Nro 7 SYYSKUU 2009 IRTONUMERO 7,40
HOTELLIT RUOKA & RAVITSEMUS
Karoliina Mäkelä:
Mauri Pekkarinen:
"Hotellin aamiaiskahveissa suuri kirjo"
Sivu 12
HoReCa-alan asiantuntija ja puolestapuhuja jo vuodesta 1983
"Lähiruoat marssivat kauppoihin"
Sivu 8
Ammattikeittiökin voi tarjota slowfood herkkuja!
Sivu 6
"Raaka-aineita ei saa kiduttaa"
RUOKA & RAVITSEMUS
Caternet -tiimi:
Slowfood -guru Pentti Arvela:
SUURTALOUDET
Jari Korhonen, Kivikylän kotipalvaamo:
"Osaava ostaminen ei katso pelkkää hintaa!"
"Kilpailutus heikentää laadun"
Sivu 9
Arto Muuriaisniemi
Erkki Leppänen
Jaakko Repo
Sivu 4
Kolumbiasta ja Keniasta. vie kahvinautinnon uudelle tasolle
HIENO-kahvi on täysin uusi, huippulaatuinen kahvisekoitus. Siihen on käytetty ensiluokkaisia papuja Massimo Zanetin omalta plantaasilta Brasiliasta sekä parhaita kahvilajikkeita mm. Kahvi paahdetaan Suomessa, suomalaisella ammattitaidolla.
Meiran Tuote koodi
Myyntierä (til.yks.)
Lavatyyppi 60 me
Nova koodi
T-koodi Myyntierän EAN-koodi 0904847
6 420101 264547
Meiran Tuote koodi
Myyntierä (til.yks.)
Lavatyyppi
Nova koodi
T-koodi Myyntierän EAN-koodi
146454 Café Arome Hieno 10 x 500 g pkt 500 g sj 146554 Café Arome Hieno 10 x 500 gpkt tumma 500 g sj 166060 Café arome Hieno tumma 250 g papu 8 x 250 g ps
166174 Café Arome Hieno 18 x 300 g ps 300 g kj 166180 Cafe Arome Hieno 10 x 500 g ps 500 g papu
6 420101 265544
32 me 140229 0950253
6 420105 661748
60 me
0904854
32 me 140101 0950485
6 420101 561806
52 me 140106 0904870
6 420101 560601
166224 Café Arome Hieno 50 x 100 g ps tumma 100 g pkj 166254 Café Arome Hieno 40 x 125 g ps tumma 125 g pkj
6 420101 561233
32 me
0950238
6 420101 562247
166123 Café Arome Hieno 50 x 100 g ps 100 g pkj 166124 Café Arome Hieno 50 x 100 g ps 100 g hj 166154 Café Arome Hieno 40 x 125 g ps 125 g pkj
32 me 140230 0950170
32 me
0950246
6 420101 562544
32 me 140203 0950188
6 420101 561240
166274 Café Arome Hieno 18 x 300 g ps tumma 300 g kj
32 me
0950337
6 420101 562742
32 me 140202 0950196
6 420101 561547
Mistä lähteistä ja millä periaatteilla verotulot tulisi oikeudenmukaisesti kerätä. Kuinka hyvin julkishallinnollisia yksiköitä johdetaan. Tiskistä myyminen ei tee elintarvikkeista tuoreita, eikä palvelutiskistä tuoretiskiä.
Visa Nurmi, hs.fi/ruoka
Olen vanhempana törmännyt jo useasti tilanteeseen missä koulusta perätään ymmärrystä koulua kohtaan "kun ei ole resursseja tai ne ovat mitä ovat". Eri-
Suurtalousuutisten syyninumero kesältä 1989 alkaa enteel-
koisjäätelöiksi luokiteltiin jäätelöt, joissa on jotain "purtavaa". 09-547 621) Osoitteenmuutokset Anu Litja (Puh. "Monilla ei normaalisti ole aikaa tai mahdollisuuksia esimerkiksi käsityöharrastuksiin", toteaa kotitalousopettaja Kaarina Virtanen.
Voimajuoma-ohjetta myös
myös 16. Ruoan alv-uudistuksen todellisista hyötyjistä ja maksajista riidellään. Kasvihuoneilmiö on meille myönteinen asia; sen ansiosta kysyntä lisääntyy. Jäätelökauppa oli kuitenkin tuolloin vahvasti säiden armoilla: korkeasesonkiin laskettiin neljä kesäkuukautta. Opintoja tarjottiin vuorotteluvapaalle jääville henkilöille. Kuka maksaa kasvavat menot. Eivätkö laatu, osaaminen, hyvä maku ja hyvin tehty työ painakaan vaakakupissa?
Rrrrrrakastan tuoretta lihaa!
Ennen Wanhaan
Suurtalousuutiset 20 vuotta sitten
Suomen parasta saunapalvia! S.4
Otavan kansanopiston keittiössä parasta oli vapaus: "Keittiön emäntä Anitta Kämppi pitää opiston ruokailun järjestämisen parhaana puolena työn vapautta. 09-547 621, Fax. Ihminen itse vastaa työjäljestään ja kohtaa toisen ihmisen sekä hoivatessa että tarjotessa esimerkiksi ruokaa ostettavaksi. Minusta tuore leipä on aamulla leivottu. Ostovoiman pienuuteen ei voida Suomessa vedota vaan luottamuspulaan. Nykylapset vain kranttuilevat huonoine ravintotottumuksineen. Millaisiin periaatteisiin perustukset nojaavat. Muistellaan, että kouluruoka alun perin järjestettiin oikeaan nälkään. Hän oli halsualainen sairaanhoitaja Raila Jylhä, jonka työnä oli vuoden ajan toimia maidon ja hyvän ruoan lähettiläänä myymälöissä, messuilla ja maatalousnäyttelyissä.
tarjottiin: 1 l A-piimää, 3 dl ruusunmarjasosetta, 2 dl hedelmäsekamehutiivistettä, 2 banaania, leseitä ja kermaa. 09 547 622 24) Uutiset & verkkolehdet vastaava toimittaja Pauli Hyvölä Ulkoasu Kalle Repo (Puh. Matkailuluvutkin ovat painuneet kymmenyksen viime vuodesta. STU
SYYSKUU 2009
3
Pääkirjoitus
Hanna Salomaa (Puh. 09-547 622 25, GSM 040 519 9050, toni.heikkila@boy.fi) Tilaajapalvelu (Puh. Uusia tuotteita olivat kasvirasvajäätelöt, HYLA-jäätelöt ja diabeetikon oma jäätelö. Millaiset olisivatkaan oikeanlaiset laatumittarit kouluruoalle. Esimerkkimme horeca-alalta osoittavat päinvastoin. Perheniemen evankelisessa
Helsingin Kluuvikadun Fazerilla valmistettiin jäätelöt itse. Toinen alaamme vaikuttava seikka on asiakkaiden ostovoima."
opistossa Luonnonmukaisen elämäntavan aikuisopiskelijalinjalla opiskeltiin työelämästä irtautumisen kohdatessa. Mitä hiivattia tällaisessa tilanteessa pitää vanhemman tehdä?
Pii, blogit.uusisuomi.fi
Sisustussuunnittelija Ulla Koskinen, Avotakka Nro 9B/2009
irina polón 08. Onko kilpailuttamismenetelmä paras kunnan palveluita käyttäville. Lukijoitamme ovat: HoReCa-alan yrittäjät, alan yhteiskunnalliset vaikuttajat, laitevalmistajat ja teollisuuden markkinointi- ja talousjohto ja HoReCa-alan opiskelijat
Ilmoitusmyynti Päätoimittaja
Ihminen itse vai laskelma paperilla?
Madame Casserole
Vuoden 2009 ensimmäiset kaksi kvartaalia on taitettu ja huonojen uutisten tilastolöydökset jylläävät perässä. Se on ihmisyyttä, ihmisen vaihtamaa osaamista ja tietotaitoa erilaisissa kohtaamisissa. STU raportoi alan viimeisimmistä kehityssuunnista ja uutuuksista. Ovatko rakenteet ajanmukaisia. Elämä on muutakin kuin numeroita. Ei luoteta, että homma vetäisi paremmin, kun tehdään täysillä. Onko suuruuden ekonomia paras ratkaisu. Ovatko ne mitoitettu oikein. Ja tuore kala eilen tai tänään pyydetty. (ISSN 0780-587X) STU on HoReCa-alan ajankohtainen idealehti. Maitotytön valinnasta. YT-neuvotteluiden tuloksena monet kokeneet ihmiset ovat jääneet ilman työtä. 90-547 622 46, Kaikki yhteystiedot ja ajo-ohje: www.suurtalousuutiset.fi) Toimitus Lähetä nimitysuutiset ja tuotetiedotteet osoitteeseen: toimitus@suurtalousuutiset.fi Painopaikka Salon Lehtitehdas, Salo. Jäätelön kulutus oli tuolloin 11 litran vuositasolla per henkilö. "Solveig Backman listaa suosikit: "Teemme noin kahta kymmentä jäätelölaatua, joita myydään tötteröinä ja annoksina.
Suurtalousuutiset raportoi
lisesti pääkirjoitusotsikolla: "Kulutusjuhlaa!" Elintarvike, joka juhli tuolloin, oli jäätelö. Kuntatalous kurjistuu. 09-547 622 13, anu.litja@boy.fi) Tilaushinnat Kestotilaus 54,00 / 12 kk, Määräaikainen 59,00 / 12 kk Kustantaja B Yhtiöt Oy Osoite Suurtalousuutiset Nuijamiestentie 5 A 00400 Helsinki (Puh. 09-547 622 34) Toni Heikkilä (Puh. Sekoitetaan tehosekoittimessa ja tarjoillaan kylmänä.
MUUT LEHDET
Pitää valita kotiin sellaisia tavaroita, joista tulee kauniita röykkiöitä. Markkinoinnin suunnittelupäällikkö Börje Nyholm Kotisaari-Ingmannilta totesikin: "Jäätelöalan tulevaisuus on pitkälle kiinni ilmoista. Mutta kuka mittaa niiden laatua, rajoja ja yleistä kehitystä. Minä valitsen tiskirätitkin sillä perusteella, että ne näyttävät kauniilta.
Nykynäkemyksen mukaan kaikki ennen viimeistä myyntipäivää myytävä pehmeä leipä on tuoretta. Meillä Suomessa on huikeat julkiset palvelut. Esimerkiksi espoolaisten hoiva-alan pienyksiköiden sulkemista vastustetaan rajusti juuri suuryksiköiden kasvottomuuden ja virheiden eskaloitumisen kauhuilla. Tai suurten ikäluokkien eläkkeet. Suomessa vain hinta ratkaisee. Missä välissä mustaa valkoisilla sai ylivallan kaikessa päätöksenteossa ja tekemisen ohjaamisessa. Tukholma ja Tallinna taas vetävät. Kouluruokakin puhuttaa edelleen. Kiertäviä ruokalistoja ei ole, vaan keittiö voi muuttaa tulevaa ruokalistaa ruokailijoiden toiveiden mukaan, raportoi toimittaja Ulla Lipsanen. Vaan naapureissa on paljon pientä, aitoa, herkullista ja söpöä mitä Suomesta saa hakea suurennuslasilla ja sitkeällä katujen tallaamisella tai googlettamisella
Kivikylän Kotipalvaamo osallistuu eri puolella Suomea järjestettäviin tapahtumiin esittelemään tuotteitaan ja wanhan ajan lihamestarin taitoja. Sen jälkeen tuotteemme ovat löytäneet paikkansa myös markettien tiskiltä, Jari Laihonen muistelee nuoren yrittäjän kivikkoista alkutaivalta. - Myymälän ja tuotantolaitoksen välissä täytyy olla selvä suojatila eli tavaran lähettämö. 4
SYYSKUU 2009
STU
Stockmann kerää osakkeillaan 141 miljoonaa (Lue lisää www.suurtalousuutiset.fi)
Suurtaloudet
Teksti ja kuvat: Marjatta Rohila
Stockmann on tänään alle-
kirjoittanut Hartwallin suvun omistaman HTT Holding Oy Ab:n kanssa sopimuksen, jonka mukaan HTT Holdingista tulee merkittävä Stockmannin strateginen ja osakkeenomistaja noin 96,0
miljoonaa euron suunnatulla annilla ja 2.433.537 uudella A-sarjan ja 3.215.293 B-osakkeellaan. Jari Laihonen haluaa satsata tulevaisuuteen, sillä yritys on kasvusuunnassa. Vanhan savusaunan mallin mukaan kasatut hirsiseinäiset savu-uunit lämpiävät leppähaloilla kuutena päivänä viikossa. Tiloilta toimitetaan viljapossua. Tuotantosopimuksia on tehty vuosien varrella noin 400 tilan kanssa. Meille kerrottiin, että emme ole tarpeeksi tunnettuja, joten ajattelin laittaa oman myymälän pyörien päälle. Tuotantosopimuksia on solmittu runsaan100 lähialueen tuottajan kanssa, joiden lisäksi yritys työllistää 110 henkilöä.
ari Laihosen päätyminen lihamestarin ammattilaiseksi ei ole sattumaa, sillä jo hänen isoisänsä isä teroitteli veitsiään teurastajana sekä lihanleikkaajana 1800luvulla. Kullakin autolla on oma myymälänhoitaja, joka on palkattu auton sijaintipaikkakunnalta. Laihosen perhe muutti 1970luvulla isoisän jalanjäljille Lapin Kivikylään, silloiseen Turun ja Porin lääniin, jossa lihan jalostamisen perinne jatkui kotiteurastuksen ja rahtipalvauksen merkeissä. - Ensimmäinen auto hankittiin, kun tuotteita oli hankala saada paikallisiin liikkeisiin. - Olemme savustaneet kokonaisia lampaita ja possuja sekä metsästäjien tuomaa riistaa. Toimitamme tuotteet jakelupisteisiin, josta ne kuljetetaan jakeluautoilla liikkeisiin, Jari Laihonen sanoo. - Nykyisin ruokaa kilpailutetaan ja halvin hinta ratkaisee. Valmiiksi pakattuja tuotteita on myynnissä kaikkien kauppaketjujen liikkeissä. Kivikylän Kotipalvaamon tuotteet saivat kuuluisuutta valtakunnallisesti vuonna 1995, jolloin yritykselle myönnettiin "Suomen paras saunapalvi" titteli. Tilakokojen kasvaessa ja tuottajien jäädessä eläkkeelle tuotantosopimuksia on tällä hetkellä noin 100 vaikka teurasmäärät ovat koko ajan kasvaneet. Kivikylän Kotipalvaamolla on tehtaanmyymälät Huittisissa ja Raumalla, Lapin Kivikylässä. Tällainen suuntaus on surullinen. Kivikylän palvaamosta toimitetaan tuotteet myymäläautoihin viikoittain. Pit-
jossa ne leikataan myyntiä varten, Laihonen kertoo. Onhan se suurta taitoa, että pystyy valmistamaan hyvännäköisen tuotteen vähistä raakaaineista. Savustamisen taidot hankitaan käytännön kautta, jonka olen itsekin saanut perintönä isäni opissa, lihamestari selvittää. Harvinaisempaa herkkua on ison sonnin, 50 60 kiloa painava takapotka, joka on savustettuna kaunista katseltavaa. Kivikylän Kotipalvaamon tuotteiden suosion takana on kotimaisuus ja paikallisuus. Usein tilataan myös henkilökuntaa lihanleikkaajiksi juhlapaikalle. Lisäksi Stockmann pyrkii hankkimaan noin 44,9 miljoonaa muille osakkaille suunnatulla merkintäetuoikeusannilla.
Suomen paras saunapalvi kypsyy leppähaloilla
Kivikylän Kotipalvaamossa savustetaan kotimaista lihaa leppähaloilla lämmitetyissä, hirsiseinäisissä savu-uuneissa. Pitkäluinen potka on myös mukavaa vuoltavaa, lihamestari kertoo kokemuksistaan. Kesä on juhlien aikaa, jolloin palvaamosta tilataan erikoisempia tuotteita juhlapöytien antimiksi. - Meillä on hyvä henkilökunta, joilta riittää vastuuntuntoa ja kiinnostusta työtä kohtaan. Emme ole lähteneet mukaan hintakilpailuun, sillä se tietäisi heikompaa raaka-aineiden laatua.
kän palvausajan kuluessa, lihasta tulee aromikas ja mehukas. Palvaamon asiakkaina ovat myös suurtaloudet, ravintolat sekä yksityiset henkilöt. Menestyneen yrityksen takana on mies, joka kuvailee itseään käytännön ihmiseksi vaikka kokeekin paperitöiden lisääntyneen EU:n myötä tuntuvasti. Jari Laihosella on monta rautaa tulessa, sillä hän vastaa hankinnoista, suunnittelusta, myynti-
puolesta, tuotannosta ja koko henkilökunnasta. Muutostyöt ovat käynnissä myös Lapissa, Laihonen selvittää. Kivikylän Kotipalvaamolla on käytössä kuusi myymäläautoa eri puolilla Suomea. Palveluksessamme on pitkäaikaisia työntekijöitä, joten vaihtuvuus on erittäin vähäistä. Lihasatsin kypsentäminen kestää 30 tuntia. Hyvänä aikana sukan varteen kertyneitä varoja käytetään vuosi sitten aloitettuihin laajennushankkeisiin. - Lihan savustaminen perinteisellä tavalla on melko harvinaista, sillä alalle ei ole koulutusta. Kivikylän Kotipalvaamon liikevaihto on tällä hetkellä 20 miljoonaa euroa.
Kivikylän Kotipalvaamossa jalostetaan muun muassa wanhanajan nakkeja, leikkele- ja ruokamakkaroita, lihapyöryköitä, maksapasteijoita sekä sinappia.. Jari Laihonen osallistui 10-vuotiaana muiden perheen lasten tavoin isän apulaiseksi opettelemaan lihan leikkaamista ja savustamista.
- Nykyisin ruokaa kilpailutetaan ja halvin hinta ratkaisee. Kesäkuun alussa matka suuntautui Helsinkiin "maakunnat esittäytyvät" tapahtumaan.
Lihaa omasta maakunnasta
Kivikylän Kotipalvaamolla on merkittävä osuus lähialueen lihantuottajien toiminnan kannalta, sillä yrityksessä käytetään ainoastaan kotimaista lihaa. Pihapiirissä oli vanha, ennen sotia valmistunut savusauna, joka muutettiin palvaamokäyttöön. - Olemme mukana valtakunnallisessa jakeluketjussa. Eläinten ruokinnassa ei ole käytetty geenimuunneltua soijaa. Ennen savustamista liha leikataan, suolataan ja ladotaan uuniin. Ritilöillä muhii eniten sianlihaa, jonka lisäksi savustetaan naudan, lampaan ja hevosenlihaa. Allekirjoittamalla sopimuksen tuottaja sitoutuu siihen, että eläinten ruokinnassa ei käytetä geenimuunneltua soijaa. Kukin työntekijä hoitaa oman osuutensa mallikkaasti ja viimeisenä työpaikalta lähtenyt henkilö napsauttaa valotkin sammuksiin, Laihonen iloitsee työntekijöistään. Käytössä on kolme uunia, joihin kuhunkin mahtuu kerralla 1000 kiloa lihaa. Laihosen mielestä yritys on sopivan pieni, jonka johtaminen pysyy hyvin hanskassa. Tällainen suuntaus on surullinen.
Emme ole lähteneet mukaan hintakilpailuun, sillä se tietäisi heikompaa raaka-aineiden laatua. Uuneissa muhii eniten sianli haa, jonka lisäksi savustetaan naudan suolalihaa, hevospaistia ja lammasta. Meidän asiakkaamme arvostavatkin laatua, toimitusvarmuutta ja kohtuullista hintaa, Laihonen pohtii elintarvikealalla vallitsevaa kilpailua. Laihosen isä työskenteli Aallon makkaratehtaalla, jonka pihapiirissä varttunut Jari pääsi seuraamaan makkaranvalmistusta näköalapaikalta. Tapauksen jälkeen Kivikylän palvaamon tuotteet ovat menneet kuin kuumille kiville. Nämä asiat on niputettu yrityksen iskulauseeseen: "Tunteella omasta maakunnasta".
Vakiintunut henkilökunta
Kivikylän Kotipalvaamo työllistää 110 henkilöä sopimustuottajien lisäksi. - Possut kuljetetaan joko Huittisiin tai Paimioon teurastettaviksi. Myynnissä on tuoretta lihaa sekä kaikkia muita Kivikylän jalostamia tuotteita, kuten leikkele- ja ruokamakkaroita, lihapyöryköitä, maksapasteijoita ja sinappia. Myymälätilat Huittisissa muutettiin lain vaatimien säännösten mukaisiksi vuosi sitten. Aikaisemmin asiakkaina oli myös julkinen sektori. Ruhot haetaan teurastamolta Kivikylän palvaamolle,
Savustamisen taito perintönä
Palvaaminen muuttui harrastustoiminnasta yritykseksi vuonna 1992
Tämän auton ohjaamo kutsuu Jari Laihosta myyntireissulle.
Savu-uunin uumenissa 30 tuntia muhinut savupalvi on päätynyt myyntiin lihatiskille. Humalahakuista juomista esiintyi varsin harvoin.
teiden odottaa kohenevan 7% ja synkkenevän 30% vastaajista. Teollisuuden pk-yrityksistä käännettä parempaan odotti heinäkuun tiedustelussa 15% , ja synkkenemistä lähikuukausien aikana ennusti 25 %.
Kivikylän Kotipalvaamon omistuksessa on kuusi myymäläautoa eri puolella Suomea. Jos alkoholia käytettiin, alkoholimäärä oli tavallisimmin 3-4 annosta tai vähemmän, noin 70 prosentin osuudella tutkituista. Kivikylän "savumaukas" palvikinkkua kaupittelee Riikka Tuominen.
i unapalv aras sa i omen p lta 1995 nost Su li vuode tipalvaamon titte län Ko an Kiviky Suomen kans . Suhdan-
laitokselle tehdyn väitöskirjan mukaan yli kolmannes isistä olisi alkoholin riskikuluttajia. STU
SYYSKUU 2009
5
Yli kolmannes isistä alkoholin suurkuluttajia. (Lue lisää www.suurtalousuutiset.fi)
Terveyden ja hyvinvoinnin
Palvelualat uskovat loivan alamäen jatkuvan (Lue lisää www.suurtalousuutiset.fi)
Pk-yritysten käsitys suhdanteista on pysynyt heikkona koko tämän vuoden alkupuolen, kertoo EK:n heinäkuussa tekemä PKSuhdannebarometri. otteet tietoisuuteen tu
Savu-uunit lämmitetään aidoilla leppähaloilla, joita Jari Laihonen syöttää tulen ruuaksi.
Palvirullat ja savukyljet muhivat savu-uuneissa. Juhlien aikaan uunit täyttyvät kokonaisilla porsailla ja lampailla sekä sonnin potkilla.
Kivikylän Kotipalvaamolla on myymälät Huittisissa ja Rauman Lapissa, joista voi käydä ostamassa valmiiksi leikattuja lihoja. Lihatiskiltä löytyy paljon valinnanvaraa.. Sen mukaan palvelualojen suhdannenäkymät ovat yhä "melko vaisut". Alkoholinkäyttöä tutkittaessa kävi kuitenkin ilmi, että 61 % käyttää alkoholia 2-4 kertaa
kuukaudessa tai tätä harvemmin
STU tapasi kaksi kotimaista slow food-gurua ja otti selvää.
Kuvat ja teksti: Arttu Toivonen. Kauppalehdessä kirjoittavaa Välimäkeä ärsyttää
Keskustan sisukkaasti puolustama päätös laskea kaupparuoan arvonlisävero 17 prosentista 12:een samalla, kun ravintolapalvelujen vero jäisi nykyiseen 22 prosenttiin.
Le Porc-ravintola.
Ravintoloitsija Sanna Dahl:
"Vastaisku hopulle syöminen on elämys!"
Pikaruoan, gourmet-ruoan, einesruoan, kotiruoan ja kouluruoan lisäksi keittiöihimme on takavasemmalta pikkuhiljaa hiipinyt käsite "slow food". Mistä ilmiössä on kyse hitaasta nautiskelusta, ruoan pyörittelystä lautasella vai jostain muusta. 6
SYYSKUU 2009
STU
Hans Välimäki tuohtui keskustalle (Lue lisää www.suurtalousuutiset.fi)
R avintolat
Kahden Michelin-tähden ravintola Chez Dominiquen keittiömestari Hans Välimäki on saanut tarpeekseen keskustalaisesta veropolitiikasta
"Elintarvikeala ei ole ehkä ennen saanut sitä roolia, mikä sillä on merkittävänä kansantaloudellisena tekijänä. detaankin. Heidän yhtenä tärkeänä tukikeinona on markkinoillepääsyn entistä laajempi mahdollistaminen. Hänen mukaansa suomalaisten elintarvikkeiden kaksi pääargumenttia ovat puhtaus ja turvallisuus. "Ensimmäiset markkinat ovat kaikille aloittaville yrityksille haaste. Stubb J. Virkkunen L. Ensin pitää olla lähialueen jakelukanavat auki ennen kuin voi onnista kansainvälisillä markkinoilla tosin poikkeuksiakin on." Puhe kääntyy kaupan rooliin vaikka näkökulmaa vaih-
Ruokakulttuuri osaa laajaa yhteisöllisyyttä ja elämysteollisuutta
Ruokakulttuurin tuulenkantajan roolia ministeri ei näe otettavan puhtaasti elintarviketeollisuuden parista. Nykyään saa vielä paikallista leipää kaupoista, mutta geneerisemmät lähituotteet jäävät kaupan hyllyjen ulkopuolelle. H. Wallin M. Hyssälä. Ministeri Pekkarinen luokittelee kaupat tarvepohjaisiksi ja ajanviettopohjaisiksi toimijoiksi. Samoin se on ollut säädeltyä sekä tuotannon että markkinoiden osalta." Uudessa ylikansallisessa ja pan-eurooppalaisessa tilanteessa ministeri Pekkarinen näkee elintarvikkeiden kilpailevan samalla viivalla kuin minkä tahansa muun tuotteen: "Tuotteet, markkinat, konseptit ja yritykset toimivat samojen mittarien ja kriteerien perustein avoimilla markkinoilla. Sunnuntaikaupan vapautuminen tulee lisäämään painetta viikonlopputyöhön myös leipomoalalla.
Ministeri Mauri Pekkarinen:
Lähiruoka kaupan hyllylle!
Energinen ja arvostettu työ- ja elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen löytää suomalaiselta elintarvikealalta kaksi nousevan trendiä: lähiruoka ja tuotteiden alkuperämerkintä. Sen sijaan tarjoilumyynnin ja ulosmyynnin verokantojen mahdollisen
eron vaikutus alan yrityksille on Leipuriliiton mukaan arvoitus. Hyllytila voi olla joko erillinen alue kokonaan tai hyllyissä voi olla tila paikallistuotteille muiden saman kategorian tuotteiden joukossa." Miten sitten suomalainen ruoka nähdään TEM:stä käsin bisneksenä. Se on ruoanlaittoa, monipuolisuuden vaalimista, yhteisöllisyyttä, tapakulttuuria, tilaisuuksia ja juhlia sekä alueellisuutta, missä ruoka on pääosassa. Uuden yrittäjyyden ministeri näkee erittäin tarpeellisena ja alaa kehittävänä asiana. Pekkarinen P Väyrynen . "Tässä kohtaa tulisi yhdistää asenneilmasto ja suomalaisen ruoan eduksi toimivat välineet. Suomalaisen terveellisen ja turvallisen ruuan vientiä edistetään ja siihen liittyvät ylimääräiset kustannukset minimoidaan."
He vastaavat lupauksen toteutumisesta:
S. Anttila P Lehtomäki . "Me saamme tehdä paljon asioita, kun huomaamme ruoan inhimilliset kytkennät." Matka on lyhyt viihtymiseen ja elämyksiin, sitä kautta elämysbisnekseen ja matkailuun.
Lähiruoka on innovatiivinen bisnes
Nouseva trendi on lähiruoka. Kysyttäessä Tekesin SAPUSKA ohjelmasta, ministeri on kohtuullisen tyytyväinen ohjelman alkutaipaleeseen. Kun kerran suomalaisilta metsäyhtiöiltä vaaditaan selvitystä kaadetun puun kasvupaikasta, kun he valmistavat siitä wc-paperia, on kummallista, etteivät kuluttajat ole kiinnostuneempia siitä, mitä he suuhunsa laittavat." Alkuperämerkintöjen antamiin tietoihin ja jopa brändiarvoon tulisi kiinnittää enemmän huomiota. Yleisesti ajatellaan, että kauppa tulee sinne, missä ihmiset ovat, Suomessa on asia toisin päin."
Suru suomalaista ruokaa V.
"Mitä enemmän tietoisuus vahvistuu ja se vahvistuu sitä vahvempi on kotimaisten elintarvikkeiden asema" "Ensimmäiset markkinat ovat kaikille aloittaville yrityksille haaste."
kirjamerkintää, jossa kaupan ketjuilta vaaditaan hyllytilaa paikallistuotteille kauppojen aukioloaikapäätösten yhteydessä. Ruokakulttuurin ministeri kokee olevansa laaja kokonaisuus, jossa ihminen itse vastaa toimistaan ja valinnoistaan, kun ruoka näyttelee pääosaa.
itä enemmän tietoisuus vahvistuu ja se vahvistuu sitä vahvempi on kotimaisten elintarvikkeiden asema", toteaa työja elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen. Katainen S-L. "Kauppa on keskittynyt nopeammin kuin ihmiset ja asuminen. Elintarviketuotannossa innovaatiot, tuotevalmistus ja liiketoiminnallinen osaaminen tulee kaikki olla korkealla tasolla", ministeri listaa. "Lähiruoan kysynnän potentiaali on vahva tekijä. Kulttuurista vastaa sen aktiivinen toimija, ihminen itse: "Ruokakulttuuri on laajempi kokonaisuus kuin hankintaketju. A. Päinvastoin. 8
SYYSKUU 2009
STU
Ruoka &
Ongelmia leipomoalalle (Lue lisää www.suurtalousuutiset.fi)
Leipomoala toivoo loka-
Ravitsemus
Teksti: Hanna Salomaa, Kuva: valtioneuvosto.fi
kuussa alenevan ruoan arvonlisäverokannan tuovan piristysruiskeen leipomoteollisuuden kilpailukyvylle. Ministerillä on korkeat odotukset suomalaisen kuluttajan sivistystasosta ja tietoisten valintojen tekemisen kulttuurin noususta. Pienyrittäjillä ministeri näkee selkeän innovaattori-roolin. Olen vaatinutkin pöytä-
Lupaus
STU 1-2/09 totesimme:
Vanhasen-Kataisen hallitusohjelma lupaa suomalaisille:
"Hallitus käynnistää suomalaisen ruuan edistämisohjelman
"Helppoja ratkaisuja kysytään nyt paljon, niitä kehitetään, mutta siten, että peukalonjälki jää aina kokille itselleen", kertoo Repo. Kuinka tietoista ostaminen on. Lihapullat, pihvit, leikkeet ja paistettu kala ovat nykyään mieluisimpia ruokalajeja.
Mieluisuuden lisäksi tutkimuksessa selvitettiin sitä, kuinka tavallisia tai tyypillisiä nämä ruokalajit suomalaisten ruokapöydissä ovat. Tuoretuotteiden esikäsittely on siirtymässä omalle tontilleen pois valmistuskeittiöstä. Veistä tarvitaan enää pakkauksen avaamiseen. Makuasioista on myös keskusteltava. Kävi ilmi, että Kalaruokien syönti oli aiempaan nähden yleistynyt.
Hevi- ja kalatuotteet keittiöön valmiina ratkaisuina, mutta
Teksti ja kuvat: Hanna Salomaa
Kokin peukalonjälki on tärkein!
Helsingin Kivikkoon muuttanut Caternet Finland Oy vastaa ruoanvalmistusbisneksen kehityshaasteisiin uusissa tuotantotiloissa. Tässä yhteydessä puhe siirtyy sopimuksiin ja kilpailuttamismenettelyihin.
Tuotepäällikkö Jaakko Repo kehittää helppoja ratkaisuja keittiöihin.
Markkinointipäällikkö Erkki Leppänen työskentelee kumppanuuden hyväksi.
Tuotantopäällikkö Arto Muuriaisniemi on tyytyväinen uuden tuotantotilan hygieniatasoon.. Kehityksen painopiste on siirtynyt valmiisiin tuotesekoituksiin ja erikoistuotteisiin. Kylmässä hallissa on käsiteltynä ja myös käsittelemättömänä kaikkea, mitä vihanneksiin hurahtanut kokki voi toivoa. Eniten vaikeuksia tuottaa sumea logiikka ja arvaamattomuus, kun ostajapäässä on monta lusikkaa sopassa. "Kyllä nopeus, tehokkuus ja turvallisuus hevi- ja kalapuolella ovat hyvin tavoiteltuja asioita," toteaa markkinointipäällikkö Erkki Leppänen. "Kumppanuudesta ja ammattitaidosta on enemmän etua pitkällä tähtäimellä kuin jatkuvasta hintahieronnasta" summaa Leppänen. "Käsittelylaitteet on helposti puhtaana pidettäviä joka takaa korkealuokkaisen hygenian. Valittavana on eri paksuisia siivuja, lohkoja, kuutioita kannalla tai ilman. Leppäsen ja Revon mukaan esikäsittely sytyttää myös keittiöpäällikön. Caternetin tilauskirja kertoo paljon, samoin asiakaspinnasta saatu palaute. Entä suomalaiset raaka-aineet ja lähiruoka. Miltä esikäsitelty tuote maistuu. Miksi ja koska kannattaa valmiiksi esikäsiteltyä heviä käyttää. Kyselläänkö ostajapäässä tuotteen alkuperää ja annetaanko siitä erikoistoiveita. "Meiltä halutaan enemmän valmiita ratkaisuja. Tuotepäällikkö Jaakko Repo hallinnoi komeaa keittiötä yhtiön toimitiloissa ja kehittää omalla tiimillä ja asiakkaiden kanssa uusia houkuttelevia tuotteita Caternetin yli tuhannen tuotteen myyntikatalogiin. Alhaisten lämpötilojen ja nopeuden ansiosta emme käytä tuotteiden pesussa muuta kuin vettä ", kertoo tuotantopäällikkö Arto Muuriaisniemi. Ja kuka nyt lopullisesti luontoa käskee kasvattamaan kasveja tuosta vaan vaikka suuren maailman viljelybisneksessäkin monia temppuja osataan. Itse tuotantotiloja katsotaan vain lasin läpi tarkkaan valvotun hygienian takia. "Ajattellaan esimerkiksi, kuinka paljon aikaa kuluu työhön ja kuinka usein haavereita sattuu veitsen kanssa sairaslomineen päivineen eikä leikkuujälkikään aina ole käsityönä niin kaunista." Siisteiksi, millintarkasti saman paksuisiksi leikatut 2 kg:n salaattitomaattilaatikot odottavat kuljetusta ammattikeittiöihin. "Käytämme sesonkiaikana kotimaisia vihanneksia, juureksia sekä tietysti kalaa ", kertoo Erkki Leppänen. Toimintatapamme ansiosta tuote on kyllä hyvänmakuinen ja valitsemme sopimustoimittajamme laatu edellä", kertoo Arto Muuriaisniemi. Maku, laatu ja turvallisuus painavat vaakakupissa, sekä uudenlaiset logistiset ratkaisut.
ihannesten, juuresten, hedelmien ja marjojen esikäsittelijänä sekä tuore-, pakaste-, että graavi- ja savukalatuottajana tunnettu elintarvikeyritys on rakennuttanut Helsingin Kivikkoon tarkkaan harkitut tuotanto- ja jakelutilat tuliteräisine koneineen ja pakastuslaitteineen. Horeca-alaa, julkisen sektorin ruokahuoltoa, elintarviketeollisuutta ja vähittäiskauppaa palveleva tuoretuoteyritys tähtää siihen, että terveyssuositusten mukaisten elintarvikkeiden kasvavaan kysyntään löytyy ajanmukaisia ratkaisuja. Paneroitujen kalatuotteiden suosio on laskussa, nyt haetaan kalaan vaihtelevuutta esimerkiksi marinoinnin ja maustamisen kautta, luettelee Repo. Valmiita, helppoja ratkaisuja tulee suorastaan liukuhihnalta, mutta myös hinnasta keskustellaan. Asiasta kertoi Ruokatieto. EFSA:n julkistaman ehdotuk-
Kalaa syödään yhä useammin (Lue lisää www.suurtalousuutiset.fi)
Perinteiset ruokalajit ovat
sen mukaan hiilihydraattien tulisi kattaa 45 - 60 prosenttia kokonaisenergian saannista, ja ravintokuitua olisi hyvä saada vähintään 25 grammaa vuorokaudessa. "Se on kustannustehokasta, hygieenistä, turvallista, tasalaatuista jai huolehdimme biojätteestä keittiöiden puolesta, summaa Erkki Leppänen, mutta jatkaa myös, ettei tuoretuotteiden esikäsittely ole pelkkää hintabisnestä: "Hinnalla myynti on lopHoreca-alalla ostamisesn menettelytavoissa, päätöksentekoprosesseissa ja ammattitaidossa on suurta kirjoa. Aikaa säästyy. "Meillä on erittäin tietoisia ja vaativia asiakkaita laadun ja jäljitettävyyden suhteen! Täytämme omat korkealle asetetut laatukriteerimme, mistä ISO 22000 standardikin kertoo, ja kuuntelemme asiakkaitamme tarkkaan, mutta tämä on myös liiketoimintaa, jossa tuotantoprosessit ovat nousseet etusijalle." Vihannes- ja etenkin kalapuolella tehdään syvällistä tuotekehitystä. Tuotteita Caternetiin tulee ympäri maailmaa sopimustoimittajilta. "Meillä on korkeat laatukriteerit sekä maun, konsistenssin että ulkonäön suhteen. Se, mitä perheenäidit edellä, ammattikeittiöt perässä... Tuotepäällikkö saa vain välillistä palautetta kehittämistään tuotteista. Rasvan suositeltu osuus kokonaisenergian saannista olisi 25 -35 prosenttia.
suomalaisten vahvoja suosikkeja, ilmenee Ruokatiedon teettämästä tutkimuksesta. STU
SYYSKUU 2009
9
EFSA päivittää ravitsemussuosituksia (Lue lisää www.suurtalousuutiset.fi)
Euroopan elintarviketurvallisuusviranomainen EFSA on julkistanut ehdotuksensa hiilihydraattien, ravintokuidun ja rasvan suositellusta saannista. Mekaaninen työ jätetään huolella koneille. Vai toisin päin?
Tuoretuotteiden esikäsittely on siirtymässä omalle tontilleen pois valmistuskeittiöstä.
puun käsitelty tie", hän toteaa ja jatkaa: "Nykykeittiössä arvostetaan myös logistiikan toimitusvarmuutta, sopimusten läpinäkyvyyttä ja asiakaskumppanuutta, jossa kehitetään toimintaa sitoutuneemmin yhdessä." Pitkää ketjua pyörittää myös Caternet, jonka bisnes perustuu luottamukseen, että sen hankintakanavat tuottavat tavaraa sovitusti. Logistiset ja teknologiset uutuudet mahdollistavat monenlaisia kumppanuusratkaisuja, joiden antamat mahdollisuudet sytyttävät kenen tahansa ammattinsa osaavan ostopäällikön tai logistiikan ammattilaisen
Järjestelyn myötä Islannin valtion
syliin ajautunut Kaupthing Bankt omistaa Huurteen kokonaan. Lainasummia ei kerrota. 0204 3910, sk.myynti@iittala.com www.iittala.com
TILAUKSET: (jäätelö ja pakasteet) Valion puhelinmyynti VALIO OY, HELSINKI, TAMPERE JA KOUVOLA Puhelinmyynti 010 381 190 VALIO OY, JYVÄSKYLÄ Puhelinmyynti 010 381 186 Beställningar på svenska 010 381 187 VALIO OY, OULU Puhelinmyynti 010 381 194 Beställningar på svenska 010 381 5514, 010 381 5515
ASIAKASPALVELU/LASKUTUS Suomen Nestlé Oy, puh. 010 395 1250 Suomen Nestlé Oy Keilasatama 5, PL 50, 02151 Espoo, puh. Myös pitkäaikaiset lainat on uusittu kolmen vuoden ajalle, ja ne turvaavat rahoituksen aina vuoden 2012 puoliväliin asti. 010 395 1600 (jäätelö ja pakasteet), puh. 010 395 1637 (muut tuotteet) fax 010 395 1945, e-mail: asiakaspalvelu@fi.nestle.com, puh. 10
SYYSKUU 2009
STU
Huurre siirtyi islantilaisomistukseen (Lue lisää www.suurtalousuutiset.fi)
Pohjois-Euroopan suurim-
piin kylmätekniikan yrityksiin kuuluvassa Huurre Group Oy: ssä on toteutettu uudelleenrahoitusjärjestely. Yhtiön mukaan järjestelyiden seurauksena Huurre-konsernin omava-
raisuusaste kohenee merkittävästi. 02-5789 318 Puh. ja fax 02-5722 198
Myynti: SK-avainasiakaspäällikkö Sami Virtakoski puh. 040 581 3031, tommi.koukonen@myllynparas.fi Tuotetilaukset: puh. 010 39511, etunimi.sukunimi@fi.nestle.com, www.pingviini.fi
Kahvilaitteet, kahvit ja tarvikkeet, huolto ja ylläpito. 010 686 7000, fax 010 686 7351 www.huhtamaki.fi
Kala-, marja- ja sienisäilykkeet sekä säilövihannekset.
Puh. Wikileaks-sivusto paljasti äskettäin että Huurre kuului tuolloin vielä yksityisen Kaupthingin suuriin lainansaajiin yli 150 miljoonan euron summalla.
ASTIASTOT
ERIKOISLIHATUOTTEET
KALATUOTTEET
Merenherkut
www.arvokokkonen.fi 09-2786070
Herkulliset jälkiruokaratkaisut helposti jäätelöstä ja pakasteleivonnaisista
Tutustu kuvastoomme: www.iittalagroup.com/horeca
KAHVINVALMISTUSLAITTEET
Iittala Group HoReCa Puh. 040 542 7242, sami.virtakoski@myllynparas.fi, SK-avainasiakaspäällikkö Tommi Koukonen puh. 020 737 0000 · www.vendor.
KERTA- JA KATTAUSTUOTTEET
Ratkaisut juoma- ja ruokatarjoiluihin.
Huhtamäki Foodservice
ELINTARVIKKEET
Kaikki kahvin valmistukseen
0424 9241 | www.abra.fi
Kattava valikoima tarjoilupakkauksia, take away -tuotteita ja kerta-astioita.
Huhtamäki Oyj Huhtamäki Foodservice Finland Oy
Polarpakintie, 13300 Hämeenlinna puh. 044 557 3421 | Lisää SK-tuotteita: www.myllynparas.fi
KÄSIPYYHKEET, PEHMOPAPERIT
MYYNTI
Etelä-Suomi Jorma Lindblom 050-384 0981 Keski-Suomi Anne Hämäläinen 050-384 0823 Hyvän ruoan Pohjois-Suomi ammattilaisille Saara Päkkilä 050-384 2597
MAIDONANNOSTELIJAT
Metsä Tissue Oy, Pl , Mänttä Asiakaspalvelu www.metsatissue.com www.katrin.com
www.suurtalousuutiset.fi
Ajankohtaista asiaa! | www.suurtalousuutiset.fi
Ke ien vuok en hank sa tulee palveluid n, kasvis ityksen s io tu m ka ois eh ävi ater n volyy kä kest linn ten ruo ti tuote tävän k kava s e te is es suur eittiön s iden ruo ssä julk mukais itkällä ke nk ittiö äytännö luonnon ösi jo p lise ion ke a. STU
SYYSKUU 2009
11
Yrittäjä - varo valelaskuja (Lue lisää www.suurtalousuutiset.fi)
Keskuskauppakamari varoittaa yrityksiä viime viikkoina perusteettomasti lähetetyistä laskuista. Viimeinen osallistumispäivä on 20.9.2009.
Kilpailun tuomaristoon kuuluvat: Eija Muukka/Ekocentria (pj) | Marjut Huhtala/FIDA ry | Vuokko Mäki/Laurea AMK | Hanna Salomaa/Suurtalousuutiset | Ritva Seppälä/Kotitalousopettajien liitto| Sirpa Sivonen/FCG Efeko, |Sirkka-Liisa Tanttari/Kuntaruokailun asiantuntijat ry.. K teis lt ällä ja va äkökulm n lisääm a työyh m ä n ristö edistetä . Laskussa saattaa olla viitteenä esimerkiksi vastaanottajaksi merkityn yrityksen toimitusjohtajan nimi.
set säilyivät noin 1,5 miljoonalla vuorokaudellaan viime vuoden tasolla. Kotimaisten matkailijoiden yöpymi-
den vastaanottaja voi luulla, että kysymyksessä on yritystä sitova sopimus. Luvut ovat Tilastokeskuksen ennakkotietoja.
RAVINTOLA- JA SK-LAITTEET
KYLMÄTILAA
Laatuhunajaa luonnosta.
HUNAJATUOTTEITA
Electrolux Professional Oy Ammattikeittiölaitteet
Lautatarhankatu 8 B 00580 Helsinki Puh: 09-39611 Fax: 09-3961 2410 www.electrolux-professional.fi
SAM Reilun kaupan hunajaa kätevässä pullossa ja annospikarissa omasta tukustasi.
Lähes 100 suurkeittiöreseptiä:
SK-PAKKAUSRASIAT
Share more of our thinking at www.electrolux.com
TYÖASUT
Varaa paikkasi alan ammattilaisten joukossa!
Ota yhteyttä
Toni Heikkilä puh. Yritysten on syytä olla huolellisia myös verkkotunnusasioissa. yk song ittiöt än kehit Suomen jen edis omioida elintarv an ja se eltamise tike stäv at en hu ov si. täin eitti äivit ulik ten p ammatt en vastu n lais ie oma ärkeää päätöks kunt t n su eidä in ollen periaate mukaan ti ympäs san m on nä on 2009 ityise än o vost ittäv ioiminen keväällä altioneu itys ja er en kestä sen rk t me huom eki ä. 09 5476 2225, gsm 040 519 9050 eira.korhonen@boy.fi
com -sivustolta. V ävä keh nkintoj nmukai us t misest est tava sen i a tuot hallit k tä ikeh ssa. ruu into Amm ista. - Yrityksille on lähetetty perusteettomia laskuja, joi-
Ulkomaisten matkailijoiden määrä putosi (Lue lisää www.suurtalousuutiset.fi)
Ulkomaisten matkailijoiden yöpymisiä kirjattiin Suomen majoitusliikkeissä 468 000 vuorokautta kesäkuussa 2009, mikä oli 11 prosenttia vähemmän kuin kesäkuussa 2008. Yöpymisten kokonaismäärä väheni kolme prosenttia vuodentakaisesta. 09 5476 2225, gsm 040 519 9050 eira.korhonen@boy.fi
Suurkeittiölaitteet, kalusteet, ruoankuljetusjärjestelmät, suunnittelupalvelu
KOPAL KEITTIÖT OY
Läkkisepäntie 9 Puh. 0204 3913 fax 0204 39 4360 metos.finland@metos.com www.metos.com
RIIPPUMATONTA JA ASIANTUNTEVAA PALVELUA
Kestäviä tekoja tekevä työyhteisö palkitaan ATERIA 2009 tapahtumassa
Vuoden ATERIAteko 2009 -kilpailussa palkitaan työyhteisö, joka tunnetaan kestävästä toiminnastaan ta timis naut öiden ammattikeittiösektorilla. n ruua
Suurkeittiö-Insinööritoimisto Rita Pulli Oy
www.suurkeittiorp.fi
SUOJAKÄSINEET
Varaa paikkasi alan ammattilaisten joukossa!
Ota yhteyttä
Toni Heikkilä, puh. Onko o Ilmoita työyhteisösi mukaan! a tä vyyt tarjonta Katso ohjeet www.wanhasatama. (09) 757 0600 kopal@kopal.fi 00620 HELSINKI Fax (09) 757 0611 www.kopal.fi
SUUNNITTELU- JA KONSULTTIPALVELU
A M M AT T I K E I T T I Ö S U U N N I T T E L U A
Metos Oy Ab Ahjonkaarre, 04220 Kerava puh
Keskustelemme laitteesta ja kahvista hetken yh-
Karoliina Mäkelä on Suomen erikoiskahviyhdistyksen puheenjohtaja.
dessä. Lisäämme maidon. Testaamme kahvin eri aistiominaisuuksia, lisäksi testaamme sen mustana, maidolla sekä maidolla ja sokerilla. - Kun elintarviketyöntekijät tehostavat käsienpesua, samalla estetään influenssan leviämistä.
Presidentin kolmet kasvot
Suomi houkuttelee turisteja koskemattomalla luonnolla, luovalla hulluudella, vinkeällä designilla ja korkealla palvelutasolla. Väri on hieman samea, johtunee valmistusmenetelmästä. 12
SYYSKUU 2009
STU
Eviralta ei erityisohjeita käsienpesuun (Lue lisää www.suurtalousuutiset.fi)
Hotellit
Elintarviketurvallisuuvirasto Eviralla ei ole Yle uutisten mukaan suunnitelmissaan antaa ravintoloille erityisohjeistusta influenssan takia. Allekirjoittanut ja Suomen Erikoiskahviyhdistyksen puheenjohtaja Karoliina Mäkelä testasivat kolmen eturivin hotellin aamiaiskahvin kokemusten vakkaan jäi Presidentin kolmet kasvot.
Teksti ja kuvat: Hanna Salomaa
uomen Erikoiskahviyhdistyksen puheenjohtaja Karoliina Mäkelä kertoo jättäneensä virallisen maistelulusikkansa kotiin tarkoituksella, olemmehan "under cover" -testausryhmä. "Nyt jos puhaltaisi hiljaa tulisi saippuakuplia", toteaa Mäkelä. Turha käsidesien käyttö saattaa jopa luoda vastustuskykyisiä viruskantoja. Vieressä istuva japanilaisperhe lusikoi mysliä ja toipuu aikaerosta. Meidät ohjataan ystävällisesti aamiaissaliin, joka toimii iltaisin pizzeriana. Presidenttiä. Asiantuntijamme arvelee, että laitteessa ei käytetä suodatinpaperia, jolloin kahvijuomaan jää enemmän kiinteitä aineita, ja sen suutuntuma "paksuuntuu". Sokerikiposta paljastuu valkoinen perussokeri. Pitkän odotte-
lun jälkeen päätämme palvella itse itseämme ja noudamme kupit kahvia pilarin ympärille kerätystä juomapisteestä. Kahvi on pahaa. Voi myös olla, että hotellin vedessä on vanhojen putkistojen takia makuun vaikuttavia mineraaleja tai muita aineita, tai että alueen vedessä on korkea natriumpitoisuus, tai veteen on lisätty esimerkiksi klooria", Karoliina Mäkelä listaa. Plazassa kattaus on runsas, siisti ja moderni, tarjoilu pelaa hienosti ja vieläpä ystävällisesti. Meidät ohjataan melko pimeän naulakon läpi japanilaisravintolan tiloihin, jossa ystävällinen henkilökunta ottaa meidät vastaan. Lisätään maito. "Joko kahvinvalmistuslaitetta tai tarjoilukannua ei ole pesun jälkeen huuhdeltu riittävästi, tai as-
tianpesukoneen huuhteluveden lämpötilassa on jotain korjattavaa, jolloin astioihin saattaa jäädä pesuainejäämiä. Kahvi ei tuoksu juuri ollenkaan. - Evira on kiinnittänyt huomiota käsienpesun tärkeyteen ja erityisesti elintarviketyönteki-
jöiden käsienpesuun, sanoo elintarviketurvallisuusjohtaja Maija Hatakka Ylen haastattelussa. "Todennäköisesti liian matala suodatuslämpötila ja
Kahviguru Karoliina Mäkelä:
"Jos puhaltaisi hiljaa, tulisi saippuakuplia...". Sen mukaan normaali käsienpesu ilman desinfiointiaineita on edelleenkin
tehokas tapa estää influenssan leviäminen. Ohi kävellessämme meitä tervehditään kohteliaasti, muuten saamme jatkaa touhujamme täysin palvelutta. Palvelukonsepti on itseohjauvuuteen voimakkaasti nojaava. Arvioimme myös ympäristöämme, kuten kattausta sekä palvelua. Pöydissä ei ole mitään kattausta. Karoliina Mäkelän mukaan kahvinautinto alkaa tuoksusta, sen puuttuminen ei lupaa hyvää koko tulevalta elämykseltä. Kupillisen päätteeksi
kysymme keittiöstä, mitä kahvia olemmekaan juoneet. Aamun viimeinen mittauspiste on Hotel Kämpin naapuri GLO. Kahvi on hyvää, juuri keitettyä ja melko tummaa. Pöydässä ei ole katettuna muuta kuin sokerikko ja kermakko. Aamutuimaan nautittu kahvikuppi suorastaan tuntuu hyvältä. Mutta miten käynnistyy Helsingissä vierailevan turistin aamu. Lievä pettymys. Kahvi näyttää kupissa kirkkaalta ja tummalta. Hovimestari on kiinnittänyt analysointiintoomme huomiota ja kyselee kahvin mausta. Maku muuttuu hieman vetiseksi ja "lattean hedelmäiseksi". "Hyvällä laitteella, oikealla suodatusajalla ja lämmöllä keitettyä Presidenttiä ", pohtii Mäkelä. Pohdimme, mikä voi aiheuttaa oudon maun kahvin sekaan. "Tämähän on positiivinen yllätys!", Karoliina Mäkelä innostuu ja listaa positiivisia merkkejä: "Tuore tuoksu, kahvia kaadetaan riittävästi ja se on tarpeeksi kuumaa. Istahdamme ensimmäisen testihotellin, Radisson Blu Plazan aamiaishuoneen katettuun pöytään ja odotamme. "Jos tämä näin jatkuu, niin olen todella positiivisesti yllättynyt", summaa Mäkelä. Viehkeä tarjoilijaneito tuo pöytään termoskannullisen höyryävää kahvia ja kaataa ensimmäiset kupit valmiiksi mukeihin. Kahvi pelastuu osittain, mutta vetisyys ja karvaus sekä saippuainen tunne kiertelevät taka-alalla. Maku on ok, ehkä hieman vetinen, mutta jälkimaku jättää kemikaalisen tunteen kitalakeen. Kahvilla tietenkin. Kahvi saapuu hopeaisessa kannussa, kattaus paljastuu Villeroy& Bochin klassikoksi. Sokeri on jälleen valkoista kidesokeria, ei trendeistä tietoakaan. Kahvi paljastuu Pauligin tummapaahtoiseksi Presidentiksi. Hyvillä mielin jatkamme jalan maan suurimpaan ja kauneimpaan, Madonnankin suosimaan Hotel Kämpiin. Maku on kaikin puolin kohdallaan." Erikoiskahviyhdistyksen puheenjohtaja tuntee kahvin-
sa
Hän jatkaa edelleen myös konseptikehityksen päällikkönä.
SAS K/H 4/4 3,5/3 4/4 4,5 /5 4/4
Kämp K/H 2/2,5 3/3 2/2 3/3 4/3,5 EUR 4,30
LO K/H 1/1 3/2 1/1 2/1 1/1 EUR 3,50
Karoliina/Hanna Aromi Suutuntuma Maku Palvelu Kattaus Hinta per kuppi
Fazer
Fazerin liiketoimintaa kehitetään ja tehostetaan, ja sitä myötä organisaatiota uudistetaan. Sitä ennen pohdimme, mitä maksaisi tarjota hotelliasiakkaille kunnollinen kahvinautinto erikoiskahvi-
vaihtoehtoineen. Fazer Amica jatkaa ruokailu-
EUR 4,00
Fazer Amica
Laura Tarkka on nimitetty Fazer Amica -toimialan talousjohtajaksi (CFO) ja toimialan johtoryhmän jäsenek-. Raija Peltonen on nimitetty Fazer Amica Suomen henkilöstöjohtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi 1.4. Nimitys astuu voimaan 1.1.2010. Paksu muki siirtää itseensä loputkin lämmöt, mitä kahvissa olisi ollut. Sinä tiedät mitä haluat tarjota, ja me tiedämme miten se valmistetaan. Sekä Kaukonen että Karjula jatkavat konsernin johtoryhmän jäseninä ja he raportoivat konsernijohtaja Karsten Slottelle. alkaen. palvelualalla, ja se muodostaa toisen liiketoiminta-alueen. Fazer Amican liiketoiminnasta vastaa edelleen Iris Karjula. Maksun yhteydessä kysymme tarjoilijalta, mitä kahvia saimme nauttiakaan. Kolmen päivän aikana alueella ei ollut yhtään järjestyshäiriötä.
Joko teillä juodaan
hyvää kahvia?
Kuinka hyvän mielen laadukas kuppi kahvia toisikaan turistille.
varmuudella liian matala säilytyslämpötila", summaa Mäkelä ja jatkaa: "Maidon kanssa tämä maistuu pelkältä maidolta, johon on lisätty kahviaromia. Timo Paasonen on nimitetty ravintolasuunnittelun päälliköksi 1.6. Se ei tarjoa elämyksenä yhtään mitään". Ja kuinka hyvän mielen laadukas kuppi kahvia toisikaan turistille, jonka päiväohjelmaan kuuluu ainoastaan nauttia kaikesta, mikä eteen tulee?
Liity joukkoon ja valitse Vendor, samalla valitset maailman parhaista kahvilaitteista. alkaen. Niistä kolme - Fazer Leipomot, Fazer Makeiset ja Fazer Venäjä - yhdistetään uudeksi leipomo- ja makeisliiketoiminta-alueeksi. alkaen. Päätöspäivänä sunnuntaina yleisöä oli 4500 henkeä. Et sitoudu yhteenkään kahvimerkkiin ja Suomen kattavin huoltoverkosto takaa laitteiden toimintakunnon. Millaisen muistijäljen huikea kahvielämys toisi asiakkaalle. Ylijäämäruokanaa jää, koska kaikki oppilaat eivät syö, mutta heille on varattava ruoka.
Oluet maistuivat 10 000 oluenystävälle (Lue lisää www.suurtalousuutiset.fi)
Suomen ja Baltian maiden pien-
Säädösten mukaan myyntiin saa mennä vain ruoka, joka ei ole ollut vielä esillä. On aika pisteyttää tilanne skaalalla 1-5. alkaen. Käy osoitteessa www.vendor.fi ja olet askeleen lähempänä täydellistä makunautintoa.
Oy Vendor Ab · 020 737 0000 · www.vendor.fi
TULOKSET
(Max pisteet = 5)
Nimityksiä
Vaasan & Vaasan Oy
ETM Juhani Tanayama on nimitetty Leivonnaispakasteet liiketoiminta-alueelle, tuotannosta ja toimitusketjusta vastaavaksi johtajaksi 15.6.2009 alkaen. Konsernin varatoimitusjohtaja Harri-Pekka Kaukonen on nimitetty uuden leipomo- ja makeisliiketoiminta-alueen johtajaksi. Laitteissa, kahveissa ja maidoissa kustannusten skaala on suuri, muttei mahdoton verrattaessa muihin investointeihin. Oikean baristan palkkaamisen kustannukset ovat suunnilleen samat kuin tarjoilijan. Hän siirtyy tehtävään Fazer Ravintoloiden Suomen maajohtajan tehtävistä. Järjestelyistä päävastuussa olleen Lammin Sahdin mukaan perjantain rank-
kasade verotti hieman kolmipäiväisen festivaalin kävijämäärää. Uuden leipomo- ja makeisliiketoiminta-alueen johtajaksi on nimitetty tekniikan tohtori Harri-Pekka Kaukonen (46). Myyntipakkauksiin pitää myös merkitä muun muassa hinta, säilytyslämpötila ja pakkauspäivämäärä.
panimotuotteet vetivät yli 10 000 hengen yleisön Suuret oluet - pienet panimot -tapahtumaan Helsingin Rautatientorille. Hän siirtyi Fazer Amicaan Helsingin kaupungin henkilöstökeskuksesta, jossa toimi osastopäällikkönä ja henkilöstöjohtajan varahenkilönä. Hän siirtyy Fazer Amicaan Fazer-konsernin strategia- ja M&Aorganisaatiosta projektijohtajan tehtävistä. Entä hyödyt. Kaukonen jatkaa konsernin varatoimitusjohtajana ja toistaiseksi myös Fazer Venäjän pääjohtajana. Aila Dorsén on nimitetty projektijohtajaksi 1.8. si 1.9. Kaukonen tuli Fazerille vuonna 2003 konsernin talousjohtajaksi. Tätä ennen hän toimi McKinsey & Companyssa partnerina. Fazerin kasvun myötä konsernissa on nykyään neljä toimialaa. Kyllä, Presidenttiä! Aamun kahvikierros on ohi. STU
SYYSKUU 2009
13
Ylimääräinen kouluruoka myyntiin (Lue lisää www.suurtalousuutiset.fi)
Turun kaupunki harkitsee myyvänsä yli jäävää kouluruokaa esimerkiksi koulujen omalle henkilökunnalle, kertoo Turun Sanomat
Mikä on kesällä perustetun Gastro2. Se sopii mainiosti joka päiväiseen käyttöön ja erilaisiin kattauksiin niin suurkeittiöissä kuin kotonakin. Kuinka monta veljeä senaatto3. Kaikkien vastanneiden kesken arvotaan Villeroy & Bochin 24-osainen "Oscar" aterinsarja (arvo 79 euroa). 14
SYYSKUU 2009
VIIHDE Tapahtumia
Nimi SANA DRINKTEC IBA ANUGA INTERNATIONAL FOOD INGREDIENTS SHOW GASTRO TRENDY PARKFOOD FOOD WEEK SALON DU CHOCOLAT PROFESSIONEL SÜFFA MIPPP FOOD SHOW GÄSTE FORUM VINI HOREQ FOOD&LIFE Paikka Bologna München Düsseldorf Köln Poznan Poznan Poznan Utrecht Pariisi Stuttgart Milano Taipei Leipzig München Madrid München
STU
Aika 10.-13.09.2009 14.-19.09.2009 03.-09.10.2009 10.-14.10.2009 14.-16.9.2009 14.-17.09.2009 14.-17.9.2009 28.-30.9.2009 14.-16.10.2009 18.-20.10.2009 23.-27.10.2009 05.-08.11.2009 08.-11.11.2009 13.-15.11.2009 18.-20.11.2009 03.-06.12.2009
5 Kysymystä
1. a) raavaan sonnin
ri Edward "Ted" Kennedyllä oli?
a) yksi b) kaksi c) kolme
lihaa
b) naaras- tai uros-
härän lihaa
c) kuohitun sonnin
nomie Finlande säätiön tavoite?
a) edistää suomalaista
lihaa
puoleiseen liikenteeseen?
a) 1971 b) 1962 c) 1967
ruokakulttuuria ruoan laatukriteerejä
1.b, 2.c, 3.a, 4.b, 5.c
b) yhdistää suomalaiset kokkikilpailut c) kehittää suomalaisen ravintola-
Vastaukset:
Nimi:
Osoite:
Lähetä ristikko 25.09.2009 mennessä osoitteeseen Suurtalousuutiset, Nuijamiestentie 5 A, 00400 HELSINKI. Voittajalle toimitetaan palkintona Villeroy & Boch Urban Nature astiaston tarjoilulautanen ja kaksi kulhoa, arvo 55 euroa. a) sidekudosta b) eläinrasvaa c) rustoa 4. Onnittelemme voittajaa!
STU:n numero 7/2009 mielenkiintoisin juttu oli:
Vastaajan yhteystiedot
Nimi Lähiosoite Postinumero Puhelin
STU 7/2009
Villeroy & Bochin "Oscar" aterinsarja on puhdaslinjainen ja ajaton tyyliltään. Numerossa 5&6/09 olleen arvonnan voitti Åsa Rehnstrand, Porvoosta. Mitä on jauhelihan valkea aines. Koska Ruotsi siirtyi oikean5. ONNEA!
Ratkaisu 5&6
STU:n Lukijakilpailu
Postimaksu on jo maksettu
Villeroy & Boch kilpailu Vastauslähetys Tunnus 5007538 00003 Helsinki
Suurtalousuutiset
Äänestä Suurtalousuutisten 7/09 mielenkiintoisin juttu ja voita huippulaadukas Villeroy & Boch aterinsarja. Ristikkoon 5&6/09 oikein vastanneiden kesken arvotun palkinnon voitti Eija Riihonen, Vilppulasta. Postitoimipaikka. Kuoreen tunnus "Ristikko 7/09". Voittajalle toimitetaan palkintona STU -essu. Kiitos palautteesta! Vastaa oheisella kupongilla tai internetissä (suurtalousuutiset.fi) 25.09.2009 mennessä. Viime numeron suosituin juttu oli "Vajaaravitsemusta ei hoideta kevyttuottein". Oikein vastanneiden kesken arvomme tuotepalkinnon. Mitä on häränliha
044 557 3421 www.myllynparas.fi /horeca. HoReCa
Myllyn Paras HoReCa tarjoaa sinulle laadukasta valinnanvaraa.
Kätevät ja ihanan herkulliset uutuudet tutustu!
Myllyn Paras Kypsäpakasteet ovat valmiiksi paistettuja pakasteleivonnaisia. 040 542 7242, sami.virtakoski@myllynparas.fi HoReCa-avainasiakaspäällikkö Tommi Koukonen, puh. 040 581 3031, tommi.koukonen@myllynparas.fi Tuotetilaukset: puh. Ne ovat oivallinen apu keittiössä kuin keittiössä: Nopeasti tuoreet valmiit leivonnaiset pöytään!
6730 Kypsä Mummon Mega Korvapuusti 15 x 155 g, laktoositon EAN 6417700067303 1073827 0125765 Kespro
6727 Kypsä Rodeopulla 35 x 80 g EAN 6417700067273 1073828 0124941 Kespro
6292 Rukiinen BroileriHerkkusienipiirakka 3 x 1,1 kg, kypsä EAN 6417700062926 1071712 0127803 Kespro
6290 Rukiinen KinkkuKasvispiirakka 3 x 1,1 kg, kypsä EAN 6417700062902 1071711 0127571 Kespro
Tuote
6728 6720 6726 6980 6724 6722 6717 6714 6716 6971 6254 6253 6271 6272 6273 6274 6275 6276
Pakkaus
EAN
6417700067280 6417700067204 6417700067266 6417700069802 6417700067242 6417700067228 6417700067174 6417700067143 6417700067167 6417700069710 6417700062544 6417700062537 6417700062711 6417700062728 6417700062735 6417700062742 6417700062759 6417700062766
Meira Nova
1073825
Wihuri
540609
Heinon tukku Kespro EAN
Kespro 540609 537266 742635 537183 Kespro Kespro Kespro Kespro Kespro 967398 966465 Kespro Kespro Kespro
Kypsä Mummon Korvapuusti Kypsä Mummon Mustikkapulla Kypsä Rahka-Vaniljakierrepulla Voisilmäpulla Kypsä Mansikka-Vaniljapitko Kypsä Makkaratäytestick Kypsä Lihapiirakka Kypsä MaalaisCiabatta Kypsä Ruis-Valkosipulipatonki Täysjyväleipänen Kypsä Perunalimppu Kypsä Saaristolaisleipä Mustikka Piirakkalevy Tosca Piirakkalevy Kuningatar Piirakkalevy Kinuski Levykakku Mansikkainen Levykiillekakku Vadelmainen Levykiillekakku
35 x 65 g, laktoositon 30 x 100 g, laktoositon 30 x 80 g 20 x 70 g, kypsä, vähälaktoosinen 12 x 420 g, vähälaktoosinen 30 x 110 g, vähälaktoosinen 40 x 160 g, laktoositon 6 x 400 g, laktoositon 12 x 175 g, vähälaktoosinen 30 x 70 g, kypsä, laktoositon 9 x 680 g, siivutettu 10 x 440 g, vähälaktoosinen 3 x 1250 g, kypsä, 24 palaa, laktoositon 3 x 1200 g, kypsä, vähälaktoosinen 3 x 1250 g, kypsä, 24 palaa, laktoositon 1 x 2 kg, kypsä, vähälaktoosinen 1 x 2 kg, kypsä, laktoositon 1 x 2 kg, kypsä, laktoositon
1073822 1073807 1073826
537266 742635 537183 540948
1072605 1072273 1072606
967398 966465 70227
628123 1074351 1074350 1074354 1074352 1074353 628131 628081 612549 612002 612341 612549 612002 612341 Kespro Kespro Kespro Kespro
Myynti: HoReCa-avainasiakaspäällikkö Sami Virtakoski, puh