JOULUKUUTA 2019 Rautatieaseman uusi elämä 6 PLUSSA A2-A5. TORSTAINA 26
Eliel Saarisen suunnittelema VR:n entinen pääkonttori Helsingin Päärautatieaseman itäsiivessä avataan hotellivieraille alkuvuodesta 2021. Valmistuessaan Helsingin toiseksi suurimpaan hotelliin tulee kokoustilat, joihin mahtuu 900 kokousvierasta. HOTELLITYÖMAALLA ON ollut täysi tohina päällä pian vuoden, rakennustyöt alkoivat joulukuussa 2018. JOULUKUUTA 2019 2 HÄMEEN SANOMAT PLUSSA J unamatkustajia kuljettavan VR:n tärkeitä päätöksiä tehtiin vuodesta 1909 alkaen VR:n pääkonttorissa Helsingin Rautatientorin reunalla, Päärautatieaseman itäsiivessä. TORSTAINA 26. Reilun vuoden päästä VR:n hallituksen vanha neuvotteluhuone voi olla minkä tahansa yrityksen tai ryhmän kokoushuoneena, kun VR:n pääkonttoriin rakennettu uusi Scandic-ketjun hotelli avaa ovensa hotellivieraille. . Päivittäin 220–260 raVR:n pääkonttori saa uuden elämän hotellina . VR:n pääkonttori on nykyisin lähempänä Pasilan asemaa kuin Päärautatieasemaa Yleisradion naapurissa Yleisradion eläkeyhtiön vuokralaisena. Huoneiden ikkunoista voi katsoa junia asemalaiturilla, Ateneumia, Kansallisteatteria tai Kaisaniemen puistoa. Eliel Saarisen suunnitteleman VR:n pääkonttorin uusi elämä sai alkusysäyksen viime vuonna, kun VR myi hallintorakennuksensa 55 miljoonalla eurolla Exilion Asemahotelleille. HANNAMARI AHONEN TEKSTI // JOEL MAISALMI KUVAT Kaisaniemen puiston puolelle rakennettavan uudisosan seiniä nostettiin ylös.. Lähes 500 hotellihuoneen asiakkaat taas voivat länsipuolen hotellihuoneiden ikkunoista katsoa suoraan katetulle asemalaiturialueelle, johon tulee tai josta lähtee vuorokaudessa noin 900 junaa
Myös puisto pitää ottaa huomioon naapurina. –?Meidän piti vuokrata Kaisankujalta katualuetta työmaa-alueeksi. Sen pohjalta oli hyvä lähteä suunnittelemaan vaativaa korjausrakentamista. Kerrosten käytävien kattomuodot ovat erimallisia. Kun Suomi toukokuussa voitti jääkiekon MM-kultaa, missäs muualla voitonjuhla pidettiinkään kuin Kaisaniemen puistossa. Tilasin illaksi neljä vartijaa eri porteille, ja oikeastaan siinä se oli, koska rajaukset olivat niin hyvät. Kansallismuseo otti enemmän huonekaluja sekä kokoelmiinsa että käyttöön kokoushuoneeseensa. –?Kun rakennusta on korjattu vuosien saatossa, se on koko ajan muuttunut. Jossakin on korkeat ikkunat, toisissa huoneissa matalat kauniin puolikaaren malliset ikkunat. Jatkuu edelliseltä aukeamalta. Loput huonekalut VR myi huutokaupassa. Hotelliinkin jää alkuperäisiä kalusteita kuten käytävien pyöreisiin aulaosiin Saarisen suunnittelemia penkkejä. Toki huoneisiin tuleva tekniikka vie osan tilasta, Pulli esittelee. Hyvä puoli on, että tällä talolla on ollut yksi omistaja, Valtion Rautatiet, joka on huoltanut rakennusta ja dokumentoinut aika hyvin muutoksia. Erityisen vilkas on laituri neljä. Ei tarvitse tehdä suuria rakenteellisia muutoksia. Sekä parakkialueelle että työmaalle on pyöröportti, josta pääsee kulkemaan vain henkilökunnan ovilätkän kanssa. – ENSIMMÄINEN KERROS on korkein, täällä huonekorkeus on reilut neljä metriä. Pulli soittaa nopeasti työnjohtajalle ja saa vastauksen. Siinä testattiin työmaa-alueen ja tämän parakkialueen kaikki rajaukset. Hotelliin jää myös Paavo Tynellin suunnittelemia valaisimia. Neloslaiturilta tulevat junamatkustajat ovat ennen purkautuneet asemalta pois osittain Kaisankujaa pitkin Kaisaniemen puiston läheltä. Olemme suunnitelleet työt niin, että teatterin toiminnalle tai henkilöstölle tulisi mahdollisimman vähän häiriötä. Avaran käytävän pituus on 159 metriä, sen varrelle mahtuu paljon huoneita. Kansallisteatteri lähettää NCC:lle joka viikko näytösajat. Alkukesästä Maailma kylässä -festivaali käynnistää Kaisaniemen puiston suurten konserttien jatkumon, parhaillaan puistossa on Sirkus Finlandia. Tuleeko siihen liiketila, kahvila vai jotain muuta, sitä ei vielä tiedetä. Oviaukkojen edessä on kovasta muovista hapsuovet, käytävien päässä on paloturvallisuuden takia myös kunnon palo-ovia. JOULUKUUTA 2019 4 HÄMEEN SANOMAT PLUSSA Pääkonttorin huonekalujen lisäksi Designmuseo sai VR:ltä lahjoituksena asemaravintolan pöydän ja tuoleja. Pullin mukaan rakennus toimii hyvin hotellina, koska ikkunajako on tasainen ja selkeä ja hotellin käytävät ovat valmiina. KYPÄRÄ, SILMÄSUOJAIMET ja kirkkaankeltainen suojaliivi päälle ja turvakengät jalkaan ja sitten Pulli lähtee esittelemään tulevaa hotellia sisäpuolelta. ENNEN TÖIDEN aloittamista rakennuksesta tehtiin myös väritutkimus. TORSTAINA 26. Asemalla kulkee päivittäin jopa 250?000 ihmistä. TONTTINAAPUREITA JA alueella vaikuttavia sidosryhmiä on monia: VR:n lisäksi Väylä eli entinen Liikennevirasto, Helsingin seudun liikennelaitos HSL ja Kansallisteatteri sekä tietysti Helsingin kaupunki. –?Saimme iltapäivällä tiedon, että tuossahan ne juhlat vieressä järjestetään ja 30?000–40?000 ihmistä saapuu juhlimaan. Erityistä haastetta rakentamiseen tuo se, että Päärautatieasema on Suomen ehdottomasti vilkkain liikennepaikka. Osa julkisivutelineiden asennuksista ja sääsuojien nostoista on tehty myöhään illalla tai öisin, kun lähialueella ei ole paljon ihmisiä liikkeellä. Myös ikkunoita on erimallisia. Neliöitä on niin paljon, että työnjohtajan ei tarvitse iltaisin enää erikseen lähteä lenkkeilemään. Uudisrakennuksen suunnittelusta järjestettiin kilpailu ja sen voitti Futudesign. Nyt matkustajat joutuvat kiertämään työmaamme takia alikulkutunnelin toiselta puolelta. Hotellityömaalla on päivittäin 220–260 työntekijää. Ennen kuin hanke käynnistyi, teimme simuloinnin kulkureittien matkustajavirroista. Hotelliin on jo tehty kaksi mallihuonetta, mutta Scandic julkistaa niiden sisusHotellin uudisrakennus sisäpihan puolelta. Kaisaniemen puiston päähän rakennettavan uudisrakennuksen katutasossa on avara tyhjä tila, jonka tulevaa käyttöä Pulli ei osaa vielä sanoa. –?Kun meillä oli paalutustöitä, lopetimme ne hyvissä ajoin ennen näytöksen alkua. Kaikkia naapureita täytyy pitää ajan tasalla, mitä työmaalla tapahtuu. Kun hotellin laitureiden puolista julkisivua kunnostettiin, Väylän eli entisen Liikenneviraston hallinnassa olevasta ratapiha-alueesta piti ottaa rakennustyömaan käyttöön metrin verran maa–aluetta koko julkisivun pituudelta. Neljännessä kerroksessa huonekorkeus on noin kolme metriä eli huoneet madaltuvat ylemmissä kerroksissa. NCC:n työmaainsinööri Ville Pulli kertoo, että VR:n vanhan pääkonttorin korjaus on yrityksen suurin korjausrakennuskohde. –?Se on tarkoitus vuokrata ulkopuoliselle. –?Työnjohtajalla tulee päivittäin kevyesti 20?000 askelta älykännykän askelmittariin, Pulli kertoo puhelun jälkeen
Koska olemme aloittaneet kierroksen hotellin pohjoispäästä, tulemme käytävää pitkin hotellin vastaanottoaulaan eri kaut ta kuin tulevat hotelliasiakkaat. Pyö reitä pikku auloja on useampia. Sen verran Pulli sanoo, että näin arvokkaassa rakennuksessa myös huoneiden pitää olla arvokkaita ja klassisesti sisustettuja, niin että sisustus ei riko rakennuksen vanhaa henkeä. JOULUKUUTA 2019 HÄMEEN SANOMAT 5 PLUSSA tuksen ja värimaailman myöhemmin. PULLIN YKSIKKÖ on erikoistunut korjaus rakentamiseen. Vastaanot toaula rakennetaan pääsisäänkäynnin oi kealle puolelle, vasemmalle jää ravintola. Kattotöitä tehdään suojatun katoksen alla. Ennen sisäpihalla sijaitsi vanha lämpö keskus ja huoltorakennus, jotka purettiin uudisrakennuksen tieltä. Pääovesta suoraan eteenpäin kohoaa yksi suojelluista portaikoista. Työmaan kansainvälisyydestä ker too, että ohjelmien ja musiikin kieli vaih tuu sitä mukaa, kun kävelee pitkää käytä vää eteenpäin. Uudisrakennuksen suunnittelusta järjestettiin kilpailu ja sen voitti Futudesign. Alkuperäiset koristelut porraskäytävässä suojellaan.. Hotellin huolto liikenne ajaa sisäpihalle Kansallisteatte rin puolelta porttikongin läpi. –?Meillä on tarkka lohkojako ja mones sa eri paikassa on työt käynnissä saman aikaisesti. Hän pääsee kokemaan, minkälais ta on majoittua vanhassa VR:n pääkont torissa. LM–HÄSA Hotellin uudisrakennus sisäpihan puolelta. Eri tehtävät seuraavat sovittua asennusjärjestystä meidän lohkojakomme mukaisesti, Pulli kertoo. Lähes 500 huoneen hotellissa tarvitaan valtava määrä ruokaa, juomia, vuodevaatteita, pyyhkeitä, pesuaineita ja kaikkea muuta tarpeellista. Käytävän keskellä on pyöreä aulatila, jos ta lähtee toinen käytävä eri suuntaan. Ra vintolasta menee ovi sisäpihalle pieneen talvipuutarhaan, joka toimii ravintolan te rassina. Kilometritolkulla rakennustyömaan käy täviä ja portaikkoja kävellyt Ville Pulli on jo päättänyt, että parin vuoden päästä hän tulee tähän samaan taloon hotelliasiak kaana. Ravintolapaikkoja hotelliin tulee 420. Kaikista korjausraken nuskohteista VR:n entinen pääkonttori on NCC:n kaikkien aikojen suurin työmaa. KÄYMME VIELÄ katolla. Rakentajat kuuntelevat töitä tehdessään radiota. –?Työntekijöissä on 30–40 eri kansalli suuden edustajaa, Pulli kertoo. Rautatientorille ja Ateneumin taidemuseoon on näkymä pa raatipaikalta. Pullin mukaan suurella työmaalla ai kataulu on yksi kaikkein kriittisimmistä osista. Hotelliin tulee kaksi tavarahissiä, kuusi henkilöhissiä ja invahissi. Hotellin pääsisäänkäynti on samasta kohtaa kuin vanha VR:n pääkonttorin pää sisäänkäynti eli Rautatientorilta. TORSTAINA 26. Korkeanpaikan kammoiselle on hyvä, että ulos näkee vain yhdestä hissiaukosta
Kuukausierä sisältää koron 0,8 %, perustamismaksun 249 € ja käsittelymaksun 12 €/kk. BMW 5-sarja Sedan xDrive Edition alk. Kuvan auto erikoisvarustein. 21 431 €, viimeinen suurempi erä 6 849,30 €. 550 €. Autoveroton hinta 43.840 €, toimituskulut 600 €, arvioitu autovero 8.856,02 € uuden WLTP-päästömittaustavan mukaisella CO 2 -päästöllä 153 g/km ja kulutus 5,7 l/100 km. ***Tarjous voimassa 4.1.2020 asti ja koskee vain verkossa varattuja Nissan-, BMW-, Škoda-, Ford-, Peugeotja Citroën-määräaikaishuoltoja. JOULUKUUTA 2019 6 HÄMEEN SANOMAT PLUSSA TARJOUKSET VOIMASSA VAIN TÄMÄN VUOSIKYMMENEN! Uusiin ja vaihtoautoihin: Tarjoukset voimassa 27.-31.12.2019 ellei toisin mainita. 600 €) käsiraha 1 400 €, sopimusaika 60 kk, kk-erä 259,18 €, luoton määrä yht. Autoveroton hinta 46.800 €, toimituskulut 600 €, arvioitu autovero 10.994 € uuden WLTP-päästömittaustavan mukaisella CO 2 -päästöllä 160 g/km ja kulutus 6,0 l/100 km. Škoda-varauksille syötä etukoodi lisätietoja-kenttään. 8,35 snt/puhelu + 22,32 snt/min. Kuvan auto erikoisvarustein. Luottokustannukset yhteensä 1 554,45 €, luoton ja luottokustannusten yhteismäärä 19 554,45 €, todellinen luottohinta 21 554,45 € ja todellinen vuosikorko 2,80 %. vuosikorko 1,0 %. Palvelun tuottaa Nordea Rahoitus Suomi Oy, Aleksis Kivenkatu 9, 00020 Nordea. Edut eivät yhdistettävissä muihin etuihin ja kampanjoihin. Vapaa autoetu 960 €/kk, käyttöetu 795 €/kk. Laajennettu lisätakuu 390 € (5 vuotta / 150 000 km). Tarjous koskee rajoitettua erää ja on voimassa 31.12.2019 asti tai niin kauan kuin autoja riittää. 709,83 €, luoton ja luottokustannusten yhteismäärä 22 140,83 €, tod. JÄTÄ LUMITYÖT MUILLE. Matkap. HUOLENPITOSOPIMUS 28 €/kk (10 tkm/vuosi). 16 964 € (sis. HUIPPUVARUSTELTU C3 AIRCROSS SUV BLACK & WHITE -EDITION NYT KOKO CITROEN-HENKILÖAUTOMALLISTOON 5 VUODEN TAKUU VELOITUKSETTA C3 AIRCROSS PURETECH 110 BLACK & WHITE 22.831 € TAI 259 €/kk Nyt koko Peugeothenkilöautomallistoon 5 VUODEN TAKUU VELOITUKSETTA. 58.394 €. koron 1,0 %, perustamismaksun €, käsittelykulun €/kk. luottohinta 23 540,83 € ja tod. Vapaa autoetu 1030 €/kk, käyttöetu 865 €/kk. tk 600 €. **Edun saat Autokeskus Rahana, joka käy maksuvälineenä kaikkiin Autokeskuksen huollon palveluihin määräaikaishuolloista tuulilasinpyyhkijöihin ja rengashankintoihin. autokeskus.fi/peugeot AUTOKESKUS HÄMEENLINNA Uhrikivenkatu 11 PEUGEOT-myynti 020 506 5187 PEUGEOT-huolto 020 506 5050 Automyynti ma-pe 9-18, la 10-16 | Huolto ma-pe 7.30-17 autokeskus.fi/nissan AUTOKESKUS HÄMEENLINNA Uhrikivenkatu 11 NISSAN QASHQAIHIN HUIPPUEDUT! NISSAN QASHQAI ALK. • AUTOMAATTI € • TALVIRENKAAT € • LÄMPÖPAKETTI € • METALLIVÄRI € UUDEN NISSAN QASHQAIN OSTAJALLE: NISSAN-myynti 020 506 5180 NISSAN-huolto 020 506 5050 Katso kaikki edut AUTOKESKUS.FI/2020 AUTOKESKUS HÄMEENLINNA Uhrikivenkatu 11 Nyt saatavilla erä BMW 5-sarjan Sedan ja Touring xDrive -nelivetoja. Huolto teetettävä 31.1.2020 mennessä. Luottokustannukset yht. Kuvan auto erikoisvarustein. Rajattu erä. Kk-erä sis. CO 2 -päästöt 141 g/km, kulutus 6,2 l/100 km. Käyttöetu alk. Rajattu erä. tk. 25 150 € EU-yhdistetty kulutus ja C0 2 -päästöt (vanha mittaustapa, NEDC): Nissan QASHQAI -mallisto: 3,8-5,8 l/100 km, 100-131 g/km. Rahoitus edellyttää hyväksytyn luottopäätöksen ja kaskovakuutuksen. Rahoitusesimerkki: Citroën C3 Aircross PureTech 110 Black&White, hinta 22 831 € (sis. *Rahoitusesimerkki: hinta 20 000 €, käteismaksuosuus 2 000 €, rahoitettava osuus 18 000 €, sopimusaika 72 kk, kuukausierä 271,59 €. Edut voimassa 27.-31.12.2019. Peugeot-takuu 3 vuotta / 100 000 km. Hinnat sis. Ei voi yhdistää muihin tarjouksiin. Tarjoukset voimassa yksityishenkilöille uusiin tilausja kauppasopimuksiin 31.12.2019 asti. *Etusi rahoitusta käytettäessä 3 881,31 € ja käteiskaupassa 1 280,31 €. Pidätämme oikeuden hinnanmuutoksiin. Edellyttää hyväksytyn luottopäätöksen ja kaskovakuutuksen. Edut eivät koske Outlet-autoja. Rahoituksen tarjoaa DNB Auto Finance Oy, Urho Kekkosen katu 7B, 00100 Helsinki. tk. TORSTAINA 26. 53.296,02 €. autokeskus.fi/bmw AUTOKESKUS HÄMEENLINNA Uhrikivenkatu 11 BMW-myynti 020 506 5181 BMW-huolto 020 506 5054 PEUGEOT 208 Active PureTech 75 alk. 16 964 € UUSI PEUGEOT 208 ENNAKKOESITTELYSSÄ TERVETULOA KOEAJOLLE! Peugeot 208 alk. BMW 5-SARJAAN xDRIVE-NELIVETO VAIN 490 €. Lisätietoja BMW-myyjiltämme, varaa koeajo autokeskus.fi/bmw. Nissan QASHQAI alk. Etu voimassa rajattuun erään autoja. Rahoitusaika max 72 kk ja rahoitettava summa max 30 000 €. Syötä huollon varauspalveluun etukoodi ”ETU15”. BMW 5-sarja Touring xDrive Edition alk. NYT 2020-LUVULLE UUDELLA AUTOLLA Esittelyautoihin: RAHOITUSKORKO * 0,8 % + KULUT ALENNUS 1. 8,35 snt/puhelu + 8,83 snt/min. Kuvan autot erikoisvarustein. 600 €), CO2 –päästö 122 g/km, EU-keskikulutus 5,4 l/100 km. 25 150 € (sis. 385 €, vapaa autoetu alk. toimituskulut 600 €). HUOLLOSTA ** 200 € -15 % HUOLLOT VERKOSTA *** Tammikuun huoltoihin: autokeskus.fi/citroen AUTOKESKUS HÄMEENLINNA Uhrikivenkatu 11 CITROËN-myynti 020 506 5187 CITROËN-huolto 020 506 5058 0205-numerohinnat: Lankap
Kuvan auto erikoisvarustein. 600 €), CO2 –päästö 122 g/km, EU-keskikulutus 5,4 l/100 km. BMW 5-SARJAAN xDRIVE-NELIVETO VAIN 490 €. Rahoituksen tarjoaa DNB Auto Finance Oy, Urho Kekkosen katu 7B, 00100 Helsinki. 25 150 € EU-yhdistetty kulutus ja C0 2 -päästöt (vanha mittaustapa, NEDC): Nissan QASHQAI -mallisto: 3,8-5,8 l/100 km, 100-131 g/km. Autoveroton hinta 46.800 €, toimituskulut 600 €, arvioitu autovero 10.994 € uuden WLTP-päästömittaustavan mukaisella CO 2 -päästöllä 160 g/km ja kulutus 6,0 l/100 km. JOULUKUUTA 2019 HÄMEEN SANOMAT 7 PLUSSA TARJOUKSET VOIMASSA VAIN TÄMÄN VUOSIKYMMENEN! Uusiin ja vaihtoautoihin: Tarjoukset voimassa 27.-31.12.2019 ellei toisin mainita. Etu voimassa rajattuun erään autoja. Tarjous koskee rajoitettua erää ja on voimassa 31.12.2019 asti tai niin kauan kuin autoja riittää. Kuvan autot erikoisvarustein. Edellyttää hyväksytyn luottopäätöksen ja kaskovakuutuksen. 16 964 € UUSI PEUGEOT 208 ENNAKKOESITTELYSSÄ TERVETULOA KOEAJOLLE! Peugeot 208 alk. Vapaa autoetu 960 €/kk, käyttöetu 795 €/kk. Autoveroton hinta 43.840 €, toimituskulut 600 €, arvioitu autovero 8.856,02 € uuden WLTP-päästömittaustavan mukaisella CO 2 -päästöllä 153 g/km ja kulutus 5,7 l/100 km. Käyttöetu alk. toimituskulut 600 €). Kuvan auto erikoisvarustein. **Edun saat Autokeskus Rahana, joka käy maksuvälineenä kaikkiin Autokeskuksen huollon palveluihin määräaikaishuolloista tuulilasinpyyhkijöihin ja rengashankintoihin. Laajennettu lisätakuu 390 € (5 vuotta / 150 000 km). Nissan QASHQAI alk. tk 600 €. *Etusi rahoitusta käytettäessä 3 881,31 € ja käteiskaupassa 1 280,31 €. Rahoitusesimerkki: Citroën C3 Aircross PureTech 110 Black&White, hinta 22 831 € (sis. tk. 25 150 € (sis. HUOLENPITOSOPIMUS 28 €/kk (10 tkm/vuosi). 550 €. 600 €) käsiraha 1 400 €, sopimusaika 60 kk, kk-erä 259,18 €, luoton määrä yht. Edut eivät koske Outlet-autoja. 21 431 €, viimeinen suurempi erä 6 849,30 €. Huolto teetettävä 31.1.2020 mennessä. koron 1,0 %, perustamismaksun €, käsittelykulun €/kk. Rahoitusaika max 72 kk ja rahoitettava summa max 30 000 €. JÄTÄ LUMITYÖT MUILLE. *Rahoitusesimerkki: hinta 20 000 €, käteismaksuosuus 2 000 €, rahoitettava osuus 18 000 €, sopimusaika 72 kk, kuukausierä 271,59 €. Hinnat sis. Ei voi yhdistää muihin tarjouksiin. vuosikorko 1,0 %. TORSTAINA 26. Kk-erä sis. 8,35 snt/puhelu + 22,32 snt/min. Matkap. 709,83 €, luoton ja luottokustannusten yhteismäärä 22 140,83 €, tod. BMW 5-sarja Touring xDrive Edition alk. HUIPPUVARUSTELTU C3 AIRCROSS SUV BLACK & WHITE -EDITION NYT KOKO CITROEN-HENKILÖAUTOMALLISTOON 5 VUODEN TAKUU VELOITUKSETTA C3 AIRCROSS PURETECH 110 BLACK & WHITE 22.831 € TAI 259 €/kk Nyt koko Peugeothenkilöautomallistoon 5 VUODEN TAKUU VELOITUKSETTA. autokeskus.fi/peugeot AUTOKESKUS HÄMEENLINNA Uhrikivenkatu 11 PEUGEOT-myynti 020 506 5187 PEUGEOT-huolto 020 506 5050 Automyynti ma-pe 9-18, la 10-16 | Huolto ma-pe 7.30-17 autokeskus.fi/nissan AUTOKESKUS HÄMEENLINNA Uhrikivenkatu 11 NISSAN QASHQAIHIN HUIPPUEDUT! NISSAN QASHQAI ALK. luottohinta 23 540,83 € ja tod. 8,35 snt/puhelu + 8,83 snt/min. Peugeot-takuu 3 vuotta / 100 000 km. Luottokustannukset yhteensä 1 554,45 €, luoton ja luottokustannusten yhteismäärä 19 554,45 €, todellinen luottohinta 21 554,45 € ja todellinen vuosikorko 2,80 %. autokeskus.fi/bmw AUTOKESKUS HÄMEENLINNA Uhrikivenkatu 11 BMW-myynti 020 506 5181 BMW-huolto 020 506 5054 PEUGEOT 208 Active PureTech 75 alk. tk. 385 €, vapaa autoetu alk. 16 964 € (sis. 53.296,02 €. BMW 5-sarja Sedan xDrive Edition alk. • AUTOMAATTI € • TALVIRENKAAT € • LÄMPÖPAKETTI € • METALLIVÄRI € UUDEN NISSAN QASHQAIN OSTAJALLE: NISSAN-myynti 020 506 5180 NISSAN-huolto 020 506 5050 Katso kaikki edut AUTOKESKUS.FI/2020 AUTOKESKUS HÄMEENLINNA Uhrikivenkatu 11 Nyt saatavilla erä BMW 5-sarjan Sedan ja Touring xDrive -nelivetoja. Vapaa autoetu 1030 €/kk, käyttöetu 865 €/kk. Edut voimassa 27.-31.12.2019. Rajattu erä. ***Tarjous voimassa 4.1.2020 asti ja koskee vain verkossa varattuja Nissan-, BMW-, Škoda-, Ford-, Peugeotja Citroën-määräaikaishuoltoja. Edut eivät yhdistettävissä muihin etuihin ja kampanjoihin. NYT 2020-LUVULLE UUDELLA AUTOLLA Esittelyautoihin: RAHOITUSKORKO * 0,8 % + KULUT ALENNUS 1. Palvelun tuottaa Nordea Rahoitus Suomi Oy, Aleksis Kivenkatu 9, 00020 Nordea. Syötä huollon varauspalveluun etukoodi ”ETU15”. Kuvan auto erikoisvarustein. Luottokustannukset yht. Rajattu erä. Pidätämme oikeuden hinnanmuutoksiin. 58.394 €. Rahoitus edellyttää hyväksytyn luottopäätöksen ja kaskovakuutuksen. CO 2 -päästöt 141 g/km, kulutus 6,2 l/100 km. Tarjoukset voimassa yksityishenkilöille uusiin tilausja kauppasopimuksiin 31.12.2019 asti. Kuukausierä sisältää koron 0,8 %, perustamismaksun 249 € ja käsittelymaksun 12 €/kk. HUOLLOSTA ** 200 € -15 % HUOLLOT VERKOSTA *** Tammikuun huoltoihin: autokeskus.fi/citroen AUTOKESKUS HÄMEENLINNA Uhrikivenkatu 11 CITROËN-myynti 020 506 5187 CITROËN-huolto 020 506 5058 0205-numerohinnat: Lankap. Škoda-varauksille syötä etukoodi lisätietoja-kenttään. Lisätietoja BMW-myyjiltämme, varaa koeajo autokeskus.fi/bmw
Aluksi Hamilton-Byrne oli joogaopettaja. Edmondson kuvailee, kuinka kurssi oli kaikkea, mistä hän oli haaveillut. –?Toki niissä on tietynlainen kysymys manipulaation vaarasta ja henkisestä väkivallasta, mutta niistäkin on pitkä matka tapauksiin, joissa on konkreettisesti väkivaltaa ja kuolemaan liittyviä tapahtumia. Polttomerkki oli osa jäsenseremoniaa. Useat lähteet kertovat lasten saaneen tarpeettomia psykiatrisia hoitoja ja huumausaine LSD:n olleen keskeisessä roolissa. Esimerkiksi The Guardian kertoo, että Hamilton-Byrne yritti luoda lapsista ”herrarotua”. – USEIN TUTTAVAPIIRISSÄ voi olla ihmisiä, jotka kuuluvat johonkin liikkeeseen, ja tutustuminen tapahtuu sitä kautta. Naisia sitoivat usein tiukat säännöt, esimerkiksi äärimmäinen laihduttaminen, koska Raniere oli mieltynyt poikkeuksellisen laihoihin naisiin. Lapsille se tarkoitti järkytystä. Myöhemmin Edmonton ymmärsi: Keith Raniere ei olekaan maailman älykkäin, vaan mies, joka haluaa hallita naisia. TAUSTA Mikä lahkossa vetää. –?Lahkotyyppisissä liikkeissä korostetaan tiukkaa yhteisöllisyyttä ja tiettyjen sosiaalisten, moraalisten ja uskonnollisten normien noudattamista, rajanvetoa muuhun maailmaan ja kulttuuriin, Sohlberg sanoo. Hän ei koskaan saanut varsinaista tuomiota teoistaan. LM–HÄSA Lähteet: 60 Minutes Australia. Hän väitti kehittävänsä tieteeseen perustuvaa järjestelmää, jonka avulla ihmiset löytäisivät ratkaisun ongelmiinsa. CBC Uncover Season 1 – Escaping NXIVM. The Family -verkkosivu ja dokumentti. . Niihin voi liittyä vallanhalua ja halua hyötyä monilla tavoin, esimerkiksi taloudellisesti. THE FAMILYN tarina päättyi, kun poliisi teki ratsian Hamilton-Byrnen kotiin vuonna 1987. Pian he huomasivat olevansa polttomerkittyjä ja alistettuja. Näillä sanoilla australialainen Anne HamiltonByrne vakuutti seuraajansa eli ”perheensä” 1960-luvulla. Nyt viininpunainen polttomerkki, nimikirjaimet K ja R, muistuttaa Edmondsonia 12 vuoden kokemuksesta Keith Ranieren johtamassa NXIVM (äännetään nexium) -ryhmässä koko loppuelämän. Biologisten äitien osaksi jäi olla ”tätejä”. Perheeseen Hamilton-Byrne kokosi lapsijoukkoa, jolle hän uskotteli olevansa lasten äiti. Hamilton-Byrne itse oli ulkomailla. Sohlbergin mukaan liikkeissä, joissa on väkivaltaisia piirteitä, johtajien sosiopaattiset ja narsistiset piirteet nousevat esille. Keith Raniere todettiin kesäkuussa syylliseksi kaikkiin häntä vastaan nostettuihin syytteisiin, kuten seksikauppaan. NXIVM tarjosi seminaareja ja valmennusta, joiden teemana oli henkinen kasvu. Australialaisessa 60 Minutes -televisioohjelmassa lahkoon kuulunut lapsi esittelee ”perheen” kotitaloa, jossa lapset elivät eristyksissä muusta maailmasta. Se antoi hänelle tarkoituksen. IDA KANNISTO TEKSTI // MIILA KANKAANRANTA KUVITUS elämän tarkoituksesta. Kaunis ja karismaattinen, mutta harhainen ja vaarallinen, siten Hamilton-Byrneä kuvaillaan lahkosta tehdyssä dokumentissa The Family. Niitä uhattiin käyttää heitä vastaan, jos he joskus harkitsisivat ryhmästä eroamista. Ilmiselvää ja räikeää hyväksikäyttöä tai rikollista toimintaa harjoittavat lahkot eivät ole uskonnollisuuden valtavirtaa, vaikka liikkeitä on ollut ja niitä toimii yhä nykypäivänäkin. Monen muun tavoin hän käytti kymmeniä tuhansia kursseihin – mutta rekrytoimalla muita hän teki tiliä jopa 20?000 dollaria kuussa. BBC:n mukaan häntä voi odottaa elinkautinen vankeusrangaistus. Liike vastaa joidenkin ihmisten henkiseen etsintään ja antaa vastauksia kysymyksiin.” • Yhteisöllisyys ”Yhteisöllisyys korostuu vastakohtana länsimaisessa kulttuurissa pitkälle viedylle yksilöllisyydelle. Heavens’s Gate (Taivaan portti) -ryhmän 38 jäsentä teki itsemurhan. Henkistä kasvua janonneet naiset liittyivät itsensä kehittämistä markkinoineen valmentajan Keith Ranieren mystiseen ryhmään. Uusille jäsenille vakuutettiin, että juuri epäröinti oli todiste siitä, miksi liittyjä tarvitsi ryhmää. Hamilton-Byrne kuoli 98-vuotiaana kesällä 2019. • Karismaattinen persoona ”Puoleensavetävä, vakuuttava ja voimakas persoona on hyvin usein yksi merkittävä tekijä. –?Abstrakti oppi ei niinkään ole se puoleensavetävä asia, vaan houkuttelevia ovat ihmiset ja sosiaaliset kontaktit. –?Sitten on liikkeitä, joiden johtaja saattaa vakaasti uskoa välittävänsä hyvää ja aitoa ilmoitusta. TORSTAINA 26. Irrallisuuden ja merkityksettömyyden kokemuksen vastapainoksi löytyy yhteisö, joka tarjoaa laajan yhteenkuuluvuuden ja merkityksen tunteen.” Jussi Sohlberg, Kirkon tutkimuskeskuksen tutkimuskoordinaattori Mikä saa seuraamaan sokeasti johtajaa?. Selvisi, että äiti ei ollutkaan äiti. Se on aika tyypillinen piirre, tutkimuskoordinaattori Jussi Sohlberg sanoo. Totuus oli kuitenkin toista, sillä salaisessa ryhmässä naiset pakotettiin Ranieren seksiorjiksi, joiden tehtävänä oli tyydyttää tämän tarpeet. Ryhmän perustaja Raniere oli omien sanojensa mukaan eräs maailman älykkäimmistä ihmisistä. MAAILMASSA TOIMII tuhansia uskonnollisia liikkeitä, yhteisöjä ja kirkkokuntia. Paras ystävä sai Edmontonin kiinnostumaan self help -ryhmästä, jonka piti ratkaista kaikki ongelmat. Joukossa oli varakkaita perijättäriä ja näyttelijöitä. Edmondson kertoo kokemuksistaan Kanadan televisioja radioyhtiö CBC:n podcastissa Uncover – Escaping NXIVM. Tuomiota odotetaan ensi vuonna. Tarina on hämmentävä, mutta samanlaisia asioita tapahtuu monelle tälläkin hetkellä. Henkilö kykenee vakuuttamaan joitakin ihmisiä ja hänellä on vahva kyky manipuloida.” • Lupaus ”Luvataan jotain erityistä – hengellistä voimaa, kasvua, kuulumista erityiseen joukkoon, jolla on kosketus totuuteen. Silloin pitää olla hyvin kriittinen liikettä kohtaan, sanoo tutkimuskoordinaattori Jussi Sohlberg. Jokainen osallinen rekrytoi omia orjiaan, jotka luovuttivat vakuutena liittymisestään alastonkuvia ja nauhoitettuja tunnustuksia. Myöhemmin hänestä muodostui maailmanloppua odottaneen The Family -lahkon julma johtaja, jolla oli useiden lähteiden mukaan noin 500 seuraajaa. –?Vastaavissa liikkeissä yksi yhdistävä tekijä on se, että johtajat saavat selkeästi autoritäärisen ja jumalallisen roolin. Tärkeä on myös kokemus siitä, että yhteisö näyttää ainakin tietyllä hetkellä tarjoavan vakuuttavia, vahvoja vastauksia peruskysymyksiin, kuten eksistentiaalisiin kysymyksiin . Kasvisruokavalio ja joogaharjoitukset kuuluivat perheen päivärytmiin. Äidit luovuttivat vauvojaan Hamilton-Byrnen hoivaaviin käsiin uskoen kiihkeästi pelastukseen. Ulkomaailmasta eristettyinä ja osana lahkoa eli ainakin 28 lasta. Jokainen oppi piiloutumaan ja pelkäämään poliisia, jonka ”äiti” kertoi hakkaavan ja kaappaavan lapsia. Vaikka Hamilton-Byrne väitti olevansa Jeesuksen reinkarnaatio, lahkon ideologia ei rakentunut puhtaasti kristinuskon ympärille vaan yhdisteli elementtejä myös idän uskonnoista. Kirkon tutkimuskeskuksen tutkimuskoordinaattorina työskentelevä Sohlberg on perehtynyt uusiin uskonnollisiin liikkeisiin. JOULUKUUTA 2019 8 HÄMEEN SANOMAT PLUSSA M inä olen messias, uudestisyntynyt Jeesus Kristus. MAATESSAAN ALASTI hierontapöydällä Sarah Edmondson mietti, ettei halua tatuointia ihoonsa. Niin kammottavalta kuin se kuulostaakin, epäilemättä esimerkiksi Heaven’s Gaten johtaja oli vakuuttunut liikkeen tarkoituksesta, koska hän itse päätyi samantyyppiseen ratkaisuun. Isot rahasummat kilisivät Ranieren tilille, mutta ne olivat osallistujien mielissä vain pieni hinta opeista, joita henkisellä valmentajalla oli tarjolla. Ulkomaailma näyttäytyi lapsille kummajaisena ikkunan takana. NXIVM:n sisällä syntyi vain naisista koostuva ryhmä DOS, jota markkinoitiin girl power -henkeen: naiset ympäri maailmaa auttavat toisiaan saavuttamaan tavoitteensa. Kuvissa lapset näyttävät kuin kloonatulta ryhmältä vaaleissa tai valkoisiksi värjätyissä hiuksissaan ja yhtenevässä asussaan. Hamilton-Byrne keräsi seuraajiltaan lasten lisäksi rahaa
Ryhmä muodostui Maria Åkerblomin ympärille. Miettinen ja Pelli kertovat kirjassaan, että Koivuniemi on omien sanojensa mukaan esimerkiksi pysäyttänyt luodin käsin, saanut salaman iskemään tahtonsa mukaan ja onnistunut muuttamaan veden bensiiniksi. TORSTAINA 26. Mies on perheen pää, ja miehille Koivuniemi on neuvonut keinoja naisten pitämiseksi kurissa. KOIVUNIEMEN KONSERNI on vain yksi esimerkki Suomessa toimineista liikkeistä. Häntä kuvataan ”esiintymiskykyiseksi ja vaikuttavaksi persoonallisuudeksi”. Suomestakin löytyy lahkoja. Keskipohjanmaa-lehti käsitteli liikettä laajasti vuonna 1968. Koivuniemen konserniin kuuluu keskeisesti Kustannusosakeyhtiö Koivuniemi, jossa työskentelee liikkeen jäseniä. Åkerblom saarnasi horrostilassa ja väitti olevansa suorassa yhteydessä Jumalaan. Maitobaarista muodostui useita ryhmiä, kuten Torni ja Puutarha. Hän päätti, että naisten painoindeksi voi olla korkeintaan 17 ja miesten 19. Harhaanjohtajat – vahvassa uskossa, Keskipohjanmaa (17.3.–19.5.1968). Kyseenalaisia sääntöjä kerrotaan liikkeen historiassa olleen muitakin. Liike muuttui olemassaolonsa aikana mystiseksi ryhmäksi, jonka kontolle kertyi kovia rikoksia. Oulun kaupungin verkkosivut: Oulun profetia – yksi ääni murrosajan dialogissa, Kaleva (26.7.2006). Koivuniemi on diplomi-insinööri, ja monet ryhmän jäsenistä ovat korkeasti koulutettuja. Liikettä leimaavat tiukat säännöt. Naiset ovat saattaneet joutua puhuttelemaan puolisoaan ”herraksi” ja ryömimään kumppaninsa edessä. Oulussa vaikuttaneen heinoslaisuuden panivat alulle profeettasisaruksiksi kutsutut Laila ja Aune Heinonen 1960-luvulla. Ilmoituksen saanut Laila Heinonen varoitti yhdessä siskonsa kanssa suomalaisia Neuvostoliiton uhkasta ja vaanivasta kadotuksesta. Oulu oli heidän mukaansa siunattu kaupunki, josta herätyksen oli tarkoitus levitä. JOULUKUUTA 2019 HÄMEEN SANOMAT 9 PLUSSA M aitobaari alkoi raamattupiirinä ja johti suljetun yhteisön sisällä kiihkeään laihduttamiseen ja suuteluun tuntemattomien kanssa. Hän sai kannattajansa antamaan vääriä todistuksia ja siirtämään omaisuuttaan itselleen. Yksi näistä oli jäsenten välinen tervehdys kielisuudelmin, joita kutsuttiin ”pyhäksi suunannoksi”. Lännen Media pyysi konsernista Koivuniemen kommenttia, mutta hän ei vastannut. Kirjassa tietolähteenä toimii Tapani Koivuniemen konsernin entinen jäsen. Kerrotaan esimerkiksi, että ryhmässä naisen asema on miehen alapuolella. Näin kertoo Terho Miettisen ja Raija Pellin teos Harhaanjohtajat – vahvassa uskossa. Koivuniemen konserni syntyi 1980-luvulla Otaniemen teknillisen korkeakoulun hengellisestä ryhmästä, josta Koivuniemi seuraajineen sittemmin irtaantui. Liikkeeseen kuuluneet onnistuivat keräämään jopa toistasataa opetuslasta jyrkkää oppia levittämällä. Lähteet: Uskonnot Suomessa -verkkosivu. Suomessa vaarallisen lahkon merkit on täyttänyt esimerkiksi åkerblomilaisuus. Ainakin jonkin aikaa Koivuniemi tiettävästi kontrolloi myös seuraajiensa painoa. KOIVUNIEMEN MYSTISTÄ karismaa värittävät kertomukset ihmeteoista
Taksin madellessa etanavauhtia eteenpäin kaivamme kännykät uudestaan esiin ja pohdimme ääneen, olisiko toinen tie sittenkin parempi. Trikoopaitani on liimautunut selkääni kiinni. JOULUKUUTA 2019 10 HÄMEEN SANOMAT PLUSSA I stun 30-asteisessa taksissa Kenian pääkaupungissa Nairobissa. Tiet on tehty etupäässä moottoroiduille kulkuvälineille. Nairobissa vierähtääkin liikkumiLuuletko olleesi ruuhkassa. MATKALLA ILLALLISELLE ystävieni kanssa alan pikkuhiljaa syyttää lisää itseäni: taisin valita väärän reitin. Edessä oleva autoletka on pysähtynyt paikoilleen, ja Googlen karttapalvelu kertoo, että olemme vasta matkan puolivälissä. Pyöräilykaistoja on vähän, ja kävelytiet ovat kapeita ja huonokuntoisia – jos niitä edes on. Yhdessä tuumin päätämme välttää tätä päätietä. Yksi Nairobin pääteistä, Uhuru, on kaikkea muuta kuin sen nimen perusteella voisi kuvitella. RUUHKAT OVAT nairobilaisten suosikkipuheenaihe sään ohella eikä suotta: matkustaminen kestää Nairobissa keskimäärin 57 minuuttia yhteen suuntaan traffic index -tilaston mukaan. Vertailun vuoksi, Helsingissä yhteen suuntaan liikkumiseen kuluu keskimäärin vain noin 34 minuuttia saman tilaston mukaan. Kokeile matkustaa Kenian pääkaupungissa Nairobissa, niin pinnaasi testataan kunnolla. Kiroan mielessäni: miksi ihmeessä suosittelin, että viettäisimme yhdysvaltalaisen ystäväni viimeistä iltaa Afrikan mantereella uudehkossa ravintolassa, joka sijaitsee 25 kilometrin päässä työpaikastamme. . Menetätkö ruuhkassa hermosi. Se tarkoittaa swahiliksi vapautta ja sijaitsee Nairobin liikekeskustan vieressä. Kun taksikuski saapui työpaikkamme eteen, kaivoimme puhelimet laukuistamme, tutkimme liikenneruuhkia sovelluksen avulla ja vertailimme eri reittivaihtoehtoja. Sen ruuhkista aiheutuvat kustannukset taloudelle ovat viranomaisten arvion mukaan lähes 900 miljoonaa euroa vuodessa. Liikennevaloja ei ole monia, ja useissa risteyksissä poliisi ohjaa liikennettä. TORSTAINA 26. Julkista liikennettä, kuten metroa tai raitiovaunua, ei ole tarjolla Nairobin yli nelimiljoonaiselle väestölle. Kuskimme liittyy keskusteluun kertoen, ettei tarjolla ole muita reittejä. Harmittavatko sinua kello viiden autojonot. Nairobissa on hyvä tuntea vaihtoehtoisia reittejä ruuhkien varalta. NAIROBIN SEUDUN liikenneviranomaiset julkaisivat hiljattain raportin, jonka mukaan Nairobi on maailman neljänneksi ruuhkaisin kaupunki. Edessä on vielä yli tunnin matka. Kaupungin teillä kilpailevat boda bodat eli moottoripyörä-taksit, autot, yksityisomisteiset pikkubussit, joita kutsutaan matatuiksi, isommat linja-autot ja rekat. . JENNI PETÄJÄ TEKSTI JA KUVAT
Ainostaan kuskinpuoleisen ikkunan saa auki. –?Voit vain odottaa ja rukoilla, että liikenne alkaa liikkua ja että asiat muuttuvat, Mwavali summaa. Hän kertoo, että sade lisää ruuhkia aamulla ja iltapäivällä, kun ihmiset ovat matkalla töihin. Ehkä paras selviytymiskeino olisi kuitenkin suhtautua ruuhkiin maltillisesti. Hän sanoo, että vastuu sen toimimattomuudesta johtuu epäonnistuneesta politiikasta. PUOLENTOISTA TUNNIN kuluttua matkamme alkamisesta vauhtimme on yhä hidas ja pieni kulkuneuvomme kuuma ja tunkkainen. Liikenneja turvallisuusviranomaisten mukaan autoja on rekisteröity tänä vuonna noin tuhat enemmän kuukaudessa kuin viime vuonna. Vuonna 2018 luku oli 26 000. • Kenian bruttokansantuote kasvaa 5 prosenttia vuodessa. Haastattelen taksikuski Patrick Mwavalia hänen kuljettaessaan minua noin viikko sen jälkeen lauantai-aamuna. Liikenteen ohjaamisen sijaan poliisi saattaa välillä olla kiinnostuneempi ruuhkissa autojen tarkastuksesta ja sakkomaksujen antamisesta. Lisäksi kuun ajankohta vaikuttaa ruuhkiin: loppuja alkukuusta on yleensä enemmän yksityisautoja liikkeellä kuin puolivälissä kuuta. –?Pankit ovat muuttaneet toimintaansa, ja minun kaltaisieni tavallisten ihmisten on nykyään mahdollista ottaa laina ja hankkia auto. Päivän lehti maksaa noin 50 senttiä. LM–HÄSA Kirjoittaja on Keniassa työskentelevä viestinnän ammattilainen. • Rekisteröityjen autojen määrä Keniassa on 3,8 miljoonaa. • Tänä vuonna on rekisteröity keskimäärin 27 000 autoa kuukaudessa. Arvioiden mukaan Keniassa kuolee vuosittain lähes 19?000 ihmistä ennenaikaisesti ilmansaasteisiin. Kirjailija Nanjala Nyabolan mukaan ruuhkissa on lopulta kyse liikenteen heikosta suunnittelusta ja toteutuksesta. ”Toa kitu kidogo” eli ”anna vähän jotain” -lauseella viitataan Nairobissa poliisin tapaan pyytää lahjusta. MATKAMME ILLALLISELLE kesti yhteensä yli kaksi tuntia. ”Ennen matkan alkua pyydän asiakasta päättämään reitin. Perjantaisin teillä on Mwavalin mukaan eniten liikennettä. Pyydämme, että kuski laittaa ikkunan kiinni. Mwavali kertoo hankkineensa taksina käyttämänsä auton kaksi vuotta sitten lainalla, jonka takaisinmaksusta on jäljellä enää vuosi. Liikenne on sujuvaa, ja matkamme taittuu nopeasti. • Viranomaiset suunnittelevat joukko liikenteen kehittämistä, kuten bussi liikennettä.. –?Kenialaiset tykkäävät kuluttaa. Aina silloin tällöin joku kertoo menettäneensä puhelimensa pitkäkyntiselle hitaassa vauhdissa. Näin hän ei syytä minua, jos jäämme ruuhkaan jumiin. Välillä auton ikkunaan saatetaan koputtaa kevyesti rahakipolla. Stevan Maina myy sanomalehtiä aamuruuhkassa matkaaville Nairobin pääväylällä Uhuru-tiellä. Sitten kun palkka on käytetty loppuun, auto seisoo paikoillaan, kunnes taas seuraava palkkapäivä koittaa, Mwavali selittää kenialaisen keskiluokan kulutuskäyttäytymistä. Hänellä on vielä vuosi lainaa maksettavana autosta. – Osa Uber-kuskeista ei halua ajaa päivällä ruuhkien takia vaan vasta pimeän tullen ja yöaikaan, kertoo Uber-kuljettaja Patrick Mwavali. Kysyn Mwavalilta, mitkä ovat hänen keinonsa estää asiakkaita valittamasta ruuhkista. Asiaa ei ole helpottanut puiden häviäminen. • Päivittäisen keskimääräisen matkustajamäärän arvioidaan kasvavan Nairobissa sen pääteillä 2,6 miljoonasta (vuosi 2010) 5,1 miljoonaan vuoteen 2030 mennessä. Autokaistojen välissä puikkelehtiikin aamulla sanomalehtien myyjiä. Toisaalta, vaikka taksimme ikkunat toimisivatkin, niitä ei kannattaisi avata kokonaan auki ruuhkassa. Välimatkat kuljetaan omalla autolla loppuja alkukuusta. Patrick Mwavali on toiminut kymmenen vuotta Nairobissa kuljettajana ja sittemmin kaksi ja puoli vuotta Uber-taksikuskina. Vaikka tietäisin paremman reitin, menen silti mieluummin asiakkaan valitsemaa reittiä. Liikun itse usein moottoripyörä-taksilla töihin: siinä missä autolla työmatkani kestäisi puoli tuntia, huristelen kaistojen välissä kymmenessä minuutissa perille. Liikenneviraston raportin mukaan kasvavan taloudellisen toiminnan ja julkisen liikenteen toimimattomuuden seurauksena autoja hankitaan yhä enemmän. Myynnissä voi olla lisäksi pähkinöitä, vesipulloja tai vaikka avaimenperiä. TORSTAINA 26. Liikenteen matelu tarjoaa mahdollisuuden myös rehellisemmän elannon hankkimiseen. MIKÄ SELITTÄÄ tämän afrikkalaisen pääkaupungin ruuhkia. –?Ennen matkan alkua pyydän asiakasta päättämään reitin. Rahaa kerjäävät liikkuvat myyjien tapaan autojen välissä. Se houkutteleekin ihmisiä yhä lisää ja laajenee jatkuvasti. Kun he saavat loppukuusta palkan, he suuntaavat saman tien baariin. Tietyömailta sisään virtaa pölyä, ja vanhoista autoista tupruavat pakokaasut näkyvät tummana savuna ilmassa. JOULUKUUTA 2019 HÄMEEN SANOMAT 11 PLUSSA Nairobissa on hyvä tuntea vaihtoehtoisia reittejä ruuhkien varalta. Maan pääkaupunki on Itä-Afrikan liike-, talousja kuljetuskeskus monine kansainväline yrityksineen ja järjestöineen. Nyt Nairobin liikenneviranomaiset lupaavat kuitenkin muutosta liikenteeseen: he suunnittelevat kehittävänsä aikataulutetun, nopean ja asiakkailleen edullisen bussijärjestelmän, josta aiheutuisi myös vähemmän ilmansaasteita. Kenian bruttokansantuote on kasvanut viimeisen vuosikymmenen ajan yli viisi prosenttia. –?Kymmenen vuotta sitten tilanne oli hyvin erilainen: teitä, autoja ja ruuhkia oli vähemmän. Näin hän ei syytä minua, jos jäämme ruuhkaan jumiin.” PATRICK MWAVALI FAKTA Matkustajamäärä tuplaantuu 20 vuodessa • Kenian asukasluku on 47,6 miljoonaa ja pääkaupunki Nairobin asukasluku 4,4 miljoonaa. Maksut päätynevät joskus poliisin omaan taskuun. seen lähes 70 prosenttia enemmän aikaa kuin Helsingissä. Liikenne on merkittävä ilmansaasteiden aiheuttaja
Tuomoa konsertissa säestää tietenkin Hiekkakakkuorkesteri! Kesto 45 min, ei väliaikaa. Tai millaiset ovat Hassisen Koneen Levottomat jalat, kun niitä liikuttaa Värttinän akustinen poljento ja ”korkeelta ja kovvoo” -laulutyyli. Kesto noin 1h 45 min, sis. DUMARI: UGR! jatkaa kalevalaisessa hengessä. Janne Tulkki on viihdyttänyt suomalaista tanssija iskelmäkansaa musiikkiviihteen huipulla yli kaksikymmentä vuotta. Projekti on saanut huippuvastaanoton. Verkatehtaalla Tulkkia säestää taidokas 18 muusikon Hämeenlinna Big Band, kapellimestarinaan Jykä Ahola. Nämä ja monta muuta kuullaan varta vasten Verkatehtaalle suunnitellussa erikoiskonsertissa, jossa Värttinän lisäksi esiintyy myös yllätysvierailijoita! Kesto 1 h 30 min, sis. Verkatehtaan konsertissa yhtye unohtaa hetkeksi oman tuotantonsa ja tarttuu ikonisiin suomalaisiin pop-kappaleisiin. Kokoonpanona on Tuomari Nurmio, Tohtori Hillilä sekä Miika Paatelainen. Kesto 1 h 15 min, ei väliaikaa. väliajan. väliajan. Kestotilaajat 25 € Peruslippu 35€ Legendaarinen Värttinä on Suomen kautta aikain tunnetuin kansanmusiikkiyhtye ja yksi suomalaisen musiikin menestyneimmistä vientituotteista. Yhtye on edelleen alkuperäiskokoonpanossaan; Ilkka Alanko (laulu, kitara), Petteri ”Kode” Koistinen (kitara), Jari ”Lade” Laakkonen (basso), Kari ”Kämy” Kämäräinen (rummut). Kestotilaajat 17 € Peruslippu 24€ Verkatehdas Vanaja-sali Talvi/kevät 2020 Su 2.2.2020 klo 15.00 TUOMO RANNANKARI JA HIEKKAKAKKUORKESTERI: LEIKKI ON LASTEN TYÖTÄ La 15.2.2020 klo 19.00 DUMARI: UGR! La 28.3.2020 klo 19.00 NELJÄ RUUSUA La 25.4.2020 klo 19.00 VÄRTTINÄ: VIERAISSA To 30.4.2020 klo 19.00 JANNE TULKKI & HÄMEENLINNA BIG BAND Tuomo Rannankarin koko perheen konsertissa soivat vastaleivotut ja hyväntuuliset lastenlaulut sekä TV:n lastenohjelmista tutut suosikkikappaleet. JOULUKUUTA 2019 12 HÄMEEN SANOMAT PLUSSA Tapahtumat tuottaa: Syksyllä 2019 Tuomari Nurmio ja Juha Hurme polkaisivat festivaalin, levyn ja kiertueen Kalevala elävänä tai kuolleena. Kesto noin 1 tunti, ei väliaikaa. Normaalihintaiset liput myynnissä verkossa vuorokauden ympäri www.verkatehdas.fi sekä www.ticketmaster.fi Kestotilaajat 21 € Peruslippu 29,50€ Tässä on yhtye, jonka kokoonpano on varsin vakiintunut viimeisen päälle 35 vuoden aikana – mitäpä sitä ehjää korjaamaan. Kestotilaajat 22 € Peruslippu 32€ Nostalgisia jazzja viihdeklassikoita meiltä ja maailmalta Janne Tulkin ja suuren orkesterin hienolla, laajalla soinnilla. Kestotilaajat 15 € Peruslippu 22€ Koko perheen konsertti!. säveltäjiltä Erik Lindström, Rauno Lehtinen, George de Godzinsky, Burt Bacharach, Duke Ellington, George Gershwin sekä muutama kestosuosikki Tulkin omasta ohjelmistosta suurelle orkesterille sovitettuna. Yhtyeen lukuisat hitit, kuten ”Juppihippipunkkari, Sun täytyy mennä, Poplaulajan vapaapäivä, Hunningolla, Popmuseo, Valuva taivas ja Elän vain kerran soivat edelleen radioissa, tuoreimman albumin Euforia hittejä, Sininen sunnuntai, Ajelen ja Esirippu, unohtamatta. www.verkatehdas.fi Kestotilaajaliput myynnissä seuraavan kerran 7.1 alkaen Verkatehtaan lippukaupasta. Ohjelmistossa kappaleita mm. TORSTAINA 26. Miltä kuulostaa esimerkiksi PMMP:n Rusketusraidat Värttinän esittämänä