KUUKAUDEN KÄYTETTYNÄ VOLVO XC60 T8 I ÄIJÄAUTONA VOLVO S40 D5 Koeajossa DACIA DUSTER KIA EV3 HYUNDAI SANTA FE Koeajossa mm. Kanta-Hämeen painos Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 2/2025 Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi Katso lähin autokorjaamo! fixus.fi Varaa katsastusaika netissä www.citykatsastus.fi HYVINKÄÄ Kehäkuja 5 Puh. 020 707 1230 RIIHIMÄKI Kumerankatu 5-11 Puh. 020 707 1220 KOTIMAINEN YRITTÄJÄ PALVELUKSESSASI! Myös ilman ajanvarausta Palvelemme teitä kaikissa katsastukseen liittyvissä asioissa. Vastaa talven haasteisiin – Talvihuoltopaketti alkaen 179 €! HUOLLAMME AUTOSI Kysy tarjous tai varaa aika netistä! Hyvinkään Ajoneuvohuolto Oy Sillankorvankatu 21, 05810 Hyvinkää Puh. 040 594 1035 www.hyvinkaanajoneuvohuolto.fi For everything your car needs. Hyvinkään Ajoneuvohuolto huolehtii autostasi talvikuntoon! Meiltä saat kattavan talvihuollon, joka pitää ajokokemuksesi turvallisena ja luotettavana, oli kyseessä hybriditai polttomoottoriauto. Paketti sisältää: Öljyn ja suodattimen vaihto – moottori pysyy huippukunnossa Jäähdytysnesteen tarkistus – estetään moottorin ylikuumeneminen Akun ja latausjärjestelmän tarkistus – varmistamme, että autosi käynnistyy pakkasellakin Jarrujen ja jarrunesteen tarkastus – turvalliset jarrut talvikeliin Lukkovoitelu – estää lukkojen jäätymisen ja jumittamisen Varaa aika talvihuoltoon helposti verkkosivuiltamme tai soita! – me huolehdimme autostasi, jotta sinä voit huolehtia matkanteosta! Luotettavaa huoltoa hybridija polttomoottoriautoille! • HYVINKÄÄ • RIIHIMÄKI • HÄMEENLINNA ASIANTUNTIJA EROTTUU AINA
2 KAASUJALKA 2/2025 Mihinkähän tämä suojatie johtaa? Kuvan lähetti Riikka-Liisa Suhonen Espoosta. KLICK” KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA Horoskoopit laati autoastrologian tohtori h.c. Urmas Hurmalainen OINAS 21.3 – 20.4. Sinut tunnetaan monenlaisten käytännön pulmien ratkaisijana ja puoleesi saatetaan nyt kääntyä myös autoasioissa. Muista kuitenkin rajallisuutesi, äläkä tuputa liikaa omia näkemyksiäsi toisille. HÄRKÄ 21.4 – 21.5. On tärkeää, että toimit omien arvojesi mukaan, vaikka muut tekisivätkin toisin. Vaikka muut ympärilläsi hehkuttaisivat sähköautoja, mieti, onko se vielä omaan käyttöösi oikea ratkaisu. KAKSOSET 22.5 – 21.6. Usko intuitioosi ja luota itseesi. Tämä pätee myös autoasioihin. Vaikka diesel ei nyt ole ”hoteinta hottia”, sellaisen ostaminen voi olla edelleen sinulle toimiva ratkaisu. RAPU 22.6 – 22.7. Huomaat, että järki ja harkinta eivät aina vie perille, joskus niitä tärkeämmässä roolissa ovat sydän ja intuitio. Ei kannata lähteä ostamaan luotettavaa ja tylsää autoa, jos kuitenkin arvostat myös ajonautintoa. LEIJONA 23.7 – 23.8. Ongelmat kutistuvat mitättömiksi pikkuharmeiksi ja osaat suhteuttaa ne oikeisiin mittakaavoihin. Mersun etujousen paukahtamista isompiakin murheita on maailmassa. NEITSYT 24.8 – 22.9. Tämän jakson lopulla sinulla on mahdollisuus löytää jokin hyödyllinen kontakti, jos mietit auton vaihtamista. VAAKA 23.9 – 22.10. Tuhlaat aikaasi liikaa googlaamalla netistä autouutuuksia ja unelmoimalla, mikä niistä sopisi juuri sinulle. Korkotarjouksissa realismi omasta taloudesta tahtoo hukkua. Palaa maanpinnalle, pahvi! SKORPIONI 23.10 – 22.11. Ajat tällä jaksolla paljon pätkäajoa. Käynnistelet kylmässä ollutta autoasi jatkuvasti, etkä aja moottoria lämpimäksi. Muista, että jatkuva pätkäajo talvikeleillä voi olla riski niin akulle kuin moottorillekin. JOUSIMIES 23.11. – 22.12. Tekemisissäsi on raikasta potkua, ja hankkeitasi siivittää vankka myötätuuli. Tämä pätee myös autoasioihin, olivatpa ne mitä tahansa. KAURIS 23.12 – 20.1. Kärsivällisyydelle ja huumorintajulle löytyy nyt käyttöä, jos autosi matkamittarilukema on jo yli 200 000 kilometriä. VESIMIES 21.1.-18.2. Vaikka kiihkeä meno kävisi nyt hermoillesi tai haasteet tuntuisivat ylivoimaisilta, jakso kääntyy myös autoilua koskevissa ratkaisuissa loppukuusta voiton puolelle. KALAT 19.2.-20.3. Voit joutua autollasi tilanteeseen, joka vaatii sinulta tavallisuutta enemmän järjestelmällisyyttä ja kylmähermoisuutta. Luota itseesi ja onnistut hetkessä ottamaan tilanteen kuin tilanteen haltuusi. AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI HELMIKUULLE 2025 Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 0400 777 797 Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN ELEKTRONISELLA PYSÄKÖINTIKIEKOLLA Leading supplier from Denmark ! U R M A S H U R M A LA IN EN Kun tiet jatkavat rapautumistaan, kohta autolla ajaminen Suomessa on varmasti samanlaista kuin Pietarin monttuisilla kadulla 1990-luvun alussa. A ika hurjia hylkäyslukuja näkyy tuoreimmassa katsastustilastossa, joka on julkaistu huhtikuussa 2024. Oikein hirvittää, mitä on tulossa, kun suomalaiset ajavat yhä vanhemmilla autoilla. Yle uutisoi lokakuussa 2024, että teissä oli viime poikkeuksellisen paljon sortumia ja muita vaurioita. Erityisesti tierungot joutuivat sääolosuhteiden vuoksi lujille. kevättalven kovat routanousut ja kevään sekä kesän rankkasateet aiheuttivat paljon vahinkoa, Tuskinpa se tänäkään vuonna paremmaksi muuttuu, kun tammikuukin on ollut jatkuvaa vaihtelua ja sateita on riittänyt paljon. Sulaneen lumen alta teillä paljastuu keväisin paljon erilaisia reikiä ja muita vaaranpaikkoja. Reiät tiessä aiheuttavat esimerkiksi rengasvaurioita ajoneuvoille. Etuakselistot paskana Juttuja lukiessa alkaa tuntua vähän siltä kuin ajeltaisiin autoilla 1990-luvun alun Venäjän Pietarissa, vain vähän Neuvostoliiton luhistumisen jälkeen. Tästä on omakohtaisia muistoja, kun heitimme valokuvaajan kanssa siellä keikkaa omalla autolla, kuvaajan uudella Renaultilla. Kadut eivät olleet pikkuisen monttuisia, vaan niissä oli siellä täällä oikeasti isoja kuoppia ja reikiä. Vastaan saattoi tulla sellaisiakin autoja, joissa ei ollut minkäänlaista keulamaskia. Onneksi silloin vuonna 1992 oli kesäaika ja näkyvyys hyvä, joten valokuvaaja osasi väistellä näitä kuoppia. Kadunvierillä käveli kainalosauvojen varassa ukkoja, joilla proteesin virkaa toimitti polvesta alaspäin jokin vyöllä köytetty puunkarahka. Huhtikuussa 2024 julkaistu katsastustilasto kertoo vuoden 2023 tilanteen Suomessa. Oletettavasti vuoden 2024 tilanteesta saadaan tietoa keväällä 2024. Suomessa tehtiin vuonna 2023 yli 2,1 miljoonaa henkilöauton määräaikaiskatsastusta, joista 28,2 % päätyi hylkäykseen. Minusta se on aika hurja luku. Yleisin syy henkilöauton hylkäykseen tai korjauskehotukseen oli etuakseliston viat. ”Kraaterit asfaltissa rikkovat renkaita ja vanteita”, Iltalehti uutisoi joulukuussa 2024. KOHTA AJETAAN KUIN VENÄJÄLLÄ 90-LUVULLA Korjausvelan lumipalloefekti Huonokuntoiset tiet aiheuttavat paitsi autojen rikkoontumista, jatkuvasti myös vaaratilanteita eri puolilla Suomea. Korjausvelan kasvaminen on jo tuttua ”huttua” uutisista, taitaa aika moni autoilija olla jo turtunutkin näihin uutisiin. Kun oman auton akseli paukahtaa, harva edes viitsii mennä lukemaan erilaisia arviolaskelmia valtion korjausvelan kasvusta. Kun oma perse on lähinnä, mietitään enemmän omaa kuin valtion taloutta. Kun kaikessa pitää nyt säästää, niin jotenkin toivoisi, että päättäjät ymmärtäisivät tiestön ongelmien lumipalloefektin. Siis sen, että kaikki vaikuttaa kaikkeen. Kun autoon tulee kallis remontti, pitää sen omistajan tinkiä muusta kulutuksesta. Ja kun taas tingitään muusta kulutuksesta, säästetään kauppamenoissa. Ja kun säästetään kauppamenoissa, valtio saa yhä vähemmän verotuloja kaupan myymistä tuotteista. Ja kun kauppa myy vähemmän tuotteita, kauppiaalla on vähemmän rahaa henkilöstön palkkamenoihin… Ja kun tavaraa kuljettava rekka ajaa kuoppaan ja akselisto tai jouset menevät paskaksi, tavarantoimitus hankaloituu ja auto menee pajalle ja kuljettajalle ehkä tulee rokulipäivä ja niin edelleen. Listaahan voisi jatkaa vaikka kuinka. Leedsin yliopiston tutkimuksen mukaan painavat sähköautot rasittavat tieverkkoa 2,32 kertaa enemmän kuin bensiinikäyttöiset autot ja 1,95 kertaa enemmän kuin dieselautot. Ympäristö varmasti voi paremmin, mutta korjausvelan kasvulle ei loppua näy. Seuraava Kaasujalka ilmestyy 3.3.2025
KAASUJALKA 2/2025 3 myynti huollot varaosat ilmastoinninhuollot korjaukset www.autosorsa.fi Tehtaankatu 6, Riihimäki Puh. (019) 268 0800 KESTÄVINKIN KAIPAA HUOLTOA Me tunnemme Toyotasi parhaiten. Tarjoamme käyttöösi korkeatasoiset huolto-, korjaamoja varaosapalvelut, esim: Kauttamme Relax-turva Kaikki korjauspalvelut Määräaikaishuollot Tuulilasin kiveniskemäkorjaukset Ilmastointilaitteen huolto Aidot Toyota-varaosat Katsastuspalvelu Rengasmyynti Kaikki rengastyöt Sijaisautopalvelu Subaru myynti, huollot, varaosat, ilmaistoinninhuollot ja korikorjaukset. Tehtaankatu 6, 11710 Riihimäki puh. (019) 268 0800 Automyynti ma–pe klo 9–17, la 10–14 Huolto ja varaosat ma–pe klo 8–17 www.autosorsa.fi HYVINKÄÄ: Autosuojaamo Herranen, Kehäkuja 10, (019) 433 242 www.autonruosteenesto.fi HÄMEENLINNA: Ruoste-Expertit, Siirintie 18, (03) 682 1972 www.ruoste-expertit.fi AUTOSI RUOSTUU NYT ENEMMÄN KUIN KOSKAAN. Suomen teille kylvetään joka vuosi noin 120 000 000 kg ruostumista kiihdyttävää suolaa, jonka seurauksena autosi ruostuu nyt nopeammin kuin koskaan. KATSO LISÄÄ OSOITTEESTA www.finikor.fi TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi !!
4 KAASUJALKA 2/2025 >> USEITA ERI KÄSITTELYJA HINTAVAIHTOEHTOJA >> AIVAN UUDET AUTOT >> UUDEHKOT KÄYTETYT & TUONTIAUTOT >> MAALIPINTOJEN KIILLOTUKSET LOISTAVAA TALVIHOITOA AUTOLLESI www.autofixoy.com MAALIP INTAKÄ SITTELY JEN ERIKOIS LIIKE NANO / HYBRID / CERAMIC / GRAPHENE COATINGS PINNOITEKÄSITTELYT Kari Kinnunen ja Vesa Mattila perustivat Hyvinkäälle KVTAutohuolto Oy:n kyllästyttyään isoihin merkkikorjaamoihin, joista molemmilla on 20 vuoden kokemus. – Kun oikein mikään ei toiminut, päätimme tehdä itse asiat paremmin, Kinnunen ja Mattila sanovat. K otisivuilla asiakkaille annetaan kova lupaus: ”Meillä riittää osaamista vaikka muille jakaa! Tiimimme koostuu ammattitaitoisista mekaanikoista, jotka ovat aina valmiina auttamaan autosi kanssa.” –Asiakas voi luottaa siihen, että pystymme tekemään kaiken normaalihuolloista haastaviin korjauksiin ja diagnooseihin, Mattila sanoo. 20 vuoden kokemuksella Kinnusella ja Mattilalla on kummallakin 20 vuoden kokemus valtuutetuista merkkiliikkeistä ja niiden korjaamosta. KVT-Autohuollon asiakkaiksi ovat tervetulleita kaikki automerkit, vaikka mieli joskus tekisikin erikoistua. –Emme pysty erikoistumaan, kun kaikennäköisiä toimeksiantoja tulee koko ajan sisään. Mersu BMW ja VAG:n Audit, Skodat ja Volkswagenit ovat tietysti kaikki sellaisia suurimpia merkkejä, joita meillä pyörii paljon, Kinnunen sanoo. KVT-Autohuoltä täytti vuodenvaihteessa kolme vuotta. Edelleen monella tavalliselle auton käyttäjälle on epäselvää, että huollot ja korjaukset voi teettää myös monimerkkikorjaamossa ilman pelkoa takuiden menettämisestä. Takuunalaiset viat ovat tietysti asia erikseen. –Huollamme auton valmistajan huolto-ohjelman mukaisesti. Saamme tehtyä sähköisen huoltokirjan merkinnät jolloin autosi takuu ei katkea! Meiltä löytyvät sähköiset huoltokirjat kaikkiin autoihin, joihin sellaiset ovat yleensä olemassa, Kinnunen sanoo. Kiitosta rehellisyydestä Nurminen uskoo, että autokorjaamoiden kovassa kilpailussa KVT-Autohuollon tärkeimpiä vahvuuksia ovat asiakaspalvelu ja rehellisyys. –Rehellisyydestä olemme saaneet paljon kiitosta. Korjaustarpeista asiakkaalle kertoessamme emme kiertele, kaartele, emmekä kaunistela. Jos viallinen auto pitää saada tieliikennekuntoiseksi, suosittelemme asiaa hoidettavaksi kuntoon, vaikka siihe ei vielä akuuttia tarvetta olisikaan, Mattila sanoo. KVT-Autohuolto kuuluu KL -Service Partner -korjaamoketjuun ja saa tätä kautta pääosan varaosista, mutta Kinnunen ja Mattila korostavat toiminnan riippumattomuutta. –Päätökset ovat täysin omia. Varaosat hankitaan sieltä, mistä ne edullisimmin saadaan. Jos asiakas haluaa budjettikorjauksen, kerromme hänelle vaihtoehdot. Samalla sanomme myös ihan suoraan, että kierrätysosalle tai halvimmalle mahdolliselle uudelle tarvikeosalle emme voi antaa mitään 100 prosentin takuita, Mattila sanoo. Työllistäjän moottoriremontit Tällä hetkellä KVT-Autohuoltoa työllistää moottoriremontit. Nurminen korostaakin, että kaikki korjaamot eivät moottoriremontteja edes tee. –Tuntuu, että aika moni on erikoistunut pelkkiin öljynvaihtoja valohoitohuoltoihin. Ihan liikaa näkee autoja, jotka ovat juuri käyneet huollossa ja esimerkiksi jarruremontista TEKSTI_ Timo Kiiski KUVAT_ Mika Salomaa Kun Kari Kinnunen ja Vesa Mattila perustivat kevättalvella 2022 KVT-Autohuollon Hyvinkäälle, kahden miehen autokorjaamo päätti alustaa saakka panostaa monipuoliseen palveluun. – Kaikki tai ei mitään, he sanovat. ”PÄÄTIMME TEHDÄ ASIAT PAREMMIN” huolimatta ne jarrun varoitusvalot palavat edelleen, Mattila ihmettelee. Tuoreimpia moottoriremontteja KVT-Autohuolto on tehnyt jopa 2016-2017 vuosimallien autoihin. –Työn alla meillä on melko tuoreitakin autoja, joiden jakohihnalla on ajettu yli suositellun vaihtovälin. Kun muutamat korjaamot ovat sanoneet suoraan, etteivät pysty tekemään asialle mitään, asiakas on tuonut auton tänne. Puramme moottorin ja kerromme asiakkaalle kustannuksen, jos nokka-akseli pitää vaihtaa. Sitten kysymme, jatkamme asiassa eteenpäin, Kinnunen sanoo. Nurminen painottaa, että autovalmistajat eivät ole keksineet määräaikaishuoltoja huvin vuoksi. –Kun autosta kuuluu ylimääräisiä ääni, kannattaa mieluummin käydä näyttävämmässä meille vaikka turhaan kuin että pistää radion ääntä kovemmalle, Mattila sanoo. Huollot valmistajan ohjeilla Nurminen korostaa, kuinka tärkeää on valita korjaamo, joka noudattaa huolloissa tarkasti valmistajan ohjeistusta. –Esimerkiksi 3-sylinteriset ja 1-litraiset Fordin Ecoboost-turbomoottorit ovat todella tarkkoja sinne laitettavasta öljystä. Vääränlaiset öljyt tuhoavat jakohihnan heti ja edessä voi olla isompikin moottoriremontti, Mattila varoittaa. Kinnunen ja Mattila pyörittävät KVT-Autohuoltoa Hyvinkäällä kaksin keskimääräinen työpäivä venyy13 tuntiin. –Kun perustimme tämän yrityksen helmi-maaliskuussa 2022, päätimme kuitenkin, että mukaan otetaan täydet palvelut taikka sitten ei lähdetä yrittämään ollenkaan, he sanovat. Varaosatoimituksissa KVT-Autohuollon pääasiallinen yhteistyökumppani on KL Service Partner -ketju. –Sen kanssa hommat toimii erittäin hyvin. Osat tulevat meille sovitusti ja joustavuutta löytyy. Ei homma näin hyvin pelittäisikään, jos varaosatoimitukset eivät sujuisi kitkatta. ¨Asiakkaan niin halutessa käytämme korjauksissa myös kierrätysosia, Kierrätysosia käytämme myös silloin, jos niiden käyttö on tarkoituksenmukaista, Mattila sanoo. Sähköautojakin käy jo KVTAutohuollon asiakkaina. – Teemme niihin kuitenkin vain mekaanisia töitä, mitään sähkötöitä emme vielä tee. Esimerkiksi Teslojen alustoihin saamme alkuperäisosia, joita kovin moni muu korjaamo ei edes saa, Mattila sanoo. KVT-Autohuolto muutti alkuvuodesta uusiin tiloihin aivan entisten tilojen viereen. –Muuton myötä saimme asiakkaiden paikoitustilat fiksummiksi, Kinnunen sanoo. Kun Hyvinkään kaltaisessa pikkukaupungissa korjaamoalan kilpailu on kovaa, korostuvat paitsi osaaminen, myös asiakaspalvelun laatu ja järkevä hinnat. –Kasvollisen palvelun merkitys on suuri. Asiakkaamme ovat tyytyväisiä myös siihen, että puhumme asioista oikeilla nimillä, Kinnunen ja Mattila sanovat.
KAASUJALKA 2/2025 5 Uusi Hyundai Santa Fe on vaikuttava ilmestys. Laatikkomaisten muotojensa myötä se muistuttaa enemmän julmetun isoa farmaria kuin katumaasturia. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski U usi ja kulmikkaasti muotoiltu Hyundai Santa Fe menisi helposti jenkkimaasturista, siinä on paljon yhdennäköisyyttä viidennen sukupolven Jeep Grand Cherokeen kanssa. Ainakin Santa Fe herätti joulun alla kaupan pihalla kunnioitusta. Jotkut ihastelijoista tulivat varovasti juttelemaankin. Ulkonäkö myös jakaa mielipiteitä. Erään tuttavani mielestä kunnioitusta herättävä koko ja kantikas muotoilu tekisi siitä mustassa värissä juhlavan, modernin ajan hautausauton. Tilojen puolesta uusi Santa Fe on suunniteltu täyttämään aktiivisen perhe-elämän kuljetustarpeet niin arjessa kuin vapaa-ajalla. Kyydissä matkustaa tilavasti jopa seitsemän aikuista. Santa Fe on saatavana myös 6-paikkaisena. Leveästi aukeava takaluukku tarjoaa helpon pääsyn valtavaan tavaratilaan. Erikoisinta Santa Fe:ssä on desinfiointilokero, jonne nappia painamalla ammutaan UV-C-säteilyä. ! TEKNIIKKAA SANTA FE PLUG-IN 1.6 T-GDI 4WD 6AT CALLIGRAPHY 7P BENSAMOOTTORI: R4, 1598 cm3, turbo SÄHKÖMOOTTORI: 66,9 kW, akun koko 13,8 kWh. HYBRIDIJÄRJESTELMÄN YHTEISTEHO: 195 kW / 265 hv VETOTAPA: neliveto VAIHTEISTO: 6-lovinen automaatti BENSAMOOTTORIN VÄÄNTÖ: 367 Nm SÄHKÖMOOTTORIN VÄÄNTÖ: 304 Nm WLTP-KULUTUS: 7,6 l/100 km CO2-PÄÄSTÖT: 38 g/km TOIMINTASÄDE SÄHKÖLLÄ: 54 – 65 km MITAT: pituus 4 830 mm, leveys 1900 mm, korkeus 1720 mm, akseliväli 2815 mm, maavara 177 m, akseliväli 2 815 mm TAVARATILA: 621–1 942 l SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.3 s HUIPPUNOPEUS: 180 km/h KOEAJOAUTON HINTA VARUSTEINEEN: 71 343 €, Santa Fe-malliston hinnat alk. 59 399 € ROUHEAN TYYLIKÄS Hyundai Santa Fe KOEAJOSSA + Vaikuttava ulkonäkö + Hulppeat ja muunneltavat tilat + Äänetön ja erittäin mukava ajettava +Kevyt ohjattava kaupungissa – Hidas lataus Kevyen ohjauksen tunnottomuus JÄLKIMAKU Onko 7-paikkaiselle jättimaasturille kysyntää Suomessa, jossa lapsiperheiden määrä jatkaa laskuaan vuosi toisensa jälkeen? Ja niin hieno auto kuin ominaisuuksiltaan ”öky-Hyundai” onkin, niin statuksessa sillä riittää vielä kirittävää saksalaismerkkeihin verrattuna. Mutta sehän ei todellakaan ole ainakaan Santa Fe:n vika. ? – + Monipuoliset ajovalinnat Viidennen sukupolven Santa Fe on kasvanut pituutta jo lähes viiteen metriin. Kokonaisuutta voi kutsua rouhean tyylikkääksi. Toki laatikkomaiset muodot myös jakavat mielipiteitä. Vaikka itse pidän kokonaisvaikutelmaa tyylikkäänä ja vakuuttavana, peräpään muotoilu ei minunkaan mielestäni ole kovin onnistunut: se tuo mieleen monet 1990-luvun isot tila-autot, vaikkapa nyt Pontiac Trans Sportin. Varsinkin alas sijoitetut takavalot eivät mielestäni oikein istu ison auton muuten hienostuneeseen tyyliin. Kantikkaista muodoista huolimatta Santa Fe:n ilmanvastuskerroin on yllättäen edellistä mallia alhaisempi. Tämän mahdollistaa sileä pohjalevy sekä aktiivisesti ilmanvastusta vähentävä etusäleikkö. Keulan aktiiviset ilmanottoaukot avautuvat ja sulkeutuvat automaattisesti sen mukaan, kuinka paljon moottoria on tarve jäähdyttää. Suljettuina ilmanohjaimet parantavat auton aerodynamiikkaa. Plug-in Hybrid on aina nelivetoinen. Innovatiivinen HTRAC-nelivetojärjestelmä takaa optimaalisen pidon ja auton käsiteltävyyden haastavissakin olosuhteissa. Neliveto taipuu niin lumessa kuin hiekassakin etenemiseen. Kojelaudassa on iso kaareva näyttö, jonka kahdesta12,3-tuumaisesta näytöstä toinen toimii digitaalisena mittaristona ja toinen infotainment-järjestelmän kosketusnäyttönä. Kuiskaavan hiljainen Santa Fe:n hienoimpia puolia on kuiskaavan hiljainen kyyti, olipa alla sitten soraa tai rouvan rikkomaa asfalttia. Muutenkin kaikessa on painetotettu mukavuutta. Pitkä maasturi etenee pehmeästi, ohjaus on tehostettu jenkkihenkisesti hyvin kevyeksi, mutta myös tunnottomaksi. Uutta Santa Fe:tä saa ajon aikana itselatautuvana bensahybridinä ja PHEV-pistokehybridinä. Täydessä latauksessa iso auto ei kuitenkaan etene sähkön voimalla enimmilläänkin 65 kilometriä. Sähköajon loppuessa bensaa alkaa kulua 7-8 litraa satasella. Bensankulutustakaan ei voi moittia, kun kyseessä on kuitenkin valtavan iso katumaasturi. Santa Fe on tilojensa puolesta aika lyömätön omassa hintaluokassaan. Alkaen-hinta on 7-paikkaisena hiukan yli 59 000 euroa ja täysin varusteltuna 6tai 7-paikkaisena 69 000 euroa. Eipä 7-paikkaisia töpselimaastureita olla muita edes tarjolla alle 60 000 euron alkaen-hinnalla. HÄMEENLINNA Eino Leinon katu 23. Puh. myyntiin 0300 870 280, avoinna ma–pe 9–17. Puh. huoltoon 0300 870 281, avoinna ma–pe 7.30–17. TAMPERE Hatanpään valtatie 48. Puh. myyntiin 0300 870 269, avoinna ma–pe 9–18, la 10–15. Puh. huoltoon 0300 870 271, avoinna ma–pe 7.30–17. OSTA VERKOSTA autobassadone.fi *Rahoitusesimerkki: auton hinta 10 829 €, vaihtoauto/käsiraha 2 165 €, perustamiskulu 395 €, rahoitettava osuus 9 059 €. Rahoitusaika 84 kk, korko 0,99 %, poikkeava viimeinen erä 1 811 €, kk-erä 105,90 € (sis. käsittelymaksu 14 €/erä). Todellinen vuosikorko 5,21 %, korko sopimusajalta 379,42 €, luottokustannukset 1 950,42 €, KSL:n mukainen luottohinta 12 779,42 €. Rahoituksen tarjoaa DNB Auto Finance Oy, Urho Kekkosen katu 7B, 00100 Helsinki. Lopullinen rahoituslaskelma tehdään tilauksen yhteydessä. Erikoiserään korko 0,99% +kulut* Hei sinä hintatietoinen autoilija, meillä on nyt erä vaihtareita vähäisen olemattomalla korolla. Tilaa omasi helposti suoraan verkkokaupasta, tai tule myymälöihin ja asiantuntevat myyjämme auttavat sinua mielellään. Verkossa saat saman tien sitovan hyvityshinnan nykyisestä autostasi, maksutta tietysti. Klik, klik ja ostoksille verkkoon: autobassadone.fi/kampanjat/erikoisera-vaihtoautoja Vuosi alkaa Juhlakuulla! TUTUSTU ETUIHIMME! Puheluhinta: matkapuhelintai paikallisverkkomaksu + 34 snt/min (sis.alv.)
6 KAASUJALKA 2/2025 Iso 17-kuutioinen Toyota Proace Max rekisteröidään kevytkuorma-autoksi, sillä ison akun johdosta sen kokonaispaino on 4250 kiloa. TEKSTI & KUVAT_ Petri Matikainen S ivusta autoa katsellut pitkän linjan automies veikkasi merkiksi Fiat Ducatoa. Ja toden totta sukunäköä onkin paljon, mutta Toyotan logot hämmästyttävät ja herättävät selvästi kiinnostusta. Vahvennetusta jousituksesta johtuen maavaraa näyttäisi olevan tavallista runsaammin ja korkeuttakin piisaa H3 -mallissa. Ohjaamossa kaikki tuntuu tutulta jos on joskus Boxeria tai vastaavaa ajanut, tai tuntuu ainakin aluksi. Virtanappia pitää painaa parikin kertaa ennen kuin vihreä Ready-teksti syttyy ja sitten valitaan ajosuunta pyöriteltävästä pylpyrästä. Ensimmäinen kiihdytys pääsi yllättämään ainakin allekirjoittaneen, Toyota Proace hyökkää nimittäin kuin hauki kaislikosta. Luulin ajavani 150-heppaista sähköpakua, mutta alla olikin 280-hevosvoimainen kuorma-auto. Olin valmistautunut hiukan huolimattomasti koeajoon ja siksipä iso ! TEKNIIKKAA TOYOTA PROACE MAX 110 KWH L4H3 PREMIUM EV HINTA VAKIOVARUSTEIN: 81340€ PÄÄSTÖT: grammaa TEHO: 279 hv VÄÄNTÖ: 410 Nm KOKONAISMASSA: 4250 kg OMAMASSA: 2940 kg KANTAVUUS: 1310 kg AUTON PITUUS: 6492 mm KORKEUS: 2760 mm TAVARATILA: 17m3 VETOKYKY: 2400 kg TODELLA SÄHÄKKÄ SÄHKÖKUORMA-AUTO Toyota Proace KOEAJOSSA +Kuljetuskapasiteetti ja maavara +Voima ei heti lopu – Ison auton iso sähkönkulutus -Hinta saattaa tuntua kovalta – + Proace pääsi yllättämään positiivisesti suorituskyvyllään. Kellotin huvikseni kiihtyvyyden nollasta kahdeksaankymppiin ja kello pysähtyi aikaan tasan seitsemän sekuntia! Sen kovempaa kevytkuorkilla ei saisi ajaakaan, mutta rajoitin on säädetty nopeuteen 89 km/h ja se tuo sopivasti pientä pelivaraa normaaliliikenteeseen. Digipiirturi Toyota Proacessa tietysti on, mutta sitähän ei tarvitse käyttää, ellei kyseessä ole ns. kaupallinen ajo. Ja siinä vaiheessa kuljettajalla pitää olla myös voimassa oleva ammattipätevyys. Tämä tarkoittaa vaikkapa tuttavalle tehtyä muuttoa, josta on luvattu maksaa korvaus tai muu vastaava ansiomielessä tehty reissu. Muuttoautona pitkä ja korkea Toyota on ihan omiaan, tavaraa mahtuu kyytiin yllättävän paljon ja asialliset sidontalenkit löytyvät myös. Vasemman puoleinen sivuliukuovi on lisävaruste ja takaovet kääntyvät 180-astetta, jolloin trukilla lastaaminen onnistuu oikein mainiosti. Vaikka Kia EV3 tuo mieleen legopalikoista kootun avaruusauton, se on lopulta ihan tavallisen hyvä perheluokan sähköauto. Niinkin voi kuitenkin käydä, että futuristinen muotoilu myös karkottaa potentiaalisia ostajia. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski K ia EV3-sähköauto saapui Suomen markkinoille syksyllä ja se valittiin Vuoden Autoksi Suomessa 2025. Muotoilua voi varauksetta kehua ainakin rohkeaksi. Se näyttää kuin erilaisista moduuleista kootulta konseptiautolta. On Kia EV3:a leikkisästä kuvailtu ”avaruusautoksikin”. Kun EV3 rantautui Suomeen, sitä kutsuttiin hintahäiriköksi, joka yrittää tehdä sähköautoilussa kerralla kaiken oikein. Hinnoittelu onkin kilpailukykyistä. Uutuusmallin hinnat alkavat 37 437 eurosta ja isommalla akulla varustettuna 41 228 eurosta. Sittenkin tavallinen Futuristisista muotojen ja tähtikarttojen inspiroimien valaistusratkaisujen takaa paljastuu kuitenkin lopulta aika tavallinen perheluokan sähköauto. Korkealta näyttävän crossoverin il! TEKNIIKKAA KIA EV3 GT-LINE FWD 81,4 KWH MOOTTORI: sähkömoottori, kestomagnetoitu synkronimoottori AKKU: litiumioni, kapasiteetti 81,4 kWh (brutto) TEHOT: 150 kW/204 hv VÄÄNTÖ: 283 Nm VETOTAPA: etuveto LATAUSPISTOKE: CCS LATAUSNOPEUS 10-80 %: 31 min. (ilmoitettu) LATAUSTEHO DC (MAX): 128 kW KULUTUS (WLTP): 16,2 kWh/100 km (ilmoitettu) TOIMINTAMATKA SÄHKÖLLÄ (WLTPYHDISTETTY): 605 km (ilmoitettu) SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-.100 km/h: 7.9 s, huippunopeus 170 km/h MITAT: pituus 4 310 mm, leveys: 1 850 mm, korkeus: 1 570 mm, akseliväli 2 995 mm, maavara 147 mm, Tavaratila 460 – 1251 l (tavaratila edessä 25 l) KOEAJOAUTON HINTA VARUSTEINEEN: 53 230 € (kokonaishinta 49412 €), Kia EV3malliston hinnat alk. 37 437 € ”AVARUUSAUTO” IHAN PERUSPERHEELLE Kia EV3 KOEAJOSSA +Hyvä alusta +Mukava perusajettava +Kohtuukulutus – Joidenkin mielestä liian omituinen muotoilu -Etuoviin piiloutuvat ovenkahvat -Tunnoton ohjaus palauttaa tahmeasti JÄLKIMAKU Jos nyt pitäisi ostaa sähköauto 40 000 eurolla, niin kyllä se taitaisi olla Kia EV3. Koeajoauton yli 53 000 euroa on hienoista varusteista huolimatta itselleni liikaa. Jos auto pitää ostaa hifistelyyn, se ei välttämättä ole kompaktin perheluokan Kia. ? – + manvastuskerroin on hyvä 0,263 ja perusmallien maavara on 140 mm. 4,3 metriä pitkä EC3 asettuu kompaktien perheautojen sarjaan. Koeajetun auton haaleanvihreä väri ei välttämättä iske heti täysillä suomalaiseen makuun, eivät myöskään oviin piiloutuvat etuovien kahvat. Tilava ja avara EV3:n valtti on hyvät tilat. Takana matkustavat mukavasti kaksi aikuistakin, vaikka vähän pidempi kyytiläinen voi polvitilaa lisää saadakseen joutua pyytämään edessä istuvaa siirtämään penkkiään. Ohjaamossa on avara tunnelma, kiitos suoran kojelaudan. Mittariston näyttö ja tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö ovat molemmat 12,3-tuumaisia. Kaksivetoisena Kia EV on aina etuvetoinen, kun taas Kian isommat sähköautot EV6 ja EV9 ovat takatai nelivetoisia. Akku täyteen 30 minuutissa Akkukokoja on kaksi, pienempi on 58,3 kilowattitunnin akku, koeajoon saatiin auto isommalla 81,4 kilowattitunnin akulla. Isommalle akulle luvataan jopa 605 kilometrin toimintasädettä optimioloissa ja 128 kilowatin CCSpikalataustehon pitäisi mahdollistaa akun lataamisen 10 %:n varaustilasta 80 %:iin puolessa tunnissa. Latausluukku on etulokarissa ja sen sijainti on makuasia. Itselleni keula edellä ajaminen on mieleinen ratkaisu, kun pitää ajaa auto latausaseman ruutuun vaikkapa Keravan Prisman parkkihallissa. Kulutuslukema 16,7 kWh/100 km oli alkutalvisen vuodenajan huomioon ottaen mielestäni varsin kohtuullinen. Onpa EV3:lla jotkut toimittajat päässeet kesäoloissa 14,9 kWh/100 km kulutuksellakin. Ei pehmeä, eikä kova Ajaminen Kia EV3:lla on helppoa ja pehmeää. Energiaa voi kerätä ajon aikana takaisin ajovoima-akkuun ohjauspyörän takana olevia läpysköjä painelemalla. Alusta on erinomainen: eri liian pehmeä, mutta ei myöskään liian kova. Ohjausta on tämän päivän tyyliin tunnoton ja se tekee palautuksesta keskialueelle vähän tahmean. Ongelma kuitenkin poistuu kuin rattia pitää pyörittää laajemmin. Äänieristys on keskitasoa ja pysyy kitkarenkailla kohtuullisesti kurissa karkeallakin asfaltilla. Uusi EV3 tulee tarjolle neljällä varustetasolla. Hinnat alkavat molempien akkuversioiden kohdalla Air-varustetasosta. Jo tämä varustelu pitää sisällään Kialle ominaiseen tyyliin varsin laajan kattauksen turvallisuusja mukavuusvarusteita.
KAASUJALKA 2/2025 7 Koeajo uudistetulla nelivetoisella Dacia Dusterilla todistaa, että Dusteria voi kyllä ominaisuuksiinsa nähden kehua hinnaltaan erittäin kilpailukykyiseksi omassa sarjassaan. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski V aikka Dacian markkinaviestin pääsanoma onkin verrattain alhainen hinta, niin halpis-maasturista ei uuden nelivetoisen Dacia Duster 130 4x4 Extremen kohdalla voi enää puhua. Puhutaan mieluummin erittäin kilpailukykyisestä hinnasta: nelivetoinen Duster tarjoaa 28 000 euron alkaen-hinnalle vastinetta enemmän kuin kilpailijansa. Kattava varusteltu Hintaansa nähden Duster 4WD tarjoaa paljon nelivetoiselle crossoverille oikeasti tarpeellisia ominaisuuksia ehkä enemmän kuin viimeistä huutoa olevia varusteuutuuksia. Suomessa neljä viidestä Dusterista ostetaan nelivetoisena, huolimatta etuvetoista tuhansia euroja kalliimmasta hinnasta. Varustetaso on kuitenkin vähintään riittävä, varsinkin auton hintaan suhteutettuna. Suomen ! TEKNIIKKAA DACIA DUSTER TCE 130 4 X 4 EXTREME MOOTTORI: R3, 1199 cm3 POLTTOAINE: bensa + sähkö (kevythybridi) VETOTAPA: 4-vetoinen TEHO: 130 hv VÄÄNTÖ: 230 Nm VAIHTEISTO: 6-lovinen manuaali: CO2-PÄÄSTÖT: 136 g/km YHDISTETTY KULUTUS (WLTP): 6.1 l / 100 km (ilmoitettu) SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 11 s HUIPPUNOPEUS: 180 km/h MITAT: pituus 4343 mm, leveys 1813 mm, korkeus 1661 mm, akseliväli 2658 mm, maavara 217 mm, Tavaratila 456– 1548 l HINTA: varusteineen 33 276 €, 4-vetomallisto alk. 28 399 € MÖKKEILEVÄN PERUSPERHEEN JÄRKIAUTO Dacia Duster KOEAJOSSA mallistossa Dusterissa on aina vakiona muun muassa ilmastointi, peruutustutka ja -kamera, hätäpuhelujärjestelmä, lämmitettävä ohjauspyörä ja 10,1" kosketusnäytöllä varustettu helppokäyttöinen multimediajärjestelmä. Extreme-mallissa puolestaan on vakiona likaa ja vettä hylkivä MicroCloud-erikoisverhoilu, tavaratilan kaukalomatto, YouClip 3in1-paketti sekä hetkessä taakkatelineiksi käännettävät monitoimikattokaiteet. Dusterin nelivetoversioissa on aina 130-hevosvoimainen turboahdettu bensamoottori ja Renaultista tuttu TCe-manuaalivaihteisto. Dieselinä Dusteria ei enää saa. Sähkömoottori avustaa bensiinimoottoria liikkeelle lähdettäessä ja kiihdytyksissä, millä kulutus ja hiilidioksidipäästö pienenevät noin kymmenen prosenttia. Jostain pitää tinkiäkin Manuaalivaihteiston kepittämiseen oli vaikea enää tottua, kun nykyään automaattivaihteisto alkaa olla vakiona jo vähän autossa kuin autossa. On silti hyvä muistaa, että sinänsä paljon ominaisuuksia tarjoavan nelivetoisenkin Dusterin alkaen-hinta on 28 000 euroa, jostainhan nelivetoisessa maasturissa on siihen hintaan tingittäväkin. Suorituskyvyllä 130-hevosvoimaisella ja 1.2-litraisella bensaturbomoottorilla ei varsinaisesti juhlita. Ajofiilistäkin voisi kuvailla lähinnä helpoksi, eli varsinaisia ”kicksejä” Dusterilla ajamisesta ei saa. Jousitus tuntui hiukan pintakovalta, mutta isommatkin töyssyt Duster ylittää mallikkaasti, kun maavara on melkein 22 senttimetriä. Nelivedosta on iloa sellaisellekin, joka ei sitä varsinaiseen ”ryskäajoon” tarvitse, esimerkiksi talvikeleillä jyrkkään rinteeseen startatessa: sähköisesti ohjattu neliveto jakaa voimaa juuri sinne, missä sitä tarvitaan. Alennusvaihteita nelivetoDusterissa ei ole, mutta manuaalilaatikon ykköspykälä on välitetty todella lyhyeksi, melkein alennusvaihteeksi. Nelivetokytkimessä on myös valittavana entistä enemmän eri olosuhteisiin tarkoitettuja toimintoja ja myös alamäkihidastin sekä mäkilähtöavustin kuuluvat varustukseen. Nelivetoisella Dusterilla maastoradalle uskaltautuneet ovatkin vuolaasti kehuneet, että kuskilta loppuu uskallus ennen kuin Dusterilta etenemiskyky. Kiihdytyksissä kuulee selvästi kolmesylinterisen pikkuturbon pärinän ja moottorinopeuksissa sisälle tuulensuhinat kantautuvat selkeästi. Rengasäänet sen sijaan pysyvät oikein hyvin oh+Rahalle täysi vastine +Maasto-ominaisuudet +Vakaa perusajettava Muovivoittoinen sisusta Pintakova jousitus maantieajossa JÄLKIMAKU Ymmärrän hyvin niitä suomalaisia, jotka ajattelevat, että jos kerran Dacia ostetaan, niin ostetaan se sitten nelivetoisena ja tosi tarpeeseen. ? – + jaamon ulkopuolella. Nelivetoinen Duster 130 4x4 Extreme tarjoaa paljon rahalle vastinetta. Se on järkiauto perusperheelle, joka käy kuoppateiden takana olevalla mökillä talviaikaankin. Oikeastaan minun on vaikea ymmärtää, että Dacia Duster ensirekisteröinneissä on kuitenkin Suomessa edelleen kaukana kärkipäästä. Kuuntele Tuomas Kyrön uusi Mielensäpahoittaja-tarina: valokuitunen.?/mielensapahoittaja “Kyllä minä niin mieleni pahoitin, kun naapuriin tuli liian nopea intternetti”. Osoita hipaisulaite tähän: Vain Valokuitusella nettisi on aina kilpailutettavissa, koko Suomessa.
8 KAASUJALKA 2/2025 KUUKAUDEN KÄYTETTY SUOMEN SUOSITUIN ”PLUGARI” Nelivetoinen Volvo XC60 T8 AWD -lataushybridi vuosimallia 2019 on venetrailerin vetämiseen kohtuuhintainen vaihtoehto vähillä kilometreillä. Hieno auto, kun penkitkin ovat konjakkinahkaa. Ostohaluja voi kuitenkin jarruttaa viimeaikainen mediakohu pistokehybridien luotettavuusongelmista. Ovatko kohut kuitenkaan koko totuus? TEKSTI _ Timo Kiiski KUVAT _ Mika Salomaa U nohdetaan nyt kuitenkin hetkeksi kohut ja keskitytään itse autoon. XC60 kuuluu niihin katumaastureihin, että se omalla tavallaan kyseenalaistaa Volvon isomman XC90-maasturin tarpeellisuuden. Kun koeajoon saatu XC60 rullasi ulos tuotantolinjalta vuonna 2018, Volvo vielä teki XC60 -malleja dieseleinäkin. Nyt Volvo on luopunut dieseleistä kokonaan, joten edes pientä säästöä polttoainekuluihin hakevalle venetrailerin vetäjälle ainoita Voivon katumaasturivaihtoehtoja ovat XC60ja XC90 –lataushybridit. Uutena koeajoon saatu Volvo XC60 AWD Long Range on maksanut noin 70 000 euroa. Siihen nähden 33 000 euron hintapyyntö vain 105 000 km ajetusta ja upeasta nelivetoisesta XC60-pistokehybridimaasturista tuntuu vähäiseltä, vaikka autolle tuleekin tänä vuonna ikää jo viisi vuotta. Puhtiahan tässä Volvossa on kuin hiihtäjälegenda Juha Miedossa nuoruutensa kukoistuksessa. Katumaasturi kiihtyy kuin urheiluauto, nollasta sataseen 5.3 sekunnissa ja huippunopeutta tehdas on aikoinaan luvannut 230 km/h. 2-litraisen ja nelisylinterisen, turbolla ja mekaanisella ahtimella maustetun bensamoottorin teho on 320 hevosvoimaa ja vääntö 400 Newtonia. Kun mukaan otetaan sähkömoottori, järjestelmän kokonaisvääntö on 640 Newtonia ja kokonaistehot 407 hevosvoimaa. Kiihtyy kuin ohjus Huh huh… Jo Vaihtoautomaan pihassa. Petikossa tallaa polkaistessa oikein tunsi, että kyllä tällä Volvolla ajokortin saisi helposti kuivatettua poliisiaseman pyykkinarulla. Kehä III-tiellä tallaa polkiessa selkä melkein niittautui hienoihin konjakkinahkapenkkeihin. En sitten tiedä, kuka tällaista rivakkuutta hakeva ostaisi juuri isokokoisen katumaasturin. Omasta mielestäni kun koeajettu Volvo on enemmän maasturi leppoisaan ja äänettömään ”losotteluun” pitkille matkoille. Hybridiajossa ajaminen on auton suureen massaan suhteutettuna kevyttä ja vaivatonta. Sehän on selvä, että sähköllä mentäessä kyyti on täysin äänetöntä, mutta eipä sitä sähkön vaihtumista polttomoottorivetoiseksikaan oikein meinaa edes huomata. Kun mennään maantielle ja lataussähkö loppuu, bensiinimoottori syö sähköisen taajamaajon tuomat säästöt. Kulutus nousee helposti 7.5 litraan satasella. Voisiko kuitenkin olla, että juuri taloudellisuutta taajamaajoon tuova lataushybridijärjestelmä on paitsi tämän auton hienous, myös jonkinasteinen kirous, ainakin jossain määrin? Nettiauto.comissa oli 21.1.2025 myynnissä 78 Volvon XC60-mallia. Niistä 14 oli dieseliä ja 60 pistokehybridejä. Volvo XC60 oli tilastojen valossa Suomen suosituin pistokehybridi ainakin vuoden 2023 aluissa. Ensirekisteröintitilastoissa kuitenkin vuonna 2024 Volvo EX30-täyssähköauto kiilasi sen edellä ja oli kaikki käyttövoimat mukaan lukien viidenneksi eniten ensirekisteröity henkilöauto Suomessa. Vaan pysyipä myös XC60 Top10-listassa, sijaluvulla 6. Autona XC60 T8 Twin Engine -pistokehybridi on hienostunut, mukava, tilava ja ylellinen käytettynäkin. Ja onhan koeajoauto uutena maksanutkin lisävarusteineen 75 000 euroa. Reilulla 33 000 eurolla tässä saa paljon vastinetta rahalle. ”Liikaa lööppiaikaa” Paljon julkisuudessa sähköautojen ja lataushybridien asiantuntijana haastateltu Kokkolan Autohuollon Jesse Haapala kehotti äskettäin Ilta-Sanomissa välttämään tiettyjä lataushybridejä. Akkuvioista ovat Haapalan mukaan kärsineet myös vuosimallien 2014–2017 Volvon V60lataushybridit. Koeajettu Volvo oli kuitenkin vuosimallia 2019, eikä se taida enää mahtua Haapalan ”mustalle listalle”. Tuusulalaisen YR-Auton Anssi Jaakonsaaren mielestä pistokehybridien ongelmat ovat saaneet liikaa ruutuja lööppiaikaa. –Täytyy muistaa, että korjaamolle menevät vain ne autot, joissa on näitä ongelmia. Julkisuudessa olleet ongelmat eivät perustu tilastoihin, vaan yhteen korjaamoon työn alle tulleisiin autoihin, Jaakonsaari sanoo ja viittaa XC60:n hurjiin myyntilukuihin. Volvo XC60-malleja ensirekisteröitiin 2 376 kappaletta vuonna 2023 ja 1 726 kappaletta vuonna 2024. Nettiauto.comissa oli 22. tammikuuta myynnissä 82 Volvon XC60-mallia vuosimallia 2019: niistä dieseleitä oli 13 ja bensakäyttöisiä 2, bensalla ja sähköllä käyviä lataushybridejä oli 62. –Ihan varmasti varsinkin alkupään XC60-pistokehybrideihin liittyy riskejä, mutta ei meillä vielä aukotonta tietoa siitä, kuinka kauan XC60:n sen enempää kuin muidenkaan pistokehybridien akut kestävät. Meillä ei ole lataushybrideistä siis sen tyyppistä yleistietoa kuin entisistä diesel-Mersuista, joilla yleiVolvo XC60 ! VOLVO XC60 T8 AWD VM. 2019 MITTARILUKEMA: 105 000 km POLTTOMOOTTORI: R4, 1969 cm3, turbo ja mekaaninen ahdin POLTTOAINE: bensa + lataussähkö (Plug-in -Hybrid) POLTTOMOOTTORIN TEHOT: 303 hv / 223 SÄHKÖMOOTTORI: 10.4 kWh/87 hv VAIHTEISTO: 8-lovinen automaatti VETOTAPA: neliveto VÄÄNTÖ: 400 Nm (auto-data.net) TOIMINTASÄDE SÄHKÖLLÄ: 33-37 km (auto-data.net) CO2-PÄÄSTÖT: 67 g/km YHDISTETTY KULUTUS (WLTP): 2.1 l/100 km (ilmoitettu) MITAT: pituus 4 688, leveys 1 999 mm, korkeus 1 658mm, akseliväli 2865 mm, maavara 216 mm, Tavaratila 468-1395 SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 5.5 s HUIPPUNOPEUS: 230 km/h (auto-data.net) MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa HINTA: 33 650 € TEKNIIKKAA sen kokemuksen mukaan ajettiin puoli miljoonaa kilometriä. Eri ikäisiä Volvo XC60-pistokehybridejä oli Nettiauto.comissa myynnissä 877 kappaletta 22. tammikuuta. Parilla niistä oli ajettu yli 200 000 km ja yli 100 000 km oli ajettu 216 autolla. –Olisi kiva kuulla näiden paljon ajettujen XC60-pistokehybridien omistajien kokemuksia autoistaan, Jaakonsaari sanoo. Suosittuja käytettyinäkin Jaakonsaari sanoo XC60-pistokehybridien olevan suosituimpia myytäviä omassakin liikkeessään. – Olemme ottaneet vaihdossa yli 200 000 kilometriä ajetun XC60-pistokehybridinkin. Tietysti olisi toivottavaa, että näille pistokehybrideille löytyisi yhä enemmän osaavia korjaajia. Nyt korjaaminen on kallista, kun osaajiakin on vähän. Jaakonsaari painottaa myös pistokehybridien omistajien omaa vastuuta autoistaan. –Käyttöohjekirjassa kerrotaan selkeästi, miten näitä autoja tulisi ladata ja miten niillä tulisi aiaa. Pistokehybridi-vaihtoautoissa korostuu aina, miten sitä on käytetty: sekä polttomoottoria että sähkömoottoria on käytettävä säännöllisesti ja kun pistokehybridin polttomoottori sähkön loppuessa käynnistyy, se pitäisi aina käyttää lämpimäksi. Pistokehybridin polttomoottorille on huono juttu, jos se sammutetaan ennen kuin se ehtii lämpimäksi, Jaakonsaari painottaa. Jaakonsaari painottaa, että YR-autossa kaikki pistokehybridit ja täyssähköautot käyvät akkutestissä ennen kuin ne annetaan myytäviksi. – Jos kapasiteetista on jäljellä enää 70 %, meidän kiinnostus lopahtaa heti. Jaakonsaari sanoo. Jaakonsaari myöntää myös, että diesel-XC60 on ehkä helpompi myydä kuin lataushybridi xc60. –Mitä vanhempaan Volvoon mennään, sitä helpommin diesel-XC60 käy kaupaksi. Tilanne muuttuu päinvastaiseksi uudempien mallien kohdalla: kun lataushybridissä on vielä akkutakuuta jäljellä, se on yhtä helppo myydä kuin dieselkin. Pistokehybridi on Suomen oloissa monessa mielessä todella moneen tarpeeseen toimiva ratkaisu: sähköllä pystyy ajamaan suurimman osan arkiajoista ja pitkällä matkalla taas ei tarvitse etsiä latauspisteitä, kun mennään bensalla. KATSO KOEAJOVIDEO KAASUJALAN YOUTUBE-KANAVALTA
KAASUJALKA 2/2025 9
10 KAASUJALKA 2/2025 Voi niitä aikoja, kun pienempää Volvo S40 -malliakin sai 5-sylinterisellä ja 2.4-litraisella dieselpannulla. Sellainen oli meidän rouvallakin. Nyt tuli mahdollisuus koeajaa tämä järeästi jyskyttävä kauppakassi vuosimallia 2009. Sitä Volvoa ei olisi kannattanut vaihtaa samanikäiseen C-Mersuun! TEKSTI _ Urmas Hurmalainen KUVAT _ Mika Salomaa M eidän Volvo S40 D5 oli vuosimallia 2008. Kun katsoimme, että perheen pienennyttyä kaksihenkiseksi pärjäisimme yhdelläkin autolla, rouva myi vuonna 2015 Volvonsa pois ja minä vaihdoin oman farmariAvensikseni vuosimallia 2005 ensin 1.8-litraiseen ja manuaalivaihteiseen Opel Insigniaan vuosimallia 2008 sen jälkeen ja jo samana vuonna bensamoottoriseen Mercedes-Benz C 180 Kompressoriin niinikään vuosimallia 2008. Insignia oli todellinen syöppö ja Mersussa on riittänyt ongelmia enemmän kuin yhden miehen kontolle kohtuudella voidaan asettaa Olikin mielenkiintoista, kun päätimme ottaa samanlaisella autolla maistiaiset tässä päivässä. Vaihtoautomaan Vantaan Petikon myymälästä sellainen löytyi 4990 euron hintapyynnöllä, vuosimalli oli 2009 ja mittarilukema 280 000 km. Pelkistetyn kojelaudan muotoilu on muhkea, mutta pieneen autoon ahdettuna se tekee kuitenkin olosta vähän sellaisen kuin jossain purkissa istuisi. Vääntää hienosti Mikään koeajetussa S40 D:ssä ei kielinyt, että se olisi tiensä päässä, vaikka mittarilukema olikin jo 280 000 kilometriä. 5 pyttyä jyskyttivät edelleen turvallisen kuuloisesti. Aikoinaan Volvo halusi S40 D5 -mallilla päihittää tärkeimmän ruotsalaisen kilpailijansa Saabin käyttämällä samaa dieselmoottoria, joka oli silloisessa Volvo XC90 D5:ssä. Ensimmäiseksi korvaan pisti melu: 5-sylinterinen ja 2.4-litrainen dieselmoottori ei todellakaan käy kuin sukkasillaan. Jostain kumman syystä moottorin järeä käynti pikku-Volvossakaan ei kuitenkaan minua häirinnyt ennen, eikä nyt. Toihan D5:n moottorin soundi mukavia kaikuja nuoruudesta, kun isäukko vuonna 1981 osti Volvo 244 D6:n, eli kuusipyttyisen Volvo 244 -dieselin. En ole ajanut Volvo S40:n bensaversiolla, mutta löysin netistä jonkun ulkomaalaisen autolehden nettisivuston, jolla kehuttiin, että S40 D5 ei ole paljon äänekkäämpi kuin saman Volvon bensaversio. Kun moottori jyskyttää kuuluvasti, aistii nopeasti myös D5moottorin tuottaman 180 hevosvoiman tehot ja 350 Newtonin väännön. Tämän ikäluokan Csegmentin eli alemman keskikokoluokan autossa vääntö oli 16 vuotta sitten ihan omaa luokkaansa. Vääntö ja riittävä voima välittyivät ohjaamoon viisilovisen Geartronic-automaattivaihteiston kautta. ÄIJÄ AUTO ROUVAN JÄREÄMPI KAUPPAKASSI Volvo S40 Virallisesti ilmoitettu polttoaineen kulutus 7 l/ 100 km on uskoakseni helppo saavuttaa. Tietenkään sitä ei pidä verrata 2010-luvun jälkipuoliskon dieseleihin, joilla 100 kilometriä taittaa 4,5–5.5 litran kulutuksella. Ei likainen, eikä hidas ”Dieselit on likaisia ja hitaita”, hymähti aikoinaan paremman väen kaupunginosassa asunut metroseksuaalikaverini. No, 2000-luvulla elettiin jo sellaista aikaa, että varsinkaan Volvo S40 D5:n kohdalla silkkisukkia ostava metroseksuaalikaveri ei olisi voinut olla kauempana todellisuudesta. Oli suorastaan nautinnollista painaa tallaa ja tuntea selkäytimissä saakka, kuinka vanha ja 280 000 Volvo vielä herää ja kiihtyy ainakin Volvon aikoinaan antaman virallisen ilmoituksen mukaan nollasta sataseen 8.5 sekunnissa. Perhe-dieselille se on vuonna 2009 ollut hieno suoritus. Mitoiltaan vanha S40-sedan asettuu saman ikäluokan Ford Focus -sedanin kanssa samaan kokoluokkaan, eli alemman keskiluokan C-segmenttiin. Eli tilaihme se ei ole ja sisarmalli V50-farmari olikin selvästi S40sedania suositumpi. Vahvan vääntömomentin ansiosta D5-moottorin yhteensopivuus S40-alustan kanssa tekee siitä mukaansatempaavan ja nautinnollisen ajon. Moottori kyllä antaa kuulua itsestään, mutta melun sävy on miellyttävä. Ja sehän VOLVO S40 D5 VM. 2009 MITTARILUKEMA: 280 000 km MOOTTORI: R5, 2401 cm2, turbo POLTTOAINE, DIESEL VETOTAPA: etuveto VAIHTEISTO: 5-lovinen automaatti TEHO: 180 hv VÄÄNTÖ: 350 Nm KULUTUS: 7.1 l/100 km (ilmoitettu) CO2-PÄÄSTÖT: 164 g/km SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 8.5 s HUIPPUNOPEUS: 220 km/h MITAT: pituus 4468 mm, leveys 1770 mm, korkeus 1452 mm, akseliväli 2640 mm TAVARATILA: 404 l MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa HINTA: 4990 € ! TEKNIIKKAA KATSO KOEAJOVIDEO KAASUJALAN YOUTUBE-KANAVALTA tiedetään, että rengasäänistä ja tuulensuhinoista ei vanhakaan Volvo kärsi. Kun kirjoitin tätä juttua, koeajettu S40 D5 oli jo myyty. Enkä ihmettele, auto oli siististi pidetty ja Volvon dieselmoottorit tiedetään melkeinpä ikiliikkujiksi. Nettiauto.comista löytyi 24. tammikuuta 39 kappaletta saman ikäluokan Volvo S40dieseliä, joista monessa oli yli 350 000 kilometrin matkamittarilukema.
KAASUJALKA 2/2025 11 Tarjoukset voimassa 6.-24.2.2025 tai niin kauan kuin tuotteita tarjousaikana riittää. Kampanjassa olevia tuotteita ei voi varata. 79 90 94,90 Yli 40 Motonet-tavarataloa ja 150 000 tuotetta verkkokaupassa motonet.? /motonet /motonet? MTX Garden AUTOLUMILAPIO Kompakti teleskooppivartinen autolumilapio mahtuu hyvin auton tavaratilaan. Työleveys 30 cm. 85-02731 9 99 11,90 M A Ko au au Ty 85 Tarjoukset voimassa 6 2 Philips RacingVision GT200 +200 % POLTTIMOPARIT Aja turvallisemmin talven pimeydessä. Jopa 200 % parempi valoteho kuin peruspolttimoissa. H4-polttimopari 43-00194 H7-polttimopari 43-00195 27 90 35,90 22 90 29,90 Hapro Traxer 8.6 Anthracite SUKSIBOKSI Tilava suksiboksi, johon mahtuvat helposti lasketteluja hiihtovarusteet. Erittäin helppokäyttöinen pikakiinnitys ja molemmilta puolilta avattava kansi. Tilavuus 530 litraa, sisäpituus 210 cm. 65-02454 399 00 489,00 Telwin Drive Mini 300 A 12 V USB-C APUKÄYNNISTIN/ VARAVIRTALÄHDE Taskukokoinen apukäynnistin, joka toimii myös varavirtalähteenä. Maksimikäynnistysvirta 1000 A. 65-04083 Motox LASINPESUNESTE 10 litraa, -40 °C Laadukas bioetanolipohjainen tuulilasinpesuneste. Täyttää DEKRA-puhdistusvaatimukset. 60-1053 Norm. 19,90 (1,99/l) 14 90 1,49/l Puh. 010 239 0200 Hautalantie 16, Tampere www.fusti.fi HENKILÖ-, PAKETTIJA MAASTOAUTOT HENKILÖAUTOT Käytössäsi kahden purkamon suuret varastot 24/7. Auto-Lehtinen Fusti Oy AUTOPURKAMOT Puh. (02) 721 7700 Helsingintie 595, Salo www.auto-lehtinen.fi • Autopurkamosta apu autosi ongelmiin edullisemmin. • Huolehtimalla käytöstä poistetut autot asianmukaiseen kierrätykseen tai ostamalla meiltä purkuosia olet mukana edistämässä kiertotaloutta. Käytetyt varaosat takuulla! Varastossamme yli 200 000 varaosaa!
12 KAASUJALKA 2/2025 Ostaisinko Peugeot 208:n bensamoottorilla vai Peugeot e-208-sähköauton? Vaihtoautoliikkeissä on nyt tarjolla paljon jopa saman automallin eri käyttövoimaversioita samoilla hinnoilla, kilometreillä ja vuosilla. U usien sähköautojen myynnin kasvaessa sähköautoja tulee yhä enemmän myös vaihtoautomarkkinaan. 2010-luvun alun ensimmäisiä sähköautomalleja saa halvimmillaan jopa 4000-5000 eurolla. Hintaluokan noustessa 20 000-25 000 euroon alkaa saada jo tuoreita ”oikeitakin” autoja sähköisinä. Varsinkin C-segmentin eli alemman keskiluokan autoissa on malleja, joita on tarjolla niin täyssähköisinä, hybrideinä kuin pelkällä perinteisellä polttomoottorillakin, pääsääntöisesti bensalla käyvinä. Esimerkeistä käyvät mm. Peugeot 308 ja Citroen C4, joista ainakin vaihtoautoliikkeistä löytyy niin polttomoottorisina kuin sähköautoinakin. Vielä takavuosina saman auton täyssähköinen versio maksoi uutena huoTEKSTI_Timo Kiiski VAIHTOAUTOVERTAILU SAMALLA RAHALLA SÄHKÖVAI BENSA-AUTO? Peugeot 208 Allure Pack PureTech 100 EAT8-automaatti 1.2-litraisella bensaturbomoottorilla vuosimallia 2022 oli myynnissä autoliike Wetterissä Kuopiossa. Hintapyyntö vain 17 km ajetusta autosta oli 24 800 €. Kuvan 49 000 km ajettu Nissan Leaf e+ N-Connecta vuosimallia 2021 oli myynnissä Vaihtokaara Vantaa Airportissa. Tämän Leafin akkukapasiteetti on 62 kWh ja tehot 218 hevosvoimaa. Toimintamatkaa tälle Leafille tehdas on luvannut 385 kilometriä. Hintapyyntö joulukuussa oli 22 300 euroa. Kuvan Volkswagen ID.3 Pro Performance-sähköauto 150 kW/204 hv:n tehoilla ja 58 kWh:n akkukapasiteetilla oli vuosimallia 2021 ja 49 000 km ajettu. Tämän ID.3:n toimintamatka on optimioloissa 419 km (Auto-Data). Hedin Automotiven hintapyyntö Espoossa oli 23 450 €. mattavasti enemmän kuin suunnilleen vastaava sekä yhtä tehokas ja yhtä hyvin varusteltu polttomoottoriversio. Tänä päivänä hinnat ovat lähentyneet toisiaan. Esimerkiksi Citroën C4 PureTech 130 Maxin alkaen-hinta 130-hevosvoimaisella bensamoottorilla 8-lovisen automaattivaihteiston kera on 34 290 euroa, 136-hevosvcoimaisen Citroën Ë-C4 Full Electric 136 You 50 kWh -täyssähköversion alkaen-hinta on 34 790 euroa. Uuden Volkswagen ID3:n lähtöhinta on 35 990 €, bensamoottoristen Volkswagen Golfien hinnat lähtevät 31 519,67 eurosta. Eivät kilpaile keskenään Vaihtoautomarkkinassa hankintahinta ei enää ole ratkaiseva tekijä, kun punnitaan, pitäisikö ostaa saman yhtä paljon ajetusta ja samanikäisestä sekä saman kokoja hintaluokan täyssähköinen vai polttomoottoriversio. –Samankaan automallin sähköinen ja bensamoottorinen versio eivät kilpaile toistensa kanssa, vaikka vuosimalli ja mittarilukemakin olisivat samat. Kummallekin on ihan oma ostajakuntansa. Toinen etsii pikkunäppärää sähköautoa nurkkaajoon, toinen taas ajaa enemmän pitkää matkaa. Paljon ratkaisee myös se, onko autoa mahdollista ladata kotona, J. RintaJoupin Raision liikkeen paikallisjohtaja Marko Hiltunen sanoo. Nissan Qashqai on ainakin Wikipediassa määritelty Nissan Leafin tavoin alemman keskikokoluokan eli C-segmentin autoksi. Kuvan perheluokan crossover-hitti on vuosimallia 2020 ja mittarilukema oli 59 000 km. 1.3-litraisen ja 157-hevosvoimaisen bensamoottorin parina on automaattivaihteisto. Keskusautohalli Oy:n hintapyyntö Salossa oli 23 500 €. Tämä 1.5-litraisella turboahdetulla bensamoottorilla ja kevythybridijärjestelmällä varustettu Volkswagen Golf First Edition 1,5 eTSI 110 kW (MHEV) DSG-automaatti vuosimallia 2021 oli myynnissä K-Autossa Helsingissä. Mittarilukema oli 60 000 km ja hintapyyntö 22 900 €. 20 00025 000 € Vain 29 000 km ajettu Peugeot e-208 50kwh Active A -täyssähköauto vuosimallia 2022 oli myynnissä Autolähde Oy:ssä Tamperella. Hintapyyntö oli 21 470 €. Kuvan Citroen e-C4, Full Electric 136 Shine 50 kWh -sähköauto vuosimallia 2022 oli myynnissä 21 750 eurolla Hedin Automotivessa Porvoossa. Mittarilukema oli vasta 27 000 km. Toimintasäde sähköllä on mm. auto-data.net -sivuston mukaan 350 km. Tätä Citroen C4 PureTech 130 Feel Pack EAT8 -automaattia liikuttaa 1.2-litrainen ja 130-hevosvoimainen bensamoottori. Auto on vuosimallia 2022 ja mittarilukema vasta 26 400 km. Raisiossa Autokeskus Oy:n hintapyyntö oli joulukuussa 21 490 €. Tämä 1.6-litraisella 140-hevosvoimaisella bensamoottorilla varustettu Kia Niro 1,6 GDI Hybrid Business Premium DCT -automaatti oli vuosimallia 2021 ja mittarilukema oli 79 000 km. Varkaudessa Autokari Oy:n hintapyyntö kuvan bensa-Nirosta oli 21 850 €. Vain 23 000 km ajettu ja 136-hevosvoimainen Kia Niro LX 39 kWh -täyssähköauto vuosimallia 2021 oli myynnissä Porin Kamuxissa. Edullista, 22 500 euron hintapyyntöä selittänee autolle ilmoitettu lyhyt toimintamatka, joka on vain 289 kilometriä. Vaikka sähköautojen hinnat ovat vaihtoautomarkkinassakin tulleet alaspäin, saman hintaluokan vastaavalle perinteiselle polttomoottoriversiolle on edelleen oma ostajakuntansa. –20 000 euroakin alkaa olla vaihtoautolle jo jonkinlainen raha, jossa pelkästään ikä tai kilometrimäärä ei ole myynnin tulppana. Edelleen riittää ihmisiä, jotka vannovat bensa-auton nimeen ja haluavat sellaisen ihan käytännön syistä, ja se on ihan järkevääkin.
KAASUJALKA 2/2025 13 Hämeenlinnalainen täyden palvelun autojen huoltoliike LMD Service yhdistää käytännön tietotaidon yhä vaativampaan erikoisosaamiseen. Monella yrityksen työntekijällä on pitkä historia autourheiluharrastuksen parissa. Y rittäjä Petri Lemmetty korostaa, ettei yritykseen ole tietoisesti haettu töihin autourheilun harrastajia. –On puhdasta sattumaa, että sellaisia kavereita nyt on tullut meille hommiin. Samalla tavalla sattumaa on sekin, että olemme aikoinaan lähteneet erikoistumaan nimenomaan Mercedes-Benzien ja BMW-autojen korjauksiin. Olen itse ollut ennen omaa yritystä pienemmissä korjaamoissa joissa tehtiin Mersuja. Kun lähdin yrittäjäksi, teimme kaikennäköistä alkuun emmekä ollenkaan pitäytyneet vain Mersuissa. Kun muutama asiakas tiesi, että olin ollut töissä Mersu-korjaamossa, siihen suuntaan alkoi olla kysyntää ja siitä taas seurasi erikoistuminen, Ihan samalla tavalla kävi muutama vuosi sitten BMW:n kanssa, Lemmetty kertoo. LMD Servien juuret juontavat niinkin pitkälle kuin lokakuuhun 2013. –Pistin yrityksen pystyyn toiminimellä ja osakeyhtiöksi se muuttui vuonna 2017. Autot muuttuvat joka vuosi, mutta ei sitä ooikein tule huomattua, kun itse on niin syvällä asioissa koko ajan. Autojen muutos ei ole myöskään ollut niin radikaali kuin mainostetaan. Yhtä iso muutos tapahtui 2000-luvun alkupuolen autoissa, jos niitä vertaa 1990-luvun autoihin. Olen itse tehnyt autohommia vuodesta 2009 lähtien ja silloin järjestelmät alkoivat mututua enemmän sähköohjatuiksi. Monenlaista on vuosien saatossa tullut nähtyä, Lemmetty sanoo. Sujuvat varaosatoimitukset Vaikka täyssähköautot ja lataushybridit yleistyvät LMD Servicenkin asiakaskunnassa, niitä on toistaiseksi vain 20-30 % asiakkaiden autoista. Vaikka uusien polttomoottoriautojen myynti kielletäänkin vuonna 2035, niitä riittää vielä pitkään liikenteessä: –Sekin on haaste korjaamoalalle, kun autokannan pitäisi sähköistyä, mutta nykyisessä taloustilanteessa autojen keskiikä vain kasvaa. Autojen keski-ikä alkaa olla jo lähellä 14 vuotta ja keskimääräinen romutusikäkin on noussut 20 vuoteen. Dieseleiden kysyntäkin on taas nostanut päätään. Kukaan ei tiedä, miten käy, jos polttoaineiden hinnat taas nousevat ja mikä on se seuraava tapa liikkuva järkevästi. KL ServicePartner -kumppanuus korostuu niin LMD Servicen henkilökunnan koulutuksessa kuin varaosatoimituksissakin. KÄYTÄNNÖN TIETOTAITO YHDISTYY ERIKOISOSAAMISEEN TEKSTI_ Timo Kiiski Katso lähin korjaamosi: www.kl-servicepartner.fi Ei virratonta, vaan verratonta menoa Älä jähmety pakkasessa parkkipaikalle. Tuo autosi meille akkutestaukseen. Olemme erikoistuneet Mercedes-Benz-, BMW-, Volvoja Audiajoneuvojen huoltoon, mutta palvelemme ammattitaitoisesti kaikki merkit. Korjaamot lehden jakelualueella: Autohuolto Tarmo Lepp Oy Teollisuuskatu 6, 11130 Riihimäki 050 438 5054 MB KVT-Autohuolto Oy Viherkatu 2, 05810 Hyvinkää 050 370 7234 MB | BMW | Volvo | Audi | Monimerkki LMD Service Oy Pietiläntie 8, 13130 Hämeenlinna 010 208 5555 BMW | MB Auto korjaa moiden aatelia Osallistu arvontaan netissä & voita 500€ lahjakortti KL-Varasosia LMD Service käyttää myös yrityksen kotimaisen taustan takia.– Yhdessä vaiheessa ostimme varaosia muualtakin, mutta muutimme linjaa, kun haluamme olla varmoja osien alkuperästä ja takuupolitiikan toimivuudesta, yrittäjä Petri Lemmetty sanoo. –Viime vuonnakin kolme kaveriamme kävi KL-ServicePartnerin järjestämässä osaoppisopimuskoulutuksessa. KL-Varaosien tavarantoimituksetkin sujuvat kitkattomasti, kun korjaamomme sijaitsee sopivasti kahden KL-Varaosa -pisteen solmukohdassa: tänne on saman verran matkaa toisesta suunnasta Tampereelta ja toisesta suunnasta Vantaalta. Jos meillä ei jotain tavaraa ole, niin yleensä se löytyy KL:stä. Toki alkuperäisosien kanssa turvaudumme myös ihan paikalliseen merkkiliikkeeseen, Lemmetty mainitsee. LMD Servicen huoltoja korjauspalvelujen tarjonta on kattava, valikoimasta puuttuvat vain rengaspalvelut. –Meiltä saa Mersulle ja BMW:lle kaiken sen, minkä saa merkkiliikkeestäkin. Vain takuunalaiset viat pitää korjata valtuutetussa merkkikorjaamossa. Ongelmiin kiinni ajoissa EU:n ryhmäpoikkeusasetus määräsi jo vuonna 2002, että auton takuu säilyy, vaikka määräaikaishuoltoja ei suoritettaisikaan merkkiliikkeissä. Asetuksen ehtona on, että huollot suoritetaan valmistajan huolto-ohjelman mukaisesti, ja että käytetyt varaosat ovat joko alkuperäisiä tai alkuperäislaatua vastaavia. –Kilpailussa pysyminen vaatii kuitenkin monimerkkikorjaamoltakin jatkuvaa uudistumista ja osaamisen päivittämistä. Tämä on olut viime vuosien iso haaste, kun koronarajoitusten aikana autoja luovutettiin autoja asiakkaille huollosta heitä tapaamatta ja siitä tietysti seurasi monia erikoistilanteita. Silloin opimme, että pärjätäkseen yrityksen pitää joustaa ja sopeutua jatkuvasti uusiin tilanteisiin. Kun autolle tulee ikää, on yhä tärkeämpää, että sitä katsoo ja huoltaa sellainen taho, joka tuntee kyseisen auton tyyppiviat ja ongelmat. –Ongelmiin ei myöskään päästä kiinni, jos tiettyjä juttuja autoista ei korjata ajoissa. Mersuissakin on tiettyjä tyyppiongelmia, jotka tulevat vastaan 200 000-300 000 kilometrin mittarilukemien välissä. Me tiedämme kokemuksesta, mitä tulee kuhunkin Mersu-malliin tietyssä iässä.
14 KAASUJALKA 2/2025 Huippulaadukkaat uusioturboahtimet henkilöautot, pakettiautot, kevyt kuorma-autot, raskas kalusto, veneet, työkoneet, traktorit alk 399€ / 36 kk takuu Suoramyynti Autoliikkeet, Autokorjaamot, yksityisasiakkaat 020 728 8650 / myynti@turbotukku.com Ma-Pe: 9.00 17.00 WWW.TURBOTUKKU.COM Audi / Seat / Skoda / VW 1.9-2.0TDi Alk. 399 € / 36 kk takuu vm. 2005-2016 Nissan / Renault 1.9Dci Alk. 399 € / 36 kk takuu Mercedes-Benz / BMW sähköohjatut turbot Alk. 699 € / 36 kk takuu OSTAMME ALKUPERÄISET VIALLISET TURBOAHTIMET! TARJOA! 020 728 8651 OSTETAAN AUTOJA TARVIKKEITA YMS. KATSASTUSASEMIA PALVELEVAT KATSASTUSASEMAT Liedossa ja Koskella Palvelemme: Koskella ma-pe klo 9.00-16.15 Liedossa ma-pe klo 8.00-17.00 Tervetuloa paikallisille konttoreille! Kosken Katsastuspalvelu Koskentie 372, Koski Tl 02 720 010 www.koskenkatsastuspalvelu.fi Liedon Katsastuspalvelu Tuulissuontie 34, Lieto 02 436 4300 www.wp-katsastus.fi TURBOTUKKU.COM – Huippulaadukkaat uusioturboahtimet – Tarjoa heti! 0400 422 582 / 0400 856 310 Ostetaan vialliset turboahtimet! OSTETAAN TURBOT HEINOLA Mustanportinkatu 19 I 0400 124 262 LAHTI Mestarinkatu 16 I 045 258 7877 KOUVOLA Kaupinkatu 12 I 0400 474 407 westmac.fi 4 KPL 4 KPL LISÄERÄ! LISÄERÄ! Sis. alv 25,5% Sis. alv 25,5% Ajovalmiina Ajovalmiina 13.990€ 13.990€ TRAPPER TRAPPER 550 UTV 550 UTV Traktorimalli Traktorimalli 60kmh 60kmh Lämpöohjaamolla Lämpöohjaamolla MYÖS SINISENÄ Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti MAINOKSESI TÄHÄN? OTA HETI YHTEYTTÄ! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi SEURAAVA LEHTI ILMESTYY 3.3.2025
KAASUJALKA 2/2025 15 19. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä, Itä-Suomessa, Pohjanmaalla ja Kymeenlaaksossa. KUSTANTAJA LetterboxMedia, Hämeentie 103 E, 00550 Helsinki Puhelin: 09-2600107 (jakeluhäiriöt ja lehtitilaukset) PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Timo Kiiski, Urmas Hurmalainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi DIGI & SOMEKANAVAT kaasujalka.fi facebook.com/kaasujalka Instagram.com/kaasujalka PAINOPAIKKA Sanoma Manu Oy, Tampere NÄKÖISLEHDET lehtiluukku.fi JAKELUALUEET Pk-seutu itä 125 telinettä (Hämeenlinnan väylän itäpuoli) Helsinki, Vantaa, Tuusula, Järvenpää, Kerava, Sipoo, Porvoo, Mäntsälä Pk-seutu länsi 125 telinettä (Hämeenlinnan väylän länsipuoli) Helsinki, Espoo, Vantaa, Nurmijärvi kk, Klaukkala, Kirkkonummi, Kauniainen, Veikkola, Lohja, Nummela, Vihti kk, Karjaa, Karkkila, Inkoo, Siuntio Varsinais-Suomi 65 telinettä Turku, Raisio, Kaarina, Naantali, Paimio, Masku, Lieto, Aura, Salo, Nousiainen, Mynämäki, Hanko, Raasepori, Loimaa, Huittinen, Perniö, Pori, Rauma Kanta-Häme 65 telinettä Hämeenlinna, Hyvinkää, Riihimäki, Forssa, Iittala, Tuulos, Lammi, Tervakoski, Janakkala, Humppila, Oitti, Loppi Pirkanmaa 79 telinettä Tampere, Pirkkala, Nokia, Ylöjärvi, Sastamala, Orivesi, Lempäälä, Valkeakoski, Akaa, Pälkäne, Kangasala, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Urjala, Mänttä, Virrat, Ruovesi (lisäksi Pohjanmaalla Seinäjoki, Vaasa, Kokkola) Päijät-Häme & Kymenlaakso 63 telinettä Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Vierumäki, Kouvola, Kausala, Elimäki, Anjalankoski, Utti, Kotka, Hamina Itä-Suomi eteläinen 45 telinettä Mikkeli, Juva, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra, Joutseno, Särkisalmi Itä-Suomi pohjoinen 48 telinettä Joensuu, Outokumpu, Liperi, Kuopio, Joroinen, Pieksämäki, Suonenjoki, Varkaus, Kitee Pohjanmaa 50 telinettä Seinäjoki, Kauhajoki, Ilmajoki, Kurikka, Vaasa, Jalasjärvi, Ähtäri, Kauhava, Alajärvi, Alavus, Tuuri, Kankaanpää, Jämijärvi Kymenlaakso 39 telinettä Kotka, Kouvola, Hamina Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti VASTAUSKUPONKI PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINRO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. LetterboxMedia Hämeentie 103 E 00550 HELSINKI Postimerkki 2/2025 Vastaamalla annat luvan julkaista nimesi Kaasujalka-lehdessä, mikäli voitto osuu kohdalle. Pakollinen tieto pakettien postitusta varten. Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti RISTIKKO SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.com A) AUDI A5 B) VOLVO XC60 C) BMW X5 D) SAAB 9-5 Kaikkien oikein vastanneiden kesken arvomme Needit elektronisen pysäköintikiekon. Vastausaikaa on 15.3.2025 asti. Vastata voit myös sähköpostilla: kisa@wheelmedia.fi JOULUKUUN Kaasujalkaan kaikkien oikein vastanneiden kesken arvoimme Needit elektronisen pysäköintikiekon. Onnellinen voittaja on: Heidi Rikala Ikaalisista. Onnea voittajalle! MIKÄ AUTO ON TÄSSÄ NUMEROSSA KUUKAUDEN KÄYTETTYNÄ? VASTAA, VASTAA, RATKO RATKO JA VOITA JA VOITA ELEKTRONINEN ELEKTRONINEN PYSÄKÖINTIKIEKKO PYSÄKÖINTIKIEKKO Leading supplier from Denmark MAINOKSESI TÄHÄN? OTA HETI YHTEYTTÄ! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi
16 KAASUJALKA 2/2025 Kia EV3 alk. autoveroton hinta 37 437,46 € + arvioitu autovero € + toimituskulut 600 € = kokonaishinta 38 037,46 €. Vapaa autoetu 505 €/ kk, käyttöetu 445 €/kk. CO2-päästöt g/km. *Auton toimintamatkaan sähköllä vaikuttavat muun muassa sähköajon osuus, kuljettajan ajotapa, ajonopeus, lämpötila, kelija ajo-olosuhteet sekä auton kuormaus. Kia-takuu 7 vuotta tai 150 000 km, kolme ensimmäistä vuotta ilman kilometrirajaa, sisältäen myös ajoakuston. Kia 24h tiepalvelu vuodeksi veloituksetta. Kuvan auto erikoisvarustein. Tekniset tiedot voivat vielä muuttua tuotannon alkamisen jälkeen. Uusi Kia EV3 tuo laadukkaan sähköautoilun kaikkien saataville ja säväyttää minimalistisen modernilla muotoilullaan. Täyssähköisen EV3:n toimintamatka on jopa 605 km.* Nopea lataus (10 – 80 % vain 29 minuuttia), 460 l tavaratila, jopa 1 000 kg vetokyky ja V2L -virran ulos otto takaavat huolettoman liikkumisen. Uusi i-Pedal -kaasupoljin mahdollistaa regeneratiivisen jarrutuksen tehon säädön ajomieltymystesi mukaan ja maksimoi energiatehokkuuden erityisesti pitkillä matkoilla. Huippu moderni käyttöjärjestelmä avustaa ajoneuvon eri ominaisuuksien hallinnassa ja tarjoaa intuitiivisen käyttö kokemuksen yhdessä ison panoraamanäytön kanssa. Koe muutoksen voima jo tänään. Uusi Kia EV3 Nyt nähtävillä ja koettavissa Nelipyörässä! EV3 alk. 38 037 € Autoetu alk. 445 €/kk Toimintamatka jopa 605 km 2025 Nelipyörä Hyvinkää Helletorpankatu 18-20, Hyvinkää Puh. 019 347 9711 I nelipyora.fi Nelipyörä Kouvola Kaitilankatu 3, Kouvola Puh. 010 7625 253I nelipyora.fi Škoda Elroq -mallisto alk. 37 190,00 €, CO?-päästöllä (WLTP) g/km ja yhdistetyllä WLTP-kulutuksella 15,8 kWh/100 km. Škoda Elroq -malliston CO?-päästöt (WLTP) g/km ja yhdistetty WLTP-kulutus 15,4–16,0 kWh/100 km. Kulutukset ja päästöt määritelty WLTP-testimenetelmän mukaisesti. Kulutukseen ja toimintamatkaan vaikuttavat muun muassa kuljettajan ajotapa, ajonopeus, lämpötila, kelija ajo-olosuhteet sekä auton kuormaus. Ajoneuvon käyttöön liittyvät suositukset, ominaisuudet ja rajoitteet on eritelty tarkemmin käyttöohjekirjassa. Kuvan auto erikoisvarustein. Hinnat sisältävät toimituskulut 600 €. Tarkempia tietoja osoitteesta skoda.fi OLE UTELIAS. OLE KUIN ELROQ. nelipyora.skoda.fi Nelipyörä Hyvinkää Helletorpankatu 18-20 05840 Hyvinkää Nelipyörä Hämeenlinna Paroistentie 2 13600 Hämeenlinna Nelipyörä Lahti Myyntimiehenkatu 4 15700 Lahti Automyynti ma–pe 9–17 la 10–15 Kirkkaat Matrix LED -ajovalot pimeille maanteille, akun esilämmitys ripeisiin pysähdyksiin, suuret sisätilat jääkiekkovarusteille ja nopea akun pikalataus pitkän maan pitkiin ajomatkoihin. Koe täysin uusi, täyssähköinen Škoda Elroq Nelipyörässä.