10 2021 www.hellas-lehti.net www.facebook.com/hellas-lehti NäiN KruuNusillatraitiotieN raKeNtamiNeN eteNee Sivu 7 ”ei Kiitos” -uusille raKeNNuKsille toNttuvuoreeN Sivu 3 Verkkolehdessämme uutta luettavaa joka viikko www.hellas-lehti.net noblessakeittiot.fi Noblessa Herttoniemi Linnanrakentajantie 4, 00880 Helsinki puh. 010 201 6090 ma–pe 10–18, la 10–15 tai sopimuksen mukaan Miksi Noblessa? VAKUUTU LAADUSTAMME! Noblessan kalusteiden laadun voi tuntea jokapäiväisessä käytössä; ne ovat kauniita, helppohoitoisia ja kestäviä. Paljain silmin havaittavien laatutekijöiden lisäksi voit vakuuttua myös näkymättömistä laatutekijöistä. Vakuutu: ? Vastuullisuudesta ? Monipuolisuudesta ? Tuotteiden puhtaudesta ? Yksilöllisyydestä ? Hankinnan helppoudesta ? Kestävyydestä ? Mekanismeista ? Säilytysratkaisuista ? Ergonomiasta ? Valaistusja sähköratkaisuista Herttoniemessä sinua palvelevat kokeneet ja taitavat suunnittelijamme, joille keittiö on sydämen asia. Markkinoiden laajin mallisto mahdollistaa toiveidesi toteutumisen. Tervetuloa! Eva Paukkeri MYYMÄLÄPÄÄLLIKKÖ NOBLESSA HERTTONIEMI UUsi katsastUsasema keskellä Herttoniemeä itäväylän varressa la 25.9. avajaistarjoUksena katsastUspaketti -50 % helppokatsastus.fi/herttoniemi Itäväylä, Herttoniemi Hitsaajankatu 10 8-18
4 Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 10 | 2021 ruokahävikki siirry kaupasta kotiin. Uutta puhtia hävikkiruoan myyntiin Lidleissä on saatu vuonna 2019 käyttöön otettu hedelmien ja vihannesten sekä paistopisteleipien hukka-ale. Sen myötä hävikin torjumisen takia alennetulla hinnalla myydyn ruoan määrä nousi vuonna 2020 jo yhteensä 5,9 miljoonaan kiloon. – Hukka-ale on osoittautunut toimivaksi keinoksi vähentää hävikkiä kaupassa. Asiakkaiden on ollut helppo ottaa se omakseen, kun pikkurahalla saa laatikollisen käyttökelpoisia kasviksia tai pussillisen eilisen paistopisteleipää, Hakkarainen kertoo. Myymättä jääneet tuotteet eivät myöskään päädy roskiin, vaan ruoka-apuun, eläinten rehuksi ja energian tuotantoon. Lidlillä on Suomessa yli sata ruoka-apukumppania, jotka noutavat tuotteita myymälöistä ja jakelukeskuksista joko sellaisenaan jaettavaksi tai aterioiden raaka-aineeksi. Yrittäjä! Tässä on paikka sinun ilmoituksellesi. Kysy lisää myynti@letterbox.fi Yli 22 000 suomalaista vetoaa päättäjiin lastensuojelun puolesta – Lastensuojelusta säästäminen on sekä inhimillisesti että taloudellisesti kallista. Kuntien tulee resursoida riittävästi kaikkiin ennaltaehkäiseviin toimiin ja palveluihin, olivat ne koulussa tai sosiaalija terveydenhuollossa. Varhainen tuki ennaltaehkäisee ongelmien kasautumisen perheissä ja lapsen elämässä, sanoo Pelastakaa Lapset ry:n kotimaan ohjelman johtaja Riitta Hyytinen. Pelastakaa Lapset ry luovutti 22 114 suomalaisen allekirjoittaman Lastensuojelusta ei saa säästää -vetoomuksen perheja peruspalveluministeri Krista Kiurulle. – Täsmälleen samat keinot toimivat hävikin torjunnassa kaupassa ja kotona. Suunnittelu ja oikeat säilytyslämpötilat ovat tärkeitä. Jääkaappiin kannattaa järjestellä aiemmin hankitut ja ensimmäisenä vanhenevat ruoat etualalle, niin ne tulee käytettyä ensin, Lidlin vastuullisuusasiantuntija Jenni Hakkarainen Hakkarainen vinkkaa. LidL Painoi ruokaHävikin ennäTykseLLisen aLas Lidlissä ruokakiloista päätyi viime vuonna hävikkiin keskimäärin 1,3 prosenttia, mikä on selvästi vähemmän kuin edellisenä vuonna ja reippaasti kaupan alan keskiarvon alapuolella. Pientä hävikkiä selittää ilmiöksi noussut hukka-ale. Lidl Suomi julkaisi viime viikolla vastuullisuustyönsä tuloksia. Vastuullisuusraportin mukaan Lidlin hävikki oli tilikaudella 2020 ruokakiloista laskettuna 1,3 prosenttia, kun se vielä vuotta aikaisemmin oli yli 1,5 prosenttia. suomen kaikissa Lidleissä myydään hävikkiruokaa: puna-oranssilla tarralla laputetut tuotteet on koottu hävikkihyllyihin ja alelaareihin. Nämä tuotteet on alennettu hyvissä ajoin etukäteen, ettei ilmiöksi noussut hukka-ale painoi kauppojen hävikit minimiin kauPassa ruokaHävikkiä torjutaan päivittäin, koska hukkaan heitetty ruoka tarkoittaa hukkaan heitettyjä euroja ja ylimääräistä ilmastokuormaa. kaupassa tuotteiden menekkiä ennustetaan ja hävikkiä torjutaan älykkäillä tilausjärjestelmillä. iso rooli on myös henkilökunnan osaamisella, tehokkaalla logistiikalla ja valikoiman hallinnalla. TIKKURILA Tikkurikuja 1 0400 364 644 Ma-pe 8-18, La 9-13 HERTTONIEMI Sahaajankatu 5 2 0400 1 88 1 33 Ma-Pe 8-17 AUTOMAATTIVAIHTEISTON ÖLJYNVAIHTO 30 € TARJOUS VOIMASSA 1.9.-30.9.2021 Katso autokohtaiset hinnat ja varaa aika: www.öljypiste.fi ESPOONLAHTI Sillankorva 15 0400 280 160 Ma-pe 8-17 sähköpotkulaudat aiheuttavat päänvaivaa AjAn tAsAllA sähköpotkulaudat ilmestyivät Helsingin katukuvaan keväällä 2019. Alkuinnostuksen jälkeen asenteet ovat muuttuneet. Sähköpotkulautoihin liittyy yhä enemmän kielteisiä ilmiöitä. Sähköpotkulautojen tarkoitus oli helpottaa ns. ”viimeistä kilometriä” eli joukkoliikennematkan jälkeen jäljelle jäävää matkaa määränpäähän. Sähköpotkulautoja käytetään kuitenkin paljon myös muunlaiseen matkantekoon. Sähköpotkulautojen käyttöön kantakaupungin alueella liittyy monia ongelmia. Yksi keskeisimmistä johtuu ajoväylien katupäällysteestä. Sähköpotkulaudoilla kuuluu ajaa pyöräkaistalla tai sellaisen puuttuessa ajoradalla. Kantakaupungissa on suhteellisen vähän erillisiä pyöräkaistoja ja ajoväylät taas on monin paikoin päällystetty nupulakivillä. Kaikki, jotka ovat kokeilleet sähköpotkulautoja nupulakivillä tietävät, että matkanteko on hyvin epämiellyttävää ja vaikeaa. Tämän takia monet rikkovat lakia ja ajavat jalkakäytävällä. Toinen merkittävä ongelma liittyy liikennekulttuuriin. Tällä hetkellä sähköpotkulaudoilla ajaminen on valitettavan piittaamatonta, joka on omiaan aiheuttamaan vaaraa sekä muille tienkäyttäjille että lautailijoille itselleen. Sähköpotkulaudoilla on mahdollista päästä kokemaan moottorikäyttöisen ajoneuvon vauhdin huumaa ilman mitään vaadittavaa osoitusta liikennesääntöjen tuntemisesta. erityisesti viikonloppuisin sähköpotkulaudat ovat juhlivan nuorison suosiossa. Alkoholin vaikutuksen alaisena ja usein useampi henkilö kerralla hypätään laudan kyytiin. Tämä lisää merkittävästi tapaturmariskiä. Sähköpotkulautojen käyttöehdot kieltävät ajamisen humalassa ja useampi ihminen kyydissä. Siitä huolimatta näitä sääntöjä rikotaan toistuvasti. sähköpotkulautoihin liittyvien tapaturmien kasvaessa ongelmaan on pyritty löytämään ratkaisuja. Syyskuun alussa kaupungin ja yritysten välillä sovittiin lautojen käyttöön liittyvistä uusista rajoituksista. Jatkossa lautojen käyttö viikonloppuöisin estyy ja arkiöisin lautojen nopeusrajoituksia alennetaan. Muutosten vaikutuksia on tarkoitus seurata syksyn kuluessa. sähköpotkulaudat kykenevät parhaimmillaan helpottamaan matkantekoa ja liikkumista keskustan alueella. Tällä hetkellä tapaturmiin ja sääntöjen noudattamatta jättämiseen liittyvät ongelmat ovat kuitenkin korostuneet. Yleinen mielipide on alkanut kääntyä sähköpotkulautoja vastaan. Yhteistyötä kaupungin ja yritysten kanssa tulee jatkaa ja pyrkiä löytämään toimivia keinoja haittojen vähentämiseksi. Lautojen täyskiellon tulee olla vasta viime sijainen keino ongelmien ratkaisemiseksi. Mutta tarvittaessa sitäkin on arvioitava. Otto Meri on helsinkiläinen varatuomari ja toisen kauden kaupunginvaltuutettu. Hän toimii kokoomuksen valtuustoryhmän varapuheenjohtajana ja kaupunginhallituksen varajäsenenä. Otto asuu Kruununhaassa ja kaupunkipolitiikan lisäksi pyörittää omaa lakiasiaintoimistoa. otto Meri kaupunginvaltuutettu (kok) Myymättä jääneet tuotteet eivät myöskään päädy roskiin, vaan ruoka-apuun, eläinten rehuksi ja energian tuotantoon
Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 5 10 | 2021 www.takkahuone.com www.unelmauunit.fi Vaihda vanha takkasi puhtaasti polttavaan Conturaan! Tiesitkö, että nykyaikaiset takat ovat edeltäjiään jopa 90 % puhtaampia ja 40 % tehokkaampia? Tämä on hyväksi sekä ympäristölle että taloudelle! Sahaajankatu 39, Herttoniemi | Puh. 050 555 2249 -kuluttajaliitto vertaili yli 50 katsastusaseman hintoja Autokatsastuksen hinnoissa lähes viidenkymmenen euron hintaeroja Auton kAtsAstuksessA voi säästää useita kymmeniä euroja erityisesti kiinnittämällä huomiota ajan varaustapaan, selviää kuluttajaliiton katsastusasemien hintavertailusta. Suurimmat erot löytyivät määräaikaiskatsastuksen ja päästömittausten paketeista, joissa varaustavasta riippuen hintaeroa oli jopa 47 euroa. ”Hinnoissa oli vaihtelua paikkakunnittain, mutta myös saman ketjun sisällä”, kertoo Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha BeurlingPomoell. ”Yllättävää oli se, kuinka paljon hintaan vaikuttaa varaako ajan netissä, puhelimitse vai ajaako katsastukseen ilman ajanvarausta”. Vertailussa löytyi yli kaksinkertaisia hintaeroja määräaikaiskatsastuksen ja päästömittauksen pakettihinnoista. Vertailun halvin hinta oli 37 euroa nettiajanvarauksella ja kallein 84 euroa ilman ajanvarausta tai puhelinajanvarauksella. Myös pelkän määräaikaiskatsastuksen hinnoista löytyi yli kaksinkertaisia eroja. ”Säästöjä on mahdollista saada tekemällä varaus netissä”, vinkkaa Beurling-Pomoell. edullisimmAt kAtsAstusAsemAt olivAt kAikki sAmAn ketjun yrityksiä Hintavertailussa mukana olleista asemista edullisimmat katsastusasemat olivat kaikki K1 Katsastus -ketjun asemia, joissa monelta asemalta saa määräaikaiskatsastuksen nettivarauksella alle kahdella kympillä. Samoilta asemilta katsastuspaketin päästömittauksineen sai alle 40 eurolla. vertailun halvin hintataso oli Turussa. Katsastuspakettien keskimääräiset hinnat olivat myös Seinäjoella ja Kuopiossa lähellä Turun hintatasoa. Hämeenlinnan hintataso oli korkein mukana olleista paikkakunnista. Myös Oulu oli kärkisijoilla. Kallein yksittäinen hinta löytyi Espoosta. Samaan ketjuun kuuluvien katsastusasemien väliltä löytyi huomattaviakin hintaeroja eri puolilla maata. A-kAtsAstus kieltäytyi AntAmAstA HintAtietojAAn Markkinajohtaja A-Katsastus kieltäytyi antamasta hintatietojaan. Sen suhteellinen osuus Suomessa tehdyistä katsastuksista oli vuoden 2019 lopussa 21 prosenttia. Yhtiö perusteli ratkaisuaan sillä, että katsastusalan hinnoittelu on vapaasti kilpailtua ja hinnat vaihtelevat paikkakunnittain ja jopa asematasolla. ”Juuri vapaasti hinnoitelluilla aloilla hintavertailun tekeminen on kuluttajan kannalta tärkeää”, painottaa pääsihteeri Beurling-Pomoell. Yhtiön mielestä kilpailevien asemien normaalihintoja olisi mahdotonta vertailla, sillä osa toimijoista esimerkiksi kertoo hinnan ilman viranomaisen valvontamaksua tai tarjoaa ilmaisen jälkitarkastuksen. ”Viranomaismaksu on pakollinen ja sen pitää aina sisältyä kuluttajalle ilmoitettuihin hintoihin, myös netissä”, Beurling-Pomoell muistuttaa. yhtiöstä todettiin myös, että asiakkaat löytävät asemakohtaiset hinnastot yrityksen nettisivuilta, ja että päiväja ajoneuvokohtainen hinta selviää ajanvarausprosessin aikana. ”Kuluttajan tulee päästä vertailemaan hintoja luotettavasti palveluntarjoajien välillä ilman kankeita prosesseja. Toimiiko vertailun mahdollisuus käytännössä, jos hintatiedot ovat monen vaiheen takana, eikä toimijakaan niitä kysyttäessä ilmoita”, kysyy Beurling-Pomoell. koska hintakilpailu on kovaa, kannattaa katsastusasemien ajankohtaiset tarjoukset vertailla oman auton katsastusajankohdan lähestyessä. Pienellä vaivalla voi tässäkin säästää useita kymppejä. koskaan et muuttua saa… ilmasto muuttuu tai on jo muuttunut. Vaihtelevammaksi, äkkinäisemmäksi ja arvaamattomammaksi. Päteekö sama meihin ihmisiinkin? Taitaa päteä. Oman muistini mukaan, ainakin. Vaikuttaako muutos ihmisistä ilmastoon vai päinvastoin. Päinvastoin todennäköisesti. Ihminen kun voi manata sadetta tulevaksi, mutta ei se sieltä vain tule. Vaikka miten manailisi ja rukoilisi! Mitä olemme siis tehneet, olleet tekemättä tai pitäisi tehdä ilmaston hyväksi? Fossiiliset polttoaineet ainakin romukoppaan, hiilinieluja joka niemennotkoon ja saarelmaan, sekä turvesuot taivaan tuuliin. Eiköhän sillä päästäisi alkuun. Aika paljon olemme jo tehneet! Me emme vain sitä huomaa, kun osallistuvaa havainnointia suoritetaan niin vähän. Ei taida olla trendimetodi tutkimuksissa näinä aikoina. Nuoruudessani kyllä. Tämän tutkimustuloksen pystyy toistamaan silloin, kun on vuosikausia pessyt ikkunoita keväisin ja syksyisin. Samat, omat ikkunani sijaitsevat erittäin vilkasliikenteisen kadun varrella. Vuonna 2000 EU kielsi lyijyllisen bensiinin myynnin. Se näkyi ikkunoissani ja ikkunoiden puitteissani heti. Sitä ennen ne olivat aivan mustaa mönjää täynnä. Nyt perusväri – valkoinen – on vallitseva. Todellinen ilmastoteko, kiitokset siitä! Ajatelkaapa, että Algeria viimeisenä maana on tänä vuonna vasta siirtynyt lyijyttömään bensiiniin. Miten paljon sekin maa ehti saastuttaa näinä 21:nä vuotena, kysyn vaan? Oli halunnut käyttää ensin vanhat bensiinit loppuun, todellinen kitupiikki siis. Ei ollut kiirettä ilmaston vuoksi, ei todellakaan! Meillä sitä on, nimittäin kiirettä. Kaikki pitäisi tehdä heti ja sassiin. Joskus pitäisi hengähtää ja ottaa tuumaustauko. 21 vuoden tuumaustauko on kyllä liian pitkä. Ehkä koronan mittainen. Kun on tuota velkaakin tullut tehdyksi. Romukopat ehtii täyttyä ajan myötä, metsä kasvaa hiljalleen niin ettei sitä puilta näe ja turvesuot kutistua istutusten johdosta. Vai onko ajasta puute? Rooman klubi vuonna 1954 sanoi, että ainut pelastus maapallollemme on väestön väheneminen. Siinä taidetaan olla todella hyvällä suunnalla. Maapallon väkimäärä on 8 miljardia ja pahimmissa skenarioissa se kasvaisi 11 miljardiin. Nyt onkin astunut areenalle nk. väliintuleva muuttuja. Maapallon hyvinvoinnin kasvu, joka on kaikkialla enemmän tai vähemmän todellisuutta. Sillä nykyinen väkimäärä ei kasvakaan syntyvien vauvojen lukumäärän kasvun johdosta, vaan siksi että ikääntyvät ihmiset elävät kauemmin. Nyt ennuste on, että pysyisimme 8 miljardissa vielä pitkään! Vanhukset kun vähenevät ihan automaattisesti omia aikojaan! Ei siis tarvitse hoppuilla uuden projektin kanssa näille ylikansoitetuille maille kuten esim. Intia on. 1950-luvulla YK yritti rajoittaa maan väkimäärää lahjoittamalla intialaisille miehille sterilisaatiota vastaan transistoriradion. Huonolla menestyksellä, tietty. Kaikki merkit viittaavat siis parempaan kehitykseen. Olen optimisti. Vaikka myrsky ulisee ikkunoiden puitteissa. Ja sähköautoja ajetaan jo kansalle katsastuskuntoon. Itse odotan hanakasti itseajavaa autoa, se kun sopinee huonolle ajajalle. Muistakaa, että kolikolla on aina kaksi puolta. Toinen tuo hyvää, toinen vie pois pahaa. Mutta muutos on ikuista! elina kuosmanen PönttöPulinat Spinnyn Syyssäpinät Missä: Kirpputori Spinny, Kaupintie 13, 00440 Helsinki (Pohjois-Haaga/Lassila) Mitä: -20% ALE kaikista tuotteista kampanjassa mukana olevissa myyntipöydissä. Milloin: Kampanja-aika Ti 21.9. Pe 15.10.2021 Myyjille: Haluatko mukaan Säpinöihin? Varaa pöytä ja tule mukaan. Pöytiä rajoitetusti! Kirpputori spinny, Kaupintie 13, 00440 Helsinki Ark. 12-19 (ma myyjät 19-19.30), La 10-16, Su 12-16 www.kirpputorispinny.com | @kirpputorispinny Mainostoimisto Designia Oy, Kuunkehrä 2, 02210 Espoo (Olari) • Monipuoliset ratkaisut brändäystarpeisiisi! designiagroup.fi Logo Yllä esiteltynä logon käyttö värillisenä ja mustavalkoisena, positiivija negatiiviversioina. Logo voi tarvittaessa olla myös 1-värinen musta tai valkoinen. Värit: Vihreä • Pantone PMS 376 • cmyk C 59, M 0, Y 100, K • rgb R 122, G 184, B • html #7AB800 Musta • 100 % Black Harmaa • 50 % Black / 25 % Black -20 %
6 Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 10 | 2021 Helsingin poliisilaitokselle oli perustettu jo vuonna 1922 liikenneryhmä, jonka päätyönä oli kaupunkiliikenteen ohjaus. Liikenteen ohjaus vaati vinkkamiehiltä nopeaa hahmotuskykyä ja rytmitajua, sillä he ohjasivat liikennettä käsimerkkien avulla. Miehet tekivät 1950-luvulla nelituntisia työvuoroja, jotka ajoittuivat aamuja iltakahdeksan välille. Vartiopaikkoja lisättiin ruuhka-aikoina. Vinkkamiehet olivat pidettyjä kaupunkilaisten keskuudessa: ihmiset toivat tutuiksi tulleille konstaapeleille joululahjoja liikenneohjauspönttöjen luo. Vinkkamiehet hävisivät katukuvasta 1970-luvulla liikennevalojen yleistyttyä. Tunnistatko missä kuvissa esiintyvät liikennepoliisit seisovat? Tekstilähde: poliisimuseo.fi Tunnista Helsinki vanhoista kuvista LiikenneTTä oHjaaVaT poLiisiT olivat tuttu näky helsingin katukuvassa vuosikymmenien ajan. nämä liikenteen ohjaajat, joita myös vinkkamiehiksi kutsuttiin, huolehtivat liikenteen moitteettomasta sujumisesta moitteettomasti erityisesti vilkkaissa risteyksissä. 1. Maaliskuussa 1933 tämä reip paan oloinen liikennepoliisi on kuvattu a. Rautatie aseman kulmalla B. Senaatintorin kulmalla C. Erottajan kulmalla Oike at vas tau kse t: 1A, 2B, 3A, 4C, 5B, 6C 2. Syyskuussa 1951 suojaissa korokkeessa liikennettä ohjataan a. Aleksanterinkadulla B. Mannerheimintiellä C. Kaisaniemenkadulla 3. 1960 liikennemäärät olivat kaupungissa jo kasvaneet ruuhkaksi asti. Kuvassa ajojärjestystä ohjataan a. Ateneumin edessä B. Snellmannin aukiolla C. Katajanokalla 6. Liikennepoliisi ohjaa pyöräilevää tyttöä las ten liikennekaupungin avajaisissa 20.5.1958. Lasten liikennekaupun ki sijaitsi ja sijaitsee edelleen a. Linnanmäellä B. Töölössä C. Pasilassa kuvaaja: Pietinen, kuva: Museoviraston kokoeLMat kuvaaja: kanerva teuvo. kuva: heLsingin kauPunginMuseo 4. Liikennevalot korvasivat pikku hiljaa liikennepoliisit. Ruuh kaisimmissa risteyksissä vinkkamiehiä tarvittiin kuitenkin vielä 1970luvullakin. Tässä järjestystä ohjataan a. Unioninkadun ja Aleksanterinkadun kulmassa B. Mannerheimintien ja Etelä esplanadin kulmassa C. Kaisaniemenkadun ja Mikonkadun kulmassa kuvaaja: eeva rista. kuva: heLsingin kauPunginMuseo kuvaaja: Bonin voLker von. kuva: heLsingin kauPunginMuseo 5. Olympiavuonna 1952 liikennettä ohjaava liikennepoliisi seisoo tyylikkääs sä asussaan ohjaus korokkeella a. Hietalahdessa B. Mannerheimin aukiolla C. Hakaniemessä kuvaaja: ua saarinen, kuva: Museovirasto, journaListinen kuva-arkisto Korjaamme kaikki automerkit. Teemme määräaikaisja katsastushuollot. Suoritamme myös ruostevauriokorjauksia, kolarikorjauksia ja muita hitsaustöitä. Laippatie 21, 00830 HELSINKI Puh. 010 421 2200 Ohjauskulmien tarkastus ja säätö Vaihteistoöljynvaihdot Huoltoja korjauspalvelut Rengaspalvelut ja kausisäilytys Ilmastointihuollot, myös R1234YF www.roihupellonautokorjaamo.fi Avoinna: Ma – pe 07:00 -18:00 Autoja, metallia, rautaa romurekka noutaa Noutotilaukset: 0400-322 922 VuokrAAmme myös VAihtolAVojA tilaa nouto nyt! Noudamme ilmaiseksi romut pois pihaltasi (min 500kg). Autoista romutustodistukset ja ilmainen rekisteristä poisto. Hitsaajankatu 13 00810 Helsinki p. 020 741 5260 (pvm/mpm) www.kipparlahdenapteekki.fi ma-pe 7.30-20 la 10-18 Tarjous voimassa 15.10. asti Tutkittu 11 vitamiinin ja kivennäis aineen koostumus, joka auttaa pysy mään hyvässä vireessä ja jaksamaan! Berocca energy Orange tai Cassis & Berries 15 poretabl. Herttoniemenranta (norm. 9,35 € ) 7,50
Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 7 10 | 2021 Palvelee myös verkkokaupan kautta Täyden palvelun hautauspalvelu Hautausjärjestelyt toivomallasi tavalla www.laajasalonkukkapalvelu.fi Laajasalon Kukkapalvelu Kauppakeskus Saari | Yliskylän puistokatu 4 | 050 4412 421 UUSI KALAVAUNU myymälämme edustalla MA PE 8-20 LA 8-18 SU 10 30 -16 Raitiovaunu tulee ja matkustajaliikenne alkaa vuonna 2027 KRuunusillat-hanKe toteuttaa uuden raitiotieyhteyden helsingin keskustan ja Laajasalon välille. Raitiotien on suunniteltu kulkevan helsingin päärautatieasemalta hakaniemen ja Merihaan kautta kalasataman nihtiin, josta se jatkaa korkeasaaren kautta kruunuvuorensiltaa pitkin kruunuvuorenrantaan ja edelleen Yliskylään. hankkeessa rakennetaan kolme uutta siltaa: Merihaansilta, Finkensilta sekä Kruunuvuorensilta, joka tulee valmistuessaan olemaan Suomen pisin 1,2 kilometrin pituudella. Raitiotien oheen toteutetaan jalankulkuyhteydet ja pyöräliikenteen baanayhteys. Uuden pikaraitiotien pituus on noin 9 kilometriä. Kaupunkiympäristölautakunnan esityksen mukaan Kruunusillat-hankkeen rakentamisen yhteydessä tulee toteuttaa myös niin sanottuja liittyviä hankkeita Hakaniemessä ja Kruunuvuorenrannassa. Jotta hankkeen rakentamiskelpoisuus voidaan varmistaa, siihen liittyvien hankkeiden toteuttaminen perushankkeen kanssa samanaikaisesti on välttämätöntä ja ne toteutuvat perushankkeesta riippumatta. Valmistelevat työt Hakaniemessä ja Kruunuvuorenrannassa ovat jo alkaneet. uusi Kaupunginvaltuusto päätti KRuunusillat-hanKKeen Raitiotieosuuden vaiheistamisesta Kesän vaaleissa valittujen valtuutettujen tekemän päätöksen mukaan kokonaishanke vaiheistetaan. Ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan raitiotieyhteys Laajasalosta Hakaniemeen, jonka osalta hankkeen kokonaiskustannusarvio on 326 miljoonaa euroa. Tavoitteena on, että Laajasalon ja Hakaniemen välinen yhteys valmistuu vuonna 2026, ja matkustajaliikenne alkaa vuonna 2027. hakaniemestä Helsingin päärautatieasemalle tulevan raitiotieyhteyden suunnittelua jatketaan ja sen osuutta koskeva kustannusarvio tuodaan erikseen päätettäväksi. Vaiheen jatkosuunnittelun lähtökohtana on, että Kaivokadulle ei tarvita erillistä pikaraitiotien päätepysäkkiä, vaan linja kytketään tarkoituksenmukaisella tavalla jatkumaan muuhun raitiotieverkkoon. Kaupunginvaltuusto päätti myös oikeuttaa kaupunginhallituksen ja kaupunkiympäristölautakunnan ylittämään vuoden 2021 talousarvioon merkityt määrärahat 17,4 miljoonalla eurolla. Määräraha on tarkoitettu Kruunusillat-hankkeen tekemiin liittyviin hankkeisiin Hakaniemessä ja Kruunuvuorenrannassa. esirakentamisen, alueiden käyttöönoton ja tonttien rakentamiseksi saattamisen osuus on noin 8,7 miljoonaa. Suurin ylitystarve kohdistuu Hakaniemensillan peruskorjauksen valmisteleviin töihin. Muut ylitystarpeet liittyvät muun muassa Hakaniemenrannan johtosiirtoihin ja kaivuuja ruoppaustöihin. näin KRuunusillatRaitiotiehanKKeen RaKentaminen etenee Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi 25.8.2021 Kruunusillat-raitiotien rakentamisen vaiheissa ensin Hakaniemi–Laajasalo -välille ja uuden kustannusarvion. Vaiheessa 1 tehdään raitiotieyhteys Laajasalosta Hakaniemeen. Osuuden kokonaiskustannusarvio on 326 miljoonaa euroa. Vaiheen 1 aikana tehtävät työt ovat raitiotien rakentaminen Laajasalon ja Hakaniemen välille sekä kolmen sillan toteutus (Merihaansilta, Finkensilta ja Kruunuvuorensilta). Hakaniemeen rakennetaan väliaikainen päätepysäkki. hanKKeen ensimmäinen vaihe toteutetaan Kahden uRaKKamuodon yhdistelmänä: Kruunusillat-allianssi rakentaa Laajasalon ja Hakaniemen välisen raitiotieyhteyden sekä Merihaansillan. Allianssin tavoitteena on aloittaa raitiotieyhteyden rakentaminen tänä syksynä. Allianssin muodostavat Helsingin kaupungin ja liikenneliikelaitos HKL:n lisäksi NRC Group Finland Oy ja YIT Suomi Oy, Ramboll Finland Oy, Sitowise Oyj ja Sweco Infra & Rail Oy. Kokonaisurakkana rakennetaan Kalasataman ja Kruunuvuorenrannan väliset kaksi siltaa (Finkensilta ja Kruunuvuorensilta) sekä tehdään Korkeasaaren maarakennustyöt. Kokonaisurakan voitti toukokuussa 2021 Työyhteenliittymä Kruunusillat, jonka muodostavat YIT Suomi Oy ja Kreate Oy. Siltaurakan rakennustyöt on tavoitteena aloittaa syksyllä 2021. Vaiheen 2 eli Hakaniemen ja Helsingin päärautatieaseman välisen raitiotieosuuden suunnittelu ja toteutuksen valmistelu jatkuu. Toisen vaiheen rakentaja ja kustannukset päätetään myöhemmin. kruunusillat havainnekuva Palosaaren alikulusta kruunusillat, havainnenäkymä Finkeninsillalta. heLsingin kauPunki, WsP, knight aRchitects heLsingin kauPunki ja WsP
8 Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 10 | 2021 Suomeen luotiin aravajärjestelmä sodan jälkeen nimenomaan siksi, että tavallisilla kansalaisilla olisi mahdollisuus hankkia omia tarpeita vastaava asunto. Järjestelmä lähti kehittymään itseasiassa jo mainitun Väestöliiton ja Asuntosäätiön toisen perustajajärjestön Vuokralaisten Keskusliiton (nykyisin Vuokralaiset VKL ry) aloitteesta. Asuntosäätiökin rakennutti aravalainoituksella Tapiolaan 50-luvulla suuren määrän omistusasuntoja ja myös jonkin verran vuokrataloja. Vielä 70-luvulla omistusasuntoja tuotettiin aravan turvin lähes 150 000, mutta 80-luvulla järjestelmä hiipui muun muassa rahoitusmarkkinoiden vapautumisen myötä. Kysynnän puutteeseen järjestelmä ei kuitenkaan kaatunut. Omistusasuntojen rahoitusmarkkinat ovat toimineet hyvin viime vuosiin saakka. Korkotaso on ollut matala ja lainaa on saanut suhteellisen helposti. Asuntojen kallistuminen viime vuosina on kuitenkin tuonut mukanaan kotitalouksien velkaantumisongelman, jota on lähdetty suitsimaan muun muassa lainakaton keinoin. Huoli ylivelkaantumisesta on perusteltu, mutta samalla kun valtion taholta on puututtu asiaan rajoituksin, olisi ollut hyvä luoda rinnalle järjestelmä, joka ei jättäisi asunnon tarvitsijoita yksin markkinoiden armoille. Kyse on lopulta mahdollisuuksien tasa-arvosta. Vaikka yhä edelleen asuntokauppa käy kuumana ja lainoja nostetaan taas ennätystahtiin, yhä harvemmalla on siihen mahdollisuus. Suomalainen yhteiskunta on jakautumassa jälleen niin, että peritty omaisuus ja perhetausta vaikuttavat yhä enemmän lasten menestymiseen, koulutustasoon ja mahdollisuuteen hankkia omia tarpeita ja toiveita vastaava asunto. Noita mahdollisuuksia tasaamaan voitaisiin kehittää uusi valtiontukijärjestelmä, joka antaisi kaikille mahdollisuuden hankkia kohtuuhintaan hyvä omistusasunto läheltä työpaikkoja. Hyvinvoiva kansalainen rakentaa hyvinvoivaa yhteiskuntaa ja ihmisen hyvinvointi lähtee hyvin pitkälti kodista. M O D U LA R B O X O Y LA A TU K O N EI TA JO 20 V U O TT A ! U U T U U S ! T R A K TO R IM Ö N K IJ Ä U U T U U S ! Iso in m aa va ra 30 ,5 cm Ve to ky ky yli 92 kg 55 E FI S P E C IA L ET U SI AR VO N YT 29 90 ? K ai kk i m al lit 2pa ik ka is ia . 74 90 ? +tk Ti la us nr o 11 00 7 26 " M A X X IS B IG H O R N Te st iv oi tt aj are nk aa t. E D IT IO N FU LL LE D Ra ho itu ks el la al k. 15 9? /k k. KA UP AN PÄ ÄL LE : VI NS SI + PE RÄ VA UN UPI ST OK E K AI K K IIN ! K AT SO KO KO VA LI KO IM A w w w .ra lly .fi Al um iin iva nt ee t! MA DE IN TA IW AN VU OD EN TA KU U! Fi nm an Vau ra 99 0? EU ja US A Pa te nt ti! 9ER I AS EN TO A Ti la us nr o 15 11 N Y T TG B os ta ja lle 88 0? 8 2 9 ? +t k Ti la us nr o 11 00 6 Ra ho itu ks ell a alk . 16 9? /kk . SH .99 90? +tk O H JA U ST EH O ST IM EL LA 5 5 E F I+ E P S 69 90 ? +tk To im i he ti ! Ot am m e va ih do ss a m ön ki jä t, m p: t ym . ER IK O IS ER Ä ! SH . 84 90 ? + tk Ti la us nr o 11 01 Al um iin iva nt ee t! 4x 4 Ra ho itu ks el la al k. 13 9? /k k. 4x 4 7 7 9 ? +t k SH .9 49 0? +t k T il a u s n ro 11 9 O H JA U ST EH O ST IM EL LA 5 5 E P S Ra ho itu ks ell a alk . 15 9? /kk . ET US I AR VO NY T 29 90 ? 5 5 E F I B L A D E T G B V e r ta a : H in ta /l a a tu s u h d e , v e to k y k y , m a a v a r a , r e n k a a t, a je tt a v u u s y m . Is oi n ka up pa ka ss i jo lla sa a aj aa ilm an aj ok or tt ia ! IS O UU TU US ! 20 21 (e nn en 19 85 sy nty ne et! ) Tä ysa uto ma att i, pa kki Au toi ssa kin käy tet yt HU IPP ULit hiu m LiF eP O 100 Ah AK UT , teh o 6,4 Kw , 64 V Ma x. ajo ma tka jop a 150 km lat au kse lla! Pik ala tau s 2,5 h 16 A su lak e La tau s 10 A su lak e (no rm . pis tor asi a) Ma x. no pe us : 45 km /h Re kis ter öit y 2 he ng elle Ka nta vu us : 190 kg Pa ino : 320 kg Vä rit: Me tal li pu na ine n ja sin ine n 99 90 ? +tk Ra ho itu ks el la al k. 17 9? /k k. T e h o k a s 3 K w m o o tt o rl ! SÄ H K Ö M O PO JE N M ER CE DE S! Ra lly US A 30 00 sä hk öm op os sa on ma rk kin oid en iso im ma t sis äti lat ku sk ille ja ma tku sta jal le se kä laa jin to im int as äd e 15 0k m / lat au ks ell a. Ka tta va va kio va ru ste lis ta na hk av er ho ilu n lis äk si ka tto luu kk u, ra dio , läm mi tys lai te, ke sk us luk ko , sä hk öik ku na t, pe ru ut us ka me ra , au to ma att ise sti sy tty vä t LE D ajo va lot ed es sä ja tak an a. Jo us itu s on pe hm eä ja an taa mu ka va t ky yd it my ös pä ällys täm ätt öm illä tei llä . Ka as uk ah va oik ea lla kä de llä ja jar ru t sa rv ien ka hv ois sa . Ja loi lla ei ole mi tää n to im int oa ! VU OD EN TA KU U! 2 Ta ku u 2 v. N el ip yö rä in en m op oa ut o va at ii aj ok or tin ka ik en ik äi si ltä . Ke stä vä ja tal ve lla läm mi n Lo mb ar din in HD I 48 cm 3 die se lm oo tto ri. M a rk k in o id e n sp o rt ti si n m o p o a u to ! Sp or t ko ris ar ja , al uv an te et , 2di n ko sk et us nä yt tö , he lm iä isv är i, na hk av er ho iltu . Li sä va ru st ee na sa at av an a ta lvi re nk aa t, de fa m oo tto riläm m iti n + sis ät ila np ist ok e. Ran ska n van hin mo poa uto me rkk i. U U DE T 14 4 9 +t k ? Ra ho itu ks ell a alk . 24 9? /kk . Be lli er on ai no an a va lm is ta ja na pi tä ny t ki in ni tu ke va st a la si ku itu ko ris ta . M ui lla va lm is ta jil la on kö yk äi se t m uo vi ko rit . K AT SO KO KO VA LI KO IM A w w w .ra lly .fi M O DU LA RB O X OY K ar ta n o n h er ra n ti e 9, 02 92 E S P O O ke h ä III M Ö N K I J Ä C E N T E R Av oi nn a: Ar k. 10 -1 7, La 10 -1 3 M EI LL Ä TA K U U, VA RA O SA T JA H U O LT O PE LA A VA RM AS TI ! SU O M ES SA YL I 15 H U O LT O PI ST ET TÄ . Ti la uk se t ja tie du st el ut pu h. ta i spo st ill a: my yn ti@ ra lly .fi 09 59 5 51 04 55 3 24 28 ta i ne tis tä ww w. ra lly .fi si vu ilt a T IL A A H E T I O M A S I! T O IM IT U K S E T T U R V A L L IS E S T I R A H D IL L A K O T II N A S T I! Ei aj ok or tti a. Te ho ka s 60 V 10 00 W m oo tto ri. Pa kk i. 3 No pe us al ue tta 10 km -1 7k m -2 5k m /h . NY T LE D va lo t! SÄ H K Ö SK O O TT ER I E4 00 3py ör ä K A K S I V E R S I O T A : 1 B 8 S -L IN E ta i Ly ijy ge el ia ku t. A jo m at ka 50 -6 km . V är it: P un ai ne n ta i P ro ns si . 18 5 ? Ra ho itu ks ell a alk . 75 ?/k k. T ila u sn ro 16 10 3 30 A h Li th iu m ak ul la jo nk a vo i la da ta ko to na ta i pa ik al la an , ni in ku in sä hk öp yö ri ss ä on . A jo m at ka 70 -8 km . V är it: P un ai ne n ta i H op ea . Ra ho itu ks ell a alk . 99 ?/k k. 2 35 ? K A U P A N P Ä Ä L L E ! (a rv o 3 4 ? ) m o le m p ii n N O P E IL L E : Ta ka B ox i, ta ka te lin e ja su oj ap ei te 2 1 Li sä va ru st ee na na st ar en ka at al um iin iv an te ill a. O ta m m e va ih do ss a au to ja . M O P O A U T O T 2 Ta ku u 2 v. T O IM I H E T I! ta i Omistusasumiseen tarvitaan uusia rahoitusvaihtoehtoja Nyt tarvitaan asuntomarkkinoille valtion tukea myös omistusasuntorahoitukseen. Vaikka kiinnostus vuokraasumiseen on kasvanut, suuri osa väestöstä haluaa yhä asua omistusasunnossa. Asuntojen hinnat ovat kuitenkin niin korkeat kasvukeskuksissa, että erityisesti nuorille, mutta myös yhä useammalle keskiluokkaiselle palkansaajalle omistusasunto jää haaveeksi. Tilanteeseen ei myöskään ole näköpiirissä helpotusta. Luottolaitos Hypo arvioi vastikään, että asuntojen hinnat nousevat entisestään tänä vuonna pääkaupunkiseudulla jopa 5,5 prosenttia. Tilanne on huono yksittäisen asukkaan kannalta katsottuna, mutta kyse on myös paljon syvemmästä yhteiskunnallisesta asiasta. Asuntosäätiön perustajajärjestön Väestöliiton tutkimuksissa asumisen kalleus on todettu yhdeksi tekijäksi syntyvyyden laskuun. Kun nuorilla ei ole varaa hankkia riittävän kokoista asuntoa, tyydytään helposti pienempään lapsilukuun. Vähäinen syntyvyys on yhteiskunnan kannalta pitkällä tähtäimellä todella ongelmallista, johon kannattaa etsiä ratkaisuja. Vieraskynä Esa Kankainen on Asuntosäätiö sr. -konsernin toimitusjohtaja. Kodin Hankinnat Erikoislehti ilmestyy 23.9.-25.10.2021 Pääkaupunkiseudun lehtien välissä. Lehti toteutetaan tuttujen lähilehtien yhteydessä — lähilehtien liitteenä. Jakelua kotitalouksiin, kivijalkayrityksiin sekä lehtitelineisiin. Ilmoitusmyynti Puhelin: 09-2600107 Sähköposti: myynti@letterbox.fi www.letterbox.fi TULOSSA Lähilehteä pk-seudulla 40 Tutustu edullisiin pakettihintoihimme
Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 9 10 | 2021 Rajatie 4, Halli 14, (09) 374 5741 01230 Vantaa 040 508 3550 www.autolasipojat.? Tuulilasiongelmia? Tuulilasitja muut autolasipalvelut Autolasien ykkönen Pääkaupungi n parasta palvelua AutoGlass Service Vakuutusyhtiöiden sopimuskumppani Alueilla, joissa päätoiminen paloasemaverkosto on harva, tai niiden miehitysvahvuudet ovat pieniä, on osalla sopimuspalokunnista ollut käytössä ns. varallaolo. Varallaolossa erikseen nimetty henkilö tai henkilöt ovat olleet sitoutuneita lähtemään hälytystehtävälle tietyssä ajassa. Ilman varallaoloa, sopimuspalokuntalaiset osallistuvat hälytystehtäviin sen mukaisesti, miten perhetai työelämä sen mahdollistaa. Varallaolossa on sopimuspalokuntalaiselle maksettu 30–50% korvaus korottamattomasta tuntipalkasta. Kyseessä on ollut siis kustannustehokas järjestelmä tukemaan ja varmistamaan lähimmän avun liikkeelle lähteminen. Varallaolo on kuitenkin harvassa paikassa yksistään turvannut pelastustoimen valmiutta, lisäksi on tarvittu muista toimistaan tehtäville osallistuvia sopimuspalokuntalaisia. Varallaoloa tehdään merkittävissä määrin 13 pelastuslaitoksella, alueellisia pelastuslaitoksia on 22. Sopimuspalokuntien varallaolon vuosikustannukset ovat noin 10 miljoonaa euroa, pelastustoimen kokonaiskustannukset ovat noin 420 miljoonaa euroa vuodessa. Varallaolojärjestelmä on sellaisenaan tulossa tiensä päähän, osa päätoimisesta henkilöstöstä ja sopimuspalokuntalaisista on lähtenyt takautuvasti vaatimaan varallaoloaikaa korvattavaksi täytenä työaikana, joka on johtanut muutospaineisiin. Tämä menettely on johtanut siihen, että varallaolon suhteen on eri pelastuslaitoksissa lähdetty tekemään, tai yritetty tehdä paikallisesti nopeitakin ratkaisuja ilman, että niiden vaikutusta pelastustoimen palvelutasoon ja suorituskykyyn on kunnolla mietitty riittävän pitkällä aikajänteellä. Pelastustoimi kärsii selkeästä resurssipulasta, laskelmien mukaan puhutaan jopa 100 miljoonan euron vuotuisesta vajeesta, järjestelmää on saatu pitkälti ylläpidettyä varallaolon ja sopimuspalokuntalaisten sitoutumisen ansiosta. Suomen Sopimuspalokuntien Liiton toiminnanjohtaja Ari Maskonen haluaa muistuttaa, että kannanotoillaan ja toimillaan liitto ei missään nimessä ole vastustamassa esimerkiksi päätoimisen henkilöstön lisäystä pelastustoimeen. ”Haluamme kuitenkin huomauttaa, että sopimuspalokuntatoiminta kokonaisuudessaan aiheuttaa 18% pelastustoimen vuosikustannuksista, osallistumme kuitenkin 42% pelastustehtävistä, maantieteellisesti sopimuspalokunnan paloauto on paikalla ensimmäisenä 90% Suomea. Näistä nyt sopimuspalokuntatoimintaan käytetyistä rahoista ei voi lähteä karsimaan, olettaen samalla, ettei sillä olisi merkittäviä negatiivisia vaikutuksia suorituskykyyn.” KAiKKi SopimuSpAloKuntAlAiSet eiVät SAA toiminnAStAAn henKilöKohtAiStA KorVAuStA Uusimman tutkimustuloksen mukaan arvio on, että puolet 15 000 hälytyskelpoisista palokuntalaisista tekee pelastustoimintaa ilman henkilökohtaista korvausta. Sopimuspalokunnissa, joissa ei henkilöille itselleen makseta korvausta, menee pelastuslaitoksen maksama korvaus palokuntayhdistykselle. Palokuntayhdistys käyttää saamansa korvauksen usein jäsenistönsä hyvinvointiin, toiminnan kehittämiseen ja erittäin arvokkaaseen palokuntanuorisotyöhön. toiminnanjohtaja Maskonen haluaa vielä muistuttaa pelastuslaitosten pelastusjohtajia olemaan hakematta helppoja säästöjä sopimuspalokunnista, toisaalta pelastustoimen resurssit ovat nimenomaan kuntapäättäjien hyppysissä, vastuu on viimekädessä siellä. Tehokas pelastustoimi, turvallinen ja kriisinkestävä Suomi vaatii päätoimiseenja sopimuspalokuntiin perustuvan pelastustoimen järjestelmän, jota on aktiivisesti ja ennakkoluulottomasti kehitettävä vastaamaan niin sisäisiin kuin ulkoisiinkin haasteisiin, joita toimintaan liittyy. pelastustoimi ei pärjää ilman sopimuspalokuntia SuomeSSA on 700 sopimuspalokuntaa, näiden lisäksi on reilu 100 päätoimisella henkilöstöllä miehitettyä paloasemaa. varsinkin hARvA-alueilla pelastustoimi on sopimuspalokuntien ja sopimuspalokuntalaisten toiminnan varassa. Sopimuspalokuntalaisia sammuttamassa harjoituksissa poltettavaa asuinrakennusta 15 000 hälytyskelpoisista palokuntalaisista tekee pelastustoimintaa ilman henkilökohtaista korvausta myynti@letterbox.fi Yrittäjä! Tässä on paikka Sinun ilmoituksellesi Kysy lisää: “Puuja lasialan työt yli 30 vuoden kokemuksella” Puusepäntyöt Lasitustyöt Murtojälkikorjaukset Lahovauriokorjaukset ym. www.helsinginlasijapuu.fi Ohrahuhdantie 4, 00680 Helsinki Ma-Pe 8-16 p. 09 791 590, 09 792 100 info@helsinginlasijapuu.fi
10 Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 10 | 2021 KONALA Ristipellontie 25, 00390 Helsinki p. 0404 140 123 helsinki@ 123tuulilasi.? HERTTONIEMI Sahaajankatu 33, 00880 Helsinki p. 040 123 9990 herttoniemi@ 123tuulilasi.? VANTAA Kuriiritie 19, 01510 Vantaa, p. 0400 258 161 info@ 123tuulilasi.? Herttoniemen ja Laajasalon suunnitelmia esitellään verkkoillassa Haakonin lahden raitio linja ehkä Pasilaan Esitysten lisäksi kaupungin asiantuntijat ovat vastaamassa chatissa katsojien kysymyksiin. Tallenne verkkotilaisuudesta on katsottavissa kolmen kuukauden ajan. Ilta on jaettu kahteen osaan. Ensimmäisessä osiossa tehdään katsaus Herttoniemen, Roihuvuoren ja Kulosaaren suunnitelmiin, ja kello 18.45 siirrytään Laajasalon puolelle. Alussa kerrotaan myös lyhyesti koko alueen liikenneja katusuunnittelun tilanteesta. – Kysymyksien ja kommenttien vastaamiseen jätetään enemmän aikaa kuin aikaisemmissa tilaisuuksissa, kuten kaupunkilaiset ovat toivoneet, tiedotti Helsingin kaupunki. Viime tilaisuudessa esitellystä Roihuvuoren kirkon korttelista saadusta palautteesta kerrotaan illan aikana, mutta uusia suunnitelmia ei ole tällä kertaa esiteltävänä. Kulosaaresta kerrotaan ostoskeskuksen, tennishallin ja palvelukorttelin alustavista suunnitteluvaiheista. Itäisen saariston virkistyskäytöstä tehty suunnitelma hyväksyttiin kaupunkiympäristölautakunnassa kesäkuussa, ja illan aikana kuullaan miten ja mistä saarista suunnitelmaa on tarkoitus lähteä toteuttamaan. Laajasalon puolella esitellään kaavahankkeiden lisäksi Kruunuvuorenrannan palveluiden, katujen ja asuntojen rakentumistilannetta ja kerrotaan, kuinka Laajasalontien rakennustyöt ovat edenneet. Kruunusillat-raitiotien rakentaminen on päätetty tehdä vaiheittain, ja illan aikana saadaan myös lyhyt tietoisku mitä vaiheistus käytännössä tarkoittaa ja mitkä asiat ovat vielä päättämättä. Verkkotilaisuudet ovat olleet kaupunkilaisten keskuudessa suosittuja, ja tallenteet ovat keränneet jälkikäteen vielä moninkertaisen katsojakunnan osallistujamäärään nähden. Kaakkois-Helsingin tilaisuus on myös katsottavissa kolmen kuukauden ajan tilaisuuden jälkeen. Tilaisuuden ohjelma, osallistumisohjeet ja seuraavien tilaisuuksien päivämäärät löytyvät nettiosoitteesta www.hel.fi/asukastilaisuudet. Kruunuvuorenrannan eteläosista eli Haakoninlahden ja Koirasaarten alueilta ei välttämättä kulje raitiovaunulinjaa Hakaniemeen Kruunusillatraitiotien valmistuttua. HSL nimittäin väläyttää mahdollisuutta, jonka mukaan Kruunuvuorenrannan kahdesta raitiotielinjasta toinen saattaakin liikennöidä Kalasataman keskuksen kautta Pasilaan. Tällöin keskustan suuntaan matkustavien Haakoninlahden ja Koirasaarten asukkaiden on vaihdettava Kruunusiltojen toiselle raitiovaunulinjalle eli Laajasalon Yliskylän suunnasta tulevaan raitiovaunuun, vaikkapa Koirasaarentien pysäkeillä tai viimeistään Nihdin kohdalla. HSL on aloittanut uusien raitiolinjojen suunnittelun, sillä Helsingin raitiotielinjasto laajentuu voimakkaasti seuraavan 15 vuoden aikana. Muutoksia on luvassa myös nykyisiin kantakaupungin raitiovaunulinjoihin. HSL on laatinut linjaston suunnittelun pohjaksi kaksi vaihtoehtoa. Nämä Aja B-vaihtoehdot olivat yleisön kommentoitavana HSL:n nettisivulla 5. syyskuuta 2021 saakka. Kummassakin vaihtoehdossa Haakoninlahden raitiolinja kulkisi Hakaniemen sijaan Pasilaan. jani jakonen KaaKKoISHELSInKIIn suunnitellaan paljon uutta. kaakkoishelsingin ajankohtaisia suunnitelmia esitellään 22. syyskuuta kello 17.30 alkavassa verkkotilaisuudessa. KAIKKI KIINTEISTÖALAN PALVELUT saman katon alta ihan kaikille taloille. Ota yhteyttä ja pyydä tarjous » www.htkiinteistopalvelu. herttoniemenrantaan tekonurmi jalkapalloiluun Herttoniemenrannan liikuntapuiston kivituhkakenttä halutaan uudistaa monikäyttöiseksi harjoitusja pelikentäksi. Hankkeen takana on urheiluseura Puotinkylän Valtti, joka Helsingin kaupungin mukaan ehdottaa, että seura vuokraa alueen kaupungilta ja asentaa kentälle jalkapalloilun tarpeisiin sopivan tekonurmimaton keväällä 2022. Helsingin kaupungin liikuntapalvelut on suhtautunut urheiluseuran ehdotukseen myönteisesti, ja viraston laatimaan suunnitelmaan voi tutustua netissä kerrokantasi.fi -alustalla. kuvituskuva näkymä kantakaupunkiin Laajasalosta
Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 11 10 | 2021 Horoskooppi NEITSYT (22.8. – 22.9.) Ota riski ja tee jotain mikä muuttaa elämä si, sillä nyt on oikea aika uusille aluille. Älä kärhämöi henkilöiden kanssa jotka ovat sinua tai ideoitasi vastaan. Jokin reissu sel keyttää paljon epävarmuutta. VAAKA (23.9. – 22.10.) Mitä enemmän saat aikaiseksi niin sitä paremmalta sinusta tuntuu ja sitä vähem män vastaanotat valituksia. Ota asiaksesi saada joku henkilö josta välität tuntemaan itsensä tärkeäksi. Älä anna suunnitelman muutosten suututtaa. Menneisyys tulee rii vaamaan sinua, jos olet kantanut kaunaa SKORPIONI (23.10. – 21.11.) Tutki ja laskeskele ennenkuin kerrot ai keistasi ja etenet suunnitelmissasi. Et ehkä pidä jostain mitä joku toinen edustaa, mut ta jos se ei vaikuta sinuun suoraan, niin älä sekaannu. Rehellisyys on nyt paras tapa hoitaa hankala tilanne. JOUSIMIES (22.11. – 21.12.) Valitse sanasi viisaasti, sillä joku on ha lukas vääntelemään sanomisesi omaksi edukseen. Yritä tosissasi fyysisesti paran taa elämääsi sekä töissä että kotona. Jos kohtaat vastustusta niin yritä reagoida positiivisesti kaikkeen negatiiviseenkin. KAURIS (22.12. – 20.1.) Laita prioriteettisi järjestykseen! Uniikki tapa hoitaa asioita etäännyttää sinut kai kelta kilpailulta mitä saatat kohdata. Poistu tilanteista joilla on potentiaalia muuttua huutokilpailuksi. Mahdollisuus lisäansioi hin kehittyy odottamattoman kohtaamisen kautta. VESIMIES (21.1. – 19.2.) Huolehdi omista eduistasi henkilökohtai sesti, niin pääset niihin tuloksiin jotka ha luat. Avoin keskustelu auttaa välttymään siltä, että joudut mukaan hallitsemat tomaan tilanteeseen. Jos asetut alttiiksi henkiselle taktiikoille, niin joudut koke maan tappioita. KALAT (20.2. – 20.3.) Laita henkistä energiaasi johonkin jolla voit voittaa paljon. Kumppanuussuhteissa ylä ja alamäkiä, mutta älä anna tunteiden sekoit taa tervettä järkeä. Ole tietoinen siitä mitä haluat äläkä epäröi pyytää sitä. OINAS (21.3. – 20.4.) Älä jätä mitään sattuman varaan, sillä yksityiskohdilla ja tarkkuudella on merki tystä ja saat muutkin tukemaan toimi asi. Ystävien, sukulaisten ja työtovereiden kanssa on tärkeää ilmaista mitä haluat ja miltä tuntuu. Jos nyt tarjoat apuasi, niin se lähentää suhdetta rakastamaasi henkilöön. HÄRKÄ (21.4. 20.5.) Aiheutat jollekulle hämmennystä, jos jat kuvasti muutat mieltäsi tai lähetät ris tiriitaisia viestejä. Älä anna suuttumuk selle valtaa, jos joku ei toimi sinun mielesi mukaan. Vietä enemmän aikaa henkilön kanssa josta välität se tulee vaikuttamaan elämääsi merkittävästi. KAKSONEN (21.5. – 21.6.) Mitä enemmän olet vuorovaikutuksessa toisten kanssa niin sitä paremmin pärjäät. Joku tapaamasi henkilö tekee suuren vai kutuksen. Jos nyt autat jotakuta niin se palkitaan. Saat tietoja joiden avulla pystyt tekemään päätöksen joka on jo kauan vaivannut sinua. RAPU (22.6. – 21.7.) Ota asiaksesi auttaa jotakuta josta välität ja mene mukaan sellaiseen toimintaan mihin uskot. Katso tilannetta kaikilta kanteilta ja mieti mitä toiset ovat joutuneet käymään läpi ennenkuin sanot jotain mitä tulet katu maan. Trendikäs uusi ulkomuoto tai kunto ohjelma saa olosi paremmaksi LEIJONA (22.7. – 21.8.) Huolehdi velvollisuuksista tai ongelmista kotona. Jos nyt kohtaat menneisyyden, niin se on vapauttavaa ja kannustaa sinua etenemään ilman katumusta. Joudut käsit telemään muutosta jota et haluaisi, mutta jos mietit tilannetta niin tajuat uuden kokeilemisen edut Ot a ku va täy tet yst ä ris tik os ta ja läh etä se W ha tsA pp tai tek sti vie sti nä nu me ro on 04 5 16 4 62 64 tai sä hk öp os till a: ris tik ko @ let ter bo x.f i vii me ist ää n 21 .10 . pa lau tta ne ide n ke ske n ar vo taa n yll äty sp alk int o. Ris tik on rat ka isu jul ka ist aa n leh de n ne ttis ivu illa kil pa ilu n va sta us aja n pä äty tty ä. Os oit e löy tyy leh de n etu ka nn es ta. Sudokujen ja pikavisan ratkaisut sivulla 2 vastaajan nimi: _________________________ Osoite: _______________________________________ Sain lehden: kotiin jaettuna __ noutotelineestä __ verkkolehti __ Pikavisa Puuhasivu SUDOKU / Helppo SUDOKU / Keskivaikea SUDOKU / Vaikea 1. Gite Kadambin on a) HJK:n jalkapalloilija, b) Kansallisoopperan pääjohtaja, c) kuvanveistäjä, d) Järvenpään kaupunginjohtaja 2. Nykyinen sotamuseo Kruununhaassa oli alkuaan a) Kadettikoulu, b) Venäjän armeijan asevarasto, c) pääesikunta, d) kenraalien asuntola? 3. Poliisisoittokunnassa on vakituisesti a) 13, b) 23, c) 33, d) 43 soittajaa? 4. Jalkapalloilussamme banaanipotkun isä oli a) Aulis Rytkönen, b) Kalevi Lehtovirta, c) Kai Pahlman, d) Åke Lindman? 5. Keravalainen HannaMaria Seppälä on uinut a) 2, b) 4, c) 6, d) 8 arvokisamitalia? 6. Laulun “Äänisen aallot” teki tunnetuksi a) Tapio Rautavaara, b) Kauko Käyhkö, c) Eino Grön, d) Georg Malmsten? Laatija: Martti Huhtamäki Horoskooppi SUDOKU/Helppo SUDOKU/Keskivaikea SUDOKU/Vaikea OINAS (21.3. – 20.4.) Älä jätä mitään sattuman varaan, sillä yksityiskohdilla ja tarkkuudella on merkitystä ja saat muutkin tukemaan toimiasi. Ystävien, sukulaisten ja työtovereiden kanssa on tärkeää ilmaista mitä haluat ja miltä tuntuu. Jos nyt tarjoat apuasi, niin se lähentää suhdetta rakastamaasi henkilöön. HÄRKÄ (21.4. 20.5.) Aiheutat jollekulle hämmennystä, jos jatkuvasti muutat mieltäsi tai lähetät ristiriitaisia viestejä. Älä anna suuttumukselle valtaa, jos joku ei toimi sinun mielesi mukaan. Vietä enemmän aikaa henkilön kanssa josta välität se tulee vaikuttamaan elämääsi merkittävästi. KAKSONEN (21.5. – 21.6.) RAPU (22.6. – 21.7.) LEIJONA (22.7. – 21.8.) NEITSYT (22.8. – 22.9.) Ota riski ja tee jotain mikä muuttaa elämäsi, sillä nyt on oikea aika uusille aluille. Älä kärhämöi henkilöiden kanssa jotka ovat sinua tai ideoitasi vastaan. Jokin reissu selkeyttää paljon epävarmuutta. VAAKA (23.9. – 22.10.) Mitä enemmän saat aikaiseksi niin sitä paremmalta sinusta tuntuu ja sitä vähemmän vastaanotat valituksia. Ota asiaksesi saada joku henkilö josta välität tuntemaan itsensä tärkeäksi. Älä anna suunnitelmanmuutosten suututtaa. Menneisyys tulee riivaamaan sinua, jos olet kantanut kaunaa. SKORPIONI (23.10. – 21.11.) JOUSIMIES (22.11. – 21.12.) Valitse sanasi viisaasti, sillä joku on halukas vääntelemään sanomisesi omaksi edukseen. Yritä tosissasi fyysisesti parantaa elämääsi sekä töissä että kotona. Jos kohtaat vastustusta niin yritä reagoida positiivisesti kaikkeen negatiiviseenkin. KAURIS (22.12. – 20.1.) VESIMIES (21.1. – 19.2.) KALAT (20.2. – 20.3.) Mitä enemmän olet vuorovaikutuksessa toisten kanssa niin sitä paremmin pärjäät. Joku tapaamasi henkilö tekee suuren vaikutuksen. Jos nyt autat jotakuta niin se palkitaan. Saat tietoja joiden avulla pystyt tekemään päätöksen joka on jo kauan vaivannut sinua. Ota asiaksesi auttaa jotakuta josta välität ja mene mukaan sellaiseen toimintaan mihin uskot. Katso tilannetta kaikilta kanteilta ja mieti mitä toiset ovat joutuneet käymään läpi ennenkuin sanot jotain mitä tulet katumaan. Trendikäs uusi ulkomuoto tai kunto-ohjelma saa olosi paremmaksi. Tutki ja laskeskele ennenkuin kerrot aikeistasi ja etenet suunnitelmissasi. Et ehkä pidä jostain mitä joku toinen edustaa, mutta jos se ei vaikuta sinuun suoraan, niin älä sekaannu. Rehellisyys on nyt paras tapa hoitaa hankala tilanne. Laita prioriteettisi järjestykseen ! Uniikki tapa hoitaa asioita etäännyttää sinut kaikelta kilpailulta mitä saatat kohdata. Poistu tilanteista joilla on potentiaalia muuttua huutokilpailuksi. Mahdollisuus lisäansioihin kehittyy odottamattoman kohtaamisen kautta. Huolehdi omista eduistasi henkilökohtaisesti, niin pääset niihin tuloksiin jotka haluat. Avoin keskustelu auttaa välttymään siltä, että joudut mukaan hallitsemattomaan tilanteeseen. Jos asetut alttiiksi henkiselle taktiikoille, niin joudut kokemaan tappioita. Laita henkistä energiaasi johonkin jolla voit voittaa paljon. Kumppanuussuhteissa ylä ja alamäkiä, mutta älä anna tunteiden sekoittaa tervettä järkeä. Ole tietoinen siitä mitä haluat äläkä epäröi pyytää sitä. Huolehdi velvollisuuksista tai ongelmista kotona. Jos nyt kohtaat menneisyyden, niin se on vapauttavaa ja kannustaa sinua etenemään ilman katumusta. Joudut käsittelemään muutosta jota et haluaisi, mutta jos mietit tilannetta niin tajuat uuden kokeilemisen edut.
12 Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 10 | 2021 Seuraava Hellas–lehti ilmestyy 21.10. Varaa aika: Muista mainita tämä mainos! Hinnat voimassa 30.9.2021 asti. Ajo-opetuspoljin vuokralle Määräaikaiskatsastus 169 ,290 ,59 ,sis. asennus, irrotus, magneettikolmio ja lisäpeili. Panttimaksu +180?€. Lue lisää: www.rjv.fi FIXUS LASKU 30 päivää maksuaikaa! innovoice.fi/fixuslasku sis. viranomaismaksun, päästömittauksen ja katsastuskäynnin. HUOM! Hinta huollon yhteydessä. Maailman Suomalaisin voiteluaine autoosi! Vuosihuolto sis. 5 litraa NESTE-moottoriöljyä, öljynsuodattimen ja 19 kohdan tarkastustyön! HUOLLOT JA KORJAUKSET KAIKKIIN MERKKEIHIN www.rjv.fi puh. 010 425 0100 Mekaanikonkatu 7, 00880 HKI Avoinna arkisin: 7.30?-?17.00