Varsinais-Suomen painos 6/2022 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti HINTAVERTAILUSSA KÄYTETYT PIENET TILA-AUTOT Kuukauden käytettynä Koeajossa mm. FORD FOCUS KIA SPORTAGE Aina ja kaikkialla. Nyt kaskoja liikennevakuutus lasiturvalla alk. 59 €/kk Kotiovelle -toimitus 199 € Markkinoiden paras leasingvalikoima alk. 189 €/kk Kuntotarkastettuja vaihtoautoja yli 250 kappaletta Suomen joustavin rahoitus: 6 kk lyhennysvapaalla! ILOISIA UUTISIA KESÄTEILLE! Retkeile meille: autoverkkokauppa.fi/ vaihtoautotarjous NYT SAAT AUTOSTASI 2022 € LIIKAA! KÄTEVÄSTI VERKOSSA – MILLOIN JA MISSÄ TAHANSA OLETKAAN. Vantaa: avoinna ma-pe 10–18, la-su 10–15. Raisio: avoinna ma–pe 9–18, la–su 10–15. Puh. 020 7997 800 Puheluhinnat 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min (sis. alv. 24 %). Palvelumme kautta saat sitovan tarjouksen autostasi parhaimmillaan saman tien, kuitenkin viimeistään vuorokauden kuluessa, riippuen autosi ominaisuuksista. Vaihtoautotarjouksen pyytäminen helppoa, nopeaa ja täysin maksutonta. Verkossa palvelemme 24/7. Osta siis uusi tai vaihtoauto vaikka kotisohvaltasi alusta loppuun verkossa! Liikkeemme löydät Vantaalta ja Raisiosta (MaTiKeToPeLaSu). *Ylihyvitys koskee uusia autoja ja on voimassa 31.8.2022 asti. Autot on rekisteröitävä vuoden 2022 aikana. * Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi ILMASTOINTIHUOLTO 89€ SISÄLTÄÄ 200G UUTTA R134A KYLMÄAINETTA. ILMASTOINTIHUOLTO 89€ SISÄLTÄÄ 200G UUTTA R134A KYLMÄAINETTA. ILMASTOINTIHUOLTO 89€ SISÄLTÄÄ 200G UUTTA R134A KYLMÄAINETTA.
2 KAASUJALKA 6/2022 Kevyenliikenteenväylä puuttuu vaikka merkki on. Kuva otettu Helsingin Pasilasta. Kuvan otti Andrus Truusa KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA KLICK” ! U R M A S H U R M A LA IN EN Japanilaistutkimuksen mukaan olisi parempi, jos ajaisimme bensa-automme loppuun, emmekä vielä intoilisi uusista sähköautoista. Kun bensa-Mersullani on ikää jo 13 vuotta, tämä herättää innostusta. K un 13 vuotta vanhan bensaMersun mittarilukema on jo lähes 260 000 kilometriä ja edessä on kaikenlaista pientä laittoa, olen tänä keväänä miettinyt paljon, miten pitäisi jatkaa. Laturi meni paskaksi pimeänä talviyönä, kun palasin reissusta. Ihan kuin enkelit olisivat olleet matkassa, kun Vantaan Tikkurilan Valkoisenlähteentiellä onnistuin juuri sopivasti hinkuttamaan Mersun paikallisen huoltoaseman pihaan. Sama ”huoltsikka” vaihtoi laturin ja kustannus oli jotain 660 euroa. Kun sain Mersun takaisin, yhtäkkiä syttyi kojetauluun ABS-valo ja keltainen varoituskolmio. Ei muuta kuin Mersu pajalle ja satasia maksanut korjaus tekoon. Syksyllä on katsastus ja sitä ennen katkeaisi kuulemma toinenkin ABS-kehä. Lisäksi kuulemma jarrukilvet ovat lopussa. Paljon on käynyt mielessä, että kaitpa tässä pitäisi taas lähteä autokaupoille ja ostaa tällä kertaa mahdollisimman järkevä perusauto, esimerkiksi muutaman vuoden ikäinen Focus tai Golf. Sitä ennen pitäisi kuitenkin pistää Mersusta paikkoja kuntoon, vaikka epäilemättä rahaa palaa niin paljon, että ne uhraukset eivät Mersun hyvitysarvoa juurikaan nosta. Ja tietenkin pitäisi laittaa välirahaa ainakin 10-15 000 euroa, että saisi alle myös luotettavan pelin. Varttuneella iällä ajokortin ajanut vaimoni ei myöskään suostu ajamaan muulla kuin automaattivaihteistolla: tämä kaventaa valikoimaa kaavailemassani kokoja hintaluokassa tuntuvasti. Uusi velka epäilyttää On mielessä käynyt myös vähän ajettu lataushybridi, esimerkiksi mahdollisimman vähän ajettu Opel Ampera tai Kia Optima. Kun olemme rakentamassa vanhuudenpäiviksemme taas pientä omakotitaloa pienelle tontille, olisi yön yli lataaminenkin omasta pistokkeesta kätevää. Mutta sitten tullaan niihin ajamiini kilometreihin. Ne ovat vähentyneet varsinkin koronavuosina todella rutkasti. Olen myös oppinut suunnittelemaan tapaamisia vaativien töitteni logistiikan niin, että samalla reissulla hoidan useamman ”keikan”. Kalliin bensan takia nurkka-ajoja en juurikaan aja, vaan sujuttelen ne polkupyörällä tai kävellen. Tämä taas pistää miettimään, olisiko järkevää pistää Mersu kerralla kuntoon ja ajaa se niin ton päästöt rajoittuisivat sen valmistamisen jälkeen sähköntuotannosta aiheutuviin päästöihin, olisi päästöjen kannalta parempi, jos kyseistä sähköautoa ei olisi vielä tarvinnut valmistaa lainkaan. Tuleekohan vihreille koskaan mieleen, että vuosimallin 1949 Buickilla arkiajonsa ajava helsinkiläismies voi tehdä ekotekoja jopa enemmän kuin 3–5 vuoden välein autoaan uuteen vaihtava trendikäs Tesla-mies? Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 040 6647 788 KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN GORILLA AJAISINKO MERSUN LOPPUUN? loppuun kuin mahdollista. Vaikka Mersun kuntoon laittaminen vaatii vähintään 1000-2000 euron panostusta, eikä lopputulos silloinkaan ole sataprosenttisen varmaa, se tuntuu kuitenkin nykyisillä ajomäärilläni jopa järkevämmältä kuin pistää ainakin 10 000-15 000 euroa välirahaa muutaman vuoden ikäiseen Golfiin tai Focukseen. Minulla ei ole ollut enää aikoihin senttiäkään velkaa autosta, eivätkä useiden satojen eurojen kuukausittaiset yksityisleasing-maksutkaan houkuttele yhtään. Ja kun päällä on rakentamisprojekti, en taatusti käytä säästöjänikään autokauppaan. Tutkijoiden mukaan bensiiniä käyttävien polttoainetehokkaiden autojen pitäminen liikenteessä mahdollisimman pitkään vähentäisi hiilidioksidipäästöjä enemmän kuin esimerkiksi juuri sähköautoihin vaihtaminen. Syynä on autojen tuotannosta johtuvat päästöt. Japanilaistutkimuksen mukaan on kuitenkin selvää, että vaikka sähköauTUOTESETILLÄ Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. Seuraava Kaasujalk a ilmestyy 7.7.2022
KAASUJALKA 6/2022 3 Kysy huoltotarjous autollesi! Kysy huoltotarjous autollesi! Neste Satama Huoltoasema Jari Laine Ky Pansiontie 8, 20200 Turku Puh. 020 747 9700 jari.laine@autofit.fi Plus Autohuolto Vähäheikkiläntie 55, 20810 Turku Puh. 044-423 2900 autohuolto.turku@plus.fi GS Autoja Konehuolto Oy Vanha Tampereentie 205, 20380 Turku Puh. 044-782 6879 gs.huolto@gmail.com Autokorjaamo Itäkeskus Kousankatu 1, 20610 Turku Puh. 040-585 4498 pikahuolto.itakeskus@gmail.com KumRok Oy Voivalantie 24 E, 20780 Kaarina Puh. 045-156 4770 myynti@kumrok.fi Tarvitseeko autosi huoltoa tai korjausta? Huollamme kaikki merkit! Salon Autosähkö Örninkatu 8, 24100 Salo Puh. (02) 731 3362 salon.autosahko@autofit.fi Kysy myös edullista rahoitustarjousta.
4 KAASUJALKA 6/2022 VINKKI Mukavaa autoilua Vaahdotus on muutaman viime vuoden aikana mullistanut auton käsinpesun. Yhä useampi auton omistaja suuntaakin nyt vaahdotinostoksille, ja myös vaahtoavien tuotteiden valikoima on kasvanut merkittävästi kauppojen hyllyillä. V aahdottamisen suosion kasvu ei yllätä, sillä se on hauska, nopea ja siisti tapa pestä auto maalipintaa naarmuttamatta. Vaahdon levittäminen on jopa niin mukavaa ja rentouttavaa puuhaa, että vaahdottimen hankinta saattaa madaltaa kynnystä auton pesuhommiin ryhtymiseen. Myös vaahdottimen käyttö on monipuolistunut – peruspesun lisäksi vaahdotin taipuu nykyään jopa pinnoitukseen. Laadukkaasta SONAX-valikoimasta löydät nyt sekä Foam Lance -vaahdottimet että siihen sopivat tuotteet! SONAX XTREME Foam Lance -pesuainevaahdotin on painepesuriin liitettävä lisävaruste, jonka tehtävänä on muodostaa vedestä, ilmasta ja puhdistusaineesta kuohkea vaahto, ja levittää se tasaisesti auton pinnalle. –Hitaasti valuva vaahto on erinomainen auton esipesuun, sillä se irrottaa tehokkaasti likaa ilman mekaanista hankausta. Huolellinen esipesu onkin auton naarmuuntumisen kannalta tärkeää, sillä kaikki esipesussa irti saatu lika on poissa maalipinnalta varsinaisessa käsinpesuvaiheessa, neuvoo autotarvikkeiden tukkuliike Kaha Oy:n markkinointipäällikkö Jouni Vainikka. Vaahtoaa kuohkeasti SONAX XTREME Foam Lance -vaahdottimessa on kestävä asteikollinen säiliö, joka helpottaa pesuaineen annostelua. Vaahdottimen päällä on säädin, jonka avulla vaahdon paksuutta voi säädellä nopeasti ja tarkasti. Tarkan säädön avulla pesuainetta ei kulu hukkaan ja pesuainekulut pysyvät kurissa. Huomioithan, että vaahdotin vaatii kaverikseen painepesuriin sopivan adapterin (Black & Decker, Bosch, Kärcher K-sarja tai Nilfisk/KEW/ALT). –Loistava tuote Foam Lance -vaahdottimeen on SONAX XTREME Vaahtoshampoo, sillä se tuottaa kuohkean, hyvin likaa poistavan vaahdon, joka pysyy ajoneuvon pinnalla pitkään. PHneutraalissa shampoossa on lisäksi erittäin miellyttävä, metsämarjainen tuoksu. Soveltuu auton esipesuun ja ylläpitopesuun, Vainikka sanoo. TEKSTI_ Timo Kiiski VAAHDOTUS TOIMII NIIN PESUSSA KUIN PINNOITUKSESSA Näin teet vaahtopesun: 1. Annostele vaahdottimen pulloon 30–100 ml Vaahtoshampoota ja litra vettä. 2. Kierrä pullo kiinni vaahdottimeen ja varmista, että vaahdottimen imuletku on paikoillaan. 3. Kiinnitä vaahdotin painepesurin suihkuputken tilalle. 4. Säädä vaahdon paksuus sopivaksi vaahdottimen säätimen avulla. Paras vaahdon koostumus on hiljalleen valuva, jolloin pesuaine ehtii vaikuttaa ja irrottaa likaa tehokkaasti. 5. Levitä vaahto tasaisesti. Aloita auton alaosista. HUOM! Useamman vaahtokerroksen lisääminen ei paranna pesutehoa, vaan ainoastaan nopeuttaa vaahdon valumista. 6. Anna vaikuttaa mahdollisimman pitkään. Älä anna kuivua maalipintaan. 7. Vaihda painepesurin suihkuputki takaisin ja huuhtele auto huolellisesti. 8. Puhdista vaahdotin vedellä. Pinnoituskin vaahdottamalla Innokkaimmat vaahdottajat haluavat käyttää vaahdotinta aina kun mahdollista. SONAX-valikoimasta löytyykin vaahtoshampoon lisäksi myös helposti levittyvä vaahtopinnoite. SONAX XTREME Foam + Seal -vaahtopinnoite antaa auton maalipinnalle upean helmiäiskiillon sekä vettä ja likaa hylkivän pinnan. Näin vaahtopinnoitus toimii 1. Pese ja huuhtele auto normaalisti. 2. Täytä vaahdotin ohjeen mukaisesti Foam + Seal -tiivisteellä ja vedellä. 3. Kiinnitä pullo vaahdotinlaitteeseen ja säädä vaahdon paksuus sopivaksi. 4. Levitä pinnoitevaahto tasaisesti. 5. Vaahto ei tarvitse vaikutusaikaa, vaan voit huuhdella sen heti pois runsaalla vedellä. 6. Kuivaa loput vesipisarat kuivausliinalla. Valmista tuli! Katso lähin SONAX-jälleenmyyjäsi: kaha.fi/jm SONAXvalikoimasta löytyykin vaahtoshampoon lisäksi myös helposti levittyvä vaahtopinnoite. SONAX XTREME Foam + Seal -vaahtopinnoite antaa auton maalipinnalle upean helmiäiskiillon sekä vettä ja likaa hylkivän pinnan. LISÄKSI! Iltaisin & viikonloppuisin kotikäynnit sopimuksen mukaan Ilmastoinnin täyttöhuollot työkoneisiin, traktoreihin, kuorma-autoihin ILMASTOINNIN TÄYTTÖHUOLTO! Etelä-Suomen Autoilmastointi Oy I 044 307 3391 Avoinna arkisin alkaen klo 11.30. Varmista viikonloppujen aukiolo soittamalla. VAIN 69€ (sis.työt, täytön, öljyn, väriaineen, R134a kylmäaineen) (ha ja pa) (ei koske hybridejä eikä sähköautoja) Huollettu ilmastointi säästää polttoainetta jopa 1.5 l / 100 km AIKAA VARAAMATTA! NYT AUTON ILMASTOINTI KUNTOON RAISION PUUILON PIHALLA!
KAASUJALKA 6/2022 5
6 KAASUJALKA 6/2022 Ajettuani viikon verran Ford Focus Flexifuelia jouduin lopulta toteamaan, että rahan sijasta säästyy lähestulkoon vain luontoa. No se ekologisuus tulee kuitenkin käytännössä kaupanpäällisinä. F acebook-hihkumiseni ensi alkuun johtui siitä, että ajotietokone näytti Focus Flexifuelin keskikulutukseksi 6.4 litraa satasella. Litra E85 -korkeaseosetanolia kun maksaa noin 50 senttiä vähemmän kuin litra 95E-perusbensiiniä. Kun ajotietokone näytti keskikulutukseksi 6.4 l/100 km, ajattelin, että eihän tämä kuluta sen enempää kuin samalla autolla bensiinillä ajaessa. Yleisestihän arvioidaan, että E85-korkeaseosetanolia 100 kilometrillä kuluu 25–30 % enemmän kuin tankkaamalla samaan autoon 95Ebensaa. Lähtiessäni maahantuojan pihasta ajotietokone näytti keskikulutukseksi 7.5 litraa satasella. Käytyäni Focuksella Tampereella ja palattuani takaisin Vantaalla ajotietokoneen mukaan keskikulutus oli laskenut jo 6.4 litraan satasella. Kun menin tankkaamaan Focuksen Vantaan ja Helsingin rajalla Porttipuiston ABC:lle, lirahtikin 52 litran polttoainetankkiin korkeaseosetanolia 40,61 litraa ja lasku oli 69,81 euroa. Laskin Focuksen keskikulutukseksi sittenkin kutakuinkin tarkkaan 8 l/100 km. Kun menin koeajoviikon päätteeksi 17. toukokuuta Vantaan Porttipuiston ABC:n tankille, E85 -etanolibensan hinta oli 1.719 €/litra. Kun oli kiire, en tullut katsoneeksi, paljonko maksoi 95E-bensa juuri TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski ! TEKNIIKKAA FORD FOCUS WAGON TITANIUM E85 1.0 ECOBOOST HYBRID FLEXIFUEL POWERSHIFT MOOTTORI: R3, 999 cm3 POLTTOAINE: E85-korkeaseosetanoli ja bensa TEHO: 91,9 kW/125 hv VÄÄNTÖ: 170 Nm/ KULUTUS: 6,6/8,7 l (bensiini/etanoli) WLTP (ilmoitettu) CO2-PÄÄSTÖ: 125 g/km VAIHTEISTO: 7-lovinen automaatti SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 10,4 huippunopeus 198 km/h MITAT: pituus 4672, leveys 1825, korkeus 1497, akseliväli 2700 mm TAVARATILA: 635– 1653 l KOEAJOAUTON HINTA LISÄVARUSTEINEEN: 34 671 €, Flexifuel-mallien hinnat alk. 27 623,56 € (5-ov. hatchback) Tasapainoinen ja leppoisa ajettava Tilava Ekologisuudesta ei tarvitse maksaa ylimääräistä Ajotietokone näytti oletettua pienempää keskikulutusta Polttoainekustannuksen lähes huomaamaton säästö JÄLKIMAKU Tasapainoinen, leppoisa ja tilava perheauto on myös hyvännäköinen. Kun kerran ekologisuus tulee käytännössä täysin kaupanpäällisinä, ottaisin ilman muuta Focus Flexifuelin perusbensaversion sijasta. ? + – ETANOLI-FOCUS SÄÄSTÄÄ LUONTOA, VAAN EI RAHAA Ford Focus KOEAJOSSA samalla huoltoasemalla. Seuraavana päivänä toisella tikkurilalaisella bensa-asemalla: 95E-bensa maksoi 18. toukokuuta 2,359 €/l. Kuluttaa 25–30 % enemmän E85-etanolibensalle en löytänyt mistään erikseen virallisesti esitettyjä kulutuslukemia, joten pitää turvautua siihen oletukseen, että E85-etanolibensaa kuluu ajossa tosiaan 25–30 % enemmän kuin ajaessa samalla autolla 95E-bensalla. Katsoin Auto-datasta 1.0-litraisen Ecoboostin kulutukseksi 95E-bensalla ajaessa 5.5-6.4 litraa satasella. Jos näin todellakin on, niin silloin tuo 8 l/100 km kulutus on jopa kerrottua vähemmän. En oikein luota noihin virallisiin ”tuulitunnelilukemiin”, vaan turvaudun enemmän omiin käytännön kokemuksiini. Jos tämä sama Focus bensalla ajaessa vie vaikkapa 6.5 litraa satasella, niin kustannus 100 kilometrillä olisi 15,33 euroa. Jos etanolibensaa kuluu 8 litraa satasella, niin kustannus on 13,75 euroa. Jos taas kulutus on virallisesti ilmoitettu 8,7 litraa etanolia satasella, hinta on 14,95 €. Virallisesti tämän Focuksen kulutuslukeman bensalla ajaessa pitäisi olla kaiketi 6.6 l/100 km ja E85-korkeaseosetanolilla ajaessa 8.7 l/100 km. Eli rahallinen säästö polttoainetankilla jää hyvin pieneksi, mutta säästö se on pienikin säästö. Vertailu menee hiuksien halkomiseksi. Niin paljon riippuu myös ajotavasta ja olosuhteista. Hankintahinnoissakin ero jää olemattomaksi, Titanium-varustetasossa Flexifuel-farmari maksaa 200 euroa enemmän kuin vastaava pelkällä bensalla käyvä farmari. Miksikäs ei? Mutta luontoa kyllä säästyy kaupanpäällisinä. Suuremmasta kulutuksesta huolimatta etanolipolttoaine pienentää autoilun fossiilisia päästöjä Motivan mukaan parhaimmillaan 80 prosenttia, sillä Suomessa myytävä etanolipolttoaine on valmistettu jätteistä ja on lähes hiilineutraalia. Eli kun polttoainetankillakin tulee ihan pikkuriikkisenkin säästöä, kyllä minä tämän etanoli-Focuksen ottaisin. Tuskin kellään on mitään sitä vastaan, että normaalin arjen pyörityksen kaupanpäällisinä säästyy myös luontoa. Käsitykseni mukaan ekologisuudestaan huolimatta etanoliFocus ei kuitenkaan saa mitään autoveroalennusta, kun veroon vaikuttava hiilidioksidipäästö mitataan pakoputken päästä. Etanoli-Focuksen ja vastaavan bensiinimallin Co2-päästöt ovat samat noin 125 g/kmEU:n pitäisi lykätä pökköä nyt pesään ja kannustaa entistä enemmän näiden uusiutuvien polttoaineiden käyttöön sen sijaan, että ajaisi täyskieltoa kaikille polttomoottoriautoille. Tutusti tasapainoinen Flexifuel-auton ongelma on E85tankkauspisteiden niukkuus. Etuna taas on, että autoon voi joustavasti tankata niin bensaa kuin korkeaseosetanoliakin. Uusien Focusten malliversioille on personoitu kullekin omanlaisensa etusäleiköt. Titaniumissa ovaalilogo tuotu konepellin päältä etusäleikköön. Ajovalot on uusittu, ja valinnaisvarusteena on tarjolla mukautuvat lediajovalot. Uudet Focukset kulkevat kevythybriditekniikan myötä pienellä sähköavusteisuudella, kevythybriditekniikka on tuotu myös Flexifuel-malliin. 48 voltin akun sähkövaranto auttaa polttomoottoria mm. kiihdytyksissä. Sisällä muutokset ovat suuremmat kuin ulkonäössä. Tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö on kasvatettu 13,2-tuumaiseksi ja mittaristo on digitaalinen. Puhelimenkin voi nyt ladata langattomasti. Korimalliksi voi valita 5-ovisen hatchbackin tai farmarin. Uudistunut Focus on edelleen perusperheen käytännöllinen ja kohtuuhintainen auto. Se on myös tasapainoinen ajettava. Erityishuomio tulee siitä, että nyt en enää kiinnittänyt edes huomiota 1-litraisen ja 3-pyttyisen bensaturbon pörinään: uusi Focus-farmari on leppoisa, tasapainoinen ja äänetönkin ajettava.
KAASUJALKA 6/2022 7 Viidennen sukupolven Kia Sportage on aiempaa särmikkäämmän näköinen ja omaa hyvän valikoiman voimalinjoja. U usi Kia Sportage on säväyttää jo heti ulkomuotoilullaan ja olikin jännä huomata koeajon aikana, että auto keräsi katseita yllättävän paljon. Koeajettu Sportage on GT-Line -varustella höystettynä, joka erityisesti edesauttaa niskojen kääntyilyä. Lisäksi tämä väriTEKSTI & KUVAT_Mika Salomaa ! TEKNIIKKAA KIA SPORTAGE 1.6 T-GDI AWD PLUG-IN HYBRID GT-LINE AT 265HV HINTA ALK: 52 157€ KOEAJOAUTON HINTA VARUSTEINEEN: 54 316€ KÄYTTÖETU: 710€ VAPAA AUTOETU: 815€ MOOTTORI: 1598cm3 JÄRJESTELMÄN YHTEISTEHO: 265hv VÄÄNTÖ: 350 Nm PAINO: 1922kg TAVARATILA: 540 l PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4515,1865,1650,2680 KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 8.2s HUIPPUNOPEUS: 191km/h KULUTUS (VALM.ILM): 1.1l / 100km PÄÄSTÖT: 25g/km Ulkonäkö Väljät tilat Varustelu Ei pikalatausta Polttoaineen kulutus JÄLKIMAKU Asiallinen katumaasturi, joka varmasti täyttää ostajansa tarpeet. Tyylikäs ja komea ilmestys, jonka kanssa arki sujuu kivasti. Jos ajaa paljon tai ei ole mahdollista ladata akkuja kotona niin kannattaa valita toinen voimalinja. ? + – SÄRMIKÄS UUDISTUS Kia Sportage KOEAJOSSA yhdistelmä toimii, jossa harmaaseen väritykseen on yhdistetty mustia muovisia osia. Peräpään muotoilu muistuttaa paljolti kohuttua EV6:ta. Sama tyylikäs linja jatkuu myös kabiinin puolella. Materiaalivalinnat ovat oikein onnistuneita ja yleisilmettä voisi jopa luonnehtia hitusen ylelliseksi. Vaikka mallinimessä vilahtaakin sana sport niin mitään sporttista tässä autossa ei kyllä ole. Tilaa urheilutavaroille kyllä riittää, nimittäin tavaratilaa on 540 litraa, joten lasten lätkäkassit ja vermeet mahtuvat kyllä kyytiin Tehdas lupaa toimintasäteeksi sähköllä 70 kilometriä, mutta se jää arjessa kauaksi todellisuudesta, sillä käytännössä pelkästään akun varassa pääsee noin reilut 50 kilometriä. Sekin ajomäärä riittää monelle autoilijalle arkeen, eikä keskikulutus nouse pahaksi, jos lisäksi muutama kymmenen kilometriä ajaa bensalla. Yöksi auto lataukseen ja taas pirteänä aamukahvin jälkeen sähköllä liikkeelle. Voimaa paperilla, asfaltilla puhditon Vaikka järjestelmän yhteisteho onkin komeat 265 hevosvoimaa ja 350Nm:iä vääntöä niin suorituskyky jäi yllättävän vaimeaksi. Sportagen omamassa on 1922 kiloa, joten suuren massan liikuttaminen vaatii muskeleita ja niitä kyllä kaivattaisiin enemmän. Tuttu nollasta sataan kestää yli 8 sekuntia ja ohituksissa saa pitää kaasujalan suorana, että rekan ohi pääsee. Kyllä tällä arjessa pärjää vallan mainiosti, mutta suuret teholukemat antavat ymmärtää kiihkeämmistä kulkuvaroista. Latausajat mukailevat kilpailijoiden kanssa samaa linjaa eli nopeimmillaan akun saa täyteen parissa tunnissa ja perinteisestä lämpöpistoketolpasta lataus kestää hurjat reilut 12 tuntia. Pikalatausmahdollisuutta ei ole. Säästääkseen polttoainekuluissa auto kannattaa siis pitää latauksessa aina kun mahdollista. Ylimääräistä puuhaahan se tuo lisää. Meidän koeajo piti sisällään paljon maantieajoa, jossa ladattava hybridi ei ole parhaimmillaan ja siksipä keskikulutus nousikin reilun 8 litran paikkeille. Perinteinen diesel olisi ollut muutaman litran taloudellisempi. Diesel olisikin edelleen minulle mieleisempi valinta, mutta valitettavasti Sportagen kohdalla on tarjolla vain 136-hevosvoimainen TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi !! MIETITKÖ KANNATTAAKO AUTOSI KORJAUS? MYY AUTOSI MEILLE! PYYDÄ TARJOUS copart.fi/myyajoneuvosi ?
8 KAASUJALKA 6/2022 Kun pienet pystyperäiset tila-autot on uusinakin hinnoiteltu muodikkaita pieniä crossovereita edullisemmiksi, voi nyt vaihtoautomarkkinoilla saada vähällä rahalla vähän kilometrejä, mutta paljon tilaa ja muunneltavuutta. N äinä aikoina on vaikea löytää vähemmän seksikästä autoryhmää, kuin pienet ja pystyperäiset tila-autot. Siis sellaiset kuin esimerkiksi Citroen Berlingo, Volkswagen Caddy, Ford Tourneo Connect, Skoda Roomster ja Peugeot Partner. Jos Toyota Yaris Versoa vielä tehtäisiin, sen paikka olisi ilman muuta tässä sarjassa. Mutta nyt näitä autoja tarkastellaan 10 000-15 000 euron hintaluokasta. Yleensä näinkin kalliin hintaluokan pienet tila-autot ovat vuosimallia 2014 tai tuoreempia. Niillä on myös ajettu pääsääntöisesti vasta vähän 100 000 kilometrin alle tai päälle. –Kyllähän näitä pystyperäisiä pieniä tila-autoja j vähän hinnalla saa myydä, koska ne eivät ole niin trendikkään näköisiä kuin saman kokoluokan katumaasturityyppiset crossover-mallit, sanoo J. Rinta-Jouppi Oy:n Helsingin Ala-Tikkurilan toimipisteen myyntipäällikkö Teemu Horkama. Horkama on uusien autojen myyntipäällikkö, mutta arvioi jatkuvasti myös TEKSTI _Timo Kiiski VAIHTURI VERTAILU VAIHTOAUTOVERTAILU PIENET PYSTYPERÄISET käytettyjen autojen hinnoitteluja asiakkaiden päivittäessä autojaan uuteen. –Näiden autojen crossover-malleja edullisempi hinnoittelu selittyy paitsi vähemmän trendikkäällä ulkonäöllä, myös niiden edullisemmilla uushankintahinnoilla. Moni valmistaja on luopunutkin näiden mallien valmistamisesta, mutta jotkut ovat ottaneet niitä nyt taas takaisin tuotantoon, Horkama sanoo. Horkaman mielestä käytetty pystyperäinen tila-auto saattaakin olla vaikkapa harrastavalle lapsiperheelle täyskympin hankinta, jos on valmis tinkimään trendikkyydestä. –Kun takaluukku aukeaa puskurista kattoon ja takapenkit saa nurin, ostaja saa tavarankuljetuskapasiteettia, eikä tarvitse ostaa välttämättä kärryä perään. Usein nämä autot ovat myös erittäin hyvin varusteltuja. Pienet crossoverit ovat hyvännäköisiä autoja, mutta moneen käyttötarkoitukseen vääräntyyppisiä, Horkama sanoo. Nelipyörä-autokauppaketjun Lahden myymälän vaihtoautopäällikkö ja uusien Toyotojen myyntipäällikkö Jere Issakainen vakuuttaa, että Lahdessa käytettyjen pienten pystyperäisten tila-autojen kauppa käy kuten muidenkin. –Hyvinhän ne menevät kaupaksi. Ihmiset tarvitsevat aina tilaa, mutta kaikki eivät tarvitse kaupunkimaasturia. Ei tämä sarja ole ollenkaan aikansa elänyttä. Crossovereista ei myöskään juuri löydy 7-paikkaisia versioita. Ja jos löytyykin, niin niihin ei sitten enää tavaraa mahdukaan, jos kaikki penkit ovat ihmisten käytössä, Issakainen sanoo. 10 000 €15 000 € Autosein Seinäjoella pyytää kuvan Skoda Roomster 1,2 TSI 105 Adventuresta 11 790 euroa. Pieneen mökkiremonttiin tämä manuaalivaihteinen Roomster vuosimallia 2015 lienee kompakti vaihtoehto, vaikka sitä liikuttaakin vain 105-hevosvoimainen bensaturbomoottori ja auto on etuvetoinen tuleehan mukana peräkoukkukin. Volkswagen Caddy 1.6 TDi tekee todennäköisesti parhaiten kauppansa tässä sarjassa, vaikka mittarilukema on jo 198 700 km. Jakohihna on kuitenkin vaihdettu ja mukaan luvataan hyvät renkaat sekä jousta rahoitus. Hintapyyntökin on suhteellisen kova, kun ottaa huomioon paitsi kilometrilukeman, myös auton iän, kuvan Caddy on vuosimallia 2012. Kurun Autohuollon hintapyyntö on 10 800 €. Opel Combo 1.6-litraisella ja 105-hevosvoimaisella dieselmoottorilla ei ehkä voita autojen kauneuskilpailuja, mutta tavaroiden ja ihmisten kuljetukseen se on varmasti vielä ”soiva peli”, vaikka mittarilukema onkin jo 170 346 km. Kuvan Combo on etuvetoinen ja manuaalivaihteinen. ARM Auto Oy:n hintapyyntö Vantaalla on 10 450 €. Joe etsii ensisijaisesti mahdollisimman tuoretta ja vähän ajettua pystyperäistä tila-autoa, ranskalaiset ovat vahvoilla. Kuvan Citroen Berlingo BlueHDi:llä -dieselillä on ajettu vasta 108 000 kilometriä ja auto on niinkin tuore kuin vuosimallia 2016. Mukavuutta lisää 6-lovinen automaattivaihteisto. Kamux Jyväskylässä pyytää tästä Sitikan tilaihmeestä 11 900 €. Ranskalainen Peugeot Partner Tepee Active BlueHDi 100 pistää maanmiestään Ciitroeniakin paremmaksi. Auto on vuosimallia 2017 ja mittarilukema joukon pienin, vain 86 000 km. Manuaalivaihteisessa Peugeotissa on sama 1.6-litrainen dieselmoottori kuin Berlingossakin, mutta vaihteisto on kepitettävä eli manuaali. Kuopion J. Rinta-Jouppi pyytää tästä Partner Tepeestä 12 600 €. Kuvan Ford Tourneo Connect 1,6 TDCi Titanium vuosimallia 2015 ei varustelun suhteen jätä juuri toivomisen varaa: siitä löytyy niin Webasto, panorama-ikkuna kuin vetokoukku ja parkkitutkakin. Moottori on 95-hevosvoimainen ja 1.6-litrainen turbodiesel ja vaihteisto on manuaalinen. PKS-Car & Auto55 Oy Vantaalla pyytää tästä 157 000 km ajetusta Tourneo Connectista 14 500 €.
KAASUJALKA 6/2022 9 10 000 €15 000 € Alla olevat KL-ServicePartner -korjaamot tarjoavat pyyhkijänsulkien vaihdon yhteydessä tyylikkäät aurinkolasit: AURINKOLASIT KAUPAN PÄÄLLE TURUN TEHOAUTO TURUN TEHOAUTO TELEKATU 1 TELEKATU 1 20360 TURKU 20360 TURKU 040 134 0007 040 134 0007 SALON MOOTTORIHUOLTO SALON MOOTTORIHUOLTO RATAKATU 3-5 RATAKATU 3-5 24100 SALO 24100 SALO 02 727 7100 02 727 7100 RAPTEC OY MB Karsolantie 11, 32210 Loimaa Puh. 044 347 4732 TL-MOTORS Audi, BMW Vehnätie 17, 21200 Raisio Puh. 044 777 0571 KONEASENNUS HANNULA OY Audi, Volvo, BMW, MB Pajakatu 1, 20320 Turku Puh. 040 012 8600 LOIMAAN AUTOKUNNOSTUS MB Leppäkuljunkatu 5, 32200 Loimaa Puh. 02 763 2175 MOOTTORIKONEISTUS OJALA OY Audi, BMW, MB Hallimestarinkatu 9, 20780 Kaarina Puh. 010 666 2440 MOTORFIX OY BMW Putkikatu 23, 21110 Naantali Puh. 02 536 9502 / 040 742 6799 KATSO LÄHIN KORJAAMOSI: WWW.KL-SERVICEPARTNER.FI KL-ServicePartner -korjaamoista löydät osaajat kaikkiin tarvitsemiisi autohuoltoihin ja -korjauksiin. Erikoistuen Mercedes?Benz?, BMW?, Volvoja Audi ?asiantuntemukseen sekä nykyaikaiseen tekniikkaan ja korjaustyöhön. OPTIWIDE OY Audi, BMW, MB, Volvo Vuoritie 6, 21600 Parainen Puh. 0400 533 757
10 KAASUJALKA 6/2022 Edes kahdeksan vuotta vanhasta 3-sarjan BMW:stä on vaikea kuvitella tulevaisuuden ”amis-Bemaria”, kun nelivetoista autoa liikuttaa 180-hevosvoimainen turbodieselmoottori ja 8-lovinen automaattilaatikko hoitaa ”pykältämisen” huomaamattomasti. TEKSTI_Timo Kiiski KUVAT_Mika Salomaa T ällä amis-Bemari -ilmaisulla en muuten sitten tarkoita kenenkään ylenkatsomiseksi. Päinvastoin. Omakin jälkikasvu on käynyt ammattikoulun. Osaavia duunareita tarvitaan tässä maassa enemmän kuin kulttuuriantropologeja ja taivaanrantaa maalailevia maistereita. Enemmän tämä amis-Bemari tulee siiitä, kun eräs tuttava sanoi, että ”kaikista 3-sarjan Bemareista tulee lopulta amis-Bemareita”, Tämä oli muunnelma loppuun kulutetusta sanonnasta ”Kaikista autoista tulee lopulta Opeleita”. Tuohon amis-Bemari -käsitteeseen kuuluu se, että entisinä aikoina 3-sarjan Bemarit olivat järjestään takavetoisia, bensamoottorisia ja manuaalivaihteisia. Niitä sitten enemmän ajettuina ja iäkkäämpinä ostivat usein ammattikoulusta valmistuttuaan leivänsyrjään päässeet nuoret miehet. Tehokkaalla takavetoisella Bemarilla sitten oli tapana päästää perä irti talvisilla teillä. Nyt tällaiset 2010-luvun alkupuolen 3-sarjan Bemarit ovat enimmäkseen nelivetoisia, dieselmoottorisia ja vieläpä aika usein myös hienostuneella 8-lovisella automaattilaatikolla varustettuja. Vaikea kuvitella, että tällainen auto palvelisi nuorten kollien ”ramirassina”. Käy yhä nätisti Pitkän johdatuksen jälkeen onkin hyvä lähteä ottamaan tyypit BMW 320-dieselillä vuosimallia 2014. Dieselmoottorihan käy ainakin lämmettyään nätisti kuin mikä. Ainoa voimakkaampi äänenlähde varsinkin moottoritienopeuksissa karkealla asfaltilla ovat isot pyörät. Hyvällä asfaltilla iäkkäämmälläkin 3-sarjan Bemarilla mennään todella miellyttävästi. Sähkötoimisen ohjauksen tunnottomuutta voi säätää jäykemmäksi vääntämällä sport-asetus plus-asentoon. Edellisestä mallista kasvanut akseliväli tekee kyydistä entistäkin vakaampaa. Sport-alusta nielee edelleen tien epätasaisuudet moitteetta. 123 000 kilometriä ajetussa ja hyvin huolletussa 8 vuottakin Bemarissa kilometrit eivät vielä juurikaan tunnu. Ajoasennon tällainen 176-senttinen äijänkäppänä saa erinomaiseksi ja hallintalaitteissa on jämäkkä tuntu: kaikki toimii kuten pitääkin. 8-lovinen automaattilaatikko toimii kuin unelma: pykälien vaihtoja ei oikein edes huomaa. Ajaminen on niin helppoa ja mukavaa, että sitä voisi sanoa vähän tylsäksikin. Mieleen tulee naiset, jotka tylsään ukkoon väsyttyään etsivät oikean jätkänroikaleen. Koeajolenkin aikana dieselin litrahinta oli taas pitkästä aikaa painunut perinteisestä ysivitosbensaa halvemmaksi ja tämän Bemarin pitäisi ainakin ilmoituksen mukaan mennä satanen 4.8 litralla. Ei ole ”pappa-Bemarikaan” Tuskin tämä nelivetoinen diesel-Bemari automaattilaatikolla muuttuu tulevaisuudessakaan ”ramirassiksi”.Mutta ei tästä oikein ole pappa-Bemariksikaan, eiköhän se paikka ole varattu vitossarjan Bemarille. Antaa omistajien puhua. Parhaiten tunnot koeajetusta Bemarista tiivistää Nettiauto.comissa mies Kellokoskelta. Näin hän kirjoitti 9.2.2015: ”BMW 320d A M-Sport hakee vertaistaan! Aivan mahtava teho/vääntö suhde. Kun ei ota "karvalakkimallia", niin ajomukavuus on taatu 5/5!”. Käyttäjien arvioita BMW 320;n eri-ikäisistä ja erilaisista malliversioista Nettiauto.comista löytyy kaikkiaan, valtaosa kokemuksista on vuosimallia 2008 vanhemmista autoista. Tämä kertoo, että 3-sarjan Bemari on erittäin suosittu auto vaihtoautomarkkinoilla. Nettiauto.comissa 3-sarjan Bemareita on myynnissä kaikkiaan 953 kappaletta, niistä vuosimallia 2008 tai sitä tuoreempia on 682. 3-sarjan Bemareiden hintapyynnöt vaihtoautomarkkinoilla ovat ihan järjellisiä, mutta totta kai niissä on selvästi imagolisääkin. Kun en kuitenkaan enää viitsi maksaa merkistä imagolisää, niin uskoisin löytäväni kymppitonnin halvemmalla ihan riittävän mukavan Mondeon tai Passatin. Omalta kohdaltani totean takavuosien Idolls-tuomarin tavoin; ”Tää näyttää hyvältä ja tää tuntuu hyvältä, mutta en äänestä jatkoon.” Mutta kolmekymppinen ”key account manager” saa tästä Bemarista 22 400 eurolla oikein hienon dieselin nelivedolla ja ripauksen vielä statustakin päälle. Käy aina kaupaksi Vaikka diesel tänä päivänä tuntuu olevan varsinkin ekoihmisille melkeinpä kirosana, niin käytetylle 3-sarjan diesel-Bemarille löytyy aina ostajansa. –Ostaja saa aika hienon auton siedettävällä budjetilla. Mitä kauemmas etelästä mennään, sitä paremmin 3-sarjan Bemarkin käy dieselinä kaupaksi. Etelässä ja pääkaupunkiseudulla se tekee paremmin kauppansa bensamoottorilla jo suhteellisen kalliin dieselveronkin takia, sanoo myyntipäällikkö Teemu Horkama J. Rinta-Joupin Helsingin toimipsteestä. Korimalliakin enemmän 3-sarjan BMW:n haluttavuudessa painaa varustelu. – 3-sarjan BMW on selkeästi 20-30 -vuotiaiden miesten auto, vähän kuten Audinkin S Line ja Mersun AMG-versiot. Vähänkin iäkkäämpi tai varakkaampi ostaja päätyy 5-sarjan BMW:hen. Iäkkäämmillä jo ajoasentokin ratkaisee, 3-sarjan BMW:n pen! TEKNIIKKAA BMW 320 SEDAN 320D A XDRIVE M SPORT VUOSIMALLI: 2014 MITTARILUKEMA: 123 000 km MOOTTORI: R4, 1995 cm3, turbo POLTTOAINE: diesel TEHOT: 180 hv VÄÄNTÖ: 380 Nm KESKIKULUTUS: 4.8 l /100 km (ilmoitettu) CO2-PÄÄSTÖT: 125 g/km VAIHTEISTO: 8-lovinen automaatti VETOTAPA: neliveto SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 7,6 s, huippunopeus 228 km/h MITAT: pituus 4620 mm, leveys 1810 mm, korkeus 1429 mm, akseliväli 2810 mm MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa HINTA: 21 890 € keissä laskeudutaan isompaan 5-sarjan malliin matalammalle ja sekin voi ratkaista, jos on pientäkin selkävaivaa, Horkama sanoo. Nelipyörän Lahden liikkeen vaihtoautopäällikkö Jere Issakainenkin myöntää, että ”harvemmin 3-sarjan Bemaria vanhus ostaa”. –Ja mitä pienempään malliin mennään, sitä vaikeammaksi menee dieselin myynti, 3-sarjan BMW menee kuitenkin aina kaupaksi, lopulta myös dieselinä, Issakainen sanoo. BMW 320 KUUKAUDEN KÄYTETTY MATKALLA ”AMIS-BEMARIKSI”?
KAASUJALKA 6/2022 11 Puh. 010 239 0200 Hautalantie 16, Tampere www.fusti.fi AUTOPURKAMOT Autopurkamosta apu autosi ongelmiin edullisemmin. Tuomme osia Euroopasta. Jos meillä ei ole, hankimme. KYSY TARJOUKSIA! Varastossamme yli 150 000 varaosaa! HENKILÖ-, PAKETTIJA MAASTOAUTOT HENKILÖAUTOT Puh. (02) 721 7700 Helsingintie 595, Salo www.auto-lehtinen.fi KÄYTETYT VARAOSAT TAKUULLA! KÄYTÖSSÄSI KAHDEN PURKAMON SUURET VARASTOT 24/7. Tarjoukset voimassa 8.–19.6.2022 tai niin kauan kuin tuotteita tarjousaikana riittää. Ei ennakkovarauksia. Kärcher K3 Kärcher K3 PAINEPESURI PAINEPESURI Kätevä ja kompakti pystymallinen painepesuri Kätevä ja kompakti pystymallinen painepesuri kaikkiin kodin tavanomaisiin pesutarpeisiin! kaikkiin kodin tavanomaisiin pesutarpeisiin! 79-0007 79-0007 Teammate Teammate FRISBEEGOLFKORI FRISBEEGOLFKORI Omalla siirrettävällä korilla lajiharjoittelu Omalla siirrettävällä korilla lajiharjoittelu sujuu missä tahansa sujuu missä tahansa 80-02132 80-02132 Motox Motox AUTOSHAMPOO 2,5 L AUTOSHAMPOO 2,5 L Tehokas vahaa sisältävä Tehokas vahaa sisältävä autoshampoo autoshampoo 60-00001 60-00001 Norm. 9,99 Norm. 9,99 (4,00/l) (4,00/l) Shell Helix Ultra ECT C2/C3 0W-30 Shell Helix Ultra ECT C2/C3 0W-30 TÄYSSYNTEETTINEN MOOTTORIÖLJY TÄYSSYNTEETTINEN MOOTTORIÖLJY 4 L (VAG) 4 L (VAG) Erityisesti Volkswagen-, Audi-, Skodaja Erityisesti Volkswagen-, Audi-, Skodaja Seat-autoille tarkoitettu Seat-autoille tarkoitettu ja hyväksytty öljy ja hyväksytty öljy 59-0110 59-0110 Roastmaster C-series 310 Roastmaster C-series 310 KAASUGRILLI KAASUGRILLI Kolme poltinta, sivukeitin sekä alakaapit. Kolme poltinta, sivukeitin sekä alakaapit. Laatua huippuhintaan! Laatua huippuhintaan! 85-00973 85-00973 VÄLKKYTARJOUS KANTA-ASIAKKAILLE (59,90) 49 90 1 litran Shell Helix Ultra ECT C2/ C3 0W-30 ja lisäysöljypussi kaupan päälle! (59-0109 arvo yht. 12,90) VÄLKKYTARJOUS KANTA-ASIAKKAILLE 9,98/l 39 90 VÄLKKYTARJOUS KANTA-ASIAKKAILLE (229,00) 199 00 VÄLKKYTARJOUS 2,40/l 5 99 VÄLKKYTARJOUS KANTA-ASIAKKAILLE (109,00) 99 90 Kärcher-yleispuhdistusaine 1 L kaupan päälle! (79-0103, arvo 11,90) )) Seuraa meitä Facebookissa ja Instagramissa Verkkokaupasta yli 50 euron tilaukset Matkahuollon noutopisteisiin nyt veloituksetta! Tarjous on voimassa 30.6.2022 saakka.
12 KAASUJALKA 6/2022 ÄIJÄ AUTO Volvo XC70 ”XC70 OLI PAREMPI, TÄÄ V90 ON LELU” Noin viestitti iäkkäämmän Volvo XC70:nsä käytettyyn Volvo V90 Cross Country -malliin päivittänyt sukulainen. Ja todentotta: lähes 300 000 km ajettu ja 10 vuotta vanha XC70 henkii enemmän ”oikeaa” Volvoa kuin uudet 90-sarjan mallit. TEKSTI JA KUVAT_ Urmas Hurmalainen T otuus ei löydy kaurapuurosta, vaan Suomi24 -keskusteluista. Ainakin mitä käytettyihin Volvoihin tulee. ”Jos on vanha hyvin toimiva Volvo, niin pitää ajaa vuodessa aivan hirveitä kilometrejä, että tulee vanhalla Volvolla ajo kalliimmaksi kuin vastaavan kokoluokan yhdelläkään uudella autolla”, töräytteli nimimerkki ”Halvalla pääsee” jo vuonna 2011. Kun puhutaan Volvo-miehistä, niin silloin ei puhuta uusilla V90-malleilla ajavista markkinointijohtajista. Silloin puhutaan miehistä ja vähän naisistakin, joka ajavat jo ikääntyneillä, mutta hyväkuntoisilla Volvoilla. Oikea Volvo-mies ei aja edelleen tuotannossa olevalla Volvo-mallilla, vaan jo mallistosta poistuneella Volvolla. V70-mallimerkintä meni historiaan jo vuonna 2016. Eli tämän päivän V70-miestä voi jo pitää oikeana Volvo-miehenä. Oikea Volvo-mies ei siis ole vaikkapa jääkiekon liigavalmentaja, joka ajaa Volvo V90:llä. Volvo-mies voi olla vaikkapa iäkäs suuren maatilan isäntä tai kartanherra, joka ei enää viitsi päivittää iäkästä Volvoaan uuteen, vaan pitää mieluummin huolta vanhasta. Siinä missä ylivelkaantuneen rakennusyrittäjän iäkkäässä E-sarjan Väyrys-Mersussa helmat kukkivat ja pakoputki römpöttää, ovat kartanonherran farmari-Volvossa kori ja tekniikka yhä iskussa. Miestai naisoletettu Volvoihminen on ehdottomasti myös merkkiuskollinen. Kun Vantaan Petikon Vaihtoautomaasta koeajoon saatiin Volvo XC70 vuosimallia 2012, auto tuntui ja näytti enintään 100 000 kilometriä ajetulta, vaikka mittarilukema oli jo lähes 300 000 kilometriä. Kaikesta päätellen tätä Volvoa on pidetty ja huollettu huolella. R5 käy suloisesti Oma isä ajoi Ford Cortinalla ja tohti ostaa Volvon vasta reilusti yli viisikymppisenä. No se olikin sitten hieno peli 1980-luvun alussa, 6-pyttyinen Volvo 244 -diesel. Sillä ukko ajoi kuolemaansa saakka, 21 vuotta. On se vaan metka juttu, kun sen vanhan 5tai 6 –sylinterisen Volvon dieselin soundin sellaisella paljon ajanut tunnistaa heti kättelyssä. Luotin kuulooni edelleen. Kuulostelin letkeää hörinää ja olin varma, että konepellin alla jyskyttää tuttu 5-pyttyinen ja 2.4-litrainen diesel. Volvo korvasi 5sylinteriset ja 2.4-litraiset dieselit vasta vuonna 2014 turboahdetuilla 2-litraisilla rivinelosilla. Meidän rouvalla oli aikoinaan 2.4-litrainen ja viisipyttyinen Volvo S40 -diesel. Se oli varsinkin kaupunkiajossa ihan sietämätön juoppo. Ehkä tämä 2-litrainen viisipyttyisyydestään huolimatta kuluttaa kuitenkin himpun vähemmän kuin 2.4-litrainen. Koeajettu Volvo oli vain etuvetoinen XC70. Pääsääntöisesti vaihtoautomarkkinoilla olevat XC70-mallit ovat nelivetoisia 2.4-litraisella ja 5-sylinteriVOLVO XC70 D3 MOMENTUM BUSINESS A FWD VUOSIMALLI: 2012 MITTARILUKEMA: 279 000 km EDELLINEN KATSASTUS: 17.5.2022 MOOTTORI: R5, 1974 cm3 TEHOT: 163 hv VÄÄNTÖ: 400 Nm CO2-PÄÄSTÖT: 159 g/km (autodata) VETOTAPA: etuveto POLTTOAINE: diesel VAIHTEISTO: 6-lovinen automaatti VETOTAPA: etuvetoinen KESKIKULUTUS: 6.1 l /100 km (autodata) SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.9 s, huippunopeus 205 km/h MITAT: pituus 4823 mm, leveys 1907 mm (peilit taitettuina), korkeus 1547 mm, akseliväli 2816 mm, tavaratila vähintään 575 l MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Petikko Vantaa HINTA: 11 900 € ! TEKNIIKKAA sellä dieselmoottorilla. Tehoja molemmissa vaihtoehdoissa on kuitenkin samat 163 hevosvoimaa ja vääntöä niinikään samat 400 Nm. Vaihtoautomaan ilmoituksen mukaan tämä etuvetoinen D3 kiihtyy nollasta sataseen 10.2 sekunnissa sekunnissa ja huippunopeus on 200 km/h. Suunnilleen samat suorituskyky ja vääntö ilmoitetaan samanikäisille 2.4-litraisille R5-diesleille. Automyyjästä riippuen tosin 2.4-litraiselle D3 ilmoitetaan ihan himpun vaatimattomampia suorituskykyarvoja. Olisiko tämän etuvetoisen ja 2-litraisen R5-dieselin etuina nelivetoiseen verrattuna siis himpun pienemmät kulutus ja Co2päästöt? Tosin nämäkin erot taitavat olla hiuksenhienoja, Eli lähdetäänpä koeajolle ihan pelkällä perstuntumalla. Koeajetun etuvetoisen Volvo XC70:n mittarilukema oli kunnioitusta herättävä. Vähemmän nousukas Tykkään tästä XC70 -mallista jo senkin takia, että iäkkäämmälläkin XC60-maasturilla on omasta mielestäni himpun enemmän nousukkaan imago. XC70 ei leiki maasturia, vaan on juurevan kesämökki-ihmisen työjuhta, kartanohenkisyydestään huolimatta. Minusta se jäi turhaan XC60:n varjoon myyntiluvuissa. Ulkonäöltään XC70 on möhkälemäistä ensimmäisen sukupolven XC60-maasturia selväpiirteisempi. Ajokokemus muistuttaa pitkälti V70-mallista jääneitä mielikuvia. Suurempi maavara ei käytännön ajossa juuri tunnu, ja ohjaus on tunnoltaan sekä kevyt että tarkka. Matkustamo on ilmeeltään hillitty ja tuntuu yhä laadukkaalta. Ja vanhankin Volvon penkit edustavat edelleen automarkkinoiden mukavinta päätä. Volvo tarjoaa V70-mallia nelivetonakin myös ilman ulkoisia tunnusmerkkejä. XC70kuoret vetoavat mökkeilijöihin ja muihin huonompia teitä lähinnä satunnaisesti ajeleviin. Maantieajossa XC70 ehdottomasti mukavampi kuin samanikäinen XC60 -maasturi. Vaatimattomalle ja kuuttakymmentä lähentelevälle, omakotitalon rakentamisprojektiin taas ryhtyneelle vantaalaismiehelle tällainen 10 vuotta vanha XC70 voisi hyvinkin olla juuri se oikea peli. Ehkä varmuuden vuoksi kuitenkin vähän pienemmällä mittarilukemalla.
KAASUJALKA 6/2022 13 Huippulaadukkaat uusioturboahtimet henkilöautot, pakettiautot, kevyt kuorma-autot, raskas kalusto, veneet, työkoneet, traktorit alk 399€ / 36 kk takuu Suoramyynti Autoliikkeet, Autokorjaamot, yksityisasiakkaat 020 728 8650 / myynti@turbotukku.com Ma-Pe: 9.00 17.00 WWW.TURBOTUKKU.COM Audi / Seat / Skoda / VW 1.9-2.0TDi Alk. 399 € / 36 kk takuu vm. 2005-2016 Nissan / Renault 1.9Dci Alk. 399 € / 36 kk takuu Mercedes-Benz / BMW sähköohjatut turbot Alk. 699 € / 36 kk takuu OSTAMME ALKUPERÄISET VIALLISET TURBOAHTIMET! TARJOA! 020 728 8651 Viimeistään nyt on aika huollattaa auton ilmastointi ennen kesän helteitä. Samalla kannattaa vaihdattaa myös raitisilmasuodatin ja desinfioida ilmastointikanavat, muistuttaa Tomas Palander Rengasmarket Turusta. J otta auton ilmastointilaitteisto pysyisi kunnossa ja toimisi moitteettomasti, kannattaa ilmastointihuolto tehdä Palanderin mukaan vähintään kahden vuoden välein. –Uskoakseni ihmiset aika huonosti muistavat huollattaa autonsa ilmastointilaitteen säännöllisesti. Yleensä se tehdään vasta sitten, kun huomataan, ettei auto kesähelteillä viilenekään toivotusti, Palander sanoo. Ilmastoinnin täyttöhuollossa kylmäaineen mukana ilmastointilaitteeseen menee sen osia voitelevaa öljyä. –Laitteen tyhjentyessä kylmäaineesta ei voitelukaan enää toimi ja pahimmillaan kaasumaisen jäähdytysaineen nesteeksi muuntava kompressori voi hajota. Kun kompressori hajoaa, ei enää selvitä pelkällä täyttöhuollolla, vaan kustannus nousee satoihin euroihin, Palander sanoo. Rengasmarket Turun normaalihinta ilmastoinnin täyttöhuollolle on 89 euroa, mutta kampanjahinta on nyt 69 euroa, vanhemmalla R134a kylmäaineella. –Uudemmissa autoissa on käytetty uutta R1234yf -kylmäainetta. Tämä on kalliimpaa mutta huollot tälläkin aineella onnistuvat. Kampanja on voimassa toistaiseksi, sen tarkempaa kestoa ei vielä ole määritelty, Palander sanoo. Raitisilmasuodatinkin vaihtoon Palander suosittelee vaihdattamaan ilmastoinnin täyttöhuollon yhteydessä myös auton raitisilmasuodattimen. –Samalla valmistetaan, että mitkään mikrobit ja bakteerit eivät pääse kasvamaan siellä ilmastointikanavissa. Meillä raitisilmasuodattimen vaihto maksaa normaalin ilmastoinnin täyttöhuollon päälle keskimäärin 30 euroa, joten isosta kustannuksesta ei ole kysymys. Raitisilmasuodattimen vaihtokin kannattaa tehdä vähintään kahden vuoden välein, tosin monessa autossa se kuuluu perushuolto-ohjelmaankin. Ja jotta ilmastointilaite puhaltaisi viimeisen päälle raikkaasti ja myös terveellisesti, lopputuloksen viimeistelee ilmastointikanavien desinfiointi. –Tämä toimenpide maksaa meillä noin 25 euroa. Antibakteerinen puhdistusaine eliminoi bakteerit, virukset, sienet ja homeitiöt sekä muut mikro-organismit. Se myös poistaa homeen ja tupakansavun tapaiset epämiellyttävät tuoksut, RAIKKAASTI KOHTI KESÄÄ Palander muistuttaa, että ilmastointihuollon tarve ei ole sidottu ajettuihin kilometreihin, vaan aikaan. –Vaikka vuosittaiset kilometrit jäisivät vähäisiksi, ilmastoinnin täyttöhuolto ja raitisilmasuodattimen vaihto kannattaa tehdä ainakin kahden vuoden välein. Ilmastointihuollon yhteydessä autolle tehdään myös alipainetesti, joka tarvittaessa paljastaa myös mahdolliset vuodot. TEKSTI_Timo Kiiski Rengasmarket Turun Tomas Palander kehottaa tekemään ostopäätöksiä uusista talvirenkaista nyt hyvissä ajoin. –Tulossa on saatavuusohjelmia. Meillä on toki iso varasto ja jonkun tietyn rengasmerkin loppuessa meiltä luultavasti löytyy korvaavat renkaat tilalle. Kokovalikoima on kuitenkin pienentymässä, kun moni iso valmistaja on jo ilmoittanut poistaneensa esimerkiksi joitakin halvempia merkkejään tuotannosta, Palander sanoo.
14 KAASUJALKA 6/2022 Horoskoopit laati autoastrologian tohtori h.c. Urmas Hurmalainen OINAS 21.3 – 20.4. ”Karavaanari, karavaanari – on kaikkien kaveri.” Olet suhtautunut karavaanareihin hieman ylimielisesti. Ehkä olisi aika muuttaa asennetta ja huomata sen edut: liikkumisen vapaus. Matkailuautoa ei tarvitse myöskään ostaa, kun harrastuksen voi aloittaa vuokraamisella. HÄRKÄ 21.4 – 21.5. Puuretta kikkaa eli kiirettä pukkaa, väänsi Putouksen Ratiomieskin. Autoa ei kuitenkaan kannattaisi pestä kiireellä ja muista käyttää ainakin riittävästi vettä! KAKSOSET 22.5 – 21.6. On tainnut jäädä auton ilmastointi väliin jo useampana kesänä, kun kärry tuoksahtaa kesähelteillä tunkkaiselta? Älä pihistele, vaan teetä se nyt kunnolla: raitisilmasuodattimen vaihtoa ja ilmastointikanavien desinfiointia myöten! RAPU 22.6 – 22.7. Kuukauden puolivälissä on riski, että tömäytät kunnolla tiessä olevaan kuoppaan. Mene hyvä ihminen ainakin tarkastuttamaan aurauskulmat. LEIJONA 23.7 – 23.8. Edessä on vuoden antoisin vaihe. Jakso on hyvin energinen. Varjoa kuitenkin voi tuoda oikutteleva auto. NEITSYT 24.8 – 22.9. Jakson ilot ovat pieniä mutta makoisia. Autoosi ilmestyvän vian korjauslasku yllättää sinut tällä kertaa positiivisesti. VAAKA 23.9 – 22.10. Vakituisissa parisuhteissa on nyt jännitteitä. Varsinkin autossa riittää kuukauden jälkipuoliskolla huonoa energiaa. SKORPIONI 23.10 – 22.11. Askeleen eteenpäin voi ottaa nyt tai myöhemmin kesällä. Ei ole pakko päättää auton vaihtamista juuri nyt. JOUSIMIES 23.11. – 22.12. Aika sopisi mitä parhaiten lomailuun. Osta nyt kuitenkin autoon kunnon alkometri. KAURIS 23.12 – 20.1. Kesä alkaa työn ja arjen pulmien ratkomisella. Lataushybridi vai kaasuauto? Kas siinäpä mietittävää. VESIMIES 21.1.-18.2. . Ennuste kaartaa mukavasta hyvinkin antoisaan. Automiesoletetulle riittää kesäkuussa kaikenlaista kivaa, Riihimäen Turpakäräjistä Mommilan Mototiistaihin. KALAT 19.2.-20.3. Nyt on edessä poikkeuksellisen tasainen, vähän tylsäkin jakso. Nyt piristävät pienetkin jaetut sosiaaliset ilot. Erilaisiin autoilutapahtumiin voi osallistua ihan vain katsojanakin. AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI KESÄ-HEINÄKUULLE 2022! OSTETAAN AUTOJA MÖNKIJÄT Pohjanmäentie 7, HEINOLA I 0400 124 262 Mestarinkatu 16, LAHTI I 045 258 7877 westmac.fi Trailereiden päävarasto Heinolassa Sis. alv 24% alk. alk. 5.990€ 5.990€ HEVOSHEVOSTRAILERIT TRAILERIT Varastossa Varastossa useampaa useampaa mallia! mallia! KATSASTUSASEMIA VARAOSIA • varaosakauppa • vaihteistokorjaamo • vikadiagnostiikka • autosähkötyöt • määräaikaishuollot • katsastuskorjaukset • ilmastointihuollot • jakohihnan vaihdot (03) 5356 100 | Puutikkalantie 40, 36760 Luopioinen MYY AUTOSI MEILLE! Huutava pula 1000-30000€ autoista, myös pakut ja mp:t Linnatie 7, Mäntsälä Soita Petri Harinen puh. 0400 474 674 www.autoplaneetta.? autoplaneetta@gmail.com SUOMEN AUTOKIERRÄTYS / ILMOITUS LAYOUT 82 x 88 mm V1 V2 Auton kierrättäminen ympäristöystävällisesti on helppoa eikä maksa mitään. Kierrätä autosi ilmaiseksi Katso vastaanottopisteet: autokierratys.fi Auton kierrättäminen on helppoa ja ilmaista. Katso vastaanottopisteet: autokierratys.fi Ympäristö kiittää auton kierrättäjää Noin 95 % auton painosta pystytään hyödyntämään. AUTOKIERRÄTYS
KAASUJALKA 6/2022 15 15. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä ja Itä-Suomessa KUSTANTAJA Wheelmedia Oy, Olarinluoma 13, O2200 Espoo PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 7777 97 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Urmas Hurmalainen, Timo Kiiski, Mauri Nurmi, Jari Sjöman, Petri Matikainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi NETTISIVU www.kaasujalka.fi PAINOPAIKKA Sanoma Manu Oy, Tampere JAKELUALUEET Pääkaupunkiseudun telineet 255 kpl: Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Tuusula, Kerava, Järvenpää, Sipoo, Nurmijärvi, Kirkkonummi, Lohja, Nummela, Karkkila, Veikkola, Vihti, Porvoo, Mäntsälä, Askola, Karjaa, Inkoo Pirkanmaan telineet 89kpl: Tampere, Ylöjärvi, Kangasala, Nokia, Lempäälä, Akaa, Toijala, Orivesi, Pirkkala, Pälkäne, Valkeakoski, Sastamala, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Seinäjoki, Vaasa, Kokkola Varsinais-Suomen telineet 90 kpl: Turku, Raisio, Naantali, Kaarina, Paimio, Lieto, Aura, Parainen, Salo, Forssa, Loimaa, Masku, Somero, Nousiainen, Mynämäki, Hanko, Tammisaari Keski-Suomen telineet 46 kpl: Jyväskylä, Muurame, Jämsä, Korpilahti, Äänekoski, Suolahti, Laukaa, Keuruu, Petäjävesi Päijät-Hämeen telineet 45 kpl: Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Kouvola, Kausala Kanta-Hämeen telineet 44 kpl: Hämeenlinna, Iittala, Tervakoski, Janakkala, Tuulos, Lammi. Riihimäki, Oitti, Loppi, Hyvinkää, Forssa Itä-Suomen telineet 66 kpl: Mikkeli, Varkaus, Juva, Pieksämäki, Suonenjoki, Joroinen, Heinävesi, Lieksa, Kitee, Tohmajärvi, Outokumpu, Vihanti, Vuokatti, Kuhmo, Kuopio, Iisalmi, Kajaani, Joensuu, Nurmes, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti RISTIKKO Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.com VASTAA, RATKO JA VOITA GORILLA TUOTETUOTESETTI! SETTI! A) SAABILLA B) VOLVOLLA C) BEMARILLA D) AUDILLA Nyt kaikki autopesuhommiin! PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINUMERO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. EN HALUA, ETTÄ KOMMENTTEJANI JULKAISTAAN LEHDESSÄ VASTAUSKUPONKI Wheelmedia Oy Olarinluoma 13 02200 Espoo Postimerkki 6/2022 Vastaamalla annat luvan julkaista nimesi Kaasujalka-lehdessä, mikäli voitto osuu kohdalle. Kaikkien oikein vastanneiden kesken arvomme 3 Gorilla tuotesettiä. Vastausaikaa on 15.7.2022 saakka. Huhtikuun kisaan vastanneiden kesken arvoimme Sonax-autonhoitosetin ja 5 Hurmalaisen pokkaria. Sonax-tuotesetin voitti Pentti Räty Kouvolasta. Hurmikset voitti: Pekka Hurme Turusta, Aatto Malinen Katvikista, Tapani Aaltonen Sastamalasta, Ritva Tarvainen Palokasta ja Antti Ala-Kokko Nokialta. Onnea voittajille. MILLÄ AUTOLLA HURMALAINEN AJAA TÄSSÄ NUMEROSSA?
16 KAASUJALKA 6/2022 KESTÄVINKIN KAIPAA HUOLTOA MAAHANTUOJAN VALTUUTTAMA KORJAAMOMME PALVELEE SINUA KAARINASSA. • Kaikki korjauspalvelut • Määräaikaishuollot • Katsastustarkastukset ja katsastuspalvelut • Tuulilasin kiveniskemäkorjaukset • Ilmastointilaitteen huolto • Rengasmyynti • Kaikki rengastyöt • Varusteasennukset • Alkuperäiset Toyota-varaosat • Sijaisautopalvelu Varaa autollesi huoltotai korjausaika numerosta (02) 243 5585 tai osoitteessa www.testipiste.fi Hallimestarinkatu 22, 20780 Kaarina Avoinna ark. 7.30-16.30, puhelin (02) 243 5585, www.testipiste.fi SALON AUTOSÄHKÖ Puh. (02) 731 3362 salonautosahko@netti.fi Varaosat ja tarvikkeet amerikkalaisiin autoihin Salosta VERKKOKAUPPA SALON AUTOTARVIKE Puh. (02) 733 1182 Asioi verkkokaupassa tai paikan päällä! Örninkatu 8, Salo Avoinna ma-pe 9-17 puh. 045 202 1536 myynti@jenkkiosat.com SALONAUTOSÄHKÖ.FI Edullinen ja ammattitaitoinen Autofithuoltokorjaamo kaikille merkeille! Örninkatu 8, Salo AKUT EDULLISESTI Henkilöautoihin, kuorma-autoihin, työkoneisiin, moottoripyöriin, myös vapaa-ajan akut Moottorin vääntöalue paranee Moottorin teho paranee Kiihtyvyys paranee Ajomukavuus paranee AUTOKORJAAMO • Jakopään vaihdot • Sähkötyöt • Latureiden ja starttien vaihdot • Pakokaasumittaukset • Öljyn vaihdot • Määräaikaishuollot • Tuulilasien vaihdot • Pakoputken vaihdot • Ilmastointilaitteiden huollot • Eberspächer asennusja huoltoliike MOOTTORIOPTIMOINTI • Optimoinnit henkilöja pakettiautoihin • OBD-portista sekä suoraan ECU:lle ASENNUSPALVELU LISÄVALOJEN ASENNUS Autolasien ykkönen Puh. 02 432 9390 • Tuotekatu 6, Raisio www.raisionautolasi.fi Avoinna ma-pe 8 –17, nyt myös la 10 –15 Myös Liedossa Tuulissuolla. www.liedonautolasi.fi Vakuutusyhtiöiden sopimuskumppani