artikkelit
raportti:
Studio Reykjavikissa
Julkaistu:
Hifimaailma 1/2013
raportti
Kultakorva Reykjavikissa
Teksti ja kuvat: Matti Komulainen
Arktinen luonto on referenssi
kaikelle tuotetulle äänelle
Kultakorva
Reykjavikissa
Ikkunoista piirtyvät Islannin jylhät maisemat ja
Atlantin aallot saavat musiikin monitaiturin Matti
Kallion inspiraation oikeaan vireeseen, kun hän
tekee studiossaan produktioita huippuartisteille.
Matilla on poikkeuksellisen päheä työympäristö. Fireland Reykjavik -nimisen studion ikkunoista avautuu
panoraama Atlantin valtamerestä kohoaville lumihuippuisille vuorille ja Islannin pääkaupungin Reykjavikin
10
rosoiseen siluettiin.
Fireland Reykjavik onkin muusikon, tuottajan, säveltäjän, sovittajan ja studioyrittäjän unelmien täyttymys.
?On mahtavaa, että pystyn soittamaan tinapillejä ja
katselemaan samalla jylhiä maisemia . kerrankin osuvat vuoristomaisemat ja soitin yksiin?, 36-vuotias monitoimimies selvittää.
Kaikki alkoi tamburiinista
Matti Kallio ei ole rynnännyt suin päin äänialan
Olen säveltänyt yhtyeelle uutta materiaalia, jota on kuultavissa
viimeisimmällä Utu-pitkäsoitolla. Kotona musiikkia kuunnellessani yleensä kuitenkin vain nautiskelen, enkä murehdi detaljeista.?
Ohjelmalähteet vaihtelevat sen mukaan, missä muodossa musiikki on.
?Käytän kotona Apple tv:tä kodin viihdekeskuksena. Samainen kuoro oli
syynä sille, miksi nykyään asun Islannissa . viivästää yhtä raitaa yhden millisekunnin, nostaa toisesta kohtaa t-kirjainta 0,1dB . Naapureinani on
monia Islannin mielenkiintoisimmista artisteista ja
tuottajista, muun muassa GusGus, Ólafur Arnalds,
Vignir Snaer Vigfusson, Þorvaldur Bjarni Þorvaldsson
ja Addi 800, joka on äänittänyt ja miksannut kaikkia
Björkistä Sigur Rósiin.?
E7-nimellä tunnettu studioklusteri synnyttää Kallion mukaan synergiaa. arjen
realiteetit ovat aina lähellä.
?Yläkerta on rempattu kolmisen vuotta sitten. Erityisesti
miksatessani saatan puuttua aivan tolkuttoman pieniltä tuntuviin yksityiskohtiin . Värttinä on tarjonnut minulle mainion foorumin kanavoida omaa musiikintekemistäni. Toinen
lafka työstää taas elokuvien editointia omassa täysimittaisessa leffateatterissaan. Täällä tehdään myös
mainosmusiikkia, ja toimii täällä lisäksi yksi elokuvafirma?, Kallio listaa saman katon alle sovittautuneita
operoijia.
Tunnelma oleellinen
Kollegojen lisäksi Fireland Reykjavikin vahvuuksia on
huikea miljöö . Toimenkuva on ollut
yksi urani antoisimmista. En tosin ole
Applen Airplay-systeemiin täysin tyytyväinen. Etno-puoli on ollut mieltymyksissä vahvasti mukana viimeiset 15 vuotta . Siinä on mielestäni vielä ärsyttäviä bugeja, joten pidän silmät ja korvat auki muidenkin vaihtoehtojen osalta. VesaMatti Loiri, Pave Maijanen, Edu Kettunen, Anssi Kela,
Esa Kaartamo, Anna Eriksson, Johanna Kurkela, Laura Voutilainen, Rajaton, Club for Five ja UMO.
Kallion musiikkiopinnot alkoivat seitsemänvuotiaana pianotunneilla, ja pari vuotta myöhemmin mukaan
kuvaan tuli viisirivinen harmonikka. Kahvitauolla kulkee tieto uusista ja tulevista
Kotonakin soi
Matti Kallio kuuntelee musiikkia myös kotona. Teimme kaksi keikkaa Reykjavikissa Björkin kanssa. Kallio kehuu tunnelmaa välittömäksi ja
kertoo päätyneensä kerran pikkutunneilla soittamaan
harmonikkaa teknotuottajalle täysin suunnittelematta.
?Täällä on tyyppejä moneen lähtöön, muun muassa
kaveri, jonka päätehtävä on tunettaa. Itse asiassa veljeni
lähetti juuri linkin Wackenin festivaalille, jossa Dio veti Heaven and Helliä Black Sabbathia esittävällä kokoonpanolla . Pyrkimyksenä on
päästä kaapeleista eroon . Hectorin musiikki puhuttelee minua syvästi, ja konsertit hänen kanssaan ovat
aina juhlallisia tapahtumia muusikon näkökulmasta?,
Kallio kiittelee.
Värttinässä puolestaan Kallio ehti tuurata harmonikassa Markku Lepistöä Euroopan-keikoilla jo 2000-luvun alussa ennen varsinaista kiinnitystä.
?Kun kutsu sitten kävi, bändi tuntui jo varsin kotoisalta. ja
nauttia joka hetkestä. Hectorin yhtyeessä Kallio on soittanut
vuodesta 2004, ja Värttinään mies kutsuttiin 2009.
Kallio on paneutunut pelimannin työssään genreihin
laidasta laitaan: laulelmasta iskelmä- ja lastenmusiikkiin ja cappellasta jazziin, työkumppaneina mm. tästä olemme vaimonikin kanssa harvinaisen samaa mieltä.?
hankkeista. Minulla oli myös ilo
tuottaa ja miksata kyseinen levy.?
Ääniammattilaisten klusteri
Kallion studio sijaitsee Reykjavikin satamassa, kaksikerroksisen makasiinin ylemmässä kerroksessa. merellinen ympäristö säväyttää jo pi-
Björkin
kanssa lavalla
Matti Kallio on ehtinyt työskentelemään myös säveltäjänä Reykjavikin kaupunginteatterille ja muusikkona Islannin kansallisteatterissa.
Keikoista erikoisimpia oli kuoropesti, joka vei miehen
samalla lavalle Islannin kaikkien aikojen suurimman populaarimusiikin ikonin kanssa.
?Vuosituhannen vaihteessa lauloin yhteiseurooppalaisessa kuorossa nimeltä Voices of Europe. Sen kautta toistuvat tv-ohjelmat,
Spotify sekä iTunes langattomasti tietokoneilta, puhelimesta ja iPadilta. Hänelle voi lähettää laulufaileja ja kertoa speksit,
kuinka tiukkaa säätöä haluaa ja hän hoitaa homman
erittäin nopeasti ja hyvin.?
Musiikin ammattilaisten lisäksi naapurustossa ahkeroi peli-, elokuva- ja mainosalaan erikoistuneita yrittäjiä.
?Yhden firman päätehtävä on säveltää pelimusiikkia
isolle islantilaiselle videopelifirmalle CCP:lle. Hectorkin pestasi Kallion bändiinsä ensisijaisesti tinapillistiksi, mutta pian mies sai suunnitella tonttinsa vapaasti.
?Nykyään olen kosketinsoittaja, hanuristi, huilisti,
lyömäsoittaja ja taustalaulaja. etenkin irlantilainen musiikki on hyvin lähellä sydäntä, mutta ei suinkaan ainoa diggailun kohde.
?Kotona kuuntelen kaikkea Alison Kraussista Ronnie James Dioon. Suuren rakennuksen päädyssä toimii myös Pelastusarmeijan ensisuoja . Äänenlaatu on minulle tietysti työni puolesta tärkeä asia. Talossa on yhteensä noin 20 studiota. Hän toimii tuntipalkalla käyttäen Autotune-ohjelman sijasta Melodynea. Lähetyksellä
oli kuulemma noin miljardi katsojaa. Kiinteistön aiemmista vaiheista muistuttaa alakerrassa sijaitseva kalankäsittelylaitos. Itä-Helsingin
musiikkiopistosta tie vei 15-vuotiaana Oulunkylän
Pop-Jazz-opistoon ja sieltä edelleen Sibelius-Akatemian musiikkikasvatuksen osastolle. raportti
mmattilaiseksi, vaan hänet tunnetaan parhaiten
a
muusikkona. Tekijät saattavat lainata toisiltaan laitteistoa, soittimia ja tiloja erilaisiin projekteihin. Aloitin varsinaisen puurtamisen Akatemiaopintojen rinnalla ja tein 100?200 keikkaa vuodessa ?
konsertteja, häitä, irkkupubeja, kaikkea mahdollista?,
Kallio muistelee.
Matkalla Kallio profiloitui akustisten instrumenttien osaajaksi. Toinen näistä oli
1.1.2000 suorassa tv-lähetyksessä, jossa seurattiin vuosituhannen vaihtumista ympäri maailman. tutustuin
vaimooni tuolla reissulla.?
11. se on kai hänen viimeinen taltiointinsa?, Kallio intoilee.
Kalustossa musiikkia monin tavoin ammatikseen tekevä mies panostaa ketjun loppupäähän.
?Olohuoneessa minulla on valkoiset Genelec 8020-kaiuttimet, jotka toimivat hyvin
kotikuuntelussa. Maisterinpaperit
Kallio pokkasi vuonna 2008.
Koko ajan Kallio syvensi osaamistaan keikkailemalla.
?Liityin ensimmäiseen bändiini 11-vuotiaana. Minut pyydettiin tamburiininsoittajaksi gospel-lauluryhmään
Junossahan on normaalisti muovipäädyt.?
Studion nurkissa lojuu lisäksi ?pari lo-fi-urkua. Koen, että saan siitä tekemisiin energiaa ja inspiraatiota.?
Fireland Reykjavik on noin 40-neliöinen avoin tila,
jossa Kallio säveltää, sovittaa, äänittää ja miksaa. Toiset low whistlet olivat kovassa käytössä Johanna Kurkelan kiertueella.?
Kallion tärkeimmät
työkalut:
Koskettimet:
? Nord Stage Compact
? Rhodes 54
? Hohner Clavinet D6
? Hohner String Melody II
? Roland Juno 106
? DSI Tetra
Sormioräkin kalustoa ylhäältä alas:
Roland Juno
106-analogisyntetisaattori, Yamaha
DX7-syntetisaattori,
Yamaha CE20syntetisaattori ja
Hohner D6-klavinetti
edustavat eri aikojen
trendisaundeja ja
sointuvat tänään
monenlaiseen musiikkiin.
Kielisoittimet:
? Martin D28
? Fender Stratocaster
? Paul Hathway -oktaavimandola
? Deering-tenoribanjo
? Kentucky-mandoliini
? Dusty Strings Hammered Dulcimer
Puhaltimet:
? Overton-low whistlejä eri sävellajeihin
? Susato-tinapillejä kromaattinen setti
? Dessie Seery -irkkuhuilu
? intialaisia bansuri-huiluja kromaattinen setti
? kaksi didgeridoota
Harmonikat:
? Lasse Pihlajamaa -5-rivinen
? Borsini -5-rivinen
? Castagnari -2-rivinen
? Roland FRX-1b -midiharmonikka
Musiikkisoftia:
? nuotinnus, sovitus: Sibelius
? sovitus, äänitys, miksaus: Reason
(?ihastuttava workflow?), Pro Tools (?plugareina muun muassa Waves
ja Melodyne?)
? softasynia: Spectrasonicsin Omnisphere (?loistava,
käytän silloin tällöin myös Värttinän keikoilla?),
GForcen M-Tron Pro ja Virtual String Machine
Hardware:
? tietokone: iMac, MacBook Pro
? äänikortti: Apogee Duet
? kaiuttimet: Adam A7X, Genelec 8020B
? kuulokkeet: Beyerdynamic DT 880 pro, Sennheiser HD580,
Sennheiser HD215
? mikrofonit: muun muassa SE, Rode, Shure
12
Tuottajan työkaluihin kuuluu myös
valikoima kielisoittimia: Paul Hathway-oktaavimandola, Martin D28
-akustinen kitara ja
Deering-tenoribanjo ovat Matti
Kalliolla ahkerassa
käytössä.
halla, ja varsinaisen studion ikkunoista avautuva avara
näköala merelle ja jylhään vuoristoon mykistää.
?Tämä paikka ei voi olla vaikuttamatta kädenjälkeen. Islannin luonto on uskomattoman kaunis, joskus hyvinkin karulla tavalla. Siinä on aivan eeppinen ja ajaton viulukoneen soundi.?
Räkistä löytyy lisäksi muun muassa Rolandin analogisyna
Juno 106, joka on Kallion mukaan ?aika vakkaripeli monissa
studioissa, ja syystäkin?.
?Siinä on ihan loistava soundi. Mun mielestä se on kuitenkin hölmöä, jos
sulla on hyvä tila ja sä voit hallita sen mikittämällä.
Silloin valmis soundi on siinä.?
Kallio kokee tuottajan työn palkitsevaksi, sillä hän
voi käyttää kaikkia vahvuuksiaan ja mieltymyksiään
musiikillisen kokonaisuuden luomiseen siinä missä
muusikko on tuotantoprosessissa usein vain pieni osatekijä.. täysin vaimennetusta tilasta
tulee hiukan klaustrofobinen tunne. Voi tietysti myös tehdä niin, että äänittää kuivassa kopissa ja yrittää jälkikäteen tuoda akustiikkaa
mukaan. monesta syytä.
?Mulla on täällä vintage-kiipparini . Tinapillejä ja low whistlejä käytän muun muassa Hectorin kanssa
konsertoidessani. Se löytyi
alun perin huonokuntoisena Valkealalaisen koulun ullakolta, ja
osaava ystävä kunnosti sen 1990-luvulla. Meikäläisen Junossa on erikoiset puupäädyt, jotka Synth Wood -niminen firma on kustomoinut tätä satakuutosta varten. Jotain osuuksia on päätynyt välillä levyllekin. raportti
Kultakorva Reykjavikissa
Kattava kalusto
Fireland Reykjavik on Matti Kallion unelmien paikka . Tilasoundin määrää pystyn
tarvittaessa säätelemään liikuteltavilla
paneeleilla?, kultakorva toteaa.
Kallion toimintafilosofian mukaisesti tilan pitääkin soida.
?On aina plussaa, jos äänitysympäristö tukee soitinta. Vaikka tilaa remontoidessamme alkukeväästä 2012 tietysti akustoimme
seiniä ja kattoa, en halunnut tappaa studion luontaista akustiikkaa kokonaan.?
Se on osoittautunut hyväksi ratkaisuksi.
?Monet akustiset soittimet, kuten
viulu, tarvitsevat ympärilleen ilmaa.
Ne eivät kuulosta kovin hyvältä pienessä dempatussa kopissa äänitettynä . Äänityössä Kallio arvostaa huoneen luontaista akustiikkaa suhteessa vaikka siihen, että äänittäisi täysin kaiuttomassa kammiossa.
?Studion arkkitehtoninen erityispiirre on nouseva katto, joka on korkeimmillaan tilan perällä kolmessa ja
puolessa metrissä. Niitä on kromaattinen setti joka lähtöön. Lauluäänityksillekin tilan tuntu
tekee hyvää sekä soundi- että fiilismielessä. legendaarinen Hohnerin
klavinetti deekuutonen, pikkuinen Rhodes fiftyfour sekä mainio
Hohner String Melody II -viulukone vuodelta 1976. sekä DSI Tetra analogimoduli ja Korgin Monotribe, jonka Kallio osti Tokiosta
viime vuonna Värttinän kiertueella.
Perussormiokattauksen lisäksi studion varustukseen kuuluu
myös harmonikkoja, kitaroita, huiluja ja etnisiä puhaltimia.
?Vaikka en pidä itseäni kielisoittajana, soittelen niitä harrastuksekseni
Pääosin teen studiosessiomuusikon duunit Islannista käsin, mikä on ihan
mahtavaa. Vetur tarkoittaa talvea, ja sitä työstettiin kesäkuusta lähtien. Kallio tuotti, äänitti ja miksasi levyn sekä soittaa sillä. Asioita pystyy tekemään aika pitkälle etätyönä. Hänet
on myös merkitty kahden kappaleen toiseksi tekijäksi.
Kallio määrittelee Egillin Islannin Vesa-Matti Loiriksi, mitä tulee taiteilijan asemaan, arvostukseen ja
monipuolisuuteen.
?Egill on näyttelijä, laulaja ja lauluntekijä. Helsingissä ja Lahdessa äänitin lisäksi kahta suomalaismuusikkoa levyä varten.?
Kalliolla onkin Helsingissä edelleen projektistudio, jossa hän käy työskentelemässä tarvittaessa. Stereoplay.
http://ayonaudio.com/
Harmonic Audio Labs
Hienoa muotoilua
ja ääntä Ranskasta.
http://www.atohm.com/
Parasta A-luokkaa. http://www.harmonicaudiolabs.com/
Stars and Stripes
starsandstripes.fi puh. Nykyään failit kulkee sähköisesti, eikä matkustaa tarvitse kuin erityistapauksissa. Se tietysti edellyttää, että pohjatyöt on hoidettu kunnolla.?
?Olen soittajana profiloitunut akustiselle puolelle,
mutta tuottajana teen tarvittaessa myös ohjelmointeja . Kultakorva hyödyntää työssään myös Clavia Nord Stage Compact -keyboardia.
Atohm
Ayon S-3 Network-Player
?Absoluuttista huippuluokkaa. Kaikki laulut on äänitetty tässä studiossa, samoin mun soittimet. 050 5050 880. Toimenkuvaan kuuluvat sekä muusikon työt että laajemmat kokonaisuudet.
?Suomalaiset tuottajat tilaa multa soittoraitoja, esimerkiksi harmonikkaa tai tinapillejä mainosmusiikkeihin, tv-tunnareihin ja levyille. raportti
Kovan luokan käyntikortit
Matti Kallion viimeisin työnäyte on maailmalla ylistäen vastaanotetun Värttinän Utu-albumin ohella islantilaisen Egill Ólafssonin pitkäsoitto Vetur. Monitoreina
palvelevat Adam A7X ja Genelec 8020B. oikeastaan mitä vain, jotta saan työn alla olevan musiikin soimaan parhaalla mahdollisella tavalla.?
?Laulujen teksteilläkin on minulle suuri merkitys.
Ne ruokkivat omaa musiikillista mielikuvitustani ja
antavat alitajuisia vihjeitä siitä, mihin suuntaan musiikkia tulisi viedä.?
Matti Kallion työpöydältä löytyy sulassa sovussa muun muassa
kovalevyjä, Apogeen Duet-ääni-interface, Korg Monotribe, DSI Tetraanalogisyntetisaattori sekä erilaisia lyömäsoittimia