KAUDEN PÄÄTÖSKISA ORIMATTILASSA 2022 SM-SARJAAN RALLY3-LUOKAN FIESTALLA L O K A K U U 2 2 1 M IK A LA IN E J U S S I L I N D B E R G • T U U K A T Y Y S K Ä F O R D F I E S T A R A L L Y 3 ( O M I S T A J A J A N N E L I L L Q V I S T ) TA N EL I N IIN IM Ä K I
DANIN HUOLTO & RENGAS OY Työelämän kurveissa mukana! Ratkaisuja henkilöstötarpeisiin ja työntekijöille töitä * Rakennusala * Logistiikka * Teollisuus * Toimihenkilöt www.selekta.fi Esterinportti 2B 00240 H:ki P. 020 33 4000 Talman Talman Energiaporaus Oy Energiaporaus Oy Oy Ab Oy Ab VAUHDISSA MUKANA kaudella 2021 – 2022 ASKOLAN AUTOJA KONEKORJAAMO OY Transport Valden Ab/Oy asennus HARTOME
iime vuoden SM-sarjan jälkeen suunnittelimme vuoden 2021 ohjelmaa ja alustavasti tavoittelimme ajavamme talven kilpailut Mitsubishillä ja kesän kilpailut Fordilla. Suunnitelmat muuttuivat, sillä Mitsubishille löytyi uusi omistaja ja Fordia ei vielä luokiteltu SM-luokkiin sopivaksi kuluvalle kaudelle. Muuttuneen tilanteen vuoksi otimme uuden lähestymistavan vuoteen 2021 ja keskityimme autojen vuokraukseen ja ensi vuoden pohjustukseen osallistumalla muutamaan kilpailuun. Talvella ajoimme Kouvolan SM-Rallin SM2luokassa kolmanneksi vielä Mitsubishillä. Kesäkuussa otimme tuntumaa KMS-Racingin uudella Ford Fiesta Rally3 -luokan autolla Pohjanmaan SM-rallissa. Elokuun lopulla vastaavanlainen auto oli kalustona Askolan Granit rallissa. Huomasimme kehityksen Rally3-luokan Fiestassa olevan nousujohteista ja halu kehittää autoa vielä kilpailukykyiseksi kasvoi. Se antoi myös sykäyksen päätökselle lähteä toteuttamaan omaa rallilehteä loppuvuodelle 2021, minkä tavoitteena on mahdollistaa osallistumisemme Orimattila ralliin 16.10. ja samalla tuoda autoa vieläkin kilpailukykyisemmäksi ja tutummaksi ensi vuoden SM-sarjaa silmällä pitäen. Kiitokset kaikille kauteen sekä lehteen osallistuneille! JUSSI & TUUKA Julkaisija: Jussi Lindberg Racing Team • Kustantaja: Itäväylä Viestintä Oy • Ulkoasu ja taitto: Itäväylä Viestintä Oy • Painos: 35.000 kpl • Jakelu: Itäväylän liitteenä • Painopaikka: Lehtisepät Oy, Kouvola 2021 KARTANLUKIJA Syntymäaika: 2.9.1985 Asuinpaikka: Porvoo Seura: Porvoon Seudun Urheiluautoilijat JUSSI LINDBERG TUUKA TYYSKÄ HUOLLOSSA KAUDEN 2021 AIKANA: Oskari Uusi-Simola, Ville Andergård, Toni Nuikka, Janne Lillqvist, Pepe Lindberg J U S S I L I N D B E R G R A C I N G T E A M KULJETTAJA Syntymäaika:16.12.1993 Asuinpaikka: Porvoo Auto: Ford Fiesta Rally 3 (Omistaja Janne Lillqvist) Seura: Sipoon Autokerho www.jussilindbergracing.com www.facebook.com/jussilindbergracing Instagram: Jussilindbergracing jlteamracing@gmail.com Tervehdys! M IK A LA IN E V Ronald Holmström 0400 201 790 kipparinkala@kipparinkala.fi www.kipparinkala.fi www.itavayla.fi Paikallisuutisia myös verkossa Helposti ilman kirjautumisia ja salasanan muistamisia.
Tångin Sora Oy | Koskenkyläntie 763 | 07600 Myrskylä Puh. 0400 214 977 | posti@tanginsora.fi Kiviaineksien myynti ja kuljetus kalliomurskeet, sepelit, hiekat, salaojasorat ym. Soran ja hiekan seulonta Tångin Sora Tångin Sora Mestarintie 26 | 06150 Porvoo | puh 0207 479 469 | konekor.fi KONEJA AUTOKORJAUKSET ASENNUSTYÖT TERÄSRAKENTEET AGA UNICYL Vaihtopullot meiltä! 2200 MIG/MAG 2200 MIG/MAG HITSAUSKONE HITSAUSKONE • poltin 3 m + maadoituskaapeli • poltin 3 m + maadoituskaapeli • 220 A – soveltuu 0,6 1,0 mm • 220 A – soveltuu 0,6 1,0 mm hitsauslangoille hitsauslangoille 1090,Rajoitettu erä! % 040 82 49 600 | pertti.lindberg@mlsora.fi HIEKOITUSSEPELIT & HIEKAT SYYSSORASTUKSET SYYSLANAUKSET Sora Oy Sora Oy Olle Andersson Oy-Ab Lundinkatu 22, Porvoo. p. (019) 524 6975. Palvelemme ma-pe 9-17, la 9-14. info@olleandersson.fi ovh 149,00 ? Keittiökalusteet ? Kylpyhuoneja wc-kalusteet ? Liukuovet ja komerot ? Oheistarvikkeet ? Erikoismittatilaukset ? Asennukset ? Remontit ? Suunnittelupalvelu Peltomäenkatu 8 A 04250 Kerava “Anri-keittiöt on v. 1989 perustettu tuotemerkki” 09 294 4660 myynti@anri-keittiot.fi
nsimmäinen Rally3 -auto julkistettiin M-Sportin toimesta vuoden 2020 marraskuussa. Kyseessä on uusi halvempi vaihtoehto kuskeille, jotka haluavat päästä pikataipaleille lähes täysverisellä nelivetoautolla ohuemmalla lompakolla. – On erittäin järkevän oloinen auto monella tapaa. Tämän hetkisen kokemuksen ja tutkimisen mukaan auto on valmistettu hyvin kestävistä ratkaisuista sekä hinta-laatu -suhteeltaan huomattavasti edullisemmilla osilla kuin esimerkiksi Mitsubishi. Lisäksi autoja valmistetaan Puolassa M-Sportin tehtaalla joka päivä lisää ja varaosien saanti on yhtä helppoa kuin henkilöautoihin, Lindberg toteaa. Rally2-luokituksen (R5) menopeleistä saa maksaa noin 200 000 euroa, mutta uuden Fiesta Rally3:n hinta on tästä noin puolet. Myös käyttökustannukset ovat noin puolet R5-autoon verrattuna TERVETULLUT LISÄ Rally3-autoilla ei vielä kuluneella kaudella taisteltu SM-pisteistä, mutta tilanne muuttuu tulevalle kaudelle. FIA:n viimeisimmän säännön mukaisille Rally3-autoille luodaan oma SM-luokka. Rallin SM-sarjassa tullaan kilpailemaan Suomenmestaruuksista kaudella 2022 viidessä eri luokassa. Uuden luokan lisäämisen perusteluna on ennen kaikkea FIA:n luoma ”ralli-autojen pyramidi”, jota halutaan seurata myös kotimaisen ykkössarjan osalta, kansallisten sääntöjen ja vanhentuneita FIA-luokiteltuja kilpa-autoja kuitenkaan unohtamatta. – Ratkaisun toivotaan myös rohkaisevan harrastajia uusien ja viimeisimpien kansainvälisen luokituksen omaavien autojen hankintaan tulevaisuudessa, AKK kertoo tiedotteessaan. Lindberg näkee uuden luokan tervetulleena lisänä SM-sarjaan. – Siirtyminen Rally4 -luokan etuvetoisista autoista Rally2 -luokan R5autoihin on monelle liian suuri taloudellinen riski, joten siinä mielessä tuo luokka sopii väliin täydellisesti, Jussi Lindberg selvittää. LISÄÄ VALMISTAJIA TULOSSA Lindbergin mukaan Rally3-luokan Fordeja on tällä hetkellä Suomessa neljä ja huhujen mukaan uusia olisi tulossa kolmesta neljään vielä ennen ensi kautta. Renault on julkistamassa omaa autoa Rally3luokkaan, mikä pohjautuu siviililiikenteen Cliomalliin. Renaultin ralliprojektin johtaja Benoît Nogier kertoi Dirtfish-sivustolla elokuussa, että myös ranskalaismerkki on erittäin kiinnostunut uudesta Rally3-luokasta. – Homma tulee kuitenkin lähemmäksi maalia päivä päivältä. Olemme erittäin lähellä, että voimme vahvistaa projektin, Nogier sanoi. Renault-pomon mukaan uusi Rally3-luokka on hyvä keino houkutella uusia valmistajia mukaan maltillisten kustannusten ansiosta. – Mielestäni luokka on hyvä keino siihen. Tätä varten he tarvitsevat useita valmistajia. Tällä hetkellä vain Ford on Rally3-luokassa. Toivottavasti voimme pian kertoa, että olemme toinen. Olen kuullut, että eräs japanilainen brändi tekee töitä projektin parissa kovasti. Jos mukana olisi kolme brändiä, se olisi jo toimiva konsepti, Nogier kertoi. VARAOSIA PAIKALLISELTA VARAOSAKAUPPIAALTA Rally3 -luokan auto on myös Lindbergille soveltuvin vaihtoehto kilvanajoon tällä hetkellä, vaikka omaa autoa ei tiimillä vielä ole. – Tulemme vuokraamaan kyseistä autoa ensi vuoden kisoihin. Vaikka ostohinta on huomattavasti R5-autoa huokeampi, tällä hetkellä en näe oman auton ostamista järkevänä. Fiestan Rally3-luokituksen auto on varustettu 1,5-litraisella turbomoottorilla. Voimanlähde perustuu Ford Fiesta ST -siviiliautosta löytyvään 197-hevosvoimaiseen moottoriin. Fiesta Rally3:ssa hevosvoimia löytyy 215 ja vääntöä 400 Nm. Painoa autolla on 1 210 kiloa ja kilpuri kiihtyy 100 km/h vauhtiin viidessä sekunnissa. Huippunopeudeksi autolle luvataan 185 km/h. Fiestan kori on pidetty monien osien osalta siviiliautoa vastaavana, joten esimerkiksi puskurit ja lokasuojat voi tilata vaikka paikalliselta varaosakauppiaalta. Uusi SM-luokka Rally3-autoille Ford Fiesta on toistaiseksi ainoa Rally3-luokiteltu kilpa-auto. E URAKOINTI 0500 493 812 Kauden 2022 SM-luokat • FIA Rally2/R5 • Ryhmä N/FIN-N, N5, Rally2Kit, N-Lite • FIA Rally3 • FIA Rally4/R2 • V1600 PEKKA KOSKI Ford Fiesta Rally3 • Moottori 1,5 l turbo • Teho 215 hv • Vääntö 400 Nm • Paino 1210 kg • Kiihtyvyys 0-100 km/h 5 sek • Vaihteisto 5-vaihteinen sekventiaali • Vetotapa Neliveto • Hinta 100 000 eur
K A U S I K O O S T E 2 2 1 ussi Lindbergin vuoden 2021 rallikauden päätös on sinettiä vaille valmis. Jäljellä on vielä ensi viikonloppuna ajettava Orimattila-ralli, jonka jälkeen tiimi suuntaa katseet tiukasti ensi vuoteen ja uudistuvaan SM-sarjaan. Viime vuoden SM-sarjan jälkeen tiimi suunnitteli vuoden 2021 ohjelmaa ja tavoitteena oli ajaa talven kilpailut vuoden 2020 kalustolla eli Mitsubushi Lancer EVO 9:llä. Kesäkisojen alkaessa tarkoitus oli siirtyä uuden Rally3 -luokan Ford Fiestan puikkoihin. Suunnitelmat menivät uusiksi ensimmäisen talvirallin jälkeen, sillä Mitsubishille löytyi uusi omistaja ja Rally3-luokan Fordia ei saatua luokiteltu SM-luokkiin sopivaksi. Näin SM-pisteiden metsästys jäi haaveeksi. – Muuttuneen tilanteen vuoksi otimme uuden lähestymistavan vuoteen 2021 ja keskityimme autojen vuokraukseen ja ensi vuoden pohjustukseen osallistumalla Rally3-luokan Fiestalla muutamaan kilpailuun. Tiimi huomasi kehityksen Rally3luokan Fiestassa olevan nousujohteista ja halu kehittää autoa vielä kilpailukykyiseksi kasvoi. – Se antoi myös sykäyksen päätökselle lähteä toteuttamaan omaa rallilehteä loppuvuodelle 2021, minkä tavoitteena on mahdollistaa osallistumisemme Orimattila ralliin 16.10. ja samalla tuoda autoa vieläkin kilpailukykyisemmäksi ja tutummaksi ensi vuoden SMsarjaa silmällä pitäen, sanoo Lindberg. MAALISKUUSSA PODIUMILLE KOUVOLASSA Tiimin lähes puolen vuoden kilpailutauko päättyi maaliskuun alussa, jolloin Lindberg palasi kartanlukijansa Tuuka Tyyskän kanssa tositoimiin Kouvolan SM-rallissa. Ajotauko näkyi kaksikon otteissa rallin alkupuolella ja pari ensimmäistä erikoiskoetta meni lähinnä tuntumaa hakiessa. Kolmannella erikoiskokeella vauhti riitti kuitenkin jo SM2-luokan toiseksi nopeimpaan aikaan. – Viimeisen reilun viiden kuukauden aikana on tullut kilometrejä ralliauton ratissa ainoastaan muutamia kymmeniä, joten alussa molemmat harjoiteltiin vielä toimintaa auton sisällä. Siitä saatiin kuitenkin parannettua ajoa hyvin läpi päivän, Lindberg kertasi. Päivän ensimmäisen huollon jälkeen porvoolainen kirjautti nimensä jokaisella erikoiskokeella kolmen sakkiin ja väliin mahtui myös yksi pohja-aika. Tulostason parannus nosti kaksikon maalissa lopulta komeasti SM2-luokan kolmannelle sijalle. – Täytyy kyllä olla tyytyväinen kolmanteen sijaan ja pohja-aikaan. Oltiin kuitenkin ennen kahta viimeistä erikoiskoetta 29 sekuntia podium-sijan takana ja saatiin se vielä kurottua kiinni. Sitä vauhtia kun saisi ajettua heti ensimmäisestä pätkästä lähtien. TULITERÄLLÄ FIESTALLA POHJANMAALLE Mitsubishin vaihdettua omistajaa, tarjoutui 27-vuotiaalle Lindbergille yllättäen tilaisuus osallistua kesäkuun Seinäjoen SM Pohjanmaa -ralliin Muutama päivä ennen tulevan Seinäjoen kisan ilmoittautumisen umpeutumista Lindberg sai puhelun Aro Kumpumäeltä, joka kyseli Lindbergin kiinnostusta ajaa Seinäjoella tuliterällä KMS Racingin Ford Fiesta Rally3 -autolla. – Seuraavana päivänä kartoitin kustannukset ja ilmoitin, että eiköhän me kuitenkin saada budjetti kasaan. Aika nopealla syklillä se tuli. Jos joku olisi kolme viikkoa sitten sanonut, että me ajetaan Pohjanmaalla, olisin varmaan vain nauranut, Lindberg muistelee. Lindberg tiesi ettei SM-pisteitä ole luvassa, mutta edessä oli kuitenkin erinomainen tilaisuus ottaa tuntumaa ensimmäisten joukossa uudella nelivetoisella Rally3 -kilpurilla. Kyseisen automallin kisadebyytti nähtiin Kouvolan SM-rallissa maaliskuussa. Tuolloin M-Sportin Fiestan ratin takana istui virolainen Ken Torn. Itse kisasta ja autosta jäi Lindbergille hyvä fiilis. – Ilman tulostavoitteita kisaan lähdettiin. Ralli meni aika pitkälti samalla lailla alusta loppuun. Päästiin autoon toki sinuiksi koko ajan enemmän ja enemmän. Kokeiltiin myös alustaan erilaisia säätöjä, Lindberg kertoi. Lindbergillä ei kokemusta ennen kilpailua ollut autosta juurikaan kertynyt. Varsinkin jarrutuspaikoissa tämä näkyi vielä näin alkumetreillä. – Suorilla osuuksilla huippunopeus Pohjustusta tulevaan kauteen Jussi Lindbergin ja Tuuka Tyyskän kauden suunnitelmat menivät uusiksi alkuvuodesta. Mitsubishi Lancer vaihtui tuliterään Ford Fiesta Rally3 -vuokra-autoon. Auto ei vielä täksi kaudeksi saanut SM-luokitusta, joten tiimi keskittyi hakemaan testeistä ja kisoista tärkeää dataa pohjustukseksi ensi vuoden SM-sarjaa silmällä pitäen. HANNU RAINAMO HANNU RAINAMO Lindberg otti ensituntumaa Fiestan Rally3-kilpuriin Pohjanmaalla kesäkuussa. Askolan Granit -rallissa Lindbergin vauhti Rally3-luokan Fiestalla oli jo lähellä R5-luokan (Rally2) autoja. Maaliskuussa ajettu Kouvolan SM-ralli jäi Lindbergin ja Tyyskän viimeiseksi Mitsubishillä ajetuksi. Kaksikko sijoittui SM2-luokassa kolmanneksi. J
Pohjustusta tulevaan kauteen ratkaisi paljon, jos verrataan SM2-luokan autoihin. Kovavauhtiset jarrutukset tuottivat itselle vielä haasteita jonkin verran. Kokonaisuutena Lindberg oli Fiestaan kuitenkin tyytyväinen. – Autosta jäi hyvä fiilis, varsinkin teknisemmiltä teiltä. Noilla osuuksilla pystyy ajamaan varsin kilpailukykyisesti SM2-luokkaan verrattuna. Kokemuksena viikonloppu oli myös opettavainen. Nyt tiedetään miten autoa täytyy säätää itselle sopivaksi, ja missä pitää omaa tekemistä kyseisellä autolla parantaa. KOTIKISASSA HÄTYYTELTIIN FIESTALLA R5-LUOKAN AUTOJA Ford Fiesta Rally3 oli saatu testien myötä erinomaiseen iskuun ja Lindberg starttasi odottavaisin mielin uransa toiseen ralliin Fiestalla. Itäisellä Uudellamaalla elokuussa ajetussa Askolan Granit -rallissa Fiesta osoittikin iskukykynsä. – Kisa lähti yllättävän hyvin käyntiin, kun ajettiin heti ensimmäiselle erikoiskokeelle kolmanneksi nopein aika. Samassa luokassa oli kuitenkin myös R5-autot. Sama tahti jatkui myös EK 2:lla, mutta ero R5-autojen pohja-aikoihin oli vain puolen sekunnin luokkaa kilometriä kohden, joten viime viikonlopun testirupeama tuotti tulosta ja autoa oli selvästi saatu eteenpäin, Lindberg selvitti. Mallikkaasti sujunut kilpailu koki viimeisellä erikoiskokeella pienen kauneusvirheen, kun rengasrikon vuoksi palkintokorokepaikka vaihtui luokan neljänteen sijaan. – Huollon jälkeen jäätiin ehkä hieman liikaa, koska ajaminen oli vähän turhan paljon asettelemista. Viimeisellä EK:lla oli enää tarkoitus säilyttää luokan kolmas sija, mutta noin kahden kilometrin kohdalla leikkasin kiven yli ja sen seurauksena tyhjeni rengas, Lindberg harmitteli. Tästä huolimatta Sipoon Autokerhoa edustava Lindberg oli syystäkin tyytyväinen auton suorituskykyyn viikonloppuna. – Positiivisinta oli se, että päästiin kahdella pätkällä erittäin lähelle R5luokan autojen kärkiaikoja. Erittäin iso steppi, ja antaa uskoa Rally3 -luokan autoihin, kun tulokset ovat vielä aikaisemmin meinanneet jäädä vähän piippuun kyseisillä autoilla Suomessa. Yleiskilpailussa Lindberg ylsi kartanlukijansa Tuuka Tyyskän kanssa viidennelle sijalle. ORIMATTILA-RALLISTA LISÄÄ TUNTUMAA AUTOON Lindberg suuntaa ensi viikonlopuksi Orimattilaan kauden päätöskisaan. – Orimattilaan lähdemme ajamaan kilpaa, mutta samalla katsomaan miten viime viikonloppuiset testit ovat vieneet vauhtiamme eteenpäin. Lindberg testasi viime lauantaina ja haki autoon uusia säätöjä alustan osalta. – Löysimme taas vähän tietoa siitä mitä autolle tapahtuu, kun muutetaan esimerkiksi auton ajokorkeutta. Kokeilimme radikaalejakin muutoksia ja löysimme kaksi toimivaa vaihtoehtoa, joista toista tulemme käyttämään Orimattilassa. Saimme kilometrejä ajettua hieman reilut kolmekymmentä. Testeistä on saatu arvokasta tietoja, sillä Fiestan Rally3 -autojen vähäisyyden vuoksi dataa ei ole juurikaan valmiina. – Jos jollain tietoa on, niin eihän niitä yleensä kilpakumppaneille kerrota. Orimattilan kilpailu on tiimille ennen kaikkea testiä, mutta erittäin tärkeää pohjaa ja dataa ensivuoden suunnitelmia silmällä pitäen. – Olemme käyneet monia osa-alueita autosta läpi ja mielestämme löytäneet ratkaisuja auton kilpailukyvyn sekä oman suorittamisen parantamiseksi. Orimattilassa Lindberg kisaa yhdistetyssä luokassa R5-autojen kanssa, mutta hyviä vertailukohtia löytyy muistakin luokista ja kuljettajista. Kartturin paikalle Orimattilaan istahtaa Lindbergin aikaisempina vuosina kartanlukijana toiminut Toni Nuikka Tyyskän ollessa estynyt. Erikoiskokeet sijoittuvat Orimattilan alapuolelle esimerkiksi Pukkilaan ja Myrskylään. – Kilpailemme numerolla 33, mutta lähtöpaikkamme on noin 70-80 numeron nurkilla, koska kilpailunjärjestejällä kävi pieni virhe lähtöluetteloa tehdessä. Lähtekää joukolla kannustamaan! RALLY3-LUOKAN FIESTALLA KAUTEEN 2022 Lindbergin suunnitelmissa on ajaa ensi kaudella täysi rallin SM-sarja, joka sisältää seitsemän osakilpailua. – Rally3-luokan autoille tulee myös kaudelle 2022 oma luokka, joka on mielestäni erittäin positiivinen asia. Suunnitelmanamme on osallistua sarjaan samaisella Fordilla, jolla ajoimme aiemmin tänä vuonna Askolan Granit -rallin sekä tulevan Orimattila-rallin. MERITAPIX NIKLAS HAMPINEN TANELI NIINIMÄKI Jussi Lindberg haluaa kiittää kaikkia tukijoitaan. Lindberg uskoo Fiestan olevan Orimattila-rallissa entistä kilpailukykyisempi testien ansiosta. Askolan Granit -rallissa Lindbergin vauhti Rally3-luokan Fiestalla oli jo lähellä R5-luokan (Rally2) autoja.
040 583 1210 PORVOO HYVISSÄ KÄSISSÄ euromaster.fi EUROMASTER PALVELEE Renkaat kaikille teille ja kattava valikoima autohuoltopalveluita! PORVOO Teollisuustie 14, puh. 019 5221 700 Palvelemme ma–pe 8–17 ja la 9–13 HAMARINTIE 1, 06650 PORVOO | 040 184 8711 Hamarinranta on merellinen kahvila, ravintola sekä terassi Porvoon Hamarissa. Graniittituotteet Ylöstalontie 8, 07600 Myrskylä Antti Lampi 040 591 2416 | Riku Lampi 040 149 7777
Risuista energiaa 990-luvulla maanrakennustyömailla tönittiin syrjään ongelmallisia risukasoja, jotka lopulta päätyivät kaatopaikalle. Tänä päivänä nämä silloiset ongelmakasat päätyvät hakkeeksi, jolla tuotetaan energiaa ekologisesti miljoonabisneksessä. Hakevuori on Suomen metsähakkeen tuottajista kymmenen suurimman joukossa. Hakevuoren takana on yrittäjätarina, jossa Reijo Wuorio huomasi tilaisuuden – ja tarttui siihen. Yksinyrittäjästä tuli lopulta suuren yrityksen omistaja ja johtaja. Hakevuoren juuret juontavat vuosituhannen vaihteeseen, jolloin itäisen Uudenmaan kunnista Askola, Pukkila ja Pornainen halusivat vaihtaa öljyn biopolttoaineiksi. Askolan seudun puulämpöosuuskunta Asplo teki päätöksen alueen kuntien kanssa perustaa alueelliset yhden megawatin puuta polttavat biolämpölaitokset Pukkilaan, Monninkylään ja Pornaisiin. Lisäksi paikallisten metsäautoteiden varret olivat täynnä ylilahoa runkopuuta, jolle piti keksiä jotain hyötykäyttöä. Lehti-ilmoituksella haettiin sitten haketusurakoitsijaa. Reijo Wuorio oli toiminut alkuun maarakennusalalla, jossa sielläkin ollaan tekemisissä koneiden kanssa. Hänen isänsä oli metsuri ja metsä oli aina kiinnostanut. Niinpä Reijo Wuorio vastasi ilmoitukseen heti, että täältä löytyy vaikka hakkuria ei hänellä ollutkaan. Riihimäellä tiedettiin olevan yksi hakkuri myytävänä, joka vuonna 2001 Wuorio ostikin ja samalla toisenkin käytetyn. Kumpikaan käytetyistä ei oikein täyttänyt tehtäväänsä ja uusi, kunnollinen hakkuri haettiin Saksasta. Hakkurin hinta oli silloin puolen miljoonan euron kanttuvilla. Hakevuori yhtiöitettiin vuonna 2007. Vuonna 2009 Hakevuori aloitti oman puunkorjuun ja perusti metsäosaston. – Toimitamme vuodessa yli 1,2 miljoonaa kuutiometriä haketta. Sen lisäksi teemme tänä päivänä erittäin kokonaisvaltaisesti puun kanssa töitä eri tavoin, toteaa Hakevuoren toimialajohtaja Markku Eskelinen. Hakkeesta noin puolet on Hakevuoren kokonaan itse metsän kaatamisesta asti tuottamaa ja loput haketusurakointia. Haketettava raaka-aine tulee pääsääntöisesti eteläisestä Suomesta. Haketettavaksi päätyy jalostukseen kelpaamatonta puuta mm. hakkuutähteitä, pienpuuta ja lahoja tai muuten viallisia puita. Yhtiö ostaa isommilta pääkaupunkiseudun maanrakennustyömailta kertyvät risut ja toimittaa ne energiaksi. Lisäksi yritys siivoaa moottoriteiden varret, rampistot ja levähdysalueet puista ja hakettaa ne energiaksi. Haketta myydään lämpölaitoksille ja voimalaitoksille Uudenmaan ja Päijät-Hämeen alueella. Asiakkaina ovat muun muassa Porvoon Energia, Nivos, Nurmijärven Sähkö, Lahti Energia, Vantaan Energia ja Keravan Energia. Yritys on tehnyt viime aikoina merkittäviä kalustoinvestointeja, joilla pyritään varmistamaan lähitulevaisuuden kasvusuunnitelmat. – Hakkeen sekä toimialan näkymät vaikuttavat tähän suunnitelmaamme, sillä hake on markkinaosuudessa hieman kasvamaan päin. Tähän kasvuun varmasti vaikuttaa se, että hake on arvokas sivutuote. Esimerkiksi nuoren metsän harvennuksessa haketukseen sopivaa puuta tulee usein vastaan, Eskelinen kertoo. Yritys työllistää suoraan tai välillisesti alihankkijoiden kautta noin sata henkilöä. Liikevaihto vuonna 2020 oli vajaa 15 miljoonaa euroa. 1 Reijo Wuorio Sipoon Autokerho Sibbo Automobilklubb www.piha-center.fi Raivaajantie 1,Ölstens, Porvoo. P. 0400 455 299 Pihat suunnittelusta toteutukseen PIHA-CENTER Irtomyynnissä hiekat, sepelit, mullat Irtomyynnissä hiekat, sepelit, mullat Benders pihakivet ym. Benders pihakivet ym. Seudun parhaat Seudun parhaat kasvivalikoimat kasvivalikoimat • yli 2000 eri kasvilajiketta PIHA-CENTER SÄHKÖASENNUKSET Sähköasennukset *omakotitalot *uudisrakentaminen *saneeraus *teollisuus Mika Flinck 040 728 8839 mika.?inck@gmail.com www.miskon.? SÄHKÖISTÄ PALVELUA Sähköja antenniasennukset, ilmalämpöpumput Mika Flinck 040 728 8839 mika.flinck@gmail.com www.miskon.fi www.pspohjarakennus.fi www.pspohjarakennus.fi 040 728 8842 040 728 8842 Erikoiskuljetus K. Rosenström Hakevuoren palvelut • Haketus • Rakennuskohteiden puuston poisto • Puukauppa • Tienvarsihakkuut • Risujen ja kantojen noutopalvelu
Timpurinkuja 3, 06150 Porvoo Linnanherrankuja 8, 00950 Helsinki Toimisto 040 127 2729 toimisto@kuivausmestarit.fi kuivausmestarit.fi Asiantuntevaa palvelua 30 vuotta. Puh. 0207 890 630 | info@lvi-auhtola.fi Työpajatie 22, Porvoo WWW.MIKROKULMA.FI Mestarintie 9, Porvoo. P. 050 4050 335. Palvelemme arkisin 7-17. Betjäning även på svenska! Tervetuloa! Välkommen! MÄÄRÄAIKAISHUOLLOT KORJAUKSET SÄHKÖTYÖT AUTOMAATTIVAIHTEISTON ÖLJYNVAIHDOT KOLARIKORJAUKSET OPTIMOINNIT Meillä voi maksaa joustavasti myös laskulla tai osamaksulla TÄYDEN PALVELUN AUTOKORJAAMO AUTOKORJAAMO Pidä huolta autostasi myös talvella. Kysy moottorin esilämmitysvaihtoehtoja. PORVOON TARMOLASSA! PORVOON TARMOLASSA! Jyrki Rytkönen 0400 791 444 Petri Hänninen 0400 491 319 Itätuulentie 1, 06150 Porvoo Lumenpudotukset katolta ja lumityöt Porvoon JSP Oy ALI Koivisto Porvoon moottoritien varrella mennen tullen! Mestarintie 23, 06150 Porvoo p. 040 621 5892 RALLITARJOUS! Meguiar’s tuotepaketti 39,n huollot ja korjaukset n jarruremontit n jakohihnojen vaihdot n renkaat / rengastyöt n pakokaasumittaukset diesel / bensa / OBD n vikakoodien luku n varaosien / tarvikkeiden myynti Vapaata varaosaja rengaskauppaa! AUTOKORJAAMOPALVELUT: Ai-Mat Oy Punahiekantie 2, Askola (019) 643 582 0400 801 303 ma-to 8-17, pe 8-15 THAI RUOKAKASSI 3 PÄIVÄN RUOAT YHDELLE HENKILÖLLE 3 PÄIVÄN RUOAT YHDELLE HENKILÖLLE 45 € kassi PHAD THAI SHRIMPS RED CURRY CHICKEN & RICE SWEET AND SOUR PORK & RICE SPRING ROLLS TILAUS: KESKIVIIKKOISIN HAKU: PERJANTAISIN Välikatu 6, Porvoo 0207 189 616 | www.hanna-maria.fi Vauhtia ja tulisuutta Vauhtia ja tulisuutta ruokapö ytään!!! ruokapö ytään!!! Tilaa Hanaa ja tiedät mitä kotimaisessa autourheilussa tapahtuu! sisältää 15 numeroa/vuosi + Hanaa-lehden digiarkisto Tilaukset: hanaa.? / info@hanaa.? / 0400 245 459
udenmaan Teollisuusmaalaamo tarjoaa ammattitaitoista maalauspalvelua niin teollisuuden kuin yksityisasiakkaiden tarpeisiin. Yritys märkämaalaa ja pulveripinnoittaa lähes kaikenlaisia materiaaleja muoveista aina erilaisiin metalleihin saakka. Tuotannossa loistavan pintakäsittelyn saavat niin pienet kuin isommat kappaleet sekä tuote-erät. Pääasiassa maalauskohteet ovat lääketieteellisiä laitteita, mutta ulottuvat myös esimerkiksi moninaisiin maatalousja öljyntorjuntalaitteisiin. Yrityksen toiminta-ajatuksena on tuottaa korkeatasoista maalausjälkeä. – Olemme saavuttaneet neljännesvuosisadan aikana vakiintuneen asiakaskunnan, joka on tarkan laadun sekä joustavan palvelun ansiota, toteaa Lasse Luukka. Kuljetusalalla työskentelevällä Jussi Lindbergilläkin on omakohtaisia kokemuksia Uudenmaan teollisuusmaalaamon nopeasta sekä joustavasta palvelusta. – Yhden työautomme ovea kolhittiin. Toimitimme oven maalaamolle puoliltapäivin toiveena mahdollisimman nopea toimitus, muistelee Lindberg. Seuraavana aamuna hieman ennen kello kuutta Lindberg heräsi Luukan soittoon. – Oven saisi hakea. Mutta älkää ihan vielä asentako, oli ohjeet‚ Lindberg naurahtaa. Pienyrityksenä maalaamo pystyy joustamaan ja vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin laatuvaatimuksista tinkimättä. Ralliautoissa tietyt osat joutuvat todella kovalle rasitukselle sekä kulutukselle ja maalaustarpeissa Lindberg kääntyykin aina Uudenmaan teollisuusmaalaamon puoleen. – Ralliautojen osien maalauksessa olen käyttänyt Uudenmaan teollisuusmaalaamoa useasti, koska myös maalin kestävyys on ratkaiseva tekijä, toteaa Lindberg. Uudenmaan Teollisuusmaalaamo on perustettu vuonna 1994 ja moni tuntee yrityksen paremmin Korttian Metallina, mikä oli yrityksen aikaisempi nimi. Askolan Monninkylässä sijaitseva yritys työllistää viisi työntekijää. Loistavaa pinta-käsittelyä U Sisustajan syksyyn RTV:ltä Sisustajan syksyyn RTV:ltä 36 36 90 90 m 2 Lamella Tammi Hulda 3S parketti 46 46 00 00 rll Denzo II vinyylipintainen stabilittapetti 34 34 50 50 m 2 Victoria seinälaattasarja 30 x 60 cm Uutuus! Damixa Rowan pesuallashana bideevarustein Täysmessinkirunko, takuu 5 v. 129 129 00 00 kpl rtv.store (Ovh. 199,00) Lamella Viva Pro vinyylilankku 33 33 90 90 m2 Lamella Design vinyylikorkki 31 31 50 50 m 2 Tikkurila Tikkurila Harmony Harmony sisustusmaali sisustusmaali 2,7 l 2,7 l 35 35 90 90 2,7 l (13,30/l) alk. Erä metallipurkissa! Erä metallipurkissa! Uutuus! Porvoo: Teollisuustie 15, puh. 019 548 1750, Palvelemme: ma–pe 8–18, la 9–14 Pappatunturin entisöinti, märkämaalaus Lollypop Purple, jauhemaalaus Porche 911
Työpajatie 21, Porvoo. Ark. 7-17 Varaosat 010 281 2184, huolto 010 281 2183 www.autoring.? Työpajatie 21, Porvoo. Ark. 7.00-17.00, la 9-13 010 281 2180 www.porvoonautokatsastus.? Työpajatie 21, Porvoo. Arkisin 7-17. Huolto 010 281 2181, automyynti 010 281 2182 www.porvoonautopalvelu.? Asentajantie 7, Porvoo. Ark. 7-17 010 281 2189 www.porvoonautohuolto.? KAIKKI TARVITSEMASI PALVELUT AUTOILUUN SAAT MEILTÄ! AUTOILIJAN KAIKKI PALVELUT MEILTÄ! AUTOILIJAN KAIKKI PALVELUT MEILTÄ! AUTOMYYNTI, AUTOKATSASTUS, KORJAAMOJA HUOLTOPALVELUT, KOLARIKORJAUS, SIJAISAUTOT JA VARAOSAT. TERVETULOA TUTUSTUMAAN! www.porvoonautokatsastus.? (etuaika, kun varaat netissä) Edullisin, palveleva, paikallinen Edullisin, palveleva, paikallinen KATSASTUS KATSASTUS alk. alk. 28 28 Palvelemme myös ruotsiksi ja englanniksi • Vi betjänar också på svenska och engelska • We service you also in swedish and english TYÖPAJATIE 21 (TARMOLA) • 06150 PORVOO Puh. 010 281 2180 • asiakaspalvelu@porvoonautokatsastus.? • Avoinna ark. 7.00-17.00 Se ur aa m ei tä fa ce bo ok is sa !