Iskutilavuus on 1 052 kuutiosenttimetriä. Moottori
sai kuitenkin uudm ilmansuodatinkotelon ja imuilman ottoa tehostettiin. Nykyajan mittapuun
mukaan pyörä on painava, jqten se haraa vastaan mutkissa, mutta sen se toki ottaa takaisin suorilla.
Satulassa istuu mukavasti ja ajoasento on toi-
miva, olipa sitten 17 5- tai 190-senttinen. Pyörän alusta on suunniteltu katuajoon
ja lähinnä loivamutkaisille teille. Tehokuopan, joka teki pyörästä villin
tuntuisen, mutta monen mielestä viihdyttävällä tavalla.
Uusi ja päivitetty moottori käy tasaisemmin ja tuottaa
paremmin tehoa keskikierroksilla, mutta tuntuu edeltäjäänsä verrattuna enemmän arkiselta työjuhdalta.
Moottori on nestejäähdytetty rivinelikko, jossa on
neljä venetiiliä per sylimeri ja kaksi yläpuolista nokkaakselia. Malli oli joka tapauksessa maailman nopein sarjatuotettu moottoripyörä
peräti seitsemän vuoden ajan.
'·. Runkoa ja takahaarukkaa
vahvistettiin. Keskellä katetta olevan kapean
imuaukon sijaan pyörään tuli silloin kaksi aukkoa,
molemmin puolin ajovaloa. Pääosassa oli ehdottoman
väkivahva moottori, joka 147-hevosvoimaisena jättäisi
taakseen tasan kaikki muut pyörät. Pyörä oli siis paitsi
expressjunaa, myös kaikkia silloisia pyöriä nopeampi.
Tässä 90-luvun huippunopeassa tuotteessa on kuitenkin nopeusmittarin tarkkuudessa varsin paljon toivomisen varaa. Kuljettajanympäristöä parannettiin reilusti samalla kun mallia muokattiin muutenkin melkoisesti vuodeksi 1993.
Uusi kate on leveämpi ja korkeampi ja samalla Kawasakin insinöörit kehittivät pyörään entistä paremman
80
aerodynamiikan.
Päivitykseen kuului muutoksia ~myös moottorin
puolelle. 90lt.ivun alussa iskutilavuutta ei siis kasvatettu. Mehevän väähnön ansiosta kiihdytykset ja ohitukset suuremmissa nopeuksissa sujuvat huolettomasti,
vaihtamatta. Tehopiikki tulee
esiin kierroslukumittarin neulan ylitettäessä 9 000 lukeman. Kawasaki paransi myös heikkoa etu jarrua,
mutta pitäytyi kuitenkin nelimäntäisissä jarrusatuloissa.
Jarruja kritisoitiin myös Biken testeissä. Tarkista
ennen ostopäätöstä jarrupalojen kunto ja tietysti myös
jarrulevyt.
ZZR:n polttoainesäiliö on iso, päivityksen myötä
vuonna 1993 tilavuus kasvoi 20 littasta 24litraan, joten
toimintasäde kasvoi vajaaseen 300 kilometriin tankillisella.
Pyörä on vielä tänäkin päivänä todellinen kulkija ja
sitä on käsiteltävä kunnioituksella. Iso moottori tuottaa tasaisen varmasti tehoa kaikilla kierroksilla. Todellisen nopeuden ollessa 275 km/h
nopeusmittari näyttää jo huikeat 310 km/h.
Huippunopeutta on joka tapauksessa aivan riittävästi
ajo-ominaisuuksiin nähden. Sen sijaan, että jo valmiiksi suorituskykyistä
moottoria olisi viritetty entistä tehokkaammaksi, tehdas
muunsi sen sivistyneemmäksi ja tasasi aiemman mallin tehokuopan. h
un Mr X aikoinaan haastoi huippunopean junan Göteborgin ja Tukholman välillä, hän valitsi pyöräksi
Kawasaki ZZR 1100:n. Pitää muistaa,
että pyörä pystyy yli 270 km/h:n todelliseen huippunopeuteen, joten jarrujen tulee olla tehokkaat. Pieksi sy rjäyttää pahimman ajoviiman ja t<irvittaessa pääsee vielä
parempaan suojaan kyytistymällä tankin päälle. Pyörä voitti
tuon kaksinkamppailun varsin selvästi.
Kun Kawasaki esitteli vuonna 1990 mallin ZZR
II 00, se löi kaikki ällikällä
Ajoasento ihan kohtalainen, pikkasen ehkä
ian kyykky. Näin te.hokkaassa moottoripyörässä on syytä
tarkistaa nykäyksen vaimennin sekä takahaarukan ja takapyörän laakerit.
Huippunopeus. OLLERAHM
KUVAT: NIKLAS CARLE
MIELIPITEITA KAWASAKI ZZR 1100:STA
?
Erittäin hyvää matkasportti ! ! Olen itse ajanut yli 50 tkm,
tällä hetkellä mittarissa 70 tkm ja minkäänmoista vikaa
ei ole vielä ollut! Voin suositella tällaisen pyörär'l ostoa :)
/johan L 1 www.bike.fi
o kyllähän tuo "tuutin" jälkeen lähtee .. Oliri "Raikinpuolin tyytyväinen, mutta Kawa in memorian, yritetään nyt Blackbirdiä viedä turvallisesti!
/Janis12R 1 www.bike.fi
"ka tykki. Suzuki
GSX-R 1100:n teho
on asiallinen ja kiihtyvyys 0-400 metrillä on sama kuin Kawa'
saki ZZR 1100:n.
Suzuki on kevyempi
ohjata ja sen rakenne on huomattavasti kisamaisempi.
Moottorin teho on
samaa
luokkaa
kuin Kawasaki ZZR
1100:ssä,
mutta
huippunopeus pienempi. eli klonks
roks ja HANAA .. =)
/Sorkari 1 www.bike.fi
N
wasaki on ehdoton ykkönen, jos leslaajat itse saavat
alita, millä pyör~llä ajavat Moottori on niin hyvä, että
ukava alusta Jaa sen varjoon kokonaisarviota annettaessa.
1 Stein Römmerud (Bike 4/1990)
M
ulla on kertynyt kawasta kokemusta 6000km:n verran ja täytyy sanoa, että pyörä on hyvä matkakumppani juuri suuren tehon ja painavuuden takia. Emme kuitenkaan tiedä sellaista tapahtuneen pohjoismaissa. Joissain tapauksissa kakkosvaihde on saattanut hypätä pois päältä kovassa
kiihdytyksessä, mutta tämäkin pätee vain aivan ensimmäisiin
vuosimalleihin. 0-400 m.
Huippunopeus
~
R4, 4-tahti, DOHC,
4 venVcyl, nestejäähd. Se ei myöskään ole
mikään kiikkulauta verrattuna cbr:n käytökseen.
/kawamp 1 www.bike.fi
K
Seitsemän vuoden ajan maailman nopein sarjatuotettu
moottoripyörä.
'
KILPAILIJAT
H
HEIKKOUDET
P
PIKAFAKTAA
yörälle ominaisista viasta emme ole kuulleet, mutta mallin teho huomioiden on silti syytä tarkastaa vaihteiston
toiminta. Yamaha YZF
1000 R Thunderrace, joka esiteltiin
vuonna 1996, on \
Kawasakin tavoin
parhaimmillaan
maantiellä. Ainoa mistä voi sanoa, niin vaihteisto
ja moottorin käyntiääni ei ole sivistyneintä tasoa .. Toisaalta, jos saisi ·pitää vauhtia enempi,
iin ehkä sitten.
/XS2jammu 1 www.bike.fi
Nelimäntäiset jarrut, jotka kuitenkin voisiyat olla tehokkaammat.
-.
Klassisesti analoginen mittaristo,
josta puuttuu polttoaineen varoi-
o.
"--.
awa on huipputehokas matkakumppani vakaana käy:
töksellä, erona.CBR Hondaan se on huomattavasti tukevampi ja voima on paljon rajumpaa. Jarrut
ovat massaan ja suoritusarvoihin nähden liian heikkotehoiset!
Kate suojaa hyvin, varsinkin jos käytteleepi "tourinkileksiä".
Vaihteisto oli tosi äänekäs, mutta pykälät loksahteli hyvin paikalleen. Se on
ZZR:ää kevyempi
ja siinäkin on tehoa
varmasti riittävästi.
81. Aivan ensimmäisissä vuosimalleissa kolmannen sylinterin kiertokanki saattoi antaa periksi. Lisäksi pyörässä on tehoa ja ominaisuuksia
ripeämpäänkin ajoon. Todella tehokas ja mukava moottori.
.,
.
Moottori
Iskutilavuus
Teho
Vääntö
Istuinkorkeus
Polttoainesäiliö
Kuivapaino
Kiiht. '
1052 cm'
147 hv/10000 kierr.
110 Nm/8 500 kierr.
780mm
20/24 litraa
228/233 kg
10,6/10,5 sek
275/268 km/h
Heikotjarrut Varsin kallis
huoltaa.
onda CBR 1000 F:stä löY,tyy kaksi vaihtoehtoa. =) Todella
hauska ajettava ja minäkin "sovin" hyvin satulaan
(190 cm) . Ensimmäistä versiota valmistettiin vuosina 1987-88 ja toinen
sukupolvi
piti ohjaksia vuodesta 1989 aina
vuoteen 1999 asti.
Hondan moottoriteho on pienempi
kuin Kawasakin ja
se on myös vähän
raskaampi
Vuonna2002 rämä malli
poisru.i ruorarmosta. Honda Vf 11 00 Shadow oli vuonna 1989 eniten myyty
malli USA:ssa. Honda seurasi" trcodiä ja esitteli kaudeksi
1995 Vf 1100 C2:n seuraajan. Ohjaustanko on sen sijaan leveämpi ja vielä enemmän taakse
vcdeny. Kuljercaja·ei enaä istu
niin rakakenossa ja jalar·eivär ole niin edessä. VSA:ssa se löysi heti sankan ostajajoukon.
Ensimmäisen mailin korvasi uudistettu C2-versio.
Muutoksien jälkeen Shadow tuntuu kevyemmältä
ohjata, mutta valitettavasti pakokaasu- ja melunormit ovat kuristaneet moottorista 17 hevosvoimaa.
Moorro.ri on 45-asteen V-rvini, joka näyttää ilmajäähdyrceiseltä, vaikka irse asiassa on nc~tejäähdyrrelnen.
Edeltäjäänsä verrattuna C2:n käynti on huomattavasti
pehmeämpi ja maksimiteho on selkeästi pienemmillä
kierroksilla. Ko ajos~'j! olevassa pyörässä on
mukavan äänekäs Vance & H.ines -purkisro. Honda VT 1000 Shadow 1988-2001
0-luvulla nähtiin ensimmäiset japanilaiset customit. Uudistuksien myötä
ero ajoasennossa on huomattava. Se oli chopperin näköinen kapean etuhaarukkansa sekä
leveän ja ko~kean ohjausrankansa ansiosra. Vuonna 2000 esiteltiin urheilullisemman näköiseksi muotoiltu Shadow Sabre, jossa on alumiinivanteet ja erilainen satuJa. Kuivapainoa on kerrynyt
kymmenen kiloa enemmän . Akseliväli ja erujärrö ovar
ennallaan, nmtta ohjausku.lma on väl1än jyrkempi.
Kolmanri'e.n sukupolven Shadow, C3, on kunnon
lowrider, JOSsa on isor lokasuojat ja yksi äänenvaimennin. Jarruteho
ei ole päätä huimaava. Joillekin
kenties vähän liiankin äänekäs ... Edessä on yksi jarmlevy,
jota puristaa kaksimänräinen jarrusarula. Pyörään on saatavilla runsaasti lisävarusteita, joten sen yksilöjminen on
helppoå.
· ·
.
hadow on kevyt ohjata, murca nykyajan pyöriin
ve.rrauuna jarrut ovar huonot. Kallisrusvaraa on mukavasti ja
murkare.illäkin ajaminen sujuu vauhdikkaasti.
Moottoriteholtaan pyörä ei yUärä suorituskyvyn
suhteen, murta ava.rampi pakoputkisro auttaa rodennäköisesti hieman asiaa.
Shadow on hyvä vaihtoehto moottoripyöräilyä a!oitrelevallc, jolla ei ole rarverra kovin suureen moorrorirehoon. Suurin ero on silti moonori5sa,
joka tuottaa 61 hevosvoimaa. Pyörällä on ajettu 21
500 kilometriä. Eturengas on pienempi, mutta leveämpi, iscuinkorkeus on neljä senttiä korkeampi ja polrroaine~
säiliö kolme litraa tilavampi . eli varsin vähän ja se on kaikin puolin
hyvässä kunnossa.
Koeajopyörässä on myös muutama muu lisävaruste.
Äänimerkin päällä on suoja, jossa lukee "Live to Ride"
ja etulokasuojalla on kotkan pää. Shadowilla on helppo ajaa ja se on mukava niin
kuljettajan kuin matkusrajankin näkökulmasta.
?. 50 hevosvoimaa on kuitenkin e.ritt"åin
vähän kuivapainoltaa'n 260 kiloa painavassa moottoripyörässä.
Pyörässä on eriko.inen ratkaisu, nimieräin "puls
link''-tanko, joka on vedetry pakoputkesta atulan alle
tuottamaan "oikeaa" tunnelmaa tärinän muodossa ...
Tyyli-ihanteet kuitenkin v;'uhruvar ja vuonna 1995
pyörien piti olla muhkeira ja matalia joka puolella
maailmaa
Kaikkien moottoripyörien tapaan siitä on hankintavaiheessa tietysti tarkistettava yleiskunto, maalipinta, renkaat
ja toisioveto.
H
+
Hyvä ajoasento ja mukava.
Myös matkustajalla on sangen
hyvät oltavat. Hieman rujo
nykymalleihin nähden, mutta muhkea esim. Paljon parempi ajaa kuin Suzukin vastaava .
Ikäänsä nähden aivan erinomainen pyörä. Hyvän näköinen
kokonaisuus.
-
Moottori
Iskutilavuus
Teho
V2, 4·1ahti, OHC,
3 vent/syl, ilma/öljyjäähd.
1099cm 3
Vääntö
Istuinkorkeus
50 hv/4 500 kierr.
90 Nm/2 500 kierr.
730mm
Polttoainesäiliö
16 litraa
Kuivapaino
260 kg
Kiihl. Lastentauteja ei tietääksemme ole ja
pyörässä ei muutenkaan ole ilmennyt tyyppivikoja. 0-400 metriä 15,4 sek
Huippunopeus
150 kmlh
Moottoritehoa ja jarruvoimaa
voisi olla enemmän. Emäntä istuu nyt mukavasti, kun laskin tappeja viisi
senttiä. Suzuki 1400:
aan verr!lttuna. Suzuki on yksinkertaisen tyylikäs
pyörä, jossa on
tehokkaampi moottori, mutta myös
huonommat ajoominaisuudet.
Toinen vaihtoehto on Kawasaki ... El uusinta muotoilua tai uusin moottori, mutta käyttövarmoja kilometrejä.
Vakaa ajaa maantiellä ja ketterä kaupungissa. Olen tyytyväinen
pyörään, mutta tehoa voisi olla enemmän. "'=-.-"'""""
VN 1500. Matkustajan
jalkatapit ovat alun perin vähän korkealla, joten polvikulma on
tiukka. Perusversiot
._----~---------- ovat edullisempia,
kun taas varustellummat kalliimpia.
Kolmas japanilainen kilpailija on
vähän tuoreempi
Yamaha XVS 11 00
Drag Star, jota on
myyty paljon. Pyörä on
toisin sanoen tyypillinen Hondan tuote, siitä huolimatta, että se
on valmistettu USA:ssa. Pyörä on
ollut markkinoilla pitkään ja siitä on olemassa lukuisia versi'
·aita. Alkuperäisenä pakoputkistolla se ei kuitenkaan olisi
mahdollista.
1 Håkan Johansson
Montaeri
kehitysversiota~
jotka pohjautuavat
samaan perusmalliin.
Toimintavarma V-tvini tuottaa 50 hevosvoimaa-: Shadow Sabre on kehitetty tämän mallin
pohjalta, mutta nokka-akselit ja kaasuttimet ovat toisenlaiset.
KILPAILIJAT
ksi Hoiida VT 1100 Shadowifl kOvi!llPia kilpailiJolta on
tietysti tasaisen suoslttu' Suzuki VS 1400 lntruder. OMISTAJIEN MIELIPITEITÄ
21 OOOkm ajettu 89 vm:n pyörällä, eikä mitään vikaa.
Uskomattoman kestävää tekniikkaa. Toisaalta sillä
ei ole niin väliä, sillä ainahan sitä tehoa enemmän Ilmeisesti
haluaisi. Pyörässä ODV&H Propipe -pakoputkisto, joten alavääntää on vielä enemmän. Käyttöikä on tällaisessa todella, todella pitkä.
/Samuli Kauppinen 1 www.bike.fi
1
..
stin Shadowini runsaat kaksi vuotta sitten, koska se oli
edullisempi kuin Yamaha Drag Star. Pyörästä on olemassa myös ulkonäöltään pulleampi XVS 1100
Classic
-versio,
jossa on enemmän
kromia.
Yamaha
XV 1100 Virago on
edullisempi, mutta
myös muotoilultaan
vanhanaikaisempi
vaihtoehto.
Y
HEIKKOUDET
onda VT 1100 Shadow ei ole varsinainen tusinatuote,
mutta liikkeellä on toki sen verran yksilöitä, että niistä
voi jotain sanoa. Paremmat jarrut olisivat kuitenkin olleet paikallaan.
1 Johan Buer
Hyväajaa
jarennon
mukava.
0
Yksinkertainen mittaristo on korkealla ohjaustangon
päällä, joten kuljettajan ei tarvitse irrottaa katsettaan
tiestä.
H
onda VT 1100 C2 Sabren ajettavuus on kohdallaan
myös matkatavaroiden kanssa.·ja moottori on riittävän
tehokas joka suhteessa. Kaikesta päätellen pyörän voi hankkia
varsin huolettomana siitä, ettei siihen ilmestyy odottamattomia vikoja. Kiihdytysja jarrutusmatkat ovat pitkät.
83
f i
.... Hiirisuontie 2
Pyörämyynti 010 617 0669
Varaosat 010 617 0679
Huolto 010 617 0689
no. Järvenpään Jäärata-ajo
Perinteinen SM-jääradan huipputapahtuma
Järvenpäässä, Casinon rannassa
sunnuntaina 25. He inol ta.
Yhteistyössä BMW Financial Services
KYSY LISÄTIETOJA R.M. (09) 276 6555,
www .yamaha-center.fi, avoinna maipe 10-18, Ia 10-14
Moottoripyörämyyjät:
Matti Miettinen
Reetta Sirkiä
Kalle Javanainen
...
?
puh. Teerivuorenkatu 8
Pyörä myynti 010 617 0609
Va raosat 010 617 0619
Huolto 01 0 617 0629
www.rmhe
ESPOO . (09) 2766 5534, 0440 373 544
Ensiesitt.~lyssä
BMW Priv~:tte Lease
Ajami se n il oa
BMW F800STvain 199 ?/kk*
43. (09) 2766 5545, 040 558 3936
puh . HEINOLTAI
R.M. helmikuuta klo 12.30
Mukana Suomen jäärata-ajon kärkinimet sekä enduron
maailmanmestari Samuli Aro .
Hyvä puffetti : kahvia, pullaa, makkaraa
Tervetuloa Tuusulanjärvelle.!
Tervanokan ranta , (Casinon ranta)
Pysäköinti: Järvenpään Prisman parkkihallissa.
Liput: 7 ?, alle 10-vuotiaat ilmaiseksi.
' Yksityishenkilön leasingsopimus sisältää:
-BMW FSOOST (svh. vuokraerä 20 % svh:sta (2669 E) , laskutuspalkkio 6 E/kk
Saatavilla myös tasaerin 275 ?/kk.
Tämä on esime rkki laskelma. HEINO~
TAMPERE . renkaita)
Sopimusehdot 1. toimituskulu 300 E)
-Vuokrasopimus 36 kk 1 30.000 km - BMW huolenpitosopimuksen moottoripyörälle
sopimuskauden ajaksi (30 000 km) (määräaikaishuollot, ei sis. Tarkista leasing-ehd ot R.M. ?<
VAMAHA Center
Vontoo- .
Tuupakantie 1, Vantaa, Kehä 111, puh . alk. 13200 ?. (09) 2766 5545, 040 520 8771
puh
lt can be lots of fun.
·
Max. Meditation. outpul:
109bhp at7.o00 rpm
Max. .,. My helmet shuts out alllhe meaningless noise. .
STRESS TO LOSE.
After abusy day 1can sit on my bike.l feel as if my veins had no blood untillhat moment. There is no better
brealhing exercise Ihan filling up your lungs with a fresh head wind. The connection between the speed and your body is
total. rr:~~~ · H· ·~·.. torque:
115 Ntn at 6.000 rprn
Dryweight:
198kg. When the powerful boxer starts to growl in low frequency, 1slip intoa peaceful state of mind.
Jaloissa on synteettisestä materiaalista valmistetut sukat ja niiden päällä sähkölämmitteiset sukat (www.storm-motor.fi). Nastojen u.lkonema on
kummassakin runsaat 3 milliä.
Renkaat ovat sopivat tähän .meidän talviretkeemme, mutta jos aikoo ajaa pidempiä m;ukoja ja
aktiivisemmin, renkaissa on syytä olla enem._nastoja. Palellummeko?
Pyöriksi.va.litsemme BMW R 1200 GS :n ja KTM
990 Adv.enturen. Ymmärrettävistä syistä häntä jännittää tulevat koitokset. näet varanneet tailista paikan kahdelle moottoripyörä.lle ja osa henkilökunnasta oli vakaasti sitä mieltä,
että varauksen kirjannut qenkilö oli seonnut, Nyt selviää, että varaus}odella piti paikkansa.
Aamiaisen jälkeen alamme pukea. Vakuutan SergiQlle, että_on mahtava tunne, kun
kääntää kaasuaja:j>yörä lähtee sivuluisuun lumisella
tiellä. Kirkas taivas tarkoittaa yleensä kylmää.
Grand Arctic Hotell Överkalixissa vastaanottaa
meidät avosylin. Ulkona
on -7 astetta eli vuodenaikaan nähden varsin lämmintä näin pohjoisessa. Luula?jasta lähriessämme pakkasra on kolme astetta, mutta
pohjoista kohti mentäessä lämpötila laskee nopeasti.
Sergion mielestä valkoinen maisema on hämmästyttävän upea. Sitten on suojien vuoro: MP-Asun erilliset polvi- ja selkäsuojat sekä rintapanssari.
Kuvassatodella
innokas matkaan lähtijä.
Yksi valjakkokoirista sai hepulikohtauksen.
Muut koirat
eivät näytä olevan yhtä yllättyneitä asiasta
kuin me.
Talvella on pysähdyttävä tasaisin väliajoin
hetkeksi lämmittelemään.
87. Määränpäämme on Jukkasjärven jäähotelli
vähän l<i.ir'unas~ e~elää?'·
Tämä' talvi on leudoin pitkään aikaan, joten aivan
kaubei;;sa p'auk)<upakka is.sa ei tarvitse ajaa. Lunta hän on toki ennenkin nähnyt,
mutta ei ole koskaan ajanut moottoripyörällä lumisilla teillä. Kuinka lujaa voimme ajaa säilyttäen silti pienen tuvallisuusmarginaalin. Motociclismo-lehden
toimittaia Sergio R9m!!ro tulee meille kylään keskellä
talvea ja läh~tmme ajamaan moonoripyörillä kohli
pohjoista. Lisäksi päälle
tulee vielä yksi aluspaita ja parit pitkät alushousut.
Sen jälkeen seuraa juoksijan housut, ohut liivi ja ohut
fleecetakki. Tällä kertaa teemme
kuitenkin juuri päinvastoin. Edessä on noin 360 kilometrin ajomatka ja todennäköisesti lämpötila tulee laskemaan mitä pohjoisemmaksi menemme.
Lähinnä ihoa on bokserit, sitten pitkät alushousut
ja pitkähihainen 100% villasta valmistettu aluspaita
(www.jofama.se). Me ok.rn.me
. Vaatteita on paljon ja pukeminen kannattaa tehdä huolella. BMW:ssä on karheakuvioiset Continemal TKC80-renkaat, joissa on Best Grip -nastat.
KTM:ssä on Pirellin karheakuvioiset MT21-renkaat,
niissä on Maxi Grip -nastat. Yleensä
tähän aikaan vuodesta matkaamme
moottoripyonen testitapahtumaan
lämpimään Espanjaan, jonne tulevat
myös kollegamme muista lehdistä,
muun muassa Morociclismosta. Kokeile ihmeessä heti, kun sinu.lla vain on siihen mahdollisuus!
Taivaan kansi sulkeutuu totaalisen pimeänä
kirkkaasti loistavien tähtien yllä. ?
JOHAN AHLBERG
KUVAT: PER HAMMARSJÖ
alvella suumaamme muuttolintujen tavoin etelän lämpöön. Voiko nastarenkaihin todella luottaa;
onko riittävästi pitoa. Olemme olleet puheenaihe hotellissa jo ennen kuin olemme edes perillä
Vältä puuvillatuotteita, jotka
sitovat kosteutta ja viilentävät lämmittämisen sijaan.
Seuraava kerros voi olla toinen aluspuku, lämmin liivi
tai fleece. Selkä·
suoja kuuluu tietysti myös varustukseen. Kaksitai useampi päällekkäinen vaateerros toimii aina paJemmln kuin yksi paksu. Hyvän muotoinen kaulasuojus on takuulla
hintansa arvoinen. lntegraalikypärässä on oltava kaksikerroksinen visiiri huurteen
ja jäätymisen ehkäisemiseksi. Pukeutumisesta huolimatta on syytä
pysähtyä säännöllisin väliajoin, sillä kylmä kangistaa.. Hänen kätensä ja jalkansa ovat
Viisi astetta
pakkasta
makuuhuoneessa
tuntuu ·
sopivalta.
PUKEUDU OIKEIN TALVIAJOON
!minä päivinä on pukeuduttava monikerros-peri·
atteella. Lähinnä ihoa jaloissa on hyvä olla villaa tai synteettistä ma·
teriaalia olevat sukat. Talvella on parempi käyttää tilavia päälliasuja
tiukasti istuvien sijaan. BMW:ssä on
virtapistoke ja lisäksi siinä on jo vakiona sähkölämmitteiset kahvat. Sähkölämmitteisistä varusteista
ei ole paljoakaan apua il~~n sähköä. Virta otetaan moottoripyörän
virtapiiristä tai erillisistä akuista. Päällivaatteiden alla voi käyttää
esimerkiksi motocrossiin suunniteltuja suojia. Lähinnä ihoa olevan vaatekerroksen tehtävä on
siirtää kosteus pois iholla. Crossikypärän kanssa on
käytettävä ajoviimaita suojaavaa kasvosuojai1. Vuorillisten jokasään ha~ojen alla
on sähkölam miete iset Klan-al uskäsineec. Päällivaatteet (takki ja housu -yhdistelmä tai
haalarit) suojaavat tuulelta ja kylmältä yhdessä alempien
vaatekerrosten kanssa. Vaatekerrosten väliin jää ilmakerroksia, jotka sekä eristävät
että hengittävät. Mahdollisuuksien mukaan
kannattaa käyttää sähköiämmitteisiä asusteita, kuten
hanskoja, sukkia ja liiviä. Etsimme pitkään KTM:stä sähköliitintä,
mutta sellaista ei ole. Jäähotelli Jukkasjärvellä on
Tornionjoen varrella, noin 200
kilometriä napapiiriitä pohjoiseen.
,
1
,_"
Päällimmäisenä on olkainhousut ja takki H alvarssonsin lumikelkkamallistosta. Kypärä voi olla joko
integraali tai leukasuojallinen crossikypärä. Sen lisäksi,
että suojat suojaavat, ne myös lämmittävät ja parantavat hengitystä jättäen pienen limatilan alusasusteiden ja
päällivaatteiden väliin. Jalkineena ovat vähän
jäykät, mucm uskomattoman .lämpimät MP-Asun
kelkkasaappaar. Käytä ainoastaan "hengittäviä"
vaatteita .. Plstä suojaavat neopreenihuppu, crossikypärä ja Sm ith-lasit.
Laseissa on tuplalasi ja sähkökäyttöinen tuuletin. Jalkaan on saatava vähintään kahdet
sukat, joista toiset mielellään sähkölämmitteiset. Kytkemme Sergion sähkölämmitteiset asusteet kotitekoisen haarakappaleen kautta
BMW:n virtapiiriin. Lähinnä ihoa on hyvä olla villasta, vil·
laseoksesta tai synteettisestä materiaalista valmistettu
alusasu. Tumput, mallia ar·
meija, toimivat erittäin hyvin. Pari pohjallista ei ole pahitteeksi.
Vuorilliset jokasään hanskat, joissa on erilliset sisäkäsineet, pitävät lämmön varsin hyvin. Ainakin kaulaosuuden on hyvä olla joko tuulen pitävää kangasta tai
neopreenia. Saappaiden tulee olla vuorilliset
88
ja erittäin tilavat. '·
Olen valrnis kohtaamaan kylmän talven .
Mutta.:. Lasien
on oltava kaksikerroslasit Kypärän alla on hyvä pitää
huppua, joka suojaa kunnolla myös kaulaa
On ajettava pehmeitä ajolinjoj a ja vä ltettävä
äkkinäisiä liikkeiö. Molemmissa pyörissä on lukkiimumattomat jarrm, ja tällä kelillä se
tuntuu ' todella mukavalta. Kaikki on
jäätä, kristallikruunua myöden.
89. Pikalounaan jälkeen jatkamme matkaa
kohti pohjoista.
Lämpötila on laskenut miinus 14 asteeseen.
Olemme ajaneet runsaan tunnin. Pahimmillaan
seu rauksena. kohta mukavafllämpimär.
Minä ajan tällä erää KTM:Jlä ja saan tyytyä tavallisiin käsisuojiin (mubveihin eli "pannunmyssyihin"
tangon päällä). Jos tuntee olevansa jännittynyt
t;li vähän alav ireine n, on syytä laskea nopeutta. H yvän vaatetuksen
ja sähkölämm itteisten asusteiden ansiosta kylmyys ei
ole onge lma.
.
Marssivauhti on SO- l 00 km/h suuremmi lla teillä.
Pito tuntuu olevan kohtu ullisen hyvä, mutta turhi a
riskejä on silti vältettävä ja ajelemme rauha llisesti.
On tärkeää pysyä rentona, mutta silti on koko ajan
oltav:~ valmiina kor jaamaan mahdollinen yllättävä sivuluisu.
Ajaminen on hyvin samanlaista kuin kesällä sateclb. on turha kaatuminen. Lämpötila
on laskenut -17 asteesee n ja taivas on kirl~as. Nopeasti tehdyn kyckennän
jälkeen meillä on myös KTM:ssä virtapi roke, jorcn
nyt myös si llä ajacssa voi nauttia mhkö lämmittcisisrä
varusteista. Järjestelmä toimii erittäin
hyvin jäisillä teiltä.
Saapuessamme
jäähotel,~lle
Jukkasj~ir
vellå on entistä pimeämp1 ja kylni'empi . Nopeat liikkeet ja hektinen ajotyyli kostautuvat ennemmin tai myöhemmin pidon häviressä. Hyv~issä lykyssä saamme nähdä rcvontulia illan "<'l·i.Js_ana.
Nyt uni maittaa lämpimässä ja mukavassa sängy'ssä.
Jukkasjärven Absolut
leebarissa tarjoillaan
takuulla viileitä juomia
jäälaseissa.
.,
.
,.
Jäähotellin aula on upea. Itse asiassa tämä perinteinen käsienlämmitin toimii varsin hyvin.
Seuraavassa kaupungi a o tammc pistok.kccn, vähän joh toa ja Jiicrimer
Eturenkaaseen
vain puolet akun tehosta. Heikosti ladattu akku ei selviä kylmästä
yhtä hyvin kuin täyteen ladattu. Tunnelma on hyvin erikoinen, vaikka en ensimmäistä kertaa "iglussa" nukukaan. Renkaiden on oltava karheakuvioiset,
jotta niissä on pitoa lumessa ja tietysti nastoimyös kylmässä ajamiseen ja käynnistämiseen. Varsinkin, kun kummassakaan ei ole
käynnistyspoljinta.
Ennen kuin lähdemme paluumatkalle Jukkasjärveltä, käymme Tornionjoella koirarekiajelulla. Ilman laseja ajaminen 20 asteen ·pakkasessa ei
ole suositeltavaa, mutta muuten suosittelen lämpimästi talviajoa moottoripyörällä. Runsaan
puolen tunnin kuluttua astelen sisätiloista ulos 20
asteen pakkaseen. Onneksi parkkeerasimme pyörät
talliin yöksi, sillä muutoin pyörien käynnistäminen
näissä pakkaslukemissa olisi luultavasti ollut melkoinen suoritus. käytännölliset, mutta todellinen talvikuljettaja käyttää muhveja (kuva alla). Kelkat lähtevät liikkeelle sen verran sähäkästi,
että ne ovat maalissa sukset ilmassa parisataa metriä
ennen meitä. Moottoripyöriin
kunto on syytä tarkastaa ennen kuin lähtee talviajoon.
Kesäkelillä hyvin toimiva akku saattaa hyytyä kylmässä
on saatavilla paljon erilaisia nastarenkaita, mutta
katuajoon sopivien renkaiden löytäminen saattaa
alle aikayksikön. Vaikka makuuhuoneessa on viisi astetta pa~asta, riisun kaikki vaatteet pitkiä alushousuja, pitkilhihaista
aluspaitaa ja lämmintä pipoani lukuunottamatta.
Kömmin nopeasti tilavaaJi makuupussiin, joka on
poronvuodista sijatun alustan päällä. Yksi vaihtoehto on esimerkiksi
mitteisiä alushanskoja. Valitse renkaisiin ja
käyttötarkoitukseen sopivat nastat. Ruuvattava nasta on ykmutta mielellään useampia pistorasioita sähköllä
lämpiäville asusteille.
sinkertaisen nerokas keksintö. Sergio ja minä jäimme pitkäksi aikaa
lähtöviivalle surimaan lyhyine nastoinemme.
Paluumatkalla minun ajolasini ja Sergi~n visiiri
ovat umpijäässä, vaikka kummallakin on kasvosuojat, joiden on tarkoitus päästää ulos hengii:ettävä ilma
·pois kypärän alareunan kautta.
Ilman laseja ei kestä kuin hetki kun silmäripset nvat
jäässä. Huonokuntoinen akku
kuitenkin tuottaa ongelmia. Mahtavaa!
Kello on muutaman minuutin vaille kahdeksan aamulla ja minulle on juuri tuotu lämmintä puolukkamehua, mikä kuuluu herätykseen tässä hotellissa.
On taas aika pukea kaikki vaatekerrokset. Ennen nukahtamista tuijotan hetken jäiseen
kattoon ja mietin niitä näitä. Kun sinulla on ruuvinväännin ja pussillinen ruuvattavia nastoja, voit saattaa jopa hajota pakkasessa. Pyörässä on hyvä olla yksi,
Maxi Grip (www.duell.fi). Arvaa vain, oliko moottoripyörä keikkaa nopeampi. Hyvänkin akun teho
laskee pakkasessa: -25 asteessa käytössä on enää
itse valmistaa nastarenkaasi. Mitään sen hauskempaa on vaikea keksiä.
?
90
TALVIAJOON MUUNNETTU MOOTTORIPYÖRÄ
alvi asettaa omat vaatimuksensa moottori pyöMoottoriöljyn pitää olla riittävän korkealuokkaista ja
matalaviskositeettista, jotta sen ominaisuudet riittävät
rälle. Akun
tettuna, jolloin on pitoa myös jäällä. Käsien tuulisuojat ovat
riittävä nastamäärä on noin 120-150 kappaletta . Lisäksi kannattaa käyttää
Takarenkaassa on oltava hieman enemmän nastoja.
Ruuvattavia nastoja varten ei tarvitse porata reikiä kahvanlämmittimiä ja vielä vaikkapa sähkölämennen kiinnitystä. Siinä
touhussa saamme kunnon haukut.
Kaiken lisäksi saimme vielä haasteen ajaa "katukisaa'' muutamaa paikallista moottorikelkkailijaa vastaan. Pyörän jäähdytysnesteen pakkasenkestävyys on syytä tarkastaa.
T
.... Sänky on jäätä,
tietysti
YCC-1 eli muuttuvakurkkuinen ilmanotto
. 18 .9_9Q,~~
svh. neliventtiilikone
. YCC-T eli sähköisesti ohjattu kaasu
TANi4TALO OY ~~~R~~:j!a
Helsingintie 32, SALO
svh. 14 990,-
~~~~ ~~~~ :~
www.takatalo.fi
~
F
0 Bluetooth®
Garmin zOmo 550 ja zOmo 500 Deluxe moottoripyöränavigaattorit ovat suunniteltu käytettäviksi kaiken tyyppisissä
moottoripyörissä. Garmin zOmo on ensimmäinen tinkimätön
lähes kaikilla ominaisuuksilla varusteltu GPS-navigaattori
moottoripyöräilijöille, mutta ne soveltuvat erinomaisesti
myös autokäyttöön .
Maahantuoja: NavCor Oy Puh. s
...
YAMAHA
Tmtching Ymtr Heart
?
GARMINTM
zOmo 550 ja zOmo 500 Deluxe
teknologiaa:
S,
mm. 180 hv @ 12'.500 rpm
. 019-3320 330
navcor@navcor.fi www.garmin.fi
'.
Painonappi toimii
yleensä varsin hyvin, mutta se ei ole kaikista
kätevin.
:, Sovita ja kokeile mahdollisuuksien mukaan myös ajossa erilaisia kaulasuojia yhdessä ajotakkisi kanssa. Lämmin ja mukava. Pitääkö sen sopia kylmiin talviolosuhteisiin,
viileään kevät- ja syyskeliin vai lämpimään
kesäajoon. Kaula suojaan
Kokeilimme muutamia kaulasuojia
käytännössä talven aikana.
ävimme
kokeilemassa
kaulasuojien toimivuutta
keskitalvella. Hyvin lämmön pitävä.
-
Hieman "huonoryhtinen". Säåtömahdollisuuksia ei ole. Se ei saa olla liian
löysä tai varsinkaan kaulassa liian tiukka.
Tarranauhakiinnitys on kätevä ja hyvä, niin
kauan kun tarranauhan kaksi puoliskoa
kiinnittyvät ylipäätänsä, ja vain ja ainoastaan"toisiinsa. Maksaa 34,90 euroa
(www.rukka.com).
P
+
Helppo pukea ja riisua. Minkä tyyppistä tarvitset. Jousl!:J edessä takaa istuvuuden.
Saatavana kolme eri kokoa. Kaulasuoja on vuoriton eikä tuulen tai vedenpitävä. Pitääkö kaulasuoja
takin kauluksen ja kaulan väliin jäävän
alueen tiiviinä. Kaulus nousee leoalle ja on tuulen- ja vedenpitävä edestä ja helppo pukea pujottamalla pään yli.
Ei vetoketjua, tarranauhasäätää tai nappeja aiheuttamassa
ongelmia. Kauluksen kaulassa on resori, joten se istuu hyvin.
Hinta on 25 euroa (www.jofama.fi)
K
+
-
92
Tuulen ja vedenpitävä. Suositushinta 17 euroa.
(www.buff.fi).
S
Mukava ja monipuolinen. Hinta on 39 euroa. Ainakin niin
pitkään kun vetoketju toimii tai ei hankaa
ihoa.
Resori on yleensä kätevä tapa saada istuvuus kohdalleen, mutta silloin resorin on
oltava sopivan joustava. Mukava,·yllä. Kaulus nousee leuan päälle
ja riittävästi myös rinnalle ja selälle. Nousee riittävän korkealle leuan
yli. Myös kaulasuojan vuorimateriaali on tärkeä, se ei saa
olla karhea ja hangata ihoa vastaan.
Mikä kaulus on paras juuri sinun
käyttöösi. Sen pitäisi siis
olla sekä tuulen- että vedenpitävä. Buffin
käyttöalue on todella laaja, vain mielikuvitus on rajana.
Buff toimii viileänä, mutta silti hieman tuulta pitävänä ja lämmitävänä kauluksena. Sateisina
päivinä ei pidä käyttää kosteutta imevistä
materiaaleista, k1,1ten esimer)ciksi puuvillasta, valmistettuja kaulasuojia. Suojaa kaulaa ja myös
päätä tuulelta ja kylmältä. Pysyykö se paikallaan. Kaulus vedetään pään yli, se on helppo pukea.ja riisua. Vetoketjulla suljettava kaulus on
pääsääntöisesti kätevä pukea. Helppo pukea ja riisua. Meneekö se makkaralle niskassa?
Jatkuuko kaulasuoja riittävän pitkälle alas
edessä ja takana. Sen tulee
suojata kaulaa mahdollisimman hyvin tuulelta ja
tuiskeelta. Istuu hyvin, kunhan koko on sopiva.
-
Hinta
ButiCiassic
aumåtbn ja joustava polyesterikangasputki. Vedetään pään yli ja sulkee varsin tij-'
viisti takin ja kypärän välisen aukon. Alaosa on tuulenpitävä ja reuna elastinen.
Vuori on pehmeän mukavaa fleeceä. Lisätietoja: www.buff.fi.
L
+
Yksinkertainen ja erittäin monipuolinen.
Erittäin mukava yllä. ·
?
RukkaNeo
olyesteristä valmistettu ohut ja pehmeä kaulus, jossa
on tuulen pitävä Windstopper kerros. Lämpiminä kesäpäivinä ohut
vuoriton kaulus on luultavasti täysin riittävä, mutta myös mukavin yaihtoehto.
Kaikessa on yleensä hyvät ja huonot
puolensa. Vaihtoehto
tälle on Polar Buff. Nerokkaan yk{
sinkertainen kangasputki, jota voi käyttää
muun muassa päähineenä, hameena...
vain mielikuvitus on rajana.
Ei veden- tai tuulenpitävä.
Buff Cyclone
aulasuoja on valmistettu polyesteristä ja vuori on mu.
kava fleece. Onko kaulus liian paksu
vai ohut. Istuuko se hyvin ja onko
vuorikangas mukavan tuntuint:n ihoa vasr:-tan. Sopii ympärivuotiseen käyttöön.
Lyhyenlainan niskan alaosa.
ämmin ja mukava kaulasuoja espanjalaiselta Buffilta.
Muiden Buffien tavoin se on yhtenäinen kangasputki,
joka vedetään kaulaan pään yli. Ohut ja
kevyt. Yläosa on kaksinkertainen elastinen polyesteri (kuin kaksinkertainen perinteinen Buff). Suojaa hyvin ajoviimalta. Nousee riittävästi leuan päälle ja alas
rinnuksilla. Lämmin ja mukava.
Mahtuu ohuena hyvin takin alle. Lisäksi on vielä kaulasuojia,
joissa on painonapit. Paksu, eli vaikea saada mahdumaan takin ja kaulan
väliin.
.. Hyvä tuulenpitävä
materiaali. Ensin on mietittävä mitä vaatii
kaulasuojalta
.·
HANKI ~ ELÄMÄ
www.rebornbabies. (06) 429 3500, www.moto-seinajoki.fi
TAMPERE Yamaha Motor Center, Nuutisarankatu 35,
33900 Tampere, Puh. . Ta.kuuehdot ovat yhteneväiset moottoripyörän
varsinaisen tehdastakuun kanssa . . (05) 226 6950, www.motobox.fi
LAPPEENRANTA Motsikka Ky, Karankokatu 1,
53810 Lappeenranta, Puh. (08) 534 6500, www.emc.sci.fi
SEINÄJOKI Mato-Seinäjoki Oy, Nurmontie 12,
60150 Hyllykallio, Puh. 020778925.0, www.kx-center.fi
KAWASAKIT
VANTAALLA Jlft't':
Maahantuoja:
§.gfj}
www.sumeko.fi
n o
·. (013) 221 411, www.jokikone.fi
JYVÄSKYLÄ Kuvan Moottoripalvelu Oy, Pohjanlahdentie 19,
40520 Jyväskylä, Puh. (09) 505 3015, www.franknyman.com
JOENSUU Jokikone Oy, Teollisuuskatu 21, 80100 Joensuu,
Puh. (014) 339 0900, www.kuvamp.fi
KARHULA Motobox Sahala Oy, Ruuvikatu 6, 48770 Karhula
Puh. .
:-·?
MP-talo Blketeam, Virkatie 7, 01510 Vantaa
Puh. Takuu koske·e kalkkia myymfämme
vaihtomoottoripyöriä merkklln katsomatta.
Kysy lisää.
JA NAUTIT AJOSTA!
RB-vaihtomoottoripytirä kauppiaasi:
ESPOO Frank Nyman Oy, Palomiehentie 8, 02750 Espoo ,
Puh. 0207 417217, www.blketeam.fi
SUMEKO
c
o
111
p
r
o
111
i
s
e. (015) 214 530, www.sr-kone.fi
OULU Euro Motor Center Oy, Voudintie 2, 90400 Oulu,
Puh. (05) 415 0394
MIKKELI SR-Koneteam Oy, Kaapelikatu 3, 50130 Mikkeli,
Puh. fl
..
VUOROKAUTTA NAUTINTOA!
RB-vaihtopyörätakuu kattaa
parhaimmillaan
huhtikuusta lokakuuhun.
Takuu on voimassa rek lsteröldyn moottoripyörän ost.op81v mäi\rästä
alkaen 200 vuorokautta
Tämä kysymys esitetään usein ratapäi.viJHi. Tämän vuoksi monilla
ratapäivillä harjoitellaan erityisen tarkkaan mutkassa jarrutta111ista.
Jos pyörän ollessa kallistettuna pitää sekä
jarruttaa että
väistää jotain,
on jarrutekniikan syytä olla
hyvin harjoitettu
jo etukäteen.
Entä tak.a jarr.u . Takajarrun käyttäminen vaihrdee riippuen
kuljettajasta ja tilanteesta. Sateella, ~:ai kun ajaa soratiellä rai asfal titiellä, jonka pinnassa on soraa, on
suositeltavaa, että jarruttaa varovasti
molemmilla jarruilla. Ennen
pitkää joudut jarruttamaan mutkassa ja silloin harjoittelusta ja kokemuksesta on hyötyä. Käytännössä tämä tarkoittaa
sitä, että jos olet keskellä pitkää vase&tmalle johtavaa mutkaa, sinun on
työnnettävä·vasenta ohjaustangon puolikasta pois päin itsestäsi pitääksesi ajolinjan. 'Myös
se on yksi ·vaativimpia asioita, joita
moottoripyöräilijän on syytä harjoitella. . Moottoripyörän pyrkiessä pystyyn on käytettävä käsivoimia ajolinjan pitäniis.;ksi.
Paljon ajanut motoristi~mpensoi tämän automaattisesti vastaohjauksella silloin, kun nopeutta vähennetään. Toisin sanoen ei ole olemassa
vakioratkaisua siihen, miten pitää jarruttaa pyörä kallistettuna.
Nyt olemme kuitenkin käyneet läpi oleellisimmat periaatteet. Hollantilaisen sananparren mukaan: korjaa katto
auringonpaisteessa.
Aurinkoista kesää ja turvallista kevättä.
?
... Jännitetyt
kädet ja kyynärpäät täysin lukossa kuormittavat turhaan etuhaarukkaaja -pyörää ja eturengas lähtee vielä
helpommin alta.
Yksi ongelma on se, että pyörä pyrkii· nousemaan
pystyyn mutkassa jarrutettaessa. Mutta jos mutkassa jarruttaa
lukkoon, niin seuraus on lähes varma kaatuminen
ja nopea sellainen. Loppu
on sinun käsissäsi. Jarrutehoa on lisättävä tasaisen varovasti. Joka tapauksessa on suositeltavaa, että harjoittelet jarruttamista myös mutkassa, ennen kuin olet tositilanteen edessä. Jos sinun on vielä yhdistettävä jarrutus väistöön, kokonaisuus ori jo varsin vaikea hallita. Mutta kun pyörä on
kallellaan, niin pyörimästä lakannut etupyörä pyrkii yksinkertaisesti jatkamaan suoraan eteenpäin ja
pyörä kaatuu todella nopeasti. Etujarru on tehokkain ja siksi paras
tyÖkalu myös mutkissa. .
~~"
Stein Römmerud
Mutkassa jarrutta~ninen
u'-"'0?'-"'d numerossa aiheena oli jarruttaminen ajettaessa suoraan ete~nP,äin.
Nyt tarkastelem,rne sitä, miten jatrutus
onnistuu pyi;it~ kallistettuna. Harjoittele suurella
parkkipaikalla tai !oivassa mutkassa, mieluiten tietysti radalla, ja huomaat, mitä tapahtuu. Moottoripyörissä, joissa suurin
osa painosta on takapyöräJlä, kuten
customeissa ja raskaammissa matkapyörissä, saattaa olla parempi käyttää
jopa reilummin takajarrua. Siihen auttaa harjoittelun lisäksi ohuet hanskat. Käden ehtii päästää jarrukahvasta
ennen kuin pyörä alkaa kaatua. Yleensä
tässä vaiheessa on entistä vaikeampi pysyä rentona.
Älä kuitenkaan jännitä liikaa lihaksia, vaan pidä kädet rentoina, kyynärpäät ja hartiat alhaalla. Suoralla tiellä lukkoonjarrutettu
etupyörä ei ole ylipääsemätön ongelma, koska tilanne
muuttuu kriittiseksi vasta muutaman sekunnin kymmenyksen perästä. Suoralla ja
mutkassa jarruttamisen ero on siinä, että kaatumisen
mahdollisuus lisääntyy suorassa suhteessa pyörän kallistuskulmaan.
Periaatteessa mutkajarrutus tehdään samalla tavalla
kuin suorallakin. Jos pyörässä
on lukkiintumattomat jarrut, takajarrua voi käyttää niin paljon kuin uskaltaa. Jos vai.n
mahdolli ra, on yyrä välttää rakajarrun käyttämistä, etenkin ram-ajoo n
suunnitelluissa spomipyörissä. Tulet havaitsemaan, että samalla tavalla kuin mutkan ajaminen
94
tasaisella kaasulla helpottaa ajolinjan pitämistä, niin pelkästään kaasun
hellittäminen ennen varsinaista jarrutusta saa pyörän pyrkimään mutkan ulkoreunaan. Tämän takia mutkassa
jarruttaminen on vielä vaikeampaa kuin suoralla.
Käden jarrukahvatuntuman on oltava todella
herkkä. Silloin on hyvä, jos on harjoitellut
tilannett<(jo etukäteen hallittavissa olosuhteissa. Se on taito, joka on pakko osata, koska vauhdin
pudottaminen nopeasti ja turvallisesti voi tulla eteen
yhtä hyvin suoralla kuin kaarteessakin. Tämä siksi, että
näin saa vähennettyä painoa etupäästä,
jolloin etupyörä ei lähde niin helposti
alta
990,-
CB 600 HORNET
XL 1OOOV VARADERO
10.990,----------15.990,-
KAWASAKI
Kysy t akuu eh dot liikkeest ämme ,
VT 750( IHADOW
9. 990,-
l 1000
14:790,·
KAWAIAKI
VN 900 CUSTOM
11.900.·
ER-6N
8.170,-
9.390,·
ZX-1 OR
18.490, -
mm
KTM
15.490,-
+ 1.500,3.3 90,-
·os
HUOM!
Vuoden 2007
ajovarusteet saapuneet:
Dainese, Ru~ka, Scott,
Halvarsson, STR, Jofama,
Arai, Puma ...
8. HUIPPUEDULLISET 2007
UUTUUDET 2007
HONDA
HONDA
GL 1800 GOLDWING AIRBAG
CB 1300
13.990,-
CB 600 HORNET '06
CBR IOOORR REPSOL
18.990,-
CBR 600F ' 07
CBR II OOXX
15.4 90,-
CB 900 HORNET
11.490,-
CBR II OOXX
BW TOURING SPECIAL
31.990,-
---------------- -~- - --
VT 7SODC IHADOW IPIRIT
CBR 600RR
10.990,14.990,-
CBR 115R
3. 990,-
KTM
CBF 10001
11,990,-
ZX-6R
14.490.-
XL 650 TRANSALP
9. 990,-
CBR 125R ' 06
CBF 6001
8. 990 ,-
l 750
10.490.·
SCV 100 SCOOTER
1. 900, -
BIKE WORLD TAMPERE
GRAHD OPEHIHG 3.-4.3.2001!
Suomen suurin moottoripyörätalo
Bike Wor ld Vantaa lla ja Tampereell a
IUPER DUKE 990R
18.710,-
va in H onda- ja Vespa- myynti.
690 IUPERMOTO
11.310,-
Tarjouks et voimassa niin kauan
HELSINKI: Vattuni emenkatu 27
RAISIO:
Tuotekatu 4
TAMPERE: Hataa np ää n va ltatie 26
VANTAA:
Tuupakantie 7
kuin tavaraa ri ittää.
VEIPA
GTV 150 VINTAGE
DUKE II
8.590,10.590,-
6.490,-
Hintoihin lisätään toim itu skulut.
Lisätieto ja:
~
~HONDA
SCOTT
JOfAmA
puh .
puh .
puh .
puh .
020
020
020
020
7757
7757
7757
7757
32 0
340
360
300
www.bikeworld.fi
~!2!!!!~
@ GILER..A
Halwussort5
4;IU1
ffi PDLRRIS
1m
retru malli Imerpol 2, jota
vuodesta 1984 vuoteen 1988 mimireniin Englannin poliisille 350 kappaletta. Kone oli periaatreelraan Wankel, mutra
muutoin siinä oli paljon täysin uutta tekniil&aa. :r~kniscsri
laite roimi hyvin . Kun se julkisesti
vuonna 1957 ensi kerran esiteltiin, se
herätti suurra. Seuraavia kehitysversioita olivat nestejäähdytetyt Commander ja Fl. Edellisessä kirjoituksessa mainittu Suomessa oleva Norton-Wankellienee juuri tätä tyyppiä. oli Hercules W :, 2000,
jonka valmistus käynnistyi vuonna 1974. Kehitystyötä kuitenkin tekee edelleen
voimaperäisesti Mazda, jonka sanotaankin edistyneen juuri pahimpien
ongelmien eliminoimisessa. Kehity työn aloitti jo
vuonna 1969 BSA, joka sirremmin yhdistyi No.rroni.in. versioita, multa sarjatuotantoon ei ryhdytty. Tyyppiä Classic, joka pohjautui lncerpol 2: en, myytiin 100
kappaletta siviililiikenteeseen. MZ aloirri
kehictclyryör jo vuonna 1963. RE 5:stä tuli tavallaan med<in
lippulaiva. Tehoa oli 100 hv. Tällaisella pyörällä voitettiin vuonna 1992 Man-saaren Superbike.luokka. Toiminraperiaare ja rakenne vaikuuivat niin yksinkerrai ilr\1, errä
uskoniiJ1 sen jopa vähitellen syrjäynävän sck.'i tavanomaisen Otto-moottorin että myös Diesel-moottocträ monet aurcin- ja
rin . Tehoa
oli 14 hv. Siellä rakenne1ti.in ttSeampia·
kin. Myös Neuvosroli iwssa oli Wank ·1-pyör.iä, mutta nekin Lierrävästi jäivät prototyyppiascccllc.
Tällä haavaa .näyttää siis si ltä, cnei Wankelin läpimurto ajoneuvon voimanlähteenä onnistunut.
· .Toimintaperiaate on yksinkertainen, mutta kui~nkin
moottoriin liittyy tai ainakin liitL)'i pulmia, joita
e.i ryydyrtäväsri
kyen y ra rk aisemaan. W 2000 oli
oikeastaan toimivan paikallismoottorin ympärille rakenncrru moorroripyörä. Kone
oli nestejäähdytetty yksikammioinen 497 -kuutioi.nen, jossa oli tehoa 62 hv. Näitä oli Suomessakin ja edelleenkin täällä on muutamia toimivia ja ainakin silloin
tällöin ajossa olevia laitteita.
Hollantilainen Kreidlerin maahantuoja Van Veen
halusi kehittää luksusmoottoripyörän, · johon tuli
Warrkelin kone. W 2000:n val- ·'
mistus loppui vuonna 1979.
.; ..
Suuret japanilaiset valmi~tajat Honda, Ya.:
maha, Kawasaki ja Suzu)ci kehittivät myös
omat Wankel-prototyyppinsä. huomiota. Kaupaksi oli käynyt nimittäin vai 47 pyörää, kun tuotanto vuonna 1978
lopetettiin. Toisaalta kan1llion
muoto on sellainen, ettei se palamisen kannalta ole läheskään optimaalinen. eurauksC!l~. en sijaan Suzukio RE 5 tuli myyntiin
vuonna 1974. Suzuki haki koneen ratkaisuihin yli 20 patenttia. Hinta oli kova, vuonna 1977 Saksassa 28 .000 DM,
kun esimerkiksi RD 250 ja CB 250 maksoivat noihin aikoihin alle 4.000
DM. Kun lisäksi
monissa USA:n osavaltioissa kiristettiin vuonna 1975 ajoneuvojen pakokaasujen puhtausmääräyksiä, pyörän
kehitystyö lopetettiin. Pyörä esiteltiin vuonna 1976. Kun vaatimukset näissä suhteissa ovat jatkuvasti kiristyneet, ongelmaa ei ole pystytty tyydyttävästi ratkaisemaan. Ulkoasultaan koko pyörä
oli juhlavan suuri, ja se painoi 280 kg. Van Veen OCR:n laatu pidettiin
kaikkien komponenttien osalta hyvin korkeana. '·'
.
Sytytyspuikko
Wankelin kone moottoripyörässä II
dellisessä taman palstan kirjoituksessa tarkasteltiin Warrkelin konetta,
sen kehittelyn vaiheita ja hiukan toimintaperiaatettakin. Sen voimanlähteeksi kehitettiin ilmajäähdytteinen yksikammioinen 125-kuutioinen kone. Osoittautui, että koneessa oli
runsaasti teknisiä pulmia. Sama kone oli jo aiemmin ollut
käytössä paikallismoottorina, ja se oli pystytty kehittämään luotettavaksi ja käyntivarmaksi. Kone oli alkuaan eräästä Citroenin valmistamasta automallista. Kooltaan pyörä oli suuri, ja se
painoikin 330 kg. Mitään myyntimenestystä Van Veen OCR:stäkään ei tullut. Sarjatuotantoa Yamaha ei kuitenkaan käynnistänyt. Nykyisin se on tietenkin tavoiteltu keräilyharvinaisuus.
op,
96
Parhaiten markkinoilla onnistui Norron-Wankel, jonka eri
malleja myytiin kaikkiaan yli 1 000 kappaltm':l. Valmistus
loppui vuonna 1977. Mazda valmistaa edelleen Wankel-mootto- rilla varustettua urheiluautoa, mutta moottoripyöristä tuo kone on ko?
konaan poistunut.
... Kun tähän yhdistetään
männän tiiveysongema, tuloksena on ainakin aikaisemmin ollut suuri
polttoaineen kulutus ja runsas haitallisten päästöjen määrä. cierenkin
moortoripyöränvalmistaj:~r halusivat varautua ri.lanteeseen ja mahdollisesti edessä olevaan Wankcl-mooctorin läpimurtoon ajoneuvon voimanlähteenä.
Ensimmäinen sarjavalmisteinen rällä moottorilla
varustettu moottoripyörä . Kone oli
yksikammioinen ilmajäähdytteinen laite, jonka tilavuus oli 294 ksm. Tämän prototyypin sarjavalmistusta ei kuitenkaan aloitettu,
vaan tehtaan isoksi tuotantomalliksi
tuli nelisylinterinen Z 1.
Yamaha esitteli Wankelinsa Tokion
moottoripyöränäyttelyssä vuonna 1972.
Sen kammiotilavuus oli 350 ksm, se oli
nestejäähdytetty, ja tehoa oli 68 hv. Norton kehitti
myös Wankel-moottorisen urheilu- tai kilpapyörän, Norton Wankel
T.T.: n. Vuonna 1974
esiteltiin kaksikammioisella koneelin varu. 25 %
kalliimpi kuin sen pääkilpailijat Yamaha
RD 250 ja Honda CB 250. Kone oli kaksikammioinen, tilavuudeltaan 996 kuuriosenttimetriä. Tuo voitto on selvästi tunnetuin kisavoitto Wankelin ko~eella varustetulla moottoripyörällä.
Monet muutki.n teluaar mkensivar prototyyppejä. Teknisesti vaikein
kysymys
lienee
ko 1-
Hercules
W2000.
mikulmaisen männän tiivistys
kammiossaan. Hondan ,pyörän perustana oli malli CB 125. Jäähdytys oli yhdistelmä neste-/öljytoimisesta. Koneen etuosassa oli
uuri cuulctin, ja pyörä saikin heti lem- - · ..
pinimen "pölynimuri"! Vuonna 1975
esitellyssä viimeisessä malliversiossa
oli tehoa 27 hv:·W 2000 oli 20 ... Kawasakilla
l<ehiteltiin suurempaa konetta, kaksikammioista 450-kuutioista, jossa
oli 85 hv. ·en kehitystyöhön uhrarriin paljon voimavaroja
-02. Todella hienokuntoinen, ajettu reilu
26tkm. Ei vaihtoa .. 050-5526933. Uutta vastaava! Ajettu vain 2200 km. 0400-689767. Sähköposti: lasse.kankaanpaa@bike.sh
HONDA:
Honda 5hadow VT 750
Amencan Edition, vm. 0500649866. Hinta: 8200. Sivulaukut, pieksi, siirtosa~at kuljettajan selkätuki.Ajettu 55400 km. Paikkakunta: Helsin~. Takuu voimassa 3/2010 asti. Palltlillkunta; Tultu.lllnta:
14500. 050-4224641 (Oulu).
044-923 4442
Torikatu 2
Kouvola
r
-
-
-
- . -03. 7.200?. -02, ajettu 11 tkm, runsas lisävarustelu (H&W), hp, 7.900?. Vihreänharmaa, lämpöpenklii,
lämpökahva~Vakionopeuden såädin, sisälaukut, pehmeä
takalauklio, fisätakalokasuoja, huollettu. Teho~tti.
Huollot tehty. Hinta 15.600?.
Puh. -04, ajettu 14'355 km. Renkaat ja keljut&rattaatajettu n. 050-5539911 (Joensuu).
BMWK1200RS
vm. Ilmoitukset julkaistaan nimimerkillä. -05, aj. 040 7490583. Hinta: 9900.
Puh. 040-7390089. Mattamusta. Huoltokirja, takuu voimassa 06/07,
takalaukku ja teline. aj.5900km Yoshimura,
mra, pyrstöpala, öhlins, siiompi k-teline yms.?. Puh. Sähköposti: timo.sillanpaa®koulut.
tampere.fi
TRIUMPH:
Triumph 1050 Speed Triple
Musta, aj.11 tkm, virlieetön. Sähköpcsli: ramisa~tmal~rorn
KAWASAKI:
Kawasaki KX 500
vm. Puh.
0400-806404. Hp.
3.800 ?. Nyt olis todella siisti ja vähän ajettu pyörä kaupan!
Mukaan laukut3kpi.Aj.l0300km. Mukava matkapyörä ja helppo ajettava. Sähköpesti: jan.soders~om@dieta.fi
~W'EBSNOP
!NYT SE ON AVATTU!
Edullisten nahka·- ja
mp-asujen aika on
koittanut! Käy HETI
sivuillamme
ja totea itse! ~
W\\W.l'<lgE'Oll.fi
Ducatl SS 750 FF
vm. Paikliakunta: Vantaa. -05. DUCATI:
BMW:
BMW1200GT
vm. 3tkrn. sivulaukut,
paljon lisåvarusteita. -88. Maalipinnan suojalakkaus, huoltokiöa ja uudet
renkaat Hinta 14400 euroa. Täydellinen huolto~~a. ABS, hälytin, lämpökahvat, sivulauk. Paikkakunta: Jyväskylä.
Hinta: 6500. aj.56tkm. 12500 km ajettu, 3 giwi laukkua.lso huolto tehty
syksyllä. Puh. -
-
-
-
-
~
-
Ilmoita ilmaiseksi tCl! ri-ilmoituksena. 2kpl> ?
tankkii.Aj. Ei häpeä uudelle. Varusteet Ry Screen, Silencer
Kit, (> onginaalit), Rear Hugger, Grab Rail, Tank Pad & Frame
Protectors. -03. Paljon
tavaraa mukaan.Kysy.Paiklmkunta: lolija. Pyörä Jyväskylässä. Hinta: 2900.
Puh. Sähköposti: nilsford@mbnet.fi
BMWR850RSE
vm. Hinta: 5200. alv.
Ilmoituksen on oltava toimituksessa vimeistään kolme viikkoa ennen lehden ilmestymistä. -06. Hiero retro ajettu 20000 km huollettu, uudet
renkaat 1500 km sittan.Takanlsi lisätty, Nahkalaukut
Suomipyörä Keski-Suomessa. -03. Sähköposti: janne.
miilukangas®kotinetcom
Kawasakl W 650
vm. Puh. >358 ~0 731332L Sähköposti: mtt.soini@
hotmail.com
Honda VFR 750
Todella hieno, turkoosin sininen, vähän käytetty, ajettu vain
23.00 km.laukut tulee mukaan. Sähköposti: tommya@suomi24.fi
Kawasaki VN 1500 Vulcan
vm. Sähköposti:
toijota@netti.fi
Suzuki Bandit 1200 S
vm.-98. Hinta: 7500. Puh. Todella hienossa kunnossa oleva Suomipyörä.
Yoshimura RS-3/dynojeVK&N. -05. Sähköposti: ma~ut.hynynen@
finnair.fi
Honda VTR 1000 F
vm. Maltamusta vetun,joka ei uutta häpeä. Puh.
0505249290. ·
MP- Traini~g
AJOKOULUTUKS
SUZUKI:
Suzuki GSX 600 F
vm. Paikkakunta: Joulseno.
Hinta: 8700. mahd.vaihto.
040-7390089 Esa. Savu tupla kupla, vilkut,
huggen ja varashälytin. Puh. -81, MR~J.aitettu täysin uutta vastaavaksi. Siistivarmatoiminen custom. Puh. Hinta:_ 7500. Puh. Vastaukset toimitetaan
lehden toimituksen kautta ilmoittajalle.
Posti ta ilmoitus osoitteeseen: Bike, Sulankuja 3, 04300 Tuusula, faksaa numeroon: 09-273 1301 tai jätä se internetsivuillemme osoitteessa: www.bike.fi
D
Myydään
D
D
Ostetaan
Vaihdetaan
D
,
Henk.koht.
NIMI & PUHELIN
TEKSTI
L.
-
.J
Lisää myytävää ja ostettavaa löydät internetosoitteesta www.bike.fi
97. Korotettu pieksi. Hlnlil: 9950. -Ol.Ajettu n.65h, mäntå/keljuVrattaat 15h. Paikkakunta: Raahe.
Hinta: 13500. 0405164769.Sähköposti: an.maki@
luukku.com
Kawasaki ZR-75
vm. 47000. Suzu~ GSF 1200 SBanditvm -98 hieno kuin
uusi, hopea/harmaa alkuperäinen ja ajettu vain 24100
km h.5850 euroa p.040 7490583. 9000 km. Paikkakunta:
Lappeenranta. 040-9004682
(Porvoo). -04. 040-5028760. Uudenveroinen, laadukas Beman. Mukaan
toiset muovit, tanko, enduropiikit (etu ok, taka huono).
Ta~ouksia kuunnellaan!. 0505 7507 48. Puh. 0505540395. Puh. matkap.l. Puh.
0400704256. Takuu 4/09,
aj.13,5 tkm, kamtaiiDnmillimel temspunos edessä. Paikkakunta:
Jyväskylä. Puh. omist Huollettu
säännöllisesti. Paikkakunta: Tampere.
Puh. Kuvalliset ilmoitukscr43 sis. Hienokuntoinen, sin. Sähköposti: jukka-pekka.raja-aho@vaasa.fi
. Paikkakunta: Hyvinkää. Hinta: 13500. Sähköposti: jannes.
luostarinen@pp.inetfi
Honda CBF 600 S
vm. Honda CBR 1000 RR Flreblade
vm. Ilmoituksia ei vastaanoteta puhelimitse.
Henkilökohtaiset palstalle tulevat ilmoitukset on varustettava lähettäjän nimellä ja osoitteella. Sähköposti:
tapio.takkinen@kotiportti.fi
KawasakiZX10R
vm. Paikkakunta: Helsinki. 050-3023141.
HondaQL 500 Silver Wing lnterstate
vm. 050'302 3141.
Honda CBR 900 RR
vm. 0443058773. -98. Hinta:
14750. Paikkakunta: Ruolsinpyh!åä. Puh~
0442957798. -03. Ollut naisen käytössä. -05. Paikkakunta: Vaasa. Puh. Paikkakunta: Kerava.
Hinta: 6. Hp. virlieetön vakiokuntoinen blade,johon huollot
tehty, uudet renkaat.k)'Sy llsaä. Otettu käyttöön -06 1-om. Puh. Sähköposti: qbert@netti.fi
Kawasaki ZZR 1200
vm
Onko
Hornet vuoden hiUi?
Näe paremmi.n
Tavalliset poiUimot ja
xenonvalot tarkemmassa
tarkistelussa. Sopivalla valolla
näet paremmin.
Honda Horn et
on odotettu
uutuus keskikokoluokassa.
Onko se vuoden
myyntimenestys?
Pintaa syvemmälle. Alaston totuus
pienemmässä muodossa. Teemana matka
Ensi kesän lomam~tkan suunniUelu
kannauaa aloiUaa viimeistään tässä
vaiheessa vuoua. Bike
testaa ja matkailee.. Mikä uusista
pyöräistä on kaikista
onnistunein?
Pieni Hornet
Koeajossa uusi Honda
H.ornet 600. Matka~rtikkeleita
hieman joka lähtöön.
·,
Eurooppaa ristiin rastiin, mutta myös suunnittelua pitkää matkaa varten
kaukomaille.
Supe~sportit
Testissä 600-kuutioiset
supersportit