K I L P A I L U K E S K U S A S K O L A N A R E E N A L L A T U H T I R A L L I L E H T I ! M I E L E N K I I N T O I N E N L U K U P A K E T T I KUVAT: MARKO KYÖSTILÄ
Tervetuloa Askolan kumpuileviin peltomaisemiin nauttimaan koko perheen tapahtumasta, seuraamaan ja osallistumaan paikalliseen autourheilutapahtumaan, Hakevuoriralliin. Rallipäivään voit suunnitella mukavaa tekemistä perheen pienimmille ulkoilun ja retkeilyn merkeissä. Jännittävät tunnelmat komeilla tieosuuksilla takaavat viihdykettä vauvasta vaariin. Askolassa on helppo ihastua maisemien lisäksi ihmisiin, joilla on avoin ja mutkaton tapa suhtautua elämään. Äskettäin kunnassa toteutetun muuttotutkimuksen mukaan Askolaan uusia tulokkaita houkuttelevat ennen kaikkea maaseutu, luonnonläheisyys, asuintonttien saatavuus ja perheja ihmissuhteet. Samanlaista viestiä olen saanut kuulla keskustellessani kuntalaisten kanssa erilaisissa tilaisuuksissa ja tiedustellessani heidän muuttopäätöksensä taustoista. Itse uutena askolalaisena voin lämpimästi suositella Askolaa asuinpaikkana. Arkeemme tarvittavat lapsiperhepalvelut ovat sopivasti saavutettavissa ja maisemat hymyilevät aamuauringossa työmatkaajon aikana. Yrittäjyys Askolassa pohjautuu usein yksittäisestä toimintaideasta liikkeelle lähteneisiin perheyrityksiin. Yritykset Askolassa ovat tilastojen mukaan kasvaneet viime aikoina reippaasti. Yrityksiä syntyy joka vuosi Askolassa enemmän kuin lakkaa. Yritykset luovat alueelle palveluita, vahvaa osaamista ja elävöittävät kuntaa monin tavoin. Hakevuoriralli on yksi esimerkki siitä, kuinka yritys luo ympärilleen paljon hyvää monella tapaa. Kiitos järjestäjille tapahtuman organisoinnoista ja talkoolaisille rallin toteuttamisesta juuri Askolassa. Toivon tapahtumaan osallistujille jännittävää ja aurinkoista päivää autourheilun parissa. Kisaajille toivotan mitä parhainta rallionnea ja muistutan, että kilometrin matkalla on kaksi kilometriä ojaa myös täällä Askolassa! Annu Räsänen kunnanjohtaja Askolan kunta Tässä kunnanjohtajan terveiset: Hyvä rallikansa Olle Andersson Oy-Ab Lundinkatu 22, Porvoo, puh. (019) 524 6975. Palvelemme ma-pe 9-17, la 9-14. info@olleandersson.? Tervetuloa tutustumaan mallistoon! Tervetuloa tutustumaan mallistoon! Hakevuori ralli 2023 reittivinkit Taas on vuosi vierähtänyt ja vuosi tehty tätä kilpailua. Vuonna 2022 ajettiin Askolan Granit ralli ja olihan tuo kilpailukeskuksena Askola areena toimiva paketti. Nuottiluokissa ajavat kilpailijat nuotittavat reittiä klo 7.30-13.00. Tunnetusti kisa on nopeatempoinen lyhyine siirtymineen joten kilpailu nuotitukseen ajetaan päivässä. HUOM! Tasanopeukilpailun lähtö jo klo 12.57. Reitti on 17km pidempi kuin vuonna 2022 ja niinpä illan mittaan saapuva pimeys antaa haastetta reitin suorittamiseen. Kilpailukeskuksesta, Askola Areenalta kilpailijat lähtevät reitille klo 14.01 saapuvat maaliin klo n. klo 18.00 alkaen. Jos et halua mennä katsomaan rallia erikoiskokeelle niin Askola Areenan lähtöalue on mainio paikka tutustua kilpailijoihin ja kalustoon. Paikalla myös perinteistä rallimakkaran ja pyttipannun myyntiä. Reitti onkin viety nopeille ja kestäville ja osin tutuillekin uusmaalaisille teille. Erikoiskokeet ovat 15km säteellä Areenalta joten lyhyillä siirtymillä pääsee rallinmakuun. Keleistä riippuen voi olla myös peltoparkkeja mutta tienvarteen pysäköidessä muista ettet tuki pelastustietä! EK 1 Hakevuori Oy pituus 8.23 km. Sulkuaika klo 11.45-18.45. Käytännössä uusi erikoiskoe jota ei ole ajettu tässä muodossa viimeksi kuin vuonna 1990 talvella ja 1982 kesällä. Katsojien kannalta tällä erikoiskokeella ei ole katselualueita ja pysäköintikään ei ole mahdollista kuin erikoiskokeen alussa tienvarressa, josta vielä pitkä kävelymatka lähtöön. Kuljettajille varmaan mieluisa hyväkuntoinen eekoo jossa haasteita tuo useat nypynylitykset jotka kääntyy-ei käänny. EK 2. Rock Mkr O y pituus 7.72 km. Sulkuaika 12.10-19.10, Korttia Tuttu, nopea, valtiontie joskin loppuosuus on ennen ajamatonta rallitietä. Pitkä näkemäalue puolessa välissä jossa ensimmäisellä välitiellä Korttian Kyläyhdistys pitää buffettia sekä toisella välitiellä buffettia pitää FC Futura T2014-2015. Riitaniityntietä pitkin ajamalla löytää perille Onkimaan suunnasta ja toiselle välitielle Purolantietä Torpinkylän suunnasta. Hyvät katselupaikat molemmilla väliteillä. EK 3. Kumiapu Oy pituus 8.47 km. Sulkuaika klo 12.50-19.50. Mäntsälän Onkimaa. Välitiellä Onkimaan kyläyhdistyksen hoitama ”grande bufee” jonne löydät Mäntsälä Porvoon tieltä Herman onkimaan tietä ajaessa. Huollossa käydään ek 3 jälkeen n. klo 15.30 alkaen Monninkylän Seolla/Muovi-Heljangon piha-alueella jossa Cafe Silja Mariella on rallievästä tarjolla aamuvarhaisesta iltamyöhään. Myös tulospalvelua voi seurata isolta jättisceeniltä. Varaudu ruuhkaan! EK 4. Sense It pituus 18.20 km. Sulkuaika 14.20-21.20. Pornainen. Pitkä erikoiskoe jossa katselualue Laukkosken krouvarintien ja isoniityntien haastavassa takapiikki vasurissa jossa Toverilan metsästys seuran buffetti. Toinen hyvä katselualue on Hinthaarassa Vähä-Laukkoskentien ja Isonniityntien risteyksessä, jossa pitkä näkemäalue. EK 5. Etevä Sähköpalvelu Oy pituus 8.26 km Sulkuaika klo 15.15-22.15. Särkijärvi-Vakkola. Tuttuakin tutumpi erikoiskoe jossa puolenvälin risteyksessä paras katselualue ja Askolan teatteriyhdistyksen buffetti. Tänne löydät tulemalla Vakkolasta Sorvasuontietä pitkin. Osta rallipaketti! Siellä on ne kuuluisat ratamestarin extravinkit katselupaikoista! Rallipakettien myyntipaikat Myynti alkaa lauantai-aamuna. Neste K Alikeravantie 25, Kerava Seo Monninkylä, Café Silja Marie, Meijeritie 2, Monninkylä Shell Mäntsälä P Pohjoinen Pikatie 1, Mäntsälä Askola-Areena Linnakoskentie 61, Askola Kahvila Kesämopo, Kirkkokatu 264, Pornainen Hinta 15 euroa oikeuttaa sisäänpääsyn kahdelle aikuiselle. Lapset alle 12 v. maksutta aikuisen seurassa. Menossa mukana Huom! Käteismaksu! 2 Ostamalla rallipaketin sinulla on mahdollisuus voittaa liput Sectoralliin 3.-6.8.2024
Turvallisuusohjeet REITIN varrelle kannattaa tulla hyvissä ajoin, jotta liikenne ei puuroutuisi. Sulkuajan alettua ei erikoiskokeella saa enää liikkua katselupaikkoja etsimässä, paitsi jalkaisin. NOUDATA liikennesääntöjä ja liikennemerkkejä. PYSÄKÖITÄESSÄ teiden varsille ja erityisesti väliteiden varsille huomioikaa, että kyseiset tiet ovat mhyös rallireitin pelastusreittäjä. Pysäkoikää ainoastaa tien toiselle laidalle niin, että paloauto mahtuu reilusti kulkemaan. Älkää myöskään pysäköikö pihaja peltoliittymiin, jotta ette estä normaalia liikkumista. Katso rallin esitteistä ratamestarin vinkit mahdollisista pysäköintimahdollisuuksista. KATSELUALUEITA valittaessanne ottakaa huomioon turvallisuus, etenkin mahdollisesti mukanaolevien lasten turvallisuus. Vältä ulkokaarteita, sisäkurvin jatkeita, hyppyrien alastuloalueita ja erikoiskokeen lähtöja maalialueita. Talojen pihoissa oleskelu ei ole sallittua, ellei talon omistaja tähän erikseen anna lupaa. Huomioikaa myös viljennyt peltoalueet. Noudattakaa myös erikoiskokeen järjestäjän antamia ohjeita ja rajoituksia. ÄLÄ KOSKE järjestäjän asettamiin merkkeihin äläkä peitä merkkien näkymistä kilpailijoille. Jätä myös lippusiimat rauhaan. MUISTATHAN, että turva-auton jälkeen ek:lla liikkuminen on kielletty. ETHÄN JÄTÄ roskia luontoon vaan siivoat jälkesi. Se helpottaa taas ensikerralla meidän kilpailun järjestämistä. ALKOHOLI ja ralliurheilu eivät sovi yhteen. JOS JOUDUT osalliseksi onnettomuus tilanteeseen, niin yleinen hätänumero on 112. Mukavia katseluhetkiä, Rally Drivers Team ry. HAKEVUORI OY Yli miljoona kuutiota vuodessa Kilpailunjohtajan tervehdys Tervetuloa seuraamaan Hakevuori rallia Askolaan. Kilpailukeskus sijaitsee viimevuoden tapaan Askola Areenalle joka on reitin kannalta paras mahdollinen paikka kilpailukeskukselle. Kilpailussa ajetaan viisi erikoiskoetta ja osalla on myös mahdollisuus nuotittamiseen. Tiestöstä löytyy taas jokaisen makuun hidasta, nopeaa ja myös räväkkää menoa. Tarjolla vanhoja hyväksi havaittuja tieosuuksia mutta myös uusi rallipolkuja. Alueen kyläyhteisöt ja teiden omistaja ovat ottaneet meidän hienosti vastaan ja järjestävät kilpailupäivänä katselijoille puffetteja ympäri reitin. Paikat löydät reittikartasta. Toivonkin että te hyvät katselijat käyttäydytte hyvin ja mitä maastoon viette tuotte myös pois niin saadaan taas järjestettyä hieno kisa ensivuonna. Tätäkin kilpailua olemme tehneet jo liki vuoden pienellä mutta ahkeralla porukalla ja naapuriseurojen avustuksella. Kiitos kaikille, jotka olette mahdollistaneet kilpailun, yhteistyökumppanit, tienhoitokunnat, vapaa-ehtoiset talkoolaiset, naapuriseurat, Rally Drivers Teamin oma pieni mutta sitäkin aktiivisempi porukka. Terveisin Kilpailunjohtaja Matti Jukarainen www.frejborg.fi Pienteollisuustie 35, Porvoo puh. 020 757 3300 hinauspalvelu@frejborg.fi Oy Ab Oy Ab VALTAKUNNALLINEN PALVELUNUMERO 0600 02200 ROMUAUTOSTA EROON! • nouto veloituksetta • romutustodistus • rekisteristä poisto • virallinen vastaanottaja • romutustodistus noudettaessa [24h] www.sos-hinaus.fi Hinauspalvelut Hinauspalvelut skootterista skootterista raskaskalustoon raskaskalustoon H akevuori Oy on yksi suurimmista haketusurakoitsijoista Suomessa. Toimitamme vuodessa yli 1,5 miljoonaa kuutiometriä haketta. Tästä määrästä lähes puolet on puun korjuusta lähtien omaa tuotantoamme, ja loput työvaiheurakointia metsäyhtiöille. Työvaiheurakointia teemme metsäja metsäenergia-alan toimijoille. Haketta myymme Etelä-Suomen alueen puuta käyttäville lämmön ja sähköntuottajille. Hakevuori Oy:n toimialaan kuuluvat energiapuun hankinta, haketus, tienvarsihaketus, hakkeenmyynti, puunhankinta, puunkorjuu, sekä puunmyynti. Lisäksi teemme suurten rakennettavien tonttien puuston poistoa. Toimitamme haketta lämpöja voimalaitoksille sekä puuta teollisuuteen. Toimimme Uudenmaan, Päijät-Hämeen, Kanta-Hämeen, Kymenlaakson, Eteläja KeskiSavon alueilla. Viisi terminaalia Hakevuorella on käytössään viisi terminaalia, joista pääterminaalimme sijaitsee Vahijärvellä Askolassa. Tolkkisten satamassa on terminaali, joka sijaitsee Porvoon Energian lämpölaitoksen vieressä. Tolkkisissa sataman läheisyys mahdollistaa myös puutavaran tai hakkeen tuonnin ja viennin. Lisäksi Hakevuorella on terminaalit Nastolassa, Myllykoskella ja Loviisassa. 3
Teollisuustie 3 | 07230 Askola tilaukset@aakkoy.fi Korjaamo 019 643 312 www.aakkoy.fi HAMARINTIE 1, 06650 PORVOO | 040 184 8711 Hamarinranta on merellinen kahvila, ravintola sekä terassi Porvoon Hamarissa. 4
Veljekset Antti ja Aki ajavat kilpaa toisiaan vastaan Antti ja Aki Laakkion ralliharrastus starttasi huumorilla heitetystä kommentista kaksi vuotta sitten. Nyt veljeksillä takana on parikymmentä rallikisaa. Antin ja Akin seurana lajia harrastaa kokonainen kaveriporukka. ”Ei tätä yksin tulisi harrastettua.” A skolalaisilla Antti, 31, ja Aki, 29, Laakkiolla on yhteinen harrastus: ralli. – Faija ajoi rallia aikoinaan, ja itse istuin serkkupojan kyydissä muutamat kisat ennen oman auton hankintaa. Pari vuotta sitten Sonkajärven kisoissa vastaan tuli kiinnostavan näköinen Toyota Starlet -kilpa-auto, joka oli vieläpä myynnissä. Jätkien yllyttämänä kaupatkin tehtiin, Antti kertoo. Mitä isoveli edellä, sitä pikkuveli perässä. – Kuulin Antin autohankinnasta seuraavana päivänä ja menikö viikkoakaan, kun omasta tallista jo löytyi vastaanvanlainen Starlet, Aki kertoo. Rallista tuli veljesten ja heidän ystäviensä yhteinen harrastus. Kuskeja porukassa on neljä: Antti (Toyota Starlet), Aki (Toyota Corolla GT), Sami Laurila (Toyota Corolla GT) ja Ville Andergård (Toyota Starlet). – Se tässä sytyttääkin, että meitä on neljä kimpassa. Kun yksi on lähdössä kisaan, kohta toinenkin, sitten kolmas ja lopuin viimein me olemme kaikki mukana, Antti kertoo. – Ei tätä yksin tulisi harrastettua. Kuskinelikon lisäksi porukkaan kuuluu kaveripiiristä kootut kartturit ja huoltoryhmä. Askolassa ja veljesten tutuissa onkin runsaasti moottoriurheilun harrastajia. – Juniori-luokassa, jossa kilpailemme, on noin 10 autokuntaa, joista puolet täältä yhdeltä kylältä. Kyllä se jotain kertoo, Antti kertoo. Rallissa veljeksiä kiehtovat autot, vauhti ja vaaralliset tilanteet. – Jokin ralliin vetää. Onhan siinä se bensan käry ja moottori, Antti sanoo. Molemmat veljekset toimivat arjessa maarakennusalan yrittäjinä, ja heille ralli toimii hyvänä vastapainoa työhön. – Vaikka ainahan kaivinkoneenkin hytissä kiire on, Antti hymyilee. Rallissa kiehtoo myös sen sosiaalisuus. Ralli ja halli ovat paikkoja, joissa saa viettää aikaa veljen ja ystävien kanssa. Myös kisoja edeltävät talli-illat ja niitä seuraavat saunaillat kuuluvat läheisesti kaverusten harrastukseen. Kisoja on kahden vuoden ajalta kertynyt jo reilu 20. Nyt edessä on kilvoittelu Hakevuori rallissa, jossa ajetaan tutuilla teillä Askolassa. – Niin sanottu ”kyläralli” on jokavuotinen tapahtuma, ja sen haluamme aina päästä ajamaan, Antti kertoo. Kumpi on parempi kuski, pikkuvai isoveli? – Aki on pärjännyt sarjakisoissa paremmin, Antti toteaa. – Minulla ei vauhti ole ihan ollut kärkiluokan tasolla riittävän usein, mutta kilpailu kilpailulta vauhti on alkanut löytyä ja välillä yltänyt ihan kärkijoukkoonkin. Kärjessä kun täytyisi olla joka kisassa, jos pärjätä haluaa, kun erot kärjessä ovat jopa alle senkunteja Aki on Antin mukaan veljeksistä myös se kilpailuhenkisempi. – Jokainen meistä ajaa kumminkin omasta sijoituksestaan, emme ole niin tuloshakuisia, Aki selittää. – Pääasia on, että pääsee maaliin ehjänä, että tulisi mahdollisimman vähän remonttihommia. Se on vaakakupissa enemmän kuin se voittaminen, vaikka väistämättä kisan aikana tulee kilpailuviettiä, Antti lisää. Kisoihin on haastattelun aikaan kymmenisen päivää, eivätkä veljesten autot ole vielä ajokunnossa. – Se on jostain syystä yleensä niin, että kaikki jää aina viimeiselle viikolle tai jopa viimeiselle illalle, paitsi että Akilla on yleensä kaikki valmiina jo hyvissä ajoin, Antti nauraa. Yleensä menopelit valmistuvat kuitenkin ennen kisoja, paitsi kerran. – Viime talvena piti kyllä ostaa toinen identtinen auto, kun olin purkanut vanhan auton kunnostusta varten, ja yllättäen sitä ei sitten saatu aikaiseksi kasata ennen kuin kisat taas alkoivat tammikuussa, Antti nauraa. Ilman ystävien ja vapaaehtoisten apua ralliharrastus ei onnistuisi, veljekset kertovat. – Kavereiden avusta on suuri merkitys tämän harrastuksen mahdollistamiseksi. Kilpailupäivinäkin tekemistä riittää muillekin kuin kuljettajalle ja kartturille, Aki sanoo. – Iso kiitos kaikille meidän porukassa, jotka lähtevät huoltoihin mukaan. Se on iso juttu. Kiitos myös kaikille niille, jotka tekevät talkootyötä ja pitkiä päiviä kisojen eteen, jotta ne saadaan järjestettyä sujuvasti ja turvallisesti. Aika paljon rallitouhuissa on talkoohommaa matkan varrella ennen varsinaista kisapäivää sekä kisapäivänä, Antti lisää. MERJA FORSMAN MERJA FORSMAN 5
R alli on laji, jossa kuljettajalta ja kartanlukijalta vaaditaan taitoa, tarkkaavaisuutta, nopeaa päätöksentekokykyä sekä täydellistä keskittymistä auton vauhdin noustessa todella korkealle. Myös saumaton yhteistyö tiimin kanssa on olennainen osa onnistunutta rallia. Välillä myös hyvälle ja kokeneelle kuljettajalle ja kartanlukijalle tapahtuu virheitä, tästä syystä kilpailussa voidaan ajasta menettää turhia sekunteja tai jopa minuutteja. Pahimmassa tapauksessa ralli voidaan joutua keskeyttämään ja kilpailu jää kesken. Virheiden syy hermostossa ja sensomotorisissa reflekseissä? Mitä jos sanoisimme, että virhe ei ole aina kuljettajan tai kartanlukijan syytä vaan syy virheeseen voi löytyä primitiivireflekseistä? Kasvuiässä kehitystämme ohjaavat monet primitiivirefleksit. Ne ovat synnynnäisiä ja automaattisia reaktioita, joilla lapsi oppii erilaisia motorisia taitoja kuten ryömiminen ja käveleminen. Primitiivirefleksien tulisi sammua tai integroitua riittävän käytön seurauksena mutta näin ei aina käy ja jäljelle jää hermoston turhia liikemalleja. Ja nämä hermoston turhat liikemallit voivat haastaa elämäämme myös aikuisina ilman, että tiedostamme näiden olemassaoloa. Nämä turhat liikemallit voivat aiheuttaa toiminnallisia hidasteita ja esteitä yksilön kognitiiviselle, motoriselle ja fyysiselle suorituskyvylle sekä aiheuttaa esimerkiksi pieniä ohjausvirheitä rallissa. Hyvin usein henkilö ei myöskään tiedä, että hänellä on päällä hermoston turhia liikemalleja. Miten sensomotoriset refleksit voivat näkyvät rallissa? Rallissa tarvitaan todella nopeaa reagointia ja päätöksentekoa ja tällöin viestit hermostolta aivoille ja takaisin pitää kulkea ilman minkäänlaista ongelmaa. Pienikin viive tähän yhteyteen saattaa olla kohtalokas ja pahimmassa tapauksessa johtaa esimerkiksi rajuun ulosajoon. Mikäli kehossa on päällä hermoston turhia liikemalleja niin nämä jarruttavat tätä yhteyttä ja tällöin reagointi ei olekaan riittävän nopeaa. Voimmekin hyvin ajatella, että hermostomme antaa meille vääriä nuotteja jatkuvasti. Refleksien vaikutus vahvistuu paineen alla, sekä stressaavissa tilanteissa ja tämä saattaa näkyä kuskin ja kartanlukijan toiminnassa. Harjoitus EK:lla saattaa kaikki osua nappiin, ajaminen tuntuu rennolta, oikeat ajolinjat löytyvät helposti ja saadaan hyvä tulos. Kilpailu tilanteessa refleksien vaikutus voi alkaa näkymään suorituksessa. Kova vauhti, takaa tulevat kilpakumppanit tai edellä olevien ajan kiinni kurominen lisäävät suoritus paineita ja tämä voi korostaa refleksien tuomia haasteita lisää. Tällöin keho jännittyy huomaamatta ja on ylivirittäytynyt, koordinaatiokyky vähenee ja virheiden määrä kasvaa. Jarrutukset tapahtuvat liian aikaisin ja reagointikyky heikkenee. Tästä syystä saattaa myös tuntua, ettei auton säädöt olekaan niin hyvät mitä harjoituksissa, koska kehossamme on tapahtunut muutoksia, joita emme tiedosta. Lisäksi Kartanlukija saattaa pudota nuotilta ja puhe voi olla liian nopeaa tai hidasta ja äänessä kuuluu epävarmuus. Refleksit voivat aiheuttaa myös matkapahoinvointia mikä aiheuttaa ylimääräistä haastetta. Jokainen päälle jäänyt primitiivirefleksi tuo erilaisia haasteita eri ihmisille. Mutta se mikä kaikille reflekseille on yhteistä, on että ne jarruttavat meidän hermolihasjärjestelmämme toimintaa, jonka pitäisi toimia vaivattomasti etenkin rallissa. Kun hermoston turhia liikemalleja ei ole kuormittamassa kehoa turhaan, voit säästää rallissa ajasta jopa sekunteja! Kuinka sitten päästä turhista reflekseistä eroon ja kehittyä paremmaksi? Meillä SenseItillä sensomotoriset refleksit kartoittaa koulutettu ammattilainen. Kartoituksessa testaamme erilaisilla liikkeillä, miten keho niihin reagoi ja löytyykö sieltä turhia liikemalleja. Ensimmäisellä kerralla kartoitamme 15 yleisintä sensomotorista refleksiä. Kartoituksen jälkeen lähdemme hoitamaan refleksejä fysikaalisella hoidolla ja kotiharjoitteilla, joilla refleksit väsytetään loppuun ja näin saadaan hermoston turha liikemalli sammumaan. Ota yhteyttä, niin kerromme mielellämme lisää! Sense It, Jukka & Mikael www. senseitvalmennus.fi Instagram: Senseitvalmennus.fi Hermoston turhat liikemallit menestymisen esteenä? ” Sensomotoriset refleksit eivät siis estä ajamista tai kartturina olemista, mutta ne voivat hidastaa kehitystä huipulle. Ammattitaidolla ja parhaalla palvelulla Monipuolinen valikoima työkaluja, koneita ja tarvikkeita rakentajan ja remontoijan tarpeisiin. Puh. (019) 521 6300, fax (019) 549 272 Varikkotie 4, 06150 Porvoo porvoon.lasikolmikko@co.inet.fi n parvekelasit n terassilasit n saunan kokolasiovet n keittiön välitilalasit n peilit n alumiiniovet ... ja paljon muuta Muista kotitalousvähennys! Lasissa on tyyliä VALMISBETONIA JA BETONITUOTTEITA LAATUA JA PALVELUA PUKKILASTA MYBE.FI MYBE.FI 019 685 1164 Huollot kaikkiin merkkeihin ja malleihin HENKILÖAUTOT 010 219 6801 RASKAAT AJONEUVOT HUOLTO 010 219 6800 VARAOSAT 010 219 6802 | RENGASMYYNTI 010 219 6803 Loviisantien ja Teollisuustien risteyksessä, Porvoo huolto@porvoonautotech.fi PORVOON AUTOTECH ???????????????? ???????????? ??????????????? Jauhemaalaus Jari Luukka Märkämaalaus Lasse Luukka Sepäntie 3B, 07230 ASKOLA info@teollisuusmaalaamo.fi www.uudenmaanteollisuusmaalaamo.fi HRT-sarjan sisällä ajetaan myös sarjassa Historic Seniorit, jossa kuljettajan täytyy olla 65 vuotta täyttänyt. Martti Sarasto luokan 7 Ford Cortina GT:llä ei osallistunut avauskisaan Hankasalmella, mutta sen jälkeen hän on kerännyt luokkavoittojen tuomia pisteitä sen verran, että on pistetaulukon kärjessä pistein 53. Lahdesta tuli myös luokkavoitto, mutta tuolloin osanottajia ei ollut muita. Tästä syystä saldo jää hieman ns. maksimista. Lopella Juha Sarkimo (lk 2) nousi nyt Ford Escort GT Sportillaan kakkoseksi Esa Laineen Escort Twincamin edelle, kun Laine ei osallistunut kisaan. Sarkimolla pisteitä on nyt 42 ja Laineella 37. Matti J. Tarvaisella on pisteitä 36. https://hrcf.fi/sarjapisteet/ Kikka Kuosmanen Historic Seniorit -sarjassa Martti Sarasto edelleen johdossa Historic Seniorit -sarjassa johtopaikkaa pitää Martti Sarasto MARKO KYÖSTILÄ 6
Tälle vuodelle HRTsarjaan saatiin mukaan myös Rally Trophy -sarjan kilpailijat. Luokkia on kaksi; toinen on Vakio 1600-kuutioisten luokka ja toisessa autojen moottorin tilavuus saa olla enintään 1400 kuutiota ja viritysaste ”F tai ProF”. Kauden aikana Rally Trophy -luokkiin on osallistunut 20 autokuntaa. Luokittain kerätyt pisteet yhdistetään ja eniten pisteitä kerännyt on mestari. Pistejako on HRT-sarjan mukainen. Tasaiselta todellakin pistetilanne näyttää Kaloppi-rallin jälkeen ja ennen viimeistä osakisaa Askolassa 14.10. Forssan Seudun UA:n Jani ViherVehmas on lähellä mestaruutta. Voittamalla luokkansa 31 vielä päätöskisassa hänen pistemääränsä nousee kahdella pisteellä, sillä pisteitä mies on kerännyt jo nyt kuudesta kisasta – ja viisi parasta lasketaan. Jos ViherVehmas ei saa yhtään lisäpistettä, tasoihin hänen kanssaan luokkavoitolla (lk 31) nousisi Veeti Rossi, jonka pistemäärä voisi sen myötä kasvaa vielä neljällä. Ja vielä, jos Markus Mäkitalo voittaisi luokan 32, hän nousisi Rossin kanssa tasoihin, ja tietyssä tapauksessa tällöin myös Viher-Vehmaksenkin kanssa. Nämä kolme näyttävät kaikissa tapauksissa yltävän mitaleille. Tasapisteissä ratkaisevat poisluettavat, eli ne kaksi huonointa kisasijoitusta. Näin Viher-Vehmaksen todellakin kannattaa osallistua ja vähintäänkin ajaa maaliin. Hänen poislaskettavia kisoja olisivat kakkosja jokin muu sija. Rossilla kaksi heikointa sijoitusta ovat keskeytys ja neljäs sija. Mäkitalolla on kaksi keskeytystä. Ja jälleen on pakko todeta, että mitä vain voi tapahtua ja kaikki spekuloinnit menevät uusiksi. Valkealan UA:n Suzuki Swiftillä loistavasti ajava Roope Suomalainen luokassa 32 oli kahdesta ensimmäisestä kisasta pois, sitten otti kaksi luokkavoittoa ja keskeytti kaksi viimeisintä. Hänellä ei ole mitalitaisteluun mahdollisuuksia, mutta onnistuessaan saattaa sotkea pisteiden sekä mitaleiden jakautumista. https://hrcf.fi/sarjapisteet/ Kikka Kuosmanen MARKO KYÖSTILÄ Rally Trophy Rally Trophya johtava Jani Viher-Vehmas-Emil Pitkänen Kaloppi-ralliin, kauden 2023 viimeistä edelliseen osakisaan lähdettiin tilanteessa, jossa ykkösryhmäläisten kärkikolmikko; Markku Hakala (lk 2), Sami Leino (2) ja Panu Pitkänen (4), oli tasapisteillä 62,5 johdossa. Neljäntenä pisteissä ollut Juha Sarkimo ei ollut Hankasalmen avauskisassa ja Lahdesta tuli keskeytys, joten pisteitä oli kertynyt vain 41. Osakisavoittoja Sarkimolla oli Hämeenlinnasta ja Virolahdelta. Hakalalta oli pisteet jo viidestä kisasta, Leinolla ja Pitkäsellä oli Sarkimon tapaan yksi keskeytys taulukossa. Kaloppi-rallista oli siis odotettavissa tilanteeseen muutoksia. Pitkäsellä harmittavasti luokassaan vain yksi auto, joten pisteitä tulisi maaliintulosta vain yhdeksän 11:n sijaan. Ja niinhän siinä kävi, että muutoksia tuli. Pistejohtoon 71,5 pisteillä kipusi Pitkänen Alfallaan ja Sami Leino on vain pisteen päässä kakkosena. Leino kertoi rallin jälkeen, että tuli tehtyä melkoinen moka kisan aikana. ”Yhtään ei seurattu pätkäaikoja eikä tuloksia kisan aikana. Ja sit manattiin, kun jäätiin luokan kolmanneksi vain 3,8 sekunnin erolla toiseen sijaan”, paljasti Leino. ”Nyt olisi tuo yksikin piste auttanut mestaruustaistelussa.” Pitkänen nimittäin pystyy kasvattamaan pistepottiaan vielä kahdella pisteellä voittaessaan luokan 4 ja olettaen, että luokassa on muitakin kuin Alfamies. Leino pystyy kasvattamaan pistepottia kolmen pisteen verran luokkansa voittaessaan samalla lailla kuin Pitkänen. Tässä tilanteessa miehet ovat tasapisteissä. Sääntöjen mukaan seuraavaksi verrataan keskinäisiä sijoituksia poisjätettyjen kisojen osalta, ja siinä tulee ”tappio” Leinoille, kun heillä sijoitus on kolmas Pitkäsen toista sijaa vastaan. Mutta kuten tiedetään, rallissa voi tapahtua kaikenlaista. Maaliin pitää ajaa, ja sitten katsotaan, mikä on tilanne. Sarkimolla lienee mahdollisuudet nousta kolmanneksi, mikäli voittaa luokkansa. Saldossa olisi sen jälkeen neljä luokkavoittoa ja yksi kakkossija, mutta se ei riitä tällä kertaa mestaruuteen. Keskeyttäminen Lahden kisassa, jossa jaettiin puolitoistakertaiset pisteet, rasittaa sen verran liikaa pistesaldoa. https://hrcf.fi/sarjapisteet/ Kikka Kuosmanen MARKO KYÖSTILÄ Sami ja Minna Leino MARKO KYÖSTILÄ Sami ja Minna Leinon ”kohtaloksi” voi koitua yksi vaivainen piste Noin 50 autokuntaa on tänä vuonna kilpaillut HRT-sarjan nuottiluokissa. Mitaleille on pyrkimässä edellisiltä vuosilta ”tuntemattomampia” nimi’, joista monet toki ajaneet nuottisarjassakin jo useita vuosia. Harmillisesti esimerkiksi nuottisarjan ”kestomenestyjä” Lammin UA:n Heikki Westerlund koki Lahden kisassa niin massiivisen moottoririkon, että tiedotti jo syyskuun alussa, ettei enää loppukisoihin pääse osallistumaan. Ja moni muukin sarjan vakiokisaajista ovat ajaneet vähemmän kisoja tänä vuonna. AL-Kangasniemen pari Timo Markkanen–Tommi Suihkonen Volvo 242:lla sen sijaan ovat olleet poissa vain toukokuisesta Kaakkoisrallista. Luokan 22 he ovat voittaneet kahdesti sekä olleet koko kauden pistetaulukon kärjessä. Niin edelleen keskeytykseen päättyneen Kaloppi-rallinkin jälkeen. Kaiken lisäksi näyttää siltä, että pari on vahvasti ehdolla nuottisarjan mestareiksi. Markkasen tapaan THUTeamin pari Petri Fonsell– Jani Kovanen on kahdesti luokkansa voittanut ja miehet ovat vahvoja ehdokkaita hopeamitalisteiksi voittaessaan luokkansa vielä Askolassa ajettavassa päätöskisassa. Kiinnostavaa on, että mikäli Heinolan UA:n Teemu Koivisto voittaa luokan 23, hän pystyisi kirimään Fonsellin kannoille, mutta jäisi vain puolen pisteen päähän. Luokassa 23 on muitakin, joilla on teoriassa mahdollisuuksia – ei ihan Fonsellin kukistamiseen – mutta pronssimitalille. Paljon kuitenkin riippuu siitä, ketkä päätöskisaan ilmoittautuvat mukaan. Vasta sen jälkeen on mahdollista spekuloida miesten mahdollisuuksista. Nyt – jos koskaan – osallistuminen kannattaisi. Tällä hetkellä miesten järjestys luokassa 23 on: Teemu Koivisto, Martti Virolainen, Jari Latvala ja Pasi Hapulahti. Ja riippuen vielä siitä, kuinka moni heistä lähtee Hakevuori-ralliin, saattaa nostaa Seppo Raittilan (luokat 20/21) jopa mitaleille. Ehkä helpotusta muilla mitaliehdokkaille tuo se, että Virolainen tietää jo nyt, ettei osallistu viimeiseen kisaan. ”Alkukausi meni mönkään kahden keskeytyksen myötä uutta autoa rakennellessamme, joten lupasin kavereille lähteä mukaan reissulle rallilegendoja katsomaan Italiaan”, paljasti Virolainen. Kikka Kuosmanen Nuottisarjassa Timo Markkanen–Tommi Suihkonen vahva mestariehdokaspari Timo Markkasen vauhdissa Lahden kisassa elokuussa MARKO KYÖSTILÄ Anjalankosken UA:n Janne ja Harri Kanerva ovat kategorian Historic -> 1981 mestarit vuosimallia 2023. Asia varmistui Kaloppi-rallissa, kun miehet viidennellä luokkavoitollaan kruunasivat tilanteen maksimipistein. Himmeimmistä mitaleista jäivät vielä taistelemaan Jyrki Putila, Keijo Hållfast, joka tosin on pari kisaa ajanut toisessa kategoriassa) sekä Asko Järvinen. Jos oletetaan, että Kanerva voittaa luokan 14 vielä Askolassakin ja Putila on luokan toinen, nousee leppävirtalaisen potti 56,5 pisteeseen. Jos Hållfast on taas mukana luokassa 12 ja voitosta saisi 11 pistettä eikä vain yhdeksää, hän voi kasvattaa pistesaldoaan 56:een. Asko Järvisellä näyttäisi maksimissaan olevan mahdollisuuksia 52,5 pisteeseen. Nyt oli niin monta jos-sanaa, että spekulointia ei kannata jatkaa enempää. Askolassa nähdään, kuka ja kuinka moni muu ilmoittautuu ajamaan kauden viimeistä osakisaa. Janne Kanerva on vahvoilla mestariksi myös luokkien 1–18 eli ilman nuotteja ajavien luokkien yleiskilpailussa, joissa pisteitä jaetaan 10 parhaalle ykköskuljettajalle. Hankasalmella kauden avauskisassa Kanerva joutui teknisen vian vuoksi keskeyttämään, mutta sen jälkeen mies on ollut nopein jokaisessa osakisassa. Huhut vahvasti kertovat, että Kanerva aikoo Askolan kisaan tulla ”sillä kuuluisalla turkoosinvärisellä Volvolla”, joka on kategoriassa Historic -> 1975. Tämän kategorian mitalitaistelussa Kanerva ei tietenkään ole. Ko. yleiskilpailuun Kanerva yltänee tälläkin Volvolla, joten tavoite yleiskisamestaruudesta toteutunee. https://hrcf.fi/sarjapisteet/ Janne ja Harri Kanerva jyräävät vuodesta toiseen Kanervan perheen tyylinäyte jolla mestaruus on jo kuitattu 7
ASKOLAN GRANIT ESH-Muovi Oy marko.haapatalo@esh-muovi.fi 040 127 8843 Tarjous voimassa 11.11. asti Tarjous voimassa 11.11. asti Välikatu 6, Porvoo | 0207 189 616 www.hanna-maria.fi • KUPONKITARJOUS • KUPONKITARJOUS • PÄIVÄNLEIKE PÄIVÄNLEIKE 12 € !! !! Porvoon moottoritien varrella mennen tullen! Nro Ohjaajat Ilmoittaja Auton merkki Auton mall 1 Laine Esa Härkönen Antti Antti Härkönen Ford Escort 2 Iivanainen Kai Iivanainen Päivi Kai Iivanainen Fiat 127 3 Sironen Henri Laukkanen Arttu Henri Sironen Toyota Corolla 4 Hakala Markku Männistö Jari Jari Männistö Toyota Corolla 5 Leino Sami Leino Minna Sami Leino Sunbeam Avenger 6 Sarkimo Juha Sarkimo Esa Juha Sarkimo Ford Escort 1300 Sport 7 Linden Raimo Repo Toni Raimo Linden Toyota Celica 1600 8 Pitkänen Panu Virkki Jorma Panu Pitkänen Alfa Romeo Alfetta GTV 2.0 9 Hyrske Ele Hiltunen Matti Ele Hyrske Fiat 850 Special 10 Heinänen Antti Mäenpää Tiia Antti Heinänen Fiat 850 Special 11 Volanen Eero Kauranne Okko Eero Volanen Fiat 850 Sport Coupe 12 Vuorinen Ari Heinonen Heikki Ari Vuorinen Fiat 850 13 Heinonen Timo Vuorinen Mikko Timo Heinonen Fiat 850 Coupe 14 Leinonen Sami Lehtinen Timo Sami Leinonen Ford Escort 1300 GT 15 Hietamäki Markku Korhonen Mikko Markku Hietamäki Triumph Vitesse 16 Sarasto Martti Tukkimies Jussi Martti Sarasto Ford Cortina GT 17 Berner Juha Tanninen Jouni Juha Berner Plymouth Valiant 18 Sinkkonen Toni Saarilahti Arto Toni Sinkkonen Datsun 100A 19 Salminen Tero Törmä Pasi Pasi Törmä Toyota Corolla 20 Haljala Ilkka Haljala Jere Ilkka Haljala Ford Escort 1300 21 Allinen Niko Allinen Marko Niko Allinen Ford Escort 1300 GT 22 Tikanmäki Tomi Hartikainen Lauri Lauri Hartikainen Saab 96 V4 23 Malmberg Markku Ojanen Harri Markku Malmberg Volvo 142 S 24 Vuorinen Sami Peltonen Timo Esa Kirjonen Ford Escort RS 2000 25 Rekola Arto Lindroos Henri Arto Rekola Ford Escort RS 2000 26 Kanerva Janne Kanerva Harri Janne Kanerva Volvo 142 27 Honkalatva Pasi Honkalatva Jari Pasi Honkalatva Toyota Starlet 1300 (KP61) 28 Hållfast Keijo Kiili Juha-Pekka Keijo Hållfast Toyota Starlet 1300 (KP61) 29 Glad Vesa Helasmäki-Glad Kirsi Vesa Glad Toyota Starlet 30 Järvinen Asko Öblom Mikko Asko Järvinen Sunbeam Avenger 1600 GT 31 Lindroos Esa Lindroos Anja Esa Lindroos Talbot Sunbeam TI 1.6 32 Pessi Ville Kärnä Mikko Ville Pessi Opel Ascona B 33 Anttonen Altti Honkasalo Hannu Hannu Honkasalo Volvo 242 34 Putila Jyrki Huovinen Osmo Jyrki Putila Ford Escort RS 2000 35 Kuparinen Antti Sällinen Hannu Antti Kuparinen Daihatsu Charade (G11) 36 Anttonen Marko Häkkinen Sakari Marko Anttonen Skoda Favorit 136 L 37 Siikala Antti Huilla Jouko Antti Siikala Skoda Favorit 38 Selänne Juha Haarala Markku Markku Haarala Skoda Favorit 39 Holmberg Kari Valonen Elli Kari Holmberg Peugeot 205 GTI 40 Sirro Risto Kumpulainen Ville Risto Sirro Moskvitch AZLK 1600 SL Rallye 41 Launonen Marko Pulkkila Petri Marko Launonen Peugeot 205 42 Aaltonen Antti Haapaniemi Toni Antti Aaltonen Opel Manta 200 43 Mäkitalo Juha Karhunen Jari Juha Mäkitalo Fiat Ritmo 130 TC 44 Koskela Ilkka Kukkonen Hanna Ilkka Koskela Opel Kadett E GSi 16V/ 45 Laine Risto Jaakkola Sami Risto Laine Mazda 323 GTX 46 Tarvainen Matti J. Niemi Pekka Matti J. Tarvainen Mitsubishi Galant VR-4 (EA39A) 47 Markkanen Timo Suihkonen Tommi Timo Markkanen Volvo 142 S 48 Leponiemi Antti Palohalme Jenna Antti Leponiemi Ford Escort RS 2000 49 Wikstedt Mikael Rokkanen Hannu Mikael Wikstedt Opel Kadett 1.3 50 Fonsell Petri Kovanen Jani Petri Fonsell Toyota Starlet 1300 (KP61) 51 Jokela Juha-Pekka Haanpää Matti Juha-Pekka Jokela Ford Escort Sport 52 Eerola Harri Kuismanen Kirsi Harri Eerola Ford Escort RS 2000 53 Raittila Seppo Karhunen Janne Seppo Raittila Toyota Starlet 54 Ruotsalainen Timo Pasanen Milla Timo Ruotsalainen Skoda Favorit 136 L 55 Lindberg Jarmo Pulkkinen Timo Jarmo Lindberg Volvo 142 GL 56 Hämäläinen Teuvo Hämäläinen Katri Kari Tossavainen Alfa Romeo Alfetta GT6 2.5 57 Välimäki Harri Hildén Jens-Arne Harri Välimäki Skoda Favorit 136 L 58 Koivisto Teemu Koivisto Mervi Teemu Koivisto Mercedes Benz 280 CE 59 Henriksson Helge Ihalainen Antton Helge Henriksson Volvo 122 Hakevuori ralli 14.10.2023 Kilpailuun hyväksytyt 8 60 Pohjonen Ilkka Aalto Eeva Ilkka Pohjonen Skoda Favorit 136 L 61 Marttelin Tomi Tavaila Otso Otso Tavaila Volkswagen 1500 S 62 Hannu Mika Paavola Janne Mika Hannu Volkswagen 1600 TL 63 Määttä Lassi Määttä Jussi Lassi Määttä Volkswagen 1303 S 64 Laaksonen Juhani Nyberg Göran Juhani Laaksonen Volkswagen 1302 S 65 Aaltonen Kari Sarekivi Mika Kari Aaltonen Volkswagen 1302 S 66 Laurila Antti Laurila Vesa Antti Laurila Volkswagen 1303 S 67 Haapalainen Kari Ikävalko Joona Kari Haapalainen Volkswagen 1303 S 68 Wiik Stefan Oksanen Marko Stefan Wiik Volkswagen 1303 S 69 Leino Miika Siven Catarina Miika Leino Volkswagen Kupla 70 Niittymäki Esa Räty Markus Esa Niittymäki Volkswagen 1302 S 71 Tuomela Jussi Okker Teemu Jussi Tuomela Toyota Starlet 72 Salmi Ville Salmi Jenny Ville Salmi Toyota Starlet 73 Salmijärvi Katja Salmijärvi Nea Katja Salmijärvi Toyota Starlet 1300 (KP61) 74 Jaakkola Aimo Tynni Sini Aimo Jaakkola Ford Escort RS 2000 75 Parkkinen Toni Hämäläinen Matti Toni Parkkinen BMW 325i 76 Pousi Petri Pietikäinen Janne Petri Pousi BMW 325i 77 Korkala Ismo Paavola Henri Ismo Korkala BMW 325i (E36) 78 Hirvijärvi Lasse Luoma Kari Lasse Hirvijärvi BMW 325i (E36/2) 79 Suominen Ville Will Antti Ville Suominen BMW 325i 80 Sorsa Ari Rahkonen Pasi Ari Sorsa BMW 325i 81 Hinttu Tuomo Hinttu Tapio Tuomo Hinttu BMW 325i 82 Suomalainen Roope Rasi Nuutti Roope Suomalainen Suzuki Swift GTI 83 Häiväläinen Ari Häiväläinen Olavi Ari Häiväläinen Volkswagen Polo 1.4 84 Mäkitalo Markus Ranta Sami Markus Mäkitalo Volkswagen Polo 1.4 85 Viher-Vehmas Jani Pitkänen Eemil Jani Viher-Vehmas Toyota Auris 86 Rossi Veeti Väänänen Aapo Veeti Rossi Volkswagen Golf IV 87 Ilola Jussi Piironen Mico Jussi Ilola Peugeot 106 GTI 88 Koskenala Henri Saramo Mikael Henri Koskenala Renault Clio 1.6 16V (Type CB1D0) 89 Samuli Sanna Nordström Kirsi Sanna Samuli Renault Megane Coupe (DAOH05) 90 Vilenius Tomi Vilenius Miska Tomi Vilenius Volkswagen Polo 1.4 91 Räikkönen Justus Rask Ari Justus Räikkönen Ford Fiesta 1.6 92 Andergård Ville Andergård Eveliina Ville Andergård Toyota Starlet 93 Kauppinen Petteri Koskinen Lauri Petteri Kauppinen Honda Civic Type R (EP3) 94 Kuosmanen Jukka Kuosmanen Markku Jukka Kuosmanen Ford Escort 95 Koskela Toni Söderström Teppo Toni Koskela Toyota Starlet 96 Valta Markus Immonen Janne Markus Valta Ford Escort RS 2000 97 Viitanen Mikko Viitanen Jonne Mikko Viitanen Honda Civic Type R (EP3) 98 Seppälä Mika Seppälä Ari Mika Seppälä Opel Astra GSi 16V 99 Savolainen Sami Pitkänen Onni Sami Savolainen Opel Kadett E GSi 16V/ 100 Akkanen Ada Urén-Akkanen Pia Ada Akkanen Opel Astra 101 Laakkio Antti Toivanen Matias Antti Laakkio Toyota Starlet 102 Laurila Sami Juusti Ari Sami Laurila Toyota Corolla GT 103 Vihervuori Petri Johansen Taija Petri Vihervuori Ford Escort RS 2000 104 Kainulainen Eetu Edelman Sofia Eetu Kainulainen Toyota Starlet 105 Forsström Juha Tissari Reko Reko Tissari BMW 328i 106 Järvi Jouni Suominen Aki Jouni Järvi BMW 325i (E36) 107 Karttunen Kaarle Romppainen Arttu Kaarle Karttunen BMW 328i 108 Puhakka Esa Tuovinen Minna Esa Puhakka BMW 325i 109 Rönkkö Juuso Rönkkö Marko Juuso Rönkkö BMW 325i 110 Tamminen Marko Mäenpää Kai Marko Tamminen BMW 325i (E36) 111 Varkila Teemu Kyöstilä Jukka Teemu Varkila BMW 325i (E36) 112 Mäittälä Pasi Pråhl Pasi Pasi Mäittälä BMW 328i 113 Kuusela Joni Suominen Aleksi Joni Kuusela BMW 325i 114 Haapasalo Juha Ojala Sami Juha Haapasalo BMW M3 115 Immonen Markku Väisänen Juuso Markku Immonen BMW 325i (E36/2) 116 Hagelin Toni Gylden Ari Toni Hagelin BMW 328i 117 Koivisto Sampo Sirkiä Ville Sampo Koivisto BMW 328i 118 Mustonen Jarkko Tenhunen Ilmari Jarkko Mustonen BMW 325i 119 Mustonen Jarmo Ala-Turkia Onni Jarmo Mustonen Mini One 120 Tahko Teemu Sjöman Jonna Riku Tahko Peugeot 208 121 Väänänen Matti Väänänen Olli Matti Väänänen Renault Megane 122 Ekroos Cecilia Nyholm Roni Cecilia Ekroos Opel Astra G CC /
www.insas.fi 0400 696 704 sakari.kaikkonen@insas.fi ADR-, Ammattipätevyysja Ajokorttikoulutukset Itä-Uudenmaan Paloturva ? 0500 512 755 www.paloturvaa.? SAMMUTINHUOLTOA • Sammutinhuollot • Pelastussuunnitelmat • Väestönsuojatyöt • Laitemyynti • Koulutukset 040 840 7632 Havuharjuntie 1, 06400 PORVOO Keittiöt, ovet ja tasot, liukuovikaapistot, kylpyhuoneryhmät mittatilaustyönä suoraan valmistajalta. Nopea toimitus ja valmiiksi kasatut rungot! akukeittiot.fi www.pspohjarakennus.fi | 040 728 8842 ? huollot ja korjaukset ? jarruremontit ? jakohihnojen vaihdot ? renkaat / rengastyöt ? pakokaasumittaukset diesel / bensa / OBD ? vikakoodien luku ? varaosien / tarvikkeiden myynti Vapaata varaosaja rengaskauppaa! Ai-Mat Oy Punahiekantie 2, Askola (019) 643 582 0400 801 303 ma-to 8-17, pe 8-15 9 Rally Drivers team ry:n kilpailun järjestelytoimikunta Kilpailunjohtaja: Jukarainen Matti | Apulaiskilpailunjohtaja: Hänninen Jani | Reittijohtaja: Aksela Jorma Turvallisuusjohtaja: Roikonen Seppo | Kilpailusihteeri: Kuisma Jenni | Ratamestarit: Ollila Mika, Pekka Kanninen Turvallisuuspäällikkö: Miettinen Lasse | Talouspäällikkö: Miettinen Kirsi | Tiedotuspäällikkö: Mettälä Tuula Kilpailijoiden yhdyshenkilö: Pärnänen Simo 60 Pohjonen Ilkka Aalto Eeva Ilkka Pohjonen Skoda Favorit 136 L 61 Marttelin Tomi Tavaila Otso Otso Tavaila Volkswagen 1500 S 62 Hannu Mika Paavola Janne Mika Hannu Volkswagen 1600 TL 63 Määttä Lassi Määttä Jussi Lassi Määttä Volkswagen 1303 S 64 Laaksonen Juhani Nyberg Göran Juhani Laaksonen Volkswagen 1302 S 65 Aaltonen Kari Sarekivi Mika Kari Aaltonen Volkswagen 1302 S 66 Laurila Antti Laurila Vesa Antti Laurila Volkswagen 1303 S 67 Haapalainen Kari Ikävalko Joona Kari Haapalainen Volkswagen 1303 S 68 Wiik Stefan Oksanen Marko Stefan Wiik Volkswagen 1303 S 69 Leino Miika Siven Catarina Miika Leino Volkswagen Kupla 70 Niittymäki Esa Räty Markus Esa Niittymäki Volkswagen 1302 S 71 Tuomela Jussi Okker Teemu Jussi Tuomela Toyota Starlet 72 Salmi Ville Salmi Jenny Ville Salmi Toyota Starlet 73 Salmijärvi Katja Salmijärvi Nea Katja Salmijärvi Toyota Starlet 1300 (KP61) 74 Jaakkola Aimo Tynni Sini Aimo Jaakkola Ford Escort RS 2000 75 Parkkinen Toni Hämäläinen Matti Toni Parkkinen BMW 325i 76 Pousi Petri Pietikäinen Janne Petri Pousi BMW 325i 77 Korkala Ismo Paavola Henri Ismo Korkala BMW 325i (E36) 78 Hirvijärvi Lasse Luoma Kari Lasse Hirvijärvi BMW 325i (E36/2) 79 Suominen Ville Will Antti Ville Suominen BMW 325i 80 Sorsa Ari Rahkonen Pasi Ari Sorsa BMW 325i 81 Hinttu Tuomo Hinttu Tapio Tuomo Hinttu BMW 325i 82 Suomalainen Roope Rasi Nuutti Roope Suomalainen Suzuki Swift GTI 83 Häiväläinen Ari Häiväläinen Olavi Ari Häiväläinen Volkswagen Polo 1.4 84 Mäkitalo Markus Ranta Sami Markus Mäkitalo Volkswagen Polo 1.4 85 Viher-Vehmas Jani Pitkänen Eemil Jani Viher-Vehmas Toyota Auris 86 Rossi Veeti Väänänen Aapo Veeti Rossi Volkswagen Golf IV 87 Ilola Jussi Piironen Mico Jussi Ilola Peugeot 106 GTI 88 Koskenala Henri Saramo Mikael Henri Koskenala Renault Clio 1.6 16V (Type CB1D0) 89 Samuli Sanna Nordström Kirsi Sanna Samuli Renault Megane Coupe (DAOH05) 90 Vilenius Tomi Vilenius Miska Tomi Vilenius Volkswagen Polo 1.4 91 Räikkönen Justus Rask Ari Justus Räikkönen Ford Fiesta 1.6 92 Andergård Ville Andergård Eveliina Ville Andergård Toyota Starlet 93 Kauppinen Petteri Koskinen Lauri Petteri Kauppinen Honda Civic Type R (EP3) 94 Kuosmanen Jukka Kuosmanen Markku Jukka Kuosmanen Ford Escort 95 Koskela Toni Söderström Teppo Toni Koskela Toyota Starlet 96 Valta Markus Immonen Janne Markus Valta Ford Escort RS 2000 97 Viitanen Mikko Viitanen Jonne Mikko Viitanen Honda Civic Type R (EP3) 98 Seppälä Mika Seppälä Ari Mika Seppälä Opel Astra GSi 16V 99 Savolainen Sami Pitkänen Onni Sami Savolainen Opel Kadett E GSi 16V/ 100 Akkanen Ada Urén-Akkanen Pia Ada Akkanen Opel Astra 101 Laakkio Antti Toivanen Matias Antti Laakkio Toyota Starlet 102 Laurila Sami Juusti Ari Sami Laurila Toyota Corolla GT 103 Vihervuori Petri Johansen Taija Petri Vihervuori Ford Escort RS 2000 104 Kainulainen Eetu Edelman Sofia Eetu Kainulainen Toyota Starlet 105 Forsström Juha Tissari Reko Reko Tissari BMW 328i 106 Järvi Jouni Suominen Aki Jouni Järvi BMW 325i (E36) 107 Karttunen Kaarle Romppainen Arttu Kaarle Karttunen BMW 328i 108 Puhakka Esa Tuovinen Minna Esa Puhakka BMW 325i 109 Rönkkö Juuso Rönkkö Marko Juuso Rönkkö BMW 325i 110 Tamminen Marko Mäenpää Kai Marko Tamminen BMW 325i (E36) 111 Varkila Teemu Kyöstilä Jukka Teemu Varkila BMW 325i (E36) 112 Mäittälä Pasi Pråhl Pasi Pasi Mäittälä BMW 328i 113 Kuusela Joni Suominen Aleksi Joni Kuusela BMW 325i 114 Haapasalo Juha Ojala Sami Juha Haapasalo BMW M3 115 Immonen Markku Väisänen Juuso Markku Immonen BMW 325i (E36/2) 116 Hagelin Toni Gylden Ari Toni Hagelin BMW 328i 117 Koivisto Sampo Sirkiä Ville Sampo Koivisto BMW 328i 118 Mustonen Jarkko Tenhunen Ilmari Jarkko Mustonen BMW 325i 119 Mustonen Jarmo Ala-Turkia Onni Jarmo Mustonen Mini One 120 Tahko Teemu Sjöman Jonna Riku Tahko Peugeot 208 121 Väänänen Matti Väänänen Olli Matti Väänänen Renault Megane 122 Ekroos Cecilia Nyholm Roni Cecilia Ekroos Opel Astra G CC / 123 Jyrkiäinen Suvi Pöntinen Tuomas Sami Kivioja Ford Fiesta 124 Varjo Teemu Mäkelä Aaro Teemu Varjo Peugeot 206 125 Ulkuniemi Antto Vajavaara Jukka Harri Ulkuniemi Toyota Yaris 126 Mäenpää Niklas Oksman Henri Henri Oksman Citroën C2 VTS 127 Liikanen Petri Kaihevaara Katariina Petri Liikanen Ford Fiesta 128 Sutinen Jussi Määttänen Iiro Jussi Sutinen Ford Fiesta 129 Kärpijoki Jussi Timonen Henri Jussi Kärpijoki Honda Civic 130 Korhonen Nuutti Peltomäki Erno Nuutti Korhonen Ford Focus 131 Kujamäki Tero Kujamäki Pasi Tero Kujamäki Peugeot 307 132 Martens Thomas Lukka Mikko Mikko Lukka Renault Clio 133 Tölkkö Mathias Manninen Ilkka Mathias Tölkkö Citroën Xsara 2 VTS 2.0L 16V 134 Rautanen Sami Laukkarinen Jarno Sami Rautanen Opel Kadett GSi 135 Kortelainen Matti Tarvainen Jari Matti Kortelainen Suzuki Swift Sport 136 Lindblom Markku Mannisenmäki Ville Markku Lindblom Opel Astra F GSi 16V / 137 Laakkio Aki Tyyskä Tuuka Aki Laakkio Toyota Corolla GT 138 Taskinen Sami Taskinen Titta Sami Taskinen Ford Escort RS 2000 139 Mielityinen Eemil Sivula Pekka Pekka Sivula Opel Corsa GSi 140 Altomaa Henri Kärpijoki Topi Henri Altomaa Ford Escort RS 2000 141 Konkola Niko Heinonen Jasmin Niko Konkola Honda Civic Type R (EP3) 142 Kalmi Niko Öhman Patric Niko Kalmi Ford Fiesta Rally4 143 Peltonen Marko Suuronen Tolo Marko Peltonen BMW 328i 144 Hakulinen Antti Kuisma Ari Antti Hakulinen BMW 130 145 Kuparinen Teuvo Kuparinen Tommi Teuvo Kuparinen BMW M3 146 Huttunen Tomi Bergström Niko Tomi Huttunen BMW M3 (E36) 147 Lahtinen Jaakko Turunen Marko Marko Turunen Mitsubishi Lancer Evolution X 148 Nikkanen Pasi Kurppa Ari Pasi Nikkanen Subaru Impreza WRX Sti 149 Henkola Stefan Nuikka Toni Stefan Henkola Skoda Fabia R5 150 Forsgren Kim Salo Jani Kim Forsgren Ford Fiesta Rally3 151 Niemi Kim Pitkonen Timo Sami Kivioja Mitsubishi Lancer E5 152 Hallia Tuukka Taskinen Janette Tuukka Hallia Mitsubishi Lancer E6 152 Kallio Jesse Lindberg Jussi Jesse Kallio Ford Fiesta Rally3 154 Hsieh Enola Rantasalo Sofia Enola Hsieh Ford Fiesta Rally3 401 Paarala Lassi Järvinen Juha Austin A40 402 Etelä Arvo Hugg Mikko Fiat 850 Special 403 Blomberg Birge+B:Cr Blomberg Anton Birger Blomberg Mazda 323 4WD 404 Manninen Antti Manninen Kalle Antti Manninen BMW 320/6 405 Sulonen Hannu Temonen Kari Ford Escort 1600 406 Hämäläinen Jari Uusiautti Satu Jari Hämäläinen Mazda 323 407 Kangas Timo Kangas Juho Timo Kangas Porsche 924 Turbo 408 Puro Sakari Hohenthal Sirkku Sakari Puro Audi 90 Quattro B3 409 Pihlajavesi Pertti Karhu Erkki Pertti Pihlajavesi Ford Cortina GT 410 Laakso Jorma Veikkola Sauli laakso Ford Fiesta 1.1 411 Wallen Petter Lindström Lauri Petter Wallen Saab Sonett V4 412 Kaipainen Pekka Laakso Erkki Pekka Kaipainen Volkswagen Golf 413 Stanevics Agris Hmielevskis Uldis Agris Stanevics Lada 1500 S 414 Kuparinen Tapani Uusikari Ilpo Tapani Kuparinen Volvo 142 S 415 Vesala Jarmo Itäkodes Jari Saab 99 416 Koivisto Jani Mäkelä Juhani Juhani Mäkelä Mercedes Benz 190 E 417 Nieminen Markku Laitinen Tapani Markku Nieminen Volvo 360 418 Stellberg Pekka Toivonen Pertti Pekka Stellberg Mazda 323 419 Kauppinen Iida Kauppinen Vesa Vesa Kauppinen Porsche 944 420 Jääskeläinen Ari-Pekka Valkonen Risto Volkswagen Golf 421 Juutilainen Eero Juutilainen Eetu Eero Juutilainen Audi Coupe Quattro 422 Rintala Reijo Juselius Matti Reijo Rintala Talbot Sunbeam TI 1.6 423 Damstedt Eugen Damstedt Ritva Eugen Damstedt Porsche 911 424 Alakoskela Mika Salonpää Risto Opel Kadett 1.8E 501 Heiskanen Sami Backman Jani Sami Heiskanen Talbot Sunbeam
KIVIAINESMYYNNIT Loviisassa, Sipoossa ja Voutilassa. Noudot ja toimitukset. Puh. 044 238 0657 Sähköposti: kiviainespalvelu@gmail.com URAKOINTI 0500 493 812 www.mtmurakointi.fi Puh. 040 522 4244 • Ukonojantie 112, 07190 HALKIA www.energiaporaus.fi www.energiaporaus.fi Talman Energiaporaus Oy Energiaa kotimaasta. Energiaa kotimaasta. Maalämpö on kallioon varastoitunutta auringon lämpöenergiaa, jota hyödynnetään energiakaivon avulla. Energiakaivon avulla siis käytät tontillasi olevaa energiaa. Se on helppoa, koska kaivo voidaan porata lähelle taloa eikä putkistoa varten tarvita suurta tilaa. Energiakaivo mitoitetaan talon lämmitysja lämpimän veden tarpeen mukaan. Vuokrakoneet ja -laitteet kaikkeen rakentamiseen ja remontointiin Tervetuloa palvelevaan rakennuskonevuokraamoon! Ramirent Porvoo Asentajantie 2, Porvoo Puh: 020 750 2560 Konevuokraamo palveluksessasi www.ramirent.fi 10
PTRakennus Lahin Teollisuustie 4, Porvoo. & 0400 714 012 Meiltä myös lahjakortit! Avoinna ajanvarauksella! Riihipellontie 14, Askola Maarit Herranen 040 181 6990 Tervetuloa! Rallissa mukana PORVOO Johan Nyholm 010 7556 155 johan.nyholm@oi.? 040 413 9925 | Monninkyläntie 270 Askola vilipeltola@hotmail.com | www.peltolavili.com Avoinna sopimuksen mukaan, soita ja sovi aika! T:mi Peltola Vili Etevä Sähköpalvelu Oy, luotettavaa ja osaavaa sähköasennusta pääkaupunkiseudulla. Etevä Sähköpalvelu Oy on keravalainen yrittäjäpariskunnan luotsaama sähköurakointia ja sähköasennuksia tarjoava yritys. Nykyisellään Etevä Sähköpalvelu on toiminut vuoden 2018 alusta alkaen, mutta kokemusta alalta on kertynyt jo yli 35 vuoden ajalta. Vahvuutenamme pidämme luotettavuutta, yhteistyökykyisyyttä, joustavuutta ja kilpailukykyistä hinnoittelua. Nämä edellä mainitut vahvuutemme eivät toteutuisi ilman ammattitaitoista, osaavaa ja sitoutunutta henkilöstöämme. Toimimme pääkaupunkiseudulla sekä uudisettä saneerauskohteissa toteuttaen kokonaisvaltaisesti kaikki sähkö-, Atk-, antenni ja valokuituasennukset kaapeloinneista, keskusasennuksista, sähkökalustuksesta ja mittauksista aina valokuituhitsauksiin. Teemme sähköasennustöitä myös yksityisille asiakkaille. Etevä Sähköpalvelu Oy täyttää SETI OY:n telepätevyyslautakunnan asettamat pätevyyskriteerit, jotka kattavat antenniverkkotyöt (A), tietoverkkotyöt (T) ja liityntäverkon valokaapelityöt (OL). Asennamme myös aurinkosähköjärjestelmät sekä ilmalämpöpumput kaikkine tarvikkeineen. Ota yhteyttä; Lasse Miettinen puh +358 400 428 590 lasse@espoy.eu Etevä Sähköpalvelu Oy Anssi Laurell–Kari Vihmalaakso Classic F -sarjan mestareita Jo ennen Kaloppi-rallia, HRT-sarjan viimeistä edellistä osakilpailua Lopella, oli tiedossa, että maksimipistein 75,5 Classic F -sarjan mestareiksi ajoi luokan 30 pari Anssi Laurell–Kari Vihmalaakso Ford Escort Mk2:lla. Yhtä selvää oli, että toiseksi sijoittuvat pohjanmaalaispari Jari Perttu–Sara Kortelainen Ford Escort RS 2000:lla. Pisteitä heille luokassa 30 kertyi 61,5. Jussi Tuomela (lk 28) ja Jari Valtaala (lk 29) olivat pistein 24 ja 23 seuraavina taulukossa. Kun heistä vain Tuomaala oli Kaloppi-rallissa mukana, vahvistui Jussi Tuomelan sijoitus sarjan kolmantena. Luokkavoitto toi Someron miehelle yhdeksän pistettä lisää, joten ero Valtaalaan kasvoi osallistumispisteiden kera 14 pisteeseen. Classic F -sarjassa on kolme luokkaa moottoritilavuuden mukaan. Pienimmässä, luokassa 28, ajetaan enintään 1300-kuutioisilla, luokassa 29 enintään 1600-kuutioisilla ja luokassa 30 autojen moottori saa olla 1650–2250 kuutiota. https://hrcf.fi/sarjapisteet/ Kikka Kuosmanen Anssi Laurell–Kari Vihmalaakso ovat kuitanneet jo Classic F -sarjan mestareita. MARKO KYÖSTILÄ 11
K ausihan meillä alkoi kartturini Jussi Lindbergin kanssa Kuopion SM-rallilla, jonka päätarkoitus oli päästä kiinni nelivetoiseen Rally3 Ford Fiestaan. Vauhdillisesti olimme heti hyvässä lyönnissä, ajaen useita aikoja top3:een SM2-luokassa. Rengasrikko pilasi kuitenkin sijoituksen. Lopputuloksena kuudes sija, Jesse Kallio summaa. Kuopion jälkeen kaksikko suuntasi suoraan Ruotsiin uran ensimmäiseen MMralliin, josta tarkoituksena oli lähteä hakemaan kokemusta kansainvälisestä kisasta WRC3-luokassa. – Kilpailu sujui meiltä jälleen vauhdillisesti hyvin. Ajoimme top3-aikoja useampaan kertaan, muistaen että mukana oli maailman kovimpia kuljettajia. Kilpailun tuloksen pilasi vartin mittaiset lumityöt. – Onneksemme kisa jatkui ja saimme kartutettua huipputärkeät kilometrit. Ja olihan se mahtava kokemus kaiken kaikkiaan. Lopputulos Ruotsissa oli WRC3-luokan kuudes sija. Kesäkausi avattiin Pohjanmaan SM-rallilla toukokuussa, jossa Kallio ja Lindberg ajoivat ehjän hyvän kisan ilman virheitä ja tuloksena kolmas sija SM2luokassa. Tämä antoi hyvän buustin kauden päätapahtumaan eli Suomen MM-ralliin Jyväskylään. Elokuun ensimmäisenä viikonloppuna koitti Secto Rally Finland WRC3-luokassa. – Tästä olin jo haaveillut aivan pienestä asti. Kilpailuun tehtiin huolellinen valmistautuminen ja hyvät testit. – Kilpailu lähti sujumaan alusta alkaen todella hyvin, jopa paremmin kuin toivoi. Ajoimme pätkä pätkältä top2-sijoituksia. Ja mikä hienointa pystyimme ajamaan kilpailun 22 erikoiskokeesta peräti seitsemän pohja-aikaa. Lopputuloksena pitkässä neljän päivän kilpailussa oli toinen sija vain 35 sekuntia voittajasta. Tämä oli ehdottomasti urani hienoimpia, ellei jopa hienoin kokemus. SM-rallin päätöskilpailu Kokkolassa sujui kaksikolta vaarallisten ja vauhdikkaiden tilanteiden merkeissä. – EK 9:llä ajourat olivat täynnä vettä ja pito lähes olematonta. Hitaassa mutkassa perä lähti vesipatjan päälle ja pyörähdettiin tiellä lähes 360 astetta. Liuku jatkui yhden talon pihapiiriin, jossa auto jäi kannon päälle pohjasta kiinni, Kallio kertaili tapahtumia. Rallin loppuosan vaikeudet kruunasi viimeisellä pätkällä 180 kilometrin tuntivauhdissa räjähtänyt rengas. Ford-kuljettaja myönsikin, että tapahtumia riitti yhteen ralliin hieman liikaakin. Tuloksena oli silti neljäs sija. SM2-luokassa Kallion loppusijoitus oli seitsemäs. Ensi vuoden osalta Kalliolla on kaikki vielä avoinna. – Jos ei ihmeitä tapahdu niin kalusto pysyy todennäköisesti samana, Kallio toteaa. – Haluan tietysti olisi kansainvälisiin kisoihin ja tottakai sinne pitäisi pyrkiäkin ajamaan näyttöjä. Karu asia se, että budjetti moninkertaistuu MM-kisoja ajettaessa. – Kilpailukalenteri riippuu täysin siitä mitä saamme kerättyä kasaan. Kotimainen SM-sarja on myös ehdottomasti mielessä. Kilpailut ovat hyviä ja laadukkaita, sekä kilpailu on kovaa. Kauden kruunu Suomen MM-rallista Ralli starttaa lauantaina 14.10 klo 14.01 RALLIPAKETIT Hinta 15 € oikeuttaa sisäänpääsyn kahdelle aikuiselle. Lapset alle 12-v maksutta aikuisten seurassa. Rallipakettien myynti alkaa lauantai-aamuna. RALLIPAKETTIEN MYYNTIPAIKAT Neste K Alikeravantie 25, Kerava Seo Monninkylä, Cafe Silja Marie, Meijeritie 2, Monninkylä Shell Mäntsälä P Pohjoinen Pikatie 1, Mäntsälä Askola-Areena Linnakoskentie 61, Askola Kahvila Kesämopo, Kirkkotie 264, Pornainen Kilpailun järjestää Rally Drivers team ry. FB ja ww.rdt. fi Menossa mukana Huom! Käteismaksu TANELI NIINIMÄKI Jesse Kallion ja kartanlukija Jussi Lindbergin kilpailukausi 2023 on ollut monivaiheinen sisältäen upeita kokemuksia, lumitöitä ja vaarallisia tilanteita. 12 Ostamalla rallipaketin sinulla on mahdollisuus voittaa liput Sectoralliin 3.-6.8.2024 Tasanopeus kilpailun lähtö jo klo 12.57
J. RINTA-JOUPPI OY Aamuruskontie 6, Helsinki \ p. 020 788 1283 PALVELEMME ma–pe 10-18 \ la 10–15 RALLEISSA MUKANA! Uudet Fordit myy ja huoltaa J. Rinta-Jouppi Ford-henkilöautot 020 788 1282 Ford-hyötyajoneuvot 020 788 1285 Ford-merkkihuolto 020 788 1281 Tångin Sora SORAT, MURSKEET, SEPELIT ja SALAOJASORAT toimittaa 0400 214 977 Tångin Sora Hyundait Lahdessa ja Porvoossa myy nyt Mega-Auto. MEGA AUTO Lahti Alhonkatu 5, 15610 Lahti p. 0207 510 400 Porvoo Asentajantie 3, 06150 Porvoo p. 0201 510 323 mega-auto.fi Uusi jälleenmyyjä MARKO KYÖSTILÄ Jesse Kallion ja kartanlukija Jussi Lindbergin kilpailukausi 2023 on ollut monivaiheinen sisältäen upeita kokemuksia, lumitöitä ja vaarallisia tilanteita. Onnistuisivatko Ilkka ja Jere Haljala yllättämään mestariksi asti? Viidellä kuljettajalla on kategoriassa Historic -> 1975 on teoriassa mahdollisuus mitaleille. Mutta, kuka heistä ottaa minkä värisen ja kuka jää kokonaan ilman, onkin sitten jo vaikeammin ennakoitavissa. Kirkkaimmasta mitalista kisaavat Mäntsälän MK:n kuljettajat Sami Vuorinen (lk 11) ja Ilkka Haljala (9). Kaloppi-rallin jälkeisessä pistetilanteessa miehillä on 11 pistettä eroa. Siis yhden, täydet pisteet tuovan luokkavoiton verran. Mutta, mutta. Vuoriselle voisi riittää tämäkin piste-ero, mikäli Haljala ei voita Askolassa luokkaansa. Mikäli Haljala voittaa luokan 9 Askolassa, voi teoriassa pistepotti nousta tasoihin Vuorisen kanssa. Poisjätettyjen kisojen sijoitussaldo on myös sama, joten sen jälkeen tarkastellaan keskinäisiä osakisojen pistemääriä. Nopeasti vilkaistuna tässä vaiheessa Vuorisella on parempi tilanne. Miten käy viimeisessä osakisassa – niin osanottajien kuin sijoituksienkin kanssa. Näiden miesten kesken siis kuitenkin jaettaneen kaksi kirkkainta mitalia. Sen jälkeen onkin mielenkiintoinen tilanne. Kiuruveden UA:n Niko Allinen ja Tampereen UA:n Toni Sinkkonen ovat seuraavina tasapistein 57, ja kumpikin luokassa 9. Jos Allinen voittaa, hänen pistepottinsa kasvaa 68:aan. Jos Sinkkonen voittaa, hän saa hyväkseen lisää vain kaksi pistettä eli jää 59:ään. Ja vielä heidän takanaan mitaleille on ”kärkkymässä” Saabisti Tomi Tikanmäki, jolla Kalopin jälkeen pisteitä on 51,5. Tikanmäellä on tältä kaudelta kaksi keskeytystä ja yksi poissaolo, joten hän voisi luokan 11 voittaessaan kasvattaa pottiaan 62,5 pisteeseen. Jos Allinen jää luokassaan kuudenneksi tai vaikkapa keskeyttää, nousee Tikanmäki pronssille Allisen ja Sinkkosenkin ohi. Niin, ja jos Tikanmäki voittaa luokkansa, Vuorinen ei voi silloin voittaa, minkä jälkeen Vuorinen ja Haljala – mikäli jälkimmäinen luokkansa voittaa – ovat tosiaankin tasapisteillä. Ja sitten on monta muutakin vaihtoehtoja näiden miesten pisteiden jakautumisessa.. siinä sitä on pähkäilemistä. Tässä tyylinäyte Ilkka ja Jere Haljalan vaudista. 13
p. 0400 104 250 www.maanrakennushaglund.fi Asentajantie 3, Porvoo. Puh. 020 7510 390 www.jholmberg.fi. Avoinna ma-pe 7:30-16:00 Huom! Myös matkailuautojen huollot! Kuljetusten ammattilainen jo vuodesta 1982. www.kuljetusnuikka.fi | info@kuljetusnuikka.fi 044 715 0095 Kim-Johan HANNU RAINAMO HENRI VUORINEN M oottoriurheilun on aina kuulunut kehittää autotekniikkaa autourheilun huipulla, jotta tekniset innovaatiot ja kestävän kehityksen ratkaisut voidaan myöhemmin ottaa käyttöön myös arkiliikenteessä. Tavoitteennamme on löytää autoiluun korvaavia fossiilittomia ratkaisuja, toteaa idean takana oleva Secto Automotiven toimitusjohtaja Matias Henkola. Kansainvälisestä kilpaautourheilusta on siirtynyt arkiautoiluun muun muassa paljon turvavarusteisiin ja moottoriteknologiaan liittyviä asioita. Turvavyöt, auton korin turvallisuus, jarrut ja valot kaikki ovat kehittyneet ja tulleet testatuiksi kovissa kilpa-autoiluolosuhteissa. Samoin monet nykyautojen moottoreiden polttoainetehokkuuteen, liittyvät innovaatiot ovat siirtyneet tavallisiin autoihin alun perin kilpa-autoihin kehitetyn tekniikan kautta. ”Olemme testanneet noin kahden vuoden ajan. Ensimmäisenä vuonna testasimme enemmän fiilispohjalla matalafossiilisia ratkaisuja, mutta kun jo sillä tavalla syntyi tärkeitä kehitysaskelia, päätimme alkaa tekemään työtä järjestelmällisemmin. Löysimme muun muassa polttomoottoriauton koneeseen sekä sähköautojen vaihteistoon loistavasti soveltuvan fossiilittoman voiteluaineen, jonka suomalainen yritys oli alun perin kehittänyt ydinvoimaloiden laakerien voiteluun. Esittelimme tuotteen eräälle maailman suurimmista autonvalmistajista, joka oli hyvin hämmästynyt löydöstä, mutta totesi sen heti toimivaksi”, kertoo Henkola Labsin alkuvaiheista. Toisena Labs vuonna 2023 meillä on ollut rallin SM-Sarjassa kilpailemassa Labsin tiimissä Heikki Kovalainen ja Janni Hussi kuljettajapari sekä Justus Räikkönen ja Mikael Korhonen. Autoissamme käytettiin koko vuoden ajan fossiilivapaata P1 Fuelssähköpolttoainetta sekä fossiilivapaita voiteluaineita. Fossiiliton voiteluaine on hyvä esimerkki siitä, millaisia innovaatioita Secto Automotive Labs etsii. Paitsi että se on öljytön, se sopii myös loistavasti yhteen sähköpolttoaineen kanssa. Sähköpolttoaine on vedestä ja hiilidioksidista sähkön avulla valmistettua synteettistä hiilineutraalia polttoainetta, joka soveltuu mm. bensiinin korvikkeeksi polttomoottoreihin. ”Tavoitteemme on löytää uusia tapoja korvata fossiilisia ratkaisuja autoilussa ja esimerkiksi sähköpolttoaine tulee olemaan oleellinen osa meidän energiapalettiamme tulevina vuosikymmeninä. Vain löytämällä uusia vaihtoehtoja päästään pikkuhiljaa öljyn käytöstä irti”, Henkola sanoo. Jokainen täyssähkö tai hybridiautolla ajava on huomannut, että isojen akkujen vuoksi kokonaispainoltaan tavallisia autoja raskaammat sähköautot syövät renkaita nopeammin verrattuna polttomoottoriautoon. Tästä löytyy Labsin seuraava tutkimuskohde. Jatkamme ensivuonna kilpailemista fossiilivapailla ratkaisuilla, joista tiedotamme myöhemmin lisää, vinkkaa Matias Henkola. Secto Automotive Labs on kehitysosasto joka tutkii ja kokeilee, miten moottoriurheilun huipulla voidaan kisata kestävällä tavalla. Rakennus ja Pienkonekaivuu Patek 0400 718 195 www.transportvalden.com Mårten 040 029 2485 | Robert 040 769 3078 TJAS Urakointi Oy Ronald Holmström 0400 201 790 kipparinkala@kipparinkala.fi www.kipparinkala.fi Harjateräksestä kattopeltiin Punahiekantie 12, 07230 Monninkylä Avoina ark. 9-16.30 | www.kitema.fi 14
Lamella Viva Pro vinyylilankku 29 29 00 00 m 2 Lamella Design vinyylikorkki Kuosit: Saga Oak, Sahara Oak ja Tundra Pine. Lämmin, hiljainen, miellyttävä ja kestävä korkkilattia. 34 34 95 95 m 2 rtv.store Lirico-vinyylipintainen stabilittapettimallisto 64 64 00 00 rll alk. Capitol seinälaatta 30 x 60 cm 48 48 00 00 m 2 Lamella Tammi Nature Matta 3S -parketti Laadukas 3-sauvainen mattalakattu parketti. 47 47 90 90 m 2 Mora LionX pesuallashana bideellä 219 219 00 00 kpl (ovh. 326,00) Porvoo: Teollisuustie 15, puh. 019 548 1750, Palvelemme: ma–pe 8–18, la 9–14 15
Työpajatie 21, Porvoo. Ark. 7-17 Varaosat 010 281 2184, huolto 010 281 2183 www.autoring.fi Työpajatie 21, Porvoo. Ark. 7.00-17.00, la 9-13 010 281 2180 www.porvoonautokatsastus.fi Työpajatie 21, Porvoo. Arkisin 7-17. Huolto 010 281 2181, automyynti 010 281 2182 www.porvoonautopalvelu.fi Asentajantie 7, Porvoo. Ark. 7-17 010 281 2189 www.porvoonautohuolto.fi KAIKKI TARVITSEMASI PALVELUT AUTOILUUN SAAT MEILTÄ! AUTOILIJAN KAIKKI PALVELUT MEILTÄ! AUTOILIJAN KAIKKI PALVELUT MEILTÄ! AUTOMYYNTI, AUTOKATSASTUS, KORJAAMOJA HUOLTOPALVELUT, KOLARIKORJAUS, SIJAISAUTOT JA VARAOSAT. TERVETULOA TUTUSTUMAAN! www.porvoonautokatsastus.fi (etuaika, kun varaat netissä) Edullisin, palveleva, paikallinen Edullisin, palveleva, paikallinen KATSASTUS KATSASTUS alk. alk. 28 28ee Palvelemme myös ruotsiksi ja englanniksi • Vi betjänar också på svenska och engelska • We service you also in swedish and english TYÖPAJATIE 21 (TARMOLA) • 06150 PORVOO Puh. 010 281 2180 • asiakaspalvelu@porvoonautokatsastus.fi • Avoinna ark. 7.00-17.00 Se ur aa m ei tä fa ce bo ok is sa !