Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti HINTAVERTAILUSSA KÄYTETYT KESKILUOKAN BENSAFARMARIT I HURMALAINEN KOEAJAA KAASUJALAN KESTOTESTISSÄ OLEVAN BMW X5:N Itä-Suomen painos etelä 3/2023 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Koeajossa mm. KIA XCEED Koeajossa mm. Kuukauden käytettynä Henry Määttä Henry Määttä 38 Sopivasti erilainen! henrymaatta.fi Kokenut, rohkea ja tervejärkinen valinta eduskuntaan! MENORENGAS Sukkulakatu 7, 55120 Imatra p. 010 3224170 Varaston tyhjennys! Palvelemme ark. 8 17 viikonloppuisin suljettu Meiltä renkaat menevään hintaan! Meiltä kaikki auton huolto ja rengaspalvelut. Loput talvirenkaat poistohinnoin !
2 KAASUJALKA 3/2023 ! U R M A S H U R M A LA IN EN Kun Suomessa liikennekäytössä on 5,2 miljoonaa ajoneuvoa, niin luulisi, että niiden omistajista löytyisi riittävä määrä äänestämään eduskuntavaaleissa uuden suunnan autopolitiikalle. N yt tuntuu, että valtiovalta ja hallitus puhuvat tyystin eri kieltä, mitä tulee autopolitiikkaan. Kyllä, polttomoottoriautojen valmistus kielletään vuonna 2035 ja autokanta sähköistyy koko ajan vauhdilla. Tyystin eri asia, onko kansan suuri enemmistö tähän oikeasti valmis. Iltalehden kyselytulos oli sähköautojen kannalta murskaava: suomalaiset haluavat jatkoa polttomoottoriautoille. Lukijat eivät kannata polttomoottoriautojen kieltämistä. No, voi tietysti olla, että Iltalehden lukijat pääsääntöisesti ovat polttomoottoriautoilijoita. Kuitenkin myös Tekniikka & talous -lehden mukaan vielä vuonna 2030 Suomessa polttomoottoriautot rökittävät sähköautot luvuin 2 200 000 – 600 000. Korkea hinta suitsii täyssähköautojen yleistymistä, sillä täyssähköauto maksaa keskimäärin 1,6–1,8 kertaa vastaavan polttomoottoriauton verran. Suomalaiset myös haluavat ensin nähdä sivusta, miten tuttavien ostamat täyssähköautot toimivat, ennen kuin lähtevät itse kaupoille. Käytä vaalikonetta! Sekaisinhan tässä pienen ihmisen pää menee, kun päinvastaisiakin tutkimustuloksia julkaistaan vähän väliä. Kauppalehden ja Aktian markkinaraati julistaa Suomen autosektorin olevan keskellä vihreää siirtymää: Suomen autokanta kuulemma sähköistyy vuoteen 2035 mennessä. Sekaisinhan siinä pää menee, kun toiset kyselyt ja tutkimukset viestivät ihan päinvastaista. Kauppalehden ja Aktian tuottama Markkinaraadissa julistaa Suomen autosektorin keskellä vihreää siirtymää Suomen autokanta sähköistyy vuoteen 20 Käytin kahden eri suuren median vaalikonetta selvittääkseni, kuka Uudenmaan läänin kansanedustajaehdokkaista olisi minulle sopivin ehdokas. No, eihän se tulos yllättänyt. Kun en ole minkään puolueen kanssa tyystin samaa mieltä eri asioista, niin sopivimmaksi ehdokkaaksi löytyi maltillinen keskustalainen mies. Hän olisi minulle 82-prosenttisesti sopivin ehdokas. Vaan 81-prosenttisesti sopivia ehdokkaita minulle löytyi viidestä muustakin puolueesta. Tämä johtuu siitä, että esimerkiksi Iltalehden kyselyssä jouduin monessa kohdassa sijoittamaan oman kantani neutraaliksi. Esimerkiksi perussuomalaisten kanssa olen ilmastoja autopolitiikasta hyvin pitkälle samaa mieltä, mutta en täysin. Monessa muussa kysymyksessä olen heidän kanssaan täysin eri mieltä. Horoskoopit laati autoastrologian tohtori h.c. Urmas Hurmalainen OINAS 21.3 – 20.4. Arki hiihtoloman jälkeen alkaa hieman kankeasti, mutta meno notkistuu kuukauden edetessä. Auton huoltolasku yllättää nyt positiivisesti, mikä on poikkeuksellista. HÄRKÄ 21.4 – 21.5. Jakso alkaa antoisan ajatustenvaihdon merkeissä. Auton vaihtaminen saattaa tulla ajankohtaiseksi. KAKSOSET 22.5 – 21.6. Sisimmästäsi kumpuava voima suuntautuu paitsi työhön ja kanssaihmisiin, myös autoihin. Seuraat tavallista innokkaammin mediasta uusien autojen koeajojuttuja. RAPU 22.6 – 22.7. Maaliskuun loppupuoli tarjoaa paitsi asiapitoista, ajoittain ehkä hieman kiristyvääkin sananvaihtoa. Aiheina ovat auto ja ympäristövastuu. LEIJONA 23.7 – 23.8. Haluat muuttaa asioita, ja jakson aikana saattaa purkautua pitkänkin ajan paineet. Ehkä alat jo kyllästyä asioimaan pikkuvikojen takia jatkuvasti autokorjaamolla. NEITSYT 24.8 – 22.9. Kova kuormitus on kiusannut neitsyitä jo pitkään. Moottorihäiriön merkkivalo saattaa jälleen syttyä mittaristoon. VAAKA 23.9 – 22.10. Auton vaihto saattaa tulla eteen yllättävälläkin tavalla. Energisyytesi auttaa tarvittaessa reagoimaan nopeasti. SKORPIONI 23.10 – 22.11. Ajatustenvaihto on antoisaa koko jakson ajan. Erityisesti keskustelua viriää uusien polttomoottoriautojen valmistuskiellosta vuonna 2035. JOUSIMIES 23.11. – 22.12. Jousimiesten energiataso on koholla, niin hyvässä kuin vähemmän hyvässäkin. Liikenteessä sinulta vaaditaan nyt malttia. KAURIS 23.12 – 20.1. Koko maaliskuu soveltuu autoasioiden hoitoon, suurempikin osto tai myynti on mahdollinen. VESIMIES 21.1.-18.2. Helmikuun alkupuolella syntyneet voivat sisäisessä muutospaineessaan miettiä autonvaihtoa. KALAT 19.2.-20.3. Maaliskuun alkupuolella syntyneet joutuvat hermoilemaan stressiä aiheuttavien auton yllättävien vikojen takia. AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI MAALISKUULLE 2023! Onpas hassunhauska takalasitarra ökykalliissa autossa. Kuvan nappasi Ari Simola Askolasta KLICK” KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA Kokoomuksen, kepulaisten ja demareidenkin kanssa olin joistakin kysymyksistä täysin samaa mieltä, mutta myös monessa kysymyksessä täysin eri mieltä. Ääni tolkun autoihmiselle Ilmastoja autoasioissakaan en ole 100-prosenttisesti sähköautoja ja nykyistä ilmastopolitiikkaa vastaan. Autokannan sähköistyminen pitkällä aikavälillä on ilmaston kannalta varmasti ihan hyvä asia. Mutta nyt vauhti ajaa Suomi kohti Co2-päästöjen nollalinjaa on pahasti ristiriidassa suomalaisten maksukyvyn ja arkitodellisuuden kanssa. Ketä sitten äänestäkin eduskuntavaaleissa, toivon hänen olevan jämäkkä tolkun ihminen. Sellainen edustaja kannustaa kyllä ihmisiä vaihtamaan sähköautoon, jos on rahaa ja jos pitkät matkat tehdään lataustauot pitkillä matkoilla mahdollistavalla kiireettömällä aikataululla. Mutta tolkun ehdokas myös ymmärtää, että Suomessa ajetaan vielä ainakin seuraavat 15 vuotta polttomoottoriautoilla, kun käytettyjä sähköautoja kohtuuhintaan ei ole vielä riittävästi tarjolla ja latausinfrakin seuraa perässä laahaten. Siksi hän ymmärtää, ettei polttomoottoriautoilijoitakaan voi nitistää esimerkiksi pilviin nousevilla polttoainekustannuksilla. Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 0400 777 797 Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN ELEKTRONISELLA PYSÄKÖINTIKIEKOLLA Seuraava Kaasujalka ilmestyy 6.4.2023 ÄÄNESTÄKÄÄ NYT IHMEESSÄ!
TOYO OBSERVE -NASTARENKAAT JA DEZENT TR -VANTEET PAKETTIHINTAAN! Muista varmistaa autokohtainen sopivuus. Meiltä saatavissa myös renkaan ilmanpaineen valvonnan anturit. | www.rengascenter.? TOYO OBSERVE -NASTARENKAAT JA DEZENT TR -VANTEET PAKETTIHINTAAN! Muista varmistaa autokohtainen sopivuus. Meiltä saatavissa myös renkaan ilmanpaineen valvonnan anturit. | www.rengascenter.? Muista varmistaa autokohtainen sopivuus. Meiltä saatavissa myös renkaan ilmanpaineen valvonnan anturit. | www.rengascenter.? Muista varmistaa autokohtainen sopivuus. Meiltä saatavissa myös renkaan ilmanpaineen valvonnan anturit. | www.rengascenter.? Muista varmistaa autokohtainen sopivuus. Meiltä saatavissa myös renkaan ilmanpaineen valvonnan anturit. | www.rengascenter.? Muista varmistaa autokohtainen sopivuus. Meiltä saatavissa myös renkaan ilmanpaineen valvonnan anturit. | www.rengascenter.? Muista varmistaa autokohtainen sopivuus. Meiltä saatavissa myös renkaan ilmanpaineen valvonnan anturit. | www.rengascenter.? Muista varmistaa autokohtainen sopivuus. Meiltä saatavissa myös renkaan ilmanpaineen valvonnan anturit. | www.rengascenter.? Muista varmistaa autokohtainen sopivuus. Meiltä saatavissa myös renkaan ilmanpaineen valvonnan anturit. | www.rengascenter.? Muista varmistaa autokohtainen sopivuus. Meiltä saatavissa myös renkaan ilmanpaineen valvonnan anturit. | www.rengascenter.? Muista varmistaa autokohtainen sopivuus. Meiltä saatavissa myös renkaan ilmanpaineen valvonnan anturit. | www.rengascenter.? Esimerkkilaskelma rahoituksesta: Erämaksun tyypillistä käyttöä kuvaava luotto 1000 €, maksuaika 30 kk. Luottokustannukset yhteensä 295 € (avausmaksu €, korko 14,95 % ja kuukausikulu 3 €), todellinen vuosikorko 23,78 %. Kuluttajasuojalain mukainen luottohinta 1 295 €. Kertalyhennyksen suuruus esimerkkilaskelmalla 41 €. Luotonmyöntäjä on Svea Bank AB ? lial i Finland, Mechelininkatu 1a, 00180 Helsinki. Svea voi sopia myyjäliikkeen kanssa poikkeavista hinnoista. TOYO OBSERVE -NASTARENKAAT JA TOYO OBSERVE -NASTARENKAAT JA DEZENT TR -VANTEET PAKETTIHINTAAN! DEZENT TR -VANTEET PAKETTIHINTAAN! RENKAAT: Toyo Observe Ice-Freezer (nasta) VANTEET: Dezent TR Black & Silver (Dark +100€) 205/55-16 899€ tai alk. 24 € / kk 215/55-17 1199€ tai alk. 32 € / kk 225/45-18 1299€ tai alk. 35 € / kk Mui sta var mis taa aut oko hta ine n sop ivu us. Mei ltä saa tav iss a myö s ren kaa n ilm anp ain een val von nan ant urit . REN KA AT Bar um Bra vur is 5 HM VAN TEE T Dot z Tan aka Bla ck & Dar k RE NK AA T JA VA NTE ET PA KET TIH IN TA AN ! 235 /35 -19 14 95€ 225 /45 -18 122 5€ 24 5/3 5-2 189 5€ BR AV UR IS 5 HM DO TZ TA NA KA BLA CK DA RK Bar um ja Dot z Tan aka – viid en täh den tan akk aa tah tia nyt rei lun a pak ett idi ilin ä! Muista varmistaa autokohtainen sopivuus. Meiltä saatavissa myös renkaan ilmanpaineen valvonnan anturit. RENKAAT Barum Bravuris 5 HM VANTEET Dotz Tanaka Black & Dark RENKAAT JA VANTEET PAKETTIHINTAAN! 235/35-19 1495€ 225/45-18 1225€ 245/35-20 1895€ BRAVURIS 5 HM DOTZ TANAKA BLACK DARK Barum ja Dotz Tanaka – viiden tähden tanakkaa tahtia nyt reiluna pakettidiilinä! Kantolan Rengas Oy Juvantie 77 50170 MIKKELI 015 172 162 015 172 562 kantolanrengas.? RengasSavotta Oy Mertajärventie 1 57220 SAVONLINNA 015 524 120 rengas-savotta.? Kantolan Rengas Oy Teollisuuskatu 12 49400 HAMINA 05 344 8103 kantolanrengas.? Kantolan Rengas Oy Asentajankatu 4 45130 KOUVOLA 05 312 2181 kantolanrengas.? Kantolan Rengas Oy Radantaus 2 45910 VOIKKAA 05 388 2016 kantolanrengas.? Muista varmistaa autokohtainen sopivuus. Meiltä saatavissa myös renkaan ilmanpaineen valvonnan anturit.
4 KAASUJALKA 3/2023 VINKKI Mukavaa autoilua HYVÄSTI TUNKKAINEN AUTO! Vaivaako autoasi tunkkainen, haiseva sisäilma? Talvikauden jäljiltä tämä on varsin yleinen ilmiö, johon on onneksi saatavilla helpotusta! Tee autosi sisätiloille helppo kevätsiivous SONAXtuotteilla, niin saat jälleen matkustaa raikkaassa autossa. T alvikauden ja hiihtolomien jäljiltä auto voi olla täynnä kuraa, hiekkaa, ruokatahroja ja karvoja, joten matkustamo on kaukana siististä. Kun otat avuksi imurin, SONAX XTREME Sisäpesuaineen, karvojen irrotusharjan ja tehokkaan ikkunapesuaineen, saat sisätilat jälleen puhtaiksi. Lopuksi kevätsiivous viimeistellään SONAX Air Aid -ilmastoinnin ja höyrystimen puhdistusaineella. Sisäpesuaine puhdistaa ja raikastaa SONAX XTREME -sarjan auton sisäpesuaine on kätevä ratkaisu sisäpintojen ja verhoilujen tehokkaaseen puhdistukseen. Suihkepullossa myytävä pesuaine irrottaa pinttyneenkin lian hellävaraisesti, poistaa epämiellyttävät hajut ja jättää jälkeensä raikkaan tuoksun. Tuotteen sisältämä hajuntappaja ei ainoastaan peitä, vaan myös poistaa esimerkiksi lemmikkien tai eväiden aiheuttamat, epämiellyttävät hajut. –Sisäpesuaineen käyttö on helppoa: suihkuta käsiteltävälle alueelle, hiero pintaa puhdistussienellä tai mikrokuituliinalla ja pyyhi lopuksi vedellä kostutetulla mikrokuituliinalla. Värierojen välttämiseksi, käsittele yksi TEKSTI_ Timo Kiiski SONAX XTREME sisäpesuaine irrottaa pinttyneenkin lian autosta hellävaraisesti sekä poistaa epämiellyttävät hajut ja jättää jälkeensä raikkaan tuoksun. SONAX Air Aid -ilmastoinnin ja höyrystimen puhdistusaineella helppo eliminoida bakteerit ja homeet ilmastointijärjestelmästä. SONAX Karvojen irrotusharja on helpottaa koiraa autossa kuljettavan arkea. Ilmastointikanavat puhtaaksi Tunkkainen ilmastointi saa kyytiä, kun käsittelet autosi SONAX Air Aid -ilmastoinnin ja höyrystimen puhdistusaineella. Helppo ja nopea käsittely puhdistaa sekä ilmastointijärjestelmää että höyrystintä, ja jättää raikkaan tuoksun koko autoon. SONAX Air Aid -ilmastoinnin puhdistusaine eliminoi tehokkaasti järjestelmään kertyneet haitalliset bakteerit ja homeet, jotka aiheuttavat ikävät hajut ja tunkkaisen ilman. Aineen teho perustuu luonnollisiin mikrobeihin, jotka pitävät hajut loitolla, mutta ovat täysin vaarattomia ihmiselle. Tuote myydään helppokäyttöisessä, laukaistavassa patruunassa. 1 patruuna = 1 käsittely. Tutustu tarkoin käyttöohjeisiin! Lähimmän SONAX-jälleenmyyjäsi löydät osoitteesta: kaha.fi/jm alue kerrallaan, neuvoo markkinointipäällikkö Jouni Vainikka auton varaosien ja tarvikkeiden tuontija tukkuliike Kaha Oy:stä. Harja koirankarvoille Kaikki auton omistajat tietävät, kuinka hankalaa on saada hiukset ja muut karvat pois auton tekstiilipinnoilta. Koiranarvat takertuvat tiukasti auton verhoiluun, mattoihin ja istuimiin, eikä imurointi tuota toivottua lopputulosta. Karvoja ei tarvitse kuitenkaan yksitellen nyppiä, kun tekstiilipinnat käsitellään SONAX Karvojen irrotusharjalla. Karvat tarttuvat helposti erikoisharjan pehmeisiin silikonikumiharjaksiin, ja harjaus jättää tekstiiliin hyvännäköisen, pörröisen pinnan. –Tämä tepsii niin lemmikkien karvoihin kuin ihmisten hiuksiinkin. Harja on helppo puhdistaa juoksevalla vedellä. Sopii erinomaisesti myös kotikäyttöön! Vainikka suosittelee. Etene sisätilojen kevätsiivouksessa näin: 1. Tyhjennä kaikki ylimääräiset tavarat pois autosta. 2. Irrota matot ja imuroi auto huolellisesti. 3. Käsittele penkit ja verhoilut SONAX Karvojen irrotusharjalla. 4. Puhdista pinnat SONAX XTREME Sisäpesuaineella. Muista pyyhkiä myös kojelaudan painikkeet, ratti, vaihdekeppi, käsijarru, turvavöiden soljet sekä ovenkahvat. 5. Pese ikkunoiden sisäpinnat ikkunapesuaineella. Suihkuta ikkunoille ja pyyhi lasipinnoille tarkoitetulla mikrokuituliinalla. 6. Kytke auton virrat päälle, ilmastointi kylmälle, puhallus täysille ja sisäilmankierto päälle. Avaa ilmastointiaukot, siirrä kuljettajan penkki etuasentoon ja käännä selkänoja eteenpäin. Laukaise SONAX Air Aid -patruuna ja aseta se takajalkatilaan. 7. Poistu autosta, sulje ovet ja ikkunat. Odota, että purkki on kokonaan tyhjentynyt. 8. Avaa kaikki ovet, kytke virrat pois ja anna tuulettua noin 10 min. Valmis! TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi !!
KAASUJALKA 3/2023 5 semmoisiin 8-9 litran paikkeille. Kuukauden aikana säät ovat vaihdelleet viiden lämpöasteen ja viidentoista pakkasen välillä, eikä auton kanssa ole ollut minkäänlaisia murheita. Kaikki varusteet ja laitteet toimivat moitteetta ja Webastollekin on ollut tarvetta. Se on kyllä vertaansa vailla oleva varuste. Lasinpesunesteen säiliön suuresta koosta, tilavuus yli 5 litraa) on ollut todella hyötyä, sillä tiet ovat olleet suurimman osan ajasta märät ja kuravesi on lentänyt. Juttusarja jatkuu kuukauden päästä ja sillä aikaa kannattaa seurata meidän somekanavia, jonne päivitellään tilannetietoja. BMW X5:llä on nyt taitettu matkaa yli 4000 kilometriä ostohetken jälkeen, eikä hankintaa hetkeäkään ole tarvinnut katua. TEKSTI & KUVAT_ Mika Salomaa K uluvan kuukauden aikana BMW:n väljille sisätiloille on todellakin ollut käyttöä, sillä autoa on käytetty perheemme muutossa ja koko 6-henkinen perheemme teki tällä lomareissun Tallinnaan. Ostohetkellä autokaupan tehneen J.Rinta-Joupin myyjän kanssa sovitut puutteet on kohta hoidettu. Kesärenkaiden osalta päästiin sopuun, että hommataan Roihupellon Renkaasta uudet Hankookin kesärenkaat ja maksamme kulut puoliksi. Kadoksissa ollutta avainta ei ole löytynyt, joten tilataan uusi Autonavaimet.fi -yrityksestä. Ensimmäisen kerran tilattu näyttö ei koskaan saapunutkaan perille syystä tai toisesta, mutta nyt kuulemma näyttö on tilattu ja on matkalla Suomeen. Jännityksellä odotetaan saapumista. Nyt kun päivät tulevat yhä valoisammiksi on näytön himmeys yhä haastavampi, sillä käytännössä päiväaikaan näytön tekstejä ei näe juuri lainkaan. AUTON PUOLESTA HARMITON ALKU BMW KESTOTESTI Etupyörän laakeri piti vaihtaa, sillä se alkoi pitämään ääntä aika merkittävästi ja hintaa tuolle vaihdolle tuli 390 euroa. Vaihdon jälkeen huomasi selkeästi, että auto rullaa kevyemmin eli vanha kulunut laakeri jo aavistuksen vastustikin. Talvella alla pyörii auton mukana tulleet Nokian nastarenkaat ja seuraavat talvirenkaat ovat kyllä ehdottomasti kitkat, mutta varmaankin ensi talvi huristellaan vielä näillä samoilla. Tiedossakin oli, että X5 ei kulje millään dieselin pelkillä höyryillä, joten kulutus jätetään omaan arvoonsa. Mainittakoon kuitenkin, että auton keskikulutus pyörii 10.5 litran paikkeilla, johtuen suuresta kaupunkiajon määrästä. Maantiellä päästään Saab myyntiin Reilun vuoden verran Kaasujalan lukijat ovat saaneet seurata meidän Saab 9-3 Aeron taivalta, mutta nyt on aika haikein mielin laittaa tämä historian havinaa omaavan automerkin turbo-ohjus seuraavaan kotiin. Autoonhan on vuoden aikana entisöity mm. etuistuimet, maalattu talvivanteet ja alla pyörii uudet Pirellin kitkarenkaat. Kesälle on 17-tuumaiset Saabin alumiinivanteet ja yhden kesän ajetut Pirellin kesärenkaat. Saab on ikäänsä nähden mainiossa kunnossa, mutta tietenkin aina jotain pientä sanottavaa löytyy. Tarjotakin saa ja naurettaville tarjouksille nauretaan yhdessä. KATSO JA SEURAA BMW:N ELÄMÄÄ YOUTUBE-KANAVALTA Saab 9-3 Aero vm.2004 Aj. 269000km Hinta on 4 995 € Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi AUTOALAN KAIKKI UUTISET YLI 300 UUDEN AUTON KOEAJOA YLI 200 KÄYTETYN AUTON KOEAJOA YLI 200 HINTAVERTAILUA AUTOURHEILUA YMS... YMS... KAASUJALKA.FI KAASUJALKA.FI
6 KAASUJALKA 3/2023 Tiivistän tunnelmani Peugeot 408 PHEV -pistokehybridistä tuohon muunnelmaan Kolmannen Naisen biisistä ”Hyvää ja kaunista”. U usi myyntijohtajatason ”Pösö 408” pistokehybridinä on kaikin puolin hyvä ja hyvännäköinen auto. Niin sen pitääkin olla, kun koeajetun Allure Pack Hybrid 225 EAT8version lähtöhinta on 50 419 €, lisävarusteineen nousi 52 823 euroon. Kalliimmassa päässä potentiaaliset ostajat löytyvät Audi-, BMWja Mersu -miehistä, -naisista ja -muunsukupuolisista. Uskoisin kuitenkin, että 408:sta ovat kiinnostuneita nimenomaan ne, jotka tähän saakka ovat ajaneet esimerkiksi Ford Mondeoilla ja Volkswagen Passateilla. Silloin keskihinta lisävarusteineen asettuu sinne 44–45 000 euron tietämille. Sulava fastback Luokitellaanko auto kalliiksi vai edulliseksi, riippuu tietysti, mihin sitä verrataan. Jos 408 pistetään samanhintaisten Audien ja Bemarien rinnalle, niin helposti TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski ”HYVÄÄ JA KALLISTA” Peugeot 408 KOEAJOSSA äimistellään, että ”miksi maksaisin Pösöstä noin paljon, kun samalla hinnalla saa Audin tai Bemarin”. Siitäkin huolimatta, vaikka auto kaikin puolin tarjoaisi täysmittaisen vastuksen saksalaisille premium-merkeille. Pösön brändiarvo onkin aina ollut vähän epäselvä. Tämä hatchbackin ja coupen viistoperäinen fastback-yhdistelmä on ihan julmetun kaunis auto. En yhtään ihmettele, jos 508 ainakin sedanina jää jossain vaiheessa pois mallistosta. 408 on sulavan näköinen auto, kun sitä vertaa pystyperäisiin crossover-möhkäleisiin. Kalteva ja urheilullinen kattolinja tuo mieleen mm. Mercedes-Benz GLC Coupen ja BMW X4:n. Eli olisikohan tämä nyt sitten crossover-coupe? Voi olla, että 408:n edullisemman pään versioita ostavatkin ne merkkiuskolliset Peugeot-asiakkaat, joiden silmissä pienempi 308-malli on alkanut näyttää jo vähän tylsältä. Todella hiljainen Pitkältä coupelta näyttävään autoon on saatu erinomaiset jalkatilat takapenkkiläisillekin, mutta viisto katto pakottaa kyllä pitkän hujopin kumartamaan eteenpäin. Mittaristoa katsotaan pienikokoisen ratin yli ja itseäni se vähän häiritsi: ratin yläosa peitti ajoittain mittariston alemman näkymän. Ohjaus sinänsä pienikokoisella ratilla on mukavan nopea, enkä isokehäistä rattia osaa enää kaivata. Keskikonsolin kahteen osaan jaetussa näytössä fyysiset painikkeet on korvattu muokattavalla näytöllä. Mm. penkkejä ja ilmastointia säädellään näytöltä. Itse olen vanhan liiton mies, ja kaipaan niitä fyysisiä nappuloita ja säätimiä. Nyt kun 1.6-litraisen rivinelosen vauhtia höystää hybriditekniikka ja isot tehot, on selvää, että kyydistä on oikeastaan turhakin etsiä sanomista. ! TEKNIIKKAA PEUGEOT 408 ALLURE PACK HYBRID 225 EAT8AUTOMAATTI POLTTOMOOTTORI: R4, 1598 cm3 (180 hv/132 kW) SÄHKÖMOOTTORI: : 80 kW POLTTOMOOTTORIN JA SÄHKÖMOOTTORIN YHTEISTEHO: 225 hv POLTTOAINE: bensiini + ladattava sähkö VAIHTEISTO: 8-lovinen automaatti VÄÄNTÖ: 360 Nm VETOTAPA: etuveto KESKIKULUTUS (WLTP): 1.2 l/100 km (ilmoitettu) CO2-PÄÄSTÖT: 26 g/km (ilmoitettu) AKUSTO: energiasisältö 12,4 kWh LATAUS: Type 2 7,4 kW (1 x 16 A) SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.8 s, huippunopeus 233 km/h MITAT: pituus 4687 mm, leveys: 1848 mm, korkeus: 1478 mm, akseliväli: 2787 mm, tavaratila 454 – 1545 l HINTA LISÄVARUSTEINEEN: 52 823,97 € (408-malliston hinnat alk. 37 981 €, lataushybridien hinnat alk. 45 387 €). + Erittäin hyvännäköinen muotoilu + Hiljainen ja vakaa ajettava + Polttomoottorilla ja sähköllä ajamisen ero lähes huomaamaton -Ei ihan halpa auto -Ohjauspyörän yli katsottava mittaristo toisinaan työläs luettava JÄLKIMAKU Kaikin puolin loistava auto, mutta niin sen pitääkin olla, kun hinta on lähes 53 000 euroa. ? + – Talvipakkasilla valmistajan parhaassa tapauksessa lupailema jopa 64 kilometrin toimintamatka sähköllä kyllä jäi 30-40 kilometriin. Rehellisesti sanottuna, siirtymistä sähköstä polttomoottoriajoon en oikein matkaajossa edes huomannut. Mutta lataussähkönkin loputtua ajon aikana perushybriditekniikka auttaa polttomoottoria. Kun koeajoviikolla itselläni oli paljon kaupunkiajoa, pääsin isolla autolla lopulta 5.7 litran kulutuksella satasella. Mittari tosin näytti keskikulutukseksi jopa 5 litraa satasella, mutta ajetuista kilometreistä osa ajettiin lataussähköllä ja se tietysti laski mittarissa näkyvää keskikulutusta. Ajoautona 408 on huippumukava ja äänetön. Sisään ei kantaudu moottoritielläkään sen enempää renkaiden rallatusta, polttomoottorin raakkumista kuin tuulensuhinoitakaan. Mercedes-AMG EQE 43 on huiman hieno auto, mutta ei ehkä ihan ole totutusti legendaarisen AMG-kirjainyhdistelmän mukainen. M ercedes-EQ EQE oli meillä koeajossa vajaa sitten ja nyt on vuorossa mallin ruudikkaampi painos eli AMG. Juuri kun olin jotenkin oppinut, että Mercedeksen sähkömallit eivät kuulukaan MercedesBenz -brändin alle vaan Mercedes-EQ:n, niin tämä sähköinen AMG43 -kuuluu AMG:n alle. No, niin tai näin Mersulla tai Mercedeksellä mennään. EQE AMG 43 4MATIC-mallin moottorit ovat tapaan jatkuvaherätteisiä synkronimoottoreita (PSM). Jatkuvaherätteisessä synkronimoottorissa vaihtovirtamoottorin roottoriin on sijoitettu kestomagneetteja, minkä vuoksi siihen ei tarvitse syöttää ulkoista jännitettä. Tämän rakenteen etuja ovat erinomainen tehotiheys, suuri hyötysuhde ja tehon pysyminen erittäin vakaana kuormituksesta riippumatta. Taka-akselin sähkömoottori on erityisen tehokas, kuusivaiheinen moottori: siinä on kaksi käämiä, joista kummasTEKSTI & KUVAT_ Mika Salomaa TÄYDELLINEN JA VÄHÄN RISTIRIITAINEN Mercedes-AMG EQE KOEAJOSSA sakin on kolme vaihetta. AMG on räätälöinyt voimalinjan ohjelman ja sovittanut sen urheilulliseksi räätälöidyn ajovakaudenja pidonhallinnan kanssa yhteensopivaksi. Sähkömoottoreilla toteutettu nelivetojärjestelmä mahdollistaa huomattavasti nopeamman reagoinnin.Vääntömomentti tarkistetaan 160 kertaa sekunnissa ja säädetään tarvittaessa. Vääntömomentin jakautuminen riippuu valitusta ajo-ohjelmasta: "Comfort"-tilassa keskitytään maksimaaliseen hyötysuhteeseen, kun taas "Sport"ja "Sport+"-tilassa vääntömomenttia tarjoillaan enemmän takapyörille. Päätetty suorituskyvyn korostus näkyy jo tehoja vääntömomenttiarvoissa. Vääntömomentin vaihteluväli normaalissa ajotilanteessa on vähintään 30 % vääntömomentista eteen ja 70 % taakse ja päinvastoin. Mikäli auton luistokulma on suuri, vääntömomenttia voidaan hetkellisesti ohjata myös enemmän etumoottorille auton pyörähtämisen estämiseksi. Ulkoisesti AMG43 on yllättävän miedon näköinen. Ainoastaan etuja takadiffuusorit ovat selkeämmät ja takana jonkin sortin spoileri. Myös maski on erilainen. Sähkömoottorien yhteisteho on 456 hevosvoimaa ja yhteisvääntö 858 Nm:iä. Kiihtyvyys 0–100 km/h onnistuu 4,2 sekunnissa, kunhan on yli 50% varausta akkukapasiteetissä. Uutta on erittäin joustava lämmönhallinta, joka mahdollistaa toistuvat kiihdytysliikkeet tasaisen korkealla suorituskyvyllä. Hienostuneen suunnittelun keskipiste on roottorin akselissa oleva niin kutsuttu vesiputki, joka jäähdyttää sitä. Muita jäähdytyspiirin AMGkohtaisia jäähdytyselementtejä ovat staattorissa olevat erikoisrivat ja invertterin neulamainen tappirakenne, joka on valmistettu korkean suorituskyvyn keramiikasta. Lisäksi autossa on ! TEKNIIKKAA MERCEDES-AMG EQE 43 4MATIC HINTA ALKAEN: 113 000 € KOEAJETUN AUTON HINTA VARUSTEINEEN: 141 450 € MOOTTORI: Kestomagnetoitu synkronimoottori edessä ja takana, neliveto. AKUSTO: 90,56 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 170 kW. TOIMINTAMATKA: 476 km PAINO: 2525kg KIIHTYVYYS: 0—100 km/h 4,2s HUIPPUNOPEUS: 210 km/h KULUTUS: WLTP-kulutus 21,9 kWh/100 km +Viimeistely +Tyylikkyys +Kuljettajan paikka -AMG:n rajuus puuttuu JÄLKIMAKU Hieno ja tyylikäs auto, mutta ehkä tuon AMG:n merkitys ei näy sähkömallissa läheskään niin vahvasti kuin polttomoottoriperheen tuotteissa. Sykähdyttävä ajettava kuitenkin. ? + – vaihteistoöljylämmönvaihdin: jäähdytyksen lisäksi öljyä esilämmitetään myös kylmäkäynnistyksessä tehokkuuden lisäämiseksi. Kuljettaja voi muuttaa ajoominaisuuksia napin painalluksella tilanteen tai omien mieltymyksiensä mukaan. Tämän tekee mahdolliseksi viisi AMG DYNAMIC SELECT -ajo-ohjelmaa "Slippery", "Comfort", "Sport", "Sport+" ja "Individual". Ohjelmat kattavat laajan kirjon korkeasta mukavuudesta selkeään urheilullisuuteen. Tärkeät parametrit, kuten ajoja suorituskykyominaisuudet, jousitusasetukset, AMG DYNAMICS ja muun muassa ohjausmomenttiominaisuudet sekä AMG SOUND EXPERIENCE sisältyvät valittuun ajoohjelmaan vastaavasti. Muissa ajo-ohjelmissa (paitsi Sport+) maksimitehoa säädetään tehokkuuden lisäämiseksi ja kulutuksen vähentämiseksi. EQE AMG 43 tarjoaa kuljettajan käyttöön viisi eri ajo-ohjelmaa. Ne eroavat polttomoottoristen AMGmallien ajo-ohjelmista, sillä jokaisella ajo-ohjelmalla on oma toisistaan selkeämmin eroava tehokartta. Eri ajo-ohjelmien suurin käytettävissä oleva teho vaihtelee 238-476 hevosvoiman välillä. Toinen uuden akkusukupolven etu on lyhyet latausajat. Lataus voidaan suorittaa parhaimmillaan jopa 170 kW:lla tasavirralla. Tässä tapauksessa 180 kilometrin tarvitsema energia (WLTP) voidaan ladata vain 15 minuutissa. Sisäänrakennetun laturin ansiosta sähköistetty AMG voidaan ladata kätevästi kotona tai julkisilla latausasemilla 11 kW tai valinnaisesti 22 kW vaihtovirralla.
KAASUJALKA 3/2023 7 Uudistuneen Dacia Jogger TCe110 Extremen suurin vahvuus on yhä sen edullinen hinta seitsenpaikkaisuus ja tilojen muunneltavuus. Sillä matkustaa kuskin lisäksi vaikkapa kokonainen lentopallojoukkue. E n enää tohdi nimetä Dacia Joggeria ”lestadiolaisbussiksi”, kun siitä edellisellä kerralla eräs lukija pahoitti mielensä. Kun en enää tohdi kutsua Joggeria lestadiolaisbussiksi, niin vertailukohtaa voisi hakea vaikkapa lentopallojoukkueesta, jonka koko on kuusi miestä. Pelaajien lisäksi kyytiin mahtuu vielä kuskikin, hän on varmaan valmentaja. Dacia Jogger TCe110 Extremen kohdalla uudistus tulee näkyvimmin esille logoissa: Dacia lukee nyt isoin valkoisin kirjaimin takaluukussa ja keulamaskin logokin on valkoista muovia. Uutta ovat myös 16-tuumaiset kevytmetallivanteet, pysäköintitutka eteen, peruutuskamera ja katvealuevaroitin. Kiitos pitkän akselivälin Vaikka sukulaispiirin nuorempi väki ja varsinkin vähän vanTEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski KYYTIIN MAHTUU VAIKKA LENTOPALLOJOUKKUE Dacia Jogger KOEAJOSSA hempi saksalaisella premiumautolla ajava herrasmies ylenkatsoivatkin Daciaa, niin Dacian kerran ostaneet ovat osoittautuneet melkoisen merkkiuskollisiksi. Joggerin ikävin puoli on edelleen 3-pyttyisen pikkuturbon raaka käyntiääni varsinkin kiihdytyksissä. Kuitenkin tien päälle päästyä ja sileämmällä asfaltilla tasakaasulla päästellessä 999-kuutioinen ja 110-hevosvoimainen bensaturbomoottori antaa ihan leppoisan jouhevat kyydit, eikä se pörinäkään enää häiritse. Karkealla tienpinnalla rengasäänet kuitenkin puskevat ohjaamoon. Vaikka tienpinnan vaihtelun tuntee ja kuuleekin matkustamossa, niin meno pysyy vakaana. Siitä kiitos pitkälle akselivälille. Joggerin parhaita puolia on myös taloudellisuus: selvisin tammikuun talvikeleillä nippanappa alle himpun kuuden litran kulutuksella satasella. Riittävä maavara Kun hinta on edullinen, niin tietenkään sisustukselta ei voi odottaa ylellisyyttä. Muovisuutta kuitenkin kompensoi kojelaudan vaakatasossa kulkeva kangassomiste. Puhelinteline on pakettiautomaisen karkea näky, mutta ajaa asiansa. Teline on vankkaa tekoa, eikä puhelin putoa paikaltaan kesken ajon. Maavaraa on reippaasti 20 senttimetriä. Joggerilla pääsee siis ajelemaan sielläkin, missä tie ei ole aivan tasainen ja Joggerin kyytiin ja sieltä pois on helppo nousta. Istuimia ei edelleenkään voi loistaviksi kehua ja pitkällä matkalla selkä tuppasi vähän puutumaan. Hintaansa nähden 7-paikkainen Jogger on ällistyttävän tilava. Kun kolmannen penkkirivin laittaa istuma-asentoon, 565 litran tavaratila kuitenkin kutistuu 160 litraan. ! TEKNIIKKAA DACIA JOGGER TCE 110 EXTREME 7P MOOTTORI: R3, 999 cm3, turboahdettu/suorasuihkutus POLTTOAINE: bensiini TEHO: 110 hv VETOTAPA: etuveto VAIHTEISTO: 6-lovinen manuaali VÄÄNTÖ: 200 Nm KESKIKULUTUS (WLTP): 5,7 l / 100 km (ilmoitettu) CO2-PÄÄSTÖT: 129 g/km SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 11,2 HUIPPUNOPEUS: 183 km/h MITAT: pituus 4547 mm, leveys 1784 mm, korkeus 1632 mm, akseliväli 2897 TAVARATILA: 160–1807 l KOEAJOAUTON HINTA VARUSTEINEEN: 28 143 €, 7-paikkaisten versioiden hinnat alk. 24 899 €, koko malliston (5-paikkainen) hinnat alk. 20 398 € +Muunneltavat tilat + Tilava + Taloudellinen + Vakaa ajettava, pitkä akseliväli -Karkeilla tienpinnoilla rengasäänet -3-pyttyisen karkea käynti kiihdytyksissä JÄLKIMAKU En yhtään ihmettele, että Dacian merkkiuskollinen asiakaskunta on kasvanut. Joggerissa Dacia panostaa trendien sijasta tarkoituksenmukaisuuteen ja tilojen muunneltavuuteen. ? + – Jos Joggerilla pitää kuljettaa enemmän tavaraa kuin ihmisiä, niin penkit voi myös nostaa yksitellen pois. Myös kattotelineiden säätö pienellä työkalulla on helppoa. Koeajettu Jogger maksoi lisävarusteineen 28 143 euroa. Halvaksi sitä ei voi varsinaisesti sanoa, mutta muunneltavuuteensa ja tiloihinsa nähden sen hinta on lyömätön. Halvemmalla ei saa uutta seitsenpaikkaista autoa. Dacia kulkee omia polkujaan. Dacia ei matki varusteluratkaisuissaankaan muita, vaan kuuntelee ensisijaisesti omien asiakkaittensa toiveita. Se ei yritäkään pyrkiä päämiehensä Renaultin rinnalle. Ja tämä merkkiuskollisten asiakkaiden määrä sen kuin kasvaa. Nissan etenee automalliensa sähköistämisessä hurjaa vauhtia, Uudistuneessa pikkumaasturi Nissan Juke Hybridissä on kaikkiaan kolme moottoria, joista toinen sähkömoottori avustaa bensamoottoria. O n se tekniikka vain hurjaa. Ensin Nissan toi markkinoille Qashqai ePowerin, jossa polttomoottorin tehtävänä on ilman yhteyttä vetäviin pyöriin vain avustaa sähkömoottoria. Pyöriä liikuttaa siis sähkömoottori ja polttomoottori toimii vain aggregaattina. Uudistunut pikkuvelimalli Nissan Juke Hybrid kyllä etenee polttomoottorin voimalla ja päinvastoin kuin Qashqaissa, siinä taas sähkömoottori avustaa 1,6-litraista, ahtamatonta bensanelosta. Tosiasiassa Jukessa on siis kolme moottoria: kaksi sähkömoottoria ja yksi polttomoottori. Toinen sähkömoottori toimii polttomoottorin rinnalla ajomoottorina, toinen taas starttimoottorina ja generaattorina. Ei enää pörise Olen maailman epäteknisin ihminen, joten minua kiinnosti TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski KOLMEN MOOTTORIN PIHI PIKKUMAASTURI Nissan Juke KOEAJOSSA ensisijaisesti, miten tämä kaikki vaikuttaa itse ajamiseen. Sen totesin ainakin heti, että 1-litraisen ja 3-sylinterisen bensaturbon vaihtuminen 1.6-litraiseen ja vapaasti hengittävään rivineloseen ja hybriditekniikkaan teki ajamisesta monin verroin miellyttävämpää. 3-sylinterissä ja 1-litraisessa bensaturbossa varsinkin pikkuautossa moottorin pörinä lyö ikävästi korvaan. Pakko on kehua ulkonäköäkin. Nyt siinä on yhdenmukaisuutta isoveli Qashqaihin. Ensimmäisen polven Juke näytti sermin takaa kurkkivalta sammakolta. Tämä sammakkovertaus ei sitten ole omani, kyllä sen on esittänyt joku toinenkin toimittaja. Vertaus vain on kovin osuva. Kun ajovalot aiemmin löytyivät pyöreistä umpioista, Ajovalot löytyvät alemmista, pyöreistä valaisimista, nyt valaisimien muoto on aggressiivisesti viirumaisesti. Tosin eräs punavihreyteen taipuvaisen humanistikaverini mielestä autot ylipäätään saisivat nykyään näyttää vähemmän vihaiselta. Tämä kaverini ajaa ”Mummo Ankan autoksi” nimeämällään, alun perin Japanista tuodulla Nissan Cubella. Ensimmäisen sukupolven oli persoonallinen, mutta mielestäni jopa vähän ruma auto. Hyvin sekin kuitenkin teki kauppansa. Nykyinen Juke on tyylikkäämpi, eikä enää työnnä luotaan arempiakaan ihmisiä. Automaattivaihteisto 6-lovinen monitilavaihteisto, joka hallitsee moottoreita ja niiden osallistumista auton liikuttamiseen kiihtyvyysvaatimusten ja tehoedellytysten mukaisesti sekä säätelee akun energian talteenottoa. Kahdesta sähkömoottorista suurempi vastaa hybridin liikuttamisesta esimerkiksi PURE-tilassa, jolloin ajetaan pelkän sähkön voimin maksiminopeudella 55 km/h. SPORT-tilassa taas kaikkia kolmea moottoria käytetään samanaikaisesti parhaan suorituskyvyn varmistamiseksi. ! TEKNIIKKAA NISSAN JUKE HYBRID MOOTTORI: R4, 1598 CM3 POLTTOAINE: bensa + sähkö (itselataava hybridi) TEHOT: 143 HV VÄÄNTÖ: 205 Nm YHDISTETTY KULUTUS (WLTP): 5,2 l / 100 km (ilmoitettu) CO2-PÄÄSTÖT (WLTP): 117 g / km KIIHTYVYYS 0-100 KM/H: 10,1 s HUIPPUNOPEUS: 166 km/h MITAT: pituus: 4210 mm, leveys: 1800 mm, korkeus: 1593 mm, akseliväli: 2636 mm TAVARATILA: 354 litraa HINTA: 34 135 € (lisävarusteena 2-värinen metalliväri 1000 €), hybridmalliston hinnat alk. 30 935 €, Jukemalliston hinnat alk. 22 588 € + Taloudellinen + Yllättävänkin pieni rengasmelu + Etupenkkiläisillä tilaakin kohtuullisesti -Kova alusta -Pienet sisätilat JÄLKIMAKU Kun perheessä ei enää ole pieniä lapsia, voisin hyvinkin ajaa Jukella kauppa-ajot ja vähän pidemmätkin ajot, vaikka kova alusta tekeekin menosta vähän pomppivaa. ? + – Kova alusta Pelkällä sähköajolla Jukella ei pitkiä matkoja ajeta, vaan järjestelmä tähtää laskemaan bensankulutusta koko ajomatkan aikana. Juke kulkeekin hyvin taloudellisesti. Viikon aikana keskikulutus oli 5.7 litraa satasella ja se sisälsi myös moottoritieajoa Keravalta Tampereelle ja takaisin. Pienemmällä perinteisen polttoainetekniikan Juke kulki kuin mullistavan tekniikan Qashqai e-Power. Ajoasennon tällainen vain 176-senttinen ukko sai viritettyä riittävän mukavaksi ja istumistakaan en löytänyt moitittavaa. Säätövarat ovat riittävät ja reisitukeakin on tarpeeksi. Toki Juke on pikkuauto. Takapenkillä tulisi ahdasta. Juke pikkuauton luonne tulee selväksi myös ajon aikana. Vaikka talvipyörät olivat pienehköt 17-tuumaiset, oli kyyti pompottavaa ja kovaa. Isommat epätasaisuudet tuntuivat ahterissa saakka. Alustaan kaipaisi pikkuisen pehmeyttä. Positiivista oli kuitenkin siedettävä melutaso, ehkä se johtuikin kitkarenkaiden pienestä koosta. Juke on hintansa väärti, kun laadukkaan tuntuisen ja hyvin varustellunkin Tekna+ -koeajoautonkin hinta jäi alle 35 000 euron. Vastaavilla ”heeppeleillä” monen kilpailijan hinta kipuaa lähelle 40 000 euroa.
8 KAASUJALKA 3/2023 KUUKAUDEN KÄYTETTY PAPPA-AUDI TARJOAA VÄHEMPÄÄN TYYTYVÄLLE PALJON Vain 55 000 km ajettu Audi A6 Sedan 1.8 TSFI vuosimallia 2015 ei tarjoa räjähtävää voimaa. Leppoisalle iäkkäämme herrasmiehelle se tarjoaa kuitenkin kaiken olennaisen. TEKSTI _ Timo Kiiski KUVAT _ Mika Salomaa E n tiedä, onko kukaan lanseerannut käsitettä ”pappa-Audi”. E-sarjan Mersua sellaiseksi kuvataan kansanmiesten kesken kuitenkin usein. Jos kukaan ei ole aiemmin keksinyt käsitettä ”pappa-Audi”, niin minä sen teen. Miten muutenkaan voisi kuvata porrasperäistä isoa Audi A6:tta pelkällä etuvedolla ja 1.8-litraiselle bensaturbomoottorilla? Tunnustan, että sen verran minäkin olen itsekin luovuttanut, että en osaa kuvitella, että vaihtaisin iäkästä bensa-Mersuani 20 000 euron välirahalla enää toiseen bensa-autoon, saati dieseliin. Ikää tulee mittariin kesällä 60 vuotta ja jos vielä autoa vaihdan, niin yleisen paineen alla taidan itsekin vaihtaa vähintään perushybridiin, parhaassa tapauksessa pistokehybridiin. Kuitenkin juuri kahdeksan vuotta vanha Audi A6 TSFI 1,8-litraisella bensamoottorilla, etuvetoisena ja porrasperäisenä olisi vielä 2-3 vuotta ollut juuri minun autoni. Koeajossa se ei tuntunut liikkuvalta museolta, mutta sellaisena nuorempi väki saattaa sen nähdä. Suomi-auto J. Rinta-Joupin Raision liikkeen paikallisjohtaja Marko Hiltunen vahvistaa, että juuri minun ikäiselleni herrasmiehelle tällainen etuvetoinen, porrasperäinen ja iäkäs, mutta vain 55 000 km ajettu iso sedan-Audi on helppo myydä. Suurin osa vaihtoautomarkkinassa myynnissä olevista isoista Audeista on nelivetoisia dieseleitä. Sellaisia etsivät trenditietoiset nuoremmat perheenisät. Porrasperäisiä bensa-Audi A6 -malleja vuosimallia 20102015 olikin 21. helmikuuta Nettiauto.comissa tarjolla todella vähän: 14 autoa. Dieseleitä samoilta vuosilta oli kaupan peräti 111. En itse ehkä ole herrasmies, mutta koeajolenkki Vaihtoautomaan Petikon myymälästä koeajoon saadulla bensa-A6:lla oli juuri sitä, mitä minä itse autolta haen: leppoisan vaivatonta, vakaata ja pehmeän hiljaista kyytiä. Koeajoauto oli Suomi-auto ja viimeisen päälle hyvin pidetty ja huollettu. Mahdollisesti sen on aikoinaan uutenakin ostanut varttuneempi herrasmies. Jos ajaakin peruspappa asioimaan Corollalla, niin käytetty A6 sedan bensamoottorilla paremman luokan pappa-auto. Se on varustettu vain välttämättömimmillä ”bisnesheeppeleillä” ja vuoden 2015 hinnaston alkupään nelisylinterisellä bensamoottorilla. Jos oikein muistan, niin tällaisen Audin hinta lähti silloin kahdeksan vuotta sitten 50 000 eurosta. Kuin nöyrä varainhoitaja Nasaalilla äänellä öykkäröivää nuorempaa trendisetterit ei tällaiseen Audiin edes katso. Siksi ostajat löytyvät meistä vaari-ikäisistä. Muodoiltaan se on klassisen hillitty. Tämä vuosina 2011-2018 tuotannossa ollut neljännen sukupolven A6 oli käynyt juuri vuonna 2015 läpi pienen faceliftinkin, joten kyllä silläkin rivitalonaapurin Vantaalla tekee edelleen kateelliseksi. Räjähtävää voimaa 190-hevosvoimainen 1.8 TSFI ei tarjoa. Mutta rauhalliselle miehelle tehot riittävät. Kyyti on pehmeän mukavaa ja vääntöä on sen verran mukavasti, että jyrkemmätkin nousut menevät vaivatta. 7-lovinen S tronic -automaattiAUDI A6 SEDAN BUSINESS SPORT 1,8 TFSI SEDAN 140 KW ULTRA S TRONIC VM. 2015 MITTARILUKEMA: 55 000 km’ MOOTTORI: R4, 1798 cm3, turbo POLTTOAINE: bensa VETOTAPA: etuvetoinen VAIHTEISTO: 7-portainen S tronic TEHOT: 190 hv VÄÄNTÖ: 320 Nm SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.9 s HUIPPUNOPEUS: 233 km/h YHDISTETTY KULUTUS: 5.7 l /100 km (ilmoitettu) CO2-PÄÄSTÖT: 133 g/km MITAT: pituus 5060 mm, leveys 1870 mm, korkeus 1480 mm, akseliväli 2912 mm TAVARATILA: 530 l MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa HINTA: 27 900 € ! TEKNIIKKAA laatikko toimii sulavan nöyrästi: kuin asiakastaan kunnioittava varainhoitaja. Perusalustalla varustetun A6:n ohjaustuntoa voisi kuvata hioutuneeksi ja rauhalliseksi. Jos ei jo kahdeksanvuotias iso bensa-Audi tarjoakaan räjähtävää voimaa, niin vastineeksi se tarjoaa sitäkin pienempää kulutusta. Muistan lukeneeni Ilta-Sanomien koeajon, jossa kerrottiin kulutukseksi rauhallisissa talvinopeuksissakin kuutisen litraa satasella. ”Herkullista” myytävää J. Rinta-Joupin Raision myymälän paikallisjohtaja Marko Hiltunen kehuu vähän ajettua isoa vaihtoAudia bensamoottorilla ”herkulliseksi” myytäväksi. –Näitä on aika vähän myynnissä bensamoottorilla, ja kuitenkin aika moni sellaisen tänä päivänä haluaa. Onhan porrasperäinen hyvänkokoinen auto, joka tarjoaa hiljaista kyytiä. Sellaista moni varttuneempi herrasmies arvostaa. 55 000 kilometriä ajetun Audi A6:n pitäisi mennä kaupaksi vauhdilla, vaikka vuosia onkin jo kahdeksan, Hiltunen sanoo. 27 000 euron hintapyyntiäkään Hiltunen ei pidä pahana näin vähän ajetulle autolle. –Onhan se uutena maksanut kuitenkin sellaiset 55 000 euroa. Vähemmän vuodessa ajava saa todella hyvää kyytiä, hän sanoo. Vaikka Audi A6 usein rinnastetaankin BMW:n 5-sarjalaiseen, niin imagoltaan se on vähemmän sporttinen. –Kuvaisin sitä herrasmiesmäiseksi ja turvalliseksi isoksi autoksi. Vaikka A6 Sedan 1.8-litraisella bensaturbomoottorilla onkin vauhdikasta myytävää, niin isojen vaihto-Audien ostajien massat etsivät nelivetoista dieseliä. –Käytännöllisyyden takia perheellinen etsii farmaria ja perusperheen isälle A6 Sedan on myös imagoltaan ehkä liian pappamainen ja herrasmiesmäinen tuote. Siinä missä nuorempi ostaja etsii Audista tehoja, niin vaatimattomammat hevosvoimat voivat iäkkäämmälle ostajalla olla jopa vahvuus. –Kun kuutiotilavuus ja tehot ovat vähän pienemmät, niin pienempiä ovat myös kulutuslukemat. Kuitenkin tavalliseen ajoon 1.8 TSFI:ssäkin on riittävästi tehoa. Kaikkiaan mikä tahansa vuosimallin 2015 iso Audi on Hiltusen mukaan hyvää myytävää ja turvallista ostettavaa. –Siinä vaiheessa jo ne paljon puhutut öljynkulutuksen ja DSG-automaattienkin ongelmat oli korjattu pois. Audi A6
KAASUJALKA 3/2023 9 Jo 40 Motonet-tavarataloa ja 150 000 tuotetta verkkokaupassa motonet.? Vapaa-aika Kalastus Vene Koti Työkalut Auto Moottoripyörä SEURAA MEITÄ SOMESSA /motonet /motonet? Tuotteita rajoitetusti. Ei ennakkovarauksia. 17,48/L 6,99 MTX Automotive Racing HALLITUNKKI 1,5 tn • Nostokapasiteetti 1500 kg • Nostoalue 90–358 mm 80-7653 119,00 MTX Tools Basic ALUVANNEHYLSYSARJA 17/19/21 mm, 1/2” 76-2099 17,90 Motox PULTTIJA MUTTERITERVA 400 ml Varmista pulttien ja muttereiden aukeaminen myös jatkossa. 60-7070 MTX Tools Basic MOMENTTIAVAIN 1/2” 42-210 Nm Kiristä vanteet renkaanvaihdon yhteydessä oikeaoppisesti ajoneuvovalmistajan määrittämään momenttiin! 76-5005 24,90 Scott Shop towel in a roll TEHOPAPERIPYYHKEET 3 rullaa Erittäin kestävä ja imukykyinen. 86-00095 12,90
10 KAASUJALKA 3/2023 ”Tää hyvältä näyttää, jo oli aikakin”, laulaa Martti Servo. Aasinsiltaa pitkin edeten voisi kehua, että hyvältä näyttää uudistunut Kia Xceed’kin. Ja jo oli aikakin tuoda Xceed-mallistoon hybridivaihtoehtojakin. W ikipedian mukaan aasinsilta (lat. pons asinorum) on kirjallinen siirtymätekniikka, jossa tekstiin lisätään irrallinen tai kömpelö viittaus siihen, mitä aiotaan käsitellä seuraavaksi. Kia Xceed on nykyisessä automaailmassa jo vähintään nuori aikuinen, tulihan tämä malli markkinoille kohta jo neljä vuotta sitten. Ja siksi nyt oli jo korkea aika tehdä sille pieni facelift eli kasvojen kohotus. Mielestäni Xceed on alusta saakka ollut Kian tyylikkäin malli. Faceliftiä mullistavampaa on se, että nyt myös Xceediä saa niin kevythybridinä kuin pistokehybridinäkin. Hybridin puuttumista olen ihmetellyt vähän jo senkin takia, että Kia Optima oli jo vuonna 2016 plug-in –hybridien pioneereja. Ceed-malliston tyylikkäin Someraivon uhallakin näen Xceedin perusmuodoissa ehkä aavistuksen Mercedeksen GLC -mallia. Xceedissä on sama 2650 mm pitkä akseliväli kuin perus-Ceedissä, mutta se on hitusen pidempi, leveämpi ja korkeampi. Xceedin valtteja perus-Ceediin verrattuna onkin korkeampi maavara. sen takia siihen on helpompi nousta sisälle ja laskeutua ulos. Ja tänä päivänä varsinkin nuorempi väki haluaa katsoa maailmaa korkeammalla istuen. Ulospäin uudistus näkyy selTEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski TRENDIKKÄIN KIA TÄYDENTYI HYBRIDILLÄ Kia Xceed KOEAJOSSA keimmin puskurin kulmien reilun kokoisista ilmanottoautokoista, joiden eturenkaiden ohjaama ilma ainakin jonkun verran alentaa bensankulutusta. Sumuvalot on sijoitettu ajovalojen kanssa samoihin umpioihin. GT-Line varustetason tunnistaa myös korin värisiksi maalatuista kylkilistoista. GT-Line mallien huomiota herättäviin yksityiskohtiin kuuluvat aiempaa urheilullisemman ilmanoton lisäksi uudet LED-takavalot, etusäleikkö ja puskuri. Ripaus premiumia Kevythybridi-versioon voi varustuksesta riippuen valita 7-vaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston tai 6-vaihteisen manuaalivaihteiston. Koeajoon saatiin 7-lovinen kaksoiskytkin automaatti. 1.5-litraisen ja 160-hevosvoimaisen sekä turboahdetun bensiinimoottorin pari on 48 voltin litiumioniakku, joka kerää talteen energiaa hidastuksissa ja avustaa polttomoottoria esimerkiksi kiihdytystilanteissa. Pääsin kevythybridin auttamana talvikeleillä 6.7 litran kulutukseen, joka ei ehkä häikäise, mutta ei se myöskään järkytä. Ajoni sisälsi yhden pidemmän matkan Vantaalta Tampereelle sekä paljon joulunajan kaupunkiajoa. Navigointi, ajotiedot ja viihde ovat saumattomasti saatavilla tyylikkäästä 10,25" navigointijärjestelmästä. Iusi 12,3” mittaristo teräväpiirtonäytöllä tuo eteen selkeästi kaikki tärkeät tiedot. Kia Connect -sovelluksen avulla kuski pysyy ajan tasalla tärkeissä asioissa ja saa reaaliaikaisen online-navigoinnin avulla tietoa liikenteestä, pysäköinnistä, säästä ja kiinnostavista paikoista Vain GT-Line varustetason Xceedissä on takana hunajakennovalot, jotka luovat vaikutelmaa luokkaansa prameammasta premiumautosta.. Sopivan pehmeä alusta Parasta on kevythybridi-XCeedissä on ajotuntuma ja kuljettajan ergonomia sekä aiempaa pehmeämpi alusta, joka ei kuitenkaan huononna ajotuntumaa. Ajotuntumaa voisi kehua jopa erinomaiseksi. Xceed menee ihan napakasti kaarteisiinkin, eikä ajotuntuma kärsi ryskäteilläkään. Vaikka niin automaattivaihteiston kuin hybriditekniikankin käytös tekivät ajosta välillä pikkuisen nykivää, niin eniten ärsytti rengasmelu karkeilla pinnoilla moottoritiellä. Ei sekään nyt sietämättömäksi käynyt, mutta rokotti hivenen muuten mukavaa matkantekoa. Tämä vaiva ei ole Xceedin yksinoikeus. Ovathan ne GT-Line -varustetason järeät 18-tuumaiset renkaat näyttävät, mutta itse arvostan meluttomuutta ulkonäköä enemmän. GT-Linen räyhäkkä ulkonäkö lupaa jonkun verran liikaa. Lo! TEKNIIKKAA KIA XCEED 1,5 T-GDI MILD-HYBRID GT-LINE BUSINESS PREMIUM DCT MOOTTORI: R4, 1482 cm3, turbo POLTTOAINE: bensa + sähkö (kevythybridi) TEHOT: 160 hv VÄÄNTÖ: 253 Nm VAIHTEISTO: 7-lovinen kaksoiskytkinautomaatti KESKIKULUTUS (WLTP): 6.1 l /100 km (ilmoitettu) CO2-PÄÄATÖT (WLTP): 137 g /km SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.2 s HUIPPUNOPEUS: 208 km/h MITAT: pituus: 4395 mm, leveys: 1826 mm, korkeus: 1495 mm, akseliväli: 2650 mm TAVARATILA: 380-1332 litraa KOEAJOAUTON HINTA VARUSTEINEEN: 39 378 € GT-LINE VARUSTETASON HINNAT: alk. 35 977 XCEED-MALLISTON HINNAT : alk. 24 880 €. +Erittäin tyylikäs ulkonäkö + Napakka ajotuntuma + Kian 7 vuoden tai 150 000 kilometrin takuu -Ajoittain nykivä meno -Melu suurissa nopeuksissa karkealla asfaltilla JÄLKIMAKU Jos pitäisi ostaa Kia, niin ehdottomasti se olisi tyylikäs ja seniorin leppoisaan menoon sopiva Xceed. ? + – pulta Kia Xceed GT-Line -kevythybridi on sittenkin enemmän leppoisa perheauto. Ja tällaiselle kuusikymppiä lähestyvälle seniorille sellainen sopii erinomaisesti. Ja turvalliseksi valinnaksi Xceedinkin tekee Kian 7 vuotta ja 150 000 kilometriä kattava takuu.
12 KAASUJALKA 3/2023 Huippulaadukkaat uusioturboahtimet henkilöautot, pakettiautot, kevyt kuorma-autot, raskas kalusto, veneet, työkoneet, traktorit alk 399€ / 36 kk takuu WWW.TURBOTUKKU.COM Audi / Seat / Skoda / VW 1.9-2.0TDi Alk. 399 € / 36 kk takuu vm. 2005-2016 Nissan / Renault 1.9Dci Alk. 399 € / 36 kk takuu Mercedes-Benz / BMW sähköohjatut turbot Alk. 699 € / 36 kk takuu Suoramyynti Autoliikkeet, Autokorjaamot, yksityisasiakkaat 0400 422 582 / 0400 856 310 / myynti@turbotukku.com Ma-Pe: 9.00 17.00 OSTAMME ALKUPERÄISET VIALLISET TURBOAHTIMET! TARJOA! 040 351 0247 Puh. 010 239 0200 Hautalantie 16, Tampere www.fusti.fi AUTOPURKAMOT Autopurkamosta apu autosi ongelmiin edullisemmin. Tuomme osia Euroopasta. Jos meillä ei ole, hankimme. KYSY TARJOUKSIA! Varastossamme yli 150 000 varaosaa! HENKILÖ-, PAKETTIJA MAASTOAUTOT HENKILÖAUTOT Puh. (02) 721 7700 Helsingintie 595, Salo www.auto-lehtinen.fi KÄYTETYT VARAOSAT TAKUULLA! KÄYTÖSSÄSI KAHDEN PURKAMON SUURET VARASTOT 24/7. VAIHTURI VERTAILU
KAASUJALKA 3/2023 13 Golf-kokoluokan bensafarmarit käyvät vaihtoautoliikkeissä edelleen hyvin kaupaksi, crossover-hypetyksen keskelläkin. Siitäkin huolimatta, että paljon ajavalle diesel voisi yhä tulla järkevämmäksi. A utomarkkinassa on tapahtunut paljon muutamassa vuodessa. Kun dieselin litrahinta Ukrainan sodan syttyessä nousi ensimmäistä kertaa bensalitraa kalliimmaksi, dieseleiden kauppa tyrehtyi lähes kokonaan. Nyt tilanne on jonkun verran vaihtoautoliikkeissä tasaantunut. –Samanikäisissä ja saman kokoluokan automalleissa4kin on kuitenkin selkeitä eroja. Esimerkiksi dieselmoottorisia ja farmarimallisia Volkswagen Golfeja ja Skoda Octavioita on helpompi myydä kuin vaikkapa Kia Ceed -diesel: Kia halutaan ehdottomasti bensamoottorisena, kertoo paikallisjohtaja Miikka Lännistö raisiolaisesta Visa-Autosta. Kuitenkin bensalla käyvät Golfit ja Octaviatkin ovat helpompia myytäviä kuin samojen mallien dieselmoottoriset versiot. Tämä näkyy myös bensamoottoristen versioiden korkeampina hintapyynteinä. Vaihtoautomarkkinassa tietenkään numeroiden valossa samanveroisilta näyttävät autot eivät tietenkään ole ”veljiä” keskenään. Kuitenkin jo pintapuolinenkin tarkastelu osoittaa, että saman vuosimallin sekä samoilla kilometreillä, tehoilla ja varustetasolla varustetun farmarimallin bensa-Golfien hintapyynnöt ovat selkeästi korkeampia kuin dieseleiden. Salossa 129 000 km ajettu ja 110-hevosvoimainen vuosimallin 2015 Volkswagen Golf Variant Comfortlinesta 1.4-litraisella bensaturbolla ja DSG-automaattilaatikolla pyydettiin 15 690 €. Hyvinkäällä taas KAuton hintapyyntö samanikäisestä ja 110-hevosvoimaisesta 133 000 km ajetusta vuosimallin 2015 Golf Variant Comfortline 1,6 TDI DSG-automaatista oli 12 790 €. Laskin ei valehtele Lännistö toivoisi edelleen auton ostajia arvioimaan taskulaskimella, voisiko hankintahinnaltaan edullisempi diesel sittenkin loppupelissä tulla bensamoottorista edullisemmaksi. Esimerkiksi vuosimallin 2015 Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI Variant Bluemotion –dieselin keskikulutukseksi ilmoitetaan Auto-data -sivustolla 3,5 l/100 km. Vastaavan ikäisen ja bensalla käyvän Volkswagen Golf Variant 1.2 TSI:n ja myös 1.4 TSI:n viralliseksi kulutukseksi ilmoitetaan 5.1 l/100 km. Diesel-laskuri.net -palvelun laskutoimituksen perusteella 1.6-litrainen diesel-Golf vuosimallia 2015 tulisi edullisemmaksi edelleen 17 000 kilometrin vuosittaisilla ajoilla. Syötin laskuriin bensalitran hinnaksi 1.9 € ja diesellitran hinnaksi 2.1 €. Laskin mukaan myös käyttövoimaverot. Ja tässä laskelmassa ei ole mukana dieselauton halvempaa hankintahintaa. Pelkkiin mielikuviin ja ”toripuheisiin” ei kannata luottaa. – Moni asiakas ajaa 20 000 kilometriä tai enemmän ja on silti takertunut bensamoottoriin. Tämän tietysti ymmärtää, kun katselee hintoja huoltoasemien polttoainemittareissa. Kun mukaan lasketaan VAIHTURI VERTAILU ALEMMAN KESKILUOKAN BENSAFARMARI ON YHÄ ARVOSSAAN TEKSTI_Timo Kiiski Traktoauto Oy Salossa pyytää tästä kuvan 1.4-litraisella ja 110-hevosvoimaisella bensamoottorilla varustetusta vuosimallin 2015 Volkswagen Golf Variantista DSG-automaattilaatikolla 15 690 €. Mittarilukema oli 129 000 km. K-Auto Hyvinkäällä pyysi samanikäisestä, 133 000 km ajetusta ja niin ikään 110-hevosvoimaisesta Golf Variant 1.6 l -dieselistä 12 790 €. Kia Ceed SW 1,0 ISG 100 hv litran bensaturbomoottorilla menee paremmin kaupaksi kuin diesel-Ceedit. Ceedejä ylipäätään on dieseleinä vaihtoautomarkkinasta tarjolla niukasti. Kuvan 1-litraisella ja turboahdetulla bensamoottorilla varustettu Ceed SW EcoDynamics vuosimallia 2017 oli 89 000 km ajettu ja Saka Lappeenrannassa pyysi siitä 14 700 €. Kuvan Toyota Auris Touring Sports 1,2 T Active Multidrive S / Navi vuosimallia 2015 oli varustettu 1.2-litraisella bensaturbomoottorilla, ilman hybriditekniikkaa. Helsinkiläisen Toyota Itäkeskuksen hintapyyntö tästä 74 000 km ajetusta Auriksesta oli 17 280 €. Vastaavilla kilometreillä samanikäisestä hybridi-Auriksesta saisi maksaa toistatuhatta euroa enemmän. Diesel-Auriksia vaihtoautomarkkinassa on todella vähän. Skoda Octavia on Volkswagen Golfin tavoin alemman keskiluokan suosikkifarmareita. Se näkyy myös käytettyjen hinnoittelussa. Vaikka Octaviakin menee nyt vaihtoautohallissa bensamoottorisena dieseliä vauhdikkaammin kaupaksi, niin Golfin tavoin se on dieselinäkin monia muita saman kokoluokan perhefarkkuja helpompi myytävä. Kuvan Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition 1-litraisella bensaturbomoottorilla oli myynnissä Espoossa RMK-Autossa hintapyynnöllä 14 790 €. Ford on ollut 1-litraisten ja 3-sylinteristen bensaturbojen edelläkävijä. Kuvan Ford Focus 1,0 EcoBoost 125 hv start/stop M6 Black Wagon vuosimallia 2016 oli vasta 64 000 km ajettu ja hintapyyntö mikkeliläisessä Savilahden Autossa oli 14 900 €. vaikkapa 2000 euroa edullisempi hankintahinta ja dieselauton vastaavaa bensaautoa ehkä jopa pari litraa pienempi kulutus, voi dieselauto korkean käyttövoimaveronkin kanssa tulla edullisemmaksi. Kannattaa ihan taskulaskimella laskea kulutuseron hinta kilometrimäärällä, Lännistö sanoo. Varsinkin maantieajossa kulutusero kasvaa selkeästi dieselin hyväksi. –Yli 20 000 kilometriä vuodessa ajava tuskin ajaa pääosaa ajoistaan taajamissa ja kaupungissa. Kun ruvetaan laskemaan asioita auki ja selvitellään, minkälaisia päivittäiset ajot, saadaan aika hyvä yhtä, kumpi polttoaine oikeasti kukkaron nyörejä säästää, Lännistö sanoo. Oikeaan tilantarpeeseen farmari Lännistö myöntää kuitenkin, että vuotuiset ajot juuri Golf-kokoluokan autoilla jäävät usein sen verran pieniksi, että bensa sittenkin on usein taloudellisempi vaihtoehto. Tällä hetkellä hän itsekin ottaisi tässä kokoluokassa mieluiten myyntiin bensa-autoja. Dieselauton myyntiaika kun on edullisemmasta hankintahinnasta huolimatta selkeästi pidempi. Farmari-korimalli ei crossover-hypetyksessäkään jouda autoilun museoon. –Farmarin ostaja joutuu ajattelemaan käytännöllisyyttä ja omia kuljetustarpeita. Jos kyydissä kulkee paljon esimerkiksi lastenrattaita ja jälkikasvun harrastusvälineitä, farmarin tavaratilan muoto ohittaa muodikkaamman crossover-katumaasturin. Crossoverissa houkuttelee korkeampi maavara: siinä on maasturimaiset elkeet, vaikka auto useimmiten onkin etuvetoinen, Lännistö sanoo. Vaikka Volkswagen Golfia on totuttu pitämään mittapuuna tämän kokoluokan autoille, on Toyota Auriksen ykkössija bensa-autojen vaihtoautomarkkinassa kiistaton. Auriksen vetovoima perustuu paitsi Toyotan luotettavaan maineeseen, myös Toyotan pioneerityöhön hybridiautoissa. Moni ei välttämättä edes enää muista, että Auriksiakin on saanut myös pelkällä 1.2-litraisella bensaturbomoottorilla ja ilman hybriditekniikkaa. –Auris-farmari on aina vankkaa myytävää. Auriksessa oli sellainen onnistumisen kaava, että tuote herättää aina kovan kysynnän, kun sen hallin lattialle saa. Peugeot 308 SW Active PureTech 130 vuosimallia 2019 oli myynnissä Autoverkkokauppa.fi:ssä Vantaalla. Mittarilukema oli vasta 56 000 km ja hintapyyntö 15 480 €. Tämä Opel Astra Sports Tourer Enjoy 1,4 Turbo ecoFLEX vuosimallia 2016 olisi lähtenyt Lappeenrannan Auto-Sunista 14 300 eurolla. Mittarilukema oli vasta 68 000 km. VAIHTOAUTOVERTAILU 15 000€
14 KAASUJALKA 3/2023 OSTETAAN AUTOJA MÖNKIJÄT VARAOSIA • varaosakauppa • vaihteistokorjaamo • vikadiagnostiikka • autosähkötyöt • määräaikaishuollot • katsastuskorjaukset • ilmastointihuollot • jakoketjun vaihdot Puutikkalantie 40, 36760 Luopioinen Varaosien verkkokauppa palvelee 24/7 (03) 5356 100 I www.kolari-special.fi Hinnat Hinnat sis. alv 24% sis. alv 24% NYT VOIMAA JA LAATUA EDULLISESTI! Access Motors 600ccm T3b Traktorimalli 60kmh Saatavana myös TEHOKAS 800ccm T3b malli alk. NYT VAIN NYT VAIN NYT VAIN NYT VAIN 8.490€ 8.490€ westmac.fi 6.490€ 6.490€ HEINOLA Pohjanmäentie 7 I 0400 124 262 LAHTI Mestarinkatu 16 I 045 258 7877 KOUVOLA Kaupinkatu 12 I 0400 474 407 Aura paketti +399,KATSASTUSASEMIA Luotettavaa varaosakauppaa. Ostamme kolarija epäkuntoiset autot. Romuautojen virallinen vastaanottopiste. Lehtikatu 10, 33340 TAMPERE Puh. 03-3433 837 www.osamyyntimattila.? VARAOSIA TURBOTUKKU.COM – Huippulaadukkaat uusioturboahtimet – Tarjoa heti! 0400 422 582 / 0400 856 310 Ostetaan vialliset turboahtimet! TURBOAHTIMET TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi !! TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi !! MYY MYY AUTOSI MEILLE! AUTOSI MEILLE! Myös noutopalvelu! 0400 474 674 0400 474 674 Petri Harinen Petri Harinen autoplaneetta.fi Linnatie 7, Mäntsälä ? autoplaneetta@gmail.com HUUTAVA PULA 1 000-30 000€ AUTOISTA, MYÖS PAKUT JA MP:T Tarjoa, soita! Tarjoa, soita!
KAASUJALKA 3/2023 15 15. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä ja Itä-Suomessa KUSTANTAJA LetterboxMedia, Hämeentie 103 E, 00550 Helsinki PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 7777 97 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Urmas Hurmalainen, Timo Kiiski, Mauri Nurmi, Jari Sjöman, Petri Matikainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi NETTISIVU www.kaasujalka.fi PAINOPAIKKA Sanoma Manu Oy, Tampere JAKELUALUEET Pääkaupunkiseudun telineet 255 kpl: Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Tuusula, Kerava, Järvenpää, Sipoo, Nurmijärvi, Kirkkonummi, Lohja, Nummela, Karkkila, Veikkola, Vihti, Porvoo, Mäntsälä, Askola, Karjaa, Inkoo Pirkanmaan telineet 89kpl: Tampere, Ylöjärvi, Kangasala, Nokia, Lempäälä, Akaa, Toijala, Orivesi, Pirkkala, Pälkäne, Valkeakoski, Sastamala, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Seinäjoki, Vaasa, Kokkola Varsinais-Suomen telineet 90 kpl: Turku, Raisio, Naantali, Kaarina, Paimio, Lieto, Aura, Parainen, Salo, Forssa, Loimaa, Masku, Somero, Nousiainen, Mynämäki, Hanko, Tammisaari Keski-Suomen telineet 46 kpl: Jyväskylä, Muurame, Jämsä, Korpilahti, Äänekoski, Suolahti, Laukaa, Keuruu, Petäjävesi Päijät-Hämeen telineet 45 kpl: Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Kouvola, Kausala Kanta-Hämeen telineet 44 kpl: Hämeenlinna, Iittala, Tervakoski, Janakkala, Tuulos, Lammi. Riihimäki, Oitti, Loppi, Hyvinkää, Forssa Itä-Suomen telineet 66 kpl: Mikkeli, Varkaus, Juva, Pieksämäki, Suonenjoki, Joroinen, Heinävesi, Lieksa, Kitee, Tohmajärvi, Outokumpu, Vihanti, Vuokatti, Kuhmo, Kuopio, Iisalmi, Kajaani, Joensuu, Nurmes, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti RISTIKKO Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.com PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINUMERO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. EN HALUA, ETTÄ KOMMENTTEJANI JULKAISTAAN LEHDESSÄ VASTAUSKUPONKI LetterboxMedia Hämeentie 103 E 00550 HELSINKI Postimerkki 3/2023 Vastaamalla annat luvan julkaista nimesi Kaasujalka-lehdessä, mikäli voitto osuu kohdalle. A) AUDI A6 B) BMW 5-SARJA C) CHRYSLER SEBRING D) DACIA DUSTER Kaikkien oikein vastanneiden kesken arvomme Needit pysäköintikiekko ja 5 Urmas Hurmalaisen pokkaria. Vastausaikaa 19.4.2023 saakka. Tammikuun kisaan vastanneiden kesken arvoimme Needit pysäköintikiekon ja 5 Urmas Hurmalaisen pokkaria. Needit-pysäköintikiekon voitti Antti Koljonen Launosista. Pokkarin voitti: Timo Korhonen Varkaudesta, Tuomas Tiainen Tampereelta, Kari Salo Salosta, Pirjo Säde Joensuusta ja Ari Rekien Lohjalta. Onnea voittajille! MIKÄ AUTO ON KUUKAUDEN KÄYTETTYNÄ? Äänestä vaaleissa autoilun puolestapuhujaa!! VASTAA, RATKO JA VOITA ELEKTRONINEN PYSÄKÖINTIKIEKKO! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi
16 KAASUJALKA 3/2023 Kaasujalan uusi kausi alkaa viikolla 17 Kaasujalka TV on nyt ajankohtainen autoiluja moottoriurheilusarja MTV:n kanavilla. Keväällä 2023 toteutetaan tv-sarjan yhdestoista tuotantokausi. Makasiiniohjelma tarjoaa taustatarinoita autojen ja moottoriurheilun maailmasta, liikenteestä sekä mielenkiintoisia henkilöhaastatteluja. Kaasujalka TV-sarja sisältää yhteensä 20 uutta ohjelmaa tuotantokaudelle 2023. Kaudet toteutetaan keväällä ja syksyllä. Jaksot esitetään MTV Katsomossa ja CMore-kanavalla. Ohjelmat ovat lisäksi nähtävissä kanavien arkistoissa, YouTubessa sekä sosiaalisen median kanavilla. Kaasujalka tv-sarjan vanhat tuotantokaudet ovat nähtävissä CMoren suoratoistopalvelussa. Ohjelman juontaa Helen Karim. KAASUJALKA is back!