DEPECHE MODE
No 06/09 | 9.23.4.2009 | 4,40
"NOSTALGIA EI RIITÄ"
HANOI ROCKS
VAUHDILLA HAUTAAN
PETRA
TIKTAK TAKANA, ELÄMÄ EDESSÄ
PETER BJORN ANDmatkalla JOHN Viheltelee JOOSE KESKITALO "Olen Juicen ja
asialla pankkiin. Mannerheimin perillinen"
JAAKKO &punkin JAY Akustisen
Soiko Sex on Fire Suomen suvessa?
TOIMITUSKULUT. PRIM AL SCREA M
20.7.2009 KULTTUURITALO, HELSINKI
LIPUT 46 + MAHD
Black league: Ghost Brothel -ilm. Paljon suuria ulkokohtauksia. 8.8.
Pelle Miljoona: Dharmapummi
Sapattivuosi: Ihmisen Merkki
Scandinavian Music Group: Palatkaa Pariisiin
Maj Karma:Salama
Queensryche: American Soldier Röyksopp:Junior
Candlemass: Death Magic Doom
Manboy:Deus Protector Noster Jytäjyrsijät:Rottaradio
Mastodon:Crack the Skye
Neil Young: Fork in the Road -ilm. 15.4.
NÄIN MINULTA KYSYTTIIN ALIKULKU-TUNNELIN SUULLA. Sinulle laitetaan pöksyt jalkaan - kakkipöksyt!
Steen 1: Runoja Kontrollihuoneesta
Absoluuttinen Nollapiste: Arkistokuvaa 1992-2008 Dvd. 20.4. Ajattara:Noitumaa -ilm 15.4.
Beherit: Engram -ilm 9.4.
Muista tämä: Kaiken ytimessä on pimeyttä ja siellä sinä annat rahasi meille. OLIN TODELLA EPÄTOIVOINEN IHMINEN.
Digitaalimiehet: Digitaalimiehet -ilm. AHNAIN HUULIN HAMUSIN AUKI RULLATUSTA MAJONEESIN TAHRIMASTA PUSSISTA TÖRRÖTTÄVÄÄ KAKUN PÄÄTÄ ENNEN KUIN SE VIETÄISIIN MINULTA POIS. Tälläista ei enää tehdä.
Rinneradio:Pole Stars -ilm 22.4. Ei tee. Isi menee sillä vain Levykauppa Äx:n kahden leiman päiville.
Äiti, eihän isi tee pahaa ponille?
MISTÄ SINÄ SAIT TUON VOILEIPÄKAKUN?
PJ Harvey & John Parish: A Woman a Man Walked By Aavikko:Novo Atlantis Depeche Mode: Sounds of the Universe -ilm. 8.4.
Pearl Jam: Ten -legacy edition
Pain Of Salvation: On the Two Deaths Of
Celesty:Vendetta
Rubik:Dada Bandits
Profane Omen:Inherit the Void
Revolution Renaissance: Age of Aquarius
Oi niitä tyttöjä-Westerlund & Emi years part two 1964-1974 -ilm.22.4.
PMMP:Veden varaan
Snipe Drive: At the Night Sky
Risto: Sähköhäiriöön
Clarkkent: This Is Personal Tämä voi tulla teille yllätyksenä hyvät lukijat: Mikko Niskasen tuotannosta, voin lämpimästi omakohtaisten kokemusteni perusteella suositella ainakin "Elämän vonkamies" ja "Nuoruuteni savotat" elokuvia
Nick Cave & The Bad Seeds Editors Seasick Steve Loiri The Crash Joose Keskitalo Hamilton Groove Egotrippi
ajankohtaiset ohjelmatiedot: www.provinssirock.fi oikeudet ohjelma- ja aikataulumuutoksiin pidätetään
www.provinssirock.fi.
nd , finla oki einäj 9s . Placebo Volbeat Black Stone Cherry August Burns Red Baddies Children Of Bodom Von Hertzen Brothers Kolmas Nainen Samuli Putro Maj Karma Nicole FM2000
Lauantai 13.6. f Bodom hildren o C
Opeth
Volbeat
Editors
Placebo
Perjantai 12.6. Opeth Supergrass Emiliana Torrini Raised Fist Apulanta Kotiteollisuus Stam1na Egotrippi Amorphis Le Corpse Mince de Francoise Röyhkä, Rättö, Lehtisalo Bryssel Kaupallinen Anssi8000 & Maria Stereo
Sunnuntai 14.6 . 200 4.6 12.-1
Liput 3 Päivää alkaen 95 euroa 2 päivää alkaen 75 euroa 1 Päivää alaken 55 euroa
. . . .Janne Flinkkilä AD: . . . . . . . . . Ajoissa paikalla jo ennen lämmittelijää, kiinnostuneita myös
J
tuntemattomista bändeistä ja osoittavat diggailunsa avoimesti. . . . Suomen Posti Oy - irtonumerot Lehtipisteissä sekä hyvin varustetuissa levyliikkeissä ISSN: . . . .0781-0326
Onko grunge kirosana. . Vaikka ennakkoluuloni saksalaisten oluenhimosta osoittautuivat jälleen tosiksi, kukaan ei ollut kännissä. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . En tunne ainoatakaan saksalaista, mutta aina kun käyn maassa, saan muistutuksen siitä että paikallisten kanssa kommunikoiminen on leppoisaa ja mutkatonta. . . . Alle nelituhatpäinen halliyleisö tuntui ja miltei kuulostikin kymmenen kertaa suuremmalta stadionilta. . Hieno kansa, kovia... . . . . Rumba ei vastaa tapahtumatietojen mahdollisista muutoksista eikä tilaamatta jätettyjen kirjoitusten ja kuvien säilyttämisestä tai palauttamisesta.
10
VANITY INK
DEPECHE MODE
26
"Saimme sellaiset siniset remmit, jotka kiinnitetään rintaan, kun kuningas on läsnä."
Per Gessle Kaarle Kustaan hovissa, s. 36,50 · KESTOTILAUS 20 NUMEROA/VUOSI . . 28,50
18 PETER BJORN AND JOHN 22 NOUSUSSA: MOLLY GROWS UP
PETER BJORN AND JOHN
18
PETRA
42 LIVE!
EMI | DEAN CHAKLEY
24
Fever Ray, Vuk, Jay Reatard, Vic Chesnutt
VAKIOT
19 20 46 48 49 49 KOLUMNI: VILLE AALTO RUMBAN ALBUMILISTA KEIKAT JA FESTIVAALIT ARTISTIN VALINTA: NOPSAJALKA LAPSEN SUUSTA: PER GESSLE SARJAKUVA: KUOLIAAKSI NAURATTAJAT 50 NISSE M
TOIMITUS EI VASTAA PUHELIMITSE MUSIIKKIAIHEISIIN KYSYMYKSIIN ______________________________ MUSTANAAMION SUOJELUKSESSA JO VUODESTA 1984 Toimituksen tilaama tai sille tarkoitettu aineisto julkaistaan sillä ehdolla, että aineistoa voidaan korvauksetta käyttää Rumba-lehden kaikissa uudelleenjulkaisuissa tai muussa käytössä riippumatta toteutus- tai jakelutavoista. . . . . . Mikko Litmanen aineisto@popmedia.fi 09 4369 2407 Kustantaja: . . 49
06/09
"Minulla on menestyksen avain, joka on tätä ennen ollut Juicella ja sitä ennen Mannerheimilla."
Joose Keskitalo on historian suurmiehiä, s. . . . . . . . . Kings of Leonin paras yleisö
Teksti: Teemu Fiilin Kansikuva: Sony | Dean Chakley
06 / 09
27. . Koskinen, Pasi Kostiainen, Juha Kurri, Markus Laakso, Emmi Laukkanen, Antti Lähde, Nisse Mannerheim, Matti Markkola, Jari Nikkola, Tomi Nordlund, Christer Nuutinen, Oskari Onninen, Juuso Paaso, Tomi Palsa, Jean Ramsay, Matti Riekki, Markku Roinila, Ola Saarinen, Saku Schildt, Heini Strand, Johanna Sumuvuori, Otto Talvio, Niko Toiskallio, Kirpi Uimonen Ballesteros, Mervi Vuorela, Marko Ylitalo, Nalle Österman
ostain syystä minulla on ollut ennakkoluulo, että saksalaiset ovat tapoihin kangistuneita tiukkiksia. . . Oskari Anttonen 040 563 0642 Peter Lindroos Erik Kangas 09 4369 2407 Markkinointijohtaja: . Ville Aalto AVUSTAJAT: Ville Aalto, Mikko Aaltonen, Tapio Ahola, Minna Annola, Kira Autiosuo, Kalle Björklid, Jana Blomqvist, Teemu Fiilin, Simo Frangén, Laura Friman, Laura Haapala, Manu Haapalainen, Pertti Hakala, Markku Halme, Pasi Heikura, Juhana Hurula, Perttu Häkkinen, Jarmo Juhala, Tero Kartastenpää, Sanne Katainen, Jarmo Katila, Jaakko Kilpeläinen, Aleksi Kinnunen, Samuli Knuuti, Antti Koivumäki, Tina Korhonen, Ari Korpi, Kimmo K. Mistä käsitykseni sitten kumpuavat. . . Mikko Litmanen Verkkotoimitus: . . . . . . . . . . Amerikkalaisyhtye on lavalla voimallinen areenarock-joukko, mutta Berliinin-keikan hyvyydestä oli vastuussa puoliksi yleisö. . . . . . . . . . . . Vastaavanlaista kollektiivista musiikkifanituksen huokumista en muista Suomessa usein kokeneeni. Berliinissä näkemäni Kings of Leonin keikka ylitti omat odotukseni moninkertaisesti. . . . Lavan edustalla käynnissä olleen crowd surfingesityksen seuraaminen ei herättänyt houkutusta päästä lähelle, mutta kaukaa parvelta sitä oli helppo arvostaa. . . . Jussi Huhtala Listat: . . . Mika Nikula 040 523 3110 Ilmoitusmyynti: . . öh, rockaamaan.
Kings of Leonin haastattelu sivulla 28.
SISÄLLYS
Värikkäät jäähyväiset Rockia ilman glamouria Olohuonepunkin lähettiläät Rakkaus on pesti hulluuteen
VANITY INK JOHAN BERGMARK
8 HANOI ROCKS 10 VANITY INK
12 JAAKKO & JAY
15 JOOSE KESKITALO 16 JYTÄJYRSIJÄT
TILAAJAPALVELU (ark. . . . . . Lopulta yleisön hyppiminen notkutti parviparkaa jo niin voimallisesti, että pelkäsin rakenteiden puolesta. . . . . . . . . . . . . . . . Olenko katsonut lapsena liikaa Der Altea. . . . .Jussi Latvala AD-assistentti: . . vuosikerta | numero 587
______________________________ Rumba / Pop Media Oy Malminkatu 24 00100 HELSINKI etunimi.sukunimi@popmedia.fi www.rumba.fi ______________________________
TOIMITUS: 09 4369 2407 09 4369 2409 Päätoimittaja: . . . . . 15
"Niillä oli kyllä pari lehmää siellä, mutta niidenkin kanssa tuli bänät."
Kings of Leonin Jared kertoo veljistään syvässä etelässä, s. . . . 71,30 TAI PUOLI VUOTTA . . . . Tuomo Häkkinen 040 512 2398 ILMOITUSVALMISTUS: AD-assistentti: . . Viljami Puustinen Toimituspäällikkö: . . . . . . . . . . . . . Eräs suomalainen rock-kitaristi summasi hyvin omat ennakkoluulonsa maata kohtaan: ruma kieli ja huonoa jalkapalloa. 28
5. Saksalaiset olivat paras mahdollinen rock-yleisö. . Myös järjestelyt toimivat. . . . . Saksalaisissa on jotain miellyttävää, mitä en vain osaa nimetä nopeasti. Totuus on kaukana tuosta. . Yhtyeensä kierrettyä Saksassa myös hän joutui myöntämään olevansa väärässä. . . . . . . . 816)
03 4246 5340 tilaajapalvelu@popmedia.fi
Lapsille ja lapsenmielisille Yhden hitin ihmemiehet
ILMOITUSMYYNTI JA MARKKINOINTI: 09 4369 2409 Myyntijohtaja: . . . 54,90 TAI PUOLI VUOTTA . . . . . . . . .ArtPrint, Kokkola/Helsinki Jakelu: - tilaukset . . . . . . . . . . . . Aikuinen nainen Kyyniset syntikkasedät
24 K&V: PETRA
26 DEPECHE MODE 28 KINGS OF LEON
Lahkolaislapsista areenarockareiksi
ARVIOT
34 LEVYT
Yeah Yeah Yeahs, Bat for Lashes, Peter Doherty
UNIVERSAL | VILLE JUURIKKALA
RUMBA 20 NUMEROA (18 LEHTEÄ) · MÄÄRÄAIKAINEN TILAUS 20 NUMEROA/VUOSI . . Pop Media Oy Painopaikka: . . . . . . . . Ikärajattomalla keikalla aikuiset saivat ostaa olutta noin viidestä erilliseltä tiskiltä sekä liikkua mukiensa kanssa vapaasti missä vain. . . . . . . . . . . . . . . . . . Pasi Myllymaa 050 511 4525 Toimitusjohtaja: . . . . . . . . .
NEUROSIS PAUL GILBERT AMORPHIS MY DYING BRIDE PESTILENCE ENSIFERUM STAM1NA GOJIRA BLACK DAHLIA MURDER PARKWAY DRIVE LEGION OF THE DAMNED WAY WA A ALL THAT REMAINS MUCC GIRUGMESH DEATHCHAIN JON OLIVA´S PAIN ELUVEITIE LIVAS LIVA ROTTEN SOUND SABATON FIREWIND GAMA BOMB PROFANE OMEN CALLIS VILE MED DAUNTLESS TUKKANUOTTA CALLISTO EVILE MEDEIA DAUNTLESS TUKKANUOTTA
LIPUT ALKAEN: 3 PV 85,50 / 1 PV 42,50 ENNAKKOMYYNTI: WWW.TIKETTI.FI / WWW.LIPPUPALVELU.FI
IMMORTAL VOLBEAT BULLET FOR MY VALENTINE V
26.-28.6.2009 HELSINKI KAISANIEMI WWW.TUSKA-FESTIVAL.FI
Michael Monroe ja Andy McCoy haluavat lopettaa vielä, kun Hanoi on heidän mielestään hyväkuntoinen bändi.
"Hanoin luova prosessi on ohi. Loppuunmyytyjen Tavastian-keikkojen jälkeen yleisö pääsee lukemaan Ari Väntäsen kanssa tehtyä tuoretta All Those Wasted Years historiikkia. soittaa itse Hundred Million Martians -yhtyeessä. Toimittaja Ari Väntänen, Andy McCoy ja Michael Monroe joutuivat kovaan tenttiin, kun talon isäntä Juhani Merimaa tenttasi erään suosikkibändinsä "hukatuista" vuosista.
R Hanoi Rocks -historiikki julkistettiin Tavastian
Q Andy ja Mike poseerasivat Hanoi Rocksin jäS Hanoi-historiikin toimittaja Ari Väntänen
seninä viimeisiä kertoja suomalaiselle medialle ennen yhtyeen lopettamista. Tällä kertaa kukaan jäsenistä ei ole kuollut, eikä kukaan ole ilmoittanut soolourasta. "Me jätettiin niille jämät, kaikki meidän loppuun palaneet paskat! Heh!" Monroe ei jatka kuittailua, mutta Hanoifanit ymmärtävät, että Monroe puhuu rumpali Lacusta ja kosketinsoittaja Iso-Patesta, jotka jättivät Hanoi Rocksin yhtyeen viimeiseksi jää-. ajankohta
rumba@popmedia.fi
lavalla. Ainakaan kirjan julkistamistilaisuudessa MICHAEL MONROE ja ANDY MCCOY eivät osoittaneet katumuksen merkkejä päätöksestään.
Teksti: Viljami Puustinen Kuvat: Pop Media | Markus Paajala
Hanoi jättää komeat hyvästit
Vuonna 1979 Helsingissä perustettu rocklegenda lopettaa vuonna 2001 alkaneen uuden tulemisensa kahdeksaan loppuunmyytyyn Helsingin Tavastian-keikkaan. "Tai Popedaksi", naurahtaa Monroe. Emme halua tulla miksikään tribuuttibändiksi", toteaa Andy McCoy viikkoa ennen loppurutistusta Tavastialla pidetyssä tiedotus- ja julkistamistilaisuudessa. Rockista hän kirjoittaa päivätyönään Sue-lehteen.
HANOI ROCKS lopettaa ylpeänä
06/09
11
Datayhteyksien käytöstä ulkomailla veloitetaan normaalit roaming-hinnaston mukaiset datasiirtomaksut.. 8-20, la 9-16.30). Lankapuhelimesta 0,0821 /puhelu + 0,015 /min, GSM-liittymästä 0,22 /min.
Nyt myös ELISA SHOPIT -myymälöistä.
9,80 /KK
Alkaen (384 Kbit/s)
Lisäetuna Nettitikku käyttöösi maksutta.
Todellinen tiedonsiirtonopeus vaihtelee riippuen päätelaitteen ominaisuuksista, sijainnista ja verkon kuormituksesta. Nopeasti nettiin Saunalahden Mobiililaajakaistalla
(ark
UNIVERSAL | VILLE JUURIKKALA
k&v
24
06/09
Se sisälsi paitsi komeita, klassikoksi muodostuneita kappaleita, myös soundin, jossa konepohjaiseen ilmaisuun yhdistettiin slide-kitaroita ja gospel-kuoroa. Minun kyynisyyteni on sarkastista, humoristista", Gahan selittää.
26
06/09
E
"Jos olisi, meillä ei olisi syytä jatkaa. Mutta tunne on kuulemma aina studiossa muuttunut. Haluan haastaa itseni. Arvostan haavoittuvuutta, sitä,
"Sanoituksissa on mielestäni tärkeää, että niissä näkyy kirjoittajan elämänkokemus ja huumorintaju. "Kyyninen voi olla humoristisesti tai synkkämielisesti. Ei ihme, että Johnny Cash lauloi vielä viime vuosinaan hitiksi oman versionsa Violatorin Personal Jesus -kappaleesta. Ei kai sentään. Depeche Mode ei ole nostalgiayhtye, joka toistaa itseään ja menestysteoksiaan.
"Vuosien ajan minusta tuntui studioon mennessä, että olemme jo saavuttaneet rajamme." Dave Gahan
että tuntemattomalle maaperälle, jossa voi joko saavuttaa jotain todella uutta tai epäonnistua täysin." päonnistua. Levyä odotellessa voi käydä vaikkapa YouTubessa kokemassa Wrong-singlen hätkähdyttävän videon. Kun ura alkoi liki 30 vuotta sitten eikä bändi ole viime levyillään pyrkinytkään uudistamaan soundiaan radikaalisti, herää kysymys, että mitäs nyt sitten. "Niin on", Gahan virnistää. Depeche Mode Ruotsin Arvika-festivaalilla 3.7. Onko tuo linjanveto osa yhtyeen AC/DC-tyyppistä nihilististä bändibrändinhallintaa vai silkkaa kyynisyyttä. Siitä, miten Gahan on viime vuosina tehnyt soololevyjä. "Mielestäni emme ole koskaan kuuluneet mihinkään tiettyyn genreen, vaan olemme ottaneet vaikutteita ihan kaikesta: konemusiikista, bluesista, gospelista ihan mistä tahansa, ja mieluimmin kaikkein alkuperäisimmästä versiosta kaikkia tyylejä. Kun puhutaan rockista, niin mieluummin sitten Gene Vincentiltä kuin Led Zeppeliniltä. Tai bluesista, mieluummin Muddy Watersilta kuin Led Zeppeliniltä", mies miettii.
G
ahan vakuuttaa, että Depeche Mode ei ole jämähtänyt paikoilleen. Gahanin mielestä Depeche Moden uskollisuus soundilleen ei ole lainkaan kyyninen valinta. Yhtyeen suurin menestys oli Violator-albumi vuodelta 1990. Niin nytkin. Wrong on muuten kuin tehty esitettäväksi stadioneilla, joita Depeche Mode pian kiertää. Sounds of the Universe -albumi julkaistaan 20. www.depechemode.com. "Se on biisi, joka on todella täynnä voimaa."
Sounds of the Universe arvioidaan seuraavassa numerossa. "Työskentelen hyvin eri tavalla kuin Martin. Vastaus alkaa kiertyä kaukaa. "Martin (Gore, Depeche Moden pääsäveltäjä) tietää kyllä, miten minä soitan ja laulan ja työskentelen. Niin Herra Gahan, miksi uusi albumi on kiinnostavampi kuin jotkin edellisistä. Ja se on opettanut hänet työskentelemään ryhmässä, muiden ihmisten kanssa. Haluan vuorovaikutusta Martinin ja muiden levyllä soittavien kanssa. Kunhan itse on tyytyväinen, kuulijatkin tyydyttyvät, hän uskoo. Se voi olla aika tylsääkin." Mistä Gahan sitten pitää, mitä hän haluaa. VANHAN VOIMAN UUSIOKÄYTTÄJÄT
DEPECHE MODEn uutuuslevy kuulostaa tutulta, mutta laulaja DAVE GAHANin mukaan bändi on keksinyt jotain ihan uutta.
Pasi Kostiainen, Lontoo
S
ounds of the Universe on Depeche Moden kahdestoista studioalbumi. Syyksi ei riittäisi se, että levy-yhtiö ja miljoonat fanit odottavat meiltä uutta levyä." Miten sitten on. Laulaja Dave Gahan on valmiina vastaamaan. Gahan nimittäin tunnustautuu kyynikoksi uuden levyn tiedotteessa. Kylmä konemaailma kohtasi juurimusiikin melankolian, kyyninen brittibändi maustoi musiikkiaan hyppysellisillä tunteikasta amerikkalaisperintöä. "Vuosien ajan minusta tuntui studioon mennessä, että olemme jo saavuttaneet rajamme", Gahan tunnustaa. Se on tuttu ja turvallinen niin bändille kuin faneillekin. Sillä tavoin hän ainakin onnistuu puhkumaan intohimoa Depeche Moden uusiin kappaleisiin kuulostavat ne sitten liian tutuilta tai eivät. Mielestäni se on hauskaa." Mutta takaisin musiikkiin. Niin, epäonnistumiseen ei kai ole suuria riskejä, kun Depeche Mode ei ole erityisen päättäväisesti pyrkinyt ulos kehittämästään angloamerikkalaisesta leikkikehästä. Depeche Mode on kuulemma ollut pitkään työyhteisö, jossa kaikki ovat kaivautuneet ikään kuin sermiensä taakse poteroihin, omiin hommiinsa. Vai onko kierretty tuttu ympyrä studiossa ja palattu lähtöpisteeseen. Hän onnistuu näyttämään coolilta, vaikka ei lojukaan sohvalla välinpitämättömänä, vaan istuu selkä suorana ja kilauttelee muhkeaa sormusta kahvikuppiinsa. huhtikuuta. Ja minä tapaan katsoa maailmaa hieman oudosta kulmasta. Tahdon, että muutkin ilmaisevat itseään, laittavat itsensä peliin. Tai ainakin kehittymässä toiseen suuntaan ja se kuuluu levylläkin. Mutta nyt kaikki on toisin. Depeche Mode aloitti syntetisaattoriyhtyeenä punkin ja uuden aallon jälkimainingeissa. Ehkä tärkeintä on, että Gahan uskoo itse siihen, mitä sanoo. Ei ainakaan omasta mielestään ja muiden mielipiteillä ei Gahanin mukaan ole loppujen lopuksi väliä. Mihin nyt on menty
Alkuperäinen, Violator-ruusujen koristelemin kokolattiamatoin somistettu DM Baar aiotaan sulkea tammikuussa 2010. Varsinaiset Depeche Mode -bileet pidetään kerran kuussa. "No, mitä nyt itse tykkäisit, jos joku olisi perustanut sinulle omistetun baarin, kaiken lisäksi jonnekin syrjäiseen pikku Viroon?"
www.depechemode.ee
D
06/09
27. Dan kertoo, ettei bändin jäseniä ole kutsuttu baariin, vaan he ovat tulleet omine nokkineen. "Olen varmuudeksi vienyt kaikki muut levyt pois", Dan sanoo. "Aikoinaan vaihtoehdot olivat lähinnä Iron Maiden ja Metallica tai sitten synapop. Itsekin tiskin takana seisova Dan kertoo, ettei soittolistaan kyllästy pitkissäkään työputkissa. DM BAAR
R Viron ensimmäisen Depeche Mode Baarin seinät on
koristeltu bändin jäsenten ja fanien terveisillä.
MUSTAA JUHLINTAA TALLINNAN TAPAAN
Tallinnan yöelämässä voi päätyä yllättävään illanviettopaikkaan: vanhassa kaupungissa sijaitsevaan DEPECHE MODE BAARiin.
Sirje Niitepõld, Tallinna
EMI | DEAN CHAKLEY
M Baar on vuodesta 1999 toiminut ja nimensä mukaisesti Dave Gahanin, Martin Goren ja Andy Fletcherin syntikkayhtyeelle omistettu baari, jolla on muutaman korttelin päässä nykyisin isovelikin: Depeche Mode Baar 2. Nykyisin Viron Depeche Mode -fan clubissa aktiivisia jäseniä on lähes sata. Baarien omistaja, pelkällä etunimellään esiintyvä Dan kertoo, että koska alakulttuureille oli Virossa etenkin vielä kymmenen vuotta sitten nihkeästi paikkoja, vaihtoehdoksi jäi vain perustaa oma kellariluola. Meitä rock ei kiinnostanut." Dan perusti loogisesti nimetyn Depeche Mode Baar 2:n vuonna 2008, koska ensimmäinen baari kävi ahtaaksi. Dan arvelee syyksi Depeche Mode -yhtyeen suosioon Virossa ja muualla Itä-Euroopassa entistä neuvostosysteemiä, jossa valinnanvaraa ei juuri ollut. "Jos on töissä kiinalaisessa ravintolassa, joutuu kuuntelemaan koko ajan kiinalaista musiikkia! Sitä paitsi Depeche Mode on niin vanha bändi, että se on ehtinyt tehdä paitsi paljon myös monen tyylistä musiikkia." Baarin historian tähtihetkiä ovat olleet ne kerrat, kun Martin Gore ja Andy Fletcher ovat ilmestyneet paikalle. Vanhassa Depeche Mode Baarissa soitetaan nykyisin silkkaa Depeche Modea. "Vaikka Depeche Moden kokoluokan bändien kiertueaikataulut on ohjelmoitu minuutilleen ruokailujen ja illanvieton suhteen, Martin ja Fletch ovat pitäneet päänsä ja tulleet juhlimaan yöhön asti." Mitä he sitten ovat tykänneet paikasta. Uudessa paikassa soittolista on laajempi, mutta sielläkin Depeche Mode -dvd:t pyörivät ruuduilla ja bändin levyjä kuullaan paljon
Se muutti kaiken."
Jared Followill
SONY | DEAN CHAKLEY
28
06/09. "Kun Bob Dylan ja U2 huomioivat meidät, tuli sellainen fiilis, että herranjumala
68
CLARKE & MILLER & WOOTEN
SU 19.7. 44TH INTERNATIONAL PORI JAZZ FESTIVAL 1119TH JULY 2009
KIRJURINLUOTO ARENALLA 16.19.7.2009:
TO 16.7. 63
DUFFY
RAPHAEL SAADIQ
PE 17.7. 63
ERYKAH BADU
LIPUT 63
AA TSEKK JAZZ PORI KOKO LMA: -OHJE 2009 jazz.fi w.pori ww
KIRJURINLUOTO ARENALLA PERJANTAINA 17.7.2009
BOOKER T. 40. JONES LA 18.7
Näillä brooklyniläisillä on kuitenkin oma näkemyksensä. Nyt kun äksypoika Shadou luovutti basistin paikan kokeneelle Maria Hänniselle, meininkiin on tarttunut naisellista pehmeyttä. Pauliina Tuomolan kirjallinen näkemys Koop Arposesta on yhtä kestävä ja informatiivinen kuin edellisviikonlopun iltapäivälehti. Ylivertaiseksi ykköseksi nousee asiaankuuluvalla yy-kaa-nee-koo-aloituksella varustettu Kurkku-punk ynnä sen koskettava ydinlause "mä en laita kurahousuja". Marko Ylitalo
I
Idols-voittajien pikavauhtia ilmestyvät levyt ja oheistuotteet noudattavat lähtökohtaisesti kvartaalitalouden lakeja, vaikka niiden yhteydessä kuinka yritettäisiin korostaa artistin omaehtoisuutta. Karin Dreijer saa toki kaiken muutenkin kuulostamaan The Knifelta, mutta Robynin laulama The Girl and the Robot on aika röyhkeä yritys kirjoittaa uudelleen With Every Heartbeat, minkä tekee poikkeuksellisen häikäilemättömäksi se, että Röyksopp onnistuu tavoitteessaan. Julkisivun varoitukset "Achtung! Ei sisällä sotaa" ja "iskee kuin 38% volttia" sekä Leena Lehtolaisen tasokas takakansireferaatti nostavat odotukset läpi katon, mutta sisältö ei svengaa sitten alkuunkaan. Kolmas albumi jatkaa siitä mihin kakkonen jäi, tosin tällä kertaa kaksikko on jättänyt lauluosuudet vieraileville naislaulajille. Eikä varsinkaan pelkästään hyvä. Röyksoppin debyytti Melody A.M. Countrya tarjoillaan kahdelta eri kantilta, ja rockabillykin saa siivunsa. Juuri kotikutoisuus pyrkiikin olemaan kantavin voima bändin soinnissa, joka rakentuu kahden syntikan ja kitaran varaan. Ikävä tekemisen vuoksi tekemisen maku kurkkii jatkuvasti nurkan takana, mutta onneksi ei liian framilla. Doherty on sinnikkäästi jatkanut horjuvaa musiikintekoaan ensin Babyshamblesyhtyeessä ja nyt omalla nimellään. "Indiepiirien uudessa lemmikissä" on syytä juhlaan. Doherty osaa ikonimaisen rocktähtikäytöksen muttei ole kirjoittanut yhtään sen edellyttämää laulua sellaista, josta hänet muistettaisiin ikuisesti. Grace/Wastelandsilla on muutama hyvä yritys, kuten Palace of Bones, Broken Love Song ja Dot Allisonin kanssa duetoitu Sheepskin Tearaway, mutta ne eivät riitä. Hempeämpikätinen kantaaottavuus saa Dharmapummin kuulostamaan Bob Dylanin tekemältä punklevyltä, mikä ei ole. Dohertyssa täytyy olla enemmän kuin heilastelu huippumallin ja päihteiden kanssa. Grace/ Wastelands on hänen ensimmäinen soolodebyyttinsä, mutta biisien tekijätiedot ovat lähes yhtä pitkät kuin niiden sanoitukset. Hyvää bailumusiikkia kaiken ikäisille. Markku Halme
Alight of Night
Angular
Crystal Stilts
Pauliina Tuomola: Voittajan tarina
Johnny Kniga
Digitaalimiehet
Digitaalimiehet
Lipposen levy ja kasetti
IIII
Autotallirockia voi soittaa myös rauhallisesti. Crystal Castlesiin usein sekoitetun Crystal Stiltsin virallinen debyytti kaikuu aavemaisen kutsuvasti. Tämä puolestaan on liiankin tavanomaisen oloinen paketti, jonka pääosin laadukkaista biiseistä ei lopulta yksikään pakota kuuntelemaan itseään saman tien uudelleen. Toisin kuin me keski-ikäis(tyväis)et, joutuu nykypäivän ikäryhmä 410 vastuuntunnottomien vanhempiensa johdattamana alituiseen siedätyshoitoon kitaravetoisen rock- ja popmusiikin suhteen. Lisäksi alat olla jo liian vanha kuolemaan nuorena. Välillä Doherty kuitenkin hukkuu kapakkalaulumaisiin maneereihin: Sweet by and by -kappaleessa hän kuulostaa jo känniseltä Jamie Cullumilta. Hännisen laulama Liikaa-kappaleen voisi kuvitella varastetuksi Muska Babitzinin tai Maarit Hurmerinnan 70-luvun arkistoista. Onneksi, sillä Doherty selvästi tarvitsee ympärilleen muita muusikoita. Perustarina on tuttu jo vuonna 2000 julkaistusta Suuresta suomalaisesta juopottelukirjasta, eikä tämä tarjoa siihen mitään lisää. Silti vajaa satasivuinen kuvilla kyllästetty opus vaikuttaa suunnatun esiteineille. Aloitusbiisi The Dazzled lähes pyörryttää erinomaisuudellaan, eikä loppulevynkään aikana tarvitse pidellä korviaan ainakaan pettymyksestä. arviot
KIRJAT
Älä kuole vielä, Pete!
Peter Doherty
Grace/Wastelands
EMI
II
Puolitiehen jäävä ryhtiliike. Tuomola tulkitsee, että Arposen voitto on vienyt Idols-formaattia aikuisempaan suuntaan. Aikuisille tämä toimii paremmin pienessä hutikassa kuin täysin selvin päin, missä tilassa saattaa täysikasvuisen käämi olla kuumenemisvaarassa. (Heini Strand)
II
Analogista näpertelyä. Hittipotentiaalinen Kuuraketilla Kuusamoon on "rämä-lämäding-dong"-heittoineen ihan ehtaa Popedaa, Itkupotkuraivari puolestaan aitoa Elvistä ja komea Mylvintäh! upeasti toimiva rockreggae. Tällä kertaa lähes jokaisessa kappaleessa aisaparina soittaa Blurin entinen pahapoika Graham "kokaiini" Coxon. Niukimmin tuon tärkeän riman alittaa hullun vuoden historiikki 68. Marko Ylitalo
Roman Schatz: Pravda Totuus Leningrad Cowboysista
Johnny Kniga
III
Pravda ei kerro meille lupausten mukaista totuutta Leningrad Cowboysista, vaan saman asian yksissä kansissa kolmella eri kielellä (suomi, englanti, saksa) tarjoileva teos on lähinnä kokoelma satunnaisia anekdootteja matkan varrelta. Ei kannata kuolla ainakaan vielä, Pete. Debyytin tuore (eli 30 vuotta ikääntynyt) ote oli pirunmoisen piristävä yllätys. Parasta olisi, jos Doherty ja The Libertinesin toinen luovuusdynamo Carl Barat palaisivat riitaisaan mutta molempia ruokkivaan yhteiseloonsa ainakin tähänastisten näyttöjen valossa. Uutta newyorkilaista viileyttä edustavasta Crystal Stiltsistä on onneksi muuhunkin kuin poseeraamaan musiikkilehtien muotikuvissa. Ilman Kate Mossia ja huumeongelmaansa Pete Doherty olisi unohdettu heti The Libertinesin hajottua viisi vuotta sitten. Levyltä erottuu edukseen Riekaleiksi, jonka hellyttävä uho suorastaan kerjää saada pahasti turpaansa Myös kolmanneksen levyn kestosta omiva päätösraita, kymmenminuuttinen Rokataan, nousee junnauksineen huippuhetkeksi.
Dharmapummi
Stupido
Pelle Miljoona Unabomber!
III
Pumpulilla pehmustettuja pommeja. Vai olisiko sittenkään. Tällä kertaa nimi johdattelee pahasti harhaan, sillä Digitaalimiehet on naisenemmistöinen trio, jonka kotikutoinen syntikansormeilu kallistuu enemmän analogisen puolelle, vaikka digitaaliajasta levyllä lauletaankin. Markku Halme
Röyksopp
Junior
Wall of Sound
III
Pop-albumia Junior seuraa myöhemmin tänä vuonna ambient-isoveli Senior. Ehkäpä juuri tällaisen kirjan Leningrad Cowboys ansaitseekin. Laulaja-kitaristi Ville Pirisen rujon naiivit tekstitkään eivät juuri pisteitä kerää, koska muun muassa Moppi ja Risto käyttävät samoja välineitä paljon tehokkaammin. Rockissa kolmannen levyn tavoite on usein alkuperäiskonseptin laajentaminen, mutta elektronisessa kulttuurissa se on pikemminkin oman identiteetin sementoiminen. Ratkaisu pyörii kuitenkin liikaa yhden tempun ympärillä, eikä jaksa kantaa tarvittavaa puolituntista. Röyksopp ei siis vieläkään ole omillaan. (2001) esitteli duon eräänlaisena norjalaisena vasrineena Airille, mutta kakkoslevy The Understanding (2005) siirtyi jo lähemmäksi Pet Shop Boysin laidunmaita. (Markku Halme)
EMI | KEVIN WESTENBERG
Jytäjyrsijät
Rottaradio
Stay Heavy
IIII
Rock on ikärajaton riemu. Viisikko luottaa viisaasti pelkistettyyn tuotantoon ja vanhahtavalta kuulostavaan äänimaailmaan, sillä melodioissa piilee Crystal Stiltsin rikkaus. Kappaleen "viihteellinen" pubijazz saa verisuonet pullistumaan, mikä Dohertylle sopineekin. Yhtye kuulostaa hetkittäin samalta kuin The Raveonettes, mutta ilman rajoittavia dogmia. Jos mukaan ympättäi38
06/09
siin vielä vihaisesti kirskuvia sähkökitaroita, lopputulos ei olisi kaukana The Jesus and Mary Chainin tai vaikka Joensuu 1685:n melodisesta melusta. (Tapio Ahola)
pelkästään huono asia. Oli jo aikakin, että heille tarjotaan tyylitajuista täsmähoitoa. Unabomberin riuska ja järeä debyyttialbumi sukelsi keskelle 70-luvun lopun kirskuvia punk-kuvioita ja höysti soosin niihin luontevasti istahtavilla reggaemausteilla. Stephen Streetin tuottama Grace/Wastelands ei missään nimessä ole kelvoton albumi, mutta ei muuta mielikuvaa loppuunpoltetusta lahjakkuudesta. Ainakin reppana tuntuu aina putoavan jaloilleen tai edes polvilleen. Tietyltä sillisalaatin maulta ei voi välttyä, vaikka monet fileet ovat poikkeuksellisen maukkaita. Ei paljon naurata. Jousisoitin- ja akustisvoittoinen tuotanto tuo mieleen The Last of the Shadow Puppetsin mahtipontisen mutta herkän äänivallin, varsinkin A Little Death Around Her Eyesin ja Salomén kaltaisissa nyanssirikkaissa tunnelmoinneissa. Nelivärikuvilla kyllästetty kirja on komeaa katseltavaa, mutta informaatiosisältö jää vähäiseksi. Syväluotaavissa haastatteluissa puhutaan musiikin ja isän kuoleman ohella muun muassa tukanleikkuusta ja ruokasuolasta. Hittituottaja olisi takonut näillä viisuilla tuohta poltettavaksi asti, mutta onneksi bändi on saanut pitää oman päänsä. Baratin Dirty Pretty Things ei ole saanut aikaiseksi mitään sen muistettavampaa kuin Dohertykaan. Kokonaisuuden oleellisin osa nojaa hardrockin eri laitoihin Peer Güntin, AC/DC:n ja nyky-Melrosen bermudiaanisen kolmion sisäpuolella. Ehkä sitäkin voi pitää vahvuutena. Samuli Knuuti
Marko Kantola Tomi Riionheimo: Eläkeläisten Korkeajännitys
Egmont
II
Elkarien oma spesiaali-Korkkari on lyömätön idea, ja kannetkin ovat täydelliset. Graafikko Riionheimo hoitaa homman isolla kunnialla, mutta Kantolan tarinoinnissa isot kielelliset oivallukset loistavat poissaolollaan, vaikka tekstiä piisaa liikaakin
Rouheat uutuudet
HIM
Kirjassa esitellään omaa tietään kulkeneen bändin koko ura viimeisimpiin keikkoihin asti. Brad Pittin fanit eivät voi olla väärässä! Tarjoushinta 19,95 (Anttilan normaalihinta 22,95) Hae heti omasi Anttilasta.
www.av-disc.fi
www.anttila.fi Tarjoushinnat voimassa 30.4.2009 asti
www.minervakustannus.fi. Mukana runsaasti upeita valokuvia. Tarjoushinta 19,95 (Anttilan normaalihinta 22,95)
BLU-RAY DVD CD-AUDIO CD-ROM VHS ERIKOISFORMAATIT PIKAMONISTUSPALVELU
Vastustamaton Brad Pitt
Kirja kattaa Pittin lapsuus- ja nuoruusvuodet sekä hänen pitkään kestäneen elokuvauransa aina viimeisimpiin rooleihin asti
Intiaanihenkinen rekvisiitta, viidakkorummut ja itämainen tunnelma hämmensivät. Tiedä sitten oliko syy vähäisessä yleisössä, liian pitkissä ja epäkiinnostavissa biiseissä vai Nosturissa huonona keikkapaikkana, mutta kuka näistä koskaan tietää. Myös upeilla bassoilla ja bongorummuilla kuorrutettu When I Grow Up vakuutti. Pian pimeyden keskeltä kohosivat neonkirjavat, valomiekkoja muistuttavat lasersäteet sekä tumma, sarvipäinen hahmo. Vaikka koko bändi koostuu taitavista soittajista, papukaijamerkki täytyy ojentaa Nazi Death Campissakin soittavalle Maukalle, joka lienee yksi tämän hetken parhaita punk-rummuttelijoita. Vakuuttavan varmasti esiintynyt Karin myös päätti keikkansa odotetun hillitysti. Ensimmäisenä soittanut Lariots ei jostain syystä oikein lähtenyt. Voisi Fever Rayta pitkäveteisenäkin pitää. Mintun ja purppuran sävyissä välkkyneet laserit sammuivat, pimeys laskeutui hämmentyneen yleisön ylle ja vaativat encorehuudot kaikuivat kuuroille korville.
06/09
43. Omien biisien lisäksi kuultiin ainakin yksi The Dwyers -cover, mikä on helppo ymmärtää, koska Dwyersissa soittaa Heartburnsin vanhaa miehistöä. Mielikuvat intiaanileireistä, savanneista ja itämaisista basaareista sekoittuivat toisiinsa ja saivat pohtimaan, onko kaikki tämä mystinen rekvisiitta tarpeen. Fever Rayn kohdalla taustabändi sekä visuaalinen estetiikka pitivät huolen siitä, ettei yleisön tarvinnut kuunnella albumin mielikuvituksetonta toistoa. Vangitseva Keep the Streets Empty for Me oli avausraidan ohella ehdottomia kohokohtia. Perinteiseksi pop-keikaksi Fever Rayn showta ei voinut millään mittareilla lukea. Pimeyden keskelle syttyi kodikkaita antiikkivalaisimia ja avausraita If I Had a Heart herkisti salin. En osannut päättää, muistuttiko se enemmän biisonia vai avaruusoliota. Samettisen pimeyden ja hypnoottisten lasersäteiden lisäksi terävänä tehokeinona toimi myös Karinin päätös peittää kasvonsa ja olla puhumatta yleisölle sanaakaan. QKarin Dreijer Andersson esitteli Tavastialla perinteistä ruotsalaista mietintämyssyä.
Lasersäteiden hillitty charmi
Fever Ray
Teksti: Emmi Laukkanen Kuva: Tomi Palsa
Ulkoavaruus ja sademetsä törmäsivät Fever Rayn keikalla Tavastialla. Teemu Bergmanin johtama Heartburns veti epäilemättä parhaan keikkansa tänä vuonna. On hyvin mahdollista, että se iski kovimmin juuri niihin, joita perinteiset rock-keikat haukotuttavat. Lumoava, verkkaisa ja levollinen intro herätti mielenkiinnon, rentoutti yleisön ja laski levollisen odotuksen kuhisevan ihmismassan ylle. Tavastialla ilmassa oli sademetsänomaista kosteutta ja savua. The Knife -yhtyeen äitiyslomalta lavoille palannut Karin Dreijer Andersson aloitti Tavastian valloi-
Tavastia Helsinki 24.3.2009
"On hyvin mahdollista, että Fever Ray iski kovimmin juuri niihin, joita perinteiset rock-keikat haukotuttavat."
tuksensa vakuuttavasti. Ruudusta puskisi kilokaupalla maagista tunnelmaa, painostavaa pilkkopimeyttä, sumua ja savukoneen rahinaa. Keikalta poistuttuani vain yksi asia jäi suuresti häiritsemään. Illan lämmittelyakteina nähtiin suomalainen punkrock-bändi The Heartburns ja helsinkiläinen garage-tulokas The Lariots. keassa kulmassa. Ihmismassa kuunteli tarkkaan, milloin sopi taputtaa. Näyttikö Jay Reatard jonkun muunkin mielestä paikoin Timo Tolkilta?
Jos pohjalaisessa savusaunassa kuvattaisiin kauhuelokuva, se alkaisi samoin kuin elektroihme Fever Rayn Helsingin-keikka. Vuorovaikutuksettomuuden muuri yleisön ja esiintyjän välillä kasvattaa helposti kohtuuttoman suuria odotuksia itse musiikin suhteen. Taustalla soi intro, jota voitaisiin soittaa lauantai-iltana Avarassa luonnossa siinä kohdassa, jossa aurinko laskee savannin taa. Visuaalinen ote ja lempeä sointi hurmasivat ruotsalaistähden yleisön.
Yleisön varovaisuus olikin käsin kosketeltavissa. Sen lannistunut mutta odottava tunnelma osui kuulohermoihin juuri oi-
R Jay Reatard rutisti Nosturin-keikkansa hardcoretyyliin reilussa 45 minuutissa.
komatta Jayn kallisarvoista V:tä, kuten eräs naispuolinen fani oli kuulemma Saksassa tehnyt. Muutamilta kasvoilta oli luettavissa myös hämmennystä, kysymyksiä siitä, miten tähän poikkitaiteelliseen tunnelmointiin pitäisi suhtautua. Lasersäteiden käyttö oli ehkä Knifen näyttäviltä keikoilta tuttu kikka, mutta tuntui säilyttäneen lumoavan tenhonsa
Viimeinen tulkinta meni tosin sivustaseuranneiden sijaiskärsijöiden mukaan jo uigurialaisen kurkkulaulun puolelle, ja taiteilija Hynynen talutettiinkin esityksen jälkeen hotellieriöönsä lepäämään. Perille Moskovaan kuitenkin päästiin, ja pienen tankkauksen jälkeen päästiin seuraavalle keikkapaikalle tekemään viiden minuutin soundcheck, jolla yhtye toivat suomalaisten käteisvarat ja muutama efektipedaali. Päästyään pälkähästä ehjin nahoin rockrykmentti suuntasi takahuoneesta nyysittyine votkalesteineen koto-Suomeen matkaavaan maitojunaan joitakin ruplia köyhempinä, mutta useita kyseenalaisia kokemuksia rikkaampina. Miehemme saivat skarpattua itsensä kovaan soittoiskuun, vaikka paikalliset dj- ja elektrotähdet yrittivät sabotoida keikkaa jättämällä lavalle syntetisoijia, levysoittimia ynnä muita härpäkkeitä. iirrytään Savosta syvemmälle itään: tältä palstalta tuttu ei-niin-nuoriso-orkesteri Defuse kävi nimittäin tervehtimässä taannoin Äiti Venäjää, ja kuten arvata saattaa, itäinen ekskursio ei tälläkään kertaa mennyt yhtä siististi kuin musiikkivientiseminaarien powerpoint-esityksissä. Taiteilijamme esikoisnäyttely on parhaillaan esillä kaikista maailman kaupungeista luonnollisesti Amsterdamissa, joten muinainen A-studion ennustus meni vain hieman pieleen: sen sijaan, että Andy myisi Hanoi-uran jälkeen Amsterdamissa persettä, hän kaupittelee siellä nyt maalauksiaan!
H
R Kotiteollisuuden
Hongisto polkaisi ekologisen jalanjälkensä lahjoittamalla endurokuskille bensiiniä: "Eihän kahdella jerrykannulla Päijänteen ympäri mennä, mutta puoliväliin kuitenkin", kommentoi Jussi Turunen.
S
R Jaakko & Jayn Amerikan-terveiset: oheinen kirje
keikkamyyjälle, nippu erittäin sekalaisia kuitteja ja palautuksena 22 dollaria. Ravintolavaunun kiskurihintaisilla minipulloilla himojaan lääkinnyt seurue ei perille päästyään ehtinyt edes vastata paikallisen vastaanottokomitean tervehdyksiin, kun vodka-hørmende bøllerock -delegaatiomme paineli markettiin hamstraamaan lasisia laulukirjoja. Nissen saamien tietojen mukaan Hanoi Rocksista eläkkeelle jäävä Andy McCoy on nimittäin vaihtanut alaa ja hankkinut itselleen kuvataidemanagerin ihan ulkomailta asti. Syynä sponsorointiin oli se, että Kotiteollisuuden bassotaiteilija Hongiston mukaan enduromoottoripyöräilyn klassikkokilpailu "edustaa luonnossa liikkumista ja kuntoilua parhaimmillaan". Tammikuusta maaliskuuhun asti liki narttupuolisen kultaisennoutajan verran yhteistä elopainoaan turvottanut kolmikko päätti nimittäin lahjoittaa endurokuski Jussi Turuselle 40 litraa 98-oktaanista bensiiniä. Tilanne oli lähellä eskaloitumista: tiukasti mulkoilevat paikalliset olivat hakemassa tasoitusta ja suomalaiset rock-kukot varautumassa taistelemaan kuin isoisänsä Tali-Ihantalassa ylivoimaista vihollista vastaan. Pitäköön Nelonen tunkkinsa! Mediasta puheen ollen, Andy McCoy pääsi taas täyttämään kotimaisen televisioviihteen Hulkkokiintiön, kun hän niin sanotusti varasti talk shown Maria Veitolan vieraana. Urheiluhenkeä vaadittiin ainakin kuulijoilta myös Kuopion maineikkaassa hotelli Puijonsarvessa, jonka yökerhossa Jouni Hynysen on todistettavasti nähty ja valitettavasti kuultu tulkitsevan karaokessa Dingon Levoton Tuhkimo, Hectorin Lumi teki enkelin eteiseen ja karmaisevana finaalina Trio Niskalaukauksen Surupuku. Suomipoikien ei auttanut kuin haalia nopeasti kasaan omat tavaransa ja suunnata ulkoilmaan. Aika velikultia jatketaan tarinointia parin viikon päästä, siihen asti: näkemiin!
K
50
eväisen luonnon heräillessä myös äijämäiset suomirockhahmot herkistyvät vai
06/09
SEURAAVASSA RUMBASSA 24.4.: LE CORPS MINCE DE FRANÇOISE, STEEN1, MISS SAANA & THE MISSIONARIES. nissem@popmedia.fi
Pensselit santaan!
Eläköityvien glamrock-kukkojen urauutisista luonnonraiskaukseen ja Venäjän-valloitukseen. Onneksi suomipoikaa oli muistettu myös takahuoneen antimilla, joten keikan sujumista ei haitannut edes se, että soundcheckissä jokseenkin vajavaisesta rumpusetistä oli puuttunut sellaisia jokseenkin merkityksellisiä osia kuin penkki. Jo menomatkalla meininki oli sillä tolalla, että kun miehemme yrittivät Viipurissa kammeta junasta asemalaiturille hankkimaan pimeää kirkasta, kaukaa viisaat konduktöörit olivat ennakoivasti keksineet lukita junavaunujen ulko-ovet. Tavallisesti kovin huolitellun miehen garderoobista viime aikoina havaitut epämääräiset roiskeet ovatkin siis olleet vain öljyväriä. Elektroniset roippeet saivat maistaa maihinnousukenkää, mutta paikallinen elektrovelho yritti pilata siivousoperaatiota rientämällä korjailemaan kioskiaan. Pääsiäinen alkaa värikkäissä merkeissä!
mitä pitäisi päätellä siitä, että Kotiteollisuus-yhtye päätti "polkaista ekologisen jalanjälkensä" Päijänteen kauniisiin rantamaisemiin. Koska ensimmäinen yritys tyhjentää lava epäonnistui, pimputtimille sun muille läppäreille annettiin vähän tarmokkaammin kenkää, ja johan lensivät muovinpalat. Popcornit olivat jo hollilla ja töppöset rahilla, kunnes paljastui karu totuus: sarja ei kerrokaan Matti "Matthau Mikojan" Mikkosen ja Jukka "Sir Christus" Mikkosen huuruisesta arjesta, vaan pääosassa ovatkin jotkut mäntsäläläiset mediatyöläiset. "Jos Jussi voittaa, teen hänelle kangasvuokkoseppeleen, omin käsin poimituista kukista!" lupasi Hongisto mutta uhanalaisten kukkasten onneksi menovesi siivitti kuskin luokassaan vasta kahdeksanneksi. Tällä kertaa paikallinen jeanmicheljarre ei tyytynyt vain korjailemaan instrumenttejaan vaan antoi lentopallomailan laulaa. Paikalle kutsuttu miliisipartio sai kuitenkin tunteet viilenemään ja solmittiin välirauha: sotakorvauksina omistajaa vaih-
"Muinainen A-studion ennustus meni vain hieman pieleen: sen sijaan, että Andy myisi Hanoi-
uransa jälkeen Amsterdamissa persettä, hän kaupittelee siellä nyt maalauksiaan!"
kunnan progressiivisesti tiukkenevina uhkailuina. Mutta vaikka samassa ohjelmassa oli Miina Äkkijyrkkä, Andy piti taidekynttilänsä vakan alla. Keikanjälkeinen siirtymätaival halki Venäjän piirtyi historiankirjoihin hajanaisina muistikuvina junan käytävillä keskenään painivista muusikoista ja junahenkilöloihti ilmoille lähinnä kiertoa ja huminaa, joten usko keikan onnistumiseen oli korkealla. Näin toimivat musiikkiviennin ammattilaiset!
vamiehet tulivat selvittelemään. Soitto loppui siihen ja alkoi yleinen kaaos, jota kivitalonkokoiset tur-
uikeaa huhtikuuta, arvon pääsiäishanut ja muut lukutaitoiset! Nisse yrittää nyt parhaansa mukaan saada palstansa täytettyä ajankohtaisilla anekdooteilla, vaikka mieltä kalvaa katkera pettymys tuntuu suorastaan siltä kuin vihtaan olisi kustu! Tavallisesti tosi-tv:tä boikotoiva skribenttinne nimittäin harhautettiin pirunsilmän ääreen, kun ohjelmatiedoissa luvattiin sokeeraavaa arkidokumenttia Mikkosten maailmasta