KUUKAUDEN KÄYTETTYNÄ MERCEDES-BENZ SLK Koeajossa mm. KIA RIO Koeajossa mm. Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi KESÄN TUPLA-KAASUJALKA! Mercedes-Benz Kanta-Hämeen painos 6-7/2023 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Varaa katsastusaika netissä www.citykatsastus.fi HYVINKÄÄ Kehäkuja 5 Puh. 020 707 1230 RIIHIMÄKI Kumerankatu 5-11 Puh. 020 707 1220 KOTIMAINEN YRITTÄJÄ PALVELUKSESSASI! Myös ilman ajanvarausta Palvelemme teitä kaikissa katsastukseen liittyvissä asioissa. Eino Leinon katu 30, Hämeenlinna Puh: 03 616 9460 24h 040 837 5972 RENKAAT VANTEET RENGASHOTELLI OHJAUSKULMAT RENGASRIKKOPÄIVYSTYS Veikkarinkatu 1, 05840 Hyvinkää Puh. 010 201 5482 info@mekonomenveikkari.fi Mekonomen.fi Tarjous! Ilmastointihuolto 49 € Sisältää toiminnan tarkastuksen, voiteluaineen sekä 300g kylmäainetta R134A.
2 KAASUJALKA 6-7/2023 ! U R M A S H U R M A LA IN EN Oli hauska lukea Hesarin vanhoja uutisia vuosilta 2006-2009, kun Vihreätkin halusivat poistaa ”ekologisia dieselautoja rankaisevan käyttövoimaveron….” S itähän ajatellaan, että yksityisautoilun puolustaja on henkeen ja vereen polttomoottorifanaatikko, joka jo periaatteesta vastustaa sähköautoa. Sähköautoaiheinen juttu kuulemma täyttää Hesarinkin kommenttikentät alta aikayksikön ärhäköillä kirjoituksilla tyyliin ”Sähköautot ovat hyvesignaloivien tekopyhyyttä! Nehän sen ympäristön akkuineen tuhoavat!” Eli keskustelu autojen käyttövoimatekniikoista on hyvin politisoitunutta, vaikka kyse on sittenkin vain autosta: kävipä se sitten polttomoottorilla tai sähkömoottorin voimalla. Yksinkertaistettuna voidaan todeta, että toiminnalliset erot sähköja polttomoottoriautojen välillä on niissä osissa, jotka sähköautossa toimivat korkeajännitteellä. Yhteistä sähköautoille ja polttomoottoriautoille on esimerkiksi alustan rakenne, kitkajarrut, käytännössä kaikki 12V jännitteellä toimiva eli esimerkiksi viihdejärjestelmä, ajovalot, istuimien lämmitys ja muut pienitehoiset lämmittimet ja pistorasiat. Sen verran kauan niitä sähköautoja on jo ollut markkinoilla, että tiedän monen vannoutuneenkin automiehen vaihtaneen sähköautoon. Ja olevan silti edelleen henkeen ja vereen automies. Ja sitten on ne yksityisautoilun vastustajat, joiden mielestä omalla autolla ajava on vain omaa mukavuuttaan arvostava umpitollo. Minä uskon tutkimuksiin. Uskon, että VTT:n ja Cambridgen yliopiston yhteistyössä tekemään tutkimuksen lainalaisuudet pätevät edelleen. KESTÄVIEN ratkaisujen hintoja täytyy saada alas tukemalla kestäviä teknologioita, mutta ei panostamalla mihinkään yksittäiseen teknologiaan. Vaikka yksityisautoilussa sähkö saattaa olla jo nyt paras vaihtoehto, niin en vieläkään 100-prosenttisesti usko tämän päätelmän lopullisuuteen. Kun diesel oli ekoteko Muistan, kun tein autojuttuja nimenmaan ekologisuuden näkökulmasta vuosina 2007–2010. Päätyönäni oli tehdä juttuja yrittäjille suunnattuun julkaisuun ja leipälajini olivat autot. Ei tosin niinkään autot, vaan yritysten ja yrittäjien autovalinnat. Silloin vähän joka firmassa työsuhdeautokantaa päivitettiin oikein vauhdilla dieseleiksi. Oikein harmitti, kun en aikoinaan tullut huolellisesti arkistoineeksi kaikkia juttuja, joissa dieselautoihin vaihtaneet paljon ajavat myyntipäälliköt oikein kilvan kehuivat firmansa olevan nyt ryhtyneen ympäristön asialle. Olin kesällä 2007 vaihtanut 10 vuotta vanha diesel-Mersuni lähes uuHoroskoopit laati autoastrologian tohtori h.c. Urmas Hurmalainen OINAS 21.3 – 20.4. Tänä kesänä tekee mieli seikkailla ja reissata spontaanisti. Ei muuta kuin teltta pystyyn auton katolle ja yösija on valmis! Auton kattoteltta on retkeilijän todellinen luottokumppani! HÄRKÄ 21.4 – 21.5. Aiot ajaa kesälomalla autollasi ulkomaille. Suunnittele päivittäiset ajomatkat kuitenkin maltillisiksi ja muista, että pikkuteillä ajaminen on paitsi nautinnollisempaa myös hitaampaa. KAKSOSET 22.5 – 21.6. Kärsimättömyys saattaa olla helmasyntisi liikenteessä. Kun yhdestä pääset ohi, toinen on pian edessä. Jatkuva tyytymättömyys etenemisvauhtiin vie matkanteosta rentouden kokonaan varsinkin kesälomalla. RAPU 22.6 – 22.7. Juhannuksena saattaa tulla iloisen illan jälkeen asiaa läheiselle kioskille. Jos unohdit ostaa alkometrin, niin älä usko netissä kiertävään teoriaan, jonka mukaan kuparikolikon imeskelyllä voit huijata poliisin alkometriä. LEIJONA 23.7 – 23.8. Ihmettelet, jos kohta jo 250 000 km ajetun autosi automaattilaatikko alkaa yllättäen nykyä kesälomareissulla. Et ole ainoa, joka luottaa siihen, että auton automaattilaatikon öljyä ei tarvitse koskaan vaihtaa. Niinhän sanovat jotkut autonvalmistajatkin… NEITSYT 24.8 – 22.9. Olet ehkä vaihtamassa autoa ja mietit, antaisiko vanhan autosi vaihdossa uuutta autoa myyvälle autoliikkeelle, vai myisitkö autosi suoralla kaupalla eri liikkeelle, kuin mistä aiot uuden autosi ostaa. Ymmärrät kaiketi, ettei autoliikkeen antamaa vaihtotarjousta ja suoraostotarjousta voi verrata keskenään. VAAKA 23.9 – 22.10. Autosi takuut alkavat olla ummessa ja mietit, kannattaisiko nyt vaihtaa valtuutettu merkkikorjaamo monimerkkikorjaamoon. Takuuajan jälkeenkin kannattaa kuitenkin varmistaa, että monimerkkihuoltokin noudattaa auton valmistajan Suomessa voimassa olevaa huolto-ohjelmaa. SKORPIONI 23.10 – 22.11. Jakson yleissävy on hieman ankea. Kesällä automiehelle, autonaiselle tai automuunsukupuoliselle on kuitenkin tarjolla monenlaista viihdettä, Vantaan kotiseutuajosta Oulu Cruisingiin. JOUSIMIES 23.11. – 22.12. Nyt vähän yhdellä jos toisella tekee rahasta tiukkaa. Ilmastointihuollosta on helppo säästää ja toki Suomen kesä voi yllättää myös kylmyydellään. Mutta helteiden yllättäessä mikään juuri mikään ei ole helvetillisempää kuin matkustaminen kuumassa autossa. KAURIS 23.12 – 20.1. Älä tee ainakaan autokaupan kaltaisia suuria investointeja tai suunnitelmia, sillä arvostelukykysi ei ole nyt huipussaan. VESIMIES 21.1.-18.2. Suhtaudu luottavaisesti omiin mielipiteisiisi. Itse tiedät parhaiten, onko sähköauto edelleenkään sinulle se toimivin vaihtoehto. KALAT 19.2.-20.3. Kurkistapa lompakkoosi ennen kuin teet autoosi liian isoja kesäinvestointeja. Piristystä löytyy pienelläkin budjetilla. AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI KESÄ-HEINÄKUULLE 2023! Pikkusen vanha siirtokehotuskyltti Helsingin keskustassa. Ei taida olla lainvoimainen Kuvan otti Anu Simola Mäntsälästä Kuva otettu 9.5.2023 KLICK” KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA teen bensa-Avensikseen ja yhtäkkiä tuli tunne, että ajan oikein ympäristöhirmulla. Olisi pitänyt vaihtaa nokivasara johonkin uuden tekniikan dieseliin! Tässä muutamia esimerkkejä Helsingin Sanomien jutuista vuosilta 20062009. ”Dieselautojen käyttövoimaveron poisto olisi ensimmäinen nopea, helppo ja tehokas tapa vähentää uusien henkilöautojen hiilidioksidipäästöjä. Uudet keksinnöt, hybridit, vetyautot ja sähköautot eivät tähän hätään ennätä”, Hesari kirjoitti 17. helmikuuta 2007. RKP:nkin ääni on nyt toinen 4. elokuuta 2008 Hesari kehui, kuinka diesel-Mini haastaa hybridit ja kuinka autonvalmistajat ovat ottaneet päästöjen vähentämisen tosissaan. Elokuussa 2008 jakeluvelvoitteen kiristämistä nyt hallitusneuvotteluissa kannattava RKP:kin vastusti dieselpolttoaineen veronkorotusta. Ja yllätys yllätys! Kesällä 2007 jopa Vihreät halusi poistaa dieselautoilta käyttövoimaveron osana autoverotuksen uudistamista. ”Autoilun verotuksen pitää perustua päästöihin, ja "dieselin rankaisemisesta" on päästävä eroon”, Hesari uutisoi vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtajan Anni Sinnemäen sanoneen ryhmän kesäkokouksessa. Vuoden 2008 alussa voimaan tulleen päästöpohjainen autovero kasvattikin dieselautojen suosiota, vaikka käyttövoimavero on pysynyt niillä näihin päiviin asti. Maailma kehittyy ja tietämys lisääntyy. Olen vain tullut skeptiseksi eri aikakausien vouhotuksille. En minä vastusta sähköautoja ja uskon kyllä ilmastonmuutokseenkin. Mutta maailmaa kohta jo 60 vuotta nähneenä pidän mahdollisena sitäkin, että minua viisaammat jälleen kerran kääntävät kelkkansa. Mistä sen tietää, vaikka kaikkien kiistattomana tekniikan ja tieteen auktoriteetti julistaisi vain muutaman vuoden päästä, kuinka sähköautojen akkuteollisuus ja kaivosten louhiminen ne vasta maailman tuhoon vievätkin. Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 0400 777 797 Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. Seuraava Kaasujalka ilmestyy 10.8.2023 KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN TURTLE WAX AUTONHOITOSETILLÄ! KUN VIHREÄTKIN HALUSIVAT POISTAA DIESELVERON…
4 KAASUJALKA 6-7/2023 VINKKI Mukavaa autoilua THULE-KATTOTELTTA TUO VAPAUTTA MATKAILUUN Lomakausi on nyt käynnissä, ja monet suunnittelevat reissaavansa kotimaassa tai ulkomailla omalla autolla. Jos haluat reissata vapaammin ja yöpyä joustavasti missä tahansa, tutustu Thulekattotelttoihin! M ajoituspaikkojen kartoittaminen etukäteen vie energiaa ja vähentää reissun spontaaniutta. Korkealaatuinen auton kattoteltta on kuitenkin retkeilijän luottokumppani, joka mahdollistaa yöpymisen missä ja milloin vain. Ei muuta kuin helppo ja nopea teltan pystytys auton katolle ja yösija on valmis! Kestävän rakenteensa ansiosta Thulekattoteltat ovat pitkäikäisiä ja soveltuvat monenlaisiin sääolosuhteisiin. Telttoja on saatavilla jopa neljälle nukkujalle. Voiko asentaa autoon? Turvallisuuden kannalta on oleellista, että kattoteltta sopii asennettavaksi juuri kyseessä olevaan ajoneuvoon. –Huomioon otettavia asioita ovat muun muassa katon kantavuus, kattotyyppi sekä kattotelineiden yhteensopivuus teltan kanssa, neuvoo auton lisävarusteiden maahantuontija tukkuliike Kaha Oy:n markkinointipäällikkö Jouni Vainikka. Katon kantavuudessa tulee huomioida kaksi eri tekijää: dynaaminen kantavuus ja staattinen kantavuus. Katon dynaamisella kantavuudella tarkoitetaan painoa, jonka auton katto kesTEKSTI_ Timo Kiiski Kestävän rakenteensa ansiosta Thule-kattoteltat ovat pitkäikäisiä ja soveltuvat monenlaisiin sääolosuhteisiin. Kun teltta on kiinnitetty tukevasti auton katolle, on aika kokeilla sen pystyttämistä. Kaikki Thule-kattoteltat ovat nopeita pystyttää: ne joko ponnahtavat itse ylös tai ne taitetaan auki. Lopuksi tikkaat säädetään oikealle korkeudelle. Telttamallista riippuen pystytykseen kuluu aikaa minuutista kuuteen minuuttiin. Eli yösija on hetkessä valmis! Mikäli ajoneuvoon sopii useampi telttamalli, kannattaa miettiä sen käyttötarkoitusta. Jos teltassa on tarkoitus majoittaa koko perhe, ovat sopivat telttamallit Kukenam ja Autana. –Autana-teltasta löytyy vaihtoehto jopa neljälle nukkujalle ja telttaan kuuluu erillinen suojakupu, joka tuo lisätilaa esimerkiksi pukeutumista varten, Vainikka kertoo. Tämän kauden uutuustelttamallisto, Thule Approach, puolestaan tarjoaa tilaa 2–3 yöpyjälle ja se on suunniteltu erityisesti käytännöllisyyttä ajatellen. Uusi, kupumainen teltan muoto tuo lisää väljyyttä sisätiloihin ja suuret panoraamaja kattoikkunat helpottavat teltan tuuletusta sekä tuovat maisemat entistä lähemmäksi. –Approach-malliston kattoteltoissa on lisäksi täysin uudenlainen sadesuojus, jota saa muokattua tilanteen mukaan. Myrskyisellä säällä sadesuojan saa suljettua tiukempaan myrskytilaan, kun taas aurinkoisella säällä suojan voi irrottaa kokonaan. Jos telttaa tarvitaan yhdelle tai kahdelle nukkujalle, ovat pehmeäkuoriset Foothill ja Ayer sopivia vaihtoehtoja. Näistä Foothill vie vähemmän tilaa katolla, joten kattotelineissä mahtuu kuljettamaan samanaikaisesti myös polkupyörää tai vaikka kajakkia. Myös kovakuoriset, itsestään ylös ponnahtavat Thule Basinja Thule Basin tää ajossa. Tämä on ajoneuvovalmistajan määrittämä maksimikuorma, ja sen on oltava suurempi kuin katolle pakatun teltan kokonaispaino. Katon staattinen kantavuus puolestaan on se kuorma, jonka auton katto kestää, kun auto on parkissa ja kattoteltan tikapuut antavat lisätukea. – Staattisen kantavuuden tulee kestää kattoteltan paino sekä teltassa nukkuvat ihmiset. Yleensä staattinen kantavuus on noin kolme kertaa dynaamista kantavuutta suurempi. On myös tärkeää huomioida, että Thulekattoteltta tulee aina asentaa Thule-kattotelinejärjestelmään. Näin ollen telttaa ei saa autoon, jonka katossa ei ole kiskoja, telineitä tai kiinnityspisteitä, joihin kattotelinejärjestelmän saisi asennettua. Auton tehdasasenteiset kiskot ja telineet eivät myöskään sellaisinaan kestä teltan aiheuttamaa rasitusta, joten väliin vaaditaan Thule-telinejärjestelmä, Vainikka opastaa. Helpoin tapa varmistua kattoteltan sopivuudesta omaan autoosi on tutustua suomenkieliseen Thule.fi -sivustoon, ja etsiä sieltä ”Kattoteltat”. Syötä järjestelmään auton merkki, valmistusvuosi, malli ja kattotelinetyyppi, niin saat ehdotuksia kyseiseen autoon sopivista kattoteltoista. Käyttötarkoituksen mukaan Ennen lähtöä teltta on tietysti kiinnitettävä ajoneuvon katolle. Malleissa on jonkin verran eroavaisuuksia, mutta perusidea on asettaa Thule-kattoteltta kattotelineen päälle ja liu’uttaa se paikoilleen. Lopuksi teltan kiinnitys kiristetään mukana tulevilla asennusosilla. Seuraa tarkoin teltan mukana tulevia asennusohjeita! Kun kattoteltta on kiinnitetty tukevasti auton katolle, on aika kokeilla sen pystyttämistä. Kaikki Thule-kattoteltat ovat nopeita pystyttää. Wedge -kattoteltat sopivat kahdelle nukkujalle. Thule-kattotelttoihin on saatavilla myös runsaasti lisämukavuutta tuovia varusteita. Valikoimasta löytyy muun muassa kosteuden kertymistä ehkäiseviä anti-kondensaatiomattoja, ulkopuolelle ripustettavia kenkäpusseja sekä lisälämpöä tuovia, tikattuja eristeitä. LUE KAIKKI KESÄ&HEINÄ LOISTOTARJOUKSET NETTISIVUILTA www.autofixoy.com ALENNUS / KÄSITTELY TARJOUS MAALIPINTAKÄSITTELYJEN ERIKOISLIIKE CERAMIC PHPS coaangs TOTEUTAMME KIILTÄVÄT UNELMASI KESÄ&HEINÄ TARJOUSHINTAAN ! KAIKKI AUTOSI KÄSITTELYT vuotta + alan huipputuotteilla ja parhaalla ammattitaidolla Aivan UUSILLE AUTOILLE teemme neljän (4) eri PINNOITEAINEEN yhdistelmäkäsittelyn, jonka sisältämä ACRYL-CERAMIC PHPS muodostaa todella LOISTAVAN KIRKKAAN JA TIMANTINKOVAN SUOJAPINNOITTEEN autosi maalipinnalle, joka todella kestää !
KAASUJALKA 6-7/2023 5 TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi !! Kun autoliike tarvitsee osaavaa myyjää tai autokorjaamo pätevää mekaanikkoa, Autorekry Oy sellaiset niille myös etsii. A utorekryllä on yhteensä yli 100 vuoden kokemus autoalalta ja kaikki näinä vuosina hankittu osaaminen on teidän käytössänne. Suomen ensimmäinen ja ainoa autoalan rekrytointeihin ja suorahakuihin erikoistunut yritys. Yrityksen taustalla on KED Finland, joka on jo vuodesta 2014 lähtien järjestänyt autoalan koulutusta ja valmennusta mm. mekaanikoille, myyjille, myyntipäälliköille ja huoltoneuvojille. Kolme vuotta siten KED Finlandin rinnalle perustettiin autoalan osaajien rekrytointeihin erikoistunut Autorekry Oy. Yritysten kaikki neljä osakasta ovat pitkän linjan kokeneita autoalan osaajia, joille on kertynyt mittava työkokemus niin automaahantuonnista, automyynnistä kuin jälkimarkkinoinnista ja huoltotoiminnastakin Suomessa, Pohjoismaissa ja Baltiassa. Yksi osakkaista on Autorekry Oy:n toimitusjohtaja Janne Turklin. Hän on toiminut mm. suuren automerkin pohjoismaiden jälleenmyyntiverkoston kehittämispäällikkönä, maahantuonnin maajohtajana Suomessa ja Ruotsissa. –Meillä kaikilla Autorekry Oy:n osakkailla on vahvuutena autoalan kiistaton osaaminen ja tuntemus. Meillä on yhteensä yli 100 vuoden kokemus autoalalta ja tunnemme sen ihmiset. Jos autoliike hakee myyjää, niin tiedämme, minkälaiset ihmiset pärjäävät missäkin yrityskulttuurissa. Kaikilla rekrytointipalveluja tuottavilla yrityksillä on omat vahvuutensa, mutta tuskin kukaan tuntee autoalaa yhtä syvällisesti kuin me. Osaajille riittää töitä Toimeksiantoja Autorekrylle onkin alkanut tulla kiihtyvällä tahdilla. –Se kertoo tietysti onnistumisestamme, Turklin sanoo. Turklin muistuttaa, että autoalalla tapahtuu nyt enemmän kuin koskaan aiemmin. –Tekninen murros on nyt suuri, mutta siihen päälle tulee vielä muuttunut ostokäyttäytyminen, erilaiset ostokanavat ja jakelumallit. Oppimisja kehittymishaluiselle tarjolla on nyt huikea mahdollisuus määrittää itselleen tulevaisuus alalla. Tehtävästä tai toimenkuvasta riippumatta tärkeintä on hakijan oma motivaatio, Turklin sanoo. Mekaanikoista piikkipaikoille pääsevät he, jotka ovat omaehtoisesti perehtyneet diagnostiikkaan: niin sähköautoihin kuin hybrideihinkin. –Toki sähköja hybridiautoissakin on myös perinteistä tekniikkaa ja suomalaiset ajavat vielä pitkään myös polttomoottoriautoille. Eli tarvetta löytyy myös perinteiselle osaamiselle, mutta etulyöntiasemassa ovat ne, jotka siinä rinnalla haluavat päivittää myös sähköja hybridiautojen osaamistaan, Turklin sanoo. AUTOREKRY YHDISTÄÄ AUTOALAN TEKIJÄT Autorekry Oy:n asiantuntijoilla on yhteensä yli 100 vuoden kokemus autoalalta. – Tunnemme ihmiset. Jos autoliike hakee myyjää, niin tiedämme, minkälaiset ihmiset pärjäävät missäkin yrit yskulttuurissa, sanoo toimitusjohtaja Janne Turklin. TEKSTI_Timo Kiiski KUVAT_Mika Salomaa Myös automyyjiltä peräänkuulutetaan yhä enemmän sopeutumista moderniin digitaaliseen autokauppaan. –Tarvitaan digitaalisia välineitä käyttäviä automyyjiä, jotka ovat valmiita palvelemaan asiakkaita silloin, kun nämä itse sitä haluavat, Turklin sanoo. Turklin muistuttaa, että motivoitunutta mekaanikkoa tai automyyjää myös autokaupat ja autokorjaamot kouluttuvat usein myös itse paljon. Tähän Autorekry tarjoaa myös omia rekrytoivan koulutuksen ohjelmia, –Kolmas osaajaryhmä, joista on pulaa, on ehkä oppimishaluiset korimekaanikot, Turklin sanoo. Vaikka mediassa maalaillaan ajoittain autoalasta synkkiä kuvia kulloisestakin taloustilanteesta riippuen, alalla on työpaikkoja paljon tarjolla. –Työpaikkoja pitää vain osata etsiä. Nyt osaaja pystyy kohtuullisesti vaikuttamaan jo oman palkkaansakin. Apua myös työnhakijoille Autorekry auttaa myös silloin, kun autoliikkeen tai autokorjaamon oma työpaikkailmoitus ei ole tuottanut tulosta. Hyödynnämme omaa osaajapankkiamme ja olemme pystyneet kohdentamaan sosiaalisessa mediassa markkinointiamme osaajille, joilla on jo työpaikka ja jotka eivät näe tarvetta pyöriä vaikkapa TE-toimiston sivuilla etsimässä uutta työpaikkaa. Tätä kautta olemme onnistuneet löytämään osaajia etsiville yrityksille vaikkapa moottoripyörämekaanikkoja ja kuorma-automyyjiä, Turklin sanoo. Autorekryn asiakkaita ovat niin uusien autojen merkkiliikkeet kuin vaihtoautokaupatkin, samoin yritys etsii osaajia niin valtuutettuihin merkkikorjaamoihin kuin monimerkkikorjaamoihinkin. –Toimeksiantoja on ollut vuositasolla kymmeniä. Vaikka yrityksen nimi on Autorekry Oy, niin samat lainalaisuudet pätevät kaikkiin pyörillä kulkeviin laitteisiin. Haemme toistuvasti osaajia haarukkatrukkiyritykselle, joka etsii liikkuvia mekaanikkoja eri puolille Suomea. Samoin ulkomainen öljy-yhtiö rekrytoi meidän kautta Suomen ja Baltian maiden aluepäällikköä. Eihän työnantajan ole järkeä käyttää aikaansa työntekijän hakuprosessiin, kun me voimme tehdä sen hänen puolestaan, Turklin sanoo. Osaajia etsivien työantajien rinnalla Autorekry on Turklinin mukaan saanut positiivista palautetta myös työnhakijakandidaateilla. –Yritämme koko ajan parantaa myös hakijakokemusta. Pystymme helposti tekemään hakijasta persoonallisuusanalyysin, jolloin sekä työnantaja että hakija itse pääsee lukemaan, millainen työnhakija on verrattuna muihin hakijoihin. Yhteydenpito hakijaan on tärkeää hakuprosessin aikana, Turklin sanoo. Tämän päivän osaaja ei välttämättä enää halua sitoutua yhteen työnantajaan vuosikymmeniksi. –Maailma muuttuu ja työnantajat saattavat tarvita tekijää vain tiettyyn sesonkiin. Yhtä lailla on myös nuoria, jotka haluavat tehdä töitä vain osan vuodesta. Kun puolin ja toisin tarvitaan vain kausiluontoista osaajaa, me yritämme olla liimapinta työnantajana ja työnhakijan välissä, Turklin sanoo. Perinteisen oppilaitoskoulutuksen rinnalla Turklin korostaa myös oppisopimuskoulutuksen tärkeyttä. –Viime vuonna valmistui eri aloille 25 000 oppisopimusopiskelijaa. Se on valtava määrä osaajia. Oppisopimus on myös yritykselle tärkeä mahdollisuus investoida työntekijään, joka sitoutumisellaan taas tuo toimintaan pysyvyyttä ja lisää samalla asiakastyytyväisyyttä.
6 KAASUJALKA 6-7/2023 Kia Rio 1.2 LX on oikeastaan juuri sellainen auto, joka itselleni riittäisi vallan mainiosti, jos kaikki ajo tapahtuisi kaupungissa. Varsinkin hinnaltaan se tuntuu jopa ylivoimaiselta. I loisen yllätyksen tarjosi jo pelkkä liikkeellelähtö maahantuojan pihasta Espoon Otaniemessä. Kun auton hinta kaikkine ”heeppeleineenkin” jää noin 20 000 euroon, niin odotin varsinkin kiihdytyksessä sitä halvoista autoista tuttua 1-litraisen ja 3-sylinterisen bensaturbon äänekästä pörinää. Vaan Riopa tuntui suorastaan kotoisalta. Ei se mikään hissuttelija ole, mutta kun sylintereitä TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski ! TEKNIIKKAA KIA RIO 1.2 LX MOOTTORI: R4, 1 197 cm3, vapaasti hengittävä POLTTOAINE: bensa VAIHTEISTO: 5-lovinen manuaali TEHOT: 84 hv VÄÄNTÖ: 118 Nm4 KESKIKULUTUS (WLTP): 5,7 l / 100 km (ilmoitettu) CO2-PÄÄSTÖT (WLTP): 129 g / km SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 13,1 s HUIPPUNOPEUS: 173 km/h MITAT: pituus: 5360 mm, leveys: 2028 mm, korkeus: 1926 mm, akseliväli: 3270 mm TAVARATILA 325--1103 L KOEAJOAUTON HINTA : 20 412 €, malliston hinnat alk.: 18 198 € + Hyvä hinta-laatusuhde + Näppärä pyöriteltävä kaupunkiajossa -Moottorin äänet korkeilla kierroksilla -Ohjauksen tunnottomuus mutkateillä JÄLKIMAKU Harmittaa, että nämä halvat pikkuautot ovat Euroopassa matkalla museoon. Miksi? Tällaisilla autoilla ajetaan pieniä kilometriä määriä ja hintataso on passeli sellaiselle, joka ajaa pääsääntöisesti pientä asiointiajoa taajamissa. ? + – MAINIO ”HALPISAUTO” TAAJAMA-AJOON Kia Rio KOEAJOSSA 1.2-litraisessa vapaasti hengittävässä bensamoottorissa on neljä, niin tuntui positiivisessa mielessä siltä kuin olisin palannut 1990-luvun alkuun silloisen Toyota Corollani rattiin. Alla oli siis Kian halvin malli. Epäilemättä eurooppalaisten valmistajien edullisemman pään pikkuautot tarjoavat napakampia ajo-ominaisuuksia, mutta aina se mukavuus ei mene yksiin ajoominaisuuksien kanssa. 5-lovinen manuaali Kolholtahan se tuntui pitkästä aikaa taas tottua hämmentämään viisilovista manuaalilaatikkoa ja pyörittelemään ilmastoinnin säätöjäkin perinteisistä fyysisistä nappuloista. Vaihdekeppiä ei kovin monesta autosta enää tänä päivänä löydä. Saati viisilovista, yleensä manuaaliaskeissakin niitä lovia on kuusi. Tämän kokoluokan fossiiliauto on Euroopassa menossa jo museoon. Sähköistymisen myötä juuri nämä pikkuautot karsiutuvat joukosta ensimmäisinä pois. Ford Fiestankin valmistus loppuu tietääkseni nyt kesällä. Minusta tämä on harmi. Mielestäni juuri vähän ajaville kaupunkilaisille pitäisi olla tarjolla enemmänkin näitä edullisia Kia Rioja. Vaikka se on pätevä ja vaivattoman tuntuinen nimenomaan kaupungissa, ei sillä matkanteko valtateilläkään ole kärsimystä, kunhan pitää vauhdin alle 100 kilometrin tuntinopeudessa. Tosin korkeilla kierroksilla moottorin raakkumisen jo kuuleekin. Halvaksi autoksi rengasmelu on saatu vaimennettua riittävän hyvin. Kaupungissa Rio on mukavaa ja helppoa ajettava: rattia on näppärä pyöritellä ja pienempää vaihdetta silmään laittaessa auto myös liikkuu mukavan rivakasti. Töyssytkin Rio ylittää ilman että persauksissa tussahtaa häiritsevästi. Ei ”turhuuksia” Ainoa pieni miinus tulee ohjauksen tunnottomuudesta keskialueella, silloin ajaminen alkaa tuntua vähän epävarmalta. Taajama-ajossa ja moottoritiellä tämä ei ole ongelma, mutta mutkateillä ajaminen on pikkuisen stressaavaa. Mikään rakettihan tietysti ahtamaton 1.2_litrainen perusbensamoottori ei ole. Sataseen kiihdyttäessä tuntuu alkaa jo melkein auttaa autoa oman kropan heijaamisella ’no kiihdy nyt perhana…” Tämän päivän älyteknologiaa ei halvassa Riossa kovin paljon ole. Koeajomallin lisävarusteita ovat Android Autoa ja Apple Carplayta tukeva kosketusnäyttö, sekä vakionopeudensäädin. Lisävarusteet nostavat 18 189 euron alkaen-hinnankin vain 20 412 euroon. Manuaalisen ilmastointilaitteen kytkimet ovat perinteisiä fyysisiä nappuloita ja sen näen vain hyvänä juttuna. Samoin mittaristo fyysisine neuloineen on ilahduttavan selkeä. Penkit ovat kohtalaiset ja tällainen 176-senttinen sai ajoasentonsakin sopivaksi. Tosin keskikonsolin kyynärtukea jäin kaipaamaan. ! TEKNIIKKAA Uusi Mercedes-Benz GLC400e tarjoaa ennätyksellisen pitkän toimintamatkan sähköllä ja hulppean mukavaa kyytiä. M ercedes-Benz on lähtenyt sähköistymiseen kovaa tahtia kahdella eri tavalla. Saksalaismerkki tuokin markkinoille hätkähdyttäviä kalliimman luokan sähköautoja, mutta ei jätä polttomoottoriautojen kehittämistä, sillä sähköautot eivät vielä sovi kaikille. Sähköautojen rinnalla Mercedeksen ladattavat hybridit ovatkin mainio vaihtoehto ja askel lähemmäksi täyttä sähköistymistä. Tehoa ja toimintasädettä Mercedes-Benz GLC 400e:n voiTEKSTI & KUVAT_ Mika Salomaa MERCEDES-BENZ GLC400E 4MATIC HINTA: 77 829,03 € HINTA VARUSTEINEEN: 98 383,22 € ISKUTILAVUUS: 1999cm3 TEHO: 252 hv + 136 hv VÄÄNTÖ: 400Nm PAINO: 2355kg VETOKYKY: 2000kg PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4716, 2076, 2648 KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 5.6s HUIPPUNOPEUS: 237 km/h PÄÄSTÖT: 12g/km MUKAVASTI SÄHKÖLLÄ PITKÄLLE MercedesBenz GLC KOEAJOSSA malinjan kaava on tuttu jo aiemmista GLC-malleista, mutta etenkin tämän uutukaisen kohdalla kokonaisuus on lähes mykistävä. Edelleen kaksilitraisen turboahdetun bensiinimoottorin seurana on sähkömoottori. Näiden yhteistehoksi kirjataan varsin komeat 381 hevosvoimaa ja vääntöä 650 Nm eli suorituskykyä löytyy todella kivasti. GLC400e:n akun kapasiteetti on 31,2 kWh ja tehdas lupaa toimintasäteeksi sähköllä 121 kilometriä. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että ensimmäisen sukupolven sähköautot kuten Volkswagen e-Golf, Nissan Leaf ja Hyundai Ioniq omaavat pienemmän akun kapasiteetin kuin tämä ladattava hybridi. Kehitys kehittyy sähköisissä autoissa ihan hurjaa tahtia. Toimintasäteen pituusennätystä koeajon aikana ei kokeiltu, mutta sadan kilometrin rajapyykki oli ainakin näin kesäisissä olosuhteissa arkiajossa helppo saavuttaa. Tämä samainen voimalinja oli meillä koeajossa C-sarjalaisessa ja tuolla päästiin talvisissa olosuhteissa sähköllä säännöllisesti 70-80 kilometrin matkoja. Suurin osa ladattavista hybrideistä omaa noin 40-50 kilometrin toimintasäteen sähköllä ja monen kuljettajan arkisiin ajoihin tuo ei riitä, ainakaan talvella. GLC:n yli sadan kilometrin matka riittää päivittäisessä arkiajossa aina ja näin ollen koko koeajon olisimme voineet ajaa pelkällä sähköllä, mutta koeajon luonteen vuoksi bensallakin piti ajaa. Bensamoottorin käyntiääni onkin auton yksi harvoja miinuksia, sillä se on vähän ikävän karkea. Tosin ääntä ei kuule ohjaamoon lainkaan vaan sen havaitsee ainoastaan ulkoapäin, joten kyseessä ei ole mikään kovin suuri murhe. Mercedes tarjoaa ainoana valmistajana pikalatauksen myös hybridimalleilleen ja tämäkin kohdalla on 660 euron arvoinen lisävarusteinen maksimissaan 60 kW:n lataus. Vakiona autossa on 11kW:n sisäinen laturi, joten lataukset hoituvat kolmessa tunnissa. Leppoisaa matkantekoa Hurjan pitkän toimintasäteen lisäksi Mercedes-Benz GLC400e:n vahvuuksia on mm. leppoisan mukava ajettavuus. Auton jousitus on aivan fantastisen mukava, eikä maanteiden epätasaisuudet tunnu ohjaamossa juuri lainkaan. Ajettavuudeltaan uusi GLC on kyllä ehdottomasti luokkansa paras ja miellyttävin. Koeajetussa GLC:ssä oli lisäksi lisävarusteinen nelipyöräohjaus, joka teki tästä uskomattoman ketterän kääntyjän. Se on kyllä ehdottoman hyvä varuste ja sitä kannattaakin vakavasti harkita, mikäli tämmöistä on ostamassa. Ostohaluja varmasti vähän verottaa se, että autoa joutuu suurin kysynnän vuoksi odottamaan yli vuoden. Sähkömoottori on edeltäjien tapaan samassa voimalinjassa bensamoottorin kanssa, joten autossa on jatkuva neliveto, ajettiinpa kumman moottorin voimalla tahansa. Se on merkittävä etu esimerkiksi verrattuna yhteen kovimpaan kilpailijaan Volvo XC60:een, jossa moottorit vaikuttavat eri akseleilla. Uusi Mercedes-Benz GLC 400e on hieno auto, mutta kyllähän sitä hintaakin kertyy varusteiden kanssa aika tavalla. + + Toimintasäde + Mukavuus + Ajettavuus -Hinta (varauksin) -Bensamoottorin käyntiääni -Yli vuoden toimitusaika JÄLKIMAKU Mercedes-Benz GLC400e tarjoaa markkinoiden yhden pisimmän toimintasäteen. Mainion kompaktin kokoinen katumaasturi tarjoaa hulppean mukavaa kyytiä ja markkinoiden yhden parhaimmista toimintasäteistä. Todella vahva suositus. ? – +
KAASUJALKA 6-7/2023 7 DACIA JOGGER, TILAA & MUUNNELTAVUUTTA JOPA SEITSEMÄLLE *Kertaluoton rahoitusesimerkki: Dacia Jogger TCe 110 Expression, 24 546 €, käsiraha/vaihtoauto 3 500 €, rahoitettava osuus yht. 21 345 €. Rahoitusaika 72 kk (max), avausmaksu 299 €, käsittelymaksu 15 € /erä, korko 2,9 %, kk-erä 249,03 €, viimeinen suurempi erä 7 250 €. Luottokustannukset yht. 3 899,80 €, luoton ja luottokustannusten yhteismäärä 25 244,80 €, luottohinta 28 445,80 € ja todellinen vuosikorko 4,58 %. Edellyttää hyväksytyn luottopäätöksen ja kaskovakuutuksen. Korkotarjous koskee uusia asiakastilauksia. Auto rekisteröitävä 31.8.2023 mennessä. Palvelun tuottaa DNB Auto Finance Oy, Urho Kekkosen katu 7 B, 00100 Helsinki. DACIA.FI DACIA JOGGER ALK. 20 999 € 7-PAIKKAISENA ALK. 21 999 € TILAA KAIKELLE JA KAIKILLE Dacia Jogger on uusi kekseliäs Dacia-malli, jossa yhdistyvät farmarin, katumaasturin ja tila-auton parhaat puolet. Jogger tarjoaa reilusti tilaa ja muunneltavuutta todistaen, että perheauto voi olla kaikkea muuta kuin tylsä – ja vieläpä todella järkihintainen. 2 , 9% 249 +KULUT * €/KK KORKO NYT VAIN ESIM. Jogger-malliston CO2-päästöt 110-130 g/km, WLTP-yhd. 4,9–5,8 l/100 km. Kuvan auto erikoisvarustein. Hinnat sis. toim.kulut 600 €. DACIA.FI/KAMPANJAT SKANNAA LISÄTIETOIHIN TÄSTÄ Jo 40 Motonet-tavarataloa ja 150 000 tuotetta verkkokaupassa motonet.? Vapaa-aika Kalastus Vene Koti Työkalut Auto Moottoripyörä SEURAA MEITÄ SOMESSA /motonet /motonet? Moottoripyörä py SEURAA MEITÄ Tuotteita rajoitetusti. Ei ennakkovarauksia. Airam Basic Cooler KYLMÄLAUKKU 20 L 12/230 V Sopii retkeilyyn, autoiluun tai mökille. Tilavuus on 20 litraa. Toimii sekä 12 V jännitteellä että verkkovirralla. 86-02409 59,90 Motox KESÄLASINPESU 5 L Motox-kesälasinpesulla itikat irtoavat tehokkasti tuulilasista. 60-1052 3,99 0,80/l AlcoFind AF-23 ALKOMETRI Luotettava ja helppokäyttöinen alkotesteri, joka antaa tarkan puhallustuloksen nopeasti. Laite hyödyntää samaa tekniikkaa kuin viranomaisten käyttämät tarkkuusalkometrit. 65-02374 59,90 Motox ILMASTOINNINPUHDISTUSAINE 150 ml Puhdistaa ilmastointilaitteen ilmakanavat, estää bakteerien ja homeen kasvua ja eliminoi epämiellyttävät hajut. 60-8199 7,99 53,27/l
8 KAASUJALKA 6-7/2023 Toisin kuin japanilaiset autot monesti, Mazda on onnistunut luomaan CX-60-pistokehybridistä komean crossoverin sortumatta kuitenkaan ylityöstettyihin muotoihin. Ihan premiummaasturiksi sitä ei vielä sentään tohdi ylistää. S elvästi Mazdalla on vakava aikomus kilpailla CX-60 -mallilla BMW X3:n ja Mercedes-GLC:n kaltaisten premium-maastureiden luokassa. Kun aiemman lippulaivamaasturin CX–5 hinnat lähtevät 37 990 eurosta, on CX-60 PHEV -malliston lähtöhinta 54 990 €. Käytännössä ja yleisissä mielikuvissa CX-60 kuitenkin kilpailee kuitenkin enemmän esimerkiksi Toyota RAV4: n ja Ford Kugan kanssa. Ja kyllä se kilpailee myös Volvo XC60:n ja Lexus NX:n kanssa. Kun mikä tahansa crossover maksaa jo reilusti koeajetun Mazda CX-60:n tavoin melkein 70 000 €, riippuu sen sijoittaminen premium-sarjaan enemmän mielikuvista kuin auton todellisista ominaisuuksista: premiumauton määritelmä on erittäin häilyvä. "Tärkein auto, jonka lanseerauksessa olen koskaan ollut mukana", sanoi Mazda brittiyhtiön toimitusjohtaja -60:n lanseerauksen yhteydessä. Ja onhan se japanilaisen Mazdan uusi lippulaiva ja ajoneuvo. Mazdankin toiveet vauhdittaa liiketoimintaa koronapandemian jälkeen ovat korkealla. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski ! TEKNIIKKAA MAZDA CX-60 2,5 E-SKYACTIV PHEV 327 HV TAKUMI MOOTTORI: R4, 2488 cm3, vapaasti hengittävä bensamoottori 191 hv + 100 kW (136 hv) sähkömoottori BENSAJA SÄHKÖMOOTTORIN YHTEISTEHO: 327 hv VÄÄNTÖ: 500 Nm VAIHTEISTO: 8-lovinen automaatti. VETOTAPA: neliveto TOIMINTAMATKA SÄHKÖLLÄ: 63 km (ilmoitettu) KESKIKULUTUS: 1.5 l/100 km (maahantuojan ilmoittama) KESKIKULUTUS TESTIAJOSSA: 8 l/100 km KIIHTYVYYS 0-100 KM/H: 5.8 s, huippunopeus 200 km/h MITAT: pituus 4 745 mm, leveys 1 890 mm, korkeus 1 686 mm, akseliväli 2 870 mm, tavaratila 477–1726 l TESTIAUTON HINTA LISÄVARUSTEINEEN: 69 441 €, Takumi-varustetaso vakiovarustein 61 183 € (3.3.2023), CX-60 PHEV – lataushybridien hinnat alk. 54 990 € (3.3.2023). + Ylellisesti varusteltu + Tasaisessa matka-ajossa huippumukava ajettava + Äänieristys -Polttomoottorilla ajaessa ei varsinaisesti talousihme -Sähköja bensamoottorin ajoittain nykivä yhteistyö JÄLKIMAKU Vaikka tulisi lottovoitto, niin aikamoinen kynnys olisi pistää 69 441 € rahaa ylelliseenkään Mazdaan. Siitäkin huolimatta, että Takumi-varustetaso on huikaiseva esimerkki japanilaisesta käsityötaidosta. Istuinten keskellä on kimonoissa käytettyä kangasta. Eurooppalaiset saman hintaluokan kilpailijat voivat ehkä päihittää CX-60:n esimerkiksi ajo-ominaisuuksissa, mutta tuskin Takumi-varustetason ylellisyydessä. Ja paino on sanalla EHKÄ. Ajoasennon lisäksi CX-60 muistaa esimerkiksi yhteensä yli 250 asetusta turvallisuusasetuksista ilmastoinnin säätöihin. ? + – PREMIUMIN PORTEILLA MAZDA CX-60 KOEAJOSSA Mazdan lippulaiva Tällä hetkellä CX-60 on Mazdan suurin ja kallein Euroopassa myytävä katumaasturi. CX-60 lanseerattiin yksinomaan plug-in-hybridijärjestelmällä, jossa 2,5-litrainen nelisylinterinen moottori ja sähkömoottori käyttävät kaikkia neljää pyörää: voima kulkee kahdeksanvaihteisen automaattivaihteiston kautta. Jopa EV-tilassa ajettaessa auto pysyy nelivetoisena. Tehoa riittää enemmän kuin kotitarpeiksi. PHEV-pistokehybridin 2.5-litrainen moottori ja sähkömoottori tuottavat yhteensä 323 hevosvoimaa ja 369:n Newtonin väännön. Bensamoottorin ollessa sammutettu sähkömoottori kehittää 134 hevosvoimaa yksinään, ja 17,8 kWh:n akusta syötetyllä sähköllä CX-60 tarjoaa 50 km päästötöntä ajoa. Tämä on siis annettu lupaus. Mazda luottaa edelleen turboahtamisen sijasta vapaasti hengittävään bensamoottoriin. Onhan se näinä aikoina lähestulkoon nostalgista, että kuutiotilavuus on 2500 cm3. Jyhkeä auto tekee jo olemuksellaan kuitenkin selväksi, että tällä autolla ei ole tarkoituskaan tavoitella huipputason aerodynamiikkaa. Komea maski uhkuu raakaa voimaa kuin Suomen vahvin mies -kisan voittajat. CX-60 on kuitenkin Mazdan ensimmäinen lataushybridi Euroopan markkinoilla. Koeajoautossa oli kallein Takumi-varustetaso: vaalea nappanahkaverhoilu ulottui penkeistä kojelaudan avotikkauksiin ja keskikonsolissa oli puusomisteet. Meidän rouvalla on vaativa maku ja harvoin hän on ylistänyt minkään koeajoauton sisustusta yhtä vuolaasti. Meluton CX-60:n saa vain näyttävillä 235/50 R20 renkailla. Visuaalisesti se vakuuttaa, mutta samalla se nostaa tavaratilan kynnyksen korkealle. Iloisin yllätys oli kuitenkin, että näyttävistä renkaista huolimatta CX-60 on varsin äänetön auto. Melunlähteitä ei juuri ole, eikä rengasmelukaan käy häiritseväksi. Kulutus oli kyllä pieni pettymys, vaikka oma koeajoviikkoni sisälsikin paljon ajoa moottoritiellä ja jatkuvaa pätkäajoa ja kylmäkäynnistyksiäkin talvipakkasilla, keskikulutus oli 8 l/100 km. Omaa laiskuutta tietysti oli, kun en kotipistokkeesta huolimatta viitsinyt ladata Mazdaa aina kotipihaan ajaessani. Sen jälkeen, kun auton muistin yön yli ladata, pääsin kyllä 50 km matkan pelkällä sähköllä. Vaihtumista sähköstä polttomoottorille tosin en äänien perusteella oikeastaan edes ollut havaita ilman erityistä korvien höristelyä. Tämä kertoo paljon CX-60:n äänieristyksen laadukkuudesta. Maahantuoja lupaa CX-60:lle täysin ladattuna 63 km sähköistä ajoa Tarvittaessa nelivetoinen Lähtökohtaisesti CX-60 on takavetoinen, mutta tarvittaessa neliveto kytkeytyy päälle, voimanlähteestä riippumatta. Normaalitilanteessa ajetaan 90 % takavedolla, mutta tarvittaessa voima jakautuu 50/50. Ajossa sähköja bensamoottoreiden yhteistyö on kuitenkin ajoittain nykivää, sähköllä ajaessakin ilmenee ajoittain pientä nykimistä. Isollakin tiellä jousituksessa ilmenee jonkin verran nyökkimistä. Pienemmissä nopeuksissa hiukan tahmeasti palauttava ohjaus pääsee hyvillä teillä ja isommissa nopeuksissa oikeuksiinsa. Korkean ja painavan auton alustakin toimii enimmäkseen hienosti: kaarteisiin ajaessakaan CX-60 ei niiaa liikaa. Pintakova jousitus välittää tien epätasaisuudet kuitenkin varsinkin hidastetöyssyissä ahterin alle terävinä. CX-60 tuntuu ajoittain jopa jyhkeää ulkonäköään urheilullisemmalta. Ohjaamo on kattavasti varusteltu ja toimii loogisesti. Itseäni ilahdutti ihan fyysisten painikkeiden määrä: kosketusnäyttöä ei ole ollenkaan. Radiokanaviakin säädellään käsin pyöriteltävästä keskikonsolista pyöreää kiekkoa rullaamalla. Miten hienoa! Vaikka CX-60:ssä onkin sopivassa määrin perinteistä autoa, niin kasvojentunnistukseen perustuva automatiikka edustaa ehdottomasti huippudigiä. Mazda CX-60 komea ja hieno auto. Loppufiilis taipui selvästi plussan puolelle, vaikka automaattilaatikko toimikin taajamaajossa vähän kulmikkaaksi.
KAASUJALKA 6-7/2023 9 Tila-automainen BMW 225e Actice Tourer -pistokehybridi on ”epäbemarimaisesti” enemmän järjen kuin tunteen auto. P remium-merkkien tilaautot tuntuvat tänä päivänä olevan muotokielensä puolesta ”niin last season” kuin olla ja voi. Tämä pätee niin BMW:n 2-sarjaan kuin Mercedes-Benzin B-korimalliinkin. On kuitenkin pieni joukko konservatiiveja, joita tämä ei haittaa. Tunnustan, etten ole oikein koskaan ollut BMW-mies. Yllättävintä onkin, että tämä BMW 225e -pistokehybridi tuntuu olevan se ”järki-Bemari”, jollaisen voisin ostaa itsekin. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski ! TEKNIIKKAA BMW 225E ACTIVE TOURER XDRIVE CHARGED EDITION MOOTTORI: R3, 1499 cm3, bensiini, turbo, pistokehybridi POLTTOAINE: bensiini + sähkö VETOTAPA: neliveto TEHO: yht. 245 hv (polttomoottori 136 hv) VÄÄNTÖ: yht. 477 Nm (polttomoottori 230 Nm) SÄHKÖINEN TOIMINTAMATKA: 83-92 km (ilmoitettu) VETOTAPA: neliveto VAIHTEISTO: automaatti KIIHTYVYYS 0?100 KM/H: 6,7 s, huippunopeus 195 km/h KESKIKULUTUS: 0,6 l/100 km (ilmoitettu) CO2-PÄÄSTÖT: 14–19 g/km (ilmoitettu) MITAT: Pituus 4 386 mm, leveys 1 824 mm, korkeus 1 570 mm, akseliväli 2 670 mm, tavaratila 406–1370 l HINTA: mallisto alk. 44 103€ + Taloudellinen + Erinomainen ohjaustuntuma + Yleinen mukavuus -Hieman epämuodikas ulkonäkö Hallintatoimien applikaatioiden suuri määrä JÄLKIMAKU BMW 225e Active Tourer xDrive Charged Edition on erittäin onnistunut kompromissi täyssähköauton ja perinteisen polttomoottoriautoin väliin. Koska nyt on taas mahdollisuus ladata autoa kotipistokkeesta, hoituivat koeajoviikolla kaikki pätkäajot pääkaupunkiseudulla sähkön voimalla ja se taas näkyi bensalaskussakin. ? + – JÄRKI-BMW PISTOKEHYBRIDINÄ BMW 225e KOEAJOSSA Sähköauton latautumisen odottaminen pitkillä matkoilla on uuvuttavaa puuhaa ja toisaalta taas pistokehybridien yleinen vain 30-40 kilometrin sähköinen toimintamatka tuntuu ajoittain jopa yhdentekevältä. Sen sijaan BMW 225e Actice Tourerin sähköinen toimintamatka varsinkin näin kesäaikaan yltää parhaimmillaan jopa 80 kilometriin. Se jo tuntuukin jossain. Kaikkiaan BMW 225e Active Tourerissa on kaikki se, mitä tavallista perusautoa tarvitseva kaipaa: siinä on riittävä sähköinen toimintamatka sekä riittävästi suorituskykyä ja ajomukavauutta. Pörinät vaimennettu 225e Active Toureria liikuttaa 1,5-litrainen bensaturbon ja sähkömoottorin yhdistelmä. Kolmesylinterinen bensiinimoottori tuottaa 136 hevosvoimaa (100 kW) ja 230 Nm. Kun tähän lisätään sähkömoottorin tehot, yhteisteho nousee jo 254 hevosvoimaan (180 kW) ja vääntö 477 Newtoniin. Tämä muuten oli ensimmäinen kerta, kun huomasin tuon kolmipyttyisyyden vasta useita kilometrejä pelkän bensan voimalla ajettuani. Missään toisessa autossa 3-sylinterisen pörinöitä vaiennettu yhtä tehokkaasti. Melkeinpä ainoa stressiä tuottava asia 225e:ssä on keskikonsolin näyttö, jonka kautta hallitaan isoa määrää auton toiminnoista. Koska en ole mikään tietotekniikan nero, tuntuu erilaisia applikaatioita olevan niin sanotusti yli hilseen. Vaikka kakkossarjalainen ei ole sillä tavalla kookas kuin takavuosikymmenten oikeat tilaautot, niin korkeiden ja pulleiden kuorien sisään on saatu riittävän hyvät ja mukavat tilat. Takapenkkiläisetkin istuvat suhteellisen mukavasti ja edessä istutaan oikein mukavasti. Ohjaustuntuma on ollut aina Bemareiden valtteja ja kohdallaan se on myös 225e:ssä. Tunnokasta ja nopeaa ohjausta ei tarvitse juuri ylimääräistä paimentaa. Olen muutenkin miettinyt, miksi täyssähköautojen rinnalla ei edelleen kehitetä myös pistokehybridien sähköisiä toimintamatkoja pidemmiksi? Kun niitä latausasemia kuitenkin on edelleen rajatusti, oli rentouttavaa ajaa BMW 225e xDrive Activella pidempikin matka, kun ei tarvinnut hermoilla sähköisen ”rangen” ehtymistä. Elinkustannusten nousu on mahdollisesti johtanut siihen, että vuoden ensimmäisellä neljänneksellä autoja toimitettiin viralliseen romutusjärjestelmään 20 % vähemmän kuin viime vuoden vastaavana aikana. Tämä on vaaraksi ympäristölle ja ”haamuautoja” voi päätyä myös rikollisten käsiin. V uonna 2023 neljän ensimmäisen kuukauden aikana Suomen Autokierrätyksen järjestelmän kautta kierrätettiin enää noin 11 500 autoa, kun vuonna 2022 vastaavana aikana luku oli 14 000 autoa. –Tilastojen valossa lasku on poikkeuksellisen suuri. Trendi on viimeisten vuosien aikana ollut enemmänkin nouseva. Uskon, että talouden epävarmat näkymät vaikuttavat siihen, että jo ennestäänkin vanhoilla autoilla ajetaan vieläkin kauemmin, sanoo Suomen Autokierrätys Oy:n toimitusjohtaja Juha Kenraali. Autojen romutusikä on Suomessa jo nyt poikkeuksellisen korkea, 22 vuotta. Vastaavasti esimerkiksi muissa pohjoismaissa romutusikä on keskimäärin 16–17 vuotta. Kun auto kierrätetään virallisen Suomen Autokierrätyksen virallisen vastaanottopaikan kautta, kierrätysprosessi hoidetaan ympäristön kannalta aina parhaalla mahdollisella tavalla. Virallisen reitin ohi häviää kuitenkin edelleen arviolta noin 30 000 ajoneuvoa ns. haamuautoiksi kuusen alle, navetan taakse tai ulkomaille. Se on erittäin suuri ympäristöriski: navetan taakse lojumaan jääneestä autosta voi valua vaarallisia nesteitä luontoon. Osa romuautoista saattaa myös päätyä harmaaseen talouteen tai jopa rikolliseen toimintaan varaosina. Varkaita kiinnostaa mm. romuautoista irrotettavien katalysaattoreiden sisältämät arvokkaat jalometallit rodium, platina ja palladium. –Kun auto toimitetaan viralliseen romutusjärjestelmään, siitä purkuosina saatava taloudellinen hyöty päätyy rikollisten sijasta yhteiskunnan hyväksi Jos haamuauto taas päätyy ulkomaille epävirallisia reittejä, meillä ei ole mitään käsitystä sen jatkokäsittelystä, Kenraali sanoo. AUTOJA ROMUTETAAN NYT ENNÄTYSVÄHÄN TEKSTI_Timo Kiiski Puoli miljoonaa haamuautoa Kaikkiaan Suomessa voi tällä hetkellä olla jo jopa puoli miljoonaa haamuautoa Moni auto on poistettu tieliikennekäytöstä, mutta sen tiedot siis löytyvät rekisteristä. Autolla ei voi ajaa virallisilla teillä, mutta siitä ei myöskään tarvitse maksaa ajoneuvoveroa eikä sitä tarvitse vakuuttaa. Kenraali toivookin, että tuleva hallitus ottaisi romutuspalkkiokampanjan keinovalikoimaansa. –Voi olla, että jotkut eivät luovu iäkkäästä autostaan siksi, kun odottavat romutuspalkkion palaamista. Tämä on tietysti spekulointia. Mutta perinteisesti ihmisten kiinnostus tuntuu heräävän aina, kun valtiolta on mahdollisuus saada jotakin. Suomen Autokierrätys toimii aktiivisesti viranomaisten suuntaan, joko lainsäädännön kiristämiseksi tai valvonnan tehostamiseksi. –Esimerkiksi purkuosien kierrättämisen näkökulmasta olisi tärkeää saada kaikki potentiaaliset romuautot viralliseen romutusjärjestelmään. Aina kun auto romuauto menee virallisen kierrätysjärjestelmän ohi, siihen voi liittyä jopa rikollisen toiminnan kaltaisia lieveilmiöitä. Suomen Autokierrätyksen tuorein ase haamuauto-ongelman paisumista vastaan on yhteistyökumppani Vediafi Oy:n kanssa kehitteillä oleva digitaalinen alusta. –Alusta sisältäisi entistä tarkempaa tietoa ajoneuvojen elinkaaresta. Järjestelmä on tiettävästi edelläkävijä koko Euroopassa ja sen toivotaan tulevaisuudessa leviävän muuallekin, Kenraali sanoo. Alusta on tarkoitus saada käyttöön kevään 2023 aikana. –Neuvottelemme liikenneja viestintä Traficomin kanssa mahdollisimman kattavan rekisteritiedon hyödyntämisestä tässä digitaalisessa alustassa. Tähtäimessä vain käytöstä poistetut Ohjelmiston jatkokehitys tuottaa käyttöön lisää dataa ja sen myötä uusia sovelluksia. Niiden avulla tiedetään entistä tarkemmin mitä yksittäiselle ajoneuvolle kuuluu ja voidaan näin vaikuttaa siihen, että se päätyy lopulta asianmukaisesti kierrätykseen. Kenraali korostaa, että tähtäimessä ovat vain autot, joilla ei ole ollut enää aikoihin mitään käyttöä ja jotka mitä todennäköisimmin jäävät vain ruostumaan takapihalle tai navetan perälle. –Tietenkään emme ole kiinnostuneita vanhoista autoista, jotka ovat edelleen esimerkiksi harrastuskäytössä, Kenraali sanoo. Noin puolet Autokierrätyksen verkostoon kuuluvista virallisista vastaanottopisteistä on purkamoja. Niissä ajoneuvosta irrotetaan uudelleenkäyttöön soveltuvat osat, jotka varastoidaan myyntiä varten. Myös autonvalmistajat kunnostavat vanhoja osia uudelleen käytettäväksi. –Virallisen kierrätysjärjestelmän kautta romuautosta saadaan tärkeää raaka-ainetta myös teollisuuden käyttöön. Ja vastaavasti virallisen kierrätysjärjestelmän kautta romuautosta voi löytyä myös tarpeellinen varaosa jonkun toisen henkilön autoon, Kenraali painottaa.
10 KAASUJALKA 6-7/2023 Elinkustannusten kasvaessa 10 000–15 000 euron avoautot ovat nyt selkeästi nihkeämpää myytävää kuin vielä pari vuotta sitten. A iempina vuosina vaihtoautokauppiaat ovat kertoneet lähestyvän kesän kummasti kiihdyttävän avoautojen kauppaa. –Varsinkin kun korona sai monet luopumaan ulkomaan matkasta ja ravintolatkin olivat kiinni, säästyneillä rahoilla lähdettiin etsimään vaikkapa kukkarolle sopivaa käytettyä avoautoa. Nyt tilanne on jokseenkin toinen ja yleinen hintojen nousu vaikuttaa harrasteautojen hankintaankin, sanoo raisiolaisen Visa-Auton paikallisjohtaja Miikka Lännistö. Visa-Autossa oli toukokuun lopulla myynnissä viisi avoautoa, 21 vuotta vanhasta ja 5490 euroa maksavasta Mercedes-Benz SLK:sta 39 990 euron hintapyynnön Audi S3 Cabrioletiin vuosimallia 2015. Väliin jäi mm. Volkswagen EOS vuosimallia 2008, josta pyydettiin alle 10 000 euroa. Autot olivat olleet jo pitkään myynnissä, yllättäen kuitenkin EOS oli poistunut myynnistä haastattelua seuraavana päivän. –Uskon, että aiemmin kymmenentuhannen euron avoautoa etsivistä moni saattaa nyt kohdistaa kiinnostuksensa muutaman tuhannen euron avoautoihin. Näistä neljästä jäljellä olevista neljästä avoautosta kolme on iäkkäämpää Mersua, jotka ovat olleet odottamassa sesonkia jo viime syksystä lähtien. Lännistö uskoo, että polttoaineen hintojen nousua enemmän näiden autojen kysyntää hiljentää yleinen kustannustason nousu. – Kun autoilla kuitenkin ajetaan kesänaikana vain muutamia tuhansia tai jopa vain satoja kilometrejä, on aika lailla sama, kuluttaako auto kuusi vain kaksitoista litraa 100 kilometrillä, hän sanoo. Kun kaikki kauppa muutenkin on nyt hankalampaa kuin mihin ehdimme tottua, niin erikoisautojen rintamalla tämä tuntuu korostuvan vieläkin enemmän. Nyt ollaan jo kesäkuun taitteessa ja nämä meidänkin avot ovat nyt suhteellisen heikolla kysynnällä. Valitettavasti, Lännistö harmittelee. VAIHTURI VERTAILU TEKSTI_Timo Kiiski Jos suuri 247 000 kilometrin mittarilukema ja 3.2-litrainen V6-bensamylly eivät pelota, tarjoaa kuvan Chrysler Crossfire 3.2 V6 Roadster 2d A Mersun tekniikalla letkeää menoa, tehoa löytyy peräti 218 hevosvoimaa ja vääntöä 310 Newtonia. Menovettä palaa kaupunkikruisailussa 15,4 litraa 100 kilometrillä. Aquila Automotive Finland Oy Jämsässä pyytää 10 400 € tästä ”avo-Craisusta” vuosimallia 2005. AVOAUTOT 10 000 – 15 000 € Helsinkiläinen Automaxine Oy myy kuvan Mini Cooper -avoautoa harvinaisella automaattivaihteistolla. Vaikka autossa on kangaskatto, autoliike korostaa, että ”tällä autolla on hyvä fiilis ajaa kesät ja talvet!”. 1.6-litraisen bensa-Minin vuosimallia 2008 mittarilukema on vasta 97 00 km ja hintapyyntö 10 000 €. Avoautoille tyypillisesti kuvan Mercedes-Benz CLK 320 Cabriolet Elegance -automaatti oli lähes 20 vuoden iästään huolimatta vain 109 000 km ajettu. Visa-Auto Raisiossa pyytää tästä helmestä 13 990 €. Uudempaa ja vähän ajettua avoautoa etsivän on tyytyminen kuvan Fiat 500 C:hen vuosimallia 2016. 1,2 -litraisella ja 69-hevosvoimaisella bensamoottorilla varustetulla, rättikattoisella pikku-Fiiulla on ajettu vasta 43 000 km ja hintapyyntö Hämeenlinnan Saka Finland Oy:ssä on 11 200 €. BMW 120 Capriolet vuosimallia 2009 on kaunis kuin karamelli, mutta 233 102 kilometrin mittarilukemasta ja 2-litraisesta dieselmoottorista päätellen se on ollut ympärivuotisessa käytössä. V-S Auto-ostot Taivassalossa pyytää tästä avo-Bemarista 10 900 €. Aikaisempina kesinä tällainen Audi TT Roadster 1,8 T 165 kW quattro vuosimallia 2000 olisi ollut kesän kynnyksellä ”hoteinta hottia”, mutta tänä kesänä Raision Kamuxin 10 590 euronkin hintapyyntö voi käännyttää monet ostajat etsimään halvempaa vaihtoa.
KAASUJALKA 6-7/2023 11 TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi !! OSAAJAT PALVELUKSESSASI AUTOHUOLTO TARMO LEPP OY MB Teollisuuskatu 6, 11130 Riihimäki Puh. 050 438 5054 AUTOPALVELU M. HEIKKILÄ OY Audi, Volvo, BMW, MB Kiipunmäentie 60, 31600 Jokioinen Puh. 050 595 0648 LMD SERVICE OY BMW, MB Pietiläntie 8, 13130 Hämeenlinna Puh. 010 208 5555 MIKSI VALITA KL-SERVICEPARTNER? 1. Autosi huolletaan alkuperäislaatuisilla varaosilla autonvalmistajien ohjeiden mukaisesti. 2. Autosi huoltotiedot päivitetään autonvalmistajan sähköiseen huoltokirjaan 3. Näin uudenkin autosi takuu, sekä arvo säilyy 4. Kaikilla KL-Varaosien tuotteilla on korjaamon asentamana 2 vuoden takuu Nykyaikaisen ajoneuvokaluston huoltoihin ja korjauksiin tarvitaan erikoisosaamista. KL-ServicePartner -korjaamot tarjoavat Mercedes-Benz, BMW, Volvo ja Audi asiantuntemusta ja heillä on asianmukaiset välineet vianetsintään ja korjaustyöhön. KATSO LÄHIN KORJAAMOSI: WWW.KL-SERVICEPARTNER.FI
12 KAASUJALKA 6-7/2023 Huippulaadukkaat uusioturboahtimet henkilöautot, pakettiautot, kevyt kuorma-autot, raskas kalusto, veneet, työkoneet, traktorit alk 399€ / 36 kk takuu WWW.TURBOTUKKU.COM Audi / Seat / Skoda / VW 1.9-2.0TDi Alk. 399 € / 36 kk takuu vm. 2005-2016 Nissan / Renault 1.9Dci Alk. 399 € / 36 kk takuu Mercedes-Benz / BMW sähköohjatut turbot Alk. 699 € / 36 kk takuu Suoramyynti Autoliikkeet, Autokorjaamot, yksityisasiakkaat 0400 422 582 / 0400 856 310 / myynti@turbotukku.com Ma-Pe: 9.00 17.00 OSTAMME ALKUPERÄISET VIALLISET TURBOAHTIMET! TARJOA! 040 351 0247 Puh. 010 239 0200 Hautalantie 16, Tampere www.fusti.fi AUTOPURKAMOT Autopurkamosta apu autosi ongelmiin edullisemmin. Tuomme osia Euroopasta. Jos meillä ei ole, hankimme. KYSY TARJOUKSIA! Varastossamme yli 150 000 varaosaa! HENKILÖ-, PAKETTIJA MAASTOAUTOT HENKILÖAUTOT Puh. (02) 721 7700 Helsingintie 595, Salo www.auto-lehtinen.fi KÄYTETYT VARAOSAT TAKUULLA! KÄYTÖSSÄSI KAHDEN PURKAMON SUURET VARASTOT 24/7.
KAASUJALKA 6-7/2023 13 KUUKAUDEN KÄYTETTY RAUHALLISEN KRUISAILIJAN KESÄAUTO Sukupolvenvaihdoksen juuri läpikäynyt Mercedes-Benz SLK vuosimallia 2011 osuu sikäli hankalaan rakoon, että sen hintapyynnöt ovat selkeästi kalliimpia kuin samanikäisten toisen sukupolven SLKmallien. TEKSTI _ Timo Kiiski KUVAT _ Mika Salomaa M ercedes-Benzin kolmen eri sukupolven SLK-malleilla on kullakin omaleimainen ulkonäkönsä. Varsinkin toisen ja kolmannen sukupolven SLK -mallien ulkonäkö jakaa mielipiteitä. Päätoimittajan mielestä vuosina 2004-2011 tuotannossa ollut F1-keulainen SLK on paremman näköinen kuin kolmannen polven hillitymmän oloinen SLK. No, päätoimittaja on vielä alle viisikymppinen ja sporttisen oloinen ”menoveikko”. Itse olen taas aina ajatellut, että Mersun pitää ollakin konservatiivisemman ja hillitymmän oloinen. Kun aikoinaan ostin 1980-luvun pikkuMersun eli 190 E.n, edellinen omistaja oli laittanut siihen mauttoman maskin, jossa grillin keskellä mollotti mauttoman näköinen suuri Mersun tähti. Vaihdoin tilalle perusmaskin. Siksi sukupolvenvaihdoksen vuodelle 2011 läpikäynyt SLK on minusta tyylikkäämpi. R172-numerointia noudattavan toisen polven SLK:n hillitty keula tuo mieleen kauniit 1950-luvun 190 SL-mallit. Kun joku vuosi sitten koeajoin Kaasujalan juttua varten vuosina 1996-2004 valmistetun ensimmäisen sukupolven SLK:n, kokemus oli muistaakseni ainakin meluisa. Tuli muuten mieleen sellainen juttu, että yhden toimitusjohtajan tyttöystävä halusi tällaisen ensimmäisen sukupolven SLK:n ja kun toimitusjohtaja ei viitsinyt lähteä koeajelulle ennen ostopäätöstä, sihteeri tilasi sen etänä hänen puolestaan. No, toimitusjohtajalle oli tullut aika paljon painoa ja huolimatta tyttöystävän hennosta varresta ”teejeellä” teki ahdasta sovittaa itsensä SLK:n penkille. Niinpä Mersu meni äkkiä vaihtoon. Kolmannen sukupolven kovakattoista ja kaksipaikkaista SLK:ta on vaikea mieltää arkiautoksi edes pariskunnalle, sen verran paljon sähköisen katon mekanismi syö tavaratilaa. Ehkä se sopiikin parhaiten kauniiden kesäpäivien lähiajoon, vaikkapa Vantaan Korson tai Rekolan pientalotaajamista vaikkapa Kuusijärven rantakahvilaan tai Helsingin Kaivopuiston Cafe Ursulaan. Osaisin kuvitella, että tällaisen vain hieman yli 100 kilometriä ajetun SLK-Roadsterin ostaisi kesäautokseen elämäntyönsä myymisellä sopivasti vaurastunut vantaalainen pk-yrittäjä. Helppo kotiutua Koeajoon saatuun SLK:hon oli kuitenkin helppo kotiutua. Kun autossa istutaan matalalla, välittyy ohjaamoon kesäisen rento tunnelma. Kun sivuikkunat pitää ylhäällä, maistuu cruisailu sillloinkin, kun lämpötila laskee hitusen alle 20 asteen ja silloin pystyy vielä juttelemaan vieruskaverinkin kanssa. Tätä kolmannen polven MERCEDES-BENZ SLK 200 BE A, VM.2011 MITTARILUKEMA: 105 000 km MOOTTORI: R4, 1796 cm3, turbo POLTTOAINE: bensa TEHO: 135 kW / 184 hv VÄÄNTÖ: 270 Nm VETOTAPA: takaveto ISTUMAPAIKAT: 2 VAIHTEISTO: 7-lovinen automaatti KESKIKULUTUS: 6.5 l/100 km (ilmoitettu) CO2-PÄÄSTÖT: 151 g /km SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0–100 km/h: 7 s, huippunopeus 237 km/h MITAT: pituus 4150 mm, leveys 1820 mm, korkeus 1310 mm, akseliväli 2430 mm, tavaratila 225–335 l MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa HINTA: 24 900 € ! TEKNIIKKAA SLK:ta sai kolmella eri moottorilla: 306-hevosvoimaisella, 204-hevosvoimaisella ja 184 hevosvoimaisella. Vantaan Petikon Vaihtoautomaasta koeajoon saatu SLK oli kolmesta vaihtoehdosta se miedoin. Automaattivaihteista 1.8-litraista vanhaa SLK:n perusversiota ei voi kehua raketiksi ja pienen kuutiotilavuuden moottoriin kaipaisi pikkuisen lisää vääntöäkin. Varttuneemman herrasmiehen kruisailuun 12 vuotta vanha SLK kuitenkin sopii erinomaisesti. Nopea ohjaus tuntuu kaupunkiajossa hiukan raskaalta ja pikkuisen huonosti palauttava vaatii totuttelua. Sen sijaan maantieajossa ohjaustunto on suorastaan kiitettävä ja katto alhaalla mennään yllättävänkin suuntavakaasti. Ohjaustehostus kun säätyy ajonopeuden mukaan. Kun vielä renkaatkin ovat maltillista kokoa, niin jousitus on yhtä mukava kuin omassa vuosimallin 2009 C-Mersussani. Rengasmelua SLK:ssa on kuitenkin melkoisesti. Sen sijaan moottori ei mölyä ja kuulostaa hyvältä. Kaikkiaan vanhakin SLK on helppo auto, joka voisi sopia ympärivuotiseenkin ajoon. Hinta on vaikea rasti. 25 000 eurolla saa komean auton, jolla voi herättää pientä kateuttakin liikenteessä ja ajaminen on leppoisaa. Kova sähkökatto mahdollistaa ajamisen ympäri vuoden. Kilometrien puolesta auto on vasta sisään ajettu ja sähköinen huoltokirjakin löytyy. Kyllähän tällaisella SLK-Mersulla ihan eri vaikutuksen tekee naapurustossakin kuin saman verran ajetulla, mutta vuosia tuoreemmalla E-sarjan porrasperäisellä perus-Mersulla. Hankala hintaluokka Raisiolaisen Visa-Auton paikallisjohtaja ’Miikka Lännistö myöntää, että yli 20 000 euroa maksava ja kuitenkin 12 vuotta vanha kolmannen sukupolven SLK-Mersu osuu ahtaaseen rakoon. –Kun yhtä hyvänäköistä edellisen sukupolven SLK:ta saa muutaman vuoden iäkkäämpinä, mutta kohtuukilometreillä jopa 15 000 eurolla, niin hinta on suuri vedenjakaja. Näitä kolmannen sukupolven SLK-malleja kun ei löydy Nettiauto.comista ensimmäistäkään alle 20 000 euron hinnalla. Kyllä nämä molemmat, toisen ja kolmannen sukupolven SLK:t, ovat ihan haluttuja autoja, mutta niillä on hintaeron takia aika eri ostajakunta. Mercedes-Benz SLK Nyt juuri toisen sukupolven SLK on edullisemman hintansa ja kuitenkin sporttisen ulkonäkönsä takia selkeästi kysytympiä kuin samanikäiset kolmannen sukupolven mallit. –Kakkoskoppaista SLK:ta pidetään ajattomana, enkä ihmettele, että se tekee näinä aikoina 10 000–15 000 euron hintaluokassa paremmin kauppansa kuin kolmannen sukupolven SLK, jonka hinta yli 10-vuotiaanakin saattaa hipoa jopa 30 000 euroa. Toki kolmannen sukupolven SLK:nkin myyntiaika on suhteellisen lyhyt, mutta ei sitä käsistä viedä. Tällä hetkellä harrasteja kesäautoissakin muutenkin edullisemman hintatason kauppa kukoistaa, Lännistö sanoo. 12 vuotta vanhan SLK:n ostaja on Lännistönkin mukaan todennäköisesti varttuneempi herrasmies, joka ostaa autonsa rauhalliseen kruisailuun. –SLK 350 AMG –mallien ostajat ovat erikseen, Lännistö sanoo.
14 KAASUJALKA 6-7/2023 OSTETAAN AUTOJA MOPOT • varaosakauppa • vaihteistokorjaamo • vikadiagnostiikka • autosähkötyöt • määräaikaishuollot • katsastuskorjaukset • ilmastointihuollot • jakoketjun vaihdot Puutikkalantie 40, 36760 Luopioinen Varaosien verkkokauppa palvelee 24/7 (03) 5356 100 I www.kolari-special.fi KATSASTUSASEMIA Luotettavaa varaosakauppaa. Ostamme kolarija epäkuntoiset autot. Romuautojen virallinen vastaanottopiste. Lehtikatu 10, 33340 TAMPERE Puh. 03-3433 837 www.osamyyntimattila.? VARAOSIA TURBOTUKKU.COM – Huippulaadukkaat uusioturboahtimet – Tarjoa heti! 0400 422 582 / 0400 856 310 Ostetaan vialliset turboahtimet! MYY MYY AUTOSI MEILLE! AUTOSI MEILLE! Myös noutopalvelu! 0400 474 674 0400 474 674 Petri Harinen Petri Harinen autoplaneetta.fi Linnatie 7, Mäntsälä ? autoplaneetta@gmail.com HUUTAVA PULA 1 000-30 000€ AUTOISTA, MYÖS PAKUT JA MP:T Tarjoa, soita! Tarjoa, soita! Access Motors 800 ccm Traktori malli 60kmh Rekisteröity 2 henk. Ohjaustehostin Vinssi ja vetokoukku vakiona Alumiinivanteet Kaasu iskunvaimentimet Tehokas ja taloudellinen HEINOLA Pohjanmäentie 7 I 0400 124 262 LAHTI Mestarinkatu 16 I 045 258 7877 KOUVOLA Kaupinkatu 12 I 0400 474 407 ERIKOISTARJOUS! ERIKOISTARJOUS! 8.490€ 8.490€ westmac.fi Nyt 500ccm hinnalla 800ccm VOIMAA! AUTOKIERRÄTYS SUOMEN AUTOKIERRÄTYS / ILMOITUS LAYOUT 82 x 88 mm V1 V2 Auton kierrättäminen ympäristöystävällisesti on helppoa eikä maksa mitään. Kierrätä autosi ilmaiseksi Katso vastaanottopisteet: autokierratys.fi Auton kierrättäminen on helppoa ja ilmaista. Katso vastaanottopisteet: autokierratys.fi Ympäristö kiittää auton kierrättäjää Noin 95 % auton painosta pystytään hyödyntämään. AUTOKIERRÄTYS Seuraava lehti ilmestyy 10.8. Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.com
KAASUJALKA 6-7/2023 15 15. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä ja Itä-Suomessa KUSTANTAJA LetterboxMedia, Hämeentie 103 E, 00550 Helsinki PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 7777 97 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Urmas Hurmalainen, Timo Kiiski, Mauri Nurmi, Jari Sjöman, Petri Matikainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi NETTISIVU www.kaasujalka.fi PAINOPAIKKA Sanoma Manu Oy, Tampere JAKELUALUEET Pääkaupunkiseudun telineet 255 kpl: Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Tuusula, Kerava, Järvenpää, Sipoo, Nurmijärvi, Kirkkonummi, Lohja, Nummela, Karkkila, Veikkola, Vihti, Porvoo, Mäntsälä, Askola, Karjaa, Inkoo Pirkanmaan telineet 89kpl: Tampere, Ylöjärvi, Kangasala, Nokia, Lempäälä, Akaa, Toijala, Orivesi, Pirkkala, Pälkäne, Valkeakoski, Sastamala, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Seinäjoki, Vaasa, Kokkola Varsinais-Suomen telineet 90 kpl: Turku, Raisio, Naantali, Kaarina, Paimio, Lieto, Aura, Parainen, Salo, Forssa, Loimaa, Masku, Somero, Nousiainen, Mynämäki, Hanko, Tammisaari Keski-Suomen telineet 46 kpl: Jyväskylä, Muurame, Jämsä, Korpilahti, Äänekoski, Suolahti, Laukaa, Keuruu, Petäjävesi Päijät-Hämeen telineet 45 kpl: Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Kouvola, Kausala Kanta-Hämeen telineet 44 kpl: Hämeenlinna, Iittala, Tervakoski, Janakkala, Tuulos, Lammi. Riihimäki, Oitti, Loppi, Hyvinkää, Forssa Itä-Suomen telineet 66 kpl: Mikkeli, Varkaus, Juva, Pieksämäki, Suonenjoki, Joroinen, Heinävesi, Lieksa, Kitee, Tohmajärvi, Outokumpu, Vihanti, Vuokatti, Kuhmo, Kuopio, Iisalmi, Kajaani, Joensuu, Nurmes, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti RISTIKKO PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINUMERO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. VASTAUSKUPONKI LetterboxMedia Hämeentie 103 E 00550 HELSINKI Postimerkki 6-7/2023 Vastaamalla annat luvan julkaista nimesi Kaasujalka-lehdessä, mikäli voitto osuu kohdalle. A) SAAB B) OPEL C) NISSAN D) MERCEDES-BENZ Kaikkien oikein vastanneiden kesken arvomme 5 Turtle Wax tuotesettiä. Vastausaikaa on 20.8.2023 saakka. Vastata voi myös sähköpostilla: kisa@wheelmedia.fi Huhtikuun kilpailuun vastanneiden kesken arvoimme 5 Turtle Wax -tuotesettiä ja onnelliset voittajat ovat: Antero Viitala Vantaa, Vesa Vasankari Jyväskylä, Kirsi Pajarinen Lehmo, Janne Lindholm Akaa ja Eila Baljaskin Kerava Paljon onnea voittajille! MIKÄ AUTO ON TÄMÄN NUMERON KANSIAUTONA? VASTAA, RATKO JA VOITA TURTLE WAX TUOTEPAKETTI!
16 KAASUJALKA 6-7/2023 Sorento PHEV alk. 60 539 € Autoetu alk. 810 €/kk* Nelipyörä Hyvinkää Helletorpankatu 18-20, Hyvinkää Puh. 019 347 9711 I nelipyora.fi Nelipyörä Kouvola Kaitilankatu 3, Kouvola Puh. 010 7625 253 I nelipyora.fi Autokauppaa myös verkossa nelipyörä.fi Kia Rio autoveroton hinta alk. 16 271,44 € + arvioitu autovero 1926,98 € + toimituskulut 600 € = kokonaishinta 18 798,42 €. Vapaa autoetu 500 €/kk, käyttöetu 305 €/kk. CO2päästöt 116 130 g/km. Kia-takuu 7 vuotta tai 150 000 km, kolme ensimmäistä vuotta ilman kilometrirajaa. Kia 24h tiepalvelu vuodeksi veloituksetta. Kia-huolenpitosopimus 3 vuodeksi kiinteällä kuukausimaksulla alk. 27 €/kk. Kuvan auto erikoisvarustein. *Kampanja ei koske Niro EV eikä EV6 -malleja. Uusi Kia Rio Talvirenkaat ja metalliväri nyt koko Kia-mallistoon. Kia on noussut nopeasti yhdeksi Suomen suosituimmista automerkeistä, ollen jatkuvasti yksi rekisteröidyimmistä henkilöautoista. Kian kasvun takana on myös suosikkimalli Kia Rio. Rio tarjoaa palkittua muotoilua, suuret sisätilat ja kattavan varustelun. Uusi Rio on saatavana nyt myös tehokkaan taloudellisena kevythybridinä ja se on varustettu innovatiivisella Kia Connect -auton etähallintajärjestelmällä, joka pitää sinut aina yhteydessä autoosi. Nelipyörä tarjoaa nyt koko Kia -mallistoon talvirenkaat kevytmetallivantein ja metallivärin hintaan €. Tervetuloa tutustumaan suosittuun Rio-mallistoon. Nelipyörä Yksityisleasing Kia Rio 1.2 LX alk. 299 € /kk Talvirenkaat ja metalliväri* nyt € Mallisto alk. 18 799 € Nelipyörä Yksityisleasing Kia Rio 1.2 LX Metalliväri Vision Pack Talvirenkaat ILMAN KÄSIRAHAA alk. 299 €/kk * (60 kk/50 tkm) tai esim. 314€ 36 kk/30 tkm Kiinteä kuukausihinta joka sisältää aina: • Kaikki huollot • Talvirenkaat • Rengashotellin • Renkaiden kausivaihdot • Sijaisauton huollon ajaksi Tervetuloa tutustumaan huolettoman helppoon autokauppaan! Hinta voimassa 30.6.2023 asti. Edellyttää hyväksytyn luottopäätöksen. Lisätietoja: nelipyora.fi/yksityisleasing Nelipyörä Hyvinkää I Helletorpankatu 18-20, 05840 Hyvinkää I Kia myynti puh. 019 347 9711 tai nelipyora.fi Nelipyörä Kouvola I Kaitilankatu 3, 45130 Kouvola I Kia myynti puh. 010 7625 253 tai nelipyora.fi