KUUKAUDEN KÄYTETTYNÄ 100 000 KM AJETTU TESLA MODEL 3 I ONKO HALPA AUTO UHKA VAI MAHDOLLISUUS? Koeajossa Itä-Suomen painos etelä 2/2024 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi perämoottori moottorikelkka puutarhakone saha mopo moottoripyörä mopoauto mönkijä www.harrasteosa.? Varaosat vapaa-aikaan! MONIPUOLISET RENGASPALVELUT LAPPEENRANNASSA 045 7831 1669 www.t-rengas.fi MENORENGAS Sukkulakatu 7, 55120 Imatra p. 010 3224170 Palvelemme ark. 8 17 viikonloppuisin suljettu Meiltä kaikki auton huoltoja rengaspalvelut. Sesonkiaikana palvelemme myös lauantaisin 9-14 Falken Winterpeak F-ice 215/65R16 499€ Hinta sis. alle asennuksen, vannetyöt, tasapainotuksen, kierrätysmaksut ja tubelessventtiilit. (norm. 575€) Meiltä renkaat menevään hintaan! Rajoitettu erä! HYUNDAI KONA CITROËN Ë-C4 BYD TANG Koeajossa mm.
2 KAASUJALKA 2/2024 ! U R M A S H U R M A LA IN EN Piti oikein sanakirjasta katsoa, mitä se paljon puhuttu polarisoituminen tarkoittaa. Se on ”elektronien jakautumista poolisessa molekyylissä siten, että siinä on positiivisesti ja negatiivisesti varautuneet päät”. Hesarin lukijapalstalla käyty mielipiteenvaihto auton omistamisen välttämättömyydestä kantakaupungissa, jos mikään, on varsin ”polarisoitunutta”. H eti vuoden alussa Hesarin lukijapalstalla käyty mielipiteenvaihto oli tällaisesta Vantaan äijästä jopa hyvää viihdettä. Molemmat asuivat Helsingin kantakaupungissa. Toinen piti auton omistamista välttämättömyytenä, toinen kehui autottomuuden ja samalla autottoman Helsingin ihanuutta. Molemmat kirjoittajat antoivat tavallaan suoria syöttöjä toistensa lapaan. Vantaan perukoilla asuvalle välttämättömyydet ja ihanuudet ovat ihan eri asia kuin Helsingin kantakaupungin asukkaalle Toinen mielipidekirjoittaja kertoi luopuneensa autosta kymmenisen vuotta sitten ja panostavansa mieluummin asumiseen Helsingin kantakaupungissa: hyvien julkisten kulkuyhteyksien päässä ja palvelujen Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 0400 777 797 Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN ELEKTRONISELLA PYSÄKÖINTIKIEKOLLA Seuraava Kaasujalka ilmestyy 7.3.2024 läheisyydessä. Hän kirjoitti asuvansa Helsingin kantakaupungissa Kalasatamassa. Varmasti lapsiperhe voi elää Helsingin kantakaupungissa rikasta elämää ilman autoakin. Nimittäin jos pätäkkä riittää. Asuntojenhinnat.fi -sivuston mukaan asunnot maksavat Kalasatamassa keskimäärin 8018 €/m2. Eli tällä perusteella 70 neliön asunnostakin saa maksaa 561 330 €. Kalastama onkin asuntojenhinnat.fi -sivuston tietojen perusteella Helsingin 5. kallein asuinalue. ”Luovuimme perheessämme autosta kymmenen vuotta sitten. Sen sijaan olemme investoineet kotimme sijaintiin. Kantakaupungissa asuminen on kallista, mutta sen arvoista”, Kalasataman asukas kirjoitti Hesarin mielipidesivuilla 23. tammikuuta. Ruokakauppa on kuulemma sadan metrin päässä ja lasten harrastuksetkin alle kilometrin etäisyydellä kotoa. Perheen kesämökille matkaa on alle viisi kilometriä ja matka sinne taittuu lasten kanssa pyörällä ja joskus osan matkaa metrolla. Joukkoliikenne vie töihin sekä ystävien ja sukulaisten luo. Kirjoituksesta ei ilmene, asuuko kirjoittaja vuokralla vai omistaako itse asuntonsa. Ilmaista ei Kalasatamassa varmasti ole vuokralla asuminenkaan. Toinen kirjoittaja taas puolusti auton omistamisen välttämättömyyttä kantakaupungissa. Hän kirjoitti, että auto on kallis investointi, mutta välttämätön esimerkiksi lasten harrastusten tai kesämökin vuoksi. Tekisi mieleni arvostella molempia ÄÄRIPÄÄT KOROSTUVAT AUTOILUSTA VÄITELLESSÄ KLICK” KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA Jotta onnettoman tohelot autoilijat eivät enää eksyisi Pikaratikan kiskoille, risteyksiin on laitettu keltainen varoitusvalo. Kuvan otti Viljo Räsänen Veikkolasta. kirjoituksia elitistisiksi, mutta sitä en tee, koska näinä aikoina sekin voitaisiin tulkita jonkin sortin vihapuheeksi. Autottomuuden ihanuutta ylistäväkin tarvitsee silloin tällöin autoa, mutta saa tarvittaessa lainattua sellaisen mukavilta ystäviltä. Itse asun Vantaan perukoilla pientaloalueella. Jouduin pahimpien pakkasten aikaan lainaamaan sukulaisperheeltä uudehkoa maasturia, kun oma iäkäs Mersu oli jarruvian takia pajalla. Tämä ystäväperhe oli kuitenkin uskoakseni ainoa, joka oli valmis autoaan lainaamaan. Sekin on tavallaan syöttö autottomuuden ihanuuden ylistäjien lapaan, jos korostaa tarvitsevansa autoa kesämökin tai lasten harrastusten vuoksi. Vastaväittäjien on helppo neuvoa lapsia vaihtamaan harrastuksia, eikä kesämökkikään varsinaisesti ole välttämättömyys. Meillä ei asu enää harrastavia lapsia kotona, eikä meillä ole kesämökkiäkään. Mersun joutuessa pajalle aloin jo vakavasti miettiä laskun saatuani auton omistamisen mielekkyyttä. Vaikka en asu Helsingin kantakaupungissa, niin silti olen viime ajat vältellyt parhaani mukaan autolla ajamista ja tehnyt kauppamatkatkin kävellen: edestakainen kävelymatka Lidliin on kolmisen kilometriä ja senkin taittaisi autolla paljon nopeammin. Hesarin lukijapalstalla kirjoittelu tietysti koski asumista Helsingin kantakaupungissa, joka on muuhun Suomeen nähden ihan asia erikseen. Välttämättömyys autosta tulee kuitenkin kantakaupunkilaisellekin silloin, jos vaikkapa työpaikka sijaitsee hankalien julkisten päässä pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Toivottavaa olisikin, että Helsingin kantakaupungissa asuvistakin auton omistamista puolustaisivat ne, joille se on oikeasti välttämättömyys esimerkiksi työn tai omien liikuntarajoitteiden takia. Sellaisiakin ihmisiä on. Leading supplier from Denmark Horoskoopit laati autoastrologian tohtori h.c. Urmas Hurmalainen OINAS 21.3 – 20.4. Jos olet tuore sähköauton omistaja, saatat huomata, kuinka vaikeaa varsinkin pakkasella on hoitaa toimintoja kosketusnäytöllä sormea liu’uttamalla. Lämmitä auto etukäteen, niin ei tarvitse tehdä sitä ”tumput” kädessä. HÄRKÄ 21.4 – 21.5. Jos olet nuori ja kokematon vanhan Mersun tai Bemarin omistaja, muista, että huonoimmillaan takavetoinen on silloin, kun peruutat liukkaalla ylämäkeen. KAKSOSET 22.5 – 21.6. inulla on taipumus luottaa nelivedon ylivertaisuuteen paitsi liikkeelle lähdössä, myös jarrutuksessa. Tämä on kuitenkin harhakäsitys. Varsinkin hiihtolomareissulla kannattaa muistaa, että todellisuudessa nelivetoinen pysähtyy tismalleen samalla matkalla kuin samanmallinen kaksivetoinenkin auto. RAPU 22.6 – 22.7. Lähdet hiihtolomareissulle nelivetoisella maasturillasi itseluottamusta uhkuen: onhan alla uudet kitkarenkaatkin. Jakson loppupuolella voit kuitenkin joutua tilanteeseen, jossa autosi joutuu yllättävään luisuun, kun tuore lumi on peittänyt jäisen tienpinnan. LEIJONA 23.7 – 23.8. Uudehkon autosi mittaristo näyttää sinulle vallitsevan nopeusrajoituksen. Siihen ei kannata sokeasti luottaa. Jos ajelet hiihtolomaviikolla tiheän tolppakameraverkoston alueella, kannattaa seurata nopeusrajoituskylttejä matkan varrella. NEITSYT 24.8 – 22.9. Suunnitellessasi hiihtolomaviikkoa kannattaa katsoa lomailualueesi säätilanne Kelikamerat -verkkopalvelusta. kuvat päivittyvät automaattisesti noin 30-60 min. välein. VAAKA 23.9 – 22.10. Jaaha… mihinköhän tunkisi taas perheen kaiken tavaranpaljouden hiihtolomareissulla? Ehkä nyt olisi jo korkea aika hankkia auton katolle riittävän tilava suksiboksi. SKORPIONI 23.10 – 22.11. Jakson keskivaiheilla saatat turvautua autosi nostamiseen omatoimisesti tunkilla ja seuraukset voivat olla kohtalokkaat, vähintään näkyvä naarmu. JOUSIMIES 23.11. – 22.12. Joissain tapauksissa ruosteen poisto autosta on mahdollista kotikonstein. Mieti kuitenkin tarkkaan, riittääkö pitkäjänteisyytesi siihen. Jo siihen vaadittava tarvikelistakin on melko pitkä. KAURIS 23.12 – 20.1. Aloitit helmikuun takki auki ja torvet soiden. Puoleesi käännytään ongelmissa, ja osaamisellesi autoasioissakin voi löytyä käyttöä. Älä kuitenkaan mene mukavuusalueesi ulkopuolelle. VESIMIES 21.1.-18.2. Jakso saattaa olla hämmentävä, mutta eteesi voi tulla ongelmia ja haasteita, jotka ovat vain naamioituja onnenpotkuiksi. Erityisen tarkkana kannattaa olla, jos harkitse käytetyn Teslan tuontia ulkomailta. Tarkasta ainakin, onko autossa pikalatausta pakkasilla nopeuttava akun esilämmitys sekä ilmalämpöpumppu. KALAT 19.2.-20.3. Olet tavallista järjestelmällisempi ja kylmähermoisempi. Tällä kerralla et mene heti puihin, vaikka autosi ABS-jarruvalo syttyisikin palamaan. Pysäköi autosi turvalliseen paikkaan, sammuta moottori ja käynnistä se uudelleen. Vasta sitten, jos tämäkään ei auta, kannattaa etsiä sertifioitu teknikko, jolla on vikakoodinlukija ABS-vian juurisyyn löytämiseksi. AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI HELMI-MAALISKUULLE 2024
KAASUJALKA 2/2024 3 HUIPPUHUIPPUTARJOUS! TARJOUS! TR TN Tehkää Kekeä fiksumpi valinta – älkää enää arvailko, pitääkö pinnat tien päällä. Hankkikaa Teille huippulaatuiset, määränpäähän sujuvasti vievät renkaat sekä vanteet RengasCenteriltä pakettitarjouksena! Nordman North 9 -nastarenkaat sekä Dezent TN/TR -vanteet kykenevät säällä kuin säällä mestarillisesti kuljettamaan kuskin kuin kuskin matkansa määränpäähän. Ajotuntuma tulvehtii mukavuutta ja ulkonäkö muotitietoisuutta. Suositamme kokeilemaan – jo yhden ajokerran jälkeen sanotte: tämä se on kuskin paketti. 185/65-15 849€ Dezent TN 195/65-15 899€ Dezent TN 205/55-16 1049€ Dezent TR 225/50-17 1299€ Dezent TR TARJOUSHINNAT: Hinta sisältää Nordman North 9 -nastarenkaat, Dezent TN tai TR -vanteet, alv:n ja kierrätysmaksun. Vanteista värivaihtoehtoina musta tai hopea. Sadan euron lisähintaan saatavilla dark-värivaihtoehto (musta-hopea). Muista varmistaa autokohtainen sopivuus. Meiltä saatavissa myös renkaan ilmanpaineen valvonnan anturit. Kyllä Tässä Vielä Pinnat Pitää.. PAKETIN TIEDOT RENKAAT NORDMAN NORTH 9 VANTEET DEZENT TR TAI TN VÄRI HOPEA TAI MUSTA RengasSavotta Oy Mertajärventie 1 57220 SAVONLINNA 015 524 120 rengas-savotta.? Kantolan Rengas Oy Juvantie 77 50170 MIKKELI 015 172 162 015 172 562 kantolanrengas.? Kantolan Rengas Oy Teollisuuskatu 12 49400 HAMINA 05 344 8103 kantolanrengas.? Kantolan Rengas Oy Asentajankatu 4 45130 KOUVOLA 05 312 2181 kantolanrengas.? Kantolan Rengas Oy Radantaus 2 45910 VOIKKAA 05 388 2016 kantolanrengas.?
4 KAASUJALKA 2/2024 VINKKI Mukavaa autoilua CALIX-SUKSIBOKSI ON LAADUKAS KUMPPANI Hiihtolomareissu nurkan takana ja suksiboksi puuttuu vielä? Ei hätää! Ruotsissa valmistettu, helppokäyttöinen Calix-suksiboksi on erinomainen valinta talven rientoihin. Calixin valikoimassa on kuusi eri mallia, joiden tilavuudet vaihtelevat 390–500 litran välillä. A uton katolle asennettava suksiboksi tuo lisätilaa matkatavaroille, joten pidempikin matkanteko sujuu mukavasti, kun tavarapaljous ei ulotu matkustajien syleihin asti. Calix-boksien valikoimasta löytyy pitkiä ja leveitä laskettelusuksille ja lumilaudoille sopivia bokseja sekä kaupunkikäyttöön suunniteltuja, pienempiä kuljetuslaatikoita. Kaikki Calix-suksiboksit suunnitellaan ja valmistetaan Ruotsissa, joten ne toimivat erinomaisesti pohjoisissa olosuhteissa. Huomaathan, että valikoimasta löytyy myös erinomainen tuote sähköautoille! TEKSTI_ Timo Kiiski KUVAT_ Kaha Laatikoiden lukoissa on korkki, joka suojaa lukkopesää jäätymiseltä. Pisaramallinen Calix Aero Loader on suunniteltu erityisesti sähköautoja silmällä pitäen. Käytön helpottamiseksi Calix-suksiboksit aukeavat molemmilta sivuilta. Helppo kiinnittää ja pakata Calix-boksien valikoima koostuu kuudesta eri mallista, joista löytyy varmasti sopiva vaihtoehto kaikenlaisiin tarpeisiin. Malliston suurimmat suksiboksit ovat tilavuudeltaan huimat 500 litraa, ja sisälle mahtuvien suksien maksimimitta on 210 cm. Kaikki boksit ovat suunnittelultaan sulavalinjaisia, ja voit valita joko mustan tai valkoisen suksiboksin väliltä. Todisteena tuotteiden korkeasta laadusta Calix-suksibokseilla on viiden vuoden takuu. Calix-kuljetusratkaisujen suunnittelussa on keskitytty tuotteiden helppokäyttöisyyteen – on tärkeää, että boksin paikoilleen asentaminen, lastaaminen ja purkaminen onnistuvat helposti. Calix-suksiboksi kiinnitetään kattotelineisiin helppokäyttöisillä Quick Grip 2.0 -pikakiinnikkeillä. Kiinnikkeen molempia oransseja koukkuja työnnetään, kunnes ne ovat kiinni telineessä. Lopuksi boksi kiinnitetään paikoilleen kääntämällä nuppia myötäpäivään, kunnes kuuluu ”klik” -ääni. Käytön helpottamiseksi kaikki Calix-boksit aukeavat molemmilta puolilta ja niiden lukoissa on suojakorkki esimerkiksi jäätymistä vastaan. Suksille tarkoitettujen boksien lisäksi Calix-valikoimassa on myös erityisesti matkatavaroille suunniteltu, kokoontaittuva Urban Loader, joka tarjoaa lisätilaa esimerkiksi ostoksille. Urban Loaderin tilavuus on 500 litraa ja se lukitaan mukana tulevalla riippulukolla. Innovatiivinen Calix Aero Loader Calix-boksivalikoiman kenties mielenkiintoisin tuote on Aero Loader, sillä se on kehitetty erityisesti sähköautoja silmällä pitäen. Nopeasti katsottuna voisi ajatella, että suksiboksi on kiinnitetty auton katolle väärinpäin, mutta todellisuudessa erikoinen muotoilu perustuu ilmanvastuksen minimointiin. Aero Loader -kuljetuslaatikon innovatiivinen, pisaran mallinen muotoilu säästää polttoainetta ja sähköautojen ajosädettä. Boksin aerodynaamisen muotoilun on testattu pienentävän kulutusta noin 7 % verrattuna perinteisempään Calix H22 -malliin. Kuten muutkin Calixin suksiboksit, myös Aero Loader on valmistettu kevyestä ABS-muovista, joka kestää hyvin iskuja, lämpöä, pakkasta ja auringonvaloa. Älä hosu kiinnittäessä! Monille on tyypillistä jättää käyttöja asennusohjeet kokonaan huomioimatta ja hoitaa asennus niin sanotusti fiilispohjalta. Suksiboksin asentamisessa ohjekirjaan on kuitenkin erittäin suositeltavaa tutustua huolellisesti, sillä väärin kiinnitetty boksi voi irrota katolta esimerkiksi voimakkaan jarrutuksen yhteydessä tuhoisin seurauksin. Oikeaoppisesti kiinnitetty suksiboksi puolestaan pysyy paikoillaan tiukemmissakin tilanteissa. Asennusavuksi kannattaa ottaa myös toinen henkilö, sillä suksiboksit ovat painavia ja autoon voi herkästi tulla naarmuja, jos boksia riuhtoo paikoilleen yksinään. Myös suksiboksin pakkaamisessa tulee olla tarkkana. Boksiin kannattaa pakata vain sukset, lumilaudat ja kevyitä matkatavaroita. Painavimmat tavarat kannattaa sijoittaa takakonttiin, ettei auton painopiste nouse turhaan ylemmäs. Tarkista myös ajoneuvon suurin sallittu kattokuorma ja ota huomioon myös se, että suksiboksi itsessään voi painaa reilusti yli 20 kiloa. Muistathan, että vaikka suksiboksi olisi asianmukaisesti kiinnitetty, täyteen pakattu boksi vaikuttaa auton ajo-ominaisuuksiin. Ajoneuvo saattaa käyttäytyä kömpelömmin mutkissa ja jarrutusmatka pitenee. Noudata siis varovaisuutta liikenteessä! TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! !! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi
KAASUJALKA 2/2024 5 Jo 40 Motonet-tavarataloa ja 150 000 tuotetta verkkokaupassa motonet.? Vapaa-aika Kalastus Vene Koti Työkalut Auto Moottoripyörä SEURAA MEITÄ SOMESSA /motonet /motonet? Tarjoukset voimassa 25.1.–10.3.2024 tai niin kauan kuin tuotteita tarjousaikana riittää. Kampanjassa olevia tuotteita ei voi varata. Fiskars SnowXpert LUMIKOLA Erittäin kevyt ja kätevä lumikola lumenpoistoon laajemmaltakin alueelta. • Tukeva ruiskupuristettu kuuppaosa • Egonominen teräsputkiaisa • Työleveys 72 cm 38-8302 Ryobi RY36STX45A-150 36 V MAX POWER LUMILINKO 45 cm 1 x 5,0 Ah Tehokas ja kestävä akkulumilinko, joka ei hyydy paksustakaan lumimassasta. Mukana 5,0 Ah akku sekä laturi. • Hiiliharjaton moottori • 45 cm työleveys • LED-etuvalo työalueen valaisuun 85-02323 AlcoFind AF-23 ALKOMETRI Luotettava ja helppokäyttöinen testeri, joka antaa tarkan puhallustuloksen nopeasti. Laite hyödyntää samaa tekniikkaa kuin viranomaisten käyttämät tarkkuusalkometrit. 65-02374 FOUR Mobile 4-FMTBT3.2 Bluetooth FM-LÄHETIN Jos autoradiossasi ei ole AUXtai Bluetooth-liitäntää, voit toistaa musiikkia älypuhelimesta FM-lähettimen kautta. Lähettimessä on lisäksi USB-Aja USB-Cportit, joista voit ladata puhelimen ja muut mobiililaitteet nopeasti. 65-02340 Thule Motion XT XL Black Glossy (6298B) SUKSIBOKSI Motion XT XL on loistava valinta niin hiihtäjälle, laskettelij alle, kuin tavaran kuljettajalle. Sisäpituus 200 cm ja tilavuus 500 L. 65-00466 59,90 779,00 29,90 749 00 KANTA-ASIAKASETU (899,00) 44 90 KANTA-ASIAKASETU (59,90) Kiinalainen sähkömaasturi BYD Tang antaa itsestään mahtipontisen vaikutelman. Auto on alle viisi metriä pitkä, mutta seitsenpaikkaisuutensa myötä sitä voisi luulla pidemmäksikin. Avaruuden tuntua lisää myös panoraamalasikatto. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski 8 5,4 kilowattitunnin akku mahdollistaa valmistajan mukaan BYD Tangi:lle 400 kilometrin yhdistetyn WLTPtoimintamatkan. Tämä ei tietenkään toteudu normaalissa ajossa, kun välillä ajellaan moottoritienopeuksissakin. Realismia on puhua 240-300 kilometrin toimintamatkasta, tietysti ajotavasta riippuen. Sähkönkulutukseksi valmistaja ilmoittaa 23,8 kWh/100 km. Koeajoviikolla lämpötila oli nollan tuntumassa, minkä takia kulutus nousi helposti 26-27 kilowattituntiin 100 kilometrillä. Tehoa kahdella sähkömoottorilla varustetussa nelivetoisessa järkäleessä on 517 hevosvoimaa. Kun vielä vääntöäkin löytyy 680 Newtonmetriä, tarjoaa tämä kiinalainen sähkö-SUV mukavan pakotonta kyytiä. Sopivasti perinteinen ulkoa Luksuksen tuntua lisää eritoten kojelaudan alta kuultava tunnelmavalaistus. Myös kuljettajan eteen avautuva 12,8-tuumainen mittaristo on modernin tyylikäs. Kojelaudan keskellä on valtava kosketusnäytöllinen infotaintment-järjestelmä, jota voi napista painamalla siirrellä vaakaasennosta pystyasentoon. Edessä istutaan herroiksi ja taksiluokan tilat on myös takana istuville. Taakse mahtuu vielä kolmaskin istuinrivi. Jos kolmatta istuinriviä ei oteta käyttöön, tavaratila kasvaa peräti 940 litraan. Kun kolmas penkkirivi otetaan käyttöön, tavaratila kutistuu pienen henkilöauton mittoihin 235 litraan. Äänieristys on huipputasoa, vain jalankulkijoita auton lähestymisestä varoittavan generaattorin hurinan voi kuulla matalammissa nopeuksissa. Ei juuri kallistele Tangia on näppärä käänneltävä taajamissa ja kadunkulmissa. Toki auton alle sijoitetun painavan akuston olemassaolon tunnistaa töyssyihin ajaessa. Korkeudestaan huolimatta Tang ei juuri kallistele tai tärähtele röykkyisemmälläkään asfaltilla. Ohjaustuntumaa ei voi kehua täysin varauksetta: se palautuu keskiasentoon hieman verkkaisesti. Taajamissa isokokoinen Tang on kuitenkin kohtalaisen ketterä pyöriteltävä. Tosin pie! TEKNIIKKAA BYD TANG VETOTAPA: neliveto MAKSIMITEHO: 380 kW/517 hv MAKSIMIVÄÄNTÖ: 680 Nm SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 4.6 s HUIPPUNOPEUS: 180 km/h AKUN KOKO: 85.4 kWh TOIMINTAMATKA (YHDISTETTY): 400 km WLTP-KULUTUS: yhdistetyssä ajossa 23.8 kWh/100 km LATAUSAJAT: DC-pikalataus 30%80%: 30 min, maksimilatausteho AC 7 kW, maksimilatausteho DC 110 kW MITAT: pituus 4870 mm, leveys 1950 mm, korkeus 1725 mm, akseliväli 2820 mm TAVARATILA: 235 l (7-paikkaisena) HINTA: BYD Tang Black Edition 69 990 €, BYD Tang 73 900 €, metalliväri 790 € ”ISOTTELEVA” SÄHKÖ MAASTURI KIINASTA BYD Tang KOEAJOSSA +Hiljainen maantieajossa +Yllättävän ketterä taajamaajossakin +Ominaisuuksiinsa ja kokoonsa nähden jopa edullinen -Hieman hidas pikalataus -Ajoittain täristävä jousitus JÄLKIMAKU Olin Volvo V90 Cross Countryllä ajavan velipojan syntymäpäivillä ja tarjosin hänelle kyydit Tangilla. Hämmästys oli melkoinen, kun kaikkialla ohjaamossa paistoi läpi selkeä pyrkiminen premiumluokkaan. nahkaverhoilu kojelautaa myöten loi ylellistä tunnelmaa, jota asiaan vihkiytymätön ei osannut odottaa kiinalaismerkiltä. ? – + nemmissä nopeuksissa jousitus täristää hiukan. Parhaimmillaan nelivetoinen Tang on leppoisassa maantieajossa: rattia ei tarvitse juuri paimentaa ja kyyti on erittäin hiljaista, Juuri äänettömyys tuo Tangin menoon luksusauton tunnelmaa. Nopeimmillaan Tangin akusto täyttyy 10 %:n varauksesta 80 %:iin 40 minuutissa, kun pikalatauksen huipputeho on 120 kilowattia. Tangissa ei ole akuston esilämmitystä ja tämä taas tietää Suomen oloissa pidempiä latausaikoja. BYD ei ole start up-firma. Se on ollut yksi maailman suurimmista akkujen valmistajista vuosikymmenien ajan ja suurin sähköautojen ja ladattavien hybridien valmistaja Kiinassa kymmenisen vuotta. BYD Tangin tärkein valtti on laadun rinnalla edullinen hinta, 69 990 euroa. Sillä hinnalla ei ole tarjolla ainakaan muita 7—paikkaisia ja nelivetoisia luksusluokan sähkömaastureita. Tesla Model X maksaa reilusti yli 100 000 euroa.
6 KAASUJALKA 2/2024 Volkswagen ID.7 omaa ministeritason jalkatilat, mutta puolet halvemmalla hinnalla, eikä ominaisuuksista tarvitse muutenkaan tinkiä lainkaan. Siksipä tämä auto sopisi oikein hyvin järkevälle valtionvarainministerille, jonka tehtävänä on pitää kulut ja menot tasapainossa. TEKSTI & KUVAT_ Mika Salomaa S ähköistymisen myötä autojen korimallit ovat yhä enenevässä määrin kääntyneet crossoverien ja jonkin sortin katumaasturien suuntaan ja itse en tuosta suuntauksesta tykkää yhtään. Itse valitsen aina mielummin auton, jossa istutaan alhaalla, ihan kuten perinteisissä sedaneissa ja farmareissa. Onneksi semmoisia on vielä tarjolla ja nyt myös Volkswagenilta löytyy yksi lisää, kun markkinoille putkahti hulppean iso ID.7. ! TEKNIIKKAA VOLKSWAGEN ID.7 PRO BUSINESS MAX PRO BUSINESS MAX HINTA ALKAEN: 58 790 € KOEAJOAUTON HINTA: 67 700€ TEHO: 210 kW (286 hv) VÄÄNTÖ: 545 Nm AKUN KOKO: brutto / netto 82,0 / 77,0 kWh LATAUS TYPE 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 175 kW WLTP-KULUTUS: 14,2 kWh / 100 km TOIMINTAMATKA: 617 km SUORITUSKYKY 0–100 KM/H: 6,5 s HUIPPUNOPEUS: 180 km/h MITAT PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4 961, 1 862, 1 536, 2 971 mm TAVARATILA: 532–1 568 l OMAMASSA: 2 172 kg VETOKYKY: 1 000 / 750 kg VALTIONVARAINMINISTERILLE? Volkswagen ID.7 KOEAJOSSA Suppea mallisto Aluksi ID.7 tulee tarjolle ainoastaan vain yhtenä versiona. Tämä tarjoilee riittävän 210 kilowatin (286 hevosvoiman) tehon ja voima siirtyy tiehen takarenkailla. Nelivetoinen versio on tulossa myöhemmässä vaiheessa. Akuston kapasiteetti on 77 nettokilowattia, jonka avulla WLTP-toimintasäde on hurjat 617 kilometriä. Isompiakkuinen versio on tulossa vielä tuonnempana. Myöhemmässä vaiheessa on tulossa myös farmarimalli, mutta jo tässäkin tavaratilan vetoisuus on riittävät 532 litraa, että sen suhteen farkkua ei tarvitse hankkia. Varsinkin, kun tavaratilan käytettävyys niin monipuolinen suuren luukun ansiosta. Korkeimmaksi pikalataustehoksi tehdas ilmoittaa 175 kilowattia. 10–80 prosenttia luvataan täyttyvän vajaassa puolessa tunnissa. Koeajomme osui Suomen talven kylmään ajanjaksoon ja senpä vuoksi emme puutu sen enempää lataustehoihin ja kulutuksiin, koska ne vaihtelevat niin paljon käyttäjien kesken. Meidän koeajon keskikulutus oli 28.5 kWh sadalla kilometrillä eli maltillisen pienellä virralla pääsee. Kurkottaa ylemmäksi Ohjaamoon istuttuaan huomaa selkeän eron aiempiin saman merkin sähköautoihin. ID.7:ssa aistii jopa hitusen laadukkaan saksalaisen premium-merkin sävyjä. Materiaalivalinnat ovat erittäin miellyttäviä ja iso 15-tuumainen näyttö nopea reagoimaan ja hyvin selkeä. Kaiken kokoiset kuljettajat saavat todella hyvän ajoasennon ja takamatkustajien jalkatilat saavat lähes jopa Skoda Suberbin kateelliseksi. Autohan on ulkoisilta mitoiltaan samankokoinen kuin BMW i5, mutta tarjoaa väljemmät sisätilat ja tässä huomaa, että ID.7 on suunniteltu pelkästään sähköautoksi, mutta i5 ei ole. Erittäin hyvä vetopito Koeajomme osui pöpperöiseen ajan jaksoon, kun lunta tuprutteli tuon tuosta. Vaikka koeajettu ID.7 on vain takavetoinen, se tarjoaa yllättävän hyvän vetopidon, aivan kuin monet muutkin takavetoiset sähköautot, eli sen suhteen ei tarvitse arastella ta+Tilat +Ajettavuus +Kuljettajan ajoasento +Materiaalivalinnat -Suppea mallisto JÄLKIMAKU Volkswagen ID.7:sta tuli kertaheitolla minun suosikkiautoni. Mikäli auton hankintahinta on tämän suuruinen olisi ID.7 ehdottomasti paras valinta. ? – + katyöntöistä autoa. Etenemistä ei tietenkään voi verrata nelivetoisiin malleihin, mutta takavetoisen sähköauton etenemiskyky talvisessa säässä on monin verroin parempi kuin vastaavan polttomoottoriversion. Tällä ei jää kiinni sen helpommin kuin etuvetoisillakaan autoilla, mutta toisaalta ajattelematon kuski voi jäädä jumiin nelivetoisellakin autolla. Itse valitsen aina mielummin takavetoisen kuin etuvetoisen sen loogisemman käytöksen vuoksi. ID.7 on yksi miellyttävimmistä sähköautoista millä olen ajanut, kun suhteuttaa auton hankintahintaan. Tämä on erittäin hiljainen ja mukava, eikä mikään ominaisuus ärsytä. Suorituskyky on riittävää tasoa, vaikka liikennevaloissa ei kärkikahinoihin ylläkään. Ohjaus on mukavan tarkka ja tunnollinen. Sähköautoksi ID.7:n omamassa on suhteellisen alhainen, sillä painoa on ”vain” 2172 kiloa ja sen kyllä huomaa kaarreajossa sekä käyttäytymisessä muutenkin kuin ääriolosuhteissa. Talviajossa ajonvakautusjärjestelmä hoitaa hommansa varsin kiitettävästi, eikä vie tehoja liian hanakasti pois. Kokonaan järjestelmää ei saa kytkettyä pois, mutta Sport-asennon pitäisi antaa vähän enemmän vapauksia kuljettajalle, mutta ne erot ovat kyllä häilyvän pienet. Tässä suhteessa olisi vielä kehitettävää. Kokonaisuudessaan kerrassaan fantastinen auto ja on kyllä vaikea perustella miksi pitäisi maksaa parikymmentä tuhatta euroa enemmän toisen merkkisestä saksalaisesta sähköisestä sedanista. Uudessa Konassa futuristinen ja näyttävä muotoilu yhdistyy uusimman sukupolven turvallisuusja mukavuusominaisuuksiin. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski M aahantuojan mukaan toimintamatka on tämän luokan parhaimmistoa. Normaalin toimintamatkan mallissa on nyt 48,4 kWh:n akku ja toimintamatka 377 km (WLTP). Pidemmän toimintamatkan mallissa on 65,4 kWh:n akku ja toimintamatka 514 km (WLTP). Valmistaja lupaa pikalatauksen onnistuvan enimmillään 101 kW:n teholla ja toimintamatkan karttuvan nopeimmillaan 165 kilometriä varttitunnissa silloin, kun autossa on 65,4 kWh akku. Pidemmän toimintamatkan malli 17-tuumaisilla renkailla kiihtyy nollasta 100 kilometrin tuntino! TEKNIIKKAA HYUNDAI KONA II LONG RANGE 65.4 KWH (218HV) ELECTRIC TEHOT: 60 kW/218 hv CO2-PÄÄSTÖT: g/km YHDISTETTY KULUTUS: 14.7 kWh/100 km (ilmoitettu) AKKUKAPASITEETTI: 65.2 kWh TOIMINTASÄDE: 514 km (ilmoitettu) VÄÄNTÖ: 255 Nm SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.8 s HHUIPPUNOPEUS: 172 km/h PIKALATAUS: onnistuu enimmillään 101 kw:n teholla, jolloin akkuun latautuu nopeimmillaan 165 km toimintamatka 15 minuutissa MITAT: pituus 4355 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1575 mm, akseliväli 2660 mm TAVARATILA: 466-1300 l AUTOVEROTON HINTA: 49 990,00 € LISÄVARUSTEET YHTEENSÄ: 2 768,00 € KOKONAISHINTA (VEROLLINEN): 53 358,00 € JO LÄHTÖKOHDILTAANKIN SÄHKÖAUTO – JA HYVÄ NIIN! Hyundai Kona KOEAJOSSA peuteen 7.8 sekunnissa. Koeajoon sain juuri tämän pidemmän toimintamatkan mallin ja se onkin kaikin puolin erittäin hyvä sähköauto. Vaan saahan siitä maksaakin. Verollinen hinta nousi 53 358 euroon ja autoveroton alkaen-hintakin on 49 990 euroa. Reilusti tilaa Konan ulkomitat ovat kasvaneet. Mukana on paljon uusia mukavuusominaisuuksiakin: mm. muun muassa kaksi 12,3-tuumaista panoraamanäyttöä, digitaalinen Digital Key 2 -avain, kattava OTA-päivitettävyys (Over-the-Air) ja uuden sukupolven digitaaliset Connected Car Navigation Cockpit -palvelut (ccNC). Edeltäjäänsä verrattuna uusi Kona on 175 mm pidempi ja akselivälikin on 60 mm pidempi kuin edeltäjässä. Leveyttä on tullut 24 mm lisää ja korkeutta 20 mm. Takaistuimet alas kaatamalla tavaratila kasvaa kiitettävistä 466 litrasta jopa 1300 litraan. Sähkötoimisen takaluukun avauskorkeutta voi myös säätää. Muista Kona-malleista sähköKonan erottaa takaosan pikselöity valonauha. Hyvä perusperheauto Koeajoviikolla sähkö-Kona stressasikin monia muita sähköautoja vähemmän. Vaikka talvikeleillä ei sähkö-Konallakaan ajeta yhdellä latauksella yli 500 kilometriä, niin tasaista 90 km/h vauhtia moottoritielläkin pitäen lataus todennäköisesti olisi riittänyt ainakin lähes 350 kilometrin matkaan. Ajossa sähkö-Kona tuntuu oikein mukiinmenevältä perusperheautolta. Alusta nielee kuopat ja töyssyt hyvin, vaikkakaan ei täysin huomaamattomasti. Ohjaus on tunnokas. Moottorijarrutuksen yhteydessä tapahtuvaa liike-energian talteenottoa myöhempää käyttöä varten +Tilava + Vaivaton ajettava + Pitkä toimintasäde -Ei täysin immuuni rengasmelulle -Ylinopeudesta varoittava voimakas hälytysääni JÄLKIMAKU Uusi Hyundai Kona on kaikin puolin laadukas ja monipuolinen sähköauto perusajoon. En keksi siitä hirveästi huonoa sanottavaa. Eniten miellyttää kuitenkin koeajetun pidemmän toimintamatkan isoakkuisen Konan hinta. ? – + on kolme eri ”rekuperaatiotasoja”, eli moottorijarrutuksen voimakkuustasoa. Voimakkain taso i-Pedal mahdollistaa yhden polkimen ajon pelkästään kaasupedaalia käyttämällä. Uudella sähkö-Konalla ajamista leimaa ennen kaikkea vaivattomuuden tunt: aktiivinen kaistavahti ja vakionopeudensäädin ovat mukana kiitettävästi. Pitkän toimintamatkan lisäksi matkan teon huolettomuutta lisää myös pikalatauksen maksimitehon nosto 100 kilowattiin. Jos oikein hiuksia halkomalla jotain rutisemista pitää keksiä, niin uusi sähkö-Kona ei ole täysin immuuni rengasmelulle, ja sekin tietysti vaihtelee asfaltin mukaan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että sähkö-Kona olisi häiritsevän meluisa. Perusajossa meno on riittävän hiljaista. Häiritsevämpi ominaisuus oli ylinopeudesta varoittava kova piipitys. Sen kuulemma saisi kytkettyä pois, jos näkee vaivaa. Itse tyydyin tarkkailemaan nopeusmittaria ja ajamaan rajoitusten mukaan, moottoritiellä jopa alle satasen rajoituksen.
KAASUJALKA 2/2024 7 Puh. 010 239 0200 Hautalantie 16, Tampere www.fusti.fi AUTOPURKAMOT Autopurkamosta apu autosi ongelmiin edullisemmin. Tuomme osia Euroopasta. Jos meillä ei ole, hankimme. KYSY TARJOUKSIA! Varastossamme yli 150 000 varaosaa! HENKILÖ-, PAKETTIJA MAASTOAUTOT HENKILÖAUTOT Puh. (02) 721 7700 Helsingintie 595, Salo www.auto-lehtinen.fi KÄYTETYT VARAOSAT TAKUULLA! KÄYTÖSSÄSI KAHDEN PURKAMON SUURET VARASTOT 24/7. Citroen e-C4 -sähköauto osoittautui mukavaksi ajaa, mutta uudenvuoden reissusta kovilla pakkasilla se teki lähes painajaisen. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski K ai se on pakko uskoa, että sähköautot pitää suunnitella sähköautoksi alusta pitäen. Citroen e-C4 on sähköinen versio saman mallin polttomoottoriautosta, eikä lopputulosta voi parhaallakaan tahdolla pitää täysin onnistuneena. Hyvä alusta Ranskalainen sähkö-Sitikka siis ei omien kokemusteni ole auto ainakaan Suomen tämän talven koville pakkasille. Ei siitäkään huolimatta, että nyt pienen malliuudistuksen jälkeen ajoakusto on saanut saman energiamäärän ! TEKNIIKKAA CITROËN Ë-C4 FULL ELECTRIC 156 SHINE 54 KWH MOOTTORI: sähkömoottori VETOTAPA: etuveto TEHOT_: 115 kW/156 hv VÄÄNTÖ: 279 Nm AKKU: bruttokapasiteetti 54 kwh ja nettokapasiteetti 51 kWh LATAUS TYPE 2: 11 kW (3 x 16 A), CCS: 100 kW WLTP-KULUTUS: 14,9 kWh / 100 km (ilmoitettu) TOIMINTAMATKA: 415 km SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0–100 km/h: 9,2 s HUIPPUNOPEUS: 150 km/h MITAT: pituus 4 360 mm, leveys 1 834 mm, korkeus 1 525 mm, akseliväli 2 670 mm TAVARATILA: 380–1 250 l KOEAJOAUTON KOKONAISHINTA: 45 450 €, (ilman lisävarusteita 44 450 €, ë-C4 -mallien hinnat alk. 41 800 €, polttomoottorisen C4-mallien hinnat alk. 25 719 €. MUKAVA AJAA, MUTTA ARMOTON PAKKASILLA Citroën ë-C4 KOEAJOSSA kuin Stellantis-konsernin muutkin vastaavat E-CMP-perusrakenteelle tehdyt autot. Muutenhan e-C4 on oikein mukava auto ajaa, eritoten auton hyvän äänieristyksen takia. Rauhallisena nautiskelijana olen aina muutenkin tykännyt ranskalaisten autojen pehmeästä kyydistä. Alusta onkin ehkä eC4:n parhaita puolia. Tien epätasaisuudet e-C4:n alusta ylittää mallikkaasti, vaikka välillä pehmeys vähän häiritseekin. Myös ohjaustuntuma tuntuu ajoittain hiukan liian kevyeltä ja tunnottomalta, varsinkin pitkässä maantieajossa. Taajamissa ja parkkialueilla sähkö-Sitikka sen sijaan on kivan ketterä käsiteltävä. Iltalehden toimittaja kuvasikin ehkä vähän ilkeästi, mutta ainakin jossain määrin myös osuvasti: hyvä auto, jos se ei olisi sähköauto. Kevyen faceliftin yhteydessä e-C4:ään laitettiin laitettu uusi sähkömoottori, jonka energiatehokkuutta parannettiin ja akkukin sai lisää kokoa. Aiemmin akussa oli kilowatteja 50/45 (brutto/netto), nyt akusto tarjoaa kilowatteja 54/51 (brutto/netto). Koeajoon sain Shine-varustelutason e-C4:n 156-hevosvoimaisella sähkömoottorilla. Nyt malliin luvataan toimintamatkaa yli 400 WLTP-kilometriä, eli reilut 50 kilometriä aiempaa enemmän. Voihan tämä toteutuakin kesäkeleillä. CCS-latauksessa lataustehoa löytyy 100 kW. Infotainmentin käyttöliittymä tuntui tällaisesta epäteknisestä ukosta vähän sekavalta. Monet asiat löytyivät valikosta vasta pienen opettelun jälkeen. Olen jo aiemmin ajanut saman Sitikan sedanversion, e-C4 X:n ja kesäkeleillä se oli oikein mukava ajaa. Uskon, että tämä hatchvack-perusmallikin pääsee oikeuksiinsa leudommilla keleillä ja varsinkin kesäaikaan. +Vakuuttava ulkonäkö +Ajomukavuus ja alusta +Tilava Virtasyöppö ainakin kovilla pakkasilla JÄLKIMAKU Olen kovasti tykännyt ajaa näillä Golf-kokoluokan Citroën C4 -malleilla. eikä nyt koeajossa ollut ë-C4 –sähkö-Sitikka tehnyt poikkeusta. Todella miellyttävä ajaa. Jo kesällä ihastuin ë-C4:n porrasperäiseen sisartai velipuoleen. Tietysti kaikki sähköautot muuttuvat kovilla pakkasilla enemmän tai vähemmän virtasyöpöiksi, mutta jos nyt pitäisi sähköauto noin 50 000 eurolla ostaa, niin jäisin odottelemaan valmistajalta jonkunlaisia ohjelmistoparannuksia tai -päivityksiä ë-C4:ään. ? – +
8 KAASUJALKA 2/2024 KUUKAUDEN KÄYTETTY VANTAAN ÄIJÄ TESLAN RATISSA Ensimmäistä kertaa Tesla 3:n rattiin päässeellä Vantaan äijällä riitti jonkun verran arpomista. Pakko myöntää, että alkuun tuntui kuin ajaisi iPadia, eikä autoa. TEKSTI _ Timo Kiiski KUVAT _ Mika Salomaa H uoltoasemien pikalatauspisteillä Tesla Model 3 alkaa olla jo melko tavallinen näky. Tämä tietysti johtuu siitä, että Teslan ”kansanautomallia” Model 3:a on jo runsaasti tarjolla vaihtoautomarkkinoilla keskimäärin 30 000 euron hintapyynnöillä. Enää Tesla ei ole vain varakkaiden ylellisyyttä, kuten se oli vielä joitakin vuosia sitten. Aikamoinen valtti on vielä 8 vuoden tai 160 000 kilometrin akkutakuukin: koeajoon saatu Model 3 oli vuosimallia 2019 ja mittarilukema oli vasta 106 500 km. Pois jäävät myös monet polttomoottoriauton huoltohuolet, kuten esimerkiksi jakohihnan vaihtovälit ja säännölliset öljynvaihdot. Tuplamoottoriselle ja nelivetoiselle Long Range -versiolle lupaillaan eri autosivustojen mukaan optimioloissa vaihtelevasti jopa 530–560 kilometrin toimintamatkaa. Autoasiantuntijoiden yleisten arvioiden mukaan talvipakkaset lyhentävät jokseenkin kaikkien sähköautojen toimintamatkaa noin 40 %:lla. Tesla Model 3 nousi jo vuonna 2019 Suomen myydyimmäksi sähköautoksi. Ei ihme, että käytettyinä niitä on Nettiauto.comissa tarjolla jo 420 kappaletta. Pelkästään Vaihtoautomaan eri toimipisteissä niitä oli myynnissä 19 kappaletta. Niinpä Kaasujalka-lehdenkin oli kokeilla, miltä käytetty Model 3 maistuu. Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD:n pitkä kirjainyhdistelmä tarkoittaa siis kahta sähkömoottoria, nelivetoa ja pitkää toimintamatkaa. Model 3:sta on myös edullisempi, takavetoinen ja lyhyemmän toimintamatkan Standard-versio. Olen joskus useita vuosia sitten koeajanut Teslan ylellisemmän Model S -mallin, mutta Model 3:n rattiin pääsin nyt siis ensimmäistä kertaa. Ja olihan se kokemus, kun avainkin muistuttaa luottokorttia. Ovet aukesivat, kun heilautti tuota korttia vasemman etuoven pilaria vasten. Oudolta tuntui sekin, että mittarit löytyivät suuren, 15-tuumaisen teräväpiirtokosketusnäytön vasemmasta laidasta. Siitä näkee auton nopeuden lisäksi myös valitun vaihteen sekä Autopilot-tutkajärjestelmän havaitseman liikenteen. Onneksi sentään vaihteet valitaan ratin oikealta puolelta löytyvästä tangosta. Tällainen rattivaihteenvalitsin löytyy monesta suhteellisen tuoreesta Mersustakin. Samoin vilkut toimivat perinteisestä katkaisimesta ohjauspyörän vasemmalta puolelta. Niin ikään myös tuulilasinpyyhkimiä hallitaan vielä perinteisestä viiksikatkaisimesta ratin vasemmalta puolelta. Luojan kiitos, myös penkinsäädöt löytyvät perinteisestä paikasta istuimen reunasta. Ajettavuus kohdillaan Luonteeltani ennakkoluuloisena miehenä epäilin, voiko pitkälti monitoiminäytöltä hallittava auto olla käytettävyydeltään turvallinen ja helppo. Valtaosan näytöstä vie suuri karttakuva, jonka päälle kuljettaja saa tuotua näytön alalaidasta painamalla mm. auton asetukset, musiikkisoittimen ja ilmastoinnin säädöt. Ohjauspyörän ja peilien säädötkin valitaan ensin kosketusnäytöltä ja sen jälkeen niitä liikutellaan ratin kahdesta rullasäätimestä. Yllättävän nopeasti näihin kaikkiin erikoisuuksiin kuitenkin tottui. Vain nopeusnäytön seuraaminen monitoiminäytön vasemmasta yläkulmasta tuotti koeajolenkin loppuun asti pientä päänvaivaa. Jos tuottikin Model 3:n hallintalaitteet pientä päänvaivaa, niin itse ajaminen oli kyllä pelkkää juhlaa. Muistelen jostain lukeneen, että varhaisemmissa arvioissa Model 3:n kyytiä olisi pidetty meluisana. Tiedä sitten, oliko vaikutuksensa kitkarenkailla, mutta itse yllätyin Model 3:n äänettömyydestä. Ajaminen oli paitsi melutonta, myös vaivatonta ja jämäkkää. Nelivetoinen Tesla Model 3 -sähköauto kiihtyy liukkaallakin tiellä todella vaivattomasti. Ohjaustunnolta ei juuri enempää voi toivoa, varsinkin Sportasetuksen valitsemalla siitä saa vielä erikoisen jäykän. Kun pistää silmään Comfortasetuksen, rattia voi pyöritellä vain yhdellä sormella. Tuntuma tiehen on kaikkiaan erinomainen ja ohjaus keskittää upeasti. Isoilla teillä Model 3 kulkee täsmällisesti suoraan ja mutkatkin se painaa läpi ilman ylimääräistä paimentamista. Hyvää myytävää Tekniikka on ”pirun” hyvää ja asettuu kivaan hintaluokkaan, kehuu J. Rinta-Joupin autoliikkeen Raision myymälän paikallisjohtaja Marko Hiltunen Tesla Model 3:n asemaa vaihtoautomarkkinoiden sähköautohittinä. –Tesla Model 3:ssa saa 30 000 eurolla järkituotteen. Toimintasäteetkin ovat niin takavetoisessa Standardissa kuin nelivetoisessa Long Range -versiossakin riittävät. Takavetoisen Standardin saa kohtuukilometreillä kakkosellakin alkavalla hinnalla. Oma arvonsa on myös Teslan brändillä. Moni pitää nimenomaan Teslaa ainoana oikeana sähköautona, Hiltunen sanoo. Model 3:n rinnalla myös Tesla Model Y -crossoveria kysytään nyt ahkerasti. –Ainakaan meillä ei ole tullut vastaan kauppaansa tyytymättömiä asiakkaita. Kun tarjontaa on paljon, myös hinnat ovat tasapäistyneet. Model 3 ja Model Y -malleista kyselyjä tulee joka päivä. Ja monesti sellainen myös myydään päivittäin. Asiakkaat ovat kuitenkin ostojensa kanssa yhä valveutuneempia ja tekevät kiinnostuksen kohteestaan tarkkoja havaintoja jo etukäteen, Hiltunen sanoo. Pääsääntöisesti tuontiautoja Pääosan vaihtoautoliikkeissä myynnissä olevista Tesla Model 3 -sähköautoista autoliikkeet ovat ostaneet suoraan tahoilta, jotka ovat tuoneet ne käytettyinä ulkomailta. Kauppa on siis tehty suoraan ilman vaihdossa tulevaa autoa. Tämä taas tuo omat haasteensa, kun autoliike myy näitä käytettyjä sähköautoja eteenpäin suomalaisille kuluttajille. -Kun sähköautoon tarjotaan vaihdossa, vaikka jo yli 200 000 kilometriä ajettua dieselautoa, saattaa asiakkaan olla vaikea ymmärtää, ettei myyjä pysty hyvityshinnan suhteen ihmeisiin. Hankitaanpa käytetty Tesla myyjäliikkeeseen sitten kotimaasta tai ulkomailta, jää kate kovan kilpailun vuoksi usein melko pieneksi. On pakko olla tarkkana, ettei kova työ mene hukkaan vaihtoauton suhteen tehdyn hinnoitteluvirheen vuoksi. Vaikean paikan tullen on jäätävä odottamaan seuraavaa asiTesla Model 3 ! TESLA MODEL 3 LONG RANGE DUAL MOTOR AWD VM. 2019 MITTARILUKEMA: 106 500 km MOOTTORI: 2-sähkömoottoria, edessä 197 hv ja takana 283 hv KOKONAISTEHO: 441 hv TOIMINTAMATKA: 560 km (Auto-data.net) VETOTAPA: neliveto MITAT: pituus: 4694 mm, leveys: 2088 mm (sis.ulkopeilit), korkeus: 1443 mm, akseliväli: 2875mm, maavara: 140 mm TAVARATILA: 425 l SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 4.6 s HUIPPUNOPEUS: 233 k/h (Auto-data.net) MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa HINTA: 32 950 € TEKNIIKKAA akasta. Onhan olemassa myös sähköautojen myyntiin erikoistuneita liikkeitä, jotka eivät ota vaihdossa polttomoottoriautoja ollenkaan, sanoo raisiolaisen Visa-Auton paikallisjohtaja Miikka Lännistö Lännistön mukaan myös asiakkaiden esittämät kimurantit kysymykset luovat oman haasteensa käytetyn Teslan myyntiin. Ymmärrettävästi lisätietoa halutaan auton ominaisuuksista, käyttöhistoriasta tai takuusta. –Koska myyjä ei halua puhua sivu suunsa, joudutaan selvitystyötä tekemään usein melko paljon ennen kuin kaikki autosta oleellinen tieto on saatu haalittua kasaan. Tekniikka kehittyy nyt hurjaa vauhtia ja käytettyjen autojen myyjät joutuvatkin tekemään paljon työtä pysyäkseen perässä, Lännistö sanoo.
KAASUJALKA 2/2024 9 Laadukkaat Calix-suksiboksit 5 vuoden takuulla. Saatavilla myös erinomainen tuote sähköautoille! Lue lisää: kaha.fi/cx Halpa, 500-3000 euron auto voi hyvällä tuurilla palvella melko pienillä korjausja huoltokuluilla montakin vuotta. –Halvan auton pitäminen kannattaa, jos vuotuiset korjauskulut jäävät enintään 1000 euroon. Pahin halvan auton vihollinen on ruoste, sanoo yrittäjä Jan Reijo pääkaupunkiseudulla toimivasta Huoltis-ketjusta. H uoltis-ketjun korjaamot huoltavat myös Kaasujalka-lehden halvat kestotestiautot. Tähän asti niiden kanssa on selvitty ilman suurempia remontteja, vaikka autolla on saatettu testiin tullessa ajaa jopa reilut 300 000 kilometriä. –Halvan auton kanssa on mahdollisuus onnistua ja epäonnistua, naurahtaa Reijo. Tärkeintä on kuitenkin muistaa, että 1000 euron auto ei koskaan ole yhtä hyvä kuin 15 000 euron auto. – Vaikka vanha ja paljon ajettu auto teknisesti toimisikin edelleen suht hyvin, niin 1990-luvun autoissa ei ole samanlaista turvatekniikkaa kuin on jo 2000-luvun alkupuolenkin autoissa. Halvaksi luokittelisin auton, jonka yleinen pyyntihinta tällä hetkellä on 500-3000 euroa. Jo 5000 eurolla saa selkeästi turvavarustelultaan nykyaikaisemmin auton vuosimallia 2005-2010. Tietysti tärkeimTEKSTI _Timo Kiiski KUVAT_Mika Salomaa HALPA JA VANHA AUTO – LOTTOVOITTO VAI PAINAJAINEN? Pääkaupunkiseudulla toimivan Huoltiskorjaamoketjun asiakkaista noin 10 % ajaa 500–3000 euron arvoisella autolla. – Ruoste on halvan ja vanhan auton kallein ja pahin vihollinen, sanoo Huoltis-yrittäjä Jan Reijo. mät turvallisuustekijät ovat se kuljettaja ratin takana sekä auton alla olevat renkaat, Reijo huomauttaa. Ainakaan arvo ei putoa Vanhan auton hyviä puolia on sekin, että sen arvo ei putoa. –Jos 1000 euron auto on ehjä ja katsastettu, niin aina siitä sen 1000 euroa saa myydessä. Vaikka valtaosa Huoltis-ketjun korjaamoissakin käyvistä autoista on alle 10 vuotta vanhoja, niin edelleen siellä käy korjattavana myös 1990-luvun autoja. – Tänäänkin meillä oli huollettavana 637 000 kilometriä ajettu Mersu vuosimallia 2001. Mersut ja BMW:t ovat vanhemmitenkin todella hienoja autoja, mutta niihin voi tulla myös pirun kalliita korjauksia. Toyotat, Opelit, Fordit ja Fiatit ovat vanhoinakin selkeästi halvempia ylläpitää, vanhaan Fiatiinkin saa repullisen varaosia samalla hinnalla kuin Mersuun yhden tukivarren. Mutta jos ovatkin Fiatin, Opelin ja Toyotan kaltaiset paljon ajetut ja iäkkäät ”kansanautot” yleisiltä korjauskuluiltaan edullisia ylläpitää, niin vastaavasti taas ruoste on niille todella suuri uhka. Ja ruostevaurioiden korjaaminen vasta kalliiksi tuleekin. Huoltis-korjaamoidenkin pihoilta lähtee vuosittain 5-10 autoa romutukseen. –Kun auto näyttää tulevan tiensä päähän, käymme asiakkaan kanssa rehellisesti läpi tulossa olevat korjauskustannukset ja kerromme suoraan, jos meidän mielestä autosta kannattaisi jo luopua, Reijo sanoo. Loputtomiin ei pysty tekohengittämään lujatekoisintakaan autoa. Ennen pitkää pettää kiertokanki tai joku muu moottoritekniikassa. – Toki vanhaan autoon voi tulla myös tunneside, jolloin sen korjaamiseen ollaan valmiita investoimaan auton senhetkistä jälleenmyyntiarvoa enemmän. Äskettäin 1990-luvun Toyota Avensikseen vaihdettiin taka-akseli ja omistaja oli valmis maksamaan siitä 2000 euroa, vaikka auton arvo tällä hetkellä on tuskin puoliakaan siitä. Yksi vanhan auton kalliimmista remonteista on jakohihnan vaihtaminen. –Fiatissa esimerkiksi jakohihna pitäisi vaihtaa kolmen vuoden välein. On asiakkaita, jotka eivät enää halua investoida hihnan vaihtoon 500-700 euroa, vaan mieluummin ottavat riskin ja luopuvat autostaan suosiolla sen jälkeen, kun hihna katkeaa. Pesemällä ruostetta vastaan Ruostetta vastaan parhaiten voi taistella pesemällä ja vaihtamalla autonsa öljyt säännöllisesti. – Jonkun tutkimuksen mukaan suomalainen pesee autonsa keskimäärin kaksi kertaa vuodessa ja mielestäni se on aika vähän. On hyvä muistaa, että ruosteen irrottaminen on yleensä isoin ja kallein vanhan auton remonttikohteista. Öljyt kannattaa vaihtaa kerran vuodessa, vaikka vuotuinen ajomäärä jäisikin alle 5000 kilometrin. Reijon mukaan vanhan auton omistajan ei kannata korjauttaa autoaan etukäteen katsastusta silmällä pitäen. –Mieluummin kannattaa tulla korjaamolle vasta sen jälkeen, kun katsastusasema on mahdollisesti antanut käteen listan auton vioista. Ei kannata etukäteen korjauttaa kaikkia mahdollisia tiedossa olevia vikoja, koska katsastusmies voi löytää niitä lisääkin.
10 KAASUJALKA 2/2024 OSTETAAN AUTOJA TARVIKKEITA YMS. KATSASTUSASEMIA PALVELEVAT KATSASTUSASEMAT Liedossa ja Koskella Palvelemme: Koskella ma-pe klo 9.00-16.15 Liedossa ma-pe klo 8.00-17.00 Tervetuloa paikallisille konttoreille! Kosken Katsastuspalvelu Koskentie 372, Koski Tl 02 720 010 www.koskenkatsastuspalvelu.fi Liedon Katsastuspalvelu Tuulissuontie 34, Lieto 02 436 4300 www.wp-katsastus.fi TURBOTUKKU.COM – Huippulaadukkaat uusioturboahtimet – Tarjoa heti! 0400 422 582 / 0400 856 310 Ostetaan vialliset turboahtimet! OSTETAAN TURBOT Access Motors 800 ccm Traktori malli 60kmh Rekisteröity 2 henk. Ohjaustehostin Vinssi ja vetokoukku vakiona Alumiinivanteet Kaasu iskunvaimentimet Tehokas ja taloudellinen HEINOLA Mustanportinkatu 19 I 0400 124 262 LAHTI Mestarinkatu 16 I 045 258 7877 KOUVOLA Kaupinkatu 12 I 0400 474 407 westmac.fi Nyt 500ccm hinnalla 800ccm VOIMAA! Access M UUSI OSOITE UUSI OSOITE 7.990€ 7.990€ Black Edition ERIKOISTARJOUS! ERIKOISTARJOUS! Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.com MAINOKSESI TÄHÄN? OTA HETI YHTEYTTÄ! 0400 777797 mika.salomaa@wheelmedia.fi Huippulaadukkaat uusioturboahtimet henkilöautot, pakettiautot, kevyt kuorma-autot, raskas kalusto, veneet, työkoneet, traktorit alk 399€ / 36 kk takuu WWW.TURBOTUKKU.COM Audi / Seat / Skoda / VW 1.9-2.0TDi Alk. 399 € / 36 kk takuu vm. 2005-2016 Nissan / Renault 1.9Dci Alk. 399 € / 36 kk takuu Mercedes-Benz / BMW sähköohjatut turbot Alk. 699 € / 36 kk takuu Suoramyynti Autoliikkeet, Autokorjaamot, yksityisasiakkaat 0400 422 582 / 0400 856 310 / myynti@turbotukku.com Ma-Pe: 9.00 17.00 OSTAMME ALKUPERÄISET VIALLISET TURBOAHTIMET! TARJOA! 040 351 0247
KAASUJALKA 2/2024 11 18. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä ja Itä-Suomessa KUSTANTAJA LetterboxMedia, Hämeentie 103 E, 00550 Helsinki Puhelin: 09-2600107 (jakeluhäiriöt ja lehtitilaukset) PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Timo Kiiski, Urmas Hurmalainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi DIGI & SOMEKANAVAT kaasujalka.fi facebook.com/kaasujalka Instagram.com/kaasujalka PAINOPAIKKA Sanoma Manu Oy, Tampere NÄKÖISLEHDET lehtiluukku.fi JAKELUALUEET Pk-seutu itä 125 telinettä (Hämeenlinnan väylän itäpuoli) Helsinki, Vantaa, Tuusula, Järvenpää, Kerava, Sipoo, Porvoo, Mäntsälä Pk-seutu länsi 125 telinettä (Hämeenlinnan väylän länsipuoli) Helsinki, Espoo, Vantaa, Nurmijärvi kk, Klaukkala, Kirkkonummi, Kauniainen, Veikkola, Lohja, Nummela, Vihti kk, Karjaa, Karkkila, Inkoo, Siuntio Varsinais-Suomi 65 telinettä Turku, Raisio, Kaarina, Naantali, Paimio, Masku, Lieto, Aura, Salo, Nousiainen, Mynämäki, Hanko, Raasepori, Loimaa, Huittinen, Perniö, Pori, Rauma Kanta-Häme 65 telinettä Hämeenlinna, Hyvinkää, Riihimäki, Forssa, Iittala, Tuulos, Lammi, Tervakoski, Janakkala, Humppila, Oitti, Loppi Pirkanmaa 79 telinettä Tampere, Pirkkala, Nokia, Ylöjärvi, Sastamala, Orivesi, Lempäälä, Valkeakoski, Akaa, Pälkäne, Kangasala, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Urjala, Mänttä, Virrat, Ruovesi (lisäksi Pohjanmaalla Seinäjoki, Vaasa, Kokkola) Päijät-Häme & Kymenlaakso 63 telinettä Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Vierumäki, Kouvola, Kausala, Elimäki, Anjalankoski, Utti, Kotka, Hamina Itä-Suomi eteläinen 45 telinettä Mikkeli, Juva, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra, Joutseno, Särkisalmi Itä-Suomi pohjoinen 48 telinettä Joensuu, Outokumpu, Liperi, Kuopio, Joroinen, Pieksämäki, Suonenjoki, Varkaus, Kitee Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti RISTIKKO A) FIAT GRANDE PUNTO B) VOLKSWAGEN ID.7 C) TESLA MODEL 3 D) SAAB 9-3 MIKÄ ON TÄMÄN NUMERON KUUKAUDEN KÄYTETTY AUTO? VASTAA, RATKO JA VOITA ELEKTRONINEN PYSÄKÖINTIKIEKKO Kaikkien oikein vastanneiden kesken arvomme Needit elektronisen pysäköintikiekon. Vastausaikaa on 15.3.2024 saakka. Vastata voi myös sähköpostilla: kisa@wheelmedia.fi Joulukuun kilpailuun oikein vastanneiden kesken arvoimme Tentzi Diamond Drop tuotteen ja onnellinen voittaja on Heikki Linna Askolasta. Onnea voittajalle! VASTAUSKUPONKI PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINRO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. LetterboxMedia Hämeentie 103 E 00550 HELSINKI Postimerkki 2/2024 Vastaamalla annat luvan julkaista nimesi Kaasujalka-lehdessä, mikäli voitto osuu kohdalle. Pakollinen tieto pakettien postitusta varten. Leading supplier from Denmark
12 KAASUJALKA 2/2024 KONA Hybrid Parhaana palkittu Tang sähköinen 4x4 SUV kattavalla varustelulla Tervetuloa koeajolle Mikkeliin Kalustekujalle! Tai varaa koeajoaika Savonlinnaan p. 044-0518460 Tilava täyssähköauto jopa 617 kilometrin toimintamatkalla (wltp) Koeajettavissa nyt meillä Mikkelissä Kalustekujalla ja Savonlinnassa Mertajärventiellä! Tervetuloa! Palvelemme Mikkelissä Kalustekuja 1 avoinna ark. 8.30-17 la 10-14 Savonlinnassa Mertajärventie 3 avoinna ark. 8.30-17 kaikki yhteystiedot www.savilahdenauto.fi Varaa oma koeajoaikasi Mikkeli p. 044-0320151 Savonlinna p. 044-0518460