Itä-Suomen painos 1/2022 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 HINTAVERTAILUSSA KÄYTETYT TAKAVETOISET PREMIUMIT I HURMALAISEN KOEAJOSSA OPEL ASTRA GTC ENJOY EDITION Koeajossa mm. FORD MUSTANG MACH-E HYUNDAI SANTA FE Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti FORD MUSTANG FORD MUSTANG MACH-E MACH-E TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! Mika Salomaa, 0400 777 797 mika.salomaa@kaasujalka.fi !! Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi Autolasien ykkönen Ostamme kolariautot! Meiltä käytetyt varaosat! Lylykoskentie 27, JOENSUU 0400 229 800 info@karjalanpurkupojat.fi MA–PE 8.00–16.00, LA–SU suljettu www.karjalanpurkupojat.fi Nurmes Autohuolto Heikkinen Oy Kontiolahti Heinävaara FIXUS CENTER JOENSUU Kiihtelysvaara Tikkala Joensuu Onkamo FIXUS KITEE Kitee Kesälahti Autokorjaamo JarHil Autokorjaamo HeisCar Oy Autokorjaamo Olin Oy PP-Autopalvelu Autohuolto Susiraja Oy SJ-Huolto Oy FIXUS POLVIJÄRVI Katso korjaamoiden tiedot www.jdh.fi Huollot ja korjaukset kaikille automerkeille takuulla! Heinävaaran Autohuolto Ky Maren Korjaus ja Kuljetus Oy RM Autohuolto Oy Käsämä Kontiolahti Autoja konehuolto Räsänen varaosa Korjaamo Puhakka Rikun Autopalvelu FIXUS OUTOKUMPU Outokummun Ilomantsi Fixus-korjaamoketju Pohjois-Karjalassa! Palveluksessasi on 18 autokorjaamoa Kesälahdelta Nurmekseen tarjoten kattavasti erilaisia huolto-, korjausja lisäpalveluja. Säästä aikaasi muuhun mukavaan ja tuo autosi meille! Tiesitkö, että autosi takuu säilyy myös meillä? Fixus-korjaamoissa huollot ja korjaukset sujuvat kilpailukykyiseen hintaan ja takuuvarmasti. Fixus-korjaamot käyttävät huolloissa ja korjauksissa laadukkaita, alkuperäisiä vastaavia merkkivaraosia. Auton valmistajan antama takuu säilyy, kun huollot suoritetaan valmistajan ja maahantuojan huolto-ohjelman mukaisesti huomioiden Suomen olosuhteet. Saat huoltotarjouksen helposti ja nopeasti joko paikan päällä, puhelimitse tai sähköpostilla. Tarvitsemme vain auton rekisteritunnuksen. KITEE Vasarakankaantie 4, Polvijärvi Puh. 013 569660 POLVIJÄRVI Kiteentie 26, Kitee Puh. 0400 287 872 CENTER JOENSUU Kuurnankatu 13, Joensuu Puh. 0400 287 287 OUTOKUMPU Kiisukatu 2, Outokumpu Puh. 013 555 535 Moottorikelkkat: • Suodattimet • Variaattorin osat ja hihnat • Liukumuovit ja telamatot • Jouset ja telapyörät • Vaijerit ja polttoainepumput • Sähköosat, säätimet ja staattorit • Startit ja akut • lisävarusteet Mönkijät: • Jarruosat • Variaattorin osat ja hihnat • Suodattimet sekä huolto-osat • Murroksen suojakumit • Murrokset ja vetoakselit • Lisävarusteet ja vinssit • Puskulevyt ja lämmittimet • Renkaat • Sähköosat, säätimet ja staattorit • Startit ja akut • Öljyt ja kemikaalit Lumilinkot: • Kaasuttimet, kalvot ja polttoainepumput • Vaijerit ja murtopultit • Voimansiirron hihnat ja rullat • Polttoaineletkut ja suodattimet • Männät ja sylinterit • Sähköosat ja akut • Öljyt ja kemikaalit Mopoautot: • Jarruosat, palat, kengät ja levyt • Pyöränlaakerit ja navat • Alustanosat, iskunvaimentimet ja suojakumit • Variaattorit ja hihnat • Vaihteiston tiivisteet ja vaihteistot • Suodattimet • Koriosat, lokasuojat ja puskurit • Öljyt ja kemikaalit • Sähköosat ja akut Moottoripyörät / Mopot: • Suodattimet • Jarrupalat ja levyt • Renkaat • Ketjut ja rattaat • Sylinterit, männät ja tiivisteet • Viritysosat ja kustomointiosat • Tangot, tupit ja peilit • Vaijerit • Sähköosat, säätimet, staattorit, startit ja akut • Öljyt ja kemikaalit • Tiivisteet Venemoottorit: • Öljynsuodattimet • Polttoainesuodattimet • Öljyt ja kemikaalit • Tiivisteet • Siipipyörät • Polttoainelinjasto • Letkut ja liittimet • Tankit ja pa-pumput • Potkurit • Ohjauskaapelit • Sähköosat • Akut • Hydraliohjaus • Septi järjestelmät • Vene lämmittimet • Läpiviennit • Painevesijärjestelmät • Köydet, ankkurit • Sähköjärjestelmät Ruohonleikkurit: • Terät • Kaasuttimet, kalvot ja polttoainepumput • Vaijerit ja murtopultit • Voimansiirron hihnat ja rullat • Polttoaineletkut ja suodattimet • Männät ja sylinterit • Ruohonleikkureiden ja r obottileikkurien terät • Sähköosat ja akut • Öljyt ja kemikaalit Moottorija raivaussahat: • Terät, ketjut ja laipat • Kalvot ja polttoainepumput • Polttoaineletkut ja suodattimet • Männät ja sylinterit • Sähköja sytyt ysosat • Öljyt ja kemikaalit harrasteosa.fi Katso ajantasainen tieto myymälöistä ja huoltokorjaamoista www.harrasteosa.fi VARAOSAT VAPAA-AIKAAN VARAOSAT VAPAA-AIKAAN HARRASTEOSASTA! HARRASTEOSASTA! Täyden palvelun varaosatalo varaosatalo merkistä riippumatta Joensuu Kitee Olemme erikoistuneet vapaa-ajan laitteiden varaosiin ja lisävarusteisiin, joita löytyy runsas valikoima suoraan varastostamme.Tarjoamme edulliset ja laadukkaat varaosat, huolto-osat ja lisävarusteet niin kuluttajaja korjaamoasiakkaille kuin tee se itse -korjaajillekin. Laaja varastomme mahdollistaa nopean ja monipuolisen palvelun ja tilaustuotteille tarjoamme erittäin nopeat toimitusajat. Harrasteosa on koko maan kattava, merkeistä riippumaton myymäläja huoltokorjaamoketju. Ylämyllyn Autohuolto POHJOIS-KARJALAN FIXUS AUTOKORJAAMOT Meiltä myös lahjakortit! Meiltä lahjakortit! Ylämylly Ylämylly harrasteosa.fi Joensuu: Kuurnankatu 13, puh. 040 920 8787 Kitee: Kiteentie 26, puh. 0400 287 872 Outokumpu: Kiisukatu 2, puh. 013 555 535 Edullisesti tottakai! Varaosat kaikkiin merkkeihin! 60 VUOTTA JOENSUUN DIESELHUOLTO 1961 – 2021 40 VUOTTA OUTOKUMMUN VARAOSA 1981 – 2021 OUTOKUMPU Kiisukatu 2 • 83500 Outokumpu puh. 013 555 535 POLVIJÄRVI Vasarakankaantie 4 • 83700 Polvijärvi puh. 013 569 660 Kiteentie 26 • 82500 Kitee puh. 0400 287 872 KITEE Kuurnankatu 13 • 80100 Joensuu puh. 0400 287 287 JOENSUU CENTER Merkillisen reilu. 100-vuotta paikallista suomalaista palvelua!
2 KAASUJALKA 1/2022 ! U R M A S H U R M A LA IN EN KEURUULAISPERHE AJAA YHÄ NELIVETODIESELEILLÄ Hesarissa oli 14. joulukuuta pirun hyvä juttu keuruulaisperheestä, jolle auto on välttämättömyys ja autot ovat toimintavarmoja, mutta edullisia dieseleitä. Helsinkiläisten hipstereiden kannattaisi vierailla Keuruun Liesjärvellä nähdäkseen, että polttomoottoriauto on sielläkin elinehto. P ari päivää myöhemmin Hesarissa kerrottiin, että Vihreiden ja Vasemmistoliiton ajama kevyen liikenteen silta Helsingin Kaisaniemenrannan ja Siltasaaren väliin kaatui ainakin lähitulevaisuudessa. Kokoomus, SDP, RKP ja perussuomalaiset pitivät sitä liian kalliina. Kun kaupungilla on jo ennestään korjausvelkaa, katsoo kaupunkiympäristölautakunta tärkeämmäksi suunnata investoinnit jo olemassa olevien siltojen korjauksiin ja ylläpitoon. Kustannukset olisivat noin 4-8 miljoonaa euroa ja tämän lisäksi ympäristön muokkaustarpeet toisivat lisähintaa arvion mukaan 3-6 miljoonaa euroa. Tämä siltajuttu ei sinänsä minua liikuta, kun olen vantaalainen, enkä ole koronan takia käynyt Helsingissä kovinkaan monta kertaa. Tuntematta asiaa sen tarkemmin tuli vain fiilis, että vihreille tuollainen veronmaksajien maksama kymmenenkin miljoonan euron hanke on pikkuraha, kun pitää rakentaa siltoja jalankulkijoille. Vähäpäästöisesti dieselillä Tuntuu, että ns. cityvihreät ja eritoten maaseudun haja-asutusalueiden asukkaat elävät ihan erilaisissa todellisuuksissa. Ensin mainittuja ei juuri tunnu liikuttavan, että noin 40 000 kilometriä työn ja harrastusten takia vuosittain ajavalle keuruulaisperheelle dieselin hinta alkaa käydä jo sietämättömäksi. Sähköautoihin perheessä ei kuitenkaan olla diesel-Dusteria ja Nissanin avolava-dieseliä vaihtamassa. ”Toistaiseksi ajan mieluummin vähäpäästöisellä polttomoottorilla ja pelastan maapalloa sitten, kuin ostan uuden sähköauton”, sanoo Hesarin jutussa perheen äiti, joka työskentelee liikunnanopettajana. Perhe maksaa kallista dieseliä, kun ei muutakaan voi. Katuvalot loppuvat jo 18 kilometriä ennen perheen kotia ja lähin naapuri asuu kilometrin päässä. Isompiin keskuksiin tulee matkaa noin 30 kilometriä. Vuonna 1891 miehen suvun haltuun tullut maatila pitää tiukasti Keuruun maaseudulla. Perheen isä pitää sukutilaa yhdessä perheen äidin kanssa, mutta äiti työskentelee myös liikunnanopettajana. Autoa tarvitaan työmatkoihinkin. Perheen kahta lasta pitää kuskata harrastuksiin taajamiin. Molemmat autot ovat nelivetoisia, kun joskus liikenteeseen pitää päästä ennen aura-autoa. Joukkoliikennettä eikä kimppakyytejä ole niillä seuduilla tarjolla. Dieselin nykyhinnoilla perheeltä palaa noin 4000 euroa vuodessa autojen polttoaineisiin. Sillä Helsingissä sähköpolkupyöräilevä hipsteri lentäisi hulppeasti ylelliselle kulttuurilomalle johonkin Euroopan metropoliin. Keuruulaisperhe ei vastaa ollenkaan elokapinalaisten ja muiden autoilun vastustajien mielikuvia yksityisautoilijoista. He soisivat, että vetyautot ja biokaasuautot yleistyisivät. Sähköautot hieman epäilyttävät molempia, varsinkin akkutuotannon ja latausmahdollisuuksien vähäisyyden vuoksi. Vaikka heidän arjessaan syntyykin melkoisesti päästöjä, he myös sitovat kuusentaimia metsäänsä istuttamalla hiiltä. Pariskunnan laskelmien mukaan heidän hiilensidonnallaan ajaa vuodessa 370 000 kilometriä. Pariskunta laskee istuttaneensa kymmenen vuoden aikana noin 80 000 kuusentaimea 300 hehtaarin metsäänsä. Eli kun metsiä Keuruulla hakataan, sitä myös uusitaan. Tukea muunnostöille Esimerkiksi nelivetoisen Dacia Duster-dieselin yhdistetyksi kulutukseksi ilmoitetaan 5.5 litraa naftaa 100 kilometrillä. Gasumin laskurin perusteella 20 000 kilometriä vuodessa ajava säästäisi dieselistä saman verran kuluttavaan kaasuautoon vaihtamalla polttoainekuluissa 686.68 euroa vuodessa. Toki kaasuautossakin on käyttövoimavero, joka muuten on erittäin epäoikeudenmukaista. Nelivetoisen Dacia Duster-dieselin käyttövoimavero on 401,50 €/vuosi. Käyttövoimaverokin on kaasuautossa pienempi. Gasumin mukaan biokaasun liikennekäytöllä voidaan vähentää elinkaaren aikana syntyviä kasvihuonekaasupäästöjä jopa 90 prosenttia. Biokaasun hinta lasku syksyllä ensimmäistä kertaa alle maakaasun. Kaasuautomalleja on tarjolla hyvin vähän, kun ei sellaiseen hankintaan ei valtiovaltakaan juuri kannusta. Keuruulaisperheelle kaasulla käyviä nelivetoisia ei uusina autoina ole tarjolla ensimmäistäkään, mutta bensiinitai dieselauton muuttaminen myös kaasukäyttöiseksi maksaa noin 2 000– 4 000 euroa. Vaikka itse tykkäänkin ison V6moottorin hyrinästä, ovat ne jo eilisestä. Kun kaasuauton hintaero vastaavaan bensamalliin on todella pieni, niin en edelleenkään ymmärrä, miksi biokaasulla käyvän autokannan kasvattaminen ei riitä täyttämään Suomen ilmastotavoitteita. En muuten yhtään tiedä, vieläkö valtio maksaa edes 1000 euron muuntotukea bensatai dieselautonsa kaasukäyttöiseksi muuttaville? Viimeksi kun luin asiasta, tukea myönnettiin vuoden 2021 loppuun asti. Jos tukea ei jatketa, niin mielestäni se on suurta hölmöyttä. Kuvan nappasi Thea Lönnberg Karjaan ABC parkkipaikalta. Minulta pääsi yhtäkkinen nauru kun näin tämän mutta kuitenkin älytön hämmästys siitä kuinka kuljettaja voi olla noin välinpitämätön turvallisuudesta. Koskaan aikaisemmin en ole nähnyt näin sotkuista auton kojelautaa. Tästä kuvasta voisi sanoa ”kuskin epäsiisteys ja laiskuus voi kostautua liikenteessä” KLICK” KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 040 6647 788 (arvo 89,00 euroa) KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN LENOVON TABLETILLA TABLETILLA
TALVIRENKAAT JA VANTEET PAKETTIHINTAAN! Muista varmistaa autokohtainen sopivuus. Meiltä saatavissa myös renkaan ilmanpaineen valvonnan anturit. RENKAAT NOKIAN NORDMAN 8 VANTEET DEZENT TZ graphite tai silver Baanalle viileän tyylikkäänä RengasCenterin kautta! NOKIAN NORDMAN 8 GRAPHITE DEZENT TZ SILVER 205/55-16 755 ? € 215/55-17 995?€ 225/45-18 1195?€ 195/65-15 655?€ Kantolan Rengas Oy Juvantie 77 50170 MIKKELI 015 172 162 015 172 562 kantolanrengas.fi RengasSavotta Oy Mertajärventie 1 57220 SAVONLINNA 015 524 120 rengas-savotta.fi Kantolan Rengas Oy Teollisuuskatu 12 49400 HAMINA 05 344 8103 kantolanrengas.fi Kantolan Rengas Oy Asentajankatu 4 45130 KOUVOLA 05 312 2181 kantolanrengas.fi Kantolan Rengas Oy Radantaus 2 45910 VOIKKAA 05 388 2016 kantolanrengas.fi
4 KAASUJALKA 1/2022 VINKKI Mukavaa autoilua Tammikuu on perinteisesti kylmä ja luminen, mikä tarkoittaa haasteita auton pyyhkijänsulille. Pidennä sulkien käyttöikää käyttämällä tarpeeksi lasinpesunestettä. T alviolosuhteet kuormittavat merkittävästi pyyhkijänsulkia – oli sitten pakkasta tai kurakelejä. Vaikka keli pysyttelisi nollan tuntumassa, tiestä lentävä kura ja tiesuola pitävät huolta siitä, että sulille riittää hommaa. Sulat saattavat kulua vaihtokuntoon jopa yllättävän nopeasti, joten jos pyyhintäjälki jää raidalliseksi, kannattaa sulkien kunto ottaa tarkempaan syyniin. Kuluneiden sulkien jättämä, suttuinen jälki haittaa näkyvyyttä etenkin silloin kun aurinko paistaa matalalta. Liikenneturvallisuuden ja ajomukavuuden kannalta onkin tärkeää vaihtaa vialliset sulat viipymättä uusiin. –Huomioithan, että sulkien vaihto ei kuulu auton määräaikaishuollon ohjelmaan, vaan autoilijan tulee huolehtia niiden vaihtamisesta itse, muistuttaa varaosien ja lisävarusteiden maahantuontija tukkuliike Kaha Oy:n markkinointipäällikkö Jouni Vainikka. Lumi ja jää kuluttavat pyyhkijänsulkia etenkin, jos tuulilasia yritetään puhdistaa kiireessä pelkkien sulkien voimalla. Tällöin tuulilasiin kiinnijäätyneiden sulkien kumiosat repeytyvät herkästi, ja painava lumi puolestaan rasittaa pyyhkimien varsia. Myös lumiharjan ja jääraapan huolimaton käyttö voi rikkoa pyyhkijänsulat vaihtokuntoon. Sulkiin kerääntynyt jää tekee pyyhkimisjäljestä epätasaista ja voi naarmuttaa tuulilasin pintaa. –Kätevä apu sulkien puhdistamiseen on SONAX Jäänsulattaja, jota voi suihkuttaa tuulilasille ja sulkiin ennen liikkeelle lähtöä. Sulkien jäätymistä voi myös ennaltaehkäistä nostamalla pyyhkijänsulat ylös pysäköinnin ajaksi, Vainikka neuvoo. Bosch Aerotwin sopii pohjolaan Helppo tapa pidentää pyyhkijänsulkien käyttöikää on olla käyttämättä sulkia kuivalla tuulilasilla. Lasinpesunesteen käytössä ei siis kannata pihtailla – jos pyyhit liian kuivalla, pyyhkijänsulat kuluvat nopeasti ja lasi voi naarmuuntua, kun neste ei huuhdo suolaa ja hiekkaa pois. Jos tuulilasissa puolestaan on tahroja, joita lasinpesuneste ei saa huuhdottua pois, ota avuksi ikkunanpesuaine ja liina. Sulkien kumiosat nimittäin vaurioituvat pikkuhiljaa, jos ne hankaavat jatkuvasti tahroja vasten. –Jos pyyhkijänsulkasi kaipaavat vaihtoa, ovat Bosch Aerotwin -sulat erinomainen vaihtoehto. Nämä rungottomat sulat sopivat hyvin pohjoisiin olosuhteisiin, sillä niissä on vähemmän jäätyviä niveliä kuin perinteisissä pyyhkijänsulissa. Aerotwin-sulissa on käytetty Boschin patentoimaa Power Protection Plus -kumiseosta, joka tekee niistä kestävät ja hiljaiset, Vainikka sanoo. TEKSTI_ Timo Kiiski TALVIOLOSUHTEET RASITTAVAT PYYHKIJÄNSULKIA Lumi ja jää kuluttavat pyyhkijänsulkia etenkin, jos tuulilasia yritetään puhdistaa kiireessä pelkkien sulkien voimalla. Bosch Aerotwinsulissa on käytetty Boschin patentoimaa Power Protection Plus -kumiseosta, joka tekee niistä kestävät ja hiljaiset. • Erinomainen suorituskyky kaikissa sääolosuhteissa • Rungottomissa sulissa vähemmän jäätyviä niveliä, parempi toimivuus pakkassäällä • Tasainen paineen jakautuminen aikaansaa raidattoman lopputuloksen • Hiljainen pyyhintä, ei nitinää • Asennus on helppoa ja nopeaa kätevän sovitinjärjestelmän avulla • Soveltuvuus yleisimpiin ajoneuvoihin, nyt myös sähköja hybridiautoihin Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti Wheelmedia Oy Olarinluoma 13 02200 Espoo Postimerkki VUOSITILAUS 11 NROA VAIN 25.95€ (SIS ALV. 10%) Tilaan Kaasujalka-lehden vuodeksi 11 nroa hintaan 25,95€ ja tilaus jatkuu saman mittaisissa jaksoissa. Mikäli en halua jatkaa tilausta peruutan tilaukseni siitä ilmoittamalla. pk-seudun painoksen Pirkanmaan painoksen Varsinais-Suomen painoksen Keski-Suomen painoksen Päijät-Hämeen painos Kanta-Hämeen painos Itä-Suomen painos Nimi Osoite Postinro ja toimipaikka Puh TILAA NYT KAASUJALKA!
KAASUJALKA 1/2022 5 Autohuollot Pikahuollot Öljynvaihdot NNO OPPEEAA JJAA LLUUO OTTEETTTTAAVVAA AAUUTTO OHHUUO OLLLLO ONN EERRIIKKO OIISSLLIIIIKKEE KUN AUTO LÄHTEE LIUKKAILLA LUISUUN ! U R M A S H U R M A LA IN EN Lä ht ee t. U rm as H ur m al ai se n liu kk aa n aj on ha lli nt ao p as , Yl e 17 .1 .2 01 5, M TV 27 .1 0. 20 15 , Ilt al eh ti 8. 5. 20 17 Olipa alla etuveto, takaveto tai neliveto, nämä neuvot on hyvä muistaa, kun auto lähtee liukkailla luisuun. 1. Auton lähtiessä liukkaalla luisuun, ensisijainen ja ainoa keino saada kulkupeli takaisin hallintaan on vauhdin vähentäminen moottorijarrutuksella. 2. Jos nopeutta on paljon, auto lähtee useimmiten vielä kiertymään ympäri ja lopulta perä saattaa osoittaa menosuuntaan. 3. Varmista, onko autossasi ESC-ajonvakautusjärjestelmä. Tämä on tärkeä tietää, jos auto lähtee puskemaan, eli aliohjautuu. 4. Aliohjautumiselle herkkä etuvetoinen auto niin sanotusti puskee, eli kaasua nostamalla auton perä useimmiten lähtee kevyeen luisuun ja auto alkaa kääntyä paremmin haluttuun ajosuuntaan. 5. Takavedolle tyypillinen tilanne on perän irtoaminen luisuun. Tämän saa korjattua niin sanotulla vastaohjauksella, jolloin ohjauspyörää käännetään auton luisusuuntaan. 6. Nelivetoisella autolla kaikki liikkeet tulee pitää pienempinä ja kaksivetoisten autojen tapaan neliveto ei tarvitse vastaohjausta. 7. Älä jarruta jalkajarrulla! 8. Jos autossasi on ESC-ajonvakautusjärjestelmä ja manuaalivaihteet, paina kytkinpedaali pohjaan ja ohjaa siihen suuntaan, mihin haluat autosi kääntyvän. Jos perä lähtee oikealle, ohjaa oikealle. 9. Jos autossasi ei ole ESC-ajonvakautusjärjestelmää ja se pyrkii puskemaan, paina silloinkin kytkin pohjaan, äläkä jarruta. Älä kuitenkaan käännä rattia lisää! 10. Automaattivaihteinen toimii muuten samoin manuaalivaihteinen, mutta kun autossa ei ole kytkintä, niin nosta kaasupedaali ylös. 11. Älä tuudittaudu liikaa turvallisuudentunteeseen nelivetoisella. Nelivetoinen etenee tiettyyn pisteeseen asti junamaisen vakaasti, mutta kun tuo pidon raja ylitetään, reippaasti kaasutettaessa nelivetoisenkin keula tai perä voi lähteä luisuun. 12. Liian suuressa tilannenopeudessa ei ABS-jarruistakaan ole hyötyä, jos renkaiden pito pääsee irtoamaan tien pinnasta. 13. Maltti on liukkailla paras valtti! KOTKA: Uusi Autosuojaamo, Takojantie 16, (05) 228 6197 IMATRA: Imatran Ruosteenesto, Anssinkatu 10, (05) 472 9088 LAPPEENRANTA: AnyCarCenter autohuolto & ruoste-esto, Eteläkatu 20, (010) 419 4190 AUTOSI RUOSTUU NYT ENEMMÄN KUIN KOSKAAN. Suomen teille kylvetään joka vuosi noin 120 000 000 kg ruostumista kiihdyttävää suolaa, jonka seurauksena autosi ruostuu nyt nopeammin kuin koskaan. KATSO LISÄÄ OSOITTEESTA www.finikor.fi
6 KAASUJALKA 1/2022 Fordin ensimmäinen puhtaasti sähköautoksi suunniteltu malli on Mustang. Jotta se erotettaisiin kaksiovisesta legendaarisesta aidosta Mustangista, sähköinen malli sai lisänimen Mach-E. F ord Mustangin sähköversio oli meillä koeajossa jo heti tuoreeltaan Suomeen saapuessaan, mutta nyt päätimme ottaa sen koeajoon maamme pakkasissa ja katsoa auton toimivuutta hyisessä pohjolassa. Auton korimalli on hyvin saman kaltainen muiden sähköautojen kanssa eli on jotain katumaasturin ja crossoverin välimaastosta. Koska auto on alusta alkaen suunniteltu sähköiseksi menopeliksi, on akut sijoitettu mahdollisimman alas ja sisätilat ovat tyypilliseen tapaan hyvin väljät. Mustang Mach-E on saatavana viitenä erilaisena versiona. Edullisimman pienemmällä akkukapasiteetillä 75kWh varustetun version saa 49 990 eurolla TEKSTI & KUVAT_ Mika Salomaa ! TEKNIIKKAA FORD MUSTANG MACH-E HINTA: 67 600€ TEHO: 351hv VÄÄNTÖ: 580Nm PAINO: 2218kg TAVARATILA: 401l + 88l edessä PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4712, 1881, 1597, 2984 KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 5.1s HUIPPUNOPEUS: 180km/h KULUTUS (VALM.ILM): 18.7kWh/100km KOEAJON KULUTUS TALVESSA: 31 kWh/100km Muotoilu Tilat Toimintasäde pakkasella Tunnoton ohjaus JÄLKIMAKU Ford Mustangin sähköversio on tyylikäs ja kilpailukykyinen kilpailijoidensa kanssa. Se tarjoaa erilaista tyyliä ja fiilistä, mutta omaa samat murheet kuin muutkin sähköautot. Itse olisin keksinyt autolle toisen mallinimen, mutta Mustangilla mennään. ? + – NIMI VELVOITTAA PALJON Ford Mustang KOEAJOSSA ja tuolloin tehoa autossa on 269 hevosvoimaa. Tämä on takavetoinen malli, mutta on saatavana myös nelivetoisena ja se tuo lisää hintaa reilut 8000 euroa. Toimintasäteet vaihtelevat mallista riippuen 400 ja 610 kilometrin välillä. Latausominaisuudet ovat tyypillistä tasoa eli AC-lataus on kolmivaiheinen ja teholtaan 11 kW:ia. CCS-pikalataus aina 150 kW tehoon asti. Koeajettu Mustang Mach-E on varustettu kahdella sähkömoottorilla, joka tuottaa tehoa 351 hevosvoimaa ja vääntöä komeat 580Nm:iä. Tämä versio on nelivetoinen. Auton akkujen kapasiteetti on 98kWh, joiden avulla tehtaan ilmoittama toimintasäde on 540 kilometriä. Suomen pakkassäässä jopa 300 kilometriä tuntui mahdottomalta saavuttaa ja tämä toimintasäteen dramaattinen putoaminen on tyypillistä kaikille sähköautoille pakkaskeleillä. Ohjaamoa hallitsee kookas keskikonsolissa oleva pystymallinen näyttö, jonka toiminnallisuus voisi olla kätevämpi, mutta kyllä siihen tottui helposti viikon koeajon aikana. Materiaalivalinnat ovat asiallisella tasolla ja kaikki löytyy helposti. Ajossa Mustang Mach-E on miellyttävän hiljainen matkakumppani eikä melutuaso nouse korkealle tasolle missään vaiheessa. Ajamista vaivaa tunnottomuus ja se myös on sähköautoille hyvin tyypillinen ominaisuus. Ensimmäinen koeajomme osui Suomen kesään ja tuolloin sähkönkulutus pysyi lähellä luvattua tasoa. motonet.? Tarjoukset voimassa 12.–23.1.2022 tai niin kauan kuin tuotteita tarjousaikana riittää. Ei ennakkovarauksia. Sznajder Silver Premium 72 Ah/640 A Sznajder Silver Premium 72 Ah/640 A AKKU AKKU Täysin huoltovapaa akku kahden vuoden takuulla Täysin huoltovapaa akku kahden vuoden takuulla Mitat 275 x 175 x 175 mm Mitat 275 x 175 x 175 mm Napaisuus -+ Napaisuus -+ 90-57225 90-57225 Beurer LB37 Beurer LB37 ILMANKOSTUTIN ILMANKOSTUTIN Ilmankostuttimen avulla pölyhiukkaset Ilmankostuttimen avulla pölyhiukkaset vähenevät huoneilmasta ja iho sekä vähenevät huoneilmasta ja iho sekä limakalvot saavat kaipaamaansa limakalvot saavat kaipaamaansa kosteutusta kosteutusta 95-00538 95-00538 Hapro Nordic 10.8 Brilliant Black Hapro Nordic 10.8 Brilliant Black SUKSIBOKSI SUKSIBOKSI Todellinen talviurheilijan unelmaboksi Todellinen talviurheilijan unelmaboksi Tähän boksiin mahtuu jopa 8 paria suksia! Tähän boksiin mahtuu jopa 8 paria suksia! 65-02455 65-02455 VÄLKKYTARJOUS KANTA-ASIAKKAILLE (94,90) 79 90 549 00 Atom Outdoors Atom Outdoors LIUKUESTEET LIUKUESTEET Suomen suosituin liukuestemalli on Suomen suosituin liukuestemalli on helppo pukea eri mallisten kenkien helppo pukea eri mallisten kenkien päälle ja myös pysyy hyvin paikallaan päälle ja myös pysyy hyvin paikallaan Koot M/38–40, L/40–43, XL/44–46 Koot M/38–40, L/40–43, XL/44–46 86-00967–69 86-00967–69 4 99 VÄLKKYTARJOUS (59,90) 49 90 MTX Basic Kinos MTX Basic Kinos LUMILAPIO LUMILAPIO Laadukas kaksiosainen alumiininen lumilapio Laadukas kaksiosainen alumiininen lumilapio 38-00063 38-00063 VÄLKKYTARJOUS KANTA-ASIAKKAILLE (12,90) 9 99
KAASUJALKA 1/2022 7 Uusi Hyundai Santa Fe on varsin komea auto, joka kerää katseita. Tulee jollain tavalla amerikkalaisen auton mahtipontisuus. U usi Santa Fe on saatavana neljänä erilaisena versiota ja pääpaino on nykytrendien mukaisesti hybrideissä, mutta mahtuu mallistoon onneksi vielä yksi dieselkin. Santa Fe on harvoja automalleja, joka tarjoilee vaihtoehdoksi sekä ladattavan hybridin että itselataavan. Dieselversiota liikuttaa 2.2-litrainen ja 202 hevosvoimaa tuottava voimanpesä, joka on luonnollisesti nelivetoinen. Dieselillä saa ilahduttavasti vetää 2500 kiloa painavaa kärryä. Uuden Santa Fen hinnat alkavat etuvetoisen itselataavan hybridin reilusta 49 300 eurosta. Auto on aina 7-paikkainen ja tarjoaa hulppeat tilat kahdella ensimmäisellä rivillä, mutta kaksi viimeistä istuinta on tarkoitettu lähinnä lapsille. Tavaratilaakin löytyy todella paljon, sillä 5-paikkaisena vetoisuutta on 571-728 litraa riippuen miTEKSTI & KUVAT_ Mika Salomaa ! TEKNIIKKAA HYUNDAI SANTA FE 1.6T-GDI PLUGIN HYBRID 4WD PREMIUM HINTA ALK: 61 390€ MOOTTORI: 1598cm3 HYBRIDIJÄRJESTELMÄN YHTEISTEHO: 265hv VÄÄNTÖ: 350Nm PAINO: 1940kg TAVARATILA: 130l-782l VETOKYKY MAX: 1350kg PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4875, 1900, 1730, 2765 KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 8.8s HUIPPUNOPEUS: 187km/h KULUTUS (VALM.ILM): 1.6l PÄÄSTÖT: 37g/km Tilat Varustetaso Vähän puhditon voimalinja Alhainen vetokyky Hidas lataus JÄLKIMAKU Uusi Hyundai Santa Fe on todella tyylikäs ja tilava katumaasturi. Ladattava hybridinä miellyttävä ajaa ja suhteellisen taloudellinen, mutta suorituskyky saisi olla vähän parempi. ? + – AMERIKAN MEININKIÄ Hyundai Santa Fe KOEAJOSSA hin kohtaan toinen penkkirivi on säädetty. Me saimme koeajoon ladattavan hybridin, jonka varusteso edustaa sitä keskimmäistä luokkaa. Vaikka kyse onkin keskiluokasta niin varusteita riittää todella hulppeasti, sillä vakiona on tuuletut nahkaiset etuistuimet, lasikatto, bi-Led ajovalot, sähkösäätöiset istuimet ja navigointi. Aika monen ladattavan hybridin ongelma on hidas lataus ja sama pätee myös Santa Fe:n kohdalla, sillä sisäinen laturi tukee vain yksivaihteista latausta. Tästä johtuen latausteho on 3.3 kilowattia. Tehdas lupaa toimintamatkaksi sähköllä 58 kilometriä, mutta normaalissa ajossa vähän reilut 40 kilometriä on lähempänä realismia. Uusi Hyundai Santa Fe on tyylikäs ja hulppean kokoinen auto. Matkustaminen on mukavan leppoisaa, sillä tilaa riittää ja melutaso on erittäin hiljainen. Ajettavuutta heikentää tunnottomuus ja laiskahko suorituskyky. Nykytrendien mukaisesti moni varmaan valitsee tämän ladattavan hybridin, mutta minä kyllä ottaisin vielä tuon perinteisen dieselin. Huippulaadukkaat uusioturboahtimet henkilöautot, pakettiautot, kevyt kuorma-autot, raskas kalusto, veneet, työkoneet, traktorit alk 399€ / 36 kk takuu Suoramyynti Autoliikkeet, Autokorjaamot, yksityisasiakkaat 020 728 8650 / myynti@turbotukku.com Ma-Pe: 9.00 17.00 WWW.TURBOTUKKU.COM Audi / Seat / Skoda / VW 1.9-2.0TDi Alk. 399 € / 36 kk takuu vm. 2005-2016 Nissan / Renault 1.9Dci Alk. 399 € / 36 kk takuu Mercedes-Benz / BMW sähköohjatut turbot Alk. 699 € / 36 kk takuu OSTAMME ALKUPERÄISET VIALLISET TURBOAHTIMET! TARJOA! 020 728 8651
8 KAASUJALKA 1/2022 ÄIJÄ AUTO Opel Astra GTC ASTRA GTC VIRASTON NUOREMMALLE ESITTELIJÄLLE ! TEKNIIKKAA Sporttinen ulkonäkö tekee koeajetusta vuosimallin 2008 Opel Astra GTC OPClinesta enemmän valtionviraston nuoremman esittelijän kuin eläköityvän ylitarkastajan auton. TEKSTI_Urmas Hurmalainen KUVAT_Mika Salomaa OPEL ASTRA GTC ENJOY EDITION 1,6 SPORT OPC-LINE VUOSIMALLI: 2008 MITTARILUKEMA: 259 000 km MOOTTORI: R4, 1600 cm3 POLTTOAINE: bensa TEHO: 116 hv VAIHTEISTO: manuaali CO2-PÄÄSTÖT: 158 g/km HUIPPUNOPEUS: 193 km/h KIIHTYVYYS (0-100): 13,20 s YHDISTETTY KULUTUS: 6.6 l/100km MYYJÄ: Ri-Lease Auto Center, Vantaa HINTA: 3 850 € J o vähän kuluneenkin sanonnan mukaan kaikista autoista tulee ennen pitkää ”Ooppeleita”: siis vanhetessaan rämiseviä ritsoja. No koeajoon saatu Opel Astra vuosimallia 2008 ei 258 000 kilometrin mittarilukemastaan huolimatta ole vielä läheskään ”ihan Ooppeli”. Olen kai joskus ennenkin tunnustanut, että minusta Opel on vaihtoautona ollut liian aliarvostettu moneen saman kokoluokan kilpailijaansa nähden. Astraa on pidetty vähän sellaisena hiirenharmaan virkamiehen valintana. Ensimmäisen kerran Opel yllätti minut positiivisesti, kun sain kymmenisen vuotta sitten heittää ”tyypit” kaverini 1.6-litraisella farmari-Astralla vuosimallia 2005. Itselläni oli silloin samanikäinen Toyota Avensis -farmari, ihan Linea Terra -perusvarustuksella. Avensiksessakin oli 1.6-litrainen vapaasti hengittävä bensamoottori ja manuaalivaihteet. Kaverin Astrakin oli ihan peruskauraa. Edustajana työskennellyt kaverini ajoi siihen aikaan jotain 50 000-70 000 kilometriä vuodessa eri puolilla Suomea. Ihmettelin, kun hän ajeli sellaisia määriä ihan Astran kaltaisella perusautolla. Syyhän oli se, että kaveri on säästeliäs mies ja laskeskeli luotettavan Astran säästävän hänelle kilometrikorvauksineen aika pitkän euron. Kaveri vaihtoikin Astran pois vasta sitten, kun mittarilukema oli yli 300 000 kilometriä. Ja olihan meillä Kaasujalkalehdessäkin testiautona yli 300 000 kilometriä ajettu farmariAstra, tosin nyt koeajetun kolmannen sukupolven Astran edeltäjä. Kun ajoin kaverin Astralla, asenteeni Opeliin muuttui kertaheitolla. Aikalaiseensa Avensikseen verrattuna sen sisustuksen design tuntui pienessä askeettisuudessaankin modernilta, kun taas vuosimallin 2005 Avensikseni design sisältä oli kuin 1990-luvun alun Mazda 626:sta. Taivastelin kaverin Astran kyytiäkin. Sen melutaso oli Avensikseeni verrattuna miellyttävä. Tekniikan Maailman farmarivertailussa Astra vei vuonna 2007 voiton. Niinpä sitten vuosia myöhemmin vaihdoin Avensiksen Opel Insigniaan, jolla tosin ajoin vain hetken. Insignian ostoa seuraavana päivänä ajoin sillä tätini hautajaisiin ja Skoda Octavialla ajava veljeni hymähti autoni nähdessään, että ”sitähän sanotaan, että kaikista autoista tulee lopulta Ooppeleita”. Panoraama-katto Saimme 249 000 kilometriä ajetun Astra GTC OPC-linen vuosimallia 2008 koeajoon vantaalaisesta Ri-Lease Financesta. Tekniikaltaan ja moottoriltaan se oli ihan samanlainen kuin tylsän eleettömästi muotoiltu perusmallikin. Se on siis ulkonäöltään ainoastaan OPC-line, ei kuitenkaan aito OPC. Koeajoautossa oli 1.6-litrainen ja vapaaasti hengittävä, jonka tehot ovat 116 hevosvoimaa. Ulkonäöltään koeajo-Astra oli kuitenkin enemmän valtionviraston nuoremman esittelijän kuin eläköityvän ylitarkastajan auto. GTC on kolmiovinen viistoperä ja koeajoautossa oli panoraamatuulilasi, joka vei ison osan katostakin. Kesähelteillä kaljukin kiiltää auringonvalossa. Ärhäkkää ulkonäköä maustoivat lisää madallettu Sport-alusta ja aluvanteet. Ja mikä parasta: jakohihna oli vaihdettu 206 000 kilometrin kohdalla kaksi vuotta sitten. Yllätyin jälleen, miten hyvän kyydin voi tarjota vielä 13 vuotta vanha ja 259 000 kilometriä ajettu alemman keskikokoluokan perusautokin. Sillä perusautohan se tämäkin Astra on aikoinaan ollut tekniikaltaan. Ei räminöitä, eikä kitinöitä. Toki rengasäänet karkealla asfaltilla voimistuivat aluvanteiden myötä, mutta meluntaso pysyi kuitenkin siedettävänä: se oli enemmän kumisevaa kuin ikävää rahinaa ja ropinaa. Tuulensuhinoita sisälle ei kantautunut tuulen suhinoita, eikä kojelauta tai sisäverhoilu natissut olllenkaan. Hyvin huolletussa autossa ei ainakaan koeajolenkillä oikein mikään kielinyt siitä, että Asta olisi 259 000 kilometrin mittarilukemastaan huolimatta lähestymässä Autokierrätyksen päätepistettä. Käy yhä tasaisesti Edelleen moottori toimi hienosti: joutokäynti on tasaista, ja moottori veti niin Tuusulan moottoritiellä kuin Tikkurilan taajamassakin terveesti. Manuaalilaatikon vaihdekeppi oli kevyt käyttää, ja vaihteet löytyivät tarkasti omilta paikoiltaan. Alusta tuntui olevan yhä kunnossa. Auto ei kolahdellut Tikkurilan kaduilla ja Tuusulan moottoritiellä Astra kulki suoraan ilman enempää paimentamista, ohjaus tuntui täysin ehjältä. Sisustaltaan auto oli siisti. Vaikka mittarilukema on 259 000 kilometriä ja ikää autolla tulee tänä vuonna jo 14 vuotta, voisin hyvin lievin varauksin suositella koeajetun Astran ostamista. Hintapyyntö on 3850 euroa ja hiukan kovahan se on kohta 14 vuotta vanhasta ja näin paljon ajetusta autosta. Hintapyyntö tuntuu kuitenkin olevan linjassaan. ’Kun auto tuntui olevan kaikin puolin siisti ja kunnossa, olisin valmis maksamaan pientä extraa perus-Astraa ärhäkkäämmästä ulkonäöstä panoraamakattoinen. Varmasti tästäkin Astrasta tulee lopulta ihan ”Ooppeli”, mutta vielä se ei ole sitä.
KAASUJALKA 1/2022 9 15 Osta tai Osta tai vuokraa vuokraa uusi uusi talliosake talliosake vuokraus Sanna 040 630 5072 Myynti Anttoni 044 056 5658 Mäkelän Talliosakkeet Mäkelän Talliosakkeet Tölkkimäenkuja 3, Hämeenlinna Mäkelän Talliosake 2:sta on nyt vuokrattavissa uusia tiloja mm. harraste-, toimitai vaikkapa liiketilaksi alk. 496 € / kk / 46 m2. Viereiselle tontille keväällä 2022 valmistuvasta Mäkelän Talliosakkeesta löytyy monipuolisesti tiloja 25 m270 m2 väliltä. Osta nyt omasi! Puh. 010 239 0200 Hautalantie 16, Tampere www.fusti.fi AUTOPURKAMOT Autopurkamosta apu autosi ongelmiin edullisemmin. Tuomme osia Euroopasta. Jos meillä ei ole, hankimme. KYSY TARJOUKSIA! Varastossamme yli 150 000 varaosaa! HENKILÖ-, PAKETTIJA MAASTOAUTOT HENKILÖAUTOT Puh. (02) 721 7700 Helsingintie 595, Salo www.auto-lehtinen.fi KÄYTETYT VARAOSAT TAKUULLA! KÄYTÖSSÄSI KAHDEN PURKAMON SUURET VARASTOT 24/7.
10 KAASUJALKA 1/2022 Premiummerkkien valmistajat luottavat edelleen automalleissaan takavetoisuuteen. Ajovakaudenhallintajärjestelmien takia ei enää tarvitse jännittää kyydin kiikkeryyttä lumisillakaan teillä. 20 000-25 000 euron hintaluokassa nämä ovat edelleen ”kuumaa tavaraa”. R aisiolaisen Visa-Auton paikallisjohtaja Miikka Lännistö muistaa, että vielä kymmenisen vuotta sitten Mersun tai Bemarin ostaja saattoi huolestuneena aprikoida takavetoisen auton kyydin levottomuutta talven lumisilla teillä. –Silloin vielä kysyttiin erikseen, oliko auto takavetoinen vai etuvetoinen. Silloin piti perustella, että jo silloisilla ajovakaudenhallintajärjestelmillä takavetoinen autokin reagoi todella nopeasti ohjausliikkeisiin, jos on hyvät renkaat alla. Etuja takavetoisuuden eroa ei enää edes huomaa ja tänä päivänä näitä keskusteluja ei tarvitse edes käydä. En edes muista, koska viimeksi Mersun ostajan kanssa auton takavetoisuus olisi tullut puheeksi, Lännistö sanoo. Hyvästä esimerkistä käy legendaarinen uutistenlukija Arvi Lind, joka Teknaviohjelmassa vielä vuonna 2012 esitteli taTEKSTI _Timo Kiiski Mercedes-Benz E 350 CGI BE A ei tarjoa ehkä kovin pieniä Co2-päästöjä, mutta sitäkin maukkaampaa kyytiä 3.5-litraisella bensamoottorilla. Kuvan Suomi-Mersu vuosimallia 2010 on vasta 100 000 km ajettu ja Espoon Niittykummun Kamuxin hintapyyntö on 20 880 €. VAIHTURI VERTAILU Takavetoinen Alfa Romeo Giulia Super 2,2 Diesel 180hp 8-lovisella automaattilaatikolla voisi sopia formulaeläkeläisen siviiliautoksi. Kuvan Alfa on vuosimallia 2016 ja mittarilukema on 127 000 km. Tätä Alfaa myy Kamux Espoon Koskelossa ja hintapyyntö on 23 700 € VAIHTOAUTOVERTAILU 20 000 25 000€ TAKAVETOISET PREMIUMIT Jyhkeän Chrysler 300C:n ostaja haluaa todennäköisesti juuri jenkkiauton. Takavetoisen ja 3.6-litraisen V6-bensa-Chryslerin tehot ovat huimat 397 hevosvoimaa ja vääntö riittävät 350 Newtonmetriä. Kuvan Chrysler on vuosimallia 2013 ja mittarilukema 141 000 km. Tuusulalaisen Tiksi Auton hintapyyntö on 24 500 €. kavetoisen BMW:nsä takakonttiin laittamia hiekkasäkkejä. Hiekkasäkit takakonttiin ”Olen ajanut 1980-luvun alusta lähtien Bemarilla. Joku sanoo, että jos etuveto olisi paras, niin kaikki formula-autot olisivat etuvetoisia. Tämä takavetoinen on loistava peli. Eikä jää lumeen kiinni, kun on kaksi hiekkasäkkiä takakontissa”, Arvi jutteli. –Halvempia takavetoisia talvisten teiden ”luisupulkiksi” etsivät nuoremmat kuljettajat ja silloin puhutaan myös tuntuvasti halvemmista vaihtoautoista, Lännistö sanoo.’ Enemmän kuin takavetoisuuden perusteella, näitä Mersuja, Bemareita, Lexuksia, Cryslereitä ja Alfoja ostetaan merkkiuskollisuuden takia. He saattaisivat päätyä merkkiinsä silloinkin, kun takaveto on vaihtunut etuvedoksi. –Sama ostaja harvemmin puntaroi vaihtoehtoja näiden merkkien välillä. Mersut ja Bemarit tosin voivat joskus kiinnostaa samaakin ostajaa. Pääsääntöisesti näiden eri merkkien ostajat ovat kuitenkin melko merkkiuskollista väkeä. Näiden merkkien isompien premiummallien kohdalla vaihtoehdoksi rinnalle löytyy usein myös nelivetomalli, jos auto hankitaan esimerkiksi asuntovaunun tai veneen vetämistä varten tai pitää päästä kotitai mökkipihasta lumiseen ylämäkeen talvella, Lännistö sanoo.
KAASUJALKA 1/2022 11 Käytetyn Jaguar XF Sportbrake 3,0 V6 Td:n ostaa mitä luultavammin henkilö, joka haluaa nimenomaan Jaguarin, hän ei todennäköisesti edes katsele Mersun ja Bemarin suuntaan. Kuvan Jaguar XF 3-litraisella dieselmoottorilla on vuosimallia 2013 ja sillä on ajettu 127 000 km. Auto on myynnissä 22 900 euron hintapyynnöllä Jyväskylän Kamuxissa. Lexus IS 300h Hybrid on lyönyt USA:n eliittiväen keskuudessa läpi paremmin kuin Suomessa. Täällä moni pitää edelleen Lexusta vain ”parempana Toyotana”. Tässä sarjassa se lyö ekologisuudellaan muut laudalta: viralliset Co2-päästöt ovat vain 97 g/km. Kuvan Lexus-bensahybridi on vuosimallia 2016 ja mittarilukema on 168 108 km. Hintapyyntö Lahden Vaihtoautomaassa on 20 888 €. 3-litrainen BMW 525 A Sedan -diesel vuosimallia 2010 löytänee nopeasti ostajansa, kun mittarilukema on vasta 94 900 km. Kuvan autoa myy Automyynti Niko Palomäki Tampereella ja hintapyyntö on 21 000 €. OSAAJA PALVELUKSESSASI Nykyaikaisen ajoneuvokaluston huoltoihin ja korjauksiin tarvitaan erikoisosaamista. KL-ServicePartner -korjaamot tarjoavat Mercedes-Benz, BMW, Volvo ja Audi -asiantuntemusta ja heillä on asianmukaiset välineet vianetsintään ja korjaustyöhön. MIKSI VALITA KL-SERVICEPARTNER? 1. Autosi huolletaan alkuperäislaatuisilla varaosilla autonvalmistajien ohjeiden mukaisesti. 2. Autosi huoltotiedot päivitetään autonvalmistajan sähköiseen huoltokirjaan 3. Näin uudenkin autosi takuu, sekä arvo säilyy 4. Kaikilla KL-Varaosien tuotteilla on korjaamon asentamana 2 vuoden takuu Katso lähin korjaamosi: www.kl-servicepartner.fi Autoja Konehuolto Kuittinen Kettukalliontie 17, 87100 KAJAANI 08-6133296 | MB/BMW/Volvo/Audi Autoasennuspalvelu Immonen Kuurnankatu 28, 80130 JOENSUU 0400-724043 | MB Autokorjaamo Jari Kauppinen Oy Opintie 1, 87100 KAJAANI 044-9865460 | MB/BMW/Volvo/Audi Kama Kaikkea mahdollista Takkarannatie 454 D, 87250 KAJAANI 044-5352755 | MB/BMW/Volvo/Audi Lappeenrannan Autosähkö Oy Jukolankatu 1, 53500 LAPPEENRANTA 020-7939650 | MB/BMW/Volvo/Audi MTN-Huolto / Nykänen Yhtiöt Oy Hietatie 7, 76850 NAARAJÄRVI 040-1612918 | MB/BMW/Volvo/Audi MVA-Auto Oy Schaumanintie 35, 57230 SAVONLINNA 040-0694064 | MB Mikkelin Motopaja Kaapelikatu 3, 50130 MIKKELI 010-2312220 | MB/BMW/Volvo/Audi Pärnäisen Korjaamo Oy Kivirannantie 4, 74130 IISALMI 045-1267141 | MB/BMW/Volvo/Audi Savon uusautohuolto Jokikuja 2, 78880 KUVANSI 010-3233210 | MB/Volvo T:mi Roope Vartiainen Lamminperäntie 27, 74700 KIURUVESI 045-6491555 | MB Toivalan Auto OY Sammontie 3, 70900 TOIVALA 017-4652555 | MB
12 KAASUJALKA 1/2022 Talliosakkeen muunneltavat hallitilat taipuvat niin yksityisen autoharrastajan autotalliksi kuin tukikohdaksi monenlaiseen liiketoimintaan. T alliosakkeen moderneja kiinteistöjä löytyy kattavasti eri puolilta Suomea, Helsingistä Ouluun ja Rovaniemelle saakka. Hallit sijaitsevat helppojen kulkuyhteyksien varrella, usein moottoriteiden tuntumassa. Tiloja on valmistunut vuosien mittaan viisituhatta, alkuvuonna 2021 halleja oli yhteensä yli sata. –Talliosake on alallamme edelläkävijä ja markkinajohtaja. Alkuaikoina teimme tiloja pääosin yksityiskäyttöön autotallin korvikkeeksi. Huomasimme kuitenkin nopeasti, että asiakkaat kaipasivat monikäyttöisempiä, nykyaikaisemmin varusteltuja, kuten myös yritysten tukikohdiksi soveltuvia tiloja, sanoo Talliosakkeen Etelä-Suomen aluepäällikkö Sanna Satukangas. Vuokraajista kutakuinkin puolet on yksityisiä harrastajia ja puolet yrityksiä. Mukaan mahtuu niin moottoriajoneuvoharrastajaa, kuin muuttotavaravarastoijaa sekä yritysten välivarastoja tai paikallisia tukikohtia. –Korona on saanut myös yritykset etsimään pienempiä ja tehokkaampia neliöitä. Tässä tarpeessa tilamme palvelevat hyvin. Ylipäätään varastointi ja harrastaminenkin ovat varsinkin pääkaupunkiseudulla kasvava trendi. Hallitilojamme vuokrataan paljon niin moottoripyörien, vesiskootterien, kesäautojen kuin sähköpyörien ja lasketteluvälineidenkin säilytykseen. Varsinkin kerrostaloasukkaat haluavat käyttää asuinneliönsä tehokkaasti ja säilyttää kodeissaan vähemmän tavaraa, Satukangas sanoo. • Monissa taloyhtiöissä vuokralla ovat jo perinteiset häkkivarastot, joten moni vuokraa mieluummin sitten kerralla ja kunnolla suuremman tilan, naurahtaa Satukangas. Isojen teiden varsilla Esimerkiksi Hämeenlinnan alueella omakotitalojen vaihtuminen kerrostaloasumiseen näkyy Talliosakkeen parvellisten ja vessallisten tilojen suosion kasvuna. –Esimerkiksi Ahveniston moottoriradan lähellä Mäkelän yritysalueella, vuokrattavat tilamme palvelevat hyvin moottoriurheilunharrastajia. Siellä on vielä hyvin tilaa uusillekin asiakkaille, Satukangas sanoo. • Tiloihin on kulku 24 tuntia vuorokaudessa. Mäkelän Talliosake on avaimeton, jossa kulku tilaan onnistuu joko puhelimessa olevalla appilla tai tägeillä. Lisäksi tilaan saa kaksi etäohjainta nosto-ovelle. Talvellakaan ei siis tarvitse nousta autosta, vaan voi ajaa suoraan halliin, Satukangas sanoo. Helppoa ja mukavaa! Vaivattomuutta taas on se, että kiinteistöillä on oma isännöitsijänsä ja huoltoyhtiönsä. –Ei tarvitse tehdä pihatöitä, eikä luoda lumiakaan. Tiloissa on koneellinen poistoilma, kylmän veden piste sekä hiekan ja öljyn erotuskaivot valmiina. Kaikkiin tiloihin on mahdollista teettää esim. wc muutostyönä. Myös yksityisasiakkaana hallin vuokranneen on mahdollista pestä autoaan tiloissa, mutta perustilat eivät sovellu jokapäiväiseen pesuun. Mäkelän Talliosakkeella on mahdollista vuokrata myös ammattimaiseen autopesukorjaamotoimintaan tarkoitettuja huoltotiloja. Nämä soveltuvat hyvin esim. taksialan yrittäjille, joiden autoja pestään päivittäin. Samassa huoltotilassa onnistuu myös pienet korjauksetkin. Kätevää. Huoltotiloissa on automaattinen ilmastointi ja lämmön talteenotto. Useita tilavaihtoehtoja Yritysvuokralainen saattaa saada Talliosakkeen halleista myös monenlaisia synergiaetuja, kun samoissa kiinteistöissä toimii usein useiden eri alojen yrityksiä. Mitä tällainen Talliosakkeelta vuokrattu hallitila sitten maksaa esimerkiksi yksityiselle asiakkaalle? –Pääasiallisesti hallitilamme ovat viisi metriä korkeita, mutta löytyy myös 2,5 metriä korkeita ja 26,3-neliöisiä tiloja. Tämä esimerkin tila on 5,9 metriä pitkä, 2,5 metriä korkea ja 4,45 metTALLIOSAKE TAIPUU MONEEN riä leveä. Tilassa on kylmän veden piste sekä hiekanja öljynerotuskaivo. Tällaisen tilan kuukausivuokra Mäkelässä on 350 euroa. Sopimukset ovat aluksi pääasiallisesti yhden vuoden mittaisia, kertoo Satukangas. Parvellisten ja vessallisten tilojen vuokra Hämeenlinnan Mäkelässä on alkaen 490 €. Hallit ovat tyylikkään ja tunnistettavan näköisiä, sillä ne on rakennettu omakotitalovalmistaTEKSTI JA KUVAT_Mika Salomaa jana tunnetun Designtalon muottien mukaan. Kotimaiseen Den Konserniin kuuluvat Talliosakkeen ja Designtalon lisäksi myös Ainoakoti sekä Finnlamelli. –Brändin ilme on hyvin tunnistettavissa Talliosakkeella ja vaikka tilavaihtoehtoja on useita, tilojen olemus on hyvin tunnistettavissa yli kaupunkirajojen. Talliosakkeen vahvuuksia on myös se, että organisaatio on ammattimainen ja hyvin kattava; asiakkaan on mahdollista tavoittaa aina joku henkilökunnasta. Jos vaikkapa nosto-ovi jymähtää paikalleen, asiakas ei jää pulmansa kanssa yksin. Meillä on asiantuntijat ja puhelimen päähän saatavat ihmiset niin vuokrauksessa, taloushallinnossa kuin rakentamisessakin. Turvallisuutta tilojen osalta luo myös tallentava videovalvonta ja huollon tekemät esim. hiekoitukset ja lumityöt näin talven aikaan. Tervetuloa tutustumaan tiloihin! Myös Whatsapp-videoesittelyt ovat mahdollisia, jolloin on myös näinä poikkeusaikoina turvallista nähdä tila, Satukangas päättää.
KAASUJALKA 1/2022 13 Tikkurila Tikkurikuja 1 0400 36 46 44 Herttoniemi Sahaajankatu 52 0400 18 81 33 Katso aukioloajat ja muut toimipisteet www.öljypiste.fi Vaihteistoja peräöljyt Automaattivaihteiston sisäpesu ja 100% öljynvaihto Määräaikaishuollot Vuosihuollot Ilmastointihuollot Jarruosien vaihdot Polttimot ja sulat Jäähdytysja jarrunesteet NYT ON AIKA HANKKIA TALVIRENKAAT! Meiltä renkaat, vanteet, tuulilasit, autopesut, vahaukset ja maalaukset. SUOMENOJA Finnoonniitynkuja 3 puh. 010 322 6770 www.earp.fi Conti IC2/ VC6 Hankook i*pike Hankook i*cept Aeolus 175/65-14 395 € 325 € 310 € 280 € 185/65-15 450 € 360 € 340 € 325 € 195/60/15 450 € 429 € 405 € 340 € 195/65-15 495 € 405 € 395 € 349 € 195/60-16 450 € 205/55-16 630 € 480 € 480 € 365 € 205/60-16 630 € 480 € 480 € 390 € 215/55-16 700 € 560 € 560 € 400 € 225/55-16 750 € 620 € 620 € 205/50-17 840 € 660 € 640 € 215/50-17 880 € 695 € 660 € 215/55-17 860 € 640 € 640 € 450 € 225/45-17 890 € 660 € 660 € 420 € 225/50-17 900 € 680 € 680 € 450 € 225/55-17 900 € 660 € 660 € 225/40-18 990 € 795 € 760 € 225/45-18 990 € 780 € 750 € 235/40-18 1 040 € 780 € 760 € 245/40-18 1 060 € 860 € 840 € 245/45-18 1 060 € 820 € 800 € Tervetuloa hyville rengasja vannekaupoille! Tässä edulliset tarjouksemme! SAIMME LISÄÄ RENGASHOTELLITILAA! Henkilöautot 110€ Pakettiautot 125€ Katumaasturit 125€ Maahantuoja Wihuri Oy Tekninen Kauppa www.eberi.fi | www.wihuri.fi | eberspacher@wihuri.fi | p. 020 510 2327 Seuraa meitä Facebookissa @EberiSuomi Mountain bike and street trial professional and Eberspächer brand ambassador Danny MacAskill: known from the YouTube hit ”Wee Day Out” EBERSPÄCHER LÄMMITTIMELLÄ LISÄÄ MUKAVUUTTA TALVIAUTOILUUN! LÖYDÄ LÄHIN PALVELEVA JÄLLEENMYYJÄSI OSOITTEESTA EBERI.FI HALVEMPI. Volkswagen Golf Variant Comfortline 1,4 TGI CNG DSG Autom, vm. 2015, aj. 124 000 km, bensa & kaasu -hybridi, automaatti, etuveto, 110 hv, myyjä Kamux, Jyväskylä, h. 16 990 €. KALLIIMPI. Volkswagen Golf Variant Comfortline 1,4 TGI DSG Autom. vm. 2015, aj. 123 650 km, bensa & kaasu -hybridi, automaatti, etuveto, 110 hv, myyjä Kamux, Nurmijärvi, h. 17 800 €. HALVEMPI. KIA Optima PHEV 2,0 aut. vm. 2017, aj. 31 000 km, 2.0 l bensa & sähkö -lataushybridi, automaatti, etuveto, 156 hv, myyjä Autolle.com, RaIsio, h. 26 990 €. KALLIIMPI. KIA Optima PHEV 2.0 aut. vm. 2017, aj. 30 350 km, 2.0 l, bensa & sähkö -lataushybridi, automaatti, etuveto, 156 hv, myyjä Kamux, Kaarina, h. 28 900 €. HALVEMPI. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI G-TEC DSG Autom. Style, vm. 2019, aj. 15 000 km, bensa & kaasu -hybridi, automaatti, etuveto, 131 hv, myyjä CarMan Oy, Vantaa, h. 24 490 €. KALLIIMPI. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI G-TEC DSG Autom. Style, vm. 2019, aj. 33 000 km, bensa & kaasu -hybridi, automaatti, etuveto, 131 hv, myyjä Autotalo Pelttari Oy, Pori, h. 27 500 €. SAMANLAISET VAIHTOAUTOT, KAKSI HINTAA TEKSTI_Timo Kiiski HINTAHAITARISSA 24 490 € 28 900 € 27 500 € 26 990 € 16 990 € 17 800 € Tällä palstalla tarkastellaan myyntitietojen valossa hyvin samanlaisten vaihtoehtojen hintojen vaihtelua. Myynti-ilmoitukset eivät kuitenkaan kerro kaikkea esimerkiksi varusteista, renkaiden kunnosta ja huoltojen täsmällisyydestä! Kuukauden halvin-kallein –vaihtoautovertailussa vertaillaan lähes identtisen vaihtoautojen hintoja. TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi !!
OSTETAAN AUTOJA MÖNKIJÄT Pohjanmäentie 7, HEINOLA I 0400 124 262 Mestarinkatu 16, LAHTI I 045 258 7877 westmac.fi Tuotteidemme päävarasto Heinolassa Sis. alv 24% alk. alk. 5.990€ 5.990€ HEVOSHEVOSTRAILERIT TRAILERIT KATSASTUSASEMIA VARAOSIA • varaosakauppa • vaihteistokorjaamo • vikadiagnostiikka • autosähkötyöt • määräaikaishuollot • katsastuskorjaukset • ilmastointihuollot • jakohihnan vaihdot (03) 5356 100 | Puutikkalantie 40, 36760 Luopioinen AUTOKIERRÄTYS Auton kierrättäminen on helppoa ja ilmaista. Katso vastaanottopisteet: autokierratys.fi Ympäristö kiittää auton kierrättäjää Noin 95 % auton painosta pystytään hyödyntämään. Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti Horoskoopit laati autoastrologian tohtori h.c. Urmas Hurmalainen OINAS 21.3 – 20.4. Kuukauden loppupuolella onni ehkä potkaisee. Ei nyt sentään ihan lottovoitolla kohtalo persauksiin potkaise, mutta ehkä sentään villasyylingillä jonkun satasen. Ehkä sillä ostaa jotain pientä kivaa autoon, vaikka autokamera! HÄRKÄ 21.4 – 21.5. Nyt on vaarana luisuun lähtö kuukauden puolivälissä. Hidasta moottorijarrulla, älä jarrupedaalia painamalla! Onneksi autossasi on WSC-ajonvakautusjärjestelmä. Ei muuta kuin kytkin pohjaan ja ohjaa auto sinne, minne haluat sen kääntyvän. KAKSOSET 22.5 – 21.6. Pyyhkijänsulkasi taitavat olla vaihdon tarpeessa. Vaihda ne viipymättä, eikä viidestoista päivä! RAPU 22.6 – 22.7. Markkinoilta on tänäkin vuonna vedetty useita metanolipitoisia lasinpesunesteitä niiden vaarallisuuden vuoksi. Älä suhtaudu niihin tyyliin ”kaikkihan ne samaa litkua on kuitenkin.” Älä tuijota pelkkää hintaa, vaan satsaa etanolipohjaiseen. LEIJONA 23.7 – 23.8. Joulupukki ei tuonut toivomaasi alkotesteriä. Parempi kuitenkin, että hankit sellaisen itse. Vaikka korona ehkä taas pitääkin sinut etätöissä, tulee kalsarikänni-illankin jälkeen aamuja, jolloin lähdet auton rattiin. Muista kuitenkin, että kertakäyttöisen mittaustulos on vain suuntaa-antava. NEITSYT 24.8 – 22.9. Haluaisit autostasi pikkuisen hiljaisemman. Jos raha on joulun jälkeen tiukalla, voit tehdä jotain omatoimisestikin, ostamalla vaikkapa vaimennusmattoa autotarvikeliikkeestä. VAAKA 23.9 – 22.10. Kuukauden jälkipuoliskolla saatat turvautua liikaan turvallisuudentunteeseen. Muista, että nelivetoinenkin auto voi karata liukkaalla hallinnasta, kun vauhtia on liikaa. SKORPIONI 23.10 – 22.11. Ethän pilaa autosi ikkunoita skrapaamalla väärin? Metalliskrapa rikkoo lasin reunalla olevan tiivisteen herkemmin osuessaan siihen. Tukeva muovinen skrapa on metallista parempi. JOUSIMIES 23.11. – 22.12. Eräänä kiireisenä arkiaamuna on riski, että, lumisen yön jälkeen puhdistat autostasi vain ikkunat. Jos jätät runsaasti lunta katolle, se voi luisua ensimmäisessä voimakkaammassa jarrutuksessa tuulilasille tai lentää takana tulevan näkökenttään. KAURIS 23.12 – 20.1. Sinulla on taipumus ajatella, että kun talvirenkaat on rengashotellissa syksyllä vaihdettu, ei sen koommin tarvitse katsoa ilmanpaineita. Ajoittain se kannattaa kuitenkin tehdä, sillä tällä ajanjaksolla voit joutua kovassa vauhdissa väistötilanteeseen, jossa rengaspaineella on suuri merkitys. VESIMIES 21.1.-18.2. Puhdista ja voitele ovien lukkopesät säännöllisesti, vaikka autossasi olisikin keskuslukitus. Kun lukkopesä kerää itseensä ajan myötä likaa ja kosteutta, sen toimintakyky heikkenee huomattavasti. KALAT 19.2.-20.3. Vaimosi toruu sinua toistuvasti, kun käytät puhelinta autolla ajaessasi. Sinusta se kuulostaa nalkutukselta. Kuukauden puolivälissä sinua voi kuitenkin vaania oikeasti tilanne, jolloin molempien käsien olisi parempi olla kiinni ratissa. AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI TAMMIKUULLE 2022! Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti MYY AUTOSI MEILLE! Huutava pula 1000-30000€ autoista, myös pakut ja mp:t Linnatie 7, Mäntsälä Soita Petri Harinen puh. 0400 474 674 www.autoplaneetta.? autoplaneetta@gmail.com
KAASUJALKA 1/2022 15 15. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä ja Itä-Suomessa KUSTANTAJA Wheelmedia Oy, Olarinluoma 13, O2200 Espoo PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 7777 97 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Urmas Hurmalainen, Timo Kiiski, Mauri Nurmi, Jari Sjöman, Petri Matikainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi NETTISIVU www.kaasujalka.fi PAINOPAIKKA Sanoma Manu Oy, Tampere JAKELUALUEET Pääkaupunkiseudun telineet 255 kpl: Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Tuusula, Kerava, Järvenpää, Sipoo, Nurmijärvi, Kirkkonummi, Lohja, Nummela, Karkkila, Veikkola, Vihti, Porvoo, Mäntsälä, Askola, Karjaa, Inkoo Pirkanmaan telineet 89kpl: Tampere, Ylöjärvi, Kangasala, Nokia, Lempäälä, Akaa, Toijala, Orivesi, Pirkkala, Pälkäne, Valkeakoski, Sastamala, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Seinäjoki, Vaasa, Kokkola Varsinais-Suomen telineet 90 kpl: Turku, Raisio, Naantali, Kaarina, Paimio, Lieto, Aura, Parainen, Salo, Forssa, Loimaa, Masku, Somero, Nousiainen, Mynämäki, Hanko, Tammisaari Keski-Suomen telineet 46 kpl: Jyväskylä, Muurame, Jämsä, Korpilahti, Äänekoski, Suolahti, Laukaa, Keuruu, Petäjävesi Päijät-Hämeen telineet 45 kpl: Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Kouvola, Kausala Kanta-Hämeen telineet 44 kpl: Hämeenlinna, Iittala, Tervakoski, Janakkala, Tuulos, Lammi. Riihimäki, Oitti, Loppi, Hyvinkää, Forssa Itä-Suomen telineet 66 kpl: Mikkeli, Varkaus, Juva, Pieksämäki, Suonenjoki, Joroinen, Heinävesi, Lieksa, Kitee, Tohmajärvi, Outokumpu, Vihanti, Vuokatti, Kuhmo, Kuopio, Iisalmi, Kajaani, Joensuu, Nurmes, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti RISTIKKO Älä ota selfietä ajaessa PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINUMERO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. EN HALUA, ETTÄ KOMMENTTEJANI JULKAISTAAN LEHDESSÄ VASTAUSKUPONKI Wheelmedia Oy Olarinluoma 13 02200 Espoo Postimerkki 1/2022 Vastaamalla annat luvan julkaista nimesi Kaasujalka-lehdessä, mikäli voitto osuu kohdalle. Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.com A) SAABILLA B) FORDILLA C) OPELILLA D) NISSANILLA MARRASKUUN kilpailuun oikein vastanneiden kesken arvoimme 5 Wunder-Baum settiä ja palkinnot menevät seuraaville: Erkki Heinänen Suolahdesta, Ari Nevalainen Heinolasta, Kari Vitikainen Vihdistä, Kauko Hotti Haapakoskelta ja Jyrki Kuusisto Tuusulasta. Paljon onnea voittajille. Kaikkien oikein vastanneiden kesken arvomme Levovon tabletin sekä 5 Urmas Hurmalaisen pokkaria. Vastausaikaa on 15.2.2022 saakka. MILLÄ AUTOLLA HURMALAINEN KURVAILEE TÄSSÄ NUMEROSSA? VASTAA, RATKO JA VOITA LENOVON TABLETTI
16 KAASUJALKA 1/2022 YHTEISTYÖSSÄ: VAIHTOAUTOKAUPAN YKKÖSLEHTI! SUOMEN VaihtoAutot Caravan liikkeiden kauppapaikka! JOKAINEN JAKSO KATSOTTAVISSA KAASUJALAN YOUTUBEKANAVALTA KATSO ESITYSAJAT www.alfatv.fi UUSI KAUSI ALKAA HELMIKUUSSA Ilmainen ja näkyy jokaisessa tv-vastaanottimessa 10 jaksoa prime time -aikaan, jokainen jakso uusitaan 4-7 kertaa viikon aikana Koko kausi uusitaan heti perään Lisäksi jaksot katsottavissa Kaasujalan Youtube -kanavalla ja Alfa TV:n permanto.fi-palvelussa OHJELMAN SISÄLTÖ Ajankohtainen autoiluohjelma Liikenneturvallisuus Henkilöjuttuja Moottoriurheilua KATSO ESITYSAJAT NETISTÄ