Audiovisuaalisen viestinnän ammattilehti | NRO 3/2014 | KESÄKUU 2014 | www.av-visio.fi Matti Sarapaltio (1940-2014) Muuttuva tila: Helsingin kaupunginteatteri Esittelyssä AVITA ry:n jäsenyritys Anaconda Visual Oy Uusi Midas M32 Live- ja Studioympäristöön! s. 2 & 9 s. 3 & 33
Starlike maahantuo, myy ja toimittaa valo-, ääni-, mekaniikka,- ja AV-laitteistot. Meiltä saat lisäksi suunnittelun, toteutuksen ja asennuksen – vaikka avaimet käteen -palveluna Ota yhteyttä ja kysy lisää! Pysy ajan tasalla uutuuksista - tilaa eStarnews uutiskirje www.starlike.? Saat ensimmäisenä tietoa uutuuksista, tuotteista ja tapahtumista suoraan sähköpostiisi! Kysy lisää! 010 830 3800 - STARLIKE.FI - Kellokukantie 4, 01300 Vantaa Like Starlike! Valo | ÄÄNI | Tarvikkeet | mekaniikka | esitystekniikka
Rethink Sound Masking Perinteinen peittoäänikaiutinsijoittelu “Hot” Spots (liian korkea) Perinteinen välikattoon Optimaalinen sijoitettu peittoääniäänen taso järjestelmä - Epätasainen peittoääni - Peittoääni “valuu” ei-toivotuille alueille Neuvotteluhuone Työhuone “Cold” Spots (liian matala) Qt säteilijät “Hot” Spots (liian korkea) Qt Quiet Technology Direct field järjestemä Neuvotteluhuone Työhuone Optimaalinen äänen taso - Tasalaatuinen ja miellyttävä peittoääni - Kaiuttimet suunnattu kohti kuulijaa “Cold” Spots (liian matala) Cambridge Sound Managament Qt peittoäänijärjestelmä on kustannustehokas ja innovatiivinen “direct field” ratkaisu. Se on helppo ja nopea asentaa. Käyttöönotto ei vaadi kalliita akustisia mittauksia säteilijöiden sekä sopivan taajuusvasteen ansiosta. Direct field peittoääniratkaisussa saavutetaan tasainen peittoääni halutulle alueelle ilman ”ohivuotoja”. Tässä on suuri ero verrattuna perinteiseen alaslasketun katon päälle, tai kaiuttimet pois kuulijasta suunnattaviin järjestelmiin. Peittoäänijärjestelmä hyödyntää patentoitua neljän eri äänikanavan siirtotekniikkaa, jolloin kaksi vierekkäistä kaiutinta ei koskaan ole samassa vaiheessa. Näin pystytään eliminoimaan akustinen häiriö, ja monimutkaiselle järjestelmäsuunnittelulle ja säätämiselle ei ole tarvetta. Siten saavutetaan ihanteellinen peittoääni kaikissa tiloissa. Qt järjestelmät sopivat aina pienistä alle 100 neliön tiloista suuriin 6700 neliön tiloihin - jopa vain 40W virrankulutuksella. Kysy meiltä lisää! Audico Systems Oy | Takomotie 7, Helsinki | Rautatehtaankatu 22, Turku | 020 747 9340 | info@audico.fi | www.audico.fi
A vita yleistietoa TOIMINTAVISIO: Uusi toimintastrategiamme sekä täysiaikainen toiminnanjohtaja mahdollistavat uuden aktiivisemman toimintamallin ja tavoitteenamme onkin lisätä yleisesti AV-alaan liittyvää tietoisuutta, koulutustarjontaa, julkaisuja sekä toteuttaa aktiivisemmin alaan liittyvää edunvalvontaa. AVITA:n uuden toimintastrategian mukaiset tavoitteet: • AV-alan yleinen edunvalvonta ja kehitystoiminta • AV-alan yrityksien toimintamahdollisuuksien parantaminen sekä yhteistoimintamahdollisuuksien lisääminen • AV-alaan liittyvän koulutuksen ja tiedotuksen parantaminen • AV-VISIO -julkaisun sekä AUDIOVISUAL-messujen kehitys • AV Forum koulutuskonseptin käynnistäminen • Yhteistyön lisääminen yhteistyöjärjestöjen kanssa • Yhteistoiminnan lisääminen rinnakkaisien toimialojen kanssa • AV-alan yleisten toimintamallien sekä ohjeistuksen vakiinnuttaminen AVITA ry:n PÖYTÄKUNNAT: 1. Urakointi 2. Suunnittelu ja akustiikka 3. Maahantuonti ja laitekauppa 4. Broadcast ja digital signage 5. Valmistus ja vienti 6. Kuulon apuvälineet AVITA ry:n oleelliset jäsenedut: * AVITAn yleiset jäsenedut * AUDIOVISUAL -messujen AVITA -hinnoittelu * AV-ALA vuosikirjan sekä nettipalvelun perussisältö jäsenyrityksen tietojen osalta * Tiedotusmahdollisuudet AVITA:n tiedotuskanavissa * Jäsenhinnoitellut koulutukset ja seminaarit * Jäsentiedotteet * AVITA:n edunvalvontamahdollisuudet * Jäsenhinnoitellut ilmoitukset AV-VISIO v erkkolehdessä * Jäsenistölle tarjottava konsultointiapu AVITA ry:n toimintakanavat verkossa: * avita.fi verkkosivut ja salasanan takana olevat jäsensivut * Sosiaalinen media (Facebook ja Twitter) * Linkedin -ryhmä * www.langattomat.fi AVITA ry:n langattomat -työryhmän sivusto. Tietoa ajan kohtaisista asioista radiomikrofonien käyttäjille. Audiovisuaalisen viestinnän ammattilehti www.av-visio.fi AVITA INFOBOX Hallituksen puheenjohtaja: Mika Pynnönen, Starlike Oy Varapuheenjohtaja: Petteri Pulkkinen, Mediatrade Oy Hallituksen jäsenet: Tapio Ilomäki, Akukon Oy Kai Tuovinen, Hedcom Oy Ossi Hakansuu, Ramboll Finland Oy Uli Jetzinger, Studiotec Oy Jukka Korhonen, Sweco Talotekniikka Oy Markku Rasijärvi, S-Professional Oy Jouko Leskinen, JL-Sector Oy Jorma Saarikko, Pro Av Saarikko Oy Juha Lindqvist, Kaukomarkkinat Oy Timo Hiekkanen, Yhtyneet Insinöörit Oy Hallituksen työryhmät: Messutyöryhmä: puheenjohtaja Petteri Pulkkinen Koulutustyöryhmä: puheenjohtaja Timo Hiekkanen Tiedotus- ja julkaisutyöryhmä: puheenjohtaja Uli Jetzinger Pöytäkuntien yhteyshenkilöt: Urakointi - Uli Jetzinger Suunnittelu ja akustiikka - Timo Hiekkanen Maahantuonti ja laitekauppa - Juha Lindqvist Broadcast ja digital signage - Petteri Pulkkinen Valmistus ja vienti - Jorma Saarikko Kuulon apuvälineet - Timo Tuominen Yhdistyksen toiminnanjohtaja: Timo Tuominen AVITA ry:n jäsenyydet: InfoComm, TIEKE, STUL , VALOSTO AVITA ry Audiovisuaalisen ammattiviestinnän toimialaliitto Harakantie 18 B, 02650 ESPOO Puhelin: 09 436 2525 info@avita.fi www.avita.org www.facebook.com/avitary
TOIMITUKSELTA TOIMITUKSELTA EDUNVALVONTATOIMINTAA Olemme kuluvan kevään aikana käyneet aktiivista keskustelua ja vastaanottaneet toiveita koskien AVITA ry:n mahdollista roolia AV-alaan liittyvässä edunvalvontatoiminnassa. AVpoliisina emme voi toimia ja jäsenyritysten välienselvittelyyn emme ryhdy, mutta pyrimme selvittämään kuinka tiedotuksen, koulutuksen ja vuoropuhelun avulla tavoitamme julkisten hankintojen hankintayksiköt ennen tarjouspyynnön julkaisua. Asiaan liittyvä keskustelu ja selvitystyö jatkuukin aktiivisesti myös kesäkaudella. AVITA ry:n langattomat –työryhmä vieraili toukokuussa Ficoralla herättelemässä langattomien mikrofonien taajuusmuutokseen liittyvää vuoropuhelua. Työryhmän tavoitteena on kutsua Ficoran valvontayksikön edustajia tutustumaan käytännön taajuustilanteeseen kesän tapahtumissa. Lisäksi useat (rental/tapahtumutekniikka, digital signage ja urakoitsijat) pöytäkunnat ovat sopimassa pöytäkunnan sisäistä tapaamista kehitysaiheiden tiimoilta. Tämän numeron myötä AV-VISIOn toimitus vetäytyy kesätauolle ja seuraava numero ilmestyy heti syyskuun puolessa välissä. Toimitus ei kuitenkaan vetäydy lomalle, vaan facebook–uutisointi ja jäsentiedotus jatkuu läpi kesän. Kesäterveisin! Timo Tuominen toiminnanjohtaja AJ AJANKUVA Jääkiekon maailmanmestaruuskilpailut 2014 järjestettiin Valko-Venäjällä 9.-25. toukokuuta 2014. MTV Sport toteutti TV-lähetykset Suomeen lähes 100 hengen tiimillä, joista 20 oli paikan AN päällä KUVA Minskissä ja loput studiossa Pasilassa. Kaikkia 64 pelilähetystä varten paikalle ajettiin Director’s Cutin HD-2 UT-auto sekä kalustoauto. Kahta hallia varten oli käytössä yhteensä noin 10 kilometriä hybridikuitua sekä vino pino koaksiaali- ja äänikaapelia. Kamerakalustona käytettiin viittä Sonyn HDC-1500 HD-kuitukameraa ja kahta Sonyn robottikameraa, kuidulla nekin. 15 000 hengen kapasiteetin Minsk-Arenan ja hieman pienemmän Tšižovka-Arenan kaapeloinnit oli valmiiksi vedetty, joten UT-auto kameroineen sekä äänikalusto pystyi siirtymään hallien välillä nopeasti. Minsk, Valko-Venäjä 24.05.2014 21:13 Kuva: Aleksi Rientamo
AVITA INFOBOX A V - A L A N UU T I S I A Bisnespäiviltä virtaa työntekoon Toimisto- ja kokousalan ammattitapahtuma Bisnespäivät järjestetään elokuun 28.-29. päivinä Helsingin Messukeskuksessa. Näyttelystä löytyvien tuotteiden ja palveluiden ohella tapahtumaan kuuluu runsaasti luentoja. Bisnespäivien pääpuheenvuoroissa käsitellään johtamista eri puolilta. Yrittäjille ja yrittäjyyttä harkitseville on Bisnespäivillä tarjolla tietopaketti yrittäjyyden eri puolista. Bisnespäivät koostuu viidestä osa-alueesta, jotka ovat Toimisto, Liikelahjat, Kokoukset & Tapahtumat, Henkilöstö ja Tapahtumatekniikka. Sisäänpääsy Bisnespäiville on maksuton, mutta edellyttää rekisteröintiä tapahtuman nettisivuilla www.bisnespaivat.fi. Electro Voice:n uusi ETX-sarja Electro Voice:n uusi ETX-sarja laajentaa EV:n valikoimaa premium-luokan aktiivikaiuttimiin. ETX sisältää 2-tie aktiivimallit 10”, 12” ja 15” versioina, 3-tie mallin (6,5” + 15” ) sekä 15” ja 18” aktiivi sub-wooferit. ETXsarja täydentää EV:n tarjontaa aktiivikaiuttimien edullisempien mallistojen ZLX ja LiveX lisäksi. ETX:n ominaisuuksiin kuuluu muun muassa monipuolinen DSP, FIR-suotimet, kardioidisub ja vaihekoherentti kartio- ja diskanttielementin summaus. Tuotteet tulevat myyntiin kesäkuussa. Lisätiedot: Hedcom. 6 AV-ViSiO.fi : UUTISET
Oehlbachilta uusi HDMI-sarja Oehlbachin PRO IN -malliston innovatiivinen 19-napainen MultiLine-sarja tarjoaa joustavan ja ammattimaisen ratkaisun useisiin erilaisiin HDMI-asennustarpeisiin. Laaja valikoima kaapeleita (1,2 – 20 m) voidaan yhdistää joko ruuvattavaan HDMI-liittimeen tai - liitinpaneeliin. Oehlbach 8713 on HDMI-liitinpaneeli 19-napaiselle MultiLine-kaapelille. Adapteri mahdollistaa helpon ja nopean asennuksen ilman juotettavia tai puristettavia liittimiä. Sekä etulevyn HDMI-naarasliittimessä että 90° asteen kulmaan asennetussa takapuolen 19-napaisessa MultiLine-liittimessä on 24 karaatin kultaus. Malli 8714 on MultiLine-sarjan kullatuilla kontakteilla varustettu, 19-napainen HDMI-liitin, joka asennetaan johtoon suoraan ilman juottamista tai puristamista. Lisätiedot: Tele-Tukku Digital Projection esittelee maailman ensimmäisen 12 000 ANSI lumenin laserprojektorin Digital Projection HIGHLite Laser 12k on 12 000 ANSI lumenin valotehon WUXGA-laserprojektori. Projektorin suunnittelun lähtökohtana on ollut “asenna ja unohda” ajatus. Uutuusprojektori tarjoaa vähintään 20 000 tunnin toiminta-ajan ilman lampun tai suodattimien vaihtoa. Näin asiakkaan ei tarvitse huolehtia varaosien ja ylläpidon kustannuksista. HIGHLite Laser 12k on asennettavissa mihin asentoon tahansa. Liitäntöinä on HDMI (ver 1.4), HD-SDI ja HDBaseT. Projektori tukee 1080p ja 24P signaaleja natiivimuodossa sekä useita 3D-standardeja. Lisäksi siinä on sisäänrakennettu Edge Blending ja geometriakorjaus. Linssivalikoimassa on sekä kiinteitä että zoom-linssejä alueella 0.77:1 – 6.76:1. Lisätiedot: AV Marketing Finland AV-ViSiO.fi : 3 / 2014 7
GoPro HERO3+ Black Edition/Music GoPro julkaisee suositusta HERO3+ kamerasta uuden Black Edition/Music mallin. Uuden Music-version mountit tekevät kameran kiinnittämisestä eri instrumentteihin erittäin helppoa. Perinteisen Waterhousingin sijaan HERO3+ Black Edition/Music -kamerassa Frame on GoPron huomaamattomin ja helpoin tapa kiinnittää kamera eri mountteihin. Framen kanssa kameran mikrofoni pääsee myös täysiin oikeuksiinsa. Tämän lisäksi uudessa HERO3+ Black Edition/Music -mallissa on mukana Removable Instrument Mount -kiinnike, joka ei vahingoita herkkiäkään instrumentteja ja sopii hyvin rummuista pianoon, Mic Stand Mountilla voi kiinnittää kameran kätevästi mikrofonitelineeseen. Jaws Flex Clamp puolestaan kiinnittää kameran melkein mihin vaan. Videokuvaa on mahdollista tallentaa jopa 2,7K-resoluutiolla (valokuvia 12 megapikselin koossa). HERO3+ kameran laajakulma mahdollistaa näyttävät lavakuvat ja Wi-Fi:n kautta kameran voi ohjata vaikka takahuoneesta. HERO3+ Black Edition/Music -kameralla voi kuvata jopa 2 tuntia yhdellä latauksella (1080p/30fps-asetuksilla). Mikrofoniadapterin kautta voi myös liittää ulkoisen mikrofonin kameraan. Lisätiedot: Future Retail ARRI:lta edullisempi ENG-luokan kamera ARRI Amira on suunniteltu kuvaajan ehdoilla teknisiä ominaisuuksia unohtamatta. Amira on varustettu samalla Super 35 -kennolla kuin legendaarinen isoveljensä Alexa. Tekniset ominaisuudet, kuten oikein sijoitetut liitännät, luuppietsin, vaihdettava objektiivikiinnitys (PL, B4, EF), Super 35mm kenno, 4-kanavainen ääni, ylinopeuskuvaus (200 fps asti), ProRes 4444, OLED -etsin, erinomainen ergonomia ja loistava kuvanlaatu tekevät kamerasta todella houkuttelevan. Amira on suunniteltu erityisesti dokumenttija draamatuotantoon mutta se sopii myös elokuvaajille. Olkatuki ja kahva ovat mukautuvia — kuvaaja saa varmasti Amiran istumaan hyvin olkapäällään. Kamera on kiitettävästi balansoitu, ja paino jakautuu mukavasti olkapäälle. Tallennusmediana käytetään CFast 2.0 -muistikortteja. Lisätiedot: Mediatrade. 8 AV-ViSiO.fi : UUTISET
Uusi Midas M32 Live- ja Studioympäristöön • • • • • • • • • • • 32 MIDAS etuastetta 25 latenssikompensoitua, vaihekoherenttia mix bussia AES50 verkkoympäristö mahdollistaa jopa 96 tuloa ja 96 lähtöä 8 DCA ja 6 mute ryhmää 8 stereo efektimoottoria 25 MIDAS PRO 100 mm moottoriliukua 7” TFT värinäyttö 32 x 32 kanavainen USB 2.0 audio interface DAW kauko-ohjausemulaatiot Mackie Control ja HUI protokolliin Langaton iPhone ja iPad kauko-ohjaus Kolmen vuoden takuu Soita ja kysy lisää pauli.molnar@starlike.? puh. 010 830 3820 Lisää Midaksen tuotteita midasconsoles.com 4.200€ (alv. 0%) Pysy ajan tasalla uutuuksista - tilaa eStarnews uutiskirje www.starlike.? Saat ensimmäisenä tietoa uutuuksista, tuotteista ja tapahtumista suoraan sähköpostiisi! Starlike maahantuo, myy ja toimittaa valo-, ääni-, mekaniikka,ja AV-laitteistot. Meiltä saat lisäksi suunnittelun, toteutuksen ja asennuksen – vaikka avaimet käteen -palveluna. Valo | ÄÄNI | Tarvikkeet | mekaniikka | esitystekniikka Kysy lisää! 010 830 3800 STARLIKE.FI Kellokukantie 4, 01300 Vantaa Like Starlike! AV-ViSiO .fi : 3 / 2014 9
Uusi lippulaivamikseri Soundcraftilta Vi3000 on nykyaikaistettu yhdistelmä Vi1- ja Vi4 -järjestelmiä. Vi1:n tapaan tarvittava äly ja I/O on rakennettu suoraan tuplavirtalähteellä varustettuun kontrollipintaan, joten erillistä local rackia ei tarvita. Vi4-mallista on peräisin puolestaan uutuusmikserin fyysinen koko, neljä kosketusnäyttöä ja liukujen määrä (24 input-faderia, 8 aux/group/VCA-masteria + kiinteästi aina ominaan säilyvät LR ja Monitor). Perusversiossa on 48 kappaletta Studerin Vista 1:stä periytyviä HQ-mikkietuasteita, kaksi AES/EBU-liitäntää, Dante ja optinen MADI-liitäntä, sekä kaksi lisäkorttipaikkaa, joihin voi tarpeen mukaan sijoittaa vaikkapa lisää 64-kanavaisia MADI-kortteja. Pöydässä on 16 analogista lähtöä, maksimimäärä kanavia miksaukseen on 96 kappaletta ja pöydästä löytyy 24 mix bussia (mono tai stereo) plus LR ja C -masterit. Mikseriä voidaan myös kustomoida melko vapaasti: esimerkiksi mikrofonituloja voidaan korvata AES/EBU:lla. Vi3000 sisältää uuden SpiderCore -audiomoottorin (40-bit floating point), joka yhdistelee FPGA ja DSP -tekniikoita. Tämä mahdollistaa mikserin kasvamisen tarpeiden ja jatkokehittelyn mukaan: maksimi I/Okapasiteetti on peräti 246 tuloa ja 214 lähtöä! Lisätiedot: Studiotec 10 AV-ViSiO.fi : UUTISET
Hedcomissa uusi vetäjä Mikko Viitanen on nimitetty Oy Hedcom Ab:n liiketoiminnasta vastaavaksi johtajaksi (CEO) 6.5. alkaen. Hän on viimeksi toiminut Varamiespalvelu-Group Oy:n kaupallisena johtajana, ja omaa laajan kokemuksen liiketoiminnan ja myynnin johtamisesta eri yhtiöissä. Viitanen korvaa tehtävänsä toimitusjohtajana jättäneen Jarmo Roivaksen. Muutos liittyy Hedcomin toiminnan ja tarjonnan kehittämiseen uudelle tasolle. Konsernijohtaja Berndt Johansson on vakuuttunut, että Viitasen johdolla Hedcom pystyy palvelemaan asiakkaitaan entistäkin paremmin. — Henkilöstöstä huokuu niin asiantuntevuus kuin ammattitaitokin sekä ylpeys työskennellä alansa huipputuotteiden parissa. Alan kehityksen ja toimintaympäristön muutosten vuoksi näen tarpeellisena kirkastaa strategiaamme ollaksemme entistä kilpailukykyisempiä myös jatkossa. Keskittymällä ydinosaamiseemme näen Oy Hedcom Ab:n roolin vahvempana toimijana markkinoilla, Viitanen toteaa. Audientilta kompakti mikrofonietuaste Audient ASP880 on pienikokoinen (1U), huippuluokan 8-kanavainen mikrofonietuaste ja ADCmuunnin. Audientin tiskeistä tutut, laadukkaat etuasteet ovat David Deardenin käsialaa, ja tarjoavat 60 dB:ä vahvistusta. Säädettävä tuloimpedanssi ja ylipäästösuodin mahdollistavat poikkeuksellisen soundin muokattavuuden jo signaaliketjun alkupäässä. Täysin uudet, 115 dB:n Burr Brown -muuntimet varmistavat, että tarkasti haetut soundit siirtyvät muuttumattomina työaseman puolelle AES-, S/PDIF- tai SMUX ADAT -lähtöjen kautta. Etupaneelista löytyy myös Class-A JFET D.I. -tulot kahden ensimmäisen kanavan kohdalla. Laadukas suorasyöttö toimii kätevästi kitaroiden, kiippareiden ja rumpukoneiden kytkemiseen. Jokaisessa kanavassa on myös inserttipisteet, joiden avulla pääsee hyödyntämään esimerkiksi myös dynamiikkaprosessoreita tai taajuuskorjaimia äänityksessä. Sisäänrakennettu virtalähde toimii kaikkialla maailmassa, ja hiljainen toiminta on taattu, koska laitteen jäähdytys ei vaadi tuuletinta. Lisätiedot: Noretron Audio AV-ViSiO.fi : 3 / 2014 11
Uudistuksia Studiotecin organisaatiossa Studiotec on uudistamassa ja vahvistamassa organisaatiotaan ammattiäänen, -valaistuksen ja -kuvan puolella. Uudistuksen myötä yritykseen on palkattu uusia henkilöitä. Antti Rintamäki toimii Studiotecin projektipäällikkönä ja Ari ”Ade” Manninen ProAudioosaston vetäjänä. Antti ”Ana” Murto puolestaan siirtyi Studioteciin sisaryritys Soundtools Oy:stä ProAudio-osastolle ratkaisumyyntiin. Adella ja Analla on noin 30 vuoden kokemus äänijärjestelmien parissa. Eerikki Hakanen siirtyi 2.5. projektipäällikön tehtävistä vetämään Studiotecin ylläpitotoimintaa. Aki Seppä on 14.4. alkaen palkattu projektiosastolle projektipäällikön tehtäviin. ja Pekka Patrikainen on 1.4. valittu huoltoteknikoksi Studiotecin laitehuoltoon. Aiemmin maaliskuussa Sami Näveri palkattiin talouspäälliköksi. Uudistuksen yhteydessä myös pääosa Studiotecin musiikkitukkutoiminnasta tulee siirtymään sisaryritys Soundtools Oy:hyn. Samalla osa Studiotecin henkilökunnasta ja musiikkilaite-edustuksista siirtyy Soundtoolsin puolelle. 12 AV-ViSiO.fi : UUTISET SVÄL on nyt SVÄV Huhtikuun lopussa pidetyssä vuosikokouksessa Suomen valo- ja äänisuunnittelijoiden liiton nimi muuttui muotoon Suomen valo-, ääni-, ja videosuunnittelijat (SVÄV). SVÄV:n toiminta säilyy yhdistysmuotoisena, mutta liitto-sanan käytöstä luovuttiin. SVÄV on yksi Temen eli Teatterija mediatyöntekijöiden liiton jäsenjärjestöistä. SVÄV:n uudessa hallituksessa on Mia Erlin, Timo Hynninen, Sinikka Isoniemi, Kimmo Karjunen, Raisa Kilpeläinen, Maura Korhonen, Katja Muttilainen, Miika Riikonen ja puheenjohtajana toimii Kalle Ropponen. Hallituksen opiskelijajäseninä ovat Eero Erkamo, Ville Kabrell, Rikka Karjalainen ja Ilpo Heikkinen. Uusimmassa teatterialan työehtosopimuksessa on mukana nyt myös videosuunnittelija. SVÄV parhaillaan päivittää verkkosivuilleen kaikkia järjestön ammatinkuvaustekstejä. SVÄV:n verkkosivuilla Temen sivujen yhteydessä on myös palkkausohje jäsenille. SVÃV on vuonna 1992 perustettu ammattiliitto sekä taiteilija- ja kulttuurijärjestö. Jäseniä on 200, jotka ovat taiteellista suunnittelutyötä tekeviä valo-, ääni- ja kuva- tai mediasuunnittelijoita. Jäsenet työskentelevät teattereissa, tanssiryhmissä, festivaaleilla sekä taideprojekteissa ja -ryhmissä.
SONY 4KCINEMA, DISPLAY, PROJEKTORIT, AUDIO, HOMECINEMA S-PROFESSIONAL OY SONY KESÄN UUTUUDET Interaktiiviset lähiprojektorit • VPL-SW620C ; WXGA, 2600ansi, 3000:1Contrast ratio, 0.267-0.274 Throw ratio, Input HDMI ,VGA • VPL-SW630C Bravia B2B mallit • Koot 40”, 48” ja 60” • Kevyt design 16/7 käyttöön integroidulla HTLM5 playerilla Klikkaa lisätietoihin ; WXGA, 3100ansi, 3000:1Contrast ratio, 0.267-0.274 Throw ratio, Input HDMI, VGA • Lampun käyttötunnit uskomattomat 5000h- 8000h • Malleista myös saatavilla ei interaktiiviset versiot Klikkaa lisätietoihin S-PROFESSIONAL OY, PULTTITIE 18, 2.krs, 00880 HELSINKI MYYNTI: Markku Rasijärvi, 040 4889262, markku@s-professional.eu VARASTO: 040 6317211, varasto@s-professional.eu 13 Parkkipaikka : Laippatie yläparkki. AV-ViSiO.fi : 3 / 2014
Aurora Groupilta PURO-urheilutarvikkeet älypuhelimille Juoksemiseen ja muuhun vauhtiliikuntaan sopiva PURO Running Band on ranteeseen istuva puhelinsuoja, joka pysyy mukana myös kovaa juostessa. Joustava froteekankainen ranneke pitää puhelimen lähellä ja käyttövalmiina esimerkiksi liikunta- ja musiikkisovelluksia varten. Iskuvaimennettu suoja pitää puhelimen tiukasti paikoillaan, mutta jättää aukot kameralle ja kuulokkeille avoimeksi käyttöä varten. Ranneke sopii iPhone 5- ja iPhone 5S -älypuhelimille. PURO Universal Armband taas on korkeintaan viiden tuuman näytöllä varustetuille puhelinmalleille sopiva suojakotelo. Elastaanivalmisteinen kotelo sopii erikokoisille käsivarsille ja se on varustettu erillisellä avainkotelolla sekä heijastinnauhoilla. Juostessa perinteiset nappikuulokkeet putoavat helposti pois päästä. PURO Sport Stereo Earphones ratkaisee ongelman ergonomisesti muotoillulla sankarakenteella, jonka ansiosta kuulokkeet pysyvät päässä kovassakin liikkeessä. Yhdysrakenteisen mikrofonin ansiosta urheilukuulokkeet sopivat myös puheluiden vastaanottamiseen. Lisäksi kuulokkeissa on hallintapainikkeet älypuhelimen tai tablettilaitteen hallintaan. Lisätiedot: Aurora Group 14 AV-ViSiO.fi : UUTISET
NEC Display Solutions vahvistaa tuotteidensa jakelua Suomessa Jakelusopimukset sekä Tampereella toimivan F9 Distribution Oy:n kanssa että ylöjärvelaisen VisioStore Oy:n kanssa vahvistavan NEC:n infonäyttöjen sekä projektorien maahantuontia. Molemmat yhtiöt ovat osaavia ja kokeneita toimijoita, joiden avulla NEC Display Solutions arvioi nostavansa markkinaosuuttaan Suomessa. F9 Distribution on kolme vuotta toiminut suomalainen, yrittäjävetoinen IT- ja kodintekniikkajakelija. VisioStore on AV-tekniikkaan erikoistunut maahantuontiyritys. NEC on yksi maailman johtavista data- ja tietoliikennetuotteiden toimittajista. Kuvassa VisioStoren myyntipäällikkö Leo Salenius. PLASA-rekisteröinti on käynnissä Lontoon PLASA-tapahtuman rekisteröinti on käynnistynyt. Lokakuun 5.-8, päivinä ExCel-messukeskuksessa järjestettävä esitystekniikan ammattitapahtuma tarjoaa maksuttoman neljän päivän passin ennen 1.7. rekisteröityneille. www.plasashow.com ? Klikkaa tästä esittelyvideo! Bee8 Live-stream luento- ja neuvottelutallennin w 3 x Full HD tuloliitäntää ja audio. w Avoin tiedostomuoto H.264/MP4, paras yhteensopivuus. w Live streaming. w Tallennus USB-muistille, FTPserverille - sisäinen muisti 1 Tera. w Hallinta painikkeilla, PC:llä tai Apple iPadilla. Edustus, maahantuonti ja tukkumyynti: MediaSolution (FAV) Oy PL115, 01801 Klaukkala, puh. 09-879 5639, fax 09-879 5448, www.mediasolution.fi, info@mediasolution.fi AV-ViSiO.fi : 3 / 2014 15
Matti Sarapaltio (1940-2014) Mies, joka toi äänentoiston Suomeen Matti Sarapaltio Pori Jazzeilla heinäkuussa 1972, kuva: Keijo Laajisto (Museoviraston kuvakokoelma) Ä änentoiston pioneeri ja muusikko Matti Tapani Sarapaltio menehtyi 73-vuoden ikäisenä Las Palmasissa Kanarialla 23. huhtikuuta 2014. Kollegoiden kesken Saarana tunnettu Sarapaltio syntyi Hyvinkäällä marraskuun 12. päivänä 1940. Sarapaltion merkitys maamme äänentoistoalan kehitykseen on kiistaton. Hänen alalle jättämä perintö tulee elämään kaikkien MS-Audiotronissa työuransa käynnistäneiden sekä myöhemmin Sarapaltion kanssa työskennelleiden insi- 16 AV-ViSiO.fi : UUTISET nöörien, teknikoiden ja heidän työtovereiden kautta vielä pitkään. Saksofonistina tanssibändeissä heitettyjen keikkojen ohessa ensimmäiset vahvistimensa jo 1950-luvulla rakentanut Saara perusti legendaarisen MS-Audiotron Ky:n vuonna 1973. Äänentoistolaitteiden valmistajana ja soitinlaitteiden kauppana Sarapaltion yritys kasvoi nopeasti merkittäväksi esitys- ja studiotekniikan osaajaksi maassamme.
Sarapaltio oli vuonna 1969 perustetun Popmuusikot ry:n perustajajäseniä ja mukana järjestämässä ensimmäistä Popyhtyiden Suomen mestaruuskilpailua 1970. Myöhemmin 80-luvulla MS Audiotron sponsoroi Rock SM-kilpailuja. Sarapaltio toimi myös MUSISOI ry:n perustajana, rahoittajana ja puheenjohtajana vuosina 1985-92. Sarapaltio oli AVITA ry:n kunniajäsen. Äänentoiston uranuurtaja Käännekohta Saaran uralla tapahtui vuonna 1964 kun hän muutti Helsinkiin ja kävi Yleisradion äänitarkkailijakurssin. Aluksi freelancerina Akkuteollisuus Oy:n 8-raitaisilla Ampexeilla äänittäessään ja sittemmin Ylessä tv-ohjelmia tehdessään hän ajautui syvemmälle äänitys- ja miksaustekniikan saloihin. Monikanavamiksaus ja ääniefektit, kuten Echoplex, ilmestyivät sen aikaiseen kokeilemisen meininkiin musiikinteossa sekä studiossa että keikoilla. Välillä nuori Matti kohautti vanhempia tekijöitä tekemällä asioita totutusta poikkeavalla tavalla. Amerikkalaisesta audiolehdestä bongattu Billy Grahamin PA-järjestelmä toimi Saaran suurena innoittajana kokeilla omien laitteiden yhdistelemistä toimivaksi äänentoistojärjestelmäksi. 1960-luvun lopulla elektroniikkaa jo pitkään harrastanut Sarapaltio vieraili Altec Lansingin kaiutintehtaalla Kaliforniassa. Soittotaustansa innoittamana hän ryhtyi rakentamaan tavanomaisia laulukamoja tehokkaampia ja bändikäyttöön sopivampia kaappeja omassa autotallissa Kauppalantiellä Helsingin Haagassa, ja sittemmin Munkkivuoressa Teljänteillä sijainneessa pajassa. Jo 60-luvun lopulla soittaessaan The Smokings -yhtyeessä, hän puuhaili äänentoistohommissa sekä Pori Jazzissa että erilaisissa puistotapahtumissa ympäri Helsinkiä. Tuolloin hänen ensimmäisiä artistiasiakkaitaan olivat muun muassa Arto Sotavallan The Rogues ja Anssi Savioja, omalta nimeltään Ilkka Sysimetsä, myöhemmin Frederikinä paremmin tunnettu laulaja. Tömäkämpää soundia Ensimmäiset Ruisrockit 1970-luvun alussa tehtiin Englannista tuoduilla Marshallin valmistamilla puolivalmiilla kamoilla, jotka neljän hengen tiimillä kolvattiin kasaan kaapeleita myöten vasta Ruissalossa. Silloin miksattiin vielä lavan sivusta ja lavarakennelmatkin olivat verrattain vaatimattomia. Keimolassa 1970-luvun alussa järjestetyt rockfestivaalit puolestaan kaipasivat kipeästi kohtuuhintaisia äänentoistolaitteita ja neljän tuhannen markan budjetilla paikalle raahatuilla Saaran valmistamalla 12-kanavaisella mikserillä, kasetti- AV-ViSiO.fi : 3 / 2014 17
”Miksaajan tehtävä on hyvin vaativa. Siihen pitää keskittyä näkemys, jonka saa vain kuuntelemalla musiikkia, analysoimalla eri instrumenttien sävyjen voimakkuuksien ja voimakkuussuhteiden käyttäytymistä erilaisissa akustissa tiloissa” — Matti Sarapaltio nauhurilla sekä kasalla pilari- ja torvikaiuttimilla saatiin pieniä ihmeitä aikaiseksi. Rahat tosin taisivat jäädä saamatta, mutta festivaalien soundimaailma koki merkittävän parannuksen ja sitä kautta MS brändinä vakiinnutti jalansijaa markkinoilla. Kansainvälisillä kursseilla opittuja taitoja ja kaiutinvalmistajilta saatuja piirrustuksia hyödynnettiin tuotekehityksessä ja pian Tasavallan Presidentti sai kunnian ensimmäisenä bändinä käyttää legendaarista BassoMatti-kaiutinta, maamme ensimmäistä torvikaappia. Pitkälti Electro-Voicen Eliminator 1:n poh- 18 AV-ViSiO.fi : UUTISET jalta rakennettu kaiutin piti sisällään Altec Lansing 821:n taaksepäin suunnatun 15-tuumaisen elementin, jonka päällä oli torvi. Exponentiaalitorvibassokaapin taitetun torvirakenteen ansiosta ulkoilmakonserteissa ääni kantoi pitkälle, jopa vaivaisella 2 x 50 watin vahvistinteholla. Erikoistilauksesta BassoMattia sai 18-tuumaisella elementillä. 1970-luvun alussa Kansallisopperasta lahjaksi saadulla mikserillä Saara teki ensimmäisiä salimiksauskeikkojaan ja samalla alalle luotiin ensimmäiset miksauskopit ja kaukokaapelit bändikäyttöön. Saara piti myös promoottorit ja esiintyjät ruodussa festareilla. Hän ei epäröinyt puuttua peliin, kun bändit uhosivat hajottaa lainattuja soittokamoja ja mikkiständejä tai ulkomaiset managerit ja roudarit kielsivät kamojen siirtämisen soundcheckin jälkeen. Musiikkiliike Ruskeasuolle Kiskontien legendaarinen MS Shop käynnistyi Helsingin Ruskeasuolla 1975, jolloin muun muassa Peavey-vahvistimien maahantuonti Suo-
AV-ViSiO.fi : 3 / 2014 19
Saara vuonna 1977 Oulun Kuusrockissa, jossa esiintyivät muun muassa Ian Gillan Band, Eddie & The Hot Rods, H.E.C., Vanha Isäntä sekä Mikko Alatalo & Tabula Rasa. meen käynnistyi. Ensimmäiset PA:t Hillin 100- ja 200-wattisilla päättäreillä paloivat herkästi keikoilla. Näiden pohjalta ideoidut Booster 100, 200 ja 500 räkkivahvistimet tulivat markkinoille 70-luvun lopulla ja tekivät äänijärjestelmistä luotettavampia. Jo 1970-luvulla PA-laitteiden vuokratoiminta kasvoi verrattain suureksi. Sen aikaiset tekijämiehet Mertasen Hande, Pikku-Reiska eli Isoahon Reino, PitkäJussi, Helge, Maukka Siirala, Kari Tiitinen, Pikku-Mike eli Mike Komppa ja Tumppi Haaranen tekivät Saaran komennossa muun muassa Ruisrockin, Kaustisen kansanmusiikkijuhlan ja Pori Jazzin tekniikan. Toisinaan tavaraa liikkui niin paljon, että sitä jouduttiin lainaamaan bändeiltä ja Yleisradiolta. Sittemmin näistä Steely Daniä referenssimusiikkina soittaneista Saaran ääniteknikoista on tullut esikuvia ja mentoreita monelle alalla nykyäänkin vaikuttavalle miksaajalle. Sarapaltion ennakkoluulottoman vision ansiosta rock-konserttien 20 AV-ViSiO.fi : UUTISET tekniikasta on maassamme tullut maailmankin mittapuun mukaan korkeatasoinen ja kunnianhimoinen taiteen alalaji. Vuonna 1981 MS-kaiuttimien tuotanto käynnistyi laajemmin Laitilantiellä, jonne kotoaan käsin kaappeja kasaillut Kari Jaksola siirtyi myös. Saaran tiimin tärkeinä pelimiehinä nähtiin MCA- ja Multimix-suunnittelijat ohjelmoija Kurt ”Nyba” Nybäck ja elektroniikkasuunnittelija Ari ”Arizona” Kankaanpää. Elektroniikkavalmistusosastolla Markku Toikkanen juotti ja piuhoitti mikserit sekä Boosterit. Mikä tärkeintä, kaikki MS:n mikrofoni-, kaukokaapeli- ja kaiutinpiuhat oli omaa tuotantoa. Tekniikkaa joka lähtöön MS-Audiotron oli diskon kulta-aikana toteutetamassa muun muassa Hotelli Presidentin, Helsinki Klubin ja Hesperian yökerhon ääni- ja valotekniikkaa. Toi-
saalla he myös vastasivat vastavalmistuneen Temppeliaukion kirkon äänentoiston asennuksesta. Lisäksi yhtiö oli aktiivinen miksereiden ja kaiuttimien Venäjän, Skandinavian ja Saksan vientikaupassa. MS-Audiotronista on sittemmin syntynyt sellaisia yrityksiä kuten esimerkiksi Studiotec Ky ja Light & Sound Tech Oy. Kovin montaa pitkään alalla vaikuttanutta yritystä maassamme ei olekaan, jossa Saaran perintö ei tänä päivänä näkyisi. Kaiutinvalmistuksessa yhteistyötä tehtiin myös Olavi Räsänen Oy:n ja Genelec Oy:n kanssa. Parhaimpina vuosina 1986-87 MS-Auditron työllisti jopa 80 alan ammattilaista. Viimeinen äänentoistokeikka tapahtui maaliskuussa 1991 David Lee Rothin esiintyessä Helsingin jäähallilla. Tuolla keikalla olikin kaikki laitteet mitä firmasta löytyi. Jan Holmin suunnittelemia K15- ja K12- kaiuttimia käytettiin PA:na ja sidefilleinä oli neljä pinoa EV:n Manifoldeja per puoli. Monitoroinnista taisi lähti enemmän mökää kuin PA:sta. 1990-luvun alussa Suomen Kansallisoopperaan toimitettiin maamme ensimmäinen täysdigitaalinen snapshot-automaatiolla varustettu AMS Neve -äänipöytä. Kansallisoopperan valmistumisen aikoihin, osittain devalvaation seurauksena, MSAudiotron yhtiönä tuli tiensä päähän. MS-Audiotronin 20-vuotisjuhlassa, ja osaltaan hautajaisissa, 18.5.1993 Helsingin Tavastialla esiintyi joukko Saaran kanssa työskennelleitä artisteja — mukaan lukien Tasavallan Presidentti Jukka Tolosen kanssa ja Wigwam, joiden kanssa hän oli keikkaillut ulkomaita myöten. Sarapaltion jäljiltä historiaan on jäänyt sellaiset tuotteet kuten MS 200 pilarikaiuttimet, Leslie-kaapin pohjalta valmistettu yhden pyörijän Leo 100 sekä kahdella pyörivällä äänenheijastimella varustettu Leo 200 ja laadukkaat Audiokunkku 4-, 6- ja 12-kanavaiset mikserit. Lisäksi omaa elämäänsä ovat jääneet elämään pinspotit, dolly partonit, 115:t, MO 151 H kulmamonitorit, PA-180 -pilarikaapit, multimixit, Pro 12 sekoituspöytä sidecar’illa sekä Tasku-Matti, basistien unelma, jossa 15-tuumainen EV:n kaiutin oli mahdutettu niin pieneen koteloon kuin elementin ympärille mahtui rakentamaan. 16.3.2008 Tavastia-klubilla vietettiin Matin läksiäisiä eläkepäivien viettoon Kanarian saarille kuva: Ari Lepoluoto AV-ViSiO.fi : 3 / 2014 21
Saaran ystävät muistelevat Sarapaltion uran varrella on ollut lukuisia mieleenpainuneita tapahtumia ja kohtaamisia. AVITA ry:n pitkäaikaiset vaikuttajat ja Saaran työtoverit muistelevat tässä muutamia niistä. — Se taisi olla 1974, kun ensi kertaa törmäsin Masaan. Meillä oli siihen aikaan bändi Turussa ja mä toin vanhoja käytettyjä Gibsonskittoja Jenkeistä. Kuulin, että Laen Kalle tarvitsi kitaraa ja minä lauluskobeja. Mentiin sitten Teljäntielle tekemään kauppoja ja just kun tulen sisään, Masa farkkuhaalareissaan seisoi ja kusi lavuaariin, kuten siellä silloin oli tapana — vessaa kun ei ollut. Kävelin sisään, Masa vaan moikkas ja jatkoi touhujaan. Olimme toki puhelimessa puhuneet aikaisemmin. Juteltiin sitten yhteisiä intressejä ja pian muutin asumaan Sarapaltioiden kaksioon Haagaan, jossa nukuin olohuoneen sohvalla melkein vuoden. Hoidimme Masan pojat Topin ja Tempun kahdeksaksi kouluun, jonka jälkeen punoimme juonia koko päivän. Ne oli pitkiä 18-tuntisia päiviä, Stråhlman muistelee ja jatkaa. 22 AV-ViSiO.fi : UUTISET — Ensimmäinen Masan kanssa tekemämme matka oli New Yorkin Gotham Audioon. Olimme vielä aika säästeliäitä ja yövyimme paikallisessa YMCA:ssa 2. Avenuen ja 47. kadun kulmassa. SIellä oli vain yksi tuplavuode ja paljon torakoita lattialla. Nukuimme Masan kanssa samassa sängyssä ja se oli sitä aikaa kun oli pahimmat helteet eikä ilmastointia. Menimme seuraavana päivänä silmät ristissä Gothamille Stephen Temmeriä tapaamaan ja hän järjesti meille lounaan WTC:n Top of the World -ravintolassa. Vaikka olimme todella väsyneitä, olimme äärimmäisen otettuja tapaamisesta, Stråhlman kertoo. — Tulin firmaan Juha Jurmun ja Matti Everhallin kanssa vuonna ’79. Tuolloin myymäläpäällikkönä oli Jarmo ”Carbo” Lintinen ja funk-mestarina Kari Vahtiala. MS-Auditronin aikana edustuksessa oli lukuisia sen ajan huippumerkkejä kuten Cetec Gauss, Eminence, Electro-Harmonix, König & Meyer, Morham, Music Man, Guild, Ernie Ball ja Soundcraft. Masalla oli aina valtava energia uniapneasta huolimatta. Koko ajan duunattiin yötä päivää! Hän oli ainoa meistä, joka Kiskontiellä yk-
sin kykeni nostamaan Peaveyn SP2:n suoraan ylähyllylle. Kukaan muu ei pystynyt tekemään sitä, Jarmo Roivas nauraa. — Jo vuodesta ’67 lähtien, miten päin vaan tarkasteltaessa, jonkinlainen kaari Masan uralla on ollut. Siinä on tapahtunut hemmetisti asioita alan kehityksen kannalta ja omaa tuotantoakin käynnistelty kaiken ohessa. Masa oli pirun ystävällinen ja tosi kiltti. Joskus hänen piti verbaalisuudellaan korostaa asioita, mutta hyvässä mielessä, Risto ”Oikku” Oinaala kuvailee. — Se oli kiitollista aikaa aloittaa liiketoimintaa ja kehitys meni vauhdilla eteenpäin. MS oli jo 70-luvulla sekä roudareille että muusikoille eräänlainen akatemia. Masa oli rääväsuu, joskus ehkä vähän väärissäkin paikoissa, mutta todella moni diggasi hänen juttujaan eikä loukkaantunut kun hän niitä suorasanaisesti heitteli pilke silmäkulmassa, Stråhlman muistelee Saaran nomenklatuuria. — Hän oli hyvä ihmistuntija ja kykeni löytämään nopeasti sen jujun, millä hän pystyi tökkimään toista. Se piti kuulijan varpaillaan! Vielä 20 vuotta sen jälkeen kun yritys on lopettanut toimintansa, jengi on yhtä perhettä ja muistelee parasta aikaa elämässään. Kaikki olimme nuoria, innokkaita ja ala oli vasta tulollaan. Harva yritys pystyy sellaisen perinnön jättämään jälkeensä kuin MS-Audiotron, Roivas kiteyttää. ? Official partner of: THE FUTURE since 1924 IFA in Berlin – the world’s leading retail show for consumer electronics and home appliances. The global innovations show. ifa-berlin.com IFA-Contact: Saksan Messut Oy Tel. +358 9 6122 1216 · berlin@dfhk.fi AV-ViSiO.fi : 3 / 2014 23
PANASONIC TEHOPROJEKTORIT AUDITORIO-, KONGRESSI-, SOVELLUS- JA RENTAL-KÄYTTÖÖN • erittäin täsmällinen värisävyjen toisto sekä upea kokonaiskuvan laatu jo perusasetuksilla • vakiona monipuoliset kuvasignaali- ja ohjausliitännät sekä helppokäyttöinen multi projection LAN -etähallintasovellus • neste- ja puhallin jäähdytys matalataajuisella käyntiäänellä • pitkäkestoiset ja edulliset lamput sekä älykäs lamppujen ohjausteknologia • kompakti koko, vankkaan valettuun alumiinirunkoon järkevästi sijoiteltu 24/7 luokiteltu elektroniikka • WUXGA ja FHD malleissa sis.rakennettuna Edge Blending säätö sekä ne soveltuvat jatkuvaan Portrait-projisointiin • tukeva bajonettikiinnitys ET-D75LE sarjan linsseille 0.75 - 15.0:1 4-lamppuiset mallit mitat 620 lev. x 291 kork. x 800 syv., paino 43 kg PT-DZ21KEJ PT-DS20KEJ PT-DW17KEJ PT-DZ16KEJ natiivi natiivi natiivi natiivi res. res. res. res. 1920x1200 kontr. 1400x1050 kontr. 1366x768 kontr. 1920x1080 kontr. 10.000:1 10.000:1 10.000:1 10.000:1 valoteho valoteho valoteho valoteho 20000 20000 16500 16000 ansia ansia ansia ansia 10.000:1 valoteho 10.000:1 valoteho 10.000:1 valoteho 10.000:1 valoteho 12000 12000 11000 10600 ansia ansia ansia ansia 2-lamppuiset mallit mitat 530 lev. x 200 kork. x 549 syv., paino 24 kg PT-DZ13KEJ PT-DS12KEJ PT-DW11KEJ PT-DZ10KEJ natiivi natiivi natiivi natiivi res. res. res. res. 1920x1200 1400x1050 1366x768 1920x1200 kontr. kontr. kontr. kontr. Rental-kit tapahtumatekniikkakäyttöön • • • • Ripustus/stackingkehikko monipuolisilla projektorin asennon säädöillä Kuljetus case pyörillä ET-UK20 Geometry Manager Software missä mukana warpping, mapping jne ET-CUK10 Auto Blend Camera Adjust Software, millä saadaan vaivattomasti tarkka blend/stacking-asetus LCD-mallit PT-EX16K PT-EX12K natiivi res.1024x768 natiivi res.1024x768 valoteho 16000 ansia valoteho 13000 ansia PT-EX12/16 malleihin löytyy linssejä 0.8-9.0:1 kertoimilla ja niissä on sama bajonetti kuin vastaavissa Sanyo-malleissa 24 AV-ViSiO.fi : MUUTTUVA TILA 4 lamppua 2 lamppua Tulossa ET-D75LE90 0.36:1 erikoislähiprojisointilinssi
PANASONIC Digital Link –projektorit, joissa HDBaseT-liityntä PT-VW431DEJ WXGA 4300 ansin LCD-malli • linssi 1.18-1.9:1 Avoimet ovet PT-RW330EJ WXGA 3500 ansin Laser/Led-malli • linssi 1.53-3.09:1 PT-RW430EJ WXGA 3500 ansin Laser/Led-malli 18.6. klo 9-16 • linssi 1.53-3.09:1 • Edge Blending ja Portrait-käyttö Kaukomarkkinat Oy/ Koskelo show room, Koskelontie 20 Espoo. PT-RZ370EJ FHD 3500 ansin Laser/Led-malli • linssi 1.46-2.94:1 PT-RZ470EJ FHD 3500 ansin Laser/Led-malli • linssi 1.46-2.94:1 • Edge Blending ja Portrait-käyttö Tule tutustumaan uusiin PANASONIC projektori- ja näyttömalleihin sekä samalla tapaamaan muita toimialan tekijöitä. PT-EZ580Z WUXGA 5400 ansin LCD-malli PT-EW640Z WXGA 5800 ansin LCD-malli PT-EX610Z XGA 6200 ansin LCD-malli PT-EZ770Z WUXGA 6500 ansin LCD-malli PT-EW730Z WXGA 7000 ansin LCD-malli PT-EX800Z XGA 7500 ansin LCD-malli • • • • • • • • • • em. malleissa vakiolinssi 1.7.-2.8:1 ET-ELT/W sarjan vaihtolinssit 0.80:1-7.2:1 kestävät Inorganic LCD paneelit ja polarisaattorit pölytiivis runko, vesipestävä ECO filtteri 15.000 h kontrasti 5.000:1 1kpl pitkäkestoinen lamppu moott. zoom & focus, lens shift mekaaninen suljin HDMI, DVI-D, Display Port in rungon väri: valkoinen Ole ystävällinen ja vahvista vierailusi avsystems@kaukomarkkinat.com niin osaamme mitoittaa kahvitarjoilun Tulossa uusi linssi ET-ELW22 0.78-0.98:1 joka sopii myös PT-EW530/540/630 ja PT-EZ570 malleihin PT-DZ870EJ WUXGA PT-DW830EJ WXGA PT-DX100EJ XGA • • • • • • • 8500 ansin DLP-malli 8500 ansin DLP-malli 10000 ansin DLP-malli em. malleissa vakiolinssi 1.8-2.4:1 ET-DLE sarjan vaihtolinssit 0.38:1 - 9.0:1 24/7 luokitus, kontrasti 10000:1 Edge Blending, portrait-käyttö mekaaninen suljin fade in/out,DMX-ja ArtNet- ohjaus neste- ja tuuletinjäähdytys rungon väri: musta ja valkoinen Huom ET-DLE030 0.38:1 erikoislähiprojisointilinssi em. DLP-malleille ET-YFB100G Digital Link AV-valitsin skaalaimella • • • • 2 x HDMI in ja 2 x VGA in 1 x YC ja 1 x video in 1 x L/R-audio in L/R-audio out (purkaa HDMI-audion) • LAN/RS-ohjaus ja Digital Link (HDBaseT ) out Maahantuonti, markkinointi ja huolto: Kaukomarkkinat Oy, Koskelontie 20 (show room), 02920 Espoo Vaihde: 09 5211 Sähköposti: avsystems@kaukomarkkinat.com www.kaukomarkkinat.com Myynti: AV/IT-jälleenmyyjät AV-ViSiO.fi : 3 / 2014 25
Helsingin Kaupunginteatteri sisäänajoi uuden AV-tekniikan Viime syksynä Suuren näyttämön AV-tekniikkaa isolla kädellä uusineen Helsingin Kaupunginteatterin äänitarkkaamoiden lisäksi langattomissa siirryttiin digitaaliaikaan ja valopuoli sekä näyttämömekaniikka kokivat mullistuksen. AV-VISIO otti selvää millaisissa tunnelmissa teknikot ovat lähdössä kesälaitumille, kun uuden kaluston käyttöönottovaihe päättyy näytäntökauden myötä. Teksti Ja KUvat: tommi saarela 26 AV-ViSiO.fi : MUUTTUVA TILA
Kirsi Peteri ja Jori Tossavainen ottavat tehot irti Sennheiserin digitaalilangattomista kevätkauden Tarzan-musikaalissa. Disney-musikaali Tarzan ensiesitettiin Broadwaylla 2006, Suomen kantaesitys nähtiin Helsingin Kaupunginteatterissa tänä keväänä. Kuva Mirka Kleemola H elsingin Kaupunginteatterin juuri päättyneen näytäntökauden alkuun huipentuneessa Suuren näyttämön tekniikkaremontissa vaihdettiin äänipöydät saliin ja monitorointiin, pantiin uusiksi tietokoneet, matriisit, lavaräkit ja reitittimet sekä langaton mikrofoni- ja kuuntelujärjestelmä. Studiotecin toimittamia surround-kaiuttimia lukuun ottamatta äänijärjestelmän toimituksesta vastasi Hedcom. Valopuolen ohjausjärjestelmät sekä liikkuvat lediheittimet toimitti Starlike, minkä lisäksi Studiotecilta hankittiin uutta halogeenikalustoa vanhojen sankaheittimien tilalle. Mittavia teatteritekniikan remontteja ei tehdä huvikseen hetken oikusta vaan luotettavuuden ja turvallisuuden takaamiseksi. Kaupunginteatterin teknisen johtajan Keijo Kolin mukaan tietotekniikan tulo valon, äänen ja näyttämömekaniikan keskiöön on nopeuttanut laitekiertoa entisestään. Kaiken on onnistuttava illasta toiseen samalla huipputasolla, ja kun riskit esityksen keskeyttämisestä vikatilanteen vuoksi alkavat kasvaa, AV-ViSiO.fi : 3 / 2014 27
Suuren näyttämön Digicon SD7T-tiski varusteltiin parilla laajennusosalla, jotta kahdelle miksaajalle saadaan kunnolla käyttöpintaa. Uusissa langattomissa bittimuunnos tapahtuu jo näyttelijän vyöpakissa, esittelee äänisuunnittelija Eradj Nazimov Digicon SD10 -monitoripöydän ääressä. riskaabeli järjestelmä lähtee vaihtoon. Kauden kahden suurmusikaalin – Tohtori Zivagon ja Tarzanin – äänisuunnittelijoille Kirsi Peterille ja Jori Tossavaiselle näytäntökausi on ollut sekoitus ponnistelua ja riemunkiljahduksia. – Uusi laiteympäristö on alkanut muovautua toimivaksi käytännön kautta, joten kerta kerralta voidaan alkaa puristaa enemmän mehuja irti systeemistä, Tossavainen muotoilee. Naamat vaihtoon Kun Suuren näyttämön komentokeskuksena vuosituhannen vaihteesta palvellut analogi- 28 nen Cadac siirtyi eläkkeelle, seuraajaksi hankitun Digico SD7T:n valintaan vaikutti suuresti sen teatterisofta, jonka ohjelmointipuoli sisältää Cadacista tuttuja piirteitä. Teatterin toimintaympäristössä äänipöydältä vaaditaan enemmän kuin keikkarintamalla, esimerkiksi VCA-ryhmityksien joustavaa muuntelua joka cuessa – siis aina kun siirrytään näyttämötilanteesta seuraavaan. Hyvänä esimerkkinä teatterisoftan ulottuvuuksista Kirsi Peteri mainitsee ”playerit”, joiden taakse voidaan tallentaa asetuksia esiintyjän mukaan. – Jos Tarzanina oli eilen Jon-Jon Geitel ja tänä iltana Saska Pulkkinen, vaihdetaan AV-ViSiO.fi : MUUTTUVA TILA
”playeria” ja pöytä hakee muististaan samaan kanavaan halutut, eilisestä esittäjästä poikkeavat parametrit. Virtual soundcheck -järjestelmä on toinen esimerkki uudesta työkalusta, joka on talven mittaan ehtinyt jättää jälkensä teatterin tuotantoprosessiin. Sen avulla saadaan harjoituksen tai esityksen raa’at mikrofoni- ja linjasignaalit talteen ja soitettua myöhemmin takaisin kanaviin. Kun jokainen esitys voidaan tallentaa videolle synkronissa äänen kanssa, miksausta pääsee työstämään rauhassa jälkikäteen vaikka pikkutunneilla ilman, että näyttämöllä on ensimmäistäkään esiintyjää tai montussa muusikkoa. Neljällä kädellä Tohtori Zivagossa, Tarzanissa sekä Suuren näyttämön kauden draamoissa ja komedioissa tulikasteensa saaneen SD7T-konsolin kylkeen haluttiin kaksi EX007-laajennusosaa, jotka tarjoavat esitystä ajavien äänimestarien sormien alle viitisenkymmentä ylimääräistä kanavaliukua ja -lohkoa. Peterin mukaan pitkällä pöydällä löytyy käyttöä varsinkin megamusikaaleissa, joita ajetaan nelikätisesti. Tarzanissa Peteri miksaa orkesteria ja Tossavainen langattomia, Tohtori Zivagossa roolit vaihdetaan. Tarzan-musikaalissa äänipöytään on ka- AV-ViSiO.fi : 3 / 2014 29
Kaupunginteatterin kello näyttää nyt 96 kilohertsiä läpi koko äänijärjestelmän. Pääkellona sykkivä Antelope antaa pulssin, johon tahdistetaan talon digitaalitekniikka. tettu noin 120 tulokanavan, 24 auxin ja 24 ryhmän soppa, jonka perässä on pöydän oma 32 x 32 matriisi. – Langattomiin tarvitaan liki neljäkymmentä kanavaa, bändi haukkaa helposti kuusikymmentä ja loput käytetään tehosteisiin ja kaikujen paluisiin, Tossavainen ynnää inputteja. Tiskin lisäksi tarkkaamoa hallitsee tuhti tietokoneistus ja tusina näyttöruutua. Matriisien lisäksi näyttöihin voidaan valita ristiin rastiin ulkoiset efektilaitteet, langattomien valvontajärjestelmä, virtual soundcheck, 30 Tarkkaamon konsoliin kytketyillä lukuisilla tietokoneruuduilla tarkkaillaan muun muassa ulkoisia efektilaitteita, tehostejärjestelmää, kaiutinprosessoreita ja ja virtual soundcheckia. kaiutinprosessorit tai QLab-tehostejärjestelmä. Signaalit kulkevat ylös salitarkkaamoon kuitukaapelissa eri puolilta näyttämöä puo- AV-ViSiO.fi : MUUTTUVA TILA
len tusinan lavaräkin kautta, joista kukin on varusteltu tarkoituksenmukaisin liitäntäkortein. Kokonaisuuteen linkittyy näyttämölle kulissien taakse piilotettu monitoritarkkaamo Digico SD10 -tiskeineen. Bändi piilosilla Phil Collinsin säveltämiä ja sanoittamia kappaleita tulkitsee Tarzan-musikaalissa näyttelijöiden lisäksi 13-henkinen orkesteri. Koska Zivagon orkesterikattaus täyttää teatterimontun, Tarzanin muusikkokaarti soittaa toisaalla, äänieristetyssä tilassa näyttämön takana. Ratkaisusta on sekä hyötyä että haittaa. Kun vuotoääntä katsomoon ei ole, musiikin sointivärin ja -voiman välittäminen katsojalle on kokonaan miksaajan näpeissä. Päin vastoin kuin teatterissa yleensä, muusikot voivat siis Tarzanissa luukuttaa ilman pelkoa, että desibelit nousisivat katsomossa sietämättömiin lukemiin. Toisaalta miksaamisessa on nyt oltava tietyllä tapaa kieli keskellä suuta, koska montusta ei vuoda yhtään akustista ääntä, joka voisi avittaa miksaajaa. – Jos mokaa jotain pöydän takana sen huomaa nyt heti, Tossavainen naurahtaa. Uusi digitaalinen äänijärjestelmä konsoleineen osoitti voimansa, kun Tarzanin harjoituksi- ”Nolla, yks’, nolla – kuuluuko?” Kaupunginteatterin uusi langaton digitaalinen Sennheiser D9000 -järjestelmä on kokoluokkansa ensimmäinen näillä leveysasteilla. Kaupunginteatterin mikrofonisettiin kuuluu 40 vastaanotinkanavaa, saman verran taskulähettimiä sekä 10 käsilähetintä. Järjestelmään sisältyy kahdeksankanavainen korvamonitorointi. Langattomille asetettiin ankarat kriteerit, laadun ja luotettavuuden lisäksi niiden tulee kestää kaksitoista tuntia kovaa käyttöä joka päivä. Lisäksi D9000:n valintaa puolsi värittymätön ja läpinäkyvä soundi, joka on Kaupunginteatterin tavoittelemassa äänikuvassa tärkeässä roolissa. Nyt mikrofonisignaali muunnetaan digitaaliseksi jo esiintyjän vyöpakissa, ja takaisin analogiseksi vasta Meyerin kaiutinjärjestelmän Galileo-prosessoreissa. Kokonaan digitalisoidussa siirtoketjussa päästään eroon esimerkiksi ad/da-muunnoksien latenssista. Analogisesta poiketen digitaalinen radioliikenne ei myöskään tuota modulaatiota, jolloin taajuuksia saadaan ladottua päällekkäin tasavälein ilman pelkoa siitä, että ne häiritsisivät toisiaan. Eikä digitaalisessa järjestelmässä tarvita kompanderiakaan, jollaisella analogisen radiosignaalin dynamiikkaa on pakko puristaa kasaan. Toisaalta biteistä rakennettu radiotie vaatii parhaissakin olosuhteissa ainakin hienoista tiedon pakkausta, jotta siirto ei tuota kuuluvaa viivettä. AV-ViSiO.fi : 3 / 2014 31
Samaa kieltä GrandMA2-pöytiin on mallinnettu Suuren näyttämön kaikki heittimet, joten valoja voidaan nyt viilata myös virtuaalisesti, näyttää apulaisvalomestari Tommi Saviranta. en alkaessa selvisi, että useimmissa rooleissa on tuplamiehitys. – Kun harjoitellaan tuplamiehityksellä, kohtaus mennään aina kerran läpi ja sitten toisen kerran niin, että koko miehitys vaihdetaan. Vanhassa systeemissä olisi pitänyt samalla vaihtaa joka kerta 12–16 lähetintä, että saadaan oikeisiin kanaviin oikeat roolit. Hirveä urakka! Tossavainen parahtaa. Nyt vain ohjelmoitiin pöytään yhden napin taakse toiminto, joka vaihtaa halutun kanavan inputin toiseksi, tarvittaessa jopa ristiin, kun vaikkapa Tarzanin esittäjä siirtyy kuoroon ja kuorolaisesta tulee Tarzan. Näin voitettu ajan ja vaivan säästö on ollut äänimestarien kannalta merkittävää. – Myös näyttelijät ovat olleet huojentuneita, että ”ahh – eikö tarvitse enää vaihtaa vyöpakkia eikä muistella niiden numeroita!”, Peteri hymähtää. Tarzan-musikaali jatkaa Helsingin Kaupunginteatterin ohjelmistossa syyskaudella. . ? 32 Aiemmin Helsingin Kaupunginteatterin suurella näyttämöllä ajettiin valoja kahden valomestarin ja kahden pöydän voimin – yksi keskittyi liikkuviin ja toinen konventionaalisiin heittimiin. Keskenään erilaiset vanhat pöydät vaihdettiin syksyllä kahteen MA Lightingin GrandMA2 Light Silent -konsoliin, jotka soveltuvat yhtä hyvin perinteisten kuin liikkuvien hallintaan. – Työskentely valo-ohjaamossa on nyt helpompaa, koska on yhtenäinen järjestelmä ja yksi kieli jota puhutaan, valo- ja ääniosaston päällikkö Antti Rehtijärvi kiittelee. – Ja vaikka ohjelmointi tapahtuukin edelleen kahden operaattorin voimin, uudistuksen myötä olemme voineet siirtyä ajamaan esityksiä pääosin yhdellä tiskillä. Valopöytien 3D-ennakkosuunnittelusoftaan on mallinnettu Kaupunginteatterin näyttämö kaikkine valonlähteineen, mikä mahdollistaa valojen justeeraamisen virtuaalisesti, joten näyttämöaikaa saadaan vapautettua enemmän esiintyjien harjoitteluun. Valo-ohjauksen lisäksi heitinkalustoakin uudistettiin. Ledivalaisimissa Kaupunginteatteri päätyi JB-Lightingin liikkuviin A12- ja A8-pesureihin. – Ledien myötä saimme käyttöömme erityyppisen uuden valonlähteen, jonka käytöstä on ollut jännittävää kerätä kokemuksia, Rehtijärvi summaa. AV-ViSiO.fi : MUUTTUVA TILA
PROFESSIONAL SPEAKER SYSTEMS PURE EMOTION NX L24-A PILARIMALLINEN 2-TIE LINE ARRAY NXL 24-A on aktiivinen pilarimallinen 2-tie line array -kaiutin, joka soveltuu live-käyttöön ja AV-asennuksiin. Kaiuttimessa on 4 x 6” ja 2” kompressiodriver-elementit ja antaa ääntä 100° x 30° avauskulmalla. Tehokasta 700 W vahvistinta kontrolloidaan sisäänrakennetulla DSP:llä, mikä taas huolehtii jakotaajuudesta, taajuuskorjauksista, vaihesäädöistä, limitoinnista ja kaiutinelementtien suojauksesta. Ääni pysyy kontrollissa ja selkeänä kovillakin äänenpaineilla, mikä ei ole ominaista monelle markkinoilla oleville pilarimallisille PA-kaiuttimille. NXL 24-A:n äänen kruunaa tehokas 8004-AS subwoofer. 2 x ja 1x NX L24-A ja SUB 8004-AS 2 x NX L24-A ripustettuna 4 x 6” + 2” kaiutinelementit 700 W (RMS jatkuva), 1400 W (PEAK hetkellinen) 131 dB max. SPL Jämäkkä puukotelo Pinottava, ripustettava tai tolppaan asennettava 15° tai 20° Suorana Kulmassa AV-ViSiO : 33 Audico Systems Oy | Takomotie 7, Helsinki | Rautatehtaankatu 22, Turku | 020 747 9340 | info@audico.fi | .fi www.audico.fi 3 / 2014
INPUT/OUTPUT Mikä mättää kuuntelun esteettömyydessä? Jukka Rasa Esteettömyys on ajan trendi. Joidenkin mielestä esteettömyys on hyvä asia. Jotkut taas ovat sitä mieltä, että esteettömyys tulee kalliiksi, rumentaa maailmaa ja tekee tiloista epäkäytännöllisiä. Tosiasiassa emme kaikki ole samanlaisia. Meitä on pitkiä ja lyhyitä, vasen- ja oikeakätisiä, joillakin on ”haukan näkö” ja jotkut taas joutuvat käyttämään silmälaseja, joillakin on tarkka kuulo ja joidenkin on vaikea saada puheesta selvää edes kuulokojeen avulla. Kuulovammaisille hyvä akustiikka on ensiarvoisen tärkeä, mutta sekään ei aina riitä. Esimerkiksi suurissa saleissa puhujan ja kuulijan välinen pitkä etäisyys voi heikentää signaalia sen verran, että vajavaisella kuulolla ei enää puheesta saa selvää. Yksi kuulovammaisia suuresti helpottava kuuntelun apuväline on äänensiirtojärjestelmä. Äänensiirtojärjestelmän avulla voidaan tilan akustiset häiriöt ohittaa ja signaali saadaan kuulijalle vaimentumattomana. Äänensiirtojärjestelmistä induktiosilmukka on toimiva, kustannustehokas, helppokäyttöinen ja tasa-arvoinen. Suomen rakentamismääräyskokoelman osassa F1 on määräys äänensiirtojärjestelmän asentamisesta katsomoihin, kokoontumis-, opetus- sekä muihin sellaisiin tiloihin, joissa on äänentoistojärjestelmä. Valitettavasti rakentamismääräyksissä ei ole määritelty, että asennettavan äänensiirtojärjestelmän tulisi olla myös toimiva. Liian usein olen törmännyt induktiosilmukoihin, joiden kuuluvuus on aivan liian heikko. Kun kaikessa pitää säästää, niin säästetään sitten siinä kohdassa, mistä ei ymmärretä mitään. Pienitehoinen vahvistin on luonnollisesti tehokkaampaa halvempi vaihtoehto ja vaihesiirtosilmukan monilenkkinen johdotus työläämpi asentaa kuin tilaa kiertävä yksilenkkinen silmukka. Jos järjestelmä heikkotehoisena ja kenttävoimakkuudeltaan epätasaisena ei toimi, ei koko järjestelmällä ole silloin mitään virkaa. Kaikkein kallein järjestelmä on sellainen, jota ei voi käyttää. Suurimpana esteenä kuunteluympäristön parantamisessa ei siis suinkaan ole tekniikka, vaan asenteet. Ei olla valmiita satsaamaan tekniikkaan, jonka merkitystä kuulokojeen käyttäjille ei ymmärretä. Kuuloliitto antaa mielellään apua induktiosilmukoiden suunnittelussa. Valitettavan usein asenne kuitenkin on se, että ”kyllähän minä osaan nämä laitteet suunnitella ja asentaa, en tarvitse kenenkään apua”. Pieneltä vaikuttavat suunnittelu- tai asennusvirheet esimerkiksi silmukkajohdon paikassa voivat huonontaa silmukan kuuluvuutta tai tehdä sen kokonaan käyttökelvottomaksi. Induktiosilmukka on hyvin yksinkertaista tekniikkaa. Sen käyttömahdollisuuksia ei kannata pilata tietämättömyydellä. Kirjoittaja työskentelee Kuuloliitossa erityisasiantuntijana ja on itsekin kuulovammainen. 34 AV-ViSiO.fi : UUTISET
28.-29.8.2014 Messukeskus Helsinki Toimisto Henkilöstö Liikelahjat Kokoukset & Tapahtumat Tapahtumatekniikka Vuoden paras työpäivä! Mukana menossa: Bisnespäivät tarjoaa ideoita ja inspiraatiota jokaiselta teema-alueeltaan. Luvassa asiaa ja viihdettä huippupuhujien kera! Mukana myös aivan uusi teemaalue, Tapahtumatekniikka, joka esittelee kävijöille kokous- ja kongressitekniikkaa monipuolisesti ja käytännönläheisesti. Katso koko ohjelma ja rekisteröidy mukaan: www.bisnespäivät.fi Aukioloajat ja sisäänpääsy: to 28.8. ja pe 29.8. klo 9-17 Sisäänpääsy on maksuton alan ammattilaisille OIKEITA KOHTAAMISIA. AITOJA ELÄMYKSIÄ. KOSKETUS TULEVAISUUTEEN. AV-ViSiO.fi : 3 / 2014 35
AVITAN JÄSENYRITYS Anaconda Visual Oy Tuore jäsenyrityksemme Anaconda Visual Oy on vuoden toimintansa aikana noussut varteenotettavaksi AV-järjestelmien integraattoriksi. Maanlaajuisesti AV-ratkaisuja ja älykkäitä hallintajärjestelmiä toteuttava yritys tarjoaa suunnittelu-, asennus-, ja ohjelmointipalveluja sekä nopeita huolto- ja ylläpitopalveluja. kennelläkseen Anaconda Cabling -yhtiössä tietoliikennejärjestelmien parissa. Tuolloin Pekka Anttilan ja Pertti Riikosen perustama yhtiö työllisti yhteensä 10 henkeä. Yhtiön toiminnan kasvaessa Aerts päätti perustaa uuden yhtiön Anaconda Cablingin taloudellisen tuen myötävaikutuksella. Anaconda Visual perustettiin keväällä 2013 tarjoamaan edistyksellisiä audiovisuaalisia laiteympäristöjä ja informaatiojärjestelmiä muun muassa neuvotteluhuoneisiin ja esiintymissaleihin. — En olisi kyennyt tekemään tätä yksin. Pystyin kehittämään osaamistani ja kouluttautumaan yhä edistyksellisempiin AV-järjestelmiin työni ohessa, kiitos Anaconda Cablingin omistajien avomielisen suhtautumisen, Aerts kertoo. Crestron avaa ovia T ekninen johtaja Willem Aerts toimii yrityksen omistajana yhdessä Pertti Riikosen ja Pekka Anttilan kanssa. Belgialaisen Aertsin ura AV-alalla juontaa juurensa lapsuuteen. Jo kahdeksan vuoden iässä hän rakenteli omia hifi-järjestelmiä äidin vanhasta kasettinauhurista ja vahvistimesta aina vanerista ja eri elementeistä koottuihin tornikaiuttimiin asti. Myöhemmässä vaiheessa DJ-töiden kautta äänilaitteiden kasaaminen muuttui ammattimaiseksi. Vuonna 2004 Aerts muutti Suomeen työs36 AV-teknogian ymmärtäminen on parantunut merkittävästi Crestronin kaltaisten valmistajien tuotteiden myötä. Interaktiivinen ohjausjärjestelmä on tätä päivää ja tämä on kiinnostanut myös Anaconda Visualin tekijöitä. — Kiinnostuksesta tekniikkaan pääsin AV-alan yritykseen töihin vuonna 2006 ja sitä myötä innostuin enemmän AV-tekniikasta. Ensikosketuksen Crestroniin sain nykyisessä yrityksessäni ja sillä tiellä ollaan edelleen, datanomin koulutuksen saanut Projektipäällikkö Tommi Hyötylä kuvailee. Aertsilla ja Hyötylällä on yli 20 sertifiointia enimmäkseen Crestronin ratkaisuihin. Laatu AV-ViSiO.fi : AVITA RY:N JÄSENYRITYKSIÄ
ja palvelu ovat olennainen osa Anaconda Visualin toimintaa projektin koosta huolimatta ja yhtiö pyrkii työllään parantamaan AV-alan standardeja maassamme. — En ymmärrä kuinka jotkut yritykset kutsuvat toimintaansa ammattimaiseksi! Yksi haasteistamme on vakuuttaa asiakkaamme, että digitaaliset järjestelmät ottavat pian yliotteen analogimaailmasta. Esimerkiksi kun TV-lähetykset muuttuivat digitaalisiksi ja siirryimme digiboksien käyttöön, meidän tarvitsi vain ostaa sellainen laite. Jonain päivänä ei enää ole analogisia liitäntöjä tarjolla esimerkiksi tietokoneisiin. Mitä silloin teemme, Aerts arvuuttelee. Kehityksessä mukana Alati kehittyvä teknologia tarjoaa paljon mahdollisuuksia ja parannuksia. Alalle tulee uusia laitteita ja ratkaisuja, jotka kehittävät AV-alaa monin tavoin. AVintegraattorina Anaconda Visual onkin mukana kehittämässä tuloksellisempia neuvotteluja, viihtyisämpiä palavereja ja vaikuttavampia esityksiä yrityksille, julkiselle sektorille ja yhteisöille. Asiakkaan tarpeet on yhtiön toiminnan keskipisteessä ja toimiva tekniikka mahdollistaa paremman lopputuloksen. Lisätiedot: anacondavisual.fi . ? Djane J7 Yksilölliset ELACINkuulosuojaimet ammattilaiskäyttöön Jäsenhinnat 2014: Music ER -musiikkisuojain 180€ (norm. 245 €) ClearSound -yleissuojain 170€ (norm. 227 €) Shure SE -sovite 130€ (norm. 165 €) Hinnat sis. alv. 24 % ja mallinoton. Hinnatvoimassa kaikissa Elacin-myyntipisteissä. AV-ViSiO.fi : 3 /elacin.fi 2014 37
Audiovisuaalisen viestinnän ammattilehti | NRO 3/2014 | www.av-visio.fi SeuRAAvA Av-vISIO NRO 4 IlmeStyy 16.9.2014 Mainostaja - merkkaa ylös kalenteriisi aineistopäivämme 5.9.2014 yHteyStIeDOt IlmeStymISAIKAtAulu mainosvaraukset osoitteeseen: av-visio@avita.fi. numero aineisto julkaisu toimituksen tavoitat osoitteesta: media@avita.org nro 1/2014 nro 2/2014 nro 3/2014 nro 4/2014 nro 5/2014 nro 6/2014 14.2.2014 21.3.2014 23.5.2014 5.9.2014 10.10.2014 28.11.2014 25.2.2014 1.4.2014 3.6.2014 16.9.2014 21.10.2014 11.12.2014 Seuraa aV-alan uutiSia ja ajankohtaiSia ilmiöitä oSoitteiSSa: www.facebook.com/avitary www.avita.org twitter.com/Avitary Julkaisija: AvItA ry, www.avita.org Kustantaja: Suomen Ammattiviestintä Oy, Harakantie 18 B, 02650 eSPOO, y010703-7 Vastaava päätoimittaja: timo tuominen, timo.tuominen@avita.fi Toimituspäällikkö: Jukka Oja, media@avita.org Ulkoasu: liisa Kankkunen / SelkoGrafiikka, www.selkografiikka.com Mainosvaraukset ja -materiaalit: info@avita.fi AV-VISIO:n tukijayritykset: Uusi Midas M32 Live- ja Studioympäristöön! IlmOItuSHINNAt OTA YHTEYTTÄ JA KYSY LISÄÄ! Timo Tuominen Av-vISIO mediamyynti av-visio@avita.fi 050 315 2204