Paavolan koulun joukkue korjasi voiton.>> 8
Pääkirjoitus: Huonomminkin olisi väistötilojen kanssa voinut käydä. >>10
VUODESTA 1919
WWW.RAAHENSEUTU.FI
Oikeus
Käräjäoikeus
työllistetty
velkomusten
takia. >> 2. MAALISKUUTA 2013
NRO 51
IRTONUMERO 2 e
Maarit Kesti
Maneesi
toivelistalla
Ratsastajat haluavat
maneesin Raaheen. Autoilu
Johan Lehtelän
Volvo Amazon
on varsinainen
kuntoihme. >>6
TORSTAI 14. >> 16
Uran eka
Opiskelu: Lybeckeriltä artesaaniksi valmistuva Susanne
Salmela vie opinnäytetyönsä Zeppeliiniin shoppailijoiden
ihmeteltäväksi. >> 12
Virret hallussa
Paavolassa
Monella aikuisellakin virsitietäjällä olisi ollut tekemistä eilisessä Virsivisassa. Shetlanninponeilla Rimonalla
ja Ernolla ratsastavien Marika Nylanderin ja Tuuli
Sipilän ?ulkoilmamaneesi?
on Eija Sipilän kotipihalla
Ylipään Tuohinnossa.
Seillä oli eilen 10 astetta
pakkasta
?Ottaa sydämestä. jo odottaa räväkkää kannanottoa. Vihdoin lääkäriin päästyään kokee tunarointia peräjälkeen niin, että jalka joudutaan yhden kerran
sijasta kolmesti leikkaamaan. Nyt ainakaan perheiden normaali päivärytmi ja lasten harrastusmahdollisuudet eivät mene tyystin sekaisin.
Kun oppilaiden on pakko siirtyä välitunnin
aikana paikasta toiseen, tulee heidän myös
väkisin oltua ulkona ja liikuttua. Tiedän, että ne
aiheuttavat ongelmia joillakin niin, ettei
koulunkäynnistäkään tahdo tulla mitään.
Terhi Moilanen. Naseva heitto vanhukselta pojalle: Mene sinne sitten itse, kun
se on niin hyvä!
Joidenkin mielestä aiheeseen olisi pitänyt tarttua terävämmin. Ei tiedä, pitääkö itkeä vai nauraa tilanteelle, jossa
vanha nainen kompastuu mattoon ja apua pyytäessään saa
ensimmäisenä kuulla moitteet siitä, miksei käytä maton alla liukuesteitä. Olen kyllä
kuullut, että kyllä niillä piristävä vaikutus
on.
Marjatta Parkkila
Nuoret eivät mielestäni tarvitse niitä juomia, ne ovat turhia. Kiitos Seela!
R
uukin yläkoululaisilla on edessään erilainen kevät. Se on oikea osoite. Nauraa piti myös sisuskalujen elämöinnille, johon
apua tarjottiin vain liikunnan ja psyykkauksen avulla, vaikka vaivana oli suoliston ?ääntelemä. Itse olen joskus käyttänyt, kun on pitänyt valvoa pitkää ja on
väsyttänyt. Itsekään en niitä juo. Ne ovat aivan turhia. maaliskuuta 2013
2 KESKUSTELE
Pääkirjoitus 14.3.2013
Kolumni
Päätoimittaja Sanna Keskinen | sanna.keskinen@almamedia.fi
Anja Kaartinen
toimitus.raahenseutu@almamedia.fi
Kirjoittaja on eläkkeellä oleva äidinkielen opettaja
Kahvia ja
diapamia
Kiitettävää luovuutta, joustoa
ja yhteen hiileen puhaltamista
S
eela Sella osaa ottaa yleisönsä. ohjeistuksella. Kun yläkoulu ja Siikajoen lukio laitettiin
pikapikaa kiinni terveydelle
vaarallisten sisäilmaongelmien
vuoksi, saavat oppilaat ja koulun henkilökunta opetella nyt työskentelyä täysin uudenlaisissa tiloissa: muun muassa valtuustosalissa,
kirjaston tiloissa ja seurakuntatalolla. Esityksessä saavat kyytiä
terveydenhuolto, vanhusten hoito tai paremminkin hoitamattomuus ja etenkin vanhuksen avuttomuus byrokratian
rattaissa. Sitä me kaikki tarvitsemme. on vakavasta aiheesta koottu sketsi- ja laulukooste, jossa käsitellään terveydenhuoltoa, vanhuutta, yksinäisyyttä. Näyttää siltä, että Siikajoella kaikki
puhalsivat yhteen hiileen ja ratkaisun etsimi-
sessä käytettiin sekä luovuutta että maalaisjärkeä.
Jos nykyinen, paikasta toiseen siirtyvä
koulujärjestely koituu raskaaksi, voi kukin
miettiä mielessään, kuinka raskaaksi olisikaan käynyt koulun käyminen iltavuorossa
Gumeruksen koululla. Aina ajankohtaisia aiheita. Itse pidän enemmän tällaisesta ilottelevasta asenteesta: naurua kyynelten läpi. Turvallisuussyistä muka. Se ei varmasti tee pahaa kenellekään eikä aiheuta väsymystä.
Siikajoen järjestelyssä onkin monia hyviä
puolia, joista muissa kunnissa kannattaa ottaa oppia vastaavien tilanteiden varalle.
Päivän positiivisin
Kaikki merkit viittaavat siihen,
että koivu kukkii tänä keväänä
heikosti. Itse en käytä olenkaan.
Pärjään aivan omalla energialla. RAAHEN SEUTU Torstaina 14. Väliajalle mentiin hymy huulilla kuulutuksen ?Kahvia ja diapamia. Kyllä ne vähän siihen auttavat.
Lauri Sarajärvi
Alaikäisille ei tarvitse myydä eikä antaa
mitään energiajuomia missään tilanteessa. Antoihan nimi ?Ottaa sydämestä. Allergikoille on siis
tiedosta tavallista helpompi
kevät.
Gallup: Pitäisikö energiajuomat kieltää alle 16-vuotiailta?
Ei niitä tarvi juoda. oksennus-ripuli-syndrooma. Jatkossa osa oppitunneista pidetään parakeissa
koulun pihalla.
Vaikka paikasta ja rakennuksesta toiseen
siirtyminen vaatii kaikilta joustavuutta, on
pakko antaa kiitosta siitä, että nuorille löytyi
lyhyellä varoitusajalla terveelliset tilat opiskeluunsa. Lauantaina Oulun kaupunginteatteri
oli täpötäynnä etupäässä elämän ehtoopuolta lähestyvää
väkeä katsomassa ja kuuntelemassa ikinuoren Seela Sellan
ja Arttu Kapulaisen taiturointeja.
A
Mene sinne sitten
itse, kun se on niin
hyvä.
Aihe on todella ajan hermolla. Tai kun vanhus itsepäisesti
haluaa säilyttää oman vapautensa ja asua kotonaan, lapset
vaan painostavat hoitokotiin. Tiedän,
että osa nuorista juo niitä paljonkin, eivätkä ne ole hyväksi.
Karoliina Nikola
Alle 16-vuotiaat eivät varmasti tarvitse
sellaisia piristävät juomia, eivätkä alkoholiakaan. Sitä joidenkin kaipaamaa tiukkaa draamaa näkee
parhaiten eduskunnan kyselytunneilla, jossa syyttävät sormet osoittelevat jos mihin suuntaan.
Tämän vuoden yhteisvastuukeräys on osoitettu vanhustyöhön. Mikä onkaan
nuoren, vetreän miehen, Arttu Kapulaisen,
rinnalla revitellä. Varsinkin yksinäisyydestä kärsivien vanhuksien vaivaan eivät diapamitkaan auta.
Seela Sella on ikänsä puolesta itsekin vanhus, mutta lavalla hän säteilee elämää ja voimaa
Näiden lisäksi Raumalla kaupungin oman energiayhtiön
toiminnan tehokkuuden ja
tuloksellisuuden säilyttäminen nousi päätöksenteossa
tärkeänä esille. Tässä katsannossa energiaomavaraisuus
ja kasvihuonepäästöjen pienentäminen ovat tärkeitä tavoitteita.
Maan energiaomavaraisuus ja edullisen sähköenergian saatavuus turvaavat
teollisuutemme kilpailukykyä ja kotimaisia työpaikkoja
niin, että voimme vastaisuudessakin nauttia hyvistä palveluista ja olla ylpeitä yhteiskuntamme toimivuudesta.
Kasvihuonekaasuja vähentämällä puolestaan säästämme
elinympäristöä tuleville sukupolville.
Emme saa Suomessa hoidetuksi energiantarvettamme vielä pitkiin aikoihin pelkästään lisäämällä uusiutuvan energian käyttöä ja vähentämällä sähkön kulutusta. Tehtaita lakkautettaessa metsäteollisuuden
sähköntarve toki pienenee,
mutta samalla supistuu myös
prosesseissa sivutuotteena
syntyvän sähkön tuotantokin. Torstaina 14. Lisääntyvän epävarmuuden välttämiseksi voimalaitoksen rakentamiseen sekä käyttöön liittyvät osaamis- ja omistuskysymykset tulisi kuitenkin ottaa haltuun mahdollisimman
nopeasti.
Voimalan rakentamista
ajatellen olisi tärkeää, että
Fennovoiman omistajaksi
saataisiin aiempaa ydinvoimalaosaamista edustava taho pois lähteneen E.ONin tilalle. Kuva: Pauli Alasaarela
Saapa nähä miten kaupunki muistaa kaksinkertaista
MM-mitalistia. Ps.
olihan valtuuston pj:sta
hyvä juttu jokin aikaa sitten, kuka on vastuussa
paikkojen siisteydestä?
Kuvat pienemmäksi, 1/kuva juttu. Rauma halusi
päätöksellään osallistua Fennovoimaan varmistaa kohtuuhintaisen sähkön saatavuuden ja sitä kautta osaltaan tukea kaupungin palvelutuotannon rahoitusta ja tuloveroprosentin pysymistä
kohtuullisena. Jos se suljettaisiin, sillä ei olisi mitään
merkitystä valtakunnallisen
sähköenergian tuotantotarpeen kannalta.
Saastuttavaa kivihiilivoimaa meidän ei Suomessa pidä missään nimessä lisätä.
Mahdollisuudet tuottaa vesivoimalla merkittäviä lisäenergiamääriä ovat valitettavasti erittäin rajalliset.
Mittava metsäenergian
käytön lisääminen perusenergian tuotannossa puolestaan johtaisi siihen, että
joutuisimme muuttamaan
energiaksi kohta myös sellaista puutavaraa, joka olisi
järkevämpää jalostaa korkeamman jalostusasteen
vientituotteiksi.
www.raahenseutu.fi
Kaikkia eivät
Kauppaporvarin
oleilijat häiritse.
Tekstarit
Merkittävien energiamäärien tuottaminen tuulivoimalla on sekin käytännössä
mahdotonta, sillä tuulivoima
tarvitsee aina rinnalleen säätövoimaa ja siihen liittyy
myös monia muita ongelmia
alkaen maankäyttökysymyksistä ja luvittamisesta tuotannon kokonaiskustannuksiin
sekä ympäristöhaittoihin.
Jos tuulivoiman kehittämisessä olisi lähdetty voimakkaasti liikkeelle vaikkapa
kymmenen vuotta sitten,
tuulivoimateollisuutemme
olisi saattanut saada siitä hyvän potkun. Päätöksen perustelut eivät ole kadonneet minnekään. Kirjoituksen mukana pitää olla kirjoittajan nimi, osoite ja puhelinnumero.
Tekstit voi lähettää osoitteella Raahen Seutu, Lukijalta, Fellmanin puistokatu 4, PL 61, 92101 Raahe tai
sähköpostitse toimitus.raahenseutu@almamedia.fi tai sanna.keskinen@almamedia.fi
Kuntien ei kannata hötkyillä
MIELIPIDE Rauman kau-
punki päätti viime vaalikaudella lähteä energiayhtiönsä
Rauman Energia Oy:n kautta
mukaan Fennovoima-hankkeeseen. Voimalan käyttö ja ylläpito ei sitten, kun siihen vaiheeseen päästään, voi tietenkään olla kenenkään muun
kuin varsinaisen luvanhaltijan vastuulla.
Sauli Ahvenjärvi
kansanedustaja,
kaupunginvaltuutettu, kd
Rauma
Lukijakuva
Silloin tällöin
pistäydyn
Valintatalossa, mutta
en ole havainnut
mitään isoa ongelmaa. Tähän
ei riitä lääkkeeksi demonien pois ajaminen vaan sanoma syntien anteeksiantamuksesta. Siksi Rauman ei kannata hötkyillä tehdyn päätöksen kanssa, vaikka matkan
varrella omistajapohjassa onkin tapahtunut muutoksia.
Tämä on varmasti myös muiden hankkeessa mukana olevien kuntien kohdalla järkevä
toimintamalli.
Fennovoima-hankkeen
tärkeitä perusteluja ovat olleet Suomen energiaomavaraisuuden vahvistaminen,
kilpailukyvyn ylläpito ja
luonnollisesti myös kasvihuonepäästöttömän sähköntuotannon edistäminen. Jos
se hoitaa asiat hyvin, hanke
menee niin Rauman kuin
muidenkin mukana olevien
kuntien osalta hyvässä järjestyksessä eteenpäin. No, joskus
jokunen nuori istuu
aulassa.
Silmäkulman Sohvi. Sähköntuotannon isoja kysymyksiä ei tosin
sillä olisi ratkaistu. Päätös tehtiin
aikanaan suurella yksituumaisuudella.
Kuntien olisi huomioitava,
mikäli mahdollista, energiapoliittisessa päätöksenteossaan myös valtakunnallinen
Arkisto
Lähetä tekstiviesti numeroon
17192. Metsäteollisuuden energiatarpeen väheneminen ei
muuta ratkaisevasti energiakuviota. Meillä Raumalla on esimerkiksi iso paperiteollisuuskompleksi, joka on energiaomavarainen. Vaihdamme lehteä.. Kristitty saa
olla heikko ja sairas, turvanaan heikkojen Auttaja!
Kirjoittaja muistuttaa, ette perimmäiset syyt ydinvoiman rakentamiseen eivät ole muuttuneet miksikään, vaikka eri tahot ovat vetäytyneetkin Fennovoiman ydinvoimalahankkeesta.
näkökulma. Vihantiin vai Siikajoelleko ne
rahat menee?
Kyllä uudistunut RS on joka kerta kulkenut selkeämpään ja parempaan
suuntaan. Kerran jätkät Ravalle, Hei! Hyvä Rava!
Ensin meiltä nostettiiin kirkollisvero ja nyt puhutaan
seurakunnassa irtisanomisista ja lomautuksista. Asiaa enempi. Sähköyhtiön
merkitys kaupungin taloudelle on Raumalla, niin kuin
monessa muussakin kunnassa, suuri.
Kuntatasolla on luonnollisesti kaikkein tärkeintä turvata kuntalaisten palvelut.
Hyvin hoidettuna oma sähköyhtiö tuottaa voittoa, millä
on suora vaikutus kaupungin
verotuloihin ja palveluihin.
Jos yhtiö joutuu hankkimaan
sähkön avoimilta markkinoilta, sen hankintahinta vaihtelee ja voi kulutushuippujen
aikoina nousta arvaamattoman korkeaksi. Kirjoita
alkuun RS ASIA
ja sitten viestisi.
Toimitus valitsee julkaistavat
viestit.
Jalovaara hyvällä asialla
kunhan muistaisi, että pahuus ei ole vain kristityn
ulkopuolella vaan myös
hänessä itsessään. Tämä tiedoksi
ymmärtämättömille arvostelijoille.
Kaamea näky lauantai aamuna Pyhäjoen hiihtomajalla ja ympäristössä, pullo
nurin, pullo oikein, ei ollut
energiajuomia nautitittu,
aivan jotain muuta, miestä
väkevämpää! Tuleeko majasta uusti valikkari. 60
vuotta on ollut aamuisin
parasta avata Raahen Seutu. maaliskuuta 2013 RAAHEN SEUTU
3
Mielipidekirjoituksen enimmäispituus on 2500 merkkiä. Kokonaiskuvaa hahmotettaessa pitää
ottaa huomioon myös se, että
Loviisan kaksi ydinreaktoria
poistuvat käytöstä näillä näkymin 2020-luvun loppupuolella.
Pallo on Fennovoimahankkeen osalta nyt hyvin
pitkälle sen omistajataholla
Voimaosakeyhtiö SF:llä
Kettukangas ei ole ainoa nuori,
joka on kiinnostunut vanhan
pelastus. Valitut teemat
ovat turvallisuus, urheilu,
Pohjoista voimaa ja Rantajatsit. Rakennus saikin
purkuluvan vuonna 2007.
Kettukangas sanoo, ettei täydellistä tuhoa ehditty pirttiin
tehdä, kun paikalliset ja Raahen aikuiskoulutuskeskuksen perinnerakentamisen
kurssilaiset kritisoivat purkupäätöstä.
Rakennus on nyt kuitenkin surullisen näköinen osittain purettuine seinineen.
??Yritimme saada kaupun-
kia ja Asunto-osakeyhtiö
Kummattia innostumaan Saloisten kunnanpirtin entisöimisestä, mutta ei onnistuttu.
Kysyimme jopa seurakunnankin kiinnostusta, sillä tämä rakennus on ollut ennen
pappilan edessä.
Kun kukaan ei pirttiä huolinut, ja jo vuonna 2010 rautatieasemalle kaavailtu varaosapankki kaatui rahoituksen puutteeseen, päätti Kettukangas tarttua haasteeseen. Kymmenen vuotta hän
puuhasteli oman kotitilansa
kunnostamisen kanssa. RAAHEN SEUTU Torstaina 14. Esimerkiksi
Raumalla niitä taas ei ole.
Kettukankaan tavoitteena
on pitää varaosapankkia
avoinna yhtenä tai kahtena
päivänä viikossa.
Vanhaa purettiin surutta ja
kyliä rakennettiin kokonaan
uusiksi.?
Saloisten vanha kunnanpirtti sai purkutuomionkin vuonna
2007.
Arkisto / Vesa Joensuu
Heinäkuisille Härkätorin torstai-iltatoreille pyritään imuroimaan väkeä muun muassa ilmaiskonserteilla.
teemoitettu. Mukaan pyritään vielä saamaan
poliisi, ambulanssit ja meri-
Kettukangas on harrastanut
perinnerakentamista ennenkin. Yksityisiltä ei peritä
mitään korvausta myyntipaikasta, mutta yrityksiltä kerätään maksu. Lauantaitoritoiminta jatkuu elokuun loppuun.
??Raahea vaivaa kesäaikaan uneliaisuus. Isäntänä toimii Raahen Energia.
Heinäkuun viimeisenä
torstai-iltatorina ollaan jo
Rantajatsien kynnyksellä.
Jatsiteemaillassa Mannerheimin Lastensuojeluliitto
järjestää lastentapahtuman.. Hänen mukaansa komea vanha pirtti toimisi mainiona varaosapankkina.
Varaosapankin Kettukangas aikoo avata jo ensi kesänä. Iltaa isännöi LähiTapiola.
Urheiluteemailtaa tehdään yhdessä Pattijoen Urheilijoiden kanssa.
Illan aloittaa räpylänheiton maailmanmestaruuskilpailut, joissa on ikäsarjoja
kaikenikäisille. Jokaista iltaa isännöi jokin yritys, joka jakaa tapahtuman kustannukset yhdessä
Raahen kaupungin kanssa.
??Tavoitteena on tehdä
tästä minimissään kolmen
vuoden projekti.
Ohjelma Härkätorilla alkaa
kello 17 ja päättyy noin kello
21 aikaan. maaliskuuta 2013
4 PUHEENAIHEET
Kunnanpirtistä
varaosapankki
Rakentaminen: Mikko
Kettukangas on ottanut
perinnerakentamisen varaosapankin hoitaakseen.
Maarit Kesti
maarit.kesti@almamedia.fi
Saloisissa asuva Mikko Kettukangas on allekirjoittanut
kauppakirjan aikanaan purkutuomionkin saaneesta Saloisten vanhasta kunnanpirtistä. Illan esiintyjä julistaa torirauhan. Lauantaitori aloittaa
heti kesäkuun alusta ja silloin
tori on aamupäivisin yksi-
tyisten ihmisten markkinaalueena. Osittain purettu rakennus on Kettukankaan mukaan vielä korjauskunnossa
ja täydellinen paikka perinnerakentamisen varaosapankiksi
Saloisten vanha kunnanpirtti aiottiin purkaa Pekkatorin alueen entisöintihankkeita varten. Ohjelmaa on niin
lapsille kuin aikuisillekin. Sellaisia tapahtumia, jotka saisivat ihmisiä liikkeelle Pekanpäivien
ja Rantajatsien välissä ei ole.
Meillä ei myöskään ole torikulttuuria, sanoo Raahen
kaupungin vierasemäntä Annekristiina Matela.
Heinäkuun torstai-illat on
Mikko Kettukangas perustaa perinnerakentamisen varaosapankin Saloisten vanhaan kunnanvirastoon.
Vesa Joensuu
A
??Uskon, että hirsiä olisi
tarjolla, sillä täällä vielä puretaan vanhaa. Joka torstai Härkätorilla tarjotaan yleisölle
myös ilmainen konsertti ja iltatorilavalle on luvassa nimekkäitä kotimaisia artisteja.
Jokilaaksojen pelastuslaitos on lupautunut jo mukaan
turvallisuus-teemaan. Iltaa isännöi
Raahen Seudun Osuuspankki.
Pohjoista voimaa -teemaillassa on muun muassa
karaokea lapsille. Hänen mukaansa suuria
hirsiä ei yhden miehen yritys
pysty ainakaan vielä ottamaan vastaan, mutta pienempää, viimeistään
1950-luvulla valmistettua tavaraa, kuten ikkunoita, lukkoja, saranoita ja peiliovia,
voi toimittaa varaosapankkiin.
Härkätorille
torstai-iltatorit
Sari Ohinmaa
sari.ohinmaa@almamedia.fi
Raahen uinuvaa tori- ja tapahtumaelämää elvytetään
nyt tosissaan.
Kauppakeskus Raahe ry:n
ja Raahen kaupungin yhdessä ideoimat ja suunnittelemat Torstai-iltatorit elävöittävät Raahen keskustan kesää heinäkuun alusta.
Viimevuotinen Perjantaitori siirtyy niin ikään lauantaille
Torstaina 14. Nyt taas vanhaa
myös entisöidään niin kuin
Pekkatorillakin.
Myös kyläpirtti kaipaa asiantuntijan apua. Mahdollisimman
täsmällistä arkistointia var-
ten Komulainen pyytääkin
nyt raahelaisten apua.
Jos kuvassa oleva henkilö
on tuttu, lähetä hänen nimensä Raahen Seudun toimitukseen osoitteella toimitus.raahenseutu@almamedia.fi
Raahen Seutu toimittaa
tiedon Komulaiselle.
Ketkä ojensivat kukkia tasavallan presidentti Urho Kekkoselle ja Neuvostoliiton pääministeri Aleksei Kosyginille,
kun he saapuivat Raahessa
motelliin 24.3.1977?
Mikko Määttä
mikko.maatta@almamedia.fi
Raahen seurakunnan kanttoria Jouni Pietiläistä hirvittää koko ajan enemmän.
??Vähän leikillään voi niin
sanoa. Sen aikana on
suuri urkukonsertti, jossa on
useita huippu-urkureita Suomesta.
Maaliskuun 21. Vastuu painaa, kun on
isosta investoinnista kysymys.
Urkurakentamo Martti
Porthanin valmistamat Raahen kirkon uudet urut ovat
viimeistelyä vaille valmiit.
Niiden kustannusarvio on
noin 700?000 euroa.
Takana on usean vuoden
työ. maaliskuuta 2013 RAAHEN SEUTU
5
Kuulitko tai näitkö jotain kiinnostavaa. Vinkkaa meille puhelimitse 010 665 5118 tai 010 665 5180 tai
sähköpostitse toimitus.raahenseutu@almamedia.fi.
Vesa Joensuu
Vesa Joensuu
Timo Salonen virittää Raahen kirkon uusien urkujen pillejä.
Pian urut saavat soida
Soitin:
Kohta
kaikki pillit
on viritetty.
entisöimisestä. Tunnetko jutun arvoisen henkilön?
Haluatko jakaa tarinan. Jumalanpalveluksessa urkuja soittaa urkutoimikunnan asiantuntijajäsen,
diplomiurkuri Risto Ainali.
Arkisto
Pietiläinen on kanttorina ja
kuoronjohtajana.
Iltakonsertissa soittovuorossa on toinen asiantuntijajäsen, diplomiurkuri Christian Ahlskog.
Pietiläisen mielestä on
ihan oikein, että juhlalliset
ensisoittopaikat on annettu
asiantuntijajäsenille. Aikatauluja en
osaa entisöinnin suhteen sanoa, sillä ensin pitää päästä
katsomaan rakenteita.
Lisätietoa: saloistenpirtti.nettisivu.
org tai mikko.kettukanhas@gmail.
com
Tunnistatko
kuka on kuvassa?
Raahen Seutu
toimitus.raahenseutu@almamedia.fi
Valokuvaaja Jorma Komulainen etsii kuvissaan esiintyviä henkilöitä arkistointiaan varten.
Komulainen on Kuhmosta
kotoisin oleva valokuvaaja,
joka kuvasi pääasiallisesti
Suomen Kuvalehdelle vuodesta 1970 lähtien. Hänen mukaansa etelässä ollaan askeleen edellä Pohjois-Suomea,
mutta täälläkin vanhan arvostus on kasvamassa.
??1970-, -80- ja jopa -60-luvuilla muutama kyläpirtti
säästettiin, mutta muuten
vanhaa purettiin surutta ja
kyliä rakennettiin kokonaan
uusiksi. Nykyään
eläkkeellä olevan kuvaajan
harrastuksena ja intohimona
on kuvien digitaalinen arkistoiminen. Ensimmäisen kerran uusista uruista puhuttiin vuonna 2002. Aikuiskoulutuskeskuksen perinnera-
kentamisen kurssinkin käynyt Kettukangas aikookin
nostaa pirtin entiseen loistoonsa.
??Aloitan entisöinnin pirtin puolelta ja etenen siitä
pikkuhiljaa. Urkutoimikunta valmisteli hanketta huolellisesti,
ennen kuin vuonna 2009
urut päätettiin tilata tervakoskelaiselta rakentamolta.
Urakka on tullut Pietiläisen uniinkin.
??Onko varmasti kaikki
tehty parhaalla mahdollisella
tavalla?
Rakentamisessa on haluttu
välttää kaikki sellaiset virheet, joita edellisiä urkuja rakennettaessa tehtiin.
Yleisölle urkuja soitetaan
ensimmäistä kertaa ensi sunnuntaina. päivänä kirkossa konsertoi italialainen
Francesco Bongiorno.
Marraskuussa konsertoimaan on tulossa Suomen
tunnetuin urkuri Kalevi Kiviniemi.
Juhlamessu sunnuntaina 17.3.
kirkossa kello 10, päiväjuhla kello
12.30 ja Christian Ahlskogin
urkukonsertti kello 19.
Arkisto. He ovat
käyttäneet urakkaan paljon
omaa aikaansa.
Pietiläinen pääsee soittamaan päiväjuhlassa.
Urkujen oli tarkoitus soida
jo viime adventtina, mutta
valmistuminen viivästyi
useista eri syistä.
Kun viivästyminen tiedettiin hyvissä ajoin, rakentajalle haluttiin antaa aikaa tehdä
kaikki viimeisen päälle.
??Vaadittiin vielä vähän
enemmän, Pietiläinen nauraa.
Uudet urut ovat valtakunnallisesti merkittävä soitin.
Kiinnostuneita konsertoijia
on paljon.
??Pystyy valitsemaan, kenet ottaa, Pietiläinen sanoo.
Kesäkuussa Raahessa järjestetään kansainvälinen urkuseminaari
Niiltä, jotka jättävät kirjallisen hakemuksen, peritään 80 euroa.
??En sano, mikä näiden
hakemusten hinta pitäisi olla, mutta jos näitä hintoja
nostettaisiin, ne kerryttäisivät tuloja kaikkein eniten,
Tervo huomauttaa.
Velkomukset muodostavat
valtaosan käräjien juttumäärästä. Maksu olisi
edellytys asian panemisesta
vireille. RAAHEN SEUTU Torstaina 14. Rikosasioissa ei maksua.
??Tanska: Kaksi samansuuruista maksua, kun intressi
ylittää 6?720 euroa. Käräjäoikeus käsitteli
viime vuonna esimerkiksi
avioeroja 330 ja riita-asioita
124.
Käytännössä käräjäoikeudella on joka päivä hoidettavanaan kolmattakymmentä
velkomusasiaa. Sopiminen pienentää
maksua. Esimerkiksi
avioerohakemuksen hinta
nousee nykyisestä 125 eurosta täyteen 200 euroon.
??Korotus on lievimmästä
päästä, koska avioerohakemukset ovat tuomioistuimille yksinkertaisia asioita, sanoo ylitarkastaja Juha Saunamäki oikeusministeriöstä.
Tuomioistuimien kustannuksista katetaan nykyisin
vain 12 prosenttia asioiden
käsittelystä perittävillä maksuilla. Jos kirjallista
vastausta ei tule, tuomioistuin antaa kantajalle luvan
velan perintään. Hallinto-oikeuksissa
ei maksuja. Maksaja olisi aina se,
joka panee asian vireille.
Oikeusministeriössä on
laskeskeltu, että maksun pe-
Velkomuksia hoitaa
viisi työntekijää
Vappu Kallio
vappu.kallio@almamedia.fi
Helppo luotonotto, pikavippien otto ja kännykkäkulttuuri ovat johtaneet ihmisten
velkaantumiseen. Nyt
kasvu näyttäisi pysähtyneen
mutta jääneen tälle varsin
korkealle tasolle.
Velkomusprosessi lähtee
siitä, että käräjäoikeus saa rahansa takaisin perivältä velkojalta haastehakemuksen.
Kun kyse on riidattomasta
asiasta, käräjäoikeus antaa
haasteen velalliselle ja tätä
kehotetaan antamaan kirjallinen vastaus. Muutoksenhaku korkeimmasta oikeudesta maksaisi ehdotuksen mukaan aina 500 euroa, kun se nykyisin on riita-asioissa 226 ja rikosasioissa 113 euroa. Maksu olisi 300
euroa, kun nykyisin hinta on
porrastettu. Muutoksenhaku hovioikeudesta
maksaisi 400 euroa, kun se
Ylivieska-Raahen käräjäoi-
Arkisto
Velkomushakemuksia on
helppo tehdä, koska osalla
velkojista on oikeus toimittaa
hakemuksensa suoraan oikeuden sähköiseen järjestelmään. Sitten joudutaan toteamaan henkilö varattomaksi,
ja maksut jäävät meidän vahingoksi.
Ammattivalittajia Ylivieska-Raahen käräjäoikeudessa
ei nykyisin ole.
??Meillä ei turhia juttuja
ole, Tervo sanoo.
Pikavipit ovat lisänneet ihmisten velkaantumista, mikä näkyy
käräjäoikeudessa.
Velkomushakemukset
ovat lisääntyneet Tervon mukaan viime vuosina joka vuosi noin 30 prosenttia. Virkamieskuntaa rasittavuuteen asti työllistävät
ammattivalittajat ovat usein
varattomia. Varattomuus olisi jatkossakin peruste olla perimättä maksuja.
??Jos valittaja on vähäva-
rainen, niin eipä näillä maksuilla löydy sitä toivottua ohjausvaikutusta, ylitarkastaja
Saunamäki myöntää.
Suurimmat korotukset
koskisivat ylimpiä tuomioistuimia. maaliskuuta 2013
6 PUHEENAIHEET
Avioerossa
nyt
alennusmyynti
Vesa Joensuu / Arkisto
A
Maksut eivät
saa estää
saamasta
oikeutta.?
Juha Tervo,
laamanni,
Ylivieska-Raahen
käräjäoikeus
Tuomioistuimet: Avioerohakemuksen hinta
nousee 75 euroa.
Harri Aalto, Vappu Kallio
vappu.kallio@almamedia.fi
Monet yhteiskunnan kansalaisille nykyisin kustantamat
tuomioistuinpalvelut saavat
lähivuosina hintalapun.
Oikeusministeriön työryhmä esittää, että oikeudenkäynti- tai muu maksu määrätään vastedes pääsääntöisesti kaikista tuomioistuinten käsittelemistä asioista.
Samalla nykyisiä tuomioistuinmaksuja korotetaan merkittävästi, jopa yli kaksinkertaisiksi.
Esimakua on luvassa
suunnitelmien mukaan ensi
vuoden alussa, kun hakemusasioiden nykyiset maksut kallistuvat. Niinpä velkomusten käsittely työllistää
yksistään Ylivieska-Raahen
käräjäoikeudessa 4?5 päätoimista työntekijää.
??Onneksi tietokone hiukan helpottaa työntekoa.
nykyisin maksaa joko 182 tai
90 euroa.
Myös riitely leivättömän
pöydän ääressä kallistuisi
tuntuvasti. Rikoksesta tuomittu maksaa 60 euroa rikosuhrirahastolle.
??Norja: Perusmaksu, joka
kerrotaan eri kertoimilla juttutyypin ja pääkäsittelyn keston
mukaan. Nykysin sattuu, että asiakas ei vähävaraisuutensa vuoksi pysty
maksamaan taksoja.
??Jonkun verran näitä
roikkuu meilläkin perinnässä. Vuonna 2011 summa
oli noin 30,7 miljoonaa euroa, josta valtaosa kertyi var-
Naapurissa
??Ruotsi: Maksu riippuu asiatyypistä. Tämä näkyy Ylivieska-Raahen käräjäoikeudessa, joka on muutamassa vuodessa kohdannut
velkomusasioiden suman.
??Summaariset velkomusasiat ovat lisääntyneet viime
vuosina, ja viime vuonna niitä oli meillä 8?500, kertoo Ylivieska-Raahen käräjäoikeuden laamanni Juha Tervo.
Ylivieska-Raahen käräjäoikeuden laamanni Juha Tervon mukaan Ylivieska-Raahen käräjäoikeudessa ei ole eikä ole ollut turhia juttuja.
riminen etukäteen voisi parhaassa tapauksessa vähentää
erityisesti täysin perusteettomien valitusten tehtailua ja
etenkin siviiliasioissa kannustaa sovintoratkaisuun käräjäsalien ulkopuolella.
Todellisuus voi silti olla
toinen. Sen alle
menevissä riidoissa kiinteä
maksu.
sinaisista oikeudenkäyntimaksuista.
Nyt esitetyt korotukset
merkitsisivät 20 miljoonan
euron lisätuloa. Muutoksenhausta
ei maksuja. Se saa miettimään, monessako asteessa
haluaa asiaa käsiteltävän, ja
lisäksi se takaisi, että maksut
tulisivat maksetuiksi. Senkin jälkeen tulot kattaisivat vasta 20
prosenttia tuomioistuinlaitoksen kustannuksista.
Iso muutos olisi, että oikeudenkäyntimaksu perittäisiin yleiseurooppalaiseen tapaan etukäteen. Halvinta on kirjallinen käsittely, nykyisin 80
euroa, kun yhden tuomarin
käsittely salissa maksaa 147
ja käsittely useamman tuomarin kokoonpanossa 182
euroa.
keuden laamanni Juha Tervo ei usko maksupolitiikan
vaikuttavan suuresti täkäläisen käräjäoikeuden toimintaan.
??Hinnan korotuksen pitää
olla todella suuri, että se vaikuttaisi meille saapuvien asioiden määrään.
Tervo korostaa, että uudistuksen yhteydessä pitää turvata vähävaraisten mahdollisuudet hakea oikeutta tuomioistumista.
??Maksut eivät saa estää
saamasta oikeutta, Juha Tervo sanoo ja uskoo: ??Varmaan
se tullaan turvaamaan.
Tervo pitää hyvänä, että
maksut joutuisi maksamaan
etukäteen. Tällaisilta asiakkailta
peritään velkomusasian käsittelystä 60 euroa. Tämän jälkeen velan perintä jatkuu perintätoimistojen ja ulosoton
kautta, ja perittävä maksu
saattaa olla lopulta monikertainen alkuperäiseen velkaan
verrattuna.
Velkomushakemusten käsittely kestää Ylivieska-Raahen käräjäoikeudessa kaksi
kuukautta.
(08) 221 780, ark. LED-TV/näyttö
- Full HD 1920 x 1080
- digivirittimet antenni- ja
kaapelitalouksiin
- HDMI- ja USB-liitäntä
- HD-viritin kaapelitalouksiin
- energialuokka B
- 2 vuoden takuu
199?
169
15,6
HD LED
4Gt 500Gt
KESKUSMUISTI
KIINTOLEVY
Huipputehokas
Intel® i7 -prosessori
A55A-SX611H Kannettava
- 15,6" HD Glare -näyttö
- Intel® i7-3630QM prosessori
- Intel® HD 4000
- 4 Gt keskusmuisti
- 500 Gt kiintolevy
- Windows® 8 -käyttöjärjestelmä
- 2 vuoden takuu
SÄÄSTÄ 100 ?
699?
norm.
799?
Ä
T
S
Ä
SÄ
46
LED
Oikeat laitevalinnat säästävät
aikaa, vaivaa ja rahaa!
Sinua palvelee tuhat Experttiä yli sadassa
myymälässä. Vinkkaa meille puhelimitse 010 665 5118 tai 010 665 5180 tai
sähköpostitse toimitus.raahenseutu@almamedia.fi.
21,5
Full HD LED-TV
LED
LT22B300EW/XE
21,5. Tunnetko jutun arvoisen henkilön?
Haluatko jakaa tarinan. maaliskuuta 2013 RAAHEN SEUTU
7
Kuulitko tai näitkö jotain kiinnostavaa. 10?17, la 10?13. Torstaina 14. kosketusnäyttö
- IP67-sertifioitu
kestävä runko
- Android 2.3
-käyttöjärjestelmä
- nopeat 3G- ja
Wi-Fi -yhteydet
- 3,0 Mpix kamera
LED-salamalla
- roiskevesitiivis
Tarjoukset voimassa
4 päivää, niin kauan kuin
tuotteita riittää.
www.expert.fi
*Palvelunumeroihimme soittaminen
maksaa 8,35 snt/puh + 7,02 snt/min
lankaverkosta tai 8,35 snt/puh +
17,17 snt/min matkapuhelinverkosta.
RAAHE Ollinkalliontie 3 (K-Citymarketia vastapäätä), puh. (08) 221 611, ark. LED-TV
- Full HD LED-TV
- HD-virittimet antennija kaapelitalouksiin
- sisäänrakennettu Wi-Fi
sekä Sony Internet TV
- 100 Hz:n Motionflow
XR -tekniikka
- 4 x HDMI, 2 x USB 2.0
- digivirittimet antennija kaapelitalouksiin
- 2 vuoden takuu
795?
norm.
999?
LASKIMME HINTAA 30
159?
169
?!
norm.
199?
189?
Galaxy Xcover
- 3,65. Tervetuloa!
A+
ENERGIALUOKKA
Kestävä Android
HUIPPUEDULLINEN!
15990?
129
B1-A71 7" Tablet
Android 4.1
- tuplaydinprosessori
- 8 Gt:n sisäinen muisti
- microSD -muistikorttipaikka
- WiFi, Bluetooth 4.0
- Android 4.1 -käyttöjärjestelmä
SÄÄSTÄ 204 ?
t
ä
t
s
ä
ä
s
i
s
k
ä
Lis
energiaa!
KDL-46EX653
46. 9?18, la 9?14
RAAHE Antinkankaantie 30, puh
Myöhemmin
tontti voidaan myydä tai
vuokrata.
Andament Oy:n toimialaa
ovat esimerkiksi erilaiset
maanrakennusalan työt perinteisistä rakennushankkeista siltatöihin. Samaan hintaan saa
98-bensaakin Lahden ShellExpressistä. Käytännössä diesel on enää 10 senttiä bensaa halvempaa. Se varautuu
voimakkaasti Fennovoiman
ydinvoimalahankkeeseen.
Lennolle
Facebookista
Lentoyhtiö Finnair ottaa
käyttöön sosiaalisen lähtöselvityspalvelun. Koko tankin
tankkaus muodostuu viitisen
euroa edullisemmaksi kuin
Suomen keskimäärin.
Bensan tankkaajien ei
kannata toivoa suuria säästöjä huoltoasemaa hakemalla.
Lähde: polttoaine.net. Facebook-profiilia ei ole
pakko ilmoittaa.
Asiasta kertoi Kauppalehti.
Virsivisa: Paavolan tytöt
hiippakunnan aluevisaan.
Sari Ohinmaa
sari.ohinmaa@almamedia.fi
Valtakunnallinen, järjestyksessään kuudes Virsivisa on
edennyt seurakunnittain järjestettävään paikallisvisavaiheeseen.
Entisen Siikasalon seurakunnan koulujenvälinen virsivisamittelö käytiin eilen
Paavolan koululla, jossa isäntäjoukkue ME otti voiton täydellä 41 pisteen suorituksella.
Paavolan koulun voittoisassa joukkueessa kisasivat
Anneli Kinnunen, Suvi
Kinnunen ja Lyydia Pöyskö. Kanttori Asko Rautakoski, nuorisotyönohjaaja Mari Murto ja luokanopettaja Sirkku Kärsämä
kirjasivat visan tehtävien tuloksia, Rautakoski soitti virsinäytteitä ja luokanopettaja
Pirjo Niittyviita juonsi visan
ja lauloi laulunäytteitä.
Raahen seudulta myös Pyhäjoen seurakunta on mukana Virsivisassa. Niinpä säästö koko bensatankin tankkauksessa on
muutamia kymmeniä senttejä.
Jos Raahessa tankkaa halvinta E10:tä tankkiin, pulittaa
0,2 senttiä enemmän kuin
Suomessa keskimäärin ja
maksaa 40 litran tankkauksesta 8 senttiä enemmän.
Edullisimmin autoilija
tankkaa Lahdessa ShellExpressissä, missä E10:iä sai 25
senttiä halvemmalla kuin Jyväskylässä, 1,449 euron hintaan. Jos malttaa
mielensä ja tankkaa harkiten,
voi säästää joitain senttejä ja
paikoin jopa euroja. Myös
Sari Ohinmaa
Lapissa, Enontekiön Hetassa
vedetään samaa hintaa.
Diesel ei jää pekkaa pahemmaksi, vaan senkin hinta
hipoo ennätyksiä. maaliskuuta 2013
8 PUHEENAIHEET
Paavola
voitti
maksimipisteillä
Andament
varaa kaksi
tonttia
Pyhäjoen kunta ja Andament
Oy ovat neuvotelleet varaussopimukset kahdesta tontista Ollinmäen teollisuusalueelta.
Koivuväylä 2:ssa sijaitseva
tontti on reilun 4300 neliön
ja Mäntykaari 1:ssä reilun
3?700 neliön suuruinen. RAAHEN SEUTU Torstaina 14. Sen
käyttö on ilmaista.
Palvelun voi ottaa myös
pois käytöstä milloin tahansa. Varausajat päättyvät vuoden
kuluttua.
Varausmaksuja tonteista
peritään reilut 2000 euroa
määriteltyjen periaatteiden
mukaisesti. Paavolalaiset
osoittivat tässä rautaisen
muistinsa, sillä he jatkoivat
loppuun nekin virret, joille
toiset eivät löytäneet jatkoa.
Luovassa tehtävässä piti
joko näytellä tai piirtää annettu virsi ja toisten tehtävänä oli tunnistaa oikea virsi
pantomiimista tai kuvasta.
bensan keskihinta on ollut
1,667 euroa ja 98-bensan
1,716 euroa. siis vain 11
senttiä alle 2 euroa.
Huoltoasema, joka korkeimpia E10-hintoja viime
päivinä on veloittanut, on ollut Jyväskylän Shell. Erittäin tiukan vastustuksen antoi Vihannin Laulujoutsenet-joukkueen Matilda
Paakinaho, Milja Aitto-oja ja
Miia Vikki. Tänä aamuna
Bensalitra lähenee
2 euron rajaa
Vappu Kallio
vappu.kallio@kotinet.com
Bensan hinta kipuaa Suomessa vääjäämättä ja pikkuhiljaa kohti kahden euron
haamurajaa.
E10-bensa maksaa Suomessa kalleimmillaan jo
1,799 euroa litralta, ja 98-bensasta saa pulittaa kaikkein
eniten 1,899 . Aivan
näin korkeita hintoja ei kiskota kaikkialla, vaan E10-
Fakta
??Virsivisan kouluvisaviikko oli
viikolla 7.
??Tällä viikolla järjestetään
paikallisvisat seurakunnittain.
??Aluevisa käydään hiippakunnittain 16.4.2013.
??Finaali kisataan 17.5.2013
Kuopion Kirkkopäivillä.
??Virsivisan tavoitteena on
saada osallistujat laulamaan
virsiä ja tutustuttaa heidät virsikirjaan tehtävien avulla ja tukea seurakuntien ja koulun välistä yhteistyötä.
??Lisätietoja: www.virsivisa.fi
kisaa käydään Pyhäjoen lukiolla, jossa virsimittaa ottaa
toisistaan Yppärin koulu,
Parhalahden koulu, Pirttikosken koulu ja Saaren koulu.
Koko Paavolan koulu oli
seuraamassa jännittävää paikallisvisaa.
Kolmen joukkueen virsitietoutta mitattiin hyvin monipuolisesti, mikä tarkoitti sitä, että virret piti hallita todella hyvin.
Joukkueilla oli myös kirjallisia tehtäviä, joissa piti ruksittaa oikeita vaihtoehtoja
annetuista väittämistä.
Tunnistustehtävässä piti
Voittoisan Paavolan koulun ME-joukkueen tulokset sinetöi luova tehtävä, jossa Lyydia Pöyskö
piirtämässä virsivihjettä joukkuetovereilleen.
Gumeruksen koulun kolmasluokkalaiset.
Toinen yhtä yleisöystävällinen visaosio oli tehtävä, jossa nostettiin kulhosta virsi,
joka piti aloittaa ja toisen
joukkueen piti jatkaa siitä
eteenpäin. Kalleinta dielsel on ollut näinä
päivinä Jyväskylässä, missä
siitä joutuu maksamaan
1,699 euroa.
Mutta ei hätää. Dieseliä myydään edullisimmillaan 1,489
euron hintaan Helsingissä.
Paavolalla on jo plakkarissaan aikaisempaa menestystä virsivisasta. Hintatietoja
löytää internetistä.
Raahessa polttoaineiden
hinnat liikkuvat suomalaisten keskiarvojen tuntumassa.
Halvinta bensaa saa Polttoaine.net-sivujen mukaan Ouluntien Shelliltä, missä E10
maksaa 1,669 euroa.
Halvinta dieseliä saa Kokkolantien Teboililta, 1,549 euron hintaa . Kolmanneksi sijoittuivat Siikajoenkylän Gumeruksen koulun Enni Toppila, Hilma Myllymäki ja
Venla Haho.
Tuomariston osana ei ollut
arvostella, vaan laskea pisteitä suorituksista. Muut
asiakkaat puolestaan näkevät
asiakkaan julkisen Facebookprofiilin.
Finnairin mukaan profiili
näkyy vain asiakkaille, jotka
ovat itse tehneet lähtöselvityksen samalle lennolle. Yritys perusti viime keväänä toimipisteen Pyhäjoella. siis 13 senttiä
halvemmalla kuin Suomessa
keskimäärin. Jännitettäväksi jää uusiiko koulu valtakunnallisen Virsivisan voittonsa
vuodelta 2007.
Arkisto / Tuomo Björksten
Dieseliä voi tankata Raahessa varsin edullisesti. Neljäsluokkalaiset vihantilaiset ja paavolalaiset olivat laulajina rohkeampia ja reippaampia kuin
Bensan hinnat vaihtelevat
vain hyvin vähän, kaksi senttiä. Diesel-litran keskihinta on 1,562 euroa.
Rautakosken soittaman säkeistön perusteella tunnistaa
mikä virsi on kyseessä.
Hämmästyttävän hyvin
Vihannin ja Paavolan koulun
joukkueet selvisivät tehtävistä, joissa piti napata kiinni
lauletusta virren alusta ja jatkaa säe loppuun. Jos matkustajat haluavat, he voivat nettilähtöselvityksen yhteydessä ilmoittaa myös Facebookprofiilinsa.
Jos asiakas ottaa palvelun
käyttöön, hän näkee, keitä
muita matkustajia lennolla
on ja missä he istuvat
Ajautuuko autosi helposti kaistan vasempaan tai
oikeaan reunaan tai pois
omalta kaistalta?
11. sekä puhelinnumero.
ICE-koodin käyttöä ovat
jarruttaaneet kosketusnäytölliset puhelimet. Pahan
vaurion takia auto voidaan
hylätä katsastuksessa.
Kun auto ja tuulilasi ovat
hetken lämmenneet sisällä,
korjaus aloitetaan poraamalla lasiin reikä. tai ?ICE puoliso. Oletko eksynyt, vaikka
on ajettu ennestään tutussa
paikassa?
7. Hänkään ei halua nimeään julkisuuteen.
Toimistoinsinööri Paula
Pihkanen Raahen kaupungin teknisestä palvelukeskuksesta toteaa, että ainakin
kaupungin kiinteistöjen osalta invapaikkoja on lain edellyttämä määrä.
Perusohje on, että liike- ja
palvelurakentamisessa tulee
osoittaa kaksi invapaikkaa 50
autopaikkaa kohti.
Keskellä Raahea on kaksi
invapaikkaa, joitten sijainti
on kyseenalainen, Paula Pihkanen toteaa.
??Sovionkadun ja Kirkkokadun risteyksessä, siinä Sovionkadun puolella on kaksi
paikkaa, jotka eivät palvele
invapysäköintiä. Kyllä tämän
seikan kaikki pohjimmiltaan
ymmärtävät.
enää onnistu.
Kyse on myös rahasta.
Vaikka maksaisit korjauksen
itse, työ maksaa vain runsaat
50 euroa. Onko poliisi pysäyttänyt
sinut liikenteessä ajamisen
vaikeuksin vuoksi?
9. Siitä on hänellä karvaita kokemuksia.
Ylikonstaapeli Jarmo Jussila Jokilaaksojen poliisilaitokselta kertoo, että poliisin
puoleen käännytään näissä
asioissa aniharvoin. Lopulta paikka löytyy pihan laidalta, kaukana kaikista ovista. Jos koko lasi joudu-
ICE-koodi
helpottaa
auttajia
Invapaikalle oikeuttavaan vammaisen pysäköintilupaan on aina vahvat perusteet, poliisista korostetaan.
monet muut kausituotteet
myyntiin invapaikoille viikkokausiksi, Raahen Seudun
Invalidiyhdistyksen sihteeri
Rauno Rajaniemi kertoo.
Raahessa myönnettiin viime vuonna 68 vammaisen
pysäköintilupaa. Vaihtelevatko tarkkaavaisuutesi ja keskittymiskykysi paljon?
5. Jos kuljettaja on
Fakta
??Tieliikennelain mukaan poliisi voi myöntää vaikeasti vammaiselle henkilölle tai vaikeasti vammaisen henkilön kuljettamista varten pysäköintiluvan. Pian lasi on rikki niin pitkältä matkalta, ettei korjaus
Jäällä
hurjaa
kyytiä
??Pysäköintilupa ei enää ole
ajoneuvokohtainen. Onko sinulla vaikeuksia
arkiasioiden muistamisessa
tai muissa päivittäisissä toiminnoissa?
4. Tieto voi
olla esimerkiksi muodossa
?ICE äiti. Lopuksi
kohta kuivataan UV-valon alla.
Vauriokohtaan jää näkyville pieni hartsitäplä, joka ei
enää häiritse näkökentässä.
??Jos väärinkäytöksiä ei
olisi, niin kyllä ne riittäisivät,
toteaa eräs invakortin omistaja. Onko liikkeissäsi auton
hallintalaitteiden käsittelyä
haittaavaa jäykkyyttä, hitautta tai pakkoliikkeitä?
6. Ovatko läheisesi huolissaan ajamisesi turvallisuudesta?
2. Lupakaavakkeita ja tarkempia ohjeita löytyy
netistä esimerkiksi poliisin
nettisivuilta.
??Pysäköintilupa on muovilaminoitu kortti, jossa on luvanhaltijan nimi, valokuva ja
myöntämistä koskevat tiedot.
Vammaisjärjestöstä muistutetaan, että invapaikkoihin
liittyy luvattomien pysäköintien lisäksi muitakin ongelmia.
??Ensimmäisenä tulee
mieleen muutamat raahelaiset kauppaliikkeet, joitten pihassa laitetaan kesäkukat ja
Isku tuulilasissa pitää
korjata heti
Kari Pitkänen
toimitus.raahenseutu@almamedia.fi
Iskikö kivi tai nasta autosi
tuulilasin särölle. Tuottaako monen asian
tekeminen samanaikaisesti
(esimerkiksi ohjaaminen ja
vaihteiden vaihtaminen) vaikeuksia?
8. Lupa kelpaa kaikissa EU-maissa.
paikalla, poliisi pyrkii myös
rakentavaan keskusteluun.
Poliisin kokemuksien mukaan keskustelut tuottavat
yleensä tulosta.
??Vammaisen pysäköintilupaan on aina vahvat perusteet ja lupa tulee siis todelliseen tarpeeseen. oli samasta
osoitteesta.
Ennätysauton rengaskoko
oli 255/35 R 20.
Maailmanennätysajossa
on lentävä lähtö aikaa suoritukseen on yksi tunti.
Asiasta kertoi Ilta-Sanomat.
10. Lupaan tarvitaan aina lääkärintodistus. Torstaina 14. Jos invapaikalle on pysäköity ilman
asianmukaista lupaa, pysäköintivirhemaksu on mahdollinen. Väärinkäytöksiin kuitenkin puututaan, kun sellaisia osuu kohdalle, poliisi vakuuttaa.
??Liikennevalvonnan yhteydessä seurataan resurssien
ja mahdollisuuksien mukaan
myös pysäköintejä. Reikään tiputetaan hartsia, joka levitetään
säröihin alipaineella. Yksikin myönteinen
vastaus neljään viimeiseen
kysymykseen viittaa vakaviin
ongelmiin.
Monet lääkkeet ja sairaudet heikentävät ajokykyä tilapäisesti tai pysyvästi.
Sairauskohtaukset aiheuttavat 20?25 prosenttia
kuolonkolareista.
Lähde: Liikennelääketieteen yhdistys. Liikenteellisesti ne ovat hyvällä paikalla,
mutta etäisyys mihin tahansa
ovelle on aivan liian pitkä.
Testaa ajokuntosi
11 kysymyksellä
Raahen Seutu
toimitus.raahenseutu@almamedia.fi
1. Koko tuulilasin
vaihto voi maksaa kymmenen kertaa enemmän, varsinkin jos lasissa on lämmityslankoja, häikäisysuojia ja/tai
sadetunnistin.
Lähes kaikkien vakuutusyhtiöiden tuulilasivakuutukset korvaavat pikkukorjaukset kokonaan ilman mitään
omavastuuta. Edellinen ennätys ?
331,61 km/h . Koko Jokilaaksojen poliisilaitoksen
alueella lupia myönnettiin
266.
Invapaikkojen riittävyyteen on vaikeaa löytää vastausta.
taan vaihtamaan, omavastuu
on helposti 150 euroa.
Kiveniskemä voi laajentua
nopeasti isoksi halkeamaksi,
jos lasiin pääsee kosteutta.
Peitä vauriokohta heti teipillä
ja tilaa korjausaika. ICE
on lyhenne englanninkielisistä sanoista ?in case of
emergency. maaliskuuta 2013 RAAHEN SEUTU
9
TEEMA Autoilu
Invapaikoille
luvatta
aina vaan
Vesa Joensuu
Matkapuhelimeen syötettävä
kansainvälinen ICE-koodi ei
ole yleistynyt Suomessa. Hetkellisesti nopeus kävi jopa 340 km/h lukemissa. Älä anna
lasin halkeilla lisää. Onko sinulle sattunut
useita läheltä piti -tilanteita
liikenteessä?
3. Älä mieti
kauan, vaan varaa korjausaika asiantuntevasta lasiliikkeestä.
Pienen kolikon kokoiset
iskemät on yleensä mahdollista korjata niin, ettei lasiin
juuri jää jälkeäkään.
Jos odotat kauan, säröt lasissa alkavat levitä ja pidentyä. Vahinkoilmoitus vauriosta on kuitenkin
tehtävä. Torkahteletko tai nukahdatko rattiin?
Vastaa kysymyksiin rehellisesti ja arvioi, onko ajokyky
kohdallaan.
Jos myönteisiä vastauksia
on 3?4, voi olla aihetta ajokyvyn perusteellisempaan arviointiin. Oletko viimeisen vuoden aikana joutunut toistuvasti peltikolareihin?
Nokian Renkaat ja Nokian
uusi Hakkapeliitta 8 paransivat jäälläajon maailmanennätyksen uusiin lukemiin.
Testikuljettaja Janne Laitinen kiritti Audi RS6:n Pohjanlahden jäällä, Oulun edustalla nyt 335,713 km/h nopeuteen. Auton ovesta työntyy ensimmäisenä ulos kokoontaitettu pyörätuoli. Sen jälkeen alkaa aikaa
vievä ja vaivalloinen eteneminen kohti Postin ovea.
Henkilö, joka tämän näki,
ei uskalla kertoa nimeään.
Hän on oppinut pelkäämään
invapaikoille pysäköivien palautetta. Ainoana ICE-yhteyshenkilönä ei
kannata pitää esimerkiksi
omaa puolisoa, jonka kanssa
liikkuu usein yhdessä.
Poliisi: Väärinkäytöksistä
tulee valituksia harvoin.
Tuulikki Nousiainen
tuuulikki.nousiainen@almamedia.fi
Tilanne Raahen Kauppaporvarin pihan pysäköintialueella reilu viikko sitten: Nuori
mies pysäköi autonsa invapaikalle ja kiirehtii asioilleen.
Samaan aikaan saapuu auto,
jolle ei enää riitä parkkiruutuja. Jos puhelin on lukittu, siitä ei saa nimivalikkoa eikä koodeja ulos.
On tärkeää valita ICE -koodin henkilöiksi sellaisia ihmisiä, jotka osaavat kertoa soittajalle esimerkiksi lähimmäisensä mahdollisista sairauksista tai lääkityksestä.
Moni laittaa ICE-koodin
kahden tai useammankin läheisensä nimen eteen. Menee pitkä tovi, ennen kuin
pyörätuoli on käyttökunnossa. eli ?hätätapauksessa?.
Tarkoitus on, että auttajat
tietävät hädän hetkellä, kenelle pitää soittaa
Se on tuttu
ja luotettava, auton omistaja
Johan Lehtelä myhäilee.
Autotallin ovien edessä on
rikkumaton kinos. Se oli iso raha siihen aikaan. Amazon kaartaa Pertunkadun kotipihaansa tottuneesti kuin hevonen
pilttuuseensa.
??Varmaan tämä osaisi kotiinsa omin nokkineenkin.
Vuosikymmenien varrella
autosta on tullut kuin kotikasvattihevonen. Eivät ole enää pitkiin aikoihin
ottaneet auton vaihtoa puheeksi, Lehtelä naurahtaa.. Muuten ei jaksa
vääntää, kun ei ole ohjaustehostinta.
Mittaritaulun kilometreistä ei oikein ota selvää. Yhä
useampi rohkaistui hankkimaan itsellensä auton.
Veljeksillä ei ollut suunnitelmissaan mitään tiettyä automerkkiä, kun he marssivat
autoliikkeeseen. RAAHEN SEUTU Torstaina 14. He ovat jo aikuisia
ja muuttaneet pois kotoa. Jopa väri on pysynyt alkuperäisenä.
??Ei ole puunattu eikä puleerattu, mutta kunnossa on
pidetty. Varsinkin, kun
monia automerkkejä sai uutena jopa puoleen hintaan.
Kahden poikamiehen
omistuksessa Amazon ei saa-
nut paljon hengähdystaukoja.
??Siinä iässä riitti rientämistä. Lämpimässä
tallissa pitäminen on varmin
tapa ruostuttaa kulkuneuvonsa, Lehtelä perustelee.
Viisikymppisellä on yllään
alkuperäinen kori. Ei näy
ruosteen kukintoja, ei edes
helmoissa. Näkee jo kauas,
minkä merkkisellä vehkeellä
ollaan liikkeellä.
Mustapohjainen rekisteritunnus on jotenkin miehekäs: ORF-82. Ei siinä
tarvinnut sen enempää jahkailla.
Amazon maksoi 9?000
markkaa. Kuusi vuotta se oli
meillä yhteisenä. Tämä on jokapäiväinen menopeli eikä mikään
sunnuntaiauto.
Kojelauta on karun pelkistetty ja ratti on laaja kuin saavin vanne.
??Kaikki tarpeelliset nappulat löytyy. Omis-
Fakta
??Volvo Amazonin eri malleja
valmistettiin vuosina 1956?
1970 yhteensä 667?791 kappaletta.
??Vuonna 1963 käyttöönotettuja Volvo Amazoneja on Suomessa liikennekäytössä 32
kappaletta.
tajan mukaan niitä on reilusti
yli miljoona.
Siitä on nyt 48 vuotta, kun
Johan Lehtelä lähti veljensä
kanssa Ouluun Wetterille yhteistä autoa ostamaan. Kerrankin oli tarjolla työtä ja toimeentuloa. Se on
myös mielentila ja maailmankatsomus.
??Autotoimittaja Klaus Bremer: Volvo Amazon on tehty
Pohjolan oloihin, mutta niin on
saunakin.
melkein kuin perheenjäsen.
Aikoinaan lapset yllyttivät
kovastikin vaihtamaan uudempaan. Eihän sellainen ole autolle
ikä eikä mikään: juuri parahiksi sisään ajettu. Tämähän on jo
??Kirjailija Juha Hurme: Volvo
Amazon ei ole vain auto. Veljekset olivat muuttaneet Raahen
työn perässä Alavieskasta.
Raahen tienoolla elettiin valoisia ja toiveikkaita aikoja.
Rautaruukilta oli alkanut
nousta ensimmäiset savut ja
tehtaan rakentaminen jatkui
edelleen. Ulkonako
tämä polle asustaa?
??Autotalli on autolle vaarallisin paikka. Kuinka ollakaan, siellä oli melkein uusi
??Johan Lehtelän Amazon kuluttaa maantieajossa vajaat 10
litraa korkeaoktaanista menovettä. Ja ratissa pitää
olla kokoa. maaliskuuta 2013
10 TEEMA Autoilu
Vesa Joensuu
Viidenkympin ikään ehtineessä Volvo Amazonissa on tyyliä.
Pettämätön ja sinnikäs
Vesa Joensuu
Vuosimallin 1963 Amazon: Kilometrejä pitkästi yli miljoona eikä
vielä kertaakaan ole tielle jättänyt.
Tuulikki Nousiainen
tuulikki.nousiainen@almamedia.fi
Siinä se tulla hyrskyttelee.
Vuosikerta-Amazon erottuu
Rantakadun muista peltilehmistä edukseen. Velipojalla oli vanha Skoda, jonka tilalle piti löytää uudempi
ja varmempi kulkija. Sitten lunastin velipojan osuuden itselleni.
Auton vaihtaminen ei ole
ajankohtainen asia ainakaan
tällä hetkellä.
??Kun auto on näinkin
vanhaksi jo päässyt ja palvellut, niin osaako tästä enää
edes luopua. 50 vuotta
sitten autot osattiin tehdä yksilöllisiksi. Lisukkeeksi tarvitaan
pikkuliraus venttiilien voiteluainetta.
Tutuksi käynyt menopeli Johan Lehtelälle melkein kuin perheenjäsen.
Amazon.
??Auto oli ollut kemiläisellä kaupparatsulla kaksi vuotta
Torstaina 14. Tunnetko jutun arvoisen henkilön?
Haluatko jakaa tarinan. Vinkkaa meille puhelimitse 010 665 5118 tai 010 665 5180 tai
sähköpostitse toimitus.raahenseutu@almamedia.fi.
Vesa Joensuu
TARJOUS!
KAiKKi
AKKUmAlliT
miTä
VARASTOSTA
löyTyy!
Citroen C5 tarjoaa fiiniä ja tehokasta kyytiä ilman melua, kolinaa ja kilinää.
Kyydin on tästä vaikea parantua
-20%
Juha Honkala
juha.honkala@almamedia.fi
VARAOSIEN
TOIMITUKSET
Olen lomalla
18.3.-22.3.
. maaliskuuta 2013 RAAHEN SEUTU
11
Kuulitko tai näitkö jotain kiinnostavaa
LAUANTAINA
9-14
!
aa
tk
ma
aa
av
uk
M
Peruutustutkat toki löytyvät ja hyvä
niin, sillä tämän kokoluokan
autoa on haasteellista pyöräytellä omin silmin ahtailla
parkkipaikoilla.
C5-mallistoon on tarjolla
kuitenkin uutta, sillä autoon
saa parin sadan euron investoinnilla Pack Style Plus -varustelupaketin, joka sisältää
ohjauksen mukaan kääntyvät xenon valot, 17 tuuman
kevytmetallivanteet, joskin
koeajetussa mallissa 17 tuuman vanteet löytyvät vakiona.
Auton alusta on jämerä ja
sen kovuutta voi säädellä ajotavan ja -vauhdin mukaan.
Kesäkuumalla ja kuivalla tiellä voi sport-toiminto olla tarpeellinen, mutta talvisissa
oloissa auto käyttäytyi perus-
säädöillä riittävän hyvin
omiin ajonopeuksiin nähden.
Koeajopäivänä Raahessa
paukkui kireä pakkanen, joten mallissa ollut kauko-ohjattava ja ajastettava webasto
tuli todellakin tarpeeseen.
Jään raapiminen ja paleleminen on siis historiaa.
C5:stä järkevästi kertominen on hitusen hankalaa, sillä ylisanojen käytössä tulee
yleensä olla varovainen. Ehkä jokaisen on syytä kokeilla autoa itse ja väitän, että moni
autoa kokeillut, pitää kokemastaan.
Confort-varusteltu kahden
litran dieselmoottorilla ja automaattilaatikolla varuteltu
C5-farkku vaihtaa kotia
38?295 euron summalla. 0400 680 072 | www.raahentilausliikenne.fi
Tutun logon alta löytyy aina runsaasti varustelua.
kaikki tarvittava, joskin malliin ei ollut uitettu ihan tuoreimmista autoista tuttua
parkkiassistenttia.
AVOINNA
Puh. Mutta ilman niitä C5:stä on vaikeaa kirjoittaa mitään. Autoveron osuus potista on
noin 10?300 euroa.
ÖLJYNVAIHTO
?
39
AUTON
KÄSINPESU
18?
%*&**
&*)%%)!& && %&*
Sisältää
4 l 5W-40 täyssynteettistä
+ )* "! ( &"&)+!
öljyä
(ei Longlife) ja vaihtotyön.
%* &$ &
'$
Lisälitrat
7,50 eur/ l.
Sisältää
4 l 5W-40
+ kuivaus
täyssynteettistä öljyä
(ei Longlife) ja vaihtotyön.
Lisälitrat 7,50 eur/ l.
24%)
& #' %" & && %%
.
MUISTA
MYÖS MUUT AUTOHUOLTOPALVELUMME!
www.vianor.f
RAAHE i
Huoltokatu 6,
RAAHE
p. 010 401 3900
Member of Nokian Tyres
Matkapuhelimesta
0,0835?/puh
+ 0,1717?/min
(alv. 010 401 3900
Huoltokatu 6,
p
p. 195/65-15
alk. 08 220780. MEHTÄLÄ
Kesäläntulli 1, 92130 Raahe
p. Ahertajankatu 3, 92160 SALOINEN. HUOLLOT
. 08 211 7122, 050 369 4998
RASKAAT RENKAAT p. (08) 222 788 Vilpuntie 9
0400 684 569
92130 Raahe
esim.
205/55R16
Autohuolto S. Kedonperäntie, 91900 LIMINKA
. KORJAUKSET
. f i
PA
RTNER
Tero Savolainen
Puh: 040 512 6248
email: raahen.autopaja@gmail.com
Kutojantie 5
92140 Raahe
Ouluntie 45, Raahe p. Kilometri koeajoa ja
mielikuva on helppo todeta
oikeaksi.
Auto rullaa jäisellä ja epätasaisellakin tiellä täydellisesti. asennustyöt
ja kierrätysmaksun P O I S T O M Y Y N N I S S Ä
Loput talvirenkaat
POISTOHINNOIN!
HA-RENKAAT ja VANTEET p. 0440 563 390, 220 805
VARASTON
TYHJENNYSMYYNTI
Edullisesti
kesä- ja talvirengassarjoja!
195/65R15
ARI VIITANEN
044-5604379
viitanen.a@hotmail.com
Autohuolto
S. MEHTÄLÄ
Vesa Joensuu
Ennen Citroen C5:n koeajoa,
päässäni oli vahva mielikuva,
mitä on odotettavissa: ajonautinto, joka sisältää tehokasta, mutta tasaista kyytiä
ilman turhaa kilinää ja kolinaa. Se reagoi kaasupolkimeen salaman nopeasti,
mutta moottori ei turhaa metelöi. 23 %).
SAISIKO OLLA
PALSTALLINEN
PAIKALLISTA?
Öljynvaihto
aikaa
varaamatta.
Mobil öljyn
vaihtajille
TUULILASINPESUNESTE 5 l ( -20°C )
KAUPAN PÄÄLLE !
UG Ice Arctic (testivoittaja 2012)
www.goodyear.fi
AUTOJEN
. Kuusiportaisella
automaattilaatikolla varustettu farkku karkaa risteyksistä liikkeelle niin hätäisesti,
että peltipoliisein varustetulla kasitiellä on syytä kurvailla
kieli keskellä suuta. 381 171, 050-561 1296 ark. Kyyti on suorastaan fiiniä!
Citroen C5 HDi 163 Confort
Tourer on verraton farmari.
2 litran dieselmyllyssä on
vääntöä 340 newtonia ja hevosvoimia löytyy mallin mukaisesti 163. Ajonautintoa ei parane pilata turhilla
välähdyksillä.
Tehokkuuden ja taloudellisuuden suhde on hyvä, sillä
auto nielaisee kesimäärin 6,2
litraa sadalla kilometrillä.
Hiilidioksidipäästökin ovat
maltilliset 163 grammaa kilometrille.
C5:n Confort-tason varustelu on erinomainen, sillä autosta löytyy käytännössä
ARIBLAST
Sooda-, lasimurska- ja hiekkapuhallukset
370?
470?
NYT KAIKKI
TALVIRENKAAT
sis. 8?17, la 9?14
Tarjouspyynnöt: myynti@raahenrengasjalaite.fi
w w w.
puh.
+ 0,0595 e/min
(alv. KATSASTUSKORJAUKSET ja
-KÄYTÖT
hannu.niemi@autosahko.net
puh. 08 211 7123, 050 369 4940
Toimitukset myös matkahuollon kautta!
esim. r a a h e n r e n g a s j a l a i t e . 325,- srj asennettuna
RAAHEN RENGAS & LAITE OY