Audiovisuaalisen viestinnän ammattilehti | NRO5 | JOULUKUU 2013 | www.av-visio.fi AVITA ry:lle valittiin uusi hallitus messut KOKO Kuulutus- ja hätäkuulutusjärjestelmien standardit AV-ALA ESILLÄ s.12 s.2 s.10 s.37
Blackmagic Design – kustannustehokkaat työkalut videotuotantoon laadusta tinkimättä Blackmagic Design on kasvanut nopeasti yhdeksi maailman johtavista innovaattoreista ja valmistajista luovan videotekniikan alalla. Ja tämä siksi, että Blackmagicin filosofia on virkistävän yksinkertainen - auttaa todellisen luovuuden kukkimaan. Blackmagic Designin perustajilla on pitkä historia jälkikäsittelyssä ja videotekniikassa. Tämän laajan kokemuksen siivittämänä, lisättynä todellisella intohimolla saavuttaa täydellisyys tuotteissa, Blackmagic asetti tavoitteekseen muuttaa videoeditointiala ikuisesti. Blackmagic Design on sitoutunut tuottamaan laadukkaita ja tehokkaita työkaluja videoammattilaisille ja Blackmagic tekee tätä nimen omaan sinne missä niitä tarvitaan eniten; Blackmagic on luonut joitakin kuumimmista tuotteista alalla. Blackmagic visioi edullisista high-end -laatua olevista videoeditointiympäristöistä perustuen Blackmagic Designin ratkaisuihin. Blackmagic Designin ratkaisut ovat hinta-/ laatusuhteeltaan ylivoimaisia tarjoten parhaan vastineen investoinneille. Blackmagic Designin laajasta valikoimasta löytyvät kaikki tärkeimmät työkalut korkealaatuisen sisällön tuottamiseen SD-, HD- ja 4K ympäristöissä. Kamerat, kuvamikserit, tallentimet, videomonitorit, matriisit, signaalin siirtoja muunnosratkaisut, videoprosessointi ja värikorjaus sekä mittalaitteet. NewTek TriCaster – mobiilia livevideotuotantoa niin HD kuin SD muodossa Newtekin TriCaster laitteet ovat kompakteja livevideotuotantolaitteita, jotka sisältävät kaikki työkalut monikameratuotantoon yhdessä ja samassa laitteessa. Laitteet käsittelevät kaiken videon kompressoimattomana joten videon laatu säilyy koko tuotantoketjun läpi ja lisäksi latenssi pysyy minimaalisena. TriCaster laitteen lisäksi tarvitset ainoastaan kamerat eli TriCaster on integroitu TV-studio kattaen niin videomiksaamisen, efektit, kovalevytoistimet, grafiikkatuen, virtuaalistudiot, editoinnin sekä tallennuksen ja live-striimauksen. Uutena ominaisuutena voit käyttää ohjelmalähteenä myös verkossa olevia tietokoneita tai Apple® AirPlay® laitteita. TriCasterit käyttävät tallennusmuotona standardeja QuickTime®, MPEG-2, AVI (SpeedHQ) ja H.264-muotoja, joita voidaan jatkokäsitellä laitteen itsensä lisäksi myös standardeilla videoeditointiohjelmistoilla kuten esimerkiksi Apple Final Cut Studio tai Adobe Creative Suite CS-sarjan ohjelmistoilla. Striimuksessa kaikki mallit osaavat internetin standardiksi muodostuneen Adobe Flash-video formaatin suoraan, joten laitteiden lisäksi ei tarvita erillistä striimaustietokonetta. TriCaster tuotteet ovat erittäin toimintavarmoja ja niitä käytetään myös broadcast-käytössä 24/7-ympäristössä. Lisätietoja: Arto Juselius arto.juselius@studiotec.fi 0207 512 372 Kuusiniemi 2, 02710 Espoo • puh. 0207 512 300 • sales@studiotec.fi • www.studiotec.fi
VALOPÖYTIEN AATELIA Cobalt tarjoaa sinulle työkalut sekä nopeaan että tarkkaan työntekoon Mitä jos voisit kurottaa ja koskea valoa - työstää, värittää, liikuttaa sitä - ilman tunnetta että sinun ja suunnitelmiesi välillä olisi kone? Ajatuksesi valotilanteesta olisi valmiina näyttämöllä tuossa tuokiossa? Cobalt on suunniteltu viemään sinut ajatuksesta valmiiseen valotilanteeseen mahdollisimman nopeasti. Lyhyet komennot ja kosketusnäytöillä olevat toiminnot tekevät valopöydästä erittäin nopean ja helpon käyttää. Valotilanteiden rakennuspalikat – tuhansia laitekirjastoja, ryhmät, paletit, tilanteet, effect playbackit efektien tekoon ja ulosajoon – kaikki nämä ja muuta käytettävissä interaktiivisesti kosketusnäytöiltä. Nämä työkalut vapauttavat sinut syntakseista ja mahdollistaa valojen ohjaamisen suoraan. Järjestelmän ytimessä ovat monipuoliset masterit. Monipuoliset sisällöt mastereilla, masterien muunneltavuus ja painikkeiden toimintojen muuttaminen – näiden avulla valopöytä on muunnettavissa juuri sinulle sopivaksi. Cobalt 20 tarjoaa suurimman ohjauspinnan Cobalt tuoteperheessä, kiitos kahden sisäisen 17” kosketusnäytön ja monipuolisten mastereiden. Cobalt 20 valopöydässä on mastereita 40 kappaletta, joista 20 on varustettu moottoroidulla liu’ulla ja 20 potikalla. Lisätietoja: Esa Horttanainen esa.horttanainen@studiotec.fi 0207 512 340 Tuotetiedot • Kaksi sisäistä 17” kääntyvää multi-touch näyttöä • Taustavalaistut toimintopainikkeet • 40 Masteria - joista 20 moottoroidulla liu’ulla ja 20 taustavalaistulla potikalla - näiden välissä kosketusnäytöt • SSD-kiintolevy • Mahdollisuus kolmeen ulkoiseen DVI/VGA näyttöön, alkaen resoluutiosta 1280x1024. • Ulkoiset näytöt voivat olla kosketusnäyttöjä • Kaksi Ethernet PoE porttia • Output/parametri kanavia 4,096, päivitettävissä 16,384 output kanavaan saakka • 5000 ohjauskanavaa
VUODESTA 2013 KIITTÄEN ja uutta av-vuotta 2014 toivottaen: Audiovisuaalisen viestinnän ammattilehti www.av-visio.fi AVITA INFOBOX Avita ry:n vuosikokous 13.12.2012 valitsi yhdistyksen hallitukseen seuraavat jäsenet vuodeksi 2013, hallitus on valinnut keskuudestaan puheenjohtajat: Hallituksen puheenjohtaja: Mika Pynnönen (Starlike Oy) Varapuheenjohtaja: Harri Leiva (Audico Systems Oy) Audiovisuaalisen viestinnän ammattilehti Hallituksen jäsenet: Ari Lepoluoto (Akukon Oy) Pontus Stråhlman (Studiotec Oy) Ossi Hakansuu (Pöyry Finland Oy) Petteri Pulkkinen (Mediatrade Oy) Toni Sarjala (Aronet-esitysyhtiö Oy) Timo Hiekkanen (Yhtyneet Insinöörit Oy) Kai Tuovinen (Hedcom Oy) Ari Nyyssönen (Noretron Yhtiöt) Jouko Leskinen (AV-Sector Oy) Juha Lindqvist (Kaukomarkkinat Oy) Yhdistyksen toiminnanjohtaja: Timo Tuominen AVITA ry:n jäsenyydet: InfoComm, TIEKE, STUL , VALOSTO audiovisual Helsinki 2013 kuva | ääni | valo INTEGROIDUT JÄRJESTELMÄT 13.-15.11.2013 Helsingin Messukeskus AVITA ry Audiovisuaalisen ammattiviestinnän toimialaliitto Harakantie 18 B, 02650 ESPOO Puhelin: 09 436 2525 info@avita.fi www.avita.org www.facebook.com/avitary
TOIMITUKSELTA TOIMITUKSELTA AV-VUOSI 2013 PÄÄTÖKSEEN Kiireinen vuosi on jo melkein saatu päätökseen ja edessäsi on vuoden viimeinen AV-VISIO. Onnistuneiden AUDIOVISUAL HELSINKI 2013-messujen lisäksi alaamme on pitänyt kiireisenä langattomien mikrofonien taajuusmuutos. Kaikkia laitepäivityksiä ei valitettavasti saada vielä täysin valmiiksi taajuusmuutoksen astuessa voimaan. Aloitamme alkuvuodesta 700 MHz taajuusmuutoksen aikataulutukseen liittyvän tiedotuskampanjan, jota tuemme koulutustarjonnalla. AVITA ry:n syyskokous vahvisti vuoden 2014 teemaksi koulutuksen ja viestinnän. Tavoitteemme on lisätä AV-alan koulutustarjontaa sekä parantaa sisäistä ja ulkoista viestintää. Lisäksi pyrimme parantamaan AV-alaan liittyvää messutoimintaa. Syyskokouksen yhteydessä valittiin AVITA ry:n uusi hallitus kaudelle 2014. Saimme vaalissa hallitukseen viisi uutta jäsentä, jotka toivotamme tervetulleeksi AV-alan kehitystoimintaan. Kiitämme hallitustyöskentelystä väistyviä jäseniä alan eteen tehdystä työstä. AJANKUVA Hyvää joulua ja aktiivista AV-vuotta 2014 toivottaen! Timo Tuominen toiminnanjohtaja Helsinki 26.10.2013 22:11 AJ AN KUVA PMMP päätti 10-vuotisen uransa lokakuussa kahteen keikkaan Helsingin Jäähallissa. Janne Röning miksaili Digico SD8:lla levysoundia Timo Liskin virittämällä d&b:n PA:lla (66 J-sarjan kaiutinta, 48 D12-vahvistinta). Miika Riikosen valodesign näytti Tomi Rintamäenpään vetämänä vaikuttavalta! ChamSys MQ 200 Pro 2010 -tiskeillä he ohjailivat yli 300 valaisinta (mm. Martinin, Vari-Liten ja Roben liikkuvia). Vesa Ahonen teki trussiajot 32 kanavalla C-Force BGV-C1 ketjunostimia, joista osa liikkui radalla. Taustalla roikkui kuusi taustakangasta bändin eri vaiheilta. Koko setti vaati 1 116 ampeeria sähkötehoa ja tekniikan toimittajina oli muun muassa Eastway, RGB, Rockvalot, JDR-Rigging, Sun Effects, Pyroman, Huvipaja ja Sähköagentti.
AVITA INFOBOX A V - A L A N UU T I S I A Haivision nopeuttaa videojakelua mobiililaitteille Haivisionin uusittu InStream Mobile on valmistajan mukaan nopein videosoitin mobiililaitteisiin tällä hetkellä. InStream Mobilen tehot riittävät mainiosti myös multicast-striimauksiin, ja HLS-dekooderin avulla käyttäjä voi valita kätevästi tarjonnasta haluamansa videon. Kun käytössä on Haivisionin Makito X HD H.264 -enkooderi, InStream Mobilen viive pysyy myös 1080p60-resoluution videostriimeissä selvästi alle 500 ms, mikä mahdollistaa kitkattomia videoneuvotteluita tai etäluentoja. Lisätiedot: www.haivision.com Grass Valley -tuotteita nyt Qualitronilta Grass Valleyn laadukkaiden Broadcastlaitteiden maahantuonti on siirtynyt hiljattain Qualitronille. Qualitron toimii broadcast-ratkaisujen suunnittelijana ja maahantuojana Suomen ohella myös Venäjällä, IVY-alueella ja Georgiassa. Lisätiedot: www.qualitron.tv 6 AV-ViSiO.fi : UUTISET / ARTIKKELIT
Lahden kaupungin kouluihin 90 uutta Sony-videoprojektoria Lahden kaupunki investoi opetustoiminnassaan uuteen tekniikkaan laajalla hankintaohjelmalla, jonka päätyttyä kaupungin kaikissa luokkahuoneissa on monikäyttöinen lähiprojektori. Laitetoimittajaksi valikoitui Sony ja valinnassa painoivat toimitusvalmiuden lisäksi erityisesti kuvanlaatu, asennettavuus sekä interaktiiviset toiminnot. – Nykyaikainen koulu on oikeastaan digitaalinen tietokeskus, johon otetaan yhteyttä erilaisin keinoin ja eri paikoista. Koulujen lähiverkot on nyt uusittava sellaisiksi, että ne pystyvät välittämään Sony-lähiprojektorin alla (vasemmalta oikealle) asennuksesta vastannut kasvavan dataliikenteen, Lahden Juha Poutanen (Lahden kaupunki), Ville Koskipirtti (Sony Europe), kaupungin sivistystoimialan tieto- Kariston koulun rehtori Anne Majaniemi sekä Juhani Heino (Lahden kaupunki). tekniikasta vastaava Juhani Heino kertoo. Vuonna 2010 valmistunut Kariston peruskoulu oli Lahden ensimmäisiä, joka sai osansa Sony-projektoritilauksesta, kaikkiaan 27 kappaletta. Rehtori Anne Majaniemen mukaan suurin haaste on opettajien koulutus uuden digitaalisen tekniikan täysipainoiseen hyödyntämiseen. Haaste on mukava, sillä onnistuminen näkyy koulun oppimistuloksissa ja viihtyvyydessä. Kariston koulun joka luokkaan on nyt asennettu ajanmukainen multimediajärjestelmä, johon kuuluu tietokoneen lisäksi dokumenttikamera, äänentoistojärjestelmä, tabletit oppilaille ja lähiprojektori. Juhani Heinon mukaan vaihtoehtoinen näyttölaite eli aktiivinen valkotaulu olisi ollut hinnaltaan noin kolminkertainen projektoriin verrattuna, joten kaupunki säästi paljon rahaa ja sai monipuolisemmat näytöt. Projektilla oli alusta lähtien nopea aikataulu. Sony pystyi toimittamaan suuren tilauksen heti varastostaan. Lisäksi Sonyn tuotteilla on kattava viiden vuoden takuu, varaosien hyvä saatavuus ja aktiivinen asiakaspalvelu. Jakelusta vastasi AV-Marketing Finland Oy. Lisätiedot: www.sony.fi ja www.avmarketing.fi AV-ViSiO.fi : 5 / 2013 7
Uusi modulaarinen kannatinvarsijärjestelmä Rittalilta Rittalin uusi CP 60/120/180 -kannatinvarsien mallisto korvaa vanhat CP-L-, CP-C- ja CP-XL-versiot. Rittalin mukaan uusi systeemi on helpompi asentaa ja säätää kuin vanhat varret. Lisäksi uuden järjestelmän ulkonäkö ja kannatinvarsien asennus on yhdenmukainen kuormitusluokasta riippumatta (600 - 1 800 N). Runkojen sisällä on varattu rutkasti tilaa kaapeloinnille, joka on suojattu vaurioitumista nivelkohdissa kääntörajoittimilla. Data- ja sähkökaapelointia voi erottaa fyysisesti kannattimen varren sisällä ja Rittal-järjestelmän irrotettavien kansien ansiosta johtojen läpivienti on helppo. Lisätiedot: www.rittal.com/fi-fi Tarkkaa videoskaalausta Kramer Electronicsilta Upouusi VP-460 helpottaa huomattavasti eri lähteistä tulevien videosignaalien skaalaamista sekä video- ja audiosignaalien reitittämistä samaan näyttöön ja PA-järjestelmään. Kramer VP-460:ssä kolme videotuloa (PC, CV, SDI) – ja kaksi lähtöä videosignaalille (HDMI ja SDI). Audiopuolella tarjotaan kahta analogista tuloa – minijakki ja rca-stereopari – sekä yhtä erillistä digitaalista S/PDIF-lähtöä. VP-460:ssä käytetään Kramerin omaa Pix Perfect -skaalausteknologia. Erittäin nopean FTB-toiminnon (Fade-Through-Black) ansiosta vaihtaminen eri videotulojen välillä sujuu hyvin sulavasti. Lisätiedot: www.kramerav.fi 8 AV-ViSiO.fi : UUTISET / ARTIKKELIT
Avita ry:n sääntömääräinen syysvuosikokous pidettiin 3.12.2013. Kuva: Timo Hiekkanen Kuvassa uudet hallituksen jäsenet Uli Jetzinger, Markku Rasijärvi ja Jukka Korhonen. Kokouksen äänivallan edustajat valitsivat hallitukseen kaudelle 2014 seuraavat henkilöt: Ossi Hakansuu (Pöyry Finland Oy), Timo Hiekkanen (Yhtyneet Insinöörit Oy), Tapio Ilomäki (Akukon Oy), Uli Jetzinger (Studiotec Oy), Jukka Korhonen (Airix Talotekniikka Oy), Jouko Leskinen (JL-Sector Oy), Juha Lindqvist (Kaukomarkkinat Oy), Petteri Pulkkinen (Mediatrade Oy), Mika Pynnönen (Starlike Oy), Markku Rasijärvi (AV Marketing Finland Oy), Jorma Saarikko (Pro AV Saarikko Oy) ja Kai Tuovinen Oy (Hedcom Oy). Uusina henkilöinä hallitukseen tulivat valituiksi Ilomäki, Jetzinger, Korhonen, Rasijärvi ja Saarikko. AV-ViSiO.fi : 5 / 2013 9
KUN ÄÄNI JA ULKONÄKÖ RATKAISEVAT VSA 2050 VSA 1250 VSA 850 RCF VSA -PILARIKAIUTTIMET. NYT MEILTÄ. RCF VSA -sarjan aktiiviset pilarikaiuttimet ovat markkinoiden kustannustehokkain ratkaisu, akustisista ominaisuuksista tinkimättä. VSA-kaiuttimet sopivat akustiikaltaan haastaviin kohteisiin, joissa myös ulkonäöllä on merkitystä. Kaiuttimen ominaisuuksia hallitaan yksinkertaisen kaukosäätimen avulla. SAATAVILLA VALTUUTETUILTA JÄLLEENMYYJILTÄ 10 Maahantuoja: Audico Systems Oy Takomotie 7, Helsinki 22, Turku | 020 747 9340 | info@audico.fi | www.audico.fi .fi | Rautatehtaankatu UUTISET / ARTIKKELIT AV-ViSiO :
TÄYDELLISTÄ LUOTETTAVUUTTA EVAKUOINTITILANTEESSA Suomessa kehitetty ja valmistettu täysin digitaalinen AVEC G2 äänievakuointi- ja äänentoistojärjestelmä on markkinoiden tehokkain ratkaisu keskikokoisiin ja suuriin kohteisiin. Audicon tarjoama AVEC-järjestelmä on EN54-16-sertifioitu ja CE-merkitty uuden rakennusdirektiivin mukaisesti. Valmistaja: Audico Systems Oy 11 Takomotie 7, Helsinki | Rautatehtaankatu 22, Turku | 020 747 9340 | info@audico.fi | www.audico.fi .fi 5 / 2013 AV-ViSiO :
audiovisual Helsinki 2013 kuva | ääni | valo INTEGROIDUT JÄRJESTELMÄT 13.-15.11.2013 Helsingin Messukeskus www.avmessut.fi 12 AV-ViSiO.fi : MESSUT JA TAPAHTUMAT
AudioVisual Helsinki 2013 PÄÄOSASSA VALO JA ÄÄNI Kuvat ja teksti: Martin Berka, Tommi Saarela ja Jukka Oja Marraskuun puolivälissä järjestetyt kansainväliset AudioVisual Helsinki -messut kokosivat AV-alan ammattilaisia sekä opiskelijoita Helsingin Messukeskukseen. Pohjois-Euroopan merkittävin ammattitapahtuma esitteli kolmen päivän ajan lavealla skaalalla alan viimeisintä tekniikkaa, sovelluksia ja palveluja. AV-messut saavutti kaikkiaan 9 800 vierailijaa, joka on noin 40 prosenttia koko kiinteistömessujen kävijämäärästä. A mmattiaudiosta ja -valosta kiinnostunut messuvieras saattoi bongata niin reilusti uutuuksia ja jopa löytöjä, ettei yksi päivä riittänyt kaiken olennaisen perkaamiseen. Onneksi peliaikaa oli keskiviikkoaamusta perjantaiiltaan. Hedcomin osastolla äänipuolen kiinnostavimpia uutuuksia Digicon pöytien lisäksi oli Nexon uusi STM-kaiutinjärjestelmä. STM eli Scale Through Modularity koostuu Main-, Bass, Sub- ja Omni-kaiutinmalleista ja on skaalattavissa legopalikoiden tapaan pienestä jättimäiseksi. Järjestelmä taipuu sekä stäkkäämiseen että lennättämiseen ja pinoja voi panna vierekkäin useampiakin. Noretronin kärkituotteina näyttäytyivät Shuren langattomat, jotka tuntuvat olevan kovassa iskussa. Noretron olikin asiallisesti roudannut Shuren koko langattoman arsenaalin messuille. Digitaalinen ULX-D on jo raivannut tiensä muun muassa Messukeskuksen käyttöön. Analogisen ULX:in valtteja puolestaan ovat automaattinen taajuusvalinta ja ryhmäskannaus. SLX on kestävä ja joustava järjestelmä vaativaan keikkailuun ja asennuksiin, ja FP taas sopii parhaiten ulkotuotantoon videokameroiden kanssa. PGX- ja PGWjärjestelmät ovat siirtymässä eläkkeelle, ja niiden tilalle astuu uusi PG SM Beta Series. » AV-ViSiO.fi : 5 / 2013 13
Kaikuhallit haltuun Soundtoolsin osastolla WisyComin lisäksi esillä oli myös K-Arrayn kaiuttimia. Lisäksi jokapäiväiset CAL-demot keräsivät kiinnostuneita korvapareja ihmettelemään Meyer Soundin uusinta innovaatiota. CAL on suunniteltu tuottamaan entistä selkeämpää äänentoistoa esimerkiksi kirkkoihin, lentokentille, stadioneille ja muihin akustisesti haasteellisiin tiloihin. CAL:in valtteja ovat portaattomasti säätyvä avauskulma 30–90 asteen välillä sekä vankka 106 desibelin piikkiteho vielä 90 metrin etäisyydellä kaiuttimesta. Soundtoolsin osastolla pääsi tutkailemaan esimerkiksi WisyComin langattomia Barcon uutuustuote PFWX-51B on tyylikäs 4 750 lumenin WXGA-projektori business-luokassa. Msonicin osastolta löytyi jokaiselle jotakin. Kuvapuolella esillä olivat Barcon projektorit, kuvamikserit ja -prosessorit, ja studio- ja äänityspuolella esimerkiksi Universal Audion Apollo interface-perhe sekä UAD-2 -plugarit. Audiopuolen kuumin kone oli silti ensiesittelyyn saatu Solid State Logicin Live-mikseri. Valopuolen hienointa antia tarjosivat Robet Juliatin Tibo Led Profile ja -Fresnel sekä seurantaheittimet Victor ja Ginger. Msonicin osaston yleisvalaistus oli esimerkillisesti toteutettu juuri Tibo 503 Tungsten -profiileilla. 14 AV-ViSiO.fi : MESSUT JA TAPAHTUMAT
Profiloitu LED Ammattivaloja esittelevillä osastoilla messukävijä saattoi havahtua siihen, että leditekniikka tulee nyt konventionaaliseen muotoon uskottavalla tavalla. Starliken valopuolen kuumimpia uutuuksia tältä osin olivat italialaisen Spotlightin profiili-, pc- ja fresnelheittimet, joiden tuttu ulkonäkö harhauttaa luulemaan valonlähdettäkin perinteiseksi. – Leditekniikassa on nyt ylitetty kriittinen raja. Kaksi vuotta sitten AudioVisual-messuilla yksikään tuote ei hakannut tuhatwattisen profiilin valovoimaa, mutta nyt se tehdään 250-wattisella ledillä, hehkuttaa PikkuMarkku Tuominen Starliken valomyynnistä. Spotlight toi AudioVisual-messuille maailman ensiesittelyyn esimerkiksi ProfiLED 250 RGBW -seurantaspotin, joka perustuu led-teknologiaan ja vastaa teholtaan 1 200 watin HMI-lamppua. Tehontuoton lisäksi Spotlightin Thomas Nell haluaa korostaa värimiksausmenetelmää, jossa korkean värintoistoindeksin omaava valkoinen kanava luo vankan pohjan vaikkapa pastellisävyjen tuottamiselle. Nellin mukaan teatterissa ja tv-studioissa ollaan valonlähteen suhteen paljon kriittisempiä kuin vaikkapa kaukomailta tuotetuilla halvoilla led-liikkuvilla kalustetuissa diskoissa. – Ammattiympäristöissä ei hyväksytä pikkupisteistä koostuvaa LED-valonlähdettä. Halutaan nähdä yksi valonsäde oikean sävyisenä, ja siinä kaikki! Vaikka Spotlightin heittimet näyttävät ulkoa kotoisan tutuilta, kuorien sisälle kätkeytyy erilainen optinen järjestelmä. – Lediä varten täytyy rakentaa ja optimoida uusi linssisysteemi. Muuten ei saavuteta riittävää valotehoa eikä laadukasta gobotoistoa, Nell tietää. Uusinta led-teknologiaa perinteisen oloisissa kuorissa tarjoavat Spotlightin heittimet herättävät Pikku-Markku Tuomisessa hyväntuulista ylpeyttä. Osastolla nähtiin myös MA Lightingin valotiskit. » AV-ViSiO.fi : 5 / 2013 15
Hämystä räikeyteen LED-aiheella jatkettiin myös messujen Avita Plaza -lavalla. Kimmo Karjusen alustuksessa piristi vankan asiasisällön lisäksi erityisesti se, että Teatterikorkeakoulun valosuunnittelun lehtorin oma suhde lediteknologiaan vaikuttaa avoimen ulkopuoliselta ja uteliaasti havainnoivalta – mustavalkoisen puoltavan tai kieltävän sijasta. – Tottahan jokainen itseään kunnioittava valosuunnittelija haluaa olla hämyisä ja taiteellinen eikä varsinkaan räikeä – joka puolestaan liittyy mielikuvaan ledistä, Karjunen avaa keskustelua. – Silti uskon, että kaikki nykypäivän valonlähteet jonakin päivänä muuttuvat ledeiksi, tai joksikin aivan muuksi. Vaikka kaikenkarvaiset halpisratkaisut ja jopa suoranainen ”ledisaaste” pilaa mielikuvaa on ledillä valttinsa. – Kun vaaditaan parasta kirkkautta ja terävyyttä, purkausprofiili on toistaiseksi lyömätön, mutta entäs sitten jos tarvitaan valoa, jonka voi pukea esiintyjän päälle, valoa jonnekin jonne se ei mahdu tai valoa lähelle materiaaleja jotka eivät siedä kuumuutta, Karjunen kertoo ledin luovasta käytöstä näyttämöllä ja jatkaa. – Teatteriin ei varsinaisesti tarvitse työntää uutta tekniikkaa, siellä on luontaisesti imu kaikelle uudelle, Karjunen vastaa kummasteluun, miksi uudet tekniikat päätyvät näyttämökäyttöön jo ennen kuin ovat valmiita, käytännöllisiä tai edes edullisia. 16 Kimmo Karjunen punnitsee ledin valo- ja varjopuolia esitysvalaisun lähteenä. Jäähyväiset filsuille Karjusen mukaan siisti himmennettävyys on ledin pahin kompastuskivi. Yleispätevään käyttöön LED ei sovellu ennen kuin se toimii tasaisesti myös himmeässä päässä (0-5%). Vaikka valon tarkimmassa hallinnassa onkin vielä puutteita, ledillä on jo nyt päteviä sovelluskohteita näyttämöllä esimerkiksi taustapintojen pesussa, ylipäätään takavalona sekä pehmeäreunaisessa valaisussa. Ledin lisäeduiksi Karjunen kokee, ettei tarvita lampun vaihtoa, värikalvoja, himmentimiä tai värinvaihtajia, värilämpötila AV-ViSiO.fi : MESSUT JA TAPAHTUMAT
Ääntä seminaareissa Audiokoulutuksen tulevaisuutta pohtimassa Oona Kapari, Jukka Kosunen, Janne Riionheimo ja Reijo Karvonen. on säädettävissä ja tekniikka on yksinkertaisempaa, koska mekaanisia osiakin on vähemmän. Vähäisempi lämmöntuotto ja virrankulutuskin kannattaa mainita. Kun vertaillaan valkoista valoa, ledin tuottamat luxit eivät usein pärjää halogeenille, mutta valotehon määrä muuttuu ledin eduksi heti kun tarvitaan väriä. – Värin tuottaminen purkauslampussa tapahtuu älyttömällä periaatteella: kuumennetaan sähköllä lankaa, joka alkaa kuumentuessaan tuottaa valkoista valoa, josta sitten poistetaan filtterillä suurin osa. Siinä vertailussa ledi hakkaa perinteiset vaihtoehdot mennen tullen! ? AudioVisual 2013 -messujen kiintoisassa oheisohjelmassa AES Audiopäivä tarjoili monipuolisen kattauksen sekä alan viimeisintä tutkimusta että kenttää kuohuttavia päivänpolttavia paneelikeskusteluja. Tutkija Perttu Laukkanen Aalto-yliopiston Mediatekniikan laitokselta esitteli studiotarkkaamoiden akustiikan mittaamiseen suunniteltuja uusia objektiivisempia työkaluja. Mittausmenetelmä pohjautuu konserttisalien mittauksista saatuihin kokemuksiin sillä erotuksella, että tila-aikavastetta tarkkaamo- » AV-ViSiO.fi : 5 / 2013 17
akustiikassa mittaava kuuden mikrofonin asetelma kuuntelee äänilähteenä tarkkaamon kaiuttimia. Mitattu tilaimpulssivaste paljastaa esimerkiksi huonemoodien eli taajuuskorostumien lisäksi sen, kuinka kauan kukin taajuus tilassa soi. Vaste voidaan esittää painearvoina ja niiden sijaintina, joiden pohjalta syntyvä suunta-analyysi näkyy visualisoidussa kuvalähdehajotelmassa. – Toisin sanoen aika jaetaan viipaleisiin, jolloin nähdään mistä tulee suora ääni, mistä ensimmäinen heijaste ja niin edelleen, Laukkanen esittelee. Tarkoituksena on selvittää millä ajanjaksolla tarkkailupisteeseen tulee mitäkin ääntä, ja onko asialle tarvetta tehdä jotain, esimerkiksi parantamalla akustointia tai muuttamalla kaiutinsijoittelua. Kuuntelukokeita kohti Laukkasen tutkimushanke paljastaa, että siinä kun ennen vanhaan isot räkit ja äänipöydät värittivät kuuntelua, nyt kookkaat näyttöruudut ja rinnakkaisten lähikaiuttimien röykkiöt tuottavat häiritseviä heijastuksia tarkkailijan kuuntelupisteeseen. – Kotimaisten tarkkaamoiden kokeilumittauksissa todettiin rajuja heijasteita, jotka voivat siirtää koko äänikuvaa oletetusta keskiöstä selvästi taaksepäin, Laukkanen paljastaa. Toivotun suoran äänen osuuden lisäämiseksi esitettyjä keinoja ovat kaiuttimi- 18 en tuominen lähemmäs. Mikäli se ei ole mahdollista tai toivottavaa, myös niiden suuntaaminen vaikuttaa tulokseen, kaiuttimien vaihtamisesta puhumattakaan. Mittausmenetelmä paljasti myös huoneen epäsymmetriasta kumpuavia pulmia, kuten umpiseinän tuottamaa voimakkaasti heijastuvaa energiaa vasemmalle korvalle, joka taas oikean korvan puolella katoaa oviaukosta taivaan tuuliin. Tutkimukseen valituissa studioissa mitattiin hälyttäviä eroja miksaajien kuunteluolosuhteissa. Laukkasen hankkeen seuraavana askeleena onkin järjestää kuuntelukokeet, joissa pyritään selvittämään mitkä havaituista ja visualisoiduista mittauksista ovat ammattilaisten korvissa merkittäviä ja aidosti häiritseviä. Koulutus muutoksessa AES isännöi messujen kongressisalia koko avajaispäivän. Laukkasen studioakustiikan ja professori Tapio Lokin konserttisaliakustiikan luentojen lisäksi ohjelmaan sisältyi seminaari ohjelmatuotannon uusista äänekkyysnormeista, josta löytyy kattava tietopaketti AV-Vision numerosta 2/2013. Antoisan AES-seminaaripäivän päätti ”Koulusta ääniammattilaiseksi” -paneelikeskustelu, jossa ruodittiin audiokoulutuksen nykytilaa ja tulevaisuutta alan kouluttajien ja nuorten ammattilaisten kesken. Paneelin puheenjohtaja, studiomestari Janne Viksten pohjusti, että alan koulu- AV-ViSiO.fi : MESSUT JA TAPAHTUMAT
tus elää ja muuttuu melkoisella vauhdilla koko ajan. Opetussuunnitelmat menevät uusiksi parin vuoden välein, mikä taas johtuu kentän toimenkuvien nopeasta muutoksesta. – Alan viidestä korkeakoulusta ja kymmenestä ammattikorkeasta tai toiseen asteen koulusta valmistuu vuodessa jopa sata opiskelijaa. Mihin he kaikki menevät töihin, alan työpaikkailmoituksia ei lehdissä juuri näy, Viksten kysyy. Töiden suhteelliseen niukkuuteen on herätty Opetusministeriössäkin, ainakin siitä päätellen, että AMK- ja ammattiopiskelupaikkoja kulttuurialalla ollaan vähentämässä. – Opiskelijoita kannustetaan yrittäjiksi. Sillä saadaan ainakin siivottua tilastoja, ettei oppilaitoksista näytä valmistuvan työttömiä. Toki tuo vaatimus on johtanut siihen, että yrittämistäkin pitää sitten kouluissa opettaa, tokaisee Metropolia Ammattikorkeakoulun äänituotannon lehtori Reijo Karvonen. Karvonen on musiikkiteknologia-alan pioneerikouluttajia aina Oulunkylän Pop/ jazzopiston alkuajoilta, ja mainitsee koulutuksen yhdeksi pulmaksi sen, ettei alan opetustraditioita ja -metodeita ole vieläkään kunnolla syntynyt. Nuoren alan muutos on niin nopeaa, että koulutus tuppaa väistämättä laahaamaan perässä. – Pitäisi ikään kuin ajaa ja korjata polkupyörää samaan aikaan, Viksten tiivistää. Puuseppää aina tarvitaan Alan oppilaitosten uutena suuntauksena tuntuu nyt olevan jokapaikanhöylien kouluttaminen, koska esimerkiksi erikoistuneelle tuottaja- tai äänittäjähahmolle ei enää tahdo löytyä palkattua tekemistä. – Levy-yhtiöt eivät enää palkkaa ketään erikseen jalostamaan äänitteelle tulevaa sisältöä, vaan tuottajan ominaisuudet täytyisi löytää samasta henkilöstä joka painaa äänitysnappia, Karvonen kuvailee. – Pitää olla molempia ja lisäksi vielä itsekin muusikko, jotta ymmärtää ja osaa keskustella soittajien kanssa samalla kielellä, Finnvoxissa työskentelevä äänittäjä-muusikko Oona Kapari vahvistaa. Edellisessä opetussuunnitelman uudistuksessa esimerkiksi Metropolia ehti yhdistää tuottaja- ja äänittäjäkoulutukset, seuraavaksi koulutusohjelmaan ollaan ymppäämässä jonkinlainen hittinikkarin toimenkuvakin. Akustiikkasuunnittelija Janne Riionheimon mielestä haasteeksi tuntuu nousseen pakkomielle, että jokaisen pitäisi pystyä yksin kaikkeen. Tämä väistämättä vaikuttaa laatuun, kun tarkastellaan vaikkapa äänitekokonaisuuden yksityiskohtia erikseen. – Tällaisessa ajattelussa piilee se vaara, että laajaan tietotaitoon ja kokemukseen pohjautuva äänittämisen ammattitaito katoaa, Riionheimo harmittelee. – Ehkä jokainen pystyykin tuolin väsäämään, mutta puuseppä tekisi ylivoimaisesti parhaan! ? AV-ViSiO.fi : 5 / 2013 19
Muuttuvat kaistat Wavemark Oy:n Santtu Sipilän tietoisku langattomista mikrofoneista keräsi AudioVisual-messujen Demoalueen seminaarilavan penkit täyteen tarkkaavaisia kuulijoita. S ipilän kahteen avauskysymykseen ”kuka on joskus käyttänyt langattomia?” ja ”kenellä on ollut niiden kanssa ongelmia?” nousi tasan yhtä monta kättä, eli luento tuli selvästi tarpeeseen. Sipilä keskittyi tietoiskussaan vuoden vaihteessa voimaan astuvaan ammattilangattomien taajuusmuutokseen, sen taustoihin ja seurauksiin. – Ennen meillä ammattilaisilla oli 43 megahertsin levyinen mukava ja rauhallinen kaista jossa toimia, koska siellä ei juuri ollut muita käyttäjiä. Sipilän mukaan aiemmin saattoi Suomen kaltaisessa harvaan asutussa maassa luottaa siihen, että käyttöön varatuilla taajuuksilla oli vain langattomia mikkejä, eli jos systeemi toimi tänään se toimi huomennakin. – Kun bändi lähti Suomen kiertueelle, riitti kun teki lähtiessä taajuussuunnitelman kerran ja kiersi maan ympäri. Jos muisti vaihtaa patterit niin kaikki oli kaikkialla hyvin. Siirtymäajalla – joka on nyt päättymässä – tilanne on ollut sekavampi, kun käytössä ovat sekä vanhat että tulevat kaistat. Taajuusaluetta on kymmenkertainen määrä, mutta samoin on liikennettä aalloilla. Kun vanhat taajuudet ensi vuoden alusta suljetaan, käyttöön jää yhä yli 330 megaa, mikä on äkkiseltään huikea määrä Santtu Sipilä paljastaa messuyleisölle, kuinka langattomat mikit ja korvamonitorit pelittävät nyt ja tulevaisuudessa. 20 AV-ViSiO.fi : MESSUT JA TAPAHTUMAT
kaistaa. Tilanne ei silti ole niin auvoinen kuin käytettävissä olevan kaistan leveyttä tutkimalla luulisi. Tulevaisuudessa taajuuksien skannaamisesta tulee entistä tärkeämpi ja useammin toistuva toimenpide, sillä tilanne uusilla kaistoilla muuttuu koko ajan, ja aina kun radioaalloilla ilmenee muuta käyttöä, väistövelvollisuus on ammattilangattomilla. Lisäksi uusi reilun 300 megan taajuuskakku jakautuu eri arvoisiin viipaleisiin, jotka saattavat sisältää esimerkiksi tehoon liittyviä rajoitteita. Päivityksissä tarkkana – Koko muutoshan johtuu siitä, että vanha 800 megan kaista siirtyy kännykkäkäyttöön, jotta mobiililaitteisiin saadaan vielä nopeammat nettiyhteydet. Eli muutoksesta hyötyvät kaikki, mutta varjopuolena ammattilangattomien käyttäjät joutuvat luopumaan vanhasta rauhallisesta UHFkaistastaan, Sipilä puntaroi. Vaikka siirtymäaikaa on eletty kohta pari vuotta, valmistajien huollot ovat nyt tukossa, kun päivityksiä lähettimiin ja vastaanottimiin tehdään viime tingassa. Päivityksiä tehtäessä on syytä pysytellä ajan tasalla määräyksistä, sillä viimeisimpien tietojen mukaan ammattilangattomien kakkua tullaan lähitulevaisuudessa kaventamaan lisää. – Jos satuit juuri päivittämään langattomasi uudelle 700-kaistalle (694-789 MHz), niin varaudu parin vuoden päästä päivittämään uudestaan, koska 2014 alusta aukeavista uusista taajuuksista tuo sektori viedään ammattilangattomilta myöhemmin pois, Sipilä varoittaa. Kaikki edellä mainitut taajuudet ovat siis UHF-kaistaa, joka on Sipilän mielestä edelleen varmin langattomien käyttöön. UHF-alueiden lisäksi käytettävissä on 1,8 GHz kaista, johon muutama valmistaja tarjoaa toimivia järjestelmiä. Taajuusmuutoksiin keskittyvän tietoiskun päätteeksi kuulijoita evästettiin langattomien järjestelmien valinnan yleisohjeilla. Sipilä latoi tiskiin hyvinkin parikymmentä oston yhteydessä pohdittavaa parametria, kuten lähetysteho, yhteensopivuus jo hankittujen laitteiden kanssa sekä järjestelmään tarjolla olevien kapselien valikoima. Digitaalisissa järjestelmissä olennaisia ovat kompression määrä ja laatu sekä latenssin määrä. Taajuusikkunan laajuus ja viritysvälin tiheys on sekin aina syytä ottaa tarkasteluun, varsinkin laajemmissa järjestelmissä. Ja viimeisimpänä ja tärkeimpänä ominaisuutena on yksi sana, joka täytyisi oikeastaan painaa isoilla kirjaimilla: luotettavuus. ? AV-ViSiO.fi : 5 / 2013 21
AudioVisual 2013 – AV-alan suuri perhetapaaminen Kun AV-alan toimijat kokoontuvat Messukeskukseen, kattaus ulottuu audiotuotteista ja broadcast-laitteista aina valonheittimiin ja ohjausjärjestelmiin. Myös digital signage -tuotteita oli runsaasti esillä. Hälytys- ja äänievakuointijärjestelmiä edustaville yrityksille oli omistettu oma alue. Lisäksi Avita Plaza -lavalla, Hedcom Academy -osastolla sekä näytteilleasettajien osastoilla tarjoiltiin mielenkiintoisia seminaareja, tietoiskuja ja keskustelutilaisuuksia. Tässä katsaus messujen monipuoliseen tarjontaan! Tapahtuma- ja tuotantojohtaja Janne Auvinen (vasemmalla) odottelee innokkaasti Turun Logomoon Club For Five -lauluyhtyettä, jonka joulukiertueen äänijärjestelmästä Reima Saarinen vastaa. Bob Roos esittelee Hedcomin osastolla Philips Entertainmentin Showline -tuotemerkkiperhettä, jonka alle on koottu legendaarisia valaisinvalmistajia VariLitesta Strandiin. 22 AV-ViSiO.fi : MESSUT JA TAPAHTUMAT
Kuinka toimii digitaalinen signaalinsiirto – Johnny Sluyter Extronilta hahmottelee mallia tulevaisuuden AV-järjestelmätarpeisiin. Brittiläinen Stuart Kerrison kertoo Nexon käänteentekevästä STM-uutuussetistä, jonka voi skaalata legopalikoiden tapaan pikkuruisesta mahtimittoihin. Digicon äänipöydät kiinnostavat messukävijöitä – esittelijänä Hedcomin Kari Lehtonen. Msonicin Tero Hölttä näyttää tyytyväiseltä kun takavuosien studiopöytien aatelismerkki Solid State Logic haastaa äänentoistoareenoiden hallitsevat mestarit. Myös tehtaan edustaja Tim Harrison nähtiin paikan päällä availemassa SSL Live -uutuustiskin salaisuuksia. Pave Molnárilla riittää vipinää L-Acousticsin kaiuttimien ja Midas-mikserien esittelemisessä. AV-ViSiO.fi : 5 / 2013 23
35-vuotiaan Genelecin ensimmäinen kaiutin S30 on yhtä iäkäs kuin yrityskin, mutta edelleen käytössä monissa studioissa – siinäpä paljon puhuva käytännön esimerkki vihreästä elinkaariajattelusta. Vihreät AVtuotteet -seminaarissa laitevalmistajien paneelia johti Avitan Timo Tuominen (oikealla). Geneleciltä ilmestyi hiljattain uudet M-sarjan aktiiviset tarkkailukaiuttimet, joiden kotelot valmistetaan puukomposiittimateriaalista (Natural Composite Enclosure, NCE) Amphionin uudet kaiuttimet hyödyntävät firman U/D/D-teknologiaa, jonka ansiosta esimerkiksi seinien heijastukset eivät vaikuta kuulokuvaan niin dramaattisesti kuin monien muiden valmistajien kaiuttimissa. Uusissa malleissa tehtiin yhteistyötä Nordic Audio Labsin Martin Kantolan kanssa, jonka käsintehdyt studiomikrofonit olivat myös esillä Amphionin osastolla. Nyt kun uudet taajuudet langattomille audiolaitteille on lyöty viimein lukkoon, monia vanhoja järjestelmiä tullaan vaihtamaan uusiin, mikä näkyi myös uusissa tuotteissa maahantuojien osastoissa. Kuvassa Shuren Axient-sarjaa Noretronin osastolla. 24 Jos heijastuksista on ongelmaksi, voi saada apua kotimaisista Innofusor diffusoreista ja turvepohjaisista akustiikkapaneeleista. AV-ViSiO.fi : MESSUT JA TAPAHTUMAT
Live Nationin ständillä oli nähtävissä dB Technologiesin line array -klusteri suunnattavalla cardioid-subilla. Starliken maahantuoma MyMix-järjestelmä on Ethernet-yhteyttä hyödyntävä digitaalinen äänijärjestelmä, jolla jokainen bändin jäsen voi tehdä oman kuuntelumiksauksensa keikka- tai studiotilanteessa. Turvallisuus- ja evakuointilaitteille oli järjestetty oma osasto messualueella. Noretronin FBT:n, Studiotecin TOA:n ja Foren sekä Avalarm Pason lisäksi esillä nähtiin kotimaista tuotantoa edustava Audicon Avec G2 -järjestelmä, joka on monipuolinen taustamusiikki-, kuulutus- ja äänievakuointijärjestelmä esimerkiksi julkisiin tiloihin. Mikseripuolella kosketusnäytöt ja pienet LCD-näytöt helpottavat laitteiden käytettävyyttä nopeuttamalla parametrien käsittelyä sekä selkeyttämällä kanavien ryhmittämistä. AV-ViSiO.fi : 5 / 2013 25
Yksi kauneimmista audiotuotteista AudioVisual 2013 -messuilla oli varmasti Schoepsin uusi V4 U pienikalvoinen mikrofoni laulujen äänittämiseen. Malli perustuu vuonna 1951 kehitettyyn legendaariseen CM 51/3 -mikrofoniin. Pienuus ja kannettavuus ovat päivän sanoja video- ja elokuvatuotannon laitteissa. Pienikokoisille videokameroille ja videokuvauksissa nykyään myös usein käytetyille järjestelmäkameroille on tarjolla runsaasti oheislaitteita aina steady-cam-tyylisistä rigeistä lisävaloihin. Kameroiden lisäksi myös muita videotuotannossa käytettäviä laitteita on saatavilla yhä pienimissä formaateissa, mikä helpottaa onlocation -työskentelyä. Väliaikaisen leikkaustyöpisteen voi pystyttää vaikkapa hotellihuoneeseen. Samanaikaisesti kahdella eri tiedostomuodossa tallentavat videokamerat yleistyvät vauhdilla. Kaukomarkkinoiden osastolla oli esillä Panasonicin uusi P2HD, jota voi myös kauko-ohjata. 26 AV-ViSiO.fi : MESSUT JA TAPAHTUMAT
Mediatraden ständillä oli esillä Ikegamin uusi modulaarinen videokamera HDK-55, jossa videomoduuliin liitetään oman tarpeen mukaan erilaisia kanavalähtöjä sekä etsin- tai näyttömoduuleja. Rolandilla oli esillä erittäin kompakti miksauspöytä VR-50HD video- ja audiosignaaleille. Messujen epätavallisin näky oli varmasti Noretronin osastolla suihkun alle laitettu SGM G-Spot. IP65-luokituksen mukainen valoheitin kestää rankimmatkin työolosuhteet mukisematta. LED-valoja nähtiin kaikkialla ja kaikissa mahdollisissa muodoissa – pienestä washista suuren heittimeen, ja jopa taide- tai sisustusvälineenä. Kuvassa ledejä Sun Effects Oy:n osastolla. AV-ViSiO.fi : 5 / 2013 27
Myös valopöytien osalta voidaan todeta, että niiden fyysinen koko pienenee koko ajan, vaikka tekniset ominaisuudet paranevat sukupolvelta toiseen, kuten kuvan Martin M2GO. Keinotekoinen usva näyttää hienolta myös ledivalaistuksessa. Kuvassa ROBE:n viimeisin uutuus Haze 500 FT Pro, joka toimii yhtäjaksoisesti yli kaksi vuorokautta yhdellä tankkauksella. Kokouslaitteissa on nähtävissä selvästi kehitys yhä interaktiivisempaan suuntaan. Perinteisille laitteille, joissa voi puhua ja kuunnella, on yhä tärkeä rooli monissa käyttöympäristöissä, mutta kuvan kaltaisia video- ja dokumenttijakeluun soveltuvia laitteita kosketusnäytöllä sekä internet-yhteydellä nähdään pöydillä useammin. Media Solution esitteli AVerin uudet Vision-sarjan dokumenttikamerat. Digital Signage -puolen tuotteista AV-messuilla nähtiin myös erittäin suuria näyttöjä, kuten vaikkapa Samsungin 95-tuumainen E-Led -näyttö sekä Studiotecin edustama italialaisvalmisteinen Tecnovision (kuvassa). 28 AV-ViSiO.fi : MESSUT JA TAPAHTUMAT
Myös pienempiä näyttöjä – kosketuksella tai ilman – oli runsaasti esillä, kuten esimerkiksi kuvan Neovo Kaukomarkkinoiden osastolla. Mielenkiintoisin kehityssuunta on havaittavissa suurissa kosketusnäytöissä, joista tehdään yhä interaktiivisempia laitteita kokous- tai opetuskäyttöön. Seewon LED-kosketusnäyttöjä oli esillä Taulukeskus TK-Team Oy:n osastolla. Projektorit ovat yhä vahvoilla, ja niiden kehitys jatkuu. Kuvassa Vivitekin projektoreita AV Marketingin osastolla. Crestron oli yksi AudioVisual Helsinki -messujen yhteistyökumppaneista. Crestronilla esiteltiin laajasti firman tuotteita. Kuvan DMPS-300-C on täydellinen kumppani vaativan esitysjärjestelmän kuva- ja äänisignaalien hallintaan ja jakeluun. HDBaseT-valmis multimedialaite on vain kolmen räkkiunitin korkuinen. ? AV-ViSiO.fi : 5 / 2013 29
Haluamme kiittää yhteistyökumppaneita, jotka mahdollistivat ohjelmalavojen esitystekniikan. AVITA PLAZA AVITA PLAZA • Projektori: Barco (Msonic Oy) • Äänentoisto: RCF Line-array (Audico Systems Oy) • Audio- ja videomikserit: Roland (Roland Suomi) • Mikrofonit: Shure ja DPA (Norerton Audio Oy) • Valopöytä: ChamSys (Live Nation) • Ripustus: C-Force -ketjunostimet ja Prolyte-trussit (JDR-Rigging Oy) VOICE EVAC –TIETOISKUALUE • äänentoisto ja mikrofonit: Sennheiser Finland • Näyttö: Panasonic / Kaukomarkkinat • Digital Signage: Brightsign (Studiotec Oy) • HDMI-kaapeli: Zesta (Troipac Oy) VOICE EVAC DEMOALUEEN SEMINAARILAVA • projektori: Sony (AV Marketing Finland Oy) • äänentoisto: dB Technologies (LiveNation Finland Oy) • mikrofonit: Audio-Technica ja WisyCom (Soundtools Oy) • infonäyttö: Panasonic / Kaukomarkkinat • Digital Signage: Brightsign (Studiotec Oy) • digitaalinen kuvansiirto: Kramer 30 DEMOALUE AV-ViSiO.fi : MESSUT JA TAPAHTUMAT
Alkuperäinen ja virallinen maahantuoja DIGITAL LINK –TUOTTEET UUSI PANASONIC Digital Link LCD projektorimalli Edustus, maahantuonti ja markkinointi: EP-Engineering Oy, PL115, 01801 Klaukkala puh. 09 879 5639, fax 09 879 5448 info@mediasolution.fi, www.mediasolution.fi AV FORUM KOULUTUSTAPAHTUMAT KOULUTUSPÄIVÄT & KOULUTUSTILAISUUDET PT-EZ770Z WUXGA 6500 ansia PT-EW730Z WXGA 7000 ansia PT-EX800Z XGA 7500 ansia • kestävät Inorganic LCD paneelit ja polarisaattorit • pölytiivis runko, vesipestävä ECO filtteri 15.000 h • kontrasti 5.000:1 • 1-lamppu 3000 h /4000 h Eco 1 / 4500 h Eco 2 • vakiolinssi, 1.7-2.8:1 moott. zoom & focus, lens shift • laadukkaat ET-ELT sarjan vaihtolinssit 0.80:1-7.2:1 (samat linssit kuin PT-EZ570, EW530/630) • moot. käytt. optical axis shift, V +/- 60 % ja H +/- 10 % (kuvan keskilinjasta lukien) • H/V ja corner keystone , V +/- 40 ja H +/- 30 astetta • matalataajuinen käyntiääni 37 dB / 31 dB Eco 1 / 29 dB Eco 2 • mekaaninen suljin • Digital Link/HDBaseT ,HDMI, DVI-D, Display Port, 2 x data, RS, Lan • mini plug oman IR-kaukosäätimen langalliselle käytölle • side by side kahden digitaalisen sisääntulon kanssa • L/R audio out, voidaan käyttää esivahvistimena esim. aktiivikaiuttimille, mahd. käyttää kaukosäädintä vol +/• kaukosäätimen toimintaetäisyys langattomana jopa 25 m • rungon väri: valkoinen • mitat: 530 x 177 x 385 paino 10.6 kg • takuu 36 kk, optiona 24 kk lisätakuu Ota yhteyttä ja sovi koekatselusta! MAAHANTUONTI, MARKK INOINTI JA HUOLTO Avita ry:n muodostavat yli 100 maamme merkittävintä audiovisuaalisen alan osaajayritystä aina suunnittelijoista valmistajiin ja maahantuojista asentajiin. Kaukomarkkinat Oy Koskelontie 20 (show room) 02920 Espoo avsystems@kaukomarkkinat.com www.kaukomarkkinat.com Tiedoksi: Koskelon esittelytilassamme on mm. 16 x 3 m kaareva panoraamakuva
Hätäkuulutusstandardit ollako vai eikö olla? Teksti: Riku Lönnberg K uulutus- ja hätäkuulutusjärjestelmien hyödyt ovat Suomessa olleet jo pitkään tiedossa ja järjestelmiä on käytössä kiitettävä määrä. Epämääräinen määrä määräyksiä ja standardeja ovat kuitenkin viime vuosina sekoittaneet ennen niin selkeää asiaa, vai onko? Hätäkuulutusstandardien tarkoituksena on kuitenkin selkeyttää ja yhtenäistää 32 järjestelmien toimintaa ja varmistaa, että järjestelmien eri komponentit täyttävät ennalta määritellyn laadun. Suomessa voimassa olevat standardit Suomessa ja kuten myös muualla EU:ssa, ovat voimassa seuraavat standardit: EN AV-ViSiO.fi : UUTISET / ARTIKKELIT
60849, joka on koko järjestelmää koskeva standardi, sekä EN 54-16, EN 54-4 ja EN 5424 jotka taas ovat laitestandardeja ja koskevat vain ja ainoastaan laitevalmistajia. EN 60849 EN 60849 on ollut suomessa voimassa jo vuodesta 2001. Standardi kuvaa koko järjestelmää, sen suunnittelua, suorituskykyä, käyttöönottoa ja käyttöä. Standardin perusajatuksena on, että mikään yksittäinen vika ei saa tehdä järjestelmää toimintakyvyttömäksi. Järjestelmä pitää olla valvottu hätäkuulutusmikrofonin kapselista viimeiseen kaiuttimeen asti. Jos vika havaitaan, on järjestelmän automaattisesti indikoitava vikatieto käyttäjille. Järjestelmän pitää automaattisesti käynnistää evakuointiviesti hälytyksen sattuessa (esimerkiksi palohälytys). Vahvistinkeskuksessa on oltava varavoima sekä varavahvistin, joiden on kytkeydyttävä automaattisesti käyttöön, sekä tilakohtaiset A ja B kaiutinlinjat, joiden kaapelit on asennettava tilaan eri reittejä. Siten varmistetaan tulipalotilanteessa edes toisen kaiutinlinjan toiminta. Järjestelmän on pystyttävä tuottamaan äänenpaine, joka ylittää taustamelun 6 – 20 dB, kuitenkin niin, ettei 120 dB:n äänenpaine ylity. Äänenpaineen pitää olla vähintään 65 dB ja yöpymistiloissa vähintään 75 dB. Erittäin meluisissa tiloissa suositellaan visuaalisien hälyttimien käyttöä (valomajakka) ja tiettyä kokoontumispaikkaa, jonne hälytysviestiä mennään kuuntelemaan. Puheenymmärrettävyyden tulee olla CIS-arvoltaan vähintään 0,7 (RASTI 0,5). Järjestelmän suorituskyky pitää toteutua varavoimalla ja joko A tai B kaiutinlinjalla ja se pitää mitata ja dokumentoida tilakohtaisesti. Samanlaisia tiloja (kuten esimerkiksi koululuokkaa) ei tarvitse mitata kun yksi. Puheenymmärrettävyyden tulee olla CIS-arvoltaan vähintään 0,7 (RASTI 0,5). Järjestelmän suoritusky-ky pitää toteutua varavoimalla ja joko A tai B kaiutinlinjalla ja se pitää mitata ja dokumentoida tilakohtaisesti. Samanlaisia tiloja (kuten esimerkiksi koululuokkaa) ei tarvitse mitata kun yksi. Järjestelmällä tulee myös olla nimetty vastuuhenkilö, joka seuraa säännöllisesti järjestelmän toimintaa, testauksia ja huoltotoimenpiteitä ja vastaa sen toiminnasta. Milloin EN 60849 standardia pitää soveltaa ? Jos on kyseessä julkinen tila, josta hälytystilanteessa pitää voida automaattisesti evakuoida ihmisiä, on EN 60849 standardin käyttö perusteltua. Rakennuslupa, vakuutusyhtiö, pelastuslaitos tai tilan omistaja voivat edellyttää, että standardia sovelletaan. Jos hätäkulutusjärjestelmä liitetään paloilmoitinjärjestelmään ja se on ensisijainen hälytysjärjestelmä (kaiuttimilla korvataan palokellot), on muiden järjestelmästandardien puuttuessa, EN 60849 järjestelmästandardia hyvä soveltaa kokonaisuudessaan. AV-ViSiO.fi : 5 / 2013 33
EN 54 laitestandardit Suomessa EN 54-16, -4 ja -24 standardit tulivat voimaan jo keväällä 2011, mutta heinäkuussa 2013 ne tulivat myös osaksi rakennustuoteasetusta. Kun hätäkuulutusjärjestelmä liitetään osaksi paloilmoitinkeskusta, on siihen liitettävien laitteiden oltava hyväksyttyjä yllä olevien standardien mukaisesti. EN 54-16 (äänihälytyksen hallinta ja osoituslaitteet), EN 54-4 (teholähteet) ja EN 54-24 (kaiuttimet) standardeissa kuvataan edellä mainituiden laitteiden suorituskyky ja niiden testausmenetelmät. Koska hyväksyttävät laitteet pitää standardien vaatimusten mukaisesti testata toimivassa järjestel-mässä, kuvataan järjestelmä erit- 34 täin yksityiskohtaisesti, jotta laitevalmistajat tietäisivät minkälaisia järjestelmävaatimuksia laitteille on asetettu. Sertifiointi on luvanvaraista ja niitä savat myöntää ainoastaan sertifioidut luokituslaitokset (ilmoitettu laitos), joita on tällä hetkellä Euroopassa parisenkymmentä. Laitetestaukset ovat suhteellisen kalliita, esimerkiksi kaiuttimen hyväksyntä maksaa 15. – 20.000,- €. Tästä syystä markkinoilla on hyväksyttyjä laitteita vielä varsin rajoitetusti, mutta määrä on toki kasvussa koko ajan. On tärkeä muistaa että EN 54-16, EN 54-4- ja EN 54-24 ovat laitestandardeja ja ne koskevat siis ainoastaan laitevalmistajaa. AV-ViSiO.fi : UUTISET / ARTIKKELIT
Miten tunnistaa hyväksytyt laitteet Laitteissa ja kaiuttimissa, jotka ovat EN 54 standardin mukaan hyväksyttyjä, pitää -merkintä sekä tieto siitä, minolla kä standardin ne täyttävät. Kaiuttimien kohdalla pitää siis löytyä myös EN 54-24 merkintä. Ennen toimitusta on myös hyvä pyytää nähtäväksi laitteiden sertifikaatti, jolla voidaan jo etukäteen, ennen toimitusta, varmistaa laitteiden hyväksyntä. Myös luokituslaitoksista on olemassa luettelo jonka saa alla olevasta linkistä: http://ec.europa.eu/enterprise/ newapproach/ nando/index.cfm? fuseaction=search.main Laittamalla hakusanaksi esimerkiksi ”EN 54-24” kohtaan ”Keyword on Technical specification” saadaan luettelo kaikista luokituslaitoksista (ilmoitettu laitos), joilla on oikeus myöntää EN 54-24 mukaisia sertifikaatteja. EN 60849 kohdalla yllä mainittua hyväksymismenettelyä ei ole ja siihen riittää valmistajan vakuutus, että laitteisto täyttää EN 60849 mukaiset vaatimukset. Moni laitevalmistaja on toki myös hakenut sertifikaatin riippumattomalta testilaboratoriolta, vaikka se ei siis ole pakollista. Suomen markkinoilla olevia erityispiirteitä Muusta Euroopasta poiketen, Suomessa on aina tehty kuulutusjärjestelmistä niin sanottuja viihdekeskuksia, joista muun muassa ajetaan useampaa ohjelmaa kaiutinverkostoon. Verkostoon asennetaan siksi usein säätimiä ja ohjelmanvalitsimia ja pakkosyöttöreleiden avulla säätimet ohitetaan kuulutusten ajaksi. Tästä muodostuu EN standardien osalta ongelma, koska tällä hetkellä ei ole olemassa standardia, jonka mukaan säätimiä tai säätimellisiä kaiuttimia voidaan hyväksyttää. Keraamiset liittimet, palonkestävät kaapelit ja taustakotelot sekä sulakkeet eivät ole EN 54-24 stan-dardin mukaisia vaatimuksia, vaan ne ovat kansallisia vaatimuksia, jotka eivät kuitenkaan ole Suomessa voimassa. Suomessa tehdään myös järjestelmiä, joissa palokellot vaimennetaan hälytysviestien ajaksi (palokel-lojen vuorottelu). Hälytysviestistä on tietenkin vaikea saada selvää jos palokellot samalla soivat, mutta palokellojen toiminta on varmistettava paloilmoittimen päästä, jos vaimennusohjaus ei jostain syystä poistu hälytysviestin jälkeen. AV-ViSiO.fi : 5 / 2013 35
Myös palonkestävää kaiutinkaapelointia on jonkun verran käytetty, mutta hätäkuulutusjärjestelmien tällä hetkellä voimassa olevat EN standardit, eivät tätä edellytä. 1.7.2013 voimaan tulleen rakennustuoteasetuksen vaikutukset EN 54 standardit ovat olleet voimassa jo muutaman vuoden ja nyt ne on myös tuotu, rakennetuoteasetuksen myötä, meidän lainsäädäntöömme. Tämä tarkoittaa että jos hätäkuulutusjärjestelmä asennetaan osaksi paloilmoitinjärjestelmää, on sen komponenttien oltava EN 54 standardien mukaisesti hyväksyttyjä ja CE-merkittyjä. www.rakennusteollisuus.fi/Tuoteteollisuus/ Määräykset+ja+standardisointi/Rakennustuoteasetus/ Laitteiston toimittajan (vahvistinkeskuksen valmistajan) on sen lisäksi tehtävä vahvistinkeskuksen suoritustason ilmoitus (DoP), merkitsemällä näkyvästi vahvistinkeskukseen; keskuksen valmistajan nimi, järjestelmän typpi, valmistusnumero (juokseva), valmistuspäivä ja minkä standardien mukaiset laitteet keskukseen on asennettu. 36 Tulevia standardeja EN 54-16 ja EN 54-24 standardeja ollaan päivittämässä, siten että myös aktiivikomponenteille ja aktiivikaiuttimille saataisiin standardi luotua. Koska EN 60849 on jo vanha standardi, on sitä päivitetty jo pitkään. Tarkoituksena on ollut kahden eri standardin luominen. EN 50849 standardin, joka käsittää hätäkuulutusjärjestelmiä, joita ei kytketä paloilmoitinkeskukseen, pitäisi tulla voimaan vuoden 2014 alkupuolella. Sen sijaan EN 54-32:sta, joka koskee paloilmoittimiin liitettävien hätäkuulutusjärjestelmiä, ei tule tässä vaiheessa standardia (EN), vaan pelkästään TS (Technical specification). Se tarkoittaa, että sen käyttöönotto ei ole pakollista, vaan ainoastaan suositeltavaa. Tämän myötä meillä on edelleen ainoana järjestelmästandardina voimassa EN 60849, jonka mukaan hätäkuulutusjärjestelmiä, jotka liitetään paloilmoitinkeskukseen, voidaan suunnitella, mitata ja toteuttaa. Koska EN 5432 hyväksyminen standardiksi kestää varmasti vielä vuosia, olisi hyvä jos veisimme TS 5432 omaan lainsäädäntöömme samalla tavalla kuin Saksassa on tehty ( VDE 0833-4). Tämä päivittäsi myös vaatimukset järjestelmän suunnittelun, suorituskyvyn, toteuttamisen, käyttöoton ja käytön osalta, samalle tasolle EN 54-standardien kanssa. ? AV-ViSiO.fi : UUTISET / ARTIKKELIT
Langattomat ajan tasalle 100€ vaiHTo HyviTy Saat 100 € s Vuodenvaihde lähestyy ja samalla lähestyy loppuaan myös vanhojen 800MHz langattomien käyttöaika. alennuk minkä ta sen v h mikrofon ansa toimivan la aihtaessasi in uut ngat mikrofon een Sennheise toman radior i- tai kor vamonit ew100-300-50 0 orijärjes telmään . Mik Starlike on kumppanisi langattomien järjestelmien hankinnassa. Tuotevalikoimastamme löytyy laadukkaita Sennheiser sekä Clockaudio langattomia mikrofoneja sekä IEM ja Tour Guide -järjestelmiä. rofon i kaupa • Sennh n pääl eiser ew le 1 0 0 o stajall -mik Starlike yhdessä Sennheiserin kanssa tarjoaa laitteiden uusijalle kaksi ohittamatonta tarjousta, joista voit valita omiin tarpeisiisi sopivamman. Tutustu tarjouksiin vierestä tai ota yhteyttä asintuntijoihimme ja kysy lisää. Huom! Tarjouksia ei voi yhdistää. Antti Rintamäki antti.rintamaki@starlike.fi puh. 010 830 3824 e e835 rofoni ka upan pä • Sennh älle eiser ew 300 tai ostajalle e935 -m ew500 ikrofoni kaupan päälle. Jouko Suonio jouko.suonio@starlike.fi puh. 010 830 3822 XSW-sarja Edulliset entry-level langattomat mikrofonit CW 9000 Edullinen entry-level sarja, myös pöytäasennettavat lähettimet CW 200 Kokouskäyttöön suunniteltu pöytä-mallinen langaton boundary-mikrofoni GT 300 Hinnaltaan kilpailukykyinen Tourguide / tulkkausjärjestelmä GT 400 Uudempi päivitetty Tourguide -järjestelmä ew 100 Laadukkaat ja hinnaltaan kilpailukykyiset mikrofonit ew 300 Laadukkaat ja monipuoliset verkotettavat mikrofonit erityisesti asennuskäyttöön sekä IEM-järjestelmät ew 500 Rental- ja kiertuekäyttöön soveltuvat verkotettavat mikrofonit laadukkaimmilla kapseleilla 2000 Teatteri- ja raskaansarjan PRO-käyttöön soveltuva verkotettava mikrofoni ja IEM-sarja, myös Neumannkapseleilla Tourguide Digitaliset Tourguide ja Guideport -järjestelmät vaativaan käyttöön Lisätietoa langattomien järjestelmien päivityksestä MikRofoni.fi STARLIKE OY | kellokukantie 4 | 01300 vantaa | puh. 010 830 3800 | Fax 010 830 3825 | www.starlike.fi Starlike Oy:n asiakaslehti Starnews ilmestyy myös verkossa! Tilaa e-Starnews starlike.fi AV-ViSiO .fi :Like 5 / 2013 Olemme Facebookissa. Starlike! 37
Kompaktia Midas-laatua kaiken kokoisille keikoille Midaksen digitaalimalliston uusin tulokas PRO1 on kehuttua PRO2/3/6/9-mallistoa pienempi, mutta vähintään yhtä pippurinen. Masterlohko sijoittuu kätevästi näyttöruudun viereen, millä tiskistä on saatu niin näppärän levyinen, että se sujahtaa pienempäänkin tarkkaamoon. Tämän vuoksi PRO1 soveltuu erinomaisesti kiertäville keikkamiksaajille, pieniin musiikkitapahtumiin sekä kaikille niille, jotka välittävät hyvästä äänenlaadusta, luotettavuudesta ja helposta kuljetettavuudesta. 48 tulokanavaa ja 24 huippuluokan Midas-etuastetta sisältävä PRO1 tarjoaa myös mullistavaa uutta: se on ensimmäinen digitaalinen Midas, joka ei vaadi lavarasiaa, sillä 24 analogilähtöä saadaan suoraan pöydästä, mikä tarjoaa huikeita näkymiä myös monitorikäyttöön. Lisäksi Midaksen ilmaisella Mixtender-sovelluksella varustetun iPad:n avulla miksaus onnistuu langattomasti vaikka suoraan lavan edustalta. Pro1-mikserin kavereiksi Midas esittelee uudet DL150 -sarjan lavarasiat, jotka käyttävät jo entuudestaan tutun DL250 -sarjan luotettavaa tekniikkaa entistä kompaktimmassa ja edullisemmassa paketissa. Valitse monipuolisesta liitäntävalikoimasta omiin tarpeisiisi sopivin vaihtoehto: • DL151 24 mic in • DL152 24 out • DL153 16 mic in/8out • DL154 16 out/8 mic in • DL155 8 mic in/8 out/8 AES-EBU in&out Nämä sekä monet muut Midas-uutuudet löydät nyt Starlikeltä.Ota yhteyttä ja kysy lisää tuotteista sekä käyttökoulutuksesta. pauli.molnar@starlike.fi puh. 010 830 3820 http://www.midasconsoles.com STARLIKE OY | kellokukantie 4 | 01300 vantaa | puh. 010 830 3800 | Fax 010 830 3825 | www.starlike.fi 38 AV-ViSiO : TUOTANNOT Starlike Oy:n asiakaslehti Starnews ilmestyy myös.fiverkossa! Tilaa e-Starnews starlike.fi Olemme Facebookissa. Like Starlike!
A joint venture partnership of STIMULATING. Experience the latest ideas in media design and content. Network with manufacturers, distributors, dealers and more. Be part of the best-attended systems integration tradeshow ever held. Find out more. www.iseurope.org AV-ViSiO.fi : 5 / 2013 39
Kiitos kaikille AV-VISIO -lehden lukijoille, ilmoittajille ja yhteistyökumppaneille menestyksekkäästä vuodesta. YHTEYSTIEDOT Mainosvaraukset osoitteeseen: info@avita.org ja toimituksen tavoitat osoitteesta: media@avita.fi Seuraa AV-alan uutisia ja ajankohtaisia ilmiöitä osoitteissa: www.facebook.com/avitary www.avita.org Toivotamme rauhaisaa joulun aikaa ja onnellista uutta vuotta 2014! www.av-visio.fi AV-VISIO INFOBOX AV-VISIO on audiovisuaaliseen tekniikkaan ja tuotantoon keskittyvä e-lehti kaikille, jotka työssään hyödyntävät AV-tekniikkaa ja haluavat pysyä ajan hermolla alan uutisista. Julkaisija: AVITA ry, www.avita.org Kustantaja: Suomen Ammattiviestintä Oy, Harakantie 18 B, 02650 ESPOO, Y010703-7 Vastaava päätoimittaja: Timo Tuominen, timo.tuominen@avita.fi Toimituspäällikkö: Jukka Oja, media@avita.fi Ulkoasu: Liisa Kankkunen / SelkoGrafiikka, www.selkografiikka.com Mainosvaraukset ja -materiaalit: info@avita.fi 40 AV-ViSiO.fi : MESSUT JA TAPAHTUMAT