YRITYSKUMPPANI Kevät 2023 Paikallisuus saa näkyä ja kuulua s.9 Kiertotaloudessa iso mahdollisuus s.4-6 Yrityksen on mukauduttava kysynnän mukaan s.12
2 Julkaisija: Lounaismaan Osuuspankki Turuntie 7 24100 Salo Puh. 0100 0500 www.op.? /lounaismaa www.facebook.com/OP.lounaismaa www.instagram.com/OPLounaismaa lounaismaan@op.? Toimitusneuvosto: Eeva Vainio Lauri Kaivonen Emmi Palomäki Saara Smolander Painosmäärä: 2 500 kpl Toimitus, kuvat ja taitto: Johanna Talikainen ja Piia Romppanen Mainossatama Oy Epävarmuus ja maailmantilanteen ja -talouden haasteet eivät näytä vieläkään hellittävän. Nopeasti muuttuvassa epävarmassa ympäristössä resilienssi on päivän sana – myös yritysten osalta. Suomalaiset yritykset ovat selvinneet viime aikojen myllerryksistä hienosti, mikä kertoo selviytymisen ja joustavuuden hyvästä tasosta. Sen vahvistaminen ja kehittäminen on kuitenkin jatkossakin tarpeen. Huolestuttavistakin muutoksista huolimatta tulevaisuuden voi nähdä valoisana ja mahdollisuuksia tarjoavana, kunhan toimimme yhdessä ja teemme tulevaisuuden kannalta kestäviä valintoja. Kestävyyteen liittyy oleellisesti kiertotalous, joka on tämänkertaisen lehden teemana. Siihen liittyviä ratkaisuja ja ajatuksia esitellään siis lehden sivuilla. Me Osuuspankissa olemme ylpeitä siitä, että saamme olla mukana erilaisissa kestävää tulevaisuutta varmistavissa hankkeissa ja toteuttaa pitkän historiamme perinteen velvoittamina edelleen vastuullista pankkitoimintaa. Juuri lanseeratut vihreä laina ja EIRin uudet takaukset tuovat asiakkaillemme helpotusta vihreiden hankkeiden rahoitukseen liittyen. Vastuullista on mielestämme myös se, että haluamme aidosti pitää huolta asiakkaistamme ja kuunnella teidän tarpeitanne. Tavoittelemme merkityksellisiä asiakaskohtaamisia, jotka aidosti hyödyttävät asiakkaitamme. Haluamme tuottaa asiakkaalle positiivisen tunteen ja kokemuksen meistä ja palveluistamme kaikissa kanavissa. Jokainen asiakkaamme ansaitsee juuri hänelle parhaiten sopivat ratkaisut. Näihin pyrimme kuuntelemalla asiakkaitamme kohtaamisissa, lähettämällä NPS-kyselyjä ja järjestämällä asiakasraateja, joista voi myös lukea tästä lehdestä lisää. Eeva Vainio Pankinjohtaja Kannen kuvassa: Someron Terästyön toimitusjohtaja Arttu Ahtaanluoma Tulevaisuus on kestävyydessä
3 Niin yrityksellä kuin jokaisella meillä henkilökohtaisesti on hyvä olla puskuria arvaamattomien tilanteiden varalta. Talouden taantuma on luonnollisesti yksi sellainen tilanne, jota varten on hyvä varautua. – Liiketoiminnan sujuva pyörittäminen edellyttää vahvaa ja hyvin virtaavaa kassaa. Huonoina aikoina laskujen kierto hidastuu ja omia saataviaan voi joutua odottamaan pitkään. Se taas tarkoittaa, että omienkin laskujen maksaminen viivästyy, kuvailee OP Yhteyshenkilö Iiris Vartiainen. Tällaisten tilanteiden varalta yritykset pitävät tilillä varapuskuria. Sen ansiosta selvitään, vaikka laskukierto hidastuisikin. – Olen huomannut, että monilla yrityksillä on puskuria ja vielä puskurin puskuria. Ja kaikki nämä varat ovat ihan normaalilla käyttötilillä. Varsinkin korkean in? aation aikana käyttötili ei ole taloudellisesti järkevä ratkaisu. Korkojen nousu on tuonut säästämiseen ja sijoittamiseen uusia vaihtoehtoja. Lyhyen koron rahastot tarjoavat mahdollisuuden mukavaan vuotuiseen tuottoon matalalla riskillä. Sijoitusaika on puolesta vuodesta eteenpäin ja sopii siten hyvin yrityksen kassanhallintaan. – Sijoittaminen ja kassanhallinta saadaan kulkemaan sujuvasti käsikädessä, kun mietitään yritykselle oikeat ratkaisut. Mukaan voidaan ottaa sopivia instrumentteja, kuten automaattista kassanhallintaa ja tililimittiä. Omat ja yrityksen asiat Iiris Vartiainen tietää, että kiireisellä yrittäjällä jää usein omat säästämisen asiat miettimättä. Moni yrittäjä on kuitenkin todella tyytyväinen, kun asiat on käyty perinpohjaisesti pankissa läpi. – Suosittelen varaamaan rauhallisen hetken niin yrityksen kuin henkilökohtaistenkin asioiden hoitamiseen. Myös ne yrittäjän henkilökohtaiset varat on hyvä saada tuottamaan. Ja kaikki asiat hoituvat samalla käynnillä, myös yrittäjän ja perheen asiat. Pankin asiantuntijan kanssa kannattaa keskustella yrityksen osingonjakopolitiikasta ja siitä, miten osingot saadaan tuottamaan vieläkin paremmin. – Meidän tehtävänämme täällä yrityspankissa on helpottaa yrittäjän elämää. Tarjoamme ratkaisuja, joissa huolehdimme sijoituskohteiden valinnasta ja pidämme asiakkaan ajan tasalla varojen kehittymisestä. Yrityksen ja yrittäjän sijoituksia ja muita raha-asioita voi seurata kätevästi myös OP-mobiilista, yhdestä ja samasta sovelluksesta. – Kannattaa varata aika omalle yhteyshenkilölle. Istutaan alas ja käydään rauhassa läpi kaikki asiat samalla kerralla. Soita tai laita viestiä ja kysy lisää: iiris.vartiainen@op.? , puhelin 010 256 1343 Taloudessa on hyvä olla puskuria, mutta kannattaako rahoja makuuttaa tilillä vai pistää nekin tekemään töitä. Varautuminen onkin tärkeää suunnittelua, johon on hyvä varata rauhallinen hetki pankin asiantuntijan kanssa. Vahva kassa helpottaa yrittäjän elämää
4 Turvallista kirppiskauppaa verkossa Löydät Facebookin kirppariryhmästä juuri sellaisen Arabian kulhon, jota olet pitkään etsinyt. Sovit kaupoista yksityisviestillä ja laitat rahat myyjälle sovitusti ennakkoon. Mutta maksamaasi lähetystä ei ala kuulua ja kauppias on kadonnut kuin hiekanjyvä Saharaan. Sealdealin toimitusjohtaja ja perustajaosakas Timo Saarinen tunnistaa tapauksen ja kertoo maksaneensa itsekin samanlaiset oppirahat ja vielä useampaan kertaan. Innokkaana käytetyn tavaran kauppiaana ja ostajana hän ei halua kuitenkaan lähestyä Sealdealin palvelukonseptia negatiivisuuden kautta. – Käytetyn tavaran kierrätyksessä on tärkeä yhteiskuntavastuullinen näkökulma. Kiertotalous on tulevaisuuden normi ja siinä kirppiskaupalla on merkittävä rooli. On hölmöä heittää pois käyttökelpoista tavaraa vain siksi, että itse ei sitä enää tarvitse. – Meillä on selkeä visio tehdä verkossa tapahtuvasta kirppiskaupasta turvallista ja läpinäkyvää. Tuoda vanhan ajan rehdit kaupankäynnin arvot takaisin modernia teknologiaa hyödyntäen. Kaupankäynti pois viidakosta Käytetyn tavaran kauppapaikkoja on hurjan paljon. Jotkut kauppapaikoista on manageerattuja eli he hoivat kaupankäynnin asiakkaiden puolesta, mutta samalla he myös vievät ison siivun tuloista. Sealdeal on kauppapaikasta riippumaton sovellus, jossa voi viedä kaupat loppuun turvallisesti. Kaikki Sealdealin käyttäjät on vahvasti tunnistautuneet, joten jokainen voi tehdä tilin vain kerran. Huijaritileihin ei ole mahdollisuutta. – Kun löytää kiinnostavan tuotteen mistä tahansa kirppisalustalta, niin voi ottaa yhteyttä myyjään ja ehdottaa kauppojen sopimista Sealdealissa. Se lisää luottamusta molemmille osapuolille, mutta ei kuitenkaan maksa kuin 98 senttiä kauppaa kohti, Timo Saarinen kertoo. – Sealdealissa voi myös arvostella kauppakumppanit, jolloin hyvät ostajat ja myyjät saavat näkyvyyttä omalle hyvälle työlleen. Myös se lisää turvallisuutta, kun tietää, että kauppias tai ostaja on hyväksi rankattu. Sealdeal-palvelu avattiin viime syksynä. Nyt käynnissä on käyttäjäkokemukseen perustuva kyselytutkimus, josta saadaan eväitä palvelun kehittämiseen. – Jokaisen sovelluskehittäjän tavoin sorruimme heti tekemään palvelusta liian monipuolisen, vaikka tavoitteena oli julkaista ensin mahdollisimman karsittu versio. Haluamme toki kehittää palvelua ja tehdä siitä mahdollisimman hyvin palvelevan, mutta toisaalta on turha tuoda sovellukseen ominaisuuksia, joita ei käytetä. Startup ilman pääomasijoittajia Sealdeal on kahden perustajaosakkaan ja kolmen muun osakkaan yhteisvoimin tekemä sovellus. Timo Saarinen luokittelee Sealdealin startupiksi, vaikka sillä ei toistaiseksi ole yhtään pääomasijoittajaa. Toistaiseksi osakkaat pyörittävät Sealdealia oman päivätyönsä ohessa. – Meillä on käynnissä Turku Business Regionin asiantuntijoiden kanssa IRP-projekti, jonka tarkoituksena on valmistautua pääomasijoittajien vakuuttamiseen. Palvelun skaalautuvuus on tärkeä ominaisuus, mikä mahdollistaa massakäytön Suomessa ja myös sovelluksen viennin kansainvälisille markkinoille. – Sovellus ei ole sidoksissa yhteenkään kauppapaikkaan, vaan asiakas voi myydä ja etsiä tuotteita rajattomasti mistä tahansa foorumilta. Ja kuitenkin hän voi tehdä kaupat turvallisesti Sealdealin avulla. – Yritämme tehdä sovellusta tunnetuksi tiiviillä yhteistyöllä moderaattoreiden kanssa. On myös kauppapaikan etu, että siellä toimii rehellisiä kauppiaita ja ostajia. Saarinen kannustaa kuitenkin järjen käyttöön ja kriittiseen ajatteluun aina kauppoja tehdessä. Huijareita mahtuu myös normiverkkokauppojen keskuuteen. – Sealdeal on vähän kuin turvavyö. Se ei sataprosenttisesti suojaa sinua vahingolta, mutta olisi typerää jättää se kiinnittämättä. Käytetyn tavaran kauppa kasvaa koko ajan. Myös uusia kauppapaikkoja syntyy verkkoon jatkuvasti. Samaa tahtia kasvaa huijarikauppiaiden määrä. Salolainen Sealdeal tuo verkossa tapahtuvaan kirpparibisnekseen turvallisen alustan tehdä kaupat.
5 Sealdealin toimitusjohtaja Timo Saarinen on innokas käytetyn tavaran myyjä. Hän hankkii tavarat käytettynä aina kun se vain on mahdollista.
6 Myydäänkö yrityksessä jatkossa hissejä vai hissin käyttökertoja, suunnitellaanko traktori korjattavaksi ja pitkäikäiseksi, voiko tarpeeton merkkivaate löytää uuden käyttäjän digitaalisen alustan avulla ja miten ratkaistaan pakkausmuovien vähentäminen ja muovin kierron tehostaminen? Näihin kysymyksiin vastaavat kiertotalouden ratkaisut. Kiertotaloudella tarkoitetaan kulutusja tuotantomallia, jossa olemassa olevat materiaalit ja tuotteet hyödynnetään mahdollisimman pitkälle lainaamalla, korjaamalla, uudelleenkäyttämällä sekä kierrättämällä. Yritykset mahdollistavat sen, että käytämme kerran luonnosta otetut resurssit tehokkaasti ja pidämme ne kierrossa niin pitkään kuin mahdollista. Mitä sitten vihreä siirtymä käytännössä tarkoittaa? Kyse on systeemisestä muutoksesta kohti ekologista taloutta ja kasvua, joka ei perustu luonnonvarojen ylikulutukseen tai fossiilisiin polttoaineisiin. Tässä yhteydessä törmäämme kiertotalouden lisäksi sellaisiin käsitteisiin kuten hiilineutraalius, vähähiilisyys ja biodiversiteetti. Yrityksissä tehdään jo nyt ilman näiden käsitteiden miettimistäkin juuri oikeita toimenpiteitä. Monet yritykset ovat ottaneet käyttöön aurinkoenergiaa, tehostaneet raaka-aineiden käyttöä ja lisänneet kierrätystä. Vihreää siirtymää voikin lähestyä taloudellisten säästöjen kautta, investointina tulevaisuuteen sekä huoltovarmuuden lisäämisenä. Lisäksi tarvitaan kokonaan uutta ajattelua kulutusmallien muuttamiseksi ja tuotteiden elinkaaren pidentämiseksi. Vihreää siirtymää vauhditetaan rahoituksen avulla, lainsäädännöllisellä ohjauksella, vapaaehtoisilla sopimuksilla ja julkisilla hankinnoilla. Monissa lupakäsittelyä vaativissa hankkeissa annetaan jatkossa etusija niille hankkeille, jotka ovat siirtymän kannalta tärkeitä investointihankkeita. Rahoituksen keinona EU:ssa toimii taksonomia eli kestävän rahoituksen luokitusjärjestelmä, joka vaatii yrityksiä luokittelemaan ympäristön kannalta kestävät toiminnot ja investoinnit. Tällä myös yritykset voivat varmistaa rahoituksen kestäviin hankkeisiin. Laki ja sen vaatimukset muodostavat hyvän perustan tulevaisuuden liike-elämälle, mutta vasta lainsäädännön ylittävillä toimilla yrityksen on mahdollista olla mukana edelläkävijöiden joukossa. Kun maailma muuttuu nopeasti, tulevaisuuden tekijät ovat niitä, jotka jo nyt miettivät toimintansa vaikutuksia ilmastonmuutokseen, vesivarantoihin ja merten suojeluun, kiertotalouteen, ympäristön pilaantumiseen sekä biologiseen monimuotoisuuteen. Suomalaisilla yrityksillä on arviolta 100 miljardin euron vientimahdollisuus toimia keihään kärkenä vihreässä siirtymässä. Mikä on sinun kiertotaloustekosi? Mikä on sinun kiertotaloustekosi? Riikka Kinnunen on forssalainen kiertotalouden asiantuntija ja toinen vastuullisuuden ja kiertotalouden konsultointia tekevän Kierivä Oy:n perustajista. Vieraileva kolumnisti ”Suomalaisilla yrityksillä on arviolta 100 miljardin euron vientimahdollisuus toimia keihään kärkenä vihreässä siirtymässä.”
7 Pankkitilin saldo ei ole sama asia kuin tilikauden tulos. Tämä on OP Lounaismaan asiakkuuspäällikkö Päivi Lehtilän mukaan asia, joka usein kaipaa selitystä. Vain kirjanpidon kautta voi ymmärtää, mitkä asiat vaikuttavat siihen, että rahaa jää myös viivan alle. Lehtilä on tehnyt OP Ryhmässä töitä yritysasiakkaiden kanssa 35 vuoden ajan. Hänellä on siis selkeä käsitys siitä, missä talousasioissa yrittäjät usein tarvitsevat apua. Siksi hänet kutsuttiin myös tekemään sisältöjä Yrittäjän talousvalmennus -verkkokokonaisuuteen. – Talousvalmennus ja taloustaidot ovat lähellä sydäntäni. Ihan samalla tavalla kuin yhteistyö yrittäjien kanssa on työni suola. On hienoa, kun voin olla yrittäjille avuksi ja yhdessä löydetään yritykselle parhaat ratkaisut. Lehtilä pitää talouden ennakointia yrityksen menestyksen kannalta yhtenä tärkeimmistä asioista. Hyvällä suunnittelulla yrittäjä voi hyvinkin vaikuttaa menestykseen. – Perusviestini on, että moniin taloushaasteisiin voidaan vaikuttaa omalla tekemisellä. Toki on asioita, kuten taantuma, johon itse ei voi vaikuttaa, mutta siihenkin pystyy varautumaan. Hyvät suunnitelmat ja laskelmat ovat kullanarvoisia. Onko yritys rahoituskelpoinen? Pankin tehtävänä on varmistaa, että yritys on rahoituskelpoinen. Siihen tarvitaan erilaisia dokumentteja, kuten tilinpäätös ja kannattavuuslaskelmat. – Aika usein tulee rahoitusneuvotteluissa esille, että yrittäjä ei ole koskaan edes lukenut tilinpäätöstään. Saati, että hän olisi käynyt sen huolella läpi kirjanpitäjän kanssa. On hyvä seurata talouden lukuja ja oppia niistä. Numeroilla voi tehdä strategista suunnittelua, Lehtilä kertoo. – Yrittäjän talousvalmennuksessa on avattu muun muassa kirjanpitoon liittyviä asioita. Siellä on myös erilaisia valmiita lomakkeita, joilla voi tehdä talouden suunnittelua. Yrityksen rahoituskelpoisuuden varmistaminen on yhä tärkeämpää ja tarkempaa nyt, kun osakeyhtiönkin voi perustaa nollan euron pääomalla. Se aiheuttaa vaaratilanteen erityisesti ensimmäiselle vuodelle, sillä tuloksen on oltava positiivinen, jottei oma pääoma mene negatiiviseksi. – Yrittäjän ydintekemistä on myös talousasiat. Esimerkiksi laskutus on asia, jota mielellämme käymme yrittäjän kanssa läpi ja tarjoamme siihen toimivia työkaluja. Osaatko lukea talouslaskelmaa ja johtaa sen pohjalta yritystäsi? Entä miksi kannattaa tehdä kassavirtalaskelma? Muun muassa näihin kysymyksiin saat vastauksen verkosta löytyvästä Yrittäjän talousvalmennuksesta. Talouden vinkkejä on ollut laatimassa myös OP Lounaismaan Päivi Lehtilä. Taloustaidotkin ovat yrittäjän ydinosaamista Päivi Lehtilä koki antoisaksi Yrittäjän talousvalmennuksen sisältöjen tekemisen. ”Vanha konkarikin voi oppia jatkuvasti uutta.” Yrittäjän talousvalmennuksesta saat konkreettista apua yrityksesi arjen taloudenhallintaan. OP:n asiantuntijat kertovat taloudenhallinnan kiemuroista ymmärrettävästi ja antavat helposti hyödynnettäviä vinkkejä. Mukana on myös yrittäjätarinoita, videoita ja valmiita asiakirjapohjia.
8 Forssan K-Raudan uudet kauppiaat Pauliina Peltola ja Ville Juvakka aloittivat yrittäjinä viime marraskuussa. Yrittäjyyden alku ei osunut ihan otollisimpaan taloustilanteeseen, mutta pariskunta tietää, että pienellä paikkakunnalla esimerkiksi asuntomarkkinat ovat stabiilimmat ja asuntojen hinnat maltilliset. Ne pitävät myös kuluttajien ostovoiman kunnossa.
9 Rautakaupan vahvuus paikallisuudessa Pauliina Peltolaa ja Ville Juvakkaa hymyilyttää kysymys, että miten pääkaupunkiseutulaiset ovat sopeutuneet pienen kaupungin elämään. – Olimme molemmat viimeksi töissä Helsingin Malmin K-Raudassa, mutta asuimme melko maaseudunomaisesti Tuusulassa. Forssan keskusta on itse asiassa paljon enemmän kaupunkimainen ja menevämpi paikka kuin Tuusula. Pienen lapsen vanhempina Peltola ja Juvakka arvostavat hyviä palveluja ja sitä, että kaikki on oikeasti lähellä. – Olemme tottuneet pitkiin päivittäisiin välimatkoihin, joten ei ole mikään ongelma lähteä vaikka tunnin ajomatkan päähän Hoplopiin. – Mutta käytämme paikallisia palveluja niin paljon kuin vain on tarjolla, sillä vain siten palvelut pysyvät täällä. Kauppiaina me kehitämme omaa K-Rautaamme juuri siihen suuntaan, että seutukunnan asukkaiden ja yritysten ei tarvitse lähteä isompiin keskuksiin laajemman valikoiman perässä. Työlistalla on ainakin koko perheen tapahtumien järjestäminen ja pihaja puutarhaosaston laajentaminen näyttävämmäksi. Kesäaikaan kannattaa panostaa, sillä silloin rautakauppias tekee parhaan tilinsä ja mökkiläiset kasvattavat asiakaskuntaa. Verkkokauppa lisää mahdollisuuksia Paikallisella kivijalkakauppiaalla on kilpailijoita koko internetin laajuudella. Ville Juvakka ei halua nähdä verkkokauppaa kuitenkaan pelkästään uhkana, se tuo myös heidän omaan kaupantekoonsa uusia mahdollisuuksia. – Meillä on käynnissä kokeilu yritysasiakkaille, jossa asiakas voi tilata tuotteet edellisenä iltana verkosta ja me keräämme kuorman valmiiksi seuraavaksi aamuksi. Mahdollisuuksien mukaan palvelua laajennetaan myöhemmin kuljetuksilla. – Samaa palvelua käyttää mieluusti myös mökkiläiset. He voivat tilata etukäteen tarvitsemansa tavarat ja poimia ne kyytiin matkalla mökille. Näin he säästävät viikonlopun kallisarvoisia tunteja, jatkaa Pauliina Peltola. Verkkokauppa mahdollistaa lähes loputtoman valikoiman, mutta henkilökohtaisella palvelulla on edelleen paljon tilausta. – Kun puhutaan rakentamisesta tai remonteista, puhutaan myös aika isoista rahallisista investoinneista. Moni haluaa nähdä materiaalit paikan päällä ja tunnustella niitä omilla käsillään. Ammattimyyjältä saa samalla myös asennusohjeet ja muita kallisarvoisia vinkkejä, Juvakka kertoo. Työntekijöille vahva luotto Forssan K-Raudan uusien kauppiaitten sisäänajoa helpottaa kaupan kokeneet työntekijät. – Olemme todella iloisia ammattitaitoisesta henkilökunnasta, jonka saimme perintönä edelliseltä kauppiaalta. Porukassa on tekijöitä, jotka ovat olleet alalla 30 vuotta ja samalla koko ajan kehittäneet ammattitaitoaan. – Pienen paikkakunnan eduksi on sanottava huippuammattitaidon lisäksi pitkät työurat. Se tarkoittaa, että meillä asiakas saa varmasti hyvää ja osaavaa palvelua. Vaikka uudella kauppiasparilla on paljon ideoita ja suunnitelmia myymälän ja palvelujen uudistamiseen, he haluavat ensin maltilla katsoa yhden sesongin yli. – Luonnollisesti emme voi pitää täällä sellaista valikoimaa, mitä isoimmilla paikkakunnilla on tarjolla. Mutta haluamme tuoda yhä enemmän malleja näytille myymälään. Tilausvalikoimankin tuotteet ovat parissa päivässä perillä. Jokainen K-Rauta on kauppiaittensa ja asiakaskuntansa näköinen. Forssan K-Raudan uudet kauppiaat haluavat myös tuoda omaan valikoimaansa paikallisia erikoisuuksia. – Olemme jo löytäneet paikallisista puutarhoista uusia kumppaneita. Mielellämme teemme yhteistyötä toisten paikallisten yrittäjien kanssa. Pääkaupunkiseudulta Forssaan K-Rauta-kauppiaiksi tulleet Pauliina Peltola ja Ville Juvakka ovat ymmärtäneet nopeasti pienen paikkakunnan vahvuudet, joita ovat osaava työvoima ja paikallinen verkostoituminen. Kaiken lähtökohtana on, että paikalliset palvelut pysyvät, kun niitä käytetään.
10 Vahvemmat hartiat ja kaikille laajemmat palvelut. Tällä ajatuksella OP Lounaismaa ja OP Kantrisalo fuusioutuivat vuoden 2023 alussa. Kantrisalossa työskennelleille Jaana Sirrolle ja Sami Kinnuselle yhdistyminen tarkoittaa työkuvan päivittymistä ja uusia haasteita. – Meitä kaikkia työntekijöitä kuultiin tarkasti siinä vaiheessa, kun yhdistymistä alettiin suunnitella. Näiden keskustelujen pohjalta meidän uudeksi tiimiksi tuli yrityspankki. – Nyt aluksi tärkeä tehtävä on ollut auttaa asiakkaiden ja OP Lounaismaan yrityspankin perehdyttämisessä puolin ja toisin. Osaamme kertoa yrityspankin asiantuntijoille asiakkuuksista ja asiakkaat puolestamme esittelemme uusille asiantuntijoille. Suurin muutos Sirron ja Kinnusen työssä on uuden talon tavoille oppiminen, uudet toimintatavat ja entistä laajempi kirjo palveluja. – Yritysasiakkuudet eivät sinänsä poikkea henkilöasiakkaista, sillä yritysasiakkuudenkin takaa löytyy henkilöasiakkuus ja ihminen, jonka kanssa asioita hoidetaan. Lämmin vastaanotto Jaana Sirro ja Sami Kinnunen ovat iloisia ja positiivisesti yllättyneitä siitä, miten hyvin heidät on otettu uuteen tiimiin mukaan. – Olemme olleet oman tiimimme Teams-palavereissa ja koko yrityspankin tapahtumissa mukana jo viime syksystä asti. Syksyllä pääsimme myös tutustumaan uusiin työkavereihin vapaamuotoisesti järjestetyssä henkilöstön virkistyspäivässä. Pienen ja ison pankin väliset kulttuurierot näkyvät parhaiten Sirrolle ja Kinnuselle jokapäiväisissä toimintatavoissa. – Palavereita on nyt paljon enemmän, mikä on luonnollista, sillä asiat pitää saada paljon isommalle porukalle kerrottua. Vanha viiden hengen henkilöstö keskusteli asiat myös usein kahvitauon lomassa. Sirro ja Kinnunen tekevät töitä toistaiseksi pääosin Perttelin konttorilla. – Nyt kun meillä on takana iso tiimi, niin pystymme jalkautumaan paremmin myös tänne Perttelin tapahtumiin. Esimerkiksi Pertun päivät elokuussa on hyvä tilaisuus kertoa pertteliläisille yrittäjille entistä laajemmista palveluistamme. – Tuttuus ja tunteminen ovat jatkossakin tapamme toimia. Meidät tavoittaa suorista numeroista ja sähköpostista. sami.kinnunen@op.? puhelin 010 258 9811 jaana.sirro@op.? puhelin 010 258 9813 OP Lounaismaa ja OP Kantrisalo yhdistyivät tämän vuoden alusta. Pertteliläisille ja kiikalalaisille tutut Jaana Sirro ja Sami Kinnunen vahvistavat jatkossa OP Lounaismaan yrityspalveluja. Perttelin kaksikko vahvistaa yrityspankkia
11 Mikä on asiakasraatien tarkoitus? Vainio: Asiakasraatien tarkoitus on saada avointa ja suoraa palautetta asiakkailta pankin palveluista, toiminnasta ja yksittäisistä tuotteistakin. Haluamme kehittyä ja vastata asiakkaidemme tarpeisiin ja toiveisiin pystyäksemme entistä paremmin olemaan yritysasiakkaidemme kumppani ja asiakkuuksien aktiivinen kehittäjä. Areva: Ensin ajattelin, että mihin oikein tuli sitouduttua, kun lähdin mukaan asiakasraatiin. Onneksi tapaamisia on kuitenkin vain muutamia vuodessa. Avoimin mielin lähdin mukaan, on hienoa, että meitä yrittäjiä kuullaan. Samalla pääsen verkostoitumaan muiden paikkakunnan yrittäjien kanssa. Miksi asiakaspalaute on tärkeää? Vainio: Pankki ei voi yksinään rakentaa elinvoimaa seudulle. Sen tekevät paikalliset yritykset ja yrittäjät, ja meidän tehtävänämme on auttaa yrityksiä menestymään ja myös selviämään hankalien aikojen yli. Jos alueemme yrityksillä ei ole asiat hyvin, ei kenelläkään ole asiat hyvin. Areva: Pankin näkökulma ja asiakkaan näkökulma asioihin voi olla tahattomasti erilainen. Siksi on tärkeää, että molemmat ymmärtävät toistensa näkökulman. Se avautuu vain keskustelemalla. Sanoisin, että ymmärryksen lisääminen on se tärkein juttu. Mitä konkreettisia kehittämiskohteita on noussut raadeissa? Vainio: On asiakasraadin ansiota, että esimerkiksi pankin yhteyshenkilöt löytyvät nyt helpommin kotisivuiltamme. Pankkilaisten kuvat ja yhteystiedot olivat siellä aikaisemminkin, mutta ne olivat liian vaikeasti löydettävissä. Me emme itse sitä tajunneet, koska tiesimme, missä ne olivat. Areva: Ihan konkreettinen pieni juttu oli asiakastapaamisten esitietokyselyssä oleva bugi, joka esti käyttäjää syöttämään lomakkeen kenttään oikeaa tietoa. Tämäkin asia voi tuntua pieneltä ongelmalta, mutta turhaan on laittaa harmia kertaantumaan, jos sen voi helposti korjata. Mitä tapahtuu asiakasraadissa esiin nousseelle palautteelle? Vainio: Me viemme omaa työtämme koskevan palautteen tiimeihin, joissa niihin pyritään löytämään ratkaisu. Monesti kysymys voi olla pelkästään oman tiedonkulun tehostamisesta. Jos palaute koskee yksittäisiä tuotteita tai digitaalisia palveluja viemme sen oikeille ihmisille. Mitä sinä asiakkaana pidät tärkeänä pankkiasioinnissa? Areva: Paikallisena yrittäjänä haluan asioida paikallisesti myös pankkiasioissa. Vaikka moni asiaa hoituu tänä päivänä verkossa, on tärkeää, että on tuttu ihminen, johon voi ottaa yhteyttä. Näen myös tärkeänä, että pankki on ihan konkreettisesti läsnä omalla paikkakunnalla. Hengitetään ikään kuin samaa ilmaa. Saako palautetta antaa myös muut yritysasiakkaat? Vainio: Totta kai, se on pelkästään toivottavaa. Me saammekin kyllä paljon hyvää palautetta asiakastyöstämme. Mutta ehkä jostain konkreettisesta ongelmasta ilmoittaminen voidaan kokea liian hankalaksi. Toivon, että asiakasraatien työ kannustaa myös muita yrittäjiä ottamaan yhteyttä ja antamaan palautetta. Tämän lehden takasivulta löytyvät meidän kaikkien yrityspankkilaisten yhteystiedot, palautetta saa antaa kenelle vain meistä. Salon, Someron ja Forssan yrittäjäasiakkaat on otettu mukaan pankin kehittämistyöhön. Viime vuonna perustetut asiakasraadit antavat pankille tärkeää käyttäjäpalautetta. Salo Solar Oy:n yrittäjä Anu Areva ja pankinjohtaja Eeva Vainio keskustelivat asiakasraadin työstä. Terveisiä asiakkailta! Eeva Vainio Anu Areva
12 Sitä tehdään, mitä kysytään Someron Terästyö Oy:n asiakkuudet ovat olleet valtaosin maataloudessa yrityksen koko 40-vuotisen historian aikana. Viime vuosina toimintaympäristössä on tapahtunut paljon muutoksia, joiden vuoksi myös Someron Terästyön on pitänyt laajentaa markkinaansa. – Tällä hetkellä maataloudessa ei investoida juuri mitään. Vielä korona-aikana investointeja tehtiin, mutta Ukrainan sota ja siitä seuranneet energiakriisi ja in? aatio ovat pysäyttäneet kaikki uudet hankkeet, toteaa Someron Terästyön toimitusjohtaja Arttu Ahtaanluoma. Ison asiakasryhmän hiljentymisen lisäksi Someron Terästyön arkeen tuo haasteita teräksen huippulukemiin noussut hankintahinta. – Teräksen hinta nousi yhdessä hetkessä käsittämättömän korkealle. Tällaista ei ole minun työurani aikana tapahtunut kertaakaan. Ja hinnat vain nousevat, kun kysyntä laskee ja sulattamoita suljetaan. – Tarjouslaskentaa saa tehdä kieli keskellä suuta, ettei materiaalin hinnannousu vie kaikkia katteita. Olemme ottaneet käyttöön tarjouksissa lyhyet voimassaoloajat ja materiaalitilaukset tehdään viivyttelemättä, Ahtaanluoma kertoo. Muita konsteja ei sitten olekaan käytössä, sillä määrämittaisena tilattavan teräksen ostaminen esimerkiksi varastoon ei ole mahdollista. Uudistua pitää Arttu Ahtaanluoma johtaa Someron Terästyötä isänsä jalanjäljissä. Toisen polven yrittäjä on ollut teräsrakentamisessa mukana lapsesta asti. Välillä piti käydä vieraalla katsomassa, miten muualla asioita tehdään, mutta pääsääntöisesti päivät ovat alkaneet aina saman hallin ovesta sisään astumalla. – Voisi sanoa, että olen kasvanut tähän kiinni. Vuodesta 2009 olen ollut vetovastuussa ja siitä lähtien tehnyt asioita myös vähän uudella tavalla. Uudistua pitää ja viedä asioita eteenpäin. Ahtaanluoma kertoo, että viimeisten vuosien aikana yrityksessä on nykyaikaistettu monia asioita työviihtyvyyttä unohtamatta. Lisäksi koneita on päivitetty ja suunnittelussa siirrytty 3D-aikaan. – Laadunvalvontajärjestelmä on yksi tärkeä asia, mitä ilman on turha yrittää tarjota mitään, mikä liittyy kantaviin rakenteisiin. Ilman laadunvalvontajärjestelmää menisi moni työ sivu suun. Arttu Ahtaanluoman visioissa 20 henkeä työllistävä metallipaja saisi vielä kasvaa. Epävarma maailmantilanne kuitenkin pistää mietityttämään. – Tekisi mieli laajentaa, mutta ihan juuri nyt ei uskalla. Täytyy odottaa, että hintojen nousu tasaantuu ja maailmanmarkkinat vähän rauhoittuvat. Sitä tosin en tiedä, onko sellaista aikaa enää tulossa. Hektisyys vain lisääntyy Someron Terästyön viimeisimpiä töitä ovat kolmen McDonald’s-ravintolan teräsrungot. Julkisen ja teollisen puolen rakentaminen onkin paikannut hyvin maatalouden puuttuvia töitä. – Rakentaminen jos mikä on hektistä ja tuntuu, että hektisyys vain kiihtyy. Kriisivuosien myötä osia ja tavaroita täytyy metsästämällä metsästää. Nopeatahtisuus ja tarvikepula eivät sovi kovinkaan hyvin yhteen, Arttu Ahtaanluoma toteaa. – Tällaisina aikoina hyvät verkostot ovat enemmän kuin tärkeitä. Verkostojen avulla olemme pystyneet toimimaan haastavassa kentässä. Ajattelen myös, että kun oma yritys on aina hoitanut hyvin asiansa, niin aina voi löytyä joku ystävällinen sivuovi, josta puuttuvaa tavaraa saa. Julkisen rakentamisen ohella Someron Terästyötä ovat työllistäneet viime vuodet tuulivoimapuistojen sähköasemarakennukset. EU-lainsäädännön tuomat tiukemmat asetukset jätevesienpuhdistuksessa poiki yritykselle paljon kompostorirumpukauppaa Puolaan. – Töitä löytyy, kun vaan osaa hakea. Hyvä maine ja osaava työporukka auttavat kilpailussa. Ja oikeastaan me kilpailemme vain laadun kanssa. – Me olemme aina tehneet paljon erilaisia projekteja. Kun jokainen työ on omanlaisensa, siitäkin tulee vahvuus. Se on kai juuri se, mikä mahdollistaa mukautumisen markkinan kysynnän mukaan. Kriisintäyteinen toimintaympäristö haastaa yritykset muuntautumaan nopeastikin. Yritys, jonka palvelut ja tuotteet muuntautuvat kysynnän mukaan, säilyttää elinvoimansa myös kriisien keskellä. Someron Terästyöllä palataan vanhaan, jos ja kun maailma normalisoituu.
13
14 Tilinpäätösaineistot helposti verkosta Yrityksesi tarvitsee tilinpäätöstä varten pankista tilien saldoja korkotodistukset, luottojen saldovahvistukset sekä tiedot takauksista ja kiinnityksistä. Lisäksi tarvitset mahdollisesti myös tiedot yrityksesi arvopapereista, sijoituksista ja leasingvastuista. OP Tilinpäätösaineistopalvelusta aineistot yhdellä tilauksella OP Tilinpäätösaineistopalvelusta voit tilata ja noutaa yrityksesi tarvitsemat aineistot kaikista OP Ryhmän yhtiöistä. Tilaus on mahdollista tehdä hyvissä ajoin etukäteen ennen tilikauden päättymistä. Tilauksen voivat tehdä yrityksen edustajat itse tai he voivat valtuuttaa esimerkiksi kirjanpitäjän tai työntekijänsä asioimaan yrityksen puolesta. Valtuutuksen voi tehdä sähköisesti Suomi.? -palvelussa. Saat kaiken tarvitsemasi yhdellä tilauksella, ja samat aineistot ovat yrityksen edustajien ja valtuutuksen saaneiden käytettävissä. Saat ilmoituksen sähköpostiisi, kun aineistot ovat noudettavissa OP Tilinpäätösaineistopalvelusta. Tilauksista veloitetaan palveluhinnastomme mukaisesti. Maksutta nopeasti verkosta Jos yritykselläsi on käytössä digitaaliset palvelumme, voit ladata op.? -palvelusta monia todistuksia, jotka saattavat riittää esimerkiksi pienen yrityksen tilinpäätöstä varten. • tilien saldoja korkotodistukset • luottojen saldovahvistukset • panttiluettelot • tiedot lopetetuista tileistä Vihreää lainaa ympäristön parhaaksi Tarjoamme vihreitä lainoja ja leasingratkaisuja, joita myönnetään esimerkiksi uusiutuvan energian tuotantoon, energiatehokkaisiin tai muutoin ympäristön kannalta edullisiin rakennuksiin tai sähköiseen liikkumiseen. OP:lla asiakkaiden luotonantoa katsotaan aina kokonaisvaltaisesti. Yritysasiakkaiden kohdalla on tärkeää tunnistaa yrityksen toimintaan tai rahoitettavaan hankkeeseen liittyvät taloudelliset riskit sekä laajemmin ympäristöön, yhteiskuntaan ja yhtiön hallintoon liittyvät riskit. Vihreän lainan yhteydessä teemme yritysasiakkaillemme ESG-analyysin, mikä antaa liiketoiminnasta kokonaisvaltaisen kuvan. Lisäksi ESG-analyysi auttaa OP Yrityspankkia suosittelemaan asiakkailleen kussakin tapauksessa soveltuvia kestävän yritysrahoituksen tuotteita. ESG-analyysilla arvioimme asiakasyritystemme ja rahoitettavien hankkeiden riskejä liittyen niin ympäristöllisiin, sosiaalisiin kuin hallinnollisiin tekijöihin. Kysy lisää omalta yhteyshenkilöltäsi. Yhteystiedot löydät tämän lehden takakannesta.
15 EIR-takaus kestäviin investointeihin Maaliskuun aikana avautuu mahdollisuus hakea ja saada Euroopan investointirahaston EIR:n riskienjakotakausta pk-yritysten ja taloyhtiöiden kestäviin investointeihin. EIR-takauksen tehtävänä on vauhdittaa vihreää siirtymää ja tuotekehitystä. EIR-takaus vähentää muiden vakuuksien tarvetta. EIR-takaus mahdollistaa myös rahoituksen edullisempaan hintaan, sillä se vähentää pankin riskiä. Takaus myönnetään rahoituksen hakemisen yhteydessä. Edellytykset arvioidaan osana rahoitusneuvotteluja. Mihin tarkoituksiin ja kenelle? Pk-yritysten kestävät ratkaisut • Soveltuu pk-yrityksille, jotka edistävät esimerkiksi energiatehokkuutta, uusiutuvien energialähteiden hyödyntämistä, ympäristön kannalta kestävien materiaalien käyttämistä, kiertotaloutta tai vähäpäästöisyyttä. • Myönnetään maksimissaan 7,5 miljoonan euron lainoihin. Taloyhtiöiden kestävät ratkaisut • Soveltuu taloyhtiöille, jotka edistävät esimerkiksi energiatehokkuutta, uusiutuvien energialähteiden hyödyntämistä tai vähäpäästöisyyttä. • Myönnetään maksimissaan 7,5 miljoonan euron lainoihin. Pk-yritysten tuoteja palvelukehitys sekä digitalisaatio • Soveltuu kasvaville ja innovatiivisille sekä toimintaansa digitalisoiville yrityksille, jotka panostavat merkittävästi tuote-, palvelutai prosessikehitykseen.