AUTOT / VARAOSAT / TARVIKKEET / HUOLTOJA KORJAAMOPALVELUT / AUTOILU JA VAPAA-AIKA Mikan Asentamo Ahjokatu 6, 40320 Jyväskylä Puh. 044-7835057 • Avoinna ark. 8–17 • Määräaikaishuollot • Öljynvaihdot • Jakopäähuollot • Nelipyöräsuuntaukset • Jarruremontit • Pakoputket • Iskunvaimentimien vaihdot • Kytkinremontit TArjoAMMe Myös kAikkiA MuiTA AuTon huolTojA korjAusTöiTä: www.mikanasentamo.fi ad.korjaamo@mikanasentamo.fi • TEXAja BOSCHvikadiagnostiikka • Bensaja dieselpäästömittaukset • Katsastushuollot ja -käyttö • Vetokoukkujen asennukset • Lohkolämmittimien asennukset • Ilmastointilaitehuollot aikaa varaamatta (myös hybridiautot) • BG-tuotteet • Sijaisautopalvelu Tervetuloa! Soita ja kySy liSää palvelui Stamme! Esim. Volvo S60, S80, V70 diesel ja bensa 430 € (hihnasarjat k015580xs ja k015509xs ) VAG-autot Audi, Seat, Skoda, Volkswagen 1,9 TDI -02 -> 435 € 2,0 TDI -05 -> 565 € jakohihnan vaihtotarjouksia ( sis. jakohihnasarjan, vesipumpun ja vaihtotyön) jAkohihnA vAihToon! JyVäSKyLän SEUDUn 22. vuosikerta – taMMikuu 2015 Mikä meitä liikuttaa LUE nETISSä: AUTOUUTISET.cOM TäSSä nUMEROSSA yHTEISTyöSSä: AUTOMERKIT.fI Katsastusmies koeajaa: Skoda Rapid Spaceback Turbo rikki? Tilalle uusi takuutuote Mazda cX-3 katumaasturi Mikan Asentamo huoltaa ja korjaa Hiukkassuodatin kuntoon calix autolämpö Pesusetä autofiksaamo Mikan & Anssin Autohuolto GlossPoint autohoidon erikoisliike Jyväskylän A-Huolto Jyväskylän Varaosakeskus ylämaan Autohuolto Eberspächer esilämmittimet MJT Rengasja Autopalvelu www.fixus.fi
2 Jyväskylän seudun autouutiset autouutiset.com Jokin aika sitten turboahdin löytyi vain urheilullisista autoista. Sitten turbo tuli kaikkiin dieseleihin. Nyt turbo on jo useimmissa uusissa bensiinimoottoreissakin. Eikä ihme, polttoainetehokkuuden ja moottorin tehon kasvattajana turboahtimen edut ovat kiistattomat. Päästöjen ja kulutuksen vähentämiseksi henkilöauton moottorin tilavuus on pienentynyt. Turbon ja polttoaineen suorasuihkutuksen avulla pienestäkin moottorista saadaan riittävä voima auton liikuttamiseen. Pienempi moottori joutuu kuitenkin ahkeroimaan suuremmilla kierroksilla kuin isompi, joten moottoreiden ja niiden osien eliniät ovat lyhentyneet. ”Periaatteessa turboahdin on suunniteltu kestämään auton koko eliniän. Suomen olosuhteissa ahtimen elinikä vaihtelee noin 80 000-200 000 km haarukassa. Suurin merkitys turbon kestävyyteen on auton huollolla. Autoa kannattaa huollattaa valmistajan ohjeiden mukaisesti ja esimerkiksi moottoriöljynä tulee käyttää juuri sitä auton valmistajan suosittelemaa öljytyyppiä. Joku toinen öljy voi esimerkiksi vuotaa turbiinipuolelle ja se on siinä. Seurauksena voi olla isompikin moottorivaurio”, kertoo turboahtimien maahantuontiin erikoistuneen Turbotekniikka Oy:n toimitusjohtaja Kim Sulin. AUTON KORJAUS Turboahtimien alkuperäisvalmistajia: . Garrett by Honeywell . BorgWarner Turbo Systems . Holset Turbochargers . Mitsubishi Turbochargers Minkämerkkinen turbo autossani on? Joskus turbovian syy löytyy yllättävästä paikasta. Painelaakeri paljastaa, että asennusvaiheessa on käytetty mustaa tiivistemassaa, joka on tukkinut öljyreiän. Turbotekniikka Oy Maahantuoja: Garrett by Honeywell BorgWarner Turbo Systems Holset Turbochargers Mitsubishi Turbochargers Valuraudantie 4 0700 Helsinki Puhelin: 09 350 52 733 Sähköposti: turbotekniikka@ turbotekniikka.fi Internet: turbotekniikka.fi Tiesitkö tämän turbosta? "Turbotekniikka Oy:n maahantuomalla, alkuperäisen valmistajan turbolla on jopa kahden vuoden takuu. Korjaamo saa myös tarvittavat asennusohjeet ja tietoa kyseisen auton ahdintekniikasta." Kim Sulin purkaa uutta takuuturboa laatikostaan. Alkuperäinen ahdin on varma ratkaisu ja pitää auton jälleenmyyntiarvon kunnossa. Turbo rikki! Valitse tilalle uusi samanlainen alkuperäiseltä valmistajalta. Varmasti alkuperäisellä Turboahtimen elinpäivien loppusuoran oireita voivat olla esimerkiksi vikavalon syttyminen, moottorin suorituskyvyn huonontuminen, öljyvuoto, moottorin savutus tai epätavallinen ääni. Pahimmassa tapauksessa matka katkeaa kokonaan. Parhaimmassa tapauksessa turbon oikuttelun syynä voi olla vain tukkeutunut imuputki tai öljylinja, jotka voidaan puhdistaa. Usein turbo joudutaan kuitenkin vaihtamaan uuteen. Tavalliselle autoilijalle turbovaurio tulee yleensä yllätyksenä, joka ei ole kovin myönteinen. Ylimääräinen kustannus ylittää reilusti tavallisen autonhuoltobudjetin. Tyypillisesti turboahtimen vaihto tulee auton toisen tai kolmannen omistajan kustannukseksi, kun takuuaika on usein jo loppunut. ”Tämä on juuri se hetki, missä kuluttaja voi säästää sekä rahaa että mahdollisia lisäkustannuksia. Turbotekniikka.fi:n sivuilta löytyy lista, josta löytää oman autonsa turbon alkuperäisen valmistajan ja mallimerkinnän. Kun auto viedään korjaamolle, kannattaa varmistaa että autoon vaihdetaan juuri kyseisen valmistajan alkuperäisturbo. Käytännössä kaikkien autonvalmistajien käyttämät turbot ovat Garrettin, Holsetin, BorgWarnerin tai Mitsubishin valmistamia, olipa turbon kuoressa minkä tahansa automerkin logo. Olemme kaikkien näiden turbovalmistajien valtuutettu maahantuoja ja toimitamme Jos auton turboahdin menee rikki, kannattaa tilalle vaihdattaa sama turbo kuin autossa on alun perinkin ollut. Huonolaatuinen ahdin voi tuottaa sekä autoilijalle että turbon asentaneelle korjaamolle harmaita hiuksia. autokorjaamoille vain alkuperäisiä takuuturboja. Alkuperäinen turboahdin maksaa pieneen autoon noin 700-800 euroa ja isompaan autoon noin 1500-2000 euroa. Lisäksi maksettavaksi tulee tietysti vaihtamistyön hinta. ”Se on paljon rahaa, mutta jos oireilevan turbon vaihtamisen kanssa odotellaan liian pitkään tai hankitaan huonolaatuinen turbo, voi seurauksena pahimmassa tapauksessa olla todella suuri kustannus”, sanoo Sulin. Ilmanpuhdistimen kunnosta kannattaa pitää huolta. Näin pahaa jälkeä syntyy, kun ilmanpuhdistin on päästänyt turbon turbiinipyörään esimerkiksi pikkukiviä. Kun autoa huolletaan sen valmistajan ohjeiden mukaisesti, pysyy turboahdinkin hyvässä työkunnossa. Lopulta turbonkin tunnit tulevat kuitenkin täyteen, silloin oireina voivat olla esimerkiksi: Kasvanut polttoaineen kulutus Laskenut moottoriteho Öljyvuoto Moottorin savutus Epätavallinen ääni Moottorin vikavalon syttyminen Veteleekö turbo viimeisiään? Jos autossasi on turboahdin, on se todennäköisesti jonkun yllämainitun yrityksen valmistama. Autonvalmistajat eivät itse valmista turboahtimia, vaan hankkivat ne uusiin automalleihinsa näiltä sopimusvalmistajilta. Siksi on järkevää vaihdattaa autoonsa sen valmistajan parhaaksi vaihtoehdoksi valitsema turbo. Uutta tai vaihtoahdinta hankittaessa on tärkeää tarkistaa sen alkuperä ja kuka ahtimelle myöntää takuun sekä tuotevastuun. Turbotekniikka Oy on yllämainittujen ahdinmerkkien virallinen maahantuoja ja tuotevastuun kantaja. Tarkista, mikä turbo autoosi kuuluu: Verkko-osoitteesta www.turbotekniikka.fi löydät luettelon, josta näkyy autosi merkin ja mallin perusteella siihen kuuluvan turboahtimen malli sekä valmistaja. Selkeä tuotevastuu Ammattikuljettajat tietävät, että auton korjauksessa tärkeintä on luotettavuus. Varaosien laadussa säästäminen ei enää silloin lämmitä, kun matka katkeaa pakkasella tien poskeen. Myös yksityisautoilijan kannattaa noudattaa samaa ajatusta. Turbotekniikka Oy:n maahantuomalla alkuperäisen valmistajan turbolla on jopa kahden vuoden takuu. Turbon mukana korjaamo saa myös tarvittavat asennusohjeet ja tietoa juuri kyseisen auton turbotekniikasta. Usein turbon asennuksen yhteydessä tulee suorittaa määrättyjä toimenpiteitä, kuten vaikkapa öljyn paluuputken uusinta, jotta uusi turbo toimisi luotettavasti. ”Kun turbo on hankittu meiltä, ovat tuotevastuuasiat selkeitä. Takuun piirissä otamme vastuullemme myös asennustöitä, jos vika on ollut tuotteessa”, Sulin lupaa. Uusien alkuperäisturbojen lisäksi samat valmistajat tarjoavat joihinkin malleihin myös tehdaskunnostettuja vaihtoahtimia. Esimerkiksi alkuperäinen Garrett-vaihtoahdin on taattua laatua, jolla on 12 kuukauden tehdastakuu. Kannattaa huomata, että tehdaskunnostettu ei ole sama asia kuin muulla tavalla kunnostettu tai korjattu. Tehdaskunnostettuun turboon vaihdetut osat ovat samoja kuin siinä on alun perinkin ollut. Korjattujen osien kestävyys voi olla kyseenalainen. Turbon huimat, jopa 200 000 r/min pyörintänopeudet ja jopa yli 800 asteeseen nousevat lämpötilat asettavat materiaaleille ja sovitusten tarkkuudelle aivan eri vaatimukset kuin vaikkapa auton vesipumpulle. Turboahdin on ulkokuoreltaan yksinkertainen, mutta sisältä löytyy huippuhienoa tekniikkaa. Uusimmat automallit saavuttavat kiristyvät Euro 6 –päästönormit pitkälti juuri uusimman, muuttuvasiipisen, hukkaporteilla ja sähköisin säätimin varustetun turbotekniikan avulla. Apua kaikissa turbo-asioissa ”Meihin voivat sekä korjaamot että kuluttajat ottaa yhteyttä kaikissa turboasioissa. Kuluttajat saavat meiltä tietoa oman autonsa turbon tunnistukseen. Korjaamoa voimme auttaa haarukoimaan asiakkaalle nopean kustannusarvion turbon uusimisesta”, Kim Sulin lupaa. Land Roverin avatusta turbosta (BorgWarner) näkyy pakokaasuahtimen toimintaperiaate. Turbo saa pyörimisvoimansa moottorin pakokaasuista. Samalla akselilla pyörivä ahdinpyörä puristaa ilmaa moottorin imukanaviin ja moottorin hyötysuhde paranee.
3 Jyväskylän seudun autouutiset autouutiset.com DPF Kunnostushuolto Tiesitkö, että dieselautossasi on hiukkassuodatin (DPF)? BG DPF kunnostushuolto: • Puhdista suodatin määräajoin • Ennakoimalla ehkäiset ongelmia • Vähentää polttoaineen kulutusta • Lisää suorituskykyä • Kunnostaa tukkeutuneen suodattimen BG Premium huolto ja ajelet huoletta! BG Products Finland löytyy myös Facebookista: www.facebook.com/BGFinland DPF Kunnostushuolto 81_361 mm.indd 1 12.12.2014 10:30:02 Hae autoosi sopivat autolämpötuotteet rekisterinumerolla Pääkirjoitus Ota yhteys ammattilaiseen Kustantaja: Legenda Oy Päätoimittaja: Timo Toiviainen Toimitus: puh. 0500 680 000 Vuonna 2015 lehti ilmestyy 8 kertaa. Ilmestymispäivät: 28.1., 4.3., 8.4., 13.5., 10.6., 2.9., 14.10. ja 25.11. Varaa ajoissa edullista ilmoitustilaa Jyväskylän seudun Autouutisten vuoden 2015 lehdistä puh. 045 863 5440 Jani Tähtinen. Aineisto-osoite: tuulenkyla@legenda.fi Ainoa kotiin kannettava ilmainen autolehti Suomessa Painopaikka: Alma Manu Oy Tampere e-mail: tuulenkyla@legenda.fi jyväskylän sEuDun Kotitalousjakelu: Jyväskylän Jakelut Oy Lisäksi noutopisteitä sekä nettisivut Autouutiset, Jyväskylän toimipiste Auton uuden tekniikan hienoudet vähentävät päästöjä ja parantavat polttoainetaloudellisuutta. Jotta tämä tekniikka pysyy kunnossa, tarvitaan ammattitaitoista huoltoa. timo toiviainen päätoimittaja Joku lukija vertasi taannoin uudehkoa autoansa kehnoihin jouluvaloihin, joissa palaa milloin mikäkin lamppu. Tällaisia uuden autotekniikan luotettavuutta kyseenalaistavia kommentteja kuulee usein. Itsekin huomaan silloin tällöin ajattelevani, että kyllä ennen autot olivat varmatoimisempia. Tosiasiassa aika taitaa olla kullannut muistot. Vanhan ajan auto oli karumpi ja yksinkertaisempi, mutta kyllä korjattavaa silti riitti. Tyyppiviat ajateltiin auton ominaisuuksiksi ja niiden kanssa oli vain tultava toimeen. Kun otetaan huomioon kuinka paljon nykyautossa on tekniikkaa ja kuinka paljon mukavuutta sekä ennen kaikkea turvallisuutta se tarjoaa, voidaan tekniikkaa pitää hyvin toimivana. Jotta tämä uusi tekniikka pysyy kunnossa, tarvitaan kuitenkin ammattitaitoista huoltoa. Sellaisia ammattilaisia löytyy tästä lehdestä. Ilmaton rengas maatalouskoneisiin Tyhjentymätön Tweel on renkaan ja vanteen yhdistelmä Michelinin tehtaalla Yhdysvalloissa on aloitettu Tweel -renkaan valmistus. Maatalousja maanmuokkauskoneisiin tarkoitettu rengas on itse asiassa vanteen ja renkaan yhdistelmä, joka toimii ilman rengaspainetta. Tweel-renkaan keskiössä on jäykkä rengasnapa, josta lähtevät säteittäiset ja joustavat polyuretaanirimat yhdistyvät kulutuspintaan. Hyötyajoneuvokäytössä tämän renkaan suurin etu on se, että työt eivät pysähdy renkaan puhkeamisen takia. uuttA
4 Jyväskylän seudun autouutiset autouutiset.com Moottorilehti testasi yleisimmät nykylämmittimet. Calixin Slim Line oli Moottorilehden valinta. Paras sisätilanlämmitin autoosi. MOOTTORIN VALINTA kaha.? Osta Slimline, talkooheijastin kaupan päälle UUTTA Automerkit.fi uudistui Uudistunut verkkopalvelu auttaa auton hankinnassa ja sopivan korjaamon etsinnässä. Samasta paikasta löytyvät uusimmat autouutiset ja keskustelut. Autouutiset-lehden kanssa yhteistyössä toimiva automerkit. fi palvelee autoilijaa helpottamalla sopivan korjaamon löytämistä. Korjaamoa voi hakea vaikkapa auton merkin tai kyseessä olevan huoltotyön avulla. Uuden tai käytetyn auton ostaja löytää autotieto-sivuilta automallien tekniset tiedot ja hinnat jo 90-luvun puolivälistä alkaen. . Uutiset . Korjaamohaku . Autotieto . Foorumi Mazda CX-3 tulee kesällä 2015 haastamaan muut kompaktin kokoiset katumaasturit. Moottorivaihtoehtoina ovat kaksi bensiiniä ja yksi diesel. Vaihteistona manuaali tai automaatti, vetotapana etutai neliveto. UUTTA Mazda esitteli Los Angelesin autonäyttelyssä uutuuden, joka sijoittuu kysyttyyn pienten katumaastureiden luokkaan. Ulkomuodoltaan onnistuneen oloinen CX-3 tulee Suomeen kesällä 2015. Moottorivalikoima käsittää 2,0 litran bensiinimoottorin kahtena tehoversiona ja 1,5 litran dieselin. Kumpaankin moottorityyppiin on saatavana uuden sukupolven neliveto. Kevyen ja kompaktin kokoisen 6-vaihteisen manuaalivaihteiston vaihtoehtona on 6-nopeuksinen automaatti. CX-3:ssa on uusia aktiivista turvallisuutta parantavia järjestelmiä, kuten entistä edistyksellisempi katvealueen varoitin. Sisätiloissa on panostettu materiaalien ja viimeistelyn laatuun. Kuljettajaa palvelevat mm. aktiivinen ajonäyttö ja seitsemän tuuman keskinäyttö. MZD Connect –niminen Näppärä katumaasturi Muovireuna korostavat pyöränkaaria. Takasivuikkunoiden kohdalla vyötärölinja nousee voimakkaasti. yhteysjärjestelmä mahdollistaa verkkopalveluiden ja viestinnän turvallisen käytön Bluetoothpuhelinyhteyksineen. CX-3:n pituus on 4275mm. leveys 1765mm ja korkeus 1550mm. Keula on huomattavan pitkä, etuylityksen pituus on 910mm. Akseliväli on 2570mm.
4 Jyväskylän seudun autouutiset autouutiset.com Moottorilehti testasi yleisimmät nykylämmittimet. Calixin Slim Line oli Moottorilehden valinta. Paras sisätilanlämmitin autoosi. MOOTTORIN VALINTA kaha.? Osta Slimline, talkooheijastin kaupan päälle UUTTA Automerkit.fi uudistui Uudistunut verkkopalvelu auttaa auton hankinnassa ja sopivan korjaamon etsinnässä. Samasta paikasta löytyvät uusimmat autouutiset ja keskustelut. Autouutiset-lehden kanssa yhteistyössä toimiva automerkit. fi palvelee autoilijaa helpottamalla sopivan korjaamon löytämistä. Korjaamoa voi hakea vaikkapa auton merkin tai kyseessä olevan huoltotyön avulla. Uuden tai käytetyn auton ostaja löytää autotieto-sivuilta automallien tekniset tiedot ja hinnat jo 90-luvun puolivälistä alkaen. . Uutiset . Korjaamohaku . Autotieto . Foorumi Mazda CX-3 tulee kesällä 2015 haastamaan muut kompaktin kokoiset katumaasturit. Moottorivaihtoehtoina ovat kaksi bensiiniä ja yksi diesel. Vaihteistona manuaali tai automaatti, vetotapana etutai neliveto. UUTTA Mazda esitteli Los Angelesin autonäyttelyssä uutuuden, joka sijoittuu kysyttyyn pienten katumaastureiden luokkaan. Ulkomuodoltaan onnistuneen oloinen CX-3 tulee Suomeen kesällä 2015. Moottorivalikoima käsittää 2,0 litran bensiinimoottorin kahtena tehoversiona ja 1,5 litran dieselin. Kumpaankin moottorityyppiin on saatavana uuden sukupolven neliveto. Kevyen ja kompaktin kokoisen 6-vaihteisen manuaalivaihteiston vaihtoehtona on 6-nopeuksinen automaatti. CX-3:ssa on uusia aktiivista turvallisuutta parantavia järjestelmiä, kuten entistä edistyksellisempi katvealueen varoitin. Sisätiloissa on panostettu materiaalien ja viimeistelyn laatuun. Kuljettajaa palvelevat mm. aktiivinen ajonäyttö ja seitsemän tuuman keskinäyttö. MZD Connect –niminen Näppärä katumaasturi Muovireuna korostavat pyöränkaaria. Takasivuikkunoiden kohdalla vyötärölinja nousee voimakkaasti. yhteysjärjestelmä mahdollistaa verkkopalveluiden ja viestinnän turvallisen käytön Bluetoothpuhelinyhteyksineen. CX-3:n pituus on 4275mm. leveys 1765mm ja korkeus 1550mm. Keula on huomattavan pitkä, etuylityksen pituus on 910mm. Akseliväli on 2570mm. 5 Jyväskylän seudun autouutiset autouutiset.com Dieselmoottori tuottaa enemmän hiukkaspäästöjä kuin bensiinimoottori. Siksi dieselautossa on hiukkassuodatin, joka poistaa nokipartikkelit pakokaasusta ja pitää terveydelle haitalliset palamattomat hiukkaset sekä muut kiinteät ainekset poissa hengitysilmasta ja auton päästöt rajoitusten mukaisina. Kun pakoputken alkupäässä sijaitseva DPF-suodatin on kerännyt liikaa nokea, pitäisi auton moottorinohjausjärjestelmän automaattisesti aloittaa puhdistusprosessi. Kuljettaja huomaa puhdistuksen eli regeneroinnin alkaneen, kun pakokaasuvirtaan ruiskutettu ylimääräinen polttoaine alkaa polttaa suodattimesta nokea aiheuttaen savutusta pakoputkesta ja muutamia minuutteja kestävää tehon laskemista. Regenerointi ei kuitenkaan ala ennen kuin auton moottori on saavuttanut tarpeellisen lämpötilan. Käytännössä diesel-autolla tulisi ajaa useita kilometrejä maantieajoa reippaalla yli 65km/h vauhdilla, jotta regeneroinnilla on mahdollisuus alkaa. Juuri tässä piilee DPF-suodatinten ongelmien syy. Toistuvien pysähdysten taajamaajossa ja Suomen kylmissä olosuhteissa DPF ei aina saavuta tarvittavaa regenerointilämpötilaa ja suodatin alkaa tukJos diesel-auton partikkelisuodattimen vikavalo syttyy, on syytä kääntyä asiantuntevan korjaamon puoleen. Kallista suodatinta ei kuitenkaan heti tarvitse vaihtaa uuteen, sillä uusi BG dieselhuoltolaite puhdistaa moottorin ilmaja päästöjärjestelmät DPF-suodattimineen tehokkaasti noin tunnissa. Jatkossa DPF-ongelmat pysyvät poissa ennakoivalla BG Premium-huollolla. AUTON HUOLTO UUTTA SUOMESSA: DPF-suodatin puhtaaksi huoltolaitteella -Diesel-auton moottorinohjausjärjestelmä käynnistää automaattisen DPF-suodattimen puhdistuksen tarvittavin väliajoin Jotta automaattinen puhdistus voi käynnistyä, on auton moottori ajettava kunnolla lämpimäksi eli autolla on ajettava yhtäjaksoisesti useampi kilometri yli 65km/h nopeutta Jos DPF-suodatin kuitenkin tukkeutuu, voi asiantunteva korjaamo auttaa puhdistamalla sen BG-menetelmällä BG Kunnostushuollossa puhdistetaan moottorin ilmaja päästöjärjestelmät imusarjasta alkaen, ei pelkästään DPF-suodatinta Määräaikaishuoltojen yhteydessä tehtävä ennaltaehkäisevä BG Premium-huolto pitää DPFongelmat poissa ennen niiden syntymistä Tiesitkö tämän hiukkassuodattimesta? keutua. Diesel-autoilijan olisi siis hyvä käydä säännöllisesti vaikkapa kerran viikossa ajamassa hyvävauhtista maantieajoa, jotta suodatin pysyy puhtaana. Matka-ajossa suurempi pakokaasuvirtaus tuottaa korkeamman lämpötilan ja asianmukaisen puhdistuskatalyytin. Tietysti on myös perusteltua ajatella, että omalla autolla pitäisi voida ajaa niin kuin itse haluaa. Uusi DPF-suodatin vai kunnostushuolto? Jos DPF-valo kuitenkin syttyy tai auton teho hiipuu, voi DPF-suodatin olla tukossa. Kallein korjaustapa on vaihtaa tilalle uusi suodatin, joka voi maksaa tuhansia. Toinen korjausmenetelmä on suodattimen irrottaminen ja puhdistaminen kemikaalilla tai uunissa. Molemmissa tapauksissa pitäisi puhdistaa myös moottorin ilmajärjestelmä ja pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmä (EGR). Suodattimia puhdistetaan myös esimerkiksi ruiskuttamalla paikoillaan olevaan suodattimeen katalyyttia tai puhdistusainetta. BG kunnostushuolto ja ennakoiva huolto ovat ammattimainen tapa pitää DPF kunnossa. Muut menetelmät rajoittuvat vain korjaamaan jo syntyneitä ongelmia, kunnes jonkin ajan kuluttua DPF jälleen tukkeutuu ja vikavalo syttyy. BG Kunnostushuolto tehdään hiukkassuodattimen huoltolaitteella ilman osien purkamista. Huolto voidaan tehdä myös silloin, kun vikavalo on jo syttynyt kojetauHuoltolaitteen letku kiinnitetään moottorin imupuolelle vasemmassa kuvassa näkyvällä liittimellä. BG Dieselhuoltotuotteet Maahantuoja: Finntest Oy Olarinluoma 16, 02200 Espoo Puhelin 010 839 4400 Internet: finntest.fi DIESEL DPF SUODATIN KUNTOON luun. Laitteen letku kiinnitetään moottorin ilmanottoon esimerkiksi kaasuläpän kohdalle. Erikoispuhdistuskemikaalia syötetään letkun kautta käynnissä olevaan moottoriin, jolloin kemikaali puhdistaa ilmajärjestelmän, pakokaasukanavat ja DPF-suodattimen. Puhdistuksen edistymistä voidaan seurata kannettavalta tietokoneelta vastapaineen laskemisena. Puhdistus kestää noin tunnin, jonka jälkeen pienentynyt vastapainelukema kertoo virtauksen olevan taas normaalitasoa. Tämä puhdistusjärjestelmä sopii kaikkien dieselajoneuvojen päästöjärjestelmien puhdistukseen. Puhdistuksen jälkeen DPFsuodattimen tukkeutumisongelmat pysyvät poissa, kun autolle tehdään määräaikaishuoltojen yhteydessä ennakoiva BG Premium-huolto. Ennalta ehkäisevä huolto vähentää partikkelien muodostumista ja pidentää moottorin sekä DPF-suodattimen elinikää. Ennalta ehkäisevällä huollolla voidaan myös hallita polttoainejärjestelmän, ilmajärjestelmän, palotilojen, männänrenkaiden alueen ja öljyjärjestelmän puhtautta. Siksi BG Premiumhuolto on parasta aloittaa jo ennen ensimmäisten oireiden ilmenemistä. Huollon ansiosta diesel-autolla voi sitten ajaa miettimättä regenerointia ja sitä mahdollistavia ajotapoja. Ennalta ehkäisevä huolto perustuu BG Productsin ammattimaiseen puhdistukseen kehittämiin laitteisiin ja kemikaaleihin. BG Products Inc. on maailmanlaajuisesti johtava ennakoivan huollon kemikaalien ja laitteiden valmistaja. Ammattilaiset käyttävät BG-huoltotuotteita ja laitteita auton huollon yhteydessä. Kuluttajille tuotteita ei ole myynnissä, sillä vaikka tuotteet ovatkin turvallisia käyttää, vaaditaan parhaaseen lopputulokseen pääsemiseen auton huollon ammattitaitoa ja perehdytystä. Maahantuoja Finntestin myyntipäällikkö Taneli Piirala kertoo ensimmäisten huoltopisteiden jo aloittaneet huollot. Lisätietoja saa mm. verkko-osoitteesta facebook. com/BGFinland. BG DPF-huoltolaite esiteltiin alan ammattilaisille alkusyksystä AEL:n koulutuskeskuksessa. Tilaisuudessa laitteen toimintaa havainnollistettiin puhdistamalla BMW 520d:n moottorin ilmaja päästöjärjestelmät DPF-suodatinta myöten. Kannettavan tietokoneen näytöltä voitiin seurata, kuinka vastapainelukema (bar) pikkuhiljaa pieneni testin edetessä. Laitetta esitteli tilaisuudessa yhdysvaltalaisen valmistajan markkinointijohtaja Nathan Ebert. "Puhdistamisen lisäksi kannattaa muistaa BG:n ennakoivat huoltoratkaisut, joilla voidaan vähentää partikkelien muodostumista ja pidentää siten moottorin ja DPF:n ikää", painotti Nathan Ebert. Alakuvassa BG DPF huoltolaite toiminnassa ja auto käynnissä. Laite annostelee puhdistusaineen imusarjaan ja hajottaa tehokkaasti palamattoman hiilivedyn ilmaja päästöjärjestelmistä. Huollon aikana tarkkaillaan moottorin lämpötilaa, kierroslukua ja vastapaineen laskemista.
6 Jyväskylän seudun autouutiset autouutiset.com Katsastusmies koeajaa Matti Viitanen, A-Katsastus, Kehä III Vantaa Koeajoauto Skoda Rapid Spaceback on maahantuojan lehdistöauto. Koeajolenkin pituus oli noin 550 km kaupungissa, moottoritiellä ja maaseudulla. Auton tekniset tiedot ovat maahantuojan ilmoittamia. Arvioinnissa nojaudutaan lähdeaineistoon ja koeajokokemuksiin. Kulutuksesta ilmoitetaan normikulutus sekä auton ajotietokoneen antama mittaustulos. Arvioinnissa käytetään soveltuvin osin suhteellista arvostelutapaa, jolloin koeajoautoa tarkastellaan kokoja hintaluokkansa edustajana. Matti Viitanen Katsastusmies A-Katsastus Kehä III Vantaa Skoda Octavian pikkuveli Rapid on aiemmin tullut tutuksi viistoperäisenä mallina. Mieltymyksiltään erilaisia ostajia houkutellakseen Skoda toi markkinoille nuorekkaan Spaceback-mallin, jossa on pystympi perä, lyhyempi takaylitys ja pienempi tavaratila. Uusi Skoda Rapid Spaceback sijoittuu keskisuureen perheautoluokkaan eli C-segmenttiin. Mallin pituus on 430 cm, leveys 170 cm ja korkeus 146 cm. Muotoilultaan Rapid Spaceback edustaa perinteistä Skodaa, eikä mihinkään innovatiiviseen muotoiluun ole sorruttu. Moottorivaihtoehtoina Rapidiin ovat tarjolla 1,2ja 1,4-litraiset ahdetut bensiinimoottorit, sekä 1,6-litrainen turbodiesel. Pienemmän bensiinikoneen jatkeeksi saa vain manuaalivaihteiston, kun taas suuremman bensiinikoneen jatkeena on aina kaksoiskytkinautomaatti. Dieseliin saa valita manuaalivaihteiston tai kaksoiskytkinautomaatin. Varustelutasoja ovat Active, Ambition sekä Elegance. Koeajossa olleessa Skoda Rapid Spaceback Elegance Style-mallissa on 1,4-litrainen VW-konsernin ahdettu bensiinimoottori. Sylinterikanneltaan alumiininen ja 16-venttiilinen moottori on varustettu suorasuihkutuksella. Kahta nokka-akselia käyttää huoltovapaa ketju. Imupuolen nokka-akselissa on ajoituksen säätö. Tämä monesta VW-konsernin tuotteesta tuttu moottori tuottaa 90 kW:n tehon ja 200 Nm:n väännön. Hiilidioksidipäästö on 125 g/km. VoiKAtsAstusMIes KoeAjAA Lue lisää: autouutiset.com Skoda Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG Moottori 1390 cm3 4-syl. bensiini, pakokaasuahdin, 7-nopeuksinen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto Kulutus (yhd.) 5,4/100km teho 90 kW/122 hv/5000 r/min Vääntö 200 Nm/1500 4000 r/min Co2-päästö 125g/km Kiihtyvyys 9,5 s. 0-100km Huippunopeus 206 km/h Hinta 25.687 € Skoda Rapid spaceback 1.4 tsI elegance style DsG spaceback on viistoperäistä Rapidia linjakkaammaksi muotoilu perheauto. tavaratilan koko on 415-1380 litraa. Mittaristo on selkeä ja verhoilumateriaalit laadukkaita. malinjassa on seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto. Alustarakenne muodostuu etuakseliston joustintuista ja taka-akseliston yhdystukiratkaisusta. Ohjauksen tehostus on sähkömekaaninen. Pysähtymisestä huolehtivat levyjarrut edessä ja takana normaalein ominaisuuksin. Kuusi turvatyynyä ja turvavöiden kiristimet varmistavat passiivista turvallisuutta. Elegance Style -varustelutasoon kuuluvat Ksenon-lähivalot, kaukovaloina halogeenit, päiväajovalot ja kääntymisvalot. Pesimet kuuluvat varustukseen, mutta ei automaattista korkeudensäätöä. Kokoonpano viittaa siihen, että Ksenoneiden teho jää alle 2000 lm, jolloin automaattista korkeudensäätöä ei vaadita. Selkeä sisältä Sisätiloissa huomio kiinnittyy tähän varustelutasoon kuuluvaan edestä taakse ulottuvaan lasikattoon, jonka alla on ohut osittain valoa läpäisevä liukuverho. Sen edut ja haitat voi jokainen itse päätellä. Mittaristo ja hallintalaitteet ovat merkille tyypilliset selkeät ja laadukkaan tuntuiset. Ajoasennon saa mieleisekseen penkin ja ohjauspyörän riittävien säätöjen avulla. Kosketusnäyttö on vaatimattoman kokoinen, vaikka kyseessä on parhaiten varusteltu malli. Toki suurempikin näyttö on saatavilla, mutta eri hintaan. Puhelintoiminnot ja navigaattori kuuluvat varustukseen, mutta ei peruutuskamera. Monista muista kilpailijoista poiketen Skodan näytöt eivät tunne Suomen kieltä. Verhoilumateriaalit ovat laadukkaita, mutta etupenkkien voimakkaasti muotoiltujen sivutukien kestävyys ajan myötä mietityttää. Takapenkin selkänojat kaatuvat kahdessa erisuuruisessa osassa, mutta kaadettu selkänoja jää reilusti etureunastaan ylemmäksi, jolloin pitkien esineiden työntäminen tavaratilaan vaikeutuu. Pienimmillään tavaratilan tilavuus on kokoluokassaan tavanomainen 415 litraa ja takapenkit kaadettuina 1380 litraa. Mieluummin vakiorenkailla Ajotuntuma on erinomainen hyvillä teillä. Jousitus on napakHinnat koskevat henkilöautoja. Suojaa autosi nyt suolakylpyä vastaan maailman parhaimmalla Opti-Coat Pro -pinnoitteella, jonka tarjoaa ainoana suomessa Pesusetä Autofiksaamo! Kysy lisää toimipisteeltä. Kauhatie 6 40320 Jyväskylä Puh. 045 8024699 www.pesuseta.fi info@pesuseta.fi Pesusedältä kaikki autonpuhdistusja maalipinnan suojauspalvelut alan laadukkaimmilla tuotteilla 80€ 50€ 25€ Pesu+ vahaus Ajovalojen kiillotus alk. Henkilöauton käsinpesu alk. ka ja ohjauksen suuntavakaus hyvällä tasolla. Koeajoautoon oli asennettu 45-sarjan talvirenkaat 60-sarjaisten sijaan. Tien epätasaisuudet ja poikittaissaumat aiheuttivat ikävän jysähdyksen. Tässä kohdin on menty enemmän muodin ja ulkonäön ehdoilla mukavuudesta välittämättä. 1,4-litrainen ahdettu bensiinimoottori ja kaksoiskytkinautomaatti sopivat hyvin yhteen ja vaihtamiset tapahtuvat miellyttävästi. Pysäköintitilanteessa toivoisi kytkimen ja kaasun yhteistoimintaan enemmän rauhallisuutta, jotta auton pienet siirtelyt olisivat paremmin hallittavissa. Näkyvyys on hyvä, varsinkin jos nostaa penkit ylemmäs. Näkemistä auttavat myös kelvolliset peilit. Yhdistetyn polttoaineenkulutuksen lukema 5,4 l/100 km jäi saavuttamatta, sillä koeajon keskikulutus vesisateessa talvipyörillä oli 6,4 l/100 km. Pienimmillään kulutus oli pikkuteillä kahdeksankympin nopeuksissa 6,0 l/100 km ja talviajan nopeusrajoituksen mukainen moottoritiekulutus jäi lukemaan 6,9 l/100 km. Skoda Rapid 1,4 TSI Elegance Style DSG 25687 euron hintaisena tarjoaa runsaan varustelutason ja kelvolliset ominaisuudet niin kaupunki kuin matka-ajoon. Kiitosta ansaitsevat varustelutaso, ajettavuus, hyvä näkyvyys myös taakse, taloudellisuus pienissä nopeuksissa. Moitetta saavat valojen teho, vaihteiston äkkipikaisuus ahtaissa pysäköintitilanteissa, suorituskyvyn hyväksikäytön myötä nouseva polttoaineen kulutus. 7 Jyväskylän seudun autouutiset autouutiset.com Authorized carpro detailer AUTONHOIDON ERIKOISLIIKE Jari Heinonen 050 434 3077 Leo Aurala 050 434 3066 Pääskyntie 3 40320 Jyväskylä info@glosspoint.fi www.glosspoint.fi Maalipintojen suojaksi kestopinnoitteet maailman huipulta: • CarPro CQuartz Finest • Finikor Brilliant Plus+ Cilajet Finikor-rahoituksella maksat kuluitta ostokuukautta seuraavan kuun lopussa tai jaat ostoksesi edullisesti pidemmälle maksuajalle. Heinämäenkuja 5, 40250 Palokka • Puh. 010 320 9040 Palvelemme ma-pe 7.30 17.00. Muina aikoina sop. mukaan Henkilöja pakettiautot Kaikki merkit öljynvaihdot • määräaikaishuollot • jakopäänhuollot diagnostiikkapalvelut • jarruhuollot • nelipyöräsuuntaukset • ilmastointihuollot • pakokaasutestit • katsastuspalvelut lisävarusteasennukset • muut asennukset ja korjaukset Sijaisauto veloituksetta käyttöön päiväksi huollon tai korjauksen yhteydessä www.ma-autohuolto.fi Mikan & Anssin Autohuolto Oy Mikan & Anssin Autohuolto Oy Huolto PALVELEMME Ma-Pe 8.00 17.00 Muina aikoina sop.mukaan 1000x2000mm 1000x10000mm Soita ja tarkista onko asunnollesi ostaja valmiina Puh. 050 420 0259 Myös maksuttomat asuntoarviot Jani Tähtinen myyntineuvottelija Habita/Marjanen Lkv Oy www.habita.fi jani.tahtinen@habita.fi Oletko myymässä? Mika Hirvimäki on pitänyt omaa autokorjaamoa vuodesta 2006. Nykyisten tilojen laajennus valmistui 2008. Advaraosamaailman yhteydessä toimivan korjaamon kymmenen nosturipaikkaa mahdollistavat asiakkaiden nopean palvelun. "Jos auto on toimintakyvytön voi auton toimittaa pihaan odottamaan, ja otamme sen työn alle heti kun ensimmäinen vapaa väli tulee. Normaalisti huollot ja korjaukset toteutetaan kuitenkin ajanvarauksella", sanoo Hirvimäki. Huollon tai korjauksen ajaksi on myös saatavilla veloituksetta käyttöön huollon sijaisauto. Mikan Asentamo on täyden palvelun Ad-autokorjaamo, joka toimii Seppälässä Ahjokadulla. Korjaamon kymmenen ammattilaista ovat valmiina auttamaan kaikissa auton huoltoa ja korjausta koskevissa asioissa. Kustannusarvion tai yhteydenottopyynnön huollosta tai korjauksesta voi pyytää myös verkkosivuilta. Seppälässä toimivassa Adautokorjaamossa kaikki automerkit saavat asiantuntevaa palvelua. Mika Hirvimäellä on periaatteena, että 10 henkilön korjaamolla panostetaan reilusti laitteisiin, työkaluihin sekä osaamiseen. "Emme ole lähteneet syrjimään mitään automerkkejä tai määrätyn ikäisiä autoja. Jos työn alle tulee tapaus jossa tarvitaan sellaisia erikoistyökaluja joita ei vielä ole, niin silloin sellaiset tarvittaessa hankitaan. Käytössämme on esimerkiksi kuusi erilaista moottoritesteriä", kertoo Hirvimäki. Eniten huolletaan ja korjataan VWryhmän automerkkejä, Fordeja ja Volvoja. "Meillä on koossa hyvä kymmenen osaajan porukka, jonka ammattitaitoa pidetään koulutuksella jatkuvasti ajan hermoilla." Mikan Asentamo Oy Ahjokatu 6 40320 Jyväskylä Puhelin 044 7835057 Sähköposti: ad.korjaamo@ mikanasentamo.fi Internet: mikanasentamo.fi Avoinna: ma-pe 8.00-17.00 Uusimmilla menetelmillä Mikan Asentamolla tavalliseen työpäivään kuuluu esimerkiksi määräaikaishuoltoja, jarruremontteja, alustankorjauksia ja jakopäänhuoltoja. Korjaamosta löytyy kaksi nykyaikaista nelipyöräsuuntauslaitetta sekä katsastuskonttoreilta tutut iskunvaimentajaja jarrudynamometrit, mikä mahdollistaa parhaan mahdollisen lopputuloksen huolloille ja alustankorjauksille. Katsastuksia korjaamolla ei tehdä, mutta palveluun kuuluu auton katsastuksessa käyttö asiakkaan toiveiden mukaan. Myös moottorin ja voimansiirron korjaukset ovat arkipäivää. Automaattivaihteistojen öljynvaihtohuoltoja varten on hankittu nykyaikainen BG-PXT vaihteistonöljynvaihtolaite, jolla öljyt vaihtuvat perinteistä valutusvaihtoa tehokkaammin, kun koko vaihteisto huuhdellaan ja pestään öljynvaihtolaitteella. ”Panostamme korjaamotekniikkaan ja osaamiseen.” Seppälässä sijaitsevan korjaamon tilojen laajennus valmistui vuonna 2008. Usein öljynvaihtohuolto tällä menetelmällä riittää korjaamaan automaattivaihteiston pienet toimintahäiriöt. Myös muut BG-huoltopalvelut kuuluvat korjaamon palveluihin. Ilmastointilaitteen huollot onnistuvat aikaa varaamatta, koska käytössä on viisi ilmastoinnin huoltolaitetta. Auton lisävarustelu kuuluu myös palveluun. Näin talviaikaan kysytyimpiä lisävarusteita ovat lisälämmittimet, keväämmällä taas esimerkiksi vetokoukut. Myös rengaspalvelut ovat osa toimintaa. Henkilöautojen lisäksi Mikan Asentamolla huolletaan ja korjataan mopoautoja. Automaattivaihteistojen öljyhuoltoja tehdään BG PXT -menetelmällä, jossa öljyt vaihtuvat ja vaihteisto puhdistuu sataprosenttisesti. Usein pelkkä öljynvaihtohuolto tällä menetelmällä riittää korjaamaan vaihteiston pienet toimintahäiriöt, kuten epätasaiset vaihdot ja nykimiset. Korjaamolla on omat nelipyöräsuuntauslaitteet ja jarrusekä iskunvaimentajadynamometrit.
7 Jyväskylän seudun autouutiset autouutiset.com Authorized carpro detailer AUTONHOIDON ERIKOISLIIKE Jari Heinonen 050 434 3077 Leo Aurala 050 434 3066 Pääskyntie 3 40320 Jyväskylä info@glosspoint.fi www.glosspoint.fi Maalipintojen suojaksi kestopinnoitteet maailman huipulta: • CarPro CQuartz Finest • Finikor Brilliant Plus+ Cilajet Finikor-rahoituksella maksat kuluitta ostokuukautta seuraavan kuun lopussa tai jaat ostoksesi edullisesti pidemmälle maksuajalle. Heinämäenkuja 5, 40250 Palokka • Puh. 010 320 9040 Palvelemme ma-pe 7.30 17.00. Muina aikoina sop. mukaan Henkilöja pakettiautot Kaikki merkit öljynvaihdot • määräaikaishuollot • jakopäänhuollot diagnostiikkapalvelut • jarruhuollot • nelipyöräsuuntaukset • ilmastointihuollot • pakokaasutestit • katsastuspalvelut lisävarusteasennukset • muut asennukset ja korjaukset Sijaisauto veloituksetta käyttöön päiväksi huollon tai korjauksen yhteydessä www.ma-autohuolto.fi Mikan & Anssin Autohuolto Oy Mikan & Anssin Autohuolto Oy Huolto PALVELEMME Ma-Pe 8.00 17.00 Muina aikoina sop.mukaan 1000x2000mm 1000x10000mm Soita ja tarkista onko asunnollesi ostaja valmiina Puh. 050 420 0259 Myös maksuttomat asuntoarviot Jani Tähtinen myyntineuvottelija Habita/Marjanen Lkv Oy www.habita.fi jani.tahtinen@habita.fi Oletko myymässä? Mika Hirvimäki on pitänyt omaa autokorjaamoa vuodesta 2006. Nykyisten tilojen laajennus valmistui 2008. Advaraosamaailman yhteydessä toimivan korjaamon kymmenen nosturipaikkaa mahdollistavat asiakkaiden nopean palvelun. "Jos auto on toimintakyvytön voi auton toimittaa pihaan odottamaan, ja otamme sen työn alle heti kun ensimmäinen vapaa väli tulee. Normaalisti huollot ja korjaukset toteutetaan kuitenkin ajanvarauksella", sanoo Hirvimäki. Huollon tai korjauksen ajaksi on myös saatavilla veloituksetta käyttöön huollon sijaisauto. Mikan Asentamo on täyden palvelun Ad-autokorjaamo, joka toimii Seppälässä Ahjokadulla. Korjaamon kymmenen ammattilaista ovat valmiina auttamaan kaikissa auton huoltoa ja korjausta koskevissa asioissa. Kustannusarvion tai yhteydenottopyynnön huollosta tai korjauksesta voi pyytää myös verkkosivuilta. Seppälässä toimivassa Adautokorjaamossa kaikki automerkit saavat asiantuntevaa palvelua. Mika Hirvimäellä on periaatteena, että 10 henkilön korjaamolla panostetaan reilusti laitteisiin, työkaluihin sekä osaamiseen. "Emme ole lähteneet syrjimään mitään automerkkejä tai määrätyn ikäisiä autoja. Jos työn alle tulee tapaus jossa tarvitaan sellaisia erikoistyökaluja joita ei vielä ole, niin silloin sellaiset tarvittaessa hankitaan. Käytössämme on esimerkiksi kuusi erilaista moottoritesteriä", kertoo Hirvimäki. Eniten huolletaan ja korjataan VWryhmän automerkkejä, Fordeja ja Volvoja. "Meillä on koossa hyvä kymmenen osaajan porukka, jonka ammattitaitoa pidetään koulutuksella jatkuvasti ajan hermoilla." Mikan Asentamo Oy Ahjokatu 6 40320 Jyväskylä Puhelin 044 7835057 Sähköposti: ad.korjaamo@ mikanasentamo.fi Internet: mikanasentamo.fi Avoinna: ma-pe 8.00-17.00 Uusimmilla menetelmillä Mikan Asentamolla tavalliseen työpäivään kuuluu esimerkiksi määräaikaishuoltoja, jarruremontteja, alustankorjauksia ja jakopäänhuoltoja. Korjaamosta löytyy kaksi nykyaikaista nelipyöräsuuntauslaitetta sekä katsastuskonttoreilta tutut iskunvaimentajaja jarrudynamometrit, mikä mahdollistaa parhaan mahdollisen lopputuloksen huolloille ja alustankorjauksille. Katsastuksia korjaamolla ei tehdä, mutta palveluun kuuluu auton katsastuksessa käyttö asiakkaan toiveiden mukaan. Myös moottorin ja voimansiirron korjaukset ovat arkipäivää. Automaattivaihteistojen öljynvaihtohuoltoja varten on hankittu nykyaikainen BG-PXT vaihteistonöljynvaihtolaite, jolla öljyt vaihtuvat perinteistä valutusvaihtoa tehokkaammin, kun koko vaihteisto huuhdellaan ja pestään öljynvaihtolaitteella. ”Panostamme korjaamotekniikkaan ja osaamiseen.” Seppälässä sijaitsevan korjaamon tilojen laajennus valmistui vuonna 2008. Usein öljynvaihtohuolto tällä menetelmällä riittää korjaamaan automaattivaihteiston pienet toimintahäiriöt. Myös muut BG-huoltopalvelut kuuluvat korjaamon palveluihin. Ilmastointilaitteen huollot onnistuvat aikaa varaamatta, koska käytössä on viisi ilmastoinnin huoltolaitetta. Auton lisävarustelu kuuluu myös palveluun. Näin talviaikaan kysytyimpiä lisävarusteita ovat lisälämmittimet, keväämmällä taas esimerkiksi vetokoukut. Myös rengaspalvelut ovat osa toimintaa. Henkilöautojen lisäksi Mikan Asentamolla huolletaan ja korjataan mopoautoja. Automaattivaihteistojen öljyhuoltoja tehdään BG PXT -menetelmällä, jossa öljyt vaihtuvat ja vaihteisto puhdistuu sataprosenttisesti. Usein pelkkä öljynvaihtohuolto tällä menetelmällä riittää korjaamaan vaihteiston pienet toimintahäiriöt, kuten epätasaiset vaihdot ja nykimiset. Korjaamolla on omat nelipyöräsuuntauslaitteet ja jarrusekä iskunvaimentajadynamometrit.
8 Jyväskylän seudun autouutiset autouutiset.com UUSI RENGASLIIKE AVATTU! Renkaita sopuhintaan Vasarakatu 23, 40320 Jyväskylä puh. 045 856 2970 email tietsi@mjtrengas.fi Meiltä myös remontit ja huollot! RENGASJA AUTOPALVELU • renkaat • vanteet • asennukset • rengashotelli MJT 175/65R14 Firestone Winterforce talvirengassarja 285€ sis.työt. Rengashotelli 35€ Varastossa olevat kesärenkaat poistohinnoin Ylämaan autohuolto on Jyväskylän seudulla toimiva autokorjaamo, joka hoitaa kolarikorjaukset ja muut autoremontit merkistä riippumatta. Palvelemme ma–pe 8–17, Ahjokatu 26, 40320 Jyväskylä YlämAAn Autohuollot JA kolArikorJAkset Jussi maanonen mika Ylämäki 040-543 7092 040-558 6835 kAikkien merkkien huolto • varaosat • moottorihuollot • moottoriremontit – vaihtomoottorit • ilmastointihuolto • öljynvaihdot PAlvelut • korinoikaisut • peltityöt • maalaukset • varaosat • päästömitttaukset autollesi uusi elämä UUSI RENGASLIIKE AVATTU! Renkaita sopuhintaan Vasarakatu 23, 40320 Jyväskylä puh. 045 856 2970 email tietsi@mjtrengas.fi Meiltä myös remontit ja huollot! RENGASJA AUTOPALVELU • renkaat • vanteet • asennukset • rengashotelli MJT 175/65R14 Firestone Winterforce talvirengassarja 285€ sis.työt. Rengashotelli 35€ Varastossa olevat kesärenkaat poistohinnoin Vasarakatu 23 40320 Jyväskylä Puh. 045 856 2970 tietsi@mjtrengas.fi Rengashotelli 35 € / kausi Renkaat • vanteet • asennukset Merkillisen reilu tarjous! Merkillisen hyvät osat! Avoinna ark. 8–17, la 10–13 • Ahjokatu 2, puh. 014 674 865 erikoisHintaan! autolämpötuotteet Maahantuoja Wihuri Oy Tekninen Kauppa www.eberi.fi | www.wihuri.fi | eberspacher@wihuri.fi | p. 020 510 2327 www.eberi.fi A WORLD OF COMFOR T HELPPOKÄYTTÖISET EASYSTART -KÄYTTÖKYTKIMET EBERSPÄCHER -LÄMMITTIMIEN OHJAUKSEEN. Eberspächerin kauko-ohjaimella käytät ajoneuvoon asennettua Eberspächer -esilämmitintä helposti ja mukavasti. Käyttökytkimien pieni koko, helppokäyttöisyys, selkeät symbolit ja suurikokoinen näyttö, tekevät Eberspächer -kauko-ohjaimesta entistäkin haluttavamman. Lisäksi EasyStart Call -puhelinkäynnistys kuuluu tuoteperheeseen. Autoilu on miellyttävää talvellakin, kun ikkunat ovat sulat ja ohjaamo esilämmitetty. Kiinnitä Eberspächerin kauko-ohjain avainnippuusi! Oli autosi uusi tai klassikko tervetuloa täyden palvelun Fixus-korjaamoon! 4 E75 Seppälä Lauk aantie Kuormaajantie 2 Seppäläntie Lohik osk entie Meillä on vuosikymmenten kokemus korjaamoalalta ja teemme määräaikaishuollot sekä erilaiset korjaukset ammattitaidolla. Palvelemme kaikkia asiakkaita auton merkistä riippumatta. Kaikki merkit ja mallit Auton alkuperäinen takuu säilyy! Palveluumme kuuluvat mm. A-katsastuksen yhteydessä! Palveleva autokorjaamo Seppälänkankaalla! Palvelemme Ma-Pe 7.30-17.00 Puh 0400 716712 Mika Heinström Pekka Pynnönen Kuormaajantie 2, 40320 Jyväskylä Puh 0400 716712 www.a-huolto.fi jyväskylana-huoltooy@pp1.inet.fi Jyväskylän A-huollosta saat A-luokan palvelua nopeasti ja edullisesti. Huollot ja korjaustoimet suoritetaan tarkasti autovalmistajien antamien ohjeiden ja vaatimusten mukaan. Ajanvaraus 24h: www.a-huolto.fi Määräaikaishuollot kaikille merkeille Jakohihnanvaihdot Öljynvaihdot Katsastuspalvelut ja -tarkistukset Diagnostiikkapalvelut Nelipyöräsuuntaukset O TA Y H T E Y TT Ä ! JY VÄ SK YLÄN A-HU OL TO