ÄIJÄAUTO TOYOTA AVENSIS I VINKKEJÄ SÄHKÖAUTON KOTILATAAMISESTA PEUGEOT 2008 Koeajossa mm. Koeajossa Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi Kanta-Hämeen painos 1/2024 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Varaa katsastusaika netissä www.citykatsastus.fi HYVINKÄÄ Kehäkuja 5 Puh. 020 707 1230 RIIHIMÄKI Kumerankatu 5-11 Puh. 020 707 1220 KOTIMAINEN YRITTÄJÄ PALVELUKSESSASI! Myös ilman ajanvarausta Palvelemme teitä kaikissa katsastukseen liittyvissä asioissa. • HYVINKÄÄ • RIIHIMÄKI • HÄMEENLINNA ASIANTUNTIJA EROTTUU AINA
2 KAASUJALKA 1/2024 ! U R M A S H U R M A LA IN EN Autoalan Keskusliiton syyskuussa 2023 julkaisema tuore tutkimus suomalaisesta autoilusta käsittää kansalaisten näkemyksiä liikenteen sähköistymisestä ja liikenteen päästövähennystoimista. Lähes kolmannes vastaajista voisi hankkia seuraavaksi autokseen dieselauton. Tahto ja todellisuus ovat ristiriidassa: dieselautoja kun kuitenkin myydään yhä huonommin. S uomalaisten autoilu -tutkimus on aiemmin tehty keväällä 2019 ja keväällä 2021. Tähän tuoreimpaan tutkimukseen vastasi 2427 suomalaista. Eli otosta voi pitää kyllä varsin kattavana. Tutkimuksen otos on kiintiöity alueellisesti ja ikäja sukupuoliryhmittäin edustavasti, sillä tavoitteena on, että tulokset edustavat luotettavasti perusjoukkoa. Otokseen poimittiin kesäkuussa 2023 lisäotos 18-24-vuotiaiden joukosta, jotta nuorten aikuisten näkemyksistä saataisiin kattava otos. Vaikka sähköautoja hehkutetaan ja niiden myyntikäyrät osoittavat ylöspäin, niin kiinnostus polttomoottoriautojen hankintaan on lähes ennallaan. Yllättävintä on, että dieselauto on Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 0400 777 797 Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN ELEKTRONISELLA PYSÄKÖINTIKIEKOLLA Seuraava Kaasujalka ilmestyy 8.2.2024 edelleen suosittu: lähes kolmannes voisi hankkia seuraavaksi autokseen dieselauton. Täyssähköauton hankinta kiinnostaa eniten autottomia talouksia ja moniautoisia talouksia, kiinnostus on selvästi suurinta alle 45-vuotiaiden ryhmässä. Miehistä noin 45 % ja naisista noin 36 % voisi harkita seuraavaksi autokseen täyssähköautoa. Tämä on tietysti vähän sama asia kuin maaseudun lähikaupat. Kansalaiset itkevät niiden häviämistä, mutta käyvät ruokaostoksilla isoissa marketeissa, vaikka kotikulmilla joku kyläkauppa vielä kitkuttelisikin. Vaikka tutkimukset osoittavat dieselautojen olevan yhä suosiossa, niin vuoden tammikuusta marraskuuhun viime vuonna dieselautoja oli ensirekisteröidyistä autoista vain 5,79 %, kun vielä vuonna 2017 niitä oli 30,41 % ensirekisteröidyistä autoista. Mahdollista on sekin, että uusien dieseleiden myynti keskittyy vain tiettyyn automerkkiin, ehkä taksissa suosittuun Mersuun. Yritin viime syksynä löytää uuden dieselauton ostajaa, joka ei olisi ammattiautoilija. Vedin vesiperän. Valittelin asiaa erään ranskalaismerkin maahantuojan lehdistökaverille ja kerroin tutkimustulosten osoittavan, että suomalaiset haluavat edelleen ostaa dieselautoja. –No kun ei niitä dieseleitä vain myydä, lehdistökaveri vastasi. Tahdon ja todellisuuden ristiriita johtuu tietysti siitä, että EU on päättänyt kieltää uudet bensiinija dieselautot vuoden 2035 jälkeen. On vaikea MIKSI ETTE SITTEN OSTA DIESELEITÄ? KLICK” KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA Autoilijoiden ajokyvyt ovat heikentyneet, kun näitä ratikkakiskoille eksyneitä autoilijoita on useita viikottain. Kuvan otti Riikka Suhonen, Helsingistä. ostaa kallista arvoautoa, joka jälleenmyyntiarvonsa puolesta muuttuu kohta ongelmajätteeksi. Sähköautolle paljon esteitä Suurimmaksi hankinnan esteeksi sähköautolle on noussut korkea hankintahinta, myös huolet toimintamatkasta ja korkeammasta hinnasta ovat hieman kasvaneet. Latausmahdollisuus kotona on edelleen tärkeä reunaehto sähköauton hankinnalle. Median ja vallanpitäjien hehkutus tuntuu olevan melkoisesti ristiriidassa kansalaisten näkemysten ja toiveiden kanssa. Kuten olen monta kertaa aiemmin kirjoittanut, minä en vastusta sähköautoja. Jos en ajaisi vähän väliä pidempiä matkoja esimerkiksi Tampereelle, voisin hyvinkin harkita käytetyn sähköauton ostamista. Tampereen reissuilla olen kuitenkin aika monta kertaa joutunut odottamaan latausaseman vapautumista pidemmän tovin varsinkin ruuhka-aikoina. Ja kun sitten se latausasema vapautuu, on edessä toinen pidempi tovi odotellessa auton latautumista riittävästi. Sekin aika on poissa työnteosta. 6000 € hankintatukea! Oman autonsa käytöstä työnantajaansa laskuttava tuttavani kertoi työnantajansa pohtineen, voisiko firma velvoittaa kaikki paljon työajoa ajavat ottamaan firman kustantaman täyssähköauton työsuhde-etuna. Työnantaja kuulemma oli pohtinut, kuinka paljon se voisi pitkässä juoksussa säästää, vaikka investointina sähköauto on edelleen kallis. Tuttavani on tähän asti voinut käytännössä kustantaa ison ja mukavan dieselautonsa firmasta laskuttamillaan kilometrikorvauksilla. ”Mun autossa on pitkä akseliväli ja kaikessa tuntuu laatuauton leima. Leppoisa ajo on tärkeä osa mun viihtymistäni autossa pidemmillä työmatkoilla. Jos mulle nyt työnnetään joku lyhyen akselivälin sähkökottero, niin tuskin se pitkän matkan taittaminen sellaisella on kovin hääppöistä.. Ja kun mä pysähdyn noilla huoltsikoilla syömään tai kahville matkan varrella, niin kyllä siellä sähköautojen latausasemat päiväaikaan tuntuu aika miehitettyjä olevan”, tuttavani pohtii. Kotitaloudet saivat vuosina 2018– 2022 täyssähköauton hankintaan 2 000 euron suuruisen hankintatuen. Vain noin puolet vastaajista arvioi, että hankintatuella olisi merkitystä auton valintaan. Puolet taas arvioi, että heillä ei tuesta huolimatta olisi joko taloudellisia mahdollisuuksia hankintaan tai muut tekijät, esimerkiksi asumismuoto ja latausmahdollisuuden puute rajaavat hankintaa. Tuen merkittäväksi tekijäksi arvioineet arvioivat tarvittavan tuen suuruudeksi noin 6 000 euroa. Siinäpä terveisiä valtiovarainministerille tai sille, kuka nyt sitten onkin tällaisten tukien takana. Leading supplier from Denmark Horoskoopit laati autoastrologian tohtori h.c. Urmas Hurmalainen OINAS 21.3 – 20.4. Jos kuukauden loppupuolelle iskee kovat pakkaset, vanha dieselisi voi hyvinkin hyytyä tienposkeen. Silloin on nauru kaukana. Kylmältä ja viimalta moottoria suojaava maskisuoja on helppo ja edullinen ratkaisu. HÄRKÄ 21.4 – 21.5. Olet ehkä ostamassa vihdoinkin sähköautoa, tosin melko paljon ajettua ja iäkästäkin. Kannattaisi ehkä viedä Nissan CityKatsastukseen Helsingin Koivuhakaan ja tarkistaa akun kapasiteetti, vähälle käytölle moottorijarrutuksen jääneiden oikeiden jarrujen sekä ajoakkua suojaavan pohjalevyn kunto. KAKSOSET 22.5 – 21.6. Olet varmaan jo kyllästynyt lataamaan sähköautoasi hitaasti sukolaturilla kodin seinästä ja odottelemaan pikalatausaseman vapautumista Lidlien ja ABC-asemien pihoilla. Jospa investoisit moninkertaisesti nopeamaan kotilatausasemaan? RAPU 22.6 – 22.7. Sait joululahjaksi laadukkaan alkometrin. Käytä sitä: pitkiä iltoja riittää joulun ja uudenvuodenpyhien jälkeenkin. LEIJONA 23.7 – 23.8. Poikkeuksellisen kylmä joulukuu yllätti sinutkin. Kuukauden puolivälissä kannattaa katsella tarjouksia lisälämmittimistä. NEITSYT 24.8 – 22.9. Rahaan tai autoon liittyvä päätös on ajankohtainen. Neuvojia riittää jos jonkinlaista, mutta pidä pääsi ja suostu vain ratkaisuun, jonka koet itse oikeaksi. VAAKA 23.9 – 22.10. Vuotesi alkaa hiukan levottomissa tunnelmissa. Vältä turhaa sähläämistä, äläkä ainakaan lankea provosointiyrityksiin. Pidättäydy kärkkäistä kommenteista varsinkin autoasioissa. SKORPIONI 23.10 – 22.11. Loppukuukausi on sinulle taloudellisesti suotuisa, mutta varsinkin autoasioissa kannattaa välttää isoja ratkaisuja. Rengaskokoa kohtuuttomasti kasvattamalla saa hyvänkin auton ajo-ominaisuudet pilattua. JOUSIMIES 23.11. – 22.12. Nyt on tärkeää tarttua eteen tuleviin tilaisuuksiin, mutta ainakin vähemmän tärkeät hankinnat kannattaa jättää omaan arvoonsa. Älä suostu jokaiseen tarjoukseen. KAURIS 23.12 – 20.1. Edessä on tapahtumarikas ja sosiaalinen jakso. Autoistakin tulee paljon puhetta ja se taas voi aiheuttaa myös kitkaa. Älä esiinny kaikkitietävänä! VESIMIES 21.1.-18.2. Sanojasi kuunnellaan ja arvostetaan. Älä silti suostu tekemään päätöksiä muiden puolesta. Naapurin rouva miettii käytetyn Toyota Auriksen ostamista ja kysyy mielipidettäsi: olethan sinä automies isolla A:lla. Muista, että jos sinulle tärkeintä onkin ajomukavuus, niin toisille sitä on luotettavuus! KALAT 19.2.-20.3. Sinulla voi nyt olla kiusaus mennä sieltä, missä aita on matalin, tai lykätä asioiden hoitamista. Jos olet lykännyt jatkuvasti uuden akun hankkimista autoosi, niin se voi nyt viimein kostautua pakkasi. AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI TAMMIKUULLE 2024
KAASUJALKA 1/2024 3 AUTOJA LIIKENNEGAALA 14.12.2023 AINO AREENA, JÄRVENPÄÄ HYUNDAI KONA AUTOJA LIIKENNETOIMITTAJIEN VALINTA INNOVAATIOPALKINTO Varjo Technologies ERIKOISPALKINTO Autoja Liikennegaala & Rightware LIIKENNETEKO Rahtarit ry LIIKENNETURVALLISUUSPALKINTO Autoja Liikennegaala & Fennia LIIKENNEVAIKUTTAJA Jommi Öunap LIIKENNETURVALLISUUDEN ELÄMÄNTYÖPALKINTO Autoja Liikennegaala & Liikennevakuutuskeskus VUODEN AUTO SUOMESSA 2024 YLEISÖN SUOSIKKI Mercedes-Benz E-sarja LUKIJAÄÄNESTYS Autoja Liikennegaala & Moottori VUODEN AUTO SUOMESSA 2024 HYUNDAI KONA AUTOJA LIIKENNETOIMITTAJIEN ÄÄNESTYS Autoja liikennetoimittajat ry AUTOJA LIIKENNEKUVA 2023 ”Pakujen uusi elämä hengenpelastajina” Eetu Kokkonen Autoja liikennetoimittajat ry & Grano Diesel JOURNALISMI Martti Merilinna AUTO-JA LIIKENNEJOURNALISMIN ELÄMÄNTYÖPALKINTO Autoja liikennetoimittajat ry YMPÄRISTÖPALKINTO P2X Solutions ERIKOISPALKINTO Autoja Liikennegaala & Järvenpään kaupunki HYVÄ SUOMI! Jyväskylän kaupunki & Secto Automotive ERIKOISPALKINTO Autoja Liikennegaala & Tecalemit ELÄMÄNTYÖ Pekka Puputti ERIKOISPALKINTO Autoja Liikennegaala ON NIT TEL UT! HYUNDAI KONA 174 pistettä 1. K u v a t: Ja ri K o h o n e n , A u Li ry 2. 4. 6. 5. 3. MERCEDES-BENZ E-SARJA, 167 p. TOYOTA PRIUS, 141 p. PEUGEOT 408, 92 p. KIA EV9, 128 p. VOLKSWAGEN ID.7, 153 p. Autoja Liikennegaalassa jaetut palkinnot Autoja Liikennegaala Hihglights MTV Katsomo, Kolmosvaihde, jakso 4/12 MTV Sub 19.2. klo 23.00 autojaliikennegaala.fi
4 KAASUJALKA 1/2024 VINKKI Mukavaa autoilua SUOJAA MOOTTORI VIIMALTA JA PAKKASELTA Suomen kylmät talviolosuhteet aiheuttavat tunnetusti monenlaisia haasteita autoilijalle. Kun pakkasta on paljon, esimerkiksi moottorin lämpeneminen voi olla aikaa vievä prosessi. Helppo ja edullinen tapa suojata moottoria kylmältä viimalta on hankkia autolle maskisuoja. H yytävä viima ja korkeat pakkaslukemat kurittavat erityisesti dieselkäyttöisiä ajoneuvoja, sillä niissä moottorin lämpeneminen on muutenkin hitaampaa, ja auto hyytyy herkemmin tien poskeen. Kotimainen Tammers-maskisuoja estää kylmän ilman ja lumen pääsyä moottoritilaan, joten moottori lämpenee tehokkaammin ja autolla on miellyttävämpi ajaa. –Kannattaa huomioida, että myös uudemmat, bensiinikäyttöiset ajoneuvot hyötyvät maskisuojan käytöstä. Mallikohtainen Tammers-maskisuojavalikoima kattaa lähes kaikki Suomessa myytävät automallit sekä monet jo tuotannosta poistuneet ajoneuvot. Lisäksi saatavilla on yleismallinen maskisuoja, josta saa leikattua ajoneuvon muotoihin sopivan suojan, opastaa markkinointipäällikkö Jouni Vainikka auton lisävarusteiden maahantuontija tukkuliike Kaha Oy:stä. Miksi käyttää maskisuojaa? Etenkin kaupunkiajossa muutaman kilometrin lyhyet siirtymät ovat yleisiä, joten moottori ei ehdi pakkassäässä juurikaan lämpenemään. Auton keulalle kiinnitettävä maskisuoja helpottaa tilannetta peittämällä jäähdyttimen säleikön ja/tai etupuskurin ilmanottoaukot, mikä ehkäisee kylmän pääsyä moottoritilaan ja nopeuttaa siten moottorin lämpenemistä. –Kun moottori saavuttaa normaalin käyttölämpötilansa nopeammin, vähenevät myös polttoaineenkulutus ja pakokaasupäästöt. Maskisuojan käyttö estää myös lumen pääsyn moottoriin ja pienentää huohotinjärjestelmän jäätymisen riskiä. Maskisuojaa suositellaan käytettäväksi etenkin dieselkäyttöisissä autoissa, kun ulkoilman lämpötila laskee +5 asteen alle. Maskisuojan käytöstä on hyötyä myös nykyaikaisille, vähäpäästöisille bensiinimoottoreille., Vainikka korostaa. TEKSTI_ Timo Kiiski KUVAT_ Kaha • Tammers on automallikohtainen, täydellisesti istuva maskisuoja • Saatavilla lähes kaikille Suomessa myytäville autoille • Valikoimassa myös muotoon leikattava yleismallinen maskisuoja • Maskisuojan kiinnitys onnistuu mukana tulevilla erikoiskiinnikkeillä • Suomessa valmistettu, laadukas tuote • Helppo asentaa paikoilleen noin viidessä minuutissa • Suojaan on helppo tehdä aukko lämmittimen pistokkeelle • Estää lumen ja viiman pääsyn moottoritilaan • Nopeuttaa moottorin lämpenemistä ja auttaa ylläpitämään normaalia käyttölämpötilaa • Ehkäisee huohotinputken jäätymistä • Vähentää polttoaineen kulutusta ja päästöjä • Maskisuoja on siis täydellinen varuste Suomen pakkaskeleihin! Jälleenmyyjät löydät osoitteesta: kaha.fi/jm Kotimainen ja kestävä maskisuoja Kotimainen Tammers-maskisuoja estää kylmän ilman ja lumen pääsyä auton moottoritilaan. KATSO VIDEO KAASUJALAN YOUTUBE-KANAVALTA Maskisuojaa suositellaan käytettäväksi etenkin dieselkäyttöisissä autoissa, kun ulkoilman lämpötila laskee + 5 asteen alle. LUE KAIKKI TAMMIKUU LOISTOTARJOUKSET NETTISIVUILTA www.autofixoy.com ALENNUS / KÄSITTELY TARJOUS MAALIPINTAKÄSITTELYJEN ERIKOISLIIKE CERAMIC PHPS coaangs TOTEUTAMME KIILTÄVÄT UNELMASI TAMMIKUU TARJOUSHINTAAN ! KAIKKI AUTOSI KÄSITTELYT vuotta + alan huipputuotteilla ja parhaalla ammattitaidolla Aivan UUSILLE AUTOILLE teemme neljän (4) eri PINNOITEAINEEN yhdistelmäkäsittelyn, jonka sisältämä ACRYL-CERAMIC PHPS muodostaa todella LOISTAVAN KIRKKAAN JA TIMANTINKOVAN SUOJAPINNOITTEEN autosi maalipinnalle, joka todella kestää !
KAASUJALKA 1/2024 5 HYVINKÄÄ: Autosuojaamo Herranen, Kehäkuja 10, (019) 433 242 www.autonruosteenesto.fi HÄMEENLINNA: Ruoste-Expertit, Siirintie 18, (03) 682 1972 www.ruoste-expertit.fi AUTOSI RUOSTUU NYT ENEMMÄN KUIN KOSKAAN. Suomen teille kylvetään joka vuosi noin 120 000 000 kg ruostumista kiihdyttävää suolaa, jonka seurauksena autosi ruostuu nyt nopeammin kuin koskaan. KATSO LISÄÄ OSOITTEESTA www.finikor.fi myynti huollot varaosat ilmastoinninhuollot korjaukset www.autosorsa.fi Tehtaankatu 6, Riihimäki Puh. (019) 268 0800 KESTÄVINKIN KAIPAA HUOLTOA Me tunnemme Toyotasi parhaiten. Tarjoamme käyttöösi korkeatasoiset huolto-, korjaamoja varaosapalvelut, esim: Kauttamme Relax-turva Kaikki korjauspalvelut Määräaikaishuollot Tuulilasin kiveniskemäkorjaukset Ilmastointilaitteen huolto Aidot Toyota-varaosat Katsastuspalvelu Rengasmyynti Kaikki rengastyöt Sijaisautopalvelu Subaru myynti, huollot, varaosat, ilmaistoinninhuollot ja korikorjaukset. Tehtaankatu 6, 11710 Riihimäki puh. (019) 268 0800 Automyynti ma–pe klo 9–17, la 10–14 Huolto ja varaosat ma–pe klo 8–17 www.autosorsa.fi TULE PENKALLE TOIVAKKAAN! KESKI-SUOMEN AJETTAVILLA RALLITEILLÄ 5 ERIKOISKOETT A 55EK KM YLEISÖINFO FACEBOOKISTA KISAVIIKOLLA! LÄHTÖ JA MAALI KUNNANTALO LLA facebook.com/yellowracingteam Tämä juliste tehtiin meillä!
6 KAASUJALKA 1/2024 Ajettuani pienen Peugeot 2008 -crossoverin ihan perinteisellä bensamoottorilla ja ilman minkäänlaista hybridien sähköavusteisuutta mieleen palautui Kari Peitsamon biisi Kauppaopisto naiset: ”On se hyvä, että tässä maailmassa on vielä jotain tavallista”. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski V aikka Peugeot 2008 on virallisesti B-segmentin, eli C-segmentin alemman keskiluokan Golfeja ja Peugeotin omia 308ja 3008 -malleja pienemmän kokoluokan auto, kompakti SUV omaa hyvät tilat ja kattavan varustelun. Kaikki autoilijat eivät ole vielä valmiita hankkimaan sähköautoa ja yllättäen on heitäkin, jotka eivät ole vakuuttuneita edes hybridijärjestelmistä. Siksi bensa! TEKNIIKKAA PEUGEOT 2008 ALLURE LAUNCH EDITION PURETECH 130 EAT8 MOOTTORI: R3, 1 199 cm2 POLTTOAINE. BENSA VAIHTEISTO: 8-lovinen automaatti TEHOT: 130 hv VÄÄNTÖ: 230 Nm YHDISTETTY WLTP-KULUTUS: 5.9 l/100 km CO-PÄÄSTÖT: 133 g/km SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.1 s HUIPPUNOPEUS: 198 km/h MITAT: pituus 4 304 mm, leveys 1770 mm, korkeus 1523 mm, akseliväli 2 605 l TAVARATILA 434 – 1467 L HINTA: koeajoauto alk.33 791 €, 2008-malliston hinnat alk. 27 155 € IHAN PELKÄLLÄ BENSALLA MENNÄÄN Peugeot 2008 KOEAJOSSA moottori on monelle edelleen se tutuin ja turvallisin vaihtoehto. Vaikka 2008 ulkomitoiltaan pieni, se yllättää sisätiloillaan: kuljettaja ja apukuski istuvat omissa penkeissään ihan mukavasti. Uudistuksen myötä myös 2008:n vaihteenvalitsin keskikonsolissa muuttui pieneksi yhden sormen voimalla siirreltäväksi nappulaksi. Jalkatilaa riittää hyvin takapenkkiläisillekin, eikä normaalimittaisen tai hiukan pidemmänkään ihmisen pääkään osu kattoon. Matkustajat istuvat paitsi tilavasti, myös ryhdikkäästi. Yllättävän hiljainen Konepellin alla purputtaa 3-sylinterinen ja 1.2-litrainen moottori, jonka tunnistaa kaasua polkaistessa hiukan pörisevästä käyntiäänestä. Mutta kun vauhtiin pääsee ja mennään pintakaasulla, pörinä ei enää häiritse. Leppoisassa matka-ajossa moottorin äänet jäävät sen verran vaimeiksi, että meno ei juuri eroa ajamisesta perinteisellä 1.5-litraisella rivinelosella. 8-lovinen automaatti sen sijaan ei juuri tarjoa moitteen sijaa: se toimii erittäin juohevasti. 131-hevosvoimainen bensamoottori kuljettaa pientä crossoveria ihan riittävän rivakasti tavallisen ihmisen perusajossa. Uskon, että pieni lisäsijoitus tähän 131-hevosvoimaiseen bensamoottoriin kannattaa, jos vaihtoehtona on bensamoottorisesta 2008-mallista se tehottomampi 101-hevosvoimainen. Ajamista leimaa eritoten ketteryys. Taajama-ajossa kivaksi osoittautunut ohjaus tuntui vauhdin kasvaessa ja vähän isommille teille siirtyessä hiukan kevyeltä ja vastinetta kaipaisi pikkuisen lisää. Kaikkiaan perusajossa 2008:n alusta tuntuu kuitenkin ihan hyvältä. Virallisestikin ilmoitettu WLTP-kulutus 5,9 l/100 km voi nykyaikana tuntua suurehkolta, jos sitä vertaa kulutuslukemiin, joita maahantuojat antavat varsinkin lataushybrideille. +Luokkansa tyylikkäimpiä +Tilava +Hyvä alusta ja automaattivaihteisto Ajoittain 3-sylinterisen karkea käynti -Hieman kevyt ohjaustunto JÄLKIMAKU Ihan passeli ja hyvännäköinen pieni SUV. Monelle saman kokoja hintaluokankin perushybridille ilmoitellaan selkeästi pienempiä WLTPkulutuksia, mutta käytännössä niidenkin kulutuslukemat ovat olleet samat kuin pelkällä bensalla kulkevassa 2008:ssa: noin 6 l/100 km. ? – + 2008:lla selvisin kuitenkin oikeasti talvioloissa pikkuisen päälle 6 litran kulutuksella satasella. Hyvät tilat Tavaratilaa 2008-mallissa on pikkuautoksi reilusti, 400 litraa. Tässä B-segmentissä ei uskoakseni ole tarjolla vastaavaa tavaratilaa juuri missään autossa. Takapenkin selkänojat kaatamalla tavaratila kasvaa jo 1467 litraan. Pieni miinus tulee myös siitä, että Peugeotin sinänsä moderni i-Cockpit -ohjaamo vaatii pientä totuttelemista: kesti aikansa ennen kuin löysin penkille oikean korkeuden nähdäkseni ratin yli mittaristoon. Vaan kaikkeen tottuu ajallaan, myös i-Cockpit-ohjaamoon. Melko nopeasti tulin itsekin sen kanssa sinuiksi. Peugeot 2008 on B-segmentin crossover-henkisistä autoista kenties tyylikkäin. Tämä vakuutti meillä eritoten rouvan. Mercedes-Benz E 220d on aina ollut paljon matka-ajoa tekevän unelma-auto ja etenkin Suomen talvessa tämä on matka-ajossa täysin ylivertainen. TEKSTI & KUVAT_ Mika Salomaa L eikkisästi voisi sanoa, että jos Autowikiin kirjottaa sanan taksi niin se antaisi synonyymiksi Mercedes-Benz E-sarja. Se hyvin kuvaisi mallin suosiota taksikäytössä. Sähköistymisen ja taksilupien vapautumisen myötä muitakin merkkejä on taksitolpille saapunut, mutta se ei edelleenkään poista E-sarjan hohtoa. Vanhanliiton Mersumiehet puhuvat malleista koodeittain ja siksipä mainitaan tämän uutukaisen koodi; W214. Koodin numerot varmasti lämmittävät näitä samoja ihmisiä, sillä W124 -korista Mersua samaiset ihmiset pitävät oikeana Mersuna. 5 polttomoottoriversiota Nyt tästä jo lähes automaailman elävästä legendasta saapui uusi painos ja me saimme koeajoon sen kaikkein ikonisimman mallin, jota luonnollisesti ruudittaa kahden litran dieselmoottori eli E 220d 4 Matic. Uusi E-sarja on saatavana ! TEKNIIKKAA MERCEDES-BENZ E220D 4MATIC A PREMIUM HINTA: 76 594 € HINTA VARUSTEINEEN: 81 865€ MOOTTORI: 1950cm3 TEHO: 145kW (197hv) 3600 kierr/min VÄÄNTÖ: 440 Nm / (1800-2800 kierr/min) PAINO: 1975 kg VETOKYKY: 750/2100 kg TAVARATILA: 540 l PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4949, 2065, 1469, 2961 KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 7,8s HUIPPUNOPEUS: 234km/h KOEAJON KULUTUS: 4.8l / 100km MATKAMIEHEN UNELMA Mercedes-Benz E220d KOEAJOSSA sekä sedanina että farmarina. Mercedeksen filosofian mukaisesti täysin sähköiset mallit ovat eriytetty eri mallien alle ja sen vuoksi tästäkään ei ole saatavana puhdasta sähköversiota. Uuden E-sarjan hinnastoa tutkaillessa vallitsee suuri hämmästys, sillä en muista hetkeen lukeneeni uuden auton esitettä, jossa on näin pitkä valikoima malleja bensalla ja dieselillä liikkuvia malleja. Samaan hengenvetoon on todettava, että luonnollisestikin jokainen malli on kuitenkin joko kevyttai ladattava hybridi. Hinnasto alkaa takavetoisesta 220d:stä, jonka saa itselleen 64 887,64 eurolla. Malliston toinen kevythybridi on kolmen litran dieselillä varustettu 450d, jonka hinta kohoaakin jo alkaen 92 152,03 euroon. Tuo on monen mielestä se ainut oikea moottori isoon autoon. Toivottavasti saadaan joskus Kaasujalkaan koeajoon. Ladattavia hybridejä on kolme, joista yksi on dieselmoottorilla ja kaksi bensakäyttöisellä voimanpesällä varustettuja. Näissä kaikissa kolmessa moottorin kuutiotilavuus on kaksi litraa. Niiden hinnat asettuvat 74 384,47 ja 88 779,60 euron väliin. Ladattavien hybridien sähköinen toimintamatka on komeat 101106 kilometriä. Sedanin lisäksi löytyy myös farmarikorinen malli sekä korotettu All Terrain. Mielenkiintoinen yllätys on se, että farmariversio on sedania noin 500 euroa edullisempi. Farmariversio tulee Kaasujalan koeajoon lähiaikoina ja juttu luettavissa maaliskuun numerosta. Range yli 1200 kilometriä Meidän koeajon aikana nämä Suomen kovahkot paukkupakkaset olivat juuri alkaneet ja tuolloin tämä E-sarjan diesel pääsi parhaiten oikeuksiinsa. Sähköautojen koeajoissa kylmillä säillä saa usein taistella rajusti kasvavan sähkönkulutuksen kanssa ja toimintasäteet laskevat pahimmillaan yli puoleen. Lisäksi kylmillä säillä sähköautojen akkujen latautuminen hidastuu merkittävästi. Näistä mur+Ajettavuus +Alhainen kulutus +Kuljettajan ajoasento +Mukavuus -Kuljettajan istuimen säätöjen sijainti JÄLKIMAKU Uusi E-sarjan Mercedes-Benz perinteisellä dieselillä osoittaa edelleen, että perinteisille voimalinjoille on oma vahva paikkansa ja käyttäjäkuntansa. Hyvin alhaisten päästöjen ansiosta auto ei edelleenkään ole mikään ympäristörikollinen. ? – + heista ei ole tietoakaan tämän E-sarjan dieselin kanssa. Koeajon aikana polttoaineen kulutus jäi ilahduttavasti vain 4.8 litraan, vaikka elohopea oli koko viikon ajan -15 asteen tuntumassa. Tankattuaan tankin täyteen ajotietokone näytti toimintasädelukemaa 1230 kilometriä eli todellakin pääsee sinne Leville kusematta. Samaisessa säässä tein matkasuunnitelman Leville sähköautolla, joka lupaa WLTPtoimintasäteeksi 530 kilometriä. Ajotietokone näytti pysähdyksiä 5 kappaletta ja matka-ajaksi 13 tuntia 42 minuuttia Nautinnollinen ajaa Maltillisesti uudistunut E-sarja on edelleen se täydellinen matka-auto, jolla on nautinnollista ajaa. Kaikki toimii kuin ajatus ja mikään ominaisuus ei ärsytä. Ainut miinus tulee kuljettajan istuimen sähkösäädöistä, sillä pitkällä miehellä ne jäävät ikävästi ahtaaseen paikkaan bpilarin ja kynnyskotelon väliin. Kuljettajan ajoasento on erittäin hyvä, mutta pitkällä miehellä reisituki jää aavistuksen lyheksi. Melutaso on erittäin alhainen ja suorituskyky varmasti riittävä. Tämä on yli 400 kiloa kevyempi kuin vastaavan kokoiset sähköautot ja sen eron kyllä huomaa positiivisessa mielessä ajettavuudessa. E-sarja sijoittui Vuoden Auto Suomessa 2024 kilpailussa ansiokkaasti toiselle sijalle. Kaasujalka äänesti tämän sijalle 1.
KAASUJALKA 1/2024 7 ! TEKNIIKKAA Uusi Hyundai Kona Hybrid on edeltäjäänsä isompi ja myös kalliimpi. Hybridi-Kona osoittautui myös edeltäjäänsä huomattavasti pätevämmäksi. Vuoden Auto -tittelin voittoa niin Suomessa kuin maailmallakin voi pitää ihan oikeutettuna. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski K onan uudessa ja edellisessä mallissa yhteistä on oikeastaan vain nimi. Ulkonäöstäkään niitä ei juuri osaa yhdistää toisiinsa, ellei tunne mallin historiaa. Uusi Kona Hybrid on 14,5 senttimetriä edeltäjäänsä pidempi ja akselivälikin on kasvanut 6 senttimetriä. Leveyttäkin on tullit lisää 2,5 senttimetriä. Takamatkustajilla on nyt 7.7 cm enemmän jalkatilaa ja 1,1 cm lisää pääntilaa. Tavaratilakin on kasvanut takapenkit istuma-asennossakin hybridin aiemmasta 374 litrasta 466 litraan. Muotoilu on erottuvaa. Puhdaslinjaista ja tunnistettavaa keulaa korostaa Seamless Horizon Lamp -valonauha, joka ulottuu koko keulan leveydelle. Eli nyt Hyundai Kona on erittäin tilava vaihtoauto perusperheelle: vanhemmille ja 2-3 muksulle. Edessä penkin säädöt riittävät pidemmällekin kuskille. Ohjaamonkin ilme noudattelee samaa linjaa Hyundain Ioniq 5 ja 6 -sähköautomallien kanssa. Mittariston ja tietoviihdejärjestelmän 12,3-tuumaiset n’äytöt ja käyttöliittymä ovat selkeittä ja helppoja käyttää. HYUNDAI KONA HYBRID 1.6 GDI 141 HV 6DCTAUTOMAATTI BENSIINIMOOTTORI: R4, suorasuihkutus, 1580 cm3 SÄHKÖMOOTTORI: kestomagnetoitu synkronimoottori BENSIINIMOOTTORIN MAKSIMITEHO: 105 hv BENSIINIMOOTTORIN MAKSIMIVÄÄNTÖ: 144,2 Nm SÄHKÖMOOTTORIN SUURIN TEHO: 43,5 hv SÄHKÖMOOTTORIN SUURIN VÄÄNTÖ: 265 Nm AKUN ENERGIASISÄLTÖ: 1,32 kWh HYBRIDIJÄRJESTELMÄN SUURIN TEHO: 141 hv HYBRIDIJÄRJESTELMÄN SUURIN VÄÄNTÖ: 264 Nm VETOTAPA: etuvetoinen VAIHTEISTO: 6-vaihteinen DCTkaksoiskytkin-automaatti YHDISTETYT CO2-PÄÄSTÖT G/KM (WLTP): 103–106 g/km YHDISTETTY POLTTOAINEENKULUTUS (WLTP): 4.5–4.7 l/100 km SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/km/h: 10.9 s HUIPPUNOPEUS: 155 -165 km/h MITAT: pituus: 4350 mm, korkeus: 1570 mm, leveys: 1825 mm, akseliväli: 2660 mm MAAVARA: 160 mm Tavaratila 466 – 1300 l HINTA: 33 990 – 38 990 € (varustelutasosta riippuen) RIITTÄVÄN HYVÄ IHAN PERUSHYBRIDINÄKIN Hyundai Kona Hybrid KOEAJOSSA Tällainen ”vanhan liiton” mies tervehti ilolla Konan perinteisiä ja fyysisiä painikkeita. Nöyrä alusta Hybridivoimalinjan puhti riittää mainiosti arjen perusajoihin 265 Nm:n vääntö tekee liikkeelle lähtemisestä vaivatonta. Meno on taajama-ajossa myös taloudellista, sillä Kona kulkee hiljaisissa nopeuksissa enimmäkseen sähkön voimalla ja polttomoottori sammutettuna. Sähköja polttomoottori tekevät saumatonta yhteistyötä ja se tekee ajamisesta vaivatonta ja myös melutonta. Moottoritiellä Kona Hybrid etenee vakaasti ja takaosasta kantautuvasta pienestä rengasmelusta sitä voi pitää hiljaisena autona. Vaikka hybridi-Kona ei olekaan mikään raketti, niin tallaa pohjaan painamalla se kiihtyy vielä moottoritienopeuksissakin kakistelematta. Ainoa pieni miinus Konan ajettavuudessa on annettava hiukan tahmeasta ohjaustuntumasta. Sen sijaan alustasta ei juuri moitittavaa löydy. Kona ottaa maltillisesti ja nöyrästi vastaan tien epätasaisuudet. Ärsyttävä on myös nopeusrajoittimen avustajan yli-innokas käytös. Se kun tuntuu varoittavan herkästi ja kovaäänisesti pienestäkin ylinopeudesta. Hieman yli-innokkaasti tuntuu toimivan myös kuljettajan katsetta ja vireystilaa tarkkaileva järjestelmä. Koeajoviikolla tuli taas ajettua paljon myös moottoritiellä. Pikkuisen reilun kuuden litran keskikulutus talvisäässä on ihan hyvä suoritus. Parantuneilla ominaisuuksilla ja kasvaneilla mitoilla on myös hintansa. Hyundai Kona Hybrid ei ole enää halpa auto, kun edullisimman Comfortvarustelutasonkin hinnat lähtevät 33 900 eurosta. Hallittavissa myös etänä Kona Hybrid on Hyundai-konsernin ensimmäinen malli, jossa on auton etäkäytön mahdollistava uuden sukupolven Connected Car Navigation Cockpit -tietoviihdejärjestelmä. Se pitää sisällään mm. uusimman Bluelink-telematiikkajärjestelmän sekä täyden Over-the-Air (OTA) päivitysmahdollisuuden ohjelmistojen osalta. Auton käyttöä helpottaa Hyundai Digital Key -ominaisuus, joka tekee yhteensopivasta älykellosta ja -puhelimesta auton avaimen. Hyundain kiitelty Bluelinktelematiikka älypuhelinsovelluksella mahdollistaa auton tärkeiden ominaisuuksien hallitsemisen matkapuhelimella mistä tahansa käsin. Vakiona Konaan kuuluu muun muassa mukautuva vakionopeudensäädin, peruutustutkat ja -kamera, kaistallapitoavustin, moottoritieajoavustin, kuljettajan ajokyvyn valvonta, +Tilava ja perushyvä perheauto +Sähköja polttomoottorin saumaton yhteistyö +Kaikin tavoin helppo auto ajaa Mielikuvaansa kalliimpi Yli-innokas ja äänekäs nopeusrajoittimen avustaja JÄLKIMAKU Oikein mukiinmenevä perheauto, mutta kutakuinkin samalla rahalla saa myös Toyota Corolla 1.8 -hybridifarmarin. Jos pitäisi valita, niin yksi vaikeimpia päätöksiä olisi edessä. ? – + automaattinen ikkunan huurteenpoisto, sekä navigointijärjestelmä 12,3-tuumaisella näytöllä. Hyundai Kona voitti arvostetun Vuoden Auto Suomessa 2024 -palkinnon Autoja liikennetoimittajat ry:n vuosittaisessa kilpailussa. KONA selviytyi voittajaksi 32 uutuusautomallin joukosta kaksiosaisessa äänestyksessä, jossa äänensä antoi 57 suomalaista autoalan journalistia. Tuomaristo piti malliston valtteina mm. monipuolisis voimalinjoja sekä erittäin hyvää ”hinta-ominaisuus -suhdetta”. Uudistunut Kona-mallisto valittiin Vuoden autoksi 2023 myös brittiläisen Auto Express-lehden New Car Awards -gaalassa heinäkuussa. ”Vuoden automme ei ole hybridinä aivan yhtä menestyksekäs kuin täyssähköautona, mutta se on silti erittäin vankka haastaja pienten SUV-autojen sektorilla”. Auto Express kehui.
8 KAASUJALKA 1/2024 ÄIJÄ AUTO LUOTTONEUVOJAN PAREMPI TOYOTA Meillä päin vantaalaisessa pientalotaajamassa näkee näyttävienkin omakotitalojen pihoilla Toyota Avensiksia, vaikka Avensis poistui tuotannosta jo vuonna 2018. Kuvailisin käytettyä ja siististi pidettyä Avensista pankin luottoneuvojan paremmaksi Toyotaksi. TEKSTI _ Urmas Hurmalainen KUVAT _ Mika Salomaa E nsin oli Toyota Corollaa edustavampi Toyota Carina. Sitten Corolla nimettiin Aurikseksi ja samalla Carinaa seurasi mallinimi Toyota Avensis. Nyt Auris on muuttunut taas takaisin Corollaksi ja kun Avensiksen tuotanto loppui vuonna 2018, ei Toyota ole tuonut tähän ns. D-segmenttiin eli ylempään keskikokoluokkaan korvaavaa mallia. Jossain määrin mittojaan kasvattanut Corolla korvaa nyt Avensiksen. Aika ajoi ohi Toyota Avensis oli kuitenkin loppuun asti keskiluokan suosikki Suomessa. Valitettavasti vain aika ajoi niin sedanien kuin farmareidenkin ohi. Tilalle tulivat katumaasturit, vaikka Avensiksella oli vankka suosio nimenomaan farmarina. Itse ajoin melkein 10 vuotta toisen sukupolven farmariAvensiksella vuosimallia 2005. Kun tämä kolmannen polven Avensis tuli tuotantoon vuonna 2008, se näytti minusta moninkertaisesti tyylikkäämmältä kuin oma Avensikseni. Niinhän siinä tuppaa Toyotan kohdalla yleensä käymään. Kun samasta autosta tulee markkinoille uusi korimalli, vanha malli vanhenee silmissä samantien. Avensis ei ole suurten intohimojen auto. Tämä kolmannen polven Avensiskaan ei pärjää ajettavuudessa saksalaisille 3-sarjan BMW:lle tai Audi A4:lle. Mutta minkä Avensis ajettavuudessa häviää, sen se vastaavasti luotettavuudessa voittaa. Sitä todistavat omistajien runsaat ja vuolaat kehut Nettiauto.comissa. Koeajoon saatu 3. sukupolven Avensis vuosimallia 2014 oli viimeisen päälle siisti ja hyvin huollettu yksilö. Avensikselle harvinaisempaa herkkua oli myös portaaton automaattivaihteisto. Toyotalle vähemmän tunnusomaista ylellisyydentuntua tuo myös nahka/alcantara -verhoilu. Konepellin alla oli 147-hevosvoimainen ja 1.8-litrainen vapaasti hengittävä bensamoottori. TOYOTA AVENSIS 1.8 VALVEMATIC ACTIVE SEDAN MULTIDRIVE S VM. 2014 MITTARILUKEMA: 180 000 km MOOTTORI: R4, 1798 cm3 cm3 TEHOT: 147 hv VÄÄNTÖ: 180 Nm POLTTOAINE: bensa VETOTAPA: etuvetoinen VAIHTEISTO: portaaton CVTautomaatti KESKIKULUTUS: 6.6 l/100 km CO2-PÄÄSTÖT: 153 g/km SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 10.4 s HUIPPUNOPEUS: 200 km/h MITAT: pituus 4710 mm, leveys 1810 mm, korkeus 1480 mm, akseliväli 2700 mm TAVARATILA: 543 l MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa HINTA: 13 300 € ! TEKNIIKKAA Luottavuus vie voiton Toyota on premium-luokan ulkopuolelta yksi niistä harvoista autoista, joiden luotettavuudesta ei ainakaan omiin korviini ole kantautunut ensimmäistäkään rutinaa. Kolmannen sukupolven Avensiksen ajo-ominaisuudet eivät edelleenkään pärjää saman kokoluokan eurooppalaisille kilpailijoille, mutta edellisen sukupolven Avensikseen verrattuna ne ovat selvästi kehittyneet eteenpäin. Eniten oli kehittynyt ohjaus: nyt se reagoi tarkasti, vaikka ohjaustunto edelleenkin oli vähän keinotekoinen. Myöskään Toyotan CVT-automaattivaihteisto ei tehokkuudessa pärjää eurooppalaisille kilpailijoille: koeajoon saatua Avensista piti polkea melko lailla. Vaikka CVT-automaatin tehokkuudessa onkin toivomisen varaa, niin se toimii muuten luontevasti ja on käsitykseni mukaan luotettavakin. Eniten yllätyin kolmannen sukupolven Avensiksen äänettömyydestä. Hiljainen kyyti on ainakin meikäläiselle tärkeämpää kuin viimeisen päällä tarkka ohjaus tai pienimmätkin kuopat moitteettomasti ylittävä alusta. Kokonaisuutena käytetyn Avensiksen paras puoli on edelleen luotettavuus. Tiettävästi tässä kolmannen polven mallissakaan ei ollut markkinoille tullessaan yleensä uusille autoille ominaisia lastentauteja tai pikkuvikoja. Kuten olen aina sanonut, niin harvemmin käytetyn Toyotan ostaja iskee käsiään rumasti ilmaistuna paskaan. Sitä todistavat lukuisat omistajien kokemukset Nettiauto.comissa. Parhaiten Toyotan perusolemuksen ehkä tiivistää mies Kokkolasta: ”Toyota Avensis, 2008, farmari, 1.8 Toyota Avensis VVT-i Linea Sol Technical Wagon automaatti. Toyota-laatuun voit luottaa, niin kuin mainoksessa sanottiin. Huolettomia kilometrejä! Ajo-ominaisuudet vois toki olla paremmat, mutta jos Avensis olisi yhtä hyvä ajaa kuin Bemari, niin kyllä sitäkin varmaan jatkuvasti korjaamolla käytettäisiin”. Ei muuta kuin perusinsinöörin karvalakki päähän ja ajelulle. Käytetyn Avensiksen ensimmäinen omistaja lienee usein ollut kohtuullisesti tienaava mies, joka lomallaan Gran Canarialla tilaa altaalle päästyään yhden Gin Tonicin, mutta vaihtaa sen jälkeen San Miquel -olueen. Yleensä visu mies huoltaa myös Toyotansa hyvin. Vaihto-Toyotan yksi vahvuuksia on sekin, että ne pääsääntöisesti ovat Suomi-autoja. KATSO KOEAJOVIDEO KAASUJALAN YOUTUBE-KANAVALTA
KAASUJALKA 1/2024 9 Varaudu kylmään Maskisuojan edut käytössä • Moottori saavuttaa nopeammin optimi käyttölämpötilan • Säästää auton moottoria sekä teknisiä laitteita • Vähentää kulutusta ja päästöjä • Auttaa moottoria ylläpitämään optimi käyttölämpötilaa ajon aikana • Vähentää lian ja irtolumen kulkeutumista moottoritilaan Lue lisää: kahaviesti.fi/maskisuoja Ajanvaraus: 0400 215 750 Lahti, Laune Launeenkatu 82 Lahti, Kivistönmäki Hirsimetsäntie 14 JARRUPALOJEN VAIHTOTYÖ 6600 €€// aakksseellii O OSSAATT VVEELLO OIITTEETTAAAANN EERRIIKKSSEEEENN AAuuttookkoohhttaaiisseett jjaarrrruuppaallaatt jjaa --lleevvyytt ssaaaatt m meeiillttää uusseeiinn jjooppaa sseeuurraaaavvaakkssii ppääiivvääkkssii!! HAE ILMAISEKSI TELINEESTÄ LUE NETISTÄ KATSO VIDEOT YOUTUBESTA SEURAA SOMESSA KAASUJALKA.FI KAASUJALKA.FI Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.fi Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006
10 KAASUJALKA 1/2024 Kotiin kiinteästi asennettava latausasema lataa sähköauton tehokkaasti ja turvallisesti. Kotilataus tuo sähköautoilijalle myös säästöä, koska kotisähkö on aina edullisempaa kuin kauppakeskusten julkisista latausasemista ladattava sähkö. Monen pientalon pihalla onkin jo helppokäyttöinen Webasto Pure II -sähköauton latausasema. P erinteisiä kodin sähköpistokkeita ei ole suunniteltu jatkuvaan latauskuormaan korkealla teholla. Lisäksi lataus pistorasiasta kestää kauemmin – etenkin kun kyseessä on sähköajoneuvo, jolla on suuri akku ja pitkä toimintasäde. Webasto Pure II on hyvä esimerkki tehokkaasta, turvallisesta ja sähköautoilijan aikaa säästävästä kotilatausasemasta. Webasto Pure II -latausasema on tarkoitettu ensisijaisesti yksityiskäyttöön, esimerkiksi omakotitalon seinään asennettavaksi. Saatavilla on myös telineitä, joiden avulla laite voidaan asentaa esimerkiksi parkkipaikalle. 4,5 metriä pitkä latauskaapeli on kiinni latausaseman kaapelitelineessä, jolloin kaapeli on aina puhdas eikä sotke vaatteita. Kaapeli ei myöskään jää roikkumaan lumihankeen. Latausaseman voi pitää valmiudessa jättämällä se avaimella ON-asentoon tai kytkeä laite OFF-tilaan samalla avaimella. – Lataaminen on helppoa myös, kun ei tarvitse pelata älypuhelimen sovelluksilla kuten julkisilla latausasemilla. Käyttö on edullista ilman palvelumaksuja, maksat vain sähköstä, sanoo Webasto-ratkaisuja maahantuovan Kaha Oy:n sähköautojen latausratkaisujen tuotepäällikkö Juho Leinonen. Webasto Pure II:n saa myös seitsemän metriä pitkällä kaapelilla. Lisäksi Webasto Pure II:sta on myös ns. älykäs ja teholtaan 22-wattinen Webasto Unite-latausasema, jonka ohjaus ja hallinta onnistuu Webasto ChargeConnect -järjestelmän kautta helposti etänä. Laitteet on varustettu paikallisella kuormanhallinnalla, käyttäjien tunnistuksella sekä laskutuksen mahdollistavalla MID-mittarilla. Koska sähköautoissa latausportit ovat eri paikoissa, tämä vaikuttaa myös latausaseman käyttöön: auton voi joutua joissakin tapauksissa peruuttamaan latauspaikalle. Esimerkiksi Volkswagen Passat GTE:ssä latausportti on auton keulassa, BMW:ssä taas vasemmassa etuluokassa. Volkswagenin ID-malleissa ja Teslassa latausportti on takakulmassa. Autojen latauspaikkojen sijainneista löytyy tietoa webastolataus.fi/autot Apua kuormanhallintaan Moderneissa kotitalouksissa sähköä kuluu monenlaisiin toimintoihin. Sähkönkulutus on usein korkeimmillaan aamuisin ja iltaisin, kun kaikki ovat kotona ja useampi kodinkone on päällä samanaikaisesti. –Kun tähän lisää vielä auton lataamisen täydellä teholla, on ylikuormittumisen riski olemassa. Jotta näitä kulutuspiikkejä saataisiin tasattua, kannattaa sähköauton latauslaite kytkeä kuormanhallintajärjestelmään, sanoo Kahan markkinointipäällikkö Jouni Vainikka. Kahan maahantuomaan CTEK Njord GO -sähköauton latauslaitteeseen onkin saatavilla lisäosana myös järkevämmän sähkönkulutuksen mahdollistava Nanogrid Air -kuormanhallinta. – Njord GO -laturin kanssa yhteensopivan Nanogrid Air -järjestelmän avulla pystyy tasaamaan sähkönkulutusta kotitalouden ja sähköauton latauksen välillä, Vainikka sanoo. Helppokäyttöinen, punaiseen voimavirtapistorasiaan liitettävä CTEK Njord GO -sähköauton latauslaite onkin vakiinnuttanut asemansa kätevänä ratkaisuna kotitai mökkilataukseen. Sähkönkulutus ja sähköliittymän riittävyys ovat kuitenkin puhuttaneet viimeisen vuoden aikana, ja moni on kaivannut mahdollisuutta latauslaitteen dynaamiseen kuormanhallintaan. Kaha tuo maahan myös perinteisiin kodin sähköpistokkeisiin suunniteltuja sukolatureita. –Sukolaturi ja tavallinen kodin sähköpistoke voi olla varsinkin uudehkossa pientalossa ihan toimiva ratkaisu, mutta sitä ei ole tehty käytettäväksi pitkäaikaisesti. Se on hyvä ratkaisu esimerkiksi lyhyemmän latausajan tarvitsevaan lataushybridiautoon. Sähköauton lataukseenkin se voi riittää, jos autoa ei tarvitse ladata jatkuvasti. Kannattaa myös huomioida, että varsinkin vanhemmissa kiinteistöissä perinteisestä sähköpistokkeesta lataamiseen liittyy aina enemmän turvallisuusriskejä: kun sähkölämmitteisessä talossa sähkökuormaa on paljon, että sähköauton lataaminen voi polttaa sulakkeet. Tällaiseen kiinteistöön kannattaisi pyytää sähkömies katsomaan, miltä se pistoke näyttää ja voiko siitä ottaa ulos esimerkiksi 2000 wattia. Huoltoasemien ja kauppakeskusten latausasemat eivät myöskään aina toimi ongelmitta. –Kotilatauksessa on sekin hyvä puoli, että jos tulee virtakatkos, ei tarvitse muuta kuin TEKSTI_Timo Kiiski KUVAT_ Kaha Oy Sähköauton kotilatausaseman parhaita puolia on paitsi lataamisen tehokkuus, myös sen helppous. Kun latauskaapeli on kiinni latausaseman kaapelitelineessä, niin vaatteetkin pysyvät puhtaina. Lataus taas hoituu moninkertaisesti nopeammin kuin sukolaturilla tavallisesta kotitalouspistorasiasta. KOTILATAUSASEMA TUO HELPPOUTTA SÄHKÖAUTOILUUN nostaa sulaketaulusta nappula ylös ja homma rokkaa taas, Leinonen sanoo. Nopeaa latausta Kiinteän latausaseman keskeisin hyöty on tietysti tehokkuus. Samoin sähkön hinta. Sähkön hinnan noususta huolimatta kilowattitunti kotilatauksessa maksaa aina huomattavasti vähemmän kuin julkisessa latausasemassa kauppakeskuksessa tai huoltoasemalla. –Kotilatausasemasta saa huomattavasti enemmän tehoa kuin sukopistokkeesta. Leinonen ottaa esimerkkiautoksi ison sähköauton, jossa on pitkän toimintamatkan mahdollistava 80 kWh:n ajoakku. Kun sukolaturilla perinteisestä kodin sähköpistokkeesta tällaisen auton lataaminen täysin tyhjästä täyteen vie 44 tuntia, Webasto Pure 2 lataa akun täyteen 7,2 tunnissa. Kotilataus on myös edullisempaa kuin julkisten latausasemien sähkö. Tyypillisesti sähköauton kulutus on Suomen oloissa noin 15–25 kWh / 100 km. Julkisilla latausasemilla sähkön hinnat ovat korkeammat, tyypillisesti 20-30 senttiä kilowattitunnilta. Jos sattuu asumaan omakotitalossa edullista sähkönsiirtoa tarjoavan verkkoyhtiön alueella, voi sähkön kokonaishinta laskea noin 10 senttiin kilowattitunnilta. Latausasemia on eri tehoisia, mutta mitään sähköautoa ei voi ladata liikaa. Leinonen muistuttaa kuitenkin, että sähköauto itsessään kuitenkin aina rajoittaa lataustehoa jossain vaiheessa, vaikka latausasema olisi kuinka tehokas. – Siksi kannattaa latausaseman hankintaa miettiessä katsoa omaan autoon sopiva latausasema vaikkapa Kahan sivuilta osoitteesta webastolataus.fi/autot. Ylilataamisen varaa ei toki ole. Webasto Pure II:n 22-wattinenkaan latausasema ei ole riski, vaikka autossa olisi teholtaan pienempikin ajoakku. Eri asia kuitenkin kannattaako liian tehokkaasta latausasemasta maksaa, jos pienempitehoisempi ja edullisempikin latausasema riittää. KATSO JUTUT KAASUJALAN YOUTUBE-KANAVALTA
KAASUJALKA 1/2024 11 autoplaneetta.fi autoplaneetta.fi Myy autosi meille – suomalaiselle perheyritykselle Ostamme myös DIESEL -autoja! 0400 474 674 0400 474 674 Tarjoa, soita! Tarjoa, soita! Petri Harinen Petri Harinen Linnatie 7, Mäntsälä I Ma-Pe 10–18, La 11-15 HUUTAVA HUUTAVA PULA PULA VAIHTOAUTOISTA! VAIHTOAUTOISTA! Myös dieselit ja edullisemmat autot! Myös noutopalvelu! Jo 40 Motonet-tavarataloa ja 150 000 tuotetta verkkokaupassa motonet.? Vapaa-aika Kalastus Vene Koti Työkalut Auto Moottoripyörä SEURAA MEITÄ SOMESSA /motonet /motonet? Näkyvyys ja turvallisuus Tarkista polttimoiden toimivuus, pyyhkij änsulat, renkaiden urasyvyydet ja ilmanpaineet. Varmista myös raitisilmasuodattimen kunto, jotta ilmastoinnin teho riittää huurun haihduttamiseen ikkunoista. Akun toimivuus Varmista akun kunto testerillä tai ajamalla lähimpään Motomaattiin tarkistusta varten. Pidennä akun käyttöikää ylläpitolaturilla ja varaudu ongelmatilanteisiin apukäynnistimellä ja käynnistyskaapeleilla. Autokemikaalit ja öljyt Huolehdi jäähdytysnesteen ja tuulilasinpesunesteen riittävästä tasosta ja pakkasenkestosta. Varaudu mahdolliseen lukkojen jäätymiseen lukkosulalla. Jään poisto hoituu mukavasti De-Icer-geelillä tai -suihkeella. Tee määräaikaishuollot ajallaan Talvikaudella esimerkiksi iskunvaimentimet rasittuvat ja tämä voi saada piilevän vian esiin. Termostaatin vika taas voi haitata lämmitystä. Määräaikaishuollot takaavat auton kunnon ja ehkäisevät ongelmia. Vinkit huolettomampaan autoiluun 11,98/L 5,99 Motox De-Icer Gel JÄÄNPOISTOGEELI 500 ml Geelimäinen aine, joka sulattaa jäätyneet latausluukut, bensaluukut, ovenkahvat ja autotutkat. Aine ei valu välittömästi pois pinnoilta, ja vaikuttaa näin pidempään. Vähentää uudelleenjäätymistä. Turvallinen maalipinnalle, muoville, kumille ja metallille. 60-3537 Vapaa p KATSO KAIKKI VINKIT sujuvaan talviautoiluun: motonet.? /talviautoilu2 ERITYISESTI SÄHKÖAUTOILLE UUTUUS!
12 KAASUJALKA 1/2024 Huippulaadukkaat uusioturboahtimet henkilöautot, pakettiautot, kevyt kuorma-autot, raskas kalusto, veneet, työkoneet, traktorit alk 399€ / 36 kk takuu WWW.TURBOTUKKU.COM Audi / Seat / Skoda / VW 1.9-2.0TDi Alk. 399 € / 36 kk takuu vm. 2005-2016 Nissan / Renault 1.9Dci Alk. 399 € / 36 kk takuu Mercedes-Benz / BMW sähköohjatut turbot Alk. 699 € / 36 kk takuu Suoramyynti Autoliikkeet, Autokorjaamot, yksityisasiakkaat 0400 422 582 / 0400 856 310 / myynti@turbotukku.com Ma-Pe: 9.00 17.00 OSTAMME ALKUPERÄISET VIALLISET TURBOAHTIMET! TARJOA! 040 351 0247 Puh. 010 239 0200 Hautalantie 16, Tampere www.fusti.fi AUTOPURKAMOT Autopurkamosta apu autosi ongelmiin edullisemmin. Tuomme osia Euroopasta. Jos meillä ei ole, hankimme. KYSY TARJOUKSIA! Varastossamme yli 150 000 varaosaa! HENKILÖ-, PAKETTIJA MAASTOAUTOT HENKILÖAUTOT Puh. (02) 721 7700 Helsingintie 595, Salo www.auto-lehtinen.fi KÄYTETYT VARAOSAT TAKUULLA! KÄYTÖSSÄSI KAHDEN PURKAMON SUURET VARASTOT 24/7.
KAASUJALKA 1/2024 13 KUUKAUDEN KÄYTETTY ISKELMÄTÄHTIEN LUOTTOMAASTURI Ensimmäisen sukupolven MercedesBenz oli ainakin parin Suomi-iskelmän suurmiehen luottomaasturi. Silloin konepellin alla hyrisi voittopuolisesti 3-litrainen V6-diesel. Siksi piti testata, miten 2.1-litrainen rivinelonen diesel istui 3. sukupolven ML-maasturiin. TEKSTI _ Timo Kiiski KUVAT _ Mika Salomaa M ersun ML-sarjan historia juontaa peräti vuoteen 1997. Bensiinimoottorien koot vaihtelivat 2,3-litraisesta aina ML 55 AMG:n 5,4-litraiseen 347 hevosvoimaiseen moottoriin. Dieselmoottorisia versioita oli kaksi: 270 CDI ja 400 CDI. Iskelmälegenda Kari Tapiolla oli ainakin ensimmäisen polven ML 270 CDI, taisi hänellä elämänsä ehtoopuolella olla myös toisen polven MLMersu. ”Ostin tällaisen kunnon maantielaivan, kun tuli noita Gramex-korvauksia”, eräs tanssipaikkayrittäjä kertoi Kari Tapion perustelleen. Gramex-tekijänoikeuskorvauksia maksetaan heidän musiikkinsa julkisesta esittämisestä esimerkiksi mm. laulajille, soittajille ja heidän äänilevyjensä tuottajille. Onkin varmaan ollut rentouttavaa painaa ML:n kaasupedaalia Reino-tossulla rankan keikkaillan jälkeen. Muistelisin myös musiikkineuvos Ilkka Lipsasen eli Dannyn ajelleen ainakin jossain vaiheessa ML-Mersulla. Myöhemmin ”Iso D” on palannut enemmän arvokkuutta henkivään S-Mersuun. Vääntöä 500 Nm Koeajoon saatiin kolmannen sukupolven Mercedes-Benz ML 250 BlueTec 4Matic Premium Business Webasto-lisälämmittimen ja peräkoukun kera. Kyseessä oli huippuhieno Suomi-auto vuosimallia 2013. Mittarilukema 200 000 kilometriä merkitsee isossa diesel-Mersussa periaatteessa vasta sisäänajoa. Uutena tämänkin Mersun alkaen-hinta lienee ollut 81 000 euroa. 3-litraisesta V6-dieselistä on tietääkseni saanut silloin maksaa noin 100 000 euroa. Uskoisin, että 27 800 eurolle tämän auton ostaja saa ainakin ajamisen puolesta täyden vastineen. Odotin V6-dieselin suloisen murahtelun sijasta neljäsylinteriseltä dieseliltä selvästi ronksottavampaa käyntiääntä, mutta kyyti oli ihan yhtä äänetöntä kuin tehokkaammillakin moottoreilla. Seitsenportainen automaattivaihteisto sopii yli 2000-kiloisen järkäleen liikutteluun mainiosti. Mercedes-Benz laski 3.sukupolven ML-mallin markkinoille tuodessaan vuonna 2011 aikojen muuttuneen sen verran, että ökyautojenkin ostajat joutuvat panemaan jotain arvoa polttoainetaloudelle. 2,1-litrainen dieselmylly ei häviä ML-malliston aiemmalle V6-koneelle ainakaan suorituskyvyltään. Vääntöäkin oli edelleen 500 newtonmetriä ja hevosvoimia 205. Nollasta sataan koeajettu ML kiihtyy tarvittaessa yhdeksässä sekunnissa. Uskoisin pienemmän kuutiotilavuuden rivinelosen tuovan säästöä etenkin polttoainekuluissa. Valmistaja ilmoitti aikoinaan tämän ML 250 BlueTec 4Maticin keskikulutukseksi 6 litraa satasella ja uskoisin sen toteutuvankin rauhallisessa ajossa. Sisältä nahkasisustainen Suomi-auto sähkösäätöisine istuimineen oli huippuhieno. Varustelista oli pitkä, se sisälsi mm. Attention Assist -vireystila-avustimen, etuistuinten sähkösäädön, pysäköintitutkat eteen ja taakse, aktiivisen pysäköintiavustimen ja tunnelmavalaistuksen. Nämä kaikki saa vaihtoautossa tavallaan kaupanpäällisinä, uuteen autoon ne sen sijaan tuovat suolaisesti lisähintaa. Ilmeisesti jälkikäteen vaihdettu AMG-keulamaski pystyrimoituksella sai luulemaan autoa uudemmaksikin. Kuljettajan työympäristö hallintalaitteineen tuntui edelleen ihan riittävän modernilta. Tosin Vaihteenvalitsin on jenkkityyliin ohjauspylväässä ja se vaati taas pientä totuttelua. Vajaa ohjaustuntuma Erillisjousitetusta alustasta ei ainakaan perusajossa löytynyt rutisemista. Ainoa pieni miinusta pitää antaa siitä, että kevyt ohjaus ei välitä kuljettajalle parhaalla mahdollisella tavalla tuntumaa renkaista ja niiden asennosta. Ohjaustuntuma jää silloin vähän vajavaiseksi. Matka-ajossa kymmenen vuotta vanhaa ML-maasturia joutuu hieman paimentamaan koko ajan pienellä ohjausliikkeellä. Niinikään voimakas tuuli tiettävästi tuntuu jonkun verran näin suuressa autossa. Polttoainekulutusta vähentävä start & stop -pysäytysautomatiikka toimi moitteettomasti: moottori sammui heti liikennevaloihin seisahtuessa. sammuttaa moottorin esimerkiksi liikennevaloihin seisahtuessa. Sitten on tietysti se uutena kalliin premium-luokan maasturin kääntöpuoli. ML saa vuolaasti kiitosta mukavuudesta ja hyvästä ajettavuudesta, mutta jos korjaustarvetta tulee, niin kalliiksi taitaa tulla. Annetaanpa puheenvuoro Nettiauto.comin ”kokemusasiantuntijoille”. Palautteita on runsaasti, mutta ne on annettu kaikki ensimmäisen tai toisen polven ML-malleista ja tämä kolmannen polven ML tuli tuotantoon vasta vuonna 2011. Mies Vantaalta kirjoitti 21. toukokuuta 2021 jatkavansa autoilua sähköllä: ”MERCEDESBENZ ML, 2009, Maastoauto SUV. Vuosi tuli ajettua 185tkm ajetulla 2009 facelift ML:llä. Sinä aikana meni öljylauhduttimen tiivisteet, turbo ja jarruletku. Korjauskulut yhteensä noin 2500 €. Päälle vielä tonni erilaisten nesteiden vaihtoa (laatikko, perät, öljyt) Ajettavuus hyvä, ja (3l diesel) moottori luotettavan maineessa, joten näistä vanhemmista isoista maastureista edelleen ihan järkiostos. Jos kuitenkin korjaustarvetta tulee, niin kalliiksi tulee. Järkyttävät dieselmenot + verot saivat jatkamaan autoilua sähköllä”. Moni haluaa yhä 3.0 l V6 CDI:n Paikallisjohtaja Marko Hiltunen J. Rinta-Joupin Raision liikkeestä kehuu nelisylinteristä ja 2.1-litraista ML 250 CDI-dieseliä hyväksi ja toimintavarmaksi maasturiksi sellaiselle, joka arvostaa polttoainetaloutta enemmän kuin 3-litraisen V6-dieselin isompia tehoja–Käytetyn ML-Mersun ostajille kuitenkin perinteinen 3.0 l V6 menee hiukan liukkaammin kaupaksi kuin tämä pienemmän kuutiotilavuuden rivinelonen diesel. Edelleen riittää niitä, jotka haluavat Mersu-maasturinsa isolla moottorilla. Mutta kyllä tämä rivinelonenkin kauppansa tekee, vaikka ehkä hiukan hitaammin. Käytetyn 3-litraisen V6-dieselin ja 2.1-litraisen rivineljä dieselin ostajien profiili on jokseenkin erilainen, Hiltunen sanoo. Toisaalta 3-litrainen V6-diesel myös maksaa hiukan enemmän. Mercedes-Benz MERCEDES-BENZ ML 250 BLUETEC 4MATIC PREMIUM BUSINESS VM. 2013 MITTARILUKEMA: 200 000 km MOOTTORI: R4, 2143 cm3 POLTTOAINE: diesel TEHO: 205 hv VÄÄNTÖ: 500 Nm VETOTAPA: neliveto VAIHTEISTO: 7-lovinen automaatti CO2-PÄÄSTÖT¨: 165 g/km VETOKYKY JARRUILLA: 3500 kg YHDISTETTY KULUTUS (WLTP): 6.3 l /100 km SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 9 s HUIPPUNOPEUS 210 KM/H MITAT: pituus 4950 mm, leveys 1950 mm, korkeus 1860 mm, akseliväli 2915 mm TAVARATILA: 690 – 2010 l MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa HINTA: 27 800 € ! TEKNIIKKAA –Ei se 250 CDI:kään kuitenkaan huonoa myytävää ole, vaikka mittarilukema olisi jo 200 000 km. Vannoutunut Mersu-mies kuitenkin ehkä ostaa mieluummin vähän iäkkäämmänkin ML:n kuin vaikkapa selkeästi uudemman ja vähemmän ajetun aasialaisen maasturin. Enemmän ML kilpailee ostajista eurooppalaisten BMW X5:n, Audi Q7:n tai Volvo XC90:n kanssa. Oma lukunsa on kuitenkin todella vannoutunut Mersu-mies, joka ei vilkaise edes Audin tai BMW:n suuntaan. Ihan mielelläni tällaisen ML 250 CDI:n myyntihalliin otan, vaikka se ei sen enempää riemunkiljahduksia kuin surunkyyneleitäkään kirvoita. KATSO KOEAJOVIDEO KAASUJALAN YOUTUBE-KANAVALTA
14 KAASUJALKA 1/2024 OSTETAAN AUTOJA TARVIKKEITA YMS. KATSASTUSASEMIA PALVELEVAT KATSASTUSASEMAT Liedossa ja Koskella Palvelemme: Koskella ma-pe klo 9.00-16.15 Liedossa ma-pe klo 8.00-17.00 Tervetuloa paikallisille konttoreille! Kosken Katsastuspalvelu Koskentie 372, Koski Tl 02 720 010 www.koskenkatsastuspalvelu.fi Liedon Katsastuspalvelu Tuulissuontie 34, Lieto 02 436 4300 www.wp-katsastus.fi TURBOTUKKU.COM – Huippulaadukkaat uusioturboahtimet – Tarjoa heti! 0400 422 582 / 0400 856 310 Ostetaan vialliset turboahtimet! OSTETAAN TURBOT Access Motors 800 ccm Traktori malli 60kmh Rekisteröity 2 henk. Ohjaustehostin Vinssi ja vetokoukku vakiona Alumiinivanteet Kaasu iskunvaimentimet Tehokas ja taloudellinen HEINOLA Mustanportinkatu 19 I 0400 124 262 LAHTI Mestarinkatu 16 I 045 258 7877 KOUVOLA Kaupinkatu 12 I 0400 474 407 westmac.fi Nyt 500ccm hinnalla 800ccm VOIMAA! Access M UUSI OSOITE UUSI OSOITE 7.990€ 7.990€ Black Edition ERIKOISTARJOUS! ERIKOISTARJOUS! Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.com Kestotestiin hankitulla vuosimallin 2006 Fiat Grande Puntolla on matkaa nyt taitettu 1000 kilometriä. V iime jutussa kerroimme miten talventulo teki pienet tepposet meidän Fiatille, mutta onneksi siitä selvisimme vain akun vaihdolla. Akun hyytyminen onkin autojen yksi suurimpia syitä käynnistysmurheisiin eli virtalähteen kunto tulisikin aina tarkistuttaa ennen talven pakkasia. Akun vaihtamisen jälkeen Fiat onkin startannut jopa -20 asteen pakkasilla kuin sen kuuluisan palmun alta, eikä sen suhteen ole ollut mitään murheita. Me saatiinkin vaihdettua Fiatin akku ennen talven kovia paukkupakkasia ja auto toimikin mainiosti, eikä tarvinnut turvautua Autoliiton Tiepalveluun tai hinausautoon, kuten niin moni muu taisi joutua. Viimeisen kuukauden merkittävin maininta on lämmittimen puhaltimen korjaus. Puhaltimen moottori alkoi pitämään merkittävästi kovempaa ääntä ja puhallusnopeuksista jäi käyttöön enää se nopein. Toinen vaihtoehto oli vääntää puhallin kokonaan pois päältä, mutta se on kovin huono vaihtoehto talven pakkasissa. Veimme auton korjattavaksi Huoltis Pitskuun, jossa vika selvisikin nopeasti. Lähes kaikki fiksaukset ja korjaukset teetämme ammattilaisilla, koska harvalla on mahdollisuutta ja osaamista tehdä niitä itse. Näin ollen jokainen Virtanen ja Koistinen osaa hahmottaa mitä tämmöisen auton ylläpitäminen tulee maksamaan. Näppärät teese-itse -miehet ja naiset osaavat kyllä sitten vähentää kuluista töiden osuudet. Puhaltimen moottorin johtosarja oli kärähtänyt. -Kun puhallin ei pyöri enää riittävän hyvin niin se alkaa vastustamaan esivastusta ja jos lisäksi on huono kontakti niin seurauksena saattaa olla pistokkeen sulaminen, kuten tässä tapauksessa on käynyt, kertoo Petri Julin Huoltis Pitäjänmäestä. Fiatiin uusittiin johtosarja, puhaltimen moottori ja esivastus. Korjauksen hinnaksi tuli 350 euroa ja taas lämmityslaite toimii kuten pitääkin. Vaikka puhallin nyt toimiikin kuten sen kuuluukin niin lämpeäminen ei kyllä ole tämän auton parhaita puolia ja sen suhteen tulee kyllä hurjasti ikävä meidän edellistä kestotestiautoa; Saab 9-3:a. Talviajettavuus on tämmöiseksi pieneksi ja iäkkääksi autoksi ihan asiallista tasoa. Mitään elektronisia hallintalaitteita ja varotusvaloja ei ole kiusaamassa talvista ajelua. Kuljettaja pysyy paremmin hereillä ja tuntee kyllä tien pinnan liukkauden sekä muutokset paljon paremmin kuin uusissa autoissa. Käsijarrukin on mekaaninen ja vaikuttaa luonnollisesti takapyöriin, jos tulee äkillinen tilanne, että tarvitsee kiskaista siitä estääkseen auton puskemisen. Auton mukana tulleet talvirenkaat ovat kyllä kulutuspinnoiltaan ja nastoiltaan täysin lailliset, mutta taitaa kumiseos olla jo kovettunut, sillä pito-ominaisuudet ovat varsin surkeat. FIATILLA TONNI TÄYTEEN FIAT KESTOTESTI KATSO JA SEURAA FIATIN ELÄMÄÄ YOUTUBE-KANAVALTA TEKSTI & KUVAT_ Mika Salomaa ! KULUT FIAT GRANDE PUNTO VERO: 193,08€ / vuosi LIIKENNEVAKUUTUS: 317,61€ /vuosi RENGASHOTELLI: 100€ / kausi SISUSTAN SYVÄPUHDISTUS: 350€ AKKU: 98€ PUHALTIMEN LÄMMITTIMEN KORJAUS: 350€ BENSA: 159.44€ PESUKATU: 15€ LASINPESUNESTE: 10€ KAIKKI YHTEENSÄ: 1593,13€ JOULUKUUSSA: PUHALTIMEN LÄMMITTIMEN KORJAUS: 350€ BENSA: 74.8€ MAINOKSESI TÄHÄN? OTA HETI YHTEYTTÄ! 0400 777797 mika.salomaa@wheelmedia.fi
KAASUJALKA 1/2024 15 18. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä ja Itä-Suomessa KUSTANTAJA LetterboxMedia, Hämeentie 103 E, 00550 Helsinki Puhelin: 09-2600107 (jakeluhäiriöt ja lehtitilaukset) PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Timo Kiiski, Urmas Hurmalainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi DIGI & SOMEKANAVAT kaasujalka.fi facebook.com/kaasujalka Instagram.com/kaasujalka PAINOPAIKKA Sanoma Manu Oy, Tampere NÄKÖISLEHDET lehtiluukku.fi JAKELUALUEET Pk-seutu itä 125 telinettä (Hämeenlinnan väylän itäpuoli) Helsinki, Vantaa, Tuusula, Järvenpää, Kerava, Sipoo, Porvoo, Mäntsälä Pk-seutu länsi 125 telinettä (Hämeenlinnan väylän länsipuoli) Helsinki, Espoo, Vantaa, Nurmijärvi kk, Klaukkala, Kirkkonummi, Kauniainen, Veikkola, Lohja, Nummela, Vihti kk, Karjaa, Karkkila, Inkoo, Siuntio Varsinais-Suomi 65 telinettä Turku, Raisio, Kaarina, Naantali, Paimio, Masku, Lieto, Aura, Salo, Nousiainen, Mynämäki, Hanko, Raasepori, Loimaa, Huittinen, Perniö, Pori, Rauma Kanta-Häme 65 telinettä Hämeenlinna, Hyvinkää, Riihimäki, Forssa, Iittala, Tuulos, Lammi, Tervakoski, Janakkala, Humppila, Oitti, Loppi Pirkanmaa 79 telinettä Tampere, Pirkkala, Nokia, Ylöjärvi, Sastamala, Orivesi, Lempäälä, Valkeakoski, Akaa, Pälkäne, Kangasala, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Urjala, Mänttä, Virrat, Ruovesi (lisäksi Pohjanmaalla Seinäjoki, Vaasa, Kokkola) Päijät-Häme & Kymenlaakso 63 telinettä Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Vierumäki, Kouvola, Kausala, Elimäki, Anjalankoski, Utti, Kotka, Hamina Itä-Suomi eteläinen 45 telinettä Mikkeli, Juva, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra, Joutseno, Särkisalmi Itä-Suomi pohjoinen 48 telinettä Joensuu, Outokumpu, Liperi, Kuopio, Joroinen, Pieksämäki, Suonenjoki, Varkaus, Kitee Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti RISTIKKO A) BMW I5 B) MERCEDES-BENZ E-SARJA C) FIAT GRAND PUNTO D) HYUNDAI KONA MIKÄ AUTO VOITTI VUODEN AUTO SUOMESSA 2024 PALKINNON? VASTAA, RATKO JA VOITA ELEKTRONINEN PYSÄKÖINTIKIEKKO Kaikkien oikein vastanneiden kesken arvomme elektronisen Needit-pysäköintikiekon. Vastausaikaa on 19.2.2024 saakka. Marraskuun kilpailuun oikein vastanneiden kesken arvoimme Tenzi-autonhoitotuotteen sekä 5 Hurmalaisen pokkaria: Autonhoitotuotteen voitti: Elisa Huhtisaari Leinolasta Pokkarit: Joni Kiuru Nastola, Maria Santoo Kilvakkala, Markku Aaltonen Kerava, Veijo Paakkunainen Lohja, Jarmo Salo Tuusula Paljon onnea voittajille! VASTAUSKUPONKI PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINRO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. LetterboxMedia Hämeentie 103 E 00550 HELSINKI Postimerkki 1/2024 Vastaamalla annat luvan julkaista nimesi Kaasujalka-lehdessä, mikäli voitto osuu kohdalle. Pakollinen tieto pakettien postitusta varten. Leading supplier from Denmark
16 KAASUJALKA 1/2024 Autokauppaa myös verkossa nelipyörä.fi Kotka Haminantie 1 48810 Kotka p. 010 763 5700 Lahti Myyntimiehenkatu 4 15700 Lahti p. 03 8715 118 Automyynti avoinna ma–pe klo 9-17 ja la klo 10–15, tervetuloa! Autojen hinnat sisältävät toimituskulut 600 €. YARIS 1.5 Hybrid 116 Limited Edition 24 892,58 € (MV24), WLTP CO?-päästöt 87 g/km, WLTP EU-yhd. kulutus 3,9 l/100 km. YARIS CROSS 1.5 Hybrid Active Limited Edition 28 595,04 €, WLTP CO?-päästöt 101 g/km, WLTP EU-yhd. kulutus 4,4–4,5 l/100 km. COROLLA Touring Sports 2.0 Hybrid Limited Edition 36 904,62 € (MV24), WLTP CO?päästöt 100 g/km, WLTP EU-yhd. kulutus 4,4 l/100 km. COROLLA CROSS 1.8 Hybrid Limited Edition 41 989,57 € (MV23), WLTP CO?-päästöt 114 g/km, WLTP EU-yhd. kulutus 5,0 l/100 km. TOYOTA C-HR 1.8 Hybrid Active 36 594,75 €, WLTP CO?-päästöt 105 g/km ja EU-yhd. kulutus 4,7 l/100 km. TOYOTA C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Intense 45 590,05 €, WLTP CO?-päästöt 19 g/km ja EU-yhd. kulutus 0,8 l/100 km, WLTP-toimintamatka jopa 67 km (1 . Plug-in Hybrid -mallit saapuvat Toyota-jälleenmyyjille keväällä 2024. Toyota C-HR Hybrid (sis. Plug-in Hybrid) -malliston WLTP CO?päästöt 19–117 g/km ja WLTP EU-yhdistetty kulutus 0,8–5,2 l/100 km. Toyota C-HR Plug-in Hybrid -malliston akun bruttokapasiteetti 13,6 kWh ja WLTP-toimintamatka jopa 67 km. (1 Lopullinen CO?-arvo ja keskikulutus määräytyvät COC-todistuksen arvojen mukaan. (1 Kulutus ja toimintamatka on testattu laboratoriossa keskivertoajoa jäljittelevällä WLTP-mittauksella. Lukemat vaihtelevat eri varustetasojen kesken. Tulokset on tarkoitettu automallien väliseen vertailuun, eivätkä päde tarkasti liikennekäytössä. Kulutukseen ja sähköiseen toimintamatkaan vaikuttavat mm. ajotapa, nopeus, lämpötila, sääja ajo-olosuhteet sekä auton kuormaus. Ladattavaa hybridiä on suositeltavaa ladata mahdollisimman usein kulutuksen ja päästöjen minimoimiseksi. Kuvien autot erikoisvarustein. TAKUU 3 v/100 000 km, korin puhkiruostumattomuustakuu 12 vuotta, hybridijärjestelmän takuu 5 v/100 000 km. TURVA Toyota Hybridiakkuturva 10 v/350 000 km. *Asiakasetu 2 155 € laskettu mallille Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid Limited Edition (MV24). Hinta vastaavalle mallille 39 060 € ennen 20.12.2023. **Korkokampanja voimassa valikoitujen mallien yksityisasiakastilauksiin 20.12.2023 alkaen toistaiseksi. Kampanjat eivät koske Toyota C-HR -mallia. Katso lisää toyota.fi. TÄYSIN UUSI TOYOTA C-HR ENSIESITTELYSSÄ TOYOTAN NÄYTTELYVIIKOLLA 8.–13.1. Valitsemalla täysin uuden Toyota C-HR -mallin valitset rohkeuden, tyylikkyyden ja saumattoman käyttökokemuksen. Valitset ajettavuuden, jonka ketteryys, varmuus ja tunnokkuus hakevat vertaistaan. Sillä jokainen valinta merkitsee. Koeaja Toyota C-HR Hybrid nyt meillä. Erinomaisesti varustellut Plug-in Hybrid -mallit nyt ennakkomyynnissä. Tervetuloa! SUOSITUIMMAT TOYOTAT NYT LIMITED EDITION -MALLEINA KAMPANJAHINTAAN Kattavasti varustellut Corolla, Corolla Cross, Yaris ja Yaris Cross ASIAKASETUSI JOPA YLI 2 000 €* TARJOAMME MYÖS EDULLISEN TOYOTA EASY OSAMAKSU -RAHOITUKSEN** Kia EV9 alk. autoveroton hinta 81 780,80 € + arvioitu autovero € + toimituskulut 600 € = kokonaishinta 82 380,80 €. Vapaa autoetu 1 100 €/kk, käyttöetu 1 025 €/kk. CO2-päästöt g/km. Auton toimintamatkaan sähköllä vaikuttavat muun muassa kuljettajan ajotapa, ajonopeus, lämpötila, kelija ajo-olosuhteet sekä auton kuormaus. Kia-takuu 7 vuotta tai 150 000 km, kolme ensimmäistä vuotta ilman kilometrirajaa, sisältäen myös ajoakuston. Kuvan auto erikoisvarustein. Uusi Kia EV9 muokkaa käsityksiämme perinteisestä auton käyttökokemuksesta. Sähköinen, neli vetoinen ja kolmella istuinrivillä varustettu Kia-malliston uusi lippulaiva edustaa autoalan viimeisintä suunnittelua. Rauhallisen tyylikäs muotoilu noudattaa merkin ”Opposites United” -muotoilu filosofiaa, johon on haettu inspiraatiota luonnon ja rakennetun maailman vastakohdista. Kia EV9 on rakennettu täysin sähköautoja varten kehitetylle E-GMP-alustalle ja tarjoaa jopa 512 km toiminta matkan yhdellä latauksella. 800 voltin teknologia mahdollistaa huippunopean lataamisen, minkä turvin saat jopa 220 km toimintamatkaa vain 15 minuutissa. Lukuisien kuljettajaa avustavien järjestelmien lisäksi viimeisintä teknologiaa edustavat esimerkiksi uuden sukupolven etäpysäköinti järjestelmä ja digitaalinen älyavain. Uusi Kia EV9 on tullut muokkaamaan tapaamme liikkua. Autoetu alk. 1 025 €/ kk EV9 alk. 82 381 € Uusi Kia EV9 Viikonloppunäyttelyssä 12.-13.1. Nelipyörä Hyvinkäällä ja Kouvolassa, tervetuloa! Nelipyörä Hyvinkää Helletorpankatu 18-20, Hyvinkää Puh. 019 347 9711 I nelipyora.fi Nelipyörä Kouvola Kaitilankatu 3, Kouvola Puh. 010 7625 253 I nelipyora.fi