Uusi kestotestiauto! KOEAJOSSA MM. SKODA ENYAQ RS Keski-Suomen painos 2/2023 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti EU-yhdistetty kulutus ja CO2-päästöt (uusi mittaustapa, WLTP): Nissan ARIYA -mallisto: 17,6-19,9 kWh/100 km, CO2-päästöt g/km. Nissan ARIYA -mallisto alk. 52 000 € (sis. toimituskulut 600 €). Käyttöetu alk. 605 €, vapaa autoetu alk. 680 €. *Toimintamatka 87 kWh:n akulla. WLTP-mittaustavan mukaiset toimintamatka-arviot perustuvat EU:n lainsäädännön mukaisiin laboratoriotesteihin ja ovat tarkoitettu ajoneuvojen väliseen vertailuun. Lukemat eivät välttämättä kuvaa todellisia ajossa syntyviä päästöjä. Lisävarusteet, huolto, ajotapa sekä sääolosuhteet saattavat vaikuttaa todellisiin lukemiin. Kaksi akkukokoa 63 ja 87 kWh ja jopa 533 km toimintamatka* Mallisto alk. 52 000 € Uusi Nissan ARIYA Vaikuttava täyssähköinen ajokokemus Leipomonkuja 7, Jyväskylä, 014–3314 620 automyynti ark. 9–18, la 10–14 automyynti I huolto I varaosamyynti I vauriokorjaamo KAYTTOAUTO.FI TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! !! Mika Salomaa, 0400 777 797 mika.salomaa@kaasujalka.fi perämoottori moottorikelkka puutarhakone saha mopo moottoripyörä mopoauto mönkijä www.harrasteosa.? Varaosat vapaa-aikaan! TURBOTUKKU.COM -Autoon kuin autoon takuullaTurboahtimet kaikkiin ajoneuvoihin, varasto Suomessa. Ma-Pe 9.00 17.00 0400 422 582 / 0400 856 310 Huippulaadukkaat uusioturboahtimet
2 KAASUJALKA 2/2023 ! U R M A S H U R M A LA IN EN Uusien autojen koeajojutut alkavat olla aika puisevaa luettavaa. Tuntuu, että vain kulutuksella tai sähköauton toimintasäteellä on merkitystä. Siksi oli hellyttävää katsoa Ylen Elävästä arkistosta jenkkiauto Ramblerin koeajo vuodelta 1966. 1 960-luku oli vielä isojen jenkkiautojen kulta-aikaa. Vaikka jo silloin kehitettiin kätevien ja pienempien autojen ns. compact car -autoluokka, niin aika pian jenkit alkoivat taas kasvattaa pienempienkin autojen kokoa. ”Vaikka monen pojan toiveena onkin oikea amerikanrauta, eli dollarihymy, saa käytännössä moni sittenkin tyytyä muihin automerkkeihin”, virkamiehen oloinen, ulsteriin pukeutunut toimittaja selostaa Ylen Elävästä arkistosta löytyvässä Moottoriruutu-ohjelmassa vuonna 1966. 99 % henkilöautojen tuotannosta jenkeissä jakautui silloin vain neljän suuryhtymän kesken. Maailman suurin autovalmistaja oli General Motors ja sen päämerkki oli Chevrolet. Neljänneksi eniten myyty amerikanrauta oli Rambler, jonka American-mallin Ylen testaaja koeajoi. Rambleria ei enää ole automarkkinoilla ollenkaan. ”Rambler on tyypillinen amerikkalainen auto. Suuri moottori edessä, takapyöräveto, suhteellisen painava, suurehkot pyörät”, koeajaja esittelee. ”Pitää hyvin suuntansa” Mutkaisilla teillä Ramblerin Americanmallilla ei pääse kovin suuriin nopeuksiin, ellei anna takavetoisen auton perän luistaa. ”Suorilla teillä auto pitää hyvin suuntansa, eikä ohituksissakaan tarvitse haeskella erikoisvaihdetta. Kolmonen toimii tehokkaasti. Bensiininkulutukseksi mittasin 337 kilometrin matkalla nastarenkailla ja 90 kilometrin tuntinopeudella 11,1 litraa 100 kilometriä kohti.” Videopätkä kestää reilut 17 minuuttia ja kulutuslukemat kuitataan vasta viimeisellä minuutilla lyhyesti. Toki bensa on ollut silloin halpaa, mutta niin oli suomalaisten elintasokin moninverroin heikompi kuin nyt. Tietysti kulutus on tärkeä kriteeri auton valinnassa: onhan polttoaine nyt julmetun kallista. Mutta kyllä siinä autossa on paljon muutakin: esimerkiksi äänettömyys ja ajon yleinen mukavuus ja vaivattomuus. Koska varsinkin amerikkalainen auto oli 1960-luvun Suomessa pienen eliitin ylellisyyttä, Ylen koeajopätkästä välittyy testaajankin poikamainen innostus Rambleriin. Nythän hyvin tavallisellakin palkansaajalla on erilaisten rahoitussysteemien ja yksityisleasingien myötä varaa sellaiseen autoon, jonka tasoa Ylellä koeajettu Rambler aikoinaan edusti. Minä tunnen vaikka Horoskoopit laati autoastrologian tohtori h.c. Urmas Hurmalainen OINAS 21.3 – 20.4. Mietit ehkä auton vaihtamista ja diesel-Golfisi tuntuu jo suorastaan museolta. Ota taskulaskin käteesi ja kerro vuotuiset ajokilometrisi dieselja bensalitran hinnanerotuksella. Lopputulos voi yllättää. HÄRKÄ 21.4 – 21.5. Luet jostakin mediasta, että tutkimustenkin mukaan koirat valitsisivat auton energianlähteeksi sähkön. Älä tämän pohjalta tee hätiköityjä johtopäätöksiä, vaan lähde hauvelisi kanssa omalla bensa-autollasi testiajelulle. KAKSOSET 22.5 – 21.6. Taas on käsillä se vuodenaika, kun pitää pakata perhe ja hiihtokamat autoon. Taas pitää ähisten ja vaatteita sotkien kurotella katolle tavaroita suksiboksiin. Jospa helpottaisit urakkaa ja hankkisit auton oven kiinnityslenkkiin asennettavan nousutuen? RAPU 22.6 – 22.7. Vietät aikaa nostalgisissa tunnelmissa ja menneitä haikaillen. Vaikka tunnekylmät sähköautot tekevät tuloaan vauhdilla, voi persoonallisempien menopelien suloiseen maailmaan sukeltaa automuseoissa. LEIJONA 23.7 – 23.8. Energiatasosi on nyt korkealla ja haluat panostaa terveyteesi. Ehkä kauppareissut kannattaisi ainakin muutaman kerran viikossa taittaa auton sijasta reippaasti kävellen. NEITSYT 24.8 – 22.9. Olosi on selkeä ja luottavainen: mikään ei voi nyt mennä pieleen. Hiihtolomaa ennen kuitenkin kannattaa varmuuden vuoksi käyttää auto huollossa. VAAKA 23.9 – 22.10. Jos elämästä tuntuu nyt puuttuvan iloa ja tekemisen meininkiä, niin lähde tee autolla kunnon ajomatka ihan yksin. Auton ratissa syntyy yleensä suuria ajatuksia. SKORPIONI 23.10 – 22.11. Helmikuun loppupuoli on haaveilun aikaa ja mielikuvituksesi tuottaa lennokkaita visioita. Jospa tekisi vanhaan bensa-autoosi kaasukonversion eli muuttaisit sen polttomoottorin käymään bensan lisäksi myös biokaasulla? JOUSIMIES 23.11. – 22.12. Haluat ilmentää sisäistä elinvoimaasi ja luovuuttasi. Innostut tekemään autosi ulkoasuun kohennuksia, joita saatat myöhemmin kuitenkin katua. KAURIS 23.12 – 20.1. Syvälliset keskustelut tuottavat nyt sinulle tyydytystä ja puheissasi on uudenlaista painokkuutta. Varo kuitenkin ottamasta autoasioihin liian kaikkitietävästi kantaa somessa! Somehuutelijat kun eivät aina luota argumentteihin, vaan rumaan kieleen. VESIMIES 21.1.-18.2. Kilpailunhalu nostaa nyt päätään ja se voi vaikuttaa myös harkintakykyyn autoa vaihtaessa. Pistä vähän jarrua! KALAT 19.2.-20.3. Dieselautosi tietojärjestelmä varoittaa hiukkassuodattimen tukkeutumisesta. Netistä löydät DPF-suodattimen poistoa tarjoavia firmoja: onhan se edullisempaa kuin vaihtaminen uuteen suodattimeen. Poiston jälkeen autosi ei kuitenkaan enää välttämättä läpäise katsastusta. Ehkä autosi suodatin olisi myös pestävissä. AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI HELMIKUULLE 2023! Oheinen "tuunattu" stoppi löytyy petikon starkilta lähtiessä. Kai tuon merkin kohdalla muittenki tarttee varmaankin pysähtyä, ei vain Putinin... Kuvan löhetti J-M Loukaja KLICK” Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 040 6647 788 Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. Seuraava Kaasujalka ilmestyy 9.3.2023 KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA kuinka monta perusduunaria, jotka ajavat 5-sarjan Bemareilla ja E-Mersuilla. Ei enää tunnetta Tämän päivän autojutuissa on paljon tietoa, mutta aika harvoin lämpöä. Tämä koskee epäilemättä itseänikin. Pitää miettiä pää punaisena, miten 70 000 euron sähköauto eroaa 50 000 euron sähköautosta muuten kuin toimintasäteen osalta. Helsingin Sanomissa oli 12. tammikuuta ihan mainio juttu siitä, kuinka autot ovat aina olleet pop– ja rock -musiikissa tärkeä innoittaja ja inspiraation lähde pop-musiikin tekijöille. ”Laulussa auto vie kohti vapautta. Auton ja popmusiikin suhde on vanha ja monitasoinen, mutta autoilun sähköistyminen voi karsia lauluista romantiikkaa”, kirjoitti musiikkitoimittaja Ilkka Mattila. Autoistaan tuli tunnetuksi jo Olavi Virtakin. Muistan myös Topi Sorsakosken jossain haastattelussa Mersunsa ratissa naureskelleen iskelmäartistien ”puuratti-kerholle”. Kun iskelmälaulaja alkoi saada menestystä, hän osti Mersun tai Volvon ja vaihtoi sen standardiratin puiseen ohjauspyörään. Mattilan artikkelissa pohdittiin myös sitä, miten kehittyy sähköautojen ja pop-musiikin suhde. Janis Joplin yli 50 vuotta sitten pyysi Jumalaa ostamaan hänelle Mercedes-Benzin: ”Oh Lord, won't you buy me a Mercedes Benz?”. Pyytääkö kukaan käheä-ääninen naisartisti tänä päivänä Jumalaa ostamaan hänelle Teslan? Itsekin kyselin jokunen aika sitten Kaasujalassa, miten käy sähköautojen aikakaudella ns. ”ramipoika” -kulttuurille. Sille autoja rassaavalle nuorten miesten porukalle, josta yhden nimi on perinteisesti ollut ”Rami”. Tesloja ei enää ”tuunailla” konepelti pystyssä, kun ei ole konepellin alla polttomoottoriakaan. Ja kun ei ole moottoria, ei tarvitse huikata ”Onks sulla Rami meisseliä?”. Minulla on vahva tunne, että auto ei ole enää tunteenasia, vaikka Tesla statussymbolina kasvattaisikin merkitystään. VAIN TALOUDELLISUUS RATKAISEE? KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN TURTLE WAX AUTONHOITOSETILLÄ!
KAASUJALKA 2/2023 3 Vielä vuosia sitten Syksyllä Kialta tuli markkinoille jo toisen polven sähko-Niro, mallinimeltään Niro EV. Jos oli ensimmäisen polven e-Niro enemmän heikkovirtainsinöörin järkiauto, kelpaa uusi EV jo trenditietoiselle sijoituskonsultillekin. U udistunut sähkö-Niro on etevä peli, mutta ahdas on sen markkinarakokin. Kilpailun Niro EV käy mm. saman hintaluokan Volkswagen ID3:n ja Renault Megane ETechin kanssa. Niro EV on molempia suurempi, mutta uskon, että juuri sama hintaluokka ratkaisee sähköautomarkkinassa enemmän kuin se, onko kyseessä crossover vai hatchback. Hyvännäköinen Kia Niro EV:n edeltäjä, e-Niro, oli ”tavallisten ihmisten” täyssähköautojen pioneeri. Menevän näköiseksi sitä ei kuitenkaan voinut kehua. Pulska e-Niro näytti ylirationaalisen heikkovirtainsinöörin autolta. Uutta Kia Niro EV:tä ei enää edes oikein edeltäjänsä seuraajaksi edes tunnista, sen muotokieli puhuttelee TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski KELPAA JO SIJOITUSKONSULTILLEKIN Kia Niro KOEAJOSSA ehkä trendikästä sijoitusneuvojaakin. Muodoissa on enemmän särmää kuin edeltäneessä Kia eNirossa. Niro-malliston hinnat alkavat 31 000 eurosta, sillä saa perushybridin. Pistokehybridien hinnat alkavat 38 277 eurosta. Sain koeajoon Kia Niro EV Business Premium 64,8 kWh:n. Sen hinta kaikilla ””mausteilla” nousee varustelupaketin myötä 52 133 euroon. EV-sähkömallien hinnat alkavat 45 473 eurosta. Sisätilojen hillitty muotoilu miellyttää tällaista perinnemiestä. En halua ajaa taulutietokonetta vaan autoa, jossa kuljettajan eteen avautuu pyöreiden mittarien hallitsema näkymä. On myös mukavaa, että kosketusnäytön lisäksi hallintalaitteissa riittää perinteisiä nappuloita. Fiilis ei kuitenkaan ole antiikkinen. Kojelauta ja keskikonsoli ovat peräisin Kian sähköisestä lippulaivasta EV6:sta, joten perinteiset ratkaisut lyövät kättä modernin designin kanssa. Kuskin penkissä jäi kaipaamaan hiukan enemmän sivuttaistukea. Leveyttä on kuitenkin riittävästi. Taaksekin jää hyvin jalkatilaa, vaikka penkkiä säätäisi taimmaiseenkin asentoon. Tavaratila yllätti, se on peräti 495 litraa. Tämän mahdollistaa akun sijoittaminen matkustamon alle. Mukavuuspainotteinen Mukavuuspainotteisena sähköautona Niro EV sopii minun kaltaiselleni, niin ikään mukavuuspainotteiselle ja kohta kuusikymppiselle ukolle. Alusta nielaisee pienet röykyt pehmeästi ja tuntuu moottoritieajossa vakaalta. Kaupunkipyörittely on vaivatonta ja kevyttä. Kun alla on kitkat, meno maantielläkin on mukavan äänetöntä. Mikään raketti sähkö-Niro ei ole, mutta 7 .8 sekunnin kiihtyvyys nollasta sataseen riittää itselleni. Nyt koeajetun täyssähköisen version akkukoko on lähes 64,8 kilowattituntia ja sen mukainen yhdistetyn ajon WLTP-mittauk! TEKNIIKKAA KIA NIRO EV BUSINESS PREMIUM MOOTTORI: sähkömoottori, akku 64,8 kWh TEHOT: 204hv SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0–100km/h: 7,8 s HUIPPUNOPEUS 167 KM/H VÄÄNTÖ: 255 Nm VETOTAPA: etuveto WLTP-TOIMINTAMATKA: max. 460 km (ilmoitettu) SÄHKÖNKULUTUS: 15,9 kWh /100 km (ilmoitettu) MITAT: pituus 4420 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1570 mm, akseliväli 2720 mm TAVARATILA: 475–1392 l KOEAJOAUTON HINTA VARUSTEINEEN: 52 133 €, EV-mallien hinnat alkaen: 45 473 €, Niro-malliston hinnat alk. 31 921 € (Hybrid HEV) + Mukava melutaso + Tyylikkäästi persoonallisen näköinen. + Riittävä toimintamatka JÄLKIMAKU Monen automallin sähköinen versio on monin verroin polttomoottorista versiota mukavampi. Varsinkin, jos moottorina pärisee 1-litrainen ja 3-sylinterinen pikkuturbo. Niro HEV -perushybridissä on 1.6-litrainen ja nelipyttyinen polttomoottori, joka jo ihan ominaisuuksiensa takia pistää yli 14 000 euroa kalliimmalle sähkösisarelle vahvan haasteen. Tasapainoinen maku kuitenkin jäi uudistuneesta sähkö-Nirosta. ? + – sessa saavutettu toimintamatka on 460 kilometriä. Talvella tuo ei tietysti toteudu, Kelit ja ajotapa vaikuttavat kulutukseen niin paljon, että oikeastaan isoakkuisellekaan sähköautolle on vähän hoopoa arvioida ehdottomana totuutena minkäänlaisia rangeja. Arvioisin kuitenkin, että talvikeleilläkin Niro EV:n range akku täyteen ladattuna ja maltillisesti ajaen riittää 350 kilometrille. Matalampia nopeuksia tasaisesti ajaessa pääsin 15 kWh/100 km lukemiin, ja se tarkoittaisi 430 kilometrin toimintamatkaa. Tasaisessakin matka-ajossa talven nollakelissä kulutus nousi yli 20 kilowattituntiin 100 kilometrillä. Kia Niro EV on mukiinmenevä paketti: mukava ja riittävän tilava. Toimintamatkaakin on riittävästi, jos ei tarvitse ajaa usein pitkiä matkoja tiukkaa aikataulua noudattaen. Puh. 010 239 0200 Hautalantie 16, Tampere www.fusti.fi AUTOPURKAMOT Autopurkamosta apu autosi ongelmiin edullisemmin. Tuomme osia Euroopasta. Jos meillä ei ole, hankimme. KYSY TARJOUKSIA! Varastossamme yli 150 000 varaosaa! HENKILÖ-, PAKETTIJA MAASTOAUTOT HENKILÖAUTOT Puh. (02) 721 7700 Helsingintie 595, Salo www.auto-lehtinen.fi KÄYTETYT VARAOSAT TAKUULLA! KÄYTÖSSÄSI KAHDEN PURKAMON SUURET VARASTOT 24/7.
4 KAASUJALKA 2/2023 VINKKI Mukavaa autoilua LAADUKAS SUKSIBOKSI HIIHTOLOMAREISSULLE Hiihtolomalaiset valtaavat jälleen Suomen laskettelukeskukset viikoilla 8, 9 ja 10. Suksibokseja kiinnitellään taas ahkerasti autojen katoille. Jos oma suksiboksi vielä puuttuu, kannattaa tutustua laadukkaisiin Calixja Thule-tuotteisiin. TEKSTI_ Timo Kiiski K un suuntaat suksiboksiostoksille, laatuun kannattaa panostaa. Korkealaatuinen suksiboksi on turvallinen ja sen käyttöikä on huomattavasti pidempi kuin markkinoiden halvimmilla bokseilla. –Laadukkaassa suksiboksissa on toimiva lukitusjärjestelmä ja se on vesitiivis, joten tavarasi pysyvät tallessa ja kuivina. Ehdotonta plussaa on myös, jos boksin saa auki molemmilta puolilta. Huippuluokan suksibokseja valmistavat esimerkiksi Calix ja Thule, neuvoo markkinointipäällikkö Jouni Vainikka auton varaosien ja tarvikkeiden tuontija tukkuliike Kaha Oy:stä. Miten valita oikein? Suksiboksien malleissa ja kokoluokissa riittää valinnanvaraa. Ennen vaihtoehtojen tarkempaa kartoitusta kannattaa ainakin tarkistaa, kuinka monet sukset tai lumilaudat pitää mahtua laatikkoon. Myös suksien pituus tulee ottaa huomioon valinnassa: pisimmät sukset eivät mahdu pienimpiin kuljetuslaatikoihin. – Ennen boksin valintaa tulee huolehtia, että autossa on mallikohtaisesti sopivat taakkatelineet. Auton katoissa ja niiden kiinnitysmahdollisuuksissa on isojakin eroja, joten on tärkeää varmistua, että telineet ovat oikeanlaiset. Moni unohtaa tämän ja olettaa, että edelliseen autoon hankitut t a a k k a t e l i n e e t sopivat uuteen autoon. Tarkista siis telineiden yhteensopivuus hyvissä ajoin ennen reissua! opastaa Vainikka. Vinkki! Thule.fi -sivuston Kattotelineet-osiosta on helppo tarkistaa omaan autoosi sopivat Thule-taakkatelinejärjestelmät. Auton oven kiinnityslenkkiin asennettava nousutuki on helppo ja nopea tapa päästä käsiksi suksiboksiin vaatteita sotkematta. Ruotsalaisen Calixin alikoimassa on saatavilla kuusi eri suksi-boksimallia, joiden tilavuudet vaihtelevat 390–500 litran välillä. Laadukkaat ja monipuoliset Ruotsalainen Thule on yksi tunnetuimmista suksiboksivalmistajista – eikä ihme. –Korkealaatuiset Thule-suksiboksit ovat pitkäikäisiä, tyylikkäitä ja helppokäyttöisiä. Thulevalikoimasta löydät kattobokseja aina pienistä, matkatavaroille tarkoitetuista, kuljetuslaatikoista suuriin, jopa 610-litraisiin, suksibokseihin. Suurimpiin Thulebokseihin mahtuu jopa seitsemän paria suksia, Vainikka tietää. Thule-suksibokseissa on runsaasti käyttöä helpottavia yksityiskohtia. DualSlide-avausjärjestelmä mahdollistaa boksin avaamisen auton molemmilta puolilta, PowerClick-pikakiinnitysjärjestelmä takaa helpon ja tukevan asennuksen ja toimiva lukitusjärjestelmä pitää tavarat turvassa. Thule Vector -malliston suksibokseissa on lisäksi naarmuilta suojaava, huopavuorattu pohja sekä sisäpuolen LEDvalaistus. Uutuutena Calixsuksiboksit Tänä talvena Suomen suksiboksitarjontaan on tullut myös uusi brändi: ruotsalainen Calix. Valikoimassa on saatavilla kuusi eri boksimallia, joiden tilavuudet vaihtelevat 390–500 litran välillä. –Kaikki Calix-suksiboksit aukeavat molemmilta sivuilta ja niillä on viiden vuoden takuu. Calix-tuotteet suunnitellaan ja valmistetaan Ruotsissa, joten ne toimivat erinomaisesti pohjoisissa olosuhteissa, Vainikka sanoo. Calix-boksivalikoiman kenties mielenkiintoisin tuote on Aero Loader, sillä se on kehitetty erityisesti sähköautoja silmällä pitäen. Nopeasti katsottuna voisi ajatella, että suksiboksi on kiinnitetty auton katolle väärinpäin, mutta todellisuudessa erikoinen muotoilu perustuu ilmanvastuksen minimointiin. Innovatiivinen, pisaran mallinen muotoilu säästää polttoainetta ja pidentää sähköautojen ajosädettä. Suksiboksi tuo kaivattua lisätilaa matkatavaroille ja urheiluvälineille, mutta tavaroiden kurkotteleminen katolta on työlästä, ja lyhyemmille henkilöille jopa mahdotonta. Kuraista autoa vasten varpaillaan kurottelu sotkee myös varmasti vaatteet. Musta Thule Vector -suksiboksi on elegantti ja sporttisesti muotoiltu suksiboksiratkaisu auton katolle. Onneksi kurotteluongelmaan on nykyään saatavilla monenlaisia apuvälineitä. Esimerkiksi auton oven kiinnityslenkkiin asennettava nousutuki on helppo ja nopea tapa päästä käsiksi suksiboksiin vaatteita sotkematta. Älä hosu kiinnittäessä! Monille on tyypillistä jättää käyttöja asennusohjeet huomiotta ja hoitaa homma niin sanotusti fiilispohjalta. Suksiboksin asentamisessa ohjekirjaan on kuitenkin erittäin suositeltavaa tutustua huolellisesti, sillä väärin kiinnitetty kuljetuslaatikko voi irrota auton katolta esimerkiksi voimakkaan jarrutuksen yhteydessä tuhoisin seurauksin. –Oikeaoppisesti kiinnitetty suksiboksi pysyy paikoillaan tiukemmissakin käänteissä, joten huolellisuus boksin paikoilleen asentamisessa todella kannattaa. Asennusavuksi kannattaa ottaa myös toinen henkilö, sillä suksiboksit ovat painavia ja autoon voi herkästi tulla naarmuja, jos boksia riuhtoo paikoilleen yksinään, Vainikka neuvoo. Myös suksiboksin pakkaamisessa tulee olla tarkkana. Boksiin kannattaa pakata vain sukset, lumilaudat ja kevyitä matkatavaroita. Painavimmat tavarat kannattaa sijoittaa takakonttiin, ettei auton painopiste nouse turhaan ylemmäs. Tarkista myös ajoneuvon suurin sallittu kattokuorma ja ota huomioon myös se, että suksiboksi itsessään voi painaa reilusti yli 20 kiloa. –Muistathan, että vaikka suksiboksi olisi asianmukaisesti kiinnitetty, täyteen pakattu boksi vaikuttaa auton ajo-ominaisuuksiin. Ajoneuvo saattaa käyttäytyä kömpelömmin mutkissa ja jarrutusmatka pitenee. Muista siis varovaisuus liikenteessä! Vainikka muistuttaa.
KAASUJALKA 2/2023 5 KUUKAUDEN KÄYTETTY LUKSUSLUOKAN JENKKIMAASTURI KÄY BIOKAASULLA Ekologisuus ei ensimmäisenä tule mieleen, kun alla 6,2-litraisella V8 -bensamoottorilla alun perin varustettu iso amerikkalainen luksusmaasturi. Koeajoon saatu 16 vuotta vanha Cadillac Escalade käy kuitenkin biokaasulla. TEKSTI _ Timo Kiiski KUVAT _ Mika Salomaa C adillac Escalade on paljon enemmän kuin luksusluokan katumaasturi tai maastoauto. Se on ehkä amerikkalaisen hip-hop –kulttuurin ikonisin auto. oikea pop-kulttuurin julkkiskulttuurin superauto. Tuskin on kovin monta amerikkalaista superluokan RAP-tähteä, jolla ei olisi tallissaan ainakin yksi Excalade. Hollywood-julkkiksista Escaladella kruisailevat myös ainakin Mark Wahlberg, Paris Hilton, Jennifer Lopez ja myös jalkapallolegenda David Beckham. ”Miksi niin monet naisjulkkikset rakastavat Cadillac Escaladea? – Vai onko se vain yksi Hollywood-trendi?”, kysytään carbuzz.com – sivustolla. Onhan varsinkin Escaladen pidempi, 5,2 metriä pitkä versio varsin näyttävä maantielaiva. Ylipäätään juuri Escalade on onnistunut pitämään hengissä Cadillacin tarunhohtoista legendaa. Siitähän ei pääse mihinkään, että suuri maasturi herättää suuria tunteita. Kaasujalka sai koeajoon yksityishenkilön biokaasukäyttöiseksi muuntaman Cadillac Escaladen vuosimallia 2007. Auto on tuotu Japanista, mutta ratti on tutusti vasemmalla puolella. Mittarilukema oli vain 164 000 kilometriä. Auton mukana ei tullut huoltokirjaa, joten todellinen kilometrimäärä jää arvaukseksi. Huippusiistin ulkoasun ja myös sisustan perusteella voisi olettaa, että mittarilukema voisi mahdollisesti jopa pitää paikkansa. Koeajettu Escalade on rekisteröity henkilöautoksi, kun moni selvästi edullisempi Escalade on rekisteröity Alv-vähennyskelpoiseksi kevytkuorma-autoksi. Säästöä ja ekologiaa Koeajettu Escalade käy siis ekologisesti biokaasulla. Kun biokaasu loppuu tankista, matka CADILLAC ESCALADE 6,2 L V8, VM. 2007 MITTARILUKEMA: 164 000 km MOOTTORI: V8. 6156 cm3, vapaasti hengittävä POLTTOAINE: kaasu + bensa (jälkikäteen tehty kaasumuunnos) VAIHTEISTO: 6-lovinen automaatti VETOTAPA: neliveto TEHOT: 409 hv (lähde: Auto-data.net) CO2-PÄÄSTÖT BENSALLA: 287 g/km VÄÄNTÖ: 560 Nm BENSAN KESKIKULUTUS KAUPUNKIEN ULKOPUOLELLA: 11.8 l/100 km (lähde Auto-dat.net) KAASUN KESKIKULUTUS KAUPUNKIEN ULKOPUOLELLA: 8 kg/100 km (lähde auton myyjä) KIIHTYVYYS 0-100 KM/H: 6.8 cm3 HUIPPUNOPEUS: 170 km/h MITAT: pituus 5144 mm, leveys 2007 mm, korkeus 1887 mm, akseliväli 2946 mm TAVARATILA 479–3084 L ! TEKNIIKKAA jatkuu hiukan epäekologisemmin bensalla. Mistään ei kuitenkaan huomaa, että polttoaine vaihtuu. Kukaan taloudellisuutta hakeva ei edes mieti tällaista maasturia, ei edes biokaasukäyttöisenä. Ne ovat eri miehet, jotka ajavat Mitsubishi Outlander -lataushybridillä. Se on kuitenkin selvä, että biokaasulla ajaa aina edullisemmin kuin bensalla: myös 6,2-litraisella V8 -Escaladella. Ja tuleehan siinä mukana myös hyvää ekologista pr:ää. –Kaasun keskikulutus on rauhallisessa maantieajossa keskimäärin ehkä 8 kilogrammaa 100 kilometrillä, autoa Helsingissä myyvä Marko Rissanen kertoo. Auto-data.net -sivusto kertoo, että ensalla ajaessa tällainen Escalade kuluttaisi satasella kaupunkiajossa 18 litraa km ja kaupunkien ulkopuolella 12 litraa. Tosin Helsingin Sanomien koeajoraportissa vuodelta 2007 tehtaan ilmoittamaksi bensankulutukseksi kerrottiin kaupunkiajossa 23 litraa satasella ja yhdistetty kulutus oli vajaat seitsemän litraa vähemmän. Kun biokaasun kilohinta Gasumin asemilla tällä hetkellä on suunnilleen sama kuin bensalitran hinta huoltoasemilla, pääsee ainakin maantieajossa selviin säästöihin, vaikka ilmaiseksi meno ei tule kaasullakaan. Isolla Escaladella ajo on kuitenkin enemmän kuin siirtymistä paikasta toiseen: puhutaan suorastaan elämyksestä. 93 vuotta kesällä täyttävää huonojalkaista anoppiani en lähtisi Escaladella kyytimään. Itsenikin oli opittava käyttämään astinlautaa, ettei tarvinnut kiivetä autoon. Tarkka ohjaus yllätti Kyytiin mahtuu seitsemän matkustajaa. Neljällä matkustaessa takapenkkiläiset istuvat suorastaan herroiksi. Koeajoon saatu Cadillac Escalade etenee 6,2-litraisen V8moottorin voimin bensalla ja kaasulla nelivetojärjestelmän avustamana. Huipputehoa lupaillaan 409 hevosvoimaa, mutta vääntö vasta vaikuttaakin: eri lähteiden mukaan vääntöä on 562 Nm. Ohjaus on yllättävänkin tarkka. Tällaiset korkeat autot tuppaavat kallistelemaan, mutta Escalade pysyy ryhdissään sähkömagneettisen jousituksen ansiosta. Vaikka Escalade on rekisteröity maastoautoksi, se sopii erityisesti leppoisaan kruisailuun valtateillä. Nelivedosta on tietysti apua maastoon mentäessäkin, mutta Escalade on ennen kaikkea valtamerilaiva, koska siinä ei ole alennusvaihteitakaan. Kuusilovisen automaattivaihteiston valitsin on miehekäs keppi ratin ohjaustangossa. Maantiellä edetään vaivattomasti. Kun katselee korkealta maailmaa ja edellä ajavia Toyota Yariksia ja Volkswagen Poloja, tuntee itsensä voittamattomaksi. Miksei Putinillekin riittäisi sotimisen sijaan maailman tähtäileminen Escaladen korkealta kuskinpenkiltä? Auto-dat.net -sivuston tietojen mukaan tämä Escalade kiihtyy nollasta 100 kilometrin tuntinopeuteen 6,8 sekunnissa ja sen huippunopeus on 170 km/h. Cadillac Escalade
6 KAASUJALKA 2/2023 Vielä vuosia sitten automaailmaa vähemmän seuraavat saattoivat vähätellen ilkkua hulppeintakin Skodaa ” TšekkiFerrariksi”. Nelivetoista Skoda Enyaq Coupe RS:ää sellaiseksi voisi kutsua oikeasti kunnioituksella. S kodassa mallimerkintä ”Coupe RS” tarkoittaa räyhäkkäämpää suorituskykyä ja sporttisempaa varustelua. Nelivetoinen RS on myös Skoda-malliston lippulaiva: aina nelivetoa ja 220 kilowatin tehoa myöten, siis mitä sananmukaisesti ”tshekki-Ferrari”. Coupe-muotoinen Enyaq iV RS 4 x 4 on käytännössä sama auto kuin saman konsernin Volksvagen ID.5 GTX ja Audi Q4 Sportback e-tron 50. Eroja on, mutta ne pitää hakemalla hakea. Vihreä erikoisväri täydennyttynä mustilla Crystal Face -maskilla, taustapeileillä ja vanteilla erottaa RS:n välittömästi massasta. Kromia ei Enyaq RS:stä löydä. Hyrylän S-marketin latauspisteellä kokonaisvaltaisesti kaunis Enyaq RS herätti taukoamatonta kiinnostusta. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski ” TŠEKKI-FERRARI” IHAN KUNNIOITUKSELLA Škoda Enyaq KOEAJOSSA Enyaq iV RS on Enyaq Coupemalliston nopein: se kiihtyy nollasta 100 kilometrin tuntinopeuteen 6,5 sekunnissa ja kelaa huippunopeutta 180 km/h. Toimintamatkaksi valmistaja ilmoittaa parhaimmillaan ja optimioloissa jopa 496 km. Todellinen toimintamatka tietysti riippuu ajotavasta, vauhdista ja sääolosuhteista. Enyaq RS Coupessa on start & stop -nappi, mutta siihen ei tarvitse koskea sen enempää liikkeelle lähtiessä kuin pysähtyessäkään. Automaattijarru (eli Auto Hold) aktivoituu heti ja autosta voi poistua painelematta yhtikäs mitään, edes parkkivaihdetta ei tarvitse laittaa päälle. Jarrutusenergian talteenottoa voi säätää tehokkaammaksi ratin vaihdevivuilla kolmiasteisella porrastuksella. Audi vai Skoda? Enyaq RS:n alusta on selvästi tehty urheilulliseen ajoon. Siksi myös tien epätasaisuudet myös tuntuvat ainakin jonkun verran ajossa. Sen sijaan hidastetöyssyt RS Coupe ylittää mallikkaasti. Enyaq RS Coupe ei ole hiljainen auto. Rengasmelua sisään kantautuu enemmän kuin muutamissa selvästi halvemmissa sähköautoissa. Ehkä sekin palvelee auton urheilullista luonnetta. Mukavuutta ajoon tuovat huippuluokan ajoavustimet, mukautuvat vakionopeudensäädin ja kaistavahti. Korkealla istuminen tarjoaa hyvän näkyvyyden. Ydinkysymys loputa on, onko Skoda Enyaq RS Coupe yhtä hyvä tai jopa parempi kuin saman konsernin vastaava Audi, eli Audi Q4 Sportback e-tron 50 Quattro. Audi tietysti maksaa enemmän ja epäilemättä automaailmaa vähemmän seuraavat mieltävät Skodan myös vastaavaa Audia kansanautomaisemmaksi. Hinnan takia kukaan ei Skoda Enyaq iV RS 4x4 Coupea osta. Kun auto joka tapauksessa mak! TEKNIIKKAA ŠKODA ENYAQ COUPÉ IV 80X 4X4 RS IV MOOTTORI: sähkömoottori SÄHKÖMOOTTORIN TEHO: 299 hv/ 220 kW SUURIN VÄÄNTÖ: 460 Nm VETOTAPA: nelivetoinen SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 6.5 s HUIPPUNOPEUS: 180 km/h TOIMINTAMATKA, WLTP (YHDISTETTY): 496 km CO2-ARVO: g/km LATAUSPISTOKE: CCS LATAUSAIKA: (AC, 1-100% SOC) n. 7 h 30 min (11 kW) LATAUSAIKA: (DC, 5-80% SOC) n. 1 h 10 min (50 kW) / 36 min (135 kW) KULUTUS WLTP): 17,6 kWh / 100 km MITAT: pituus 4 653 mm, leveys 1 879 mm, korkeus 1 607 mm, akseliväli 2 770 mm TAVARATILA: 570–1610 l KOEAJOAUTON ARVIOITU KOKONAISHINTA: 70 765,00 € ENYAQ COUPÉ RS IV -MALLIN HINTA ALKAEN: 65 340,00 € ENYAQ COUPÉ IV -MALLISTON HINTA ALKAEN: 51 930,00 € +Räyhäkäs ulkonäkö +Taatusti maukas auto ¨ urheiluhenkiselle kuskille +Riittävä toimintasäde -Urheilullisen auton rengasmelu -Urheilullisen auton kova jousitus JÄLKIMAKU Mukavuushakuiselle kuusikymppiselle ukolle liian urheilullinen auto. Itse päätyisin valintatilanteeseen ENYAQ –katumaasturiin, jonka lähtöhintakin on yli 13 000€ vähemmän. Nelivetoinen Enyaq RS Coupe on kuitenkin jokseenkin täydellinen sähköauto varakkaalle ja urheiluhenkiselle kuskille. ? + – saa varusteineen yli 70 000 euroa, sillä tuskin on merkitystä, vaikka säästöä vastaavaan Audiin tulisikin muutama tuhat euroa. Eläkkeelle jäänyt seitsenkymppinen yritysjohtaja vielä saattaa muistaa Skodan itäblokkihistorian ja valitsee empimättä Audin. Tämän päivän nelikymppiset myyntija markkinointijohtajat eivät ehkä tuota aikaa vahvasti muista, heidän silmissään Audi voi Skoda RS:ään verrattuna hyvinkin olla konservatiivisten pappojen merkki. Viime aikoina huomio on kiinnittynyt Toyota Proace -tilaja pakettiautojen kohdalla eniten täyssähköiseen Toyota Proace EV -sähköautoon. Toyotalla on edelleen tarjota myös pitkän matkan ajoon realistisempi vaihtoehto: dieselmoottorinen Proace Verso. I ltalehti totesi Proace EV -sähköpakun koeajettuaan, että jos 200–300 km toimintamatkaksi riittää päivittäiseen käyttöön, on Proace EV hyvä auto. Epäilemättä näin on, mutta onneksi Toyotalla on tarjota muitakin vaihtoehtoja. Sellaisia kuin 2-litrainen ja 180-hevosvoimainen Proace Verso -diesel. 180-hevosvoimaisessa koneessa oli 6-portainen automaattivaihteisto. Ajoltaan uusi Proace-diesel on todella toimiva työkalu. Ohjaamo on yllättävän henkilöautomainen kaikkine lisäja turvavarusteineen. Ajoin Proce Verso Premium -dieselillä koeajoviikon aikana yhden pitkän lenkin Nokialle ja takaisin. Edellisellä viikolla olin käynyt Tampereella täyssähköisellä henkilöautomallilla, jolle luvataan täydessä latauksessa TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski SUURPERHEEN PITKIEN MATKOJEN JÄRKIBUSSI Toyota Proace KOEAJOSSA yli 400 kilometrin toimintamatka. Kuitenkin jo Lempäälän Ideaparkin kohdalla ymmärsin, että ilman 30–40 minuuttia kestävää latauskäyntiä en reissusta selviä, vaikka kotoa Keravalta lähtiessä ”rangea” mittari lupasikin rapiat 400 km. Kun lähdin diesel-Proacella matkaan, olo oli huoleton. Jos ”löpö” loppuisikin tankista, aina riittää huoltoasemia, joilla dieseliä lorauttaa tankkiin tarvittavan määrän muutamassa minuutissa. Käy tasaisesti 2-litrainen dieselmoottori käy ainakin kiihdyttäessä sen verran karkeassa sävyssä, että sen kanssa kuulee. Vaikka 2-litrainen diesel ei hyrrääkään samalla tavalla maukkaasti kuin vaikkapa 3-litrainen V6-turbodiesel, niin tasaisessa matka-ajossa Proace Verso käy riittävän tasaisesti ja äänettömästi. Toki 5.3 metriä pitkän Proace Verso L2 Preumiumin mallaaminen taloyhtiön kellarihallin ahtaaseen parkkiruutuun ja naapuriautojen väliin vaatii tottumattomalta kärsivällisyyttä ja vähän hinkkaamistakin. Matka-ajossa Proace-diesel on kuitenkin leppoisa kulkine, vaikka ohjaus onkin hieman tunnoton. Miellyttävä ajoasentokin löytyi yhtä helposti kuin tavallisessa henkilöautossakin. 180-hevosvoimaisen tehot riittävät mainiosti kahdeksanpaikkaisen ison auton kuljettamiseen, kun vääntöä on hulppeat 400 Newtonia. Vaikka Proace Verso on tehty pakettiauton pohjalle, niin ulkoiselta olemukseltaan se on enemmän iso tila-auto tai tyylikäs pikkubussi kuin askeettinen pakettiauto. Legendaarisen Toyota Hiacen seuraaja on tyylikkyydessä ottanut aimo harppauksen moderniin nykyaikaan. Koska itse ajoin koeajoviikolla pääasiassa yksin, niin piti oikein muistuttaa itseä Proace Verson tärkeimmästä valtista: se on ihan pirun tilava. Takapenkkien osalta se on myös erittäin muunneltava. Kun penkkirivejä voi liikutella reippaasti pituussuunnassa, saa lisätilaa loihdit! TEKNIIKKAA TOYOTA PROACE VERSO PREMIUM L2 2.0 D 180 AUTOMAATTI MOOTTORI: R4, 1997 cm³ POLTTOAINE: diesel TEHO: 177 hv VÄÄNTÖ: 400 Nm VAIHTEISTO: 8-lovinen automaatti VETOTAPA: etuveto KESKIKULUTUS: 7.9 l/100 km (ilmoitettu) CO2-PÄÄSTÖT: 198 g/km MITAT: pituus 5306 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1899 mm, akseliväli 3275 mm ISTUINTEN LUKUMÄÄRÄ: 7 KIIHTYVYYS 0-100 KM/H: 8.8 s HUIPPUNOPEUS: 185 km/h TOYOTA PROACE VERSO PREMIUM L2 2.0 D 180 AUTOMAATTI -MALLISTON HINNAT: alk. 75 822 € PROACE VERSO FAMILY L! 2.0 D AUTOMAATTI –MALLISTON HINNAT ALK.: 60 500 € Henkilöautomainen kyyti + Mahtavat tilat -Ohjauksen tunnokkuudessa olisi pientä toivomisen varaa JÄLKIMAKU Pitkä auto vaati ahtaassa parkkihallissa melkoista totuttelua. Matka-ajossa yllättävänkin mukava tilaauto. Eivätköhän ammattiliikennöitsijät tämän löydä, kun kirsikkana kakun päälle vielä Toyota Relax tuo mielenrauhaa auton omistamiseen veloituksetta jopa kymmeneksi vuodeksi, kun auton käyttää Toyotan merkkihuollossa huoltovälin mukaisesti. ? + – tua tarpeen mukaan niin tavaratilaan kuin penkkiriveillekin. Ammattikäyttöön Taloudelliseksi Proace Versoa ei voi varsinaisesti kehua, mutta en minä pitäisi näin isolle autolle pahana 8 litran keskikulutusta satasella. Siitä ison osan haukkasi 400 kilometrin edestakainen matka satasta losotellen Vantaalta Tampereelle ja takaisin. Halpahan Proace Verso ei ole. Koeajossa oli Proacen kallein Premium-versio 2-litraisella ja 180-hevosvoimaisella dieselmoottorilla ja 8-vaihteisella automaattilaatikolla. Koeajoautossa oli suunnilleen kaikki varusteet, mitä Proace Versoon voi saada: mm. nahkasisustus, sähköiset liukuovet ja peruutustutkat kaikissa kulmissa. Kun hinnat alkavat 75 822 eurosta, niin eiköhän sillä rahalla pidäkin saada suunnilleen kaikkea maan ja taivaan väliltä. Eivätköhän näitä ostelekin lähinnä Kovasen kaltaiset ammattiliikennöitsijät.
KAASUJALKA 2/2023 7 Takavuosina joku Idolstuomari muistaakseni kehui jotakin kilpailijaa sanoin ”sä näytät ja kuulostat hyvältä”. Nissan Ariyakin näyttää ja tuntuu hyvältä, sillä sähköautohan ei miltään kuulosta. A riya on tervetullut lisä sähköautojen premiumluokkaan. Pitkään se kestikin, että Nissan toi mallin kalliimpien ja isompien crossover-sähköautojen luokkaan. Onhan Nissan kuitenkin massatuotantosähköautojen pioneeri: Leaf tuli markkinoille jo vuonna 2010. Ensimmäisen sukupolven Leaf tuli markkinoille 24 kWh:n akustolla, joka antoi sille 80 kW:n moottoritehon ja n. 175 km:n toimintasäteen. Mallivuodelle 2013 tehtyjen uudistusten myötä toimintasäde kasvoi liki 200 km:iin. Ariya kilpailee Volkswagen ID4:n kaltaisten isompien crossover-sähköautojen kanssa. Vastassa ovat lähinnä Škoda Enyaq, Kia EV6, Hyundai Ioniq 5 ja Tesla Model 3. Aria on erittäin tyylikäs ja puhdaslinjaisesti muotoiltu auto. Se on todellisuudessa mielikuvaa lyhyempi: pituutta on 4,6 metriä. Kaksi akkuvaihtoehtoa Akkuvaihtoehtoja Ariyaan on kaksi: 63ja 87-kilowattituntiset. Viikon mittaiseen koeajoon sain 87-kilowattituntisen version. Sen toimintamatkaksi ilmoitetaan jopa 533 kilometriä. &3-kilowattituntisen toimintamatkaksi luvataan 403 kilometriä. Eli 87-kilowattituntisella pitäisi hurauttaa Vantaalta Tampereelle ja takaisin. Kun koeajoon tulee täyssähköauto, pyrin aina sille viikolle sovittamaan jonkin työmatkan Vantaalta Tampereelle. Tämä reitti siksi, että melkein koko matka on moottoritietä, jolloin punnitaan sähköauton kelvollisuus myös pitkän matTEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski ! TEKNIIKKAA NISSAN ARIYA 87 KWH EVOLVE 2WD 20" ALLOYS 22KW CHARGER KADG MOOTTORI: single sähkömoottori VETOTAPA: etuvetoinen VAIHTEISTO: automaatti MITAT: pituus 4 595 mm, leveys 1 850 mm (ilman peilejä), korkeus 1 660 mm, akseliväli 2 775 mm, tavaratila 468 l SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.6 s, huippunopeus 160 km/h TEHO: 238 hv VÄÄNTÖ: 300 Nm AKKU: pikalatauskapasiteetti max 130 kW, kiinteä laturi 22 kW, latauskaapelit Mode-3 32 A Type2 latausjohto TOIMINTAMATKA AKKU TÄYNNÄ: 525 km (ilmoitettu) SÄHKÖN KESKIMÄÄRÄINEN KULUTUS: 18.4 kWh/100 km (ilmoitettu) HINTA LISÄVARUSTEINEEN: 68 600€ (alk. 64 500 €, lisävarusteena metalliväri 700 €, 20" kevytmetallivanteet 1000 €), Ariya -malliston hinnat alk. 51 400 € + Erittäin tyylikäs ulkonäkö + Mukava ja hiljainen + Pitkä toimintamatka ¬Hieman pintakova alusta -Hallinnointi pelkällä kosketusnäytöllä JÄLKIMAKU Nissa Ariyaa voi hyvällä omalla tunnolla kehua onnistuneeksi uutuudeksi. Siinä on keskimittaisille aikuisille hyvin tilaa ja riittävän pitkä toimintamatka. Erityinen valtti on kyydin hiljaisuus vähän karkeammallakin asfaltilla. ? + – NÄYTTÄÄ JA TUNTUU HYVÄLTÄ Nissan Ariya KOEAJOSSA kan ajossa. Pääkaupunkiseudun taajamissa ajaessa sähköauton akkua on aina mahdollista ladata ruokakauppakäynnin yhteydessä jossain kauppakeskuksessa. Sen sijaan pidempi matka isoakkuisellakin sähköautolla vaatii jo suunnittelua. Team Ahman tiepalvelupartio Alpo Kurkinen ja Jarno Ahma eivät riennä apuun, jos sähkö loppuu kesken matkan. Ariyan saa kaksitai nelivetoisena. Itse sain koeajoon 2WD:n eli kaksivetoisen version. Kun ajaa vain hyvällä asfaltilla joko taajama-ajoa tai pitkää matkaa moottoritietä, vanhalla takavetoisella Mersulla ajamaan tottuneelle etuvetoisuuskin on juhlaa. Saman sarjan kilpailijat kun ovat pääasiassa takatai nelivetoisia. Laatu vakuuttaa Ariyan laatu vakuuttaa. Pitkällä ajomatkalla sen matkustamossa on rauhallinen fiilis. Rengasääniä ja tuulensuhinoita ei sisälle kantaudu ja moottorin ääniähän sähköautossa ei ole sen enempää sisällä kuin ulkonakaan kuulostellessa. Tällaista ”vanhan liiton” miestä kuitenkin vähän ärsyttää, kun hallintalaitteissa ei juuri ole fyysisiä nappuloita. Perinteiset nappulat on korvattu paneelista hiplailtavilla kosketusnäppäimillä. Tämä tuottaa kaltaiselleni ”rähmäkäpälälle” pieniä haasteita jo ihan lämpötilan säädöissä. Perusasiat ovat kohdallaan: mukava penkki on helposti säädettävissä ja pääntilakin riittää hyvin tällaiselle 177-senttiselle ”pätkälle”. Näkyvyyskin kuskin penkiltä on riittävä. Pitkällä miehellä sen sijaan pääntila uhkaa loppua kesken. Pikkuisen samaa ongelmaa tulee takapenkilläkin. Kun lattia on korkealla, täysikasvuisella hujopilla on niukat jalkatilat. Sen sijaan keskimittaisilla aikuisilla ja mukuloilla tilaa on takana riittävän mukavasti. Tavaratila on jaettavissa välipohjan levyllä. Kun lastauskynnystäkään ei pahemmin ole, on tavaratilan lastaaminen helppoa. Ei jää tukkeeksi Koska koeajoviikolla asuin vielä väliaikaisessa majoituksessa kerrostalossa ja autopaikka oli lämpimässä hallissa, en käyttänyt manuaalisesti kytkettävää akun esilämmitystä. Keskikulutus marraskuun lopulla moottoritieajossa Tampereelle satasta huristellessa 25 kWh:n tuntumaan 100 kilometrillä. Aikaisempi kokemus on osoittanut, että ”rangea” saa kummasti pidennettyä, kun laskee nopeutta alemmas. Jonkun toisen lehden toimittaja pääsi syksyn lämpimämmillä keleillä kuulemma 20 kWh:n kulutuksella moottoritieajossa. Ajettavuus sinänsä on aikalailla hyvää ”peruskauraa”, vaikka alusta tuntuukin hieman pintakovalta: terävät töyssyt kyllä tunsi ahterissa, vaikkakaan eivät mitenkään erityisen häiritsevinä., Ohjaustuntuma tuntui omassa ajossani vakaalta, vaikka sitä on arvosteltu joissakin kohdin myös hieman tunnottomaksi ja epätarkaksi. Suorituskyky sen sijaan riittää ohittaessakin: 7,5 sekunnissa sataseen kiihtyvällä crossoverilla ei taatusti jää muun liikenteen tukkeeksi.
8 KAASUJALKA 2/2023 UUSI KESTOTESTIAUTO! BAIJERILAINEN VOIMAPESÄ Kaasujalan kestotestiautot ovat olleet suuria hittejä lukijamäärän suhteen ja nyt tämä palsta saa jatkoa, kun joulukuun lopussa pihaan saapui komea BMW X5. TEKSTI JA KUVAT _ Mika Salomaa V ajaa kolme vuotta sitten meillä oli hetken aikaa ajossa BMW 530d xDrive, mutta resurssipulan vuoksi laitoimme sen myyntiin ja kestotestipalsta sai hengähtää hetken. Tuosta Bemarista emme ehtineet kovinkaan montaa juttua julkaisemaan, mutta kiinnostusta se herätti hurjan paljon ja meille tuli monen monta tiedustelua, että miksi se juttusarja loppui ennen kuin ehti oikein alkamaankaan. Vuosi sitten vitsinä ja täysin nopeana päähänpistona tuli hankittua vuosimallin 2004 Saab 9-3 Aero ja niin kuin monesti käy, nämä päähänpistot ovat niitä parhaita päätöksiä. Saabilla on nyt ajettu reilut 11 000 kilometriä ja Saab on kyllä tarjonnut todellakin enemmän autoa kuin ikinä olisi voinut kuvitella. Saab tulee myyntiin tässä kevättalven aikana eli jos siitä olet kiinnostunut ostamaan kyseisen yksilön, niin kannattaa olla lähiaikoina kuulolla. 7-paikkainen piti saada Koska minulla on uusioperhe, jossa välillä on tarvetta isommalle kuljetuskapasiteetille, päätin lyödä kaksi kärpästä yhdellä iskulla ja hankkia 7-paikkaisen auton. Kauhukseni ensiksi näin mielikuvissa itseni ajamassa baskerihattu vinossa Renault Grand Scenicillä tai jollain muulla perheauton pohjalevylle tehdyllä epämiellyttävällä tila-autolla. Näitä kaikkia 7-paikkaisia tila-autoja vaivaa huono ajettavuus, laiska suorituskyky ja loppujen lopuksi ovat kuitenkin aika ahtaita. Jotta juttu palvelisi mahdollisimman monia halusin pitää hankintabudjetin asioissa ja päädyin summaan 15 000 euroa. Se ei saanut olla liian korkea, eikä sitten toisaalta liian alhainenkaan, koska halvemman hintaluokan autot usein vaativat omistajaltaan enemmän harrastuneisuutta. Saab ajaa sen asian vielä toistaiseksi. Etäkauppa Etsiskelin autoa muutamia viikkoja ja paria yksilöä kävinkin katsomassa Kamuxilla, mutta niiden kunto oli surkea, joten etsintä jatkui. 7-paikkaisia tuntui olevan harvassa. J.Rinta-Joupin rivistä löytyi juuri sopiva yksilö; X5 35d vuosimallia 2009 ja mittarissa kilometrejä 276 980. Asiaa tietävät tietää, että kyseessä on kahdella ahtimella varustettu malli, josta löytyy komeat 286 hevosvoimaa ja musertavat 580Nm:iä vääntöä. Alkaa tämmöinen lähes 2200 kiloinen möhkälekin poistumaan horisonttiin varsin mukavasti. Moottorin optimoinnilla tästä saa varsin messeviä lukemia, mutta aika näyttää päädytäänkö siihen. Bemari toimitettiin J.RintaJoupin Espoon toimipisteeseen. Kävin koeajamassa auton ja totesin sen olevan varsin asiallinen peli. Itse kauppa sujui oikein mallikkaasti ja täytyy nostaa hattua kaupan tehneelle myyjälle, joka oli kyllä erittäin aktiivinen ja ripeä vastauksissaan. Enkä missään vaiheessa maininnut, että tämä auto päätyy KaaBMW X5 35D VM. 2009 MITTARILUKEMA: 278 000 km MOOTTORI: R6, 2993 cm3 POLTTOAINE: diesel VETOTAPA: neliveto VAIHTEISTO: 6-lovinen automaatti TEHOT: 286 hv VÄÄNTÖ: 580 Nm KESKIKULUTUS: 8.3 l/100 km CO2-PÄÄSTÖT: 220 g/km SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0–100 km/h: 6.8 s HUIPPUNOPEUS: 216 km/h MITAT: pituus 4854 mm, leveys 1933 mm, korkeus 1739 mm, akseliväli 2933 mm TAVARATILA 620–1750 L HINTA: 14 000 € ! TEKNIIKKAA sujalan sivuille. Kaupan tekemiseen se ripeys sitten loppuikin. Kaupan yhteydessä sovittiin muutamat korjaustoimenpiteet; toimiva MMI-näyttö, sillä nykyinen oli himmeä, eikä siitä nähnyt mitään päivänvalossa, lailliset kesärenkaat mukana tulleiden tilalle (olivat kulutuspinnaltaan mm) ja toinen avain oli kateissa. Nyt kaupoista on kulunut puolitoista kuukautta, eikä näitä ole vieläkään saatu J.Rinta-Joupin toimesta hoidettua. Näyttö on kuulemma tilattu kolme viikkoa sitten Ruotsista, mutta ei ole näkynyt. Renkaita ja avainta vielä etsitään. 2500 kilometriä takana Nyt X5:llä on ajettu 2500 kilometriä ostamisen jälkeen, eikä ole tarvinnut katua, kunhan sovitut puutteet saadaan jossain vaiheessa korjattua. Bemari on ikäisekseen oikein hyvässä kunnossa ja toiminut hyvin. Kaikki varusteet toimivat kuten pitääkin. Moottorissa riittää kyllä makosasti puhtia ja matkanteko miellyttävää. Vaikka alla pyöriikin hurjan kookkaat renkaat, melutaso pysyy hyvin alhaisena, eikä ajamisen mukavuus kärsi yhtään. Auto on uutena myyty pohjanmaalle Seinäjoen Autokaaresta ja siellä huollettu lähes aina viimeisiin hetkiin asti. Tämä kyseinen yksilö on varsin hyvillä varusteilla ja omaa juuri semmoisen väriyhdistelmän, jota toivoinkin; valkoinen ulkoväri ja ruskeat sähkösäätöiset sporttinahat. Talvirenkaat ovat 20-tuumaisilla BMW:n alumiinivanteilla ja kesällä alla pyörii 21-tuumaiset vanteet. Muista varusteista mainittakoon mm. hifipaketti, adaptiiviset (kääntyvät) xenon-valot, kaukovalo assistentti (automaattiset pitkät valot tunnistaa vastaantulijat), sähkötoiminen takaluukku, automaattinen ilmastointi, vakionopeudensäädin ja aktiiviohjaus. Eikä onneksi ole mitään ajamista häiritseviä härpäkkeitä kuten kaistavaihtia ja kaiken maailman vilkkuvia varotuksia vierellä ajavista autoista. Luistonestonkin saa näppärästi kytkettyä pois nappia painamalla. Pissapojan nestettä lisättäessä huomasin kaikkien kivoimman yllätyksen, nimittäin moottoritilassa huomasin Webaston tarran. Myyntiesitteessä ei ollut mitään mainintaa Webastosta, mutta tässähän onkin tehtaalla asennettu Webasto, josta edes automyyjä ei tiennyt mitään. En edes tajunnut etsiä sitä ajotietokoneen valikosta, mutta sieltähän se löytyi ja suureksi yllätykseksi laite vieläpä toimii. Ei ne autokauppiaatkaan kaikkea tiedä ja huomaa. BMW X5 Isot verot ja vakuutukset Joku sanoi, että on järjetöntä ostaa tämmöistä isoa käytettyä maasturia, koska se vie kaikki rahat. Se onkin yksi tämän testin tarkoituksista selvittää, että miten kallista tämmösellä ajaminen on. Toisaalta, on se matkanteko niin hulppeaa ja muhkeaa, että saa se vähän maksaakin. Tuulilasinpyyhkijöiden sulat olivat huonossa kunnossa, joten ne vaihdoin ja se onkin ainut ”korjaustoimenpide” mihin on mennyt rahaa. Dieseliä on tankattu 216 litraa ja siihen uponnut 434,82 euroa. Etupyörän laakeri on alkanut pitämään ääntä ja se täytyy vaihtaa. Kysyin J.Rinta-Joupilta, josko he osallistuisivat sen kustannuksiin, mutta vastaus oli heti, että ei. Kuuluu kuulemma normaaliin kulumaan, eikä kuulu heille. Vuosittainen ajoneuvovero on 952,28€. Liikennevakuutuksen listahinta Lähitapiolassa on 1.362,09 ja kaskon 2.130,45. Näistä bonukset sekä alennukset pois niin maksettavaa jää yhteensä molemmista 866,14 euroa vuodessa. Vakuutusten kilpailuttamisesta tehdään ehkä juttu jossain vaiheessa. Bemarin elämästä päivitetään juttuja Kaasujalan nettisivuille tiuhempaan tahtiin kuin printtilehteen, joten kannattaa seurata www.kaasujalka.fi.
KAASUJALKA 2/2023 9 KAASUJALKA Kaasujalka palaa huhtikuussa Kaasujalka TV on nyt ajankohtainen autoiluja moottoriurheilusarja MTV:n kanavilla. Keväällä 2023 toteutetaan tv-sarjan yhdestoista tuotantokausi. Makasiiniohjelma tarjoaa taustatarinoita autojen ja moottoriurheilun maailmasta, liikenteestä sekä mielenkiintoisia henkilöhaastatteluja. Kaasujalka TV-sarja sisältää yhteensä 20 uutta ohjelmaa tuotantokaudelle 2023. Kaudet toteutetaan keväällä ja syksyllä. Jaksot esitetään MTV Katsomossa ja CMore-kanavalla. Ohjelmat ovat lisäksi nähtävissä kanavien arkistoissa, YouTubessa sekä sosiaalisen median kanavilla. Kaasujalka tv-sarjan vanhat tuotantokaudet ovat nähtävissä CMoren suoratoistopalvelussa. Ohjelman juontaa Helen Karim. is back! OSAAJAT PALVELUKSESSASI AUTOKORJAAMO ALA-KÖNNI Audi, Volvo, BMW, MB Mestarintie 10, 41310 Leppävesi Puh. 050 555 5661 STARCRUISE OY Volvo Valotie 3, 43100 Saarijärvi Puh. 040 150 2010 JYVÄSAUTO OY Audi, BMW, MB Säkkitie 9, 40320 Jyväskylä Puh. 014 283 873 TM-AUTOPALVELU OY Audi, Volvo, BMW, MB Säkkitie 4, 40320 Jyväskylä Puh. 040 064 7459 JYVÄSKYLÄN AUTOHUOLTO Audi, Volvo, BMW, MB Sorastajantie 4, 40320 Jyväskylä Puh. 040 7096 160 YLÄMAAN AUTO OY Audi, Volvo, BMW, MB Ahjokatu 26, 40320 Jyväskylä Puh. 040 480 7112 PM AUTOHUOLTO OY Audi, Volvo, BMW, MB Vasaratie 2, 19650 Joutsa Puh. 040 088 3377 MIKSI VALITA KL-SERVICEPARTNER? 1. Autosi huolletaan alkuperäislaatuisilla varaosilla autonvalmistajien ohjeiden mukaisesti. 2. Autosi huoltotiedot päivitetään autonvalmistajan sähköiseen huoltokirjaan 3. Näin uudenkin autosi takuu, sekä arvo säilyy 4. Kaikilla KL-Varaosien tuotteilla on korjaamon asentamana 2 vuoden takuu Nykyaikaisen ajoneuvokaluston huoltoihin ja korjauksiin tarvitaan erikoisosaamista. KL-ServicePartner -korjaamot tarjoavat Mercedes-Benz, BMW, Volvo ja Audi asiantuntemusta ja heillä on asianmukaiset välineet vianetsintään ja korjaustyöhön. KATSO LÄHIN KORJAAMOSI: WWW.KL-SERVICEPARTNER.FI
10 KAASUJALKA 2/2023 OSTETAAN AUTOJA MYY AUTOSI MEILLE! Huutava pula 1000-30000€ autoista, myös pakut ja mp:t Linnatie 7, Mäntsälä Soita Petri Harinen puh. 0400 474 674 www.autoplaneetta.? autoplaneetta@gmail.com MÖNKIJÄT VARAOSIA • varaosakauppa • vaihteistokorjaamo • vikadiagnostiikka • autosähkötyöt • määräaikaishuollot • katsastuskorjaukset • ilmastointihuollot • jakoketjun vaihdot Puutikkalantie 40, 36760 Luopioinen Varaosien verkkokauppa palvelee 24/7 (03) 5356 100 I www.kolari-special.fi HEINOLA Pohjanmäentie 7 I 0400 124 262 LAHTI Mestarinkatu 16 I 045 258 7877 KOUVOLA Kaupinkatu 12 I 0400 474 407 westmac.fi Sis. alv 24% 60kmh 60kmh LÄMPÖOHJAAMOLLA LÄMPÖOHJAAMOLLA NYT ERIKOISERÄ VAIN NYT ERIKOISERÄ VAIN 14.490€ 14.490€ ajovalmiina ajovalmiina TRAPPER TRAPPER 550 UTV 550 UTV traktori malli traktori malli UUSI UUSI TOIMIPISTE TOIMIPISTE KOUVOLAS SA KOUVOLAS SA AVATAAN AVATAAN 1.12.2022 1.12.2022 TERVETUL OA! TERVETUL OA! KATSASTUSASEMIA Luotettavaa varaosakauppaa. Ostamme kolarija epäkuntoiset autot. Romuautojen virallinen vastaanottopiste. Lehtikatu 10, 33340 TAMPERE Puh. 03-3433 837 www.osamyyntimattila.? VARAOSIA TURBOTUKKU.COM – Huippulaadukkaat uusioturboahtimet – Tarjoa heti! 0400 422 582 / 0400 856 310 Ostetaan vialliset turboahtimet! TURBOAHTIMET TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi !! TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi !!
KAASUJALKA 2/2023 11 15. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä ja Itä-Suomessa KUSTANTAJA LetterboxMedia, Hämeentie 103 E, 00550 Helsinki PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 7777 97 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Urmas Hurmalainen, Timo Kiiski, Mauri Nurmi, Jari Sjöman, Petri Matikainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi NETTISIVU www.kaasujalka.fi PAINOPAIKKA Sanoma Manu Oy, Tampere JAKELUALUEET Pääkaupunkiseudun telineet 255 kpl: Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Tuusula, Kerava, Järvenpää, Sipoo, Nurmijärvi, Kirkkonummi, Lohja, Nummela, Karkkila, Veikkola, Vihti, Porvoo, Mäntsälä, Askola, Karjaa, Inkoo Pirkanmaan telineet 89kpl: Tampere, Ylöjärvi, Kangasala, Nokia, Lempäälä, Akaa, Toijala, Orivesi, Pirkkala, Pälkäne, Valkeakoski, Sastamala, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Seinäjoki, Vaasa, Kokkola Varsinais-Suomen telineet 90 kpl: Turku, Raisio, Naantali, Kaarina, Paimio, Lieto, Aura, Parainen, Salo, Forssa, Loimaa, Masku, Somero, Nousiainen, Mynämäki, Hanko, Tammisaari Keski-Suomen telineet 46 kpl: Jyväskylä, Muurame, Jämsä, Korpilahti, Äänekoski, Suolahti, Laukaa, Keuruu, Petäjävesi Päijät-Hämeen telineet 45 kpl: Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Kouvola, Kausala Kanta-Hämeen telineet 44 kpl: Hämeenlinna, Iittala, Tervakoski, Janakkala, Tuulos, Lammi. Riihimäki, Oitti, Loppi, Hyvinkää, Forssa Itä-Suomen telineet 66 kpl: Mikkeli, Varkaus, Juva, Pieksämäki, Suonenjoki, Joroinen, Heinävesi, Lieksa, Kitee, Tohmajärvi, Outokumpu, Vihanti, Vuokatti, Kuhmo, Kuopio, Iisalmi, Kajaani, Joensuu, Nurmes, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti RISTIKKO Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.com PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINUMERO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. EN HALUA, ETTÄ KOMMENTTEJANI JULKAISTAAN LEHDESSÄ VASTAUSKUPONKI LetterboxMedia Hämeentie 103 E 00550 HELSINKI Postimerkki 2/2023 Vastaamalla annat luvan julkaista nimesi Kaasujalka-lehdessä, mikäli voitto osuu kohdalle. A) NISSAN B) BMW C) AUDI D) BENTLEY Kaikkien oikein vastanneiden kesken arvomme 5 Wunder-baum -tuotesettiä. Vastausaikaa on 16.3.2023 saakka. Marraskuun kisaan oikein vastanneiden kesken arvoimme 2 Gorilla -tuotesettiä ja onnelliset voittajat ovat: Tapio Nylund Lohjalta ja Tanja Tervonen Lappeenrannasta Paljon onnea voittajille! MIKÄ ON KAASUJALAN UUSI KESTOTESTIAUTO? Ensi kuussa ensimmäiset vaihtaa kesärenkaat alle VASTAA, RATKO JA VOITA TURTLE WAX TUOTEPAKETTI! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi
12 KAASUJALKA 2/2023 Huippulaadukkaat uusioturboahtimet henkilöautot, pakettiautot, kevyt kuorma-autot, raskas kalusto, veneet, työkoneet, traktorit alk 399€ / 36 kk takuu WWW.TURBOTUKKU.COM Audi / Seat / Skoda / VW 1.9-2.0TDi Alk. 399 € / 36 kk takuu vm. 2005-2016 Nissan / Renault 1.9Dci Alk. 399 € / 36 kk takuu Mercedes-Benz / BMW sähköohjatut turbot Alk. 699 € / 36 kk takuu Suoramyynti Autoliikkeet, Autokorjaamot, yksityisasiakkaat 0400 422 582 / 0400 856 310 / myynti@turbotukku.com Ma-Pe: 9.00 17.00 OSTAMME ALKUPERÄISET VIALLISET TURBOAHTIMET! TARJOA! 040 351 0247 Jo 40 Motonet-tavarataloa ja 150 000 tuotetta verkkokaupassa motonet.? Vapaa-aika Kalastus Vene Koti Työkalut Auto Moottoripyörä SEURAA MEITÄ SOMESSA /motonet /motonet? Tuotteita rajoitetusti. Ei ennakkovarauksia. Hapro Traxer 8.6 Anthracite SUKSIBOKSI Kuljettaa mukavasti ja turvallisesti niin perheen sukset kuin muutkin tavarat. Tilavuus 530 litraa ja sisäpituus 210 cm. 65-02454 4Mobile Bluetooth FM-LÄHETIN SD-korttivalmius Siirtää langattomasti musiikin tai puhelun puhelimestasi auton FM-radioon. 65-01768 ENSIAPULAUKKU Ensiapulaukku kannattaa aina olla matkalla mukana. 42-2889 Total Quartz 9000 5W-40 MOOTTORIÖLJY 5 L Synteettisen teknologian öljy moottoreille ilman hiukkassuodatinta. 59-0420 6,98/L 34,90 1,20/L 5,99 Motox -18 °C LASINPESUNESTE 5 L Taatusti laadukas käyttövalmis lasinpesuneste. 60-1051 459,00 16,90 19,90