2 yrittäjän sähköinen työkalupakki w w w. k e u k e . f i Maksuton palvelu sinulle. Aina ajantasaiset perustiedot yrityksen pyörittämiseen. Klikkaa yritystulkkiin osoitteessa keuke.fi Markkinointisuunnitelma • Myyntisuunnitelma • Kilpailija-analyysi • Hinnoittelulaskuri • Yrityksen talousja verotusopas • Hinnoittelun perusteet -opas • Toimivan yrityksen tulossuunnitelma • Kassabudjetti • Investointilaskuri • Arvonlisäverolaskelma • Hallituksen yleinen pöytäkirja • Lasku • Tarjous • Tarjouspyyntö • Tilauslomake • Tilausvahvistus • Markkinointisuunnitelma • Myyntisuunnitelma • Kilpailija-analyysi • Hinnoittelulaskuri • Yrityksen talousja verotusopas • Hinnoittelun perusteet -opas • Toimivan yrityksen tulossuunnitelma • Kassabudjetti • Investointilaskuri • Arvonlisäverolaskelma • Hallituksen yleinen pöytäkirja • Lasku • Tarjous • Tarjouspyyntö • Tilauslomake • Tilausvahvistus netissä itteessa keuke.fi va a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a ah h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h hv v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v viiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiis s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s st t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t tu u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u us s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s
3 Kun tämä lehti meni painoon, syksyn tapahtumiemme kohokohta, suuri johtamisfoorumi oli vasta tuloillaan. Ja kun tämä lehti ennättää sinun pöydällesi, sinä olet jo sitä kokemusta rikkaampi. Tiedät, mitä neljä tämän ajan huippujohtajaa – keskenään ehkä hyvin erilaisia – ajattelevat johtamisesta ja tavoitteiden saavuttamisesta. Tiedät, mitä johtamisen siunaus ja hulluus kaikessa kirjossaan voi olla. Johtaminen on noussut vahvasti keskusteluun. Hyvän johtajan arvo ymmärretään, toisaalta huonoakin johtamista vielä siedetään. Taustalla on pitkät perinteet ja arvot, totutut tavat ja vaatimattomuus. Harva yrittäjä ajattelee johtamista yritystä perustaessaan. Mielessä ovat liiketoimintasuunnitelma, idean kestävyys, markkinointi, asiakkaiden hankinta, bisneksen pyörittäminen ja tuloksen tekeminen. Usein yrittäjä myös aloittaa yksin ja työntekijöiden palkkaaminen tapahtuu ajan myötä omassa tahdissaan. Sitten jossain vaiheessa yrittäjä huomaa pyörittävänsä 10 hengen yritystä, mutta ei vieläkään miellä itseään johtajaksi. Kysymys on edelleen pitkistä perinteistä, arvoista, totutuista tavoista ja vaatimattomuudesta. Ehkä johtajan ajatellaan olevan vieläkin jossain määrin se menneisyyden mysti? oitu hahmo, joka on syntynyt tehtäväänsä. Kuitenkin meidän pitäisi johtaa jatkuvasti – myös yritystä, jossa ei ole ainuttakaan työntekijää, toisin sanoen vähintäänkin itseämme. Asiat kun eivät edisty, muutosta ei tapahdu, eikä kehitys kehity ilman johtamista. Sillä johtaminen on pelkistetysti tavoitteiden asettamista ja niiden saavuttamista oikeilla askeleilla, yksin ja yhdessä. Itse tunnistan, että johtaminen on juuri sitä siunausta ja hulluutta, jatkuvaa tasapainottelua epävarmuuden ja innostuksen, mokien ja onnistumisten välillä. Osaanko ja pystynkö, olenko sellainen johtaja, joka osaa viedä joukkonsa kohti yhteistä maalia? Oletko sinä löytänyt jo johtajan itsestäsi? Jos sinulla on haasteita johtaa kasvua tai tarvitset lisää tietoa esimiehenä toimimiseen, anna meidän auttaa. Ihanaa joulun ja talven odotusta, Elina Pekkarinen toimitusjohtaja pä ä k ir j o it u s keuke postia 3/2019 JULKAISIJA >> Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy PÄÄTOIMITTAJA >> Elina Pekkarinen, toimitusjohtaja TOIMITUS, KUVAT JA TAITTO >> Mainossatama Oy ILMESTYMINEN >> 3 numeroa vuodessa PAINOSMÄÄRÄ >> 7 000 kpl VARAA OMA AIKASI MA-PE 9.00-15.00 050 341 3210 ( soitamme tarvittaessa takaisin) Ajan voi varata myös sähköpostitse keuke@keuke.? 3 johtamisen siunaus ja hulluus
4 Pula työvoimasta on monen yrityksen jokapäiväistä arkea. 170 ajoneuvon Korsisaari-yhtiöissä on totuttu, että talouden nousuhuumassa on aina haasteita rekrytoinnissa, mutta taksiuudistus mullisti hetkessä koko kentän. Nyt rekrytoinnissa on otettu käyttöön täsmäaseet. P l t ö i t it k j k äi äi tä k 170 j K i i htiöi ä taksilla pääsee, jos kuljettajia riittää Korsisaari-yhtiöt hoitavat joukkoliikennettä, tilausajoa, esteetöntä kuljetusta, elämysmatkoja ja ensihoitopalveluja Keski-Uudellamaalla ja pääkaupunkiseudulla. Tänä vuonna 90 vuotta täyttäneen yrityksen kalustoon kuuluu myös vuosimallia 1962 oleva linja-auto, jota voi vuokrata vaikka hääautoksi tai muuhun juhlakäyttöön.
5 Kuluvan vuoden keväänä Korsisaari-yhtiöissä havahduttiin totaaliseen kuljettajapulaan, mikä näkyi erityisesti taksipuolella. Edellisenä vuonna voimaan astunut lainmuutos taksipalveluissa kasvatti taksiyrittäjien määrää 4000:llä. Entisistä työntekijöistä on siis tullut yrittäjiä. – Pahin tilanne on luonnollisesti pääkaupunkiseudulla, jossa työvoimapula on akuuttia monella alalla, toteaa Korsisaariyhtiöiden toimitusjohtaja Antti Korsisaari. Rekrytointihaasteeseen tartuttiin yhdessä Keuken kanssa, jonka avulla löytyi nopeasti koulutuspuolen oikeat yhteyshenkilöt. – Meillä on juuri alkamassa täsmäkoulutus yhdessä Hyrian kanssa. Koulutukseen on valittu 15 sopivaa henkilöä, joille on luvassa työpaikka koulutuksen päätteeksi, Korsisaari kertoo. – Meillä on ollut vastaavanlaista koulutusta aikaisemminkin. Nyt Hyrian kanssa koulutukseen oli mahdollista lisätä myös kieliopintoja maahanmuuttajille. Se on ratkaiseva ja tärkeä lisäpalikka, vaikka tällä kertaa hakijat olivatkin kaikki suomenkielisiä. Oikeita ja vääriä mielikuvia Antti Korsisaari tunnustaa, että alan imagon eteen on tehty aivan liian vähän töitä. – Meidän vikammehan se on, jos työ ei ole houkuttelevaa. Me emme ole osanneet kertoa tarpeeksi hyvin työn hyvistä puolista. Suurin osa taksinkuljettajan työstä muodostuu päivisin tehtävistä sopimusajoista, kuten koulukuljetuksista. Työ on provisiopalkkaista, mikä tarkoittaa, että ansaintaan voi itse vaikuttaa. – Taksinkuljettajan keskipalkka on 2500 euron luokkaa ja parhaimmillaan jotkut tekevät 6000 euron tiliä. Työ on monella tavalla joustavaa. Itse voi päättää melko pitkälle milloin ja kuinka paljon töitä tekee. Korsisaari toteaa, että taksikuskin työ sopii hyvin myös opiskelujen oheen tai kakkostyöksi. Eikä työ ole pelkästään miesten hommaa. Taksikuskeista jo viidennes on naisia. Yhteys päällä Nyt alkaneet Korsisaari-yhtiöiden rekrytointiponnistelut ovat vasta alkua. Tekeville riittää töitä vaikka kuinka paljon. – Olemme perustaneet oman rekrytointityöryhmän, jotta saisimme rekrytointiin systematiikkaa. Markkinointi on tärkeässä osassa, samoin oikeiden hakijapro? ilien laatiminen. Koska kuljettajia on hankala saada pääkaupunkiseudulta, pitää miettiä saisiko niitä muualta. Silloin pitää yrittää järjestää myös asunto. Korsisaari uskoo, että hyvä työnantajaimago auttaa pidemmän päälle myös haasteellisissa tilanteissa. – Se että me noudatamme työehtosopimusta voi olla jonkun mielestä perusjuttu, mutta läheskään aina se ei ole itsestäänselvyys. Meillä on myös hyvät esimiehet, jotka kuuntelevat työntekijöiden toiveita parhaansa mukaan. Monipuolinen työterveyshuolto on yksi imagotekijöistä. Keuken kanssa Korsisaari on sparrannut säännöllisesti jo monen vuoden ajan. Viimeiseksi on siis haettu oikeita kanavia rekrymarkkinointiin ja sopivia oppilaitoskumppaneita. – Keukessa ollaan todella aktiivisia ja me olemmekin yhdessä käyneet monia asioita läpi, vaikka aina ei ole ollutkaan mitään akuuttia ongelmaa. Keuke on myös avannut paljon ovia oikeille tahoille, kuten tässä rekrytointitapauksessa oppilaitoksiin. Sillä on iso merkitys, sillä se säästää todella paljon aikaa ja vaivaa, Antti Korsisaari toteaa. ” Keuke on avannut paljon ovia oikeille tahoille, kuten tässä rekrytointitapauksessa oppilaitoksiin. Sillä on iso merkitys, sillä se säästää todella paljon aikaa ja vaivaa .”
6 Milloin ja miksi kannattaa tulla kirjanpidon ja tilintarkastuksen ammattilaisen juttusille? Meille kannattaa tulla heti yritystä perustettaessa ja toiminnan käynnistyessä. Me käymme läpi kaikki yrittämiseen ja yrityksen pyörittämiseen liittyvät asiat kirjanpidon ja verotuksen näkökulmasta. Tällainen neuvontatapaaminen on maksutonta. Tapaamisen jälkeen asiakas itse päättää haluaako jatkaa yhteistyötä meidän kanssamme. Millaisista asioista te sovitte uuden asiakkaan kanssa? Luonnollisesti käymme läpi asiakkaan tarpeet ja toiveet. Meillä on käytössä sähköinen taloushallinto, mikä säästää todella paljon asiakkaan aikaa. Mutta hyvin pienille yrityksille se voi olla turha ratkaisu, jolloin teemme kirjapidon perinteisellä tavalla. Tärkeää on sopia yhdessä asiakkaan kanssa ne tunnusluvut, joita on hyvä kuukausittain seurata. Ja myös se, kuinka usein asiakas haluaa käydä omaa kirjanpitoaan ja tilannettaan läpi kirjanpitäjän kanssa. Pienillä yrityksillä tilintarkastus ei ole pakollista, mutta miksi sellainen kannattaa joka tapauksessa teettää? Tilinpäätös kertoo paljon asioita, muutakin kuin sen kuinka paljon on jäänyt tulosta viivan alle. Kokenut ammattilainen näkee nopeasti sellaiset kohdat, joissa on parannettavaa. Liian usein katsotaan pankkitilille tilinpäätöksen lukujen sijaan. Pankkitili ei kuitenkaan kerro sitä, onko yritystoiminta kannattavaa. Keskustelu tilintarkastajan kanssa auttaa kehittämään omaa yritystä ja kiinnittämään huomioita oikeisiin asioihin, kuten vaikka myyntikatteen suuruuteen, varaston kokoon tai kassan kiertoon. Tilitarkastuksesta on hyötyä myös esimerkiksi rahoitusta haettaessa, koska pankit edellyttävät yleensä, että tilinpäätös on tilintarkastettu. A s ia n t u n t ij a p ö r s s i tärkeää tietoa luvuista Tä llä pa lst al la es ite llä än Ke uk en as ia nt un tij av er ko sto a, jok a ko os tu u lu ot et ta vi sta ja pa ik al lis ist a to im ijo ist a. Lö yd ät As ia nt un tij ap ör ss in to im ija t w w w .ke uk e.? /a sia nt un tij ap or ss i Uudella yrittäjällä on monen monta kysymystä päässään veroista matkalaskuun ja palkanmaksusta eläkevakuuttamiseen. Näihin kysymyksiin vastaavat mielellään Tarkastuslaskenta Mörk Oy:n Pia ja Jere Mörk, jotka asiantuntijoina neuvovatkin keskittymään siihen olennaisimpaan eli bisneksen tekemiseen. Verot ja muut kirjanpitoon ja taloushallintoon kuuluvat asiat voi antaa sen alan ammattilaisten tehtäväksi. Tarkastuslaskenta Mörk Oy:n Pia Mörkillä on 30 vuoden kokemus kirjanpidon ja taloushallinnon hoitamisesta. Jere Mörk on ottanut kopin uusista nuorista yrittäjistä. Yrityksessä työskentelee yhteensä kuusi kirjanpidon ammattilaista.
7 A j a n k o h ta is ta y r it y k s is s ä Tiivistetysti voi sanoa, että uusi laki tuo joustavuutta työaikajärjestelyihin, helpotusta työntekijöiden työn ja yksityiselämän sovittamisessa ja lavennuksia työntekijän ja työnantajan oikeuteen sopia paikallisesti työaikojen järjestelyistä. Uuden lain myötä työajan seuraaminen korostuu. Sen seurauksena muun muassa etätyö tulee työaikalain piiriin ja siksi työajan mittaaminen ja seuraaminen on entistä tärkeämpää. Laki ei kuitenkaan ota kantaa siihen, miten työaikaa seurataan. Periaatteessa Excel-taulukko käy hyvin, mutta toki tarjolla on paljon erilaisia mobiilisovelluksia seurannan toteuttamiseen. Uusi työaikalaki tuo kaikille mahdollisuuden käyttää työaikapankkia, liukuvaa työaikaa ja uudenlaista joustotyöaikaa. Tämä helpottaa erityisesti sesonkipainotteisia työpaikkoja – työaikapankkiin voidaan kerryttää tarpeen tullen tunteja ja käyttää pois vapaina hiljaisempana aikana. Kasvun tekeminen, uuden työntekijän palkkaaminen tai uuden investoinnin tekeminen on usein pelottavaa. Mututuntumalla näin varmasti onkin ja siksi jokainen tavoite ja kasvun aihio kannattaa laskea auki. Jos tavoitteena on esimerkiksi palkata uusi työntekijä, kannattaa laskea, mitä se tarkoittaa kokonaiskustannuksena ja kuinka paljon esimerkiksi myyntiä pitää tehdä, jotta uusi työntekijä on kannattava. Budjetointi lisää monella tavalla myös tietoisuutta kustannuksista ja tuo monenlaista tavoitteellisuutta rahavirtoihin. Löydät valmiita työkaluja budjetointiin esimerkiksi Yritystulkista. Suora linkki palveluun löytyy Keuken etusivulta. Tai jos haluat enemmän sparrausta budjetointiin ja kasvuun, niin varaa meiltä aika maksuttomaan tapaamiseen keuke@ keuke.? , puhelin 050 341 3210. Työlaki uudistuu – työajan seuraaminen korostuu kuinka paljon kasvat ensi vuonna? Työaikalaki uudistuu 1.1.2020. Voisi sanoa, että on jo aikakin, sillä vanha työaikalaki on vuodelta 1996 ja sen jälkeen työn tekeminen ja koko työkulttuuri on muuttunut todella paljon. Mutta mikä muuttuu? Budjetointi on hyvä työkalu kaiken kokoisille yrityksille. Se ei ole pelkkä ennuste tuloista ja menoista, vaan koko yrityksen toimintaa määrittelevä toimintasuunnitelma seuraavaksi vuodeksi. Budjetissa visiot ja tavoitteet muuttuvat konkreettisiksi tavoiteltaviksi numeroiksi.
8 uusia sävyjä markkinointiin Muodit muuttuvat ja parturikampaajan pitää uudistaa omaa osaamistaan jatkuvasti, jos haluaa pysyä asiakkaiden suosiossa. Myös markkinoinnissa puhaltavat uudet trendit ja siksi järvenpääläinen kampaamoyrittäjä Isa Tolmunen päivittää ihmisten tyylien lisäksi nyt myös sosiaalista mediaa säännöllisesti.
9 Lämmin hymy ja reipas kädenpuristus. Sellainen on vastassa, kun astuu parturikampaamo One Hairin ovesta sisään Järvenpäässä. Kun yritys alkoi panostaa markkinointiin sosiaalisessa mediassa, liikkeen ovi alkoi käydä entistä tiheämmin. – Erottautuminen on aika vaikeaa meidän alallamme, sillä tälläkin kadulla riittää useampia parturikampaamoita. Olemme kuitenkin huomanneet, että yhä useammat asiakkaat löytävät meidät somen kautta, yrittäjä Isa Tolmunen kertoo. Idea sosiaalisen median hyödyntämiseen markkinoinnissa lähti Tolmuselta itseltään, mutta koska alkuun pääseminen oli hankalaa, päätti nainen kääntyä jälleen Keuken puoleen. – Olen saanut Keukesta apua niin moneen asiaan, että tiesin heiltä löytyvän osaamista myös somemarkkinointiin. Osallistuin ensin heidän järjestämälleen someklinikalle, minkä jälkeen yrityskehittäjä Petri Ovaska tuli liikkeeseemme vetämään opastusta. – Henkilökuntani tykkäsi opastuksesta kovin ja he osallistuvat aktiivisesti somepäivitysten tekemiseen. Siitä on tullut meidän yhteinen innostuksen aiheemme. Kalenteriin kirjattu Koska sosiaalisen median perusteet olivat tuttuja One Hairissa ja Tolmusen toisessa parturikampaamossa Prima-Hiuksessa, koulutuksessa keskityttiin markkinoinnin tehostamiseen. – Laadimme eri sesongeista somemarkkinoinnin vuosikellon ja jaoimme vastuita henkilökuntamme kesken. Someaktiivisuutemme on ennen ollut melko kausiluontoista, mutta nyt meillä on eväät siihen, miten saamme tehtyä markkinoinnista säännöllistä, Tolmunen sanoo. Petrin opastuksella Tolmunen ja hänen liikkeissään työskentelevät parturikampaajat pääsivät tutustumaan myös somen erillisiin mainostyökaluihin. – Opettelemme pikkuhiljaa tekemään maksullista mainontaa somessa. Olemme huomanneet, että pienelläkin panostuksella voi tavoittaa paljon potentiaalisia asiakkaita. Haaveesta suunnitelmaksi Sen lisäksi, että Tolmunen on itse innostunut käyttämään Keuken palveluita, kertoo hän suosittelevansa niitä ahkerasti myös muille. – Toisessa liikkeessäni aloitti juuri kaksi uutta sopimusyrittäjää ja kehotin heitä olemaan yhteydessä Keukeen. Neuvon itsekin mielelläni, mutta keukelaiset ovat kovan luokan ammattilaisia ja heiltä saa apua joka asiaan, joten sitä kannattaa ehdottomasti hyödyntää, Tolmunen sanoo. Ilman Tolmusen edellistä vierailua Keukessa tätä haastatteluakaan ei tehtäisi nyt One Hairin tiloissa. – Toisessa liikkeessäni alkoi tilat käydä ahtaaksi ja mietin, että vuokraanko isomman kiinteistön vai uskallanko laajentaa yritystäni perustamalla kokonaan uuden parturikampaamon. Asiaa pohtiessaan Tolmunen poikkesi Keukessa juttelemassa ja reilu vuosi sitten vietettiin uuden liikkeen avajaisia. – Minulla on usein selkeä suunnitelma ja tavoite siitä mitä haluan, mutta sen toteuttaminen jää helposti muiden töiden ja kiireiden takia. Olen saanut Keukesta apua siihen, että pyörät lähtevät pyörimään ja ajatukset muuttuvat teoiksi, Tolmunen kertoo. ” Minulla on usein selkeä suunnitelma ja tavoite siitä mitä haluan, mutta sen toteuttaminen jää helposti muiden töiden ja kiireiden takia. Olen saanut Keukesta apua siihen, että pyörät lähtevät pyörimään ja ajatukset muuttuvat teoiksi .”
10 Kaverille kans u u t is e t Oletko saanut Keukelta hyviä neuvoja ja kannustavaa sparrausta? Oletko iloinen, että tulit alun perin juttusillemme? Oletko kenties niin tyytyväinen, että olisit valmis suosittelemaan palvelujamme myös kaverillesi? Me tiedämme, että kaverin suosittelu on arvokkaampaa, kuin mikään ostettu mainos. Siksi me haluamme haastaa sinut suosittelemaan palvelujamme yrittäjäkollegallesi tai jopa useammalle yrittäjälle. Käynnistämme Kaverille kans -suosittelukampanjan, johon osallistuneilla on mahdollisuus voittaa laadukas esittelyvideo omasta yrityksestään. Kampanja on käynnissä helmikuun 2020 loppuun asti. Näin voit osallistua: Kerro Keuken palveluista yrittäjäkaverillesi. Varmista samalla, että kaverille on ok, että annat hänen tietonsa Keukelle. Klikkaa itsesi osoitteeseen keuke.? /kaverillekans ja täytä lomake. Kaverisi saa postia Keukelta ja me myös soitamme hänelle tapaamisen varaamisen merkeissä. Odota helmikuun loppuun asti, jonka jälkeen suoritamme arvonnan. Jos onni lykästää, pääset tähdeksi yrittäjän elämästä kertovaan minielokuvaan, joka kulkee nimellä Minä toivon, Jonna Tervomaan kappaleen mukaisesti. Elokuva kuvataan huhti-toukokuussa 2020 ja sitä käytetään Keuken markkinoinnissa. Ja toki myös sinulla on oikeus käyttää videota omassa markkinoinnissasi. Toista kohta yksi ja kaksi. Suosittele myös toiselle kaverille, ja sinulla on useampia arpalipukkeita mukana arvonnassa. Kiitos suosittelusta ja lykkyä arvontaan! 1 2 3 4 5 6 7 8
11 Paljon asiaa linkkarissa Hoi uusi yrittäjä – haluatko lisää myyntiä ja asiakkaita? Joko sinä ja yrityksesi olette LinkedInissä? Asiantuntijoille ja ammattilaisille tarkoitettu sosiaalisen median kanava kasvattaa suosiotaan kovaa vauhtia. Myös Keuke on entistä vahvemmin mukana ja tuottaa omalle LinkedInsivulleen sisältöä viikoittain. Seuraa meitä ja saat jatkuvasti tärkeää uutta tietoa yrittämiseen ja bisneksen pyörittämiseen. Koko Uudenmaan yhteinen Kasvu Open Kasvu Open eli Suomen suurin kasvuyritysten sparrauskilpailu järjestetään Keski-Uudellamaalla ensi vuonna kuudetta kertaa. Nyt kasvupolku toteutetaan koko Uudenmaan yhteisenä tapahtumana, kun Keski-, Itäja Länsi-Uusimaa yhdistävät voimansa. Uudenmaan Kasvupolun yhteinen starttitapahtuma järjestetään tiistaina 28.1.2020 klo 13–16.30 Järvenpää-talolla . Starttitapahtuma on osa valtakunnallista Kasvu Open starttikiertuetta. Luvassa on innostavia kasvutarinoita, kasvun teemapöydät ja tietoa siitä, miten Kasvupolulle pääsee mukaan. Keski-Uudenmaan Kiitoratapäivä järjestetään tiistaina 21.4.2020 klo 8-16.30, Keudalla Järvenpäässä . Uudenmaan Kasvupolku huipentuu yhteiseen superkiitoratapäivään ja semi? naaliin torstaina 14.5.2020 klo 8-17 Majatalo Onnelassa Tuusulassa. Haku Uudenmaan Kasvupolulle päättyy 11.3.2020. Tuntuuko, että on vaikea saada ääntään kuuluviin? Etkö oikein tiedä, missä ne asiakkaat ovat ja miten ja mistä ne tavoitat? Mikä on se sanoma, joka purisi parhaiten? Meillä on sinulle loistavia uutisia ja sen nimi on Startti Plus -palvelu. Sen ansiosta sinulla on mahdollisuus saada parasta sparrausta myynnin ja markkinoinnin tehostamiseen. Startti Plus on Uudenmaan TE-toimiston tarjoama maksuton asiantuntijapalvelu yrittäjille, jotka ovat saaneet starttirahaa tai aloittaneet yritystoiminnan neljän kuukauden työttömyysetuudella. Keuken kokeneet ammattilaiset auttavat sinua askel askeleelta kohti tavoitteitasi. Käymme läpi yrityksesi asiakkaat ja markkinan ja teemme sinulle yhdessä konkreettisen suunnitelman, jonka avulla on helppo lähteä toteuttamaan onnistunutta myyntiä ja markkinointia. Saat hyviä vinkkejä niin sosiaaliseen mediaan kuin henkilökohtaiseen myyntityöhönkin. Tämä kaikki on sinulle maksutonta, kannattaa siis tarttua tilaisuuteen: Kysy lisää meiltä, me neuvomme eteenpäin. keuke@keuke.? | 050 341 3210.
12 O iv a l l u s Aj at uk sia yr ity ks en ke hi ttä m ise stä toimitusjohtaja Keijo Mäntynen KVP Group Olen käynyt ahkerasti Keuken koulutuksissa ja suurimmat oivallukset olen tehnyt digitaalisuuden ja tuotteistamisen ympärillä. Olemme ottaneet käyttöön sähköisen tarjousja sopimuspalvelun, mikä säästää todella paljon aikaa ja rahaa. Tuotteistaminen sen sijaan avasi silmät lisämyynnille. Meillä on nyt peruspalvelun lisäksi tuotteistettu useita lisäpalveluja, joita on helppo ostaa. Eli kun vuokraamme kalustettuja asuntoja, niin lisäpalveluna voi ostaa siivouksen, internetyhteyden tai muuttolaatikot ja peräkärryn.
13 turha sählääminen syö tulosta Keuken klinikalla Keuken asiantuntijat vastaavat yrittäjien perusarjessa askarruttaviin kysymyksiin. Yrityskehittäjä Petri Ovaska kertoo, miten ylimääräiselle sähläämiselle saa stopin ja miten työn saa tuottamaan paremmin. K l in ik k a K l in i Keukella on Sampo-palvelu, joka lupaa lopettaa sähläämisen yrityksessä. Mitä sähläyksellä tarkoitetaan? Useissa yrityksissä menee aikaa odotteluun ja sähläämiseen. Sählääminen voi johtua monesta asiasta, mutta siitä seuraa aina turhaa tekemistä, epätietoisuutta, hämmennystä ja pahimmillaan hukkaa, joka maksaa rahaa. Keuke järjestää yrityskohtaisia ja kohdeyritykselle maksuttomia Sampo-kehittämispäiviä. Sampo-pakista löytyy paketit prosessien kehittämiseen, tuotannon ja tuottavuuden tehostamiseen sekä muutoksen käynnistämiseen. Eikö olisi mahtavaa, jos työvaiheet soljuisivat ja tyhjät aukot saataisiin täytettyä tuottavalla työllä? Kenelle kaikille palvelu sopii? Erilaisia prosesseja on jokaisessa yrityksessä, joten palvelu sopii useimmille yli kymmenen henkeä työllistäville yrityksille. Sammon avulla herätetään kiinnostus tutkia tarkemmin tuottavuuteen vaikuttavia asioita, kuten uusien menetelmien käyttöönottamista, työnteon soljuvuutta tukevia käytäntöjä ja työilmapiirin kehittämistä niin, että se tukisi avointa ja nopeaa ongelmanratkaisua. Mitä palvelu pitää sisällään? Sampo-prosessipäivä antaa yritykselle konkreettisia työkaluja prosessien kehittämiseen ja aktivoi yrityksen koko henkilöstön mukaan kehitystyöhön. Sujuvan työn päivä puolestaan antaa konkreettisia työkaluja tuottavuuden tehostamiseen ja työhyvinvoinnin parantamiseen, jälleen kerran henkilökuntaa osallistamalla. Näiden lisäksi on mahdollista räätälöidä yrityskohtainen henkilöstön kehittämispäivä. Kaikki Sampo-kehittämispäivät sisältävät interaktiivista ja osallistavaa työskentelyä siten, että kouluttajan luentomuotoisen valmennuksen lisäksi kehittämispäivässä on osallistujien omaa työskentelyä esimerkiksi paritai ryhmäkeskusteluna ja erilaisina tehtävinä ja harjoituksina. Miten prosesseja on saatu tehostettua ja mitä muuta hyötyä palvelusta on ollut yrityksille? Samposakissa on monenlaisia yrityksiä eri aloilta. Yksi on tehostanut logistiikkaa, toinen myyntiprosessia, kolmas lisäsi tuottavuutta yhdessä henkilöstön kanssa. Tärkeää on, että Sampo -kehittämispäivät toimivat kehittämisen alkustarttina, sillä ei ole tarkoitus, että kehittämistyö jää vain yhteen päivään. Työ jatkuu Keuken yrityskehittäjien kanssa ja yrityksen sisällä, ja kehittämisestä tulee toimintatapa. Sählätäänkö teillä liikaa? Lue lisää keuke.fi/sampo ja ota yhteyttä petri.ovaska@keuke.? | 050 558 5674.
2,7 1,2 2 14 Somemarkkinoinnin aloittaminen voi olla hankalaa, jos ei tiedä mistä pitäisi lähteä liikkeelle. Tärkeintä on pistää pyörät pyörimään, sillä somen käytön oppii parhaiten tekemällä. Ensimmäinen askel somemarkkinoinnin aloittamisessa on oikeiden kanavien valitseminen. Mieti, mistä somekanavista tavoitat yrityksesi potentiaaliset asiakkaat ja panosta niihin. Jos olet B2B-bisneksessä, asiakkaasi löytyvät todennäköisesti Facebookista, LinkedInistä tai Twitteristä. Jos tavoittelet nuoria, heidät tavoittaa parhaiten Instagramista, Youtubesta tai Snapchatistä. Kun olet löytänyt yrityksellesi sopivat somekanavat ja opetellut käyttämään niitä, voit vähitellen tehostaa viestiäsi suuntaamalla mainoksia haluamillesi kohderyhmille. Älä kohdenna tuotettasi ainoastaan sitä käyttäville ihmisille, vaan mieti kuka sen ostaa. Jos esimerkiksi mainostat kauluspaitaa vain 25-35-vuotiaille miehille, unohdat täysin puolisot, äidit, siskot ja muut, jotka etsivät sopivaa joululahjaa läheiselleen. Sisältö on ykkönen Määrä ei korvaa laatua, eikä markkinointia voi pelastaa euroilla, jos sisältö on huonoa. Muista, että sisältöä tuotetaan aina asiakkaita ajatellen, ei yritystä itseään varten. Hyvä sisältö viihdyttää asiakkaitasi tai tuo heille lisäarvoa. Kannattaa kokeilla rohkeasti erityylisiä päivityksiä, sillä yllättävätkin asiat saattavat herättää kiinnostusta ja tuoda yrityksellesi kaivattua lisänäkyvyyttä. Panosta hyviin kuviin ja mieti kuvakulmia. Uusilla puhelimilla ja ilmaisilla kuvankäsittelysovelluksilla pystyt tekemään laadukasta ja näyttävää jälkeä hetkessä. Tuo rohkeasti esille myös henkilökuntaasi, osaamistanne ja yrityksenne arvoja. Ihmiset tykkäävät seurata toisia ihmisiä ja tutun henkilön kanssa on helpompi tehdä kauppaa. Erotu kilpailijoista persoonalla ja kasvollisuudella. Tutkimusten mukaan yli 70 prosenttia ihmisistä luottaa enemmän toiselta ihmiseltä tulevaan viestiin, kuin suoraan yritykseltä tulevaan mainokseen. Kärsivällisyys kannattaa Kuten kuntosalilla käymisessä, myöskään somemarkkinoinnissa ei ole pikavoittoja, vaan onnistuneet tulokset edellyttävät säännöllistä tekemistä. Tuloksia ei näy välttämättä viikossa tai kahdessa, vaan näkyvyyden kasvattaminen voi vaatia usean kuukauden panostuksen. Laita siis kalenteriisi merkintä somen päivittämisestä ja ota se osaksi arkisia rutiinejasi. Kun suunnittelet sisältöjesi aiheet etukäteen, tekemisestä tulee myös tehokasta. On myös hyvä asettaa tavoitteet ja mittarit, joilla somemarkkinointia seurataan. Eri kanavat tarjoavat paljon tietoa julkaisun onnistumisesta, tavoittavuudesta ja konversioista. Myöskään asiakkailta tulevaa suoraa palautetta ei kannata unohtaa. Saamasi tiedon pohjalta voit kehittää omia sisältöjäsi ja oppia, millainen mainonta toimii juuri sinun asiakkaillesi. Jos someviidakko ahdistaa, ota yhteyttä keukelaisiin, niin laitetaan yhdessä yrityksesi some laulamaan! keuke@keuke.?, puhelin 050 341 3210. somesta vauhtia myyntiin Sosiaalinen media on tullut vauhdilla osaksi yritysten markkinointia, eikä tulevina vuosina paineta jarrua. Nyt jos koskaan on hyvä aika ottaa some haltuun ja tavoittaa uusia asiakkaita. Eniten käyttäjiä on 20-34 -vuotiaiden joukossa, joista yhdeksän kymmenestä käyttää Facebookia. YouTube on Suomen suosituin sosiaalisen median palvelu videoiden katselemiseen ja sillä on noin 2,8 miljoonaa suomalaista käyttäjää. Instagramin käyttäjistä naisia on 62% ja miehiä 47% 25-44 -vuotiaista joka neljäs käyttää LinkedIniä. miljoonaa käyttäjää miljoonaa käyttäjää miljoonaa käyttäjää SUOMESSA ON VIIKOITTAIN 70 0000 TWIITTAAJAA. 67% yli 15-vuotiaista & 86% 25-34 -vuotiaista katsoo videoita YouTubesta. yli 45-vuotiaiden facebookin käyttö on kasvussa Loistava kanava verkostoitumiseen n o in Instagram on hyvä kanava, jos haluat tavoittaa 15-29-vuotiaita Twitter kokoaa yhteen yhteiskunnalliset vaikuttajat ja sen merkitys vaikuttajakanavana on kasvussa. Lähde: innowise.? (luvut koskevat suomalaisia käyttäjiä)
15 Keski-Uusimaa on valittu vuoden 2019 yrityskummialueeksi. Yrityskummitoiminta on kasvanut sekä määrällisesti että laadullisesti Keski-Uudellamaalla. Tämän lisäksi alue sai erinomaiset asiakastyytyväisyystulokset Suomen Yrityskummien laatukyselyssä. Keski-Uudenmaan yrityskummitoiminnan aluekoordinaattori, Keuken palvelukoordinaattori Minna Lojander on ilahtunut tunnustuksesta. – Yrityskummitoiminta tukee hienosti Keuken tekemää sparrausja neuvontatyötä. Kummista yritys saa henkilökohtaisen kumppanin ajatustenvaihtoon ja päätösten tekemistä tukemaan. Me suosittelemme yrityskummeja aina erityisesti sellaisille yrittäjille, jolla ei ole yrityksen sisällä tai lähipiirissä mahdollisuutta käydä yrityksen asioita läpi. Suomen Yrityskummien laatuselvitys toteutettiin nyt kolmatta kertaa. Selvityksellä mitataan asiakastyytyväisyyttä ja yrityskummien sitoutuneisuutta toimintaan. Suomen Yrityskummit ry:n hallituksen puheenjohtaja Kaarlo Nurmirannan mukaan laatuselvitysten tulokset ovat kauttaaltaan erinomaisia ja asiakaspalaute oli myönteistä ja rohkaisevaa. – Keski-Uusimaa on pienehkönä alueena suurimman alueemme vieressä pitänyt erinomaisesti pintansa kehittymisessään ja edennyt erinomaisesti eri mittareilla, toteaa Nurmiranta. Keski-Uudellamaalla yrityskummitoimintaa koordinoivan aluekummi Pekka Raitalan mukaan tulokset kertovat siitä, että alueen yrityskummit ovat erittäin sitoutuneita toimintaan. – Meillä Keski-Uudellamaalla toimii aktiivisesti yli kolmekymmentä yrityskummia. Verkostoomme on tullut useita uusia jäseniä tämän vuoden aikana ja olemme verkottunut hyvin eri yritystoimijoiden kanssa. Suuri kiitos tästä valinnasta kuuluu myös Keukelle, joka toimii tiiviissä yhteistyössä alueen yrityskummien kanssa, Raitala kertoo. Suomen Yrityskummit ry on kokeneista yrittäjistä, yritysjohtajista ja liike-elämän asiantuntijoista koostuva valtakunnallinen verkosto, johon kuuluu 1200 jäsentä. Yrityskummit tarjoavat osaamistaan ja kokemustaan maksuttomasti Suomessa toimivien yrittäjävetoisten yritysten liiketoiminnallisten haasteiden ratkaisemiseksi. www.yrityskummit.? Haluaisitko sinä oman yrityskummin? Ota yhteyttä: minna.lojander@keuke.? , puhelin 041 525 8485 Me olemme vuoden yrityskummialue Minna Lojander PEKKA RAITALA
16 16 16 Laitetaanko Sampo pyörimään? Lue lisää www.keuke.fi/sampo tai ota suoraan yhteyttä petri.ovaska@keuke.fi puh. 050 558 5674 ja liity Samposakkiin! äLÄ sählää Meiltä työkalut tuottavampaan ja tehokkaampaan tekemiseen. #samposakki Meneekö teidän yrityksessänne turhan paljon aikaa odotteluun ja sähläämiseen? Eikö olisi mahtavaa, jos työvaiheet soljuisivat ja tyhjät aukot saataisiin täytettyä tuottavalla työllä? Meillä on tähän ratkaisu ja se on Sampo. Me annamme käyttöönne työkalut, joilla asiat voidaan tehdä tuottavammin ja tehokkaammin. Samalla työn motivaatio ja hyvinvointi kasvaa, mikä näkyy suoraan tuloksessa.