AUTOT / VARAOSAT / TARVIKKEET / HUOLTOJA KORJAAMOPALVELUT / AUTOILU JA VAPAA-AIKA JyVäSKyLän SEUDUn 22. vuosikerta – HuHtikuu 2015 Mikä meitä liikuttaa LUE nETISSä: AUTOUUTISET.cOM TäSSä nUMEROSSA yHTEISTyöSSä: AUTOMERKIT.fI Auton kevätpesu ja puhdistus Tavallista parempaa huoltoa Glosspointista kestävää kiiltoa Muuramen Rengaspiste Siroauto fairdo Palokan Autohuolto Rengas Turku Keski-Suomen Automaalaamo Autokorjaamo Tähtihuolto MJT rengasja autopalvelu www.fixus.fi ylämaan autohuolto Seppälän Autokulma Rengasnuora pitää minkä lupaa Mikan Asentamo Ahjokatu 6, 40320 Jyväskylä Puh. 044-7835057 • Avoinna ark. 8–17 • Määräaikaishuollot • Öljynvaihdot • Jakopäähuollot • Nelipyöräsuuntaukset • Jarruremontit • Pakoputket • Iskunvaimentimien vaihdot • Kytkinremontit TArjoAMMe Myös kAikkiA MuiTA AuTon huolTojA korjAusTöiTä: www.mikanasentamo.fi ad.korjaamo@mikanasentamo.fi • TEXAja BOSCHvikadiagnostiikka • Bensaja dieselpäästömittaukset • Katsastushuollot ja -käyttö • Vetokoukkujen asennukset • Lohkolämmittimien asennukset • Ilmastointilaitehuollot aikaa varaamatta (myös hybridiautot) • BG-tuotteet • Sijaisautopalvelu Tervetuloa! Soita ja kySy liSää palvelui Stamme! Esim. Volvo S60, S80, V70 diesel ja bensa 430 € (hihnasarjat k015580xs ja k015509xs ) VAG-autot Audi, Seat, Skoda, Volkswagen 1,9 TDI -02 -> 435 € 2,0 TDI -05 -> 565 € 4-SYL bensat alk. 360 € jakohihnan vaihtotarjouksia ( sis. jakohihnasarjan, vesipumpun ja vaihtotyön) korjAAMo AhjokAdullA seppälässä Huolto pitää turbon kunnossa
2 Jyväskylän seudun autouutiset autouutiset.com Soita ja kysy lisää 014 372 2091 Olemme avoinna ma–pe 8-17 ja la 10-13 Autotalontie 9, 40950 Muurame Kesärenkaat ja vanteet jokaiseen autoon! Hinnat 4kpl renkaita ja kierrätysmaksun Näille renkaille vannetyö + tasapainotus vain 10€/kpl. Meiltä myös raskaankaluston renkaat ja asennukset! Traktoreihin edulliset alliance-renkaat. Asiakkaille sesongin ajan munkkikahvit! Brock RC24 & Dezent TD 15” 80€/kpl 16” 90€/kpl 17” 115€/kpl Laadukas perusvanne, valmistettu Saksassa. 175/65-14 192€ 185/65-14 212€ 185/65-15 216€ 195/65-15 236€ 205/55-16 260€ 225/45-17 280€ 225/40-18 300€ Michelin Energy Saver+ 175/65-14 260€ 195/65-15 310€ 205/55-16 380€ 225/45-17 497€
3 Jyväskylän seudun autouutiset autouutiset.com BG Premiumhuolto BG PREMIUMHUOLTO BG Premium ennaltaehkäisevä huoltopalvelu puhdistaa auton polttoainejärjestelmän ”polttoainesäiliöstä pakoputkeen”. Se tyhjentää hiilikarstan venttiileistä ja suuttimista, se poistaa lieteen moottorista ja palauttaa puristuspaineet. BG Premium huoltopalvelu parantaa ajettavuutta ja lisää öljyn tehokkuutta. Ilmanotto toimii paremmin, tyhjäkäynti tasaantuu ja on hiljaisempi, sekä parantaa moottorin reagointia. Kaikki tämä tarkoittaa, että autosi toimii, kuten uutena. Se pitää polttoainetalouden ja päästöt kurissa Autosi toimii paremmin, pidempään ja on hauskempi ajaa! Finntest Oy ?Olarinluoma 16, 02200 ESPOO Puh. 010 839 4400?www.finntest.fi Puhdistaa Suojaa Säästää rahaa Maahantuonti ja koulutus: Finntest ilmoitus 21.10.2014_ 81_360 mm.indd 1 24.3.2015 10:09:57 PÄÄKIRJOITUS Tässäkin Autouutiset-lehdessä puhutaan paljon auton huollon merkityksestä sen toimintavarmuuteen. Vaikka autojen tekniikka on kehittynyt viime vuosien aikana nopeammalla loikkauksella kuin monien kymmenien vuosien aikana ennen sitä, on huollon merkitys yhtä tärkeä kuin ennenkin. Huollon merkitys on jopa korostunut, sillä EU:n päästönormien kiristyessä auton moottoriin ja vaihteistoon on kehitetty uutta, päästöjä ja kulutusta vähentävää tekniikkaa. Tällaisia ovat esimerkiksi polttoaineen suorasuihkutus, entistä kehittyneemmät turboahtimet, pakokaasujen takaisinkierrätys, entistä taloudellisemin vaihtavat automaattivaihteistot ja diesel-moottorien hiukkassuodattimet. Ne ovat mainioita lisiä polttomoottoriin, niiden avulla entistä pienemmän kuutiotilavuuden moottoreilla pärjätään reilusti vähemmällä polttoaineella kuin esimerkiksi 90-luvun autoilussa. Kaikille edellämainituille on yhteistä se, että auton voimalinjan huollot on tehtävä vähintään auton valmistajan ohjeiden mukaan, jotta ne pysyvät kunnossa. Autoteollisuus haluaa edistää uusien autojen myyntiä markkinoimalla entistä pitempiä huoltovälejä. Suomen oloissa autot joutuvat kuitenkin niin koville, että esimerkiksi öljyt ja suodattimet kannattaa vaihtaa useammin kuin leudon talven maissa. Kymmenen tuhannen kilometrin öljynvaihtoväli on suositus, jonka olen kuullut monelta työkseen uusien autojen kehittynyttä tekniikkaa korjaavilta tahoilta. Samanlaista käytännön ajattelua voi soveltaa myös esimerkiksi automaattivaihteistoon. Muutamat valmistajat ohjeistavat, että automaattivaihteiston öljyjä ei tarvitse vaihtaa lainkaan. Öljyä kuitenkin haihtuu ja se menettää kilometrien myötä ominaisuuksiaan sekä likaantuu. Olipa oma auto sitten uusi tai vanhempi, kannattaa muistaa että öljyjen ja suodattimien vaihdosta ja muusta huollosta ei koskaan ole haittaa. Muutama lisäsatanen ennakoivaan huoltoon voi säästää tuhansien remonteilta myöhemmin. Samaan sarjaan kuuluu Suomen suolattujen teiden vaikutuksilta suojaava alustan ruostesuojaus. Äänestä turvallisemman liikenteen puolesta Eduskuntavaalien lähestyessä näyttää ilahduttavasti siltä, että tieliikenteen verotus nousee ainakin jonkinlaiseksi teemaksi. Useilla tahoilla puhutaan jo nyt siitä, kuinka auton hankinnan väliaikaiseksi tarkoitettu autovero pitäisi jo poistaa tai verotusta pitäisi siirtää auton hankinnasta sen käytön verotukseen. Ennen oman mielipiteen muodostamista kannattaa muistaa, että tieliikennettämme verotetaan jo nyt lähes kahdeksalla miljardilla eurolla vuosittain. Tästä tulosta palautuu tieliikenteen hyväksi investointeina tiestöön ja liikenneturvallisuuteen vain reilun miljardin verran. Tieliikenne siis maksaa jo nyt valtion noin 50 miljardin budjetista leijonanosan. Tieliikenteen kokonaisverotaakkaa ei saa nostaa entistä monimutkaisemmilla ratkaisuilla. Pitkien etäisyyksien ja pimeän sekä kylmän talven Suomessa uuden, turvallisen ja vähäpäästöisen auton hankintaa ja pitoa ei saisi verotuksella tehdä liian kalliiksi. Käytännön järkeä auton huoltoon ja verotukseen Autoa kannattaa huollattaa Suomen olosuhteet huomioon ottaen. Huoltoohjelman ilmoittaman pitkän öljynvaihtovälin lyhentämisestä ei ole koskaan haittaa, mutta hyötyä siitä voi olla varsinkin pitkässä juoksussa. Myös tulevan hallituksen soisi ottavan täkäläisen liikenteen eritysominaisuudet huomioon. Liikenteen verotuspolitiikan varoitusvalo on palanut jo kauan aikaa, korjausta tarvitaan pikaisesti. Timo Toiviainen päätoimittaja 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 Autovero 1 217,00 1 016,00 687 941,1 1 067,00 1 007,00 932,5 Ajoneuvovero 612 636,8 654 691 758 758 866,2 Polttoaineverotieliikenteessä kulutetunpolttoaineenosalta 2264,00 2202,10 2198,10 2178,80 2389,70 2661,60 2776,60 Polttoaineidenalv1050,50 1081,90 1009,00 1184,80 1352,00 1455,00 1479,10 Veroliikenne-jaautovakuutusmaksuista 272,3 260 268,9 284,9 299,5 317,7 343,1 Alvajoneuvoista,niidenosistasekä huolto-jakorjaustöistä 1219,10 1272,10 1261,60 1338,50 1409,90 1410,00 1460,90 Yhteensä (milj.) 6 634,90 6 468,90 6 078,60 6 619,10 7 276,10 7 609,30 7 858,40 Valtion tulot tieliikenteestä 2007 2013 Lähde: Autoalan Tiedotuskeskus MADE IN GERMANY Biologisesti hajoava ikkunapesu Autoja kotikäyttöön. Puhdistaa tehokkaasti ikkunat liasta, tupakansavusta ja hyönteisistä. Soveltuu sisäja ulkokäyttöön sekä autossa että kotona. Puhdistusliinaksi suosittelemme SONAX mikrokuituliinaa, lasipinnoille. www .sonax.fi
4 Jyväskylän seudun autouutiset autouutiset.com AUTONHOIDON ERIKOISLIIKE Jari Heinonen 050 434 3077 Leo Aurala 050 434 3066 Pääskyntie 3 40320 Jyväskylä info@glosspoint.fi www.glosspoint.fi Autosi suojaksi ylivoimainen CQuartz FINEST V6 vertaatpa mihinkä tahansa • Kovempi ja paksumpi suoja • Tehostettu kemikaalija UV-suoja • Parannettu liukkaus – ei pisarajälkiä • Rikkaampi, kiiltävämpi ulkonäkö • Lisääntynyt hydrofobisuus Cquartz finest by CarPro MAALIPINNAN TULEVAISUUS . HÄIKÄISEVÄ MAALIPINTA NOPEASTI. SONAX XTREME Protect+Shine Hybrid NPT pinnoite, 6 kk:n kestotakuulla. Sopii kaikille maalipinnoille. ? Hybrid NetProtection teknologia vähentää pölyn ja lian tarttumista. ? Kiilto palautuu automaattisesti jokaisen pesun jälkeen. ? Riittoisuus 3-4 todella helppoon ja erittäin nopeaan käsittelyyn, ilman esikäsittelyä ja kuivumisaikaa. Tuotenumero: SO 222 100 UUTUUS Uusi Mitsubishi Outlander PHEV on iso katumaasturi, joka tyytyy hyvin vaatimattomaan keskikulutukseen. Kun ladattavan hybridimaasturin akusto on täynnä varausta, pääsee pelkällä sähkölläkin jopa viitisenkymmenen kilometrin matkan. Useille sähköinen toimintamatkakin jo riittää päivittäisiin ajoihin. Akuston lataus tavallisesta pistorasiasta kestää viitisen tuntia, pikalatauslaitteella 80% varauksen saa ladattua puolessa tunnissa. Lisäksi auton akustoa voi ladata ajossa käyttämällä esimerkiksi moottorijarrutuksen voimakkuuden säätöä. Neliveto ja kolme moottoria Outlander PHEV on markkinoiden ainoa nelivetoinen ja ladattava hybridimaasturi. Poikkeuksellista hybriksi on myös 1500 kg vetokyky. Autossa on kaksi sähkömoottoria, joista toinen toimii etuja toinen taka-akselilla. Jos ajoakustossa on varausta, kulkee auto sähköllä ja lähtökohtaisesti etuvetoisena. Jos ajoakuston varaustila on matala ja kuljettaja painaa kovemmin kaasua, toimii bensiinimoottori sähkömoottoreita avustavaMoottori 1998 cm3, 4-sylinterinen bensiini, kaksi sähkömoottoria, neliveto. Kulutus (yhd.) 1,9/100km Teho bensiinimoottori 89 kW/121 hv/4500 r/min + sähkömoottorit 2x 60kW Vääntö bensiinimoottori 190 Nm/ 4500 r/min + sähkömoottorit 137 + 195 Nm CO 2-päästö 44g/km Kiihtyvyys 11,0 s. 0-100km Huippunopeus 170 km/h Vetokyky (jarr.) 1500kg Hinta 54.995€ Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Navi Ajoakusto on pohjan alla keskellä autoa. Isot sivupeilit ja istumakorkeus antavat hyvän näkyvyyden. Autoon on mahdollista saada leasing-autoille suunnattua energiainvestointitukea. na generaattorina. Silloin kun ajetaan tehoa vaativissa olosuhteissa, kuten esimerkiksi korkeilla nopeuksilla, käyttää bensiinimoottori etuvetoa ja sähkömoottorit avustavat tarvittaessa. Käytännössä kuljettajan ei kuitenkaan tarvitse vetotapoja miettiä. Autossa on automaattivaihteisto, jonka valitsimesta voi yksinkertaisimmillaan valita joko eteen(D) tai taaksepäin (R) vievän asennon. Jos haluaa itse säätää jarrutusenergian talteenoton voimakkuuden, voi vaihdekepistä tai siivekkeistä valita B-asennon kuudesta eri voimakkuustasosta. Ajossa kahden sähkömoottorin älykkäät ohjausyksiköt ja auton ajonvakautusjärjestelmä moottorinohjausjärjestelmineen hoitavat vetotapojen valintoja varmistaen turvallisuuden eri ajotilanteissa. Nelivedon voi myös lukita päälle omasta nappulastaan. Muita keskikonsolin nappuloita ovat lataustila (bensiinimoottori lataa akustoa) ja säästötila (vähentää ajoakun käyttöä). Kojetaulusta löytyy lisäksi EcoMode-nappula, joka säätää moottoreiden, ilmastoinnin ja nelivedon toimintaa mahdollisimman vihreiksi. Ladattavan hybridin varustasoja ovat Intense+ (49 995€) ja Instyle Navi (54 995€). Perusvarusteluunkin kuuluvat mm. peruutuskamera, vakionopeudensäädin, älykäs avaimeton keskuslukitus, 7” kosketusvärinäyttö ja nahkapäällysteinen monitoimiohjauspyörä. Takuu on sama kuin muillakin Mitsubisheillä, eli 5 vuotta/ 100 000 km. Hybridikatumaasturi
4 Jyväskylän seudun autouutiset autouutiset.com AUTONHOIDON ERIKOISLIIKE Jari Heinonen 050 434 3077 Leo Aurala 050 434 3066 Pääskyntie 3 40320 Jyväskylä info@glosspoint.fi www.glosspoint.fi Autosi suojaksi ylivoimainen CQuartz FINEST V6 vertaatpa mihinkä tahansa • Kovempi ja paksumpi suoja • Tehostettu kemikaalija UV-suoja • Parannettu liukkaus – ei pisarajälkiä • Rikkaampi, kiiltävämpi ulkonäkö • Lisääntynyt hydrofobisuus Cquartz finest by CarPro MAALIPINNAN TULEVAISUUS . HÄIKÄISEVÄ MAALIPINTA NOPEASTI. SONAX XTREME Protect+Shine Hybrid NPT pinnoite, 6 kk:n kestotakuulla. Sopii kaikille maalipinnoille. ? Hybrid NetProtection teknologia vähentää pölyn ja lian tarttumista. ? Kiilto palautuu automaattisesti jokaisen pesun jälkeen. ? Riittoisuus 3-4 todella helppoon ja erittäin nopeaan käsittelyyn, ilman esikäsittelyä ja kuivumisaikaa. Tuotenumero: SO 222 100 UUTUUS Uusi Mitsubishi Outlander PHEV on iso katumaasturi, joka tyytyy hyvin vaatimattomaan keskikulutukseen. Kun ladattavan hybridimaasturin akusto on täynnä varausta, pääsee pelkällä sähkölläkin jopa viitisenkymmenen kilometrin matkan. Useille sähköinen toimintamatkakin jo riittää päivittäisiin ajoihin. Akuston lataus tavallisesta pistorasiasta kestää viitisen tuntia, pikalatauslaitteella 80% varauksen saa ladattua puolessa tunnissa. Lisäksi auton akustoa voi ladata ajossa käyttämällä esimerkiksi moottorijarrutuksen voimakkuuden säätöä. Neliveto ja kolme moottoria Outlander PHEV on markkinoiden ainoa nelivetoinen ja ladattava hybridimaasturi. Poikkeuksellista hybriksi on myös 1500 kg vetokyky. Autossa on kaksi sähkömoottoria, joista toinen toimii etuja toinen taka-akselilla. Jos ajoakustossa on varausta, kulkee auto sähköllä ja lähtökohtaisesti etuvetoisena. Jos ajoakuston varaustila on matala ja kuljettaja painaa kovemmin kaasua, toimii bensiinimoottori sähkömoottoreita avustavaMoottori 1998 cm3, 4-sylinterinen bensiini, kaksi sähkömoottoria, neliveto. Kulutus (yhd.) 1,9/100km Teho bensiinimoottori 89 kW/121 hv/4500 r/min + sähkömoottorit 2x 60kW Vääntö bensiinimoottori 190 Nm/ 4500 r/min + sähkömoottorit 137 + 195 Nm CO 2-päästö 44g/km Kiihtyvyys 11,0 s. 0-100km Huippunopeus 170 km/h Vetokyky (jarr.) 1500kg Hinta 54.995€ Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Navi Ajoakusto on pohjan alla keskellä autoa. Isot sivupeilit ja istumakorkeus antavat hyvän näkyvyyden. Autoon on mahdollista saada leasing-autoille suunnattua energiainvestointitukea. na generaattorina. Silloin kun ajetaan tehoa vaativissa olosuhteissa, kuten esimerkiksi korkeilla nopeuksilla, käyttää bensiinimoottori etuvetoa ja sähkömoottorit avustavat tarvittaessa. Käytännössä kuljettajan ei kuitenkaan tarvitse vetotapoja miettiä. Autossa on automaattivaihteisto, jonka valitsimesta voi yksinkertaisimmillaan valita joko eteen(D) tai taaksepäin (R) vievän asennon. Jos haluaa itse säätää jarrutusenergian talteenoton voimakkuuden, voi vaihdekepistä tai siivekkeistä valita B-asennon kuudesta eri voimakkuustasosta. Ajossa kahden sähkömoottorin älykkäät ohjausyksiköt ja auton ajonvakautusjärjestelmä moottorinohjausjärjestelmineen hoitavat vetotapojen valintoja varmistaen turvallisuuden eri ajotilanteissa. Nelivedon voi myös lukita päälle omasta nappulastaan. Muita keskikonsolin nappuloita ovat lataustila (bensiinimoottori lataa akustoa) ja säästötila (vähentää ajoakun käyttöä). Kojetaulusta löytyy lisäksi EcoMode-nappula, joka säätää moottoreiden, ilmastoinnin ja nelivedon toimintaa mahdollisimman vihreiksi. Ladattavan hybridin varustasoja ovat Intense+ (49 995€) ja Instyle Navi (54 995€). Perusvarusteluunkin kuuluvat mm. peruutuskamera, vakionopeudensäädin, älykäs avaimeton keskuslukitus, 7” kosketusvärinäyttö ja nahkapäällysteinen monitoimiohjauspyörä. Takuu on sama kuin muillakin Mitsubisheillä, eli 5 vuotta/ 100 000 km. Hybridikatumaasturi 5 Jyväskylän seudun autouutiset autouutiset.com katsastusmies koeajaa katsastusmies koeajaa Matti Viitanen, A-Katsastus Vantaa Kehä III Koeajoauto Nissan Pulsar on maahantuojan lehdistöauto. Koeajolenkin pituus oli noin 550 km kaupungissa, moottoritiellä ja maaseudulla. Auton tekniset tiedot ovat maahantuojan ilmoittamia. Arvioinnissa nojaudutaan lähdeaineistoon ja koeajokokemuksiin. Kulutuksesta ilmoitetaan normikulutus sekä auton ajotietokoneen antama mittaustulos. Arvioinnissa käytetään soveltuvin osin suhteellista arvostelutapaa, jolloin koeajoautoa tarkastellaan kokoja hintaluokkansa Jalkatilat ovat reilut. Takaistuimen selkänoja kaatuu istuinosan päälle. Pulsar on perinteinen 5-ovinen korimalli niille, joita katumaasturimainen Qashqai ei miellytä. Akseliväli on 2,7 metriä. Takanaistuville on tarjolla hyvät tilat. Matti Viitanen katsastusmies A-Katsastus Vantaa Kehä III Nissanin perheautoluokassa uusien mallien odottajilla aika kävi jo varsin pitkäksi, sillä Almeran valmistus lopetettiin jo vuosia sitten. Tilalle tarjotun Qashqain crossovermainen muotoilu ei kaikkia miellyttänyt sen myyntimenestyksistä huolimatta. Vihdoin valmistaja kuitenkin toi C-segmenttiin viisiovisen perheauton mallinimellä Pulsar. Pulsar ja Qashqai eroavat tekniikaltaan toisistaan melko vähän, kun taas Pulsarin korin muotoilu ja mataluus edustavat perinteistä perheautomallia. Uuden Nissan Pulsarin pituus on 439 cm akselivälin ollessa 270 cm. Leveyttä löytyy 177 cm, sekä korkeutta 155 cm. Varustelutasoja on neljä: Visia, Acenta, Busines 360 ja parhaiten varusteltu koeajossakin ollut Tekna. Tekniikkapuolella moottorivalikoimaan kuuluvat 1,2-litrainen ahdettu bensiinimoottori ja 1,5-litrainen ahdettu diesel. Voimalinjassa on joko kuusivaihteinen manuaali, tai bensiinimoottorin yhteyteen saatava CVT-automaatti. Tavaratilaa Pulsarista löytyy kokoluokassaan kiitettävät 385 litraa. Se on kasvatettavissa 1395 litraan kaatamalla takapenkin selkänojat. Laajennetun tavaratilan pohja ei kuitenkaan ole läheskään tasainen, sillä selkänojat jäävät reilusti ylemmäs. Lisävarusteena tavaratilaan saa laatikon, jonka kansi nostaa tavaratilan pohjan kaadettujen selkänojien tasolle. Koeajoautossa tätä varustetta ei ollut. 1,2 litran bensiiniturbolla Moottorina koeajetussa Nissan Pulsarissa on 1,2 litrainen ahdettu bensiinimoottori. Neliventtiilirakenteen molemmissa nokka-akseleissa on Nissan Pulsar DIG-T 115 MT Moottori 1197 cm3 4-sylinterinen ahdettu bensiini, 6-nopeuksinen manuaalivaihteisto. kulutus (yhd.) 5,0/100km Teho 85 kW/115 hv/5200 r/min Vääntö 190 Nm/ 2000 r/min Co 2-päästö 117g/km Kiihtyvyys 10,7 s. 0-100km Huippunopeus 190 km/h Hinta 26.490€ Nissan Pulsar DIG-T 115 MT Tavaratilaa on 547-1746 litraa. muuttuva ajoitus ja jakopää on toteutettu huoltovapaalla ketjulla. Moottori tuottaa 85 kW:n tehon ja 190 Nm:n väännön. Hiilidioksidipäästö on 117 g/ km. Moottorin jatkeena on viisivaihteinen manuaalilaatikko. Alustarakenne muodostuu etupään joustintuista ja takapään yhdystukiakselistosta. Jarruina ovat edessä ja takana levyt varustettuna vetoluistonestolla, sekä ajonvakautusjärjestelmällä. Tekniikkapuolella moottorivalikoimaan kuuluvat 1,2-litrainen ahdettu bensiinimoottori ja 1,5-litrainen ahdettu diesel. hoillut penkit. Nahkapenkki ei pakkasaamuna ole miellyttävimmillään ja pienitehoinen penkinlämmitys viivyttää lämpiämistä. Takapenkin reilu jalkatila on yksi Pulsarin parhaimpia ominaisuuksia. Hiljainen ja kevyt ajettava Nissan Pulsarin ajettavuudessa nousee esille hallintalaitteiden toiminnan täsmällisyys ja keveys. Samoin korin ja moottorin äänettömyys yllättää positiivisesti. Ohjaus toimii pienissä nopeuksissa ja kaarteissa kelvollisesti, mutta suoraan ajettaessa keskialueen voimakas vaste aluksi oudoksuttaa. Toisaalta, kun Pulsar etenee suoraan ilman korjaavia liikkeitä, ei tästäkään ominaisuudesta ole haittaa. Havainnointia parantavista varusteista mainittakoon kuolleenkulman varoitusjärjestelmä sekä kaistavahti. Yhdistetyn kulutuksen 5 l/100 km lukema on tavanomaisesti saavuttamaton Koeajon aikana sekalaisessa ajossa kylmäkäynnistyksineen Pulsar kulutti 6,8 l/100 km. Pikkuteillä 80 km/h nopeuksilla kulutus oli parhaimmillaan 5,1 l/100 km. Moottoritiellä 100 km/h nopeudella kulutus pysytteli 6,0 l/100 km lukemissa. Nissan Pulsar 26490 € hintaisena tarjoaa erittäin hyvin varustellun perheauton, jossa tilat ja taloudellisuus ovat kohdallaan. Plussaa: taloudellisuus, äänettömyys, erinomainen varustelutaso, reilut jalkatilat takana, hyvät lähivalot, tavaratilan koko Miinusta: nahkaverhouksen kylmyys yhdessä hitaan penkkilämmityksen kanssa, tavaratilan pohja laajennettuna, lähija kaukovalojen väriero. Ohjauksen tehostus hoituu sähköisesti ja muuttuu ajonopeuden mukaan. Koeajoauton valoissa lähivalot on toteutettu Led-tekniikalla ja kaukovalot halogeeneilla. Lähivalojen teho ja väri ovat kiitettävällä tasolla, mutta kaukovalojen kellertävä väri ei sovi yhteen lähivalojen valkoisen värin kanssa. Sumuvalojen yhteydessä on ledeillä toteutetut päiväajovalot. Lyhdynpesimet kuuluvat varustukseen. Korirakenteessa on käytetty runsaasti suurlujuusteräksisiä osia, joilla on saavutettu huomattava painonsäästö ja parempi turvallisuus. Vankkaa rakennetta täydentävät kuusi turvatyynyä sekä vyönkiristimet. Euro NCAP:n törmäystestitulos on viisi tähteä. Reilut tilat takapenkkiläisille Sisätiloissa huomion varastaa Nissanin uusi monitoiminen peruutuskameran näyttö. Pulsarissa on edessä, takana ja sivuilla kamerat joiden yhtäaikainen kuva saadaan näytölle. Tästä on hyötyä erityisesti ahtaissa pysäköintitilanteissa. Lisäksi pienissä nopeuksissa myös eteenpäin ajaessa voi kytkeä etu tai sivukameran kuvan näyttöön helpottamaan pysäköintiä. Kameroiden toiminnan edellytys on niiden pitäminen puhtaana, siksi peruutuskamera on varustettu pesulaitteella. Näyttö saisi olla suurempi, sillä ruudun jakaminen pienentää navigaattorin näytön vaikealukuiseksi. Muilta osin kojelaudan ja hallintalaitteiden toteutus on perinteistä ja selkeää Nissania. Koeajoauton Tekna-varustelutasoon kuuluu nahalla verTavaratila on kooltaan 385-1395 litraa. Kameran monitoiminäyttö saisi olla suurempikin. Kojetaulun muodot ovat tyypillistä Nissania.
6 Jyväskylän seudun autouutiset autouutiset.com SUOMEN PARAS RENKAIDEN JA VANTEIDEN VERKKOKAUPPA SUOMEN PARAS RENKAIDEN JA VANTEIDEN VERKKOKAUPPA NYT MYÖS TYYLIKKÄÄSTI MOBIILISSA. WWW.NETTIVANNE.FI Leo Aurala ja Jari Heinonen perustivat Seppälän alueella sijaitsevan ajoneuvojen pintakäsittelyihin ja pesuihin erikoistuneen yrityksensä vuonna 2008. Sen jälkeen onkin pitänyt kiirettä, sillä varsinkin ammattimaiselle maalipinnan kestokäsittelylle on jatkuvasti kysyntää. ”Teemme paljon Säihkyvän kiiltävien kestopinnoitusten lisäksi Glosspointin ammattilaiset tekevät pesuja, puhdistuksia ja kunnostuksia. kestokäsittelyjä uusiin autoihin. On järkevää suojata uuden auton maalipinta silloin, kun se on vielä mahdollisimman ehjä”, neuvoo Leo Aurala. Glosspointin käyttämistä menetelmistä esimerkiksi nano-keraamiset Car Pro kestopinnoitteet antavat maalipinnan, joka pysyy kauan kauniin kiiltävänä ja helppohoitoisena. Ilman suojausta uuden auton maalipinta on arka kulutukselle, naarmuille ja pinttyvälle lialle. "CarPro on valmistaja, jonka tuotteet edustavat aina kehityksen viimeisintä kärkeä. Pääsemme usein testaamaan uusia pinnoitusratkaisuja, joita ei vielä ole edes kaupallisesti julkaistu", sanoo Aurala. Glosspointin kestopinnoitekäsittelyissä maalipinta ensin puhdistetaan koneellisesti läpikäymällä. Uuden auton maalipinnassa ja vanteissa voi olla esimerkiksi kuljetuksen jäljiltä runsaasti rautapölyä. Maalipinnan virheet korjataan koneellisella maalipinnan käsittelyllä. Sen jälkeen seuraa vielä perusteellinen pesu. Itse pinnoitustyö alkaa vasta auton kuivuttua. Noin tunnin kovettumisen jälkeen käsittely toistetaan sopivan kalvopaksuuden saavuttamiseksi. Myös vanteet ja muoviosat käsitellään. Käytännössä henkilöauton pintakäsittelyyn kuluu näin kaksi työpäivää, sillä viimeistelytöihin päästään vasta seuraavana päivänä. ”Ei tallaista työtä kannata hosumalla pilata. Lopputuloksen nähtyään asiakas on kyllä aina tyytyväinen”, sanoo Jari Heinonen. Tavallisen henkilöauton kestopinnoitus maksaa alkaen noin 450 euroa. Vanhempaa autoa käsiteltäessä voidaan pintanaarmut korjata ennen kestopinnoitusta. Kun auto on ensin puhdistettu, tekevät Glosspointin ammattilaiset naarmun näkymättömäksi hieromalla koneellisesti maalia sen päälle. Kalliit urheiluautot eivät ole harvinaisia näkyjä Glosspointin hallissa. Ferrarit, Lamborghinit ja muut erikoiset autot ovat tulleet pintakäsittelyjen ammattilaisille tutuiksi. ”Matalan ja muodokkaan auton kanssa työskentely on haastavampaa, mutta lopputuloksen upeus palkitsee. Meillä on kyllä kallistin, jonka avulla saamme kaikki muodot työstettyä”, kertoo Aurala. Henkilöautojen lisäksi Glosspointissa saavat kiiltoa esimerkiksi matkailuautot, pakettiautot ja isommat maasturit. ”Kevään ensimmäiset moottoripyörätkin on jo kiillotettu ja lisää on tulossa”, kuittaa Heinonen. Päältäpesut, sisäpesut ja hajunpoistot Auton maalipinnan kannalta käsin pesu on aina hellävaraisin ja tehokkain menetelmä. Glosspointin päältäpesun hinta on edullisimmillaan 25€. Pesu sisältää aina myös ovien välien pesun. Liuotinpesut tehdään käyttämällä ympäristöystävällisiä tuotteita. Moottoritilan pesussa arimmat elektroniset laitteet suojataan kosteudelta ennen pesua. Pesun jälkeen moottoritila vieGlossPoint Pääskyntie 3 40320 Jyväskylä Leo Aurala 050 434 3066 Jari Heinonen 050 434 3077 Sähköposti:info@ glosspoint.fi Internet: glosspoint.fi Avoinna: ma-to klo 7.30 17.00 Volvo S80 nahkaverhoiltu istuin ennen kunnostusta ja kunnostuksen jälkeen. Car Pron kestopinnoite C.Quartz sopii maalipinnan lisäksi muillekin pinnoille, kuten muoville, umpioille ja vanteille. Pinnat ja verhoilut kevätkuntoon Lamborghinin kaltaisten urheiluautojen lisäksi Glosspointissa kestopinnoitetaan, pestään, vahataan ja puhdistetaan tavallisia perheautoja sekä muita ajoneuvoja. lä kuivataan paineilmalla. Kevään kirkastuessa auton sisätilojen kuntokin paljastuu. Glosspoint tarjoaa sisäsiivouksia, hajunpoistoja ja verhouspesuja ammattimaisilla menetelmillä. Nahkaja vinyyliverhoilut kuntoon Nahkaverhoilun ikääntyessä alkavat naarmut ja värien kulumiset näkyä. Istuimiin tai muuhun verhoiluun on saattanut tulla viiltoja, tahroja tai muita virheitä. Glosspointin menetelmillä nahan alkuperäinen väri ja joustavuus saadaan jälleen esiin ja pienet virheet korjattua. Yritys tekee nahkaja vinyyliverhoilujen kunnostusta sekä vanhempiin klassikkoautoihin että uudempiin malleihin. Lisäksi Glosspoint tarjoaa nahkaja vinyyliverhoilujen korjausta ja esimerkiksi valoumpioiden tai kulutukselle arkojen maalipintojen suojausta kestävällä ja huomaamattomalla kalvolla.
6 Jyväskylän seudun autouutiset autouutiset.com SUOMEN PARAS RENKAIDEN JA VANTEIDEN VERKKOKAUPPA SUOMEN PARAS RENKAIDEN JA VANTEIDEN VERKKOKAUPPA NYT MYÖS TYYLIKKÄÄSTI MOBIILISSA. WWW.NETTIVANNE.FI Leo Aurala ja Jari Heinonen perustivat Seppälän alueella sijaitsevan ajoneuvojen pintakäsittelyihin ja pesuihin erikoistuneen yrityksensä vuonna 2008. Sen jälkeen onkin pitänyt kiirettä, sillä varsinkin ammattimaiselle maalipinnan kestokäsittelylle on jatkuvasti kysyntää. ”Teemme paljon Säihkyvän kiiltävien kestopinnoitusten lisäksi Glosspointin ammattilaiset tekevät pesuja, puhdistuksia ja kunnostuksia. kestokäsittelyjä uusiin autoihin. On järkevää suojata uuden auton maalipinta silloin, kun se on vielä mahdollisimman ehjä”, neuvoo Leo Aurala. Glosspointin käyttämistä menetelmistä esimerkiksi nano-keraamiset Car Pro kestopinnoitteet antavat maalipinnan, joka pysyy kauan kauniin kiiltävänä ja helppohoitoisena. Ilman suojausta uuden auton maalipinta on arka kulutukselle, naarmuille ja pinttyvälle lialle. "CarPro on valmistaja, jonka tuotteet edustavat aina kehityksen viimeisintä kärkeä. Pääsemme usein testaamaan uusia pinnoitusratkaisuja, joita ei vielä ole edes kaupallisesti julkaistu", sanoo Aurala. Glosspointin kestopinnoitekäsittelyissä maalipinta ensin puhdistetaan koneellisesti läpikäymällä. Uuden auton maalipinnassa ja vanteissa voi olla esimerkiksi kuljetuksen jäljiltä runsaasti rautapölyä. Maalipinnan virheet korjataan koneellisella maalipinnan käsittelyllä. Sen jälkeen seuraa vielä perusteellinen pesu. Itse pinnoitustyö alkaa vasta auton kuivuttua. Noin tunnin kovettumisen jälkeen käsittely toistetaan sopivan kalvopaksuuden saavuttamiseksi. Myös vanteet ja muoviosat käsitellään. Käytännössä henkilöauton pintakäsittelyyn kuluu näin kaksi työpäivää, sillä viimeistelytöihin päästään vasta seuraavana päivänä. ”Ei tallaista työtä kannata hosumalla pilata. Lopputuloksen nähtyään asiakas on kyllä aina tyytyväinen”, sanoo Jari Heinonen. Tavallisen henkilöauton kestopinnoitus maksaa alkaen noin 450 euroa. Vanhempaa autoa käsiteltäessä voidaan pintanaarmut korjata ennen kestopinnoitusta. Kun auto on ensin puhdistettu, tekevät Glosspointin ammattilaiset naarmun näkymättömäksi hieromalla koneellisesti maalia sen päälle. Kalliit urheiluautot eivät ole harvinaisia näkyjä Glosspointin hallissa. Ferrarit, Lamborghinit ja muut erikoiset autot ovat tulleet pintakäsittelyjen ammattilaisille tutuiksi. ”Matalan ja muodokkaan auton kanssa työskentely on haastavampaa, mutta lopputuloksen upeus palkitsee. Meillä on kyllä kallistin, jonka avulla saamme kaikki muodot työstettyä”, kertoo Aurala. Henkilöautojen lisäksi Glosspointissa saavat kiiltoa esimerkiksi matkailuautot, pakettiautot ja isommat maasturit. ”Kevään ensimmäiset moottoripyörätkin on jo kiillotettu ja lisää on tulossa”, kuittaa Heinonen. Päältäpesut, sisäpesut ja hajunpoistot Auton maalipinnan kannalta käsin pesu on aina hellävaraisin ja tehokkain menetelmä. Glosspointin päältäpesun hinta on edullisimmillaan 25€. Pesu sisältää aina myös ovien välien pesun. Liuotinpesut tehdään käyttämällä ympäristöystävällisiä tuotteita. Moottoritilan pesussa arimmat elektroniset laitteet suojataan kosteudelta ennen pesua. Pesun jälkeen moottoritila vieGlossPoint Pääskyntie 3 40320 Jyväskylä Leo Aurala 050 434 3066 Jari Heinonen 050 434 3077 Sähköposti:info@ glosspoint.fi Internet: glosspoint.fi Avoinna: ma-to klo 7.30 17.00 Volvo S80 nahkaverhoiltu istuin ennen kunnostusta ja kunnostuksen jälkeen. Car Pron kestopinnoite C.Quartz sopii maalipinnan lisäksi muillekin pinnoille, kuten muoville, umpioille ja vanteille. Pinnat ja verhoilut kevätkuntoon Lamborghinin kaltaisten urheiluautojen lisäksi Glosspointissa kestopinnoitetaan, pestään, vahataan ja puhdistetaan tavallisia perheautoja sekä muita ajoneuvoja. lä kuivataan paineilmalla. Kevään kirkastuessa auton sisätilojen kuntokin paljastuu. Glosspoint tarjoaa sisäsiivouksia, hajunpoistoja ja verhouspesuja ammattimaisilla menetelmillä. Nahkaja vinyyliverhoilut kuntoon Nahkaverhoilun ikääntyessä alkavat naarmut ja värien kulumiset näkyä. Istuimiin tai muuhun verhoiluun on saattanut tulla viiltoja, tahroja tai muita virheitä. Glosspointin menetelmillä nahan alkuperäinen väri ja joustavuus saadaan jälleen esiin ja pienet virheet korjattua. Yritys tekee nahkaja vinyyliverhoilujen kunnostusta sekä vanhempiin klassikkoautoihin että uudempiin malleihin. Lisäksi Glosspoint tarjoaa nahkaja vinyyliverhoilujen korjausta ja esimerkiksi valoumpioiden tai kulutukselle arkojen maalipintojen suojausta kestävällä ja huomaamattomalla kalvolla. 7 Jyväskylän seudun autouutiset autouutiset.com AUTON KORJAUS JA HUOLTO Jo 270 000 km ajetun Audi A6 3,0 TDI:n turboahtimen pääakseli on kulunut jo jonkin verran väljäksi. "Oireita tästä viasta voivat olla sirkuttava ääni, savutus tai lisääntynyt öljyn kulutus", luettelee Kimmo Pohjoismäki. Turboahtimien alkuperäisvalmistajia: . BorgWarner Turbo Systems . Mitsubishi Turbochargers . Garrett by Honeywell . Holset Turbochargers Minkämerkkinen turbo autossani on? Turbotekniikka Oy Maahantuoja ja tukkukauppa: Garrett by Honeywell BorgWarner Turbo Systems Holset Turbochargers Mitsubishi Turbochargers Valuraudantie 4 0700 Helsinki Puhelin: 09 350 52 733 Sähköposti: turbotekniikka@ turbotekniikka.fi Tiesitkö tämän turbosta? "Dieselmoottoreiden DPF-hiukkassuodatin voi tukkeutuessaan aiheuttaa jopa turbovaurion. " Huolto pitää turbon kunnossa Auton turboahdin pysyy kunnossa, kun autoa huolletaan valmistajan ohjeiden mukaan ja Suomen olosuhteet huomioon ottaen. Jos turboahdin kuitenkin tulee tiensä päähän, kannattaa tilalle hankkia uusi alkuperäinen. Alkuperäisen valmistajan turbolla on laajempi takuu ja sen mukana tulee aina ohjeet asennukseen liittyvistä tarvittavista lisätöistä. Jos autossasi on turboahdin, on se todennäköisesti jonkun yllämainitun yrityksen valmistama. Autonvalmistajat eivät itse valmista turboahtimia, vaan hankkivat ne uusiin automalleihinsa näiltä sopimusvalmistajilta. Siksi on järkevää, että turboa mahdollisesti uusittaessa tilalle vaihdetaan auton valmistajan parhaaksi vaihtoehdoksi valitsema turbo. Uutta tai vaihtoahdinta hankittaessa on tärkeää tarkistaa sen alkuperä ja kuka ahtimelle myöntää takuun sekä tuotevastuun. Turbotekniikka Oy on yllämainittujen ahdinmerkkien virallinen maahantuoja ja tuotevastuun kantaja. Tarkista, mikä turbo autoosi kuuluu: Verkko-osoitteesta www.turbotekniikka.fi löydät luettelon, josta näkyy autosi merkin ja mallin perusteella siihen kuuluvan turboahtimen malli sekä valmistaja. Autoteollisuus on viime vuosikymmenen aikana kehittänyt nopeasti tekniikkaa, jolla uusien automallien kulutus ja haitalliset päästöt saadaan pienenemään. Näitä ratkaisuja ovat esimerkiksi moottorin iskutilavuuden pienentäminen, polttoaineen suorasuihkutus, pakokaasujen takaisinkierrätys, hiukkassuodatin ja katalysaattori sekä turboahdin. Turboahdin kuuluu nykyautossa tärkeimpien moottorin suorituskykyä ja kulutusta säätelevien ratkaisujen joukkoon. Turbo löytyy nykyisin käytännössä kaikista diesel-henkilöautoista ja useimmista uusista bensiinimoottorityypeistä. Koska parhaimmillaan 200 000 minuuttikierroksella toimiva turboahdin joutuu moottorissa koville, on sen oltava kestävää tekoa. Uudet EU-päästönormit lisäävät vaatimuksia varsinkin turbotekniikkaan. Tuoreimman EU 6 –päästönormin alittaminen edellyttää käytännössä entistäkin hienompaa turbotekniikkaa, eli sähkösäätöistä ahdinta. Vaatimuksista johtuen turbo on arvokas osa auton moottoria, jonka mahdolliset viat saattavat yllättää tavallisen autoilijan kustannuksillaan. Valmistajan ohjeiden mukaan huolellisesti huolletun auton turbo voi kestää auton koko eliniän, mutta huonolla tuurilla esimerkiksi huonosti huolletun käytetyn auton ostaja voi joutua maksamaan yllättävän isoja remontteja. Diagnoosin teko ei aina ole helppoa ”Jos öljynpainevalo vaikka vain vilkahtaa, kannattaa asiaan suhtautua vakavasti ja ottaa yhteyttä asiantuntevaan korjaamoon”, neuvoo Nekalan Tammer-Diesel korjaamon osastopäällikkö Kimmo Pohjoismäki. Vaativampiin moottorikorjauksiin erikoistuneeseen korjaamoon tulee harva se päivä turbovikaisia autoja, joissa isommat vauriot olisi voitu välttää oikealla ja ajoissa tehdyllä diagnoosilla. ”Tässä on yksi hyvä esimerkki”, Pohjoismäki esittelee. ”1,9 litran dieselmoottorilla varustetun Volkswagen Passatin öljyvalo oli alkanut palaa, mutta autolla oli silti ajettu. Turbohan siitä oli sitten mennyt ja paljon muutakin. Turbon öljynkierron ja vesijäädytyksen pitää toimia, muuten tulee ongelmia.” Turbo on tavallaan myös moottorin kuumemittari, joka voi oireilla muualla moottorissa olevista ongelmista. ”Tässä Passatissakin alkuperäinen vaurion syy on haljennut sylinVolkswagen Touareg V10 dieselin molemmat turbot vaihdettiin uusiin alkuperäisiin. Jos autoa olisi huollettu paremmin, olisi viiden tuhannen laskulta vältytty. terikansi, joka on tyypillinen näissä vanhemmissa pumppusuutindieseleissä. Korjaus alkaa tässä tapauksessa uudella sylinterikannella, joita meneekin aika usein ja meillä on niitä siksi varastossamme”, Pohjoismäki kertoo. Suomen olot huomioiden Jos turbo menee rikki, on kuluttajalla helposti edessään muutaman tonnin lasku. Mitä isompi ja erikoisempi moottori, sitä kalliimpi on myös sen turboahdin. Joskus ahtimia on useampi. ”Tässä Volkswagen Touaregista uusittiin V10 dieselmoottorin molemmat turbot. Syynä oli yksinkertaisesti huono huoltohistoria. Valmistajan ohjeistamat huollot pitää tehdä ajoissa ja Suomen oloissa öljyt kannattaa ilman muuta vaihtaa vielä useammin kuin muualla. On myös syytä käyttää juuri valmistajan ohjeistamaa öljytyyppiä. Joidenkin valmistajien lupaamat pitkät öljynvaihtovälit eivät Suomen oloissa riitä, koska meillä lämpötila vaihtelee vuosittain kovista pakkasista helteeseen.” Touaregin käytettynä ostanut nykyinen omistaja joutui vaihdattamaan vähän ajetun auton turbot uusin ja lasku oli kaiken kaikkiaan viitisen tuhatta euroa. Vian ilmeneminen alkoi pakoputkistoon tihkuneesta öljystä. Turboahdin on ensimmäisiä moottorin osia, joka kärsii huonoksi päässeistä öljyistä. Dieselmoottoreiden DPFhiukkassuodatin voi tukkeutuessaan aiheuttaa jopa turbovaurion. Jos ahdin pyörii kuumana ja ahtimen lähellä sijaitseva DPF-hiukkassuodatin on tukossa eikä päästä pakokaasuja virtaamaan oikein, on tilanne huono. Jos vielä moottoriöljy on vääränlaista tai päässyt huonoiksi, ovat riskit jo suuret. Dieselautoissa kannattaakin pitää hiukkassuodattimen kunnosta huolta ja ajaa säänöllisesti myös pitempää maantiejoa, jotta auton oma DPF-puhdistusregeneraatio pääsee käyntiin. Valitse viisaasti, sillä superhalpa voi muuttua ekstrakalliiksi! ”Tavallisen henkilöauton alkuperäisturbon uusiminen maksaa noin 1500-2000 euroa töineen. Markkinoilla on myös halvempia tarvikeahtimia, mutta kokemustemme mukaan panostus alkuperäiseen kannattaa. Me asennamme aina saman ahtimen, joka autossa on ollut myös uutena”, Pohjoismäki linjaa ja korostaa ahtimen uusintaan liittyviä muita töitä. ”Virallisen maahantuojan toimittaman alkuperäisen ahtimen mukana tulee aina ohjeet siitä, mitä muita osia turbon vaihdon yhteydessä tulee uusia ja mitä lisätöitä tulee tehdä, jotta turbo toimii niin kuin pitää. Usein nämä muut työt voivat olla isompia kuin itse ahtimen vaihto. Ei ole harvinaista, että meille tulee korjattavaksi auto, johon on itse vaihdettu ulkomailta tilattu halpaturbo, joka on sitten asiantuntemattomasta asennuksesta tai materiaalivirheestä johtuen nopeasti hajonnut ja rikkonut moottorista muutakin." Alkuperäisellä turbolla on takuu ja tuotevastuu, joka kattaa itse ahtimen lisäksi myös sen mahdollisesti aiheuttamat muut vahingot. "Suosittelemme turbon uusimiseen aina tehdasuutta, alkuperäisen valmistajan ahdinta. Vanhempiin autoihin on saatavana myös alkuperäisen valmistajan vaihtoahtimia, esimerkiksi Garrettilta löytyy kattava vaihtoturbovalikoima vanhemmalle kalustolle. Itse näitä ahtimia ei kannata eikä voikaan korjata, sillä varaosiakaan ei ole saatavana”, Pohjoismäki summaa.
8 Jyväskylän seudun autouutiset autouutiset.com Kaikki irti konepesusta! Kun kevätaurinko pilkottaa, alkavat auton pesu ja kevätpuhdistus kummasti kiinnostaa. Viimeistään kesärenkaiden vaihdon yhteydessä huomaa, kuinka talven rasitukset ovat jättäneet pinttyneen jälkensä maalipintaan, korin osiin ja vanteisiin. Tee se itse Huoltoaseman konepesussa käyntiä voi kevään kunniaksi tehostaa muutamalla lopputulosta parantavalla niksillä. Jos autoonsa haluaa lisäksi helppohoitoista ja pysyvää kiiltoa, saa sitä Sonax-ammattilaisen tekemällä kovapinnoitteella. –peseminen kotipihalla alkaa nykyisin jo olla katoavaa kansanperinnettä. Usein siihen ei ole mahdollisuuttakaan, koska pesupaikkaa ei löydy tai pesu ei ole omalla pihalla sallittua. Pesuautomaatti onkin monen kaupunkilaisen yleisin ratkaisu. Pikapesussa kävijoiden pesun jätevesien asianmukaisesta käsittelystä vastaa pesuyritys. Pysyvää kiiltoa Sonaxammattilaiselta Ammattilaisen tekemä maalipinnan kovapinnoite antaa autolle loistavan kiillon lisäksi helppohoitoisuutta. Kovapinnoite suojaa maalipintaa esimerkiksi säänvaihtelua, hapettumista, naarmuuntumista ja tiesuolaa vastaan. Auton pesemisen tarve harvenee ja puhtaanapito helpottuu. Sonax-pinnoitteista voi valita, minkätasoisen ja kuinka pitkäkestoisen käsittelyn autoonsa haluaa. Sonax-ammattilainen osaa neuvoa valitsemaan sopivan pinnoitteen. Esimerkiksi Sonax Nano Guard pinnoite suojaa maalipinnan 24kk ja säännöllisillä jälkikäsittelyillä jopa viisi vuotta. Keraamiseen nanoteknologiaan perustuva lasinkova pinnoite antaa maalipinnalle vahvan suojan. Kolmivaiheinen käsittely voi sisältää maalipinnan puhdistuksen ja kiillotuksen koneellisesti. Ennen pinnoitetta maalipinta pohjustustetaan Sonax Paint Prepairilla. Viimeistely voidaan tehdä esimerkiksi Sonax Polymer Netshieldillä, joka kirkastaa värin ja antaa kovan ja lasimaisen kiillon. Lopputuloksena auton maalipinta on varustettu ylivoimaisilla veden pisarointija hylkimisominaisuuksilla. Maalipinnan pinnoittaminen, kuivuminen ja viimeistely vievät yleensä vähintään päivän verran aikaa. Asiakas saa käsittelystä autokohtaisen todistuksen, joka nostaa myös auton jälleenmyyntiarvoa. Sonax autonhoitotuotteet Maahantuoja: Kaha Oy Yhteystiedot: Kaha.fi Lähin Sonax-tuotteiden jälleenmyyjä tai Sonaxautonhoitoammattilainen verkko-osoitteista: sonax.fi tai kahaviesti.fi Tehoa kevätpesuun Harjapesussa käynnin lopputulosta voi parantaa muutamalla tee se itse –konstilla. Pesuautomaatti ei puhdista auton kaikkia nurkkia yhtä tehokkaasti. Pinttynyttä likaa ja kuolleita hyönteisiä jää helposti varsinkin vanteisiin, helmoihin, ikkunalaseihin ja ajovaloumpioihin. Tässä muutama vinkki parempaan lopputulokseen pääsemiseksi: 1. Sumuta SONAX Power+ Liuotinpesuainetta kuivalle maalipinnalle vaikeasti puhdistuviin kohtiin ennen pesuautomaattiin ajoa. Varsinkin kauniina päivänä jono pesuautomaattiin voi olla pitkä, jonossa odottelu tehostaa sumutetun aineen vaikutusta. 2. Vanteisiin voi sumuttaa SONAX Xtreme Vannepesua, joka irrottaa jarrupölyn ja liuottaa pinttyneen lian. Ympäristöystävällinen Xtreme Vannepesu ei sisällä happoa eikä syövytä metallia. 3. Vielä ennen pesua tuulilasiin, ajovaloumpioiden pintaan ja auton keulaan voi sumuttaa SONAX Hyönteisirrotetta. Konepesun jälkeen Pesuautomaatti huolehtii auton ulkopintojen pesusta, mutta samalla reissulla autoilija voi itse puhdistaa kulkuneuvonsa sisäpuolelta: 1. SONAX Ikkunapesu puhdistaa kertakäsittelyllä tehokkaasti ikkunoiden sisäja ulkopinnat liasta ja tupakansavusta. Ikkunapesu ei jätä raitoja eikä sisällä fosfaattia eikä ammoniakkia. 2. SONAX Hajuntappaja neutraloi esimerkiksi eläimistä jääneet epämiellyttävät hajut auton sisätiloista. 3. Talven jäljiltä ilmastointijärjestelmään on voinut pesiytyä epämiellyttävää hajua aiheuttavia epäpuhtauksia. Antibakteerista SONAX puhdistusaerosolia sumutetaan matkustamon ilmastointisuuttimista läpi. Ennen konepesua SONAX A/C ilmastoinnin antibakteerinen puhdistusaerosoli 11,10€ SONAX Hajuntappaja 10,70€ SONAX Xtreme vannepesu 11,10€ SONAX Hyönteisirrote 9,90€ SONAX ikkunapesu 7,50€ Ylämaan autohuolto on Jyväskylän seudulla toimiva autokorjaamo, joka hoitaa kolarikorjaukset ja muut autoremontit merkistä riippumatta. Palvelemme ma–pe 8–17, Ahjokatu 26, 40320 Jyväskylä YlämAAn Autohuollot JA kolArikorJAkset Jussi maanonen mika Ylämäki 040-543 7092 040-558 6835 kAikkien merkkien huolto • varaosat • moottorihuollot • moottoriremontit – vaihtomoottorit • ilmastointihuolto • öljynvaihdot PAlvelut • korinoikaisut • peltityöt • maalaukset • varaosat • päästömitttaukset autollesi uusi elämä Siroauto Oy Kankitie 7, 40320 Jyväskylä siroauto@kolumbus.? 014 282 887, 050 307 6766 www.siroauto.? KOLARIKORJAUKSET MAALAUKSET VAHINKOTARKASTUKSET TÄYDET KOLME TÄHTEÄ. LAADUNTEKIJÄ JO 37 VUOTTA Korikorjaamoluokituksessa täydet 3 tähteä ainoa Jyväskylässä Korikorjaamoluokituksessa täydet 3 tähteä – ainoa Jyväskylässä Siroauto Oy Kankitie 7, 40320 Jyväskylä 014 282 887, 050 307 6766 siroauto@kolumbus.fi www.siroauto.fi Siroauto Oy Kankitie 7, 40320 Jyväskylä siroauto@kolumbus.? 014 282 887, 050 307 6766 www.siroauto.? KOLARIKORJAUKSET MAALAUKSET VAHINKOTARKASTUKSET TÄYDET KOLME TÄHTEÄ. LAADUNTEKIJÄ JO 37 VUOTTA Korikorjaamoluokituksessa täydet 3 tähteä ainoa Jyväskylässä Siroauto Oy Kankitie 7, 40320 Jyväskylä siroauto@kolumbus.? 014 282 887, 050 307 6766 www.siroauto.? KOLARIKORJAUKSET MAALAUKSET VAHINKOTARKASTUKSET TÄYDET KOLME TÄHTEÄ. LAADUNTEKIJÄ JO 37 VUOTTA Korikorjaamoluokituksessa täydet 3 tähteä ainoa Jyväskylässä Ÿ iso kosketusnäyttö (5-8”) Ÿ navigaattori Ÿ musiikin toisto muistikortilta, kännykästä (Bluetooth), CD, DVD, USB Ÿ tehokas vahvistin ja DSP 4x45W Ÿ subwoofer/audio/video liitännät Ÿ FM RDS radio Ÿ peruutuskamera (optio) Katso lisää netistä www.autodvd.? www.facebook.com /navipiste Vaihda autosi alkuperäinen radio monipuoliseen multimediasoittimeen ja navigaattoriin Mallit useimpiin VAG autoihin, myös BMW, MB, Honda, Nissan, Opel, Subaru, Toyota, Volvo. Katso kaikki mallit nettisivuiltamme tai kysy lisää sähköpostilla myynti@autodvd.? Maahantuonti ja myynti, Fairdo Oy gsm 040 413 6065
9 Jyväskylän seudun autouutiset autouutiset.com Noin 170 000 km ajettu Chrysler Voyager 2,8 CRD on tullut Epilän Autohuoltoon Tampereella. Autolle tehdään BG Premiumhuolto, joka tarkoittaa että auton polttoainejärjestelmät ja moottorin öljyjärjestelmä puhdistetaan tätä tarkoitusta varten kehitetyillä, kemikaaleihin perustuvilla menetelmilä. ”Nämä BG:n menetelmät ovat kyllä toimineet hyvin. Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä, monet ovat palanneet jälkeenpäin kiittelemään kuinka keskikulutus on laskenut jopa litralla”, kertoo Epilän autohuollon Joonas Söderholm. Autofit-korjaamo aloitti toimintansa Pispalan valtatie 91:ssä vasta reilu vuosi sitten, mutta panostus uusiin palveluihin ja asiakaspalveluun ovat jo saaneet varauskalenterin täyttymään. Epilän autohuollossa Tampereella on otettu uusia huoltomenetelmiä käyttöön ennakkoluulottomasti ja hyvällä menestyksellä. BG Premiumhuollossa auton moottori ja vaihteisto pidetään ennakoivasti hyvässä toimintakunnossa. Paras palaute tästä on tullut tyytyväisiltä asiakkailta. AUTON HUOLTO Söderholm aloittaa BG Premium dieselhuollon kaatamalla tankkiin polttoainejärjestelmiä puhdistavaa kemikaalia. ”Tässä on sen verran iso tankki, että ainetta tarvitaan kaksinkertainen määrä.” BG 44K on maailman eniten myyty karstaa puhdistava ammattilaisten kemikaali. Se puhdistaa turvallisesti karstasta venttiilien lautaset ja varret, palotilan, polttoainejärjestelmän sekä happitunnistimen. Menetelmä korjaa moottorin likaantumisesta aiheutuneita ongelmia, kuten nykimistä, pysähtelyä ja tehon menetystä. BG:n tuotteet ja menetelmät ovat vain koulutettujen ammattilaisten käytössä, joten kuluttaja voi olla varma että niitä käytetään oikein ja autonvalmistajan huolto-ohjelmien sallimissa puitteissa. Seuraavaksi auton moottorin vanhan öljyn sekaan kaadetaan lämpöaktivoituvaa puhdistustuotetta, joka pitää mm. männänrengasurat puhtaana. Tuotetta käytetään erityisesti suorasuihkutusmoottorien ja DPF-hiukkassuodattimella varustettujen moottorien ennakoivaan huoltoon. Jos diesel-autolla ajetaan vain lyhyitä matkoja, ei auton oma DPF:n puhdistusjärjestelmä pääse käynnistymään ja suodatin voi tukkeutua. BG huoltotuotteet Maahantuoja: Finntest Oy Olarinluoma 16, 02200 Espoo Puhelin 010 839 4400 Internet: finntest.fi www.facebook.com/BGFinland Chryslerin moottori käynnistetään ja auton annetaan käydä noin 1200 r/min kierrosnopeudella noin 15 minuuttia, jonka jälkeen öljyt lasketaan ulos. ”Tässä vaiheessa aina huomaa, että kyllä on ollut tehokasta kemiaa öljyn seassa”, toteaa mustanpuhuvaa öljysakkaa ja irrotettua öljynsuodatinta katseleva Söderholm.” Premiumhuollon päätteeksi moottoriin lisättävän uuden öljyn sekaan kaadetaan BG DOC tehostaja-aine, joka suojaa öljyä haihtumista, hapettumista ja kulumista vastaan. BG DOC tuo öljyyn lisää sellaisia ainesosia, joita moottoriöljyjen standardi GF-5 ei vielä vaadi. Voyagerin Premiumhuolto on valmis. ”Näissä dieseleissä usein kuulee jo korvalla, kuinka käynti on tässä huollossa tasaantunut”, Söderholm toteaa lopuksi. Automaattivaihteisto kuntoon 100% öljyvaihdolla Automaattivaihteiston öljynvaihto on perinteisesti tehty niin, että vanha öljy valutetaan ulos ja uusi lisätään tilalle. Jos vaihteistoa on huuhdeltu, on se tehty kalliilla vaihteistoöljyllä. Nämä työskentelytavat eivät poista vanhaa ATF-öljyä kokonaan, noin 40% siitä jää likaannuttamaan uutta öljyä. Hapettunut öljy muodostaa vaihteistoon lietettä ja lakkaa, jotka aiheuttavat mm. nopeaa korroosiota, tiivisteiden kovettumista ja kytkinlevyjen hilseilyä sekä kulumista. BG PXT –öljynvaihtolaitteella vaihteiston öljyt vaihdetaan sataprosenttisesti ja koko järjestelmä puhdistetaan tehokkaasti. Epilän autohuollon nosJoonas Söderholm käynnistää automaattivaihteiston öljynvaihtoa BG PXT -laitteelta. Toisin kuin perinteisessä valutusöljynvaihdossa, BG-öljynvaihtohuollossa ATF-öljyt vaihtuvat ja vaihteisto puhdistuu sataprosenttisesti. Tavallista parempaa huoltoa BG-tuotteiden maahantuojan Finntestin edustaja Taneli Piirala näyttää adapteria, jonka avulla DSG-vaihteistojen öljynvaihdot voidaan tehdä BG PXT -laitteella. Dieselmoottorisen Chryslerin öljyn sekaan kaadetaan lämpöaktivoituvaa puhdistustuotetta ja moottoria käytetään kymmenisen minuuttia. turille ajetaan Chrysler PT Cruiser, jonka automaattivaihteiston toiminnassa esiintyy viiveitä vaihtamisessa. Joonas Söderholm kiinnittää BG PXT öljynvaihtolaitteen letkut kiinni auton vaihteistoon: ”Tällaista menetelmää ei ole ennen ollut. Ajatus tuntui järkevältä ja päätimme ottaa ratkaisun käyttöön. Nyt voin kertoa, että käytännössä jokainen automaattivaihteisto on öljynvaihtohuoltomme jälkeen vaihtanut pehmeämmin ja monet ongelmat ovat poistuneet.” Öljynvaihtolaitteen päällä olevasta lasiputkestä näkee, kuinka öljy ja laitteen lisäämä puhdistusaine alkavat kiertää ja vaihteisto puhdistuu. Auton moottori on käynnissä ja vaihteita vaihdetaan, jotta öljyn lämpötila nousee ja lisäaine pääsee tehokkaasti hajottamaan likapartikkeleita. Puhdistusajaksi näpytellään laitteen näytölle parikymmentä minuuttia. ”Aiemmin emme voineet tehdä esimerkiksi DSG-vaihteistojen öljynvaihtoja, mutta BG:ltä löytyy niihinkin sopivat ratkaisut.” BG PXT öljynvaihdossa käytettävät puhdistusaineet ovat modernia kemiaa, joka hajottaa likapartikkelit. Kun puhdistusaika päättyy, tyhjentää laite vaihteiston nesteistä ja lisää tilalle uuden öljyn, johon on lisätty öljyn tehostaja. Se parantaa öljyn lisäaineistusta ja pidentää vaihteiston käyttöikää. Automaattivaihteisto on nyt puhdistettu ja öljyt vaihdettu sataprosenttisesti. ”Tämä on helppokäyttöinen menetelmä ja asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä. Juuri äskettäin teimme vanhaan, paljon ajettuun Volvoon automaatin öljynvaihtohuollon tällä menetelmällä ja asiakas oikein erikseen palasi jälkeenpäin kiittelemään, kuinka hienosti vaihteisto toimii”, kertoo Söderholm. Nyrkkisääntönä Epilän autohuollossa pidetään, että automaattivaihteiston öljyt kannattaisi vaihtaa noin 60 000 km välein. Joillakin autonvalmistajilla on ohjeena, että automaatin öljyjä ei tarvitsisi vaihtaa lainkaan. Öljyt kuitenkin menettävät ominaisuuksiaan ja vaihteistoon kerääntyy kilometrien myötä likaa. Suomen vaativissa oloissa öljyt joutuvat poikkeuksellisen koville, joten turvallinen öljynvaihto ja vaihteiston puhdistus on ilman muuta hyödyllinen. Oikein toimivalla vaihteistolla on myös yllättävän suuri vaikutus auton kulutukseen ja päästöihin.
10 Jyväskylän seudun autouutiset autouutiset.com RENKAAT Nuoran perhe perusti Jyväskylässä toimivan Rengasnuora Oy:n juuri pahimman lama-ajan kynnyksellä vuonna 1992. Perustajille on kertynyt kokemusta ja osaamista rengaskaupasta aina 1970-luvulta lähtien. Panostaminen asiakkaiden kuuntelemiseen ja asiakkaan tarpeisiin sopivien renkaiden tarjoaminen ovat kantaneet yrityksen toiminnan tähän päivään saakka. Rengasnuora Oy Seppäläntie 1 40320 JYVÄSKYLÄ Puhelin: 020 740 1460 Sähköposti: myynti@rengasnuora.fi Internet: rengasnuora.fi Aukioloajat: ma-pe 8.00-17.00 Sesonkiaikana auki myös lauantaisin Rengasnuorassa on aina haluttu kuunnella asiakasta ja tarjota asiakkaan toivomat ja heille sopivat renkaat, joko edulliset tai laadukkaat. ”Haluamme että asiakas on aina tyytyväinen rengasvalintaansa ja saamansa palvelun laatuun” kertoo Rengasnuoran toimitusjohtaja Jarmo Nuora. Reilun kahdenkymmenen vuoden aikana Rengasnuora on kasvanut yhdeksi merkittävimmistä rengasliikkeistä Jyväskylän alueella. Tänään rengasliike työllistää seitsemän vakituista työntekijää. Osaava henkilökunta Rengasnuoran vahvuuksiin kuluu laaja varastovalikoima eri merkkirenkaita. Tilauksesta pystytään toimittamaan lähes mitä tahansa asiakkaan haluamia renkaita muutaman päivän tai parin viikon toimitusajalla. Myös henkilökunnan osaaminen on yrityksen voimavara. Nykyisin rengaskauppa on muuttumassa entistä teknisempään suuntaan. Kuluttajille muutoksesta kertoo esimerkiksi rengaspainevalvontajärjestelmien tuleminen uusiin autoihin. Rengasliikkeissä nämä muutokset ovat johtaneet myös uusien anturitestereiden hankintoihin sekä henkilökunnan teknisen osaamisen kasvuun. Osaava henkilöstö onkin tänä päivänä yksi Rengasnuoran suurimmista vahvuuksista Kattavat palvelut Rengasnuoran palvelut kattavat renkaiden ja vanteiden myynnin, asennukset ja tasapainotukset. Myös vanteiden pinnan korjaukset ja vahaukset kuuluvat palveluihin. Vanteiden korjauksia ei tehdä, sillä vääntyneiden alumiinivanteiden korjaus taivuttamalla heikentää vanteiden rakennetta. Näin oikaistu vanne on turvallisuusriski, jonka oikea korjaustapa on vanteenvaihto. Vuosien saatossa Rengasnuoran palvelut ovat laajentuneet hieman rengaspalveluiden ulkopuolelle. Saman katon alta kuluttaja saa nykyisin myös lisäpalveluita, jotka voidaan tehdä renkaiden vaihdon yhteydessä. Tällaisia palveluita ovat mm. ilmastointilaitteen huollot ja ohjauskulmien säädöt. Rengashotellipalvelu on kasvattanut suosiotaan. Tähän on syynä mm. rengaskokojen kasvaminen sekä asiakkaiden kiinnostus saada kokonaisvaltaista palvelua. Kausisäilytyksen hinta Rengasnuorassa on 50 euroa ja se sisältää renkaiden pesun sekä vakuutuksen. Allelaitto maksaa 34-38 euroa riippuen auton ja renkaiden koosta. Toukokuussa Rengasnuoran palvelut laajenevat kattamaan myös autonpesupalvelut. Ensivaiheessa asiakkaille tarjotaan autojen käsinpesupalveluita. Pesutilojen koko mahdollistaa myös isompien pakettija matkailuautojen pesun. Rengascenter-ketjusta etuja asiakkaalle Rengasnuora kuuluu Rengascenter ketjuun, joka aikaiRengasnuoran palvelutarjontaan kuuluvat myös rengashotelli ja esimerkiksi ohjauskulmien säädöt sekä ilmastoinhuollot. Vuonna 2013 valmistuneet uudistuneet tilat käsittävät yhteensä lähes 1500 m2. Viihtyisissä asiakastiloissa on kahvitarjoilu. Tasapainotus ja alleasennus hoituvat ripeästi. Vinkkejä renkaiden ostajalle Haastattelimme Rengasnuoran toimitusjohtajaa Jarmo Nuoraa liittyen kesärenkaiden ostamiseen ja vaihtamiseen. Mitä kuluttajan tulisi huomioida rengaskaupoille lähdettäessä? Ensin kannattaa miettiä minkälaiseen käyttöön renkaat tulevat. Ajetaanko autolla paljon sorateillä, maantiellä tai vain kaupungissa. Ennen rengaskaupoille lähtemistä kannattaa tarkistaa vanhoista renkaista rengasmerkintä. Rekisteriotteessa voi olla merkittynä rengaskoko, mutta se ei välttämättä päde, sillä vanteiden kokojen muutokset muuttavat myös renkaiden koot. Miten eri rengasleveydet vaikuttavat auton ajettavuuteen? Mikäli kuluttaja hakee tukevaa ajotuntumaa eli tarkempaa ohjattavuutta, niin silloin kannattaa harkita leveän rengaskoon ostamista. Kapeampi rengas taas on rullaavampi. Ennen 195-koon rengas oli leveä, mutta nykyisin se on standardikoon rengas. Nykyisin myös autojen ominaisuudet vaikuttavat rengasvalintaan. Ammattitaitoinen rengasmyyjä osaa kertoa, mikä rengas sopii parhaiten autoon, kun tiedetään kuljettajan ajotarpeet sekä tottumukset. Mitä kuluttajat painottavat eniten: pitoa, hiljaisuutta vai edullisuutta? Talvirenkaissa pito on ehdoton. Kesärenkaissa haetaan erilaisia ominaisuuksia, kuten märkäkelin pitoa. Renkaan keston määrittelee suurelta osin kuljettajan kaasujalka. On hyvä myös tietää, että usein halvimmissa kesärenkaissa on vähemmän kulutuspintaa. Ero voi olla useita millejä. Mikä merkitys renkaiden nopeusluokalla on renkaan valinnassa? Renkaan ostaminen on monen asian summa. Nopeusluokat menevät usein renkaiden koon mukaan. Nykyisin tehokkaat moottorit, erilaiset alustat ja ajonvakautusjärjestelmät saattavat vaatia suuremman nopeusluokan renkaan. Mielipide lehtien rengastesteistä? Rengastestit toki ohjaavat kuluttajia jonkin verran. Testit kannattaa lukea läpi kokonaisuudessaan eikä pelkästään loppuarvioita. Eli kannattaa miettiä, mitkä ominaisuudet ovat itselle tärkeitä renkaissa ja niiden käyttötarkoituksessa. Ovatko ne kuivan kelin ominaisuudet, hiljaisuus vai mitkä. Rengastestit tehdään yhdellä rengaskoolla. Esimerkiksi leveämmällä rengaskoolla testin tulokset saattavat muuttua oleellisesti. Markkinoille on tullut paljon uusia rengasmerkkejä, mm. kiinalaisia. Osa merkeistä pärjäsi jopa Tekniikan Maailman rengastesteissä. Mikä on mielipiteesi näistä merkeistä? Nykyään Kiinasta tulee monen tasoisia renkaita. Edullista rengasta haettaessa kiinalaiset ovat yksi vaihtoehto muiden joukossa, mutta niiden laatu vaihtelee. Testeissä pärjänneiden hinnat vastaavat myös lähes laatumerkkien hintoja. Kuinka paljon uudet kesärenkaat maksavat? Peruskoon merkkirenkaat maksavat 350 – 550 euron välissä töineen. Jos autoilija itse vaihtamassa kesärenkaat alle, niin mitä tulisi huomioida niitä vaihtaessa? Huomio kannattaa kiinnittää auton nostamiseen eli tarkistaa ohjekirjasta oikeat nostokohdat. Huomiota tulisi siis kiinnittää auton nostamiseen oikeasta paikasta ja oikeilla välineillä. Tunkkina ei tulisi käyttää auton vararenkaan tunkkia, koska se on tarkoitettu vain tilapäiseen käyttöön. Tarkasta myös, että käytettävissä on oikeankokoiset kiinnitystarvikkeet toisille vanteille sekä kunnollinen ristikko. Erikoisvanteissa muista jälkikiristys 100-150 km jälkeen. Jos et ole varma asioista, käänny ammattilaisen puoleen. Myös vaihdettavien renkaiden ilmanpaineet tulisi tarkistaa. Tunkkina ei kannata käyttää auton varapyörän vaihtoon tarkoitettua tunkkia. Mitä tulee huomioida renkaiden säilytyksessä? Renkaita ei pidä säilyttää liian lämpöisessä tilassa, eikä tilassa johon aurinko paistaa suoraan. Myös kemikaalien joutumista renkaiden pinnalle tulee välttää. Ennen säilömistä kannattaa renkaat ja vanteet puhdistaa. semmin tunnettiin Suomessa DekkPartner-ketjuna. Ketjuun kuuluu Suomessa yli 60 rengasliikettä ja Ruotsi ja Norja mukaan lukien pohjoismaissa noin 250 rengasliikettä. Kuuluminen Suomen suurimpaan yrittäjävetoiseen rengasketjuun tuo ostoetuja. Valtakunnallinen ketju takaa hyvän näkyvyyden kuluttajille päin. Koko maan kattavan verkoston ansiosta Rengascenter voi tarjota myös leasing-yhtiöiden asiakkaille täyden palvelun rengasasioissa. Rengasnuora pitää minkä lupaa 11 Jyväskylän seudun autouutiset autouutiset.com Helmintie 1 E, 40250 Jyväskylä Avoinna arkisin 8-17.30 Puh. 014 378 2987 Vasarakatu 20, 40320 Jyväskylä Avoinna arkisin 8-17.30 Puh. 050 441 6570 Korjaamme autosi Kuntoon ammattitaidolla Palveluitamme ovat mm. Palokan autohuolto • Määräaikaishuollot • Korjaukset • Rengastyöt ja myynti • Ohjauskulmien säätö • Aurauskulmien säädöt • Castrol tuotteet Keski-Suomen Automaalaamo Palokankaantie 11, 40320 Jyväskylä Puh. 014 283 941 • GSM 0400 813 736 info@ksautomaalaamo Automaalauksen ammattilainen yli 20 v. kokemuksella • Henkilöja pakettiautojen sekä moottoripyörien maalaukset • Maalipintojen fiksaukset • Käytämme maaleina laadukkaita Spies-Hecker -tuotteita. Kisällintie 4, 40320 JYVÄSKYLÄ • Puh. 014 271 577 info@juhaorenius.fi • Avoinna arkisin 8.00 16.30 • Opelin alkuperäisja tarvikeosat kilpailukykyiseen hintaan – korjaamoille ja kuluttajille. • Opel-huollot nopeasti ja lujalla ammattitaidolla. Uusimmat Opelin testija ohjelmointityökalut. Ota yhteyttä ja pyydä tarjous! Opelin varaosat ja huollot ammattitaidolla Laukaantie 7, Jkl, p. 010 271 1280. Palvelemme ark. 9–17, la 10–14 Kiinteä verkko: 9,35 snt/puh.+6 snt/min. Matkapuhelinverkko: 9,35 snt/puh.+17,17 snt/min. www.kspaintcenter.fi Tuulilasin asennukseT yli 10 vuoden ammattitaidolla Tule rengaskaupoille! TRane-akuT Tekniikan Maailman 3-kertaiset testivoittaja-akut nyt meillä! PYYDÄ TaRJOus! MeilTÄ laaDukkaaT kuMHO-kesÄRenkaaT nYT eDullisesTi. Meiltä myös akut autoihin, moottoripyöriin, mopoihin, mönkkäreihin. Automaalit. Tuulilasit takuulla. Laukaantie 7, Jkl, p. 010 271 1280. Palvelemme ark. 9–17, la 10–14 Kiinteä verkko: 9,35 snt/puh.+6 snt/min. Matkapuhelinverkko: 9,35 snt/puh.+17,17 snt/min. www.kspaintcenter.fi Tuulilasin asennukseT yli 10 vuoden ammattitaidolla Tule rengaskaupoille! TRane-akuT Tekniikan Maailman 3-kertaiset testivoittaja-akut nyt meillä! PYYDÄ TaRJOus! MeilTÄ laaDukkaaT kuMHO-kesÄRenkaaT nYT eDullisesTi. Meiltä myös akut autoihin, moottoripyöriin, mopoihin, mönkkäreihin. Automaalit. Tuulilasit takuulla. Meiltä laadukkaat kuMho-talvirenkaat nyt edullisesti. Varaa oma mainospaikkasi vuoden 2015 numeroista. Jani Tähtinen puh. 045 863 5440 Kustantaja: Legenda Oy Vastaava päätoimittaja: Tuomas Lyyra Toimitus: puh. 0500 680 000 Painopaikka: Alma Manu Oy Tampere e-mail: tuulenkyla@legenda.fi Kotitalousjakelu: Jyväskylän Jakelut Oy Lisäksi noutopisteitä sekä nettisivut Autouutiset, Jyväskylän toimipiste Vuonna 2015 lehti ilmestyy 8 kertaa. Ilmestymispäivät: 28.1., 4.3., 8.4., 13.5., 10.6., 2.9., 14.10. ja 25.11. Varaa ajoissa edullista ilmoitustilaa Jyväskylän seudun Autouutisten vuoden 2015 lehdistä puh. 045 863 5440 Jani Tähtinen. Aineisto-osoite: tuulenkyla@legenda.fi Ainoa kotiin kannettava ilmainen autolehti Suomessa Jyväskylän sEUDUn PALVELEVA, AMMATTITAITOINEN PUH. 010 292 7610 AUTOKORJAAMO@TAHTIHUOLTO.FI Palvelemme p-talo matkakeskuksen alakerrassa. tervetuloa. ilmainen pysäköinti asiakkaillemme. AUTOKORJAAMO Tarjous! Ilmastointihuolto 69€ UUTIsIA Ajoneuvon alkolukon ei tarvitse näyttää alkolukolta. Uuden sukupolven Dräger Interlock 7000 ja 5000 alkolukot edustavat paitsi modernia muotoilua myös edistyksellistä tekniikkaa, sillä ne käynnistyvä nopeasti ja toimivat luotettavasti äärimmäisissäkin lämpötiloissa alkaen -45 asteen pakkasesta aina +85 asteen kuumuuteen. Alhainen virrankulutus (1mA valmiustilassa) auttaa säästämään virtaa. Tunnetun merkin asiantunteva huoltoverkosto tuo lisäarvoa Dräger-alkolukon käyttäjille. Dräger on ensimmäinen ja ainoa valmistaja, joka on saanut alkolukoilleen sähköalan eurooppalaisen standardisoinUudet ja nopeatoimiset Dräger-alkolukot tijärjestö Genelec:n uusimmat hyväksynnät. Dräger Interlock 7000 on hyväksytty sekä yrityskäyttöön että valvotun ajo-oikeuden alkolukoksi kaikkiin ajoneuvotyyppeihin. Käyttövalmiiksi herääminen kestää vain neljä sekuntia. Laitteessa on värinäyttö ja ohjausyksikön tallentamat tapahtumat ladataan salattuna joko infrapuna/Bluetooth-yhteydellä tai GPRS-yhteydellä. Myös mustavalkonäytöllä varustettu Interlock 5000 on hyväksytty yrityskäyttöön. Puhallusdata ladataan salattuna IRyhteydellä. Lisätietoja: kaha.fi Heinämäenkuja 5, 40250 Palokka • Puh. 010 320 9040 Palvelemme ma-pe 7.30 17.00. Muina aikoina sop. mukaan Henkilöja pakettiautot Kaikki merkit öljynvaihdot • määräaikaishuollot • jakopäänhuollot diagnostiikkapalvelut • jarruhuollot • nelipyöräsuuntaukset • ilmastointihuollot • pakokaasutestit • katsastuspalvelut lisävarusteasennukset • muut asennukset ja korjaukset Sijaisauto veloituksetta käyttöön päiväksi huollon tai korjauksen yhteydessä www.ma-autohuolto.fi Mikan & Anssin Autohuolto Oy Mikan & Anssin Autohuolto Oy Huolto PALVELEMME Ma-Pe 8.00 17.00 Muina aikoina sop.mukaan 1000x2000mm 1000x10000mm PAlvElUhAkEmIsTo
11 Jyväskylän seudun autouutiset autouutiset.com Helmintie 1 E, 40250 Jyväskylä Avoinna arkisin 8-17.30 Puh. 014 378 2987 Vasarakatu 20, 40320 Jyväskylä Avoinna arkisin 8-17.30 Puh. 050 441 6570 Korjaamme autosi Kuntoon ammattitaidolla Palveluitamme ovat mm. Palokan autohuolto • Määräaikaishuollot • Korjaukset • Rengastyöt ja myynti • Ohjauskulmien säätö • Aurauskulmien säädöt • Castrol tuotteet Keski-Suomen Automaalaamo Palokankaantie 11, 40320 Jyväskylä Puh. 014 283 941 • GSM 0400 813 736 info@ksautomaalaamo Automaalauksen ammattilainen yli 20 v. kokemuksella • Henkilöja pakettiautojen sekä moottoripyörien maalaukset • Maalipintojen fiksaukset • Käytämme maaleina laadukkaita Spies-Hecker -tuotteita. Kisällintie 4, 40320 JYVÄSKYLÄ • Puh. 014 271 577 info@juhaorenius.fi • Avoinna arkisin 8.00 16.30 • Opelin alkuperäisja tarvikeosat kilpailukykyiseen hintaan – korjaamoille ja kuluttajille. • Opel-huollot nopeasti ja lujalla ammattitaidolla. Uusimmat Opelin testija ohjelmointityökalut. Ota yhteyttä ja pyydä tarjous! Opelin varaosat ja huollot ammattitaidolla Laukaantie 7, Jkl, p. 010 271 1280. Palvelemme ark. 9–17, la 10–14 Kiinteä verkko: 9,35 snt/puh.+6 snt/min. Matkapuhelinverkko: 9,35 snt/puh.+17,17 snt/min. www.kspaintcenter.fi Tuulilasin asennukseT yli 10 vuoden ammattitaidolla Tule rengaskaupoille! TRane-akuT Tekniikan Maailman 3-kertaiset testivoittaja-akut nyt meillä! PYYDÄ TaRJOus! MeilTÄ laaDukkaaT kuMHO-kesÄRenkaaT nYT eDullisesTi. Meiltä myös akut autoihin, moottoripyöriin, mopoihin, mönkkäreihin. Automaalit. Tuulilasit takuulla. Laukaantie 7, Jkl, p. 010 271 1280. Palvelemme ark. 9–17, la 10–14 Kiinteä verkko: 9,35 snt/puh.+6 snt/min. Matkapuhelinverkko: 9,35 snt/puh.+17,17 snt/min. www.kspaintcenter.fi Tuulilasin asennukseT yli 10 vuoden ammattitaidolla Tule rengaskaupoille! TRane-akuT Tekniikan Maailman 3-kertaiset testivoittaja-akut nyt meillä! PYYDÄ TaRJOus! MeilTÄ laaDukkaaT kuMHO-kesÄRenkaaT nYT eDullisesTi. Meiltä myös akut autoihin, moottoripyöriin, mopoihin, mönkkäreihin. Automaalit. Tuulilasit takuulla. Meiltä laadukkaat kuMho-talvirenkaat nyt edullisesti. Varaa oma mainospaikkasi vuoden 2015 numeroista. Jani Tähtinen puh. 045 863 5440 Kustantaja: Legenda Oy Vastaava päätoimittaja: Tuomas Lyyra Toimitus: puh. 0500 680 000 Painopaikka: Alma Manu Oy Tampere e-mail: tuulenkyla@legenda.fi Kotitalousjakelu: Jyväskylän Jakelut Oy Lisäksi noutopisteitä sekä nettisivut Autouutiset, Jyväskylän toimipiste Vuonna 2015 lehti ilmestyy 8 kertaa. Ilmestymispäivät: 28.1., 4.3., 8.4., 13.5., 10.6., 2.9., 14.10. ja 25.11. Varaa ajoissa edullista ilmoitustilaa Jyväskylän seudun Autouutisten vuoden 2015 lehdistä puh. 045 863 5440 Jani Tähtinen. Aineisto-osoite: tuulenkyla@legenda.fi Ainoa kotiin kannettava ilmainen autolehti Suomessa Jyväskylän sEUDUn PALVELEVA, AMMATTITAITOINEN PUH. 010 292 7610 AUTOKORJAAMO@TAHTIHUOLTO.FI Palvelemme p-talo matkakeskuksen alakerrassa. tervetuloa. ilmainen pysäköinti asiakkaillemme. AUTOKORJAAMO Tarjous! Ilmastointihuolto 69€ UUTIsIA Ajoneuvon alkolukon ei tarvitse näyttää alkolukolta. Uuden sukupolven Dräger Interlock 7000 ja 5000 alkolukot edustavat paitsi modernia muotoilua myös edistyksellistä tekniikkaa, sillä ne käynnistyvä nopeasti ja toimivat luotettavasti äärimmäisissäkin lämpötiloissa alkaen -45 asteen pakkasesta aina +85 asteen kuumuuteen. Alhainen virrankulutus (1mA valmiustilassa) auttaa säästämään virtaa. Tunnetun merkin asiantunteva huoltoverkosto tuo lisäarvoa Dräger-alkolukon käyttäjille. Dräger on ensimmäinen ja ainoa valmistaja, joka on saanut alkolukoilleen sähköalan eurooppalaisen standardisoinUudet ja nopeatoimiset Dräger-alkolukot tijärjestö Genelec:n uusimmat hyväksynnät. Dräger Interlock 7000 on hyväksytty sekä yrityskäyttöön että valvotun ajo-oikeuden alkolukoksi kaikkiin ajoneuvotyyppeihin. Käyttövalmiiksi herääminen kestää vain neljä sekuntia. Laitteessa on värinäyttö ja ohjausyksikön tallentamat tapahtumat ladataan salattuna joko infrapuna/Bluetooth-yhteydellä tai GPRS-yhteydellä. Myös mustavalkonäytöllä varustettu Interlock 5000 on hyväksytty yrityskäyttöön. Puhallusdata ladataan salattuna IRyhteydellä. Lisätietoja: kaha.fi Heinämäenkuja 5, 40250 Palokka • Puh. 010 320 9040 Palvelemme ma-pe 7.30 17.00. Muina aikoina sop. mukaan Henkilöja pakettiautot Kaikki merkit öljynvaihdot • määräaikaishuollot • jakopäänhuollot diagnostiikkapalvelut • jarruhuollot • nelipyöräsuuntaukset • ilmastointihuollot • pakokaasutestit • katsastuspalvelut lisävarusteasennukset • muut asennukset ja korjaukset Sijaisauto veloituksetta käyttöön päiväksi huollon tai korjauksen yhteydessä www.ma-autohuolto.fi Mikan & Anssin Autohuolto Oy Mikan & Anssin Autohuolto Oy Huolto PALVELEMME Ma-Pe 8.00 17.00 Muina aikoina sop.mukaan 1000x2000mm 1000x10000mm PAlvElUhAkEmIsTo
12 Jyväskylän seudun autouutiset autouutiset.com UUSI RENGASLIIKE AVATTU! Renkaita sopuhintaan Vasarakatu 23, 40320 Jyväskylä puh. 045 856 2970 email tietsi@mjtrengas.fi Meiltä myös remontit ja huollot! RENGASJA AUTOPALVELU • renkaat • vanteet • asennukset • rengashotelli MJT 175/65R14 Firestone Winterforce talvirengassarja 285€ sis.työt. Rengashotelli 35€ Varastossa olevat kesärenkaat poistohinnoin UUSI RENGASLIIKE AVATTU! Renkaita sopuhintaan Vasarakatu 23, 40320 Jyväskylä puh. 045 856 2970 email tietsi@mjtrengas.fi Meiltä myös remontit ja huollot! RENGASJA AUTOPALVELU • renkaat • vanteet • asennukset • rengashotelli MJT 175/65R14 Firestone Winterforce talvirengassarja 285€ sis.työt. Rengashotelli 35€ Varastossa olevat kesärenkaat poistohinnoin UUSI RENGASLIIKE AVATTU! Renkaita sopuhintaan Vasarakatu 23, 40320 Jyväskylä puh. 045 856 2970 email tietsi@mjtrengas.fi Meiltä myös remontit ja huollot! RENGASJA AUTOPALVELU • renkaat • vanteet • asennukset • rengashotelli MJT 175/65R14 Firestone Winterforce talvirengassarja 285€ sis.työt. Rengashotelli 35€ Varastossa olevat kesärenkaat poistohinnoin UUSI RENGASLIIKE AVATTU! Renkaita sopuhintaan Vasarakatu 23, 40320 Jyväskylä puh. 045 856 2970 email tietsi@mjtrengas.fi Meiltä myös remontit ja huollot! RENGASJA AUTOPALVELU • renkaat • vanteet • asennukset • rengashotelli MJT 175/65R14 Firestone Winterforce talvirengassarja 285€ sis.työt. Rengashotelli 35€ Varastossa olevat kesärenkaat poistohinnoin UUSI RENGASLIIKE AVATTU! Renkaita sopuhintaan Vasarakatu 23, 40320 Jyväskylä puh. 045 856 2970 email tietsi@mjtrengas.fi Meiltä myös remontit ja huollot! RENGASJA AUTOPALVELU • renkaat • vanteet • asennukset • rengashotelli MJT 175/65R14 Firestone Winterforce talvirengassarja 285€ sis.työt. Rengashotelli 35€ Varastossa olevat kesärenkaat poistohinnoin UUSI RENGASLIIKE AVATTU! Renkaita sopuhintaan Vasarakatu 23, 40320 Jyväskylä puh. 045 856 2970 email tietsi@mjtrengas.fi Meiltä myös remontit ja huollot! RENGASJA AUTOPALVELU • renkaat • vanteet • asennukset • rengashotelli MJT 175/65R14 Firestone Winterforce talvirengassarja 285€ sis.työt. Rengashotelli 35€ Varastossa olevat kesärenkaat poistohinnoin Meiltä nyt edullisesti Seiberling-kesärenkaat (made in Italy) Meiltä myös remontit ja huollot! Varastossa olevat talvirenkaat poistohinnoin Rengashotelli 35 € / kausi Edulliset rengastyöt Seiberling 195/65R15 kesärengassarja 280 € asennettuna • renkaat • vanteet • asennukset • rengashotelli Vasarakatu 23 40320 Jyväskylä Puh. 045 856 2970 email: tietsi@mjtrengas.fi Renkaita sopuhintaan Palvelut autollesi vasarakadulta Vasarakatu 21 40320 JYVÄSKYLÄ Puh. 010 666 3930 www.seppalanautokulma.fi Huollot I Renkaat I Vanteet I 4-pyöRäsuuntaus I RengasHotellI Palvelemme ark. 8 – 17 la 9 – 14 (huhtikuu) kesäRenkaat eDullIsestI Esim. 175/65X14 239€ 185/65X15 265€ 195/65X15 269€ 205/55X16 290€ 205/60X16 290€ sis. 4 kpl renkaita vannetöineen ja tasapainotettuina Allevaihto + 25 € kauttamme useIta meRkkejä suoRaan VaRastosta Continental – Goodyear – Hankook – Michelin – Nokian sekä paljon muuta • vaiheistojen öljynvaihdot • 4-pyöräsuuntaukset • huollot kaikkiin merkkeihin, myös uudet • sijaisauto veloituksetta • jakopään huollot • ilmastointihuollot ja korjaukset • renkaiden kausisäilytys • rahoitus (vaatii myönteisen luottopäätöksen) Renkaiden ostajalle ilmastointihuolto 49 € (sis. max 1000 g kylmäainetta)