Joskus ne ovat
lähteneet vasta vapun jälkeen, mutta nyt materiaali oli ajoissa valmista ja kun
Novidan viimeisen vuoden opiskelija Janina Sjöberg oli vapaaehtoisena mukana postitusurakassa.
kevätkin on aikaisessa, niin
kirjeet pistettiin jakoon saman tien.
. The New Fisker -nimellä kulkeva hanke tähtää Fisker
Karma autojen tuotannon uudelleen aloittamiseen. massiivinen Valitse Uusikaupunki -julkaisu, Crusell-viikon esite, teatterien ohjelmistoesitteet,
ympäristötietoutta ja muuta yleistä asiaa sekä palautelomake. Joka kuoreen sujautetaan yhdeksän eri paperia, kirje painaa vähän vajaa 300 grammaa, joten kirjeiden kokonaispaino on
noin 600 kiloa, Kirsi Kaarakainen kertoo.
Materiaali on jaettu pöydille, josta oppilaat keräsivät yhden kappaleen jokaista, sujauttivat sen A4-
Postia mökkiläisille lähtee sadan sinisen laatikon verran.
?Joka kuoreen
sujautetaan yhdeksän eri paperia.?
kokoiseen kuoreen, poistivat liimasuojuksen ja sulkivat kuoren.
Kuoreen oli valmiiksi jo
aikaisemmin liimattu osoitetarrat ja maksatusmerkinnät, niiden olemassaolo vaan piti vielä kerran
tarkistaa.
. Saman rekisterin mukaan lähetetään
loppuvuodesta joulukortit.
Muutoksia tehdään sen mukaan, mitä tietoja ilmoite-
taan, automaattisesti rekisteri ei päivity.
Jos joku mökkiläinen ei
kaupungilta saa viikon sisällä postia, niin soitto matkailutoimistoon tai Passariin,
niin kirje lähtee. Kirjeitä on lähdössä
2061 kappaletta ja sitten parisenkymmentä ulkomaille lähtevää pistetään Passarista. Hankkeen nettisivuilla todetaan, että aiemmin
Karmat valmistettiin Suomessa ja
nyt uusi Team Fisker käy keskus-
teluja Valmet Automotiven kanssa siitä olisiko yhteistyön jatkaminen mahdollista.
. Tämä vuon-
na uusia nimiä postituslistalla on nelisenkymmentä.
Loma-asukasrekisteriä pidetään yllä kaupungin toimesta. Palautelomakkeet käydään läpi ja palautteet huomioidaan madollisuuksien
mukaan, palautteen palauttavat saavat jopa kaupungilta pienen lahjan.
Tervehdyksen ajankohta on nyt aikaisempi kuin
koskaan. huhtikuuta 2014
2
VUOSIKERTA
124.
:Uutiset
UUTISVINKIT : toimitus@
uudenkaupunginsanomat.fi
Puh. Kuoret laitetaan postin sinisiin kirjelaatikoihin,
muutama kymmenen aina
samaan eli laatikoita täyttyy noin sata, posti hakee
ne sitten urakan valmistuttua torstaina Crusellin ulko-ovelta.
KUOREN TÄYTTÖTAPA oli
vapaa. Ainoa sääntö on se, että joka kuoreen tulee yhdeksän erilaista asiaa ja päällimmäisenä pitää olla kaupunginjohtajan kirja.
Kaupunginjohtaja Atso
Vainion kevättervehdyksen lisäksi kuoreen sujautettiin mm. Yhtään kaupallista
mainosta ei mukaan huolita.
. Uskoisin, että huhtikuun alku on hyvä aika.
Mökkiläiset ovat aina yhtä
ilahtuneita kirjeestä, vaikka
suurelle osalle se on jo ties
monesko kerta. Materiaali
on myös noudettavissa, jos
keskustaan on asiaa.
Fisker heräsi henkiin - ainakin netissä
Uusikaupunki
Maija Ala-Jääski
Fisker Automotiven konkurssipesän ostanut kiinalainen Wanxiang
-yhtymä on tuonut julkisuuteen
suunnitelmansa automerkin tu-
levaisuudesta. Virallista yhteydenottoa ei
meidän suuntaan ole tehty, joten
tästäkään syytä aihetta ei kannata
spekuloida tämän enempää. Torstaina 3. (02) 5888 301
OSOITE :
Alinenkatu 29
23500 Uusikaupunki
VERKOSSA :
www.uudenkaupunginsanomat.fi
600 kiloa
postia
mökkiläisille
. Kaupungin kevättervehdys
loma-asukkaille lähdössä
Uusikaupunki
Jussi Arola
Kaupungin keväinen tervetuliaispaketti loma-asukkaille on jälleen lähdössä.
Passarin väki ja Novidan vapaaehtoiset huhkivat keskiviikon ja torstain Crusellin alakerrassa kooten postin kautta lähetettävää infopakettia.
Passarin Kirsi Kaarakainen ja matkailutoimiston
Mari Luukkala olivat jo keskiviikkoaamuna pistämässä
Crusellin alakerrassa paikkoja kuntoon ja varsinainen
postitus pääsi käyntiin puolen päivän maissa kun Novidan opiskelijat saapuivat.
. Sen
voin kertoa, että hitsaamossa Fisker Karman oma linjasto on yhä
paikoillaan, totesi Valmet Automotiven tiedottaja Mikael Mäki.
The New Fisker -nettisivusto
kertoo myös, että Karman lisäksi yhtiö uskoo saavansa tulevai-
suudessa tuotantoon myös Fiskerin avoauton, Atlanticin. Wanxiangin johto on nettitietojen mukaan
antanut Team Fiskerille tehtäväksi
aloittaa Karmojen valmistus mahdollisimman pian, mutta niin, että
auton laatu on varmistettu.. Jotkut tekivät alusta loppuun yksin, toiset
taas ryhmittyivät niin, että esimerkiksi kuoreen laiton suoritti yksi henkilö ja
kaksi keräsi pinon valmiiksi.
Olin autotehtaan kokoonpanossa töissä vuodesta 1997 vuoteen 2007, joten minulle tämä on kuin paluu kotiin. huhtikuuta 2014
Intoa autonrakentajaksi
. Se selkeä ero edelliseen hakukierrokseen oli, että nyt hakijoista miehiä
oli noin neljä viidestä ja hakijoiden joukossa oli todella paljon 30 - 40 -vuotiaita, ei niinkään nuoria. Kahdelle viimeiselle kurssille on
muutama henkilö valitsematta, mutta
suurin osa tulevista autonrakentajista
on jo tiedossa, selvitti autotehtaan henkilöstökoordinaattori Mari Pajunen.
Merja Seppänen vaihtoi kosmetologin hommat autonrakentajan työhön miehensä yllytyksestä.
Uusikaupunki
Maija Ala-Jääski
Turkulainen Merja Seppänen, uusikaupunkilainen Outi Tuovila ja Salossa asuva Amir
Lamouz ovat opetelleet autonrakentamista
nyt kolmisen viikkoa. Työ autotehtaissa on pitkälti samanlaista. Eikä tehtaan tuleva siirtyminen kahteen
vuoroonkaan ole mikään ongelma.
. Ammattimiehiä
työ autotehtaalla
kiinnostaa
Uusikaupunki
Maija Ala-Jääski
Valmet Automotivella on alkanut jo
kolme koulutuskurssia uusille autonrakentajille ja kolme on vielä edessä.
. Kurssit ovat tähän mennessä sujuneet ilmeisen hyvin. On ollut
hienoa palata.
Tuovila arveli, ettei työ tehtaalla ole sinänsä muuttunut, vaikka asiakas onkin uusi. Eli aivan varmasti saamme riittävästi motivoituneita työntekijöitä taloon, eikä uutta hakukierrosta tarvitse missään tapauksessa nyt järjestää.
. Koulutus on sujunut hyvin, työ
on mielenkiintoista ja työkaverit avuliaita.
Kolmikosta vain Merja Seppäsellä ei ole
aiempaa kokemusta autonrakentamisesta.
Kosmetologiksi kouluttautuneelle työ Valmet Automotiven tehtaalla on aivan uusi haaste.
. Pitää olla tarkka, nopea ja tehdä hyvää laatua. Jos meidät palkataan tänne töihin, niin
saamme viettää aiempaa enemmän aikaa
yhdessä, hymyili Seppänen.
Toistaiseksi pariskunta kulkee Turun ja
Uudenkaupungin väliä päivittäin kimppa-
kyydillä, mutta muutto Uuteenkaupunkiin
on jossain vaiheessa edessä.
Kokoonpanossa tulevia työtehtäviään
harjoitteleva Seppänen kertoo sopeutuneensa hyvin uuteen työympäristöön.
. ?Kurssit ovat
Ilahduttavaa
tähän mennessä
oli, että hakijoilla on pal- sujuneet
jon ammat- ilmeisen hyvin.?
tiosaamista
sekä metalliettä autoalalta, totesi Pajunen.
Myös autotehtaalla eri vuokrafirmojen kautta töissä olleista, noin sadasta
henkilöstä, valtaosa haki autotehtaan
avoimia työpaikkoja.
. Autotehtaalla uusien työntekijöiden koulutukset täydessä vauhdissa
Paljon
hyviä
hakijoita
. 3
Torstaina 3. Todennäköisesti minä hommaan itselleni täältä kimppakämpän ja menen
Saloon sitten viikonlopuiksi, arveli Amir
Lamouz.
AUTONRAKENTAJAKSI HAKI kaikkiaan 919 henkilöä. Arvelisin, että jatkossakin meidän työntekijöistä noin 15%
tulee olemaan vuokratyöntekijöitä, kuvaili Pajunen.
VIIMEINEN, neljän viikon mittainen
autonrakentajakoulutuskurssi alkaa
pääsiäisen jälkeisenä tiistaina.
. Pääosa hakijoista on
lähialueelta, mutta kiinnostusta autotehtaan työpaikkoja kohtaan löytyi niin
Pohjois-Suomesta, kuin hieman yllättäen pääkaupunkiseudultakin.
. Aluksi lihakset olivat työpäivän jälkeen
aika jumissa, mutta ei enää. Valmet Automotiven tehdas on
isompi kuin Volvon tehdas Tunisiassa ja
täällä on tiukemmat säännöt, mutta se on
hyvä meidän oman turvallisuuden takia,
mietiskeli Lamouz.
Lamouz antaa vilpittömät kiitokset kaikille tiimikavereilleen.
. Mieheni innosti minuakin hakemaan
koulutukseen ja nyt me molemmat opiskelemme autonrakentajiksi samalla kurssilla. Meillä on kuitenkin eräiden vuokrafirmojen kautta menossa työntekijähaku, koska sopivaa työntekijäreserviä
on aina syytä olla. Erityisesti työharjoittelun alussa, kun
tarvitsin apua ja neuvoja niin kaikki auttoivat upeasti.
Lamouzin vaimo opiskelee Salossa, joten
ainakaan vielä perhe ei suunnittele muuttoa Uuteenkaupunkiin.
. Kaikilla kolmella on
positiiviset fiilikset tulevan työn ja työpaikan suhteen. Kaikki kurssin hyväksytysti läpäisseet tulevat saamaan meiltä työpaikan, sanoi henkilöstökoordinaattori Mari Pajunen.
KAHTEEN VUOROON tehdas siirtyy
touko-kesäkuun vaihteessa.
Mercedes-Benz henkilöautojen valtavasta kysynnästä maailmalla kertoo
se, että Daimlerin Mercedes-Benz henkilöautoja kokoava tehdas Saksan Rastattissa on tehnyt kolmea vuoroa jo lokakuusta 2012 lähtien ja Unkarin Kecskemétin tehdas siirtyy kolmeen vuoroon toukokuussa.
Amir Lamouz ja Outi Tuovila ovat rakentaneet autoja ennenkin, Amir Volvolla ja Outi Valmet Automotivella.. Nuorimies on työskennellyt
Volvon autotehtaalla Tunisiassa.
. Itse asiassa tykkään vuorotyöstä, niin
sitä ehtii tekemään päivisin jotain muutakin.
OUTI TUOVILAN TAVOIN myös Amir Lamouzilla on aiempaa kokemusta autonrakentamisesta. Olen valintaani hyvin tyytyväinen.
SEITSEMÄN VUODEN tauon jälkeen paluuta autonrakentajaksi tekevä Outi Tuovila suorastaan pursuu työhaluja.
. Porukka on innostunutta ja vain muutama on keskeyttänyt koulutuksen saatuaan työtä
läheltä kotia