Turun SEuDun 22. vuosikerta – HuHtikuu 2015 AUTOT / VARAOSAT / TARVIKKEET / HUOLTOJA KORJAAMOPALVELUT / AUTOILU JA VAPAA-AIKA www.incar.? Kaikkien merkkien vauriokorjausta ja maalausta Kuormakatu 17 Puh. 020 734 3090 Mikä meitä liikuttaa LUE nETISSä:AUTOUUTISET.cOM Motonet korjaamo Tehoa kevätpesuun ja puhdistukseen rengasmaailma Muhkurin autohuolto Huolto pitää turbon kunnossa Koeajossa nissan Pulsar TäSSä nUMEROSSA YhTEiSTYöSSä: AUTOMERKIT.fI DPf-suodatin puhtaaksi Delta auto renkaat ja vanteet netistä Varsinais-Suomen Auto-center Koeajossa Mitsubishi Outlander PHEV raision Autolasi Incar Turku Kone-Viitasalo Osahankinta Allastie 4, Raisio. Puh. (02) 4373 911. Avoinna ma-pe 9–18, Lauantait 10-15. Korkein luottoluokitus Soliditet 2013 ® Sauli Mattila 044 724 9603 Juha Mikkola 044 724 9606 Miikka Lännistö 044 724 9609 Reima Jokila 044 724 9602 Henrik Martelius 044 724 9611 visa-auto.fi 2007-2015 Visa-Auto Oy Runsas valikoima hyviä ja edullisia käyttöautoja tule hakemaan omasi! Edullinen rahoitus jopa ilman käsirahaa! Vaatii rahoitusyhtiön luottopäätöksen.
2 Turun seudun auTouuTiseT auTouuTiseT.com TURKU • Rieskalähteentie 71 Automyynti: 0207 408 641, arkisin 9–18, lauantaisin 10–15 Huolto: 0207 408 644, arkisin 7.30–18 Soittajahinta 0207-alkuisiin numeroihimme on lankapuhelimesta 7,02 snt/min + 8,35 snt/puhelu (alv 24 %) ja matkapuhelimesta 17,17 snt/min + 8,35 snt/puhelu (alv 24 %). LÄMMITTÄVÄ TARJOUS DELTASTA Esimerkkilaskelma: Mitsubishi ASX Cleartec Inform hinta toimituskuluineen 20.595,00 €, käsiraha 4.500 €, aika 60 kk, viimeinen suurempi erä 3.000,00 €, korko 1,9 %, perustamiskulu 195 €, käsittelymaksu 9,95 €/kk, kk-erä 250,89 €, kulut yht. 1717,71 €, tod. vuosikorko 3,59 %, luotto ja luottokustannukset yhteensä 17.812,71 €. Edellyttää myönteistä luottopäätöstä ja kaskovakuutusta. Luotonantajana esim. Santander Consumer Finance Oy, Hermannin rantatie 10, 00580 HKI. Tarjous voimassa 30.4.2015 saakka uusiin asiakastilauksiin. HUIPPUEDULLINEN RAHOITUSKORKO! 1,9 % ASX-malliston hinnat alkaen: autoveroton hinta 15 594,43 €, arvioitu autovero 4 400,57 €, toim.kulut 600 €, kokonais hinta 20 595 €. Vapaa autoetu alk. 515 €/kk, käyttöetu alk. 320 €/kk. EU-yhd. 5,1-5,8 l/100 km, CO2-päästöt 132-153 g/km. Kuvan auto erikois varustein. Mitsubishi ASX 4 WD A/T -mallisto alkaen 32 300 €. Outlander-malliston hinnat alkaen: autoveroton hinta 24 355,00 €, arvioitu autovero 8 635,00 €, toim.kulut 600 €, kokonaishinta 33 590 €. Vapaa autoetu alk. 695 €/kk, käyttöetu alk. 515 €/kk. EU-yhd. 4,9-6,9 l/100 km, CO2-päästöt 130-159 g/km. Mitsubishi-henkilöautojen takuu 5 vuotta tai 100 000 kilometriä. Mitsubishin MAP-ajoturvapalvelu 5 vuodeksi veloituksetta. Kuvien autot erikoisvarustein. MITSUBISHI ASX:N TAI OUTLANDERIN OSTAJALLE WEBASTO 299 € ASENNETTUNA EI YHDISTETTÄVISSÄ MUIHIN TARJOUKSIIN. Mitsubishi ASX alk. 20.595 € sis. toimituskulut 600 € AUTOJA RAJATTU ERÄ. TOIMI NOPEASTI! Mitsubishi Outlander alk. 33.590 € sis. toimituskulut 600 €
2 Turun seudun auTouuTiseT auTouuTiseT.com TURKU • Rieskalähteentie 71 Automyynti: 0207 408 641, arkisin 9–18, lauantaisin 10–15 Huolto: 0207 408 644, arkisin 7.30–18 Soittajahinta 0207-alkuisiin numeroihimme on lankapuhelimesta 7,02 snt/min + 8,35 snt/puhelu (alv 24 %) ja matkapuhelimesta 17,17 snt/min + 8,35 snt/puhelu (alv 24 %). LÄMMITTÄVÄ TARJOUS DELTASTA Esimerkkilaskelma: Mitsubishi ASX Cleartec Inform hinta toimituskuluineen 20.595,00 €, käsiraha 4.500 €, aika 60 kk, viimeinen suurempi erä 3.000,00 €, korko 1,9 %, perustamiskulu 195 €, käsittelymaksu 9,95 €/kk, kk-erä 250,89 €, kulut yht. 1717,71 €, tod. vuosikorko 3,59 %, luotto ja luottokustannukset yhteensä 17.812,71 €. Edellyttää myönteistä luottopäätöstä ja kaskovakuutusta. Luotonantajana esim. Santander Consumer Finance Oy, Hermannin rantatie 10, 00580 HKI. Tarjous voimassa 30.4.2015 saakka uusiin asiakastilauksiin. HUIPPUEDULLINEN RAHOITUSKORKO! 1,9 % ASX-malliston hinnat alkaen: autoveroton hinta 15 594,43 €, arvioitu autovero 4 400,57 €, toim.kulut 600 €, kokonais hinta 20 595 €. Vapaa autoetu alk. 515 €/kk, käyttöetu alk. 320 €/kk. EU-yhd. 5,1-5,8 l/100 km, CO2-päästöt 132-153 g/km. Kuvan auto erikois varustein. Mitsubishi ASX 4 WD A/T -mallisto alkaen 32 300 €. Outlander-malliston hinnat alkaen: autoveroton hinta 24 355,00 €, arvioitu autovero 8 635,00 €, toim.kulut 600 €, kokonaishinta 33 590 €. Vapaa autoetu alk. 695 €/kk, käyttöetu alk. 515 €/kk. EU-yhd. 4,9-6,9 l/100 km, CO2-päästöt 130-159 g/km. Mitsubishi-henkilöautojen takuu 5 vuotta tai 100 000 kilometriä. Mitsubishin MAP-ajoturvapalvelu 5 vuodeksi veloituksetta. Kuvien autot erikoisvarustein. MITSUBISHI ASX:N TAI OUTLANDERIN OSTAJALLE WEBASTO 299 € ASENNETTUNA EI YHDISTETTÄVISSÄ MUIHIN TARJOUKSIIN. Mitsubishi ASX alk. 20.595 € sis. toimituskulut 600 € AUTOJA RAJATTU ERÄ. TOIMI NOPEASTI! Mitsubishi Outlander alk. 33.590 € sis. toimituskulut 600 € 3 Turun seudun auTouuTiseT auTouuTiseT.com BG Premiumhuolto BG PREMIUMHUOLTO BG Premium ennaltaehkäisevä huoltopalvelu puhdistaa auton polttoainejärjestelmän ”polttoainesäiliöstä pakoputkeen”. Se tyhjentää hiilikarstan venttiileistä ja suuttimista, se poistaa lieteen moottorista ja palauttaa puristuspaineet. BG Premium huoltopalvelu parantaa ajettavuutta ja lisää öljyn tehokkuutta. Ilmanotto toimii paremmin, tyhjäkäynti tasaantuu ja on hiljaisempi, sekä parantaa moottorin reagointia. Kaikki tämä tarkoittaa, että autosi toimii, kuten uutena. Se pitää polttoainetalouden ja päästöt kurissa Autosi toimii paremmin, pidempään ja on hauskempi ajaa! Finntest Oy ?Olarinluoma 16, 02200 ESPOO Puh. 010 839 4400?www.finntest.fi Puhdistaa Suojaa Säästää rahaa Maahantuonti ja koulutus: Finntest ilmoitus 21.10.2014_ 81_360 mm.indd 1 24.3.2015 10:09:57 PÄÄKIRJOITUS Tässäkin Autouutiset-lehdessä puhutaan paljon auton huollon merkityksestä sen toimintavarmuuteen. Vaikka autojen tekniikka on kehittynyt viime vuosien aikana nopeammalla loikkauksella kuin monien kymmenien vuosien aikana ennen sitä, on huollon merkitys yhtä tärkeä kuin ennenkin. Huollon merkitys on jopa korostunut, sillä EU:n päästönormien kiristyessä auton moottoriin ja vaihteistoon on kehitetty uutta, päästöjä ja kulutusta vähentävää tekniikkaa. Tällaisia ovat esimerkiksi polttoaineen suorasuihkutus, entistä kehittyneemmät turboahtimet, pakokaasujen takaisinkierrätys, entistä taloudellisemin vaihtavat automaattivaihteistot ja diesel-moottorien hiukkassuodattimet. Ne ovat mainioita lisiä polttomoottoriin, niiden avulla entistä pienemmän kuutiotilavuuden moottoreilla pärjätään reilusti vähemmällä polttoaineella kuin esimerkiksi 90-luvun autoilussa. Kaikille edellämainituille on yhteistä se, että auton voimalinjan huollot on tehtävä vähintään auton valmistajan ohjeiden mukaan, jotta ne pysyvät kunnossa. Autoteollisuus haluaa edistää uusien autojen myyntiä markkinoimalla entistä pitempiä huoltovälejä. Suomen oloissa autot joutuvat kuitenkin niin koville, että esimerkiksi öljyt ja suodattimet kannattaa vaihtaa useammin kuin leudon talven maissa. Kymmenen tuhannen kilometrin öljynvaihtoväli on suositus, jonka olen kuullut monelta työkseen uusien autojen kehittynyttä tekniikkaa korjaavilta tahoilta. Samanlaista käytännön ajattelua voi soveltaa myös esimerkiksi automaattivaihteistoon. Muutamat valmistajat ohjeistavat, että automaattivaihteiston öljyjä ei tarvitse vaihtaa lainkaan. Öljyä kuitenkin haihtuu ja se menettää kilometrien myötä ominaisuuksiaan sekä likaantuu. Olipa oma auto sitten uusi tai vanhempi, kannattaa muistaa että öljyjen ja suodattimien vaihdosta ja muusta huollosta ei koskaan ole haittaa. Muutama lisäsatanen ennakoivaan huoltoon voi säästää tuhansien remonteilta myöhemmin. Samaan sarjaan kuuluu Suomen suolattujen teiden vaikutuksilta suojaava alustan ruostesuojaus. Äänestä turvallisemman liikenteen puolesta Eduskuntavaalien lähestyessä näyttää ilahduttavasti siltä, että tieliikenteen verotus nousee ainakin jonkinlaiseksi teemaksi. Useilla tahoilla puhutaan jo nyt siitä, kuinka auton hankinnan väliaikaiseksi tarkoitettu autovero pitäisi jo poistaa tai verotusta pitäisi siirtää auton hankinnasta sen käytön verotukseen. Ennen oman mielipiteen muodostamista kannattaa muistaa, että tieliikennettämme verotetaan jo nyt lähes kahdeksalla miljardilla eurolla vuosittain. Tästä tulosta palautuu tieliikenteen hyväksi investointeina tiestöön ja liikenneturvallisuuteen vain reilun miljardin verran. Tieliikenne siis maksaa jo nyt valtion noin 50 miljardin budjetista leijonanosan. Tieliikenteen kokonaisverotaakkaa ei saa nostaa entistä monimutkaisemmilla ratkaisuilla. Pitkien etäisyyksien ja pimeän sekä kylmän talven Suomessa uuden, turvallisen ja vähäpäästöisen auton hankintaa ja pitoa ei saisi verotuksella tehdä liian kalliiksi. Käytännön järkeä auton huoltoon ja verotukseen Autoa kannattaa huollattaa Suomen olosuhteet huomioon ottaen. Huoltoohjelman ilmoittaman pitkän öljynvaihtovälin lyhentämisestä ei ole koskaan haittaa, mutta hyötyä siitä voi olla varsinkin pitkässä juoksussa. Myös tulevan hallituksen soisi ottavan täkäläisen liikenteen eritysominaisuudet huomioon. Liikenteen verotuspolitiikan varoitusvalo on palanut jo kauan aikaa, korjausta tarvitaan pikaisesti. Timo Toiviainen päätoimittaja 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 Autovero 1 217,00 1 016,00 687 941,1 1 067,00 1 007,00 932,5 Ajoneuvovero 612 636,8 654 691 758 758 866,2 Polttoaineverotieliikenteessä kulutetunpolttoaineenosalta 2264,00 2202,10 2198,10 2178,80 2389,70 2661,60 2776,60 Polttoaineidenalv1050,50 1081,90 1009,00 1184,80 1352,00 1455,00 1479,10 Veroliikenne-jaautovakuutusmaksuista 272,3 260 268,9 284,9 299,5 317,7 343,1 Alvajoneuvoista,niidenosistasekä huolto-jakorjaustöistä 1219,10 1272,10 1261,60 1338,50 1409,90 1410,00 1460,90 Yhteensä (milj.) 6 634,90 6 468,90 6 078,60 6 619,10 7 276,10 7 609,30 7 858,40 Valtion tulot tieliikenteestä 2007 2013 Lähde: Autoalan Tiedotuskeskus MADE IN GERMANY Biologisesti hajoava ikkunapesu Autoja kotikäyttöön. Puhdistaa tehokkaasti ikkunat liasta, tupakansavusta ja hyönteisistä. Soveltuu sisäja ulkokäyttöön sekä autossa että kotona. Puhdistusliinaksi suosittelemme SONAX mikrokuituliinaa, lasipinnoille. www .sonax.fi
4 Turun seudun auTouuTiseT auTouuTiseT.com VAURIOKORJAUS Heikki Lehtinen Autovahingon sattuessa kuluttajan on syytä olla tarkkana korjauspaikan valinnassa. Vauriokorjaukset on syytä kilpailuttaa korjaamoiden ja myös edullisempia varaosia tarjoavien jakeluteiden kesken. Peltikorjaamo, kolarikorjaamo, vauriokorjaamo rakkaalla lapsella on monta nimeä. Harva kuitenkaan rakastaa asiointia näillä erikoiskorjaamoilla, etenkin jos korjausten maksaja on auton omistaja itse. Kukaan yksityinen henkilö ei halua olla vauriokorjaamon kanta-asiakas. Vakuutusyhtiöt ovat vauriokorjaamoiden kantaja useimmiten jopa sopimusasiakkaita sekä samalla suurimpia asiakkaita. Maksajina ne voivat määrätä autoilijan käyttämään sitä korjaamoa, jonka yhtiö osoittaa ja jonka asiakas hyväksyy. Niissä tapauksissa joissa korjauksen kulut maksaa pääosin auton omistaja, voi tämä puolestaan pyytää korjaustarjouksia useilta korjaamoilta ja valita niistä vapaasti mielestään parhaan vaihtoehdon. Vakuutusyhtiöiden sopimuskorjaamoilla on oltava asianmukainen vauriokorvausten tietokonepohjainen arviointiohjelma. Sen avulla vakuutusyhtiö voi suhteellisen tarkoin määritellä, onko korjaus kannattava, vai tuleeko kyseeseen auton lunastaminen. Vakuutusyhtiö voi halutessaan myös kilpailuttaa eri korjaamoita. Harvoin yksittäisen vaurion korjauksessa kuitenkaan käytetään tätä mahdollisuutta, sillä vakuutusyhtiöiden ja sen vakituisesti käyttämien korjaamoiden kesken vallitsee luottamuksellinen suhde. Tämä mahdollistaa sen, että kilpailu ei mahdollisesti aina toimi täydellisesti vauriokorjausten osalta. Tästä mahdollisesta kilpailun puutteesta kärsivät myös autonomistajat korkeampien vakuutusmaksujen muodossa. Vauriokorjaus on vaativaa erikoistyötä Päästäkseen vakuutusyhtiöiden hyväksymäksi korjaamoksi, on vauriokorjaamolla oltava sähköinen, vaurioiden kustannusarvioihin tarvittava Cabas–ohjelma. Lisäksi täyden palvelun vauriokorjaamolla tulee olla käytettävissään korin symmetrisyyden mittauksen mahdollistava työkalu, jota ammattikielellä kutsutaan oikaisupenkiksi. Auton kori voi törmäyksessä muuttaa muotoaan. Korjauksen jälkeen sen tulee olla kuitenkin täsmälleen alkuperäisissä mitoissaan. Tämä nykyisin elektronisen mittausjärjestelmän sisältämä erikoistyökalu on korjaamolle varsin kallis investointi. Sen käyttöön perehdytettävät asentajat tarvitsevat erikoiskoulutusta. Vauriokorjaamo tarvitsee myös suuren määrän muita kalliita erikoistyökaluja. Tämä selittää Toimiiko kilpailu vauriokorjauksissa? Tavaratilaa on 547-1746 litraa. Vauriokorjaukset ovat useimmiten hyvin kalliita toimenpiteitä. Mikäli vakuutusyhtiöt eivät niitä kilpailuta, on jokaisen yksityisen autonomistajan se syytä tehdä. Autoilijat kärsivät kilpailun puutteesta korkeampien vakuutusmaksujen muodossa Kolarissa on usein kaksi osapuolta. MAALIPINNAN TULEVAISUUS . HÄIKÄISEVÄ MAALIPINTA NOPEASTI. SONAX XTREME Protect+Shine Hybrid NPT pinnoite, 6 kk:n kestotakuulla. Sopii kaikille maalipinnoille. ? Hybrid NetProtection teknologia vähentää pölyn ja lian tarttumista. ? Kiilto palautuu automaattisesti jokaisen pesun jälkeen. ? Riittoisuus 3-4 todella helppoon ja erittäin nopeaan käsittelyyn, ilman esikäsittelyä ja kuivumisaikaa. Tuotenumero: SO 222 100 UUTUUS joskus korkeilta tuntuvat työveloitushinnat vauriokorjauksissa. Vauriokorjauksen kokonaiskulut muodostuvat työkustannusten lisäksi käytetyistä varaosista ja tarvikkeista sekä maalauksesta. Maalaus on nykyisin varsin usein ulkoistettu automaalaamoihin, joissa on tätä varten ajanmukainen laitteisto ja erikoistunut ammattihenkilöstö. Nykyisin korin osia ei enää aina oiota, vaan kokonaiset korin osat vaihdetaan uusiin. Korin osien perinteinen hitsaus vauriokorjaustenkin yhteydessä on lähes loppunut. Autojen kokoonpano tapahtuu nykyisin pääasiassa liimaamalla ja jossain määrin pistehitsauksen avulla. Useimpien nykyautojen korirakenteiden hitsaus on korjaustenkin osalta täysin kielletty, sillä autojen rakenneosista suuri osa muodostuu useista erilaisista erikoisteräksistä ja muista metalleita, joiden hitsaaminen ei ole mahdollista rakenteen lujuuden kärsimättä. Auton korin ulkoisista osista suuri osa on nykyisin erikoismuoveista valmistettuja. Vauriotapauksissa niitä ei voi korjata, vaan ne täytyy aina vaihtaa kokonaisuuksina. Kilpailu vauriokorjauksissa mahdollisesti puutteellista Vauriokorjauksissa kilpailu ei välttämättä toteudu täydellisenä. Ensinnäkin uusia autoja myyvät merkkiliikkeet ovat sekä vakuutusyhtiöiden suuria asiakkaita että vakuutusten hankkijoita etenkin uusien autojen osalta. Lisäksi merkkiliikkeet ovat suuria vauriokorjausten korjauksessa tarvittavien varaosien toimittajia, joille vakuutusyhtiöt puolestaan ovat suuria asiakkaita. Jo parikymmentä vuotta sitten eräs suuri vakuutusyhtiö lanseerasi ns. vanhojen autojen edullisemman kaskovakuutuksen, jossa jo muutaman vuoden ikäisten autojen vahingoittuneet korin osat olisi hankittu käytettyinä autopurkamoilta tai merkkiliikkeistä riippumattomilta varaosaliikkeiltä kustannusten säästämiseksi. Tuolloin markkinoille tuotu vakuutusmalli ei käytännössä toteutunut, sillä autojen maahantuojat eivät hyväksyneet korin osien kilpailun avautumista. Sittemmin bosien käyttö korjauksissa on kuitenkin lisääntynyt ikääntyneiden autojen korjauksissa. Turun Ammattikorkeakoulussa tehtiin vuonna 2014 lopputyö, jossa tarkasteltiin kolarikorjausten kilpailutilannetta ja ns. kumppaniohjausta. Tässä yhteydessä paljastui, että merkkiliikkeiden myymien ns. alkuperäisten osien korkea hintataso verrattuna vapaan varaosakaupan tarjoamien osien hintatasoon oli vakuutusyhtiöidenkin piirissä yleisesti tiedostettu ja hyväksytty ilmiö. Vauriokorjaukset ovat useimmiten hyvin kalliita toimenpiteitä. Mikäli vakuutusyhtiöt eivät niitä kilpailuta, on jokaisen yksityisen autonomistajan se syytä tehdä. Autoliikkeet teettävät joskus vauriokorjauksia myös alihankintana omilla sopimuskorjaamoillaan ja voivat laskuttaa korjauksista joko vakuutusyhtiötä tai auton omistajaa. Autoliikkeen laskutuslisä saattaa näissä tapauksissa muodostaa korjauksen loppuhinnasta merkittävän osan. Vaikka vakuutusyhtiöt hyväksyisivätkin merkkiliikkeiden markkinoimien varaosien käytön vanhemmissakin autoissa, on ainakin kuluttajien syytä kilpailuttaa vauriokorjaukset eri korjaamoilla ja edullisempia varaosia tarjoavien jakeluteiden kesken.
4 Turun seudun auTouuTiseT auTouuTiseT.com VAURIOKORJAUS Heikki Lehtinen Autovahingon sattuessa kuluttajan on syytä olla tarkkana korjauspaikan valinnassa. Vauriokorjaukset on syytä kilpailuttaa korjaamoiden ja myös edullisempia varaosia tarjoavien jakeluteiden kesken. Peltikorjaamo, kolarikorjaamo, vauriokorjaamo rakkaalla lapsella on monta nimeä. Harva kuitenkaan rakastaa asiointia näillä erikoiskorjaamoilla, etenkin jos korjausten maksaja on auton omistaja itse. Kukaan yksityinen henkilö ei halua olla vauriokorjaamon kanta-asiakas. Vakuutusyhtiöt ovat vauriokorjaamoiden kantaja useimmiten jopa sopimusasiakkaita sekä samalla suurimpia asiakkaita. Maksajina ne voivat määrätä autoilijan käyttämään sitä korjaamoa, jonka yhtiö osoittaa ja jonka asiakas hyväksyy. Niissä tapauksissa joissa korjauksen kulut maksaa pääosin auton omistaja, voi tämä puolestaan pyytää korjaustarjouksia useilta korjaamoilta ja valita niistä vapaasti mielestään parhaan vaihtoehdon. Vakuutusyhtiöiden sopimuskorjaamoilla on oltava asianmukainen vauriokorvausten tietokonepohjainen arviointiohjelma. Sen avulla vakuutusyhtiö voi suhteellisen tarkoin määritellä, onko korjaus kannattava, vai tuleeko kyseeseen auton lunastaminen. Vakuutusyhtiö voi halutessaan myös kilpailuttaa eri korjaamoita. Harvoin yksittäisen vaurion korjauksessa kuitenkaan käytetään tätä mahdollisuutta, sillä vakuutusyhtiöiden ja sen vakituisesti käyttämien korjaamoiden kesken vallitsee luottamuksellinen suhde. Tämä mahdollistaa sen, että kilpailu ei mahdollisesti aina toimi täydellisesti vauriokorjausten osalta. Tästä mahdollisesta kilpailun puutteesta kärsivät myös autonomistajat korkeampien vakuutusmaksujen muodossa. Vauriokorjaus on vaativaa erikoistyötä Päästäkseen vakuutusyhtiöiden hyväksymäksi korjaamoksi, on vauriokorjaamolla oltava sähköinen, vaurioiden kustannusarvioihin tarvittava Cabas–ohjelma. Lisäksi täyden palvelun vauriokorjaamolla tulee olla käytettävissään korin symmetrisyyden mittauksen mahdollistava työkalu, jota ammattikielellä kutsutaan oikaisupenkiksi. Auton kori voi törmäyksessä muuttaa muotoaan. Korjauksen jälkeen sen tulee olla kuitenkin täsmälleen alkuperäisissä mitoissaan. Tämä nykyisin elektronisen mittausjärjestelmän sisältämä erikoistyökalu on korjaamolle varsin kallis investointi. Sen käyttöön perehdytettävät asentajat tarvitsevat erikoiskoulutusta. Vauriokorjaamo tarvitsee myös suuren määrän muita kalliita erikoistyökaluja. Tämä selittää Toimiiko kilpailu vauriokorjauksissa? Tavaratilaa on 547-1746 litraa. Vauriokorjaukset ovat useimmiten hyvin kalliita toimenpiteitä. Mikäli vakuutusyhtiöt eivät niitä kilpailuta, on jokaisen yksityisen autonomistajan se syytä tehdä. Autoilijat kärsivät kilpailun puutteesta korkeampien vakuutusmaksujen muodossa Kolarissa on usein kaksi osapuolta. MAALIPINNAN TULEVAISUUS . HÄIKÄISEVÄ MAALIPINTA NOPEASTI. SONAX XTREME Protect+Shine Hybrid NPT pinnoite, 6 kk:n kestotakuulla. Sopii kaikille maalipinnoille. ? Hybrid NetProtection teknologia vähentää pölyn ja lian tarttumista. ? Kiilto palautuu automaattisesti jokaisen pesun jälkeen. ? Riittoisuus 3-4 todella helppoon ja erittäin nopeaan käsittelyyn, ilman esikäsittelyä ja kuivumisaikaa. Tuotenumero: SO 222 100 UUTUUS joskus korkeilta tuntuvat työveloitushinnat vauriokorjauksissa. Vauriokorjauksen kokonaiskulut muodostuvat työkustannusten lisäksi käytetyistä varaosista ja tarvikkeista sekä maalauksesta. Maalaus on nykyisin varsin usein ulkoistettu automaalaamoihin, joissa on tätä varten ajanmukainen laitteisto ja erikoistunut ammattihenkilöstö. Nykyisin korin osia ei enää aina oiota, vaan kokonaiset korin osat vaihdetaan uusiin. Korin osien perinteinen hitsaus vauriokorjaustenkin yhteydessä on lähes loppunut. Autojen kokoonpano tapahtuu nykyisin pääasiassa liimaamalla ja jossain määrin pistehitsauksen avulla. Useimpien nykyautojen korirakenteiden hitsaus on korjaustenkin osalta täysin kielletty, sillä autojen rakenneosista suuri osa muodostuu useista erilaisista erikoisteräksistä ja muista metalleita, joiden hitsaaminen ei ole mahdollista rakenteen lujuuden kärsimättä. Auton korin ulkoisista osista suuri osa on nykyisin erikoismuoveista valmistettuja. Vauriotapauksissa niitä ei voi korjata, vaan ne täytyy aina vaihtaa kokonaisuuksina. Kilpailu vauriokorjauksissa mahdollisesti puutteellista Vauriokorjauksissa kilpailu ei välttämättä toteudu täydellisenä. Ensinnäkin uusia autoja myyvät merkkiliikkeet ovat sekä vakuutusyhtiöiden suuria asiakkaita että vakuutusten hankkijoita etenkin uusien autojen osalta. Lisäksi merkkiliikkeet ovat suuria vauriokorjausten korjauksessa tarvittavien varaosien toimittajia, joille vakuutusyhtiöt puolestaan ovat suuria asiakkaita. Jo parikymmentä vuotta sitten eräs suuri vakuutusyhtiö lanseerasi ns. vanhojen autojen edullisemman kaskovakuutuksen, jossa jo muutaman vuoden ikäisten autojen vahingoittuneet korin osat olisi hankittu käytettyinä autopurkamoilta tai merkkiliikkeistä riippumattomilta varaosaliikkeiltä kustannusten säästämiseksi. Tuolloin markkinoille tuotu vakuutusmalli ei käytännössä toteutunut, sillä autojen maahantuojat eivät hyväksyneet korin osien kilpailun avautumista. Sittemmin bosien käyttö korjauksissa on kuitenkin lisääntynyt ikääntyneiden autojen korjauksissa. Turun Ammattikorkeakoulussa tehtiin vuonna 2014 lopputyö, jossa tarkasteltiin kolarikorjausten kilpailutilannetta ja ns. kumppaniohjausta. Tässä yhteydessä paljastui, että merkkiliikkeiden myymien ns. alkuperäisten osien korkea hintataso verrattuna vapaan varaosakaupan tarjoamien osien hintatasoon oli vakuutusyhtiöidenkin piirissä yleisesti tiedostettu ja hyväksytty ilmiö. Vauriokorjaukset ovat useimmiten hyvin kalliita toimenpiteitä. Mikäli vakuutusyhtiöt eivät niitä kilpailuta, on jokaisen yksityisen autonomistajan se syytä tehdä. Autoliikkeet teettävät joskus vauriokorjauksia myös alihankintana omilla sopimuskorjaamoillaan ja voivat laskuttaa korjauksista joko vakuutusyhtiötä tai auton omistajaa. Autoliikkeen laskutuslisä saattaa näissä tapauksissa muodostaa korjauksen loppuhinnasta merkittävän osan. Vaikka vakuutusyhtiöt hyväksyisivätkin merkkiliikkeiden markkinoimien varaosien käytön vanhemmissakin autoissa, on ainakin kuluttajien syytä kilpailuttaa vauriokorjaukset eri korjaamoilla ja edullisempia varaosia tarjoavien jakeluteiden kesken. 5 Turun seudun auTouuTiseT auTouuTiseT.com katsastusmies koeajaa katsastusmies koeajaa Matti Viitanen, A-Katsastus Vantaa Kehä III Koeajoauto Nissan Pulsar on maahantuojan lehdistöauto. Koeajolenkin pituus oli noin 550 km kaupungissa, moottoritiellä ja maaseudulla. Auton tekniset tiedot ovat maahantuojan ilmoittamia. Arvioinnissa nojaudutaan lähdeaineistoon ja koeajokokemuksiin. Kulutuksesta ilmoitetaan normikulutus sekä auton ajotietokoneen antama mittaustulos. Arvioinnissa käytetään soveltuvin osin suhteellista arvostelutapaa, jolloin koeajoautoa tarkastellaan kokoja hintaluokkansa Jalkatilat ovat reilut. Takaistuimen selkänoja kaatuu istuinosan päälle. Pulsar on perinteinen 5-ovinen korimalli niille, joita katumaasturimainen Qashqai ei miellytä. Akseliväli on 2,7 metriä. Takanaistuville on tarjolla hyvät tilat. Matti Viitanen katsastusmies A-Katsastus Vantaa Kehä III Nissanin perheautoluokassa uusien mallien odottajilla aika kävi jo varsin pitkäksi, sillä Almeran valmistus lopetettiin jo vuosia sitten. Tilalle tarjotun Qashqain crossovermainen muotoilu ei kaikkia miellyttänyt sen myyntimenestyksistä huolimatta. Vihdoin valmistaja kuitenkin toi C-segmenttiin viisiovisen perheauton mallinimellä Pulsar. Pulsar ja Qashqai eroavat tekniikaltaan toisistaan melko vähän, kun taas Pulsarin korin muotoilu ja mataluus edustavat perinteistä perheautomallia. Uuden Nissan Pulsarin pituus on 439 cm akselivälin ollessa 270 cm. Leveyttä löytyy 177 cm, sekä korkeutta 155 cm. Varustelutasoja on neljä: Visia, Acenta, Busines 360 ja parhaiten varusteltu koeajossakin ollut Tekna. Tekniikkapuolella moottorivalikoimaan kuuluvat 1,2-litrainen ahdettu bensiinimoottori ja 1,5-litrainen ahdettu diesel. Voimalinjassa on joko kuusivaihteinen manuaali, tai bensiinimoottorin yhteyteen saatava CVT-automaatti. Tavaratilaa Pulsarista löytyy kokoluokassaan kiitettävät 385 litraa. Se on kasvatettavissa 1395 litraan kaatamalla takapenkin selkänojat. Laajennetun tavaratilan pohja ei kuitenkaan ole läheskään tasainen, sillä selkänojat jäävät reilusti ylemmäs. Lisävarusteena tavaratilaan saa laatikon, jonka kansi nostaa tavaratilan pohjan kaadettujen selkänojien tasolle. Koeajoautossa tätä varustetta ei ollut. 1,2 litran bensiiniturbolla Moottorina koeajetussa Nissan Pulsarissa on 1,2 litrainen ahdettu bensiinimoottori. Neliventtiilirakenteen molemmissa nokka-akseleissa on Nissan Pulsar DIG-T 115 MT Moottori 1197 cm3 4-sylinterinen ahdettu bensiini, 6-nopeuksinen manuaalivaihteisto. kulutus (yhd.) 5,0/100km Teho 85 kW/115 hv/5200 r/min Vääntö 190 Nm/ 2000 r/min Co 2-päästö 117g/km Kiihtyvyys 10,7 s. 0-100km Huippunopeus 190 km/h Hinta 26.490€ Nissan Pulsar DIG-T 115 MT Tavaratilaa on 547-1746 litraa. muuttuva ajoitus ja jakopää on toteutettu huoltovapaalla ketjulla. Moottori tuottaa 85 kW:n tehon ja 190 Nm:n väännön. Hiilidioksidipäästö on 117 g/ km. Moottorin jatkeena on viisivaihteinen manuaalilaatikko. Alustarakenne muodostuu etupään joustintuista ja takapään yhdystukiakselistosta. Jarruina ovat edessä ja takana levyt varustettuna vetoluistonestolla, sekä ajonvakautusjärjestelmällä. Tekniikkapuolella moottorivalikoimaan kuuluvat 1,2-litrainen ahdettu bensiinimoottori ja 1,5-litrainen ahdettu diesel. hoillut penkit. Nahkapenkki ei pakkasaamuna ole miellyttävimmillään ja pienitehoinen penkinlämmitys viivyttää lämpiämistä. Takapenkin reilu jalkatila on yksi Pulsarin parhaimpia ominaisuuksia. Hiljainen ja kevyt ajettava Nissan Pulsarin ajettavuudessa nousee esille hallintalaitteiden toiminnan täsmällisyys ja keveys. Samoin korin ja moottorin äänettömyys yllättää positiivisesti. Ohjaus toimii pienissä nopeuksissa ja kaarteissa kelvollisesti, mutta suoraan ajettaessa keskialueen voimakas vaste aluksi oudoksuttaa. Toisaalta, kun Pulsar etenee suoraan ilman korjaavia liikkeitä, ei tästäkään ominaisuudesta ole haittaa. Havainnointia parantavista varusteista mainittakoon kuolleenkulman varoitusjärjestelmä sekä kaistavahti. Yhdistetyn kulutuksen 5 l/100 km lukema on tavanomaisesti saavuttamaton Koeajon aikana sekalaisessa ajossa kylmäkäynnistyksineen Pulsar kulutti 6,8 l/100 km. Pikkuteillä 80 km/h nopeuksilla kulutus oli parhaimmillaan 5,1 l/100 km. Moottoritiellä 100 km/h nopeudella kulutus pysytteli 6,0 l/100 km lukemissa. Nissan Pulsar 26490 € hintaisena tarjoaa erittäin hyvin varustellun perheauton, jossa tilat ja taloudellisuus ovat kohdallaan. Plussaa: taloudellisuus, äänettömyys, erinomainen varustelutaso, reilut jalkatilat takana, hyvät lähivalot, tavaratilan koko Miinusta: nahkaverhouksen kylmyys yhdessä hitaan penkkilämmityksen kanssa, tavaratilan pohja laajennettuna, lähija kaukovalojen väriero. Ohjauksen tehostus hoituu sähköisesti ja muuttuu ajonopeuden mukaan. Koeajoauton valoissa lähivalot on toteutettu Led-tekniikalla ja kaukovalot halogeeneilla. Lähivalojen teho ja väri ovat kiitettävällä tasolla, mutta kaukovalojen kellertävä väri ei sovi yhteen lähivalojen valkoisen värin kanssa. Sumuvalojen yhteydessä on ledeillä toteutetut päiväajovalot. Lyhdynpesimet kuuluvat varustukseen. Korirakenteessa on käytetty runsaasti suurlujuusteräksisiä osia, joilla on saavutettu huomattava painonsäästö ja parempi turvallisuus. Vankkaa rakennetta täydentävät kuusi turvatyynyä sekä vyönkiristimet. Euro NCAP:n törmäystestitulos on viisi tähteä. Reilut tilat takapenkkiläisille Sisätiloissa huomion varastaa Nissanin uusi monitoiminen peruutuskameran näyttö. Pulsarissa on edessä, takana ja sivuilla kamerat joiden yhtäaikainen kuva saadaan näytölle. Tästä on hyötyä erityisesti ahtaissa pysäköintitilanteissa. Lisäksi pienissä nopeuksissa myös eteenpäin ajaessa voi kytkeä etu tai sivukameran kuvan näyttöön helpottamaan pysäköintiä. Kameroiden toiminnan edellytys on niiden pitäminen puhtaana, siksi peruutuskamera on varustettu pesulaitteella. Näyttö saisi olla suurempi, sillä ruudun jakaminen pienentää navigaattorin näytön vaikealukuiseksi. Muilta osin kojelaudan ja hallintalaitteiden toteutus on perinteistä ja selkeää Nissania. Koeajoauton Tekna-varustelutasoon kuuluu nahalla verTavaratila on kooltaan 385-1395 litraa. Kameran monitoiminäyttö saisi olla suurempikin. Kojetaulun muodot ovat tyypillistä Nissania.
6 TURUN seUdUN aUToUUTiseT aUToUUTiseT.com AUTON KORJAUS JA HUOLTO Jo 270 000 km ajetun Audi A6 3,0 TDI:n turboahtimen pääakseli on kulunut jo jonkin verran väljäksi. "Oireita tästä viasta voivat olla sirkuttava ääni, savutus tai lisääntynyt öljyn kulutus", luettelee Kimmo Pohjoismäki. Turboahtimien alkuperäisvalmistajia: . BorgWarner Turbo Systems . Mitsubishi Turbochargers . Garrett by Honeywell . Holset Turbochargers Minkämerkkinen turbo autossani on? Turbotekniikka Oy Maahantuoja ja tukkukauppa: Garrett by Honeywell BorgWarner Turbo Systems Holset Turbochargers Mitsubishi Turbochargers Valuraudantie 4 0700 Helsinki Puhelin: 09 350 52 733 Sähköposti: turbotekniikka@ turbotekniikka.fi Tiesitkö tämän turbosta? "Dieselmoottoreiden DPF-hiukkassuodatin voi tukkeutuessaan aiheuttaa jopa turbovaurion. " Huolto pitää turbon kunnossa Auton turboahdin pysyy kunnossa, kun autoa huolletaan valmistajan ohjeiden mukaan ja Suomen olosuhteet huomioon ottaen. Jos turboahdin kuitenkin tulee tiensä päähän, kannattaa tilalle hankkia uusi alkuperäinen. Alkuperäisen valmistajan turbolla on laajempi takuu ja sen mukana tulee aina ohjeet asennukseen liittyvistä tarvittavista lisätöistä. Jos autossasi on turboahdin, on se todennäköisesti jonkun yllämainitun yrityksen valmistama. Autonvalmistajat eivät itse valmista turboahtimia, vaan hankkivat ne uusiin automalleihinsa näiltä sopimusvalmistajilta. Siksi on järkevää, että turboa mahdollisesti uusittaessa tilalle vaihdetaan auton valmistajan parhaaksi vaihtoehdoksi valitsema turbo. Uutta tai vaihtoahdinta hankittaessa on tärkeää tarkistaa sen alkuperä ja kuka ahtimelle myöntää takuun sekä tuotevastuun. Turbotekniikka Oy on yllämainittujen ahdinmerkkien virallinen maahantuoja ja tuotevastuun kantaja. Tarkista, mikä turbo autoosi kuuluu: Verkko-osoitteesta www.turbotekniikka.fi löydät luettelon, josta näkyy autosi merkin ja mallin perusteella siihen kuuluvan turboahtimen malli sekä valmistaja. Autoteollisuus on viime vuosikymmenen aikana kehittänyt nopeasti tekniikkaa, jolla uusien automallien kulutus ja haitalliset päästöt saadaan pienenemään. Näitä ratkaisuja ovat esimerkiksi moottorin iskutilavuuden pienentäminen, polttoaineen suorasuihkutus, pakokaasujen takaisinkierrätys, hiukkassuodatin ja katalysaattori sekä turboahdin. Turboahdin kuuluu nykyautossa tärkeimpien moottorin suorituskykyä ja kulutusta säätelevien ratkaisujen joukkoon. Turbo löytyy nykyisin käytännössä kaikista diesel-henkilöautoista ja useimmista uusista bensiinimoottorityypeistä. Koska parhaimmillaan 200 000 minuuttikierroksella toimiva turboahdin joutuu moottorissa koville, on sen oltava kestävää tekoa. Uudet EU-päästönormit lisäävät vaatimuksia varsinkin turbotekniikkaan. Tuoreimman EU 6 –päästönormin alittaminen edellyttää käytännössä entistäkin hienompaa turbotekniikkaa, eli sähkösäätöistä ahdinta. Vaatimuksista johtuen turbo on arvokas osa auton moottoria, jonka mahdolliset viat saattavat yllättää tavallisen autoilijan kustannuksillaan. Valmistajan ohjeiden mukaan huolellisesti huolletun auton turbo voi kestää auton koko eliniän, mutta huonolla tuurilla esimerkiksi huonosti huolletun käytetyn auton ostaja voi joutua maksamaan yllättävän isoja remontteja. Diagnoosin teko ei aina ole helppoa ”Jos öljynpainevalo vaikka vain vilkahtaa, kannattaa asiaan suhtautua vakavasti ja ottaa yhteyttä asiantuntevaan korjaamoon”, neuvoo Nekalan Tammer-Diesel korjaamon osastopäällikkö Kimmo Pohjoismäki. Vaativampiin moottorikorjauksiin erikoistuneeseen korjaamoon tulee harva se päivä turbovikaisia autoja, joissa isommat vauriot olisi voitu välttää oikealla ja ajoissa tehdyllä diagnoosilla. ”Tässä on yksi hyvä esimerkki”, Pohjoismäki esittelee. ”1,9 litran dieselmoottorilla varustetun Volkswagen Passatin öljyvalo oli alkanut palaa, mutta autolla oli silti ajettu. Turbohan siitä oli sitten mennyt ja paljon muutakin. Turbon öljynkierron ja vesijäädytyksen pitää toimia, muuten tulee ongelmia.” Turbo on tavallaan myös moottorin kuumemittari, joka voi oireilla muualla moottorissa olevista ongelmista. ”Tässä Passatissakin alkuperäinen vaurion syy on haljennut sylinVolkswagen Touareg V10 dieselin molemmat turbot vaihdettiin uusiin alkuperäisiin. Jos autoa olisi huollettu paremmin, olisi viiden tuhannen laskulta vältytty. terikansi, joka on tyypillinen näissä vanhemmissa pumppusuutindieseleissä. Korjaus alkaa tässä tapauksessa uudella sylinterikannella, joita meneekin aika usein ja meillä on niitä siksi varastossamme”, Pohjoismäki kertoo. Suomen olot huomioiden Jos turbo menee rikki, on kuluttajalla helposti edessään muutaman tonnin lasku. Mitä isompi ja erikoisempi moottori, sitä kalliimpi on myös sen turboahdin. Joskus ahtimia on useampi. ”Tässä Volkswagen Touaregista uusittiin V10 dieselmoottorin molemmat turbot. Syynä oli yksinkertaisesti huono huoltohistoria. Valmistajan ohjeistamat huollot pitää tehdä ajoissa ja Suomen oloissa öljyt kannattaa ilman muuta vaihtaa vielä useammin kuin muualla. On myös syytä käyttää juuri valmistajan ohjeistamaa öljytyyppiä. Joidenkin valmistajien lupaamat pitkät öljynvaihtovälit eivät Suomen oloissa riitä, koska meillä lämpötila vaihtelee vuosittain kovista pakkasista helteeseen.” Touaregin käytettynä ostanut nykyinen omistaja joutui vaihdattamaan vähän ajetun auton turbot uusin ja lasku oli kaiken kaikkiaan viitisen tuhatta euroa. Vian ilmeneminen alkoi pakoputkistoon tihkuneesta öljystä. Turboahdin on ensimmäisiä moottorin osia, joka kärsii huonoksi päässeistä öljyistä. Dieselmoottoreiden DPFhiukkassuodatin voi tukkeutuessaan aiheuttaa jopa turbovaurion. Jos ahdin pyörii kuumana ja ahtimen lähellä sijaitseva DPF-hiukkassuodatin on tukossa eikä päästä pakokaasuja virtaamaan oikein, on tilanne huono. Jos vielä moottoriöljy on vääränlaista tai päässyt huonoiksi, ovat riskit jo suuret. Dieselautoissa kannattaakin pitää hiukkassuodattimen kunnosta huolta ja ajaa säänöllisesti myös pitempää maantiejoa, jotta auton oma DPF-puhdistusregeneraatio pääsee käyntiin. Valitse viisaasti, sillä superhalpa voi muuttua ekstrakalliiksi! ”Tavallisen henkilöauton alkuperäisturbon uusiminen maksaa noin 1500-2000 euroa töineen. Markkinoilla on myös halvempia tarvikeahtimia, mutta kokemustemme mukaan panostus alkuperäiseen kannattaa. Me asennamme aina saman ahtimen, joka autossa on ollut myös uutena”, Pohjoismäki linjaa ja korostaa ahtimen uusintaan liittyviä muita töitä. ”Virallisen maahantuojan toimittaman alkuperäisen ahtimen mukana tulee aina ohjeet siitä, mitä muita osia turbon vaihdon yhteydessä tulee uusia ja mitä lisätöitä tulee tehdä, jotta turbo toimii niin kuin pitää. Usein nämä muut työt voivat olla isompia kuin itse ahtimen vaihto. Ei ole harvinaista, että meille tulee korjattavaksi auto, johon on itse vaihdettu ulkomailta tilattu halpaturbo, joka on sitten asiantuntemattomasta asennuksesta tai materiaalivirheestä johtuen nopeasti hajonnut ja rikkonut moottorista muutakin." Alkuperäisellä turbolla on takuu ja tuotevastuu, joka kattaa itse ahtimen lisäksi myös sen mahdollisesti aiheuttamat muut vahingot. "Suosittelemme turbon uusimiseen aina tehdasuutta, alkuperäisen valmistajan ahdinta. Vanhempiin autoihin on saatavana myös alkuperäisen valmistajan vaihtoahtimia, esimerkiksi Garrettilta löytyy kattava vaihtoturbovalikoima vanhemmalle kalustolle. Itse näitä ahtimia ei kannata eikä voikaan korjata, sillä varaosiakaan ei ole saatavana”, Pohjoismäki summaa.
7 TURUN seUdUN aUToUUTiseT aUToUUTiseT.com motonet korjaamo Nyt myös renkaat ja renkaanvaihdot www.motonetkorjaamo.fi Pläkkisepänkatu 2, Turku • p. 0207 350 600 Osta renkaat rengasnetistä www.rengasnetti.fi Turkulainen nettikauppa, ei toimituskuluja TURKU KÄRSÄMÄENTIE 8 PUH. 09-3299 0345 ContiPremiumContactTM 5 TM-TESTIVOITTAJA! ”Continentalin pito on märällä kelillä hyvä ja erityisesti ajo-ominaisuudet ovat upeat. Se on myös mukavan hiljainen. Continental on lähes täydellinen paketti huippuominaisuuksia kaikissa olosuhteissa” TEKNIIKAN MAAILMA 5/2015 SPORTIVA 185/65R15 268€ 205/55R16 379€ 225/45R17 433€ NEUTON (2015 UUTUUS!) 175/65R14 247€ 195/65R15 300€ 205/55R16 340€ TERVETULOA RENGASMAAILMAN RENGASHOTELLIN ASIAKKAAKSI! KESÄRENKAAT SAAPUNEET! OSTAESSASI RENGASMAAILMA-TILILLÄ 15.3.-15.5.2015, SAAT LASKUN VASTA HEINÄKUUSSA! KATSO LIIKEKOHTAISET AUKIOLOA JAT: WWW.RENGASMAAILMA.FI www.tmnet.fi CONTINENTALRENGASSARJAN OSTAJALLE: 12 KK RENGASTURVA KAUPAN PÄÄLLE! NYT MYÖS MÖNKIJÖI DEN JA PUUTARHA KONEIDEN RENKAAT!
8 Turun seudun auTouuTiseT auTouuTiseT.com Noin 170 000 km ajettu Chrysler Voyager 2,8 CRD on tullut Epilän Autohuoltoon Tampereella. Autolle tehdään BG Premiumhuolto, joka tarkoittaa että auton polttoainejärjestelmät ja moottorin öljyjärjestelmä puhdistetaan tätä tarkoitusta varten kehitetyillä, kemikaaleihin perustuvilla menetelmilä. ”Nämä BG:n menetelmät ovat kyllä toimineet hyvin. Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä, monet ovat palanneet jälkeenpäin kiittelemään kuinka keskikulutus on laskenut jopa litralla”, kertoo Epilän autohuollon Joonas Söderholm. Autofit-korjaamo aloitti toimintansa Pispalan valtatie 91:ssä vasta reilu vuosi sitten, mutta panostus uusiin palveluihin ja asiakaspalveluun ovat jo saaneet varauskalenterin täyttymään. Epilän autohuollossa Tampereella on otettu uusia huoltomenetelmiä käyttöön ennakkoluulottomasti ja hyvällä menestyksellä. BG Premiumhuollossa auton moottori ja vaihteisto pidetään ennakoivasti hyvässä toimintakunnossa. Paras palaute tästä on tullut tyytyväisiltä asiakkailta. AUTON HUOLTO Söderholm aloittaa BG Premium dieselhuollon kaatamalla tankkiin polttoainejärjestelmiä puhdistavaa kemikaalia. ”Tässä on sen verran iso tankki, että ainetta tarvitaan kaksinkertainen määrä.” BG 44K on maailman eniten myyty karstaa puhdistava ammattilaisten kemikaali. Se puhdistaa turvallisesti karstasta venttiilien lautaset ja varret, palotilan, polttoainejärjestelmän sekä happitunnistimen. Menetelmä korjaa moottorin likaantumisesta aiheutuneita ongelmia, kuten nykimistä, pysähtelyä ja tehon menetystä. BG:n tuotteet ja menetelmät ovat vain koulutettujen ammattilaisten käytössä, joten kuluttaja voi olla varma että niitä käytetään oikein ja autonvalmistajan huolto-ohjelmien sallimissa puitteissa. Seuraavaksi auton moottorin vanhan öljyn sekaan kaadetaan lämpöaktivoituvaa puhdistustuotetta, joka pitää mm. männänrengasurat puhtaana. Tuotetta käytetään erityisesti suorasuihkutusmoottorien ja DPF-hiukkassuodattimella varustettujen moottorien ennakoivaan huoltoon. Jos diesel-autolla ajetaan vain lyhyitä matkoja, ei auton oma DPF:n puhdistusjärjestelmä pääse käynnistymään ja suodatin voi tukkeutua. BG huoltotuotteet Maahantuoja: Finntest Oy Olarinluoma 16, 02200 Espoo Puhelin 010 839 4400 Internet: finntest.fi www.facebook.com/BGFinland Chryslerin moottori käynnistetään ja auton annetaan käydä noin 1200 r/min kierrosnopeudella noin 15 minuuttia, jonka jälkeen öljyt lasketaan ulos. ”Tässä vaiheessa aina huomaa, että kyllä on ollut tehokasta kemiaa öljyn seassa”, toteaa mustanpuhuvaa öljysakkaa ja irrotettua öljynsuodatinta katseleva Söderholm.” Premiumhuollon päätteeksi moottoriin lisättävän uuden öljyn sekaan kaadetaan BG DOC tehostaja-aine, joka suojaa öljyä haihtumista, hapettumista ja kulumista vastaan. BG DOC tuo öljyyn lisää sellaisia ainesosia, joita moottoriöljyjen standardi GF-5 ei vielä vaadi. Voyagerin Premiumhuolto on valmis. ”Näissä dieseleissä usein kuulee jo korvalla, kuinka käynti on tässä huollossa tasaantunut”, Söderholm toteaa lopuksi. Automaattivaihteisto kuntoon 100% öljyvaihdolla Automaattivaihteiston öljynvaihto on perinteisesti tehty niin, että vanha öljy valutetaan ulos ja uusi lisätään tilalle. Jos vaihteistoa on huuhdeltu, on se tehty kalliilla vaihteistoöljyllä. Nämä työskentelytavat eivät poista vanhaa ATF-öljyä kokonaan, noin 40% siitä jää likaannuttamaan uutta öljyä. Hapettunut öljy muodostaa vaihteistoon lietettä ja lakkaa, jotka aiheuttavat mm. nopeaa korroosiota, tiivisteiden kovettumista ja kytkinlevyjen hilseilyä sekä kulumista. BG PXT –öljynvaihtolaitteella vaihteiston öljyt vaihdetaan sataprosenttisesti ja koko järjestelmä puhdistetaan tehokkaasti. Epilän autohuollon nosJoonas Söderholm käynnistää automaattivaihteiston öljynvaihtoa BG PXT -laitteelta. Toisin kuin perinteisessä valutusöljynvaihdossa, BG-öljynvaihtohuollossa ATF-öljyt vaihtuvat ja vaihteisto puhdistuu sataprosenttisesti. Tavallista parempaa huoltoa BG-tuotteiden maahantuojan Finntestin edustaja Taneli Piirala näyttää adapteria, jonka avulla DSG-vaihteistojen öljynvaihdot voidaan tehdä BG PXT -laitteella. Dieselmoottorisen Chryslerin öljyn sekaan kaadetaan lämpöaktivoituvaa puhdistustuotetta ja moottoria käytetään kymmenisen minuuttia. turille ajetaan Chrysler PT Cruiser, jonka automaattivaihteiston toiminnassa esiintyy viiveitä vaihtamisessa. Joonas Söderholm kiinnittää BG PXT öljynvaihtolaitteen letkut kiinni auton vaihteistoon: ”Tällaista menetelmää ei ole ennen ollut. Ajatus tuntui järkevältä ja päätimme ottaa ratkaisun käyttöön. Nyt voin kertoa, että käytännössä jokainen automaattivaihteisto on öljynvaihtohuoltomme jälkeen vaihtanut pehmeämmin ja monet ongelmat ovat poistuneet.” Öljynvaihtolaitteen päällä olevasta lasiputkestä näkee, kuinka öljy ja laitteen lisäämä puhdistusaine alkavat kiertää ja vaihteisto puhdistuu. Auton moottori on käynnissä ja vaihteita vaihdetaan, jotta öljyn lämpötila nousee ja lisäaine pääsee tehokkaasti hajottamaan likapartikkeleita. Puhdistusajaksi näpytellään laitteen näytölle parikymmentä minuuttia. ”Aiemmin emme voineet tehdä esimerkiksi DSG-vaihteistojen öljynvaihtoja, mutta BG:ltä löytyy niihinkin sopivat ratkaisut.” BG PXT öljynvaihdossa käytettävät puhdistusaineet ovat modernia kemiaa, joka hajottaa likapartikkelit. Kun puhdistusaika päättyy, tyhjentää laite vaihteiston nesteistä ja lisää tilalle uuden öljyn, johon on lisätty öljyn tehostaja. Se parantaa öljyn lisäaineistusta ja pidentää vaihteiston käyttöikää. Automaattivaihteisto on nyt puhdistettu ja öljyt vaihdettu sataprosenttisesti. ”Tämä on helppokäyttöinen menetelmä ja asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä. Juuri äskettäin teimme vanhaan, paljon ajettuun Volvoon automaatin öljynvaihtohuollon tällä menetelmällä ja asiakas oikein erikseen palasi jälkeenpäin kiittelemään, kuinka hienosti vaihteisto toimii”, kertoo Söderholm. Nyrkkisääntönä Epilän autohuollossa pidetään, että automaattivaihteiston öljyt kannattaisi vaihtaa noin 60 000 km välein. Joillakin autonvalmistajilla on ohjeena, että automaatin öljyjä ei tarvitsisi vaihtaa lainkaan. Öljyt kuitenkin menettävät ominaisuuksiaan ja vaihteistoon kerääntyy kilometrien myötä likaa. Suomen vaativissa oloissa öljyt joutuvat poikkeuksellisen koville, joten turvallinen öljynvaihto ja vaihteiston puhdistus on ilman muuta hyödyllinen. Oikein toimivalla vaihteistolla on myös yllättävän suuri vaikutus auton kulutukseen ja päästöihin.
9 Turun seudun auTouuTiseT auTouuTiseT.com "Tervex Nettivanne.fi Puhelin: 02-5105300 Sähköposti: myynti@rengasturku.com Noudot: Rengas Turku Oy:n toimipisteet: . Vanha Hämeentie 134 20540 Turku Avoinna ma-pe 8-17, la 9-14 . Rieskalähteentie 80 20300 Turku Avoinna ma-pe 8-17 Nettivanne.fi on kotimainen renkaiden ja vanteiden verkkokauppa. Kaikki netissä näkyvät tuotteet ovat varastotuotteita, joten toimitus onnistuu usein jo seuraavaksi päiväksi. Nettivanne.fi on toiminut verkossa jo vuodesta 2003, mutta maaliskuun alussa avattu uusi verkkokauppa nostaa palvelun uudelle tasolle. ”Uuden verkkokaupan vanneja rengasvalikoimat ovat erittäin kilpailukykyiset. Hinnat kestävät vertailun myös eurooppalaisiin nettikauppoihin”, sanoo Nettivanne.fin perustajiin lukeutuva Marko Rantanen. Verkkokaupan laajasta valikoimasta on helppoa hakea juuri omaan autoon sopivia vanteita. Auton merkki ja malli klikataan hakemistosta, ja palvelu näyttää sopivat vaihtoehdot hintatietoineen. Kattava tietokanta auttaa valitsemaan Kattava sopivuustietokanta on rakennettu itse vuosien varrella. Tietokannasta löytyvät vanteiden tuumakoon lisäksi leveydet, pulttijaot ja ET-luvut. ”Aiemmin sopivuustietokantamme oli autokohtainen, nyt sieltä löytyvät kaikki vanteiden sopivuuteen tarvittavat tiedot myös akselikohtaisesti ja eri jarruversiot huomioiden”, Asiakaspalveluun voi aina soittaa ja kysyä tarkempia tietoja. Rantanen täsmentää. Renkaiden leveyden muuttamisesta ja vanteiden kokomuutoksista löytyvät omat ohjeensa mahdollisine muutoskatsastustietoineen. Renkaat kotiin huomiseksi Kotimainen Nettivanne.fi on asiantunteva ja edullinen rengaskauppa. Verkkopalvelun perustaja Rengas Turku Oy on toiminut rengasalalla jo vuodesta 1994. Asiakkaita palvellaan valtakunnallisesti netin lisäksi myös kahdessa rengasliikkeessä Turussa. Marko Rantanen kertoo rengasliikkeiden asiakaspalvelun tukevan kätevästi myös nettiasiakasta: ”Koska meillä on myös kivijalkaliikkeet, voi nettiasiakaskin ottaa meihin yhteyttä puhelimitse ja kysyä lisätietoja tai tulla asennuttamaan tai noutamaan hankkimansa tuotteet liikkeistämme.” Kaikki Nettivanne.fistä ostetut rengasja vannesarjat toimitetaan avajaistarjouksena 20 euron toimituskuluilla koko Suomeen. Jos asiakas tilaa sekä renkaat että vanteet, asennetaan ja tasapainotetaan renkaat valmiiksi vanteille. Nouto Rengas Turun myymälästä on maksuton. Nettivanne.fi verkkokaupassa myytävät tuottet ovat varastotuotteita. Jos tilaus tehdään ennen puolta päivää, saapuvat tuotteet perille jo seuraavana päivänä suurimpaan osaan Suomea. Jos toivottua tuotetta tai esimerkiksi sopivuustietoja ei löydy verkkokaupasta, kannattaa asiaa vielä tiedustella asiakaspalvelusta. Useimmiten ammattilaiset löytävät ratkaisun nopeasti. Suomalaiset panostavat laatuun Marko Rantasella on työnsa puolesta hyvä tuntuma suomalaisten autoilijoiden rengasvalintoihin. ”Taloudellisesta taantumasta huolimatta suomalaiset panostavat rengasvalinnoissaan laatuun. Merkkirenkaiden osuus myynnistämme ei ole juurikaan laskenut. Tärkeimpänä pidetään renkaan turvallisuutta varsinkin märkäpidon suhteen ja toiseksi tärkeimmäksi nousee rengasmelun vähäisyys.” Tulevan kesärengaskauden vinkkinä Rantanen huomauttaa muutamien vähemmän tunnettujen eurooppalaisten rengasmerkkien hintojen laskeneen. ”Esimerkiksi Savaja Vredestein-renkaissa hinnan ja laadun suhde on todella hyvä.” Kätevästi verkkokaupasta Vanteiden pulttijaoista, ET-luvuista ja muista sopivuuteen vaikuttavista tekijöistä löytyy kattava tietokanta. "Lähetyskohtaiset toimituskulut ovat vain 20 euroa", huomauttaa Marko Rantanen. RENKAAT JA VANTEET
10 Turun seudun auTouuTiseT auTouuTiseT.com Pakoputkistossa sijaitsevan hiukkassuodattimen tehtävä on nimensä mukaisesti suodattaa diesel-auton pakokaasuista ihmiselle haitallisia partikkeleita. Jotta suodatin pysyy tehokkaana, tarkkailee auton tietojärjestelmä jatkuvasti suodattimen läpivirtaAUTOn HUOLTO Forté moottorin sisäpuhdistustuotteet Maahantuoja: Tecalemit Oy Ruosilantie 18 00390 Helsinki Puhelin: 0290 06 200 Lue lisää Fortésta: www.forte.fi Laakkonen on käyttänyt Fortépuhdistusaineita mm. auton moottorin ja polttoainejärjestelmien puhdistukseen jo vuodesta 1995 uksen painetta ja käynnistää tietyin väliajoin sen puhdistuksen. Puhdistuksessa pakokaasun lämpötilaa nostetaan lisäämällä polttoaineen tai lisäaineen ruiskutusta. Kuljettaja voi huomata puhdistuksen esimerkiksi ylimääräisenä savuttamisena, kulutuksen nousuna tai tehon laskemisena joidenkin kilometrien ajaksi. Joskus DPF-suodatin kuitenkin tukkeutuu niin pahasti, että auton oma automaattinen puhdistus ei enää käynnisty. ”Useimmiten syynä on se, että autolla ajetaan vain lyhyitä ajoja. Silloin tarvittavaa puhdistuslämpötilaa ei saavuteta. Diesel-autolla tulisikin ajaa vaikka kerran viikossa pitempi, noin puolen tunnin matka maantieajoa, jotta moottori ja DPF-suodatin ehtivät kunnolla lämmetä”, neuvoo huoltopäällikkö Jarmo Teiskonen Veljekset Laakkonen Oy:n Jyväskylän toimipisteestä. Laakkosen huoltokorjaamossa on juuri työn alla vuosimallin 2007 Audi A6, jossa Jos diesel-auton hiukkassuodattimen varoitusvalo syttyy, kannattaa korjaamolta kysyä Forté-puhdistuskäsittelyä. Uuden suodattimen vaihtoon verrattuna puhdistus maksaa vain murto-osan. Säännöllinen Forté-puhdistushuolto ennaltaehkäisee suodattimen nokeentumista Suomen vaativissa oloissa. DPF-suodattimen varoitusvalo palaa ja moottori on vikatilassa. ”Tämä vain pienet kierrokset salliva vikatila on auton oma keino estää suuremmat vauriot. Jos DPF-valo syttyy, on syytä varata heti aika korjaamolle.” Laakkosella DPF-suodattimen korjauspuhdistukseen käytetään Forté-puhdistusaineita. Uusi suodatin saattaa maksaa useita tuhansia, joten vaihtoon ei ryhdytä ennen kuin puhdistus on täysin mahdotonta. Puhdistusaineet tankkiin Asentaja Marko Paumio kaataa Audin tankkiin kaksi pikkupulloa Forté DPF puhdistusainetta ja perään vielä kaksi pulloa Forté polttonestejärjestelmän puhdistusainetta. Tankissa on polttoainetta vain neljännes, mikä on sopiva sekoitussuhde pikkupulloille. Paumio kiinnittää auton OBD-liittimeen kannettavan testerin, ohjelmoi puhdistuksen, ja lähdemme ajamaan Puhdas toimii paremmin DPF-suodatin puhtaaksi Vuosimallin 2007 Audi A6 2,0 TDI:n hiukkassuodattimen varoitusvalo syttyi ja auto meni vikatilaan. Jarmo Teiskoselle ja Marko Paumiolle suodattimen puhdistus on tuttua työtä. Forté-puhdistusaineiden kehitys sai alkunsa EteläAfrikasta. Paikallisesti kivihiilestä valmistetut liikennepolttoaineet aiheuttivat autojen moottorien likaantumista, johon Forté kehitti puhdistusratkaisut. Nykyisin Forté on maailmanlaajuisesti ammattilaisten käyttämä moottorin polttoneste-, voitelu-, jäähdytysja ilmastointijärjestelmien puhdistusaineperhe. Polttomoottorien ja autotekniikan kehittyessä yhä älykkäämmäksi ja tarkemmaksi kasvavat myös vaatimukset puhtaudelle. Fortén ratkaisuilla vältytään turhilta ja kalliilta korjauksilta, kun esimerkiksi moottorin puhdistus voidaan tehdä sisäisesti. Puhdistettu moottori toimii taloudellisemmin ja ympäristöystävällisemmin. Lukuisten testien tuloksina moottorin Forté-puhdistuksen on voitu todeta palauttavan moottorin tehoa ja vääntöä. Lisätietoja löytyy osoitteesta www.tecalemit.fi autoa lämpimäksi. Testerin näytöllä näkyy hiukkaskuormituskertoimen arvona 62%, eli DPF on jotakuinkin tukossa noesta. Aluksi Audi kulkee täydelläkin kaasulla vain hiljaista nopeutta. Pikkuhiljaa kuormituskertoimen lukema alkaa kuitenkin pudota. Varttitunnin maantieajon jälkeen auto toimii jo paremmin ja lukema näyttää 32% arvoa. DPF-suodattimen lämpötila on 600700 asteen luokkaa. Forté DPF Cleaner and Regenerator mahdollistaa hiukkassuodattimen nopeamman ja täydellisemmän regeneroinnin. Ainetta käytetään ennaltaehkäisevästi huollon yhteydessä ja silloin, kun auton oireet viittaavat epäpuhtauksiin dieselmoottorin hiukkassuodatinjärjestelmässä. Forté Advanced Diesel Fuel Conditioner puhdistaa koko polttonestejärjestelmän, vähentää seoksenkorjauksen tarvetta, parantaa voiteluominaisuuksia ja korjaa puristuspaineita. Asentaja Marko Paumio kaataa Forté-puhdistusaineet Audin tankkiin, jotta hiukkassuodattimen puhdistus voi alkaa. Noin 20 minuutin ajon jälkeen vikavalo on sammunut, auto käy niin kuin pitää ja lukema on tippunut 29 prosenttiin. Auto ajetaan takaisin halliin. Ennen tankkausta tankki kannattaa vielä ajaa mahdollisimman tyhjäksi, jotta puhdistusaineista saadaan paras hyöty. Ennenkuin vaiva muuttuu vaurioksi Laakkonen on käyttänyt Forté-puhdistusaineita esimerkiksi auton moottorin ja polttoainejärjestelmien puhdistukseen jo vuodesta 1995. Viime aikojen uudet päästöjä vähentävät tekniikat, kuten pakokaasujen takaisinkierrätys egr, turboahdinten yleistyminen ja entistä tarkemmat polttoaineen ruiskutusjärjestelmät lisäävät tarvetta puhdistukselle. "Ennaltaehkäisevä huolto on kaikkien kannalta järkevää. Meillä Suomessa auton tekniikka joutuu talvella kovemmalle kuin etelämmässä. Esimerkiksi Skodan huoltoohjelmaan ennaltaehkäisevät Forté-käsittelyt ovat kuuluneet Pohjoismaissa jo kymmenisen vuotta”, sanoo Jarmo Teiskonen. Forté-puhdistusaineita ei ole kuluttajamyynnissä, sillä niiden käyttöön perehdytetään vain huoltokorjaamoiden ammattilaisia. Forté-korjauspuhdistusta tai ennaltaehkäisevää puhdistusta voi kysyä korjaamolta vaikkapa määräaikaishuollon yhteydessä. Forté-käsittelyn leima huoltokirjassa on myös auton jälleenmyyntiarvoa vahvistava lisä.
11 Turun seudun auTouuTiseT auTouuTiseT.com Turun AuTolAsi oy myynti / vaihdot / korjaukset / tummennukset Apilakatu 4 Turku 20780 • Fiskarsinkatu 2 Halli 14, Turku 20750 Email: turuntuulilasi@gmail.com • Puh: 044 2222 272 www.turunautolasi.fi Hyvä palvelu – Elinkautinen takuu työlle Takuu laseille – Edulliset hinnat autolasien vaihdot ja korjaukset edullisesti ja ammattitaidolla Kaikille asiakkaille tuulilasin kiveniskukorjaukset VUODEKSI ILMAISEKSI! Kaikille lasiturva-vakuutuksen omistajille auton pesu VUODEKSI ILMAISEKSI! Kaikille asiakkaille sijaisauto työnajaksi TÄYSIN ILMAISEKSI! TUrUN AUTOLASIN hUIppUEDUT: Autolasin vaihto teidän kotona Ammattilaisemme tulevat tekemään vaihtoja asennustyöt haluamaanne osoitteeseen. Suoritamme kaikki tarvittavat työt autotallissanne tai parkkipaikalla mikäli säät sallivat. Alan ammattilaisemme tulee haluamaanne osoitteeseen, jossa suorittaa nopean ja laadukkaan lasin asennuksen tai vaihdon. Teidän ei siis tarvitse viedä autoa huoltoliikkeeseen. Sen aikaa kun te lepäätte, me suoritamme työt! Auton nouto/palautus Haemme autosi talon pihalta tai työpaikalta ja palautamme sen Teille mihin haluatte työn suorittamisen jälkeen. MobilExpress Mylly • Kuloistentie 6, 21280 Raisio Avoinna ma-pe 9.00-17.00 • Puh. 02 238 8880 Raision kauppakeskus Myllyn pesukadun pihassa Kaikki irti konepesusta! Kun kevätaurinko pilkottaa, alkavat auton pesu ja kevätpuhdistus kummasti kiinnostaa. Viimeistään kesärenkaiden vaihdon yhteydessä huomaa, kuinka talven rasitukset ovat jättäneet pinttyneen jälkensä maalipintaan, korin osiin ja vanteisiin. Tee se itse Huoltoaseman konepesussa käyntiä voi kevään kunniaksi tehostaa muutamalla lopputulosta parantavalla niksillä. Jos autoonsa haluaa lisäksi helppohoitoista ja pysyvää kiiltoa, saa sitä Sonax-ammattilaisen tekemällä kovapinnoitteella. –peseminen kotipihalla alkaa nykyisin jo olla katoavaa kansanperinnettä. Usein siihen ei ole mahdollisuuttakaan, koska pesupaikkaa ei löydy tai pesu ei ole omalla pihalla sallittua. Pesuautomaatti onkin monen kaupunkilaisen yleisin ratkaisu. Pikapesussa kävijoiden pesun jätevesien asianmukaisesta käsittelystä vastaa pesuyritys. Pysyvää kiiltoa Sonaxammattilaiselta Ammattilaisen tekemä maalipinnan kovapinnoite antaa autolle loistavan kiillon lisäksi helppohoitoisuutta. Kovapinnoite suojaa maalipintaa esimerkiksi säänvaihtelua, hapettumista, naarmuuntumista ja tiesuolaa vastaan. Auton pesemisen tarve harvenee ja puhtaanapito helpottuu. Sonax-pinnoitteista voi valita, minkätasoisen ja kuinka pitkäkestoisen käsittelyn autoonsa haluaa. Sonax-ammattilainen osaa neuvoa valitsemaan sopivan pinnoitteen. Esimerkiksi Sonax Nano Guard pinnoite suojaa maalipinnan 24kk ja säännöllisillä jälkikäsittelyillä jopa viisi vuotta. Keraamiseen nanoteknologiaan perustuva lasinkova pinnoite antaa maalipinnalle vahvan suojan. Kolmivaiheinen käsittely voi sisältää maalipinnan puhdistuksen ja kiillotuksen koneellisesti. Ennen pinnoitetta maalipinta pohjustustetaan Sonax Paint Prepairilla. Viimeistely voidaan tehdä esimerkiksi Sonax Polymer Netshieldillä, joka kirkastaa värin ja antaa kovan ja lasimaisen kiillon. Lopputuloksena auton maalipinta on varustettu ylivoimaisilla veden pisarointija hylkimisominaisuuksilla. Maalipinnan pinnoittaminen, kuivuminen ja viimeistely vievät yleensä vähintään päivän verran aikaa. Asiakas saa käsittelystä autokohtaisen todistuksen, joka nostaa myös auton jälleenmyyntiarvoa. Sonax autonhoitotuotteet Maahantuoja: Kaha Oy Yhteystiedot: Kaha.fi Lähin Sonax-tuotteiden jälleenmyyjä tai Sonaxautonhoitoammattilainen verkko-osoitteista: sonax.fi tai kahaviesti.fi Tehoa kevätpesuun Harjapesussa käynnin lopputulosta voi parantaa muutamalla tee se itse –konstilla. Pesuautomaatti ei puhdista auton kaikkia nurkkia yhtä tehokkaasti. Pinttynyttä likaa ja kuolleita hyönteisiä jää helposti varsinkin vanteisiin, helmoihin, ikkunalaseihin ja ajovaloumpioihin. Tässä muutama vinkki parempaan lopputulokseen pääsemiseksi: 1. Sumuta SONAX Power+ Liuotinpesuainetta kuivalle maalipinnalle vaikeasti puhdistuviin kohtiin ennen pesuautomaattiin ajoa. Varsinkin kauniina päivänä jono pesuautomaattiin voi olla pitkä, jonossa odottelu tehostaa sumutetun aineen vaikutusta. 2. Vanteisiin voi sumuttaa SONAX Xtreme Vannepesua, joka irrottaa jarrupölyn ja liuottaa pinttyneen lian. Ympäristöystävällinen Xtreme Vannepesu ei sisällä happoa eikä syövytä metallia. 3. Vielä ennen pesua tuulilasiin, ajovaloumpioiden pintaan ja auton keulaan voi sumuttaa SONAX Hyönteisirrotetta. Konepesun jälkeen Pesuautomaatti huolehtii auton ulkopintojen pesusta, mutta samalla reissulla autoilija voi itse puhdistaa kulkuneuvonsa sisäpuolelta: 1. SONAX Ikkunapesu puhdistaa kertakäsittelyllä tehokkaasti ikkunoiden sisäja ulkopinnat liasta ja tupakansavusta. Ikkunapesu ei jätä raitoja eikä sisällä fosfaattia eikä ammoniakkia. 2. SONAX Hajuntappaja neutraloi esimerkiksi eläimistä jääneet epämiellyttävät hajut auton sisätiloista. 3. Talven jäljiltä ilmastointijärjestelmään on voinut pesiytyä epämiellyttävää hajua aiheuttavia epäpuhtauksia. Antibakteerista SONAX puhdistusaerosolia sumutetaan matkustamon ilmastointisuuttimista läpi. Ennen konepesua SONAX A/C ilmastoinnin antibakteerinen puhdistusaerosoli 11,10€ SONAX Hajuntappaja 10,70€ SONAX Xtreme vannepesu 11,10€ SONAX Hyönteisirrote 9,90€ SONAX ikkunapesu 7,50€
12 Turun seudun auTouuTiseT auTouuTiseT.com SUOMEN PARAS RENKAIDEN JA VANTEIDEN VERKKOKAUPPA SUOMEN PARAS RENKAIDEN JA VANTEIDEN VERKKOKAUPPA NYT MYÖS TYYLIKKÄÄSTI MOBIILISSA. WWW.NETTIVANNE.FI Takuuvarma autokorjaamo Kattavat huoltopalvelut Muhkurin Autohuolto Ma-Pe 7.30 17.00 La-Su Suljettu Ajanvaraus: 010 279 3900 tai info@muhkurinautohuolto.fi Tarjoamme asiakkaillemme helppoa ja turvallista autoilua huolehtimalla autoilijan puolesta auton kunnosta ja hyvinvoinnista. Noudatamme tiukkoja laatukriteereitä niin korjaustyössä kuin käyttämissämme varaosissa. Palvelemme teitä nykyaikaisissa tiloissa Muhkurissa. Korjaamollamme on kaikkiin automerkkeihin soveltuvat testerit. Huollamme vuosien kokemuksella myös takuun alaisia autoja merkistä ja mallista riippumatta autojen takuun säilyessä ennallaan. Uhrilähteenkatu 2 20250 TURKU Puh 010 279 3900 Meiltä saat kaikki auton huolettomaan käyttöön liittyvät palvelut. 2015-15 aikaa Öljynvaihto varaamatta. aikaa www.muhkurinautohuolto.? ILMASTOINTIHUOLTO Leikkaa heti talteen! Tällä lipukkeella Sisältää lisäyskylmäaineen ja työn Voimassa 31.5.2015 saakka! 49,
12 Turun seudun auTouuTiseT auTouuTiseT.com SUOMEN PARAS RENKAIDEN JA VANTEIDEN VERKKOKAUPPA SUOMEN PARAS RENKAIDEN JA VANTEIDEN VERKKOKAUPPA NYT MYÖS TYYLIKKÄÄSTI MOBIILISSA. WWW.NETTIVANNE.FI Takuuvarma autokorjaamo Kattavat huoltopalvelut Muhkurin Autohuolto Ma-Pe 7.30 17.00 La-Su Suljettu Ajanvaraus: 010 279 3900 tai info@muhkurinautohuolto.fi Tarjoamme asiakkaillemme helppoa ja turvallista autoilua huolehtimalla autoilijan puolesta auton kunnosta ja hyvinvoinnista. Noudatamme tiukkoja laatukriteereitä niin korjaustyössä kuin käyttämissämme varaosissa. Palvelemme teitä nykyaikaisissa tiloissa Muhkurissa. Korjaamollamme on kaikkiin automerkkeihin soveltuvat testerit. Huollamme vuosien kokemuksella myös takuun alaisia autoja merkistä ja mallista riippumatta autojen takuun säilyessä ennallaan. Uhrilähteenkatu 2 20250 TURKU Puh 010 279 3900 Meiltä saat kaikki auton huolettomaan käyttöön liittyvät palvelut. 2015-15 aikaa Öljynvaihto varaamatta. aikaa www.muhkurinautohuolto.? ILMASTOINTIHUOLTO Leikkaa heti talteen! Tällä lipukkeella Sisältää lisäyskylmäaineen ja työn Voimassa 31.5.2015 saakka! 49,13 Turun seudun auTouuTiseT auTouuTiseT.com Hybridin ajoakusto on pohjan alla keskellä autoa. Isot sivupeilit ja korkea istumakorkeus antavat hyvän näkyvyyden ulos. Nelivetoinen Mitsubishi Outlander PHEV on ladattava hybridi, joka kulkee pelkällä sähkölläkin jopa 50km. Keskikulutuksessa pääsee helposti muutaman litran lukemiin. Uusi Mitsubishi Outlander PHEV on iso katumaasturi, joka tyytyy hyvin vaatimattomaan keskikulutukseen. Kun ladattavan hybridimaasturin akusto on täynnä varausta, pääsee pelkällä sähkölläkin jopa viitisenkymmenen kilometrin matkan. Useille sähköinen toimintamatkakin jo riittää päivittäisiin ajoihin. Akuston lataus tavallisesta pistorasiasta kestää viitisen tuntia, pikalatauslaitteella 80% varauksen saa ladattua puolessa tunnissa. Lisäksi auton akustoa voi ladata ajossa käyttämällä esimerkiksi moottorijarrutuksen voimakkuuden säätöä. Neliveto ja kolme moottoria Outlander PHEV on markkinoiden ainoa nelivetoinen ja ladattava hybridimaasturi. Poikkeuksellista hybriksi on myös 1500 kg vetokyky. Autossa on kaksi sähkömoottoria, joista toinen toimii etuja toinen taka-akselilla. Jos ajoakustossa on varausta, kulkee auto sähköllä ja lähtökohtaisesti etuvetoisena. Jos ajoakuston varaustila on matala ja kuljettaja painaa kovemmin kaasua, toimii bensiinimoottori sähkömoottoreita avustavana generaattorina. Silloin kun ajetaan tehoa vaativissa olosuhteissa, kuten esimerkiksi korkeilla nopeuksilla, käyttää bensiinimoottori etuvetoa ja sähkömoottorit avustavat tarvittaessa. Käytännössä kuljettajan ei kuitenkaan tarvitse vetotapoja miettiä. Autossa on automaattivaihteisto, jonka valitsimesta voi yksinkertaisimmillaan valita joko eteen(D) tai taaksepäin (R) vievän asennon. Jos haluaa itse säätää jarrutusenergian talteenoton voimakkuuden, voi vaihdekepistä tai siivekkeistä valita B-asennon kuudesta eri voimakkuustasosta. Ajossa kahden sähkömoottorin älykkäät ohjausyksiköt ja auton ajonvakautusjärjestelmä moottorinohjausjärjestelmineen hoitavat vetotapojen valintoja varmistaen turvallisuuden eri ajotilanteissa. Nelivedon voi myös lukita päälle omasta nappulastaan. Muita keskikonsolin nappuloita ovat lataustila (bensiinimoottori lataa akustoa) ja säästötila (vähentää ajoakun käyttöä). Kojetaulusta löytyy lisäksi EcoMode-nappula, joka säätää moottoreiden, ilmastoinnin ja nelivedon toimintaa mahdollisimman vihreiksi. Hybridin sähköinen lisälämmitin on hyödyllinen varsinkin Suomen oloissa. Se kierrättää sähkötoimisella vesipumpulla kuumaa vettä myös sähköllä ajettaessa. Mitsubishin älypuhelinsovelluksella voi näppärästi hallita mm. sähköisen lisälämmittimen ja akuston latauksen ajastuksia. Energiainvestointituen piirissä ”Outlander PHEV on auto, joka kiinnostaa yksityisten ostajien lisäksi myös yrityksiä. Autoon on mahdollista saada leasingautoille suunnattua energiainvestointitukea, jonka arvo olisi tällä hetkellä noin yhdeksän tuhannen paikkeilla”, kertoo Juha Heinonen Turun Delta Autosta. Viime vuoden puolella esitelty hybridimaasturia on myyty hyvin sekä Suomessa että maailmalla. ”Auton pätevyydestä kertoo esimerkiksi se, että täällä Turussa näitä on muutama yksilö myös taksikäytössä. Juuri äskettäin tuli yksi taksi 20 000 km huoltoon. Auto sopii kuulemma hyvin myös ammattikäyttöön”, Heinonen kertoo. Ladattavan hybridin varustasoja ovat Intense+ (49 995€) ja Instyle Navi (54 995€). Perusvarusteluunkin kuuluvat mm. peruutuskamera, vakionopeudensäädin, älykäs avaimeton keskuslukitus, 7” kosketusvärinäyttö ja nahkapäällysteinen monitoimiohjauspyörä. Instyle Navissa on lisäksi mm. sähkötoiminen takaluukku, nahkaverhoilu, aktiivinen vakionopeudensäädin, kaistavahti ja etutörmäysvaroitin. Takuu on sama kuin muillakin Mitsubisheillä, eli 5 vuotta/ 100 000 km. Kilpailuvalttina viisipaikkaisella Outlander PHEV:llä Juha Heinonen näyttää, kuinka auton lataaminen sujuu. Autossa on myös pikalatausmahdollisuus. on myös lyhyt toimitusaika. ”Autoja löytyy heti toimitukseen. Huhtikuun ajan meillä on myös rahoitustarjous 1,9% korolla”, Heinonen lupaa. Iso katumaasturi, pieni kulutus Moottori 1998 cm3, 4-sylinterinen bensiini, kaksi sähkömoottoria, neliveto. Kulutus (yhd.) 1,9/100km Teho bensiinimoottori 89 kW/121 hv/4500 r/min + sähkömoottorit 2x 60kW Vääntö bensiinimoottori 190 Nm/ 4500 r/min + sähkömoottorit 137 + 195 Nm CO 2-päästö 44g/km Kiihtyvyys 11,0 s. 0-100km Huippunopeus 170 km/h Vetokyky (jarr.) 1500kg Hinta 54.995€ Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Navi Ohjaamonäkymää hallitsee iso kosketusnäyttö, joka on vakiovaruste molemmissa varustetasoissa. Tavaratilaa on selkänojat ylhäällä 463 litraa. Takaistuimet on mitoitettu mukaviksi. Selkänojat kaatuvat istuinosien päälle. Ÿ iso kosketusnäyttö (5-8”) Ÿ navigaattori Ÿ musiikin toisto muistikortilta, kännykästä (Bluetooth), CD, DVD, USB Ÿ tehokas vahvistin ja DSP 4x45W Ÿ subwoofer/audio/video liitännät Ÿ FM RDS radio Ÿ peruutuskamera (optio) Katso lisää netistä www.autodvd.? www.facebook.com /navipiste Vaihda autosi alkuperäinen radio monipuoliseen multimediasoittimeen ja navigaattoriin Mallit useimpiin VAG autoihin, myös BMW, MB, Honda, Nissan, Opel, Subaru, Toyota, Volvo. Katso kaikki mallit nettisivuiltamme tai kysy lisää sähköpostilla myynti@autodvd.? Maahantuonti ja myynti, Fairdo Oy gsm 040 413 6065 rengastek.? | rengascenter.? | rengasliikkeesi.? Rengascenter Raisio, RengasTek Oy, Voudinkatu 11, 21200 RAISIO Puh. 020 763 9970, ma-pe 8-17, (sesongissa la 10-14) Renkaat Goodyear Ef? cientGrip Performance Vanteet Anzio Turn 595,205/55-16 745,225/45-17 955,Muista varmistaa autokohtainen sopivuus. 195/65-15 Vanteet ja renkaat pakettihintaan Ensiluokkaista märkäpitoa ja mukavuutta.
14 Turun seudun auTouuTiseT auTouuTiseT.com Tuotekatu 6, 21200 Raisio www.raisionautolasi.fi Puh. 02 432 9390 Vuoden Takuu lasilla ja asennuksella! "Tervetuloa Toyota-pikahuoltoon vaikkapa renkaiden tai jarrupalojen vaihtoon. Neljä ammattilaistamme ovat valmiina tekemään pieniä huoltotöitä ilman ajanvarausta", sanoo Jarmo Lahti. Toyota Auto-Center, Raisio Allastie 2 21200 Raisio Puhelin: 0207 810 700 Sähköpostit:myynti.raisio@ toyotaautocenter.fi huolto.raisio@toyotaautocenter.fi Internet:toyotaautocenter.fi Automyynti: ma-pe 09.00-18.00 la 10.00-14.00 Huolto ma-pe 07.30-17.00 Varsinais-Suomen Auto-Center on perinteitä arvostava perheyritys, jossa asioita tehdään ihmisläheisellä kyläkauppameiningillä. Uudet Toyotat, vaihtoautot ja huoltokorjaamo löytyvät Raision lisäksi Forssasta ja Loimaalta. Varsinais-Suomen AutoCenter on perheyritys, joka tunnetaan pitkistä perinteistään. Alli ja Viljo Ala-Nissilän vuonna 1952 perustamasta Metsämaan Talouskaupasta alkunsa saanut yritystoiminta on vuosien saatossa laajentunut merkittäväksi autokaupan tekijäksi Varsinais-Suomessa. Yrittäjähenkisyys periytyi vahvana kaikille seitsemälle AlaNissilän sisarukselle, jotka ovat kehittäneet perheen yrityksiä eteenpäin. Varsinais-Suomen AutoCenter perustettiin 1987. Nykyisin yritykseen kuuluu jo kolme täydenpalvelun Toyotaautotaloa. Raision, Forssan ja Loimaan Auto-Centereiden lisäksi myös Turussa toimiva Vaihtoauto-Center on osa perheyritystä. ”Perinteiden ansiosta meillä on täällä Auto-Centerissä sellainen helposti lähestyttävä kyläkauppameininki tallella. Asiakkaat tuntevat meidät vuosien takaa, ja täällä on tehty autokauppoja jo monessa polvessa. Nuori opiskelija saattaa ostaa meiltä ensin halvan käytetyn auton ja palata myöhemmin perheen perustettuaan isompaa autoa katselemaan. Meiltä löytyy ratkaisu kaikenlaisiin elämäntilanteisiin, valittavana on vaihtoautoja kaikista hintaluokista sekä täysi arsenaali uusia Toyota-malleja”, kertoo myyntijohtaja Tiitus Unhola Raision Auto-Centeristä. Turun alueella Auto-Center on Toyotallaan markkinajohtaja uusien autojen myynnissä. Merkkihuoltoa ja vauriokorjausta Raision Auto-Centerissä panostetaan kokonaisvaltaiseen asiakaspalveluun. Siksi Toyota-merkkihuollossa pidetään kunnia-asiana, että isompien huoltojen, korjausten ja korikorjausten lisäksi pikahuol"Uusien Toyota-autojen lisäksi Auto-Centeristä löytyy vaihtoautoja joka tarpeeseen hintahaarukassa 50050 000 euroa", muistuttaa Tiitus Unhola. Vuonna 1987 perustettu Auto-Center on palvellut kuluttajia ja yrityksiä autoasioissa Raisiossa jo vuodesta 1989. lossa on aina ovi auki polttimonvaihtoa, vikakoodinlukua, nelipyöräsuuntausta, renkaanvaihtoa tai muita pientä työtä varten. ”Meillä on pikahuollossa neljä ammattilaista, joiden pakeille voi tulla aikaa varaamatta”, vihjaa jälkimarkkinointijohtaja Jarmo Lahti. Pääasiassa enintään tunnin kestäviä töitä tekevässä pikahuollossa on ahkerassa käytössä neljä korjaamonosturia. Lahti esittelee kolmea ilmastointihuoltolaitetta ja muistuttaa: ”Nyt olisi muuten hyvä aika huollattaa auton ilmastointilaite, koska sesonki ei ole vielä alkanut.” Isompiin huoltoihin voi ajan varata myös verkossa. Yli kuusi vuotta vanhoille Toyotille räätälöidyssä Aktiivi Huollossa auto huolletaan aidoilla Toyota-tehdasosilla ja valmistajan huolto-ohjelman mukaan erittäin kilpailukykyiseen hintaan. "Meillä on kynnys matalalla"
15 Turun seudun auTouuTiseT auTouuTiseT.com Ainoa kotiin kannettava ilmainen autolehti Suomessa Vuonna 2015 lehti ilmestyy 10 kertaa. Ilmestymispäivät: 7.1., 4.2., 4.3., 8.4., 13.5., 10.6., 2.9., 14.10. ja 25.11. Varaa ajoissa edullista ilmoitustilaa Turun seudun Autouutisten vuoden 2015 lehdistä puh. Lauri Aaltonen, puh. 0400 530 332 tai Jari Lempinen, puh. 044 588 9651. Aineisto-osoite: tuulenkyla@legenda.fi can-am.fi NYT VAIN 9 490,sh. 10 490,RASKAANSARJAN AMMATTILAINEN OUTLANDER MAX 500 DPST3 • Ohjaustehostin • Kauko-ohjattava WARN-vinssi • Rotax 500 V2 -moottori Hintaan lisätään toim.kulut, sis. alv. Ei voi yhdistää muihin tarjouksiin. VARASTOSSA RUNSAASTI MYÖS MUITA MALLEJA! MYÖS TIELIIKENTEESEEN, T-AJOKORTTI JA 15 v. IKÄ RIITTÄÄ! * KAKSIPAIKKAINEN TRAKTORIMÖNKIJÄ KONE-VIITASALO Tuotekatu 12, Raisio. Puh. (02) 255 0355. Avoinna ma 9-18, ti-pe 9-17. www.kone-viitasalo.fi OutlandeR -tRaKtORIMÖnKIJÄt TM uutuuS! uutuuS! alk. 8 990 € + toimituskulut, sis. ALV RaSKaanSaRJan aMMattIlaISet MAX 1000 XT-P T3 KAKSIPAIKKAINEN VAKIONA: OHJAUSTEHOSTIN WARN-VINSSI ROTAX V2-MOOTTORI 500 DPS T3 YKSIPAIKKAINEN Kustantaja: Legenda Oy Vastaava päätoimittaja: Tuomas Lyyra Painopaikka: Alma Manu Tampere Toimitus: puh. 0500 680 000 e-mail: tuulenkyla@legenda.fi www.autouutiset.com Kotitalousjakelu: Turku-jakelu Oy, Autouutiset, Turun toimipiste UUTISIA Ajoneuvon alkolukon ei tarvitse näyttää alkolukolta. Uuden sukupolven Dräger Interlock 7000 ja 5000 alkolukot edustavat paitsi modernia muotoilua myös edistyksellistä tekniikkaa, sillä ne käynnistyvä nopeasti ja toimivat luotettavasti äärimmäisissäkin lämpötiloissa alkaen -45 asteen pakkasesta aina +85 asteen kuumuuteen. Alhainen virrankulutus (1mA valmiustilassa) auttaa säästämään virtaa. Tunnetun merkin asiantunteva huoltoverkosto tuo lisäarvoa Dräger-alkolukon käyttäjille. Dräger on ensimmäinen ja ainoa valmistaja, joka on saanut alkolukoilleen sähköalan eurooppalaisen standardisointijärjestö Genelec:n uusimmat hyväksynnät. Dräger Interlock 7000 on hyväksytty sekä yrityskäyttöön että Uudet ja nopeatoimiset Dräger-alkolukot valvotun ajo-oikeuden alkolukoksi kaikkiin ajoneuvotyyppeihin. Käyttövalmiiksi herääminen kestää vain neljä sekuntia. Laitteessa on värinäyttö ja ohjausyksikön tallentamat tapahtumat ladataan salattuna joko infrapuna/Bluetooth-yhteydellä tai GPRS-yhteydellä. Myös mustavalkonäytöllä varustettu Interlock 5000 on hyväksytty yrityskäyttöön. Puhallusdata ladataan salattuna IRyhteydellä. Lisätietoja: kaha.fi • peltikorjaamopalvelut • maalaamopalvelut • tuulilasin vaihtopalvelut Turun nykyaikaisin autopeltikorjaamo! InCar Turku Kuormakatu 17, 20380 Turku Puh. 020 734 3090 Avoinna: ma-pe 7-17, turku@incar.fi Tiemestarinkatu 5, 20360 Turku Puh. 020 734 3090 Avoinna: ma-pe 8-16, turku@incar.fi InCar Oy on vuonna 1991 perustettu kolarivaurioiden korjaamiseen erikoistunut valtakunnallinen täyden palvelun autokorjaamokeskus. InCar tekee vauriokorjaukset kaikenmerkkisiin henkilöja pakettiautoihin pienistä peltipainaumista aina vaativiin korin oikaisutöihin asti. www.incar.fi Nyt autot kevätkuntoon! Kolhujen korjaukset, maalaukset sekä tuulilasien vaihdot edullisesti ja nopeasti. Vakuutusyhtiöiden hyväksymä. Kisällintie 4, 40320 JYVÄSKYLÄ • Puh. 014 271 577 info@juhaorenius.fi • Avoinna arkisin 8.00 16.30 • Opelin alkuperäisja tarvikeosat kilpailukykyiseen hintaan – korjaamoille ja kuluttajille. • Myös muiden suomalaisten varaosatukkureiden tarvikeosia. Ota yhteyttä ja pyydä tarjous! alkuperäiset Opel-varaosat edullisesti ja nopeasti postin välityksellä ympäri Suomen