1 Katkaisukoura mullistaa paalunkatkaisun s.8 Kehitä sellaisia tuotteita, joita asiakas haluaa s.12 2/2015 Suihkutettavilla mauilla maailmalle s.4
2 yrittämisen perustiedot netissä w w w. k e u k e . f i Tarvitsetko laskutuspohjaa tai perustietoja markkinointisuunnitelman teosta? Miltä näyttää muistutuslasku tai alihankintasopimus? Yritystulkki on yrittäjän sähköinen työkalupakki, josta löydät kaikki yrityksen pyörittämiseen liittyvät perustiedot ajantasaisena ja paikallisesti tuotettuna. Maksuton palvelu helpottaa hallinnon hoitamista ja antaa mainiot välineet yrityksesi toiminnan suunnitteluun myös pidemmällä tähtäimellä. KÄY TUTUSTUMASSA HETI! • Markkinointisuunnitelma • Myyntisuunnitelma • Kilpailija-analyysi • Hinnoittelulaskuri • Yrityksen talousja verotusopas • Hinnoittelun perusteet -opas • Toimivan yrityksen tulossuunnitelma • Kassabudjetti • Investointilaskuri • Arvonlisäverolaskelma • Hallituksen yleinen pöytäkirja • Lasku • Tarjous f i Miltä näyttää yvät perustieja antaa mai• Tarjouspyyntö • Tilauslomake • Tilausvahvistus
3 p ä ä k ir j o it u s keuke postia 2/2015 JULKAISIJA >> Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy PÄÄTOIMITTAJA >> Elina Pekkarinen, toimitusjohtaja TOIMITUS, KUVAT JA TAITTO >> Mainossatama Oy ILMESTYMINEN >> 3 numeroa vuodessa PAINOSMÄÄRÄ >> 4 500 kpl VARAA OMA AIKASI MA-PE 9.00-15.00 050 341 3210 ( soitamme tarvittaessa takaisin) Ajan voi varata myös sähköpostitse keuke@keuke.? 3 Kasvua todistamassa Samaan aikaan, kun koivujen hiirenkorvat alkoivat muodostaa tuulessa heiluvaa vihreää lehtiverhoa, Keski-Uudenmaan Kasvu Open -kilpailussa kukitettiin voittajia, todellisia kasvuyrityksiä. Alueemme kasvupolulta valtakunnalliseen ? naaliin lähtevät järvenpääläinen Pentisol Oy ja keravalainen MotoCut Oy. Voit lukea tästä lehdestä molempien yritysten kasvutarinasta. Voittajien valitseminen oli vaikeaa, sillä todella monella kilpailussa mukana olleella yrityksellä on kansainvälisen kasvun mahdollisuuksia. Siksi me Keukessa lupaamme ottaa kopin kaikista Kasvu Open -yrityksistä ja ohjata ne oikeille kasvupoluille. On aivan mahtavaa todeta, kuinka paljon kasvupotentiaalia seudultamme löytyy. Siitä täytyy todellakin ottaa kaikki irti. Kasvuteemamme jatkuu koko vuoden ajan. Olemme miettineet muun muassa syksyn tapahtumia erityisesti kasvun näkökulmasta. Kasvava yritys kun tarvitsee innovatiivisuuden ja innokkuuden lisäksi myös hyviä työkaluja kasvun tekemiseen. Heti elokuussa tajunnan räjäyttävät Madventuresin Riku Rantala ja Tuomas Milonoff. He luennoivat monikulttuurisuudesta, tavoitteiden saavuttamisesta, rohkeudesta ja luovuudesta. Myöhemmin syksyllä on luvassa myös näkökulmia markkinointiin, tekijänoikeuksiin, rahoitukseen ja omistajanvaihdokseen. Kesällä todistetaan erilaista kasvua. Luonnon näyttäessä parastaan, annetaan mekin tilaa henkiselle kasvulle ja voimistumiselle. Vehreitä kesäpäiviä! Elina Pekkarinen toimitusjohtaja V V E
4 Keski-Uudenmaan Kasvu Open -kilpailun voittajan diplomi on kehyksissä Pentisolin neuvotteluhuoneessa. Kilpailun voitto tarkoittaa nälkäiselle yritykselle erityisesti mainetta ja kunniaa, mutta myös käytännön eväitä kasvuun. – Kilpailusta jäi hyvä ? ilis, oikeastaan se oli meille ihan lottovoitto, toteavat Pentisolin tulevat yrittäjät Sanna ja Jari Mäkinen. – Kilpailu ja sen tuoma ammattilaisten sparraus ja kontaktit tulivat meidän vientitavoitteiden kannalta hyvään saumaan. Saimme hyvää vahvistusta omille ajatuksillemme kasvamisesta. Keski-Uudenmaan Kasvupolun voitto tarkoittaa Pentisolille paikkaa valtakunnallisesta Kasvu Open -? naalissa. – Finaalista me lähdemme erityisesti hakemaan kontakteja ja verkostoa. Keski-Uudenmaan kilpailusta poiki jo hyvät kontaktit Finpron Food from Finland -vientiohjelmaan. Nimenomaan verkostoituminen muiden elintarvikealan yritysten kanssa kiinnostaa, Jari Mäkinen sanoo. Valmiina kasvuun Pentisolin yrittäjillä on selkeät tavoitteet seuraaville vuosille. Tärkeät verkostot on rakennettava seuraavan kahden vuoden aikana. – Strategiana on mennä ensin Euroopan markkinoille ja sen jälkeen muualle. Käytännössä koko maailma kiinnostaa meitä, sanoo Sanna Mäkinen. – Olemme jo saaneet hyvän kontaktin Unkarista, jonka kautta elintarvikespraymme ovat menossa 11 maahan myyntiin. Budapestiin on juuri pystytetty tuotteillemme oma showroom, Jari Mäkinen jatkaa. Tuotannon näkökulmasta Pentisolilla on kaikki asiat hyvällä mallilla. Viennin kannalta tärkeän elintarviketuotannon FSSC 22000 -serti? kaatin yritys sai keväällä työntäyteisen vuoden jälkeen. – Meidän ei tarvitse vielä tässä vaiheessa varautua suuriin investointeihin, sillä kaikki tarpeellinen on jo tehty. Meillä on varaa helposti kolminkertaistaa tuotantokapasiteetti, Jari Mäkinen toteaa. – Tietenkin toivomme, että saamme tulevaisuudessa palkata paljon työntekijöitä lisää nykyisen kymmenen päälle. Meidän viestimme kaikille kotimaisillekin yrityksille on, että ostakaa suomalaista työtä! Helppoa se ei ole – Elintarvikeala on Suomessa erityisen säädeltyä ja tarkkailtua. Suomalaisella yrityksellä ei ole varaa eikä mahdollisuutta oikaista missään kohtaa. Suomalaiset tuotteet ovat taatusti turvallisia. Euroopassa viranomaisvalvonta ei taida yltää meidän tasolle useassakaan maassa, Sanna Mäkinen toteaa. Pentisolissa on tehty paljon työtä, kun tuotevalikoimaa on laajennettu elintarvikkeiden pariin. Uuden polven yrittäjät kuitenkin ymmärtävät, että vanhoilla tuotteilla ja vanhoilla toimintatavoilla ei voi jatkaa loputtomiin. Sanna ja Jari Mäkinen ovat vetäneet vuonna 1981 perustettua yritystä viimeisaet neljä vuotta ja lopullinen sukupolvenvaihdos on edessä aivan lähiviikkoina. – Emme ole päässeet helpolla, mutta emme kai sitä ole odottaneetkaan. Täytyy uskoa siihen mitä tekee ja myös sanoa se ääneen. Luulen, että tämä asenne toi meille myös Kasvu Open -kilpailun voiton, Sanna Mäkinen hymyilee. Keski-Uudenmaan Kasvun Open -kilpailun voittajalla, järvenpääläisellä Pentisol Oy:llä on hyvä draivi päällä. Uusi nuori sukupolvi tähtää maailmanvalloitukseen elintarvikespraytuotteilla, vuokaspray etunenässä. suihkien maailmalle
5
6 Posintra tekee samaa työtä Itä-Uudellamaalla kuin Keuke Keski-Uudellamaalla. Millainen on meininki yrittämisessä Itä-Uudellamaalla? Meillä on hyvä tekemisen meininki päällä. Olemme penkoneet kasvuyritysten kenttää ja tehneet mittavaa kartoitusta seudun yrityksistä. Uuden EUrahoituskauden kuviotkin alkavat olla selvillä, joten myös sen puolesta tosi tekeminen voi alkaa. Uusien yritysten perustamisessa ei ole viime vuosina ollut mitään merkittäviä nousuja tai laskuja. Onko näkyvissä jotain yrittäjyyteen ja yrittämiseen liittyviä trendejä? Nuoret ovat löytäneet yrittäjyyden palkkatyön sijaan ja rinnalle. Mielestäni nuorten yrittäjämyönteisyys on tällä hetkellä todellinen trendi. Myös luovan alan toimijat ovat alkaneet toimia entistä yrittäjämäisemmin. Ymmärretään, että bisnes ei välttämättä ole taiteilijuudesta pois vaan se pikemminkin mahdollistaa sen. Sote-puolen yrityksiä tarvitaan meillä lisää. Kysyntää on kaikissa palveluissa, mutta erityisesti kotiin vietävissä palveluissa. Mihin asioihin eniten haetaan Posintrasta neuvoa ja apua? Yleisesti voisi sanoa, että paperien pyörittämiseen ja byrokratiasta selviytymiseen. Se saattaa kuulostaa karulta, mutta Posintra Oy:n kehityspäällikkö Tiina Whiley: Nuorten yrittäjämyönteisyys kasvava trendi p o s t ia k e u k e l l e kyllä viranomaisasiakirjat ovat monta kertaa yrittäjille täyttä hepreaa. Tietenkin yrittäjät kaipaavat apua ja neuvoja paljon myös markkinointiin ja rahoitusratkaisuihin. Minkälaista yhteistyötä kehitysyhtiöt tekevät? Tapaamme epäsäännöllisen säännöllisesti keskenämme ja myös erilaisissa tilaisuuksissa, vaihdamme ajatuksia ja onnistumisia. Konkreettisin esimerkki yhteistyöstä on esimerkiksi omistajanvaihdosprojekti, jossa ostaja on meidän alueelta ja myyjä Keuken alueelta. Keukella on paljon osaamista juuri omistajanvaihdoksista ja sieltä saa aina nopeasti apua, jos joku kinkkinen asia tulee eteen. Ter ve ise t Ke uk ell e: ”Kiito ksia hyvä lle naap urille avoi mest a ja lämp imäs tä suhte esta . Jatk etaa n ja kehit etää n hyvä ä yhte istyötä ede lleen !”
7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 Me haluaisimme kuulla sen ja kertoa samalla, ettet ole yrittämisesi kanssa yksin. Tarjoamme maksuttomia yritysneuvontapalveluja kaikille Järvenpään, Karkkilan, Keravan, Nurmijärven, Pornaisten, Sipoon ja Tuusulan yrityksille ja yrittäjille. Jos siis tarvitset apua budjetin tai markkinointisuunnitelman tekemisessä, mietit viennin aloittamista tai yrityskauppoja tai kaipaat rahoitusta ideoillesi, tule keskustelemaan asiantuntijoidemme kanssa. Me autamme sinua kasvattamaan ja kehittämään yritystäsi. Mihin yrityksesi on matkalla? soita ja/tai laita sähköpostia ja varaa aika! 050 341 3210 keuke@keuke.?
8 Kaivinkoneessa lisälaitteena toimiva MotoCut-katkaisukoura nopeuttaa työmaa-aikatauluja ja parantaa olennaisesti työturvallisuutta ja laatua. MotoCut Oy:ssä kehitetty katkaisukoura saatiin markkinoille vuonna 2014 ja sille on haettu kolmea kansainvälistä patenttia, joista kaksi on jo saanut hyväksynnän. – Maailmanvalloitukseen olemme matkalla, toteaa MotoCut Oy:n toimitusjohtaja Antti Mäkelä. Valloitukseen on täydet edellytykset ja mahdollisuudet, sillä vastaavaa tuotetta ja keksintöä ei ole olemassa muualla maailmassa. Paaluttaminen sen sijaan lisääntyy rakentamisessa kaupungistumisen myötä. Kasvukeskuksissa rakennetaan yhä huonommille maapohjille. Myös muun muassa teiden ja rautateiden rakentamisessa käytetään paaluttamista. – Tällä alalla ei ole tapahtunut mitään isoa 25 vuoteen. Me olemme kehittäneet omaa tuotettamme neljä vuotta ja mullistaneet sen kautta koko alan tehokkuuden ja turvallisuuden näkökulmasta. Meillä on parhaillaan tuotteistuksessa myös kaksi lisälaitetta katkaisukouraan. Ja tuotekehittäjänä aiomme toimia jatkossakin, Mäkelä kuvailee. – Mutta nyt tällä hetkellä on aika keskittyä ja panostaa myyntiin. Uusi tapa toimia Loistavasta keksinnöstä ja tuotteesta huolimatta markkinoiden valloittaminen ei ole yksinkertaista tai itsestäänselvyys. – Tavat ja tottumukset muuttuvat hitaasti. Olemme siis mukana rakentamassa uusia normeja ja standardeja. Työturvallisuuden näkökulmasta ilosanomamme tietenkin on, että jokainen ihmishenki on liian kallis menetettäväksi, Antti Mäkelä toteaa. – Suomessa on kehitetty paalutusta alun perinkin paljon ja siksi toivon, että kehitystyö jatkuisi ja sitä myös tuettaisiin. Tavoitteena on tapaturmaton työmaa vuoteen 2020 mennessä. Meidän tuote on hyvä askel siihen suuntaan. Katkaisukoura on turvallinen ja helppokäyttöinen. Pienen kokonsa ansiosta se sopii kaikille työmaille ja on helposti siirreltävissä työmailta toisille. Katkaisujälki on tasainen ja virheetön, nopeus on kaksinkertainen miestyövoimaan verrattuna. – Katkaisukoura tuo selvää kilpailuetua käyttäjälleen, Mäkelä sanoo. – Pienenä ja innovatiivisena yrityksenä meillä on jatkuvasti tuntosarvet ylhäällä ja pystymme reagoimaan nopeastikin alan tarpeisiin ja muutoksiin. verkostoa kasvattamaan MotoCut lähti mukaan Kasvu Open -kilpailuun saadakseen näkyvyyttä, kontakteja ja sijoittajia, joita onkin jo löytynyt. – Tarvitsemme vinkkejä siihen, miten se maailma valloitetaan. Olemme pioneereja alalla, joten tarvitsemme kaiken mahdollisen näkyvyyden. Siihen kilpailu varmasti on ollut oikea paikka, toteaa Mäkelä. – Muutama hyvä kontakti jäi käteen jo Keski-Uudenmaan kilpailusta. Sparraustilaisuudet oli myös hyvä paikka saada vahvistusta omille ajatuksilleen. Vaikka uskonkin, että mitään ei voi saada valmiiksi pureskeltuna, ovat muiden asiantuntijoiden ja ammattilaisten näkemykset tärkeitä. MotoCut on mukana myös valtakunnallisessa Kasvu Open -? naalissa, joka käydään syksyllä 2015. – Lisäksi haemme Tekesistä kansainvälisen kasvun suunnitteluhanketta, jonka puitteissa tulemme tekemään selkeän roadmapin viennin ja myynnin osalta. Paaluttaminen rakennustyömailla lisääntyy jatkuvasti. Paalunkatkaisu on kuitenkin ollut tähän asti käsin tehtävää hidasta ja vaarallista työtä. Keski-Uudenmaan Kasvu Open -kilpailussa toiseksi tullut keravalainen MotoCut Oy aikoo koneellistaa paalunkatkaisun. Yrityksen kehittämä katkaisukoura on siihen tarkoitukseen mullistava keksintö. Keksinnöllä kasvuun
9
10 Tekemällä väärin, voi tehdä jotain oikein Oletko ajatellut, että 1000 tosifania riittää siihen, että voita toteuttaa minkä tahansa pöhkön idean? Näin totesi lastenkirjailija ja ohjelmoija Linda Liukas Keuken järjestämässä inspiraatioillassa maaliskuussa. Linda Liukkaan viestinä oli myös, että kaikki on mahdollista, myös asioiden tekeminen ”väärin” päin, sillä kokeileminen ei maksa mitään. Linda Liukas kertoi oman tarinansa, inspiroi, ideoi ja teetätti tapahtumaan osallistuneilla liiketoimintasuunnitelman Business Model Canvas -pohjalle. Linda Liukas on suomalainen lastenkirjailija ja ohjelmoija. Parhaillaan hän kirjoittaa lapsille suunnattua Hello Ruby -ohjelmointikirjaa ja saman teeman aiheista opasta vanhemmille. Kirja keräsi 380 000 dollarin rahoituksen keväällä 2014 joukkorahoituspalvelu Kickstarterissa. Kauppatieteitä, designia ja tekniikkaa Aalto-yliopistossa ja Stanfordin yliopistossa opiskellut Linda on myös Suomen Digital Champion. Euroopan komissio myöntää Digital Champion -arvonimen vuosittain jäsenmaidensa henkilöille, jotka suurlähettilään tavoin edistävät maansa kansalaisten, yhteisöjen ja yritysten digivalmiuksia. Tässä jotain Lindan ajatuksia. Mitä ajatuksia ne herättävät sinussa? ”Kaikki yritykset tulevat olemaan ohjelmistoyrityksiä. Vuonna 2020 noin 80 prosentilla aikuisväestöstä tulee olemaan älypuhelin.” ”Kokeileminen ei maksa mitään. Laita ideat nopeasti ulos ja asiakkaille testattavaksi. Saat palautteen heti.” ”Ohjelmointikulttuurista tulee vielä valtakulttuuri. Siihen kuuluvat tiedon avoin jakaminen, osallistaminen, yleisö ja palaute.” ”Parhaat asiat tapahtuvat odottamatta. Kannattaa antaa myös sattumalle mahdollisuus.”
11 Keski-Uusimaa, oletko valmis? Elokuussa starttaa yrityspalvelujen Road Show. Tulemme sinne, missä sinäkin olet. Teemme iskuja toreille ja turuille, tulemme ehkä käymään myös yritykseksi ovella. Road Show on osa seudullisten yrityspalvelujen kehittämishanketta, jossa tiivistetään eri organisaatioiden yhteistyötä ja tehdään yrityspalveluja entistä näkyvimmiksi. Yrityspalvelut tien päällä u u t is e t Road Show -kiertueaikataulu: 17.8. Nurmijärvi 18.8. Pornainen 19.8. Kerava 20.8. Tuusula 21.8. Karkkila 25.8. Järvenpää 26.8. Sipoo Ilmoittelemme tarkemmat ajat ja paikat paikallislehdissä. Seuraa kiertuetta myös facebookissa ja muissa sosiaalisissa medioissa. www.facebook.com/kehittamiskeskus twitter.com/yritysneuvonta instagram.com/keukesihteeri Hullujen seikkailijoiden matkassa Huippusuosioon ja maailmanlaajuiseen levitykseen nousseen Madventuresin tuottajana toimiva Riku Rantala ja ohjaaja Tuomas ”Tunna” Milonoff ovat keränneet suosiota omaperäisyydellään ja räväkkyydellään. Ohjelmassa parivaljakko kiertää maailmaa omatoimisesti pienellä budjetilla ja seikkailumielellä. Kaksikko on saanut useita tunnustuksia. Heidät palkittiin syyskuussa 2012 valtion tiedonjulkistamispalkinnolla, maantieteen ja maailman tuntemuksen edistämisestä erityisesti nuorisoa kiinnostavalla tavalla. Elokuussa 2014 Rantalan ja Milonof? n tuotantoyhtiön Yle TV2:lle tuottama Docventures palkittiin 20.000 euron arvoisella Formaatti-Finlandia -palkinnolla. Dokumenttielokuvia esittelevässä Docventures-sarjassa Rantala ja Milonoff juontavat ja keskustelevat keskenään sekä vieraiden kanssa dokumenttielokuvista. Luennoitsijoina Riku ja Tuomas ovat mukaansatempaavia ja persoonallisia. Madventures -seikkailut luovat pohjan heidän luennoilleen, jotka koskettavat laajaalaisesti esimerkiksi monikulttuurisuutta, tavoitteiden saavuttamista, rohkeutta ja luovuutta. Rikun ja Tunnan luennot motivoivat, herättävät ajatuksia ja inspiroivat monenlaista yleisöä. Hullujen seikkailijoiden matkassa tiistaina 25.8. kello 17. Vapaa pääsy!
12 Erotu kilpailijoista Tuotekehityksen olennainen osa on erottua kilpailijoista. Jos tarjoat aivan samoja tuotteita ja palveluja kuin naapurisikin, sinun on vaikea kilpailla millään muulla kuin hinnalla. Erottuminen voi koskea tuotteen ja palvelun ominaisuuksia, laatua tai niiden yhdistelmiä. Kun tuotteesi on selkeästi erilainen ja laadukas, siitä on perusteltua myös pyytää korkeampaa hintaa. Mitä asiakas haluaa? Tuotekehitys lähtee aina asiakkaan ja markkinoiden tarpeista. On turha kehitellä tuotteita, joille ei ole kysyntää. Kärjistetysti sanoen Saharassa on turha myydä hiekkaa. Uuden tuotteen kehittämisessä on hyvä ymmärtää markkinoita, joissa toimii. Erilaisten trendien ja suuntausten haistelu on tärkeää, tuotekehitys on myös eräänlaista tulevaisuuden visiointia. Keksinnölle ansainta Joskus tuotekehitys perustuu selkeästi täysin uuteen keksintöön. Voi siis ajatella, että teknologinen tai tieteellinen innovaatio luo erityisyydellään uusia markkinoita. Tietenkin myös keksintöjen pitää vastata asiakkaan ja markkinoiden tarpeeseen. Keksinnön tekeminen on vain pieni osa tuotekehitystä, isompi työ on valloittaa uutuudella markkinoita ja luoda uusia toimintatapoja. Mainio apuväline uuden keksinnän kehitystyöhön on keksijän muistilista, jonka löydät verkko-osoitteesta www. tuotevayla.? /tyokalut. Tuotteista ja brändää Suuri osa tuotekehitystä on tuotteiden ja palvelujen tuotteistaminen eli minkä näköisenä, muotoisena, värisenä ja nimisenä tuote viedään markkinoille. Tuotteistamiseen kuuluvat siis tuotemerkki, muotoilu, brändi sekä tuotteelle sopiva hinta/ laatusuhde. Hyvin tuotteistettu tuote ja palvelu edistävät myyntiä ja tekevät niistä erottuvan ja ainutlaatuisen. Suojaa ja patentoi Uuden tuotteen tai keksinnön osalta julkisuus on paras patentti. Toisinaan tarvitaan kuitenkin teollisuusoikeudellista suojaa, kuten esimerkiksi hyödyllisyysmallia tai patenttia. Patenttia voi hakea, jos tuote/ keksintö on uusi, erottuva ja teollisesti käyttökelpoinen. Tutustu suojamuotoihin Patenttija rekisterihallituksen sivuilla osoitteessa www.prh.? . Kun vielä muutamia kymmeniä vuosia sitten yritystä johdettiin isältä pojalle samalla liikeidealla, nyt yhden palvelun ja tuotteen elinkaari on kärjistetysti maksimissaan seitsemän vuotta. Vanha hyvä tuote ja joskus hyväksi todettu tapa toimia eivät pelitä muuttuneessa maailmassa, eivätkä ne kelpaa uuden sukupolven asiakkaille. Tuotteita ja palveluita on siis kehitettävä, se on tuotekehitystä. Tuotekehitys on tärkeä osa liiketoiminnan kehittämistä. Se pitää yrityksen elinvoimaisena ja kilpailukykyisenä. Tuotekehitys voi olla kokonaan uusien tuotteiden ja palvelujen kehittämistä tai vanhojen modi? ointia. Hyvästä paremmaksi, kahdesta kolmeksi
13 Lähde tuotekehitysmatkalle Keuken asiantuntijoiden kanssa. Varaa aika maksuttomaan neuvontapalveluun: keuke@keuke.? 050 341 3210
14 Yritysneuvojan päivä Yritysneuvoja neuvoo yrityksiä ja auttaa niitä kehittämään toimintaansa ja menestymään. Mutta yritysneuvojan päivä pitää sisällään myös paljon muuta. Vietimme yhden kokonaisen päivän Keuken yritysneuvoja Riitta Backmanin kanssa. Marjo-Kaisu Niinikoski nimesi yrityksensä satukirjansa ja lemmikkikissansa innoittamina. Iitchi-kissa pääsi mukaan neuvontatapaamiseen emäntänsä ja Riitta Backmanin kanssa.
15 >> Kello 8:00 Riitta Backman saapuu työpaikalleen Keuken toimistolle Keravalle. Hän heittää heipat työkavereittensa huoneiden ovista ja avaa koneen omassa huoneessaan. Heti aamulla Riitta käyttää reilun tunnin viime päivien tapaamisten kirjaamiseen asiakashallintajärjestelmään. Raportointi on tärkeää, jotta tiedetään mitä kaikkea asiakkaan kanssa on tehty. >> Kello 9:15 Yhteinen aamukahvihetki kollegoiden kanssa. Samassa kahvipöydässä istuvat myös Uusyrityskeskuksen ja TE-palvelujen asiantuntijoita, joten kahvin lomassa tulee vaihdettua ajatuksia yhteisistä asiakkuuksista. >> Kello 9:45 Riitta tarttuu puhelimeen ja lähtee kontaktoimaan uusia asiakkaita. ”Mitä teidän yrityksellenne kuuluu ja olisiko teillä jotain juttuja joita haluaisitte kehittää?” Vielä on paljon yrittäjiä, joille Keuke ja sen palvelut eivät ole tuttuja. Monet ovat ilahtuneita soitosta ja sopivat mielellään tapaamisen Riitan kanssa. Seuraavan viikon kalenteriin tulee monta uutta tapaamismerkintää. >> Kello 11:00 Nopea lounas toimiston keittiössä. Tänään pärjätään omien eväiden voimin. >> Kello 11:30 Valmistautuminen uuden asiakkaan tapaamiseen. Asiakas on ohjattu Keuken palveluihin Uusyrityskeskuksesta, joka on hoitanut yrityksen perustamiseen liittyvän neuvonnan. >> Kello 12:00 Marjo-Kaisu Niinikoski on perustanut Valkoisen Kissan Maailma -nimisen yrityksensä kuukausi sitten. Yritys tarjoaa mentaalivalmennusta ja kurssitoimintaa niin yksilöille kuin yrityksillekin. Se kustantaa myös kirjoja ja tuottaa sisältöä mediaan. Freelance-toimittajana aiemmin toiminut Niinikoski toivoo yritysneuvonnalta erityisesti liiketoimintamallin kirkastamista ja apua markkinointiin. ”Minulta ilmestyy alkusyksystä Valkoisen kissan kirja, joka on henkis-? loso? nen seikkailu, satukirja kaikenikäisille, joilla on avoin mieli. Kun on monta rautaa tulessa, on tärkeä saada vähän ohjausta siihen, mihin kannattaa keskittyä. Uutena yrittäjänä kaipaan myös vahvistusta omille ajatuksilleni,” kertoo Niinikoski. Riitta käy Niinikosken kanssa läpi liiSaferoad toimitti kuvassa näkyvän kaltaiset puukaiteet Punkaharjun maisematielle. Urakka oli ensimmäisiä puusta toteutettuja suojakaiteita Suomessa ja siksi Punkaharjun maisematie pääsi maalaukseksi asti yrityksen uusiin toimitiloihin Kellokoskella. Toimitusjohtaja Juhani Günther kertoi yritysneuvoja Riitta Backmanille yrityskauppojen yksityiskohdista. ketoimintasuunnitelmaa Business Model Canvasin avulla läpi. Niinikoski saa mukaansa myös kotitehtäviä, joihin palataan seuraavassa tapaamisessa. >> Kello 13:15 Seuraavaksi Riitta hyppää autoonsa ja ajaa asiakaskäynnille Kellokoskelle. Saferoad Miranetissa tehtiin hiljattain yrityshankinta, johon saatiin Keuken avustuksella ELY-rahaa asiantuntijapalveluihin. Tällä käynnillä Riitta kuulee, miten projekti meni ja oliko asiantuntija-avusta hyötyä. Toimitusjohtaja Juhani Günther on erittäin tyytyväinen. ”Kun yritys ostaa toisen yrityksen, siinä on 100 päivää aikaa tehdä integraatio toimivaksi, jotta kaupasta saadaan mahdollisimman hyvä hyöty. Asiantuntijan avulla integrointi tehtiin suunnitelmallisesti ja huolellisesti. Itse ei jokaista yksityiskohtaa olisi osannut ajatellakaan. Olen iloinen, että Keukesta alun perin otettiin meihin yhteyttä. Yrityskauppa oli meidän kannalta kriittisen tärkeä ja siksi oli hienoa, että siihen asiantuntevaa apua.” >> Kello 15:10 Paluu toimistolle, jossa odottaa iso kasa autoon kannettavaa tavaraa. Illan ohjelmassa on vielä Keuken järjestämä infotilaisuus Järvenpää-talolla. Mukaan on otettava banderolleja, infopaketteja, palautelaatikko ja paljon muuta onnistuneen tapahtuman kannalta tärkeää asiaa. Keuken järjestämät tapahtumat ovat suosittuja ja ne toimivat myös hyvänä markkinointiväylänä Keuken yritysneuvontapalveluille. >> Kello 16:15 Järvenpää-talolla banderollien pystyttämistä, opasteiden asentamista ja infopakettien jakamista tuoleille. Luennoitsijan kanssa käydään tekniikkaa ja esitystä läpi ja Järvenpää-talon henkilökunnalta varmistetaan vielä viimeiset yksityiskohdat. >> Kello 17:15 Tilaisuus alkaa kahvituksella ja ihmisiä alkaa valua pikku hiljaa paikalle. Riitta toivottaa kaikki kätellen tervetulleeksi ja vaihtaa kuulumisia tuttujen asiakkaiden kanssa. >> Kello 20:00 Pitkä päivä alkaa olla pulkassa. Vielä on tavaroiden keräämistä ja kantamista autoon. Sitten on aika suunnata kotiin. Pian on taas uusi päivä uusien asiakkaiden ja tehtävien kanssa.
16 w w w . k e u k e . f i Oletko harkinnut yrittäjäksi ryhtymistä? Oletko miettinyt, että voisit ostaa yrityksen ja aloittaa siinä yrittäjänä? Vai pohditko nykyisen liiketoimintasi laajentamista yrityskaupan kautta? Viiden vuoden sisällä on tulossa myyntiin 50 000 yritystä niiden yrittäjien jäädessä eläkkeelle. Näihin yrityksiin tarvitaan jatkajia ja uusia osaajia. Oletko ostamassa? Oletko lähivuosina luopumassa yrityksestäsi? Oletko miettinyt eläkkeelle siirtymistä? Omistajanvaihdoksen suunnittelu kannattaa aloittaa hyvissä ajoin – siitäkin huolimatta, että jatkaja olisi jo tiedossa. Keukelta saat omistajanvaihdokseen puolueettomat ja maksuttomat asiantuntijapalvelut, työkalut ja vinkit. Omistajanvaihdosneuvontamme auttaa sinua löytämään sinulle sopivat askeleet omistajanvaihdoksen toteuttamiseksi. Neuvontamme sisältää muun muassa >> Valmistautumisen omistajanvaihdokseen >> Kaupan kohteen määrittelemisen >> Omistajanvaihdokseen liittyvien haasteiden kartoituksen >> Neuvottelutaktiikan luomisen >> Jatkavan yrittäjän neuvonnan liiketoiminnan haltuunotossa ja kehittämisessä, pitäen sisällään mm. taloussuunnittelun ja -laskelmat, strategiasparrauksen, kasvusuunnitelmat. Oletko myymässä? Ota yhteyttä Keuken omistajanvaihdosasiantuntijaan: Jenni Tolvanen 050 368 4147 jenni.tolvanen@keuke.? 16 16