Helsinki perui tapahtuman ja onneksi saimme kuitenkin kauden avajaistapahtuman Lahteen. Voidaan vain kysyä, mikä on AKE:n motiivi lypsää lisärahaa tarkoituksettomasta mp-katsastuksesta pääasiassa ulkomaisille omistajille. Suomen ja Ruotsin mp-onnettomuuksissa loukkaantuneiden määrää voidaan siten verrata vain kaikkien loukkaantuneiden osalta. Kiitos Juha! Positiivista on, että taloutemme on kunnossa, ollut jo muutaman vuoden ajan. Joku haluaa leimata sen täysin tarpeettomaksi. Alan harrastustoiminnan piirissä on seurattu onnettomuustilastoja ja onnettomuuslukujen kehitystä tarkasti. Molemmat yhdistykset toki jatkavat omilla teillään, omien jäsentensä palvelijoina.Yhdistävät tekijät, moottoripyörät ja niiden kuljettajat, lyövät jatkossa veljen kättä tämän lehden sivuilta. Toivotan Teille kaikille hyvää kevättä ja ajokauden odotusta! Jarru
T
U
Liikenneturvallisuus on ykkösasia
iikenneturvallisuuskeskustelu Suomessa on kääntynyt yllättävän vahvasti moittimaan motoristeja ja mopoilijoita. Jörgen Lundälv ei varmastikaan tehnyt virhettä tahallaan. AKE perustelee melun ja muiden haitallisten päästöjen vähentämisellä ja liikenneturvallisuuden parantamisella. Vakavasti ja lievästi loukkaantuneiden eriyttäminen ei muka suomalaisilta onnistu. Smoto ry eli Suomen Motoristit ei enää ole yksin B Yhtiöiden lehtimaailmassa. Jäsenkuntamme on kasvanut jälleen, muutaman vuoden takaisesta notkahduksesta. On tulossa Huomiopäivää, Hymyilevää ja mikä tärkeintä, hallitus pyrkii entistä enemmän jalkautumaan eri tapahtumiin ympäri Suomea. Lämminhenkinen yhteistyö hyvän harrasteen parissa on asia, jota ei tule aliarvioida yhdenkään alalla toimivan ihmisen syvimmissäkään mietteissä. Hänen johdollaan mentiin alussa vaikeita aikoja sisäisesti, kuten myöskin taisteluita ulkoisia uhkia kohtaan, mutta nyt voidaan rinta röyheänä sanoa SMOTO on hyvässä kunnossa. Vain silmitön rahastus puoltaa moottoripyörien vuosikatsastusvaatimusta. Hän osaa kertoa paitsi turvallisesta ajamisesta ja hauskoista kahvipaikoista myös oikean moottoripyörän valinnasta harrastuksen pariin pyrkivälle henkilölle. Tavoitteena olisi saada kuluvan vuoden aikana 10% kattavuus MPharrastajien joukosta. Liikenneturvalta voidaan moisen "mokan" jälkeen vain edellyttää, että se liittyy vaatimuksiin Suomen onnettomuustilastoinnin saattamisesta EU:n vaatimusten mukaiseksi ja vertailukelpoiseksi muiden EUmaiden onnettomuustilastojen kanssa. Hän todisteli sanomaansa rinnastamalla Ruotsin kaksi kertaa Suomea suuremman mp-kannan 382 vammautunutta Suomen 657 vammautuneeseen vuonna 2007. Smoton tai SML:n jäsen on läheistensä keskuudessa arvostettu asiantuntija. Lajiin laajalla mielellä suhtautuvat ovat usein tekniikan edelläkävijöitä he ovat niitä, joiden alla on usein uusin mahdollinen pyörämalli. Vaatiessaan tätä AKE tietää visusti, että katsastushylkäyksillä ja uusintakatsastusvaatimuksilla katsastuskäynnit saadaan ylittämään 250 000 vuodessa. Sisarjärjestömme kanssa käymme vankka lobbaussotaa molempia vastaan. Vuonna 2007 Suomessa loukkaantui 657 motoristia ja Ruotsissa vastaavasti 1195 motoristia (376 vakavasti ja 819 lievästi). Ensimmäinen koitos on Feman kokouksessa tammikuun lopussa Brusselissä, josta saattekin pikaisesti tietoa kerhotiedotteen muodossa. Hbl vielä höysti asiaa sivun kokoisella jatkokertomuksella. SML pyrkii tuomaan jäsenkerhoilleen konkreettisen esityksen kerhojen myönteisen liikennekasvatuksen tärkeyden korostamiseksi.
L
Kurt Ljungqvist Toimitusjohtaja, Suomen Moottoriliitto
Lukijan ääni
Noloa tilastovääristelyä mp-onnettomuuksista
Suomen ruotsinkielinen ykköslehti Hufvudstadsbladet (Hbl) julkaisi kesällä 2009 Uumajan yliopiston liikennelääketieteen dosentin ja Helsingin yliopiston valtiotieteen tohtorin Jörgen Lundälvin hälykirjoituksen mp-onnettomuuksista Suomessa ja Ruotsissa. Se on luettavissa kaikkialla. Moottoripyörä on monessa suhteessa uhanalainen. Organisaatio on myöskin aivan erilaisessa kunnossa, kuin mitä se oli, kun edeltäjäni Juha Liesilinna aloitti hommansa. Hän osaa myös ohjata uuden harrastajan lajin opastetun koulutuksen piiriin. Rinnalle on nousemassa Suomen Moottoriliitto SML. MP-messut järjestetään tänä vuonna Lahdessa. Lundälvin kirjoitus oli täyttä potaskaa, vailla mitään perää. Kirjoitus aiheutti pienen paniikin lukijoiden vanhemmissa. Vaikkakin edelleen suurimpia varainhankinta kanavia on MP-arpajaiset. Eurooppalaisella tasolla huolenamme ovat edelleen Frame-direkttiivi ja ITS. Jos Lundälv, tai Liikenneturva, olisivat edes hiukan vaivautuneet selvittämään Suomen ja Ruotsin tilastoinnin eroja, valheellista hälykirjoitusta tuskin olisi kirjoitettu! Ruotsi tilastoi kuten muu Eurooppa EU:n vaatimusten mukaan mp-onnettomuuksissa loukkaantuneet kahteen ryhmään: vakaviin ja lieviin loukkaantumisiin. Asioita tuntematon terveysviranomainen leimaa sitä vaaralliseksi. Tämä on totuus päinvastoin kuin mitä Lundälv, Hbl ja Liikenneturva väittävät. Mitä tahansa tarkoitusta se on palvelevinaan, katsastuksella ei muuteta moottoripyörissä mitään merkityksellistä, kun pyörät palaavat liikenteeseen. Seuraavaksi kohtuuton rahastusvaatimus tullee Liikenteen turvallisuusvirastosta, jonne häikäilemätön AKE on piiloutunut. Lundälv taivasteli suomalaista mp-hurjastelua yleisillä teillä. Meille Smotolaisille tämä on hyvä harjoitus, koska maaliskuun lopussa tapaamme jälleen Lahdessa kevätkokouksen merkeissä. Sitä ennen Tuulilasi on todennut AKE:n ympäristötutkimusten olleen väärillä jäljillä. Samaa häikäilemätöntä linjaa AKE:n "asiantuntijalehti" 3/09 jatkaa moottoripyörien vuosikatsastuksesta. Suomi tilastoi yhä, jatkuvista vetoomuksista välittämättä, vain yhteen ryhmään: mp-onnettomuuksissa loukkaantuneet. Sen voi helposti näyttää kaverille. 2
S -m o t o r i d e r m a g a z i n e S -m o t o r i d e r m a g a z i n e S -m o t o r i d e r m a g a z i n e
RIDER MAGAZINE
Julkaisuja: B Yhtiöt Oy Nuijamiestentie 5 A 00400 Helsinki Puhelin 09-547 621 Päätoimittaja: Heikki Laurell Ilmoitusmyynti: Ari Rantanen Painopaikka: Salon Lehtitehdas, Salo
Pääkirjoitus
Puheenjohtajalta
Toimitusjohtajalta
Huominen ei ole uusi eilinen
ämä lehti on erilainen. Hyvin tiedetään, että suurimmat katsastusyhtiöt ovat ulkomaisissa käsissä. Näinhän ei kattojärjestössä pitäisi olla. Wihlman perustelee "eräällä VTT:n tutkimuksella". Yleisen huomion kääntyessä motorisoidun kaksipyöräurheilun ja harrastuksen osuuteen liikenneturvallisuustyössä SML tulee panostamaan entistä voimakkaammin kaikessa kerhotoiminnassaan erityisesti nuorten liikenneturvallisuustietouden ja vastuun kasvattamiseen. Tyydytystä on tuonut havainto, että onnettomuuksien määrät ovat olleet laskusuunnassa suhteessa mp- ja mopo-kantojen kasvuun maassamme. Klaus Bremer
Likaisten menetelmien AKE vaatii mp:ien vuosikatsastusta
Tuulilasi lehti arvostelee tämän vuoden ensimmäisessä numerossaan Ajoneuvohallintokeskusta (AKE) likaisista menetelmistä muka "puhtaamman energiamerkin ponnisteluissa". Liikenneministeri Vehviläinen ehti häthätää ilmoittaa, että liikenneministeriö panee perusteellisen harkinnan jälkeen esityksen moottoripyörien vuosikatsastuksista jäihin toistaiseksi, niin jo vain AKE uhmaa lehdessään 3/09 otsikolla "AKE haluaa prätkät vuosikatsastukseen". Uusien sääntöjen mukaisesti voimme tänä vuonna hyväksyä henkilöjäseniä, jolloin olemme myöskin sen suuren joukon tavoitettavissa, jotka eivät kuulu mihinkään kerhoon. Suomen Moottoriliitossa ja sen jäsenkerhoissa tunnetaan mitä suurinta vastuuta liikenneturvallisuudesta ja sen parantamisesta. Sinne me kaikki suuntaamme tapaaman tuttuja ja aloittamaan suunnittelu ensi kesän reiteistä. Lundälv toistaa hälykirjoituksensa Liikenneturvan lehdessä Liikennevilkku 3/2009. Uusi hallitus on pitänyt järjestäytymiskokouksensa ja hommat on saatu hyvin käyntiin. Juha Virtanen Tampere. Ja siitä eteenpäin... Jos vaikka teknisen peruskatsastuksen hinnaksi laitetaan vain 30 euroa, lisäämällä melumittauksesta vaikkapa 10 euroa ja päästömittauksesta toiset 10 euroa, ja uusintakatsastukset päälle, päädytään äkkiä 13-14 miljoonan euron lisätienikseen katsastusasemilla. AKE havittelee 210 000 uutta käyntiä vuosittain katsastusasemille. Lundälvin kirjoituksessa on muitakin "hurskaita toivomuksia" liikenneturvallisuuden parantamiseksi, jotka panevat toivomaan hänen kohdallaan, että "suutari pysykööt lestissään". Tiedon välittäjänä lehti on edelleen ylivoimainen väline. Aktiivimotoristit kuluttavat vuodessa huikean määrän alan tuotteita, esimerkiksi renkaita, tarvikkeita ja huoltopalveluita. Se on valtava määrä. Käytännössä perustelu "uppoaa vain mun pikku siskoon"! Vaatimuksen raadollinen syy paljastuu samassa artikkelissa. Motoristien on hyvä ajaa tiettyjä asioita yhdessä. Samaan omituiseen ympäristöön uppoaa AKE:n toimitusjohtajan Kari Wihlmanin väite, että "Ilman AKE:n toimintoja liikenteessä kuolisi 300 ihmistä enemmän vuosittain". Muutama esimerkki yhteisistä asioista on luettavissa tämä lehden sivuilta. Tämän lehden taustayhteisöillä on omistuksessaan yli 60 000 moottoripyörää. Viimeistäänkin Liikenneturvan olisi oman uskottavuutensa vuoksi pitänyt tuntea Suomen ja Ruotsin onnettomuustilastoinnin eron. Tiedon saanti omien joukkojen, suomalaisten motoristien, käyttöön on tärkeää. Sillä tarkoituksetonta on vuosikatsastaa moottoripyöriä. Huominen ei ole uusi eilinen siksi voimme ajaa yhdessä moottoripyörällä kohti kesäaurinkoa.
Tervehdys
utena puheenjohtajana haluan ensi kiittää Teitä minua kohtaan osoitetusta luottamuksesta. Moottoripyöräalalle on hyvin tärkeää tuottaa oikeaa tietoa harrasteen tulevaisuuden jatkumiseksi. Se halutaan katsastuksen rahasammoksi. Nyt osoittautuu tärkeäksi korjata myös liikkeellä olevia tilastoharhoja. Se kuuluu Liikenneturvalta edellytettävään asiantuntemukseen
Asioiden esittelijänä toimi kokouksessa SMOTOn Hannu Virta. Mopoilijoiden kuolemista tilasto paljastaa suhdeluvun 4,4 koko mopo-kantaan nähden vuonna 2009. Paikka ja päivämäärä Etujärjestöjen allekirjoitukset Liitteitä: Suomen, Ruotsin, Norjan, Ranskan, Italian, Espanjan tilastot mopojen ja moottoripyörien määristä ja onnettomuuksista ETSC (European Transport Safety Council) Uutiset, ETSC I, ETSC II
MP Arkadia kokosi
Liikkeelle panevana voimana oli Eduskunnan moottoripyöräkerhon MP Arkadian ja SMOTON vankka yhteistyö. ja Suomen Moottoriliitto ry. Seurauksena julkisuudessa esitetään sekä vastuunalaisten viranomaisten että liikenneturvallisuudesta vastaavien järjestöjen toimesta väärää tietoa moottoripyöräilymme liikenneturvallisuudesta. Ne ilmoittavat hyvin erilaisia lukuja, jotka panevat epäilemään virallisten onnettomuustilastoinnin paikkansapitävyyttä. Pian kokouksen jälkeen Martti Korhosen johtama liikennevaliokunta antoi mietintönsä, jossa se torjui liikenneministeriöstä esitetyn mp:ien vuotuisen katsastusvaatimuksen. Pinnallinenkin näköala Manner-Eurooppaan saattaisi moisen käsityksen naurunalaiseksi. Samalla sovittiin yhteistyön tiivistämisestä jatkossa.
Tässä on Suomelle korjattavaa!
Suomessa otetaan mieluusti kantaa liikenneonnettomuuksiin. Ohessa kuvia Etelä-Euroopasta, jossa viranomainenkin jo on luopunut valvomasta pysäköintimääräyksiä moottoripyörien kohdalla. Tilastokeskus, liikenne- ja viestintäministeriö, STAKES, Liikenneturva, sairaaloiden hoitoilmoitusrekisteri ja poliisi laativat tilastoja moottoripyörä- ja mopo-onnettomuuksista. Esimerkiksi Chilessä autoja aletaan pitää tarpeettomina, koska ne vievät paljon tilaa ja aiheuttavat muille kulkuneuvoille kohtuuttomia ruuhkia. S -m o t o r i d e r m a g a z i n e S -m o t o r i d e r m a g a z i n e S -m o t o r i d e r m a g a z i n e
3
Uhkakuvat patistavat yhteistyöhön
SMOTO, SML, MP-kauppiaat ja maahantuojat samaan pöytään
Moottoripyöräilyn harrastajien etujärjestöt eli Suomen Motoristit ry. Korkein suhdeluku saavutettiin vuonna 1999 (502). Jakson 1998-2009 muina vuosina suhdeluku oli pienempi kuin vuonna 2009. Nykyinen tapa, johon toistuvasti on esitetty muutoksia, tilastoi vain liikennekuolemat ja loukkaantumiset. Loukkaantumisista tulostui mopoilijoiden kohdalla vastaavasti suhdeluku 494 koko kantaan nähden vuonna 2009. Koska me allekirjoittaneet motoristien ja mopoilijoiden kaupalliset ja harrastuspohjaiset etujärjestöt pidämme liikenneturvallisuuden parantamista yhtenä tärkeimmistä tehtävistämme ja kaikkien osapuolten etujen mukaisena, peräänkuulutamme luotettavia ja vertailukelpoisia onnettomuustilastoja. Sen mukaan voidaan ajokkia verottaa eri taksoja käyttäen turhista ja vähemmän turhista ajoista. Syynä oli tilastojen vertailukelvottomuus. Tilastojen sanoma on tyly vain mopoilijoiden loukkaantumisien kohdalla. Se on tilastointitapojen ero. Ruotsissa kaikki vaikuttaa hyvältä paljon paremmalta kuin Suomessa. Niihin kuuluvat mm. Liikenteen arvovaltaisina pidetyissä asiantuntijapiireissä Suomessa on jo esitetty puheenvuoroja, joissa moottoripyörä nähdään "tarpeettomana ajoneuvona". Moottoripyöräilijöiden kuolemista tilasto paljastaa, että kuolemien suhdeluku mp-kantaan verrattuna oli 12,9 vuonna 2009. Se viitoittaa tietä turvallisuusvalistukselle, johon mahdollisen vetoomuksen allekirjoittavien osapuolten tulee yhteistuumin sitoutua jatkossa tiukasti kukin omalla kentällään.
,
Etelä-Euroopassa moottoripyöriä pidetään ainoana tarkoituksenmukaisena kulkupelinä.. sekä kaupan edunvalvojat eli MPKauppiaat ry. On nähtävä, että myös liikenneturvallisuudesta vastaavat viranomaisemme, ministeriöt ja poliisi kaipaavat luotettavia ja vertailukelpoisia tilastoja oman työnsä lähtökohdiksi. Tuorein esimerkki on sekä Ruotsissa että Suomessa toimiva liikennekirurgian dosentti, joka mm. On ilmeistä, että onnettomuustilastointi kaipaa kaikkinensa tarkistuksia ja kehittämistä, jotta ne saavuttavat niitä käyttävien täyden luottamuksen. AKE vastasi heti perään uusimalla vaatimuksen mp:ien vuosikatsastuksesta Suomessa. Ruotsin tilastoihin kirjataan erikseen vakavasti ja lievästi loukkaantuneet Suomen tilastoihin vain kaikki loukkaantuneet. Pakkasen johdolla kokoonkutsujana taustavoimanaan liikennevaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Martti Korhonen. Mp-kanta kaksinkertaistui vuodesta 2001 (102 811 kpl) vuoteen 2009 (214 994 kpl). Luettelon kärjessä olivat ITS, liikenneturvallisuus, uudet ajokorttimääräykset ja - vaatimukset, Suomen tilastointivirheet, pakolliset vuosikatsastukset, liikennerajoitukset, melu- ja päästömittaukset kiristynein vaatimuksin myös tieliikenneratsioissa, km-verotus, rakentelun kiristyvät vaatimukset ja turvallisuusvaatimuksiin verhotut tekniset yleisvaatimukset. S-Moto esittää lehtenä alan järjestöille ja toimijoille seuraavanlaisen vetoomuksen toimittamista viranomaisille. poistamaan kaiken turhan liikenteen. Pahimmillaan suhdeluku oli 20,1 vuosina 2002 ja 2005. Tilaston vertailukelvottomuus on maalannut muita maita synkemmän kuvan Suomen mp-onnettomuuksista, vaikka todellisuudessa Suomi on moottoripyöräilyn liikenneturvallisuuden osalta maailman turvallisimpia maita. viin lukuihin. Tammikuun kokouksessa osapuolet päättivät selkeistä toimenpiteistä tilastoinnin oikaisemiseksi. ajoneuvokohtainen paikannin, joka kertoo valvojalle jokaisen ajetun metrin ja kellonajan. ja moottoripyörien maahantuojia edustava Teknisen Kaupan Liiton mp-jaos kokoontuivat marraskuussa 2009 Eduskunnan tiloissa kartoittamaan moottoripyöräilyn taivaalle kertyviä uhkaavia pilviä.
Paikalle saapui vankka edustus järjestöjen nokkamiehiä. Koko vertailujaksona 1998-2009 se oli alhaisempi vain vuonna 2005 (2,9). Keski- ja Etelä-Euroopan maiden isoissa kaupungeissa vain moottoripyörällä pääsee enää järkevällä tavalla etenemään. Sama koskee useita Etelä-Amerikan maita. Loukkaantumisista tulostui vastaavasti suhdeluku 309 vuonna 2009, joka oli alhaisin koko vertailukaudella 1998-2009. Todellisuudessa Suomessa esimerkiksi vuosina 1998-2009 moottoripyörä- kuin myös mopo-onnettomuuksissa sekä kuolleiden että loukkaantuneiden määrä on selkeästi pienentynyt suhteessa moottoripyörien ja mopojen kokonaismäärään. Se on alhaisin vuoden 2000 (11,7) jälkeen. Tavoitetta ajetaan it-teknologian hienoistuneimpien apuvälineiden avulla. Näin ruokitaan Suomessa täysin virheellistä käsitystä, että moottoripyöräilyn liikenneturvallisuus olisi huonommassa tilassa kuin Ruotsissa ja muissa EU-maissa. MP Arkadia toimi puheenjohtajansa, kansanedustaja Markku
Suomessa mp leimataan turhaksi, muualla EU:ssa tarkoituksenmukainen
Suomi ajaa EU:ssa aktiivisesti ITS:n (Intelligent Tranportation Systems) käyttöön ottamista EU-jäsenmaissa. Yksi asia vertailussa on tuntematon suurelle osalle suomalaisia. ITS pyrkii mm. Mopo-kanta kaksinkertaistui Suomessa vuodesta 2002 (107 556 mopoa) vuoteen 2009 (238 078 kpl). Suomessa tilastoidaan vain kaikki mp-onnettomuuksissa loukkaantuneet, kun Ruotsissa ja muissa maissa tilastoidaan erikseen vakavasti ja lievästi loukkaantuneet. Todellisuudessa tilanne on päinvastainen. Tilanteen korjaamiseksi olisi syytä tehdä nopeasti jotain. Ne ovat tärkeimpiä työkalujamme liikenneturvallisuustyömme suunnittelussa ja toteuttamisessa, ja ne toimivat todisteina onnistumisesta tai epäonnistumisesta. Tavaksi on tullut verrata tilastoja Suomen kaikista loukkaantuneista Ruotsin ja EU-maiden vakaviin loukkaantumisiin. Uhkakuviin päätettiin tarttua yksitellen ja yhdessä. Suomalaisia verrataan helposti ruotsalaisiin. Ruotsin käytäntö on yleinen myös muutamassa muussa EU-maassa. Moottoripyöristä on tullut "must" ainoana tarkoituksenmukaisena kulkupelinä yliruuhkautuneissa kaupungeissa.
Onnettomuustilastot todistavat hyvää
Epätäydellisinäkin Suomen liikenneonnettomuustilastot kertovat hyviä uutisia mopojen ja moottoripyörien onnettomuuskehityksestä. Sitä eivät liikenneturvallisuudesta vastaavat viranomaisemmekaan ole tiedostaneet. Väärät, vertailukelvottomat ja epäluotettavat perustiedot eivät edistä yhteistä liikenneturvallisuuttamme. Me edellytämme itseltämme onnistumista ja haluamme laatia tehokkaita liikenneturvallisuusohjelmia kerhotasolla yhtä lailla kuin kaikissa kaupallisissa portaissa nuorille ja varttuneille moottoripyöräilijöille ja mopoilijoille. Kokouksessa käsiteltiin toista kymmentä huolestuttavaa uhkakuvaa, jotka lähivuosina saattavat rajoittaa moottoripyöräilyharrastusta lisäämällä kustannuksia ja kiristämällä teknisiä vaatimuksia. Ensimmäiseksi yhteiseksi toimenpiteeksi sovittiin valtiovallalle esitettävä vetoomus liikenneonnettomuustilastojen saattamiseksi EU:n vaatimusten ja muiden EUmaiden käytännön mukaisiksi. Tavan takaa verrataan kuitenkin Suomen kaikkien loukkaantuneiden määrää muiden maiden vakavasti loukkaantuneiden määrään. Malli on vapaasti käytettävissä olkaa hyvä! Liikenne- ja viestintäministeriö
Sosiaali- ja terveysministeriö Sisäministeriön poliisiosasto
Onnettomuus tilastointiin vaaditaan korjausta
Osapuolet tapasivat seuraavan kerran tammikuussa 2010. Liikenneturvan esille tuomana rinnastaa Ruotsin vakavien loukkaantumisien tilastoja Suomen kaikkiin loukkaantumisiin levittäen siitä harhaan johtavia johtopäätöksiä julkisuuteen. Taustalla oli viime vuonna julkisuuteen tulleet täysin väärät tiedot liikenneonnettomuuksissa loukkaantuneiden määrästä Suomessa verrattuina Ruotsin ja muiden EU-maiden vastaa-
Tilastokeskus Eduskunnan liikennevaliokunta
Vetoomus liikenneonnettomuustilastojen kehittämiseksi vertailukelpoiseksi Ruotsin ja EU-maiden mallin mukaan
Allekirjoittaneet moottoripyöräilyn liikenneturvallisuuden parantamista ajavat etujärjestöt pitävät välttämättömänä kansallisten liikenneonnettomuustilastojemme saattamista vertailukelpoisiksi Ruotsin ja muiden EUmaiden vastaavien tilastojen kanssa. Vuonna 1998 vastaava luku oli 493, vuonna 2006 se oli 511 ja vuonna 2008 se oli 496
SML ja SML:n jäsenkerhot ovat sitoutuneet noudattamaan SLU:n, ADT:n sekä muiden yhteistyötahojen määrittelemiä eettisiä ja kestävän kehityksen huomioonottavia linjauksia. Uskomme vahvan yhteistyön olevan kaikkein moottoripyöräilijöiden yhteinen etu. Hyvää ajokautta 2010 toivottaen Kurt Ljungqvist Toimitusjohtaja, Suomen Moottoriliitto ry
SML:n edustamat lajit
Suomen Moottoriliiton alaisiin lajeihin kuuluvat Road Racing, MP -Drag Racing, Motocross, Enduro, Supermoto, Trial, Ratalajit (Speedway, Maarata jne), Jääratalajit, Classic -RR ja Motocross, Matkailu ja liikenne, Moottorikelkka -
Jäseneksi liittyminen
SML:n jäsenjärjestöksi voi liittyä mikä tahansa Patentti- ja Rekisterihallituksen yhdistysrekisteriin kirjautunut Ry. Jäsenmaksu vuodessa määräytyy jäsenmäärän mukaan (aikuisjäsen 4 euroa ja lapsi 2 euroa) kuitenkin siten, että minimi on 150 euroa. SML on maailmanlaajuisen Fédération Internationale de Motocyclismen (FIM) jäsen ja kuuluu näin myös European Motorcycle Union-
iin (UEM), joka toimii FIM:n alaisena Euroopan lajiliittona. (SML) on moottoripyörä-, moottorikelkka- ja ATV -urheilun lajiliitto, johon kuuluu noin 260 jäsenkerhoa ja 30 000 moottoriurheilun harrastajaa. Vapaamuotoiseen hakemukseen liitetään tieto järjestön perustamisesta, ote yhdistysrekisteristä, jäsenluettelo (nimi ja paikkakunta) sekä PRH:n hyväksymät yhdistyksen säännöt. Suomen Moottoriliiton toiminta käsittää yli 16 eri moottoriurheilulajia, joihin kuuluu useita eri rata-, reitti- ja nopeuslajeja. SML on antidopingtyössä sitoutunut ADT:n WADA:n ja FIM:n antidopingsäännöstöihin.
toimitusjohtajaltaMuutaman vuoden ajan Suomen Motoristit ry ja Suomen Moottoriliitto ovat pyrkineet löytämään järjestöjen välille hyvää yhteistyömuotoa, jolla järjestöjen vaikutusvalta moottoripyöräilijöiden edunvalvonnassa vahvistuisi. SML:n toiminnassa matkailumoottoripyöräilyllä on oma paikkansa FIM Rally -kookontumisajon kautta ja viimeisen vuoden aikana on SML:n matkailumoottoripyöräilyn lajiryhmätoiminnassa tapahtunut udelleenorganisointi. S-moto -lehden kanssa toteutettava tiedotusyhteistyö on luonnollinen tapa kertoa suomalaisille motoristeille järjestöjen toiminnasta ja tapahtumista. Lisätietoja jäsenyyteen liittyen saatavilla SML:n toimistolta sekä osoitteesta www.moottoriliitto.fi.
Supercross SM sarja sekä Vantaan MM-Motocross
Lisätietoja Supercross SM sarjan sekä Vantaan MM motocrossin VIP-paketteihin liittyen:
Finmotorace Oy: Finmotorace oySirpa Nuutinenpuh: 0400 633 568 s-posti: sirpa.nuutinen@sml.slu.fi
SUOMEN MOOTTORILIITTO ry | Käyntiosoite: Radiokatu 20, 00240 Helsinki | Postiosoite: 00093 SLU | Puh: 0207 789 960 | Fax: 09 147 742 | S-posti: office@sml.slu.fi | www-sivut: www.moottoriliitto.fi. 6
S-moto
rider
magazine
S-moto
rider
magazine
S-moto
rider
magazine
SUOMEN MOOTTORILIITTO ry
260 jäsenkerhoa ja 30 000 moottoriurheilun harrastajaa
Terveiset Pasilasta!
SML:n
Suomen Moottoriliitto ry. -Federation Internationale de Motocyclisme, FIM -Pohjanmaan Liikunta Ja Urheilu ry -European Motorcycle Union, UEM -Pohjois-Suomen Liikunta ry, PLU -Autourheilun Kansallinen Keskusliitto ry, AKK -Räyskälä-säätiö -Etelä-Suomen Liikunta Ja Urheilu ry, ESLU -Suomen Auto- ja moottoriurheilumuseoyhdistys -Hämeen Liikunta Ja Urheilu ry, HLU -Suomen Kuntourheiluliitto ry, Kunto -Itä-Suomen Liikunta Ja Urheilu ry -Suomen Liikunta ja Urheilu ry, SLU -Kaakkois-Suomen Liikunta ry -Suomen Olympiayhdistys ry -Keski-Suomen Liikunta ry, KesLi -Suomen Urheilun Tukisäätiö -Liikenneturva -Suomen Valtakunnan Urheiluliitto ry, SVUL -Lounais-Suomen Liikunta Ja Urheilu ry, LiikU -Vapaaehtoinen Pelastuspalvelu, Vapepa -Nuori Suomi ry
Snowcross, MK -Enduro, MK-Sprint, MK Drag Racing, MK Watercross, ATV ja ATV -Offroad, sekä kelkkailun osalta myös, SML:n jäsenkerhojen toteuttama järjestäytynyt vapaa-ajan kelkkailutoiminta. S-moto lehti kerää suurella levikillään kattavasti yhteen suomalaiset moottoripyöräharrastajat. Jäsenkerhon minimijäsen-
LIITON JÄSENYYS MUISSA YHTEISÖISSÄ
sa koulutettujen valvojien ja toimitsijoiden toimesta. FIM:n ja UEM:n jäsenyyksien kautta SML edustaa Suomessa kyseisten lajiliittojen kansallista edustajaa, jonka sääntöjen mukaan järjestetään kaikki SML:n alainen moottoripyörä-, moottorikelkka- ja ATV -urheilun kansainvälinen kilpailu- ja harrastustoiminta. Yhteistyö ja yhteenkuuluvuus ovat kaikkien harrastajien ja kilpailijoiden etu ja se myös vahvistaa vaikutusmahdollisuuksiamme edunvalvontatyössä. Nyt on ensimmäinen konkreettinen askel otettu. Kansallinen kilpailutoiminta järjestetään SML:n säännöstöjen mukaan. SML:n alaisissa lajeissa
kilpaillaan ja harrastetaan moottoriurheilua SML urheilusäännöstön, lajisääntöjen, ympäristösääntöjen ja eettisten toimintasääntöjen pohjalta, joita valvotaan kilpailulupakäytännöllä, kilpailu-, ja toimitsijalisensseillä, sekä SML:n koulutuksis-
määräksi on kirjattu 30 henkilöä
Tapahtuma tarjoaa moottoriurheilukansalle unohtumattomia elämyksiä kaikkiaan kuuden kilpailupäivän ajan. (Pro Stock, Junior) /Kans. Se kerää yhteen niin MMtason huiput kuin myös kerho-
joukkueiden parhaimmiston suomalaisten kotikentälle. Ohjelmia esitetään huhti-lokakuun aikana ja lähetykset sisältävät koosteita kaikkiaan 25 merkittävästä kansallisesta ja kansainvälisestä moottoriurheilukilpailusta. (Pro Open) Kärkikuntien MKK (Pro Open, Junior) / Kans. Lisätietoja ohjelmasta löytyy kaasukahvan omilta nettisivuilta osoitteesta www.kaasukahva.fi.
ISDE 2011
Enduron Six Days MM joukkuekilpailu järjeste-
tään vuonna 2011 Suomessa ja kilpailun myötä suomalaiset pääsevät seuraamaan Enduron kirkkaimpien tähtien taitoja Kotkan ja Haminan maastoissa. International Six Days Enduro -joukkuekilpailu on maailman suurin endurotapahtuma. (Pro Open)
MK-ENDURO JA SPRINT
MK-ENDURO SM 13.02 Pielisen Kelkkailijat, Lieksa 20.02 Tuupovaaran MK + Kerhojoukkue SM 06.03 Kouheron Kelkkailijat, Karstula 11.-13.03 Kemijärven MK / Giant 27.03 Sallan Mkelkk. Lisätietoja ISDE 2011 kilpailunjärjestelyihin,VIP-paketteihin ja yritysyhteistyöhön: Finmotorace Oy: Finmotorace oySirpa Nuutinenpuh: 0400 633 568s-posti: sirpa.nuutinen@sml.slu.fi
KILPAILUKALENTERI SM, EM JA MM 2010
MM MOTOCROSS MX3 ja EM EMX2 22.08 Vantaan MK MM MAARATA Challenge 25.09 Forssan MS ENDURON SM "Päitsi" 26.-28.03 Helsingin MK SM ROAD RACING 2010 22.-23.05 Kurikan Matkamotoristit SM (Botniaring) 12.-13.06 Imatran MK SM (Motopark) 18.-20.06 Turun MK SM (Alastaro) 10.-11.07 Jyväskylän MU SM (Kemora) 07.-08.08 Riihimäen MPKK SM (Räyskälä) 28.-29.08 Helsinki RC SM (Kemora) SCANDINAVIAN OPEN 15.16.05 FALKENBERG (Ruotsi) 18.20.06 ALASTARO (Suomi) 31.7.01.08 KARLSKOGA (Ruotsi) 21.22.08 VÅLER (Norja) 04.05.09 KARLSKOGA (Ruotsi) 24.04 Vammalan MP kansallinen (mopoendurance 6h) 21.08 Helsingin MPK kansallinen (mopoendurance 6h) 04.09 Nummelan MK kansallinen (mopoendurance) RR Minimoto 22.-23.05 Helsingin MK SM 12.-13.06 Jakamara RC (Minimoto GP, 2 päiväinen, yht. (Harr., Vet) Vuokatti Racing (Pro Open, Sport) / Kans. (ProOpen, ProStock, Harr., Vet) Ylä-Lapin MK (Pro Stock, Junior) / Kans. (Pro Open) Itä-Savon MK (Pro Stock, Sport) / Kans. (Pro Open) Länsi-Pohjan MK (Pro Stock, Junior) / Kans. S-moto
rider
magazine
S-moto
rider
magazine
S-moto
rider
magazine
7
Kaasukahva urheilukanavalla
Kaasukahva on Suomen Moottoriliiton moottoriurheilun ajankohtaisohjelma joka esitetään jälleen vuoden 2010 aikana tutulla kanavapaikalla Urheilukanavalla. (Harr., Vet) Pellon MK (Sport, Junior) / Kans. MK-SPRINT SM 27.-28.02 Vaalan vene- ja MKK
SM, kaikki luokat, Saarijärven MPU. Kilpailun järjestelyt ovat olleet käynnissä jo vuoden 2009 alusta lähtien ja SML jäsenkerhoineen ja yhteistyökumppaneineen varmistaa laadukkaan ja yleisöystävällisen tapahtuman toteutumisen. 4 lähtöä/luokka) SM
MX1 29.05 19.06 10.07 07.08 04.09
SM SM SM SM SM
(MX1) Suomen Cup (C/A) Mikkelin MK (MX1) Suomen Cup (C/A) Karkkilan MK (MX1) Suomen Cup (C/A) Steelcross Raahe (MX1) Suomen Cup (C/A) Tampereen MC (MX1) Suomen Cup (C/A) Salon MK
13.02 20.02 21.02 28.02 06.03 07.03 14.0
SM, SM, SM, SM, SM, SM, SM,
kaikki luokat, Kauhajoen MK kaikki luokat, Mäntsälän MK kaikki luokat, Tuusulan MK kaikki luokat, Oriveden MK kaikki luokat, Jyväskylän MU kaikki luokat, Konneveden MK Kerhojoukkueet, Ylä-Savon MK
SUPERCROSS 22.05 SM Vantaan MK 12.06 SM Hyvinkään MK 14.08 SM Siilinjärven Vesa SUPERMOTO 08.05 Jyväskylän MU SM Kemora 22.05 Kouvolan MC SM 29.05 Helsingin MK SM 12.06 Konneveden MK SM - Iisalmi 14.08 Hämeen MK SM Jurva (Botniaring) 10.-11.09 Quad Racing Finland SM Ahvenisto TRIAL 08.05 29.05 07.08 21.08 03.10 10.10 23.05 12.06 03.-04.07 04.09 26.09 ENDURO 14.02 07.03 26.-28.03 15.05 29.05 30.05 06.06 25.07 09.10 19.09 02.10 JÄÄRATA 07.02
MOOTTORIKELKAT
SNOWCROSS MM 27.03 Ruotsi, Måla
EM 27.02 13.03 14.03 SM 16.01
13.02 14.02 20.02 21.02 06.03 07.03 13.03
Ruotsi, Ålvsby Norja Norja
Tervakosken MK SM Jyväskylän MU SM Vammalan MK SM Hämeen MK SM MP-Taito SM Helsingin MK SM Vammalan MK Suomen Cup C Hämeen MK Suomen Cup C Keski-Suomen MK Suomen Cup C Tervakosken MK Suomen Cup C Salon MK Suomen Cup C
DRAG RACING 15.-16.05 FDBA 05.-06.06 FDBA 01.-04.07 FDBA 17.-18.07 FDBA 07.-08.08 FDBA 28.-29.08 FDBA
SM / Suomen Cup / kansallinen SM / Suomen Cup / kansallinen EM / SM / Suomen Cup / kansallinen SM / Suomen Cup / kansallinen SM / Suomen Cup / kansallinen SM / Suomen Cup / kansallinen
MOTOCROSS MX2 08.05 SM (MX2) Suomen Cup (MXJ) Porin MK 06.06 SM (MX2) Suomen Cup (MXJ) Orimattilan MK 24.07 SM (MX2) Suomen Cup (MXJ) Salpausselän MK 28.08 SM (MX2) Suomen Cup (MXJ) Ylä-Savon MK
Numibia RT - SM / Nuoret, Suomen Cup / Vet Riihimäen MPKK SM Helsingin MK SM (Päitsi) Karhulan MK Suomen Cup / Vet Kitee MC SM Kitee-MC SM Nummelan MK - Suomen Cup / Vet Mikkelin MK SM Tuusulan MK Nuorten SM, Joukkue-SM Salpausselän MK SM Etelä-Pohjanmaan MMK - Suomen Cup / Vet
20.03
Etelä-Pohjanmaan Mkelkk. (Pro Open) Länsi-Pohjan MK (Pro Open, Sport) / Kans. (Harr., Vet) Vuokatti Racing (PM / Junior ja Naiset, SM / Pro Stock) / Kans
Heinon myyntipäällikkö Jakke Rosenlund kertoi, että heillä ensimmäiset uutuusmallin luovutukset asiakkaille ovat huhtikuussa.
Apparalle hiomaan ajotaitoja!
SIRPA HEISKANEN
SMOTO järjestää kannatusja henkilöjäsenille tarkoitetun ajoharjoittelupäivän 5. kesäkuuta Ahveniston moottoriradalla. Järjestäjät lupaavat mm. Viime vuonna kokeiltu yhteismarkkinointikampanja saa jatkoa tänä vuonna. Kuumeen taustalla ovat viralliset BMW, Ducati, Honda, Husqvarna, Kawasaki, Peugeot, Suzuki ja Yamaha maahantuojat jälleenmyyjineen. Lisätiedot koulutuksesta ja ilmoittautumisohjeet lähetetään henkilö- ja kannatusjäsenille sähköpostitse talven aikana.
Ajoviima jäätää jo plussa-asteilla
Motoristi / mopoilija: Tämän vuoksi kunnon varusteet !
Bernoullin lain mukaan virtauksessa nopeuden kasvaessa paine alenee ja ilmavirta jäähtyy. Moottoripyörämyymälät keskittyvät alueellisesti samalla tavalla kuin autokauppa, mikä helpottaa ainakin asiakkaan vaeltamista "kuumeen" kourissa myymälästä toiseen. Varastot olivat suuria ja niitä myytiin käsistä pois. Toimitusjohtaja Mika Kouki Bike Worldistä kertoo suhtautuneensa aluksi epäillen yhteismarkkinointiin, mutta on todennut konseptin toimivaksi. Taulukko osoittaa, että vaikka ulkoilma olisi +10C, jo kaupunkinopeuksissa motoristiin osuva ilmavirtaus vastaa reiluja
www.ettmc.com
pakkaslukemia. Ostajia houkutellaan liikkeelle ja mopo, moottoripyörä ja tarvikekauppaa virkistetään samaan ajankohtaan keskitetyillä eri puolilla Suomea järjestettävillä tapahtumilla. 100 km/t nopeudella motoristi "törmää" tuu-
lettomaan ilmamassaan 38 m/ sekunnissa.. Viime vuosi oli Koukin mukaan alan kauppiaille ongelmallinen. Välirahat ovat kasvussa. Mika Kouki myöntää sen, mitä pyöränvaihtotarjouksia kyselleet ovat huomanneet. Hämpyn kouluttaja tuntevat kotiratansa kuin omat taskunsa ja antavat päivän aikana vinkkejä
niin pyörän käsittelyyn kuin radalla ajoonkin. BMW:n uutuus S 1000 RR. Nimi on vaihdettu Prätkäkuumeesta Motokuumeeksi, mutta periaate on sama. Siksi esimerkiksi kaasuttimen kurkussa, jossa ilmavirtauksen nopeus kiihtyy rajusti, voi ilman kosteudesta muodostua jäätä vaikka ulkoilma on +16C. Tuotteiden esittely on viime vuosina
MP-kauppiaiden järjestämä Motokuume starttaa 19.21.3.2010. - Siinä ei ole mitään järkeä, että joku tuo gladiaattorit saliin ja joku muu tekee siitä tilin. Massiiviset messupanostukset ovat Koukin mukaan mennyttä aikaa. Kokonaan Kouki ei messutoimintaa ole kuoppaamassa,
Motokuume lupaa tuoda uutuusmallit esille. - Ylisuuret varastot on nyt putsattu. Kiinnostusta herättelee varmasti mm. - Messuilla pitäisi olla enemmän tilaa harrastukselle ja siihen liittyville asioille, esimerkiksi kerhoille, EAK-koulutuksille ja matkareiteille. - Aikaisemmin alan lanseeraukset tehtiin kerran vuodessa messuilla, jatkossa tapahtumia on pitkin vuotta, Kouki ennustaa.
haukannut messuilla liian suuren osan. 10
S -m o t o r i d e r m a g a z i n e S -m o t o r i d e r m a g a z i n e S -m o t o r i d e r m a g a z i n e
KERHOSIVUT
smoto smoto smoto smoto smoto
www.smoto.fi
Pyöräkauppiaat hakevat voimaa toisistaan
SIRPA HEISKANEN
Vuonna 2009 notkahtanut moottoripyörien myynti on saanut alan kauppiaat hakemaan voimaa toisistaan. Kouki uskoo, että kuluva vuosi on erilainen ja pyydetyt välirahat kasvavat. Ajopäivä järjestetään yhteistyössä Hämeenlinnan Moottoripyöräilijöiden kanssa. Ratapäivän hinta on 50 euroa / hlö. uusien mallien esittelyjä kaikilta merkeiltä.
Välirahat kasvavat tänä vuonna
Seitsemäs Ruukin kierros
La 12.06.2010
Tammisaari Pohjoissatama Lähtöaika klo 1013
Lanseeraukset riippuvat pitkälti myös valmistajista ja heidän aikatauluistaan, mutta Kouki uskoo, ettei paluuta aikaisempien vuosien messuhypetykseen enää ole. - Prätkäkuume-kampanja osoitti, että yhdessä toimimalla saadaan positiivista aikaan, Kouki sanoo. Jäljellä olevia ei kannata myydä, jos ei saa katetta, Kouki toteaa.
Motokuume iskee maaliskuussa
Motokuumeen lanseerauksessa Mika Kallio päätyi YLEn toimittajan houkuttelemana muuttamaan ulkomuotoaan "kerholaisempaan" suuntaan.
muutosta terveempään suuntaan on tapahduttava. Ajopäivään voivat osallistua SMOTOn henkilöjäsenet ja kan-
natusjäsenet. Maaliskuisen viikonlopun tapahtumapaikat julkaistaan helmikuussa kampanjasivuilla www.motokuume.fi. Tampereen R.M
Etu koskee ainoastaan ennakkoon varattuja matkoja. Lähdöt ja aikataulut www.silja.fi tai www.tallink.fi, joissa myös Online varausjärjestelmä. 9 - 17 ja sunnuntaina 11.4. 2 aamupalaa& lauantaina lounas& sauna pe ja la) Rahalle vastinetta, löylyä kiukaaseen ja
omakustanteisesti kyytipojaksi virvoketta ja makkaraa. Koskevat vain alle 10 henkilön varausta. Nettivaraukset www.eckeroline.fi, lisää koodi SMOTO sille varattuun kenttään. Varausta tehtäessä ilmoitettava tuotetunnus SM. Keski-Suomen MP-näyttely Jyväskylän Hipposhallissa 10. Kun kerho liittyy varsinaisena tai kannatusjäsenkerhona SMOTOon, sen kaikki jäsenet ovat oikeutettuja jäsenetuihin.
Jäsenmaksut vuonna 2010
Perusosa kerhot (sekä varsinainen jäsenkerho että kannatusjäsenkerho) henkilöjäsen henkilökannatusjäsen yrityskannatusjäsen 1 / jäsen (kaikki 16 v täyttäneet) Vuosimaksu 2,60 / jäsen (16 v täyttäneet jäsenet 750 jäseneen asti) 32 32 3 x 32 Maksu yht. Tarvittiin erilaisia motoristiporukoita yhteen kokoava kattojärjestö, jotta motoristien yhteistä etua voitaisiin ajaa voimakkaammin ja edustavammin. lapset ilmaiseksi vanhempien seurassa Pyöriä ja varusteita Muotinäytöksiä Rakennnettujen pyörien osasto Voita oma moottoripyörä SMOTOn arpajaisissa Lisätietoa: http://www.jmkmc.fi/mpnayttely.html JMK on the road since 1974
JÄSENEDUT LAIVOILLA 2010
FINNLINES MATKUSTAJALIIKENNE 2010 HELSINKI TRAVEMÜNDE HELSINKI GDYNIA HELSINKI GDYNIA ROSTOCK NAANTALI KAPELLSKÄR MALMÖ TRAVEMÜNDE Jäsenetu Helsinki - Travemünde, Helsinki - Gdynia - Rostock, moottoripyörät veloituksetta Naantali - Kapellskär matkan loppusummasta -10 %. Sopimushintoja ei myönnetä jälkikäteen, eikä niitä voi yhdis tää muihin alennuksiin tai tuotepaketteihin. SMOTO tähtää toiminnassaan siihen, että moottoripyöräily missä muodossa sitä kukakin haluaa harrastaa olisi mahdollista myös jatkossa. Tätä taustaa vasten tehtiin viime syyskuussa merkittävä päätös: ovet avattiin myös henkilöjäsenille. Jäsenetuhinnat lasketaan normaaleista reittimatkahinnoista ja niihin ei voi yhdistää muita alennuksia. (1.64/vastattu puhelu + aina pvm/mpm) CLUB ONE -YHTEISTYÖSOPIMUS: RUOTSIN LIIKENNE (pois lukien vihreät lähdöt) JA BALTIC PRINCESS RISTEILYT Jäsenetu Perusjäsenetu on 20% ja jopa 35% ennakkovaraajaetuna! Nämä edut edellyttävät liittymistäsi Club One asiakkaaksi. Pyydä tuolloin tarjous kerhosi matkalle yhteyshenkilöltämme: Harri Jylhävuori, p. SMOTO on edelleen mp-harrastajien järjestöjen kattojärjestö, mutta siihen voi nyt liittyä yksittäisenä jäsenenä myös ne monet motoristit, jotka eivät ole minkään kerhon jäseniä.
1 1 3x1
Kerhojen jäsenhakemuksen voi ladata osoitteesta: www.smoto.fi
Jos haluat ajaa vielä huomenna liity nyt
Jos haluat harrastaa moottoripyöräilyä myös huomenna ja
ensi viikolla, kannattaa liittyä SMOTOn jäseneksi. Club One liittyminen: www.clubone.fi/erikois liittyminen Yhdistyksen nimi SMOTO (ylin kenttä) ja SMOTOn asiakasnumero on 14613 (alin kenttä). Polkupyöräilijät. klo. Puhelinvaraukset numerosta 06000 4300/ 1.64 / vastattu puhelu+pvm. Ohjelmassa ainakin seuraavaa: SMOTOn arpajaisten 2010 pääpalkinnon luovutus
Suomen hitain motoristi finaali Kilpailuja Rokkia ja rentoa menoa...
Vappuajo 1.5.
Majoitusvaraukset puh. SMOTO on suomalaisten moottoripyöräharrastajien edunvalvoja ja se taistelee motoristien etujen puolesta. vuodelta 2010 3,60/ jäsen 750 jäseneen asti+ 1/jäsen 751 ja sitä ylittävältä jäsenmäärältä 33 33 99
Kerhojen kerho ei siirry historiaan
Syyskokouksen päätös ei siirrä historiaan ajatusta kerhojen kerhosta. Peruutusehdot: Varustamon julkaisemien peruutusehtojen mukaan. RG LINE 2010 VAASA - UUMAJA - VAASA Jäsenetu 1.1. 10 - 16 Pääsyliput 6 e, alle 12 v. Matkan hintaan kuuluu ajoneuvo ja kaksi ateriaa Malmö - Travemünde, matkan loppusummasta -15 % Jäsenetua ei voi yhdistää muihin varauksiin tai tarjouksiin. - 31.12.2010 Henkilöt ja ajoneuvot 10% listahinnasta Varausten yhteydessä tuotekoodi online myynnissä on SMOTO. Jäsenetuvaraukset vain Finnlines numerosta 010 343 4500 Hinnastot ja aikataulut: www.finnlines.com ECKERÖ LINE 2010 HELSINKI TALLINNA HELSINKI Jäsenetu 1.1- 30.12.2010 Reittilippu 15 /hlö/suunta A2-hytti 22 /suunta Moottoripyörät 15 /suunta Varausten yhteydessä mainittava tuotekoodi SMOTO. Satamassa valmistauduttava esittämään oman kerhon SMOTOn logolla varustettu jäsenkortti tai SMOTOn Support-jäsenkortti. SMOTOn logolla varustettu kerhon jäsenkortti / support-jäsenkortti näytettävä lähtöselvityksessä. 33 / vuosi 2010) henkilökannatusjäsen (yht. klo. 0400-760830, harri.jylhavuori@tallinksilja.com.
Pitkäjärvi Meeting 20-22.8.2010 Kokemäen Pitkäjärvellä
Jyrisevää asennetta! Ralliportit repäistään auki perjantaina 20.8. 33 / vuosi 2010) yrityskannatusjäsen (yht. Edellä mainittuja varauksia tehtäessä on käytettävä SMOTOn asiakasnumeroa 5433. Reitti ilmoitetaan huhtikuussa.
Jäseneksi - ihan omana ittenään tai porukalla
Reilut kaksikymmentä vuotta
Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 29.5.2010 Alahärmä
SIRPA HEISKANEN
sitten SMOTO perustettiin kerhojen kerhoksi. 050561 9157
OULU MC järjestää perinteisen Vappuajon 1.5. Jäseneksi pääsee joko liittymällä johonkin smotolaiseen kerhoon tai
Liittymislomake
Palauta lomake osoitteella: Suomen Motoristit ry PL 31, 30421 Forssa Voit täyttää lomakkeen myös osoitteessa: www.smoto.fi
Jäsenlaji: henkilöjäsen (yht. vappupäivänä. Liittyminen on maksutonta jäsenillemme ja samalla olet heti Silver-tason asiakas. Koska SMOTO on aikanaan perustettu kerhojen kattojärjestöksi, ei yksittäinen henkilö ole voinut olla SMOTOn varsinainen jäsen ennen viime syksyn sääntömuutosta. Että huomennakin olisi mahdollista päristellä ja kurvailla. Taidemaalarit. Yksityishenkilöt ovat voineet liittyä SMOTOon vain kannatusjäseniksi.
Miten liityt SMOTOn jäseneksi?
Mahdolliset jäsenyyslajit:
kerhoille yksityishenkilöille yrityksille Varsinainen jäsen X X Kannatusjäsen X X X
www.mcharma.net
suoraan SMOTOon henkilöjäsenenä. Työtä tehdään sen eteen, ettei harrastamista muuteta säätelyllä liian vaikeaksi, kalliiksi tai peräti mahdottomaksi. - 11.4.2010
Avoinna lauantaina 10.4. Rallimaksu 30 (sis. jäsenkortti ja 4 kertaa vuodessa ilmestyvä jäsenlehti Club One -uutiskirje sähköpostilla etuja laivan myymälöissä ja ravintoloissa oikeus pisteillä varattaviin bonusmatkoihin oikeus kanta-asiakashintaisiin matkoihin bonuspisteiden keruu laiva- ja matkaostoista Tutustu tarkemmin Club One -jäsenyyteen sivustolla: www.clubone.fi. Autoilijat. - Ei ketkään muut kuin motoristit itse! Kaikki jäsenyydet oikeuttavat jäsenetuihin. Kuljetusehdot: Varustamon yleisten kuljetusehtojen mukaan. Ero varsinaisen ja kannatusjäsenyyden välillä on äänivallassa. Jos me emme sitä tee, kuka sen tekee. SMOTOn tehtävä on valvoa harrastajan etua, kun sääntöjä ja lakeja säädetään. S -m o t o r i d e r m a g a z i n e S -m o t o r i d e r m a g a z i n e S -m o t o r i d e r m a g a z i n e
11
19. Matka on oltava maksettu etukäteen jäsenedun saadakseen. Tuolloin etuinasi on lisäksi mm. Varaamattomat matkat veloitetaan hinnaston mukaan. 99 / vuosi 2010) Kotipaikka (jos eri): Sähköposti: Puhelin:
Nimi: Katuosoite: Postinumero: Muuta infoa SMOTOlle:
Kannatusjäsenestä henkilöjäseneksi?
Nykyiset henkilökannatusjäsenet voivat halutessaan muuttaa jäsenlajinsa varsinaiseksi henkilöjäseneksi ilmoittamalla siitä jäsenrekisterinhoitajalle: liisa.leino@smoto.fi.
MUUT JÄSENEDUT: WWW.SMOTO.FI
paikka
aika
allekirjoitus. RYHMÄMATKAT Kun matkustajia on yli 10 henkilöä on kyseessä ryhmämatka. Satamassa lähtöselvityksessä on valmistauduttava esittä mään oman kerhon SMOTOn logolla varustettu jäsenkortti tai SMOTOn Support-jäsenkortti. Tee varaukset varustamon online myynnissä, www.rgline.com Maksuehdot: Heti, varaus astuu voimaan vasta suoritetun maksun jälkeen. TALLINK JA SILJA LINE 2010 HELSINKI TALLINNA HELSINKI Jäsenetu Hinnat voimassa kaikilla lähdöillä kansipaikka 26 /hlö Business Louge paikkalippu 76 /hlö henkilöauto 20 pakettiauto 45 moottoripyörä 15 RUOTSIN LIIKENNE - vihreillä lähdöillä TURKU TUKHOLMA TURKU hyttihinnoissa 40% alennus ajoneuvoissa 40% alennus HELSINKI TUKHOLMA HELSINKI hyttihinnoissa 40% alennus ajoneuvot normaali hinta Nämä Ruotsin liikenteen hinnat voimassa vihreillä lähdöillä. Varsinaiseksi jäseneksi liittyvä kerho tai yksityishenkilö voi käyttää äänivaltaa SMOTOn kokouksissa. Puhelinvaraukset Silja Line 0600 174 552 tai Tallink 0600 157 00. Kannatusjäsenillä ei ole äänivaltaa yhdistyksen kokouksissa. Auki 8.00-21.00 joka päivä. klo: 14.00. Matkamyymälävaraukset: Eckerö line, Mannerheimintie 10, 00100 Helsinki. Leipurit
Nautit uusiin asiakkaisiin liittyvistä haasteista. Toimit järjestelmällisesti ja peräänantamattomasti. Noin 10 kilometrin mittainen paraatiajo alkaa Lillbacka Towerin terminaalialueelta klo 13 ja päättyy PowerParkin huvipuistoon, jonne yleisöllä on vapaa pääsy. Haluat tavoittaa suuria ryhmiä. Hymyilevän Motoristin Kevätpäivät järjestetään lauantaina 29.05.2010.
Vuonna 2006 paikkakunnalla järjestetystä tapahtumasta poiketen kokoontuminen paraatia varten tapahtuu valtatie 19 varella, noin 1,5 km PowerParkista etelään sijaitsevan uuden Lillbacka Tower rekkaterminaalin piha-alueelle klo 10 alkaen. 09-547 62218, sähköposti okko.pallari@boy.fi
OLETKO HAKEMAMME OSAAJA?
Tarkemmat tiedot Tarkempia tietoja antaa Marja-Liisa Pallari, puh. Hymyylevien motoristien ohjelmassa Suomen Häjyin paraatiajo pitkin pohjanmaan komeimpia lakeusmaisemia. Hyväntekeväisyys on tälläkin kertaa mukana kuvioissa ja tarkoituksemme on lahjoittaa päivä elämysten parissa huvipuisto PowerParkissa Alahärmän alueen vaikeavammaisille lapsille ja nuorille.
ReliaTec
B YHTIÖT OY kustantaa ja julkaisee maassamme johtavia kuljetus-, työkone- ja suurtalousalan riippumattomia ammattilehtiä ja kertajulkaisuja. Tapahtuman suojelijana toimii McClub Härmän ja Mc-Arkadian perustajajäsen kansanedustaja Petri Salo. Tällä kertaa reitti kulkee teitä, joita toinen Häjyistä eli Antti Rannanjärvi ajeli hoijakalla kuumina kesäiltoina 1800 luvulla. Kesäksi: CTEK-laturit, BikeLift huoltopukit, Castrol- ja Shell-öljyt ym. Kasvustrategiaamme kuuluu myös kahden uuden julkaisuryppään lanseeraus.
Haemme aktiivista, järjestelmällistä, oma-aloitteista, idea-rikasta, tulosnälkäistä
MYYNTINEUVOTTELIJAA
KÄYTÄT mielelläsi ja tehokkaasti puhelinta, tietokonetta, henkilökohtaisia tapaamisia työkaluinasi. Lähetäthän hakemuksesi viimeistään 15.2.2010 mennessä.
m a t til ai s
te
n
asi
a ll a -
t
m aa
-3 0 v
uo
AMMATTIAUTOILUN ERIKOISLEHTI
B Yhtiöt Oy | Nuijamiestentie 5A 00400 Helsinki | Puh. Haluat menestyä taloudellisesti ja edetä urallasi.
OLETKO HAKEMAMME OSAAJA?
Tarkemmat tiedot Tarkempia tietoja antaa Okko Pallari, puh. Ajele Tuupakkaan ostoksille tai tilaa OrgWebShopista.
Nyt Motoristit Hymyillään
eikä Häjyillä, vaikka Härmässa ollaankin!
Tämän vuoden kevätpäivät starttaa EteläPohjanmaalta Alahärmästä! Härmäläisen laskutavan mukaan järjestyksessä 34. Keksit uusia ratkaisuja. Klo 15 alkaa perinteiset puheet Rokkipää yhtyeen tahdittamana ja illan aikana lavalle nousee Kevätpäiväbileissä Suomen eturivin artisti, joka esitellään tapahtumasivuilla www.hmkp 2010.mcharma. net myöhemmin. Lähetäthän hakemuksesi viimeistään 15.2.2010 mennessä.
t
Hakemukset Lähetä hakemuksesi ja palkkavaatimuksesi + cv sähköpostilla marja-liisa.pallari@boy.fi. 09-547 62229, sähköpostilla marja-liisa.pallari@boy.fi
Kuvia vuoden 2006 Hymyilevän Motoristin Kevätpäivistä Alahärmän PowerParkista.
Hakemukset Lähetä hakemuksesi ja palkkavaatimuksesi + cv sähköpostilla okko.pallari@boy.fi. (09) 547 621 | www.boy.fi. SUPERHINNAT RENKAISTA!! Älä mieti, vaan tilaa heti kevätliukkaille turvalliset kumit. Etenet järjestelmällisesti. Luot joukko- ja erikoistarjouksia. Aluella kisataan myös samaan aikaan Suomen vahmimman miehen ja naisen titteleistä, joten katseltavaa löytyy. Julkaisumme toimivat myös kansainvälisillä markkinoilla. 12
S -m o t o r i d e r m a g a z i n e S -m o t o r i d e r m a g a z i n e S -m o t o r i d e r m a g a z i n e
.ORG! WebShopin MESSUTARJOUKSET!
Richa, Schuberth, Shoei, TCX, Sidi...
Olitko siellä sinäkin. Vuonna 2009 Hymyilevän Motoristin Kevätpäivää vietettiin Turussa.
Kuskille ajovarusteet ja pyörään renkaat, kulutus- ja viritysosat. Asetat kovat tavoitteet työuralle ja toimeentulolle ja etenet niihin määrätietoisella asenteellasi.
LEVIKKIMYYJÄÄ
SINULLA on kokemusta puhelinmyyntityöstä
Renkaat saa vaihtaa kuormitus- ja nopeusluokaltaan vastaaviin Lluokan rakenneasetuksen liitteen 2 mukaisesti hyväksyttyihin renkaisiin. Olemme mukana Lahden Moottoripyöränäyttelyssä 5.-7.2. Jos etuhaarukan pituuden kasvattamisen tai kulmamuutoksen seurauksena moottoripyörän tai trike:n ajoneuvon akseliväli ylittää muutettuna 2,00 metriä tai teleskooppietuhaarukan kallistuskulma 47 astetta, ajoneuvo hyväksytään katsastuksessa, vähintään ajoneuvolaissa määritellyn nimetyn tutkimuslaitoksen vaatimukset tai hyväksytyn asiantuntijan vaatimukset täyttävän testaajan tekemän testin perusteella. 14
S -m o t o r i d e r m a g a z i n e S -m o t o r i d e r m a g a z i n e S -m o t o r i d e r m a g a z i n e
Kuljetamme moottoripyöräsi Italiaan!
TIMO MÄKI
Uudet purkausterminaalimme sijaitsevat Milanossa ja Firenzessä. Uudet säännöt moottoripyörän rakentelusta tulivat vihdoin voimaan 1.1.2010. Rungon saa vaihtaa malliltaan alkuperäisestä poikkeavaan vähintään suurimmalta teknisesti sallitulta massaltaan ja teholtaan samansuuruiseen ajoneuvoon tarkoitettuun. Tämä todistaa sen, että edunvalvontaa tarvitaan jatkossakin tulevien direktiivien ja asetusten valvonnassa, jotta voimme huolehtia saavamme ajaa moottoripyörillä myös tulevaisuudessa. Huomioon otetaan vain kolmessa peräkkäisessä mittauksessa saadut mittaustulokset, joiden väliset erot eivät ole yli 2 dB(A).
sylinteritilavuus on yli 175 cm3; ajoneuvolla, joka on EY-tyyppihyväksytty 5 dB(A) lisättynä valmistajan kilven meluarvoon.
. Hitsaussaumat on varauduttava tarvittaessa esittämään tarkastettaviksi viimeistelemättöminä. MMAF:n keskustelupalstalla uusia sääntöjä on avattu selvempään muotoon. Renkaiden tulee mahtua pyörimään esteettä. Jos renkaan ulkohalkaisija
Takarekisterikilven sijainti
Ajoneuvon rekisterikilpi pohjalevyineen on kiinnitettävä ajoneuvon taakse siten, että mikään osa kilvestä ei ole sivuttaissuunnassa ajoneuvon ulommaisin osa. Toivottu yksittäiskappaleina valmistettujen moottoripyörien kevyempi päästövaatimus kaatui ilmeisesti viranomaisen tahtoon odottaa EU:n ratkaisuja asiassa. Pääasiallinen terminaalimme on edelleen Vicenzassa. Tarvittaessa ajoneuvolta voidaan edellyttää erillistä selvitystä kaarreajosta ja kääntyvyydestä. Moottoripyörän ja trike:n ajo-
neuvon etuhaarukan putket saa vaihtaa alkuperäisiä pidemmiksi ja muun kuin teleskooppietuhaarukan putkia jatkaa. Runkorakenteen sekä kiinnikkeiden ja korvakkeiden liitosten on oltava rakenteeltaan lujia ja huomioitava kasvaneet rasitukset. Vaurioitunut runko on uusittava vauriokohtaan nähden riittävän laajalta alueelta käyttäen tarkoitukseen soveltuvaa materiaalia. Ajoneuvon rumpujarrut voidaan vaihtaa tarkoituksenmukaisiin levyjarruihin.
dollisimman nopeasti nolla-asentoon. Polttoainejärjestelmä
Moottoripyörän ja triken polttoainesäiliön, polttoaineletkujen ja polttoainejärjestelmän liitäntöjen on oltava tiiviitä ja riittävän tukevasti kiinnitettyjä. f i
Apu II: moottoripyörien rakentelun uudet säännöt
TEKSTI: JUUPE
Muunneltujen moottoripyörien yhdistys MMAF on SMOTO:n jäsen ja erikoistunut ajamaan muunneltujen moottoripyörien ja omavalmisteiden rakentamisen helpottamista. Pitkäaikainen työ on nyt kantanut hedelmää, josta kaikki harrastajat pyörän merkistä huolimatta voivat nauttia.
Omavalmisteiden rakentamiseen saatiin uusia helpotuksia ja selvemmät pykälät rakentelun suunnitteluun. Taipuneen tai vääntyneen rungon saa oikaista, jos vauriossa syntynyt muodonmuutos on vähäinen ja jos runkoputkiin ei ole syntynyt litistymiä, painumia tai halkeamia. Kevytmetallista tehtyä runkoa saa työstää sen kantavien rakenteiden lujuuteen vaikuttavalta osalta vain ajoneuvon valmistajan ohjeiden mukaisesti. Hitsattaessa on käytettävä rungon perusaineelle soveltuvia hitsauslisäaineita ja hitsaustapaa. Rekisterikilven valaisimen ja takaheijastimen hyväksyntämerkkiä ei vaadita, jos ne on tarkoitettu käytettäväksi liikenteessä kyseisessä tarkoituksessa, niiden väri vastaa vaatimuksia, takaheijastin ei ole kolmion muotoinen ja rekisterikilven valaisin valaisee kilvelle varatun tilan, eikä valoa kohdistu suoraan taaksepäin. Ohjattavuuden varmistamiseksi moottoripyörän ja yhdellä etupyörällä varustetun trike:n ajoneuvon ohjausakselin keskiön kautta kulkevan suoran on kohdattava maataso 50 175 mm eturenkaan kosketuspisteen etupuolella (´etujättö). Säiliön täyttöaukon tulee sijaita sellaisessa tilassa, josta polttoainevuoto voidaan välittömästi havaita.
Ohjauslaitteen ja jousituksen muutokset
Ajoneuvon ohjaustangon saa vaihtaa toisen malliseen. 2010.
Dolo
mite
s
rda di Ga Lago
SMOTO:n jäsenille alennus, k ysy lisää.
w w w. Moottoripyörään voidaan muutoskatsastuksessa hyväksyä käytettäväksi takana kuormitusja nopeusluokaltaan vähintään vastaavaan ajoneuvoon moottoriajoneuvojen ja niiden perävaunujen renkaista ja renkaiden asentamisesta annetun neuvoston direktiivin (92/23/ETY) mukaisesti hyväksytty henkilöautonrengas. Jos kaksipyöräisen ajoneuvon takahaarukan pituutta muutetaan, jousitukseen on tarvittaessa tehtävä uutta mitoitusta vastaavat muutokset.
Moottorin ja pakojärjestelmän muutokset
Ajoneuvossa ensimmäisen käyttöönottovuoden mukaisesti edellytettyä äänenvaimenninta ei saa vaihtaa tai muuttaa vaimennusteholtaan alkuperäistä heikommaksi. m o to l o gi s t i c a . Takavalaisin ja jarruvalaisin voidaan asentaa ainoastaan moottoripyörän vasemmalle sivulle rekisterikilven välittömään yhteyteen edellyttäen, että ne ovat sivuttaissuunnassa ajoneuvon äärilinjojen sisäpuolella, täyttävät taka- ja jarruvalaisimen etäisyysvaatimukset sekä vähintään jarruvalaisimen näkyvyyttä sivulle koskevat vaatimukset. Suosittelenkin käymistä kyseisillä sivuilla jos haluat tarkempaa tietoa pykälien soveltamisesta. Ajoneuvoon ei saa tehdä muutoksia, joilla valmistajan ilmoittamaan suurimpaan teknisesti sallittuun massaan kuormatun ajoneuvon maavara alittaa 80 mm. Rekisterikilven kallistuskul-
Käytönaikaisen melun mittaus
Ajoneuvon käytönaikainen äänitaso on mitattava ajoneuvon ollessa paikallaan ja moottorin käydessä nopeudella, joka vastaa puolta moottorin suurimman tehon pyörintänopeudesta. Ohjattavuuteen ja ajo-ominaisuuksiin vaikuttavat muutokset Ajoneuvon rakenteen on turvattava ajoneuvon hallittavuuden kannalta riittävä ohjattavuus, kaarreajo- ja jarrutusominaisuudet sekä kääntyvyys. Liikenne- ja viestintäministeriön asetus L-luokan ajoneuvon korjaamisesta ja rakenteen muuttamisesta Ajoneuvoluokat Moottoripyörä (L3e) Sivuvaunullinen moottoripyörä (L4e) Kolmipyörä Trike (L5e) Kevyt nelipyörä (L6e) Nelipyörä (L7e)
Runkomuutokset ja korjaukset
Ajoneuvon rungon rakenteen saa muuttaa, ja korjata hitsaamalla määrätyin ehdoin. Apu II-työnimellä tehty pitkäaikainen työ on saanut virallisen hyväksynnän ja mahdollistaa moottoripyörien rakentelun ja muuttamisen myös tulevaisuudessa. Jarrulaite voidaan vaihtaa vähintään valmistajan ilmoittamalta suurimmalta teknisesti sallitulta massaltaan ja teholtaan samansuuruiseen ajoneuvoon tarkoitettuun jarrulaitteeseen tai jarrulaitteeseen, jonka suorituskyvystä on annettu vaadittava selvitys. Ajoneuvon jousitustyypin saa vaihtaa erityyppiseksi sekä moottoripyörän, sivuvaunullisen moottoripyörän ja trike:n ajoneuvon taka-akselin muuttaa jousittamattomaksi. SMOTO:n kautta saadut hyvät suhteet LVM:n, TraFi:n ja muiden toimijoiden kanssa on mahdollistanut lakiuudistuksen, jota aiemmin olisi pidetty mahdottomana. EY-tyyppihyväksytyssä ajoneuvossa käyttöönottovuoden mukaisesti edellytettyä EYtai E-hyväksyttyä äänenvaimenninta ei saa korvata äänenvaimentimella, joka ei täytä tyyppihyväksynnän edellytyksenä olevia vaatimuksia. Runkomuutoksissa on käytettävä tarkoitukseen soveltuvia ominaisuuksiltaan alkuperäisen kaltaisia materiaaleja tai kyseiseen ajoneuvoon soveltuvia ruuviliitoksella kiinnitettäviä valmisosia. Rekisterikilven on kokonaisuudessaan sijaittava vähintään 20 cm ja enintään 150 cm maanpinnan yläpuolella. Jarrulevyn halkaisijan pienentäminen on korvattava lisäämällä jarrulaitteen kitkavoimaa tai lisäämällä samalle akselille toinen jarrulevy. Koska lakipaketti on tiivistä ja vaikeaselkoista kieltä, sen avaaminen on suuritöinen urakka ja vaatii rakentajalta taustatyötä vaatimustason selvittämiseksi. Ajoneuvon jarrujen riittävästä suorituskyvystä tulee lisäksi toimittaa tarvittaessa selvitys.
kasvaa enemmän kuin 15 %, jarrulevyn kokoa on kasvatettava vastaavassa suhteessa tai esitettävä vähintään nimetyn tutkimuslaitoksen vaatimukset tai hyväksytyn asiantuntijan vaatimukset täyttävän testaajan selvitys jarrulaitteen riittävästä suorituskyvystä.
Jarrulaitteiden muutokset
Ajoneuvon jarrulaitteiden tienpintaan välittämä jarruvoima ei saa jarrulaitteiden muutosten seurauksena heikentyä. Ajoneuvoon sallitaan kyseiselle ajoneuvoluokalle tarkoitettu EY- tai E-hyväksytty kaasupurkausvalaisin ilman automaattista korkeudensäätölaitetta, jos valaisin on asennettu siten, että valokeila on näkemän kannalta hyväksytyn mukainen ja valaisin ei tavanomaisissa ajoja kuormitustilanteissa häikäise vastaantulijoita.
Jarrujen suorituskyvyn testaus
Moottoripyörän ja trike:n ajoneuvon jarrujen suorituskyky voidaan osoittaa muutoskatsastuksessa vähintään nimetyn tutkimuslaitoksen vaatimukset tai hyväksytyn asiantuntijan vaatimukset täyttävän testaajan tekemällä testillä, joka tehdään ajoneuvon valmistajan ilmoittamalla suurimmalla teknisesti sallitulla massalla ja jossa ajoneuvon tulee saavuttaa vähintään seuraava täysin kehittynyt keskimääräinen hidastuvuus: a) 2,9 m/s2 etujarrulla nopeudesta 60 km/h; b) 2,9 m/s2 takajarrulla nopeudesta 60 km/h; ja c) 5,8 m/s2 molemmilla jarruilla yhdessä nopeudesta 100 km/h.
Pyörien ja renkaiden muutokset
Ajoneuvon renkaat vanteineen saa vaihtaa halkaisijaltaan tai leveydeltään alkuperäisistä poikkeaviin vähintään valmistajan ilmoittamalta suurimmalta teknisesti sallitulta massaltaan ja teholtaan samansuuruiselle ajoneuvolle tarkoitettuihin. Ajoneuvon hallittavuus testataan muutoskatsastuksessa koeajolla, jollei ajoneuvolta edellytetä erillistä selvitystä. Jarrulaitteiden hydraulijärjestelmään liittyvien osien ja jarrupalojen on oltava tehdasvalmisteisia ja ajoneuvoon soveltuvia. Muun kuin tyyppihyväksytyn moottoripyörän ja triken moottorin tehoa saa kasvattaa vaihtamalla moottorin, asentamalla ahtimen, tekemällä muutoksia pakoputkistoon, kasvattamalla iskutilavuutta tai muuttamalla muulla tavoin moottorin toimintaa tehonlisäyksen aikaansaamiseksi seuraavin ehdoin: Käytönaikainen pakokaasupäästötaso ei saa, moottorin käydessä nopeudella, joka vastaa 1/ 3 moottorin suurimman tehon pyörintänopeudesta, ylittää: ajoneuvolla, joka on otettu käyttöön ennen 17.6.1999 CO arvoa 4,5 % ja HC arvoa 1000 ppm ajoneuvolla, joka on otettu käyttöön 17.6.1999 tai sen jälkeen CO arvoa 3,5 % ja HC arvoa 600 ppm b) Mitattu äänitaso ei saa 14 §:n mukaisesti mitattuna, ylittää: ajoneuvolla, joka on otettu käyttöön ennen 1.1.1992 99 dB(A), jos moottorin sylinteritilavuus on enintään 80 cm3;103 dB(A), jos moottorin sylinteritilavuus on 81 175 cm3; 106 dB(A), jos moottorin sylinteritilavuus on yli 175 cm3; ajoneuvolla, joka on otettu käyttöön 1.1.1992 tai sen jälkeen 96 dB(A), jos moottorin sylinteritilavuus on enintään 80 cm3; 99 dB(A), jos moottorin sylinteritilavuus on 81 175 cm3; 103 dB(A), jos moottorin
Valaisinlaitteet ja niiden asennus
Takaheijastin voidaan asentaa moottoripyörän vasemmalle sivulle rekisterikilven ja sen valaisimen kanssa, jos ne täyttävät vähintään rekisterikilven asennusta koskevat etäisyys- ja näkyvyysvaatimukset. Kun tasainen pyörintänopeus on saavutettu, kaasu päästetään mah-. Ohessa lyhennelmä pykälistä jotka liittyvät rakenteen muuttamiseen ja ajoneuvon korjaamiseen. Oikeastaan ainoa takaisku tuli päästöjen määrittelyssä omavalmisteiden osalta. Nelipyörä-luokan ajoneuvoon jossa on ohjaustangon sijasta ohjauspyörä, saa vaihtaa ohjauspyörän ja ajoneuvoon saa tehdä ohjauslaitetta koskevia muutoksia auton rakenteen muuttamisesta annetun liikenneministeriön päätöksen (779/1998) 12 §:n mukaisesti. Testitulos on testisarjan korkein lähimpään kokonaislukuun pyöristettynä ilmoitettava LAF-tulos, eli enimmäistaso määritettynä taajuuspainostusta A ja aikapainotusta F (Fast) käyttäen, koko mittausjaksolta alkaen tasaisista kierroksista ja päättyen heti kun moottori saavuttaa tyhjäkäynnin pyörintänopeuden
Tulevaisuus siintää lohduttomana niille, jotka haluaisivat harrastaa moottoripyöräilyä väljemmissä raameissa hamaan saakka. Äänestystilanteissa Suomen painoarvo on vain parin prosentin luokkaa eikä veto-oikeutta ole. Taustapeilit on asennettava siten, että a) ne pysyvät vakaina normaaleissa ajo-olosuhteissa; b) heijastinpinnan keskikohta on vähintään 280 mm etäisyydellä moottoripyörän pituussuuntaisesta keskilinjasta ohjaustangon ollessa suorassa; c) kuljettajalla on tavanomaisessa ajoasennossa peilien kautta esteetön näkyvyys taaksepäin; d) ne eivät saa työntyä ulospäin ajoneuvosta enempää kuin näkyvyyden kannalta on tarpeen.
Ajoneuvoluokan muutokset
Ajoneuvon on täytettävä muutoksen jälkeen ne uutta ajoneuvoluokkaa koskevat tekniset vaatimukset, jotka olivat voimassa alkuperäisen ajoneuvon ensimmäisenä käyttöönottoajankohtana tai myöhäisemmät vaatimukset, jollei ajoneuvolain 7 §:stä muuta johdu. Ajoneuvossa, jossa on sen käyttöönottoajankohtana edellytetty EY- tai Etyyppihyväksyttyjä taustapeilejä, taustapeilit saa korvata vain tyyppihyväksytyillä taustapeileillä tai muuttaa seuraavat edellytykset täyttämällä. EY-asetus on nielaistava sellaisenaan. Ylipäätään toivottiin, että viranomaiset huolehtivat harrastusmahdollisuuksien säilymisestä. ajoneuvojen maahantuojat, rahtarit, vakuuttajat, katsastajat, tekniset valmistajat ja tekninen kauppa. EY-asetuksia säädettäessä vaikutusmahdollisuudet ovat taas rajalliset; aikataulu on tiukka eikä suomalaisia näkökantoja otettaisi huomioon ilman erityisen pätevää lobbausta yhteistyöverkostojen kautta. Liikenneneuvos Kari Saari maalasi puheenvuorossaan ajoneuvoteknisen lainsäädännön tulevaisuuden manalaa mustemmaksi. Harrastajien edustajat toivoivat, ettei sääntelykehitys kuristaisi harrastamisen mahdollisuuksia tarpeettomasti. Liikenneneuvos Anneli Tanttu kertoi toivoneensa työtä käynnistäessään, että löytyy tapa haastaa ajoneuvoalan sidosryhmät mukaan teknisen sääntelyn kehittämistyöhön. Yhteistyömalli tarjoaa periaatteessa mahdollisuuden vaikuttaa, jos vain harrastajajärjestöt kykenevät pärjäämään sää-
döstyöskentelylle ominaisen perehtymistarpeen ja työläyden kanssa. Harrastajajärjestöille tämä muodostaa todella merkittävän haasteen niin osaamis- kuin jaksamismielessä. EU:ssa pyritään eroon lukuisista direktiiveistä, joita on ollut tapana asettaa voimaan jäsenmaissa kansallisen lainsäädännön kautta. Toisaalta ajoneuvosääntelyn yleinen kehitys ja käytännön vaikutusmahdollisuuksien väheneminen huolestuttaa vakavasti. Strategiasta puuttuu säädösten määrän ja vaikeusasteen turpoamisen kriittinen tarkastelu ja arvio siitä, kuinka kansalaiset pärjäävät tämän kanssa. Muutoin on vakavasti kysyttävä, kuinka kireälle harrastuksen raamit voidaan kiristää ennen kuin ne korkkaavat?. Tällöin direktiivien silloin tällöin suomaa kansallisen liikkumavaran hyödyntämismahdollisuutta ei enää olisi. Säädöstyön komentoporras siirtyy Suomen rajojen ulkopuolelle Brysseliin (Euroopan komissio) ja Geneveen (YK:n alaisuudessa globaalia ajoneuvolainsäädäntöä sekä kansainvälisen kaupan lainsäädäntöä työstävä koneisto). Julkistamistilaisuudessa tarkoitus sen sijaan selkeni hyvin, ja herätti ristiriitaisia tun-
Tulevaisuus siintää lohduttomana niille, jotka haluaisivat harrastaa moottoripyöräilyä väljemmissä raameissa
temuksia ajoneuvoharrastusten sekä yleisemmin kansalaisen näkökulmista. Fläppitaululippulappuharjoituksin kartoitettiin ajoneuvoalaan liittyviä kehitystrendejä ja ajoneuvoalan sääntelyn kehitystä sekä näihin liittyviä uhkia, mahdollisuuksia, haasteita ja odotuksia. seuraavista linkeistä: www.mmaf.fi Jokaisen rakentelijan ja siitä kiinnostuneen "must" sivusto. Heijastinpinnan on oltava tasainen tai kupera, eikä se saa vääristää siitä heijastuvia värejä. Julkaisussa LVM kuvaa miten viranomaiset aikovat kohdata teknisen sääntelyn voimakkaasti kansainvälistyvän pelikentän yhteistyössä suomalaisten asiantuntijoiden ja sidosryhmien kanssa. Sidosryhmät ottivat kantaa ajoneuvojen tekniseen sääntely-ympäristöön omista lähtökohdista. Saaren mukaan virastojen työnjaossa LVM on jatkossa informaatiokanava ja neuvotteluelin. On ennakoitava ja käsiteltävä lakialoitteita, hoidettava lausuntokierrokset, kirjoitettava Suomen kannanotot, lobattava Suomen etuja jos vain mahdollista jne. Täällä voit myös liittyä jäseneksi ja tukea toimintaa, jolla turvataan rakentelumahdollisuudet myös tulevaisuudessa. S -m o t o r i d e r m a g a z i n e S -m o t o r i d e r m a g a z i n e S -m o t o r i d e r m a g a z i n e
15
ma pystytasoon nähden saa olla enintään 30 astetta alareunasta ulospäin tai 15 astetta alareunasta sisäänpäin. Direktiivejä korvataan koko yhteisössä suoraan lainvoimaisilla EY-säädöksillä. Kaiken lisäksi YK:n kautta Genevessä neuvoteltavat globaalit standardit ja säännöt alkavat komentaa EU:n lainsäädäntöä enenevässä määrin. Rekisterikilven sivuttaissuuntaisten näkyvyyskulmien on oltava vähintään 30 astetta kummallekin sivulle.
on kokonaisuudessaan mahduttava mitoiltaan 120 mm x 200 mm suorakulmion sisään. Säädöstyön haasteiden alati lisääntyessä, monimutkaistuessa ja muuttuessa nopeatempoisemmaksi virkakone selvästikin tarvitsee suoranaista apua tehtäviensä hoitamiseen. Strategian valmistelun perimmäinen tarkoitus jäi vuoden 2009 mittaan vielä hieman hämäräksi. Yhteistyössä viranomaiset saavat tietoa eri toi-
mijoiden intresseistä kuin myös erityistietoa, jota on vaikea tuottaa virkatyönä.
Foorumi
Yhteistyömuodoksi syntyy Ajoneuvofoorumi, jonka puitteissa sääntelykysymyksiä käsitellään jatkuvana prosessina milloin laajemmissa milloin pienemmissä aihekohtaisissa yhteistyöryhmissä. Uusien pyörien ja omavalmisteiden rakentajien tulevaisuus on hyvin epäselvä. Ajoneuvot 2015-strategia on siten enemmän pärjäilystrategia kuin aktiivinen suomalaisiin intresseihin nojaava toimintalinjaus.
Pohjaa
Strategiajulkaisua pohjustettiin vuonna 2009 muun muassa sidosryhmätyöpajoilla. Sen tiimoilta odotettavissa on kuitenkin tiedon tulvaa ja ankaraa ponnistusta niille, jotka pyrkivät vaikuttamaan ajoneuvosääntelyyn sidosryhmien etujen mukaisesti. Pyöreän taustapeilin halkaisijan on oltava 94 150 mm. Kansallinen pelivara supistuu voimakkaasti ja suomalaisista virkamiehistä on tulossa toimivallasta riisuttuja pässejä narussa. Muun kuin pyöreän taustapeilin heijastinpinnan sisään on mahduttava halkaisijaltaan vähintään 78 mm ympyrä ja heijastinpinnan
Liikenne- ja viestintäministeriön Ajoneuvot 2015-strategia
Liikenne- ja viestintäministeriö julkisti 19.1.2010 sidosryhmätapahtumassa ajoneuvojen teknisen sääntely-ympäristön kehitykseen liittyvän linjauspaperin Ajoneuvot 2015-strategia, alaotsikkona Sääntelyllä vakautta ajoneuvoalaan (LVM:n julkaisusarja Ohjelmia ja strategioita 4/2009). Sääntelyn kiristymisestä oltiin ponnekkaasti huolissaan. Infokanava pyritään luomaan osoitteeseen www.lvm.fi/
ajoneuvot. Hartaasti sopii siis toivoa, että ajoneuvoharrastuksia ja niihin liittyviä elinkeinoja, jotka nojaavat yksilölliseen luomisvoimaan ja toteuttamisen haluun, ymmärrettäisiin niin Brysselin kuin Geneven säädösmaailmassa. Yhtäältä yhteistyömalli vaikuttaa oikein hyvältä. Heille, joiden kaupan tuorein tuote kelpaa sellaisenaan, pärjäävät vähemmin murhein. Sidosryhmiin kuuluivat ajoneuvoharrastajien ohella mm. Vanhaan tukeutuvat harrastajat pärjäävät, toivon mukaan, saavutetuin eduin. LVM:n strateginen painopiste on ennakoivassa kansainvälisessä säädösvalmistelussa. Säädösten tulisi kuitenkin päivän päätteeksi palvella kansalaisten hyvinvointia. Vaikutuskanavat olisi viritettävä huipputehoon, ei vain täkäläiseen ministeriöön vaan jopa voimakkaammin suoraan Brysseliin ja Geneveen. Ylitarkastaja Maria Rautavirta esitteli foorumin toimintatapaa, ja luetteli jo useita vuoden kahden aikana asialistalle nousevia direktiivien sekä EY-säädösten uudistamis- ja kehittämishankkeita. Sääntelyn jatkuvaa muutosprosessia ja kiristymistä vastaan taistelulta yhteistyömalli ei kuitenkaan harrastajia pelasta. Lisätietoja mm. Ne koskevat moottoripyörien osalta mm. LVM on luonut toimivalta vaikuttavan yhteistyömallin. Merkittäviä kehityskulkuja tapahtuu kansainvälisellä foorumilla. Tarkempi työnjako ja toimintatapa vaikuttivat olevan vielä selkiintymättömiä. http://www.finlex.fi/fi/laki/ alkup/2009/20091078 Lakiteksti kokonaisuudessaan
Taustapeilit
Moottoripyörässä ja trike ajoneuvossa on oltava kaksi säädettävää taustapeiliä. Sivustolla käydään keskustelua ja sieltä löytyy vastauksia liittyen lakeihin, asetuksiin ja niiden vaikutuksiin rakentelussa. Myös haluttiin huolehtia harrastamiseen liittyvien usein pienten elinkeinojen toimintaedellytyksistä. Taustapeilien reunat on suojattava siten, että niissä ei ole teräviä kulmia. SMOTO ja MMAF osallistuivat työpajoihin ja kommentoivat strategialuonnoksia motoristien sekä mprakentelun näkökulmista (jalkatyön tekivät Timo Mäki ja Juupe Tervonen). Strategian valmisteluvaiheessa lausutut ajoneuvoharrastajien odotukset ovat valmiissa strategiassa läsnä korkeintaan rivien välissä. yksittäishyväksyntää, tyyppihyväksyntää ja melunhallintaa. Tilaisuuteen pitäisi tarttua, kovista haasteista huolimatta. Myös uusi TraFi virasto (ex-AKE) on tiedotuskanava sidosryhmien ja kansalaisten suuntaan