LAURI TÄHKÄ BAND OF HORSES NIGHTWISH
RAKASTETTU JA VIHATTU HAHMO "KITARISTIMME ON KOTOISIN LOHJALTA" METALLIA OLAVINLINNASSA No 13/09 | 28.8.10.9.2009 | 4,40
MAIJA VILKKUMAA PALASI TEINIVUOSIEN TAPPOPOPPIIN PALJASTAA HÄPEÄLLISET LEMPILEVYNSÄ
TARHARYHMÄ ANSSI KELA
SALAISUUKSIA STUDIOSTA JOHN MCGREGORIN UUDET TUULET
VAMPIRE WEEKEND
KASPAR SIMIAN MOBILE DISCO
TEHTAILEE TANSSIHITTEJÄ LIUKUHIHNALTA
"Yleisö ei ole tyhmää!"
haastaa
itsensä
ja kuulijat
ARVIOISSA: ARCTIC MONKEYS, VIIKATE, WHITE DENIM, GHOST BRIGADE, THE WILDHEARTS, BLIND MELON, KATRI YLANDER, REGINA SPEKTOR, MATISYAHU LIVE!: FLOW-FESTIVAALI, WILCO, LUTAKKO LIEKEISSÄ
Presents
Helsingin Jäähalli
LIPUT 40 euroa + mahd.toimituskulut / OVET AUKEAVAT KLO 19
25.11.2009
Uusi levy No More Stories kaupoissa nyt!
dna.fi/tarjous
Tuossa kokoluokassa Olavinlinna on oikeastaan unelmapaikka." Ahola toivoo, että Olavin-
"Soundi oli parempi kuin missään muussa saman kokoluokan hallissa."
Nightwishin äänimies Kimmo Ahola
linnaa hyödynnettäisiin jatkossa enemmän samankaltaisiin tapahtumiin. Esimerkiksi Helsingin Kulttuuritalo on akustiikaltaan aivan kammottava tähän verrattuna. Enemmän eroavaisuuksia ja haasteita tulikin backline-puolella, ja esimerkiksi väliaikatarjoilu katettiin linnapihan sokkeloihin. Nightwishin kaksivuotinen maailmankiertue varmasti on jättänyt jälkensä bändiin, mutta manage-
SIS. HITIT "MITÄ TAPAHTUI HOKKASEN TIMOLLE?" JA "KUKAAN EI KOSKAAN"
HUIKEA DEBYYTTIALBUMI!
CD ja DOWNLOAD. Akustiikasta Aholalla on vain positiivista sanottavaa. Pelkkään roudaukseen meni kymmenen kertaa enemmän aikaa kuin normaalilla keikalla. Mahtuihan se, ja Peijun mukaan Nightwish teki keikat normaalia pienemmällä budjetilla, koska Tuo-
mas Holopainen piti linnassa soittamista unelmien täyttymyksenä. Ainoa joka managementia mietitytti oli se, oliko keikassa taloudellisesti mitään järkeä, koska Olavinlinnaan mahtuu vain noin 2 200 henkeä. "Soundi oli parempi kuin missään muussa saman kokoluokan hallissa. Pohdiskelua aiheutti myös se, mahtuuko Nightwishin suuri keikkaproduktio pieneen keskiaikaiseen linnaan. Tavarat tuotiin lossilla linnalle, ja lossiin mahtui kerrallaan yksi auto. Yleisöllä oli istumapaikat, mutta loppukeikasta ei penkeillä enää istuttu. Nightwishin manageri Toni Peiju kertoi, että yhtye oli jo aiemmin haaveillut ajatuksesta. Nightwishin saliäänestä vastaava Kimmo Ahola mainitsi logistiikkaerikoisuudet: luonnollisesti keskiaikaisessa linnassa ei ole samoja roudausmahdollisuuksia kuin jäähalleissa. Totuttua pienemmästä yleisöstä lähti ääntäkin. Vaikka Olavinlinna on keikkapaikkana epätavallinen heavyrock-bändille, erot hallikeikkaan eivät olleet loppujen lopuksi kovinkaan moninaiset. ajankohta
rumba@popmedia.fi
Nightwishin toteutunut unelma
Savossa koettiin elokuussa oopperaheavyn juhlanäytös, kun maailmankiertuettaan lopetteleva NIGHTWISH esiintyi Olavinlinnassa.
teksti ja kuva: ilona angervuo
Kun Savonlinnan Puhelin tiedusteli alkuvuodesta, voisiko Kiteen oopperaheavy-ylpeyden saada keikalle Olavinlinnaan, bändiä ei tarvinnut kauan suostutella. Boksit
kuljetettiin konserttisaliin miesvoimin ja osittain bobcatilla kapeaa, epätasaista käytävää pitkin
Keikkoja ei tehdä ennen uuden levyn julkaisua, joten fanit voivat joutua odottelemaan niitä parikin vuotta. Se ei ole enää jengillekään kivaa, kun rahat loppuu ja koulunkäynti kärsii keikoilla ravatessa", Wirtanen sanoo tiedotteessa. Koviakin koettelemuksia sisältänyt Dark Passion Play -kiertue lähestyy nyt kuitenkin loppuaan. Vuk, oikealta nimeltään Emily Cheeger, ei ole vielä tavannut Fever Ray -nimen taakse kätkeytyvää, The Knifen toisena puoliskona tunnettua Karin Dreijer Anderssonia. www.nightwish.com
mukaan. Jarmo Katila
Apulanta jää keikkatauolle
Apulanta vetäytyy syksyn esiintymisten jälkeen määrittelemättömän mittaiselle keikkatauolle. "Me ollaan löydetty toistemme musiikki, ja sen takia Karin halusi mut
maiJa Hirvonen bonnier
V Olavinlinnan sisäpihalla oli vielä rauhallista juuri
ennen Nightwishin keikkaa. Apulanta Oy:n Katja Ståhl paljastaa, että projekti liittyy Apulannan perustamaan levymerkkiin ja sille kiinnitettäviin artisteihin. Fanien pahinta Apulanta-vajetta helpottanee syksyllä julkaistava karaoke-dvd.
www.apulanta.fi
Vuk Fever Rayn lämppäriksi
Suomalais-amerikkalainen lauluntekijä Vuk on pestattu ruotsalaisen Fever Rayn lämmittelijäksi syyslokakuun vaihteeseen ajoittuvalle Pohjois-Amerikan-kiertueelle. Bändi on heittänyt kymmenennen studioalbuminsa tiimoilta 128 keikkaa. Tauko jättää aikaa yhtyeen jäsenten muille musiikkiprojekteille. Aina on ollut levyhommaa ja rundia, oikeastaan koko ajan. Duelmann totesikin, että laulajan ensimmäinen puolivuotinen yhtyessä oli varsin rankkaa, mutta nykyään Anette on jo "kovan luokan ammattilainen, ja sen mukainen on hänen stressinsietokykynsä". syyskuuta Helsingin Apollosta ja päättyy 28. Fever Ray voi olla suurin siunaus kokeelliselle popille sitten Björkin." Juuri Rumban kesäklubilla Helsingin Bar Loosessa soittanut Vuk esiintyy ennen kiertuetta vielä Turun Bar Kukassa 4. Monelle YouTubesta kiertuetta seuranneelle fanille on jäänyt mieleen Belo Horizonten keikka marraskuussa 2008, kun Olzon käveli itkien pois lavalta kesken kappaleen. Kuutio-albumi on keikkunut Suomen virallisella albumilistalla jo huikeat 38 viikkoa, ja Apulannan laulaja-kitaristi Toni Wirtanen pitää taukoa ansaittuna lomana. Tuomas Holopaisella on suunnitelmissa keikkailla jälleen Kotiteollisuuden kanssa. Se käynnistyy 30. www.myspace.com/vukmusic
VUODEN PUHUTUIMPIA ELEKTROPOPTULOKKAITA BRITTILISTOJEN KÄRJESTÄ!
cd ja download. Keikkatauon jälkeen Nightwish alkaa "vielä hieman utuisen" aikataulun mukaan työstää uutta materiaalia. Tilaisuus niin sanotusti tipahti syliin", Cheeger kertoo. Lomaa pidetään vuoden loppuun asti. Elokuussa Flow-festivaalilla hän kuitenkin lumoutui Fever Rayn keikasta. Pyyntö tuli managerin kautta salamana kirkkaalta taivaalta. Myös Marco Hietalan Tarotista todennäköisesti kuuluu jotain.
Nightwish Helsingin Hartwall-areenalla 19.9. marraskuuta Helsingin Tavastialle. Kahdeksan konsertin turnee alkaa kahdella keikalla New Yorkin Webster Hallissa, mistä se etenee Kanadan kautta Yhdysvaltain länsirannikolle ja päättyy Los Angelesin Henry Fonda Theateriin. Uusi laulaja Anette Olzon joutui vuonna 2007 kylmiltään kovaan pyöritykseen levynteon, keikkojen ja promootion keskelle. Kiertueella soolona esiintyvää Vukia ja Fever Rayta yhdistää kokeellinen, genrerajoista piittaamaton tapa tehdä musiikkia. Olavinlinnassa kriiseistä ei näkynyt merkkejä. Sen päätyttyä yhtyeellä on keikkailun sijaan muita "huippusalaisia suunnitelmia", joista kerrotaan lisää myöhemmin. Päätöskeikka nähdään syyskuussa Helsingin Hartwall-arenalla. W Anette Olzon ja basisti Marco Hietala saivat pitkästä aikaa nauttia Suomessa esiintymisestä.
ri Peijun mukaan yhtye oli linnassa hyvällä, vapautuneella mielellä. Tämä on iso haaste. syyskuuta sekä seuraavana päivänä Tampereen Monsters of Pop -festivaalilla.
Vukin The Plains -albumi arvioitiin numerossa 7/09. Juuri julkistettu syyskiertue sisältää 23 keikkaa ympäri Suomea. Muitakin yhtyeen sisäi-
siä hiertämisiä on mahtunut matkan varrelle, eikä Anetten yksityiselämäkään ole ollut ruusuilla tanssimista. "Olen todella otettu. "Ajateltiin rauhoittaa ensi vuosi bänditoiminnalta siitä syystä, että ollaan tehty monta vuotta tauotta näitä hommia. Toni Peijun mukaan uusi levy pitäisi saada ulos jossain vaiheessa vuotta 2011. Olavinlinnan keikan tiedotustilaisuudessa bändin Ranskan manageri Basty Duelmann kertoi, että Hartwall-areenan-keikan jälkeen osa yhtyeestä lähtee "niin pitkälle kuin pippuri kasvaa", mutta osa jää kotikonnuille
www.kuudeslinja.com
.fi
13/09
11. Randy Barracuda, Rigas Den Andre (SE), Mesak & Michael Black Electro; 8 Pe 11.9. Kride Tuomi (19752009) a.k.a. Johan Agebjörn a.k.a. Terassi auki 2024. Kap Kap & Nightsatan; 6 Ke 9.9. Ennakkoliput Tiketti, ikäraja 20. Su 30.8.
cd 13
mew
arctic monkeys
cd 17
emma salokoski & ilmiliekki
cd 20
Rumsba. Roshi postuumit levyjulkkarit w/ friends; 7 Tarkemmat tiedot ja muiden iltojen ohjelma: www.kuudeslinja.com
Avoinna keto 2203, pela 2304, poikkeuksista tiedotetaan erikseen. KA SO RE & TV Off; 8 Ke 16.9. o sa
verk
LIVE!!! LIVE!!! LIVE!!!
Ke 2.9. Underwater Sleeping Society; 5 Ke 23.9. Kaikukatu 4 (sisäpiha). Sally Shapiro (SE) & hannulelauri; 10 La 12.9
Liput: 54 ja 59 euroa + mahd. KLO 20
Tapahtumanumerolla 20412 liput R-kioskilta ilman ennakkovarausta.
14
13/09. toimituskulut.
TI 2.2. BLITZEN TRAPPER: BLACK RIVER KILLER FRUIT BATS: THE RUMINANT BAND
KUHINALLA
MAAILMAA VALLOITTAVAN
THE TEMPER TRAPIN
SAA KESÄN JATKUMAAN.
INDIE-BÄNDI
CONDITIONS
DEBYYTTI
OSTA
JA KUUMOTA!
Renessanssin kokeneen Sub Popin kehutut uutuudet nyt saatavillasi!
Hieno kakkosalbumi A FRENCH KISS IN THE CHAOS nyt kaupoissa!
TINY VIPERS: LIFE
ON
EARTH
PISSED JEANS: KING OF JEANS
www.supersounds.fi
Ovet auki klo 18.30
Netissä on kappaleille annettu varmaksi tiedettyjä nimiä, kuten White Skye, joka parin muun uuden kappaleen kanssa kuultiin Flowperjantainakin. a) Kuu Jaakon yllä b) Kuu kaakon yllä c) Kuu kaakaon yllä Oikein vastanneiden kesken arvotaan Viikatteen uutuus-cd:itä sekä harvinaisia Viina, terva & hauta -vinyylisinkkuja. Odotettua kakkoslevyä on tehty mediapimennossa. Yleisöäänestyksessä annettiin kolmisentuhatta ääntä, ja Kansanpumpeli luovutettiin Wille Hyvöselle Cheekin Jos mä oisin sä -videon ohjauksesta.
kuvatus
VIIKATE
JA VOITA!
Tunnista kuvan yhtye tai artisti! Vastaus sivulla 53.
Mikä on Viikatteen uusimman albumin nimi. Liam Howlettin ryhmä oli levy-yhtiön ensimmäisiä kiinnityksiä ja ensimmäinen suuri menestys. Kryptisiä tiedotteita virallisilla nettisivuilla. Isot nimet Radioheadista Beckiin ovat siirtyneet levyttämään XL Recordingsille. Ensinnäkin, albumi on käytännössä masterointia vaille valmis, sille tulee luultavasti kymmenen kappaletta ja se julkaistaan luultavasti ensi vuoden puolella. Sana leviää ja fanien kuola valuu uutta tuotantoa odotellessa. Nuorelle lupaavalle ohjaajalle ojennettavan Teinipumpelin pokkasi Iiro Hokkanen Reginan Tapaa minut aamulla -videolla. Ehkä. Kymmenen vuotta sitten iso levy-yhtiö olisi varmasti jopa pakottanut meidät tekemään niin. "Toteutus on elokuvallinen ja eheä, päähenkilö vakuuttava. Siitä saamme olla onnellisia." Toiseen albumiin Koenig suhtautuu itsevarmasti. Kun alkuvuodesta 2008 julkaistulla debyytillä nelikko rallatteli 11 kappaletta reiluun 34 minuuttiin, toinen albumi on "hitusen pidempi". Näin ei, ehkä yllättäen, ole kuitenkaan toiminut Vampire Weekend. Verilammikosta noustaan disco-tanssin pyörteisiin sujuvasti", tuomaristo perustelee. 2000-luvun bändit ovat tehneet levytysprosessista markkinointia. Yksi asia sentään on täysin varmaa. Vampire Weekend on taas tehnyt albumin käytännössä täysin ilman ulkopuolisten apua entisen opiskelukaverinsa brooklynilaisessa studiossa.
R Vampire Weekendin laulaja-kitaristi Ezra Koenig
soitti Helsingin Suvilahdessa ensi vuonna julkaistavalta levyltä muun muassa White Skye -kappaleen.
Suuri pieni levylafka
Vampire Weekend on uusimpia lukuja XL RECORDINGSin menestystarinassa.
matti markkola
M.I.A, Basement Jaxx ja The White Stripes. Osallistu kilpailuun osoitteessa www.rumba.fi!
Tunne
Musiikkivideokatselmukseen ilmoitettiin kaikkiaan 152 videota. XL Recordingsista on tullut
pop median arKisto
Se ei ole ihme, kun bändissä on Rostam Batmanglijin tasoinen mies. Määritelmä sopii myös levy-yhtiön nykyiseen lempilapseen, Vampire Weekendiin. Sitä ei välttämättä olisi uskonut vuonna 1989, kun pienelle yleisölle suunnattuun hc-raveen erikoistunut yhtiö aloitti toimintansa. www.xlrecordings.com
Pete Veijalainen voitti Kultapumpelin
Suomalaisten musiikkivideoiden parhaimmisto palkittiin Oulun musiikkivideofestivaalin Pumpeligaalassa 22. "Etsimme omaperäistä, näkemyksellistä ja pelkäämätöntä musiikkia, joka kantaa ja merkitsee jotakin", firman kantahahmo Richard Russell on sanonut BBC:n haastattelussa. Siinä kolmikko, jonka mikä tahansa levy-yhtiö ottaisi talliinsa. 2000-luvulla yhtiöllä onkin mennyt paremmin kuin koskaan. Lavalla hän soittaa koskettimia ja laulaa taustat. Kaikki ovat lontoolaisen XL Recordingsin artisteja. Taitavimmat hypen luojat tekevät pelkästä kansikuvan julkistamisesta mediatempauksen. "Julkaisemme kyllä tietoa siitä, miten albumi tehtiin, mutta toistaiseksi haluamme pitää tiedon itsellämme", laulaja-kitaristi Ezra Koenig selittää Flowfestivaalin alla helsinkiläisen hotellin aulassa. Kultapumpelin vei Pete Veijalainen ohjauksellaan Eleanoora Rosenholmin Ambulanssikuskitar-kappaleesta. "Silti moni aikoinaan sanoi meille, että meidän olisi pitänyt äänittää debyyttimme ammattimaisesti uudelleen. XL Recordings ei olisi nykyisessä asemassaan ilman The Prodigya. Tuomaristo kiitteli teosta yksinkertaisen ja omaperäisen idean hauskasta toteutuksesta. Albumin nimen ja julkaisupäivän arvuuttelua faneilla. Koenig kehuu kohteliaasti bänditoveriaan, joka pääbändinsä tauon aikana viimeisteli kehutun elektrofunk-projektin Discoveryn levyn. Pidän siitä, kun kuulee jonkin albumin ensimmäistä kertaa ilman, että tietää siitä paljoakaan. Siinä on mystiikkaa."
Ezra Koenig
säkin, mutta eivät siksi, että saisivat promota bändiään. Siinä on mystiikkaa", Koenig lisää. "Joskus kun tietää etukäteen liikaa jostain, asia tulee itsestään selväksi. Indievampyyrien toinen puraisu
matti markkola
Kalle bJörKlid
Flow-festivaalilla uusia biisejä esitellyt newyorkilainen VAMPIRE WEEKEND ei suostu sanomaan toisesta levystään muuta kuin että tulemme pitämään siitä.
Studiobloggauksia, YouTube-pätkiä ja MySpacemaistiaisia. www.vampireweekend.com
R The Prodigy Hartwall-areenalla 1997.
laadukkaan ja omaperäisen, mutta sopivan kaupallista musiikkia julkaisevan levylafkan esikuva. "Kun ihmiset kuulevat uuden levyn, olen melko varma, että he pitävät siitä."
Flow-festivaaliraportti sivulla 46. Jo Music for the Jilted Generation toi rahaa kassaan, mutta vasta vuonna 1997 julkaistu, 26 maassa listaykköseksi mennyt The Fat of The Land mahdollisti, että levy-yhtiö pystyi laajentamaan repertuaarinaan konemusiikin ulkopuolelle. Studiossa hän miksaa, tuottaa ja äänittää. Videon kiiteltiin tukevan erinomaisesti kappaleen tunnelmaa ja yhdistävän hienosti kauhun ja huumorin. kertaa järjestetyn gaalan tuomaristo piti festivaalin tasoa hyvänä ja kiitteli eritoten teknistä osaamista sekä nokkelia ideoita. Kolme bändin jäsenistä on Twitteris-
"Pidän siitä, kun kuulee jonkin albumin ensimmäistä kertaa ilman, että tietää siitä paljoakaan. Ei, vaikka he ovat nuoria, akateemisia newyorkilaisia miehiä ja monella mittapuulla mitattuna nörtähtäviä. Jo 16. Basisti Chris Baio oikoo pitkiä jalkojaan ja nyökyttelee äänettömänä vieressä. Tulevien vuosien videontekijöiltä raati odottaa silti enemmän rohkeita irtiottoja.
www.omvf.net. Peräti kaksi sen artistia, Dizzee Rascal ja Badly Drawn Boy, on voittanut arvostetun Mercury Prizen. Kuuntelusessioita medialle ja street teameille. Vähän yli parikymppiset newyorkilaiset puhuvat levystään kaarrellen kuin poliitikot. Suvilahden tummassa illassa hänen nähtiin tarttuvan uuden biisin aikana kitaraankin. elokuuta. Jotain afropoppaavan indienelikon kakkoslevystä sentään tiedetään. Näinä aikoina ei onneksi tarvitsisi siihen suostua
Melodioiden ehdoilla ratsastavan suomipopin taustalla kuuluvat pohjoismaiset vaikutteet, kuten Mew ja Sigur Rós, jonka Nieminen nimeää maailman parhaaksi yhtyeeksi. Vaikka YleX kiinnostui yhtyeestä vasta hiljattain, Kraka on ollut pystyssä jo kauan. Kymmenisen vuotta sitten laulaja-kitaristi Heikki Nieminen ja kitaristi Petteri Hirvonen muuttivat opintojen perässä Mikkelistä Kuopioon. Neljä vuotta uutukaistaan väsännyt Kraka kertoo haluavansa tehdä asiat perusteellisesti ja mistään tinkimättä. nousussa
JannE ainEsmaa | HEarT Visuals
Vaihtoehtopoppia Radio Nova -kansalle
KRAKA soittaa elämänmakuista kitarapoppia ja soi kuulijoiden toiveesta Radio Novalla, mutta on mieleltään indie. Turkuhalli oli täyttynyt 8 000 festarikävijästä, yhtye oli treenannut tarmokkaasti ja väsännyt sekunnilleen ajoitetut taustavideotkin. Meidän sukupolvi on päätynyt englanninkieliseen ja trendikkäämpään lähestymistapaan", rumpali Jukka Hynynen sanoo.
Varovainen rinnastus formaattiradioiden soittolistoilla Krakaakin tiuhempaan pyörineisiin Saraan ja Happoradioon vie kuulemma ryminällä metsään. Kuopiolaislähtöinen kitarapop-yhtye Kraka on päättänyt yrittää. Miten Kraka tekee itsensä tarpeelliseksi. "Kovasti oli Tanskan pojilta otettu mallia", Hynynen kertoo.. Myöhemmin yhdeksi yhtyeeksi hitsautuneen nelikon esikoislevy Fragile julkaistiin vuonna 2005.
22
13/09
E
Uuden Kaunotar ja pelkuri -albumin Nieminen on tuottanut itse, ja sen julkaisee syyskuussa esikoisenkin takana seissyt Jiffel Records. Meillä siellä vaikuttavat melodiset kitarat, Kent ja muut." Jukka Hynynen
yksi maksanut sekä vahtimestari, joka poistui kolmannen kappaleen paikkeilla. rakan MySpace-sivulla todetaan, että "yhtyeellä on selkeä halu tuoda kotimaisen indierockin kenttään oma vahva panoksensa". Kymmenessä vuodessa Kraka on ehtinyt koluta esiintymislavoja ja soittaa muun muassa Rasmuksen lämppärinä Kuopion torilla. Rumpali Jukka Hynysen ja basisti Teemu Ruohosen pojat tapasivat bändikilpailussa, jossa kaksikot soittivat tahoillaan eri yhtyeissä. Opiskelukaveruus muuttui pian bänditoveruudeksi. Aika vähän me ollaan kirjoitettu tekstejä, jotka olisivat suurta fiktiota tai taidetta. Kerran Kraka esiintyi Turussa, hengellisillä Maata näkyvissä -festivaaleilla. Omaelämäkerralliset sanoitukset ja melodinen kitarapop eivät kuulosta kovin omaperäiseltä yhdistelmältä. Niin, ja se Radio Nova, jonka loppuvuoden 2008 soitetuimpiin ja toivotuimpiin kappaleisiin Krakan Tähdenlentoja-single lukeutui. "Musta tuntuu, että me haluaisimme olla enemmän indie kuin me ollaan. Aiheet ovat elämänläheisiä; on lapsuuden kauneuden muistelua, kuolemaa, epätoivoa, iloa, rakkautta ja hengellistä pohdintaa", Nieminen sanoo. Meillä siellä vaikuttavat melodiset kitarat, Kent ja muut", Hynynen sanoo. "Saran ja Happoradion soundin taustalla kuuluu jenkkirock ja isot kitaravallit. "Meidän musiikki ei ehkä ole hirveän lyyristä. Kumpikaan kokoonpanoista ei voittanut. "Nuorempi sukupolvi ei ole Egotripin jälkeen kauheasti tehnyt suomenkielistä kitarapoppia, lisätään sinne se indie-sana tai ei. Halu kuulua Kuopion kuuluun indieskeneen oli kova. Esikoislevynsä tiimoilta Kraka esiintyi yli 250 kertaa. Ennen kaikkea kuopiolaislähtöinen yhtye haluaa tuoda suomen jälleen kitarapopin kieleksi.
Teksti: Emmi laukkanen
i ole järin helppoa pitää indiebändin imagoa yllä, jos sinkkubiisi on Radio Novan soitetuimpia. Eräällä Joensuun-keikalla oli seitsemän katsojaa: miksaaja, valomies, järjestäjä, kaksi ystävää,
K
"Saran ja Happoradion soundin taustalla kuuluu jenkkirock ja isot kitaravallit. Seuraava sinkkulohkaisu Kaunotar ja pelkuri pyöri puolestaan YleX:n soittolistalla kuukausikaupalla keväällä 2009. Se, että Radio Suomipop soittaa, ei ehkä ole kovin indietä", laulaja-kitaristi Heikki Nieminen sanoo
k&v
24
13/09
Meillä oli yksi Tarharyhmän reunion-keikka vuonna 2001, ja
mä kysyinkin tytöiltä, että tehdäänkö yhdessä juhlakiertue tälle syksylle." "Me ollaan aina oltu ystäviä, bändi ei todellakaan hajonnut sisäisiin ristiriitoihin", naurahtaa Tarharyhmän basisti, nykyinen elokuvatähti Minna Haapkylä. Tarharyhmä sai alkunsa kesällä 1989, kun Lehto ja Vilkkumaa innostuivat teatterileirillä rämpyttämään akustisilla kitaroilla suomirockin klassikoita. Sitten kun oli ikää. Näin se aika lentää. Lopettamisen jälkeen Maija ja Minna ovat olleet enemmän tekemisissä keskenään, mutta aina me ollaan tiedetty toistemme hommista", jatkaa Tarharyhmän kitaristi-laulaja, myös tv:stä ja teatterilavoilta tuttu Isa-Eerika Lehto. "Mietin vuosi sitten, että mun soololevyn kymmenvuotista pitää jotenkin bailata. Bändiä perustaessaan he olivat 15-vuotiaita. "Kun Nöksy (Niiniluoto) lähti, mitkään uudet rumpalit ei toimineet. Helsinkiläisestä yliopistonaisesta tuli hetkessä kansallinen tähti, ja Pitkä ihana leikki -albumi myi lopulta platinaa. Mulla oli Teatterikoulussa todella vaikeata sovittaa esityksiä ja keikkoja", Haapkylä jatkaa. Mitään näin suurta ei koskaan tapahtunut Tarharyhmälle. Haastattelupaikka Sörnäinen on kaikille tuttua seutua, sillä Lehdon ja Vilkkumaan koulu, Kallion ilmaisutaidon lukio, sekä Tarharyhmän silloinen treenikämppä Harjun nuorisotalolla sijaitsevat noin kilometrin säteellä. Kahden albumin jälkeen bändi hajosi vuonna 1995. "Ajattelin ensin, että voisi tehdä jonkun kivan konsertin. Vilkkumaan 10-vuotisen soolouran kunniaksi keikkaileva "Tarhis" ei kuitenkaan ollut mikään tyttöjen hömppäjuttu, vaan armoton rokkikoulu alan arkeen.
Teksti: Viljami Puustinen Kuva: Pop Media | Lassi Kaaria
O
nko Satumaa-tangosta jo kymmenen vuotta. "Kaikkien opiskelut vaikeuttivat treenaamista. Laskin myös, että siitä on 20 vuotta, kun rupesin tekemään biisejä", Vilkkumaa kertoo. Nyt "Tarhis" on jälleen kasassa. Jos joku meistä olisi ollut todella aktiivinen pyörittämään bändiä, olisimme varmaan jatkaneet pidempään." "Mitään riitoja ei ollut, eikä Maijan sooloura tullut mitenkään yllätyksenä. Vuonna 1999 Suomen radiot esittivät kilpaa ärhäkkää rockbiisiä, jonka esittäjä-säveltäjällä oli maine: Maija Vilkkumaa oli levyttänyt ja kiertänyt tyttöbändi Tarharyhmässä. Alkoholitonta olutta särpivät naiset kertovat käyneensä usein kaljalla tapaamispaikassamme, joka on yksi Kurvin perinteisistä olutravintoloista. Leirillä oli myös Don Huono-
26
13/09. Iki-ihanat tappopopparit
MAIJA VILKKUMAA, ISA-EERIKA LEHTO ja MINNA HAAPKYLÄ kaivoivat naftaliinista teinibändinsä TARHARYHMÄn
Näinhän se oli!" Millainen vastaanotto helsinkiläisellä tyttöbändillä oli muualla Suomessa. Vaikka soitettiinkin pari kertaa Popedan lämppärinä. Pisimmät reissut olivat kolmen päivän vetoja. Olisihan tämä erilaista, jos olisi tullut suosituksi jostain Idols-ohjelmasta", Vilkkumaa toteaa. Biletys oli vähäistä. Sillain oli pikku alemmuuskompleksia, ettei kehdannut pyytää ketään jätkää. "Kun me etsittiin rumpalia, haettiin tyttöä. Yhdessä kaataminen on kivaa, mutta sitä tehdään eri aikaan." Tyttömäistä tappopoppia -pikkuhitistä huolimatta Tarharyhmä ei myynyt yhtä hyvin levyjä kuin Pokon Yö tai Popeda. "Ehkä ne on sen sanonut, mutta en mä sitä muista." Mitä Tarharyhmästä jäi oikeasti käteen, jos ei ajatella suursuosiota tai rahaa. Kuopio, Musiikkikeskus 19.9. Hämeenlinna, Verkatehdas 26.9. Kun rummuissa oli tyttö, itselle ei tullut suorituspaineita soittamisesta. Vaikka silloin aluksi Nöksy olikin meistä paras soittaja."
S
aikka Tarharyhmä jäi aikoinaan pienten piirien lemmikiksi, bändin merkitys seuraaville soittajasukupolville on kiistaton. "Yleensä me ajettiin yöksi kotiin, kun ei ollut varaa jäädä hotelliin. Festivaalien lisäksi Tarhista nähtiin pistokeikoilla Oulusta Joensuuhun ja Turkuun. Ja totta kai Maija oli meillä monta kertaa vieraana, heh heh!" "Onhan se korvaamatonta, mitä mä opin kiertämisestä ja koko musahommasta. Bändissä olleena suhtauduin vakavasti jokaiseen haastatteluun, ja usein tiesin artistien taustat. Alkuperäistä rumpalia, Nöksyä, ei nähdä bändin syyskeikoilla.
Keikkamyyjän myötä Suomi tuli pian tutuksi. Tarharyhmä ei itse mainitse neljän rockia soittavan naisen Thee Ultra Bimboosia, mutta haastattelussa vilahtaa isoja nimiä, kuten Ultra Bra ja PMMP. Tämä uudelleen kasaaminen on todella kivaa, kun saa hetken taas olla mukana sellaisessa, mikä ei ole mun arkea", Haapkylä miettii. "Me nautittiin niin paljon siitä esiintymisestä, ettei me haluttu sekoittaa päätä yhtään muulla. Lahti, Sibeliustalo 25.9. Se oli meistä siisteintä, mitä saattoi olla!"
"Olisihan tämä erilaista, jos olisi tullut suosituksi jostain Idols-ohjelmasta."
Maija Vilkkumaa
"Nivalassa saatiin leipiä. "Meitä luultiin usein tamperelaisiksi! Se johtui varmaan Epestä ja Pokosta ja sikäläisestä keikkamyyjästämme, Jouko Karppasesta. Tappopoppia-debyyttiä meni noin 2000 kappaletta, kunnianhimoisen Hysteerinen harmonia -levy jäi viiteensataan.
Kiertueella
11.9. "Mä en yhtään haikaile rockarielämään, mutta mulle jäi siitä hyviä muistoja. "Bändin hajottua me puhuttiin, että Tarhis oli todella tärkeä osa meidän kasvua teinistä aikuiseksi. Q Isa-Eerika Lehto,
Minna Haapkylä ja Maija Vilkkumaa muodostavat Tarharyhmän nykykokoonpanon. Tamburiinia soitti Vilkkumaan tanssikaveri Haapkylä, joka hoiti myös kolehdin keräämisen. Vaikka soitettiinkin pari kertaa Popedan lämppärinä." Minna Haapkylä
"Me otettiin niin tiukasti katsekontaktia, että ihmisten piti jäädä kuuntelemaan koko esitys. "Kadulla soittaminen oli todella raskasta, koska koko ajan piti saada kaikkien huomio", Vilkkumaa muistelee.
"Muistan yhden Tavastian-keikan, kun meidän levy-yhtiön pomo Epe Helenius sanoi, että emme olleet siellä omia itsejämme. Sukupuolesta ja soittotekniikoista sai varmasti kuulla, mutta oliko ilmassa pääkaupunkivastaisuutta. Näyttääkseen maailmalle ja itselleen Tarharyhmä teki kaiken itse. Nykyään kunnon busseissa ja kelpo majoituksissa viihtyvä Vilkkumaa muistelee, että Tarharyhmää kohdeltiin hyvin ja keikkaliksat maksettiin, mutta esimerkiksi raideri oli vieras asia. "Ei me mitään Hesa-vastaisuutta kohdattu. Uskollisin yleisö löytyi aina Tampereelta. On tosi kivaa, että tiedän mitä se on. "Esimerkiksi kun tein Buusteri-ohjelmaa, siinä oli koko ajan artisteja vieraana. Ketään ei saanut päästää ohitse", Lehto nauraa. Omien biisien tyyli oli alusta asti selkeä: suomirockia. oittimien vaihduttua sähköisiin ja katujen keikkasaleihin kolmikon esiintyminen jäykistyi. Helsinki, Savoy
jen tuleva laulaja Kalle Ahola sekä Pohjannaulan laulaja Samuli Mäkisalo, jotka tekivät jatkuvasti omia biisejä ja esittivät niitä iltaisin muille. Lehto korostaa esiintymisvalmiutta, mitä hän hyödyntää nykyisissä töissään. Saatiinhan me aina ruokaa ravintolan keittiöstä. Ei limupulloja, ei peiliä. Kun Nöksy Niiniluoto tuli rumpuihin ja keikkojen määrän lisääntyi, jopa soittotaidottomasta Haapkylästä kuoriutui eturiville silmää iskevä bassotaiteilija. Tampere, Tampere-talo 18.9. Poikaystävät eivät ajaneet keikka-autoa, koska kellään ei vielä ollut poikaystävää. Makaronilaatikkoa", muistavat Laakso ja Haapkylä. Se on todella ärsyttävää, kun treenit menevät tissutteluksi ja jutusteluksi. "Koskaan me ei tajuttu pyytää mitään. Turku, Caribia 30.9. Festareilla me pyörittiin pitkälti keskenämme, eli meiltä ei löydy rajuja tarinoita hotellijatkoista", Haapkylä kuittaa. "Itsenäisesti tahkottiin ja hakattiin päätämme seinään. Kotiin päästyään tytöt jalkautuivat Helsingin kaduille. Treeneissä Tarharyhmälle ei tullut edes mieleen juoda yhtään olutta. Sananmukaisesti. "Yhdellä uudenvuodenkeikalla otettiin lasit skumppaa, mutta todettiin, ettei se ollut meidän homma", Laakso hymähtää. Jyväskylä, Paviljonki 12.9. Opittiin työmoraalia ja järkevää nöyryyttä tätä työtä kohtaan, ettei päässyt ylpistymään."
Tarharyhmän Soitetaan kovaa! -boksi arvioidaan seuraavassa numerossa. Kerran meitä luultiin nimen takia lastentarhanopettajiksi", Haapkylä sanoo.
V
"Biletys oli vähäistä. Tarharyhmässä oli hyvä kasvaa tälle alalle", Vilkkumaa toteaa. Ennen keikkaa he saattoivat joskus ottaa yhdet lonkerot. Yhdellä Linnanmäen-keikalla oli pettyneitä lapsia, kun ne odottivat lavalle lapsia, päiväkotilapsia!" Lehto muistaa. Vaikuttajia olivat muun muassa Kauko Röyhkä, Hassisen kone ja Sielun veljet. Me tykättiin myös Juliet Jonesin sydämestä, jolla linkittyi hyvin se suomirock ja -punk", Vilkkumaa sanoo. "Yleensä muuten meistä puhuttiin nimenomaan livebändinä. Musiikin lailla soittimien virittämiset ja roudaukset hoidettiin itse. Koskaan meille ei tuotu mitään, paitsi kerran Turussa saatiin kori kaljaa. "Työntekeminen, me opittiin kaikki tekemään töitä", Lehto jatkaa. Tultiin talleilta takaisin ja puhuttiin kunkin taustoista, niin ne sanoivat, että vau, tehän olette tavallaan meidän esikuvia", Lehto kertoo. Että silloin vasta meidän energiat kuulemma tulevat esiin. Kyllä me sitten myös kaadettiin, mutta vapaa-aikana." "Minusta on edelleen naurettavaa, että mennään treeneihin juomaan kaljaa", Vilkkumaa messuaa. Nehän aina osasivat soittaa, ja me ei ajateltu osaavamme. "Kaljat kaljana ja treenit treeninä. "Siltä leiriltä mulle tuli rohkeus tehdä ja esittää omia biisejä", Vilkkumaa sanoo. "Suomipunk oli lähtökohta. Katusoittajat eivät olleet harvinainen näky Helsingissä, mutta kolme reipasta tyttöä oli pysäyttävä näky. Harjulla kysyttiin joskus apua johonkin, mutta muuten se omatoimisuus kuului kaikessa", Laakso muistelee. | www.maijavilkkumaa.net
13/09
27. "Rusketusraidat oli juuri ilmestynyt, ja mä vein Paulan ja Miran ratsastamaan Buusterissa. "Me treenattiin säännöllisesti ja tehtiin kaikki todella kurinalaisesti. Olimme kuulemma kipsissä", Vilkkumaa myöntää. "Ai jaa, ei ne vain ole mulle ikinä sanonut", ihmettelee Vilkkumaa
Lisäksi Temporary Pleasurella laulaa viime aikojen kansikuvakuningatatar numero yksi: Gossip-yhtyeen näyttävä keulahahmo Beth Ditto. "En pidä itseäni poptähtenä, vaan tuottajana. "Lähetimme raitoja tutuillemme. "Hän on suloinen, todella mukava. Me vain tökimme niitä ja saamme aikaiseksi sekvenssin. Työteliäisyydestään huolimatta James Fordin kädenjäljessä ei näy tai oikeastaan kuulu minkään sortin massatuotanto. Leikimme sen kanssa, kunnes jotain hyvää tapahtuu. Sitten nauhoitamme kymmenen minuuttia, leikkaamme pätkästä parhaat palat ja alamme kerrostaa sitä. Moni kuitenkin palautti biisin, ja laatu oli todella korkea, joten albumista tulikin laulupainotteinen."
"Luulin, että Beth Ditto olisi kovaääninen, sellainen kuin lavalla, mutta todellisuudessa hän on melko ujo." James Ford
Lauluosuuksista vastaavat muun muassa Super Furry Animalsin ja Neon Neonin Gruff Rhys sekä Yeasayerin Chris Keating, joihin Ford ja Shaw ovat tutustuneet festivaaleilla. Ei kannata närkästyä, sillä parhaat ideansa hän säästäisi kuitenkin omalle SIMIAN MOBILE DISCOlleen.
Simian Mobile Discoon kuuluu Fordin lisäksi Jas Shaw. Luulin, että Ditto olisi hyvin kovaääninen, sellainen kuin lavalla, mutta todellisuudessa hän on melko ujo.". Emme odottaneet saavamme takaisin kuin kaksi tai kolme. Ford vaikuttaa tuotteliaalta jopa siinä määrin, että hänestä tulee mieleen sukunimikaima Henry, joka aikoinaan keksi käyttää liukuhihnaa autotehtaansa kokoonpanolinjalla. "Emme käytä sampleja, vaan luomme kaiken syntikoilla. Dj- ja remiksaushommat ovat vain bonusta", Ford kertoo puhelimitse Tukholmasta, jonne hän on tullut pyörittämään levyjä pariksi päiväksi ennen Ibizan-viikonloppua. Kansainvälinen tiskijukka, sekin vielä. Meillä on paljon analogisia laitteita, kuten rumpukoneita. Se on aika sattumanvarainen prosessi."
30
13/09
S
tä-Lontoossa asuvalla Fordilla oli levyjen pyörittämisen lisäksi toinenkin syy tulla Tukholmaan: markkinoimaan Simian Mobile Discon kakkosalbumia, Temporary Pleasurea. "Se ei ole oikeasti totta, mutta yritämme syntetisoida luonnollisia ääniä", Ford sanoo.
Teksti: Marko Ylitalo
I
imian Mobile Disco -yhtyeen James Fordin nimi hyppää silmille tuon tuostakin tuottajana, muusikkona tai remiksaajana. Levystä piti alunperin tulla instrumentaalinen, mutta toisin kävi. He pitävät kiinni ajatuksesta, jonka mukaan kaikki äänet saa irti syntetisaattoreista. WichiTa
R James Ford ja Jas
Shaw perustivat Simian Mobile Discon alun perin dj-duoksi, joka oli nelijäsenisen Simianbändin sivuprojekti.
Kaiken takana on syntikka
Lontoolainen JAMES FORD tekee mieluummin omia kuin uudistaa muiden kappaleita
"Setti kestää vain tietyn ajan, ja jokainen keikka on yksilöllinen. Entä jos Ford löytäisi taikalampun ja saisi kolme toivomusta: yhden tuottamista ja yhden miksaamista varten sekä yhden vierailija-artistin valintaan. Oman musiikin nimeäminen "hetken huviksi" ei ole itseironiaa, vaan nimi vittaa keikkailuun. 3.
Simian Mobile Discon Attack Decay Sustain Release -debyytillä (2007) kuullaan The Go! Teamin Ninjaa ja uudella kakkoslevyllä vierailevat Gruff Rhysin, Chris Keatingin ja Beth Ditton lisäksi Jamie Lidell, Hot Chipin Alexis Taylor, Young Fathers sekä Telepathe-duo. Jätin sen lopulta tekemättä, ja käytin materiaalit omiin juttuihimme. On myös ihmisluonnolle ominaista, että nautintoa arvostaa vain, jos se on väliaikaista", Ford valaisee. "Heitä on paljon, kuten Prince, David Bowie, David Byrne ja Andre 3000."
Simian Mobile Disco on tehnyt remiksauksia muun muassa The Rapturen, CSS:n, Deerhunterin, Björkin, Ladytronin, Musen, The Killsin, The Go! Teamin ja Airin kappaleista. Siitä syntyi ajatus hetkellisestä mielihyvästä. www.simianmobiledisco.co.uk
J. Ford on tuottanut monta Mercury Prize -ehdokasta, kuten The Arctic Monkeysin Favourite Worst Nightmaren, The Last Shadow Puppetsin The Age of the Understatementin ja Florence + The Machinen Lungsin sekä pystin voittaneen Klaxonsin debyytin Myths of the Near Futuren. Se tarkoittaa, että kulttuuri ja musiikki menevät eteenpäin. Saan dj:nä perspektiiviä, kun näen, mitkä jutut toimivat ja mitkä eivät." Mutta mitä tapahtuu, kun Ford saa työskennellessään muiden kanssa niin hyvän idean, että hän haluaisi säästää sen Simian Mobile Discolle. Meistä väliaikaisuus on positiivinen asia. "En ole tehnyt remiksausta yli vuoteen, mutta yritin toissa päivänä. "Työskentelemme melko nopeassa tahdissa. Saamme raidan valmiiksi päivässä tai korkeintaan kahdessa. Mieluummin teen omia biisejä, sillä remiksauksen tekemiseen menee kauemmin kuin oman kappaleen." Joko Ford on hidas miksaaja tai erittäin nopea biisinkirjoittaja. Lisäksi hän on vääntänyt nappuloita muun muassa Test Iciclesille, Duelsille, Mystery Jetsille ja Peachesille. Keneen Ford käyttäisi toisen toivomuksensa, jos se voisi olla ihan kuka tahansa. Sivutyöt kuitenkin tukevat ammatinvalintaa. "On paljon hauskempaa mennä ulos ja esiintyä kuin istua studiossa koko ajan. Jos biisi on todella hyvä klassikko, siitä on vaikea tehdä tanssiversiota. "Jonkin todella tunnetun kappaleen, joka olisi vaikea remiksata. Tulee vaihe, jolloin prosessi hidastuu ja alkaa tuntua siltä, että kaikki palaset loksahtavat kohdalleen. Fordilla on vielä yksi toivomus: Minkä biisin hän miksaisi uudelleen. Joku, kuten Tom Waits."
2. Jos lampun kiillotus onnistuisi, mitä bändiä tai ketä artistia Ford tuottaisi kaikista mieluiten koko maailmassa. Ford ei käytä koneitaan pelkästään elektronisen tanssimusiikin tekemiseen, vaan hän on vaikuttanut myös monen palkitun brittiläisen rock-tulokkaan taustalla. Silloin tietää, että biisi on valmis." Päivä tai kaksi on vielä kaukana liukuhihnatahdista.
Temporary Pleasure on arvioitu sivulla 40. Se laajeni siihen, kuinka tanssimusiikkikulttuuri kierrättää soundeja ja ideoita hyvin nopeasti. James Fordin kolme toivomusta
Viime vuosina James Fordin nimi on lukenut lukuisien muidenkin levyjen tekijätiedoissa kuin Simian Mobile Discon. os Simian Mobile Discon soundi-insinööri joutuisi valitsemaan lukuisista pesteistään vain yhden, hän olisi tuottaja. "On paljon kiinnostavia, uusia bändejä, mutta se olisi joku tunnettu tyyppi. En koskaan haluaisi työstää esimerkiksi David Bowieta." Onneksi Ford taitaa paremmin musiikin tekemisen kuin toivomisen.
Albumin nimikään ei tarkoita sitä, mitä ensimmäiseksi luulisi
sonY
Puhtaan pa pop-par
32
13/09
Hän sanoi keskittyvänsä lastenhoitoon sekä musiikillisiin projekteihin kumppaninsa Pernille Rosendahlin kanssa. Jouduimme miettimään roolimme uudestaan tässä bändissä, ikään kuin kuuntelemaan tarkemmin. Palkitun ja kehutun levyn jälkeen yhtyeessä kuitenkin tapahtui muutoksia, ja nyt Mew on viettänyt hiljaiseloa pari vuotta. "Olen kuunnellut paljon Miles Davisia", Madsen sanoo ja tuijottaa suoraan silmiin, ikään kuin mitaten vastustajaansa. Tällä kertaa halusimme etsiä grooveja ja jammailla. "Lähempänä Bitches Brew -levyä", Madsen sanoo ja tuntuu silminnähden rentoutuvan. Jopa levy-yhtiö lataa pöytään entistä kovemmat panokset, sillä Mewin uutta albumia myydään tuntuvasti halvemmalla kuin muita uutuuslevyjä. Omien sanojensa mukaan "hyvin kollektiivisesti operoiva" bändi sai huhtikuussa 2006 pahan iskun, kun basisti Johan Wohlert ilmoitti astuvansa syrjään. Rakentaa koko prosessin uudestaan. Kuin loppukaneettina Madsen sanoo, että Prince on aina ollut hänelle todella tärkeä artisti. "On the Corner on oikeastaan levy, jota kuuntelin eniten, sillä sehän jatkaa sitä Bitches Brew -tyylistä freejazzia ja lisää siihen funkia." "Se on niin iloinen levy. Madsenin toteamus ei siis kerro oikeastaan mitään. Groovet imevät kuulijan alitajuisesti sisään musiikkiin, eikä meillä ole oikeastaan ollut niitä musiikissamme aikaisemmin. Siitä on ollut hyötyä uudella levyllä", Madsen kiemurtelee hieman vaivaantuneen tuntuisena. Minua kiehtoo se, miten Milesin kaltainen asemansa vakiinnuttanut artisti voi myöhään urallaan omaksua jonkin uuden musiikkityylin noin aukottomasti, aivan kuin hän olisi syntynyt siihen. Siksi levyn tekeminen kesti niinkin kauan, enkä heti lähtisi tekemään levyä samalla tavalla. Tämän levyn kohdalla prosessi oli kuitenkin tarpeellinen, jopa hedelmällinen", Madsen sanoo opetellun oloisesti. "
M
ewillä on myös hyvä syy etsiä jotain uutta ja uudistua. Vainoharhaisempi fani voi löytää uuden levyn sanoituksista kaikuja yhtyeen sisäistä tasapainoa järkyttäneestä erosta. Hänen lähtönsä oli tavallaan sokki, mutta voi se olla positiivinenkin asia. Toki se on monimutkaisempaa kuin suuri osa tuosta paskasta musiikista tuolla, mutta se on silti popmusiikkia. Birth of the Cool ja On the Corner ovat niin kaukana toisistaan musiikillisesti, että niitä on vaikea uskoa saman muusikon levyiksi", Madsen jatkaa innostuneena. Lausunto on informaatiosisällöltään latautunut, sillä Davisin ura kattaa kaikki 1900-luvun jazzin eri alagenret. Kunnianhimoinen levy noteerattiin ympäri maailmaa, ja yhtye kiersi R.E.M.:n kanssa. "Sen kaikki varmaan jo tietävät, mutta haluan etsiä myös jotain uutta siitä musiikista, jota itse kuuntelen. Se on pitkä aika popin hektisessä aikavirrassa, ja yhtyeen on syytä edetä kieli keskellä suuta. Bändeillä on usein studioon mentäessä selvillä jokin artisti, levy, genre tai tunnelma, jonka suuntaan uutta levyä halutaan viedä. VaLTTeRi hiRVonen
Q Rumpali Silas Graae, laulaja-kitaristi Jonas Bjerre ja
komeat kesäviikset kasvattanut kitaristi Bo Madsen Ruisrockin backstagella.
"Ei meidän musiikkimme ole progea. Uuteen ympäristöön on usein helppo päästä sisälle tuomalla siihen tuttuja elementtejä. Kind of Bluen sisustusjazzia vai Bitches Brew -levyn amfetamiini-freetä. Myös Silas the Magic Car pelaa neljännen puuttuvan osan tuottamalla pettymyksellä: jäljellä on vain tylsistyvät Bo ja Silas (Utke Graae Jorgensen, rumpali) sekä tietenkin enkeliääninen Jonas Bjerre, joka laulun kertosäkeessä toivoo ystävänsä olevan kotona.. Keväällä Glasvegasin debyyttiä markkinoinut strategia on mitä ilmeisimmin todettu kokoushuoneissa hyväksi.
34
13/09
"Toki olimme jollain tasolla tietoisia kaikista paineista, jotka tähän levyyn liittyivät, mutta halusimme yrittää unohtaa ne ja aloittaa ikään kuin puhtaalta pöydältä. Tasapainon järkkyessä näin läheisessä yhteisössä voi lopputulos olla katastrofaalinen, kuten R.E.M.:n rumpali Bill Berryn lähdön järkyttämät kolme jäsentä varmaan voivat todistaa. "Totta kai olemme aivan eri bändi. New Terrain ja etenkin sen viimeinen säkeistö ovat yllättävän paljaita. Mitä Milesia, kysyn tietoisena siitä, että nyt pitää tehdä oikea siirto. Laskentatavasta riippuen neljäs tai toinen albumi ...And the Glass Handed Kites (2005) iski silmään entistä rockimman vaihteen, ja fanikunta kasvoi kasvamistaan. Halusin, että musiikissa tapahtuu rytmillisesti kiinnostavia asioita. " Bo Madsen
kin tuottaneen Rich Costeyn johdolla uudestaan ja lisäsi mukaan vielä neljä uutta kappaletta. Sillä on jotain valtavan positiivista ja hyvää
Laitetaan tämäkin persnettohintaan.
McIver, Joel SLAYER
Musiikillinen massamurhaaja on viimein saanut arvoisensa historiikin.
Halfin, Ross METALLICA KUVINA Hynynen, Jouni MIES KATOAA
Päräyttävä valokuvakertomus metallimessiasta työssä ja yössä.
PÄÄTÄ PÄIVÄSI...
... f i
Rockin ensimmäisen naispuolisen supertähden elämäkerta kertoo kukkaisajan kiihkosta ja kivuista. LIKE KIRJALLA!!!
Hynysen täsmäsäkeet piirtävät riisuttua kuvaa suomalaisesta miehestä. www.dominorecordco.com www.arcticmonkeys.com
Tiber, Elliot Monte, Tom TAKING WOODSTOCK
Nuori motellinomistaja Elliot käynnistää vahingossa tapahtumien ketjun, joka tulee ikuisiksi ajoiksi jäämään ihmiskunnan muistiin.
Lawrence, Sharon JIMI HENDRIX - Mies, musiikki ja totuus Echols, Alice JANIS JOPLIN Paratiisin arvet
Jimi Hendrixin legenda on elänyt pidempään kuin itse muusikko, joka kuoli alkoholin ja barbituraattien yliannostukseen 27-vuotiaana vuonna 1970. Saatavana myös LikeVox-äänikirjana.. Enimmän aikaa tämä nurkkaan ahdettu olento on eksyksissä unohtuneena sohvan pohjalle tai tuijottamassa väsynyttä naamaansa hotellin vessan peilistä. l i ke . Nyt persnettohintaan.
w w w
Letkeä Pull up to the Bumper -hitti kruunasi performanssin.. Sympaattinen ilmestys yhtye kieltämättä olikin liuta luvattoman söpöjä poikia, herkullisia biisejä ja potentiaalia. Tunnelmaa laski myös Ladyhawken etäinen olemus ja haparoiva ote yleisöstään.
46
13/09
Flow Festival Suvilahti Helsinki 14.16.8.2009
Regina herätti vielä tyhjyyttään ammottavan päälavan edustan lauantai-iltapäivään kuulostamalla omalta hurmaavalta itseltään eli paljon paremmalta kuin moni festivaalin ulkomaanvieraista. Rautaisella Magic-hitillä startannut keikka kesti hädin tuskin 35 minuuttia. Tungoksesta huolimatta hikistä diskoa ei nähty ennen loppuun säästettyjä Paris Is Burning- ja My Delirium -nostatuksia. Suuret odotukset jättivät jälkeensä hurmoksen sijaan laimean jälkimaun. Flown Telttalavaa oli kasvatettu menestyksekkäästi viime vuodesta, mutta Ladyhawken yleisölle se oli edelleen liian ahdas. Illemmalla White Lies otti päälavan itsevarmasti haltuunsa. Odotettu oli myös uusseelantilainen Ladyhawke, joka osoittautui melkoiseksi pettymykseksi. Täydellistä krapulanparantelumusiikkia. Pisteet Portishead-coverista: The Rip oli paitsi hieno versio, myös hienoisen yllättävä veto. Jonesin täyteläinen ääni, karismaattinen olemus ja ne mielettömät sääret tainnuttivat yleisönsä. Grace Jones riemastutti näyttävällä showllaan ja oli 61-vuotiaaksi häkellyttävän hyvässä vireessä. Terveiset päiväntasaajalta -herkistelyllä käynnistynyt keikka loi hauskan kontrastin rujolle tehdasmiljöölle. live!
Tiiviitä tunnelmia ja voimanaisia
Flow Festival
Teksti: Emmi Laukkanen Kuvat: Kalle Björklid
R Iästään huolimatta Grace Jones huokui pelottavaa
seksiä Flown lauantai-illan pääesiintyjänä.
Urbaanin musiikin ystävät yhteen kerännyt Flow Festival tarjosi sekä pirskahtelevaa iloa että pisteliäitä pettymyksiä.
Yhdysvaltalainen Vampire Weekend oli monelle Flow-festivaalien odotetuin vieras. Pahojen poikien karisman ja unelmavävyjen ulkonäön sulavasti yhteen sekoittanut ko-
"Lily Allen oli kadehdittavan hurmaavaa katsottavaa paljettijakussaan, suloisena hupsuna itsenään."
koonpano oli kotonaan koleassa kesäillassa, kuulosti pätevältä, muttei kouraissut sielua tai koskettanut sydäntä. Soitto oli kepeää ja kuritonta, muttei ollenkaan tarpeeksi jälkimmäistä
Heinäkuun alussa Allen heitti Tanskan Roskildessa järisyttävän hyvän ja hikisen shown lauantai-illan parhaaseen saumaan. Suvilahden festariyleisö lämpeni hitaasti, kuten turhan monella muullakin keikalla, mutta yltyi juhlimaan viimeistään Britney Spears -laina Womanizerin sekä viimeiseksi säästetyn Not Fair -renkutuksen kajahtaessa ilmoille. Kerrotaan myös, että Helsingin hiphopparit soittivat 90-luvun bileissään aina muutaman saksalaistekoisen konebiisin. Illalla päälavalle kipusi kuulemma selkänsä satuttanut Lily Allen. Mikäs siinä, jos 30 vuotta vanhat analogiäänijäänteet pystyvät siten aiheuttamaan tunteita massoille! Miesten suorittamista tanssiliikkeistä puhumattakaan.
13/09
47. Festivaali päättyi Fever Rayn hypnoottiseen lasershowhun, joka pääsi pimeässä kesäyössä hämmentävän hyvin oikeuksiinsa, paremmin kuin keväällä Helsingin Tavastialla.
Kraftwerk on käsite, Kraftwerk elää omaa todellisuuttaan, mutta onko vuonna 1946 syntyneen Ralf Hutterin nykyään yksin johtama yhtye enää varteenotettava keikkabändi. Kraftwerk puhuttelee yhä Suomessa, mutta ketä. Robottien retroshow
Kraftwerk
Teksti: Viljami Puustinen Kuva: Aleksi Kinnunen
R Voimalaitosten edustalle pystytetty Kraftwerkin konsertti keräsi tuhansia konemusiikin ystäviä.
Futupopin kantaisät aiheuttivat ihmisille tunteita ja vartalonliikkeitä konseptilleen sopivassa tehdasmiljöössä.
Vaikka Kraftwerk on nähty Suomessa jo kaksi kertaa, vuonna 1991 Helsingin Kulttuuritalolla ja vuonna 2004 Jäähallissa, tällä kertaa Saksan koneihme keräsi Suvilahteen reilut 6 200 ihmistä. Olemattomista juoma- ja vessajonoista päätellen miesvoittoinen väki oli tullut vain kuuntelemaan musiikkia. Suvilahdessa transsista ei ollut juuri tietoa, paitsi Radio-Activityn ja Trans-Europe Expressin kaltaisten pitkien biisien aikana. Flown keikka ja biisilista noudattivat melko pitkälti samaa kaavaa, mutta tunnelma ei kivunnut samoihin lukemiin. Tämän selvittämiseksi olikin mielenkiintoista seurata Helsingin Suvilahteen valikoitunutta ihmisryhmää. Tilanne oli sinänsä perverssi, sillä lavalla nähtiin vain neljä käsiään nostelevaa mallinukkea kosketinmelodioiden soljuessa ohjelmoidusti tietokoneilta. Näkyihän joukossa myös Ismo Alangon ja skweee-velho Randy Barracudan kaltaisia muusikoita. Mitä yleisö saa, kun neljä robottimiestä vain hipelöivät läppäreitään. Sähkönsiniseen kaapuun, ultraviileisiin aurinkolaseihin ja piikkisuoraan polkkatukkaan sonnustautunut Jenny Wilson ei jaksanut sykähdyttää festariolosuhteissa, Let My Shoes Lead Me Forwardin letkeää sovitusta lukuun ottamatta. Jäähallissa yleisö istui tiiviisti penkeissä tuijottaen huikaisevia taustaprojisointeja, permannon huojuessa hyp-
The Juan MacLean päätti lauantai-illan järjestämällä Telttalavalle hulvattomat, lähes puolituntiseksi venytettyyn Happy House -iloitteluun päättyneet reivit. Syynä lienee vaikutusvaltaisten fanien tunnustukset. Paljonkin, ihme kyllä. Biisilistakin oli lähes identtinen. Sunnuntai-iltapäivää tahdittivat kotimaiset Vuk, The Capital Beat ja Cats on Fire, joista jälkimmäinen sykähdytti eniten. The Man Machine -albumin (1978) nimikappaleella käynnistynyt konsertti noudatti Jäähallissa nähdyn Tour de France Soundtracks -shown kaavaa. Neito purskahti keikan aluksi itkuun, mutta selvisi showsta kipuihinsa nähden kunnialla. noottisuuden rajoilla kuin uskonnollisessa tilaisuudessa. Tiedostaville nuorille Kraftwerk on tullut tutuksi Aavikon ja Op:l Bastardsin kaltaisten elektroesiintyjien kautta. Kraftwerkin nykyideologian mukaisesti portinpielet notkuivat hyvälaatuisista polkupyöristä, mutta sisällä nähtiin myös moottoripyöräkypäriä ja -ajoasuja. David Bowien ja Depeche Moden lisäksi Düsseldorfin äänilaitoksen tuotteita ovat onnistuneesti hyödyntäneet amerikkalaiset house- ja hiphop-artistit.
Flow Festival Suvilahti Helsinki 13.9.2009
"Olemattomista juoma- ja vessajonoista päätellen väki oli tullut vain kuuntelemaan musiikkia."
Suomessa Kraftwerk kuuluu niin Leevi and the Leavingsin ja SIGin syntetisaattoritaustoissa, Ismo Alangon konejutuissa kuin Bat ja Ryydissä ja Darudessa. Yhtye näytti ja kuulosti komealta ja aika paljon The Smithsiltä. Allen oli kadehdittavan hurmaavaa katsottavaa sievässä paljettijakussaan, läpikuultavassa topissaan ja suloisena, hupsuna itsenään. Kraftwerkin vaikutus kuuluu kautta länsimaisen pop- ja rytmimusiikin, mutta Kraftwerk on yhä myös suosittu. Keikan kohokohta oli jälleen The Robots -klassikko, jonka aikana yleisöstä kuului eniten huutoa ja tömistelyjä
Monttu, Pori 30.10. Klubi, Tampere 1.10. Klubi, Turku · 2.10. YO-talo, Tampere 12.9 Korjaamo, Helsinki · 30.9. Stupido Shop, Helsinki · 9.9. ASTRID SW & THE DRUNK LOVERS : AN
BETTER THAN W AGES
uusi albumi kaupoissa 2.9.2009!
OSTA LEVy ENNAKKOON LEVyKAUppA Äx:STÄ NIIN SAAT LEVyN mp3-mUODOSSA ENNEN VIRALLISTA jULKAISUpÄIVÄÄ!
4.9. Dynamo, Turku · 21.11. Blue Pool, Forssa
astridswan.blogspot.com www.myspace.com/astridswan www.johannakustannus.f i. Suisto-Klubi, Hämeenlinna 20.11. Bar 15, Seinäjoki · 19.11