1 SKOOTTERI SKO RY:N JÄRJESTÖLEHTI 1/2023 SKOOTTERI DIGIPEDAGOGIIKKAA JA OPPIMISANALYTIIKKAA EDUCA-MESSUILLA ENNÄTYSKÄVIJÄMÄÄRÄ KANSAINVÄLISIÄ opiskelijoita ON VAIKEA SAADA TAIDEPEDAGOGIT USKOVAT TAITEEN POTENTIAALIIN
2 SKOOTTERI SISÄLLYSLUETTELO 1/2023 3 Pääkirjoitus/Ledare 4 Educa-messutkeräsivätkävijöitä 6 Hiljainentietoopetuksensuunnittelussa 8 Digipedagogiikkaajaoppimisanalytiikkaa oppimisentueksi 10 Suomalaistakädentaitoamaailmalla 12 Kansainvälisilläopiskelijoillamonenlaisiahaasteita 14 Suomellatöihin 16 Supervoiminataide-jatyöparityöskentely 18 TheSkolaiset&Järjestötoimintaa SKOOTTERI SKO ry:n järjestölehti • sko.oaj.fi • Aikakauslehtien Liiton jäsen Toimisto Rautatieläisenkatu 6 00520 Helsinki Puheenjohtaja Ulla Kangasniemi Puh. 040 5124914 ulla.kangasniemi @lapinamk.fi Kannen kuva: Messukeskus Järjestösihteeri Elisa Ruponen Puh. 040 752 9173 Päätoimittaja Atte Korte Puh. 050 354 4904 skootteritoimitus @gmail.com Ulkoasu ja taitto Niina Linna Design Ilmoitushinnat 2/1 1924 € 1/1 1265 € 1/2 935 € 1/3 660 € 1/5 330 € Skootteri ilmestyy digitaalisena neljä kertaa vuodessa. Lähetä aineistot: skootteritoimitus @gmail.com 1/2023 15.2. Maaliskuu 2/2023 15.5. Kesäkuu 3/2023 15.9. Lokakuu 4/2023 15.11. Joulukuu Nro Aineistot Ilmestyy viimeistään ILMESTYMISAIKATAULU 2023 4 Educa-messuilla puhui muun muassa OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto. ISSN 0786-9118 Lehden toimituskunta Susanna Hjulberg, Ulla Kangasniemi, Atte Korte, Päivi Käri-Zein ja Konsta Ojanen 16 Taidepedagogit Sanna ja Minna sanovat, että taiteella ja kulttuurilla on tutkitusti hyvinvointia ja terveyttä tukevia vaikutuksia.
3 SKOOTTERI Nro Aineistot Ilmestyy viimeistään PÄÄKIRJOITUS Opettajuudesta ja eduskuntavaaleista Opettaja on nykyisin monitaituri, jonka oletetaan olevan saatavilla 24/7. Tältä tuntuu, kun kuuntelee mm. työelämän ja opiskelijoiden vaatimuksia. Aiemmin opettajan oli mahdollista keskittyä vain perustehtäväänsä, siis opettamiseen. Nyt opettaja valmistaa itse sähköisen materiaalinsa, nauhoittaa opiskelijoille luentonsa, jotta he pääsevät seuraamaan niitä silloin, kun heille sopii, hoitaa hallinnollisia tehtäviä, ohjaa, henkilökohtaistaa, arvioi ja hoitaa sähköisiä järjestelmiä, osallistuu työelämäyhteistyöhön ja käy työpaikoilla, on mukana hanketoiminnassa, valmistelee teemaviikkoja, laatii raportteja jne. Luettelo on loputon. Opettajan työnkuva on pirstaloitunut ja muuttunut. Siksi on erityisen tärkeää seurata työaikaansa ja tehdä vain se, mihin työaikaa on suunnattu. Työajan suunnittelu ja erityisesti sen seuraaminen ovat ainoa keino estää liiallinen kuormittuneisuus. Miksi leikkiä työn sankaria, joka uhrautuu ja tekee enemmän kuin työtunteja on annettu, jos siitä ei makseta? Edessämme on tänä keväänä eduskuntavaalit ja puolueet ovat laatineet omat ohjelmansa vaaleja ja tulevaa hallitusohjelmaa ajatellen. Yksikään puolue ei ole ennakolta ilmoittanut olevansa valmis leikkaamaan koulutuksesta. Silti kannattaa muistaa, että poliitikot lupaavat helposti kaikenlaista ennen vaaleja, mutta varsinaiset teot voivat olla jotain muuta vaalien jälkeen. Ammatillinen koulutus kokonaisuudessaan tarvitsee rahaa, jotta pystymme vastaamaan kohtaanto-ongelmaan ja löytämään ratkaisuja Suomen työmarkkinoiden osaajapulaan. Me ammatilliset opettajat koulutamme tekijöitä suoraan työelämään ja kehitämme samalla alueen elinkeinoelämää sekä toisen asteen että ammattikorkeakoulutuksen kautta. Me olemme se ratkaisu, jonka käsien kautta saadaan lisää osaajia. Siksi tulevan hallituksen kannattaa panostaa ammatilliseen koulutukseen nostamalla kunnolla sen perusrahoitusta. Vain sen avulla voimme taata riittävän opetushenkilöstön ja opetuksen määrän ja sitä kautta tuottaa osaavaa väkeä työmarkkinoille. Aurinkoista kevättä Sinulle, SKOn jäsen. Ulla puheenjohtaja ledare Om lärarskap och riksdagsval Nuförtiden är lärarna riktiga mångsysslare som antas vara tillgängliga 24/7. Så verkar det åtminstone då man lyssnar på kraven från arbetslivet och studerandena. Tidigare var det möjligt för en lärare att enbart koncentrera sig på sin basuppgift, det vill säga på undervisningen. Nu gör läraren själv sitt elektroniska material, spelar in sina föreläsningar för studerandena så att de kan titta på inspelningarna när det passar dem, sköter administrativa uppgifter, handleder och tar hand om personlig tillämpning, evaluerar och sköter elektroniska system, deltar i samarbetet med arbetslivet och besöker arbetsplatser, deltar i projektverksamhet, förbereder temaveckor, utarbetar rapporter osv. Listan är ändlös. Lärarnas arbetsbeskrivning har förändrats och är nuförtiden väldigt mångfasetterad, därför är det speciellt viktigt att kontrollera sin arbetstid och endast göra det som tiden är avsedd för. Att planera arbetstiden och följa upp tidsanvändningen är de enda medlen vi har till vårt förfogande för att undvika att belastas för mycket. Varför vara en arbetshjälte som uppoffrar sig och jobbar fler timmar än vad som överenskommits, om man inte ens får betalt för det. Vi har framför oss riksdagsvalet nu i vår och partierna har utarbetat sina program med tanke på valet och det kommande regeringsprogrammet. Inte ett enda parti har på förhand meddelat att det är redo att skära ner på utbildningen. Det lönar sig ändå att komma ihåg att politikerna lätt lovar allt möjligt inför valet, men de verkliga insatserna efter valet kan vara av ett helt annat slag. Yrkesutbildningen i sin helhet behöver mer pengar för att kunna svara på efterfrågan och utbudet, och finna lösningar på expertbristen på den finska arbetsmarknaden. Vi yrkeslärare på andra stadiet och vid yrkeshögskolor utbildar personer direkt ut i arbetslivet samtidigt som vi också utvecklar näringslivet. Vi är den rätta lösningen med vars hjälp vi får ut fler experter. Därför lönar det sig för den nya regeringen att rejält höja på basfinansieringen och satsa på yrkesutbildningen. Med hjälp av en god basfinansiering kan vi garantera att vi har undervisning och undervisningspersonal så det räcker, och samtidigt kan vi säkerställa att vi får ut kompetenta personer på arbetsmarknaden. Jag tillönskar Dig SKO-medlem en solig vår. Ulla ordförande
4 SKOOTTERI 4 Educa-messut järjestettiin jälleen parin vuoden koronatauon jälkeen, ja messuille oli ilmoittautunut ennätysmäärä osallistujia. Mukava kuhina ja iloiset tapaamiset värittivät messujen ilmapiiriä. EDUCA KERÄSI ENNÄTYSMÄÄRÄN KOULUTUKSEN JA KASVATUKSEN ASIANTUNTIJOITA KU VA : M ES SU KE SK US A mmatillisen koulutuksen osuudessa kuultiin esittelypuheenvuorot Sitran (Suomen itsenäisyyden juhlarahasto), AMKEn (Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys), Arenen (Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto) ja vapaan sivistystyön näkökulmista. Sanna Rekola Sitrasta korosti omassa esityksessään, miten oppilaitoksen osuus oppimisen mahdollistajana ja tukena mahdollistetaan työelämää ajatellen. Hän esitteli myös Sitran työstämiä megatrendejä ja niiden mukanaan tuomia mahdollisuuksia sekä megatrendikortteja. Trendikortit kuvaavat megatrendien taustalla vaikuttavia muutoksia ja niiden avulla voi venyttää ajattelua, ideoida uutta ja visioida, mitä tulevaisuus voisi olla. Lisäksi Rekola peräänkuulutti esityksessään muun muassa digitaalista sivistystä. Satu Ågren AMKEsta kävi läpi ammatillisen toisen asteen koulutuksen tunnuslukuja. Hakeutumisessa ammatilliseen koulutukseen on isoja alueellisia eroja. Opiskelijatyytyväisyyskyselyn tulosten mukaan toisen asteen ammatilliset opiskelijat itse ovat hyvin tyytyväisiä opintoihinsa, viimeaikaisesta negatiivissävytteisestä
5 SKOOTTERI uutisoinnista poiketen. Lisäksi Ågren muistutti, että ammatillisen toisen asteen koulutuksella on myös merkittävä alueellinen TKI-rooli erityisesti silloin, jos alueella ei ole ammattikorkeakoulua tai yliopistoa. TKI-työ nähdään usein pelkästään korkeakoulujen näkökulmasta, joten tämä oli hyvä nosto hänen esityksessään. Arenen toiminnanjohtaja Ida Mielityinen keskittyi omassa esityksessään Arenen eduskuntavaalimateriaaleihin ja niissä esille nostettuihin painopistealueisiin. Selvitysten mukaan korkeakouluihin ammatillista väylää tulevilla opiskelijoilla on usein ongelmia mm. matemaattisissa ja kielellisissä taidoissa, mikä toki ammattikorkeakouluissa työskentelevillä opettajilla onkin tiedossa. TKI-toimintaa ajatellen ammattikorkeakoulu tarvitsee lisää rahoituskanavia, koska ne eivät ole yhtä kattavat kuin yliopistokoulutuksen osalta. Amkien erinomaista työelämäyhteyttä kuvaa hyvin se, että yli 70 % opinnäytetöistä on tehty yhteistyössä työelämän kanssa. Lisäksi Mielityinen muistutti, että amk-koulutettujen kysyntä tulevaisuuden työmarkkinoilla kasvaa kaikkein eniten. Korkeakoulutuksen omassa erillisessä osuudessa käytiin muun muassa paneelikeskustelu muutospaineista ja hyvinvoinnista korkeakouluissa. Tämän lisäksi pureuduttiin pedagogiseen hyvinvointiin ja Hype-hankkeeseen 1, korkeakouluopiskelijoiden terveysja hyvinvointiselvitykseen 2 ja keskusteltiin muuttuvasta työelämästä ja korkeakoulujen toimintaympäristöstä. Tiedeja kulttuuriministeri Honkonen piti myös oman puheenvuoronsa tilaisuudessa. Puoluepaneelin helmiä Kaikki eduskuntapuolueet olivat mukana suuressa puoluepaneelissa, jossa puolue-edustajilta tivattiin kantoja koulutukseen liittyvistä kysymyksistä eduskuntavaaleja ja tulevaa hallituskautta ajatellen. Pääpaino keskustelussa oli selkeästi peruskoulutuksen asioissa ja siksi toivoisi, että päättäjät tutustuisivat ja ottaisivat laaja-alaisemmin kantaa koko koulutusketjua koskeviin kysymyksiin. Lähes ainoa esille nostettu ammatillista koulutusta koskeva asia oli lähiopetuksen lisääminen ja korkea-asteella aloituspaikkojen lisääminen. Toki ne ovat tärkeitä asioita, mutta me tiedämme, että ammatillisessa koulutuksessa kokonaisuudessaan on paljon muutakin kehitettävää. Esimerkiksi erityisen tuen kohdalla tulee huolehtia siitä, ettei siitä keskustella pelkästään perusopetuksen kannalta. Nykyinen opetusministeri Li Andersson piti opetusministerin salkkua yhtenä tärkeimmistä ministeripesteistä ja tulevan hallituksen opetusministerin paikka tuntuikin kiinnostavan kaikkia panelisteja. OAJ:n voimakkaasti eteenpäin ajamaa opettajarekisteriä kannattivat kaikki puolue-edustajat. Näin vaalien alla ei liene yllätys, että jokainen panelisti äänesti myös koulutusleikkauksia vastaan. Se, miten tämä toteutuu vaalien jälkeen, jääkin sitten nähtäväksi. Teksti: Ulla Kangasniemi, Lapin amk 1) https://www.haaga-helia.fi/fi/hankkeet/ pedagoginen-hyvinvointi-hype 2) https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/ tutkimukset-ja-hankkeet/korkeakouluopiskelijoiden-terveys-ja-hyvinvointitutkimus-kott SKOOTTERI 5 ATTE KORTE Educa-messut järjestettiin jälleen parin vuoden koronatauon jälkeen, ja messuille oli ilmoittautunut ennätysmäärä osallistujia. Mukava kuhina ja iloiset tapaamiset värittivät messujen ilmapiiriä. EDUCA KERÄSI ENNÄTYSMÄÄRÄN KOULUTUKSEN JA KASVATUKSEN ASIANTUNTIJOITA Valtuuskunnan puheenjohtaja Susanna Hjulberg ja SKOn puheenjohtaja Ulla Kangasniemi Educa-messuilla.
66 SKOOTTERI LISÄTIEDOT opettajapalvelu@edita.fi | 040 520 010 | oppiminen.edita.fi Business Bites on kolmiosainen englannin oppimateriaali merkonomi tutkinnon yhteisiin opintoihin, asiakaspalveluun ja markkinointi viestintään. Digikirjat uudistuvat syksyn 2023 opetukseen. Också på svenska – Liiketoiminnan ruotsi on uusi työelämälähtöinen ruotsin kielen ja viestinnän digikirja, jossa korostetaan kommunikaation merkitystä kielen oppimiselle. Digikirja ilmestyy huhtikuussa 2023. Viesti perille! Tuloksellista markkinointiviestintää ja sisällön tuotantoa sisältää ajatteluun aktivoivia monipuolisia harjoituksia. Digikirja uudistuu keväällä 2023. Talousosaaja 1 – Tuloksellinen toiminta ja Talousosaaja 2 Kirjanpito ja tilinpäätöskirjaukset sopivat taloushallinnon opintoihin. Tutustu digikirjoihin ja tilaa maksuton 2 viikon koekäyttö: oppiminen.edita.fi/ ammatillinen koekaytto Uudet ja uudistetut digikirjat merkonomiopintoihin Edita_Ammatilliset_210x297_Skootteri_1_23.indd 1 Edita_Ammatilliset_210x297_Skootteri_1_23.indd 1 15.2.2023 14.27 15.2.2023 14.27 S avonia-ammattikorkeakoulun opettaja Tiina Kuiri selvitti ylemmässä ammattikorkeakoulututkinnossaan: Hiljaisen tiedon siirtäminen opintojakson suunnittelussa. Kuirin mukaan hiljaisen tiedon hyödyntäminen opetuksen suunnittelussa on yksi merkittävä menestystekijä koulutussektorilla. – Hiljaisen tiedon siirtymiselle on hyvä luoda selkeä malli ja rakenne, joka auttaa opetushenkilöstöä yhteisen hyvän edistämiseksi. Viimeaikaiset tutkimukset vahvistavat, että positiivinen ilmapiiri edusauttaa hiljaisen tiedon siirtymistä opettajalta opettajalle. Kuirin tutkimuksen perusteella yhdeksi merkittävämmäksi havainnoksi nousi yhteisopettajuuden merkitys hiljaisen tiedon siirtämisessä. – Sitä voidaan rikastaa vaihtamalla yhteisopettajuuspareja tietyin väliajoin. Tämä varmistaa hiljaisen tiedon siirtymisen monipuolisesti opettajalta toiselle kyselyllä ja reflektoinnilla. – Toinen merkittävä havainto tutkimuksen perusteella on siirtää hiljaista tietoa opettajatiimin sisällä säännöllisesti ja ohjatusti, esimerkiksi aivoriihityöskentelymenetelmiä hyödyntäen. Hiljaisen tiedon siirtämiselle on hyvä määritellä selkeä toimintamalli, joka otetaan mukaan lukuvuosisuunnitteluun. Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää toimeksiantajana toimineen Savonia-ammattikorkeakoulun myynnin ja markkinoinnin opettajien hiljaisen tiedon siirtymistä opintojaksojen suunnittelussa tuottamalla hiljaisen tiedon malli. Tietoperusta koostui kolmesta pääteemasta: hiljainen tieto, hiljaisen tiedon siirtäminen ja osaaminen. Tutkimusote oli laadullinen ja lähestymistapa toimintatutkimus. Aineiston keruu suoritettiin teemahaastattelulla, havainnoinnilla ja aivoriihimenetelmällä. Teksti: Jouni Vornanen Hiljainen tieto on kokemusperäisesti syntynyttä tuntemusta, jota ei ole välttämättä tunnistettu tai kirjoitettu näkyväksi. Organisaatioissa kokemusperäistä tietoa on muodostunut asiantuntijana hankitulla tiedolla tai kokemuksella. HILJAINEN TIETO OPETUKSEN SUUNNITTELUSSA ADO BE
7 SKOOTTERI SKOOTTERI 7 LISÄTIEDOT opettajapalvelu@edita.fi | 040 520 010 | oppiminen.edita.fi Business Bites on kolmiosainen englannin oppimateriaali merkonomi tutkinnon yhteisiin opintoihin, asiakaspalveluun ja markkinointi viestintään. Digikirjat uudistuvat syksyn 2023 opetukseen. Också på svenska – Liiketoiminnan ruotsi on uusi työelämälähtöinen ruotsin kielen ja viestinnän digikirja, jossa korostetaan kommunikaation merkitystä kielen oppimiselle. Digikirja ilmestyy huhtikuussa 2023. Viesti perille! Tuloksellista markkinointiviestintää ja sisällön tuotantoa sisältää ajatteluun aktivoivia monipuolisia harjoituksia. Digikirja uudistuu keväällä 2023. Talousosaaja 1 – Tuloksellinen toiminta ja Talousosaaja 2 Kirjanpito ja tilinpäätöskirjaukset sopivat taloushallinnon opintoihin. Tutustu digikirjoihin ja tilaa maksuton 2 viikon koekäyttö: oppiminen.edita.fi/ ammatillinen koekaytto Uudet ja uudistetut digikirjat merkonomiopintoihin Edita_Ammatilliset_210x297_Skootteri_1_23.indd 1 Edita_Ammatilliset_210x297_Skootteri_1_23.indd 1 15.2.2023 14.27 15.2.2023 14.27
8 SKOOTTERI T ällä hetkellä oppimisanalytiikkaa ja tekoälyä otetaan käyttöön yhä laajemmin eri kouluasteilla tukemaan opetusta ja oppimista. Älykkäitä oppimisympäristöjä suunnitellaan parantamaan opiskelijoiden oppimiskokemusta ja tukemaan yksilöllistä oppimista jokaisen oppijan henkilökohtaisten tarpeiden mukaisesti. Teknologiasta onkin kiistatta muodostunut ilmiö, joka ohjaa osaltaan opetusja oppimiskäytäntöjen kehittymistä tällä hetkellä. Digipedagogisia ratkaisuja mietittäessä ja digityövälineitä käyttöön otettaessa on tärkeää pohtia erityisesti, miten valitut teknologiat edistävät oppimista. Digityövälineet ja erilaiset digioppimisympäristöt ovat erinomainen keino tukea opiskelijoiden oppimista. Teknologioiden avulla voidaan mahdollistaa opiskelijoille sellaisia oppimiskokemuksia, joita ei muuten olisi mahdollista järjestää. Digityökalujen käytöllä voidaan helpottaa opiskelua esimerkiksi tarjoamalla mahdollisuus verkko-opetuksen järjestämiseen kauDIGIPEDAGOGIIKKAA JA OPPIMISANALYTIIKKAA OPPIMISEN TUEKSI Opetus on viime vuosina digitalisoitunut kovaa vauhtia, ja verkko-opetuksen määrä on kasvanut erityisesti koronapandemian takia. Etäopetukseen siirtyminen vauhditti myös uusien opetusteknologioiden hankkimista ja digipedagogiikan kehittämiseen satsaamista kouluissa.
9 SKOOTTERI Karelia-ammattikorkeakoulussa digimentorit auttavat uusien teknologioiden käyttöönotossa. kana oppilaitoksesta asuville opiskelijoille. Teknologioiden käytöllä voidaan tavoitella myös oppimisen syventämistä. Erilaisilla peleillä ja kyselyillä voidaan kerrata opittua. Pelien ja mobiilisovellusten käyttäminen opetuksessa innostaa opiskelijoita ja tuo vaihtelua opetukseen ja oppimiseen. Teknologian käytön tavoitteena voi yksinkertaisesti olla opiskelijoiden mielenkiinnon herättäminen opiskeltavaan aiheeseen. Oppimiseen liittyvien pelien hyvät tarinat saavat opiskelijat sitoutumaan opittavaan asiaan. Voittaminen ja erilaiset palkinnot peleissä kannustavat oppimaan lisää aiheesta. Teknologioiden käytön on todettu myös lisäävän opiskelijoiden motivaatiota opittavaan aiheeseen. Vaihtoehtoja digipedagogisten ratkaisuiden toteuttamiseen on paljon. Ensinnäkin opettajat voivat hyödyntää digityövälineitä itse, esimerkiksi opetuksen välittämiseen opiskelijoille etäkokousohjelmistojen avulla. Toisena esimerkkinä ja paljon käytettynä menetelmänä on antaa digivälineiden hyödyntäminen opiskelijoiden tehtäväksi. Esimerkiksi erilaisten opiskeltavaan aiheeseen liittyvien projektien teettäminen tietoja viestintäteknologioita hyödyntäen. Tällaisia projekteja voivat olla esimerkiksi aiheeseen liittyvien videoiden, podcastien tai muiden multimediaprojektien laatiminen. Sisällön oppisen lisäksi opiskelijat oppivat käyttämään digivälineitä, joita he voivat hyödyntää jatkossa myös muissa opinnoissaan. Oppimisanalytiikalla tukea oppimisprosessiin Datan ja analytiikan hyödyntäminen on ollut pitkään käytössä verkkokaupoissa ja liiketoiminnassa. Asiakkaista kerätään tietoa heidän toimistaan verkkosivustolla ja tarjotaan henkilökohtaisia asiakaskokemuksia perustuen heidän mieltymyksiinsä verkkokaupassa. Oppimisanalytiikan tavoitteena ei ole tuotteiden myynti, vaan opiskelijan oppimisprosessin tukeminen. Tietoa opiskelijoiden oppimiseen liittyvistä toiminnoista voidaan hyödyntää oppimisen tukena. Analytiikan avulla opiskelijoille voidaan tarjota yksilöllisiä oppimiskokemuksia ja oppimiseen liittyvät haasteet päästään ratkaisemaan silloin, kun ne tulevat vastaan opiskelussa. Kun saadaan selville oppimiseen liittyvät haasteet ajoissa, voidaan niihin panostaa opetuksessa jo kurssin kuluessa. Analytiikka tukee siten sekä oppimista että opetusta. Ohjausta digipedagogisten ratkaisujen suunnitteluun ja toteutukseen Pedagogiset ratkaisut digityövälineiden käyttämisestä tai analytiikan hyödyntämisestä tekee jokainen opettaja oman asiantuntemuksensa mukaisesti. Erilaiset kokeilut tuovat kokemusta ja innostavat kokeilemaan aina uusia ratkaisuja oppimisen tueksi. Kokeiluiden kautta oppii tietämään, missä oppimiseen liittyvissä tilanteissa teknologiset ratkaisut auttavat parhaiten ja mitä haasteita niiden käyttöön voi liittyä. Digipedagogiikkaan ja teknologioiden opetteluun on monissa kouluissa saatavilla myös ohjausta ja tukea. Esimerkiksi Karelia-ammattikorkeakoulussa digimentorit ohjaavat ja neuvovat opettajia digipedagogisten ratkaisujen suunnittelussa ja teknologioiden käytössä. Teknologiaan liittyvä tuki antaa opettajalle varmuutta sen hyödyntämiseen opetuksessa. Myös digivälineisiin liittyvät pedagogiset koulutukset, webinaarit ja vertaisoppiminen toisilta opettajilta ovat hyviä keinoja tutustua opetuksessa hyödynnettäviin digipedagogisiin ratkaisuihin. Vaarana digiähky Vaikka teknologiasta on todettu olevan hyötyä opetuksessa, puhutaan tällä hetkellä paljon myös digiähkystä. Kaikki digitalisoituu, oppikirjat ja tehtävät ovat digitaalisessa muodossa ja opetus hoidetaan verkossa etäkokousohjelmien välityksellä. Opiskelijat viettävät yhä enemmän aikaa tietokoneruutujen äärellä. Mietittäessä digityökalujen ja digimateriaalien käyttöönottoa on tärkeää huomioida oppijoista ja opetettavasta aiheesta lähtevä tarve. Välillä perinteisen paperisen oppikirjan valitseminen ja muistiinpanojen kirjoittaminen eivät ole ollenkaan huono vaihtoehto uusille digipedagogisille ratkaisuille. Teksti ja kuva: Mikko Hyttinen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu
10 SKOOTTERI Valmista työtä kelpaa esitellä! Opettaja-valmentaja Arto Anetjärvi, kilpailija Rasmus Joki ja ekspertti Marko Varjos ansaitulla hengähdystauolla. Rasmus näyttää suomalaista kädentaitoa maailmalla MM-kilpailuista haettiin viime vuonna opit ja kansainvälistä kisakokemusta. Nyt tähtäin on asetettu vakaasti syyskuun EM-kisoihin. W orldSkills-kilpailu järjestettiin loppuvuodesta 2022 hajautettuna 15 maahan. Suomen 28-henkinen ammattitaitomaajoukkue kilpaili yhdessätoista eri maassa, joista yksi oli Sveitsi. Viimeisimmässä Suomen Taitaja-kisassa lajissaan kultaa voittanut 19-vuotias Rasmus Joki teki tasaisen vahvaa jälkeä Sveitsin Baselissa järjestetyssä WorldSkills-kilpailussa. Palkintopallille asti Ikaalisten käsija taideteollisuusoppilaitoksessa puualan ammattitutkintoaan suorittava Joki ei kovatasoisessa kisassa yltänyt. Hän päätyi huonekalupuuseppä-lajissa sijalle 12. Sarjassa oli kilpailijoita miltei kahdestakymmenestä eri maasta. – Oli se aika huikea kokemus. Tuli opittua valmennuksen aikana ja itse kisoissakin tosi paljon. Hauska oli myös nähdä, millä tasolla oma tekeminen on kansainväliseen tasoon verrattuna, Rasmus kertoo kokemuksestaan. Baselissa kilpailijoiden tehtävänä oli rakentaa kirjoituslipasto, joka tuli tehdä tarkkojen määritelmien mukaan. Omaa soveltamista ei työssä sallittu. Innostus kädentaitoihin kotoa Kilpailumenestystään Rasmus Joki selittää osaltaan omalla harrastuneisuudellaan ja kiinnostuksellaan puutöitä kohtaan. Hän sanoo kiinnostuksensa heränneen jo ennen alan opintoja, kun hän tarkkaili kirvesmies-ukkiaan. Oman verstaan koostaminen isän autotalliin alkoi pian sen jälkeen. Puualan perustutkinto oli luonnollinen valinta ja sama koulutuspolku jatkuu edelleen. – Myös puuseppämestarin ammattitutkinto kiinnostaa, ja onhan niitä KUVAT: SKILLS FINLAND / ELSE ANTTONEN
11 SKOOTTERI opiskelumahdollisuuksia vielä siitä pidemmällekin, Rasmus miettii. Rasmus Joki jatkaa Suomen ammattitaitomaajoukkueessa vielä toisenkin vuoden: syksyllä 2023 hän lähtee Puolan Gdanskissa järjestettäviin ammattitaidon EM-kisoihin, joten oppimista ja valmentautumista on tiedossa edelleen. MMja EM-kisoihin valmentautumisessa ovat olleet tärkeinä lenkkeinä Ikatan puualan lehtori Arto Anetjärvi sekä lajin maajoukkue-ekspertti Marko Varjos koulutuskeskus Salpauksesta. Treenaaminen jatkuu valmennustiimin lisäksi myös töissä. – Työnantajani, mestaripuuseppä Eetu Tingander, on kilpaillut itsekin WorldSkills-kisoissa, joten hän ymmärtää valmentautumisen tärkeyden. Hän kannustaa ja ohjaa minua työssäni toteuttamaan sellaisia kokonaisuuksia ja tuotteita, joiden suunnittelu ja valmistus kehittää omaa ammattitaitoani vastaamaan kilpailuvaatimuksia, Rasmus kertoo. Rasmus veikkaa EM-kilpailutehtävän olevan samankaltainen kokonaisuus kuin MM-kisoissa. Kilpailutyö piirustuksineen julkaistaan vasta hieman ennen kisoja. Siihen tulee kuitenkin aina yllätysmuutoksia, jotka kerrotaan vasta kilpailupaikalla. Osaamisen on oltava siis todella monipuolista. Rasmus lähtee syksyn EuroSkills-kisoihin vahvalla itseluottamuksella, mutta samalla nöyränä. Tulevan sijoituksen arvuutteluun hän ei halua uhrata aikaa. – Oma ammattitaito ja ongelmanratkaisukyky ovat kehittyneet huimasti jo MM-valmennuksen aikana. Nyt pitää keskittyä erityisesti aikataulujen, yksityiskohtien ja taktiikoiden hiomiseen. Toimiva valmennustiimi mahdollistaa paljon Jokaisesta kilpailuun osallistuvasta maasta on mukana alan asiantuntija, ekspertti. Eksperttien tehtävänä on olla osa oman maan valmennustiimiä ja toimia kilpailun tuomaristossa. Sveitsissä Suomen eksperttinä toimi Marko Varjos, joka jatkaa ekspertin roolissaan myös EuroSkills-kisoissa Puolassa. – Olemme päässeet tilaan, jossa on helppo kommunikoida ja yhteisymmärrys löytyy. Valmentautuminen sujuu hyvin, ja Rasmus ymmärtää hyvin kilpailussa tarvittavat taidot. Hän tarttuu heti valmennusehdotuksiin ja suuntaa osaamisensa kehittämisen oikein, Varjos luonnehtii valmennettavaansa. – Laadun ja nopeuden kehittäminen ovat avainasemassa. Kansainvälinen huipputaso on järjettömän korkealla, Varjos jatkaa. Rasmus käy välillä jaksoja Salpauksessa harjoittelemassa Markon kanssa ja välillä Ikatassa Arto Anetjärven johdolla, luontevasti osana ammattitutkintoaan. Kisaekspertti Varjos keskittyy pitkälti kisoissa tapahtuvaan toimintaan ja pisteytykseen sekä kilpailutyön tyylisen tehtävän harjoitteluun ennakkoon. Anetjärvi taas harjoituttaa aikaisempia kilpailutöitä läpi ja opastaa niissä huomioitavissa seikoissa. Myös tulevat sponsoroinnit ja kalustohankinnat kisamatkaa varten ovat Anetjärven vastuulla. Marko Varjos näkee sijoitustavoitteena vähintään pistesijan eli medallion for excellence -kunniakirjan. – Kävi miten kävi, joka tapauksessa on aivan upeaa työskennellä Suomen parhaan nuoren puusepän kanssa! Teksti: Konsta Ojanen, EuroSkills2023 ekspertti, yrittäjyys Kilpailussa huippulaadun ja tiukan aikataulun yhteensovittaminen on Rasmus Joen mukaan suurimpia haasteita.
12 SKOOTTERI ADOBE ADO BE
13 SKOOTTERI SKOOTTERI 13 Kansainvälisillä opiskelijoilla monenlaisia haasteita Suomi haluaa työllistää kansainvälisiä osaajia palvelualoille, mutta viisumiviidakko ja tiukat hakuaikataulut vaikeuttavat opintojen aloitusta. S uomi tarvitsee maahanmuuttajia. Puolustusministeri Antti Kaikkonen kommentoi Vitriini-lehdessä 12/2022, että turvallinen ja toimiva yhteiskunta on Suomen etu kilpailtaessa kansainvälisestä työvoimasta. Olemme seuranneet kansainvälisten hakijamäärien nousua ammattikorkeakoulujen hakijatilastoissa viime vuoden aikana. Syynä on mahdollisesti maiden levottomuudet, paremman elintason hakeminen ja myöskin taustalla voi olla agenttitoimintaa. Uuden lukuvuoden lähestyessä sähköposti täyttyy huolestuneiden kansainvälisten opiskelijoiden viesteistä, jotka koskevat opintojen aloitusta ja viisumien saamista. Useat opiskelijat taistelevat maahantuloon liittyvän byrokratian kanssa: viisumihakemukset eivät mene läpi, jonotusnumerot vaihtelevat, aikoja suurlähetystöihin ei ole ja joskus viisumiasioita ei voi hoitaa edes opiskelijoiden kotikaupungeissa. Jos opiskelijat eivät pääse aloittamaan opintoja, heille tarjotaan mahdollisuus aloittaa ensimmäinen lukukausi etänä, jolloin he tekevät pääasiassa virtuaaliopintoja. Opintojen suorittaminen etänä ei kuitenkaan ole yksinkertaista, koska opiskelijat eivät ole tottuneet suomalaiseen opetuskulttuuriin ja -järjestelmään. Tietoliikenneyhteydet voivat olla heikot, ja uusien järjestelmien käyttöönoton opettelu itsenäisesti voi tuottaa useita haasteita. Toisaalta opiskelijat eivät välttämättä ole edes motivoituneita suorittamaan etäopintoja. Tarjoamme ulkomailla oleville opiskelijoille neuvontaa myös etänä, mutta opinto-ohjaajien ja opintoneuvojien on vaikea ohjata opiskelijoita yksilökohtaisesti. Opiskelijoiden integroituminen on mahdotonta vain tietokoneiden välityksellä. Viiveet viisumin saamisessa aiheuttavat ongelmia Kun viisumi vihdoin myönnetään, opiskelijat tulevat usein maahan kesken lukukauden ja toivovat pääsevänsä osallistumaan luennoille kampuksella. Kesken lukukautta saapuvat opiskelijat ovat kuitenkin monella tavalla takamatkalla. Ryhmäytyminen on haastavampaa, kontaktiopetukseen osallistuminen ei välttämättä ole mahdollista ja opinnoissa on monesti jo jääty jälkeen muista opiskelijoista. Opettajien on hankala suunnitella kursseja ja toteutuksia, kun he eivät tiedä, kuinka moni opiskelijoista osallistuu kurssille paikan päällä. Miten läsnäoloa vaativien kurssien pitäminen onnistuu, jos suurin osa uusista opiskelijoista ei ole vielä päässyt maahan? Lisäksi toteutuksien pitäminen hybridimallina, eli yhtä aikaa luokassa ja etänä, on opettajan näkökulmasta usein ongelmallista. Jos opinnoissa on jääty pahasti jälkeen, kiinni saamisessa on omat haasteensa, eikä valmistuminen tavoiteajassa ei useinkaan onnistu. Joskus opiskelija saa maahanmuuttovirastolta kielteisen päätöksen, eikä siis pääse maahan ollenkaan. Sen jälkeen alkaa lukukausimaksun palautusrumba ja pohdinta, pitäisikö viisumia yrittää hakea vielä uudelleen. Opiskeluja ei voi kuitenkaan laittaa tauolle näiden asioiden takia, vaan opiskeluaika kuluu jatkuvasti. Pahimmissa tapauksissa viisumin saannissa on kestänyt jopa kaksi vuotta. Erityisesti syksyn 2022 yhteishaussa hakemusprosessi oli hyvin lyhyt, ja opiskelijat saivat tiedon opiskelupaikasta suhteellisen myöhään siihen nähden, että opinnot alkoivat jo tammikuun alussa. Viisumin saaminen kuukauden sisällä on miltei mahdotonta pitkien jonojen vuoksi. Monet opiskelijat ovat halukkaita siirtämään opintojen aloitusta elokuuhun, mutta tällä hetkellä se ei ole mahdollista. Järjestelmään ja hakuaikoihin tarvitaan joustavuutta Suomeen tarvitaan kansainvälistä osaamista ja tekijöitä, mutta samoin tarvitaan lisää suunnittelua hakuprosessien järjestämiseen ja aikatauluttamiseen, jotta kansainväliset osaajat pääsevät paikalle opintojen alkaessa. Prosessia tulisi saada sujuvammaksi, jotta opiskelijoilla olisi tarpeeksi aikaa hoitaa viisumiasiat kuntoon ennen opintojen aloitusta. Esimerkiksi syksyn yhteishaussa hakeneet voisivat aloittaa opinnot kokonaan vasta elokuussa. Mahtavaa on se, että meillä on Suomessa yhä enemmän englanninkielisiä koulutusohjelmia ja että Suomeen hakee useita opiskelijoita Suomen ulkopuolelta. Suomi koulutusmaana selvästi houkuttelee hakijoita, joten onkin tärkeää vastata kysyntään, tarjota laadukasta opetusta ja ohjausta sekä mahdollistaa työllistyminen Suomeen. Yksi haasteista on suomen kieli, jonka oppimiseen tarvitaan riittävästi aikaa ja voimavaroja. Opiskelijoiden on hankala saada työpaikkoja, jos suomen kielen taso ei ole riittävä. Toisaalta on paljon erilaisia tehtäviä, joissa suomen kielen taito ei ole väittämätöntä. Näissä asioissa kuitenkin tarvitaan joustavuutta, jotta opiskelijat saavat mielekkäitä harjoittelupaikkoja koulutustansa vastaavalta alalta ja sijoittuvat työelämään joustavasti. Teksti: Taina Pallonen, Haaga-Helia, Opinto-ohjaaja ja Mari Törmänen, Haaga-Helia, Opintoneuvoja
14 SKOOTTERI S uomeen tarvitaan yhä enemmän koulutusja työperusteista maahanmuuttoa ehkäisemään työvoimapulaa. Maan hallitus on antanut korkeakouluille tavoitteen kolminkertaistaa kansainvälisten opiskelijoiden määrä vuoteen 2030 mennessä, mutta haasteena on saada valmistuneet jäämään Suomeen. Opetushallituksen tilaaman selvityksen 1 mukaan viidesosa kansainvälisistä korkeakouluopiskelijoista lähtee maasta pian valmistumisen jälkeen. Heidän työllistymistään vaikeuttavat ennen kaikkea suomen, tai ruotsin, kielen puutteellinen osaaminen ja työllistymistä tukevien verkostojen puute. Pääkaupunkiseudun korkeakoulut yhteistyössä Kotimaisten kielten oppimista tukemaan on perustettu Kielibuusti-hanke. Kielibuusti on osa korkeakoulujen kansainvälisyysohjelma Talent Boostin toimintaa, jota rahoittavat TEM ja OKM. Toimijoina nelivuotisessa hankkeessa (2021–2024) ovat Aalto-yliopisto, Helsingin yliopisto sekä ammattikorkeakoulut Haaga-Helia, Laurea ja Metropolia (3AMK). Hankkeen tavoitteena on kehittää kotimaisten kielten koulutusta vastaamaan aiempaa paremmin Suomeen rekrytoitavien ja maassa olevien kansainvälisten osaajien kielitaitotarpeisiin. Pääosassa on edistyneemmän taitotason kielikoulutuksen kehittäminen. Hankkeessa keskitytään tuottamaan kielipedagogisia malleja, digitaalisia ratkaisuja opetuksen ja ohjaamisen tueksi sekä kielenoppimispolkuja ja -malleja auttamaan siirtymistä korkeakoulusta työelämään ja toimimista monikielisessä työyhteisössä. Materiaalia, mallinnusta ja erilaisia ratkaisuja tehdään kielenoppijoille, opettajille, ohjaajille ja työnantajien edustajille. Kielibuusti auttaa korkeakoulujen kansainvälisiä opiskelijoita oppimaan suomea ja ruotsia. Haaga-Helia on kehittänyt hankkeessa suomen kursseja, ohjausta ja oppimateriaaleja. SUOMELLA TÖIHIN! Kuvasimme työtilannevideoita hotelli Haagan vastaanotossa Helsingissä. Kameran takana lehtori Päivi Peltonen, asiakkaan roolissa lehtori Kristiina Huff ja työntekijän roolissa pian restonomiksi valmistuva Helina Lohoff.
15 SKOOTTERI Hanke julkaisee huhtikuussa 2023 verkkoportaalin, johon korkeakoulut tuottavat ja kokoavat sisältöä valtakunnalliseen käyttöön. Johtoajatuksena on se, että kieltä opitaan eri konteksteissa, eikä ainoastaan luokkatilanteissa. Portaalista kielenoppija löytää esimerkiksi eri oppilaitosten suomen ja ruotsin kielen kurssipaikkoja ja itseopiskelumateriaalia. Sieltä löytyy myös ehdotuksia kielenopiskelutaitojen monipuolistamiseen ja oman kielipolun suunnitteluun. Esimerkiksi kieli-HOPS 2 on luotu auttamaan kielenoppimisen tavoitteiden asettamista. Se helpottaa myös kielitaidosta keskustelemista. Opettaja ja ohjaaja voivat hyödyntää portaalin vinkkejä ja linkkejä sekä konkreettisia opetusja ohjausmateriaaleja oman työnsä tukena. Työnantajien edustajat voivat käyttää hankkeessa tuotettuja malleja ja materiaaleja monikielisyyden tukemiseen työyhteisössä. Heitä rohkaistaan myös kannustamaan kansainvälisiä osaajia käyttämään suomen tai ruotsin kieltä heti työsuhteen alusta alkaen. Yksi työyhteisöille kehitetty malli on Kieliportaat 3 . Sen tehtävänä on lisätä kielitietoisuutta ja havainnollistaa eri keinoja tukea suomen kielen käyttämistä. Mallissa on huomioitu eritasoisten kielentaitajien tarpeet, ja tavoitteena on edetä kielitietoisuuden herättelystä askel kerrallaan kohti selkeitä pelisääntöjä ja toimivia käytänteitä. Haaga-Helia vahvasti mukana Osa Kielibuusti-materiaalista tehdään yhdessä hankekumppaneiden kanssa ja osa itsenäisesti korkeakouluittain. Haaga-Heliassa olemme lisänneet ja monipuolistaneet suomen kielen opetusta ja ohjausta. Olemme luoneet opiskelijalle kattavat lähtötason itsearviointitestit Moodle-oppimisympäristöön perustason eri kursseille. Edistyneemmille opiskelijoille on järjestetty vuoden 2022 keväästä alkaen online-kurssi Kartoita suomen kielen taitosi (S2), joka auttaa suomen oppijaa arvioimaan omaa kielitaitoaan ja suunnittelemaan suomen kielen oppimispolkuaan myös kurssien ulkopuolella. Tälle kurssille voivat osallistua muutkin kuin tutkinto-opiskelijat avoimen ammattikorkeakoulun kautta. Mitä korkeammalla tasolla opiskelee tai mitä vaativammissa tehtävissä työskentelee, sitä tärkeämmäksi nousevat kirjalliset taidot. Samoin kuin ammatillisella toisella asteella myös korkeakouluissa suomenkielisiä tutkintoja suorittaa kasvava joukko opiskelijoita, joiden äidinkieli tai koulusivistyskieli on muu kuin suomi. Heidän vahvuutenaan on usein sujuva puhetaito. Asiatekstien lukeminen ja kirjoittaminen saattaa kuitenkin olla vaikeaa. Siksi olemme hankkeessa tekemässä oppimateriaalia, joka vahvistaa tekstitaitoja. Olemme 3AMK:n ja Helsingin yliopiston voimin luomassa yhteistä materiaalipankkia, joka sisältää monentyyppistä opetusmateriaalia keskeisistä kirjoittamisen ja tekstinymmärtämisen osa-alueista. Materiaalien käyttöä pilotoidaan syksyllä 2023 Haaga-Heliassa ja Metropoliassa, ja se julkaistaan Kielibuustin portaalissa. Yhdessä Laurea-ammattikorkeakoulun kanssa selvitimme kyselyin ja haastatteluin kansainvälisten restonomiopiskelijoiden suomen kielen osaamisen tarpeita työssä. Opiskelijoilta itseltään ja työnantajilta saamiemme vastausten pohjalta lähdimme suunnittelemaan sopivaa opetusmateriaalia. Laurea keskittyi harjoittelun aikaiseen tukeen, josta he ovat kertoneet Kielibuustin blogissa Kieitaidon pohdiskelua ja harjoittelua Laureassa 4 . Me Haaga-Heliassa päätimme tehdä kielenoppimista varten videoita asiakaspalvelutilanteista. Suunnittelimme ja kuvasimme hotellin vastaanotossa kahdeksan erilaista puhetilannetta, joissa työntekijän roolissa on suomea toisena kielenä käyttävä henkilö ja asiakkaana suomea äidinkielenä puhuva. Halusimme tällä valinnalla kannustaa opiskelijoita hakeutumaan oman alan suomenkielisiin työtehtäviin ja rohkaista työnantajia arvostamaan kansainvälisten osaajien monipuolista kielitaitoa. Videoiden tekemisestä voi lukea enemmän blogistamme Työtilannevideoita kuvaamassa 5 . Jatkamme videomateriaalin tuottamista. Projekti on myös mahdollistanut nopean reagoimisen muuttuviin tilanteisiin. Haaga-Helia järjesti heti syksyllä 2022 suomen kielen kurssin ukrainalaisille ja tammikuussa 2023 alkoi hankeresursseilla suunniteltu työelämän suomen virtuaalikurssi. Kielibuusti-projekti on hieno tuki tärkeässä ajankohtaisessa haasteessa auttaa kansainvälisiä osaajia integroitumaan ja työllistymään sekä yrityksiä löytämään osaavaa työvoimaa. Teksti: Tuula Jäppinen, Laura Uusitalo ja Riitta Yli-Tainio Kuva: Laura Uusitalo Tekstin linkit: 1) https://www.oph.fi/sites/default/ files/documents/2904%20Maahanmuuttoselvitys_OG_MDI.%20 V29.4.22pdf_1.pdf 2) https://kielibuusti.fi/kieli-hops-ohjauskeskustelujen-avuksi/ 3) https://kielibuusti.fi/wp-content/ uploads/2022/09/ALAPP22_ Steps-Toward-LanguageAwareness-in-the-Workplace.pdf 4) https://kielibuusti.fi/kielitaidon-pohdiskelua-ja-harjoittelualaureassa-kokemuksiakahvilatyoskentelypilotista 5) https://kielibuusti.fi/tyotilannevideoita-kuvaamassa-vinkkejaopetusvideoiden-tekijoille ”PIAN AVAUTUVA KIELIBUUSTI-PORTAALI TARJOAA KÄYTÄNNÖN APUA VAPAASTI KÄYTETTÄVÄKSI.”
16 SKOOTTERI S uomineidon kylkikaaressa Keski-Pohjanmaalla merestä nousseesta Kokkolasta löytyy opinahjo nimeltä Centria-ammattikorkeakoulu, jossa koulutetaan monen alan ammattilaisia, innovoidaan uutta, tutkitaan ja kehitetään. Tässä kohtaa emme malta olla hehkuttamatta Centriaa, sillä onhan se AVOP-kyselyn tulosten perusteella Suomen toiseksi paras koulutus vuonna 2022 valmistuneiden AMK-opiskelijoiden mukaan ja YAMK-opiskelijoiden toimesta arvioitu Suomen parhaaksi. Edellisessä yhteishaussa Centriaan satoi ennätysmäärä hakemuksia, ja se teki opiskelupaikoista ammattikorkeakoulujen tavoitelluimpia. Henkilöstön työtyytyväisyydestä kertoo kolmena vuotena peräkkäin saatu Great Place to Work -sertifikaatti. Centriassa toimivat tämän tarinan sankarit, taiteen moniottelijat, ketterät kehittäjäpedagogit, vuorovaikutteisen yhteiskehittämisen tehotiimi Tiku&Taku. Tiku eli Minna Koivula ja Taku eli Sanna-Kaisa Karvonen. Kurkistetaan aluksi tarinan päähenkilöiden ammattitaustaan. Kaksikon juuret ovat teatterissa ja draamassa ja ensimmäiset AMK-tutkinnot teatteri-ilmaisun ohjaajina valmistuivat vuosina 2007 ja 2008. Sanna-Kaisa toimi kymmenisen vuotta freelancerina esittävän taiteen kentällä ja Minna puolestaan teatterikuraattorina kaupunginteatterissa sekä Esittävän taiteen koulutusohjelmassa opettajana. Minna hankki töiden ohessa ammatillisen opettajan pätevyyden ja Sanna-Kaisa luokanopettajan paperit. Turun ammattikorkeakoulussa tehokaksikko suoritti kulttuurihyvinvointi YAMK-tutkinnon töidensä ohessa ja Minnan hyppysiin tarttui viimeksi ekspressiivisen taideterapia ohjaajan paperit. Juuri tulleen tiedon mukaan he suuntaavat seuraavaksi mielenterveyden EA1 -kurssille. Kaksikko aloitti työparityöskentelyn vuonna 2018 Centrian LUmOaVA-hankkeessa (ESR), jossa tuettiin osaamista ja osallisuutta taidelähtöisten menetelmien keinoin. Vuosina 2020-2022 toimineessa OMA -hankkeessa (ESR) kohderyhmänä olivat myös heikoimmassa työmarkkina-asemassa olevat ja taiteen lisäksi toinen tärkeä kehittämisen väline löytyi pelillisyydestä. Tällä hetkellä tiimi Tiku&Taku toimii Art in Business -pilottihankkeessa (ESR), jossa luovuusja tulevaisuusajattelulla säväytetään elinkeinoelämää. Organisaation strateginen kehittäminen ja työyhteisön hyvinvointi saa potkua ja kipinää työyhteisötaiteilijoina toimivien Karvosen ja Koivulan sparrauksessa, ja näin luovat yhteiskehittämisen menetelmät solahtavat organisaatioiden arjen keskelle. Dynaamisen duon uniikki osaaminen on haluttu valjastaa Centrialla laajasti käyttöön. Sanna-Kaisa ja Minna työskentelevät niin opiskelijoiden kuin henkilökunnan parissa sekä laajasti alueen Taidepedagogit tutkivat, kehittävät ja innovoivat korkeakoulussa taiteen keinoin. SUPERVOIMINA TAIDEJA TYÖPARITYÖSKENTELY Tehotiimin mottona on ”luovat menetelmät soittavat meissä niitä säveliä, jotka eivät puheella soi”.
17 SKOOTTERI eri toimijoiden kanssa valtakunnallisia ja kansainvälisiä verkostoja unohtamatta. Joka vuosi ensimmäisen vuoden opiskelijat pääsevät Sanna-Kaisan ja Minnan ryhmäyttäviin työpajoihin, joita seuraa tutortunneilla pidettävät tulevaisuustyöpajat. Tunnit eivät ole luentoja, puhuvia päitä eikä pönötystä, vaan toiminnallisia, osallistavia ja luovalla otteella rakennettuja. Taiteen taikaviitalla hyvinvointia ja hyvää mieltä Taiteella ja kulttuurilla on tutkitusti monia hyvinvointia ja terveyttä tukevia vaikutuksia. Kulttuurin ja taiteen hyvinvointivaikutukset tunnistetaan jo jokaisen ihmisen koko elinkaaren kattavana oikeutena olla osallisena taiteeseen, mutta taide tutkimuksen ja kehittämisen välineenä odottaa vielä Feeniks linnun lailla tuhkasta nousemista. Tikun ja Takun sydämenasiana on ollut valjastaa taiteen potentiaali käyttöön mahdollisimman laajasti ammattikorkeakoulun tarjoamilla työkentillä. Tikulle ja Takulle taideinterventiot erilaisissa konteksteissa ovat tapa ajatella ja jäsentää maailmaa, tapa nähdä asiat eri näkökulmista ja toisaalta tuoda näkyväksi haastaviakin asioita. Taiteen hyödyntämisessä eri konteksteissa on kyse asioiden etäännyttämisestä, esteettisestä kahdentumisesta, jossa taiteen avulla tarkastellaan todellisen elämän ilmiöitä irrottamalla ne hetkeksi taiteen avulla todellisuudesta. Taiteen hyödyntämisessä on aina kyse myös ihmisyydestä ja inhimillisyydestä, siitä, että jokainen tarkastelee tätä maailmaa omien kokemuksien, tunteitten, arvojen, toiveiden ja oman persoonallisuuden kautta. Taide opettaa meitä myös ymmärtämään ja kunnioittamaan jokaisen omaa ainutlaatuista tapaa käsitellä asioita. Vuorovaikutus ja yhdessä tekeminen kumpuavat kaksikon teatteritaustasta ja näin ollen tiivis työparityöskentely on heille luontaista. Parhaimmillaan työparityöskentely sytyttää ja kannattelee, avartaa ja antaa roppakaupalla iloa ja voimavaroja työhön. Sivullisia se saattaa myös suututtaa, koska eihän työn sovi olla hauskaa! Vai sopiiko? No sitä se on, ainakin meidän kohdalla. On paljon helpompaa paukutella reteästi henkseleitä oman osaamisen suhteen kaksin kuin yksin. (Tämäkin teksti olisi yksin kirjoitettuna vaatimattomampi ja vähemmän hehkutusta täynnä) Kaiken naurun ja hetkellisten turhaumien tuloksena on syntynyt innovaatioita ja ideoita, joita ei olisi yksin saatu millään aikaan. Työparin kanssa asioiden pallottelu, muhitteleminen, maalaaminen tai hiihtopalaverissa hien kautta puserrettu idea on usein jo valmiiksi kyseenalaistettu eri näkökulmista, hiottu ja tarkasteltu, mutta myös rikastettu toinen toisiltaan nappaamien hajatelmien kautta. Työparityöskentelyssä yhdessä tekemisen lisäksi vastuu, tavoitteet ja näkemykset ovat yhteisiä. Reflektiivisellä otteella toteutettu työparityöskentely säästää voimavaroja ja lisää osaamista. Työtehtäviä jakamalla myös kuormitus kevenee ja työn ohessa voidaan sanoittaa yhdessä vaikeitakin asioita. Parhaassa tapauksessa työparityöskentelyyn ikään kuin integroituu työnohjaus, melkoinen etu sekin. Taiteen prosesseista tutut kokeilut ja erehdyksen kautta hioutuneet kehittämistyön timantit ovat opettaneet sietämään keskeneräisyyttä ja nousemaan pystyyn pyllähdyksen jälkeen. Rohkeus olla ei tietämisen -tilassa ja kokeilukulttuurin nuoralla tanssi monen eri osaajan kanssa tuottavat innovaatioita, joihin ei mekaanisesti suorittaen olisi koskaan päästy. Tikulla ja Takulla on palo sanoittaa ja tehdä näkyväksi taiteen mekanismeja eri osaajien ja organisaatioiden käyttöön. Taide mahdollistaa läsnäolevan kohtaamisen erilaisten ihmisten kanssa ja nostaa esiin myös kätkettyä tai piilossa olevaa. Pitää uskaltaa valjastaa aivojen oikea puolisko toisinaan enemmän käyttöön rationaalisen ja loogiseen ajatteluun pyrkivän vasemman puoliskon sijaan. Tulee uskaltaa heittäytyä, päästää irti totutusta, ravistella irti suorittava tehokkuuden ilmapiiri ja raivata tilaa luovuudelle. Taide mahdollistaa ihmisen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tarkastelun ja sitä kautta myös monikerroksisen potentiaalin ja voimavarojen esiin nostamisen. Vuosien varrella taiteen ja kulttuurin matkassa työuraansa luoneet Tiku ja Taku eivät lakkaa hämmästelemästä taiteen taikaa ja tehoa. Supervoimat saattavat piileskellä maalipurkin väripigmentissä, kuivuneen saven pinnassa tai musiikkikappaleen alkusoinnussa. Ja totta vie sisäinen sankaruus asuu meissä kaikissa. Tiku ja Taku lupaavat, että heidän matkassa taikaviitta lepattaen jokainen pääsee lentoon, nimittäin taiteessa ja yhdessä tekemisessä on sitä tarvittavaa nostetta. Teksti: Minna Koivula ja Sanna-Kaisa Karvonen, TKI-asiantuntijat, taidepedagogit, Centriaammattikorkeakoulu, Kokkola Kuvat: Markus Kunelius Sannan ja Minnan saumaton työparityöskentely toimii luovuuden lähteenä.
18 SKOOTTERI Kuka olet? Ja mitä teet? I am Surabhi Bhuskute. I am a new member of OAJ (SKO and HHO Opettajat ry) originally from India and I moved to Finland 3.5 yrs back. I work as a Senior Lecturer and teach topics related to HR/people management and International business. Mikä on roolisi SKOssa? I am a Doctorate in Human Resource Management with a comprehensive background in the higher education industry and have been teaching for more than a decade. Other than teaching, I have worked in the field of corporate training, talent development, HR consulting & end-to-end recruitment. Mikä on parasta a) työssäsi ja b) luottamustehtävässäsi? I am passionate about people and their development and naturally inclined towards helping individuals and teams grow. Three loves of my life: 1. Learning 2. Learners 3. Being instrumental in bringing these two together. I am a people person and I enjoy activities that involve coordination, communication or facilitation. My family and friends are my strength and music rejuvenates me the most. I am a trained singer, love to dance and enjoy cooking (vegetarian food is my specialty). Mitä toivot SKOlta tulevaisuudessa? I am happy to be in the happiest country of the world and plan to stay here long-term. Haaga-Helia holds a special place in my heart since I completed my pedagogical studies here and I am really looking forward towards learning and growing here professionally. Teksti: Päivi Käri-Zein THE SKOLA ISET Aloitin Skootterin päätoimittajana tämän vuoden alussa. Olen aiemmin toiminut Skootterin toimituskunnan puheenjohtajana ja siinä tehtävässä jatkan myös edelleen. Lehden päätoimittajuus on mielenkiintoinen uusi haaste, jonka otan innolla vastaan. Minulla on aiempaa kokemusta julkaisutoimittajan työstä, minkä lisäksi olen työskennellyt erilaisissa julkaisuprojekteissa. Näistä on varmasti apua myös päätoimittajan tehtävän hoitamisessa. Luonnollisesti tehtävän hoitamista helpottaa myös työni opettajana ja aktiivinen osallistuminen SKOn toimintaan. Skootterin tekeminen ja jatkuva kehittäminen on mukavaa toimivan tiimin kanssa. Meillä on hyvä ja asioihin paneutuva toimituskunta, jonka apuun ja panostukseen voin luottaa. Toivon, että saamme kehitysehdotuksia myös lehden lukijoilta eli juuri sinulta. Järjestötoimintaa -palstalla on kerrottu Skootterin lukijatutkimuksesta. Käy osallistumassa, niin voit vaikuttaa lehden kehitykseen. Atte Korte Skootteri-lehden päätoimittajaksi Maiseman vaihtaminen auttaa luovuuden ja jaksamisen ylläpitämisessä. Kuvassa päätoimittaja rentoutumassa Malediiveilla.
19 SKOOTTERI Järjestötoimintaa Jäsenhankintakampanja Maaliskuusta alkaen SKOhon uuden jäsenen rekrytoinut SKOn jäsen saa palkkioksi 50 euron arvoisen S-ryhmän lahjakortin (lahjakortti/uusi jäsen). Koskee 1.3 alkaen liittyneitä jäseniä. Lisätietoja sko.oaj.fi Järjestötoimintapalstalla kerrotaan liiton ajankohtaisista asioista. Laajempaa ja tarkempaa tietoa on saatavilla SKOn nettisivuilla osoitteessa sko.oaj.fi. Kannattaa seurata SKOta myös Facebookissa ja muilla somekanavilla. Yhdistystoimijatietojen päivittäminen Jäsenyhdistyksien on tärkeää pitää tiedot yhdistysten toimihenkilöistä (esim. puheenjohtaja, sihteeri, yhteysopettaja) ajan tasalla. Tiedot voi tarkistaa ja tarvittaessa päivittää OAJ:n Edustettavat jäsenet-palvelussa. Palveluun pääsee kirjautumalla OAJ-areenaan osoitteessa https://areena.oaj.fi/ ja klikkaamalla kirjautumisen jälkeen ylhäällä vasemmalla olevaa Edustettavat jäsenet -kuvaketta. Edustettavat jäsenet -palvelussa valitaan ensin kohta ”Organisaation tiedot” ja sen jälkeen välilehti ”Tehtävänhaltijat”. Jäsenyhdistyksien nimimuutokset SKOn virallinen nimi on nykyisin SKO – Suomen korkeakoulujen ja toisen asteen opettajat ry. Jäsenyhdistyksien olisi hyvä päivittää nimensä yhteensopivaksi liiton nimen kanssa. Tämä tapahtuu muuttamalla yhdistyksen sääntöjä vuosikokouksen päätöksellä. Liiton hallituksen hyväksymät jäsenyhdistyksen mallisäännöt voi pyytää järjestösihteeri Elisa Ruposelta. Neuvoja sääntöjen muuttamiseksi voi pyytää varapuheenjohtaja Atte Kortelta. Uuden valtuuskunnan nimeäminen Syksyn 2023 vaalipiirikokouksissa nimetään jäsenet nelivuotiskaudelle keväällä 2024 aloittavaan valtuuskuntaan. Vuonna 2020 toteutetun sääntömuutoksen mukaisesti valtuuskunnan kokoa on pienennetty, ja siihen valitaan nyt 25 varsinaista jäsentä ja 14 varajäsentä. Valtuuskunnan nimeämiseen liittyvistä käytännön toimista tiedotetaan lisää myöhemmin. Vuoden SKOlainen-kilpailu taas käynnissä Haemme jälleen positiivista, esimerkillistä SKOn jäsentä palkittavaksi Vuoden SKOlaisena. Hänen ei tarvitse olla järjestöaktiivi, vaan etsimme henkilöä, joka on omassa työssään ja toiminnassaan osoittanut olevansa reilu kollega ja positiivinen voimavara työyhteisössä. Esityksen voi tehdä jäsenyhdistys, kollega, tiimi jne. Vapaamuotoinen esitys palkittavasta perusteluineen toimitetaan Elisalle SKOn toimistoon 10.3. mennessä (elisa.ruponen@outlook.com). Vuoden SKOlainen julkistetaan SKOn valtuuskunnan kevätkokouksessa huhtikuussa. Skootterin lukijatutkimus Skootterin toimituskunta haluaa selvittää lukijoiden näkemyksiä lehdestä. Vastaamalla lyhyeen kyselyyn, voit auttaa meitä kehittämään lehteä. Kaikkien vastanneiden ja yhteystietonsa jättäneiden kesken arvotaan kaksi kappaletta Perfect Finnish -lahjakortteja. Osallistu lukijatutkimukseen SKOn nettisivulla sko.oaj.fi –> Ajankohtaista Kirjoittajaksi lehteen? Oletko kiinnostunut kirjoittamisesta ja haluaisit esimerkiksi kertoa työstäsi tai alueesi toiminnasta? Tai onko mielessäsi jokin aihe, joka on ajankohtainen tai muuten tärkeä? Nyt sinulla on hieno mahdollisuus hypätä kirjoittajaksi Skootteri-lehteen myös ensi vuonna. Otamme juttuja vastaan mielellämme ja myös ajattomia juttuja tarvitaan, joita voimme julkaista lehdessä milloin vain. Haluaisitko esimerkiksi ehdottaa kollegaasi Kuulumisia kentälle -palstalle, jossa kerrotaan SKOlaisten elämästä, kulttuurija vapaa-ajan harrastuksista ym. Olethan kuitenkin aina ensin ennen jutun kirjoittamista yhteydessä sähköpostiin skootteritoimitus@ gmail.com ja sovimme, minkä kokoinen juttu sopii lehteemme. Päätoimittaja antaa sinulle kirjoitusohjeet (merkkimäärät ym.), joita jokainen lehteen kirjoittava noudattaa.
Terveisiä Omniasta Koronan jälkeen olemme alkaneet taas tavata toisiamme. Olemme käynneet sienestämässä, baletissa ja pian olemme menossa katsomaan taikahuilua. Jokin aika sitten kävimme museokierroksella Töölössä. Ensin Reitzin kotimuseossa, josta pidimme ehkä enemmän kuin Kirpilän museosta. Molempia voimme kuitenkin suositella. Meillä oli mukava opas Eija Olsson esittelemässä molemmissa museoissa. Uusia jäseniä yritimme saada skumpan voimalla koulutuspäivän päätteeksi. Onneksi liittyminen on taas tullut helpommaksi OAJ:n sivujen kautta. Aika moni jäi miettimään jäsenyyttä. Toivottavasti mietintä tuottaa positiivisen tuloksen. Kaipaamme yhteisiä tapaamisia muidenkin oppilaitosten opettajien kanssa. Töiden puolesta olemme huolissamme opiskelijoiden poissaoloista. Toivoisimme selkeitä sääntöjä opiskelijoille, etteivät opiskelijat häviäisi omille teilleen. Omniaan on tullut uusi työajanseurantajärjestelmä SoleTM. Työntekijöillä on ollut järjestelmän käyttämisessä monenlaisia haasteita. Olisi kiva tietää, mitä työajanseurantajärjestelmiä muissa oppilaitoksissa on ja millaiset ovat työntekijöiden kokemukset niistä. Teksti ja kuva: Aila Kari, Omnia SKO SENIORIT ry tiedottaa SKO Seniorit ry toimii eläkkeelle jääneiden SKOn jäsenten yhteisenä yhdistyksenä. Yhdistyksen jäsenmaksu on 40 €/vuosi, joka mahdollistaa osallistumisen moniin omiin vuotuisiin aktiviteetteihin ja joka toinen vuosi järjestettäville SKO-päiville. Lisäksi seniorijäsenyys oikeuttaa vuokraamaan SKOn lomamökkejä. Kun jäät eläkkeelle, liity SKO Senioreihin ilmoittamalla yhteystietosi (nimi, sähköposti ja puh.nro) ja skolainen yhdistys, johon olet työssä ollessasi kuulunut osoitteeseen?liisaseniorit@ gmail.com. Senioreiden kevään 2023 vuosikokous on 19.4. Tampereella. Keväällä järjestetään vierailu Tallinnassa ja elokuussa on tulossa Turun saariston rengastiereissu. Tapahtumista tiedotetaan tarkemmin jäsenkirjeissä ja SKO Seniorit ry:n Facebook-sivuilla. Toimintaa koordinoi yhdistyksen hallitus (pj Liisa Aarnio, Arja Hietala, Martti Kaunisto, vpj Seppo Kinkki, sihteeri Ritva Leppänen, Sirkka Parviainen ja Tuija Salminen). Tarvitsemme toiminnan laajentamiseksi aktiivisia senioreita ympäri Suomen. Ilmoittaudu alueesi yhteyshenkilöksi ottamalla yhteyttä osoitteeseen?kaunistomartti@ gmail.com. Kuva Kirpilän taidekodista, kuvassa jäseniä ja aveceja. https://taidekotikirpila.fi https://www.reitz.fi/