KUUKAUDEN KÄYTETTY MAZDA 6 PARIVERTAILUSSA KYMPPITONNIN KÄYTETYT NELIVEDOT 1/2019 Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti Koeajossa mm. TOYOTA LAND CRUISER OPEL INSIGNIA GSI Kaasujalka 12 vuotta, ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 MERCEDES-BENZ C220D Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi KOTIMAINEN YRITTÄJÄ PALVELUKSESSASI! HYVINKÄÄ Kehäkuja 5 puh. 020 707 1230 RIIHIMÄKI Kumerankatu 5-11 puh. 020 707 1220 Varaa katsastusaika netissä! www.citykatsastus.fi 35€ Hint a vain +mahd.päästömittaukset •RENKAAT •VANTEET Sähkömestarintie 3, HÄMEENLINNA P. 020 730 2780 www.kumiseta.fi •RENGASHOTELLI •ASENNUKSET Kaikki verkkokaupassamme näkyvät hinnat sisältävät alv:n ja toimituksen koko Suomeen! Ei piilokuluja! Hae oikeat tuotteet helposti autosi rekisterinumerolla. Vetokoukut, sähkösarjat ja kattotelineet edullisesti verkosta osoitteessa Kaikki verkkokaupassamme näkyvät hinnat sisältävät alv:n ja toimituksen Hae oikeat tuotteet helposti autosi rekisterinumerolla. Vetokoukut, sähkösarjat ja kattotelineet edullisesti verkosta osoitteessa Kaikki verkkokaupassamme näkyvät hinnat Hae oikeat tuotteet helposti autosi rekisterinumerolla. Vetokoukut, sähkösarjat ja kattotelineet edullisesti verkosta osoitteessa www.rameder.? www.rameder.? Tarvitsetko apua asennuksessa? Kysy lisää, meillä on yhteistyökumppaneita ympäri Suomea. FIN complete your car. yhteistyökumppaneita ympäri Suomea. Liity mukaan! Asiakkaat voivat tilata vetokoukun suoraan sinun pisteeseen asennettavaksi. Sähköpostitilaukset: info@rameder. • Puhelintilaukset numerosta: 020 743 2170 (avoinna arkisin 08.00 16.00) Euroopan suurin vetokoukkutukku takaa edulliset hinnat! Onko sinulla autokorjaamo tai varaosaliike? Rekisteröidy NYT ja saat tuotteet vielä edullisemmin! Suomenkielinen tuki ennen ostoa ja myös oston jälkeen! Koodilla KAASUJALKA14 saat edullisista hinnoista vielä 5 % lisäalennuksen! Koodi voimassa kaikkiin verkkokauppamme tuotteisiin 30.06.2019 saakka! Suomen teille kylvetään joka vuosi noin 120 000 000 kg ruostumista kiihdyttävää suolaa, jonka seurauksena autosi ruostuu nyt nopeammin kuin koskaan. KATSO LISÄÄ OSOITTEESTA www.ruostesuojaus.fi AUTOSI RUOSTUU NYT ENEMMÄN KUIN KOSKAAN. HYVINKÄÄ: Autosuojaamo Herranen, Kehäkuja 10, (019) 433 242, www.autonruosteenesto.fi HÄMEENLINNA: Ruoste-Expertit, Siirintie 18, (03) 682 1972, www.ruoste-expertit.fi FINIKOR: www.finikor.fi, (09) 591 5030
2 KAASUJALKA 1/2019 Eiköhän ole syytä selvittää vähän paremmin liikenneministeriön kunnianhimoiset hankkeet sähköistää Suomen autokanta? Sähköautolla ajaa päästöttömästi, mutta sen valmistus saastuttaa niin, että viherpipertäjääkin hirvittää. L iikenteen ilmastopolitiikan työryhmä luovutti joulukuussa ministeri Anne Bernerille loppuraporttinsa nimeltä Toimenpideohjelma hiilettömään liikenteeseen 2045. Tavoitteena on 670 000 sähköautoa ja 130 000 kaasuautoa vuonna 2030 sekä 2 000 000 sähköautoa ja 250 000 kaasuautoa vuonna 2045. Huh huh! Mitenkähän noin monta autoa myydään tuossa ajassa, vaikka Suomi vaurastuisi niin, että kaikilla olisi varaa sähköautoon? Ja mistä pieraistaan tekijät, kun viime vuonna maailmassa valmistui noin 800 000 sähköautoa ja 500 000 lataushybridiä. Minä uskon ilmastonmuutokseen. Ei se ole mitään ympäristöhörhöjen vouhotusta. Eri mieltä olen kuitenkin siitä, onko autokannan nopea sähköistäminen ratkaisu ongelmaan. Nyt tuntuu taas, että ekovouhotuksessa mennään niin sanotusti ”perse edellä puuhun”. Onko ihan oikeasti järkevää pistää noin paljon paukkuja kaiken maailman ekoratkaisuja miettiviin komiteoihin ja mietintöihin? Voidaanko akkukustannukset saada niin alas, että syrjäseutujenkin pienipalkkaisilla maatalouslomittajilla ja kotiavustajilla on realistisesti paukkuja vaihtaa dieseliä röpöttävä vanha Skoda Fabiansa tai Volkswagen Polonsa vähäpäästöiseen sähkötai kaasuautoon? Mitähän seuraavaksi? Palauttaisin tässä innostuksessa mieleen kuitenkin senkin VTT:n tutkimuksen, jonka lopputulos oli se, että vaikka sähköautolla ajaminen on puhdasta, niin sen valmistus vasta saastuttaakin. Sähköja dieselauton vertailussa vähäpäästöisimmän valinta on vaikeaa faktapohjalta. Sähköauton valmistamiseen kuluu energiaa ja raaka-aineita tavallista autoa enemmän. Myös sähkön tuotannosta aiheutuu päästöjä. Sähköauton elinkaaren aikana syntyvät päästöt voivat VTT:n erikoistutkijan mukaan olla suuremmat kuin dieselautolla. Keskimääräisillä eurooppalaisilla päästölaskelmilla sähköauto ajaa vastaavan dieselin kiinni noin 50 000-70 000 kilometrin kohdalla. "Jos dieselauto käyttää uusiutuvaa dieseliä, päästöt putoavat puoleen. Silloin dieselauto on edullisempi vaihtoehto yli 100 000 kilometriin asti”, totesi erikoistutkija Juhani Lairikko Maaseudun Tulevaisuus -lehdessä toukokuussa 2017. Muistan kun autoverotus muuttui vuonna 2008 ja tein silloin paljon aiheesta juttuja. Firmat päivittivät silloin työsuhdeautokantaa innolla dieseleihin, kun niiden Co2päästöissä päästiin hyviin lukemiin ja verotus suosi dieselautoja. Firmojen markkinointijohtajat poseerasivat oikeina ekomiehinä diesel-Bemareittensa äärellä. Sitten tutkimukset vuonna 2017 julistivatkin, että dieselautot saastuttavat bensa-autoja enemmän. Taas panikoitiin ja saatiin lukea, kuinka useassa Keski-Euroopan maassa alettiin asettamaan useita kieltoja dieselautoille. Mm. Tanska aikoo kieltää dieselautojen myynnin vuonna 2030. Neuvokas liikenneministeri Berner ehti tämän joulun alla viestittää, että jollain aikavälillä ne tullaan kieltämään Suomessakin. Mihinkähän tässä uskaltaa enää luottaa? Jos olisin rahaa, ostaisin Teslan. Tosiasiahan on, että Suomen 55 miljoonan tonnin vuotuiset hiilidioksidipäästöt kalpenevat Intian lähes 2,5 miljardin tonnin rinnalla. Ja yksi valtameren ylittävä lento voi kasvattaa yhden ihmisen hiilijalanjälkeä vuoden autoilun verran. Ei tämä tarkoita, etteikö meillä suomalaisillakin olisi osaltamme vastuu ympäristön kunnosta tuleville sukupolville. Auton tarve ei kuitenkaan katoa autoilua haittaamalla tai tekemällä siitä entistä kalliimpaa. Eihän siinä, mitään, jos keksitään ratkaisuja, joilla entistä ekologisemmin voivat ajaa myös ne, joilla ei ole pistää edes 10 000 euroa autoon, mutta joille auto on välttämättömyys. Vaikea kuvitella, että erilaisten komiteoiden ja työryhmien kunnianhimoisten tavoitteiden täyttymisen jälkeen Suomi olisi enää tasaarvoinen maa likimainkaan kaikille autoa oikeasti tarvitseville, kun ei se ole sitä nykyäänkään. Olen ajanut sähköautolla. Jos olisin rikas mies, ostaisin Teslan tai sähkö-Jaquarin jo ihan sen takia, että kyrsii maksaa jo 10 vuotta vanhan bensa-Mersun polttoainelaskuja. Se, että haikailen 5-litraisten V8-bensamoottoreiden perään, on osittain vitsiäkin. Eikä minua innosta vaihtaa myöskään dieseliin ja ruveta maksamaan dieselveroa. Näin yksityisautoilijana minusta olisi ihan hiton makeaa ajella hulppealla kiesillä käytännössä lähes ilmaiseksi ja äänettömästi. Vihreiden puheenjohtaja Pekka Haavisto ajaa 50 000 euron hybridi-Passatilla ja pääministeri Juha Sipilä yli 80 000 euron Teslalla. Voin vakuuttaa, että ajaisin minäkin, jos riittäisi kuvetta. SÄHKÖAUTOLLA AJAMINEN ON PUHDASTA, VALMISTUS EI! ! U R M A S H U R M A LA IN EN Nykyaikana monessa kaupassa lähimmät parkkipaikat ovat varattu invalideille tai sähköautoille. Vantaalaisessa hypermarketissa paikka on varattu poliisille. Kuvan otti Aku Mäki Kirkkonummelta. KLICK” KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti SEURAAVA KAASUJALKA ILMESTYY 7.2.2019 Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 040 6647 788 KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN HUAWEI TABLETILLA (arvo 79,00 euroa)
KAASUJALKA 1/2019 3 KOEAJOSSA TOYOTA Land Cruiser KUKKULAN KUNINGAS Eräs maastoautojen ikoneista, Toyota Land Cruiser, saavuttaa pian kunnioitettavan 70 vuoden iän. Onko uusin painos ajan tasalla, siitä otetaan nyt selvää. H ienostunut ohjaamo vaalean nahkasisustuksen kera näyttää kutsuvalta. Varusteita tästä Premium –huippumallista löytyy vähintäänkin riittävästi. Ei muuta kuin diesel napista käyntiin, kattoluukku auki, istuimien tuuletus päälle ja keula kohti maantietä. Iso maasturi etenee leppoisasti keinahdellen takapään ilmajousituksensa turvin. Kulku on vakaata ja hiljaista, mutta ei erityisen ripeätä vain 177 hevosvoimaisesta puurtajasta johtuen. Kuusivaihteinen automaatti hoitaa tehtävänsä, mutta välillä se arpoo vitosen ja kutosen välillä hiukan turhaakin. Maastossa hitaalla nelivedolla ja lukot päällä Land Cruiser jatkaa eleetöntä menoaan. Ristiriipunnasta auto irtoaa hienosti Crawl –asetuksella, jolloin elektroniikka puuttuu peliin ja säätelee pyörien pyörintänopeutta optimaalisesti. Pintakaasulla ja pienen rutinan säestyksellä Land Cruiser tuntuu selviävän mistä vaan, kunhan muistaa noin 22 sentin maavaran, onneksi takapään ilmajousitusta voi kätevästi nostaa kojelaudasta käsin. Kameroiden avulla voi tarkkailla alustaa ja ympäristöä esimerkiksi jyrkissä nousuissa, siis silloin kun tuulilasin kautta näkyy pelkkiä pilviä ja puiden latvoja. Moottori on luonteeltaan nöyrä puurtaja, vääntöä on tarjolla parhaimmillaan 450 newtonmetriä. Ohituskiihtyvyydeksi välillä 50-100 kilometriä tunnissa mittasin 8.4 sekuntia. Omamassan ollessa 2500 kiloa ei kovin ripeää menoa näillä tehoilla tosin odottanutkaan. Olisi ollut mielenkiintoista vetää vaikkapa isoa asuntovaunua perässä, vetureiksi tällaiset autot nimittäin usein hankitaan. Land Cruiser on iso auto niin ulkoa kuin sisältäkin. Seitsemälle rekisteröity koeajoautomme oli varustettu sähköisesti ylös nousevilla lisäpenkeillä, mutta neljän hengen mökkireissulla sitä ominaisuutta ei tarvittu. Tilava takakontti sai kiitosta, kuten myös takapenkin tilat. Edessä auton leveyden huomaa esimerkiksi todella laajasta keskikyynärnojasta, jonka alta löytyy reilun kokoinen jääkaappi. Toyota Land Cruiserin uusin painos on laadukas ja hienostunut maastoauto. Vaisu suorituskyky jättää hiukan toivomisen varaa, mutta toistaiseksi tehokkaampaa moottoria ei ole tarjolla. Matkustusmukavuus on korkealla tasolla ja äänimaailma on miellyttävän hiljaista. Hintalappu pitää tämän huippumallin harvojen herkkuna ja käytettynäkin Land Cruiser säilyttää hintansa harvinaisen hyvin. TOYOTA LAND CRUISER 2.8 D-4D PREMIUM AUT. KOEAJOAUTON HINTA: 119.784 €, mallisto alk. 71.027 € PÄÄSTÖT: 207 g/km EU-KULUTUS: 7.4 l/100 km Diesel ISKUTILAVUUS: 2755 cm3 TEHO: 177 hv/3400 r/min VÄÄNTÖ: 450 nm/1600-2400 r/min AUTON MITAT: p 4840, l 1885, k 1890 mm AKSELIVÄLI: 2790 mm TAVARATILA: 621 l OMAMASSA: 2505 kg MAAVARA: 220 mm VETOKYKY: 3000 kg KOEAJON KESKIKULUTUS: 9.2 litraa satasella ! TEKNIIKKAA Etenemiskyky maastossa Mukava ja tilava matka-auto Muita moottorivaihtoehtoja ei tarjolla. Varustelu nostaa hintaa huimasti JÄLKIMAKU Toyota Land Cruiserin kyyti on mukavaa, vaikka tie olisi kuinka huonokuntoinen. Auton imago on kova ja se näkyy myös hinnassa. Tehokkaampia ja nykyaikaisempia kilpailijoita vastaan se iskee vankalla ja luotettavan tuntuisella kokonaisuudella. ? + – TEKSTI & KUVAT_Petri Matikainen ! TEKNIIKKAA KOEAJOSSA NISSAN Titan RASKASSARJALAINEN TruckMasters tarjosi koeajoon todellisen äijäauton. Viisilitraisella Cumminsin turbodieselillä varustettu Nissan Titan on toistaiseksi vielä aika harvinainen näky Suomessa, mutta Amerikassa tämän tyyppiset pick-upit ovat hyvinkin suosittuja. J o autoon nousua on syytä harjoitella, sillä sen verran korkealla astinlauta sijaitsee. Kuskin paikalla huomaa nopeasti auton koon, Navara on tähän verrattuna aika pieni auto. Diesel jyrähtää käyntiin nappia painamalla tai kaukosäädöllä avaimen perästä. Ratin taakse sijoitetusta reilun kokoisesta vaihdetangosta D-ajovaihde päälle määrätietoisin ottein ja ei muuta kuin moottoritielle. Veekasissa tuntuu olevan vääntöä ihan mukavasti ja raskas avolava kiihtyy hetkessä suurimpaan sallittuun nopeuteen. Kuorma-autolla se nopeus on 80 km/h ja rajoitin katkaisee lennon lukemaan 89 km/h. Tämän auton ratissa kyseinen rajoitin kyllä hiukan harmittaa, sen verran vakaata on kyyti että kovempaakin voisi helposti ajella. Nollasta yhdeksään kymppiin Titan kiihtyy noin yhdeksässä sekunnissa. Melutaso pysyy varsin matalana niin sisällä kuin ulkopuolellakin, saastenormit ovat harmillisesti syrjäyttäneet V8:n komeat soundit. Kaupungissa suuret mitat palautuvat mieleen parkkipaikkaa etsiessä. Lähes 6.2 metrinen auto ei normaaliin parkkiruutuun nimittäin mahdu. Pitkä akseliväli tekee autosta kankean, eikä ohjauskaan ole yhtä ”höyhenkeveä” kuin jenkeissä ennen muinoin. Jyhkeä keula muodostaa aika reilun kokoisen katvealueen, joten kamerat ja tutkat ovat suorastaan tarpeellisia turvavarusteita Titanissa. Myös maastossa auton koko asettaa rajoitteita käytölle; Ihan pienessä tilassa sitä ei ympäri vekslata ja jyrkät kumpareet saattavat aiheuttaa pohjakosketuksia. Tilaa kabiinissa riittää joka suuntaan ja varusteita myös. Etuistuimet ovat tuuletetut ja takapenkilläkin on sähkölämmitys. Ratin lämmitys ja sähköllä aukeava takaikkuna ovat myös näissä Amerikkalaisissa avolavoissa ns. perusvarusteita. Alamäkihidastin ja hidas neliveto auttavat astetta vaativammissa olosuhteissa. Pitkälle lavalle mahtuu tavaraa eikä raskaampikaan nyytti juuri ajoa haittaa. Kärry perässä yhdistelmän kokonaismassa voi olla 7.6 tonnia, tosin silloin ajokortista pitää löytyä C:n lisäksi myös E –luokan kirjaimia. Koeajossa olleen yksilön, Yhdysvalloissa suunnitellun ja tehdyn Nissan Titanin, on tuonut maahan TruckMasters Oy. Virallinen Nissanin maahantuoja ei Navaraa isompaa pick-upia siis tuo. Hintaan tietysti vaikuttaa myös varustelu ja testiauto oli vuoden vanha lisävarusteltu yksilö. NISSAN TITAN XD PRO-4X 5.0 V8 KOEAJOAUTON HINTA: 80.000 € sis. ALV (vm. 2017) PÄÄSTÖT: Ei ilmoitettu ISKUTILAVUUS: 4981 cm3 TEHO: 314 hv/3200 r/min VÄÄNTÖ: 752 nm/1600 r/min VOIMANSIIRTO: A6, kytkettävä neliveto MITAT: p 6187, l 2050, k 1991 mm AKSELIVÄLI: 3851 mm OMAMASSA: 3354 kg VETOKYKY: 3500 kg KOEAJON KESKIKULUTUS: 14.2 l/100 km Vankka ja miehekäs hyötyajoneuvo Katu-uskottava ulkonäkö Pitkästä akselivälistä johtuva kankeus V8:n kulutus vaisulla äänimaailmalla JÄLKIMAKU Raskaan luokan yrittäjälle sopiva työkalu, jonka perässä tulee kevyesti isompikin perävaunu myös talvikeleillä. Pitkä akseliväli mahdollistaa hyvät tilat, mutta hankaloittaa ahtaissa paikoissa operointia. ? + – TEKSTI & KUVAT_Petri Matikainen
4 KAASUJALKA 1/2019 PÄÄTOIMITTAJALTA T änäkin vuonna Kaasujalka ilmestyy 11 kertaa eli läpi koko vuoden lehti löytyy yli 700 telineestä läpi koko Suomen. Näitä 7 aluepainosta tulemme vahvistamaan entisestään, jotta telineverkko olisi entistä kattavampi. Vuoden ensimmäiseen numeroon olemme kasanneet mielenkiintoisen kattauksen uusien ja käytettyjen autojen koeajoja sekä mielenkiintoisia hintavertailuja. Tämän vuoden aikana koeajojen määrää tulemme lisäämään ja ehkäpä jokunen muukin uusi palsta löytää paikkansa lehden sivuilta. Lehden kehittämisessä ja parantamisessa otamme teiltä lukijoilta mielellämme risuja ja ruusuja, jotta pystymme entistä parempaan lopputulokseen. Uusia juttuideoitakin saa ehdottomasti laittaa tulemaan ja niitä on tullutkin varsin mukavasti. Jotkut ovat päätyneet ihan lehteen asti. Tämän jatkuvan autoverokeskustelun saattelemana minulta usein kysytään vinkkejä ja neuvoja autonostoon ja hankinnan oikeaan hetkeen. Aina on oikea hetki vaihtaa autoa. Auto kannattaa ja pitää ostaa juuri silloin kuin sitä tarvitsee tai kuume vaivaa pahasti. Ei kannata lähteä odottelemaan, josko verotukselle tapahtuisi jotain. Jo aiempien veron laskujen kohdalla huomattiin, että näissä tilanteissa välirahat vain kasvoivat. Jos autokuume vaivaa tai muuten vaan tekee mieli vaihtaa autoa niin kipin kapin kaupoille. Kivaa autoilutalvea toivotellen MIKA SALOMAA päätoimittaja VINKKI Mukavaa autoilua UUSI VUOSI PAREMMAT KUJEET Nyt se on varmaa. Kevytautot eli nopeusrajoitetut tavalliset autot tulevat liikenteeseen marraskuusta 2019 alkaen! L iikenneja viestintäministeriön valmistelema hallituksen esitys kevytautolaista hyväksyttiin eduskunnassa 18.12.2019 äänin 167 puolesta ja 12 vastaan. Laki astuu voimaan 1.11.2019, jolloin kevytautojen muutoskatsastukset voidaan aloittaa. Kevytautojen tuominen mopojen, skoottereiden ja mopoautojen rinnalle nuorien kuljettajien ajoneuvoksi on ollut paljon keskustelun aiheena pitkin syksyä. Asia on nyt käsitelty eduskunnassa ja kevytautoja alkaa ilmaantua liikenteeseen 1.11.2019 alkaen. Kevytauto tarkoittaa käytännössä tavallista henkilöautoa, jossa nopeus on rajoitettu 60 kilometriin tunnissa. Autot on suunnattu 15 vuotta täyttäneille kuljettajille. Kevytautojen suurimpana etuna on niiden turvallisuus, sillä ne ovat nykyaikaisia henkilöautoja, joissa on kattavat, modernit turvavarusteet sekä turvallisuus edellä suunniteltu korirakenne. Vuosimallia 2015 tuoreempi Kevytautoksi ei kelpaa ihan mikä tahansa, vaan niitä tullaan rekisteröimään vuoden 2015 jälkeen valmistetuista henkilöautoista. Taustalla tässä on nykyaikaisten autojen turvavarustelut; useimmista niistä löytyy ABS-jarrujen, turvatyynyjen ja ajonvakautuksen lisäksi myös muita hyödyllisiä varusteita kuten kaistavahti ja automaattinen hätäjarrutustoiminto. Henkilöauto muutetaan kevytautoksi asennuttamalla lainmukainen nopeudenrajoitin ja käyttämällä auto muutoskatsastuksessa. Turvallinen ja kustannustehokas Kevytauto on paitsi turvallisuutensa puolesta, niin myös käytettävyydeltään järkevä vaihtoehto nuoren kuljettajan menopeliksi. Koska kevytautojen nopeus rajoitetaan 60 kilometriin tunnissa, voivat ne toimia erinomaisesti myös muiden perheenjäsenten kakkosautoina. Kun autot kulkevat 60 km/h, ne eivät myöskään kerää taakseen niin pitkää jonoa. Auto on myös mahdollista muutos katsastaa takaisin tavalliseksi henkilöautoksi, kun kuljettaja täyttää 18 vuotta ja hankkii henkilöauton ajokortin. Tämä on selkeä kustannussäästö, kun autoa ei ole pakko vaihtaa ajokorttiluokan muuttuessa. Kun nopeudenrajoitin poistetaan, kuljettajalla on alla jo valmiiksi tuttu auto, joten keskittymisen suuntaaminen liikenteeseen on helpompaa. Etuna kevytautoissa on lisäksi ylläpidon helppous; auton voi viedä huoltoon tavalliselle korjaamolle ja varaosia on saatavilla runsaasti. Lisäksi autoa on mahdollista lisävarusteilla oman mielensä mukaisesti; soittimet, lisälämmittimet, -valot ja muut lisävarusteet pysyvät mukana, kun kevytauto muutetaan takaisin henkilöautoksi. E-cruise -nopeudenrajoitin Luotettava ratkaisu kevytautojen nopeuden rajoittamiseen on mallikohtainen ECruise –rajoitinjärjestelmä, sillä nimenomaan kevytautoille kehitellyn nopeudenrajoittimen ohittaminen ja manipuloiminen ilman näkyviä todisteita on käytännössä mahdotonta. Digitaalinen E-Cruise lukee ajoneuvon nopeuden suoraan CAN-väylästä, joten ainoa tapa rajoittimen kiertämiseen on poistaa se kokonaan, mikä on helposti havaittavissa jo pelkästään silmämääräisesti. Jos nopeudenrajoitinta yritetään manipuloida tai sen sähkönsyöttö loppuu, järjestelmä laittaa ajoneuvon automaattisesti tyhjäkäynnille, jolloin ajaminen ei tietenkään onnistu. E-Cruise -kevytautorajoittimet ovat automallikohtaisia, sillä vaihteisto ja moottori -yhdistelmissä on huomattavia eroja, jotka vaikuttavat rajoittimen asetuksiin ja säätöihin. Valmiit rajoitin & automalli –yhdistelmät löytyvät osoitteesta: kevytauto.fi/jalleenmyyjat TEKSTI _Timo Kiiski KUVA_Mika Salomaa TERVETULOA KEVYTAUTOT! Vuoden 2015 jälkeen valmistettu oikea pikkuauto kelpaa jo kevytautoksikin, kunhan sen matkanopeus on rajoitettu 60 kilometriin tunnissa. Luotettava ratkaisu kevytautojen nopeuden rajoittamiseen on mallikohtainen E-Cruise –rajoitinjärjestelmä. ! Nro aineistopäivä ilmestymispäivä 2/19 1.2. 7.2. 3/19 1.3. 7.3. 4/19 29.3. 4.4. 5/19 3.5. 9.5. 6/19 31.5. 6.6. 7-8/19 28.6. 4.7. 9/19 16.8. 22.8. 10/19 29.9. 26.9. 11/19 18.10. 24.10. 12/19 15.11. 21.11. IL M ES TY S M IS A IK A TA U LU Aineiston toimitus: mika.salomaa@kaasujalka.fi TÄYSIN VALTAKUNNALLINEN ILMAINEN AUTOLEHTI! JO VUODESTA 2006 Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti
KAASUJALKA 1/2019 5 SUOMEN TURBOTUKKU OY MEKAANIKONKATU 5, 00880 HELSINKI MA-PE 9-17 WWW.TURBOTUKKU.COM 0400 856 310 0400 422 582 SUORAMYYNTI: AUTOLIIKKEET, AUTOKORJAAMOT, YKSITYISASIAKKAAT Huippulaadukkaat uusioturboahtimet henkilöautot, pakettiautot, kevyt kuormaautot, raskas kalusto, veneet, työkoneet, traktorit alk 399€ / 36 kk takuu Audi / Seat / Skoda / Volkswagen 1.9-2.0TDi Alk. 499 € / 36 kk takuu vm. 2005-2012 Nissan / Renault 1.9Dci Alk. 399 € / 36 kk takuu Mercedes-Benz / BMW sähköohjatut turbot Alk. 699 € / 36 kk takuu OSTAMME ALKUPERÄISET VIALLISET TURBOAHTIMET! TARJOA 040 351 0247 NOUTOPISTE HELSINGIN HERTTONIEMESSÄ! AVASIMME NOUTOPISTEEN VANTAAN KOIVUHAKAAN! TOIMITUKSET POSTITSE KOKO SUOMEEN!
6 KAASUJALKA 1/2019 Mercedes-Benz C-sarja omaa yli 13000 osaa ja näistä yli 50 prosenttia on täysin uusia. Ulkonäössä sitä ei juurikaan huomaa vaan muutokset ovat silmältä piilossa. C -sarja on Mercedes-Benzin menestynein mallisarja ja nyt meillä koeajossa on 5. sukupolven tuorein versio. Malliston hinnat alkavat vajaasta 41000 eurosta ja tuolloin saa itselleen C160 A Busineksen. C-sarjan kaikki mallit ovat aina automaattivaihteisia. Merkittävimmät muutokset löytyvät auton sisältä ja näin ollen tarkkasilmäisinkään ei helposti erota kasvojen kohotusta ulkoisesti. Uudistukset jakaantuvat määrällisesti seuraavasti: Elektroniikan komponenteista 80 % on uutta, voimansiirron komponenteista 70 % on suunniteltu uudelleen ja sisustan osista uusia on 50 %. Kiinaan Lang-versio Vuonna 2017 C-sarjan sedanja farmarimalleja myytiin maailmassa yhteensä yli 415 000 kappaletta. C-sarjaa valmistetaan neljässä tehtaassa neljässä maanosassa. Saksan Bremenin lisäksi C-sarjaa valmistetaan Etelä-Afrikassa, Yhdysvalloissa ja Kiinassa. Viime vuonna tärkein myyntimaa oli Kiina, jossa valmistetaan maan markkinoita varten vain pidennettyä lang-versiota. Yhteensä vuonna 1982 tapahtuneen ensiesittelyn jälkeen yli 9,5 miljoonaa C-sarjalaista on toimitettu asiakkaille. Vakiovarusteena ovat LED High Performance -ajovalot ja ensi kertaa C-sarjassa on saatavana lisävarusteiset Multibeam LED -ajovalot, joissa on Ultra Range -kaukovalot. Ne kytkeytyvät automaattisesti, kun järjestelmä ei tunnista muita tienkäyttäjiä, tie on suora ja nopeus yli 40 km/h. Kun vastaan tulee ajoneuvo tai edellä ajava saavutetaan, kaukovalomoduulien ledit kytketään osittain pois päältä, jolloin syntyy U-kirjaimen muotoinen kaukovalokuvio. Ultra Rangekaukovalot valaisevat jopa 650 metriä eteenpäin. Koeajoautossa ei valitettavasti näitä Ultra Range-valoja ollut. C-sarjan digitalisen mittariston näyttökonsepti on uusi. Se sisältää lisävarusteena täysin digitaalisen mittaristonäytön, jossa on käytettävissä kolme erilaista näyttötyyliä: "Classic", "Sport" ja "Progressive". Vakiomittaristo on klassinen tuplaputkimittaristo, jossa 5,5-tuumainen värinäyttö. Lisävarusteena Business Avantgardeja Business AMG-malleihin on saatavana täysin digitaalinen 12,3 tuumainen mittaristonäyttö. Keskikonsolin yläpuolisen multimedianäytön voi niin ikään valita kahdessa eri koossa. Vakiona olevan Audio 20 -multimediajärjestelmän näytön koko on 7 tuumaa. Audio 20 -multimediajärjestelmän yhteyteen on saatavana ensi kertaa tarkka laajakuvanäyttö ja se löytyy vakiona Business Avantgardeja Business AMG-malleissa. Kuski tykkää Me saimme koeajoon nelivetoisen C220d:n, jonka keulalla oli uudesta E-sarjasta tuttu dieselmoottori, joka on nyt C-sarjassa ensimmäistä kertaa. Takavetoon verrattuna neliveto tuo lisää hintaa noin 4000 euroa, Kuljettajan näkymä on hivenen muuttunut mittareiden osalta, mutta muuten fiilis on tuttua. Moni autovalmistaja voisi ottaa mallia kuljettajan paikasta, sillä tämä ei jätä edelleenkään juuri toivomisen varaan. Pitkäkin kuljettaja saa fantastisen ajoasennon ja matkanteko on miellyttävää. Koeajomme viime metreillä talvi teki tuloaan myös etelä-Suomeen ja pääsimme vähän kokeilemaan nelivedon toimintaa, joka osoittautui varsin maukkaaksi. Jakaa voimaa luontevasti ja ajaminen on nautinnollista. Uusi diesel on todella hiljainen käyntiääneltään ja tarjoaa mukavasti voimaa. 9-vaihteinen automaatti toimii saumattomasti, eikä koeajon kulutuskaan ollut paha, sillä meno vettä kului vain 6.8 litraa. KOEAJOSSA MercedesBenz C YLI PUOLET UUTTA TEKSTI & KUVAT_Mika Salomaa ! TEKNIIKKAA MERCEDES-BENZ C220D 4MATIC T A BUSINESS HINTA: 51341€ KOEAJOAUTON HINTA LISÄVARUSTEINEEN: 61001,43€ ISKUTILAVUUS: 1950cm3 TEHO: 194hv / 3800 kierr/min VÄÄNTÖ: 400Nm / 1600-2800 kierr/ min PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4702, 1810, 1457, 2840 KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 7.0s HUIPPUNOPEUS: 233km/h KULUTUS (VALM.ILM): 6.5l PÄÄSTÖT: 170g/km KOEAJON KULUTUS: 6.8l Kuljettajan ajoasento Ajettavuus Voimalinja JÄLKIMAKU Uudistuneen C-sarjan muutoksia ei tavallinen kuski tunne, mutta pienillä hienosäädöillä auto on saatu entistä upeammaksi. ? +
KAASUJALKA 1/2019 7 LÄMMITTELETHÄN SINÄKIN ENNEN STARTTIA Lämmin auto talveksi Calix-autonlämmitysjärjestelmällä päiväsi alkaa mukavasti ja turvallisesti liikenteessä. Lisäksi auton haitalliset päästöt vähenevät. Järjestelmää voi muokata sinulle sopivaksi. Istu lämpimään autoon ja ikkunat ovat sulat ja huurteettomat, kun valitset sisätilanlämmittimen. Lisäksi liikkuminen on turvallista, näet ympärillesi hyvin. Moottorinlämmitin vähentää haitallisia pakokaasuja, polttoaineen kulutusta ja moottorin kulumista. Akkulaturilla varmistat aina autosi käynnistymisen, vaikka ajaisitkin usein lyhyitä matkoja. Voit myös ohjata lämmitystäsi älypuhelimellasi ja ajastaa sen toimimaan silloin kuin sinun tarvitsee lähteä. calix.fi www.fusti.fi www.auto-lehtinen.fi Henkilöautot Hautalantie 16, TAMPERE Puh. 010 2390 200 Helsingintie 595, Salo (Muurla) Puh. (02) 721 7700 Henkilö-, pakettija maastoautot Käytössäsi kahden purkamon suuret varastot 24/7. YLI 60 VUOTTA KIERRÄTYSTÄ TAKUULLA! AUTOPURKAMOT TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi !
8 KAASUJALKA 1/2019 ! TEKNIIKKAA Dacia Duster 115 SCe on 1.6-litrainen ja vapaasti hengittävä nelivetoinen bensacrossover. Kuulostaa ensikuulemalta vähän vanhanaikaiseltakin haastajalta 1.2-litraisille pikkuturboille. K un sain koeajoon nelivetoisen bensa-Dusterin 1.6-litraisella ja vapaasti hengittävällä bensamoottorilla, fiilis oli vähän nostalginenkin. Aiemmin Dusterissakin oli 1.2-litrainen pieni bensaturbo ja tehoa 125 hevosvoimaa. Dacian ratkaisu vaihtaa se vapaasti hengittävään 1.6-litraiseen ja 114-hevosvoimaiseen bensamylyyn tuntuu siis soutavan nykytrendejä vastaan. Nythän vähän jokainen autovalmistaja panostaa pieniin kuutiotilavuuksiin ja turboon. Dusterin uusi 1.6-litrainen SCe 115 -bensiinimoottori on varustettu jakoketjulla. Aiemmin Dusterin kone oli jakohihnalla. Ketjunhan pitäisi ainakin periaatteessa olla ikuinen. Tosin hihnankin vaihtoväli oli melko pitkä, noin viiden vuoden tai hieman yli 110 000 kilometrin välein. Miksi ihmeessä? Kylmien suorituskykylukujen valossa en ihan heti keksi, miksi ”Romanian Rellu” eli Dacia on lähtenyt soutamaan vastavirtaan. 4-vetoisen Dusterin huippunopeus 1.2-litraisella bensaturbolla on 179 kilometriä tunnissa ja se kiihtyi nollasta sataseen 11 sekunnissa. 1.6-litraisen vapaasti hengittävän 4-vetoisen bensaDusterin hippunopeus on 170 kilometriä tunnissa ja se kiihtyy nollasta sataseen ”hikisesti” 12.9 sekunnissa. Vapaasti hengittävän nelivetoDusterin bensankulutuskin yhdistelmäajossa on 8.4 litraa 100 kilometrillä, kun nelivetoisen ja 1.2-litraisen bensaturbo-Dusterin kulutus satasella jäi 7.1 litraan. Vapaasti hengittävän Co2-päästöt ovat 158 g/km ja 1.2-litraisen turbon 145 g/km. Kun 1.2-litraisen bensaturbon vääntö oli 205 Nm, niin 1.6-litrainen vapaasti hengittävä tarjoaa sitä vain 156 Nm. Kaikissa Dusterin varustetasoissa löytyy nykyään mm. ajotietokone ja ulkolämpömittari sekä kauko-ohjattava keskuslukitus. Access-perusvarustelua lukuun ottamatta ohjauspyörässä on nyt myös etäisyyssäätö auttamassa parhaan mahdollisen ajoasennon löytymistä. Ylellisimmässä, nyt koeajetussa Prestigessä -varustetasossa on ulkonäköä kohentava Design Pack 17-tuumaisine kevytmetallivanteineen, hopeanharmaat peilinkuoret ja kattokaiteet, harmaat etuja takapuskurin alaosat sekä tummennetut takalasit. Näiden lisäksi Prestigessä on kuljettajan istuimen ristiseläntuen säätö ja kyynärnoja edessä Nelivetoisissa malleissa on myös 4×4-monitori, josta näkyvät kallistuskulmat ja kompassi, katvealueen valvontajärjestelmä, peruutustutka ja -kamera sekä navigaattori. Ja kaikki tämä sekä paljon muutakin nelivedon kanssa, alle 22 000 euron hintaan! Luokkansa järkevin? Tavallisessa ajossa en hirveästi huomannut eroa kesällä ajamani 125-hevosvoimasen ja 1.2-litraisen bensaturbon ja nyt koeajamani 114-hevosvoimaisen ja 1.6-litraisen vapaasti hengittävän välillä. Vähän puhdittomalta se tuntui ennen ja siltä se tuntuu edelleen. Uudessa Dusterissa Dacia on kuitenkin paneutunut huolella äänieristykseen, sen huomaa heti autolla ajaessa. Dusterin nelivetojärjestelmä on helppokäyttöinen: keliin ja tilanteeseen sopivan etenemistavan voi valita sähköisellä kytkimellä. Hyvissä olosuhteissa kannattaa kytkeä 2WD-tila ja edetä vain etupyörien vetämänä, silloin bensaakin palaa vähemmän.. AUTO-tila jakaa voiman automaattisesti etuja taka-akselille tieolosuhteiden ja auton nopeuden mukaan, jolloin ajettavuus on paras. Maastoajoon suositeltava 4WD Lock eli pakotettu 4×4 -tila jakaa voiman suhteessa 50&50 etuja taka-akselille, jolloin Dusterin maasto-ominaisuudet ovat parhaimmillaan. Autoltaan trendikkyyttä hakevat ehkä edelleen ylenkatsovat Dusteria. Olenpa jonkun kuullut ilkkuvan sen olevan tämän päivän Lada Niva, siis Ladan maasturimalli 1980-luvulla. No, Nivan kyydissä olleena voin hyvällä omalla tunnolla sanoa, että eivätpä tiedä, mistä puhuvat. Niva oli äänekäs jyrä. Dusterilla ei perusajossa huomaa oikeastaan minkäänlaista eroa huomattavasti kalliimpiin japanilaisiin ja korealaisiin kilpailijoihin. Voisin kyllä itsekin allekirjoittaa maahantuojan mainossloganin ”Suomen järkevin katumaasturi”. Sitä se on ainakin hintaisekseen. KOEAJOSSA DACIA Duster DUSTER HENGITTÄÄ NYT VAPAASTI TEKSTI & KUVAT_Timo Kiiski DACIA DUSTER SCE 115 4X4 PRESTIGE MOOTTORI: R4, 1598 cm3, vapaasti hengittävä TEHOT: 115 hv VETOTAPA: 4-veto YHDISTETTY KULUTUS: 8.4 l /100 km VÄÄNTÖ: 156 Nm CO2-PÄÄSTÖT: 187-192 g/km (yhdistetty) HUIPPUNOPEUS: 170 km/h MITAT: pituus 4341 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1682 mm, akseliväli 2676 mm, maavara 210 mm, tavarasäiliö 411 1444 l. HINTA: alk. 21 691 €
KAASUJALKA 1/2019 9 Tikkurila Tikkurikuja 1 0400 36 46 44 Herttoniemi Sahaajankatu 52 0400 18 81 33 Katso aukioloajat ja muut toimipisteet www.öljypiste.fi Vaihteistoja peräöljyt Automaattivaihteiston sisäpesu ja 100% öljynvaihto Määräaikaishuollot Vuosihuollot Ilmastointihuollot Jarruosien vaihdot Polttimot ja sulat Jäähdytysja jarrunesteet NYT ON AIKA HANKKIA TALVIRENKAAT! Meiltä renkaat, vanteet, tuulilasit, autopesut, vahaukset ja maalaukset. SUOMENOJA Finnoonniitynkuja 3 puh. 010 322 6770 www.earp.fi Conti IC2/ VC6 Hankook i*pike Hankook i*cept Aeolus 175/65-14 395 € 325 € 310 € 280 € 185/65-15 450 € 360 € 340 € 325 € 195/60/15 450 € 429 € 405 € 340 € 195/65-15 495 € 405 € 395 € 349 € 195/60-16 450 € 205/55-16 630 € 480 € 480 € 365 € 205/60-16 630 € 480 € 480 € 390 € 215/55-16 700 € 560 € 560 € 400 € 225/55-16 750 € 620 € 620 € 205/50-17 840 € 660 € 640 € 215/50-17 880 € 695 € 660 € 215/55-17 860 € 640 € 640 € 450 € 225/45-17 890 € 660 € 660 € 420 € 225/50-17 900 € 680 € 680 € 450 € 225/55-17 900 € 660 € 660 € 225/40-18 990 € 795 € 760 € 225/45-18 990 € 780 € 750 € 235/40-18 1 040 € 780 € 760 € 245/40-18 1 060 € 860 € 840 € 245/45-18 1 060 € 820 € 800 € Tervetuloa hyville rengasja vannekaupoille! Tässä edulliset tarjouksemme! SAIMME LISÄÄ RENGASHOTELLITILAA! Henkilöautot 110€ Pakettiautot 125€ Katumaasturit 125€ Maahantuoja Wihuri Oy Tekninen Kauppa www.eberi.fi | www.wihuri.fi | eberspacher@wihuri.fi | p. 020 510 2327 Seuraa meitä Facebookissa @EberiSuomi Mountain bike and street trial professional and Eberspächer brand ambassador Danny MacAskill: known from the YouTube hit ”Wee Day Out” EBERSPÄCHER LÄMMITTIMELLÄ LISÄÄ MUKAVUUTTA TALVIAUTOILUUN! LÖYDÄ LÄHIN PALVELEVA JÄLLEENMYYJÄSI OSOITTEESTA EBERI.FI X-ICE NORTH 4 ÄLÄ HUOLEHDI, ME HUOLLAMME Katso lähin Euromaster-palvelupisteesi verkkosivuiltamme tai soita 0207 700 800* Matkaja lankapuhelimesta soitettaessa 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min (alv 24%). Sis. mm. öljyn ja öljynsuodattimen vaihdon (5 l Total-öljyä 5W40, suodatin ja vaihtotyö), nesteiden tarkistukset (jarru, kytkin, jäähdytys ja pesu), renkaiden kunnon ja ilmanpaineiden tarkastuksen, alustan kunnon tarkastuksen. ”Jääpidoltaan kaikkien aikojen paras testaamamme nastarengas” TM 17/2018 TALVIHUOLTO alk. Sis. mm. öljyn ja öljynsuodattimen vaihdon (5 l Total-öljyä 5W40, suodatin ja vaihtotyö), nesteiden tarkistukset (jarru, kytkin, jäähdytys ja pesu), renkaiden kunnon ja ilmanpaineiden tarkastuksen, alustan kunnon tarkastuksen. 99 € HYVISSÄ KÄSISSÄ euromaster.fi
10 KAASUJALKA 1/2019 Loppuvuodesta Suomen markkinoille saapui laite, Saphe, joka on herättänyt autoilijoiden kiinnostusta niin toimintansa kuin edullisen hintansa osalta. Toimituksemme otti laitteen pienimuotoiseen testiin. S aphe ylinopeusja liikennevalvontahälytin on tanskalainen keksintö; kotimaassaan laitteella on jo liki 500 000 käyttäjää. Pienikokoinen laite toimii paristolla, joten sen asentaminen autoon on vaivatonta. Laitevalmistaja lupaa vaihdettavan lithium-pariston kestävän jopa 2 vuotta. Saphen toimintaperiaate perustuu GPS-paikannukseen ja tietoliikenneyhteyteen. Laite ei siis toimi itsenäisesti, vaan tarvitsee kaverikseen mobiilidatalla ja vähintään Bluetooth 4.0 -yhteydellä varustetun älypuhelimen, jonka kanssa Saphe paritetaan. Älypuhelimen kautta Saphe pitää yhteyttä palvelimeen, jonne on tallennettu noin 30 Euroopan maan tiekohtaiset nopeusrajoitukset sekä nopeusvalvontakameroiden eli ns. peltipoliisien sijainnit. Lisäksi se osaa varoittaa erilaisista vaaraja onnettomuuspaikoista, joista laitteen käyttäjät ovat ilmoittaneet. Tämän artikkelin julkaisuaikoihin tietokannan pitäisi vielä täydentyä kaikkien Suomen koulujen ja päiväkotien sijainneilla. Käyttökokemuksia Saphen käyttöönotto ei vie montaa minuuttia. Ensimmäiseksi älypuhelimeen ladataan maksuton Saphe Link, joka on saatavilla niin Androidkuin iOSlaitteisiin. Sovellus on varsin simppeli sekä toteutukseltaan että käytettävyydeltään. Tämän jälkeen Saphe paritetaan älypuhelimen kanssa. Laite tukee Bluetooth Smart -yhteyttä, joten Saphea voi käyttää samanaikaisesti auton handsfreen tai vaikkapa Spotifyn kanssa. Ilman Saphe Linkia ja yhteyttä paritettuun älypuhelimeen Saphe ei toimi. Saphen käyttö on hyvin yksinkertaista. Sitä ei tarvitse kytkeä erikseen päälle, vaan laite tunnistaa auton liikkeellelähdön. Saphe Linkin pitää olla toiminnassa, mutta muutoin puhelimen ei välttämättä tarvitse olla esillä. Tien päällä Saphe varoittaa ylinopeudesta sekä lähestyvästä nopeusvalvontakamerasta tai vaarapaikasta äänimerkillä sekä puhelimen näytölle tulevalla tekstillä. Äänimerkit ovat melko kovaäänisiä ja turhan pitkäkestoisia, eikä niitä valitettavasti pysty säätämään. Kun sitten haluaa varoittaa muita Saphen käyttäjiä, riittää että painaa laitteen sinistä painiketta nopeusvalvontapaikan tai punaista painiketta vaaratai onnettomuuspaikan ilmoittamiseksi. Laitteen yhteydenotto paritettuun älypuhelimeen ei testijaksollamme onnistunut ongelmitta, mikäli Saphe ehti käynnistyä ennen kuin puhelimen sijaintitiedot oli kytketty aktiiviseksi. Sijaintitietojen aktivointi ei tuntunut tilannetta enää korjaavan, vaan Saphe piti käynnistää uudelleen. Tämä ongelma toki poistuu pitämällä sijaintitiedot aina aktiivisena. Saphe antoi satunnaisia virhehälytyksiä lähestyvästä peltipoliisista. Kyse ei ollut vanhentuneesta tiedosta, vaan siitä, että laite reagoi viereisen tien peltipoliisin. Laite on helppo siirtää ajoneuvosta toiseen, olettaen, että sitä ei ole kiinnitetty esimerkiksi tuulilasiin kaksipuoliteipillä. Onko Saphe laillinen? Herää tietysti kysymys, miten lainsäädäntö suhtautuu Sapheen ja sen käyttöön. Tutkanpaljastimien, eli laitteiden, jotka havaitsevat poliisin nopeusvalvontatutkan ja hälyttävät siitä, käyttö ja hallussapito on maamme lainsäädännöllä kielletty. Saphen toimintaperiaate on kuitenkin täysin erilainen, joten se ei ole tutkanpaljastin – ei teknisesti eikä juridisesti. Laite onkin laillinen kaikissa EU-maissa. Saphen suositushinta on 69 euroa. Laitteen käyttö on ilmaista, eli minkäänlaisia kuukausimaksuja tai muita kuluja ei synny, kunhan älypuhelimen mobiilidataliittymä on rajoitukseton. SAPHE -LIIKENNEVALVONTAHÄLYTIN Varsin sirokokoinen Saphe on helposti sijoitettavissa, vaikka keskikonsolin pikku lokeroon. Sen voi kiinnittää myös tuulilasiin. Saphe varoittaa muun muassa peltipoliiseista sekä äänimerkillä että älypuhelimen näytölle tulevalla tekstillä. Saphe Linkin asetuksista voi valita mistä kaikesta laitteen haluaa varoittavan. Valitettavasti varoitusäänen voimakkuutta tai kestoa ei pysty säätämään. Saphe päivittää tietokantaansa aktiivisesti. Alkuvuodesta mukaan tulevat Suomen koulujen ja päiväkotien sijainnit. TEKSTI JA KUVAT_Jari Sjöman Helppokäyttöinen Pienikokoinen Edullinen Laillinen Merkkiäänet ei säädettävissä Satunnaiset virhehälytykset (sijaintitiedon epätarkkuus) Ei toimi itsenäisesti (varauksin) + –
KAASUJALKA 1/2019 11 3. polven Mazda 6 on näyttävä sedan, jonka saa käytettynä kohtuuhintaan kohtuukilometreillä. 1. polven Mazda 6:n ruosteongelmat heijastuvat sen kauppaan tänäkin päivänä. R aisiolaisen Visa-Auton myyntipäällikkö Miikka Lännistö myöntää, että kolmannen polven Mazda 6 pitää kohtuukilometreilläkin myydä saksalaisia kilpailijoilta edullisemmalla hinnalla. –Meillä on ollut parin viikon ajan jo myynnissä vain 115 000 kilometriä ajettu toisen polven farmari reilulla 11 eurolla ja nykyinen farmarimalli vuosimallia 2013 hieman yli 200 000 kilometriä ajettuna n. 13 000 eurolla. Se on ollut vähän pettymyskin, kun luulisi, että ihan tuoreennäköisen ja näyttävän auton myyntipäivät olisi luettavissa kahden käden sormilla. Kun asiakas hakee diesel-farmaria 15 000-20 000 euron hintaluokassa kohtuullisilla kilometreillä, niin Mazda 6 olisi ihan kelpo vaihtoehto. Samanaikaisesti yhtä paljon ajetut Octaviat ja Passatit menevät vaivattomasti kaupaksi. Autossa itsessään ei kuitenkaan ole vikaa. Tyypillistä on sekin, että lopulta käytetyn Mazda 6:n ostamiseen päätyvä asiakas harvemmin tulee liikkeeseen nimenomaan sellaista hakemaan: ostopäätökseen hän herää vasta liikkeessä. – Ensin kartoitellaan valtaväylän malleiksi miellettyjä dieseleitä, pääsääntöisesti saksalaisia. Saksalaiset äänettömämpiä Muutkin Mazdan mallit tekevät saksalaisia kilpailijoita hitaammin kauppansa. – Kun ensimmäisen polven Mazda 6 tuli markkinoille vuonna 2002, se teki kauppansa vauhdikkaasti, kun oli modernin näköinen auto. Ensimmäisen polven Mazda 6:n ruosteongelmat heijastuvat epäilemättä sen myytävyyteen tänäkin päivänä, vaikka ongelmat on korjattu jo kauan sitten. Uskon, että uusienkin Mazda 6 -mallien myynnissä automyyjät joutuvat pitkään vakuuttelemaan, että ruosteongelmia ei enää ole. Eihän Mazda 6 nouse uusien autojenkaan myyntitilastoissa Passatien ja Mondeoiden rinnalle. Tosin, kun esimerkiksi Helsingin Sanomat koeajoi kolmannen polven Mazda 6:n kesäkuussa 2013, toimittaja suositteli sillekin täydentävää ruosteenestokäsittelyä. Yksi Mazda 6:n kauppaa hidasta tekijä on myös sen äänimaailma. Kolmannen polven kuutos-Mazdan melutasoa on luonnehdittu autotoimittajien arvosteluissa kohtuulliseksi, mutta ei ihan yhtä laadukkaaksi kuin saksalaisissa kilpailijoissa. – Se on vähän äänekkäämpi kuin vaikkapa Volkswagen Passat. Tämä hidastaa myyntiä jonkun verran, vaikka auto ulkonäöllisesti ja varustelultaan tarjoaa paljon enemmän kuin saksalaiset kilpailijat. Paljon valtateillä ajavalle tällä on iso merkitys. Moni ei lähde edes koeajamaan, kun on lehdistä saattanut lukea arvosteluja sen äänimaailmasta, vaan päätyy ostamaan muutaman vuoden iäkkäämmän saksalaisen. Dieselin karkean äänimaailman takia Mazda 6 onkin bensamoottorisena helpompi myydä. Mazda 6:n lähin kilpailija on toinen japanilainen, Toyota Avensis. – Se on ihan yhtä äänekäs auto kuin Mazda 6, mutta Toyota on osannut hoitaa jälkimarkkinoinnin niin hyvin, ettei Mazda 6:sta ole kilpailijaksi: Toyotan ostaja painottaa luotettavuutta. Mazdalle ei olla läheskään samalla tavalla merkkiuskollisia kuin Toyotalle. Ihan samalla tavalla kuin on Mersuja BMW -miehiä, on myös Toyota -miehiä, mutta Mazdamiehiä on sen sijaan harvassa. Tämä on vähän harmikin, kun Mazda on teknisesti ihan vahva auto. Nykyinen Mazda 6 on myös erittäin hyvännäköinen ja moderni auto: monen ostajan kohdalla hinta, laatu ja varustetaso kohtaisivat 110-prosenttisesti. Siinä saa viimeistelyä laatua ja modernin auton kohtuuhinnalla. Mazda 6:a ensirekisteröitiin vain 304 autoa vuonna 2017, kun taas Toyota Avensiksen ensirekisteröintimäärä oli 2822 autoa ja Volkswagen Passatin 2558 autoa. Yllättävän taloudellinen Kaasujalka sai Tuusulasta koeajoon hopeanharmaan Mazda 6 Sedan 2.0 (145) Skyactic-G Premumin 6-lovisella manuaalilaatikolla. Auto oli vuosimallia 2014 ja mittarilukema 96 000 kilometriä. 146-hevosvoimainen bensamoottori vei isoa autoa riittävän ripeästi ja ennenkaikkea auto miellytti silmää: se on mielestäni hyvännäköinen. Ihmetyttää, että nämä muodot eivät tehoa isompaan joukkoon suomalaisia. Samanlainen mysteeri oli näyttävä Honda Accord, jonka tuonti Eurooppaan loppui useita vuosia sitten, vaikka autolla oli hyvä ja kestävä maine. Mazda on luottanut ja luottaa edelleen vapaasti hengittävään bensamoottoriin. Ominaisuuksiltaan s ei yllä vastaavantehoisten turbomoottorien tasolle, mutta lopputulosta voi kuitenkin pitää onnistuneena. Tehot riittävät arkikäyttöön ja kulutuslukematkin pysyvät maltillisina. Suuntavakavuus ei ole moitteeton. Ohjaus on vähän tahmea ja siksi iso ja kookas Mazda 6 jää helposti kaartamaan. Mutkaisemmilla teillä Mazda 6 sen sijaan on mainio ajettava. Pitkä ja näyttävä sedan, 4,8 metriä pitkä ja 1,84 metriä leveä, auto ei ole myöskään kaikkein ketterin pysäköitävä. Jousitus tuntuu kovalta hitaassa kaupunkiajossa ja karkeammilla tienpinnoilla, mutta sileämmillä tienpinnoilla ajotuntuma on kiinteä. Jousituskin tuntuu maantieajossa ja hyvillä pinnoilla sulavalta. Mazda 6:ta pidetään saksalaisiin kilpailijoihin verrattuna hiukan äänekkäänä. Ja kyllä siinä perää onkin. Mutta meluisaksi Mazda 6:kaan ei voi moittia. Passatit ja Audit vain ovat nostaneet rimaa korkealle. Tavallisessa arkiajossa Mazda 6:kin on riittävän kohtuullisen äänetön, vaikka ei saksalaisille kilpailijoille täysin pärjäisikään. Saatan poimia liian herkästi kaikki erilaiset autojen vioista raportoivat jutut mediasta, mutta jotenkin tuntuu, että suuri kuutiotilavuus yhdistettynä vapaasti hengittävään tekniikkaan on turboa varmempaa tekniikkaa. Arvostettu yhdysvaltalainen kuluttajalehti Consumer Reportsin laaja selvitys listasi vuonna 2015 Yhdysvalloissa myytävät automerkit luotettavuuden mukaan. Sen lopputuloksen mukaan japanilaisiin autoihin kannattaa luottaa. Ykköspaikan otti Lexus, kakkoseksi tuli Toyota. Mazda ylsi sijaluvulle neljä. Japanilaisten kolmoisvoiton esti vain saksalainen Audi. Tutkimuksessa oli 28 automerkkiä. Ei pitäisi innostua liikaa, mutta jos minun nyt pitäisi ostaa n. 17 000 eurolla tilava sedan, niin harkitsisin koeajamaani Mazda 6:ta hyvin vakaasti. KUUKAUDEN KÄYTETTY MAZDA 6 KOLMANNEN POLVEN MAZDA 6 MIKÄ ON, KUN KAUPPA EI KÄY? TEKSTI & KUVAT_Timo Kiiski ! TEKNIIKKAA MAZDA 6 SEDAN 2,0 (145) SKYACTIV-G PREMIUM 6MT VUOSIMALLI: 2014 MITTARILUKEMA: 96 000 km MOOTTORI: R4, 1998 cm, vapaasti hengittävä POLTTOAINE: bensiini VAIHTEISTO: 6-lovinen manuaali TEHOT: 146 hv VÄÄNTÖ: 210 Nm HUIPPUNOPEUS: 208 km/h KIIHTYVYYS 0-100 KM/H: 9.5 s YHDISTETTY KULUTUS: 5,5 l/100 km CO2-PÄÄSTÖT: 129 g/km MITAT: pituus 4865 mm, leveys 1840 mm,korkeus 1450 mm, akseliväli 2830 mm TAVARATILA 489 L. MYYJÄ: Tuusulan Ykkösauto HINTA: 16 900 €
12 KAASUJALKA 1/2019 KAASUJALKA-autoiluohjelman 3. tuotantokausi käsittää 10 jaksoa ja jokainen jakso käsittelee autoiluun liittyviä aiheita. Mukana on mielenkiintoisia henkilöhaastatteluita, viikon turvallisuusvinkki, viikon hyötyvinkki sekä tietenkin uusien autojen koeajoja sekä paljon muuta mielenkiintoista. Jaksot esitetään suositulla Alfa TV:n kanavalla ja ohjelmat ovat lisäksi nähtävissä Kaasujalka Youtube-kanavalla. Sieltä löytyy myös aiempien tuotantokausien jokainen jakso. Esitysajat: torstaisin klo 19.30, perjantaisin klo 18.30, sunnuntaisin klo 21.00 Lisäksi useita muita esityskertoja myöhäisiltaisin ja aamuvarhaisella. Katso muut esitysajat www.alfatv.fi Yhteistyössä: AlfaTV:n uusi ja ajankohtainen AUTOILUSARJA Espoo • Helsinki • Hyvinkää • Hämeenlinna • Joensuu • Jyväskylä • Kaarina • Kajaani • Kerava • Kokkola • Kotka • Kouvola • Kuopio • Lahti • Lappeenranta Lohja • Mikkeli • Oulu • Pori • Porvoo • Rauma • Rovaniemi • Salo • Savonlinna • Seinäjoki • Tampere • Tornio • Turku • Vaasa • Vantaa Tuotteita rajoitetusti. Ei ennakkovarauksia. Thule Force XT Alpine Black KULJETUSLAATIKKO Monipuolinen katolle asennettava kuljetuslaatikko, jokapäiväiseen käyttöön Optimoitu tilankäyttö, sopii moneen ajoneuvoon Helppo asentaa PowerClick-pikakiinnitysjärjestelmän ansiosta Integroitu vääntömomenttimittari naksahtaa, kun tuote on kunnolla kiinni ja takaa nopean ja tukevan kiinnityksen LockNob-säätönuppi tekee avaamisesta ja sulkemisesta miellyttävän helppoa sekä suojaa Thule Comfort Key -avainta vahingoilta DualSide-avauksen ansioista kaikkiin laatikon osiin pääsee helposti käsiksi ajoneuvon molemmilta puolilta Asennetaan etuasentoon ajoneuvon katolle, joten tavaratila on käytettävissä esteettä ilman, että kuljetuslaatikkoon tarvitsee koskea Tilavuus 420 litraa Ulkomitat 230 x 70 x 42,5 cm Sisämitat 218 x 59 x 37 cm Paino 19,4 kg Suksien enimmäispituus 215 cm 65-01513 Thule Dynamic M (800) black glossy KULJETUSLAATIKKO Erittäin urheilullinen, aerodynaaminen ja tyylikäs suksiboksi Suksiboksi, jossa urheilullinen ja virtaviivainen muotoilu, ilmanvirtausta optimoiva aerodynaaminen tekniikka sekä katon muotoa myötäilevä pohja, joka sopii täydellisesti auton katolle Valmiiksi asennettu PowerClick-pikakiinnitysjärjestelmä sisältää vääntömomenttimittarin Järjestelmän avulla kiinnitys onnistuu nopeasti ja tukevasti yhdellä kädellä DualSide-avaus ja ulkopuolen kahvat helpottavat asennusta ja kuorman käsittelyä Keskuslukitusjärjestelmä on huipputurvallinen: käyttäjäystävällisen Thule Comfort -avaimen voi irrottaa vain, jos kaikki lukituspisteet ovat kiinni Kuljetuslaatikon etuasento mahdollistaa takaluukun esteettömän käytön Integroitu pohjamatto, jossa on luistamaton pinta, parantaa kuorman kiinnitystä Tilavuus 320 litraa Ulkomitat 206 x 84 x 34 cm Sisämitat 198 x 75 x 27 cm 65-00552 MTX Automotive AKKULATURI 12 V 2 A / 6 A / 10 A / 15 A 15 A, 300 s (PIKA); lämpötilaohjattu Hyötysuhde noin 85 % Teho enintään 320 W Käynnistysjännite > 3 V 6 vaihetta, täysautomaattinen lataussykli Lataa kaikentyyppiset 12 V lyijyhappoakut Akun kapasiteetti 2–400 Ah, ylläpitää kaikenkokoisia akkuja Pikavaraustila 300 s Virransyöttötila 13,6 V/7 A IP20 45-00658 549 00 690 00 64 90
KAASUJALKA 1/2019 13 Horoskoopit laati autoastrologian tohtori h.c. Urmas Hurmalainen OINAS 21.3 – 20.4. Moraalisi on korkealla, se takaa rehellisyyden joka tilanteessa. Jos olet vaihtamassa autoa, ei kannata yrittää sumuttaa myyjää eräästä oman autosi viasta. Lyhyestä ilosta voi tulla pitkä itku. Rehellisyytesi palkitaan. HÄRKÄ 21.4 – 21.5. Härän tulisi hyödyntää tammikuu erityisesti tarkastelemalla viime vuotta. Opi virheistäsi äläkä toista niitä. Viime vuonna kitsastelit eräässä ei niin kiireellisessä autosi remontissa ja se kostautui keväällä. KAKSOSET 22.5 – 21.6. Tammikuu on sopiva kuukausi tärkeiden päätösten tekemiseen, kun on kyseessä autoasiat. Riippumatta valinnastasi, et voi nyt tehdä virhettä. RAPU 22.6 – 22.7. Sinun täytyy pitää huolta autostasi, sen iästä riippumatta. Huoltojen teettäminen ajallaan pitää kulkupelisi iskussa. LEIJONA 23.7 – 23.8.Ongelmia saattaa tulla, kun tapaat mielipiteissään itsesi kaltaisen vahvatahtoisen henkilön. Viattomana alkanut keskustelu eurooppalaisten ja japanilaisten autojen paremmuudesta saattaa kääntyä toraisaksi väittelyksi. Älä provosoi äläkä provosoidu. NEITSYT 24.8 – 22.9. Elokuusta lokakuuhun autoja tuotiin länsinaapurista Ruotsista ja Saksasta 53 prosenttia enemmän kuin vastaavana aikana edellisenä vuonna. Sinuakin Ruotsin halpa kruunu houkuttaa. Ole kuitenkin kärsivällinen, äläkä tee hätiköityjä päätöksiä. VAAKA 23.9 – 22.10. Olet avulias luonne, mutta apuvirran antaminen pulaan joutuneelle naapurille kannattaa jättää ammattilaisille. Jos plusja miinusnavat menevät väärin ja auton elektroniset laitteet vioittuvat, edessä voi olla todella kallis remontti. SKORPIONI 23.10 – 22.11.Ratkaise asiat järjestelmällisesti. Noudata autosi huolto-ohjelmaa, älä karsi vähemmän välttämättömiltä tuntuvista kohdista. JOUSIMIES 23.11. – 22.12. Jos autosi akku on heikko ja virrankulutus yhtäkkiä lisääntyy, matka voi katketa kokonaan. Sinulla on vaara sortua nyt autoilijan helmasyntiin, akun vaihdon unohtamiseen. KAURIS 23.12 – 20.1. Säilytä rauha sisimmässäsi. Älä ole liian kärsimätön, vaan luota siihen, että asiat etenevät omalla painollaan. Vaihtoautoilmoituksia katsellessasi älä tyydy kompromisseihin ja uskottele, että nyt vastaan tökkivä seikka menettäisi merkitystään jatkossa. VESIMIES 21.1.-18.2. Tämä on loistavaa aikaa mitata sitä, oletko omalla polullasi ja teetkö omia juttujasi. Vai oletko liikaa yleisen mielipiteen orja? Eräs iso japanilainen sedan voi olla juuri sinulle oikea auto, vaikka se ei nyt ”hotinta hottia” olekaan. KALAT 19.2.-20.3. Kun et päästä ajatuksiasi epäilemään kaikenlaista, tunteet toimivat oppainasi paremmin. Ajat vähän ja haluat silti näyttävän auton. Huomiosi kiinnittyy amerikkalaiseen crossoveriin, joka ei ole menestynyt häikäisevästi katsastustilastoissa. Älä anna sen hämmentää liikaa: monet hylkäämiseen johtaneet viat ovat halvalla korjattavissa. AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI TAMMIKUULLE 2019! Tehtaankatu 6, Riihimäki. Puh. (019) 716 620 www.autosorsa.fi Auto Sorsa Oy Tehtaankatu 6, Riihimäki. Puh. (019) 716 620 Auto Sorsa Oy Avainkierto 23, Hyvinkää. Puh. (019) 268 0800 www.autosorsa.fi VARIKKOJA HUOLTOTILA Coverhall 6 x 6 m korkeapaineteltta • Toimii korkeapaineella, täytä ja käytä • Pystytys 10 20 min • Purku 20 min • Pohjarakenne valmiina • Lämmin sisätila • Kestävä ja huoltovapaa Kysy lisää: Hinta alkaen: 11 490,00 eur (alv 0%) Lisävarusteena: • Kuljetuslaukku • Sisäkatteet • Lämmitys Saatavana useita eri kokoja Coverhall Oy Petri Grönlund Puh. 040 480 7878 petri.gronlund@coverhall.com Coverhall-korkeapaineteltta on tyylikäs ja huoltovapaa ratkaisu, jonka siirto ja pystytys sujuu nopeasti ja vaivattomasti. Saatavana myös edullinen rahoitustarjous, kysy lisää! Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti
14 KAASUJALKA 1/2019 MAINOKSESI TÄHÄN? OTA HETI YHTEYTTÄ! 0400 777797 mika.salomaa@wheelmedia.fi Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti Wheelmedia Oy Tunnus 5019553 00003 VASTAUSLÄHETYS Postimaksu on jo maksettu VUOSITILAUS 11 NROA VAIN 22.95€ (SIS ALV. 10%) Tilaan Kaasujalka-lehden vuodeksi 11 nroa hintaan 22,95€ ja tilaus jatkuu saman mittaisissa jaksoissa. Mikäli en halua jatkaa tilausta peruutan tilaukseni siitä ilmoittamalla. pk-seudun painoksen Pirkanmaan painoksen Varsinais-Suomen painoksen Keski-Suomen painoksen Päijät-Hämeen painos Kanta-Hämeen painos Itä-Suomen painos Nimi Osoite Postinro ja toimipaikka Puh TILAA NYT KAASUJALKA! AUTOKIERRÄTYS Vastaanottopisteet: suomenautokierrätys.fi = Kierrätä autosi. *Ajoneuvon paino keskimäärin 1077 kg, talteen saatavan teräksen määrä 743 kg, haarukan paino 45 g, kierrätysteräksen osuus raaka-ainemassasta 75 %. 12 386 x Yhdestä romuautosta saadaan kierrättämällä raaka-aine 12 386 * teräshaarukan valmistukseen. OSTETAAN AUTOJA MYY AUTOSI MEILLE! Huutava pula 1000-30000€ autoista, myös pakut ja mp:t Olarinluoma 13, Espoo Soita Petri Harinen puh. 0400 474 674 www.autoplaneetta.fi autoplaneetta@gmail.com AUTON OSIA MOOTTORIN OPTIMOINTEJA PRESSUTALLEJA POHJOLAN PARAS PUTKIRUNKOINEN PRESSUTALLI Polar tallin katolla lumet eivät pysy! Paksu 750gr /m2 UV-suojattu Pvc pressu jonka saat KUNNOLLA kiristettyä! Kattto osin valoa läpäisevä valkoinen. Kaarimalliset verkko / tuuletusikkunat päädyissä. Ylösrullattava ovi. Koko 3,5x5,5m. Ajokorkeus 2.02m. Takuu 3v. Halleja myös traktoreille jne..... Nyt 2300 € Tilaa heti! www.Landtek.fi Sis alv 24% Landtek Oy Teollisuustie 9 14500 Iittala 040-9310300 Kysy lisää 044-5528 666 www.rsoptimointi.com LISÄÄ TEHOA, LISÄÄ VÄÄNTÖÄ, PAREMPI AJOMUKAVUUS Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.com Autoja vaihteistokorjaamo vikadiagnostiikka autosähkötyöt varaosat määräaikaishuollot katsastuskorjaukset ilmastointihuollot jakohihnan vaihdot Korjaamme henkilöja pakettiautot! (03) 5356 100 | www.kolari-special.fi Puutikkalantie 40, 36760 Luopioinen Autoja vaihteistokorjaamo vikadiagnostiikka autosähkötyöt varaosat määräaikaishuollot katsastuskorjaukset ilmastointihuollot jakohihnan vaihdot Korjaamme henkilöja pakettiautot! (03) 5356 100 | www.kolari-special.fi Puutikkalantie 40, 36760 Luopioinen Autoja vaihteistokorjaamo vikadiagnostiikka autosähkötyöt varaosat määräaikaishuollot katsastuskorjaukset ilmastointihuollot jakohihnan vaihdot Korjaamme henkilöja pakettiautot! (03) 5356 100 | www.kolari-special.fi Puutikkalantie 40, 36760 Luopioinen Autoja vaihteistokorjaamo Korjaamme henkilöja pakettiautot (03) 5356 100 | Puutikkalantie 40, 36760 Luopioinen ! VARAOSAT VIKADIAGNOSTIIKKA AUTOSÄHKÖTYÖT
KAASUJALKA 1/2019 15 13. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä ja Itä-Suomessa KUSTANTAJA Wheelmedia Oy, Olarinluoma 13, O2200 Espoo PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 7777 97 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Urmas Hurmalainen, Timo Kiiski, Mauri Nurmi, Jorma Mikkola, Jari Sjöman, Petri Matikainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi NETTISIVU www.kaasujalka.fi PAINOPAIKKA Alma Manu Oy, Tampere JAKELUALUEET Pääkaupunkiseudun telineet 255 kpl: Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Tuusula, Kerava, Järvenpää, Sipoo, Nurmijärvi, Kirkkonummi, Lohja, Nummela, Karkkila, Veikkola, Vihti Pirkanmaan telineet 89kpl: Tampere, Ylöjärvi, Kangasala, Nokia, Lempäälä, Akaa, Toijala, Orivesi, Pirkkala, Pälkäne, Valkeakoski, Sastamala, Ikaalinen, Hämeenkyrö Varsinais-Suomen telineet 90 kpl: Turku, Raisio, Naantali, Kaarina, Paimio, Lieto, Aura, Parainen, Salo, Forssa, Loimaa, Masku, Somero, Nousiainen, Mynämäki Keski-Suomen telineet 46 kpl: Jyväskylä, Muurame, Jämsä, Korpilahti, Äänekoski, Suolahti, Laukaa, Keuruu, Petäjävesi Päijät-Hämeen telineet 45 kpl: Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Kouvola, Kausala Kanta-Hämeen telineet 44 kpl: Hämeenlinna, Iittala, Tervakoski, Janakkala, Tuulos, Lammi. Riihimäki, Oitti, Loppi, Hyvinkää Itä-Suomen telineet 66 kpl: Mikkeli, Varkaus, Juva, Pieksämäki, Suonenjoki, Joroinen, Heinävesi, Lieksa, Kitee, Tohmajärvi, Outokumpu, Vihanti, Vuokatti, Kuhmo, Kuopio, Iisalmi, Kajaani, Joensuu, Nurmes, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti VASTAA, RATKO JA VOITA HURMALAISEN POKKARI! RISTIKKO MIKÄ ON KUUKAUDEN KÄYTETTYNÄ TÄSSÄ NUMEROSSA? A) NISSAN MICRA B) OPEL ASTRA LOKAKUUN KILPAILUUN oikein vastanneiden kesken arvoimme 10 Urmas Hurmalaisen Automiehen Elämäkerta –pokkaria. Onnelliset voittajat ovat: Ilona Gröhn Lahdesta, Karl Nilsson Siuntiosta, Markit Hukkanen Espoosta, Kari Huhtilainen Röykästä, Markku Valkama Helsingistä, Ahti Kuusisto Pornaisista, Eila Paakkinen Vantaalta, Harri Hakala Laitilasta, Juhani Virtanen Salosta ja Marja Leena Turkia Lahdesta. Onneksi olkoon. PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINUMERO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. EN HALUA, ETTÄ KOMMENTTEJANI JULKAISTAAN LEHDESSÄ VASTAUSKUPONKI Wheelmedia Oy Olarinluoma 13 02200 Espoo Postimerkki 1/19 Muista vaihtaa öljyt säännöllisesti C) MAZDA 6 D) KIA SORENTO Kaikkien oikein vastanneiden kesken arvomme 10 kpl Urmas Hurmalaisen Automiehen Elämäkerta pokkaria. Vastausaikaa 11.2.2019 saakka. Vastauksen voi lähettää myös sähköpostilla: kisa@wheelmedia.fi
16 KAASUJALKA 1/2019 FordStore Lahti Myyntimiehenkatu 4 15700 Lahti Nelipyörä Terra Katsastusmiehentie 9 13130 Hämeenlinna Nelipyörä Veikkari Veikkarinkatu 1 05840 Hyvinkää Nelipyörä Paroinen (Huolto) Paroistentie 2 13600 Hämeenlinna Automyynti Ma-Pe 08:00-18.00, (Terra 9-18) La 10:00-15:00. www.nelipyora.fi * Täysin uusi Ford Focus -mallisto alk. 22.066,12 € (autoveroton suositushinta 19.330 € + arvioitu autovero CO2-päästöillä 126 g/km 2.136,12 € + 600 € toimituskulut). Täysin uuden Ford Focus -malliston CO2-päästöt 119–161 g/km ja EU-keskikulutus 4,5–7,1 l/100 km. Vapaa autoetu alk. 520 € / käyttöetu 355 €. Hinnat 1.1.2019 hinnaston mukaan. Kuvan auto erikoisvarustein. Vuoden Auton Suomessa valitsee Autoja liikennetoimittajat ry. Entistä tilavampi Focus – Vuoden Auto Suomessa 2019 Täysin uusi Ford Focus on voittanut Autoja liikennetoimittajien äänestyksessä Vuoden Auto Suomessa 2019 -tittelin. Tuomariston perustelut: täysin uusi Ford Focus ansaitsi voiton muun muassa erinomaisen ajettavuutensa ja älykkäiden kuljettajaa avustavien teknologioidensa ansiosta tarjoten näin runsaasti vastinetta rahalle. Focus on sisätiloiltaan tilavampi kuin koskaan ja tarjoaa edistyksellistä teknologiaa. Wagon-mallin tavaratila on jopa 608 litraa. Tervetuloa koeajolle! ford.fi/focus FORD TAKUU VUOTTA tai 100 000 km Ford-viikonloppunäyttely 11.–13.1. Tervetuloa! Täysin uusi Ford Focus HÄMEENLINNASSA MYY Nelipyörä Terra, Hämeenlinna JA HUOLTAA Nelipyörä Paroinen, Hämeenlinna UUDET FORDIT HYVINKÄÄLLÄ MYY JA HUOLTAA Nelipyörä Veikkari, Hyvinkää UUSIA FORD JÄLLEENMYYJIÄ