PLUSSA 2–3. PERJANTAINA 25. KESÄKUUTA 2021 Rikos 80-luvulta ”Uusi tutkintahan lähti käyntiin sillä, että poliisi päätti itse, että nyt ratkaisen tämän jutun.” Näin arvioi Martina Kronström (vas.), joka puolustaa oikeudessa tanskalaismiestä, jota epäillään murhasta Viking Sallyn helikopterikannella vuonna 1987
Viime vuosina hän on ollut mukana monessa isossa oikeudenkäynnissä Jippiistä Talvivaaraan ja journalistien vainosta poliisijohdon syytteisiin. VIIKON KESTÄNYT Sally-oikeudenkäynti vietiin läpi toukokuun lopussa. . Hän ei muistanut kuulleensa koko jutusta aiemmin. Viking Sally -murhan mediahuomio oli muisto vain, kun asianajaja edusti työriitajutussa päämiestä viimeisessä istunnossaan ennen kesälomaa. Tanskalainen epäilty tunnettiin suomalaislehdissä heti tapahtuneen jälkeen 18-vuotiaana ”partiopoikana”. –?Yritin kotonakin kysellä, olenko mahdollisesti joskus matkustanut sillä laivalla. Enemmän ihmisten kuin paperien parissa viihtyvistä sukeutuu usein asianajajia. –?Olen ollut niin pieni teon aikoihin. Viking Sallyn murhajuttu tuli asianajajalle yllätyksenä MATTI POSIO TEKSTI. Samanaikaisesti tanskalaisepäillylle määrättiin myös tanskalainen asianajaja, Henrik Hasseris Olesen. PERJANTAINA 25. Murhasta Viking Sallylla hän ei muista edes kuulleensa ennen kuin juttu tuli itselle. Ainoa vaihtoehto oli silloin Åbo Akademi, sillä Helsinkiin tai Turun yliopistoon hakeakseen hän ei osannut suomea tarpeeksi hyvin. –?Meillähän on Suomessa yllättävän paljon tällaisia ratkaisemattomia. –?Oli aika iloinen soitto, kun saatoin sanoa isälle, että käypä pankin kautta tullessasi, Kronström hymyää. Kronström on yksi Sotamaan asianajotoimiston kolmesta osakkaasta, ja juttuja tarjotaan laidasta laitaan maineen levitessä. Rikosjutuissa päämiehet ovat valkokaulusväkeä, jonka koulutustausta suunnilleen vastaa omaa ja jolle on taattava paras mahdollinen?– tai oikeudenmukaisin – lopputulos. Kronström sai laajinta kansainvälistä julkisuutta aiheuttaneen tapauksensa puhtaalta pöydältä. Syynä oli oikeustoimi nimeltään puolustajan määrääminen. KESÄKUUTA 2021 2 FORSSAN LEHTI PLUSSA A sianajaja Martina Kronström tuijottaa tietokonetta Helsingin toimistossaan ja odottaa, että oikeuden ratkaisu kilahtaa ilmoitetulla hetkellä sähköpostiin. Aleksanterinkadun virtaviivaisessa toimistossa istuu kuitenkin sama työmyyrä kuin ennen ja kertoo käyttävänsä juttuihinsa aikaa ”vähän liikaakin”. Jos olen silloin kuullut siitä, en ole ymmärtänyt siitä mitään, Kronström kohauttaa olkapäitään. Tämä antoi Martina Kronström tekee arkista työtään esimerkiksi Helsingin hovioikeudessa. On se hyvin mahdollista, sillä siihen aikaan kuitenkin matkustettiin kerran vuodessa laivalla Tukholmaan. Opastetulla kierroksella käveltiin muutama kilometri Helsingin keskustassa, ja pelkästään sille matkalle mahtui vaikka kuinka monta murhamysteeriä. Asianajaja Martina Kronström hoitaa tavallisesti riitajuttuja tai rikospuolelta valkokaulustapauksia. Tanskalaiskollegan välityksellä kaksikko pääsi epäillyn juttusille ja selvittämään tämän tekemisten taustoja saman pöydän ääressä. Isä löi kannustusmielessä vetoakin, ettei tytär pääsisi oikeustieteelliseen sisään. Se on jopa yllättävää, sillä murhamysteeristä oli kirjoitettu usealla vuosikymmenellä ja tehty suosittuja podcasteja tosielämän rikostarinoiden ystäville eri kielillä. Kronström nauraa saaneensa ainoan kokemuksensa selvittämättömistä murhista viime vuonna, kun Sotamaan asianajotoimisto kävi virkistyspäivänään Töölön murhakierroksella. Tarpeeksi riipaisevaa oli ensimmäistä kertaa joutua selittämään lapsille, miksi äiti yhtäkkiä viettää aikaa vapaalla jalalla olevan murhaepäillyn seurassa Tanskassa ja Turussa. kesäkuuta, kun Varsinais-Suomen käräjäoikeuden on määrä antaa ratkaisunsa monin tavoin poikkeuksellisessa murhaoikeudenkäynnissä Viking Sallyn helikopterikannella vuonna 1987 tehdystä veriteosta. Oikeuslaitokselle on hyvin tyypillistä, että juristien lapsistakin tulee asianajajia, tuomareita tai syyttäjiä. Lähinnä sellaisia oli nähty isän asiakkaina, joille tämä rakensi kesämökkejä. . Nykyään suurin osa työstä tapahtuu suomeksi, ja termeille pitää useimmin etsiä ruotsinkielisiä vastineita. Sydän pamppaillen Kronström avaa asiakirjan ja kiiruhtaa heti loppuun riville, joka kertoo tärkeimmän: tuomion. Perhettään asianajaja ei Töölön kierrokselle uskaltaisi viedä. Normaalisti Kronström ei hoida ”oikeiden rikollisten” väkivaltaisia juttuja. . Olihan aina tuntunut tärkeältä esimerkiksi se, että itselle annetaan täsmälleen sama asia kuin siskolle tarkalleen samassa iässä. Suomessa ruotsiksi istuttaville käräjille tarvittiin kielitaitoinen suomalainen asianajaja edustamaan epäiltyä. Näin tapahtuu myös keskiviikkona 30. Kukaan suvusta ei ollut aiemmin käynyt yliopistoa. Saksalaisreilaajan kuolemaan ja hänen naisystävänsä vammautumiseen johtanut vanha rikos on poikkeuksellinen oikeushistoriassa, mutta vielä poikkeuksellisempi oikeudenkäynti on tanskalaisepäillyn suomalaiselle asianajajalle. Kronström kertoo abivuoteen saakka olleen itsestään selvää, että hänestä tulisi opettaja. Tentteihin päntätessä hän muistaa etsineensä sanakirjasta joka toisen suomenkielisen sanan. KRONSTRÖM EI hakeutunut puolustamaan Viking Sallyn murhaepäiltyä. On hyvin mahdollista, että ilman Suomen juristikunnassa ani harvinaista tanskan kielen taitoaan Kronström ei olisi päätynyt vaikuttamaan Viking Sallyn murhamysteerin ratkaisuun. KUVA: Mauri Ratilainen / Com.pic . Oikeudentuntoista nuorta alkoi kuitenkin kiinnostaa outo vaihtoehto, juridiikka. . Normaalisti Kronströmin jutuissa on kyse työriidoista tai taloyhtiöiden kärhämistä, hometaloista. Epäillyn tanskalaismiehen rinnalla nähtiin vakavailmeinen ja perusteellisesta tapauksiin paneutumisestaan ylpeä asianajaja, joka aikoinaan pienestä Turunmaan saaristolaiskunnasta opiskelemaan lähtiessään ei tuntenut kunnolla yhtäkään juristia. . Kun vääryyden huomasi, mielipiteen piti kuulua
TUNNETUN ASIANAJOTOIMISTON toimitusjohtajaa voi kuvata työssään menestyneeksi, ehkä jopa edelleen kirkastuvaksi tähdeksi. Monessa isossa jutussa Kronströmin päämiehet on lopulta vapautettu, joskin asianajajan – ja monen hänen kollegansa – mielestä media muistaa liian harvoin uutisoida syyttömyydestä kertovia tuomioita. ASIANAJAJALLA EI OLE sitä ylellisyyttä, että yhteen juttuun voisi keskittyä kaiken aikaa. Asianajajien mielestä tekstiviestit naiselle kertoivat aivan muusta kuin murhan todellisesta tunnustamisesta. Työn tinkimättömyyteen ei saa vaikuttaa esimerkiksi palkkiotaso, joka puolustajan määräyksellä tai vaikka oikeusavun kautta tehtäessä ei ole riittävä tarvittavaan työmäärään nähden. Kronström pitää hämmästyttävänä tapaa, jolla poliisi käynnisti vanhan tapauksen tutkinnan uudelleen vuosikymmenten jälkeen. Sitten katsotaan, että rangaistus on oikeanlainen suhteessa tekoon, Kronström vertaa. Sitä oli tosi traagista seurata läheltä. Poliisin hankkimat tunnustukset taas oli hankittu vieraalla kielellä ja ilman asianajajaa. Nuorena juristina Kronström osallistui aikanaan Suomen suurimpaan rikosjuttuun, Jippiin tapaukseen. Monelta menee maine jo siinä, kun otsikoidaan syytteet isolla. Heti oikeudenkäynnin alussa käräjäoikeus päätti rajata nämä syyttäjän esiin nostamat todisteet ulos jutusta. FL–LM Martina Kronström tekee arkista työtään esimerkiksi Helsingin hovioikeudessa. Silloinhan ei ollut dna-tutkimuksia ja vastaavia. LOPPUVUODESTA 2020 syyttäjä nosti syytteen murhasta, mikä teki rikoksesta yhden vanhimmista Suomessa oikeuteen tuoduista. Kronströmillä on perässään vain yksi toimittaja, eikä ilman tätä juttua olisi yhtäkään. Toisaalta Turun satamaan vain muutamaksi tunniksi pysäytetyllä laivalla oli liikuttu aika vapaasti. –?Nimi ehti vaihtua ja tulla kaksi lastakin siinä välissä, Kronström kertoo. Kronström korostaa, että jokainen päämies ansaitsee aina parhaan ja perusteellisimman mahdollisen edustuksen oikeudessa. – Sen tyyppisissä asioissa eväät kiistää itse tekoa ovat ihan erilaiset kuin pääosassa meidän hoitamiamme asioita, joissa kyse on vaikeammasta juridiikasta ja laajemmasta argumentoinnista ja näytöstä. Kyllä varmasti moni asia olisi nyt hoidettu eri tavalla. Käräjillä kaikki oli valmista naisen kuulemista varten, mutta tämä päätti olla todistamatta. Sallyn jutussa olikin enemmän tarvetta juridiikalle kuin tavanomaisissa uusissa murhissa. Kun jossakin jutussa istutaan käräjillä tai hovissa, siihen keskitytään täysillä. Asianajajana Kronström kuvaa itseään sellaiseksi, joka haluaa olla varautunut kaikkeen. PERJANTAINA 25. Sally-tapauksen nostamista uudelleen aktiivisen tutkinnan kohteeksi on perusteltu poliisin saamalla uudella tiedolla. –?On ehkä tullut vähän sellainen sokea piste. KUVA: Riitta Salmi / LM. Hyvin pieniäkin asioita on tutkittu pedantisti silloin aikanaan. Joskus sitä kestää tunteja, toisinaan viikkoja tai kuukausia. Suomi ei ole aidosti kaksikielinen maa, sillä yleensä kaksikielinen juttu päätyy helpommin suomenkieliselle osastolle. – Melkein jokaisen loppulausunnon jälkeen märehtii sitä, että jäi joku lause sanomatta. Sen sijaan alkuperäistä vuoden 1987 rikostutkintaa epäillyn asianajaja kehuu. Aikaisena alkukesän aamuna Kronström on kuitenkin mitä arkisimmissa töissään Helsingin hovioikeudessa. Viking Sally -murhan mediahuomio oli muisto vain, kun asianajaja edusti työriitajutussa päämiestä viimeisessä istunnossaan ennen kesälomaa. –?Jokainen on syytön, kunnes toisin todistetaan. Hänet on myös tuomittu rikoksista aikuisiällä. Viime vuosina Kronström on erikoistunut journalistien häirintätapauksiin ja alkanut opiskella sananvapaustematiikkaa Oxfordin kurssilla. Vehkoo sai kitkerän sakkotuomion kutsuttuaan Facebookissa oululaista kunnallispoliitikkoa natsipelleksi. Viking Sallyn tapauksessa epäilty on monella tapaa mielenkiintoinen persoona. KESÄKUUTA 2021 FORSSAN LEHTI 3 PLUSSA auliisti haastatteluja silminnäkijän ominaisuudessa siitä, miten oli löytänyt Sallyn helikopterikannelta yöllä vakavasti haavoittuneet saksalaiset ja auttanut heidät suojaan. Martina Kronström matkusti aiemmin Tanskaan rakentaakseen luottamuksellisen keskusteluilmapiirin päämiehen kanssa. –?Entinen toimitusjohtaja joutui antamaan jutulle kasvot. Kronström hoiti tapausta kuusi vuotta. Hän ei halua, että oikeudenkäynnissä joku nostaisi esiin asian, josta hänellä ei ole mitään käsitystä. Kronström tarjoaisi mielellään olkapäätä pitempään kuin voi, mutta muut asiakkaat eivät odota. Lopulta syyttömäksi todettiin myös Talvivaaran johto, ainakin tiedotusrikoksiin, ja poliisin ylin johto, jonka kylkeen jäi silti hämäräperäinen mielikuvaleima pitkäksi aikaa. Kronströmin tehtävänä on avustaa työnantajaa harvinaisessa, kokonaan kaksija sekakielisessä oikeudenkäynnissä työriidasta. –?Vaikuttaa siltä, että silloin on tehty oikeasti hyvin perusteellista tutkintaa niillä keinoilla, mitä heillä silloin on ollut. Pienen oikeussalin ovi kolahtaa. Kronström on ollut viime vuosina mukana kohutuissa jutuissa Talvivaarasta korkeimman poliisijohdon rikossyytteisiin. –?Arvoisa puheenjohtaja, asianajaja aloittaa topakasti. Talousrikosasioissa kyse ei ole yksittäisestä teosta vaan pidemmästä tapahtumien ketjusta ja isosta kokonaisuudesta. Tunnelma ei voisi olla kauempana Viking Sallyn oikeuskäsittelystä, jota seurasi kymmeniä toimittaja ja tv-kameroita. Jippii-juttu kuvastaa oikeuden rattaiden hidasta pyörintää, joka rasittaa niin asianajajia kuin löyhässä hirressä pidettäviä syytettyjä. Vielä vanhempi tapaus on ollut Bodominjärven kolmoismurha, jossa siinäkin päädyttiin syyttämään alkujaan silminnäkijää, neljättä teltassa ollutta henkilöä. Ja se näkyy sitten läpi tutkinnan. Useimmiten kyse on siitä, että keskustellaan rikosnimikkeestä ja tarjotaan päämiehelle oikeudenmukainen oikeudenkäynti. Kronström on edustanut Ylen toimittajaa Jessikka Aroa niin sanotun ”MV-lehden” laajassa rikosvyyhdissä ja free-toimittaja Johanna Vehkoota jutussa, joka on jo korkeimmassa oikeudessa. – Uusi tutkintahan lähti käyntiin sillä, että poliisi päätti itse, että nyt ratkaisen tämän jutun. –?Normaalimmissa murha-asioissa tekoa ei ole edes mahdollista kiistää. Hän menetti oikeastaan kaiken, vaikka loppujen lopuksi hänet todettiin syyttömäksi. Hän on vaihtanut nimensä. Se voi olla joku pieni ja aika merkityksetönkin asia, minkä itse kokee jääneen pois. Poliisi päästi hänet tutustumaan siihen kahden tiiviin työpäivän ajaksi. KUVA: Mauri Ratilainen / Com.pic Asianajaja Martina Kronström Helsingin Hovioikeudessa oikeussalissa KUVA: Mauri Ratilainen / Com.pic Viking Sallyn murhasta epäilty ja hänen asianajajansa pitämässä taukoa Varsinais-Suomen käräjäoikeudessa. Kyllä se rasittaa, mutta en usko sen yhden lauseen koskaan asiaa ratkaisseen. Puhelut ja sähköpostit alkavat kasaantua. –?Siivoojat siivoilevat ja heittelevät myssyjä roskikseen ja siivoavat verijäljet vessoista puhumatta siitä poliiseille. Kronströmin mukaan epäillyn viestit ja niistä tehdyt poliisikuulustelut eivät olleet ratkaisevia puolustukselle. Epäilty voi olla rikollinen muissa asioissa, mutta se ei tarkoita hänen olevan syyllinen murhaan, Kronström sanoo. Mutta kyllähän silloin on hyvin laajasti otettu kengänjälkiä ja tutkittu sormenjälkiä. Yli 30 vuoden takaisen tutkinnan ja näytön varassa on toimittava. Se tarkoitti Kronströmin mukaan tekstiviestejä, joissa epäilty kertoi tuntemalleen naiselle tappaneensa ennenkin, siellä laivalla. Kyse oli samasta rikosepäilystä kuin Sotamaan juristeille kuuluneessa Talvivaara-jutun haarassa: tiedottamisrikoksesta. Päämiehen kanssa tapaus on käyty läpi perinpohjaisesti, ja ruotsinkielisiä palkkalaskelmia on suomennettava lennosta. Työ on luonteeltaan on ja off, minkä asiakkaat voivat toisinaan kokea juristien yleiseksi kylmäsydämisyydeksi
Hän kertoo kuvaavansa kohteita niin pitkään kuin päivänvaloa riittää. Kyse on muusta kuin penkissä istumisesta. KOTKAVAARA kuvaa kirkkojen ulkokuoret yksityiskohtaisen tarkasti. Esimeriksi Josef Stenbäckin (1854– 1929) kirkot ovat aika samantyylisiä, hän sanoo. . KOTKAVAARA on kuvannut kaikkiaan 954 kirkkoa tai kirkkosalia. – Kuvia tulee paljon erityisesti silloin, jos kirkossa on paljon kiinnostavia yksityiskohtia tai kyseessä on sakarakirkko. Kaikkiaan hänen kuva-arkistonsa käsittää yli 55?800 kuvaa. Lukuun sisältyvät Uusklassisia piirteitä omaava Himangan keltainen puukirkko on Paavo Kotkavaaran tämän hetkinen suosikkikirkko. Tämän aukeaman kirkkokuvat ovat Paavo Kotkavaaran ottamia. – Olen ajanut varta vasten Vantaan Tikkurilaan ja Utsjoelle, joissa molemmissa oli sellainen kirkko, jota en ollut vielä kuvannut, Pohjois-Pohjanmaalla Kempeleessä asuva Kotkavaara sanoo. Periaate on, että lomamatkalla poiketaan sinne, missä on vielä sellainen kirkko, jota Kotkavaara ei ole kuvannut. En tiedä, tuleeko se kristinuskosta vai mistä, mutta kyllähän kirkko sellainen rauhan paikka on, hän sanoo. PERJANTAINA 25. Kirkon kuvaaminen on Paavo Kotkavaaralle täyttä työtä, niin pitkään kuin päivänvaloa riittää. – Minun harrastukseeni ei liity mitään uskonnollista, vaan kuvaan kirkkoja niiden arkkitehtuurin vuoksi, hän sanoo. Onko tässä Suomen kaunein kirkko. Vanhoissa kirkoissa hetken ajan hän näkee mielessään, miten kirkkoväki ennen vanhaan istui sarkavaatteissaan pimeässä kirkkosalissa. . Sisätilat hän kuvaa aina kun siihen on mahdollisuus. –?Kun lapset olivat pieniä, silloin piti tehdä kompromisseja, mutta vaimoni on ollut harrastukseni kanssa kovilla, hän naurahtaa. Kotkavaara on kuvannut kaikki Suomen kirkkorakennukset ja kirkkosalit. – Kyllä siellä aina rauhoittuu, ja jos kesällä on kuumaa, niin kirkon sisällä on usein mukavan viileää. Tätä nykyä miehellä on tiettävästi yksi laajimmista yksityisistä kirkkokuvakokoelmista. Hän arvostaa sitä, että Suomessa seurakunnat ovat huolehtineet vanhojen kirkkojen kunnostuksesta ja historian vaalimisesta. AIEMMIN Kotkavaara on kuvannut luontoa ja lapsiperheen arkea sekä yhteisiä lomamatkoja. Kirkon sisätilat ja ulkokuori on remontoitu vuosina 2010-2011. – Vanhoista kirkosta tunnistan jo päällepäin, kuka sen mahdollisesti on suunnitellut. KUVA: Neosng Guest . Hän on itseoppinut kuvaaja, joka käyttää kesälomamatkalta ostettua puoliautomaattista järjestelmäkameraa. Kotkavaaraa viehättävät erityisesti perinteiset puukirkot. Ahvenanmaan pyöräilymatkan aikana Kotkavaara kuvasi 19 kirkkoa. Jokaisesta kirkosta on otettava niin monta kuvaa, että sen kaikki sivut ja nurkat ja yksityiskohdat on saatu talletettua. Stenbäck on suunnitellut sekä puuettä kivikirkkoja. Paavo Kotkavaara on ajellut autolla ja pyörällä tuhansia kilometrejä vain siksi, että voisi kuvata vielä yhden kiinnostavan ja kauniin kirkkorakennuksen. Lisäksi hän on kuvannut kirkkoja PohjoisRuotsissa ja Norjassa. KESÄKUUTA 2021 4 FORSSAN LEHTI PLUSSA M atkamittariin kertyy isoja lukemia, kun intohimona on bongata kaikki maamme kirkot. Kirkkobongarin harrastukseen ei liity mitään uskonnollista, vaikka hän viettää tarvittaessa päivän kirkossa. Kirkko on valmistunut 1790-luvun puolessa välissä. MINNA AKIMO TEKSTI. Kovin kauan Kotkavaara ei kirkon penkissä istu. Koti-Suomessa yli tuhannen kilometrin ajomatka vain yhden kuvaamattoman kirkon vuoksi ei ole matka eikä mikään. Sisältä kuvaan kirkosta niin alttarit, saarnastuolit, käytävät kuin urkuparvet, hän sanoo. Stenbäck suunnitteli elämänsä aikana kymmeniä kirkkorakennuksia sekä useita kellotapuleita. . Yhdestä kirkosta Kotkavaaralla on keskimäärin 53 hyvää kuvaa, mutta esimerkiksi Turun tuomiokirkosta ja Pohjois-Pohjanmaalla sijaitsevasta Limingan kirkosta on yli kaksisataa kuvaa. Harrastus on kestänyt vuosia, ja sen mukaan on suunniteltu myös perheen kesälomia. Hän sanoo, että vanhojen kirkkojen sisällä aika pysähtyy, ja silloin hän voi jopa istahtaa hetkeksi kirkon penkille
Nythän Ruotsin Norrbotten ja Västerbotten on jo lähes kokonaan kuvattu, Kotkavaara sanoo. PERJANTAINA 25. 5. Kirkon on suunnitellut arkkitehti Jacob Rijf, mutta rakennustyötä johti hänen veljensä Carl Rijf. Täysin kirkkojen kuvaaminen ei ole jäänyt, sillä kirkkorakennuksetkin elävät ajassa. ”Kuvia tulee paljon erityisesti silloin, jos kirkossa on paljon kiinnostavia yksityiskohtia tai kyseessä on sakarakirkko. • Kotkavaaraa puhuttelevat kirkon koristeellisuus ja jugend-vivahteet. FL–LM Paanukattoinen ja punamullattu Keuruun vanha kirkko on yksi Paavo Kotkavaaran suosikeista. • Ristikirkon mallisen kirkko rakennuksen ulkomuoto muuttui 1897, kun kirkon tornia pidennettiin ja ikkunoiden yläosan muotoa muutettiin. Viimeiset vuodet hän on keskittynyt arkistojensa järjestelyyn kuten kuvien läpikäymiseen ja järjestelyyn. Pohdin, josko kuvaisin kaikki Ruotsin kirkot. Kirkon sisäremontti ja ulkomaalaus valmistui kesällä 2010. Jonkinlaiseen päätepisteeseen Kotkavaaran harrastus tuli hänen omana syntymäpäivänään 9. Se näkyy myös hänen viisi kauneinta kirkkoa -listallaan. Kotkavaaran oma kirkkotilastointi perustuu vuoden 1965 kuntajakoon sekä vanhoihin läänin rajoihin. Kirkkorakennus on valmistunut 1693. Kirkko on rakennettu vuosina 1756–1759. IITIN KIRKKO • Iitin kirkko sijaitsee Kymenlaaksossa. ORTODOKSIKIRKKOJA tai vapaiden suuntien kirkkoja tai kirkkorakennuksia hän ei ole kuvannut. Näiden lisäksi Kotkavaara on kuvannut erilaisia kyläkirkkoja sekä rauniokirkkoja. KUVA: Paavo Kotkavaara evankelisluterilaisten seurakuntien omistamat kirkot sekä yksityishenkilöiden omistuksessa olevat kirkkorakennukset. Kirkon on suunnitellut arkkitehti Frans Anatolius Sjöström. Punainen on myös Pohjois-Kymenlaaksossa olevan Iitin kirkko. Kotkavaara kiittelee erityisesti kirkkorakennuksen katon muotoa. KAJAANIN KIRKKO • Keskellä Kajaanin kaupunkia sijaitseva kirkko valmistui vuonna 1896. Kirkko on rakennettu 1693, mutta punaisen värin kirkko sai vasta myöhemmin, 1800-luvulla. – Jos seurakuntakodin yhteydessä on piispan vihkimä kirkkosali, lasken sen kirkoksi. 3. – Minulla pitää olla jokin kiinnekohta, jonka mukaan kunnat ja kirkot lajitellaan. KESÄKUUTA 2021 FORSSAN LEHTI 5 PLUSSA Paavo Kotkavaaran perheessä kaikki lomamatkat on suunniteltu kartta kädessä ja kirkot mielessä. Lisäksi olen kuvannut sellaisiakin kirkkoja, jotka nyttemmin ovat purettuja. 1. Kirkon peruskorjaus valmistui vuonna 2006. Sisältä kuvaan kirkosta niin alttarit, saarnastuolit, käytävät kuin urkuparvet” PAAVO KOTKAVAARA kirkkobongari Punainen väri toistuu usein vanhoissa kirkossa. 2. Tämän vuoden aikana Kotkavaara on kuvannut Suomen uusimmat kirkkorakennukset Vantaan Tikkurilassa ja Ylivieskassa. Kuvaamattoman kirkon vuoksi on ajettu niin pääteitä kuin pieniä sivuteitä pitkin Suomen maata. • Kotkavaaran mielestä Himangan kirkon kauneus on sen värissä ja perinteisyydessä. Se oli päivä, jolloin hän oli kuvannut kaikki luetteloimansa kirkkorakennukset ja yksi tavoite oli täyttynyt. KEURUUN VANHA KIRKKO • Keuruun vanha kirkko on rakennettu vuosina 1756–1759. Kuntaliitosten myötähän yhdessä kunnassa voi olla nyt useampikin kirkkorakennus. • ”Kun pääsin ensimmäisen kerran kirkkoon sisälle, sisäilma oli hieman tunkkainen, mutta samalla tuli tunne, että tämä on hyvä ja vanha kirkko, jossa kirkkokansa on istunut sarkavaatteissaan monien vuosikymmenten läpi”, Kotkavaara kuvailee. 4. KUVA: Paavo Kotkavaara FAKTA Paavo Kotkavaaran kirkkojen top 5 -lista • Kirkkokuvaaja Paavo Kotkavaara pitää itse eniten vanhoista puukirkoista. LAPINLAHDEN KIRKKO • Pohjois-Savossa sijaitseva Lapinlahden kirkko on vihitty käyttöön lokakuussa vuonna 1880. KUVA: Paavo Kotkavaara. kesäkuuta 2019. KUVA: Jukka-Pekka Moilanen Kajaanin kirkon erikoisuus on sen kallistutunut torni, jota ei ole saatu suoristumaan. Kirkon alkuperäiset piirteet ovat säilyneet hyvin ja paanukattoinen kirkko edustaa 1700-luvun puukirkkoarkkitehtuuria. Kajaanin keskustassa sijaitseva kirkko on rakennettu 1890-luvun lopulla. HIMANGAN VANHA PUUKIRKKO • Pohjois-Pohjanmaalla Oulun hiippakunnan alueella sijaitseva Himangan keltainen puukirkko on rakennettu vuonna 1794. • Kotkavaara pitää kirkon koristeellisuudesta ja vaaleasta, suorastaan valkoisesta sävystä sekä kirkon tornista, jonka huippu kääntyy 45 astetta. – Eihän tällaista harrastusta voi totaalisesti koskaan lopettaa, ja nytkin koen vieroitusoireita asiasta. Uusgotiikkaa edustavan puukirkon on suunnitellut Jac Ahrenberg
SÄHKÖAUTOLLA matkustaessa on tärkeää tuntea autonsa akun kuluminen erilaisilla ajotyyleillä. Auto näytti 117 kilometrin ajomatkaa. • Pietarsaaren keskustassa ajokilometrejä oli jäljellä noin 25 ja akkua 20 prosenttia. Kuddnäsin museo Uudessakaarlepyyssä on kansallisrunoilija Zacharias Topeliuksen lapsuudenkoti, jossa pääsee 1800-luvun tunnelmaan ja saa Topelius-tietoa. Nyrkkisääntönä bensiinilitran hinnalla ajaa sata kilometriä kotilatauksella. Latauspisteiden välilläkin voi vapaasti pysähtyä, mutta ihannetilanteessa auto on silloin latauksessa, kun sillä ei ajeta. Oman autoni tapauksessa laturi enintään 60–70 kilometrin välein riittää sujuvaan matkantekoon, mutta uudemmalla ja paremmalla sähköautolla laturien väli voi olla huomattavasti harvempi. Seitsemän minuutin lataus maksoi 1,26 euroa. Jos ajaisin suoraan kohteeseen, voisin ajaa noin sadan kilometrin päähän ilman pysähdystä ja laittaa auton lataukseen. Sen mukaan kannattaa ennen matkaa suunnitella reitti latauspysähdyksineen. Ohjelmaan oli luontevinta ottaa laajan ja kauniin Pohjanmaan kierros. Mitsubishi käyttää hidasta Type2-laturia ja Chademo-pikalaturia. VALITSIN päiväreissun reitiksi rannikkokaupunkeja ja eteläpohjalaisen maaseudun nähtävyyksiä. Välillä sähköautoilijalle käy näin. Pikalataus 80 prosenttiin ja reiluun 100 kilometriin maksoi 1,78 euroa ja kesti 17 minuuttia. Auto maksoi 7?500 euroa. Matkalla kannattaa suosia pikalatureita, ellei tiedä pysähtyvänsä tarpeeksi kauan yhdessä paikassa. Sadan kilometrin akun kesto ei enää rajoita matkustamista, kun latauspaikkoja tulee lisää ympäri Suomea. Varapaikkana oli Isonkyrön S-Market, josta sai sen verran virtaa, että pääsee loput 45 kilometriä kotiin. • Kauhavan ABC:llä pieni täydennyspikalataus, taas noin 60 prosentista 80 prosenttiin ja reiluun 100 kilometriin. Kaupungeissa tämä ei ole ongelma, mutta matkan varrella seuraavaa laturia ei välttämättä ole aivan vieressä. Nyt lataustilanne paranee käytännössä kuukausi kuukaudelta, kun uusia julkisia latauspisteitä avataan. Akkua kannattaakin ladata tasaisin väliajoin, jotta se ei ole koskaan lähellä tyhjää. • Kotona auto laturiin, kello oli matkan päätteeksi 19.45. Aikaa pitää kuitenkin varata riittävästi, ja reitti on hyvä suunnitella tarkasti etukäteen. Lisäksi on ladattava puhelimeen kaikki tarvittavat lataussovellukset ja liitettävä niihin luottokorttitiedot. • Uudessakaarlepyyssä noin 40 minuutin täydennyslataus julkisessa hitaassa ilmaisessa laturissa, kilometrejä tuli noin 20 lisää. Reitiksi muodostui Vaasa–Oravainen–Storsand–Uusikaarlepyy– Pietarsaari–Powerpark–Kauhava– Isokyrö–Vaasa. Kilometrejä oli jäljellä noin 30, vajaan kymmenen minuutin latauksen jälkeen akussa 80 prosenttia ja reilut 100 kilometriä. Matkaan kannattaa aina lähteä täydellä akulla. Jos yhdessä paikassa laturi ei toimi, pitää varmistaa, että akku riittää vielä seuraavalle latauspaikalle. Pysäköinti Powerparkissa maksoi 4,26 euroa, muut pysäköinnit olivat ilmaisia. Oravaista halvempi hinta selittyy kilowattituntipohjaisesta hinnoittelusta. PERJANTAINA 25. Lataus noin 80 prosenttiin ja noin 100 kilometriin kesti kymmenen minuuttia ja maksoi 1,8 euroa. Näin käy välillä sähköautolla. • Powerparkissa Kauhavalla auto ilmaiseen pikalataukseen, vain pysäköinti maksoi. • Julkisten latausten hinnat olivat yhteensä 6,44 euroa. Se säästää akkua. Hitaampaa Type2-laturia varten tarvitsee useimmiten oman latausjohdon. KESÄKUUTA 2021 6 FORSSAN LEHTI PLUSSA NÄKÖKULMA Joonas Kuikka @lannenmedia.fi R eilu vuosi sitten hankkimani halpa perussähköauto on ollut lähinnä perheellä kaupunkiajossa, mihin se sopiikin parhaiten. Matkamittariin kertyi päivän aikana 310 kilometriä. Kun hankin Mitsubishi i-Miev -sähköauton vuosi sitten, tällainen matka ei olisi onnistunut, koska latauspisteitä oli paljon vähemmän. Sieltä löytää myös ilmaiset lataukset. Sillä pääsee kesällä 100–150 kilometriä täydellä latauksella. Lähtöpaikaksi valikoitui kohdallamme Vaasa. Vastaavan päivämatkan voisi tehdä missä vain päin Suomea, kunhan latausverkosto on tarpeeksi tiivis. KUVAT: Joonas Kuikka / LM Lataus Kyrö Distilleryn ilmaisessa laturissa ei lähtenyt toimimaan. • Ensimmäinen täydennyslataus Oravaisten ABC:n pikalaturissa. Päätin kuitenkin kokeilla, millaisen kesäisen päivämatkan sähköautolla pystyy tekemään. Akussa oli 50 kilometrin matkan jälkeen hieman yli 60 prosenttia. Reitti valikoitui pitkälti sen mukaan, missä sijaitsevat julkiset latauspisteet. • Isonkyrön Kyrö Distilleryllä ei toiminut ilmainen hidas lataus. Museossa on myös kahvila. Hyvä keino reitin suunnitteluun on latauskartta.fi-verkkosivu, josta voi valita omalle autolle sopivat latauspisteet. Syynä maksimiajomatkaa pienempään latausväliin on se, että pikalaturilla kannattaa ladata vain 80 prosenttiin. Mitä hitaammin ajaa, sitä pidemmälle akku riittää. Täyden akun kotilatauksen hinta on 1,5–2 euron välillä, eli karkeasti bensiinilitran hinta. Näissä oli Storsandia lukuun ottamatta latauspaikka. Hinta 1,6 euroa. Kiire ei sovi sähköautoiluun. Näin sujuu kesäreissu pieniakkuisella sähköautolla REITTI Latauspysähdykset ja hinnat • Lähtö Vaasasta aamulla kello 8.50 täyteen ladatulla akulla. Siksi on hyvä suunnitella lähistön varalatauspaikkoja: tässä tapauksessa marketin piha oli muutaman kilometrin päässä.. Kotilatauksella tyhjästä täyteen ladattu 16 kilowattitunnin akku maksaa alle 2 euroa sähköä
Sama esimerkkireitti toimii myös lataushybrideille, kunhan lataa pikalatauksen sijaan pysähdyksillä autolle sopivasta Type2laturista. Sillä tavoin voi ajaa pidempiäkin matkoja kuin vain maanteitä kiitämällä. Tyynelän tonttula Luodossa sijaitsee lähellä Pietarsaarta. PIETARSAARI: Arktinen museo Nanoq tutustuttaa arktisiin kansoihin. PERJANTAINA 25. Nopeasti ajaessa ilmastointi on käytännöllisempi ja järkevämpi. Kymppitonnin maksanut käytetty sähköauto on käytännössä maksanut itsensä takaisin, kun sillä on ajettu 100?000 kilometriä. Samannäköistenkin laturien latausnopeuksissa on eroja. Pienellä ja halvallakin sähköautolla voi tehdä kesälomamatkoja. Samassa paikassa on uimaranta. Pietarsaaressa söimme lounaan ja kävimme Aspegrenin puutarhassa. Lakeuksien latomerta Kauhavan maaseudulla. Moottorijarrutuksessa ja alamäessä sähköauto lataa akkua täyteen. Joskus sähköautoilija joutuu tähän tilanteeseen. Varsinkin hitaasti ajaessa akun keston kannalta parempi viilennystapa on avata ikkunoita. ISOKYRÖ: Kyrö Distilleryn palkittu ginija viskitislaamo. Iltapäivän paahteessa ilmastoinnille olikin jo reilummin tarvetta. Avoinna heinäkuussa klo 11–18, pääsymaksu. Tähän saakka olin enimmäkseen ajanut pidempiä matkoja talvella. Käytännössä tämä tarkoittaa, että sähköauto on kuin luotu pikkuteiden oikoreiteille ja niiden maisemien ihailuun. Avoinna kesällä klo 11–19. UUSIKAARLEPYY: Storsandin syrjäinen hiekkaranta on Pohjanmaan helmi. Mitsubishissa voi automaattivaihteistosta valita jarrutuksen tehokkuuden sen mukaan, ajaako kaupungissa vai maantiellä. Jos on aikaa, voi ongelmaa jäädä selvittämään. Lisäksi tislaamokierroksia järjestetään kesällä ryhmille varauksesta. ALLE kymmenentuhannen euron hintaisia käytettyjä sähköautoja on jonkin verran markkinoilla. Rannalla kävelyn jälkeen ajoimme Uuteenkaarlepyyhyn, jossa kävimme Zacharias Topeliuksen synnyinkodissa Kuddnäs-museossa. Latausten hinnat näkee kunkin lataussovelluksen kartasta. Halvimmillaan noin 6?000–7?000 eurolla saa muun muassa Mitsubishin ja sisarmallit Citroen CNäin sujuu kesäreissu pieniakkuisella sähköautolla Storsandin ranta Uudessakaarlepyyssä on Pohjanmaan harvoin hehkutettu helmi. Jatkoimme matkaa idyllisten suomenruotsalaisten maalaiskylien halki pikkuteitä kohti Storsandin uimarantaa. Kotona Vaasassa olimme kello 19.45, joten matka kesti hieman alle 11 tuntia. Useimmat ovat minuuttipohjaisia, jotkut kilowattituntipohjaisia. Todella suuriakkuisia sähköautoja ei ole keskimääräisen autoilijan lompakolle tarjolla. Auki klo 11–18, pääsymaksu. Helteisenä kesäpäivänä pohjoiseen aukeava meri viilentää. Pisin pysähdys oli Powerparkissa, jossa meni kolme tuntia iltapäivällä. Akut on suunniteltu kestämään reilusti pidemmät ajomatkat ja latauskerrat kuin 100?000 kilometriä. Uudenkaarlepyyn latauspysähdys ei olisi ollut välttämätön, sillä akku olisi riittänyt Pietarsaareen ilman sitäkin. Useimmat pikalaturit katkaisevat latauksen automaattisesti 80 prosentissa. Jos matkailu on auton pääasiallinen käyttötarkoitus, on toistaiseksi kätevämpää kuitenkin ajaa bensiinillä, dieselillä tai hybridillä. SÄHKÖAUTO kuluttaa sitä enemmän sähköä, mitä nopeammin sillä ajaa. KESÄKUUTA 2021 FORSSAN LEHTI 7 PLUSSA Pikalataaminen myös hidastuu huomattavasti 80 prosentin ylityksen jälkeen. Raippaluotoon pääsee upeaa siltaa pitkin ja alueella on upeita kivikkoisia vaellusja melontareittejä. FL–LM Aspegrenin puutarha Pietarsaaressa on mukava ilmainen kävely kauniiden istutusten ystäville. Kyrön koti avoinna tiistaista lauantaihin klo 12–19 juhannuksen jälkeen. Myös halvimmat Nissan Leafit on myyty alle 10?000 eurolla. Powerparkissa huvittelun jälkeen matka jatkui Kauhavalle päivälliselle. Jarrun turhaa käyttöä kannattaa välttää. Kuddnäsin museossa keskustan vieressä voi tutustua Topeliuksen elämään. Kyrönjoen rantaa Isossakyrössä.. Poimintoja nähtävyyksistä matkan varrelta ORAVAINEN: Kimon ruukki on kaunis rautaruukkimuseo 1700-luvulta. Myönteinen yllätys oli se, että auton akun kesto oli aavistuksen odotuksia parempi kesäisessä maantieajossa. VAASA: Lähistöllä on Raippaluodon saaristo ja Merenkurkun maailmanperintöalue. Ainoastaan Uudessakaarlepyyssä toinen ilmaisista latureista oli varattu, mutta sielläkin auton sai heti toiseen laturiin. Pikalaturien valinnassa kannattaa kiinnittää huomiota hinnoitteluun. Yleensä kwh-hinnoittelulla pääsee halvempaan loppulaskuun, eikä silloin harmita, jos laturi lataisi hitaasti ja minuuttilaskutus nousisi korkeaksi. Sitten suuntasimme Etelä-Pohjanmaalle ja Alahärmän Powerparkiin. LÄHDIMME matkaseurana olleen poikani kanssa liikkeelle aamulla kello 8.50 täydellä akulla. Vaikka sähköauton hinta voi tuntua kalliilta, bensiiniin verrattuna ajamisen säästö on nyt tuhannen euron luokkaa 10?000 ajokilometriä kohden. Pääsymaksu. Se on 1700-luvun pappilan pihalla ja sijaitsee reilun kilometrin päässä torilta. Isossakyrössä yritimme ensin ladata auton Kyrö Distilleryn ilmaisilla latureilla vanhalla meijerillä. Vaasassa voi käydä tutustumassa myös Strömsön huvilaan, jossa kuvataan samanniminen ohjelma. Parin kilometrin mittaiselta hiekkarannalta meri aukeaa pohjoiseen. Kyrönjoki ja useat muut joet halkovat Pohjanmaata. Maaseudun pikkutiet sopivat hyvin sähköautoiluun, sillä oikoreitit ja matalammat nopeudet säästävät akkua. Lataus ei jostain syystä käynnistynyt. Auki klo 10– 17, pääsymaksu. Siellä on satoja erilaisia tonttuja vanhassa pihapiirissä. Kauhavalta ajoimme maaseudun pikkuteitä eteläpohjalaisten peltomaisemien halki kohti Ylistaroa ja sen jälkeen Isoakyröä. Auki vain ryhmille tilauksesta opastuksen kera. Ilmastoinnin merkitys sähkönkulutukseen on kuitenkin huomattavasti pienempi kuin lämmityksen talvella. Kyliä ovat esimerkiksi Hirvlax, Monäs ja Munsala. MATKA sujui ennakko-odotusten mukaan, eikä sisältänyt ikäviä yllätyksiä. Millään latauspysähdyksellä ei ollut jonoa. Zeron ja Peugeot Ionin. KAUHAVA: Powerpark-huvipuisto Alahärmässä. Koska keli oli aamulla vielä viileä, ilmastointia ei tarvittu. Ajoimme aluksi suoraan Oravaisiin, jossa tarvitsi vain hiukan täydentää prosentteja akkuun. Tässä tapauksessa jatkoimme kuitenkin matkaa muutaman kilometrin päähän marketin pikalaturille. Silloin täytyy olla reilusti aikaa pysähdellä ja nauttia nähtävyyksistä. Näitä autoja koskee sama noin sadan kilometrin ajomatka. Sähköauto myös kuluttaa hieman ekstrasähköä ilmastointia varten