NRO 3.
98. Orange
TURKU, Linnankatu 9-11
ma-pe 10-18, la 10-15
Puh. 20. 29?
Sydämellisesti tervetuloa!
PAIMIO, Vistantie 10
ma-ti, pe 10-18, ke-to 10-19, la 10-15
palvelemme 1.2.2014 alkaen
osoitteessa Meijeritie 5
Leninki
by Jus d. vuosikerta
Paimio | Sauvo | Kaarina
1,80 ?
Irtonumero
TIISTAINA 14.1.2014
TÄNÄÄN
-10°C
2 m/s
Pakkanen
jatkuu
7
Kuka
korvaa
kun tiessä
on kuoppa
9
?Tekninen lautakunta, miksi ette
sammuta loppujakin katuvaloja
kun jokunen siellä
täällä...?
Nasevat
6
Jätä joulukilot tanssilattialle
ja heilauta kahvakuulalla
lisävoimaa arkeen!
Zumba® Paimion koulukeskus Ti 17.40 ja Su 19.15 (+vatsatreeni 15min)
Zumba® GOLD (alkeis/seniori) PAKK Pe 10.00 ja Sauvo Su 17.15 (+ vatsatreeni 15min)
KAHVAKUULA Kriivarin koulu To 17.30
Teemana
tänään
autoilu ja
liikenne
ud
HUIPPUMUODIN ERIKOISLIIKE
Nainen nyt alkaa
aLEnnusMYYnTI!
-30 % jOpa -50 %
fitness
Lisätiedot:
maija.grace@elisanet.fi /
045-6777816
Hinnat ja lukujärjestys:
www.maijagrace.net
Osa kenkä ja saapasmallistoa
-20% -50%
Erä neuleita, tunikoita ja paitoja
alk.
10. 040-5680128
www.udboutique.com
02-4770 800
www.tyoterve.fi
kpl
kpl
La 18.1.
JANI WICKHOLM
PERHEEN
N LYSTIKÄ
ÄS LAUAN
NTAI TEM
MPPURATO
OINEEN, PELEINEEN
P
N JA PALL
LOINEEN
Liput ovelta 10 ?
ALL
LE KOULU
UIKÄISILL
LE LAPSIL
LLE.
Myös yksityislääkärin vastaanotto.
Akuhoidot ja merimieslääkäripalvelut (käteismaksu)
kpl
Tapper's
Inn
2
2013
2014
ONKO TYÖTERVEYSHUOLTOSI
KUNNOSSA?
1,-/
1,99/
3,49/
LAPSET M
MUKAAN V
VAIN AIKUISEN SE
EURASSA.
Viljontie 8, 21570 Sauvo
p. ma-pe 8.30-21, la 8.30-18, ja su 12-21 300-350 g
Vaparissa
lauantaina
V
VAPAR
RISSA
A LAU
UANTA
AINA klo
KLO 10-13
10-13
18.1., 8.2., 8.3.,
26.1
10, 9.11,
22.3., 12.4. 0400-610454
Poste Restante 10601T:saari starr.m.s.
To 16.1. lk . KLO 9-17 p. 20?
Muotoutuva terveystyynt
39?
Muotoon ommeltu lakana alk. 4730116
Buf
ffetista su
uolaista ja
a makeaa (EI
(
PANKK
KIKORTTI
IA).
T
TAPAHTUM
MA ON IL
LMAINEN!!!!
Järjestäjinä:
Kaarinan
Liikuntapalvelut,
Littoisten
Työväenurheilijat,
Kaarinan
Taitoluistelijat
ja Kaapo
LITTOIST
EN TYÖVÄENURH
HEILIJAT, KAARI
NAN TAITOLUIS
STELIJAT JA KAA
ARINAN
LIIKUNT
TAPALVELUT
LISÄTIETOJA
A: WWW.KAARINA
A.FI/LYSTIKÄS
Turun normaalikoulun
esittelytilaisuudet
auditoriossa keskiviikkona 22.1.
7. - 10.2.
Seuraava myynti 11.2.
Mm. klo 18.30
4x100. klo 18.00
myös englanninkielinen ja Science ?linja
Lukio . 02-4730840
Av. (1 krt/vko), 210 . piilolinssien sovitukseen!
Sovittamalla osallistut
myymälässämme arvottavan
HP ProBook 450 Go -läppärin
arvontaan.
osa
Kunnallislehden tammikuun tilauslaskutuserästä taon lähetetty paperilaskuina, vaikka asiakas on ilmoit nut pankille siirtyvänsä suoraveloituksesta joko suora
maksamis- tai e-laskupalveluun.
Muutostieto saapui pankista lehtitaloon myöhässä, jotenmuutostiedot eivät päivittyneet ajoissa vuoden ensim
mäiseen laskutuserään. pellavasukka kiristämätön 3pr/10?
Pyjamat
2kpl/10?
TERVEYSTÄKKI
JA TYYNY
Täyte aitoa lampaanvillaa
99?
College housut
10?
Fleecepaita
15?
Naisten neuleet
15?
Naisten paidat
15?
Sukat
10pr/15?
VAIN 3 PÄIVÄÄ KE 15.1. ja 4x50?
KirJan HINTA
hinta 6/6/3/2
7/6/3/3 ??
KIRJAN
Vitosbingo
Vitosbingo
1800
Jahtiliuska 3 ?
LUISTELUKOULUT
Kaarinassa to 9.1. 045 167 5618 (Johanna) tai kaariluistelukoulut@gmail.com
TAXI
Olli Ilmasti
0400-846 838, 0400-447 477
1+6, 1+8 henkilöä + Invavarusteet
TalviTauolla
14.1. 14?
Paksu toppapusakka
29?
Kotim. KLO 9-18
ja PE 17.1. Suoraveloituspalvelussa olleet
laskut on näissä tapauksissa postitettu paperilaskuina.
. 2
KUNNALLISLEHTI tiistaina 14.1.2014
Legendaariset konditoriamme
Runebergin tortut
Aidosti
kostutetun
Runebergin
unohtumaton
maku kahvin
kanssa tai mukaan!
Muista myös
Herkuttele
luomurukiinen reikäleipä
myös
ja
muut perinneleipämme.
laskiasipullilla!
Kunnallislehden tilauslasKujen
muunnoKsissa ongelmia
Varaa aika ilmaiseen DAILIES®
Aqua Comfort Plus®. suussasulavaa nokipalvia, kokolihamakkarat
sekä luomutuotteita
www.pajuniemi.fi
Lasialan tuotteet ja työt
laidasta laitaan
LASI-VISTA KY
Kaimalantie 320, 21555 TAATILA
050 505 4380. 2.31 min + pvm
Hinnat kevät 2014: 120 . TO 16.1. ja 26.4.
23.11
1 ja 14.12
1
Turun Työterveys ry tarjoaa paikallista,
yksilöllistä työterveyshuoltopalvelua
Paimiossa omakustannushintaan.
Asematie 2, Paimio
puh. Seuraava laskutuserätulee asiakkaille pankkiin tehdyn alkuperäisen vaihto
laiehtovalinnan mukaisesti, myyntijohtaja Asko Kainu .
nen Salon Seudun Sanomien markkinoinnista sanoo
Lisätietoja asiasta saa tarvittaessa tilaajapalvelusta:
(02) 770 2626
Varaa heti aika ilmaiseen sovitukseen
numerosta
0400 888 362, Vistantie 8, Paimio
Avoinna 10-17, to 10-18, la 10-14
PAULIGIN
JUHLAMOKKA
KAHVI
500 g
0400 888 362
-kortilla
2,89/
ATRIA
pkt UUNILENKKI
400 g
FINDUS
ALASKAN
SEIFILE 400 g
MANSIKKA
VALION POLAR
JUUSTOT
Viljontie 6, Sauvo, puh. 02-4798 703
Avoinna:
Ma, ke, to, pe 9-17.00
Ti 10-18.00
La suljettu
Paimiossa, Peipposen liiketalossa (vanha R-kioski)
2 täkkiä+2 tyynyä
30?
2 kpl tyynyjä
10?
Pussilakana+tyynyliina-setti 16?
3 kpl tyynyliinoja
10?
Petauspatjoja eri kokoja alk. koulu, johon tullaan kauempaakin!
www.tnk.utu.fi
Hadvalantie 8,
21500 Piikkiö
Puh. alkaen
Kaarikoulu
Kaaritaiturit
Star Edges
Piruetit
3?6v
6?10v
3?8v
yli 9v
1 tai 2 krt/vko (la tunti myös Paimiossa)
1 tai 2 krt/vko (la tunti myös Paimiossa)
2 krt/vko
2 krt/vko
Kaarikoulu ja kaaritaiturit
to 16:50?17:30 Kaarinassa ja/tai
la 9:15?9:55 Paimiossa, 10:30?11:10 Kaarinassa
Star Edges ja piruetit
to 16:00?16:50 ja la 11:10?11:50 Kaarinassa
SUURI VUODEVAATTEIDEN JA TEKSTIILIEN TAmmIALE
ratkaisee vaikeatkin ongelmasi
jo yhdellä puhelinsoitolla!
Erityisalana ihmissuhdekriisit,
ahdistus ja masennus. klo 19
lukion suomenkielinen ja englanninkielinen
IB-linja
klo 18 alkaen mahdollisuus tutustua opastetusti kouluun ja oppiaineisiin.
Tervetuloa!
Norssi . ja Paimiossa la 11.1. Pahoittelemme tapahtunutta. (2 krt/vko).
Voit kokeilla kaksi ensimmäistä luistelukoulutuntia maksutta.
Ilmoittautuminen ja lisätietoja www.kaarinantaitoluistelijat.fi
Tied
050 547 1198
Ryhmiä ja tavoitteita kaikenikäisille
. ellei toisin mainita
tai niin kauan kuin tavaraa riittää.
Lapsikuoro Pikantti
100
Veikkauspisteestä
Kulta Katriina
kahvi & munkki
kg
rs
TI
AC
perheleipurit
ruisvarras
jalostajan
pataainekset
250 g (4,00 kg)
raj. kello 18.00
näytös- ja infotilaisuudella.
LISÄTIETOJA
www.actionsportcenter.fi
tai p. pianonviritykset
040 543 1948
(02) 732 6275
Suomen Pianonvirittäjät ry:n jäsen
Leikkaa talteen!
Action Sport Centerillä, Paimion Torikeskuksessa
maanantaina 20.1. 7-21, la 7-18, su 12-18
terhi.wiren@k-supermarket.fi
Kilvet
Kaiverrukset
Nuorten musaryhmä
ps
kpl
Kyltti
ja
Kaiverrus
Kyltit
Harjoitukset ti klo 17-17.45
noin 6-12 -vuotiaille
1
99
täytetyt patongit
Hinnat voimassa ti-ke 14.-15.1. pianot & flyygelit
. harmonikat
. 010-292 1150
ark. tai vaikka koko perheelle!
Kokeile kolme
kertaa ilmaiseksi!
OR
T CENTE
R
Myös Rokkimuskarit ja
kitararyhmät
T:mi
KARI VALENTIN
SILANDER
UUDET TAEKWONDON JA
BRASILLIAN JIU-JITSUN
ALKEISKURSSIT ALKAVAT
Harjoitukset ti klo 18-19.30
Ei pääsykokeita eikä maksuja!
Kuorot harjoittelevat srk-talolla
Musaryhmä vanhalla srk-talolla
Ohjaajana Tiina Ilonen
14
95
3
95
Jokipellontie 2, puh. 3 rs/talous
I O
Jonagold
Hollanti
ON SP
omena
atria
sika-nauta jauheliha
3
M
P A I. tiistaina 14.1.2014 KUNNALLISLEHTI
Alkuviikon tarjoukset K-supermarketista
0
99
0
99
kg
230 g (4,30 kg)
kpl
150-195 g (10,21-13,27 kg)
1
00
salaattibaari
050-5700964
prismapak1@luukku.com
Lenkkitie 7, Paimio
Harjoitukset ke klo 16-17
noin 14-30 -vuotiaille
Sekakuoro Korintti
Soitto- ja laulutunnit:
www.musiikkikouluilonen.fi
Lisätietoja: 0440 705868
www.piikkionseurakunta.fi
tiina.ilonen@evl.fi
Soittimia myynnissä
Muut
tieliikennekeskukset ovat Tampereella ja Oulussa. Asialla oli Rakennusliike Mauriz ja Rainer Ylismäki, joten
Maurizintien lisäksi alueella on myös Rainerin polku.
Nimimerkki ?vanha rakentaja?, joka oli raivaamassa
maastoa tulevia taloja varten 1970-luvun lopulla, kertoo että alueella on muitakin tiennimiä, jotka perustuvat taloja rakentamassa olleiden etunimiin, mm. Turun keskus yhdessä
Helsingin keskuksen kanssa
valvoo ja tarkkailee liikennettä ja puuttuu poikkeaviin tilanteisiin.
. Tästä oiva esimerkki
on Muurlan-Lohjan-väli, joka
avattiin 2009 ja toteutettiin ns.
Liikennekeskuksen päällikkö Juha Alikoivisto kyselee kuulumisia liikennepä
elinkaarimallina, koska valtiolta ei löytynyt siihen tarvittavaa
noin 300 miljoonan euron rahamäärää.
. Maanantain ruuhkaliikenteessä katsoin silmät pystyssä, miten autoja tunki tiukkoihin väleihin kaasu pohjassa, ajonopeuksia ei
ollut vähennetty ja turvavälit olivat yhtä olemattomat
kuin ennenkin.
Ruuhka-aikoina osa risteyksistä on sellaisia, että niistä ei pääse läpi, ellei ota
riskejä. Samanlaisia päiviä ei juurikaan ole, ja vuodenajan vaihtelut näkyvät myös työtehtävissä.
?Päivystäjät vastaavat myös-
kin koko maan kattavalle
?Tienkäyttäjän linjalle. Minulla ei ole aikaa jäädä odottelemaan poliisia, kun pito on kadonnut renkaiden alta ja tulikin lähenneltyä toista autoa. Eli yhtälö näyttää tältä osin
varsin mahdottomalta.
Turun ja Helsingin välisen moottoritien tapahtumista saadaan
tarkkaa ajantasaista live-kuvaa.. Pyynnöt kohdistuvat yleensä teiden kunnossapitoon, auraukseen ja
päällystevaurioihin, kertoo liikennepäivystäjä Lehtonen.
Tienkäyttäjä linjalle tulee
vuositasolla noin 80 000 puhelua. Pakkanen nipistää nenää, ilma tuntuu ihanalta hengittää ja valoa tuntuu olevan valtavasti. Päivystäjät työskentelevät 12,5 tunnin mittaisissa
vuoroissa ympäri vuorokauden. Samassa rakennuksessa
toimivat myös Meriliikennekeskus, Rajavartiolaitos, Turun satama ja Merikoulu.
Tieliikennekeskuksien pääpaikka on Helsingissä Pasilassa, jossa sijaitsee myös Helsingin tieliikennekeskus. Toisin sanoen
älykkäät autot ovat tehneet tyhmiä ajajia.
Kun rattiin lähtee, on katsottava lämpömittaria ja
ulos ikkunasta. Lisäksi ihmisillä on ruuhka-aikoina aidosti kiire: aina on jotain,
Ajonopeuksia ei mistä ei missään tapaukollut vähennetty, sessa saa myöhästyä, eikä elämää pysty järjestäja turvavälit olimään sellaiseksi, että joka
vat yhtä olemat- päivä olisi osannut varata
kaikkeen riittävästi aikaa.
tomat kuin enTukkoinen liikenne ei helpota asiaa yhtään.
nenkin.
Ihmettelen usein, miten näillä kiireisillä ihmisillä on aikaa kaahata liikenteessä. Tien pinta tuntuu jotenkin erilaiselta renkaiden alla, ihan kuin se olisi liukkaampi kuin ennen.
Viikonlopun aikana sai nähdä autoa ojassa jos toisessa. 4
KUNNALLISLEHTI tiistaina 14.1.2014
UUTIS TIISTAI
PÄÄKIRJOITUS
MARIA KESTI
maria.kesti@kunnallislehti.fi
Aina kiire
sairaalaan
Upea luminen ja aurinkoinen sää saapui vihdoin meillekin. Onnettomuustilastoissa tämä ei näy.
Kun ajajat eivät tunne kehossaan, että renkaat yrittävät
karata alta, otetaan enemmän riskejä. Turun vastuualueeseen kuuluva alue alkaa Vaasan pohjoispuolelta
jatkuen läpi koko Länsi-Suomen Suomusjärvelle asti, josta alkaa Helsingin alue.
Turussa liikennekeskuksen
päällikkönä toimii Juha Alikoivisto, ja hänen alaisuudessaan on yhdeksän liikennepäivystäjää. Valtio osti maa-alueen ja
kilpailutti tien rakentamisen
yrityksillä, jotka sitten omalla
rahoituksellaan rakensivat tien,
jonka valtio taas vuokrasi 21
vuoden vuokrasopimuksella.
. Talvella ajaessa on liukasta, ja se kannattaa huomata ennen kuin tavallinen kiire tyssää kuin
seinään ja jäljellä on vain kova kiire sairaalaan, jos edes
sinnekään.
TOIMITTAJALTA
www.kuntsari.fi |
kuntsari
Tieliikennekeskus palv
Keskukseen saatiin nyt myös
kaupunkioperaattorit, jotka
valvovat Turun kaupunki- ja
satama-liikennettä, liikennevaloja
ja joukkoliikennettä
TURKU
Timo Kalenius
Kesäkuussa uusiin tiloihin Turussa muuttanut tieliikennekeskus toimii Liikenneviraston tiloissa ja palvelee autoilijoita ja
tienkäyttäjiä 24 tuntia vuorokaudessa viikon jokaisena päivänä. Tieliikenteen seuranta
säätilan ohella on pääosassa,
mutta myös avustavat tehtävät
poliisille ja pelastuslaitokselle
kuuluvat päivystäjien tehtäviin.
Vuodesta 2006 asti liikennepäivystäjänä toiminut Kirsi
Lehtonen pitää työstään juuri
sen monipuolisuuden ja vaihtelevuuden takia.
. Mitä pienempi tien numero on,
sitä korkeampaan luokkaan
se kuuluu. Puhelimet soivat perjantaiaamuna, että pieleen meni!
Tie nimettiinkin talojen rakentajien mukaan. Varsinkin tunnelit ovat
suurennuslasin alla, koska aina kun niissä tapahtuu onnettomuus, on kyse vakavasta
vaaratilanteesta, toteaa liikennekeskuksen päällikkö Juha
Alikoivisto.
Moottoritiet ovat
turvallisimpia
Liikenneturvallisuuden kannalta moottoritiet ovat paras
ratkaisu. Koko tieosuus on melko
tarkkaan meidän hallinnassamme, ja siellä ei juurikaan
paikkoja ole joista emme tietoja tai kuvaa saisi.
. Eikan
polku, Vilhontie ja Karin polku.
Kylli Salo
Suomen tiet on jaettu numeroilla eri kunnossapitoluokkiin, joiden mukaan niiden
kunnossapitoa hoidetaan. Samalla saapui
jokavuotinen yllätys autoilijoille. tuleviin puheluihin. Jokainen ymmärtää, että kalustoa tien kunnossapitoon on rajallinen määrä. Vaikka liikennetiheydet
ovat kasvaneet ja teiden ylläpito kallistunut, niin teiden hoitoon varatut määrärahat ovat
viimeisen kymmenen vuoden
ajan pysyneet likimain samana. Voidaan olla varmoja, että
tien rakentaminen on pelastanut nyt jo useita ihmishenkiä ja
estänyt onnettomuuksia ja parantanut liikenteen sujuvuutta,
Alikoivisto sanoo.
Miksi moottoritie hoidetaan aina,
mutta pikkuteitä ei?
Väärin, väärin!
Viime lehdessä oletin, että Maurizintie olisi saanut nimensä paikkakunnan kuuluisimmasta Mauritsista, kansanedustaja Maurits Perkonojasta. Sai nähdä kolareiden jälkiä. Jos
tien numerossa alkaa olla viisikin numeroa niin esimerkiksi viikonlopun aikana sellaisella tiellä ei välttämättä tapahdu
mitään, muistuttaa Alikoivisto.
. Moottoritiet kuuluvat aina korkeimpaan kunnossapitoluokkaan, joten ne
hoidetaan aina ensimmäisinä.
. Ainakaan minä en
ehdi ajaa nopeasti enkä tunkea pieniin väleihin kaasu
pohjassa. En ehdi korjauttaa tai hankkia
uutta autoa, ja kaikkein vähiten minulla on aikaa käydä sairaalassa paikattavana.
Tutkimusten mukaan uudet autot ovat selvästi turvallisempia liukkaalla kuin vanhat, monenlaisten teknisten
hienouksien vuoksi. Tämän lisäksi on vielä viranomaislinja, jolle tulee noin
20 000 puhelua.
Moottoritie tiukassa
valvonnassa
Useita kameroita, antureita
tiessä, sääasemia ynnä muuta
tarvitaan varmistamaan turvallisuus Turun?Helsingin-moottoritiellä ja sen useissa tunneleissa
Kaarinan kaupunginhallitus käsitteli uuden sivistysjohtajan valintaprosessia eilen illalla, sen jälkeen
kun Kunnallislehti oli mennyt painoon. Paimionjokilaakso on
vanhaa viljelysaluetta ja suomalaisen kulttuurin synnyinseutua, ja vasta sotien jälkeen
muut elinkeinot syrjäyttivät
maatalouden talouselämässä. Luvat kuljetuksiin antaa
Tampereen Ely-keskus, joka
lähettää myönnetyt luvat Tur-
kuun, Turun tieliikennekeskuksen päällikkö Juha Alikoivisto kertoo.
. Tämä viivästyi tilanpuutteen vuoksi, mutta nyt näistä uusista tiloista, joihin kesäkuussa muutimme, löytyi tilaa
myös kahdelle kaupunkioperaattorille, kertoo Juha Alikoivisto.
. Ohjelmaa käsitellään
Paimion sivistys- ja vapaaaikalautakunnan kokouksessa tänään tiistaina.
Rauhalinnan ideakilpailu
käynnistyy tänään
KAARINA Kaarinan kaupungin järjestämä ideakilpailu
ja suunnitteluvarauskilpailu
Rauhalinnan alueen kehittämisestä alkaa tänään tiistaina. Poliisi on tietenkin
mukana valvomassa erikoiskuljetuksia.
Tiedottaminen kohdistuu
kaikille tienkäyttäjille, mutta etenkin muille isohkoille
kuljetuksille, jotka saattavat
liikkua samalla tieosuudella omien erikoiskuljetustensa kanssa.
Isojen kuljetusten lisäksi
Turun tieliikennekeskus valvoo saaristossa ja mantereella olevia avattavia maantiejuna- ja laivasiltoja. Tarve tämäntyyppiselle valvonnalle on ollut jo pitkään olemassa.
Satamaan
sujuvammin
Maanantaina toimintansa
aloitti uuden yhteistyön tuloksena syntynyt palvelu, jonka
myötä liikenteenohjaus ulottuu myös Turun satama-alueelta keskustan katuverkkoon sekä sisään- ja ulosmenoväylille.
Tämän uskotaan lisäävän turvallisuutta ja sujuvuutta satamaliikenteeseen. Avaukset
on hoidettu osittain paikallisesti, mutta sillat muutetaan
tulevaisuudessa kaukohallittaviksi Turusta käsin.
Tavoitteena on tulevaisuudessa lisätä liikennekeskuksen
henkilömäärää niin, että myös
kaupunkioperaattoripalvelusta saadaan ympärivuorokautinen. Paimiosta mukana ovat kotiseutumuseo, Pyölniitun museo,
Sähkömuseo ja Käsityömuseo
Miila. Pilpola on johtanut
perussuomalaisten joukkoa
vuodesta 2012.. museoiden väliseen työnjakoon
liittyviä periaatteita. Ideakilpailulla haetaan
lennokkaita ja innovatiivisia ideoita Kuusiston salmen
tuntumassa sijaitsevalle alueelle, ja suunnitteluvarauskilpailulla etsitään alueelle yritysideoita ja niiden toteuttajia. Toisena varapuheenjohtajana jatkaa Tuija
Ketonen Loimaalta ja kolmanneksi puheenjohtajaksi valittiin Sanna Leivonen
Salosta.
Varsinais-Suomessa on
perinteisesti ollut vahva
naisedustus puheenjohtajistossa, ja tätä perinnettä jatkettiin edelleen vuonna 2014.
Piirin puheenjohtajana toimii Juhani Pilpola Liedosta.
Hänen mukaansa vuodesta
2014 on tulossa poliittisesti
vilkas, joten varapuheenjohtajillekin tulee riittämään tekemistä. Ehdotus oli, että
ivystäjä Kirsi Lehtoselta.Vuodesta 2006 asti liikennepäivystäjänä toiminut Kirsi Lehtonen pitää työtään mielenkiintoisena ja vaihtelevana.
Kaupunkioperaattorit
aloittivat Turussakin
Suomen kaikissa muissa liikennekeskuksissa on ennestään myös kaupunkioperaattorit. Luennoitsijana on FM
Kirsi Laine Suomen maatalousmuseo Sarasta.
Aso jatkaa ps-piirin
varapuheenjohtajana
KAARINA Varsinais-Suomen
Perussuomalaisten piirihallitus valitsi järjestäytymiskokouksessaan piikkiöläisen Janne Ason jatkamaan
ensimmäisenä varapuheenjohtajana. Kilpailumateriaalit
julkistetaan Kaarinan verkkosivuilla tämän päivän kuluessa.
Kaarina alkaa hakea
uutta sivistysjohtajaa
KAARINA Sivistysjohtaja Esko Poikelan viimeinen virallinen virassaolopäivä
Kaarinan palveluksessa on
19.1.2014. tiistaina 14.1.2014 KUNNALLISLEHTI
Aurinko
nousee
9.23
Aurinko
laskee
5
15.54
Paikallismuseoille
yhteinen ?politiikka?
ja työnjakoa
velee 24/7
TIMO KALENIUS
PAIMIO Varsinais-Suomen
ammatillisesti hoidetut museot ovat valmistelleet yhteisen kokoelmapoliittisen ohjelman, jonka tarkoituksena
on toimia hankkeessa mukana olevien 26 museon kokoelmatyön kehittämisen työkaluna ja toiminnan tukena.
Ohjelmassa määritellään
menettelytapoja ja mm. Yleisöluennon
järjestävät yhteistyössä Paimionjokiyhdistys ja Paimion
opisto. Heistä tulee myös yhteistyöhenkilöt viranomaisten
suuntaan, mikä helpottaa samalla meidän muita toimintoja.
Turku vastaa koko maan
erikoiskuljetuksien sujumisesta
Turun tieliikennekeskus on
erikoistunut muun toimintansa ohella isojen kuljetusten
valvontaan ja tiedottamiseen
koko valtakunnan alueella.
Erikoiskuljetukseksi katsotaan yli 7 metriä korkeat ja leveät sekä yli 40 metriä pitkät
kuljetukset tai erittäin painavat kuljetukset.
. Kuljetukset ottavat ennen
lähtöä yhteyttä Turun keskukseen, joka tarkistaa suunnitellun reitin ja aloittaa tiedotuksen. Nyt kaupunkioperaattorit aloittivat myös Turussa.
Kaupunkioperaattorien toi-
menkuvaan kuuluu kaupungin
liikenteen valvonta, satamaliikenne, liikennevalot, joukkoliikenne ja siitä tiedottaminen.
. Vastaavia
satamien liikenteenohjauspalveluja löytyy muualta Euroopasta, mutta Suomessa Turun
Satama on edelläkävijä.
valintaprosessi käynnistetään
ja että valintatyöryhmään nimetään sivistyslautakunnan
puheenjohtaja Kalervo Korvensyrjä ja hänen lisäkseen
kolme luottamushenkilöedustajaa sekä viranhaltijaedustajiksi kaupunginjohtaja Harri Virta ja hallintojohtaja Päivi Antola.
Paimionjokilaakson maatalouden kehityksestä luento
PAIMIO Paimionjokilaakson maatalouden kehityksen vaiheista kuullaan 28.
tammikuuta kello 18.30 Paimiosalissa
Kepit ovat vinossa tai nurin ja tökätty korkeintaan 10 sm märkään maahan. Nyt Sari on jopa euroedustaja!
Olet koulusi kasvot
OSTETAAN
Kirjoittaja on innostuja ja suhteellisen vapaa ajattelija, joka twiittaa tuolittomasta tammikuusta ja
muusta nimellä JoutsiaK
tä tuolittomia varten verkosta
tulostettavan lupakortin!
Hyötyjä istumisen välttämisestä olen löytänyt monia.
Pystyasennossa vietetyn päivän jälkeen ei ole niin työlästä
lähteä kävelylle tai tehdä kotitöitä. Höylä kun lähtee päivän päästä samat kuopat.
Tien käyttäjä
lähde: keskustelu suomi 24
Tiina Alastalo
NASEVAT
KOLUMNI
Kiitokset Paimion keskustassa sijaitsevalle kirpputorille! Iloiset rouvat ja iloinen palvelu. On muuten karmeita kuoppia tiessä,
eikä niitä pysty väisteleen edes. Annan edelleen itselleni luvan istahtaa esimerkiksi puhelun tai twiitin
kirjoittamisen ajaksi. Vietän nimittäin tuolitonta tammikuuta.
Ylen Prisma Studio lanseerasi Tuolittoman tammikuun
kiinnittääkseen huomiota istumisen määrään. Keskiviivaa kai on turha toivoa noin kapealle tielle?
keskeltä vaan
Ajakaa Taatilan tien päähän asti missä on santa osuus, siitä ei
valitukset mene hukkaan. Tuliko Virhe. Prisma
Studio on muuten laatinut näi-
Lyhyesti puhelimitse: (02) 588 8650/toimitus
ulkopaikkakuntalaiset
Mihin unohtui entisistä paimiolaisista kansanedustajista Gunnar Joutsensaari?
Hän oli vahvasti mukana
myös Paimion kunnallispolitiikassa.
vanha rakentaja
Arvoisa Rehtori. Asetin läppärini
pöydälle pahvilaatikon päälle. Umpisokeita törttöjä kuskeja. Aluksi oli vaikea keskittyä
pidempiin työtehtäviin; keho
tuntui viestivän ettei tämä käy,
istu nyt hyvä ihminen! Hommat tuli hoidettua nopeasti ja
piti kävellä välillä.
Parin päivän totuttelun jälkeen sai keskityttyä pidempään. Kummastellen luin täysin tuolittoman blogia ja katselin kuvia
makuulla ruokailusta. Kuu-
lemma neljän tunnin seisominen päivittäin pidentää elämää kymmenellä vuodella.
Tuki- ja liikuntaelinten lisäksi sisäelimetkin ilmeisesti tykkäävät.
Tuolittomuus on osassa työtehtäviä selviö. Eikö kannattaisi sentään jonkinlainen reikä tehdä ensin kangella?
aikoihin on eletty
Miten ne aurauskepit pystyssä pysyis, kun tukkipuutkin katkeilee ja juurineen katuilee. Pelastettiinko talousvaikeuksissa
oleva kansanopisto?
Ja unohtuiko taas se tärkein: lapsi. Joitain tehtäviä
taas ei voi tehdä seisten. Eri juttu ovatkin sitten toimistotyön
haasteet.
Minulla ei ole säädettävää
työpöytää. Ja kun tiedämme Paimion taloudellisen tilanteen.
Tuli mieleeni sellainenkin ajatus, että oliko tällä koko prosessilla muita arvoja ja tavoitteita, joista ei kerrottu. Mitä jos saataisiin edes ne reunamaalaukset uusiksi. Nyt niitä saneerataan
1,5 miljoonalla. Mainos tien
vieressä pikkusen parempi Paimio.
myös illalla liikkuja
Eivät naakat se ongelma ole,
vaan varikset ja korpit. Aina on lapsia,
jotka pärjäävät suurissa kouluissa ja suurissa ryhmissä.
Mutta on paljon heikommassa tilanteessa olevia lapsia, jopa syrjäytyneitä. Edettiinkö hatarilla tiedoilla?
Hyvin pian koulujen lakkauttamisen jälkeen kaupunki osti kansanopiston sivurakennukset Vistan koulun käyttöön. Kaikki eivät voi seistä lainkaan.
Parhaimmillaan näistä
kampanjoista jää käteen pieni idea itsestään huolehtimiseen ja mukava muisto.
Milloinkohan lanseerataan
Televisioton toukokuu, Synkistelemätön syyskuu tai Kiireetön kesäkuu. Esimerkiksi jättimäisten koulu- ja päiväkotiyksiköiden rakentaminen on virheinvestointi lasten
psykologisen kehityksen kannalta. Siinä on katto
ja sokkeli kunnossa. Känny
korvalla mennään. Minun silmäni avasi Kunnossa Kaiken
Ikää -ohjelman Istumiskortti
ja päätin kokeilla.
Vuoden alku oli helppo.
Lomarytmi mahdollisti pysty- ja vaaka-asennon. Tätä ei kuunneltu, vaan meille vakuuteltiin,
että vanhan lukion tilat riittävät pitkälle tulevaisuuteen,
niin keskustan kuin kyläkoulujen oppilaille.
Mutta miten tässä kävi. Jos olisin yöelämässä
viihtyvää sorttia, tuskin seisoskelisin baaritiskillä. Miten heidän psyykkeensä kestää, tapahtuuko syrjäytymistä aina
vain enemmän, onko opetta-
napattua
jilla aikaa perehtyä heidän elämäänsä. Onko sulla ollut juono päivä, kun vinot kepitkin saa tänne valittamaan.
on se sitten pimiää.
Niinpä, se on valitettavaa, kun sisäkurvin puolella keppi raapii auton hienoon maalipintaan naarmuja aina, kun joku tulee
vastaan. Olisi tullut kalliiksi pitää
luokkia tyhjinä.
Me vanhemmat kerroimme mielipiteemme, että koulu täyttyy ilman kyläkoulujen
oppilaitakin, koska kaupunki on myynyt paljon omakotitalotontteja keskustan läheisyydestä. Tutkimustietoa on, mutta se ei merkitse
päätöksenteossa.?
Hyvät päättäjät, minä kysyn teiltä, millä perusteilla
ratkaisunne ovat syntyneet?
Minusta tässä prosessissa on
tuhlattu paljon koululaisten
henkistä hyvinvointia ja kaupungin rahaa.
Kalevantien aurauskeppien asennus on hoidettu surkeasti kuluvana talvena. Toisena syynä oli, että
piti saada vanhan lukion tyhjentyneet luokat täyteen oppilaita. Huolestuttaa kovasti tutkimustulos, missä peruskoululaiset Paimiossa voivat
keskivertoa huonommin.
Kasvatusguru, psykologian
professori totesi lehdessä (TS)
4.12.: ?On valitettavaa, että
Suomessa päätöksiä tehdään
lyhytnäköisen tehokkuusajattelun perusteella. Enempää ei olisi pöydän ostajat voineet
toivoa.
Istu, ole hyvä!
Kiitos, mutta seison mieluummin. Ne
ovat lisääntyneet liikaa, koska metsästäjät ovat hävittäneet niiden luontaiset viholliset, kuten petolinnut.
maanomistaja
Onko Sari Essayahille siis
miinusta se, että oli Esko K:n
kanssa samaan aikaan kansanedustaja, kun häntä ei
haluta edes mainita vähien
seudun edustajien mukana. Kaikki vetää keskeltä! Kukaan
ei pysy omalla kaistalla. Löydä sydämestäsi ilo sekä kannustava ja rohkaiseva välittäminen lapsista, jotka valitettavasti pelkäävät huutamistasi
sekä olemustasi. Jalkojen väsyminen väheni ja selkäkipu on poissa.
Äärimmilleen en kokeilua
vie. Olemme kaikki tasavertaisia, toisilla ei ole ollenkaan valoja. Osa rakennuksista oli vuokralla, jo-
Hyvin pian koulujen
lakkauttamisen jälkeen kaupunki osti
kansanopiston sivurakennukset Vistan
koulun käyttöön.
ten sinne olisi saanut halvalla
lisäluokkia.
Vaikka laskettaisiin kyläkoulujen myyntitulot ja vuosisäästöt yhteen, se rahasumma
ei kata nykyisiä osto- ja korjauspäätöksiä vuosikausiin.
Minun ajatusmaailmani ei
ymmärrä tällaista taloushallintoa. Kenelle tässä tapauksessa lähetetään korvausanomus?
myös havainnut
Harva osuu keppiin Kalevantiellä. Eikä ole keleistä kiinni, kuopat on
vuosikausia tiellä. Viimeisimmässä päässä oli Nummenpään koulu muutama vuosi
sitten. Hollannissa jättikouluja on alettu purkaa. Hyväkuntoista Nummenpään koulua ei olis
tarvinnut peruskorjata tämän
laman aikana. Niitäkin voisi kokeilla.
Karoliina Joutsia
. Oppilaitten vanhemmat taistelivat aivan loppuun
saakka sen puolesta.
Laskettiin, että kaupunki
säästäisi noin 10 000 euroa
vuodessa, kun lapset kuljetettaisiin keskustan koulukompleksiin. nasevat, tai puhelimitse 050 439 0009
VERKOSTA
Pelastettiinko kansanopisto
kyläkoulujen lakkauttamisella?
Kaikki Paimion kyläkoulut on
lakkautettu, koska kaupungilla oli tarve säästöihin. Ruokatauot maistuvat paremmalta istuen, enkä vaihda
joukkoliikenteeseen voidakseni seisoa bussissa. 6
KUNNALLISLEHTI tiistaina 14.1.2014
MIELIPIDE
Postitse: Kunnallislehti, Vistantie 38 D, 21530 Paimio
toimitus@kunnallislehti.fi
Nasevat: www.kuntsari.fi . Olet myös
käyntikortti koulun ulkopuolelle, joten hoidathan
koulun asiat sivistyneesti.
Haluamme olla ylpeitä lastemme koulun rehtorista.
Tekninen lautakunta, miksi ette sammuta loppuja katuvaloja kun jokunen siellä
täällä
!
!
!
Hyvä Sari,
naiset kunniaan!
Heikoiksi
kunniksi asettuivat siis Paimio, Sauvo, Lieto, Aura, Masku, Nousiainen, Pöytyä, Taivassalo, Tarvasjoki, Vehmaa
ja Raisio.
Tällä luokittelulla Kaarinaa ja Turkua ei liitettäisi yhteen. Tämän jälkeen
on lausuntokierrosten aika.
Prosessia johtaa selvitysryhmä, johon pääsivät kuntien valtuuston ja hallituksen puheenjohtajat. Lisäksi perustetaan
työvaliokunta, johon kuuluvat
kunnanjohtajat. Kritiikkiä he antavat tiiviistä aikataulusta.
. Tässä vaiheessa ei kannata kiinnittää huomiota siihen, mitä sanotaan. Se oli nimensä mukaisesti aloituskokous. Kaarina on tiiviisti osa
Turun rakennetta. Laskelmat perustuvat vuoden 2012 tilinpäätöksen tietoihin, mutta kun katsotaan
vuoden 2013 tilinpäätös, asia
on toinen.
Viime vuoden tilinpäätös
näyttää hyvältä lähinnä tasekikkailun vuoksi, mutta Jussinmäki ei pidä hyvää tulosta
vain näennäisenä.
. Tätä Jussinmäki ei niele.
. Keskityttiin
lähinnä teknisiin asioihin, organisoimiseen ja aikataulutukseen, toteaa Paimion kaupunginjohtaja Jari Jussinmäki.
Jussinmäen, Kaarinan kaupunginjohtaja Harri Virran ja
Sauvon kunnanjohtaja Seppo
Allénin mukaan kokouksessa ei
ollut aistittavissa minkäänlaista sähköä. Sitä
varten ministeriö on avannut lasten vanhemmille ja
huoltajille tarkoitetun kyselyn varhaiskasvatuksen kehittämistarpeista. Siinä kyllä tuli työtapaturma selvitysmiehelle. Pääosan selvityksestä tekevät ihmiset, jotka tekevät työkseen muutakin. Bussi lähtee
Sauvon torilta joka keskiviikko kello 10.15 ja paluukuljetus uimahallilta 12.10.
TILAA
Torstai
Perjantai
Pimeys päättyy
Aurinko nousee
?7°C Aurinko laskee
4 m/s Pimeys alkaa
puolen palvelut, toteaa Virta.
Heikoiksi kunniksi luettelossa laskettiin muun muassa Paimio. Minusta selvittäjäksi pitäisi
lisäksi nimetä vielä henkilö, joka tuntee Turun seutua hyvin ja
PERTTU HEMMINKI
Aloituskokouksen jälkeisessä mediatilaisuudessa Turun
seudun kuntaliitosten selvittäjät Oiva Myllyntaus ja Risto
Kortelainen kertoivat, että kun
kuntia liitetään yhteen, uudessa kokonaisuudessa on oltava
veturina ainakin yksi taloudeltaan vakavarainen kunta. Köyhien kuntien ei kannata liittyä
keskenään yhteen.
Tenttauksen tuloksena Myllyntaus luetteli vakavaraisiksi kunniksi Turun, Kaarinan,
Naantalin, Mynämäen, Rus-
kon ja Kustavin. Ei hän tä-
Sää 14.1. Sen sijaan Turun itäpuolelle jäisi vain yksi ainoa kunta, jonka johtoasemassa olisi
Kaarina.
Paimion, Sauvon ja Kaarinan kunnanjohtajat eivät pidä näitä spekulointeja toivottavina.
. Ei näin nopeasti mitään
syvällistä tai uutta luovaa selvitystä voi tehdä, moittii Jussinmäki.
. Tutkimusten mukaan tämän kokoiset kunnat pystyvät
tuottamaan kaikkein tehokkaimmin sosiaali- ja terveys-
Keskiviikko
Pimeys päättyy
Aurinko nousee
Salo Aurinko laskee
Pimeys alkaa
Sadetta
Puolipilvistä
Lumisadetta
PAIMIO, SAUVO, KAARINA
Lasten päivähoitoa koskevista säädöksistä on valmisteilla uudistus opetus- ja
kulttuuriministeriössä. Kyselyyn
löytyy linkki mm. Liitokset voisivat
toteutua vuoden 2017 alussa.
Kaarina
tä kuntanimet edellä lähtenyt
esittämään, vaan kertomaan,
että kun kuntaliitoksia tehdään, muodostuvien kuntien
pitää olla taloudeltaan elinkelpoisia. Pidän tätä
epäonnistuneena selvitysmieheltä, että hän meni tuommoisia nimiä sanomaan, kommentoi Jari Jussinmäki Paimiosta.
Seppo Allén Sauvosta ei pidä luetteloa ylipäätään varteenotettavana.
. Me vastaamme lain mukaisiin vaatimuksiin, hän perustelee.
PAIMIO, SAUVO, KAARINA
Alle kouluikäisten lasten
mielenterveysongelmien ennalta ehkäisyyn tähtäävä
tutkimushanke, Voimaperheet-hanke on kehittänyt
joustavaa ja helposti saavutettavaa nettiaikakauden vanhempainohjausta.
Vuonna 2010 aloitettu hanke on tarjonnut esimerkiksi Kaarinassa, Paimiossa
ja Sauvossa tukea perheille, jotka ovat neuvolan nelivuotistarkastuksessa kokeneet arjen kuormittavaksi käytökseltään haastavan
nelivuotiaan kanssa. Selvittäjäthän tulevat pääosin Jyväskylän
Tiistai
Seppo Allén ja Jari Jussinmäki eivät vielä halua spekuloida, kuinka
selvitystyössä käy.
08:28
09:23
15:54
16:49
Sauvo
2
Selkeää
?9
suunnalta eikä heillä vielä ole
juurikaan paikallistuntemusta
Turun seudusta.
Harri Virta Kaarinasta kertoo olleensa alusta saakka kuntaliitoksia vastaan, mutta hän
olisi halunnut lähteä mukaan
vapaaehtoisiin selvityksiin,
joissa olisi voitu tutkia myös
muita yhteistyömuotoja kuin
kuntaliitoksia.
. . Paimion
kaupungin kotisivuilta.
Nettiaikakauden
ohjausta
Koko Turun itäinen puoli yhteen?
PAIMIO, SAUVO, KAARINA
Maria Kesti
7
Pilvistä
Ukkosta
Pimeys päättyy
Aurinko nousee
?7°C Aurinko laskee
4 m/s Pimeys alkaa
08:27
09:21
15:56
16:50
Pimeys päättyy
Aurinko nousee
?9°C Aurinko laskee
3 m/s Pimeys alkaa
Asiointikuljetukset
jatkuvat
SAUVO Uimahalli- ja asiointikuljetukset Sauvosta Paimioon jatkuvat myös kevätkauden, toukokuun puoliväliin saakka. He tekevät toukokuuhun
mennessä raportin siitä, miten
heidän näkemyksensä mukaan
Turun seudun kuntarakenteen
tulisi muuttua. Taloudelle, sosiaali- ja terveyspalveluille, sivistyspalveluille, maankäytölle,
asumiselle ja liikenteelle sekä
hallinnolle perustetaan erilliset valmisteluryhmät.
. Tässä on käsit-
tämätön kiire, ihmettelee Virta.
Turun seudun kuntarakenteen selvittäjiä ovat Jyväskylän
kaupungin muutosjohtaja, valtiotieteiden maisteri Risto Kortelainen sekä julkishallinnon ja
talouden tilintarkastaja, valtiotieteiden maisteri Oiva Myllyntaus. Jopa
yhdeksän kymmenestä perheestä on kokenut, että ohjelma on vastannut heidän
odotuksiaan ja tarpeitaan
ja antanut heille uusia vanhemmuuden taitoja.
08:25
09:19
15:59
16:52
LÄMMITYSÖLJYT NYT!
Lauantai
08:24
09:18
16:01
16:54
Pimeys päättyy
Aurinko nousee
?6°C Aurinko laskee
5 m/s Pimeys alkaa
08:23
09:16
16:03
16:57
TEBOIL-Säteri
Sauvontie 9, 02-475 3200
Av: ma-pe 6-21, la-su 8-20. 18.1.
Tänään
?9
?10
Turku
Paimio
Harri Virta ei innostu ajatuksesta, että Kaarinaan liitettäisiin koko Turun itäinen puoli.
tulisi mielellään seudun sisältä.
Se vaikuttaisi käytännön työhön positiivisesti, mietti Allén.
Koko prosessista tehdään
omat nettisivut, joissa kuntalaisetkin voivat kommentoida.
Kuntaministeri Henna Virkkusen mukaan pakkoliitoksia toteutetaan todennäköisesti
Turun seudulla, ja pakkoliitosten perustuslain vastaisuus on
vältettävissä. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että Kaarina on juuri sopivan kokoinen tällaisena. KUNNALLISLEHTI
Kuntarakenneselvityksen aloitus
ei herätä kunnanjohtajissa tunteita
Varhaiskasvatuskysely
Aikataulua moititaan aivan liian kiireiseksi
MARIA KESTI
PAIMIO, SAUVO, KAARINA
Maria Kesti
Turun seudun kuntajakoselvityksen aloituskokous ei herättänyt suuria tunteita Paimion,
Sauvon ja Kaarinan kunnanjohtajissa.
Ja aivan ensiksi selvitetään, onko tarjouksen tehneellä yrityksellä hallussaan
riittävä osaaminen tehtävän
suorittamiseksi. Tiemäärä-
Hitaat ajoneuvot
pännivät eniten
Traktorit, työkoneet, mopoautot ja muut hitaat ajoneuvot harmittavat liikenteessä
eniten. Tästä viiveestä kärsivät ennen kaikkea maaseudun
asukkaat.
Vilkasliikenteiset tiet joudutaan päällystämään uudelleen
yleensä urien vuoksi. Lähes joka kolmas
vastaaja kertoi vahinkovakuutusyhtiö Ifin teettämässä
kyselyssä, että hitaat ajoneuvot ärsyttävät eniten.
Eroja suhtautumisessa oli
kuitenkin asuinpaikan mukaan. Mopoautoja
on ajoneuvorekisterissä koko Suomessa yli 7000.
Joka kuudes vastaaja kertoi, että liikenteessä ei ärsytä
mikään. Jos kyseessä on vähäliikenteinen tie, tulee harkittavaksi tien muuttaminen soratieksi.
Veikkarintien alkupäässä Sievolan paikkeilla on sisäkurvissa toistakymmentä senttiä syvä painauma.Vaurio on tienpitäjän tiedossa,
mutta ei ole vielä ehtinyt työn alle.
Mikä
nuoria
ärsyttää
liikenteessä?
Vakuutusyhtiö Ifin teettämässä kyselyssä vastaajia ärsyttivät
eniten liikenteessä mopoautot
ja muut hitaat ajoneuvot. Kyllä mekin haluaisimme tehdä uutta päällystettä. joka tehdään melkein aina päällystämisen yhteydessä . Kuumapäällystäminen on vielä sitäkin kalliimpaa. Vähäliikenteisillä teillä uudelleen päällystämisen tarve johtuu yleensä tienpinnan vaurioista, kuten
halkeamista ja rei?istä.
Ikävä tosiseikka on kuitenkin, että hiljaisilla tieosuuksilla päällysteiden vaurioita korjataan yhä enemmän pelkillä
paikkauksilla.
Koska rahoitus on niukkaa,
joudutaan heikkokuntoisia ja
vähän liikennöityjä päällystettyjä teitä muuttamaan lähivuosina sorateiksi myös VarsinaisSuomessa.
Piikkiön keskustan suunnasta Hepojoelle mentäessä on penger pettänyt pienen puron kohdalla.Varoittava kartio on tarpeen, vaikka sortuma onkin ajoradan ulkopuolella.
rahoista päätetään vuosittain
valtion budjetin yhteydessä,
ja lähes aina maakunnissa toivotaan, että budjetti voitaisiin
tiemäärärahojen osalta avata
uudestaan.
Kilpailutuksessa halvimman
tarjouksen tekijä on etulyöntiasemassa siksi, koska hankintalaki määrää niin.
. Paimion Vistan koulun yläluokkalaiset vastaavat.
Heidi Heikonen. Mutta kyllä uusintapäällystäminen on silti selvästi kalliimpaa.
Esimerkiksi kylmäpäällystäminen maksaa kilometriä kohden
40 000 euroa. Liikennettävä vaarantavat vauriot pyritään korjaamaan muutaman päivän
kuluessa ja ajomukavuutta
oleellisesti haittaavat 1-2
viikon kuluessa.
. Ellei paikallisosaamista ole entuudestaan, niin
kyllä sitä aika nopeasti kart-
tuu, Salminen toteaa.
ELY-keskuksessa tiedostetaan hyvinkin ongelmat, jotka liittyvät päällystevaurioiden
korjaamiseen paikkauksilla sen
sijaan, että teitä päällystettäisiin uudelleen.
. Minua ärsyttää autoilijat,
jotka kohtelevat mopoautoja
huonosti.
. Mutta on meillä silti laatupisteytys. Mopoautoilijat ärsyttävät,
sillä ne eivät osaa ajaa.
?Paikkaukset ovat pakon
sanelema juttu?
Valtio budjetista ei riitä rahaa
PAIMIO-SAUVO-KAARINA
Perttu Hemminki
. Kullakin aluevastaavalla
on valvottavanaan noin 2 000
kilometriä tieverkkoa. Päällysteitä uusitaan
vuosittain enää vain 250-300
kilometriä. Päällysteen hoito ei kannata, jos päällysteessä on
reikä toisensä perään, ja
vaurioita pitäisi paikata viikoittain.
. Määrärahojen ollessa nykytasolla ovat
vanhojen päällysteiden paikkaukset kuitenkin pakon sanelema juttu. Uusimme päällysteitä keskimäärin 15 vuoden välein,
vilkkaimmilla pääteillä noin
viiden vuoden välein, ELY-keskuksesta kerrotaan.
Kolikon toinen puoli on se,
että kaikkein vähäliikenteisimmillä teillä saattaa vierähtää jopa 40 vuotta ennen kuin päällyste katsotaan tarpeelliseksi
uusia. Lisäksi ojien ja rumpujen
uusiminen . Niinpä maakunnissa joudutaan joka vuosi kamppailemaan niukkuutta vastaan.
Näin sanoo Paimion alu-
eurakan aluevastaava Markus Salminen Varsinais-Suomen ELY-keskuksesta. Erityisesti maaseudulla asuvat ja iäkkäät autoilijat ärsyyntyvät liikenteessä
muita harvemmin.
. Mopoauton kyydissä minua pelottaa ilkeästi ohittelevat autot.
. Päällysteiden paikkauksella korjataan liikennettä
vaarantavat urat ja selvästi haittavat vauriot, kuten
tiellä olevat reiät ja halkeamat.
. 8
KUNNALLISLEHTI tiistaina 14.1.2014
LIIKENNE
www.kuntsari.fi |
kuntsari
Kuoppa siellä, toinen täällä
Paikkafakta
PERTTU HEMMINKI
PAIMIO-SAUVO-KAARINA
Perttu Hemminki
Liikenteeseen liittyvä sateisen,
mustan alkutalven ilmiö: kuoppa siellä, toinen täällä. Valtion budjetista ei
riitä tarpeeksi varoja päällystämiseen. Mutta mikä ärsyttää liikenteessä
eniten mopoautoikäisiä. maksaa 10 000?20 000
euroa kilometriä kohden, Salminen kertoo.
Maria Hurskainen 9.lk
Anton Alsila 9.lk
Eetu Uusitalo 7.lk
. Samalla ne
koettelevat ajoneuvoja ja heikentävät liikenneturvallisuutta.
Varsinais-Suomen ELY-keskus seuraa päällysteiden kuntoa mittaamalla urasyvyyksiä,
tasaisuutta, tienpinnan vauri-
oita ja tien kantavuutta.
. Mitä paikallistuntemukseen tulee, niin esimerkiksi talviaikana urakoitsija ajaa kaikki tiet läpi kerran
viikossa. Paimion ja lähiseudun alueurakoitsija on Destia Oy.
Salmisen mukaan teiden ylläpito ei ole heikoissa kantimissa säästöjen verukkeella, vaan
säästöistä johtuen. Niukka rahoitus ei ole riittänyt
vähäliikenteisillä teillä uudelleen päällystämiseen,
vaan tiet pidetään liikennöitävässä kunnossa vaurioiden paikkauksilla.
. Varsinais-Suomen
ELY-keskuksen mukaan todellinen tarve olisi kuitenkin noin
900 kilometriä vuotta kohden.
Tienpinnan vauriot hidastavat liikkumista ja vähentävät ajomukavuutta. Länsi-Suomessa mopoautot harmittivat enemmän kuin Itä-Suomessa, mikä
saattaa selittyä yksinkertaisesti sillä, että mopoautoja on rekisteröity huomattavasti enemmän Länsi- kuin
Itä-Suomessa. ELY:n
aluevastaavat valvovat alueurakoitsijoiden toimintaa pistokokein. Kuljettajien suusta on lipsahtanut yksi jos toinenkin kirosana, kun
etupyörä on pimeässä jysähtänyt ilkeään monttuun, jonka olemassaolosta ei ole ehditty antaa minkäänlaista ennakkovaroitusta.
Varsinais-Suomen ja Satakunnan teillä on noin 6000 kilometriä päällystettyjä teitä.
Niillä ajetaan 98 prosenttia liikenteestä. On totta, että paikkaukset
tulevat kalliiksi eivätkä ole paras mahdollinen ratkaisu. Tienpidon korjausvelka on
kasvanut jo vuosia ja aiheuttanut tien kunnon selvää heikkenemistä
Teiden kunnossapidossa ei
ole enää paikallistuntemusta,
hän harmittelee ja arvelee, että kilpailutuksessa urakat saa
se, joka lupaa hoitaa ne halvimmalla.
Autoliiton nettisivuja selatessaan Vuorisalo on havainnut, että nykyisin kaikista autoiluun liittyvistä veroista - joita kerätään noin 7 miljardia
euroa vuodessa - ohjataan teiden kunnossapitoon vain noin
0,8 miljardia euroa.
Vuorisalo on sitä mieltä, että
pitkällä aikavälillä hätäpaikkaukset ja tilapäisratkaisut tule-
Rengasvaurio on yksi tyypillisimmistä seurauksista, kun
auto yllättäen jysähtää tiessä
olevaan syvään kuoppaan. Korvaushakemukset ratkaistaan tapauskohtaisesti hakijan
hakemuksessa esille tuomien
seikkojen sekä urakanvalvojalta ja urakoitsijalta pyydettyjen
lausuntojen ja muun hankitun
selvityksen perusteella. Joka kerta paikkaukseen menee koko päivä, kun
ottaa huomioon ajoajat, pikisoran hakemiset ynnä muut
työt. Sauvon keskustassa työskentelevä Vuorisalo havainnoi viime vuoden
lopulla, että ?Sauvon keskustan alueella on varovaisestikin
arvioiden vähintään kolmekymmentä sellaista päällystevauriota, jota ei ole yli kymmeneen vuoteen korjattu kunnolla?.
. kysyy Vuorisalo.
. Korvaushakemuksen käsittely edellyttää, että vahinkoaika
ja -paikka sekä vahingon aiheuttaja on määritetty mahdollisimman tarkasti. Päätös
tehdään kirjallisen materiaalin
perusteella ja lähetetään hakijalle postitse.
. Tienkäyttäjän linja välittää tiedon vahingosta ja vauriopaikasta tienpitäjälle, jolloin tarvittaviin korjaus- ja varoittamistoimenpiteisiin voidaan
ryhtyä välittömästi.
. Korvaushakemukset käsitellään keskitetysti Lapin ELY-keskuksessa.
. No, ei ainakaan asfaltti.
Sauvon keskusssa voi ikävä yllätys odottaa jopa kauppareissulla.
Kuva Saustilantieltä.
ELY valvoo
kunnossapitoa
Sandra Haltia 8.lk
Elli Heinonen 9.lk
Elli-Noora Nummenpää
. Tästä kertyy 320 miestyötuntia. Ellei esimerkiksi vaikeasti
havaittavasta isosta kuopasta varoiteta riittävästi etukäteen, on tiestön ylläpitäjä ajoneuvon vaurioituessa korvausvelvollinen.
. Korvausten maksamisessa on
kuitenkin tiukka linja. Tällä
menetelmällä paikkaus ei kestä
kuin hetken, ja sama toimenpide joudutaan toistamaan useasti. Päihtyneet kuskit pelottavat, jos ne vaikka ajavat toisten päälle.
. Arvioisin, että 2-4 kertaa
vuodessa.
Vuorisalon mielestä nykytilanteeseen on ajauduttu muun
muassa keskittämisen kautta.
Siksi, että tienhoitopiirit on
kasvatettu hurjan kokoisiksi.
Hän kritisoi myös nykysuuntauksen mukaista ulkoistamista.
. ELY-keskukset toimivat tienpitoviranomaisina ja vastaavat
alueellaan maanteiden kunnosta. Varsinais-Suomen ja Satakunnan maantiet on jaettu kymmeneen urakka-alueeseen.
Kunkin urakka-alueen teiden hoidosta vastaa kilpailutuksessa valittu urakoitsija.
Paimion ja koko Peimarin seudun alueurakoitsija
on tällä hetkellä Destia Oy.
Alueurakkaan kuuluu
sekä talvi- että kesähoito.
Kesähoitotoimia ovat mm.
niitot, päällysteiden paikkaukset että sorateiden hoitotoimet. Yksi aluevastaava valvoo n. Hakemuksesta tulee ilmetä myös tarkka
vahinkotapahtuman kuvaus,
tapahtumasta aiheutuneet vahingot eriteltyinä sekä euromääräinen korvausvaatimus.
. Ja jos mukana on kaksi henkilöä, niin tuntimäärä
kerrotaan kahdella. 2
000 km tieverkkoa. Hurjastelijat, jotka ajavat
kovaa, pelottavat.
. Säästöjen verukkeella jätetään teiden ylläpito hoitamatta. Teiden kesä- ja talvihoidolla varmistetaan, että tiet ovat liikennöitävässä
kunnossa kaikkina ajankohtina.
ELYn aluevastaavat valvovat alueurakoitsijoiden
toimintaa pistokokein. Vahingon sattuessa kannatta
kirjata muistiin tarkka vahinkoaika ja -paikka sekä vahingon
aiheuttaja. Yksittäistapauksissa käsittelyaika voi kuitenkin vaihdella.
(Lähde: ELY-keskus). Korvaushakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä.
Hakemusten keskimääräinen
käsittelyaika on noin viisi kuukautta. Tienkäyttäjä voi saada korvausta, jos tienhoito on ollut virheellistä tai huolimatonta tai
tienhoitoon kuuluvia tehtäviä
on laiminlyöty. tiistaina 14.1.2014 KUNNALLISLEHTI
9
?Lapiolla pikisoraa monttuun
ja sitten taputellaan pikkasen?
PAIMIO-SAUVO-KAARINA
Perttu Hemminki
Sami Vuorisalo on yksi monista määrärahoiltaan niukkaan
tienpitoon kyllästyneistä varsinaissuomalaisista. Summaan
täytyy vielä lisätä kuorma-auton tuntihinnat, noin 320 euroa tunnilta.
Vuorisalo muistuttaa, että
päälle tulevat vielä ajoneuvojen kärsimien vaurioiden kustannukset.
. Viime
vuosina korvausvaatimuksista on hyväksytty vain vajaa
neljännes.
. Aluevastaavilla on mahdollisuus sakottaa urakoitsijaa hoitotoimien laiminlyönneistä.
. Myös
iskunvaimentinet ovat koetuksella.
Korvausta
voi hakea
Kunnallislehden lukija havaitsi Sauvon Saustilantiessä paitsi halkaisijaltaan ison myös melkoisen syvän kuopan.
vat maksamaan yhteiskunnalle enemmän kuin määräajoin
tapahtuva ja perustavaa laatua oleva teiden korjaaminen.
. Kestävääkö. Yksistään tien
huono kunto ei oikeuta korvaukseen. En tiedä olenko oikeassa vai väärässä, mutta lyhyen
matematiikan jälkeen ja pienellä jälkiviisaudella höystettynä olen päätynyt siihen tulokseen, että jatkuvan paikkailun sijaan yhteiskunnalle olisi
tullut halvemmaksi korjata tiet
jo 15 vuotta sitten.
Vuorisalon laskutoimitus:
-Viisitoista vuotta on asfalttia paikattu, eli noin 40 paikkauskertaa. Lisäksi kannattaa
ottaa esimerkiksi kännykällä
valokuvia tapahtumapaikasta,
vahingon aiheuttajasta, tiestöstä ja vaurioista sekä soittaa Tienkäyttäjän linjalle (p.
0200 2100).
. Ihmiset, jotka ajavat hirveän hiljaa, ärsyttävät.
ELY kilpailuttaa teiden päivittäisen hoidon viideksi
vuodeksi kerrallaan. Vahingosta, joka on sattunut maantiellä tienkäyttäjälle ja aiheutunut tien puutteellisesta kunnossapidosta,
on mahdollista hakea vahingonkorvausta.
. Korjauksia tehdään
hätäpaikkauksina eli lapiolla
pikisoraa monttuun ja sitten
taputellaan pikkasen
Muovitetulla mäellä on tietenkin voinut hypätä, mutta lumi on aina lunta.
. Meillä kotona pojilla on ollut jo marraskuusta saakka aikamoinen into päästä mäkeen,
naurahti Kilpeläinen.
Hän kertoi myös, että harrastajien kausi jää tänä talvena niin lyhyeksi, että toden-
Lumitykki sylki maanantaina hienoa lunta kovalla pauhulla mäkeen.
näköisesti harjoituksia pidetään tiheämmin kuin aiempina
vuosina.
Kun tykitys on valmis, mäki
täytyy vielä lanata, ennen kuin
hyppääjät päästetään vauhtiin.
Toiveena on, että tiistaina illalla kaikki olisi valmista.
Muutamia pulmia tämänvuotisessa tykityksessä oli.
. Sunnuntaista saakka on lumetettu, huusi Kuusisto toimittajalle pauhun keskeltä.
Mäkihypyn harrastajat ovat
joutuneet odottelemaan pääsyä
harrastukseensa koko tähänastisen talven. Ei mitään vakavaa, mutta aina siinä tunti
menee, kun niitä selvitetään,
kuvaili Kuusisto.
. 10 KUNNALLISLEHTI
tiistaina 14.1.2014
MARIA KESTI
Vihdoinkin
mäkihyppäämään!
Varasvuorella tykitettiin lunta
PAIMIO
Maria Kesti
Mäkitalkkari Markku Kuusisto, Paimion Urheilijoiden
mäkijaoston uusi puheenjohtaja Olli Kilpeläinen ja mäkihypyn harrastaja Tuomas Ritamäki olivat maanantaina tykittämässä lunta Varasvuoren
mäkihyppypaikalle Paimiossa.
. Aina on jotain pientä häiriötä, jäätyy välillä ja monenlaista muuta
Mäkihyppykausi voi vihdoin alkaa.
Mäkikoulu alkaa
lauantaina
Kilpeläisestä jaoston uusi puheenjohtaja
MARIA KESTI