Suomiblues- ja huuliharppuextra N:o 243
(= 3 - 2010) Hinta 6,50
Winner 2010
197301-10-03 ISSN 0784-7726
Niko Ahvonen, Erja Lyytinen, Henry Ojutkangas, Jussi Kettu Pierre Lecoque & Mississippi Heat, Lazy Lester, James Harman Candi Staton, Cosimo Matassa, Shannon Curfman, April Jazz, Grand Blues Festival, Ajankuvaa Etelä-Chicagosta, Honkkaavaa fonia, Yhä jytisee
2,20 /varaus. 68 · Jätkäjätkät · Myron & E with The Soul Investigators · Sharon Jones & The DapKings · N.E.R.D · Massive Attack
KIRJURINLUOTO ARENA SUNNUNTAINA 25.7. JEFF BECK
KIRJURINLUOTO ARENA SU 25.7.
MODERNIN SÄHKÖKITARAN SAMMUMATON PIONEERI
Jeff Beckin uusi albumi nyt kaupoissa!
DANIEL LANOIS CYRIL NEVILLE
DANIEL LANOIS BLACK DUB
BLACK DUB
KIRJURINLUOTO ARENA SU 25.7.
OTAVA FACTORY TO 22.7.
KIRJURINLUOTO ARENA TORSTAINA 22.7. Kaikki oikeudet muutoksiin pidätetään.. 63 · Tomasz Stanko Quintet · Bobby Hutcherson & Cedar Walton Quartet · Melody Gardot · Toto KIRJURINLUOTO ARENA PERJANTAINA 23.7. 63 · Ricky-Tick Big Band · Red Baraat · Seun Kuti & Egypt 80 · Tori Amos ERIC BIBB
KIRJURINLUOTO ARENA LAUANTAINA 24.7. 53 · Eric Bibb · Husband plays Pekka Pohjola · Daniel Lanois Black Dub · Jeff Beck
OTAVA FACTORY 30 /ILTA esiintyjinä mm: · James Blood Ulmer solo (to 22.7.) · Cyril Neville (to 22.7.) · Tuomari Nurmio & Hunajaluut (to 22.7.) · Magnus Carlson & The Moon Ray Quintet · Ibrahim Electric (pe 23.7.) · José James (la 24.7.)
PORIJAZZ.FI
Lipun hintaan lisätään toimituskulut, alk
Ura alkoi jo 50-luvun alkupuolella The Jewell Gospel Trion jäsenenä. Lensin Los Angelesiin, pistin kappaleet purkkiin ja 12 tuntia myöhemmin olin lentokoneessa menossa Pohjois-Carolinaan keikalle", hän on muistellut jossain haastattelussa. Canzetta myös on kertonut laulaneensa paikallisessa baptistikirkon kuorossa ja säväyttäneensä koko seurakunnan. Musiikilliseen koulutukseen ei ollut tarjolla kuin paikallinen baptisti-kirkko ja kodin patteriradio, josta Canzetta oppi mm. Rosa-äiti pani merkille tyttäriensä kiinnostuksen laulamiseen ja vei heidät paikalliseen kykyjenetsintä-TV-ohjelmaan, josta heidät kuitenkin hylättiin. Jewell Gospel Singers (alla) kehitti itselleen sielukkaan soundin, kun sen kolme solistia vaihtelivat sopraano-, kontra-altto- ja alttoäänissä. Clevelandin kirkko oli osa Jewell Domain -haaraa, joka ulottui koko etelään, Floridasta ja Georgiasta aina Mississippiin, Louisianaan ja Teksasiin. Hänen tunnetuin kappaleensa "Young Hearts Run Free" lienee yhtä suosittu nykyajan klubeissa ja tanssipaikoissa kuin ilmestyessään kesällä 1976. "Levytin yhdessä päivässä tuon kappaleen ja albumin, millä se sitten ilmestyi. Statonin tulkinnat "Stand By Your Man"- ja "In The Ghetto" -klassikoista nappasivat uhkeaääniselle solistille Grammy-ehdokkuudet ja Statonia alettiin kutsua The First Lady Of Southern Souliksi. 60-luvun lopulla ja 70-luvun alussa Statonista tuli etelän soulin sensaatio, kun Rick Hallin maineikkaalla studiolla äänitetyt 16 r&b-hittiä tekivät tästä upeaäänisestä tyylittelijästä arvostetun artistin mustan musiikin harrastajien keskuudessa. Canzettan ollessa kymmenvuotias perheen isän ryyppääminen karkasi käsistä, joten äiti, Rosa Staton muutti lapsineen pohjoiseen Clevelandiin. Piispa Mattie Lou Jewell oli kovin vakuuttunut ja halusi tytöt mukanaan Nashvilleen, jossa hän johti The Jewell Academy -nimistä raamattukoulua.
V
aikka Candin kasvot ovat varmasti monelle vieraat, on kuitenkin hyvin todennäköistä, että hänen äänensä on useiden sukupolvien musiikinystäville sangen tuttu. Siitä on myös tullut karaokeklassikko. Nainen on laulanut menestyksekkäästi gospelia, etelän soulia, diskoa ja poppia. Kuitenkin Statonille se oli vain yksi laulu muiden joukossa. Nykyään hartaana kristittynä Candi Staton etsii sopusuhtaista tasapainoa gospelin ja maallisen soulin välissä musiikkityylien, jotka ovat inspiroineet koko hänen elämäänsä.
Markku Pyykkönen
Candi Staton
Etelän Soulin ykkösleidi
"always brings that soulful feeling to whatever music she does..."
kantristarojen lauluja. Näistä aineksista ne sielukkaat levyt tehdään. Paikka kuului ns. Seuraavaksi Rosa vei tytöt helluntailaiseen Pentacostal Church Of The Living God -kirkkoon, jossa pidettiin juuri vuosittaisia kokoontumisia eli konventteja. Trion nimeksi tuli mitä luontevimmin The Jewell Gospel Singers ja se kokosi pian itselleen ohjelmiston. Listasijoitukset saivat jatkoa muille diskohenkisille hiteille. C
andi Staton on yksi todellisia soulin selviytyjiä. Vuonna 1940 syntyneen Canzettan lapsuuteen kuului herneitä, papuja ja paljaita jalkoja. 70-luvulla Candin kappaleesta "Young Hearts Run Free" tuli valtaisa radio- ja diskomenestys. "Destiny", "Nights On Broadway", "Honest I Do Love" ja "Suspicious Minds" pitivät Candin nimen myyntilistoilla 80-luvun alkuun asti, kunnes alkoholismi, henkilökohtaiset ongelmat sekä diskomusiikin suuren suosion hiipuminen sysäsivät hänet takaisin gospelin puolelle kahdeksi vuosikymmeneksi. Eikä pelkästään se ääni, vaan myös kyky käyttää sitä.
Koulussa Bishop Jewell oli sekä sponsori että opettaja, ja lisäsi siskosten mukaan tyttärentyttärensä Naomi Harrisonin. Kahdeksanvuotiaana hän lauloi jo paikallisessa porukassa Four Golden Echoes, jonka kokoonpanon muodostivat Canzetta ja Maggie Staton, Leatha Mae Malcolm ja Betty Jean Byers. Tytöt lauloivat tuvassa radiosta tulevan gospelmusiikin tahtiin. Ääni on täynnä kyyneleitä, joko elämän kuluttavan vaikutuksen tai miesten huonon kohtelun aiheuttamia, tai muuten vain sisään kääntyneen surun tuomia. Piispa Jewell pisti tytöt esiintymään siisteissä ja arvokkaissa vaatteissa. Epäily loppui lyhyeen, sillä yleisö rakasti nuorten Jewell-tyttösten esiintymisiä.
Jewell Gospel Singers
Canzetta Maria Staton varttui gospelin ja Grand Ole Opryn kantrin parissa keskellä Alabaman Hancevillen puuvillapeltoja. Suurimpia suosikkeja olivat Mahalia Jackson ja Clara Ward Singers. Canzettan ja Maggien nimet lisättiin tapahtuman ohjelmaan ja päästyään vihdoin esiintymään.tytöt tekivätkin selvää jälkeä seurakunnasta. Se on kuin pinnan alla, mutta tarpeen tullen saavuttaa räjähtävän intensiivisyyden. Statonin köyhän perheen lapsista ainoastaan Canzetta ja isosisko Maggie omasivat musiikillisia taitoja. JGS poikkesi täysin sen aikaisista gospelporukoista, koska sillä oli suurehko säestysorkesteri, johon kuuluivat Naomin veli Lorenzo Harrison, Jr (lap-steelkitara ja basso), Harvey Jones (rytmikitara), Cooroneva Burns (rummut) ja Bobby Powell (piano). Myös Ku Klux Klan oli läsnä; sillä oli lähistöllä harjoitusleiri ja usein pystytettiin palavia ristejä pitkin ihmisten peltoja. sacred steel -musiikkiin vahvasti liittyviin kirkkoihin, joiden jumalanpalveluksissa käytettiin pedal- ja lap steel -kitaroita korvaamaan urkuja. Trio lähti kiertueelle kuuluisien Davis Sistersien kanssa, jotka olivat aluksi hieman epäileviä tyttöjen selviytymisestä. "En ole koskaan ymmärtänyt, miksi ihmisiltä kestää niin kauan tehdä albumi monilta se vie viikkoja tai jopa kuukausia mutta ei minulta, minulle se on vain laulun laulamista tuosta noin." Candi Statonin pehmeä, keskirekisterissä kehräävä ääni tekee lähes kaikesta lauluista tanssittavaa. Naomi Harrisonin mukaan the Jewel (kirjoitettuna milloin yhdellä, milloin kahdella ällällä) Gospel Singers, Jewel Gospel Trio ja Jewel Gospel-aires olivat kaikki lähes samaa yhtyettä keskittyen viiden eri laulajan ympärille. Ernest Tubbin ja muiden
Vasemmalta Canzietta, Maggie ja Naomi
· 3 - 2010
-8-
Kun on paljon keikkoja, ei sitä halua käsitellä, vaan saaada enegian siihen, energia on silloin kahdessa 45:ssä minuutissa, se on äärettömän tärkeä juttu. Vaikka mä olen laulusolisti, silti se on trio. Se oli viimeinen biisi, kun setistä puuttui. Mutta ei mielellään ilman Kallborekhahmon vaatteita. Se pitää olla, kun tehdään sanoilla, jotka ei oo niin taiteellisia. Sama juttu se on soittamisessa ynnä muussa. Ne soittaa heti sen, ja sit niillä on vielä vaihtoehtoja kaiken lisäksi. Muut voi tulla sanomaan mulle, että korjaa nyt tota juttuu, toihan on ihan korni. Siltikin sä oot ihan yksin siellä. Kun mä kirjoitan, niin pitää pitkään lukea sitä säkeistöä, että mä hyväksyn sen itelleni. Miksi parhaita kappaleita on pantattu tähän asti. Tärkeetä on ollu, että Petri ja Honey tietää mitä tahansa mä soitan. Oma kritiikki on hirveen voimakas koko ajan. "Määränpää" -levy (Jussi Ketun edellinen levy) oli jo aika selkeästi blues-levy. Huomasin, etten pysty tätä laulamaan, tää on liian pehmeetä mun suuhun. Näitten patjan päällä on hyvä soittaa ja kellua, ja tehdä sitä omaa juttua. Ja tajusin sen, että tärkein hetki on, kun menee lavalle ja keikka alkaa 2 x 45 min. Sun pitää vahvasti tuoda ne esille.Takana pitää olla kokonainen tyyppi, ei saa vaan näyttää siltä. Niemelän Tapsa on soittanut levyllä, joka oli mulle tärkee, eli Hullujussin ekalla. Mistä moinen yhteys. Roots ja mullan maku puuttuu. Halusin olla yksi jätkä bändistä, ei mitään muuta. Huuliharppua soitti Dirty Harry Finér. Kyllä mä sanon ihmisille, että vetelen vasurilla covereita, mutta haluun työntää sitä, että mäki teen lauluja, että huomaattekste. Koitettiin pitää se erillään duokeikoista. Niinhän se on meillä nykyäänkin, mä oon meidän bändin roudari, joka kasaa kaikki kamat. Pääasiassa se julkaisee hardcorepunkia ja se on se mikä myy (omalle marginaaliselle yleisölleen tietenkin toim. Kirjoituksia kellarista, niitä on mukavampi lukea kuin tasaista vaaleanpunaista, joka ärsyttää tai ei ärsytä vaan ei sano mitään.
- 25 -
3 - 2010 ·. "Yliannos bluesia" ja sen edeltäjä "Määränpää" ovat Propaganda Recordsin julkaisuja. Esim Mustajärven Pate on hyvä ammattilainen ja tajunnu ettei voi heilua kännissä keikalla. Ei tarvii olla yhtään mitään ennen sitä. Muuten trubiskama on, että sotken siihen kaikkea näitä. Se kimppatekeminen. Muilla ei oo mitään merkitystä ennen sitä. Eli tyypit, jotka on hirveesti ennen sitä jotain, ne ei jaksa heittää sitä keikkaa. Vilenius ei ole lähtenyt menemään virtaan ja haluaa pitää linjan vähän amatöörimäisenä. Laulukatraasta, siellä oli Eekin poika Miro Mantere, joka on loistava laulaja. Olen saanut kokoon sellaiset ihmiset, joiden soittoa oon aina digannut ja asennetta. Kaikki bändit on ollu mulle semmosia, en hae että mä olisin joku stara. Sama ilmiö Amerikassakin on ollut viimeisen kymmenen vuoden aikana, että punk-yhtiöt julkaisee myös bluesia ja countrya. Honeyn olen tuntenut 80-luvulta asti, ja jo silloin kysyin, että kiinnostaisko. Tässä näkee, että ei voi laulaa mitä vaan. Pete ja Honey ovat pelimanneja, jotka ovat soittaneet paljon yhdessä.. Se on se hetki mihin keskityt ja käytät voimaa, that it´s. Silloin tällöin vedettiin niitä muitakin, kun jengi toivoi. Esim Zen Cafeta on pyydetty, mutta kun en ole sitä kuunnellut, en soitakaan sitä. Kun tehtiin Rudin levyjä, kysyttiin biisejä ja mulla oli aina joku, josta ajattelin että se on parempi biisi, ettei sitä vielä tehdä. Kun on soittanut vuosia kymmenen kaksikymmentä, sit rupee tulemaan sisältä se, että on tajunnu sen. Pitääkö nykyinen Jussi Kettu Band sinua siis roudarina eikä liiderinä. Tekstejäni kuunnellessa pitää kuunnella ensin vanhaa delta-bluesia, että miten lähelle se sattuu sinne. Oli suuri kunnia saada Tapsa soittamaan levylle (pianoa) ja Tapsa on ollut pitkään hyvä frendi.
Kun nyt esität bluesia suomeksi, pitänee tehdä aiheeseen liittyvä peruskysymys.Välillä ne kuulostavat vakavilta, välillä taas jopa naivistisilta. Kun esitän omasta mielestä hyvän biisin, kukaan ei diggaa. Mamban "Mitä yhdestä särkyneestä sydämestä", ajattelin, että laajennan ja hain sen tekstin. Popin voi hyväksyä pienenä ripauksena mukaan, mutta
musta pohja pitää olla. Yhtiö tunnetaan lähinnä punkjulkaisuistaan. Keikkapaikat ovat nykyisin kai vähissä etenkin bluesbändeille. Kerran kei-
kalla spiikkaan mistä blues kertoo, niin Honey huutaa, et Vantaan junasta! Onko seuraava levy jo suunnitteilla ja onko uusia blueseja syntynyt. Bingobangobongo oli aika usein, sehän on ihan rokkia. Silloin hän julkaisi Riistettyjä, Mahoja neitsyitä ja semmosia. Keikankin jälkeen miettii, oliko se onnistunut. Välillä teen keikkoja myös pelkästään omilla biiseillä. Pop-biisit on olevinaan jotain soul-biisejä mulle, vaikka ne kuulostaakin popilta. Eikä se tyyppi, joka on esillä. Olis mulla vielä yksi, kundit sanoi, että soitetaan uudestaan, mä sanoin, ettei tämmöstä voi soittaa. maani ompi Suomi" ja jengi lauloi mukana. huom.) Mutta myös blues on pienen piirin musaa. ("Me ollaan suhtauduttu päinvastoin, ollaan ihan taustabändi", kuuluu taustalta orkesterin kommentti). Kuten Blues Newsissäkin, että on pysytty omassa linjassa, eikä ole lähdetty valtavirtaan. Se saattaa jonkun mielestä kuulostaa hyvältä, mutta mun mielestä etupäässä paskalta kaikki tai sit päinvastoin. Bändissä (Jussi, basisti Petri Loikala ja rumpali Honey Aaltonen.) on kolme hyvää jätkää ja kaikilla on yhtä paljon äänivaltaa. Ajan kuluessa olen huomannut, että ne mitkä minun mielestä on hyviä biisejä on toisten mielestä paskoja, ja ne mistä toiset tykkää, oli minusta paskaa, esim hittibiisi "Taivas saa odottaa". Itse pidän edellisen levyn ("Määränpää") sanoituksia vähän parempina. Uudemmilta (lauluntekijöiltä) puuttuu se henki, ne osaa teknisesti hirveen hyvin, mutta sieltä puuttuu vahvuus sanoista. Ovatko kappaleet tehty varta vasten tätä bändiä varten. Propaganda ei enää ole julkaissut pelkkää punkia. Elikkä Robert Johnsonia ja Elmore Jamesia ja sitte iskelmiä mitä osaan. Että oman kenttäni hoitaisin ja that it´s. Mutta sama linja kuin Eekin kanssa, mä vedän Hank Williamsia, mutta vielä enemmän bluesmatskua. Mä nautin näitten kundien kanssa soittamisesta, se kuulostaa hyvältä. Mä en ole ikinä huomannut, että mikä on hyvä biisi, mitä yleisö diggaa. Trubaduurikeikkoja on muutama tulossa. Uusi levysi "Yliannos bluesia", jolla keikkakokoonpanokin soittaa, on tähän asti levyistäsi tiukin kokonaisuus. Onko teksteissäsi joku tietty sanoma. Enkä sielläkään pysty kaikkea mahdollista laulamaan. Mitkä ovat Jussi Ketun lähiaikojen suunnitelmat. Ne tietää sen, mikä formaatti on. Ollaan tunnettu Vileniuksen (Heikki Vilenius, mies Propagandan takana) kanssa 80-luvun puolivälistä. Nyt ei olekaan enää vanhoja biisejä jäljellä kuin hyvin vähän. Mutta en kertonut kellekään. Vetikö Eeki omia Kallborek-biisejä. Samaan aikaan (Jussin levyn kanssa) julkaistiin myös countrylevy (Dave Forestfieldin "Worn Out Dreams"), joten tämä on Propagandan uusi haara, julkaistaan roots-musaa. On hirvitys, kun sanoitukset ovat syntyneet kymmeniä vuosia, eikä niitä synny nopeasti uusia. Parhaat hetket kun me soitetaan, on silloin, kun soitetaan kaikki kolme kimpassa. Tietysti semmoselle, joka alkaa vasta kuunnella, se voi kuulostaa hyvältä, ja se löytää sieltä enemmän. Mullekin on tultu sanomaan keikoilla, että miten se on niin vahva juttu. Mutta en mä pysty uusimpia laulamaan, että niitä vanhoja. Mä oon digannu Irwiniä, esim "Ei tippa tapa" on hyvä biisi, mä vedän sen nopeena punkcountryna. Esim viime vuonna Puistobluesissa nuorten hiphop-teltassa. Oon laskenut sen niin, että on viisi minuuttia aikaa, haen kokislasillisen ja sanon bändin pojille että "lähetääs töihin". Niitä on tehty sieltä 80-luvun puolivälistä asti, edellisellä ja tällä levyllä on aika paljonkin vanhoja biisejä. Mieluummin teen niitä keikkoja kuin lähden trubiksena soittaa. Ei mulla mitään varsinaista sanomaa ole. Marika Liuske ei ole omaa levyä tehnyt, ja olen pahoillani siitä, kun ihminen on aivan järkyttävän musikaalinen. Se on aika kova pala olla siellä yksin, kun pitää vastata bändiä. tuulipukukansan kapakoissa kasvattaa esiintyjää. Se oli hyvä koulu, olen hyvin hyvilläni siitä, opin paljon siitä. Silloin se sanoi, että jos sä joskus teet jotain, hän haluaa tulla basistiksi. Mä satun olemaan se, jolla on biisit ja joka uskaltaa laulaa. Niissä soitan puolet omaa matskua, ja karaokebaarissa pitää olla formaattia, huomentasuomi ja eitippatapa -pohjalta mennään. Siksi nämä biisit on jääneet tälle levylle. Keikkailu ns. Silloin se menee loistavasti, siinä on hirvee energia siinä hetkessä. Jengillekään ei oo kivaa, jos vetää lauluja lapusta, jukeboksista sais paljon kätevämmin. Haluan keskittyä keikkaan tekemällä jotain, enkä vaan odottaa. Biisejä tälle tehtiin jo Rudin loppuvaiheessa. Peruskokoonpanon lisäksi "Yliannos bluesia" -levyllä on vahvistuksena muita roots-henkisiä muusikoita. "Huomenta Suomikin" on alun perin countrya, joka koskettaa mua, jotain semmosta pitää olla. Pitäis olla vähän ruuvia kiristetty ja puukolla lyöty, sitten se ehkä onnistuisi. Joillain keikoilla oli ensin Kallborek-show ja kun jatkettiin duona, niin show jatkui, vaikka hahmon vaatteet oli päällä. Yhtiö on laajentanut alaansa. Petrin kanssa soitettiin Pekon Bluesputkessa. Annetaan arvoa niille, jotka ei tee niin siloista kaupallista. Vaikka se on hienosti tehty biisi, mutta se ei mahdu mun suuhun. Silloin pystyy käsittelemään naisten ja miesten välistä suhdetta
Aikoinaan se kuulosti mun korvaan liian tumpulta ja kesyltä, mutta myöhemmin mä oon pyörtänyt mun mielipiteeni. Siinä oli niin paljon sellaista huonoa fiilistä, että lopulta sitten kun mä lauloin niitä biisejä studiossa, oli paljonkin sellaista mistä mä en tykännyt, mutta mä vaan halusin sen pois käsistä. Mä mietin kun mä tein tota biisiä, että muistuttaako se liikaa Sam & Daven biisiä If You Want To Make Fool Of Somebody. 6
YLILUONNOLLINEN "Sul on numeroita mittarissa kuuteensataan sä olisit viilee vaikka sun pantais pataan hiukset hipoo pilvii kun sä lennät mun luo sul on aina hauskaa vaikket sä edes juo yliluonnollinen yliluonnollinen yliluonnollinen olet yliluonnollinen ..." (Niko Ahvonen & Cortina Jets: "Yliluonnollinen" levyltä Eläköön Vapaus!, 1998, BMG Finland) BN: Tämä soi jopa radiossa. Levy-yhtiöstä tuli milloin vihreää, milloin punaista valoa. BN: Vaikka ykköslevy Painovoimaa Vastaan ylsi listan sijalle 35 ja toinen, Eläköön vapaus oli sijalla 26 eli menestyi edellistä paremmin. BN: Mitäs me kuunneltaisiin Tuhannen Tanssin Tasavalta-levyltä. BN: Tehdään niin. NA: Tiedätkö mihin perustuu mun fiksaationi tähän biisiin. Se oli oikeesti
Osa unelmista toteutuu, jääköön muu ..." (Niko Ahvonen & Cortina Jets: "Nainen Ja Mies" levyltä Tuhannen Tanssin Tasavalta, 2001, BMG Finland) NA: Toi Eeron kitarasoolo tässä levyllä on upea. Siitä
"Mä olen aina halunnut tehdä sellaista musaa, jota voi soittaa radiossa, mikä toimii, mistä voi olla iloa ihmisille ja mistä mä voin tienata vähän."
mun ajatus ja mä ajattelin, että nyt tää toimii! Eikä siinä ajatuksessa mitään väärää ollut. BN: Tässä levyssähän oli jotenkin ihan erilainen saundi kuin edellisillä levyillä, jotenkin paljon "diskompi" ilme. kyllä siinä matkalla kariutui monet unelmat ja fiilikset laski. Samaan aikaan sattui vielä semmoinenkin kupru, että meidän keikkamyyjä rupesi sekoilemaan. No, kakkoslevyn myynti ei vastannut alkuunkaan sitä, mitä levy-yhtiö odotti. Pimeyden Nopeus on sitten toiseksi paras, muiden sijoitus riippuu päivästä. NA: Sehän ei kerro kokonaismyynnistä, sehän on vain tilanne verrattuna muihin. Vaikka mä olin tietoinen siitä, ettei levy-yhtiöt ole mitään hyväntekeväisyyskerhoja, niin kyllä mulla siinä sellainen hybris oli päällä. Ajatus tolla levyllä oli ihan selkeä: tehdään modernia bluessoundia ja tehdään sellainen levy, joka soi. Ensinnäkin ekat levyt, jotka mä oon saanut koskaan oli mutsilta saatu Beatlesien Greatest Hits ja faijalta mä sain Ray Charlesin kokoelman, jonka ensimmäinen biisi oli Messaround. Bluesia ja Cropperia organisoidussa muodossa. NA: Mun mielikuvituksessa tää levy kuulosti vähän enemmän siltä, miltä me kuulostetaan keikoilla, ikään kuin vähän rujompi saundi. Mä muistan, kun levy-yhtiö maksoi meille demolevyn tekemisestä. Mä kävin monta kertaa viikossa Eevan kämpillä sovittamassa ja funtsaamassa niitä biisejä. Loppujen lopuksi biiseistähän tässä on kysymys ja albumien julkaiseminen on oikeastaan ihan dorkaa juttua, biisit pitäisi julkaista vain sinkkuina. NA: Yliluonnollinen soi jopa enemmän radiossa kuin Onnen Ongintaa, se oli jonkinlainen radiohitti. BN: Levyn listamenestys oli kuitenkin paperien perusteella edellisiä vastaava... Mä olin kyllä joskus huonona siitä kaikesta mitä siihen aikaan tapahtui, mutta myöhemmin mä olen tullut siihen tulokseen, että se oli mun ylpeys, jota loukattiin eikä mun paikkaani maailmassa taiteilijana... BN:Tästähän on sulla olemassa monta erilaista versiota: on Bullworkersien kanssa tehty
poikennut Painovoimaa Vastaan levystä, ehkä siinä oli hieman enemmän sitä diversiteettiä. Mun levyt oli kuitenkin kalliita tehdä, niissä oli paljon väkeä soittamassa. Tehtiin päivässä Finnvoxilla ton levyn biisit, siten kuin mä halusin ne tehdä. Se laiva upposi oikein kunnolla ja kaikki siitä kärsi, mutta mulle kävi kaikkein huonoimmin, kun mä en ollut kuitenkaan sellainen vetonaula kuin nämä isoimmat nimet. NA: Arvaa kenellä oli hyvät Teosto-tulot tohon aikaan. Se edelleen rohkaisi mua ja mä kuvittelin, että mä voisin "put the blues on charts". peittävä kosketinsoitinmatto, viulukoneet ja katkottu bassokulku kehräävät auki risteilijän kansipaikan raukean tunnelman auringon laskiessa peilityyneen mereen...)
Messaround, sitten tämä ja vielä Regalsienkin versio. Mä luulin liikaa itsestäni ja luulin, että kaikki asiat tapahtuu yhtä nopeasti kuin mun päässäni. NA: Ai oli vai. Ja siinä mä katson onnistuneeni. (...perkussiivista sihinää ja sadepisaranomaisia plopsahduksia... Me oltiin Rocktopsilla, samassa toimistossa, joka myi J.Karjalaista, Don Huonoja, Aikakonetta jne. Bändi joutui treenaamaan ihan helv...tisti. Mä tein sävelen ja muistaakseni myös soinnut tuohon, mutta orkestraatio ja sovitus on Eevan käsialaa. Mä halusin näyttää, mitä me osataan. Silloin Janne sanoi: "myyty"! (naurua) Ja niin Messaround tehtiin Shaggy referenssinä ja vedettiin ne lehmänkellot jonkun feiserin tai vastaavan läpi, että saatiin mahdollisimman kipeät saundit. Kun se sitten julkaistiin, niin edellisestä levystä oli liian pitkä aika. Toki siitä lopullisesta tuli monin paikoin paljon parempi, olihan siinä Eeva vetämässä sitä botskia, mutta... Siinä oli paljon
· 3 - 2010
- 30 -. Toiseksi Messaround on vaan helv...tin hyvä biisi ja mä osaan vetää sen ja mä oonkin esittänyt sitä jossain muodossa kaikkien kokoonpanojen kanssa, joissa mä oon ollut mukana. Vaikka mun faija ei ollutkaan mikään maailman hienoin ihminen, niin mä halusin ilmeisesti tehdä siihen vaikutuksen. Mä olin sitä ennen kuullut Little Richardia ja Chuck Berryä, mutta kun mä kuulin Messaroundin, niin mä tajusin että "täähän on kanssa rokkenrollia!". Mutta onhan toi tunnelma ihan erilainen. BN: Eihän tää levy saundillisesti niin paljon
7
NAINEN JA MIES "Nainen ja mies on luotu toisilleen, se on niin, se on niin kahdestaan ne lastaa kivireen, naimisiin, naimisiin Ne vannoo papin eessä polvillaan, iankaikkista rakkautta
kuluikin sitten helv...tin pitkä aika ennen kuin levy äänitettiin samoilla biiseillä ja siitä tuli ihan eri kuuloinen. Mä tienasin Teostosta ihan perk...sti. Mun vanhemmat eros, kun mä olin jotain seitsemän ja kun me tehtiin Bullworkersien kanssa Messaround, niin mä muistan, kun mä marssin Hakikseen mun faijan kämpille ja löin levyn sen kouraan ja sanoin, että mä oon tehnyt nyt tän biisin. Tätä versiota kun tehtiin niin (tuottaja) Haaviston Janne kysyi, että minkä ihmeen takia toi laulu pitäisi laittaa levylle. Se oli moka. No, mä selitin sille, että mä oon kuullut radiosta tällaista artistia kuin Shaggy, joka vetää tällä dum-diki-dum-diki-tyylillä sellaista biisiä kuin Oh Carolina, Carolaina ja että siinä paukkuu lehmänkellot. NA: Joskus 80-luvulla, kun oli vielä makulatuuripaperinen Soundi, niin siinä oli Tuhannen Tanssin Tasavalta -niminen palsta, josta mä blokkasin ton levyn nimen. Ja sitä seurasikin sitten se, että kun mun visio oli, että tehdään myyvää, räväkkää bluesia uudella tyylillä ja levy-yhtiön visio oli jotain ihan muuta, niin kolme vuotta tehtiin Tuhannen Tanssin Tasavaltaa tappavassa hiljaisuudessa ja riideltiin Asko Kallosen kanssa biiseistä. NA: Kuunnellaan Nainen Ja Mies, koska mä haluaisin tuoda meidän kitaristia Eero Laakkosta esille. BN: Oli todella outoa kuulla vuonna 1998 tollainen biisi radioaalloilla radiohittinä, sehän oli soittolistalla sijalla kymmenen. Mutta sen levyn teossa tuskastuttiin, minä ja Eeva. Näin jälkeenpäin mä voin sanoa, että Maijasen Paven tuotanto meidän ekalla levyllä on ehdottomasti paras noista suomenkielisistä levyistä. Sävellys sävellyksen sisällä. No siinä jossain se killui
toimituskulut
Tapahtumanumerolla 100121 liput R-kioskilta ilman ennakkovarausta.. Live Nation proudly presents
Kulttuuritalo, Helsinki
la 10.7. klo 19
ovet auki klo 18
Liput 48,+ mahd
·3-2010
- 38 -
Kokin talon navetta, Pusulantie 1027, Ikkala. Pertti Nurmen Blues-valokuvia 1970-2010 2.7.- 8.8. Lauantai 7.8.
klo 17.00
Liput Lippupalvelu, Lukutoukan Kirjakauppa ja Kamut ry 045-127 6399. Tämä tapahtuma on alkusoittona Pohjanpirtin iltajuhlalle.
klo 20.00 Pohjanpirtti: Sulattofestivaalin 2010 pääesiintyjä:
Louisiana Red &
Little Victor´s Juke Joint (USA),
Louisiana Red elää uutta renessanssia ja hänen hedelmällinen yhteistyönsä Little Victorin kanssa on tuottanut yhden hänen pitkän tuotantonsa parhaista levyistä: Back to the Black Bayou, joka on Grammy ehdokkaana. Olemme ylpeitä, että Sulattofestivaali voi esitellä bluestaiturin, jonka elämä on ollut välillä raskasta, mutta jolle musiikki on antanut elämäntehtävän.
HOODOO-revue
koostuu nykybluesin huipuista: Jo Buddy & Down Home King III, Tomi Leino Blues Band, Juho Hurskainen & Jays Frantics
HooDoo Revue tuo Bluesin ja rytmimusiikin arreaitan tähän hetkeen. - 8.8.2010
Torstai 5.8. s u l a t t o f e s t i v a a l i . i n f o
F E S T I V A A L I KARKKILASSA 5.8. Jo´Buddy & Down Home King III julkaisi 5.3.2010 kolmannen levynsä Everyting´s Gonna Be Alright! Ja Tomi Leino julkaisee uuden levyn ensi kesän Puistobluesissa.
Raimo Pitkäsen taidenäyttely `Kukinta´ 10.6..- 27.6. Katso Sulattofestivaalien runsas muu ohjelma: www.sulattofestivaali.info
klo 22.30 Ravintola Pilvenhattara Sulatto Klubi: Mike Westhues (USA) Kokin talo, Ikkala
Pertti Nurmi esittelee blueskuviaan ja niiden taustoja Finnish Blues Society esittäytyy
Sulattofestivaali ja Finnish Blues Society tekevät yhteistyötä järjestämällä Pertti Nurmen ansiokkaan Blues-valokuvien näyttelyn Nummi-Pusulan Ikkalaan Kokin talon Blues-navettaan. Kahvila auki klo 13-19 joka päivä, sunnuntaisin tarjolla lounas.
Tapahtumaa tukevat:
TA I D E S U L AT T O
Lukutoukan KIRJAKAUPPA
Väre Rent. Finnish Blues Society sai arvostetun Blues Foundation palkinnon Memphisissä merkittävästä ja pyyteettömästä työstä Bluesin ja rytmimusiikin hyväksi. w w w
liput ennakkoon lippupalvelupisteistä 49 e / ovelta 55 e klubit 16.6 Cafe Sali klo 19, Buena Vista klo 20, Bar Hovi klo 22 (12 e) jatkot 17.7. pääkonsertti 17.7. Bar Hovi 22-04. klo 17 alkaen. k-18