KUUKAUDEN KÄYTETTY OPEL INSIGNIA I ESITTELYSSÄ KAASUJALAN UUSI KESTOTESTIAUTO VOLKSWAGEN ID.3 Koeajossa mm. KAASUJALKA 17 VUOTTA! Koeajossa Itä-Suomen painos etelä 11/2023 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi TURBOTUKKU.COM -Autoon kuin autoon takuullaTurboahtimet kaikkiin ajoneuvoihin, varasto Suomessa. Ma-Pe 9.00 17.00 0400 422 582 / 0400 856 310 Huippulaadukkaat uusioturboahtimet perämoottori moottorikelkka puutarhakone saha mopo moottoripyörä mopoauto mönkijä www.harrasteosa.? Varaosat vapaa-aikaan! MENORENGAS Sukkulakatu 7, 55120 Imatra p. 010 3224170 Palvelemme ark. 8 17 viikonloppuisin suljettu Meiltä renkaat menevään hintaan! Meiltä kaikki auton huoltoja rengaspalvelut. Renkaanvaihto Henkilöauto 35€ Pakettiauto 40€ Rengashotelli 35€ / kausi Sesonkiaikana palvelemme myös lauantaisin 9-14 Renkaan vaihtoajan voi varata nyt myös www.menorengas.com
2 KAASUJALKA 11/2023 ! U R M A S H U R M A LA IN EN Kaasujalka täytti 17 vuotta, eikä ihan vielä olla ”aikuisii”. Eli pakko lisätä Erinin hittiin tuo melkein-sana. 1 7 vuotta on kuitenkin tänä päivänä paperille painetulle lehdelle kunnioitettava ikä. En edes tiedä, perustetaanko sellaisia enää, kun kaikki menee nettiin. Kaasujalallakin on puoli klappia verkossa, mutta lehti seisoo tukevasti edelleen paperilla. Kaasujalan lukija ei tarvitse huoltoaseman kahvitauolla tablettia, kun voi selata lehteä rennosti painomustetta tuoksutellen. 17 vuottahan on myös sikäli merkityksellinen, että jo silloin Traficom voi myöntää poikkeusluvan henkilöauton ajokortin saamiseksi. 17-vuotias on siis jo melkein aikuinen, mutta ei vielä ihan. Kapakkaan voi päästä helposti väärennetyillä papereilla, mutta aina on riski, että joku nillittävä portsari huomaa bluffin. ”Paras autolehti” Kaasujalka on siinä mielessä vasta matkalla aikuisuuteen, että sen sisältöä pieni vähemmistö saattaa pitää vähän lapsellisena. Varsinkin kun koeajoissa painotetaan voittopuolisesti ajofiilistä ”perstuntumalla”, Tunnustan ihan rehellisesti, etten ole autoinsinööri ja minua kiinnostaa enemmän auton ajomukavuus aika lailla perusajossa ahterin alla kuin erilaiset digitaaliset härpäkkeet ja monitoiminäytöt. Tietysti Kaasujalkakin ymmärtää autoilun sähköistymisen. Puolustuspuheet isojen kuutiotilavuuksien V6ja V8 -moottorien puolesta menevät osittain vitsin puolelle. Totta niissä on se, että sinänsä mainioiden sähköautojen mukana autoista katoaa paljon luonnetta. Kun ennen V6:n murahduksen erotti rivinelosen pärinästä, sähkömoottori hurisee yhtä äänettömästi Teslassa ja Nissan Leafissa. ON NIIN SIISTII OLLA MELKEIN AIKUISII PÄÄTOIMITTAJALTA A jan rientämisen huomaa hyvin omissa lapsissaan. Miten se on mahdollista, että mielestäni vasta juuri eilen reilut kolmekiloisen nyytin turvakaukaloa sovitin ensimmäisen kerran autoon ja nyt tämä lähentelee jo teiniikää. Esikoisen syntyessä minulla oli koeajossa Audi A4 Allroad ja neljä vuotta nuoremman tyttäreni toin kotiin Renault Talismanilla. Ihmeellisiä asioita sitä jää mieleen. Ensimmäisen Kaasujalan numeron sain käsiini painosta 17 vuotta sitten, eikä siitäkään tunnu niin kovin pitkältä ajalta, vaikka maailma oli tuolloin täysin erilainen. Onneksi jotain kehitystä on tapahtunut ja sen huomasin, kun kaivoin arkistoista ensimmäisiä Kaasujalan numeroita. Lehden ulkoasu ainakin on kehittynyt ihan hurjasti ja siitä käy kiittäminen meidän huiman taitavaa graafikkoa, Sari Eskolaa. 17 vuoden aikana Suomen autokanta on vanhentunut koko ajan ja lähes taukoamatta joku ns.kussut autoilijoiden muroihin. Sellaista luontaista positiivista kysyntää ja virettä ei ole ollut autoalalla koko Kaasujalan historian aikana. Olen usein miettinytkin, että olisikohan se erilaista tehdä autolehteä, jos alalla olisi hurjasti imua ja autokauppa kävisi kiivaasti. Toisaalta Kaasujalka on kasvanut ja kehittynyt kovaa tahtia, että ehkä nämä hankalat ajat ovatkin olleet meille suotuisat. Tuoreimmassa Kaasujalassa on jälleen tuttua ja turvallista sisältöä autoilun maailmasta. Tästä numerosta alkaen saatte seurata vuoden ajan tuoreen hankintamme, Fiat Grande Punton, elämää. Suosittu palsta saa taasen jatkoa. Kaasujalka on luonnollisesti kaikissa sosiaalisen median kanavissa ja laita ihmeessä meidät seurantaan myös Youtubessa, Instagramissa, Facebookissa ja TikTokissa. Eikä kannata unohtaa Kaasujalan nettisivuja, sillä sieltä löytyy reaaliajassa kaikki automaailman kuumimmat uutiset sekä kaikki lehdessä julkaistut jutut. Netistä löytyy myös uusien autojen koeajoja, joita ei printissä julkaista. Oikein viihdyttäviä lukuhetkiä MIKA SALOMAA päätoimittaja KOHTA TÄYSI-IKÄINEN KLICK” KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 0400 777 797 Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. TENZI DIAMOND DROP Seuraava Kaasujalka ilmestyy 30.11.2023 Espanjan Aurinkorannikolla Porschen takaluukussa on tosimiesten tarra. Kuvan nappasi Petri Immonen Helsingistä MARKKINOINDEN EDISTYKSELLISIN JA VETTÄHYLKIVIN KERAAMINEN PINNOITE KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN Diamond Drop antaa jopa viiden vuoden suojan autosi maalipinnalle! Kuluttajahinta 149€ tenzi.fi TENZI AUTONHOITOTUOTTEELLA Pilke silmäkulmassa Kun Kaasujalka aloitti vuonna 2006, ei ollut edes pistokehybridejä. Ajossa itseään lataavia perushybridejäkin taisi olla vain hybridipioneeri Toyota Prius. Kaasujalka onkin saanut olla mukana juuri ne vuodet, jolloin autojen käyttövoimat ovat mullistuneet radikaaleimmin: Kun vuonna 2006 päätoimittaja Salomaa alkoi kehittää lehteä, olisi autoilun sähköistymistä nykyisessä mitassa ennustanut tuomittu sekopääksi. Kaasujalan ”pihvi” ovat koeajot paljonkin ajetuilla vaihtoautoilla. Ja siitä tulee eniten myös kiittävää palautetta. Nyt voi joku ”oikea” autoasiantuntija vetää herneen nenään, mutta varsinkin useampi varttuneempi mieslukija on kehunut ”Kaasujalkaa” parhaimmaksi autolehdeksi ikinä. Autolehtiä ei perinteisesti ole toimitettu ”pilke silmäkulmassa”, Kaasujalka pyrkii siihen mahdollisuuksien mukaan. Vaikka ensi vuonna täyteen tuleekin 18 vuotta, niin ehkä on parempi, että Kaasujalka ei täysin aikuistu silloinkaan.
KAASUJALKA 11/2023 3 HUIPPUHUIPPUTARJOUS! TARJOUS! TR TN Tehkää Kekeä fiksumpi valinta – älkää enää arvailko, pitääkö pinnat tien päällä. Hankkikaa Teille huippulaatuiset, määränpäähän sujuvasti vievät renkaat sekä vanteet RengasCenteriltä pakettitarjouksena! Nordman North 9 -nastarenkaat sekä Dezent TN/TR -vanteet kykenevät säällä kuin säällä mestarillisesti kuljettamaan kuskin kuin kuskin matkansa määränpäähän. Ajotuntuma tulvehtii mukavuutta ja ulkonäkö muotitietoisuutta. Suositamme kokeilemaan – jo yhden ajokerran jälkeen sanotte: tämä se on kuskin paketti. 185/65-15 849€ Dezent TN 195/65-15 899€ Dezent TN 205/55-16 1049€ Dezent TR 225/50-17 1299€ Dezent TR TARJOUSHINNAT: Hinta sisältää Nordman North 9 -nastarenkaat, Dezent TN tai TR -vanteet, alv:n ja kierrätysmaksun. Vanteista värivaihtoehtoina musta tai hopea. Sadan euron lisähintaan saatavilla dark-värivaihtoehto (musta-hopea). Muista varmistaa autokohtainen sopivuus. Meiltä saatavissa myös renkaan ilmanpaineen valvonnan anturit. Kyllä Tässä Vielä Pinnat Pitää.. PAKETIN TIEDOT RENKAAT NORDMAN NORTH 9 VANTEET DEZENT TR TAI TN VÄRI HOPEA TAI MUSTA RengasSavotta Oy Mertajärventie 1 57220 SAVONLINNA 015 524 120 rengas-savotta.? Kantolan Rengas Oy Juvantie 77 50170 MIKKELI 015 172 162 015 172 562 kantolanrengas.? Kantolan Rengas Oy Teollisuuskatu 12 49400 HAMINA 05 344 8103 kantolanrengas.? Kantolan Rengas Oy Asentajankatu 4 45130 KOUVOLA 05 312 2181 kantolanrengas.? Kantolan Rengas Oy Radantaus 2 45910 VOIKKAA 05 388 2016 kantolanrengas.?
4 KAASUJALKA 11/2023 VINKKI Mukavaa autoilua DRÄGER-ALKOMETRI ON HALUTTU JOULULAHJA Syksy etenee ja tontut kurkkivat jo ikkunoista. Moni pohtiikin jo, mitä ostaisi läheiselle joululahjaksi. Yksi tämänkin joulun hittilahjoista on Dräger Alcotest 4000 -alkometri, jonka avulla ajokunto on aina helppo tarkistaa nopeasti ja luotettavasti. L aadukas alkotesteri on pitkäikäinen lahja, jota saaja varmasti arvostaa! Alkotesteristä on tietenkin hyötyä myös pikkujoulukaudella, kun poliisi valvoo juhlakauden liikennettä tehostetusti. Monissa epäillyissä rattijuopumistapauksissa kyse on lievästä promillerajan ylittämisestä, joka olisi ollut helposti vältettävissä, jos kuljettajalla olisi ollut käytössään luotettava Dräger-alkometri. Varmista ajokunto Internet on täynnä erilaisia, teoreettisia, promillelaskureita, joihin syötetään tietoja kulutettujen alkoholiannosten määrästä, kellonajasta sekä käyttäjän ruumiinrakenteesta. Laskureiden tuloksia voi kuitenkin pitää vain suuntaa antavina, sillä alkoholin palaminen elimistöstä on aina yksilöllistä ja tapauskohtaista. Ainoa tapa varmistua promillemäärästä on suorittaa puhallustesti korkealaatuisella alkotesterillä. Kuluttajakäyttöön suunniteltu Dräger Alcotest 4000 on luotettava ja erittäin helppokäyttöinen alkometri, joka antaa tarkan puhallustuloksen nopeasti. Saksalainen Dräger on alkoholitestauksen edelläkävijä, jonka laadukkaita tuotteita käyttävät viranomaiset ympäri maailmaa. Myös kuluttajille suunnatun Alcotest 4000 -laitteen toiminta perustuu samaan teknologiaan, jota käytetään ammattikäyttöön tarkoitetuissa alkotestereissä. Tarkka puhallustulos hetkessä Dräger Alcotest 4000 on suunniteltu käyttäjäystävällisyys edellä. Suomenkieliset opasteet, selkeä näyttö, äänimerkit ja taustavalaistu painike tekevät laitteesta erittäin helppokäyttöisen, joten puhallusnäytteen ottaminen sujuu luontevasti keneltä tahansa. Aloita – Puhalla – Tulos. Näin helppoa se on. Testerin kieleksi voi valita suomen, englannin tai ruotsin. Unohda epävarmuus Tuliko otettua liian monta lasillista illallisella? Entä mietityttääkö ajokunto kostean illan jälkeisenä aamuna? Kehossa oleva jäännösalkoholi on usein se, joka paljastuu kuljettajalle ikävästi vasta puhallusratsiassa. Dräger Alcotest 4000 -testerin sähkökemiallinen anturi antaa tarkan puhallustuloksen, joten voit asettua ratin taakse luottavaisin mielin. Puhallustulos helposti ja nopeasti Mittaustoiminnon käynnistäminen on yksinkertaista: paina vain taustavalaistua toimintopainiketta. Laitteen näyttö ja valinnaiset merkkiäänet ohjaavat käyttäjää läpi puhalluskokeen. Alcotest 4000 on toimintavalmis muutamassa sekunnissa ja puhalluksen voi suorittaa heti. Näytteen käsittelyaika huoneenlämmössä on noin kolme sekuntia, mikäli puhallustulos on 0,00 ‰. Jos tulos on 1,00 ‰, käsittelyyn menee noin 10 sekuntia. TEKSTI_ Timo Kiiski KUVAT_ Kaha Alkotesteriä valittaessa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että laite on ylipäätään kalibroitavissa. Jos laitetta ei pysty kalibroimaan, ei sen mittaustuloksiin voi luottaa. Alkotesteri on suunniteltu kestämään vuosia. Dräger Alcotest 4000 on valmistettu Saksassa korkeimpien laatustandardien mukaisesti. Laitteen säännöllisen kalibroinnin avulla mittaustekniikka pysyy tarkkana vuosia. Katso Dräger-alkotestereiden jälleenmyyjät ja huoltopisteet Drager.fi-sivustolta. TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi Miika Savolainen, 050 3607709, miika.savolainen@kaasujalka.fi !! T-rengas Oy I Paatsamakatu 12, Lappeenranta info@t-rengas.fi I Avoinna: Ma 9-16.30, Ti-Pe 9-17, La 11-14 MONIPUOLISET RENGASPALVELUT LAPPEENRANNASSA 045 7831 1669 RENGASTYÖT LUOTETTAVASTI MARKKINOIDEN PARHAILLA LAITTEILLA!
KAASUJALKA 11/2023 5 Ajanvaraus: 0400 215 750 Joensuu Kuurnankatu 17 Mikkeli Kaapelikatu 1 Lappeenranta Toikansuontie 6 Imatra Anssinkatu 1 Kuopio Kaivotie 36 Iisalmi Karjalankatu 23 7799 €€ KKaattssoo hhiinnnnaatt jjaa vvaarraaaa aaiikkaa:: w ww ww w..öölljjyyppiissttee..ffii M Maannuuaaaalliivvaaiihhtteeiissttoott kkiiiinntteeäällllää hhiinnnnaallllaa • koskee henkilöautoja • sis.öljyt ja työn VAIHTEISTOÖLJYNVAIHTO AAuuttoom maaaattttiivvaaiihhtteeiissttoonn kkoonneeeelllliinneenn öölljjyynnvvaaiihhttoo useiden vuosien ja tuhansien autojen kokemuksella Oman Kylän Kauppa matkan varrella. Kaivokatu 5 B, Lappeenranta Kurjentie 67, Lappeenranta Grilli kuumana ma-pe klo 10-16 Omasta parilagrillistä Kana-pekoni toasty 4 99 – Uutuus! Jo 40 Motonet-tavarataloa ja 150 000 tuotetta verkkokaupassa motonet.? Vapaa-aika Kalastus Vene Koti Työkalut Auto Moottoripyörä SEURAA MEITÄ SOMESSA /motonet /motonet? Tarjoukset voimassa 30.10.–12.11.2023 tai niin kauan kuin tuotteita tarjousaikana riittää. Ei ennakkovarauksia. Nyt järki päähän ja... Järki-isänpäiville! Tuotevalikoimastamme löytyy niin monta hyvää vaihtoehtoa, että joskus osuvan lahjan valitseminen voi olla piinaava pulma. Motonet-lahjakortti auttaa aina! Lahjaksi isälle Lahjaksi isälle Lahjaksi isälle Lahjaksi isälle Lahjaksi isälle Lahjaksi isälle Woodlander LÄMPÖKERRASTO Aktiivisen tekij än lämpökerrasto. Sopii käytettäväksi kaikissa aktiviteeteissa! Koot S–XXXL. 55-05747–52 TOBLERONE 360 g Aito sveitsiläinen Toblerone-maitosuklaa. Maun takaavat hunaja ja mantelinougat. 86-00860 Norm. 4,99/kpl (13,86/kg) Ilahduta isää lahjakortilla! 19 90 KANTA-ASIAKASETU (29,90) 10 00 9,26/kg 3 kpl yhteishintaan
6 KAASUJALKA 11/2023 Volkswagen ID.3 sai päivityksen ja tämän auton kohdalla on pakko lainata Kolmas Nainen -yhtyeen kappaleen nimeä otsikkoon. TEKSTI & KUVAT_ Mika Salomaa P äivityksen saanut Volkswagen ID.3 olisi varmasti hurja myyntimenestys, jos se olisi hinnoiteltu kuten "kansanauton" kuuluukin eli lähemmäksi kansan ostovaroja. Volkswagen ID.3-mallisto alkaa reilusta hurjasta 43 600 eurosta ja sekin on todella paljon rahaa näin pienestä autosta. Etenkin kun saman konsernin Cupra Bornilla on ollut huikean edullinen tarjouskampanja menossa tämän syksyn aikana. Koeajoyksilö on malliston kallein versio 52 920 euron hinnallaan ja se on kyllä aivan liian paljon, vaikka auto tarjoaakin varsin hauskan ajettavuuden ja ! TEKNIIKKAA VOLKSWAGEN ID.3 PRO S BUSINESS MAX HINTA: 52 920€ HINTA VARUSTEINEEN: 54 465€ AKKU: 77kWh TEHO: 150kW (204hv) VÄÄNTÖ: 310Nm PAINO: 1933kg TAVARATILA: 385 litraa PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4264, 1809, 1564, 2770 KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 7.9s HUIPPUNOPEUS: 160km/h KULUTUS: 15.8 kW /100km TOIMINTASÄDE: 543 (wltp) HYVÄÄ JA KALLISTA Volkswagen ID.3 KOEAJOSSA kiitettävän yli 500 kilometrin toimintasäteen. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että supersuosittu Tesla Model 3 maksaa takavetoisena 43 990 euroa ja nelivetoisena 51 990 euroa. Hintavertailua jatketaan uudistuneeseen ID.4:een, jonka hinnat alkavat 50 990 eurosta ja nelivetoinen maksaa 3000 euroa enemmän. Ikävä kyllä ID.3 on mielestämme noin 10 000 euroa liian kallis. Auton ominaisuuksia ei sinänsä voi moittia, sillä esimerkiksi latausteho ja suorituskykykin ovat riittäviä. Nämä kummatkaan arvot eivät ole markkinoiden läheskään kärkipäätä, mutta niillä kuitenkin pärjää arjessa oikein hyvin ja ovat siten oikein riittävät. Monen sähköauton rinnalla ID.3:n 204 hevosvoimaa saattaa tuntua paperilla lähes aneemiselta, mutta eipä arjen taajamakurvailussa tuon enempää tarvita. Tuttu nollasta sataseen kestää 7.9 sekuntia ja moni polttomoottorikäyttöinen perheauto ei yllä lähellekään tuota lukemaa. Kuljettajan ajoasento on kiitettävä ja pienen kääntösäteen ansiosta auto todella näppärä pyöritellä. Maantienopeuksissakin ID.3 on hyvin vakaa ajaa, eikä pitkänkään matkan taittaminen puuduta. Volkswagenin sähköautot ovat saaneet moitteita softan takkuilemisesta, mutta koeajoviikolla kyseisen auton kanssa niistä ongelmista ei ollut tietoakaan, joten siltä osin auto saa puhtaat paperit. Tämä 77kwh isoakkuinen paremman varustetason omaava Pro S Business -malli on aina nelipaikkainen. Jos haluaa viisipaikkaisen auton niin joutuu tyytymään Pro-varusteiseen ja 58kwh akkuiseen versioon. Vetokoukkua ei ID.3:een edelleenkään saa, mutta tuskinpa tämän kokoluokan autolla nyt ensimmäisenä kärryä alettai+Ajettavuus +Toimintasäde +Kääntösäde Hinta JÄLKIMAKU Volkswagen ID.3 on ominaisuuksiltaan varsin kelpo peli ja tarjoaa todella hauskan ajettavuuden, mutta valitettavasti aivan liian korkean hinnan vuoksi ostajat päätyvät muihin autoihin. ? – + siinkaan vetämään perässä. Tutun ja turvallisen polttomoottorikäyttöisen Volkswagen Golfin hinnat alkavat reilusta 26 000 eurosta, joten saattaapi olla, että Virtaset ja Mäkiset ostavat edelleen mielummin sen ja jättävät sähköistymisen tulevaisuuteen. BMW M3 Touring on ollut kauan varakkaiden perheellisten toiveena ja nyt tämä märkä päiväuni on totta. Ne kateelliset, joilla ei tähän varaa ole, tyytyvät valittamaan korimallin huutavaa vääryyttä ikonista mallimerkintää kohtaan. B MW M3 esiteltiin ensimmäisen kerran maailmalle vuonna 1986 ja muistan elävästi, kun näin tuon automaailmaa hätkähdyttäneen perhesportin ensimmäisen kerran. Oli vuosi 1988 ja olin teiniikäisenä autofanina katsomassa Jyväskylän Suurajoja ja tämä kyseinen tumman viininpunainen yksilö kiilteli keski-suomalaisella pellolla. Kyse ei ollut mistään ulosajaneesta ralliautosta vaan katsojan siviiliauto. Juuri tuona kyseisenä vuonna Ari Vatanen ajoi vastaavanlai! TEKNIIKKAA BMW M3 TOURING COMPETITION HINTA: 153 699 € HINTA VARUSTEINEEN: 173 236 € MOOTTORI: 2 993 cm3, 6 sylinteriä, 2 ahdinta TEHO: 375 kW (510 hv), 6250 kierr/ min VÄÄNTÖ: 650 Nm (2750–5500 kierr/ min) PAINO: 1865 kg TAVARATILA: 500 litraa PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4794, 1903, 1436, 2857 KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 3.6s HUIPPUNOPEUS: 280km/h KOEAJON KULUTUS: kaikki meni mitä tankattiin PÄÄSTÖT: 232 g/km KAUAN ODOTETTU BMW M3 KOEAJOSSA sella A-ryhmän M3:lla rallia. Kyljessä Milk Energy-tekstit oli helppo nähdä, koska kylkimyyryä tämä maailmanmestari toi autoa. M3:lla ei luonnollisestikaan ollut asiaa voittokamppailuun, sillä vain takavetoisena autolla ei ollut mitään saumaa nelivetoisille Lancioille. Vatanen keskeytti Leustun erikoiskokeelle ulosajon seurauksena. Vatasen BMW ristittiin nopeasti “maitoautoksi”. Vatanen kertoo Sorateiden Grand Prix -kirjassa, että Valio käytti markkinoinnissa slogania “maito miehen tiellä pitää.” Vatasen mukaan maito pitikin miehen tiellä, mutta rikkoontunut alapallonivel ei. Kisan voitti Markku Alén Lancialla. Silloinen E30-korinen M3 oli saatavilla vain kaksiovisena. M3:sta tuli heti elävä legenda, jota myöhemmät sukupolvet ovat kunniakkaasti pitäneet yllä. Seuraava M3 esiteltiin E36korisena vuonna 1994 ja tuosta oli saatavana myös neliovinen versio M3:sta. Vuonna 2014 tapahtui merkittävä uudistus, kun F82/83koristen yhteydessä nelioviset jatkoivat M3-nimen alla, mutta kaksioviset mallit saivat mallimerkinnän M4. Nykyisen korimallin M3 eli G20 on ensimmäisen kerran saatavana myös farmarimallisena Touringina ja hintaa perinteiseen sedaniin tulee lisää vajaa kolme tuhatta euroa. Sitten asiaan Autojen sähköistymisen myötä painot nousevat akkujen vuoksi ja hyvänä esimerkkinä on tässä numerossa koeajossa oleva merkittävästi pienempi sähköauto Volkswagen ID.3, jonka omamassa 1933 kiloa ja tämä M3 Touring noin 70 kiloa vähemmän. Sekin on nelisen sataa kiloa enemmän kuin korimallin E46 M3 painoi 20 vuotta sitten. Tosin nykymallissa tehoakin on merkittävästi enemmän. Tämä tuorein painos M3:sta on puhdas polttomoottorinen voimanpesä ja varmastikin viimeinen tämmöinen, sillä tulevaisuudessa jonkin sortin sähköhärpäkettä näihinkin laitetaan. +Suorituskyky +Ajettavuus +Ajoasento Hinta JÄLKIMAKU BMW M3 Touring ei tarvitse mitään perusteluja. Valitettavasti hinta nousee niin kovaksi, että auto jää suurimman osan haavekuviksi, myös minun. Tosin saan olla siitä kiitollinen, että kuulun siihen harvaan joukkoon, jotka ovat saaneet ajaa tämmöisellä autolla useita satoja kilometrejä. ? – + Siinä missä neliovinen sedan on saatavana sekä takaettä nelivetoisena versiona on tämä farmari aina nelivetoinen ja se on vain järkevää. Keulan alta löytyy hyvin tuttu kolme litrainen ja kuusisylinterinen voimanpesä. Kylkeen on laitettu pari ahdinta ja niiden avulla saadaan varsin kunnioitettavat teholukemat; 510 hevosvoimaa ja 650Nm:iä vääntöä. Niiden avulla auto singahtaa paikaltaan niin nopeasti nollasta sataseen, että jopa suurin osa sähköautoista jää toiseksi. On sanomattakin selvää, että tämä auto on parhaimmillaan aivan muualla kuin typerissä suorissa kiihdytyksissä. Sähköautoihin verrattuna kevyen painon huomaa kyllä heti, sillä lähes kilpa-auton ajo-omaisuudet ovat mutkateillä vertaansa vailla tarjoten sellaista tunnokkuutta ja fiilistä, jota ei muista autoista löydy. Mikä parasta, normiarjessa tämä on yhtä mukava kuin mikä tahansa muukin perheauto. TEKSTI & KUVAT_ Mika Salomaa
KAASUJALKA 11/2023 7 • Ilmainen toimitus palvelupisteeseen • Yli 200 palvelupistettä • Yli 1000 asennusaikaa päivittäin www.renkaatalle.fi Kotimainen verkkokauppa! Kampanjakoodilla TALVI23 saat 10 € alennuksen! Voimassa 30.11.2023 asti RENKAAT EDULLISESTI JA NOPEASTI VERKOSTA! Saatavuus: Renkaatalle.fi ja rengasliikkeet sekä korjaamot Kotimaisen verkkokaupan tunnistaa avainlipusta! Valmistettu Euroopassa! TESTIMENESTYJÄ! • Korkealaatuinen rengas • Hintatietoisen valinta • Ensiasennusrengas esim. BMW, Audi, VW, KIA, Skoda, Seat ym. TESTIMENESTYJÄ! • Premium laatua keskihintaan • Laatutietoisen valinta • Ensiasennusrengas esim. Audi, VW, Seat, Skoda, Fiat ym. NEXEN WINSPIKE 3 NASTARENGAS NEXEN WINSPIKE ICE PLUS KITKARENGAS RENGASRIKKOTURVA 24 kk. FALKEN F-ICE 1 NASTARENGAS FALKEN F-SNOW 1 KITKARENGAS Moottori-lehden testimenestyjä! Varmista itsellesi polttoainelahjakortti! 20€ 40€ HYVÄ • HELPPO • HALPA Seinäjoen Moottorihiomo on yksi harvoja, mahdollisesti jopa ainoa, perinteisten henkilöautojen moottoriremontteihin erikoistunut yritys Suomessa. Työtä riittää, kun moottorit joutuvat koventuneiden päästöja kulutusvaatimusten takia yhä kovemmalle. S einäjoen Moottorihiomoon autoja tuodaan ympäri Suomen. Palveluvalikoimaan kuuluvat jokseenkin kaikki suuret dieseltai bensamoottorien remontit: öljynkulutusremonteista mm. kampiakselin hiontaan ja kiertokangen korjauksiin sekä kardaanikorjauksiin ja täysiin moottoriremontteihin. –Öljynkulutusremontteja tehdään aika paljon esimerkiksi vuosimallin 2010 tai sitä uudempien Audien dieselja bensamoottoreihin. Vuosimallia 2010 vanhemmat autot alkavat olla jo sen ikäisiä ja hintaisia, ettei niihin ole enää järkeä tehdä keskimäärin 4000-5000 euron öljynkululutusremonttia. Kun polttomoottoreiden päästöja kulutusvaatimukset ovat koventuneet, ovat myös moottorien osat keventyneet ja pienentyneet. Kääntöpuolena on ollut myös niiden kestävyyden heikentyminen, sanoo toisen polven yrittäjä ja Seinäjoen Moottorihiomon toimitusjohtaja Joni Pietilä. Pietilän mukaan myöskään tämän päivän pitkät öljynvaihtovälit eivät ole omiaan edesauttamaan polttomoottorin kestoa. –Loputtomiin öljynkulutusremonttia ei pelkillä huolloillakaan pysty välttämään. Jotkut alumiinilohkot esimerkiksi 1.2ja 1.6litraisissa Peugeotin moottoreissa ovat ominaisuuksiltaan sen verran heikkoja, että ne vain kuluvat. Tuttujen autojen ongelma Öljynkulutusremontin tarpeen voi ennakoida lähinnä vain poikkeuksellisen suuresta öljynkuluÖLJYNKULUTUSREMONTTI VIE MOOTTORIN JATKOAJALLE tuksesta. Kun öljyä kuluu litra 1000 kilometrin, ei moottorissa ole kaikki kunnossa. –Vaikea sanoa, kuinka suuri merkitys moottoriin on ajotavallaja olosuhteilla. Maalaisjärjellä ajateltuna tietysti moottori ehtii lämpenemään paremmin pitkässä maantieajossa kuin lyhyessä pätkäajossa taajamissa. Mutta vaikea sanoa, voiko maantieajokaan säästää autoa loputtomiin öljynkulutusremontilta. Audin öljynkulutus ollut puhuttu aihe viime vuosina. Ongelma on tunnetuin Audin 1.8 ja 2.0 TFSI –bensamoottoreissa. Sama vaiva löytyy myös monista Volkswagenin, Skodan ja Seatin 1.8– ja 2.0 TSI –bensamoottoreista. Liiallinen öljynkulutus on tuttu ongelma niinikään Audi 2.0 TDI –dieselmoottorissa. –Diesel-moottorien ongelmat johtuvat pääasiassa männänrenkaiden ja sylinterien kulumisesta. Egreli pakokaasujen kierrätys takaisin moottoriin on suurin syypää sylinterien kulumiselle. Ongelmana ovat myös esimerkiksi Peugeotin ja Citroen 1.6 THP ja 1.6 VTi –bensamoottorit. Niissäkin syy öljyn kulumiseen on männänrenkaiden sekä myös sylinterien ja mäntien kuluminen. Öljynkulutusremontilla näistä vaivoista päästään eroon, Pietilä sanoo. TEKSTI_Timo Kiiski Seinäjoen Moottorihiomoon tullaan teettämään erilaisia moottoriremontteja pitkienkin matkojen takaa. –Jos auto johonkin kauemmaksi, niin tarvittaessa saamme järjestettyä noudon Seinäjoelle ja myös sijaisauton tilalle, yrittäjä Joni Pietilä sanoo.
8 KAASUJALKA 11/2023 peenrannasta kävin hankkimassa 9-3 Aeron, joka onkin Kaasujalan tuorein testiauto ja kesän 2023 alussa auto lähti uuden Saab-harrastajan hellään huomaan Forssan kupeeseen. Näiden Saabien väleissä juttua on ollut myös kahdesta BMW:stä, joiden tarinat jäivät erinäisistä syistä lyhyemmiksi. Autoissa sinänsä ei ollut mitään vikaa. Ei fiksattavaa Tätä Fiatia etsittiin muutama viikko ja toiveena oli löytää ajovalmis yksilö, jota ei tarvitsisi heti fiksata ja onneksi semmoinen löytyikin eräältä tutulta, joka huomasi meidän autotarpeet. Kyseinen Fiat Grande Punto on ollut samalla naisella uudesta alkaen ja mittariin on kertynyt kilometrejä reilut 196 000. Autossa on kaikki tarvittavat, jotka tämän hintaisessa kulkineessa ovat tärkeitä eli juuri katsastettu, kahdet renkaat, ilmastointi ja ruosteeton (ainakin pintapellit). Hintaa tällä viisiovisella Puntolla oli 950 euroa, joten kovin korkealta ei tämän kanssa putoa. Auto on erittäin likainen sisältä ja viedäänkin kunnon siKaasujalan kestotestissä olleet halpisautot ovat aina olleet lukijoiden suosiossa ja nyt tämä palsta saa jatkoa, kun pihaan saapui Fiat Grande Punto. K aasujalan Facebook-sivuilla oli kysely, jossa lukijat saivat äänestää lehden seuraavaa kestotestiautoa. Ehdokkaiksi valitsimme seuraavat autot: Saab 9-3, Volvo S60, Nissan Almera, Fiat Grand Punto, Peugeot 307 ja Kia Ceed. Fiat Grande Punto sai ääniä 30% ja toiseksi tulleen Saab 9-3:n äänisaalis 27 %:ia eli aika tiukoille meni näiden kahden kesken. Muiden äänisaaliit jäivät selkeästi kärkikaksikosta. Palstan historiaa Kaasujalan vähintään vuoden mittaisissa kestotesteissä on ollut VUOSI TONNIN FIATILLA – MIKÄ VOISI MENNÄ PIELEEN? FIAT KESTOTESTI vuosien saatossa jo aika monta erilaista autoa. Koko palsta lähti liikkeelle, kun puoli vahingossa tuli ostettua 300 000 kilometriä ajettu Opel Astra kaverin autokaupasta 300 eurolla. Astralla tuli ajettua kahdessa vuodessa yli 30 000 kilometriä ilman sen suurempia murheita. Kun Astra lähti uudelle omistajalle, niin aloimme etsimään uutta yksilöä, eikä kauaakaan mennyt, kun tutun autoliikkeestä löytyi Peugeot 307 CC. Ranskattaren jälkeen oli pieni tauko ja palsta sai uutta intoa, kun lähdin Ruotsista hakemaan Saab 9-5:sta. Saabillakin meno maistui kerrassaan mainiosti puolitoista vuotta ja näin jälkikäteen ajateltuna, autoa ei ehkä olisi pitänyt myydä, sillä 9-5 Aerojen hinnat Ruotsissakin ovat tuplaantuneet ostohetkemme jälkeen. Koska minuun on syntymästäni lähtien syötetty Saab-sairautta, niin pitihän se toinenkin Saab sitten hankkia. Vuoden 2022 talvella Lapsäpuhdistukseen Heikinlaakson Smart Serviceen, joka teki taikoja meidän edellisen Saabinkin kohdalla. Lehden mennessä painoon Fiatilla ollaan kurvailtu lähes 300 kilometriä ja auto on kyllä yllättänyt erittäin positiivisesti. Kaikki toimii edelleen ja tämmöisessä taajamakurvailussa Grande Punto on kerrassaan näppärä peli. Moottoritienopeuksissa auto ei todellakaan ole parhaimmillaan, sillä 1.2-litrainen moottori kiertää jo reilut 4000 kierrosta ja ajaminen on vähän raskaan puoleista. Mutkaisilla sileillä asfalttiteillä ihan hauska ajella. KATSO JA SEURAA FIATIN ELÄMÄÄ YOUTUBE-KANAVALTA TEKSTI & KUVAT_ Mika Salomaa Fiatille ei ole tarkoitusta tehdä testin aikana sen kummoisempaa tuunausta vaan fiksataan ja korjataan vain tarpeelliset. Lasketaan sitten testin jälkeen, miten edulliset kilometrit tämmöisellä tonnin autolla on. Talvi ei huoleta yhtään, sillä näitä halpisautoja on kestotestissä tosiaan ollut jo useita kovillakin pakkasilla, eikä niiden aiempien kanssakaan ole ollut mitään ongelmia. Urmas Hurmalainen ainakin odottaa vesi kielellä, että pääsee koeajamaan Puntoa. Hänen koeajo onkin luvassa seuraavassa Kaasujalassa. Renkaatalle.fi -palvelu on suomalainen ja Kotimaisen työn liiton -avainlipputunnuksen saanut autonrenkaiden verkkokauppa. Laaja palvelupisteverkosto kattaa koko Suomen, yli 1 000 vapaata asennusaikaa päivittäin yli 200 palvelupisteestä. T oimitusjohtajan Taito Lehmuston mukaan Renkaatalle.fi -verkkokauppa perustettiin juuri siksi, kun ulkomaiset verkkokaupat myyvät paljon autonrenkaita Suomeen. –Haluamme, ettei verkossa tapahtuva rengaskauppa valuisi ulkomaille. Lisäksi myymme rengasliikkeiden palveluja suoraan verkkokaupasta ja voimme näin palvella myös suomalaisia rengasliikkeitä. Meille tärkeää on olla kotimainen renkaiden verkkokauppa ja siitä kertoo myös saamamme Avainlippu-tunnus. Olemme 100 % suomalainen yritys: työllistämme Suomessa ja maksamme verot Suomeen, Lehmusto sanoo Kotimaista palvelua ovat myös yrityksen palvelupisteet, joiden kanssa on tehty palvelusopimus. –Haluamme olla täyden palvelun verkkokauppa, jonka kautta asiakkaamme voivat ostaa renkaansa ja tilata niille asennusajan läheisestä palvelupisteestä. Emme veloita renkaiden toimituksesta palvelupisteeseen mitään. Asiakas voi maksaa verkossa asennuksen etukäteen, eikä hänen tarvitse kantaa itse renkaita palvelupisteeseen, johon hänen on helppo mennä sovittuna aikana. Myös kaikki muut kotimaiset tukkurit voivat lisätä meidän verkkopalveluumme omat tuotteensa, Lehmusto sanoo. Lehmusto korostaa, että kuluttajaverkkokaupan perustaminen on aina iso työ ennen kuin asiakkaat myös löytävät sen. Laatuja hintatietoisen valintoja Lehmusto nostaa esiin myös edulliset hinnat. –Myöhemmin verkkokauppaamme lisätään myös muita palveluja, joita asiakkaat voivat mennä teettämään palvelupisteisiimme. Näistä palveluista mainittakoon esimerkkeinä mm. ilmastointihuollot, auton noutopalvelut, auton pesupalveluita ja pyöränkulmien säätöpalvelut. Paitsi, että maksamme verot Suomeen, myös työllistämme suomalaisia. Parhaillaan meneillään on kuluttaja-asiakkaille Falken-talvirenkaiden polttoainekampanja: ostamalla kampanjan aikana Falken WINTERPEAK F-ICE 1 tai F-SNOW 1 -talvirengassarjan (4 rengasta) saat 20 € (16”-17”) tai 40 € (18” alkaen) ST1/Shell -lahjakortin. Kampanja jatkuu 30. marraskuuta 2023 saakka. Kampanja on voimassa verkkokaupassa ja Falken-jälleenmyyjillä 30.11.2023 saakka. Lahjakortilla voi tankata kaikilla ST1 tai SHELL-asemilla Suomessa. Lue lisää: https://www.renkaatalle. fi/information/falken-tyres-giftcard-campaigns –Falkenja Nexen -talvirenkaat ovat keskihintaisia ja laatutietoisen valintoja. Myös valikoimiimme kuuluvat edulliset kiinalaiset Westlake-renkaat, jotka ovat suunniteltu ja testattu Suomessa. Valikoimiimme kuuluu myös laadukkaita uusiorenkaita. Verkkokauppamme vahvuuksia on tietysti myös suomalainen asiakaspalvelu, Lehmusto korostaa. ”RENKAAT ALLE” SUOMALAISESTA VERKKOKAUPASTA TEKSTI_Timo Kiiski KUVAT_Renkaatalle.fi Kotimaisuus ja suomalainen työ on Renkaatalle.fi -verkkokauppaa pyörittävälle Taito Lehmustolle tärkeä arvo. Siitä kertoo myös sivustolla näkyvä Suomalaisen työn liiton Avainlippu-tunnus. Asiakas voi tilata ilmaisella toimituksella renkaat asennuksen kera suoraan palvelupisteeseen, joita on yli 200 eri puolilla Suomea.
KAASUJALKA 11/2023 9 ÄIJÄ AUTO SPORTTISEN LÄHIHOITAJAN ”PERUSKIPPO” Voisin kuvitella, että 15 vuotta vanhan Seat Ibizan ostaisi ensiautokseen vaikkapa juuri ammattiin valmistunut ja keikkatyötä paahtava lähihoitaja. TEKSTI _ Timo Kiiski KUVAT _ Mika Salomaa T ällaista tuli mieleen, kun kuulin kiertoteitse erään viisikymppisen isän miettivän, mikä voisi olla riittävän sporttisen näköinen pikkuauto ammattiin valmistuvalle tyttärelle. Rahaa ei ollut käytettävissä paljon, mutta monia isän ehdottamia pikkuautoja tytär oli tyrmännyt auttamattoman tylsän näköisinä. Tytär kuulemma harrastaa kuntosalilla käyntiä ja sählyä ja autossa olisi oltava edes hitunen persoonallisuutta ja tyyliä. Sitä persoonallisuutta ja tyyliä pitäisi sitten löytyä pikkurahalla. No just. Jäin tuota oikein miettimään. Persoonallisuutta ja tyyliä? No eivät sitä oikein tarjoa mitkään vanhat Toyota Yarikset ja Renault Cliot, eivät oikein Volkswagen Polotkaan. Sitten tuli mieleen Seat Ibiza. Johan se Välimerellä sijaitsevan saaren mukiaan annettu nimikin viestii bailufiilistä. Ja onhan hippija bilesaarena tunnettu Ibizasta tehty diskohittejäkin. ”Whoa, we're going to Ibiza. Whoa, back to the island. Whoa, we're gonna have a party. Whoa, in the Mediterranean Sea”, svengaillaan Vengaboysin tahdissa. Samasta biisistä taisi laulaa Pirkka-Pekka Peteliuskin, tosin siinä biisissä lennettiin Kalakukko Airwaysilla Kuopioon: ”Lennän luokse Lellen. Siellä simaa saa. Lelle odotellen Leipoo herkkujaan.” Tämä neljännen polven Seat Ibiza sai pirteästä muotokielestään aikoinaan paljon kehuja. Ja limen värisenä hohtava vanhakin Ibiza näyttää edelleen poikkeuksellisen nuorekkaalta, jos sitä vertaa useimpiin saman ikäluokan kilpailijoihin. Googlasin vanhoja koeajoja juuri tästä Ibiza-mallista. Joku toimittaja kuvasi sen ulkonäköä ikään kuin lähtötelineeseen kyykistyneeksi pikajuoksijaksi. Kuvaus on osuva. Tarkka ohjaus Ei muuta kuin 15 vuotta vanha Seat Ibiza alle ja tavoittelemaan Vantaan perukoilta ja Kehä III -tien varrelta välimerellisiä fiiliksiä. Heti kävi heti selväksi, että tämä auto varmasti on aikoinaan ollut kotonaan nuorten bilettäjiensuosiman lomasaaren mutkaisilla vuoristoteillä. Ibizalla oli isosta mittarilukemasta ja korkeasta iästä huolimatta edelleen kiva ajaa: ohjaustuntuma on tarkka ja nopea. Ajotuntuma on pikkuautoksi vakaa. Rengasmelu on saatu suitsittua varmaan sileillä espanjalaisteillä, ja alle 90 kilometrin tuntivauhdissa siedettäväksi. Vauhdin kasvaessa alkaa kuiSEAT IBIZA 1,4, VM. 2008 MITTARILUKEMA: 214000 km MOOTTORI: R4, 1390 cm3, vapaasti hengittävä POLTTOAINE: bensa VAIHTEISTO: 5-lovonen manuaali VETOTAPA: etuveto TEHO: 85 hv/63 kW VÄÄNTÖ: 132 Nm KESKIKULUTUS: 6.2 l/100 km (ilmoitettu) CO2-PÄÄSTÖT: 149 g /km HUIPPUNOPEUS: 175 km/h MITAT: pituus 4055 mm, leveys 1690 mm, korkeus 1440 mm, akseliväli 2469 mm TAVARATILA: 262 l MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Petikko Vantaa HINTA: 2600 € ! TEKNIIKKAA tenkin tasainen jyrinä ja tuulensuhinat. Kiihtyvyys on kuminauhamainen: pitkissä ohituksissa saa olla kärsivällinen. Ajossa 1,4-litrainen ja nelisylinterinen bensiinimoottori on oikein mukava, kun sitä vertaa tämä päivänkin 3-sylinterisiin ja yksilitraisiin pikkuturboihin. Kestävää tekoa Vanha Ibiza on pikkuauto niin hyvässä kuin pahassa. Kaupunkiajossa se parhaimmillaan, maantieajossa huomaa pikkuauton rajoitteet: nopea ja näppärä mutta myös vähän meluisa ja kova. Vaakakuppia painaa positiivisen puolelle näppärä pysäköitävyys ja ketterä pyörittely taajamissa ja kaupunkioloissa. Tilat ovat tietysti pikkuauton, mutta perhekäytössä auttaa viisi ovea. AutoBild Suomi teki 2010-luvun alkupuolella tälle neljännen sukupolven Ibizalle 100 000 kilometrin kestotestin. ”100 000 kilometriä Seat Ibizalla ei ollut lomamatka, vaan kovaa työtä. Lopputulos oli kuitenkin sellainen, ettei koskaan ennen VW-konsernin tuote ole menestynyt Auto Bildin kestotestissä vastaavalla tavalla”, AutoBild kirjoitti. Eniten ihmettelin itsekin sitä, että 15 vuotta vanhana ja 214 000 km ajettunakin Ibiza tuntui olevan vankkaa tekoa. Ainakin koeajettua Ibizaa voi suositella nuorekkaan naisen, miehen tai muunsukupuolisen sporttipeliksi. Jakohihnakin on vaihdettu 17.3.2020 ja 162 000 kilometrin kohdalla. Nettiauto.comissa omistajien kokemukset ovat lähes yksinomaan positiivisia. Parhaiten sen tiivistää nokialaismiehen kokemukset Ibizastaan vuosimallia 2010: ”Ibiza on erittäin miellyttävä, luotettava ja näpsäkkä pikkuauto, jolla hyvän ajettavuuden ansiosta ajelee mielellään pidempiäkin matkoja. Äänieristys tähän kokoluokkaan tyypillisesti vähän huonompi kuin isommissa autoissa, joten sisällä melutaso on korkeampi, lähinnä rengasmelu kuuluu sisälle enemmän kuin suuremmissa autoissa, moottorin ääni ei niinkään. Seat Ibiza Tyylikäs ulkomuoto, hyvä varustelutaso ja luotettava VW-konsernin tekniikka tekevät tästä hinta-laatusuhteeltaan loistavan vaihtoehdon! Ei mitään huonoa sanottavaa.” Mitäpä tuohon lisäämään muutaman tunnin koeajon perusteella. KATSO KOEAJOVIDEO KAASUJALAN YOUTUBE-KANAVALTA
10 KAASUJALKA 11/2023 VAIHTURI VERTAILU Ford Mondeo 2,0 TDCi 150hv PowerShift Titanium Wagon vuosimallia 2017 on yksi tämän hintaja kokoluokan vaihtoautojen perushittejä. Varsinkin kun mittarilukema on vasta 78 000 km. Saka Finland Tampereella pyytää kuvan Mondeosta 20 400 €. Opel Insignia Country Tourer 2,0 CDTI 125kW vuosimallia 2019 8 lienee Mondeon tavoin yksi tämän kokoluokan hittejä, kun mittarilukema on vasta kohtuulliset 132 000 km ja 2-litraisen turbodieselmoottorin parina on 8-lovinen automaattivaihteisto. Imatralaisen Autotalo Ripatin hintapyyntö on 20 990 €. Kuvan BMW 320 Sportline -dieselfarmari vuosimallia 2015 löytänee korkeasta iästään huolimatta ostajan helposti, kun mittarilukema on vasta 65 000 km. Enemmän ajetuissa kuumempaa myytävää ovat VisaAuton Miikka Lännistön mukaan isojen kuutiotilavuuksien V6-moottoriset 5-sarjan diesel-Bemarit Car Cloud Oy Vantaalla pyytää kuvat 2-litraisesta diesel-Bemarista 20 900 €. Kuvan Skoda Superb Combi 2,0 TDI 190 Style Edition DSG -automaatti vuosimallia 2020 on sikäli hankalassa raossa, että sen mittarilukema on jo 215 000 km. Yli 200 000 km ajettu auto saa mieluusti olla jo premiumluokan E-sarjan Mercedes tai 5-sarjan BMW, jos hintalappu on enemmän kuin 20 000 € Tosin vaakakupissa painaa runsas varustelu. Saka Finland Helsingin Konalassa pyytää tästä Superbista 20 400 € Volvo V60 D4 Business Classic R-Design automaatti osuu monen mielestä jonnekin ylemmän keskiluokan perusperheautojen ja premiumtason Volvo V90:n väliin. Kuvan 2-litrainen Volvo V60 -diesel on vuosimallia 2018 ja mittarilukema on 162 000 km. Limingintullin Kamux Oulussa on laittanut hintapyynnöksi 20 290 €. Kun uusia perusautoja ei dieseleinä enää juuri edes valmisteta, näitä ylemmän keskiluokan uudehkojakin dieselfarmareita on vaihtoautoliikkeissä tarjolla paljon ja edulliseen hintaan. N iin se maailma muuttuu. Vielä muutama vuosi sitten ylemmän keskiluokan eli D-segmentin etutai takavetoinen dieselfarmari kuului itsestäänselvyytenä autonvalmistajien valikoimiin. Nyt uusia dieseleitä on tarjolla todella vähän ja nekin isoina nelivetoisina katumaastureina. Ilman nelivetoa varustettuja uusia dieselfarmareita ei taida Suomessa olla enää yhdenkään maahantuojan valikoimissa. Tilanteen raju muutos näkyy vaihtoautomarkkinoilla. Tämän segmentin dieselmoottorisista vaihtofarmareilta ei haeta nelivetoa, kuten jyhkeistä katumaastureista. Etuja takavetoisilla perusfarmareilla kuljetetaan perhettä ja mökkitavaraa, eikä vedetä perässä venettä tai mönkijää trailerilla. Uusia henkilöautoja Nettiauto.comissa oli 16. lokakuuta tarjolla kaikkiaan 5334 autoa. Niistä dieselfarmareita oli vain 96. Sen sijaan vaihtoautoina vuosimallia 2017 tai sitä uudempia dieselfarmareita oli tarjolla peräti 2080 autoa Raisiolaisen Visa-Auton paikallisjohtajan Miikka Lännistön mukaan nämä tilavat ja suhteellisen tuoreet ylemmän keskiluokan dieselfarmarit ovat nyt hyvää myytävää. –Ne myyvät paremmin kuin samojen merkkien pienemmät dieselfarmarit. Opel Insignia -farmarin myynti on helpompaa kuin pienemmän Opel Astradieselin, sama koskee vaikkapa isompaa Peugeot 508-dieselfarmaria ja pienempää Peugeot 308 -dieselfarmaria, Lännistö sanoo. Tilaa ja mukavuutta kohtuuhintaan Ylemmän keskiluokan dieselfarmarin mukana tulee selkeäesti enemmän ajomukavuutta kuin saman merkin pienemmässä dieselissä. Vastaavasti taas saman verran ajetut ja samanikäiset premiumluokan isommat Mercedes-Benzin, Audin, BMW:n ja Volvon dieselfarmarit maksavat tuntuvasti enemmän. –Lähtökohtaisesti näillä tilavilla dieselfarmareilla ajetaan vähän enemmän kuin saman auton bensamalleilla. Juuri tämä 20 000–25 000 euron hintaluokka on tämän luokan dieselfarmareille erittäin sopiva. Nämä autot ostetaan yleensä rahoituksella. Nykyisessäkin korkoympäristössä moni miettii nyt tarkkaan rahoituksen hintaa. Jos 20 000 euron vaihtoautossa rahoituksen korko on matala, moni miettii, kannattaako ostaa 30 000 euron autoa, jos korkoprosentti nousee tuntuvasti. Vaikka diesel tuntuu olevan julkisessa keskustelussa melkeinpä kirosana, niiden myynti vetää Lännistön mukaan edelleen hyvin, jos hinta on kohdalla. –Toki dieselit jäävät maailman sähköistyessä varjoon. Mutta noin 20 000 euron hintaluokassa saa ihan alle 100 000 kilometriä ajettua Opel Insignia -dieseliä. Insignia ihan perusdieselinä automaattivaihteilla on esimerkki ihan hyvästä myytävästä tuotteesta. Taskulaskin mukaan! Vaikka dieselautot ovatkin nyt joutuneet suurennuslasin alle, niin Lännistö kannustaa edelleen ottamaan autokaupoille taskulaskimen mukaan. Viisainta on tehdä laskelmia omista ajokilometrimääristä ja niiden kustannuksista. Monin paikoin jo nyt hintaerot bensan ja dieselin välillä ovat marginaalisia ja diesel kuluttaa selvästi bensaversiota vähemmän. Esimerkiksi Opel Insignia 1.6 CDTIdieselfarmarin vuosimallia 2017 keskikulutus on 4,3 l/100 km ja samanikäisen Opel Insignia Sports Tourer Edition 1,6 Turbo ecoFLEX -bensafarmarin yhdistetty kulutus on 6.5 l/100 km. Diesellitra maksoi lokakuun puolivälissä keskimäärin 2,01 €/l ja 95E10-bensalitra 1.94 €/l. Jos vuosittainen ajomäärä on 25 000 km, diesel-Opelilla polttoaineisiin palaa 2161 €/vuosi ja bensa-Opelilla 3153 €/vuosi. Korkeammasta käyttövoimaverosta huolimatta dieselauton vuosittaiset kulut ovat kaikkiaan noin 650 € pienemmät. –Kyllä netin ilmaiset polttoainelaskurit kannattaa ottaa käyttöön, jos omat ajokilometrit ovat enemmän kuin 25 000 kilometriä vuodessa. Jos vielä vähän ajetun dieselauton saa vastaavaa bensamallia halvemmalla, niin paljon ajava voi dieselin käyttövoimaverosta huolimatta säästää tuntuvasti, Lännistö sanoo. Lännistö muistuttaa myös isomman kuutiotilavuuden dieselmoottorin pidemmästä kestävyydestä pienen kuutiotilavuuden bensa-autoon verrattuna. –Puhuttakaan siitä, että jo 1.6-litrainen dieselauto on ajossa mukavampi kuin 1-1.2 litran pieni bensaturbomoottori. Puhumattakaan, jos dieselmoottorin kuutiotilavuus on kaksi litraa. 200 000 km kriittinen raja Tehdäkseen notkeasti kauppansa ylemmän keskiluokan perusdieselauton on kuitenkin oltava reilusti alle 200 000 kilometriä ajettu. Tämän rajapyykin ylittäneissä tähän hintaluokkaan on tarjolla jo premiumluokan Mersuja, Audeja ja BMW:tä. –200 000 km ajetun ja muutaman vuoden ikäisen perusauton pitää olla ihan huippuvarusteltu, että se tekee kauppansa, Lännistö sanoo. Vielä 2000-luvun taitteen perusdieseleillekään 200 000 kilometriä ei ollut samanlainen rajapyykki kuin tänä päivänä. –Tuon ajan autot olivat ratkaisuiltaan yksinkertaisempia, eikä suuriakaan kilometrimääriäkään kavahdettu niin paljon kuin tämän päivän autojen kohdalla, Lännistö sanoo. Yli 200 000 kilometriä ajetun tämän päivän auton pitääkin kaupaksi käydäkseen olla premiumluokkaa. –Muutaman vuoden ikäiset 6-sylinteriset ja ison kuutiotilavuuden dieselMercedekset ja ja diesel-BMW:t tekevät edelleen hyvin kauppansa yli 200 000 kilometriä ajettuinakin. TEKSTI_Timo Kiiski PERUSPERHEIDEN TILAVAT DIESELFARMARIT 18 000 22 000€
KAASUJALKA 11/2023 11 Talvirengaskausi alkaa keskiviikkona 1. marraskuuta, mutta kylmät kelit ovat saaneet autoilijat vaihtamaan talvirenkaita ennakoivasti. Talvirengaskaudella oikeasta ja keliin sopivasta rengastuksesta vastaa aina ajoneuvon kuljettaja. T alvirenkaiden käyttöpakko alkaa 1. marraskuuta. Siitä maaliskuun loppuun autossa on tieliikennelain mukaan oltava keliin sopivat renkaat eli talvirenkaat. Oikeasta rengastuksesta on aina vastuussa ajoneuvon kuljettaja, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora sanoo. Lakiakin tärkeämpi peruste rengasvaihdolle ovat olosuhteet. Suuressa osassa maata ajetaan jo talvisissa olosuhteissa ja tiet ovat etenkin aamuisin liukkaita. Myös eteläisessä Suomessa kelit viilenevät talviseen suuntaan. Siksi renkaidenvaihtoa ei ole syytä lykätä yhtään. -Talviset kelit voivat alkaa yllättäen, vaikka muuten olisikin lauhaa. Jos tiet ovat aamulla liukkaat, lunta on maassa eikä talvirenkaita ole, auto on jätettävä kotiin. Helsingissäkin vaihtokalenterit ovat täynnä Kylmät ilmat ja lumisateet käynnistivät vaihtosesongin toden teolla Keskija Pohjois-Suomessa jo lokakuun alkupuolella. -Ihmiset ovat olleet tänä vuonna hyvin hereillä ja vaihtaneet renkaita ennakoivasti kelien mukaan, Nuora kehuu. Myös Etelä-Suomessa renkaita on vaihdettu ahkerasti. Helsingissä toimivan Roihupellon Renkaan yrittäjä Hannu Temosen puhelin soi lähes taukoamatta. -Vaihtoaikojen varauskalenteri alkoi täyttyä pari viikkoa sitten lokakuun puolivälissä. Sen jälkeen töitä on tehty täydellä vauhdilla, Temonen sanoo. Osaltaan vaihtosesonkia kiihdytti syysloma, jolloin moni pohjoiseen lomalle lähtenyt vaihtoi talvirenkaat alle. Samaan aikaan monella renkaat ovat vielä vaihtamatta. Tulevana keskiviikkona alkavasta talvirengaskaudesta meinataankin olla myöhässä. -Kun nyt keskiviikkona satoi lunta, puhelin alkoi piristä entistäkin enemmän, kun talvirenkaat pitäisi saada alle. Nyt varauskalenterit ovat kuitenkin aivan täynnä ja vaihtoaikoja saa aikaisintaan noin viikon päähän, Temonen sanoo. Nastoja ja urasyvyyttä pitää olla riittävästi Ennen talvirenkaiden vaihtoa, niiden kunto on syytä käydä läpi. -Oli alla sitten nastaton tai nastallinen talvirengas, tärkeintä on talvirenkaan hyvä kunto. Renkaat ovat se turvavaruste, jotka pitävät auton tiessä tai sitten eivät, Nuora muistuttaa. Nykyisin yhä useampi ajaa nastattomilla talvirenkailla eli niin sanotuilla kitkarenkailla. Niissä tärkein tarkastettava asia on urien syvyys. Tieliikennelaki edellyttää talvirenkaalta vähintään 3 mm syvät urat, mutta yleisenä turvarajana pidetään noin 5 mm uria. -Urien syvyys on talvirenkaassa merkittävä tekijä, sillä yhä useammin talviaikaan ajetaan märällä tai loskaisella tiellä. Jos urat ovat kuluneet, sekä jarrutusmatkat että loskaliirron riski kasvavat, Nuora sanoo. Nastarenkaissa syytä on tarkastaa urien lisäksi myös nastojen määrä. Se ei rengassarjan parhaassa ja huonokuntoisimmassa renkaassa saa poiketa yli 25 prosenttia. -Jos nastoja on lähtenyt, tarkkaa laskutoimitusta parempi vaihtoehto on tarkastuttaa renkaat asiantuntevassa rengasliikkeessä ja tarvittaessa uusia ne, Nuora sanoo. Talvella ajetaan vain talvirenkailla Tieliikennelain mukaan talvirenkaita on käytettävä olosuhteiden niin vaatiessa 1.11.–31.3. välisenä aikana. Käytännössä talviaika on ajettava talvirenkailla. Ajoneuvon oikeasta rengastuksesta on aina vastuussa ajoneuvon kuljettaja, ei esimerkiksi ajoneuvon omistaja. Nastarenkaita saa käyttää kelien niin vaatiessa myös talvirengaskauden ulkopuolella. Laki edellyttää talvirenkaalta vähintään 3 mm urasyvyyden. Yleinen turvaraja on noin 4-5 mm, jolloin rengas toimii suunnitellusti. NYT ON AIKA VAIHTAA TALVIRENKAAT TEKSTI_ Autorengasliitto KUVA _ Mika Salomaa Alla olevat KL-ServicePartner -korjaamot tarjoavat pyyhkijänsulkien vaihdon yhteydessä tyylikkäät aurinkolasit: AURINKOLASIT KAUPAN PÄÄLLE LAPPEENRANNAN AUTOSÄHKÖ LAPPEENRANNAN AUTOSÄHKÖ JUKOLANKATU 1 JUKOLANKATU 1 53500 LAPPEENRANTA 53500 LAPPEENRANTA 020 793 9650 020 793 9650 MTN-HUOLTO MTN-HUOLTO HIETATIE 7 HIETATIE 7 76850 NAARAJÄRVI 76850 NAARAJÄRVI 040 161 2918 040 161 2918 AUTOJA KONEHUOLTO KUITTINEN Audi, Volvo, BMW, MB Kettukalliontie 17, 87100 Kajaani Puh. 08 613 3296 / 040 757 6603 AUTOASENNUSPALVELU IMMONEN MB Kuurnankatu 28, Joensuu Puh. 010 206 4590 JARMIK OY Audi, Volvo, BMW, MB Opintie 1, 87100 Kajaani Puh. 044 986 5460 KAMA AUTOKORJAAMO Audi, Volvo, BMW, MB Takkarannatie 454 D, Kajaani Puh. 044 535 2755 KUUSAMON AUTOHUOLTO OY Audi, Volvo, BMW, MB Airotie 4F, 93600 Kuusamo Puh. 040 180 9555 ROOPE VARTIAINEN T:MI MB Lamminperäntie 27, 74700 Kiuruvesi Puh. 046 649 1555 MIKKELIN MOTOPAJA Audi, Volvo, BMW, MB Kaapelikatu 3, 50130 Mikkeli Puh. 010 231 2220 MVA-AUTO OY MB Schaumanintie 35, 57230 Savonlinna Puh. 040 069 4064 PÄRNÄISEN KORJAAMO OY Audi, Volvo, BMW, MB Kivirannantie 4, 74130 Iisalmi Puh. 045 126 7141 SAVON DIESEL OY Audi, BMW, MB Kaivotie 38, 70700 Kuopio Puh. 017 282 2111 SAVON UUSAUTOHUOLTO OY Volvo Jokikuja 2, 78880 Kuvansi Puh. 010 323 3210 TOIVALAN AUTO MB Sammontie 3, 70900 Kuopio Puh. 017 465 2555 KATSO LÄHIN KORJAAMOSI: WWW.KL-SERVICEPARTNER.FI
12 KAASUJALKA 11/2023 Huippulaadukkaat uusioturboahtimet henkilöautot, pakettiautot, kevyt kuorma-autot, raskas kalusto, veneet, työkoneet, traktorit alk 399€ / 36 kk takuu WWW.TURBOTUKKU.COM Audi / Seat / Skoda / VW 1.9-2.0TDi Alk. 399 € / 36 kk takuu vm. 2005-2016 Nissan / Renault 1.9Dci Alk. 399 € / 36 kk takuu Mercedes-Benz / BMW sähköohjatut turbot Alk. 699 € / 36 kk takuu Suoramyynti Autoliikkeet, Autokorjaamot, yksityisasiakkaat 0400 422 582 / 0400 856 310 / myynti@turbotukku.com Ma-Pe: 9.00 17.00 OSTAMME ALKUPERÄISET VIALLISET TURBOAHTIMET! TARJOA! 040 351 0247 Puh. 010 239 0200 Hautalantie 16, Tampere www.fusti.fi AUTOPURKAMOT Autopurkamosta apu autosi ongelmiin edullisemmin. Tuomme osia Euroopasta. Jos meillä ei ole, hankimme. KYSY TARJOUKSIA! Varastossamme yli 150 000 varaosaa! HENKILÖ-, PAKETTIJA MAASTOAUTOT HENKILÖAUTOT Puh. (02) 721 7700 Helsingintie 595, Salo www.auto-lehtinen.fi KÄYTETYT VARAOSAT TAKUULLA! KÄYTÖSSÄSI KAHDEN PURKAMON SUURET VARASTOT 24/7.
KAASUJALKA 11/2023 13 KUUKAUDEN KÄYTETTY PREMIUMIN RAJOILLA Premium on pitkälti mielipidekysymys. Jos oma talous pakottaisi vaihtamaan premiumBemarin astetta kansanomaisempaan autoon, olisi vähän ajettu Opel Insignia varteenotettava vaihtoehto. TEKSTI JA KUVAT _ Timo Kiiski P remium on melko lailla mielikuvakysymys. Tietenkin pieni, alle 25 000 euroa maksava ”aasialaiskottero” on jo mukavuudeltaan kaukana ”ensiluokkaisiksi” määritellyistä isommista Bemareista ja Mersuista. Mutta kun noustaan ns. Dsegmentin eli ylemmän keskiluokan autoihin, pitää varsinkin ajomukavuudessa usein etsiä neulaa heinäsuovasta, että löytää eroja premiumluokiteltuihin paremman väen autoihin. Toki vaikkapa sisustusmateriaaleista ja erilaisista älyratkaisuista näitä eroja löytyy. Mutta ns. ”persiin” alla erot ovat ainakin näin tavallisen miehen näkökulmasta hiuksenhienoja, jos niitä on ollenkaan. Opel ei varmasti tule mieleen suurelle yleisölle, kun pitäisi luetella premiumluokan automerkkejä. Eivät edes Opelin ylellisemmät mallit. Vanha ja ylenkatsova sanonta kuuluu: ”Kaikista autoista tulee lopulta Opeleja”. Kaasujalka otti Vantaan Petikon Vaihtoautomaasta Opel Insignia Sports Tourer 1,5 Turbo -farmarin vuosimallia 2018. Mittarilukema oli vasta 37 000 kilometriä, joten kitinöitä ja räminöitä näin uudesta autosta oli turha kuulostella. Käytännössä siis ajettiin uudella autolla. Puoleen hintaan OPC Line Sport -ulkotilapaketti käsitti mm. etuja takapuskurin jatkeet, sivuhelmat ja takaspoilerin. Sisustus oli nahkaa. Ergonomisissa AGR-etuistumisssa oli kahdensuuntaiset säädöt, manuaaliset reisituet, kuljettajan istuimen sähkösäädöt muistipaikkoineen ja hierontoineen. Erilaisia avustimia oli runsaasti, käsittäen mm. takaa tulevan risteävän liikenteen varoittimen ja edistyneen pysäköintiavustimen ja kuolleenkulman varoittimen. Keskikonsolissa oli 360 asteen peruutuskamera. Tämän kaiken saa nyt uuden pikkukotteron hinnalla. 23 800 euron hintapyynti on uskoakseni vain puolet siitä hinnasta, mitä koeajettu Insignia-farmari on varusteineen maksanut uutena. Lukaisin Iltalehden koeajon OPEL Insignia Sports Tourer 1.5 Turbo Ecotec A6 165 hv:n koeajon vuodelta 2017: koeajoauton hinta varusteineen oli 44 574 €. Itselläni oli 2010-luvun puolivälissä kesän ajan Opel Insignia vuosimallia 2008. Konepellin alla oli 1.8-litrainen ja vapaasti hengittävä bensamoottori. Auto oli todellinen bensasyöppö, mutta ajoautona Toyota Avensiksen jälkeen muhkea peli. Ollakseni rehellinen, se oli matka-ajossa jopa nykyistä, samanikäistä Mercedes-Benz C 180 -Kompressoria mukavampi, tosin myös paljon ahneempi polttoaineelle. Erinäisistä perhesyistä Insignia vaihdettiin kuitenkin pois. Rouva päätti pienen tauon jälkeen palata rattiin, mutta ei suostu ajamaan kuin automaattivaihteisella autolla. Manuaalivaihteisen Insignian tilalle ei löytynyt sopivilla kilometreillä samanikäistä ja saman verran, 65 000 kilometriä ajettua automaatti-Insigniaa. Nyt olikin mukava saada koeajoon 10 vuotta tuoreempi toisen sukupolven Insignia 1.5-litraisella ja 165-hevosvoimaisella OPEL INSIGNIA SPORTS TOURER 1,5 TURBO S/S 121KW OPC-LINE VM. 2018 MITTARILUKEMA: 37 000 km MOOTTORI: R4, 1490 cm3, turbo POLTTOAINE: bensa TEHOT: 165 hv VETOTAPA: etuvetoinen VAIHTEISTO: 6-lovinen automaatti HUIPPUNOPEUS: 214 km/h KIIHTYVYYS 0-100 KM/H: 9.6 s VÄÄNTÖ: 250 Nm KESKIKULUTUS: 6.2 l /100 km (ilmoitettu) CO2-PÄÄSTÖT: 141 g/km MITAT: pituus 4990 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1500 mm, akseliväli 2829 mm TAVARATILA: 560 1665 l MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa HINTA: 23 800 € ! TEKNIIKKAA bensaturbomoottorilla sekä automaattivaihteilla. Onneksi tässä uudemman Insignian keskikonsolista oli karsittu edellisen korimallin nappulaviidakkoa. Toisen polven farmari-Insignia on iso auto: yhtä iso kuin 5-sarjan BMW:t, E-sarjan Mercedekset ja Audi A6 Avant. Se on jopa isompi kuin senaikainen Volvo V70. Pituutta toisen polven Insignia-farmarilla on melkein 5 metriä. Tämä tekee tietysti menosta valtateillä levollista ja nautittavaa, varsinkin kun kyyti on kuiskaavan hiljaista. Iso koko tietysti kostautuu, kun pitää pysäköidä ahtaaseen ruutuun kauppakeskuksessa tai kadulla. Vaikka kamerat ja parkkitutkat ovat laadukkaat, niin kuljettajan pitää pysäköidessä vähän käännellä myös päätään. Dressmann-miehelle Näin isoon autoon 1.5-litrainen ja 165-hevosvoimainen bensaturbomoottori on tietysti pikkuisen alitehoinen. Jalkoihin ei tällä Insignian hinnat-alkaen -mallillakaan jää, mutta rivakammissa kiihdytyksissä tuli vähän fiilis pullistelevasta sällistä: konehuoneessa kierrokset kyllä käyvät, mutta vauhti tulee perässä. Omimmillaan iso Insignia onkin selvästi selvästi leppoisassa matka-ajossa. Jousitus on yllätyksetön ja pitkä farmari ylittää töyssyt rauhallisen eleettömästi. Ohjaus on keskitasoisen kevyt ja nopea. Yksi parhaista ominaisuuksista on Insignian hiljaisuus. Niin moottorin äänet, renkaiden rohinat kuin tuulensuhinatkin pysyvät ohjaamon ulkopuolella. Vähän ajettu ja iso Insignia malliston vaatimattoman pään bensamoottorilla sopii herrasmiehelle, joka ehkä ostaa pukunsa Dressmannista, mutta sieltä laadukkaammasta päästä. Ajan muutoksen näkee, kun etsii toisen polven Insignioita Nettiauto.comista. Kun hakee vuosimallin 2018 insignia-farmareita, hakukone löytää 26 dieselInsigniaa ja 12 bensa-Insigniaa. Vuonna 2018 diesel ei selvästikään ollut vielä kirosana. Tänä päivänä Opelin-mallistosta ei enää edes löydy Insigniaa, eikä edes vastaavan kokoisia Opeleita valmisteta. ”Autoa koko rahalla” Vaihtoautoliikkeissäkin tarjolla on Insignia-farmareita runsaammin dieseleinä kuin bensamoottorisina. Yli 20 000 euron hintaluokka on Insigniallekin haasteellinen. –Ehkä Insigniassakin myynti on vauhdikkaampaa, kun hintaluokka painuu sinne 15 000 euron tietämille. Vaikka diesel ei nyt ole muodissa, niin uudemman polven Insignia-farmari on dieselinä nopeampaa myytävää kuin Insignian bensafarmari, myöntää raisiolaisen Visa-Auton paikallisjohtaja Miikka Lännistö. Insignian hinta-laatu -suhdetta Lännistö kehuu asiakkaan kannalta erittäin hyväksi. – Koska Insignioita rekisteröitiin uutena vähemmän bensamoottorisina kuin dieselmoottorisina, se tietysti heijastuu tarjontaan myös vaihtoautomarkkinassa. En kuitenkaan näe tällaisen 5 vuotta vanhan bensa-Insignian myymisessä näin vähillä kilometreillä erityisiä haasteita. Auto on mukavuudeltaan, varusteiltaan ja turvallisuudeltaan erittäin hyvä. Ison farmarin isoon tavaratilaan on helppo lastata lastenvaunut, koira tai mökkitavarat. Saman hintaluokan pienempi crossover ei ole vaihtoehto, jos tilaa tarvitaan paljon niin ihmisille kuin tavaroillekin, Lännistö sanoo. Opel-asiakkaita Lännistö keOpel Insignia huu melko merkkiuskolliseksi. – Monesti Opelia ostaessa asiakas antaa vaihdossa vanhemman Opelin, hän sanoo. Lännistön mukaan Opel Insignian saa usein hyvällä hinnalla samoilla laadukkailla ja runsailla varusteilla kuin premiumluokan Volvon tai saksalaismerkinkin. –Mutta hinta on selkeästi huokeampi. hän sanoo. Insignia on farmarina selkeästi sedania helpompaa myytävää. –Siitäkin huolimatta, että sedan on muotoilultaan virtaviiraisempi. Jollain tavalla Opelia varjostaa iänikuiset varjot menneiltä vuosikymmeniltä, se on ehdottomasti aliarvostettu merkki. Väittäisin, että aika moni saksalaisen premium-merkinkin omistaja pidemmälle koeajolle Insignialla uskaltautuessaan toteasi auton erinomaiseksi ajettavaksi. Jostain syystä vain Mersun, Volvon tai Bemarin tuntuu olevan liian korkea kynnys kokeilla isompaa Opel Insigniaakin: sille ei anneta edes mahdollisuutta, Monesti Insignian myymisen jälkeen tulee sanottua asiakkaalle, että nyt sait varmasti autoa koko rahan edestä, Lännistö naurahtaa. KATSO KOEAJOVIDEO KAASUJALAN YOUTUBE-KANAVALTA
14 KAASUJALKA 11/2023 Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti Seuraava lehti ilmestyy 30.11. Horoskoopit laati autoastrologian tohtori h.c. Urmas Hurmalainen OINAS 21.3 – 20.4. Pikkujoulukausi lähestyy taas ja huolettomuus nostaa päätään. Nyt olisi jo korkea aika hankkia kosteiden iltojen jälkeisiin aamuihin uusi alkometri. Selitykset viinilasillisesta edellisenä iltana eivät mene läpi. HÄRKÄ 21.4 – 21.5. Mietit ehkä kuumeisesti, olisiko jo nyt vihdoin sähköauton aika. Niitähän saa käytettyinä jo alle 10 000 euronkin. Jos lähdet autokaupoille. älä mene koskemaan edes valoihin. Jarrupalojen vaihtokin on syytä jättää huoltoliikkeelle. KAKSOSET 22.5 – 21.6. Talvi lähestyy ja samalla auton esilämmitysten aika. Jakson puolivälissä eräänä kiireisenä aamuna sinulla on riski unohtaa lämmitysjohto kiinni lämmitystolppaan tai pistorasiaan. RAPU 22.6 – 22.7. Jos säät ovat vielä marraskuun alussakin leutoja, saatat tuudittautua vaaralliseen huolettomuuteen talvirenkaiden kanssa. Vaikka Suomessa ei ole määräystä, milloin autonrengas on liian vanha, on vanha rengas on kova koppura, jonka pito on heikko. LEIJONA 23.7 – 23.8. Jos autosi moottorin säätövalot tai varoitusvalot jäähdytysnesteelle tai öljynpaineelle syttyvät marraskuun lopulla: sammuta moottori heti ja soita vaikka hinausauto korjaamolle. Jos jäähdytysnesteen tai öljynsyöttö pettää, moottoriin voi tulla vakavaa vahinkoa. NEITSYT 24.8 – 22.9. Auton huollattaminen ja korjauttaminen voi tuoda ikävän kokemuksen niin sinulle kuin huoltokorjaamollekin, Muista sopia tarvittavista toimista ja kustannuksista tarkoin jo ennakolta. VAAKA 23.9 – 22.10. Voi olla, että ensimmäistä kertaa mietit nyt auton ostamista yksityiseltä myyjältä autoliikkeen sijasta. Muista kuitenkin, että yritykseltä ostettaessa saat tukea Kilpailuja kuluttajaviraston neuvontapalveluista. SKORPIONI 23.10 – 22.11. Onnea vaihtoautokaupoille. Tarkista myös lommot. Jos huomaat sellaisen vasta muutaman viikon päästä ostohetkestä, lommosta tehty reklamaatio ei välttämättä enää mene läpi. JOUSIMIES 23.11. – 22.12. Missä on terve itsesuojeluvaisto, sitä ei totisesti ole kaikilla liikenteessä. Riippumatta ollenkaan siitä, millä tavalla liikenteessä liikkuu. Muista ahtaissa pysäköintiruuduissa aina taittaa sivupeilit sisäänpäin. KAURIS 23.12 – 20.1. Autosi tuntuu nyt kuluttavan bensaa odotettua enemmän. Olisiko syynä ajotyylisi? Aggressiivinen ajotapa turboahdetulla autolla kun voi kasvattaa polttoaineen kulutusta siinä missä rauhallinen ajotyyli voi vähentää sitä. VESIMIES 21.1.-18.2. Olet tottunut vaihdattamaan renkaat rengasliikkeessä ja säilyttämään niitä saman liikkeen rengashotellissa. Saatat miettiä kotisäilytykseen, jos taloutesi nyt jostain syystä on tiukalla. Pohdi kuitenkin rehellisesti, onko hänellä aidosti tarvittavat taidot, kyvyt ja välineet vaihtaa itse renkaat. Myöskään lämmin pannuhuone ei ole oikea paikka renkaiden säilytykselle. KALAT 19.2.-20.3. Edessäsi saattaa olla paljon talvisia ajomatkoja, joihin on hyvä varautua jo nyt. Vähintään lumiharja, skrapa, lumilapio ja taskulamppu on hyvä varata takakonttiin. AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI MARRASKUULLE 2023 SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.com OSTETAAN AUTOJA TARVIKKEITA YMS. • varaosakauppa • vaihteistokorjaamo • vikadiagnostiikka • autosähkötyöt • määräaikaishuollot • katsastuskorjaukset • ilmastointihuollot • jakoketjun vaihdot Puutikkalantie 40, 36760 Luopioinen Varaosien verkkokauppa palvelee 24/7 (03) 5356 100 I www.kolari-special.fi Luotettavaa varaosakauppaa. Ostamme kolarija epäkuntoiset autot. Romuautojen virallinen vastaanottopiste. Lehtikatu 10, 33340 TAMPERE Puh. 03-3433 837 www.osamyyntimattila.? VARAOSIA TURBOTUKKU.COM – Huippulaadukkaat uusioturboahtimet – Tarjoa heti! 0400 422 582 / 0400 856 310 Ostetaan vialliset turboahtimet! MYY MYY AUTOSI MEILLE! AUTOSI MEILLE! Myös noutopalvelu! 0400 474 674 0400 474 674 Petri Harinen Petri Harinen autoplaneetta.fi Linnatie 7, Mäntsälä ? autoplaneetta@gmail.com HUUTAVA PULA 1 000-30 000€ AUTOISTA, MYÖS PAKUT JA MP:T Tarjoa, soita! Tarjoa, soita! OSTETAAN TURBOT AUTOPURKAAMO Access Motors 800 ccm Traktori malli 60kmh Rekisteröity 2 henk. Ohjaustehostin Vinssi ja vetokoukku vakiona Alumiinivanteet Kaasu iskunvaimentimet Tehokas ja taloudellinen HEINOLA Pohjanmäentie 7 I 0400 124 262 LAHTI Mestarinkatu 16 I 045 258 7877 KOUVOLA Kaupinkatu 12 I 0400 474 407 ERIKOISTARJOUS! ERIKOISTARJOUS! 7.990€ 7.990€ westmac.fi Nyt 500ccm hinnalla 800ccm VOIMAA!
KAASUJALKA 11/2023 15 18. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä ja Itä-Suomessa KUSTANTAJA LetterboxMedia, Hämeentie 103 E, 00550 Helsinki PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Timo Kiiski, Urmas Hurmalainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi Miika Savolainen, 050 3607709 miika.savolainen@kaasujalka.fi DIGI & SOMEKANAVAT kaasujalka.fi facebook.com/kaasujalka Instagram.com/kaasujalka PAINOPAIKKA Sanoma Manu Oy, Tampere NÄKÖISLEHDET lehtiluukku.fi JAKELUALUEET Pk-seutu itä 125 telinettä (Hämeenlinnan väylän itäpuoli) Helsinki, Vantaa, Tuusula, Järvenpää, Kerava, Sipoo, Porvoo, Mäntsälä Pk-seutu länsi 125 telinettä (Hämeenlinnan väylän länsipuoli) Helsinki, Espoo, Vantaa, Nurmijärvi kk, Klaukkala, Kirkkonummi, Kauniainen, Veikkola, Lohja, Nummela, Vihti kk, Karjaa, Karkkila, Inkoo, Siuntio Varsinais-Suomi 65 telinettä Turku, Raisio, Kaarina, Naantali, Paimio, Masku, Lieto, Aura, Salo, Nousiainen, Mynämäki, Hanko, Raasepori, Loimaa, Huittinen, Perniö, Pori, Rauma Kanta-Häme 65 telinettä Hämeenlinna, Hyvinkää, Riihimäki, Forssa, Iittala, Tuulos, Lammi, Tervakoski, Janakkala, Humppila, Oitti, Loppi Pirkanmaa 79 telinettä Tampere, Pirkkala, Nokia, Ylöjärvi, Sastamala, Orivesi, Lempäälä, Valkeakoski, Akaa, Pälkäne, Kangasala, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Urjala, Mänttä, Virrat, Ruovesi (lisäksi Pohjanmaalla Seinäjoki, Vaasa, Kokkola) Päijät-Häme & Kymenlaakso 63 telinettä Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Vierumäki, Kouvola, Kausala, Elimäki, Anjalankoski, Utti, Kotka, Hamina Itä-Suomi eteläinen 45 telinettä Mikkeli, Juva, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra, Joutseno, Särkisalmi Itä-Suomi pohjoinen 48 telinettä Joensuu, Outokumpu, Liperi, Kuopio, Joroinen, Pieksämäki, Suonenjoki, Varkaus, Kitee Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti RISTIKKO A) 10 B) 15 C) 17 D) 27 KUINKA MONTA VUOTTA KAASUJALKA TÄYTTÄÄ? VASTAA, RATKO JA VOITA TENZI -AUTONHOITOTUOTE! Kaikkien oikein vastanneiden kesken arvomme Denzi tuotesetin ja 5 Urmas Hurmalaisen pokkaria. Vastausaikaa on 12.12.2023 saakka ja vastata voit myös sähköpostilla: kisa@wheelmedia.fi Syyskuun kilpailuun oikein vastanneiden kesken arvoimme Needit pysäköintikiekon ja 5 Urmas Hurmalaisen pokkaria. Onnelliset voittajat ovat: Needit pysäköintikiekko: Eljas Alapoti Ylöjärveltä Pokkarit: Teuvo Tetri Hyvinkää Hillevi Jääskeläinen Helsinki Harri Koskinen Helsinki Asko Tirkkonen Heinola Heikki Ovaskainen Espoo VASTAUSKUPONKI PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINRO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. LetterboxMedia Hämeentie 103 E 00550 HELSINKI Postimerkki 11/2023 Vastaamalla annat luvan julkaista nimesi Kaasujalka-lehdessä, mikäli voitto osuu kohdalle. Pakollinen tieto pakettien postitusta varten. TENZI DIAMOND DROP MARKKINOINDEN EDISTYKSELLISIN JA VETTÄHYLKIVIN KERAAMINEN PINNOITE Diamond Drop antaa jopa viiden vuoden suojan autosi maalipinnalle! Kuluttajahinta 149€ tenzi.fi
16 KAASUJALKA 11/2023 volkswagen.fi Aina vain paranee ID.4 ja ID.5 uuden sukupolven tekniikalla. Uusi teknologia, uudet kujeet. ID.7:ssä esiteltyjen akkuja moottori-innovaatioiden ansiosta ID.4 ja ID.5 tarjoavat nyt parannuksia niin tehoon kuin toimintamatkaan. Ja kirsikkana kakun päällä täysin uusi infotainment-kokemus. Akun esilämmitys | Enemmän tehoa | Pidempi toimintamatka | Myös 4MOTION-nelivetomallit alk. 51 590 € alk. 54 190 € Uudistunut Volkswagen ID.4 Pro Business Edition 210 kW, akku 77 kWh hinta alk. 51 590 € CO 2 -päästöllä g/km. ID.4 Business Edition -malliston yhd. EU-kulutus 16,3 – 17,4 kWh/100 km, CO 2 -päästöt g/km. Uudistunut Volkswagen ID.5 Pro Business Edition 210 kW, akku 77 kWh hinta alk. 54 190 € CO 2 -päästöllä g/km. ID.5 Business Edition -malliston yhd. EU-kulutus 16,0 – 16,7 kWh/100 km, CO 2 -päästöt g/km. Suositusvähittäishinnastot 20.10.2023 (WLTP). Hinnat sisältävät toimituskulut 600 €. Kuvien autot erikoisvarustein. Ajoneuvon kulutus ja toimintamatka on määritelty maailmanlaajuisesti yhtenäistetyn testimenetelmän (WLTP) mukaisesti. Ilmoitettu WLTP-kulutus ja -toimintamatka saattavat vaihdella olennaisestikin riippuen mm. kuljettajan ajotavasta, akkukapasiteetista, lataamisen säännöllisyydestä, sähkövarusteiden käytöstä, mahdollisen lisälämmittimen käytöstä, ulkolämpötilasta, sääolosuhteista, matkustajien ja kuorman määrästä, valitusta ajoprofiilista tai tieprofiilista. Volkswagenin Suomen maahantuoja on K Auto Oy. Mertajärventie 3, Savonlinna, Volkswagen-myynti 0440 518 460 Automyynti: ma-pe 8.30–17 www.savilahdenauto.fi Savilahden Auto Oy Kalustekuja 1, Mikkeli, Volkswagen-myynti 044 032 0151 Automyynti: ma-pe 8.30–17, la 10–14