Aitoja yhteistyökumppaneita luomassa yhteishenkeä ja tekemisen meininkiä . Tutustu lehtiin ja lehtien tekijöihin!. 1 JOKILAAKSOJEN KUSTANNUS OY:N JULKAISEMIEN LEHTIEN ASIAKASLIITE 2008 Jokilaaksojen Kustannus Oy:n julkaisemat lehdet ovat vahvasti mukana omien alueidensa elämässä
Yksi konsernin arvoista, itsensä ja ympäristönsä kehittäminen, on hyvin linjassa toiminta-ajatuksen kanssa. Lehti ehdotti kuntien yhdistymistä. Jotkut katsoivat, että lehti meni alueille, jotka sille eivät kuulu. Perustamisvaiheessa suuri joukko yksityishenkilöitä, jotka hyväksyivät yhtiön tavoitteet, liittyi osakkaaksi. Arvot määrittää viime kädessä omistaja. Yhteistyöhalu on hänen mukaansa merkki siitä, että järjestäjät pitävät lehteä luotettavana ja hyvänä yhteystyökumppanina. Juhlaseminaarin lisäksi oli konsertteja, lauluiltoja eri puolilla aluetta ja kansalaistapahtuma Ylivieskan torilla. PERHONJOKILAAKSO-LEHTI LESTIJOKI-LEHTI NIVALA-LEHTI POOKISANOMAT KALAJOKILAAKSO-LEHTI HAAPAVESI-LEHTI KESKIPOHJANMAA-LEHTI KOKKOLA-LEHTI Keski-Pohjanmaan Kustannus Oy Art-Print Oy Kokkolan Jakelu Oy Osakkuusyritykset JOKILAAKSOJEN KUSTANNUS OY Kartanotie 3, (PL 7) 84100 Ylivieska Puh. Pitkään oli mukana myös poliittisia tavoitteita, kuten kaikilla suomalaisilla maakuntalehdillä. Kuntien yhdistyminen on vain yksi esimerkki halusta herättää keskustelua tärkeisAlueensa asialla K un Keski-Pohjanmaan Kirjapaino Oy perustettiin vuonna 1917, jo ensimmäisessä lehdessä asetettiin tavoitteeksi oman alueen henkinen ja aineellisen kasvu. Säätiö jakaa tuotot säädekirjansa mukaisesti apurahoina toimialueensa hakijoille. – Meitä vähän moitittiinkin. Eino Laukka, toimitusjohtaja Keski-Pohjanmaan Kirjapaino Oyj Kalajokilaakso saa väen liikkeelle, todetaan lehden sloganissa. – Kun joku ryhtyy puuhaamaan jotain tuommoista, tulee Kalajokilaakso mieleen yhteistyökumppanina, myhäilee lehteä kustantavan yhtiön, Jokilaaksojen Kustannuksen toimitusjohtaja Alpo Ohtamaa. Viime vuonna juhlittiin 80. Haluamme kehittyä työntekijöinä ja ihmisinä, haluamme kehittää yritystämme ja olla mukana niissä hankkeissa, joissa toiminta-alueemme elinkeinoelämää tai kulttuuria kehitetään. Yhdessä muiden maakunnallisten toimijoiden kanssa päätäntävalta on maakunnassa. Meidän tehtävämme on kuitenkin herättää yhteiskunnallista keskustelua ja sitä me teemme, sanoo Kalajokilaakson päätoimittaja Seppo Kangas. Säätiön tarkoituksena on alueensa tieteen, taiteen, tiedonvälityksen ja ympäristönsuojelun tukeminen. Tultaessa 1980luvun loppuun, kiinnostus lehtiyhtiöihin kasvoi ja omistajakuntaan alkoi tulla sijoittajia. Toiminta-alueellamme nähtiin, että olisi haettava keino, jolla konserni voidaan pitää alueellisessa omistuksessa, perustettiin Keskipohjanmaa-säätiö. 020 750 4600 Fax 020 750 4618 Toimitusjohtaja: Alpo Ohtamaa Hallitus: Eino Laukka (pj), Jukka Tunkkari ja Juhani Hautamäki Mainostoimisto Taikahattu Keski-Pohjanmaan Kirjapaino Oyj Keski-Pohjanmaan Kirjapaino Oyj:n ja Jokilaaksojen Kustannus Oy:n rakenne. Tuo sama ajatus on pysynyt konsernin toiminta-ajatuksena tähän päivään saakka. Keskipohjanmaa-säätiö on tytäryhtiöidensä kanssa parin vuosikymmenen aikana kartuttanut omistustaan Keski-Pohjanmaan Kirjapaino Oyj:ssä ostamalla lähinnä K-osakkeita ja on tällä hetkellä suurin äänivallan käyttäjä yhteenlaskettuna 35 prosentilla. 2 JOKILAAKSOJEN KUSTANNUS OY – ASIAKASLIITE 2008 Taustaa Keski-Pohjanmaan Kirjapaino Oyj:n omistuksesta Kalajokilaakso – yht K alajokilaaksossa heräteltiin keskustelua Ylivieskan, Alavieskan ja Sievin liittymisestä yhdeksi kunnaksi. Säätiöllä on kaksi tytäryhtiötä Keski-Pohjanmaan Viestintäyhtymä Oy ja KeskiPohjanmaan Tietopalvelu oy. Myyntisihteeri Anne Tuomikoski, puhelinvaihteenhoitaja Anne Pudas, myyntissihteeri Arja Kiimamaa, toimittaja Jouko Lassila, toimitussihteeri Kaisa Hietala, sivunvalmistaja Olli Salo, toimittajat Saara Pakaslahti ja Sari Arffman (opintovapaalla) sekä päätoimittaja Seppo Kangas. Tänään poliittinen sitoutumattomuus on ehdoton lähtökohta. Neuvottelujen jälkeen kunnat päättivät jatkaa itsenäisinä, mutta tiivistää yhteistyötä edelleen. Monet lehtiyhtiöt siirtyivät uusiin käsiin. Järjestettiin alueella sitten suuria urheilukilpailuja, herätysliikkeiden valtakunnallisia tapahtumia, isoja messuja tai vaikkapa oopperaa, on lehti tavalla tai toisella mukana. Säätiö on jakanut myös vähintään joka toinen vuosi Keskipohjanmaa-mitalin ja 2000 euron palkinnon erityisansioista jollakin kulttuurin alalla. Lehti järjestää myös seminaareja, joissa pohditaan ajankohtaisia asioita. Liikeyrityksessä toki aina mietitään tapahtumiin muToimittaja Hannu Verronen, toimitussihteeri Leila Päivärinta, toimittaja Juhani Rintakumpu ja uutispäällikkö Liisa Ängeslevä. ilmestymisvuotta yhdessä lukijoiden kanssa monin tavoin. Keski-Pohjanmaan Kirjapainoon muodostettiin kaksi osakesarjaa Ksarja, jonka osakkeilla on 20 ääntä ja A-sarja, jonka osakkeilla on yksi ääni. Lehti voi hyvin, jos ympärillä on elämää kaikilla sektoreilla. Tänään se on muodossa: ”Henkisen ja aineellisen kasvun luominen viestinnällä.”. Vappuna juhlittiin kansalais tä asioista. Kalajokilaakso on muutenkin totuttu näkemään siellä, missä tapahtuu jotain merkittävää. A-sarjan omistajissa on enemmän sijoittajia esim. Keski-Pohjanmaan Kirjapaino Oyj: ssä on tällä hetkellä 758 osakkeenomistajaa. vakuutusyhtiöitä. Keski-Pohjanmaan Kirjapaino Oyj onkin äänivallalla mitattuna Ilkan suurimpia omistajia. Toisen vahvasti maakunnallisen lehtikonsernin Ilkka-konsernin kanssa on muodostettu pieni ristiinomistus, jonka tavoitteena turvata kummankin itsenäisyys. Ohtamaa puhuu lehden ja ympäristön kehittämisen tärkeydestä
Joulukorttirahat ovat vuosia menneet syöpäyhdistykselle ja juhlavuoden tilaustuottoja ohjattiin omaishoitajien virkistystoimintaan. • Päätoimittaja Seppo Kangas • Ilmestynyt vuodesta 1927 • Ilmestyy maanantaisin, tiistaisin, keskiviikkoisin, perjantaisin ja lauantaisin • Levikki on 7868, keskiviikon jakelu 36000 • Henkilöstöä 27, sisältäen koko Jokilaaksojen Kustannus Oy:n hallinnon henkilöstön. Yrittäjät ovat löytäneet toisensa ja yhteistyöllä saadaan asiakkaat paikkakunnalle, jokainen sitten kääntää asiakasvirtaa omiin yrityksiinsä. Autokaupan yhteenliittymän, Autopoolin, puheenjohtaja Ari AnttiRoiko arvioi Kalajokilaakson olevan tärkein ilmoitusväline lehdistä. teistyökumppani ja keskustelun herättäjä Autokaupalle tärkeä Kalajokilaakson keskiviikon 36 000 kappaleen peittojakelulla on Ylivieskan autokaupalle suuri merkitys. Tällä hetkellä Autopooli ilmoittaa joka toinen viikko jossakin lehdessä, vuoden 24 yhteisilmoituksesta puolet on Kalajokilaaksossa. Ylivieskan yrittäjäyhdistyksen puheenjohtaja Asko Männistö pitää kauppaviikonloppujen mediayhteistyötä menestystekijänä. Kauppaviikonloppu on kasvanut tämän vuosituhannen puolella tapahtumaksi, jossa kaikki palveluyritykset ovat mukana. Yötapahtuma veti Ylivieskan keskustan tupaten täyteen jalankulkijoita. Siinä ei pidä vähätellä Kalajokilaakson merkitystä, huomauttaa Ohtamaa. Lehteä kysytään usein tukijaksi. – Kauppojen yöstä ollaan kehittämässä kaupunkikarnevaalia. – Vaikka netin merkitys kasvaa koko ajan, ei lehdestäkään pois voi olla, sanoo Antti-Roiko. Autokauppaa tullaan tekemään 100-150 kilometrin päästä. Oppisopimuksella kuvaajan töitä opiskeleva Elina Paavola, vastaava urheilutoimittaja Ismo Kunelius, toimittajat Jarno Herranen ja Pirjo Kunelius sekä siivooja Eija Kärkinen.. • Kalajokilaakso-lehti huolehtii myös PookiSanomien ja Haapavesi-lehden ilmoitusja sivunvalmistuksesta. Yhteisilmoittelussa keskiviikon lehdessä pooli saa yhteisnäkyvyyttä laajalle alueelle. Kuva: Pirjo Kunelius kaan lähtiessä sitäkin pystytäänkö niitä hyödyntämään omassa liiketoiminnassa. Kuva: Jouko Lassila tapahtumassa 80-vuotiasta lehteä isolla porukalla. Autokauppaa tehdään myös netissä, mutta nettinäkyvyyttä on Antti-Roikon mukaan mainostettava paperilehdissäkin. Lehti ei kuitenkaan ole pelkkä ilmoitustilan myyjä vaan aktiivinen tapahtumien kehittäjä. Toisaalta myös omaa yhteiskunnallista vastuuta kannetaan. LIISA ÄNGESLEVÄ Ilmoituspäällikkö Valto Hämäläinen (kesällä eläkkeelle) , myyntineuvottelija-Heikit Korhonen ja Syrjäniemi keskellään Päivi Kajasmaa, joka vaihtaa myyntineuvottelijan työt myyntipäällikön tehtäviin 1.5.2008. Varsinkin Kalajokilaakson keskiviikon numeroon keskittyy ilmoittelua, jolla Ylivieskaan saadaan asiakkaita. Info Ari Antti-Roikon mukaan Kalajokilaakson keskiviikon jakelut palvelevat hyvin autokauppaa. Nyt onkin toimitusjohtajan mukaan harkinnassa perustetaanko rahasto, joka jakaa avustuksia hakemusten perusteella. – Keskiviikon jakelu taisi lähteäkin autokaupan tarpeesta ja toiveesta, päivittäistavarakaupalle taitaa riittää pienempikin alue, aprikoi Antti-Roiko. Ensimmäinen onnistunut tapahtuma osoitti, että kysyntää on, huomauttaa Männistö. – Ylivieska on kiistaton kaupan keskus. 3 Kauppojen yötä ja viikonloppua Yhdessä yrityselämän kanssa Kalajokilaakso on kehitellyt muun muassa kaksi kertaa vuodessa järjestettävän kauppaviikonlopun ja kauppojen yön
Rehti ja reipas Kalajokilaakson sivunvalmistustiimi. Kauppias Ilkka Hietala Tekniset AR-Kalusteesta ja Koneesta sanoo, että lehden muuttuminen tilattavaksi on lisännyt ilmoittelun tehoa.. Suurjakelut näihin kuntiin on hyvä täydentäjä, toteaa Haapaveden toimistonhoitaja Anri Mäkinen. Haapavesi-lehteä lukee viikoittain 91 prosenttia Haapaveden asukkaista. Laaksojen OP-kiinteistökeskus ilmoittaa Haapavesilehdessä lähes viikoittain. 66 prosenttia lukee lehden kannesta kanteen tai lähes kokonaan. Paikallisiin asioihin keskittynyt lehti on toiminut hyvin, eikä lehden muuttuminen tilattavaksi kaksi vuotta sitten huonontanut tilannetta. Tärkeä markkina-alue on myös Kärsämäki, Piippola ja Pulkkila. Saman ovat huomanneet myös ilmoittajat. – Meidän päämarkkinaalue on Haapavesi. KATARIINA ANTTILA Ilmoittajat arvostavat paikallisuutta Myyntineuvottelija Olli Kanniainen ja toimistonhoitaja Anri Mäkinen Laaksojen OPkiinteistökeskuksesta kertovat saavansa Haapavesi-lehden kautta kontaktin myös muualla asuviin, haapavetisistä kohteista kiinnostuneisiin. He huolehtivat Kalajokilaakson, Haapavesi-lehden ja PookiSanomien valmistuksesta. Pääsääntöisesti sitä, mistä on ilmoitettu, on myös käyty kysymässä. Ilmoitusmedian valintaan on Ilkka Hietalan mukaan vaikuttanut myös se, että lehden ilmoitusmyyjä on itse aktiivisesti ollut mukana ideoimassa mainontaa. Haapavesi-lehden, PookiSanomien ja Kalajokilaakson myyntineuvottelija Pirkko Haapakoski, Haapavesi-lehden myyntipäällikkö Henry Sekki sekä Jokilaaksojen Kustannus Oy:n konttoripäällikkö Raija Haapakoski. – Jos ilmoituksessa on kohde, joka kiinnostaa, niin puhelin alkaa piristä. • Henkilökuntaa 3,5: 2 toimittajaa, ilmoitusmyyjä ja asiakaspalvelija Jos ilmoituksessa on kohde, joka kiinnostaa, niin puhelin alkaa piristä. Vasemmalta sivunvalmistajat Tarja Kestiö, Vesa Alahäivälä (tiiminvetäjä), Johanna Kiiskilä, Teija Autio, Hilkka Ala-Korpela, Aini Pinola, Pasi Parhaniemi, Mervi Partala ja Simo Salopuro. – Lehden laatu on parantunut, kun siitä tuli tilattava. Info • Päätoimittaja Katariina Anttila • Ilmestynyt vuodesta 1997 • Ilmestyy torstaisin • Levikki 2732 (LT1-12/2007) Haapavesi-lehteä lukee 91 % 15-79-vuotiaista haapavetistä (Tietoykkönen Oy:n lukijatutkimus 1/2007) • Jakelu Kärsämäelle, Piippolaan, Pulkkilaan, Rantsilaan, Kestilään ja Pyhännälle kerran kuukaudessa. Lukijatutkimuksen mukaan lehti luetaan tarkast i ( Ti e t o y k k ö n e n O y : n 1/2007). – Pääsääntöisesti sitä, mistä on ilmoitettu, on myös käyty kysymässä. Jos haluaa tavoittaa nimen omaan haapavetiset, on Haapavesilehti luonnollinen ilmoituskanava. Haapavesi-lehti on tärkein väylä haapavetisten kohteiden markkinoinnissa. Kiinteistökeskuksessa on huomattu myös Haapavesilehden ulkolevikin merkitys. Sitä tehdään ensisijaisesti haapavetisille ja Haapaveden asioista kiinnostuneille. 4 JOKILAAKSOJEN KUSTANNUS OY – ASIAKASLIITE 2008 H aapavesi-lehti on Haapaveden oma, tilattava, vahvasti paikallinen lehti. – Kauempaakin soittaa ihmisiä, joille tulee Haapavesi-lehti, kertoo myyntineuvottelija Olli Kanniainen. Kauppias Ilkka Hietala kertoo Haapavesilehden olleen koko ajan heidän pääasiallinen ilmoitusmediansa. Päinvastoin. Lukijat kertoivat löytävänsä Haapavesi-lehdestä parhaiten mm. omaa asuinkuntaa koskevat uutiset ja oman kunnan päivittäistavarakauppojen ilmoitukset. Haapavesi-lehden päätoimittaja Katariina Anttila ja toimittaja Suvi Hyttinen. Tekniset AR-Kaluste ja Kone -liikkeellä on ollut myymälä Haapavedellä neljä vuotta. Sillä on enemmän lukijoita ja myös meidän ilmoituksemme luetaan useammin, kauppias kertoo
PookiSanomien myyntineuvottelija Heikki Korhonen, RapuSivujen toimittaja Ari Vilminko ja Jokilaaksojen Kustannus Oy:n levikkipäällikkö Vesa Järvelä. Info • Päätoimittaja Janne Pussila • Perustettiin RapuSanomien pohjalle kesäkuussa 2007. PookiSanomien päätoimittaja Janne Pussila sekä Radio Pookin ja PookiSanomien myyntipäällikkö Anu Suutari. Varsinkin viikonloppuisin näkeekin paljon muualta tulleita asiakkaita, mikä on myös merkki siitä, että PookiSanomien kautta tekemämme ilmoittelu on mennyt perille laajalle alueelle, Kortessalo sanoo ja vakuuttaa kilpailutilanteen olevan kaikkien etu. Myös Tokmannilla uskotaan Raahen vetovoimaan. Eräs ensimmäisistä yhteistyökumppaneista oli miesten Superpesiksen suurin mestarisuosikki Pattijoen Urheilijat, jonka riveissä pelaa tällä kaudella syksyn siirtomarkkinoiden kuumin nimi, Sami Haapakoski, joka on myös PookiSanomien kummipelaaja. • Viikkopeitto koko ilmestymisalueella 81 %. PookiSanomat on myös yhteistyökumppanina Raahessa järjestettävillä valtakunnallisilla kotiseutupäivillä, jotka ovat kasvaneet mittavaksi valtakunnalliseksi kulttuuritapahtumaksi. Raahen Tokmannin myymäläpäällikkö Heikki Kortessalo pitää myös Radio Pookia hyvänä tukena lehti-ilmoittelulle. Vaikka Raahessa kaupanalan kasvu on ollut kovassa nosteessa, niin kaupungin väkiluku ei ole kasvanut samassa suhteessa. Uusi lehti on ollut haluttu kumppani erilaisten tapahtumien ja yhteisöjen parissa.. Itä-Länsi -lehti jaetaan jokaiseen kotiin 21 kunnan alueelle. • Jaetaan joka torstai 32000 talouteen Raahessa, Oulaisissa, Vihannissa, Merijärvellä, Haapavedellä, Pyhäjoella, Kalajoella, Siikajoella, Rantsilassa, Piippolassa, Pulkkilassa, Pyhännällä ja Kestilässä. – Avauspäivä oli huikea. Lehdessä edelleen erilliset RapuSivut. Uusia yrittäjiä on tullut kasvun perässä ja monet paikkakunnalla jo aikaisemminkin vaikuttaneet yrittäjät ovat muuttaneet isompiin liiketiloihin. • Pääpaikkana Raahe, toimitus myös Oulaisissa. Siikajoen golfkentällä pelataan ensi kesänä ensimmäistä kertaa Pooki-golf, jossa on mukana myös PookiSanomien kanssa tiivistä markkinointiyhteistyötä tekevä Radio Pooki. Uusi lehti on ollut haluttu kumppani esimerkiksi erilaisten tapahtumien ja yhteisöjen parissa. 5 Yhteistyö tuo voimaa PookiSanomat on ennättänyt ottaa oman paikkansa kymmenen kuukauden mittaisella taipaleellaan. (Lukijatutkimus 2007, Tietoykkönen) PookiSanomat syntyi kasvavien markkinoiden tarpeeseen R aaheen on rakennettu parin viime vuoden aikana tuhansia neliöitä uutta liiketilaa. – Minusta kilpailu on positiivinen asia. Kun kilpailu on kovaa, mutta rehtiä, niin hintataso pysyy asiakkaille edullisena ja pitää myös meidät kauppiaat virkeinä, sanoo Kortessalo. Se on edelleen koko ketjun ennätys, Kortessalo naurahtaa. Tokmannin avajaisissa jaetaan perinteisesti yllätysämpäri, jossa on liikkeemme tuotteita, tuhannelle ensimmäiselle asiakkaalle. Asiakkaita havitellaankin nyt ympäristökunnista ja vielä kauempaakin. Kotiseutupäivien tilaisuuksiin osallistuu tuhansittain ihmisiä Suomesta ja ulkomailta. Pian yksivuotissynttäreitään juhliva Tokmanni aloitti räväkästi keskeisellä paikalla Raahen ydinkeskustan tuntumassa liikenteen solmukohdassa. Jonot olivat kolme metriä leveitä parkkipaikan toiseen päähän saakka ja ämpärit loppuivat 15 minuutissa. Myymäläpäällikkö Heikki Kortessalo muistelee vieläkin lämpimästi "Hyvän tuulen halpakaupaksi" itsensä määrittelevän ja seitsemäntoista ihmistä työllistävän Tokmannin Raahen myymälän avajaisia. PookiSanomat tuottaa ja julkaisee Itä-Länsi -lehden, jonka painos on 70000 kappaletta. – Täytyy muistaa, että meitä on täällä Raahessa vain vähän yli parikymmentä tuhatta ihmistä, joten tarvitsemme asiakkaita myös maakunnista. PookiSanomat on mukana myös ensi kesänä Raahessa järjestettävässä pesäpallon suurtapahtumassa ItäLännessä. JANNE PUSSILA Tokmannin ilmoittelussa korostuu PookiSanomien suuri levikkialue, sillä Raahen ja Oulaisten myymälöiden tarjoukset ovat esillä samassa ilmoituksessa
Nettilehdestä hän ei juurikaan ole kiinnostunut, lehden hahmottaa paremmin, kun se on painettu paperille. Kesäloma-aikojen lisäksi hän on viettänyt uudessa vapaa-ajanasunnossaan yhden joulun ja kolme pääsiäistä. Lestijoki-lehdessä ilmoittelu on myös kustannuskysymys. kiinnostaa tietenkin tietää, mitä tänne kuuluu... Vapaa-ajanasunnolla sohvan jakaa Lilli-kissa. Joka päivä lehti tulee luetuksi ja kerran viikossa myös paikallislehti. Mainos tulee ikään kuin lähemmäksi lukijaa, kun se tulee omalta paikkakunnalta. Vetelin mummulassa hän vietti kesänsä 14-vuotiaaksi asti ja vapaa-ajanasunto sijaitsee tällä paikalla. Tilaisuus oli kotoisa ja siitä jäi mukavat muistot mieleen. Side lehteen on säilynyt, vaikka väkeä on alueelta muuttanut muuallekin. Sanomalehti kuuluu Pirjo Malkin arkeen. Levikki omalla viiden kunnan muodostamalla levikkialueella on 80 prosentin tietämissä. Edelleen Pirjon koti on Keravalla, mutta usein matka suuntautuu myös Veteliin. Pirjo Malkki muistelee esimerkiksi viime kesänä Siponkoskella järjestettyä kotikonserttia. – Niistä syntyy hyvä olo ja se kantaa pitempäänkin, hän kuvaa. Jokilaaksojen Kustannus Oy:n toimitusjohtaja Alpo Ohtamaa. Perhonjokilaaksosta hän konsertista sai tietää ja on onnellinen, että konserttiin tuli lähdetyksi. Suuri osa sukulaisistakin asuu Vetelin ja Kaustisen seudulla, joten siksikin on hyvä seurata, mitä jokilaaksossa tapahtuu. 6 JOKILAAKSOJEN KUSTANNUS OY – ASIAKASLIITE 2008 P erhonjokilaakson tilaajat ovat lehdelleen uskollisia. Lestijoki-lehden muuttuminen yksipäiväiseksi ja maanantain numeron poisjäänti ei ole haitannut Lamuja. P ari vuotta Lestijoki-lehteä vanhempi Kannuksen Konepiste on luottanut paikalliseen mainoskanavaan heti ensimmäisestä lehden numerosta lähtien. Sen avulla voi hahmottaa, missä on ja tärkeää on tietää myös, mihin voi mennä. Parhaiten näistä asioista pääsee perille Perhonjokilaakson kautta. Yhteenkuuluvuutta lisää vielä sama markkina-alue. Kauppiaspariskunta Helena ja Kalervo Lamu mukaan paikallislehti tuntuu tutulta ja läheiseltä. Perhonjokilaaksoa hän seuraa tarkasti ja erityisesti sellaiset asiat kiinnostavat, jotka lähiympäristössä tapahtuvat, vaikkapa siirtoviemärin rakentaminen tai Puumalan koululla järjestetty tuikkukeräys. – Juuret ovat tällä ja kun tämä asunto rakennettiin, kiinnostaa tietenkin tietää, mitä tänne kuuluu ja mitä täällä tapahtuu. Tällaisia olivat tänä vuonna esimerkiksi hiljaisen viikon tilaisuudet kirkossa. Lestijoen päätoimittaja MarjaLeena "Manna" Mattila-Numminen, Lestijoen ja Perhonjokilaakson sivunvalmistajat Tomi Kurikkala ja MaijaLiisa Kattilakoski. MAURI AHO Info • Päätoimittaja Mauri Aho • Ensimmäinen lehti 1.10.1970 • Ilmestyy torstaisin • Levikki 6314 (LT 2007) • Levikkialueena Halsua, Kaustinen, Perho, Ullava ja Veteli • Henkilökuntaa 4 (kaksi Lestijoen toimittajaa toimittaa osan viikkoa myös Perhonjokilaaksoa) Paikallislehti on kesäasukkaan kartta ja kompassi Keravalaisesta Pirjo Malkista voisi sanoa, että hän on kesäveteliläinen, jonka juuria ja yhteyksiä entiseen kotipitäjään ylläpitää paikallislehti. Lehti tulee mukana uudelle paikkakunnalle ja on linkki kotiseudun suuntaan. – Tuttujen asioiden, aiheiden ja kasvojen kanssa samalla sivulla oleva ilmoitus "näkyy" paremmin paikallislehdessä kuin isompi levikkisissä lehdissä. Lestijoen ja Perhonjokilaakson "yhteiset" toimittajat Jorma Rekonen ja Kati Kinnunen sekä Perhonjokilaakson myyntineuvottelija Seppo Vintturi.. – Ilmoitus elää pitempään pienemmässä lehdessä, toteavat Lamut ja jatkavat, että myös tavarantoimittajat suosittelevat paikallislehdessä ilmoittelua. – Sisällöllisesti yksipäiväisestä Lestijoesta on tullut Info • Päätoimittaja Marja-Leena Mattila-Numminen • Ilmestynyt vuodesta 1976 • Ilmestyy torstaisin • Levikki 5170 (LT 3.4./2006) • Levikkialue Kannus, Toholampi, Lestijärvi, Himanka ja Lohtaja • Henkilökuntaa 6 • Kaksi toimittajaa toimittaa myös Perhonjokilaaksoa • Lestijoen lisäksi Perhonjokilaakson ilmoitusja sivunvalmistus • Mainostoimisto Taikahattu ... Paikallislehti on tilaajalleen kartta tai kompassi – tai ehkä molempia. Eteläisessä Suomessa Pirjo Malkki on asunut jo vuosikymmenet, mutta iän myötä kiinnostus syntymäpitäjään kasvoi. Perhonjokilaakson päätoimittaja Mauri Aho ja myyntineuvottelija Veikko Kinnunen. Joskus tulee maakuntalehden sivuja ruudun kautta silmäiltyä, mutta otsikkojen lukemiseen se melkein jää. Kannuksen Konepiste on pitänyt jo yli 30 vuotta torstaita mainospäivänä. Keravalla asuva Pirjo Malkki palasi nelisen vuotta sitten juurilleen Vetelin Torppaan, kun sinne valmistui pieni vapaa-ajan asunto. Ei kesämökki, koska rakennus ei sijaitse veden äärellä ja koska siellä asutaan muulloinkin kuin kesäisin. Pirjo Malkki on syntynyt Vetelissä ja asunut siellä neljävuotiaaksi. – Iän myötä lapsuuden muistot, tapahtumat ja ympäristö tulevat esille ihan eri tavalla ja kaipa tämä on jonkunlaista paluuta lapsuuden maisemiin myös henkisessä mielessä, miettii Pirjo Malkki. Pitkään muualla asuneena Pirjo Malkki arvostaa paikallisia tapahtumia ja niissä olevia erityispiirteitä
Muiden konsernin lehtien kanssa pidetään yllä keskinäistä ystävyys-, yhteistyöja avunantosopimusta. Selaan ensin lehden läpi, ja palaan sen jälkeen useamman kerran minua kiinnostavien juttujen pariin, kertoo Kalervo Lamu omasta lukutottumuksestaan. — Tulemme varmasti hyötymään talon tekniikkapuolen tietotaidosta, esimerkiksi tulevaisuudessa nettilehteä ja palveluja kehitettäessä, uskoo Krapu. Seijan paikalta vapautui tila toimittaja Matti Heininevalle, joka puolestaan luovutti vanhan huoneensa Keskipohjanmaan aluetoimittaja Kaija Vähäsöyringille, joka nyt löytyy samoista tiloista. Suurempi lehtitalo antaa särkymävaraa pieneen toimitukseen, ja isossa talossa on aina enemmän osaamista, josta Nivala-lehtikin pääsee nauttimaan. ELINA POLVI Kannuksen Konepisteen yrittäjäpariskunta Helena ja Kalervo Lamu ovat luottaneet Lestijoki-lehteen mainosasioissa. A s i a k k a i l l e n ä k y v i n muutos oli työhuoneiden vaihtuminen: päätoimittaja Seija Krapu muutti vanhasta nurkkahuoneestaan julkisivun puoleiseen työhuoneeseen. Aivan kuten ennenkin, päätoimittaja Krapu sanoo. Koskaan aikaisemmin Kannuksen Konepisteessä ei videokauppa ole käynyt yhtä hyvin kuin silloin. Yli kolmen vuosikymmenen aikana ilmoituksissa olevat tuotteet ja niiden hinnat ovat vaihdelleet. Joskus 1980-luvulla Kannuksen Konepisteen ilmoituksessa olleesta videon hinnasta oli erehdyksessä tipahtanut yksi nolla pois: mainoksessa videoiden hinnaksi ilmoitettiin 299 markkaa, kun se todellisuudessa maksoi 2 990 markkaa. paksumpi ja asiapitoisempi. — Tämä ”yya” on toiminut jo aiemminkin hyvin Kalajaskan ja Keparin kanssa, mutta nyt kun olemme samaa taloa, yhteydenpito on entistä luontevampaa, kertoo Krapu. sta suunnitteluosaamista. Lestijoen myyntipäällikkö Terttu Vierumäki ja Taikahatun graafinen suunnittelija Tiina Fors.. MARJA-LEENA MATTILA-NUMMINEN Maanantain numeron poisjäänti ei ole haitannut Lamuja Tiina tekee "hattutemppuja" Suunnittelupalvelulla on kysyntää Nivala-lehden väki vasemmalta: toimittaja Elina Polvi, päätoimittaja Seija Krapu, toimittaja Matti Heinineva, myyntineuvottelija Pirjo Leinonen, myyntipäällikkö Ari Teppo, konttoristi Sisko Taanila, painopinnan valmistajat Kaija Mäkikangas, Jarmo Pylkkönen ja Salli Räsänen. nen suunnittelija Tiina Fors ideoi, suunnittelee ja toteuttaa muun muassa esitteitä, ilmoituksia, asiakaslehtiä, julisteita, logoja ja kutsukortteja. — Uutisia ja muita juttuja tehdään nivalalaisista lähtökohdista, paikallisuutta ja kotiseututunnetta korostaen. Mainostoimisto Taikahattu on toiminut Lestijoki-lehden kainalossa tasan 20 vuotta. Lehteä tekevät edelleen samat ihmiset entiseen tyyliin. Luottavaisin mielin eteenpäin • Päätoimittaja Seija Krapu • Ilmestynyt vuodesta 1949 • Ilmestyy torstaisin ja maanantaisin • Levikki 6277 kpl (LT 18.2.2008) Tilaajista noin puolet on Nivalasta, puolet muualta. — Ilmoittajille pystymme nyt tarjoamaan useampia erilaisia ilmoituspaketteja myös laajemmalle alueelle asiakkaan tarpeen mukaan. 7 N ivala-lehti päivitti itsensä Jokilaaksojen Kustannus Oy:n aikaan tiistaina 1.päivä huhtikuuta. Muuten Nivala-lehden toiminta ei ole suuremmin muuttunut uuden omistajan myötä. Ensi vuonna 60 vuotta täyttävä Nivala-lehti suuntaa katseensa kohti tulevaa luottavaisin mielin. Suurin osa asiakkaista löytyy Keskija PohjoisPohjanmaan alueelta, mutta toimeksiantoja tulee myös kauempaa. Yhden hengen toimiston muodostava graa. Painovirhekin toimi ilmoituksessa! Jokilaaksojen Kustannus Oy:stä löytyy myös graa. • Henkilökuntaa 9 Info Nivala-lehden tiloista löytyy konsernin täyden palvelun asiakaspalvelupiste, josta kertoo myös uudet valomainokset. Suunnittelupalvelu tuo lisäarvoa Jokilaaksojen Kustannukselle. Toimituksemme uusin tulokas Elina Polvi sai pitää oman huoneensa. Paikallisia perinteitä vaalitaan edelleen, ja sen rinnalla pyritään herättelemään aktiivista keskustelua Nivalan asioista. Tiina Forsin kädenjälki näkyy yhtiön monen lehden ulkoasussa ja esimerkiksi lehtien tilauskampanjoissa. Kauhistunut kauppias hirveili painovirhettä, mutta asiakkaat pitivät hintaa edullisena, vaikka mainoksessa ilmoitettuun hintaan lisättiinkin ostovaiheessa yksi nolla lisää
OTA YHTEYS ILMOITUSMARKKINOINTIIN: Paikallislehti vastaa tehokkaasti yrittäjien markkinointitarpeisiin. 020 750 4642 www.haapavesi-lehti.. Puh. 020 750 4600 Tutustu lehtiimme tarkemmin – ilmaiset näytejaksot saat tällä kupongilla! Puh. Tarjouksen ilmoittelusta yhdessä tai useammassa mediassa saat omalta paikallislehdeltäsi. Jokilaaksojen Kustannus Oy VASTAUSLÄHETYS Sopimus 5007525 PL 7 84103 YLIVIESKA JLK Oy maksaa postimaksun Kartanotie 3, PL 7, 84101 Ylivieska • Puh. 2008 SYKSYLLÄ Loppusyksyllä 2008 arvomme kaikkien Jokilaaksojen Kustannus Oy:n lehtien tilaajien kesken 1000 euron matkalahjakortin! Tilaajana olet automaattisesti mukana arvonnassa. 044 7439 216, 044 7439 211 www.nivala-lehti.. 020 750 4673 www.perhonjokilaakso.. 2008 SYKSYLLÄ MATKALA HJAKORT TI 1000 euroa Arvonta v. Ilmoitamme voittajalle henkilökohtaisesti. Puh. 020 750 4600/myynti www.kalajokilaakso.. Kyllä kiitos , haluan tutustua ja tilata ILMAISEN NÄYTEJAKSON seuraavista lehdistä: KALAJOKILAAKSO, 2 viikkoa HAAPAVESI-LEHTI, 1 kuukausi PERHONJOKILAAKSO, 1 kuukausi LESTIJOKI-LEHTI, 1 kuukausi NIVALA-LEHTI, 1 kuukausi POOKISANOMAT, 1 kuukausi (PookiSanomat vain jakelualueensa ulkopuolelle, ks. Puh. Puh. Puh. L II T T E E N T A IT T O : M A IN O S T O IM IS T O T A IK A H A T T U Ilmaisjaksotarjous voimassa vain 30.4.2008 saakka.. 020 750 4665 020 750 4616 www.pookisanomat.. 020 750 4613 www.lestijoki-lehti.. 8 JOKILAAKSOJEN KUSTANNUS OY – ASIAKASLIITE 2008 MATKALA HJAKORT TI 1000 euroa Arvonta v. kartta) Tilaajan nimi: Lähiosoite: Postinro ja -toimipaikka: Puh. Yhteistyössä yrittäjien kanssa koko alueelle vetovoimaa ja tekemisen meininkiä! Hyvä lehti on luettu ja odotettu – ilmoitukset ovat hyvässä seurassa! MAINONTA TEHOAA! KUKIN LEHTI ON OMALLA ALUEELLAAN TEHOKAS JA KATTAVA MEDIA