1111111 Liikeidea kirkastuu Koelennolla s.8 Kasvu kuuluu kaikille s.12 Investoinneilla suurempi siivu kebabmarkkinoista s.4 1/2017
2 yrittämisen perustiedot netissä w w w. k e u k e . f i Tarvitsetko laskutuspohjaa tai perustietoja markkinointisuunnitelman teosta? Miltä näyttää muistutuslasku tai alihankintasopimus? Yritystulkki on yrittäjän sähköinen työkalupakki, josta löydät kaikki yrityksen pyörittämiseen liittyvät perustiedot ajantasaisena ja paikallisesti tuotettuna. Maksuton palvelu helpottaa hallinnon hoitamista ja antaa mainiot välineet yrityksesi toiminnan suunnitteluun myös pidemmällä tähtäimellä. KÄY TUTUSTUMASSA HETI! • Markkinointisuunnitelma • Myyntisuunnitelma • Kilpailija-analyysi • Hinnoittelulaskuri • Yrityksen talousja verotusopas • Hinnoittelun perusteet -opas • Toimivan yrityksen tulossuunnitelma • Kassabudjetti • Investointilaskuri • Arvonlisäverolaskelma • Hallituksen yleinen pöytäkirja • Lasku • Tarjous • Tarjouspyyntö • Tilauslomake • Tilausvahvistus
3 p ä ä k ir j o it u s keuke postia 1/2017 JULKAISIJA >> Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy PÄÄTOIMITTAJA >> Elina Pekkarinen, toimitusjohtaja TOIMITUS, KUVAT JA TAITTO >> Mainossatama Oy ILMESTYMINEN >> 3 numeroa vuodessa PAINOSMÄÄRÄ >> 6 000 kpl VARAA OMA AIKASI MA-PE 9.00-15.00 050 341 3210 ( soitamme tarvittaessa takaisin) Ajan voi varata myös sähköpostitse keuke@keuke.? 3 Kannustamista, ei lannistamista Yrittäjämyönteisyys on asia, josta keskustellaan valtakunnassa ja jokaisessa kunnassa. Erityisen paljon siitä on varmasti keskusteltu juuri nyt, kun kunnallisvaalit kolkuttavat ovella. Yrittäjämyönteisyys ei ole tänä päivänä puhujasta ja puolueesta riippuvainen. Kaikki ymmärtävät, että yritykset luovat työpaikat ja että me tarvitsemme yhä enemmän yrittäjiä. Kaikki ymmärtävät myös, että kannustavassa ja palkitsevassa ilmapiirissä tehdään parempia tuloksia. Yrittäjämyönteisyyttä tarvitaan, se on selvä. Mutta mitä se tarkoittaa käytännössä? Mitkä ovat ne todelliset ja oikeat teot, joilla lupaus yrittäjämyönteisyydestä lunastetaan? Valtioneuvoston viime syksynä julkistaman selvityksen mukaan Suomi on kansainvälisesti vertailtuna jäljessä startup-yrittämisessä. Pullonkauloina ovat muun muassa epävarmuus ja epäonnistumisen pelko. Myös rahoituksen saatavuus sekä työmarkkinajäykkyydet haittaavat uusia yrittäjiä. Kasvun esteinä nähdään sääntely ja lainsäädäntö. Voi siis sanoa, että kauniista sanoista ja hyvistä aikomuksista huolimatta yrittäjämyönteisyys ei ole Suomessa vielä kaikilta osin totta. Keuken toimialueen kuntien osalta yrittäjämyönteisyys näkyy muun muassa siten, että kunnat mahdollistavat Keuken tarjoamat yritysneuvontapalvelut yrityksille. Se on selkeä viesti ja todellinen teko yrittäjien tukemiseksi. Sillä vaikka yrittäjyys usein alkaa unelmasta ja intohimosta, ja yrittämistä tehdään sata lasissa, kukaan ei ole joka alan asiantuntija. Kun yrittäjä saa hyviä neuvoja ja apua yrityksensä kehittämiseen, unelmat saavat siivet ja saamme niitä kipeästi kaipaamiamme menestystarinoita. Kauniita ja kannustavia kevätpäiviä, Elina Pekkarinen toimitusjohtaja
4 Nurmijärven Ilvesvuoressa tehdään noin neljännes Suomessa syötävästä kebablihasta. Deniss Ceylan Oy taistelee markkinaosuuksista kotimaisuudella ja laadulla. Nyt yritys on ottamassa isoa kasvuharppausta, mikä tarkoittaa kolmen miljoonan investointeja, uusia tuoteinnovaatioita ja isompia markkinoita. Nurmijärven Ilvesvuoressa tehdään noin neljännes Suomessa syötävästä kebablihasta Deniss C kasvua kotimaisella kebabilla
5 Deniss Ceylan Oy valmistaa vuodessa noin kaksi miljoonaa kiloa kebablihaa 600 neliön tuotantotiloissa. Ensi kesän ja syksyn aikana olisi tarkoitus aloittaa suuri rakennusprojekti, jossa tuotantotiloja laajennetaan 900 neliön verran. – Tämä on meidän vastaisku tuontilihaa vastaan, Deniss Ceylanin toimitusjohtaja Sami Koivuniemi toteaa. – Tuotantotilojen laajentamisella saamme lisää kapasiteettia varraskebabin valmistukseen ja logistiikkaan, mutta samalla me tuomme markkinoille aivan uusia tuotteita. Näitä uusia tuotteita ajatellen olemme investoimamassa myös uusiin monipuolisiin laitteisiin. Viime vuonna Deniss Ceylanin liikevaihto oli noin seitsemän miljoonaa euroa. Uusien investointien ja tuotteiden myötä Koivuniemi tavoittelee seuraavan viiden vuoden aikana liikevaihdon tuplausta. – Myös henkilöstömäärän kasvua on odotettavissa tulevaisuudessa. Se on selvä. Kotimaisuus valttina Lihan ja tuotannon kotimaisuus ovat Ceylan Kebabin tinkimätön myyntivaltti. Se on valtti Suomessa, mutta myös rajojen ulkopuolella. Ceylan Kebabia viedään myös Ruotsiin ja Viroon. – Me panostamme kotimaisuuteen, laatuun ja palveluun. Meidän on turha ”Keukesta oli iso apu investointitukien hakemisessa. Hakemus piti tehdä kaiken lisäksi tosi nopealla aikataululla, en olisi missään nimessä pystynyt siihen ilman ammattilaisten apua.” kilpailla hinnalla ulkomaista tuontilihaa vastaan. Näillä eväillä olemme pärjänneet ja kasvaneet viimeiset 14 vuotta, Koivuniemi kertoo. Suomen tiukan elintarvikelainsäädännön Ceylan Kebab on kääntänyt edukseen. – Meillä on omavalvontajärjestelmä, jota kehitämme jatkuvasti. Työntekijöillä on tarvittavat ja ajantasaiset koulutukset ja raaka-aineena käyttämämme lihan pystyy jäljittämään tilalle asti. Me olemme panostaneet paljon myös tuotantolaitteisiin, logistiikkaan ja kylmäautoihin. Tiedämme tasan tarkkaan millaisen matkan kebabliha tekee ennen kuin se päätyy asiakkaalle. – Kotimaisuus tarkoittaa laatua ja turvallisuutta. Kun käytämme suomalaista lihaa, tuemme samalla kotimaista alkutuotantoa. Ja onhan sillä myös työllistävä vaikutus. Valinnat kertaantuvat, Sami Koivuniemi toteaa. TUKEA INVESTOINTIIN Deniss Ceylan Oy on saanut hankkeelleen investointitukea ELY-keskuksen hallinnoimasta Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmasta, jolla edistetään kannattavaa ja työllistävää yritystoimintaa maaseutualueella ja jolla kehitetään maataloutta ja maaseutua. – Keukesta oli iso apu investointitukien hakemisessa. Hakemus piti tehdä kaiken lisäksi tosi nopealla aikataululla, en olisi missään nimessä pystynyt siihen ilman ammattilaisten apua. Vinkin Keuken palveluista Sami Koivuniemi sai ystävänsä vaimolta. Investointitukien lisäksi Keuke on auttanut Deniss Ceylania liiketoiminnan strategisessa sparrauksessa. – Olen tyytyväinen, että otin yhteyttä. Olen saanut hyvää ja ystävällistä palvelua. Aivan varmasti myös jatkossa on tarvetta hyvälle neuvonnalle ja ideoille. Kunhan kesä koittaa ja rakennustyöt alkavat, niin sen jälkeen täytyy aloittaa uusien markkinoiden kartoittaminen. – Tähän asti olemme kasvaneet sillä, että asiakkaat haluavat meidän tuotteitamme ja tilaavat niitä. Uusien tuotteiden kanssa täytyy hetki miettiä, miten me tulemme niiden kanssa markkinoille.
6 p o s t ia k e u k e l l e Keravan yrityspalvelupäällikkö Pirjo Leino: Kaupunki tarvi kauppoja ja palveluja
7 Keravan keskusta näyttää olevan yhtä suurta työmaata. Mitä siellä oikein tapahtuu? Keravan keskustassa on käynnissä muodonmuutos. Käynnissä ovat purkuja maanrakennustyöt: vanhat Petterin, Kahverin ja Aleksintorin kiinteistöt pannaan maan tasalle. Tätä muodonmuutosta on odotettu hartaasti ja tämän vuoden kesän ja syksyn aikana on jo odotettavista uutta, kun uuden kauppakeskuksen ja sen päälle rakennettavien talojen rungot alkavat nousta. Kauppakeskukseen tulee paljon erikokoisia vuokrattavia tiloja, joista jo 70 prosenttia on varattu. Myös kaupungintalon korttelin kehittämistyö jatkuu tavoitteena uusia liiketiloja ja asuntoja. Miten tärkeä tämä Keskustaprojekti on Keravan elinkeinoelämälle? Keskustan näivettyminen on ollut viimeiset 10 vuotta kaupunkilaisten ja viranhaltijoiden yhteinen huoli. Suurin este keskustan kehittymiselle on ollut kävelykadun kiinteistöjen omistajuus, asioiden eteneminen on ollut hidasta eikä yksin kaupungin päätettävissä. Onneksi nyt pitkät neuvottelut ovat vihdoinkin tuottaneet tulosta. Vireä ja elävä keskusta on erittäin tärkeä Keravalle ja sen elinkeinoelämälle. Uskon, että laadukkaat palvelut täyttävät liiketilat ja antavat elinvoimaa erikoistuneimpiin ja valikoimiltaan monipuolisiin kauppaliikkeisiin. Minkälainen on Keravan yrityskenttä? Onko tilausta tai mahdollisuuksia tietyntyyppiselle yritystoiminnalle? Keravalla on aktiivisesti toimivia yrityksiä noin 1300 kpl. Näistä yli 90 prosenttia on pieniä alle 10 henkeä työllistäviä yrityksiä. Eniten Keravalla on eri palvelualan yrityksiä. Toiseksi suurin toimiala on rakentaminen. Mitään erityistä tilausta tietyntyyppiselle yritystoiminnalle en ole havainnut. Työnhakutilastossa näkyy kuitenkin selkeä kohtaanto-ongelma. Työpaikkoja on paljon tarjolla rakentamisen toimialalla, kun taas työnhakijoita on eniten toimistoja eri asiantuntijapalveluissa. Miten tärkeää on, että kaupunki on mukana kehittämässä yritystoimintaa? Kukaan ei pärjää yksin. Jos halutaan saada aikaan kasvua ja elinvoimaa, tarvitaan tiivistä vuorovaikutusta yrittäjien, verkoston eri toimijoiden ja kaupungin välillä. Totuus tulee sieltä ”yrittäjien suusta” ja parhaiten edistämme yritysten kasvuja toimintaedellytyksiä, kun aidosti kuuntelemme yrityksiä ja vastaamme heidän haasteisiinsa. Lisäämme vuorovaikutusta mm. osallistamalla kuntalaisia ja yrittäjiä kaupungin eri alueiden kehittämistyössä. Parhaillaan maankäyttöja kaavoitus valmistelee aluekehityssuunnitelmia, joilla kartoitetaan asukkaiden ja yrittäjien mielipiteitä siitä, miten asumista, yritystoimintaa, harrastusmahdollisuuksia ja palveluja pitäisi eri kaupunginosissa ohjata. Meillä on tiivistä yhteistyötä Keravan yrittäjien kanssa, mikä on tärkeää kehittämistyössä. Varsinkin sijoittumisasioissa saumaton yhteistyö maankäytön, kaavoituksen, rakennusvalvonnan ja kaupunkitekniikan välillä toimii. Näin voimme tarjota ”yhden luukun palvelua” tänne sijoittuvalle tai yritystoimintaa laajentavalle yritykselle. Miten kuvailisit työnjakoa ja yhteistyötä Keuken kanssa? Keravalla on elinkeinopalvelut ryhmitelty kolmeen eri painopistealueeseen: sijoittumispalvelut, kehittämispalvelut ja yritysneuvontapalvelut. Kaksi ensimmäistä palvelua tuotetaan elinkeinopalveluissa kaupungin omana työnä. Yritysneuvontapalvelut on ulkoistettu Keukelle ja Uusyrityskeskukselle. Jatkossa molempien organisaatioiden tarjoamat yritysneuvontapalvelut yhdistyvät, mikä turvaa neuvontaprosessin jatkuvuuden yrityksen perustamisesta koko elinkaaren kestävään kehittämiseen. Yhteistyö Keuken kanssa on ollut erittäin hyvää ja he ovat hoitaneet oman tonttinsa asiantuntevasti ja yrityksiä aidosti palvellen. Keuken kanssa työnjako on selkeä: kun käyn yrityksiä tapaamassa, kerron myös Keuken tuottamista palveluista ja kannustan ottamaan yhteyttä. Keuke puolestaan ohjaa elinkeinopalveluihin, kun kyseessä sijoittumiseen tai elinkeinojen kehittämiseen liittyvät asiat Keravalla. Terveiset Keukelle: ”Tsemppiä! Teette hyvää työtä ja ennen kaikkea aidosti ja täydestä sydämestä yrittäjien parhaaksi. Hyvä kaiku kuuluu kauas!” itsee
8 Kokeiluja ja isoja muutoksia Nurinperin puuhun ei ole välttämättä huono vaihtoehto bisneksessä, jos se toimii. Kun se ei tunnu enää hyvältä, voi kokeilla jotain muuta. Kuten koelentoa. Sipoolainen Merja Varvikko päätyi Keuken palvelujen pariin suuren muutoksen edessä ja huomasi, että ideasta nopeaan toimintaan voi olla sittenkin ihan oikea toimintamalli.
9 Merja Varvikko on pyörittänyt sisustusliike Bedmiliä 17 vuotta. Vuosien varrella konsepti on vähän vaihdellut, välillä paino on ollut tavarassa, välillä enemmän sisustussuunnittelupalveluissa. Vuosi sitten, harvinaisen loman ansiosta, Varvikon päähän tuli pysäyttävä ajatus. – Minä olen elänyt unelmaani. Asun vanhassa hirsitalossa, jonka yhteydessä on sisustusliikkeeni. Hiljattain unelma on kuitenkin alkanut tuntua vankilalta. Huomasin miettiväni, että tässäkö minä nyt pakerran hautaan asti, tämän tiskin takana ja näiden tavaroiden keskellä. – Aloin selkeästi hakea jotain innostusta ja vahvistusta ajatuksilleni erilaisista seminaareista ja tapahtumista. Sillä ajatuksella löysin itseni myös Kasvu Open -starttitapahtumasta, jossa sitten tutustuin Keuken yritysneuvojiin. Nyt Bedmil on mukana Keuken Koelento-palvelussa, jossa keskitytään tuotteiden ja palvelujen kehittämiseen, nopeaan testaamiseen ja ketterään markkinoille viemiseen. – Tunnen itseni Liisaksi Ihmemaassa. Kaikki tuntuu ihmeellisen osuvalta. Valmennuspäivinä olen huomannut vain nyökkäileväni hymy huulilla, kun kaikki tuntuu jo valmiiksi tutulta, asiat kolahtavat ja puhuttelevat. Mahdotontako? Yrityksen tulevaisuutta koskeva kysymys oli selkeä jatko Merja Varvikon oman hyvinvoinnin noustessa pinnalle. Huoli vanhaa taloa yksin remontoivan yrittäjän jaksamisesta tuli läheisiltä, jotka saivat Varvikon kokeilemaan ravintolisiä. ”Minä olen sellainen ideasta toimintaan tyyppi, mikä tuntuu nyt olevan päivän sana myös yritystoiminnassa ja siitähän Koelennossakin on kysymys. Ideat pitää saada nopeasti testaukseen ja kentälle.” – Olin hyvin skeptinen koko ravintolisäbisnekseen, mutta tuotteet toimivat ja huomasin, että tässä on juttu jonka haluan jakaa muidenkin kanssa. Ja siitä lähti myös jalostumaan uusi liikeidea; miten yhdistän hyvinvoinnin ja sisustuksen? – Kerroin tämän ideani heti Keuken yritysneuvojille, kun juttelimme starttitapahtumassa. Ja kun he seuraavalla viikolla tulivat käymään luonani ja kerroin idean uudelleen, se tuntui jotenkin heti järkevämmältä. Minä olen sellainen ideasta toimintaan tyyppi, mikä tuntuu nyt olevan päivän sana myös yritystoiminnassa ja siitähän Koelennossakin on kysymys. Ideat pitää saada nopeasti testaukseen ja kentälle. Mahdottomalta tuntunut liikeidea alkoi hahmottua saman tien. Varvikko tajusi, että hänen sisustusliikkeensä top5tuotteensa liittyivät kaikki jotenkin hyvinvointiin. – Ymmärsin, että lifestyle on muutakin kuin tavaraa, josta minä haluan päästä eroon. Mielestäni en ollut enää uskottava tavarakauppias, mutta uskottava hyvän olon välittäjä olen. Tekemisen on tultava sydämestä, jota on toki hyvä järjellä höystää. Aika uudistua Merja Varvikon Bedmil on hyvä esimerkki liikeidean kirkastamisesta. Kaikkea ei tarvitse muuttaa, mutta asioita voi lisätä ja poistaa. – Olen ollut ehkä sellainen laput silmillä yrittäjä. Olen mennyt oman intuition mukaan, kulkenut omia polkuja ja uskonut, että minä kyllä tiedän mikä on minulle ja Bedmilille se paras ja ainoa tapa toimia. – Nyt kun olen tutustunut Keukeen ja heidän palveluihinsa, olen todella ällikällä lyöty. Missä kaikessa he voivatkaan auttaa yrittäjiä! Tuli sellainen tunne, että olisin voinut päästä yrittäjäurallani helpommallakin, jos olisin tiennyt tällaista palvelua olevan saatavilla. Keuken Koelennolla Merja Varvikko pääsee testaamaan uutta liiketoimintaideaansa ammattilaisten kanssa. – Suorastaan janoan sitä positiivista ja innostavaa ympäristöä, jossa saan nyt olla mukana. Tuntuu hyvältä, että minulla on nyt lupa kehittää ja uudistua.
10 u u t is e t 15 uutta kasvajaa Keski-Uudenmaan kasvuhaluiset ja potentiaaliset kasvavat yritykset on valittu kolmatta kertaa järjestettävään Kasvu Open -kasvuyritysohjelmaan. Keski-Uudenmaan Kasvupolulla kilpailee 15 yritystä, jotka valittiin 40 hakijan joukosta. Yritykset odottavat asiantuntijoilta konkreettisia vinkkejä hallittuun kasvuun, rahoitukseen sekä kansainvälistymiseen. Tuomariston puheenjohtaja, Keuken toimitusjohtaja Elina Pekkarinen oli innoissaan jo pitkään toimineiden yritysten runsaasta hakemusten määrästä. – On hienoa, että saimme hakijoiksi todella ison ja monipuolisen joukon yrityksiä. Hakemuksia oli lähetetty laajasti sekä eri toimialoilta että erikokoisista yrityksistä. Joukko edustaa hyvin keskiuusmaalaista yrityskenttää. Olen erityisen ilahtunut siitä, että kilpailuun lähti mukaan starttivaiheen yritysten lisäksi runsaasti jo hyvinkin pitkään toimineita yrityksiä. Kasvu kuuluu kaikille ja näyttää siltä, että onnistuimme herättelemään myös nämä yritykset pohtimaan omia kasvupolkujaan. Asiantuntijoiden sparrattaviksi päässeet yritykset ovat Confetti Oy, Miiko Design Oy, Tujaus Oy, Siltekno Oy ja Valova Oy Tuusulasta, Ipriq Oy Vantaalta, Uudenmaan Leipä Oy/Cafe Hugo ja HP Annosjakelutekniikka Oy Nurmijärveltä, Fite Oy, Uudenmaan Ohutlevy Oy ja Uudenmaan Herkku Oy Keravalta, LVPakki Oy, Sähkötalo ja Puskan Auto Oy Järvenpäästä ja Race Performance Oy Pornaisista. Yritysten liikeideat liittyvät esimerkiksi tapahtuma-alan kuljetuksiin, auton etähallintalaitteisiin, ICT/AV-asennuspalveluihin, mm. hirvennahasta tehtyihin tuotteisiin, leivontaja juhlatarvikkeisiin, auton viritysja varaosien verkkokauppaan, mm. Tesla-autojen korjauksiin, vesi-, viemärija lämpöurakointiin, tavaramerkkien sähköisiin rekisteröintipalveluihin ja lääkkeiden koneelliseen annosjakeluun. Kasvun polulla Mukaan valittuja yrityksiä sparrataan Järvenpäässä keväällä järjestettävien kahden Kiitoratapäivän aikana. Tällöin eri alojen (kasvu, kansainvälistyminen, myynti, rahoitus, markkinointi, johtaminen) asiantuntijat eli myllärit haastavat ja auttavat yrityksiä pääsemään omiin kasvutavoitteisiinsa. Kukin yritys kohtaa mylläreitä 10x45 minuutin luottamuksellisissa tapaamisissa. Keski-Uudenmaan Kasvupolku huipentuu yleisölle avoimeen semi? naaliin 4. toukokuuta Keravalla. Siellä alueellinen tuomaristo valitsee kaksi parasta yritystä, jotka etenevät lokakuussa 2017 järjestettävään valtakunnalliseen ? naaliin, Kasvu Open Karnevaaliin. Keski-Uudenmaan Kasvupolun mahdollistavat Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus KEUKE, Keski-Uudenmaan Uusyrityskeskus, Keuda, Laurea, Uudenmaan Yrittäjät ja Helsingin seudun kauppakamari.
11 ? + rahoitushakemuksia 15m€ 1500 + kehittämishaluista asiakasta 7 12 000 + 800 + arvioitua liiketoimintaa 7 asiakkaalle omistautunutta asiantuntijaa 140 markkinointi -suunnitelmaa Tilastot vuodelta 2016. asiantuntijatyötuntia yritysten kehittämiseksi H e l s in k i Karkkila tuusula nurmijärvi järvenpää pornainen sipoo kerava yritysmyönteistä kuntaa + + 120 taloussuunnitelmaa 90 tuotekehityssuunnitelmaa 1700 tilaisuuksiin osallistujaa www. keuke . fi Keuke lukuina 2016 Haluatko lisää myyntiä ja enemmän asiakkaita? Kysymys saattaa kuulostaa retoriselta, sillä kuka nyt ei haluaisi tehdä lisää myyntiä ja saada enemmän asiakkaita? Mutta vastaamalla kysymykseen kyllä ja ilmoittautumalla syksyllä 2017 starttaavaan Buustia bisnekseen -valmennukseen se on myös mahdollista. Buustia bisnekseen on valmennuskokonaisuus, joka sisältää viisi valmennuspäivää myynnin, markkinoinnin ja tuotekehityksen eri näkökulmista. Valmennus auttaa keskittymään yrityksen kehittämisessä asioihin, joilla saa tehtyä lisää myyntiä ja jotka huomioimalla saa enemmän asiakkaita. Valmennus sopii kaikille yrittäjille ja yrityksille, joiden tuotteet ja palvelut tarvitsevat uutta terävää kärkeä. On tärkeää, että innostut yhä uudelleen omasta bisneksestäsi ja tästä valmennuksesta saat uusia ajatuksia, työkaluja ja ideoita siihen, mitä kaikkea omassa yrityksessäsi täytyisi kiillottaa, nostaa, muotoilla tai teroittaa. Buustia bisnekseen -valmennusohjelma toteutetaan 5.9.-3.10.2017. Ohjelman hinta 300€ (+alv) sisältää myös henkilökohtaisen klinikkatapaamisen. Varaa paikkasi heti, sillä paikkoja on rajoitetusti. Laitetaan yhdessä ovipumppu laulamaan ja kassa kilisemään! Lisätietoa ja ilmoittautumiset: jenni.tolvanen@keuke.? , 050 368 4147 tai ria.laurila@keuke.? , 050 3522 577. Lisää tietoa myös tämän lehden takasivulla.
12 Perheyritysten liiton Leena Mörttinen kasvuyrittämisestä: jos et kasva, kuihdut pois Kasvu kuuluu kaikille. Yritysten pitää kasvaa pysyäkseen hengissä. Kasvaminen vaatii yrittäjältä sydämen paloa ja omistautumista sekä asiakkaan ymmärtämistä ja hyvää tasetta. Perheyritysten liiton toimitusjohtaja Leena Mörttinen innosti yrittäjiä kasvuun Valtauksen Kick Off -tapahtumassa.
13 Kasvuyrittäjyys puhuttaa yhä enemmän. Yrityksiä kannustetaan kasvamaan ja kehittämään liiketoimintaa. Kasvun voi nähdä jokaisen yrityksen perustoimintona. – Teknologian ansiosta maailma muuttuu hurjaa vauhtia ja on aivan totta, että yritys joka ei kasva, hiipuu. Kasvua pitää olla pysyäkseen siis edes paikallaan. Tuotteiden ja yritysten elinkaaret ovat entistä lyhyempiä, koko ajan on oltava kiinni trendeissä ja asiakkaiden iholla, sanoo Leena Mörttinen. Hän neuvoo seuraamaan mitä pankit ja esimerkiksi Posti tekevät parhaillaan. Se antaa hyvän kuvan siitä, kuinka mielettömässä maailmassa me parhaillaan elämme. – Posti leikkaa nurmikoita ja pankki tarjoaa terveyspalveluja. Toimialojen väliset rajat murtuvat ja jatkossa bisnes on yksinkertaisesti siellä, mitä asiakas haluaa ja tarvitsee. – Asiakkaan ymmärtäminen on tärkeintä. Yrityksen tehtävänä on tarjota asiakkaalle se nopeampi hevonen. Me suomalaiset olemme ehkä liiankin teknologiakeskeisiä ja lähestymme asiakasta teknologia edellä, Mörttinen toteaa. Osaaminen huolena Leena Mörttinen on huolissaan koulutuksen tilasta: koulutetaanko oikeille aloille ja ovatko viiden vuoden tutkinnot aivan liian kankeita vastamaan nopeasti muuttuvan maailman tarpeita. – Me olemme yrittäneet rekrytoida koodaria Perheyritysten liittoon vaikka kuinka kauan, mutta sellaisia ei vain tunnu olevan. Tämä osoittaa, että peruskoulutusten rinnalle tarvitaan nopeita päivityskoulutuksia, joilla voi täydentää osaamista ja hankkia uusia taitoja. Kaiken tämän täytyisi olla mahdollisimman ketterää ja osaamisen voisi serti? oida ja pätevyyden osoittaa vaikka verkossa pidetyssä kokeessa. – Suomi on monessa asiassa, kuten koulutuksessa ja teknologisessa osaamisessa Euroopan ja koko maailman kärkeä. Mutta tyytyväisyyteen ei ole aihetta. Meidän pitää olla koko ajan parempia, koulutukseen ja osaamiseen täytyy panostaa vieläkin enemmän. Sydämen palo välttämätön Leena Mörttinen kiteyttää kasvun edellytykset kolmeen sanaan: sydän, asiakas ja tase. – Sanoisin, että kasvamiseen tarvitaan yrittäjän sydämen paloa ja tahtoa. Jos sitä paloa ja intohimoa ei ole, ei ole myöskään kasvua, sillä kasvun eteen on tehtävä paljon töitä. Lisäksi kasvaminen maksaa, tarvitaan hyvä tase ja pääomaa. – Toki myös valtiotasolla pitäisi ymmärtää, että säätelyllä ja kovalla verotuksella ei ruokita kasvua. Jos Suomi valtiona ei ole houkutteleva, nämä intohimoiset yrittäjät tekevät kasvunsa jossain muualla. Pienenä kansakuntana meidän pitäisi olla ketterä ja dynaaminen muuttumaan. Medioista seurattuna tämänhetkinen maailma saattaa näyttää hyvinkin sekavalta ja taloudellisesti epävarmalta. Mörttinen kuitenkin tietää, että mieliala suomalaisissa yrityksissä on hyvinkin positiivinen. Sparraamalla ja kannustamalla saadaan aikaan lisää hyvää pöhinää. – Tämä on nyt visionäärien ja suurisydämisten yrittäjien aikaa. Yrittäjäksi ei voi ketään pakottaa, mutta valintoja voi vahvistaa ja toisilta yrittäjiltä ja ryhmiltä saa hyvää tukea tunteenpalolleen. – Ja epäonnistuakin saa, se on osa yrittämisen riskiä. Mutta negatiivisuuden levittäminen ei ole sallittua. Vain positiivisuudella me saamme yritykset ja Suomen kasvuun. Uusia valtauksia tekemässä Valtaus on Keuken ja Posintran yhteinen palvelu kasvunnälkäisille yrityksille, jotka tekevät miljoonaluokan liikevaihtoa. Valtaus-palvelussa on mukana noin 30 yritystä Keuken ja Posintran toimialueilta. Yritykset saavat oman kasvusuunnitelman, valmennusta kasvun tueksi sekä yrityskehittäjän sparraamaan ja vauhdittamaan kasvua. Yrittäjistä muodostetaan tiimejä eri teemojen ympärille, jotka toimivat osaltaan kasvun vauhdittajina.
14 Me asetamme itsellemme tavoitteita joka päivä aivan jokaisella elämänalueella, mutta jos olemme täysin rehellisiä, me emme aina saavuta niitä. Syynä ei ole, ettemme osaisi niitä saavuttaa. Syynä on se, että tavoitteemme eivät ole riittävän selkeitä – tai meiltä yksinkertaisesti puuttuu aito halu saavuttaa ne. Näin tapahtuu, jos tavoitteet eivät ole tarpeeksi mielekkäitä. Tavoitteita pitää kuitenkin olla, jotta saamme asioita tehdyksi ja pääsemme eteenpäin. Siksi onkin tärkeää oppia asettamaan toimivia ja tehokkaita tavoitteita ja vieläpä ? ksusti. Englanniksi tällaisia tavoitteita kutsutaan termillä smart goals. Nämä toimivat ja tehokkaat tavoitteet saavat sinut kohdistamaan energiasi haluamiisi tavoitteisiin, jotta oikeasti myös pääset maaliin asti. Millainen on fiksu tavoite? Toimiva ja tehokas tavoite on aina yksityiskohtainen ja merkittävä. Se on myös mitattavissa ja se motivoi. Fiksusti asetettu tavoite on saavutettavissa, se on merkityksellinen ja ajankohtainen. Fiksulla tavoitteella on myös aikataulu. Oheinen esimerkki avaa paremmin mitä ? ksulla tavoitteella tarkoitetaan ja mikä on sen ero tavalliselleen tavoitteeseen. Tyypillinen tavoite kuuluu näin: ”Aloitan juoksemisen uudelleen tullakseni parempaan kuntoon tänä vuonna.” Sama tavoite ? ksusti kuuluu: ”Koska olen aina nauttinut juoksemisesta, tavoitteenani on juosta 3–4 kertaa viikossa 20–30 minuuttia kerrallaan seuraavan kuuden viikon ajan, jotta saan kohotettua kuntoani sille tasolle, jolla se oli viime On tavoitteita ja sitten on ? ksuja tavoitteita. Niiden välillä on vissi ero. Tavoitteet tulee harvemmin saavutettua, mutta ? ksuilla tavoitteilla pääset maaliin asti. vuonna ennen pitkää taukoa. Ja tämän kuuden viikon jälkeen arvioin uudelleen tavoitteeni ja teen uuden suunnitelman seuraavalle kahdelle kuukaudelle, mikä sisältää luultavasti osallistumisen paikalliseen viiden kilometrin juoksutapahtumaan ystävien ja kollegojen kanssa. ” Kuten näet, tavoitteet ovat kutakuinkin samat, mutta ? ksu tavoite sisältää ne tärkeät elementit, jotka auttavat kohdistamaan huomion ja energian selkeiden tulosten saavuttamiseen. Kun ilmaiset tavoitteen näin, todennäköisyys saavuttaa se kasvaa huimasti. Harjoittele fiksujen tavoitteiden asettamista Voit harjoitella helposti ? ksujen tavoitteiden asettamista. Kirjoita ylös tavoite, jonka haluat saavuttaa. Sen jälkeen varmista ja tarkista, että tavoite sisältää kaikki ? ksun tavoitteen kriteerit (tavoitteet ovat yksityiskohtaisia ja merkittäviä, mitattavia ja motivoivia, saavutettavia, merkityksellisiä, ajankohtaisia ja aikataulutettuja). Jos tavoite ei sisällä kaikkia edellä mainittuja kriteerejä, kirjoita se uudelleen niin, että kaikki elementit ovat mukana. Tämän jälkeen lue tavoite ja kysy itseltäsi ”Pistääkö tämä tavoite minut liikkeelle heti?” Jos vastasit ei, tavoitteestasi puuttuu vielä jotain sinulle merkityksellistä. Sinulla pitää olla vahva halu saavuttaa tavoite, joten pidä huolta siitä, että tavoitteesi innostaa ja motivoi sinua! Kysy nyt itseltäsi, mitä sinä haluat saavuttaa huomenna tai ensi viikolla? Mitä sellaista yrityksessäsi pitäisi tehdä, mikä on tärkeää yrityksen toiminnan ja kehittämisen kannalta? Tee siitä ? ksu tavoite ja olet jo melkein perillä. On Onn ttav av i oi oitt tt tt i ei eita ta ta jjja a iisiitt tt ttenn on ???ks ks ks jj uja ta ta tavoititittte teititita. Ni Ni Ni N id id iden väl äl ä iliililllä lä lä onnnn i vissii ero. TTaa a a a a a a a Vaikka kuu – fiksusti!
15 taivaalta Haluatko sparraajan tekemään kanssasi fiksuja tavoitteita yrityksellesi? Varaa aika maksuttomaan tapaamiseen keuke@keuke.? tai soita 050 341 3210
16 Lisää myyntiä, enemmän asiakkaita Buustia bisnekseen -valmennusohjelma 5.9.–3.10.2017 Mitä täytyy tehdä, jotta ovipumppu kävisi ja kassa laulaisi? Mitä pitää teroittaa, mitä kiillottaa, mitä nostaa, mitä muotoilla? Buustia bisnekseen -valmennusohjelma auttaa sinua keskittymään asioihin, joilla saat tehtyä lisää myyntiä ja jotka huomioimalla saat enemmän asiakkaita. Valmennusohjelma on tarkoitettu sinulle, jonka tuotteet ja palvelut tarvitsevat uutta terävää kärkeä. Ohjelma on loistava myös sinulle, joka haluat uutta vauhtia yrityksen pyörittämiseen. Nyt on oikea hetki päivittää tuotteet ja palvelut myyntikuntoon! 5.9. Ketterästi kasvuun Yrityksen kehittämisen aakkoset 12.9. Mistä asiakas tykkäisi? Palvelumuotoilu 19.9. Viimeisen päälle paketoitu Myynti ja markkinointi I tuotteistus Buustia bisnekseen -valmennusohjelma on myynnissä nyt ja täyttyy nopeasti. Varaa paikkasi siis heti. Valmennuksen hinta on 300 € (+alv.) ja se sisältää myös henkilökohtaisen klinikkatapaamisen. Jenni Tolvanen Ria Laurila Yrityskehityspäällikkö Yritysneuvoja jenni.tolvanen@keuke.fi ria.laurila@keuke.fi 050 368 4147 050 3522 577 w w w . k e u k e . f i 26.9. Uuden aikakauden markkinat Myynti ja markkinointi II – digitaalisuus 3.10. Tarjoa tehokkaasti, suojaa huolella Julkiset hankinnat ja IPR 16 16