Ajankohtaistakin ajankohtaisempi omistajanvaihdos s.4 Someron K-Rauta menestyy ryhmän tuella ja kauppiaan intohimolla s.12 YRITYSKUMPPANI
2 Yhdessä pääsemme pidemmälle OP Lounaismaan tärkeimpänä tehtävänä on rakentaa toimialueen ja asiakkaiden kestävää taloudellista menestystä, hyvinvointia ja turvallisuutta kaikkina aikoina, oli suhdanne tai tilanne mikä tahansa – yhdessä ja asiakkaan kumppanina. Vastuullinen kumppanuus täyttää OP Ryhmässä tänä vuonna jo 120 vuotta ja jatkuu edelleen. Yhdessä tekeminen, toisiltamme oppiminen ja sen myötä uudistuminen ovat meidän ja teidän elinehtomme kiihtyvällä tahdilla muuttuvassa maailmassa. Yksin voi päästä tiettyyn pisteeseen, mutta seuraavalle tasolle pääsyyn tarvitaan tiimityötä. Kun ympärillä on laajaa osaamista ja erilaisilla vahvuuksilla varustettuja tekijöitä, voi varmemmalta pohjalta kurkoitella rohkeasti kuuseen. Me haluamme olla mukana yritysasiakkaidemme tiimissä tuomassa osaamistamme talouden ja pankkipalveluiden näkökulmasta ja auttaa kehittymään ja menestymään. Pankkitoimintaan vaikuttavien ? nanssipakotteiden sekä vientija tuontirajoitusten kiristymisen vaikutukset ovat tätä kirjoittaessa vielä auki, mutta pyrimme parhaamme mukaan auttamaan teitä selviytymään sääntelyja toimintaympäristössä tapahtuvien muutosten aiheuttamista haasteista. Ajankohtaisista muutoksista löytyy tietoa op.? ssä eli kannattaa seurata verkkopalvelua. Markkinoiden liikkeistä ja ennusteista voit lukea OP Median puolella. Vaikka maailma jatkaakin myllerrystään ympärillämme ja asettaa lisähaasteita eteemme, uskon, että tästä selvittyämme olemme jälleen entistä vahvempina ja muutosvalmiimpina rakentamaan kestävää hyvinvointia ja arkea. Tässäkin numerossa on hyviä esimerkkejä rohkeasta uudistumisesta, kasvusta, osaamisen lisäämisestä ja yhteistyöstä. Toivottavasti saat niistä uusia ajatuksia ja positiivista virettä kevääseen! Eeva Vainio Pankinjohtaja Yrityspankki Julkaisija: Lounaismaan Osuuspankki Turuntie 7 24100 Salo Puh. 0100 0500 www.op.? /lounaismaa www.facebook.com/OP.lounaismaa www.instagram.com/OPLounaismaa lounaismaan@op.? Toimitusneuvosto: Eeva Vainio Lauri Kaivonen Tarja Lahti Henna Breilin Painosmäärä: 3 500 kpl Toimitus: Johanna Talikainen & Kati Jurkko Mainossatama Oy Kuvat ja taitto: Taija Piikkilä, Mainossatama Oy Kannen kuvassa: Someron K-Raudan kauppias Sami Koivisto
3 Yrityksiin kohdistuvien verkkohuijausten määrä ja euromääräisten tappioiden määrät ovat nousseet vuosi vuodelta. – Koko Suomen tasolla puhutaan varovasti arvioiden miljoonien eurojen tappioista. Kaikki tapaukset eivät edes tule viranomaisten tietoon, sanoo OP:n väärinkäytösten hallinnan yksikön päällikkö Kim Sirén. OP:n tilastot kertovat, että vuonna 2021 kärjessä olivat vanhat tutut yrityksiin kohdistuvat huijaukset. Yksi tyypillisimmistä on toimitusjohtajahuijaus, jossa yritetään saada aikaan tilisiirto yrityksen tililtä. Rikollinen esiintyy yrityksen johtohenkilönä lähettämällä viestin maksuliikkeestä vastaavalle henkilölle: ”Kiire! Meidän pitää suorittaa 45 000 euron maksu fuusioon liittyen. Voitko laittaa tämän maksuun heti?” Toinen huijaustyyppi on laskuväärennös. Yritys saa laskun, joka näyttää tulleen tutulta tavarantoimittajalta. Pienellä, mutta tärkeällä erovaisuudella: – Laskua on muokattu tilinumeron osalta niin, että maksu menee huijareille, Sirén kertoo. Sijoitushuijaukset Verkkohuijausten kärkeä ovat myös sijoitushuijaukset, joissa yrityksille tarjotaan olematonta sijoitustuotetta. Mukaan pääsee pienellä sijoituksella, joka usein liittyy väitetysti kryptovaluuttatuotteeseen. Yritys saa sijoituksen tehtyään tunnukset uskottavalle, verkkopankin näköiselle sivustolle, josta voi seurata sijoituksensa arvoa reaaliaikaisesti. – Kurssit näyttävät menevän ylöspäin, ja kohta huijarit soittavat uudestaan, että nyt kannattaa sijoittaa vähän lisää. Rahat menevät tietysti sen siliän tien, Sirén kertoo. Tekniikka ei korvaa tervettä epäilyä Sirén kertoo, että OP panostaa talousrikollisuuden torjuntaan paljon, mutta työn onnistumiseksi tarvitaan myös asiakkaiden panosta. – Teknisen valvontamme lisäksi asiakkaiden tulee pysyä valppaana, esimerkiksi tarkistaa huolellisesti tilinumerot ja sijoitustoimijoiden taustat, hän muistuttaa. Yrityksessä kannattaa sopia maksujen hyväksymisprosessit ja muistaa perehdyttää myös sijaiset. Muuttuneet tilinumerot ja vähänkään epäilyttävät viestit on syytä varmistaa. Verkkopankkiin ei kirjauduta hakukoneen kautta vaan mobiilisovelluksella, selaimeen tallennetulla linkillä tai kirjoittamalla osoite osoitekenttään. Vaikka huijatuksi tulemiseen liittyy monesti häpeää, ilmoitus huijauksesta tai huijausyrityksestä omaan osuuspankkiin ja poliisille on tärkeä tehdä. Pieneltäkin tuntuva seikka voi auttaa poliisia tutkinnoissa eteenpäin. OP:n yritysasiakkaiden toivotaan lähettävän huijaussähköpostit osoitteeseen tietoturvailmoitukset@op.? . – Asiakkaiden ilmoitukset epäilyttävistä viesteistä ovat yksi osa väärinkäytösten torjunnan keinovalikoimaa. Samalla pystymme varoittamaan muita asiakkaita liikkeellä olevista huijauksista, Sirén sanoo. Verkkohuijaukset ovat ammattimaistuneet ja merkittävästi lisääntyneet viime vuosina. Paras tapa suojella yrityksensä omaisuutta on käyttää tervettä järkeä. Teksti Kati Jurkko Verkkohuijarit iskevät ahnaasti yrityksiin
Omistajanvaihdos poiki neljä uutta nuorta yrittäjää Teksti Johanna Talikainen Kuva Taija Piikkilä 4 Monissa suomalaisyrityksissä on edessä tuskainen tilanne: mistä löytää jatkajat hyvälle liiketoiminnalle? Itse asiassa sukupolvenvaihdos on edessä seuraavan kymmenen vuoden aikana suurimmassa osassa yrityksiä, sillä tilastojen mukaan 60 prosenttia yrittäjistä on yli 55-vuotiaita. Salolaisessa Kone-Glans Oy:ssä ongelmaa ei ollut, sillä kaikki kolmannen polven Glansit – Karoliina, Kalle ja Kimmo – halusivat jatkaa isoisän vuonna 1955 perustamaa ja myöhemmin isän ja tädin laajentamaa yritystä. – Me kaikki kolme sisarusta olemme aloittaneet täällä työskentelyn jo ihan lapsena ja voi sanoa, että olemme kasvaneet kiinni tähän yritykseen. Kaikki halusivat ehdottomasti myös jatkaa työskentelyä yrittäjänä, kertoo toimitusjohtajana toimiva Kalle Glans. Neljänneksi yrittäjäksi tuli mukaan Karoliinan puoliso Mikael Lunden. Hän katsoo perheyritystä tuoreilla silmillä ja tuo taloon uusia ideoita. Jokaisella nuorella yrittäjällä on selkeä vastuualue. Toisen varpaille ei astuta ja omistajanvaihdosprojektin aikana alkanut avoin Onnistuneeseen sukupolvenvaihdokseen tarvitaan hyvä suunnitelma, intoa, rahoitusta ja paljon keskustelua. Salolaisessa Kone-Glansissa yritystoimintaa lähti jatkamaan kolme sisarusta ja yksi vävy. Heidän tärkein neuvonsa sukupolvenvaihdosta suunnitteleville on, että aikaa pitää varata paljon ja vielä vähän päälle.
Kone-Glansin uusi omistajasukupolvi vasemmalta oikealle: Karoliina Glans, Kalle Glans, Kimmo Glans ja Mikael Lunden. 5 vuoropuhelu on jäänyt arkeen käytännön työkaluksi. Viikoittaisten palaverien lisäksi porukka istuu kerran kuussa alas miettimään yrityksen kehittämistä. Oma maahantuonti läpimurto kasvulle Kone-Glans tuo maahan muun muassa pihaja puutarhakoneita, ajoneuvoja, pellettija puuhelloja sekä muita kodin ja pihan tuotteita. Suurimmat myyntiartikkelit ovat ajoneuvot ja puutarhakoneet. Oma maahantuonti alkoi jo 1960-luvulla. – Yrityksen suurin kasvu alkoi 2000-luvun alussa, kun isä alkoi tuomaan Kiinasta tavaraa. Se mahdollisti uudenlaiset ja edullisemmat tuotteet Suomen markkinoille, Karoliina Glans toteaa. Kone-Glans perusti myös verkkokaupan aivan ensimmäisten joukossa. Tänä päivänä verkkokaupan osuus on 70 prosenttia myynnistä ja se kasvaa koko ajan. – Verkkokaupan ansiosta olemme pärjänneet todella hyvin myös pandemia-aikana. Vaikka toimituksissa onkin ollut hieman viivästyksiä, niin siinä olemme olleet samalla viivalla toisten toimijoiden kanssa. Tilanne on ollut sama kaikilla, kertoo Kalle Glans. – Nyt strategiana onkin kasvattaa varastoa ja siten turvata toimitukset. Varmistamme ensin nykyisen valikoiman hyvän saatavuuden ja sitten lähdemme suunnittelemaan valikoiman kasvattamista, jatkaa Mikael Lunden. Paljon aikaa ja vielä enemmän puhetta Sukupolvenvaihdoksesta oli puhuttu Glansien perheessä jo useamman vuoden ajan, mutta varsinainen valmistelu alkoi puolitoista vuotta ennen kauppojen kirjoittamista. – Meillä oli prosessia viemässä eteenpäin ulkopuolinen asiantuntija ja pankista saimme paitsi rahoituksen kaupalle, niin myös hyviä neuvoja kaupan päälle, Kalle Glans kertoo. – Kauppa on mahdollista toteuttaa monella tavalla, mutta tietenkin halusimme, että se on muun muassa veroteknisesti järkevin tapa. Toinen tärkeä näkökulma oli kaikkien osapuolien mahdollisuus olla vaikuttamassa ja kertomassa mielipiteensä. Uusi sukupolvi otti yrityksen haltuun viime vuoden huhtikuussa. Taaksepäin katsottuna prosessille olisi pitänyt varata aikaa vieläkin enemmän. – Puolitoista vuotta meni kuin hujauksessa. Jokainen yksityiskohta vie oman aikansa ja samalla pitäisi pyörittää normaalisti liiketoimintaa. Hyvästä suunnittelusta huolimatta aika meinasi loppua kesken, Karoliina Glans tuumii. Kaikki pitävät omistajanvaihtoa kuitenkin onnistuneena. Yrittäjyys ja yhdessä tekeminen motivoivat tekemistä aivan uudella tavalla. – Nyt kaikki valinnat ovat omia valintoja ja se tekee tästä kaikesta erittäin mielekästä.
6 Suomessa on menossa Startup-boomi. Odotukset uusista Nokioista, Rovioista ja Supercelleistä on korkealla. Tällaiset menetystarinat ovat hienoja, mutta samalla unohdamme PK-yritysten valtavat potentiaalit. Suomessa on yli 350 000 yritystä, joiden liikevaihto on lähes kuusikymmentä prosenttia suomalaisten yritysten liikevaihdosta. Näiden yritysten kasvun vauhdittaminen toisi merkittävää lisää Suomen kansantaloudelle. Valitettavan monet yritykset ovat kasvuhaluttomia. Yrityksillä ei ole laadittu strategioita, omistajien tahtotila ei ole tiedossa ja riskinottokyky on matala. Nämä yritykset tarvitsevat toimivat, ammattimaiset ja vastuulliset hallitukset. Hallitus on osakeyhtiön tärkein elin. Ilman hallitusta osakeyhtiö ei voi toimia. Osakeyhtiölain kuudennen luvun ensimmäisessä pykälässä todetaan, että yhtiöllä on oltava hallitus. Sillä voi olla myös toimitusjohtaja ja hallintoneuvosto, mutta ne eivät ole pakollisia. Menestyvien yritysten yhteinen tunnusmerkki on toimiva, yrityksen tulevaisuuteen keskittyvä hallitus. Osakeyhtiön hallituksen jäsenyys on vaativa tehtävä. Hallituksen tulee yhteisvastuullisesti huolehtia yhtiön hallinnosta ja sen toiminnan asianmukaisesta järjestämisestä. Kaikkien jäsenten on valvottava ja noudatettava osakeyhtiöja kirjanpitolakia. Näiden lakiin kirjattujen tehtävien lisäksi hallituksen tulee edesauttaa yrityksen menestymistä tulevaisuudessa. Hallitukset eivät toimi vain erillisissä kokouksissa vaan tehtävä on 24/7-sitoutumista. Hallitukset katsovat tulevaisuuteen ei peräpeiliin! Osakeyhtiöiden hallitusvalintoihin niin yksityisellä kuin julkisella sektorilla on kiinnitettävä erityistä huomiota. Hallituksen kokoonpanon tulisi olla laaja-alainen. Hallituksen jäsenten pitäisi edustaa monipuolisesti yrityksen ydintoimintoja: taloutta, juridiikkaa, henkilöstöhallintoa, markkinointia sekä toimialaa. Jokaisen hallituksen jäsenen on tunnettava osakeyhtiölaki ja ymmärrettävä hallituksen tehtävät. Hallituksen jäsenten valintakriteereinä ei pidä olla ystävyyssuhteet tai julkisomisteisissa yrityksissä kunnallisvaalien henkilökohtaiset äänimäärät. Yhtiön tulevaisuuden turvaamiseksi hallituksen valinnassa on painotettava substanssiosaamista. Hallitusvalinnoissa on myös huomioita yrityksen kasvutavoitteet. Ollaanko tekemässä yrityskauppoja, käynnistämässä vientitoimintoja ja laajentamassa toimialaa. Yritykset elävät omaa elinkaartaan. Yhtiöiden tilanteiden muuttuessa on syytä tarkistaa myös hallitusten kokoonpanoja ja tehtävä tarvittaessa muutoksia. On tärkeää, että hallituksessa on myös hyvä sisäinen kemia. Hallitustyöskentely on tiimipelaamista. Jokainen hallituksen jäsen edustaa tehtävässään yhtiötä – ei sidosryhmää, josta tulee. Osakeyhtiölaissa määritetään, että hallituksen on noudatettava kaikkien osakkeenomistajien etua tasapuolisesti. Onneksi hallitusosaaminen on vahvistunut. Hallitusammattilaisten määrä on kasvussa. Tähän on vaikuttanut mm. kauppakamarien toteuttamat HHJ-koulutusohjelmat. Näitä kursseja on suorittanut jo yli 13 000 henkilöä ja HHJ-tutkinnon on läpäissyt jo lähes 6 000 hallitusammattilaista. Hallitustyö on vastuullista ja kehittävää. Omistajille toimiva hallitus antaa selkänojaa ja sparrausta haastavissa tilanteissa. Panostus ammattimaiseen hallitustyöhön ei ole kustannuksiltaan merkittävää. Hallitusjäsenten palkkiot ovat varsin maltillisia verrattuna esimerkiksi yrityskonsulttien palkkioihin. On myös hyvä muistaa, että hallitusjäsenet ovat taloudellisesti vastuussa hallituksen tekemistä vakavista virheistä ja laiminlyönneistä omistajille. Hallitustyö vauhtiin! Osaava hallitus nostaa yrityksen kasvuun Jussi Eerikäinen on toiminut Hämeen Kauppakamarin toimitusjohtajana yli kuusi vuotta. Hämeen Kauppakamarissa toteutettiin vuonna 2020 Hallitukset vauhtiin -hanke, jonka tuloksena kymmenissä yrityksissä käynnistyi prosessi ulkopuolisten hallitusjäsenten rekrytoimiseksi. Vieraileva kolumnisti
7 – Yritystalous-palvelusta tulee selkeästi meidän paras tuotteemme verkkomaailmassa, lupaa OP Lounaismaan maksuliikepäällikkö Teuvo Rantanen. Peruspalvelulla yritys hoitaa rahavirtoja ja talouttaan. Siihen on saatavilla ja kehitteillä palveluita, joita voi räätälöidä yrityksen toiminnan ja toimialan mukaan, yrityksen koosta riippumatta. – Huomattava palvelu on monipankkipalvelu, johon voi lisätä myös muiden pankkiryhmien tilejä. Se on aika uusi ja toimii toistaiseksi rajatusti, mutta kehittyy tänä vuonna pitkälle, Rantanen sanoo. Muita räätälöitäviä palveluita ovat taloushallinto ja sen kanssa keskusteleva aineistonsiirtopalvelu, kansainvälinen maksupalvelu ja niin sanottu kahden hyväksyjän maksujen käsittely. Vuodesta 2021 käytössä ollut kansainvälisten maksujen SWIFT gpi-järjestelmä siirtyy Yritystalouteen, johon tulee uutena maksujen reaaliaikainen seurantamahdollisuus. Tietoturvallinen Yritysmobiili Mobiilisovellus Yritysmobiili mahdollistaa OP:n peruspankkipalvelut aikaja paikkariippumattomasti. Sen kautta voi seurata taloutta, hoitaa ja nähdä tilejä, maksuja ja sijoituksia sekä hakea rahoitusta. Lisätoimintoina siihen voi liittää esimerkiksi laskutuspalvelun ja tiliraporttien siirron kirjanpitäjälle. – Liikkuvan työn tekijöille Yritysmobiilin laskutusominaisuus mahdollistaa sen, että laskun voi tehdä heti, Rantanen hoksauttaa. Palvelun kehittämisen yhtenä olennaisena tekijänä on uusien käyttöjärjestelmäversioiden parannettu tietoturvallisuus. – Kehitys mobiilipalveluissa on nopeampaa kuin ei-mobiileissa, eli ne ovat tietoturvallisempia, mikäli muun järjestelmän tietoturvallisuus on ajan tasalla, Rantanen muistuttaa. Tietoturvallisuutta lisää ja huijauksia estää uusi tunnistautumispalvelu, jonka avulla henkilö voi puhelun aikana varmistaa, että puhelu todella tulee Osuuspankista. Tekoäly voi muuttaa koko alaa Digipalveluiden kehitys on ollut huimaa. Vieläkö niissä on kehitettävää? – Ihan varmasti on. Kokonaispankkiasioinnin hallittavuus voisi olla vielä laajempi, eli verkkoon pitäisi saada paremmat rahoitus-, sijoitusja vakuutuspuolen näkymät, Rantanen pohtii ja innostuu visioimaan tekoälyn tuomia tulevaisuuden mahdollisuuksia: – Esimerkiksi laskuttajan suoritus voitaisiin tiliöidä sähköisesti suoraan reskontraan ja se olisi heti kirjanpidossa oikein. Tai työajanseuranta voisi mennä palkanlaskentaan. Kirjanpitäjiltä vähenisi peruskirjanpito ja heidän roolistaan tulisi entistä enemmän asiantuntijatyötä. Helppoa ja hallittua talouden hoitoa digipalveluissa OP:n entistä kattavammat verkkoja mobiilipalvelut helpottavat yrityksen arkea. Tulevaisuudessa koko taloudenhallinta hoituu yhdessä ja samassa verkkopalvelussa. Teksti Kati Jurkko
9 Wallaton ja suuri myös sydämeltään Wallattoman perustaja, palvelujohtaja Jaana Lähteenkorva on tulossa Iisalmesta ja lähdössä Kurikkaan. Jälkimmäinen kuuluu Wallattoman uusimpiin alueisiin. Etelä-Pohjanmaa valloitettiin yrityskaupalla. Wallaton onkin kasvanut nopeasti vajaassa viidessä vuodessa forssanseutulaisesta yrityksestä valtakunnalliseksi. Wallattoman palveluja saa jo yli 20 paikkakunnalla. – Meillä oli alusta asti vahva tahto kasvaa ja tulla isoksi. Ajatuksena oli hallittu orgaaninen kasvu, sillä haluamme ehdottomasti pitää kiinni arvoistamme ja palvelumme laadusta, Lähteenkorva kertoo. Sitä mukaa kun Wallattoman maine on kasvanut, myös alan yrityksiltä on tullut myyntitarjouksia. Yrityskauppoja on tehty kolme. – Olemme ostaneet vain sellaisia yrityksiä, joissa on sama arvomaailma kuin meilläkin. Entiset omistajat ovat myös jääneet meille töihin tai yrittäjiksi. Silti vanhan ja uuden yrityksen integroiminen ja kulttuurin istuttaminen on Lähteenkorvan mukaan vaativimpia tehtäviä kasvussa. Siksi hän käyttää paljon aikaa siihen ja siksi hän viettää paljon päiviä reissun päällä. – Tyytyväiset ja työssään onnistumista kokevat hoitajat varmistavat sen, että meillä on tyytyväisiä asiakkaita. Kokenutkin oppii uutta Wallattoman toiminta alkoi Forssasta ja sen ympäristökunnista vuonna 2017. Vuoden 2019 liikevaihto oli puoli miljoonaa euroa, tämän vuoden ennuste on kolme miljoonaa. – Oli tärkeää rakentaa kivijalka ensin kuntoon tutulla maaperällä. Silti opimme koko ajan lisää ja huomaamme, että monet asiat vievät todella paljon aikaa, Jaana Lähteenkorva toteaa. Kommentillaan Lähteenkorva tarkoittaa työyhteisöjen valmiuksia ottaa vastaan uutta, koko toimialan valmiutta tehdä asioita eri tavalla sekä julkisen sektorin kykyä ostaa palveluja. – Meillä oli alussa vahva ajatus siitä, että hoitajat tekevät Wallattomassa töitä elinkeinoharjoittajina eli yrittäjinä. Se takaisi vapauden tehdä työtä juuri niin paljon kuin haluaa ja myös mahdollisuuden hyviin ansioihin. Tällä hetkellä Wallattoman hoitajista vajaa puolet on yrittäjiä ja yli puolet työsuhteessa. Lähteenkorva toteaa, että yrittäjyyttäkään ei voi antaa valmiina, vaan jokaisella pitää olla mahdollisuus kasvaa siihen omassa tahdissa. Ja mitä julkiseen sektoriin ja palvelujen ostamiseen tulee, Lähteenkorva antaa kaksi esimerkkiä. – Lahdessa on todella toimiva palvelusetelijärjestelmä. Se takaa, että heillä on myös hyvä tilanne kotihoidossa. Iisalmesta taas löytyy paljon itse maksavia asiakkaita. Maksajia ovat ikäihmisten lapset, jotka asuvat kaukana ja haluavat varmistaa, että vanhemmat ovat turvassa. Hyvällä bisneksellä on arvonsa Isossa kuvassa kotiin vietävät hoivapalvelut tulevat vain kasvamaan. Jokainen haluaa asua kotona mahdollisimman pitkään ja se on myös taloudellisesti järkevin vaihtoehto. – Palveluasuminen on tällä hetkellä haasteiden edessä. Asioita yritetään parantaa muun muassa kasvavilla hoitajamitoituksilla, mikä tekee koko touhusta kestämättömän kallista. Suurin ongelma on kuitenkin se, että kunnissa ei ole ollut osaamista ostaa tällaisia palveluja ja on tehty huonoja sopimuksia, Jaana Lähteenkorva toteaa. Vanhusten palvelut puhuttavat jatkuvasti myös kotihoidon osalta. Yleinen ajatus on, että kotihoito käy vain kääntymässä vanhusten luona jakamassa lääkkeet. – Meillä on alusta asti ollut arvona se, että meillä on aikaa ja että me tunnemme asiakkaamme. Hoitajat eivät vaihdu koko ajan ja me olemme oikeasti asiakkaittemme arjen läheiset, jotka pitävät aidosti huolta. – Wallattoman asiakaslupaus on, että kaikki järjestyy, että me hoidamme kaiken. Tällä hetkellä me emme voi tietää, mitä kaikkea se tulevaisuudessa tarkoittaa, mutta lupauksemme me aiomme pitää. Sillä me erottaudumme markkinassa ja sillä me varmistamme sen, että me olemme rakentamassa visiomme näköistä Suomea. Sellaista, jossa jokainen saa elää arvokasta elämää omassa kodissaan loppuun asti. Kotihoivayritys Wallaton Oy perustettiin ajatuksella, että toiminnasta tulee suurta. Kasvu tehdään kuitenkin arvojen ehdolla – tavoitteena on nähdä Suomi, jossa jokainen saa ikääntyä turvallisesti ja elää oman näköistä ja arvokasta elämää loppuun asti. Teksti Johanna Talikainen Kuva Taija Piikkilä
10 Niin kauan kuin Salon Yrittäjänaisten puheenjohtaja Virve Leikko-Saarinen muistaa, yhdistys on järjestänyt kinkunsulatusjumpan tammikuussa yhdessä OP Lounaismaan kanssa. Viime vuonna tapahtuma jäi väliin pandemian takia ja niin kävi myös tänä vuonna. Tilalle ollaan suunnittelemassa ulkoilmassa tapahtuvaa jumppaa myöhemmin keväällä. – Kinkunsulatusjumppa on hauska perinne. Siinä yhdistyvät tärkeä yhdessä tekeminen, hyvinvointi ja yhteistyö paikallisen pankin kanssa. Kinkunsulatusjumpan juuret ulottuvat aina 1990-luvulle asti, Leikko-Saarinen kertoo. – Tapahtuma on juuri sellainen, minkä takia kuulun Yrittäjänaisiin. Toisilta yrittäjänaisilta saa arvokasta vertaistukea ja vastapainoa yrittämiseen mielekkään vapaa-ajan tekemisen muodossa. Kolmas näkökulma on koulutus ja uuden tiedon saaminen ja siitä OP Lounaismaa pitää huolen. Salon Yrittäjänaisilla on 107 jäsentä, joista suuri osa on aktiivisia. Normaaliaikana tapahtumia on ollut kuukausittain, mutta pandemia on latistanut tätäkin toimintaa. – Emme ole juurikaan siirtäneet toimintaa verkkoon, sillä kuka nyt haluaisi istua teamsissä illat, kun siellä joutuu istumaan jo päivät? Toiminnan tarkoituksena on voimaannuttaa, ei väsyttää, Leikko-Saarinen toteaa. Ympäri käydään ja yhteen tullaan Virve Leikko-Saarisen mukaan yhteistyö pankin kanssa monella tavalla tärkeää. Pankki mahdollistaa esimerkiksi tilat kokoontumisille ja kokouksille. Pankin asiantuntijoilta yrittäjät saavat tietoa pankin palveluista ja ajankohtaisista teemoista. Samaa mieltä yhteistyön tärkeydestä on pankinjohtaja Eeva Vainio. – Pankin perustehtävä on turvata alueen elinvoimaisuutta. Haluamme olla yrittäjien kumppaneita ja edistää heidän menestystään. Ja se onnistuu vain tuntemalla yrittäjät. Yhdessä järjestetyt tapahtumat mahdollistavat sen, että tullaan puolin ja toisin tutuiksi. Uudet ihmisetkin pääsevät esittäytymään välittömän rennossa ilmapiirissä. – Kun itse aloitin OP Lounaismaalla, niin pidin todella tärkeänä tulla tutuksi paikallisten yrittäjien kanssa ja oppia tuntemaan heidän liiketoimintansa kanssa, Vainio muistelee. OP Lounaismaa edistää yhteistyötä ja alueensa elinvoimaisuutta myös esimerkiksi tarjoamalla yrittäjäasiakkailleen näkyvyyttä omistaja-asiakasetujen muodossa. – Pankin omistaja-asiakkaat saavat alennuksia ja etuja paikallisiin ravintoloihin tai liikkeisiin ja yritykset saavat palveluilleen uusia potentiaalisia asiakkaita. Parhaimmillaan hyvä yhteistyö syntyy yksinkertaisista asioista ja tutuksi tuleminen tapahtuu kuin itsestään. Salon Yrittäjänaiset ja OP Lounaismaa pitävät aktiivisesti yhteyttä ja järjestävät yhdessä monipuolisesti erilaisia tapahtumia. Teksti Johanna Talikainen Kuva Taija Piikkilä Yhteistyö on toisen tuntemista Salon Yrittäjänaisten puheenjohtaja Virve Leikko-Saarinen (vas.) ja OP Lounaismaan pankinjohtaja Eeva Vainio suunnittelivat tammikuussa yhteistyötapahtumia peruuntuneiden tilalle.
11 Kunnolla, mutta rennosti Osaajien varmistaminen on tärkeä osa OP Lounaismaan strategiaa. Tekijöitä ei saada välttämättä suoraan koulun penkiltä ja siksi pankki ottaa roolia myös kouluttajana. Topi Kaarlamolle räätälöitiin oma harjoitteluohjelma, jonka tarkoituksena on perehdyttää nuori maisteri pankkimaailmaan. Teksti Johanna Talikainen Kuva Taija Piikkilä Leveästi hymyilevä nuorimies on vastassa OP Lounaismaan Salon konttorin aulassa. Topi Kaarlamo on asenteesta päätelleen kouluttautumassa täysin oikeisiin tehtäviin yrityspankin yhteyshenkilöksi. – Olen valmistunut maatalous-metsätieteellisestä tiedekunnasta muutama vuosi sitten. Pääaineenani oli maatalousekonomia. Valmistumisen jälkeen Kaarlamo työskenteli Fortumilla yrityksen sisäisten startuppien parissa. Veri veti kuitenkin Helsingistä takaisin kotikonnuille. – Pankkiala on kiinnostanut minua pitkään. Erityisesti maaja metsätalousasiakkaiden näkökulmasta, sillä olen itsekin maatilalla Perniössä kasvanut. – Tänne haettiin uutta tekijää yrityspankin puolelle ja hain siihen. Pankkimaailma on kuitenkin niin täysin omanlaisensa järjestelmistä ja sääntelystä lähtien, että minulle räätälöitiin tehtävää varten oma harjoitteluohjelma. Kaarlamo on seurannut muutaman kuukauden ajan tiivisti muiden yrityspankkilaisten työskentelyä ja oppinut tekemällä. Kevään kuluessa työn tekeminen muuttuu itsenäisemmäksi. – Minulla on jo omia asiakkaita ja olen päässyt tutustumaan todella monipuolisesti yrityspankin eri tehtäviin. Hallittavat asiat ja kokonaisuudet ovat paljon laajempia, mitä etukäteen osasin kuvitella. Valtava määrä erilaisia asioita, jotka vaativat pitkäjänteistä oppimista. Hyvä meininki joka päivä Työssä viihtymisen kannalta työkaverit ja työilmapiiri ovat isossa roolissa. Topi Kaarlamon mukaan joka päivä on ollut kiva tulla töihin. – Täällä on kyllä todella hyvä porukka ja hyvä henki. Kaikki kannustavat ja auttavat, aina löytyy kysymyksiin vastaukset. – Pankkimaailmasta voi olla vielä vähän jäykkä mielikuva, mutta ainakin täällä on todella rento meininki. Työt tehdään kunnolla, mutta ei olla liian vakavia. Uskon, että työpaikan hyvä henki näkyy välittömästi myös asiakkaisiin päin. Topi Kaarlamo haluaa olla myös asiakkaille helposti lähestyttävä ja helposti saavutettavissa. Oli kysymyksessä sitten pankkikortin tilaaminen tai rahoituksen järjestäminen. – Yrittäjälle on tärkeää, että hänellä on oma yhteyshenkilö, jolle voi soittaa tai laittaa viestiä suoraan. Tutun ihmisen kanssa on helppo ja nopea toimia. Ja kun minä tunnen asiakkaat, niin se tekee myös minun työstäni mielekkäämpää ja helpompaa.
12 1 12 12 1 12 12 12 12 12 12 12 12 1 12 12 12 2 2 2 12 1 1 1 1 12 1 1 1 1 Varastomyyjästä kauppiaaksi Teksti Johanna Talikainen Kuva Taija Piikkilä Myymälän pitää uudistua tarpeeksi usein, jotta se pysyy asiakkaille houkuttelevana. Parhaillaan Someron K-Raudassa uudistettiin sähkötyökalujen osastoa. Kauppias Sami Koivisto innostuu aina uudesta. Sami Koiviston tie Someron K-Raudan kauppiaaksi on kirjaesimerkki siitä, miten ura kulkee ruohonjuuritasolta huipulle. 15 vuotta rautakaupassa takaa sen, että hän tuntee myymälän jokaisen työnkuvan ja prosessin. Välillä pitää kuitenkin muistaa katsoa asioita ulkoapäin, jotta pysyy mukana muutoksessa.
13 Viime vuoden joulukuun ensimmäisenä päivänä Someron K-Raudassa vietettiin pienimuotoisia avajaisia. Kauppias oli vaihtunut ja uusi kauppias Sami Koivisto jakoi asiakkailleen joulukukkia. Vaikka Koivisto asuukin Salossa, hän ymmärtää, mikä arvo tutulla kauppiaalla on paikallisille ihmisille. Siksi hän yrittää olla mahdollisimman paljon myymälän puolella ja tuoda oman osaamisensa ja kasvonsa esille. – Äkkiä tänne hukkuu konttorin puolelle Excel-taulukoiden maailmaan. Mutta hyvä tatsi pysyy vain, jos on mukana asiakaspalvelussa osana muuta tiimiä. Yrittäjyys on tuonut Sami Koiviston elämään ja työn tekemiseen paljon uusia asioita. Siitäkin huolimatta, että hän kertoo tehneensä koko elämänsä ajan töitä yrittäjähenkisesti ja että hän vastasi viimeiset kolme vuotta myymäläpäällikkönä monista asioista Someron K-Raudassa. – Olen huomannut nopeasti, että itsensä johtamista täytyy harjoitella. Työpäivät ja työviikot venyvät helposti. Täytyy muistaa olla käynnistämättä läppäriä enää kotona. Tärkeää on jättää aikaa myös levolle ja perheelle. Hienosti putkeen Sami Koivisto valmistui K-Ryhmän kauppiasvalmennuksesta kauppiaaksi vuonna 2020. Siinä vaiheessa ei ollut vielä kauppiaan vaihdosta mitään puhetta tai suunnitelmaa. – Koulutuksen tarkoituksena oli, että saan tukea ja lisää osaamista myymäläpäällikön tehtävääni ja valmistaudun mahdolliseen tulevaan kauppiasuraan. Yllättäen vanha kauppias halusikin keskittyä pelkästään maatalousmyyntiin ja yrityskauppa nostettiin pöydälle. – Ajoitus oli kyllä loistava sen puolesta, että minulla oli hyvä kolmen vuoden sisäänajo kauppiaan tehtäviin ja koulutuskin osui juuri oikeaan saumaan. Myös kaupan etäisyys on sopiva, ei tarvinnut miettiä koko perheen asuinkuvioita uusiksi. Someron K-Rauta työllistää 12 henkeä. Töitä tehdään talvella kuutena päivänä ja kesällä seitsemänä päivänä viikossa. – Menestys on mielestäni mahdollista vain, kun koko porukka pääsee vaikuttamaan ja antamaan parhaansa. Haluan olla mahdollisimman helposti lähestyttävä johtaja ja työntekijät kyllä tulevatkin paljon juttelemaan ja kertomaan ideoistaan. Viime vuoden aikaiset rakennustarvikkeiden hinnannousut pistävät nuoren kauppiaan hetkeksi hiljaiseksi. – Jos hinnat nousevat tästä vielä paljon, se voi jarruttaa rajustikin myyntiä. Koronan siivittämä kodin, pihan ja puutarhan laittamisen buumi ei ole näkynyt tuloksessa niin paljon kuin olisi voinut. Tavaroiden saatavuusongelmat ja hintojen nousu on pitänyt siitä huolen. – Sen kuuluisan kristallipallon tässä välillä toivoisi omistavan. Silloin osaisi ostaa tavaraa riittävästi sisään juuri oikealla hetkellä. Yrittäjäksi yrittäjän paikalle Sami Koivisto myöntää halunneensa aina yrittäjäksi ja kauppiaaksi. Vaikka aina hän ei ole uskonut, että siitä tulisi totta. – Ajatus yrittäjyydestä on potkinut eteenpäin. Olen saanut tehdä vastuullisia tehtäviä aikaisemminkin, mutta nyt minulla on kaikki valta ja toki myös vastuu tehdä kaupasta juuri sellainen, kuin itse haluan. Koivisto arvostaa K-ryhmän tuomaa tukea. Se luo raamit koko konseptille, valikoimalle ja toimintamallille. Markkinajohtajaketju antaa siis hyvät mahdollisuudet onnistumiselle, mutta silti jokainen Suomen noin 130 K-Raudasta on omanlaisensa ja paikallisuus palvelussa sekä valikoimassa on tärkeää. – On selvää, että Kehä kolmosen sisäpuolella oleva K-Rauta on monta kertaa suurempi kuin meidän Someron K-Rauta. Se asettaa välillä haasteita myös mökkiläisten odotuksille, kun he ovat tottuneet isoon myymälään ja valikoimaan. Hyvällä asiakaspalvelulla pystymme kuitenkin kompensoimaan tätä asiaa. – Onneksi logistiikka pelaa hienosti ja me saamme päivittäin tavaraa sisään. Korona-aika opetti ihmisiä tilaamaan etukäteen ja noutamaan myöhemmin myymälästä. Sami Koiviston mainitsemat mökkiläiset ovat Someron K-Raudan suuri asiakasryhmä. Sen lisäksi paikalliset remontoijat ja rakentajat sekä yritykset ovat tärkeitä asiakkaita. Paljon myydään myös oman alueen ulkopuolisille pitkäaikaisille asiakkuuksille. – Monen muun paikkakunnan tavoin Someron väestö vanhenee kovaa vauhtia. Olemme suunnitelleet ikääntyvälle asiakakunnalle uusia palveluja. Jos he tarvitsevat vaikka jonkun tukikahvan tai vastaavaan kotiinsa, niin he saavat meiltä myös asennuksen. Asennuspalvelut on yksi iso kokonaisuus, jonka eteen Koivisto haluaa tehdä kehitystyötä. Tavoitteena on, että asiakas voi saada K-Raudasta vaikka koko kylpyhuoneen avaimet käteen periaatteella.
14 Ylimääräisille varoille tuottoa kassaa unohtamatta Tilinpäätöksen tarvittavat todistukset nyt verkosta Kun yrityksesi tileillä on varoja enemmän kuin kahden kuukauden päivittäisasioiden hoito vaatii, rahat kannattaa laittaa tuottamaan sijoituspohjaisen kassanhallinnan avulla. Palvelu huolehtii yrityksesi maksuvalmiudesta ja antaa yrityksen varoille mahdollisuuden kasvaa. Yrityksesi tilillä on aina riittävästi rahaa juoksevien menojen kattamiseen automatiikan ansiosta. Jos tilin saldo alittaa palautusrajan, palvelu luo automaattisesti lunastustoimeksiantoja rahastoihin ja siirtää tarvittavan määrän varoja tilille. Lunastustoimeksiannot käynnistyvät korkeintaan kolmen päivän välein, edellisen lunastuksen maksupäivästä alkaen. Sijoituspohjainen kassanhallinta sijoittaa yrityksesi ylimääräiset varat automaattisesti paremman tuoton piiriin. Automatiikka huolehtii siitä, että yrityksesi tilillä on aina riittävästi rahaa myös juoksevia kuluja varten. Sijoituspohjainen kassanhallinta ohjaa sinut valitsemaan yrityksesi varoille laajasti hajautetun sijoitussalkun sopivalla riskitasolla. Kokeneemmat sijoittajat voivat valita salkkuunsa myös erikoistuneempia rahastoja. Sijoituspohjainen kassanhallinta on ilmainen palvelu, joka toimii op.? :ssä. Maksat vain rahastojen juoksevat kulut sekä merkintäja lunastuspalkkiot. Yrityksen tilinpäätöstä varten tarvitset pankista tilien ja lainojen saldotodistukset sekä tiedot takauksista ja kiinnityksistä. Lisäksi tarvitset myös tiedot yrityksesi arvopapereista, sijoituksista ja leasingvastuista. OP Tilinpäätösaineistopalvelusta voit tilata ja noutaa yrityksen tilinpäätöstä varten tarvittavat aineistot koko OP Ryhmästä. Voit tilata yhdellä tilauksella usean yrityksen aineistot kerralla. Tilauksen voivat tehdä joko yrityksen edustajat itse tai he voivat valtuuttaa esimerkiksi tilitoimiston asioimaan puolestansa. Voit tehdä valtuutuksen Suomi.? -palvelussa. Op.? -palvelusta voit ladata maksutta tilien saldoja korkotodistukset, luottojen saldovahvistukset, panttiluettelot sekä tiedot lopetetuista tileistä. Näin se käy Voit tilata aineistoja, jos sinulla on siihen asemasi puolesta oikeus tai olet saanut valtuutuksen Suomi.? -palvelussa. Tilaa tilinpäätösaineistot OP Tilinpäätösaineistopalvelusta. Voit tehdä tilauksen etukäteen hyvissä ajoin ennen tilikauden päättymistä. Palveluun voi tunnistautua kaikkien pankkien tunnuksilla. Nouda valmiit aineistot OP Tilinpäätösaineistopalvelusta. Saat ilmoituksen sähköpostilla. Aineistot ovat noudettavissa 15 pankkipäivän kuluessa tilauksessa ilmoittamastasi tapahtumapäivästä. ! ! ! ! ! !
15 Näkyvyyttä, yhteistyötä ja etuja omistaja-asiakkaille Nyt oikea aika suojautua korkojen nousulta Haluaisitko lisää näkyvyyttä palveluillesi ja tuotteillesi? Kiinnostaako suuri asiakasryhmä Forssan, Salon ja Someron alueilta? OP Lounaismaalla on lähes 50 000 omistaja-asiakasta, jotka ovat oikeutettuja valtakunnallisiin ja paikallisiin omistajaetuihin. Edut näkyvät ja ovat lunastettavissa OP-mobiilissa. Nämä edut toteutamme yhteistyössä asiakasyritystemme ja -yhdistyksien kanssa. Esimerkiksi tämän vuoden helmikuussa etuja sai autopesuun, elokuviin, alusvaateliikkeeseen, kukkakauppaan ja urheilutapahtumiin. Jos kiinnostuit, ole yhteydessä pankin markkinointitiimiin, tarja.lahti@op.? ja emmi.palomaki@op.? Korkotaso on pysynyt historiallisen matalalla pitkään talouden reippaasta kasvusta ja in? aatioriskeistä huolimatta. Siksi myös korkosuojaaminen on yhä historiallisen edullista. Suojauskustannuksen määrittävät pitkät korot ovat olleet jo pidempään nousussa, mutta myös lyhyemmät korot ovat nyt kääntyneet ylöspäin. Korkojen ennustetaan nousevan ensi vuonna maltillisesti.