KUUKAUDEN KÄYTETTYNÄ VUOSIMALLIN 2020 VOLVO V60 T5 I HINTAVERTAILUSSA 10-15000 EURON KÄYTETYT MAASTURIT BYD DOLPHIN HYUNDAI I20 Koeajossa mm. Koeajossa Keski-Suomen painos 3/2024 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi perämoottori moottorikelkka puutarhakone saha mopo moottoripyörä mopoauto mönkijä www.harrasteosa.? Varaosat vapaa-aikaan! TURBOTUKKU.COM -Autoon kuin autoon takuullaTurboahtimet kaikkiin ajoneuvoihin, varasto Suomessa. Ma-Pe 9.00 17.00 0400 422 582 / 0400 856 310 Huippulaadukkaat uusioturboahtimet Innovatiivinen E-sarja nostaa digitaalisuuden ja yksilöllisyyden aivan uudelle tasolle. Se oppii tuntemaan tapasi ja tarpeesi, ja mahdollistaa juuri sinulle optimoidun ajonautinnon. Kasvanut vakiovarustelu sisältää mm. 12,3” kuljettajan näytön ja 14,4” keskusnäytön, LED High Performance -ajovalot ja Distronicetäisyysvakionopeussäätimen. Tarjolla on myös koko kojelaudan levyinen MBUX Superscreen, joka sisältää etäpalaverit mahdollistavan videokameran. Valittavissa olevan ladattavan hybridin toimintamatka pelkällä sähköllä on jopa 106 km. Lue lisää mercedes-benz.fi/e-sarja U U D E N S U K U P O L V E N E S A R J A N Y T M Y Y N N I S S Ä . M U K A U T U U T A R P E I S I I S I Mercedes-Benz E-sarja 220 d 4MATIC A kokonaishinta alk. 68 945,76 € (sis. alv:n, arvioidun autoveron ja toim.kulut 600 €). Vapaa autoetu 1 270 €/kk, käyttöetu 1 025 €/kk. CO2-päästöt 130 g/km (WLTP), EU-keskikulutus 4,9 l/100 km. Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A ladattava hybridi kokonaishinta alk. 79 662,90 € (sis. alv:n, arvioidun autoveron ja toim.kulut 600 €). Vapaa autoetu 1 285 €/kk, käyttöetu 1 150 €/kk. CO2-päästöt 14 g/km (WLTP), EU-keskikulutus 0,6 l/100 km. Huolenpitosopimus 3 vuodeksi kiinteällä kk-maksulla alk. 60 €/kk. Lämpötila, ajo-olosuhteet, auton kuormaus sekä kuljettajan ajotapa voivat vaikuttaa auton toimintamatkaan, akun kapasiteettiin ja suorituskykyyn. Ajotietokoneiden kieli: suomi. Kuvan autot lisävarustein. E-sarjan sedan alk. 68 946 € E-sarjan farmari alk. 79 663 € Leipomonkuja 7, Jyväskylä, 014–3314 620 automyynti ark. 9–18, la 10–14 automyynti I huolto I varaosamyynti I vauriokorjaamo KAYTTOAUTO.FI
2 KAASUJALKA 3/2024 ! U R M A S H U R M A LA IN EN Iltalehden selvitys presidentinvaalien pääehdokkaiden suhteesta autoon tarjosi melkoisen yllätyksen: vihreä Pekka Haavisto on todellinen automies, kun taas exkokoomuslainen Alexander Stubb ei ole automies ollenkaan. Kekkonenkaan ei ollut automies, mutta rouva Kekkonen sai Neuvostoliitolta lahjaksi Moskvitš Eliten. Presidentti Stubb ei ottaisi vastaan puhelua Putinilta, joten tuskin rouva Stubbkaan ottaisi vastaan lahja-Ladaa Putinilta. O len aina suhtautunut vastavirtaan soutajiin ja ristiriitaihmisiin myönteisesti. Erityisesti tämä korostuu ihmisten autovalinnoissa. Peukkuni nousee ylös, kun pitkätukkainen rokkari hyppää uuden Jaguarin rattiin. Alaspäin peukku menee, kun ylimielisesti nokka pystyssä kävelevä pukumies menee Audiinsa. Tämä vaatii jonkunlaista ”autososiologian” harrastamista. Oma nuoruuteni kului sähkökitaraa vingutellen ja rocktähteydestä haaveillen. 1980-luvulla pitkätukkarokkarit eivät tosiaankaan ajelleen uusilla Mersuilla ja Volvoilla. Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 0400 777 797 Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN ELEKTRONISELLA PYSÄKÖINTIKIEKOLLA Seuraava Kaasujalka ilmestyy 11.4.2024 Nythän Popedasta eläköitynyt rockikoni Pate Mustajärvikin ainakin pari vuotta sitten nähtiin televisiossa huristelemassa isolla Mersu-maasturilla. Sitä ennen Pate ajoi keskiluokkaisella Volvo V60:llä. Itsestään selvää, että vanhemmiten olen halunnut selvittää presidenttien automieltymyksiä siviilielämässä. Kekkosesta tiedän sen, että Urkilla ei ollut edes ajokorttia, mutta Sylvi-rouva hankki 1960-luvulla oman auton ja ajokortin aikana, jolloin ajokortti oli naisilla vielä harvinainen, omasta autosta puhumattakaan. Rouva Kekkonen sai lahjaksi ensimmäisen Neuvostoliitosta länsimaihin tuodun ”Mossen”, siis Moskvitsh Eliten. Mauno Koivistosta taas löytyi kuva, jossa hän itse ajaa Tellervo-rouva kyydissään Saab 900:lla. Saab Clubin sivustolta löytyy tieto, jonka mukaan vuoden 1980 Saab 900 Turbo oli Manun virka-autona hänen toimiessaan Suomen Pankin johtajana. Työn päätteeksi hän lunasti sen itselleen. Auto oli Koivistojen omistuksessa vuoteen 2002 asti, jolloin se siirtyi automuseoon. Automies Sale Martti Ahtisaaren siviiliautona tiettävästi oli 124-mallisarjan Mersu. Ainakin muistan nähneeni ”Maran” tultua valituksi valokuvan, jossa hän itse istuu Mersun puikoissa. YK-tehtävissä toimiessaan hän tiettävästi ajoi OldsmobiLAHJA-LADA TAKAISIN VENÄJÄLLE KLICK” KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA Suojaus. Kuvan lähetti Vesa Greis lella. Näin olen antanut itseni tietää. Tarja Halosesta ei ole minkäänlaista autoilutietoa. Onkohan hänellä tai Pena-puolisolla edes ajokorttia? Sauli Niinistöstä muistelisin lukeneeni, että hänen aloittaessaan valtiovarainministerinä 47-vuotiaana, hänen autonaan oli 13 vuotta vanha BMW 520. Vanha iso Bemari on aina oikean automiehen valinta, vaikka ”Sale” ei automieheksi olekaan millään tavalla profiloitunut. Yllättävintä tämän kevään presidentinvaalien finaalissa oli se, että vihreä Pekka Haavisto on kovempi automies kuin voiton vienyt kokoomuslainen Alexander Stubb. Tai siis nythän Stubbista tulee ex-kokoomuslainen, kun presidentti luopuu aina puolueen jäsenkirjasta. Haavisto on tunnustautunut autoharrastajaksi. Hänen tallissaan on nimittäin harrasteautona upea vuoden 1970 Volkswagen Kupla 1300 Cabriolet. Presidentiksi valittu Stubb puolestaan ei edes omista autoa. Stubbin perhe on pärjännyt rouva Stubbin työsuhdeautolla, sähkö-Volvolla. Se ei Stubbista Volvo-miestä tee, että hän vuonna 2011 esitteli Facebookissa kampanja-autoaan, Volvo, V70-farmaria. Facebookista ei käy selväksi, onko Volvo Stubbin oma vai ainoastaan kampanja-auto. Alexander Stubbin sähkö-Volvolla ajavan Ines-rouvan taitaa olla turha odottaa Putinilta lahjaksi vaikkapa uutta Ladaa tai nyky-Mossea, Vaan eipä rouva Stubb siinä mitään menetäkään: Venäjän autoteollisuuden ylpeys joutui viime kesänä noloon tilanteeseen, kun auto ei todistajien läsnä ollessa startannutkaan uuden Ladan esittelytilaisuudessa. Ja sanoihan Stubb jo vaalikampanjan aikana, ettei ottaisi vastaan Putinilta onnittelupuhelua. Tuskin myöskään rouva Stubb ottaisi vastaan Putinilta lahja-Ladaa. Toivotamme kuitenkin onnea uudelle tasavallan presidentille Alexander Stubbille, vaikka hän ei automies olekaan. Leading supplier from Denmark Horoskoopit laati autoastrologian tohtori h.c. Urmas Hurmalainen OINAS 21.3 – 20.4. Jakson puolivälissä sähköauton pohja kolahtaa routamonttuun oikein kunnolla. Luultavasti huolesi on turha, mutta ehkä silti kannattaa käydä tarkastuttamassa pohjalevyn kunto Vantaalla CityKatsastuksen Koivuhaan toimipisteessä. HÄRKÄ 21.4 – 21.5. Loppupuolella maaliskuuta huomaat autosi puoltavan suorallakin tiellä oudosti vasemmalle. Sitä ne talven jäljiltä sulaneet routaiset tiet teettävät, käy tarkistuttamassa ohjauskulmat. KAKSOSET 22.5 – 21.6. Kevät etenee ja alat miettiä, jospa et menisikään renkaanvaihtoon, vaan huristelisit jo elinkaarella lopulla olevat kitkarenkaat kesällä loppuun. Turvallista tämä ei kuitenkaan ole. Eivät kitkarenkaat ole koskaan yhtä kuin kesärenkaat. RAPU 22.6 – 22.7. Aurinkoiset kevätpäivät ovat autoilijalle ihanaa aikaa. Muista kuitenkin, että tiesää ei ole sama asia kuin ennustettu päivän sää. Kuukauden loppupuolella on vaara, että jäinen tienpinta yllättää sinut, vaikka lämpötila on plussan puolella. LEIJONA 23.7 – 23.8. Kiireisenä ihmisenä muistat kyllä täyttää pissapojan säiliön ja välillä pestä tuulilasinkin huoltoasemalla. Kannattaisi ehkä pestä se tuulilasi sisäpuoleltakin. NEITSYT 24.8 – 22.9. Maaliskuun puolivälin aikoihin on aika tarkastella kesärenkaiden kuntoa erityisesti, jos säilöt niitä omassa varastossa. Kyllä, kyllä: lailliset ne ovat vielä ainakin alkukesän. Vaan ehkä kuitenkin olisi parempi hankkia uudet, kun kesällä kuitenkin voi olla edessä enemmänkin ajoa. VAAKA 23.9 – 22.10. Erinomaiset ennusmerkit saavat ottamaan edistysaskelia niin työssä kuin autoasioissakin. Jos olet vihdoin vaihtamassa autoa, kannattaa nyt pitää pää viileänä ja kuulostella omia tarpeita. Vaarana on, että tunne ohittaa nyt järjen. SKORPIONI 23.10 – 22.11. Auton vaihtaminen näinä taloudellisesti tiukkoina aikoina voi olla haasteellista – varsinkin, jos et ole miettinyt sen kokonaiskustannuksia erityisen tarkasti. Omiin tarpeisiin turhan suuresta autosta ei ole käytännössä mitään hyötyä. JOUSIMIES 23.11. – 22.12. Pääsiäinen osuu tänä keväänä vähän petollisestikin juuri maalisja huhtikuun vaihteeseen. Älä hötkyile renkaanvaihdon kanssa ennen kuin tarkkailet säätiedotuksia. Nastarenkaita saa käyttää 1.11.-31.3. ja muulloinkin sään tai kelin niin vaatiessa. KAURIS 23.12 – 20.1. Elämässäsi on nyt paljon avoimia kysymyksiä, ja saatat kokea olevasi kaaoksen keskellä. Jos olet vaihtamassa autoa alle 10 000 euron budjetilla, kannattaa sittenkin katsella 140 000 km ajettua ja 12 vuotta vanhaa bensa-Astraa kuin yli samanikäistä, mutta yli 200 000 km ajettua sähköautoa. VESIMIES 21.1.-18.2. Nyt houkuttaisi vaihtaminen käytettyyn Teslaan: niitä kun on nyt paljon tarjolla uuden pikkuauton hinnalla. Erityisesti mietit innostuksen kiilto silmissä edullisempia käyttövoimakustannuksia. Muista kuitenkin, ettei käytetty Teslakaan ole uusi auto ja raskaan akuston takia sähköauton renkaiden kulutuspinta voi tulla tiensä päähän hyvin nopeasti. KALAT 19.2.-20.3. Jos olet vaihtamassa kesärenkaita itse, on tänä keväänä tavallista suurempi riski, että kiireessä kiristät pultteja liikaa. Moottori-lehdestä löysin hyvän aiheen arvoitukselle ”Mitä yhteistä on arkiautoilulle ja formulasirkukselle? Molemmissa epäonnistunut renkaanvaihto voi tulla kalliiksi”. AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI MAALIS-HUHTIKUULLE 2024
KAASUJALKA 3/2024 3 Jytypesu Oy Jyväskylä / Palokka Ajanvaraus 24/7 jytypesu.fi Autofiksaamo & Takuupinnoittamo Uudistunut Volkswagen Touareg on parhaimmillaan matkakumppanina pitkällä matkalla ja vetojuhtana, mutta talvisessa kelissä toimintamatka sähköllä saisi olla pidempi. TEKSTI & KUVAT_ Mika Salomaa V olkswagen Touareg koki pienehkön kasvojenkohotuksen, mutta äkkiseltään sitä ei silmällä edes huomaa. Ulkoisesti selkeiten sen havaitsee valaistusta Volkswagen logosta takaluukussa. Uudistuksen myötä Touaregin moottoripaletti supistui vain tähän yhteen voimalinjaversioon eli ladattavaan hybridiin. Tämän koeajetun R-mallin lisäksi Suomen hinnastossa on Elegancevarusteinen, jonka saa itselleen 90 596,30 eurolla. Toinen auton uudistus on 38 000 lediä omaavat uudet ajovalot, jotka ovat kyllä todella tehokkaat. Keulalla hyrrää bensakäyttöinen kolmelitrainen V6, joka on kyllä tänä päivänä suuri harvinaisuus. Onko tämä kenties Volkswagenin viimeinen V6moottori? Jotta WLTP-päästöt saadaan mahdollisimman alas, kivasti hurisevan koneen kaveriksi on laitettu 136 -hevosvoimaa tuottava sähkömoottori. Järjestelmän yhteistehoa löytyy komeat 462 hevosvoimaa ja 700 Nm:iä vääntöä. Kyseessä on Volkswagenin kaikkien aikojen tehokkain automalli ja luonnollisesti myös se kookkain. Vaikka Touareg on kookas ja painaa lähes 2500 kiloa tuttu nollasta sataseen kiihdytys kestää vain 5,2 sekuntia. Saksan autobaanoillakin tällä pärjää kivasti, sillä huippunopeutta luvataan 250 kilometriä tunnissa. Se jäi testaamatta. Akun koko on 14.2 nettokilowattituntia ja sen vuoksi tehtaan ilmoittama toimintasäde on vain 51 kilometriä, sillä pahimmat kilpailijat BMW ja Mercedes omaavat lähes kaksinkertaisen toimintasäteen sähköllä. Koeajon aikana vallitsi normaali suomalainen sää eli välillä oli loskaa ja toisinaan pakkasta. Toimintasäde sähköllä vaihteli päivittäin 30 ja 35 kilometrin välillä. Viikon koeajon aikana tuli ajettua 476 kilometriä ja polttoaineen keskikulutus oli 8.5 litraa sadalla kilometrillä. Akkua ladattiin vain öisin ja kokonaisajomäärästä sähköllä ajoa oli 231 kilometriä. Tyylikäs kabiini Touaregin ohjaamo tarjoaa hienoa viimeistelyä ja tyylikkäitä materiaalivalintoja, kuten tämän hintaisessa autossa kuuluu ollakin. Tietenkin jotain Golfista tuttua on tässäkin autossa, mutta se ei tee yhtään sen ”halvemman” tuntuista. Iso näyttö on tyylik! TEKNIIKKAA VOLKSWAGEN TOUAREG R 3,0 V6 EHYBRID 4MOTION 250 KW HINTA ALKAEN: 96 795,27€ KOEAJOAUTON HINTA: 115 236,38€ JÄRJESTELMÄN YHTEISTEHO: 462 hv MOOTTORI: 2995cm3 VÄÄNTÖ: 700 Nm TOIMINTAMATKA SÄHKÖLLÄ: 51 km SUORITUSKYKY 0–100 KM/H: 5.2 HUIPPUNOPEUS: 250 km/h MITAT PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4902, 1984, 1693, 2899 TAVARATILA: 665 litraa OMAMASSA: 2481 kg VETOKYKY: 3500 kg TAVARATILA: 345–1 310 l HINTA: alk. 34 990 € YLELLINEN VETOJUHTA Volkswagen Touareg KOEAJOSSA +Tilat +Suorituskyky +Vetokyky +Varustetaso -Toimintamatka sähköllä -Polttoaineen kulutus JÄLKIMAKU Volkswagen Touareg tarjoaa hulppeaa kyytiä ja hurjan väljät tilat. Auton viimeistely on hyvää tasoa, mutta heikko toimintasäde sähköllä tekee tästä pahasti altavastaajan pahimpiin kilpailijoiden nähden. Vetokyky on sitten sitä parasta tasoa. ? – + käästi integroitu kojetauluun, eikä törrötä irrallaan pystyssä. Tämä toteutus miellyttää minun silmääni ja lisäksi se on kallistettu kuljettajaa kohti. Näytön valikot ja toiminnallisuus voisi olla selkeämpi, mutta aika nopeasti tuohonkin tottuu. Kuskin paikka on erittäin viihtyisä ja siinä istuskelee mielellään pitkiäkin matkoja puutumatta ja hyvin väljästi istutaan myös takana, vaikka edessä istuisikin tämmöinen pitkäkoipinen. Tavaratilaa löytyy hulppeat 665 litraa. Touareg on varustettu aina ilmajousituksella ja keskikonsolista löytyy ajotilojen säätörullat, josta voi säätää alustaa sopivaksi sen mukaan ajaako maantiellä vai maastossa. On sanomattakin selvää, että tämmöinen iso järkäle on maantiellä parhaimmillaan. Auto kulkee suoraan kuin se kuuluisa juna, eikä ole tietävinäänkään urista tai loskavalleista. Koeajettu auto oli varustettu hyvin kookkailla kitkarenkailla ja melutaso oli lähes olematon. Karkeallakin tienpinnalla auto kulkee hyvin äänettömästi. Tarjoaa todella miellyttävää matkustamista. KATSO KOEAJOVIDEO KAASUJALAN YOUTUBE-KANAVALTA
4 KAASUJALKA 3/2024 VINKKI Mukavaa autoilua OIKEAT ISTUINSUOJAT JA KUMIMATOT AMMATTILAISEN ARKEEN Pakettiautoa työssään tarvitsevat ammattilaiset arvostavat arkea helpottavia, laadukkaita lisävarusteita. Tällaisia ovat esimerkiksi kuorman liukumista ehkäisevät, mallikohtaisesti istuvat tavaratilan kumimatot sekä tyylikkään huomaamattomat, ergonomiaa parantavat istuinsuojat. A mmattikäytössä olevan pakettiauton pinnat altistuvat kovalle kulutukselle. On tyypillistä, että tavaratilasta kuuluu rysähdyksiä niin kaarteissa kuin jarrutuksissakin. Lattiaa pitkin liukuvat tavarat TEKSTI_ Timo Kiiski KUVAT_ Kaha Laadukas kumimatto vähentää esineiden liikkumista tavaratilassa ja suojata pintoja naarmuuntumiselta. Hyötyajoneuvojen istuimet altistuvat jatkuvasti kovalle kulutukselle. Pebe-valikoiman istuinsuojat kestävät kuitenkin kulutusta. vahingoittuvat helposti ja voivat kolhia samalla tavaratilan lattiaa ja seiniä. Tavaratilan lisäksi kulumista tapahtuu erityisesti istuimissa. –Autoon nousuja ja poistumisia voi kertyä päivän mittaan kymmeniä, ja lisäksi likaiset työvaatteet ja työkalut voivat vahingoittaa istuimien verhoilua. Onneksi sekä tavaratilaa että istuimia on mahdollista suojata kestävillä ja mallikohtaisesti istuvilla lisävarusteilla, kertoo neuvoo markkinointipäällikkö Jouni Vainikka autotarvikkeiden ja maahantuontija tukkuliike Kaha Oy:stä. Pitää kuorman paikoillaan Helppo ja edullinen tapa vähentää esineiden liikkumista tavaratilassa ja suojata pintoja naarmuuntumiselta on laadukas kumimatto. Kahan valikoiman pakettiautojen kumimatot on valmistettu neljän millimetrin paksuisesta, kestävästä kumista, ja tarkan mallikohtaisen leikkauksen ansiosta matto pysyy tukevasti paikoillaan. Kumimatto on myös helppo irrottaa puhdistusta varten. –Mattojen leikkauksessa on huomioitu ajoneuvon alkuperäiset kuormansidontalenkit, joten voit käyttää sidontaliinoja tavalliseen tapaan. Sidontalenkkien kohdalla on esileikatut palat, jotka voi joko irrottaa kokonaan mattoveitsellä tai jättää paikoilleen, Vainikka neuvoo. Kumimattojen mitoitus ja leikkaus tapahtuu Suomessa, joten mattoja on saatavilla lähes kaikkiin Suomessa uutena myytyihin pakettiautomalleihin. Myös kumimattojen räätälöinti asiakkaan tarpeiden mukaan onnistuu. Huomioithan, että perusmalliston matot eivät ole öljynkestäviä, mutta tilauksesta saatavilla myös öljynkestäviä kumimattoja. Lue lisää ja tutustu soveltuvuuksiin: kaha.fi/pakumatot Pebe-istuinsuoja kestää Etenkin ammattikäytössä olevien hyötyajoneuvojen istuimet altistuvat jatkuvasti kovalle kulutukselle, minkä vuoksi istuin voi vahingoittua tai jopa revetä yllättävänkin nopeasti. Tämä ei ole pelkästään kosmeettinen, auton arvoa alentava ongelma, vaan sillä on vaikutusta myös istuimen ergonomiaan. Jos istuimen pehmusteet vahingoittuvat, voi vartalon tuki kadota oleellisista kohdista. –Pebe-valikoiman istuinsuojat ovat millimetrin tarkasti istuvia, mallikohtaisia suojia, jotka on valmistettu vain laadukkaista, kulutusta kestävistä materiaaleista. Koska istuinsuoja istuu kuin hansikas, ei sen asentoa tarvitse jatkuvasti olla korjailemassa. Suoja pysyy tiukasti paikoillaan penkin mallin mukaan mitoitetuilla resoreilla ja kiinnikkeillä. Vainikka opastaa. Istuinsuojan ansiosta istuimen verhoilu pysyy puhtaana ja ehjänä kovemmassakin käytössä, mikä nostaa auton jälleenmyyntiarvoa tulevaisuudessa. Laadukas istuinsuoja parantaa myös kuljettajan työergonomiaa, sillä vaahtomuovilaminointi vähentää istumisen aiheuttamaa painetta. Pebe-valikoimasta löytyy sopiva istuinsuoja lähes kaikkiin pakettiautoihin. Voit tutustua soveltuvuuksiin ja asennusvideoihin osoitteessa: pebe.fi’ TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! !! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi
KAASUJALKA 3/2024 5 Kun eläkeläiset ja seniorit edelleen ajavat Corollalla ja työikäiset Corolla Cross -katumaasturilla, on samaan kokoluokan Toyota CH-R vaihtoehto tuttuuden rinnalle ripauksen trendikkyyttä kaipaavalle nuoremmalle väelle. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski U udistunut CH-R on aiempaa lyhyempi ja matalampi ja jonkin verran leveämpi. Sisätilojen ja akselivälin mitat ovat kuitenkin pysyneet pääasiassa ennallaan. Helppo tottua Koeajoon saatiin Toyota C-HR 1.8 Hybrid Launch Edition. 140 hevosvoimaa ja 142 Newtonin vääntö eivät tämän päivän autolle tunnu kovin väkevältä yhdistelmältä, mutta perusjamppa pärjää näilläkin lukemilla. Eiköhän CH-R:lle asetetut perustarpeet ole pitkälti samat kuin Corollassakin: loppupelissä sekin hankitaan rohkeammasta muotoilustaan yleensä ihan tavalliseen arkiajoon. Toyotalle tyypillistä on, että jännittävyydestä ja erikoisuuksistakin huolimatta ohjaamo tuntuu tutulta ja turvalliseltakin. Materiaalit ja perusdesign ovat pitkälti samoja kuin muissakin nykypäivän Toyota-malleissa. Mattapintaista ja mustaa muovia on paljon, mutta ei se rumalta näytä. Jälki tuntuu viimeistellyltä. Istuinverhoilun materiaalina on kuulemma käytetty kierrätysmuovia, joka on peräisin muovipulloista. C-HR:n multimediajärjestelmät ja mittaristo muokkautuvat käyttäjän omien mieltymysten mukaisen digitaalisen käyttökokemukseksi. Ratti on täynnä perinteisiä painikkeita kahdessa kerroksessa, alemmassa kerroksessa valitaan media ja ylemmässä kerroksessa hallinnoidaan ajamisen toimintoja. Olen hyvin epätekninen ja monesti erilaisiin nappuloihin tottuminen vie aikaa, mutta CH-R:n perinteisiin painikkeisiin totuin taas aika nopeasti. Jostain syystä tämä on Toyotoille ainakin omalla kohdallani tyypillistä muutenkin. Sillehän ei voi mitään, että EU on pakottanut asentamaan ylinopeudesta varoittavan piipitykseni Toyotaankin. Kuskia ajatellen CH-R selvästi on suunniteltu selvästi perus-Toyotoja enemmän kuljettajaa ajatellen. Hyvä ajoasento löytyy helposti ja perusajossa CH-R on vaivaton käsiteltävä. Ohjaus voisi olla vähän tunnokkaampi, mutta vastavuo! TEKNIIKKAA TOYOTA C-HR 1.8 HYBRID LAUNCH EDITION MOOTTORI: R4, 1798 cm3 POLTTOAINE: bensa + sähkö (itselataava perushybridi) NELISYLINTERINEN RIVIMOOTTORI, HYBRIDI, BENSIINI HYBRIDIJÄRJESTELMÄN YHTEISTEHO: 103 kW / 140 hv VAIHTEISTO: portaaton automaatti VETOTAPA: etuveto VÄÄNTÖ: 142 Nm KESKIKULUTUS (WLTP): 4,8 l / 100 km CO2-PÄÄSTÖT (WLTP): 108 g / km VOIMANSIIRTO: etuveto, portaaton automaattivaihteisto SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 9,9 s HUIPPUNOPEUS: 170 km/h MITAT: pituus: 4362 mm, leveys: 1832 mm, korkeus: 1570 mm, akseliväli: 2640 mm TAVARATILA: 388 litraa HINTA: 39 101 € (C-HR-malliston hinnat alk. 35 995 €) NUOREKKAAMPI VAIHTOEHTO COROLLALLE Toyota C-HR KOEAJOSSA +Persoonallinen coupémainen ulkonäkö +Onnistunut alusta +Hyvä perusajettava -Kuskin huono näkyvyys takaviistoon -Hieman vaatimaton suorituskyky JÄLKIMAKU Kuudenkympin iästäni huolimatta tunnustan olevani sen verran turhamainen, että jos minun pitäisi valita Toyota Corolla-kokoluokan kolmesta vaihtoehdosta, niin kyllä se olisi juuri CH-R. Vaikka ulkonäkö on urheilullinen, C-HR on kuitenkin luonteeltaan sopivan rauhallinen. ? – + roisesti rattia pyörittelee mukavan ja tutunkin kevyesti. Jousitus tuntuu sopivan jämäkältä, mutta ei kovalta: mutkissakin CH-R on vaivaton ohjattava. Hybridivoimalinjan kehittäjänä Toyota on pioneeri ja hienosti se toimii uudessa CHR:ssäkin. Koeajoviikolla CH-R osoittautui pakkasista huolimatta CH-R:n keskikulutus asettui 5.7 litraan satasella. Taajamapyörityksessä pääsin jopa 4.5-4.8 litran kulutukseen. Koska en jaksa jatkuvasti peuhata kotona latauspiuhojen kanssa ja matka-ajoakin tulee ajettua, koeajoviikko perushybridillä tuntui vaivattomalta. Loppupelissä CH-R:stä huokuu japanilainen tuttuus ja turvallisuus, mutta se on selvästi eurooppalaiselle tehty. Nuorempaa väkeä epäilemättä miellyttää paitsi sporttinen ulkonäkö, myös istuminen perus-Corollaa korkeammalla. Aika kovan vastuksen eurooppalaisille nämä kiinalaiset sähköautot tarjoavat. BYD-malliston vaatimattomimman Dolphinin hinta toki on pieneksi sähköautoksi melko korkea, mutta jos keulalle vaihdettaisiin saksalaisen Volkswagenin logo, kukaan ei pitäisi sitä kalliina. Hyvin pelitti kovillakin pakkasilla. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski ” Delfiini” on BYD-malliston aloittaja. Siksi luulin sitä ennen koeajoa MG4:n kaltaiseksi halpisluokan sähköautoksi, mutta valmistaja tuo maahan vain kahta kalleinta versiota. Myös pulleahko muotoilu tekee todellisuutta vähän halvemman vaikutelman. Toki alkaen-hinta 34 990 euroa on täyssähköautoksi vielä edullinen, mutta sillehän ei mitään voi, että ensimmäiseksi Dolphinia tulee verrattua juuri saman kokoluokan kiinalaiseen MG4 -sähköautoon: MG4malliston hinnat lähtevät 27 900 eurosta. Toisaalta eurooppalaisten kilpailijoiden hinnat alkavat yli 40 000 eurosta. Dolphin-malliston alkaenhinta on vajaat 4000 euroa vähemmän kuin samalle pohjalevylle tehdyn, mutta isomman BYD Atto 3:n. Dolphinissakin on kuitenkin riittävän isot sisätilat. Vaikka kuljettaja olisi hongankolistajakin, niin polvitilaa takana riittää aikuisellekin matkustajalle. Mielikuvat ovatkin kiinalaisille sähköautoille hankala juttu. Vaikka ne ominaisuuksiltaan kilpailisivatkin tasavertaisesti saman kokoluokan eurooppalaisten kanssa, niin ennakkoluulot ovat tiukassa. Kiinalaisten sähköautojen edullisuus eurooppalaisiin kilpailijoihin verrattuna ei selitykään työn heikommalla laadulla tai auton heppoisemmilla ominaisuuksilla. Kiinalaiset itse perustelevat edullista hintaa kustannustehokkaammilla tuotantolinjoilla, kun taas eurooppalaiset kilpailijat uskovat, että vähintään kilpailukykyisen hinnan takana on valtion runsaat tuet. Ensi-istumalta Dolphinissa hämmentää runsas määrä nappuloita ja valikoiden takaa löytyviä toimintoja. Tässä viidakossa tulee suorastaan ikävä oman Mersun simppeleitä hallintalaitteita. Energiaa talteen kahdessa tasossa Energian talteenottoja on kahta eri tasoa, miedompi ja vähemmän miedompi. Ehkä mukaan kaipaisi vielä yhden tason lisää, Tehoa on vähintään riittävät 204 hevosvoimaa ja se tee liikkeelle ponkaisuista ripeitä. Taajama-ajosta kevyt ohjaus ! TEKNIIKKAA BYD DOLPHIN COMFORT MOOTTORI: yksi pyöriä liikuttava sähkömoottori TEHOT: 204 hv VETOTAPA: etuveto VÄÄNTÖ: 310 Nm AKKU: netto 60,4 kWh LATAUS TYPE 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 80 kW WLTP-KULUTUS: 15,9 kWh / 100 km (ilmoitettu) TOIMINTAMATKA: 427 km (auto-dat. net) SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0–100 km/h: 7,0 s HUIPPUNOPEUS: 160 km/h MITAT: pituus 4 290 mm, leveys 1 770 mm, korkeus 1 570 mm, akseliväli 2 700 mm TAVARATILA: 345–1 310 l HINTA: alk. 34 990 € PELITTÄÄ KOVILLAKIN PAKKASILLA BYD Dolphin KOEAJOSSA +Mukava ja leppoisa +Kevyt ajettava +Tehokas ja ripeä -Hieman ”kökkö” ulkonäkö -Valikon käyttö vaatii totuttelua JÄLKIMAKU Ihan kelpo sähköauto, mutta näyttää pulleahkon muotoilunsa puolesta halvemmalta kuin onkaan. Häviää ulkonäöltään saman kokoluokan halvemmalle kiinalaiselle kilpailijalle, MG4:lle. Ulkonäkö on tietysti aina makuasia, mutta nykyaika suosii virtaviivaisempaa ilmettä. ? – + tekee helppoa, mutta pakkasen lauhtuessa lähelle nollaa liukkailla siihen kaipaisi lisää tuntoa. Yksi yllättävimpiä ominaisuuksia oli, että pieneksi autoksi Dolphinin kääntöympyrä on melko suuri. Loppupelissä ajamista Dolphinilla leimaa mukavuus. Jousitus nielee mukiinmenevästi niin routamontut maantiellä kuin pienemmät epätasaisuudet taajama-ajossakin. 60 kWh:n akustolla varustetulle Dolphinille luvataan yli 400 kilometrin toimintamatka. Voihan se lämpiminä suvipäivinä toteutuakin, mutta koeajo osui pakkasille kulutus pyöri 20–21 KWh:n tietämillä satasella. BYD Dolphinin varustetasot ovat Comfort ja Design. Koeajoon sain Comfortin, jonka erottaa Designista yksivärinen ulkoväri. Designissa on kaksivärinen ulkoväri ja panorama-lasikatto. BYD Dolphin on varustettu BYD:n upouudella e-platform 3.0 -alustalla. Tämä uusi ja innovatiivinen alustarakenne tekee BYD:n sähköautoista entistä älykkäämpiä, takaa pidemmän toimintamatkan ja tarjoaa ensiluokkaisen turvallisuuden. Dolphin Comfort -varusteversion hinnat alkavat 34 990 eurosta ja Design -varusteversion 36 990 eurosta.
6 KAASUJALKA 3/2024 Mercedes-Benz E 300 de 4 Matic on viimeistä piirtoa myöten lähes täydellinen auto, mutta mitä muuta voi odottaakaan uudelta E-sarjan Mercedekseltä, joka maksaa lähes 100 000 euroa. TEKSTI & KUVAT_ Mika Salomaa T ammikuun Kaasujalassa oli koeajossa tästä uudesta E-sarjan Mercedeksestä se perinteinen ja ikoninen sedan E 220d. Nyt vuorossa farmarikorinen malli, joka on nykytrendien mukainen ladattava hybridi. Mersumiehille mallien koodimerkinnät ovat tärkeitä, joten tämä tottelee koodia: S214. Keulalla on kaksilitrainen dieselmoottori ja sen kaverina sähkömoottori. Koko voimalinjan yhteenlaskettu teho on 313 hv ja vääntöä 700 newtonmetriä. Mercedes tarjoaa ainoana autona maailmassa dieselmootto! TEKNIIKKAA MERCEDES-BENZ E 300 DE 4MATIC T A PREMIUM HINTA ALKAEN: 90 887,48€ KOEAJOAUTON HINTA: 97 593,84€ JÄRJESTELMÄN YHTEISTEHO: 313 hv (230kW) VÄÄNTÖ: 700 Nm WLTP-KULUTUS: 14,2 kWh / 100 km TOIMINTAMATKA SÄHKÖLLÄ WLTP: 97km SUORITUSKYKY 0–100 KM/H: 6.7 s HUIPPUNOPEUS: 224 km/h MITAT PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4949,1880,1469, 2961, TAVARATILA: 460 l OMAMASSA: 2380 kg VETOKYKY: 750/2100kg VOIKO TÄSTÄ ENÄÄ PARANTAA? Mercedes-Benz E 300 KOEAJOSSA risen ladattavan hybridin, eikä siinä vielä kaikki, sillä mallistossa vaihtoehtona on myös bensakäyttöinen ladattava hybridi; 300 e T A Premium, joka on itse asiassa viitisen tonnia halvempi 85 952,01 euron hinnallaan. Näiden molempien versioiden akkujen koot lähentelevät esimerkiksi ensimmäisen sukupolven Nissan Leafin akun kokoa. Sen vuoksi toimintamatka sähköllä on komeat 97 kilometriä. Sopii siis täydellisesti jokaiselle autoilijalle, jos vain on varaa ostaa tämmöinen (valitettavasti vain harvalla on). Enemmän tilaa Uusi farmarikorinen E-sarja on kasvanut hivenen mitoiltaan, mutta sitä ei silmällä huomaa. Akseliväli on venähtänyt 22 millimetriä ja leveyttä tullut lisää 28 millimetriä. Tilaa sisällä näin ollen on aiempaa enemmän. Koeajetussa autossa oli lisävarusteinen 1380 euron hintainen Exclusive paketti ja sen mukana tulee mm. perinteinen tähti keulalle ja se näyttää kyllä todella hyvältä, sillä mikä se semmonen Mersu on, jossa ei ole tähteä keulalla. Vanhakorisessa ladattavassa hybridissä tavaratilan takaosassa korotettu osa, joka hankaloitti pakkaamista, mutta tämän uutukaisen kontti on täysin tasainen. Tosin pohja on muutaman sentin korkeammalla ja sen vuoksi tilaa on ”vain”460 litraa ja se onkin auton ehkä ainut pieni miinus. Kuljettajan paikka on kuin suoraan siitä kultaisesta oppikirjasta ja kaiken kokoiset kuljettajat saavat täydellisen ajoasennon. Ohjaamon viimeistely on ylellistä ja hipoo jo sanaa luksus. Informaationäytön tarkkuus on huikean korkeaa tasoa ja on nopeatoiminen. Laadukas vaalea nahkasisustus yhdistettynä ohjaamon muihin materiaalivalintoihin tekee tunnelmasta täydellisen ja lopullisen silauksen antaa uskomattoman hieno tunnelmavalaistus. Kuin sukkasillaan Ajoltaan E-sarja on erinomainen. Uudessa E-sarjan farmarissa ilmajousitus tulee vakiona sekä etu että taka-akselilla ja se tekee matkanteosta todella ylellistä. Voisi luulla matkustavansa ÄssäMersulla. Alusta silottaa kaikki +Ylellisyys +Ajettavuus +Toimintamatka sähköllä +Mukavuus -Ehkä aavistuksen pieni tavaratila JÄLKIMAKU Mercedes-Benz E 300 de on kyllä kerrassaan fantastinen auto, jonka ylistyssanojen määrä saa hengästymään. ? – + tien epätasaisuudet ja melutaso pysyy hiirenhiljaisena kaikilla tien pinnoilla. Mercedeksen ADS Plus -iskunvaimennus säätää jokaisen kulman iskunvaimennuksen vastetta sisäänja ulosjoustoissa. Ilmajousituksesta on hyötyä monessa, sillä esimerkiksi nopeuden noustessa yli 120:n järjestelmä laskee alustaa 15 millimetriä ja esimerkiksi huonolla mökkiteillä alustaa voi nostaa useita senttejä. Lisäksi perävaunua vedettäessä auton alustan korkeus pysyy normaalina. Suomalaista peräkärrykansaa ilahduttaa tieto, että koukkuun saa kytkeä 2100 kiloa painavan kärryn. Suorituskyky on kiitettävää tasoa ja ilahduttavaa oli huomata, että auto kulkee suhteellisen rivakasti myös pelkällä sähköllä. Mercedeksen voimalinja on aina nelivetoinen riippumatta siitä ajetaanko sähköllä vai dieselillä ja se on kyllä suuri etu esimerkiksi verrattuna Volvon ladattaviin hybrideihin. Nelivetoinen E-Mercedes onkin nautinKATSO KOEAJOVIDEO KAASUJALAN YOUTUBE-KANAVALTA nollinen ajaa Suomen talvisessa säässä. Järjestelmä tarjoaa voimaa takapainotteisesti 55 prosenttia taakse ja 45 eteen. Koeajon aikana lämpötila vaihteli nollasta -10 asteen pakkaseen ja toimintamatka sähköllä oli toistuvasti noin 70 kilometrin paikkeilla. Hyundai i20 osoittaa, että monet pikkuautoihin liitetyt mielikuvat ovat jo auttamattomasti menneestä maailmasta. Yksinkertaisesti sanottuna siitä pitää etsiä moitittava melkeinpä kuin neulaa heinäsuovasta. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski U usi i20 on pikkuautoksi tilava ja suorastaan yllättävän mukava ajettava. Kyseessä on enemmän vuonna 2020 markkinoille tulleen mallin facelift: eron entiseen huomaa parhaiten keulan aiempaa leveämmästä säleiköstä. Koeajoauto oli i20-malliston lippulaivamalli, jota kuljettaa 1-litrainen ja 3-sylinterinen bensiinimoottori kevythybriditekniikalla maustettuna. Hinta lisävarusteineenkin jäi karvan alle 30 000 euron. Kattava turvavarustelu Uusi i20 on pakattu täyteen uusimpia liitettävyysominaisuuksia parantaen auton käytettävyyttä entisestään. Kattava turvavarustelu jo vakiona. Lane Following Assist (LFA) seuraa kaistamerkintöjä ja pyrkii pitämään auton keskellä kaistan keskellä vielä 180 kilometrin tuntinopeudessakin. Katvealueen törmäyksen välttämisavustin (BCA) hyödyntää takapuskurien tutkia sekä etukameraa tunnistaakseen katvealueeseen jäävät autot. Moottorin kyllä tunnistaa pörinästä kolmipyttyiseksi, mutta matka-ajossa pärinät ja pörinät vaimenevat. i20 on yksi miellyttävimpiä, ellei peräti miellyttävin, 1-litrainen ja 3-sylinterinen bensaturbo. Pitkä moottoritieajo Vantaalta Hämeenlinnaan ja takaisin oli yllättävän leppoisaa. Välillä pii melkein nipistää itseään muistutukseksi, että nyt ei oltu liikenteessä isolla autolla. Pihi pakkasillakin Tänä talvena pakkaset ovat koetelleet ja pakkasta oli i20:n koeajoviikollakin reippaasti. Pidän kuitenkin pääsyä 5.5 litran keskikulutukseen satasella ihan mallikkaana. Kaikesta päätellen kevythybriditekniikka toimii hyvin taajama-ajossa. 7-portainen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto on kytketty 120-hevosvoimaiseen bensamoottoriin, jonka kulkua säestää kevythybriditekniikka. Tehot eivät numeroiden valossa tunnu hurjilta, mutta i20 osoittautui yllättävänkin puhdikkaaksi myös matka-ajossa, kun vääntöäkin löytyy pikkuautoksi riittävät 200 Newtonia. Sisällä tunnelma on aasialaisille pikkuautoille tyypillisesti muovinen. Halvanoloista ja kovaa muovia on riittämiin niin kojelaudassa kuin keskikonsolissakin. Ajettavuus i20:ssä kuitenkin joka suhteessa mallillaan. Alusta toimii hyvin röpelöjäisilläkin teillä. Ohjaustuntumakin on kelvollinen, vaikkakaan ei täysin priimaa. Yllättävän hyvät ovat tilat takanakin kahdelle aikuisellekin. Toki tämä kostautuu vaatimattomana tavaratilana, joka vetää vain 262 litraa. Perusversiossa ilman hybriditekniikkaa litroja on peräti 90 enemmän, 362 litraa. Pakkaskeleilläkin keskikulutus asettui 5,5 litraan satasella, vaikka viikolla tuli käytyä i20:llä Vantaalta Tampereellakin, jolloin edestakaista moottoritieajoa kertyi 330 kilometriä. Toki lataushybridi säästää, jos pitää autoa piuhan päässä jatkuvasti ja ajaa voittopuolisesti taajamaajoa hiljaisilla nopeuksilla. Kokemus on osoittanut, että välillä pitkää matkaakin ajavalle lataushybridin hyödyt perushybridiin tai kevythybridiin verrattuna jäävät olemattomiksi. ! TEKNIIKKAA HYUNDAI I20 1.0 T-GDI 120 HV 48V HYBRID 7DCT-AUT. STYLE MOOTTORI: R3, 998 cm3 POLTTOAINE: bensa + kevythybridijärjestelmä VETOTAPA: etuveto VAIHTEISTO: 7-lovinen automaatti Tehot: 120 hv VÄÄNTÖ: 200 Nm KESKIKULUTUS (WLTP): 5,2 l/100km (ilmoitettu) CO 2 -PÄÄSTÖT: 118 g/km SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0–100 km/h: 10,1 s HUIPPUNOPEUS: ei ole ilmoitettu MITAT: pituus 4 040 mm, leveys 1 775 mm, korkeus 1 450 mm, akseliväli 2 580 mm TAVARATILA: 262 l KOEAJOAUTON HINTA: 29 971 € (alk. 26 990 €, koko malliston hinnat alk. 19 390 €) KUIN ISOMPIKIN MAANTIEAJOSSA Hyundai i20 KOEAJOSSA + Leppoisa ajettava +Taloudellinen ja yllättävän tilava +Runsas varustelu -Sisätilojen muovisuus -Ohjauksen lievä tunnottomuus JÄLKIMAKU Uudistunut Hyundai i20 on kova vastus kokoluokassaan, vaikkapa Toyota Yarikselle. Tietenkään tässä hintaja kokoluokassa ei voi kaikkea vaatia. ? – +
KAASUJALKA 3/2024 7 ÄIJÄ AUTO YLELLISYYTTÄ ILMAN NAAPURIKATEUTTA Vanhassa ja 410 000 kilometriä ajetussa Skoda Superbdieselfarmarissa on se hyvä puoli, että muhkean ajettavuuden kaupanpäällisinä ei tule taatusti naapurikateutta. TEKSTI _ Urmas Hurmalainen KUVAT _ Mika Salomaa T shekki-Ferrariksikin Skodaa kutsuvat jotkut edelleen. No sehän osoittaa vain ilkkujansa tietämättömyyttä. Viimeisin takatuuppari sosialisti-Skoda taisi olla vuosina 1983–89 valmistettu M-sarja. Jo paljon ennen kommunisti-Tshekkoslovakian hajoamista ja VAG-konsernin tuloa Skodan omistajaksi Skodakin siirtyi valmistamaan etuvetoisia Favorit-malleja. Juntimmat tuskin edes tietävät, että Škoda Auto (on Mercedes-Benzin ja Peugeot’n ohella yksi vanhimmista edelleen toimivista autonvalmistajista. Ja jo vuonna 1991 Škodasta tuli Volkswagenkonsernin neljäs automerkki Volkswagenin, Audin ja SEATin rinnalle. Eli repikää siitä. Itse en enää oikein pysty löytämään sanottavia eroja, kun verrataan Skodan malleja ennen kaikkea Volkswagenin rinnakkaismalleihin. Konsernin autoista tietysti Audi on oma lukunsa. Jos voikin joku empiä valintaa Volkswagen Passatin ja Skoda Superbin välillä, niin aikamoinen ihme on, jos Superb ja Audi A6 olisivat jollekin vaihtoehtoja toisilleen. Ja vaatimattoman ihmisen kannalta se on vain hyvä juttu. Nelivetoinen turbodiesel-Superb DSG-automaattilaatikolla nimittäin tarjoaa paljon ajettuna vaihtoautonakin autoa koko rahan edestä. 2-litraisten ja nelivetoisten, 250 000 – 400 000 kilometriä ajettujen ja vuosimallin 2016 turbodiesel-Superbien hinnat dsg-automaattilaatikoilla asettuvat keskimäärin 11 000 euron tietämille. ”Ylenpalttinen” perheauto Hintavertailua samanikäisiin ja yhtä paljon ajettuihin Passateihin ja Audeihin en voinut tehdä, koska Nettiauto.comista ei löytynyt yhtään yli 400 000 km ajettua vuosimallin 2016 Passatia tai Audi A6 -dieseliä. Lähimmäksi osui 354 000 km ajettu ja etuvetoinen Audi A6 Avant Business Sport 2,0 TDI 140 kW ultra S tronic vuosimallia 2016, jonka hintapyyntö oli 13 890 €. Varmasti siinä Audissa on joitakin asioita toteutettu hienommin, mutta perustaltaan Skoda Superb ja Audi A6 ovat kuitenkin lähestulkoon identtiset kakSKODA SUPERB COMBI 2,0 TDI 190 4X4 STYLE DSG AUT. VM. 2016 MITTARILUKEMA: 410 000 km MOOTTORI: R4, 1968 cm3, turbo KÄYTTÖVOIMA: diesel TEHOT: 190 hv VÄÄNTÖ: 400 Nm VETOTAPA: neliveto VAIHTEISTO: 6-lovinen DSGautomaatti CO2-PÄÄSTÖT: 139 g/km (AutoData) KESKIKULUTUS: 5.3 l/100 km (Auto-Data) MITAT: pituus 4960 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1510 mm, akseliväli 2841 mm TAVARATILA: 660 – 1950 l SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.7 s HUIPPUNOPEUS: 228 km/h MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa HINTA: 10 900 € ! TEKNIIKKAA soset: toinen vain pääsee pitkälti samoilla arvosanoilla huippuyliopistoon ja toisen pitää ehkä mennä ammattikorkeakouluun. 8 vuotta vanha ja yli 400 000 kilometriä ajettunakin nelivetoinen farmari-Superb sopiikin vaatimattomalle herkuttelijalle, tai ensimmäisen toiminimifirmansa perustavalla perheelliselle rakennusalan nuorelle yrittäjälle. Vaikka auto on hieno, sitä tuskin ostaa pukumies. Tai voihan se olla myös nuorelle myyntiedustajalle ensimmäinen askel vähän parempaan kyytiin. Joku toimittaja jo vuosia sitten kehui juuri tällaista kolmannen sukupolven Superbia ylenpalttiseksi perheautoksi. Ja sitähän se kyllä onkin, tilat ovat kerrassaan mahtavat. Kuskin penkille istuessa ensifiilis on melko yllätyksetön. Hyvä ajoasento löytyy kuitenkin heti ja nahkasisustukseltaan edelleen huippusiisti Superb-veteraani tuntuu kaikin tavoin laadukkaalta peliltä. Ei nitise, eikä kolise Kun lähdimme koeajolle, pidin ehkä liiankin itsestään selvänä, että iäkkään ja paljon ajetunkaan Skodan lippulaivassa paikat eivät nitise ja natise. Olihan Superb kuitenkin vuonna 2016 Skodan lippulaiva, kun jyhkeä katumaasturi Kodiaq oli samana vuonna vasta tulollaan. Päätoimittajan huomautettua apukuskin penkillä Superbin laadukkuudesta, oli pakko hämmästellä itsekin, yli 410 000 km ajetun Superb-dieselin kyydin tasaisuutta: mikään paikka ei tosiaan nitissyt, natissut, eikä kolissut. 190 hevosvoimaa, neliveto ja DSG-asutomaatti tuntuvat kyllä melko valmiilta paketilta vaikkapa hiihtolomaviikon Lapin reissulle. Valtateillä ohitukset sujuivat ripeasti. Varsinkin matkaajossa vanhakin diesel-Superb adaptiivisen vakionopeussäätimen kera on levollinen ajettava. Jos nyt pitää hiuksia halkoa ja vähän väkisinkin etsiä jotain sanomista, niin liikkeellelähdöissä DSG-automaattivaihteisto tuntui vähän viipyilevän. Vääntöä löytyy kuitenkin riittävästi ja tämän ansioista diesel-Superb etenee mallikkaasti jokseenkin kaikissa normaaleissa tilanteissa. Vain liikkeellelähdössä DSGvaihteisto vähän tökkii, kun tuntuu lähtevän liikkeelle vähän viipyilevästi. Kun matkaan päästään, 190 hevosvoiman dieselmoottori tarjoaa kuitenkin vääntöä peräti 400 Newtonmetrin edestä ja sen turvin auto etenee ”messevästi” kaikissa normaalitilanteissa. Ketterä kaupungissakin Kokonaan toinen juttu on sitten, missä vaiheessa nykyisten polttoaineiden hintojen aikana nelivetoisella diesel-Superbilla ajaminen tulee taloudellisemmaksi kuin ajaminen etuvetoisella ja 220-hevosvoimaisella. Superb 2.0 DSG TSI -farmarilla. Tein laskelmia netissä diesellaskurilla. Tulosten perusteella 190-hevosvoimaisella ja nelivetoisella Superb 2.0 DSG TDI-turbodieselillä ajaminen tulisi taloudellisesti järkevämmäksi vasta, kun ajomäärä on vähintään 28 000 km/vuosi. Laskelmissa otin huomioon vain kulutuksen, molempien autojen ajoneuvoja käyttövoimaverot sekä polttoaineiden senhetkiset hinnat. AuSkoda Superb ton vaatima pääoma ei ollut laskelmissa mukana. Jos vertailuun otetaan 272-hevosvoimainen ja nelivetoinen Superb 2.0 Combi DSG TSI -bensaturbo, luvut ovat ihan toiset. Tässä vertailussa nelivetoisella ja 190-hevosvoimaisella TDI-turbodieselillä ajaminen kannattaa jo silloin, kun vuodessa tulee matkamittariin 16 000 km. Kalle Seinäjoelta tiivistää Nettiauto.comin arvosteluissa olennaisimman Superb -farmarin vahvuuksista. Hänenkin Superb-farmarinsa on vuosimallia 2016. ”Superb on valtavan kokoiseksi autoksi yllättävän ketterä kaupungissakin. Perheelliselle unelma-auto. Ei tarvitse miettiä miten asettelee Emmaljungat ja matkalaukut. Ei maailman hiljaisin auto, mutta tuntuu hiljaiselta, jos siirtyy vanhemmasta autosta.”
8 KAASUJALKA 3/2024 KUUKAUDEN KÄYTETTY TEHOKAS ”NYKYMUSEO” Niin ne ajat muuttuvat. Vielä 3-4 vuotta sitten muutaman vuoden ikäinen, vähän ajettu ja 250-hevosvoimainen Volvo S60 T5 olisi ollut melkeinpä vaihtoautokauppiaan märkä uni, mutta nyt tilanne on toinen. TEKSTI _ Timo Kiiski KUVAT _ Mika Salomaa V olvo S60 T5 Business R D e s i g n va r u s t e lulla vuosimallia 2020 on silmiä hivelevä näky. Voisi melkeinpä sanoa, että tämän paremman näköistä Volvoa ei juuri olekaan. Oikea perinnesedan. Samanikäinen isompi Volvo S90 näyttää sen rinnalla venytetyltä ”lohnakkeelta”, jollaisella ajavat vain eläköityneet myyntijohtajat. Erityisesti peräpäästä S60 erottuu edukseen ainakin samanikäisestä S90-sedanista. Kiiltomusta S60 T5 melkeinpä ärjyy voimaansa: hirnuuhan sen konepellin alla 250 hummaa. Kilometrilukema on vasta 152 000 km. Sehän on neljä vuotta vanhalle Volvolle vasta sisäänajoa, saattaisi ”vanhan liiton” Volvo-mies sanoa. Vaan nytpä tämä S60 tehokkaalla bensaturbomoottorilla on jo käytännössä museo. Niin moderni ja hyvännäköinen auto kuin se onkin. Tai ehkä sen kohdalla voidaan puhua nykytekniikan museosta. Koeajoon saatu R-Design automaatti ei ollut edes lataushybridi, vaan ihan puhtaasti raakaa bensaa polttava asfaltinrypistäjä. Koeajoauto oli etuvetoinen, samanikäistä S60 T5-mallia saa myös nelivetoisena. Yllättävän moni luulee vielä tänäkin päivänä, että merkintä T5 Volvossa tarkoittaa viittä sylinteriä. No ei se tarkoita, konepellin alla on 2-litrainen rivinelonen. Teholukemat lupasivat sporttisuutta, onhan S60 ollut ainoa Volvo -malli, johon automaattisesti on yhdistetty urheilullisuus. Fiilis vain vahvistuu Vaihtoautomaan Petikon hallista kehä III:lle suunnatessa. Alusta tuntuu kovalta ja vähän täristääkin, mutta sehän kuuluu S60:n imagoonkin. S60 tehokkaalla bensaturbomoottorilla ja isoilla vanteilla ei ole varsinaisesti mukavuuslaiva. Kovaa alustaa säestävät myös vähän kovapintaisilta tuntuvat nahkaistuimet. Jotain tuttua Ohjauksessa on hyvin vastetta jo luonnostaan, mutta dynamic-asetuksessa ohjauksen tehostus vähenee vielä siitäkin. Automaattilaatikko reagoi polkaisuihin nokkelasti. Itse en minkäänlaista viipyilyä havainnut, vaikka muistan S60 T5:n sellaista kritiikkiä joskus ammoin saaneenkin. Voisi sanoa, että S60 T5 istuu käteen kuin laadukas nahkahanska. Nimenomaan siis laadukas, ei mikään ”räkkärimarketin” muovisekoitekäsine. Volvossa yleensäkin on aina jotain tuttua: mallista, tehoista tai käyttövoimasta riippumatta. Niin myös S60 T5:ssä vuosimallia 2020. Kun tämä viimeisin, kolmannen sukupolven S60 tuli markkinoille, se sai parikseen myös V60 -farmarin. Jos ei tarvitse isoa tavaratilaa, istutaan S60-sedanissakin takapenkillä herroiksi, sillä akseliväli on sama kuin V60-farmarissa. Vaikka kaikki S60-mallit valmistetaan Yhdysvaltain Etelä-Carolinassa, jollain kumman tavalla S60:ssa on saatu säilymään se alkuperäinen ruotsalainen henki. Fiilis autoon alas istuessa oli vähän sama kuin 1970-luvulla, kun pääsin kotipitäjän paikallislehden päätoimittajan Volvo 144 GL:n kyytiin. Edelleen Volvossa Volvo S60 ! VOLVO S60 T5 BUSIN. R-DESIGN AUT. VM. 2020 MITTARILUKEMA: 152 000 km MOOTTORI: R4, 1969 cm3, turbo POLTTOAINE: bensa VETOTAPA: etuveto VAIHTEISTO: automaatti TEHO: 250 hv VÄÄNTÖ: 350 Nm KESKIKULUTUS: 7.9 l/100 km CO2-PÄÄSTÖT: 167 g/km SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-.100 km/h: 6.7 s HUIPPUNOPEUS: 240 km/h MITAT: pituus 4760 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1420 mm, akseliväli 2872 mm TAVARATILA 442 L MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa HINTA: 29 990 € TEKNIIKKAA istutaan kuin kassakaapissa, ja siis positiivisessa mielessä. Sehän on selvä, että 152 000 kilometriä ei Volvon kyydissä tunnu vielä juuri miltään. Nitinöitä ja natinoita ei kuulu. Sisustuksessa eivät käytön jäljet näy ja pannu käy yhä tasaisesti kuin uudessa. Oma hidasteensa on myös Volvo S60 T5:n bensankulutus, joka virallisesti on 7.9 l/100 km. Kaasujalan koeajossa ajotietokone näytti keskikulutukseksi jopa 9.3 l/100 km. Toki oli talviaika, mutta autolla lähdettiin liikkeelle kuitenkin lämpimästä hallista. Neljän vuoden ikäinen Volvo S60 on 152 000 kilometriä ajettuna oikein maukas ja hieno auto ajaa ja varmasti tarjoaa kivoja kilometrejä vielä pitkäksi aikaa. Pirun hieno auto. KATSO KOEAJOVIDEO KAASUJALAN YOUTUBE-KANAVALTA
KAASUJALKA 3/2024 9 SUOJAA PENKKEJÄ KULUTUKSELTA – JA YLLÄTTÄVILTÄ TILANTEILTA Ammattikuljettajan arjessa tulee väistämättä vastaan tilanteita, joissa ajoneuvon penkit olisi kannattanut suojata. Korkea käyttöaste ja likaantuminen aiheuttavat paitsi pesulakustannuksia, niin myös penkkien kulumista. Pidä penkit priimakunnossa, hanki Pebe-istuinsuojat. + Helppo puhdistaa + Tyylikkäät ja huomaamattomat + Mallikohtainen istuvuus + Saatavilla eri kuoseissa ja materiaaleissa + Myös keinonahkaisena Pebe-istuinsuojia on saatavilla henkilöautoihin, hyötyajoneuvoihin sekä raskaaseen kalustoon. Maahantuoja: Oy Kaha Ab pebe.fi Kaasujalan kestotestissä olevalla Fiatilla on matkaa taitettu lähes ongelmitta 2000 kilometriä. M oni ostaa halpisauton kesäksi, mutta me päätettiin hankkia halpisauto talveksi ja tietenkin nyt osui semmoinen talvi, josta on ainakin tähän asti löytynyt ne kaikki mahdolliset ääripäät. On löytynyt yli -20 asteen pakkasia ja lähes +5 asteen loskakelejä. Ei nyt sentään ihan peräkkäisinä päivinä, mutta vaihtelevuutta on ollut. Fiat on kyllä tähän asti ylittänyt kaikki odotukset, sillä mitään merkittäviä murheita auton kanssa ei ole ollut. Auto on kerran seissyt ajamatta kolme viikkoa ja senkin seisotuksen jälkeen lähti mukisematta käyntiin eli ei hukkaa virtaa mihinkään. Ja se saattaa olla monelle yllätys, joka ei niin arvosta etelä-eurooppalaisia autoa. Lueskelin nettiautosta käyttäjien kommentteja Fiat Grande Puntosta ja on ihan äimän käkenä, sillä niitä vuolaita kehuja oli hurja määrä. Hyvin harva teilasi auton täysin. Moni piti autoa todella luotettavana ja toimintavarmana ja sen kyllä voin allekirjottaa täysin. Eihän tämä luonnollisestikaan ole Bemarin kaltainen nautinnollinen ajettava, mutta ostohintakin on lähes 10 kertaa halvempi. Pakoputken kiinnitys taitaa olla jostain takapöntön kohdalta aavistuksen irti, sillä pakittaessa putki ottaa pikkusen koriin kiinni ja aiheuttaa resonointia. Tämän suurempaa draamaa en nyt tähän hätään keksi. Toivottavasti meidän seuraavakin juttu Fiatistamme on näin tylsä. FIATILLA KOHTA KAKSI TONNIA TAKANA FIAT KESTOTESTI KATSO JA SEURAA FIATIN ELÄMÄÄ YOUTUBE-KANAVALTA TEKSTI & KUVAT_ Mika Salomaa Ajanvaraus: 0400 215 750 Jyväskylä Vasarakatu 3 Kuopio Kaivotie 36 8855 €€ KKaattssoo hhiinnnnaatt jjaa vvaarraaaa aaiikkaa:: w ww ww w..öölljjyyppiissttee..ffii M Maannuuaaaalliivvaaiihhtteeiissttoott kkiiiinntteeäällllää hhiinnnnaallllaa • koskee henkilöautoja • sis.öljyt ja työn VAIHTEISTOÖLJYNVAIHTO AAuuttoom maaaattttiivvaaiihhtteeiissttoonn kkoonneeeelllliinneenn öölljjyynnvvaaiihhttoo useiden vuosien ja tuhansien autojen kokemuksella
10 KAASUJALKA 3/2024 Iso ja jopa 400 000 kilometriä ajettu nelivetomaasturi tekee yhä vilkkaasti kauppansa, jos hinta asettuu noin 10 000 euron tietämille. Vaikka tekniikka onkin koeteltua, on tällaisen auton ostajalla kuitenkin hyvä olla jonkun verran ”tee-se-itse” -henkilön taitoja. P aikallisjohtaja Marko Hiltunen kertoi joulukuun alussa, että J. RintaJoupin Raision liikkeestä oli vasta hiljattain myyty Toyota Landcruiser ja Mercedes-Benzin ML-maasturi, joiden mittarilukemat olivat 300 000 – 500 000 kilometriä. -Kun hinta asettuu noin 10 000 euron tietämille, niin tällaisille isoille nelivetoisille maastureille on ihan oma ostajakuntansa. Siinä saa ison ja jykevän maasturin pikkurahalla. Monta kertaa näiden ostaja ovat kuitenkin sellaisia, että pystyvät itsekin tekemään joitain korjauksia autolleen. He kyllä ymmärtävät, etteivät nämä autot enää ole ihan uusia. Perustekniikka on kuitenkin aika hyvää ja luotettavaa. Paljon olemme myyneet myös astetta pienempiä Toyotan RAV4 ja Hondan CR–V –maastureita, nekin olisivat olleet vähän alla tai päälle 300 000 kilometriä ajettuja, Hiltunen sanoo. Hiltunen myöntääkin, että juuri 10 000 euron tietämille laitettu hintapyyntö vauhdittaa ison nelivetoisen maasturin myyntiä. –Tämän hintaisen auton pystyy ostamaan lähes kuka tahansa. Paljon ajettu Mersun ML-malli, Audi Q7, BMW X5 tai Toyota Land Cruiser voi mennä esimerkiksi metsästyskäyttöön tai vaikka hevosvaunun vetoautoksi. Sellaiselle auto on aina hyvä kysyntä, jolla voi ajaa vähän huonommassakin paikassa. Jos hinta asettuu 20 000 euron tietämille, niin silloin kauppa käy hitaammin, vaikka mittarilukema olisi himpun alle 200 000 kilometriä ja auto olisi useita vuosia tuoreempikin, Hiltunen sanoo. Nelivetotekniikka on Hiltusen mukaan osoittautunut niin toimivaksi, että sen luotettavuutta ei kyseenalaisteta, vaikka autolla olisi ajettu paljonkin. –Kaikki isot nelivetoiset maasturit kymppitonnin luokassa käyvät hyvin kaupaksi, mutta ehkä niidenkin joukossa kaikkein vankimmassa maineessa on Toyota Land Cruiser, Hiltunen sanoo. Katsaus Nettiauto.comin vaihtoautotarjontaan vahvistaa Hiltusen arvion. 9. joulukuuta 2023 haulla löytyi 114 Land Cruiseria ja niistä peräti 17:ssä oli yli 500 000 kilometrin mittarilukema, viidellä niistä oli ajettu jopa yli 600 000 kilometriä. Yli TEKSTI_Timo Kiiski HALVAT JA ISOT NELIVETOMAASTURIT 5 000 – 10 000€ Tällä 8 hengelle rekisteröidyllä Toyota Land Cruiserilla 3.0 D4D Luxuryllä vuosimallia 2005 on ajettu jo 637 000 km ja silti Kangasalalla toimivan ER-Auto Oy:n hintapyyntö on 9 880 €. Helsinkiläinen Car Zone pyytää kuvan 436 000 km ajetusta Audi Q7 -nelivetodieselistä 8850 €. Tämä Audi Q7 3,0 V6 TDI quattro tiptronic-automaatti on vuosimallia 2009. Tehoa konepellin alta löytyy 239 hevosvoiman verran ja vääntöä huikeat 550 Newtonia. Kuvan BMW X5 3.0d 5d -automaatin mittarilukema on jo 386 000 km ja vuosimallikin on 2008. Nelivetoiselle ja 520 Newtonia vääntävälle isolle Bemari-maasturille huoltokirjan kera löytynee kuitenkin nopeasti ostajansa, kun Kakkospari Oy:n hintapyyntö Hyvinkäällä on asetettu 8500 euroon. Volvo XC90 kuuluu Toyota Land Cruiserin ja Mercedes-Benz ML:n tavoin niiden isojen nelivetoisten maastureiden sarjaan, joiden ostajat eivät kilometrejä pelkää. Kuvan Volvo XC90 D5 SPORT AWD -automaatti on vuosimallia 2008 ja mittarilukema on 334 000 km. Hintapyyntö Lahden Vaihtoautomaassa on 9400 €. 500 000 km ajettua Mersun ML -maastureita oli kolme, yhdenkään mittarilukema ei ollut yli 600 000 km. Haku ei löytänyt yhtään yli 500 000 km ajettua Audi Q7 – maasturia ja yli 500 000 km ajettuja BMW X5 -maastureitakin löytyi vain kaksi ja toiselle niistä oli ajettu jopa 645 000 km. Kun hakukriteeriksi laitetaan vähintään 400 000 km, tarjonta kasvaa kaikkien isojen nelivetoisten maastureiden kohdalla tuntuvasti. Omaa luokkaansa on kuitenkin Land Cruiser, 117:stä tarjolla olevasta Land Cruiserista peräti 36:lla oli ajettu yli 400 000 km. Toki tämä selittyy osittain sillä, että Toyota Land Cruiserin historia juontaa kymmeniä vuosia kilpailijoita pidemmälle, Kuitenkin jopa Land Cruiserilla vuosimallia 2012 on ajettu yli 400 000 km. Käyttöauto Alavudella myy tätä Mercedes-Benz ML 280 CDI -nelivetomaasturia hintapyynnöllä 9 900 €. Mittarilukema on 387 000 km ja vuosimalli 2006. Kuvan Mersua liikuttaa 3-litrainen ja 190-hevosvoimainen V6-dieselmoottori.
KAASUJALKA 3/2024 11 www.renkaatalle.fi • Ilmainen toimitus palvelupisteeseen • Yli 200 palvelupistettä • Yli 1000 asennusaikaa päivittäin Kotimainen verkkokauppa! RENGASRIKKOTURVA 24 kk. . Valmistettu Euroopassa! TESTIMENESTYJÄ! UUTUUS! UUTUUS! TESTIMENESTYJÄ! RENKAAT EDULLISESTI JA NOPEASTI VERKOSTA! Saatavuus: Renkaatalle.fi ja rengasliikkeet sekä korjaamot • Premium laatua keskihintaan • Laatutietoisen valinta • Ensiasennusrengas esim. Audi, VW, Seat, Skoda, Fiat ym. • Korkealaatuinen rengas • Hintatietoisen valinta • Ensiasennusrengas esim. BMW, Audi, VW, KIA, Skoda, Seat ym. FALKEN ZIEX e. ZIEX FALKEN AZENIS RS820 FALKEN AZENIS FK520 NEXEN N’BLUE HD PLUS NEXEN N’FERA PRIMUS NEXEN N’FERA SPORT Varmista itsellesi polttoainelahjakortti! 20€ 40€ Jo 40 Motonet-tavarataloa ja 150 000 tuotetta verkkokaupassa motonet.? Vapaa-aika Kalastus Vene Koti Työkalut Auto Moottoripyörä SEURAA MEITÄ SOMESSA /motonet /motonet? Tarjoukset voimassa 4.–31.3.2024 tai niin kauan kuin tuotteita tarjousaikana riittää. Kampanjassa olevia tuotteita ei voi varata. OUTLET Teemme tilaa keväälle Talvityövaatteita Lintujen talviruokinta Suksivoiteet -30% -50% Nastajalkineita Moottorikelkkailuvaatteita Tutustu tarjouksiin: motonet.? /outlet
12 KAASUJALKA 3/2024 Huippulaadukkaat uusioturboahtimet henkilöautot, pakettiautot, kevyt kuorma-autot, raskas kalusto, veneet, työkoneet, traktorit alk 399€ / 36 kk takuu WWW.TURBOTUKKU.COM Audi / Seat / Skoda / VW 1.9-2.0TDi Alk. 399 € / 36 kk takuu vm. 2005-2016 Nissan / Renault 1.9Dci Alk. 399 € / 36 kk takuu Mercedes-Benz / BMW sähköohjatut turbot Alk. 699 € / 36 kk takuu Suoramyynti Autoliikkeet, Autokorjaamot, yksityisasiakkaat 0400 422 582 / 0400 856 310 / myynti@turbotukku.com Ma-Pe: 9.00 17.00 OSTAMME ALKUPERÄISET VIALLISET TURBOAHTIMET! TARJOA! 040 351 0247 Puh. 010 239 0200 Hautalantie 16, Tampere www.fusti.fi AUTOPURKAMOT Autopurkamosta apu autosi ongelmiin edullisemmin. Tuomme osia Euroopasta. Jos meillä ei ole, hankimme. KYSY TARJOUKSIA! Varastossamme yli 150 000 varaosaa! HENKILÖ-, PAKETTIJA MAASTOAUTOT HENKILÖAUTOT Puh. (02) 721 7700 Helsingintie 595, Salo www.auto-lehtinen.fi KÄYTETYT VARAOSAT TAKUULLA! KÄYTÖSSÄSI KAHDEN PURKAMON SUURET VARASTOT 24/7.
KAASUJALKA 3/2024 13 . Nauti vapaudesta, valitse Valokuitunen Miksi valita Valokuitusen avoin verkko? Saat valita juuri sinulle sopivat palvelut laajasta valikoimastamme, etkä joudu sitoutumaan yhteen palveluntarjoajaan. Meiltä saat kiinteän hinnan ja avaimet käteen -palvelun. Lisäksi, kun valitset palvelut itse, tiedät aina mistä maksat. Olemme luotettava toimija: 100 % varmuudella tekemiimme rakentamispäätöksiin. Valokuitu on kiistatta luotettavin ja nopein kodin nettiyhteys. Valokuituliittymissä on kuitenkin eroja, joista on hyvä ottaa selvää. tai soita myyntiimme: puh. 094 255 2298 (mpm/pvm), ma–pe 9–17 ja la 12–16. Tarkista saatavuus ja tee tilaus: valokuitunen.fi
14 KAASUJALKA 3/2024 OSTETAAN AUTOJA TARVIKKEITA YMS. KATSASTUSASEMIA PALVELEVAT KATSASTUSASEMAT Liedossa ja Koskella Palvelemme: Koskella ma-pe klo 9.00-16.15 Liedossa ma-pe klo 8.00-17.00 Tervetuloa paikallisille konttoreille! Kosken Katsastuspalvelu Koskentie 372, Koski Tl 02 720 010 www.koskenkatsastuspalvelu.fi Liedon Katsastuspalvelu Tuulissuontie 34, Lieto 02 436 4300 www.wp-katsastus.fi TURBOTUKKU.COM – Huippulaadukkaat uusioturboahtimet – Tarjoa heti! 0400 422 582 / 0400 856 310 Ostetaan vialliset turboahtimet! OSTETAAN TURBOT Access Motors 800 ccm Traktori malli 60kmh Rekisteröity 2 henk. Ohjaustehostin Vinssi ja vetokoukku vakiona Alumiinivanteet Kaasu iskunvaimentimet Tehokas ja taloudellinen HEINOLA Mustanportinkatu 19 I 0400 124 262 LAHTI Mestarinkatu 16 I 045 258 7877 KOUVOLA Kaupinkatu 12 I 0400 474 407 westmac.fi Nyt 500ccm hinnalla 800ccm VOIMAA! Access M UUSI OSOITE UUSI OSOITE 7.490€ 7.490€ Black Edition ERIKOISTARJO US! ERIKOISTARJO US! Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.com MAINOKSESI TÄHÄN? OTA HETI YHTEYTTÄ! 0400 777797 mika.salomaa@wheelmedia.fi Tilasin uudet talvirenkaat Mersuuni Rengasvertailu.fi -palvelussa. Helpommaksi ostotapahtumaa ei enää voi tehdä asiakkaalle. Espoolainen palveluntarjoaja haki auton sovitusta paikasta, asensi valitsemani nastarenkaat alle ja palautti Mersun sinne, mistä se oli haettukin. Jätti myös sijaisauton käyttööni siksi aikaa kun auto oli työnalla. 6 vuotta täyttäneenä muistan hyvin, miten työlästä oli ostaa ja asennuttaa renkaat Saab 99:ään 1980-luvulla. Yhteystiedot ja puhelinnumeron etsin joko sanomalehdestä tai keltaisesta ja paksusta puhelinluettelosta. Sen jälkeen menin muistaakseni paikan päälle neuvottelemaan. Ei silloin voinut kuvitellakaan, että uudet nastarenkaat autoon voisi tilata läppärillä kotisohvalla istuen ja rengasliike hoitaisi loput auton noutoa ja palautusta myöten. Niin vaivattomasti se kuitenkin hoitui Rengasvertailu.fi -sivustolle menemällä. Heti palvelun avaussivulla oli kohta, johon piti syöttää auton rekisteritunnus. Sen jälkeen kaikki hoitui automaattisesti, vaihe vaihteelta: Talvivai kesärenkaat? No talvirenkaat Kitkavai nastarenkaat? No takavetoiseen Mersuun tietysti nastarenkaat. Hakukone löysi automaattisesti myös C-Mersuni renkaiden vakiokoon: 205/55R16. Koska alla on ollut vakiokoon renkaat tähänkin asti, en nähnyt tarvetta lähteä sitä muuttelemaan. Tämän jälkeen hakukone toi eteeni useita vaihtoehtoja. Rengassarjojen hinnat venyivät 295,5 eurosta 478,4 euroon. Tuttavan suosituksesta valitsi Mersuun Lappi Jää-Ahmat. Luin netistä, että Lappi Jää-Ahma on täysin uusi, huippuedullinen TEKSTI JA KUVAT _Timo Kiiski SOHVALLA ISTUEN UUDET RENKAAT MERSUN ALLE! nastarengas pohjoismaisiin talviolosuhteisiin. Luksuspalvelua Pelkän rengassarjan hinta Rengaisvertailu.fi -verkkokaupassa oli 308,8 €. Ei muuta kuin Lappi Jää-Ahma -nastarenkaat ostoskoriin. Joulun alla pukkasi kuitenkin kiirettä niin perhe-elämässä kuin töidenkin puolesta. Aika ei yksinkertaisesti riittänyt lähteä asioimaan paikan päälle rengasliikkeeseen. Rengaisvertailu.fi -palvelu tarjosi ratkaisun tähänkin hätään. Hyödynsin sivuston tarjoamaa luksuspalvelua, jonka kattavuus ei juuri jätä toivomisen varaa. Auto noudettiin sovitusta osoitteesta Espoon Hirvisuontielle, missä vanhat renkaat purettiin ja tilalle laitettiin uudet. Ja kun kaikki oli tasapainotusta myöten valmista, auto palautettiin sinne, mistä se oli haettukin. Tämä kaikki kustansi toimituskuluineen ja arvonlisäveroineen 474 euroa, mitä pidän vähintään kohtuullisena ja hinnassa on mukana asennustyön osuus 90 euroa. Mikäli kyseessä olisi ollut isommat renkaat niin asennustyö on kalliimpaa. Eniten ällistytti, että noudon ja palautuksen sisältävän luksuspalvelun osuus loppuhinnasta hinta oli vain 60 €: siis 30 €/suunta. Edestakaista matkaa Olarinluomasta Espoon Hirvisuontielle tuli kuitenkin edestakaisin 22 kilometriä. Tämä palvelu vapautti minut hoitamaan muita joulukiireitä. –Kilometriraja on 15 kilometriä täältä Espoon Hirvisuontieltä. Keräämme kuitenkin koko ajan eri puolelta Suomea uusia asennuspisteitä ainakin isommista kaupungeista, kertoo Rengasvertailu.fi -palvelua pyörittävä Jirka Patis. Aikakin on rahaa Halvemmallakin olisi päässyt. Pelkkä vanhojen renkaiden purku ja uusien asentaminen tasapainotuksineen ilman kuljetuspalvelua olisi kustantanut renkaiden päälle alkaen 90 euroa sarja, sisältäen arvonlisäveron. Tässäkin vaihtoehdossa renkaat toimitetaan suoraan asennuspisteeseen 24.9€ kuljetusmaksua vastaan. Mieluummin kuitenkin maksoin 60 euroa kuljetuspalvelusta ja käytin säästyneen ajan muihin kiireisiin. Kaikkein halvimmalla pääsee, jos tilaa vain renkaat ilman asennusta kassalle ilmoittamaansa osoitteeseen. Silloin päälle tulee vain 24,9 euron toimituskulut. Joulun välipäivinä hain Mersun Olarinluomasta kotiin. Itse en edes tavannut koko projektin aikana sen enempää itse rengaskauppiasta kuin duunin tehneitä rengasasentajiakaan. Tämän helpommaksi uusien renkaiden ostaminen ja niiden alle laitto tuskin voi mennä.
KAASUJALKA 3/2024 15 18. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä ja Itä-Suomessa KUSTANTAJA LetterboxMedia, Hämeentie 103 E, 00550 Helsinki Puhelin: 09-2600107 (jakeluhäiriöt ja lehtitilaukset) PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Timo Kiiski, Urmas Hurmalainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi DIGI & SOMEKANAVAT kaasujalka.fi facebook.com/kaasujalka Instagram.com/kaasujalka PAINOPAIKKA Sanoma Manu Oy, Tampere NÄKÖISLEHDET lehtiluukku.fi JAKELUALUEET Pk-seutu itä 125 telinettä (Hämeenlinnan väylän itäpuoli) Helsinki, Vantaa, Tuusula, Järvenpää, Kerava, Sipoo, Porvoo, Mäntsälä Pk-seutu länsi 125 telinettä (Hämeenlinnan väylän länsipuoli) Helsinki, Espoo, Vantaa, Nurmijärvi kk, Klaukkala, Kirkkonummi, Kauniainen, Veikkola, Lohja, Nummela, Vihti kk, Karjaa, Karkkila, Inkoo, Siuntio Varsinais-Suomi 65 telinettä Turku, Raisio, Kaarina, Naantali, Paimio, Masku, Lieto, Aura, Salo, Nousiainen, Mynämäki, Hanko, Raasepori, Loimaa, Huittinen, Perniö, Pori, Rauma Kanta-Häme 65 telinettä Hämeenlinna, Hyvinkää, Riihimäki, Forssa, Iittala, Tuulos, Lammi, Tervakoski, Janakkala, Humppila, Oitti, Loppi Pirkanmaa 79 telinettä Tampere, Pirkkala, Nokia, Ylöjärvi, Sastamala, Orivesi, Lempäälä, Valkeakoski, Akaa, Pälkäne, Kangasala, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Urjala, Mänttä, Virrat, Ruovesi (lisäksi Pohjanmaalla Seinäjoki, Vaasa, Kokkola) Päijät-Häme & Kymenlaakso 63 telinettä Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Vierumäki, Kouvola, Kausala, Elimäki, Anjalankoski, Utti, Kotka, Hamina Itä-Suomi eteläinen 45 telinettä Mikkeli, Juva, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra, Joutseno, Särkisalmi Itä-Suomi pohjoinen 48 telinettä Joensuu, Outokumpu, Liperi, Kuopio, Joroinen, Pieksämäki, Suonenjoki, Varkaus, Kitee Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti RISTIKKO A) SAAB 900 B) MERCEDES-BENZ E300 C) VOLVO V60 D) NISSAN LEAF MIKÄ AUTO ON KUUKAUDEN KÄYTETTYNÄ? VASTAA, RATKO JA VOITA ELEKTRONINEN PYSÄKÖINTIKIEKKO Kaikkien oikein vastanneiden kesken arvomme Needit elektronisen pysäköintikiekon. Vastausaikaa on 26.4.2024 saakka. Vastata voi myös sähköpostilla: kisa@wheelmedia.fi Tammikuun vastanneiden kesken arvoimme Needit elektronisen pysäköintikiekon. Onnellinen voittaja on Marika Koljonen Helsingistä. Paljon Onnea! VASTAUSKUPONKI PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINRO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. LetterboxMedia Hämeentie 103 E 00550 HELSINKI Postimerkki 3/2024 Vastaamalla annat luvan julkaista nimesi Kaasujalka-lehdessä, mikäli voitto osuu kohdalle. Pakollinen tieto pakettien postitusta varten. Leading supplier from Denmark
Dolphin Kompakti ja tehokas sähköauto ? toimintamatka 427-565 km ? moderni muotoilu ? takuu 6 v / 150 tkm ? hinta alk. 35 590 € Tervetuloa koeajolle Jyväskylään Sorastajantielle! BYD-myynti p. 0207 751 600 Palvelemme Jyväskylässä Aholaidantie 2 Audi, Volkswagen ja hyötyautot avoinna ark. 8.30-17 la 10-14 Sorastajantie 2 BYD, Hyundai ja vaihtoautot avoinna ark. 8-17 la 10-15 kaikki yhteystiedot www.jklauto.fi Touareg eHybrid. Urheilullisen tyylikäs ja elegantti lataushybridi Testattu suorituskyky, virheetön muotoilu ja ylelliset ominaisuudet tekevät vaikutuksen. Koeajettavissa nyt Jyväskylässä Aholaidantiellä! Volkswagen-myynti p. 0207 751 540