Teksti ja kuvat Kettil Rautio
Näyttelyvoittajia! Kun tarkastellaan maamme suurimpien näyttelyidemme voittajaluetteloita historian kirjoista, niin sieltä on selkeästi havaittavissa Chevy Van ja Dodge Ram -autojen saama suuri pokaalisaalis menneiltä vuosilta.
N
6
ämä harrastekohteet ovat olleet vuosien saatossa monien rakenteluinnon tuotteita pohjoismaissa. Yksi syy lienee se, että autojen suuri ko-
ko antaa rakentajalleen hyvät mahdollisuudet toteuttaa isoja visioitaan niin maalauksen kuin sisustankin suhteen, eikä ahtaan konehuoneenkaan ole annettu
häiritä vaan niihin on asennettu mitä erikoisempia konstruktioita. Jari Nousiaisen omistama Van edustaa tyylikästä ja hieman hillitympää rakentelutyyliä ulko-
näöltään, mutta täydellisen läpikäynnin kokenut auto tulee vielä saamaan maalausteemoilleen sopivan ärhäkkyyden tulevaisuudessa konehuoneeseensa.
Spinneri 3/2007
Viihdepuolelta löytyy mm. Verhoukset on uusittu, samalla kun kaikki puuosat on lakattu / petsattu uudelleen. "Vani tulisi liikkumaan enää vain kesäisin..."
Sisusta on käyty läpi täydellisesti. TV ja Playstation.
8
Spinneri 3/2007
Jari päätti pistää puuta muuallekin sisustaan lisää. Siinä ehti tutustua autoon jo sen verran, että tiesi mitä talven aikana olisi fiksattavaa; tähän asti ympärivuotisessa ajossa ollut Vani tulisi Jarin omistuksessa liikkumaan enää vain kesäisin. on ns. Eräällä hänen kaverillaan oli muutamien vaiheiden kautta ollut omistuksessaan artikkelimme Chevy pariinkin otteeseen. Päätös, joka on myös pitänyt! Talven tullessa auto ajettiin kimppatalliin ja ajatuksena oli alustasta, takapyöräkoteloiden luota, löytyneiden ruostevaurioden poistaminen. Tilatut puuosat petsattiin ja lakattiin samalla kun kojelaudan kaikki puuosat siveltiin uudelleen samaan sävyyn. Lisäksi Jari on hakenut mukavuutta ja näyttävyyttä muutamilla ekstralisälaitteilla: televisio, Playstation, jääkaappi, LA-puhelin sekä ulkokuoreen aurinkolippa, äärivalot sekä alustaan neljä vihreää neonvaloa. Sen jälleennäkeminen sykähdytti Jaria siinä määrin, että alkoi vakava painostus, jotta
kaveri myisi auton pois. Lopulta koko sisusta irrotettiin ja alkoi visiointi, mitä muuta sitä tekisi sillä aikaa kun penkkejä tikattaisiin.
Pohjan ruostevauriot pistettiin ensimmäisenä ojennukseen, jonka jälkeen sähköistysviidakkoa setvitiin kuntoon ja raksittiin jonkin verran ylimääräisiä johdotuksia roskikseen. Jakkaroihin, oviin ja sänkyyn oli kulunut mahtavat 40 metriä plyysikangasta. Penkit saatiin takaisin verhoilusta. Sisustasta löytyy neljä kappaletta kääntyviä
ns. Sen verran Jari on tietoa löytänyt, että koppavarustelut on tehty Georgiassa Athensin kaupungissa, josta löytyy nykyään Chevrolet dealer-kauppa. Lisävarusteita peruspakuun verrattuna on runsaasti. Sen verran erikoinen varustepaketti kyseessä on, ettei vastaan ole toista täysin samanlaista osunut. Korin varusteisiin kuuluvat levikesarja etuspoilerilla ja alumiinisilla astinlaudoilla, kattokorotus ikkunoilla ja tv-antennilla, vakiota runsaammin isoja aukeavia ikkunoita auton sivuilla. On siinä ollut Singerillä langankulutus kohdillaan. Siinä ei tarvittu kuin yksi lupaus viereiseltä henkilöltä, niin jo pikkufiksaus riistäytyi aika isoksikin työmaaksi. Amerikan maalla tämänlaisia koritehtaita löytyy tänä päivänäkin kymmeniä. VTCFkerhon jäseniltä muutama lähes vastaavin varustein varusteltu löytyy, muttei täydellistä kaimaa kuitenkaan. Kun kaikki oli saatu paikoilleen oli ai-
Spinneri 3/2007
9. Liekö aikanaan tämäkin Vani kulkenut kyseisessä paikassa. oviin ja takamatkustustilaan. Auto tuli hänelle elokuussa, joten tapahtumia ja kilometrejä ehti ahkerasti kerätä vielä loppukesän. Vaniin tehtiin sisälattia kyseisestä materiaalista. koritehtaan löytymiseksi. Seuraavaksi talliin kiikutettiin kasa kanadanmäntylaminaattia; muut kimppatallissa olivat innoissaan, että nythän tulee komea lattia tallin baariin, vaan eipä tullutkaan. Niinpä vuonna 2002 Vani vaihtoi omistajaa, ehdittyään olla edellisellä omistajalla ainoastaan muutaman kuukauden. conversion Van, eli jonkin koritehtaan varusteltu malli, jonka tiedot on valitettavasti hukkuneet, eikä edes ahkera nettiselailu tuottanut tulosta em. Erään tallikaverin isältä tilattiin tarkoilla mitoilla listoituksia ja koristepuuosia mm. Jari pääsi näin cruisailemaan ahkerasti mieltymystensä kulkupelillä. Listataan hieman aloittaen tekniikkapuolelta: ruiskutettu 350 cid V8 perässään TH700R4 automaatti. Nimittäin hieman kuluneen näköiset kapteenin penkit osuivat huonekalualalla työskentelevän Jarin appiukon silmiin, ja hän lupasi ommella niihin uudet plyysit. Talvi alkoikin kääntymään jo kevääksi, kun vihdoin päästiin aloittamaan niputtaminen. Tällainen lista tavaraa on ollut varsin äveriään oloinen varustepaketti 80-luvun loppupuolella, joten onkin varsin ilmeistä ettei samanlaista tule heti vastaan.
LUPAUS
Jari oli ennen Vaniaan päässyt tutustumaan Chevroletin muihin tuotteisiin usean vuoden, sillä alla palveli kiiltävänmusta Astro, josta kipinä tilavampiin harrasteautoihin sai alkunsa. kapteenin penkkejä joista kuljettajanpenkki on sähkösäätöinen takaosassa moottoroitu sänky/sohva, kaksi puupöytää, neljä juomatelinettä, korotettu tuplavälikatto, lisävalosarja, tuplailmastointi eli takana on oma kenno lämmitykseen sekä viilennykseen. Kestäväksi, helppohoitoiseksi sekä huolettomaksi valinta on osoittautunut, sillä lattia on vieläkin hienossa kunnossa
laatikko jäähdytyksineen kot. Huomaa takarenkaan etupuolelta pilkistävä pakoputki. nahtautta turhaan. Välillä auton perään muualla "hoidettavana", oli Jarilkytkettiin myös asuntovaunu, jotla aikaa tehdä muita parannuksia Takatilan sohvan saa halutessaan muutettua sängyksi ... Viimeiset ajot olivat olleet kovin tuskaisia, kun vaihteita ei juurikaan löytynyt. "TH700R4 automaatti oli aivan loppu..."
hetta tyytyväisyyteen, sillä vaikka sisustus oli alkuperäisen oloinen, niin oli se kuitenkin täysin eri ja ennen kaikkea upouusi. Kylällä oli yrittäjä, Sisustaremontin jälkeen kesän joka osasi kunnostaa amerikka2003 Jari kierteli Vanillaan innollaisten autojen voimansiirtoja, la alan tapahtumissa, ja pitkillä joten murheenkryyni kiikutettiin lomareissuilla myös perhe viihtyi hänelle. Sillä aikaa kun osat olivat mukana. 6000 kierrosta... Hetken huilattuaan ja intoa kerättyään otettiin loota alas tallikavereiden avustaessa, ja vaikka tutkimustulos oli lohduton eli kaikki sökönä sisältä päätti Jari korjauttaa kyseisen vaihteiston kuntoon. Ja uudelleen pajal- takakonttiin. Sieltä valinnut SEC Alloy Wheelsin alumiinikienojakaumasyistä hyvin sopivat Cobran kuppipenkit sekä Vanteiksi Jari on TH700R4-automaatti oli kuteiden tönappula loppuun, n. Vielä tänä päivänäkin kelpaa ihailla. Ensimmäisen talven urakointi oli kannattanut, joten uutta kesää kohti lähdettiin mieli korkealla.
ajettaessa auto ei enää noussut edes pienen kynnyksen yli. Ja kun kulumista opittua, että helpommalla olisi oli päässyt tapahtumaan jo riittäpäässyt kun olisi ostanut erillisen miin, alkoi laatikon uupumus näaftermarket-jäähdyttimen lookyä siinä määrin, että Chevy joutaöljylle. Seuraavakin Alustaa hieman laskettiin, pyökesä meni hyvin ongelmattomasti ränlaakereita uusittiin, samoin ja reissut sujuivat leppoisissa merkuin takajarrut. ja löytyy myös turvatankki. lähes välittömästi ongelmia vaihtyy myös säädettävä vaihtovalo; sää-kanssa. Onneksi ajotäysin puhdas. lunut aivan
AJOA JA REMONTTIA
10
Spinneri 3/2007. vaikka uni sattuisi yllättämään kesken matkan. Myös laatikon keissä ... Kantapään kautta tuli huomattavasti. kasa tarpeellisia lisämittareita. Niinhän siinä vakausi oli myös jo ehtoopuolella, litettavasti kävi, että seuraavana harmi ei ollut niin kovaa luokkaa, kesänä, kun kunnostettu laatikko vaikka tiedossakierroslukumittarista löyoli rahan menoa alla lähdettiin ajelemaan, ilmeni tilansäästö- ja paiAutoGaugen Akku on siirretty Ohjaamosta löytyvät auton olemukseen laatikkopokan merkeissä. Se olisi varmasti ollut tui talliin pukeille. Vahvasti isoa autoa vievän osista oli irronnut kiertoon silpkoneen voima ja auton massa, pua ja ylikuumentunut öljy oli ajoittain asuntovaunun kera, alkehittänyt ikävää mönjää kierron koivat syödä vaihteiston sitkeyttä mukaan. kunnes ne ongelmat alöljynlauhdutus putsattiin useaan koivat ilmoitella itsestään pikku otteeseen, sillä rikkoutuneista hiljaa. osoittaa sillä talliin le ... jos ta "kylään" mentäessä ei olisi tilaja huoltoja autoon
- Tulee niitä maalauksia vielä lisää, puhelee Jari tulevaisuuden visioita autoonsa ja jatkaa - Ja tuo koneen kuutiotilavuus kasvanee sinne 383 kuutiotuumaan, eli stroukkisarja tuohon moottoriin ja katsellaan millaisilla kansilla.... Jatkoksi tulee kuitenkin jo reipasta naurua. Siitähän selvittiin vaihtamalla uusi tilalle. Lakkaa meni hileiden päälle kolmen kerroksen verran sopivan kiillon saamiseksi. Hän ottikin omasta autostaan uuden laturin, juuri vaihdettu siis , ajoi Jarin Vanin luo ja niin siinä vesisateessa vaihtui Chevyyn laturi. muhimispaikkoihin runsaasti ja pohjatöistä muodostuikin reilusti suunniteltua suurempi työmaa. Aluksi suihkutettiin massavärit, hopea ja helmiäismusta, joiden jälkeen kimaltelevat kultahileet ennen lakkausta. Aivan yllätyksettömästi ei alkanut tuokaan sessio.
Auto vietiin kunnon tiloihin Haminaan pohjatöitä ja maalausta varten. Seuraavan vaiheen, eli maalauksen, hoiti vanha tuttu "Paja". Eikä sekään vielä riittänyt, kun kerran maalailemaan oli innostuttu. Eli kehitys jatkuu. putsaukseen. Eipä auttanut tällä kertaa muu kuin soittaa hyvä remonttikaveri lähistöltä hommiin. Melkoisen hienoa avunantoa, jota onneksi harrasteautoilijat osaavat antaa. Sitä myös arvostetaan autopiireissä, sillä tuollaista palvelua ei edes huoltoasemilta saa tänä päivänä. Seuraavaksi auto saatiin jo kotimaisemiin, ja se kurvattiin paikalliselle kynäruisku-taiturille, Lyttisen Ramille, joka maalasi taidokkaat Asterix -sarjakuvahahmon motiivikuvat ja tekstit autoon. - Kallis remontti kaikkiaan, huokaa Jari. Hieman työläämpi sessio sattui juhannusreissulla Haminassa, kun laturi sanoi poks. Eiväthän nämä harrasteautot ole koskaan valmiita, vaikka niitä kuinka on rakennettu ja paranneltu. Niinpä talvi 2005-06 pyhitettiin maalauksille. Eli kun näet tulevaisuudessa Chevy Vanin pyyhältämässä ohi sinusta asuntovaunu perässään, voit huomata että Asterix on saanut kuuluisaa voimajuomaansa.
Spinneri 3/2007
11. Ei kuitenkaan mitään sellaista mistä sitkeä harrastaja ei selviäisi. Sen hoitamisesta kiitos kuuluu Koiviston Kimille. Muutama muukin pikkuprobleema iski samaisena kesänä autoon. - Sen seuraavan, isomman, moottorin kanssa saa miettiä kyllä minkä jatkeeksi laittaa. Kun pihassa oli kakkosauto niin sillähän ne varaosat kulkivat. Kiitokset "Pajalle" avusta!
VIELÄ LISÄÄ
Tekniikkamurheista päästyään alkoi Jarin mielessä vilistää ajatuksia auton ulkonäön suhteen. Vieläkin moskaa oli irronnut öljyn mukaan, mikä aiheutti vaihteiston venttiilikoneistossa tukkeutumia. Onneksi ei mitään suurempia vaurioita syntynyt. Lomareissu Vanilla pääsi jatkumaan. Peltiä jouduttiin uusimaan helmoihin, tuulilasin reunoihin yms. Sähköinen bensapumppu lopetti työnsä kotipihassa eräänä päivänä. Kun vanhaa maalia hieman tökittiin pois, niin alta löytyi yllättäviä korroosiovaurioita, joita ei ollut näkynyt lainkaan
(09) 774 2810
NETTIKIRJAKAUPPA
Alfamer Oy
VERKKOKAUPPA
www.alfamer.fi
Spinneri 3/2007
13. alfamer
Hartwall Areena
Marraskuu 16.-18.
Pe 17:30 La 13:30 ja 17:30 Su 14:00
Varikkoparty: Pe 17:00-18:30, La 11:00-12:30, Su 11:30-13:00 Liput ovat jo myynnissä! Lippupalvelu 0600 10 800 (1,50 eur/min + pvm) 0600 10 020 (5,00 eur/puhelu + pvm) www.lippupalvelu.fi
www.alfamer.fi
Hämeentie 68, 00550 Helsinki puh
M ällä aisen la, J urbo 3i a ke tava man Turb tä e on Esc öris ien see k hk uo bo nt st o o n m osim tsasi Pare one in k Pör ani m sta. J me ck i on od inä isem vai uis än n er orti sinä 198 inne ista t 3i C mas sela tutt i av , joh oe an ssa ma esot a a n a l ns oa t my ifio n J ht in äh ä 7 XR rin aas abri sa, m min a. Viim 160 e nä rai 0 m ki p ei s 20 6/ en k 00. tin p tuo -pal om lle. seks allit äivä Ni oh 20 . tyi . vom no ah on S rt " telle pari ssä va eluk i ed Tur , Jan ä vä Esc ikä allin . soma s ku tia, kin täht tun ja a eri v RS aa tek sa tu läh ku ä h an n ot joh tu itie tui ut aih ma ns o G Wi ä v tett en olla ytti n Tu sv de ssa ie . M tek pas ätt ni ku bo ttu am ka re uu inen mi tin ieh alk oli ka siis i n itk tä su lla ikk i my telti perä sai l To oin oli ttiin tik ikan iikk mä en- upe kui laa säve äs an kä si j ka a . M nv m iR on 06. ia. Ja ova s ei kk ut o li n t n . T lm uu ytt inee ydä in, m inen uovu yota kui edel nip ma n u tur räin tenk a m ns ne äll yö n lis pe n nn ö Tu n t n bo e ik ll s i öin sk ass sa ite sa n ta auto poi kkim ä jä isust taa R värik oven en m leik sis a alk elm aki n RS n jo ast lm ele in lö us i k us va iva ks s ja ec ar vä aa si. ua he i Va S-ma allin alon N jo jat i r s l ko yt vu ättä arai liksi mi ku vuo jal jäi ne nn oro nyt lki os tun ssa Sie n on 199 Esc a 19 rr 1 o s 7 ut uk o "R n Ja a RS ekin esite rtin m 0, jo ov unim ST jo ni V Co at lty uk lloin jo ta läp ve ien s ur Fo n j i p lje yh bo asar wor nkin viide ana r ks Tu älke iene kse ten rb i". T oli elee opea os i o, - tu i n at ötä m nnit iss äm alk . alk un n ta he oi lt an kin ni. mp va mie ckoli Esc vaks dett ei ol 3i C ilmo pyyd olet utt en. T ään n syk in tu ina u p oh n os 00 rah urb in mo isu löy sa kin isa n t aa uu uk sen syä ja l kä alt ty Ork n yh ks sta si 0 n a t t i o a o st o er lta ilalle va eltu a . aise th es laine nnen malli d esi en n t, j evä ikä ot nE tnk nk ite ma o", m is l sc ä su n jo en ns ka yy ort tiin n site kupo oko Tu n-A ka o ope ä. oll kias siitä sim nsa ste paa jok au O F l a ut e , a d ikka ku hda aika era tekn ma sta la nn ett llin iest leet , va a S e
Fo
S
TÄ NM ÄH AL UU N!
n ink ett ä a 19 all a ma toc n R n e F kin nno nnee n pä Kelt iika n-T n XR aa u t uto 87 a p ord n ky k S l t t n h ur vu na ssa. L in h ät va pin upe au lven vä i svo n ee u i a o o a a ih sco sorv Rii opu uon in taa räis ssa aik ou n j lku eltä per auri aa sii Sto im Ja so ut tam k rt k lt o a he e ni itt oa an stii a o per . , su i hu lu van nt ja k ka kuit too liian mu kava ää e o 40 Teh uh tte iko eik La un sen oup en Ja kin lle ioon hdi huo kem var o eiv äyti ak tau raalt isi ide si. litk lau ar tti yde er su n rb k my . bo aik iha lko u tu sta S syn jäl nsä vuo smi uha aup et, e ei ak - Ve ko n p i ahk rbo tock tyi. F ssa t m ip ull bo i m h iht . i , i
TÄ ÄH ÄN
VU OT AA
VE TTÄ !
14
Spinneri 3/2007. Sto nn ha on s an pi. Au mas tkäk alais yttö Esco illa n te lle a ttor an, nyt kis tey ena 19 opu ot , m to sa yn en pe rt os kn ste in jol vih vär de ol Ja Re iht 99 lta tu pu i t t " s l i i s . T up an n o Tu pit ieh u ku at a . ei tten an les sa e y ab itt va ort i y ko a. kse koi ös To äise unt i m o. i l se in "la n jok jäi k mä RS2 iillä en T tenk yös on s sta tti in. t. lve XR um nii Siit kip imie on saan n pa i alo kum le sa n e Mik 3i ak he toi ut ika itti pik ttu mi kan ä se Ca ross a Va ka n- me ni n o fo in m st tu ide a br pe tur sta me tti rdi pu ank a A ett o iol mm li. Teksti ja kuvat Jari Sjöman
rd tel Esco iR rt his S Me RS o tor xic n k Es ian l o ja äsite co RS äp .S r sa t RS i. J ä E upe a h Mo iin yk iki va e ole sii va tä iht ivat oott ne a k sco rä nk Hi t ta oli ksilö kat lläty riol ajist ttiin silö int nia rsi ko rrän pu nt ka uin t a tu uiv väi ori huo uin rt s istä e a n sk rb at sty pis ne ka yt ris aa tas ehk ksi. Mä äise läh ma aa one a k ssa tiin ckm n oli en one na E n au ta n p rkk äin nn t ti an. Sp mm t XR atso ssin uis XR3 allin va din uo Sto n. pä suun n al Tur kute n s e, jo t pu iT im asu IHI,m in i. M ar ta ta in l tä i ... po n m nä tu kau n tu n k uite av ann rui väri huo sco so en ät ko ie tä lt hd i v pp i s lle arha is ka o n r ht Yhte ars as rbo aup nen kim ellut lessä . t arr sec iriv iin pu k va ta on ttu tee vat oje toe pa n ah tti , k ma aa vars rboa ah up et on ir lika oli Tu llis ole n k hto jop at ole vis Al in ina i n er n n p uom jo rb iä u ti a 2 liin. in t .A s m hy vo ssa im in, n t Alk eriv tu .E ut kuk ty va o S. kä a ni h caro ar e utta toki RS2 inen lyhy lin k n! Y aa si ikoin elle; iirtä a ko reä in pä sä jä maa n de m a al n a t t u niin löy 000 käv eksi ans htei tten een Jan mis rvat sävy älle äny lata n s - usi t : ,
Spinneri 3/2007
15
Turbo vaihdettiin kokonaan. Kun kori oli saatu atomeiksi, työnnettiin sormet konehuoneen puolelle. Jouset vaihdettiin vakiota hieman lyhyempiin, iskunvaimentimiksi asennettiin Konin kaasuvaimentimet. Vaihtoon menisivät ainakin kiertokanget ja männät. Kone oli oikeasti huonossa kunnossa. Korjauksen jälkeen lohko maalattiin uudelleen ja moottori niputettiin. Elimenluovuttajana toimi sisustankin luovuttanut Escort. Kesän 2000 korvilla Escort valmistui. Moottori nostettiin nokalta. Kansi kiikutettiin saman miehen hoiteisiin, joka oli aiemminkin näpertänyt veljeksille heidän rakennelmiinsa kansia. Syylari korvattiin vakio-Escortin jäähdytinkennostolla, se kun on kooltaan isompi, kuin RS Turbossa. Alustaakaan ei unohdettu. Kiertokanget tulevat lopulta BMW: n tuotevalikoimasta, tarkalleen ottaen 325i mallin 2,5-litraisesta rivikutosesta. Koska tarkoituksena oli pitää projektibudjetti järkiluvuissa, etsittiin ratkaisuja eräällä tavalla kiertoreittejäkin pitkin. Ahdoista alkoi huolehtimaan A-ryhmän Escort Cosworthin Garrett-ahdin. Avon purkaminen jatkui. Mäntien saaminen vain kesti ikuisuuden, mutta lopulta sieltä tuli ihan oikeanlaiset, Jani toteaa. Ei muuta kuin kaikki irti ja lohko kainalossa koneistamoon kyselemään, saataisiinko siitä vielä kalua, Jani kertoo. Näin siksi, että Ford on sijoittanut RS Turbossa jäähdytinkennoston ja ahtimen välijäähdyttimen vierekkäin. BMW:n kanki sopi Fordin kampiakseliin ilman sen ihmeempiä sorvaamisia, mutta yläkaula ei enää istunutkaan Fordin omaan mäntään. Jani taas sijoitti nämä osat peräkkäin, joka mahdollisti "täysleveän" syylarin käytön. Koneistamo lupasi hoitaa homman kunnialla. 16 Muistilappuun alettiin kirjaamaan ylös osia, mitä vauhtikaupasta pitäisi ostaa. Totuus paljastui. Turbomoottori oli saanut ihan aikuisten oikeasti kyytiä, mikä näkyi sen sisäisessä kunnossa. Ilo jäi vain hyvin lyhytaikaiseksi; muutaman kymmenen kilometrin ajelun jälkeen kävi ilmi, että moottorin lohko on halki! Halkeama ei ilmennyt sen enempää koneistamossa, kun moottoria kasatessakaan, vaan vasta kun moottori lämpeni kunnolla. JännitykSpinneri 3/2007. Männistäkin puuttui paloja! Totuus ei tullut ilmi koeajossa, eikä muutenkaan, Jani kun ehti ajaa ostoksellaan vain 150 kilometrin verran ennen kuin moottori laitettiin lihoiksi. Ratkaisuksi tuli Professional Motorin mittatilauksena valmistamat JE-männät. Moottori kävi yllättävän hyvin siihen nähden missä kunnossa sisuskalut olivat, summaa Jani. Kaikki irto-osat hiekkapuhallettiin ja maalattiin, samalla kun kaikki puslat korvattiin uretaaniversioilla. "Jani marssi korvat savuten koneistamoon korjaus oli mennyt metsikköön..."
ettei korjaaminen ollut enää järkevää ja vakuutusyhtiö pienen kädenväännön jälkeen lunasti Escortin. Samassa yhteydessä keulalle ruuvattiin isokokoinen välijäähdytin
Allekirjoittaneen makuun moni muissa sarjoissa kilpaillut malli olisi ennemmin kuulunut tuuninkipuolelle. Ne eivät kuitenkaan osallistuneet kilpailuun lainkaan. Moni tuuninkiauto oli rakennettu todella hienosti, eritoten mieleen jäi Harri Laakson Toyota Hiace -pikkubussi, joka oli rakennettu viimeisen päälle japanilaiseen tyyliin.
Marko Piirosen AC Cobra tuli toiselle sijalle Luokassa 75, vakioautot.
Spinneri 3/2007. Teksti ja kuvat Kimmo Kotro
Viimevuotiseen tapaan myös 2007 Model Expo pidettiin Helsingin Messukeskuksessa yhdessä Lapsimessujen kanssa. Jälleen kerran vaikutti siltä, että sotavehkeitä oli enemmän, mutta esillä olleiden autojen taso oli todella hyvä. Olisikohan niin, että rakentelijat saavat itse määrätä, mihin luokkaan autonsa laittavat. Eli ehkä laatu korvasi tässä tapauksessa määrän. Malliautojen kanssa samassa hallissa oli kaikki harrastetoiminta roolipe26
Tämänhetkinen tuuninkiautomuoti näkyy selvästi myös muovimallipuolella. No, mitäpä se toisaalta haittaa, vaikka eivät (vielä) olisikaan harrastajia, sillä todennäköisesti messuilla se kiinnostus aiheeseen herää.
leistä (messuilla pidettiin roolipeliturnaus, jonka pöydät veivät hallitilasta neljänneksen) pitsinnypläykseen. Niinpä yleisöä oli huomattavasti vanhoja jäähalliaikoja enemmän, ja nuorempaa.
H
arrastajien keski-iän laskeminen on vain ja ainoastaan hyvä asia. Se tosin jäi viimevuotiseen tapaan epäilyttämään, olivatko hallissa pyörineet natiaiset kiinnostuneita mallailusta vai tulleet äidin mukana lapsimessuille ja livahtaneet alakertaan. Tänä vuonna tuunattuja pelejä oli mukana peräti 11kpl ja niillä on siis oma luokkakin. Vaikka nyplääjätkin olivat samoilla messuilla, täytyy myöntää, että kyllä pääpaino oli edelleen malleissa. Huomionarvoista oli jälleen kerran se, että rakentajien nimet olivat kovin tuttuja ja monelta (huippu)rakentajalta oli mukana useampia autoja.
Jarkko Syrjäsen Chevy Cheyenne Fleetside voitti oman sarjansa 81b, eli kevyet hyötyajoneuvot.
TUUNINkIAUTOJA
NORMIMEININkI
Messut olivat kokonaisuudessaan melko samanlaiset kuin aikaisempinakin vuosina, esillä oli malliautoja jälleen melko vähän, tosin Tampereelta oli oma osastonsa, jonka autot olivat vitriinissä. Lennokkeja lennätettiin viereisessä hallissa
Se, että
Spinneri 3/2007
kÄRJET MÄkEEN
Paluu tallille tapahtui jälleen nilkuttaen. - No mutta sulla on niin hienoa hottentottiosaa täällä pellin
alla, että eihän tätä nyt mäkeen heitetä... Hetkisen haastattelun perusteella alkoi näyttää siltä, että sytytyksessä olisi jotain poskellaan. Huolellisuus on tässä hommassa sitten erittäin tärkeää! Ja aloittaa kannattaa kaikkein lyhyimmästä johdosta, ettei käy niin, että loppuu viimeisistä johdoista sentit kesken... Johdot tehtiin siis järjestyksessä, yksi kerrallaan. Mike oli yksi onnellisista, ainakin siihen asti kun pääsi kevään ensiajelullaan muutaman kilometrin päähän kotoa. Varaosakassiin pakattiinkin Accelin kärjetön HEI-jakaja, saman valmistajan kahdeksan milliset hiilijohdot sekä uudet tulpat. Päätöstä helpotti vielä se, että HEI-klooneja saa tänä päivänä erittäin edullisesti. Koska uusi jakaja oli fyysisiltä mitoiltaan hieman hottentotti-mallia kookkaampi, mitoitettiin uudet johdot viitisen senttiä aiempia pidemmiksi. Hiilijohtoihin päädyttiin sen takia, että radiohäiriöt saataisiin varmasti pidettyä kurissa. Miken pick-up on ollut joskus 80-luvun alkuvuosina selkeä rakentelun kohde, joka näkyi tässäkin ongelmassa. Helppo homma, Jake ajatteli mielessään.
S
itä Mike itsekin hämmästeli. - Ei ei ja ei! Ei korjata vanhaa romua, vaan vaihdetaan uutta tilalle! Piste! Mike oli tehnyt päätöksensä ennen kuin siitä oli edes ehditty keskustelemaan. Teksti Jake Bayard ja Mike Shoei, kuvat Jake Bayard
Kevät teki tänä vuonna tuloaan jo hyvin aikaisessa vaiheessa, joten harrasteautonkin päältä moni pääsi pyyhkimään pölyjä jo huhtikuun alkupäivinä, kiireisimmät vieläkin aikaisemmin. Johdot katkaistaan itse oikean pituiseksi, jonka jälkeen jakajan päähän tuleva liitin kiinnitetään johtoihin sarjan mukana tulevien ohjeiden mukaisesti. Projekti ei tulisi olemaan kovin vaativa, eikä aikaa vievä.
Vanhat romut pois ja uudet tilalle. - Päästään paljon helpommalla kun tehdään uudet johdot vanhoja mallina käyttäen yks kerrallaan, Jake jatkoi. Kurkistus konepellin alle kertoi vain jotain hieman yllätyksellistä. Muutaman kilometrin jälkeen paukkeet ja puksuttelut kuitenkin palasivat. Homma oli siis selvä. Hommaan on olemassa erikoistyökalukin, mutta onnistuu se hyvillä pihdeilläkin. Samalla päätettiin uusia myös tulpanjohdot sekä sytytystulpat. Jotta jokainen johto tuli suoraan oikeaan paikkaansa, liitettiin ne valmistumisen myötä uuden jakajan kanteen oikeaan kohtaan tietysti. - Yritä nyt vain nilkuttaa tallille, niin mä tuun jelppimään vian metsästyksessä, tokaisi Jake kiskoessaan jo samalla nahkatakkia niskaan. - Mikä tässä mun pik-uupissa oikein on ku tää ei oikein futaa?!?, Mike vollotti luuriin. Mutta samalla kannattaisi varmasti tutkia sytytystä hieman tarkemminkin... - Eikä tutkita, vaan laitetaan uutta!, ärähti Mike. Mitä sitten tapahtui..?
auto oli toiminut alkuun ihan yhtä hyvin kuin syksyllä ennen talviunille siirtymistä ei kuitenkaan vielä antanut suoraa vastausta kysymykseen missä vika mahtaisi majailla. Jake yritti rauhoittaa Mikea. So ..cken simple! Mike kiipesikin konehuoneeseen ja alkoi kiskoa tulpanjohtoja irti. Jotain selvästi oli pielessä! Mutta mitä. Puola tässä jakajassa on ulkoinen, joten sen vaihto olisi ainakin erittäin helppoa. Nenä kohti vauhtikauppaa ja uutta palikkaa hakemaan. No tuostahan se vika selviääkin, Jake mietti mielessään, mutta päätti kuitenkin yrittää auttaa. Toinen koeajo sen sijaan antoi uusia viitteitä moottori toimi nimittäin jälleen aluksi täysin ongelmitta. Uudet tulpanjohdot eivät siis olleet määrämittaisia vaan teese-itse -mallia, joiden toisessa päässä on valmiiksi tulpanhattu, mutta toisessa päässä vain tyhjä johdonpää. Ahaa! Vika taitaa olla joko puolassa tai jakajan kondensaattorissa. 29. Tallilla olettamus osoittautui oikeasti; kipinä todellakin oli nyt jossain määrin kateissa. Kännykkä karvaiseen kouraan ja soitto Jakelle. Hitaasti mutta varmasti uudet johdot valmistuivat. Moottori vain tuntui hyytyvän melkoisen paukkeen ja poksuttelun säestämänä. Jakajana ei ollut kärjetön HEI-jakaja, eikä mikään muukaan "perusjakaja", vaan todellinen hottentotti-tuote, Accelin race-henkinen 2-kärkijakaja. Kärjettömyys ei olisi siis tällä kertaa järjettömyyttä, päinvastoin. Vinkunat ja vonkunat kaiuttimista eivät ole erityisen mieltä ylentäviä, vaikkakin paras soundi tulee tottakai pakoputkista.
TEE-SE-ITSE TULPANJOHdOT
Tallilla päästiin sitten työntouhuun. Jakajaksi ei tosiaankaan valittaisi enää kärjellistä virimallia, vaan koska auto toimii kesäisin ihan arkiliikenteessäkin, luotettavuus olisi nyt selvästi kovemmassa huudossa. Perille kuitenkin päästiin, tälläkin kerralla, ja vikaa voitiin siten alkaa ihan tosissaan metsästämään. Ja uusi on aina uusi, jakajakin kun on kuluva osa. - Hetkinen hei! Stop tykkänään, jäbä! Pikkasen jarrua, Jake murahti
jonka jälkeen asennetaan liitin ohjeiden mukaisesti ...
kon säätö. Selitys ei voisi olla muu kuin se, että jakaja on mennyt paikoilleen hampaan verran "pielessä" ja sytytys oli sen takia nyt metsässä. Homma voi vaatia hieman kekseliäisyyttäkin, mutta ennenkaikkea hyvät työkalut ja rutkasti hermoja! Viimeisenä työvaiheena olikin vuorossa uuden jakajan kiinnittäminen ja sähköistäminen joka oli käytännössä yhden johdon liittäminen jakajaan. Jokainen tulpanjohto käytiin yksitellen läpi kaikki menivät sinne minne pitikin, oikeisiin sylintereihin siis. Enää vuorossa olisi sytytysennakon säätö, kunhan moottoria ensin olisi käytetty hetkisen aikaa. Put put, brumm, put, brumm, PAM! Nyt perässä tuli jo lieskaa! Hmm... - Nyt Mike leipäläpi tukkoon, ei aleta puhumaan tuhmia, kellokin kun on vasta kymmenen perjantai-iltana..!, Jake murahti sormea tuomitsevasti heilutellen. Sytytystä siis selvästi aikaisemmalle kääntämällä jakajaa vastapäivään, ja sen jälkeen kokeilemaan uudelleen. Uudet johdot tehtiin varmuudeksi yksi kerrallaan.
Ensin katkaistu johto ujutetaan "hatun" läpi ...
Kun tulpanjohdot oli saatu valmiiksi, katsottiin parhaimmaksi vaihtaa tässä vaiheessa tulpat. Enää siis vuorossa oli koekäynnistys ja perusenna-
... Put put, BRUMMMMMM! Vinkkeli hörähti iloisesti tulille! Ongelma oli voitettu. Mike käänsi jälleen kerran virta-avaimesta. Sen kyllä sitten koekäynnistyksen yhteydessä huomaa onko asento oikea vai ei... Jakajaa ei kiristetty tässä vaiheessa lopullisesti, jotta ennakkoa päästäisi muuttamaan tarvittaessa helposti. Jotta uusi jakaja menisi paikoilleen heti oikeassa asennossa, merkattiin vanhan jakajan pyörijän suunta tulipeltiin pienellä merkillä ennen jakajan nostamista pois paikoiltaan. - Pohjaan meni kuin ... Tätä ennen oli kuitenkin syytä tarkistaa että kaikki oli paikoillaan. Uusi yritys... Säätämiseen tarvitaan siis
Spinneri 3/2007
PAUkETTA JA LIESkOJA
"Vinkkeli hörähti iloisesti tulille! Ongelma oli voitettu..."
30
Mike ei meinannut pysyä pöksyissään, kun odotettu hetki lähestyi; kohta pääsisi kääntämään virtaavainta. HEI-jakajassa on myös liitäntä kierrosluku-
... Miken Pick-Upin pikkulohkon sytytyksestä vastasi Accelin 2-kärkijakaja ulkoisella puolalla.
Jakajan lisäksi vaihtoon menivät puola, tulpanjohdot sekä sytytystulpat.
Ennen vanhan jakajan irroittamista merkittiin tulipeltiin merkki pyörijän osoittamasta suunnasta.
Vanhoja tulpanjohtoja käytettiin apuna uusia mitoitettaessa. Tästä lähdettiin liikkeelle. Put put, PAM PAM PAM! Nyt lieskaa. Peltisarjoin varustettu pikkulohko-Chevy ei välttämättä ole mikään unelmamoottori tätä työvaihetta ajatellen, tilaa tiettyjen tulppien kohdalla on pirullisen vähän. - Näyttäis olevan ok, käännä vaan avainta, Jake vihjaisi. Put put put, brummm, put, PAM! Kaasutin räkäisi sopat konepeltiin. Jälkimmäiseen hommaan tarvittaisiin stroboskooppi eli ajoituslamppu.
... Periaatteessa jakajaa ei SB Chevyyn paikalleen saakaan kuin joko oikeassa tai sitten 180° pielessä olevassa asennossa. - Tsekataanpa että kaikki on niinkuin pitääkin, tuumi Jake. Mike ei vain tätä kuullut, tai sitten ei halunnut kuulla, ja käänsi kolmannen kerran avaimesta. Ennen jakajan ylösnostamista päätimme kuitenkin kokeilla josko säätövara riittäisi korjaamaan tämän ongelman. sitten kuoritaan noin senttimetrin matkalta ...
mittarille, mutta Miken Chevyssä moista hienoutta ei ole. ja näin saadaan aikaiseksi valmis tulpanjohto.
tuli jo joka suunnasta! Homma seis ja syytä tutkimaan..
Erillistä astelevyä ei siis välttämättä tarvita. - Muistithan sä ottaa sen alipai-
neletkun irti, Mike viisaan oloisena vinkkasi Jakelle, aivan kuin olisi edes tiennyt mistä puhuu... Vanhassa 2-kärkijakajassa ei ollut alipainesäädintäkään. Sinänsä asiaa kyllä puhui, että perusennakko säädetään siten, että alipainesäädin ei ole käytössä. Aikaa touhuun meni pari-kolme tuntia, joista selvästi suurin osa uusien tulpanjohtojen "rakentamiseen". Siis vain yhden ainokaisen asteen pielessä, tavoitteemme kun oli 10 asteen ennakko. Lähtökohtaisesti alipainetta ei saa tyhjäkäynnillä olla, ei ainakaan niin paljoa että se
vaikuttaa perusennakkoon! Meillä käytössä oli säädettävä malli stroboskoopista; se kertoikin, että sytytysennakko oli nyt 11 astetta. Kannattaakin vilkaista kaasuttimen ohjeista mikä liitäntä on tarkoitettu jakajan alipainesäädintä varten. Säädettävässä mallissa tavoiteltava sytytysennakko voidaan asettaa valmiiksi stroboon ja kun dampperin ja lohkon merkit osuvat samaan linjaan, on sytytys kohdallaan. Jakajaa paikalleen asennettaessa apuna käytettiin aiemmin tehtyä merkkiä (nuoli). Siten 10-12 asteen perusennakko pelittäisi todennäköisesti parhaiten vakiomoottorin 8 asteen sijaan.
Homma oli tuon pienen hienosäädön ja jakajan loppukiristyksen jälkeen enää koeajoa vaille valmis. Tätä arvoa haettiin siksi, että moottoria on hieman viritetty, nokkakin on vaihtunut vakionokasta hieman ärhäkämpään. Viimeksimainitun kanssa tarvitaan käytännössä erikseen myytävää, lohkoon kiinnitettävää astelevyä oikean ennakon löytämiseksi. Pick-Upin vinkkeli murisi jälleen miehekkäästi, ilman minkäänlaisia yskähdyksiä tai putputteluja. Markkinoilla on ainakin kahdenlaisia malleja, säädöllisiä ja säädöttömiä. Suositusarvo on 0,8-1,0 mm.
Säädettävä strobo
CHRYSLER SB
Siellä lepää! Accelin jakajan väri on ärhäkän punainen. Kuvan alareunassa (ympyröitynä) pilkistää sytytysennakon astelevy.
CHRYSLER BB
Muutamien jenkkimoottoreiden sylinteri- ja sytytysjärjestykset...
31. HEI-jakajassa puola on eräällä tavalla sisäänrakennettuna jakajan kannessa. Tyhjäkäyntikin vaikutti tasaisemmalta mitä aiemmin; kipinä oli selvästikin parantunut! PROJEKTISSA MUKANA SOUTHWEST TRADE OY
FORD 5.0L
Uusi jakaja näyttää tältä. Samalla voisi myös muistuttaa siitä, että ei ole aivan sama mistä alipaine säätimelle otetaan. Koska pyörijä pyörähtää hieman asennuksen yhteydessä, tulee tämä "ennakoida" asennuksessa.
oo Proo ot...
GM SB/BB
Työasennot vaativat välillä pientä akrobatiaakin (ja "ponnistuksia")...
Uudenkin tulpan kärkiväli on syytä tarkistaa. stroboskooppia. Keltaiset tulpanjohdot vain lisäävät tunnelmaa...
Spinneri 3/2007
Lopuksi sytytys säädettiin stroboskoopin avulla
6.
1. 2. Hp. Ajokuntoinen projekti. 045 676 7407 (Rauma), e Mail cactusline6@yahoo.com
Eurot
MB 190 sportline 2.3-16v
Tekniikkana 3.0L turbodiesel (`87), tekniikalla aj. Katso lisää www.chickenstudios.net/ corvette p. Auto on supersiisti, voin museokatsastaa haluttaessa. Yritysten tai muuten ammattimaista toimintaa harjoittavien yhteisöjen tai henkilöiden ilmoitusten julkaisemisesta on sovittava aina erikseen. Ajettu n. ILMOITUKSEN JÄTTÄMINEN POSTITSE:
4.
Muista kertoa myymäsi kohteen oleellisimmat tiedot; turha jaarittelu ei kuitenkaan uppoa ostajaan! Älä unohda myöskään hinta- ja yhteystietoja! Halutessasi liitä mukaan MAKSUTON 4-väri kuva. Kuvia s-postilla. 1000 x 700 pikseliä. Musta, räpeltelemätön, hyvinpidetty yksilä. p. ym. p. p. Borg & Warner murikka 3.27:1 välityksellä ja lukolla. 3 tkm. Erittäin siisti ja hyväkuntoinen. 040 760 0506 (Lahti), e-Mail ylenkaunis@hotmail.com
www.spinneri.fi
NÄIN ILMOITAT SPINNERI PÖRSSISSÄ...
ILMOITUKSEN JÄTTÄMINEN SÄHKÖISESTI:
5.
tähänkin löytyvät nettisivuiltamme. Taka-akselilla Vetten tuuletetut levyt; joka nurkassa EBC Brakes Green Stuff -kevlarpalat. 0440 802 668 (Turku), e-Mail merjal@rota.fi
Chevrolet Corvette LT1 `92
Buick GS 455 avo `70
Aito, valmistettu 1184 kpl. 3.
4.
Surffaa osoitteeseen www.spinneri.fi/swap Valitse "Jätä ilmoitus" -toiminto Jätä ilmoituksesi ohjeiden mukaisesti Halutessasi liitä mukaan MAKSUTON 4-väri kuva; ohjeet
1.
Lähetä postikortti tai kirje osoitteella SPINNERI MAGAZINE/PÖRSSI PL 2, 00411 HELSINKI Käytä mieluiten tulostinta tai tekstaa selkeästi Kerro ostatko vai myytkö
Spinneri Pörssi on tarkoitettu vain yksityishenkilöille. p. 10.000 EUR. ZR-1 mallin vanteilla, kaikki varusteet, automaatti. 3.
7.
Spinneri 3/2007
37. 0440 137 412 (Nurmo), e-Mail jyrkiko@saunalahti.fi
Chevrolet Corvette Convertible `90
Katso Spinneri Magazine 2/98. 6.000 EUR, vaihdossa käy diesel-Mersu. Hp. Aj. 45 tml (vain kesäisin). Spinneri varaa oikeuden muuttaa tai lyhentää ilmoitusta sekä jättää ilmoituksen kokonaan julkaisematta.
2. 040 575 1350 (Ilomantsi), e-Mail jarkko.kettunen@chickenstudios.net
OLISIKO SINUNKIN KANNATTANUT ILMOITTAA SPINNERISSÄ?
Spinneri Magazine tarjoaa yksityishenkilöille maksuttoman markkinakanavan. Erikoismaalaus by Markus Salin. Ja kaikki tämä 0 euroa!
5.2L, 2. Muutokset otteessa, just kats. Muiden kuin myytävien autojen kuvia julkaisemme mahdollisuuksien mukaan. Kuvia spostilla. Mitattu teho 307.5 hp (vakiona 240), vääntö 529 Nm (vakiona 467). Talvella läpikäyty ja sikapaljon uutta osaa. Spinneri ei vastaa millään tavoin myytävien tavaroiden laadusta, oikeellisuudesta tai alkuperästä. MYYDÄÄN Jenkit
Pontiac Trans Am 350 Targa `89
Chrysler Imperial 2-dr HT `68
440 cid + Torqueflite. om. Kuvan suositeltava koko on n. 20.000 EUR. 040 733 2250 (Helsinki), e-Mail jari.sjoman(ät)spinneri.fi
360 cid + TF727. 74 tml. Pelkän teksti-ilmoituksen voit lähettää myös · Faxilla (09) 8330 6616 · S-postilla toimitus@spinneri.fi
5. Ainut Suomessa jatkohytillä. Ilmoittaminen 4-värikuvineen on yksityishenkilölle ilmaista. Myyt, ostat tai vaikka vaihdat, kannattaa ilmoitus lähettää Spinneriin. Vakuutettu harrasteajoneuvokaskolla 20.000 eurosta. Hp. NettiAuto ID: 1277453. Vaihtokin mahdollinen halvempaan. Kuvan suositeltava koko on 10x15 cm. aj. GTA:n 16-tuumaiset "Diamond" alut. 117 tml. Musta nahkasis. e-Mail aati65@hotmail.com (Karjaa)
Dodge Adventurer SE 150
Punainen. Toteutus by SK-Autosound. komponentti-viritindekin, DSP:n, CD-vaihtajan, kolme 2-kanavapäätettä, kaksi 12" subbaria bandpass-kotelossa, erillissarjoja jne. Ilmast., cruise, hyvät renkaat. Alkuperäinen maali. p. 100% alkuperäinen hieno yksilö. Täysin ruosteeton, verhoukset lähes uutta vastaavassa kunnossa jne. Palstalla voi myydä ja ostaa kaikkea harrasteeseen liittyvää tai sitä sivuavaa tavaraa. Noin 500 hp, huiput 275 km/h (mitattu gps:llä). 8.900 EUR/vaihto. Dastek Unichip moottoriohjausjärjestelmä (ohjelmoitava), Martelius peltisarjat & putkisto yms. Vaihdossa max 10.000 eur kulkuväline yms.. Pioneer äänentoistolaitteisto sisältäen mm. Huom! Kuvia ei palauteta. Kaikki tehtaan optiot. Koko historia tiedossa ollut nykyisellä omistajalla vuodesta 1997. WS6 alusta progressiivisin Monroe SensaTrac iskunvaimentimin. 040 753 4892 (Iisalmi), e-Mail dodge65@luukku.com
Chrysler Cordoba `80
+ kovakatto. Ei 2-pyöräisiin. lehden lisäksi se nimittäin julkaistaan Spinneri nettisivuilla. Helppoa kuin heinän teko... Kysy lisätietoja! p. Musta vinyylikatto ym. Hp
a n.fi
Spinneri 3/2007
41. ja p www
Miksi heidän sijasta esillä ei ollut alan yrityksiä?!?
42
Spinneri 3/2007. Tingel-tangel kauppiaita, Players tyttöjä, kaljatölkkirodeota ja paljon muuta alaan suoranaisesti liittymätöntä. Teksti Riku Loisa, kuvat Jari Sjöman ja Riku Loisa
Tätä tämän vuoden näyttely pitkälti oli, valitettavasti
Vai tartteeko jotain ihmeellisiä lupia. Spinneri Magazine/Hukkaportti, PL 2, 00411 HELSINKI · fax (09) 8330 6616 · Email hukkaportti@spinneri.fi · Internet www.spinneri.fi
TE71 COROLLAAN W50 VAIHTEISTO...
TE71CorollaCoupe2Tmoottorintilalletulossa4A-GE,vaihteistotuntuisolevanaikasimppelsovitus(W50),kytkinkoppauusiks.Taka-akseli myös tulossa AE86 mallista, mutta kardaani uupuu vielä.. Toimitus Vähän tarkennuksia tohon kysymykseen... Sanotaan nyt kuitenkin pari sanaista. Toimitus
Lisää kysymyksiä vastauksineen löydät Spinnerin nettisivuilta osoitteesta www.spinneri.fi
52
Spinneri 2/2007. Toimitus
VOLVOONKO TUPLAPUTKET..?
Nyt olis askarrutava kysymys noista pakopiipuista... Jotenka kun tekniikan vaihdosta suunnittelen, tarvitseeko kardaania lyhentää?!. Ennenkuin Peugeot-gurut mollaavat meidät täysin tyhmiksi, kerrottakoon että tehtiinhän tuosta mallista myös siviiliversio, mutta tässä yhteydessä siihen on turha sen enempää puuttua, koska vertailumalliksi se ei kuitenkaan kelpaa... Pakoputken on oltava siten sijoitettu, ettei sen mikään kohta ole vaarallisen lähellä polttoainesäiliötä tai -putkea. Ja mitenkä taka-akselin laitto. lasikuituisilla versiolla, edellyttäen että vaihdettavat osat eivät vaikuta korin jäykkyyteen; mikäli näin käy, tulee vaihdettava kori vahvistaa muulla tavalla vastaamaan lujuudeltaan alkuperäistä. Mutta tuon edellisen lakipykälän mukaan semmoiselle muutokselle ei ole mitään estettä paitti tuo et sen putken päästä mitattuna 5 cm matkalla pitää olla tuo 5 cm vapaata tilaa... Villi arvaus olisi että ei... Siihen kun lisätään pykälien sallima +20%, saadaan tulokseksi 156 villivarsaa. Tämä hyväksytään vielä muutoskatsastuksessa, suurempiin määriin tarvitaan poikkeuslupa jollaisen saaminen tämän tyyppiseen muutokseen voi olla jopa mahdotonta, kuten useaan kertaan olemme todenneet. Jos pakoputki vasemmalla sivulla tai takana vasemmalla puolella on suunnattu enemmän kuin 45° vasemmalle, on sen pää lisäksi käännettävä siten, että pakokaasut suuntautuvat vähintään 45°:een kulmalla vaakatasosta alaspäin. Tai saako ylipäätään ikinä toimivaa peliä. Tuota tulkittaessa muun muassa M1-luokan eli henkilöauton pakoputkea ei saisi suunnata lainkaan ylöspäin. Suosittelisimmekin kääntymään merkkikerhon puoleen. 3. Vaikeaa selittää mutta esim. Haluaisin tietää että jos rakentaa normaalista Peugeot 205 GTImallisestaautostakopionvanhasta205ralliautostaelisiiskaikki levitykset ja spoilerit ja aikalailla saman tehoisen. Mikäli turboa olit ajatellut konehuoneeseen, tulee vertailumallina tehon osalta käyttää vuosimallien 1987-90 1.9 GTI:tä, jonka tehoksi on ilmoitettu 130 hevosvoimaa. Eli siis tarkoitin että ne putket tulisi peräpellistä läpi (takakontin) puolelta osoittamaan suoraan taaksepäin. Tälle palstalle voit lähettää harrasteautoilun värikkääseen maailmaan sekä lehteemme liittyviä kysymyksiä ja kommentteja. luvun 42 pykälä kertoo seuraavaa: Pakoputkisto 1. Koska W50 asennus on meille vieras projekti, emme uskalla sanoa joutuuko kardaani muuttaman vai ei. Pakoputken ulkohalkaisija saa olla enintään 120 mm, tai jos siihen on erityistä syytä, enintään 150 mm. Otsikko: volvoonko tuplaputket. Nimimerkki: pösö mies B-ryhmän ralliauton tehoista voit nähdä vain märkiä päiväunia, jos siis haaveilet ajavasi autolla myös yleisellä tiellä. toisessa alan lehdessä oli oranssi Audi TT jossa putket tulivat tällä tavalla perästä ulos.. Tartteeko tukivarsien korvia siirtää. Toimitus
PEUGEOT 205 TURBO 16 REPLIKA...
Terve. Asetus ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista, sen 6. Valitettavasti joudumme nostamaan kysymyksesi tiimoilta kädet pystyyn meiltä ei tietotaitoa kertomasi tyyppisestä muutoksesta löydy. Pakoputken pään ympärillä, 50 mm:n matkalla sen päästä mitattuna, on oltava vähintään 50 mm vapaata tilaa. fintoys.net on hyvä paikka aloittaa vastausten hakeminen. Eli onko henkilöautoissa jotain rajotuksia esim millä korkeudella auton perään saa putkenpäät laittaa?. Pakoputken pään tulee olla suunnattu taaksepäin tai vasemmalle. Jahka sen saan.. Tarvittaessa muutetun rakenteen lujuudesta on pystyttävä esittämään selvitys. N2- ja N3-luokan autossa pakoputki saa olla suunnattu ylöspäin, jolloin sen tulee ulottua ainakin ohjaamon ylimmän kohdan tasolle. Suosittelisimme silti varmistamaan asian katsastusviranomaisilta tai AKEn teknisestä neuvonnasta. noin 3 cm perästä taaksepäin osoittaen suoraan taakse.. Asia kannattaa varmistaa paikalliselta katsastuskonttorilta tai AKEn teknisestä neuvonnasta (tekniset.saadokset@ake.fi). Itsellämme tosin ei ole moisesta käytännön kokemusta; sen sijaan olemme vaihtaneet TE71 Corollaan 4A-GE tekniikan, jossa käytimme hyväksemme auton alkuperäistä T50 vaihteistoa. Tarkoitus olisi laittaa putkenpäät takavalojen välistä pihalle eli noin puolen metrin korkeuteen maasta... Niin saako sillä ajaa normaalisti tiellä. Peugeot 205 Turbo 16 käytännössä vain muistutti ulkonäöltään esikuvaansa, siviilimallin 205:sta. Pakoputkiston pään tulee olla siten sijoitettu ja suunnattu, ettei pakokaasuista ole tarpeettomasti haittaa auton matkustajille, jalankulkijoille tai muille tien käyttäjille. No periaatteessa estettä ei pitäisi olla, kunhan vain kaikki kohdassa 1 mainitut seikat täyttyvät. www. Sekin sopi kytkinkopan vaihdolla. Säännökset kertovat, että muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton korin leveyden suurentaminen enintään 100 millimetrillä. Eli takaa katsottuna putket on takavalojen välissä ja tulee päät tulee esim. Alkuperäiset lokasuojat voi korvata esim. Nimimerkki: volvoonko tuplaputkee. Nimimerkki: prokkis... Jos pakosarjan tai -putken yläpuolella on polttoainejärjestelmän laitteita tai polttoaineputkien liitoksia siten sijoitettuina, että mahdollisen vuodon sattuessa polttoainetta voi tippua tai valua pakosarjalle tai -putkistolle, tai jos polttoaineen syttymisvaara muutoin on ilmeinen, on pakosarja tai -putkisto varustettava tarkoituksenmukaisella suojuksella. Mitä sitten tulee levikkeisiin. W50 laatikon sovittaminen 4A-GE moottoriin ei pitäisi olla mikään ongelma, kuten itsekin toteat. 2. Suosittelemme olemaan asian tiimoilta yhteydessä katsastusviranomaisiin jo ennen kuin aloittaa käytännön toimet
He selvittävät, onko vika todella kansipahvissa, vai jossain muualla. BMW 300-sarja on laaja käsite, mutta oletamme sinun tarkoittavan E30-mallisarjaa. Eli paljon esim. Mutta mitä taas on kuullu 300-sarjalaisista on otettu aika paljon tehoja ihan pelkästään katukäyttöön.Mitäjoshaluaisvaikka(esim)400hptohobemuu,niei liene mahollista. Siihen on vaihdettu vesipumppu ja kaikki vuotokohdat on korjattu, mutta syylärin tuuletin ei toimi. Otsikko: putki sivulle Mielenkiintoiseen paikkaanpa olet putkea sijoittamassa. Jos menee enemmin, ku 20% yli ni on laiton katukättöön vai. Tässä linkit.. Amerikan puolella on ainakin kolme firmaa, jotka tekevät kiinnikkeitä. ajoituslampulla, joita voi ostaa mm. Nimimerkki: Kiinnostunut Näinhän se on, että teho saa muutoskatsastusta ajatellen kasvaa maksimissaan 20 prosenttia vertailumalliin nähden. Ilmoita siitä meille! Toimitus
ALFA ROMEON TAKAVETOMALLIT...
Saako pakoputkiston tehdä autoon sillein että putken pää tulee etupyörän edestä puskurin läpi osoittaen sivulle ja hieman taaksepäin (siis kuskinpuolelta). Myös AKEn tekninen neuvonta tai paikallinen katsastuskonttori voi olla otollinen paikka asian selvittämiseksi. Pykälät kertovat pakoputkiston muutosten osalta varsin vähän. Pielessä oleva ajoitus kadottaa äkkiä Bluebirdisi moottorista useamman humman! Homma vaatii hieman tietotaitoa, jota voi tarvittaessa opiskella vaikkapa mallikohtaisesti korjaamokäsikirjasta. Muutoin ainoaksi vaihtoehdoksi jäisi poikkeusluvan hakeminen. Samalla saavat selville sen miksi flekti ei toimi - todennäköisesti sen anturi on rikki, ellei sitten ole koko aparaatti pimentynyt. Nimimerkki: Luupää Vaikeaahan tuo on, ainakin siinä määrin, että eron todella huomaisi. Toimitus
LISÄÄ TEHOA KOTIKONSTEIN...
Miten lisää tehoa koti konstein kaasari koneeseen. Pitääkin siis kääntää katse rakennemääräysten suuntaan. Sen tehokkain malli oli M3 200 hevosvoimallaan (215 hp vuosimallista 1989 alkaen), mutta katsastusviranomaiset eivät tahdo hyväksyä tätä mallia vertailumalliksi. Sanotaan, että vähäiset muutokset ovat mahdollisia. Tämän tyyppisiin muutoksen Ajoneuvohallintokeskus vain on ollut viime vuosina hyvin nihkeä myöntämään lupia. Sytytyksen ajoituksen pystyy itsekin tarkistamaan ns. Lisäksi autosta löytyy katti joten tuon putken pituus ei pienene juurikaan verrattuna alkuperäiseen. Kun tuohon lisätään se 20 prosenttia, saadaan tulokseksi 205 hevosvoimaa. Jake Kiitos, Jake, oikein paljon tiedoista! Toimitus
Spinneri 2/2007
53. Siitä ei siis poikkeuksia millään. Ilman osien vaihtoa.Onkomahdollista.Auto-89Luupääjakoneonca20.Luultavasti. Äkkiseltään ajateltuna vika kuulostaisi kannentiivisteen vauriolta. Näinköhä noista kysymyksistä saa mitää kiinni. Toisaalta kun aihepiiri voi koskettaa jokaista meistä, vastaamme kysymykseen. 300-SARJAN BEMUN TEHOISTA...
Eli autoon ei saa lisätä heppoja, ku 20% enemmän mitä mallisarjan tehokkaimmassa on. Aikeissa olisi itsellekkin rakentaa Jaguar Chevroletin tekniikalla.. Yleensä tehoa hakeva joutuu vaihtamaan tiettyjä osia moottorin, saadakseen aikaan todellista eroa. Paine sylinteristä/-reistä pääsee purkautumaan vesitilaan, joka saa aikaan sen, että vesi pulppuaa paisuntasäiliössä. Tällöin vertailumallina joudutaan käyttämään 325i mallia, jonka M20B25 moottorin teho kirjoitetaan luvuin 171 hevosvoimaan (Kat-versiossa 170). Lähettämääsi toiseen kysymykseen vastaus löytyy ainakin tästä: Nissan Bluebird 1986-90 korjausopas. Ellet itse osaa varmistaa vian lähdettä, kannattaa auto viedä asiasta osaavalle korjaamolle. Tässä ainakin osa malleista: · Alfa 6 · Alfetta · Berlina · Giulia · Giulietta (myös uudempi malli eli Giulietta Nuova) · Montreal · Spider · Sprint GT · 90 Puuttuuko listasta jotain. Sen yli teho ei siis saisi nousta. Toimitus
SEAT TOLEDO PULLAUTTELEE VESIÄ...
Mullaon`93SeatToledossasemmonenvikaettäpainesäiliöstätulee vedet pihalle jonkun ajan päästä kun olen käynnistänyt sen. Ja syylarissa. Vastatkaa ainaki sähköpostii, jos ei laiteta esille. Niitä myyvät erikoiskirjakauppa Alfamer, autotarvikeliikkeet sekä isot marketit. 300-sarjalaisee bemariin saa korkeimmillaan lisätä tehoja. Mahdollisesti kateissa olevia hevosia voisit yrittää houkutella takaisin tarkistamalla seuraavat perusasiat: · sytytystulpat ovat hyvässä kunnossa · sytytysjohtimet ovat hyvässä kunnossa · virranjakajan kansi, pyörä ja puola ovat kaikki ok · ilmanpuhdistin on puhdas · moottoriöljyt on vaihdettu ajallaan ja ovat laadukkaita Sitten voisit vilkaista viimeisimmästä katsastustodistuksesta pakokaasuarvoja; antavatko ne aihetta epäillä, että kaasutin vaatisi joko peruskorjausta ja/tai säätöä. Toimitus
CHEVY MOOTTORI JAGGEEN, OSA 2...
Moi! Teillä oli Spinneri 1/2007 Hukkaportissa kysely Jaguar/Chevrolet yhdistelmästä. www.johnscars.com www.jagsthatrun.com www.jag-lovers.org Nimim. Nimimerkki: timppa Mahtaakohan tämä olla ihan taas harrasteautoiluun liittyvä kysymys. Nimimerkki: takaveto alfoista On toki, vaikka unohdettaisiin ennen vuotta 1970 esitellyt mallit. autotarvikeliikkeistä. Toimitus
ALFA ROMEON TAKAVETOMALLIT...
OnkoAlfaRomeollamuitatakavetomallejaku75jaGTA/GTV6. Voit itse yrittää selvittää pykäläviidakkoa esimerkiksi Finlex-palvelun kautta. Kysely koski, onko olemassa tehdasvalmisteisia kiinnikkeitä.. Kertokaas viksut missä voisi olla vika. Kyse on etuveto autosta ja muutoksessa on jo huomioitu tuo desibeliraja... Valitettavasti toimituksen käytettävissä oleva aika vain ei moiseen riitä - yhden miehen varassa kun täällä pääosin touhutaan. P.S. Olettaen, että moottorin säädöt ovat jo nyt kohdallaan, sytytystä ja kaasutinta myöden
Teksti ja kuvat Juha Hietanen
Liukkaan oloinen -70 Plymouth Duster.
Mazda pick-up on saanut uuden elämän korkean paikan olosuhteissa. Monsterin voimanlähteenä on Fordin 429.
54
Ämpärin kokoinen turbo on peräisin Sisusta.
Spinneri 3/2007
No, sunnuntai aamuna satoi vähän lunta!
K
ävijöitä näyttely keräsi hieman edellisiä vuosia vähemmän. Ei sää nyt niin huono ollut, että se olisi kävijämäärää verottanut. Pokaaleja lähti useampi kotiinviemisiksi.
1960 Thunderbird oli niin sanotusti osissa. Oulun näyttelyn hyviin puoliin lukeutuukin vahva Pohjois-Suomen edustus näyttelykalustossa.
EI BASSOJyTÄÄ
POHJOISEN AUTOT
Näyttelyn pöydän tyhjäsi Haaparannasta lipunut Cadillac Eldorado Biarriz -59. Järjestysnumeroltaan jo 28. Päinvastoin, molempina päivinä yleisöä viihdytti livebändi. Tänä vuonna paikanpäällä kävi noin 6000 ihmistä ihastelemassa harrasteautoja ja moottoripyöriä. Kåre Mogemar-
Oulussa ei ollut Helsingin ja Tampereen näyttelyitä vaivannutta bassojytä ongelmaa. Keväinen Suomen sää suosi taas näytteilleasettajia ja näyttelyvieraita. Erik Nilssonin avo pokkasi Best in show, Peoples choise, ja 50-lukulaisten pytyt. Kotimaisen kaluston osalta paikalla oli paljon ajoneuvoja etenkin Pohjois-Suomen alueelta, paikallisia ja muuta Suomea tietenkään unohtamatta. Muutkin 50-lukulaisten palkinnot menivät Ruotsiin. Ja mikä olisi mukavampi tapa aloittaa vapunvietto kuin toinen toistaan hienompien autojen prätkien katselu ja tuttujen tapaaminen mukavissa merkeissä?
kin Buick Limited avo jäi kakkoseksi Tampereen menestyksen jälkeen. Lauantaina lavalle kiipesi Köpöt Rulez ja sunnuntaina The Aftons. Yleisölle esiintyi myös taikuri Joni Pakanen Oulusta.
Erik Nilssonin -59 Cadillac Eldorado Biarritz Haaparannasta. Omistaja Kari Vääräniemi.
Spinneri 3/2007
55. Autosta saikin hyvän kokonaiskuvan sisustan ollessa purettuna.
Pirteän värinen Chevy Van kätkee sisuksiinsa melkoisen määrän ICE-kampetta. American Car Show järjestettiin Oulun jäähallissa vappua edeltävänä viikonloppuna
Teksti Jari Sjöman, kuvat BMW
BMW toi viime vuonna uudistuneen 3-sarjan Coupen kuninkaaksi 335i mallin, jonka 3-litrainen tuplaturbotettu moottori on BMW:n laajan 6-sylinteristen rivimoottoreiden tehokkain vaihtoehto 306 hevosvoimallaan. vaihteella 6,2 sekuntia ja huippu-
ja 250 km/h (rajoitettu). Normaalin ohjelman lisäksi automaatista voi valita Sport-ohjelman, jolloin vaihteisto mahdollistaa moottorin koko kierrosalueen hyödyntämisen. Suomen liukkailla talvikeleillä tämä tosin tuo mukanaan myös jatkuvaa lipsumista ja luistelua. Nollasta sataan kilometriin tunnissa 5,5 sekunnissa, 80-120 kilometriin tunnissa 6. Tämän saimme itse huomata helmikuun lopun paukkupakkasilla kurvaillessamme. Liikennevaloista normaalisti lähdettäessä usein tuntui kuin ensin ei tapahtuisi mitään. Todella ärsyttävä piirre! Maahantuoja ilmoitti perästäpäin, että piirrettä ei ole esiintynyt muissa heidän samalla moottorilla varustetuissa autoissa, ja että siten kyseessä olisi yksilövika. Alustasta kuului vastaavanlaista kolinaa kuin esimerkiksi iskunvaimentimen ollessa päreinä. Halutessaan vaihtamisen voi hoitaa vielä itsekin; tässä BMW on valinnut oman polkunsa ja päätynyt ratkaisuun, jossa vaihdekeppiä eteenpäin tökkimällä vaihde ei vaihdukaan isommaksi vaan pienemmäksi. Tämä ei kuitenkaan selitä takaa kuuluvaa kolinaa! Mistä mekka-
BMW on aina BMW myös ulkoasun suhteen.
Katso video osoitteessa www.spinneri.fi
56
Spinneri 3/2007. Maisema vaihtuu, se on varmaa. Vaihteistoksi 335i Coupeen tarjotaan joko perinteistä 6-portaista manuaalia tai niinikään 6-pykäläistä Steptronic-automaattia, joka itseasiassa sopii autoon yllättävän hyvin. Maantiellä 335i Coupe etenee vieläkin taloudellisemmin. Maahantuoja ilmoitteli tästä jälkikäteen; olivat löytäneet merkkejä siitä, että joku olisi kopsauttanut Bemulla kanttikiveen tai vastaavaan, joka olisi vaurioittanut ainakin vasenta etuvannetta. Yhden kookkaan ahtimen tilalle on valittu kaksi pienempää turboa, jolloin ahtopaine saadaan nostettua paljon nopeammin mitä isolla ahtimella. Kun otetaan huomioon moottorin koko ja ennenkaikkea teho, voidaan 9,5 litran keskikulutusta pitää jo saavutuksena. Samalla tuli ilmi sekin, että eksoottinen moottori ei viihdy parhaalla tavalla hyisessä Pohjolassa; lämpömittarin osoittaessa -20°C lukemia kylmäkäynnistyksen jälkeen pari ensimmäistä kilometriä oli melkoista kengurumenoa, kun moottorin kierrosluku pomppi 1500-1900 kierroksen väliä. Bemulle haaste tuntui vain olevan hieman liiankin suuri. Toisaalta se ei ole mikään mahdoton raha, kun otetaan huomioon mitä auto tarjoaa: tehoa, suorituskykyä, automaattivaihteiston, hyvän varustelun... Olisiko tehtaan hehkuttama tarkkuussuorasuihkutus sekin liian eksoottinen härveli Pohjoisiin oloihin?
kAkSI PIENTÄ AHdINTA
H
auskuutta lisää vielä se, että huippuvääntö on käytössä jo 1300 kierroksella. Ja BMW:n imagon, kuka sille sitten minkäkinlaisen arvon haluaa antaa.
ONkO TÄÄ RIkkI?
Sisusta huokuu perinteistä BMW-henkeä.
Talviset, jäiset ja muhkuraiset tiet ovat aina jonkinlainen haaste. Turboviive on siis enää marginaalinen. Suorituskyky on asia, joka kiinnostaa lähes kaikkia meistä. Moottorin parantuneen käytöksen lisäksi kaksoisturbottaminen tuo mukanaan hyvän polttoainetalouden. Toivottavasti.
Uusi moottori rakentuu täysalumiinisen kampikammion omaavaan lohkon ympärille. Vieläkin sykähdyttävämpi arvo saadaan väännön kohdalla: 400 newtonmetriä.
Moottori osoittautui luonteeltaan muutenkin melkoiseksi känkkäränkäksi. BMW 335i Coupe ei jätä tällä saralla ketään kylmäksi. Samaan tapaan kuin esimerkiksi kilpa-autoissa käytetyissä sekventiaalivaihteistossa.
la sitten ikinä johtuikaan, ei se jättänyt itsestään millään tavalla hyvää kuvaa, kun muistetaan että 335i Coupen hintalapusta löytyy 63.700 euron summa. Toisinaan taas auto hyökkäsi melkoisella innolla eteenpäin
Tämä päätettiin jo ensimmäisenä päivänä. Etelä-Suomen Offroad ry
2
3.4.2006 klo 18:00 kokoontui muutama samanhenkinen harrastaja Voutilan Esson baariin Vantaalle. Jopa mönkijät ovat tervetulleita mukaan toimintaan. Voimme todeta ensimmäisen puolivuotiskauden jälkeen, että yhdistykselle on ollut suoranainen tarve pääkaupunkiseudulla. Toivotaan että vuosi 2007 ja tuSpinneri 3/2007
Tervetuloa iloiseen joukkoomme!
Puheenjohtaja: Juha Perälä 041 501 4634 Varapuheenjohtaja: Pete Sivén 0400 509 242 Sihteeri: Joni Sandberg 050 486 4769 Yhteystiedot: Etelä-Suomen Offroad ry Vanha Turuntie 75 F 6 02740 ESPOO Internet: www.esory.net E-mail: -
levaisuus tarjoaa yhtä aktiivista osanottoa ja toimintaa. Kaluston rikkoutuminen ei pysäytä harrastusta kovin pitkäksi aikaa. Yhdistyksessä on jäseniä yli 60 henkilöä, yhdistys toimii pääsääntöisesti Uudenmaan läänissä mutta jäseniä löytyy myös kauempaa; mitään rajoitteita ei jäseneksi pyrkivälle ole asetettu, kiinnostus maastoautoiluun on ainoa vaatimus.
SUzUkISTA UNIMOGIIN
Ajokalustona on jäsenillä pienestä Suzukista Unimog- ja Sisu maastokuorma-autoihin, mitään merkkikerhoa yhdistyksestä ei tulla koskaan tekemään. Tämä kaikki luvallisilla alueilla, mukavassa seurassa. Yhdistyksen jäsenistöön kuuluu eri alojen osaajia. Lyhyestä toiminta-ajastaan huolimatta yhdistyksemme jäsenet ovat saaneet nauttia upottavasta savesta, kovista kallioista ja jopa Volvo C303:n nielevistä vesilätäköistä. Siitä alkoi taival kohti yhdistystä, jonka tarkoituksena on maastoautoharrastuksen edistäminen EteläSuomessa. Erikasi Oy, Neliveto.Net ja Soloset Oy, jotka ovat perehtyneet maastoautojen rakentamiseen, varustamiseen ja korjauksiin aina pienistä fiksauksista isoihin hitsaustöihin. Suoraan mukana menossa on mm. Yhdistykseltä löytyy kotisivu www.esory.net jonka kautta jä-
seneksi ilmoittautumiset sujuvat helposti ja tutustumisen yhdistyksen toimintaan voi aloittaa sieltä.
57. Vuonna 2006 yhdistys järjesti seitsemän ajotapahtumaa loppuvuoden aikana, kausi päättyi pikkujouluihin joulukuussa jolloin järjestettiin perjantaista sunnuntaihin kestävä safari
Teksti Jari Sjöman, kuvat Jari Sjöman ja Riku Loisa
58
Spinneri 3/2007
Vanhaa kampiakselia käytettäessä iskunpituutta ei täysin tarkasti saa samaksi kampiakselista tulevien heittojen takia, mutta jonkinlainen keskiarvollinen tasaus lohkolle onnistuttiin tekemään. Olisi todella ikävää jos kasaus jäisi jumiin jonkin puuttuvan osan takia. Näillä osilla olisi hyvä jatkaa eteenpäin! Työntötangot jätettiin tarkoituksella tässä vaiheessa tilaamatta, syy selviää myöhemmin!
Lohko istutettiin hetimiten moottoripukkiin, jossa se saikin majailla koko kasaamisen ajan. Monien mietintöjen jälkeen lohkon pintaan vedettiin VHT:n Chevy Orange maalipinta, alkuperäistä mukaillen. Myös kokemus eri osista ja niiden toimivuudesta on helpompi hoitaa jonkun sellaisen kanssa, joka on kokeillut ja nähnyt erilaisia kombinaatioita. Koneistuksien lisäksi TammerDiesel pesi lohkon omassa pesukoneessaan, joten pois hakiessa lohko oli huomat-
tavasti paremman näköinen kuin viedessä.
VÄRIÄ PINTAAN
OSIEN HAALINTAA
Ennen moottorin kasausta oli syytä miettiä mitä kaikkea kasauksessa tarvittaisiin. Lohko raahattiin TammerDieseliin Tampereelle runkolaakeripukkien ja koneesta poistetun kampiakselin kera. Mieltä lämmitti , kun lohkoa pois hakiessa koneistaja kysyi että onko kone tulossa kisakoneeseen... Nyt se onkin helppoa kun lohko on nakuna tallin lattialla. Putsauksen jälkeen kaikki sisäosat suojattiin tiivistepintoihin teipillä ja sanomalehdellä maalausta varten. Tästä se uusien virkeiden hevosten aitaaminen alkaa!
A
lkuperäinen tarkoitushan oli vain laittaa uudet hyvin virtaavat kannet vanhojen saastekansien tilalle. Sylinteriputket hoonattiin kevyesti ja iskunpituus tasoitettiin samaksi joka sylinterissä. Hyvä siinä mielessä, että suunnitellut käytetyt männät olivat myös saman kokoiset. Tähän tarkoitukseen sopii erinomaisesti vanhanaikainen partahöylän terä, kunhan on varovainen ettei naarmuta tiivistepintoja tarpeettomasti. Osatilauksen toimittajaksi valittiin VeeTee-Parts Ikaalisista. Maalauksen jälkeen lohko alkoikin jo näyttää aivan toiselta kuin se mikä autosta oli aikoinaan poistettu! Ero oli kuin yöllä ja päivällä!
LISÄÄ PUTSAUSTA
Koneeseen oli budjetista johtuen suunniteltu käytettyjä mäntiä ja 63. Huonoa siinä mielessä, että sylintereitä ei paljoa voinut hoonata ettei niistä vain tulisi liian suuria. Mutta turhahan hyviä kansia olisi "pilata" matalapuristeisilla männillä ja eihän alakerran kestävyydestäkään ole varmuutta ja vakio nokka-akselikin olisi täysin väärä suunnitelluille kansille. Lohkon puhdistuttua se pestiin ulkopinnoiltaan liuottimella ja kaikista tiivistepinnoista poistettiin vanhat tiivistejämät. Samalla Vesan kanssa pohdittiin eri osavaihtoehtoja ja vertailtiin hintoja, jotta projektin budjetissa ei mentäisi aivan metsään. .06 ylikokoon pitäisi ostaa uudet männät. Tai jos ei uutta niin ainakin hyvää käytettyä. Onneksi sylinterinseinämissä ei ollut suuria jälkiä, vanhat hoonaus jäljetkin olivat vielä näkyvissä. Teksti ja kuvat Finnshark
Vanha moottori on nostettu pois keulalta ja sisuskalut on työnnetty tallin nurkissa pyöriviin pahvilaatikoihin. Esimerkiksi ARP:n täydellinen moottorin pulttisarja, öljypumppu, säädettävä jakopää, tiivistesarja, Gapless männänrengassarja, K&N:n ilmansuodatin ja paljon paljon muuta. VeeTeePartsilta tulikin sovitussa aikataulussa muutama iso laatikollinen moottorin kasauksessa tarpeellista tavaraa. Laitetaan nyt sitten koko roska kerralla kuntoon kun se kerran on auki.
MITTAUSTA JA kONEISTUSTA
Ensimmäisenä lohkosta mitattiin sylinterin halkaisija, hyväksi
Spinneri 3/2007
ja huonoksi onneksi sylinterit olivat jo valmiina .030 ylikoossa (0,03 tuumaa suuremmat kuin vakiot). Jälleen kerran sai teräsharjalaikka kyytiä. Ensimmäinen työ koneistetulle lohkolle oli vanhojen maalikerrostumien poisto. Jotain uutta pitäisi vanhojen osien tilalle laittaa
Paikoitellen karsta oli tiukassa, mutta tarpeeksi kun rapsutteli ja liotti niin puhdasta tuli.
Välyksen tarkistaminen männänrenkaasta. Männänrenkaiksi haluttiin puristuksia lisäävät ns. Karstat männän päistä poistettiin liuottimessa liottamalla, mattopuukon terällä rapsuttamalla ja siveltimellä pesemällä. Tarkkana pitää olla, ettei tule kolhuja.
kiertokankia. gapless renkaat. Renkaat ovat hiukan ylimittaisia, joten päistä pitää hiukan hioa pois, jotta käyntivälys olisi oikea. Helppo tapa hiontaan on normaali lattaviila kiinnitettynä
Spinneri 3/2007
MÄNNÄNRENkAIdEN HIONTA
Normaalit männänrenkaat ei-. Näin saavutetaan mahdollisimman pieni rako männänrenkaiden väliin ja puristukset kasvavat, joka taas tuo muutaman hevosvoiman lisää. Parempaa kuin jouluaattona: pöydällinen kovia paketteja, niitä joita itse halusit!
Sylintereissä näkyy selvästi ristiin kiertävät hoonausjäljet.
Kannenpulttien kierteet on syytä putsata kierretapilla, jotta momenttiin kiristys onnistuu oikein.
Kampiakselin laakerikaulat kiillotetaan hienolla vesihiomapaperilla. Männänrenkaiden kanssa pelatessa kannattaa käyttää niiden asennukseen / poistoon tar64 koitettuja pihtejä, ne helpottavat huomattavasti työtä ja vähentävät rikkoontumisriskiä. Oikea välysarvo selviää renkaiden asennusohjeista.
vät kelvanneet tähän projektiin. Childs & Albertin renkaissa tiiviys on toteutettu siten, että renkaat on kummastakin päästä ohennettu ja nämä ohennetut puolikkaat menevät lomittain toistensa päälle. Jenkkikoneissa on monien muiden koneisiin verrattuna se ero, että toleranssit ovat suuria. Renkaiden mukana seura ohje kuinka ne hiotaan ja mikä pitää välyksen olla. Hyvää tässä kokonaisuudessa oli se, että männät ja kiertokanget olivat jo valmiiksi tasapainotettu käytettävän kampiakselin kanssa, varsinkin kierroskonetta tehdessä tasapainotus on elintärkeä elementti! Männät olivat suoraan ajosta, joten niistä piti ensin poistaa vanhat männänrenkaat ja putsata karstat pois. Niinpä männänrenkaatkaan eivät ole suoraan paketista valmiit, vaan ne pitää viilata sopiviksi. Vain erittäin kevyt hionta, ettei koko ja muoto muutu.
Kampiakselia ollaan tässä nostamassa paikoilleen
Patti lisää puristuksia. Jos muju lähtee liikkeelle, se ei tee hyvää juuri kasatulle koneelle, toisaalta jos muju jää kanavaan saattaa se estää öljyn pääsyä oikeisiin paikkoihin ja taas on ongelmia edessä.
Sieltähän se pieni pattipää pilkistää. Muussa asennuksessa asennusrasvana käytettiin STP:n todella paksun öljyn lisäaineen ja hyvälaatuisen mineraaliöljyn seosta noin 50/50 suhteessa. Öljykanavien puhtauden kanssa tulee olla
Moottorin rakennus on kuin talonrakentamista, alhaalta ylöspäin. Kampiakselin asennus alkoi runkolaakereiden asennuksella. Näin tulivat ensimmäiset liikkuvat paikoilleen. Pysy mukana!
Spinneri 3/2007
65. Rengasta kokeillaan aina välillä sylinteriin ja päiden välys mitataan rakotulkilla. Pinnapultit asennettiin paikoilleen grafiittirasvan avulla. Männänrenkaat sovitetaan oikeaan välykseen esimerkiksi viilaamalla. Ensimmäiseksi paikoilleen asennetaan kampiakseli. Kampiakseli nostettiin paikoilleen ja runkolaakeripukit sovitettiin numerojärjestyksessä kampiakselin päälle. Laakeripukit kiristettiin muutamassa vaiheessa tarvittavaan momenttiin, aina välillä kampiakselia pyöritellen jotta voitiin todeta ettei se kiilaantunut jumiin mihinkään laakeripukkiin. Litku oli edelleen riittävän paksua pysyäkseen hyvin voideltavissa kohteissa. Pieni askel ihmiskunnalle, suuri askel ensimmäistä koneremonttiaan tekevälle harrastajalle!
LIIkkUVAT TAAkSE
PUHTAUS ON PUOLI RUOkAA
Tai ainakin pidempikestoinen moottori. Ei kannata ahnehtia liikaa viilauksen kanssa ettei vaan käy niin, että välys tulee liian suureksi! Lopuksi renkaat vielä putsattiin ja asennettiin mäntiin männänrengaspihdeillä. Kaksipulttinen lohko on kestävyydeltään huonompi kuin nelipulttinen, joten runkolaakereille ostettiin ARP:n pinnapultit. Moottoripukki on hyvä apuväline moottorin kasauksessa, koska siinä lohkoa voi pyörittää tarpeen mukaan kasauksen eri vaiheissa. tarkka, muuten voi käydä niin, että kanaviin jää koneistusmujua. Runkolaakeripukkeihin asennettiin uudet laakerit ja niiden liukupinnat öljyttiin asennusöljyllä. Venttiileille on suurenkin noston mahdollistavat kolot.
merkitty, joten piti vain muistaa mistä reunasta numerointi lähti liikkeelle. Vielä ennen lopullista asennusta koko lohko pestiin liuottimella ja kaikki öljykanavat puhallettiin puhtaaksi paineilmalla ja liuottimella. Runkolaakeripukit oli jo tehtaalla
Projektissa mukana: VeeTee-Parts (www.veetee-parts.fi)
Seuraavassa numerossa onkin sitten vuorossa yläkerran kasaaminen. Tarkista ettei reunoihin jää teräviä purskeita.
ruuvipenkkiin ja sitten vaan rengas käteen ja pitkillä ja tasaisilla vedoilla renkaan päistä materiaalia pois. Varovaisuutta ja tarkkaavaisuutta vaativa toimenpide jotta laakereihin ei tulisi yhtään ylimääräistä naarmua
66
Spinneri 3/2007
Pioneerin tunnet äänestä. Katso jälleenmyyjäsi osoitteesta: www.pioneer.fi
Maahantuoja: Pioneer Finland
www.pioneer.fi. Täydellisyys vaatii tarkkuutta ja voimaa
Pioneerin autostereoiden uudessa sukupolvessa kaikki perustuu yhteensopivuuteen. Onpa lähteesi sitten iPod, USB-soitin, USB-kovalevy, bluetoothpuhelin, CD tai radio