Keski-Suomen painos Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti 5/2021 Kaasujalka 14 vuotta! Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Kaasujalka 14 vuotta! Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 SUURVERTAILUSSA VIISTOPERÄDIESELIT KUUKAUDEN KÄYTETTYNÄ FORD MUSTANG Koeajossa mm. AUDI A5 BMW 545 e Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi Saarijärventie 81, PALOKKA P. 020 743 6740 ••RENKAAT RENKAAT ••VANTEET VANTEET www.kumiseta.fi ••ASENNUKSET ASENNUKSET ••AUTOHUOLLOT AUTOHUOLLOT perämoottori moottorikelkka puutarhakone saha mopo moottoripyörä mopoauto mönkijä www.harrasteosa.? Varaosat vapaa-aikaan! Täyssähköinen EQA tuo aivan uutta virtaa kompaktiin katumaasturiluokkaan. Moderni muotoilu kätkee sisäänsä alan uusinta teknologiaa sekä erilaisia innovatiivisia avustinjärjestelmiä. Esimerkkinä intuitiivinen MBUX-käyttöliittymä, jonka avulla ohjaat toimintoja puheellasi, kosketuslevyllä tai suurella kosketusnäytöllä. EQA:n toimintamatka yhdellä latauksella on jopa 424 km. Lue lisää mercedes-benz.fi/eqa EQA 250 kokonaishinta alk. 50 570,10 € (sis. alv:n, arvioidun autoveron, ja toim.kulut 600 €). Vapaa autoetu 630 €/kk, käyttöetu 585 €/kk. CO2-päästöt uusi mittaustapa – WLTP g/km, EU-keskikulutus 17,9 kWh/100 km. Lämpötila, ajo-olosuhteet, auton kuormaus sekä kuljettajan ajotapa voivat vaikuttaa auton toimintamatkaan, akun kapasiteettiin ja suorituskykyyn. Huolenpitosopimus 3 vuodeksi kiinteällä kk-maksulla alk. 15 €/kk. Ajotietokoneen kieli: suomi. Kuvan auto lisävarustein. UUSI EQA. NYT KOEAJETTAVANA. T O I M I N T A M A T K A 424 km C O 2 P Ä Ä S T Ö T g/km Hyödynnä täyssähköauton hankintatuki 2 000 €. Kysy lisää myyjiltämme. Tai lue lisää: traficom.fi/fi/asioi-kanssamme/sahkoauton-hankintatuki EQA 250 Alkaen 50 571 € Leipomonkuja 7, Jyväskylä, 014–3314 620 automyynti ark. 9–18, la 10–14 automyynti I huolto I varaosamyynti I vauriokorjaamo KAYTTOAUTO.FI
2 KAASUJALKA 5/2021 ! U R M A S H U R M A LA IN EN ”APPAPPAP! SEHÄN NOSTAA VASTIKETTA!” Yksi Putous-ohjelman suosikeistani on sketsi taloyhtiön kokouksesta. jossa herra Virtanen vastustaa kaikkea, koska ”sehän taas nostaa yhtiövastiketta”. Virtanen luultavasti vastustaa myös latauspaikkojen rakentamista taloyhtiön kustannuksella, koska sekin taas nostaa vastiketta. Jos meidän taloyhtiössä asia lopulta päätettäväksi, peesaan ehkä Virtasta. K äsitykseni mukaan latauspaikkojen kustannukset lankeavat kaikkien osakkaiden maksettaviksi, jos taloyhtiö päättää sellaiset yhtiökokouksen enemmistön päätöksellä rakentaa. Meidän taloyhtiössä aiheesta keskusteltiin ja aktiivisimmin lataustolppia toivoi taloyhtiön ainoa täyssähköauton omistaja. Hän on uskoakseni eläkeikäinen mies ja latailee nyt autoaan milloin kauppakeskusten latauspisteissä tai omakotitalossa asuvan poikansa luona. Yhtiökokoukseen osallistui vain kourallinen ihmisiä, yksi heistä oli asuntosijoittaja. Meidän taloyhtiössä muutenkin asunnoista kuulemma peräti puolet on sijoitusasuntoja. Taloyhtiön kokouksiin käsitykseni mukaan muutenkin osallistutaan aika laiskasti. Koska asuin lähes parikymmentä vuotta omakotitalossa, olen aika tuore taloyhtiön osakas enkä ole jaksanut muutenkaan oikein hirveästi selvitellä, miten nämä proseduurit menevät. Kaiketi niin, että jos ei osallistu kokoukseen, pitää tyytyä enemmistön päätökseen. Ihmiset tuppaavat luonnostaan välttelemään änkyräksi heittäytymistä. Voi olla, että jos jossain yhtiökokouksessa päätetään sähköautojen latauspisteiden rakentamisesta ja nostaa sen takia yhtiövastiketta, välttämättä poikkiteloin eivät kehtaa heittäytyä nekään, jotka eivät aio sähköautoa tai ladattavaa hybridiä edes ostaa. Siitähän voi saada kehitystä vastustavan änkyrän maineen. Meidänkin talossa on ikäihmisiä, jotka ajavat 10-12 vuotta vanhoilla perusautoilla ja välttämättä eivät ole autojaan edes päivittämässä. Se maksaa, joka pyytää En vastusta sähköautoja ja voisin tällaisesta latauspisteestä itsekin hyötyä. Olen miettinyt jopa bensa-Mersuni vaihtamista johonkin käytettyyn pistokehybridiin, vaikka Kia Optimaan tai Opel Amperaan. Jos valtiovalta nyt tosiaan haluaa sähköistää Suomen autokannan, niin kannatan sitä, että se myös tapahtuu pitkälti valtiovallan rahoilla. Kiinteistöliitto esittää, että valtio varaa vuoden toisessa lisäbudjetissa lisää rahaa sähköautojen latauspisteiden rakentamisavustuksiin. Viime vuodelle varatut avustusrahat loppuivat kesken, joten viime vuonna haettuja avustuksia joudutaan maksamaan kuluvan vuoden määrärahoista. Uhkana on, että tälle vuodelle varatut 5,5 miljoonaa euroa loppuvat jo keväällä. Kiinteistöliitto esittääkin kuluvan vuoden toiseen lisäbudjettiin avustusmäärärahan kaksinkertaistamista 11 miljoonaan euroon. Taloyhtiöt tiedostavat hyvin latauspisteiden toteutustarpeen, ja Kiinteistöliiton Korjausrakentamisbarometrin mukaan noin kolmannes taloyhtiöistä on alkaneella viisivuotisjaksolla aikeissa toteuttaa latauspisteitä. ”Tukijärjestelmän ennakoitavuuden kannalta olisi tärkeää, että hallitus tekisi jo huhtikuun kehysriihessä periaatepäätöksen, jonka mukaan avustusmäärärahat mitoitetaan siten, että ne riittävät vuosina 2021–2023 kaikkiin avustusehdot täyttäviin hakemuksiin”, Kiinteistöliitto vetoaa. En itse millään haluaisi ruveta Virtaseksi, joka nostaa käden pystyyn ja toppuuttelee: ”Appappap! Kuinka monta kertaa minun pitää sanoa, että yhtiövastiketta ei saa nostaa!”. Espoossa katuja putsailee kauko-ohjattava robotti. Kuvan otti Leena Räsänen Veikkolasta KLICK” KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN SONAXIN TUOTESETILLÄ Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 040 6647 788
KAASUJALKA 5/2021 3 ASENNETTUNA autosähkö. AUTOSÄHKÖLIIKE MIILUKATU 10, JYVÄSKYLÄ VARAOSAT: 014 5471 480 KORJAAMO: 014 5471 485 Kattavat autojen HUOLLOT HUOLLAMME KAIKKI MERKIT KYSY TARJOUS! ALK. 99 ALK. 49 AL ALK. 49 Kinnarinkatu 4, Mikkeli Varaosat: 015 8661 360 Korjaamo: 015 8661 365 ma-pe 8-17 Kattavat HUOLTOPAKETIT Kysy tarjous autollesi! (h-a & p-a) (r134a, 123Yf) huollon yhteydessä alk. 59€ erikseen ILMASTOINTIHUOLTO AKUT JOKA LAITTEESEEN MA-PE 8-16.30 MYYNTI@JAS.FI HUOLTOKORJAAMO CMYK värit: sininen 82,61,1,19 keltainen 1,0,100,1 • AKUT • STARTIT • LATURIT MONIMERKKI ON MYÖS KATTAVA www.autosähkö.? Ilmastointilaitteiden HUOLLOT alk. 49€ huollon yhteydessä r134a, 1234Yf
4 KAASUJALKA 5/2021 Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti Wheelmedia Oy Olarinluoma 13 02200 Espoo Postimerkki VUOSITILAUS 11 NROA VAIN 25.95€ (SIS ALV. 10%) Tilaan Kaasujalka-lehden vuodeksi 11 nroa hintaan 25,95€ ja tilaus jatkuu saman mittaisissa jaksoissa. Mikäli en halua jatkaa tilausta peruutan tilaukseni siitä ilmoittamalla. pk-seudun painoksen Pirkanmaan painoksen Varsinais-Suomen painoksen Keski-Suomen painoksen Päijät-Hämeen painos Kanta-Hämeen painos Itä-Suomen painos Nimi Osoite Postinro ja toimipaikka Puh TILAA NYT KAASUJALKA! VINKKI Mukavaa autoilua Kesäkausi parasta aikaa auton puunaukseen! Pienellä perehtymisellä ja laadukkailla tuotteilla pinnoitat autosi itse, ja palkkioksi saat kurvailla kesäkaduilla upeasti kiiltelevällä menopelillä. M oni on tottunut suojaamaan autonsa maalipinnan perinteisesti vahaamalla, mutta markkinoille on viime vuosien aikana tullut myös loistavia tee-se-itse -pinnoitteita. Nämä pinnoitteet antavat maalipinnalle upean kiillon ja ovat niin helppotöisiä, että kokemattomampikin auton hoitaja pärjää niiden kanssa. Helppo pinnoitespray Vaikka olisitkin vasta aloitteleva pinnoittaja, uudella SONAX XTREME keraamisella pinnoitespraylla saat varmasti siistiä jälkeä. Tässä tämän kevään uutuustuotteessa on hyödynnetty täysin uudenlaista teknologiaa, joka mahdollistaa peilimäisen kiillon sekä todella sileän, vettä ja likaa hylkivän pinnan. Ja mikä parasta: käsittely on helppoa ja nopeaa! Ennen kuin aloitat, pese ja kuivaa auto huolellisesti. Sumuta sitten pinnoitesprayta mikrokuituliinalle ja levitä ohut, tasainen kerros käsiteltävälle alueelle. Huomioi, että käsittely kannattaa tehdä pienelle alueelle kerrallaan, ettei pinnoite ehdi kuivua maalipintaan. Lopuksi pyyhi ainejäämät kuivalla mikrokuituliinalla. Valmista tuli! Ylläpito shampoolla SONAX XTREME Ceramic Series -tuoteperheen toinen uutuus, keraaminen shampoo, soveltuu erinomaisesti pinnoitteen ylläpitoon. Kätevä tuote sekä pinnoittaa auton maalipinnan että pesee samalla perusteellisesti. Käsittelyn jälkeen maalipinta on puhdas, kiiltävä ja vettä hylkivä! Myös tämän tuotteen käyttö on erittäin helppoa: esipese tai huuhtele auto huolellisesti, laimenna keraaminen shampoo käyttöohjeen mukaisesti ja pese auto ylhäältä alas pesukintaan tai -sienen avulla. Lopuksi huuhtele runsaalla vedellä ja kuivaa pinnat. Vinkki! Ylläpidä keraamista pinnoitetta käyttämällä säännöllisin väliajoin keraamista shampoota. Shampoo uudistaa suojaa ja ylläpitää upeaa kiiltoa sekä vedenhylkivyyttä – helppo ja nopea tapa pidentää pinnoitusten väliä. Pinnoite vaahdottimella Viime aikojen kuumin autonpesutrendi on ollut vaahdottaminen – eikä ihme. Vaahdottaminen on hauskaa, nopeaa ja siistiä puuhaa. Mikäli sinulla on vaahdotin, voit kokeilla auton pinnoitusta kätevällä SONAX XTREME Foam + Seal -vaahtopinnoitteella. Foam + Seal -pinnoitteen levittäminen vaahdottimella onnistuu nopeasti ja tasaisesti. Annostele tiivistettä ja vettä ohjeen mukaisesti vaahdottimeen, säädä vaahdon paksuus sopivaksi ja levitä koko maalipinnalle. Vaahto ei tarvitse vaikutusaikaa, vaan voit huuhdella sen heti runsaalla vedellä. Kuivaa jäljelle jääneet pisarat kuivausliinalla. TEKSTI _Timo Kiiski PINNOITA AUTOSI ITSE SONAX XTREME – keraaminen shampoo sopii pinnoitteen ylläpitoon. SONAX XTREME Foam + Seal -pinnoitteen levittäminen vaahdottimella onnistuu nopeasti ja tasaisesti. SONAX XTREME keraamisella pinnoitespraylla saat varmasti, helposti ja nopeasti siistiä jälkeä.
KAASUJALKA 5/2021 5 Venemarket on veneilijän uusi lehti, joka ilmestyy 3 kertaa Suomen Vaihtoautot-kääntölehtenä. Venemarket on suunnattu tavalliselle mökkiveneilijälle ja satunnaisemmalle harrastajalle, jota ei alan lehdet tavoita. Venemarket -lehden saa hakea 500 telineestä ILMAISEKSI ympäri Suomea. Lehti pitää sisällään veneilyvinkkejä ja mukana tietenkin kaikki merkittävät venealan kauppiaat! Suomen suurin venelehti! Venemarket Veneliikkeiden kauppapaikka! www.venemarket.fi Ilmoitusmyynti Olavi Mäkinen 044 333 5717 olavi.makinen@wheelmedia.fi Mika Salomaa 0400 777 797 mika.salomaa@wheelmedia.fi SOITA HETI! Ilmoitusmyynti Olavi Mäkinen 044 333 5717 olavi.makinen@wheelmedia.fi Aineistot Sari Eskola 040 704 2237 sari.eskola@mieliala.fi Yli 250 matkailuajoneuvoa. Klikkaa heti ja loyda omasi caravankauppa.fi Caravan Kauppa & Uutiset -lehti on asuntoautoihin ja -vaunuihin erikoistunut ilmainen lehti, joka ilmestyy 5 kertaa vuodessa Suomen Vaihtoautot -lehden kääntölehtenä. Jokaisessa lehdessä on mielenkiintoista tarinaa automatkailusta ja uusien tuotteiden koeajoja, unohtamatta Suomen suurimpien alan liikkeiden mainoksia ja myynti-ilmoituksia. Caravan Kauppa -lehden saa hakea telineestä ILMAISEKSI ja mahdollista tilata myös kotiin. Suomen Vaihtoautot-lehti ja Caravan Kauppa & Uutiset on Suomen suurin ja vaihtoautoja caravankaupan lehti. SEURAAVA LEHTI ILMESTYY 3.6.2021 Aineistopäivä 27.5.2021
6 KAASUJALKA 5/2021 5-sarjan BMW on monen auton vertailukohta ollut iät ja ajat, mutta tämä uusin versio laittaa kyllä kaikille autoille luun kurkkuun. O len monen koeajon yhteydessä maininnut, että ladattavat hybridit eivät ole minun henkilökohtaisia suosikkeja, mutta nyt joudun tai saan pyörtää sanani ainakin tämän auton kohdalla. Koeajetun mallin voimalinja on tuttu jo viime vuonna koeajetusta X5:stä. Keulalla hyrrää legendaarinen suora kutonen, joka on luonnollisesti turboahdettu. Lisävoimaa tuo sähkömoottori ja järjestelmän yhteisteho huitelee yli 400 hevosvoimaa ja vääntöäkin huimat yli 700Nm:iä. Siinä missä jo vuosia markkinoilla myynnissä ollut kestosuosikki 530e tuntuu jotenkin vähän ohuelta ja puhdittomalta, tämän 545e:n suorituskyky laittaa jopa vanhempien sukupolvien M5:t ahtaalle. Huima laite. Tehdas lupaa toimintasädettä pelkällä sähköllä 57 kilometriä, johon meidän koeajon aikana ei päästy, mutta yli 40 kilometrin matka on helppo saavuttaa. Farmaria ei ole saatavana lainkaan ja se on varmasti monen ostajan kompastuskivi, mutta vetokykyä löytyy 2000 kiloa, joten kaikki Hobbyt tulee kevyesti perässä. Akusto tuo autoon lisää painoa, mutta sitä ei ajossa huomaa lainkaan. Ohjauksen tunnokkuus on markkinoiden paras ja jousitus toimii täydellisesti. BMW:n hybridinelivedon voimalinja on toteutettu järkevästi, kuten aina ennenkin, että bensaja sähkömoottori on samassa linjassa ja näin ollen vetotapa on koko ajan samanlainen. Tämänkin BMW:n kohdalla vetosuhde on takatyöntöpainotteinen, joka tekee tästä todella maukkaan ajettavan liukkailla keleillä. Meidän koeajo osui juuri kesärengaskelien alkaessa, joten pitoa riitti roppakaupalla. Suomen karkeat tietkään eivät aiheuttaneet mainittavaa rengasmelua ja urista huolimatta auto kulkee suoraan kuin se kuuluisa juna. Koeajon kulutus jäi alle kuuteen litraan satasella, joka on hyvä saavutus näin tehokkaalle autolle. Me latasimme autoa vain öisin ja kulutusta olisi saanut tiputettua vieäkin alemmas ahkerammalla lataamisella, mutta meidän hermot eivät kestä jatkuvaa pulaamista johtojen kanssa. Joka iltainen ja aamuinen show:kin oli jo sietokynnyksen rajamailla. Ladattavien hybridien suosio kasvaa huimaa vauhtia ja yhtenä houkutteena on hinta, sillä tämänkin auton hinnasta autoveroa on vain 2.919,75 euroa ja siksi kokonaishinta jää hyvin kilpailukykyiseksi. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että 530e xdrive maksaa reilut 60000 euroa, 530i xdrive lähtee reilulla 63 000 eurolla ja 530d xdrivesta saa pulittaa yli 69 000 euroa. Näistä kaikista tämä 545e on ehdoton suosikkini. TEKSTI & KUVAT_ Mika Salomaa TÄYDELLINEN PERHEAUTO BMW 545e ! TEKNIIKKAA BMW 545E HINTA ALK: 69390€ KOEAJOAUTON HINTA VARUSTEINEEN: 85.919,72€ MOOTTORI: 2998cm3 TEHO: 286hv + 109hv VÄÄNTÖ: 450Nm + 265Nm PAINO: 2020kg TAVARATILA: 410l PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4963,1868, 1497, 2975 KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 4.6s HUIPPUNOPEUS: 250km/h KULUTUS (VALM.ILM): 2.2l PÄÄSTÖT: 51g/km KOEAJON KULUTUS: 5.9l Suorituskyky Ajettavuus Kokonaisuus Ei farmaria saatavana JÄLKIMAKU Tämä BMW 545e on tällä hetkellä ehkäpä markkinoiden paras perheauto, joka ei jätä juurikaan mitään toivomisen varaan. Hinta tosin karkaa monen ulottumattomiin, mutta se ei poista auton fantastisia ominaisuuksia. ? + – KOEAJOSSA Kasvojen kohotuksen saanut Audi A5 Coupe edustaa yhä harvinaisempaa herkkua kasvavassa crossovermaailmassa. N yt heti tunnustus tekstin alkuun, että olen vannoutunut kaksiovisten coupe-mallien fani, joten olin lähes myyty jo ennen koeajoa tähän autoon. Näitä kaunottaria kun on tarjolla oikeastaan enää vain Audilla, BMW:llä ja Mercedeksellä, joten ikäväkseen todettava näiden olevan hyvin harvinaista herkkua näin autotoimittajan roolissa. Itselläni on kaksi lasta ja meidän perheen tavarat mahtuvat hyvin tähän. Usein tuntuu siltä, että monet ostavat aivan liian isoja autoja muutaman todellisen käyttötarpeen vuoksi. Näin ollen suurimman osan ajasta kärsivät ison auton tuomista ongelmista. Takapenkille turvaistuinta on vähän hankala ährätä, mutta sen kyllä kestää, kun auto on niin paljon maukkaampi kuin perinteiset sedanit ja muut korimallit. A5:ssä on tutusti kolme korimallia: coupe, cabrio ja sportback. Sportbackista on tarjolla myös kaasukäyttöinen malli sekä nopea S5. A5 Coupe on saatavana kahtena eri tehoisena bensaversiona ja yhtenä dieselinä. Nykytrendien mukaisesti kaikki ovat kevythybridiversioita. Ladattavaa hybridiä ei ole saatavana koko A5-mallistoon lainkaan. Hinnat lähtevät 45 904,02 eurosta ja me saimme koeajoon tämän tehokkaamman 204-hevosvoimaisen bensaversion. Kuljettajan paikka on lähes täydellisyyttä hipova, sillä ajoasennon saa juuri oikeanlaiseksi ja autossa istutaan sportahtavasti alhaalla. Juuri kuten toivonkin. Nautinnollinen paikka tuo kuskin työpiste. Koeajettu A5 on quattro-nelivetoinen ja vielä se aito quattro, kuten kaikki nämä pitkittäismoottoriset mallit ovat. Vetosuhde on mukavasti takapainotteinen, jonka ansiosta perä kääntyy oikein maukkaasti sivulle kaasua painettaessa. Koeajomme sattuikin kuin tilauksesta kunnon lumimyräkän aikaan ja kaikki neljä rengasta pääsivät hommiin oikein urakalla. Suorituskyky on ihan riittävää tasoa, mutta enemmän voimaa kyllä kaivattaisiin. Se onkin tämän auton ainut huono puoli hivenen jahkailevan vaihteiston ohella, sillä tämä näyttää nopealta, mutta loppujen lopuksi ei kulje yhtään sen nopeammin kuin perus perheautot. Se kyllä vähän kaivelee. Löytyyhän vielä S5, mutta siitä saakin pulittaa jo reippaasti enemmän. TEKSTI & KUVAT_ Mika Salomaa ! TEKNIIKKAA AUDI A5 COUPE 40 TFSI QUATTRO S TRONIC HINTA ALK: 53 643,12€ KOEAJOAUTON HINTA VARUSTEINEEN: 60 058,57€ MOOTTORI: 1984cm3 TEHO: 204hv VÄÄNTÖ: 320Nm PAINO: 1635kg TAVARATILA: 450l KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 210km/h HUIPPUNOPEUS: 6.7s KULUTUS (VALM.ILM): 6.7l PÄÄSTÖT: 145g/km KOEAJON KULUTUS: 7.9l Ajettavuus Voimalinja Ulkonäkö Vaihteiston miettiminen JÄLKIMAKU Uudistunut Audi A5 coupe on edelleen kaunis auto. Ajoominaisuudet ovat mainiot ja ymmärrän täysin ihmisiä, jotka eivät muita korimalleja edes harkitse. ? + – SUKUPUUTTOON KUOLEVA KORIMALLI? Audi A5 Coupe KOEAJOSSA
KAASUJALKA 5/2021 7 AUTOALAN KAIKKI UUTISET YLI 300 UUDEN AUTON KOEAJOA YLI 200 KÄYTETYN AUTON KOEAJOA YLI 200 HINTAVERTAILUA AUTOURHEILUA YMS... YMS... KAASUJALKA.FI KAASUJALKA.FI
8 KAASUJALKA 5/2021 Mercedes-Benzin tuorein sähköauto EQA saapui Suomeen ja saimme siitä heti tuoreeltaan pikamaistiaiset. E QA:n hinnat alkavat 49 970 eurosta ja näin ollen on oikeutettu sähköauton 2000 euron hankintatukeen. Pääsimme ottamaan tyypit EQA 250:sta, jonka moottori tuottaa 190 hevosvoimaa ja vääntöä 375 Nm:iä. Näiden lukemien ansiosta kiihtyvyys nollasta sataseen kestää 8.5 sekuntia ja huippunopeus on 160 km/h:ssa. Suorituskyky on varsin normaalin perheauton tasoa, joka riittää siis oikein hyvin. Myöhemmässä vaiheessa on tulossa myös ruudikkaampia nelivetoisia malleja. Näissä etuvetoisissa sähköautoissa on huonona puolena ohjauksen vetely kovemmissa kiihdytyksissä, etenkin Suomen uraisilla teillä. WLTP-normin mukainen sähkön kulutus on 17,9 kWh/100 km ja toimintamatkaa luvataan jopa 424 kilometriä. Lyhyt koeajolenkki osoitti, että kulutus pysyy varsin maltillisena, sillä ajotietokoneen näytössä oli meidän lenkin jälkeen lukema 19.1. Valmistajan lupaamaan toimintasäteeseen tuskin tälläkään autolla päästään, mutta varmasti reilun 350 kilometrin mittaiseen kevyesti. Auto on varustettu 11 kW:n sisäisellä laturilla kotija keskinopeaan lataukseen (AC eli vaihtovirta). Pikalatauksen maksimiteho on 100 kW (DC eli tasavirta). Pikalatauksella auton akusto saadaan varattua 30 minuutissa tyhjästä 80% varaustasoon. Auton vakiovarustukseen kuuluvat muun muassa LED High Performance ajovalot kaukovaloavustimella, sähköinen Easy-Pack-takaluukku, peruutuskamera sekä navigaattori, joka laskee optimaalisen reitin ja vähentää energian kulutusta navigoinnin tietoja hyödyntäen. EQA on tehty samalle perusrakenteelle kuin polttomoottorilla varustettu GLA ja sen vuoksi joitain kompromisseja on jouduttu tekemään. Tavaratila on sata litraa pienempi kuin GLA:ssa, mutta riittää tämäkin oikein hyvin. Ohjaamo on hyvin tuttu muista Mercedeksen malleista ja niihin on helppo tottua, eikä hallintalaitteita tarvitse etsiä turhaan. EQA:ssa on monia todella käteviä ja hyödyllisiä ominaisuuksia mm. se, että auto osaa säätää akun lämpötilan sopivaksi tehokasta latausta varten, jos reitti latauspaikka on klikattu navista. Lisäksi näytöstä näkee myös sen, mihin energiaa on käytetty. EQA:ssa on lämpöpumppu, jonka avulla lämmitysenergian hukkaamista on pyritty ehkäisemään lämpöpumpulla. Lisäksi akun poistolämpö kerätään talteen. Talven lämmityksiä varten autossa on vielä PTC-vastuslämmitin. TEKSTI & KUVAT_ Mika Salomaa ! TEKNIIKKAA MERCEDES-BENZ EQA250 HINTA: 49970€ TEHO: 190hv VÄÄNTÖ: 375Nm PAINO: 2040kg TAVARATILA: 340l PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4463, 1834, 1620,2729 KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 8.5s HUIPPUNOPEUS: 160km/h KULUTUS (VALM.ILM): 17.9kWh KOEAJON KULUTUS: 19,1 kWh Ajettavuus Mukavuus Teknologia Laatuvaikutelma Ohjauksen vetely kiihdytyksissä (varauksin) JÄLKIMAKU Mercedes-Benz EQA250 on hieno auto ja haastaa vakavasti muut alle 50000 euron sähköautot. Ihan täydellinen tämäkään ei ole, mutta luokkansa yksi parhaimmista. ? + – UUSIN SÄHKÖINEN JOHTOTÄHTI Mercedes-Benz EQA KOEAJOSSA
KAASUJALKA 5/2021 9 EUROMASTERIN KAUTTA KESÄÄN Matkaja lankapuhelimesta soitettaessa 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min (alv 24%). Michelin ePrimacy Ekorengas joka kestää pitkään! Huippu-uutuus! *Talvirenkaiden ostoon tai autohuoltoon. LAHJAKORTTI KAUPAN PÄÄLLE!* Michelin-kesärenkaiden ostajalle 50 € HYVISSÄ KÄSISSÄ euromaster.fi Tu ot en ro 1 2 3 8 8 2 LAHJAKORTTI Michelin-talvirengassarjan hankintaan. 50 € PALVELUPISTENRO/PARTNER myyjän allekirjoitus ja päiväys ANNA LAHJAKORTTI VAIKKA YSTÄVÄLLE, JOS ET AIO HANKKIA TALVIRENKAITA SEURAAVANA SESONKINA! Saat lahjakortin Michelinin henkilöauton tai SUV-kesärengassarjan (4 kpl) oston yhteydessä. Voit käyttää 50€ alennuksen, kun ostat Michelinin henkilöauton tai SUV-talvirengassarjan (4 kpl) 30.11.2020 mennessä. Alennus vähennetään suoraan ostohinnasta. Lahjakortin edun saavat ainoastaan yksityishenkilöt (ei leasingtai yritysasiakkaat). Enintään yksi lahjakortti per talous. Ei voida yhdistää muihin Michelin-tarjouksiin. Sisältää alv. ILMASTOINTILAITTEEN TÄYTTÖHUOLTO 79 € henkilöja pakettiautot (ei hybridit), hinta sis. 500 g täyttöainetta R-134a ja työt Kysy meiltä lisää! Katso lähin Euromaster-palvelupisteesi verkkosivuiltamme tai soita 0207 700 800* Sis. öljyn ja öljynsuodattimen vaihdon (max. 5 l Total-öljyä 5W40, suodatin ja vaihtotyö), nesteiden tarkistukset (jarru, kytkin, jäähdytys ja pesu), renkaiden kunnon ja ilmanpaineiden tarkastuksen, alustan kunnon tarkastuksen. KESÄHUOLTO alk. VETOKOUKUT ASENNETTUNA alk. 99 € 649 € ÄLÄ HUOLEHDI, ME HUOLLAMME sis. koukun, asennuksen ja johtosarjan HYVISSÄ KÄSISSÄ euromaster.fi Huippulaadukkaat uusioturboahtimet henkilöautot, pakettiautot, kevyt kuorma-autot, raskas kalusto, veneet, työkoneet, traktorit alk 399€ / 36 kk takuu Suoramyynti Autoliikkeet, Autokorjaamot, yksityisasiakkaat 020 728 8650 / myynti@turbotukku.com Ma-Pe: 9.00 17.00 WWW.TURBOTUKKU.COM Audi / Seat / Skoda / VW 1.9-2.0TDi Alk. 399 € / 36 kk takuu vm. 2005-2016 Nissan / Renault 1.9Dci Alk. 399 € / 36 kk takuu Mercedes-Benz / BMW sähköohjatut turbot Alk. 699 € / 36 kk takuu OSTAMME ALKUPERÄISET VIALLISET TURBOAHTIMET! TARJOA! 020 728 8651 Katso aukioloajat ja muut toimipisteet www.öljypiste.fi Jyväskylä Kuopio Ahjokatu 28 Nikkelikatu 10 0400 186 184 0400 396 699 Autohuollot Pikahuollot Öljynvaihdot NNO OPPEEAA JJAA LLUUO OTTEETTTTAAVVAA AAUUTTO OHHUUO OLLLLO ONN EERRIIKKO OIISSLLIIIIKKEE
10 KAASUJALKA 5/2021 YHTEISTYÖSSÄ: VAIHTOAUTOKAUPAN YKKÖSLEHTI! SUOMEN VaihtoAutot Caravan liikkeiden kauppapaikka! JOKAINEN JAKSO KATSOTTAVISSA KAASUJALAN YOUTUBEKANAVALTA KATSO ESITYSAJAT www.alfatv.fi UUSI KAUSI JYRÄHTÄÄ KÄYNTIIN ALFA TV:LLÄ 12.5. Ilmainen ja näkyy jokaisessa tv-vastaanottimessa 10 jaksoa prime time -aikaan, jokainen jakso uusitaan 4-7 kertaa viikon aikana Koko kausi uusitaan heti perään Lisäksi jaksot katsottavissa Kaasujalan Youtube -kanavalla ja Alfa TV:n permanto.fi-palvelussa OHJELMAN SISÄLTÖ Ajankohtainen autoiluohjelma Liikenneturvallisuus Henkilöjuttuja Moottoriurheilua KE klo 19.00 Uusinnat: TO klo 18.00 PE klo 10.00 TI klo 9.00
KAASUJALKA 5/2021 11 www.motonet.? Tuotteita rajoitetusti. Tarjoukset voimassa 16.5.2021 saakka. Ei ennakkovarauksia. ALbee Weld Ar Argon HITSAUSSUOJAKAASU TIG/MIG 11 L OMISTUSPULLO 78-9822 | Norm. 349,00 ALbee Weld ArMix Ar+CO2 HITSAUSSUOJAKAASU (2 % CO2) MAG 11 L OMISTUSPULLO 70-01191 | Norm. 349,00 ALbee Weld ArMix Ar+CO2 HITSAUSSUOJAKAASU (18 % CO2) MAG 11 L OMISTUSPULLO 78-9818 | Norm. 349,00 Unohda hankalat vuokrapullot ja kalliit, erilliset ja usein vuotavat mittarit. ALbee helpottaa elämääsi! VÄLKKYTARJOUS kpl 299 00 Teboil Diamond 5W-40 Teboil Diamond 5W-40 Täyssynteettinen Täyssynteettinen MOOTTORIÖLJY MOOTTORIÖLJY 4 L 4 L 59-2044 59-2044 Norm. 26,90/kpl Norm. 26,90/kpl VÄLKKYTARJOUS KANTA-ASIAKKAILLE 2 kpl (6,24/l) 49 90 Motox Premium Motox Premium PUUÖLJY PUUÖLJY tummanruskea 2,7 L tummanruskea 2,7 L Nyt on aika käsitellä terassit! Nyt on aika käsitellä terassit! 75-00527 75-00527 Sokeva-puuöljysivellin 120 mm kaupan päälle! (75-00304, arvo 7,99) VÄLKKYTARJOUS KANTA-ASIAKKAILLE 13 90 5,15/l SKIL 3351 EA 20 V SKIL 3351 EA 20 V AKKUTYÖKALUSARJA AKKUTYÖKALUSARJA 7 osaa 7 osaa Sarjassa kaikki tarvittava kesän remontteihin! Sarjassa kaikki tarvittava kesän remontteihin! 70-09538 70-09538 VÄLKKYTARJOUS KANTA-ASIAKKAILLE (699,00) 499 00 Osa SKIL Energy Platform -tuoteperhettä Kaikkien 1.–31.5. kaksi neljän litran kanisteria Teboil Diamond 5W-40 täyssynteettistä moottoriöljyä ostaneiden kanta-asiakkaiden kesken arvotaan 1 000 EURON MOTONET-LA HJAKORTTI! OTONET-LAHJ Puh. 010 239 0200 Hautalantie 16, Tampere www.fusti.fi AUTOPURKAMOT Autopurkamosta apu autosi ongelmiin edullisemmin. Tuomme osia Euroopasta. Jos meillä ei ole, hankimme. KYSY TARJOUKSIA! Varastossamme yli 150 000 varaosaa! HENKILÖ-, PAKETTIJA MAASTOAUTOT HENKILÖAUTOT Puh. (02) 721 7700 Helsingintie 595, Salo www.auto-lehtinen.fi KÄYTETYT VARAOSAT TAKUULLA! KÄYTÖSSÄSI KAHDEN PURKAMON SUURET VARASTOT 24/7.
12 KAASUJALKA 5/2021 Eipä taida tällä hetkellä juuri epäseksikkäämpää vaihtoautoa ollakaan kuin alemman keskikokoluokan perusdiesel manuaalivaihteisena 15 000 – 20 000 euron hintaluokassa. Jos ei ratsasta trendien perässä, saa vähintään kohtuuhinnalla vähän ajetun, taloudellisen ja luotettavan auton. V ielä 10 vuotta sitten juuri tällainen viistoperäinen C-segmentin diesel manuaalilaatikolla oli ”hotinta hottia”. Kaikki vouhottivat dieseleiden ekologisuutta ja automaattilaatikko toi hintaan tuntuvan lisän. Ennen oli ennen ja nyt on nyt, minultakin on tukka päästä lähtenyt. Autotalon johtaja Miikka Lännistö raisiolaisesta Visa-Autosta myöntää, että Golfja Focus -kokoluokan dieselit manuaalivaihteilla ovat tällä hetkellä vaihtoautoina erittäin haasteellisia myytäviä. –Varsinkin, jos hinta on 15 000 euroa tai enemmän. Yleensä ne joudutaankin myymään hinnalla. Vastaavien autojen bensaversiot sen sijaan menevät ihan mukavasti kaupaksi manuaalivaihteisinakin. Paljon kaupungissa ja taajamissa ajavalle tämän kokoinen diesel voisi kuitenkin tulla pitkässä juoksussa bensaversiota taloudellisemmaksi, koska juuri kaupunkija taajama-ajossa bensamoottorin kulutus on selkeästi suurempi, Lännistö sanoo. Dieseleitä ostavat kuitenkin pääasiassa työkseen yli 30 000 kilometriä vuodessa ja pitkiä matkoja moottorija valtateillä ajavat. – Ja silloin päädytään saman automerkin isompaan malliin, Volkswagen Passatiin mieluummin kuin Volkswagen Golfiin. Isomman dieselin tärkeimpiä valtteja on vakaa ajettavuus ja eritoten moottorin hiljaisempi käyntiääni, Lännistö sanoo. Selkäesti halvemmalla Kun vaihtoauton hinta on yli 15 000 euroa, asiakkaat vaativat yleensä jo automaattivaihteiston tuomaa vaivattomuutta. –Golf-kokoluokan auto manuaalivaihteisena ja dieselmoottorilla pitää tässä hintaluokassa myydä jo selkeästi halvemmalla kuin vastaavanlainen auto automaattivaihteisena ja bensamoottorilla. Hintaeroksi ei välttämättä riitä 1000 tai edes 2000 euroa. Manuaalivaihteinen dieselauto on yhä hankalampi myydä ja mitä korkeampaan hintaluokkaan mennään, sitä vaikeammaksi se vielä käy. Vielä vähän aikaa sitten tilanne oli ihan päinvastainen: bensa-autot hinnoiteltiin paljon dieseleitä edullisemmin, Lännistö muistuttaa. Lännistö uskoo, että dieselautoilla ajetaan Suomessa vielä pitkään, mutta Golfkokoluokassa ne alkavat jo olla katoavaa kansanperinnettä. Vähemmän trendeistä piittaavalle ja hieman meluisampaan autoon tyytyvällä onkin runsaasti valinnanvaraa. Tarjolla on paljon vähän ajettuja, mutta edullisia ja luotettuja sekä tuoreitakin käyttöautoja. Tosin vastineeksi pienemmille polttoainekustannuksilla tämän sarjan dieseleissä pitää huomioida himpun yli 500 euron vuosittainen ajoneuvovero. – Golfja Focus -kokoluokan dieseleitä palautuu leasing-käytöstä paljon ja tarjontaa on kysyntää runsaammin. 12 000 eurolla saa vaikkapa alle viisi vuotta vanhan ja noin 100 000 kilometriä ajetun manuaalivaihteisen diesel-Golfin, jonka mukana taatusti saa autoa vastineeksi koko rahalle. Tämän sarjan dieselhittiä vaihtoautomarkkinoilla Lännistön ei tarvitse kauan miettiä. –Kyllä se on Skoda Octavia. Skoda on läpi historiansa ollut fiksusti hinnoiteltu autoja. Hiukan kilpailijoitaan isomman tuntua tarjoavana se on dieselinäkin muita aavistuksen mukavampi ja äänettömämpi. Vastaavasti taas esimerkiksi Toyota Auris on leimallisesti hybridiauto, siksi se miellyttää dieselmoottorisena hyvin marginaalista ostajakuntaa. TEKSTI _Timo Kiiski Korealaiset ovat nykyään hyvännäköisiä ja laadukkaita autoja, ”halpisauton” maine on jäänyt kauas 90-luvulle. Tosin ei korealaisia myöskään saa polkuhintaan. Kuvan Hyundai i30 1,6 CRDi Classic -diesel manuaalilaatikolla on vuosimallia 2017 ja autoliikkeen ilmoituksen mukaan tehdastakuukin on vielä voimassa. Mittarilukema on vain 46 000 km. Forssalaisen AKR Forssa Oy:n hintapyyntö on 15 900 €. Opel Astra 5-ov Innovation 1,6 CDTI ecoFLEX Start/Stop 136-hevosvoimaisena dieselinä ja 6-lovisella manuaalilaatikolla oli tämän joukon ylivoimaisesti halvin, vaikka vuosimalli on vasta 2016 ja mittarilukema 111 000 km. Auton varustelistaltakin löytyvät mm. webasto, peruutuskamera ja tutkat. Huoltokirja on kuulemma täydellinen. Varsinais-Suomen Auto-Center Oy Raisiossa pyytää kuvan autosta 13 490 €. Ajoneuvovero on 511 €/vuosi. Kauas on tultu niistä ajoista, kun Volkswagen Golf haluttiin ennen muuta dieselinä. Kuvan Golf Comfortline 1,6 TDI on vuosimallia 2017 ja mittarilukema on vain 25 000 € Varustelista sisältää mm. mukautuvan vakionopeussäätimen, peruutuskameran navigaattorin ja parkkitutkat. Rinta-Joupin Autoliikkeen hintapyyntö Kouvolassa on 18 800 €. VAIHTURI VERTAILU VAIHTOAUTOVERTAILU 15 000–20 000 € VIISTOPERÄDIESELIN KUJANJUOKSU KIIHTYY KIA Ceed 1,6 CRDi SCR ISG 136hv EX 5D vuosimallia 2019 ja vain 66 000 km ajettuna ei taatusti ole riskiostos, kun Kia tunnetaan peräti 7 vuoden takuistaan. Ceedin kuten saman sarjan kilpailijoidenkin dieselmylly on myös tehokas ja vääntävä. Tehoa löytyy 136 hv ja vääntöä 280 Nm. Autokari Oy Varkaudessa pyytää kuvan kaksi vuotta vanhasta Ceedistä 19 900 €.
KAASUJALKA 5/2021 13 Kestohitti Toyota Aurista on tarjolla dieseleinä hyvin vähän, johtuen Toyotan edelläkävijän maineesta hybriditekniikassa. Luotettavaa autoa pitkäksi aikaa hakevan ja kaupungissa paljon ajavan kannattaa huomioida tämä Toyota Auris 1,6 D-4D Business vuosimallia 2017. Diesel-Toyotalle 70 000 kilometrin mittarilukema on vasta sisäänajoa. Visa-Auto Raisiossa pyytää tästä Auris-dieselistä 14 990 €. Skoda Octavia 1,6 TDI Style on autokauppiaan mukaan tämän sarjan vaihtodieseleiden hitti. Ensisijaisesti siksi, että siinä on ripaus muita enemmän ison auton tuntua. Kuvan Octavia-diesel on vuosimallia 2017, mittarilukema on vain 32 006 km ja hintapyyntö CarNext.comissa Vantaalla 17 250 €. Ford Focus 1,5 TDCi EcoBlue 120hv Trend 5-ovisena hatcbackina ja manuaalivaihteilla pitää arvonsa dieselinäkin. Kuvan viistoperäisellä Focuksella vuosimallia 2018 on ajettu vain 46 000 km. Ei epäilystäkään, etteikö näin vähän ajetulla diesel-Fordilla olisi edessään vielä useita huolettomia vuosia. Kamux Vantaa Airport Hyötyautot pyytää kuvan manuaalivaihteisesta diesel-Focuksesta 19 790 €. Mazda 3:n jääminen kauas jo vuosien ajan kauas myyntitilastojen piikkipaikoilta on pienoinen ihme: Mazda kun tiedetään luotettavaksi autoksi ja Mazda 3 on dynaamisen näköinenkin. Kuvan Mazda 3 5HB 1,5 Premium SKYACTIV-diesel on vuosimallia 2018 ja mittarilukema vasta 56 000 km. Manuaalivaihteisto ja dieselmoottori eivät kuitenkaan ole tänä päivänä kovaa valuuttaa, joten Espoon Rinta-Joupin Autoliikkeen hintapyyntö tuoreesta ja vähän ajetusta jää 16 700 euroon. OSAAJA PALVELUKSESSASI Nykyaikaisen ajoneuvokaluston huoltoihin ja korjauksiin tarvitaan erikoisosaamista. KL-ServicePartner -korjaamot tarjoavat Mercedes-Benz, BMW, Volvo ja Audi -asiantuntemusta ja heillä on asianmukaiset välineet vianetsintään ja korjaustyöhön. MIKSI VALITA KL-SERVICEPARTNER? 1. Autosi huolletaan alkuperäislaatuisilla varaosilla autonvalmistajien ohjeiden mukaisesti. 2. Autosi huoltotiedot päivitetään autonvalmistajan sähköiseen huoltokirjaan 3. Näin uudenkin autosi takuu, sekä arvo säilyy 4. Kaikilla KL-Varaosien tuotteilla on korjaamon asentamana 2 vuoden takuu TM-Autopalvelu Oy Säkkitie 4, 40320 JYVÄSKYLÄ 0400-647459 | Volvo Ylämaan Auto Oy Ahjokatu 26, 40320 JYVÄSKYLÄ 040-5586835 | MB/BMW/Volvo/Audi Jyväsauto Oy Säkkitie 9, 40320 JYVÄSKYLÄ 041-283873 | MB/BMW/Audi Autokorjaamo J Ala-Könni Mestarintie 10, 41310 LEPPÄVESI 050-5555661 | MB/BMW/Volvo/Audi Katso lähin korjaamosi: www.kl-servicepartner.fi
14 KAASUJALKA 5/2021 Mallimerkintä Ford 2.3 Mustang EcoBoost saa epäilemään, onko pitkäkeulaisen nykyMustanginkin konepellin alla jokin kolmipyttyinen ja pärisevä säästöturbo kuten jossakin Ford Fiestassakin. No, ei toki! Neljä vuotta vanhakin Mustang nelipyttyisenä ja kovakattoisenakin on makea auto ja kaikkea muuta kuin ”spede”. I han selvennykseksi nykypolville, mistä tuo spede-sana tulee. Kaikkien Turhapuroleffojen isä oli Pertti ”Spede” Pasanen, joka kruisaili kultaisella 1960-luvulla avokattoisella amerikkalaisella Ford Mustangilla. Siihen maailmanaikaan Amerikan ja Saksan Fordit olivat ihan eri maailmasta. Amerikkalaiset Fordit olivat V6tai V8-moottorisia sporttisia asfaltinrypistäjiä tai isoja valtatielaivoja. Ford Mustangista tuli maailman eniten myyty urheiluauto, sikäli kuin sitä voi urheiluautoksi sanoa. Ulkonäkö oli ärhäkän urheiluauton. Saksan Fordit taas olivat perusautoja, hyvinvoivan keskiluokan Ford Taunuksia ja Ford Escorteja. Tekniikaltaan kuitenkin myös Mustang oli samanlainen kuin perushenkilöautot. Erona oli kuitenkin kuutiotilavuudeltaan V8ja R6 -moottorit, joissa riitti tilavuutta 2300-7000 cm3. Sittemmin viihdemoguli Pasasen lempinimi ”Spede” levisi nuorisokielessä tarkoittamaan kaikenlaista muutakin ”spedeä” eli pelleä: ”Älä viitti olla tollanen spede!”. No, Mustang ei koskaan ole ollut ”spede”. Sen valmistus on jatkunut jenkeissä keskeytyksettä yli viiden vuosikymmenen ajan. Vuodelle 2015 esiteltiin mallin seitsemäs sukupolvi. Silloin myyntiin tulleen nykysukupolven Mustangin suunnittelun lähtökohtana oli soveltuvuus myös Eurooppaan. Mustangin alkuperäishengen idean mukaisesti Mustang on yhä suorituskykyinen ja persoonallinen, mutta silti kohtuuhintainen urheiluauto. Koeajoon otin Ford Mustang EcoBoostin 2.3-litraisella bensaturbolla ja manuaalivaihteilla. Auto oli vuosimallia 2017. Mittarilukema oli vasta 54 000 km, eli käytännössä auto oli uudenveroinen. Ei mikään päristin Ensinäkemältä silmään pistää jo mallimerkintä 2.3 EcoBoost. Ei kai tässäkin ole konepellin alla jokin säästöturbo kuten Ford Focuksessa tai Ford Fiestassa? No ei sentään. Sylintereitä on sentään neljä ja yhdessä turbon kanssa ”mökää” konepellin alta löytyy 317 hevosvoiman verran. Toki Mustang on edelleen ehta Amerikan Ford, vaikka kustannussäästöt näkyvät senkin ohjaamossa mm. kovan muovin käyttönä nahan rinnalla. Koeajoauto oli kaiketi niin karvalakkimalli kuin voi olla: manuaalivaihteinen ja kovakattoinen. Ehkä se selittää suht edullisen hinnankin. Hintapyyntö 54 000 km ajetusta ja neljä vuotta vanhasta punaisesta asfaltinrypistäjästä oli karvan alle 40 000 €. Eihän sillä rahalla saa kuin uuden hyvin varustellun Ford Mondeon. Toisaalta odotukset ”halpis-Mustangillekin” olivat ehkä liian kovat. Väkisinkin siltä odotti isomman GT-Mustangin vapaasti V8-moottorin jyhkeää murinaa. Jos tämä sama 2.3-litrainen. 4-sylinterinen ja 312-hevosvoimainen EcoBoost -bensaturbo olisikin istutettu Mondeoon, niin olisin hakannut innosta rattia. Nyt odotukset perinne-Mustangin fiiliksistä olivat ehkä liian kovat. Meinasi unohtua, että 5-litraisen V8-moottorin soundeista saa myös maksaa enemmän. Sen hinnat alkoivat vuonna 80 000 eurosta vuonna 2015. Manuaalivaihteisen ja kovakattoisen 2.3 EcoBoostin lähtöhinta oli silloin himpun vajaat 60 000 euroa. Pelkästään automaattivaihteisto ja avattava katto nostivat pelkästään 2.3-litraisen EcoBoostinkin hintaa 10 000 eurolla. Hinnannoususta pääosa tuli korkeammasta autoverosta ja se taas pohjautuu Co2-päästöihin. Manuaalivaihteisessa 2.3-litraisessa EcoBoostissa Co2-päästöt olivat 179 g/100 km, avokattoisella automaatilla 225 g/km. Vietävän hyvännäköinen Kaikkiaan 2.3-litrainen Ford Mustang 2.3 EcoBoost on erinomaisen makea ja vakaa ajettava, ja kyllä siitäkin mökää ihan tarpeeksi sisälle kuuluu. Se on vietävän hyvännäköinen auto, joka nykypäivän modernista tekniikasta huolimatta henkii sitä samaa Mustangin fiilistä kuin se klassikoksi jo muodostunut ensimmäisen polven Mustang 1960-luvulta. Ohjaamo näyttää tyylikkäältä, vaikka siinä onkin käytetty nahkan lisäksi paljon myös kovaa muovia. Ergonomia on kohdallaan: kuskin penkki antaa tällaiselle 177-senttiselle ukolle hyvän tuen niin ristiselälle kuin reisillekin. Penkeissä on sopivasti myös pientä pehmeyttä. Pidempijalkaiselle sen sijaan istuinosa epäilemättä on liian lyhyt. Hallintalaitteet ovat hyvin käsillä. Vaikka ratissa on viikset ja napit, niin konsolissa radion alla on myös Mustang-henkiset pianomaiset nappulat. Kokonaisuus henkii sopivasti historiaa ja nykypäivää rinnakkain. Klassikko-Mustang 1960-luvulta on tietysti jokaisen Hollywood-tähden autokokoelmassa, mutta googlaamalla selvisi, että kyllä moni superjulkkis on ottanut omakseen myös nykypolven Mustangin. Heistä tunnetuimpana silmään pisti Sylvester ”Rambo” Stallone. Fiilis on perus-Mustangissakin hyvä. Auto reagoi hyvin ohjaukseen, tuntuma etupyöriin on erittäin hyvä. Mustang ottaa isommatkin heitot pehmeästi, mutta samalla kuitenkin jämptisti. Alusta on napakka, mitään ylimääräistä kolahtelua ei tunnu eikä kuulu. Tosin takavetoisen Mustangin perän menohaluisempi saisi melko helposti myös irtoamaan. Mustangi on kotonaan niin huonommillakin paremmillakin teillä. Tavallaan EcoBoostMustangin eurooppalaistyyppinen perusautomaisuus ja leppoisuus saa monet haikailemaan automaattivaihteistoa, mutta itse kyllä tulin sinuiksi myös manuaalilaatikon kanssa. Kun antaa ”hanaa” raskaalla kengällä, käsin hämmentäminen pääsee omalla tavallaan jopa oikeuksiinsa. Karkeat soundit houkuttelevat herkästi ”luukuttamaan”. Miinusta tulee näkyvyydestä: se on aika heikko etuviistoon leveän A-pilarin takia. Näkyvyyttä heikentävät myös korkea vyötärölinja ja matalat ikkunat. Käytetty kovakattoinen karvalakki-Mustang on kuin luotu perusjampalle, joka hakee näyttävää ja urheilullista autoa ihan ympärivuotiseen ajoon. Vähemmän autoista perillä olevat luokittelevat sen helposti samaan kategoriaan vaikkapa Porschen kanssa. No eihän toki oikeasti mikään urheiluautomallinen Porsche oli verrannollinen EcoBoost Mustangiin, mutta voihan joku niinkin luulla. Tämän päivän 1-litraisella ja 3-pyttyisellä bensaturbolla huristavalle perhetuttavalle jo 2.3-litrainen bensaturbo käy muskeliautosta. Mustangilla et taatusti ole kauniiden naisten ja naapuruston silmissä mikään ”spede”. TEKSTI & KUVAT_Timo Kiiski KUUKAUDEN KÄYTETTY Ford Mustang KAIKKEA MUUTA KUIN ”SPEDE” ! TEKNIIKKAA FORD MUSTANG 2,3 ECOBOOST, VM. 2017 MITTARILUKEMA: 54 000 km MOOTTORI: R4, 2264 cm3, turboahdettu ja suorasuihkutteinen POLTTOAINE: bensiini VETOTAPA: takaveto VAIHTEISTO: 6-lovinen manuaali TEHO: 317 hv VÄÄNTÖ: 432 Nm YHDISTETTY KULUTUS: 8 l/100 km CO2-PÄÄSTÖT: 179 g/km SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 5.8 s, huippunopeus 233 km/h MITAT: pituus 4784 mm, leveys 1916 mm (ulkopeilit taitettuina), korkeus 1381 mm, akseliväli 2720 mm, tavaratila 408 l MYYJÄ: Autokeskus Oy Konala, Helsinki HINTA: 38 990 €
KAASUJALKA 5/2021 15 NÄIN LATAAT SÄHKÖÄ OIKEIN ! U R M A S H U R M A LA IN EN Lä ht ee t: M oo tto ri , Ilt al eh ti, M TV , M ek on om en .fi Automerkit uutisoivat kiihtyvällä tahdilla tuovansa markkinoille ladattavia hybridejä ja täyssähkömalleja. Jos harkitse sellaisen hankkimista, kannattaa ensin perehtyä latauksen perusteisiin. 1. Plug-in -pistokehybridissä on erikseen luukku bensatankille ja latausjohdolle. 2. Auton mukana tulee yleensä aina ns. kotitalouspistoke eli verkkovirtapistoke (230 V Schuko). 3. Älä tökkää sähköautoa taloyhtiön pistokkeeseen lupaa kysymättä – lämmitystolppa vie muiltakin sähköt. 4. Julkisia latauspisteitä on mm. huoltoasemilla, ostoskeskuksissa ja parkkipaikoilla. 5. Latauskaapelin toinen pää kiinnitetään ensin autoon ja sitten toinen pää latauslaitteeseen, sähkötolppaan tai ulkopistokkeeseen. 6. Laturissa voi olla johto myös jo kiinni ja pikalatureissa on aina kiinteä johto. 7. Lataus alkaa joko automaattisesti tai tunnistautumalla palveluntarjoajalta saatavalla RFID-lätkällä tai apin avulla. 8. Mm. Lidlin latauspisteissä et tarvitse edes RFID-lätkää tai appia, ei muuta kuin latauslaitteen toinen pää autoon. 9. Hybridiauton pienen akun saa helposti täyteen tavallisesta maadoitetusta pistorasiasta kotitalon seinästä. Kaikki ulkopistorasiat ovat tällaisia sukoeli suojakosketinpistorasioita. 10. Latausvirtaa ei saa missään nimessä ottaa sisältä eikä jatkojohtoja tule käyttää. Esimerkiksi ennen vuotta 1997 rakennetuissa kiinteistöissä osa sisäpistorasioista voi olla maadoittamattomia. 11. Älä käytä irrallisia ajastimia – edullinen ajastin ei välttämättä kestä pitkäaikaista latausvirtaa vaan voi sulaa. 12. Älä käytä pitkäaikaiseen (yli 2 tuntia) lataukseen yli 8 ampeerin (A) latausvirtaa. 13. Keskeytä lataus irrottamalla kaapeli ensin autosta ja vasta sitten kotitalouspistorasiasta TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi !! 15
16 KAASUJALKA 5/2021 ÄIJÄ AUTO Kia Ceed TOSIMIEHELLE, JOKA EI OLE AUTOMIES ! TEKNIIKKAA Äijäautoja on kahdenlaisia. Autoja intohimoisille automiehille ja sitten autoja tosimiehille, jotka eivät ole automiehiä. Käytetty Kia Ceed-farmari kuuluu jälkimmäisiin. TEKSTI_Urmas Hurmalainen KUVAT_Mika Salomaa KIA CEED 2.0 EX SW VM. 2010 MITTARILUKEMA: 183 000 km MOOTTORI: R4, 1975 cm3 TEHOT: 143 hv VÄÄNTÖ: 186 Nm POLTTOAINE: bensa VAIHTEISTO: 5-lovinen manuaali SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 10.4 s, huippunopeus 205 km/h YHDISTETTY KULUTUS: 7.1 l/100 km CO2-PÄÄSTÖT: 170 g/km MITAT: pituus (4470 mm, leveys 1791 mm, korkeus 1519 mm, akseliväli 2649 mm, tavaratila 534 1664 l MYYJÄ: Auto-Planeetta, Espoo HINTA: 5 790 € J os joku vielä tänä päivänä ajaa täyttämään paperista pitkävetokuponkia fyysisesti Veikkauspisteeseen, niin hän on keskiikäinen ja vähän vatsakas Kua Ceed -farmarilla ajava perusmies ehkä vähän lököttävissä housuissa, softshell-takissa ja lippalakissa. Hän on mies, jolle auto on ensisijaisesti kulkuväline. Satuin kerran Vantaalla Myyrmannin kauppakeskuksen parkkihallissa kuuntelemaan sivukorvalla kahden iäkkäämmän romanipariskunnan ajatuksenvaihtoa. Toisen pariskunnan mies oli ostanut käytetyn Kia Cee’d -farmarin ja ihasteli kaverilleen sen varustelua, mm. nahkarattia. Rouvat seurasivat keskustelua suupielet hymyssä ja toinen kommentoi: ”Niinhän se on, että ennen kaaleilla oli hevoset, nyt autot”. Vanha Kia Ceed on perinyt asemansa perusmiehen autona Toyota Corollalta ja Nissan Almeralta. Itse olen koeajanut näitä kaikkia urani varrella. Jo 2000-luvun lopulla Kia Ceedit olivat hyviä käyttöautoja: paitsi luotettavia, peruskäytössä myös ihan riittävän kelvollisia myös ajaa. Jo silloin ne tuntuivat jopa aavistuksen verran saksalaisemmilta kuin jotkut japanilaiset kilpailijansa. Facelift-malli Kun päätoimittaja kurvasi pihaan Auto-Planeetasta koeajoon ottamallaan Kia Cee’dillä, tokaisin happamasti, että ”tässähän se vasta äijäauto onkin…”. Tarkemmin kun ajattelin, niin käänsin asian toisinpäin. Kaikki äijät eivät olet automiehiä, mutta lähes kaikki äijät ajavat autoilla. Äijälle, joka ei ole automies, ajoominaisuuksien ja muotojen virtaviivaisuuden edelle ajaa käytännöllisyys ja helppous. Auton on oltava luotettava, mutta ei se saa olla myöskään huomiota herättävän omituisen näköinen. Ceedillä kyllä ei tarvitse pelätä erottumista massasta. Kian valtti on aina ollut 7 vuoden takuu. Koeajettu Ceed oli vuosimallia 2010, ja mittarilukema hulppeat 183 000 kilometriä. Vuonna 2007 markkinoille tullut Ceed sai pienen faceliftin vuonna 2009. Uusi linjakas maski nimettiin Tiger Noseksi. Ajovaloissakin oli uusia linjoja. Uudistuksen jälkeen vähän mitäänsanomattoman näköinen näyttikin selvästi persoonallisemmalta. Ensimmäisessä omistajassa on kuitenkin pakostakin ollut ainakin ripaus myös automiestä, sillä hän on satsannut isoon, 2-litraiseen bensamoottoriin. Varustetasokaan ei ollut karvalakkiatasoa. Isoimmat erot EXvarustelussa verrattuna perusvarusteltuun LX:ään ovat mm. vakiona oleva ilmastointi, ESP luistonestolla, hätäjarrutustehostin, sisustuksen somisteet, parempi sisävalaistusjärjestelmä sekä muutamat muut pienemmät yksityiskohdat. Näitä 2-litraisella bensamoottorilla varustettuja ja EX-varustetason Ceed-farmareita oli huhtikuun lopulla tarjolla todella vähän, Nettiauto.comissa bensamoottoriset Ceed-farmarit olivat järjestään 1.6-litraisia. Jämäkät penkit Etuistuin oli jämäkkä ja ajoasennon sai nopeasti kohdalleen. Sivuttaistukeakin oli riittävästi, mutta reisitukea jäin kaipaamaan vähän enemmän. Koeajoauton 2-litraisesta bensamoottorista irtosi tehoa 143 hevosvoimaa. Sehän tuntuu näinä päivinä melko hurjalta, että isosta kuutiotilavuudesta on revitty vielä 10 vuotta sitten noinkin vaatimattomat tehot. Tänä päivänä kun 1.2 litraisista turboistakin revitään tehoa 131 hevosvoimaa ja 1-litraisista 125 hevosvoimaa. 2-litrainen vapaasti hengittävä bensamoottori kuljetti vanhaakin Ceediä pakottomasti. Lähes 200 000 kilometrin mittarilukemasta huolimatta auto tuntui olevan edelleen hyvässä iskussa. Vankasta laadusta kertoo paljon, että mitään kitinöintejä ja resonointeja ei kuulunut, vaikka Kialla jyristeltiin kahdeksaakymppiä Kehä III -tietä paljaalla keväisellä asfaltilla. Tosin sen verran sitä rengasmelua oli, että osaan kuvitella ajamisen nastoilla talviaikaan olevan jo melkoista ropinaa. Pientä sanomista on pakko antaa ohjauksen lievästä tahmeudesta. Sähköisesti tehostettu ohjaus tuntui vähän joka tilanteessa jotensakin keinotekoiselta. Vaikka vaste tuntui voimakkaalta, niin ohjaus ei palauttanut lähelle keskiasentoa. Vaan eipä tätä Ceediä ole uskoakseni tarkoitettukaan varsinaisesti nautiskelijoille. Sen voima on luotettavuudessa ja työn laadukkuudessa. Kyllä tällä lottokioskille ja mökille ajelee, jos ei sentään tarvitse losotella pitkiä matkoja yhtä soittoa valtateitä. Käytetyssä Kiassa on vielä sekin hyvä puoli, että uskoakseni niissä ei ole tuontiauton riskiä. Koeajoautoakin mainostettiin vielä erikseen ”Suomiautona”. Uskoakseni tällä 183 kilometriä ajetullakin Kialla huristellaan vaivattomasti vielä ainakin 250 000 kilometrin mittarilukemaan suht huolettomasti.
KAASUJALKA 5/2021 17 Horoskoopit laati autoastrologian tohtori h.c. Urmas Hurmalainen OINAS 21.3 – 20.4. Oletkohan nyt tarkastanut veneesi akun kunnon ennen vesillelaskua? Se olisi hyvä tehdä ajoissa. Työntämälläkään kun et paattia käyntiin vesillä saa. HÄRKÄ 21.4 – 21.5. Tänäkin keväänä ajattelet puunata autosi kesäiskuun perinteisesti vahaamalla. Mitäs jos nyt kerrankin investoisit kunnon tee-itse -pinnoitteeseen, tai vaikka ihan ammattimiehen tekemään? KAKSOSET 22.5 – 21.6. Huomaat, ettei autosi ilmastoinnin jäähdytys pelitä ihan toivotulla tavalla. Kun tilaat huoltoa, älä tuijota pelkkää hintaa. Vertailu huoltojen sisältöä vaikka AutoJerryssä. RAPU 22.6 – 22.7. Toukokuussa olet eräällä autoreissulla hyvin stressaantunut, johtuuko sitten vaimosta, miehestä vai työstä? Muista, että muiden tiellä liikkujien huomiointi ei ole pois keneltäkään. LEIJONA 23.7 – 23.8. Toukokuun puolivälin tienoilla on hyvä olla työmatkoilla tavallista skarpimpi. Lapset ovat arvaamattomia. NEITSYT 24.8 – 22.9. Suunnittelet jättäväsi autosi kesähuollon heinäkuulle. Se nyt ei ole ihan viisasta. Heinäkuu kun on erittäin ruuhkaista aikaa. VAAKA 23.9 – 22.10. Jos aiot autoilla kesällä ulkomaille, kannattaa nyt koronan aikana aloittaa valmistelut tavallista aikaisemmin, eikä jättää lupa-asioita viime tinkaan. SKORPIONI 23.10 – 22.11. Autossasi saattaa toukokuun jälkipuolella syttyä hiukkassuodattimen varoitusvalo Ja pakokaasukin haisee sisällä. Ehkä kärry tuntuu vähän tehottomaltakin. Viisainta on kysyä korjaamolta, eikä Suomi24.fi -sivustoilla. JOUSIMIES 23.11. – 22.12. Ehkä jo toukokuussa teet matkailuautollasi jonkun reissun. Muista, että olet hidaste liikenteessä. Väistä kiireisempiä vaikka bussipysäkille. KAURIS 23.12 – 20.1. Autosi renkaat menevät nippanappi läpi katsastuksesta, tosin siitä ei katsastusmieskään huomauta. Ensi kerralla välttämättä ne eivät kuitenkaan katsastusmiehen seulaa läpäise. Älä tilaa netistä, vaan mene rengasliikkeeseen. VESIMIES 21.1.-18.2. On taas kevätsiivouksen aika ja vuokraat peräkärryn huoltoasemalta. Kaveri tulee ehkä avuksi. Muista, että kuljettaja on aina vastuussa kuormasta ja kuljetuksesta – myös silloin, jos joku muu on lastannut kuorman. KALAT 19.2.-20.3. Olet menossa viettämään kaveriporukan kanssa viikonloppua tuttavaperheen vanhalle kesämökille. Jos aiot ladata siellä uutta pistokehybridiäsi seinäpistokkeesta, selvitä ensin pistorasian kunto. Älä edes ehdota latausvirran ottamista sisältä. Ehkä on varminta sittenkin ajaa bensalla ja ladata vain siellä, missä se on turvallista. AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI TOUKOKUULLE 2021! TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! Mika Salomaa, 0400 777 797 mika.salomaa@kaasujalka.fi !!
18 KAASUJALKA 5/2021 OSTETAAN AUTOJA MYY AUTOSI MEILLE! Huutava pula 1000-30000€ autoista, myös pakut ja mp:t Olarinluoma 13, Espoo Soita Petri Harinen puh. 0400 474 674 www.autoplaneetta.fi autoplaneetta@gmail.com www.vaihtoautomaa.com HELSINKI VANTAA TUUSULA JÄRVENPÄÄ JYVÄSKYLÄ MUURAME MÖNKIJÄT Pohjanmäentie 7, HEINOLA I 0400 124 262 Mestarinkatu 16, LAHTI I 045 258 7877 1000W/20Ah/25kmh Sis. alv 24% NYT NYT VAIN VAIN 1490€ 1490€ westmac.fi Sähköskootteri Sähköskootteri Tuotteidemme päävarasto Heinolassa Vihreään siirtymiseen. Useita värejä saatavana heti varastosta. Palvelemme kesäajalla 17.6. 11.8. ma-pe klo 9-17 Palvelemme kesäajalla 17.6. 11.8. ma-pe klo 9-17 Meillä myös maahantuontija erikoiskatsastukset kilpailukykyisin hinnoin. Katso nettisivultamme tai soita. Tuulissuontie 34, Lieto • puh. (02) 436 4300 www.wp-katsastus.fi Tervetuloa! KATSASTUSASEMIA Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi !! Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti Wheelmedia Oy Olarinluoma 13 02200 Espoo Postimerkki VUOSITILAUS 11 NROA VAIN 25.95€ (SIS ALV. 10%) Tilaan Kaasujalka-lehden vuodeksi 11 nroa hintaan 25,95€ ja tilaus jatkuu saman mittaisissa jaksoissa. Mikäli en halua jatkaa tilausta peruutan tilaukseni siitä ilmoittamalla. pk-seudun painoksen Pirkanmaan painoksen Varsinais-Suomen painoksen Keski-Suomen painoksen Päijät-Hämeen painos Kanta-Hämeen painos Itä-Suomen painos Nimi Osoite Postinro ja toimipaikka Puh TILAA NYT KAASUJALKA! VARAOSIA • varaosakauppa • vaihteistokorjaamo • vikadiagnostiikka • autosähkötyöt • määräaikaishuollot • katsastuskorjaukset • ilmastointihuollot • jakohihnan vaihdot (03) 5356 100 | Puutikkalantie 40, 36760 Luopioinen AUTOKIERRÄTYS KIERRÄTÄ KATALYSAATTORISI ja muuta romu rahaksi!
KAASUJALKA 5/2021 19 15. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä ja Itä-Suomessa KUSTANTAJA Wheelmedia Oy, Olarinluoma 13, O2200 Espoo PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 7777 97 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Urmas Hurmalainen, Timo Kiiski, Mauri Nurmi, Jorma Mikkola, Jari Sjöman, Petri Matikainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi NETTISIVU www.kaasujalka.fi PAINOPAIKKA Sanoma Manu Oy, Tampere JAKELUALUEET Pääkaupunkiseudun telineet 255 kpl: Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Tuusula, Kerava, Järvenpää, Sipoo, Nurmijärvi, Kirkkonummi, Lohja, Nummela, Karkkila, Veikkola, Vihti, Porvoo, Mäntsälä ja Askola Pirkanmaan telineet 89kpl: Tampere, Ylöjärvi, Kangasala, Nokia, Lempäälä, Akaa, Toijala, Orivesi, Pirkkala, Pälkäne, Valkeakoski, Sastamala, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Seinäjoki, Vaasa, Kokkola Varsinais-Suomen telineet 90 kpl: Turku, Raisio, Naantali, Kaarina, Paimio, Lieto, Aura, Parainen, Salo, Forssa, Loimaa, Masku, Somero, Nousiainen, Mynämäki Keski-Suomen telineet 46 kpl: Jyväskylä, Muurame, Jämsä, Korpilahti, Äänekoski, Suolahti, Laukaa, Keuruu, Petäjävesi Päijät-Hämeen telineet 45 kpl: Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Kouvola, Kausala Kanta-Hämeen telineet 44 kpl: Hämeenlinna, Iittala, Tervakoski, Janakkala, Tuulos, Lammi. Riihimäki, Oitti, Loppi, Hyvinkää, Forssa Itä-Suomen telineet 66 kpl: Mikkeli, Varkaus, Juva, Pieksämäki, Suonenjoki, Joroinen, Heinävesi, Lieksa, Kitee, Tohmajärvi, Outokumpu, Vihanti, Vuokatti, Kuhmo, Kuopio, Iisalmi, Kajaani, Joensuu, Nurmes, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti RISTIKKO Suomen autokanta vanhenee koko ajan! PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINUMERO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. EN HALUA, ETTÄ KOMMENTTEJANI JULKAISTAAN LEHDESSÄ VASTAUSKUPONKI Wheelmedia Oy Olarinluoma 13 02200 Espoo Postimerkki 5/2021 Vastaamalla annat luvan julkaista nimesi Kaasujalka-lehdessä, mikäli voitto osuu kohdalle. Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.com VASTAA, RATKO JA VOITA SONAX TUOTESETTI A) SAAB B) NISSAN C) MB D) KIA MAALISKUUN kisaan oikein vastanneiden kesken arvoimme Lenovon tabletin ja Urmas Hurmalaisen pokkareita 10 kpl. Tabletin voitti Joona Räsänen Vantaalta. Pokkarit: Timo Hämäläinen Espoo, Viljo Manninen Helsinki, Erkki Kuula Tampere, Vuokko Laine Espoo, Kyösti Mört Leppävirta, Kastehelmi Alonen Jyväskylä, Jaakko Peltonen Ruokolahti, Juha Harjula Masala, Riitta Suojoki Letku ja Tove Laakso Espoo. Onnea voittajille! Kaikkien oikein vastanneiden kesken arvomme Sonax -autonhoitosetin. Vastausaikaa on 11.6.2021 saakka. MIKÄ AUTO ON URMAS HURMALAISEN KOEAJOSSA TÄSSÄ NUMEROSSA? Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi
20 KAASUJALKA 5/2021 YHTEISTYÖSSÄ: VAIHTOAUTOKAUPAN YKKÖSLEHTI! SUOMEN VaihtoAutot Caravan liikkeiden kauppapaikka! JOKAINEN JAKSO KATSOTTAVISSA KAASUJALAN YOUTUBEKANAVALTA KATSO ESITYSAJAT www.alfatv.fi UUSI KAUSI JYRÄHTÄÄ KÄYNTIIN ALFA TV:LLÄ 12.5. Ilmainen ja näkyy jokaisessa tv-vastaanottimessa 10 jaksoa prime time -aikaan, jokainen jakso uusitaan 4-7 kertaa viikon aikana Koko kausi uusitaan heti perään Lisäksi jaksot katsottavissa Kaasujalan Youtube -kanavalla ja Alfa TV:n permanto.fi-palvelussa OHJELMAN SISÄLTÖ Ajankohtainen autoiluohjelma Liikenneturvallisuus Henkilöjuttuja Moottoriurheilua KE klo 19.00 Uusinnat: TO klo 18.00 PE klo 10.00 TI klo 9.00