päivää valoa, kuvaa ja ääntä! Audiovisuaalisen viestinnän ammattilehti | NRO 5/2015 | JOULUKUU 2015 | www.av-visio.fi 3 Helsinki s. 9 s. 8 s. 35 s. 16 s. 2
Kiitokset tästä vuodesta Rauhallista joulua ja *menestykästä* uutta vuotta 2016! Kiittäen, Markku ja Nico SONY 4KCINEMA, DISPLAY, PROJEKTORIT, AUDIO, HOMECINEMA S-PROFESSIONAL OY, PULTTITIE 18, 2.krs, 00880 HELSINKI Parkkipaikka : Laippatie yläparkki. MYYNTI: Markku Rasijärvi, 040 4889262, markku@s-professional.eu VARASTO: 040 6317211, varasto@s-professional.eu ..kuluneesta vuodesta! S-PROFESSIONAL OY KIITTÄÄ
Kiitokset tästä vuodesta Rauhallista joulua ja *menestykästä* uutta vuotta 2016! Kiittäen, Markku ja Nico SONY 4KCINEMA, DISPLAY, PROJEKTORIT, AUDIO, HOMECINEMA S-PROFESSIONAL OY, PULTTITIE 18, 2.krs, 00880 HELSINKI Parkkipaikka : Laippatie yläparkki. MYYNTI: Markku Rasijärvi, 040 4889262, markku@s-professional.eu VARASTO: 040 6317211, varasto@s-professional.eu ..kuluneesta vuodesta! S-PROFESSIONAL OY KIITTÄÄ Vuoden 2016 Prolight + Sound-messuilta löydät huomisen teknologiatrendit! Varmista paikkasi maailman suurimmassa näyttämö-, esitysja av-teknologian tapahtumassa, ja tule tutustumaan lähietäisyydeltä, miten teknologia tekee viihteestä elämyksen! info@? nland.messefrankfurt.com Puh. 040 544 5577 Let’s master it. 61 83 700 2_ PL S_ al lg _A VVi si o_ 21 0x 29 7/ ss p • C D -R om • IS O 39 • C M YK • cp : 18 .11 .2 01 5 D U : 23 .11 .2 01 5 Fi nn la nd 5. – 8. 4. 2016 prolight-sound.com
Audiovisuaalisen viestinnän ammattilehti AV-VISIO 5/2015 SISÄLTÖ AastaVeehen-uutiset 6 Tuoteuutisia – loppuvuoden kärkeä 10 Lux Helsinki – vastaisku pimeydelle 11 Projisoinnit aakkoset – tärkeintä on kokonaisuus 12 Saarinen Msoniciin – huippuosaaja sai tarjouksen 13 TTR kokoontui – turvallisempaa tapahtumatekniikkaa 14 AVITA:n vaalikokous – uudet nimet, uudet suunnitelmat 16 Bright Finland laajenee – Musiikki Mode mukaan konserniin Artikkelit 18 Input/Output – halogeenista lediin, hallitusti 20 AudioVisual Helsinki – valon, kuvan ja äänen juhlat 36 Tuukka Temonen – elokuvantekoa uudesta kulmasta 38 Input/Output – julkisten av-hankintojen pulmia Kansikuva: Lumiere Productionin Heini ja Marianna AudioVisual-messuilla Studiotecin osastolla (kuva Tommi Saarela). Päätoimittaja Timo Tuominen Toimituspäällikkö Tommi Saarela Toimittaja Jukka Oja Toimittaja Martin Berka Graafikko Liisa Kankkunen AV-VISIO 5/2015 TYÖRYHMÄ A vita yleistietoa TOIMINTAVISIO AVITA ry:n uusi toimintastrategia sekä täysiaikainen toiminnanjohtaja mahdollistavat uuden aktiivisemman toimintamallin, ja tavoitteenamme onkin lisätä yleisesti av-alaan liittyvää tietoisuutta, koulutustarjontaa, julkaisuja sekä edistää aktiivisemmin alan edunvalvontaa. TOIMINTASTRATEGIAN MUKAISET TAVOITTEET • Av-alan yleinen edunvalvonta ja kehitystoiminta • Av-alan yrityksien toimintamahdollisuuksien parantaminen sekä yhteistoimintamahdollisuuksien lisääminen • Av-alaan liittyvän koulutuksen ja tiedotuksen parantaminen • AV-Visio -digilehden sekä AudioVisual-messujen kehittäminen • AV Forum -koulutuskonseptin käynnistäminen • Yhteistyön lisääminen yhteistyöjärjestöjen kanssa • Yhteistoiminnan lisääminen rinnakkaisten toimialojen kanssa • Av-alan yleisten toimintamallien sekä ohjeistuksen vakiinnut taminen PÖYTÄKUNNAT 1. Maahantuonti ja laitekauppa 2. Urakointi 3. Broadcast 4. Suunnittelu ja akustiikka 5. Digital signage 6. Rental/tapahtumatekniikka 7. Valmistus ja vienti 8. Kuulon apuvälineet KESKEISET JÄSENEDUT • AVITA:n yleiset jäsenedut • Yrityksen yhteysja palvelutietojen julkaisu nettisivuilla • Tiedotusmahdollisuudet AVITA:n tiedotuskanavissa • Jäsenhinnoitellut koulutukset ja seminaarit • Jäsentiedotteet • AVITA:n edunvalvontamahdollisuudet • Jäsenhinnoitellut ilmoitukset AV-Visio -digilehdessä • Jäsenistölle tarjottava konsultointiapu AVITA RY:N TOIMINTAKANAVAT VERKOSSA • avita.fi-verkkosivut ja salasanan takana olevat jäsensivut • Sosiaalinen media (Facebook ja Twitter) • Linkedin-ryhmä • www.langattomat.fi AVITA:n Langattomat-työryhmän sivusto – ajankohtaista tietoa radiomikrofonien käyttäjille
TOIMITUKSELTA A J AV-ALA JÄRJESTÄYTYY Vuoden tärkein ponnistus AudioVisual Helsinki 2015 on onnistuneesti ohitse: kolme kokonaista päivää hienoja kohtaamisia av-alalla työskentelevien, sidosryhmien, yhteistyökumppanien sekä loppuasiakkaiden ja -käyttäjien kesken. Täysin uudesta ja haasteellisestakin tapahtumaasetelmasta toki myös opittiin jotain, ja messutoiminnan kehittämiseen on jo nyt saatu rakentavaa palautetta ja tuoreita ideoita. Pari päivää ennen tämän numeron julkaisua AVITA:n vuosikokous ehti hahmotella suuntaviivat tulevalle toimintakaudelle, jolla tullaan painottamaan alan järjestäytymistä sekä laadukasta, eettistä toimintaa. Uusi hallitus koostuu nyt kahdeksasta av-ammattilaisesta, joista puolet on tuoreita kasvoja hallituksessa. Toivotamme hallitukselle onnea tehtävässään! Päättyvän vuoden ilmiöistä nousevat huomionarvoisiksi toimialamme murrostilanteen lisäksi uudet av-yrittäjät ja uudentyyppiset kasvuyritykset, alan laatuprojektit toimintaja pelisääntöineen sekä pitkään vireillä olleen tapahtumaturvallisuusryhmän toiminnan käynnistyminen. Ryhmän ensi kokoontuminen AudioVisual-messuilla keräsi yhteen toista sataa asiasta kiinnostunutta, minkä TOIMITUKSELTA AN KUVA AJANKUVA kannustamana AVITA:n tapahtumatekniikka-pöytäkunnallakin on jo tulevalle toimintakaudelle työn alla koulutusideoita aiheen tiimoilta. AudioVisual-messujen oheisohjelma ja koulutustarjonta oli niin monipuolista ja painavaa, että messuraportin jatkoksi vuoden viimeisen AV-Vision muissakin artikkeleissa syvennytään messujen teemoihin. Kiitos vuodesta 2015 ja onnea av-vuodelle 2016! Timo Tuominen toiminnanjohtaja Kaksi maailman suurinta ja kirkkainta OLED-näyttöä löytyvät Soulin Incheonin lentokentältä. Yhteen massiiviseen 13 metriä korkeaan ja 8 metriä leveään kaarevaan infonäyttöpintaan tarvitaan kaikkiaan 140 LG:n 55-tuumaista näyttöä. Edistyksellistä näyttöteknologiaa edustavilla katosta ripustetuilla suurikokoisilla ruuduilla esitetään huomattavan sävykkäitä ja värikylläisiä videoita muun muassa revontulista ja ilotulituksista. Soul, Etelä-Korea, 19.11.2015 klo 16:50
6 AV-ViSiO .fi : UUTISET Eloa projisointiin! Itävaltalaisen Dynamic Projectionin uutuus Mirror Head lupaa visuaalista näyttävyyttä presentaatioihin ja tapahtumiin. Useimpiin projektorimerkkeihin ja -malleihin lisävarusteeksi sopiva peilikääntöpää mahdollistaa projisointikuvan heijastamisen pinnoille, joihin projektoria ei voi suunnata esimerkiksi kiinnityspisteiden puuttuessa tai näköesteiden vuoksi. Peilipään avulla dynaamiset projisoinnit useampaan pisteeseen onnistuvat kustannustehokkaasti yhdellä projektorilla, ja kahden projektorin panoraamassa kuvat voidaan ajaa irti huomiota herättävien lisäefektien tuottamiseksi. Korkealaatuisen videon, stillien ja grafiikan heijastamiseen suunniteltu DMXja RS-ohjattava nopealiikkeinen peilipää mahdollistaa projektorin käytön myös ”goboheittimenä”. Panasonicin asennusprojektoreille ovat tarjolla Mirror Head -mallit MH11 ja MH13. Lisätiedot: Kaukomarkkinat AastaVeehen Hallituksen puheenjohtaja: Risto Oinaala, Audico Systems Oy Varapuheenjohtaja: Petteri Pulkkinen, Mediatrade Oy Hallituksen jäsenet: Erkki Castrén, Castrén Engine Osakeyhtiö / Sound Engine Ossi Hakansuu, Ramboll Finland Oy Tapio Ilomäki, Akukon Oy Uli Jetzinger, Studiotec Oy Jarkko Kankaanpää, Anvia TV Oy Juha Lindqvist, Kaukomarkkinat Oy Paiste Mäenpää, Paiste Production Oy Markku Rasijärvi, S-Professional Oy Hallituksen työryhmät: Messutyöryhmä: puheenjohtaja Risto Oinaala Koulutustyöryhmä: puheenjohtaja Tapio Ilomäki Tiedotusja julkaisutyöryhmä: puheenjohtaja Jarkko Kankaanpää Pöytäkuntien yhteyshenkilöt: Urakointi Uli Jetzinger Suunnittelu ja akustiikka Tapio Ilomäki Maahantuonti ja laitekauppa Juha Lindqvist & Markku Rasijärvi Broadcast Petteri Pulkkinen Digital signage Jarkko Kankaanpää Rental/tapahtumatekniikka Erkki Castrén Valmistus ja vienti Paiste Mäenpää Kuulon apuvälineet Timo Tuominen Yhdistyksen toiminnanjohtaja: Timo Tuominen AVITA ry:n jäsenyydet: InfoComm, TIEKE, STUL , VALOSTO Jäsenyrityksien kokonaismäärä 110 kpl AVITA ry Audiovisuaalisen ammattiviestinnän toimialaliitto Harakantie 18 B, 02650 ESPOO Puhelin: 09 436 2525 info@avita.fi www.avita.fi www.facebook.com/avitary www.av-visio.fi AVITA INFOBOX
7 AV-ViSiO .fi : 5 / 2015 Langaton HDMI-linkki Langaton WePresent-esitysjärjestelmä täydentyy HDMI-linkillä. WiPG-1000-, WiPG-1500ja WiPG-2000S -laitteiden seuraksi WePresent-tuoteperheeseen julkaistun uutuuden avulla mikä tahansa HDMI-lähdöllä varustettu laite voidaan kytkeä langattomaksi kuvalähteeksi WePresent-järjestelmään. Jos osallistuja ei onnistu liittämään peilausohjelmaa sisältävää UBS-muistia tietokoneeseensa, pöydällä on kytkin, johon voidaan liittyä HDMI-kaapelilla, painaa nappia ja osallistuja on saman tien mukana istunnossa. Langaton HDMI-linkki WePresent-laitteille tulee saataville tammikuussa. Lisätiedot: AV Marketing Finland A V A L A N U U T I S I A Kaipaatko työsi tueksi turvallisuusnäkö kulmat ja toimintavarmuuden huomioon ottavaa tietoa tapahtumatoteuttamisen sähkömääräyksistä ja sähköturvallisuuden perusteista? Ensimmäinen tapahtumatekniikan ja toteuttajan tarpeisiin suunniteltu sähköturvallisuuskurssi järjes tetään Tapahtumaturvallisuusryhmän, AVITA:n ja Sähköinfon yhteistyönä tiistaina 16. helmikuuta klo 8:30–16:00 AVITA:n luokkatilassa (STUL ry:n Säh kötalo, Harakantie 18 B, 02650 Espoo). Koulutus on tarkoitettu kaikille, jotka ovat tekemisis sä tapahtuma, messu, näyttely sekä lavatekniikan sähkönkäytön kanssa tai toteuttavat tapahtumia näissä puitteissa. Vuoden 2016 ensimmäisen AVforumkoulutuksen hinta AVITA:n jäsenyrityksien palveluksessa oleville henkilöille on 160€ ja eijäsenille 260€. Kurssille mahtuu 28 osallistujaa. Lisätiedot ja ilmoittautuminen täältä. TULEVAT KOULUTUSTAPAHTUMAT TAPAHTUMASÄHKÖT HALLINTAAN
8 AV-ViSiO .fi : UUTISET Studiotec – Enemmän kuin tekniikkaa S t u d i o t e c O y Ku u s i n i e m i 2 , 2 7 1 E s p o o p u h . 2 7 5 1 2 3 s a l e s @ s t u d i o t e c . f i w w w. s t u d i o t e c . f i ratkaisut Studiotec on paljon enemmän kuin pelkkä audiovisuaalisten laitteiden maahantuoja. Olemme kehittäneet omaa palvelukonseptiamme niin, että sinä voit keskittyä olennaiseen eli omaan liiketoimintaasi. Me huolehdimme tarvitsemastasi tekniikasta. Studiotec tarjoaa kaikki äänentoistoon ja valaistukseen, sekä esitysja turvatekniikkaan liittyvät asiantuntijapalvelut – monipuolisia audiovisuaalisia ratkaisuja myös käyttöpalveluna. Keskity Me hoidamme tekniikan. olennaiseen! SU UN NI TT EL U | A S E N N U S | H U O LTO | YLL ÄP ITO | TU OT ET UK I | KO UL UTU S | RAH OIT US | LA ITT EET | JÄ RJ ES TE LM ÄT | ÄÄNENTOISTO VALAISTUS TURVATEKNIIKKA ESITYSTEKNIIKKA
9 AV-ViSiO .fi : 5 / 2015
10 AV-ViSiO .fi : UUTISET AastaVeehen Lux Helsinki 2016 lupailee virkistävää valotaidetta ja festivaalitunnelmaa vuoden synkimmille päiville. Tänä vuonna teoksia Helsingin keskustaan toteuttaa joukko mielenkiintoisia valoja mediataiteilijoita Suomesta, Ranskasta, Belgiasta ja Kanadasta. Teokset ovat nähtävissä ja koettavissa 6.–10. tammikuuta kello 17–22 välisenä aikana, ja niitä tutkailemaan odotetaan yli kahtasataatuhatta katsojaa. – Suomessa ei tapahdu talvella ulkona juuri mitään, kun jokainen tuijottaa sisätiloissa omaa telkkariaan tai näyttöään. Lux Helsinki kutsuu ihmiset kodeistaan ulkoilemaan ja tekemään yhdessä! linjaa festivaalin taiteellinen johtaja Ilkka Paloniemi. Uutta reittiä Vuosittain vaihtuva reitti kiertää tällä kertaa Ateneumin taidemuseolta Senaatintorin, Esplanadin ja Bulevardin kautta Vanhaan kirkkopuistoon ja Annankadulle. Erityisesti reitin varrella toimivia yrittäjiä ja yhteisöjä kutsutaan mukaan järjestämään oheistapahtumia, sillä tavoitteena on ajan myötä luoda Lux Helsingistä talviajan vastine Juhlaviikoille. Paloniemi sanoo, että koko kansan festivaali voi aivan hyvin tarjota niin hardcore-taidetta kuin helppoa viihdettä, sillä kummallekin on paikkansa. Yhdistävänä kriteerinä on laatu ja sisällöllinen ajatus. – Valofestivaali on ylipäätään pimeyden vastavoima: valo näyttää ihmissilmään hyvältä, mukavalta ja tunnelmalliselta. Me kaikki inhoamme huonosti valaistua ympäristöä, kyllä kaupunki saa näyttää hyvältä myös pimeään aikaan. Lux Helsingin teknisestä tuotannosta vastaa AVITA:n jäsenyritys Sun Effects. Vastaisku pimeydelle Kesätapahtumien luvatussa maassa on jo parinkymmenen vuoden ajan järjestetty mittavaa valofestivaalia keskellä pimeintä talvea. kuva Jussi Ratilainen
11 AV-ViSiO .fi : 5 / 2015 A V A L A N U U T I S I A Projisoinnin aakkoset Lotta Schiefer opettaa väistelemään projisoinnin sudenkuoppia. AudioVisual-messuilla vieraillut ruotsalainen projisointiekspertti Lotta Schiefer ei penäisi projektoreilta enää lisää kirkkautta, vaan tummuutta. – Kontrasti on tärkeämpi parametri kuin kirkkaus. Iänikuisiin kirkkausarvoihin tuijottaminen antaa vääristyneen kuvan laitteen suorituskyvystä. Myös resoluutiosta tulee paljon joustavampi käsite kuin tajutaan, kun sen suhteuttaa esityspaikan mittakaavaan. – Ei ole ongelma vaikka pikseli olisi tennispallon kokoinen, jos ensimmäinen katsoja on monenkymmenen metrin päässä. ”Projection for dummies”-otsikolla luennoivan Schieferin haaveena on lopettaa valaistuksen ja projisoinnin valtakamppailu visuaalisesta elintilasta lavalla. – Toivoisin, että päivät jolloin valaistusta ja projisointeja ajateltiin kahtena eri asiana olisivat lopullisesti ohi. Olen istunut tuotantopalavereissa kymmenen vuotta, ja ajatuksen tasolla ollaan aina vain samassa pisteessä. Ainoat, jotka vieläkään pystyvät katsomaan kahtiajaon yli ovat ne pari nuorempaa sälliä – ja hekin vain siksi, etteivät ole vielä kyenneet päättämään kumpaa rupeaisivat tekemään, Schiefer nauraa. – Haluaisin ihmisten innostuvan ajatuksesta, että kyseessä on yksi ja sama visuaalinen kokonaisuus, jossa ei ole olennaista kulkeeko signaali DMXvai DVI-kaapelissa! Lotta Schiefer ja Barcon Abbe Westerlundh EC-50 Event Controllerin kimpussa Audicon osastolla.
12 AV-ViSiO .fi : UUTISET AastaVeehen – Minulle tehtiin tarjous, josta ei voinut kieltäytyä! Reima Saarinen naurahtaa, mutta vakavoituu sitten pohtimaan taustoja. – Kyllä se selvästä tarpeesta liikkeelle lähti. Msonicin ammattiaudiopuolen Tero Höltällä on pitkään ollut harteillaan paljon enemmän kuin yhden miehen hommat. Kun Saarinen astuu helmikuussa Höltän pariksi Msoniciin, hän panostaa äänijärjestelmien tukitehtäviin, suunnitteluun ja koulutukseen. Audioalalla vuosikymmeniä arvostusta nauttinut Saarinen on yksityisyrittäjänä palvellut suunnittelu-, mittausja äänentoistotehtävissä lukuisia nimekkäitä tahoja. Oma firma Sound Saarinen jää nyt vähän taustalle, mutta aktivoituu viimeistään kesäkaudella. – Esimerkiksi melumittauksista on aikomus pitää kiinni, niissä minulla on jo vakiintunut ja laaja asiakaskunta. Vaikeaa ja vaarallista Saarisen toimenkuvaan kuuluu alusta lähtien D&B Audiotechnikin tuotetuki ja huolto. Ja tehtävää riittää, onhan merkki Suomessa poikkeuksellisen vahva: saksalaiskaiutinta löytyy muun muassa useista pääkaupungin merkittävistä saleista ja sitä käyttävät myös maan kaksi suurinta vuokrafirmaa. – Suunnitelmissa on, että osa D&B:n koulutuksista toteutuisi tulevaisuudessa meikäläisen johdolla Suomessa ja suomen kielellä. Saarisen missiona on, että aito tietämys modernien äänijärjestelmien olemuksesta lisääntyisi maassa. – Ikävä myöntää, mutta tosiasiassa laitteista tulee koko ajan vaikeampia ja vaarallisempia. Saarisen mukaan enää ei pärjätä sillä, että asennetaan kaiuttimet ja todetaan että ”nyt ne ovat kondiksessa – ei muuta kuin soittamaan!” – Esimerkiksi keikkapuolella kuvaan ovat vahvasti tulleet uudet Array-prosessointisoftat ja vastaavat työkalut, kyllä sellaisia tarvitsee osata oikeasti käyttää. Ja sitä tässä nyt haetaan, että niitä opittaisiin käyttämään oikein. Saarinen Msoniciin Äänentoistoalan huippuosaajana tunnettu Reima Saarinen liittyy Msonicin kasvavaan tiimiin.
13 AV-ViSiO .fi : 5 / 2015 A V A L A N U U T I S I A Tapahtumat turvallisiksi Esitystekniikan ammattilaiset kokoontui vat ensimmäistä kertaa Tapahtumaturvallisuusryhmän tapaamiseen AudioVisual-messuil la marraskuussa. Jo reilun 500 hengen vahvuiseksi kasvanut Tapahtumaturvallisuusryhmä (TTR) on käynyt keskustelua Facebookissa ja vaihtanut mielipiteitä sekä tietoutta alan standardeista, käytännöistä ja riskeistä. Ryhmä syntyi Logomon tapahtumaja tuotantojohtaja Janne Auvisen aloitteesta herätellä turvallisuuskeskustelua alalla toimivien piirissä. Auvinen peräänkuuluttaa suositeltavien toimintamallien keräämistä ja jakamista, mistä koituisi hyötyä alalla toimiville ja sitä opiskeleville. Pääkaupunkiseudun teatterit ovatkin jo käynnistäneet oman näyttämöturvallisuusyhteistyönsä. – On kaikkien etu jos osataan enemmän, tehdään oikein ja turvallisesti. Ja turvallisuus ei saisi olla se osa-alue, josta tingitään halvoissa tarjouksissa, Auvinen toteaa. Teatterimekaniikan asiantuntija Ti mo Risku puhui tapaamisessa ripustusturvallisuuden stan dardien harmonisoinnista Euroopassa ja tekijöiden sertifioinnista, joka mahdollistaisi ammattiväen vapaan liikkumisen EU-alueella. Metropolia AMK:n lehtori Jyrki Sinisalo kokoaa parhaillaan ensi syksyksi suunnitellun ripustuskoulutuksen sisältöä ja kutsuu kokeneita tekijöitä kehitystyöhön. Jatkoa luvassa Myös AVITA:n Rental/Tapahtumatekniikkapöytäkunnan jäsenyrityksien suunnitelmissa on kokoontua aiheen tiimoilta, ja tapahtumataloja on kutsuttu mukaan keskusteluun. AVITA ry:n toiminnanjohtaja Timo Tuomisen mukaan jo helmikuussa on luvassa tapahtuma-alan tarpeisiin räätälöityä sähköturvallisuuskoulutusta. Jo nyt esimerkiksi nostoapuvälineille löytyy Työsuojeluhallinnon julkaisema opas, ja tapahtumatekniikkaan soveltuvia säännöstöjä tarjoavat Työturvallisuuslain lisäksi Valtioneuvoston a s e t u k s e t työ välineiden turvallisesta käytöstä, tarkastamisesta ja turvallisuudesta. TTR:n keskustelu jatkuu Facebookissa, ja seuraavan kerran kokoonnutaan kasvotusten 4. tammikuuta Hämeenlinnan Aulangolla. kuva Jyri Laitinen
14 AV-ViSiO .fi : UUTISET AastaVeehen AVITA uudistuu Audiovisuaalisen ammattiviestinnän toimialaliitto valitsi uuden hallituksen ja piirsi suuntaviivat ensi vuodelle. Noin 120 jäsenyrityksen sekä koko av-alan edunvalvoja AVITA ry piti joulukuun puolivälissä syysja vaalikokouksensa Suomen Messujen Kokoustamossa itä-Pasilassa. Väistyvän hallituksen puheenjohtaja Risto Oinaala jätti uudelle hallitukselle terveisinään pohdittavaksi, millä tavoin AVITA voisi tulevaisuudessa järjestönä palvella jäsenistöään entistä paremmin. AVITA:n messutyöryhmääkin luotsannut Oinaala oli AudioVisual-messujen tulokseen tyytyväinen – Taloudellisesti messut onnistuivat yllättävästi jopa paremmin kuin kaksi vuotta sitten. Kokouksessa uudistettiin jäsenmaksuluokittelua tukemaan pieniä yrityksiä, mikä kannustaisi samalla alan tulokkaita liittymään jäsenkuntaan. Lisäksi hyväksyttiin esitys jäsenyrityksien eettisistä toimintasäännöistä. Nyt vahvistettua säännöstöä voidaan pitää merkittävänä askeleena alan käytäntöjen yhtenäistämisessä ja sisäisessä laadunvalvonnassa. Vähempi parempi Tulevan vuoden toimintaa raamittaa tyypillinen ”välivuosiasetelma”, jolloin järjestön pyörittäminen ja toiminnan kehittäminen kuluttaa niitä tuloja, joita messutoiminta parittomina vuosina kerryttää. Jo tästäkin syystä kokouksessa peräänkuulutettiin uusia ajatuksia ja aktiivisuutta välivuosien pienimuotoisempaan messuja tapahtumatoimintaan – maakuntia unohtamatta. Toimintasuunnitelman suuntaviivoista vahvimpina piirtyivät tapahtumatoiminnan kehittämisen ja alan edunvalvonnan lisäksi koulutustoiminta, jolta halutaan yhä korkeampaa laatua. Julkaisuja tiedotustoimintaan haetaan tulevan vuoden aikana viestinnällistä kokonaisratkaisua, joka huomioisi paremmin sekä jäsenkunnan että loppuasiakkaat eli avtekniikan käyttäjät. AVITA:n monista yhteistoiminnan muodoista toiminnanjohtaja Timo Tuominen mainitsi yhtenä esimerkkinä Infocommin AVITA ry ajaa av-alan asiaa kattavasti, broadcastista maahantuontiin ja tapahtumatekniikasta urakointiin. Ku va t: Jy ri La iti ne n
15 AV-ViSiO .fi : 5 / 2015 A V A L A N U U T I S I A HALUATKO NÄKYÄ AV-VISIOSSA JA VERKOSSA? AVITA ry julkaisee AV-Visio -lehdessä sekä Facebook-sivuillaan jäsenyrityksien tuote-, ratkaisu-, referenssi-, tapahtumaja nimitysuutisia sekä työpaikkailmoituksia. Uutisen kuvamateriaali (200 dpi, rgb-värit) tulee lähettää sähköpostin liitetiedostoina. Toimitus pidättää oikeuden lyhentää ja korjata tekstejä, valikoida julkaistavat uutiset sekä käytettävän julkaisukanavan. HYÖDYNNÄ ILMAINEN JÄSENETUSI JA HEITÄ VIESTILLÄ! AV-Visio toimitus@avita.fi Facebook media@avita.org @ lanseeraamien sertifikaattien muokkaamisen täkäläiseen toimintaympäristöön. Valta vaihtui Kokous hyväksyi esityksen AVITA:n hallituksen kokoonpanon supistamisesta. Hallituksessa on vuoden 2016 alusta kahdeksan varsinaista ja kaksi varajäsentä. Hallituksessa jatkavat viime vuonna kahden vuoden kaudelle valitut Erkki Castrén (rental/tapahtumatekniikka), Paiste Mäenpää (suunnittelu) ja Petteri Pulkkinen (broadcast). Äänestyksessä valitut uudet jäsenet kaksivuotiskaudelle 2016–2017 ovat Olli-Pekka Kallio (rental/tapahtumatekniikka), Vesa Laasanen (valmistus & vienti), Ari Lepoluoto (suunnittelu), Juha Lindqvist (maahantuonti) ja Juki Orpana (urakointi & maahantuonti). Hallituspaikkaa tavoitelleiden joukosta varasijoille ylsivät AV Marketing Finlandin Elisa Lindqvist ja Granlundin Timo Muurinen. Toivotamme AVITA:n uudelle hallitukselle onnea tehtävässään ja kiitämme väistyviä hallituksen jäseniä panoksestaan järjestön toiminnassa. Kiitos herrat Risto Oinaala, Tapio Ilomäki, Ossi Hakansuu, Uli Jetzinger, Jarkko Kankaanpää ja Markku Rasijärvi! AV-Vision seuraavassa numerossa esittelemme AVITA:n tuoreen hallituksen toimintateemoineen, sekä tapahtumatoiminnan uusia linjauksia AudioVisual 2015 -loppuraportin yhteydessä.
16 AV-ViSiO .fi : UUTISET AastaVeehen Musiikki Mode Brightille Bright Group jatkaa kasvuaan Suomessa. Viimeksi pohjoismaiseen konserniin on fuusioitunut tamperelainen Musiikki Mode. Bright Finlandin toimitusjohtajan Jarno Uusitalon mukaan paikallisella osaamisella on merkittävä rooli yritysryppään toimintamallissa. – Yrityskaupan myötä tarjoamme varsinkin Tampereen seudulle ja KeskiSuomeen kokonaisvaltaisempia ja monipuolisempia tapahtumatekniikan palveluita, iloitsee Uusitalo. – Pystymme palvelemaan asiakkaitamme entistä monipuolisemmin ja toivotamme laajenemisen myötä tervetulleeksi myös uudet asiakkaat, jatkaa äänentoistoja valaistuspalveluihin sekä tapahtumatekniikan kalustovuokraukseen erikoistuneen Musiikki Moden toimitusjohtaja Harri Riihimäki. Musiikki Moden Riihimäki (vas.) ja Bright Finlandin Uusitalo paiskasivat kättä sopimuksen kunniaksi joulukuussa. Kerro meille! AastaVeehen-palstalla julkaistaan AVITA:n jäsenyritysten kuulumisia, kuten tuote-, tapahtumaja kohdereferenssiuutisia. OTA YHTEYTTÄ: toimitus@avita.fi
17 AV-ViSiO .fi : 5 / 2015 A V A L A N U U T I S I A ISE 2016 is the international destination of choice for AV system integration and communication professionals. It provides a de? nitive four-day showcase for the world’s leading product manufacturers and service suppliers in combination with an exclusive training and conference programme all under one roof. Find out more and register: www.iseurope.org ISE 2016 – Four days, for you, for your business, for the better! MORE 4 YOU ISE ISE is a joint venture partnership of ISE2016_All_Ads_A4_C5.indd 1 09.11.15 11:36
18 AV-ViSiO .fi : INPUT/OUTPUT MIELIPIDEKIRJOITUS Teatterikorkeakoulun valosuunnittelun lehtori Kimmo Karjunen myöntää alustuksessaan jopa hieman ärsyyntyvänsä mantrasta, jonka mukaan lediä ”ei saa ajatella halogeenin korvaajana”. – Miksei saa? Kyllä valosuunnitteluun kuuluu olennaisesti mahdollisuus rajata, olla valaisematta tiettyjä kohtia, linjaa Karjunen ja kertoo odottelevansa markkinoille esimerkiksi varteenotettavia veitsillä varustettuja kapeakiilaisia lediprofiileja. Karjunen kiittelee, että nykyisellään ledivalonlähde tarjoaa vaihtoehtoja, joilla voi valaista niin läheltä ja pienesti, että vastaavaa ei voisi perinteisillä näyttämövaloilla toteuttaa lainkaan. Jäähyväiset brummille Kaapeloinnin, suorasähkön jakelun ja releohjauksien muuttuvat vaateet puhuttavat. Kun halogeeniheittimet katossa harvenevat, vaihtoehdoksi nousevat valaisinkohtaiset himmentimet, joiden yhtenä variaationa nähtiin irtopakkien kytkeminen haluttuihin INPUT/OUTPUT LEDIÄ KOHTI! pisteisiin tarpeen mukaan. – Hajautettu himmenninjärjestelmä on aina riskialttiimpi kuin himmenninkeskus. Jos himmennin on ansaassa katsomon päällä on sinne pääsy esityksen aikana mahdotonta, paneelin puheenjohtaja Tapio Ilomäki Akukon Oy:stä muistuttaa ratkaisun varjopuolista. Kaapelointiin liittyen Karjunen muistuttaa oman sukupolvensa nyrkkisäännöistä: keikkasetit on opittu selkäytimestä suunnittelemaan niin, etteivät äänija valopiuhat kulje toistensa kanssa sikin sokin. – Jos ei enää synny hurinoita, jotka hyppäävät himmentämisen sivutuotteena äänentoistoon, pitäisiköhän pakottaa nykyisetkin opiskelijat käyttämään halogeeneja jo sen takia, että ilmiö säilyy muistissa? Karjunen vitsailee. Sinistä vaaraa Ledin säteilyturvallisuus on ajankohtainen aihe, sillä teknologia menee vauhdilla ja terveystutkimus taaplaa perässä. Tutkimuksissa AudioVisual-messujen keskeisimpiin kuuluneen AVforum-koulutusteeman puitteissa pohdittiin esitysvalaistuksen hallittua siirtymää halogeenista lediin. Hallittua siirtymää halogeenista lediin Tapio Ilomäen (vas.) johdolla hahmottelemassa Ilkka Paloniemi, Mikko Pirinen ja Kimmo Karjunen.
19 AV-ViSiO .fi : 5 / 2015 ei ole vältytty huolestuttaviltakaan havainnoilta. – Ongelmallisin on sinisellä ledillä tuotettu valo, jossa kehon puolustusmekanismit eivät toimi koska kirkkausvaikutelmaa ei synny. En tuijottaisi määrättömiä aikoja tiukkapiikkiseen siniseen lediin, koska se ei aktivoi silmän iiristä supistumaan, ohjeistaa Ilkka Paloniemi Granlund Oy:stä. – Kova pintaluminanssi aiheuttaa helpommin jälkikuvia ja häikäisyä. Tähän vaikuttaa tietysti sekin, ovatko pikselimäiset valopisteet näkyvissä vai onko ledivalaisin varustettu linssillä, jatkaa ledin varjopuolista Metropolia AMK:n Mikko Pirinen. Uutta ilmaisua Ledin valtiksi mainittu energiatehokkuus ei ole raadin mukaan mittakaavaan asetettuna niin ylivoimainen kuin ajatellaan, sillä teatterissa esitys vaikuttaa kokonaisenergiankulutukseen lämmöntuottoineen ja jäähdytyksineen vain 5–10 prosentin verran. Pohjoisilla leveysasteillamme ledin vihreyttä vähentää sekin, että kun valaisinkalusto ei itsessään tuota lämpökuormaa, erillisen lämmityksen tarve saattaa vastaavasti lisääntyä. AudioVisual-messujen paneeli päätyi toteamukseen, että esityskäytössä niin purkauslampulle, halogeenille kuin ledillekin on paikkansa. Ja vaikka led ei esityskäytössä toistaiseksi uhkaa perinteisellä valonlähteellä varustettuja tiukkakiilaisia erikoisvalaisimia, seurantaheittimiä ja kärkipeilejä, niiden rinnalla on nyt onneksi käytettävissä jopa täysin uusia valaisintyyppejä, jollaisia ei aiemmin ollut olemassakaan – esimerkkinä vaikkapa ledinauhat. ? Valosuunnittelija Kimmo Karjunen lämmitteli AudioVisualin yleisöä avauspäivän lediteeman pariin. kuva Jyri Laitinen
20 AV-ViSiO .fi : MESSUT JA TAPAHTUMAT AudioVisual Helsinki 2015 toi roppakaupalla valoa marraskuun pimeyteen kootessaan avammattilaisia ja -opiskelijoita, hankintapäättäjiä, loppukäyttäjiä sekä sidosryhmien edustajia sankoin joukoin Helsingin Messukeskukseen Pohjois-Euroopan merkittävimpään audiovisuaalisen alan huipputapahtumaan. Uusinta tekniikkaa, palveluita ja sovelluksia esitellyt tapahtuma tarjosi kolme antoisaa päivää vanhoja tuttujen tapaamiseen, uusien kontaktien solmimiseen, laiteuutuuksien tutkailuun, tuoreimman tiedon hankintaan sekä kiinnostavien oheistapahtumien seuraamiseen. AudioVisualiin osallistuneiden reilun 70 näytteilleasettajan joukossa nähtiin kaikki merkittävimmät kotimaiset sekä edustava otos ulkomaisia. Kansainvälisten av-yritysten osuus kertoo uskosta Suomen ja lähialueiden markkinoihin, ja koska suomalaisenkin av-osaamisen kirjo on nyt aiempaa laveampi, messuilla saattoi luottopelurien rinnalla tavata myös av-yrityksien uutta kaartia. Laatua ja määrää Audico Plaza -päälava, AV-Visio -seminaarilava ja AVforum-koulutustila tarjosivat kävijöille 3 päivää valoa, kuvaa ja ääntä! AudioVisual Helsinki esitteli komean kattauksen tuoreinta tekniikkaa, palveluita ja sovelluksia av-alan kaikilta laidoilta. AudioVisual Helsinki oli kansainvälisempi kuin koskaan. Osastoillaan esittäytyivät niin pienet kuin isommatkin pelaajat läheltä ja kaukaa – Bose Professionalin lisäksi muun muassa Adam Hall, Extron ja Kramer. Teksti ja kuvat: Tommi Saarela
21 AV-ViSiO .fi : 5 / 2015 laadukasta oheisohjelmaa lähes tauotta. Virallista messuohjelmaa olivat AVITA ry:n kanssa toteuttamassa TIEKE ry:n yhdistetyn viestinnän foorumi, Suomen AES-jaos sekä kansainvälinen HDBaseT-allianssi. Joka toinen vuosi järjestettävä av-alan huipputapahtuma sijoittui ensi kertaa Messukeskuksen uuteen Halli 7:ään. Uuden sijainnin myötä päästiin esittäytymään samanaikaisten Kiinteistöja FinnSec-messujen kävijöille, ja tapahtumakokonaisuudessa vierailleesta lähes viidestätoistatuhannesta kävijästä noin puolet tutustui myös AudioVisual-messuihin. Seuraaville sivuille sekä lehden AastaVeehen-palstalle on koottu poimintoja tapahtuman annista. AV-Visio palaa aihepiiriin uudestaan vuodenvaihteen jälkeisissä numeroissa. Tärppejä AudioVisual-messujen tuotteista ja tunnelmista löydät myös AVITA:n Facebook-sivuilta. Capital AV:n Tomas Ruuhisalmi (vas.), Jaakko Peltomäki ja Mirka Karvonen skoolasivat brändätyllä kuplavedellä AudioVisual-messujen avautuessa. Capital AV on aputoiminimi, jolla silkka kaluston vuokraustoiminta erotetaan Jaakko Peltomäki Oy:n omista tuotannoista. – Alppilan varastomme on hyvinkin riittävä moneen tarpeeseen, on Absenin lediruutuja, Martinin valaisimia sekä Shuren ja D&B Audiotechnikin äänikalustoa, luettelee Ruuhisalmi. – Lediseinissäkin olemme maan toiseksi suurin toimittaja. Videoruudut liikkuvat kesällä vuokrakäytössä suurimmilla festivaaleilla ja talvella omissa tuotannoissa seminaareissa, muotinäytöksissä ja julkaisutapahtumissa, jatkaa Karvonen. AudioVisual-messuillakin Peltomäen firma vastasi monen näytteilleasettajaosaston tekniikasta ja somistuksesta.
22 AV-ViSiO .fi : MESSUT JA TAPAHTUMAT EL Distributionin kumppanina esittäytynyt 4business on juuri urakoinut historiansa suurimman projektin. – Ennen siirtymistämme yrityskohteisiin toteutimme automatisoituja arvokoteja, joista kerättyjä kokemuksia on nyt voitu hyödyntää yrityskäyttöön, paljastavat Tuomas Immonen (vas.) ja Jouni Lehtonen. Sanoma Median 80 neuvotteluhuonetta käsittävän toimitilan tarpeisiin vastattiin modernien av-ratkaisujen ja kiinteistöautomaation keinoin. Hankkeen av-suunnittelussa, -ohjelmoinnissa ja asennuksessa keskeinen Control4-kokousjärjestelmä on haastanut maailmalla tunnetummat merkit, mutta on Suomessa tulokas, johon kohdistuu kovia odotuksia. Control4:n taustalla vaikuttaa tietotekniikkajätti Cisco. Kansainvälisille markkinoille suunnattu Amphionin tarkkailukaiuttimien valikoima on nyt valmis ja myynnissä Base One25 -yksikköään myöten. Viiden vuoden kehitysprojektissa on tärkeää paikkaa pelannut high end -mikrofonien suunnittelijana tunnettu audioguru Martin Kantola (oik.). – Missä tahansa audiotyökalussa tavoitteenani on, että sen täytyy tarjota käyttäjälleen mahdollisuudet tehdä oikeat ratkaisut, ja nopeasti. Siihen päästäkseen täytyy kokeilla ja säätää lukemattomia pieniä ja suurempia asioita – ei pelkästään jakotaajuuden paikkaa. – Tavoitetta on koko ajan purettu ”reversed engineering”-ajattelumallilla lopputuloksesta päin, Amphionin Anssi Hyvönen säestää. Hangon Tuonti Oy:n Markus Eklund (oik.) toi messuille näyttötelineisiin ja -kiinnikkeisiin erikoistuneen brittiläisen B-Techin koko sortimentin. Vasemmalla BTechin Paul Haggarty.
23 AV-ViSiO .fi : 5 / 2015 – Suomi on Televicille tärkeä maa, koska haluatte olla tässäkin huipulla ja vaaditte korkeimman tason kokousteknologiaa – harvassa maassa on näin, toimitusjohtaja Bart Deschodt kehuskelee suomalaista kokouskulttuuria Audicon osastolla. Kokoustekniikkaan ja kommunikaatiojärjestelmiin keskittyneen belgialaisen Televicin uudessa Plixus-järjestelmässä yhdistyvät niin audio ja video kuin av ja it. Kaikki on suunniteltu käyttäjäkuntaa kuunnellen, uutta tulkinkojetta myöten. – Kosketusnäyttö jätettiin pois, koska tulkin pitää työskennellä näppituntumalla. Eihän autonkuljettajakaan voi katsoa rattiin kun ajaa! Ja vakuuttavia asennusreferenssejä riittää NATO:n päämajasta YK:n Geneven toimitaloon. – Ammattilaite ei saa pettää. Jos EU:n kokous jouduttaisiin peruuttamaan teknisen vian takia, se maksaa 50 000 euroa laaki. Studiotecin esitysvalaistuksen kärjessä esiteltiin ETC:n uutuuksia. Heitinpuolen klassikko Source Four elää jo tukevasti lediajassa, nyt yksi ja sama peruskone tarjoaa useita käyttötapoja kiinteästä zoomiin ja fresnelistä cycloramaan. Kolmas Source Four -ledisukupolvi käyttää jo seitsemää väriä, joiden hallintaan suunniteltu EOS 2.3 panee uusiksi värien hallinnan valopöydässä. Oskar Krogellin mukaan vasta seitsemän väriä yhdistettynä tehokkaaseen ohjaussoftaan tekee ledistä kriittisessä teatterikäytössä varteenotettavan vaihtoehdon perinteisille valonlähteille. – Ledit ovat lähtökohdiltaan niin monokromaattisia, ettei niistä saa muutamaa väriä miksaamalla halogeenin näköistä luonnollista valkoista valoa.
24 AV-ViSiO .fi : MESSUT JA TAPAHTUMAT Citius Imagingin havaintoesityksessä muovilusikan pirstoutuminen hiirenloukussa kuvattiin Phantom-suurnopeuskameralla yhdeksän sekunnin otoksena. Tuhannen ruudun sekuntinopeudella taltioitu tilanne kesti normaalitoistolla kuusi minuuttia. Audicon komea osasto oli yksi AudioVisual-messujen keskeisistä kansainvälisistä kohtaamispaikoista. Iloisissa messutunnelmissa Digicon Tim Shaxson (ed. vas.) ja L-Acousticsin Peter Owen, RenkusHeinzin Håkan Sjöö (tak. vas.) ja Audicon Mika Pynnönen. HDBaseT-allianssi oli läsnä useamman erikoismiehen voimin. Kaikkina messupäivinä aiheen tiimoilta oli tarjolla koulutustilaisuutta, seminaaria ja laitekehittäjän näkökulmaa. – Suomi on maa, joka ottaa haltuun kaikki uudet teknologiat nopeammin ja läpikotaisemmin kuin muut. Sen tajuaa täällä AudioVisual-messuillakin, jossa näyttävät olevan edustettuina kaikki isot pelaajat, kuten AMX, Christie, Extron, Crestron, Kramer, Panasonic ja Sony, kehuskelee allianssia ja standardin kehittänyttä israelilaista Valens-yhtiötä edustava Daniel Adler.
25 AV-ViSiO .fi : 5 / 2015 Kramerin ratkaisuissa korostuivat BYODperiaate ja langattomuus. ”Bring your own device” on Kenneth Åhlgrenin mukaan uuden Via Collage -tuoteperheen avulla viimeinkin totta. Teknologia ei enää tuhlaa osallistujien aikaa eikä adaptereita tarvita, kun neukkariin tai opetustilaan astuttuaan voi ottaa oman päätelaitteen esiin ja aloittaa saman tien presentaation tai ryhmätyöt. Esimerkiksi luokkatilassa opettaja voi valita kenen kone kulloinkin näkyy ruudulla tai projektoriin, ja kahdella näyttövastaanottimella näkyviin saadaan jopa 12 päätelaitetta. – Koska liikenne kulkee yhteisön langattoman verkon kautta on tärkeää voida tunnistaa kaikki käyttäjät. Järjestelmässä on pankkitason salaus sekä vaihtuva huonekoodi, joka takaa tiedon jäämisen seinien sisäpuolelle. Picturall ensiesitteli messuilla uuden Duomediapalvelimen, joka Samuli Valon mukaan tarjoaa raskaan sarjan palvelinominaisuudet houkuttelevan kevyessä hintaluokassa. 4K-videontoistoon sekä kompressoimattomaan FullHD-toistoon pystyvän Duon kaksi Dual Link DVI-lähtöä voidaan laajentaa neljäksi FullHD-lähdöksi. Softaominaisuudet ovat yhtäläiset Picturallin Octo-palvelimen kanssa. Helsinki 2015 Kaukomarkkinat esitteli Panasonicin kattavan kamera-, kuvaja kokoustekniikan lisäksi Kiinteistöja FinnSec-messujen kävijöille kohdennettuja terveydenhuollon ja turvasektorin ratkaisuja. Pääsisäänkäyntejä kohti suunnattu suuri mediascreeni auttoi keräämään osastolle runsaasti vierailijoita rinnakkaismessuilta. – Tapahtuma on meille iso mutta onnistunut panostus. Toimitimme laitteistoa muidenkin näytteilleasettajien osastoille sekä muun muassa tehoprojektit kaikille AudioVisual-messujen tapahtumalavoille ja FinnSec-areenalle, iloitsee Juha Lindqvist.
26 AV-ViSiO .fi : MESSUT JA TAPAHTUMAT Juha Jarva esitteli StreamPlayn osastolla ensimmäiset yrityksen nimellä julkaistut, suomalaista Avainlippu-tunnusta kantavat ammattilaisvideotuotteet, tärkeimpinä SP-1 4K/UHD-videoprosessorin broadcastja esitystekniikan tarpeisiin, HDBaseT-pohjaiset DCU-ketjutusyksiköt sekä konseptiprototyyppinä HDBaseT 2.0 -standardin mukaisen älykkään SP-Lite 6:2-matriisikytkimen HDCP 2.2-tuella. – Viiden kotimaan toimipisteen ja Tallinnan aluekonttorin lisäksi olemme avanneet toimiston Jerusalemiin, Israeliin, paljastaa Akukonin Tapio Ilomäki (vas.). Vieressä Timo Hiekkanen ja Juha Storm hahmottelevat jo suunnittelutoimiston 20-vuotisjuhlia, jotka ajoittuvat tulevalle kevätkaudelle. Akukon on saanut tänä syksynä poikkeuksellista tunnustusta arvovaltaisilta tahoilta: toimitusjohtaja Ari Lepoluoto valittiin Suunnitteluja konsultointiyritykset SKOL ry:n uuteen hallitukseen. Lepoluodon välityksellä av-ala on nyt ensi kertaa edustettuna yli 200 jäsenyrityksen asioita ajavan yhdistyksen hallituksessa. Akustiikkakonsultti Henrik Möllerille on puolestaan myönnetty ensimmäinen ”poikkeuksellisen vaativan akustiikkasuunnittelun” FISE-pätevyys. FISE on rakennusalan henkilöpätevyyksiä määrittelevä, myöntävä ja rekisteröivä taho.
27 AV-ViSiO .fi : 5 / 2015 Jussi Koivunen (vas.) ja Valtteri Suominen esittelivät tv-livetuotantojen salaisuuksia urheilun ja -viihteen saralla. Putouksestakin tuttu ChyronHego toi osastolleen myös yhteistyökumppaninsa Intinorin, jonka avulla kotikatsomoihin tuotetaan esimerkiksi jalkapallon Veikkausliigaa. – Tuotantoyhtiö kuvaa materiaalin, jonka välitämme Intinorin tuotteilla Pasilaan, jossa lisäämme grafiikat ja toimitamme palveluntarjoajalle. Kun kaikki tehdään alusta asti täydellä laadulla, materiaalia voidaan jakaa alaspäin mihin tahansa formaattiin, kuvailee Koivunen. ElectroWaves ei täyttänyt osastoaan laitteilla, vaan esitteli uutuudet iltatilaisuudessa Messukeskuksen ulkopuolella. Uusinta uutta edusti Fohhn-merkin Airea-sarja, joka tarjoaa keskusyksikön jatkeeksi verkotettavan älykkään aktiivikaiutinjärjestelmän. Kaiuttimet voidaan linkittää peräkkäin, ja kun samassa kaapelissa kuljetetaan järjestelmän tarvitsemien digitaalisten ohjausja säätöparametrien lisäksi käyttöjännite, aletaan puhua poikkeuksellisen helposti asennettavasta ja käytettävästä järjestelmästä, jonka kapasiteetti venyy teatterin etufillikäytöstä parin sadan kaiuttimen sähköakustiseen saliin. kuva Jyri Laitinen
28 AV-ViSiO .fi : MESSUT JA TAPAHTUMAT Mediatraden osastolla esiteltiin uutuuksia koko audiovisuaalisen tuotantoketjun mitalta, keskeisinä teemoina 4K/UHD, HDR sekä tiedostohallinta ja -jakelu. Osastolla riittikin innostuneita kävijöiLive Nationin GETS-osastolla panostettiin show-tekniikan vahvoihin merkkeihin, joiden joukkoon sopi myös kotimainen Aura Audio. Roben liikkuvat heittimet tarjosivat sanamukaisesti osaston näyttävintä antia: laajasta valikoimasta mainittakoon lähes äänetön DL4S-profiili, joka tarjoaa 480W RGBWAmoduulin, 8-45 asteen zoomin sekä 18 bitin sisäisen himmennyksen veitsineen, kiekkoineen ja goboineen. Tarjolla oli myös 800-wattinen rinnakkaismalli DL7S, jonka CRI-arvo on yli 91. kuva Jyri Laitinen tä jopa ruuhkaksi, sillä esillä olivat tuotantoja broadcast-sektorin tunnustetut nimet Canonista Grass Valleyyn, ja kansainvälisten merkkien jatkeena suomalainen vuorovaikutteisia tilaus-tv-palveluita kehittävä Hibox Systems. Selviin tärppeihin lukeutui Avid Media Composerin hämmentävän monipuolinen, DNxIO-boksiin kytketty uutuusversio. Saumattomasti Pro Tools -yhteensopiva jälkikäsittelytyöasema näyttää voittavan puolelleen yhä uutta käyttäjäkuntaa, joka on haeskellut uutta työympäristöä Applen Final Cutin kehitystyön päättymisestä saakka.
29 AV-ViSiO .fi : 5 / 2015 Veli-Heikki Auvinen päivysti Noretron Audion ydinjoukon kanssa ensi kertaa Brightin väreissä. – Bright Group halusi Suomeen saman bisnesmallin kuin Ruotsissa ja Norjassa, eli oman myyntija jakeluyksikön. Noretron Audion vanha tuttu jengi on nyt yhtä kuin Bright Sales & Distribution Finland, Auvinen summaa. – Osa edustuksista oli sattumalta jo valmiiksi samoja Brightilla muissa Pohjoismaissa, ja lisäksi meillä oli Shuren ja DPA:n tapaisia kovia merkkejä, joista Brightilla olAvid-yhtiön audioratkaisut olivat näytillä Suomessa ensi kertaa Msonicin lipun alla. Anders Glantz (vas.) Tukholmasta esitteli Avidin skaalautuvaa mikseriperhettä näppäristä yleispätevistä työasemaohjaimista järeän Pro Toolsiin ohjaukseen suunniteltuun modulaariseen S6:een, joka rakentuu käyttäjän tarvitsemista palikoista haluttuun kokoon ja järjestykseen. Anteliaalla kosketusnäyttörivistöllä varustettu S6L on puolestaan live-puolelle tiin kiinnostuneita. Ja kun myös Noretron Audiossa oli havaittavissa tiettyä muutoshakuisuutta, niin tämähän oli täydellinen liitto, Auvinen myhäilee Allen & Heathin uunituoreen dLive-keikkamikserin äärellä. suunnatun Venue-sarjan lippulaiva. Miksaaja Robb Allan kiertää pitkin Eurooppaa kouluttamassa S6L-kauppiaita ja -käyttäjiä.
30 AV-ViSiO .fi : MESSUT JA TAPAHTUMAT Lafoy Oy:n messuosastoa jakanut Nordic Audio Distribution esitteli Adam Audion studiomonitorien ohessa brittiläisen EM Acousticsin saliäänikaiuttimia. – EM Acoustics on kasvattanut mainettaan vähä vähältä, suunnitteluperiaatteena on että kaiutin passiivijakosuotimineen rakennetaan niin, että dsp:llä ei tarvitse paikata kaiuttimen virheitä vaan dsp varataan akustisen tilan aiheuttamiin ilmiöihin, kuvailee Juha Tamminen. Tamminen paljastaa, että EM Acousticsin nauhadiskantilla varustettu HALO-linjasäteilijäjärjestelmä löytyy nyt jopa Lontoon Royal Albert Hallista. Stramos Oy:n innovatiivinen ehdotus litteiden ja nelikulmaisten videoja infonäyttöjen seuraavaksi sukupolveksi on suomalaisvalmisteinen screeni, joka rakennetaan ledimoduuleista legopalikoiden tapaan vapaaseen kaksitai kolmiulotteiseen muotoon. Kuvasisältö screenille siirtyy langattomasti internetin kautta, joten kaapelointia ei tarvita. Samaan yksikköön yhdistetyt moduulit kommunikoivat keskenään optisesti.
31 AV-ViSiO .fi : 5 / 2015 Ruotsalainen Arno-Remmen valmistaa ja markkinoi esityskäytössä tarpeellisia lisävarusteita, kuten tilaustyönä valmistettavia yrityslogolla varustettuja kaapelilenkkejä sekä monenmoisia ripustus-, kiinnitysja nostintarvikkeita, kertoo Fredrik Ryberg. Arno-Remmenin lisäksi AudioVisualmessuille osallistui useampia yrityksiä länsinaapurista, esimerkiksi nuottitelineitä, muusikon penkkejä ja esiintymiskorokkeita valmistava Bison. Sennheiserin osaston tärppejä oli ensi vuoden puolella julkaistava videokamerakäyttöön tarkoitettu EK6042-tuplavastaanotin, joka on yhteensopiva Sennheiserin kaikkien ammattilähettimien kanssa. Jukka Hyyrysen mielestä uutuudessa on hienointa, että käyttö onnistuu kätevästi ristiin sekä analogiettä digijärjestelmien kanssa.
32 AV-ViSiO .fi : MESSUT JA TAPAHTUMAT Sofistikoituneinkin signaali jää matkan varrelle, jos kaapeli ei kestä tai liitin pettää. Noretron Komponentit Oy:n Veli Piiponniemi esitteli teollisuud e n ja Puolustusvoimien kovaan käyttöön kelpaavia lukittuvia virtajohtoja sekä päivitettyjä cat6A -runkoja johtoliittimiä. – Videopuolella Neutrikilla on nyt tarjolla liittimiä, joilla päästään 8K-tasolle asti. Vaikka laitteita ei vielä olekaan, speksauksen täyttäviä liittimiä ja kaapeleita on, joten paneelit kannattaa päivittää jo nyt 8K-valmiuteen. Sähkötaso Esitystekniikka Oy:n osastolla päivitettiin tuoreeltaan av-asennusmaailman kuulumiset Jouko Naskalin (vas.) ja Toni Sarjalan opastuksella. Sarjalan johtaman Digital AV Control Oy:n maahantuontisopimus Crestronin kanssa päättyi Suomessa messujen jälkeen, ja muutoksen myötä DAC ja maan johtaviin av-urakoitsijoihin kuuluva Sähkötaso Esitystekniikka ovat tätä luettaessa yhdistäneet liiketoimintansa. Käytännössä DAC:in väki siirtyy Sähkötasoon, joka on sattumoisin Suomen suurin Crestronin jälleenmyyjä. – Toni porukoineen tuo meille paljon lisää Crestron-osaamista sekä entistä paremmat suhteet suunnittelijoihin ja asiakkaisiin, kiittelee Naskali. Sähkötason tuorein suuren mittakaavan referenssikohde on OP-Pohjolan Vallilan kortteli. Suomen av-historian suurimpiin kohteisiin kuuluvaa projektia urakoitiin vuoden verran, ja seuraavaksi käydään Swecon kolmen toimistotornin kimppuun.
33 AV-ViSiO .fi : 5 / 2015 Genelecin ykköstuotteena esiteltiin kolmitiemonitoriuutuus 8351A, jonka koko kookas etulevy toimii koaksiaalielementin suuntaimena, ja bassoelementit pilkistelevät etulevyn raoista. Kun bassoja on kaksi ja kaiuttimen rakenne symmetrinen, voi käyttöasento olla pysty tai vaaka. SAM-tuoteperheestä tuttu dsp-pohjainen huonekorjaus viimeistelee uskollisen äänentoiston tilaan kuin tilaan, vakuuttaa Mikko Tuomi. S-Professionalin osastolla Sonyn näyttöjä, projektoreita ja kameroita yhdistäväksi nimittäjäksi nousi upouusi vuorovaikutteinen Vision Presenter -esitysratkaisu, joka tarjoaa käyttäjälleen entistä joustavampia keinoja vangita kuulijoiden mielenkiinto. Sonyn WUXGAtai 4K-projektoreihin ja PTZ-kameroihin yhdistettynä Vision Presenter mahdollistaa useiden rinnakkaisten ohjelmalähteiden hyödyntämisen presentaatiossa samanaikaisesti, ja kaiken koostamisen vaivattomasti yhteen esitykseen niin yksittäisellä normiruudulla kuin blendatulla videoseinälläkin. Sonyn komean valikoiman ohessa S-Professionalin osastolla esiteltiin puolalaisen Kauberin valmistamia kustomoituja projektiokankaita sekä ennen kaikkea AMX:n uutuuksia. AMX:n SVSI-tuotesektorin N-sarja sisältää kolme dataverkon välityksellä toimivaa ip-osoitteistettua av-tuoteperhettä. Magnus Westin näpeissä on keskimmäisen tuoteperheen, N2000-sarjan enkooderi ja dekooderi, joiden kautta av-signaali kuljetetaan luotettavasti ja laadukkaasti päätelaitteilta näyttölaitteille. kuva Jyri Laitinen
34 AV-ViSiO .fi : MESSUT JA TAPAHTUMAT
35 AV-ViSiO .fi : 5 / 2015 Lisätiedot: Kaukomarkkinat Oy | creationcrew@kaukomarkkinat.com AMMATTILAISEN 4K-KUVAUSPAKETTI TV-TUOTANTOON JA STRIIMAUKSEEN Kysy pakettihinnoittelusta AV-IT-myyjältäsi, tarjolla myös leasing-rahoitus! Nyt ei tarvitse tehdä kompromisseja ja miettiä valintaa lamppuja laservalolähteen välillä, vaan voit yksinkertaisesti valita kuvanlaadultaan parhaan projektorin. PANASONIC PT-DZ780BEJ on teholuokkansa paras projektori, jossa on elinkaarija huoltovapausasiatkin kunnossa. Kampanja-aikana PT-DZ780:sen mukana tulee 3 x ET-LAD70W lamppusettejä. Yhdellä setillä ajetaan 4000 tuntia, mikä vastaa reilun 10 tunnin päivittäistä käyttöä 1 vuoden ajan. Kysy lisää AV/IT-myyjältäsi, tarjolla myös leasing-rahoitus! • toistaa värit juuri kuten ne on määritelty esim. logoissa • musta on mustaa ja tummissakin kuvissa sävyt erottuvat • huoletonta ajoa aina 12 000 tuntia sen jälkeen ostat uuden lamppusetin ja jatkat taas käyttöä täydellä teholla • matalataajuinen 30 – 28 dBA -käyntiääni = teholuokkansa hiljaisin, 17 000 ANSI • huippulaadukas prosessori ja täydelliset liitännät mm. HDBaseT, HD-SDI, DVI jne. • pölytiivis runko ja laaja linssivalikoima Järjestämme panoraamaprojisointija mediaserverikoulutustilaisuudet Oulussa 20.1. | Jyväskylässä 21.1. | Tampereella 26.1. tiedustelut ja ilmoittautumiset: juha.lindqvist@kaukomarkkinat.com • AG-DVX200 kameratallennin • AW-UE70 PTZ robottikamera KAUKOMARKKINAT TOIVOTTAA RAUHALLISTA JOULUA JA OIKEIN HYVÄÄ UUTTA VUOTTA!
36 AV-ViSiO .fi : UUTISET Paljon, hyvää ja halvalla! Suomessa voitaisiin tehdä huomattavasti enemmän elokuvia, väittää Tuukka Temonen, jolta pitkän draaman ohjaajaksi pääsy vei parikymmentä vuotta. Ja siltikin se piti rahoittaa itse. O hjaaja Tuukka Temonen harmittelee, että pitkä elokuva on tekijäpuolella niin harvojen ja valittujen etuoikeus. Optipari-yhtiönsä kautta muun muassa tvsarjoja ja musiikkivideoita ohjannut Temonen (40) laskeskelee pitkän draaman ohjaajaksi pääsemisen kestäneen omalla kohdallaan parikymmentä vuotta. Ja siltikin se piti tehdä indie-henkeen ilman merkittävää julkista rahaa. Pitkän elokuvan tekeminen ilman tukea onnistui vain karsimalla kuluja ja pöyhimällä totuttua toimintakulttuuria kovalla kädellä. Tänä syksynä kuvattu Apulanta-yhtyeen alkuvuosiin sijoittuva Teit meistä kauniin on Temosen ensimmäinen pitkä draamaelokuva. Puolta kevyemmin Suunnitellessaan elokuvaa Apulannasta Temonen ei jättäytynyt resurssien vähäisyydestä seuraavien rajoitteiden vangiksi, vaan päätti korvata rahasäkit luovalla ajattelulla. Kuvauskaluston valinta oli ensimmäinen tärkeä askel. – Canonin C-sarjan uudet videokamerat ovat edullisia, ammattikäyttöä ajatellen suorastaan halpoja. Pienen kameran lisäetuna operaattorin on myös esimerkiksi helpompi piiloutua lavasteisiin, Temonen kertoo. Kuvauksissa käytetyt elokuvaobjektiiveilla varustetut Canon C500 ja C300 Mark II -kaApulannan tarinaa kuvattiin Heinolassa alkuperäisissä lokaatioissa. Tuukka Temonen (oik.) antaa ohjeita Ronin-operaattori Aki Huttuselle.
37 AV-ViSiO .fi : 5 / 2015 meramallit venyvät 4K-laatuun, mutta tallennusformaatiksi valikoitui käytännöllisempi 2K Odyssey ProRes 422 HQ. – Varsinkin kun pitää omalla pankkikortilla lähteä ostamaan kovalevyjä sitä alkaa miettiä, että voisiko kuva olla puolet kevyempää? Ei niitä 4K-tykkejäkään taida olla Suomessa kuin pari. Elokuvaa Temonen sanoo haluavansa tehdä mahdollisimman paljon, hyvin – ja halvalla. Näillä on yllättävä kytky. – Kamera on sivellin, se mahdollistaa oman mielikuvituksen tulostamisen valkokankaalle, tv-ruutuun ja älypuhelimen näytölle. Jos tekemistä varten pitää aina mennä vuokraamaan kalliita laitteita, niiden kanssa ei synny rutiinia. Itselle hankittuja kamoja pystyy käyttämään koko ajan, mikä kehittää ilmaisua aivan eri tasolle ja synnyttää oman tavan työskennellä. Vauhdilla valmista Kalustoja formaattivalinnan järkeistämisen lisäksi kolmas tuotannon mahdollistanut päätös oli siirtyminen monikameraohjaukseen, mikä poikkeaa elokuvaamisen normikäytännöstä. Kohtaukset kuvattiin kolmella kameralla, mikä vähensi kuvauspäiviä ja kuluja huomattavasti. Kullekin kohtaukselle oli varattu vain pari tuntia, ensimmäinen valaisulle ja toinen kuvaamiselle. – Käytännössä usein valaistiin tunti ja kolme varttia, ja kuvattiin vartin verran. Temonen kertoo hämmästyneensä, kuinka paljon vähemmän materiaalia kovalevyille ja leikkauspöydälle kertyy monikameratekniikalla, verrattuna yhdellä kameralla kuvaamiseen. Varsinkin jos hommat on harjoiteltu etukäteen, ei uusintaottoja tarvita ilmaisun, toiminnan tai teknisen virheenkään vuoksi. – Kohtauksesta saatiin aina yhdellä otolla talteen kolme kuvakokoa, sitten sama toisesta suunnasta, ja käytössä oli kuusi kuvaa tilanteesta. Jo niistä voitiin leikata kohtaus kasaan, ja klaffivirheitäkin tulee tuolla tavalla älyttömän vähän. Hinnat tapissa Temonen harmittelee, että pitkää elokuvaa pääsevät Suomessa tekemään vain harvat ja valitut. Sen lisäksi elokuvia ylipäätään syntyy liian vähän, koska yksittäinen tuotanto imee jaossa olevasta rahapotista liikaa. Temosen mielestä elokuvantekemisen ei tarvitsisi olla niin kallista. Tuotantoihin mukaan pääsevät esimerkiksi tuppaavat hinnoittelemaan työpanoksensa roimasti yläkanttiin, kun tiedetään että jaossa on läjäpäin julkista rahaa, jonka käytön perään ei kysellä. – Tuella tehdään elokuvia, jotka saattavat kerätä vain kourallisen katsojia, mutta maksavat silti sen puolitoista miljoonaa. Silloin pitää olla oikeutettua kysyä, onko rahat käytetty hyvin? Jos kotimaista elokuvaa tehtäisiin maltillisemmilla taksoilla, suomalaiselle elokuvakulttuurille syntyisi merkittävästi tilaa kasvaa ja uudistua luovasti. Temosen mukaan tästä juontuvaa määrän, tyylien ja näkökulmien runsautta kaivattaisiin nyt enemmän kuin koskaan, kun elokuva on joka tapauksessa väistämättä etsiytymässä uudenlaisiin katsomisympäristöihin sähköisissä kanavissa. Teit meistä kauniin saa ensi-iltansa syyskuussa 2016. ?
38 AV-ViSiO .fi : INPUT/OUTPUT MIELIPIDEKIRJOITUS Julkisten av-hankintojen merkittävin ongelma on, ettei vallitsevan lainsäädännön puitteissa yksinkertaisesti voida kilpailuttaa nimettyä tuoteratkaisua, jonka ostaja tunnistaa jo ennalta käyttöönsä sopivimmaksi. On siis järjestettävä tarjouskilpailu. Kilpailun perustana on tarjouspyyntö, jossa määritellään yleisellä tasolla suoritus, josta kilpaan lähtevän pitää selviytyä. Tarjouspyynnössä voidaan määritellä laadun ja hinnan lisäksi vaadittuja toiminnallisuuksia, ominaisuuksia ja suorituskykyä. Määriteltyjen vaatimusten pitää kuitenkin perustua todellisiin tarpeisiin ja olla yhteydessä hankinnan kohteeseen. Vaihtoehtoisesti voidaan kuvailla pelkästään se, mitä lopputulokselta halutaan ja jättää tarjoajan tehtäväksi kertoa, millä ja miten se onnistuu. Kolmantena vaihtoehtona on jättää lopputulos lukitsematta ja määritellä pelkästään tekniset lähtökohdat. Yleensä lopputulos olisi varminta sisällyttää määrittelyyn tavalla tai toisella. Esimerkiksi ”hyvä äänentoisto” on liian tulkinnanvarainen: olisi pystyttävä kuvailemaan millä kriteereillä äänentoisto saa arvosanan ”hyvä”. Teksti: Tapio Lahtinen INPUT/OUTPUT AV-HANKINNAT HALTUUN Vastaavuuden rajoilla Julkisissa av-hankinnoissa käytäntönä on kuvailla toiminnallisuutta ja/tai luetella suorituskykyä koskevat ominaisuudet. Nämä kannattaa määritellä tarkasti, mutta samalla kuitenkin niin väljästi, ettei määrittely viittaa suoraan johonkin merkkiin. Liian tiukat vaatimukset johtavat harvoin onnelliseen lopputulokseen. Hankintalain mukaan tarjouspyynnössä ei pääsääntöisesti saa viitata esimerkiksi tavaramerkkiin. Viittaaminen on sallittua vain, jos hankinnan kohdetta ei muuten pystytä kuvailemaan ”riittävän tarkasti”. Tämä helpottaa tilanteissa, joissa kilpailutukseen kohteena on tuhansia tuoterivejä, eihän kukaan pystyisi speksaamaan joka ainoaa liitintä sanallisesti yleisellä tasolla. Av-laitteiden tarjouspyynnössä saatetaan esimerkiksi kuvailla nimetty äänentoistoratkaisu ja liittää perään ”tai vastaava”. Tämän käytännön varjopuolena on, että markkinoilla on lukuisasti vaihtoehtoja, joiden omiJulkisessa av-hankinnassa ei voida kilpailuttaa merkin tarkkuudella nimettyjä laitteita, jotka ostaja tietäisi jo ennalta sopivimmiksi. Aina pitää järjestää avoin tarjouskilpailu, mitata tulokset ja valita voittaja.
39 AV-ViSiO .fi : 5 / 2015 naisuudet alkavat vähän kerrallaan eriytyä annetusta esimerkistä. Miten määritellään ”vastaavuuden” alaraja, millainen ratkaisu ei enää ole ”vastaava”? Käsijarru päällä Julkisella hankinnalla on laitetoimittajan näkökulmasta hyviä puolia, kuten se, että rahojen saanti on varmaa. Toisaalta alan sisäänrakennetut sudenkuopat eivät innosta asiakaskuntaa hankkimaan av-laitteita. Julkisesta hankinnasta onkin muodostunut ostajalle survival-retki, jonka ensisijaisena tavoitteena on saada vietyä hankinta läpi niin, ettei siitä valiteta markkinaoikeuteen. Kun tästä pitää suoriutua annetussa aikataulussa ja käytettävissä olevilla varoilla, ambitiot alkavat pakosta kohdistua pelkkään selviytymiseen. Tietoisuus yhdestä tai useammasta valitusherkästä tarjoajasta ei luonnollisesti helpota asiaa, vaan ostaja muotoilee tarjouspyyntöön entistä enemmän suojaavia lausekkeita, jolloin kokonaisuutta on yhä vaikeampi käsitellä. Bisnes kärsii On näkyvissä, ettei nykytilanne ole av-bisnestä kasvattava vaan kuihduttava tekijä. Kun hankinta muuttuu liian hankalaksi ostaja alkaa reagoida tavalla, joka ei ole av-alalle suotuisaa. On lisäksi muistettava, että hankintapäätöksen tekijällä ei usein ole kokemusta tai ainakaan rutiinia av-hankinnoista, koska niitä tehdään suhteellisen harvoin, esimerkiksi viiden vuoden välein. Tarjousten vertailun pulmana on, että tosiasiallisia laatueroja ei saada pisteytyksellä riittävän selvästi näkyviin, jolloin ainoaksi erottavaksi – ja lopulta ratkaisevaksi – tekijäksi muodostuu hinta. Pohdittavaksi jää, onko asiakkaan tai avalan etu, jos tarjouskilpailun voittaa aina halvin vaihtoehto, joka täyttää nipin napin suorituskykyvaatimukset, jotka hankintayksikkö on ankarien rajoitusten ja valitusherkkyyden vuoksi joutunut muotoilemaan tarjouspyyntöön liiankin ympäripyöreästi. ? Kirjoittaja on PTCServices Oy:n lakimies, jolla on vankka kokemus ict-alan vaativista hankintaprosesseista ja sopimusoikeudesta. Musiikkitalo on viime vuosien suurimpia julkisia avhankintoja Suomessa.
40 AV-ViSiO .fi : INPUT/OUTPUT MIELIPIDEKIRJOITUS Audiovisuaalisen viestinnän ammattilehti | NRO 5/ 2015 | www.av-visio.fi SEURAAVA AV-VISIO NRO 1/2016 ILMESTYY 8.3.2016 Ilmoittaja – merkitsethän kalenteriisi aineistopäivämme 19.2.2016 ILMOITUSHINNAT Vuoden 2016 mediakortti ilmestymisaikatauluineen ja ilmoitushintoineen julkaistaan tammikuussa osoitteessa: www.av-visio.fi AV-VISIO Mediakortti 2015.pdf OTA YHTEYTTÄ JA KYSY LISÄÄ! Jerry Ala-Leppilampi AV-Vision mediamyynti myynti@avita.fi Puh. 0400 664 838 LÄMMIN KIITOS lukijoille ja tukijoille kuluneesta vuodesta. Toivotamme rauhallista joulua ja audiovisuaalista uutta vuotta! – Toimitus YHTEYSTIEDOT Julkaisija: AVITA ry, www.avita.org Kustantaja: Suomen Ammattiviestintä Oy, Harakantie 18 B, 02650 ESPOO, Y010703-7 Vastaava päätoimittaja: Timo Tuominen, av-visio@avita.fi Toimituspäällikkö: Tommi Saarela, toimitus@avita.fi Ulkoasu: Liisa Kankkunen / SelkoGrafiikka, www.selkografiikka.com Ilmoitusvaraukset: Jerry Ala-Leppilampi, myynti@avita.fi Ilmoitusmateriaalit: taitto@avita.org SEURAA AV-ALAN UUTISIA JA AJANKOHTAISIA ILMIÖITÄ OSOITTEISSA: www.facebook.com/avitary www.avita.fi twitter.com/Avitary AV-VISION TUKIJAYRITYKSET: