AALLON AUTO OY Autokorjaamo
TUULILASIONGELMIA?
Lähin jälleenmyyjäsi:
www.exide.fi
HERTTONIEMI
Mekaanikonkatu 25
010 423 9550
TAMMISTO
Arinatie 4
(09) 755 5550
AUTOLASIPOJAT
UUDENMAAN
HERTTONIEMI
Laivalahdenkatu 8A
010 423 9555
Suomen ainut ilmainen autolehti
05/2013
Suomen ainut ilmaiseksi
jaettava autolehti
Passat 2005 vs. Passat 2006
Koeajossa mm.
BMW 114i
Fiat 500 L
Koeajossa uusi
SKODA
OCTAVIA
Haastattelussa: Sipe Santapukki Kuukauden käytetty: Fiat Croma
ANNA VAUNULAN
HUOLTAA AUTOSI
& Citroën D Super ?Iso Kissa?
JA O
LOU TA ITSE
NGE
STI
Tuo autosi huoltoon Tuusulaan tai Helsingin Malmille
Molemmissa toimipisteissä on Ford ja Toyota merkkihuolto sekä ylellinen Lounge-tila, joka tarjoaa
mahdollisuuden hyödyntää huollon odotusaika mahdollisimman mukavasti. Jos et kuitenkaan voi
jäädä odottelemaan, tarjoamme sinulle SIJAISAUTON VELOITUKSETTA.
Huollon voit rahoittaa nyt myös Vaunula-tilillä. Kysy lisää toimipisteistämme.
Tervetuloa!
Tuusula
Sulantie 10
04300 Tuusula
Puh. 020 7580 205
Helsinki
Takoraudantie 3
00700 Helsinki
Puh. 020 7580 240
MAKASIINI
KUUKAUDEN
OSTOSVINKKI
Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti
FAKTAA
Huhtikuussa rekisteröitiin
9 850 uutta henkilöautoa
HUHTIKUUSSA
-
144,90
-
,-
-
-
Kärcher K 2 CAR
Pesuri sopii kodin satunnaisiin pesutarpeisiin. Autonpesuvarustus sisältää pesuharjan,0,3 litran vaah-
-
-
Neste Oil K-market & Motorest Kehä III
(se vanha tuttu Kehäkessa Koivuhaan liittymän kupeessa)
Tervetuloa kahville tai syömään vaikka koko perheen voimin. Meiltä myös
ruokaostokset, autopesut- ja tarvikkeet. Yhden pysähdyksen taktiikalla.
Muista myös
monipuolinen a la carte listamme
sekä Kotipizzan tuotteet.
Tällä kupongilla:
2
Viikonloppulounasta
1 HINNALLA!
nan
n
u
k
a
k
k
i
a
P
en
n
i
a
i
m
a
a
s
para
ja lounas
stä
ä
d
y
ö
p
a
t
s
seisova
na
e
s
i
a
k
o
j
n
o
viik
päivänä!
Voimassa Motorest Kehä III 9.6.2013 asti,
ei voimassa äitienpäivänä 12.5.
Tällä kupongilla:
Loistopesun
ostajalle
monitoimityökalu
kaupan päälle!
Voimassa Neste Oil K-market Kehä III 9.6.2013 asti
www.bestrent.fi
Palvelemme:
Ma-pe 6.30-24,
la 8-24, su 8-24
Motorest:
Ma-to 5.30-23, pe 5.30-24,
la 7-24, su 8-22
Neste Oil K-market &
Motorest Kehä lll
Niittytie 2, 01510 Vantaa
puh. 09-7515 4126
kimmo.malmgren@k-market.com
3
4
Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti
!
KOLUMNI
Urmas hUrmaLainen
Paljon kitkaa nastoista
Rouvan auton kitkarenkaat oli pakko vaihtaa nastoihin, kun parilla työkeikalla maaseutumaisemissa meinasi rytistä.
Siinä ajattelemista Helsinkiin nastakieltoa suunnitteleville nippopäille.
N
o nyt tietysti tällaisia nastakieltoja kaavailevat ekoihmiset
rientävät kimittämään, että
mitäs ylipäätään menee varttuneella iällä pääkaupunkiseudun ihminen ajokorttia
ajamaan: onhan noita julkisiakin kulkuneuvoja olemassa.
Vaan kun ihmisen on revittävä leipä sieltä, mistä se irtoaa. Meidän rouvan tapauksessa se tarkoitti omaa autoa,
kun vaihtoi 2000-luvun jälkipuoliskolla ?bisnes to bisnes?
-päällikön hommat kiinteistönvälittäjän työhön.
Mutta asuntomarkkinoilla
tuppaa olemaan sellainen vinoutuma, että jotkut kelvottomat ovat menneet ostamaan
kotinsa jostain huitsinnevadasta, vaikkapa Nurmijärven
tai Sipoon syrjäisemmiltä kulmilta.
Ja kilpailu kun on välittäjänhommissa kovaa, niin tämän
KLICK?
tästä saa helsinkiläinenkin välittäjä välitettäväkseen jonkun ihmisen kodin haja-asutusalueelta.
Nastoilla ei
ajeta huvikseen
Meikäläisellä on aina
ollut autossa nastat.
Olen ajanut elämässäni
autoa vuodesta 1981
lähtien, yhteen aikaan
ajoa tuli sellaiset 35 000
kilometriäkin vuodessa.
Eli tässä vietetään autoihmisenä kesällä jo
32-vuotistaiteilijajuhlaa.
Meidän rouvan autoon ehti muutamia kolhuja tulla, kun nuo kitkat eivät liukkailla ihan
tottelleet odotetusti
käskijäänsä. Eikä vika
ollut pelkästään kuskissa. Tämän tästä vääntäydyin itsekin rouvan
KUUKAUDEN LUKIJOIDEN KUVAT
kitkarengasauton rattiin ja hitto soikoon, miten joskus meinasi jarrutusmatka mennä liian
pitkäksi, kun Vihdintiellä jono talven liukkailla ihan yllättäen pysähtyi, vaikka kuinka
olisi ollut vihreä linja
auki.
Niinpä me sitten
vaihdoimme rouvan
kitkat perinteisiin nastoihin. Kukaanhan ei
nastoilla huvikseen aja:
sen verran äänekästä ja
epämukavan rouheaa
niillä on kyyti kitkoihin
verrattuna.
Mitenkäs se
valvonta?
Mitenkäs nämä fiksut
päättäjät oikein ratkaisivat niiden ihmisten
rengasongelmat, joiden
liikkuminen ei rajoitus
pääkaupunkiseudun katuverkoston sulille taajamateille?
Menisikö homma niin, että
paljon maakunnissa ja sivuteillä ajava helsinkiläinen
ajaisi nastarenkaat kontissa
kaupunginrajan ulkopuolelle
ja vaihtaisi jossain Tikkurilan
korkeudella tienposkessa alle
nastat, ja tekisi saman homman päinvastaisessa järjestyksessä kotiin palatessaan?
Vai kehitettäisiinkö raskas
lupamenettely, jossa kaupungin liikennevirastosta hakemuksella voisi saada poikkeusluvan nastojen käytölle
työn tai jonkun muun pakottavan syyn takia?
Ylipäätään olisin kiinnostavaa tietää, miten Helsinki on
käytännössä ajatellut nastojen
käyttöä valvoa ja siihen syyllistyneitä rankaista. Helsinkiläiset kun eivät aja pelkästään
Helsingissä.
Palkitaan
SONAXtuotepaketilla
Pakettiin kuuluu peräti 12
erilaista Sonax-tuoteta.
(ar vo 100
euroa)
TÄMÄ ESPOOLAINEN autoliike halusi todella
herättää huomiota näyttelyllään laittamalla
katupuhujan keskelle tietä. Tai tosiasiassa
kova tuuli on sen siihen siirtänyt. huomiota
ainakin herätti. Kuvan lähetti anu mäki-Jouppi
Kirkkonummelta
SUOJATIEMERKIN alla on huvittava teksti.
Kuvan nappasi Topi e.
Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja
lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan
kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä.
Kuukauden kuvan ottanut palkitaan myös Sonax-tuotepaketilla
(arvo n. 100 ?). Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy
jotenkin autoiluun. Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi
tai numeroon 0400 777797
Helsingin Autoextra on alansa johtava asennusliike pääkaupunkiseudulla.
Ammattitaitoinen henkilökuntamme auttaa valitsemaan oikeat tuotteet tarpeidesi mukaan.
d
l
o
F
y
s
a
teline
ä
Thule eE
r
ö
y
p
a
v
tta
it
kokoonta
uroa!
e
0
9
5
n
a
ta
Tarjoushin
Erittäin kätevä, kahden pyörän teline
kaikentyyppisille polkupyörille (myös
sähkökäyttöisille/-avusteisille pyörille).
än
äännettäv
k
i
a
t
n
a
v
Irroitettaostajalle Thule
koukun 970 -pyöräteline
Expressun kaupanpäälle!!!
koukku
Arvouroa!
89 e
utu
maksi mu
m
e
r
a
p
ti
s
itin helpo
Tästä ei so
!
a
o
r
u
e
9
9
Tarjous 3
helpon kiinnityksenja varastoinnin.
oveltuu kuormitettavuudeltaan 2x30 kg.
tanakoiden, akseliväliltään suurten
polkupyörien kuljettamisen.
ljinkäyttöisen kallistustoiminnon ansiosta pääsy auton
tavaratilaan on esteetön myös silloin,
kun telineessä on polkupyöriä
Suositushinta 839 euroa.
Alpine IVE-W530BT - huippusoitin
mahtavilla ominaisuuksilla, kuten:
USB-liitäntä audio- ja videotoistolla,
njalähtöjä
peruutuskameralle, ym.
Suositushinta 449 euroa.
n
stumaao
mme.
Tule tutu
o
t
is
ll
a
m
laajaan
an
a
k
t
a
m
i
t
Viisaas
Thule polkupyörätelineet nyt varastossa!
Thulelta löytyy kuljetusratkaisut
polkupyörille, kajakeille ja kaikille muille
kesäurheiluvälineille.
!lmoinnilla
a
a
m
i
o
v
ä
e
j
ä
h
Lis
la ja o
-lastuil
ienempi
p
a
Digituning
j
,
ä
ö
t
a, vään s.
lisää teho
en kulutu
e
in
a
o
t
lt
o
p
Digituning Serial - Se uudempi ja nopeampi
tapa ohjelmoida moottorin ohjainyksikön
muistipiiri suoraan OBD2- tai ajoneuvokohtaisen diagnoosiportin kautta ilman
muistipiirin vaihtoa. Tehoa jopa +50 %,
vääntöä jopa +30 %.
myös ECO-versio!
sinun ja muiden turvallisuudesta.
350 euroa.
tehtävät optimoinnit nyt vain 490 euroa!
Helsingin Autoextra
Pulttitie 15, 00880 Helsinki Ark. 8-17, La. suljettu
Puh: 09-7279 0490
www.autoextra.fi info@autoextra.fi
asennukset ? perussoittimesta hifistin
vaativimpaankin musiikin nälkään.
o
t
l
o
u
h
i
t
n
i
o
Ilmast ammattitaidolla kaikkiin
istuu
Huolto onn automerkkeihin.
yleisimpiin
a!
o
r
u
e
0
6
.
Alk
Hinta voimassa juhannukseen saakka.
Sisältää 100g kylmäaineen lisäyksen.
6
Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti
KANNESTA TUTTU
Ei ärsytä sitten yhtään
Uusi Skoda Octavia
on kaikin puolin
lähes moitteeton
perheauto. Ja ennen
kaikkea se on nyt
aiempaa selkeästi
tyylikkäämpi.
TEKSTI & KUVAT_Timo Kiiski
E
nsimmäiseksi kiinnittää
huomiota uuden Octavian muotoiluun. Se nimittäin on kaikin tavoin onnistunut. Kun koeajoin pikkuveli
Rapidin, pidin sen periaatteessa ihan ok-ilmettä vähän
mitäänsanomattomana, koska
auto on melko kapea.
Mutta Octaviaan ne melko
lailla samat muodot istuvat
kuin nenä päähän, kun auto
on leveämpi ja pidempi. Pidin jo edellisen Octavian farmari-mallin muodoista, mutta
hatchbackin peräpää rehellisesti sanottuna näytti mokelolta. Tämä uusi Octavia näyttää keulasta perälautaan hyvältä.
Ja parasta uusissa muodoissa on se, että auto näyttää
selkeästi sedanilta, eikä sedanin ja hatchbackin epäsuhtaiselta risteytykseltä. Silti takaluukku edelleen aukeaa katosta asti ja tekee Octaviasta
hienoisen tilaihmeen.
Koko kansan auto
Octavia on nyt tyylikäs auto,
joka ei herätä negatiivisia tunteita mihinkään suuntaan. Sillä
ajaa niin espoolainen Kokoomusta äänestävä myyntipäällikkö kuin vantaalainen työpaikkansa demaritaustainen
pääluottamusmieskin.
Halvimmillaan uuden Octavian saa 1.2-litraisella bensa-
turbolla hintaan 21 766 euroa.
Koeajoon annettu 1.8 TSI Elegance DSG-automaatti taas on
tiettävästi bensiinimalliston
kallein, 32 119 euroa.
Perusajossa Octavia on jämäkkä ja mukava ja ajettava, joskaan mitään erityisiä ??kicksejäkään?? se ei anna.
Mutta ??hei haloo!??: eiköhän
meistä suurin osa autoile valtaosan elämästään normaaleissa oloissa, aamu- ja iltapäiväruuhkissa itä- tai länsiväylällä sekä viikonloppu- tai
lomareissuilla valtateillä?
Itse en ole kaahailumiehiä,
vaan tykkään taittaa matkaa
leppoisasti ja siihen Octavia oli viikon koeajoperiodin
ajan oikein hyvä. Mutta kyllä
minä eräältä vauhdista tykkäävältä kollegalta kuulin kehuja, kuinka Octavia tarjoaa
ajamien riemuja myös menohenkiselle, kunhan kaaspedaali on pohjassa ja kierrokset karjuvat korkealla.
Käynti maaseudulla kiharaisilla teillä huhtikuun keleillä
osoitti, että Skoda selviää jämerästi myös kuopista.
Elegantti ja vakaa
Ohjaamossa tunnelma on
vaalean sisustuksen ansiosta
Takakontti vetää tavaraa todella paljon.
!
valoisa ja eräs alkutalvesta
vuosimallin 2007 Octaviansa
toiseen merkkiin vaihtanut
harmitteli, kun ei malttanut
odottaa Octavian uudistumista.
Täähän on ihan toinen auto.
Ai jai jai, kun on hyvännäköistä? Tää ohjaamohan ei
ole ollenkaan niin halvan ja
vanhanaikaisen tuntuinen
kun meidän Octaviassa, kaveri harmitteli.
Ja totta se onkin. Uuden Octavian ohjaamossa ilme on
vaalean moderni ja lähempänä malliston lippulaivaa
Suberbia, kun aikaisemmassa
Skoda Octavia on sisältä vaalean moderni.
TEKNIIKKAA:
SKODA OCTAVIA 1.8 TSI
ELEGANCE DSG AUTOM.
MOOTTORI: 1798 cm
, R4 turbo
VAIHTEISTO: 7-pykäläinen
DSG-automaatti
TEHO: 180 hv
KIIHTYVYYS (0-100) 7.4 S
HUIPPUNOPEUS: 231 km/h
CO² PÄÄSTÖT: 131 g/km
YHDISTETTY KULUTUS: 5.7 l/100 km
HINTA: 32 119 ?
Skoda Octavian onnistunut muotoilu on parantanut ennen kaikkea peräpäätä.
Uusi Octavia
muistuttaa
keulasta
aiempaa
enemmän
Skoda-malliston
lippulaivaa
Suberbia.
Edeltäjämalliin
verrattuna ilme
on suoraviivaisempi.
fiilis oli vähän kuin vanhassa
Golfissa.
Hallintalaitteiden käytön
omaksuu helposti ja kuskin
penkistä löytyy sopiva ajoasento kaikenkokoisille. Tosin pitkäjalkainen tuttava vähän harmitteli istuintyynyn lyhyyttä, tämä sama vaiva tuntuu
muuten tulevan vastaan monessa muussakin autossa tänä
päivänä.
Hiljaista menoa
Octavian parhaita puolia on
myös hiljaisuus: se tuo menoon jopa pientä luksusta.
7-pykäläinen kaksoiskytinvaihteisto DSG-automaatti
tuntuu taas menneen harppauksen eteenpäin niistä ajoista,
kun meidän rouvalla oli DSGGolf hetken aikaa työsuhdeautona 2000-luvun jälkipuoliskolla.
En kuitenkaan ole ihan
varma, olisinko valmis sijoittamaan 32 000 euroa juuri tähän Octavia 1.8 TSI Elegance
DSG automaattiin.
1.8 TSI:ssä on 180 hevosvoimaa ja se totisesti riittää Suomen oloissa raskaallekin kaasujalalle. Mutta onko Octavia
sellainen auto, jonka ostaa kovasti menohaluinen?
1600 euroa lisää sijoittamalla saa jo 2.0 TDI 150 Elegance DSG automaatin ja vastaavasti bensamoottoreissa
puhtia tarjoaa riittävästi jo selkeästi edullisempi ja 140-hevosvoimainen 1.4-litrainen
TSI.
Mutta joka tapauksessa, jos
nyt ostaisin uuden auton, niin
Octavia olisi varteenotettava,
todennäköisesti jopa varteenotettavin, vaihtoehto. On se
niin tilava, äänetön, tyylikäs ja
vakaa ajettava.
KOEAJOSSA
Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti
7
Täyden palvelun
autohuolto ja rengasliike
MÄÄRÄAIKAISHUOLLOT
EDULLISESTI KAIKKIIN MERKKEIHIN!
Mahdollisesti ajankohtaiset lisätyöt
kiinteään hintaan huollon yhteydessä
KAIKKI MERKIT =
1 HINTA
129
199 ¤
ÖLJYNVAIHTOHUOLTO
¤
sis. moottoriöljyt ja öljynsuodatin
MÄÄRÄAIKAISHUOLTO
sis. moottoriöljyt, öljynsuodatin ja
raitisilmansuodatin
Moottorin ilmansuodatin 55 ¤
Polttoainesuodatin:
Bensiini 60 ¤ Diesel 75 ¤
Sytytystulpat 75 ¤
Jarrunesteen vaihto 49 ¤
Jäähdytinnesteen vaihto 55 ¤
Takajarruhuolto 30 ¤
Suoritamme määräaikaishuollot autonvalmistajan huolto-ohjelman mukaisesti.
Hinnat kaikkiin max. 4-sylinterisiin autoihin. Lisäsylinterit + 20 ¤ / sylinteri, paitsi sytytystulpat
sisältävissä + 35 ¤ / sylinteri. Hinnat sisältävät vain mainitut tuotteet sekä työn.
Jakohihnaan, hiukkassuodattimeen ja voimansiirtoon liittyvät huoltotyöt hinnoitellaan erikseen.
Meiltä sijaisauto huollon
ajaksi vain 14,90 ? / vrk.
Rahoitusmahdollisuus
Osta huhtikuussa ja maksa vasta
elokuussa. Korko 0 % ja kulut 0 ¤!
Kysy lisää myyjiltämme! Kampanja-aika on 1.4.?15.5.
Rahoituksen saa huoltoihin, korjauksiin, renkaisiin ja vanteisiin.
Kabiinissa kaikki kunnossa, kuten Bemareissa aina. Tavaratila on kivan ko-
!
TEKNIIKKAA:
BMW 114I
+ Ajettavuus
Yksinkertaisuus
TWINPOWER TURBO
ISKUTILAVUUS: 1598cm
TEHO: 75kW(102hv)/4000r/min
VÄÄNTÖ: 180Nm/1100r/min
HUIPPUNOPEUS: 195km/h
KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 11,2s
YHDISTETTY KULUTUS: 5,6 l
CO²-PÄÄSTÖT G/KM: 129g
HINTA: 25 278,84 ?
? Automaattia
ei saatavana
? JÄLKIMAKU
Nyt baijerilaiseen
ajonautintoon pääsee
käsiksi Golfin hinnalla,
mutta ei tarvitse kuitenkaan tyytyä spartalaiseen varusteluun.
Edullinen eurooppalainen perusrengas
4 kpl, sis. allelaiton
175/65-14 229¤
185/65-15 265¤ 205/55-16 335¤
195/65-15 269¤ 205/60-16 379¤
195/60-15 299¤ 225/45-17 445¤
Myös muut koot, merkit ja vanteet.
79 ¤
Rengashotellipaketti
Sis. renkaiden vaihto, säilytys,
vakuutus, pesu ja kuntotarkastus
ICE ARCTIC
Vannetarjouksia.
Esim. Dezent RE vannesarja
14" 325¤ 17" 439¤
15" 329¤ 18" 599¤
16" 369¤
Myös pakettitarjouksia:
esim. Continental renkaat
+ vanteet 15" alk. 699¤
AH-Auto
Espoontie 8, 02770 Espoo
Puh. 09 855 4499
Avoinna ark. 7.30 - 17.00
Turu
n
Meille on helppo tulla!
Sijainti Kehä III:n ja Turun moottoritien
läheisyydessä
I
Ä II
väyl
KEH
ä
tie
Ajettavuus
parasta antia
Japanilainen laaturengas
4 kpl, sis. allelaiton
175/65-14 265¤ 195/60-15 335¤
175/70-14 319¤ 205/55-16 365¤
185/65-15 289¤ 225/45-17 495¤
195/65-15 305¤
Esp
oon
K
oeajettu 114i TwinPower Turbo
on 102 heppaisella moottorillaan BMW:n edullisin malli.
Kukkaroa se rasittaa 24 991,78 euron
verran. Samainen moottori on luonnollisesti saatavana myös viisioviseen
malliin, jolloin tili tyhjenee 25 988,80
eurolla. Automaattivaihteistoa ei ole
saatavana tämän moottorin jatkeeksi
lainkaan vaan pykäliä joutuu hämmentämään aina manuaalisesti.
Premium-rengas
4 kpl, sis. allelaiton
175/65-14 319¤ 205/55-16 499¤
185/65-15 375¤ 205/60-16 569¤
195/65-15 399¤ 225/45-17 649¤
195/60-15 435¤
III
TEKSTI & KUVAT_Mika Salomaa
koinen ja lastaamista auttaa aukon selkeä muoto.
Ykkössarjan alkaenmalli on fantastinen esimerkki siitä kuinka yksinkertaisilla asioilla autosta saadaan
todella hauska ja kiva ajaa. Eikä siihen tarvita 300 hevosvoimaa, ihmeellisiä tietokoneratkaisuja tai autoon
tuotuja somepalveluita yms hilavitkuttimia. Ehkä olen jäärä tai vanhanaikainen, mutta olkoot sitten niin. Haluan, että auto on kiva ajaa ja haluan
auton olevan vapaa kaikelta tältä
nyky-yhteiskunnan tarjoamalta valtavalta tiedontulvalta. On vain minä
ja auto.
Audin A3 ja 1-sarjan BMW ovat hyvin pitkälti saman tuntuisia autoja ja
siinä onkin ostajalla paha pala purtavaksi ellei ole aiempaa rakkaussuhdetta jompaan kumpaan merkkiin. Mainioita autoja molemmat ajaa,
mutta Bemari antaa ajamisen iloa
enemmän.
Suunniteltu Pohjolan oloihin
4 kpl, sis. allelaiton
175/65-14 309¤ 205/55-16 499¤
185/65-15 369¤ 205/60-16 569¤
195/65-15 399¤ 225/45-17 669¤
195/60-15 429¤
Tur
u
HÄ
BMW:n Ykkössarjalainen
on nautiskelevan ajajan
auto, eikä tämä malliston
uusi alkaenmalli tee
poikkeusta.
Tarjoukset voimassa 3.5. saakka tai niin kauan kuin tavaraa riittää.
nv
KE
Yksinkertaisuus
kunniaan
Kesärengastarjouksiamme:
DUT!
Käytä hyväksesi KAMPANJAE
E
o
sp
on
tie
äy
lä
8
Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti
KOEAJOSSA
Hassulle perheelle
vaikka ykkösautoksi
Fiat 500 L on joka
suuntaan venytetty
pikku-Fiat, joka
hyväntuulisuudessaan
sopii parhaiten
ahkerasti harrastavan
ja samalla vähän
hassunkin perheen
autoksi.
TEKSTI & KUVAT_Timo Kiiski
E
nsivaikutelma tästä uudesta ja isosta pikkuFiatista on kyllä tällaiselle jossain määrin sittenkin
tosikolle viisikymppiselle äijälle vähän epäilyttävä. Varsinkin koeajoauton keltainen väri
toi muistoja hetkestä, kun nuorena miehenä mietin kiinteistövälitysfirman käytöstä poistuneen oranssin Golfin ostamista.
Häh häh hää? jätkä aikoo
ostaa postiauton, sittemmin
ammattimuusikoksi ryhtynyt
kaverini ilkkui.
Toisten mielipiteille persouden kun olen varmaan verenperintönä virkamiesperheen
kasvattina saanut, jäi sitten
sekin vähän ajettu Golf ostamatta.
Erottuu taatusti
muista
Tämä venytetty pikku-Fiat on
sellainen auto, että rouva ei
taatusti parkkipaikalla rupea
rempomaan naapuriruudussa
olevan auton ovea luullen sitä
omaksi. Yleensä kun tämän
päivän autot ovat niin kovasti
samannäköisiä.
Fiat 500 L ainakin erottuu
kaikista muista: ennen kaikkea korkeutensa ja muunkin
muotoilunsa ansiosta. Keulan
ilme on oikeasti naurava: jopa
enemmän kuin trendihitiksi
osoittautuneessa perusmallin
Fiat 500:ssa.
500 L:ään noustaan sisälle
vähän kuin pakettiautoon.
Siinä istutaan korkealla ja
kyytikin on vähän pakettiau-
tomainen. Mutta tilaa riittää.
Olen itse pituudeltani 177 cm
pitkä ja mittasin takapenkin tiloja perstuntumalla niin, että
jätin kuljettajanpenkin juuri
siihen asentoon missä itse istun.
Polvitilaa oli ihan julmetusti ja pään ja katon väliin jäi
reilusti ilmaa. Eli, tavalliselle
perheelle tämä on ihan älyttömän tilava auto, vaikka takapenkillä istuvat tenavat olisivat jo teini-ikäisiäkin.
Omat jalkani ovat suhteessa
muuhun pituuteen sen verran
persjalkaisen lyhyenlännät,
etten kärsinyt edes jossain
toisessa lehdessä lyhyiksi
moitituista istuintyynyistä.
Valoisaa kyytiä
Meidän rouva, vaikka ensin
naureskeli muotojen hassuudelle, oli jokseenkin haltioissaan 500 L:n valoisuudesta.
Ikkunat nimittäin ovat joka
suuntaan todella isot, kattoikkunaa myöten. Aurinkoisena
kevätpäivänä tämä käy todella
fiilistelyautosta, jos ei ole mihinkään kiire.
Nimittäin kiire sitten paljastaa niitä seikkoja, joiden
perusteella tätä ??large?? ?
koon Fiiua ei oikein voi suositella paljon valtateitä ajavalle
kaupparatsulle.
Kyyti on ison korin ja kuitenkin pienelle autolle suunnitellun alustan takia varsinkin tuulisemmalla säällä vähän huojakkaa ja ajoittain 1.4
?litrainen ja alle 100-hevosvoimainen moottori pakotti
polkemaan tallaa tavallista ahkerammin. Fiiussa on 6-pykäläinen manuaalilaatikko, mutta
aika lailla ajo oli operoimista
pienemmillä vaihteilla.
Tämä taas tuntui bensankulutuksena. Näyttöruudun ekologiseen ajamiseen opastavasta ohjelmasta ei sittenkään
käytännössä ole hirveästi hyötyä, jos kuski ei ole aatteenihminen, joka jaksaa sitä myös
seurata.
Kaupunki- ja taajamapyörityksessä Fiiu on kuitenkin
hauska ajettava ja hiljainenkin.
Muunneltavat tilat
Tiloiltaan 500 L on paitsi väljä,
myös kätevästi eri tarpeisiin
muunneltavissa. Tavaratilan
lattiataso on säädeltävissä
kolmeen asentoon, jolloin alle
on helppo sommitella vaikka
mummun helposti särkyvät
perintökristallit.
Fiat 500 L:ää voi suositella
hyvällä itsetunnolla varustetulle autoilijalle, joka tarvitsee
tilaa vaikkapa perheen juniorien harrastuksia varten.
Yhdestä asiasta ainakin
olen jokseenkin varma. Tällaista Fiatia ei taatusti osta kukaan ikävä ??mulkqvisti??. Jos
joudun itselleni tuntemattomien ihmisten seuraan, valitsen juttukumppanikseni ensimmäiseksi sen, jonka olen
nähnyt saapuvan paikalle Fiat
500 L:llä.
!
TEKNIIKKAA:
FIAT 500 L LOUNGE 1.4
HINTA: alk. 21 992 ?, koeajoauton
hinta erikoisvarusteineen 23 264 ?
TAKUU: 2 vuotta/100 000 km
MOOTTORI: 1368 cm
POLTTOAINE: bensiini
VAIHTEISTO: 6-pykäläinen
manuaali
TEHO: 95 hv
KIIHTYVYYS (0-100): 12.8 s
HUIPPUNOPEUS: 170 km/h
Korkea ja kantikas muoto takaapäin katsottuna sai erään ryppyotsaisen kaverin vertaamaan Ulkoa alkanut hyväntuulisuus jatkuu Fiat 500 L:ssä ohjaamossa ja kojelaudassakin.
Fiat 500 L:ää Neuvostoliitossa aikoinaan valmistettuun UAZ-pakettiautoon. Audilla-kaverin
Tämä totisesti on kaukana Bemari-miesten virtaviivaunelmista, mutta miellyttää
puheet pistettäköön omaan arvoonsa, ainakin Fiat 500 L on loppuun asti persoonallinen.
taatusti omaa tietään kulkevan boheemin silmää.
YHDISTETTY KULUTUS: 6.2 l/100 km
CO²-PÄÄSTÖT: 145 g/km
KOEAJOSSA
(ENNEN KÄSITTELYÄ) Saab 9-5 vuosimallia 1998 ennen myllytystä ja kestopinnoitusta
Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti
9
(JÄLKEEN KÄSITTELYN) ja käsittelyn jälkeen vanha Saab kiiltää kuin uusi!
Kestopinnoitettu vanha Saab hohtaa taas
Vuosimallin 1998
Saab 9-5 näyttää
taas kuin uudelta
automeikkaajan
tekemän myllytyksen
ja kestopinnoituksen
jälkeen.
TEKSTI _Timo Kiiski
KUVAT_Mika Salomaa
S
aab kävi läpi perusteellisen meikkauksen
Espoolaisessa Shining
Centerissä. Paitsi että se pestiin kunnolla käsin, se myllytettiin eli hiottiin ja vahattiin
AutoSmartin tuotteilla, sekä
käsiteltiin AutoSmart Silver
Seal Nano 2K ?kestopinnoiteaineella. Saabiin käytetty Silver Seal nano 2K on uusinta
nanotekniikkaa sisältävä pinnoitusaine, joka suojaa auton
lakkapintaa UV-valon, maantiesuolan, hapettumisen, kemikaalien, yms. vaikutuksilta.
Varsinkin vanhasta autosta
tällä käsittelyllä saadaan hapettunut ja pieniä naarmuja
sisältävä pinta ehostettua
uutta vastaavaksi, ja pysyy
pienellä huolehtimisella sellaisena pitkään, sanoo automeikkaaja Jesse Tanskanen
espoolaisesta Shining Center istä.
Suoja 3 vuodeksi
Kestopinnoite auttaa pitämään lakkapinnan kirkkaana
erittäin pitkäaikaisesti ja se
on kehitetty kestämään pohjoisen rankkoja sääolosuhteita. Silver Seal Nano 2K on
tarkoitettu yli vuoden vanhoille autolle. Käsittelyn kestoikä 3 vuotta, eikä vaadi itsessään mitään erillisiä jatkokäsittelyitä.
Perusteellinen myllytys, vahaus ja kestopinnoitus antavat
autolle maksimaalisen suo-
Meiltä ammattitaidolla kaikki
autonhoitopalvelut saman katon alta !
AutoDent Oy
Tillinmäentie 1, Espoo
vaihde 09 4241 4888
jan, ne kaikki yhdessä tekevät siitä myös hyvännäköisen.
? Ei ole ollenkaan harvinaista, että vaihtamisaikeissa
ja autonsa arvonnousu mielessä tänne tuleva asiakas
poistuukin mielensä muuttaneena: n.400-600 euroa maksava täydellinen käsittely on
edullinen lääke autokuumeeseen, Tanskanen sanoo.
Optimaalinen
yhdistelmä
Tietysti paras lopputulos onnistuu vain, jos auto ei ole
hirveän kolhuinen, saatikka
ruosteinen.
? Tämä Saab oli keskiarvokunnossa: auringonvalossa
väri oli haalistunut ja punainen väri myös paljasti hapettuneen maalipinnan. Muuten
auto oli siisti ja ruosteeton.
Toki pysyäkseen kolmen vuoden ajan tässä kunnossa suositellaan kyseiseen autoon ylläpitovahausta jossain välissä.
Kestopinnoituksen
voi
saada toki ilman myllytystäkin, mikäli auton maalipinta
on erinomaisessa kunnossa.
? Mutta kyllä kunnon pohjatyö ja kestopinnoite ovat optimaalinen yhdistelmä, Tanskanen painottaa.
10
Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti
KUUKAUDEN KÄYTETTY
Iso diesel-Fiat
? ainakin hiljainen
Kun tämä Croma tuli
markkinoille vuonna
2005, autolehdetkin
kehuivat sen
ohjaustuntumaa ja
alustaa. Ihan iskussa
se tuntuu olevan
lähes 100 000
kilometriä ajettunakin.
tekSti & kuVat_timo kiiski
O
ikeasti rupesi jopa
harmittamaan, että sitä
on itsekin niin ??antiFiat?? ?progandan tunkema,
ettei siviilirohkeus sittenkään
riitä vakavassa mielessä edes
ajatella Croman ostoa.
Nimittäin, jos kriteerinä pidetään ainoastaan ajettavuutta
ja mukavuutta, tässä autossa
saa 13 000 euroon paljon autoa. Positiivisinta Cromassa
on hiljaisuus: meno tuntuu vaivattomalta eikä dieselmoottori rohise, eikä raaku, vaan
käy murean pehmeästi.
6-pykäläinen automaattilaatikko piti kierrokset mukavan alhaisina Länsiväylällä.
Maantienopeuksissakin melutaso pysyi miellyttävänä, kiitos pitkien välitysten ja hyvän
äänieristyksen: koeajetussa
yksilössä sen enempää ren-
gasäänet kuin tuulensuhinat eivät kiusanneet matkantaittoa.
Ei nimi autoa
pahenna
Myös kaupunkipyörittely Cromalla on
vaivatonta. Ja jos tulee kiire, niin kyllä
150 hevosvoimaa
kiidättää riittävän
ripeästi. Koeajettu
Croma 1.9 JTD kiihtyy nollasta sataan
9,9 sekunnissa ja
huippunopeuskin on
205 kilometriä tunnissa.
Mutta sitten on se
Croman toinen puoli.
Ulkonäöltään tämä
korkea ja tilava farmari on kuitenkin
melko mitäänsanomaton, jopa vähän
kömpelö. Ja sitten tulee vielä se Fiatin
maine. Miksiköhän
edellinen omistaja oli
repinyt tästä koeajetusta, hyvin siististä ja
hyvin huolletusta, ja
vain viisi vuotta vanhasta ja alle 100 000
kilometriä ajetusta
FIAT CROMASTA SANOTTUA
?ENPÄ OLE kuullut yhtäkään Croman vaihdelaatikkoa vielä hajonneen. Jospa
joku, jolle semmoinen homma on oikeasti käynyt, kertoisi siitä täällä. Itselläni on
2,2 Automaatti, nyt 70 tkm mittarissa ja vaihteisto pelaa todella erinomaisesti.
Eikä siinä ole ollut koko aikana mitään häiriöitä, kuten ei juuri muutenkaan koko
autossa. Croma on mielestäni paras ja laadukkain Fiat mitä on koskaan tehty (no
ehkä Fiat 130 v. 69 - -77 oli samaa maata..). Erittäin lähellä oikeita laatuautoja?.
Croma, Suomi24.fi
?AUTOSSA ITSESSÄÄN ei tarvitse mitään vikaa olla, mutta kun auto on jo
muutenkin huono sijoituskohde, niin iso Fiat on sitä entistä enemmän. Sen on
kokemus osoittanut, eikä se siitä miksikään muutu. Eli osta Croma jos jm-arvolla ei
väliä, muuten pysy kaukana??.
ammattilainen, tekniikanmaailma.fi
autosta pois Fiatin logot niin
edestä kuin takaakin?
Kyllähän minä muistan
nämä ??susi jo syntyessään??
?letkautukset lapsuudesta,
mutta eihän Fiat koskaan mielestäni ole koskaan ollut arvostuksessa sentään samalla
viivalla kuin menneiden vuosikymmenten sosialistimaiden
autoluomukset, kuten Lada,
Mosse, Wartburg tai silloinen
takamoottorinen Skoda.
Mutta kyllä taitaisivat kaupat jäädä silti tekemättä. Siitäkin huolimatta, että jos joku
tarjoaisi minulle viikonvaihteeksi pitkälle kotiseutureissulle Keski-Suomeen tällaista,
niin riemumielin ottaisin tarjouksen vastaan. Olisi mukava
oikeasti saada puolueetonta
tietoa, miten tällainen Cromadiesel kestää. Tekeehän Fiat
pakettiautojakin.
Diesel ja Fiat:
epämyyvä
yhdistelmä
Vaihtoautokauppias
Jami
Multisilta espoolaisesta Autosillasta myöntää, ettei Fiat
Croma ?diesel ole unelmamyytävä.
? Kyllähän sellainen tietysti
vaihdossa otetaan, jos sellai-
KUUKAUDEN KÄYTETTY
Katsastustilastojen
keskivertoautoja
CROMAN UUSI tuleminen tapahtui vuonna
2005. Vuonna 2009 kolme vuotta vanhojen
Cromien hylkäysprosentti A-katsastuksen tilastoissa oli 4,24 % ja se asettui luotettavuudessa
sijaluvulle 51, kun tilasto koostui kaikkiaan 110
eri automallista.
Keskimäärin kolmevuotiailla ja ensimmäistä
kertaa vuonna 2009 katsastukseen tulleilla
Cromilla oli ajettu 62 000 kilometriä: täsmälleen saman verran kuin tilaston parhaalla,
Mitsubishi Outlanderilla, jonka hylkäysprosentti oli 0,78.
Mutta kun kaikkien automallien yhteenlaskettu hylkäysprosentti oli 5,41 %, ei Croman
sijoittuminen ollut läheskään niin huono, kun
huoltoasemapuheiden perusteella voisi olettaa. Huonommin sijoittui esimerkiksi selkeästi
enemmän myyty Nissan Primera, jonka matkamittariin kolmen vuoden aikana kertyi keskimääräisesti kilometrejäkin vähemmän kuin
Cromaan, vain 57 000 kilometriä.
Croman hylkäyksille ei A-katsastuksen tilastoista löytynyt mitään yksittäistä esiin noussutta tekijää, Primeran kohdalla hylkäämisen
syyt löytyivät pääsääntöisesti ohjauslaitteista, etuakselistosta ja pakokaasupäästöistä.
Etuakseliston ongelmat ja pakokaasupäästöt
olivat niinikään Fiat Cromaa huonommin sijoittuneen Volkswagen Passatin riesoja.
Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti
11
MEILTÄ SAAT
- Renkaat
- Vanteet
- Tuulilasit
TERVETULOA!
VANTAAN RENGAS OY
Kiitoradantie 9, 01530 Vantaa,
puh. (09) 821 271, avoinna ark. 8-17
Autovarustelun ammattilaiselta
parhaat tuotteet, asennettuna.
PESUTARJOUS
HENKILÖAUTOILLE vain 120?
Käsinpesu, sisäpuhdistus ja
Imperial kovavahaus
ASENNETTUNA
Koivuhaan Motorcenter
Aviassa myynti- ja
asennuspiste, josta
saat autotehtaiden
käyttämät
ensiasennuslaatuiset
autovarusteet edullisesti,
myös asennettuna.
alk. 1150?
Meiltä saat myös: Webasto ja Defa-lämmittimet,
autohälyttimet, GPS-GSM paikannus ja hälytyksensiirto,
stereot ja multimediat, vakionopeuden säätimet ja muut
auton erikoisvarusteet. Myös pesut ja vahaukset sekä auton
sisäpuhdistukset.
Tikkurilantie 98, 01510 Vantaa
MOTORCENTER AVIA
Puh. 010 2350 550 www.autopesukeskus.
AUTOPALVELU HARKLIN OY
Fiat Croma on
mitäänsanomattoman
näköinen, mutta ei ruma.
nen edullisesti tänne tulee.
Mutta dieselmoottori ja Fiat
ovat aika hankala yhdistelmä.
Diesel-autoa matka-ajoon haluava ostaa mieluummin vaikkapa muutaman vuoden vanhemman diesel-Passatin, Multisilta sanoo.
Bensiinimoottorilla Croma
menee ehkä vähän helpommin kaupaksi, mutta ei sekään
ole varsinaisesti kaupallinen
tuote. Ainoita kohtuullisesti
kaupaksi meneviä Fiateja
ovat pienet bensiinimoottoriset Puntot.
!
Huollot koeajetussa Fiatissa on tehty ajallaan.
TEKNIIKKAA:
KORIMALLI: farmari
VAIHTEISTO: automaatti
Millers Oils Ecomax
tehoaineet
Dieseliin ja Bensiiniin
Tehoa ja säästöä
alk. 11 euroa
puh. (09) 3405 497
Takkatie 11, Pitäjänmäki, 00370 Helsinki
ContiPremiumContact? 5
FIAT CROMA 1.9 JTD
VUOSIMALLI: 2008
KORJAUKSET
HUOLLOT
ÖLJYNVAIHDOT
VARAOSAT
Miksiköhän edellinen omistaja on repinyt Fiatin logot
pois edestä ja takaa? Kyllähän Fiatista vitsejä riittää,
mutta ei sen maine nyt sentään samaa luokkaa ole
kuin menneiden vuosikymmenten itäblokin autoissa.
ww
w.t m n e t .f i
TEKNIIKAN MAAILMA 5/2013
? Vesiliirtokokeessa testin ykkönen.
Matka-ajossa hiljainen ja mukava.
Helppo ajettava kaikissa olosuhteissa.?
MITTARILUKEMA: 95 000 km
ESIM. EUROOPASSA VALMISTETUN
SPORTIVAN RENGASSARJAT TÖINEEN:
KÄYTTÖVOIMA: diesel
MOOTTORI: 1910 cm
SPORTIVA COMPACT 175/65R14
SPORTIVA COMPACT 185/65R15
HUIPPUNOPEUS: 205 km/h
KIIHTYVYYS (0-100): 9.9 s
YHDISTETTY KULUTUS: 6.1 l/100 km
344?
416?
OSTA NYT
15.3.?31.5.2013
RAHOITUKSELLA JA MAKSA
VASTA ELOKUUSSA 2013!
Helsinki MotorCenter Herttoniemi
Laivalahdenkatu 8a Puh. 050 5600 963
HINTAPYYNTÖ: 12 900 ?
MYYJÄ: Autokeskus Oy, Olari (Espoo)
296?
331?
SPORTIVA SUPER Z+ 195/65R15
SPORTIVA SUPER Z+ 205/55R16
TEHO: 150 hv
Ohjaamo on ihan asiallinen ja kyyti diesel-Fiatilla
vakaata ja miellyttävääkin.
WWW.RENGASMAAILMA.FI
12
Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti
UUSI VASTAAN VANHA
VW Passat 2005
vs
VW Passat 2006
Parivertailussa vanhat
Parivertailuun
otettiin tällä kerralla
farmari-Passatit.
Vanhakorinen oli
vuosimallia 2005
ja uusikorinen
vuosimallia 2006.
Tosin nythän jo
tämä uudempikin on
vanhentunut.
TEKSTI & KUVAT_Timo Kiiski
K
un Passatin korimalli
vaihtui vuonna 2005,
moni oli jopa sitä
mieltä, että vanha malli miellytti silmää selvästi enemmän. Uusi oli ensi alkuun jollain tavalla pönäkämpi ja vähän ??mokelompikin??. Leveä
keula näytti muikeammalta,
!
TEKNIIKKAA:
VOLKSWAGEN PASSAT 1.8
TURBO 20V VARIANT AUTOMATIC
VUOSIMALLI: 2005
MITTARILUKEMA: 141 000 km
KORIMALLI: farmari
mutta muuten, esimerkiksi peräpäässä vanha malli koettiin
sirommaksi.
Mallinvaihdoksen yhteydessä Passat teki edelliseen
korimalliin verrattuna myös
selkeästi pesäeroa saman
konsernin Audi A4:ään, ennen nämä kaksi olivat olleet
lähempänä toisiaan.
Mutta silmä tottui nopeasti
män vauraan keskiluokan auto
kuin edellinen Passat, joka
tuntui tasapäisemmin kilpailevan Avensiksen ja Mondeon
kanssa.
Uusi vähemmän
muovinen
Ja vaurastuminen jatkui entisestään, kun mentiin sisälle
uuteen Passatiin. Kun edel-
tetut mittarit tunnelmaan ripauksen luksusta.
Aikaisemmin Passat oli ollut nimenomaan hyvä keskikokoinen järkiauto, nyt tuntui,
että oltiin jo lähellä Audin ja
Bemarin isompia malleja ja
premiumluokkaa: olihan Passat kasvanut pituutta 6 cm ja
leveyttä 7 cm.
Mutta kokonaisuudessaan
uuden Passatin takaistuimella oli jopa pikkuisen vähemmän tilaa
kuin esimerkiksi vanhan
korimallin Mondeossa,
jonka
malliuudistus
siinsi edessä vasta vuosien päässä.
Silmä tottui
nopeasti uuden
Passatin muotoihin
uuden Passatin muotoihin.
Kömpelömpi tai ei, se oli moderni auto ja ulkoiselta olemukseltaan selkeästi enem-
lisen mallin ohjaamo oli ollut tummanpuhuva ja muovisempi, loivat alumiinin käyttö
kojelaudassa ja viistoon upo-
Vanhassa turbo,
uudessa neliveto
Vertailussa ollut vanhakorinen
farmari-Passat oli vuosimallia
2005 ja sillä oli ajettu matkamittarin mukaan 141 000 kilometriä, kun taas uusikorinen
oli vuosimallia 2006, mutta sillä
oli ajettu yli 40 000 kilometriä
enemmän, 183 000 kilometriä.
Ihan vertailukelpoiset nämä
autot eivät olleet, sillä vanhakorisessa oli 1,8-litrainen turbomoottori ja automaattilaatikko, uudempi taas oli nelivetoinen ja vapaasti hengittävä
2.0 FSI ja siinä vaihtaminen
hoitui manuaalisesti.
Uudemmassa oli jonkun
verran siistimpi tunnelma ja
sen manuaalilaatikko vaihtoi napakasti ja täsmällisesti.
Se oli himpun verran äänettömämpi kuin vanhakorinen ja
yleisvaikutelmaltaan siinä oli
vaaleampisävyisen sisustuk-
Passatin
takavalot on
vuosimallissa2006
vaakatasossa,
kun ne vuotta
aiemmin vanhassa
korimallissa ovat
pystyt.
POLTTOAINETYYPPI: bensiini
VAIHTEISTO: automaatti
VETOTAPA: etuveto
MOOTTORIN TILAVUUS: 1781 cm
TEHO: 15O hv
HUIPPUNOPEUS: 215 km/h
KIIHTYVYYS (0-100): 10.5 s
CO²-PÄÄSTÖT: 233 g/km
YHDISTETTY KULUTUS: 9.4 l/100 km
HINTAPYYNTÖ: 12 999 ?
*MOLEMPIA AUTOJA MYY
AUTOSILTA/JAGRO OY
ESPOOSSA.
Sisustuksen
vaaleat
sävyt tuovat
uusikoriseen
Passatiin avaruutta
ja moderniutta,
kun tunnelma
vanhemmassa ja
tummanpuhuvassa
Passatissa on
muovisempi
ja jo selkeästi
vanhahtava.
Passat uudistui
vuonna 2005 ja
silloin vanhaa
ja uutta oli
myynnissä
jonkun aikaa
päällekkäin.
Keulan ilme on
uudemmassa
leveämpi.
Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti
13
TOUKOKUUN
TARJOUS!!
NYT AUTO KESÄKUNTOON!
Pesu+sisäpuhdistus+vahaus
120?
alk.
Lasien tummennus
alk. 200 ?
MEILTÄ SAAT
KÄSINPESUT
MOOTTORIPESUT
KÄSIN VAHAUKSET
HIONNAT/KIILLOTUKSET
SISÄPUHDISTUKSET
VERHOILUPESUT
KESTOPINNOITTET
AUTOLASIPALVELUT
AUTOKALVOT
RENGASPALVELUT
VANTEET
RENGASSÄILYTYKSET
6
t Passatit
sen ansiosta selkeästi uudemman auton tuntua, vaikka ikäeroa oli vain vuosi.
Ja olihan siinä myös enemmän kikkailuja, kuten esimerkiksi sähkönapilla toimiva
seisontajarru.
Hyviä ajettavia
molemmat
Mutta tykkäsin myös vanhasta.
Minulla oli joskus 1990-luvun
lopulla tätä vanhempaakin
Passatia edeltänyt korimalli
Passat 1.8 turbosta, vuosimallia 1998. Ja kun vaihdoin sen
noin 120 000 kilometriä ajettuna uuteen ja juuri korimalliaan vaihtaneeseen vuosimallin 2003 1.8-litraiseen perus-Mondeoon, tuli ikävä sitä
Passatin turboa.
Ja kun ajoin tällä vanhakori-
SHINING CENTER OY
TONTTUMUORINKUJA 4, ESPOO
(09) 5022 124, 0400 842 941
www.shiningcenter.com
sellakin Passatilla, tuumailin,
että kyllä Volkswagen osaa
tehdä ajajalle autoja, joissa
kyyti on hyvää vanhempanakin. Passatin kyydistä olen tykännyt jo siitä saakka, kun velipoika sai uuden työsuhdePassatin vuonna 1989.
Mutta jos nyt pitäisi valita,
niin kyllä minä taitaisin sittenkin sen 3500 euroa laittaa lisää
uusikoriseen. Vähän ??kermaperse?? kun olen ja kai himpun verran sittenkin muiden
mielipiteiden perään. Nythän
tosin tämä uudempikin on jo
vanhakorinen, mutta selkeästi
enemmän sukua nyky-Passatille kuin edeltäjämallille.
Mutta ei vanhankaan ostaja
ainakaan ajoautona saa alleen
vanhaa ryskyä, vaan tasaisen
vakaan ja äänettömän menijän.
!
TEKNIIKKAA:
VOLKSWAGEN PASSAT 2.0 FSI
4-MOTION COMFORTLINE
VUOSIMALLI: 2006
MITTARILUKEMA: 183 000 km
KORIMALLI: farmari
POLTTOAINETYYPPI: bensiini
VAIHTEISTO: manuaali
VETOTAPA: neliveto
MOOTTORIN TILAVUUS: 1984 cm
TEHO: 15O hv
AHDIN: HUIPPUNOPEUS: 209 km/h
KIIHTYVYYS (0-100): 6.7 s
CO²-PÄÄSTÖT: 214 g/km
YHDISTETTY KULUTUS: 8.7 l/100 km
HINTAPYYNTÖ: 16 399 ?
AUTON VUOSIHUOLTO
129?
Vuosihuolto sisältää:
- moottoriöljy (max 4,5litraa)
- öljynsuodatin ja vaihtotyö
- jarrujen testaus
- apulaitteiden käyttöhihnojen
tarkastus
- jarrunesteen määrän
tarkastus ja täyttäminen
- ajovalojen toimintakunnon
tarkastus
- pyyhkijän sulkien kunnon
tarkastus
- renkaiden kunnon ja
ilmanpaineiden tarkastus
- jäähdystysnestetason ja
pakkaskestävyyden
varmistus
- jousituksen ja
iskunvaimennuksen
silmämääräinen tarkastus
- lukkojen ja saranoiden
yleisvoitelu.
Meillä voi käyttää myös
OSAMAKSUETUA.
Kysy lisää!
Kesä tulee!
Ilmastointihuolto
nyt vain!
49?
14
Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti
HINTAVERTAILUA
MITEN KÄY KAUPAKSI
EKOVAIHDOKKI?
Nyt erilaisia
hybridejä, flexifueleja
ja maakaasuautojakin
saa jo
vaihtoautoinakin.
Kaasujalka selvitti
niiden tarjontaa.
TEKSTI_Timo Kiiski
N
iin sanotuista ekoautoista myös E85-bioetanolia polttavat flexifuel-mallit tekevät vaihto-
autohallissa kauppansa siinä
missä niiden normaalimoottoriset, pelkästään dieselillä
tai bensiinillä käyvät sisarmallitkin.
Vaihtoautopäällikkö Jari
Mäkelä Tampereen Vaihtoplussasta sanoo kuluttajien sisäistäneen melko hyvin, että
flexifuelit ovat tavallisia autoja, joissa bioetanolin käyttäminen on vain lisävaihtoehto. Varsinkin Fordin flexifuel-mallit ovat lyöneet hyvin
VolvoV70 2.4 Bi-Fuel Kinetic
Sportswagon A vuosimallia
2006 oli myynnissä PP-autossa
Salossa 15 780 eurolla,
matkamittarilukema oli vain
160 000 km. Vaikka auto
kulkeekin maakaasulla, ovat Co2päästöt 214 g/km. Uutena sama
auto on maksanut 47 850 e.
läpi vaihtoautomarkkinoilla.
Ekomalli hyötyy
rinnakkaismalleista
Myös Toyotan Prius-hybridit
ovat menneet nopeasti kaupaksi. ? Ne kaikki kaksi, jotka
tulivat meille viime vuonna
vaihdossa, Mäkelä sanoo.
Näin pieni määrä toista
merkkiä edustavan merkin
vaihtoautoliikkeessä kertonee
Toyota- ja Prius ?kuljettajien
merkkiuskollisuudesta: Prius
vaihdetaan hyvin usein uuteen Priukseen Toyotan merkkiliikkeessä.
? Uskoakseni Toyoan Auris-hybridistä on tulossa vieläkin helpommin myytävä
auto myös käytettynä. Ylipäätään kauppaa vauhdittaa, jos
hybridi on rinnakkaisvaihtoehto saman auton bensiini- ja
dieselmoottorisille malleille.
Honda Insight on kehitetty
alusta alkaen hybridiautoksi
ja ehkä se, ettei siitä ole pe100 000 kilometriä ajettu
Volkswagen Passat Variant
Comfortline 1,4 TSI
EcoFuel DSG vuosimallia
2009 oli myynnissä Veho
Tampereessa Lielahdessa. 150
hevosvoimasta huolimatta
ison auton Co2-päästöt ovat
vain 121 g/km.
rinteistä, pelkästään polttomoottorista versiota, saa kuluttajat ehkä varovaisiksi, Mäkelä arvioi.
Priustakin on alusta alkaen saanut vain hybridinä,
mutta Toyota sai melkoisen
etumatkan tulemalla markkinoille sillä ensimmäistä kertaa jo vuonna 1997. Euroopassa ja Yhdysvalloissakin se
tuli markkinoille jo vuonna
2000 ja nykymalli näki päivänvalon vuonna 2004. In-
Toyota Prius oli
ensimmäinen
sarjatuotantohybridi ja tekee
kauppansa
nykyään myös
vaihtoautohalleissa.
Toyota Prius
1.5 HSD 5d
vuosimallia
2008 ja 103 000
kilometriä
ajettuna oli
myynnissä
Järvenpään
Auto-Aritassa
15 890 eurolla.
Co2-päästöt
iäkkäämmässäkin Priuksessa
ovat vain 104 g/
km ja yhdistetty
kulutus jää 4.3
litraan.
Samanlaiset autot,
KAKSI HINTAA
Tällä palstalla Kaasujalka tarkastelee ainakin faktatietojen perusteella vertailukelpoisten automallien hintojen vaihtelua eri
liikkeissä ja eri puolilla maata. Tässä poiminnat toukokuulle! TEKSTI_Timo Kiiski
9 980 ? 14 800 ? 11 900 ?
KALLIIMPI: 178 000 kilometriä ajettu, manuaalivaihteinen Ford
Mondeo 1,8 110hv Trend Wagon vuosimallia 2005 oli myynnissä
Loimaan Laatuautossa 9 980 eurolla.
7 490 ?
HALVEMPI: 172 000 kilometriä ajettu, manuaalivaihteinen Ford
Mondeo 1.8 110 hv Trend Wagon vuosimallia 2005 oli myynnissä
Hyrylän Autotalossa 7 490 eurolla.
KALLIIMPI: 149 000 kilometriä ajettu ja manuaalivaihteinen
Audi A4 2.0 96 kW vuosimallia 2005 oli myynnissä Autoliike Hannu
Hietala Oy:ssä Joensuussa 14 800 eurolla.
KALLIIMPI: 165 000 kilometriä ajettu, porrasperäinen ja
manuaalivaihteinen Toyota Avensis 1.6 VVT-I Linea Sol Technical
4-ov. vuosimallia 2005 oli myynnissä mikkeliläisessä Savilahden
Autossa 11 900 eurolla.
13 990 ? 10 799 ?
HALVEMPI: 141 000 kilometriä ajettu ja manuaalivaihteinen Audi
A4 2.0 96 kW vuosimallia 2005 oli myynnissä Premium Auto Finland
Oy:ssä Hyvinkäällä 13 990 eurolla.
HALVEMPI: 147 000 kilometriä ajettu, porrasperäinen ja manuaalivaihteinen Toyota Avensis 1.6 VVT-I Linea Sol Technical 4-ov. vuosimallia 2005 oli myynnissä espoolaisessa Autosillassa 10 799 eurolla.
HINTAVERTAILUA
sight tuli markkinoille vasta
vuonna 2009 eikä ole virtaviivaisesta muotoilusta ja edullisemmasta hinnasta huolimatta
pystynyt haastamaan Priusta.
Kourallinen
kaasuvaihdokkeja
Maakaasu-autot ovat olleet
pienen ekojoukon valintoja
uusina ja sitä ne ovat myös
vanhana. Erilaisia kaasulla
käyviä autoja Autotalli.comin
48 704 auton tarjonnasta oli
huhtikuun lopulla vain kahdeksan: 5 Volvoa, 2 Volkswagenia ja yksi Mercedes-Benz
Sprinter ?pakettiauto.
Hybridejä oli myynnissä
266: 100 Toyota Priusta, 61 Toyota Aurista, 25 Honda Insightiä, 6 Honda Civiciä 6 ja 27
Lexuksen eri malleja.
Loput tarjolla olleet hybri-
divaihdokit olivat Honda Jazz,
Honda CR-Z, Ford Mondeo,
Peugeot 3008 ja Peugeot 508,
Citroen DS5, Opel Ampera,
Audi Q5, Mercedes-Benz
S400, Fisker Karma, Porsche
Panerama ja BMW X6.
Flexifuel-moottorisia vaihdokkeja oli tarjolla 57, niistä
valtaosa oli Fordin eri malleja,
lähinnä Mondeota ja Focusta,
tarjolla oli yksittäisiä malleja
myös Daciasta, Dodgesta,
Opelista, Saabista, Volvosta ja
Volkswagenista.
Selkeästi sähköllä, ilman
bensiini- tai dieselmoottin
apua käyviä Nissan Leafeja
oli myynnissä 4. Kahdella sähkömoottorilla ja yhdellä polttomoottorilla varustettuja, niin
ikään sähköautoksi Opelin
Ampera-mallia oli vaihtoautona saatavana 6 kappaletta.
Vain 34 000 kilometriä
ajettu ja vuosimallin 2010
Honda Insight 1,3 Elegance
Business 5d A oli myynnissä
Easy KM:ssä Vantaalla
17 800 eurolla. Insight on
ihan hyvännäköinen auto,
mutta jostain syystä se ei
ole Priuksen tavoin lyönyt
itseään läpi, niinpä sitä löytyy
hybridimoottoriversiona
Autotalli.comin
vaihtoautovalikoimasta vain
12 kappaletta. Yhdistetty
kulutus jää 4,6 litraan 100
kilometrillä.
Toyota vei hybridimoottorit
Priuksesta myös Auriksiin.
Nyt hybridi-Auriksiakin
alkaa saada käytettyinä
kohtuuhintaan. Vain
43 000 kilometriä ajettu
ToyotaAuris 1,8 HSD Linea
Sol 5ov vuosimallia 2010
oli myynnissä Toyota
Kaivokselassa 22 500 eurolla.
Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti
15
Myös ökyautoilija voi olla
ekoautoilija. Rinta-Joupin
Autoliike Turussa myy 134 000
kilometriä ajettua, vuosimallin
2009 Mercedes-Benz S 400
Hybrid A:ta 79 000 eurolla. 7.9
litran yhdistettyä kulutusta
voi pitää 3,5-litraiselle
ja 279-hevosvoimaiselle
presidenttiluokan autolle
kohtuullisena. Uutena tämä auto
on maksanut 122 871 ?.
MODERNI AUTOKORJAAMO TAMMISTOSSA
RENAULT
HAMMASHIHNAN VAIHTO TARJOUKSET
Laguna, Megane 1,4 - 2,0
Sis. hihnan, rullat, kiristimen ja vesipumpun, pakkasnesteen ja työn
60tkm HUOLTO
Sis. tarvittavat osat ja työt
Megane bensa 1,4 - 2.0 & Laguna bensa 1,6 - 2.0
OPEL -TARJOUKSET
HAMMASHIHNAN VAIHTO
Astra H 1,6 ja 1,8 bensa ( ei Z16XEP, Z16XER, Z16XIE, Z18XER)
Vectra C 1,6 ja 1,8 bensa (ei Z18XER)
Sis. hihnan, rullan, kiristäjän, pakkasnesteen, vesipumpun ja työn
VW, SEAT, SKODA, AUDI-TARJOUKSET
HAMMASHIHNAN VAIHTO
Astra H Z16XEP, Z16XER, Z16XE1, Z18XER
Sis. hihnan, rullan, kiristäjän, pakkasnesteen ja työn
Bensa ja diesel 4-sylinteriset -moottorit
Astra ja Vectra 1,6 - 2,0-litraiset vm. 96-05
Sis. hihnan, rullan, kiristäjän, pakkasnesteen, vesipumpun ja työn
hinta alk.
V6 -moottorit
Sis. tarvittavat osat ja työn
60tkm HUOLTO
hinta alk.
Transporter
Astra G 1.6 - 2.0
Vectra B 1.6 - 2.0
Astra H 1.6 - 2.0
Vectra C 1.6 - 2.0
Sis. tarvittavat osat ja työn.
hihnan, rullat, vesipumpun, pakkasnesteen.
LONGLIFE-HUOLTO
Transporter
Sis tarvittavat osat ja työt
KESÄ TULEE JA ILMASTOINTI VAATII HUOLTOA!
ME TEEMME ILMASTOINNIN
HUOLTOJA JA KORJAUKSIA
KAIKKI MERKIT
MÄÄRÄAIKAISHUOLLOT
KORJAUKSET
DIAGNOSTIIKKA
Sis. tarvittavat osat ja työn
PELTIKORJAAMO
4-PYÖRÄSUUNTAUS
ILMASTOINNIN HUOLLOT
TUULILASIT, VARAOSAT
Avoinna ark. 7 - 17
Muuntotie 1, Vantaa
p. 040 3562150,
040 3562151
www.autoavirol.com
T4 alk.
hinta alk
T5 alk.
16
Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti
AUTOJA TOSIMIEHELLE
Leijonakuninkaan
väsynyt veljenpoika
Jos leijona Peugeotin
logona jotain meinaa,
niin yli 200 000
kilometriä ajettu
V6-moottorinen
Peugeot 406 on
kuningas 607:n
vähän väsähtänyt
veljenpoika. Kyllä se
ärjyy, mutta paras
puhti on jo pois.
TEKSTI _Urmas Hurmalainen
KUVAT_Mika Salomaa
E
nsimmäiset 406-sarjan
??Pösöt?? tulivat Suomeen
esittelyautoiksi marraskuussa 1995, myynti alkoi tammikuussa 1996.
Koeajettu yksilö 3-litraisella
V6-moottorilla oli malliton viimeisiä, kun lokakuussa 2004
jo esiteltiin seuraaja 407 ja
joulukuussa 406 poistui kokonaan markkinoilta.
Koeajetulla Pösöllä oli lasissa jo 221 000 kilometriä,
joka saksalaisessa ja ruotsalaisessa autossa tietäisi monen mielestä vasta sisäänajoa.
Ja kyllä tällä Pösölläkin epäilemättä on vielä toinen mokoma
edessään, mutta kyllä tässä jo
taitettu matka tuntuu, mikä taitaa ylipäätään olla tyypillistä
ranskalaisissa.
Halvalla lähtee
Ranskalaisia autoja on aina
kehuttu mukaviksi ja sitä on
tietyllä tavalla tämäkin Pösö,
mutta ajettuani tässä hiljattain
yhtä paljon ajetulla ja samanikäisellä Passatilla täytyy sanoa, että kyllä sitä mieluummin antaisi pasaatituulten puhallella Vantaan suuntaan.
Tämä Pösö-malli tunnetaan
jossain määrin siitä, että rengasvalinnat aika paljon vaikuttavat ajettavuuteen. Ja tässä
yksiössä se ajettavuus ei ihan
parasta A-luokkaa ollut. 406
tosin sai jo uutena vähän sapistaa liian tehostetusta ja tunnottomasta ohjauksesta.
Vaihtaminenkin oli vähän
??letkumaista??, eikä ollenkaan
samalla tavalla napakasti loksahtelevaa kuin samanikäisissä ja ?kokoisissa saksalaisissa.
Vaan ovatpa nämä paljon
edullisempiakin. Kun nyt tuli
otettua vertailukohdaksi tuo
Volkswagen Passat, niin samanikäisestä ja peräti 240 000
kilometriä ajetusta 1.8 20V
Turbo 110 kW Highlinestä
pyydettiin Seinäjoella melkein
tuplat enemmän, 8400 ?.
Ja siinä, missä tämä Pösö
3-litraisella V6-moottorilla
tarjoaa 207 hevosvoimaa, niitä
tuossa esimerkki-Passatissa
on vain 150 hevosvoimaa.
Ylivieskassa oli myynnissä
156 000 kilometriä ajettu
vuosimallin 2004 Volkswagen Passat 2,8 V6 30V 142kW
Comfortline 4MOTION hintaan11 500 euroa. Toki neliveto ja selkeästi vähäisemmät
kilometrit ovat nostamassa
hintaa, mutta kyllä hinta varmasti yhtä runsailla kilometreillä ja ilman nelivetoakin
kymppitonnin tuntumassa.
Automaatti sopisi
luonteeseen
Joskus 2000-luvun lopulla yhdellä tuttavalla oli tällainen
Peugeot. Kertoi hihnanvaihdon olleen edessä neljän vuoden välein ja vaati kuulemma
ainakin vuoden 2010 tietämillä
niin paljon erikoistyökaluja,
että vaihto oli mahdollista vain
merkkihuollossa. Ja laskukin
pelkästä hihnan vaihdosta oli
tonnin luokkaa. Myös tulppien
vaihto oli kuulemma kallista.
Mutta muuten huollot ja varaosat olivat tiettävästi halpoja.
Mutta kyllä tässäkin ajon
löysyyttä pelasti paljon juuri
kuutoskone. Sen käynti on niin
hienoa, että varmaan Lada Samarakin V6-pannulla maistuisi
makoisammalta kuin kireät
1,2-litraiset TSI-rivineloset.
Yleisilmeeltään koeajettu
Peugeot 406 3.0 V6 oli todella
siisti ja nahkasisustus antoi
siihen ylellistä leimaa. Uskon,
että tämäkin Pösö pääsee pit-
kässä matka-ajossa enemmän
oikeuksiinsa kuin puolen tunnin lenkillä pääkaupunkiseudun taajamissa: niissä kruisaillessa joutuu kepittämään
ahkerasti ja silloin tietysti jämäkästi vaihtava saksalainen
pääsee niskan päälle.
Jollain tavalla automaattiloota sopisikin tämän Peugeotin luonteeseen paremmin.
ja sitten vitsejä!
Päätoimittaja aina haluaisi
Hurmalaiselta vitsikkäitä kommentteja näistä autoista. Mutta
eihän tällainen Pösö nyt oikein
ole vitsiautoja.
Mutta yritetään nyt sitten.
Ainakin ennen vanhaan Pösö
oli kuulemma ainoa auto,
jossa jäätyivät huohotinputket
vielä juhannuksenakin. Eräs jo
edesmennyt Pösö-mies vitsaili
eläissään, että Pösön maahantuoja lähettää asiakkaalle jouluna kortin sijasta muovikassillisen taka-akselin tuentaan
tarvittavia osia.
Tuoreempaa kamaa on
väite, että Peugeot on leijonan sukua, mutta naukuu kuin
kissa.
En minä tuota viimeistä menisi koeajetun Pösön kohdalla
allekirjoittamaan. Kyllä se ärjyy, mutta enemmän kuin itse
leijonakuningas, siitä tulee
mieleen kuninkaan vähän väsähtänyt velipoika, jonka ärjyntä alkaa olla jo vähän käheän sorttista.
!
Peugeot 406
oli aikoinaan
linjakas
auto, eikä
se vieläkään
museo ole.
TEKNIIKKAA:
PEUGEOT 406 3.0I V6
EXECUTIVE
VUOSIMALLI: 2004
MITTARILUKEMA: 221 000 km
KORIMALLI: sedan
VAIHTEISTO: manuaali
KÄYTTÖVOIMA: bensiini
MOOTTORI: 3000 cm
, V6
TEHO: 207 hv
VARUSTEET: mm. ohjaustehostin,
keskuslukitus: kaukosäätöinen,
sähkökäyttöiset ikkunat,
ilmastointi: automaattinen,
sisätilanpistoke,
lohkolämmitin, nahkasisusta,
vakionopeudensäädin,
ajotietokone, penkinlämmittimet,
sähköpeilit
HINTAPYYNTÖ: 4399 ?
HINTA UUTENA: 31 800 ? (2004)
MYYNNISSÄ: Autosilta/Jagro Oy,
Espoo
Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti
Vankan Opel-merkkituntemuksen omaava korjaamomme
Suutarilassa tarjoaa Sinulle ammattitaitoista työtä edullisesti.
Opel-henkilöautojen
huolto ja korjaus
autosin
e
m
m
a
d
i
o
Me hkuntoon vuosie
lasit attitaidolla.
amm
TUULILASIONGELMIA?
TUULILASIT
SIVU- JA TAKALASIT
AUTOLASIKORJAUKSET
MEILTÄ LASIT MYÖS
KUORMA-AUTOIHIN
JAKELUAUTOIHIN
MATKAILUAUTOIHIN
palveluksessa
(vain Vantaan toimipisteessä)
AUTOLASIPOJAT
UUDENMAAN
HELSINKI, KALLIO
Helsinginkatu 42
puh. (09) 374 5741,
040 506 4641
VANTAA, VAARALA
Rajatie 4 (halli 15), Vantaa
puh. 040 508 3550
vain ajanvarauksella
www.autolasipojat.fi
Auto-Oplialla on valmiudet myös uusimpien
Opel-mallien huolto- ja korjaustehtäviin.
Auto-Oplia
Kun haluat säästää rahaa tinkimättä Opel-huollon
tai -korjausten laadusta, tule meille!
17
18
Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti
HARVOIN TARJOLLA
!
TEKNIIKKAA:
TIMO NUMMISALON
CITROEN D-SUPER
VUOSIMALLI: 1971
(ensirek. 1/1972)
MOOTTORI: 2-litrainen bensiini
MITTARILUKEMA: 87 000 km
VAIHTEISTO: manuaali
TEHOT: 136 hv
SIJAINTI: Vantaa
HINTAPYYNTÖ: 11 900 ?
MYYJÄN YHTEYSTIEDOT:
puh. 050-3463740
Hätkähdyttävä ??iso kissa??
Vantaalaisen Timo
Nummisalon Citroen
D-super vuosimallia
1971 kaasunestejousituksineen ja
sukkulamaisine
muotoineen on
yksi autohistorian
näyttävimpiä ja
mullistavimpia
luomuksia.
TEKSTI_Timo Kiiski
E
n ikinä unohda sitä hetkeä, kun pikkupoikana
1960-luvulla ensimmäisen kerran näin samanlaisen
Citroenin. Serkkutyttö meni
naimisiin hämäläisessä maalaispitäjässä ja hääparia kyydittiin sulhasen ??isolla kissalla??. Se oli jotain ihan ihmeellistä klopille, jonka oma
isä oli juuri vaihtanut kupla-
volkkarinsa Ford Cortinaan.
Eniten hätkäytti se, että kuljettaja pystyi vivusta vääntämällä laskemaan ja nostamaan perää tarpeen mukaan.
Jostain kumman syystä juuri
??iso kissa?? herätti allekirjoittaneen sielussa automiehen.
Uskokaa tai älkää, fanitus
kantoi jopa lukiovuosiin asti.
Vanhasta psykologian kirjasta
löytyy reunamarginaalista
piirroshahmotelmiani isosta
Sitikasta. Johtui varmaan siitä,
että luokkaa ylempänä oli
useammankin kerran tuplaamaan joutunut heppu, joka
oli jo saanut ajokortin ja kävi
koulua toisella perheensä Sitikoista.
Sellaisia Sitikoita oli maalaispitäjässä hyvin harvassa.
Ja iso kissa totisesti oli sellainen luomus, ettei sitä voinut
muotojensa puolesta verrata
mihinkään toiseen autoon.
Sipe Santapukki on teiden ritari
APULANTAA
LETUKALLA
TEKSTI _Mauti Nurmi
R
Ainutlaatuinen
tunnelma
Vantaalaisella Timo Nummisalolla on myynnissä upea, valkosivurenkainen Citroen Dsuper vuosimallia 1971. Auto
on museorekisterissä ja Nummisalo on valmis harkitsemaan vaihtoa myös tuoreempaan Citroeniin, esimerkiksi
Citroen C6:een. Arkiautonakin hänellä on Citroen C5.
Paitsi ??isoksi kissaksi??, kutsuttiin näitä sukkulamaisia
Citroenin ID- ja DS ?malleja
aikoinaan myös ??mahasitruunoiksi?? ja ??maanteiden partaveitsiksi??.
? Tämä auto on ollut minulla
viitisen vuotta, mutta minulla
oli samanlainen jo 1960-luvulla. Kyllä tässä on ihan oma
tunnelmansa. Ja on tämä herättänyt laajempaakin mielenkiintoa. Nettiautossa tämä
okkirumpali ja Apulanta Oy:n toimitusjohtaja Sipe Santapukki
tunnustaa olevansa automiehiä. Tällä hetkellä ajossa on
katumaasturi Chevrolet Captiva, kaksilitrainen dieselautomaatti.
- Vuositasolla kurvailen
noin 50 000 kilometriä. Letukasta on pelkästään mukavia kokemuksia, tää on huoleton luottopeli. Turvallinen
neliveto. Reilun vuoden verran olen Captivalla ajellut ja
mitään ei ole ollut. Kerran on
öljyt vaihdettu ja siinä se on,
Sipe Santapukki lataa.
Taiteilijan työssä on tärkeätä saapua paikalle sovittuun aikaan, oli sitten kesähelle tai tallipakkanen.
- Tykkään käydä keikoilla
omalla autolla, jos vain aikataulut ja matkat antaa myöten.
Arvostan myös nykypäivänä
sitä, että pääsen yöksi kotiin
nukkumaan omaan sänkyyn.
Taitaa olla niitä vanhuuden
merkkejä, rokkikukko tunnustaa.
Santapukin edellinen auto
oli massiivinen R-Mersu. Tähtimerkkiin verrattuna auton
käyttökulut ovat Chveroletin
auto on saanut 500 klikkausta.
Tämä on kaasunestejousituksensa ansiosta hyvä ja pehmeä ajaa tänäkin päivänä,
Nummisalo sanoo.
Matkamittarilukema näyttä
87 000 kilometriä, mutta sen
todenperäisyyttä Nummisalo
ei lähde arvioimaan. Joka tapauksessa hänen myymänsä
auto on upeassa kunnossa ja
henkii loistokkuutta menneiltä
vuosikymmeniltä.
Pariisin
autonäyttelyn
tähti 1955
Tämä mullistava auto esiteltiin Pariisin autonäyttelyssä
vuonna 1955 ja se varasti koko
show?n. Hätkähdyttävän muotoilun lisäksi se oli myös teknisesti huippuedistyksellinen.
Isossa kissassa oli käytetty
paljon kaasulla ja nesteellä
toimivia laitteita.
myötä tippuneet rajusti.
- En ole pahemmin seurannut Captivan kulutuslukemia.
Ei tämmöinen diesel-auto paljon vie. Tankilla ajaa Suomea
päästä päähän. Ehdin ajaa
"Mesellä" reilut 100 000 kilometriä eli auto tuli kyllä tutuksi. Siitä autosta jäi hyvät fibat.
Harrasteautona
Cadillac-vanhus
Citymaasturi on Santapukin
käyttöpeli, mutta lahtelaisesta autotallista löytyy muusikon varsinainen silmäterä.
Cadillac 75 Series Fleetwood Limousine, vuosimallia 1963. Niitä valmistettiin
aikanaan vaivaiset 695 yksilöä joista yksi on rekisteröity
Suomeen.
- Ostin sen vuonna 1999 Popedan silloiselta kitaristilta
Markku Petanderilta. Kauppa
tapahtui glamourtyylillä Parkanon Esson pihalla. Alunperin haaveilin 1959 -mallisesta
Cadillacistä, mutta tarjouksesta ei voinut silloin aikanaan kieltäytyä. Niin me päädyttiin yhteen ja ollaan kuljettu pitkä tie, Sipe muistelee.
Rokkimies on entisöinyt
Tällainen
Citroen pelasti
vuonna 1962
Ranskan presidentti Charles
De Gaullen hengen. Presidentti
onnistui
pakenemaan
murhayrityksestä mustassa,
panssaroimattomassa
DS:sään.
Autoon ammuttiin kaikkiaan
noin 140 luotia
ja sen renkaat
puhkesivat yli
100 kilometrin
tuntinopeudessa. Silti kuljettaja onnistui
kiihdyttämään
pakoon.
Kaasunestejousitus näytti
kykynsä.
autovanhuksen hienoon kuntoon. Maalipinta on uusi ja sisustaa on fiksattu alkuperäiseen kuosiin. Laivalla on pituutta peräti seitsemän metriä
ja nokalla kehrää kuusilitrainen V8-pata.
- Edessä on vähän ahdasta.
Orjalle on jätetty vähän tilaa.
Takana kelpaa matkustaa ja
kulku on pehmeää. Ei tää on
mikään tykki, mutta kyyti on
ROCK. Vuosittain ajan tällä
noin 1000 kilometriä. Pitäähän joka jätkällä olla oma limusiini, Sipe naurahtaa.
Santapukki ei tunne tarkkaan auton amerikkalaista
historiaa.
- Epäilen, että sen alkuperäinen tarina on suhteellisen
värikäs. Ovessa on ainakin
luodinreikä. Tää auto on minulle museoesine ja avokas
juttu. Cadillac on viimeinen
tavara, jonka myisin.
Rannikolta
rannikolle
Simo "Sipe" Santapukin autoiluhaaveet liittyvät Amerikan
raittiin. Tavoitteena on päästä
kurvailemaan pitkin jenkkilää, rannikolta rannikolle.
- Klassinen autohaave. To-
Tulevaisuuden ihmeautolta näyttänyt luomus oli sisältä varsin tilava ja siinä oli
isoksi autoksi poikkeuksellisen pieni ilmanvastuskerroin,
kokoonsa nähden auto kulutti
senaikaisissa oloissa bensiiniä vähän, yhdistetty kulutus
oli noin 9 litraa sadalla kilometrillä. Ja siihen maailmanaikaan oli myös poikkeuksellista, että tämän kokoluokan
auto oli etuvetoinen.
Citroenin ID- ja DS-mallien moottorien kuutiotilavuudet vaihtelivat 1,9-litraisesta
2,3-litraisiin, moottorin koosta
riippuen huippunopeus oli
140-170 kilometriä tunnissa.
Kaikkein suurin ihme oli
painekaasulla toimivajousitus.
Jokaiselle renkaalle oli oma
paineenvaraajansa, joka toimi
jousielementtinä. Matkustusmukavuus oli ihanteellinen,
??iso kissa?? kulki kuoppaisillakin sorateillä aivan kuin sileällä asfaltilla.
Auton maavara säätyi itsestään; moottorin ollessa käynnissä maavara pysyi normaalilla tasolla tai palautui normaalille tasolle muutoksen
perään. Hyvin pian auton sisälle laitettiin vipu jota siirtämällä kuljettaja pystyi vaikuttamaan maavaraan.
teutusvuosi on vielä auki.
Vanhalle Route 66-tielle haluan päästä ajamaan. Nashville, Mephis, Las Vegas ja
muut mestat täytyy kokea.
Avo-Musse tai 60-lukunen
Corvette olisi sopiva matkakumppani. Minulla on tuttuja
Santa Monicassa Kaliforniassa eli sinne trippi olisi hyvä
päättää. Se keikka tehdään,
Sipe lataa.
Millainen olet kuljettajana?
- Teiden ritari. Huomion
muut ja ajan sujuvasti. Ennakoiva kuljettaja ja sulava ajotapa. Formula 3 -taustasta on
varmasti apua auton käsittelyssä. Näin arvioin nykyään.
Nuorena miehenä ajoin kerran metsään keikkamatkalla
ja faijan uuden karhee Mitsubishi meni lunastukseen. Mukana oli koko Apulanta-orkesteri, mutta kyytiläisille ei
onneksi sattunut mitään. Olin
juuri saanut ajokortin.
Mikä on unelma-autosi?
- Ensimmäinen laitteeni oli
Nissan Primera GT vuosimallia 1997. Väriltään sähkön sininen. Upee auto ja omilla rahoilla ostettu. Siitä kärrystä
tulee mieleen pelkästään kivoja muistoja. Unelmaspeeli.