Kanta-Hämeen painos Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti 10/2021 Kaasujalka 14 vuotta! Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Kaasujalka 14 vuotta! Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 HINTAVERTAILUSSA KESKILUOKAN PREMIUM-SEDANIT Koeajossa mm. SKODA ENYAQ BMW 320E Edustustason kyytiä uuden Octavian hinnalla! 740d 740d Koeajossa käytetty Koeajossa käytetty PERHEESSÄ LADATTAVA HYBRIDI JA SÄHKÖAUTO näin arki sujuu Vinkkejä latausaseman asentamiseen Vinkkejä latausaseman asentamiseen ja paljon muuta! ja paljon muuta! RENKAAT PAIKALLISESTA PALVELEVASTA RENGASCENTERISTÄ EV-PINTA OY Harkkokatu 1, Hyvinkää 019 485 611 RENGAS-RIIHI OY Tehdaskylänkatu 6, Riihimäki 019 832 9100 RENGAS-VEKKA OY Eino Leinon katu 30, Hämeenlinna 03 616 9460 Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi Varaa katsastusaika netissä www.citykatsastus.fi HYVINKÄÄ Kehäkuja 5 Puh. 020 707 1230 RIIHIMÄKI Kumerankatu 5-11 Puh. 020 707 1220 KOTIMAINEN YRITTÄJÄ PALVELUKSESSASI! Alueesi halvin! Sähkömestarintie 3, HÄMEENLINNA P. 020 730 2780 www.kumiseta.fi ILMASTOINNIN ILMASTOINNIN TÄYTTÖHUOLTO TÄYTTÖHUOLTO 69 69 €€ (Sis. aineet)
2 KAASUJALKA 10/2021 ! U R M A S H U R M A LA IN EN TIELIIKENTEEN KANSALLINEN PÄÄSTÖKAUPPA HIRVITTÄÄ! Kyllä hirvittää hallituksen valmistelema kansallisen tieliikenteen päästökauppa. Holtiton polttoaineiden hinnannousu on iso uhka työelämää aloitteleville nuorillekin. O len tähän asti kirjoituksissani kantanut huolto mm. haja-asutusalueiden autoa tarvitsevista pienipalkkaisista. Vaikkapa nyt maaseudulla paljon ajavista maatalouslomittajista. Juteltuani erään autojen varaosabisneksessä vaikuttavan tuttavan kanssa havahduin huomaamaan, että kyllä se hallituksen valmistelema kansallisen tieliikenteen päästökauppa on uhka paljon isommallekin joukolle, mm. hiljattain ajokortin saaneille ja työelämää aloitteleville nuorille niin maaseudulla kuin kaupungeissakin. Enkä nyt siis puhu niin sanottua ”pillurallia” ympäri korttelia ajelevista pojannulikoista, vaan vaikkapa vuorotyötä saaneista nuorista tytöistä. Olin joskus 15 vuotta sitten toimittajana tekemässä juttua tällaisesta juuri ammattiin valmistuneesta nuoresta naisesta, joka etsi itselleen ajokelpoista autoa alle 500 eurolla. Lopulta löytyi parhaat päivänsä nähnyt, mutta ajokelpoinen ja katsastettu punainen Volkswagen Golf. Golfin ostanut parikymppinen tyttö ajeli sillä töihin jonkun kaupan kassalle. Muistaakseni tyttö asui jossain päin Vantaata ja joutui ajelemaan iltavuoroon pinta-alaltaan laajan kaupungin toiselle laidalle. Nettiauto.comissa oli 18. syyskuuta 50 884 autoliikkeiden myymää tieliikennekelpoista henkilöautoa, niistä 1241 oli tieliikennekelpoisia ja enintään 2000 euroa maksavia. 2000 euron hintarajan laitoin siksi, että enintään sen verran tavallisella nuorella on laittaa rahaa autoon. 370 eurolla oli myynnissä suorastaan helmi. Fiat Punto oli vuosimallia 2002, mutta mittarilukema oli vain 86 000 kilometriä. Halvimmat sähköautot olivat noin 10 000 euroa maksavia ja lähes kymmenen vuotta vanhoja Nissan Leafeja. Eipä taida kaupan kassalta vuorotyötä saanut nuori opiskelija ihan Leafia ostaa. Eikö mikään riitä? Menee vielä aika kauan ennen kuin käytettyjen sähköautojen hinnat laskevat sille tasolle, että työelämää aloittelevalla nuorella on sellaiseen varaa. Eikä se ongelma ole ratkaistu senkään jälkeen, kun näitä Leafeja alkaa saada parilla tonnilla. Mittarilukema siinä vaiheessa tuppaa olemaan se 200 000 kilometriä. Kun akku päsähtää, ei paljon sekään auta, vaikka siitä selviäisi vain yhtä moduulia vaihtamalla. Jos nyt olen oikein käsittänyt, niin eiköhän se moduulin vaihtaminenkin ole vähintään 1000 euron kustannus. Iäkkään polttomoottoriauton vikoja sen sijaan pystyy korjaamaan usein nuorukaisen käsistään kätevä isäpappakin. Taitavallakaan isäpapalla sen sijaan ei ole menemistä sähköauton akkujärjestelmiin. Kyllä se sähköauto sieltä väistämättä tulee, eikä se loppupelissä ole huono asia. Tuohan Uudenkaupungin autotehtaan akkutehdas Suomeen bisnestäkin. Perinteisiä ja iäkkäitä polttomoottoriautoja on kuitenkin liikenteessä vielä pitkään ja aika usein sellaisella ajaa juuri sellainen ihminen, joka sitä ihan oikeasti myös tarvitsee. Uudet polttomoottoriautot kielletään jo vuonna 2035, vaikka mielestäni olisi järkevämpiäkin tapoja tavoitella kohti hiilineutraaliutta. En ole kepulainen ja Sipilän hallituksen toimista voi löytyä monenlaista moitittavaa. Kuitenkaan en ole kuullut juurikaan muiden kuin Sipilän tukevan sähköautojen rinnalla myös vaihtoehtoisten polttoaineiden kehittämistä. A-studiossa Sipilä vielä otti puheeksi halvat muunnossarjat, joilla vanhoistakin polttomoottoriautoista tehdään ekologisempia. Olen jankuttamasta päästyäni jankuttanut, miksi liikenneministeriksi ei koskaan valikoidu voimallista henkilöautoliikenteen puolustajaa? Niin kauan kuin Suomessa vielä vuosikymmeniä eteenpäin ajetaan polttomoottoriautoilla, ei ole todellakaan reilua kurittaa ihan tavallista työtä tekeviä holtittomilla polttoaineen hintojen nousuilla. Me emme tarvitse tieliikenteen kansallista päästökauppaa! Lukija hieraisi silmiään nähdessään tämän Uusi-Eurooppa -alueen kyltin Tampereella. Ilmeisesti maamme utopistisen hallituksen saattelemana myös pirkanmaan alueetkin saavat utopistisia nimiä, pohtii aktiivinen lukijamme. KLICK” KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 040 6647 788 KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN O´KEEFFE´S TUOTESETILLÄ!
KAASUJALKA 10/2021 3 SUOMEN VaihtoAutot Jakelutelineet ovat kaikissa merkittävissä päivittäistavarakaupoissa, huoltoasemilla, Motoneteissä, Puuilossa jne. Kääntölehtenä vuorotellen Caravan Kauppa & Uutiset ja Venemarket. Suomen Vaihtoautot -lehti on Suomen ainut vaihtoautokaupan lehti ja saa vipinää vaihtoautovarastoosi. Suomen Vaihtoautot -lehti löytyy yli 700 telineestä ympäri Suomea aina Hangosta Utsjoelle ja Vaasasta Joensuuhun. Aineiston toimitus: sari.eskola@mieliala.fi ILMESTYMISAINEISTOKÄÄNTÖNRO PÄIVÄ PÄIVÄ LEHDET 11/21 28.10. 21.10. Caravan 12/21 25.11. 18.11. IL M ES TY S M IS A IK AT A U LU S Y K S Y 2 2 1 Caravan Kauppa -lehden saa hakea telineestä ILMAISEKSI ja mahdollista tilata myös kotiin. Caravan Kauppa & Uutiset -lehti on asuntoautoihin ja -vaunuihin erikoistunut ilmainen lehti, joka ilmestyy 5 kertaa vuodessa Suomen Vaihtoautot -lehden kääntölehtenä. Jokaisessa lehdessä on mielenkiintoista tarinaa automatkailusta ja uusien tuotteiden koeajoja, unohtamatta Suomen suurimpien alan liikkeiden mainoksia ja myynti-ilmoituksia. Venemarket on veneilijän uusi ilmainen lehti, joka ilmestyy 5 kertaa Suomen Vaihtoautot-kääntölehtenä. Venemarket on suunnattu tavalliselle mökkiveneilijälle ja satunnaisemmalle harrastajalle, jota ei alan lehdet tavoita. Siksipä Venemarket-lehdellä tavoitat hurjan määrän uusia veneilijöitä. Lehti pitää sisällään veneilyvinkkejä ja mukana tietenkin kaikki merkittävät venealan kauppiaat! Ilmoitusmyynti Olavi Mäkinen 044 333 5717 olavi.makinen@wheelmedia.fi Ilmoitusmyynti Olavi Mäkinen 044 333 5717 olavi.makinen@wheelmedia.fi Ilmoitusmyynti Olavi Mäkinen 044 333 5717 olavi.makinen@wheelmedia.fi Venemarket ILMAINEN AUTOLEHTI JO VUODESTA 2006 Lehden vaikutusalueella asuu 85% suomalaisista. Juttuja, joita ei muualla ole! Kokonaisjakelu telineistä yli 160 000 kpl. Aineiston toimitus: sari.eskola@mieliala.fi NRO ILMESTYMISPÄIVÄ AINEISTOPÄIVÄ 11/21 28.10. 22.10. 12/21 25.11. 19.11. IL M ES TY S M IS A IK AT A U LU S Y K S Y 2 2 1 Ilmoitusmyynti Mika Salomaa 0400 777 797 mika.salomaa@wheelmedia.fi ALUEEN MERKITTÄVIN AUTOALAN MEDIA! Lehdet on noudettavissa yli 700 jakelutelineestä ympäri Suomea!
4 KAASUJALKA 10/2021 VINKKI Mukavaa autoilua On kulunut jo lähes neljä vuotta siitä, kun saksalainen Webasto toi markkinoille ensimmäisen sähköautojen latauslaitteensa, Webasto Puren. Teknologia ja käyttäjien tarpeet kuitenkin kehittyvät jatkuvasti, joten on tullut aika esitellä laitteen seuraava sukupolvi: Webasto Pure II. W ebasto Puren tyylikäs ulkonäkö sekä erinomainen hinta-laatusuhde tekivätkin siitä nopeasti hittituotteen pientaloasujien keskuudessa. Webasto Pure II on ulkonäöltään ja ominaisuuksiltaan hyvin edeltäjänsä kaltainen: laitteen muotoilu on samaa ajatonta tyyliä ja käyttö mukavan mutkatonta. Latausasema on tarkoitettu ensisijaisesti yksityiskäyttöön, esimerkiksi omakotitalon seinään asennettavaksi. Saatavilla on myös telineitä, joiden avulla laitteen voi asentaa esimerkiksi omalle parkkipaikalle. Webasto Puren suunnittelussa on panostettu erityisesti helppokäyttöisyyteen – latauksen tulee onnistua keneltä tahansa. Latauspistoke on helppo asettaa paikoilleen ja laite viestii toiminnastaan selkeästi erivärisillä LED-valoilla. Latausasemassa on lisäksi kiinteä kaapeliteline, jonka ympärille latauskaapeli on helppo kiepauttaa. Näin kaapeli ei loju maassa ja pysyy puhtaana. Laite täyttää kaikki viimeisimmät sähköiset vaatimukset latauslaitteille, joten voit luottaa siihen, että sen käyttö on turvallista. WEBASTO PURE II – TEHOKASTA JA TURVALLISTA KOTILATAUSTA Webasto Puren suunnittelussa on panostettu erityisesti helppokäyttöisyyteen: latauksen tulee onnistua keneltä tahansa. TEKSTI_ Timo Kiiski • Sopii lähes kaikkiin sähköautoihin ja ladattaviin hybrideihin • Edullinen, turvallinen ja mukava käyttää • Tarkoitettu yksityiskäyttöön, esimerkiksi omakotitaloon • Huomattavasti nopeampi lataus kuin tavallisella pistorasialla • Saatavilla 11 kW ja 22 kW -versiot • Saatavilla 4,5 tai 7,0 metriä pitkällä kiinteällä kaapelilla • Type2-pistoke • Kuluttajaystävällinen hintataso • Ei ylimääräisiä palvelutai datamaksuja, maksat vain sähköstä • Tuttua Webaston ”Made in Germany” -laatua • Laitteella 5 vuoden takuu Lisää laitteen teknisistä tiedoista, jälleenmyyjät sekä vastaukset yleisimpiin kysymyksiin löydät osoitteesta webastolataus.fi. Webasto Pure II -sähköauton latausasemat pähkinänkuoressa Webasto Pure II -latausasema on tarkoitettu ensisijaisesti yksityiskäyttöön, esimerkiksi omakotitalon seinään asennettavaksi. Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti Wheelmedia Oy Olarinluoma 13 02200 Espoo Postimerkki VUOSITILAUS 11 NROA VAIN 25.95€ (SIS ALV. 10%) Tilaan Kaasujalka-lehden vuodeksi 11 nroa hintaan 25,95€ ja tilaus jatkuu saman mittaisissa jaksoissa. Mikäli en halua jatkaa tilausta peruutan tilaukseni siitä ilmoittamalla. pk-seudun painoksen Pirkanmaan painoksen Varsinais-Suomen painoksen Keski-Suomen painoksen Päijät-Hämeen painos Kanta-Hämeen painos Itä-Suomen painos Nimi Osoite Postinro ja toimipaikka Puh TILAA NYT KAASUJALKA! Mikä on uutta? Toisin kuin edeltäjässään, Webasto Pure II -malleissa on varaa, mistä valita. Laitteita on saatavilla kahdella eri latausteholla (11 tai 22 kW maksimiteho) ja kahdella eri kaapelin pituudella (4,5 tai 7,0 metriä). Kaikissa laitemalleissa on Type2-pistoke. Huomion arvoista on myös uusien laitteiden takuuaika – Webasto Pure II:lla on huikea viiden vuoden takuu! HUOM! Laitteen asennus vaatii sähköalan ammattilaisen. Ammattilaisen täyttämä tarkastuspöytäkirja toimii myös takuuehtona.
KAASUJALKA 10/2021 5 AUTOALAN KAIKKI UUTISET YLI 300 UUDEN AUTON KOEAJOA YLI 200 KÄYTETYN AUTON KOEAJOA YLI 200 HINTAVERTAILUA AUTOURHEILUA YMS... YMS... KAASUJALKA.FI KAASUJALKA.FI Lahti, Laune Launeenkatu 82 0400 220 033 Lahti, Kivistönmäki Hirsimetsäntie 14 0400 848 640 Autohuollot Pikahuollot Öljynvaihdot NNO OPPEEAA JJAA LLUUO OTTEETTTTAAVVAA AAUUTTO OHHUUO OLLLLO ONN EERRIIKKO OIISSLLIIIIKKEE HYVINKÄÄ: Autosuojaamo Herranen, Kehäkuja 10, (019) 433 242, www.autonruosteenesto.fi HÄMEENLINNA: Ruoste-Expertit, Siirintie 18, (03) 682 1972, www.ruoste-expertit.fi AUTOSI RUOSTUU NYT ENEMMÄN KUIN KOSKAAN Suomen teille kylvetään joka vuosi noin 120 000 000 kg ruostumista kiihdyttävää suolaa, jonka seurauksena autosi ruostuu nyt nopeammin kuin koskaan. Voit estää autosi ruostumisen vain asianmukaisella ruostesuojauksella.
6 KAASUJALKA 10/2021 ! TEKNIIKKAA + Kolmannen polven Nissan Qashqai vakuuttaa ajettavuudellaan ja hiljaisuudellaan. Uudistunut Qashqaikevythybridi ihan rehellisesti pistää kysymään, onko monen selkeästi kalliimpien kilpailijoiden hintaeroille järkiperustetta. E n ole itse ollut oikein koskaan varsinaisesti mikään crossover-autoluokan fani. Aika moni hinnakaskin katumaasturi jyrisee ja suhisee moottoritienopeuksissa väsyttävästi. Ensimmäisen polven Nissan Qashqai pisti jo 14 vuotta sitten katumaasturin ja viistoperäisen hatchbackin samaan pakettiin. Ensimmäisen polven Qashqai ei kuitenkaan herättänyt itsessäni oikein minkäänlaisia fiiliksiä. Perusperheiden crossover-hitti Qashqaista kuitenkin heti tuli. Vaikka toisen polven Qashqai tuli markkinoille jo seitsemän vuotta sitten, se edelleen oli viime vuonna ensirekisteröintitilastoissa neljännellä sijalla, edelle menivät vain Toyota Corolla, Skoda Octavia ja Toyota Yaris. Eli crossover-luokassa se on edelleen lyömätön hitti. Nyt markkinoille on tullut jo Qashqain kolmas sukupolvi. Sen tunnistaa edelleen Qashqaiksi. Etumaskin Y-kuvion myötä se muistuttaa enemmän myös Nissanin pienempää Juke-crossoveria. Uudistusten myötä myös Qashqain hinnat ovat nousseet. Jännittävää nähdä, miten se vaiTEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski NISSAN QASHQAI MHEV 158 XTRONIC TEKNA+ 19" 2WD MOOTTORI: R4, 1332 cm3 POLTTOAINE: bensa + kevythybridi TEHO: 158 hv VAIHTEISTO: portaaton CVTautomaatti YHDISTETTY KULUTUS: 5.5 l/100 km (ilmoitettu) CO2-PÄÄSTÖT: 146 g/km VÄÄNTÖ: 270 Nm MITAT: pituus 4425 mm, leveys 2084 mm (peilit avattuina), korkeus 1625 mm, akseliväli 2665 mm, tavaratila 504 – 1593 l SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km: 9.2 s, huippunopeus 199 km/h HINTA: lisävarusteineen: 41 250€, Qashqai-malliston hinnat alk. 28 050 € Hiljainen Laadukas Tasapainoinen ajettava Virkeä ja sitkeä moottori Odotettua suurempi kulutus Edeltäjää selkeästi kalliimpi JÄLKIMAKU Qashqai tarjoaa edelleen mielestäni rahalle täyden vastineen. Suomessa sen ostajat ovat kuitenkin rahoistaan tarkkaa keskiluokkaa. Tavalliselle asuntovelalliselle 3500 euronkin hinnannousu voi olla ratkaiseva tekijä, vaikka crossover-hitti olisi kuinka olisi parantunut ja uudistunut. ? – CROSSOVER-HITTI MAUSTETTIN KEVYTHYBRIDILLÄ Nissan Qashqai KOEAJOSSA kuttaa sijoittumiseen myyntitilastoissa. Nyt Qashqain hinnat alkavat 28 050 eurosta, kun esimerkiksi vuoden 2019 lopussa silloinkin monella tavalla uudistuneen Qashqain hinnat lähtivät 24 550 eurosta. Nykyään noin puolet tämän kokoisista uusista autoista on crossovereita. Ja kaikesta kilpailusta huolimatta Qashqai on niistä edelleen myydyin. Jos pelkkiä ominaisuuksia katsoo, niin aika lyömätön se on omassa sarjassaan edelleen. Perusmitoiltaan uusi Qashqai on lähellä entisiä mittoja, mutta akseliväli on kasvanut pari senttiä. Suurempia mullistuksia on tehty tekniikassa, siinä on tehty suorastaan huikea loikka. Koeajoon saadun XTronic-automaatin kanssa saa ProPilot -järjestelmän, joka osaa mm. sovittaa nopeuksia rajoitusten ja tieolojen mukaan. Tämä teki koeajoviikon ja varsinkin käynnin Vantaalta Hämeenlinnassa suorastaan rentouttavaksi. Pirteä ja sitkeä Konepellin alla oli 1.3-litrainen bensiiniturbo, jota terästetään 12-voltin kevythybridijärjestelmällä. Tehoja bensamoottorista irtoaa 158 hevosvoimaa. Moottori on paitsi pirteä, myös sitkeä. 158-hevosvoimaisen bensaturbon parina on portaaton CVTautomaattivaihteisto. Aikaisempien kokemusten perusteella odotin CVT-automaatilta kaasua painaessa metelin nousua, mutta uusi Qashqai pysyi miellyttävän hiljaisena liikennevaloista lähtiessäkin. Olisiko tämä sitten ollut hybridijärjestelmän ansiota? Jousitus tuntui miellyttävältä ja myös riittävän jämäkältä, auto ei keinunut merkittävästi ryskäisemmilläkään teillä. Tämä ei ole ollenkaan itsestäänselvyys edes kaikissa isommissa ja kalliimmissakaan maastureissa. Ohjaustuntuma oli kevyt, mutta tuntui silti tarkentuneen edeltäjään verrattuna. Kulutus oli kuitenkin hiukan odottamaani suurempi. Ajoin koeajoviikolla noin 400 kilometriä ja siitä noin 180 kilometriä päästelin moottoritietä ja moottoritienopeudella Vantaalta Hämeenlinnaan ja takaisin. Sain keskikulutukseksi 7.5 litraa satasella ja teknisiin tietoihin on yhdistetyksi kulutukseksi ilmoitettu 5.5 litraa satasella. Miellyttävintä oli matkustamon pysyminen hiljaisena koko koeajoviikon ajan. Tuntui siltä, että Qashqai hinnannoususta huolimatta kilpailee vieläkin kalliimpien crossovereiden sarjassa. Ilahduin myös siitä, että auton kaikki toiminnot eivät ole hipaisujen varassa. Helteillä oli mukava säätää niin radion volyymia kuin sisätilan lämpöasteitakin perinteisistä nappuloista. Muuten uusi 12,3-tuumainen digimittaristo on paitsi tyylikäs, myös toimiva. Tekna-varustetason mukana tulee vielä suuri 10,8-tuumainen heijastusnäyttö. Eräs tuttu tokaisi kyytiin tullessaan, että ”voihan tää olla hyvä, mutta pirun tylsähän tää on”. En oikein tiedä, miten tuo tylsyys määritellään. Voi olla, että Qashqai on suunniteltu perusteellisen tarkkana insinöörityönä maailman tarkimmilla lasermittareilla. Tylsä tai ei, suurimmalle osalle ihmisiä riittää, kun auto on mukava, riittävän vakaa ja äänetön ajaa. Ja sitä uudistunut Qashqai on. +
KAASUJALKA 10/2021 7 ÄIJÄ AUTO Nissan Micra ”NISSAN MICRA KYLVÄÄ PELKOA ESPOOSSA…” ! TEKNIIKKAA Tuollainen otsikko oli Hesarissa 10.6.2020. No, kyse oli tietysti jostakin holtittomasta hurjastelijasta Kauklahden suunnalla. Vähän mielessä kävi vitsikkäästi, että jospa vanha Micra ylipäätään sai Bemari-espoolaiset järkkymään. Pitihän sellainen 20 vuotta vanha Micra kokeilla itsekin ja ainakin tehostamaton ohjaus oli pieni järkytys. TEKSTI_Urmas Hurmalainen KUVAT_Mika Salomaa NISSAN MICRA 1.0 VM. 2000 MITTARILUKEMA: 241 000 km MOOTTORI: R4, 998 cm3 TEHO: 54 hv VÄÄNTÖ: 79 Nm POLTTOAINE: bensa VAIHTEISTO: 5-lovinen manuaali SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 16,4 s, huippunopeus 150 km/h YHDISTETTY KULUTUS: 6.1 l/100 km CO2-PÄÄSTÖT: 154 g/km MITAT: pituus 3695 mm, leveys 1585 mm, korkeus 1430 mm, akseliväli 2360 mm, tavaratila 206 l HINTA: 700 € P äätoimittaja kurvasi pihaan vuosimallin 2000 yksilitraisella Nissan Micralla. Odottelin vantaalaisen kerrostaloyhtiömme pihalla. Meinasin jo soittaa, että ei tarvitse ajaa pihaan asti, kun voin hypätä kyytiin kadultakin. Rumahan se on kuin piru, eikä päätoimittajan testiautoksi 700 eurolla ostamaa Micraa vuosimallia 2000 ole suinkaan pidetty kuin kukkaa kämmenellä. Tosin meillä Vantaalla kerrostaloyhteisössä vanha Micra ei taida järkyttää naapurustoa ihan kuten se ehkä tekee espoolaisella pientaloalueella… Vääntää sai tosissaan Tätä toisen polven Micraa valmistettiin vuosina 1992-2003. Silloin automalleja ei vaihdettu jatkuvasti, joten Micrakin sai jonkunlaista jatkuvuutta. Tämä Micra-malli oli muuten ensimmäinen, jota tehtiin Englannissa. Autowiki-sivuston mukaan tähän Micraan sai lisävarusteena ohjaustehostimen. Päätoimittajan Micrassa sitä ei ollut ja sen kyllä tunsi ja puikkoihin pihalla hypätessä. Koronapiikkien oikeaan olkavarteen jättämät vihlonnat vahvistuivat tuntuvasti Micraa pyöritellessä. Onneksi minusta ei kuitenkaan pyrkimyksistäni huolimatta tullut kitaristilegendaa kuten Eric Claptonista. Claptonille taas seurasi käteen koronapiikeistä kuulemma niin pahoja jälkioireita, että oli soittotaito mennä. Minä kun olen vasenkätinen, niin olen saanut koronapiikit oikeaan käsivarteen, sinne ylös hauiksen kohdalle. Ei minulla lihasta eli papuakaan kieltämättä kummoisesti siellä haiuksessa ole, mutta jo toukokuussa saadusta ensimmäisestä piikistä lähtien oikeaa kättä on vihlaissut vähänkin väärässä asennossa tuntuvasti. Ja kun sain toisen piikin, sitä on vihlonut vieläkin enemmän. Jos jollakin autolla voi tehdä aikamatkan takavuosikymmenille, niin vanha 1-litrainen bensa-Micra on siihen oiva peli. Mittarilukema oli 241 000 kilometriä. Tehostamaton ohjaus tekee Micralla ajamisen myös Tuusulan moottoritiellä urakohdissa hieman vaeltavaksi, vaikka sileällä tiellä se oli jopa yllättävänkin vakaa. Enemmän se ähellys tulee pyörittelystä ahtaissa paikoissa. Löysin Helsingin Sanomista juuri tällaisen Micran kuntokokeen joulukuulta 2004. Kokeeseen otettu 3-ovinen ja 1.0 -litrainen Micra oli 74 874 kilometriä ajettu ja silloin hintapyyntö oli 7990 euroa. Yhteenvetona Micran todettiin olevan puutteineenkin mainiossa kunnossa. Micraa ei ole koskaan ostettu ajonautintoihin, mutta se on ollut luotettava ja vähävikainen kulkupeli. Vuonna 1992 valittiin myös Vuoden autoksi. Sitä kehuttiin ”naisten euroautoksi”. Ja naisethan Micralla ovatkin ajaneet. Oulun yliopiston 1990-luvun alussa tekemän tutkimuksen mukaan syynä olivat kevyt käsiteltävyys, ketteryys, luotettavuus ja sopivuus taajama-ajoon ”Jätä suoraan kadulle…” Ilmeisesti ja ihan syystäkin lisävarusteeksi tarjottu ohjaustehostin on katsottu hintansa väärtiksi. Vaihteisto on 5-lovinen. Moottorit ovat vapaasti hengittäviä 16-venttiilisiä. Jousitukseltaan tämä vanhakin Micra on yllättävän mukava ja aikaansa suhteutettuna myös kohtuullisen äänetön. Taisin jossain vaiheessa päätoimittajalle tokaista, että jotkut 1-litraiset tämän päivän kolmipyttyiset pikkuturbot tuntuvat pitävän melkeinpä vähintään yhtä pahaa ääntä. Jousitus nieli ainakin pienet kuopat edelleen riittävän tehokkaasti. Olen kuullut, että ohjaustehostin aikoinaan muutti tämän Micran kuin taikaiskusta ketteräksi ja kevyesti käsiteltäväksi. Se on helppo uskoa. Varmuuden vuoksi pyysin päätoimittajaa jättämään kotiin palatessa kuitenkin kadulle. Se taas on omaa turhamaisuuttani. Jos minulla olisi ajokortti-ikään tullut tytär, joka tekee osa-aikaista vuorotyötä jossain kauempana, niin kyllä minä tämän päätoimittajan Micran uskaltaisin hänelle ostaa.
8 KAASUJALKA 10/2021 BMW:n 3-sarja sai uuden ladattavan hybridin mallistonsa alapäähän, mutta ajettavuudeltaan aito ehta nautinto. B MW:n hybridimallisto on ollut jo vuosia hyvin houkutteleva ja tehnyt kauppansa hyvin. Nyt 3-sarjaan tuli varmasti uusi myyntimenestys, kun 320e saapui markkinoille. Hintaeroa tähän tehokkaampaan 330e:n tulee 5000 euroa ja siksi tämä on varmasti monelle houkutteleva vaihtoehto. Tämä voimalinja on saatavana myös farmarimalliin ja hintaa tulee vain reilut 1000 euroa enemmän. Touring on saatavana myös nelivetoisena xDrive-mallina, josta saa pulittaa 2000 euroa enemmän. Keulalla on tuttu 2-litrainen bensaturbo ja sen jatkeena 8-vaihteinen automaattivaihteisto. Sähkömoottorin kanssa yhteisteho nousee 204 hevosvoimaan. Molempien mallien litiumioniakun kapasiteetti on 12 kWh. Hybridiakku latautuu 3,7 kW-latauksella 80 % varaustasoon 2,6 tunnissa ja täyteen 3,6 tunnissa. Vakiovarusteena kaikissa 320e-malleissa on seisontalämmitys sekä -ilmastointi, jotta autossa on aina sopiva sisälämpötila ajon alkaessa. Toiminto on käytettävissä myös akun varaustilan ollessa matala ja sitä on mahdollista ohjata älypuhelimen sovelluksella. Ohjaamosta tätä erota perinteisistä bensatai dieselmalleista ja kuljettajan paikka on tutusti lähes täydellinen. Tavaratilaa löytyy 410 litraa, joka on varsin kohtuullinen. Monelle autoilijalle vetokoukku on tärkeä varuste ja sekin on tähän saatavana. Akun myötä auton paino nousee, mutta sitä ei kyllä huomaa ajossa. 3-sarjan hybridi on mauTEKSTI & KUVAT_ Mika Salomaa JÄRKIVALINTA BMW 320e ! TEKNIIKKAA BMW 320E A CHARGED EDITION HINTA ALK: 44 128,79 MOOTTORI: 1998cm TEHO: 204hv VÄÄNTÖ: 350Nm PAINO: 1900kg VETOKYKY MAX: 1500kg TAVARATILA: 410l KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 7.9s HUIPPUNOPEUS: 220km/h (sähköllä 140km/h) KULUTUS (VALM.ILM): 1,7l PÄÄSTÖT: 33g/km Ajettavuus Kuljettajan ajoasento JÄLKIMAKU BMW 320e on mainio ja nautinnollinen järkivalinta ladattavaa hybridiä etsivälle. ? + – KOEAJOSSA kas ajettava olipa kyseessä sitten mutkainen asfalttitie tai se perinteinen soratie. Jousitus toimii mainiosti ja tämänkin Bemarin kohdalla takalasiin voisi palauttaa legendaarisen tarran: ajamisen iloa. Kulutus riippuu lataamisen määrästä, joten ei siitä sen enempää. Tehtaan ilmoituksen mukaan pelkällä sähkön voimalla autolla pääsee 48–57 kilometriä. Tuo 50:n ylittäminen on lähes mahdotonta, mutta 40 kilometrin ylitys onnistuu aina. Ei tarvitse olla kovin kyvykäs ennustaja sanoessaan, että Skoda Enyaq tulee varmasti olemaan yksi suosituimmista sähköautoista Suomen markkinoilla. S koda Enyaq jakaa samat ominaisuudet kuin ID.4 ja Audi Q4 etron, joten nämä kolme varmastikin kamppailevat armottomasti samasta asiakkaista. Hintaerotkaan näiden kesken eivät ole mitkään mahdottoman suuret. Pelin loppujen lopuksi ratkaisee varmastikin brändiarvo, muotoilun miellyttävyys ja myyjäliikkeellä varmasti hurja vaikutus. Tällä juuri sähköautoa varten tehdylle pohjalevylle tehdyt kilpakumppanit ovat sisätiloiltaan paljon hulppeammat kuin samankokoiset polttomoottoriautot ja se miellyttää varmasti kaikkia perheellisiä. Enyaq on saatavana kolmena eri tehoversiona: 60, 80 ja 80x 4x4. Me saimme koeajoon 80iV:n, jossa on tehoa 204 hevosvoimaa, joka on noin 5000 euroa kalliimpi kuin 60iV, jossa on tehoa 180 heppaa. Nämä molemmat mallit ovat aina takavetoisia. Nelivetoinen tehokkain malli maksaa reilut 52 000 euroa. Edullisimman mallin toimintasäde (WLPT) 409 kilometriä ja tämän koeajoauton säde on 530 kilometriä. Latausaika (11kW) 7 tuntia ja 30 minuuttia, 50kW-pikalatauksella tunti ja kymmenen minuuttia. Enyaqin ohjaamo ensivaikutelma on varsin pelkistetty, mutta onneksi ei olla sorruttu teslamaiseen totaaliseen spartalaisuuteen. Paljon toimintoja on siirretty isoon näyttöön, mutta myös löytyy muutama nappi kojetaulusta. Skoda Enyaqissa ohjaamon materiaalivalinnat ovat erittäin onnistuneita ja laatuvaikutelma on erittäin hyvä. Teslan materiaaleihin verrattuna Skoda tuntuu luksusautolta. Kaiken kokoiset kuljettajat saavat erittäin hyvän ajoasennon ja myös pitkä mies istuu kuskin paikalla oikein mielellään. Enyaqin ajettavuus on erittäin hyvä, jousitus kantaa kuorman erittäin hyvä ja oikein hyvä kombinaatio jämäkkyyttä ja mukavuutta. Takavetoisin Enyaqin yksi vahvuus on hyvin pieni kääntösäde ja se tekeekin tästä oikein maukkaan pyöritellä kaupunkiolosuhteissa. TEKSTI & KUVAT_ Mika Salomaa UUSI SUOSIKKI Skoda Enyaq ! TEKNIIKKAA SKODA ENYAQ 80IV HINTA ALK: 49 728,94€ TEHO: 204hv VÄÄNTÖ: 310Nm AKKUKAPASITEETTI: 77kWh PAINO: 2090kg TAVARATILA: 585l PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4649, 1879, 2765, 1616 KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 8.6s HUIPPUNOPEUS: 160km/h Ajettavuus Laatuvaikutelma Ajoasento Tilat Sähkön kulutus moottoritienopeuksissa JÄLKIMAKU Skoda Enyaq on oikein miellyttävä sähköauto. Ajettavuus on todella tunnokas ja tarjoaa hyvät tilat. Jos olisin ostamassa sähköautoa niin tämä olisi varmasti yksi varteenotettavimmista vaihtoehdoista. ? + – KOEAJOSSA
KAASUJALKA 10/2021 9 VARAUDU TALVEEN JO NYT! Katso lähin Euromaster-palvelupisteesi verkkosivuiltamme tai soita 0207 700 800* Matkaja lankapuhelimesta soitettaessa 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min (alv 24%). UltraGrip Arctic 2 Ylivertainen jarrutuskyky jäällä ja lumella UUTUUS! UltraGrip Ice 2 Luotettava kitkarengas äärimmäisiin talvioloihin 205/55 R 16 619 € / sarja alle asennettuna 205/55 R 16 579 € / sarja alle asennettuna Calix-moottorija sisätilalämmittimet asennettuna Vetokoukut asennettuna alk. 649 € Pyydä tarjous lähimmästä Euromasterpalvelupisteestä. TALVIRENGASVERTAILUN VOITTAJA (11/21) HYVISSÄ KÄSISSÄ euromaster.fi 15 Puh. 010 239 0200 Hautalantie 16, Tampere www.fusti.fi AUTOPURKAMOT Autopurkamosta apu autosi ongelmiin edullisemmin. Tuomme osia Euroopasta. Jos meillä ei ole, hankimme. KYSY TARJOUKSIA! Varastossamme yli 150 000 varaosaa! HENKILÖ-, PAKETTIJA MAASTOAUTOT HENKILÖAUTOT Puh. (02) 721 7700 Helsingintie 595, Salo www.auto-lehtinen.fi KÄYTETYT VARAOSAT TAKUULLA! KÄYTÖSSÄSI KAHDEN PURKAMON SUURET VARASTOT 24/7.
10 KAASUJALKA 10/2021 Tori.fi on kasvanut Suomen suurimmaksi vaihtoauton ostajia palvelevaksi portaaliksi. Nyt Tori Autot -palvelu tarjoaa autonostajille myös neuvontaa chatissa. V aihtoauton ostajien ja myyjien palvelu netissä on ottanut nopeassa ajassa ison harppauksen eteenpäin. –Suuntana on nyt se, että autoilmoitukset ovat enemmän kuin pelkkiä rivi-ilmoituksia puhelinnumeroineen. Tori Autot -palvelussakin pyörii myytävistä autoista videoita ja 360-kuvia. Ihmisillä on yhä vähemmän tarvetta lähteä autoa ostaessa erikseen koeajolle, kun netissä on valmiudet online -päätöksille. Vaatteiden ja ruokien tavoin autonkin voi tänä päivänä ostaa klikkauksella suoraan netistä. Tori.fi -sivustokin ohjaa asiakkaan suoraan sinne diilerin kotisivuille, sanoo Tori.fi -palvelun liiketoimintajohtaja Jenni Tuomisto. Leasingit lyhenevät Myös tapa hankkia auto on murroksessa. –Auton omistaminen säilyy jatkossakin, mutta rinnalle tulee yhä vähemmin eräänlainen tilauspohjainen auto hyvin lyhytaikaisillakin sitoumuksilla. Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa voi sitoutua yhteen ja samaan autoon lyhimmillään vain kuukaudeksi, kun Suomessa vielä pääsääntöisesti sitoumukset ovat lyhimmilläänkin yhtä ja kahta vuotta. Yhä lyhytaikaisempaa sitoutumista vaativat palvelut ovat kuitenkin tulossa Suomeenkin, Tuomisto sanoo. Tuomiston mukaan Norjassa esimerkiksi Volvo tarjoaa autoja kuluttajille kuukausisopimuksilla. Tammikuussa 2018 Tori.fi -palveluun välittäjät toivat jopa 1800 autoa. –Itsehän emme siis näitä autoja tuoneet, mutta sen sijaan toimme nämä Ruotsista tuodut vaihtoautot paremmin suomalaisten kuluttajien saataville. Silloin Ruotsi oli jo ohittanut autojen tuontitilastoissa Saksan, mutta nyt tilanne on taas heilahtanut ja Saksa on taas käytettyjen autojen tuontimaiden ykkönen. Tämä tietysti selittyy koronalla: kun laivat eivät kulkeneet Ruotsiin, ei sieltä tuotu autojakaan. Ruotsi ei ole tällä hetkellä meillä aktiivinen kehityskohde, Tuomisto sanoo. Muillekin kuin autotietäjille Ruotsin vahvuus on kuitenkin autojen varustelu Suomea runsaammin. – Kun ruotsalainen ostaa auton, hän ei ota perussettiä, vaan jonkun paremmin varustellun paketin. Ruotsin vahvuus on myös se, että kuluttajat ovat hankkineet autoja hyvin innokkaasti yksityisleasingilla. Kun leasingsopimus kestää vain kaksi vuotta, palautuu hyvin varusteltuja ja huollettuja autoja nopeasti vaihtoautomarkkinoille diilerien välitettäviksi jälleen eteenpäin, Tuomisto tietää. Tuomiston mukaan Tori.fi-sivuston ja Tori Autot -palvelun vahvuus on selkeästi panostaminen niihin auton ostajiin, jotka eivät välttämättä tiedä autoista kaikkea. –Kilpailijamme aika täydellisesti palvelevat niitä käyttäjiä, jotka jo tietävät autoista kaiken. Autointoilijan on helppo löytää sieltä auto, jossa on hänen haluamansa xenon-valot tai muut hienoudet. Mutta sen lisäksi on paljon ihmisiä, joille auto on vain auto. Siksi haluamme tehdä auton oston myös heille helpoksi ja suoraviivaiseksi. Tutkimusten mukaan auton ostamisen epämiellyttäväksi kokevien suomalaisten joukko on yllättävän todella suuri. –Me haluamme poistaa tällaisen epäluottamuksen tuntemuksen. Haluamme, että meidän kautta vaihtoauton ostaminen on yhtä helppoa kuin lastenvaatteidenkin. Siksi olemme tuoneet Tori Autojen löytöpalvelun, jossa autoalan asiantuntija päivystää ja neuvoo chatin takana auton ostajia kaikessa, mitä he ikinä keksivätkään kysyä. Tiedämme, että kuluttajille on hirvesti esimerkiksi ladattaviin autoihin liittyviä kysymyksiä. Myös myyminen helppoa Tori.fi tekijä elokuussa jälleen uuden kävijäennätyksen, kun peräti 3,5 miljoonaa suomalaista käytti sivuston palvelua. –Auton ostamisen lisäksi olemme tehneet myös auton myymisestä todella helppoa. Myyjän ei tarvitse syöttää palveluumme muuta kuin rekisterinumero, rekisteriote, hinta ja kuvat, kaikki muu hoituu automaattisesti, Tuomisto sanoo. Vuonna 2009 Suomeen perustettu Tori.fi on osa Schibstedkonsernia, joka toimii Suomen lisäksi Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa ja Puolassa. Mediakonsernissa työskentelee yli 5 000 työntekijää. Schibsted (SCH) on listattu Oslon pörssissä. Suomessa Torin lisäksi Schibstedkonserniin kuuluvat Oikotie.fi, Rakentaja.fi, Lendo.fi, Hintaopas. fi ja Sahkovertailu.fi. Schibstedin visiona on tulla ... TORI.FI NEUVOO NYT CHATISSA AUTONOSTAJIA Autoilmoitukset ovat enemmän kuin pelkkiä rivi-ilmoituksia puhelinnumeroineen, sanoo Tori.fi -palvelun liiketoimintajohtaja Jenni Tuomisto. TEKSTI _Timo Kiiski
KAASUJALKA 10/2021 11 Huippulaadukkaat uusioturboahtimet henkilöautot, pakettiautot, kevyt kuorma-autot, raskas kalusto, veneet, työkoneet, traktorit alk 399€ / 36 kk takuu Suoramyynti Autoliikkeet, Autokorjaamot, yksityisasiakkaat 020 728 8650 / myynti@turbotukku.com Ma-Pe: 9.00 17.00 WWW.TURBOTUKKU.COM Audi / Seat / Skoda / VW 1.9-2.0TDi Alk. 399 € / 36 kk takuu vm. 2005-2016 Nissan / Renault 1.9Dci Alk. 399 € / 36 kk takuu Mercedes-Benz / BMW sähköohjatut turbot Alk. 699 € / 36 kk takuu OSTAMME ALKUPERÄISET VIALLISET TURBOAHTIMET! TARJOA! 020 728 8651 www.motonet.? Tuotteita rajoitetusti. Tarjoukset voimassa 10.10.2021 saakka. Ei ennakkovarauksia. SKIL 3470 DA SKIL 3470 DA AKKUPUUKKOSAHAPAKETTI AKKUPUUKKOSAHAPAKETTI 2,5 Ah/20 V 2,5 Ah/20 V Sopii niin rakentamiseen kuin metsästyksen apuvälineeksi Sopii niin rakentamiseen kuin metsästyksen apuvälineeksi 70-13821 70-13821 119 00 29 90 49 90 4 99 Hailo Hailo TYÖPUKKI ALUMIINI TYÖPUKKI ALUMIINI 2 askelmaa 2 askelmaa Eurooppalaista laatua! Eurooppalaista laatua! 75-00910 75-00910 Wonder Grip Aqua Wonder Grip Aqua KÄSINEET KÄSINEET Monikäyttöiset vedenMonikäyttöiset vedenpitävät työhanskat pitävät työhanskat Koot 7–11 Koot 7–11 39-2237–41 39-2237–41 Klimacom Klimacom TERASSILÄMMITIN TERASSILÄMMITIN 600 W/1200 W 600 W/1200 W Pöydälle tai lattialle Pöydälle tai lattialle asetettava lämmitin asetettava lämmitin 2-portaisella tehonsäädöllä 2-portaisella tehonsäädöllä 95-01139 95-01139 Bosch AeroTwin RetroFit Bosch AeroTwin RetroFit TUULILASINPYYHIN 35–65 TUULILASINPYYHIN 35–65 cm cm Bosch-laatua, helppo asentaa paikoilleen. Sulat henkilöautoihin perinteisellä Bosch-laatua, helppo asentaa paikoilleen. Sulat henkilöautoihin perinteisellä koukkukiinnityksellä. koukkukiinnityksellä. Bosch AeroTwin RetroFit AR -tuulilasinpyyhkimet sopivat useimpiin ajoneuvoihin, Bosch AeroTwin RetroFit AR -tuulilasinpyyhkimet sopivat useimpiin ajoneuvoihin, joissa käytetään perinteistä koukkukiinnike-kiinnitystapaa joissa käytetään perinteistä koukkukiinnike-kiinnitystapaa RetroFit-sulassa on nykyaikainen rungoton rakenne, joka toimii etenkin kylmissä RetroFit-sulassa on nykyaikainen rungoton rakenne, joka toimii etenkin kylmissä Suomen olosuhteissa paremmin, koska se ei jäädy niin helposti kuin perinteinen sulka Suomen olosuhteissa paremmin, koska se ei jäädy niin helposti kuin perinteinen sulka 12-0182–92 12-0182–92 Saatavilla 11 eri pituutta! 12 90 alkaen Bosch AeroTwin RetroFit AR -tuulilasinpyyhkimien ostajalle vaihtotyö kaupan päälle!
12 KAASUJALKA 10/2021 Dieselmoottoriset keskiluokan premium-sedanit täyttivät 2010-luvulla rivitaloyhtiöiden autokatokset. Niille löytyy vaihtoautomarkkinoilla yhä ottajansa, vaikka ”pikkuporvari” nykypäivänä mieluiten päätyykin crossoveriin. ” Vakavasti otettavia” katumaasturihittejä ei vielä oikein 15 000 eurolla saa, mutta kun hintahaitarin alapää nostetaan 20 000 euroon, valinnanvara kasvaa jo melkoisesti. Mäntsälässä vaihtoautokauppaa tekevän Autoimperiumin Jermu Numminen ei kuitenkaan enää hehkuta crossover-katumaastureiden ylivertaista haluttavuutta. Enää ei ratkaise niinkään korimalli, vaan käyttövoima. Ihmisten ajatuksia ohjaa enemmän se, kulkeeko auto sähköllä vai dieselillä tai bensalla. Jopa innostus lataushybrideihin on jo vähän mennyt ohi ja nyt kysellään suoraan sähköautoa. Ihmiset haluavat olla varmoja, että jälleenmyyntiarvo säilyy kolmenkin vuoden kuluttua. Nyt on vaihtoautomarkkinaankin jo alkanut tulla täyssähköisiä autoja, Numminen sanoo. Erityisen vahvana trendi näkyy pääkaupunkiseudulla. Sen sijaan pohjoisemmaksi mennessä dieselit ja bensa-autot ovat vielä valtavirtaa. Bensa-sedan myy paremmin Kaasujalan tämän kuun vaihtoautovertailussa tarkastellaan 20 000-25 000 euron arvoisia keskiluokan premium-sedaneita. –Porrasperä on ollut hieman nihkeämpää myytävää jo muutaman vuoden ajan, kun monikäyttöisemmät farmaritkin näyttävät aiempaa paremmilta, nehän ovat varsin linjakkaita ja sporttisia nykyään. Farmarit menevät kaupaksi sellaisillekin, joilla ei ole hirveän suurta tarvetta tavarankuljettamiseen. Toki sedankin käy kaupaksi, niillä on ihan oma ostajakuntansa. Takavuosien farmaribuumista johtuen sedanien tarjonta on kuitenkin farmareita vähäisempää, Numminen sanoo. Audi A4, C-sarjan Mercedes-Benz, 3-sarjan BMW, Volvo S60 ja Jaguar XE ovat tyypillisiä keskiluokan sedaneita: suosion salaisuus on lupauksia antava brändi ja premium-merkin tuoma hohde. –Porrasperäisinä nämä autot on helpompi myydä bensamoottorisina. Samojen mallien farmarit taas tekevät paremmin kauppansa dieseleinä. Tämä on erikoinen juttu. Kiitos lehdistön ja Suomen valtiovallan, ihmiset mieltävät bensamoottorin dieseliä puhtaammaksi, vaikka ihan virallistenkin Co2-lukemien valossa tilanne on päinvastainen, Numminen sanoo. Mersu helpoin myytävä Tämän sarjan bensa-auto on helppo myydä jo senkin takia, että sellaista etsivälle on niukasti tarjontaa. Mallien laittaminen suosituimmuusjärjestykseen hoituu Nummiselta vaivattomasti. –Jos henkilökohtaista makuani kysyttäisiin, niin Jaguar XE olisi näistä ykkönen. Mutta myyntimielessä laitan ykköseksi Csarjan Mercedeksen, sen jälkeen järjestys on Audi A4, BMW:n 3-sarja, Volvo S60 ja Jaguar XE. Mersun suosiota selittää sen antama vaikutelma kilpailijoitaan isompana autona, vaikka todellisuudessa kokoero ei ole suuri. Esimerkiksi 3-sarjan Bemarin siro olemus antaa siitä hieman pienemmän vaikutelman. Mersu on tehty vähän ”äijemmäksi” ja harteikkaammaksi, Numminen sanoo. Nummisen näkövaikutelma on helppo jakaa toimittajankin: C-sarjan Mersua on ulkoisesti vaikeampi erottaa isommasta Esarjan Mersusta, kun taas BMW:n 5-sarja näyttää ulospäin selkeästi 3-sarjaa suuremmalta. Varustelu on tässä sarjassa selkeä myyntivaltti. –Jos porrasperäinen 3-sarjan BMW tai Audi A4 on ihan perusauto harmailla kangaspenkeillä, niin sitten se pitää myydä hinnalla, Numminen sanoo. TEKSTI _Timo Kiiski BMW 318i automaattilaatikolla ja 1,5-litraisella bensamoottorilla tehnee kauppansa, vaikka intohimoiselle Bemari-ihmiselle 136-hevosvoimainen ja 1.5-litrainen bensamoottori on riittämätön: miellettäänhän Bemari nimenomaan urheilullisen kuskin autoksi. Tämän Bemarin menekkiä saattaa haitata juuri se, että se vaikuttaa olevan niin perus-Bemari kuin vain mahdollista. Toisaalta perus-BMW:lläkin on helppo viestittää naapurille, että ”ei tässä mitään Toyota-ihnisiä olla”. Se lienee myös luotettava ostos. Kuvan Bemari on vuosimallia 2016 ja mittarilukema on vasta 90 000 km. Suomen Autokauppa Oy Vantaalla pyytää tästä BMW:stä 21 800 €. VAIHTURI VERTAILU Mercedes-Benz C 220 BlueTec A Premium antaa mielikuvan saman sarjan kilpailijoita isommasta autosta. Sporttihenkiseen väkeen se ei vetoa, vaan viestittää enemmän leppoisaa menoa pitkillä suorilla. Kuvan Mersussa on 2.1-litrainen ja 170-hevosvoimainen dieselmoottori. Co2-päästöt ovat 109 g/km, eli vähemmän kuin saman kokoluokan bensamoottorisissa kilpailijoissa. Siksi dieseleiden nykymaine ympäristöhirmuina pistää ihmetyttämään. Automaattilaatikko C-Mersussakin on lähes itsestäänselvyys. Pohjanmaan Autokeskuksen hintapyyntö Kokkolassa on tästä 126 000 kilometriä ajetusta ja vuosimallin 2015 C-sarjan Mersusta 22 800 €. KESKILUOKAN PREMIUM-SEDANIT VAIHTOAUTOVERTAILU Nettiauto.comissa hintaluokassa 20 000-25 000 € syyskuun puolivälissä myynnissä olleet 17 Jaguar XE -mallia olivat kaikki dieseleitä. Neljä vuotta vanha pikku-Jagge lähtee kilpailijoitaan halvemmalla, mutta herättää varmasti enemmän naapurikateutta kuin vaikkapa 3-sarjan BMW tai Volvo S60. Kuvan Jaguar XE 2-litraisella dieselmoottorilla on vuosimallia 2017 ja mittarilukemakin on vasta 112 000 km. Tehoakin löytyy riittävät 180 hevosvoimaa. Delta Auton hintapyyntö Tampereella jää nelivedosta ja automaattilaatikosta huolimatta 20 900 euroon.
KAASUJALKA 10/2021 13 Ihan kaikki eivät miellä Volvoa premium-luokan merkiksi, mutta ainakin hintatasonsa puolesta Volvo S60 tuntuu kilpailevan samanikäisen ja saman kokoluokan Audi A4:n ja BMW:n 3-sarjan kanssa. Kuvan Volvo S60 D3 Momentum -automaatti on vuosimallia 2017 ja mittarilukema on vasta 70 000 km. 2-litraisesta turbodieselistä tehoa irtoaa 150 hevosvoimaa, mutta viralliset Co2-päästöt jäävät 107 grammaan kilometrillä. Vastaavilla tehoilla bensamoottorisen Volvo S60:n Co2-päästöt ovat 131 g/km. Jälleen kerran on pakko ihmetellä dieseleiden mustamaalausta ympäristöhirmuina. O.K. Auto Oy Jyväskylässä pyytää tästä Volvosta 22 400 €. Kuvan Audi A4 Sedan Business 150-hevosvoimaisella ja 1.4-litraisella bensaturbolla lienee takuuvarma ostos paitsi kohtuullisen kilometrilukeman, myös manuaalivaihteistonsa takia. Takavuosina kun VAGkonsernin DSG-automaattilaatikoiden maine ei ollut paras mahdollinen. Toisaalta Audi-ihmiset yleensä pitävät automaattilaatikkoa suorastaan ehdottomuutena. Kuvan etuvetoinen Audi on vuosimallia 2016 ja mittarilukema on 112 500 kilometriä, Co2-päästöt ovat 123 g/km. K-Auto Airportin hintapyyntö Vantaalla on 20 800 €. 20 000 25 000€ OSAAJA PALVELUKSESSASI Nykyaikaisen ajoneuvokaluston huoltoihin ja korjauksiin tarvitaan erikoisosaamista. KL-ServicePartner -korjaamot tarjoavat Mercedes-Benz, BMW, Volvo ja Audi -asiantuntemusta ja heillä on asianmukaiset välineet vianetsintään ja korjaustyöhön. MIKSI VALITA KL-SERVICEPARTNER? 1. Autosi huolletaan alkuperäislaatuisilla varaosilla autonvalmistajien ohjeiden mukaisesti. 2. Autosi huoltotiedot päivitetään autonvalmistajan sähköiseen huoltokirjaan 3. Näin uudenkin autosi takuu, sekä arvo säilyy 4. Kaikilla KL-Varaosien tuotteilla on korjaamon asentamana 2 vuoden takuu Autohuolto Tarmo Lepp Oy Teollisuuskatu 6, 11130 RIIHIMÄKI 0504355054 | MB LMD Service Oy Pietiläntie 8, 13130 HÄMEENLINNA 010-2085555 | MB Katso lähin korjaamosi: www.kl-servicepartner.fi
14 KAASUJALKA 10/2021 23 000 euroa uudesta perusautosta vai 10 vuotta vanhasta ja 193 000 km ajetusta ja tuplaturbolla ahdetusta BMW 740 xDrive -dieselistä? Iäkkäänkin luksus-Bemarin ratissa intohimo ohittaa vilauksessa järjen. TEKSTI & KUVAT_Timo Kiiski Y stävämme, nykyään Mäntsälässä vaihtoautokauppaa tekevä Jermu Numminen sanoi jo joskus vuosia sitten eräästä käytetystä luksusautosta nasevasti. Olin ottanut koeajoon vanhan Audi A8:n ja kysyin, miten järkevää olisi ostaa tuollainen auto. ”Sanoisin, että kyllähän tuollaisen luksusauton ostaa joka jamppa uutena, mutta vain todella rikkaat ostavat sellaisen käytettynä”, Autoimperiumyrittäjä Numminen vitsaili. Kun erääseen toiseen lehteen selvittelin näiden luksusautojen huoltoja korjauskustannuksia, jo pelkästään ilmajousituksen kustannukset tuntuivat tällaisesta tavallisesta Vantaan äijästä päätähuimaavilta. Kun vielä katselin Autotieltä esimerkiksi nyt koeajoon otetun 7-sarjan BMW:n tyypillisiä vikoja, päädyin siihen, että jos kaikki ongelmat osuisivat yhteen autoon, niin aika nopeasti sillä rahalla ostaisi uuden ja ehkä vähän paremmankin perusauton. Jos tylsä järki-ihminen googlaa vikoja ja riskejä tällaiseen autoon, niin kyllähän sieltä kaikenlaista löytyy. Siitä ilmajousituksesta muuten pakko sanoa, että näitä 7-sarjan Bemareitakin saa tietääkseni myös tavallisella jousituksella. Sitä en tiedä, minkälaiset jouset koeajetussa autossa oli. BMW 740 KUUKAUDEN KÄYTETTY KUN TUNNE OHITTAA JÄRJEN ! TEKNIIKKAA BMW 740 XDRIVE VM.2011 AJETTU: 193 000 km MOOTTORI: R6, 2993 cm3 POLTTOAINE: diesel VAIHTEISTO: 6-lovinen automaatti VETOTAPA: neliveto TEHO: 306 hv VÄÄNTÖ: 600 Nm YHDISTETTY KULUTUS: 7 l/100 km CO2-PÄÄSTÖT 183 G/KM SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 6 s, huippunopeus 250 km/h MITAT: pituus 5072 mm, leveys 1902 mm, korkeus 1479 mm, akseliväli 3070 mm MYYJÄ: Auto-Planeetta, Espoo HINTA: 22 900 € Edeltäjäänsä luotettavampi Lukemani perusteella tämä uudempi, vuonna 2008 markkinoille tullut BMW:n 7-sarjan F01/ F02 -mallin moottorit olivat huomattavasti parempia kuin edeltäjässä ja tämä 7-sarja pärjäsi hyvin DEKRAn luotettavimman auton kilpailussa vuonna 2014. 100 000-150 000 kilometrin ajomäärillä se kuitenkaan enää pärjännyt Audi A8:lle ja S-sarjan Mercedes-Benzille. Jos riskejä etsii, niin löytyyhän niitä: turbovikoja, dieselin ruiskutuspumppuvikoja, moottorinohjausjärjestelmän vikoja, öljyvuotoa, laturivikoja, starttimoottorivikoja… Mutta eiväthän ne kaikki nyt voi yhteen autoon tulla. Välttämättä niitä ei tule koeajoautoon ensimmäistäkään. On minulla yksi tuttu, joka ajoi melko huolettomia kilometrejä toistakymmentä vuotta vanhalla ja kolmattasataatuhatta ajetulla SMersulla. Eikä tällaisia luksusautoja kymmenen vuotta vanhoina järjellä ostetakaan, vaan ennen kaikkea intohimosta. Eivätkä näitä autoja paljon ajettuina ostavat ole kovinkaan usein edes autonkorjaamisen ammattilaisia, vaikka niin voisi helposti luulla. – Eivät tällaisten luksusautojen ostajat välttämättä ole autoista perillä millään tavalla, mutta he kyllä tykkäävät paljon autoista. Näille löytyy aina ostajia, myös vähän nuoremmasta väestä, joka haluaa ajaa vähän prameammalla BMW:llä kuin sillä kolmossarjan perus-Bemarilla. Tässä saa pramean auton aika pienellä rahalla. Vasta ihan äskettäin myin itse S-sarjan Mersun V8-bensamoottorilla. Se on tietysti selvä, että tällaisen auton ostajalla on lompakon oltava kunnossa, vaikka todella pramean auton saakin pienellä rahalla, Numminen sanoo. Jakaa Rolls-Roycen alustan Eli järki veks ja tunteet edellä rattiin. Ajokokemusta voi 193 000 kilometrin mittarilukemasta huolimatta edelleen kuvata yksinkertaisesti huikaisevaksi. Alusta on erittäin mukava, eivätkä tien epätasaisuudet juuri vaivaa ajossa. Seiska-Bemari lipuu tien pinnalla kuin ilmapatjan päällä, mikä luultavasti johtuu ilmajousituksesta. Se on omiaan tekemään kyydistä pehmeän letkeää. Uskoisin, että koeajetussa Bemarissa on ilmajousitus, vaikka näitä on saanut myös tavallisella, 5-sarjan Bemarista tutulla jousituksella. Eipä ole henkilökohtaisessa elämässä tullut tarvetta vaivata näillä kysymyksillä päätä. Seiska-Bemari on tietysti myös yksi hiljaisimmista automalleista mitä tiedän. Ja onhan sen pakko ollakin, kun tämänkin mallin halvin vaihtoehto vuonna 2008 maksoi 110 000 euroa. Päätoimittaja käski Espoon kaduilta Länsiväylälle tullessa painamaan tallaa oikein kunnolla. Minä en sellaista normaalisti tee. Nyt tein. Samanlaista kiihdytyksen riemua en muista oikeastaan koskaan aiemmin kokeneeni. Nollasta sataseen on vähän toista hujauttaa 5.4 sekunnissa kuin omalla autolla 9.5 sekunnissa. Vääntöäkin löytyy huikeat 600 newtonmetriä. Vakiovarusteeksi tuli aikoinaan Dynamic Damping Control ja Dynamic Driving Control iskunvaimennusja ajotapavalintajärjestelmät. Eli kuljettaja voi nappia painamalla valita valmiiksi lasketun ohjelman, joka säätää iskunvaimennuksen, vaihteiden vaihtovälin sekä ohjauksen halutulle tasolle. Tämän BMW:n 7-sarjan F01 -mallin kanssa samalle alustalle rakennetaan myös Rolls-Roycemalli Ghost, joka taas sijoittuu Rolls-Royce Phantomin alapuolelle. Kaikkiin malleihin tuli silloin 13 vuotta sitten vakioksi automaattivaihteisto, joka reagoi ja vaihtaa entistä nopeammin uuden momentinmuunnintekniikan ansiosta. Käyttäjäkokemuksia näin tuoreesta 7-sarjan BMW:stä ei Nettiauto.comista löydy. Sen sijaan iäkkäämmistä luksus-Bemareista kokemuksia on paljonkin. Olisiko niin, että tällainen auto käytettynä mieluummin hankitaan muutamilla tuhansilla euroilla ja panostetaan yhtä monta tonnia riskeihin sen sijaan, että maksettaisiin autosta yli 20 000 euroa, kun silti pitäisi varautua useiden tuhansien korjauksiin? Saahan tässä ihan julmetun hienoa kyytiä uuden Corollan tai Golfin hinnalla. Kyllä taas pari vuotta iäkkäämmän C-sarjan perustason bensa-Mersun rattiin meneminen nakersi hetkeksi itsetuntoa ja intohimoa elämään… KATSO KOEAJOVIDEO KAASUJALAN YOUTUBE-KANAVALTA
KAASUJALKA 10/2021 15 tekn iikanmaailma .fi tekn iikanmaailma .fi tekn iikanmaailma .fi tekn iikanmaailma .fi VERTAILU tekn iikanmaailma .fi COMPARISON TEST tekn iikanmaailma .fi PIKAKOE tekn iikanmaailma .fi TESTI tekn iikanmaailma .fi KOEAJO tekn iikanmaailma .fi tekn iikanmaailma .fi Saksalaista teknologiaa pohjoismaiseen talveen. Continental VikingContact™ 7. Kohtaa talvi luottamuksella suorituskykyisen vetopidon ja erinomaisen jarrutuskyvyn ansiosta, myös jäällä. Hallitse kaikki talviolosuhteet täydellisellä suuntavakaudella. Luota erinomaiseen pitoon kaikilla talvisilla teillä Talvella on monet kasvot. Luotettavaa pitoa kaikkiin sääolosuhteisiin. Paras kitkarengas Tekniikan Maailman talvirengasvertailussa TM 17/2021
16 KAASUJALKA 10/2021 Jouni Vainikan perheen autoista toinen on Mitsubishi Outlander -lataushybridi ja toinen Volkswagen Up! -sähköauto. Arki sujuu, kun on latausasema omakotitalon autokatoksessa. Sähköautohypetykseen Vainikka suhtautuu kuitenkin edelleen varauksella. V ainikka ajoi 25 vuotta polttomoottorisilla työsuhdeautoilla. Keväällä 2020 etätöihin vetäytyessä hän kuitenkin huomasi maksavansa melko suolaisesti yksin ajetuista kilometreistä työsuhdeautolla. Vainikka asuu omakotitalossa Nurmijärven Klaukkalassa ja käy töissä Vantaan Pakkalassa. –Kilometrit ovat vuosien varrella vähentyneet ja nekin alkavat olla yhä enemmän yksityiskilometrejä. Aloin ynnäillä vaihtoehtoja ja siihen vaikutti tietysti koronakin, kun vetäydyin etätöihin keväällä 2020. Koronan ennustettiin silloin kuitenkin menevän nopeasti ohi. Syyskuussa 2020 Vainikan vaimon käyttöön hankittiin Volkswagen Up! -täyssähköauto. –Se oli houkutteleva, koska Volkswagenin juhlavuoden tuki oli 4000 euroa ja lisäksi päälle tuli vielä valtion 2000 euron tuki täyssähköautoille. Vainikka luopui autoedusta keväällä 2020 ja osti sen jälkeen oman Skoda Octavia-farmarin. Vuodenvaihteeseen tullessa ja etätöiden pitkittyessä koronan takia hän rupesi vakavammalla mielellä katsomaan ladattavia plug-in -hybridejä. Järkevimmäksi vaihtoehdoksi keväällä 2021 osoittautui 17 000 kilometriä ajettu ja Saksasta tuotu Mitsubishi Outlander PHEV -maasturi vuosimallia 2019. –Vuosimallin 2019 Outlanderissa on isompi akku ja sitä myöten pidempi range eli toimintasäde kuin vuosimallin 2018 Outlanderissa. Viralliseksi toimintamatkaksi täyteen ladatulla sähköakulla ajettaessa ilmoitetaan 45 kilometriä ja siihen kyllä pääsenkin kesäkeleillä. Kun keli viilenee, toimintasäde sähköllä kyllä lyhenee taajama-ajossakin 30-35 kilometriin, Vainikka kertoo. Hankaluuksiakin on riittänyt Up!:lle luvataan täydessä latauksessa 230-240 kilometrin toimintamatka. – Suotuisilla keleillä olemme kyllä ajaneet Up!:lla yli 250 kilometriäkin yhdellä latauksella, Vainikka sanoo. Sähköauton ja lataushybridin kiroiltakaan ei ole kuitenkaan säästytty. Joko kaupan tarjoama latausasema on ollut epäkunnossa tai sitten aiemmin viereen lataukseen ajanut auto ei mahdollista oman auton latausta, vaikka pistooli olisi vapaa. –Näin kävi, kun kesällä lomareissulla Vammalaan ajaessamme pysähdyimme lataamaan Outlanderia Hämeenlinnassa. Jätimme auton lataukseen. Kun puolen tunnin kuluttua tulimme kaupasta takaisin, automme ei ollut latautunut yhtään. Viereen lataukseen parkkeerattu Skoda kun söi teholatauksessa koko kaistan latausenergiat. Up! -täyssähköautolla taas tuli hätä Espoon Muurlassa, kun rangea oli enää 10 kilometriä ja tutun kaupan latausasema olikin epäkunnossa. Up!:n Vainikat lataavat täyteen yön aikana halvalla kotitaloussähköllä, Outlander puolestaan ladataan aina heti kotiin saavuttua. Autot eivät ole siis latauksessa yhtä aikaa. – Volkkarissa on type 2 -mallin liitin ja Outlanderissa type 1 -liitin. Molemmille on omat latauspaikkansa autokatoksessamme. En edes saisi ladattua Outlanderia samasta asemasta Volkkarin kanssa. Meillä on sähköpääkeskus samassa rakennuksessa kuin autojen latausasemat; mutta autojen latauksiin on erilliset virransyötöt. Vainikka on ladannut Outlanderia vain 2-3 kertaa muualla kuin kotona. – Äitini asuu Helsingin Marjaniemessä. Ajan sinne Outlanderilla sähköllä ja takaisin polttomoottori käyden bensalla, hän kertoo. Joten keskikulutus pystyy kohtuullisena noin 4 litrassa 100 kilometrillä. Mieti pistokkeen sijainti Latausaseman lopullinen hinta riippuu monesta tekijästä. Vaikutusta on esimerkiksi sillä, mihin se latausaseman kaapeli vedetään. –Meillä kaapelin vetäminen hoitui helposti, koska sen peittämiseksi ei tarvittu mitään kotelointeja. Kaapeli vedettiin lämpöisen varaston läpi ja nätisti katon kautta seinän läpi pistokkeisiin. Arvioisin, että latausaseman asentamisesta laitteineen voi edullisimmillaan vpäästä 900 eurolla, mutta laitteesta ja töistä riippuen kustannus voi nousta myös 1200-1300 euroon. Sähköautoa tai lataushybridiä ostavan kannattaa miettiä valmiiksi myös auton oman latausrasian sijainti. Perinteisellä huoltoasemalla autoa on helppo peruutella, jos muistaa väärin, kummalla puolen autoa polttoainetankki sijaitsee. Sähköautossa sen sijaan auton oma pistoke voi sijaita vähän missä tahansa: puskurin alla edessä, kuljettajan puolella vasemman etulokasuojan päällä, auton oikealla puolella takalokasuojan päällä tai jopa takapuskurin päällä. –Vaikka 4,5 metrin latausjohto kuulostaa helposti riittävän pitkältä, niin auton oman latauspistokkeen sijaitessa auton peräpäässä johdon riittävyys vaatii melkoista taiteilua. Varsinkaan vaimoni ei pahemmin ilahdu, jos auto pitää ajaa perä edellä katokseen. Jos on vähänkin kookkaampi auto, suosittelen 7,5 metrin latausjohdon hankkimista. Volkswagen Up! on varmaan tällä hetkellä markkinoiden lyhin sähköauto, mutta pistokkeen sijaitessa oikeassa takakulmassa siinäkin 4,5 metrin johto riittää juuri ja juuri. Latausinfran suunnittelussa kannattaa ottaa huomioon sekin, että auton vaihtuessa uuteen pistoke voi sijaita ihan eri paikassa kuin edellisessä autossa. Latausasemaa suunnitellessa kannattaa tarkkaan miettiä, mihin sen asentaa, Vainikka sanoo. Plussat ja miinukset Paljon lyhyttä ajoa ajava Vainikka on tyytyväinen perheen autovalintoihin. Outlander PHEV:n sähköistä matkaa pidentää talviaikaa. sisätilojen lämmittäminen etukäteen auton omalla seisontalämmitysjärjestelmällä auton ollessa kiinni verkkovirrassa. – Kun auton akustoa ei enää ajon aikana tarvita sisätilojen lämmitykseen, niin sähköä riittää enemmän ajamiseen. Outlanderin polttoainekulut ovat pysyneet maltillisina, vaikka autossa onkin 2,4 litrainen bensamoottori kahden sähkömoottorin lisäksi. Suurin osa ajoista tulee kuitenkin ajettua ainakin osittain sähköllä. Tämä laskee keskikulutusta merkittävästi. Pelkällä bensalla ajettaessa, melko painava Outlander kulutttaa noin 8 -8,5L / 100 km, Vainikka sanoo. Vainikka ei kuitenkaan varauksetta hypetä valtiovallan innostusta autokannan sähköistämiseen. – En ole viherpipertäjä, vaan olen tehnyt nämä autovalinnat ihan kukkaron perusteella. Ajan lyhyttä matkaa paljon ja ison Outlanderin lataaminen kotona mahdollistaa pienet polttoainekustannukset. Niin sähköauton kuin lataushybridinkin kohdalla on ihan liikaa hypetystä. Jos asut Helsingin keskustassa kerrostalossa ja ajat 30 000 kilometriä vuodessa eikä sinulle ole paikkaa, missä voisit ladata autoa, niin ongelmia tulee. Turha rääkätä itseään, kun diesel on edelleen hyvä valinta. Suomen latausverkosto ole vielä lähimainkaan valmis. Minusta jokaisella pitää edelleen olla oikeus valita autoonsa sellainen käyttövoima, joka sopii parhaiten hänen tarpeisiinsa. Miksi valtioPERHEESSÄ PLUG-IN JA SÄHKÖAUTO – NÄIN ARKI SUJUU TEKSTI _Timo Kiiski Jouni Vainikan perheen Mitsubishi PHEV -lataushybridiä ja Volkswaghen Up! -täysähköautoa ladataan omassa pihapiirissä Nurmijärven Klaukkalassa. – Niin sähköauton kuin lataushybridinkin kohdalla on kuitenkin ihan liikaa hypetystä. Jos asut Helsingin keskustassa kerrostalossa ja ajat 30 000 kilometriä vuodessa eikä sinulle ole paikkaa, missä voisit ladata autoa, niin ongelmia tulee, Vainikka sanoo. valta ei tue biodieselin tuotantoa niin, että kuluttaja saisi sitä halvemmalla. Meillä on monta miljoonaa hehtaaria peltoa paketissa, että niistä kyllä riittäisi raaka-ainetta riittävästi suomalaisiin dieselautoihin, hän sanoo.
KAASUJALKA 10/2021 17 HALVEMPI. BMW 530, vm. 2014, 3.0 l diesel, neliveto, automaatti, 258 hv, aj. 178 000 km, myyjä Wetteri Oy, Oulu, h. 23 900 €. KALLIIMPI. BMW 530 xDrive, vm. 2014, 3.0 l, diesel, neliveto, automaatti 258 hv, aj. 184 00 km, myyjä Autohus Oy, Turku, h. 31 900 €. HALVEMPI. Volvo V70 2,0D Summum, vm. 2008, 2.0 diesel, etuveto, manuaali, aj. 380 000 km, 136 hv, myyjä Kamux Vantaa Airport Hyötyautot, Vantaa, h. 4900 €. KALLIIMPI. Volvo V70 2.0D Kinetic, vm. 2008, 2.0 diesel, etuveto, manuaali, aj. 374 000 km, 136 hv, myyjä Sara-Auto, Muhos, h. 5 890 €. HALVEMPI. Mercedes-Benz E 220 CDI BE T A Business Avantgarde, vm. 2011, 2.1 l diesel, takaveto, aut. 170 hv, aj. 317 000 km, myyjä AKR Autoja koneliike Oy, Loimaa, h. 14 400 €. KALLIIMPI. Mercedes-Benz E 220 CDI BE T Avantgarde, vm. 2011, 2.1 l diesel, takaveto, automaatti, 170 hv, aj. 311 000 km, myyjä Suomen Hyötyautot Oy, Leppävirta, h. 16 500 €. SAMANLAISET VAIHTOAUTOT, KAKSI HINTAA Tällä palstalla tarkastellaan myyntitietojen valossa hyvin samanlaisten vaihtoehtojen hintojen vaihtelua. Myyntiilmoitukset eivät kuitenkaan kerro kaikkea esimerkiksi varusteista, renkaiden kunnosta ja huoltojen täsmällisyydestä! Kuukauden halvin-kallein –vaihtoautovertailussa vertaillaan lähes identtisen vaihtoautojen hintoja. TEKSTI_Timo Kiiski HINTAHAITARISSA 14 400 € 5 890 16 500 4 900 € 23 900 € 31 900 € TUTUSTU TORI AUTOT -PALVELUN VAIHTOAUTOJEN VALIKOIMAAN OSOITTEESSA AUTOT.TORI.FI YHTEISTYÖSSÄ ONKO SINULLA TAI YRITYKSELLÄSI TURHA, VAURIOITUNUT TAI HAASTAVASTI MYYTÄVÄ AJONEUVO? MUUTA ONGELMASI RAHAKSI MYY AJONEUVOSI MEILLE! COPART.FI/MYYAJONEUVOSI RE NG ASL IIKKEESI NETIS SÄ. Renkaat ja vanteet kotiin toimitettuna! www.rengasforum.? Renkaat ja vanteet kotiin toimitettuna! www.rengasforum.fi TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi !!
18 KAASUJALKA 10/2021 OSTETAAN AUTOJA MYY AUTOSI MEILLE! Huutava pula 1000-30000€ autoista, myös pakut ja mp:t Olarinluoma 13, Espoo Soita Petri Harinen puh. 0400 474 674 www.autoplaneetta.fi autoplaneetta@gmail.com MÖNKIJÄT Pohjanmäentie 7, HEINOLA I 0400 124 262 Mestarinkatu 16, LAHTI I 045 258 7877 Katurenkailla (vm 2021) Sis. alv 24% NYT NYT VAIN VAIN 1590€ 1590€ westmac.fi Aito Keeway Aito Keeway Monkey 50 efi Monkey 50 efi Tuotteidemme päävarasto Heinolassa Värit: musta, Värit: musta, valkoinen ja valkoinen ja punainen punainen Palvelemme kesäajalla 17.6. 11.8. ma-pe klo 9-17 Palvelemme kesäajalla 17.6. 11.8. ma-pe klo 9-17 Meillä myös maahantuontija erikoiskatsastukset kilpailukykyisin hinnoin. Katso nettisivultamme tai soita. Tuulissuontie 34, Lieto • puh. (02) 436 4300 www.wp-katsastus.fi Tervetuloa! KATSASTUSASEMIA VARAOSIA • varaosakauppa • vaihteistokorjaamo • vikadiagnostiikka • autosähkötyöt • määräaikaishuollot • katsastuskorjaukset • ilmastointihuollot • jakohihnan vaihdot (03) 5356 100 | Puutikkalantie 40, 36760 Luopioinen AUTOKIERRÄTYS Auton kierrättäminen on helppoa ja ilmaista. Katso vastaanottopisteet: autokierratys.fi Ympäristö kiittää auton kierrättäjää Noin 95 % auton painosta pystytään hyödyntämään. Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti Horoskoopit laati autoastrologian tohtori h.c. Urmas Hurmalainen OINAS 21.3 – 20.4. Olet vähän herkillä muiden mielipiteille. Luota itseesi. Ajat paljon ja dieselauto on sinulle edelleen taloudellisin ja järkevin vaihtoehto. Vilkaise Co2lukemia ja lue vähän totuuksia vihertäville ystävillesi. HÄRKÄ 21.4 – 21.5. Ilmojen kylmetessä sinun kannattaa ihan oikeasti miettiä jo ihan moottorin esilämmittämisestä koituvia rahallisiakin säästöjä. Olisi jo vihdoinkin sinunkin aika hankkia moottorilämmitin! KAKSOSET 22.5 – 21.6. Vaikka virallisesti nyt saa säiden salliessa ajaa kesärenkaillakin, niin ota järkikäteen. Tänään on leutoa, mutta viimeistään marraskuun aamuina voi olla pakkastakin. RAPU 22.6 – 22.7. Tuppaat vähän liikaa luottamaan itseesi ja kykyihisi tee-itse -miehenä. Internetin korjausohjeiden kanssa kannattaa olla varuillaan. LEIJONA 23.7 – 23.8. Renkaiden kunto on hyvä tarkistaa ja öljynvaihtokin on hyvä tehdä talvea vasten, mutta milloin olet viimeksi puhdistanut perusteellisesti oven, oviaukot ja lukot? NEITSYT 24.8 – 22.9. Rautalanka ja teipit ovat hieno keksintö, mutta muista, että ne toimivat vain väliaikaisissa korjauksissa. VAAKA 23.9 – 22.10. okakuun puolivälin tietämillä pimeässä illassa on nyt riski, että autosi kojetaulussa syttyy punainen merkkivalo. Silloin on paras ajaa tien laitaan ja lopettaa ajaminen. Jos merkkivalo palaa keltaisella, saatat vielä selvittää käyttöohjekirjasta, voitko ajaa kotiin asti. SKORPIONI 23.10 – 22.11. Internet tarjoaa monenlaisia yleispäteviä vinkkejä auton huoltoon ja korjaamiseen, mutta, että pelkkä autonmerkki ja malli eivät riitä, vaan tarvitaan myös moottorityyppi. JOUSIMIES 23.11. – 22.12. Nyt iskee ympäristötietoisuus sinuunkin ja alat puolisosi kanssa silmät kiiluen selailla ladattavien ´plug-in -hybridiautojen virallisia Co2päästölukemia. Muista, että muutaman kymmenen kilometrin jälkeen lataushybridikin muuttuu tavalliseksi polttomoottoriautoksi. KAURIS 23.12 – 20.1. Yli vuosi sitten uudistunut tieliikennelaki mahdollistaa taajamassa vasempaan reunaan pysäköimisen myös kaksisuuntaisilla teillä. Älä kuitenkaan tulkitse lakia väärin ja ota pysäköintivirhemaksua liian lähelle suojatietä pysäköimisestä. VESIMIES 21.1.-18.2. Liikenneturvan tutkimuksessa peräti 38 % kertoi kulkevansa työmatkansa usein väsyneenä. Jokin juttu sinuakin saattaa nyt painaa ja valvottaa öisin, joten olisiko syytä tarkkailla tilannetta ja miettiä välillä vaihtoehtoja omalle autolle? KALAT 19.2.-20.3. Uutisten ja ajankohtaisasioiden seuraaminen on viime aikoina jäänyt sinulta vähän vähemmälle. Älä kuitenkaan ohita tiedotteita talvinopeusrajoitusten alkamisesta! AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI LOKAKUULLE 2021!
KAASUJALKA 10/2021 19 15. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä ja Itä-Suomessa KUSTANTAJA Wheelmedia Oy, Olarinluoma 13, O2200 Espoo PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 7777 97 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Urmas Hurmalainen, Timo Kiiski, Mauri Nurmi, Jari Sjöman, Petri Matikainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi NETTISIVU www.kaasujalka.fi PAINOPAIKKA Sanoma Manu Oy, Tampere JAKELUALUEET Pääkaupunkiseudun telineet 255 kpl: Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Tuusula, Kerava, Järvenpää, Sipoo, Nurmijärvi, Kirkkonummi, Lohja, Nummela, Karkkila, Veikkola, Vihti, Porvoo, Mäntsälä, Askola, Karjaa, Inkoo Pirkanmaan telineet 89kpl: Tampere, Ylöjärvi, Kangasala, Nokia, Lempäälä, Akaa, Toijala, Orivesi, Pirkkala, Pälkäne, Valkeakoski, Sastamala, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Seinäjoki, Vaasa, Kokkola Varsinais-Suomen telineet 90 kpl: Turku, Raisio, Naantali, Kaarina, Paimio, Lieto, Aura, Parainen, Salo, Forssa, Loimaa, Masku, Somero, Nousiainen, Mynämäki, Hanko, Tammisaari Keski-Suomen telineet 46 kpl: Jyväskylä, Muurame, Jämsä, Korpilahti, Äänekoski, Suolahti, Laukaa, Keuruu, Petäjävesi Päijät-Hämeen telineet 45 kpl: Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Kouvola, Kausala Kanta-Hämeen telineet 44 kpl: Hämeenlinna, Iittala, Tervakoski, Janakkala, Tuulos, Lammi. Riihimäki, Oitti, Loppi, Hyvinkää, Forssa Itä-Suomen telineet 66 kpl: Mikkeli, Varkaus, Juva, Pieksämäki, Suonenjoki, Joroinen, Heinävesi, Lieksa, Kitee, Tohmajärvi, Outokumpu, Vihanti, Vuokatti, Kuhmo, Kuopio, Iisalmi, Kajaani, Joensuu, Nurmes, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti RISTIKKO Vielä tarkenee pestä ulkona PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINUMERO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. EN HALUA, ETTÄ KOMMENTTEJANI JULKAISTAAN LEHDESSÄ VASTAUSKUPONKI Wheelmedia Oy Olarinluoma 13 02200 Espoo Postimerkki 10/2021 Vastaamalla annat luvan julkaista nimesi Kaasujalka-lehdessä, mikäli voitto osuu kohdalle. Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.com VASTAA, RATKO JA VOITA O´KEEFFE´S TUOTETUOTESETTI! SETTI! A) AUDI A5 B) BMW 740 C) SAAB 9-5 D) NISSAN QASHGAI HEINÄKUUN kisaan oikein vastanneiden kesken arvoimme Sonax -autonhoitosetin ja onnellinen voittaja on Paavo Jussila Helsingistä. Paljon Onnea! Kaikkien oikein vastanneiden kesken arvomme 2kpl O´Keeffe´s tuotepakettia. Vastausaikaa on 5.11.2021 asti. MIKÄ AUTO ON KUUKAUDEN KÄYTETTYNÄ TÄSSÄ NUMEROSSA?
20 KAASUJALKA 10/2021 Merkillisen luotettavaa autokauppaa Lahti Myyntimiehenkatu 4 15700 Lahti p. 03 8235 141 Hämeenlinna Paroistentie 2 13600 Hämeenlinna p. 03 6563 390 Veikkari Hyvinkää Veikkarinkatu 1 05840 Hyvinkää p. 019 347 9712 Kotka Haminantie 1 48810 Kotka p. 010 762 5210 Kouvola Kaitilankatu 3 45130 Kouvola p. 010 762 5228 Automyynti avoinna ma–pe klo 9-17 ja la klo 10–15, tervetuloa! Autokauppaa myös verkossa – Nelipyörä.fi skoda.fi Uusi täyssähköinen ŠKODA ENYAQ iV ELÄMÄ. LADATTU. Joka solultaan sähköautoksi suunniteltu ENYAQ iV tuo uudenlaista latausta elämään – nyt myös nelivetona. ENYAQ iV on täynnä nerokasta teknologiaa, jonka avulla voit tutkia uusia paikkoja, seurata unelmiasi ja löytää ilon asioista, jotka tekevät elämästä elämisen arvoisen. Tervetuloa tutustumaan Nelipyörä Hyvinkäälle tai Hämeenlinnaan! 4x4 Nyt myös ŠKODA ENYAQ iV -täyssähköautomallisto alkaen 44 756,56 €, CO?-päästöllä g/km ja yhdistetyllä EU-kulutuksella (WLTP) 15,8 kWh/100km. ŠKODA ENYAQ iV SportLine -mallisto alkaen 48 137,95 €, CO?-päästöllä g/km ja yhdistetyllä EU-kulutuksella (WLTP) 15,8 kWh/100km. ŠKODA ENYAQ iV 4x4 -mallisto alkaen 53 207,51 €, CO?-päästöllä g/km ja yhdistetyllä EU-kulutuksella (WLTP) 17,5 kWh/100km. ŠKODA ENYAQ iV -täyssähköautomalliston CO?-päästöt g/km, yhdistetty EU-kulutus (WLTP) 15,8 – 17,7 kWh/100km. Kulutukset ja päästöt määritelty WLTP-testimenetelmän mukaisesti. Kulutukseen ja toimintamatkaan vaikuttavat muun muassa kuljettajan ajotapa, ajonopeus, lämpötila, kelija ajo-olosuhteet sekä auton kuormaus. Ajoneuvon käyttöön liittyvät suositukset, ominaisuudet ja rajoitteet on eritelty tarkemmin käyttöohjekirjassa. Tarkempia tietoja osoitteesta skoda.fi. Kuvan auto erikoisvarustein. Hinnat sisältävät toimituskulut 600 €. Kysy ŠKODA Huolenpitosopimuksesta ŠKODA-jälleenmyyjältäsi tai lue lisää skoda.fi/huolenpitosopimus. Autokauppaa myös verkossa nelipyörä.fi Automyynti avoinna ma–pe klo 9-17 ja la klo 10–15, tervetuloa! Hyvinkää Helletorpankatu 18-20 05840 Hyvinkää p. 019 871 3760 Hämeenlinna Paroistentie 2 13600 Hämeenlinna p. 03 656 3353 RECHARGE LIFE. MUSTANG MACH-E FORD TAKUU VUOTTA tai 100 000 km** TÄYSSÄHKÖINEN FORD SUV-CROSSOVER Fordin ensimmäinen täyssähköinen SUV-crossover – Mustang Mach-E – on ladattu täyteen sähköä ja älykästä, kuljettajaa avustavaa teknologiaa. Urheilullinen muotoilu kätkee sisäänsä mm. laadukkaan nahkaverhoilun ja huippuunsa viritetyt hallintalaitteet, kuten A4-kokoisen näytön ja täydellisen etähallittavuuden. Toimintamatka on jopa 610 km*. Saatavilla RWDtai AWD-mallina. Tervetuloa koeajolle Nelipyörään! Ford Mustang Mach-E alk. 50.590,63 € (RWD 75 kWh, CO 2 -päästöt g/km, sis. toim. kulut 600 €). Vapaa autoetu alk. 630 €, käyttöetu alk. 585 €. Hyödynnettävissä myös sähköautojen hankintatuki. *Mustang Mach-E RWD 98 kWh (Extended Range). Tiedot ilmoitettu WLTP-mittaustavalla. Sähköenergiankulutus on 16,5–19,5 kWh /100 km (vaihtelee mallin ja akun mukaan). Toimintamatkaan ja sähköenergian kulutukseen voivat vaikuttaa mm. sääja ajo-olosuhteet, kuljettajan ajotapa, ajonopeus ja auton kuormaus. **Ford-takuu 5 vuotta / 100 000 km (tai 2 vuotta ilman km-rajaa), korkeajänniteakun takuu 8 vuotta / 160 000 km. Kuvan auto erikoisvarustein. ford.fi