Suomen suurin venelehti! Venemarket 1/2020 Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi TURBOTUKKU.COM -Autoon kuin autoon takuullaHuippulaadukkaat uusioturboahtimet kaikkiin autoihin, pakettiautoihin, raskaaseen kalustoon, veneisiin yms TIME WELL SPENT. www.starbrite.fi
2 1/2020 vapaa-aika.com Kankaantie 24 15540 Villähde. 03 7 580 538 PALVELEMME Ma Pe 9 17, 03-7580538 15 mm kalustelevyt Rullaovet 353044 Miniapteekkihylly kalustekulmat levyn reunanauhat Kattoluukut Liukuva kattoikkuna Pöydän jalat Liesiuuni Keittiöelementti 311100T KAIKKEA RAKENTAMISEEN JA KORJAUKSEEN Liedet Aurinkopaneelit Pesualtaat Vesisäiliöt Hanat WC -laitteet Uppopumput Painevesipumput Vedenlämmittimet 10 l 150 l
4 1/2020 Venemarket Uusi lehti! www.venemarket.fi Veneliikkeiden kauppapaikka! SEURAAVAT LEHDET ILMESTYY 6.3.2020, 2.6.2020 ja 13.8.2020 Ilmoitusmyynti Olavi Mäkinen 044 333 5717 olavi.makinen@wheelmedia.fi Ulkoasu / aineistojen toimitus Sari Eskola sari.eskola@mieliala.fi 040 704 2237 Varaa ilmoituspaikkasi jo heti! Soita! 044 333 5717 / Olavi Mäkinen 0400 777 797 / Mika Salomaa Kustantaja Wheelmedia Oy Olarinluoma 13 02200 Espoo Päätoimittaja Mika Salomaa 0400 777 797 mika.salomaa@wheelmedia.fi www.venemarket.fi Veneliikkeiden kauppapaikka! Uusi Yamarin 60 DC on monikäyttöinen daycruiser, joka soveltuu niin retkija matkaveneeksi kuin kesämökin yhteysveneeksikin. U usi Yamarin 60 DC on monikäyttöinen daycruiser, joka soveltuu niin retkija matkaveneeksi kuin kesämökin yhteysveneeksikin. Ensiluokkainen käsiteltävyys, käytännöllinen avotila sekä näppärä kajuutta varmistavat onnistuneen veneretken. Ensiesittelynsä vene saa Göteborgin venemessuilla 31.1.2020. Suomessa uutuusvene esitellään Helsingin Vene 20 Båt – näyttelyssä. Yamarin 60 DC Daycruiser-veneiden suunnannäyttäjä Yamarin jatkaa mallistonsa uudistamista. Nyt on vuorossa viides uuden muotokielen Yamarin-malli, 60 DC, joka seuraa tyylillisesti 88 ja 63 daycruiseria sekä 63 BRja 46 SC-avovenemalleja. Tyylikäs, läpikäveltävä daycruiser toimii täydellisesti pienen porukan päiväretkiveneenä ja sopii niin aloitteleville kuin kokeneemmillekin veneilijöille. Uutuusvene on monikäyttöisen avotilan ja mietityn kajuuttaratkaisunsa ansiosta kokoisekseen erittäin tilava ja käytännöllinen. ”Yamarin 60 DC on suunniteltu pariskunnille ja perheille, jotka arvostavat veneen hyvää käsiteltävyyttä ja käytännöllistä tilaratkaisua. Tämän kokoluokan daycruiser on useille asiakkaille ensimmäinen dc-vene pienemmän avoveneen jälkeen. Uskomme, että todella tyylikkäänä ja käytännöllisenä tämä kompakti uusi daycruiser tulee olemaan todella suosittu vene” kertoo Yamarinin markkinointipäällikkö Johan Finnberg. Tyylikäs, moderni ja turvallinen Ulkoasultaan Yamarin 60 DC noudattaa 88 DC:n aloittamaa uutta modernia muotokieltä, jossa linjakas runko on viimeistelty tyylikkäillä mustilla kylkielementeillä. Uimatasot sekä kuomutallin alue tarjoavat runsaasti tilaa kesäpäivästä nauttimiseen ja vesileikkeihin. Läpikäveltävyyden, selkeän kulkureitin, reilunkokoisten askelmien sekä suurten uimatasojen ansiosta veneeseen kulku ja veneessä liikkuminen on turvallista myös perheen pienemmille. Veneessä on vakiona tiikit keulassa ja perässä, tehdasoptiona myös avotilassa. Tiikit tuovat veneeseen lisää tyylikkyyttä, mukavuutta ja turvallisuutta: tiikkipinta on mukavan tuntuinen paljaan jalan alla, eikä se ole märkänäkään liukas. Käytännöllinen avotila kutsuu kesäiseen vapaa-ajan viettoon Tyylikäs tuulilasi tarjoaa hyvän suojan sekä kuljettajalle että matkustajille. Kuljettajan paikan ergonomiaan on panostettu, jolloin ajaminen on mukavaa ja turvallista. Takapenkillä istuu mukavasti kolme henkilöä. Kuljettajan ja apukuljettajan istuimet taaksepäin kääntämällä saadaan mukava seurustelualue viidelle henkilölle. Seurusteluryhmän täydentää lisävarusteena saatava pöytä. Uusi, näppärä ja helppokäyttöinen aurinkotasoratkaisu (lisävaruste) on saranoitu takaistuimen alle, josta se rakentuu ilman erillistä pöytää veneen penkkien sivuilla olevien astintasojen päälle. Aurinkotasoa voi pitää auki myös ajaessa. Kätevä kajuutta kahdelle Veneen kokoluokka huomioiden 60 DC:n kajuutta on erittäin tilava. Koko kajuuttatila on hyödynnetty ja patjasto alkaa heti saranoidun oven takaa. Kajuuttaan mahtuu mukavasti tavaraa mukaan ja säilytystilaa on myös patjaston alla. Kajuutta soveltuu erinomaisesti perheen pienimpien päiväunipaikaksi ja kokonsa puolesta sinne mahtuu nukkumaan kaksi aikuista. Kajuutassa on kaksi avattavaa runkoikkunaa, jotka tuovat kajuuttaan valoa ja varmistavat ilmanvaihdon siellä nukuttaessa. monikäyttöinen uusi daycruiser suosikkiluokkaan Tasapainoista ja turvallista vauhdikkuutta Leveä runko lisää tilan tuntuaveneeseen ja tekee siitä vakaan ja tasapainoisen. Runko on suunniteltu ja tehty toimimaan eri kuormituksilla ja vaikka se Yamarinien tapaan on ajajan vene, on se turvallinen aloittelijallekin. Huippunopeus Yamaha F115 -perämoottorilla on jopa 38 solmua. Yamarin Q -älynäyttö ja Yamarin Appsovellus – digitalisaatiota veneilyyn Kuljettajalla on edessään 10-tuumainen Yamarin Q -älynäyttö (vakiovaruste): monipuolinen ajotietokone ja infotainment-järjestelmä, joka tuo helppokäyttöiselle ja selkeälle kosketusnäytölle veneen mittariston, elektroniset kartat, käyttöohjeet ja lukuisten lisävarusteiden hallinnan. Myös Yamaha-perämoottorit integroituvat saumattomasti Yamarin Q -älynäyttöön. Yamarin App -mobiilisovellus sisältää mm. veneen sekä moottorin käyttöohjeet sekä automaattisen lokikirjan, joka tallentaa ajoreitin ja matkan pituuden lisäksi myös polttoaineen kulutuksen ja säätiedot. Yamarin Q välittää omalle mobiililaitteelle tiedon veneen sijainnista, akun jännitteestä ja polttoaineen määrästä. Mobiilisovelluksen lokikirja käyttää puhelimen omaa paikannusjärjestelmää ja toimii siten myös ilman veneen Q-järjestelmää. Lokikirjan matkatietoja ja kuvia voi myös jakaa suoraan sovelluksesta ystäville. Kun veneessä on Yamarin Q, lokikirja synkronoi infotainmentjärjestelmän tallentamat sijaintitiedot pilvipalvelun kautta sovellukseen. Tekniset tiedot: pituus: 6,06 m leveys: 2,22 m paino: 890 kg henkilömäärä: 6 moottorisuositus 100–115 hv Uusi Yamarin 60 DC – Venemarket
5 1/2020 Viime aikoina on sähkömoottorin käyttö myös veneiden voimanlähteenä ollut voimakkaasti esillä. O n kehitetty hybridejä ja monenlaisia extrem-luokan sähköveneiden prototyyppejä. Hyvä niin, sillä se vie kehitystä eteenpäin. Sähkömoottoreita on itse asiassa käytetty veneissä jo vuosikausia. On järviä ja muita vesialueita, joissa polttomoottorin käyttö on täysin kielletty. Siksi on sähkömoottoreita tarvittu. Mihin veneisiin sähkömoottori sopii? Sähkömoottorilla ja niiden vaatimilla akustoilla on tiettyjä rajoituksia kapasiteetin, koon, painon ja hinnan vuoksi. Kuitenkin sähkömoottorit sopivat moniin veneisiin kun otetaan rajoitukset huomioon. Sotuveneet. Suomessa on järvillä satoja tuhansia soutuveneitä. Niillä harvoin tehdään kovin pitkiä matkoja. Käydään vain mökin rannasta katiskalla tai uistelemassa. Lähes kaikki niistä voisivat käyttää sähköllä toimivaa perämoottoria. Markkinoilla on mm Aquamot, E-Spirit ja Torqeedo, joissa on päällä kasettimallinen Lithium akku. Nämä soveltuvat soutuveneisiin hyvin. Pienet avofiskarit voivat myös käyttää akseliin kytkettävää sähkömoottoria. Tehon tarve on pieni ja moottorin ja akkujen paino antaa vaan vakautta tällaiselle veneelle. Purjeveneet, joilla oikeasti purjehditaan sopivat myös sähkömoottorille. Tällaiseen purjeveneeseen voi sopia sähköperämoottoriksi, keskimoottori akselivedolla tai ns. pod-moottori. Pod-moottorissa on itse moottori ja potkuri yksi kokonaisuus, joka voidaan asentaa veneen pohjasta läpi esim. vanhan sail-drive vetolaitteen tilalle. Aquamot Trend pod-moottoreihin on saatavana valmista adapteria, joka pultataan vetolaitteen aukkoon. Suomalainen Oceanvolt on kehittänyt sähkömoottorin ja siihen sail-drive vetolaitteen. Siinä itse moottori on rungon sisäpuolella ja vetolaite on vastaava kuin dieselmoottoreissa käytettävän sail-driven alaosa. Mitä etuja on sähkömoottoreilla verrattuna bensatai dieselmoottoriin? 1. Sähkömoottori on lähes äänetön, saasteeton ja erittäin helppo käyttää. 2. Sähkömoottori ei tarvitse vuosihuoltoa. 3. Sähkömoottorissa ei esiinny polttoaineym. teknisiä ongelmia. 4. Sähkömoottori on helppo asentaa. Mitä vaatimuksia tai rajoituksia sähkömoottoreihin liittyy? Itse sähkömoottorin asennus on helppo. Se on kooltaan pienempi kuin vanha bensatai dieselmoottori. Jos valitaan pod-moottori, niin se vain pultataan veneen pohjasta läpi. Mutta akkujen valinta ja niiden vaatima tila tulee suunnitella huolellisesti. Akut on siis ratkaiseva kysymys. Akuiksi voidaan valita joko ns. trukkiakut, AGMtai Lithium akut. Tavalliset ns. starttiakut sopivat huonosti näihin vaatimuksiin. Trukkiakut ovat hyvin suurikokoisia ja korkeita. Käytännössä niille on vaikeaa tai mahdotonta löytää sopivaa paikkaa. AGM akut ovat myös lyijyakkuja, mutta niissä akkuhappo on hyytelönä eikä nesteenä. Ne ovat toki paljon suuremmat ja raskaammat kuin Lithium-akut, mutta muuten sopivat venekäyttöön varsin hyvin. Veneen akut ladataan pääsääntöisesti yön aikana maasähköstä, joten Lithiumakkujen nopeasta latautumisesta ei ole kovin paljon hyötyä. Akkujen sijoittelussa on syytä muistaa, että veneen sähkömoottorien käyttöjännite on 24 V, 48 V tai vielä korkeampi. Se tarkoittaa, että sarjaan kytkettynä tarvitaan 12 V akkuja 2 kpl , 4 kpl tai useampi. AGM akkujen kapasiteettiä laskettaessa on kuitenkin muistettava, että todellisuudessa käytettävissä oleva kapasiteetti on n. 60 70 % ilmoitetusta. Lithium akut ovat tietenkin akkuteknologian tämän hetken viimeisin sana. Niillä ratkaistaan akkukapasiteetin tarve melko mukavasti. Ne ovat pienempiä, kevyempiä kuin lyijyakut ja niiden kapasiteetti on lähes kokonaan käytettävissä. Ne ovat kuitenkin hinnaltaan huomattavasti kalliimpia vaativat ehdottomasti ns. BMS systeemin eli akkujen latausta ja purkausta valvovan elektronisen järjestelmän. Lithium akkujen järjestelmiä ei ehkä pidä itse mennä rakentelemaan. Väärin rakennettuna voi helposti pilata akut ja jopa aiheuttaa vaaratilanteita. Miten akut ladataan? Oleellinen kysymys. Lataus tulee seuraavista lähteistä: 1. Maasähkö ja akkulaturi. Veneen maasähköjärjestelmä tulee olla oikein asennettu ja sulakkeiden koko riittävä. Ota myös huomioon, että satamien pistorasioiden sulakkeet ovat yleensä vain 10 A kokoisia. Maasähkön asennuksessa on huomioitava se, että sähkövuotoa veteen ei synny. Sellainen aiheuttaa korroosiota vedenalaisille osille. Akkulaturissa kannattaa käyttää akkujen valmistajan suosituksen mukaista akkua. Aquamotin AGM akkujen laturi on ns impulssilaturi, joka lataa akkuja sykäyksittäin. Näin saadaan akut nopeammin ja paremmin täyteen. Lithium akuille on myös olemassa omat laturit. 2. Aurinkopaneelit on hyvä lisä lataustarpeeseen. Ne kuitenkin vaativat varsin suuren pinta-alan, jotta niillä saataisiin merkittävää tehoa. Jos aurinkopaneelin teho on esim. n. 200 W/m2, niin tarvitaan n. 5 m2, jotta saataisiin 1 kW latausteho. Ilman erityistä katosta 5 m2 paneelien sijoitus veneeseen on vaikeaa ellei mahdotonta. 3. Lataus potkurista purjehdittaessa olisi kuin ”ilmaista” sähköä. Sen hyödyntäminen edellyttää kuitenkin aika paljon. Sähkömoottorin tulee olla sellainen, että se toimii myös generaattorina. Esim Lynch ja Oceanvolt sopivat tähän Sähkömoottorin tulee olla varustettu alennusvaihteella, joka purjehdittaessa lisää generaattorin kierroslukua verrattuna potkurin pyörintänopeuteen. Alennusvaihde myös kuluttaa jonkin verran tehoa, eli sähkömoottorin hyötysuhde on hieman huonompi. Potkurin tulee olla kiinteälapainen tai säädettävällä nousulla kuten Oceanvoltin järjestelmässä. Kiinteälapainen potkuri tietenkin jarruttaa ennen kaikkea kevyillä tuulilla. Latausta saadaan vasta kun veneen nopeus on yli 5 solmua. Tämä johtuu siitä, että potkuri luistaa moottorilla ajettaessa n. 50 % ja kun sitä yritetään hyödyntää generaattorin pyörittämiseen, niin arvioni mukaan vielä 50 %. Eli saadaan vain noin 25 % veneen nopeudesta hyödynnettyä lataukseen. Käytännössä potkurin käytöstä lataukseen saadaan hyötyä nopeissa veneissä ja avomerellä. 4. Generaattori veneessä on varma ratkaisu. Jos virta loppuu, niin pannaan generaattori käyntiin. Näin ei tietenkään päästä polttomoottorista eroon, mikä oli yksi oleellinen tavoite. Pieni ns. salkkugeneraattori voi kuitenkin olla hyvä ratkaisu hätävarana. Se pitää nostaa avotilaan kun sitä käytetään. Mitä veneen sähkömoottori maksaa? Aquamot sähkömoottorit ovat varsin edullisia. Pienin sisämoottori 2,2 kW Podmoottori maksaa 3.220,-. Se vaatii lisäksi 24 V akut ja akkulaturin. Kokonaisuus ei ole kalliimpi kuin uusi dieseltai bensamoottori. Minkä moottorin tilalle? Markkinoilla on ollut muutamia purjevenemoottoreita, joita ei enää valmisteta ja, jotka on varsin hankala korvata jollain muulla polttomoottorilla. Akselivetoinen Vire bensamoottori. Se on niin pienikokoinen, että kaikki nykyiset dieselmoottorit ovat selvästi suurempia. Sen tilalle sopii esim. Aquamot 2,5 kW keskimoottori. Volvo-Penta MB 50 7,5 hv Honda perämoottorin moottori, jonka vetolaite menee pohjjasta läpi. Tämän tilalle sopii Aquamot 2,3 kW pod-moottori. Bukh DV 10 L 10 hv:n dieselmoottori, joka on sikäli poikkeuksellinen, että siinä on kampiakseli pystyssä kuten perämoottoreissa. Sen tilalle sopii Aquamot 4,3 kW pod-moottori. Kaiken kaikkiaan sähkömoottori on mahdollinen ratkaisu. Ammattiliike tekee suunnitelman ja asennuksen. Veneilijä voi nauttia äänettömästä ja huolettomasta veneestä. Sähkömoottori veneeseen? Aquamot Trend pod-moottori voidaan sijoittaa vanhan sail-drive vetolaitteen tilalle. Aquamot 4,3 kW keskimoottori asennettuna Yanmar 1 GM dieselmoottorin konepetille. Muunneltavien asennustukien ansiosta asennus ja akselin linjaus on helppo tehdä.
6 1/2020 Laatuvaihdokit Lahesta! Atlantic Marine 780 Adventure -Suzuki 250 Hv 2016 68 500 € Finnmaster 7600 -Volvo Penta 210 Hv 2005 49 500 € XO 24 Open Diesel -MerCruiser 170 Hv 2009 43 490 € Buster XL -Yamaha 115 Hv 2019 36 900 € Yamarin 63 BR CROSS -Yamaha 2012 31 900 € Yamarin Cross 54BR Kampanja -Yamaha 70 Hv 2019 27 900 € Yamarin Cross 54BR Harmaa -Yamaha 70 Hv 2018 26 990 € Bayliner 652 CU -MerCruiser 260 Hv 2008 26 900 € Bella 620 DC -Mercury 150 Hv 2004 24 900 € Yamarin 6110 DC -Yamaha 2003 22 590 € Yamarin Cross 53BR Yamaha 2014 21 900 € Yamarin 53 BR CROSS -Yamaha 70 Hv 2012 18 900 € Terhi 475 BR + kärry -Honda Marine 50 Hv 2017 12 900 € Yamarin 5010 SC -Yamaha 50 Hv 2005 11 790 € Buster L2 -Yamaha 50 Hv 2008 10 900 € Yamarin 4610 SC -Yamaha 60 Hv 2003 9 990 € Buster XSR -Selva 20 Hv 2014 8 790 € MV-Marin 4600 -Mercury 40 Hv 2008 6 590 € Silver Colibri -Suzuki 2005 6 590 € Suvi 4900 S -Tohatsu 50 Hv 2005 5 190 € Sunbird 150 SP Evinrude 60 Hv 1990 4 900 € Suvi 4900 S -Evinrude 30 Hv 2001 4 590 € Suvi 4180 R -Yamaha 15 Hv 2014 4 290 € Buster Sun R -Yamaha 30 Hv 1996 3 490 € Laatukatu 2, Lahti Ma-Pe 10-18, La 10-14 www.bikemarine.fi Risto 0400 695 648 Heikki 0400 705 405 Seppo 044 743 8510 Olemme mukana Messukeskus Helsinki 7.-16.2.2020 Karttaplotteri vakiona Faster ja Silver-veneisiin. Faster 495 CC + 60 hv Honda 25.300,Helposti ympärikuljettava keskipulpetti. Reilusti tilaa jota voi varustella omien tarpeiden mukaan. Faster 495 CX + 60 hv Honda 25.800,Sivuoven ansiosta suojaisat tilat takana matkustaville. Faster 525 SC + 80 hv Honda 29.900,Tuplapulpetti lisää matkustusmukavuutta. Keskiovi tuo tuulisuojaa. Jämerät uutuusmallit Faster 570 SC Tuplapulpetti. Faster 570 CC Ympärikuljettava keskipulpetti. Silver Shark BR + 100 hv Honda 31.990,Käytännöllinen, miellyttävän ajonautinnon tarjoama alumiinivene Silver Fox BR + 60 hv Honda 24.990,Tyylikäs ja turvallinen perhevene. Suojaisa matkustamo ja reilusti säilytystilaa. Silver Hawk BR + 100 hv Honda 31.990,Linjakas ja urheilullinen. Tarjoaa loistavat ajoominaisuudet. Terhi 450 CC + 40 hv Honda 9.300,Terhi 450 C + 40 hv Honda 9.300,19 vuoden malliveneet. 5v. takuu. VENEET VALMISTETAAN JA SUUNNITELLAAN SUOMESSA! Saiman Perinteinen suosikki soutuvene 1.690,2 x lukittavat säilytystilat ja airot vakiovarusteena. Kotimaiset edulliset VENETRAILERIT MARLIN 995,Kantavuus 665kg, jarruton LAGOON 1.990,Kantavuus 968kg SK CENTER RAUTANET VÄÄKSY VENEKAUPPA VÄÄKSYN KESKUSTASSA! Tarvittaessa asennukset myös odottaessa. Huolto ja varaosat: Antti Koskinen 010 526 1300 huolto@skcenter.fi SK Center Koulumestarintie, 17200 Vääksy Avoinna: ma-pe: 9 17:30, la: 9 14 Venemyynti Markku Rahomäki markku.rahomaki@skcenter.fi 0500 712 442 Pasi Kähkönen pasi.kahkonen@skcenter.fi 050 448 4918 www.skcenter.fi KARHU Otamme vaihdossa 2000-luvun veneitä ja moottoreita. Kysy tarjous!
7 1/2020 Lisätietoja: HONDAMARINE.FI Venemestari 1/2020 1/2 sivua vaaka 255x180 mm BF5 SHU 1 350 €* (sh. 1 690 €) BF4 SHNU 1 190 €* (sh. 1 550 €) BF6 SHU 1 550 €* (sh. 1 790 €) Hondan BF4, BF5 ja BF6 -moottoreissa ääni ja käyntivärinä on saatu laskettua ennen kokemattoman alhaiseksi. * ) Hinta sis. alv 24 %. Hintaan lisätään paikkakuntakohtaiset toimituskulut. Pidätämme oikeuden hinnanmuutoksiin. Honda BF5 DH SHU -perämoottori oli vertailussa matka-ajossa puolikaasulla ajettaessa vähintään -8 dB ja enimmillään -13 dB kilpailijoita hiljaisempi (KIPPARI 3/2018) . Ero on Hondan eduksi valtava! Ylivoimaisesti hiljaisin! Kampanjaveneet nähtävillä: 7.–16.2.2020 osasto 6h48 * Kampanjahinnat koskevat rajattua erää vuoden 2019 malleja. Hinnat sis. alv. 24 %. Hintoihin lisätään paikkakuntakohtaiset toimituskulut. Pidätämme oikeuden hinnanmuutoksiin. SILVERBOATS.FI TIME WELL SPENT. SHARK BR & Honda BF100 Pakettihinta 31 990 €* (sh. 39 290 €) Etusi jopa 7 390 € KAMPANJA! WOLF BR & Honda BF60 Pakettihinta 23 490 €* (sh. 28 590 €) Etusi jopa 5 100 € KAMPANJA! FOX AVANT & Honda BF50 Pakettihinta 17 490 €* (sh. 22 790 €) Etusi jopa 5 300 € KAMPANJA!
8 1/2020 MYYMME UUSIA JA KÄYTETTYJÄ VENEITÄ OSTO • MYYNTI VAIHTO• RAHOITUS Myytäviä veneitä noin 70 kpl Kaisla 550 HT 2019 Vene uusi ajamaton, valise moottoriksi uusi tai käytetty 16 500 € Flipper 666 HT 2008 MerCruiser 4.3 MPI, ,4-tahti 220 Hv, Bensiini, 2008 22 900 € Teräsvene 2017 Volvo Penta x 2, TMD 41 A, 4-tahti 200 Hv, Diesel, 1986, 51h 50 000 € Yamarin 7440 2003 Yamaha ME 370, 4-tahti, 165 Hv Diesel, 2003 36 500 € Rinker 246 CC 2007 Volvo Penta 5,0 XLi, 4-tahti, 270Hv, Bensiini, 2007, 395h 35 900 € Quicksilver 640 WE 2008 Cummins MercruiserQSD 4-tahti, 130Hv, Diesel, 2008, 190h 21 500 € Lady Cruiser 9000 -05 Volvo Penta 160hv TD 69 500 € Finnsport 8500 Cruiser 1990 OMC Cobra 5.8 litr. 4-tahti, 235 Hv Bensiini, 1990 26 990 € Monterey 214 FS 2005 Volvo Penta5,0 GXi 4-tahti, 270 Hv Bensiini, 2005, 300 h 22 900 € Viima 44, 48, 53, 53 C Myynti suoraan valmistajalta! Käytettyjen veneiden erikoisliike Sammonkatu 16, 70500 Kuopio Puhelin 0400 372 232, 017 262 4898 www.venevalitys.com pauli.rama@venevalitys.com Buster XXL 2006 Yamaha, 4-tahti, Pitkä riki, 80 Hv Bensiini, 2006, 70 h 19 900 € Kuopion Venevälitys Uusi lehti! TÄSSÄ SINUN MAINOS? Soita ja kysy tarjous. Venemyynti Lindberg Oy Kimmo Lindberg 019.342 602 / 041 469 7277 www.venelindberg.fi Virkkalantie 10, 08700 Lohja BUSTER, YAMARIN SEKÄ SUVI -VENEET EDULLISESTI LOHJALTA! TÄYDEN PALVELUN VENETALO 044 333 5717 / Olavi Mäkinen 0400 777 797 / Mika Salomaa
9 1/2020 F1LIP Junior Team voitti ensimmäisellä kaudellaan maailmanmestaruuden, EM-tittelin ja SM-hopeaa. K ilpaveneilyn kuninkuusluokassa F1-veneiden MM-sarjassa kilpaileva Filip Roms rakentaa uraansa määrätietoisesti eteenpäin. 26-vuotias Roms oli kuluneella kaudella edelleen yksi sarjan nuorimmista kuskeista. Vuonna 2012 alkaneella F1-urallaan espoolainen on osoittanut kykenevänsä kärkivauhtiin, mutta viime kausi oli täynnä suuria muutoksia. Kaudella 2019 Romsin talli siirtyi Arabiemiraateissa sijaitsevan suurkaupungin Sharjahin väreihin. Yhteistyösopimus oli suuri edistysaskel tiimille, mutta tulosten varjossa vuosi oli vaikeuksien sävyttämä. Sharjah Teamin veneet kärsivät tekniikkaongelmista, minkä seurauksena Roms joutui keskeyttämään turhan monessa osakilpailussa. – Meillä oli todella paljon myös huonoa tuuria. Uskon kuitenkin, että saamme tulevaksi kaudeksi entistä kilpailukykyisemmän kaluston ja pystymme ajamaan jälleen kärkipaikoista. Olen erittäin motivoitunut. Fyysisesti olen huippukunnossa, eivätkä ajotaidot ole hävinneet mihinkään, Filip Roms kertoo. Sydän sykkii kilpaveneilylle Roms on toisen polven kilpaveneilijä, jolle lajin kehittäminen on todellinen henkireikä. Tästä konkreettisena esimerkkinä on viime vuonna aloitettu junioritoiminta. – Kilpaveneily on ollut aina meidän perheen juttu. Isäni ja setäni kilpailivat omassa nuoruudessaan 1980-luvulla, ja itse aloin pyöriä varikolla jo vaahtosammuttimen kokoisena. Lopullinen kipinä kilpaveneilyyn syttyi, kun isosiskoni Sandra aloitti lajissa vuonna 2002. Kokemuksesta tiedän, että lajin tulevaisuus on nuorissa, Roms taustoittaa. Ajatus oman tallin perustamisesta ehti kyteä kilpaveneilijän mielessä pitkään. Vihdoin viime vuonna Romsin nimeä kantava junioritiimi näki päivänvalon. F1LIP Junior Teamiä edustaa Leevi Paasonen SJ10-luokassa ja Tuukka Lehtonen F4-veneissä. – Olen todella ylpeä junioritiimin kuljettajista, joista molemmat ylsivät heti sarjoissaan osakilpailuvoittoihin ja mitalisijoille. Heidän kanssaan jatkamme myös tulevalla kaudella, Roms suitsuttaa. Nuorena vitsa väännettävä SJ10 on ensimmäinen porras kilpailuveneilyyn. Siellä alkoi aikanaan myös Romsin oma kilpaileminen. – Kun aloitin uraani 11-vuotiaana, sarja tunnettiin vielä nimellä SJ15. Kolmen kauden aikana saavutin luokassa kaksi Suomen mestaruutta ja SM-hopean. Siitä oli hyvä siirtyä isompiin veneisiin, Roms toteaa. Espoolaisen mukaan SJ10-veneillä oppii paljon kilpailemisen perusteita ja veneilyn perustaidoista. – Kilpalaite ei ole ajettavuudeltaan helpoin mahdollinen, mutta juuri siksi se on nuorille niin hyvä paikka aloittaa. Nuorena on vitsa väännettävä. Roms on mikkeliläisen Leevi Paasosen avauskauteen erittäin tyytyväinen. Yhdeksänvuotias nuori herra keräsi viidestä osakilpailusta kaksi voittoa ja pokkasi avauskaudestaan SM-hopeaa. – Olen aika vakuuttunut, että Leevi jatkaa taistelua terävimmässä kärjessä myös ensi kaudella. Hänestä on kasvamassa todella kova tekijä, tiimipäällikkö Roms kehaisee. Palkittu huippulupaus Romsin mukaan F4-luokassa ilmiömäisiä otteita esittäneen Tuukka Lehtosen nimi kannattaa painaa mieleen. Hän voitti viime kaudella maailmanmestaruuden ja EM-tittelin suvereenein ottein. – Olemme todella ylpeitä Tuukan saavutuksista. Hän tekee järjestelmällisesti töitä kohti kuninkuusluokkaa. En olisi yllättynyt, jos meistä tulisi eräänä päivänä tallikavereita, Roms miettii. F4-luokan kilpurit muistuttavat ulkoisesti Formula 1 -veneitä. Kyseessä on toiseksi korkein rataveneluokka ennen F1-sirkusta. – Sarjassa ajetaan 60-hevosvoimaisilla Mercuryn vakio nelitahtimoottoreilla. Laitteiden huippunopeus on 120 kilometriä tunnissa. F1-veneisiin on tehojen puolesta vielä matkaa, sillä niissä nopeus huitelee 240 km/h:n tienoilla ja moottorissa on tehoja 425 hevosvoimaa, Roms luettelee. Lehtosen saavutukset huomioitiin laajasti suomalaisissa venepiireissä. Hänet valittiin Suomen Purjehdus ja Veneily ry:n Vuoden veneurheilijaksi, Porvoon kaupungin liikuntapalkinnon saajaksi ja Suomen Urheilutoimittajin liiton kauden 2019 parhaaksi kilpaveneilijäksi. Messuilla tavataan Kilpavenekausi 2020 puhalletaan käyntiin helmikuussa Vene 20 Båt -messuilla. Romsilla on Helsingin Messukeskuksessa oma osasto, jossa esitellään tiimin kalustoa. Tapahtumassa julkaistaan myös kilpavenekauden SM-kalenteri. – Mahtavaa päästä kertomaan messukansalle lajista ja tulevan kauden suunnitelmista. On ilo huomata, että kilpaveneily kiinnostaa aidosti ihmisiä. Moni on tullut kyselemään erityisesti kaksipaikkaisesta F1-veneestä, jolla järjestämme asiakaskyydityksiä Suomessa, Roms sanoo. F1-veneiden kausi puhalletaan käyntiin Saudi-Arabiassa maaliskuussa. – Viime kauden pettymysten jälkeen olemme testanneet uutta kalustoa enemmän kuin koskaan. Tulokset ovat olleet lupaavia, ja uskon todella, että ensi kausi sujuu positiivisissa merkeissä. F1-kilpaveneilijä Filip Roms panostaa juniorityöhön MESTARIEN TEKIJÄ
10 1/2020 7.–16.2.2020 Helsinki Osastolla 6H48 A M T B O A T S . F I 16 R I 19 R I 175 BR f I 19 R f I 19 BR f I 175 BR I 19 BR I 210 BR I 23 BR I 210 D C I 23 D C I 23 D C s I 215 P H * ) Hinnat sisältävät alv. 24 %. Hintoihin lisätään paikkakuntaiset toimituskulut. 44 500 €* (sh. 48 490 €) + Honda BF135 47 500 €* (sh. 51 490 €) + Honda BF135 Vertailussa kotimaiset DC-veneet. Vene-lehti 8/2019 Suurvertailussa 6x6 m Daycruiseria. Venemestari 10/2019 TEST IVOIT TAJA ! 2020 UUTU US! w w w . f a s t e r. f i FASTER AMMATTILAISTEN VALINTA. + Honda BF100 Pakettihinta 34 500 € * (sh. 40 990 €) + Honda BF100 Pakettihinta 34 990 € * (sh. 41 990 €) * Hintoihin lisätään paikkakuntakohtaiset toimituskulut. Pidätämme oikeuden hintojen muutoksiin. Hinnat sisältävät alv:n 24%. 7.–16.2.2020 Helsinki Osastolla 6H50 ENSIESITTELY
11 1/2020 Silverin täysin lasikuituisen Z-sarjan pienin malli Tiger DCz sai jälleen merkittävän tunnustuksen. V uonna 2018 lanseerattu Silverveneiden täysin lasikuituinen Z-sarja sai jälleen tunnustusta. Düsseldorfin venemessuilla jaettiin lauantaina 18. tammikuuta ”venealan Oscarit” eli European powerboat of the year 2020 -palkinnot. Silverin lasikuitumalliston pienin malli Tiger DCz oli ehdokkaana suosituimmassa, ja täten haastavimmassa, alle kahdeksan metriä pitkien veneiden sarjassa ja voitti. European powerboat of the year -palkinnonsaajat valitsee ryhmä eurooppalaisia venealan toimittajia suurimmista alan julkaisuista. Toimittajien julkaisut tavoittavat yli miljoona lukijaa kuukausittain. Toimittajat testaavat kauden aikana toistasataa uutuusvenettä, joiden joukosta he valitsevat parhaiten palkinnon kriteerit täyttävät mallit. Ehdokkaita valitessaan tuomaristo painottaa veneen hinta-laatusuhdetta, innovatiivisuutta, laatua sekä ajo-ominaisuuksia. Silver Tiger DCz sai tuomareilta kiitosta etenkin sen erinomaisesta hintalaatusuhteestaan sekä ajo-ominaisuuksistaan. Myös veneen pitkälle sivuille ulottuva suojaava tuulilasi sai kehuja. Silver Tiger DCz sai tunnustusta viimeksi marraskuussa, kun Berliinin venenäyttelyssä jaettiin Best of Boats 2019 -palkinnot. Tällöin Silver Tiger voitti Best for beginners -sarjan eli aloittelijoille parhaiten soveltuvan veneen palkinnon. Saavutukset ovat merkittävät, sillä ennen Silver Tigeria ainoastaan yksi venemalli maailmassa on voittanut sekä Best of Boats että European Powerboat of the Year -palkinnot. Silver Tiger DCz on kompakti ja turvallinen daycruiser, jossa on saatu kaikki tarpeellinen mahtumaan noin kuuteen metriin. Veneessä on muun muassa mukavat makuutilat kahdelle aikuiselle, mahdollisuus pienelle käymälälle, vesipisteelle ja liedelle, pitkälle jatkuva tuulilasi, joka suojaa matkustajia tehokkaasti sekä tilava sohvaryhmä veneen perässä. Sohva muuntuu pöydän ja patjojen kanssa aurinkotasoksi tai lisävuoteeksi. Veneessä on myös uniikki Petestep-pohja, jonka rungon ”askelmat” työntävät vesimassoja alas ja taakse. Tämä antaa veneelle enemmän nostetta ja vähentää pärskeitä sekä runkoääniä. Silver Z-sarja on pohjoismaista yhteistyötä parhaimmillaan. Vene valmistetaan Suomessa Valkeakoskella, sen on suunnitellut norjalainen Eker Design ja pohjan innovatiivinen Petesteprunko on Ruotsista. Silver Z -sarjaan kuuluu Tiger DC:n lisäksi sisarmalli Tiger BR, kahdeksanmetrinen Raptor DC sekä Helsingin helmikuun venenäyttelyssä lanseerattava Viper DC. SILVER TIGER DCZ Silver Tiger DCz voitti jälleen ARVOSTETUN PALKINNON VENEEN PESUAINE 89732, 1 Litra • Puhdistaa jättämättä kalvomaisia raitoja • Poistaa lian, öljyn ja rasvan lasikuidusta, metallista ja maalatuista pinnoista • Ei poista vahaa tai kiilloketta, toimii sekä suolaisessa että makeassa vedessä • Riittoisuus kolme ( 3 ) korkillista 10 litraan • PESU & VAHA 89737, 1 Litra • Toimii sekä suolaisessa että makeassa vedessä • Puhdistaa, kirkastaa ja suojaa yhdellä käsittelyllä • Tiivistetty koostumus kolme (3 ) korkillista 10 litraan • Taloudellinen käyttää, jättää suojaavan vahapinnan • Ei vaadi kovaa hankausta PILSSINPESUAINE 89736, 1 Litra • Liuottaa öljyn, rasvan, bensiinin, dieselin, polttoaineen ja lietteet • Helppokäyttöinen; Pese tai aja veneellä ja huuhtele • Jättää pilssiin puhtaan ja raikkaan tuoksun • Suojaa räjähdysvaaralta eliminoiden polttoaineen kaasuuntumisen POHJANJA RUNGONPESUAINE 89754, 1 Litra • Erittäin tehokas koostumus • Puhdistaa rungon kasvillisuudesta, limasta, ym, liasta • Soveltuu lasikuitu, puu-ja rautapinnoille • Hyvä poistamaan myös ruostetta TEHOKAS PUHDISTUSAINE & RASVANPOISTAJA 89722, 650ml • Erittäin tehokas yleispuhdistusaine kaikkiin tarkoituksiin • Yksinkertainen käyttää; suihkuta, pyyhi lika pois, ei vaadi huuhtelua • Ei poista vahaa eikä kiilloketta KARHENNETUN KANNEN PESUAINE 89739, 1 Litra • Toimii sekä suolaisessa että makeassa vedessä • Kuohauttaa vaikeankin lian ja tahrat pois syvältä karhennetun kannen huokosista • Jättää suojaavan kalvon, joka ei ole liukas • Turvallinen ja nopea käyttää RUNGON& POHJANPESUAINE 89738, 1 Litra • Toimii sekä suolaisessa että makeassa vedessä • Poistaa pohjakasvillisuuden, vesirajan keltaisuuden sekä ruostetahrat pohjan pinnoilta KUOMUN / MARKIISIN KYLLÄSTE SPRAY 89755, 650ml • Palauttaa vettähylkivän pinnan kankaille ja kuomuille • Ei vaikuta kankaan hengittävyyteen eikä haurastuta kangasta • Sopii jokaisen vuodenajan käyttöön, tuote soveltuu myös mm. teltoille ja retkeilyvarusteille KORKEALAATUINEN VENEKIILLOKE / VAHA PTEF 85732 / 1 Litra • Paras mahdollinen suoja lasikuitu-, metallija maalatuille pinnoille • Antaa erittäin kiiltävän, sileän sekä tarttumattoman likaa, öljyä sekä tahroja hylkivän pinnan • Vähentää kitkaa • UV-suoja METALLIEN PUHDISTUSJA SUOJA-AINE 80922 / 650ml • Puhdistaa, suojaa ja kiillottaa mastot, kaiteet ja muut metallipinnat • Sopii käytettäväksi ruostumattomalle teräkselle, messingille, alumiinille, kromille, pronssille, anodisoidulle metallille ja muille metallipinnoille • HighTech polymeerit tekevät suojakalvon suolavettä vastaan ja luovat kestävää kiiltoa • Suojaa korroosiolta • UV-suoja VÄRIN PALAUTTAVA VAHA 86016 / 500ml • Erittäin helppokäyttöinen, laadukas ja toimiva värin palauttava vaha • Puhdistaa ja palauttaa alkuperäisen värin yhdellä kertaa • Voidaan työstää joko käsin tai koneella • UV-suoja VINYYLIN PUHDISTUSAINE 96232 / 1 Litra • Äärimmäisen tehokas poistamaan vaikeaakin likaa, rasvaisia jälkiä ja limaa • Voimakas koostumus poistaa lian tehokkaasti, mutta ei vahingoita käsiteltävää pintaa • Ei happoja eikä syövyttäviä aineita • Sopii käytettäväksi vinyylille, muoville, kumille sekä nahalle VINYYLIN SUOJA-AINE 95932 / 1 Litra • Suositellaan käytettäväksi Star brite Vinyylin Puhdistusaineen 96232 jälkeen • UV-suoja • Entisöi käsiteltävän pinnan ja aineen sisältämät polymeerit tarrautuvat käsiteltävälle alueelle ja estävät lian tarttumista • Voidaan käyttää niin usein, kun on tarve Kuukauden ostosvinkit NÄILLÄ VENE PUHTAAKSI TALVEN JÄLJILTÄ
12 1/2020 Vaikka venealalla yleisesti on näkyvissä laskua, niin sipoolaisella Oy Marino Ab:lla pyyhkii hyvin. Se on pitkälti vuonna 2015 tuotantoon palanneen klassisen Marino Mustang -tuulilasiveneen ansiota. M arino Mustang oli vuodet 1969-1979 Suomen ylivoimaisesti suosituin tuulilasivene. Niitä valmistettiin 10 vuoden aikana noin 650 kappaletta. Takaisin tuotantoon se palasi vuonna 2015. –Välissä oli kaksi sukupolvea ja päätimme valmistaa kolme pientä day cruiseria venemessuille. Sanoin, että jos myymme nämä kolme venettä siellä näyttelyssä, niin otamme sen takaisin tuotantoon. Lopputulos oli se, että myimme lopulta 11 Marino Mustangia, kertoo Marinoa Jan-veljensä kanssa toisessa polvessa johtava Ben Fagerstöm. Oy Marino Ab:n perusti heidän isänsä vuonna 1958. Kolmas veli Christer on jo eläkkeellä, mutta jatkaa edelleen Marinon omistajana Benin ja Janin kanssa. Tyylipuhdas Tyylipuhtaampaa 1960-luvun tuulilasivenettä ei heti tule mieleen. Ei ainakaan sellaista, jota valmistaa yhä alkuperäinen veistämö. –Automaailma näyttää usein trendit, joita ihmismieli haluaa. Ihastuminen retrohenkisyyteen näkyy myös venebisneksesssä. Marino Mustangista tuli uudelleen hitti, kun se palasi tuotantoon vuonna 2015, sanoo Ben Fageström. Ilmassa olevan trendin Fageström haistoi vanhojen Mustangien varaosien kysynnän kasvun perusteella. Konsepti on niin hiottu kuin se vain voi olla. Runko on edelleen alkuperäinen. 1960ja 70 -luvuilla ei väriä voinut kuitenkaan valita. Nyt Mustangin on tehty lähes 20 eri värisävyä, mutta sävyjä on kaikkiaan jopa yli 200. –Tänä päivänäkin kuitenkin ylivoimaisesti suosituin värin on punainen, niitä on 60 % myydyistä veneistä, Fagerström sanoo. Mustangin kaltaiset tuulilasiveneet hävisivät aikoinaan markkinoilta, kun avoveneet tulivat tilalle. Myös laiturit olivat aikoinaan korkeampia kuin nykyään. 4,3-metrisellä Mustangilla pääsee kuitenkin hyvin sellaisiinkin paikkoihin, joihin isommalla veneellä ei ole asiaa. Kulkee pehmeästi Klassisen ulkonäön lisäksi Mustangissa yleisöön vetoaa myös sen erikoisrakenteinen, syvä V-pohja, joka tekee veneen kulun pehmeäksi ja miellyttäväksi niin sisäjärven terävässä kuin saariston pitkässä aallokossa. Marinon isompien yläohjaamollisten, katolla ja mukavilla oleskelutiloilla varustettujen matkaveneiden uustuotanto on Fagerstömin mukaan käytännössä pysähdyksissä. Uustuotanto pyöriikin pitkälti Marino Mustangin -tuulilasiveneen ja Sipoon ”kansallisveneeksikin” nimetyn Swing-avoveneen varassa. Mustangin rungon pohjalta Swing -mallikin otettiin uudelleen tuotantoon vuonna 2006. Ja jos Mustangiin hankkii kuomun, myös sen pitkittäisillä penkeillä voi yöpyä. –Isommissa matkaveneissä olemme tavallaan itsemme pahimpia kilpailijoita. Markkinoilla on paljon käytettyjä isompia Marino-veneitä. Meillä tämä näkyy niiden varaosien vilkkaana kysyntänä. Monet veneemme ovat käytössä vielä 30 vuoden jälkeenkin, Fagerstöm sanoo. Suorituskykyä pienellä moottorilla Vaikka ekoihmiset usein pitävät vapaaajan veneilyä ympäristölle turmiollisena turhuutena, niin Marinossa seurataan tarkasti ilmastokeskustelua ja veneiden suunnittelussa ympäristöystävällisyys on yksi avainasioita. –Marinossa on aina ajateltu, että veneen pitää kulkea mahdollisimman pienellä moottorilla mahdollisimman hyvin, Fagerström sanoo. Mustangissa pienen kulutuksen ja hyvän suorituskyvyn yhdistäminen onnistuu sen keveyden ansiosta. Trailerilla kuljetettava, lujitemuovista valmistettu Mustang painaa vain noin 230 kiloa. Nythän markkinat ovat meidän puolella, koska kaikki kysyvät, mitä vene kuluttaa. Ei tarvitse laittaa avoveneeseen 60 hevosvoiman moottoria, kun samaan nopeuteen pääsee Marino-veneellä 30-hevosvoimaisella moottorilla. 20-hevosvoimainenkin moottori toimii erittäin hyvin, kun matkanopeudessa puhutaan 3-4 litran tuntikulutuksesta. Mustangista on yleisölle esitelti myös versio 10 kilowattisella sähkömoottorilla. . – Se kiinnostaa yleisöä yhä enemmän, mutta jos tavallisen Mustang-veneen hinta on 12 800 euroa ja jo pelkät sähköakut maksvat toiset 12 800 euroa, niin harva on niin paljon valmis maksamaan siihen päälle. Marino Mustangin ajovalmiina moottoripaketteineen maksaa noin 20 000 euroa. Kiinnostaa maailmallakin Marino Mustang kuten kaikki muutkin Marinon venemallit tehdään käsityönä. –Vientiin meidän veneistä menee vain n. 10 %, vaikka kiinnostusta olisi isompaankin vientiin. Esimerkiksi Ruotsissa Mustangiin ollaan todella ihastuneita, mutta ongelmana on hyvän jälleenmyyjän löytäminen. Vaikka meillä on nyt täysi työ vastata kotimaan kysyntään, niin heti Helsingin venemessujen jälkeen menemme kuitenkin myös Ruotsin venenäyttelyyn. Kysyntää riittäisi myös Espanjaa, Portugalia, Serbiaa ja Kroatiaa myöten. – Se mitä tarvitsimme lisää, on vientiosaaminen, Fagerström sanoo. Ben Fagerstöm otti veljiensä kanssa Marinon venebisneksen haltuunsa vuonna 1985. Isän perustama yritys ja veneet tulivat kuitenkin tutuiksi jo pikkupoikana. Tuulilasiveneklassikko MARINO MUSTANG ON TAAS HITTI MUSTANGILLA YLI ATLANTTIN • Vuonna 1970 Mustang-veneellä ylitettiin Atlantin valtameri ilman saattovenettä. • Matkan tehneet Seppo Muraja ja Arto Kulmala lähtivät matkaan Afrikan Dakarista ja puolitoista kuukautta myöhemmin he rantautuivat Etelä-Amerikan Guayanaan. • Muraja julkaisi matkasta myös omakustannekirjan”Psycopaatilla yli Atlantin”. • Matkan jälkeen vene siirtyi takaisin Marinon haltuun. Vene oli esillä Helsingin kansainvälisillä venemessuilla helmikuussa 2015 ja on nyt näyttelyhallissa Sipoon Söderkullassa. Sipoolainen Oy Marino Ab otti tuulilasiveneiden ikonin Marino Mustangin takaisin tuotantoon vuonna 2015. – Sipoon Söderkullassa käsintehdyllä persoonallisella tuotteella on hirveä ero massatuotteeseen, sanoo yrittäjä Ben Fageström. – Taisin olla kaksiviikkoinen, kun minut juhannuksena yli 64 vuotta sitten pistettiin veneen keulaan ja vanhemmat ajoivat mökille, Fagerström nauraa. Suurin muutos on ollut alan raju kaupallistuminen. – Tehdään aina vain isompaa bisnestä. Erikoistuminen jää sivuosaan, kun jatkuvasti katsellaan, mitä kilpailija tekee. Tänä päivänä veneet ovat kaikki samanlaisia, ei niitä erota toisistaan kuin merkki. Aiemmin kaikki tekivät omanlaisiaan veneitä ja pärjäsivät. Marino aikoo pärjätä tulevaisuudessakin hyvällä palvelulla kivijalkamyymälässä Sipoossa. – Sipoon Söderkullassa käsintehdyllä persoonallisella tuotteella on hirveä ero massatuotteeseen. TEKSTI TIMO KIISKI KUVAT Oy Marino Ab
13 1/2020 Kauden 2020 raikkain uutuus! TERHI.FI Hinnat sis. alv. 24 %. Hintoihin lisätään paikkakuntakohtaiset toimituskulut. Pidätämme oikeuden hinnanmuutoksiin. Terhi Saiman Kampanjahinta: 1 690 € (sh. 1 900 €) Terhi 385 Kampanjahinta: 1 690 € (sh. 1 900 €) Terhi 450 CC + Honda BF40 Pakettihinta: 10 490 € (sh. 12 780 €) Terhi 480 BR + Honda BF50 Pakettihinta: 13 490 € (sh. 18 290 €) 7.–16.2.2020 Helsinki Ensiesittelyssä: KÄYTTÖMUKAVUUS Ei meteliä. Kevyt. Mallista riippuen paino akun kanssa noin 13–17 kg. Oikea peruutusvaihde. Käynnistyy kahvasta kääntämällä. Lähes huoltovapaa rakenne. Moottori on helppo purkaa kolmeen osaan kuljetuksen ajaksi (riki, kahva, akku). Toimintasäde yhdellä latauksella jopa 68 km! (Travel 1103 CS + Terhi Saiman). Pienten bensaperämoottoreiden korvaaja, paras moottori soutuveneeseen. Vesillä liikkumisen sähköistäjä. Travel 1103 CS – MYYNTIMENESTYS! Travel-mallit alkaen 1 450 € torqeedo.fi SUORITUSKYKY Vastaa suorituskyvyltään jopa 4 hv perinteistä perämoottoria. Tehokas ja kestävä hiiliharjaton moottori neodyymimagneeteilla. Suuri työntövoima isolla potkurilla. Oma lithium-akku. Toiminta-aika esim. soutuveneuistelussa jopa 19 h! EKOLOGISUUS Vastuullinen valinta ja kestävä hankinta. Saksalaista laatua 2 vuoden takuulla. Ei päästöjä. Ei polttonesteitä ja öljyjä käytössä. TORQEEDO TRAVEL
14 1/2020 MEILTÄ LÖYTYY, TAKUULLA SOPIVASTI Kaikki veneemme varikollamme! OSTAMME JA OTAMME MYYNTIIN 2000 LUVUN VENEITÄ PALJON EDULLISTA TALVISÄILYTYSTILAA VAIHDOSSA MYÖS AUTOT JA MP:T Arcus 281 FB. Volvo Penta 200 hv. Aikas hieno. Hinta 49.600 € Wellcraft 216 Eclipse. Mercruiser 260 hv 95. Hinta 9.800 € Bayliner 245 SB. Mercruiser QSD 200 hv diesel , moottori ja vetolaite -15 HIENO ! Hinta 39.000 € Bayliner 1950 BR, Mercruiser 130 hv. vm. 2000. Hinta 11.900 € Bayliner 2550, leveä runkoinen, Mercriser 300 hv diesel00. Iso ja tukeva vene hyvällä tekniikalla. Uusi hinta 25.800 € Bayliner 2655, Mercruiser 230 hv-91. Täysremontoidulla moottorilla. Hinta 21.400 € Bella 4800 LS DeLuxe Mercury F30 EFI -16 Hinta 9.300 € Birchwood TS 390, 2 x Volvo Penta 200 hv -88. Tilava jahti Hinta 89.500 € Caprice + Mercruiser 150 hv diesel Ajettu vain 600 t. Hinta NYT vain 9.500 € Family Cruiser , Perkins 72 hv. -83. Kunnostettu ja HIENO. Hinta 34.000 € Delphin, 10 m, Yanmar 88 hv diesel -96. vene vm.-68. Hinta 8.700 € Finmar Family, 8 x 2,60 m, Volvo Penta 130 hv dsl, Hyvä 3 -kajuuttainen puoliplaanari. HINTA vain 14.900 € Finn Craft 28, Paljon laitettu ja uusittu ja hyvin varusteltu. moottoripursi. Hinta 19.500 € Finnsport 8500, Volvo Penta D3, 190 hv -2001 !!! Hieno vene. Hinta 33.000 € Flipper 909, Volvo Penta KAD 42, 230 hv, siisti vene. Hinta 59.000 € Flipper 1100 Flybridge, 2 x 200 hv Volvo Penta -10. Hinta 67.500 €. TARJOA ! Guy One 40, Käyttöön 2010 !!!. HINTA 68.500 € Keskipulpettivene Kirri 21 Fish, MB 130 hv + 4 hv 4 t apumoottori. Hinta 9.900 € Maria 750, Volvo Penta AQAD31 150 hv dsl.-02. Vene vm.-88 Paljon uusittua. Hinta 24.900 € Marino 8000, Mercruiser 220 hv diesel. Moottori vm. 2005. Hyvät varusteet. Hinta 33.000 € Marino 9000, Nanni Toyota 200 hv, moottori -08 Akselivetoinen matkavene. Hinta 35.900 € Menorquin Yacht MY100, 2 x Volvo Penta D4, a`225 hv -08. Hieno ! Hinta 138.000 € Minor 700 C , Toyota 2,4 l diesel 88 hv, makeavesijäähdytys.-88. Ensimmäiseltä omistajaltaan ! Hinta vain 16.900 € Omavalmiste, 6,90 x 2,50 m, Tilava vene. Mercruiser 120 hv. Hinta 5.900 € Myrsky Janne 600, Remontoitu Yanmar 8 hv. Hinta 4.900 € Chaparral 29 Signature, 2 x MCM 245 hv -99. Vene on hieno. Generaattori ym varusteet. Hinta 39.500 € Coronet 24 Family Flybridge, Yamaha 240 hv diesel -97. Hienokuntoinen ja harvinainen. Hinta vain 24.400 € Formula 260 SS, Volvo Penta 360 hv -08. Hyvät varusteet. Hinta 49.000 € Sea Ray 260 Sundancer Mercruiser 300 hv(ruisku). Hyvät varusteet. Hinta 35.500 € Silver Hawk 540 cc,dc, Evinrude 90 hv e-tech. Käyttöönotto -10. Hinta 17.400 € Princess 266 Riviera, Volvo Penta KAD 44, 260 hv -99. Hieno ja varusteltu vene. Hinta 44.000 € Sea Ray 230 Weekender,-88 GM V8 240 hv -2015. Siisti ja laitettu. Hinta VAIN 12.500 € Sea Ray 260 Overnighter, Mercruiser 7,4 l EFI + Bravo 3. Kunnostetulla tekniikalla. Hinta 22.500 € Sea Ray 268 SD Mercruiser 330 hv. Hinta 17.800 € Sea Ray 390 Express Cruiser -88 2 x 420 hv Caterpillar -97 VARUSTELTU. Hinta 73.000 € Seven Princess, 225 hv makeavesikone Hienokuntoinen Hinta vain 9.800 €. Sterna 600, OMC 130 hv, Uusi verhoilu ja kuomu ym. Hinta 9.900 € Sunseeker Tomahawk 37, 2 x Volvo Penta 200 hv diesel 91. Veneiden ehdotonta aatelia. Hinta nyt 65.500 € Tiiskeri 940 L, 2 x Volvo Penta 200 hv -94. Ehdottoman uniikki yksilö. Hinta 99.000 € Glasstream Regata 192 GLG. Volvo Penta AQ 150 hv (makea vesi) Hinta 6.800 €
15 1/2020 Silver-veneiden Y-sarja täydentyy uudella Bow Rider -mallilla. Silver tuo Beaver-veneen täysin uudistettuna takaisin valikoimaansa. S ilver tuo Suomen suurimpaan eli alle viisi metriä pitkien veneiden kokoluokkaan täysin uuden Silver Beaver BR -veneen. 4,8 metriä pitkä vene on Silver-malliston pienin. Beaver sopii kokonsa, ketteryytensä ja kattavan varustuksensa puolesta niin aloittelijoille kuin vaativammallekin veneilijälle. Silver Beaver on ollut Silver-mallistossa 1990-luvun alusta lähtien. Ensimmäistä Beaveria valmistettiin vuosina 1993–2002 nimellä Beaver 425. Seuraavaa versiota, Beaver 450 valmistettiin vuosina 2003–2013. Kaikkiaan Beaver-malleja onkin myyty vuosien varrella tuhansia. Uusin Beaver BR on kasvanut edeltäjästään 30 senttiä pituutta ja rutkasti enemmän varustukseltaan. Muotokieleltään Beaver BR edustaa Silverin uutta linjaa; karmiton tuulilasi takaa esteettömän näkyvyyden ja antaa suojaa erillisistuimille sekä takapenkille. Veneen tilankäyttö on mietitty huolella, tilavassa etuosassa saa kuljetettua isommatkin kauppakassit ja varusteet mökille. Veneen pulpettiratkaisu on tilava ja suojaa hyvin matkustajia. Veneessä on itsetyhjentyvä avotila, jonka 50 mm halkaisijaltaan oleva putki takaa veneen tehokkaan tyhjentymisen. Takapenkin säilytystilasta löytyy paikat kahdelle polttoainekanisterille ja keulan säilytystilasta muille veneilyvarusteille. Veneen vakiovarusteisiin kuuluu Raymarine Axiom 9RV -karttaplotteri CPT-S -kaikuanturilla, väliovi sekä comfort-istuimet. Keveytensä ansiosta vene on kuljetettavissa jarruttomalla venetrailerilla ja B-ajokortilla. Silver-veneillä on kolme erilaista mallissarjaa, täysin alumiininen X-sarja, alumiinista ja lasikuidusta valmistettu Ysarja (AluFibre™), johon uusi Beaver BR kuuluu sekä täysin lasikuituinen Zsarja. Uuden Beaverin runko on rakennettu Silverin alumiiniveneistä tuttua erikoisjäykkää runkorakennetta käyttäen. Alumiinirungon ansiosta voit rantautua luonnonsataman rantakalliolle tai hiekkarannalle ilman, että sinun tarvitsee pelätä kolhuja. Runkoelementit auttavat jakamaan painetta ja runkorasitusta tasaisesti. Ristikkäiset rungon jäykisteet ja poikittaisvahvikkeet tekevät veneestä kiertojäykän ja kestävän. Umpinaiset laitakotelot, jotka on täytetty vettymättömällä polyuretaanivaahdolla, toimivat veneen kellukkeina. Syvän V-pohja ansiosta vene on vakaa ajaa ja terävä keula halkaisee aallot erinomaisesti. Kaikki Silverin alumiiniveneet valmistetaan Suomen Ähtärissä ja veneitä valmistava TerhiTec Oy kuuluu Otto Brandt -konserniin. Silver tuo BEAVERIN TAKAISIN SILVER BEAVER BOW RIDER Vuonna 2016 Terhi-veneet lanseerasi ensimmäisen bow rider -mallisen veneen 475 BR V ene nousi samana vuonna Suomen ostetuimmaksi venepaketiksi. Kaudelle 2020 Terhi on päivittänyt tämän mallistosuosikin vastaamaan entistä paremmin nykypäivän veneilijöiden tarpeita. Terhi lanseeraa kaksi uutta mallia 480 BR ja 480 Sport, jotka esitellään helmikuussa Helsingin Vene 20 Båt -messuilla. 480 BR Uusi 480 BR on raikkaan valkoinen bow rider tyylikkäillä harmailla kalusteilla. Veneen suojaava kehyksetön tuulilasi takaa esteettömän näkyvyyden ajettaessa. 480-malleissa on vakiovarusteena väliovi suojaamassa matkustajia ajoviimalta. 480 BR malli on mahdollista varustaa peräkuomulla, joka suojaa matkustamoa tehokkaasti sateelta ja pärskeiltä. Kuomun saa näppärästi piiloon takapenkin takana olevaan kuomukoteloon. 480 Sport 480 Sport on urheilullinen retroa tunnelmaa henkivä uutuus varustettuna tämän päivän tekniikalla ja ajo-ominaisuuksilla. Veneen virtaviivainen matala tuulilasi mahdollistaa erinomaisen näkyvyyden joka suuntaan. Terhi-veneiden jäykkä sandwich-rakenne yhdistettynä 60 hevosvoimaiseen perämoottoriin takaavat tunnelman lisäksi myös hyvät ajot. Monipuoliset uutuudet kattavilla varusteilla 480 malleissa on kiinnitetty huomiota turvallisuuteen ja monikäyttöisyyteen. Malleja suunnitellessa on huomioitu muunneltavuus, ajo-ergonomia sekä käyttäjäystävällisyys. Veneiden vakiovarustukseen kuuluu muun muassa kuljettajan ja matkustajan pehmustetut erillisistuimet, knaapit, runsaat säilytystilat sekä pulpettien väliin tuleva väliovi. Pulpetit yhdessä välioven kanssa muodostavat suojaisan matkustamon, jopa viidelle aikuiselle. Pulpeteissa on 12V virranulostulo ja ohjauspaneelissa paikka jopa yhdeksän tuumaiselle karttaplotterille. Keulaan on saatavilla aurinkotaso, joka soveltuu myös heittokalastustasoksi. Runsaat säilytystilat Sekä 480 BR että 480 Sport mallissa on runsaat säilytystilat. Pulpeteissa on säilytyslokerot pikkutavaroille ja juomapullolle sekä kaksi lukittavaa hansikaslokeroa. Keulasta löytyy suuri säilytystila keulapenkin alla sekä paikka ankkurille ja köysille. Veneen perässä on peräkuomun säilytyspaikan lisäksi myös laatikot köysille ja takapenkin alla iso säilytystila. Kaikki säilytystilat ovat köysien laatikoita lukuun ottamatta lukittavia. Uppoamaton rakenne 480 mallien runko on valmistettu ABSmuovista. Helppohoitoinen ABS-muovi on kulutusta ja jopa iskuja kestävä materiaali, joka yhdistettynä Terhi-veneistä tuttuun kolmikuorirakenteeseen tekee veneestä uppoamattoman. Veneen kuorirakenteen välit on täytetty umpisoluisella vettä imemättömällä polyuretaanivaahdolla. 480 mallit ovat vakaita, niissä on korkeat laidat, tasainen turkki ja suuri etuavotila keulassa, jossa kuljettaa helposti enemmänkin tavaraa. Turvallisuutta lisäämässä veneessä on kattavat kahvat ja liukuestetarrat. Uudistunut MALLISTOSUOSIKKI TERHI 480 BR 480 SPORT
16 1/2020 Silver Z -lasikuitumalliston neljäs venemalli, day cruiser Viper DC lanseerataan Helsingissä helmikuun Vene 20 Båt -venenäyttelyssä S ilver-veneiden Z-mallisto täydentyy kolmannella day cruiserilla, Viperilla, joka asettuu kokonsa puolesta vuonna 2018 lanseerattujen Tigerin ja Raptorin väliin. Vene on Z-sarjan tapaan erittäin viimeistelty ja hyvin varustettu kattavalla vakiovarustuksella. Ulkonäkö on skandinaavisen tyylikäs ja materiaalit käyttäjäystävällisiä sekä helppohoitoisia. Skandinaavista muotoilua ja korkeatasoisia materiaaleja 6,72 metriä pitkän uutuuden runko on suunniteltu patentoitua Petestep®teknologia hyödyntäen. Pohjan neljä deflektoria ohjaavat vesimassan virtaamaan alasja taaksepäin. Perinteisissä veneissä vesi suuntautuu enemmän sivuille, jolloin myös vettä roiskuu enemmän. Petestep-pohjan ansiosta veneen kulku on hiljaisempaa. Lisäksi alaspäin suuntautuvat vesipatsaat pehmentävät kulkua veneen iskeytyessä aaltoihin. Veneessä vakiona oleva WPC-tiikki on perinteistä tiikkiä ympäristöystävällisempi vaihtoehto. Se on valmistettu kierrätetystä tiikistä, eikä sen ylläpito vaadi puuta kuluttavaa pesua tai hiontaa. WPC-komposiittitiikki tuntuu ja näyttää yhtä hyvältä kuin perinteinen tiikki, mutta se ei haalistu eikä vaadi työlästä huolenpitoa. Mietittyjä yksityiskohtia ja kattava vakiovarustus Veneessä on pitkälle sivuille ulottuva linjakas tuulilasi, jonka muotoilu auttaa pitämään ajoviiman tehokkaasti poissa matkustamosta ja antaa kuljettajalle optimaalisen näkyvyyden kaikissa ajoolosuhteissa. Ajamista helpottamaan veneessä on vakiovarusteena hydrauliohjaus ja 9-tuumainen karttaplotteri. Näiden lisäksi myös trimmitasot ja tuulilasinpyyhkijät tulevat vakiovarustuksena. Rantautumista helpottamaan veneessä on keulaporras, joka tekee maihinnoususta vaivatonta myös luonnonsatamissa. Veneen keulassa on valmiudet keulapotkurin ja keulavalon asennusta varten. Tehokkaan keulavalon kanssa kiinnittyminen pimeällä on helppoa ja turvallista. Tarkkaan mietittyä tilankäyttöä Viper on hyväksytty kahdeksalle hengelle ja sen tilat on suunniteltu yhdessäoloa varten. Veneen perässä olevan tilavan U-sohvan keskelle saa asennettua pöydän, jonka ympärille mahtuu helposti kuusikin ihmistä. Pöytää ja myös vakiona olevaa aurinkopatjaa hyödyntäen sohvan saa muunnettua aurinkotasoksi. Veneen mukana tulevan kuomun avulla veneen takaosa muuntuu toiseksi makuutilaksi. Keulan tilava kajuutta on varustettu vakiona sähköisellä vesi-WC:llä ja taka-avotila 30-litraisella vetolaatikkomallisella jääkaapilla. Lisämukavuutta matkaamiseen tuo entisestään erikseen hankittavat vesipiste ja kaasuliesi. Veneen avotilan tilavat säilytystilat on varustettu Abloy-lukoilla ja kaasujousilla. Vesiurheilua varten veneessä on vesihiihtokaari, jotta uiminen ja perän kautta kulkeminen olisi mahdollisimman helppoa. Lisävarustuksena veneeseen on mahdollista hankkia muun muassa antifouling, kuljetuspeite, satamapeite, kaasukeitin ja vesijärjestelmä. Kolme erilaista silveriä Silver-venemallistoon kuuluu kolme erilaista mallisarjaa. X-range käsittää täysalumiiniveneitä, Y-range ns. hybridi AluFibre™-venemalleja, joissa rungot ovat alumiinia ja sisustat lasikuitua, ja uusin Z-range koostuu neljästä täysin lasikuituisesta venemallista. Z-malliston lasikuituveneet valmistetaan Fenix Marinilla Valkeakoskella. Silver on ainut venemerkki, jonka valikoimaan kuuluu kolme täysin eri valmistusmateriaalin mallistosarjaa. Silverin lasikuitumallisto täydentyy NELJÄNNELLÄ VENEMALLILLA SILVER Z DAY CRUISER VIPER DC Oy TEKKNO-MARINE Ab, Marinsatamantie 3, 02320 Espoo. 09-819 0770, 040-9000 940 rauno@tekno-marine.fi, www. tekno-marine.fi 16-270 hv Sähkömoottorit 1.6-30 kW Perämoottorit 3,5-250 hv Spesiaalihinnat 24-1000 hv 200-700 hv Diesemoottoreiden ja Tohatsu perämoottoreiden huolto Asennusvarusteet Käytettyjä dieselmoottoreita 1.000 euron VAIHTOTARJOUS SAIL-DRIVE 17-60 hv TARJOUS: Mini-17: 7.900 € Mini-29: 8.900 € Mini-33: 9.900 € BUKH V-8 300-550 hv Venetekniikan asiantuntija palvelee ...
17 1/2020 Täysalumiinisten avoveneiden suunnannäyttäjä kellokoskelainen Juha Snell Oy tuo kaudelle 2020 kaksi täysin uutta mallia Faster 570 CC ja Faster 570 SC. Uutuusmallien ensiesittely on helmikuun Vene 20 Båt -messuilla Tehoja ja erinomaista ajettavuutta Veneiden runkopituus on 5,7 metriä ja kokonaispituus peräti 6,15 metriä. Veneet ovat monipuolisesti muunneltavissa niin vapaa-ajan huviveneeksi, kalastukseen tai työkäyttöön. Ajettavuus on Fastereille ominaisesti tasalaatuisen hyvä; kulku on vakaata, mutta vauhtia riittää ja ohjaustuntuma on täsmällinen. Vene kuljettaa jopa kahdeksan ihmistä, minkä lisäksi kuormaa voi lastata huoletta 100 kiloa. Veneisiin sopiva moottoriteho on 80115 hevosvoimaa. 115 hevosvoimaisella moottorilla vene kulkee peräti 38 solmua. Sekä 570 CC:n että 570 SC:n kuljettajan paikat on suunniteltu ajoystävällisiksi ja ergonomisiksi. Laitteet ovat käden ulottuvilla ja uuteen pulpettiin mahtuu jopa 12 tuumainen näyttö. Fasterin uudet suunnannäyttäjät 570 CC JA 570 SC Faster 570 CC 570 SC Uusi tyylikäs ilme Sekä 570 CC:n että 570 SC:n ulkonäkö on päivitetty tähän päivään. Veneissä on uudistettu muotoilu, aina rungosta pulpetteihin sekä värimaailmaan. Uusi värimaailma on aiempaa yhtenäisempi, veneen kaiteet, tuulilasin karmit, penkit ja rotaatiovalulla valmistetut osat kuten laatikot, pulpetin runko ja uimatasot ovat tyylikkään mustat. Korkea, aidosta lasista valmistettu tuulilasi suojaa tehokkaasti kaikkia veneen takaosassa matkustavia niin viimalta kuin roiskeilta ja lisävarusteena saatava tuulilasinpyyhin pitää näkyvyyden erinomaisena. 570 SC -mallissa ohjauspulpettien väliin on asennettu kiinteä, yksiosainen väliovi, joka parantaa tuulensuojaa entuudestaan. Väliovi on helppo ja turvallinen käyttää kaasujousen ansiosta. Veneiden istuimien lisävarusteina saatavien pehmusteiden väri on valittavissa kahdesta eri vaihtoehdosta. Saatavilla on tyylikkäät mustaharmaat tai raidalliset pehmusteet. Sisälaidoissa kulkee tuttuun tapaan Fasterin uniikit alumiinikiskot, joihin on nopeaa ja helppoa asentaa muun muassa lisäpenkkejä ja säilytyslaatikoita omien käyttötarpeiden mukaan. Faster laatua jo vuodesta 1978 Faster-veneet ovat tulosta kotimaisten huippusuunnittelijoiden kunnianhimoisesta tuotekehittelystä ja venemestareiden intohimoisesta asenteesta veneiden valmistukseen. Faster ei ole massatuote, jokainen vene valmistuu käsityönä. Fasterit suunnitellaan ja valmistetaan Juha Snell Oy:n tehtaalla Tuusulan Kellokoskella. Veneiden myynnistä ja markkinoinnista vastaa Oy Brandt Ab. Juha Snell Oy on vuonna 1974 perustettu perheyritys, jonka ensimmäiset Faster-alumiiniveneet valmistuivat vuonna 1978. SK CENTER RAUTANET VÄÄKSY PARAS PAIKKA OSTAA SUZUKI JA TOHATSU. HUIPPULAATUA JÄRKIHINNOIN! Shokkihintaan 595,DF 6 S Suuri 138cm 3 25kg Vain 1.190,Ovh. 1.390,DF 20 ATS Ruiskukone Sähkökippi ja sähköstartti 3.650,Pitkärikisenä 3.750,DF 140 ATL Suosikkikone 11.900,made in Japan. 5v. takuu! MFS 3,5 S 750,MFS 5 DSS 995,Irtosäiliöllä MFS 20 E PTL 3.450,Ylivuotisia, ruiskukoneella, pitkä, kaukohallintalaitteet MFS 50 AETL Ruiskukone Vakiona uistelusäädin 5.890,MFS 30 EPTL Ruiskukone 4.790,TOHATSU DF 4 S Muutama ylivuotinen KAIKKI KONEKOOT MEILTÄ! 40-350 hv koneet sisältävät mittarit ja kaukohallintalaitteet. Potkurin nousun saa valita. DF 115 hv ATL Huippukevyt 182kg ISO 2044cm3 Vääntävä ruiskukone Nyt 10.990,Ovh. 12.690,DF 50 ATL Ruiskukone 104kg, 941cm 3 Nyt 5.890,Ovh. 7.290,60 hv 6.890,Erikoishintaan 895,70 hv ISO 1502cm 3 Vääntävä ruiskukone 7.990,80 hv 8.500,90 hv 8.990,DF 2.5 S Kevyin vesijäähdytteinen pikkukone. Vain 13kg. made in Japan. 5v. takuu! Tarvittaessa asennukset myös odottaessa. Huolto ja varaosat: Antti Koskinen 010 526 1300 huolto@skcenter.fi SK Center Koulumestarintie, 17200 Vääksy Avoinna: ma-pe: 9 17:30, la: 9 14 Venemyynti Markku Rahomäki markku.rahomaki@skcenter.fi 0500 712 442 Pasi Kähkönen pasi.kahkonen@skcenter.fi 050 448 4918 www.skcenter.fi
18 1/2020 starbrite.fi *MESSUTARJOUS voimassa vain Venemessuilla 2020 osasto 5k2 K olme tuote tta k ahden hinnalla, edullisin tuote veloituk se tta!* VENEEN PESUAINE 89732 1 LITRA ? Puhdistaa jättämättä kalvomaisia raitoja ? Poistaa lian, öljyn ja rasvan lasikuidusta, metallista ja maalatuista pinnoista ? Ei poista vahaa tai kiilloketta, toimii sekä suolaisessa että makeassa vedessä ? Riittoisuus kolme ( 3 ) korkillista 10 litraan POHJANJA RUNGONPESUAINE 89754 1 LITRA ? Erittäin tehokas koostumus ? Puhdistaa rungon kasvillisuudesta, limasta, ym. liasta ? Soveltuu lasikuitu, puu-ja rautapinnoille ? Hyvä poistamaan myös ruostetta TEHOKAS PUHDISTUSAINE & RASVANPOISTAJA 89722 650 ml ? Erittäin tehokas yleispuhdistusaine kaikkiin tarkoituksiin ? Yksinkertainen käyttää; suihkuta, pyyhi lika pois, ei vaadi huuhtelua ? Ei poista vahaa eikä kiilloketta KARHENNETUN KANNEN PESUAINE 89739 1 LITRA ? Toimii sekä suolaisessa että makeassa vedessä ? Kuohauttaa vaikeankin lian ja tahrat pois syvältä karhennetun kannen huokosista ? Jättää suojaavan kalvon, joka ei ole liukas ? Turvallinen ja nopea käyttää RUNGON& POHJANPESUAINE 89738 1 LITRA ? Toimii sekä suolaisessa että makeassa vedessä ? Poistaa pohjakasvillisuuden, vesirajan keltaisuuden sekä ruostetahrat pohjan pinnoilta KUOMUN / MARKIISIN KYLLÄSTE SPRAY 89755 650 ml ? Palauttaa vettähylkivän pinnan kankaille ja kuomuille ? Ei vaikuta kankaan hengittävyyteen eikä haurastuta kangasta ? Sopii jokaisen vuodenajan käyttöön, tuote soveltuu myös mm. teltoille ja retkeilyvarusteille *Tarjous koskee vain ilmoituksessa olevia tuotteita! Osasto 5k2 PESU & VAHA 89737 1 LITRA ? Toimii sekä suolaisessa että makeassa vedessä ? Puhdistaa, kirkastaa ja suojaa yhdellä käsittelyllä ? Tiivistetty koostumus kolme (3 ) korkillista 10 litraan ? Taloudellinen käyttää, jättää suojaavan vahapinnan ? Ei vaadi kovaa hankausta PILSSINPESUAINE 89736 1 LITRA ? Liuottaa öljyn, rasvan, bensiinin, dieselin, polttoaineen ja lietteet ? Helppokäyttöinen; pese tai aja veneellä ja huuhtele ? Jättää pilssiin puhtaan ja raikkaan tuoksun ? Suojaa räjähdysvaaralta eliminoiden polttoaineen kaasuuntumisen
19 1/2020 Tule ja aloita uusi veneilykausi! Venemessuilla pääset tutustumaan noin 500 veneeseen ja uutuuksiin, varusteisiin, tarvikkeisiin ja vesiharrastuksiin. Ohjelmassa tietoa veneilystä, veneen valinnasta, veneiden huoltamisesta, veneilykohteista ja -mahdollisuuksista, tarinoita sekä paljon muuta! Perhesunnuntaina 16.2. mukana Muumipappa ja Nuuskamuikkunen. Hanki liput edullisemmin ennakkoon: shop.messukeskus.com Messukeskus Helsinki 7.–16.2.2020 Liput ja ohjelma: venemessut.fi