20 24 KE VÄ T Romuajoneuvoasetus siirtyy seuraavalle parlamentille Lehti luettavissa myös verkossa www.autopurkamoliitto.fi www.lehtiluukku.fi Suomen Autopurkamoliiton järjestöjohtaja Kai Lindell Kiitollisin mielin eläkkeelle
2 L iioittelematta voidaan sanoa, että tunnelma autoalalla on sähköinen. Auton ajovoimana on jatkossa yhä enenevässä määrin sähkö. Sen lisäksi myös tunnelma on sähköinen. Uusia sekä yllättäviäkin ulostuloja on tehty. Näistä merkittävin oli Toyotan neljännen sukupolven omistajan, presidentin ja toimitusjohtajan Akio Toyodan näkemys, että sähköautojen yleistyminen tulee olemaan tietyillä markkinoilla hidasta ja että muiden teknologioiden on annettava myös kehittyä, mukaanlukien polttomoottorit. Ajovoima-akun toinen elämä Käytetty ajovoima-akku on monisyinen tuote. Parhaimmillaan se on hyvin uudelleenkäytettävä tuote ja sillä on positiivinen arvo. Huonoimmillaan se kuitenkin saattaa sähköiskun vaaran omaava työsuojeluriski ja myös vaikeasti hallittavan palon aiheuttava turvallisuusriski. Jos se ei ole enää kapasiteetiltaan tai jäljelläolevilla latauskerroiltaan riittävän hyvä auton ajovoiman lähteeksi, niin se voi kelvata vielä kiinteistöjen tai vaikkapa tuulivoimapuistojen energiavarastoksi. Tosin mallien kirjo, kennojen kirjo, kirjava sensoritekniikka ja valmistajakohtaiseyt akun ohjausja diagnostiikkasoftat vaikeuttavat akkujen uudeleenkäyttöä merkittävästi. Köäytännössä käyttäjä ja uudelleenkäyttäjä saavat selville akun kunnon, kun se on autossa paikallaan. Autosta irrallaan olevasta akusta sen kuntoa ei helposti näe. Modulaarinen auto Tämä standardoitu tapa tehdä autoja olisi/on mullistava. Kyseessä on ratkaisu, jossa auton osat sopivat toisiinsa merkistä riippumatta. Sähköauton ajovoima¬akun modulaarisuus olisi tämän hetken tärkein standardointikohde. Tällä hetkellä tämän asian suhteen edetään kuitenkin väärään suuntaan.. Autovamistajat laittavat auton sähköisiin osiin koodeja ja ohjelmia siten, että ne eivät sovi enää edes toiseen samanlaiseen autoon, vaan käytetty osa joudutaan kierrättämään materiaalina ja autotehdas myy sen sijaan uuden (kuluttaen neitseellisiä raaka-aineita, polttoaineita yms.) EU:n romuajoneuvoja koskeva tuleva asetus EU-asetuksen erona nykyisin pelkästään direktiiviin perustuvaan sääntelyyn on, että uusi Romuajoneuvoasetus on otettava kansalliseen lainsäädäntöön ja pantava täytäntöön sellaisenaan myös Suomen lainsäädännössä. Alalla on ollut epätietoisuutta uuden EU:n asetuksen voimaantuloajankohdasta., sillä kyseessä on myös poliittinen ratkaisu. Pessimistisimmät ovat arvioineet voimaantuloa vuonna 2027. Suomen Autopurkamoliitto (Sal Ry) kuuluu jäsenenä Euroopan Autokierrättäjiin (EGARA). Olemme kysynyneet asiaa Euroopan komission ajoneuvojen kiertotaloudesta vastaavalta virkamieheltä ja hän vastasi, että uuden asetuksen valmistelu edistyy hyvässä aikataulussa ja toteutuu pian EU vaalien jälkeen. Veli-Matti Jalonen puheenjohtaja Suomen Autopurkamoliitto ry Vähänevantie 27, Kankaanpää p. 02 578 9747 info@haapala.fi Laajasta valikoimasta uudet ja käytetyt varaosat! www.haapala.fi Huollot ja asennukset! Mestarintie 4, 94450 Keminmaa • p. 020 764 1115 autojussi@autojussi.fi • www.autojussi.com Romuautojen virallinen vastaanottopiste Maailma tarvii purkuosia www.autopurkamoliitto.fi Suomalaisen työn ja puhtaan ympäristön puolesta Pelastetaan maailmaa varaosa kerrallaan Sähköistä tunnelmaa Lehti luettavissa myös verkossa www.autopurkamoliitto.fi www.lehtiluukku.fi Järjestöjohtaja Kai Lindell Puh. 040-823 7779 kai.lindell@autopurkamoliitto.fi www.autopurkamoliitto.fi Päätoimittaja Veli-Matti Jalonen Puh. 0440 800 130 veli-matti.jalonen@oilijalonen.fi Ilmoitusmyynti Mika Salomaa mika.salomaa@kaasujalka.fi Puh. 0400 777 797 Toimittaja Timo Kiiski Taitto Mainostoimisto Mieliala Sari Eskola sari.eskola@mieliala.fi Kustantaja ja toimitus LetterboxMedia Hämeentie 103 E 00550 Helsinki Paino Punamusta Oy PurkamoUutiset on Suomen Autopurkamoliiton virallinen ilmoitusja tiedotuslehti.
3 Europarlamentaarikko Sirpa Pietikäisen (kok.) mukaan EU:n uuden romuajoneuvoasetuksen käsittely ei ehdi enää nykyisen europarlamentin käsittelyyn. Pietikäinen on ehdolla näissäkin eurovaaleissa ja aikoo pitää keskusteluissa esillä asetusehdotuksen tärkeintä tavoitetta: romuautot pitää purkaa ensisijaisesti uudelleen käytettäviksi varaosiksi ja vasta sen jälkeen murskattaviksi. Tämä hyödyttää paitsi ympäristöä, myös taloutta, hän painottaa. P ietikäinen ei pidä huonona asiana sitä, että uusi romuajoneuvoasetus ei ehdi enää nykyisen europarlamentin käsittelyyn. – Ehdotus ei ole palannut lausuntokierrokselta, eikä siihen ole vielä tehty muutosesityksiäkään. Asetusehdotus siirtyy kokonaisuudessaan seuraavalle vaalikaudelle, aikaisintaan uskoisin käsittelyn jatkuvan ympäristövaliokunta ENVI:ssä syksyllä. Käsittely ei ole edennyt neuvostossakaan. Minusta on kuitenkin vain hyvä, ettei sitä runnota väkisin pikaisesti läpi, hän sanoo. Jos tulee valituksi uuteenkin europarlamenttiin, Pietikäinen aikoo esittää asetusehdotukseen muutoksia. -Keskeisin tavoitteeni olisi edelleen se, että romutustodistus tulisi suoraan autoromuttamolta, eikä kierrätysjärjestelmästä operaattorilta. Nyt asetuksessa on se mahdollisuus, että romutustodistuksen voi kirjoittaa kumpi tahansa: autopurkamo tai kierrätysoperaattori, Pietikäinen sanoo. –Tuotteesta riippumatta ensisijaista on se, että kaikki hyödynnettävissä olevat osat myös saadaan hyötykäyttöön: olipa kyse sitten autosta tai elektroniikasta. Olisi tärkeää, ettei meidän tarvitsisi enää selittää, miten helppoa ja tärkeää tämä on, kun se toimii purkamojärjestelmän kautta. Muissa Euroopan maissa auton romutustodistuksen myöntää ensisijaisesti autopurkamo. –Meillä on Suomessa on oma pitkä historiansa siihen, että romuautojen materiaalikierrätys murskaamo-operaattoreiden kautta on ollut ensisijaista niin pitkään. Taustalla on ollut niin vahvat autoalan toimijat, että tästä on muotoutunut kansallinen käytäntö. Haamuautot pois pihoilta Asetuksen tärkeisiin tavoitteisiin kuuluu myös Suomen kymmenientuhansien ”haamuautojen” poistuminen liikenteestä ilman virallista kierrätystä. Suomessa romutetaan vuosittain noin 70 000–100 000 autosta. Siitäkin huolimatta Suomessa päätyy jopa kymmeniä tuhansia autoja takapihoille, metsiin ja muihin paikkoihin, jossa ne voivat rasittaa ympäristöä. Haamuautoja päätyy laittomasti myös ulkomaille. Jo nykyisen lain mukaan kaikki romutettavaksi ja rekisteristä poistettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä tuottajavastuusta automaahantuojien puolesta olevan Suomen Autokierrätyksen virallisen vastaanottopisteen kautta. Nykyinen rekisterikäytäntö mahdollistaa kuitenkin auton roikottamisen ilmaiseksi rekisteritiedoissa hyödyntämällä liikennekäytöstä poistamisen mahdollistamaa porsaanreikää. –EU:n uuden romuajoneuvoasetuksen pitää ehdottomasti olla nykyistä velvoittavampi. Meidän täytyy luoda koko Euroopan kattava yhteinen rekisteri, jossa voidaan seurata näiden autojen liikkeitä esimerkiksi korinumeroiden perusteella. Jos auto ei ole selvästi harrastekäytössä vaikkapa antiikkiautona tai omassa uudelleen käytössä, silloin se täytyy asianmukaisesti palauittaa kierrätysjärjestelmään. Varmistaaksemme asetuksen päätymisen haluamassamme muodossa parlamentin lopulliseen mietintöön, on tärkeää vaikuttaa myös Suomen eduskunnan liikennevaliokuntaan ja liikenneministeriöön, Pietikäinen sanoo. Ei keinotekoisia esteitä Tärkeää Pietikäisen mukaan on sekin, minkälainen käyttömahdollisuus purkuosille taataan. –Tietysti kaikki haluavat pitää huolen autojen turvallisuudesta, mutta keinotekoisia esteitä ei osien uudelleenkäytölle pidä asettaa. Purkamoilla pitää myös olla selkeästi tiedot purkuosien uudelleenkäytettävyydestä ja seurannasta, hän painottaa. Olennaista on myös se, että Suomessa on paljon myös vanhaa ajoneuvokantaa, joihin kaikkiin ei edes ole saatavilla varaosia. –Kyse ei ole ainoastaan siitä, taataanko purettavan ajoneuvon purkuosien hyötykäyttö, vaan myös se, että varaosien tarvitsijat niitä myös saavat. Pietikäinen ei lähde arvioimaan, minkälainen tahtotila EU:n uuden romuajoneuvoasetuksen toteutumiselle oikeasti on laajemmalti. –Toivon tietysti, että tähän löytyy tahtoa sekä eduskunnassa että hallituksessa. Tämä on iso murros, joka velvoittaa myös autoteollisuutta, kuten muitakin toimialoja. Ensin logiikka oli se, että laitteen tultua elinkaarensa loppuun se heitetään pois, erityisesti elektroniikassa tämä ajattelu oli vallalla pitkään. Sen jälkeen tuli ajattelumalli, että pois heitettävät laitteet hyödynnetään materiaaleina. Nyt tämä ajattelu pitää katkaista ja priorisoimada ykkösasiaksi purettavuus ja uudelleenkäyttö. Pietikäinen muistuttaa purkamotoiminnan palvelevan paitsi ympäristöä, myös taloutta. –Autopurkamoista valtaosa on pieniä yrityksiä, joille muutos luo uusia mahdollisuuksia työllistää ihmisiä enemmän. Mikään laite ei myöskään ole ikuinen, vaan päätyy ennen pitkää joka tapauksessa materiaalikierrätyksen. Tämä tietää vain hetkellistä muutosta, jossa tavara vain vähän pidemmän aikaa kiertää hyötykäytössä. Europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen näkee keskeisenä tavoitteena auton mahdollisimman pitkän ja hyvän käyttöiän. – Pitkällä tai keskipitkällä jänteellä autoista pitää tehdä modulaarisia. Eli ne pitää suunnitella niin, että kaikkia auton osia voi sujuvasti käyttää uudelleen ja kierrättää. Toivon, että eurovaaleissa kuluttajat haluavat äänestää inhimillisemmän, ekologisemman ja samalla vauraamman Euroopan puolesta. Romuajoneuvoasetus siirtyy seuraavalle europarlamentille Sähköistä tunnelmaa Teksti_Timo Kiiski Autoista modulaarisia Asenteet seuraavat kuitenkin paljon myös poliittisia ideologioita. Euroopan parlamenttiin veikataankin poliittisten voimasuhteiden muutosta. –Mukaan voi tulla sellaisia tahoja, joiden mielestä EU:ssa ei pitäisi tehdä mitään yhdessä. Todennäköisesti he silloin eivät ole myöskään tukemassa tätä romuajoneuvouudistusta. Kiertotaloutta pitää edistää kaikessa lainsäädännössä, joka tekee näitä ratkaisuja koskevia päätöksiä. Edellinen iso tappelu tästä samasta asiasta käytiin rakennustuoteasetuksessa. Toivon, että kiertotalouden hyöty nähtäisiin laajemmin. Autopurkamoalalla puhutaan isosta määrästä työpaikkoja ja työntekijöitä ja tämän uudistuksen myötä purkamot tarvitsevat entistä enemmän työvoimaa. Ja samalla teemme hyvää myös ympäristölle. Valmistajan tuotevastuulla on tehdä osia, jotka takaava auton toimivuuden ja turvallisuuden myös uusiokäytössä. Puhumme kuitenkin autoista, emmekä kvanttitietokoneista, Pietikäinen muistuttaa. Vaikka autokantaa pyritään uudistamaan vauhdilla sähköisiksi ja samalla ekologisemmiksi, Pietikäinen painottaa kuitenkin, että ratkaisuna ei voi olla pelkästään valmistaa lisää uusia autoja. –Autokannan uudistaminen on aika hidasta. Meidän pitää katsoa autoilun koko vaikutusta planeettaan. Sähköautollakin saa ajaa aika kauan, ennen kuin sen valmistuksen myötä pidentynyt hiilijalanjälki tulee kompensoiduiksi. Se, että vuonna 2035 kaikkien Euroopan unionin alueella myytävien uusien henkilöja pakettiautojen tulee olla päästöttömiä, ei tarkoita sitä, etteikö sen jälkeenkin saisi ajaa vanhalla polttomoottoriautolla. Viestiä voi painottaa kahdella tavalla: onko uuden hankkiminen aina se parempi valinta ympäristön kannalta vai viestiikö se sitä, että vanhaakin fiksaamalla voit pärjätä eteenpäin? KIERRÄTÄ VANHA AUTOSI FIKSUSTI Tilaa ilmainen nouto kierrätykseen. Tässä helppo, nopea ja oikea tapa kierrättää auto. Kumppaniemme avulla myös varaosat saadaan talteen. Lue lisää ja tilaa nouto:
4 Suomen suurin puhtaasti autoalan jälkimarkkinayrityksiin keskittynyt etujärjestö Autoalan Palveluntuottajat ry:n näkemyksen mukaan on autojen purkuosien hyödyntämisen lisäämisessä kolme merkittävää haastetta: osien saatavuus, sopivuus ja asiakkaiden hyväksyntä. M yös hinnoittelussa on havaittu ajoittain epämääräistä käyttäytymistä, kun vakuutusyhtiöt painostavat korjaamoita purkuosien käyttöön, eikä laadukkaita osia ole tarjolla. On joitakin tapauksia, missä osasta on alettu käymään huutokauppaa, tämä ei voi olla tarkoitus, jos osien käyttöä halutaan lisätä. Autoalan ja Korjaamoiden liitto ry AAKL ja Suomen Kolarikorjaamoiden liitto SKKL yhdistivät voimansa huhtikuussa 2021. Ne toimivat nyt yhdessä parempien autopalveluiden puolesta nimellä Autoalan Palvelutuottajat ry. Liiton jäsenyrityksillä on jo pitkä kokemus purkuosien hyödyntämisessä niin korikorjauksissa kuin muissakin korjaustöissä. Purkuosia on alalla käytetty jossain määrin käytännössä aina, joskus 80-luvulla yleistyivät esim. runkopalautuskäytännöt, jossa mm. käytetyt laturit tai käynnistysmoottorit alettiin palauttaa toimittajille ja edelleen valmistajille. Laitteiden rungot hyödynnettiin tarkastuksen ja kunnostuksen jälkeen uusissa laitteissa. Tietotekniikan myötä myös autopurkamotoiminta on muuttanut muotoaan ja pystyy yhä paremmin palvelemaan tiivistahtista korjaamopalvelua. Autokanta ja vastuullisuuskriteerit ohjaavat käyttöä On selvää, että kun autojen keski-ikä Suomessa edelleen vain nousee, saattaa asiakkaan näkökulmasta olla joissakin tapauksissa kustannustehokkaampaa käyttää purkuosaa uuden osan sijasta, jos sellainen vain on saatavilla. Vastuullisdirektiivien myötä nämä asiat nousevat nyt myös uudesta kulmasta pintaan. Hiilijalanjäljen pienentämisen kannalta on järkevää hyödyntää käyttökelpoiset osat niin pitkälle kuin mahdollista, jos se vain suinkin onnistuu ja on taloudellisesti järkevää, sanoo Autoalan Palveluntuottajien hallituksen puheenjohtaja Harri Heilimä. Heilimä jakaa haasteet purkuosien uudelleenkäytön suhteen kolmeen osaan: saatavuus, sopivuus ja siunaus. Ensimmäinen asia saatavuudessa on luonnollisesti se, että autoja ylipäänsä puretaan riittävästi. Korjaamon tahto purkuosien käyttöön ei riitä, jos tarvittavaa osaa ei ole saatavilla. Tällä hetkellä purkukelpoisia autoja mm. vuotaa Suomesta ulkomaille, mikä pahimmillaan voi johtaa huonosti korjattuihin, meille takaisin liikenteeseen ohjautuviin ajoneuvoihin. Vakuutusyhtiöt ovatkin jo aloittaneet purkamoiden kanssa yhteistyön, jossa heidän lunastamansa ajoneuvot hyödynnetään muiden vaurioiden korjaamiseen, eikä myydä ulkomaisille tahoille kunnostettavaksi. Liian paljon liikennekäytöstä poistettuja autoja myös työnnetään myös suoraan raaka-ainekäyttöön murskaksi, vaikka niiden purkuosien uudelleenkäytössä riittäisi paljon vielä tehostamisen varaa. Tässä on koko arvoketjulla tarkastelun paikka ja toki tätä myös EU-tasoisella sääntelyllä pyritään ohjaamaan, Heilimä sanoo. Heilimä kannustaa autopurkamoita pysymään hereillä digitaalisissa ratkaisuissa. Saatavuuden toinen asia on se, kuinka nopeasti korjaamo löytää tarvitsemansa osan. Tilauskanavien pitää olla riittävän joustavia ja helppoja käyttää nykymaailman tarpeisiin. Kannattaa seurata, minkälaisia kansainvälisiä toimijoita esim. varaosa-alalle on jo tullut ja ottaa mallia heidän tekemistään digitaalisista ratkaisuista. Purkuosien sopivuudessa tärkeää on yhteinen laatunäkemys. Sen varmistaminen, että kyseessä on varmasti oikea osa, oikeaan tarpeeseen on tietenkin pohjimmiltaan tekninen asia ja varaosanumerointi on siihen alalla standardiratkaisu. Se vaatii hieman työtä ja paljon huolellisuutta, mutta nykyisten tietojärjestelmien avulla on kuitenkin hoidettavissa. Osien laatukysymyksissä korjaamoilla ja autopurkamoilla pitäisi olla yhteinen näkemys, se on molemminpuolinen etu. Asiassa on kyllä edetty, mutta työtä riittää vielä. Ymmärrys lähtee lopulta sieltä jäsenistöstä, mutta järjestöt voisivat vahvemmin vielä yhdessä edistää asiaa. Yhteistyössä voitaisiin esim.synnyttää foorumi, joka tekisi asian eteen jatkuvaa työtä pelisääntöjen selkeyttämiseen. Asiakkaiden tietoisuutta on vahvistettava On tietenkin tärkeää, että asiakkaat hyväksyvät sen, että autokorjaamot käyttävät purkuosia. Tässä on vielä hieman parannettavaa, vaikka ihmiset ympäristötietoisuuden kasvaessa alkavatkin ymmärtää ja hyväksyä sen, että purkuosan uudelleenkäyttö ei ole huono vaihtoehto. Pyrkimyksenähän on korvata vaurioitunut osa vähintään auton kuntotasoa vastaavalla tai sitä paremmalla osalla. Osaaminen korostuu Autotekniikan kehitys asettaa haasteita alan tekijöille. Koulutustarve on suuri ja peruskoulutuksen rinnalle tarvitaan erimuotoista täydennyskoulutusta jatkuvasti. Heilimän mukaan Autoalan Keskusliitto tekee hyvää työtä sen eteen, että mielikuvat korjaamoalasta vastaisivat todellisuutta ja kehittyisivät positiivisesti. –On tärkeää, että mahdollisimman moni alalle tuleva saa työstä sellaisia kokemuksia, jotka saavat hänet myös jäämään alalle. Olemme tehostaneet omaa toimintaamme ja tämän myötä Autoalan Palvelutuottajat ry:n jäsenyrityksillä on pitkä kokemus purkuosien hyödyntämisessä. Vastuullisuusteemojen myötä nämä asiat ovat nousseet nyt uudella tavalla pintaan, sanoo Autoalan Palveluntuottajien hallituksen puheenjohtaja Harri Heilimä. Kolmen haasteen puristuksessa Teksti_Timo Kiiski pystymme tuottamaan jäsenistölle palveluja yhä vahvemmin. Meillä on parhaillaan meneillään esimerkiksi uuden verkkoalustan rakentaminen, joka tulee vielä tarjoamaan uusia palveluita jäsenistöllemme, Heilimä sanoo. Olemme panostaneet myös räätälöityihin ammattitutkintoja erikoisammattitutkintopohjaisiin koulutuspaketteihin, joita voimme tarjota jäsenistöllemme. Koska nämä ovat ammattitutkintopohjaisia, yrittäjillä on mahdollisuus hyödyntää myös kustannustehokkaita oppisopimusratkaisuja. Uusia tekijöitä tarvitaan AAPT on kantanut kortensa kekoon myös tulevaisuuden tekijöiden suhteen. Viime vuoden lopulla järjestettiin Tampereella Tekijäpäivä 2023. Tapahtuma oli kaksipäiväinen, perjantai oli kutsuttu alan opiskelijoita eri puolilta maata ja lauantai oli pyhitetty ammattilaisille. Tiivistämme jatkuvasti yhteistyötä alan oppilaitosten kanssa. Pidämme erittäin tärkeänä, että alan tulevaisuuden tekijät pääsevät tutustumaan uusimpaan tekniikkaan ja alan huipputoimijoihin sekä verkostoitumaan. Ammattilaisten kannalta tapahtumaympäristö Tredun koulutuskorjaamolla puolestaan tarjosi poikkeuksellisen hyvät mahdollisuudet työnäytöksiin ja muihin käytännön demonstraatioihin. Tästä saatiin erittäin hyvä palaute. Heilimä sanoo. Tekijäpäivä 2024 järjestetään marraskuun alussa Helsingissä, yhteistyössä Stadin Ammattioppilaitoksen kanssa. Purkamoalan kanssa kilpailemme jossain määrin samoista tekijöistä. Mutta toisinpäin ajateltuna meidän pitää yhdessä pystyä houkuttelemaan alalla tekijöitä ja yhdessä tarjottava heille erilaisia uravaihtoehtoja. Varmasti koulutussektorillakin pystymme tekemään yhteistyötä, Heilimä sanoo. Heilimän mukaan myös Autoalan Keskusliitto tekee hyvää työtä sen eteen, että mielikuvat korjaamoalasta vastaisivat todellisuutta ja kehittyisivät positiivisesti. On tärkeää, että mahdollisimman moni alalle tuleva saa työstä sellaisia kokemuksia, jotka saavat hänet myös jäämään alalle. Korjaamme autot myös jatkossa Vaikka keskustelu nyt pyöriikin käyttövoiman murroksen ja autojen sähköistymisen ympärillä, autokanta ei muutu hetkessä. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö myös korjaamoalan pitäisi kehittyä ja etteikö se myös kehittyisi. Murros kuitenkin ottaa ehkä vähän enemmän aikaa kuin nyt kuvitellaan. Teknologian murroksia on ollut ennenkin. Kun autoihin aikoinaan tuli elektroniset polttoaineen ruiskutusjärjestelmät ja katalysaattorit, tietotekniikan lisääntymisen myötä puhuttiin paljon siitä, että enää perinteiset autokorjaamot eivät pystyisi enää korjaamaan autoja. Nyt nämä takavuosien mullistavat ratkaisut ovat autoissa rutiinityötä. Tämän päivän autokorjaamot pystyvät ottamaan haltuun myös meneillään olevan käyttövoimamurroksen. Meidän tehtävämme on jatkossakin korjata sitä ajokalustoa, jota ihmiset käyttävät, Heilimä sanoo. Myymme: henkilöautojen, maastureiden ja pakettiautojen takuu purkuosat. Uudet tarvikeosat tosi edullisesti! Nopea toimitus ympäri maan, matkahuolto, posti, VR! Myös asennuspalvelu! Ostamme kolarija epäkuntoiset autot käteisellä, noudetaan! EU-direktiivin mukainen romuautojen vastaanottoja esikäsittelylaitos. KOLARIAUTOISTA VARAOSAT LUOTETTAVASTI JA EDULLISESTI www.sapoma.fi Tuulilasintie 18, 00770 Helsinki P. (09) 389 6663, fax (09) 389 4418 www.lahdentakuupurkamo.fi Lintulantie 46, 15700 Lahti P. (03) 787 7311, fax (03) 787 7312 lahdentakuupurkamo@phnet.fi 2009
5 Riihimäen AUTO-OSAT Söörmarkuntie 40 29570 Pori Puh. 02 677 0291 www.autopalsta.com Ark. 8.30-17.00 La 9.00-13.00 Meillä on myös Pick and Pay itsepurkumahdollisuus VARAOSAT KÄYTETYT JA UUDET Teollisuustalotie 2 79100 Leppävirta Puh. 017 554 2972 www.osamyyntiaf.fi Ark. 8.00-17.00 Kynttilätie 2 11710 Riihimäki Puh. 010 420 7010 www.riihimaenauto-osat.fi Åsbackantie 194 68810 Ytteresse Puh. 06 789 8500 www.erikssons.fi Ark. 8.00-17.00 Ark. 8.00-17.00 www.autocirc.com Suomen suurin mutta modernein käytettyjen varaosien kauppa Meiltä löydät mitä haet. Varaosakauppa yli 60 vouden kokemuksella Toimimme romuautojen vastaanottopisteenä Korikorjaamon ja huoltokorjaamon työt lähentyvät A wux eroaa alan keskusjohdetuista ketjuista siinä, että ketjun takana on yhden omistajan sijasta iso joukko korjaamoyrittäjiä ja ketjun jäsenet ovat kukin itsenäisiä yrityksiä. Palvelukonseptissamme on yhtenäisiä elementtejä, joiden myötä pystymme palvelemaan paremmin vakuutusyhtiöitä ja heidän asiakkaitaan, kertoo Awuxin hallituksen puheenjohtaja Timo Lahtinen. Lahtisella on pääkaupunkiseudulla Awux-ketjuun kuuluva Autotrio-vauriokorjaamo sekä Autohuolto T. Lahtinen, joka on sekä vauriokorjaamo että huoltokorjaamo. Hän korostaa Awux-yrittäjien pitkää kokemusta korikorjaamoyrittäjinä. Ketjumme vahvuus on nimenomaan kasvollisessa yrittäjyydessä. Mukana on paljon jo toisessa polvessa toimivia nuoria yrittäjiä, pelissä on silloin aina myös oma maine oman alueensa yhteisössä. Asiakkaille se merkitsee tyypillisesti hyvää ja luottamuksellista palvelua. Vaikka korikorjaamot ja huoltokorjaamot on totuttukin pitkälti näkemään erillisinä erikoisosaajina ei autojen teknistymisen myötä rajanveto niiden välillä ole enää yhtä yksiselitteistä kuin ennen. Elektronisten ratkaisujen lisääntyessä autoissa niiden problematiikatkin ovat lähentyneet toisiaan. Korin sisälle kätkeytyvä elektroniikka on yhä useammin yhteydessä myös autoa eteenpäin vievään moottoritekniikkaan ja turvallisuusjärjestelmiin, onpa kyse sitten polttomoottori-, hybriditai sähköautosta. –Tuulilasikaan ei enää ole pelkkää lasia,sen sisään kätkeytyy paljon erilaisia komponentteja liittyen turvallisuus-, mukavuusja ajonhallintajärjestelminä, jotka ovat olleet tuttuja asioita huoltokorjaamoille jo useita vuosia, Timo Lahtinen sanoo. Purkuosien hyödyntäminen edellyttää ammattitaitoa korjaamoilta. Etenkin koripuolella purkuosien käyttö saattaa vaatia hieman työprosessin säätämistä tai vähintäänkin erilaisten työmenetelmien hallintaa. Voi olla, että jossain vaiheessa purkuosien hyödyntämiseen pitää miettiä jotain täsmäkoulutusta, mutta kyllä se osaaminen kaivautuu esiin ennen kaikkea käytännön työssä, Awux-ketjun hallituksen puheenjohtaja Timo Lahtinen sanoo. Teksti_Timo Kiiski
6 Puhelintiedustelut > Täydennämme valikoimia päivittäin! VARAOSAHAKU.FI > Kainuun Autoja varaosa oy 044 0622 300 Valtava valikoima uutta edullisempia purkuosia eri ikäisiin ajoneuvoihin! Autoilijoiden asialla jo vuodesta 1973 • Kajaani • MANNELIN.FI Osahakumme palvelee asiakkaitamme netissä 24 h/7 vrk. Tervetuloa edullisille kaupoille! Puh. 06-4146 051 aukioloaikoina, 0400-566177 (iltaisin) www.napoy.com markus.pesonen@napoy.com Autolasien ykkönen Ostamme autoja Meiltä purkuosat Lylykoskentie 27, JOENSUU 0400 229 800 info@karjalanpurkupojat.fi MA–PE 8.00–16.00, LA–SU suljettu www.karjalanpurkupojat.fi Luotettava ja kattava huoltopalvelu yli 35 vuoden kokemuksella • määräaikaisja katsastushuollot • OBD-, iskunvaimentimienja jarrujen testaus • ilmastointihuollot • moottorija vaihdelaatikkokorjaukset • BG-huoltopalvelut ja tuotteet jne. Car Service 68410 Alaveteli • 040-510 7493 • www.backfalt.? TERVETULOA HUOLTOON! Virallinen Bosch-autohuolto ja BG -huolto palvelupiste Car Service 68410 Alaveteli • 040-510 7493 • www.backfalt.? TERVETULOA HUOLTOON! TUHANSIA PURKUAUTOJA 68410 Alaveteli • 040-733 2493 • www.backfalt.? Pesut mm : • moottorit • vaihteistot • EGR-venttiilit • jäähdytysjärjestelmä • hiukkassuodatin • ilmastointijärjestelmä 68410 Alaveteli • 040-510 7493 www.backfalt.? TERVETULOA HUOLTOON! SERVICE CENTER Tee autollesi ennaltaehkäisevä suojaussuunnitelma, huolto ja puhdistus. Varaosat ovat saatavilla useimmille automerkkeille laajasta varastostamme. Puramme vuosittain 100-150 autoa, joiden osat on laatutarkastettuja toimintatakuulla. Palvelemme sinua mielellämme! VARAOSIA TOIMINTATAKUULLA 68410 Alaveteli • 040-733 2493 • www.backfalt.? 1 2 3 4 5 6 • määräaikaisja katsastushuollot • OBD-, iskunvaimentimienja jarrujen testaus • ilmastointihuollot • moottorija vaihdelaatikkokorjaukset • BG-huoltopalvelut ja tuotteet jne. Puramme vuosittain 100-150 autoa, joiden osat on laatutarkastettuja toimintatakuulla. Palvelemme sinua mielellämme! Varaosat ovat saatavilla useimmille automerkkeille laajasta varastostamme. Kaikki osat on laatutarkastettuja toimintatakuulla. Palvelemme sinua mielellämme! VARAOSAT USEIMPIIN AUTOMERKKEIHIN Pieni muutos Bäckfältille, Uusi toiminimi on BACKFÄLTS BILDEMONTERING AB info@backfalt.fi Muut tiedot entiset: Varsikuja 1, 68410 Alaveteli • 040 733 2493 • info@backfalt.? Backfälts Bildemontering Ab www.backfalt.? Ehdotus EU.n uudeksi romuajoneuvoasetukseksi etenee Suomen eduskunnassa myötätuulessa. – Pääsääntöisesti asetusteksti on hyväksyttävissä, sillä se edistää autoalan kiertotaloutta ja romuajoneuvojen asianmukaista käsittelyä, sanoo eduskunnan suuren valiokunnan jäsen, kansanedustaja Merja Kyllösen (vas.). S uuri valiokunta vastaa Euroopan unionia koskevien asioiden ja tiettyjen lakiehdotusten käsittelystä Suomen eduskunnassa. Se vastaa, myös ehdotuksesta EU:n uudeksi romuajoneuvoasetukseksi. Nykyisen eduskunnan suuri valiokunta on jo antanut asiassa lausuntonsa ehdotuksesta EU:n uudeksi romuajoneuvoasetuksesta valtioneuvostolle, kanta sisälsi lausunnot myös ympäristövaliokunnalta ja liikenneja viestintävaliokunnalta. Istuessaan Euroopan parlamentissa vuosina 2014–2019 Merja Kyllönen oli liikenneja matkailuvaliokunnan (TRAN) jäsen. Siihen hän oli saanut hyvän pohjan toimiessaan Suomen liikenneministerinä vuodet 2011–2014. Euroopan parlamentissa Vasemmistoliittoa edustanut Kyllönen teki autokierrätysasioiden edistämiseksi yhteistyötä yli puoluerajojen Kokoomuksen Sirpa Pietikäisen kanssa. –Nyt etenevään esitykseen EU:n uudeksi romuajoneuvoasetukseksi ympäristövaliokunta huomautti omassa lausunnossaan, että arvioiden mukaan Suomessa noin 30 000 autoa päätyy tällä hetkellä vuositasolla johonkin muualle kuin virallisiin kierrätysjärjestelmiin. Tältä osin Suomessakin pitää kyetä parempaan toimintaan. Valiokunta piti tärkeinä vaatimuksia, jotka liittyvät ajoneuvojen uudelleenkäytettävyyteen, kierrätettävyyteen ja hyödynnettävyyteen: suunnittelussa pitkälti ratkaistaan nämä kiertotalouden edellytyksenä olevat reunaehdot, Kyllönen painottaa. Ehdotuksen jatkovalmistelussa on ympäristövaliokunnan mukaan tärkeää huolehtia sääntelyn yhdenmukaisuudesta ja johdonmukaisuudesta muun EU-sääntelyn kanssa ja välttää päällekkäistä sääntelyä. –Tämä koskee erityisesti ajoneuvojen tyyppihyväksyntää, jätteitä sekä haitallisia aineita koskevaa EU-sääntelyä, Kyllönen sanoo. Uusiomateriaali ei ole jätettä Ympäristövaliokunta muistutti myös, että kiertotalouden edistämistä haittaa usein epäselvä raKansanedustaja Merja Kyllönen: ”EU.n romuajoneuvoasetus pääasiassa hyväksyttävissä” japinta jätelainsäädäntöön tai tarpeeton uusiomateriaalien määrittäminen jätteeksi. –Erittäin kannatettava on siksi ehdotus, jonka mukaan ajoneuvojen uudelleenkäytettäväksi, uudelleenvalmistettavaksi tai kunnostettavaksi sopivia osia ja komponentteja ei pidettäisi jätteenä. Ehdotus vähentäisi nykyiseen sääntelyyn liittyvää tulkinnanvaraisuutta ja edistäisi uudelleenkäyttöä eli jätedirektiivissä määritellyn jätehierarkian toteutumista. Direktiivin ja asetuksen keskeisin ero on se, että direktiivi jättää kansalliseen päätöksentekoon harkintavaltaa. Asetus ei tätä harkintavaltaa jätä. – Siksi nämä ovat harvoin läpihuutojuttuja. Asetukseen liittyvät neuvottelut ovat edenneet hyvin ja Suomi on ollut aktiivinen edistämään asetuksen valmistumista, Kyllönen sanoo. Jos ehdotus EU:n uudeksi romuajoneuvoasetukseksi tulee voimaan nyt ehdotetussa muodossa, sillä voidaan estää romuajoneuvojen katoaminen laillisen keräyksen ja käsittelyn ulkopuolelle. Tämä merkitsisi ympäristöä turmelevien ”haamuautojen” siivoamista pois takapihoilta. Tätä Kyllönen pitää merkittävimpänä muutoksena nykyiseen lainsäädäntöön. – Lisäksi asetuksessa säädettäisiin vaatimuksesta irrottaa romuajoneuvosta uudelleenkäyttöä ja kierrätystä varten tietyt osat ja komponentit ennen sen murskaamista, mikä vahvistaisi ajoneuvopuolella kiertotaloustavoitteiden toteutumista. Kyllönen pitää erityisen järkevänä tavoitteena sitä, että romuajoneuvot päätyvät ensisijaisesti purkuosina uusiokäyttöön, eivätkä suoraan murskattaviksi. –Luonnonvaramme eivät ole rajattomat ja siksi kaikki uusiokäyttö pitää kyetä kestävällä tavalla mahdollistamaan. Kyllönen uskoo, että autopurkamoalan hyödyt ja mahdollisuudet niin ympäristön kuin taloudenkin kannalta on ymmärretty niin Suomessa kuin EU-tasollakin vuosi vuodelta paremmin. –Edelleen on kuitenkin tekemistä siinä, että koko arvoketju on kestävällä tavalla mukana. Tämä edellyttää sitä, että lainsäädäntöä myös päivitetään tai uudistuksista neuvotellaan jatkossakin niin kotimaassa kuin EU-tasolla. Jos kiertotaloustavoitteista tingitään ja autopurkamoala jätetään taas ”mopen osille”, niin silloin olen todella pettynyt EU-tason ymmärrykseen alan kiertotalouspotentiaalista. Eduskunnan nykyisen suuren valiokunnan jäsen, kansanedustaja Merja Kyllönen törmäsi ajoneuvojen kierrätyksen tarpeeseen jo liikenneministeriaikoinaan vuosina 2011–2014. Samaa työtä hän jatkoi Euroopan parlamentissa vuosina 2014–2019. Teksti_Timo Kiiski
7 •Yli65000takuuautonosaahetihyllyssä •Laatuserti?oituyritys •Autokierrätys •Ekologisestiympäristönpuolesta UUDETJAKÄYTETYT VARAOSAT •pakettiautoihin •maastureihin •henkilöautoihin Soita033684000 Soita033684000 www.autonosat.? www.autonosat.? Teollisuustie25,Pirkkala Teollisuustie25,Pirkkala Näissäkinautoissa paljonuudenveroisia osiamyytävänä! Viimeksipurettuja Citroen Jumpy 2014 aj. 2 tkm Ford Transit 2020 aj. 7 tkm MB E-klass 2015 aj. 5 tkm MB Sprinter 2017 aj. 21 tkm Toyota Hilux 2018 aj. 6 tkm Toyota Proace 2018 aj. 6 tkm VW Crafter 2019 aj. 68 tkm KESTÄVÄÄ KESTÄVÄÄ KIERTOTALOUTTA KIERTOTALOUTTA Tarkennettavaa riittää yhä Eduskunnan ympäristövaliokunnassa istuva Perussuomalaisten kansanedustaja Petri Huru pitää soveltuvin osin järkevänä kierrättää romuautoja purkuosina uusiokäyttöön. Hän korostaa kuitenkin myös kriittisyyttä EU-komission liiallista valtaa kohtaan. Tämä koskee esimerkiksi museoajoneuvoja koskevaa sääntelyä. E U:n asetukset tulevat voimaan aina sellaisinaan, sen jälkeen ei kansalliseen lainsäädäntöön jää enää liikkumavaraa. Siksi ympäristövaliokunta, liikenneja viestintävaliokunta sekä suuri valiokunta suhtautuvat Hurun mukaan hallituksen tavoin esitykseen EU:n romuajoneuvoasetuksesta myös varauksella. –Valiokunnat ja hallitus suhtautuvat kriittisesti siihen, että komissiolle siirrettäisiin valta antaa muita kuin puhtaasti tarkentavia ja teknisluonteisia seikkoja koskevia säädöksiä. Tässä riittää työtä edunvalvonnalla, Huru korostaa. Asetuksessa säädettäisiin esimerkiksi kriteereistä sen määrittelemiseksi, onko ajoneuvo romuajoneuvo. Valiokunnat korostavat tarvetta tarkentaa ja selkeyttää kriteereitä. –Soveltamisalan on oltava selkeä ja tarkoituksenmukainen: romuajoneuvoksi ei pidä automaattisesti määritellä historiallisesti arvokasta autoa, vaikka se vielä lojuisikin pihalla rekisteristä poistettuna ilman renkaita ja ovia. Eihän mikään museoauto ole valmis vielä sillä hetkellä, kun sitä vasta aletaan entisöidä. Asiantuntijakuulemisessa onkin tuotu esille huolenaiheena, että asetusehdotus voi sen nykyisessä muodossa vaarantaa vanhojen ja historiallisten ajoneuvojen harrastustoiminnan jatkumisen ja ajoneuvokulttuuriperinnön säilymisen, Huru painottaa. Asetusehdotus lisäisi raportointivaatimuksia ja tiukentaisi tuottajavastuun valvontaa. ”Tämä on jossain määrin välttämätöntä, mutta sääntelyä tulisi tarkastella hallinnollisen taakan välttämisen näkökulmasta ja jäsenvaltioille olisi jätettävä riittävästi liikkumavaraa valvonnan järjestämisessä”, valiokuntien lausunnoissa todetaan. Hallitus ja kolme lausuntonsa antanutta valiokuntaa pitävät tärkeänä myös sitä, ettei kansalaisille ja yrityksille aiheudu kohtuutonta taakkaa omistajanvaihdostilanteissa. ” Sääntelyä tulisi tarkastella hallinnollisen taakan välttämisen näkökulmasta ja jäsenvaltioille olisi jätettävä riittävästi liikkumavaraa valvonnan järjestämisessä”, lausunnoissa painotetaan. Eduskunnan ympäristövaliokunnan jäsen Petri Huru (ps.) pitää järkevänä romuautojen kierrätystä purkuosina uudelleenkäyttöön, mutta peräänkuuluttaa myös kriittisyyttä EU-komission liiallista valtaa kohtaan. Yksi keskustelunaiheista on ollut se, miten romuajoneuvo määritellään. – Pihan perälläkin lojuvaa autoja ei pidä automaattisesti määritellä romuajoneuvoiksi, jos sillä on historiallista arvoa, hän sanoo. Teksti_Timo Kiiski
8 Suomen Autopurkamoliiton uusi järjestöjohtaja Ilkka Koponen, 45, ottaa tehtävän vastaan uteliaana. – Tämä on jotain ihan muuta kuin kaikki, mitä olen tähän saakka juristin työssäni tehnyt. Ensikosketukseni alaan sain kuitenkin jo nuorena, kun purkamoilta haettiin osia isän autoihin ja tietysti omaan ensimmäisenä ajopelinä toimineeseen vanhaan Opeliini, Koponen naurahtaa. J uristi Koponen jatkaa edelleen entisessä työssään valtionhallinnossa ja Autopurkamoliiton järjestöjohtaminen on hänelle sivutoimi. –Päädyin rekrytointiprosessiin ihan kyselyn kautta. Aloite tuli liitolta. Ilmeisesti jotain kautta siellä oli saatu tietoa, että voisin olla potentiaalinen tyyppi. Itselleni ehdotus tuli täytenä yllätyksenä. Muutaman päivän pohdittuani totesin, että voisin olla kiinnostunut ja jatkamaan keskustelua hallituksen kanssa. Kaikenlaisia uusia juttuja pitää keksiä, ettei tule tylsää, Keravalla asuva kahden ala-asteikäisen koululaisen isä naurahtaa. Aiempaa tuntemusta varsinaisesti purkamo-alasta Koposella ei ole muutoin kuin asiakkaana. – purkuosia toki on tullut hyödynnettyä, jotta se vanha Opel pysyi ajokunnossa. Ainakin peltiosia ruostuvien tilalle piti hakea ja pyörän pultteja muistan myös ruuvanneeni joku kerta purkamon pihalla purkuautosta irti. Taisi olla niin, että talvija kesärenkaissa oli erilaiset pultit ja totta kai se toinen pulttisarja oli sitten hävinnyt, hän muistelee. ”Asiat etenevät vain tekemällä” –Kiinnostukseni tähän Autopurkamoliiton järjestöjohtamiseen lähti myös siitä, että en ole aiemmin toiminut edunvalvontajärjestössä. Tämä tuo kaivattua vaihtelua työuralleni. Sivutoimiluvan saamisessa työnantajaltani ei ollut ongelmia, koska purkamoala ei millään tavalla kilpaile päätyön kanssa. Mielestäni en ole ahnehtinut itselleni tehtäviä liikaa, Koponen vitsailee. Autopurkamoalan lainsäädännössä on paljon uutta, mutta myös paljon tuttua. –Siihen liittyy tietysti paljon uutta, mutta on myös asioita, jotka ovat tuttuja toisentyyppisestä tekemisestä. Ympäristöasioihin liittyvä juridiikkaa on olennainen osa myös päätoimen työtehtäviä rakennuttaessa ja peruskorjatessa valtiohallinnolle uusia ja vanhoja tiloja. Samalla tavalla rakentamisessa pyritään vanha purkubetoni hyötykäyttämään mahdollisimman pitkälle. Tosin autojen purkuosien siirtäminen toiseen autoon paljon helpompaa, Koponen naurahtaa. –Järjestöjohtajan tehtävä vaatii myös aktiivisuutta. Asiat eivät etene, jos niitä ei itse tee. Uskon, että sisäsyntyisestä aktiivisuudestani on hyötyä ja ajattelin myös ns. kiertää kenttää. Ilman muuta haluan kuulla kentältä viestiä siitä, mitä liitolta halutaan ja mitkä asiat palvelisivat autopurkamoyrittäjiä parhaiten. Tekemiseni ei rajoitu pelkästään kevätja syyskokouksien vetämiseen. Koponen onkin tyytyväinen, että saa parin ensimmäisen kuukauden ajan tutustua uuteen sivutoimeensa nykyisen järjestöjohtajan Kai Lindellin tuella. –Järjestön perustoimintaa on hoidettu hyvin ja talous on kunnossa. Asioita ei tarvitse ruveta korjaamaan, kun ne ovat ehjiä. Toki ajan saatossa aion tehdä työstä omannäköistäni, sillä myös maailma ympärillämme muuttuu nopeasti. Pidän tärkeänä, että liiton jäsenyritykset saavat tietoa mahdollisimman aikaisin ja että heidän äänensä kuuluu päättäjillekin, kun alalle tehdään uutta sääntelyä. Vastuullisuus korostuu Koponen sanoo hylänneensä sanavarastostaan termin ”haaste”. –Jo sinulla on ongelma, niin se on ongelma, eikä haaste. Jos emme ole riittävästi mukana vastuullisessa kiertotaloudessa, niin Uteliaana uutta kohti Teksti_Timo Kiiski Suomen Autopurkamoliiton uudeksi järjestöjohtajaksi valittu Ilkka Koponen kävi esittäytymässä kenttäväellä Autopurkamoliiton sääntömääräisessä kevätkokouksessa. emme saa siitä kaikkia hyötyjä irti. Autopurkamoala on myös liiketoimintaa ja suuri taloudellinen mahdollisuus. On tärkeää, että purkamotoimijat eivät hassaa tätä tilannetta, jossa ala kohtaa suuren murroksen ja jossa muun muassa autoteollisuudelta edellytetään kierrätysasteen nostamista huippuunsa. Koponen ei vielä ennen tehtävän vastaanottoa ollut tutustunut tulollaan olevaan EU:n uuteen romuajoneuvoasetukseen. Sen henkeä hän kuitenkin kannattaa: hiilijalanjälki lyhenee vain sillä, että mahdollisimman moni romuajoneuvo päätyy autopurkamon kautta varaosina kierrätykseen murskaamon sijasta. EU:n vastuullisuuden (ESG) toiminta ja -raportointivelvoitteet ovat muuttumassa merkittävästi. ESG-kirjainyhdistelmä tulee sanoista Environmental, Social, Governance: ympäristö, yhteiskunta, hallinto. Alan sidosryhmät tulevat painostavat purkamoita yhä vankempaan vastuullisuuteen. Yritysten on syytä selvittää, miten uudistuva raportointi sekä sidosryhmien vaatimukset vaikuttavat liiketoimintaan. Koponen neuvoo autopurkamoalaakin olemaan EU:n ESG-sääntelyssä hereillä. –Vaikka tämä ESG-sääntely ei kosketa suoraan autopurkamoalaa yritysten pienen koon takia, niin heitä alihankkijoina käyttäviä isompia yrityksiä se koskettaa. Valtaosa autopurkamoistakin tekee bisnestä sellaisten yritysten kanssa, jotka joutuvat noudattamaan vastuullisuussääntelyä. Pystyäkseen toteuttamaan nämä velvoitteet, isot yritykset tuovat vähitellen näitä velvoitteita muodossa tai toisessa alihankintasopimuksiinsa. Tämä EU:n laajuinen velvoite ei myöskään ole pelkkää ympäristöasiaa: siihen liittyvät monet muutkin asiat kuten vaikkapa korruption kitkeminen, työntekijöiden asianmukaiset työolosuhteet ja yritysten väliset oikeudenmukaiset maksukäytännöt, Koponen painottaa. Katalysaattorit romuautoista hyötykäyttöön Autopurkamoliiton kannatusjäsenesi liittynyt tamperelainen Metalaxis Oy erikoistunut kaikentyyppisten katalysaattorien ostamiseen ja kierrätykseen. – Autopurkamot ovat meille tärkeitä asiakkaita. On erittäin tärkeää saada katalysaattorit vanhoista autoista pois ja uudelleen hyötykäyttöön, sanoo yrityksen toimitusjohtaja ja yrittäjä Arnas Stepucinskas. Y ksi Metalaxis Oy:n vahvista puolista on poikkeuksellisen tarkka katalysaattoritietokanta, jota päivitetään jatkuvasti. Valikoimista löytyy yli 30 000 kemiallisesti analysoitua katalysaattorien: mukaan lukien niiden koodit, PGMpitoisuudet, kuvat sekä muut tarpeelliset tiedot. Yritys on kehittänyt nykyaikaisessa laboratoriossaan tietokannan, joka käyttää hyväkseen kemiallisia menetelmiä jalometallien määrän määrittämiseen. –Näin kykenemme nopeasti ja tarkasti määrittämään katalysaattorin hinnan viemättä turhaan asiakkaan aikaa, Stepucinskas sanoo. Metalaxis ostaa katalysaattoreita ja rautaa sisältämättömiä metalleja voittopuoliesti autopurkamoista. Huolimatta suuresta valikoimasta kierrätettävää materiaalia saisi olla enemmänkin. –Kovan kilpailun ja heikon taloudellisen tilanteen takia materiaali ei tahdo riittää Suomessa. Jalometallien hintojen lasku on pistänyt jotkut asiakkaamme pitämään materiaalinsa ja toivomaan hintojen nopeaa elpymistä. Suurin haasteemme onkin nyt sopeutua nykyiseen tilanteeseen ja löytää uusia mahdollisuuksia. Lähitulevaisuudessa aiommekin laajentaa toimintaamme ja ostaa akkuja sähköautoista. Seuraamme uutisia ympäri maailman. Toivon, että voimme soveltaa uusimpia kierrätystekniikoita markkinoilla ja tarjota suomalaisille asiakkaille sellaisten tavaroiden kierrättämistä, jotka eivät kiinnosta kilpailijoitamme, Stepucinskas kertoo. Tarkka ostoprosessi Suomessa vain murto-osa romuajoneuvoista päätyy uusiokäyttöön autopurkamoiden kautta: Suurin osa menee suoraan murskattaviksi, vaikka niissä riittäisi paljon potentiaalia varaosina uusiokäytössä. Paitsi, että käyttökelpoisia katalysaattoreita menee autopurkamoiden ohi suoraan murskattavaksi ja materiaalikierrätykseen, myös niiden varkaudet ovat viimeisten kolmen vuoden aikana lähes viisinkertaistuneet. Syynä tähän on jalometallin kohonnut hinta: –Koko maailma yrittää motivoida ihmisiä käyttämään tavaroita uudelleen muutaman kertakäytön vähentämiseksi. Jos suurin osa romuajoneuvoista toimitetaan suoraan murskattaviksi, menetetään paljon mahdollisuuksia hyödyntää käyttökelpoisia osia uudelleen hyötykäytössä, Stepucinskas sanoo. Autopurkamoliiton kannatusjäsenyys hyödyttää monin tavoin Metalaxisia. – Paitsi, että jäsenyys helpottaa palvelujemme jakamista yksittäisille autopurkamoille. me saamme liiton kanssa myös nopeasti tietoa uusista lakimuutoksista. Metalaxis on kierrätysyritys ja olemme iloisia voidessamme omalta osaltamme tukea Autopurkamoliittoa, joka tarjoaa foorumin jakaa kokemuksia, uutisia ja myös valituksia, jos valitettavaa löytyy. Liiketoimintamme liittyvät kuitenkin vahvasti toisiinsa. Kannatusjäseneksi liittymällä olemme halunneet myös osoittaa luotettavuutemme. Katalysaattorivarkaudet ovat lähes viisinkertaistuneet kolmessa vuodessa, syynä tähän ilmiöön uskotaan olevan jalometallien kohonnut hinta. Moni autoilija ei ymmärrä katalysaattorin arvoa, joka on usein yksi auton arvokkaimmista komponenteista. Keraamisen katalysaattorin kennoston jalometallit, kuten platina, palladium tai rodium, tekevät siitä erityisen arvokkaan kierrätyskohteen. Katalysaattori voi olla jopa tuhannen euron arvoinen. –Myös me tunnemme tämän ongelman. Koska uskomme, että varkaat yrittävät myydä meille katalysaattoreitaan, emme hyväksy käteistä rahaa, vaan käytämme ainoastaan pankkisiirtoa. Pyydämme asiakasta myös aina näyttämään luovutusasiakirjan autosta, josta katalysaattori on poistettu. On myös hyvin surullista, että moni ihminen luulee kaikkien katalysaattoreita ostavien ja kierrättävien yritysten liittyvän näihin varkauksiin. Metalaxis yrittääkin tehdä kaikkensa täTeksti_Timo Kiiski Katalysaattorien kierrätykseen erikoistunut, Tampereella toimiva Metalaxis on Suomen Autopurkamoliiton kannatusjäsen. – Jos suurin osa romuajoneuvoista toimitetaan suoraan murskattaviksi, menetetään paljon mahdollisuuksia hyödyntää käyttökelpoisia osia uudelleen hyötykäytössä, sanoo Metalaxis Oy:n toimitusjohtaja, yrittäjä Arnas Stepucinskas. män ongelman poistamiseksi, Stepucinskas korostaa.
9 KIERRÄTÄ AUTOSI MEILLÄ! Anna romutettavalle autollesi uusi elämä ja tuo se meille kierrätettäväksi. Myymme myös hyvälaatuisia varaosia yhä käytössä oleviin menopeleihin. Matomäen Autoromu Oy Asentajankuja 2 46810 Ummeljoki | Hinaukset ja romuautojen noudot Kouvolan Hinauspalvelu 0400140888 Kotkan Hinauspalvelu 0400140999 n.500 hja p-autoa purettuna P. 0500 651 973 ja 0400 515 090 ark.9-17 •Virallinenromuajoneuvojen vastaanottopiste •Korjaammejahuollamme yleisimmätautomerkit Imatran Autopurkamo Oy / Pasin korjaamo www.imatranautopurkamo.fi Varikkokuja 5, 55100 IMATRA imatranautopurkamo@gmail.com pasinkorjaamo@gmail.com Pasi Sarantila autoteknikko, HTK 050 5052 176 Autopurkaamo Eloranta Oy toimii Kankaanpäässä Pansian teollisuusalueella. Harjoitamme romuajoneuvojen vastaanottoa ja esikäsittelyä. Laatuluokitellut varaosat voit ostaa verkkokaupastamme. Olemme Suomen Autokierrätys Oy:n virallinen vastaanottopiste ja meiltä saat romutustodistuksen ajoneuvollesi. Autopurkaamo Eloranta Oy Tampionkatu 4 38700 KANKAANPÄÄ Puh. 040 640 2005 myynti@autopurkamoeloranta.fi Autopurkaamo Eloranta Oy Suomen Autopurkamoliiton järjestöjohtajan vastuut kesäkuussa jättävä Kai Lindell lähtee kokopäiväeläkkeelle tyytyväisin mielin. – Autopurkamoyrittäjien kannattaa itsekin muistaa, kuinka arvokasta työtä he tekevät ympäristön kannalta, Lindell sanoo. L indell valittiin Autopurkamoliiton järjestöjohtajaksi normaalin rekrytointiprosessin kautta maaliskuussa 2018. Tehtävä on ollut sivutoiminen ja järjestöjohtajaksi ryhtyessään juristin koulutuksen saaneella Lindellillä oli vielä pariksi vuodeksi eteenpäin omiakin bisneksiä. Nyt on kuitenkin vihdoin aika ottaa rennommin, kun ikää on 70 vuotta. Autopurkamoliiton järjestöjohtajan tehtävät vastaanottaessaan Lindell oli jo pari vuotta aiemmin jäänyt virallisesti eläkkeelle. –Tavallaan ympyrä sulkeutui, kun tulin Autopurkamoliiton järjestöjohtajaksi. Tein 1980ja 1990 –luvuilla pitkän uran autokaupan parissa ja tässä järjestöjohtajan tehtävässä olen voinut olla hyödyksi koko yhteiskunnalle, Lindell sanoo. Laajat verkostot Työssään Lindell on joutunut sukkuloimaan niin liiton jäsenyrittäjien kuin valtakunnan ykköspäättäjienkin kanssa. –Erityiset kiitokset annan Kokoomuksen europarlamentaarikolle Sirpa Pietikäiselle sekä Vasemmistoliiton kansanedustajalle ja entiselle europarlamentaarikolle Merja Kyllöselle. Heidän kanssaan olen saanut tehdä saumatonta yhteistyötä hyvän asian puitteissa. Myös perussuomalaisten kansanedustaja Petri Huru on toiminut kiitettävästi autopurkamoalan hyväksi nykyisen eduskunnan ympäristövaliokunnassa, On ollut todella hienoa saada tukea poliittisen kentän molemmilta laidoilta. Lindell sanoo. Lindellillä oli jo ennen Autopurkamoliiton järjestöjohtajuutta yhteydet useisiin päättäjiin, niin politiikassa kuin järjestötoiminnassakin. 1980ja 1990-lukujen taitteessa hän toimi esimerkiksi Suomen Yrittäjien Hämeen aluejärjestön puheenjohtajana. –Yrittäjäjärjestön luottamustoimessa tutustuin moneen autopurkamoyrittäjään. Kun sitten liiton järjestöjohtajan tehtävä tuli hakuun, uskoin juristin koulutuksestani olevan hyötyä heidän asiansa lobbaamisessa. Henkilökohtainen ympäristöherätyskin oli silloin jo herännyt, kiitos lapsenlapsieni, Lindell sanoo. Omannäköistä työtä Lindell jatkaa vielä 15. huhtikuuta 2024 lähtien kahden kuukauden ajan uudeksi järjestöjohtajaksi valitun Ilkka Koposen rinnalla. –Sen jälkeenkin olen tarvittaessa käytettävissä taustavoimana niin kauan kuin järki kulkee, Lindell naurahtaa. Seuraajaansa Lindell ei kuitenkaan lähde neuvomaan. –Itsekin olen saanut tehdä tästä työstä ihan omannäköiseni. Liitolla ei ole henkilökuntaa, eikä omaa toimistoakaan, vaan toimisto on kotona tietokoneella tai taskussa kulkevassa puhelimessa. Vapautta seuraa tietysti aina myös vastuu. Asiat myös määräytyvät aina uudelleen, kun ympäröivässä maailmassa tulee nopeita muutoksia. Minun aikanani toimintaa piti mukauttaa ensin pandemiarajoituksiin, sen jälkeen Ukrainan sotaan, Lindell sanoo. Juristin koulutuksesta on ollut suuri apu. Varsinkin silloin, kun pandemiarajoitusten aikana Lindell auttoi yrityksiä tekemään tukija avustushakemuksia. Samaan aikaan piti taistella autopurkamojen toimintaolosuhteista. Lisää purettavaa! Vaikka Lindell jättääkin tehtävän seuraajalleen tyytyväisenä, edelleen alalla riittää vielä paljon tehtävää. –Ydinongelma on se, että kun normaalina aikana romutetaan noin 80 000 autoa, niistä yli puolet on sellaisia, joissa olisi vielä paljonkin hyödynnettäviä osia. Näistä 80 000 autosta autopurkamoiden kautta siis kiertää alle 20 000 autoa ja siksi voidaan puhua kansantaloudellisesti ja ympäristön kannalta jopa jonkun kokoisesta katastrofista. Murskattaviksi menee yli 20 000 sellaista autoa, joiden lista uudelleen hyödynnettävistä osista on pitkä. Vaikka nyt puhutaan paljon autojen sähköisestä tulevaisuudesta, Suomessa ajetaan vielä 15–20 vuotta polttomoottoriautoilla, jotka tarvitsevat purkuosia. – Kun autokanta vähitellen sähköistyy, polttomoottoriautoihin saadaan yhä huonommin niiden korjaamisessa tarvittavia kierrätysosia. 10–15 vuoden horisontilla autopurkamotoiminta muuttuu aina vain arvokkaammaksi. Toisaalta jotkut autonvalmistajat näyttävät myös palaavan polttomoottoriautojen valmistukseen. Autopurkamoliiton merkittävimmiksi kehitysaskeleiksi Lindell näkee perinteisen edunvalvonnan. –Olemme vaikuttaneet osaltamme eurooppalaisella tasolla ja antaneet muun muassa lausuntomme EU:n tulollaan olevasta uudesta romuajoneuvoasetuksesta. Jo edellisen hallituksen ohjelmaan saimme kohdan, jossa todetaan, että romutettavien ajoneuvojen olisi kierrettävä ensisijaisesti autopurkamoiden kautta ja päädyttävä varaosina uudelleenkäyttöön. Saman asian on ottanut ohjelmaansa myös nykyinen hallitus. Oma haasteensa on siinä, että hyvin tuoreitakin lunastettavia autoja menee huutokauppojen kautta liian paljon pois Suomesta. –Autopurkamoiden suurin haaste on materiaalipula: purettavia autoja ei ole tarpeeksi. Kiitollisin mielin eläkkeelle Teksti_Timo Kiiski Autopurkamoliiton järjestöjohtajan tehtävät jättävä Kai Lindell on vuosikymmenten aikana nähnyt autopurkamotoiminnan muuttumisen vihreän talouden trendikkääksi kierrätystaloudeksi. – Vakuutusyhtiötkin toivovat, että autojen korjaamisessa käytetään laajemmin purkuosia, hän sanoo. Kun Lindell 1980ja 1990 -luvuilla toimi Hämeenlinnassa perheyrityksen suuren autoliikkeen toimitusjohtajana, ei auton purkuosien uudelleenkäytöstä juurikaan edes puhuttu. Purkamoiden pihat olivat usein epäsiistejä romukasoja, eivätkä ympäristövelvoitteetkaan painaneet päälle. Nyt on toisin. –Autopurkamotoiminta on luvanvaraista toimintaa. Kaikki meidän 52 jäsenyritystä noudattavat asetuksia ja määräyksiä tunnollisesti. Koko aikana yksikään niistä ei ole päästänyt esim. öljyä luontoon, Lindell painottaa. Teette arvokasta työtä Nykyistä, parikymmentä vuotta vanhaa EU:n romuajoneuvodirektiiviä Lindell kuvailee velvoittavuudeltaan ”vähän sinne päin” tehdyksi. Varsinkin siltä osin, että se ei velvoita romuajoneuvoja kiertämään autopurkamoiden kautta ennen murskaamoon menoa. Uudelta asetukselta hän odottaakin paljon, –EU-asetus on yhtä kuin laki. Ja voimaan tullessaan se on otettava Suomessakin pakottavaksi lainsäädännöksi. Purkuosien uudelleenkäytön osalta se menee paljon pidemmälle kuin nykyinen direktiivi. Siellä on pitkä lista osista, jotka on purettava ennen kuin auto saadaan murskata. Muissa Euroopan maissahan käytäntö on jo nyt se, että romutustodistuksen myöntää autopurkamo, eikä romutusoperaattori. Tietenkään kaikkea ei kannata purkaa, Fiat 127 vuosimallia 1971 saa kyllä mennä suoraan kuivattuna murskaamolle, Lindell sanoo. Kentällä käytännön autopurkamotoimintaa harjoittaville yrittäjille Lindellillä on selkeä viesti. –Heidän kannattaa itsekin muistaa, kuinka arvokasta työtä he tekevät ympäristön kannalta. Puhutaan miljoonista varaosista ja kasvavasta liiketoiminnasta, joka on yhteiskunnalliselta arvoltaan todella merkittävää. Kun autot jo itsessään valmistusprosessin ja käytön aikana aiheuttavat ison osan päästöistä, niin autopurkamotoiminta on suuressa roolissa näiden päästöjen minimoimisessa, Lindell painottaa.
10 Kylmäaineetkin kierrätykseen Yhteistyö Suomen Autopurkamoliiton kanssa on erittäin tärkeää myös sen kannatusjäseneksi ryhtyneelle Eco Scandic Oy:lle. – Purkuautojen ilmastointilaitteiden kylmäaineet on saatava nykyistä tehokkaammin uudelleen hyötykäyttöön, sanoo Eco Scandicin operatiivinen johtaja Anna Laukkonen. H elsingissä toimiva Eco Scandic on Pohjoismaiden ensimmäinen kylmäaineiden regenerointiin eli uudenveroiseksi puhdistamiseen keskittyvä yritys. Se on myös yksi Suomen Autopurkamoliiton kannatusjäseneksi ryhtyneistä yrityksistä. –On hälyttävää, että Suomessa vuosittain 70 000–90 000 romutettaviksi menevistä autoista vain noin 20 000 autoa palaa autopurkamoiden kautta purkuosina takaisin kiertoon. Valtaosa menee suoraan murskattaviksi, vaikka niissä riittäväisi vielä paljon hyödynnettävää purkuosina ja samalla myös hyötykäyttöön puhdistettavana kylmäaineena. Romuautojen pitäisi mennä kaasuista ja nesteistä kuivattuina myös murskattaviksi, mutta syystä tai toisesta niistä palautuu kylmäainetta vähän meidän käsittelyyn, sanoo Laukkonen. Eco Scandic tekee Autopurkamoliiton kanssa kahdenlaista yhteistyötä. Autopurkamo voi myydä purkuauton ilmastointilaitteesta talteen ottamansa kylmäaineen Eco Scandicille, joka puolestaan myy sen omille asiakkailleen eteenpäin. Toinen vaihtoehto on ostaa kylmäaineen puhdistus, regenerointi, palveluna Eco Scandicilta ja hyödyntää se omassa toiminnassa mm ajoneuvojen ilmastointilaitteiden huoltojen yhteydessä. –Suomessa on aika paljon autopurkamoyrityksiä, joilla on myös autojen huoltotoimintaa, Laukkonen tietää. Ilmastointilaitteiden kylmäaineita puhdistavan Eco Scandicin operatiivinen johtaja Anna Laukkonen pitää tärkeänä, että lainsäädäntö nykyistä selkeämmin velvoittaisi romuajoneuvojen kierrättämiseen purkuosina. – Kierrätyksestä ei pysty tekemään kannattavaa millään muulla kuin lainsäädännöllä, hän korostaa. Lehti luettavissa myös verkossa www.autopurkamoliitto.fi www.lehtiluukku.fi Mihin kylmäaineet katoavat? Keskimäärin jokaisessa ilmastointilaitteella varustetussa autossa on vajaa kilo kylmäainetta. –Niiden vuotaminen pihojen perillä luontoon on ympäristön kannalta erittäin vaarallista. Esimerkiksi 1 kg ilmaan vuotanutta yleisintä kylmäainetta vastaa päästöiltään lentämistä maailman ympäri puolitoista kertaa. On erittäin tärkeä saada haamuautot pois pihojen periltä kierrätysjärjestelmään, Laukkonen sanoo. Laukkosen mukaan puhdistettavaksi takaisin hyötykäyttöön palautuu ihan liian vähän kylmäainetta. Tämä koskee etenkin autoalaa. EU:n kylmäaineasetus vähentää uuden kylmäaineen tuontia vuosi vuodelta. Tämä taas on nostanut hintoja ja laittoman kylmäaineen maahantuontia, joka on jo melkein kovempaa bisnestä kuin huumebisnes. Siksi olisi tärkeää saada talteen kylmäaineet vanhoista ilmastointilaitteista, koska aaineet ovat jo markkinoilla ja regeneroiminen on myös sallittua Autopurkamoliiton kannatusjäseneksi Eco Scandic liittyi Laukkosen mukaan myös viedäkseen kylmäaineista tietoa liiton jäsenyritykselle. – On ehdottoman tärkeää saada romuautojen kylmäaine puhdistettua ja palautettua takaisin markkinoille mahdollisimman tehokkaasti. Tarjoamme autopurkamoille niin pullot aineiden talteenottoon kuin niiden kaipaamaa tietoakin, Laukkonen sanoo. Laukkoselle onkin pieni mysteeri, miksi autopurkamoiden ohi suoraan murskattaviksi menevistä romuautoista Eco Scandicille regeneroitavaksi tulee häviävän vähän ilmastointilaitteiden kylmäainetta. –Mihin nämä kylmäaineet päätyvät? Isommilla murskaoperaattoreilla ei läheskään kaikissa paikoissa ole autojen kuivattamoa ja autojen kuitenkin pitäisi aina mennä romutettavaksi nesTeksti_Timo Kiiski 1 kg ilmaan vuotanutta kylmäainetta vastaa 1,5 x maailman ympäri lentämistä. Sama määrä kylmäainetta löytyy yhdestä ilmalämpöpumpusta tai auton ilmastointijärjestelmästä. www.ecoscandic.fi Talteenottopullot Tilaa meiltä talteenottopullot maksutta kylmäaineen keräystä varten. Ota yhteyttä Anna Laukkonen 041 548 81 83 anna.laukkonen@ecoscandic.fi Helsinki | Oulu | Pori | Tampere | Jyväskylä | Tukholma | Kööpenhamina teistä ja kaasuista kuivattuina. Kaikki ohi purkamoiden suoraan murskattaviksi menevät osat eivät välttämättä vaikuta ilmastoon, toisin kuin öljymäiset ja kaasumaiset aineet, jotka pitäisi saada näistä autoista ehdottomasti saada pois ennen niiden päätymistä murskattaviksi materiaalikäyttöön, Laukkonen sanoo. Yksi mahdollisuus on, että murskaamot toimittavat kaiken romuautoista, ilmalämpöpumpuista ja jääkaapeista talteen ottamansa kylmäaineet suoraan Fortumille poltettavaksi. Mahdollista on sekin, että kaikki autopurkamotkaan eivät toimita romuautojen kylmäaineita puhdistettavaksi uudelleenkäyttöä varten. –Monet alan toimijoista ovat pieniä yhden hengen yrityksiä, jotka eivät välttämättä seuraa lakimuutoksia herkeämättä. Ne ovat ehkä saaneet ympäristöluvan kauan sitten aikana, jolloin niiltä ei edes vaadittu kylmäaineosaamista. Myös viranomaiset ovat ihan kujalla siitä, mihin kylmäaineet katoavat romuautoista. Laukkonen ihmettelee. Lainsäädäntö velvoittavammaksi! Laukkanen sanoo olleensa tähän kevääseen asti siinä uskossa, että kaikki romuautot kulkevat autopurkamoiden kautta ja ne ottavat niistä talteen kaiken hyödynnettävissä olevan. –Vasta Autopurkamoliiton kevätkokouksessa tosiaan kuulin, että vuosittain romutettavista 70 000–90 000 autosta vain 20 000 kulkee autopurkamoiden purkuprosessin läpi. Kylmäaineen meille puhdistettavaksi toimittaminen ei maksa asiakkaalle mitään, vaan hän päinvastoin on enemmän saamapuolella: maksamme kompensaatiota, hoidamme hänelle talteenottopullot ja hoidamme myös lähetykset. Kun vanhan kylmäaineen puhdistus ei vielä ollut vuonna 2015 millään lailla toteutettavissa Suomessa, uusi kylmäaine maksoi 5 euroa kilolta. –Silloin emme vielä olisi pystyneet tekemään kannattavaa liiketoimintaa, kun olisi pitänyt siihen hintaan hoitaa niin puhdistus kuin hankkimaan pullot ja lähettämään ne asiakkaalle esimerkiksi Kajaaniin. Vasta sen jälkeen, kun uuden kylmäaineen tuontikiintiöitä pienennettiin EUasetuksella, toiminnasta on tullut kannattavaa. Hintojen nousun ja tuontikiellon myötä kierrätys ja kannattava liiketoiminta tuli mahdolliseksi, Laukkonen sanoo. Laukkanen kannattaa vahvasti sitä, että EU hyväksyisi romuajoneuvodirektiivin, jossa romuautojen purkaminen varaosina hyötykäyttöön priorisoitaisiin ensisijaiseksi ja materiaalikierrätys murskaamojen kautta vasta toissijaiseksi tavoitteeksi. –Kaikki kiertotalouteen liittyvä on yleensä ollut kalliimpaa kuin uuden tuottaminen: Kiinasta tuotu tavarahan ei maksa juuri mitään. Euroopassa kuitenkin työvoima maksaa ja verotuskin on kallista. Siksi kierrätyksestä ei pysty tekemään kannattavaa millään muulla kuin lainsäädännöllä. Ja niin kauan kuin toiminta ei ole kannattavaa, sitä ei myöskään tule kukaan tekemään. Tämä on tärkeää ymmärtää varsinkin ympäristöön vaikuttavissa ratkaisuissa. Kun kaikki romuajoneuvot kiertäisivät ensin purkamoiden kautta, ketju olisi selkeämpi ja kaikki toimisi helpommin ja paremmin, Laukkonen sanoo.
11 HENKILÖJA PAKETTIAUTOT ALAVETELI Backfälts Bildemontering Ab Salobackantie 4, 68410 Alaveteli Korjaamo P. 06-864 8493 Purkaamo P. 040-733 2493 info@backfalt.fi www.backfalt.fi ALAVUS Autopurkaamo Harri Salo Alarannantie 480, 63300 Alavus puh. 0440 666 545 fax. 06 512 3871 www.harrisalo.fi ENONKOSKI Autopurkaamo Itäosa Oy Laukunkangas 200, 58160 Karvila P. 015 250 533 www.itaosa.fi FORSSA Kymppitien Vaihto-Osa Ay Vastustie 136, 0100 Tammela P. 0500-438 510 www.kymppitienvaihto-osa.fi HELSINKI volvoks.fi Akkutie 19, 00770 Helsinki P. 020 789 0760 www.volvoks.fi Sapoma Oy Tuulilasintie 18, 00770 Helsinki P. 09-389 6663 www.sapoma.fi Euro-Teli Oy Kytkintie 55, 00770 Helsinki P. 09-389 5200 www.euro-teli.fi HYVINKÄÄ Osatuonti Felke Oy Muottikatu 5, 05830 Hyvinkää P. 019-460 5400 www.felke.fi IMATRA Imatran Autopurkamo / Pasin korjaamo Varikkokuja 5, 55100 Imatra P. 050 5052 176 www.imatranautopurkamo.fi imatranautopurkamo@ gmail.com ISOKYRÖ Lae-Invest Oy Laurilantie 7, 61500 Isokyrö P. 010 548 6666, 0400 763 065 www.toyotapurkuosat.fi juha.lae@laeinvest.fi JOENSUU Autopurkamo Karjalan Purku-Pojat Oy Lylykoskentie 27, 80130 Joensuu P. 0400 229 800 Ei tekstiviestejä info@karjalanpurkupojat.fi www.karjalanpurkupojat.fi Suomen Autopurkamoliiton jäsenpurkamot www.autopurkamoliitto.fi JYVÄSKYLÄ Osatuonti Felke Oy Palokankaantie 13, 40320 Jyväskylä P. 014-282 313 www.felke.fi JÄMIJÄRVI VaraosaHinttu Oy Hintuntie 5, 38800 Jämijärvi P. 010 5010 525 osamyynti.hinttu@gmail.com www.varaosahinttu.fi JÄMSÄNKOSKI Jämsänkosken Autopurkaamo Ky Metsurintie 3, 42300 Jämsänkoski P. 014-744 585 www.autopurkaamo.websites.fi KAJAANI Kainuun Auto ja Varaosa Oy Tikkapurontie 4, 87250 Kajaani P. 08-622 307 www.mannelin.fi KALAJOKI HMT-Varaosa / Himangan Muovityö Oy Sepänmäentie 12, 68100 Himanka P. 050 5436 473 heimo@himanganmuovityo.fi www.himanganmuovityo.fi KANKAANPÄÄ Autopurkaamo Eloranta Oy Tampionkatu 4, 38700 Kankaanpää P. 040 640 2005 myynti@autopurkamoeloranta.fi www.autopurkamoeloranta.fi Autokeskus Haapala Oy Vähänevantie 27, 38700 Kankaanpää P. 02-578 9747 info@haapala.fi www.haapala.fi KEMINMAA Keminmaan Autojussi Oy Mestarintie 4, 94450 Keminmaa P. 020 764 1115 www.autojussi.com KIUKAINEN Kiukaisten autopelti ja hinaus Turrontie 7, 27400 Kiukainen P. 02-864 5431, 0500 123 866 www.kiukaistenautopelti.fi KOKEMÄKI Peipohjan Autovaruste Ay Linjatie 2, 32800 Kokemäki P. 02-546 7260, 0400-718 500 www.autovaruste.com myynti@autovaruste.com KOTKA Kotkan Käyttöosa Oy Jylpyntie 16, 48230 Kotka P. 05-228 2225 kayttoosa@gmail.com www.kayttoosa.fi KOUVOLA Matomäen Autoromu Oy Asentajankuja 2, 46810 Ummeljoki P. 0500 651 973 P. 0400 515 090 www.matomaki.fi KUOPIO Tapanilan Auto Mestarinkatu 7, 70700 Kuopio P. 017-361 1123 www.tapanilanauto.fi LAHTI Ahtialan Autopurkamo Oy Mustapuronkatu 31, 15300 Lahti P. 03-756 5244 purkaamo@phnet.fi www.purkamo.net Lahden Takuupurkamo Oy Lintulantie 46, 15700 Lahti P. 03-787 7310 Fax. 03-787 7312 lahdentakuupurkamo@phnet.fi www.lahdentakuupurkamo.fi LEPPÄVIRTA Osamyynti AF Teollisuustalotie 2, 79100 Leppävirta P. 017 554 2972 osamyyntiaf@osamyyntiaf.fi www.osamyyntiaf.fi NASTOLA Nastolan Autopalvelu Tapsa Oy Tervatie 5, 15560 Nastola P. 03-762 3855 www.autopurkamo.net NOKIA Purkamo Lahtinen Oy Hirvenpolku 3, 37150 Nokia P. 010 666 9620 myynti@purkamolahtinen.com www.purkamolahtinen.com NÄRPIÖ Wikmans Autoservice Oy Ab Nixvägen 31, 64230 Närpiö as. P. 0400 569 427 wikman@tavi.fi www.wikmans.tawi.fi ORIMATTILA Japan Motors Mallusjoentie 809, 16450 Mallusjoki P. 09-271 5100 www.japanmoottorituonti.fi OULU Ruskon Auto ja Varaosa Ky Moreenintie 7, 90630 Oulu P. 08-531 8885 www.ruskonautojavaraosa.fi PANELIA Autopurkaamo M. Niemi Maakunnantie 9, 27430 Panelia P. 02-864 7264 myynti@purkaamo.net www.purkaamo.net PIETARSAARI Auto-Osa Kierrätys Erikssons Ay Åsbackantie 194, 68810 Ala-Ähtävä/Pietarsaari P. 06-789 8500 www.erikssons.fi PIHTIPUDAS Auto-Osix Oy Ruponkuja 2, 44800 Pihtipudas P. 040 484 9255 www.auto-osix.net PIRKKALA Autonosat R. Aaltonen Teollisuustie 25, 33960 Pirkkala P. 03-368 4000 myynti@autonosat.fi www.autonosat.fi PORI Autopalsta Oy Söörmarkuntie 40, 29570 Söörmarkku P. 02-677 0291, 02-677 0292 info@autopalsta.com www.autopalsta.com PYHÄJOKI Rannikon Auto ja Varaosa Oy Vihannintie 10, 86100 Pyhäjoki P. 08-434 333, 0400 189 018 myynti@ rannikonautojavaraosa.fi www.rannikonautojavaraosa.fi PYHÄRANTA Valko, Helkkula Ky Kirikalliontie 8, 27320 Ihode P. 0400 596 423 myynti@valko.fi www.valko.fi RAISIO KL Auto-osacenter Sitomokuja 3, 21200 Raisio P. 02-438 1201, 0400 532 555 Fax 02 438 1056 myynti@klauto-osacenter.fi www.klauto-osacenter.fi ROVANIEMI Lapin Auto-osa Oy Nikkarinkuja 12, 96910 Rovaniemi P. 016-310 950, 040 537 6121 www.lapinauto-osa.com Roi-Osa Oy Lampelankatu 16, 96100 Rovaniemi P. 0207 969 505 www.roi-osa.fi SALO Auto Lehtinen Oy PL 20, 33561 Tampere Helsingintie 595, 25130 Muurla P. 02-721 7700 www.auto-lehtinen.fi SEINÄJOKI Nurmon Autopurkaamo Oy Nosturintie 2, 60550 Nurmo P. 06-414 6051 www.autopurkaamo.fi SYSMÄ Onkiniemen Autopurkamo Ilonojantie 49, 19230 Onkiniemi P. 03 718 6949 ja 03 718 6950 onkiniemenautopurkaamo@gmail.com www.autopurkamot.com/onkiniemi www.nettivaraosa.com/ yritys/2354290 TAMPERE Hiasepojat Oy Lehtikatu 12, 33340 Tampere P. 03-343 4320 hiasepojat@netti.fi www.hiasepojat.fi Fusti Oy Hautalantie 16, 33560 Tampere P. 010 239 0200 www.fusti.fi Osamyynti Mattila Lehtikatu 10, 33340 Tampere P. 03-343 3837 www.osamyyntimattila.fi TURKU Oili Jalonen Oy Tekkalantie 6, 20460 Turku P. 0440 800 123 www.oilijalonen.fi ULVILA Ulvilan Autopurkaamo Oy Louhenkuja 3 28400 Ulvila P. 050 560 1080 YLIVIESKA Autopalvelu Parkkila Oy Ouluntie 34, 84100 Ylivieska P. 020-755 8622 autohuolto@parkkila.fi www.parkkila.fi HYÖTYAJONEUVOT (KA/PA): HELSINKI Euro-Teli Oy Kytkintie 55, 00770 Helsinki P. 09-389 5200 www.euro-teli.fi MUNSALA RM-Trucks Oy Norra Munsalavägen 164, 66950 Munsala P. 0424 11331 www.rmtrucks.com
12 Käytetyt varaosat takuulla • Autopurkamosta apu autosi ongelmiin edullisemmin. • Pidä kiinni euroistasi me pidämme kiinni asiakkaistamme. • Käytössäsi kahden purkamon suuret varastot henkilö-, pakettija maastoautoihin. • Tuomme osia Euroopasta. Jos meillä ei ole, hankimme. VARAOSAT NETISTÄ 24 H/7 VRK KYSY TARJOUKSIA! P URKAMO U UTISET 2 JA LÖYTÄNEET OSANSA. TEE SAMOIN! MISTÄ APU? KATSO SINÄKIN ALAMME KÄYTETYIMMILTÄ NETTISIVUILTA OLET HETI AUTOPURKAMON VARAOSAMAAILMASSA MONET OVAT JO KÄYNEET Puh. (02) 721 7700 Helsingintie 595, Salo www.auto-lehtinen.? Puh. 010 239 0200 Hautalantie 16, Tampere www.fusti.? JOS MEILLÄ EI OLE, HANKIMME. MITÄ MIETIT? HENKILÖAUTOT HENKILÖ-PAKETTI-MAASTURIT PALVELUKSESSA 24 H www.fusti.? www.auto-lehtinen.? PU_2_2015.indd 2 5.5.2015 12.24 Varastossamme yli 150 000 varaosaa Varaosahaku.fi on yhdistänyt maan johtavien autonosakauppiaiden varastot samalle sivustolle. Meillä on myynnissä yli miljoona käytettyä ja laatuluokiteltua varaosaa. Jokaisesta tuotteesta on kuva, ja hinnat ovat selkeästi esillä. Varaosahausta ostaminen on turvallista ja helppoa. Tervetuloa Suomen suurimpaan varaosien nettikauppaan. Tunnemme varaosiemme alkuperän Varaosamme ovat laatuluokiteltuja Toimintamme on ympäristövastuullista www.varaosahaku.fi Uudet ja käytetyt osat Jämijärveltä www.autopurkaamot.com myynti@varaosahinttu.? P. 010 5010 525, Jämijärvi Romuajoneuvojen virallinen vastaanottopiste Himangan Muovityö Oy / HMT-Varaosa Sepänmäentie 12 68100 HIMANKA Puh. 010 2003380 heimo@himanganmuovityo.fi www.hmt-varaosa.fi Olemme valtuutettu romuautojen vastaanottopiste, toimimme yhteistyössä Kuusakoski Oy:n kanssa. Myymme tarkastettuja ja kuntoluokiteltuja purkuosia niin uusista kun hieman vanhemmistakin autoista. Kaikki tuotteemme ovat varastoituna ja näin myös nopeasti toimitettavissa. KÄYTETYT VARAOSAT HENKILÖJA PAKETTIAUTOIHIN vm. 2005-2024