KUUKAUDEN KÄYTETTY OPEL AMPERA HINTAVERTAILUSSA KÄYTETYT CROSSOVERIT 2/2019 Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti Koeajossa mm. HYUNDAI KONA ELECTRIC TOYOTA RAV4 Kaasujalka 12 vuotta, ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 840D BMW Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi perämoottori moottorikelkka puutarhakone saha mopo moottoripyörä mopoauto mönkijä www.harrasteosa.fi MYYNTI RENGASKAUPPIAAT KAUTTA MAAN. Maahantuonti ja tukkumyynti RENGASPÖRSSI.FI Puh. 03-653 3050, myynti@euro-tyres.com, www.rengasporssi.fi Keskusvarasto: Sipiläntie 1–3, 12380 Leppäkoski (Janakkala). Itä-Suomi: Hannu Lamminen 045 7731 1119 NYT TÄÄLLÄ! NYT TÄÄLLÄ!
2 KAASUJALKA 2/2019 Niinhän se Pirkko Mannola lauloi suomeksi meksikolaisen La Mucura -iskelmän vuonna 1964. Laulu on yhä ajankohtaisempi, kun yksityisautoilua halutaan tehdä kalliimmaksi ja hankalammaksi. V aatimuksia yksityisautoilun hankaloittamiseksi tehdään, jotta ihmiset siirtyisivät käyttämään muita kulkemistapoja. Se on ikävä lähtökohta tässä pitkien etäisyyksien, ja edelleen myös luman ja jään maassa. Yleensähän yksityisautoilua puolustetaan lähinnä maaseudun syrjäkylien asukkaiden näkökulmasta. Yleisiä kulkuyhteyksiä on harvassa ja matkat kuntakeskuksiin pitkiä. Vaan kyllä se oma auto hankaloittaa kaupunkilaisenkin elämää. Itse asun pientaloalueella Vantaalla ja bussipysäkki on tien toisella puolella 100 metrin päässä. Busseja suoraan Helsingin keskustaan ja ilman vaihtotarvetta kulkee ruuhka-aikana tiheään, jopa muutaman minuutin välein. Matkat kestävät HSL:n aikataulusivuston mukaan 4553 minuuttia. Ruuhka-ajan jälkeen ja viikonloppuisin niitä menee harvemmin. Kaiken järjen mukaan asun siis sellaisella alueella, ettei parempia julkisia kulkuyhteyksiä voi järjellä ajaen edes odottaa. Ja tavallisessa päivätyössä ihan Helsingin ydinkeskustassa käyvälle bussiin hyppääminen on mukavampaakin kuin jonotella omalla autolla ruuhkissa. Entäs poikittaisliikenne? Helsingin keskustaan tulee usein asiaa ja toisinaan tulee hypättyä silloin bussiin. Joskus vaimo heittää Myyrmäen asemalle, meiltä sinne ajaa viitisen minuuttia. Myyrmäessä hyppään lähijunaan ja olen perillä 17 minuutissa rautatieasemalla. Joskus on mukava käydä työtapaamisen jälkeen oluellakin jossakin rautatieaseman lähitienoon pubeissa. Ongelma on vain siinä, että se poikittaisliikenne vaikkapa Tikkurilaan tai johonkin ItäHelsingin suuntaan ei olekaan yhtä vaivatonta. Ja niihin tulee asiaa vähintään yhtä paljon kuin Helsingin ydinkeskustaan. Noilla reissuilla julkisten käyttäminen vaatisi vaihtoja ja ja seisomista pysäkeillä joskus pitkiäkin aikoja. Olen freelancer ja yrittäjä. Minulla ei vain yksinkertaisesti ole aikaa tuhrattavaksi kokonaista päivää siihen, että yhden lehtihaastattelun tekeminen Itä-Helsingissä tai vieläkin kauampana veisi melkeinpä kokonaisen arkipäivän, kun mukaan lasketaan odottelut bussipysäkillä ja bussien vaihdot. Keinotekoista hankaloittamista Ehkä minä en kelpaa vertailulähtökohdaksi koko Suomelle, mutta en varmasti ole ainoa pääkaupunkiseudulla asuva, jolle oma auto on melkeinpä välttämättömyys. Jo pelkästään Suomen Yrittäjät ry:n 115 000 jäsenestä 56,6 % on yksinyrittäjiä. Ja läheskään kaikki yksinyrittäjät eivät edes kuulu yrittäjäjärjestöön. Uskoisin, että jo kaikista yksinyrittäjistä melko iso osa varmasti tarvitsee omaa autoa jo siksi, että pystyisi hoitamaan hommansa sen verran nopeasti, että aikaa jäisi vähän omallekin elämälle. Ja toki autoa tarvitsevat muutkin kuin yksinyrittäjät, vaikkapa lapsiaan harrastuksiin ja toisinaan vaikkapa korvatulehduksen takia terveyskeskukseen kuskaavat vanhemmat. Henkilöautoilua ei pidä keinotekoisesti hankaloittaa, jotta ihmiset siirtyisivät käyttämään itselleen huonommin soveltuvaa kulkumuotoa. Eniten yksityisautoilua haluaa rajoittaa vihreät: puolue, jota johtaa uudella pistokehybridi-Passatilla huristeleva pätkäpuheenjohtaja kansanedustajan n. 7000 euron palkalla. ”KUN AUTO ON SULLA ALLA, PÄÄSTÄ VOIT HELPOMMALLA” ! U R M A S H U R M A LA IN EN Onhan se tapa toikin kuljettaa pitkiä airoja. Airot työnnettynä kuljettajan ja vänkärin ikkunoista läpi. Kuski voi ajonaikana siirtää airoja puolelta toiselle. Kuvan otti Pauli Rämä Kuopiosta. KLICK” KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti SEURAAVA KAASUJALKA ILMESTYY 7.3.2019 Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 040 6647 788 KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN HUAWEI TABLETILLA (arvo 79,00 euroa)
Kantolan Rengas Oy Juvantie 77 50170 MIKKELI 015 172 162 015 172 562 kantolanrengas.fi Pohjolan Rengas Oy Tullinportinkatu 52 80130 JOENSUU 013 123 511 pohjolanrengas.fi RengasSavotta Oy Mertajärventie 1 57220 SAVONLINNA 015 524 120 rengas-savotta.fi Kaikki loput varaston TALVIRENKAAT ULOSKANTOHINTAAN Kevään merkkejä ilmassa ENSIMMÄISET KESÄRENKAAT SAAPUIVAT VARASTOON Kysy nopean ostajan ennakkotarjoukset! Kantolan Rengas Oy Teollisuuskatu 12 49400 HAMINA 05 344 8103 kantolanrengas.fi Kantolan Rengas Oy Asentajankatu 4 45130 KOUVOLA 05 312 2181 kantolanrengas.fi Kantolan Rengas Oy Radantaus 2 45910 VOIKKAA 05 388 2016 kantolanrengas.fi NYT ON HAL PAA ! ÄÄRIMÄÄINEN JÄÄ-, LUMI- JA MÄRKÄPITO NOKIA Nordman 7 HUIPPU-UUTUUS TALVIKELEIHIN NOKIA Hakkapeliitta 9 TALVEN TÄRKEIN VARUSTE CONTINENTAL IceContact 2 Meillä myös testimenestyjät!
4 KAASUJALKA 2/2019 PÄÄTOIMITTAJALTA V iimeviikkoina ei ole voinut välttyä eri medioissa vilahtelevilta otsikoilta, jossa mehustellaan tätä lumista talvea. Millon jossain päin Suomea on lumikarhut myyty juuri ennen lumentuloa ja missä sitten autot hautautuneet hankeen. Se nyt on onneksi vaan väistämätön fakta, että Suomessa on talvella lunta. Talvi asettaa auton kovemmalle rasitukselle ja siksi onkin erittäin tärkeäa huolehtia menopelinsä kunnosta etenekin talvella. Talvirenkaiden kunto pitää olla hyvä ja huonoilla kumeilla ei pitäisi lähteä liikkeelle lainkaan. Toinen tärkeä asia on auton akun kunto. Nykyautot kuluttavat akkua enemmän ja lyhyet ajosuoritteet ovat myrkkyä akulle talvipakkasilla. Auton tankkia ei kannattaisi ajaa ihan tyhjäksi kondensoituvan veden vuoksi vaan olisi järkevää tankata jo hyvissä ajoin punaisen tai keltaisen merkkivalon syttymistä. Kun auto huolletaan säännöllisesti ja pidetään kunnossa niin talviautoilu on varmasti miellyttävämpää ja varmempaa. Eikä sitä kannata missään nimessä lykätä pidemmälle sillä verukkeella, että kohtahan se kevät jo taas koittaa. Jokaisessa Kaasujalassa on vähintään yksi kuukauden vinkki, jossa kerrotaan miten yksinkertaisilla jutuilla autoilusta tulee miellyttävämpää. Turvallisia talvikilometrejä toivotellen MIKA SALOMAA päätoimittaja VINKKI Mukavaa autoilua TALVELLA SATAA LUNTA Vuosi on alkanut aihtelevissa sääolosuhteissa; on ollut paukkupakkasia, myrskytuulia, suojakeliä ja satanut runsaasti lunta. Autoilijoiden hermojen lisäksi koetuksella ovat olleet myös pyyhkijänsulat. T iestä lentävä suola, kura ja lumi yhdistettynä pimeyteen vaikeuttavat merkittävästi autoilijan havainnointia, joten tuulilasinpyyhkijät ja lasinpesuneste ovat olleet ahkerassa käytössä. –Jotta näkyvyys pysyisi mahdollisimman kirkkaana, tarkista pyyhkijänsulkien kunto ja täytä lasinpesunestesäiliö säännöllisesti, neuvoo markkinointipäällikkö Jouni Vainikka autotarvikkeiden ja maahantuontija tukkuliike Kaha Oy:stä. Lumi ja jää kuluttavat sulkia Talven vaihtelevat lämpötilat, tiesuola, kura ja lumi kuormittavat pyyhkijänsulkia. Lumi ja pakkanen jäädyttävät sulat tiukasti kiinni tuulilasiin, kun taas loskakelin roiskeet sekä tiesuola teettävät sulille runsaasti pyyhittävää. Lumi ja jää kuluttavat pyyhkijänsulkia etenkin silloin, kun jääskrapan ja lumiharjan käytön kanssa on laiskoteltu ja tuulilasia yritetään puhdistaa lumesta ja jäästä pelkkien pyyhkijänsulkien voimalla. Tuulilasiin kiinnijäätyneiden sulkien kumiosat repeytyvät silloin herkästi ja painava lumi rasittaa myös pyyhkimien varsia. –Jos sulat ovat jäätyneet kiinni lasiin, irrota ne hellävaraisesti jääskrapan avulla. Poista myös sulkien kumiosiin kerääntynyt jää, sillä se tekee pyyhkimisjäljestä epätasaista ja voi naarmuttaa tuulilasin pintaa, Vainikka opastaa. Repeytynyt, huonokuntoinen tai jäinen sulka jättää raidallista jälkeä tuulilasiin, joka huonontaa merkittävästi näkyvyyttä etenkin silloin kun aurinko paistaa matalalta. Sulkien repeytymisen ja jään muodostumisen ehkäisemiseksi pyyhkijänsulat kannattaa nostaa irti tuulilasista aina kun auto seisoo parkkipaikalla pakkasessa. Älä säästele lasinpesunestettä Pyyhkijänsulat pysyvät hyvässä kunnossa pidempään, kun lasinpesunesteen käytössä ei pihtailla. Talvella tiesuolaa ja kuraa lentää runsaasti tuulilasille, joten lasinpesunestesäiliö tulee täyttää säännöllisesti oikealla pakkasenkestävyydellä varustetulla, etanolipohjaisella lasinpesunesteellä. –Lasinpesunestettä kannattaa ruiskuttaa tuulilasille reilusti. Jos pyyhit liian kuivalla, pyyhkijänsulat kuluvat nopeasti ja lasi voi naarmuuntua, kun neste ei huuhdo suolaa ja hiekkaa pois, Vainikka varoittaa. Tuulilasin puhtaudella on suuri vaikutus pyyhkijänsulkien käyttöikään; jos pinnalle jää esimerkiksi jäätä tai tiukassa olevia likatahroja, hankaavat pyyhkijänsulat jatkuvasti niitä vasten, mikä vaurioittaa kumiosia ja aiheuttaa repeämiä. Käytä siis jääskrapaa huolellisesti ja pyyhi hankalammat tahrat ikkunanpesuaineella ja liinalla, sillä jos pyyhkijänsulkaan tulee repeämä, ei se siitä enää korjaannu. Kun sulkien pyyhkimisjälki on epätasaista ja suttuista, on niiden elinkaari tullut tiensä päähän ja pyyhkijänsulat kannattaa vaihtaa viipymättä uusin. Uudet pyyhkijänsulat puhdistavat tuulilasin kirkkaaksi, raitoja jättämättä. Korkealaatuiset Valeo HydroConnect –sulat ovat loistava vaihtoehto Suomen talveen, sillä ne pyyhkivät koko pituudeltaan tasaisesti ja toimivat perinteistä sulkaa paremmin myös pakkasella, sillä niissä ei ole jäätymisalttiita niveliä. –HydroConnect-tuotevalikoimasta löytyy niin etukuin takasulkia kattavasti eri automalleihin. Sulat ovat ensiasennuslaatua ja ne on helppo asentaa paikoilleen, Vainikka sanoo. TEKSTI _Timo Kiiski KUVA_Mika Salomaa Tuulilasiin kiinnijäätyneiden sulkien kumiosat repeytyvät silloin herkästi ja painava lumi rasittaa myös pyyhkimien varsia. Korkealaatuiset Valeo HydroConnect –sulat pyyhkivät koko pituudeltaan tasaisesti ja toimivat perinteistä sulkaa paremmin myös pakkasella, sillä niissä ei ole jäätymisalttiita niveliä. ÄLÄ JÄTÄ RAITOJA TUULILASIIN TARKISTA PYYHKIJÄNSULAT! Palvelemme Arkisin 9-18 Lauantaisin 9-15 www.hj-autotalot.com MEILLÄ MYÖS VUOKRAUS! PAKETTIAUTOT, HENKILÖAUTOT JA PERÄKÄRRYT HJ-AUTOTALOT OY Länsiväylä 32 76150 Pieksämäki puh. 0400 315200 KATETTU PERÄKÄRRY ALK 20€ /3h PAKETTIAUTO ALK 49€ /vrk TOYOTA YARIS ALK 39€ /vrk
KAASUJALKA 2/2019 5 CMYK värit: sininen 82,61,1,19 keltainen 1,0,100,1 CMYK värit: sininen 82,61,1,19 keltainen 1,0,100,1 HUOLTO KORJAAMO Kuurnankatu 30 80130 Joensuu Varaosat 013 7291 350 Korjaamo 013 7291 355 Email: myynti@ampi. Liipasintie 4 70460 Kuopio Varaosat 017 2707 010 Korjaamo 017 2707 015 Email: myynti@hira. Miilukatu 10 40320 Jyväskylä Varaosat 014 5471 480 Korjaamo 014 5471 485 Email: myynti@jas. Kinnarinkatu 4 50170 Mikkeli Varaosat 015 8661 360 Korjaamo 015 8661 365 Email: myynti@misra. Ryytimaankatu 2 78850 Varkaus Varaosat, Autoasi 017 2701 370 Renault, Dacia 017 2701 380 Hyundai, Suzuki 017 2701 385 Email: myynti@was. Lue lisää osoitteessa: Tervetuloa Renault merkkihuoltoon Osaava valtuutettu Dacia merkkihuolto TYÖJA LISÄVALOT ASENNETTUNA AKUT KAIKKIIN AJONEUVOIHIN JA KONEISIIN Autohuoltokorjaamot ja autosähkön ammattilaiset apunasi Group STARTIT JA LATURIT Kuulumme Autoasi ketjuun. Kokonaisvaltaiset huoltokorjaamot toimivat kaikissa viidessä toimipisteessämme. autosähkö. Pieni ja helppokäyttöinen Dräger alkotesteri tarjoaa käyt täjälle nopean ja luotettavan analyysin mittaamalla alkoholi pitoisuuden uloshengityksestä. Viranomais laitteen ”pikku veli”, joka on tällä hetkellä paras ja luotettavin alkotesteri markkinoilla. Odotettu alkotesteri tuoteuutuus ennen näkemättömässä hintaluokassa! Alcotest 3820 on uusi alkotesteri (vanha malli (3000) on poistunut myynnistä) Drägeriltä, joka on maailman johtava alkoholimitta laitteiden valmistaja. Alcotest 3820 on tarkoi tettu niin yksityisille henkilöille kuin myös ammatti käyttöön, ja se on hinta luokassaan markkinoiden ainoa luotettava alkotesteri. Helppo käyttää Vain napinpainallus ja testeri on käyttövalmis. Puhallus suukappa leeseen ja tulos esitetään välit tömästi näytössä. Vain yksi käyttöpainike testerissä ja opastus suomeksi tekevät Dräger alkotes terit erittäin helppo käyttöisiksi! Alhainen virrankulutus Alcotest 3820 toimii kahdella AAparistolla, joilla voidaan tehdä yli 1500 mittausta. Erikoismuotoiltu suukappale Suukappale on muotoiltu niin, ettei sitä voi asentaa väärin ja se on myös helppo vaihtaa. Suukappaleen muotoilussa on huomioitu hygieenisyys, jotta käyttäjän huulet eivät kosketa testerikoteloa. Käytännöllinen muotoilu Alcotest 3820 toimitetaan käytän nöllisessä suojalaukussa, jossa on mukana käyttöohje, 2 pa ristoa, 2 suukappaletta ja rannehihna. Pienen kokonsa ansiosta Alcotest 3820 sopii hyvin vaikka rintataskuun. Ergonomisen muotoilun ansiosta alkotes terin käyttö on yhtä helppoa oikea ja vasenkätisille käyttäjille. Takuu 12kk ostohetkestä Kalibrointi Suoritamme myös vuosittain tapahtuvat alkotesterien kalibroinnit. Dräger Alcotest 3820 ILMASTOINNIN HUOLLOT JA KORJAUKSET LÄMMITTIMET CMYK värit: sininen 82,61,1,19 keltainen 1,0,100,1 CMYK värit: sininen 82,61,1,19 keltainen 1,0,100,1 CMYK värit: sininen 82,61,1,19 keltainen 1,0,100,1 Kaikki verkkokaupassamme näkyvät hinnat sisältävät alv:n ja toimituksen koko Suomeen! Ei piilokuluja! Hae oikeat tuotteet helposti autosi rekisterinumerolla. Vetokoukut, sähkösarjat ja kattotelineet edullisesti verkosta osoitteessa Kaikki verkkokaupassamme näkyvät hinnat sisältävät alv:n ja toimituksen Hae oikeat tuotteet helposti autosi rekisterinumerolla. Vetokoukut, sähkösarjat ja kattotelineet edullisesti verkosta osoitteessa Kaikki verkkokaupassamme näkyvät hinnat Hae oikeat tuotteet helposti autosi rekisterinumerolla. Vetokoukut, sähkösarjat ja kattotelineet edullisesti verkosta osoitteessa www.rameder.? www.rameder.? Tarvitsetko apua asennuksessa? Kysy lisää, meillä on yhteistyökumppaneita ympäri Suomea. FIN complete your car. yhteistyökumppaneita ympäri Suomea. Liity mukaan! Asiakkaat voivat tilata vetokoukun suoraan sinun pisteeseen asennettavaksi. Sähköpostitilaukset: info@rameder. • Puhelintilaukset numerosta: 020 743 2170 (avoinna arkisin 08.00 16.00) Koodilla KAASUJALKA17 saat edullisista hinnoista vielä 5 % lisäalennuksen! Euroopan suurin vetokoukkutukku takaa edulliset hinnat! Onko sinulla autokorjaamo tai varaosaliike? Rekisteröidy NYT ja saat tuotteet vielä edullisemmin! Suomenkielinen tuki ennen ostoa ja myös oston jälkeen! Koodi voimassa kaikkiin verkkokauppamme tuotteisiin 30.06.2019 saakka! Katso lisää osoitteesta www.ruostesuojaus.fi Suojaa autosi ajoissa! SAVONLINNA: Savonlinnan Autosuojaamo, Ainonkatu 14, (015) 520 311 IMATRA: Imatran Ruosteenesto, Anssinkatu 10, (05) 472 9088 JOENSUU: Joensuun Ruoste-Esto, Kuurnankatu 15, 040 035 3007
6 KAASUJALKA 2/2019 ! TEKNIIKKAA Toyotamainen tylsyys loistaa poissaolollaan, kun katsoo uudistunutta RAV4:ää. K un ensimmäisen sukupolven Toyota RAV4 esiteltiin vuonna 1994, se käytännössä synnytti ka-tumaastureiden kategorian. Tänä vuonna päivänvalon näki jo viidennen sukupolven mallisto. Kaa-sujalka lähti selvittämään Katalonian kivisille teille, onko edelläkävijästä tullut jälkeenjäänyt. Ensivaikutelma uudessa RAV4:ssä on positiivinen. Edeltäjiinsä verrattuna auto viestii onnistuneel-la muotoilullaan jopa aggressiivisuutta. Ilmeellään se luo uutta dynamiikkaa merkille, joka tunne-taan paremminkin turvallisen tylsästä muotokielestään. Sisätiloiltaan auto on kuitenkin ennemmin-kin pelkistetty kuin näyttävä. Ohjaamossa yhden hauskan ja modernin yksityiskohdan huomaa kuitenkin heti. Toyotan perintei-nen taustapeili on muuttunut digitaaliseksi. Takalasiin sijoitettu teräväpiirtokamera tuottaa kuvaa, jota kuljettaja voi säätää mielensä mukaan. Ratkaisu tarkoittaa, etteivät takapenkillä istujat tai täysinäinen tavaratila enää terrorisoi kuljettajan näkymiä. Premium-version vakiovarusteen voi myös napsauttaa tavalliseksi taustapeiliksi, jos nykyaika ahdistaa. Ohjaamon muusta tietotekniikasta puhuttaessa navigaattori erottuu puolestaan lähinnä epäselkeydellään. Lisää tilaa matkustajille Teknisesti RAV4 rakentuu Toyotan uuden TNGA K -pohjalevyn päälle. Se on mahdollistanut hie-man leveämmän ja akseliväliltään pidemmän auton, mistä nautitaan väljempinä matkustustiloina. RAV4:n painopiste on aiempaa matalampi ja korijäykkyyskin kehittynyt, mikä on kehittänyt puo-lestaan ajettavuutta. Maantiellä tuskin huomaa, että komennettavana on citymaasturi eikä tavalli-nen henkilöauto. Samalla maavara on kasvanut 19 senttiin. RAV4 näyttääkin suorituskykyään Espanjan Katalonian mäkisillä ja kivisillä maastoosuuksilla. Neliveto möyrii vaikeistakin paikoista mukavasti eteenpäin. Hybridi jyllää Voimantuotossa Toyota luottaa hybridiin. Nelivetoauto liikkui 2,5-litraisen bensiinimoottorin ja ta-ka-akselilla hyrräävään sähkömoottorin turvin. Valmistajan lupausten mukaan hybridi-RAV4 on taloudellinen ja vähäpäästöinen, eikä se kuluttaisi kuin 5,7 litraa satasella. Myöhemmin keväällä tarjolle tulee myös kaksilitrainen bensiinimoottori, johon on tarjolla manuaali-vaihteisto. Malli on kuitenkin tarkoitettu lähinnä saitureille, sillä valmistaja uskoo, että valtaosa autoista myydään hybridinä. Liikenteessä voimaa jakava portaaton CVT-vaihteisto tuottaa toisinaan harmaita hiuksia kaljullekin kuljettajalle. Kiihdyttäessä kuminauhamainen vaihteisto saa auton tuntumaan laiskalta. Mielikuvaa ei vähennä moottorista kuuluva oudohko vaikerointi, vaikka RAV4 onkin muutoin varsin hiljainen. Osittain kyse onkin illuusiosta, sillä nopeusmittarista selviää, että auto ei ole tientukkeena. Valmistajan kovat odotukset RAV4 on Toyotan kannalta tärkeä uudistus. Suositun Avensiksen poistuttua valikoimasta, uuden RAV4:n päälle on ladattu paljon odotuksia perheautona. Valmistaja onkin korostanut auton turval-lisuusominaisuuksia. Vakiovarusteina autossa ovat esimerkiksi jalankulkijoiden tunnistus, mukau-tuva vakionopeudensäädin ja kaistavahti ohjausavustimella. Perhenäkökulma näkyy myös RAV4:n takakontissa, joka on aiempaan verrattuna 79 litraa suurempi. Koeajon perusteella on helppo todeta, että ladunraivaajana niin katumaasturikuin hybridi-segmentissä toiminut Toyota RAV4 ei ole pudonnut kelkasta. KOEAJOSSA TAYOTA Rav4 TOYOTA RAV4 EDELLÄKÄVIJÄN UUDET VAATTEET! TEKSTI_Juha Nurmi KUVAT_Juha Nurmi ja Toyota TOYOTA RAV4 2.5 HYBRID AWD HINTA ALKAEN: 44 447,52 € KOEAJON AUTON HINTA: 52,894,64 € ISKUTILAVUUS: 2 487 cm³ TEHO: 222 hv VÄÄNTÖ: 221 Nm / 3600–5200 rpm PAINO: 2 225 kg VETOKYKY: max. 1 500 kg TAVARATILA: 580 l PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4 600 / 1 855 / 1 685 / 2 690 KIIHTYVYYS 0–100 KM/H: 8,1 s HUIPPUNOPEUS: 180 km/h KULUTUS (VALM.ILM.): 5,7 l PÄÄSTÖT: 129–131 g/km Muotoilu Taloudellisuus Digitaalinen taustapeili Epäselvä navigaattori Kuminauhamainen CVTvaihteisto Moottorin outo vaikerointi kiihdytyksissä + –
TÄYSIN UUSI RAV4 HYBRID RATKAISEVAA VAHVUUTTA. Täysin uusi RAV4 Hybrid muuttaa jälleen katumaasturiluokkaa. Mallissa yhdistyvät uuden aikakauden 218 hv:n hybridivoima ja luokkansa paras polttoainetaloudellisuus. TNGA-alustarakenne takaa erittäin vakaan ajoelämyksen sekä reilusti tilaa koko perheelle. Ison auton turvallisuuden täydentää kattava Toyota Safety Sense -varustelu vakiona. Massasta erottuvan muotoilun ohella vaikutuksen tekevät sisätilojen laadukkaat yksityiskohdat. Takuu 3 vuotta/100 000 km, korin puhkiruostumattomuustakuu 12 vuotta, hybridijärjestelmän takuu 5 vuotta/100 000 km. Toyota Hybridiakkuturva 10 vuotta/350 000 km. *Uuden RAV4 Hybrid -malliston CO 2 -päästöt 126-131 g/km ja yhdistetty kulutus 5,5-5,8 l/100 km. ENSIESITTELYSSÄ JA KOEAJETTAVISSA NYT MEILLÄ. Malli Autoverollinen kokonaishinta Toimituskulut Kokonaishinta toim.kuluineen WLTP CO2päästöt* WLTP EU-yhd. kulutus* Vapaa autoetu/ Käyttöetu Uusi RAV4 2.5 Hybrid Active 39 737,13 € 600 € 40 337,13 € 126 g/km 5,5 l/100 km 770/605 €/kk Uusi RAV4 2.5 Hybrid Style 43 928,18 € 600 € 44 528,18 € 128 g/km 5,6 l/100 km 830/665 €/kk Uusi RAV4 2.5 Hybrid AWD-i Active 44 447,52 € 600 € 45 047,52 € 129 g/km 5,7 l/100 km 840/675 €/kk Uusi Rav4 2.0 iE Active 32 568,45 € 600 € 33 168,45 € 159 g/km 7,0 l/100 km 655/505 €/kk *Uuden RAV4-malliston CO 2 -päästöt 126–131 g/km ja yhdistetty kulutus 5,5–5,8 l/100 km. TOYOTA RAV4 MALLISTO ALK. 32 568,45€ timo kiljunen 0500 552 882 automyyjä ville kaipainen 050 578 2000 automyyjä Janne myyryläinen 040 702 5746 automyyjä petri sirén 050 470 1405 vaihtoautopäällikkö MA-PE 9-18 | LA 10-15 HIETAKATU 5, MIKKELI juha-matti randelin 040 737 7799 automyyjä
8 KAASUJALKA 2/2019 Hyundai Kona electric tarjoaa sähköautoilun riemuja ja risuja suhteellisen järkevään hintaan. H yundai Kona electric on sähköauto varsin houkuttelevassa hintaluokassa, sillä halvimmillaan Comfort-varusteltuna auton saa itselleen 42 990 eurolla ja kallein Stylevarusteinen maksaa 4000 euroa enemmän. Konan toimintasäde on parhaimmillaan 449 kilometriä, mutta lähdettyäni maahantuojan pihalta ajotietokone näytti 389km. Suomen kylmä talvi verottaa toimintasädettä merkittävästi. Kuin mikä tahansa muu Muotoilultaan Kona ei eroa juurikaan polttomoottorikäyttöisistä sisarmalleistaan, tosin pieniä kosmisia eroa löytyy, mutta niitä ei tavallinen Matti Meikäläinen huomaa. Sama linja jatkuu kabiinin puolella, sillä kaikki hallintalaitteet ovat tuttuja polttomoottoriautoista vaihteenvalitsinta lukuun ottamatta. Konassa vaihteet valitaan nappia painamalla. Valitsin asentoon R tai D riippuu mihin suuntaan on lähdössä ja ei sitten vain liikettä kaasujalkaan. Kuljettajan ajoasento on oikein hyvä ja kaiken kokoiset saavat varmasti miellyttävän ajoasennon. Pitkän kuskin takana jalkatilat jäivätkin sitten vähän turhan pieniksi. Tavaratila saisi olla suurempi, sillä kylmästä kangistunut pitkä latausjohto valloitti ison osan tilaa. Ensimmäiset kymmenet metrit Kona eletric singahtaa todella ripeästi eteen päin ja tuolloin huomaa sähkömoottorin hurjan edun, sillä kaikki vääntö on tarjolla heti lähdöstä alkaen. Näin ollen moni tavallinen perheauto jääkin paikalleen seisomaan, kun Kona electric on jo seuraavissa valoissa. Kona electric on mukavan hiljainen auto eikä rengasmelu nouse häiritseväksi millään tien pinnalla tai nopeudella. Alustan toimivuuskin on asiallista tasoa. Kuoppaisilla teillä, terävissä töyssyissä ja jäisissä epätasaisuuksissa jousitus vähän kolahteli, mutta kokonaisuutena varsin mallikas. Sutiiko vai eikö? Kona on vain etuvetoinen ja se asettaa kiihdytyksille vähän rajoitteita, sillä hurjan kovan väännön ansiosta luistonestojärjestelmä joutuu jatkuvasti töihin. Etenkin epätasaisilla pinnoilla kiihdytettäessä autolla oli ikävästi tapana vedellä vähän joka suuntaan. Tuntui, että luistonestojärjestelmä ei pysynyt mitenkään moottorin hurjan väännön perässä. Se korostui etenkin vain jos tienpinnassa oli epätasaisuuksia tai liukkaudeltaan erilaisia. Tasaisella pinnalla tuota ei ilmennyt. Ajettavuuden toinen huono puoli on tunnottomuus talviolosuhteissa. Polttomoottoriautolla ajaessa kaasupolkimessa tuntee helposti milloin rengas sutii, mutta Kona electricin kohdalla ei tuntenut sutiiko rengas vai ei. Myöskään ohjaus ei kertonut tien liukkaudesta mitään. Pääsin ajamaan tällä samaisella autolla lyhyen lenkin ensimmäisen kerran jo lokakuussa ja tuolloin kuivalla asfaltilla ajaessa Konan ajettavuus teki kyllä hyvin positiivisen vaikutuksen. Tankkauksen hitaus Olen näillä sähköautoilla ajanut useasti jo aiemminkin, mutta nyt sain Konan koeajoon sellaisena hetkenä jolloin ajosuoritteiden määrä on minulle normaali. Konan suhteellisen korkean luvatun toimintasäteen ansiosta uskalsin näin tehdä. Minulla ei ole kotona latausasemaa joten jouduin turvautumaan kauppakeskusten latausasemiin sekä työpaikan verkkovirtaan. Sähköautojen yleistymisen esteenä on kovan hinnan vuoksi lataamisen hitaus. Etenkin, jos itsellä ei ole kotona latausasemaa. Tosin silloinkin se vie aikaa. Lataus onnistuu 7,2 kw:n teholla noin 10 tuntia, mutta yksivaiheisen laturin vuoksi se edellyttää 32 ampeerin virtaa. 16 ampeerilla latausteho jää 3,7 kw:iin, ja tuolloin latausaika nousee jo 20 tuntiin. Pakko verrata polttomoottoriautoon, jonka tankin saa täyteen vain muutamassa minuutissa. Toinen ärsyttävä seikka on johtojen kanssa pelailu. Nyt suhteellisen pienen auton tavaratila on pakkasesta kohmettuneen paksun johdon vuoksi melkein jo täynnä. Miksi sitä johtoa pitää roudata mukana? Eihän polttomoottoriautoissakaan kuskata pistoolia mukana, vaan se on valmiina huoltoasemalla. Olisiko tässä standardisoinnin paikka? Pakkaskeleillä koeajon kulutus oli noin 21 kWh sadalla kilometrillä ja parhaimmillaan elohopea laski -17 asteeseen. Lämpöä kuitenkin autossa riitti hyvin ja on itse asiassa yksi lämpimimmistä autoista millä ajanut hetkeen. KOEAJOSSA HYUNDAI Kona JÄRKIHINTAINEN SÄHKÖAUTO TEKSTI & KUVAT_Mika Salomaa ! TEKNIIKKAA HYUNDAI KONA ELECTRIC STYLE HINTA: 46990€ AKUN KAPASITEETTI: 64kWh TEHO: 204hv (150kW) VÄÄNTÖ: 395Nm PAINO: 1685kg TAVARATILA: 332l PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4180,1800m 1570,2600 KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 7.6s HUIPPUNOPEUS: 167km/h Kiihtyvyys Toimintasäde Vetely kiihdytyksissä Pieni tavaratila Tunnottomuus liukkaalla JÄLKIMAKU Hyundai Kona electric on autona kerrassaan mainio ja toimii hyvin, mutta kärsii samasta ongelmasta kuin kaikki muutkin sähköautot. Akut ja lataussysteemit ovat vielä kehityskaaren alkupäässä ja niiden vuoksi en innostu sähköautoista viikon koeajoa enempää. ? + –
KAASUJALKA 2/2019 9 SUOMEN TURBOTUKKU OY MEKAANIKONKATU 5, 00880 HELSINKI MA-PE 9-17 WWW.TURBOTUKKU.COM 0400 856 310 0400 422 582 SUORAMYYNTI: AUTOLIIKKEET, AUTOKORJAAMOT, YKSITYISASIAKKAAT Huippulaadukkaat uusioturboahtimet henkilöautot, pakettiautot, kevyt kuormaautot, raskas kalusto, veneet, työkoneet, traktorit alk 399€ / 36 kk takuu Audi / Seat / Skoda / Volkswagen 1.9-2.0TDi Alk. 499 € / 36 kk takuu vm. 2005-2012 Nissan / Renault 1.9Dci Alk. 399 € / 36 kk takuu Mercedes-Benz / BMW sähköohjatut turbot Alk. 699 € / 36 kk takuu OSTAMME ALKUPERÄISET VIALLISET TURBOAHTIMET! TARJOA 040 351 0247 NOUTOPISTE HELSINGIN HERTTONIEMESSÄ! AVASIMME NOUTOPISTEEN VANTAAN KOIVUHAKAAN! TOIMITUKSET POSTITSE KOKO SUOMEEN!
10 KAASUJALKA 2/2019 BMW toi 8-sarjan nimen takaisin markkinoille, joka korvaa samalla aiemman 6-sarjan coupen. U usi 8-sarja on mitoiltaan liki pitäen identtinen markkinoilta poistuneen 6-sarjan coupen kanssa, mutta jo särmikkäämpi ja hienostuneempi ulkonäkö paljastaa, että kyseessä on paljon enemmän kuin vain uudella nimellä oleva 6-sarjan coupe. Olen koeajanut kaikki aiemmat 6-sarjan coupet ja cabriot eri moottorivaihtoehdoilla aina M6:een asti, joten vertailukohtaa hyvin löytyy. Laadukas ohjaamo Kuljettajan paikalla tunnelma on miellyttävän ylellinen ja laadukas. Ajoasento on täydellinen ja apukuskinkin paikalla kuulemma viihtyy. Itse en siihen ehtinyt istahtaa. Huvittavaa oli havaita, että takaistuimilla ei juurikaan voi kukaan istua tai ainakaan kuljettajan takana. Apukuskin istuimen siirrettyä ihan eteen, taakse mahtuu edes yksi matkustaja jotenkin. Aikamoinen saavutus saada viisi metriä pitkä auto näin ahtaaksi. Tosin sama tilanne on kaikissa vastaavissa menopeleissä. Tavaratila on yllättävän suuri ja riittäisi hyvin jopa neljälle matkustajalle. Mittaristo on täysin digitaalinen ja käyttöjärjestelmä on muuttunut täysin, joten siihen joutuu hetken paneutumaan, mutta toiminnaltaan kuitenkin niin selkeä ja looginen, että äkkiä siihen pääsee jyvälle. Järjestelmä tiettyjä toimintoja pystyy ohjaamaan käden liikkeillä ja se on kyllä puhtaasti vain kikkailua. Lasten mielestä erittäin hauskaa. Välillä tuntuu kyllä, että nämä digitaaliset mittaristot eivät tuo kuljettajalle mitään lisäarvoa. Muuta kuin visuaalista kikkailua ja personoinnin mahdollisuutta. Voimaa ja tehostettua ääntä 8-sarjan coupen ollessa edellisen kerran markkinoilla maailma oli erilainen. Sillon ei voinut pienessä mielessäkään kuvitella, että todellinen Gran Tourismo olisi diesel. Kuusisylinterisestä dieselistä on saatu kuulostamaan todella sporttinen ja paljolti siihen vaikuttaa myös auton alustaan asennetut kaiuttimet, jotka korostavat auton äänimaailmaa. Vaikka se ajatuksena saattaakin tuntua teennäiseltä ja tyhmältä niin sen kyllä jotenkin sietää dieselin kohdalla ja etenkin koska lopputulos on näin onnistunut. Suorituskyky on erittäin hyvää tasoa, vaikka ei superautojen tasolle ylläkään. Tuttu nollasta sataseen sujahtaa alle viidessä sekunnissa ja dieselin tarjoama komea vääntö tulee oikeuksiin vasta vauhdin kasvaessa. Mainio ohjautuvuus Siinä missä 6-sarja tuntui kömpelöltä ja raskaalta tämä täysin saman painoinen 8-sarjalainen tuntuu merkittäväsi kevyemmältä ja näppärämmältä. Autossa on nelipyöräohjaus, joka muuttaa auton luonnetta verrattuna autoon, jossa kääntyy vain eturenkaat. Koeajettu 840d on aina nelivetoinen ja varustettu mainiosti toimivalla automaattivaihteistolla. Nelipyörä ohjaus tekee tästä kookkaasta coupesta erittäin näppärän auton, joka kääntyy todella pienessä tilassa. Toisaalta nelipyöräohjaus saattaa tuntua joillekin nopeassa ajossa aluksi haastavalta, mutta niin on aina kaikki uudet asiat. Kun siihen tottuu ja luottaa niin huomaa miten mainio ajettava tämä on. Itse asiassa auton ominaisuudet saattavat antaa kuljettajalle virheellisen kuvan omista ajotaidoistaan, sillä tällä saattanee tulla välillä jopa voittamaton tunne. Pääsimme kokeilemaan lumisissa olosuhteissa suljetulla radalla ja vaikutelma on todella hieno. Mitä rohkeammin kääntää ja luottaa niin sitä rajummin tällä pystyy ajamaan jopa todella ahtaissa paikoissa kovaa vauhtia. Normaalissa arkiajossa 840d on uskomattoman mukava auto. Melutaso on todella hiljainen ja alustan toimivuutta ei voi kuin ihailla. Se on jämäkkä tarjotakseen hyvän pidon kovissa vauhdeissa, mutta ihan perheauton mukava arjen nurkkapyörityksissä. Ollakseen näinkin tehokas ja kookas auto 840d kulkee yllättävän pienellä polttoaineen määrällä, sillä tehtaan ilmoittamaan 7.2 litran lukemaan pääsee hyvin. Eri asia on se, että kuka pystyy tällä niin maltillisesti koko ajan ajamaan. KOEAJOSSA BMW 840D TODELLINEN GRAN TOURISMO TEKSTI & KUVAT_Mika Salomaa ! TEKNIIKKAA BMW 840D XDRIVE HINTA: 137 074€ KOEAJOAUTON HINTA LISÄVARUSTEINEEN: 166 705€ ISKUTILAVUUS: 2993cm3 TEHO: 320hv/5500-6500 kierr/min VÄÄNTÖ: 680Nm/1750-2250 /kierr/ min PAINO: 1905kg TAVARATILA: 420l PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4 851, 1 902, 1346, 2822 KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 4.9s HUIPPUNOPEUS: 250km/h KULUTUS (VALM.ILM): 7.2l PÄÄSTÖT: 189g/km KOEAJON KULUTUS: 9.2l Muotoilu Ajettavuus Suorituskyky Takatilat Hinta JÄLKIMAKU 840d on todella hieno ja tyylikäs auto, jolla matkantekeminen on nautinnollista. Minun valinta. Ehdottomasti. ? + –
KAASUJALKA 2/2019 11 Espoo • Helsinki • Hyvinkää • Hämeenlinna • Joensuu • Jyväskylä • Kaarina • Kajaani • Kerava • Kokkola • Kotka • Kouvola • Kuopio • Lahti • Lappeenranta Lohja • Mikkeli • Oulu • Pori • Porvoo • Rauma • Rovaniemi • Salo • Savonlinna • Seinäjoki • Tampere • Tornio • Turku • Vaasa • Vantaa Tuotteita rajoitetusti. Ei ennakkovarauksia. JAUHESAMMUTIN 6 KG Täyttää vaatimukset veneja matkailuvaunukäyttöön Sisältää seinätelineen Luokitus 43/55A 233B/C 48-2689 TELINE 6 KG JAUHESAMMUTTIMELLE Vahva ja kestävä teline Suositellaan asennettavaksi näkyvälle paikalle, josta se on helposti saatavilla vahingon sattuessa 86-00954 ENSIAPULAUKKU Välttämätön varuste jokaiseen kotiin Sisältää mm. sideharsoa, desinfiointilappuja, kantoliinan, kiristyssiteen, sakset sekä laastaria 42-2889 PALOSAMMUTINSPRAY Helppokäyttöinen palosammutin kotiin tai matkalla Hehku-, öljyja elintarvikepalojen lisäksi elektroniikkapaloihin Luokitus 3A/13B/E/5F 650 ml 86-00952 34 90 9 99 13 90 14 90 rallism.fi rallism ralli_sm @RalliSM Rallipakettien myynti alkaa perjantaina 1.3.2019 klo. 15! Katso lisätiedot osoitteesta www.itaralli.fi Yleisöeriko iskoe Joensuun Raviradalla Ralliradio: Joensuu 101,5 Mhz, Keski-Karja la 87,7 Mhz Lähtö Joensuun Torilta klo. 10.01 ja Yleisöerikoiskoe n. klo. 17.00 Liput: Rallipaketti 25 € Metsä EK -lippu 10 € sis. pääsyn erikoiskokeille 1-5 Yleisö EK -lippu 15€, S-Etukortilla -5€. Alle 12v. lapset ilmaiseksi jokaiselle erikoiskokeelle. Katso lisätiedot ja myyntipaikat osoitteesta www.itaralli.fi/fi/katsojat LINJARAKENNUS VÄÄNÄNEN Vaara-Karjala
12 KAASUJALKA 2/2019 2012 markkinoille tullut Ampera oli seinästä ladattavien plug-in -hybridien pioneereja, se kulki jo silloin 50 kilometriä pelkän sähkön voimalla. K un Ampera tuli markkinoille, sen ainoa kilpailija Suomessa oli Toyota Prius. Latausenergiaa hyödyntävä Prius oli tullut markkinoille jo vuonna 2003, mutta seinästä ladattavaa sähköä hyödyntävä vaihtoehto siihen tuli vasta 2012. Amperaa ja Priusta verrattiin silloin poikkeuksetta toisiinsa. Teknavi-ohjelman katugallupissa Ampera päihitti tyylipisteissä auttamattomasti Priuksen, joka ulkonäöltään ei poikennut sanottavasti Priuksen jo hieman vanhahtavalta näyttävästä perushybridistä. Tosin Priuskin oli uudistunut hetkeä aiemmin, mutta perusmuodoiltaan se muistutti edelleen hyvin paljon jo 10 vuotta aiemmin esiteltyä mallia. Ampera näytti vuonna 2012 futuriselta ja mahdollisuus ladata sähköä seinästä oli vielä niin mullistava juttu, että moni ei välttämättä edes mieltänyt, ettei se sentään ollut ihan täyssähköauto. Tänä päivänä jo ymmärretään plug-in -hybridin ja täyssähköauton ero. Eroaa muista Opeleista Ulkoapäin sukkulamaisesti muotoiltu Ampera näytti huikean futuristiselta, ja se tietysti lisäsi vielä enemmän vaikutelmaa mullistavasta sähköautosta.Etuvalotkin olivat bumerangin muotoiset. Amperaa ei juuri yhdistetty Opel-perheen muihin autoihin, Astroihin ja Insignioihin. Sisätiloiltaan vanha Ampera tarjoaa paikat neljälle. Keskitunnelissa T:n muotoon sijoitettu akusto rajoittaa tilaa. Takaluukku aukeaa korkealle, aina takalasin yläosasta saakka, siksi tavaroiden lastaaminen on vaivatonta. Tavaratilan alapohjan alla on paikka latausyksikölle. Kuljettaja löytää itselleen hyvän ajoasennon helposti ja penkit antavat tukea hyvin. Fiilis kuljettajan paikalla on kuin tietokonepeliä katsoisi. Koeajopäivänä oli pakkasta ja penkin automaattisesti alkava lämmitys hieman hämmensikin. Kun ahterin alla oli tarpeeksi lämpöä, niin lämmitys myös päättyi automaattisesti. Liikkeelle lämpimästä autohallista Ampera lähti äänettömästi. Vuonna 2012 oli vielä mullistavaa, että auto kulki pelkällä sähköllä niin kauan kuin akussa riitti virtaa. Plug-in -Priksesta Ampera erosi eniten juuri siinä, että kun kiihdyttäessä polttomoottori tuli antamaan Priukselle lisäpotkua, kulki Ampera edelleen sähköllä ja polttomoottori tuli vain lataamaan akkuja. Tämä ero teki Amperasta aikanaan myös plug-in -Priusta äänettömämmän. Täyslatauksella 50-80 km Koeajolenkki jäi pariinkymmeneen kilometriin, joten koko sen ajan Ampera kulki sähköllä. Täydessä latauksessa Ampera etenee pelkällä sähköllä 50 -80 kilometrin matkan, plug-in -Priukselle taas luvattiin vain 20 kilometriä sähkön voimalla Amperan alusta on tehtyä pehmeäksi, joten sporttinen menoveikko ei sillä ajamisesta ”kicksejä” saa. Sähkömoottorin voimalla vääntöä riittää kuitenkin ihan alakierroksilta lähtien mukavasti: Ampera reagoi välittömästi kaasun polkaisuun. Ohjaus on kevyt ja tunnoton. Siksi Ampera sopiikin paremmin kaupunkiköröttelyyn kuin valtateille ja moottoritienopeuksiin. 1700 kilon paino tekee menosta rauhallista. Laadukas vaikutelma Edelleen yli 100 000 kilometriä ajettu vuosimallin 2014 jättää laadukkaan ja edelleen yllätävän nykyaikaisen vaikutelman. Se tuntuu laadukkaalta: sisätiloissa ei kuulu minkäänlaisia resonointeja tai kitöinöitä. Aggressiivisen näköisellä Astralla saa kaupungin hidastetöyssyihin ajassa kuitenkin olla tarkkana, koska keulan ilmanohjain ottaa helposti tiehen kiinni. Myös jarrupolkimen lievä viive jättää toimimisen varaa. Valmistaja lupasi aikoinaan, että Amperalla voi ajaa yhdellä latauksella ja tankillisella bensaa 500 kilometriä. Polttoainesäiliön tilavuus on 35 litraa ja sen täyttäminen nykyisillä polttoaineen hinnoilla tietäisi 49 euron kustannusta. Eli matka-ajoa ajavalle kohtuullisesti ajavalle kerrostaloasukkaalle ilman latausmahdollisuutta käytetty Ampera ei ole järkivalinta.Taloudelliseksi se tulee vasta sitten, kun ajaa enimmäkseen lyhyitä pätkiä taajamassa ja voi ladata autoaan oman seinän pistokkeesta. Autotalli.comissa vaihto-Amperoiden yhdistetyksi kulutukseksi ilmoitetaan järjestään 1.2 litraa satasella. Ei se ole valehteluakaan: jos tosiaan ajaa pätkäajoa taajamassa ja pitää autoa jatkuvasti latauksessa, tuo lukema on kyllä saavutettavissa. Autodata-tietokannassa ilmoitetaan kuitenkin bensankulutuksen lukemat realistisemmin, 3.8 litraa satasella yhdistelmäajossa. Tällainen seniori-ikäinen vantaalainen omakotiasuja voisi hyvinkin harkita käytettyä Amperaa.Paitsi taloudellisuuden, myös sen äänettömyyden takia. Kaupunkiajossa se on erittäin miellyttävä auto. KUUKAUDEN KÄYTETTY OPEL Ampera PLUG-IN -PIONEERI OPEL AMPERA TEKSTI & KUVAT_Timo Kiiski ! TEKNIIKKAA OPEL AMPERA 1.4 E-REV 111 KV AT VUOSIMALLI: 2013 MITTARILUKEMA: 85 000 km KORIMALLI: 5-ovinen hatchback MOOTTORI: bensamoottori 1398 cm3 + 2 sähkömoottoria TEHOT: ajomoottorina toimiva sähkömoottori 150 hv, bensamoottori 86 hv VÄÄNTÖ: yht. 370 Nm YHDISTETTY KULUTUS: 1.2 l/100 km (myyjän ilmoittama), 3.8 l/100 km (auto-data.net) CO2-PÄÄSTÖT: 27 g/km VAIHTEISTO: automaatti SUORITUSKYKY: huippunopeus: 161 km /h, kiihtyvyys 0-100 km/h: 9 s MITAT: pituus 4498 mm, leveys 1787 mm, korkeus 1439 mm, akseliväli 2685 mm, tavaratila 310 l HINTA: 21 250 € (suositushinta 51.324 € uutena v. 2013). MYYJÄ: LänsiAuto, Helsinki Herttoniemi
KAASUJALKA 2/2019 13 X-ICE NORTH 4 ÄLÄ HUOLEHDI, ME HUOLLAMME Katso lähin Euromaster-palvelupisteesi verkkosivuiltamme tai soita 0207 700 800* Matkaja lankapuhelimesta soitettaessa 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min (alv 24%). Sis. mm. öljyn ja öljynsuodattimen vaihdon (5 l Total-öljyä 5W40, suodatin ja vaihtotyö), nesteiden tarkistukset (jarru, kytkin, jäähdytys ja pesu), renkaiden kunnon ja ilmanpaineiden tarkastuksen, alustan kunnon tarkastuksen. ”Jääpidoltaan kaikkien aikojen paras testaamamme nastarengas” TM 17/2018 TALVIHUOLTO alk. Sis. mm. öljyn ja öljynsuodattimen vaihdon (5 l Total-öljyä 5W40, suodatin ja vaihtotyö), nesteiden tarkistukset (jarru, kytkin, jäähdytys ja pesu), renkaiden kunnon ja ilmanpaineiden tarkastuksen, alustan kunnon tarkastuksen. 99 € HYVISSÄ KÄSISSÄ euromaster.fi
14 KAASUJALKA 2/2019 ÄIJÄ AUTO CHEVROLET Aveo ”Korean ja Puolan jenkki” Chevrolet Aveo olisi varmaan oiva peli aloittelevalle pizzalähetille, kunhan lättyjä ei pidä kuskata kymmentä kilometriä etäämmäs. Kumppanin nalkutustakaan ei häiritse, kun sitä ei helposti edes kuule. N imitys ”Korean ja Puolan jenkki ” tulee siitä, että Chevrolet on alkujaan jenkkimerkki, mutta liiketoiminnan ostaneet korealaiset valmistivat Aveota Puolassa. Kaikkiaan Chevrolet Koleosin korvannut Aveo on sympaattinen pikkuauto. Sen jälki on viimeisteltyä, ohjaamo selkeä ja toimiva. Jo lyhyellä koeajolenkillä kävi kuitenkin selväksi, että se on nopeiden ja lyhyiden etäisyyksien auto. Istuimet eivät tarjoa kovin hyvää tukea ja jos matkaa Burger Kingiin olisi tullut vähänkin nyt ajettua 7 kilometriä enemmän, niin seniorin selkä olisi puutunut. Me Kaasujalassa aina mietimme, mille ammattiryhmälle tai ihmistyypille, mikäkin auto sopisi. Päätoimittaja keksi, että Aveo olisi oiva peli vaikkapa vantaalaisen taajaman pizzalähetille, kun ajomatkat jäävät muutamaan kilometriin kerrallaan. Koleos ei myöskään ole kovin hiljainen auto. Talvirenkaiden rohina ja tuulensuhinat tunkivat kohtuullisen voimakkaasti sisään jo kehä ykköstä kahdeksaakymppiä körötellessä. Se tietysti voi olla ihan hyväkin juttu vaikkapa avioriidan koittaessa. Rengasäänet ja tuulensuhinat peittävät melko tehokkaasti kumppanin nalkutuksen. Puhditon maantiellä Hydraulisesti toteutettu ohjaus toimi koeajoautossa tarkasti ja palautti hyvin. 1.2-litraisella ja 84-hevosvoimaisella bensamoottorilla pärjää hyvin kaupunkioloissa, mutta maantieajossa meno on tukkoista ja valjua. Riittävää kiihtyvyyttä sai ajaessa etsiä kakkosvaihteelta asti. Sen sijaan sisustuksen viimeistely tuntui jämäkältä. Muovia on käytetty runsaasti, mutta silti pinnat eivät ole halvan näköisiä. Koeajoautossa ei kuulunut myöskään kitinöitä. Sisätilat ovat myös yllättävän runsaat. Edessä istutaan melko pystyssä ja se jättää takapenkkiläisille tilaa: heidänkään ei tarvitse istua polvet suussa. Hyvää on myös tuon ajan pikkuautoksi melko vakuuttava ulkonäkö. Keulan rakenne on paljon edeltänyttä Koleosia ilmeikkäämpi. Aveota tuskin on tehtykään nautiskelijoille. Uskoisin sen kuitenkin tarjoavan kohtuuhintaan melko huoletonta ajoa vielä pitkäksi aikaa. En usko, että tämän jo 131 000 kilometriä matkamittariin keränneen Aveon kyyti on ollut yhtään sen erinomaisempaa uutenakaan. Saksan suurin katsastuslaitos TÜV kokosi vuonna 2013 vikatilaston 2-3 vuotta vanhoista autoista. Ykköseksi sijoittui se, jossa oli vähiten vikoja, se oli Opel Meriva. Aveo jäi sijaluvulle 120. Totuus ei löydy vikatilastoista A-katsastuksen vuoden 2014 vikatilastoissa vuosimallin 2009 Aveo jäi sijaluvulle 62, kun automalleja listalla oli kaikkiaan 74. Mitään erityistä yksittäistä syytä ei hylkäyspäätöksiin mainittu. Vaan eiväthän katsastustilastot kerro koko totuutta. Hylkäykseen johtavat perusteet voivat tulla hyvin halvallakin korjatuista asioista. Kuten eräs katsastusmies sanoi Fiatista: ”Joo, tarvitaanhan Fiiuun niveliä. Mutta Fiatiin niitä ostaa pussillisen samalla hinnalla kun johonkin toiseen merkkiin yhden”. En tiedä, päteekö sama Aveoon. Nettiauto.comista Aveosta löytyy 14 kommenttia. Mies Kuhmalahdelta kehuu: ”Perheen luotettavin auto,vaikka toisena autona ollut käytössä lähes uusia paremman luokan autoja”. Yhtä vuolaasti kehuu 24.3.2015 Nainen Lohjalta vuosimallin 2006 Aveotaan: ”Luotettava menopeli. Itsellä ollut 5 eri autoa elämäni aikana, ja Aveo oli näistä edullisin, mutta kaikista luotettavin auto. Vähän on äänekäs, mutta ei se menoa haitannut...”. TEKSTI_Urmas Hurmalainen KUVAT_Mika Salomaa KOREAN JENKKI PIZZALÄHETILLE ! TEKNIIKKAA CHEVROLET AVEO 1.2 LS 5D VUOSIMALLI: 2009 MITTARILUKEMA: 131 000 km MOOTTORI: 1206 cm3 POLTTOAINE: bensiini VAIHTEISTO: manuaali VETOTAPA: etuveto KORIMALLI: 5-ovinen hatchback TEHO: 84 hv YHDISTETTY KULUTUS: 5.5 l/100 km VÄÄNTÖ: 114 Nm MITAT: pituus 3920 mm, leveys 1680 mm, korkeus 1505 mm, akseliväli 2480 mm, tavaratila: 220-980 l. MYYJÄ: Autoplaneetta, Espoo
KAASUJALKA 2/2019 15 LÄMMITTELETHÄN SINÄKIN ENNEN STARTTIA Lämmin auto talveksi Calix-autonlämmitysjärjestelmällä päiväsi alkaa mukavasti ja turvallisesti liikenteessä. Lisäksi auton haitalliset päästöt vähenevät. Järjestelmää voi muokata sinulle sopivaksi. Istu lämpimään autoon ja ikkunat ovat sulat ja huurteettomat, kun valitset sisätilanlämmittimen. Lisäksi liikkuminen on turvallista, näet ympärillesi hyvin. Moottorinlämmitin vähentää haitallisia pakokaasuja, polttoaineen kulutusta ja moottorin kulumista. Akkulaturilla varmistat aina autosi käynnistymisen, vaikka ajaisitkin usein lyhyitä matkoja. Voit myös ohjata lämmitystäsi älypuhelimellasi ja ajastaa sen toimimaan silloin kuin sinun tarvitsee lähteä. calix.fi www.fusti.fi www.auto-lehtinen.fi Henkilöautot Hautalantie 16, TAMPERE Puh. 010 2390 200 Helsingintie 595, Salo (Muurla) Puh. (02) 721 7700 Henkilö-, pakettija maastoautot Käytössäsi kahden purkamon suuret varastot 24/7. YLI 60 VUOTTA KIERRÄTYSTÄ TAKUULLA! AUTOPURKAMOT Tikkurila Herttoniemi Tikkurikuja 1 Sahaajankatu 52 0400 36 46 44 0400 18 81 33 Ark. 9-18, La 9-13 Ark. 9-17 Katso aukioloajat ja muut toimipisteet www.öljypiste.fi Vaihteistoja peräöljyt Automaattivaihteiston sisäpesu ja 100% öljynvaihto Polttoainesuodattimet Määräaikaishuollot Vuosihuollot Ilmastointihuollot Jarruosien vaihdot Polttimot ja sulat Jäähdytysja jarrunesteet Olemme öljynvaihdon erikoisliike, meiltä oikeat ja laadukkaat öljyt autoosi! Joensuu Kuurnankatu 17 Kuopio Nikkelikatu 10 Imatra Anssinkatu 1 Lappeenranta Toikansuontie 6 Mikkeli Kaapelikatu 1 Iisalmi Karjalankatu 23
16 KAASUJALKA 2/2019 Arctic Lapland Rally eli kansan suussa Tunturirallina tunnettu kilpailu oli suosiollinen Esa Ruotsalaisen tiimille toisena vuonna peräkkäin. R ovaniemen ympäristössä ajettava kauden avauskilpailu on aina ollut Mitsubishi Lancer -kuljettajan suosikkiralli. Ruotsalainen ja Lamminen ajoivat lauantai-iltana päättyneessä kilpailussa vakuuttavaan voittoon SM2-luokassa. Saarijärven UA:n kuljettaja onnistui johtamaan luokkaansa lähdöstä maaliin. Kisa oli tosi vaativa, eikä ongelmilta vältytty, vaikka tuloksellisesti se näyttikin menneen suunnitelmien mukaan. Alkupätkillä oli tiukkaa Ville Hautamäen kanssa, mutta ensimmäisen päivän pimeällä ajetulla pitkällä EK:lla sain repäistyä eroa, Ruotsalainen laski. Esa Ruotsalainen ja kartanlukija Hannu Lamminen johtivat avauspäivän jälkeen SM2-luokkaa 26,6 sekunnilla. Tavoitteena oli jatkaa toisena päivänä tarkkaa ajoa. EK7:lla vasen etuiskari hajosi, jonka vuoksi jouduin pudottamaan vauhtia. Huollossa saatiin kalusto kuntoon, eikä kahdella viimeisellä pikiksellä ollut ongelmia, ja voittomarginaali kasvoi yli minuuttiin. Komea alku saatiin sarjalle, aivan kuten viime vuonna. Tasaisen kovia tuloksia täytyy ajaa jatkossakin, jos sitä tavoitteena olevaa kirkkainta mitalia mielii saavuttaa, Ruotsalainen summasi. Ralli SM -kausi jatkuu Kouvolassa 15.-16. helmikuuta. ESA RUOTSALAINEN JA HANNU LAMMINEN JÄLLEEN LUOKKAVOITTOON TUNTURISSA KUVAT_Kalle Muranen ja Sami-Matti Trogenin tiedotus S itten vaan rengas hajosi, Trogen niputti harmissaan kauden päätöskisan. Suurin uutinen oli kuitenkin joulukuussa julkistettu historiallinen valinta Olympiakomitean tukiurheilijaksi yhdessä neljän muun nuoren lahjakkuuden kanssa. Trogen kuuluu myös AKK:n valmennusryhmään, joka tunnetaan nyt nimellä Flying Finn Academy. Tämä on suuri kunnianosoitus rakentamaani autourheiluuraa kohtaan, otan sen nöyränä ja kiitollisena vastaan. On hienoa liittyä suomalaisen huippuurheilun kärkinimiin, tämä tulee antamaan minulle paljon apua matkallani kohti autourheilun huippua. Lupaan omalta osaltani jatkaa uraani näiden arvojen mukaisesti ja tulen tekemään kovasti työtä urani eteen jatkossakin. Flying Finn Academyn Amaajoukkueeseen kuulu niin ikään viisi nuorta, joista Trogen on ainoa rallicrosskuljettaja. Ryhmä kokoontuu useita kertoja vuoden aikana yhteen, leirit sisältävät monipuolista fyysistä harjoittelua, sekä kokonaisvaltaista oppia autourheilun ammattilaisuraa varten. Pelkäksi harjoitteluksi lohjalaisen talvi ei mene, vaikka rallicrosskausi alkaakin vasta keväällä. Tammikussa Trogen oli jälleen uuden asian kimpussa, kun hän ajoi kartturinsa Mikko Lagerströmin kanssa ensimmäisen rallinsa. Päästiin eka pätkä maaliin hei, Trogen tokaisi heti kun ykkösen maalilinja oli ylitetty, kertoo Lagerström, ja mainitsee vielä, että kyllä siellä kabiinissa ylävitoset heitettiin. Kilpailuun tiimi oli asettanut tavoitteeksi saada ajokilometrejä, oppia rallin saloja ja pitää hauskaa. Tavoite täyttyi kirkkaasti, kaksikko ajoi maaliin viidentenä. Ihan hyvin meni ja pysyttiin ladulla. Kiitoksia Mikolle kartturoinnista ja koko tiimille tästä reissusta, hauskaa oli ja jäi tosi hyvä fiilis. Tässä odotellaan jo seuraavaa rallia, Trogen iloitsi. Trogen rallailee talven aikana vielä toistamiseen, seuraava nuorten SM-osakilpailu ajetaan Kouvolassa helmikuun puolessa välissä. Ja mikäli vanhat merkit pitävät paikkansa, vauhdikas nuorukainen nähdään vielä ennen rallicrosskauden alkua erilaisten laitteiden ratissa ajamassa kilpaa, tuttu pilke silmäkulmassa. SAMI-MATTI TROGEN OLYMPIAURHEILIJAKSI 16-vuotiaan SamiMatti Trogenin vuosi on käynnistynyt vauhdikkaasti. Viime kaudella rallicrossia kahdessa eri sarjassa ajaneen lohjalaisen kausi päättyi RX Academyn mestaruusjuhliin, RX2-International sarjan finaalikilpailu vei nuorukaisen EteläAfrikkaan saakka. Kapkaupungissa ajetussa kilpailussa Trogen oli taistelemassa kärkisijoista, kunnes rengasrikko pudotti hänet viidenneksi.
KAASUJALKA 2/2019 17 Horoskoopit laati autoastrologian tohtori h.c. Urmas Hurmalainen OINAS 21.3 – 20.4. Saatat ryhtyä pelaamaan autokauppiaan kanssa peliä, joka voi johtaa ongelmiin. Ole siis varovainen. Yksityishenkilöäkin voidaan syyttää autokaupoissa petoksesta, jos yrität salata vian, jonka olemassaolon tiedät jo hyvin. HÄRKÄ 21.4 – 21.5. Tavallinen viikonloppu on parasta mitä nyt tiedät. Lähde Raision urheiluautoilijoiden laskiaisriehaan 9. helmikuuta. KAKSOSET 22.5 – 21.6. Kannattaa ihan oikeasti vertailla autojen hintoja netissä. Syötä Kun viitsit pyytää kaveria kyytimieheksi vähän etäämmälle, voit voittaa jopa paritonnia. RAPU 22.6 – 22.7. Olet suhtautunut vähän liian huolettomasti autoa varten ottamiisi lainoihin. Mitähän jos tällä kerralla tosissaan vähän vertailisitkin niitä? Voit voittaa satasia ja jopa tuhansia euroja, kuten ”Ville Seiskassa”. LEIJONA 23.7 – 23.8. Nyt on mietinnän paikka. Autoosi on tullut lyhyessä ajassa korjattavaa korjaamisen jälkeen. Nyt mietit, ovatko viat jo takana vai pitäisikö murheenkryyni vaihtaa. Jäitä hattuun: vähänkään ajettu käytetty auto ei takaa suojaa yllätyksiltä. NEITSYT 24.8 – 22.9. Haluat näpäyttää ystävääsi, joka esiintyy mahtimiehenä ostettuaan 7-sarjan tuonti-Bemarin vuosimallia 2008. Totta on, että ystävä ei ole maksanut siitä enempää kuin sinä uudesta Kiastasi pari vuotta sitten. Mutta anna ystäväsi loistaa, äläkä turhilla nälväisyillä pahoita hänen mieltään. VAAKA 23.9 – 22.10. Auton ostaminen suoraan yksityiseltä myyjältä houkuttaa sinua nyt kovasti, kun hinnat ovat selkeästi autoliikkeitä huokeammat. Muista, että kahden yksityishenkilönkin väliseen autokauppaan sovelletaan kauppalakia, mutta myös ostajalla on velvollisuus tarkastaa tavara etukäteen. SKORPIONI 23.10 – 22.11.Voit joutua vääntämään autokauppiaan kanssa autossasi ilmenneen vian korjaamisesta. Kannattaa soittaa kuluttajaviranomaiselle. Jos hän ehdottaa riidan puolittamista, niin kannattaa suostua. Harvemmin kuluttaja saa ”rökälevoittoa”. JOUSIMIES 23.11. – 22.12. Kiistelet kaverisi kanssa siitä, mitkä lisävarusteet autossa ovat turhia. Ystäväsi esiintyy kaikkitietävästi. Selitä rauhallisesti, että automaattilaatikon kaltainen lisävaruste voi mukavuuden kylkiäisenä lisätä myös auton turvallisuutta, kun kuljettajan huomio vaihtuu kytkimen ja vaihteiden käytöstä liikennetilanteiden seuraamiseen. KAURIS 23.12 – 20.1. Tuulilasinpyyhkijänsulat on väärä paikka säästää. Muutama kymppi liikenneturvallisuudesta ei sinua kaada. Muista, että pyyhkimien vaihtamisen jälkeenkin sulat hyvä pitää iskussa ja se vaatii myös vähän vaivaa. VESIMIES 21.1.-18.2. Tapaat eräällä kutsuilla naisen, joka tuntuu tietävän autoista yllättävän paljon ja tuntevan eri mallitkin hyvin. Älä luule, että miehenä automaattisesti olet häntä parempi auto-osaaja! KALAT 19.2.-20.3. Alat väitellä erään puolitutun kanssa siitä, mikä on autossa premiumia, mikä ei . Muista, että premium on subjektiivinen näkemys ja autossa se voi olla myös täysin kuviteltu ominaisuus, eikä premium aina ole edes laadun synonyymi, vaan kyse on joskus vain laadun tuntemuksesta. AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI HELMIKUULLE 2019! E uroopan nopeimmin kasvava rengasmerkki Falken rantautuu nyt myös Suomeen. Falken renkaat on osa japanilaista Sumitomo Rubber Industries –konsernia, joka on maailman viidenneksi suurin rengasvalmistaja. Sumitomon toinen tunnettu rengasmerkki on perinteikäs Dunlop. Falken on tullut tunnetuksi erityisesti urheilullisista korkean nopeusluokan renkaistaan. Nykyisin Falken renkaita on saatavilla laaja valikoima kaikkiin käyttötarkoituksiin, joka kattaa myös pohjoismaiset kitkarenkaat sekä modernit nastarenkaat. Falkenilla on lukuisia autotehtaiden ensiasennushyväksyntiä, joista esimerkkeinä mm. Mercedes-Benz, Volkswagen ja Honda. Viime vuosina Falken on investoinut erityisesti Eurooppaan, jossa sillä on myös oma tuotekehitysosasto. Uudet tuotteet ovat pärjänneet erinomaisesti Eurooppalaisissa rengastesteissä. Tästä osoituksena mm. testivoitot ACE:n ja ADAC:n testeissä sekä huippusijoitus maailman arvostetuimmassa rengastestissä Autobild 2018, johon osallistui 51 Euroopassa myytävää kesärengasmallia (2. sija, erinomainen). Vuoden 2018 Tekniikan Maailman kesärengastestissä Falkenin Azenis FK510 -rengas saavutti täydet viisi tähteä. Huippulaatu näkyy myös virallisissa EU-Rengasmerkintäarvoissa, joissa Falken rankataan parhaaseen ryhmään niin turvallisuuden, polttoainetehokkuuden kuin myös vierintämelun luokissa. Hintatasoltaan Falken renkaat tulevat asettumaan tuntuvasti perinteisiä premium-merkkejä edullisemmiksi. Lisätietoja maahantuojalta: Oy Euro-Tyres Finland Ltd 03-653 3050 Oy Euro-Tyres Finland Ltd on yli 20 vuotta toiminut suomalainen perheyritys. Toimitusjohtaja ja perustaja on kansainvälisen rengastukkukaupan asiantuntija, yrittäjä Taito Lehmusto. Yrityksen pääkonttori ja varastot sijaitsevat Etelä-Suomen metropolialueiden keskellä Leppäkoskella, Hämeenlinnan moottoritien tuntumassa. Yritys työllistää ympärivuotisesti noin 10 henkilöä. Rengaspörssi maahantuo Falkenin ohella useita eri hintasegmentteihin kuuluvia rengasmerkkejä mm. Nexen Tire, Zeetex, Event ja Insa-Turbo uusiorenkaita sekä toimii Pirellin ja Dunlopin jakelijana Suomessa.
18 KAASUJALKA 2/2019 MAINOKSESI TÄHÄN? OTA HETI YHTEYTTÄ! 0400 777797 mika.salomaa@wheelmedia.fi Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti Wheelmedia Oy Tunnus 5019553 00003 VASTAUSLÄHETYS Postimaksu on jo maksettu VUOSITILAUS 11 NROA VAIN 22.95€ (SIS ALV. 10%) Tilaan Kaasujalka-lehden vuodeksi 11 nroa hintaan 22,95€ ja tilaus jatkuu saman mittaisissa jaksoissa. Mikäli en halua jatkaa tilausta peruutan tilaukseni siitä ilmoittamalla. pk-seudun painoksen Pirkanmaan painoksen Varsinais-Suomen painoksen Keski-Suomen painoksen Päijät-Hämeen painos Kanta-Hämeen painos Itä-Suomen painos Nimi Osoite Postinro ja toimipaikka Puh TILAA NYT KAASUJALKA! AUTOKIERRÄTYS Vastaanottopisteet: suomenautokierrätys.fi = Kierrätä autosi. *Ajoneuvon paino keskimäärin 1077 kg, talteen saatavan teräksen määrä 743 kg, haarukan paino 45 g, kierrätysteräksen osuus raaka-ainemassasta 75 %. 12 386 x Yhdestä romuautosta saadaan kierrättämällä raaka-aine 12 386 * teräshaarukan valmistukseen. OSTETAAN AUTOJA MYY AUTOSI MEILLE! Huutava pula 1000-30000€ autoista, myös pakut ja mp:t Olarinluoma 13, Espoo Soita Petri Harinen puh. 0400 474 674 www.autoplaneetta.fi autoplaneetta@gmail.com AUTON OSIA MOOTTORIN OPTIMOINTEJA PRESSUTALLEJA POHJOLAN PARAS PUTKIRUNKOINEN PRESSUTALLI Polar tallin katolla lumet eivät pysy! Paksu 750gr /m2 UV-suojattu Pvc pressu jonka saat KUNNOLLA kiristettyä! Kattto osin valoa läpäisevä valkoinen. Kaarimalliset verkko / tuuletusikkunat päädyissä. Ylösrullattava ovi. Koko 3,5x5,5m. Ajokorkeus 2.02m. Takuu 3v. Halleja myös traktoreille jne..... Nyt 2300 € Tilaa heti! www.Landtek.fi Sis alv 24% Landtek Oy Teollisuustie 9 14500 Iittala 040-9310300 Kysy lisää 044-5528 666 www.rsoptimointi.com LISÄÄ TEHOA, LISÄÄ VÄÄNTÖÄ, PAREMPI AJOMUKAVUUS Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.com Autoja vaihteistokorjaamo vikadiagnostiikka autosähkötyöt varaosat määräaikaishuollot katsastuskorjaukset ilmastointihuollot jakohihnan vaihdot Korjaamme henkilöja pakettiautot! (03) 5356 100 | www.kolari-special.fi Puutikkalantie 40, 36760 Luopioinen Autoja vaihteistokorjaamo vikadiagnostiikka autosähkötyöt varaosat määräaikaishuollot katsastuskorjaukset ilmastointihuollot jakohihnan vaihdot Korjaamme henkilöja pakettiautot! (03) 5356 100 | www.kolari-special.fi Puutikkalantie 40, 36760 Luopioinen Autoja vaihteistokorjaamo vikadiagnostiikka autosähkötyöt varaosat määräaikaishuollot katsastuskorjaukset ilmastointihuollot jakohihnan vaihdot Korjaamme henkilöja pakettiautot! (03) 5356 100 | www.kolari-special.fi Puutikkalantie 40, 36760 Luopioinen Autoja vaihteistokorjaamo Korjaamme henkilöja pakettiautot (03) 5356 100 | Puutikkalantie 40, 36760 Luopioinen ! VARAOSAT VIKADIAGNOSTIIKKA AUTOSÄHKÖTYÖT www.vaihtoautomaa.com HELSINKI VANTAA TUUSULA JÄRVENPÄÄ JYVÄSKYLÄ MUURAME
KAASUJALKA 2/2019 19 13. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä ja Itä-Suomessa KUSTANTAJA Wheelmedia Oy, Olarinluoma 13, O2200 Espoo PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 7777 97 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Urmas Hurmalainen, Timo Kiiski, Mauri Nurmi, Jorma Mikkola, Jari Sjöman, Petri Matikainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi NETTISIVU www.kaasujalka.fi PAINOPAIKKA Alma Manu Oy, Tampere JAKELUALUEET Pääkaupunkiseudun telineet 255 kpl: Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Tuusula, Kerava, Järvenpää, Sipoo, Nurmijärvi, Kirkkonummi, Lohja, Nummela, Karkkila, Veikkola, Vihti Pirkanmaan telineet 89kpl: Tampere, Ylöjärvi, Kangasala, Nokia, Lempäälä, Akaa, Toijala, Orivesi, Pirkkala, Pälkäne, Valkeakoski, Sastamala, Ikaalinen, Hämeenkyrö Varsinais-Suomen telineet 90 kpl: Turku, Raisio, Naantali, Kaarina, Paimio, Lieto, Aura, Parainen, Salo, Forssa, Loimaa, Masku, Somero, Nousiainen, Mynämäki Keski-Suomen telineet 46 kpl: Jyväskylä, Muurame, Jämsä, Korpilahti, Äänekoski, Suolahti, Laukaa, Keuruu, Petäjävesi Päijät-Hämeen telineet 45 kpl: Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Kouvola, Kausala Kanta-Hämeen telineet 44 kpl: Hämeenlinna, Iittala, Tervakoski, Janakkala, Tuulos, Lammi. Riihimäki, Oitti, Loppi, Hyvinkää Itä-Suomen telineet 66 kpl: Mikkeli, Varkaus, Juva, Pieksämäki, Suonenjoki, Joroinen, Heinävesi, Lieksa, Kitee, Tohmajärvi, Outokumpu, Vihanti, Vuokatti, Kuhmo, Kuopio, Iisalmi, Kajaani, Joensuu, Nurmes, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti VASTAA, RATKO JA VOITA HURMALAISEN POKKARI! RISTIKKO MIKÄ AUTO ON TÄSSÄ NUMEROSSA KUUKAUDEN KÄYTETTYNÄ? A) OPEL CORSA B) OPEL AMPERA JOULUKUUN KISAAN vastanneiden kesken arvoimme tabletin, jonka voitti Tuula Kettunen Kiteeltä. URMAS HURMALAISEN POKKARIT MENIVÄT SEURAAVILLE: Veikko Mönkkönen Kuopio, Terttu Järvi Tampere, Pekka Saarinen Kärkölä, Pekka Uski Lappeenranta, Reijo Saikkonen Jyväskylä. Harri Heino Hattula. Tomi Hauta-alus Nokia, Juha Rauhtio Laikko, Taina Pere Laitila ja Reko Tikka Turku. Onneksi olkoon. PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINUMERO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. EN HALUA, ETTÄ KOMMENTTEJANI JULKAISTAAN LEHDESSÄ VASTAUSKUPONKI Wheelmedia Oy Olarinluoma 13 02200 Espoo Postimerkki 2/19 Kohta alkaa F1-kausi C) NISSAN TIIDA D) SAAB 9-5 Kaikkien oikein vastanneiden kesken arvomme 7-tuuman tabletin (arvo 89€) ja 10 Urmas Hurmalaisen Automiehen Elämäkerta –pokkaria. Vastausaikaa on 15.3. saakka.
20 KAASUJALKA 2/2019 Luotettava Pidämme autosi takuun voimassa Ammattitaitoinen Edullisempi vaihtoehto merkkihuollolle Joustava Meiltä myös huoltorahoitus Matka jatkuu Sijaisauto huollon ajaksi Seuraa meitä myös facebookissa ja instagramissa @autokorjaamo pamex Nyt meiltä tehokkaat ja edulliset Binarlämmittimet! HUOM! Uusi numero 010 336 6333 ja osoite Myllymäenkatu 17 VANHAN AJAN PALVELUA, UUDEN AJAN LAITTEILLA JO VUODESTA 1994! HUOLLOT JA KORJAUKSET KAIKKIIN AUTOMERKKEIHIN JA TAKUU SÄILYY! • Mobil, Castrol, Total, Comma -öljyt • Vikakoodit ja diagnostiikka sekä sähköviat • Renkaat ja rengashotelli • Ohjauskulmat • Katsastuspalvelu Audi, Volkswagen, Seat, Skoda, Porche alkuperäisvaraosat Euroopasta, ilman välikäsiä, edullisesti asennettuna! Kunnostetut moottorit ja vaihteistot, kardaanit ym. voimansiirron osat! MEILLÄ VOIT MAKSAA MYÖS JOUSTAVASTI OSAMAKSULLA! Nyt myös renkaat varmasti kilpailukykyiseen hintaan! Sis. kausivaihdot ja pesut sekä vakuutuksen 65€ Tilaa nyt asennettuna arktisen kylmiin oloihin suunnitellut edulliset BINARja PLANARbensaja dieselkäyttöiset lisälämmittimet. BINAR-esilämmitin on saavuttanut nopeasti luotettavan maineen ja nopeasti kasvavan markkinaosuuden myös Suomen autokannassa. PLANAR on tehokas ilmalämmitin, jossa asennussarja valmiina mukana. (Webasto/Eberspärcher vastaavat) Hinnat alk. BINAR-650 € PLANAR-485 € Varmista huoleton lähtö! DIESELAUTOJEN HIUKKASSUODATTIMIEN (DFP) PESU pesukoneella ja puhtaustakuulla! Säästät satasia/tuhansia, ei tarvitse välttämättä aina ostaa uutta. • Huollot ja korjaukset myös matkailuautoille • Kaikki lämmitys-ja jäähdytysjärjestelmät Meillä nousee myös isommat autot! AUTOKORJAAMO WWW.PAMEX.FI RENGASHOTELLIPALVELU! AUTOKORJAAMO www.pamex.fi Max 5200kg