1 SKOOTTERI SKO RY:N JÄRJESTÖLEHTI 3/2022 SKOOTTERI
2 SKOOTTERI SISÄLLYSLUETTELO 3/2022 3 Pääkirjoitus/Ledare 4 Monipuolinenkattausedunvalvontaa luottamusmiespäivillä 6 Tervastateknologiaan 8 OAJ:nuusipuheenjohtaja 10 Opettajaosuustoiminnallisenaluottamustoimijana 12 Toimituskuntaesittäytyy 14 SuunnittelumatkaItaliaan 16 TUTU-Verstas-tulevaisuustyöpajat 18 Kuulumisiakentältä:RitvaKara SKOOTTERI SKO ry:n järjestölehti • sko.oaj.fi • Aikakauslehtien Liiton jäsen Toimisto Rautatieläisenkatu 6 00520 Helsinki Puheenjohtaja Ulla Kangasniemi Puh. 040 5124914 ulla.kangasniemi @lapinamk.fi Kannen kuva: Atte Korte Järjestösihteeri Elisa Ruponen Puh. 040 752 9173 Päätoimittaja Niina Linna Puh. 050 3758003 skootteritoimitus @gmail.com Ulkoasu ja taitto Niina Linna Design Ilmoitushinnat 2/1 1924 € 1/1 1265 € 1/2 935 € 1/3 660 € 1/5 330 € Skootteri ilmestyy digitaalisena neljä kertaa vuodessa. Lähetä aineistot: skootteritoimitus@gmail.com 1/2022 15.2. Maaliskuu 2/2022 15.5. Kesäkuu 3/2022 15.9. Lokakuu 4/2022 15.11. Joulukuu Nro Aineistot Ilmestyy viimeistään ILMESTYMISAIKATAULU 18 SKOn hallitus vieraili Italiassa ja tapasi Apro Tech -instituutin opettajia. Muotoilija, taiteilija ja Tampereella toimiva kulttuuriopettaja Ritva Kara valmistaa upeita koruja. ISSN 0786-9118 1414
3 SKOOTTERI Nro Aineistot Ilmestyy viimeistään PÄÄKIRJOITUS Vauhti kiihtyy Syksyn työt on aloitettu ja kesävapaat tuntuvat taas kaikilla jääneen vähän kesken. Sopimusrintamalla on hiljaista OAJ:n saatua kaikki opetusalan sopimukset solmittua. Sivistan sopimus saatiin vasta elokuun alussa, eikä lopullinen neuvottelutulos täysin miellyttänyt ainakaan ammattikorkeakoulujen opettajia palkattoman työvapaan tuoman heikennyksen vuoksi. SKOlla oli syyskuussa omat luottamusmiesten neuvottelupäivät, jolloin työja virkaehtosopimusten muutoksia avattiin tarkemmin. Syksyn toimintamme SKOssa on myös startattu. Elokuun lopulla järjestimme Oulussa SKO-koulutuspäivät teemalla Tervasta teknologiaan. Voit lukea päivistä lisää tästä lehdestä. Myöhemmin marraskuussa on vuorossa valtuuskunnan syyskokous, jonka asialistalla on ensi vuoden toimintasuunnitelman ja talousarvion lisäksi henkilövalintoja. Syksyn vaalipiirikokouksissa asetetaankin ehdokkaita ja tehdään aloitteita valtuuskunnan käsiteltäväksi. OAJ myönsi Työhyvinvointirahaston apurahan SKOn, AKOLin ja TOOLin yhteiselle hankkeelle. Hanke lähtee käyntiin yhdistysten hallitusten yhteisseminaarilla lokakuussa. Hankkeessa tulemme järjestämään webinaareja, koulutusta ja tapahtumia jäsenistöllemme. Kannattaa lukea noin kerran kuussa sähköpostitse ilmestyvä uutiskirje, jossa kerrotaan hankkeen etenemisestä. Opettajilla on kova tohina päällä lähiopetuksen alettua kampuksilla. Käytävät, kahvilat ja opetustilat täyttyvät opiskelijoista ja puheensorinasta. On mukavaa tavata kollegoita, suunnitella opetusta yhteisen pöydän ääressä ja vaihtaa kuulumisia. Osa jatkaa ainakin osittain työtään myös etämoodilla. Korona ja poikkeusolot saivat aikaan työn tekemisen murroksen, mutta onneksi moni pääsee itse vaikuttamaan siihen, miten opetustaan ja muuta työtään järjestää. Uudistumme jatkuvasti ja se näkyy myös järjestölehdessämme. Skootterin toimituskunta haluaa aktiivisesti kehittää lehteä ja toivoo siihen erityisesti juttuja ja kuvia kentältä. Toivottavasti siis viihdyt tämänkin Skootterin parissa. Värikästä syksyn jatkoa Sinulle, SKOn jäsen! Ulla puheenjohtaja ledare Takten ökar Höstens arbete har inletts och för många känns det att sommarsemestern tagit slut alldeles för fort. På avtalsfronten är det lugnt, eftersom OAJ slutit avtal med alla parter inom undervisningsbranschen. Inte förrän i augusti ingicks bildningsarbetsgivarnas avtal och det slutliga avtalet tilltalade inte alla, framför allt inte yrkeshögskolelärarna, på grund av den ogynnsamma förändringen av den oavlönade arbetsledigheten. SKO ordnade för sina förtroendemän förhandlingsdagar i september, under dagarna gick man igenom ändringarna i arbetsoch tjänstekollektivavtalen. Höstens verksamhet inom SKO har också satt i gång. I slutet av augusti arrangerades SKO:s utbildningsdagar i Uleåborg och temat var Från tjära till teknologi. Du kan läsa mera om dagarna i den här tidningen. Senare i november anordnas delegationens höststämma och på dagordningen finns förutom verksamhetsplanen och budgetplanen, val av personer. Under höstens valdistriktsmöten ställer man upp kandidater och lägger fram motioner som sedan delegationen behandlar. OAJ beviljade medel ur fonden Välbefinnande i arbetet till SKO:s, AKOL:s och TOOL:s gemensamma projekt. Projektet inleds i oktober då föreningarnas styrelser samlas till ett gemensamt seminarium. I projektets regi kommer webbinarier, utbildningar och evenemang att arrangeras för våra medlemmar. Det lönar sig att läsa våra nyhetsbrev som skickas ut via e-post och som publiceras cirka en gång i månaden. Där berättar vi hur projektet framskrider. Lärarna har nu fullt upp då undervisning på campus har börjat. Korridorerna, caféerna och undervisningssalarna fylls av studerande och av prat och röster. Det är trevligt att träffa kolleger, att sitta vid samma bord och tillsammans planera undervisningen och att småprata. En del av oss fortsätter åtminstone delvis att jobba på distans. Coronan och undantagsförhållandena har fått till stånd en förändring vad gäller vårt sätt att jobba, och som tur kan många av oss påverka hur undervisningen och det övriga arbetet ordnas. Vi förnyar oss ständigt och det syns också i vår organisationstidning. Skootteris redaktion vill aktivt utveckla tidningen och önskar speciellt få in artiklar och bilder från sina medlemmar. Hoppas att du trivs med det här numret av tidningen. Jag önskar Dig en färgsprudlande höst, bästa SKO-medlem! Ulla ordförande
4 SKOOTTERI 4 Monipuolinen kattaus edunvalvontaa SKOn vuosittaiset luottamusmiespäivät pidettiin Helsingissä 22.–23.9. Päiville osallistui runsas joukko SKOlaisia luottamusmiehiä. Keskeisin anti oli laaja edunvalvontaosuus, jonka lisäksi oli mahdollisuus verkostoitua. L uottamusmiespäivät pidettiin Helsingissä syyskuussa. Ensimmäisenä päivänä OAJ:n neuvottelupäällikkö Markku Perttunen ja määräaikainen neuvottelupäällikkö Pasi Repo esittelivät uusia työehtosopimuksia. Neuvottelukierros oli ollut varsin haastava. Kunta-alalla OAJ joutui yli 30 vuoden jälkeen turvautumaan työtaisteluihin. Yksityisellä opetusalalla neuvottelut Sivistan kanssa olivat vaikeat ja järjestöllisiin toimiin turvauduttiin puolin ja toisin. Lopulta sopimukset saatiin maaliin, vaikka etenkin Sivistan sopimuksen hyväksyminen olikin vaikea paikka OAJ:n ammatilliset opettajat OAO:lle. Kunta-alan sopimuksissa OAJ saavutti asettamansa tavoitteet, ja alalle saatiin yleiskorotuksien lisäksi useamman vuoden kestävä palkkaohjelma. OVTES sisältää vuodelle 2022 järjestelyerän, jonka käytöstä päätetään keskustasolla. Jos sopimukseen ei päästä, erä jaetaan yleiskorotuksena. Sopimus sisältää myös paikallisesti jaettavia järjestelyeriä vuosille 2023 ja 2024. Näiden käytöstä työnantajien tulee neuvotella luottamushenkilöiden kanssa. Järjestelyerä voidaan käyttää esimerkiksi paikallisten palkkaepäkohtien korjaamiseen. Mikäli erien käytöstä ei päästä sopimukseen, päättää työnantaja erien käytöstä. Yksityisellä opetusalalla toimiville maksetaan yleiskorotukset ja niiden lisäksi paikallisia eriä. Avaintan sopimukseen sisältyy järjestelyeriä, joita voidaan käyttää esimerkiksi palkkausjärjestelmän kehittämiseen. Työnantajan on neuvoteltava erien käyttämisestä luottamushenkilöiden kanssa. Työnantaja päättää erän kohdentamisesta, jos neuvotteluissa ei päästä yksimielisyyteen. Sivistan sopimukseen sisältyvä järjestelyerä maksetaan työn vaativuuden tai työstä suoriutumisen perusteella. Sopimuksen mukaan paikallisen erän käytöstä tulee sopia luottamusmiesten kanssa. Mikäli sopimukseen ei päästä jaetaan erä yleiskorotuksena. Kaikkiin uusiin työehtosopimuksiin tehtiin myös perhevapaauudistuksesta johtuvia muutoksia. OAJ on tyytyväinen perhevapaauudistuksen toteutumisesta laajana myös työehtosopimuksissa. Eri sopimuksissa on joitakin vivahde-eroja. Pääpiirteet ovat kuitenkin samat, ja kaikkien sopimuksien SKOn luottamusmiehet kokoontuivat koulutuspäiville Helsinkiin.
5 SKOOTTERI SKOOTTERI 5 mukaan synnyttävälle vanhemmalle maksetaan raskausraha 40 arkipäivää ja lisäksi palkallinen vanhempainvapaa 32 arkipäivää. Ei synnyttävällä vanhemmalla on oikeus 32 arkipäivän palkalliseen vanhempainvapaaseen. Sivistan sopimukseen tuli erityisesti ammattikorkeakoulun opettajia koskettavia tekstiheikennyksiä. Jatkossa palkaton harkinnanvarainen työvapaa, vuorotteluvapaa ja opintovapaa pienentävät kesän vapaajakson palkkaa. Pienennyksen summa saadaan kertomalla poissaolotyöpäivät luvulla 0,1 ja päiväpalkalla. Luottamusmiesjärjestelmää tulee kehittää OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murron ajankohtaiskatsauksessa esiin nousivat julkisen talouden velkaantuminen, väestökehitys, työn murros ja työmarkkinajärjestelmän murros, mitkä aiheuttavat haasteita toimintaympäristössä. Murron mukaan haasteet edellyttävät reagointia ja esimerkiksi työmarkkinajärjestelmän osalta on ryhdyttävä miettimään sitä, millainen sopimusrakenne aidosti palvelee jäsenten etua. Myös luottamusmiesten tuen varmistaminen on tärkeää ja suuri kysymys on myös se, miten luottamusmiesjärjestelmän tulevaisuus turvataan. Katarina Murron mukaan luottamusmiehen rooli työpaikoilla on keskeinen. OAJ:n tulisikin panostaa järjestelmän kehittämiseen siten, että myös nuoria opettajia saadaan mukaan luottamushenkilöiksi. Ratkaisuna tähän voisi olla esimerkiksi sisällöltään laadukkaat koulutukset ja toimivat työkalut asioiden hoitamiseen. Ajankohtaiset lakiasiat kiinnostivat Ajankohtaisia lakiasioita esitteli OAJ:n lakimies Eija Mali, joka toi esityksessään esille myös varoituksen ja huomautuksen antamiseen liittyvät periaatteet. Kentällä on ollut ongelmia erityisesti tilanteissa, joissa opiskelijat ovat antaneet opettajasta negatiivista palautetta. Mali painotti, että työnantajalla on velvollisuus kuulla asiassa opettajaa ja kuulemisen yhteydessä asia tulee yksilöidä. Pelkästään nimettömän palautteen perusteella ei voida antaa varoitusta. Aihe synnytti runsaasti keskustelua, kun luottamusmiehet nostivat esiin kentällä tapahtuneita tilanteita. Näihin Eija Mali antoi hyviä vinkkejä tulevaisuutta varten. Verkostoitumista ja vertaistukea SKOn luottamusmiespäivät jättivät hyvin tilaa myös verkostoitumiselle. Luottamusmiesten keskusteluissa esiin nousi erityisesti työn kuormittavuuden lisääntyminen. Useissa puheenvuoroissa pahoiteltiin sitä, kuinka suuri osa työajasta voi mennä erilaisiin hallinnollisiin töihin ja opiskelijan kohtaamiseen jää entistä vähemmän aikaa. Samaan aikaan opiskelijat tarvitsisivat entistä enemmän opettajan tukea. Luottamusmiehet pitivät tärkeänä, että myös opettajien jaksamisesta huolehdittaisiin. Opettajien kokemaa kuormitusta voisi vähentää esimerkiksi panostamalla opiskelijoiden tukipalveluihin entistä enemmän. Opettajien lisäksi opiskelijat tarvitsevat esimerkiksi opintokuraattoreiden ja opinto-ohjaajien palveluja. Toisaalta työpaikoilla voitaisiin kiinnittää huomiota yhteisöllisyyden vahvistamiseen ja opettajaa tukevaan esimiestyöhön. Tähän omat haasteensa on tuonut korona-ajan myötä yleistyneet etäpalaverit, jolloin jopa oman esimiehen tapaaminen kasvokkain voi olla harvinaista. Teksti: Atte Korte Kuvat: SKO ja Atte Korte OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto esitteli luottamusmiehille OAJ:n ajankohtaisia asioita.
66 SKOOTTERI TERVASTA TEKNOLOGIAAN – SKO-koulutuspäivät Oulussa Perinteiset SKO-koulutuspäivät saapuivat kauniiseen ja vielä kesäiseen Ouluun 27.–28.8. Päivien aikana kuultiin esityksiä järjestöasioista, edunvalvonnasta ja teknologiasta. Lisäksi verkostoiduttiin ja nautittiin hyvästä seurasta. O AJ Pohjois-Pohjanmaan puheenjohtaja Ari-Pekka Sirviö esitteli Oulun SKO-koulutuspäivillä alueyhdistyksen toimintaa. Alueyhdistykseen kuuluu 29 jäsenyhdistystä, joissa on yhteensä noin 4600 jäsentä. OAJ Pohjois-Pohjanmaan monipuolisissa koulutuksissa on vuosittain noin 2000 kävijää. Joka kolmas vuosi järjestettävät Pohjois-Suomen opettajapäivät (OPI) nostavat koulutuksien osallistujamäärän jopa 6500–7000 kävijään. OPI-tapahtumassa on mukana kymmeniä mielenkiintoisia luennoitsijoita, näytteilleasettajia ja työpajoja, joista saa tietoa, tsemppiä ja virikkeitä. OAJ Pohjois-Pohjanmaan toiminnan haasteena on etenkin alueen laajuus. Yhdistyksessä joudutaan jatkuvasti pohtimaan muun muassa sitä, missä koulutukset voitaisiin järjestää siten, että ne saavuttaisivat tasapuolisesti jäsenistön. Korona-aika on kuitenkin tuonut tähän hyviä oppeja. Esimerkiksi hybridikokoukset ovat tulleet jäädäkseen ja ne helpottavat toimintaa suurella alueella. Etäyhteyksiä voidaan hyödyntää myös koulutuksissa. Edunvalvonnan ja järjestötoiminnan ajankohtaiset Koulutuspäivien toinen päivä sisälsi asiaa edunvalvonnasta ja järjestötoiminnasta Ulla Kangasniemen, Atte Korten ja Konsta Ojasen johdolla. Esityksissä käytiin läpi keskeisiä kohtia uusista työehtosopimuksista. Lisäksi Ari-Pekka Sirviö esitteli OAJ Pohjois-Pohjanmaan toimintaa.
7 SKOOTTERI SKOOTTERI 7 esiteltiin ajankohtaisia koulutuspoliittisia asioita, kuten muun muassa tarve koulutuksen digitalisaation kehittämisen kansalliselle strategialle ja jatkuvan oppimisen omalle rahoitusmallille. SKOn omassa järjestötoiminnassa ajankohtaista on vaalipiirien kokoontuminen syys-lokakuussa. Vaalipiirit tekevät esityksensä puheenjohtajiksi ja hallituksen jäseniksi. Lopulliset päätökset asioista tekee marraskuussa kokoontuva SKOn valtuuskunta. Ajankohtaista on pian myös SKOn liikuntapäivät, jotka järjestetään pitkän tauon jälkeen keväällä 2023. Myös AKOL-SKO-TOOL-yhteistyö jatkuu entistä syvempänä. Liitoille on myönnetty OAJ:n työhyvinvointirahaston apuraha hankkeeseen Yhteistyöverkostosta avaimia työhyvinvointiin – työnantajat mukaan kehitystyöhön. Hankkeessa on tarkoitus toteuttaa jäsenille tapahtumia, webinaareja ja koulutusta. Vuoden SKOlainen on valittu Oulussa julkistettiin myös ensimmäistä kertaa valittu vuoden SKOlainen. Hän on lehtori Ulla Kärnä Joensuusta. SKOn hallitus perustelee valintaa muun muassa seuraavasti: ”Ulla on aina ystävällinen ja valmis auttamaan, myös kiireisinä aikoina. Ulla nostaa rohkeasti esille kollegoiden kanssa havaittuja työyhteisön ja työpaikan kehittämiskohteita. Hän sanoo monesti ääneen sen, mitä muut ajattelevat. Ulla osaa kääntää negatiivisenkin asian räväkäksi nauruksi siten, että kaikki voivat lähteä tilasta pois vähintäänkin hieman hymyillen.” Kuvat ja teksti: Atte Korte Opettajat tähtientekijöinä Vuoden SKOlainen Ulla Kärnä. Uuden lukuvuoden alkuun ”Edessä on sata ovea, tuhat tietä. Valitse sydämelläsi, punnitse tunteella, käytä hiven järkeä. Ovet on tehty avattavaksi, tiet tallattavaksi, elämä elettäväksi. Jos erehdyt, uskalla itkeä, uskalla nauraa, uskalla muuttaa suuntaa. Ei mikään kasva ilman vettä, ei ihminen kypsy kyynelittä. Mutta silti odota parasta, äläkä pelkää pahinta, niin saat mitä ansaitset." -tuntematon”Ajattelen, että opettajat ovat tähtientekijöitä. Koen, että olemme valmentajia ja mahdollistajia, jotka innostavat, tukevat ja motivoivat opiskelijoita kohti heidän omia parhaita tuloksiaan. Mielestäni jokaisessa opiskelijassa on valtavasti potentiaalia, jonka esiin saaminen on minun tehtävä opettajana. Omia tähtihetkiäni ovat tilanteet, joissa kuulen tai todistan, että opiskelijamme on tehnyt kasvuloikan tai onnistunut hänelle tärkeässä asiassa. Samoin pohdin, että toimimme toistemme tukijoina ja sparraajina työyhteisössämme. Jaamme, kannustamme ja ponnistelemme yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi, samalla työstämme iloiten, toki välillä myös murehtien ja tuskaillen. Miten tärkeitä ja arvokkaita kollegani ovatkaan ja miten onnekas olen saadessani jakaa arkeani heidän kanssaan. Yksin olisin niin paljon vähemmän. Pidän tärkeänä luoda luottamuksellisia yhteyksiä eri sidosryhmiin, rakentaa yhteistä toimintaa ja todellisuutta sekä sanoittaa sitä. Luottamukseen kuuluu kaikkien asioiden esille nostaminen toisia kunnioittavasti ja arvostavasti. Kipeiden asioiden käsittelemättä jättäminen ei poista niitä. Mutta positiivisen asenteen kautta vaikeatkin asiat ratkeavat ja ilolle ja naurulle löytyy oma sijansa yhteisössämme.” Tähtipölyterveisin Ulla Kärnä, tähtientekijä, opettaja
8 SKOOTTERI ”EDUNVALVONTA ON TIIMITYÖTÄ” OAJ:n valtuusto valitsi viime keväänä koko valtuustokauden ensimmäisessä kokouksessaan OAJ:lle uuden puheenjohtajan. Valituksi tuli suoraan ensimmäisellä kierroksella Katarina Murto. Kerro lyhyesti taustastasi ja opettajakokemuksestasi? Olen toiminut työmarkkinaja edunvalvontatehtävissä reilut 15 vuotta ja sitä ennen 10 vuotta tanssinopettajana ja tanssijana. Koulutukseltani olen juristi ja varatuomari ja valmistunut Helsingin yliopistosta ja tanssiopettajaksi valmistuin Teatterikorkeakoulusta. Olen työskennellyt sekä ammattiliitossa että kaikissa kolmessa palkansaajakeskusjärjestössä ennen OAJ:n puheenjohtajan tehtävää. Opettajana toimin mm. lehtorina Teatterikorkeakoulussa sekä useissa tanssioppilaitoksissa ja -opistoissa. Mikä sai sinut hakeutumaan OAJ:n puheenjohtajatehtäviin? Sain useita pyyntöjä asettua ehdolle kaikista valtuustoryhmistä. OAJ:n puheenjohtajan tehtävä on yksi merkittävimmistä työmarkkina-, edunvalvontaja vaikuttamistehtävistä Suomessa. Opettajatausta ja vahva kokemus haastavista työmarkkinaja edunvalvontatehtävistä antoivat hyvät lähtökohdat hakeutua tehtävään. OAJ:n puheenjohtajana pääsen edistämään opettajien ja opetusalalla toimivien asemaa sekä viemään eteenpäin koulutuksen, kasvatuksen ja tutkimuksen arvostusta ja merkitystä yhteiskunnassa. Uskon vahvasti koulutuksen ja osaamisen merkitykseen sekä opettajien työhön Suomen tulevaisuuden kannalta. Miltä työtehtäväsi nyt tuntuvat muutaman kuukauden jälkeen? Viihdyn erinomaisesti. OAJ:n toimistossa on erinomaisia asiantuntijoita tukena ja hyvä ja toimiva yhteistyö OAJ:n päättäjien kanssa on minulle todella tärkeää. Työ on odotetusti vaativaa, mutta palkitsevaa, monipuolista ja merkittävää. Haastavinta on ajanhallinta. Mikä on mielestäsi keskeisin kehittämistä vaativa asia OAJ:ssa? Lähtökohdat ovat kunnossa, mutta kehittämisen tarvetta ja mahdollisuuksia näen
9 SKOOTTERI useita. Haluan tehostaa edunvalvontaa ja nostaa OAJ:n painoarvoa työmarkkinaja edunvalvontajärjestönä entisestään sekä myös laajentaa yhteiskunnallista keskustelua opettajien ja opetusalalla työskentelevien työn merkityksestä. Lähtökohtana ja päämääränä on jäsenten etu. Pidän tärkeänä jäsenten näkemysten kuuntelemista ja osallistamista, ja toimintatapojen kehittämistyön olemme jo aloittaneet. Kaikkien ammattiryhmien edunvalvontaa ja arvostusta tule edistää. Mitä harrastat? Liikuntaa monipuolisesti sekä luen mielelläni. Mikä on parasta työssäsi? Työkaverit ja jäsenet sekä koko järjestö. Monipuoliset ja vaativat tehtävät, työn dynaamisuus ja sosiaalisuus. Edunvalvonta on tiimityötä ja yhteistyötä. Nautin paljon neuvottelutoiminnasta ja yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta. Ketä julkisuuden henkilöä ihailet tai arvostat? Tasavallan presidentti Niinistöä. Miten rentoudut? Urheilemalla, lukemalla ja olemalla perheen ja ystävien kanssa. Mikä saa sinut hyvälle tuulelle? Perhe, työ ja ystävät. Teksti: Ulla Kangasniemi Kuva: OAJ:n kuvapankki / Leena Koskela Valtuusto valitsi Katarina Murron viime keväänä OAJ:n puheenjohtajaksi. Järjestötoimintaa Uusi palsta kertoo järjestön toiminnasta SKO:n Järjestötoimintaa on uusi Skootterin jokaisessa numerossa ilmestyvä palsta, jolla kerrotaan liiton ajankohtaisista koulutuksista ja muista tilaisuuksista, ajankohtaisista yhdistysasioista ja jäseneduista. Palstalla esitellään tiivistetysti valikoituja asioita. Laajempaa ja tarkempaa tietoa on saatavilla SKOn nettisivuilla osoitteessa sko.oaj.fi. Kannattaa seurata SKOta myös Facebookissa, jossa tarjolla on muun muassa mielenkiintoisia nostoja edunvalvonnasta ja liiton toiminnasta sekä jäsenille suunnattuja arvontoja. Tukea kentän toimintaan Jäsenyhdistyksillä on mahdollisuus saada tukea jäsentilaisuuksien järjestämiseen. Avustuksen määrä on 25 euroa/osallistuva jäsen. Tilaisuudessa tulee olla edunvalvontaosio ja vähintään yhden muun SKOn jäsenyhdistyksen jäseniä on kutsuttava mukaan. SKOn uusi urheilutapahtumien sponsorointi edistää jäsenten hyvinvointia ja lisää yhteisöllisyyttä. Jos SKOn jäsenet osallistuvat porukalla johonkin urheilutapahtumaan, SKO maksaa osallistumismaksusta enintään 25 euroa/osallistuva jäsen. Lisätietoja ja avustuksien tarkemmat ehdot löytyvät osoitteesta sko.oaj.fi/toiminta SKOlaisten jäsenetuja SKO tarjoaa yhtenä jäsenetuna palvelussuhdeneuvontaa edunvalvontaan liittyvissä pulmatilanteissa. Voit ottaa luottamuksellisesti yhteyttä palvelussuhdeneuvojaan, kun jokin asia omassa palvelussuhteessasi tai työyhteisössäsi askarruttaa. Ulla Kangasniemi pääluottamusmies erityisala ammattikorkeakoulut puh. 040 507 9000 Arto Anetjärvi pääluottamusmies erityisala ammatillinen 2. aste puh. 040 507 9000 Jäsenhankintakampanja Vuonna 2022 SKOhon uuden jäsenen rekrytoinut SKOn jäsen saa palkkioksi 35 euron arvoisen S-ryhmän lahjakortin (lahjakortti/uusi jäsen). Lisätietoja sko.oaj.fi
10 SKOOTTERI OPETTAJA osuustoiminnallisena LUOTTAMUSTOIMIJANA L ähes jokainen suomalainen on jonkin osuuskunnan jäsen ja monelta löytyy lompakosta esimerkiksi se tuttu vihreä kortti. Osuustoiminnan juuret ovat agraariyhteiskunnassa, ajassa, jolloin ihmiset kokivat tulleensa ruokaa ja tarvikkeita kovalla voitolla myyvien kauppiaiden riistämiksi. Osuustoimintaliike perustettiin vastavoimaksi, jossa jokainen kuluttaja voi olla osa sitä yritystä, jolta hän ostaa hyödykkeensä. Lisäksi jokainen osuuskunnan jäsen omistaa ainoastaan yhden samansuuruisen osuuden osuuskunnastaan ja voi osallistua osuuskunnan hallintoon äänestämällä osuuskunnan vaaleissa tai asettumalla itse ehdolle. Rahalla ei pysty kuluttajaosuuskuntaa valloittamaan, eikä saamaan kulutustaan suurempaa osuutta sen ylijäämästä. Toimin tätä artikkelia kirjoittaessani Pohjois-Karjalan Osuuskauppa PKO:n hallintoneuvostossa sekä sen puheenjohtajana. Olen lisäksi Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta SOK:n hallintoneuvoston ja tarkastusvaliokunnan jäsen. Oma polkuni osuustoiminnan hallinnossa on ollut pitkä mutta melko tyypillinen. Olin ensin ehdokkaana osuuskaupan edustajiston vaaleissa. Äänisaaliini ei riittänyt aivan läpimenoon omalta listalta, mutta pääsin kirkkaasti varaedustajaksi, missä tehtävässä toimin vuosina 2008– 2012. Edustajistokauden lopulla tulin valituksi hallintoneuvoston jäseneksi vuonna 2012, mistä lähtien olen ollut yhtäjaksoisesti hallintoneuvostossa jo neljättä kautta. Vuonna 2014 hallintoneuvosto valitsi minut varapuheenjohtajaksi, mitä tehtävää hoidin vuoden 2017 loppuun ja vuodesta 2018 alkaen olen ollut vuosi kerrallaan hallintoneuvoston puheenjohtajana. Vuodet PKO:n hallintoneuvostossa ja sen puheenjohtajistossa ovat olleet erityisesti kauppaopettajan toimen näkökulmasta erittäin antoisia ja opettavaisia. Tämä siksi, että osuuskaupan sääntöjen mukaan hallintoneuvoston puheenjohtajilla on hallituksen kokouksissa läsnäoloja puheoikeus. Näin hallintoneuvosto voi paremmin toteuttaa sille säännöissä määrättyä valvontatehtävää. Lisäksi hallintoneuvoston kokouksissa käydään joka kerta läpi toimitusjohtajan katsaus, jonka yhteydessä hallintoneuvoston jäsenillä on mahdollisuus saada vastauksia kysymyksiinsä sekä tuoda esiin näkemyksiään osuuskaupan toimintaan. Konkretia on lisääntynyt On ollut erittäin mielenkiintoista saada tutustua sekä osallistua käytännössä yhden alueemme merkittävimmän yrityksen toimintaan luottamushallinnosta käsin. Sellaiset asiat, joita sisältyy esimerkiksi ylemmän AMK-tutkintomme opetussuunnitelmaan, kuten esimerkiksi strateginen suunnittelu ja johtaminen sekä hallitustyöskentely, ovat avautuneet konkreettisesti ja aivan eri tavalla kuin ainoastaan alan oppikirjoista ja tutkimuksista asioita lukemalla. Ja vaikka osuuskaupan hallinnossa työskentely sisältää paljon vaitiolovelvollisuuden piiriin kuuluvia asioita ja liikesalaisuuksia, voi tiettyyn rajaan asti yrityksen tai sen edustamien toimialojen esimerkkejä käyttää osana omaa opetustyötä. Lisäksi on päivän selvää, että toimimalla osuuskaupan luottamushallinnossa, on samalla näköalapaikalla, mitä tulee nykyisen ja tulevaisuuden työelämän vaatimuksiin niin opiskeltavien substanssisisältöjen kuin hiljaisen tiedon osalta. Toimintani alueosuuskaupan sekä valtakunnallisen keskusosuuskunnan luottamustehtävissä onkin avannut minulle kauppaopettajan tehtävässä toimimisen kannalta sellaisia ovia ja näkökulmia liiketoimintaan, joita ilman en uskoisi olevani sillä tiedollisella ja taidollisella tasolla opettajana kuin olen nyt. Toivottavasti olen puolestani voinut olla saamani luottamuksen arvoinen ja tuoda omalla osaamisellani vastavuoroisesti esiin näkemyksiä, joista on ollut hyötyä myös osuuskunnan toiminnan kehittämisessä. Onhan osuuskauppa alueemme suurin kaupan ja palvelualan työllistäjä, jonka riveissä on lukuisia esimerkiksi tradenomin ja restonomin tutkinnon suorittaneita ja joista moni jatkaa opintojaan työn ohessa ylempään AMK-tutkintoon. Haluan lopuksi kannustaa kaikkia, joita asia kiinnostaa, osallistumaan erilaisiin luottamustehtäviin oman toimen ohessa sekä mahdollisuuksien mukaan asettumaan ehdolle myös osuustoiminnalliseen luottamustoimintaan. Nämä ovat yhteisen kansalaisyhteiskuntamme toimivuuden kannalta erittäin tärkeitä vaikuttamisen paikkoja. Ne antavat valtavasti myös kaupan sekä kulttuurin alan opettajille ja uskon, että meillä on taustamme perusteella mahdollisuus antaa osaamistamme myös yhteisen hyvän käyttöön. Teksti: Kim Wrange, yliopettaja Kareliaammattikorkeakoulussa, jossa vastaa liiketalouden Johtamisen ja liiketoimintaosaamisen YAMK-tutkinnon koulutuksesta Luottamustehtäviin osallistuminen sopii hyvin kaupan ja kulttuurin alan opettajille.
11 SKOOTTERI Kirjoittaja on aiemmin julkaissut Skootterissa 1/2021 jutun, joka käsittelee osuustoimintaa osana SKOlaisten oppilaitosten koulutusta. ADOBE
TOIMITUSKUNTA ESITTÄYTYY Skootteri-lehden taustalla on monipuolinen joukko eri alan ammattilaisia. 12 SKOOTTERI Konsta Ojanen S euraan koulutuskentän ajankohtaisia asioita SKOn hallituksen jäsenenä sekä useissa muissa luottamustoimissa. Työskentelen Porissa WinNovassa toisella asteella digitaalisten oppimisympäristöjen asiantuntijana. Toimenkuvaani kuuluu myös tietosuojavastaavan tehtävät. Lisäksi teen SkillsFinlandin kautta Taitaja-kilpailutoimintaan liittyvää asiantuntijatyötä kotimaassa ja kansainvälisesti. Mielipiteensä sanominen ajankohtaisiin asioihin on tärkeää edunvalvontatyössä ja sehän käy minulta luonnostaan. Niin suullisesti kuin SKOn viestintäkanavissakin. Atte Korte O len oikeusalan lehtori Karelia-ammattikorkeakoulusta ja toimin Skootterin toimituskunnan puheenjohtajana. Kirjoittaminen on aina ollut minulle tärkeä harrastus ja olen aiemmin kirjoittanut lukuisia artikkelia ja myös oppikirjoja. Toimituskunnan puheenjohtajana tavoitteeni on toimia aktiivisesti Skootterin uudistamiseksi. Ulla Kangasniemi O len kielten ja viestinnän (ruotsi, englanti) lehtori ja pääluottamusmies Lapin ammattikorkeakoulusta. Toimin SKOn puheenjohtajana ja olen mukana Skootterin toimituskunnassa. Viestinnän opettajana koen, että sekä kirjallinen että suullinen viestintä on minulle helppoa ja kirjoitan eri tyyppisiä tekstejä mielelläni. Kirjallisuus on myös yksi lempiharrastuksistani. Skootteria on kiva kehittää eteenpäin, jotta se tavoittaisi jäsenemme paremmin mm. sisällön kiinnostavuuden näkökulmasta. Päivi Käri-Zein O len innostunut SKOn hallituksen jäsen ja kansainvälisen yritystoiminnan lehtori Haaga-Helia AMKissa. Seuraan Amkien ja toisen asteen koulutusasioita monipuolisesti esimerkiksi Laurean alueneuvottelukunnan jäsenenä, Omnian hallituksen varajäsenenä sekä SKOn jäsentapaamisissa koko Suomesta. Minua kiinnostavat tulevaisuus ja siihen liittyvät opettamisen haasteet. Opettajien jaksaminen on lähellä sydäntä. Skootteriin erilaisten mielenkiintoisten ja laaja-alaisten juttujen etsintä on minulle kunnia-asia. Konsta Ojanen (vas.), Ulla Kangasniemi, Päivi Käri-Zein ja Atte Korte. SKO
Niina Linna O len aina kiinnostunut uusista haasteista ja siksi oli mukava hypätä Skootteri-lehden kelkkaan. Tosin siinä kelkassa olen jo ollut lähes vuoden verran, mutta graafikkona eli lehden visuaalisen ilmeen luojana. Nyt päätoimittajana työnkuva on laajempi, mutta koska lehti on jo ennestään tuttu, oli tehtävän vastaanottaminen freelancertyön ohella helppo päätös. Opettajien työnkuva ei ole minulle vieras, sillä olen itse valmistunut vuonna 2013 kasvatustieteen kandidaatiksi Helsingin yliopistosta. Vaikka pidin alasta, lehtimaailma kuitenkin vei mukanaan nopeasti. Sivuaineenikin oli aikakauslehtijournalismi. Toimittajaksi ryhtyminen oli ollut haaveeni jo lukiossa. Olen päässyt työskentelemään Suomen suurimmissa lehdissä niin toimittajana kuin taittajana. Niin Kauppalehti, Optio, Ilta-Sanomat, Aamulehti kuin Me Naisetkin ovat olleet minulle tärkeitä pisteitä urallani. Nyt työskentelen myös osa-aikaisesti OPHenkivakuutuksen copywriterina. Minulla on kokemusta päätoimittajana toimimisesta Suomen Suuhygienistiliiton lehdessä. Taustani on monipuolinen ja se antaa hyvät eväät vetää lehteä. Olen hyvin kiitollinen lehden toimituskunnalle, joka on hyvin perillä lehden juttujen sisällöstä ja mikä milloinkin on ajankohtaista. Tällä yhteistyöllä saamme teille lukijoille aikaan varmasti mielenkiintoista luettavaa. Olisi mahtavaa saada lehteen uusia kirjoittajia, joten jos tällainen toiminta kiinnostaa, olethan yhteydessä sähköpostiimme. SKOOTTERI 13 Niina Linna on Skootteri-lehden uusi päätoimittaja. Kuva: Veera Haimilahti Uusi toimintamalli: Design Center Savonia-ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehitysja innovaatioasiantuntijan Jaakko Laukkasen mukaan Savonian Design Center on samanaikaisesti sekä oppimisympäristö että yrityspalvelu, jossa opiskelijat harjoittelevat. – Toiminnan prototyyppiä testattiin muotoilun koulutuksessa onnistunein tuloksin. Nyt toimintaa kehitetään edelleen, ja mukana ovat myös insinöörija tradenomiopiskelijat. Laukkanen puhuu toiminnasta, jonka pohjalla on kolmijakoinen malli ihmislähtöisestä palvelutuotannosta, jossa yhdistetään monialaisesti muotoilu, tekniikka ja liiketalous. – Toimintamalli on oikean suunnitteluyrityksen kaltainen, työelämän simulaatio, jossa opiskelijat työskentelevät aidosti yritysten kanssa hyödyntäen tki-osaamista. Opiskelijat tuottavat innovatiivisia ratkaisuja, nimenomaan ihminen, loppukäyttäjä keskiössä. Laukkanen korostaa, että didaktisesta, opetuksen näkökulmasta malli on tärkeä, koska se edistää koulutuksen laatua opiskelijoiden substanssiosaamisen kasvaessa, konkreettisesti oman alansa työssä. – Design Center -oppimisympäristö nojaa vahvasti ryhmässä tapahtuvaan vertaisoppimiseen. Harjoitteluaan suorittavat opiskelijat työskentelevät tiiviinä suunnittelutiiminä rakentaen vahvan, vuorovaikutteisen oppimistilanteen autenttisessa ympäristössä. Yleisellä tasolla Laukkanen näkee uuden oppimisympäristön ketteröittävän työelämälähtöistä korkeakoulutusta: opetussuunnitelman mukaista opetusta sekä opiskelijan henkilökohtaista urasuunnittelua. Laukkanen uskoo aktiiviseen vuorovaikutukseen, joka auttaa yhteiskehittämistä ja osaamisen jakamista ammattikorkeakoulun ja yritysten välillä. – Näin tuotetaan uutta tietoa, osaamista ja innovatiivisia ratkaisuja yritysten ja yhteiskunnan tarpeisiin kehittäen Pohjois-Savon tulevaisuutta. Teksti: Jouni Vornanen Kuva: Mikko Lappalainen Yrityksillä on tarve osaavista työntekijöistä, nyt ja tulevaisuudessa. Yksi ratkaisu on uusi toimintamalli, Savonian Design Center, josta juuri valmistuneet voivat hyvin työllistyä kehittyviin yrityksiin. Jaakko Laukkanen puhuu toiminnasta, jonka pohjalla toimii kolmejakoinen malli ihmislähtöisestä palvelutuotannosta.
14 SKOOTTERI Suunnittelumatka Piemonteen S KOn toiminnan suunnittelun lisäksi hallitus pääsi vierailemaan Apro Tech -akatemiaan, joka sijaitsee Alban kylässä Pohjois-Italiassa. Oppilaitos perustettiin vuonna 1958 Giovanni Battista Gianolion toimesta. Akatemia valmistaa nuoria työelämään ja kehittää heidän ammatillisia taitojaan silmälläpitäen paikallisen elinkeinoelämän tarpeita. Paikalliset yritykset ovat olleet aktiivisesti mukana oppilaitoksen kehittämisessä ja opintokokonaisuuksia muokataan heidän tarpeidensa mukaan. Apro Tech on monialainen oppilaitos (tekniikka, ruoka, kauneus, terveydenhoito), ammatillinen koulutuskeskus ja neuvontakeskus sekä työllisyyspalveluiden välittäjä Albassa ja Canellissa. Oppilaitoksen pääaktiviteetit ovat ammatillinen koulutus, koulutuskeskus työnhakijoille, jatkokoulutusja liiketalouden koulutuspaikka, joka tarjoaa myös työharjoittelupaikkoja ja työelämäjaksoja opiskelijoille. Opintovuosi kestää syyskuusta kesäkuun loppuun. Kun johtaja Nicola Alimenti kertoi kansainvälisistä kontakteista, kävi ilmi, että Apro Tech tekee yhteistyötä muun muassa Sedun kanssa. Rahoitus kansainväliseen toimintaan tulee pääasiassa Euroopan sosiaalirahoituksen kautta. Toinen mielenkiintoinen vierailukohde oli ruoka-aiheisista tv-ohjelmista tutun Jyrki Sukulan ja vaimonsa Riikan viinitila. Riikka on opiskellut viininviljelyä Italiassa ja puhuu sujuvasti maan kieltä. Myös Jyrki Sukulan taustasta paljastui mielenkiintoisia yksityiskohtia. Hän on muun muassa toiminut luovana johtajana Savonia ammattikorkeakoulun vuonna 2014 käynnistyneessä hankkeessa, jonka tavoitteena oli kouluruokailun kehittäminen. Sukula kertoi siirtyneensä fine diningista 1990-luvulla yrittäjäksi. Hän kertoi värikkäästä urastaan yrittäjänä. Pariskunta on pitänyt kotiaan kahden lapsensa kanssa Piemontessa yli 10 vuotta. Sukulat korostivat suhdetoiminnan merkitystä siinä, miten ulkomaalainen pääsee paikallisten kanssa toimiviin bisnessuhteisiin. Heidän valmistamansa lounaan raaka-aineet tulivat suurelta osin heidän omasta puutarhastaan. Jokaiseen annokseen liittyi pieni tarina. Isännän uralle mahtuu tunnetusti monta ruokakonseptia, joissa hän on ollut mukana, muun muassa Jymy-jäätelö ja sen kansainvälistäminen sekä Saimaan Tuore kalakasvattamo. Hän on lisäksi ollut mukana muun muassa Savoyn, Palacen ja Espan kehittämisessä. Teksti: Päivi Käri-Zein SKO:n hallitus vieraili kesällä Italiassa Piemontessa, jossa he toiminnan suunnittelun lomassa tutustuivat Apro Tech -instituuttiin sekä Jyrki Sukulan viinitilaan.
15 SKOOTTERI SKOOTTERI 15 Opiskelijat käytännön töissään (yllä). Kuva: SKO Riikka ja Jyrki Sukula esittelivät viinitilaansa (alla). Kuva: SKO SKOn hallitus vierailemassa Apro Tech -oppilaitoksessa (yllä). Kuva: SKO Yhteistyökumppaneiden jälleennäkeminen: Konsta Ojanen ja kollega (alla). Kuva: Päivi Käri-Zein
16 SKOOTTERI TAITAJA2022-TAPAHTUMA keräsi suuryleisön T untematon ja mystinen, tulevaisuus viehättää ja pelottaa. Tulevaisuuden ennustus on mahdotonta, sillä vasta jossain hetkessä tulevaisuudessa, kun ennustetut tapahtumat ovat menneet ohi, voi sanoa menikö ennustus oikein vai ei. Tulevaisuutta ei voi ennustaa, mutta sitä voi ennakoida, jotta tuleviin mahdollisiin muutoksiin voisi valmistautua ja varautua. LAB-ammattikorkeakoulussa järjestettiin TUTU-Verstas-hankkeen puitteissa keväällä 2022 kaksi tulevaisuustyöpajasarjaa, joiden vetäjinä toimivat hankkeen projektipäällikkö Kimmo Heponiemi ja projektisuunnittelija Hanna Suutari. Tulevaisuustyöpajojen TUTU-Verstas-tulevaisuustyöpajoissa perehdytään tekniikoihin ja menetelmiin, joiden avulla voidaan rakentaa tulevaisuuskuvia ja skenaarioita. TUTU-Verstas-tulevaisuustyöpajat antavat työkaluja tulevaisuuden tutkimukseen
17 SKOOTTERI tarkoituksena oli vahvistaa osallistujien kykyä positiiviseen tulevaisuusajatteluun ja kehittää ennakointiosaamista hyödyntämällä erilaisia tulevaisuustutkimukseen tarkoitettuja tekniikoita. Tulevaisuustyöpajojen kulku TUTU-Verstas-tulevaisuustyöpajasarja koostui neljästä kolmen tunnin työpajasta. Työpajat pidettiin verkossa helmi–maaliskuun aikana. Työpajoissa perehdyttiin tulevaisuuden tutkimuksen perusteisiin, kuten esimerkiksi tulevaisuuden ennakointiprosessin ominaisuuksiin ja megatrendien, trendien, heikkojen signaalien vaikutukseen. Työskentely painottui kuitenkin enemmän luovaan ajattelun ja tekniikoiden hyödyntämiseen tulevaisuuden ennakoinnissa. Jokainen työpaja alkoi Tulevaisuuden äänimaailma -tehtävällä, jonka tarkoituksena oli kuunnella tallenne, joka kuvasi äänten kautta tulevaisuuden tilanteen. Äänet loivat tilanteita, kuvia ja tunnelmia. Koska tulevaisuutta ei voi ennakoida, äänten kuuntelu ja tulkitseminen ei voi mennä pieleen. Vaikka Hanna Suutarilla äänimaailmatehtävän tekijänä oli aina oma ajatus siitä, minkälaista tilannetta hän kuvasi äänillä, osallistujat kuulivat sen omalla tavalla. Oli viehättävää huomata, kuinka äänet herättivät osallistujissa erilaisia tunteita ja kuvia tulevaisuudesta. Ensimmäisen työpajan aikana valittiin skenaariotyöskentelyn lähtökohta, joka kuvasi vision rajattuna johonkin alueeseen ja aikaan: Vuonna 2035 teknologia mahdollistaa innostavan, luovan ja tehokkaan korkeakouluopetuksen. Toisen työpajan aikana kartoitettiin toimintaympäristöä Peste-analyysin avulla ja työpajan lopputuloksena oli tulevaisuustaulukko. Seuraavan työpajan aikana käytettiin tulevaisuustaulukkoa tulevaisuuskuvien tekemiseen. Tulevaisuuskuvat ovat näkemyksiä jostain hetkistä tulevaisuudesta. Tulevaisuuskuvien rakentaminen oli erittäin mielekäs prosessi, sillä lopputulos ei ollut tiedossa ja se oli syntymässä osallistujien ja vetäjien toimesta. Viimeisen työpajan aikana rakennettiin skenaarioita, eli kuvauksia tilanteista ja tapahtumista, jotka johtaisivat tulevaisuuskuvien tilanteisiin. Osallistujana prosessi tuntui alusta epämääräiseltä, ja oli vaikea ymmärtää jokaisen vaiheen tarkoitusta. Tästä huolimatta, kun luotti työpajan vetäjiin ja osallistui prosessiin, jossain vaiheessa huomasi, kuinka loogista ja hyvin ajateltua kaikki oli: tulevaisuustaulukosta syntyi kolme loogista ja realistisen tuntuista tulevaisuuskuvaa; skenaariot kuvasivat tapahtumia ja muutoksia, jotka mahdollistaisivat siirtymän tämän hetken tilanteesta tulvaisuuskuvan kuvaamaan hetkeen. Tulevaisuuden ennakoinnin rooli Tulevaisuus on tuntematon alue, tästä huolimatta yhteiskunnan onnistumisen kehittämiseen tarvitaan työkaluja tulevaisuuden ennakointiin. Koronapandemia osoitti, että nykymaailmassa voi tapahtua myös jotain täysin odottamatonta, joka rikkoo kaikki suunnitelmat mutta toisaalta vahvistaa meidän ongelmaratkaisukykyämme. Elämä ei ole elokuva, joka menee käsikirjoituksen mukaan, vaan jokainen tapahtuma muuttaa tilannetta ja pakottaa tekemään seuraavan siirron. Tulevaisuustyöpajoissa käytetyt menetelmät auttavat näkemään erilaisia polkuja. Siellä opitaan kysymään kysymyksiä ja etsimään vastauksia käyttäen tietoa, mielikuvitusta ja tulevaisuuden ennakointitekniikoita. Sitä voisi ajatella mielikuvituksen leikkinä, mutta käytetyt menetelmät ja tekniikat kehittävät osallistujien kykyä rationaaliseen ja strategiseen ajatteluun. Ehkä tärkein opi työpajoista oli se, että ei ole yhtä tulevaisuutta, eikä ole yhtä polkua siihen. Jokainen tämän hetken tapahtuma vaikuttaa tuleviin tapahtumiin. Tarkkaa tietoa tulevaisuudesta ei voi saada. Tulevaisuuden tutkimus antaa kuitenkin syvää ymmärrystä erilaisista prosesseista, jotka vaikuttavat asioiden etenemiseen ja kehittymiseen. Tämä tieto ja osaaminen takaavat onnistumisia nykyhetken valintatilanteissa sekä tulevaisuuden rakentamisessa. Teksti: Olesia Kullberg, lehtori, LAB-ammattikorkeakoulu Kirjoittajaksi Skootteri-lehteen? Oletko kiinnostunut kirjoittamisesta ja haluaisit esimerkiksi kertoa työstäsi tai alueesi toiminnasta? Tai onko mielessäsi jokin aihe, joka on ajankohtainen tai muuten tärkeä? Nyt sinulla on hieno mahdollisuus hypätä kirjoittajaksi Skootteri-lehteen. Voit kirjoittaa lehteen aina, kun sinusta tuntuu. Otamme juttuja vastaan mielellämme ja myös ajattomia juttuja tarvitaan, joita voimme julkaista lehdessä milloin vain. Olethan kuitenkin aina ensin ennen jutun kirjoittamista yhteydessä sähköpostiin skootteritoimitus@ gmail.com ja sovimme, minkä kokoinen juttu olisi hyvä ja löytyykö siihen kuvia. Päätoimittaja antaa sinulle kirjoitusohjeet (merkkimäärät ym.), joita jokainen lehteen kirjoittava noudattaa. Tervetuloa kirjoittamaan!
18 SKOOTTERI Ritva Kara työnsä äärellä hänen näyttelynsä avajaisissa Lahdessa. Kuva: Ida Takala
19 SKOOTTERI RITVA KARA KUULUMISIA KENTÄLTÄ R itva Kara päätyi opettajaksi Tampereen seudun ammattiopisto Treduun monen mutkan kautta. Sisustusalaa ja koruja pienesinevalmistuksen artesaanialaa opettava Kara oli aikoinaan nuorin Kuopion kotija taideteollisuusoppilaitoksesta valmistunut esinesuunnittelija. Hänelle oli ollut selvää jo lapsena, että hän haluaa luovan ammatin. Ukin verstaalla touhuaminen innosti kokeilemaan käsillä tekemistä ja suunta alkoi löytyä jo nuorena. Hän valmistui opettajaksi vuonna 1988. Ensimmäisen suunnittelijan paikan Kara sai Aarikka Oy:sta, jonka rinnalla hän opiskeli metallitaidetta Taideteollisessa korkeakoulussa. Opettajan töitä oli silloin hyvin tarjolla ja hän työskenteli muun muassa Vallilan ammattikoulussa huonekalupuuseppäopettajana, Vihdin käsija taideteollisuusoppilaitoksessa ja Riihimäen ohjaajainstituutissa, jossa hän teki 26 vuoden työuran ohjaustoiminnan opettajana. Vuonna 2011 opetusministeriö lopetti Hamkin muotoilun opiskelijapaikat ja Hamk siirsi ohjaustoiminnan opiskelijapaikat muotoilulle. Tämän seurauksena ohjaustoiminnan henkilökunnasta 80 % joutui lopettamaan työt vuonna 2016. – Päätös oli käsittämätön, kertoo Kara. – Me olimme alan ainoa koulutusohjelma koko maassa. Koulutusohjelma oli Hamkin opetuksen laadun kärkeä. Tampereelle Kara päätyi tämän työn päätyttyä. Nyt hän työskentelee kahdessa pisteessä, Lempäälässä ja Tampereen Hervannassa. Hän on hyvin tyytyväinen työhönsä ja kokee olevansa oikealla alalla. Itse tekeminen tuottaa iloa Värit ja muodot ovat kiehtoneet Ritva Karaa jo lapsena. Hänen esineja sävymuistinsa ja estetiikan tajunsa on ollut tarkka pienestä pitäen. Lapsena koetut elämykset, kuten teatterit, museot ja konsertit ruokkivat Karan taiteennälkä. Hän halusi myös tuoda jotain itsetehtyä maailmaan, muiden iloksi. – Itse tekeminen tuottaa iloa. On mahtavaa, jos ihmiset saavat teoksistani elämyksen ja haluavat käyttää valmistamiani korjuja tai hankkia taideteokseni kotiinsa. Kara on aina halunnut testata outojakin yhdistelmiä. Hänen uusin Puusta käsin -näyttelynsä oli esillä kesällä Lahdessa Pro Puu -galleriassa. Näyttelyn työt korut, pienoisveistokset ja mosaiikkireliefit liittyivät puuteemaan materiaalisesti, (banaani, omena, kivettynyt sitruuna, meripihka), kuvallisesti sekä symbolisesti. Korujen muotoa loivat puuntuhoojatoukat. Kara saikin banaanikorumallistollaan Ornamon Awards palkinnon vuonna 2019. Hänen lepästä veistämänsä korut Evolution ja Reversal taas ovat esillä Italiassa Gioigielli in Fermenton kansainvälisen modernin korutaiteen kokoelmissa. Hän kertoo, että Kuopion opinnäyteseminaarissa saatu kommentti lämmittää edelleen: ”Niinhän se on, että Ritva tekee mitä haluaa ja muut tekee mitä osaa”. Opettajana Kara haluaa korostaa, että epäonnistumiset ja kokeilut kuuluvat prosessiin. Harjoittelu auttaa. – Taide, muotoilu ja käsityö ovat aistien ja kehon yhteistyötä, joka liittyy tietoon, intuitioon ja mielikuvitukseen. Kara on iloinen, että taideteollisuusala kiinnostaa taas ihmisiä. Yksilölliset tuotteet kiehtovat ihmisiä ja ekologisuus ohjaa valintoja. Kara miettii, että ehkä ollaan menossa siihen, että hitaampi elämäntahti alkaa taas kiinnostaa ihmisiä. Silti hän toivoisi parannusta yksinyrittäjien asemaan. – Kulttuurialalla työskentelevät haluavat elättää itsensä ja perheensä työllään, vaikka eivät ole valinneetkaan kovatuloista työuraa. Esimerkiksi pienempi ALV helpottaisi ja meillä olisi alalla nykyistä enemmän onnellisia ja ahkeria työtä tekeviä ihmisiä. Teksti: Niina Linna Muotoilija, taiteilija ja kulttuuriopettaja Ritva Kara on iloinen siitä, että taideteollisuusala kiinnostaa jälleen ihmisiä. TAIDE TUO ILOA MAAILMAAN KaranBa-rannekoru, joka on tehty banaanista, lehtikullasta ja kullatusta hopeasta.
MUKAVAA SYKSYN JATKOA KAIKILLE LUKIJOILLEMME! SEURAAVA SKOOTTERI ILMESTYY JOULUKUUSSA.