nro 1 • 2022 1 K u ja tie 6 37 60 V a lk e a ko sk i KAIKKI TYÖKONEISTA 3 8 . v u o s i k e r t a 1 • 2 2 2 s. 16 s. 16 Euro 5 Bobcat T40.180SLP Ardea Group Oy:lle s. 4 s. 4 Cat 980 XE korvaa 980 G:n Marttusella s. 6 s. 6 Kleemannin mobiili seula karkeaan seulontaan s. 8 s. 8 Liebherr uudistaa pienet pyöräkuormaajat s. 12 s. 12 Lekatech kehittää sähköllä toimivan iskuvasaran LEMPÄÄLÄ Juuso Setälä .......... 044 755 0092 Jyrki Ylisarkki ...... 044 755 6528 SAMUEL SALOKANNEL ... 040 142 2294 KERAVA Vesa Hietala ............. 040 169 0888 Markku Takala ....... 0400 516 047 TURKU Tero Leiniö .............. 0400 311 919 OULU Harri Ojala ............. 0400 896 897 Ville määttä ............. 040 761 7218 KUOPIO Asko Partanen ........ 044 088 1931 JOENSUU / HANNUN-KONE OY Mika Jääskeläinen ....... 050 4060 798 www.realmachinery.fi 020 734 7444 Lempäälä | Kerava | Turku I Kuopio | Oulu OTA YHTEYTTÄ HETI! OTA YHTEYTTÄ HETI!
KAIKKI TYÖKONEISTA 2 T Ä M Ä V U O S I O N M E S S U V U O S I TA I E I Bauma-messuja järjestävä Messe München ilmoitti juuri, että järjestelyt lokakuun lopun Baumaan ovat hyvässä vauhdissa. Näyttelytilasta on varattu kaikkiaan 97 prosenttia. Jo muutamia kertoja aiemminkin mukana ollut kaivospuoli on myös vahvasti edustettuna. Tuotteitaan esittelevät muun muassa Komatsu, Liebherr ja Zeppelin Baumachinen, joka on CAT:n edustaja Saksassa. – Kaikki odottavat jo innolla, että päästään jälleen tapaamaan kasvokkain ja tutustumaan tuotteisiin oikeasti, sanoo messujen toimitusjohtaja Klaus Dittrich. Niin odotamme mekin. Maxpo 2022 järjestetään 5.–7. toukokuuta Hyvinkään lentokentällä. Tapahtuman valmistelut ovat täydessä vauhdissa. Osastomyynti on käynyt vilkkaasti, mutta tilaa vielä löytyy. KAIKKI TYÖKONEISTA J A R M O S Y V Ä N E N w w w . h a n k i n t a v i n k i t . f i KAIKKI TYÖKONEISTA J APLAN KAIKKI TYÖKONEISTA J A R M O S Y V Ä N E N w w w . h a n k i n t a v i n k i t . f i KAIKKI TYÖKONEISTA J APLAN Jyväskylässä järjestettävä Kuljetusnäyttely on päätetty siirtää toukokuulta vuoden päähän. Siirtopäätökseen vaikutti koronatilanteen aiheuttama epävarmuus yrityksissä ja kävijöissä. Jyväskylän Rakennusmessut on perinteisesti järjestetty messuja tapahtumakeskus Paviljongissa maaliskuussa. Järjestelyt eivät ole edenneet odotetusti koronapandemian aiheuttamasta epävarmuudesta johtuen ja rakentamisen, remontoinnin, sisustamisen ja pihanlaiton erikoismessut on päätetty siirtää vuodella. Messuja ja näyttelyitä siis pidetään tänä vuonna, mutta epävarmuus koronasta johtuen myös siirtää tapahtumia. Ei ihan normaali vuosi tule vieläkään. Antoisia lukuhetkiä, LEHTITILAUKSET & OSOITTEENMUUTOKSET toimitus@hankintavinkit.fi, p. 040 541 4902 Hankintavinkit painetaan suomalaiselle paperille. www.hankintavinkit.fi • Tykkää meistä Facebookissa! NRO 1/2022 38. VUOSIKERTA ISSN 1238-1950 JULKAISIJA Tietomediat Oy Kujatie 6, 37600 VALKEAKOSKI, Finland toimitus@hankintavinkit.fi PÄÄTOIMITTAJA Jarmo Syvänen TOIMITUS/ ILMOITUKSET toimitus@hankintavinkit.fi Eero Syvänen, p. 040 541 4902, toimitus@hankintavinkit.fi Olli Lätti, p. 0400 966 536, olli@hankintavinkit.fi Jarmo Syvänen, p. 0400 623 054, jarmo.syvanen@hankintavinkit.fi LEHDEN VAKITUISET AVUSTAJAT Juhani Viitanen, p. 040 588 9260, juhani.o.viitanen@gmail.com Olli Siltanen, p. 0400 770 735 TAITTO Japlan Oy Maarit Korpela p. 040 715 4446 aineisto@japlan.fi PAINOPAIKKA BotniaPrint, Kokkola OSOITTEELLINEN POSTITUS / CIRCULATING 18.200 kpl / copies KAIKKI TYÖKONEISTA SEURAAVAN LEHDEN AINEISTOPÄIVÄ 11.2. TAMPEREELLA ON MERKITTÄVÄ historia, kun puhutaan murskausteknologiasta. Vuosien ajan Metso Outotec on kehittänyt maailmanlaajuista kokemusta ja tietotaitoa murskauksesta ja seulonnasta. Murskattua kiviainesta tarvitaan lukemattomissa infraja rakennushankkeissa. Myös materiaalien kierrätyksessä tarvitaan murskaimia. Murskaimien valmistus Metso Outotecin Tampereen tehtaalla alkoi jo sata vuotta sitten. Ensimmäinen Blake no2 mallin murskain toimitettiin Suomen valtion maaja vesirakennuslaitokselle 1921. Ensimmäiset koneet olivat sopivia kiviaineksen murskaukseen tien rakennusta varten. Vuonna 1949 nämä “kiven syöjät” saavuttivat merkittävää menestystä. Ensimmäinen Ensimmäinen moderni leukamurskain lanseerattiin. Tutkimusja kehitystyö jatkui ja 1976 esiteltiin uusi C-sarjan leukamurskain. Nykyinen Metso Outotec oli vielä 1980 luvulla osa Rauma-Repolaa ja Tampereen tehdasta kutsuttiin Lokomoksi, josta tuli vuonna 1989 maailman suurin murskainten valmistaja. Tämän virstanpylvään mahdollisti Ateliers Bergeaud’s osto Ranskasta, jota seurasi vuoden kuluttua Nordberg US:n hankinta. Tämän laajennuksen jälkeen Tampereen tehtaan tuotanto kaksinkertaistui. Tehdas aloitti mobiili murskien valmistuksen jo 20luvulla Blake mallilla. Mutta menestys varsinaisesti mobiilimurskissa tuli vasta ikonisen Lokotrackin esittelyn jälkeen vuonna 1985. Lokotrack-mallin avulla saatiin hyvä asema maailmanmarkkinoilla. Tähän päivään mennessä Metso Outotec Tampere on valmistanut jo tuhansia murskaimia. Yhtiöllä on murskaamisen testauslaboratorio Tampereella, johon asiakkaat tuovat kivinäytteitä analyysiin. Se auttaa tehdasta suosittelemaan asiakkaalle sopivaa koneyhdistelmää murskaamisen optimoimiseksi. “Haluamme kiittää asiakkaitamme ympäri maailmaa luottamuksesta teknologiseen pioneerityöhömme, joka on tehnyt meistä johtavan kiviainesten käsittelykoneiden valmistajan. Olemme luottavaisia että jatkamme seuraavatkin 100 vuotta murskain liiketoiminnan kärjessä,” sanoo Esa Berg, kiviaineslaitteiden myyntijohtaja Suomen ja Ruotsin alueella. KIVENMURSKAIMET TAMPEREELTA JO 100 VUOTTA
KAIKKI TYÖKONEISTA 4 VASTA PARISATAA TUNTIA ajettu CAT 980 XE teki jo ympäripyöreitä päiviä Marttusen seulonta-asemalla Joutsenossa. Vanhin viidestä Powerscreen-seulasta on tuottanut puolentoista vuoden aikana materiaaleja Luumäki-Imatra -radan uuden kakkosraiteen rakennekerroksiin ja vanhan saneeraukseen. Uusi CAT toimii altakantokoneena, lastauksessa ja montun ylläpidossa yhdessä seulaa syöttävän CAT 972 XE:n kanssa. – Me tultiin tänne tekemään 20 000 tonnin seulontaurakka, mutta nyt on tehty jo lähes 400 000 tonnia eristeja välikerroksen materiaaleja Destialle, kuittaa Marko Marttunen. Kuvauspäivänä seula tuotti mm. tavallista hiekoitushiekkaa yleiskäyttöön. Montussa on vielä noin parin viikon täysitehoinen urakka jäljellä. Marttusen myytyä ennen vuosituhannen vaihdetta murskakaluston pois, käytössä on sen jälkeen ollut viisi seulaa, joista kuvissa oleva Powerscreen 1400 on vanhin. – Kun korona alkoi pari vuotta sitten, sitä pelkäsi todella, että miten rakennustyömaiden käy. Mutta tämän kahden vuoden aikana on menty aivan täysillä koko ajan. Nyt kun kevät alkaa, niin me lähdemme tekemään Rudukselle betoniasemien tarvitsemia materiaaleja. Kun luottamus Catteihin on ollut hyvä, vaihdettiin CAT 980G uuteen CAT 980XE:hen. Muutaman vuoden aikana on hankittu myös kaksi CAT 336 kaivukonetta. Pillari on meillä valtamerkki. Kolme vanhaa Volvoa on vielä kylminä koneina montuissa sorakuskien käytössä. Uudemmissa kun on päästölaitteet, niin niiden kanssa voi tulla ongelmia. Kun kuormauskoneet käyvät vain kuormauksen ajan, ei normaalia moottorin käyttölämpötilaa saavuteta. 12 Caterpillaria Marko Marttunen on siirtynyt Cattien käyttäjäksi niiden toimintavarmuuden, taloudellisuuden ja huollon toimintakyvyn suhteen. – Vaikka ollaan vähän sivummallakin, niin huollon saatavuuteen voi todella luottaa. Kun tarvetta syntyy, huoltoauto saattaa olla jo samana päivänä koneen vieressä. Huoltosopimus on melkein kaikissa CATeissa. Nämä XE-mallit menevät lähes joka kohteessa pienemmällä polttoaineenkulutuksella kuin M-mallit. Kun 972:lla on kulutus 17-18 litraa, uusi 980XE menee noin 23-24 litralla. Ero vanhaan 980H-malliin on myös iso. Polttoaineen kulutus on tärkeä hintojen noustessa, mutta mikään ei voita koneen luotettavuutta – se on toiminnan kannattavuuden kannalta tärkein ominaisuus. Keskustelussa tuli esiin myös yllättävä, polttoaineen kulutukseen vaikuttava tekijä – kauhan muoto. – Kun vaihdoimme kauhat aikanaan toisen merkkiseen, samantilavuuksiseen, murskeen lastauksessa polttoaineen kulutus pieneni noin 5%. Se johtui vain siitä, että kauhan takaosan pohjan muoto aiheutti nyt vähemmän vastusta kasaan työntyessä. Meidän nykyiset kauhat näyttävät ulospäin takaosaltaan kulmikkailta, mutta pyöreä takaosan muoto on peitetty pohjaa pidentämällä, jotta lavalle kuormattu materiaali voidaan painaa tiiviiksi kerralla suuremmalta alalta. Marko ajoi uutta XE-mallia jo vuosia sitten Malagan CAT-keskuksessa koneen ollessa vasta tuotantoon menossa, ja kun malli ilmaantui Suomeen, kauppa tehtiin saman tien. Koneilla ajetaan kohtuuisoja tuntimääriä, mutta hyvin huollettuina niissä on ollut vain pieniä puutteita. – G-mallin CAT kun lähti vaihtoon, siinä oli noin 34 000 tuntia, 27 000 tunnin kohdalla tehtiin moottori-vaihteisto-muunnin remontti ja perät tarkastettiin. Se on suurin tuntilukema meillä ilman peruskorjausta. 20 000 tunnin jälkeen koneissa on usein jo kulumaa ja huoltoa pitää alkaa suunnitella. Keskimäärin pyöräkoneilla ajetaan noin 15 000 tuntia. Näissä hommissa kun teet työsi mahdollisimman hyvin, niin aina tulee soittoja uusiin töihin. Meillä ei väistellä kohteiden hankalampiakaan paikkoja ja kaikki tehdään mitä pitääkin. Montut jäävät hyvään kuntoon meidän jäljiltä, painottaa Marko Marttunen. MARTTUSEN CAT-LAIVASTOON CAT 980G:N TILALLE UUSI CAT 980 XE-MALLI J U H A N I V I I TA N E N Kahdentoista tunnin työpäivän aikana saadaan seulottua 2500-3000 tonnia materiaaleja. CAT 972 XE on kolme vuotta vanha ja mittarissa 6000 tuntia. Tässä syntyy 5/25-salaojasepeliä ja 0/6-hiekotushiekkaa. Montusta löytyvä materiaali on kantavuudeltaan erittäin hyvää. Seulontatuotteiden laadunvalvontaa emme tee itse, sen hoitaa ulkopuolinen taho. Seulontatyömaan miehistö: vasemmalta Raine Seppänen, Marko Marttunen ja Petri Vuorinen.
nro 1 • 2022 5 Ensimmäinen Suomessa. CAT 980 XE. Työpaino 30 t. Moottorin bruttoteho 317 kW. Maksimi siirtonopeus 29,5 km/h. Kauhakoko 4 – 14,5 m 3 .
KAIKKI TYÖKONEISTA 6 Seulonta tehty helpoksi Kehittäessään MOBISCREEN MSS 802(i) EVO:n Kleemann on suunnitellut sen uuden sukupolven seulayksiköksi ja MS 15 Z mallin seuraajaksi, ja näin ollen suunnittelussa on otettu huomioon nimenomaan käyttäjän tarpeet. Seulonnan tulee olla helppoa, turvallista ja tehokasta kaikille käyttäjille, kaikissa olosuhteissa. Uusi MSS 802(i) EVO tekee vaikutuksen paitsi huippuominaisuuksillaan, myös ergonomisella suunnittelullaan, viimeiseen asti hiotulla rakenteellaan ja käyttäjäystävällisellä huollettavuudellaan. Parempi liikuteltavuus ja muunneltavuus Portaattomasti ohjatun ajolaitteiston avulla, kone on siirrettävissä helposti ja nopeasti, niin lavetilla työmaalta toiselle, kuin työmaan sisällä konetta teloilla liikuttaen. Muiden parannusten lisäksi sivukuljettimien taittaminen ilman purkamista säästää merkittävästi aikaa konetta siirtokuntoon ja käyttökuntoon laitettaessa. Koneessa on myös kolmeen eri korkeuteen taitettava syöttösuppilon takaseinä, mikä mahdollistaa materiaalin syöttämisen myös matalammilla kuljettimilla, esimerkiksi matalammalta murskan purkukuljettimelta. Laaja valikoima erilaisia seulapintoja ja yksinkertainen seulaston säätö mahdollistavat nopean mukautumisen monenlaisiin seulontamateriaaleihin, joka on myös omiaan vähentämään koneen seisokkiaikoja ja huoltokustannuksia. Seulakorin kaltevuuskulma on säädettävissä 15,4°-20°, näin seula saadaan hienosäädettyä juuri oikein kullekin materiaalille. Erityismaininta: Helppo ja nopea muutos 3-taso seulonmä ratkaisut on kehitetty helpottamaan käyttäjän normaalia työpäivää. Tämä koskee myös vakiona koneessa olevaa LED valaistusta, valinnaisena saatavilla olevaa korkealuokkaista lisävalaistusta laajennettuna koneen työskentely alueille sekä laajoja hoitotasoja. Tehokas ja tarkka suunnittelu optimaalisen materiaalivirran takaamiseksi Oikein suunniteltu ja optimoitu materiaalivirtaus on keskeinen näkökulma kaikessa seulonnassa. Vain jos koko laitteisto on suunniteltu toimimaan yhdessä oikein, voidaan koneelta saavuttaa korkea kapasiteetti matalilla käyttökustannuksilla. Tällä uudella mobiiliseulallaan Kleemann osoittaa, mitä viimeisimmän sukupolven seulontalaitokset voivat saavuttaa. nasta 2-taso seulontaan. MSS 802(i) EVO:a voidaan siis käyttää kahden tai kolmen eri raekoon tuottamiseen, tämä muutos käy helposti ja nopeasti suoraan työmaalla. Käytettävyys ja ergonomia lisää mukavuutta ja turvallisuutta Helppo ja looginen ohjaus automaattisella laitteiston käynnistyksellä vähentää toimintavirheiden riskiä ja tekee käytön oppimisen helpoksi. Kaikkia tarvittavia toimintoja voidaan ohjata turvallisen etäisyyden päästä, mikä on omiaan nostamaan työturvallisuuden huippuunsa. Muita käyttäjäystävällisiä puolia ovat mm. erittäin hyvät tilat kuljetinten ympärillä ja älykkäät puhdistusratkaisut, joilla minimoidaan huollon aiheuttavat seisokit. Kaikki näTämä sisältää leveän pääpoistokuljettimen, jossa niin ikään, kuten muissakin kuljettimissa, nopeutta voidaan portaattomasti säätää, samoin kuin leveän kuljettimen syöttimeltä seulastolle koko seulapinta-alueen maksimaalista hyödyntämistä varten. Saatavilla olevien pidennettyjen kuljettimien ansiosta, saavutetaan kaikilla kuljettimilla korkeat pudotuskorkeudet ja näin ollen suuremmat varastokasat. Sanomattakin on selvää, että uutta MOBISCREEN MSS 802(i) EVO:a voidaan käyttää myös linjakytkennän avulla yhdessä kaikkien Kleemann EVOja PROmurskauslaitosten kanssa. Erityistä joustavuutta tarjoaa myös linjakytkennässä käytettävät varastokasa anturit, jotka voidaan asentaa mille tahansa poistokuljettimelle. Uusi MOBISCREEN MSS 802(i) EVO tarjoaa käyttäjälleen helposti liikuteltavan ja tehokkaan seulayksikön, joka on suunniteltu vastaamaan muuttuviin haasteisiin eri olosuhteissa. Huippuunsa kehitetty rakenne ja joustava muuntautumiskyky eri seulontamateriaaleille, takaa koneelle korkean tuotantokapasiteetin kaikissa olosuhteissa. Uusi MSS 802(i) EVO tekee vaikutuksen jopa 500 t/h syöttökapasiteetillaan, niin kiven kuin kierrätysmateriaalin seulonnassa. LISÄÄ JOUSTAVUUTTA JA TEHOKKUUTTA TYÖMAILLE KLEEMANNIN MOBIILI SEULA KARKEAAN SEULONTAAN – MOBISCREEN MSS 802(I) EVO HYUNDAI CONSTRUCTION Equipment (HCE) investoi 150 miljoonaa euroa Ulsan tehtaisiinsa Etelä-Koreasssa. Kapasiteetti kasvaa noin 50 %, yli 15000 koneeseen vuodessa. Operaatio lisää Hyundain valmiutta vastata rakennuskoneiden kasvavaan kysyntään. Investointi kattaa myös panostukset sähköistyksen ja vetysovellusten kehittämiseen. • Investointi on suurin yhtiön uuden rakenteen aikana. • Toteutus tapahtuu seuraavien neljän vuoden aikana ja suurin panostus kohdistetaan tela-alustaisiin kaivinkoneisiin ja pyöräkuormaajiin. pienentää logistiikan kustannuksia koko valmistusprosessin aikana. Uudessa konseptissa on kiinnitetty huomiota myös ympäristöasioihin käyttämällä valmistuksen apumateriaaleina ekologisempia tuotteita. Yhtiö aikoo kasvattaa markkinaosuuttaan kaikilla alueilla vastaamalla paremmin trendeihin ja suunnittelemalla koneita, jotka ovat soveltuvia asiakkaille tulevaisuuden rakennusja infraprojekteissa. Yhtiö aikoo myös hyötyä USA:n lanseeraamasta “Built Back Better World (B3W)” suunnitelmasta, joka on tehty kehittyvien maiden auttamisekna top 5 luokkaan, joka on ollut Hyundain rakennuskonedivisioonan tavoitteena jo hetken aikaa,” sanoo toimitusjohtaja Choi Cheol-gon. ”Tämä investointi nostaa merkkimme kilpailukykyä tuotannossa ja toimituksissa. Lisäksi tuotteemme tulevat olemaan entistä tehokkaampia,” Choi Cheol-gon jatkaa Marraskuussa 2020 Hyundai avasi teknologiakeskuksen, joka maksoi 57,4 m€. Uudessa keskuksessa on 16 laboratoriota ja yli 100 tuotekehittäjää. Yksikön tehtävänä on kehittää vähäpäästöistä teknologiaa, tuottavampia ja hiljaisempia • Tuotantolinjat rakennetaan yksinkertaistamaan valmistusta ja parantamaan kilpailukykyä • Varmistetaan tulevaisuus valmistautumalla uuden sukupolven laitteiden tuotantoon Tämä 150 m€ panostus Ulsaan kasvattaa tuotantoa 4800 yksiköllä vuodessa, jolloin tehtaan kapasiteetti on yli 15000 yksikköä kaivonkoneita ja pyöräkuormaajia. Tehdas 1:n ja Tehdas 2:n tuotanto ja kokoonpanotoiminnot yhdistetään. Prosessi on yksinkertaisempi ja tehokkaampi tuoden säästöjä valmistukseen. Uudistus vähentää valmistuksessa tarvittavia työtunteja ja si. Vuonna 2020 Hyundai julkisti suunnitelman tuoda markkinoille vetypolttokennolla varustettuja kaivinkoneita. Polttokennot valmistetaan Hyundai Motorsin toimesta Ulsan isolla autotehtaalla yhteistyönä. Yhtiö on jo julkistanut suunnitelman vetykäyttöisistä haarukkatrukeista, joiden valmistus alkaa 2023. Hyundai aikoo vastata asiakkaiden tarpeisiin kehittämällä vähäpäästöisiä tai päästöttömiä koneita lähivuosina. “Vahvistamalla kilpailukykyä Ulsan tehtailla annamme itsellemme mahdollisuuden päästä rakennuskoneiden valmistajakoneita sekä digitalisointia. Keskus tekee myös laadunvalvontaa ja monitoroi jo olemassa olevia komponentteja ja koneita. Hyundain tavoitteena on jatkaa investointeja siten, että siitä tulee huipputason konevalmistaja. Yhtiö on saanut valmiiksi laadunvalvontakeskuksen komponenteille kesäkuussä 2021. Koulutuskeskus ja koulutusjärjestelmät on uusittu myös vuonna 2021. Painopiste siirtyy nyt tuotannon tehostamiseen markkinoiden kasvun tuoman kysynnän kattamiseen. HYUNDAI LISÄÄ VALMISTUSKAPASITEETTIA INVESTOIMALLA
nro 1 • 2022 7 Päivittäistä nerokkuutta A 913 Compact Litronic pyöräkaivukone Suuren hyötykuorman, minimoidun kääntösäteen ja erinomaisen nopeuden ansiosta tämä kompakti kaivukone on joustava, ketterä ja tehokas apulainen jokaisella rakennustyömaalla. www.liebherr.fi Pyöräkaivukone Liebherr-Finland Oy Ab • Pakkasraitti 8 • 04360 Tuusula • Phone +358 9 8366030 info.lfi@liebherr.com • www.facebook.com/LiebherrConstruction • www.liebherr.fi 2009-501_002 LHB_162_A913_Compact_2021_Hankintavinkit_FIN_FIN.indd 1 2009-501_002 LHB_162_A913_Compact_2021_Hankintavinkit_FIN_FIN.indd 1 07.12.21 11:09 07.12.21 11:09
KAIKKI TYÖKONEISTA 8 MALLISTO ENSIESITELTIIN vuonna 2013 ja ne ovat palvelleet tyytyväistä asiakaskuntaa turvallisina ja luotettavina eri teollisuuden aloilla. Mallisto on nyt modernisoitu ja mukaan on lisätty jatkeeksi malli L 504. Yksi tärkeimmistä parannuksista on uusi ohjaamo, joka tarjoaa kuljettajalle erinomaisen näkyvyyden suurennettujen ikkunoiden ansiosta. Näkyvyys työlaitteella ja aisastoon on optimoitu turvallisuuden parantamiseksi. Asiakkaiden toiveiden mukaisesti L 506 ja L 508 ovat saatavissa Speeder versiona, jonka huippunopeus on 30 km/h. Uusi konesarja sisältää kolme konetta joiden rakenne on harmonisoitu yhteen. Uusi L504 liittyy rakenteellisesti ryhmään. Liebherrin pienin malli on korkealaatuinen ja sen hinta/laatusuhde on hyvä. L 506:lla on hyvä asema markkinoilla ja uusien ominaisuuksien myötä se vain vahvistuu. Niin L504 kuin L 506 ovat korkeudeltaan alle 2,5 metriä, mikä tekee niistä helpommin kuljetettavan perävaunulla. Uuden L 508 mallin mittoja on kasvatettu muihin malleihin verrattuna. Sen etenemiskykyä ja korkeaa kaatokuormaa on kiitelty asiakkaiden toimesta. Monipuolinen ja voimakas – älykkäitä ratkaisuja aisastossa Pyöräkuormaajissa on vahva Z-kinematiikalla varustettu aisasto, johon voi laittaa suuren määrän erilaisia työlaitteita. Liebherr on optimoinut rakenteen siten että Z-kinematiikka toimii erittäin turvallisesti ja tarkasti myös trukkipiikkien kanssa. Tämä on tärkeää erityisesti viherrakentamisessa, jossa kannetaan laattoja, laatikoita, lavoja ja muuta trukkipiikeillä kannettavaa tavaraa. Monikäyttöisyyttä lisää High Liftaisasto jonka saa lisävarusteena L 506 ja L508 malleihin. Ominaisuus mahdollistaa purkamisen ja lastauksen myös isompiin kuljetusajoneuvoihin. Uudet lastarit ovat suunniteltu kohtaamaan lukuisia haasteita kiinteistönhoitotöissä, materiaalien kuljetusta erilaisilla kauhoilla tai trukkihaarukoilla. Kaivutöitä tehdään monitoimikauhalla, puhdistusta harjakoneella sekä lumitöitä lumilingolla tai alueauralla ja lukuisia muita työtehtäviä. Liebherr tarjoaa täysin automaattisen LIKUFIX pikakiinnitysjärjestelmän kaikkiin kolmeen kuormaajaan. LIKUFIX mahdollistaa työlaitteiden vaihdon mekaanisiin ja hydraulisiin työlaitteisiin vain nasipintaa ohjaamon rakenteessa. Tuulilasi ulottuu nyt melkein varpaiden tasolle ja varmistaa näkyvyyden kaikkiin suuntiin erityisesti työlaitteelle ja runko-ohjauksen rakenteisiin. Takalasi on kaareva ja siitä näkee esteettömästi taakse ilman katveita. Koneeseen saa myös lisävarusteena peruutuskameran turvallisempaan toimintaan urbaanilla alueella. Koneen hallintalaitteita on uudelleen sijoitettu ergonomiaa ajatellen ja säilytystilaa on pin painalluksella muutamassa sekunnissa. Menetelmä säästää aikaa ja lisää turvallisuutta, kun kuljettajan ei tarvitse poistua hytistä työlaitteen vaihdon takia. Mukava ja turvallinen – uusi toiminnallinen ohjaamo Harkittuja ratkaisuja löytyy myös uudelleen suunnitellusta ohjaamosta. Sinne kiivetään tukevia ja vahvistettuja portaita pitkin ja Liebherr on lisännyt lalisätty kuljettajan mukavuudeksi. Perinteisellä Liebherr vipuohjaimella hallitaan nostovarsia ja työlaitetta turvallisesti. Lisävarusteena on saatavissa ”mini joystick” jolla voidaan hallita apuhydrauliikan toimintoja. Ohjauspyörän säätömahdollisuudet on saatavissa lisävarusteena. Koneen näyttö on vakiona kaikissa malleissa, se on sijoitettu A pilariiin ja sen asentoa voi säätää. Näillä ominaisuuksilla varmistetaan yksinkertainen käyttö, joka on tärkeää erityisesti vuokrausliiketoiminnassa. Liebherrin uudet mallit edustavat modernia ja toiminnallista suunnittelua. Konepellin muotoilu mahdollistaa optiminäkyvyyden taaksepäin. Puomiston kartiomainen muotoilu optimoi näkyvyyden työlaitteelle ja käsiteltävälle materiaalille. Kompakti rakenne ja matalalla oleva painopiste optimoivat painonjakautuman ja stabiliteetin turvalliseen ja mukavaan päivittäiseen toimintaan. – Sarjan uusin tulokas on L 504 – Malleihin L 506 ja 508 on tullut lukuisia uusia innovaatioita – L 506 ja L508 saatavana suuremmalla siirtonopeudella ja High Lift versiona – Uusi ohjaamon muotoilu isommilla ikkunoilla optimoi näkyvyyden Mallisto ensiesiteltiin vuonna 2013 ja ne ovat palvelleet tyytyväistä asiakaskuntaa turvallisina ja luotettavina eri teollisuuden aloilla. Mallisto on nyt modernisoitu ja mukaan on lisätty jatkeeksi malli L 504. Yksi tärkeimmistä parannuksista on uusi ohjaamo, joka tarjoaa kuljettajalle erinomaisen näkyvyyden suurennettujen ikkunoiden ansiosta. Näkyvyys työlaitteella ja aisastoon on optimoitu turvallisuuden parantamiseksi. Asiakkaiden toiveiden mukaisesti L 506 ja L 508 ovat saatavissa Speeder versiona, jonka huippunopeus on 30 km/h. LIEBHERR TUO MARKKINOILLE UUDISTETUT PIENET PYÖRÄKUORMAAJAT, MUKANA UUSI L 504 Liebherr L 504 on uusin malli pyöräkuormaajasarjassa. Uusi L 508 kuormaaja rakennustyömaalla. Se on sarjan suurin malli. Uusi ohjaamo tarjoaa laajoilla lasipinnoillaan optiminäkyvyyden. Uusi Speeder versio L 506 mallista mahdollistaa 30 km/h ajonopeuden. KONEIDEN TEKNISET TIEDOT Malli L 504 compact L 506 compact L 508 compact Kaatokuorma 3,000 kg 3,500 kg 3,900 kg Kauhan tilavuus 0.7 m³ 0.8 m³ 1.0 m³ Työpaino 4,600 kg 4,970 kg 5,700 kg Moottorin teho 34 kW / 46 hp 47.5 kW / 64 hp 47.5 kW / 64 hp Tiedot ovat std koneesta. Päästöt ovat EU Stage V normin sisällä.
KAIKKI TYÖKONEISTA 10 UUDET SANDVIKIN raskaan sarjan porakruunut on suunniteltu kestämään. Kallio-olosuhteista riippuen kruunuilta voidaan odottaa jopa kaksinkertaista käyttöikää tavanomaisiin porakruunuihin verrattuna. Samalla porauksen metrikustannukset ja viime kädessä kokonaiskustannukset laskevat. ”Olemme panostaneet porakruunujen muotoilun ja kovametallilaatujen optimointiin, jotta pystymme tarjoamaan asiakkaillemme parasta arvoa”, sanoo tuotepäällikkö Fredrik Björk Sandvikilta. Porakruunujen päivitys uusilla ominaisuuksilla ja edistyksellisillä PowerCarbideTM-kovametallilaaduilla on osa Sandvikin jatkuvaa tuotekehitystyötä vastaamaan asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin. Sandvik on käyttänyt raskaan sarjan porakruunuissa itsekovettuvaa PowerCarbideTM SH70-kovametallilaatua, joka voi pidentää käyttöikää kallio-olosuhteista riippuen jopa yli 50 prosenttia. Ainutlaatuisen lujuuden, koJOENSUUN MODERNIN huoltopalvelukeskuksen myötä huollon laatu sekä tehokkuus parantuvat entisestään. Noin 1000 neliön palvelukeskuksesta löytyy kenttäja tietojärjestelmähuolto, varaosaja konemyynti, tekninen tuki sekä lisäksi myös reilu varaosavarasto ja Ponsse Shop. Huoltokorjaamo ja varaosavarasto samoissa tiloissa takaavat huoltojen lyhyen läpimenoajan ja tätä kautta mahdollisimman häiriöttömän puunkorjuun. Työntekijöitä Joensuun palvelukeskuksessa on yhteensä vuuden, sitkeyden ja kulutuksenkeston yhdistelmän avulla voi optimoida tuottavuuden niin maanalaisessa tuotantoporauksessa kuin maanpäällisessä pengerporauksessakin. Raskaan sarjan Heavy Duty -porakruunuissa on lisäksi täysin uusi muotoilu ja tuloksena on ennennäkemätöntä kestävyyttä. Heavy Duty -porakruunuissa nastojen sijoittelu on edistyksellisesti optimoitu. Kruunuissa on lisäksi suuri 13. Uusien tilojen myötä henkilöstön koulutukseen panostetaan lisää ja henkilömäärää on mahdollisuus tarvittaessa kasvattaa. ”Uuden huoltopalvelukeskuksen myötä voimme tarjota asiakkaillemme entistäkin laadukkaamman palvelutason sekä varmistaa konehuollon nopean läpimenoajan. Varaosapuolella mahdollistuu lisäksi toimituspalvelu, jolloin asiakkaat voivat tehdä sujuvan palvelusopimuksen tarvikehankinnoista”, kertoo Ponsse Suomen maajohtaja Jani Liukhuuhtelukapasiteetti, joka lisää porausnopeutta. Uusi muotoilu parantaa myös turvallisuutta ja edesauttaa vastuullisuutta, sillä porakruunuilla on pidemmät teroitusvälit, vähäisempi manuaalisen käsittelyn tarve ja pienempi valmistuksen hiilijalanjälki. ”PowerCarbideTM SH70 -kovametallilaadun käyttö näissä porakruunuissa auttaa asiakkaitamme saavuttamaan tuntuvasti parempia poraustuloksia”, sanoo tuotepäällikkö Thomas Blomfeldt Sandvikilta. ”Meille on tärkeää edistää asiakkaidemme turvallisuutta ja vastuullisuutta, mistä uudet porakruunut ovat erinomainen esimerkki.” Raskaan sarjan porakruunut täydentävät Sandvikin nykyistä porakruunuvalikoimaa tuotantoja louhosporaukseen. Uudet porakruunut ovat saatavilla 89–102 mm mitoissa. Sandvikin oma kovametalliterien kierrätysohjelma tarjoaa asiakkaille lisäksi helpon mahdollisuuden kiertotalouteen. konen. Palvelukeskus sijaitsee Joensuun Papinkankaalla valtatie 6:n varressa, noin kuusi kilometriä kaupungin keskustasta etelään. ”Sijainniksi valikoitui paikka, johon asiakkaidemme on helppo tulla kaikista ilmansuunnista”, Liukkonen lisää. Suomen palveluverkostossa on yhteensä 24 toimipaikkaa, joissa työskentelee yhteensä noin 190 ammattilaista. Ponssen markkinaosuus Suomessa on 45 prosenttia. Ponssen kansainvälinen huoltoverkosto koostuu 235 palvelukeskuksesta. Kaikki PONSSE-huoltopalvelukeskukset on sijoitettu sekä asiakkaiden toiminnan että logistiikan kannalta keskeisiin paikkoihin. PONSSE AVASI UUDEN HUOLTOPALVELUKESKUKSEN JOENSUUHUN Sandvik Mining and Rock Solutions esittelee täysin uudet raskaan sarjan porakruunut päältäiskevään tuotantoja louhosporaukseen. Ne lisäävät tuottavuutta ja edesauttavat vastuullisuutta pidempien teroitusvälien ja pidemmän käyttöiän ansiosta. Noin 2,5 miljoonan euron investoinnin taustalla on markkinaosuuden sekä konekannan kasvu Itä-Suomessa sekä halu palvella asiakkaita entistäkin paremmin. SANDVIKIN RASKAAN SARJAN PORAKRUUNUT TARJOAVAT ENNENNÄKEMÄTÖNTÄ KESTÄVYYTTÄ Ponsse ja Epec perustavat yhdessä Turkuun tuotekehitysyksikön, joka keskittyy liikkuvien työkoneiden ohjelmistoja automaatiosuunnitteluun, avustaviin ja autonomisiin järjestelmiin sekä sähköisen voimansiirron järjestelmiin. Tavoitteena on varmistaa ohjelmistoja automaatioalan huippuosaajien saatavuus myös tulevaisuudessa. PONSSE JA EPEC PERUSTAVAT TUOTEKEHITYSYKSIKÖN TURKUUN le. Teknologian nopea kehitys vaatii uusia osaamisia ja kyvykkyyksiä. Joustavilla ratkaisuilla varmistamme osaavan työvoiman saannin myös tulevaisuudessa, kertoo Juho Nummela, toimitusjohtaja, Ponsse Oyj. Epec on järjestelmätoimittaja, joka on erikoistunut työkoneiden ja hyötyajoneuvojen kehittyneeseen elektroniikkaan ja ohjelmistoihin, sähköisen voimansiirron järjestelmiin sekä avustaviin ja autonomisiin järjestelmiin. Toimitusjohtaja Jyri Kylä-Kailan mukaan Turun sijainti mahdollistaa yhtiölle entistä läheisemmän yhteistyön asiakkaiden kanssa. Uusi tuotekehitysyksikkö aloittaa 1.2.2022. Turun tuotekehitysyksikön henkilöstömääräksi arvioidaan noin 10 henkilöä vuoden loppuun mennessä. KILPAILU ALAN parhaimmista osaajista tiivistyy niin Suomessa kuin maailmalla. Uuden tuotekehitysyksikön sijainniksi valikoitui vetovoimainen Turku, joka tarjoaa Ponssen ja Epecin tuotekehitykselle mahdollisuuden verkostoitua parhaimpien kumppaneiden kanssa niin työntekijöiden, yhteistyökumppaneiden kuin oppilaitosyhteistyönkin osalta. Haluamme olla läsnä Suomen vahvoilla teknologiapaikkakunnilla ja tarjota yhteistyöja työmahdollisuuksia parhaille osaajille eri puolilla Suomea. Turku on kiinnostava mahdollisuus sekä Ponsselle, että Epecil
nro 1 • 2022 11 KONEVEL Tuusula SMP Parts Suomi / Ota yhteyttä ja pyydä tarjousta Jens Björk: 045 322 0626 | Max Björkskog: 040 825 4391 Tekninen tuki ja varaosat Kenneth Emet: 040 833 4041 TERVETULOA SMP:N MAAILMAAN SMP on markkinoiden johtava kaivinkoneiden ja kuormaajien työlaitteiden valmistaja ja toimittaja. Suunnittelemme, valmistamme ja kokoamme tuotteet itse Ilsbon tehtaallamme Ruotsissa. Tämä takaa ainutlaatuisen ja ylivertaisen lopputuloksen. Yli 40-vuotisen kokemuksemme ansiosta meillä on laaja tietämys työlaitteista ja niiden käytöstä. Jaamme asiantuntemuksemme mielellämme kanssasi. Uutuus! ST4 SMP:n toistaiseksi pienin tiltti, 3-4 tonnin laitteille.
KAIKKI TYÖKONEISTA 12 IITTILÄISELLE LEKATECH OY:LLE on myönnetty 6,3 miljoonan euron rahoituksen kehittämänsä sähköisen iskuvasarateknologian pilotointiin, kaupallistamiseen ja kansainvälisen liiketoiminnan kehittämiseen. Lekatechin tavoitteena on vähentää kaivosja rakennusteollisuudessa käytettävien iskuvasaroiden päästöjä. Lekatechin saama rahoitus on osa Euroopan innovaationeuvoston (EIC) uusinta, 627 miljoonan euron rahoitusta. EIC Accelerator -rahoitus on tarkoitettu kansainvälistä kasvua hakeville, tutkimuspohjaisille pk-yrityksille. ”Rahoitus kattaa meidän seuraavan neljän vuoden rahoitustarpeen. Sen avulla pystymme kasvattamaan toimintaamme ja tuomaan sähkövasaran markkinoille,” Lekatechin toimitusjohtaja Antti Anttila sanoo. Rakentamisessa, maansiirrossa ja kaivostoiminnassa on trendi kohti sähköistettyjä työkoneita ja lisälaitteita. Sähköistämisen ajurina toimivat paitsi ympäristötekijät, myös kustannusedut fossiilisten polttoaineiden hinnan noustessa. Lekatechin kehittämää sähköistä iskuvasarateknologiaa voidaan käyttää esimerkiksi betonisten rakennusten purkutöissä, kivien rikkomisessa kaivostoiminnassa ja pontin iskijänä perustusten paalutuksessa. ”Sähkövasara on hydraulista iskuvasaraa voimakkaampi, energiatehokkaampi ja ympäristöystävällisempi,” Anttila sanoo. Energiatehokkuuden paraneminen ja käyttövoiman sähköistyminen pienentävät iskuvasaroiden käyttöön liittyviä päästöjä merkittävästi. Lekatech on laskenut, että sähkövasara tuo jopa 60 prosentin energiansäästöt. Välillisesti sähkövasara tuo lähes100 prosentin CO2-päästöjen eliminoinnin, kun sähkövasaraa käytetään täyssähköisellä kantajakoneella. EIC-rahoituksen lisäksi Lekatechin johtamalle konsorliikevaihtoa ja voimakasta kasvua. Lähivuosina yritys tarvitsee osaavaa työvoimaa sekä tuotekehitykseen, kaupallistamiseen että sähkövasaroiden valmistukseen. Lekatech on perustettu vuonna 2018 ja sen juuret ovat paikallisessa yrittäjyydessä. Yrityksen omistus jakaantuu Iitin Kymppikoneistus Oy:n, toimitusjohtaja Antti Anttilan sekä tiolle myönnettiin syksyllä 2,45 miljoonan euron EIT RawMaterials Upscaling -rahoitus, josta 70 prosenttia on tukea. Konsortioprojektin ainoa päämäärä on Lekatechin teknologian kehittäminen ja pilotointi erityisesti kaivosteollisuudessa. Muut konsortion organisaatiot ovat Puolasta, Kreikasta ja Espanjasta. Lisäksi Lekatech on kerännyt noin 1,3 miljoonaa muiden yksityisten sijoittajien kesken Kymppikoneistuksen toimiessa pääomistajana. Yrityksen ensimmäiset vuodet ovat kuluneet perusteknologian tutkimisessa ja kehittämisessä. Oman osaamisen lisäksi LUT-yliopiston panos on ollut merkittävä innovaatioprosessissa. ”Idea sähköisestä iskuvasarasta on lähtöisin yhtiön hallituksen puheenjohtajalta Tuomo Peltolalta, jonka alihankintakoneistustehdas on joskus valmistanut mm. vasaran osia” kertoo Anttila. ”Sähkömoottori ideasta homma lähti mutta ajatuksen jatkojalostuksessa tarvittiin myös yliopiston apua ennen lopullisen idean kehittymistä. Kehitystyön edistyessä päädyttiin lineaarimoottoriin vasaran euroa rahoitusta omistajilta, yksityisiltä ja julkisilta tahoilta niin Suomesta kuin ulkomailtakin. ”Meillä on ollut alusta alkaen kansainvälinen fokus. Olemme saaneet kansainvälistä huomiota niin globaaleilta konevalmistajilta kuin loppukäyttäjiltäkin,” Anttila sanoo. Lekatech tavoittelee kymmenien miljoonien eurojen voimanlähteenä.” muistelee Anttila. Kehitystyö on jatkunut jo muutamia vuosia ja mittauksia on tehty. Lineaarimoottorin antama voima iskulle osoittautui riittäväksi. Vasaran voima on kilpailukykyinen hydraulisiin kilpailijoihin verrattuna. Antti Anttila vakuuttaa, että graniittipulteri menee rikki. Testaamista on tehty lähinnä takapihalla. Tulevaisuudessa testausta tehdään myös asiakkaiden kanssa. Prototyypin paino on 400 kg. Kuvassa oleva vasara näyttää kookkaalta mutta se sisältää säätötekniikkaa, joka voidaan siirtää peruskoneeseen tuotantovasaroissa. Laite vaatii vaihtojännitteen, toimii voimavirralla sekä mobiilikoneen akusta, tarvittava invertteriteknologia tulee Lekatechin toimittamana. Lekatechin mukaan häviöt ovat pienet. Aika näyttää miten tuote menestyy, isoja valmistusvolyymeja joudutaan odottamaan ehkä muutamia vuosia. Ensimmäinen vasara on myynnissä vuonna 2023. Lektechillä on kiikarissa jo edustajia ja OEM-yhteistyötä. IITTILÄINEN LEKATECH KEHITTÄÄ SÄHKÖLLÄ TOIMIVAN ISKUVASARAN O L L I S I LTA N E N BOMAG:N UUSI BR 95 -tärylevy yhdistää kahden tuoteryhmän edut: se on yhtä kompakti kuin täryvasara ja yhtä tehokas kuin perinteinen tärylevy. On sanomattakin selvää, että suorituskyky ja laatu ovat tärkeitä seikkoja maantiivistyksessä, mutta aivan yhtä tärkeää on helppokäyttöisyys eri työkohteissa. Uusi BOMAG BR 95 tärylevy mahdollistaa maantiivistyksen myös ahtaissa työkohteissa. Se kulkee tasaisesti ja vakaasti. Sitä on helppo ohjata ja käsitellä. Tekniset ominaisuudet vastaavat yhteen suuntaan kulkevan tärylevyn ominaisuuksia. Hiekalla, soralla ja sekamaalla tiivistys on mahdollista jopa 25 cm rakennekorkeuksilla. Paljon ominaisuuksia pienessä paketissa Bomag BR 95-tärylätkän työpaino on 92 kg. Lätkä on varustettu luotettavalla 3,5 kW Honda GX 160-moottorilla, joka täyttää Stage V-päästömääräykset. Työleveyttä tärylätkällä on 450 mm ja hallintakehikko on optimaalisesti noin 930 mm korkeudella. Maksimi kulkunopeus on 30 metriä minuutissa. Keskipakovoima on 15 kN, iskunpituus 1,28 mm ja iskutaajuus 90 Hz. BR 95 edut pähkinänkuoressa 1. Turvallinen ja helppo komponentteja 5. Edukas huoltaa ja ylläpitää. Sykloni-ilmanesisuodatin vakiona b. Suojattu hihna 6. Pieni käsitärinä a. Käsitärinä alle 2.5 m/s 2 7. 360-asteen käsiteltävyys 8. Erinomainen suojaus a. Pakokaasut ohjattu kuljettajasta poispäin b. Kuumat komponentit suojattu turvallisuutta lisäävin rakentein kuormaus a. BR 95 on varustettu useilla turvallisilla nostopisteillä 2. Helppo käytettävyys a. Helppo ohjata ja hallita b. Korkealaatuinen tiivistystulos ja siisti pinta 3. Kestävä suunnittelu a. Hyvin suojatut pääkomponentit 4. Tiivistystä reunoja myöden a. Muotoiltu siten että pohjalevyn profiilin ulkopuolella ei ole mitään Ennakkomyynti on alkanut ja ensimmäiset Bomag BR 95 tärylevyt saapuvat suomeen keväällä 2022. Ole yhteydessä ja tilaa omasi ottamalla yhteyttä oman alueen myyjääsi. Rotatorin maanrakennuskonemyynnin yhteystiedot https:// www.rotator.fi/myynnin-yhteystiedot/ BOMAG BR 95 – ERINOMAINEN TÄRYTIIVISTIN AHTAISIIN TILOIHIN JA KAIVANTOIHIN Toimitusjohtaja Antti Anttila (vas.), hallituksen puheenjohtaja Tuomo Peltola ja tuotekehityksestä vastaava Jyri Peltola sähkövasaran ensimmäisen prototyypin kanssa.
nro 1 • 2022 13 WIRTGEN FINLAND OY · Jussi Harju · 040-77 88 908 · jussi.harju@wirtgen-group.com ÄLYKÄS, TEHOKAS JA MONIPUOLINEN. Käyttäjäystävällisellä SPECTIVE ohjausjärjestelmällä saat kaiken tarvitsemasi tiedon koneesta suoraan älypuhelimeesi uuden SPECTIVE CONNECT liitännän avulla. Tähän lisättynä uudet älykkäät ohjausja ylikuormitusjärjestelmät takaavat onnistuneen lopputuloksen niin kiven, kuin kierrätysmateriaalin murskauksessa. Uusi MOBICAT MC 110 EVO2 loistaa poikkeuksellisen kustannustehokkailla ratkaisuillaan ja tehokkaalla, sekä taloudellisella MC 110 EVO2 voimayksiköllään. Tiedolla Parempaa Tulosta. UUSI MOBICAT MC 110 EVO2 JA SPECTIVE CONNECT MC 110 EVO2 A WIRTGEN GROUP COMPANY www.wirtgen-goup.com/mc-110-evo2-kleemann UNICARRIERS TUO markkinoille uuden, sähköisen MXL-vastapainotrukin raskaaseen käyttöön. Se on ensimmäinen laatuaan Unicarriers-mallistossa: sähköinen haarukkatrukki raskaiden kuormien asettamiin haasteisiin tämän päivän materiaalinkäsittelyssä. MXL-malli tarjoaa mahdollisuuden täysin päästöttömään käyttöön, ja on silti aivan yhtä nopea ja tehokas kuin polttomoottoritrukki. Lisäksi siinä on erinomainen ergonomia, ja sen kokonaiskäyttökulut ovat alhaisemmat kuin vastaavan kokoisissa polttomoottoriratkaisuissa. Ergonominen ja lähes äänetön Lähestulkoon äänettömillä hydraulipumpuillaan ja voimansiirrollaan MXL kykenee siirtämään raskaita kuormia koko päivän pienemmillä meluhaitoilla kuin perinteinen polttomoottorikone. Voimakkain kuljettajan kuulema ääni tulee ilmastoinnin puhaltimesta. Tämän lisäksi sähkötrukilla kuljettajan työolosuhteet ovat myös pölyttömämmät. Ilman moottorin flektin nostattamaa pölyä kuljettajan työympäristö pysyy terveellisempänä ja mukavampana. MXL:ään on saatavilla varastotrukeista tutut, palkitut ergonomiaratkaisut; kelluva kyynärnoja ja miniohjauspyörä. Parempi näkyvyys, täysin mukautettavat hallintalaitteet ja huippuluokan käsiteltävyys sisäja ulkotiloissa tekevät MXL:stä suorituskykyisen työkalun trukinkuljettajalle, joka vaatii enemmän. Luokkansa paras taloudellisuus Sähkötrukki on vain niin hyvä kuin sen voimanlähteenä toimiva akusto. Tässäkin suhteessa MXL tarjoaa luokkansa parhaan suorituskyvyn. Täysi lataus riittää yli yhden vuoron ajaksi, ja akustoa voi ladata taukojenkin aikana tai helposti vaihtaa täysin ladattuun. Vielä paremman energiatehokkuuden saavuttamiseksi MXL:ään on saatavana myös huipputehokkaat Li-ion-akut. Tehostettuja toimintoja ja sulavaa käyttöä Moottori ja voimansiirto toimivat saumattomasti yhteen. Automaattinen kiihdytyksen tehostus ja väännön lisäys tehostavat toimintaa ja parantavat suorituskykyä. Sähköinen tasauspyörästön lukitus varSuurimmat asiakasryhmät ovat valmistusja jakeluyrityksiä elintarviketeollisuudessa, raaka-aineiden ja valmiiden tuotteiden varastointiyrityksiä, sekä toimijoita, jotka huolehtivat materiaalivirroista valmistustoiminnassa tai joilla on muita tavarankäsittelyn erityistarpeita. UniCarriersin taustaan kuuluu johtavia alan yrityksiä, kuten Nissan Forklift, TCM ja Atlet. Huhtikuusta 2020, UniCarriers Europen toiminnot on integroitu osaksi MLE-organisaatiota, joka on osa japanilaista Lomistaa hallittavuuden myös liukkailla alustoilla. Tietoja UniCarriersista UniCarriers on MLE B.V.:n tuotemerkki. UniCarriers suunnittelee, valmistaa, myy ja toimittaa laajaa valikoimaa korkealaatuisia, innovatiivisia varastolaitteita sekä polttomoottorija sähkökäyttöisiä vastapainohaarukkatrukkeja. Sen monipuoliset, muokattavat logistiikan ja varastojen materiaalinkäsittelyratkaisut tuotetaan konsernin tuotantolaitoksissa Ruotsissa, Espanjassa ja Suomessa. Kokenut myyntihenkilökunta myy sen tuotteita suoraan loppukäyttäjille. gisnext-konsernia (MHI-yhtiö). MLE-konsernin markkina-alue kattaa Euroopan, IVY-alueen, Lähi-Idän ja Afrikan, ja sillä on omia tytäryhtiöitä kymmenessä maassa sekä riippumattomia myyntiorganisaatioita. Konsernilla on tuotantoja kehitystoimipaikat Suomessa, Espanjassa ja Ruotsissa. MLE:llä on 12 000 työntekijää ja sen kokonaismyynti on noin 448 918 miljoonaa jeniä (maaliskuu 2020), mikä tekee siitä maailman neljänneksi suurimman trukkivalmistajan. UNICARRIERS MXL – RASKAIDEN KUORMIEN KÄSITTELYÄ PÄÄSTÖTTÖMÄSTI
KAIKKI TYÖKONEISTA 14 VARAOSAMYYMÄLÄ KUULUU sarjaan investointeja, joilla John Deere Forestry Oy vahvistaa asiakastukea päämarkkinoillaan. Uusi varaosavarasto ja -myymälä perustetaan Nastolan Forestry Huolto Oy:n Mikkelin toimipaikan tiloihin. John Deere Forestry palkkaa varaosamyymälään kaksi uutta työntekijää. Järjestely vapauttaa Nastolan Forest Huolto Oy:n toimintoja metsäkonehuoltoon ja yritys investoi huoltotiloihin. Oma varaosamyymälä Mikkelin Forest Huollon yhteydessä Arinakadulla tulee vahvistamaan kriittisten varaosien saatavuutta ja nostamaan varaosasaatavuuden uudelle tasolle. Kevään 2022 aikana valmistuva varaosamyymälä on kooltaan noin 100 m 2 ja varaosavarasto noin 220 m 2 . ”Nastolan Forest Huolto Oy investoi uuteen siltanosturiin sekä modernisoi tilojaan. Mikkelin huoltopisteeseen tulee myös etälukituksella toimiva pesuhalli, jonne asiakas voi tuoda koneen oman aikataulunsa mukaan. Metsäkonehuoltoon panostetaan myös palkkaamalla lisää henkilöstöä”, toteaa Nastolan Forest Huolto Oy:n toimitusjohtaja Ismo Koponen. ”Olemme johdonmukaisesti investoineet asiakastuen parantamiseen Suomessa ja haluamme jatkuvasti parantaa palveluamme. Oma varaosamyymälä tulee vahvistamaan varaosasaatavuutta isomman paikallisen varaston myötä ja samalla lisäämään Nastolan Forest Huolto Oy:n kapasiteettia metsäkoneiden huoltoon”, kertoo John Deere Forestry Oy:n Suomen jälkimarkkinointipäällikkö Mikko Borgström. JOHN DEERE FORESTRY OY INVESTOI VARAOSAMYYMÄLÄÄN MIKKELISSÄ Kim Forsberg, p. 040 555 5036, info@fodio.fi VAAKALAITTEET MAANSIIRTOON, KULJETUKSEEN SEKÄ JÄTEHUOLTOON WK-60 SMART / WK-60S / WK-60 Vakaushyväksytyt mallit edullisesta perusvaa’asta aina runsaasti lisätoimintoja sisältävään malliin. WK-60XS Edullinen tehopakkaus tarpeeseen, jossa vakaushyväksyntää ei tarvita. www.fodio.fi www.fodio.fi • Trukkihaarukat • Jatkohaarukat • Lavanostimet • Nostopuomit • Rautakanget SUOMALAISET NOSTOLAITTEET Laatua jo vuodesta 1927 www.kyrontakomo-helin.fi myynti@kyrontakomo-helin.fi 02-486 2186 KYRÖN TAKOMO, HELIN OY Osta, myy ja tarjoa palveluja edullisesti ja tehokkaasti! Osta, myy ja tarjoa palveluja edullisesti ja tehokkaasti! Osta, myy ja tarjoa palveluja edullisesti ja tehokkaasti! Osta, myy ja tarjoa palveluja edullisesti ja tehokkaasti! Osta, myy ja tarjoa palveluja edullisesti ja tehokkaasti! Osta, myy ja tarjoa palveluja edullisesti ja tehokkaasti! Osta, myy ja tarjoa palveluja edullisesti ja tehokkaasti! Osta, myy ja tarjoa palveluja edullisesti ja tehokkaasti! Osta, myy ja tarjoa palveluja edullisesti ja tehokkaasti! Konemarkkinat HANKINTAVINKIT 4 – AINEISTOPÄIVÄ KESKIVIIKKO 28.3. www.hankintavinkit.fi Lähetä aineistosi: toimitus@hankintavinkit.fi Jämsä 30.8.-1.9. 8 www.finnmetko.fi HYDRAULIIKAN VOIMALLA GENERAATTORIT SÄÄTYVÄT GENERAATTORIT HITSAUSGENERAATTORIT MAGNEETTIGENERAATTORIT KOMPRESSORIT PAINEENKOHOTTIMET VOIMANULOSOTTO ASENNUSVENTTIILIT KORKEAPAINEPESURIT KADUNPESULAITTEET PUTKENPESULAITTEET KORKEAPAINEPÖLYNSIDONTA PORAUSNESTEPUMPUT KORKEAPAINESAMMUTUS JÄTEASTIOIDEN PAINEPESU TÄRYT www.dynaset.com info@dynaset.com puh. 03 3488 200 w w inf puh. 03 3 .com ynaset .d w w .com ynaset o@d ffo 2 8 8 4 puh. 03 3 puh. 03 3 2 8 8 4 puh. 03 3 Messut& Tapahtumat 2018 Lännen Konepalvelu Oy hinnat +alv. Yrjönalhontie 4A, 21420 Lieto www.lannenkonepalvelu.fi Jarkko 0400 827 827 jarkko.turvanen@ lannenkonepalvelu.fi Hitachi ZX135US-3........-11 69.500 5400h, SMP STl8Pro+pihti, Webasto, keskusvoitelu Airman AX36U.............-08 19.800 4550h, Engcon EC05, luiskakauha Lännen 940S...............-97 29.000 hydr.liittimet ym. Lännen 74OS...............-98 27.000 henkilönostin ym. Lännen C200...............-90 18.500 vain 5700h, 5 kpl kauhoja, trukkihaarukat TULOSSA TULOSSA TULOSSA HITACHI ZX135USL-3.....-08 METSÄALUSTA, 7000h, kallistava NTP10, 2 kpl kauhoja HITACHI ZX225USR-3 ....-12 8400h, SMP ST28Pro S70, Webasto, Safematik Lännen 8600E .............-07 Logos 170 henkilönostin, Engcon EC10, hyvät varusteet Lännen 860C...............-00 hydr.liittimet ym. Siisti Seuraa meitä Facebookissa! Hankintavinkit KOTIMAISET COBRA-seulakauhat on tehty kierrätysprosessien tehostamiseen ja erilaisten maa-ainesten ja materiaalien käsittelyyn. Laaja mallisto on täydentynyt viime aikoina mielenkiintoisilla erityisen hyvin maarakentamiseen soveltuvilla seulakauhamalleilla. Maarakennuspuolella Cobra -seulakauhoilla voidaan käsitellä laajasti erilaisia maa-aineksia kustannustehokkaasti. Kaivukoneisiin tai pyöräkuormaajiin asennettavilla Cobra -seulakauhoilla voidaan tehostaa maamassojen ja erilaisten materiaalien uusiokäyttöä. Hyödyntämällä olemassa olevia materiaaleja säästetään kustannuksissa ja luodaan mahdollisuus materiaalien kannattavalle kierrätykselle ja jatkojalostukselle. Maarakennuspuolella kauhoilla voidaan käsitellä laajasti erilaisia maa-aineksia kustannustehokkaasti. “Esimerkiksi putkilinjahommissa, tietyömailla ja rakennusten pohjatyömailla kivet voidaan seuloa paikallaan pois hienoaineksesta mikä sitten käytetään perustuksiin tai voidaan erotella purkutyömailla hienoaines betonikasoista”, kertoo Cernos Oy:n kotimaan myynnistä vastaava Marko Melto. Uusien L-mallisarjan seulakauhojen rakenteissa on otettu huomioon järeän maarakennustyön vaatimukset. “Olemme kuunnelleet herkällä korvalla maarakennuspuolen toimijoiden tarpeita ja kehittäneet tehokkaan malliston mikä kestää kovassa käytössä”, toteaa Melto. Vahvistettu Extra Heavy Duty -uutuusmalli Uusi Cobra L4-180 Extra Heavy Duty on vahvistettu malli järeisiin maankäsittelytarpeisiin. “Kauha painaa 3030 kg, tilavuus on 3,2 m3 ja se soveltuu kaivukoneisiin alkaen 27 tonnista ja pyöräkoneisiin 15 tonnista ylöspäin. Extra Heavy Duty -malli on suunniteltu haastaviin paljon kulutuskestävyyttä vaativiin käyttökohteisiin kuten erilaisten putkilinjoilCobran uudesta mallisarjasta 4-rumpuinen Cobra L4180 Extra Heavy Duty murskaa hiekoitushiekasta kamipaakut, jotta hiekoituslaitteet eivät meni jumiin. Cobra L3-120 seuloo rakennusjätteestä hienon maa-aineksen erilleen, näin saadaan materiaalit kierrätettyä hyötykäyttöön. Cobran uusi L4-180 Extra Heavy Duty kauha on 1,8 metriä korkea ja kauhan sisäosa on 1,8 metriä ja kauha soveltuu kaivukoneet alkaen 27 ton ja pyöräkoneet 15 tonnia alkaen. COBRA-SEULAKAUHAT MAANRAKENNUKSEN TARPEISIIN materiaali seulotaan, vältytään turhilta materiaalin hankinnoilta ja kuljetuksilta. Mikäli työmaaolosuhteet sallivat voidaan seulottua materiaalia myydä myös toisiin urakoihin”, Melto kertoo. Tehokas tuotanto mahdollistaa nopeat toimitukset Cobra -seulakauhat valmistetaan Suomessa Ähtärissä ja kokoonpanoa tehdään lisäksi myös Lahdessa. “Olemme panostaneet viime aikoina tuotannon tehostamiseen ja valmistuslaadun nostamiseen entisestään. Toimenpiteiden ansiosta uusi Cobra -seulakauha saadaan asiakkaalle noin neljässä viikossa tilauksesta”, ilmoittaa Melto. Cobra mukana siellä missä tapahtuu Vuodesta 1993 valmistettujen Cobra -seulakauhojen myynti kasvaa vahvasti niin kotimaassa kuin laajasti eri vientimarkkinoillakin. “Materiaalin paikanpäällä seulominen yhdellä koneella on kustannustehokas tapa käsitellä erilaisia massoja, minkä ansiosta työmenetelmää hyödynnetään yhä laajemmin erilaisissa tehtävissä. Cobra -seulakauhoihin pääsee tutustumaan vuoden 2022 aikana alan eri tapahtumissa, joissa olemme aktiivisesti mukana aina kun niitä järjestetään. Ja jos haluat kokeilla Cobra -seulakauhaa työmaallasi niin tulemme mielellämme demoamaan eli kannattaa ottaa yhteyttä”, sanoo Melto. le seulontaan, kamipaakkujen murskaukseen ja maa-ainesten seulontaan”, sanoo Melto. Cobra L4-180 Extra Heavy Duty -kauhassa on 2-hydraulimoottoria, runkoa on vahvistettu ja siinä on vaihdettava huulilevy ja kauhan alla takana oleva ns. lanalevy. “Kauhassa olevalla lisälaidalla saadaan hieman lisää kapasiteettia ja materiaali pysyy paremmin seulonnan aikana kauhan sisällä. Tähän kauhaan on saatavilla kaikkia Cobra rumpuvaihtoehtoja kuten seulonta-, seulonta ja murskaussekä repivää että murskaavaa rumpua”, luettelee Melto. Tehokas seulakauha keskikokoisiin maarakennuskoneisiin Cobran uudesta mallisarjasta 3-rumpuinen Cobra L3-120 seuloo esimerkiksi rakennusjätteestä maa-aineksen erilleen. 1,7 m3 kuution kauha pystyy noin 80 m3 / tuntikapasiteetteihin ja on varsin tehokas kauha, joka soveltuu 15-22 tonnin kaivukoneisiin ja 8-22 tonnin pyöräkoneisiin. “Rumpuvaihtoehtoja on seulova, seulova ja murskaava, X-rumpu, joka murskaa ja sekoittaa hyvin aineksia ja uutuutena on K-rumpu, joka on tarkoitettu esim. kompostin repimiseen”. “Kun Marko Melto vastaa Cernos Oy:n Cobra-kauhojen Suomen myynnistä.
nro 1 • 2022 15 Monitoiminen Lännen tai Lundberg on kokonaistaloudellisin ja ympäristöystävällisin vaihtoehto infrarakentamiseen ja kunnallisteknisiin töihin ympäri vuoden. Tutustu konemallistoon, sen tarjoamaan korkeaan käyttöasteeseen ja muihin mahdollisuuksiin www.lannen.com Ota yhteyttä myyjiimme ja kysy esittelyä tai koeajomahdollisuutta! Espoo | Tuomas Ventomaa, puh. 050 350 8808 Loimaa ja Tampere | Ari Keinumäki, puh. 0400 388 211 Kouvola | Hannu Siukkola, puh. 0400 388 299 Oulu | Jari Järvinen, puh. 0400 388 499 LÄNNEN | LUNDBERG YHDELLÄ KONEELLA USEAN KONEEN TYÖT TR60.250 on tehokas ympäripyörivä kurottaja, joka pystyy nostamaan kuorman joka 25 metriin. Kurottaja toimii 360° tukijalkojen kanssa. Kone on yhteensopiva laajan lisälaitevalikoiman kanssa RFID-järjestelmä tunnistaa automaattisesti valitun lisälaitteen ja luo laitteelle nostokaaviot. RAKENNETTU SUORITTAMAAN 360° TR60.250 Ympäripyörivä kurottaja 5000/6000 kg KUN MUKAVUUS JA TEHOKKUUS KOHTAAVAT -Bobcatin uudistuneet R-sarjan kurottajat Bobcatin kurottajilla vakiotakuu 3v tai 3000t kumpi ensin täyttyy. Kysy lisää Petteri Ylinen p. 050 325 0818 whatsapp petteri.ylinen@wihuri.fi Petteri Eronen p. 040 617 5385 whatsapp petteri.eronen@wihuri.fi Seuraa meitä @WihuriTekninenKauppa @BobcatFinland www.tekninenkauppa.fi
KAIKKI TYÖKONEISTA 16 – ME HALUAMME myös omistaa koneet ja laitteet, joita työmailla tarvitsemme. Vuokrakalustoa emme halua käyttää, vaan kaiken tulee olla omissa käsissämme ja mahdollisimman toimintavarmaa. Siksi ostimme itsellemme myös tämän uusimman Bobcat-kurottajan. Koneen valinnassa painavat käytettävyys, luotettavuus ja jälkimarkkinointipalvelut, kertoo Ardea Group Oy:n toimitusjohtaja Erkki Päkkilä. – Aikoinaan ajoin työuran alussa useallakin kurottajamerkillä ja myös Bobcatilla. Sen pohjalta pystyin arvioimaan jo etukäteenkin tämän uusimman mallin mahdollista hankintaa. Käytettävyys on tämän tyyppisessä koneessa aivan kärkipäässä, koska sen kanssa useampikin joutuu työskentelemään. Kone on painotetusti palvelukoneena eri työmailla. Meillä on runsaasti alihankkijoita työmailla, jolloin kurottajan käytettävyys, loogisuus ja turvallisuus ovat vaatimuksien kärjessä. Tietenkin sen pitää kyetä hoitamaan meidän työmaiden kaikki tarpeet. Ollin työsarka on laaja, suunnittelusta ja laskennasta aina työnjohtoon saakka. Sen vuoksi hankittavan koneen ei soisi aiheuttavan mitään ylimääräisiä ongelmia. Nyt pienehkö ydinjoukkue kasvaa lähiaikoina useammalla henkilöllä. – Vuosia sitten ajoin jonkin verran Bobcatin 170:llä ja siitä pidin erityisesti. Kun keväällä tuli tavarankäsittelyä lisää, laskimme että vuokrakalusto ei ole kannattavaa eikä käytetyn koneen ongelmia haluttu. Käysiirrolla, koukku ja kauhat. Ollin mukaan hydraulinen haarukoiden sivusiirto yhdistettynä koneen kallistamiseen noston aikana on mainio yhdistelmä. Ensimmäinen Euro 5 Bobcat-kurottaja Suomessa – Kurottajakauppaa kun tehtiin, niin ei oikein tahtonut selvitä eri koneliikkeiltä mitä ylipäänsä on saatavana ja koska niitä saisi. Hiukan jouduttiin odottamaan tätäkin Ranskasta tettävyydeltään tämä merkki on mielestäni paras kurottaja. Kone on kaikilta osin suoraviivaisen selkeä. Tässä uudessa mallissa on lähes kaikki joystikissä, niin se tuo paljon käytön helppoutta. Meillä on tähän koneeseen hydraulipiikit sivutullutta konetta, mutta tiesimme että saamme meille hyvin toimivan koneen. Koneen myynyt Petteri Ylinen kertoo että kone on ensimmäinen Euro 5-Bobcat Suomessa. Muutama niitä on jo myyty, mutta tämä on ensimmäinen Suomeen saapunut. – Tässä Bobcat T40.180SLP mallissa puhutaan R-sarjasta. Meidän huoltomme tekee koneen huollot. Asiakkaan kanssa pohditaan vielä huoltosopimuksen tekemistä. ENSIMMÄINEN SUOMEEN TUOTU EURO 5 BOBCAT T40.180SLP ARDEA GROUP OY:LLE J U H A N I V I I TA N E N Kotimaisen Ardea Group Oy:n taustalla on yli 25 vuoden kokemus laadukkaiden asuntokohteiden rakentamisesta. Toiminta on varmistettu luotettavien yhteistyökumppanien verkostolla. Kaikki toimintaa häiritsevä karsitaan pois. Keskimääräistä laadukkaampien kohteiden rakentaminen ei ole harjoitusmaastoa ja siksi rakentamisessa ovat mukana ammattilaiset, jotka tietävät ja tekevät. TEKNISIÄ TIETOJA: Kokonaispituus haarukoiden kärkeen: 7,425 m Korkeus (majakan kanssa) 2,673 m Ohjaamon ulkoinen leveys 930 mm Kääntösäde (ulkorenkaaseen) 4,150 m Suurin nousukulma 27° Nostokorkeus max. 17,466 m Suurin ulottuma 13,680 m Työpaino 10,590 t Moottorin teho 74 kW Hydrauliikan tuotto 100 l/min Lisähydrauliikan tuotto edessä 65 l/min Bobcatin R-sarja on ohjaamoltaan uudistunut. Lasipintaa riittää. Koneen kompakti rakenne sallii kuitenkin hyvin toimivat sisätilat. Oikean käden ohjaussauvalla hallitaan lähes kaikki toiminnot. Ajoasento on mainio. Toimitusjohtaja Erkki Päkkilä ja tuotantovastaava Olli Kivelä. Koneen varustelut tehtiin mahdollisimman täydelliseksi, jotta kone on huippukunnossa vielä viidenkin vuoden jälkeen. Eberspächer ja Lincoln-rasvari, ilmastointi ja hiljainen kone on hyvä paketti. Koneen hankintaan vaikuttivat painavimmin aiemmat kokemukset eri kurottajista, joita oli kertynyt erityisesti yhtiön tuotannosta vastaavalle Olli Kivelälle. Yrityksessä on sujuva toimintakulttuuri, jossa titteleillä ei ole juuri merkitystä. Työt hoidetaan parhaalla tavalla.
nro 1 • 2022 17 KONEKAUPAN AMMATTILAINEN www.kobelcocenter.fi SEINÄJOKI 030 660 6501 Matti Pakkala 0400 661 104 Aki Tuominen 050 555 5655 Päivölänkatu 35 60120 Seinäjoki VANTAA 030 660 6500 Juha-Matti Haapala 050 440 9957 Raino Simoinen 050 431 8763 Vanha-Porvoontie 245 01380 Vantaa JYVÄSKYLÄ 050 446 0187 Tero Auresto 050 592 4341 Jouni Ristolainen 050 446 0187 Kisällintie 1 40320 JYVÄSKYLÄ TAMPERE 050 373 6204 Timo Lehto 050 373 6204 Tuottotie 1 33960 PIRKKALA KOKO SUOMEN KATTAVA HUOLTOVERKOSTO HUOlTO / VArAOSAT / MyyNTi / VUOKrAUS KOBELCO CEnTERiT liSäTiEdOT Aina on hyvä aika Kobelco-kaupoille! Myynnissä nyt Kobelcon 11-sarja. Täynnä ominaisuuksia jotka tekevät niistä markkinoiden halutuimmat työkalut. Entistäkin parempi käyttömukavuus, työteho ja turvallisuus. 5,4% VÄHENTYNYT POLTTOAINEEN KULUTUS 5% KASVANUT KAIVUUVOIMA 10 TUUMAN VÄRINÄYTTÖ STAGE-V SK210LC-11 SK180LC-11 SK130LC-11 SK350LC-11 SK530LC-11 SK300LC-11 SK260LC-11 SK350DLC-10E SK550DLC-10 SK500LC-11 Saatavilla tälle vuodelle nämä purkukoneet: Lisäksi: KC_260x355_Hankintavinkit_0122.indd 1 12.1.2022 13.17
KAIKKI TYÖKONEISTA 18 Caravan messut 21.–23.1.2022 Konepaja-messut 22.–24.3.2022 Villi Länsi 1.-2.4.2022 Maxpo 5.-7.5.2022 Hyvinkään lentokenttä Kuljetusmessut 19.–21.5.2022 Lepaa 11.–14.8.2022 Tiepäivät 24.–25.8.2022 Finnmetko 1.-3.9.2022 Mansen Mörinät 23.-24.9.2022 Finnmateria 25.–27.10.2022 TAPAHTUMAT 2022 Koneinvestoinnit mahdollistaa Danske Finance Kysy rahoitusta 010 546 6910, myynti.df@danskebank.fi – KAIVINKONEURAKOINNISSA ON moni asia muuttunut sen jälkeen, kun Nokian Renkaat julkisti pyöräalustaisille kaivinkoneille ja traktorikaivinkoneille tarkoitetun Nokian Ground Kare -renkaan kaksi ja puoli vuotta sitten. Leveä palakuvioinen single-rengas on sittemmin todistanut käyttökelpoisuutensa monenlaisissa kaivuutöissä ja kasvattanut suosiotaan niin, että Nokian Renkaat laajentaa Ground Kare -renkaiden kirjoa molemmista päistä: kompakteille kaivinkoneille tarkoitetulla 600/50-22.5-koolla sekä isoimpiin koneisiin sopivalla 710/40-22.5-koolla. Vuonna 2019 Nokian Renkaat luonnehti uutta Nokian Ground Kare -rengastaan “hyväksi kompromissiksi” paripyörien äärimmäisen vakauden ja leveän ripakuvioisen renkaan tarjoaman äärimmäisen pehmeän maaperän vetokyvyn välillä. Kaivinkoneurakoitsijat huomasivatkin oitis renkaan hyödylliset ominaisuudet – ja ajan mittaan myös sen erinomaisen käyttöiän. “Ground Karen kanssa olimme muuta markkinaa edellä”, sanoo Kimmo Kekki, Nokian Renkaiden tuotepäällikkö. “Luotimme kyllä renkaamme ominaisuuksiin, mutta sen todellinen käyttöarvo todistetaan vasta kentällä päivittäisessä työssä.” Voittavia ominaisuuksia Nokian Ground Kare -rengas on voittanut monta urakoitsijaa puolelleen paripyörien parista kolmella päähyödyllään. Erinomainen vakaus helpottaa ja nopeuttaa työskentelyä ja suuri jalanjälki pienentää maaperään kohdistuvia vaurioita työn aikana ja sen jälkeen. Single-rengas on myös paripyöriä vähemmän alttiimpi kivien tarttumisille. “Työmailla renkaat kohtaavat monenlaisia haasteita. Teräsvahvisteinen Ground Kare kestää hyvin viiltoja ja pistoja”, kertoo Kimmo Kekki. “Lisäksi suuri kosketuspinta maahan tekee kyydistä hiljaisempaa”, Kekki kertoo. Käyttäjän suusta Nokian Ground Kare -renkaita käyttävä Sami Isomäki urakoi kaivinkoneellaan Helsingin ympäristössä, pääasiassa rakennustyömailla. Aiemmissa kaivinkoneissaan Isomäki on käyttänyt paripyöriä, mutta Ground Kare on osoittautunut sopivammaksi pehmeillä alustoilla työskentelyyn – erityisesti eron huomaa löysillä alustoilla, kuten soralla työskennellessä. “Ennen jouduin vaikeassa maastossa turvautumaan tela-alustaiseen kaivinkoneeseen”, Isomäki muistelee. ”Nyt Ground Kare toimii hyvin paikoissa, joissa tuplapyörillä olisi jäänyt jumiin.” Isomäki kiittelee myös renkaan kantavuutta, joka on huomattavasti paripyöriä parempi. tekee renkaasta äärimmäisen hyvin kulutusta kestävän – niin tunneissa kuin kilometreissäkin mitattuna.” Tämän päivän urakointityöhön kuuluvat myös nopeat tiesiirtymät. Ground Kare tekee siirtoajoista mukavampia. “Ground Karen kevyesti tien pinnalla rullaava pintakuvio Uusia kokoja, uusia mahdollisuuksia Uusien kokojen myötä aivan uudentyyppiset kaivinkoneet pääsevät hyötymään Ground Karen hyvistä ominaisuuksista. Koko 600/50-22.5 sopii pienempiin ja kompakteihin kaivinkoneisiin, ja koko 710/4022.5 on tarkoitettu suurimmille pyöräalustaisille kaivinkoneille. Molemmat kokoluokat hyötyvät Ground Kare -renkaan vakaudesta ja suuresta jalanjäljestä, joka ei synnytä ajouria työmaalla. Kekki on varma, että Ground Kare -rengas voittaa puolelleen uusia urakoitsijoita niin kompaktien kuin raskaimpienkin kaivinkoneiden käyttäjistä. “Urakoitsijat ovat nyt kunnolla löytäneet single-renkaat”, hän hymyilee. “Ja meidän tuotteemme on todistanut toimivansa kaikenlaisilla työmailla.” Nokian Raskaat Renkaat, Nokia, 13. joulukuuta 2021 – Kaivinkoneurakoinnissa on moni asia muuttunut sen jälkeen, kun Nokian Renkaat julkisti pyöräalustaisille kaivinkoneille ja traktorikaivinkoneille tarkoitetun Nokian Ground Kare -renkaan kaksi ja puoli vuotta sitten. Leveä palakuvioinen single-rengas on sittemmin todistanut käyttökelpoisuutensa monenlaisissa kaivuutöissä ja kasvattanut suosiotaan niin, että Nokian Renkaat laajentaa Ground Kare -renkaiden kirjoa molemmista päistä: kompakteille kaivinkoneille tarkoitetulla 600/50-22.5-koolla sekä isoimpiin koneisiin sopivalla 710/40-22.5-koolla. UUSIA RENKAITA MONIPUOLISEEN KAIVURITYÖHÖN – NOKIAN RENKAAT LAAJENTAA GROUND KARE -RENGASPERHETTÄ KATTAMAAN SEKÄ PIENIMMÄT ETTÄ SUURIMMAT KAIVINKONEET
nro 1 • 2022 19 LINEAR-24 FLOOD 168W 16200 LUMENS UTILITY-45/80/ADR 45W/80W 4560/8820 LUMENS UTILITY-25 25W 3016 LUMENS SINÄ TIEDÄT. VALOLLA ON MERKITYSTÄ. Lazer työvalot on tehty kestämään ääriolosuhteissa ja rankimmissa töissä. Sinun ei tarvitse enää testata niitä. Olemme tehneet sen puolestasi. WWW.RST-STEEL.FI RST-STEEL OY – ANTINTIE 4 – 85500 NIVALA ILPO.ESKOLA@RST-STEEL.FI I 0400 890 813 NÄE ENEMMÄN ENNAKOI PAREMMIN AJA TURVALLISEMMIN LINEAR-24 FLOOD 168W 16200 LUMENS UTILITY-45/80/ADR 45W/80W 4560/8820 LUMENS UTILITY-25 25W 3016 LUMENS SINÄ TIEDÄT. VALOLLA ON MERKITYSTÄ. Lazer työvalot on tehty kestämään ääriolosuhteissa ja rankimmissa töissä. Sinun ei tarvitse enää testata niitä. Olemme tehneet sen puolestasi. WWW.RST-STEEL.FI RST-STEEL OY – ANTINTIE 4 – 85500 NIVALA ILPO.ESKOLA@RST-STEEL.FI I 0400 890 813 NÄE ENEMMÄN ENNAKOI PAREMMIN AJA TURVALLISEMMIN RST-STEEL OY SAVENVALAJANTIE 4 85500 NIVALA ILPO.ESKOLA@RST-STEEL.FI ? 0400 890 813
KAIKKI TYÖKONEISTA 20 w w w. k u b o t a c e n t e r. f i w w w. k u b o t a c e n t e r. f i Kaivurit 1–8 tn Kuormaajat 1–6 tn KUBOTA R090 ALK. 56.900 € +alv. TERVETULOA KOEAJOLLE – KÄRSÄMÄKI, PIRKKALA, TUUSULA • VARAOSAT 0400 274 549 • TEKNINEN TUKI 0400 274 513 TERVETULOA KAUPANTEKOON! VAIHTO & RAHOITUS MEILLÄ LAAJA VALIKOIMA KUBOTA KUORMAAJIA VARASTOSSA! OTA YHTEYTTÄ! UUDET JA KÄYTETYT TYÖKONEET URAKKAAN KUIN URAKKAAN! UUDET JA KÄYTETYT TYÖKONEET URAKKAAN KUIN URAKKAAN! Wille 745S -90 14.500 € 12000h, pikakiin. kunta 500 eteen, takanostolaite, kauha ja nivelaura JCB 8080ZTS -09 37.900 € 6900h, uudet rautatelat, uusi kallistuva liitin, kauha PIRKKALA Liebherr 914 Compact -19 89.000 € 6600h, 2,65m kaivuvarsi, 4,6m pääpuomi, kamerat Bobcat E10 -15 15.900 € 2 kauhaa, pikakiinnike, 1045h, hydr.lev.alavaunu TUUSULA Volvo L110H -14 98.000 € 18300h, rasvari, maakauha, vaaka JCB 8032ZTS -05 27.900 € 5000h, engcon, puskulevy, 5 työlaitetta New Holland T7030PCE -08 38.900 € 50 km/h, etuaks. ja hytin jouset, 12140 h Bobcat S130 -06 16.900 € 3560h, lisähydr., ovi, maakauha, lämmityslaite Volvo EW60E -17 72.900 € 2250 h, Engcon EC206, 30 km/h, rasvari, kippikärry Volvo L90F -11 95.900 € 9600h, vaaka, rasvari, BSS Liebherr L514 -13 64.900 € 8260 h, rasvari, ilmastointi, Volvo BM -pikaliitin New Holland W271 -06 29.900€ Työpaino 25000kg, rasvari, maakauha Hitachi ZX80SBLC -08 41.900 € 6430h, mukana lavetti, koura ja 4 kauhaa Samsung SE130LCM-3 -99 24.900 € 15600h, pikak. NTP10, kallistuva luiskak., ojak., 900mm telat Caterpillar 980K -14 149.000 € 12600h, vaaka, rasvari, V-kärkikauha Hitachi ZX160W -05 38.900 € 16700h, Rototilt pihdeillä, perävaunu valmiudet, luiskakauha PIRKKALA Sunward SWE125 -11 49.500 € 4880, Engcon pihdeillä, Eber, linjatyövarustus Wacker ET90 5060h -16 63.900 € pitkä kaivuvarsi, lisäperäpaino, pikakiin. S45, engcon EC10 + pihdit Fiat-Kobelco B100-4 PT -04 24.900 € 6500h, 4 WD, hydr. Volvo BM pikaliitin eteen, esiohjattu kaivulaite JCB 456EHT -07 32.900 € 16020h, pikakiin. Volvo BM, lisähydr., rasvari, vaaka Hyundai R250LC-7A -07 33.900 € 14500h, pikakiinnike, engcon + pihdit, luiskakauha TUUSULA Doosan DX180LCH-5 -17 85.900 € 5900h, 2xlisähydr., 800 mm telat, kamerat, metsämalli Kubota Rt150 -20 27.900 € esittelykone, yleiskauha ja piikit, paino 1550kg Hyundai R180LC-3 19.900 € 14000h, 700mm telat, pikakiinnike GJ500 PIRKKALA New Holland E70BSR -08 42.900 € engcon, rautatelat 450mm, pitkä kaivuvarsi, luiskakauha PIRKKALA Caterpillar 314ELCR -13 79.500 € Rototilt, rasvari, Eber, 700mm telat, puskulevy, 6470h PIRKKALA PULA VAIHTOKONEISTA! Ostamme alle 10 vuotta vanhoja koneita tarjoa! KAIKKI HINNAT +ALV 24% HUOLLETUT MAANSIIRTOKONEET WWW.KONESELKA.FI • HUOLLETUT KAIVUKONEET JA KUORMAAJAT WWW.KONESILTA.FI • WWW.KUBOTACENTER.FI KÄRSÄMÄKI Ville Kyllönen p. 0400 417 423 Antti Korkatti p. 040 357 1540 Antti Ruha p. 040 189 7118 PIRKKALA Mikko Vinkki p. 050 336 2477 Juha-Matti Herttua p. 0400 986 333 TUUSULA Kristian Lylykorpi p. 0400 782 262 JÄLLEENMYYNTI / IISALMI Reijo Rönkä p. 040 514 0776 KONESILTA OY • KUBOTA CENTER Huoltotie 5, 86710 Kärsämäki Autokeskuksentie 10, 33960 Pirkkala Mukulakuja 3, 04300 Tuusula myynti@konesilta.fi EDULLISET KONEIDEN KULJETUKSET YMPÄRI SUOMEN – KYSY TARJOUSTA 0400 382 888 Case CX75CSR -15 69.000 € 2400h, engcon, 450mm rautatelat+kumilaput, 8 työlaitetta TUUSULA Komatsu PW148-8R -14 69.000 € 11000h, tassut, puskulevy, Rototilt + pihdit, rasvari, webasto, Leica 3D TUUSULA JCB JS160 -13 74.900 € 6090h, engcon (vm.18), kunnostettu NTP10 luiskakauha TUUSULA TUUSULA Volvo ECR88 -05 33.900 € tiltti EC10 probo, 3-kauhaa, r-telat, Pirkkala PIRKKALA nro 1 • 2022