MUKANA –LIITE! Keski-Suomen painos 2/2022 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 MERCEDES-BENZ MERCEDES-BENZ EQS Koeajossa sähköautojen kuningas: Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi Saarijärventie 81, PALOKKA P. 020 743 6740 ••RENKAAT RENKAAT ••VANTEET VANTEET www.kumiseta.fi ••ASENNUKSET ASENNUKSET ••AUTOHUOLLOT AUTOHUOLLOT www.fincarservice.fi KORJAAMOJA RENGASPALVELUT VAAJAKOSKELLA Konttisentie 8, Vaajakoski•info@fincarservice.fi•010 323 5757 Avoinna arkisin 8:00-17:00•La 10:00-14:00 Sesonkiaikoina • Renkaat • Vanteet • Rengashotelli • Auton huolto ja korjaus • Öljynvaihdot • Sijaisauto Mercedes-EQ:n uusi lippulaiva, täyssähköinen EQS, on nyt myynnissä meillä. Mercedeksen täysin uuteen perusrakenteeseen pohjautuva EQS hämmästyttää huikealla, jopa 738 km:n toimintamatkalla sekä ennennäkemättömällä 141 cm leveällä MBUX Hyperscreenillä. Ylellisten sisätilojen, erilaisten innovatiivisten avustinjärjestelmien ja huipputehokkaan sähkömoottorin ansiosta ajokokemus on aivan omaa luokkaansa. Lue lisää ja katso jälleenmyyjät: mercedes-benz.fi/eqs THE NEW EQS. THIS IS FOR YOU, WORLD. EQS 350 kokonaishinta alk. 108 550 € (sis. alv:n ja toim. kulut 600 €). Vapaa autoetu 1 440 €/kk, käyttöetu 1 395 €/kk. CO2-päästöt uusi mittaustapa – WLTP g/km, EU-keskikulutus 16,9 kWh/100 km. EQS 350 -mallin toimintamatka jopa 623 km. Lämpötila, ajo-olosuhteet, auton kuormaus sekä kuljettajan ajotapa voivat vaikuttaa autontoimintamatkaan, akun kapasiteettiin ja suorituskykyyn. Huolenpitosopimus 3 vuodeksi kiinteällä kk-maksulla alk. 29 €/kk. Ajotietokoneen kieli: suomi. Kuvan auto lisävarustein. Leipomonkuja 7, Jyväskylä, 014–3314 620 automyynti ark. 9–18, la 10–14 automyynti I huolto I varaosamyynti I vauriokorjaamo KAYTTOAUTO.FI
2 KAASUJALKA 2/2022 ! U R M A S H U R M A LA IN EN Popparit ovat nyt oikein porukalla ryhtyneet automannekiineiksi. Minusta on vain virkistävää. Muistan vielä ajan, kun Mersulla ajava poppari joutui kollegoidensa halveksimaksi. M inäkin haaveilin nuorena rock-tähteydestä, kai siinä olisi kelvannut pop-tähteyskin. Mutta pop-tähden piti olla laulaja ja minä olin kitaranvinguttaja. Parista bändikaverista tuli ihan ammattimiehiä, tosin hekin lipuivat myöhemmin iskelmämusiikin puolelle. Sitten toimittelijana tein myöhemmin juttuja poppareista ja eritoten iskelmätähdistä. Rokkarit olivat vielä silloin sen verran omaehtoisia ja kaupallisuutta vieroksuvia, ettei heistä ollut viihdelehtien käyttökamaksi. Kirjailija haaveili Mersusta Kerran istuin viikonlopun erään popja iskelmämusiikin puolelle lipuneen entisen rokkarin Mersun kyydissä. Hänellä oli juuret vaihtoehtoisen ja vähän kantaaottavankin musiikin puolella. Hän olisi mieluusti kuitenkin käynyt silloin tällöin jammailemassa vanhojen rokkikavereittensa kanssa. Rokkarit kuitenkin kuulemma ylenkatsoivat hänen Mersuaan. Eniten taisi ilkkua rokkari, joka taittoi vielä silloin keikkareissunsa joko bändin keikkabussissa tai yksin liikkuessaan junallakin. –Pitäiskö nyt sitten munkin mennä neljäsataa kilometriä Pohjois-Suomeen junalla? viihdejulkkikseksi päätynyt entinen poppari-rokkari harmitteli. Kerran tein ns. keikkareportaasia perinteiseltä tanssilavalta. Illan tähtenä oli erittäin tunnettu vanhan polven tangolaulaja. Halusin miehestä kuvan hänen hienon maasturinsa äärellä, mutta siihen tangoveteraani suhtautui vähän penseästi. –Ei taitaisi mun fanini oikein tykätä, kun poseeraisin tällaisen kalliin auton vierellä, hän epäili. Yritin vakuutella, että hänelle, jos kenelle, iskelmäyleisö mielihyvin soi tuollaisen turvallisen ja hienon menopelin. Olihan hänellä vaatimattomat lähtökohdat ja kansa rakastaa mestareita, jotka kovalla työllä lopulta pystyvät ostamaan itselleen unelmien auton. Kuva muistaakseni jäi kuitenkin ottamatta. Ennen yksityisautoilu ja varsinkin luksusluokan auto sai varsinkin vihertävän poppariporukankin näkemään punaista, ainakin julkisesti. Muistaakseni kirjailija Veikko Huovinen halusi vähän tökkäistä ampiaispesää ja vastasi johonkin kiertohaastatteluun, että lottovoiton osuessa kohdalle hän ostaisi ensimmäiseksi valkoisen Mersun. Se oli tietysti satiirikirjailijan huumoria. Ällöttävää moralisointia Onneksi nyt on toisin. Tänä päivänä hyvin tienaavat vanhankaan polven rokkarit eivät enää piilottele edes televisio-ohjelmissa hulppeita maasturiMersujaan. Ja hyvä niin! Turha sitä on itkeä. Oikein ällötti lukea Hesarin kommenttikentästä Paula Vesalaa ja muita automannekiineiksi ryhtyneitä poppareita paheksuvia kommentteja: ”Mistä lähtien helppous on ollut ylin ja paras elämänohje? Voisiko valita sen toiseksi helpoimman tavan, joka on kestävämpi, ja nauttia ystävyydestään planeetan ja tulevien sukupolvien kanssa?”. Menepäs kuule Helsingistä illaksi keikalle vaikkapa Kuopioon. Valitsepa nyt siellä Kuopiossa sitten keikan jälkeen yöllä se toiseksi helpoin tapa tulla sieltä yöksi kotiin! Junia ja busseja vain ei taida enää puoliltaöin keikan jälkeen Kuopiosta Helsinkiin. Itsekin olen kalliin bensanhinnan takia kulkenut tänä talvena autolla vain ihan välttämättömät ajot. Kauppaan olen tarponut 5 kilometrin edestakaisen matkan jalan ja Hämeenlinnassakin kävin työreissulla junalla, vaikka Mersulla olisin päässyt helpommin ja nopeammin. Koska minä voin tehdä näin. Kaikki eivät voi! Parempi paljon kiertävä poppari selvänä auton ratissa kuin juomassa pellolle aivojaan tunkkaisessa keikkabussissa. Tämä nyt tietysti oli vähän kärjistettyä. Nykyään keikkabusseissakin kaiketi aikaa kulutetaan pääasiassa lukemalla tai nukkumalla. Vai iniseekö nyt joku vihreästi ajatteleva fanaatikko, että popparin pitäisi keskiyöllä keikkasettinsä heitettyään jäädä yöpymään hotelliin vain siksi, että pääsisi seuraavana päivänä vaivalloisesti, mutta ekologisesti junalla tai bussilla kotiin? Mihin tämä maailma on menossa, kun huoltoasemien tilalla on kampaamoita ja kauneushoitoloita? Missä nykyajan miehet kokoontuvat, kun ei ole Esson baareja? Kyselee Ari Simola Mäntsälästä. Kuva on Espoon Lähderannasta. Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 040 6647 788 (arvo 89,00 euroa) KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN LENOVON TABLETILLA TABLETILLA KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA KLICK” POPPARI AUTOMANNEKIININA
KAASUJALKA 2/2022 3
4 KAASUJALKA 2/2022 VINKKI Mukavaa autoilua Hiihtolomakausi on pian käsillä, ja tänäkin vuonna suurin osa reissuista tehdään kotimaan kohteisiin. Monet lähtevät matkaan omalla autolla, joten liikenteessä riittää varmasti kuhinaa helmi-maaliskuun vaihteessa. Tässä autoilijan muistilista pitkälle ajomatkalle! K ylmät, liukkaat ja lumiset olosuhteet tuovat lisämausteensa hiihtolomakauden liikenteeseen. Siksi on tärkeää varata matkaan runsaasti aikaa ja pitää turvavälit kunnossa. Kun lisäksi vielä käyt läpi alla olevat muistilistat, voit lähteä matkaan hyvillä mielin. Vinkit antoi auton varaosien ja lisävarusteiden tukkuliike Kaha Oy:n markkinointipäällikkö Jouni Vainikka. TEKSTI_ Timo Kiiski HIIHTOLOMAN MUISTILISTA AUTOILIJALLE Suomalaiset KUNGS-lumiharjat ovat kestäviä ja sopivat erinomaisesti pohjoisen talvikeleihin. 1. Käytä auto talvihuollossa. Jos reissukilometrejä on tiedossa runsaasti, kannattaa auto käyttää huollossa ennen matkaa. Talvihuollossa tarkastetaan esimerkiksi jäähdytinnesteen pakkaskestävyys ja riittävyys, valojen toiminta, akun kunto sekä moottoriöljyn riittävyys. Samalla suoritetaan tarvittaessa myös öljynvaihto ja tarkastetaan renkaiden kunto sekä jarrujen toimivuus. Lisäksi dieselautoissa polttoainesuodatin jäätyy herkästi, joten se on syytä vaihdattaa ennen reissua. 2. Tarkista pyyhkijänsulat. Huonokuntoiset sulat jättävät tuulilasin tuhruiseksi ja haittaavat siten kuljettajan havainnointia – etenkin kun aurinko paistaa matalalta. 3. Täytä lasinpesinestesäiliö talvilaatuisella lasinpesunesteellä. Mieti pakkasenkestävyyttä. Esimerkiksi voit täyttää säiliön lähtiessä -20 °C lasinpesunesteellä ja pakata lisäksi mukaan korkeampia pakkaslukemia kestävää tiivistettä. 4. Pese ikkunat sisäpuolelta. Pölyiset ikkunat pahentavat häikäisyefektiä ja huonontavat näkyvyyttä. Esimerkiksi SONAX XTREME Ikkunapesuaineella saat raidattoman lopputuloksen helposti. 5. Varmista, että kaikki polttimot toimivat. Pimeillä maanteillä toimivat ajovalot ovat liikenneturvallisuuden kannalta avainasemassa. 1. Lumiharja ja -lapio. Lunta voi kertyä runsaasti yllättävän nopeassa ajassa. Autoon kannattaa siis pakata mukaan laadukas lumiharja, jääraappa ja lapio, jotta auton saa kaivettua esiin kinosten keskeltä. Esimerkiksi suomalaiset KUNGSlumiharjat ovat kestäviä ja sopivat erinomaisesti pohjoisen talvikeleihin. 2. Lämmittimen johto. Sähkökäyttöisestä lämmitinjärjestelmästä ei ole mitään hyötyä, jos sen johto on jäänyt matkasta! 3. Lukkosula ja SONAX Jäänsulattaja. Lukkosula pelastaa pinteestä, jos auton lukot ovat jäätyneet kiinni. Tuotetta voi käyttää lukkoihin myös ennaltaehkäisevästi. Huom! Älä säilytä lukkosulaa autossa. Siitä ei ole apua, jos se on jumissa autossa, kun itse olet ulkopuolella. SONAX Jäänsulattaja puolestaan nopeuttaa liikkeelle lähtöä, jos tuulilasi on paksun jään peitossa. Sumuta tuotetta jäisiin ikkunoihin ja anna hetki vaikuttaa. 4. Akkulaturi. Jos sinulla on akkulaturi, ota se ehdottomasti mukaan. Kovilla pakkasilla akun hyytymisen riski kasvaa, ja käynnistettäessä saattaa kuulua vain ikävää pihinää. Laadukkaita ja helppokäyttöisiä akkulatureita löytyy esimerkiksi OSRAMin ja CTEKin valikoimista. 5. Renkaanpaikkausaine. Matkalla voi tapahtua odottamattomia käänteitä, kuten rengasrikkoja. Jos autossasi on vararengas, tarkista, että se on kunnossa. Lisäksi mukaan kannattaa pakata CRC Fix -renkaanpaikkausaine, joka muodostaa renkaan sisälle vuotokohdan sulkevan lateksikalvon. Aine toimii välittömästi. 6. Hätäkolmio. Jos sinulla ei ole ollut käyttöä hätäkolmiollesi, kannattaa tarkistaa, että sellainen ylipäätään löytyy autostasi. Pakkaa nämäkin mukaan Vinkit Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti Wheelmedia Oy Olarinluoma 13 02200 Espoo Postimerkki VUOSITILAUS 11 NROA VAIN 27.95€ (SIS ALV. 10%) Tilaan Kaasujalka-lehden vuodeksi 11 nroa hintaan 25,95€ ja tilaus jatkuu saman mittaisissa jaksoissa. Mikäli en halua jatkaa tilausta peruutan tilaukseni siitä ilmoittamalla. pk-seudun painoksen Pirkanmaan painoksen Varsinais-Suomen painoksen Keski-Suomen painoksen Päijät-Hämeen painos Kanta-Hämeen painos Itä-Suomen painos Nimi Osoite Postinro ja toimipaikka Puh TILAA NYT KAASUJALKA!
KAASUJALKA 2/2022 5 YHTEISTYÖSSÄ: VAIHTOAUTOKAUPAN YKKÖSLEHTI! SUOMEN VaihtoAutot Caravan liikkeiden kauppapaikka! KATSO ESITYSAJAT www.alfatv.fi UUSI KAUSI ALKAA 9.2. ke klo 19.00 OHJELMAN SISÄLTÖ Ajankohtainen autoiluohjelma Liikenneturvallisuusasiaa Taitoajokilpailu Henkilöjuttuja Moottoriurheilua llmainen ja näkyy jokaisessa tv-vastaanottimessa Kymmenen uutta jaksoa prime time -aikaan ja runsaasti uusintoja Kaikki jaksot katsottavissa Kaasujalan YouTube -kanavalla ja AlfaTV:n permanto.fi -palvelussa Suomen suurin venelehti! Venemarket JOKAINEN JAKSO KATSOTTAVISSA KAASUJALAN YOUTUBE -KANAVALLA JA ALFA TV:N PERMANTO.FIPALVELUSSA
6 KAASUJALKA 2/2022 Mercedes-Benzin S-sarjaa on aina pidetty automaailman esikuvana ja nyt merkin uusin malli EQS on sähköautojen kiistaton kuningas. M ercedes-Benzin S-sarjassa on vuosikymmenet esitelty automaailman uusia innovaatioita ja erilaisia ratkaisuja, joita on sitten myöhemmässä vaiheessa laitettu pienemmän kokoluokan Mercedeksiin. Mercedeksen EQA perustuu jo olemassa olevaan polttomoottorimalliin ja oli jonkin sortin vain päänavaus sähköiseen autoiluun. Vuosikymmenien aikana on käynyt niin, että kun Stuttgartissa päätetään lähteä tekemään jotain uutta, niin sitten mennään heti laakista kärkeen. Näin tapahtui myös tämän koeajossa olevan mallin kohdalla. Uusin sähköauto EQS edustaa merkin parasta osaamista, joka saa monen haukkomaan henkeä. EQS on alusta asti suunniteltu vain sähköautoksi, ylelliseksi edustusautoksi, ja siksipä tämän kehittelyssä ja suunnittelussa näytetään sitä parasta osaamista. Mercedes-Benzin S-sarja on ollut aina se kruunun jalokivi ja muotoilultaan hyvin massiivinen ja vaikuttava. Tämä EQS on myös kooltaan todella massiivinen, mutta paljon sulavalinjaisempi kuin polttisveli; pituutta reippaasti yli 5 metriä ja leveyttäkin liki kaksi. Huima 3.2metriä pitkä akseliväli takaa myös pitkäkoipisille takamatkustajille ruhtinaalliset tilat. Mallistossa on vaihtoehtoja kolme ja meillä on koeajossa tämä perusmalli 450+. Sitten löytyy nelivetoiset 580 4Matic ja AMQ 53 4Matic. Pienin ilmanvastuskerroin Sähköautoissa alhainen ilmanvastuskerroin on erityisen tärkeää ja Mercedeksen insinöörit ovat onnistuneet loihtimaan automaailman pienimmän lukeman, joka on hämmästyttävää ollakseen näin iso auto. Ilmanvastuskerroin on vain 0.20cd. Siihen on päästy monilla keinoilla. Keula on todella kiilaTEKSTI & KUVAT_ Mika Salomaa ! TEKNIIKKAA MERCEDES-BENZ EQS 450 MOOTTORI: Jatkuvaherätteinen sähkömoottori HINTA ALK: 118 316€ KOEAJOAUTON HINTA VARUSTEINEEN: 139 000€ AKKU: 107.8kWh TEHO: 333hv PAINO: 2480kg TAVARATILA: 610l PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 5216, 1926, 1512,3210 KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 6.2.s HUIPPUNOPEUS: 210km/h KULUTUS (VALM.ILM): 15.6-19.8 kWh TOIMINTAMATKA: 756km SUORAAN KÄRKEEN MercedesBenz EQS KOEAJOSSA mainen ja siten eroaa merkittävästi polttomoottorikäyttöisistä S-sarjoista. Vyötärölinja nousee kuitenkin taakse päin aika jyrkästi, joten auton asento on varsin dynaaminen. Keula on täysin ummessa ja lähes sileä. Konepeltiä ei tarvitse aukaista lainkaan ja lasinpesunesteen täyttö tehdään kuskin etuoven edessä olevasta täyttöaukosta. Keulassa ei ole tilaa tavaroille vaan se on säästetty ilmaa puhdistaville filttereille, joita tarvitaan Kiinassa. Oven kahvat nousevat esiin, kun auton avain tulee lähelle. Avaimessa olevaa nappia painamalla sama tapahtuu myös. Nykytrendien mukaisesti ovet ovat karmittomat. Maailman hienoin ohjaamo Ulkoisesti EQS:n ulkomuotoilu jakaa ihmiset vähän kahteen ryhmään ja sen voisi kiteyttää pilkesilmäkulmassa; ne jotka ihailevat sitä ja kateellisiin, joilla ei ole tähän varaa. Sitten tämä kojetaulun muotoilu. Pelkästään siitä voisi kirjottaa yhden kirjan. Koeajoautossa on lisävarusteinen Hyper Screen, joka koostuu kolmesta näytöstä yhden ison lasin alla. Hintaa tällä komeudella on 10000 euroa ja se kannattaa ehdottomasti sijoittaa, vaikka samalla rahalla saisikin uudehkon pikkuauton tyttärelle. Olen koeajanut uusia autoja yli 20 vuotta ja tämä on ensimmäinen auto, joka veti tämmöisen paatuneenkin autohepun hiljaiseksi. Monen ihmisen läppäri on varmasti tehottomampi kuin tämän näytön tietokoneen teho, sillä se omaa 24 gigan keskusmuistin ja kahdeksanytimisen prosessorin. Hyvin selkeä ja yksinkertainen toiminnaltaan. Tästä saisi moni ottaa oppia. Ei ole sorruttu typerään kikkailuun vaan tarjoaa hurjasti infoa, mutta helposti löydettävissä. Saksalaisen insinöörityön mestarinäytös. Oikeanpuoleinen näyttö on kanssamatkustajaa varten ja siitä voi ohjailla mm. navigaattoria tai mediatoimintoja. Myöhemmässä vaiheessa oikeanpuoleisesta näytöstä voi katsoa vaikkapa elokuvia. Mikäli ohjauspyörän takana olevat kamerat havaitsevat, että myös kuski katsoo sitä näyttöä jossa pyörii elokuva, se menee pimeäksi. Nämä + Ylellisyys Nopea lataus Toimintasäde Tilat Etuistuimien muotoilu JÄLKIMAKU Uusi sähköinen Ässä eli EQS on markkinoiden paras sähköauto ja moni on tituleerannut sen jopa maailman parhaaksi autoksi. Järjettömän ylellinen ja hieno auto, joka on valitettavasti suurimman osan ulottumattomuuksissa, mutta tässä esitellyt ominaisuudet tulevat myöhemmässä vaiheessa myös halvemman hintaluokan autoihin. ? – + kamerat nimittäin osaavat tulkita kuljettajan silmän liikkeitä. Autossa on hurja määrä vakiovarusteita, mutta luksusauton yksi ominaisuus on mahdollisuus personoida auto juuri sellaiseksi varusteiltaan kun asiakas haluaa ja siitä kertoo peräti 20-sivuinen varustelista. 80-luvulla auton käyttöohjekirjakaan ei ollut näin paksu. Olisin toivonut kuljettajan istuimelta parempaa tukea, sillä nyt se tuntuu vähän liian sohvamaiselta ja reisituen pitkittäissäätö on riittämätön. Normaalimittaiselle istuin on varmasti mainio. Hurja toimintasäde WLTP-syklin mukainen arvo on vain 15,6–19,8 kWh/100 km, mutta on sanomattakin selvää, että Suomen talvessa tuohon lukemaan ei pääse. EQS:n akkukapasiteetti on aina sama 107,8 kWh ja tämän auton toimintasäde on hurja 740 kilometriä ja Suomen talvessakin tällä autolla on markkinoiden pisin toimintasäde. Pikalatausasemalla virtaa auto pystyy vastaanottamaan maksimissaan 200 kW eli enää ei tarvitse akkua latailla tuntikausia, eikä edes tuntiakaan. Kannattaa kuitenkin muistaa, että pikalatureissa sähkö ei ole edullista. Jos se nyt tämän hintaisen auton ostajaa kiinnostaa. Kylmässä säässä pätkittäinen ajo on sähköautolle pahinta myrkkyä, kun auto ehtii viilenemään ja sitten taas lähdetään liikkeelle. Etenkin tämmöinen iso auto, jossa on paljon tilaa lämmitettävänä. Mukavin auto matkustaa On sanomattakin selvää, että EQS ei ole mikään sporttinen mutkatien nielijä. EQS on mukavin ja hiljaisin auto matkustaa millä olen ikinä ajanut. Auto suorastaan leijuu epätasaisuuksien yli. Vaikka auto painaa hurjat 2500 kiloa ohjaustuntuma on erittäin tarkka ja looginen. Suuri massa tuntuu ainoastaan jarrutuksissa. Suuresta massasta on taasen hyötyä kiihdytyksissä, sillä ollakseen takavetoinen tämä tarjoaa yllättävän hyvän vetopidon. Millään muulla takavetoisella autolla ei pysty näin reippaasti painamaan kaasua liukkaissa olosuhteissa. Tämä teksti on täynnä kehuja autosta ja olisi jatkunut vaikka ties miten pitkään, mutta tila loppui kesken.
KAASUJALKA 2/2022 7 HALVEMPI. Seat Arona 1,0 EcoTSI 115 Xcellence, vm. 2018, 1.0 l bensa, manuaali, bensa, etuveto, 116 hv, aj. 80 000 km, myyjä Kamux, Porvoo, h. 14 890 €. KALLIIMPI. Seat Arona 1,0 EcoTSI 115 Design Edition, vm. 2018, 1.0 l, bensa, manuaali, etuveto, 116 hv, aj. 80 000 km, myyjä Rinta-Joupin Autoliike, Tervajoki, h. 15 700 €. HALVEMPI. Opel Insignia Grand Sport Innovation Plus 200hv Turbo A, vm.2019, 1.6 l, automaatti, 200 hv, bensiini, aj. 71 000 km, myyjä Valta-Auto, Raisio, h. 25 950 €. KALLIIMPI. Opel Insignia Grand Sport Executive 200 hv, Turbo A, vm. 2019, 1.6l, automaatti, 200 hv, bensiini, aj. 68 300 km, myyjä LänsiAuto, Helsinki, h. 29 290 €. HALVEMPI. BMW X1 F48 xDrive18d A Business, vm. 2016, 2.0 l diesel, automaatti, neliveto, 150 hv, aj. 135 000 km, myyjä Ri-Lease AutoCenter, Vantaa, h. 19 900 €. KALLIIMPI. BMW X1 F48 xDrive18d A Business, vm. 2016, 2.0 l diesel, automaatti, neliveto, 150 hv, aj. 171 000 km, myyjä Kamux Koskelo, Espoo, h. 22 600 €. SAMANLAISET VAIHTOAUTOT, KAKSI HINTAA TEKSTI_Timo Kiiski HINTAHAITARISSA 19 900 € 29 290 € 22 600 € 25 950 € 14 890 € 15 700 € Tällä palstalla tarkastellaan myyntitietojen valossa hyvin samanlaisten vaihtoehtojen hintojen vaihtelua. Myynti-ilmoitukset eivät kuitenkaan kerro kaikkea esimerkiksi varusteista, renkaiden kunnosta ja huoltojen täsmällisyydestä! Kuukauden halvin-kallein –vaihtoautovertailussa vertaillaan lähes identtisen vaihtoautojen hintoja. TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi !! AUTOALAN KAIKKI UUTISET YLI 300 UUDEN AUTON KOEAJOA YLI 200 KÄYTETYN AUTON KOEAJOA YLI 200 HINTAVERTAILUA AUTOURHEILUA YMS... YMS... KAASUJALKA.FI KAASUJALKA.FI
8 KAASUJALKA 2/2022 ÄIJÄ AUTO Nissan Qashqai PAIMENTOLAISEN IKILIIKKUJA ! TEKNIIKKAA Vuonna 2008 lätkäjunnujen vanhempien hittiauto oli ensimmäisen polven Nissan Qashqai -crossover. Pitihän sellainen ottaa nostalgia-ajoon. TEKSTI_Urmas Hurmalainen KUVAT_Mika Salomaa NISSAN QASHQAI 2.0 DCI 4 X 4, VM. 2009 MITTARILUKEMA: 386 000 km MOOTTORI: R4, 1995 cm3 POLTTOAINE: diesel (turbo) TEHO: 150 hv VÄÄNTÖ: 320 Nm VETOTAPA: neliveto VAIHTEISTO: 6-lovinen manuaali CO2-PÄÄSTÖT: 184 g/km YHDISTETTY KULUTUS: 6.9 l/100 km SUORITUSKYKY: kiihtyvyys: 0-100 km/h 10.9 sekuntia, huippunopeus 190 km/h MITAT: pituus 4315 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1605 mm, akseliväli 2630 mm, tavaratila 410 1513 l EDELLINEN KATSASTUS: 21.8.2021 MYYJÄ: Vaihtoautomaa Petikko, Vantaa HINTA: 4500 € T uulilasi-lehden vanhan jutun mukaan Qashqai on periaatteessa turkinsukuista kieltä puhuva heimo tai paremminkin heimojen yhteenliittymä, joka elää Iranissa. Itse ajoin vuonna 2008 bensa-Avensiksella vuosimallia 2005. Qashqai oli silloin tullut muotiin. Eräs lätkää silloin pelanneen poikani kaverin isä piti kai minua vähän junttina, kun totesi farmari-Avensiksen olevan ”niin last season” kuin mahdollista. Muistaakseni pojat pelasivat kuitenkin eri joukkueissa. Pojan kaverin perheeseen oli juuri ostettu Nissan Qashqai niin perusmallina kuin vain voi: etuvetoisena, manuaalilaatikolla ja 1.6-litraisella vapaasti hengittävällä bensamoottorilla. Nissan oli iskenyt suorastaan kultasuoneen, kun keksi tehdä perusperheellä tällaisen katumaasturihenkisen crossoverin, siis jonkulaisen hatcbackin ja maasturin yhdistelmän. Perusperheelle riitti, kun sai istua vähän korkeammalla. Ei siihen tarvittu ripaustakaan oikean maasturin ominaisuuksia. Nyt kun aikaa on kulunut, niin lähes 400 000 kilometriä ajettu ja 14 vuotta vanha Nissan Qashqai sai päätoimittajan hörisemään, että tylsästä jyristimestä Hurmalainen saa hyvät vitsit. Niin ajattelin minäkin. Ajattelin, että diesel jyrisee ja rohisee oikein kunnolla, mutta ainakin päätoimittajan jo lämpimäksi ajama auto yllätti dieselmoottorinsa tasaisella ja yllättävänkin hillityllä käynnillä. Aikoinaan muistelen toimittajien arvostelleen tämän ensimmäisen polven Qashqain rengasmelua, ainakaan se kuulemma ylittänyt keskitasoa. Itse olen vähän liiankin kriittinen juuri äänekkyyden suhteen, mutta en kyllä Kehä I -tien asfaltillakaan pitänyt rengasmelua ainakaan häiritsevänä. Moottorin ääni on kiihdytyksissä hiukan karkea, mutta tasaisessa nopeudessa moottori on hiljainen. Tuulen suhinat eivät häiritse. Helppo ajettava Rauhallisessa ajossa Qashqai on vanhana ja paljon käytettynäkin vielä helppo ajettava, mutta siinä ei ole myöskään mitään kohokohtaa, joka säväyttäisi. Vaikka mittarilukema on jo melkein 400 000 kilometriä, niin ajaessa ei toisaalta tullut mieleen, että ”vanha luuska” olisi jo kohta menossa autopurkamolle. Reippaasti kaarteisiin mennessä korkeus ja suuri maavara tekevät ajotuntumasta jo vähän kiikkerän. Nelivedon kytkimessä on kolme pykälää: 2wd, Auto ja Lock. Auto-asennossa monilevykytkin jakaa takapyörille voimaa tarpeen mukaan aina 50/50-suhteeseen asti. Lockasennossa Qashqai etenee kiinteän nelivedon voimin alle 30 km/h nopeuksissa. Rajapyykin ylittyessä järjestelmä kytkeytyy itsekseen takaisin autoasentoon. Olen joskus ammoin ajanut myös 1.6-litraista Qashqain perusmallia. Neliveto osoittautui varsinkin sivutuulessa silloista perusmallia vakaammaksi. Nelivedon ohjaus on ihan kelvollinen. Jousitus tuntuu yhä tanakalta ja antaa kohtuullisen ajomukavuuden hyvillä teillä ja taajamaajossa. Kuusilovinen manuaalivaihteisto on välitetty aika onnistuneesti, eikä tätä sen takia tartte käytännössä hirveästi kepittää. Demariperheen perusauto Vanhaakin Qashqaita kai voisi kutsua perusperheen perusautoksi. Persuperheen perusauto se ei kaiketi ole, kun olen käsittänyt melko keskiverron persuperheen ajavan paljon Mersuilla. Ja ei kai persu aja autolla, jonka nimi tulee iranilaisesta heimosta. Enemmän kai Qashqaita voisi kuvata aktiivisesti harrastavan demariperheen crossoveriksi. Kokoomuslainen perusperhe kai ajelee farmariOctavialla, erikseen on sitten se Bemareilla ajava Kokoomuksen varakkaampi väki. Kotipitäjästä muistelen vauraampienkin maatalojen isäntien ajelleen aikoinaan kunnanvaltuuston kokouksiin Ladoilla. Ajavatkohan ne nyt nelivetoisilla Dacia Dustereilla? Tosimaasturista ei siis ole kyse, mutta vetopito riittää näinkin talviliukkailla etenemiseen ennen aura-autojen liikkeelle lähtöä. Qashqaista ei ole kovin suuren kärryn vetoautoksi, sillä jarrullisen perävaunun suurin sallittu massa on vain 1 400 kg. Perheautoa korkeamman korin ansiosta etuistuimille ei laskeuduta, vaan pikemminkin kavutaan. Tämä on positiivinen ominaisuus, joka saa huonoselkäiset ja -jalkaiset hyrisemään tyytyväisyyttään. Eihän tässä mitään kicksejä tule. Mutta mitä nyt Nettiauto. comista noita käyttäjäkokemuksia luin, niin omistajat kehuvat just tätä ensimmäisen polven Qashqain 2-litraista dieselmoottoria mukavan vääntäväksi ja autoa mukavaksi ajettavaksi. Melkein 5000 euron hintapyyntö lähes 400 000 kilometriä ajetusta ja 14 vuotta vanhasta Qashqaista tuntuu kyllä aika hurjalta, mutta eihän toisaalta ne kilometrit läheskään aina kerro autosta kaikkea. Jos autoa on huollettu hyvin ja osia vaihdettu säännöllisesti, 400 000 km ajettu voi olla parempi ostos kuin hälläväliä tyylillä pidetty ja puolet vähemmän ajettu auto. Uskon, että tästä vielä saa ainakin seuraaville 100 000 kilometrille suht vaivatonta menoa. Nettiauto.comissa on runsaasti käyttäjäkokemuksia, mutta vähemmän tämän ikäisistä. NISSAN QASHQAI, 2008, Maastoauto, 2.0 dCi Tekna. Mukava ajettava. Vahva, vääntävä kone. Alatukivarsia ja jarrupaloja sai vaihtaa, mutta edukkaat osat (Teija, Rauma, 20.08.2019) NISSAN QASHQAI, 2008, Maastoauto, 2,0dCi DPF Tekna 2WD 6MT. Paljon pikkuvikoja joiden korjaaminen maksaa maltaita. Merkkikorjaamolle monen viikon jonotus. (Bjarne, Vaasa, 11.03.2020) NISSAN QASHQAI, 2008, Maastoauto, 2,0dCi. Taloudellinen, käyttövarma auto, edulliset huoltokulut (Mies, Syvänniemi, 9.3.2014)
KAASUJALKA 2/2022 9 15 Osta tai Osta tai vuokraa vuokraa uusi uusi talliosake talliosake vuokraus Sanna 040 630 5072 Myynti Anttoni 044 056 5658 Mäkelän Talliosakkeet Mäkelän Talliosakkeet Tölkkimäenkuja 3, Hämeenlinna Mäkelän Talliosake 2:sta on nyt vuokrattavissa uusia tiloja mm. harraste-, toimitai vaikkapa liiketilaksi alk. 496 € / kk / 46 m2. Viereiselle tontille keväällä 2022 valmistuvasta Mäkelän Talliosakkeesta löytyy monipuolisesti tiloja 25 m270 m2 väliltä. Osta nyt omasi! Puh. 010 239 0200 Hautalantie 16, Tampere www.fusti.fi AUTOPURKAMOT Autopurkamosta apu autosi ongelmiin edullisemmin. Tuomme osia Euroopasta. Jos meillä ei ole, hankimme. KYSY TARJOUKSIA! Varastossamme yli 150 000 varaosaa! HENKILÖ-, PAKETTIJA MAASTOAUTOT HENKILÖAUTOT Puh. (02) 721 7700 Helsingintie 595, Salo www.auto-lehtinen.fi KÄYTETYT VARAOSAT TAKUULLA! KÄYTÖSSÄSI KAHDEN PURKAMON SUURET VARASTOT 24/7.
10 KAASUJALKA 2/2022 Flexfuel, Multifuel, BioPower… E85-korkeaseosetanolilla käyvällä autolla voi säästää bensalaskuissa kohtuusumman, jos osaa etsiä halvimmat tankkauspaikat. Reilulla kymppitonnilla saa jo melko tuoreen ja isommankin etanoliauton. F lexFuel-bensiinimoottoriautoon voi tankata tavallisten 95E -ja 98 E5 bensiinien lisäksi myös E85korkeaseosetanolia eli etyylialkoholia. Autoon voi tankata korkeaseosetanolia ja bensiiniä missä suhteessa tahansa. Etanolilla käyville autoille löytyy monta eri mallimerkintää, mutta yhteistä niille on moottorin käyminen bensan rinnalla myös edullisemmalla etanolibensalla. Autoon voi tankata korkeaseosetanolia ja bensiiniä missä suhteessa tahansa. Viime vuosina uusien FlexFuel-autojen tarjonnan vähäisyyteen Euroopassa on vaikuttanut se, typpihyväksynnässä FlexFuel-autojen päästöt on mitattava kahdesti – sekä bensiiniettä etanolipolttoaineella. Myös suoraruiskutteisen bensiinimoottorin optimointi hyvin erilaisille etanoliseoksille (5–85 %) on ollut haasteellista. Näillä tekijöilllä on ollut vaikutusta siihen, ettei uusia FlexFuel-autoja ollut myöskään Suomessa tarjolla muutamaan vuoteen. Korkeaseosetanolin hyviä puolia on bensiiniä edullisempi hinta, luotettavuus ja helppokäyttöisyys kaikissa olosuhteissa. Myös jälkikäteen etanolikäyntiseksi muutettu auto käy niinikään tavallisella bensalla, jos E85 -pottoainetta ei ole saatavilla. 20-30 % janoisempi Miinuspuolia on etanoliauton janoisuus: kulutus on 20-30 prosenttia suurempi kuin bensiinillä ajettaessa. Litrahinta on kuitenkin edullisempi. Tosin jakelupisteitä on harvemmassa ja huoltoasemien hinnoittelu kirjava. Polttoaine.net -sivustolla E85 -korkeaseosetanoli maksoi halvimmillaan 0,99 euroa litralta Luumäen Taavetissa, kun taas Vantaalla ja Helsingissä litrahinta oli hyvin yleisesti 1.449 euroa. Keskimäärin E85 maksaa 1.3 euroa litralta. Valtio kuitenkin tukee etanolimuunnoksia 200 eurolla. Pirkanmaalla etanolimuunnoksia tekevän Step One Techin maajohtaja Vesa Vaine kertoo, että heillä avaimet käteen -toimituksen saa keskimäärin 600 eurolla, joten valtion tuella kuluttajan kusTEKSTI _Timo Kiiski Volvo V70 on Suomessa yksi kysytyimpiä etanoliautoja, niitä on tuotu paljon myös Ruotsista. Kuvan Volvo V70 2,5T Flexifuel Geartronic -automaatti on vuosimallia 2008 ja mittarilukema on jo 197 000 km. Co2päästöikssi ilmoitetaan 243 g/km. Kajaanin Kamux pyytää kuvan Volvosta 11 880 euroa. VAIHTURI VERTAILU VAIHTOAUTOVERTAILU ETANOLIAUTOT 186 000 kilometriä ajettu Saab 9-3 Vector 2,0t BioPower vuosimallia 2009 oli myynnissä Kasitien Autossa Kokkolassa. Hintapyyntö 186 000 kilometriä ajetusta ja 175-hevosvoimaisesta Saabista oli 10 490 euroa. Co2-päästöiksi on ilmoitettu 169 g/km. tannus jää 400 euroon. Nettiauto.comissa on myynnissä 157 käytettyä autoa, jotka käyvät E85-korkeaseosetanolilla. 10 000-16 000 eurolla saa jo melko tuoreen auton, joka on jo tehtaalla alun perinkin rakennettu flexifuelautoksi. Näistä moni on tuotu Ruotsista, missä Volvoa valmistettiin Flexfuel-versioina aina vuoteen 2015 asti. Etanoli tuotetaan uusiutuvista materiaaleista ja tuotanto myös tapahtuu täällä Suomessa. Etanolipolttoaine E85 sisältää maksimissaan 85 prosenttia etanolia ja vähintään 15 prosenttia tavallista bensiiniä. Täysin vapaa fossiilisesta öljystä polttoneste ei siis ole, mutta ero tavalliseen 95E10tai 98E5-bensojen kymmenen ja viiden prosentin osuuksiin on huomattava. Niukasti tarjontaa Etanoliautoja ei ole tarjolla, koska niiden valmistamiseen ei autotehtaille tarjota kunnon porkkanaa. Uudet Euro 6 -pakokaasumääräykset muuttivat tilannetta vuonna 2013 niin, että päästöt mitataan nyt myös pakkaskeleillä. Kylmällä kelillä etanolilla käynnistettäessä onkin sitten ongelmia. Oma bensa-Mersuni kuluttaa E95bensaa yhdistelmäajossa ehkä sellaiset 8 litraa satasella. Ajan normaaliaikoina ehkä 20 000 kilometriä vuodessa. Nyt koronaaikana kilometrejä on tullut ehkä muutama tuhat vähemmän vuodessa. Jos muuttaisin bensa-Mersuni etanolikäyttöiseksi ja ajaisin edelleen sen 20 000 kilometriä vuodessa, laskuri osoitteessa eFlexFuel Technology näyttää minulle säästöksi 1010 euroa vuodessa. Laskelma perustuu siihen, että E85 -etanoliseos maksaa 1.29 euroa litralta ja tavallinen bensa 1,8 euroa litralta. Sivuston mukaan laskurissa on otettu huomioon E85-bioetanolin keskimääräinen kulutuksen nousu (25%) sekä 200 euron muuntotuki. Asun sellaisella alueella, jossa E85:n hinta on se 1,449 euroa litralta. Kun E85:n hinta laskurissa nostetaan 1.4 euroon, säästö 200 euron muuntotuen sisältäen jää 416 euroon. Asiaa tulee kuitenkin tämän tästä myös mm. Porvooseen, jossa E85:n hinta oli Polttoaine.net -sivuston mukaan vain 1.118 euroa litralta ja lyhyen matkan päässä Tuusulassakin litrahinta oli 1.3 euroa litralta. Mersun muuttaminen etanolikäyttöiseksi houkuttaisi ihan oikeasti. Pidempi myyntiaika J. Rinta-Joupin Raision liikkeen paikallisjohtaja Marko Hiltunen myöntää, että Flexfuelja Multifuel -vaihtoautot vaativat ehkä puolitoista kertaa pidemmän myyntiajan kuin saman auton tavallinen bensaversio. –Flexifuel-auto saattaa vaatia 30-40 myyntipäivää, kun taas saman auton bensiiniversio myydään 20-30 päivässä. Monia vaihtoauton ostajia Multifueltai Flexfuel -merkintä saattaa jopa hieman pelottaa. –Tämä johtuu siitä, että he eivät usein tiedä, mitä se etanolikäyttöisyys tarkoittaa ja silloin vierestä ostetaan helpommin se tavallinen bensa-auto. Asiaan perehtymätön ei tiedä, että Flexfuel-auto käy tarvittaessa myös tavallisella bensalla, eikä E85 -korkeaseosetanolista siirtyminen tavalliseen E95-bensiiniin vaadi mitään erityistoimenpiteitä, Hiltunen sanoo. Hiltusen mukaan myöskään asiakkailta ei ole tullut etanoliautoja koskevia reklamaatioita. –Yksi myyntiä hidastava tekijä voi olla Flexfuel-autojen tavallista bensiiniautoa tiheämpi huoltoväli. Kun esimerkiksi tavallisen bensalla käyvän Volkswagen Passatin huoltoväli on 30 000 kilometriä, niin Multifuel-version huoltoväli on muistaakseni 15 000 kilometriä. Se on käytännössä ehkä etanoliauton ainoa miinuspuoli. Vaikka Flexfuel-auton myyntiaika saattaakin olla hieman tavallista bensa-autoa pidempi, niin hinnalla sitä ei kuitenkaan tarvitse Hiltusen mukaan myydä. –Meillä Volvon ja Volkswagenin etanoliversiot ovat aina menneet ihan hyvin kaupaksi, eikä hintapyyntejä ole tarvinnut laskea juurikaan samojen autojen bensiinimoottoriversioita halvemmiksi, Hiltunen sanoo. 10 00015 000€
KAASUJALKA 2/2022 11 Kuvan Mitsubishi Outlander 2.4i 4wd CVT -automaattiin on mahdollisesti jälkikäteen asennettu Flexfuellaitteisto. Outlanderhan tunnetaan nykyään paremmin lataushybridinä. Kuvan Outlander on vuosimallia 2010, mutta mittarilukema on isolle maasturille vielä kohtuulliset 164 000 km. Co2-päästöiksi on ilmoitettu 213 g/km. Tornio-Haaparannan Bilmax pyytää tästä Outlanderista 14 780 €. ETANOLIAUTOT Autolle.com Raisiossa mainostaa kuvan Volkswagen Passat 1.4 TSI MultiFuel Comfortlinea järkivalinnaksi. Tämä Passat on vuosimallia 2012 ja kilometrejä se on kerännyt 150 000. Co2-päästöt ovat 144 g/km. Hintapyyntö on 11 490 €. Kuvan Volkswagen Golf Variant Comfortline 1,4 TSI MultiFuelin 122-hevosvoimainen moottori käy kaikkien E85-autojen tapaan niin korkeaseosetanolilla kuin bensallakin. Tämä Golf-farmari on vuosimallia 2015 ja sillä on ajettu 141 000 km. Co2-päästöiksi ilmoitetaan 119 g/km. Hintapyyntö Rinta-Joupin Autoliikkessä Porissa on 12 780 €. Ford Focus 1,6 120 hv Flexifuel E85 Titanium -farmari vuosimallia 2012 oli myynnissä Niemelän Autossa Rovaniemellä. Kuvan Focuksen tehot ovat 120 hevosvoimaa ja mittarilukema on vielä kohtuulliset 146 000 km. Co2-päästöt ovat 135 g/km. Hintapyyntö oli 10 900 euroa. OSAAJA PALVELUKSESSASI Nykyaikaisen ajoneuvokaluston huoltoihin ja korjauksiin tarvitaan erikoisosaamista. KL-ServicePartner -korjaamot tarjoavat Mercedes-Benz, BMW, Volvo ja Audi -asiantuntemusta ja heillä on asianmukaiset välineet vianetsintään ja korjaustyöhön. MIKSI VALITA KL-SERVICEPARTNER? 1. Autosi huolletaan alkuperäislaatuisilla varaosilla autonvalmistajien ohjeiden mukaisesti. 2. Autosi huoltotiedot päivitetään autonvalmistajan sähköiseen huoltokirjaan 3. Näin uudenkin autosi takuu, sekä arvo säilyy 4. Kaikilla KL-Varaosien tuotteilla on korjaamon asentamana 2 vuoden takuu AT-Brothers Oy / Jyväskylän autohuolto Sorastajantie 4, 40320 JYVÄSKYLÄ 0407096160 | MB/BMW/Volvo/Audi Autokorjaamo J Ala-Könni Mestarintie 10, 41310 LEPPÄVESI 050-5555661 | MB/BMW/Volvo/Audi Jyväsauto Oy Säkkitie 9, 40320 JYVÄSKYLÄ 044-5995308 | MB/BMW/Audi TM-Autopalvelu Oy Säkkitie 4, 40320 JYVÄSKYLÄ 040-0647459 | Volvo Ylämaan Auto Oy Ahjokatu 26, 40320 JYVÄSKYLÄ 044-7625701 | MB/BMW/Volvo/Audi Katso lähin korjaamosi: www.kl-servicepartner.fi
12 KAASUJALKA 2/2022 Volkswagen Golfin täyssähköinen versio on tunnelmaltaan vain sähköinen versio mainiosta perusGolfista ja omasta mielestäni se on vain hyvä asia. Golfin korvannut ID3 on selkeästi enemmän sähköauto isolla S:llä. TEKSTI & KUVAT_Timo Kiiski S aimme koeajoon käytetyn Volkswagen e-Golfin eli täysin sähköisen Golfin. Sähköversiotahan ei Golfista enää ole, kun Volkswagen on korvannut sen ID3 -mallilla. Jo valokuvia katsomalla huomaa eron. ID3:ssa mittaristo on kuin vaakatasoon ratin taakse asetettu älypuhelimen ruutu, vieressä monitoiminäyttö on kuin iPad. e-Golfissa kojelaudan näkymä on sama kuin perus-Golfissa. Golfhan on perusauto, jota pidetään mittapuuna tämän kokoluokan autoille. Olen itsekin aina kehunut uusia bensaGolfeja koeajaessani, että perusihminen ei järkisyistä sitä parempaa autoa oikeastaan tarvitsekaan. Huippumukava Takavuosina kuitenkin oli kaikenlaista kirjoittelua Golfin ja kaikkien muidenkin VV-konsernin pikkuturbojen ongelmista ja DSG-automaattilaatikoista. No, tässä sähkö-Golfissahan ei sellaisia riskejä ole, kun turbolla varustetun polttomoottorin paikalla on yksinkertainen sähkömoottori. Eli kun e-Golfin mukana ei tule polttomoottorin ja DSGautomaattivaihteiston huolia ja murheita, jäljelle jää vain ne Golfin parhaat puolet, ajomukavuus ja tämän kokoluokan autoksi hyvät sisätilat. Tässä 2017 uudistuneessa mallissa vielä tehoja nostettiin 115 heVolkswagen e-Golf KUUKAUDEN KÄYTETTY PERINTEINEN PERUSAUTO SÄHKÖMOOTTORILLA ! TEKNIIKKAA VOLKSWAGEN E-GOLF VM. 2019 MITTARILUKEMA: 24 000 km KÄYTTÖVOIMA: sähkö TEHO: 136 hv AKUN KAPASITEETTI: 35,8 kWh VAIHTEISTO: automaatti VÄÄNTÖ: 290 Nm CO2-PÄÄSTÖT: g/km VETOTAPA: etuvetoinen SUORITUSKYKY: Kiihtyvyys 0—100 km/h 9.6 s, huippunopeus 150 km/h MITAT: pituus: 4270 mm, leveys: 1799 mm, korkeus: 1482 mm, akseliväli: 2692 mm TOIMINTAMATKA TÄYDESSÄ LATAUKSESSA: 300 km (valmistajan lupaama optimiolosuhteissa) LATAUSAIKA: Tyhjän akun lataaminen täyteen sujuu 50 kilowatin CCSpikalatausjärjestelmällä tunnissa, 20 %:n varaustilan täyttyminen 80 %:iin kestää puoli tuntia. Akun lataaminen 20 %:n varaustilasta 80 %:iin 1.8 kW.n kotitalouspistorasiasta vie vajaat 11 tuntia (lähde: Autotalo Ampeerin laskin). MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa HINTA: 24 700 € vosvoimasta 136 hevosvoimaan, joka varmasti riittää tavalliselle perusperheelle. Pääasiassa lyhyempiä matkoja ajavalle omakotitaloasukkaalle käytetty e-Golf on loistava peli. 24 000 kilometrin mittarilukema merkitsee käytännössä uutta autoa, kun polttomoottoriauton yleinen 30 000 kilometrin huoltoväli tarkoittaa ensisijaisesti juuri öljyn ja polttomoottorin muiden nesteiden vaihtoa. Tässä huoltokohteita on vaan jarrut ja alusta iskunvaimentimineen ja tukivarsineen ja niin poispäin. Mutta ei sähkö-Golf mikään täydellinen auto kuitenkaan ole. Varsinkin talviaikaan pidemmillä matkoilla sillä pitää varautua aikaa vieviin pysähdyksiin. Vaikka e-Golfille luvataan ajoakku täyteen ladattuna jopa 300 kilometrin toimintamatkaa, niin se nyt on varsinkin talviaikaan suoranaista utopiaa. Jostain luin, että lämpimästä tallista akku täyteen ladattuna tälle Golfille realismia olisi varautua reiluun 200 kilometrin toimintamatkaan. Jos e-Golfin akkuvoimaa joutuu käyttämään lämmittämiseen, niin toimintamatka jää lukemani mukaan reiluun 120 kilometriin. Vaatii kärsivällisyyttä Sähköauton toimintamatkan arvioiminen on todellista arpapeliä. Vauhdin nostaminen kesälläkin moottoritienopeuksiin lyhentää toimintasädettä luvatusta. Golfin malliuudistuksessa 2017 tärkeä muutos oli tämän eGolfin akun kasvattaminen 24,2 kilowattitunnista 35,8 kilowattituntiin. Ennen sitä sähkö-Golfilla pääsi lukuja vähän kaunistellenkin täydessä latingissa vaan 190 kilometrin matkan. Todellisuudessa sekin matka taisi jäädä usein vaan vähän reiluun 100 kilometriin. Katsoin Autotalo Amppeerin laskurilla latausaikoja. Ihan tyhjä akku latautuu kauppakeskuksessa 50 kilowatin CCS-pikalatausasemassa ihan täyteen noin tunnissa. Jos on asentanut kotiin 11 kilowatin Type2 -latausaseman, se vie 4,5 tuntia ja 3,6 kilowatin type2-latausasemassa akku latautuu täyteen 9 tunnissa. Ihan perustason 1,8 kilowatin suko-kotisähköpistorasiassa lataaminen viekin sitten jo melkein 18 tuntia. Tukeva ja äänetön Tietenkään näitä akkua ei koskaan ajeta ihan tyhjäksi. Jos pidemmällä matkalla akun varaus on vielä 50 %, niin täyteen lataaminen vie reilun puoli tuntia. Uutena koeajetun e-Golfin lähtöhintakin on ollut sellaiset 41 000 euroa. Koeajettu auto oli vuosimallia 2019 ja sillä oli ajettu vasta 24 000, hintapyyntö oli 26 960 euroa. Eli tässä saa käytännössä uuden auton, kun moottorin huoltokohteita ei ole ollenkaan Itse tykkäsin e-Golfin kyydistä. Sähkömoottori käy äänettömästi, mutta myös tien äänet ja tuulensuhinat loistivat poissaolollaan. Itse tykkäsin e-Golfin perinteisyydestä, koska haluan ajaa autoa, enkä taulutietokonetta. Jos on kyyti bensa-Golfissakin kokoluokassaan mukavan pakotonta ja tasaista, niin sähkömoottorilla se on sitä vieläkin enemmän. Moneen saman kokoluokan sähköautoon verrattuna Golfin kyyti isoilla teillä tuntui jollain selittämättömällä tavalla rullaavammalta. Toimintamatka ratkaisee J. Rinta-Joupin Raision liikkeen paikallisjohtaja Marko Hiltunen sanoo myyneensä jo jokseenkin kaikkia markkinoilla olevia sähköautomalleja. –Vaihtoautoinakin niitä myydään yhä enemmän. Eniten asiakkaita kiinnostaa toimintasäde, ei niinkään enää akun kesto. Enemmän akkuasioista kysellään, kun ostetaan hybridiautoa. Tietämys ajotavan vaikutuksesta sähköauton toimintasäteeseen on yhä suurimmalla osalla asiakkaista. hakusessa. Ei ymmärretä, että talvella toimintamatka on paljon pienempi kuin kesällä. Mutta samahan se on polttomoottoriautoissakin, sekin kuluttaa pakkasilla enemmän, Hiltunen pohtii. Sähköautossa edullisemman vaihtoauton ostaja joutuu tinkimään eniten juuri toimintamatkasta. –Pitkien toimintamatkojen täyssähköiset Teslat, BMW:t, Mersut ja Audit maksavat 60 000 eurosta ylöspäin, Hiltunen sanoo. Hiltusen mukaan käytetyn eGolfin myytävyys ei juuri poikkea vaikkapa sen ehkä kovimpana kilpailijana pidetystä Nissan Leafista. – Kun asiakas tulee ostamaan käytettyä täyssähköautoa, niin ehkä hän tulee ostamaan enemmän yleensäkin sähköautoa kuin jotain tiettyä automerkkiä. Sähköauton ostaminen on omanlaisensa haaste asiakkaalle, mutta myös myyjälle monet asiat ovat uutta. Ostotilanteessa käydään kyllä asiat molemminpuolisesti läpi hyvin tarkasti. e-Golfin myynnin suurimpana hidastetta Hiltunen pitää juuri sen rajallista toimintamatkaa. Luvattukin toimintamatka optimioloissa ja akku täyteen ladattuna jää reiluun 300 kilometriin. –Tänä päivänä asiakas kyllä jo hakee useimmiten vaihtoehtoa, jossa on ainakin lupaus 400 kilometrin toimintasäteestä. ID3 kiinnostaa asiakkaita enemmän juuri pidemmän toimintasäteensä takia ja onhan se muutenkin asteen verran e-Golfia modernimpi sähköauto. Kun uuden ID3:n hinnat lähtevät reilusta 35 000 eurosta, noin 27 000 euroa kolme vuotta vanhasta autosta on kuitenkin paljon rahaa. Sillä saa jo monenlaista bensaautoakin. Nurkka-ajoon käytetty e-Golf on kuitenkin erittäin hyvä vaihtoehto.
KAASUJALKA 2/2022 13 Huippulaadukkaat uusioturboahtimet henkilöautot, pakettiautot, kevyt kuorma-autot, raskas kalusto, veneet, työkoneet, traktorit alk 399€ / 36 kk takuu Suoramyynti Autoliikkeet, Autokorjaamot, yksityisasiakkaat 020 728 8650 / myynti@turbotukku.com Ma-Pe: 9.00 17.00 WWW.TURBOTUKKU.COM Audi / Seat / Skoda / VW 1.9-2.0TDi Alk. 399 € / 36 kk takuu vm. 2005-2016 Nissan / Renault 1.9Dci Alk. 399 € / 36 kk takuu Mercedes-Benz / BMW sähköohjatut turbot Alk. 699 € / 36 kk takuu OSTAMME ALKUPERÄISET VIALLISET TURBOAHTIMET! TARJOA! 020 728 8651 motonet.? Tuotteita rajoitetusti. Ei ennakkovarauksia. 7 99 9 99 6 99 7 99 9 99 15,98/L 4,00/L Motox Motox VANNEPESU 1 L VANNEPESU 1 L Tehokas vannepesuaine Tehokas vannepesuaine riittoisassa litran pullossa riittoisassa litran pullossa 60-3517 60-3517 Motox Motox PIKAVAHASUIHKE PIKAVAHASUIHKE 500 ml 500 ml Muodostaa kiiltävän vettä ja likaa hylkivän Muodostaa kiiltävän vettä ja likaa hylkivän kalvon auton maali-, metallija lasipinnoille kalvon auton maali-, metallija lasipinnoille Edesauttaa auton nopeaa kuivumista Edesauttaa auton nopeaa kuivumista 60-3534 60-3534 Motox Motox TEHOPESU GEL 1 L TEHOPESU GEL 1 L Erittäin tehokas geelimäinen pesuaine Erittäin tehokas geelimäinen pesuaine maantiesuolan ja pinttyneen lian irrottamiseen maantiesuolan ja pinttyneen lian irrottamiseen 60-3513 60-3513 Motox Motox AUTOSHAMPOO 2,5 L AUTOSHAMPOO 2,5 L Motox-autoshampoo on tehokas Motox-autoshampoo on tehokas vahaa sisältävä 2-in-1 shampoo vahaa sisältävä 2-in-1 shampoo Pesuteho on parasta luokkaa ja aine Pesuteho on parasta luokkaa ja aine tehoaa pinttyneimpäänkin likaan tehoaa pinttyneimpäänkin likaan 60-00001 60-00001 Certi? ed Certi? ed MIKROKUITULIINA 8 KPL MIKROKUITULIINA 8 KPL Mikrokuituliinalla lähtee hankalakin lika Mikrokuituliinalla lähtee hankalakin lika 65-01051 65-01051
14 KAASUJALKA 2/2022 Horoskoopit laati autoastrologian tohtori h.c. Urmas Hurmalainen OINAS 21.3 – 20.4. Lähdet perheesi kanssa vähän kiireellä hiihtolomareissulle. Kannattaisi varmaan vähän pesaista ikkunoita myös sisäpuolelta. HÄRKÄ 21.4 – 21.5. Et varmaan ole tullut miettineeksi, kuinka herkästi dieselMersusu polttoainesuodatin jäätyykään. Käy nyt hyvä ihminen vaihtamassa se ennen hiihtolomareissua Leville. KAKSOSET 22.5 – 21.6. Reissuun lähtiessä varmista varmistuksen jälkeenkin, että kaikki tarpeellinen on mukana. Sähkökäyttöisestä lämmitinjärjestelmästäsi ei ole mitään hyötyä, jos johto jää matkasta. RAPU 22.6 – 22.7. Kuukauden keskivälissä on riski, että autosi lukot jäätyvät. Lukkosulasta ei ole apua, jos olet jättänyt sen johonkin lokeroon auton sisälle. LEIJONA 23.7 – 23.8. Otitkohan opiksesi tammikuun lopun Valtteri-lumimyrskystä? No etpä tietenkään. Vanha ja kulahtanut lumilapiosi kaipaa päivittämistä. Ehkä voisit myös hankkia kunnon jääraapan. NEITSYT 24.8 – 22.9. Unohtuikohan sinulta autokoulun opetus, että suuntavilkku kääntyessä napsaistaan päälle ennen ratin kääntämistä? Tämän unohtaminen voi aiheuttaa sinulle riskitilanteen kuukauden jälkipuoliskolla. VAAKA 23.9 – 22.10. Olet ehkä kerännyt pelkkää huolimattomuuttasi kohtuullisen määrän parkkisakkoja. Varmaan jo kannattaisi investoida muutama kymppi automaattiseen parkkikiekkoon. SKORPIONI 23.10 – 22.11. Bensan hinta jatkaa nousuaan ja mietit jo Flexfuel-laitteen asentamista autoosi. Muista kuitenkin, että korkeaseosetanolia käyttää moottoria pitää esilämmittää kovilla pakkasilla. Ja vaikka RE85 maksaa 95E:tä vähemmän, sitä myös kuluu ajossa 20-30 % enemmän. JOUSIMIES 23.11. – 22.12. Tarkistat 90 000 km ajetut 8 vuotta vanhat sytytystulpat ja ihan hyviltä näyttävät. Mitäpä noita vaihtamaan. Valtaosa autovalmistajista kuitenkin suosittelee vaihtamaan tulpat 35 000-40 000 km välein. Ehkä sinunkin olisi jo aika. KAURIS 23.12 – 20.1. On varmasti vaikeaa, että asiat eivät mene yhtään kuvitellulla tavalla, Tulevan kuukauden aikana on hyvä psyykata itsensä suuriin muutoksiin. Sellainen voi olla päätös auton vaihtamisesta. VESIMIES 21.1.-18.2. Nyt ei kannata hakata päätään seinään. Eli ota aikalisä. Mieti, oletko vielä oikeasti valmis täyssähköautoon aikaa vievine latauksineen pidemmällä matkalla. KALAT 19.2.-20.3. Olet nyt ”suuri seikkailija”, joka seuraa vain omia fiiliksiään. Se herättää ehkä suurtakin hämmennystä kanssaihmisissä. 25 000 kilometriä vuodessa ajavana dieselautoilijana säästät edelleen sievoisen summan rahaa. AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI HELMI-MAALISKUULLE 2022! OSTETAAN AUTOJA MÖNKIJÄT Pohjanmäentie 7, HEINOLA I 0400 124 262 Mestarinkatu 16, LAHTI I 045 258 7877 westmac.fi Tuotteidemme päävarasto Heinolassa Sis. alv 24% alk. alk. 5.990€ 5.990€ HEVOSHEVOSTRAILERIT TRAILERIT KATSASTUSASEMIA VARAOSIA • varaosakauppa • vaihteistokorjaamo • vikadiagnostiikka • autosähkötyöt • määräaikaishuollot • katsastuskorjaukset • ilmastointihuollot • jakohihnan vaihdot (03) 5356 100 | Puutikkalantie 40, 36760 Luopioinen Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti MYY AUTOSI MEILLE! Huutava pula 1000-30000€ autoista, myös pakut ja mp:t Linnatie 7, Mäntsälä Soita Petri Harinen puh. 0400 474 674 www.autoplaneetta.? autoplaneetta@gmail.com OTA HETI YHTEYTTÄ! Mika Salomaa, 0400 777 797 mika.salomaa@kaasujalka.fi MAINOS TÄHÄN? !!
KAASUJALKA 2/2022 15 15. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä ja Itä-Suomessa KUSTANTAJA Wheelmedia Oy, Olarinluoma 13, O2200 Espoo PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 7777 97 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Urmas Hurmalainen, Timo Kiiski, Mauri Nurmi, Jari Sjöman, Petri Matikainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi NETTISIVU www.kaasujalka.fi PAINOPAIKKA Sanoma Manu Oy, Tampere JAKELUALUEET Pääkaupunkiseudun telineet 255 kpl: Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Tuusula, Kerava, Järvenpää, Sipoo, Nurmijärvi, Kirkkonummi, Lohja, Nummela, Karkkila, Veikkola, Vihti, Porvoo, Mäntsälä, Askola, Karjaa, Inkoo Pirkanmaan telineet 89kpl: Tampere, Ylöjärvi, Kangasala, Nokia, Lempäälä, Akaa, Toijala, Orivesi, Pirkkala, Pälkäne, Valkeakoski, Sastamala, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Seinäjoki, Vaasa, Kokkola Varsinais-Suomen telineet 90 kpl: Turku, Raisio, Naantali, Kaarina, Paimio, Lieto, Aura, Parainen, Salo, Forssa, Loimaa, Masku, Somero, Nousiainen, Mynämäki, Hanko, Tammisaari Keski-Suomen telineet 46 kpl: Jyväskylä, Muurame, Jämsä, Korpilahti, Äänekoski, Suolahti, Laukaa, Keuruu, Petäjävesi Päijät-Hämeen telineet 45 kpl: Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Kouvola, Kausala Kanta-Hämeen telineet 44 kpl: Hämeenlinna, Iittala, Tervakoski, Janakkala, Tuulos, Lammi. Riihimäki, Oitti, Loppi, Hyvinkää, Forssa Itä-Suomen telineet 66 kpl: Mikkeli, Varkaus, Juva, Pieksämäki, Suonenjoki, Joroinen, Heinävesi, Lieksa, Kitee, Tohmajärvi, Outokumpu, Vihanti, Vuokatti, Kuhmo, Kuopio, Iisalmi, Kajaani, Joensuu, Nurmes, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti RISTIKKO Polttoaineen vero nyt äkkiä alas!! PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINUMERO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. VASTAUSKUPONKI Wheelmedia Oy Olarinluoma 13 02200 Espoo Postimerkki 2/2022 Vastaamalla annat luvan julkaista nimesi Kaasujalka-lehdessä, mikäli voitto osuu kohdalle. Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.com VASTAA, VASTAA, RATKO RATKO JA VOITA JA VOITA LENOVON LENOVON TABLETTI TABLETTI TAI TAI O´KEEFFE´S TUOTE TUOTESETTI! SETTI! A) SAAB B) NISSAN C) MERCEDES-BENZ D) VOLKSWAGEN JOULUKUUN kisaan oikein vastanneiden kesken arvoimme 3 O´Keeffés tuotesettiä ja onnelliset voittajat ovat: Osmo Sipiläinen Helsingistä, Matti Tammine Jyskästä ja Juha Luoma Porista. Paljon onnea voittajille. Kaikkien oikein vastanneiden kesken arvomme tabletin ja 3 O´Keeffes -tuotesettiä. Vastausaikaa on 18.3.2022 saakka. MIKÄ AUTO ON HURMALAISELLA KOEAJOSSA TÄSSÄ NUMEROSSA? AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI HELMI-MAALISKUULLE 2022!