OLLI LINDHOLM OSAA RAIVOTA?" KLAXONS
"EIKÖ NYKYNUORET
No 13/10 | 1.21.10.2010 | 4,50
BRITTIPOPIN PSYKONAUTIT
VOLBEAT
"ME OTAMME VALLAN!"
UNIKLUBI JA HAPPORADIO
SUOMIROCKIN HITTIPÄÄLLIKÖT
DEATHCHAIN BLONDE REDHEAD
THRASH SIKIÄÄ SAVOSTA HEMPEÄÄ SEKOILUA KOLMISTAAN KESÄKEIKOISTA KUVAKIRJA
PMMP
BARBE-QBARBIES
"KUULOSTAMME ACCEPTILTA!"
KAIJA KOO
"ONKO KOOLLA VÄLIÄ?"
ARVIOISSA: CMX, OF MONTREAL, BLONDE REDHEAD, ANAL THUNDER, KLAXONS, FM2000, BRANDON FLOWERS, LINKIN PARK, ASTE, MAXIMUM BALLOON, ROBERT PLANT, CHEEK, MARTTI SERVO & NAPANDER, WEEZER, DELAY TREES LIVE!: LILJAN LOISTO, LORDI, MEADOW ISLAND, BLONDE REDHEAD
MU VU SIIK OD KIM EN EDI A
Pohjoismail-. Musiikkimessujen asettuminen lentokentän tiloihin osoittaa ihastuttavaa kekseliäisyyttä ja berliiniläistä ongelmanratkaisukykyä. 2 . Paikan päällä tavatut suomalaiset kertoivat jokainen vuorollaan, että vanha pitopaik-
bIsnes
ka, Berliinin messuhalli, tarjosi suuremmat puitteet, ja että ihmisiä sekä näytteilleasettajia oli huomattavasti enemmän. Tämä heijastuu myös alan kansainvälisiin markkinointitapahtumiin: Berliinin Popkomm-messuja ei järjestetty viime vuonna ollenkaan talousvaikeuksien takia. Käytännössä mitään ei ole raivattu pois. berliinin vanha len-
tokenttä veti sisuksiinsa sadoittain musiikkibisnesväkeä . Allekirjoittaneelle vierailu Popkommiin oli ensimmäinen laatuaan. Vuoden tauon jälkeen messut palasivat musiikin ammattilaisten kalenteriin, mutta huomattavasti pienemmissä puitteissa. Paikka poistettiin käytöstä vuonna 2008, minkä jälkeen kentällä on järjestetty muun muassa Berliinin maraton. Olisi vaikea kuvitella, että suomalainen rakennustarkastusjärjestelmä sallisi vastaavan tapahtuman esimerkiksi Malmin lentokentällä ilman suuria remontteja, jos se joskus poistettaisiin käytöstä. Keskeisellä paikalla jos laajalle levinneessä Berliinissä nyt keskeistä sijaintia onkaan Kreutzbergin kaupunginosan eteläpuolella sijaitseva Tempelhofin lentokenttä toimi toisen maailmansodan jälkeen länsi-berliiniläisten
ainoana yhteytenä Länsimaihin. Ruotsalainen huumoriryhmä movits vauhdissa . 6 . Sen lisäksi, että Tempelhofin lentokenttä on huomattavasti pienempi areena, lisätuloja haetaan myös avaamalla tapahtuma kaikelle kansalle viimeisen messupäivän ajaksi - sisäänpääsymaksua vastaan tietenkin. Pienet messut. ajankohta
rumba@popmedia.fi
1.
2.
4.
5.
6.
R 1 . tallinnan poplupaus iiris esiintyi klubissa kreuzbergissa . moto boy edusti Ruotsin nyyhkypop-skeneä . 4 . tanskalainen Fallulah haastaa Florence Welchin . Vaikka Tempelhof on messuhallia pienempi, on se samalla monin verroin mielenkiintoisempi paikka. tempelhof on eräs maailman suurimpia rakennuksia .
Ilmaista viiniä Tempelhofissa
Berliinin POPKOMM-messut tarjosivat pienentymisestään huolimatta musiikkibisnestä ja kiitettävästi keikkoja vanhan lentokentän ympäristössä.
Teksti:JussiMäntysaari,Berliini Kuvat:Popkomm
Musiikkibisneksen rahatulvat ovat viime vuonna kutistuneet. Suomen Musexin pisteen vieressä on passintarkastuspiste. Ilmasillan kautta tehtiin vajaassa vuodessa 200 000 lentoa. Messuosastoilta ei saa niin paljon ilmaista viinaa kuin aiemmin, kertovat konkarit. 5 . Lipputiskit toimivat info- ja esittelypisteinä, pääaulan keskellä on esiintymislava ja lähtöportit ovat näytteilleasettajien käytössä. Uudet järjestäjät ovat ottaneet taloudellisemman linjan. 3
ikäraja 20. Vältä huonoa musiikkia!
blogi
LIVE!!! LIVE!!! LIVE!!!
Pe 1.10. 20.3.2011 MUSEXPO Hollywood, USA, 1. 13.3.2011 SOUTH BY SOUTHWEST Austin, USA, 11. 4.5.2011
Lisäksi kuukausittainen showcase-klubi JA JA JA Lontoossa! www.jajajamusic.com
Katso tarkemmat tiedot musiikkiviennistä ja tilaa uutiskirje osoitteessa www.musex.fi.
13/10
7. MUSIC MARATHON & FILM FESTIVAL, New York, USA, 19.-23.10.2010 NEWS FROM HELSINKI: FINNISH-RUSSIAN MUSIC SEMINAR AND EXPORT DAYS, Moskova, Venäjä, 29.09. Samuli Kemppi; 10 La 30.10. 01.10.2010 YOU ARE IN CONTROL Reykjavik, Islanti, 01. lokakuuta! MuIsta Myös vIIkottaIn uusI ruMban albuMIlIsta ja aIna ajan tasalla oleva, koko Maan kattava keIkkakalenterI.
www.rumba.fi
ICELAND AIRWAVES Reykjavik, Islanti, 13. 10.10.2010
11
12 01 02 03 04 05
tsekkaa Iceland aIrwaves -festarIblogI reykjavíkIsta 1418. 15.01.2011 MIDEM Cannes, Ranska, 23. 26.1.2011 BY:LARM Oslo, Norja, 17. 24.10.2010 WOMEX Kööpenhamina, Tanska, 27. Oceansize (UK), Vessels (UK); 15 Pe 29.10. 13.3.2011 ILMC Lontoo, Iso-Britannia, 11. 23.10.2010
Ilmoittautuminen tapahtumaan on alkanut
JA JA JA Lontoo, Iso-Britannia, 21.10.2010 MUSIIKKI & MEDIA Tampere, 21. Kaikukatu 4 (sisäpiha). 16.10.2010 AMSTERDAM DANCE EVENT (ADE) Amsterdam, Hollanti, 20. Emperatron Horror Bash #2; 10 Tarkemmat tiedot ja muiden iltojen ohjelma: www.kuudeslinja.com
Avoinna keto 2103, pela 2204, poikkeuksista tiedotetaan erikseen. Komposti Sound; 8 Ti 19.10. 31.10.2010 JA JA JA Lontoo, Iso-Britannia, 18.11.2010 JA JA JA Lontoo, Iso-Britannia, 16.12.2010
2011
EUROSONIC Groningen, Hollanti, 12. 02.10.2010 FILTER - CULTURE COLLIDE FESTIVAL Los Angeles, Yhdysvallat, 07. www.kuudeslinja.com
MUSIC EXPORT FINL ANDIN VIENTIK ALENTERI
10 2010
CMJ 2010. 19.2.2011 CANADIAN MUSIC WEEK Toronto, Kanada, 9. Juno & Co., Kalle Kinos, MC Jii-Pee; 8 Pe 15.10. Lipumyynti alkaa ovelta viikolla klo 21 ja viikonloppuisin klo 22. 17.10.2010 MAMA Pariisi, Ranska, 15. Mariska ja Pahat Sudet; 8 To 7.10. Funkdoobiest (US), Jontti & Shaka; 20 Pe 8.10
asti
Nämä albumit ja 8 miljoonaa muuta biisiä. Raskain eväin synkkään syksyyn
12
Vain
29
Alennus
/albumi
(mp3)
europois
1
00
koodilla:
Meteli.net /downloads
Latauskoodin alennus voimassa 17.10
Muuta ideasi todeksi! Osallistu!
www.ideajamit.fi · www.facebook.com/ideajamit · Lisätiedot: info@ideajamit.fi. Voittaja julkistetaan nettisivuillamme ja hänelle ilmoitetaan henkilökohtaisesti 5.11.2010. Voit tulla mukaan toteuttamaan ideaasi kanssamme.
Kaikki isommat ja pienemmät, myös ne kaikkein hulluimmiltakin tuntuvat ideat kelpaavat, joten älä epäröi osallistua! Kilpailun voittajan valitsee raati, jossa on mukana musa- ja tapahtuma-alan ammattilaisia mm. LIVE NATION PRESENTS
KULTTUURITALO, HELSINKI
MAANANTAI 01.11.2010
LIPUT 54 + MAHD. Katja Ståhl, Kari "Korak" Reini, Vesa Sytelä ja Miikka Valtonen. TOIMITUSKULUT OVET AUKI KLO 19
WWW.GOTANPROJECT.COM
Älä haudo! Toteuta ideasi nyt!
Tehdään musa- ja tapahtuma-alan ideoista yhdessä totta.
Osallistu kilpailuun nettisivuillamme 13.10.2010 mennessä ja voita 1000 euron palkinto
Siksi onkin piristävää, että helsinkiläinen Barbe-Q-Barbies näyttäisi olevan kiinnostuneempi munakkaista hardrock-riffeistä kuin köyhän naisen Poison Ivy -keekoilusta. Mikä hardrockissa oikein viehättää?
Mervi Vuorela
"Garagerockissa ei ole mitään vikaa, ja hyvin tehtynä se on helvetin hyvän kuuloista. Festivaalin avauspäivä on omistettu nouseville jyväskyläläisbändeille, ja muutenkin festivaalin asialistalla arvostus nousee myyntilukujen edelle. lavalle nousee ruotsalainen Switchblade ja lauantaina 23.10. Tuottajasta lopputulos kuulosti Acceptilta. Projektin taustalla on kesäkuussa Ylellä startannut populaarimusiikin teemavuosi, jonka kunniaksi ruudussa pyörii Peter von Baghin Lähikuvassa-rockdokumenttisarja vuodelta 1983. lokakuuta. Syksyn visat järjestetään 20.10., 24.11, ja 15.12. jelmu. Perinteisen musavisailun konventioista irrotaan sen verran, että Populaarimaisterin ykköskaudella on nähty laajennettujen aihepiirien lisäksi erilaisia kysymyksiä aina videovihjeistä väritystehtäviin. Mun mielestä kitarariffejä on ihan perkuleen kiva tehdä", Karjalainen sanoo.
Kickstart täyttää kymmenen vuotta
S Antaako Joose
Jyväskylän syksyiseksi perinteeksi muodostunut Kickstart-sisäfestari viettää kymmenvuotissynttäreitään Lutakossa 7.9. Kun porukka tulee keikalle, ne yllättyy positiivisesti." Kaisa
Vahvoihin riffeihin perustuva hardrock on vielä 2000-luvullakin pääasiassa maskuliinista musiikkia, jossa hiellä kyllästetty testosteroni virtaa pullistelevi-
Yle etsii suomalaisia rock-klassikkoita
Yleisradion Rock-Suomi-äänestys etsii loppuvuoden ajan suomalaista rock-klassikkoa. Valinnan helpottamiseksi Ylen Rock-Suomi-raati on tehnyt biisilistan, joka kattaa kotimaisen rockin merkkiteokset Kotiteollisuudesta Mana Manaan, Hurriganesista Wigwamiin ja CMX:stä PMMP:hen. Haussa on biisi, joka on "kiteyttänyt suomalaisen rockin syvimmän olemuksen". Kolmen päivän aikana Lutakossa nähdään muun muassa Ultramariini, Radiopuhelimet, Joose Keskitalo & Kolmas Maailmanpalo, Pohjolan Ilmari ja Goon. Äänestys liittyy Yle Teemalla marraskuussa nähtävään kymmenosaiseen Rock-Suomi-dokumenttisarjaan, joka nivoo suomalaisen rockmusiikin historiaa laaja-alaisesti yhteen. net/kick start
14
13/10
Keskitalo hanurin raikua Kickstartis sa?
Kun nuoret nätit suomalaistytöt perustavat bändin, lopputuloksena on usein alkeellisesti soittava imagokeskeinen garagerock-viritelmä. Perjantaina 22.10. Viikon mittaisella festivaalilla nähdään ja kuullaan luentoja, työpajoja ja seminaareja indie-tietokonepeleistä elektronisten soittimien rakentamiseen. Rock-Suomi-äänestys jatkuu vuoden loppuun asti. Sigiriya. Tietokilpailu keskittyy kaikkiin popkulttuurin osa-alueisiin. Kotimaisista yhtyeistä möyrimässä ovat Baxter Stockman, Hebosagil ja Demonic Death Judge. www. Seremonioiden molemmille illoille on otettu tänä vuonna ensimmäistä kertaa ulkomaiset pääesiintyjät. Lisäksi Finlaysonin alueella sijaitsevassa TR1-taidehallissa nähdään teemaan sopivia taideteoksia. Lisäksi Suomen kansa on saanut ehdottaa omia suosikkejaan, joista kaksikymmentä on lisätty lopulliseen listaan. lokaluuta. Kuvaan kuuluu myös yllätysvieraita, jotka soittavat itse arvuuteltavan musiikin. Viikko päättyy neljän peräkkäisen illan päätösklubeihin Telakalla ja Klubilla. Enemmistöön ehdokkaista voi tutustua Ylen Elävässä arkistossa. Sarjassa huomioidaan niin punklegendat, indiemiehet kuin poptähdet. www.mansedance.com
Poptietämys koetukselle Turussa
Turussa viime vuonna alkanut Populaarimaisteri-visa siirtyy suuren suosion vuoksi Bar Kukasta Dynamoon. Lisäksi Radio Suomi soittaa äänestettäviä kappaleita sunnuntaisin kello 16.00.
blogit.yle.fi/rock-suomi
pop MediaN arkisto
R Wigwam kisaa suomalaisesta biisiklassikosta.. www.dynamoklubi.com
Mörinää ja pörinää Länsirannikolla
Sludgefestivaali Amplifier Worship järjestetään Turussa 22.23. Viidettä kertaa järjestettävä festivaali siirtyy TVO:n poismenon vuoksi S-Osikselle. Me haluttiin kuitenkin tehdä moniulotteisempia biisejä ja jotain sellaista, mikä kuvastaa meitä parhaiten. Tampereella. Vaikka kvintetti sai alkunsa action rock -boomin kulta-aikana vuonna 2002, kitaristi Kaisa Karjalainen vakuuttaa, että bändin vanhat lapsuudensuosikit AC/ DC ja The Runaways eivät tehneet tilaa trendikkäämmille uutuusbändeille.
Markus paajala
"Uskottavuusongelmia me kohdataan, kun jengi tsiigaa meidän kuvia. ajankohta
MENE ULOS!
Nauska
Tampereella tanssitaan taas
Elektroniseen kulttuuriin keskittyvä ManSEDANse-festivaali järjestetään viidettä kertaa 4.10.10. www.myspace.com/ amplifierworshipfestival
Mötäkän kuningattaret
BARBE-Q-BARBIES halusi debyytilleen AC/DC:n tyylisiä riffejä
Ekstroja ei juurikaan soitettu ja efektit jätettiin pois. Ovatko Barbe-Q-Barbiesin mimmit törmänneet uransa aikana vanhan liiton hardrock-puristeihin, joiden mielestä naiset sopivat lavalle vain puolialastomina häkkitanssijoina. Näyttelyn yhteydessä julkaistaan myös Kolasen uran yhteen kokoava Tähdet tuikkivat Olavi Virrasta Irwiniin -valokuvakirja.
www.laterna.net
alVar kolaNeN
PIrwin Goodman on
Alvar Kolasen kuvassa yhtä hymyä.
tää laskuja joista omakustanneartisti saa kunnian maksella jokaisen itse.Kun se odotettu päivä koittaa, että levy alkaa tuottaakin, kohtaa usein karvas todellisuus: voittoja jaettaessa isokin prosenttiosuus nollasta on ihan sama absoluuttinen luku, kuin se häviävän pieni prosenttiosuus nollasta. Hyvältä kuulostavan levyn, jossa oikeat ihmiset soittavat oikeita instrumentteja, tekeminen maksaa kuitenkin aika paljon. Ovatko Jürgenin asiakkaat vähentyneet. "Tämä on vaan niin perkuleen kivaa", Kaisa sanoo. Esimerkiksi yhteistyö Bad Afro -levy-yhtiön kanssa on loppunut. Vuonna 2009 niitä oli 37. Ja sitten ne vielä seisoi ihan fiiliksissään lavan vieressä läpi meidän keikan. "Eniten uskottavuusongelmia me kohdataan silloin, kun jengi tsiigaa meidän promokuvia", Kaisa hymähtää. Haluan kuitenkin tehdä selväksi, että musiikkiteollisuuden historiaan mahtuu jos jonkinlaista viheltäjää hyväntahtoisista sählääjistä häikäilemättömiin mulkkuihin. Niistäkin lankeaa sadan prosentin siivu. "Tällaista työtä tuskin tekisi, jos haluaisi tienata suuria summia. "Totta kai ulkonäöllä on merkitystä. Ilmeisesti moni on ostanut tämän tarinan, sillä se tulee eri muodoissa vastaan melko usein musiikin tulevaisuutta maalailevissa jutuissa. | tommi.forsstrom@popmedia.fi
kolumni
Forsström
Pienet ja isot paskiaiset
R Sweatmaster teki uusimman levynsä Dig Up the
Knifen Kick Out the Jams! studiossa.
Kick out the jams, motherfuckers!
Barbe-Q-Barbiesia tuottaneen Jürgen Hendlmeierin KICK OUT THE JAMS! -studioon mahtuu niin rutiinia kuin draamaa.
Mervi Vuorela
J
Barbe-Q-Barbiesin debyyttilevy All Over You äänitettiin Jürgen Hendlmeierin omistamassa Kick Out the Jams! -studiossa Helsingin Töölössä. Voin vakuuttaa, että laskukasan alla tulee tasaisin väliajoin toivottua, että joku julma ja sydämetön riistäjä käyttäisi minua hyväkseen ja maksaisi laskut. Kolasen tuotannon spektri ulottuu promokuvista levyjen ja lehtien kansiin sekä Euroviisujen ja Syksyn sävelen kaltaisten viihdemaailman merkkitilaisuuksien ikuistamiseen. Jurgenin mielestä jotkut biisit kuulosti jopa Acceptilta!" Kahdeksan vuotta on pitkä ikä underground-bändille. Pidän Barbe-Q-Barbiesin musiikista ja olen sitä mieltä, että heidän keskinäinen kemiansa ja tyylitajunsa toimivat paremmin kuin monilla miesrokkareilla." Kick Out the Jams! -studiossa työstetään vuosittain noin kymmenen albumia. Puolustelen tässä kolumnissa levyyhtiöitä. Yksi asia jää kuitenkin aina kertomatta: omakustannetoiminnassa artisti joutuu oikeudenmukaisuuden kohteeksi myös laskujen maksamisen hetkenä. Mua ei silloin edes jännittänyt, olin vaan ihan kickseissä", Niki hehkuttaa. Kolasen tunnetuimpia kuvia ovat potretit reppuselkäisestä Tapio Rautavaarasta sekä keski-ikäisestä Olavi Virrasta. Niistä Jürgen äänittää tai miksaa neljä tai viisi, studion toinen vakiokasvo Rami Helin kolmesta neljään. | www.myspace.com/barbeqbarbies
kirjoittaja on rumban kolumnisti, joka soittaa rumpuja ja konsultoi firmoja. Mä en ainakaan näytä nätiltä enää siinä vaiheessa, kun me ollaan hikoiltu tunti lavalla." "Silloin me näytetään ihan Alice Cooperilta", vuonna 2006 bändiin liittynyt solisti Niki Rock komppaa ja jatkaa: "Mun mielestä monet rokkipojat katsoo peiliin paljon enemmän kuin me. "Mutta sitten kun porukka tulee keikalle, ne yllättyy positiivisesti, että ei helvetti, mehän ollaan ihan oikea bändi." Huolitellulla imagolla näyttäisi siis olevan katuuskottavuutta murentava vaikutus. "Sanoisin, että kärsivällisyydelle ja psykologiselle silmälle oli käyttöä. Sekä taloudellisen riskin kantaminen. Meinaan Internetissä yksi tyyppi sanoi, että musabisneksen alamäki onkin tosi hyvä juttu! Kuulemma vuosikausia pyyteettömien artistien työllä katteetta rikastuneet levy-yhtiöt romahtavat ja artisteilla koittaa uusi uljaampi huominen, jossa musiikkimyynnin voitot ohjautuvat vihdoinkin oikeisiin taskuihin. Kuten vanha liiketalouden perusoppi sanoo, kaikki paitsi ydinliiketoiminta kannattaa ulkoistaa. Joka käänteessä joku taho lähet-
I
"Jos levy-yhtiöt olisivat olemassa vain riistääkseen artisteja, ne olisivat kadonneet jo aikoja sitten."
ehdään aluksi yksi asia selväksi: kansallisella tasolla musiikkibisnes on älyttömän pientä nappikauppaa. Näitä funktioita ovat monet luovalle taiteilijasielulle heikosti sopivat toimet, kuten raha-asiat, markkinointi ja brändin rakennus. "Toistaiseksi olemme olleet kiireisiä koko vuoden, mutta koskaan ei tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan."
os uskoisin kaikkea mitä luen, olisin tyyni kuin hindujen lehmä. "Lopputulos on aika raaka ja orgaaninen verrattuna moniin muihin tyttöbändeihin. "Jotkut asiat ovat muuttuneet. Riistosopimukset kylmien liiketaloudellisten entiteettien kanssa ovat historiaa, kun artistit eivät enää ole riippuvaisia verenimijöistä ja voivat alkaa itsenäisesti tekemään omakustannemusiikkia, kaapien vihdoin rahavirroista isommat siivut taskuihinsa. Thee Ultra Bimboosin ja The Flaming Sideburnsin luottomiehen, "action rock -guru" Jürgen Hendlmeierin kanssa työstetty albumi äänitettiin parissa viikossa ilman turhia kikkailuja. Sitten kun levy on valmis, se pitäisi vielä prässätä, markkinoida ja jaella. Yhteistyökumppanit valikoituvat yleensä oman musiikkimaun ja mieltymysten mukaan. Ne panostavat huolella niiden kajaaleihin, huulipuniin ja kaikenmaailman pantteriverkkareihin." Tuskinpa monikaan noista pojista on lämmitellyt W.A.S.P.:ia tai New York Dollsia, kuten Barbe-QBarbies vuosina 2008 ja 2009. Kultalevyllä (10 000 levyä á 20 euroa/kpl) Suomessa saadaan tuotettua kassaan liikevaihtoa (tuloa ennen kuluja ja veroja) sellaiset 200 000 euroa. Nyt buumi on laantunut. Naismuusikoita ei näissä piireissä juuri arvosteta, ellei sitten satu olemaan Lita Fordin tai Kelly Johnsonin kaltainen kitaristinero. Pahimmat koksunokkaiset elostelijat jäivät 1980-luvulle. Olen elänyt jo vuosikymmenen omakustanne-artistin glamoröösiä elämää. Toivottavasti se olisi jatkossa mahdollista muusikoillekin.
13/10
15. Pystyn silti maksamaan laskuni, mikä riittää minulle", Jürgen sanoo. Näistä jälkimmäisiä en edes yritä puolustella, mutta musiikkiaiheisen keskustelun vääristymä ei edistä kenenkään asiaa, joten jonkun pitää nousta unohdettujen hyvisten tueksi.
Tai sitten pelottava hallituksensa kautta osakkeenomistajilleen vastuussa oleva liikeyritys, jossa on pääsääntöisesti töissä ihmisiä, jotka elävät ja hengittävät musiikkia. Näitä "rahasampoja" on Suomessa kymmenissä laskettava määrä. "Oli mahtavaa saada Jürgen tuottajaksi, vaikka se olikin aluksi sitä mieltä, ettei aio enää tuottaa mimmibändejä", Kaisa naurahtaa. Lisäksi hän kuvasi aikansa studiotekniikkaa, elokuvastillejä ja Helsingin muotimaailmaa. Barbe-Q-Barbies Helsingin Backstage Barissa 16.10. Näiden funktioiden tarve ei katoa mihinkään artistin julkaistessa musiikkiaan omakustanteisesti. Kun äänitetyn musiikin liikevaihdon jakautumista tarkastellaan ikävin silmin, levy-yhtiöt on helppo saada näyttämään ahneilta paskiaisilta. "Se toi itseluottamusta, kun kuuli, että W.A.S.P.:in pojat ovat valkanneet meidät lämmittelemään niitä. Muita näyttelyn valokuvissa esiintyviä tähtiä ovat muun muassa Irwin Goodman, Laila Kinnunen ja Pirkko Mannola. Niki kertoo, että levylle haluttiin paljon livesoundia. Kannattaa muistaa, että jos ne olisivat olemassa vain riistääkseen artisteja, ne olisivat kadonneet jo aikoja sitten. Olen kuitenkin saanut tilalle uusia asiakkaita, mutta äänitän yhä myös paljon rock-bändejä." Vaikka musiikkibisneksen nykytilanne on asettanut studiot ahtaalle, Jürgen toivoo, että asiakkaita riittäisi vielä ainakin kymmeneksi vuodeksi. Miten "Barbit" jaksavat edelleen soittaa. Kasvanut itseluottamus paistaa läpi myös BarbeQ-Barbiesin tuoreelta debyyttilevyltä All Over You. Tämä on karkeasti kahden miehen konsulttiyrityksen keskitason vuosiliikevaihto. "Se riittää."
All Over You arvioidaan seuraavassa numerossa. Todellisuudessa tilanne kuitenkin on se, että artistit ovat yksityisyrittäjiä, jotka ulkoistavat itselleen ikävät ja epäsopivat toiminnot ammattilaiselle levy-yhtiölle. tse teen mielelläni musiikkia nollabudjetilla omassa kotistudiossani. Artistin ja levy-yhtiön välistä toimintaa tarkastellaan yleensä siitä lähtökohdasta, että artistit olisivat palkkatyösuhteessa levy-yhtiöön ja levyyhtiöllä täten työnantajan velvollisuudet ja vastuut artistia kohtaan. The Flaming Sideburnsin, Thee Ultra Bimboosin ja Sweatmasterin kanssa työskennellyt Jürgen kertoo äänitysprosessin sujuneen ilman suurempia ongelmia, vaikka mukaan mahtuikin normaalisessiota vähemmän rutiinia ja enemmän draamaa. Jos siis joku on oikeasti Suomessa musiikin kanssa tekemisissä rahan takia, hänellä ei ole järin hyvä laskupää. Näyttely on esillä kirjagalleria Helsingin Kruununhaan Laterna Magicassa 14.10.13.11. Etenkin, jos bändiltä ei löydy omasta takaa kalustoa ja ammattitaitoa tehdä levyä itse. Artistit ovat hyviä yhdessä asiassa: musiikin tekemisessä. Tämäkin summa on kassalla muodostuvaa liikevaihtoa, josta ottaa osansa levyn tuottaneen yrityksen lisäksi jälleenmyyjä, jakelija ja moni muukin taho. Ei kuitenkaan sillä tavalla, että me haluttaisiin näyttää kauniilta, vaan sillä tavalla, että me halutaan näyttää siltä mitä me soitetaan. Pienimmillään se voi olla pieni parinkymmenen kopion "painoksilla" pelaava cd-r-firma tai parhaimmillaan Fonalin, Ektron tai Combat Rock Industryn kaltainen musiikinystävien elämäntyö.
T
Iskelmätaivas tuikkii näyttelyssä
Suomalaisia iskelmälaulajia lajin kulta-aikana kuvanneen Alvar Kolasen töistä on kasattu valokuvanäyttely. Kaiken lisäksi termin "levy-yhtiö" alle kätkeytyy aivan järjetön skaala harmaan eri sävyjä. Runsaasti analogilaitteistoa sisältävä Kick Out the Jams! nousi 2000-luvun alkupuolella useiden garage- ja action rock -bändien lempistudioksi. en otsasuonten, takatukkien ja liian kireiden nahkahousujen lävitse. Mainoskuvaaja Alvar Kolasen (19212007) kennolle ehtivät tallentua lähes kaikki 195070-lukujen iskelmätähdet. Kaisan mukaan Barbe-Q-Barbies ei halua korostaa jäsentensä ulkonäköä, vaan tyylin ja musiikin rinnakkaiseloa
HiHorsen musiikki kun ei iske selvimpään hittisaumaan. kIIToRADALLA
crete Cloudsilta aistii kaikuja samanlaisesta bluesin rajojen venyttämisestä, mistä Kuloniemen yhtye on tunnettu. Trio-kokoonpanon on onneksi aika helppo minimoida kustannukset, jolloin hommaan tulee mielekkyyttä ja jatkuvuutta. Neat Neatin diskografia on toistaiseksi kahden ep:n laajuinen. Meillähän oli pitkään se hankaluus, että olimme liian blues rockväelle ja liian rock bluesväelle, mutta nykyään yleisö on avarakatseisempaa." Creutz työskentelee tutkijana Helsingin yliopistolla ja Kämppi on it-alan töissä, mutta haaveilee täysverisen muusikon urasta. Radiohead, ei vähiten loistavan laulajan vahvan oktaavirekisterin takia." Juise Hytönen Attenzionbands.blogspot.com-sivustolla
KEIKALLA
23.10, Belly, Helsinki
KUUNTELE
www.myspace.com/neatneatmusic
MIIKKA PIrINEN
ILMAN NäITä LeVYJä MeITä eI oLISI
Alice in Chains: Dirt (1993)
1.
"Rujo, koskettava, kuuntelua kestävä ja erittäin vahva kokonaisuus, jossa jokainen biisi pärjää omillaan. Onko edessä raskas vai rattoisa taival. Uskon kyllä, että Hi-Horselle löytyy oma toimintaväylä. Indiebändin soundista tulee mieleen mm. Ranskankielisten biisinnimien taakse kätkeytyy suomenkielistä poppia, jonka soitinarsenaaliin mahdutetaan kaikki mahdollinen laulun vocoder-efektistä haitariin ja mandoliiniin. Siellähän me levyjä pääasiassa myymme, eikä tällainen myynti näy levylistoilla", Kuloniemi tähdentää. Grisin päällekäyvempi kuiskailu ja Rougen slaavilainen intiimi pyörre täydentävät oikein mielenkiintoisen paketin, jonka pohjalta Tapio kadonnut merelle 1719:n jatkotoimenpiteitä tulee seurattua tarkkaan" Ilkka Valpasvuo Desibeli.net-sivustolla
Beck: Odelay (1996)
3.
"Beck kulkee omia teitään, eikä lankea itsestäänselvyyksiin. Tämä kuitenkin tapahtuu jos on tapahtuakseen, sillä Hi-Horse ei halua tehdä musiikkia myyntilukuja vilkuillen. Ilmeisesti he ovat kokeneet, että meillä voisi olla heille jotain annettavaa, ihan kuten mekin ajattelemme heistä", Kuloniemi kuvailee. Muusikot tutustuivat, kun Creutz ja Kämppi ujuttautuivat Kuloniemen juttusille Helsingin Kuudennella linjalla Honey B & the T-Bonesin keikan jälkeen. Hittibiisin tekeminen voi olla helpompaa kuin hyvän biisin tekeminen", Creutz tokaisee.
Concrete Clouds on arvioitu sivulla 36. Sydän, sydän -yhteyden selittää myös se, että yhtyeestä soolouralle lähtenyt Tuomas Skopa on auttanut Laakkosta studiotyössä, taustalauluissa sekä mandoliinin ja pianon soitossa.
SANOTTUA
"Pientä äkkivääryyttä on ehkä ilmassa, mutta totuus on herkkää ja intiimiä lauluntekijäkamaa. Ei siis ole yllätys, että Neat Neat on nimennyt molemmat edellä mainitut yhtyeet esikuvikseen. Se ei ole kovin vaativaa. Harmonian ja disharmonian välimaastossa kulkevissa tarinoissa on poikkeuksellisen voimakas lataus."
Tapio kadonnut merelle 1719
Tricky: Maxinquaye (1995)
2.
"Ennakkoluuloton ja rajoja rikkova ysäriyllätys, joka avarsi näkökulmia. Hi-Horse on lahjakas bändi, jolla on paljon omia ideoita. Biiseissä on kannanottoja, jotka monesti jäävät levyn cooliuden takia kuuntelijoilta huomaamatta. Musiikissa kuuluu vahvasti Musen ja Radioheadin perintö, eikä vähiten siksi, että laulaja-kosketinsoittaja Otto Eklundin falsetti muistuttaa vuoroin Thom Yorkea ja Matt Bellamya. Myöhemmin bändit ovat konsertoineet yhdessä, ja Creutz on saanut Aija Puurtiselta alias Honey B:ltä lauluopetusta. Hi-Horselle onkin ihan mahdollinen skenaario, että bändin ura noudattaa Honey B & the T-Bonesin esimerkkiä: kollegoilta ja omalta fanikannalta tulee arvostusta, mutta myyntimenestys jää laimeaksi. Levyn läpi kantaa jännitteinen ilmapiiri, mutta se on samalla rytmillisesti leikkisä."
Janne Laakkosen sooloprojekti Tapio kadonnut merelle 1719 on hämmentävimpiä suomalaisia lauluntekijätapauksia aikoihin. Esan kitaransoittoa kuullaan useilla Concrete Cloudsin kappaleilla. "On tietenkin totta, että monet väsyvät, jos joutuvat hoitamaan bändiä ja tekemään muutakin työtä samaan aikaan. Oman aikansa kuvana levy edustaa 1990-luvulla koettua murrosvaihetta. Odelayn roots-pohjainen groovaava crossover on täynnä useita mausteita: rupua ja väriä löytyy, ja uusia ulottuvuuksia avautuu vielä vuosienkin kuuntelun jälkeen."
KEIKALLA:
3.12, Torvi, Lahti
KUUNTELE:
www.myspace.com/tapiokadonnutmerelle1719
13/10
19. Mitä Kuloniemi ajattelee mahdollisuudesta, että HiHorse kulkisi samoja latuja kuin hänen yhtyeensä. Lopputulos kuulostaa milloin Sydän, sydämen vinorockilta, milloin doom metalilta ja milloin Pariisin kevään tyyliseltä popilta. "No, ensinnäkin mainitsemasi kaupallinen menestys näkyy Honey B & the T-Bonesilla paremmin keikoilla. www.hihorsemusic.com
hELEN KOrPAK
Neat Neat
Helsingissä keväällä 2009 perustettu Neat Neat on nelihenkinen eeppistä vaihtoehtorockia soittava yhtye. Näistä tuoreempi, kesäkuussa julkaistu Sealife, on ladattavissa ilmaiseksi bändin nettisivuilta.
SANOTTUA
"Neat Neat on todella kova. "Helpon hitin formaatin tietävät kaikki, jotka ovat olleet musabisneksessä vähän aikaa. Molemmat bändit ovat lisäksi trioja, mikä sekin alleviivaa yhtymäkohtia. "Ei pidä ymmärtää tätä väärin jonkinlaiseksi opettaja-oppilas-suhteeksi
· Ennen Yötä lauloi ja soitti kitaraa Appendixyhtyeessä. · Levyttänyt soololevyt Voima (2000) ja Maailma on kaunis (2010). Palkinnon arvo oli 10 000 euroa. Yöyhtyeen laulaja ja ainoa alkuperäisjäsen. Syntyjään porilainen, mutta asunut Tampereella vuodesta 1986. Toiminut myös taksikuskina ja siivousfirman työnjohtajana. Viimeksi mainittu on Porin Ässien kannatuslaulu.
20
13/10. Valitsijana toimi Juhani Merimaa, jonka perusteluiden mukaan Lindholm on jättänyt pysyvän jäljen maamme iskelmäkenttään. k&v
hArrI hINKKA
keNeSTä kYSe
· Olli Ilari Lindholm, syntynyt vuonna 1964. · Voitti Iskelmä-Finlandia -palkinnon vuonna 2008. · Laulaa Pikku G:n Suora Lähetys -levyn (2004) kappaleessa Jake sekä Nuoret Vihaiset Miehet -yhtyeen kappaleessa Patasydän. · Kirjoittanut yhdessä Ilpo Rantasen kanssa elämäkertakirjan Yhden Yön tarina (2003)
Hän aloit ti uhkapelit aikoinaan 20 eu rolla. Laulaja-näyttelijä Jimi Pääkallon mukaan Suomessa voi olla listaykkönen ja silti joutua elämään työttömyyskorvauksilla. Molemmat bändit vannovat keikkailun nimeen. Parhaimmillaan pelikassas sani on ollut yli 40 000 dollaria, nyt valitetta vasti taas vähemmän."
U
Huumeet
Uniklubi perui keikkoja ke sällä 2006 Jussin ääniongel mien vuoksi, mutta mikä olikaan peruutuksien to dellinen syy. Niistä on tullut sinkkujen B-puolia." Aki Tykki
"Totta. Musiikki on universaali kieli", Aki hymyilee.
Uniklubin Kultakalat on arvioitu sivulla 35. Ekojen sinkkujen aikaan otin loparit töistä. "Se meni hujauksessa. Itse elän uniklubia 24 tuntia vuorokaudessa." Dingo, Neljä ruusua, Sielun veljet ja Eppu Normaali yrittivät aikoinaan maailmalle laulamalla englanniksi, mutta Uniklubi ja Happoradio ovat löytäneet ulkomaisia faneja äidinkielellään. Olen kyllä yrittänyt. Silloin miksaaja kehui, että lau loin keikoilla paremmin kuin koskaan!"
13/10
23. Olisiko sellaista seksivideota olemassa Uniklubilla tai Happo radiolla. Karua. Kuulostaa järkevältä." niklubin uusi albumi Kultakalat ilmestyi syyskuussa ja Happoradion Puolimieli tulee ulos lokakuussa. Sitten mentiin tä niitä ulkomaisia ylipäätään on." "Tampereellekin on moni muuttanut ulkomailta ihan vain siksi, että täällä on niin hyvää musaa", Jussi päivittelee. "Tavastialle päästään kuitenkin, se on ihan kiva", Jussi toppuuttelee. Molemmat yhtyeet ovat yrittäneet uusiutua jollakin tavoin. Oho! Tykin Akistako uusi Irwin vai Pate. Miten. Kuvasin läpällä si tä touhua sen mimmin kameralla, kunnes sii tä loppui akku! Eli se pätkä jäi sinne kame raan! Jengi oli ihan paskana! Eli sellainen pät kä on kuvattu. "Tämä on näitä pieniä juttuja, mistä tulee hyvä fiilis. "Sitä se teettää, kun pitäisi elää kuin rocktähti ja vetää samaan aikaan korkeal ta ja kovaa. "Viime kiertueella olin kuusi viik koa juomatta. Kaikki haastattelut ja biisien tekemiset tulevat sille välille. "Emme ole olleet Provinssirockissakaan, ja ymmärrän sen. Onko Suomessa bändejä, joissa kukaan ei käy päivätöissä?" "Apulaisopettajana toimiva rumpalimme käy ainoana meistä töissä", jatkaa Uniklubin Jussi. www.uniklubi.net | www.happoradio.net
Alkoholi
"Onneksi emme nousseet suo situiksi aiemmin, silloin vii na olisi voinut koitua turmi oksi myös minulle", Hap poradion laulaja tunnustaa. "Suomestahan ei ole tainnut vielä tulla jon kun julkkiksen vuota maa pornovideota, kuten ulkomailla", Aki miettii. Enää ei ole ongelmia", sanoo Selo. Mutta Juhani Merimaata en", Aki ihmettelee. Jos tätä ajattelee työnä, mistä saa rahaa, ei homma toimi. Joten kun elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen vähättelee suomalaisen musiikkiviennin arvoa, unohtuu mieheltä, kuinka paljon suomalaiseen musiikkiin kohdistuva mielenkiinto tuottaa maahamme positiivista huomiota ja rockturismia. "Happoradion aloittaessa opiskelin ja olin varastomiehenä. "Siksi hän päätti hoitaa bändin asioita päivittäin kello 10-15. Uniklubi on keikkaillut Tsekeissä ja Itävallassa, ja Tavastiallekin tulee yleensä kolmisenkymmentä ulkomaalaista fania. No, Uniklubi on pyrkinyt tekemään rehellisen rocklevyn, ja Happoradio yrittää puolestaan tehdä kaiken monimutkaisemmin. "Ei niitä montaa ole, mutta on ihmeellistä, etAki Tykki on ansioitunut net tipokerin pelaaja. "Fanit jopa kääntävät niitä sanoituksia!" Jussi hörähtää. Miehiä mietityttää, miksi Uniklubi ja Happoradio eivät koskaan ole esiintyneet suomirockin suurimmissa kokoontumisajoissa, Ruisrockissa tai Ankkarockissa. Sellaiset bändit tuskin pysyvät pystyssä. Ainakin toistaiseksi. Väittäisin, että biisintekijät voivat elää ihan mukavasti Suomessa, mutta kyllä meilläkin rumpali ja basisti käyvät päivätöissä. "Siellä voisi keskittyä musiikin tekoon paremmin. Puskaradio laulaa ulkomaisilla foorumeilla, kun HIMin, Negativen ja The Rasmuksen ihailijat mainostavat Uniklubia toisilleen. Aki ja Jussi ovat onnellisessa asemassa, sillä he elättävät itsensä musiikilla. Kotona on muita häiriötekijöitä, kuten Playstation 3!" "Herra Ylpöllähän meni hermot siihen, kuinka tässä hommassa on aina töissä", Aki kertoo kollegastaan. "Äänen kanssa oli aikoi naan ongelmia, mutta nyt olen oppinut nukkumaan ja ottamaan rau hallisemmin keikoilla. Tutkin aihetta hie man enemmän, kunnes investoin pe liin toiset 20 euroa. Sil loin tajusin, ettei pokeri ole tuuripeli. voiko suomipoppari yhä kohauttaa?
"Mitä enemmän nostatte kohua, sitä enemmän lapsenne rakastaa mua", uhosi Eppu Normaali vuonna 1978 kappaleessaan Rääväsuita ei haluta Suomeen. Kun Tehosekoittimen Otto ryhtyi rocktähdestä runoilijaksi, hänellä ei ollut enää varaa asunnon sähköihin. Tuli kiitosta kavereilta", Jus si paljastaa. Muun ajan hän on poissa töistä. "Hyvä kun vihjaisit sen tässä näin, niin ei köhän se jostain löydy!", Aki nauraa.
Uhkapeli
"Itsekin ajattelin mennä treenikämpälle läppärin kanssa", Jussi myöntää. "Mutta ole yksi vuosi ilman levyjä tai keikkaa, niin tulot ovat yhtäkkiä nolla. Toivottavasti vastedeskin." "Jos Uniklubi vetää viiden vuoden päästä Ankkarockissa, niin Merimaa joutuu maksamaan vitusti enemmän!" "Happoradio ei tule saatana enää!" "Olisi vitun mulkku ottanut meidät silloin aikanaan!" miehet hekottelevat. ulosottoon. "Me muut kärvistellään ja viedään pulloja kauppaan. Kyllähän sitä pärjää, mutta me keikkaillaankin aika paljon. "Meilläkin on venäläisiä, espanjalaisia ja saksalaisia faneja", Aki hämmästelee. Kokaiini ja väärä laulutekniikka ovat paha yhdistelmä!"
"Hitti ei synny väkisin. Se ei onnistu, että tehtäisiin väkisin levy, jotta joku saisi maksettua vuokransa. Pikkuhiljaa on selvitty", sanoo Aki. Miten kohun aiheuttaminen onnistuu muusikolta Suomessa vuonna 2010. Happoradion Puolimieli arvioidaan seuraavassa numerossa. "Meillä oli vuosia sitten hotellissa jatkot, missä joku mimmi touhusi. Kuinka moneen seuraavaan aiheeseen keltainen lehdistö tarttuu?
Nalle Österman
Porno
Uniklubin Jussi Selon ja Happo radion Aki Tykin mukaan porno on inspiroivaa sävellystyössä
tai älä, oli siinä vähän muutakin", Simon kiemurtelee. Kerron heti alkuun, etten aio kysyä mitään bändin yli kolmen vuoden hiljaiselosta tai kakkosalbumin synnytystuskista. Näin lohikäärmeitä ja värejä ja spiraaliportaita. Tai siitä venäläisestä, joka kuoli Suomessa saunaan?" Ei nyt ihan, mutta aloitetaan klassikko-kysymyksellä: uusi levynne Surfing the Void on vihdoin ulkona, miltä nyt tuntuu. Tästä tulee hieno haastattelu! Voidaanko puhua vaikka siitä, että olemme sinkkuja. Albumin teemoina ovat edellisen levyn lailla astronomia, spirituaalisuus ja shamanismi. Henkisesti parantuneet humoristit
Kolmen nuoren lontoolaiskundin muodostama KLAXoNs ja yhtyeen esikoislevy Myths of the Near Future olivat vuonna 2007 hetken aikaa parasta, mitä musiikkimaailma oli kuullut. Klaxonsin lisäksi muun muassa Devendra Banhart vannoo ayahuascan nimeen. Suurin inspiraatio tuli Daniel Pinchbeckiltä, kuuluisalta yhdysvaltalaiselta science fiction -kirjailijalta. "Vuosi sitten minä ja Jamie matkustimme Pinchbeckin kutsusta New Yorkiin, jossa osallistuimme tähän henkiparannus-seremoniaan. Itse asiassa tekstasin Jamesille juuri eilen illalla, että rakastan levyä. Ja ilman
T
Simonin ja Jamien (Reynolds, basisti) puhdistautumisrituaalia koko levyä ei ehkä olisi olemassa." Millaista puhdistautumisrituaalia. Vain pari kappaletta kymmenestä kertoo jostain muusta kuin tähtimatkailusta. Söimme Perun viidakosta tuotua uutetta, joka panee ensin oksentamaan rajusti ja vie sitten uskomattomalle spirituaaliselle matkalle itseesi. Sitten tulivat musasnobit. Nu rave teilattiin aivopieruksi ja glowstick-bileet päättyivät. Termi lepää edelleen haudassa, mutta Klaxons on palannut nelimiehiseksi kasvaneena.
Maria Kivimaa, Lontoo
apaan Klaxonsin laulaja-kosketinsoittaja James Rightonin ja kitaristi Simon Taylor-Daviesin soholaisen yksityisklubin kellarissa. Rohto onkin nimetty jo uudeksi indie-huumeeksi. Olemme äärimmäisen tyytyväisiä. Tuon jälkeen lukkomme aukesivat. Onko tämä markkinointikikka vai onko bändi lopulta oikeasti hurahtanut uskoon. "Höh, ei tämä ole mitään markkinointia. "Täydellistä. Tämä tarkoittaa, että miehet ovat jauhaneet samaa kakkaa kyynisten journalistien kanssa jo viitisen tuntia. Tänään on yhtyeen virallinen pressipäivä. Muun muassa Kornin ja Slipknotin kanssa työskennellyt tuottaja oli Surfing the Void -palapelin viimeinen, puuttuva pala.
24
13/10. Se oli oikeasti hengellinen ja puhdistava kokemus." Henkiparannus-seremonia ei ole kiertoilmaisu psykedeelisille huumeille, vaan Klaxonsin muusikoiden mukaan "muinainen parannusrohto". Perulaisen uutteen nimi on ayahuasca, ja seremonioihin voi osallistua parilla sadalla dollarilla New Yorkin lisäksi esimerkiksi Hollannissa. "Kuin ylpeästä isästä. Näytä viestini... Ehkä 2010-luku on uusi 1960-luku?
S
hamanismiherätyksen ohella Klaxonsin luomistyöhön on vaikuttanut Ross Robinson. Minun ja Jamien välillä ollut jännite ja kränä katosivat
Olen päässyt lähes 20-minuttisen haastattelun loppuun sanomatta ääneen sanoja nu ja rave. Miksi kakkoslevy Surfing the Void julkaistaan vasta nyt?
Maria Kivimaa
Klaxonsin kakkosalbumin tekoa on seurattu mediassa ilkkuen ja ylidramatisoiden. Yhtye on itse jo läpeensä kyllästynyt korjailemaan vääriä luuloja. Aika hyvä, eikö?" Simon virnistää. Musiikillisia vaikutteita kundit eivät myönnä ottaneensa mistään. "Hauskanpito on aina ollut ja tulee olemaan olennainen osa yhtyettämme. Klaxons muutti Los Angelesiin Robinsonin luokse lähes puoleksi vuodeksi, pusersi ulos Surfing The Voidin ja Polydor näytti levylle vihreää valoa. Kävimme aamulenkeillä ja menimme illalla kymmeneltä nukkumaan." Tervehenkistä yhtyeeltä, joka oli aiemmin tunnettu tavastaan tyhjentää viskipullot jo ennen keikkaa. Itse asiassa toivon, että olisimme juhlineet vielä enemmän, kun olimme nuorempia ja juuri ponnah-
"Tästä tulee hieno haastattelu! Voidaanko puhua vaikka siitä, että olemme sinkkuja. "Ei! Mutta isommaksi kyllä. Hän todella sai meidät tajuamaan, mistä tässä on oikein kyse. Loivathan he esikoisalbumillaan kokonaan uuden genren. Bändi palasi kiltisti kirjoituspöydän ääreen. Klaxonsin kakkosalbumi on kuitenkin saanut yllättyneen myönteisiäkin arvioita, pitkin hampain tosin. Keskustelimme paljon, emme niinkään musiikista vaan elämästä yleensä. Tai siitä venäläisestä, joka kuoli Suomessa saunaan?"
taneet suosioon. | www.klaxons.net
Mikä Klaxonsia vaivaa?
Mitä Mercury-palkittu brittiyhtye on tehnyt viime vuodet. Näin kaikki kuitenkin tapahtui: Mercury-palkinnon vuonna 2007 voittaneen Myths of the Near Future -debyytin jälkeen bändi vietti huuruista aikaa Ranskan maaseudulla, kunnes palasi uuden materiaalin kanssa Lontooseen levyttämään. "Panimme levyn kasaan Rossin kenkälaatikon kokoisella kotistudiolla Los Angelesissa. Paras oli erään japanilaisen toimittajan toteamus, että olemme kuin silta Animal Collectiven ja Lady Gagan välillä. Eli yhdistämme räikeän show-meiningin ja vakavan musiikinteon. Ehdotan uuden levyn sijoittuvan jonnekin The Smashing Pumpkinsin, LCD Soundsystemin, Sleigh Bellsin ja Pains of Being Pure at Heartin risteykseen. "Nu rave volume 2, tietenkin!" James heittää.
Surfing the Void on arvioitu sivulla 39. Levytyksen aikana matkan varrelle jäi parikin tuottajaa. Levy oli jo valmis, kun julkisuuteen levisi juoruja siitä, kuinka levy-yhtiö Polydor olisi teilannut materiaalin liian synkkänä ja kokeellisena. Nythän Steffan (Halperin, noin 165-senttinen linnunluinen rumpali) on virallisestikin osa bändiä." Ja sitten ihan vakavasti. Mikähän uusi musiikkilaji syntyy Surfing the Voidista. Monen muun yhtyeen suusta tämä kuulostaisi pajunköydeltä, mutta piti niistä tai ei, Klaxonsin äänimaailma ja maneerit ovat edelleen ainutlaatuisia. Yhtye myön-
tää nyt itsekin, ettei levy ollut ihan parasta Klaxonsia. Ai mitä ajattelen, kun katson taaksepäin pikku-Klaxonsia. Kesällä 2009 yhtye törmäsi Glastonburyn festivaalilla tuottaja Ross Robinsoniin, joka ehdotti yhteistyötä. Saan pojilta suosionosoitukset, seisaaltaan. Toivon myös, että olisin aloittanut ryppyvoiteen käytön aikaisemmin", 28-vuotias Simon veistelee. Yhtyeen uusi soundi on astetta rockimpi, hivenen voimakkaampi, piirun verran hallitumpi ja silti tutun mielipuolinen. Alkuvuodesta voi odottaa mielenkiintoisia hetkiä, kun levyn surullisenkuuluisa ensimmäinenkin versio näkee päivänvalon. Kriitikot pitävät harvoin yhtyeistä, jotka pitävät hauskaa tai eivät ota itseään riittävän vakavasti. Luvassa on kuulemma kokeellista, tummaa ja folk-henkistä ambientfiilistelyä.
S Surfing the Voidin tuottanut Ross Robinson on tuottanut myös Kornia, Sepulturaa,
Slipknotia sekä The Curea.. Onko Klaxons kasvanut aikuiseksi. Pelkkää hyvää. "Vaikuttavaa! Toiseksi paras kuulemamme luonnehdinta tähän saakka
Miksi. Ulual Yyn aikainen Islaja voi syyttää itseään, sillä tuon levyn kansikuvilla hän tavallaan kerjäsi verta nenästään. "Mä toivoisin jo pääseväni pois tuosta skenestä. Mua promotaan yhä akustisena folkmuusikkona kirottu Wikipedia! mutta toisaalta se antaa mulle uuden levyn kanssa eräänlaisen etulyöntiaseman. ISLAJA vihaa termiä "metsäfolk". Toi termi on täysin jenkkien keksimä", Islaja tuskastelee. Rajoittamaan sitä, millä ei ole rajoja. Jälleen yksi termi jäsentämään sitä mitä ei voi jäsentää. Lumisessa metsässä jonkunlaisessa etnisessä koltussa kyykistelevä hahmo liippaa vaarallisen läheltä folkin kliseitä. Ja toisaalta, ei se ole edes mikään skene. Kun haastattelin Merja Kokkosta alias Islajaa edellislevyn Ulual Yyn (2007) aikoihin, hän kävi heti metsäfolk-termin kimppuun ja repi sen palasiksi. Kuten mikä tahansa genre, se on syntynyt pitkälti pr-ihmisten ja toimittajien päissä. Se on käynyt vähän ahtaaksi. Mitä ei pitäisi jäsentää. Tänään, kirpeässä syysilmassa tapahtuvissa lehtikuvauksissa Islaja
26
13/10. Ymmärtäähän sen, sillä Islajan uudella Keraaminen pää -levyllä ei ole mitään tekemistä metsän kanssa. Saati sitten folkin.
Teksti: Jean Ramsay Kuvat: Markus Paajala
uistan Islajan ärsyyntymisen. Vihaa sitä niin paljon, ettei suostu Rumban kuvausten aikana menemään lähellekään yhtään puuta tai edes oksaa
Kappalerakenteiden järjestelyä, paikoitellen aika rankkaa sellaista", Islaja kertoo. Jos on jossain ihan yksin ja peloissaan, niin jos katsoo peiliin, se kyllä lohduttaa", sanoo Islaja ja puhkeaa jälleen nauruun.
Keraaminen pää arvioitiin edellisessä numerossa. Peili ei ole enää aiemmilta levyiltä tuttu leikittelyn ja hämmentämisen väline, vaan pelottava kylmä todistaja. Se on yhteys johonkin toiseen ulottuvuuteen, enkä nyt tarkoita henkimaailmaa, vaan pikemminkin tämän lihallisen todellisuuden ulkopuolelle. "Mä en ole minkään soittimen suvereeni hallitsija, paitsi ehkä pianoa osaan soittaa ja laulaa samaan aikaan, mutta en halua mennä siihenkään. "Se peilikuva on suuri yksinäisyyden symboli, mutta myös lohduttava. Suurin osa siitä on äänitetty kotona Roihuvuoressa. "Peilikuvassa on jotain samaa. Mulla oli alunperin ideana, että kansikuva on kreikkalaistyylinen pää piirroksena, mutta se ei ollut tarpeeksi läsnä. Lontoo, Pariisi, New York, liian kalliita minulle", Islaja huokaisee. Leinonen vierailee kappaleessa Ajanlaskun Aatto eräänlaisena kreikkalaisen draaman kuorona. On toki ihanaa ja romanttista ajatella, että sille olisi ollut taiteellisia syitä, mutta todellisuudessa syy oli taloudellinen. Jo matkustat, eikä lähelläsi ole tuttuja, niin katso kuule peiliin! Siellä se on, paras kaveri tai pahin vihamies. Suurkaupunki kuuluu levyssä, tai niin ainakin voisi luulla. Se on tosi poikkeuksellista."
A
I
slajan Berliiniin muuttamisen syy ei ole pelkästään taiteellinen tai se, että "jotkut asiat vain loksahtavat paikoilleen". Se vaihe oli kuitenkin enemmän editointia. "Jännää sikäli, että ihan muutamia ääniä lukuun ottamatta levystä ei ole tehty mitään muuta Berliinissä kuin miksaus. Islaja puhuu haltioituneena siitä, miten siellä oli aikaa tuijotella merelle, olla elitistisen irrallaan ja eristyneenä kaikesta. Berliini valikoitui siinä. Alusta asti mukana ollut Jukka Räisänen ei kuulu enää aktiivisesti Islajan keikkakokoonpanoon. Katsoo sen keraamisen pään ohi. "Se, että on poissa ja tulee takaisin antaa uuden mahdollisuuden suhtautua materiaaliin. Sitten on juttuja, mitä tein läppärillä Hong Kongissa. | www.islaja.com
13/10
29. Sellaista rihmaa, joka liittyy elimellisesti matkusteluuni. Sampleriin siirtymisen Islaja sanoo johtuvan yksinkertaisesti siitä syystä, että hänen on pakko korvata Räisenen jollain tavalla. Kiinnostavaahan siinä oli, että ainoa asia mikä mulla oli mukana Suomesta oli mun kieli. Tosi hyvä jos sitä osaa soittaa, mutta muuten se olisi aika kliseinen", maalailee Islaja vaihtoehtojaan.
"Peili on yhteys johonkin toiseen ulottuvuuteen, enkä nyt tarkoita henkimaailmaa, vaan pikemminkin tämän lihallisen todellisuuden ulkopuolelle."
vaan on halvin paikka kiinnostavista suurkaupungeista. Oma fyysinen olemus, joka tuntuu vieraalta, jonka peilikuvaa ei tunnista. Toki on paljon hauskempi soittaa toisen kanssa, ja dynamiikka lavalla on silloin paljon antoisampi", Islaja miettii. "Mulla oli halua lähteä jonnekin. Musta olisi äärettömän rajoittavaa harventaa kaikkea sitä rönsyilevää äänimurattia yhteen instrumenttiin. Se on sellainen arjen ihme, jonka ihmiset ohittavat aivan liian helposti. Ei kuitenkaan perinteisessä mielessä, sillä ero on entisen Islajan ja uuden minän välillä sekä hänen entisen kotikaupunkinsa Helsingin ja nykyisen Berliinin välillä. Jos jää tuijottamaan omaa peilikuvaansa silmiin, niin eihän siinä katso pelkästään itseään, vaan koko olemassaoloaan. Sillä mä sitten sepustelin juttuja, vaikka kaikki ympärillä puhuivat kiinaa", hän keventää hymyillen. Tällä levyllä Jukan rooli on isoin mitä se on koskaan ollut, sovittajana ja soittajana myös. Tosi monen biisin kohdalla oli niin, että sanoja oli niin paljon, että biisistä piti tehdä pidempi. see ne omien lähtökohtiensa mukaan, mutta tosi usein niihin saattaa liittyä joku vahva juttu, jota olen kelannut pitkään", Islaja pohtii. "Uuden levyn tekijätiedoissa lukee Jukka Räisänen. Islajaa kiehtoo, miten näennäisesti elottomilla asioilla voisi olla jotain tunne-elämää tai tietoisuutta. Islaja esiintyi ensimmäistä kertaa yksin tämän syksyn Suomen ja Iso-Britannian keikoilla. Teema tulee vastaan ehkä levyn karmivimmalla kappaleella Ihmispuku. Eräs selkeä ero entiseen on se, että Islaja ei ole enää kaksi ihmistä. Myös kitara olisi aika väsynyt ratkaisu. Se
iemmilla levyillä usein esiintynyt peili-teema löytyy tältäkin levyltä. Identiteetti samanaikaisesti vahvistuu ja murenee", Islaja analysoi. Jotenkin hyvin todellinen siinä kolmiulotteisuudessaan", Islaja pohtii. Kuten kipsisellä päällä. "Pääveistos on musta todella hämmentävä, sillä sehän on ihmisen pää. Jukasta oli iso apu levyn sovittamisessa. Toisaalta nyt mulla on sellainen elämäntilanne, että siihen sopii itsenäisyys ja yksinäisyys. Toi kuva, taiteilijan itsensä ottama (osoittaa itseään), on siitä mielenkiintoinen, että se on samaan aikaan sekä poissa että läsnä", hän sanoo vakavana. Keraaminen pää kuulostaa erolevyltä. "Kyllä se on kahlitsevaa, että mulla on edessäni joku laite (sampleri), jota mun pitää painaa oikeaan aikaan. Juttuja keriytyi auki, tai kerityi kiinni. Islaja kertoo, että myös muusikkokaveri Ville Leinonen kuuli levyllä myös Berliiniä. "Tämä oli mulle ensimmäinen levy, mille mun ei pitänyt keksiä sanoja ihan vaan siksi, ettei tarvitsisi laulaa vokaaleja. Livekokonpanossa me ei enää soiteta yhdessä, koska me asutaan eri maissa", Islaja tähdentää. Jossain vaiheessa ihminen on niin vanha, ettei perheen tai työn takia liiku mihinkään, ja siinä sitten oot", Islaja vakavoituu. Lause "mitä tehdä kun peilistä katsoo aivan väärä henkilö / mutta peilin taaksekaan ei näe?" on pelottava, sillä se tuntuu kertovan jonkunlaisesta persoonallisuuden pirstoutumisesta, miltei mielisairaasta tilasta. Muutaman kappaleen syntyhistoria johtaa Afrikan Beniniin, Grand Pogon taiteilijaresidenssiin. Hyvin pitkällehän mun matkustelu on ollut todellisuuspakoa Suomesta. "Ehkä mä halusin olla romanttinen yksinäinen hahmo, vaikken mä tosiaan aina ollut yksin. "Se ihmispuku on kuin keraaminen pää
Synkeydestään tunnettu Yrjänäkin laulaa kuin näkisi auringon kajastavan pilven raosta pitkän pimeyden jälkeen. Rauhallinen nimikappale Iäti soi tunnelmallisesti kuin Aura kuusitoista vuotta sitten. Levyn erikoisin piirre on sen loppua kohti kasvava optimistisuus. Kaikki vuoden 1994 jälkeen julkaistut CMX-levyt ovat myyneet kultaa. Tämä ei tarkoita, etteikö albumilta löytyisi hienoja hetkiä. Keskitempoinen, tyylikkäällä kitarariffillä koristeltu Totenmann on sekin mainio synkistely hieman Vainajalan (1998) hengessä. CMX:llä ei ole ollut enää aikoihin mitään saavutettavaa, mitä kaupalliseen menestykseen tulee. Vaikutusvaltaakin yhtyeeltä löytyy. Ei tästä vielä uskoon tule, mutta onhan sitä eläkkeellä sitten aikaa." Mervi Vuorela Rumbassa 21/05
30
13/10
kuten Rautakantele (1995), Dinosaurus Stereophonicus (2000) ja Aion. Kenties outouden ja raivokkuuden puute aiheuttaa sen, että Iäti tuntuu valjulta. Pätevään rocklevyyn kylläkin. Lauluista puuttuu kuitenkin se mystiikka, mikä antaa CMX:n lauluille viimeisen silauksen. Kokonaissoundi on muhkea ja rosoinen, stereokuva täynnä muttei tukossa. Epäilyt osoittautuvat todeksi: Iäti ei kertaakaan ylly härnäämään kuulijaa äärimmäisyyksillä tai häkellyttävillä sovitusratkaisuilla. arviot
KERTTu MALInEn
tätä ennen Kollegat
Lukijaäänestysten vakiovoittajan uusimmat levyt eivät ole kirvoittaneet Rumba-kriitikkoja ylisanoihin.
Talvikuningas (2007)
II
"Kaikesta huolimatta Talvikuninkaassa on outoa vetovoimaa, ja sen minkä teos yksioikoisuudessaan häviää, se voittaa yhtenäisyydessä. Nyt kunnianhimoista Talvikuningas-scifi-eeposta (2007) seuraa taas mutkaton albumi vailla kummempia kommervenkkejä. CMX:n katalogi tuntuu menevän "joka toinen"-periaatteella. Hyvänkin kokin ruoka tuottaa pettymyksen, jos salainen ainesosa uupuu. Tällä kertaa teemana lienee kurjuuden ja koettelemustenkin jälkeen elävä toiveikkuus. Edellä mainittu Kappaleina on komea biisi, jolla Yrjänä sylkee suustaan täyslaidallisen tulta ja tulikiveä. Ennakkoon esitelty singlebiisi Sateenkaaren pää antoi vihiä totuttua suoraviivaisemmasta CMX:stä. Ilmavien kitaroiden kuljettama Auringon kultainen kaupunki voisi olla U2:n uusilta levyiltä, ja albumin vihaisempaan laitaan kuuluva Kappaleina pysyy kaukana bändin suosimista hc-kierroksista. Sille ei olla saatu taltioitua samanlaista yhtenäistä jännitettä kuin bändin parhaille tuotoksille, kuten pahuuden olemusta ruotineelle Aionille (2003). Orkesterin katalogissa radioystävällistä rocklevyä on seurannut tuplalevyllinen progea tai kunnianhimoinen scifi-eepos. Yrjänän asema maamme virallisena viisaana miehenä, jolta valtamedia kysyy mielipidettä milloin mistäkin. Tästä pitävät huolen kitaristi Janne Halmkronan A&Rpesti Sony Musicissa sekä A.W. Näiden välissä julkaistut Discopolis (1996), Isohaara (2002) ja Pedot (2005) ovat jääneet haaleiksi välitöiksi. Saku Schildt
tUoMIo
· Yhtye uskaltaa yhä kokeilla uusia ideoita · Kappaleet parhaimmillaan erinomaisia · Tunnelmaltaan laimeampi kuin bändin parhaat tuotokset · Kokonaisuus jää hajanaiseksi. Vaikka yksikään levyn kahdestatoista osasta ei nouse yhtyeen tuotannon parhaimmistoon, väjäämättömästi eteenpäin vyöryvä albumimöhkäle kuulostaa yksinkertaisesti siltä, että CMX:n oli pakko tehdä se." Ville Aalto Rumbassa 15/07
Murheellisten valoisampi puoli
CMX
Iäti
EMI
III
CMX tarjoilee scifi-oopperan jälkeen toivonkipinää synkeään syksyyn. Isojen festivaalien päälavat ovat bändille ilmoitusluontoinen asia. Vai onkohan yksikään toinen. Suursuosioon liityy myös bändin sympaattisin piirre: se ei ole koskaan suostunut jämähtämään uomiinsa ja kierrättämään hyviksi havaittuja hittilevyjensä ideoita. Hyvä aihio, mutta musiikillisiin sankaritekoihin se ei bändiä yllytä. Iäti jatkaa trendiä ja solahtaa mielenkiintoisen Talvikuninkaan jälkeen välitöiden joukkoon. Albumin päättävät Linnunrata ja Laulu todellisuuden luonteesta ovat suorastaan mieltäylentäviä duuribiisejä. Jokainen CMX:n levy on tarjonnut yllätyksiä ja suunnanmuutoksia saavutus, mihin on kyennyt vain harva suomalainen suosikkibändi. Joka toinen bändin levy on ajan hammasta kestävä helmi,
Pedot (2005)
III
"Sinänsä standardimaisesta CMX-kiekosta (siinä määrin kuin kyseistä adjektiivia CMX:n kohdalla voi käyttää) huolimatta Pedot onnistuu kuulostamaan mielenkiintoiselta hybridiltä Vainajalaa, Dinosaurus Stereophonicusta ja Isohaaraa. CMX on tavannut ujuttaa levyilleen jonkinlaisen yhtenäisen idean, joka kantaa biisistä toiseen läpi albumin
Paikoin Atonement lähestyy jopa thrashin, doomin ja death metalin sävyjä, kuten viisiminuuttisessa Another Testimonyssä, joka muutenkin on muotokieleltään huomattavan vivahteikas. Muutoinkin ohjelmat tarjoavat hauskaa ajankuvaa. Sitek onnistuu siinä, missä tuottajakollega Trevor Jackson epäonnistui yhden levyn jälkeen kuoppaamallaan Playgroup-projektillaan. Aikamoinen saavutus 17 vuotta sitten perustetulta ryhmältä. Levyn sävellykset ovat kohtuuttoman hienoa työtä, mutta ne eivät alleviivaa erinomaisuuttaan millään tavalla. Pariisiin-kappaleessa tarkastellaan nuoren klopin näkökulmasta pöydässä istuvaa mystistä runoilijaa, kun taas seuraavalla Satumaa-laululla kyseinen runoilija kommentoi tilannetta omasta vinkkelistään. Robert Plantin ja Alison Kraussin parin vuoden takainen Raising Sand sai monet odottamaan jatkoduettoa, mutta hiekan nostelun sijaan Zeppelin-nokkamies kurkottaa omaan. Tätä seuraa levyn paras kappale The Alcoholic, sympaattinen ja anteeksiantava rytmittely linnunlauluineen. Kun ne vaihtuvat vähäeleisiin kitaralinjoihin, Blonde Redhead soi kuin The xx:n utuisempi isosisko tai surun musertama Beach House. Parhaimmillaan musiikki nousee lähelle Princen ja Talking Headsin kaltaisten mestareiden sfäärejä, eikä keskinkertaisimmillaankaan ylitä ärsytyskynnystä. Jussi Mäntysaari
S Pomo
Sir Elwoodin hiljaiset värit
Kaipuun vuosirenkaita
Ratas
Robert Plant
Band of Joy
Universal
IIIII
"Maailmaa kolunnut / ja rivit rustannut / kaipuun vuosirenkaat silmissään." Sir Elwoodin hiljaisilla väreillä on nostalgiavaihde päällä. Kevättä seuraa aina syksy. Sen eteerinen kitarapop suorastaan huokui riipivää surua. Hän ei selittele tunteitaan, vaan näyttää ne. Hän ei polta tunteita loppuun, vaan sekoittaa niistä monieleisen cocktailin. Yhtye ei silti vello surkeana eilisessä. neljä kokonaista Ed Sullivan Showta sisältävä tupla-dvd esittelee Fab Fourin veivaamassa teinihittejään aikaan kuuluvan neitimäisesti. Vakava melankolia ja vienosti hymyilyttävä huumori ovat toimiva yhdistelmä. Jaksoa seurasi peräti 73 miljoonaa silmäparia. Samalla yhtye on nostanut itsensä 23:n ja Penny Sparklen siivittämänä kulttibändiasemasta todelliselle kultakaudelleen. Yhtyeen menneisyysmelan-
IIII
Ex-Zeppelinin uusi kairaus amerikkalaisen perinnemusiikin juurille. Viimeisessä, syyskuussa 1965 kuvatussa jaksossa soi jo help! ja rockasenne on hiusten ohella selvästi kasvanut. "seitinohuen iltapäivähumalan / nulikka pilasi". Yhtye esiintyy kesällä 2009 kuvatussa konserttitaltioinnissa pitkälti päivänvalossa, mikä tekee katsomiskokemuksesta entistä paljaamman ja hikisemmän. Ja tytöt kirkuvat. Senior on tyylillä rakennettu, mutta erinomaiseksi sitä ei voi luokitella. Antti Lähde
lä tarpeeksi virtaa. Vaikka Penny Sparkle toimii erityisesti kokonaisuutena, se on pullollaan pieniä liikkeitä, jotka vavahduttavat kuulijaansa moninkertaisesti kokoonsa nähden. Röyksopp tyytyy siihen, minkä tietää varmasti toimivan. TV on the Radion avantgardistisesta kunnianhimoisuudesta kuuluu Maximum Balloonilla korkeintaan vaimeita kaikuja. Penny Sparkle on antiteesi edeltäjälleen. Mistään tyylilajin uudistajasta ei toki ole kyse, mutta piristävästi yhtyeen ilmaisu eroaa maassamme valtavirtana olevasta new york -runttauksesta. Vuoristorata jatkuu läpi instrumentaalilevyn. Majakkaprojekti ammentaa Atonementilla likaisemmasta crust-meiningistä ja puhtaasta epätoivosta. Tupakansavu, halpa viini ja savuiset kuppilat ovat taas läsnä, mutta kliseet vältetään. helmikuuta 1964 lähetetty Ed Sullivan Show sinetöi The Beatlesin Amerikan-valloituksen. Sillä tuo melankolia on seestynyt, ja albumi ilmaisee silmiä kostuttavan olotilansa pohjattoman rauhallisesti. Elämän kiertokulkua kuvaavat metaforat ovat nolon ilmiselviä, mutta silti luonnollisuus tuntuu rauhoittavalta: näin sen kuuluukin mennä. Läpi albumin jatkuva teema tekee levystä eheän. (Tomi
kolia on kaunista ja koskettavaa, ei ärsyttävää ruikutusta. The gaslight Anthemin Brian Fallon poikkeaa lavalla hoilaamassa Brucen kanssa no Surrenderin. Atonementilla yhtye on jättänyt suoraviivaisempia ja svengaavia elementtejä pois,
34
13/10
ja keskittynyt verkkaisemmin etenevän metalliseen pauhaamiseen. Tämän idioottivarman huomion on tehnyt myös Röyksopp, kun keväisen Junior-albumin jälkeen tuli syksyinen Senior. Kappalepari on kuin metafora Sir Elwoodin tarinasta: tulevaisuuteen katsova, paatosta uhkuva ulosanti on kahden vuosikymmenen aikana vaihtunut tunteita ja muistoja kommentoivaan romanttiseen realismiin. TV on the Radion musiikillisena visionäärinä ja muun muassa Liarsin, Foalsin ja Scarlett Johanssonin tuottajana tunnetun David Sitekin ensimmäisen sooloalbumi on oikein kiva. Verrattuna esimerkiksi debyyttilevy Navigate by Heartin ja sitä seuranneen Giftin uhmakkaan kauniiseen lunastukseen meno on nyt vaikeammin lähestyttävää, mutta yhtyeelle tyypillinen paneutuminen ja musiikkiin puhallettu, kirkkaasti erottuva tunne tekee tästäkin Lighthouse Project -levystä laatutuotteen. arviot
DVD eP
Jenkkikaihon kuninkaalliset
Blonde Redhead
Penny Sparkle
4AD
IIII
Aina vain kauemmas melurockista. (Tomi nordlund)
Maximum Balloon
Maximum Balloon
DGC
III
TV on the Radion visionääri ottaa rennosti. Jos lässyttäminen lopetetaan ja kitara napataan tiukempaan otteeseen, suunta on heti selkeämpi. Biisilistasta voisi aina kitistä, mutta kyllä tämäkin kattaus paikkaansa puolustaa. Jose Riikonen
Röyksopp
Senior
EMI
III
norjalainen elektroduo pelaa varman päälle. Yhtyeen edellinen levy, vuonna 2007 julkaistu 23, oli haikeudessaan mestarillinen. Vaihtelu luo rauhallisen rytmityksen levylle. Auroora Vihervalli
Lighthouse Project
Atonement
Suomen Musiikki
IIII
Likaista ja metallista hardcorea tunteella. Jää kuulijan tehtäväksi huomata äänipinnasta esimerkiksi kahden ensimmäisen biisin, Here Sometimesin ja levyn mittakaavassa jopa vauhdikkaan Not Getting Theren täydellisyyttä hipovat kertosäkeet, My Plants Are Deadin väliosan hekumoiva kitaratapetti tai päätösbiisi Spainin minimaalinen massiivisuus. Auroora Vihervalli
nordlund)
Bruce Springsteen & The E Street Band: London Calling: Live in hyde Park
Sony
IIII
Kun "Pomo" kumppaneineen päräyttää käyntiin Lontoonkeikkansa The Clashin London Callingilla, ollaan asioiden ytimessä vaikkakin alleviivatusti. oskari onninen
The 4 Complete Ed Sullivan Shows Starring The Beatles
Universal
III
9. Kuusikymppisen rocksuuruuden lavapreesens on läpi keikan niin intohimoinen, että se tarttuu valtavaan yleisömassaan vaivatta. Lighthouse Project on nimensä mukaisesti yksi suomalaisen hardcoren majakoista ja suunnannäyttäjistä. Maximum Balloonin tenho perustuu jumittavaan grooveen ja tarttuviin melodisiin koukkuihin. Ei maailma toimi noin -debyytti on turvallinen aloitus. Blonde Redhead on jättänyt alkuaikojensa melurockin taakseen usvaista tunnelmaa lukuun ottamatta. Jatkossa kannattaa ottaa riskejä. Sittemmin moppitukat vierailivat ohjelmassa vielä kolmesti. Blonde Redheadin musiikkissa on suru läsnä. Plussat ja miinukset kumoavat toisensa, vaaka ei kallistu mihinkään. Lehti osaa myös eläytyä tarinoidensa hahmoihin. Levyn taustalla pyörivät Junior Boysista muistuttavat etäiset rumpukoneet ja syntikkamatot. äänisumun päällä leijailee Blonde Redheadin tavaramerkki, japanilaislaulajatar Kazu Makinon eteerinen ääni. Sitekillä ei ole ilmiselvästi ollut mitään todisteltavaa. Koska Röyksopp antaa paljon tilaa mielikuvitukselle, totean pseudotaiteellisesti, että The Alcoholic on kuin kitukasvuinen nummimaisema karu ja kaunis. Etäisiä elektrobiittejä seuraavat miellyttävän pehmeät kappaleet. Sen alakulo tosin ei ole samanlaista sisälmyksissä vihlovaa epätoivoa kuin Portisheadilla tai The Curen Pornographyn vereslihaista angstia, vaan melankolia on Blonde Redheadin maailman kaunein olotila. Tricky Two on kalvakka drum and bassia mukaileva renkutus. Kaipuun vuosirenkaita maalaa kokeneiden miesten sielunelämää harkituin, tunnelmallisin vedoin. Laulaja Juha Lehti loistaa lyriikoissaan. Tämä hienostuneisuus on levyn kantava voima, ja yksikin ylimääräinen ele voisi olla sen kannalta kohtalokas. Partavaahtoa ja särkylääkkeitä mainostetaan vähän väliä. Jokainen hetki Penny Sparklella on kuin suoraan elokuvakohtauksesta, jossa alakuloinen protagonisti tuijottaa pilvenpiirtäjän ikkunasta sateisen suurkaupungin neonvälkkeiseen yöhön. Tyypilliseksi tuottaja-albumiksi sen tekee vierailevien laulajien käyttö: ääneen pääsevät paitsi TV on the Radion Tunde Adebimpe ja Kyp Malone, myös Holly Miranda, Talking Headsin David Byrne ja Yeah Yeah Yeahsin Karen O. Musiikki on Sitekin uran kuulijaystävällisintä. Epätyypilliseksi tuottaja-albumiksi sen puolestaan tekee musiikin kepeys ja vaivattomuus. äkkiliikkeitä ei tarvitse pelätä, joten niitä alkaa jopa toivoa
Karjala ei ole tabu, siitä saa puhua ja laulaa. Suomessa ei lauleta Karjalan lauluja ilman taka-ajatuksia. Häiritsevintä esityksessä ei ole se, että Säkkijärven polkka on pakotettu reggaemuottiin johon se ei yk-
40
13/10. Ristiriitaisuus on silmiinpistävää. Silti
Korjaamo Helsinki 18.9.2010
kaikki, mitä lavalla nähdään on poliittisesti sävytettyä. Puppa J:n lanne on koomisen letkeä Yonan tanssahdellessa turhan harkitusti. Rento lavaolemus ja painava sanoma eivät mene yhteen. Vai miten se meni. Ristiriitaisuus on silmiinpistävää."
set, mutta pohjimmiltaan hyvätahtoiset veljekset. Jos jollain tekee mieli kajauttaa ilmoille Karjalan kunnailla, niin siitä vain. Puppa J on viihdyttäjä, joka pystyy ensin karjahtelemaan pää punaisena ja sitten hiljenemään Evakon lauluun. heiluttava käsi väsyy nopeasti. Puppa J ja Yona eivät vaadi yhtään mitään, mutta silti he ovat päättäneet herättää vanhat Karjala-laulut eloon upottamalla ne reggaeen. Pehmeät reggae-kompit letkeyttävät miehen "rakastetaan toisiamme"-hippitunnelmaan. "Pakolaisille ja evakoille, heille kaikki kunnia", Puppa J huutaa mikrofoniin suonten pullistuessa vaarallisesti ohimoilla. Reggae-konkari puhisee ja uhoaa tuoden elävästi mieleen kansalliseepoksen kovapäi-
tellyt Liljan loiston Korjaamo-keikalla äänijänteitään eikä patetiaa. Olen kerran kajauttanut Das Lied der Deutschenin saaden itävaltalaisjoukon kalpenemaan. Mutta toisaalta voisihan sitä muistakin aiheista viisunsa väsätä. Silloinkin, kun Yona laulaa, yhtyetoveri varastaa shown irvokkailla soittootteillaan. Revitäänkö tässä vanhoja haavoja auki vai onko tämä perinteiden kunnioittamista. Nyt ei auta esittää tyhmää. live!
Reggae-evakot meidän
Liljan loisto
Pyhitetty olkoon teidän muistonne, tapahtukoon teidän tahtonne. Niin on toki korrekteinta sanoa. Samaa eivät voi väittää Puppa J ja Yona, jotka kyllä ymmärtävät, millaista muurahaispesää tökkivät. Nyt on pakko kyseenalaistaa. Lavan ainoa nainen tyytyy nöyrästi sivurooliinsa. Yonan ja Puppa J:n reggae-iskelmä nytki Helsingin Korjaamolla.
Teksti: Auroora Vihervalli Kuvat: Juha Kurri
R Puppa J ei sääs-
Karjala takaisin! Niinhän sitä kuuluu vaatia. Pitkään keikkaillut, mutta vasta levyttänyt yhtye on painottanut, ettei projektilla haluta osallistua maaaluepolitiikkaan. Olin ala-asteella enkä tiennyt sanojen merkitystä. Hänen irrotteluyrityksensä jäävät laimeiksi, lippua
"Puppa J:n rento lavaolemus ja painava sanoma eivät mene yhteen. Bändi on kulkenut pitkän tien pihajuhlien vetonaulasta levyttäväksi klubiaktiksi.
Koheltaessaan hattu silmillään Puppa J jättää somasti laulavan Yonan varjoonsa kuin huomaamattaan. Polkka-askeleet tuntuvat takahuoneessa treenatuilta. Liljan loisto on kannanotto
Kitaristi Amen soittaa muumiopuku päällään, mikä näyttää hankalalta. Välillä soittajat esittävät jonkinlaisia pienoisnäytelmiä. Vaan minkäs teet, tunnelma on alusta saakka lannistunut. Tomi Putaansuun täydellisessä maailmassa se ehkä olisikin, mutta nyt Nosturissa seisoo noin puoli salillista sattumanvaraista jengiä. Lordi hakee biisien välissä lavan takaa uutta rekvisiittaa. Toivon, että Putaansuu itse ymmärtää missä menee. Hän ei ole koskaan aikaisemmin ollut aikuisten rock-konsertissa. Party time, excellent! Pettymyksen aistii Lordin esiintymisestä. Jokin on koko ajan hassusti vinksallaan eikä kukaan tunnu osaavan korjata sitä. Pojalleni, kuten varmasti monelle muullekin lapselle tämä on oppitunti. Liljan loisto ei tuo vallankumousta, ei suoraa poliittista mielipidettä. Lapset ovat saaneet haluamansa jo ensimmäisten biisien aikana, nyt heitä näyttää jo nukuttavan. Minua harmittaa Lordin puolesta, koska hän tekee parhaansa. Lordin ja kitaristi Amenin esiintyminen Nosturissa herätti ristiriitaisia ajatuksia bändin tulevaisuudesta.
Hassut hurjat hirviöt
Lordi
Eurooppalaisen kauhuheavyn kärkiyhtye aiheutti Babez for Breakfast -kiertueen avauskeikalla kesyä toimintaa.
Teksti: Teemu Fiilin Kuva: Iris Kessin
Lordi lauantai-iltana Nosturissa, Helsingin syntisimmässä rock-pyhätössä, ja metallifriikit liikkeellä yössä. Sellaisiin Lordi on täydellinen, kunhan loputkin pölyt laskeutuvat Euroviisuvoiton jäljiltä. Reilun tunnin aikana bändi käy läpi kaikki isoimmat hittinsä. En saa sitä, mutta saan jotain vielä parempaa."
leihin, mutta kotiyleisöltä lauantai-iltana voisi odottaa enemmän. Bändi ei kuulosta tiukalta, vaan pikemminkin suloisen köpöltä.
sinkertaisesti sovi vaan biisilista. B-luokan kauhushown, joka ei kauhistuta, vaan lähinnä naurattaa, kuten b-luokan kauhuleffoilla on tapana. Karjalaan kaivataan, mutta sitä ei haluta takaisin.
"Odotan tiukkaa ja tarkkaan harkittua rock-showta, huippuunsa asti viritettyä popmetallisirkusta. Ehkä näin on Puppa J:n ja Yonan parempi: olla hieman mitäänsanomattomia, mutta viihdyttäviä, laulella paasaamisen sijaan. Lukiopojat kailottavat niin, että jokainen läsnäolija varmasti huomaa heidän osaavan sanat ulkoa. Poikani on myös väsynyt. Taustalla soittava Punky Reggae Band on taitavien miesten yhtye, joka yrittää luoda jonkinlaista sidosta esitykseen. Juoma virtaa baaritiskillä ja hiki lattialla, kun täyteen ahdettu yleisömeri heiluu kauhumetallin tahdissa. Ei varmasti enää areenoilla, mutta pienillä, likaisilla rock-klubeilla. Keski-ikäisiä setiä ja -tätejä, silmälasipäisiä lukiolaisnörttejä Iron Maiden -paidoissa, muutama teinihevari, parikymppisiä perusjamppoja, ulkomaalaisia turisteja autenttisen suomi-kokemusten toivossa sekä jonkin verran lapsia vanhempiensa kanssa. Ei tämä mikään Pro Karelia ole. Aivan kuten he, myös Lordi tekee hauskaa, makaaberia kulttiviihdettä, jossa on komedia on vähintään yhtä tärkeä ainesosa kuin kauhu tai heavy metal. Tällaisille kulttibändeille on tapana olla kysyntää ajasta tai maanosasta riippumatta. Tämä ei tietenkään ole totta. Tuskin Lordin henkiset edeltäjät, kuten Gwar tai Green Jellÿ, kuvittelivat tekevänsä unohtumatonta musiikkia. Ja minä, varhais-keski-ikäinen, rillipäinen musiikkisnobi seitsemänvuotiaan poikani kanssa. R Mr. Sekä oppii jopa näyttämään pirunsarvimerkin kohti lavaa. Konsertti loppuu puoli kahdentoista pintaan. Tomi Putaansuu on varmasti jo tottunut puolillaan oleviin sa-
Nosturi Helsinki 18.9.2010
Minä odotan tiukkaa ja tarkkaan harkittua rockshowta, huippuunsa asti viritettyä popmetallisirkusta. Kun kysyn, mikä jäi puuttumaan täysistä pisteistä, hän vastaa: "No olisi voinut olla vielä joku ilotulitus, missä on erivärisiä raketteja."
13/10
41. En saa sitä, mutta saan jotain vielä parempaa. "Antaisin tälle neljä ja puoli tähteä viidestä", poika sanoo kun kävelemme kotiin Nosturista. Saan jotain mitä en odottanut: sympaattisen Lordin. Kuusimiehinen orkesteri elävöittää Karjalan kaipuuta milloin saksofonilla ja milloin huilulla, mutta se ei pelasta tilannetta. Kun Karjalaa käsitellään näinkin varovasti, kukaan ei voi suuttua. Hän odottaa keikalta liekkejä, savua, hirviöasuja ja rokkia ja saa sen kaiken. Suureleisesti polviaan notkautteleville rastapäille tarjotaan niin Heili Karjalasta -keikutus kuin Kaija Koon karmiva Kuka keksi rakkauden, ja päälle vielä vanha tuttu Katupoikien laulu. Tietenkään Lordia ei voi ottaa vakavasti oikeana rockbändinä, ja yksi vilkaisu lavan suuntaan riittää todisteeksi. Lordin yritykset nostattaa salia huutoon kaatuvat joka kerta yleisön rajalliseen äänikapasiteettiin. Sali on täynnä pitkäsäärisiä blondeja, metallinjanoisia heavy-adoniksia ja shokeeraavia fetissi-hörhöjä
TOIMITUSKULUT ( ovelta 35e ) OVET KLO 21.00 // K-18
WWW.WASPNATION.COM. TOIMITUSKULUT OVET KLO 18.30 // S
PERJANTAINA 10.12.2010
PAKKAHUONE, TAMPERE
LIPUT: 34e + MAHD. + SPECIAL GUEST
TORSTAINA 9.12.2010
KULTTUURITALO, HELSINKI
LIPUT: 40e + MAHD. TOIMITUSKULUT OVET KLO 19.00 // K-18
LAUANTAINA 11.12.2010
CLUB TEATRIA, OULU
LIPUT: 29e + MAHD
TOIMITUSKULUT // OVET KLO 19.00 // K-18
MA 25.10.2010 // VANHA YLIOPPILASTALO, HELSINKI
LIPUT: 33 + MAHD. E S I T T Ä Ä
BIFFY CL YRO
SU 24.10.2010 // RYTMIKORJAAMO, SEINÄJOKI
LIPUT: 25 + MAHD. TOIMITUSKULUT // OVET KLO 19.00 // K-18
LA 23.10.2010 TAMPERE, PAKKAHUONE / LOST IN MUSIC
WWW.BIFFYCLYRO.COM